وقتی دروغ به یک روش در اداره مملکت تبدیل شود و منافع شخصی به جای مافع ملی جایگزین گردد کار به جایی می رسد که اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. با ۳۰۰ امتیاز و ۲۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات میرحسین موسوی میگوید مردم فهمیدهاند که ریشه بحرانها در استبداد است و دولتمردان برای حفظ حکومت خود تلاش میکنند بین مردم اختلاف بیندازند و با افزایش محدودیتها «معلوم نیست چه خوابی دیدهاند.» آقای موسوی در گفتگویی که امروز دوشنبه در وبسایت کلمه منتشر شده، گفت که «نظام در بسیاری از سطوح به سمت ماکیاولیسم چرخیده و در این موارد هدف هر نوع وسیلهای را توجیه میکند.» این رهبر جنبش سبز افزایش سرکوبها را اشتباهی بزرگ از سوی حاکمیت خواند و افزود: «ریزش مدام مشروعیت و نارضایتیهای در حال انباشت، وضعیت ویژهای را در کشور ایجاد کرده است.» موسوی اظهار داشت: «بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم. آنها {حاکمیت} جا دارد از خشم روزافزون مردم بترسند نه از ما و جنبش ریشهدارتر از آن شده که با محدویت و یا حذف امثال بنده متوقف شود.» وبسایت کلمه نیز امروز در گزارش جداگانهای از بروز برخی اتفاقات در هفتههای آینده خبر داده است. به نظر میرسد هشدار آقای موسوی و وبسایت کلمه در مورد برخی اقدامات حاکمیت علیه رهبران جنبش سبز باشد که محدودیتها علیه آنها در روزهای اخیر افزایش یافته است. میرحسین موسوی در بخش دیگری از این گفتگو، گزارشها درباره افزایش محدودیتها علیه خود را تائید کرد و گفت: «اخیرا به خاطر خوف نیروهای امنیتی از حرکتهای خیابانی مردم این محدویتها شدیدتر شده است.» وی همچنین افزود: «فشارهای امنیتی مشکل صاحبان قدرت را حل نمیکند.» با ۲۳۴ امتیاز و ۳۸ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات در حالی که نزدیکان میرحسین موسوی از تشدید محدودیت امنیتی اطراف او خبر داده اند، یک مقام پلیس ایران گفته است تجمع کنندگان در برابر خانه مهدی کروبی تحت پیگرد قرار گرفته اند. روز دوشنبه، 22 شهریور (13 سپتامبر)، سایت کلمه، که دیدگاه ها و اخبار مربوط به میر حسین موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران را منعکس می کند، در گزارشی نوشت که محدودیت های امنیتی پیرامون آقای موسوی تشدید شده است. در این گزارش آمده است که روز گذشته، ماموران امنیتی در ادامه محدودیت دیدار اشخاص و گروه های مختلف با آقای موسوی، از دیدار جمعی از فعالان سیاسی با وی جلوگیری به عمل آوردند و از جمله حبیب صادقی، از استادان رشته هنر را که به دفتر آقای موسوی مراجعه کرده بود بازداشت کردند. با ۱۸۸ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات نامبرده تحت تعقيب براى محاكمه در پيشگاه يك ملت است با ۱۷۴ امتیاز و ۶ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی نظرات سوزاندن کتاب مساوی است سوزاندن مردم / هاینریش هاینه با ۱۵۹ امتیاز و ۳۳ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات کلمه:میرحسین موسوی محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی را در اطراف خودش موضوع تازه ای نمی داند و آن رابا انتخابات دهم ریاست جمهوری پیوند می زند که زمان آغاز اعمال محدودیت های غیرقانونی علیه وی بوده است. موسوی معتقد است وقتی دروغ به یک روش در اداره مملکت تبدیل شود و منافع شخصی به جای مافع ملی جایگزین گردد کار به جایی می رسد که اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. خبرنگار کلمه در باره محدودیتهای اخیر و نیز حواشی آن مصاحبه ای را با آخرین نخست وزیر انجام داده است که متن کامل آن در پی می آید. در خبرها آمده آست که محدودیت های امنیتی در اطراف شما زیاد شده است. ایا شما هم چنین برداشتی دارید؟ تاریخ این نوع مزاحمتها به قدمت انتخابات (دهم ) است. حمله به ستادهای انتخاباتی این جانب که از همان عصر روز ۲۲خرداد شروع شد، مقدمه محدودیت های غیر قانونی علیه بنده بود. البته گذشته از اسناد و قراین فراوان، اگر متقلبان در انتخابات هیچ سندی جز همین حمله به ستادها را قبل از اتمام رای گیری و دستگیری شخصیتهای انقلابی در یک روز بعد و روزهای بعدتر به جا نمی گذاشتند، برای نشان دادن مقاصد آنان کافی بود. آنها خوشبختانه به دلیل حماقت انتشار دو نوار سخنرانی یکی از"سرداران مامور" زمینه را برای قضاوت عمومی راحت تر کردند. به هرحال مساله مزاحمت و محدودیت ها با فراز و فرودهایش از ان زمان تا حال ادامه پیدا کرده است. پس معنای سخنانتان این است که اخبار منتشره در باره تشدید فضای امنیتی در اطراف خودتان تایید می کنید. بله ،اخبار در باره تشدید محدودیت ها ی امنیتی درست است. اخیرا به خاطر خوف نیروهای امنیتی از حرکتهای خیابانی مردم این محدویت ها شدید تر شده است. به این فشارها اضافه کنید ممانعت سر تیم محافظان بنده را از انجام وظایف خود که بسیار سوال بر انگیز است .ایشان بیست سال سرتیم حفاظت بوده و حالا از انجام وظایف خود تعلیق شده و معلوم نیست چه خوابی دیده اند؟ آیا انها فکر می کنند یا به هر حال این امید را دارند که این نوع محدودیت دامنه تحرک جنبش را کم کند؟ مسلما اگر چنین فکری دارند اشتباه می کنند. جنبش ریشه دار تر از آن شده است که با محدویت و یا حذف امثال بنده متوقف شود. ریزش مدام مشروعیت و نارضایتی های در حال انباشت وضعیت ویژه ای را در کشور ایجاد کرده است. اگر سال گذشته شعار «رای من کجاست» توانست میلیونها شهروند مسالمت جو را در روزهای ۲۵و ۲۸ و ۳۰ خرداد دور هم جمع کند اکنون با سیاستهای سرکوب یک سال گذشته و اوضاع معیشتی مردم و فشار های بین المللی ناشی از ماجراجویی ها، احتمال حرکتهای غیر مترقبه بیشتر شده است. بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم. انها جا دارد از خشم روزافزون مردم بترسند نه از ما. یعنی شما فکر می کنید اهمیت موضوع تقلب در انتخابات، حالا با افزایش نارضایتی ها کمرنگ شده است؟ به هیچ وجه! بلکه در کنار مصیبتهایی که به دلیل سیاستهای من در آوردی همراه با دروغ و سرکوب وارد می شود مردم بیشتر از همیشه به راه حل کلیدی انتخابات آزاد غیر گزینشی توجه پیدا کرده اند. هر روز که می گذرد مردم بیشتر معتقد می شوند که ریشه بحران در استبداد و عدم توجه به حق انها برای حاکمیت به سرنوشت خودشان است. مردم می بینند که دولتمداران بین انها اختلاف می اندازند که به نام اسلام و در حقیقت بر خلاف اسلام خودشان حکومت کنند. به نظر بنده در میان مردم تلازم عدالت و آزادی هر روز بیشتر جا می افتد. به همین دلیل همه کسانی که قدرت تالیف و تحقیق دارند یقینا توجه دارند که شکایت هفت مبارز فرهیخته و با سایقه کشور از سخنان سردار مامور تا چه اندازه اهمیت استراتژیک دارد و نباید از آن غفلت شود. وباید بصورت مشفقانه عرض کنم که رسیدگی عادلانه و علنی به این شکایت برای بیرون آوردن کشور از بحران از مانور نیروهای امنیتی که یک روز قبل از روز قدس در خیابانهای تهران شاهد آن بودیم و یا حمله به خانه های مراجع مورد علاقه مردم در قم و شیراز موثرتر است. و اگرنه بازداشت دکتر محمدرضا خاتمی و بازداشت هنرمند گرامی دکتر حبیب صادقی در کنار دفتر اینجانب مشکلی را حل نمی کند. آیا ممکن است محدودیت های اخیر با حمله به دفاترمراجع و فشار به روحانیون معترض مربوط باشد؟ باید به ریشه ها توجه کرد. نظام در بسیاری از سطوح به سمت ماکیاولیسم چرخیده و در این موارد هدف هر نوع وسیله ای را توجیه می کند. و این از ویژگیهای حاکمیت قدرتی است که نمی توان ازآن سوال کرد. در چنین وضعیتی کرامت انسانها و حقوق آنها می تواند نادیده گرفته شود و حفظ موقعیت و مکانت سیاسی حتی با آدم کشی مجاز شمرده شود. دروغ در چنین حالتی به صورت یک روش جهت حفظ موقعیت و منفعت در می اید و خیلی ساده بین منافع شخصی و منافع ملی خلط می شود. در چنین اوضاعی اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. حضرت ایت الله دستغیب تا موقعی از نظرشان محترم است که چشم به ظلم و ستم اقایان ببندد و یابه شیوه اعمال وظایف مجلس خبرگان ایرادی نگیرد. در غیر اینصورت مسجدی که او در آن نماز می خواند با آن سابقه می شود مسجد ضرار و امام جمعه ای که میزان درک او در حدی است که به میلیونها انسان هموطن خود می گوید یک عده بزغاله و گوساله در کنار حرم مقدس رضوی یک باره خوابنما می شود که این عالم بزرگوار از خانواده ریشه دار و محبوب دستغیب ها در شیراز مهد تمدن و فرهنگ ایران موقعیت علمی و صلاحیت ندارد. آیا فکر نمی کنید این اقدامات برای پوشاندن ابعاد بحرانهای سیاسی و اقتصادی از چشمان مردم باشد؟ امروز بحران فقط خود را در عرصه های اقتصادی و سیاسی نشان نمی دهد. همین حمله به خانه های مراجع و مدارس انها در کنار حمله به دانشگاهها و خوابگاهها یکی از چهره های تکان دهنده بحران است. توجه کنید نظامی که ریشه مشروعیت دینی آن بر آمده از سلسله مراتب حوزه ها و روحانیت است، مشغول مهندسی ویرانگر توامان دانشگاه و حوزه با هم است. از آن سو وزیرش دانشگاه حرف نشنو را تهدید به یکسان سازی با خاک می کند و از این سو منازل و شخصیت مراجع ضد ستم و منتقد مورد حمله فیزیکی و تبلیعاتی قرار می گیرد. کسانی که این طرحها را می ریزند باید بدانند این گونه اقدامات کمکی به بقای انها نمی کند اگر این کار ها در گذشته توانست اثری داشته باشد و ستمگران را حفظ کند می توانند این سیره و روش را ادامه بدهند و در این میان اگر کسی به جای خود به بقای کشور و منافع ملی می اندیشد باید بسوی قانون و انصاف برگرددحتی اگر این برگشت به ضرر موقعیت و مکانت او تمام شود با ۱۵۵ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات اگر سال گذشته شعار «رای من کجاست» توانست میلیونها شهروند مسالمت جو را در روزهای ۲۵و ۲۸ و ۳۰ خرداد دور هم جمع کند اکنون با سیاستهای سرکوب یک سال گذشته و اوضاع معیشتی مردم و فشار های بین المللی ناشی از ماجراجویی ها، احتمال حرکتهای غیر مترقبه بیشتر شده است. بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم. انها جا دارد از خشم روزافزون مردم بترسند نه از ما.خبرنگاران سبز/ بخش/ نویسنده (در صورت نیاز): خبرنگار کلمه در باره محدودیتهای اخیر و نیز حواشی آن مصاحبه ای را با آخرین نخست وزیر انجام داده است که متن کامل آن در پی می آید. در خبرها آمده آست که محدودیت های امنیتی در اطراف شما زیاد شده است. ایا شما هم چنین برداشتی دارید؟ تاریخ این نوع مزاحمتها به قدمت انتخابات (دهم ) است. حمله به ستادهای انتخاباتی این جانب که از همان عصر روز ۲۲خرداد شروع شد، مقدمه محدودیت های غیر قانونی علیه بنده بود. البته گذشته از اسناد و قراین فراوان، اگر متقلبان در انتخابات هیچ سندی جز همین حمله به ستادها را قبل از اتمام رای گیری و دستگیری شخصیتهای انقلابی در یک روز بعد و روزهای بعدتر به جا نمی گذاشتند، برای نشان دادن مقاصد آنان کافی بود. آنها خوشبختانه به دلیل حماقت انتشار دو نوار سخنرانی یکی از"سرداران مامور" زمینه را برای قضاوت عمومی راحت تر کردند. به هرحال مساله مزاحمت و محدودیت ها با فراز و فرودهایش از ان زمان تا حال ادامه پیدا کرده است. پس معنای سخنانتان این است که اخبار منتشره در باره تشدید فضای امنیتی در اطراف خودتان تایید می کنید. بله ،اخبار در باره تشدید محدودیت ها ی امنیتی درست است. اخیرا به خاطر خوف نیروهای امنیتی از حرکتهای خیابانی مردم این محدویت ها شدید تر شده است. به این فشارها اضافه کنید ممانعت سر تیم محافظان بنده را از انجام وظایف خود که بسیار سوال بر انگیز است .ایشان بیست سال سرتیم حفاظت بوده و حالا از انجام وظایف خود تعلیق شده و معلوم نیست چه خوابی دیده اند؟ با ۱۴۰ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات فرزاد فرهنگيان، رايزن دوم سفارت جمهوری اسلامی در بلژيک در اعتراض به آنچه سرکوب جنبش مدنی مردم ايران و دفاع از جنبش آزاديخواهانه مردم ايران خوانده، از وزارت خارجه ايران استعفا کرد. آقای فرهنگيان که ۲۳ سال در وزارت خارجه به عنوان ديپلمات کار ميکرده، قصد دارد در کشور نروژ اعلام پناهندگی سياسی کند. پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران، محمدرضا حيدری، کنسول ايران در نروژ، در اعتراض به سرکوب مخالفان از سمت خود کناره گيری کرد. پس از آن هم حسين عليزاده، رايزن سوم سفارت ايران در فنلاند از سمت خود استعفا کرد. آقای فرهنگيان، رايزن دوم سفارت ايران و مسوول مطبوعاتی در بلژيک قرار است روز سهشنبه در جمع خبرنگاران درباره دلايل استعفا و اعلام پناهندگی خود توضيحاتی بدهد. با ۱۳۶ امتیاز و ۱۸ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات باید به ریشه ها توجه کرد. نظام در بسیاری از سطوح به سمت ماکیاولیسم چرخیده و در این موارد هدف هر نوع وسیله ای را توجیه می کند. و این از ویژگیهای حاکمیت قدرتی است که نمی توان ازآن سوال کرد. در چنین وضعیتی کرامت انسانها و حقوق آنها می تواند نادیده گرفته شود و حفظ موقعیت و مکانت سیاسی حتی با آدم کشی مجاز شمرده شود. دروغ در چنین حالتی به صورت یک روش جهت حفظ موقعیت و منفعت در می اید و خیلی ساده بین منافع شخصی و منافع ملی خلط می شود. در چنین اوضاعی اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. حضرت ایت الله دستغیب تا موقعی از نظرشان محترم است که چشم به ظلم و ستم اقایان ببندد و یابه شیوه اعمال وظایف مجلس خبرگان ایرادی نگیرد. در غیر اینصورت مسجدی که او در آن نماز می خواند با آن سابقه می شود مسجد ضرار و امام جمعه ای که میزان درک او در حدی است که به میلیونها انسان هموطن خود می گوید یک عده بزغاله و گوساله در ... با ۱۳۰ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات تحول سبز: میرحسین موسوی محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی را در اطراف خودش موضوع تازه ای نمی داند و آن رابا انتخابات دهم ریاست جمهوری پیوند می زند که زمان آغاز اعمال محدودیت های غیرقانونی علیه وی بوده است. موسوی معتقد است وقتی دروغ به یک روش در اداره مملکت تبدیل شود و منافع شخصی به جای مافع ملی جایگزین گردد کار به جایی می رسد که اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. خبرنگار کلمه در باره محدودیتهای اخیر و نیز حواشی آن مصاحبه ای را با آخرین نخست وزیر انجام داده است که متن کامل آن در پی می آید.... با ۱۲۰ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات فرزانه بذر پور، برای برنامه "پانوراما"ی تلویزیون العربیه، با شیخ مهدی کروبی مصاحبه ای اختصاصی کرده است. "پانوراما" پر بیننده ترین برنامه سیاسی تلویزیون العربیه است که در ایران نیز بینندگان بسیاری دارد. این گفتگو که مهم ترین بخش آن مربوط به خطر حمله به ایران و عواقب آن و همچنین ریشه های استوار جنبش اعتراضی مردم است، قرار بود شب گذشته از العربیه پخش شود. کروبی دراین مصاحبه گفت: ما از سخت بودن شرایط انتخابات آگاه بودیم، اما نه من، نه میر حسین موسوی و نه حتی محسن رضایی پیش بینی نمی کردیم چنین فضایی حاکم شود. فشارهای حاکمیت و نهادهای امنیتی بر معترضان، نتیجه معکوس دارد. روزها و ماههای اول فشار آوردند. می خواستند اعتراض ها خاتمه پیدا کند اما خاتمه نیافت چون انبوه توده های جمعیت پشت اعتراض ها بودند. این مساله خاص مردم بود. آنها خیال می کردند با یک فشار تمام می شود. بنابراین اگر فشار کمتر شده از باب این است که دیدند نتیجه ندارد. با ۱۱۹ امتیاز و ۱۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات گزراش های حاکیست فرزاد فرهنگیان رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل روز جمعه 'استعفا' داده و به صف مخالفان حکومت پیوسته است. این سومین دیپلماتی است که در اعتراض به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران کناره گیری می کند. محمد رضا حیدری کنسول سابق ایران در اسلو که پیش تر به نروژ پناهنده شد در گفتگوی تلفنی با بی بی سی فارسی خبر استعفای آقای فرهنگیان را تایید کرد و گفت او اکنون در اسلو بسر می برد. وی گفت فرزاد فرهنگیان روز جمعه استعفای خود را به سفیر ایران در بلژیک اعلام و سفارت را ترک کرد. با ۱۱۹ امتیاز و ۷ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات چکیده : نظام در بسیاری از سطوح به سمت ماکیاولیسم چرخیده و در این موارد هدف هر نوع وسیله ای را توجیه می کند. و این از ویژگیهای حاکمیت قدرتی است که نمی توان ازآن سوال کرد. در چنین وضعیتی کرامت انسانها و حقوق آنها می تواند نادیده گرفته شود و حفظ موقعیت و مکانت سیاسی حتی با آدم کشی مجاز شمرده شود. دروغ در چنین حالتی به صورت یک روش جهت حفظ موقعیت و منفعت در می اید و خیلی ساده بین منافع شخصی و منافع ملی خلط می شود. با ۱۱۶ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات میرحسین موسوی محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی را در اطراف خودش موضوع تازه ای نمی داند و آن رابا انتخابات دهم ریاست جمهوری پیوند می زند که زمان آغاز اعمال محدودیت های غیرقانونی علیه وی بوده است. موسوی معتقد است وقتی دروغ به یک روش در اداره مملکت تبدیل شود و منافع شخصی به جای مافع ملی جایگزین گردد کار به جایی می رسد که اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. خبرنگار کلمه در باره محدودیتهای اخیر و نیز حواشی آن مصاحبه ای را با آخرین نخست وزیر انجام داده است که متن کامل آن در پی می آید. با ۱۰۸ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات خبرگزاری هرانا - دایره محدودیت ها ی امنیتی برای میرحسین موسوی در هفته های اخیر و هم زمان با حمله به منزل مهدی کروبی و مراجع به شدت افزایش یافته است. این برخوردها از چهار هفته پیش و در روز دیدار جمعی از روزنامه نگاران با وی به صورت جدی تر از قبل کلید خورد و پس از آن در برخورد با اقشار و شخصیت های مختلف که قصد ملاقات با موسوی را داشتند، ادامه یافت. به گزارش کلمه حدود چند هفته است که ماموران امنیتی دولت محمود احمدی نژاد از حضور مردم و شخصیتها در دفتر میرحسین موسوی جلوگیری می کنند و مراجعین را بازداشت و پس از ساعتها بازجویی رها می کنند ویا انها را به بازداشتگاه برده و تعهد کتبی برای عدم مراجعه مجدد می گیرند. این مساله اولین بار در روز دیدار جمعی از خبرنگاران با موسوی رخ داد. آن روز یک خودروی ون متعلق به نیروهای امنیتی با استقرار در مقابل دفترموسوی تک تک خبرنگارانی را که قصد ورود به محل دفتر وی برای ملاقات را داشتند بازداشت و پس ازانواع توهین ها و بازجویی های چند ساعته و برخی پس از اجبار به دادن تعهد آزاد شده اند. با ۱۰۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات جرس: فرمانده انتظامي تهرانبزرگ، در حاشيه مراسم توديع و معارفه چهار تن از پليسهاي تخصصي نيروي انتظامي تهران بزرگ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران در ارتباط با شناسايي افرادي كه دست به تجمع در جلوي خانه مهدي كروبي زدند، گفت:نزديك به 100 نفر از اين افراد شناسايي و به مراجع قضايي معرفي شدهاند تا اقدامات لازم صورت گيرد، مقرر شد پليس و بقيه دستگاههاي مربوط در دستگيري آنها اقدام كنند، هماكنون منتظر دستور مراجع قضائي هستند. به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار حسين ساجدينيا در پاسخ به اين سوال كه يكي از سايتها تجمع مقابل منزل كروبي را به يكي از افراد دولتي مرتبط دانسته بود، گفت: اين موضوع را نه تاييد ميكنم و نه تكذيب و موضوع اين تجمع در دست بررسي است. او با اشاره به طرحهايي كه از آغاز انتصاب وي در نيروي انتظامي تهران بزرگ انجام شده است، گفت: اين طرحها ادامه دارد و اميدواريم فرماندهاني كه امروز منصوب شدهاند در راستاي عملياتي كردن اين طرحها بكوشند. ساجدينيا با اشاره به اينكه در مراسم توديع و معارفه امروز تعدادي از فرماندهان تغيير يافتند گفتند: به واسطه برخي از جابجاييها اين اتفاق افتاد. فرمانده انتظامي تهرانبزرگ همچنين درباره پرونده سرقت مجسمههاي تهران به خبرنگاران پاسخي نداد. با ۱۰۱ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه خبری " العربیه " تاکید کرد دولت محمود احمدی نژاد ادامه حیات خود را در بحران سازی می داند. او تاکید کرد از سخت بودن شرایط انتخابات آگاه بود اما نه او نه میر حسین موسوی و حتی محسن رضایی پیش بینی نمی کردند چنین فضایی حاکم شود. او با اشاره به فشارهایی که در زندان ها علیه معترضان اعمال می شود ، تاکید کرد به جز حمزه کرمی یک زندانی سیاسی دیگری می شناسد که با او همان رفتار انجام شد تا علیه وی ( کروبی ) اعتراف کند. حمزه کرمی مدیر کل سیاسی نهاد ریاست جمهوری در دوره رسایت جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در ایران بود. او که از نزدیکان آقای هاشمی به شمار می آید، بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و در جلسه دادگاهی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد ، علیه مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی فسنجانی، اعتراف کرد. او که مسئول سایت جمهوریت، یکی از پایگاه های اطلاع رسانی منتقد دولت محمود احمدی نژاد نیز بود، اخیرا نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته که در آن به تشریح شکنجه هایی که در دوره بازداشت متحمل شده، پرداخته است و تاکید کرد برای اعتراف علیه سران معترضان سر او را داخل توالت فرو برده بودند. آقای کروبی بدون این که نام فرد مور نظر را ذکر کند گفت که نامه ای که او در خصوص شکنجه هایش نوشته مطالعه کرده است با ۱۰۱ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات آقای علیزاده کنسول سابق ایران در فنلاند در مصاحبه با صدای آمریکا اعلام کرد که یکی از مدارک اثبات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران را در اختیار رسانه های خارج از کشور قرار داده است. این مدرک، نامه کمیته مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ به کلیه سفارتهای جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا می باشد که در آن ابلاغیه آمده است که از مصاحبه با مطبوعات پرهیز کرده و از اعلام نتایج خودداری نمائید. با ۱۰۱ امتیاز و ۲۸ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات دولت امروز پخش شبکه پرس تی وی را از شبکه های کابلی محلی به دلیل پخش گزارشهایی غیر معتبر از آتش زدن قرآن ممنوع اعلام کرد....این گزارشها که معتبر نبوده و از هیچ شبکه ی خبری دیگری پخش نشده است سبب ایجاد نا امنی و اقدامات احساسی و آتش زدن مدرسه ای مسیحی در این منطقه شده است..وزیر امور خارجه گفته است که گزارشهایی از این دست که از این شبکه پخش شده مستند نبوده است و بر آتش خشم افزوده است با ۹۸ امتیاز و ۱۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات اخبار در باره تشدید محدودیت ها ی امنیتی درست است. اخیرا به خاطر خوف نیروهای امنیتی از حرکتهای خیابانی مردم این محدویت ها شدید تر شده است. به این فشارها اضافه کنید ممانعت سر تیم محافظان بنده را از انجام وظایف خود که بسیار سوال بر انگیز است .ایشان بیست سال سرتیم حفاظت بوده و حالا از انجام وظایف خود تعلیق شده و معلوم نیست چه خوابی دیده اند؟ آیا انها فکر می کنند یا به هر حال این امید را دارند که این نوع محدودیت دامنه تحرک جنبش را کم کند؟ مسلما اگر چنین فکری دارند اشتباه می کنند. جنبش ریشه دار تر از آن شده است که با محدویت و یا حذف امثال بنده متوقف شود. ریزش مدام مشروعیت و نارضایتی های در حال انباشت وضعیت ویژه ای را در کشور ایجاد کرده است. اگر سال گذشته شعار «رای من کجاست» توانست میلیونها شهروند مسالمت جو را در روزهای ۲۵و ۲۸ و ۳۰ خرداد دور هم جمع کند اکنون با سیاستهای سرکوب یک سال گذشته و اوضاع معیشتی مردم و فشار های بین المللی ناشی از ماجراجویی ها، احتمال حرکتهای غیر مترقبه بیشتر شده است. بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم. انها جا دارد از خشم روزافزون مردم بترسند نه از ما. یعنی شما فکر می کنید اهمیت موضوع تقلب در انتخابات، حالا با افزایش نارضایتی ها کمرنگ شده است؟ به هیچ وجه! بلکه در کنار مصیبتهایی که به دلیل سیاستهای من در آوردی همراه با دروغ و سرکوب وارد می شود مردم بیشتر از همیشه به راه حل کلیدی انتخابات آزاد غیر گزینشی توجه پیدا کرده اند. هر روز که می گذرد مردم بیشتر معتقد می شوند که ریشه بحران در استبداد و عدم توجه به حق انها برای حاکمیت به سرنوشت خودشان است. مردم می بینند که دولتمداران بین انها اختلاف می اندازند که به نام اسلام و در حقیقت بر خلاف اسلام خودشان حکومت کنند. به نظر بنده در میان مردم تلازم عدالت و آزادی هر روز بیشتر جا می افتد. به همین دلیل همه کسانی که قدرت تالیف و تحقیق دارند یقینا توجه دارند که شکایت هفت مبارز فرهیخته و با سایقه کشور از سخنان سردار مامور تا چه اندازه اهمیت استراتژیک دارد و نباید از آن غفلت شود. وباید بصورت مشفقانه عرض کنم که رسیدگی عادلانه و علنی به این شکایت برای بیرون آوردن کشور از بحران از مانور نیروهای امنیتی که یک روز قبل از روز قدس در خیابانهای تهران شاهد آن بودیم و یا حمله به خانه های مراجع مورد علاقه مردم در قم و شیراز موثرتر است. و اگرنه بازداشت دکتر محمدرضا خاتمی و بازداشت هنرمند گرامی دکتر حبیب صادقی در کنار دفتر اینجانب مشکلی را حل نمی کند. با ۹۶ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات گزیده مصاحبه امروز مهندس موسوی: هر روز که می گذرد مردم بیشتر معتقد می شوند که ریشه بحران در استبداد و عدم توجه به حق انها برای حاکمیت به سرنوشت خودشان است. مردم می بینند که دولتمداران بین انها اختلاف می اندازند که به نام اسلام و در حقیقت بر خلاف اسلام خودشان حکومت کنند. باید به ریشه ها توجه کرد. نظام در بسیاری از سطوح به سمت ماکیاولیسم چرخیده و در این موارد هدف هر نوع وسیله ای را توجیه می کند. و این از ویژگیهای حاکمیت قدرتی است که نمی توان ازآن سوال کرد. در چنین وضعیتی کرامت انسانها و حقوق آنها می تواند نادیده گرفته شود و حفظ موقعیت و مکانت سیاسی حتی با آدم کشی مجاز شمرده شود. دروغ در چنین حالتی به صورت یک روش جهت حفظ موقعیت و منفعت در می اید و خیلی ساده بین منافع شخصی و منافع ملی خلط می شود. در چنین اوضاعی اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله ... با ۹۳ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات به گفته محمد رضا حیدریِ کنسول مستعفی ؛ فرزاد فرهنگیان ، رایزن سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل نیز به جنبش سبز پیوسته است و اکنون در اسلو بسر می برد. فرهنگیان دومین دیپلمات ایرانی است که در چند روز اخیر باعث بی اعتبار شدن جمهوری اسلامی شده است. در پیام محمد رضا حیدری به نقل از خبرگزاریها آمده است: هموطنان گرامی با احترام بعنوان سفیر شما در سفارت سبز خوشوقتم باستحضار شما برسانم هم اکنون همکار ارجمندم عضو کمپین سفارت سبز جناب اقای فرزاد فرهنگیان رایزن سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل و کارشناس مطبوعاتی این سفارت در پی شناسایی از سوی مامورین اطلاعاتی رژیم مبنی بر تماس و همکاری اطلاعاتی ایشان با اینجانب در کمپین سفارت سبز به طور رسمی و علنی به جنبش سبز ملت ایران پیوسته و با تمهیداتی که به کمک سربازان گمنام کوروش و ملت ایران به عمل امد هم اکنون در محل امنی بسر میبرد و فردا سه شنبه 14 سپتامبر باتفاق اینجانب ، در اسلو پایتخت نروژ مصاحبه مطبوعاتی خواهد داشت. با ۹۳ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات فرزاد فرهنگیان وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل (بلژیک) امروز سفارت ایران را ترک و از دولت فنلاند درخواست پناهندگی کرد. بعد از محمدرضا حیدری و حسین علیزاده این سومین دیپلمات ایرانی است که در اعتراض به سرکوبهای سال گذشته به جنبش سبز می پیوندد. با ۹۲ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات نداي سبز آزادي: میرحسین موسوی محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی را در اطراف خودش موضوع تازه ای نمی داند و آن رابا انتخابات دهم ریاست جمهوری پیوند می زند که زمان آغاز اعمال محدودیت های غیرقانونی علیه وی بوده است. موسوی معتقد است وقتی دروغ به یک روش در اداره مملکت تبدیل شود و منافع شخصی به جای مافع ملی جایگزین گردد کار به جایی می رسد که اگر یک مرجع کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. با ۹۱ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات اخبار روز: به دنبال تشدید فشارهای امنیتی پیرامون میرحسین موسوی و بازداشت های چندساعته و بازجویی از کسانی که به دیدار وی می روند، سایت کلمه گفتگویی با آقای موسوی انجام داده است. این گفتگو در زیر آمده است: در خبرها آمده آست که محدودیت های امنیتی در اطراف شما زیاد شده است. ایا شما هم چنین برداشتی دارید؟ تاریخ این نوع مزاحمتها به قدمت انتخابات (دهم ) است. حمله به ستادهای انتخاباتی این جانب که از همان عصر روز ۲۲خرداد شروع شد، مقدمه محدودیت های غیر قانونی علیه بنده بود. البته گذشته از اسناد و قراین فراوان، اگر متقلبان در انتخابات هیچ سندی جز همین حمله به ستادها را قبل از اتمام رای گیری و دستگیری شخصیتهای انقلابی در یک روز بعد و روزهای بعدتر به جا نمی گذاشتند، برای نشان دادن مقاصد آنان کافی بود. آنها خوشبختانه به دلیل حماقت انتشار دو نوار سخنرانی یکی از"سرداران مامور" زمینه را برای قضاوت عمومی راحت تر کردند. به هرحال مساله مزاحمت و محدودیت ها با فراز و فرودهایش از ان زمان تا حال ادامه پیدا کرده است. پس معنای سخنانتان این است که اخبار منتشره در باره تشدید فضای امنیتی در اطراف خودتان تایید می کنید. بله، اخبار در باره تشدید محدودیت ها ی امنیتی درست است. اخیرا به خاطر خوف نیروهای امنیتی از حرکتهای خیابانی مردم این محدویت ها شدید تر شده است. به این فشارها اضافه کنید ممانعت سر تیم محافظان بنده را از انجام وظایف خود که بسیار سوال بر انگیز است .ایشان بیست سال سرتیم حفاظت بوده و حالا از انجام وظایف خود تعلیق شده و معلوم نیست چه خوابی دیده اند؟ با ۸۸ امتیاز و ۷ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات بر اساس گزارش رسیده به رادیو کوچه و به نقل از محمدرضا حیدری مسوول کمپین سفارتخانه سبز در نروژ که چندی پیش به عنوان اولین دیپلمات مستعفی از سفارت جمهوری اسلامی معرفی شده، پس از حسین علیزاده رایزن سوم سفارت و کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند که در چند روز اخیر از این سفارت استعفا داده است رایزن سوم سفارت جمهوری اسلامی در بلژیک نیز با جمهوری اسلامی قطع همکاری کرده و به کمپین سفارتخانه سبز پیوسته است. بر اساس این گزارش فرزاد فرهنگیان رایزن سوم سفارت جمهوری اسلامی در بلژیک بوده که هم اکنون در شهر اسلو اقامت دارد، از سمت خود استعفا داده است. همچنین در پی استعفای حسین علیزاده، رایزن سوم سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند و پیوستن به جنبش آزادیخواهی مردم ایران، آقای محمدرضا حیدری اولین سفیر سبز مردم ایران طی پیامی پیوستن یک عضو دیگر سفارت جمهوری اسلامی به کمپین سفارت سبز را خبر دادند. با ۸۷ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز میگوید دولت محمود احمدینژاد ادامه حیات خود را در بحرانسازی میداند. کروبی در گفتگو با تلویزیون العربیه گفته از سخت بودن شرایط انتخابات آگاه بود، اما نه او نه میر حسین موسوی و حتی محسن رضایی پیشبینی نمیکردند چنین فضایی حاکم شود. این رهبر جنبش سبز با اشاره به فشارهایی که در زندانها علیه معترضان اعمال میشود، تاکید کرد به جز حمزه کرمی، زندانی سیاسی دیگری میشناسد که با او همان رفتار انجام شد تا علیه وی (کروبی) اعتراف کند. آقای کروبی بدون این که نام این فرد را ذکر کند گفت نامهای که او در خصوص شکنجههایش نوشته را مطالعه کرده است. وی همچنین درباره تحریمهای بینالمللی ایران گفت که این تحریمها در درجه اول بر مردم فشار می آورد. مهدی کروبی تاکید کرد: «الان هم کارها دست سپاه است. بخشی از سپاه و وزارت اطلاعات این کارها را انجام میدهند. اغلب اعضای این دو نهاد ناراضی هستند.» وی در بخش دیگری از این گفنگو دولت محمود احمدی نژاد را نامشروع خواند و افزود: «این دولت با رای مردم سر کار نیامده است.» او آن چه در ایران پیش آمده را فراتر از یک تقلب در انتخابات دانست و گفت: «آن موقع خبر نداشتیم، اما به تدریج وقتی حوادث رخ داد دیدم قضیه تقلب نبوده. قضیه تنظیم شده و مهندسی شده بود.» این رهبر جنبش سبز در ادامه گفتگوی خود تاکید کرد که فشارهای به وجود آمده از سوی حاکمیت و نهادهای امنیتی بر معترضان، نتیجه معکوس دارد. او افزود: «فشارها پایان نیافته و دلیل آن هم ادامه بازداشتها و بدرفتاری با زندانیان است.» کروبی تاکید کرد که هرچه این وضعیت ادامه پیدا کند، خشم بیشتر میشود و در نتیجه انفجار از درون شدیدتر خواهد بود. با ۸۵ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات عفت خطیبی همسر محسن صفایی فراهانی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، روز دوشنبه موفق شد یک ملاقات کوتاه کابینی با آقای فراهانی در زندان اوین داشته باشد. او درباره این ملاقات به دویچه وله گفت:«همسرم خیلی لاغر شدهاست. حتی رنگ صورتش پریده بود. من چند بار در این مورد پرسیدم که جواب داد: «چیزی نیست، بهخاطر این چراغی است که بالای سرمان است»، اما من صورت دیگر آقایان را دیدم، همه عادی بودند و فقط صورت او سفید و رنگپریده بود.» محسن صفایی فراهانی در زندان بیهوش شده است در روزهای گذشته، جبهه مشارکت با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، او را مسئول حفظ جان محسن صفایی فراهانی و دیگر زندانیان دربند معرفی کرده بود. در بخشهایی از این نامه آمده است، «موضوع این نامه وضعیت بحرانی و خطرناک آقای مهندس صفائی فراهانی است که طبق اطلاعات موجود از بیماری شدید قلبی رنج می برند و در چند نوبت به همین دلیل دچار بیهوشی کامل شده اند و متأسفانه در شرایط زندان از ابتدائیترین خدمات مورد نیاز پزشکی محروم هستند.» عفت خطیبی، همسر محسن صفایی فراهانی درباره وضعیت جسمانی او به دویچه وله گفت: «از آقای فراهانی تست اکو و نوار قلب گرفته بودند و مشخص شده که سه دریچه قلب او مشکل دارد و حتما باید بستری شود. حتی دکتر گفته که او احتیاج به عمل جراحی دارد. به ما جواب درستی نمیدهند. میگویند بعدا اگر احتیاج شد، او را به بیمارستان میبریم. حرف ما این است که آقای فراهانی الان به بیمارستان احتیاج دارد. بعدا اگر مشکلی برایش پیش بیاید، چه فایدهای دارد که او را به بیمارستان ببرند؟» با ۸۲ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات تکرار... کپی... عدم ذکر منبع و ... چه وبلاگ نویس باشید و چه وبلاگ نویس نباشید، شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که با جستجو در موتورهای جستجویی مثل گوگل مشاهده کنید که تعداد زیادی وبلاگ و وب سایت یک مطلب مشابه را به شما ارائه میدهند. بیشتر این وبلاگها و وب سایتها هم به گونهای این مطالب و نوشتهها را در درون خود قرار میدهند که به نظر برسد که صد در صد محتوای فوق متعلق به ایشان و حاصل کار خودشان است. اما متأسفانه نکته تلخ ماجرا در این نکته است که این نوشته و مطلبی از دیگران بوده است که به دلایل مختلفی در جای دیگر کپی شده است. اما دریغ از ذکر نام منبع اصلی، نویسنده و آدرس لینک اصلی. دلیل شیوع بالای این کار در وبلاگستان، دنیای وب فارسی و وب سایتهای ایرانی (حالا با هر زبانی و از هر نوعی) ریشه در خیلی از چیزها دارد. دلایلی چون نبود قانون کپی رایت و حقوق مولف، ضعف فرهنگی و نداشتن نگاه درست به موضوع وبلاگ و وبلاگ نویسی از این موارد است. البته پارامتر و عامل تجاری، جذب کلیک، افزایش ترافیک وبلاگ یا وب سایت و کسب درآمد از طریق تبلیغات اینترنتی هم به این کار کمک کرده است. همه ما وبلاگها و وب سایتهایی زیادی را دیدهام که مصداق کامل «بازار شام» هستند. یعنی به قولی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این جور جاها میتوان یافت. هر مطلب و نوشته با ربط و بیربطی را از جاهای مختلف پبدا کرده و در درون خود قرار دادهاند. به خصوص محتوایی که افراد بیشتری را به سمت خودش جلب و جذب کند. مثلاً یک مطلب فرهنگی - هنری را کپی کرده و در کنارش انواع و اقسام تبلیغات مواد شوینده و بهداشتی را قرار میدهد. متأسفانه تعداد وبلاگهایی هم که اخبار خبرگزاریها را مو به مو کپی کرده و در درون خود قرار میدهند، هم کم نیست. بحث ذکر منیع و عدم ذکر منبع در اینجا مبحثی جدا است. اما مسئله اصلی این است که آیا وبلاگ باید آرشیوی برای این خبرگزاریها باشد؟ آیا این به نوعی در تضاد با مفهوم اصلی وبلاگ نیست؟ اصولاً چه نیازی به این کار وجود دارد؟ این کار فقط تحت شرایط خاصی معنی پیدا میکند و مجاز است. مثلاً شما یک مترجم باشید که اخبار رسانههای غیرفارسی زبان را به زبان فارسی برگردانده و در وبلاگ خود با ذکر منبع اصلی قرار میدهید. یا مثلاً تحلیل و تفسیر خود را در رابطه با خبر آن خبرگزاری بنویسید. به گونهای که ذکر و نقل قول خبر تمام نوشته وبلاگ شما نباشد و بخشی از مطلبی باشد که توسط شخص شما تهیه شده باشد. در مورد نقل قول و استفاده از مطالب و نوشتههایی هم که خود مولف آنها تأکید به «گرفتن اجازه و ذکر نام منبع/نویسنده» کرده است که وضع کاملاً مشخص است. آیا مکاتبه با مولف و احترام گذاشتن به او، چیزی به جز یکی از اصول وبلاگ نویسی است؟ اگر وبلاگ نویس باشید و مطلب متعلق به شما باشد، اعتراض میکنید. اما کو گوش شنوا! اگر برایش نظری بنویسید، زحمت کشیده و نظر شما را پاک میکند. اگر حتی اعتراض هم نکنید و بگویید: آقا یا خانم محترم! لطفاً حالا که این قدر زحمت کشیدهاید، نام و منبع اصلی را هم ذکر کنید. باز میبینید که خودش را به آن راه زده و انگار نه انگار! چون اگر این کار را انجام دهد، از خیلی جهات ضرر خواهد کرد و آن اعتبار، خواننده و بینندهای را که با کمک دیگران به دست آورده است، از دست خواهد داد. پس شما نباید انتظار خاصی از این افراد داشته باشید. اما وبلاگ نویسان و وبلاگهایی که قربانی میشوند، چه راهی باید در پیش بگیرند؟ بعضیها هیچ واکنش خاصی نشان نمیدهند و شاید به نوعی راضی باشند که نوشتههای ایشان به هر نوعی در دنیای وب منتشر شود (با نام و منبع و یا بدون نام و منبع). بعضیها هم از امکانات امنیتی در سطح نرم افزاری چون غیر فعال کردن راست کلیک، غیر فعال نمودن عمل کپی و یا مواردی از این دست استفاده میکنند. راه و روشهای زیادی وجود دارد، اما خوب خودتان بهتر میدانید که راهها و روشهای دور زدن زیادی هم در این رابطه وجود دارد! اما پیشنهاد خود من استفاده از وب سایتها و شبکههای اشتراک گذاری اجتماعی (Social Bookmarking) است. از نمونههای فارسی این وب سایتها و شبکهها دو وب سایت «بالاترین» و «دنباله» هستند. اگر کسی هم در حوزه ترجمه از فارسی به انگلیسی فعالیت میکند و یا وبلاگ و وب سایت دو زبانه یا چند زبانه دارد، میتواند از وب سایتهای انگلیسی زبان اشتراک گذاری استفاده کند. میتوانید لیست و نام این وب سایتها را با یک جستجو در گوگل و یا ویکی پدیا به دست آورید و با ثبت نام و عضویت در آنها از امکاناتشان استفاده کنید. مزیت استفاده از وب سایتهای اشتراک گذاری در این نکته است که شما با ارسال لینک نوشته خود و به اصطلاح Bookmark نمودن آن برای اعضا و خوانندگان، به نوعی نوشته خود را «ثبت» کردهاید. کاربران، بینندگان و خوانندگان نوشته، مطلب و محتوایی را که متعلق به شما است میبینند و حتی اگر این محتوا در جاهای دیگری کپی شود، کمکی خواهد بود برای اعتراض به این کار نادرست و ناپسند. همچنین دست چنین افرادی برای استفاده و اشتراک گذاشتن از نوشتههای شما به نام خودشان در چنین وب سایتهایی بسته خواهد شد. چون سیستم خود این وب سایتها و کاربران اصولی آنها مبارزه با چنین افراد، وبلاگها و وب سایتهایی است. به هر حال امیدوارم که وبلاگستان تبدیل به شهر تکرارها و کپی کارستان نشود. یا حداقل اگر از نوشته و محتوایی خوشمان آمد، برای خودمان و حقوق دیگران احترام قائل شده و بدون اجازه گرفتن و بدون ذکر نام و منبع کارهای دیگران را مورد استفاده قرار ندهیم. ذکر نام وبلاگ، نام نویسنده و آدرس لینک اصلی، دائمی و ثابت (Permalink) موجب افزایش اعتبار و خوشنامی وبلاگ خودتان خواهد بود و نشان دهنده رعایت اصول اساسی و پایه وبلاگ نویسی و تولید محتوا توسط شخص شما است. با ۷۸ امتیاز و ۱۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات یکی از مسائل پیچیده ی سیاسی این دوران مساله برابری میان زن و مرد است. خواست برابری رسمی و واقعی میان زن و مرد سابقه ای طولانی دارد. بیانیه انقلاب فرانسه مبنی بر برابری حقوق انسان ها، شامل زنان نیز می شد، و نخستین نمایندگان زنان که در انقلاب فرانسه فعال بودند، برای تعمیم شعارهای انقلای در مورد حقوق زنان تلاش می کردند. اما روند انقلابی به سرعت پایان یافت و بدون این که بحثی صورت گیرد استثناهایی در اصول کلی پدید آمد که قبل از همه حقوق زنان را در بر می گرفت. مدت ها طول کشید تا زنان حقوق سیاسی و اجتماعی قابل مقایسه با مردان کسب کردند. بعدها و در نتیجه ی پیکار سخت سازمان های مبارز، حق رای همگانی در مورد زنان به اجرا گذاشته شد. زنان پس از جنگ جهانی اول، نخست در انگلستان، امریکا و سوئد و مدتی بعد در فرانسه و کشورهای دیگر حق رای کسب کردند. در برخی کشورها، به ویژه در جهان سوم، زنان هنوز دارای حق رای نیستند. اما حتی در کشورهایی که زنان به طور رسمی دارای حقوق سیاسی و اجتماعی در برابر مردان هستند، نا برابری واقعی میان قدرت، ثروت و شرایط زندگی زنان و مردان از میان نرفته است. زنان هنوز در عرصه های بسیاری نادیده گرفته می شوند و اغلب هنگامی که از انسان ها صحبت می شود، منظور مردان هستند... با ۷۱ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات | |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر