مهم ترين خبرها |
| نيويورک تايمز در سرمقاله ای زيرعنوان "بزدلی و شجاعت" می نويسد حکام ايران ميخواستند با استفاده ازپنجشنبه سالگرد انقلاب اسلامی نشان دهند که کماکان کنترل امور را به دست دارند واز حمايت مردم ايران برخوردارند. توسل آنها به خشونتی ظالمانه وارعاب عليه اپوزيسيونی عمدتا مسالمت آميز و فوق العاده شجاع، درست عکس آن را ثابت کرد.
دولت ادعا ميکند انبوه مردمی که برای تظاهرات آمدند حاميان دولت بودند. تلويزيون دولتی در پخشی مستقيم صدها هزار نفر را نشان داد که بعضی پرچم به دست و با تصاويری از آيت الله علی خامنه ای در ميدان اصلی تهران جمع ميشوند. يک شاخص مهم تر ميزان زور مورد نياز دولت برای در حداقل نگاه داشتن معترضينی بود که پس ازانتخابات آلوده به تقلب رياست جمهوری در ماه ژوئن به صحنه آمده اند.
پيش از برگزاری مراسم سالگرد، صدها نفر، ازجمله خانواده های سياستمدارانی سرشناس، و بسياری از ژورناليست ها بازداشت شده بودند. روز پنجشنبه، دسته هائی بزرگ وغيرعادی از نيروهای امنيتی، از جمله نقاب پوشان واحدهائی مخصوص از پاسداران انقلاب با مسلسل خيابان ها را بستند و گروههای اپوزيسيون را از ميدان اصلی محل برگزاری مراسم دور نگاه داشتند.
با اينحال حاميان اپوزيسيون خود را نشان دادند - حتی در شهرهائی که شهرت آنها به محافظه کاری است. آنها ريسک را قبول کرده بودند. |
 |
| صدای آمریکا، بی بی سی، و صدای آلمان، مقامات جمهوری اسلامی ایران را به دلیل آنچه آنرا پارازیت اندازی غیر قانونی روی برنامه های آنها بسوی ایران می نامند، محکوم کرده اند.
سه سازمان بین المللی رادیویی و تلویزیونی روز جمعه در بیانیه ای اقدام ایران را در ایجاد پارازیت روی امواج ماهواره مشترک آنها محکوم کردند، آنرا نقض توافقنامه های بین المللی نامیدند و از شرکت های ارائه دهنده خدمات ماهواره ای خواستند ایران را برای متوقف ساختن آن زیر فشار بگذارند.
وزارت امور خارجه آمریکا گفت کوشش های ایران برای بازداشتن تقریبا تمام رسانه ها از انتشار گزارش های مربوط به اعتراضات ضد دولتی در روز پنجشنبه، نشان می دهد دولت «از مردم خود می ترسد.»
گزارش می رسد ایران سرویس های تلفنی و اینترنتی را نیز قطع کرده است.
مقامات جمهوری اسلامی رسانه های بین المللی را به کمک به دامن زدن به نا آرامی در پی انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده اند. اعتراضات روز پنجشنبه با سی و یکیمن سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی مصادف بود.
فعالان مخالف می گویند نیروهای امنیتی با توسل به گاز اشک آور، باتون، و دستگیری، معترضین را سرکوب کردند. پایگاه های اینترنتی اوپوزیسیون می گویند ماموران امنیتی به مهدی کروبی و محمد خاتمی، و نیز به همسر میر حسین موسوی حمله کردند. |
 |
| پاکستان ۲۵ فوریه را بعنوان تاریخ برگزاری نخستین مذاکرات سطح بالا با هند از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است.
دفتر یوسف رضا گیلانی نخست وزیر روز جمعه اطلاعیه ای منتشر کرد که در آن گفته می شود مذاکرات بین وزیران امور خارجه دو کشور در دهلی نو صورت خواهد گرفت. بیانیه اضافه می کند تصمیم اعزام سلمان بشیر، وزیر امور خارجه پاکستان به هند، در جلسه ای بین مقامات دو کشور گرفته شد.
بیانیه همچنین می گوید پاکستان در مذاکرات «تمام مسایل اساسی» را مطرح خواهد ساخت و هند را برای تجدید مذاکرات صلح زیر فشار خواهد گذاشت.
هند و پاکستان در سال ۲۰۰۴ برای پرداختن به مسائل گوناگون، از جمله منطقه مورد اختلاف کشمیر، جلساتی تشکیل دادند، اما هند در پی محاصره مرگبار مومبای در سال ۲۰۰۸، مذاکرات صلح را قطع کرد.
هند ستیزه گران مستقر در پاکستان را مسئول حمله، که بیش از ۱۶۰ کشته برجا گذاشت، دانست. |
 |
| بیل کلینتون رییس جمهوری سابق آمریکا در پی عمل جراحی برای باز کردن یک شریان مسدود شده قلب، بیمارستانی در نیویورک را ترک کرده است.
پزشکان روز پنجشنبه برای جلوگیری از ایجاد اختلال در جریان گردش خون، دو «استنت» در یکی از شریان های آقای کلینتون قرار دادند. او در پی احساس ناراحتی در سینه اش در روزهای اخیر در بیمارستان بستری شد.
آلن شواترز، پزشک بیل کلینتون می گوید رییس جمهوری سابق دچار حمله قلبی نشد و قلبش صدمه ندید. عمل به خوبی انجام گرفت و او بسرعت رو به بهبود می رود.
آقای کلینتون در سال ۲۰۰۴ برای باز کردن چهار شریان مسدود شده قلب تحت عمل جراحی قرار گرفت، وانتظار می رود روز دوشنبه به کار باز گردد.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، برای آنکه در کنار همسرش باشد، سفر به عربستان سعودی و قطر را بتاخیر انداخت و بجای جمعه، روز شنبه رهسپار منطقه خواهد شد.
یک مشاور رییس جمهوری سابق می گوید روحیه او خوب است و به کارهای خود با تمرکز بر بنیاد کلینتون و کوشش های امدادی در هاییتی ادامه خواهد داد.
کاخ سفید می گوید پرزیدنت اوباما پس از بستری شدن آقای کلینتون با وی تماس گرفت و بهبود سریع او را آرزو کرد. یک مقام می گوید کوشش های بیل کلینتون بعنوان نماینده آمریکا و سازمان ملل متحد در کوشش های امدادی و رفاهی در هاییتی مهمتر از آن است که او بتواند برای مدتی طولانی بیکار بنشیند.
|
 |
| مراسم سالگرد ۲۲ بهمن امسال در ايران نظير روزهای قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و عاشورا با سالهای پيش متفاوت بود روز پنجشنبه در تمامی شهرهای ايران مراسم سی و يکمين سالروز پيروزی انقلاب اسلامی تحت تدابير شديد امنيتی برگزار شد. اما وجه تمايز تظاهرات امسال با سالهای پيش باز ميگردد به وقايعی که طی ۸ ماه گذشته در ايران رخ داده است و اينکه هم مخالفان و هم طرفداران دولت از مدت ها پيش از هواداران خود خواسته بودند در اين تظاهرات شرکت کنند. دسته ای مشغول تظاهرات دولتی و دسته ای ديگر که موسوم به جنبش سبز هستند در شهرهای بزرگ چون تهران، اصفهان، شيراز، مشهد و اهواز توانستند سد نيروهای امنيتی و انتظامی را بشکنند و با سر دادن شعارهايی مطالبات خود را مطرح کنند. مقام های جمهوری اسلامی عمداً تظاهرکنندگان مخالف دولت را آشوبگر توصيف کرده و بارها کشورهای غربی را به حمايت از آنها متهم کرده اند و روز ۲۲ بهمن را نظير روزهای قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و عاشورا، پايان «فتنه» خواندند. البته اپوزيسيون هم وابستگی به خارج را رد می کند و می گويد اين تظاهراتها تا دستيابی به مطالبات مردم ادامه خواهد داشت و نظير ديگر مراسم هشت ماه گذشته حضور حرکت سبز در مراسم شهرهای مختلف غير قابل انکار بود. در همين حال نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در جريان راهپيمايی سالگرد انقلاب اسلامی در تهران برای متفرق کردن مخالفان به گاز اشک آور و باتون متوسل شدند. در اين ميان گزارش ها حاکی از آن است که رهبران مخالفان در ايران نيز به دليل محدوديت های شديد امنيتی نتوانسته اند به طرفداران خود که در تظاهرات حاضر شده بودند، بپيوندند. با اينکه رهبران مخالفان دولت اعلام کرده بودند در راهپيمايی شرکت خواهند کرد اما نيروهای گارد ويژه و پليس مانع پيوستن آنها به مردم معترض شدند. از جمله پليس به خودروی مهدی کروبی حمله شد و پس از آسيب رساندن به خودروی او، علی کروبی، فرزند وی، بازداشت شد. روز پنجشنبه ده ها شهروند ايرانی و آمريکايی نيز مقابل مقر سازمان ملل متحد در نيويورک در اعتراض به نقض حقوق بشر و آزادی های مدنی در ايران، تجمعی برگزار کردند. اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه ای حمايت خود را از تظاهرکنندگان در ايران اعلام کرد کاترين اَشتون مسئول سياست خارجی و امنيت اتحاديه اروپا در بيانه ای تاکيد کرد که اتحاديه اروپا از اينکه «جلوی آزادی بيان تعداد بسياری از ايرانی ها در سالروز انقلاب اسلامی گرفته شده است، بسيار نگران است.» در اين بيانيه آمده است: سرکوب خشن کسانی که خواهان آزاديهای بنيادين بيان و اجتماعات هستند نه تنها باعث شده است مردم ايران اعتماد خود را به رژيم ايران از دست بدهند بلکه جامعه جهانی نيز اعتماد خود را از دست داده است. در بخش ديگری از اين بيانه آمده است: عزمی که تظاهرکنندگان در خيابان های ايران نشان داده اند، توانايی مردم ايران وعلاقهِ آنها به دمکراسی، حقوق بشر و آزادی های بنيادين را روشن می سازد و اتحاديه اروپا بر حمايت خود از آنها تاکيد می ورزد. دکتر محمد ملکی در زندان شديداً بيمار است بنابرگزارش بسياری از سايتهای خبری، دکتر محمد ملکی، اولين رئيس دانشگاه تهران بعد از پيروزی انقلاب ۵۷، در زندان شديدا بيمار است. او پيشتر هم در حبس، دچار سکته ی قلبی شده بود. به گفته ی برخی منابع، عليرغم هشدارهای پزشکان، ضعف جسمی وی، به خاطر نامساعد بودن شرايط بندهای زندان، بيشتر شده است. همچنين موقعيت جسمانی دكتر ابراهيم يزدی، دبير كل نهضت آزادی ايران نيز وخيم توصيف شده است. نخست وزير بريتانيا می گويد جامعه جهانی به اعمال تحريم های شديدتر عليه ايران نزديک تر می شود گوردون بروان روز پنجشنبه هشدار داد صبر جامعه جهانی رو به اتمام است و افزود که معتقد است جامعه جهانی هر چه بيشتر به يک موضع واحد در مورد برنامهِ هسته ای ايران، نزديک می شود. آقای بروان افزود تحريم های خاصی عليه ايران در نظر گرفته شده است. روز پنجشنبه همچنين وزير امور خارجه آلمان اعلام کرد در صورتيکه ايران بر مواضع پيشين خود پافشاری کند، بايد به فکر اقدام های ديگر، از جمله اِعمال تحريم های بيشتر بود. وزير امور خارجه آلمان همچنين در پاسخ به سوالی در مورد تظاهرات روز ۲۲ بهمن گفت آلمان بسيار نگران تحولات اخير ايران است. در همين حال چين روز پنجشنبه بارديگر خواهان مذاکرات و تلاش های ديپلماتيک بيشتر برای حل بحران هسته ای ايران شد. در ميان ۵ عضو دائم شورای امنيت تنها چين با تصويب قطعنامه ی تحريمی جديدی عليه ايران مخالف است. برای تصويب چنين قطعنامه ای تمام اعضاء دائمی شواری امنيت بايد به آن رای مثبت دهند. ممکن است اتحاديه اروپا خود تحريم های جديدی عليه جمهوری اسلامی ايران وضع کند وزير امورخارجه فنلاند می گويد اگر شورای امنيت سازمان ملل متحد، نتواند تحريم های جديدی را عليه ايران اعمال کند ممکن است اتحاديه اروپا طی چند روز يا چند هفته ی آينده دست به چنين اقدامی بزند. الکساندر اِستاب، وزير امورخارجهِ فنلاند در يک کنفرانس خبری مشترک، با همتای کانادايی خود در تورنتو گفت: دولت فنلاند از گفتگوهای ديپلماتيکِ چند جانبه با جمهوری اسلامی، بر سر برنامه اتمی ايران، حمايت می کند. وی افزود، در صورتی که مذاکرات هسته اي نتيجه ای در بر نداشته باشند که اين امر در حال حاضر کاملاً روشن است ما به سمت تحريم های بيشتر عليه جمهوری اسلامی ايران، پيش خواهيم رفت. به گفته وزير امورخارجه فنلاند تحريم های تازه شامل تحريم های مالی خواهد بود. |
 |
| دولت يمن که با شورشيان شيعه در شمال اين کشور در جنگ بوده است روز گذشته اعلام آتش بس کرد علی عبدالله صالح رييس جمهوری يمن با صدور بيانيه ای اعلام کرد آتش بس با شورشيان شيعه که به گروه الحوثی شهرت دارند، از روز جمعه آغاز می شود. در اين بيانيه آمده است که دولت وی تصميم گرفته است عمليات نظامی در شمال غرب کشور را متوقف کند تا از خون ريزی جلوگيری شود، صلح به منطقه بازگردد و مردمی که منطقه را ترک کرده اند، بتوانند به خانه هايشان بازگردند. عبدالمالک الحوثی، رهبر شورشيان الحوثی نيز با صدور بيانيه ای به نيروهای خود دستور داده است که جنگ را در تمامی جبهه ها، متوقف کنند. دولت يمن بر اساس قرارداد آتش بس با شورشيان، از آنان خواسته است تا از تمامی ساختمان های دولتی خارج شوند، زندانيان را آزاد کنند و همچنين به عبور از مرز عربستان پايان دهند. |
 |
| کاخ سفيد می گويد آمريکا باور نمی کند ايران توانسته باشد اورانيوم خود را در حدی که جمهوری اسلامی ادعا می کند، غنی سازد. رابرت گيبز سخنگوی کاخ سفيد روز پنجشنبه در يک کنفرانس خبری با رد ادعاهای هسته ای اخير ايران گفت: بسياری از سخنان محمود احمدی نژاد بعداً معلوم شده است که حقيقت نداشته است و سخنان اخير وی در مورد برنامه اتمی کشور ريشه های سياسی دارد و نه واقعی. محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران پيشتر در روز پنجشنبه در سخنرانی در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی اعلام کرده بود ايران اولين محموله اورانيوم غنی شده در حد ۲۰ درصد را توليد کرده است. آقای احمدی نژاد همچنين تاکيد کرد ايران قصد توليد تسليحات هسته ای را ندارد. رئيس جمهوری ايران اعلام نکرد جمهوری اسلامی چه مقدار اورانيوم را تا حد ۲۰ درصد غنی ساخته است. آقای گيبز گفت بسياری از گفته ها و اَعمال جمهوری اسلامی باعث شده است جامعه بين المللی به اين نتيجه برسد که ايران تکنولوژی هسته ای را با اهداف صلح آميز، دنبال نميکند. |
 |
| مقامات در واشنگتن می گویند حضور انبوه نیروهای امنیتی برای مقابله با معترضین با تصمیم مقامات به وضع خاموشی تقریبا کامل اطلاعاتی و خبری همراه شده است، ظاهرا هدف این بوده است که از برقراری ارتباط در میان تظاهر کنندگان احتمالی جلوگیری شود. فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت در نبود حضور دیپماتیک امریکا در ایران، مقامات امریکایی گزارش های رسانه ها را در باره رویدادهای تهران بمناسبت سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی دنبال می کنند. او به گزارش هایی که در مورد بسته شدن تلویزیون ماهواره ای محلی، تلفن، پیامک ها و سرویس های اینرتنتی می رسد اشاره کرد و آنرا عمل بیسابقه ای که روشن می سازد دولت ایران از مردم خود می ترسد، توصیف کرد. کروالی گفت چنین اقداماتی می تواند حتی سرسخت ترین طرفداران دولت را با آن بیگانه سازد: «این گونه اعمال نه فقط مناسبات دولت را با کسانی که خواهان نوعی متفاوت رابطه با آن هستند بخطر می اندازد، بلکه حامیانش را نیز بیگانه می کند. این حرکتی ناهنجار و بی رحمانه است، و همانگونه که پیشتر گفتم، بیانیه مهمی است که نشان می دهد دولت ایران تا چه اندازه از مردم خود می ترسد». سخنگو بار دیگر اتهامات مقامات ایران را در مورد مداخله خارجی در ناآرامی های داخلی رد کرد و گفت :مساله این نیست که خارجی ها چه می کنند یا به آن متهم هستند، بلکه تصمیم مردم ایران را به حفاظت از حقوق شناخته شده جهانی خود نشان می دهد: «آزادی تشکیل اجتماع، آزادی ابراز نظر، آزادی برقراری تماس؛ و داشتن اطلاعاتی که به مردم اجازه می دهد عمل کنند و دولت خود را مسئول بدانند. ادامه ارعاب ار سوی دولت ایران نگرانی بزرگی برای ما است، و ما فکر می کنیم ورشکستگی فراینده رژیم را نشان می دهد». رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید نیز نظر مشابهی ابراز داشت و گفت بنظر می رسد عملیات شرکت کوگل در ایران و دیگر سرویس های اینتنرتی اساسا قطع شده است.
|
 |
| جان مک کین و جو لیبرمن سناتورهای آمريکایی لایحه ای ارائه داده اند که در آن گفته می شود آمريکا باید به متجاوزان به حقوق بشر در ایران را با مسدود کردن دارایی های آنها و محروم ساختن از دریافت ویزای مسافرت، هدف بگیرد. سناتور مک کین روز پنجشنبه گفت لایحه از باراک اوباما رییس جمهوری می خواهد فهرستی از افرادی که در نقض حقوق بشر در ایران دست دارند تهیه کند. او گفت لایحه ایجاب می کند دولت آمريکا می خواهد صدور ویزا برای چنین افرادی را متوقف سازد، دارایی ها آنها را مسدود کند ، اموالی را که در حوزه قضایی آمريکا دارند بلوکه کند و به دادو ستدهای آنها با بانک و ها ودیگر نهادهای مالی آمريکا پایان دهد. در صورتی که این لایحه جنبه قانونی پیدا کند، نخستین بار خواهد بود که دولت آمريکا به یک سلسله اقدامات تنبیهی علیه افرادی در ایران که مرتکب نقض حقوق انسانی مردم شده اند، دست می زند. جو لیبرمن، سناتور مستقل، از ایالت کنه تیکت، روز پنجشنبه به شبکه خبری فاکس گفت دولت ایران بدلیل رفتار با مردم ایران " در کلیت خود قابل قبول نیست." مک کین گفت آمريکاییان از نظر "مادی و معنوی" متعهد هستند به کوشش مردم ایران برای آزادی و دمکراسی کمک کنند. او گفت محروم ساختن متجاوزین به حقوق بشر در ایران از دسترسی به سیستم مالی آمريکا پیامی نیرومند به جهان خواهد فرستاد که " آنها یاید در باره کارهایی که درسرکوب مردم ایران انجام می دهند، دوباره اندیشی کنند."
|
 |
| نیروهای امنیتی ایران روز پنجشنبه برای متفرق ساختن معترضین مخالف در جریان تظاهرات سالگرد انقلاب اسلامی در تهران، به گاز اشک آور و باتون متوسل شدند.
پایگاه های اینترنتی اوپوزیسیون می گویند ماموران امنیتی و لباس شخصی ها در مرکز تهران گشت می زدند و برای متوقف ساختن اعتراضات ضد دولتی بسرعت وارد عمل شدند. گروه های اوپوزیسیون گزارش می دهند حداقل ۳۰ نفر دستگیر شدند. وب سایت رسمی میر حسین موسوی می گوید نیروهای امنیتی با باتون به زهرا رهنورد، همسر او، حمله کردند. طرفداران رهنورد حلقه ای در اطرافش بوجود آوردند و به او امکان دادند فرار کند.
گزارش ها حاکی است که به مهدی کروبی و محمد خاتمی حمله شد. آنها طرفداران خود را به شرکت در تظاهرات آرام در روز پنجشنبه دعوت کرده بودند.
گروه ها همچنین گزارش می دهند نیروهای امنیتی زهرا اشراقی، نوه آیت اله روح اله خمینی را، همراه با شوهرش، محمد رضا خاتمی، برادر محمد خاتمی، برای مدت کوتاهی بازداشت کردند.
گزارش های اوپوزیسیون نمی تواند مستقلا تایید شود زیرا جمهوری اسلامی خبرنگاران خارجی را از تهیه گزارش های تظاهرات ممنوع ساخته است.
محمود احمدی نژاد خظاب به صدها هزار نفر که در میدان آزادی جمع شده بودند سخن گفت، دستاوردهای مردم ایران را ستود و از غرب انتقاد کرد.
جو اشتوک، مدیر بخش خاورمیانه در سازمان نظارت بر حقوق بشر می گوید دولت ایران سعی دارد از آیین های سالگرد انقلاب برای دور کردن توجه عمومی از نقض حقوق بشر در کشور منحرف کند.
سازمان گزارش جدید منتشر کرده است که نشان می دهد اقدامات سرکوبگرانه دولت علیه ناراضیان از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از آنچه قبلا گزارش داده شده بدتر بوده است.
گزارش موارد مستندی از قتل های فرا قانونی، تجاوز جنسی و شکنجه، و دیگر شکل های نقض جدی حقوق بشر را یاد آور می شود.
گزارش ها همچنین حاکی است مقامات ایران سرعت سرویس های اینترنتی در کشور را کاهش داده اند و سرویس جی میل گوگل را بسته اند.
شرکت گوگل در کالیفرنیا، در بیانیه ای کاهش مبادلات ای - میلی را تایید کرد و پذیرفت که کاربران در ایران در دسترسی به جی میل مشکل دارند.
گوگل گفت بر این عقیده است که «مردم در هر کجا باید بتوانند آزادانه از طرق آن لاین ارتباط برقرار کنند.» و افزود «متاسفانه، بعضی وقت ها از کنترل ما خارج است.»
|
 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر