هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند
-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news ------------------------------
میرحسین موسوی، در گفت و گو با وبسایت «کلمه» که در آستانه ۲۲ بهمن مصادف با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد، «از دست دادن مشروعیت» را عامل اصلی فروپاشی حکومت شاهنشاهی و مقاومت مردم را میراث انقلاب اسلامی می داند و می گوید: «عدم سازگاری مردم با دروغ، تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد».
آقای موسوی می گوید: «رژیم (پهلوی) مشروعیت خود را به طور کامل از دست داده بود. البته کشتارهای خیابانی در تسریع این روند نقش عظیم داشت؛ مخصوصا کشتار هفده شهریور تعیین کننده بود». میرحسین موسوی می گوید: «می توان به قطع و یقین گفت که اگر پهلوی ها به میراث مشروطیت خیانت نمی کردند، رژیم شاهنشاهی با اصالت رأی مردم و نقشی که قانون اساسی مشروطه بر عهده شاه گذارده بود، می توانست مثل بعضی از کشورها ادامه پیدا کند.»
میرحسین موسوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «آیا عوامل بازتولید رژیم های استبدادی در ایران با انقلاب اسلامی از بین رفته است؟» گفت: «در سالهای اول انقلاب اسلامی اکثریت مردم قانع شده بودند که انقلاب همه ساختارهایی را که می توانست منجر به استبداد و دیکتاتوری شود از بین برده است و من هم یک نفر از این جمع بودم، ولی الان چنین اعتقادی ندارم. امروز هم عوامل و ریشه هایی را که منجر به دیکتاتوری می شود می توان شناسایی کرد و هم مقاومت در مقابل بازگشت به این دیکتاتوری را».
به گفته این نامزد شرکت کننده در انتخابات دهم ریاست جمهوری و از چهره های شاخص معترض به نتایج آن، مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است. او می گوید: «عدم سازگاری مردم با دروغ و تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد. همان طور که بسته شدن فضای مطبوعاتی و رسانه ای و پر شدن زندانها و کشتن بیرحمانه مردم در خیاباها که به صورت مسالمت آمیز احقاق حقوق خود را خواستارند نشان دهنده حضور ریشه های استبداد و دیکتاتوری باقیمانده از نظام شاهنشاهی است».
آقای موسوی می گوید:« مردم متوجه اند که با داد و ستدهای بی اهمیت و بدون رعایت مراتب قانونی ممکن است عده ای به کام مرگ فرستاده شوند». میرحسین موسوی بدون آنکه نام احمد جنتی را به زبان آورد به سخنان قهرآمیز او در نماز جمعه اخیر تهران در دفاع از اعدام ها اشاره کرد و گفت: « برای امام جمعه بی رحمی که همواره از تبعیض و خشونت و تقلب دفاع کرده به قوه قضائیه دستمریزاد بگوید مهم نیست که شایعات گسترده ای برای اعتراف گیری های غیر قانونی وجود دارد و برای او مهم نیست که این افراد ربطی به جریانات انتخابات ندارند. مهم برای او اعدام برای زهر چشم گرفتن است».
آقای موسوی ضمن یادآوری موج مردم در انقلاب ۵۷ و مقاومت آن در جنگ ۸ ساله با عراق می گوید: «اکنون هم در صفوف سبز مرعوب نشدن مردم و پایداریشان بر سر حقوق خودشان ادامه همان مقاومت دفاع مقدس و همان روحیه آزاد منشانه قوام آمده در سال ۵۷ را می بینیم».
میرحسین موسوی می گوید: «امروز وقتی دیده می شود که دروغ از سوی دولت و صدا و سیما و روزنامه های وابسته سکه رایج است؛ وقتی ملت ما می بیند که عملا این نیروهای امنیتی و نظامی هستند که بر پرونده های قوه قضاییه حکم می رانند و در حقیقت این قوه قضائیه است که ضابط نیروهای امنیتی شده است، به این نتیجه می رسیم که ما در اول انقلاب زیاد خوش بین شده بودیم».
اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی در سخنان خود با وبسایت کلمه قرائتی از اسلام را که «مردم را خس و خاشاک و بزغاله و گوساله می نامد و مردم را قسمت قسمت می کند تا عده ای به جان عده ای دیگر بیفتند»، متأثر از فرهنگ شاهی دانست و گفت: «سزاوار بود قوه قضائیه بجای اعدام چند جوان و نوجوان، که شایعات جدی در مورد نحوه اعتراف گیری از آنها وجود دارد، به این ریشه ها توجه می کرد».
موسوی می گوید: «امروز زندانها را پاکترین فرزندان ملت پر کرده اند؛ از دانشجویان و اساتید و دیگر اقشار. مطابق فرمول های مندرس شده ای به دنبال پرونده سازی برای آنها هستند با پرونده هایی مالی یا جنسی یا جاسوسی. در حالی که منحرفان واقعی و غارتگران بیت المال در بیرون از زندان ها مشغول جولان هستند».
میرحسین موسوی در جواب به پرسشی درباره ظهور روحیه استبدادی در رفتار مسؤلان گفت برترین نمونه از این دست را در به هم خوردن روابط منطقی و قانونی ارکان نظام می توان مشاهده کرد. او گفت: «الان به طور واضحی دیده می شود که زور مجلس در مواردی که جزء وظایف آن است به دولت نمی رسد. این فقط گفته مخالفان دولت نیست. اصول گرایان منصف و آگاه از این مسئله می نالند. عدم پاسخ گویی در موارد اعلام شده دیوان محاسبات عمومی، روشن نبودن نحوه فروش نفت و شیوه های هزینه کردن آن، بی اعتنایی به برنامه چهارم و ویران کردن دستگاه برنامه ریزی برای فرار از حساب و کتاب و الخ موارد بسیار روشنی از برگشت ما حتی به ماقبل پهلوی ها است».
میرحسین موسوی همچنین درباره نمونه های دیگر گفت: «در حالی که در مجلس به دلیل جنایات بی سابقه در کهریزک گزارش داده شده است، یکی از مسئولین می گوید مسئله کهریزک بی خود بزرگ شده است. نمونه بارز دیگر این روزها نحوه ارتباط قوه قضاییه با باصطلاح ضابطین خودش است. باید دید قاضی ها فرمان می دهند و تصمیم می گیرند یا نیروهای انتظامی و امنیتی؟ قوه قضاییه ای که در قانون اساسی به صورتی قوی بر استقلال آن تأکید شده است امروز باید دید که اختیاراتش تا چه حد است؟»
میرحسین موسوی با تأکید بر عدم لزوم انتخاب میان عدالت و آزادی گفت: « خط فقر هشتصدو پنجان تومانی و وجود توأمان تورم و بیکاری، درخواست آزادی را محدود می کنند.» آقای موسوی به سایت کلمه گفت در کوچکتر شدن سفره مردم است که توزیع سیب زمینی و اقتصادی صدقه ای برای جلب آرا و خواسته های مردم مورد توجه قرار می گیرد. این رهبر اصلاح طلب معتقد است امروز گره خوردن خواست برای عدالت بویژه عدالت اقتصادی با خواست برای آزادی سیاسی یک ضرورت است و «وقتی معیشت مردم سامان پیدا می کند، هم ریشه های آزادی در جامعه عمیق تر می شود و هم وحدت و رشد و شکوفایی مردم بیشتر می شود».
میرحسین موسوی همچنین با اشاره به ندانم کاری هایی که منجر به افزایش خطر تحریم های بین المللی علیه ایران شد گفت: «امروز کسانی که مسئول شور بختی مردم و عقب ماندگی ملی ما هستند و کسانی که مسئول تورم و بیکاری و ویرانی اقتصاد کشور هستند، مسئول تعطیلی پروژه های بزرگ و عقب ماندگی ما از رقیبان در منطقه هستند، با تزریق مسکّن ها و سیاست های بی سر و ته ولی عوام فریبانه سعی می کننداز این وضعیت استفاده کنند. کافی است ببینید باسهام عدالت و حقوق بازنشستگان و شیوه غلط اجرای اصل ۴۴ چه بلایی به سر مملکت آورده اند. سرنوشت برنامه چهارم و بودجه سال آینده مایه نگرانی جدی است».
سایت کلمه در ادامه گفت و گو با میرحسین موسوی نظر او را درباره «عبور از قانون به عنوان حلال مشکلات» می پرسد.
موسوی می گوید راه حل های گذر از قانون اساسی اشکالات فراوانی دارد و اولین آن ها «عدم توانایی صاحبان چنین خواسته ای برای جلب نظر اکثریت ملت است. بدون جلب نظر این اکثریت و حتی باید بگویم، بدون ایجاد یک اجماع نباید منتظر یک تحول اساسی و معنا دار باشیم و متاسفانه باید گفت، گاهی شعارهای افراطی در این زمینه بیشتر از افراط کاری های اقتدارگرایان به جنبش آسیب می رسانند.
آقای موسوی در پاسخ به این سوال که آیا صرف تکیه بر قانون اساسی راه را برای آینده نمی بندد؟ گفت: « بنده جایی گفته ام که قانون اساسی وحی منزل نیست و همانطور که سال ۶۸ یکبار تغییر پیدا کرد می توان با توجه به نیازهای فکری مردم و مطالبات مردم و تجربیات ملی گام های مهمی در جهت کارآمدسازی بیشتر آن برداشت. منتهی باید بداینم که صرف داشتن یک قانون خوب مسئله را حل نمی کند. ما باید به طرف سازو کارهایی حرکت کنیم که امکان نقض و تخطی از قانون هزینه های گزافی برای نقض کنندگان آن در هر سطح و مرتبتی داشته باشد».
موسوی افزود: «به نظر بنده جمهوری اسلامی منهای قانون اساسی بی معنا است، و ما علاوه بر مراقبت جهت عدم نقض قانون اساسی، اجرا نشدن و یا کمتر توجه کردن به بخشهایی از قانون اساسی را هم باید نوعی نقض قانون اساسی به حساب بیاوریم. برای همین، خواست اجرای بدون تنازل قانون اساسی یک خواست راهبردی است از طرف دیگر هم به همین دلیل باید به کسانی که علاقه مند به بقای جمهوری اسلامی هستند بگوییم اگر بخشهای قابل ملاحظه ای از قانون اساسی بویژه فصل سوم آن مورد بی اعتنایی قرار گیرد بطور قهری بدیل های دیگری برای نظام ظهور خواهد کرد».
آقای موسوی سپس به بیانیه شماره ۱۷ خود می پردازد و می گوید در آنجا اشاره به نهرهایی داشتم که اگر وارد رودخانه گل آلود و طغیانی بشوند می توانند جریان آنرا بتدریج آرام و روشن گردانند. یکی از آن نهرهای روشن می تواند این باشد که رسما اعلام شود که قرار است همه به قانون اساسی برگردیم.
میرحسین موسوی سپس راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز را حق مردم دانست و گفت از هزاران عکس و فیلم های کوتاه مردمی که درعاشورا و یا روزها ی دیگر گرفته شده می توان فیلم مستندی ساخت تا معلوم شود که درگیری ها و فضای تند دنبال آن چگونه ایجاد شده است.
او سپس به نیروهای انتظامی و بسیجی توصیه کرد مهربانی و ملاطفت با مردم را پیشه کنند و تمایز خود را با بقیه مردم کم کنند. او در پایان هدف نهایی را ساختن ایرانی پیشرفته، مستقل، آزاد و متحد خواند.
ایران، ایالات متحده آمریکا را متهم می کند که با استقرار سیستم های دفاع موشکی در کشورهای حوزه خلیج فارس سعی دارد بین تهران و همسایگان عربش شکاف بیاندازد.
مقامات آمریکا روز یکشبه گفتند آنها تاسیسات دفاع موشکی زمین پایه پاتریوت را در چهار کشور خلیج فارس، برای حفاظت از آنها در برابر حملات موشکی احتمالی ایران، توسعه داده اند.
مقامات جمهوری اسلامی روز سه شنبه آمریکا را به «هراس آفرینی از ایران» متهم کردند.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری، گفت ملل غربی می خواهند کشورهای منطقه خلیج فارس را ضعیف نگاهدارند و نمی خواهند آنها از مناسبات دوستانه با یکدیگر برخوردار باشند.
احمدی نژاد این نظر را در جریان دیداری با ولیعهد قطر در تهران ابراز داشت و گفت موجودیت غرب به ایجاد تفرقه و ناامنی در منطقه بستگی دارد.
مقامات آمریکایی می گویند قطر یکی از چهار متحد آمریکا است که موافقت کرده است موشک های پاتریوت دریافت کند. به گفته آنها، بحرین، کویت، و امارات متحده عربی کشورهای دیگر هستند.
احمدی نژاد گفت او می خواهد همکاری ایران با قطر را برای مقابله با آنچه آن را «توطئه های دشمن» نامید بهبود بخشد.
پیشتر، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در یک کنفرانسی خبری طرح آمریکا را رد کرد و آن را «غیر عملی» دانست.
توسعه سیستم های دفاع موشکی بخشی از کمپین دولت اوباما برای افزایش فشار بر ایران دیده می شود.
مقامات می گویند ارتش آمریکا همچنین حضور نیروی دریایی خود را در خاورمیانه با کشتی هایی که قادر هستند موشک ها را کنند، تقویت می کند.
واشنگتن و متحدانش ایران را به کوشش برای تولید تسلیحات اتمی متهم می کنند، تهران می گوید برنامه اتمی آن صلحجویانه است .
ژنرال دیوید پتریوس ماه پیش گفت ارتش آمریکا هشت آتشبار موشک پاتریوت در چهار کشور خلیج فارس مستقر کرده است، اما از آنها نام نبرد. استقرار سیستم دفاعی بحشی از برنامه ای است که جرج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا، برای تقویت توانایی های دفاعی کشورهای عرب دوست آمریکا، که نگران حملات موشکی بالقوه ایران هستند، آغاز کرد.
میر حسین موسوی رهبر اپوزیسیون از رهبری محافظه کار جمهوری اسلامی بشدت انتقاد کرده است و آنرا متهم می کند که نتوانسته است به هدف های انقلاب اسلامی پای بند بماند.
موسوی در اظهاراتی که در پایگاه اینترنتی او - کلمه دات کام - منتشر شده است می گوید «ریشه های استبداد و دیکتاتوری» ازسیستم پادشاهی پیش از انقلاب باقی است.
موسوی می گوید دولت دهان رسانه های مستقل را بسته، زندان ها را از فعالان مخالف پر کرده است و معترضین صلح جو را «بی رحمانه می کشد.»
موسوی می گوید این اقدامات موجب شده است او باور کند که انقلاب ۱۹۷۹ به هدف هایش نرسیده است.
موسوی همچنین می گوید از قوه قضاییه «کاملا نا امید شده است.» و یاد آور می شود جنبش سبز هیچ نماینده یا سخنگویی در خارج ندارد.
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، وارد عربستان سعودی شده است و قصد دارد از پادشاه آن کشور بخواهد به نزدیکی شدن به طالبان کمک کند.
انتظار می رود کرزی درباره طرح آشتی خود برای ترغیب ستیزه گران طالبان به تغییر جهت، روزچهارشنبه با ملک فهد گفت و گو کند.
کرزی و هیات همراه او روز سه شنبه پس از ورود به عربستان برای انجام زیارت حج به مکه رفتند.
عربستان سعودی یکی از چند کشوری بود که رژیم طالبان در افغانستان را پیش از سرنگونی آن در سال ۲۰۰۱ به رسمیت شناخت.
با این حال، مقامات سعودی می گویند آنها قصد ندارند در برقراری صلح در افغانستان درگیر شوند مگر این که طالبان روابط خود را با اوسامه بن لادن رهبر القاعده قطع کنند.
پرزیدنت کرزی گفته است نقش عربستان سعودی برای افغانستان فوق العاده مهم است، و هفته پیش در کنفرانس بین المللی لندن از آن کشور خواست کمک کند.
در این میان، روز سه شنبه، مردان مسلحی که سوار موتورسیکلت بودند دو مرد را در ایالت قندهار هدف گلوله قرار دادند و کشتند. گفته می شود مقتولین به یک رهبر قبیله ای محلی منسوب بودند و آشنایی نزدیکی با رییس جمهوری و برادر او داشتند.
یک مقام ارشد قضایی جمهوری اسلامی ایران می گوید به زودی ۹ نفر دیگر به جرم شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری اعدام خواهند شد.
خبرگزاری فارس به نقل از ابراهیم رییسی می گوید ۹ نفر، همراه با دو نفر دیگری که هفته پیش به دار آویخته شدند، با گروه های ضد انقلاب در ارتباط بودند.
گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند به نظر نمی رسد محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور به اعتراضات ارتباط داشتند. اما مقامات ایران می گویند آنها به طرح ریزی ترور و بمب گذاری برای انجمن پادشاهی ایران اعتراف کردند.
مقامات اطلاعاتی در پاکستان می گویند هواپیماهای بی سرنشین که گمان می رود متعلق به آمریکا باشند، هشت موشک به سوی یک مجتمع ستیزه گران در منطقه ایلیاتی شمال غربی پاکستان پرتاب کردند.
گزارش های خبری به نقل از مقامات نامشخص حاکی است در این حمله دست کم ۱۰ ستیزه گر کشته شدند. آنها روشن نساختند که آیا کشته شدگان پاکستانی بودند یا ملیت های دیگر.
وزیرستان شمالی پایگاه گروه ستیزه گر حقانی متحد طالبان تلقی می شود، مقامات پاکستان آنها را مسئول حملات مرزی علیه سربازان آمریکا، ناتو و افغان در افغانستان می دانند.
مقامات آمریکایی علنا درباره حملات هواپیماهای بی سرنشین اظهار نظر نمی کنند. مقامات پاکستان منظما این حملات را به عنوان نقض حاکمیت کشور محکوم می کنند، اما عقیده بر این است که برخی مقامات پنهانی با عملیات همکاری می کنند.
جمهوری اسلامی ایران، اسراییل را به دست داشتن در ترور فرمانده ارشد حرکت مقاومت اسلامی فلسطینی - حماس - در ماه گذشته متهم کرده است.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه شنبه اسراییل را در کشته شدن «محمود المبحوح» مسئول دانست و آن را یک عمل «تروریستی دولتی» نامید. وی همچنین گفت سکوت جامعه بین المللی «شگفت انگیز» است.
مقامات حماس می گویند «مبحوح» برای این گروه در مناقشه طولانی با اسراییل اسلحه می خرید. به گفته آنها او روز ۲۰ ژانویه هنگامی که برای ماموریتی به دوبی رفته بود در اتاق هتلش ترور شد.
حماس نیز اسراییل را مسئول قتل دانست. مقامات اسراییل حاضر نشده اند این اتهام را تایید یا تکذیب کنند.
پلیس دوبی می گوید در این حادثه به اعضای یک دسته حرفه ای که گذرنامه های اروپایی داشتند و رفت و آمدهای «مبحوح» را کنترل می کردند مظنون است.
پنج آمریکایی مظنون به تروریسم که در پاکستان بازداشت شده اند، اعلام کرده اند بی گناه هستند و می گویند بازجویان آمریکایی و پلیس پاکستان آنها را در زندان شکنجه داده اند.
در حالی که این پنج نفر روز سه شنبه در یک وانت پلیس وارد دادگاه در شهر «سارگودا»، در شرق پاکستان می شدند، یکی از مظنونین قطعه کاغذی را به طرف خبرنگاران پرت کرد.
مظنونین در کاغذ نوشته بودند ماموران اف بی ای و پلیس پاکستان آنها را شکنجه داده اند، و برایشان پاپوش درست شده است. در کاغذ همچنین گفته می شود پلیس منظونین را از خانواده های آنها و از رسانه ها دور نگاه می دارد.
سخنگوی سفارت آمریکا در اسلام آباد اتهامات را «کاملا بی اساس» نامید و رد کرد. پلیس پاکستان نیر اتهامات شکنجه را تکذیب کرده است.
پنج مرد، که همه مسلمانانی از منطقه واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا هستند، در ماه دسامبر در استان پنجاب در پاکستان دستگیر شدند. پلیس آنها را توطئه چینی برای حملات تروریستی در پاکستان و کوشش برای پیوستن به ستیزه گران مسلمان که در افغانستان با سربازان آمریکایی می جنگند، متهم می کند.
عراق می گوید چین موافقت کرده است ۸۰ درصد بدهی های بغداد به پکن را لغو کند.
وزارت دارایی عراق می گوید عراق ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به چین بدهکار است و این توافق در پی مذاکراتی بین مقامات دو کشور به دست آمده است.
چین ارقام مشخصی ارائه نداد. اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرگزاری فرانسه گفت توافقی که به دست آمد «بخش قابل ملاحظه ای» از بدهی های عراق را لغو می کند.
این توافق می تواند منافع بازرگانی چین در عراق را بیشتر تقویت کند.
شرکت نفت دولتی چین از زمان حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳، برخی از بزرگترین قراردادها را برای توسعه منابع نفتی عراق با آن کشور بسته است.
در اطلاعيه دادسرای عمومی و انقلاب تهران اتهام شرکت در اعتراضات انتخاباتی در مورد اعدام شدگان ديده نمی شود
روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور بيانيه ای مراحل رسيدگی و اجرای حکم اعدامِ آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی را اعلام کرده است. در اين اطلاعيه اين دوتَن که هفته گذشته اعدام شدند به عضويت در گروهگ های ضد انقلاب و تلاش برای بمب گذاری متهم شده اند. اين افراد متهم شده اند که از طريق ايميل و چَت درصدد عضو گيری و آموزشِ ساخت مواد منفجره بوده اند. در اين اطلاعيه اتهام شرکت در اعتراضات انتخاباتی در مورد اعدام شدگان ديده نمی شود. اعدام آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی با محکوميت داخلی و خارجی همراه شده است. در هممين حال به مناسبت سی و يکمين سالگرد بازگشت آيت الله خمينی به ايران روز دوشنبه مراسم دولتی در بهشت زهرای تهران برگزار شد.
محمد رضا تابش نماينده مجلس شورای اسلامی استعفای خود را پس گرفت
محمد رضا تابش نماينده مجلس شورای اسلامی و رييس فراکسيون خط امام که از اعضای جناح اقليت مجلس است در اعتراض به محدوديت های اعمال شده در حيطهِ وظايف نمايندگی خود، استعفا کرده بود. در خواست اين استعفا که در اعتراض به عدم صدور مجوز برای خانواده های زندانيانِ سياسی برای ملاقات با رييس مجلس صورت گرفت با وساطت علی اکبرِ ابوترابی فرد نايب رييس مجلس شورای اسلامی توسط محمد رضا تابش، پس گرفته شد. خانواده های کسانی که روزهای پس از انتخابات بازداشت شده اند تلاش می کنند تا از طريق نمايندگان راهی برای آزادی، برای بازداشت شدگان، بيابند. در همين حال داريوش قنبری سخنگوی اين فراکسيون از اعمال محدوديت برای خبرنگارانی که با پايگاه اطلاع رسانی پارلمان نيوز وابسته به اين فراکسيون همکاری ميکنند، خبر داده است.
احمد زيد آبادی و مسعود باستانی به زندان رجايی شهر منتقل شده اند
احمد زيد آبادی روزنامه نگار و فعال دانشجويی که به زندان و تبعيد محکوم شده به زندان رجايی شهر منتقل شده است. پيش از او مسعود باستانی روزنامه نگار هم به اين زندان منتقل شده بود. زندان رجايی شهر برای محکومان عادی که جرائم سنگينی مرتکب شده اند در نظر گرفته شده است. اما گزارش حاکی است که در سالهای اخير قوه قضاييه در مواردی برای اعمال فشار بر زندانيان سياسی آنان را به اين بازداشتگاه منتقل کرده است. فعالان حقوق بشری از انتقال اين دو روزنامه نگار به زندان رجايی شهر ابراز نگرانی کرده اند.
۳ تالاب ايران از فهرست قرمز کنوانسيون رامسر خارج شده است
ايسنا در گزارش خود نوشت اين خبر در حالی اعلام شده که هنوز ۲ تالاب ديگر در ايران در فهرست قرمز قرار دارند. در همين حال ۸۴ تالاب جديد در ايران شناسايی شده است. اميرعبدوس مدير کل دفتر زيستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت از محيط زيست تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل را ۳ تالابی اعلام کرده است که از فهرست قرمز خارج شده اند. روز ۲ فوريه برابر با ۱۳ بهمن روز جهانی تالاب هاست.
درخواست برگزاری يک نشست مطبوعاتی برای رفع ابهام در مورد تعديل برج جهان نما
بيش از ۱۰۰ روزنامه نگارِ حوزه ميراث فرهنگی با انتشار بياينه ای خواستار برگزاری يک نشست مطبوعاتی برای رفع ابهام در مورد تعديل برج جهان نما شده اند. جهان نما برجی است که در نزديکی ميدان تاريخی نقش جهان اصفهان ساخته شده، و ارتفاع آن، حوزه تاريخی ميدان نقش جهان را تحت الشعاع قرار داده است. ميدان نقش جهان که در فهرست آثار فرهنگی جهانی يونسکو ثبت شده است به دليل احداث اين برج از سوی مسؤلان يونسکو در معرض اخراج از اين فهرست جهانی قرار گرفته است. مسئولان شهر اصفهان سالهاست تلاش می کنند تا اين مشکل را با تخريب طبقات فوقانی برج جهان نما، حل کنند، اما با اِعمال نفوذ سياسی مالکان آن مواجه می شوند. در آخرين اقدام ماه گذشته حتی کلنگ تخريب اين بخش از برج نيز به زمين زده شد اما خبری از تخريب آن داده نشده است.
قانونگزاران در کنگره آمريکا رايزنی برای يکی کردنِ لايحهِ جامعِ تحريم ايران در مجلس نمايندگان و سنا را آغاز کرده اند
سنای آمريکا هفته پيش لايحه ای را تصويب کرد که به رئيس جمهوری اين کشور اجازه می دهد صادر کنندگان بنزين به ايران و همچنين برخی از مقام های جمهوری اسلامی را تحريم کند. اين اقدام در راستای تلاش هايی است که برای وادار کردن ايران به تغيير موضع هسته ای جمهوری اسلامی، صورت می گيرد. مجلس نمايندگان آمريکا نيز پيش از اين لايحهِ مشابه ای را تصويب کرده بود. اکنون قانونگزاران در کنگره آمريکا رايزنی هايی را برای يکی کردن لايحهِ جامعِ تحريم ايران در مجلس نمايندگان و سنا را آغاز کرده اند تا مصوبه ِ نهايی، هر چه سريعتر برای امضای رئيس جمهوری، به کاخ سفيد ارسال شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر