هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آیت الله دستغیب: این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده و با افراد به دلیل انتقاد برخورد می شود

Posted: 03 May 2012 04:18 AM PDT

جـــرس: آیت الله العظمی دستغیب با انتقاد از شرایط موجود گفت: "این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده و بصرف این که شخصی انتقاد صحیح کند و حرف حقّی بزند و تقاضایش عمل به قانون اساسی باشد با خود و خانواده اش به بدترین شکلی برخورد می شود... آیا انتقاد کننده به رئیس حکومت محارب است؟ از فقهای عدول و مهذب سؤال شود که آیا اینها مصداق محارب هستند؟ حتّی فقهای مورد تایید خود آقایان هم حاضر نیستند عمل آنها را تایید کنند؛ هرچند تابحال در این مورد اظهار نظری نکرده اند اما مطلبی در تایید اعمال خلاف شرع و قانون آقایان هم نگفته اند."

جـــرس: آیت الله العظمی دستغیب با انتقاد از شرایط موجود گفت: "این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده و بصرف این که شخصی انتقاد صحیح کند و حرف حقّی بزند و تقاضایش عمل به قانون اساسی باشد با خود و خانواده اش به بدترین شکلی برخورد می شود... آیا انتقاد کننده به رئیس حکومت محارب است؟ از فقهای عدول و مهذب سؤال شود که آیا اینها مصداق محارب هستند؟ حتّی فقهای مورد تایید خود آقایان هم حاضر نیستند عمل آنها را تایید کنند؛ هرچند تابحال در این مورد اظهار نظری نکرده اند اما مطلبی در تایید اعمال خلاف شرع و قانون آقایان هم نگفته اند."


به گزارش تارنمای حدیث سرو، جمعی ازخانواده های زندانیان سیاسی با آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب دیدار کردند، که در ابتدای این دیدار چند نفر از همسران زندانیان سیاسی به ارائه دیدگاههای خود پیرامون فضای جاری در کشور پرداختند و در ادامه آیت الله دستغیب به ایراد سخنرانی پرداخت.


این مرجع مردمی و منتقد حکومت، در سخنان خود ضمن بیان اینکه "با کدام مدرک و دلیل از قرآن و سنت زندانی و خانواده اش از تمام حقوق محروم است؟"، گفت: "شاید توجیه آقایان این است که این شخص محارب است و باید با او معامله محارب شود، که البته اینگونه توجیهات بخاطر عدم درک صحیح از احکام اسلام است. معنای محارب این است که شخصی عمداً یک عده ای را تحت فرمان خود بگیرد و با اسلحه بخواهد مقابل مردم بایستد بدون هیچ دلیل شرعی و قانونی. خوب صرف این که یک راهپیمایی در کشور اتفاق افتاد و مردم بر طبق قانون اساسی به خیابانها آمدند و در پی احقاق حقوق از دست رفته خویش بودند که از مصادیق محارب نمی باشد."


متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی دستغیب که در آن خانواده های زندانیان سیاسی و محصورین، همچنین حکومت خطاب قرار گرفته اند، بدین شرح است:

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم،
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض خیر مقدم خدمت خانواده زندانیان عزیز که تشریف آوردید و در اینجا حاضر شدید. امیدوارم که خدای تعالی بحق محمد و آل محمد روز به روز بر استقامت شما بیفزاید و بتوانید عمر خویش را در جهت تقرب هرچه بیشتر بخدای تعالی سپری کنید.


همانطور که می دانید خدای تعالی انسان را آفرید برای این که به او آشنا شود و بتواند متخلق به صفات و اسمای الهی شود و به مقام خلیفة اللهی برسد؛ انی جاعل فی الارض خلیفة.


البته نیل به این جهت بدون این که انسان زحمتی بکشد میسّر نمی باشد و مهمّ زحمت انسان برای رسیدن به کمال، مخالفت با نَفْس می باشد و معنای مخالفت با نَفْس این است که رضای خدای تعالی را انجام دهد حتیّ در اعمال عبادی. چه بسا شخصی عمری نماز و روزه می خوانده اما این اعمال بر حسب عادت بوده است، که از جهت تکلیف ساقط است، امّا در راه مقصد اعلی نیست.


برای بنده این مطلب قطعی است که عزیزان شما که در زندانها بسر می برند و برای خدا و دفاع از حق استقامت می کنند و مدیر و مدبّر خویش را خدای تعالی می دانند، حضرت حقّ، در عالم برزخ و عالم قیامت بنحو شایسته ای پذیرای آنان می باشد و زحمات و مجاهدتهای آنان را ارج می نهد. حرکت این بزرگواران حرکتی صعودی و در جهت تقرب بیشتر به پروردگار می باشد. این عنایتی که خدای تعالی به شما و عزیزان دربندتان دارد این است که وقتی متوجه درونتان می شوید به این مطلب پی می برید که روز به روز انقطاعتان از غیر خدا روبه فزونی است و حسّ می کنید که وابسته به مادیات نیستید. منظور از وابسته بودن به مادیات همانطور که مولا علی (ع) در خطبه ۱۱۳ نهج البلاغه می فرماید، این است که انسان بدنبال خوشگذرانی و بهره جستن از متاع دنیا باشد و عمر خود را صرف بهره مندی از این متاع قلیل کند که این چنین تمتعی نزد خدای تعالی بی مقدار و بی ارزش است.


اگر این نورانیّت درون نبود، امثال آقایان موسوی و کروبی نمی توانستند متحمّل این همه سختی شوند. تمام حرف عزیزان شما و همینطور آقایان موسوی و کروبی این است که به قرآن وسنت و قانون اساسی عمل شود و کلام فقهایی عدول و مهذبی که عُمر خود را برای اسلام گذاشته اند و می خواهند خود را فدای قرآن وسنت کنند، نصب العین آقایان قرار بگیرد.


خوب این قانون اساسی مصوّب فقهای عدول بوده است و بر مبنای قرآن وسنت و نهج البلاغه تدوین شده است و باید همه مسئولین مملکت از شخص اول تا آخر به این قانون عمل نمایند. خدارحمت کند شهید آیت الله دکتر بهشتی را. چند جمله از کلمات این بزرگوار را برای شما می خوانم.
ایشان (شهید بهشتی) فرمود: "در اسلام همه مردم در برابر کلیّه قوانین و دستگاههای قانونی برابر هستند، هر کس و از هر طبقه و دارای هر شغل و مقام و منصب که باشد مشمول کلیّه قوانین است، قوانین اسلام و دستگاههای قضایی و اجرای آن، شغل و مقام و مزایای فردی نمی شناسد، رئیس حکومت با یک فرد عادی مساوی است، کارفرمای بزرگ با کارگر ساده مساوی است، عالم و جاهل،مرجع تقلید و مقلّدین، همه در برابر قانون مساوی هستند."


تمام افتخار علمای بزرگ شیعه این بوده است که بزرگانشان همه مظلوم و در زندان وشکنجه بوده اند و عاقبت هم شهید شدند. خوب این چه وضعیتی است که در مملکت ایجاد شده و بصرف این که شخصی انتقاد صحیح کند و حرف حقّی بزند و تقاضایش عمل به قانون اساسی باشد با خود و خانواده اش به بدترین شکلی برخورد می شود.


با کدام مدرک و دلیل از قرآن وسنت زندانی و خانواده اش از تمام حقوق محروم است؟ شاید توجیه آقایان این است که این شخص محارب است و باید با او معامله محارب شود، که البته اینگونه توجیهات بخاطر عدم درک صحیح از احکام اسلام است.


معنای محارب این است که شخصی عمداً یک عده ای را تحت فرمان خود بگیرد و با اسلحه بخواهد مقابل مردم بایستد بدون هیچ دلیل شرعی و قانونی. خوب صرف این که یک راهپیمایی در کشور اتفاق افتاد و مردم بر طبق قانون اساسی به خیابانها آمدند و در پی احقاق حقوق از دست رفته خویش بودند که از مصادیق محارب نمی باشد.


آیا انتقاد کننده به رئیس حکومت محارب است؟ از فقهای عدول و مهذب سؤال شود که آیا اینها مصداق محارب هستند؟ حتّی فقهای مورد تایید خود آقایان هم حاضر نیستند عمل آنها را تایید کنند؛ هرچند تابحال در این مورد اظهار نظری نکرده اند اما مطلبی در تایید اعمال خلاف شرع و قانون آقایان هم نگفته اند.


تمام سعی و کوشش ائمه اطهار(علیهم السلام)، این بود که مردم را بخدا آشنا کنند و برای ما این مطلب روشن است که نمی ‌شود شخصی که خود آشنایی با خدای تعالی ندارد بتواند مردم را به خدای تعالی آشنا کند؛ معنای آشنا بودن با خدای تعالی به این است که شخص پا روی هوی و هوس خویش بگذارد و حکم خدای تعالی را اجرا کند ولو این که بضرر خودش تمام شود و درصدد توجیه بر نیاید.


بنده درخواستم از تمام فقها و مراجع عدول این است که از صاحب منصبان حکومتی بخواهند که زندانیان سیاسی را آزاد نمایند و پای صحبت آنها بنشینند و عده ای را که مورد تایید مراجع هستند را به عنوان حَکم قرار دهند و به خواسته های این عزیزان و خانواده هایشان رسیدگی نمایند تا بدین وسیله موجبات شادی مردم را فراهم کنند و اقبال عمومی مردم را به همراه داشته باشند که همین امر موجب این می شود که جلوی اتفاقاتی که در آینده ممکن است پیش بیاید گرفته شود؛ البته این که انسان پا روی نفسش بگذارد و رضای خدای تعالی را بر هوای خویش مقدم بدارد امر مشکلی است.


والسلام
سید علی محمد دستغیب ۹۱/۲/۷

 

پیام مسعود باستانی، روزنامه نگار دربند در روز جهانی مطبوعات و پاسخ سیدمحمد خاتمی

Posted: 03 May 2012 03:31 AM PDT

جـــرس: مسعود باستانی روزنامه نگار دربند در زندان رجایی شهر کرج با ارسال پیامی روز جهانی آزادی مطبوعات را گرامی داشته و سید محمد خاتمی در پاسخی کوتاه به این پیام از دربند بودن روزنامه نگاران و نویسندگان ابراز تاسف کرده است.


به گزارش کلمه، مسعود باستانی، روز نامه نگار زندانی در پیامی کوتاه به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات نوشته است: ای کاش غیر از ما بقیه هم باور می‌کردند که اهالی دهکده‌ی کره‌ای‌ شکل از مرحله «آزادی بیان» عبور کرده‌اند و اینک روزنامه‌نگاران آن سرزمین‌ها در جستجوی افق‌های تازه‌ترند برای مردمان خویش و ما "همچنان دوره می‌کنیم شب را و روز را "هنوز را…"

 

 

مسعود باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شده است. وی تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل شده و اکنون در این زندان نگهداری می شود.


همچنین سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران در پیامی دیگر در پاسخ به این زندانی سیاسی تاکید کرده است: در ایران عزیز و در جمهوری اسلامی که شعار اصلی انقلابش، آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی بود شایسته نیست که شاهد گرفتاری تعدادی از روزنامه نگاران و نویسندگان و اصحاب رسانه باشیم. گرچه حتی اگر یک فرد هم دربند باشد تاسف آور هست ولی اگر بنا است زندان آباد باشد باید برای کسانی باشد که آزادی را دربند می کنند.


متن این دو پیام به شرح زیر است:

پیام باستانی
همچنان دوره می‌کنیم شب را و روز را…
شاید از بخت ماست یا عجایب این سرزمین که ما روزنامه‌نگاران زندانی در هواخوری کوچک زندان همچنان در حسرت همان حکایتی هستیم که عمری به اندازه تاریخ مطبوعات دارد و تلخ‌کامی آن باقی است.


حال آنکه جهان پیرامون ما خارج از محدوده تنگ این مرزها ماجراهایی را تجربه می‌کند که تنها تکه‌ای از خواب‌های طلایی ماست.


ای کاش غیر از ما بقیه هم باور می‌کردند که اهالی دهکده‌ی کره‌ای‌ شکل از مرحله «آزادی بیان» عبور کرده‌اند و اینک روزنامه‌نگاران آن سرزمین‌ها در جستجوی افق‌های تازه‌ترند برای مردمان خویش و ما .همچنان دوره می‌کنیم شب را و روز را"هنوز را…"


پیام سید محمد خاتمی
پرودگار انسان را آزاد آفرید

به نام خدا
سپاس حضرت پرودگار را که انسان را آفرید و انسان را آزاد آفرید و آزادی را در رهایی از بند هوا و هوس مردمان و نیز سلطه جباریت خواست و بیداری گری را ستود و پیامبر بزرگوار را فرستاد تا بارهای سنگین را از دوش و بندهای گران را از پای جان انسان بردارد و برگیرد. و انسان را آزاد و با اراده خواست تا به آگاهی و آزادی به "داد" برخیزد.

در روزگار ما آنچه از جمله می توانست و می تواند در این جهت کار ساز باشد بیداری و روشن گری و فداکاری اصحاب رسانه است، رسانه ایی که با کمال تاسف تحت استیلای قدرت های جهانی که آنها به منافع خود می اندیشند و نیز زیر فشار جباریت های کوچک و بزرگ در سراسر جهان اغلب از کارایی کارساز می افتد. و مگر نه اینکه این روز در گوشه گوشه ی جهان بخش مهمی از زندانیان و مفقود شده گان، نویسندگان و روزنامه نگاران مستقل و متعهد اند.

در ایران عزیز و در جمهوری اسلامی که شعار اصلی انقلابش، آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی بود شایسته نیست که شاهد گرفتاری تعدادی از روزنامه نگاران و نویسندگان و اصحاب رسانه باشیم.

گرچه حتی اگر یک فرد هم دربند باشد تاسف آور هست ولی اگر بنا است زندان آباد باشد باید برای کسانی باشد که آزادی را دربند می کنند.

روز آزادی روزنامه نگاران را به همه آرمان خواهان آزادی طلب به خصوص زندانیان عزیز تبریک می گویم.


سید محمد خاتمی


 

رونمایی از جلسه محرمانه ده عضو کابینه در وزارت اطلاعات درباره مشایی

Posted: 03 May 2012 02:38 AM PDT

جـــرس: یکی از مشاوران برکنار شده محوود احمدی نژاد، و نامزد جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات فرمایشی مجلس، برای نخستین بار ماجرای جلسه محرمانه ده عضو کابینه دولت دهم در دفتر وزیر اطلاعات در مورد اسفندیار رحیم مشایی را رسانه ای کرد.


به گزارش جهان نیوز، مجتبی رحماندوست می گوید این جلسه محرمانه، پس از مخالفت رهبری با انتصاب اسفندیار مشایی به معاونت اولی رئیس دولت برگزار شد که البته همه حاضران در آن جلسه، بعدها از پست‌شان عزل شدند.


وی در تشریح این رویداد می گوید:

این فرد(مشایی) تا پایان دولت نهم رئیس سازمان گردشگری بود و در دولت تاثیر گذار نبود. بنده حدود یک سال قبل از پایان کار عضو ثابت هیأت دولت بودم و اتفاقا این کارها در زمانی بود که بنده در دولت حضور داشتم. در دولت دهم که احمدی نژاد حکمی را برای این فرد به عنوان معاون اول صادر کرد، این خبر پیچید که آقا در نامه ای از این انتصاب نهی کرده ، اما نامه هنوز علنی نشده بود.

صبح چهارشنبه جلسه هیئت دولت تشکیل شد و بخش اول آنان به اتمام رسید. قرار بود نیمه دوم جلسه با ریاست معاون اول برگزار شود. مشایی هم که در جلسه اول در در جای معاون اول نشسته بود منتظر ریاست بخش دوم جلسه بود.


اژه ای وزیر اطلاعات در پایان جلسه اول اعلام کردند من خبر دارم که این نامه صادر شده و این فرد نباید معاون اول باشد.


در همین حین، و در فاصله بین دو جلسه هیئت دولت،‌ اکثر اعضای کابینه با هم در جلسه ای سرپایی تصمیم گرفتند که باید جلسه دولت را ترک کنند. مشایی در آن ساعت در دفتر معاون اول نشسته بود که این دفتر نزدیکترین مکان به دفتر جلسات هیئت دولت است.


برخی افراد به وی خبر رساندند که در جلسه دوم شرکت نکن که اگر بیایی ممکن است برخی جلسه را ترک کنند.


در آن روز جلسه تشکیل نشد. فردای آن روز صفار هرندی با بنده تماس گرفت و گفت بیا در دفتر وزیر اطلاعات جلسه داریم. ولی در آن روز از بیست نفری که دعوت شده بودند حدود ده نفر آمدند. بنده بعد از صحبت با صفار مطمئن بودم که شرکت در این جلسه مساوی با کنار گذاشته شدن از دولت است و تصمیم گرفتم در این جلسه شرکت کنم. چون ماهیت این جلسه معلوم بود و شرکت در این جلسه را حمایت از ولی فقیه می دیدم. آن زمان در تهران نبودم اما برای شرکت در آن جلسه به تهران آمدم.


از افرادی که در آن جلسه حضور داشتند می توان از اژه ای که میزبان بودند، صفار هرندی، آقای مصری، لنکرانی، خانم طبیب زاده، سعیدی کیا، بنده، نوذری وزیر نفت نام برد. فاصله زیادی تا برکناری این افراد پس از این جلسه نبود. حاصل آن جلسه این بود که نامه ای به رهبری بنویسیم که ما بر اساس اطلاعی که داریم شما رئیس دولت را نهی کرده اید و مادامی که این فرد معاون اول است ما در جلسه هیئت دولت شرکت نمی کنیم. صفار این نامه را نوشت و بعد از امضا آن را برای رهبری فرستادیم.

فکر می کنم دو روزی گذشت تا نامه رهبری به رئیس دولت علنی و رسانه ای شد. از زمان ارسال نامه تا انتشار آن فکر می کنم هفت روز گذشت. در این هفت روز به آن عمل نشد تا اینکه آقا نامه را منتشر کرد. یکی از مشاوران رئیس دولت به همه می گفت که تقصیر با افرادی است که نامه ای را که مصلحت نبوده منتشر کرده اند.

وی نمی گفت چرا به این نامه عمل نشده است بلکه می گفت چرا نامه ای که محرمانه بوده منتشر شده است.


بعد از عملی شدن این موضوع، رئیس دولت در جلسه بعدی این موضوع را مطرح کرد که ما ارتباطمان با اقا گونه ای دیگر است و خودمان مشکل را حل می کنیم. وی در این جلسه گفت مشایی استعفا داده است. اما در همان جلسه برای این فرد حکم رئیس دفتری زده شد که در تاریخ هیچ پاسخی برای آن نمی توان پیدا کرد. این سمت می تواند از معاون اولی اختیاراتش بیشتر باشد.


قبل از این که این اتفاقات بیفتد این فرد هر از گاهی سخنانی داشت که باعث جنجال در کشور می شد. از این رو در بازگشت از سفرهای استانی که داشتم بنده به رئیس دولت و ثمره هاشمی می گفتم که خانواده شهدا از مسئولیت داشتن این فرد رضایت ندارند اما کسی بها نمی داد.


یک سال و نیم بعد من در سفر کهگیلویه و بویر احمد بودم که از دفترم زنگ زدند و گفتند احمدی نژاد در حکم جدیدی چهارده نفراز مشاورین خود را برکنار کرد که بنده در سر لیست این فهرست بودم. یک بار گفتم یاسوج شده سنگال.

 

ایالات متحده خواستار آزادی فوری روزنامه نگاران زندانی در ایران شد

Posted: 03 May 2012 01:33 AM PDT

به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات

جـــرس: دستيار وزير خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا تمامی روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند.


به گزارش «سفارت مجازی ايالات متحده، تهران.ايران» به مناسبت سوم ماه مه، روز جهانی آزادی مطبوعات، مايکل پوزنر دستيار وزير خارجه آمريکا طی یادداشتی خطاب به مقامات ایران نوشت که "ايالات متحده از دولت ايران می خواهد تا همه روزنامه نگاران زندانی را آزاد نماید و حکومت جمهوری اسلامی را به برداشتن گامهای ضروری به منظور ايجاد فضا برای رسانه های مستقل که بتوانند کار خود را بدون ترس از خشونت و آزار دنبال کنند، فرا می خوانيم."


این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین اظهار می دارد "ما به روزنامه نگاران، وبلاگ نويسان وشهروندان دليری که جان، سلامت و آزادی خود را به خاطر آگاه ساختن ديگران از حقيقت فدا کرده اند، ادای احترام می کنيم."


دستيار وزير خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، در ادامه نوشته است: "اطلاعات یعنی قدرت. بدون عرضۀ آزاد و سالم اطلاعات، شمار اندکی از مردم می توانند معیشت خود را تأمین کنند، دولت خود را پاسخگو قرار دهند، و برای فرزندانشان آموزش فراهم سازند. شهروندان به اخبار دقیق، به موقع و مستقلی که مورد اعتمادشان باشد نیاز دارند. صاحبان کسب و سرمایه و بازارها هم چنین نیازی دارند. این امر دربارۀ دولتها نیز صادق است. آزادی رسانه ها جوامع و اقتصادها را پویا، پرتوان و تندرست نگاه می دارد. هنگامی که جریان آزاد اخبار قطع می شود، افراد رنج می برند، جوامع دچار رنج می شوند، و اقتصادها گرفتار دشواری می شوند. با این همه، درهمان حالی که مردم در سراسر جهان روز آزادی جهانی مطبوعات را، که امسال توسط یونسکو در تونس میزبانی می شود، برگزار می کنند، مخاطرات علیه روزنامه نگاران رو به افزایش است. تا دسامبر گذشته، کمیتۀ حمایت از روزنامه نگاران ١۷۹ خبرنگار زندانی را در سراسر جهان شمارش کرد- که ۴۲ تن از آنان تنها در ایران بودند. ناظران حقوق بشر گزارش می دهند که از ماه ژانویه تاکنون شمار روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ایرانی در زندان به حدود ۹۰ نفر افزایش یافته است. تهدید، حمله، بازداشت، زندانی یا ناپدید شدن، و یا قتل به خاطر تلاش برای گزارش خبرها، علیه آنان که خارج از زندان هستند ادامه دارد. "


پوزنر همچنين پیرامون اعمال محدودیت های اینترنتی و فشارهای سایبری نوشته است: "با وجود آنکه ايران يکی از کشورهای عضو کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی است، اما دولت ايران به شکل مستقيم يا غيرمستقيم رسانه ها را سانسور می کند. افزوده بر فيلتر کردن و نظارت بر رسانه های سنتی، اين رژيم در حال ايجاد يک اينترنت ملی است که ارتباط شهروندان ايرانی را با بقيه جهان کاملاً قطع می کند."


در گزارشی دیگر اینکه، رادیو اروپای آزاد اعلام کرده است ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، از دولت ايران خواسته است تا محمد صديق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشری، و همچنین در حدود ۹۰ روزنامه نگار ايرانی که در زندان بسر می برند را آزاد کند.
 

باشگاه دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی به ٤١تن در سطح جهان رسید

Posted: 03 May 2012 01:33 AM PDT

بیانیه گزارشگران بدون مرز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات
جـــرس: به مناسبت ٣ می ٢٠١٢ (چهارده اردیبهشت ١٣٩١) روز جهانی آزادی مطبوعات، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، با صدور بیانیه ای، خشونت دهشتناک علیه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را محکوم کرده و گزارشی از تلفات وارده به روزنامه نگاران و وب نگاران طی چند ماه اخیر ارائه و منتشر نموده است.


به گزارش تارنمای گزارشگران بدون مرز، "از اغاز سال میلادی ٢٠١٢ هر پنچ روز یک خبرنگار کشته شده است و این سازمان در روز جهانی آزادی مطبوعات، فهرست به روز شده‌ ٤١ تن از دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی را منتشر می‌کند.


متن این بیانیه به شرح زیر منتشر شده است:


به مناسبت ٣ می ٢٠١٢ (چهارده اردیبهشت ١٣٩١) روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش‌گران بدون مرز، خشونت دهشتناک علیه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را ، محکوم می‌کند. با کشته شدن ٢١ روزنامه‌نگار و ٦ شهروند وب‌نگار و شهروند خبرنگار، از آغاز سال میلادی ٢٠١٢ ، هر پنج روز یک فعال اطلاع‌رسانی، از جمله در مناطق درگیری هم چون سومالی و یا سوریه به قتل رسیده است.


گزارش‌گران بدون مرز در این روز فهرست به روز شده‌ی ٤١ نفراز دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی را منتشر می‌کند.


" جنایات ما نباید شاهدی داشته باشد"، " هیچ صدایی جز صدای ما نباید به گوش برسد" این دستور روز دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی است : رژیم‌های اقتدارگرا و گروه‌های مخالف آزادی اطلاع‌رسانی. چهار ماه آغاز سال میلادی ٢٠١٢ با سرکوب جنبش‌های اعتراض مردمی در برخی از کشورهای عربی، ایجاد خفقان برای مخالفان سیاسی، و به سکوت وادارکردن منتقدان در دیگر کشورهای جهان، به ویژه برای حرفه‌کاران رسانه‌ها آغاز سالی پرخشونت بود.

 

دشمنان تازه‌ی آزادی اطلاع رسانی
نخستین فصل سال نشان داد که برخی از این دشمنان آزادی اطلاع رسانی همچون بشارال اسد در سوریه و شبه نظامیان اسلامی ال‌شباب در سومالی می‌توانند به قصاب بدل شوند.

اگر جنبش‌های مردمی در سال ٢٠١١ توانستند برخی از درندگان آزادی اطلاع‌رسانی را سرنگون و یا از قدرت برکنار کنند، اما متاسفانه نتوانستند تعداد دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی را کاهش دهند. شش درنده‌ی تازه به فهرست این " باشگاه" هراسناک افزوده شده‌ است. گروه اسلامی بوکو حرام که به دهشت‌افرینی در نیجریه پرداخته است، شورای عالی نظامی مصر که متاسفانه در نقض آزادی اطلاع‌رسانی پا جای پای حسنی مبارک، دیکتاتور برکنار شده‌ی مصر گذاشته است. وزیر اطلاعات، پست و ارتباطات دولت فدرال موقت سومالی، که مسوول سرکوب و ایجاد رعب و وحشت در میان مطبوعات است، وصیف طالیبوف رهبر قدرتمند نخجوان درجمهوری اذربایجان، سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان، و در آخر کینگ جونگ اون، که پس از مرگ پدر بزرگ و پدرش، وارث خاندان دشمنان آزادی اطلاع رسانی در کره شمالی است.


تازه‌گی دیگر، شاخص داشتن دو دشمن آزادی اطلاع‌رسانی در برخی از کشورهاست. شش کشور در چنین وضعیتی قرار دارند. در سومالی که وزیر اطلاعات،پست و ارتباطات دولت فدرال موقت به شبه نظامیان گروه اسلامی ال‌شباب پیوسته است. در پاکستان که سرویس‌های اطلاعاتی در کنار طالبان و با هم حرفه کاران اطلاع‌رسانی را هدف قرار می‌دهند. در جمهوری اذربایجان، وصیف طالیبوف رهبر قدرتمند نخجوان که این منطقه را به آزمایشگاه روش‌های سرکوب عمومی الهام علی‌اف بدل کرده است. در روسیه ولادیمیر پوتین و سگ زنجیری‌اش رمضان قدریف که مقام ریاست جمهوری چچن را یدک می‌کشد، هر دو با هم در خشونت رفتاری و گفتاری خبره‌اند. در سرزمین‌های خودمختار فلسطین روزنامه‌نگاران قربانی سخت‌گیری‌های، نیروهای امنیتی دولت خودمختار از یک سو و دولت حماس از سوی دیگر هستند. و در آخر ایران که ولی‌فقیه سید علی خامنه‌ای و رئیس جمهور محمود احمدنژاد، علیرغم همه اختلافات‌شان اما در مورد سرکوب مطبوعات اجماع دارند. جمهوری اسلامی ایران پس از اریتره و چین، و پیش از ترکیه و سوریه، قرار دارد که با هم باشگاه بزرگترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران را تشکیل می‌دهند.

برخی دیگر از رهبران، همچون رئیس جمهور جیبوتی، اسماعیل عمر و روسای دولت‌های سودان و اوگاندا، عمرالبشیر و یووری موسوینی دم دروازه‌ی فهرست درندگان آزادی اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند. یمن که سالی پر از خشونت را پشت سر نهاد، پس از برکناری علی عبدالله صالح از قدرت، تحت مراقبت قرار دارد، رئیس جمهوری برمه می‌تواند در سال ٢٠١٢ بعنوان رهبری که دوران گذار و گشایش را در کشورش آغاز کرده است، از این فهرست خارج شود.


ارتش انقلابی کلمبیا (فارک) مدت زمان زیادی است که در کنار دیگر گروه‌های شبه نظامی در این کشور در فهرست دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی قرار دارد. این گروه که اخیرا به شدت تضعیف شده است، بیش از هر زمان دیگری روزنامه‌نگاران را هدف حملات خود قرار داده است. نام این گروه در روزهای اخیر با خبر ناپدید شدن خبرنگار فرانسوی رومئو لانگولا ، مجددا بر سر زبان‌ها افتاده است. فارک، رسما خبر ربودن خبرنگار را تائید نکرده است. گزارش‌گران بدون مرز در این روز شجاعت این خبرنگار را می‌ستاید و همبستگی خود را با خانواده‌ی وی اعلام می کند.

 

آسیب پذیری حرفه‌کاران تصویر و شهروند خبرنگاران
بر تعداد روزنامه‌نگاران مستقل برای پوشش خبری در مناطقی که درگیری‌های نظامی وجود دارد، افزوده شده است. در چهارماه نخستین سال میلادی این گروه هزینه سنگینی برای تلاش خود پرداخت کرده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز به ویژه ارج‌گذار تلاش شهروند خبرنگاران است، که اخرین سنگربانان آزادی اطلاع رسانی هستند. در موقعیت‌هایی که دولت‌ها پنهان از نگاه بیرونی سرکوب را پیش می‌برند. فیلم‌بردار و یا عکاس هدف‌های نخستین رژیم‌های سرکوبگر هستند، چرا که این رژیم‌ها بهتر از هر کس قدرت اطلاع‌رسانی با تصویر را می‌دانند.
در پی رویداهای بهار عرب و با در نظر گرفتن تغییرات گسترده در برخی از این کشورها ، گزارش‌گران بدون مرز تصمیم گرفته است که دولت‌های جوان این کشورها را در مسیر رسیدن به دمکراسی همراهی کند. پس از بازگشایی دفتر تونس، سازمان برای بازسازی مطبوعات ازاد و کثرت‌گرا در لیبی، دفتر نمایندگی خود را بازگشایی خواهد کرد.

با این همه، این " بهاران" هنوز از مژده‌هایی که داده‌اند، فاصله دارند. ما براین باوریم که باید نسبت به فریب‌القایی دولت‌های که هر جنبش اعتراضی را " تروریست" می‌نامند از یک سو و در برابر گرایشات آزادی ستیز برخی از گروه‌های معترض از سوی دیگر بسیار محتاط بود.


امنیت روزنامه‌نگاران و اسناد جهانی
در برابر گسترش خشونتی که امروز روزنامه‌نگاران را هدف قرار داده است. گزارش‌گران بدون مرز،
- رسانه‌ها را برای حفاظت از روزنامه‌نگاران، روزنامه‌نگاران حق‌التحریه‌ای، مترجمان و راهنمایان و روزنامه‌نگاران محلی و همچنین حفاظت از منابع اطلاعات و مصاحبه شوندگان، به تامل بیشتر دعوت می‌کند.

- دولت‌ها را به عملی کردن موازین موجود در قوانین جهانی ناظر بر حفاظت از روزنامه‌نگاران دعوت می‌کند. در این‌باره باید به فوریت بیلانی مشخص از چگونگی اجرای قعطنامه‌ی ١٧٣٨ شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود. این امر به ویژه پنج سال پس از تصویب این قعطنامه ضروری است. دولت‌ها باید در این باره مسوولیت پذیر باشند و اجرای بند‌های ٦ و ٧ این قعطنامه را تضمین کنند. این موازین در برگیرنده‌ی الزاماتی پیشگیرانه و تنبیهی برای پایان دادن به مصونیت از مجازات در نقض حقوق بین‌المللی علیه روزنامه‌نگاران هستند.

- اصلاح اساسنامه دادگاه جنایی بین‌ا‌لمللی برای قرار دادن روزنامه‌نگاران در چارچوب گروه‌های غیرنظامی، هم‌مانند کادرهای سازمان‌های فعال در امر مساعدت بشر دوستانه.

- دولت‌ها را دعوت می‌کند که به فوریت، به نقشه عملی و مصوبه‌ی سازمان یونسکو در مارس ٢٠١٢ برای حفاظت از امنیت روزنامه‌نگاران و مبارزه با مصونیت از مجازات بپیوندند.

 

هفت پرده: از سفرصلح دولت آبادی تا «شاعر» تناولی در متروپولیتن

Posted: 02 May 2012 03:25 PM PDT

سعید زندگانی
 جرس: در اولین پرده از محمود دولت آبادی سراغ می گیریم که «کلنل» مانده در چنگ سانسور وزارت ارشاد را به جمع صد نویسنده بزرگ جهان در آمریکا می برد تا پیام صلح مردم ایران را برای آنان بخواند؛ در دومین پرده به نمایشگاه کتاب تهران سرمی زنیم که برخلاف ادعای دولت، چندین ناشر پشت دروازه آن جامانده اند؛ در سومین پرده، نامه محمود گلابدره ای را می خوانیم که از بیمارستان به خانه آمده، اما بی کس وتنها به «آخر خط» رسیده است؛ اعتراض رسانه های تندرو حکومتی به برنامه تلویزیونی «هفت» موضوع پرده چهارم است؛ درپرده پنجم، سفر هنرمندان برجسته سینما به مازندران برای دلجوئی از مهاجرین افغانی را پی گیری می کنیم؛ در پرده پنجم سخنان محسن قرائتی را خطاب به مستند سازان می خوانیم که می گوید نماز خواندن بازیگران را در پشت صحنه به مردم نشان دهید؛ وآخرین پرده گزارشی است از نمایش «شاعر پیچیده در هیچ» پرویز تناولی همراه با آثار پنج هنرمند دیگر ایرانی در موزه معروف «متروپولیتن» نیویورک!

 سفر صلح محمود دولت آبادی به آمریکا
یکی از معروف ترین کتابهائی که در دام سانسور اداره کتاب وزارت ارشاد گیر کرده وناشر آن هم (نشرچشمه) از نمایشگاه کتاب رانده شده و پرونده قضائی برایش تشکیل داده اند، رمان «زوال کلنل» نویسنده سرشناس ایران محمود دولت آبادی است که تاکنون در خارج از کشور، ترجمه های انگلیسی و آلمانی آن انتشار یافته و نامزد دریافت جایزه «بوکر من» آسیا نیز شده است اما در ایران، سالهاست که از سانسور اداره کتاب در وزارت ارشاد خلاصی ندارد. اینک دولت آبادی نا امید از انتشار کتابش در وطن، براي شركت در هشتمين همايش بين‌المللي صداهاي جهاني ادبيات به آمريكا مي‌رود تا همراه صد نویسنده سرشناس از سراسر جهان، پیام صلح ملت ایران را به گوش دنیا برساند!
در اين همايش كه امسال با عنوان «همايش رؤياها» و با هدف برجسته كردن كار نويسندگان از سراسر دنيا و ايجاد گفت‌و‌گو ميان آن‌ها و مخاطبان‌شان از سوي انجمن قلم آمريكا برگزار مي‌شود، بيش از صد نويسنده از پنج قاره‌ي دنيا گرد هم مي‌آيند كه از ايران، دولت‌آبادي براي شركت درآن دعوت شده است. در اين سفر كه ناشر خارجی کتابهای دولت آبادی «انتشارات ملويل هاوس» هم ديگر دعوت‌كننده‌ي آن است، برنامه‌هايي براي اين نويسنده منظور شده كه به معرفي رمان «زوال كلنل» و كتاب‌خواني او اختصاص خواهد داشت.

 

دولت‌آبادی با بيان اين‌كه "من همیشه با چهره و زبان صلح به دنیا سفر کرده‌ام و سفر می‌کنم"، در گفت و گوئی با «ایسنا» اين سفر را خير تلقي کرده و مي‌گويد که اميدوار است بتواند طبق روال هميشگي، چهره‌ي صلح‌آميز ايران و ايراني را به نظر دنيا برساند. اين نويسنده‌ي پيشكسوت با اشاره به وضعيت و شرايط خاصي كه بر كشور و منطقه‌ي ما حاكم است، اميدوار است، با اين سفر ـ تا حدودي كه به يك نويسنده مربوط است ـ در جهت رفع سوء تفاهم‌هاي موجود بكوشد.
سفر دولت آبادی همچنين به دعوت دانشگاه «بن» آلمان و نمايشگاه كتاب ايتاليا در اروپا ادامه خواهد يافت. او دعوت‌هاي ديگري هم از كشورهاي ديگر دارد، كه مي‌گويد به علت طولاني شدن سفر، از رفتن به آن كشورها صرف نظر خواهد كرد. در دوره‌ گذشته‌ي همايش بين‌المللي انجمن قلم آمريكا، نويسندگان مطرح جهاني همچون: اومبرتو اكو، يان مك‌ايوان، ماريو بارگاس يوسا و توني موريسون حضور داشته‌اند.


ناشرانی که پشت درهای نمایشگاه تهران ماندند!
بیست وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب درمصلای تهران با سخنان حیرت آور احمدی نژاد در مدح آزادی و زیبائی و عشق افتتاح شد: "هنرنمایشگاه کتاب این است که مرزها وقید و بندها را بردارد و فرصتی را فراهم کند که جان انسانها، اندیشمندان و هنرمندان در یک فضای انسانی زیبا و عاشقانه با هم پیوند بخورند! چه وقت کل بشر به سعادت می رسد؟ زمانی که همه این قید و بندها برداشته شود و همه انسانها همدیگر را دوست داشته باشند"!
رئیس دولت در ایران، زمانی حرف از برداشتن «مرزها و قید و بندها» می زند، که نشر چشمه، نشر اميد فردا، نشر كوير، انتشارات شهيد بهشتي، آهنگ دیگر و طرح نو تنها معدودي از ناشراني هستند كه ناکنون معلوم شده نتوانسته اند جواز حضور در نمایشگاه را بگیرند و این لیست همچنان بلندتر می شود. کار به جائی رسیده که احمدمسجد جامعی وزیر پیشین ارشاد و نماینده کنونی شورای شهر تهران در آخرین نشست این شورا اعلام می کند: "بهتر است در سالروز شوراها یادی ازشهید بهشتی بشود، هرچند جای تاسف دارد که غرفه آثار ایشان در نمایشگاه کتاب جایی ندارد البته برخی ناشران دیگر نیز چنین مشکلی دارند."


کمی آنسوتر، در تقاطع خیابان کریمخان زند و میرزای شیرازی که فاصله ای بسیار اندک با نمایشگاه دارد، یک انتشاراتی وجود دارد که وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد اجازه حضور در نمایشگاه را به آن نداده، آنهم به دلایلی که هنوز روشن نیست. معاون فرهنگی وزارت ارشاد که رئیس نمایشگاه کتاب را نیز برعهده دارد، می گوید «نشر چشمه» مشکل قضائی دارد؛ محمد حسینی وزیر ارشاد هم که مدعی است فقط یک ناشر (چشمه) از نمایشگاه بازمانده، توضیح می دهد: "ناشر مربوطه تخلفاتی داشته که پرونده آن در حال رسیدگی است. امیدواریم این مشکل هم در آینده بررسی و برطرف شود. ما خواهان فعالیت همه ناشران هستیم، ولی آنها هم مثل بقیه اقشار باید یک سری ضوابط و مقررات را رعایت کنند."
اما مدیران «نشر جشمه» خود را بی گناه می دانند و معتقدند هیچ کار غیرقانونی نکرده اند، اما چون کسی از مسئولین پاسخگو نیست، ترجیح داده اند همزمان با نمایشگاه کتاب، خودشان نمایشگاهی در محل کتابفروشی شان راه بیاندازند و در سایت خود چنین اطلاع رسانی کنند: "نمايشگاهِ كوچكي داريم از سيزدهم تا بيست و پنجم، در محل كتاب فروشي نشر چشمه به آدرس خيابان كريم خان زند، نبش ميرزاي شيرازي. كتاب ها را به همان ترتيبِ نمايشگاه، با همان تخفيف و با همان شور و هيجان عرضه مي كنيم به كساني كه علاقه دارند محصولاتِ امسال نشر چشمه را هم تهيه كنند؛ منتظرتان هستيم"! نشر چشمه، با وجود حکم تعلیقی که برایش اعمال شده، ۲۷ عنوان جدیدالانتشار دارد که آنها را نیز مانند دیگر کتابهایش با تخفیف 20 درصد به خوانندگان ارائه خواهد داد.
نشر چشمه همان ناشری است که قرار بود کتاب «زوال کلنل» محمود دولت آبادی را چاپ کند، که سانسور شده و به چاپخانه نرسیده است. ناشر چند کتاب توقیف شده دیگر نیز دارد و می گویند همین مسئله که سراغ کتابهای مسئله دار می رود، دلیل اصلی راه نیافتنش به نمایشگاه کتاب است. سيد علي صالحی هم منتظر بود دفتر شعرش بوسیله نشر چشمه در نمایشگاه ارائه شود، اما وقتی خبر محرومیت ناشر را شنید، در گفت و گوئی به خبرگزاری «ایلنا» گفت: "ضمن احترام به ناشران مستقل و شرکت کننده در نمایشگاه کتاب، جهت همدلی با ناشرینی که از حضور آن‌ها ممانعت به عمل آمده یا دچار مشکل شده‌اند امسال به نمایشگاه نخواهم رفت. جفایی که بر ناشران ‌می‌رود عادلانه نیست و از اساس غیر قانونی است."
اگرچه وزیر ارشاد گفته تنها یک ناشر مسئله دار اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا نکرده است، اما خبرها حاکی از تعدادی بیش از اینهاست. فاطمه انتظارالمهدي مديرعامل انتشارات كويردر واكنش به تكرار محروميت اين انتشارات از حضور در بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران، اين مساله را رسانه‌اي و اعتراض خود را اعلام كرد وگفت: "ما نيز همچون ناشران ديگر در موعد مقرر شده دي و بهمن سال گذشته، براي حضور در نمايشگاه كتاب تهران ثبت نام كرديم و مدارك لازم نيزتمام وكمال به ثبت‌نام‌كنندگان تحويل داده شد كه اكر نقصي در مدارك بود اساسا مدارك را تحويل نمي‌گرفتند. هفته گذشته كه براي در اختيار گرفتن غرفه مراجعه كردم تا فيش غرفه را كه حاوي اطلاعات متراژ و شماره غرفه است، دريافت كنم، بعد ازجستجوي بسيار به من گفتند فيش غرفه براي انتشارات كوير، صادر نشده و اگر اعتراضي در اين‌باره هست، بايد نامه نوشت! در ادامه نامه‌اي نوشتيم، اما متاسفانه دبيرخانه‌ي ارشاد جواب درستي به ما نداد و نامه‌ي ما بدون جواب ماند."
چندی پیش حافظ موسوی مدیر انتشارات «آهنگ دیگر» نیز گفته بود: "این مؤسسه، تخلف فرهنگی و پرونده قضایی ندارد، ولی با این حال به ما گفته می‌شود که صلاحیت حضور در نمایشگاه را ندارید. حالا یک نفر به ما بگوید اینکه صلاحیت نداریم، یعنی چه؟" وی در گفت و گو با خبرگزاری «مهر» درباره توضیحات مدیر کمیته‌ اطلاع‌رسانی بیست‌ و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران که درباره عدم حضور این ناشر و دو انتشارات بوتیمار و دفتر شعر جوان در یکی از رسانه‌های کشور منتشر شده است، گفت: "دو سال پیاپی است که از حضور ما در نمایشگاه کتاب ممانعت به عمل می‌آید و با وجود گذشت این مدت، هنوز متوجه علت آن نشده‌ایم." موسوی درتوضیح بیشتر درباره عدم صلاحیت نشر تحت مدیریتش گفت: "به ما هم چنین جملاتی گفته شد. سال گذشته هم همین‌ها را به ما گفتند و اعلام شد که شما صلاحیت حضور در نمایشگاه را ندارید. سال گذشته هم مانند امسال هرچه پیگیری کردیم، به نتیجه‌ای نرسیدیم و پاسخی دریافت نکردیم. بالاخره باید اشکالی باشد که به ما بگویند به این دلیل شما صلاحیت ندارید و نمی‌توانید در نمایشگاه حاضر باشید. این در حالی است که ما حتی پرونده قضایی هم نداریم تا بخواهیم قضیه را از این ابعاد جستجو و پیگیری کنیم. تنها حرفی که در حال حاضر به ما گفته‌اند این است که‌: با حضور شما در نمایشگاه موافقت نمی‌شود و شما صلاحیت حضور در نمایشگاه را ندارید"!
نامه «آخر خط» محمود گلابدره ای
محمود گلابدره ای نویسنده پیش کسوت، پس از مدتی بستری شدن در بیمارستان «الغدیر» تهران، چندروزی است به خانه برگشته، خانه ای که هیچ کس دیگر در آنجا نیست تا از او مراقبت کند. او که به علت مسمومیت، چند روزی در کما ودر بخش مراقبت های ویژه بستری بود، پس از بازگشت به خانه زمین خورد و زمین گیر شد و در نامه ای نوشت: "دیگه رسیدم به ته تهای آخر خط که باید جدا کنم خود جدا شده‌ام را از جو و جفت و جوجه. دیگه می‌خوام خودم جدا کنم این موی روئیده بر این زبون قاچ قاچ شده‌ی خودم رو که از بس گفتم و نالیدم و فریاد زدم از بی‌هیچ کسی و بی‌پناهی و می‌خوام واشم از پیچیدن به هیچ و پوچ"!
این نامه در شرایطی نوشته شده که پس از بستری شدن نویسنده دربیمارستان، وزارت ارشاد و شهرداری تهران برای پرداخت هزینه دوا و درمان او به رقابت لفظی و تبلیغاتی پرداختند؛ اما وعده ها همه توخالی از آب درآمد، تا جائی که پس از چهار روز بلاتکلیفی، بالاخره انجمن ادبیات داستانی پیش قدم شد و هزینه های بیمارستان را پرداخت کرد تا نویسنده بتواند به خانه خالی خود برگردد و بنویسد: "ای اهالی من، ای آدم‌هایی که این قلم‌های سیاه تراشیده و نتراشیده رو هی زدم تو مرکب جام جانم و کشیدم روی کاغذای سپید عمرم و دادم که بدن به دست شما که بخوانید و بدانید که چی کشیدم. ای ناشران، ای اداره‌جات فرهنگی، ای دولتمردان ده دوره دولت مردی تا هزار دوره‌ی دیگه، بدونید من پیرمرد خسته از گم‌کردگی و سرگشتگی این آخرین رمق‌های جونم رو می‌خوام بذارم برای نوشتن چیزایی که تا حالا ننوشتم که واسم از جو و جفت و جوجه مهم‌تره. می‌خوام بشینم روی این زخم بسترم، با همین ضعف جسمی حاصل از خستگی 73 سالگی، با خدایم خلوت کنم و کارنامه‌ی خودم رو به خدای خودم تحویل بدم. انشاالله"!


گلابدره ای در پایان این نامه حق و حقوق چاپ و انتشار همه آثارش را به «علی خلیلی» دوست نویسنده اش واگذار کرده که در این روزهای بی کسی و تنهائی، تنها کس نویسنده شده است. خلیلی در گفت و گوئی با خبرگزاری «فارس» درباره آخرین وضعیت نویسنده ای که شاگرد جلال آل احمد خوانده می شود، گفته است: "گلابدره‌ای قبل از تعطیلات فاطمیه از بیمارستان مرخص شد اما چهارروز متوالی در بیمارستان بلاتکلیف بود چون هیچ مرجع و مکانی برای پیگیری کار او و ترخیص او از بیمارستان مراجعه نکرد؛ تماس‌های ما هم بی نتیجه بود تا روز شنبه. ما ابتدا برای پرداخت هزینه‌ها از طریق شهرداری وارد شدیم اما علی‌رغم مصاحبه آقای سرسنگی مدیر خانه هنرمندان وخبر حمایت شهرداری از ایشان، هیچ کاری انجام نشد. ما را به معاونت هنری ارشاد آقای شاه‌آبادی ارجاع دادند که آنجا هم کاری برای گلابدره‌ای انجام ندادند و در نهایت در آخرین ساعات روز شنبه بنیاد ادبیات داستانی هزینه‌ها را پرداخت کرد و گلا‌بدره‌ای را به خانه آوردیم."

خلیلی در مورد شرایط زندگی نویسنده «اسماعیل، اسماعیل» اظهار داشت: "هم اکنون گلابدره‌ای در همان منزل محقر بدون غذا، بدون پرستار و حتی بدون امکانات اورژانسی برای بیمار، ساکن شده و فقط دوستانش گهگاهی زنگ می‌زنند و پیگیر احوال او هستند؛ ولی از نهادهای دولتی هیچکس بعد از ترخیص پیگیر حالش نبوده است." به گفته خلیلی، گلابدره‌ای به خاطر بیماری طولانی، ضعف جسمانی شدیدی دارد و چون درخانه تنها بوده، در اثر زمین خوردن دچار آسیب و مشکل بیشتری هم شده است. او می افزاید: "با این وضعیتی که پیش می‌رود سازوکار حمایت از هنرمندان خیلی سخت و مشکل است و باز هم درمورد سرای سالمندان هنر تاکید می‌کنم که بهترین گزینه برای هنرمندانی است که هم اکنون بیمار هستند و خانواده‌ای را ندارند؛ اگر قرار باشد برای هر نفر چنین وضعیتی را به راه بیافتد، هم اهانت به شخصیت اوست و هم پرستاری مداوم از او غیرممکن است؛ چون این افراد بعد از سالها تلاش برای هنر این مملکت حق دارند در دوران کهولت سن از حداقل‌های امکانات اورژانسی برخوردار باشند"!
اعتراض رسانه های حکومتی به برنامه «هفت»
برنامه تلویزیونی «هفت» که جمعه ها به بررسی مسائل سینمائی ایران می پردازد، در سومین سالگرد خود گفت وگوئی با فیلمساز کهنه کار و نامدار ایرانی «داریوش مهرجوئی» داشت که این روزها آخرین فیلم او «نارنجی پوش» روی پرده سینماها به فروشی نیم میلیارد تومانی در اولین هفته دست یافته است. مصاحبه فریدون جیرانی مجری و تهیه کننده «هفت» با مهر جوئی و قبل از آن، گفت وگوی چالشی او با «مسعود ده نمکی» در مورد فیلمهای انقلابی و سیاسی و جنگی، رسانه های حکومتی را خوش نیامد، تا جائی که طی نامه ای تند و انتاد آمیز به عزت اله ضرغامی رئیس صدا و سیما، به جریان روشنفکری در سینمای ایران تاخته وخواستار مناظره با جیرانی در برنامه «هفت» شدند. در بخشی ازاین نامه آمده است:
"آقای ضرغامی! نشنیدید که در برنامه‌ هفت، گفتمان "اسکار پرستی" و "حمام آفتاب گرفتن زیر نخل طلا" کنداکتور تلویزیون حکومتی را پر کرده‌است؟ ندیدید که برخورد آقای جیرانی در مواجه با کارگردانان انقلابی چقدر با مواجهه ایشان با هم‌فکرانش همچون سیروس الوند و داریوش مهرجویی متفاوت است؟ ادبیات "سیب و سلما نفروخت، پس متدینین کجایند؟" را چطور؟ راستی چرا آقای مجری، "قلاده‌های طلا" و پرفروش شدن آن را نشان پررنگ بودن یک دیدگاه و طبقه در جامعه نمی‌گیرد؟ نکند آن هم از نظر ایشان تنها یک فیلم جاسوسی و قهرمان محور است؟ اصلاً مجری یک برنامه‌ی سینمایی مگر می‌تواند در باب اکثریت یا اقلیت بودن برخی طبقات اجتماعی و تضعیف عامل مذهب و سنت در جامعه نظر صائبی داشته باشد؟ آیا در این زمینه‌ها کارشناسان خبره‌ای وجود ندارد؟...اصلاً چرا مجری برنامه‌ "هفت" این همه در باب ناکام بودن سینمای دفاع مقدس اصرار دارد؟"
معترضین خواستار مناظره با جیرانی شده ونوشته اند: "از آنجا که فرجام این بحث در باب سینمای ایران را همچنان ناتمام می‌دانیم و انتظار داریم در قبال بی‌اخلاقی صورت گرفته، وقتی برای پاسخ‌گویی نمایندگان جریان ارزشی منتقد به سینما برای پاسخ‌گویی به شبهات ایجاد شده و تنویر افکار عمومی فراهم شود، از دست اندرکاران برنامه "هفت"، آقای جیرانی و همفکرانشان دعوت به مناظره می‌کنیم تا در فضایی عادلانه، نمایندگان این دو جریان نظرات خود را در باب اوضاع سینما برای مردم شرح داده و وجدان‌های آگاه خود در این موضوع قضاوت کنند. به همین منظور آقایان "مجید شاه حسینی" و "وحید جلیلی" به عنوان نمایندگان جریان ارزشی منتقد به سینما، برای مناظره با نماینده‌ جریانات دیگر در یک ویژه برنامه مستقل پیشنهاد می‌شوند. امید است که رسانه ملی با عملکرد صحیح خویش ثابت کند که علاقه‌مند به تبیین شایسته اوضاع و مشکلات سینمای ایران و نیز جامه عمل پوشاندن به مطالبه مقام معظم رهبری در باب کرسی‌های آزاداندیشی است و در این باره، حاضر به جانب‌داری از یک جریان خاص نیست. بدیهی است که رد پیشنهاد مناظره، افکار عمومی را به نتایجی قابل پیش‌بینی در قبال میزان صداقت دست اندرکاران برنامه "هفت" و مسئولین سیمای جمهوری اسلامی خواهد رساند. والسلام."
امضاکنندگان این نامه که خبرگزاری «فارس» آنرا منتشر کرده، عبارتند از سایت‌ها و خبرگزاری‌های: جهان نیوز/ نسیم‌آنلاین/ رجانیوز/ مشرق‌نیوز/ تریبون مستضعفین/ شبکه خبر دانشجو/ آوینی فیلم/ خبرنامه دانشجویان/ 598/ برهان/ مطالبه/ جوان‌آنلاین؛ و همچنین ماهنامه سینما رسانه/ ماهنامه راه/ ماهنامه زمانه/ روزنامه جوان/ هفته‌نامه‌ یالثارات/ هفته‌نامه 9دی/ مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب/ دبیرخانه جایزه سینمایی انقلاب اسلامی/ دبیرخانه دائمی جشنواره مردمی فیلم عمار/ گروه فرهنگ و ادب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
سفرسینماگران به مازندران برای دلجوئی از افغانیها!
محدودیتهائی که مسئولین دولت احمدی نژاد در اصفهان و مازندران برای افغانیهای ساکن این استانها بوجود آوردند، با عکس العمل انسانی چند تن از سینماگران شناخته شده کشورمان روبرو شد؛ تاجائی که اصغر فرهادی فیلمساز برجسته ایرانی و برنده جایزه اسکار، همراه با داریوش مهرجوئی، علی مصفا، لیلا حاتمی، نیکی کریمی و مانی حقیقی، اعلام کرده اند برای همدلی و دلجوئی از افغانیها، به زودی به مازندران سفر خواهند کرد و ضمن گفت و گو با مهاجران، آثار خود را نیز برای آنان به نمایش خواهند گذاشت.
اصغر فرهادي در این مورد مي‌گويد: "انداختن علت ناامني و بيكاري به گردن مهاجران، فرار از پذيرش مسووليت است." او كه اين روزها در حال فراهم كردن مقدمات ساخت فيلم بعدي‌اش در پاريس است، در واكنش به رفتارهاي ناشايست اخير با مهاجران افغان در ايران، بر آن شده تا چند روزي به كشور بازگردد و با نمايش فيلم و برگزاري جلسات نقد و بررسي در ميان مهاجران افغان، همدلي خود را با آنان اعلام كند. فرهادی در این مورد به روزنامه «شرق» گفته است: "چنين رفتارهاي ناشايستي با مهاجران در ايران براي كشوري كه خود يكي از بالاترين آمار مهاجران را در كشورهاي ديگر جهان دارد، تلخ است."
فرهادی در سال‌هاي دور ودرمجموعه تلويزيوني «داستان يك شهر» نيز، با اختصاص دو قسمت از اين مجموعه به مهاجران افغان كه با نام «افغاني» از شبكه تهران پخش شد، به مشكلات و مسايل روزمره مهاجران پرداخته بود. اینک، پس از اینکه مقامات استانی در اصفهان در روزسيزده‌بدر ورود افغان‌ها را به بهانه حفظ امنيت به پارک «صفه» ممنوع اعلام کردند و سپس در نوشهر آنان را از حضور در شهر به دليل رفت و آمد توريست‌ها بازداشتند، فرهادي تصمیم گرفته ۲۲ و ۲۳ ارديبهشت در جمعي متشكل از شهروندان ايراني و مهاجرین افغانی، پس از نمايش «جدائی نادر از سیمین» با آنان به گفت‌وگو بنشیند و دلجوئی کند.
«شرق» همچنین خبرداد که داريوش مهرجويي، ماني حقيقي، ليلا حاتمي، نيكي كريمي، علي مصفا و جمع ديگري از هنرمندان در اقدامي حمايتي و براي همدلي با مهاجران افغان به استان مازندران سفر خواهند كرد.
چندي است كه مساله سختگيري براي مهاجران افغان‌ آن هم از سوي مسوولان شكل ديگري به خود گرفته است و استان مازندران مي‌خواهد پيشقراول اخراج آنان از ايران باشد. اما هنرمندان كه در اين مسايل معمولا به عنوان نبض تپنده جامعه عمل مي‌كنند، در اين راه پيشقدم شده‌ ونسبت به اين اتفاق واكنش نشان داده‌اند و قصد دارند با حضور در شهرهاي مختلف و در بين افغان‌هاي مقيم ايران جلوي خدشه‌دار شدن چهره كشور را با اين حركت‌هاي نادرست بگيرند.
ماني حقيقي كارگردان مطرح، از كساني است كه به اين مساله واكنش نشان داده است، به گونه‌اي كه قصد دارد فيلم «مهرجويي: كارنامه چهل‌ساله» را با همراهي «داريوش مهرجويي» و جمع ديگري از بازيگران و همكاران شناخته شده سينماي ايران كه در فيلم‌هاي مهرجويي حضور داشته‌اند، به شهرهاي مختلف مازندران ببرد و با حضور افغان‌هاي مقيم اين شهرها به نمايش بگذارد. در اين همدلي و حركت نمادين، ليلا حاتمي، علي مصفا، نيكي كريمي و جمع ديگري از بازيگران و همكاران فيلم‌هاي متعدد داريوش مهرجويي آنان را همراه خواهند بود. هرچند هنوز زمان اين سفر مشخص نشده است، اما ماني حقيقي در اين زمينه مي‌گويد: "ما به دنبال مكان‌هايي براي نمايش اين فيلم در شهرهاي مختلف اين استان هستيم و قصد داريم براي همه و به‌خصوص شهروندان افغان اين فيلم را نمايش دهيم و خودمان در كنارشان حضور داشته باشيم تا اعتراض‌مان را به اين تصميم مطرح كنيم. مابراي ايجاد ايراني آبادتر، نياز داريم به خواهران و برادران افغان‌مان اجازه كار، اقامت، تحصيل دانشگاهي و بيمه و مسكن بدهيم."
واكنش هنرمندان سینما، پاسخی است به سخنان تقي شفيعي مديركل اتباع خارجي استان مازندران که با اشاره به مصوبه اخراج تبعه افغان از اين استان گفته است: "اين مصوبه يك فرصت طلايي براي مازندران در راستاي پاكسازي استان از اتباع بيگانه است و امروز ديگر حضور افغان‌ها براي مازندران يك تهديد به شمار مي‌رود." پيش از اين احمدرضا شفیعی مسئول كمیته انتظامی ستاد تسهیلات سفر در استان اصفهان نیزبه خبرگزاری محلی «ایمنا» گفته بود: "به منظور رفاه شهروندان، نیروهای این کمیته با همکاری پلیس امنیت و اداره اماکن در روز سیزده فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می‌کنند." انتشار این خبر با اعتراض‌ شدید مردم در داخل و خارج از کشور روبرو شد.
قرائتی: نماز خواندن بازیگران را نشان دهید!
محسن قرائتی دبیر ستاد اقامه نمازضمن بیان این مطلب که "نماز خواندن در بین فوتبالیستهای قطری از فوتبالیستهای ما بیشتر نمایان است" تصریح کرد که باید در همه جا، اثر نماز را ببینیم و به سازندگان فیلمهای مستند گفت: "باید درتولید فیلمهایتان از نماز تکریم شود؛ اینکه چه آدمی با چه قیافه‏ای و چه سابقه‏ای در فیلمها نماز می‎خواند مهم است. پشت صحنه فیلمها یعنی نشان دادن نمازخواندن بازیگران و عوامل فیلم هم مهم است. باید یک تحول علمی و هنری در ساخت فیلمهای با موضوعات نماز بشود".
قرائتی این سخنان را نهم اردیبهشت ماه، در نشست مسئولان ستاد اقامه نماز با مستند سازان و تعدادی از مسئولان فرهنگی کشور در سازمان تبلیغات اسلامی بیلان کرد. این نشست برای ترویج فرهنگ اقامه نماز با استفاده از قالبهای هنری، ساخت فیلمهای مستند و تجربی با حمایت ستاد اقامه نماز برگزارشده بود تا شیوه‏های حمایتی از فیلمسازان اعم از حمایتهای مالی و پشتوانه‎های ستادی برای ساخت چنین آثاری را مورد بحث و بررسی دهد. در این نشست، قرائتی ضمن بیان اینکه از ما انتظار بودجه نداشته باشید، به مستند سازان گفت: "هیچ یک از عبادات اسلام با هیاهو و اعلان صریح همراه نیست مگر حج و نماز که در آن جماعت با موج خاصی آن را اجرا می‎کنند. توجهی که اسلام به نماز داشته چنین است که اولین کاری که خدا برای اسلام کرده خانه کعبه را ساخته است و اولین کاری که پیامبرهم کرد مسجد ساخت. در قرآن آمده که از امکاناتی که در اختیار شما قرار دادیم هرکسی در حد توان خود برای اقامه نماز خرج کند. مثلا اقامه نماز حتی در بین فوتبالیستهای قطری از فوتبالیستهای ما بیشتر نمایان است. آنها روی چمن نماز می‏خوانند ولی فوتبالیستهای ما در ملأ عام نماز نمی‏خواند. باید در همه جا، اثر نماز را ببینیم."
قرائتی افزود: "در فیلمهایتان آدم مثبت باید نمازخوان و آدم منفی تارک نماز باشد. ما هم به اندازه وسعمان به شما کمک می‏کنیم، اما کارها باید مانند عشق مادر به فرزند خودجوش انجام شود و چاه باید خودش آب داشته باشد نه اینکه سطل سطل درآن آب ریخت. باید درتولید فیلمهایتان از نماز تکریم شود، اینکه چه آدمی با چه قیافه‏ای و چه سابقه‏ای در فیلمها نماز می‎خواند مهم است. پشت صحنه فیلمها یعنی نشان دادن نمازخواندن بازیگران و عوامل فیلم هم مهم است. باید یک تحول علمی و هنری در ساخت فیلمهای با موضوعات نماز بشود."
شاعر تناولی در موزه متروپولیتن
موزه معروف «متروپولیتن» در نیویورک، «شاعر پیچیده در هیچ» مجسمه ساز نامدار ایرانی پرویز تناولی را همراه با آثاري از پنج هنرمند دیگر ایرانی در نمایشگاه ویژه ای به تماشا گذاشته است که این نمایشگاه تا نیمه شهریورماه آینده ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه که آثار سه نسل از هنرمندان ایرانی را در بر می گیرد، هفت اثر از پرویز تناولی، منیر فرمانفرماییان شاهروردی، YZ کامی، شیرین نشاط، افروز عمیقی و علی بنی صدر درمعرض دید علاقه‌مندان به هنر ایران قرار داده شده است.


موزه «مترو پولیتن» در نیویورک، بخش‌های مختلفی دارد که پرویز تناولی دوسال پیش یکی از آثار مجموعه "شاعر" خود به نام «شاعر پیچیده در هیچ» را به بخش هنرهای اسلامی این موزه اهدا کرده و اینک همین اثر در کنار آثار دیگر هنرمندان ایرانی، در نمایشگاه ویژه ای به معرض تماشا گذاشته شده است. تناولی چند سالی است که نیمی از سال را در ایران و نیمی دیگر را در کانادا زندگی می کند. خانم فرمانفرمائیان مقیم ایران است و بقیه مقیم آمریکا و کانادا هستند. این نمایشگاه باعنوان«هنر معاصر ایران، از مجموعه دائمی در متروپولیتن» برپا شده و اثاری را در بر می گیرد که هنرمندان در طول بیست سال گذشته به این موزه ذهدا کرده اند.
منیر فرمانفرماییان شاهرودی مسن ترین عضو این گروه متولد 1303 ویکی از زنان هنرمند پیشرو کشور ما به شمار می رود. او بیش از پنج دهه است که به صورت حرفه‌ای در هنر معاصر ایران فعالیت می‌کند و در کارهایش با ترکیبی از نقاشی سنتی روی شیشه، موزاییک و آینه اصول هندسه اسلامی با مفاهیم مدرن مینیمالیسم را به اجرا درمی‌آورد. "پرواز دلفین" نام اثری است که فرمانفرمائیان در نمایشگاه موزه متروپولیتن ارائه کرده و مجموعه ای از صدها قطعه آینه در یک سطح دو بعدی است. کامی نیز دیگر هنرمند ایرانی است که در آمریکا زندگی می‌کند و در این نمایشگاه دو اثر از او به نمایش درآمده، بیشتر آثار این نقاش پرتره های انسانی هستند و او بیشتر چهره افراد ناشناس را به تصویر می‌کشد تا انسانهای مشهور.
زنان محجبه، عکسی است که از شیرین نشاط در این نمایشگاه ارائه شده؛ افروز عمیقی که در نیویورک زندگی می‌کند، اثری را در این نمایشگاه ارائه کرده که الگوهای گیاهی و هندسی پل معاصر را با استفاده از منابع هنری ایرانی، عثمانی و اندلس به تصویر کشیده است. علی بنی صدر نیز اثری با محتوای جنگ ایران و عراق به تصویر کشیده است. نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی، تا 13 شهريور (سوم سپتامبر) در گالري «هاكوب كوُركيان» موزه متروپولیتن دایر خواهد بود. «توماس كمپل» مدير موزه متروپوليتن در بروشور نمایشگاه، از آن به عنوان «فرصتي ويژه براي ديده شدن هنر مدرن و معاصر ايران» یاد کرده است.

 

معاون احمدی نژاد: منافع عراق بر منافع ایران ارجح است/ عراقی ها: چرا برای ما مدرسه نمی سازید؟

Posted: 02 May 2012 03:22 PM PDT

جـــرس: در پی اظهارات معاون اول محمود احمدی نژاد که منافع عراق را بر منافع ایران "ارجح" خوانده بود، معاون وزیر آموزش و پرورش عراق گفت که وعده ایران برای ساخت مدرسه ، تنها اظهارات "پروتکلی" (تشریفاتی) است.


همزمان، استفاده از کپی توافقنامه های ایران با عراق در انعقاد قرارداد با مقامهای لبنانی، باعث بحث و جدل هایی در کابینه این کشور شد.


به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه المدی چاپ بغداد، عدنان ابراهیم، معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وعده های ایران برای ساخت مدرسه در عراق ، چیزی خارج از اظهارات پروتکلی نیست.


فیان دخیل، عضو کمیسیون خدمات در پارلمان عراق هم گفت: آیا ایران در همه استان های عراق مدرسه خواهد ساخت یا اینکه این پروژه ها به استان های معینی محدود خواهند شد.


روزنامه المدی در گزارش خود می نویسد: چهار سال از وعده ایران برای ساخت مدرسه در عراق می گذرد ولی در این مدت حتی یک مدرسه هم ساخته نشد. ساخت این مدارس در مراسمی در سال ۲۰۰۸با حضور وزیر وقت آموزش و پرورش عراق یعنی خضیر الخزاعی آغاز شد اما تنها به همان مراسم محدود شد.


وزیر وقت آموزش و پرورش عراق در همان مراسم گفته بود که ساخت دویست مدرسه در بغداد و استان های عراق با استفاده از شیوه های ساخت سریع ، حدود شش ماه طول خواهد کشید.


در واکنش به این اتفاقات، شماری از نمایندگان پارلمان عراق و عضو کمیسیون شفافیت و مقابله با فساد اداری مالی در پارلمان عراق گفته اند که شرکت پیمانکار این پروژه مدرسه سازی ، نتوانسته است موارد تعهد خود را به انجام برساند.


گفتنی است، محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس دولت ایران، چند روز پیش از این با اشاره به توافقات صورت گرفته در سفر اخیر نوری المالکی نخست وزیر عراق به ایران، ضمن بیان اینکه "دویست واحد مسکونی و سه هزار باب مدرسه در عراق ساخته می‌شود"، گفته بود: "در بین اعضای دولت ایران هرگاه در خصوص عراق صحبتی به میان می‌آید مرجح بودن منافع این کشور نسبت به منافع خودمان تایید می‌شود."


گاف در تهران ، حیرت در لبنان: وقتی توافقنامه محمدرضا رحیمی "کپی پیست" می شود
همزمان، استفاده از کپی توافقنامه های ایران با عراق در انعقاد قرارداد با مقامات لبنانی، باعث بحث و جدل هایی در کابینه این کشور شده است.


بنا به گزارش ها، قرار است محمدرضا رحیمی ، معاون اول رئیس دولت ایران در آینده نزدیک به لبنان برود. از همین رو ، مقامات ایرانی ، پیش نویس توافقنامه های دوطرف را به بیروت فرستاده اند اما گاف آنها توجه مقامات و رسانه های لبنانی را برانگیخته است.


به گزارش عصر ایران، روزنامه الحیات گزارش داده که متن پیش نویس توافقنامه های ارائه شده از سوی هیات ایرانی به مقامات لبنانی، همان متن های امضا شده با مقامهای عراقی است.


گزارش مذکور می افزاید جالب اینجاست که حتی کلمات عراق و بغداد (که در قرارداد با عراقی ها بوده) در پیش نویس ارائه شده به لبنانی ها وجود دارد.


به گفته مقامهای آگاه، متن پیش نویس ها همان متن هایی هستند که در سفر ده روز پیش محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد به بغداد با مقامهای عراقی به امضا رسید و به این ترتیب حالا به دست مقامهای لبنانی رسیده است.


روزنامه النهار چاپ بیروت نیز در این زمینه نوشت: کشف این موضوع که متن پیش نویس توافقنامه ارائه شده به مقامهای لبنانی از طرف مقامهای ایرانی عیناً همان متن توافقنامه های ایران و عراق است باعث ایجاد تعجب و بحث و جدل در کابینه لبنان شده است.

 

 

مستقر شدن ماموران وزارت اطلاعات در بند ٣٥٠ زندان اوین

Posted: 02 May 2012 02:24 PM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، ماموران امنیتی مستقر در زندان اوین، دور جدیدی از تلاش برای اعمال محدودیت و كنترل زندانیان سیاسی بند٣٥٠ زندان اوین را آغاز کرده و در اولین مرحله از این اقدامات، یك مامور امنیتی در بخش افسر نگهبانی بند ٣٥٠ مستقر كرده اند .


بنا به گزارش های رسیده به جرس، این مامور امنیتی وظیفه دارد ضمن كنترل وضعیت زندانیان، با برخی از زندانیان ارتباط برقرار كرده و از این طریق از مسایل داخلی بند و زندانیان مطلع شود.


این درحالی است كه مطابق قانون، ماموران امنیتی به هیچ عنوان حق نظارت بر زندانیانی كه در حال سپری كردن دوران محكومیت خود هستند را ندارند.


در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، طیف وسیعی از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، کنشگران حقوق بشری، دانشجویان و همچنین شهروندان معترض، پس از سپری کردن ماهها انفرادی و آزار و شکنجه، رهسپار بندهایی همچون ۳۵۰ زندان اوین و بند سیاسی زندان رجایی شهر و ... شده، و همزمان، تحت فشار و آزارهای مداوم قرار گرفته اند.


مقامهای زندان اوین، ماهها امکان برقراری تماس تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ با خانواده های خود را ممنوع کرده بودند.


سازمان دیده بان حقوق بشر: حکومت سوریه مرتکب جنایات جنگی شده است

Posted: 02 May 2012 01:13 PM PDT

جـــرس: سازمان دیده بان حقوق بشر ارتش حکومتی سوریه را به ارتکاب جرایم جنگی متهم کرد. بر اساس گزارش این سازمان ارتش سوریه کمی پیش از برقراری آتش‌بس مخالفان را به صورت دسته‌جمعی اعدام کرده و خانه‌ها و مغازه‌ها را به آتش کشیده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از سازمان دیده‌بان حقوق بشر، اعدام‌‌های دسته‌جمعی مخالفان در ماه‌های مارس و آوریل به وقوع پیوسته است. در این گزارش به خانه‌ها، خودروها و مغازه‌های ویران شده و سوخته اشاره شده و آمده است که شواهد موجود به روشنی حاکی از اعدام مخالفان بوده است. در برخی موارد نیز کودکان در میان اعدام شدگان بوده‌اند.


بازرسان این سازمان به هنگام بازدید از یک خانه بر روی یک دیوار تعداد زیادی جای گلوله و رد خون دید‌ه‌اند که همگی در ارتفاع نیم‌متری دیوار (برابر با ارتفاع تقریبی یک فرد زانو زده‌) فرو رفته بودند.


آنا نایستات از دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به حملات متوالی هلیکوپترها و تانک‌های ارتش سوریه در استان ادلب گفت: "به نظر می‌رسد نیروهای دولت سوریه از هر فرصتی پیش از برقراری آتش‌بس برای خسارت وارد آوردن استفاده کرد‌ه‌اند."


بر اساس گزارش ها، کشتار مخالفان در ادلب از روز ۲۲ مارس، یک روز پس از ابراز حمایت شورای امنیت سازمان ملل از کوفی عنان و طرح صلح وی، صورت گرفته است.


گفتنی است، حکام دمشق در روزهای پایانی ماه مارس وعده داده بودند که آتش‌بس در کشور را از روز ۱۰ آوریل به اجرا در خواهد آورد.


بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر به نظر می‌رسد دولت سوریه از این فرصت برای کشتار خونین مخالفان استفاده کرده است.


دیده‌بان حقوق بشر همچنین نیروهای امنیتی سوریه را به بازداشت خودسرانه ده‌ها تن از مردم متهم کرده و گفته است که این افراد بدون هیچ‌پایه و اساس قانونی نگه داشته شده‌اند.


به گزارش این سازمان در حمله روز ۳ آوریل به روستای تفتناز در حومه ادلب ۱۹ نفر از اعضای خانواده "الغزل" از جمله دو فرد زیر ۱۸ سال توسط نیروهای ارتش تیرباران شده‌اند.


شاهدان عینی به فعالان حقوق بشری گفته‌اند که سربازان ارتش سوریه در روندی مشابه روستاها را به محاصره در آورده و سپس بدون هیچ‌گونه هشداری منطقه را زیر آتش می‌گرفته‌اند. پس از آن سربازان و افراد لباس شخصی ارتش خانه به خانه روستا را به دنبال کسانی که نامشان در فهرستی به ثبت رسیده بود، می‌گشتند و پس از یافتن این افراد آنها را با خود برده و با شلیک تیر آنان را از پای در می‌آورده‌اند.


قربانیان بیشتر از فعالان سیاسی و یا اعضای خانواده جنگجویان مخالف دولت بوده‌اند. دولت سوریه هنوز واکنشی به گزارش دیده‌بان حقوق بشر نشان نداده است.


احتمال افزایش شمار ناظران بین‌المللی در روزهای آینده
سازمان ملل متحد همزمان دولت سوریه و مخالفان در این کشور را به نقض آتش‌بس متهم کرده است. روز چهارشنبه (۲ مه/ ۱۳ اردیبهشت) مخالفان از کشته شدن بیش از ۲۰ تن از سربازان ارتش خبر داده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در شهر لندن مستقر است، اعلام کرد که ۱۵ سرباز ارتش در جریان یک حمله مخالفان در استان حلب در شمال سوریه کشته شده‌اند.


ژانرال رابرت مود، سرپرست ناظران بین‌المللی با رد انتقادات وارده در مورد کند پیش رفتن مأموریت سازمان ملل در سوریه گفت که شمار ناظران در روزهای آینده دو برابر خواهد شد.


به گفته‌ی ژنرال مود علیرغم توافق‌‌های پیشین آتش‌بس در سوریه برقرار نشده و همین امر کار را برای ناظران سازمان ملل دشوار کرده است. با این همه او اضافه کرده است که حضور این ناظران در هر منطقه تأثیر مثبت داشته و به آرام کردن نسبی شرایط کمک کرده است.


بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از ۹ هزار غیرنظامی سوریه در جریان اعتراضات یک ساله اخیر در این کشور کشته شده‌اند. مخالفان اما شمار کشته‌شدگان را بیش از ۱۱ هزار تن می‌دانند.



رئیس‌ انجمن داروسازی ایران: ۱۵ قلم داروی مهم در کشور موجود نیست

Posted: 02 May 2012 12:57 PM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران اعلام کرد: دو روز پیش به من خبرداده‌اند که حدود ۱۵ قلم دارو را که اکثریت آن از داروهای ضد سرطانی هستند، نداریم.


به گزارش  خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خیرالله غلامی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها تا چه اندازه در حوزه دارو مشکل ایجاد کرده است گفت: تحریم‌ها تا حدودی در این حوزه تاثیر گذار بوده است اما تاکنون به مشکل حادی در این زمینه برخورد نکرده‌ایم.


وی خاطرنشان کرد: البته دو روز پیش به من خبرداده‌اند که حدود ۱۵ قلم دارو را که بیشتر آن از نوع داروهای ضد سرطانی است در کشور موجود نیست.


رئیس انجمن داروسازی بالینی با بیان اینکه نمی‌دانم این وضعیت سه روز، دوهفته و یا یک ماه ادامه پیدا می‌کند ،افزود: با پرس و جویی که کردیم این پاسخ‌ها را دریافت کردیم که دارو‌ها یا در گمرک است یا در راه رسیدن به کشور.


وی افزود: از نظر ما مشکل حادی نیست اما وقتی بیمار مراجعه می‌کند و به او گفته می‌شود که دارو نیست برای او مشکل، حاد می‌شود ... و وقتی چند روزی این دارو‌ها نیست بیمار‌ها خیلی دچار مشکل می‌شوند.


رئیس انجمن داروسازی بالینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نوسانات نرخ ارز نیز قیمت دارو‌ها را تحت تاثیر قرار داده است افزود: دارو‌ها برخلاف تجهیزات پزشکی از ارز مرجع برخوردارند و به دلیل کنترلی که در حوزه دارو انجام می‌گیرد مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.


وی با بیان اینکه وزارت خانه سعی کرده است قیمت دارو با تامین دلار مرجع بالا نرود، افزود: البته قیمت دارو‌ها در پنج و شش ماه گذشته متلاطم بوده است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته