هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۲۰, شنبه

Latest News from Koocheh for 09/11/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اکبر‌ ترشیزاد / رادیو کوچه

دیشب بعد از خواندن کلی مطلب جالب و هیجان‌انگیز درباره‌ی مرگ، نمی‌دانم چه شد که شروع کردم به فکر کردن به این موضوع که، ای بابا چرا من تا به حال در مورد نحوه‌ی تدفین و مراسم سوگواری‌ام تصمیمی نگرفته‌ام، بالاخره آدم باید دوراندیش باشد و فکر آینده‌اش هم باشد.

نخست این‌که بعد از مرگم با جسد بنده چه بکنند بهتر است؟ یک جسد که بیش‌تر نداریم باید برایش سنگ تمام بگذاریم. باید اعتراف کنم که همیشه بهترین روش رها شدن از شر جسدم، به نظرم سوزاندن آمده است. تر و تمیز بسوزانندت و بعدش هم خاکسترت را در کوه‌های «اخلومد» به باد دهند. صحنه‌ی باشکوهی است.

بعد که بیش‌تر فکر کردم دیدم این روش برخورد با جسدم کمی خودخواهانه است، من نبودم که این همه دم از حقوق حیوانات می‌زدم؟ حالا مرگم هم نباید خدمتی به آن‌ها باشد؟ خوب یکی‌اش این‌است که جسد بنده را در یک روز برفی و دم غروب ببرند بگذارند وسط بیابان که گرگ‌ها بیایند و مرا بخورند، همیشه از گرگ‌ها خوشم می‌آمده، به هر حال عرض ارادتی هم می‌شود به مرحوم «اخوان ثالث» و شعر «سگ‌ها و گرگ‌ها»یش. البته یه جای کار می‌لنگد، آمدیم و یک روز برفی نمردیم، حالا باید جسد ما را شش ماه نگه‌دارند زمستان شود، آمدیم و زمستان شد و برف نیامد؟ تازه اگر ما را بردند و توی بیابان ول کردند و گرگی نیامد و خوراک سگ‌های ول‌گرد شدیم، چه کسی جواب خیانت به استاد اخوان ثالث را می‌دهد؟

ای بابا چرا از اول فکرش را نکرده بودم؟ ما بالاخره اجدادمان یک زمانی اجسادشان را در دخمه می‌گذاشتند و خوراک لاشخورها می‌شدند، چرا ما نکنیم؟ خوب است، خیلی هم خوب‌است. بعدش هم لاشخورها بدن ما را که حالا تبدیل به محتویات معده‌شان شده به شکل فضله در آسمان ایران عزیز می‌پراکنند. نه خوشم آمد، خدا وکیلی  تصویر زیبایی است و به شدت سینمایی. اما این هم قابل تضمین نیست. اگر لاشخورها رفتند و یک جای دیگر مثلن زبانم لال در «فلانستان فلونی» ما را پیاده کردند چه کنیم؟ یک عمر سنگ وطن پرستی را به سینه زدیم و این هم بشود عاقبت کار. نه این هم نمی‌شود.

ولی خودمانیم من به تنها چیزی که فکر نکرده بودم، خانواده‌ام بود. خاک بر سرم. شرمنده شدم، آخر بگو مرد ناحسابی بالاخره تو خودت تنها که نیستی کس و کار داری. این‌همه با حرف‌ها و نوشته‌هایت در طول حیاتت آن‌ها را حرص دادی و مجبورشان کردی کلی دروغ و دغل از تو و دین و ایمانت به خورد این و آن بدهند، حالا بیا و خودت را بسوزان یا خوراک گرگ و سگ و لاشخور کن که حرف همه ثابت شود که، بله دیدید که درست می‌گفتیم و این پسره از اول هم گبر و کافر و مجوس بود؟ خوب پس بهتر است به محل دفنم فکر کنم.

آخ که من عاشق روستای «علی‌آباد»م نزدیک «بردسکن‌کاشمر». البته یک‌بار بیش‌تر به آن‌جا نرفته بودم آن‌هم در معیت مرحوم پدر‌، ولی بهشتی است برای خودش، با آن نهرها و باغ‌های انارش. من که شانس ندارم اگر بهشت و جهنمی باشد با همان تعاریف و معیارها، جای من در فیهاخالدون جهنم است، پس بگذار که گورم در بهشت باشد، این به آن در.

نه، دور است، خیلی هم دور است، تو به خاطر خانواده راضی شدی از روش آرمانی برخورد با جسدت بگذری، آخر بنده‌ی خدا، مادرت با آن پای دردناکش چه‌طور بیاید سر قبرت کاشمر، تازه هم، تو بیست و پنج سال پیش آن‌جا بودی، از کجا می‌دانی آن بهشت، از بی‌آبی و صدقه سری چاه‌های عمیق، چشمه‌هایش خشک نشده باشد و باغ‌هایش ویرانه، آن‌وقت دو سر سوخت می‌شوی، جهنم در جهنم.

خوب است برویم نزدیک شهر. در این گورستان‌های عمومی که نه، یعنی که مگر از روی جنازه‌ی من رد‌شوید که اجازه بدهم جسدم را در این جور جاها دفن کنید. شانس که نداریم، قبر ما سه طبقه هم از آب در بیاید، بیا و درستش کن، با دو تا آدم غریبه، چه جوری سلوکمان بشود؟ صحبت یک عمر است، یک روز و دو روز که نیست. برویم توی یکی از این قبرستان‌های کوچک بی‌نام و نشان دفن شویم خیلی خوب است، ترجیهن متعلق به یکی از این روستاهای اطراف هم باشد بد نیست، که زیاد بزرگ نباشد، زود پر شود مجبور می‌شویم جابه‌جا شویم. توی زندگی که مستاجر بودیم و خانه به دوش، بگذار لااقل سر آسوده به سنگ لحد بگذاریم.

خوب بدک نشد، این از محل دفن. برای مراسم هم هیچ جوری کنار نمی‌آیم. مو به مو باید اجرا شود. یک مراسم کوچک بدون هیچ ریخت و پاشی. از حلوا بدم می‌آید، فرنی بدهید. شیرینی هم بدهید از آن «پادرازی‌هایی» که مرحوم پدر می‌خرید، داغ و تازه. گور پدر مردم هم کرده، هر چه می‌خواهند بگویند، مجلس ختم خودم است اختیارش را دارم.  راستی میوه، اگر تابستان بود گوجه‌سبز، توت، ریواس‌نیشابور و شاه توت هر کدام گیرتان آمد دریغ نکنید، بقیه‌اش هم به عهده‌ی خودتان، درست نیست آدم همه‌ی تصمیمات را خودش بگیرد، پشت سرش حرف در می‌آورند. میهمانان را هم خودم از قبل انتخاب کرده‌ام. آخر چه لزومی دارد کسی که توی زندگی از او متنفر بوده‌اید بیاید در مجلس ختم شما شرکت کند؟ موسیقی هم پخش کنید. دو قطعه انتخاب کرده‌ام یکی از «امین‌اله‌حسین» و دیگری از «حاج‌قربان‌سلیمانی» همان‌ها را پخش کنید. شاد باشید و به جای من هم لذت ببرید. خوب، دیگر عرضی نیست جز سال‌های سال دوری شما.


 


شهره / واحد ترجمه / رادیو کوچه

هرمن لئونارد

بسیاری از عکس‌های گرفته شده توسط عکاس معروف، «هرمن لئونارد»[۱] که در ۱۴ آگوست سال ۸۷ درگذشت، در موزه‌ی بین‌المللی تاریخی سمیتسونیان [۲]در آمریکا به نمایش گذاشته شد. اما موضوع مهم‌تر، پایداری این آثار در ذهن ما است. کویینسی جونز [۳] در جایی نوشته است زمانی که مردم راجع به موسیقی «جاز» فکر می‌کنند تصویر ذهنی آن‌ها چیزی شبیه به عکس‌های هرمن است.»

لئونارد یکی از طرف‌داران پر و پا قرص موسیقی جاز بود به طوری‌که پس از نقل مکان به نیویورک در اواخر سال ۱۹۴۰ شروع به ثبت صحنه‌های جاز کرد. عکس‌هایی که لئونارد از ستاره‌های موزیک گرفته‌، سیاه و سفید، نمادین، با زمینه‌ای دودی رنگ است. دوک الینگتون[۴]، بیلی هالیدی‌[۵]، الا فیتز جرالد[۶]‌، فرانک سیناترا‌[۷]، دیزی گیلیسپی‌[۸]، مایلز دویس[۹]‌، همگی توسط لنز دوربین او ثبت شده‌اند. لئونارد اغلب اوقات می‌گفت که هدفش ایجاد «دفترچه‌ی خاطرات روزانه‌ی تصویری» از چیزهایی است که شنیده و نتیجه‌ی آن کارهای برجسته‌ای است که به نوبه‌ی خود جز کارهای هنری محسوب می‌شوند.

کارهای او دربرگیرنده‌ی زمینه‌های گوناگون است که شامل عکاسی مد روز نیز می‌شود. او در سال ۱۹۵۶ در سفری به خاور دور‌، عکاس خصوصی مارلون براندو بود‌. اما لئونارد اصولن به خاطر عکس‌هایی که از جاز گرفته است مشهور است و تا دهه‌ی پنجاه که بار دیگر به پاریس نقل مکان کرد، به کارش ادامه داد.

اولین کتاب او تحت عنوان «چشمان جاز» تا سال ۱۹۸۵ چاپ نشد و اولین نمایش‌گاه عکس‌های جاز او از سال۱۹۸۸ به بعد برپا شد. با این وجود لئونارد فقط به گذشته تعلق نداشت. او در سال گذشته، عکاس رسمی فستیوال جاز مونترال [۱۰] بود.

لئونارد در سال ۱۹۹۲ به نیو اورلئان [۱۱] زادگاه جاز نقل مکان کرد. ۱۳ سال بعد، در طوفان عظیم کاترینا هزاران نسخه از عکس‌های او از بین رفت که خوش‌بختانه نگاتیوهای آن آثار حفظ شده بود. آثاری که بسیاری از آن‌ها برای همیشه در ذهن ما حک شده است.

نوشته‌ی الکساندرا سیلور [۱۲]

بابی تامسون

«بابی تامسون»[۱۳]، سومین قهرمان بیس بال که در ۱۶ آگوست سال ۸۶ در گذشت، در سوم اکتبر سال ۱۹۵۱ قدم به زمین بیس‌بال گذاشت. در مراحل نهایی مسابقات تیم جاینت  مقابل بروکلین داجرز [۱۴] ۲  – ۴ با بازیکنان رده‌های دوم و سوم پیش افتاد. و در آخر برنده این مسابقه‌، در دوره مسابقات جهانی با آمریکایی‌ها روبه‌رو می‌شد. تامسون یک راه‌نمایی ساده را سرلوحه کار خود قرار داده بود و به خود گفت: به خودت فرصتی بده تا موفق شوی.

پیچررالف برانکا[۱۵] توپ بیس‌بال را انداخت و تامسون[۱۶]  آن را به صورت آب‌شاری به جایگاه سمت چپ هدایت کرد. در اولین ورزش سراسری که از تلویزیون پخش می‌شد، گزارش‌گر راس هاجز[۱۷]  پنج بار فریاد زد: «قهرمانان پیروز می‌شوند.» آن شب، تامسون که دلش می‌خواست به خانه برود و با خانواده‌اش جشن بگیرد  (در آن زمان هنوز در استاتن ایسلند [۱۸]با مادرش زندگی می‌کرد) ، طعم شهرتی را چشید که در ظاهری همانند نمایش پری کومو  به سمت او می آمد.

تامسون که متولد اسکاتلند است می‌گفت که روزانه ایمیل‌هایی را از مردم دریافت می‌کند که احساسات خود را درباره ضربه‌های جهانی او به اشتراک می‌گذارند. او و برانکا به رفقای بیس‌بالی تبدیل شدند و به جای یک دیگر امضا می‌کردند و روابط آن ها زمانی تغییر یافت که در سال ۲۰۰۱ مجله وال استریت [۱۹] مقاله‌ای منتشر کرد مبنی بر این‌که این دو قهرمان در تمام فصل‌ها‌ی مسابقات از هر فرصتی برای امتیاز گرفتن از رقبایشان استفاده می‌کردند اما تامسون در اوج شهرت خود‌، تقلب را در ضربه هایش انکار می‌کرد. ممکن است طرف‌داران او هرگز از بحث درباره آن موضوع دست برندارند‌، اما ضربه‌های تامسون و گل‌زدن‌های معروف او در این ورزش برای همیشه در ذهن‌ها باقی می‌ماند.

نوشته‌ی سین گرگوری

برگرفته از مجله‌ی تایم

۱٫  Herman Leonard

2.  Smithsonian

3.  Quincy Jones

4. Duke Ellington

5. Billie Holiday

6.Ella Fitzgerald

7. Frank Sinatra

8. Dizzy Gillespie

9. Miles Davis

10. Montreal

11. New Orleans

12. Alexandra Silver

13. Bobby Thomson

14. Brooklyn  Dodgers

15. Pitcher Ralph Branca

16. Thomson

17. Russ Hodges

18. Staten Island

19. Wall Street


 


مه‌شب‌ تاجیک / رادیو کوچه

با پدید آمدن جریان‌های نو سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در فاصله‌ای که «پهلوی‌ها» وارد دوره‌ی دوم حکومت خود می‌شدند، بسیاری از هنرها نیز شروع به پیشرفت کرده و در این راستا زنان بزرگی نیز پا به عرصه‌ی هنر گذاشتند. در ادامه‌ی این حرکت‌ها دانشکده‌ای مخصوص هنر گشایش یافت، «هنرهای ‌زیبای ‌تهران» و هم‌چنین «فعالیت ‌بی‌ینال ‌تهران» گشوده شد. اعزام فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ی هنر به کشورهای اروپایی و آشناشدن آن‌ها با جریان‌های نوگرا، تاثیری به‌سزا و شگرف در پیش‌رفت هنر ایران گذاشت. به‌دلیل فراوانی نام‌های بزرگ و گستردگی رشته‌های هنری در این گفتار تنها به یکی از زنان پیش‌رو در هنر نقاشی می‌پردازیم.

در پی بالا‌گرفتن آتش جنگ جهانی دوم  و حمله‌ی نیروهای روسیه و انگلستان به ایران، «رضا‌ پهلوی» روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۲۰ شمسی از سلطنت استعفا کرد و پسر وی، محمد‌رضا‌پهلوی عهده‌دار سلطنت شد. در این اوضاع و احوال و تغییر اوضاع سیاسی، ایران بیش از پیش در معرض برخورد عقاید و ایدئولوژی‌های رنگارنگ قرار گرفت و روشن‌فکران با شدت بیش‌تری به‌دنبال راه‌های نو بودند. بسیاری از روشن‌فکران،هنرمندان و کارگزاران فرهنگی بر این باور بودند که آرمان‌شهر، برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، پیروی از فرهنگ غرب است و می‌خواستند با آثار خود در حوزه‌های شعر، داستان، روزنامه‌نگاری و تاسیس مکان‌های هنری جامعه را به سمت و سوی هنر مدرن رهنمون کنند.

در حیطه‌ی هنرهای تجسمی، این گرایش و تغییر از زمانی شدت گرفت که «کمال‌الملک» در سن ۹۳  سالگی درگذشت. ولی سیطره‌ی هنر او هم‌چنین بر نقاشی ایران استیلا داشت، از سویی دیگر بیش از پنجاه سال بود که کشورهای غربی وارد دوره‌ی جدید هنر خود شده بودند. در سال ۱۳۱۹ دانش‌کده‌ی هنرهای زیبای تهران تاسیس شد و در آن دانش‌کده رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری تدریس می‌شد و توسط استادان فرانسوی و تعدادی از هنر آموختگان مکتب کمال‌الملکی هم چون «علی‌محمدحیدریان» و «ابوالحسن‌صدیقی» به سرپرستی «آندره‌گدار»  Andre Godard، ایران‌شناس فرانسوی اداره می‌شد. روش تدریس در دانش‌کده بر اساس الگوهای مدرسه‌ی هنرهای‌زیبای‌ پاریس بود و اسلوب مکتب‌های «امپرسیونیسم» و «پست‌امپرسیونیسم» آموزش داده می‌شد.

اولین هنرجویان فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا برای آشنایی و درک بیش‌تر آثار هنری مدرن به اروپا اعزام شدند و به فراگیری پرداختند و دربازگشت به وطن، به ترویج برداشت‌های خود از هنر مدرن اقدام کردند و بر اندیشه‌های خود پافشاری می‌کردند. آشنایی با آثار هنر مدرن، فکر رها شدن از قیود سنتی را در میان نقاشان نسل جدید پدیدار کرد. و بدین ترتیب به نفی قالب‌های هنر رسمی پرداختند. و اولین جدال جدی میان هنرمندان سنتی، نگارگران سنتی و مکتب کمال‌الملکی و هنرمندان مدرن در محافل و مجالس هنری درگرفت. دانش‌جویان اعزامی به اروپا، به مکتب‌های «کوبیسم» و «اکسپرسیونیسم» گرایش بیش‌تری داشتند.

شکوه ریاضی، مهم‌ترین معلم نقاشی مدرن و یکی از مثبت‌ترین مخالفان ذهنیت نقاشی کمال‌الملکی در این مملکت، خون‌دل خورد تا ذهنیتی تازه اما سالم را بیاموزاند

اما این تاثیر و گرایش به هنر غرب در ظاهر، قالب و تکنیک آثار بود و نه در محتوا و مضمون و اندیشه آنان، بنابراین آثار هنرمندان از اروپا بازگشته، در ظاهر تقلیدی از قالب و شکل مکتب غربی بود و در محتوا، ذهن‌گرایی هنر ایرانی را با خود داشت. به عبارت دیگر، هنرمند نوگرای ایرانی از یک سو با جذب شدن به جدیدترین پدیده‌های هنر غرب ضرورت پیوستن به دنیای مدرن را توجیه می‌کرد، که این امر حاصل یک روند تاریخی و معمول تجربیات تاریخی هنرمند نبود بلکه نتیجه مشاهداتی بود که به دست آورده بود و می‌خواست به هر صورت ممکن معاصر زمان خود باشد و از سویی دیگر برای نمایش دادن هویت و فرهنگی  ملی خود، به عناصر سنتی و تجربه‌های ذهنی نیز متوسل می‌شد. در این میان زنان نیز نقش به‌سزایی ایفا کردند. و از مهم‌ترین آنان و شاید اولین زن نوگرای ایرانی «شکوه ریاضی» بود.

شکوه ریاضی، در ۱۳۰۰ هجری شمسی، در یک خانواده‌ی مهم و اصیل و یکی از بهترین خانه‌های آن ‌دوره‌ی تهران چشم به جهان گشود. پدر او سرلشکر «میرزا‌علی‌خان‌ ریاضی» بود که ده سال پیش از تولد شکوه و در ۱۲۹۰ با هزینه دولت به پاریس اعزام شد. شکوه با دو فرهنگ ایرانی و فرانسوی رشد می‌کند. پس از قطع رابطه ایران و فرانسه، او چهارده‌ساله است که پدرش را از پاریس به تهران احضار و از وی خلع درجه می‌کنند. تلا‌طم‌های زندگی سیاسی پدر در روحیه نوجوان او تاثیر خود را می‌گذارد. مدتی عملن پدر را بی‌کار نگه می‌دارند. بعد او را به وزارت فرهنگ منتقل می‌کنند. در همین وزارت‌خانه است که موزه پارس در شیراز را تاسیس می‌کند. در هجده‌سالگی شکوه، تیمسار ریاضی با ارتقا به درجه سرتیپی به ارتش بازگشت و رییس اداره مهندسی در تهران شد. شکوه مدتی درس طب خواند، اما نیمه‌کاره رها کرد و وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبا شد. علا‌قه او به هنر نوین و تب رفتن به مدرسه «بوزار» پاریس که در این دهه آرزوی پسران و دختران تهرانی است گریبان او را نیز می‌گیرد. در ۱۳۲۵، که فارغ‌التحصیل هنرهای زیبا شد، برای تکمیل تحصیلا‌ت به فرانسه می‌رود. یک سال بیش‌تر از زندگی او در پاریس نمی‌گذرد که پدرش در فروردین ۱۳۲۶ درمی‌گذرد.

شکوه تا  ۱۳۳۳ در بوزار درس می‌خواند و در همین سال با رتبه عالی و یک مدال طلا‌ دانش‌نامه می‌گیرد و به ایران بازمی‌گردد. در‌ دهه ۳۰ در ایران، هنر به طور کلی از ذهنیت اجدادی خود جدا شده بود و اغلب دانش‌جویانی که محصل نقاشی بودند، به هنر مدرن غرب روی‌کرد داشتند. در نتیجه، حتا خانواده‌های اعیان پایتخت، که کودکان و نوجوانان خود را جهت تحصیل و یادگیری هنر می‌خواستند به جایی بفرستند، دیگر به مدرسه صنایع مستظرفه نمی‌فرستادند، بلکه استادانی می‌یافتند که تحصیلا‌ت خارجه داشتند و هنر نوین را می‌خواستند از طریق این کسان به فرزندان خود بیاموزانند.

او، اولین زنی است که در نقاشی نوین ایران نقشی چون نقش کمال‌الملک  برای نقاشان سنت‌گرا را دارا بوده است. هم‌چون کمال‌الملک ‌محمد‌ غفاری تمایلا‌ت انسان‌گرایانه و منش‌های بارز اخلا‌قی داشت، و  به سبب مخالفت با ذهنیت کمال‌الملکی در هنر، نوع دیگری از نقاشی را در این سرزمین معمول کرد. او و «مادام‌ آشوب»، در دهه ۳۰، تنها معلم‌هایی بودند که در آموزش هنر روی‌کردی غرب‌شناسانه داشتند. در شرایطی که سفارت‌خانه‌ها در تهران از پی یک اندیشه‌ی اقتصادی سیاسی پر از مستشرقان شده بود و همگی پیگیر کوزه‌ها و کاسه‌های تپه «‌مارلیک» و شیفته «جام‌حسنلو» بودند، این دو معلم سر کلا‌س‌های درس از عجیب‌نگاری‌های «واسیلی‌کاندینسکی» wassily Kandinsky و کودک‌نگاری‌های «پل‌کله» Paul Klee می‌گفتند. هرچند نقاشی نخستین هنر اروپایی است که در ایران زمان شاه‌طهماسب صفوی تقلید شد، اما واقعیت این است ‌که ذهنیت سنتی و، مهم‌تر از آن، در اختیار بودن نقاشان به دربار و پادشاهان اجازه تکامل طبیعی، از جنبه سیر تکمیلی آن در غرب را، در ایران ممکن نکرد.

ریاضی، دو سال در هنرستان عالی هنرهای تزیینی به تدریس طراحی و نقاشی می‌پردازد و در این دوره شاگردان ممتازی را تربیت می‌کند که بعدتر از سرآمدان هنر نقاشی نوگرا می‌شوند. منش‌های رفتاری او موج جدیدی از هنرجو به وجود می‌آورد که دیگر نه این ‌که به پشت سر خود محترمانه نمی‌نگریستند، بلکه با نمایش آثاری بدیع و امروزین به نوعی مجادله و مقابله با ذهنیت نقاشی سنتی می‌پرداختند. اندیشه نوخیز او بر کسانی تاثیر گذاشت که بعدتر آثارشان شروع «آوانگاردیسم» avangardism در هنر این مملکت تلقی شد.

شکوه ریاضی، مهم‌ترین معلم نقاشی مدرن و یکی از مثبت‌ترین مخالفان ذهنیت نقاشی کمال‌الملکی در این مملکت، خون‌دل خورد تا ذهنیتی تازه اما سالم را بیاموزاند. همه وقت خود را در آتلیه و در سر کلا‌س درس دانش‌کده محدود کرد، ناشاد زندگی کرد. هم‌چون دیگر هنرمندان هم‌عصر خود در جهان، کم‌تر به زنده بودن درک شد. دانست که در این‌جا یک ذهنیت سنتی و اخلا‌ق ددمنشانه‌ی بیمارگونه، همه چیز را از مغز تهی کرده است. خواست تا مغز را نشان دهد. هر یک از شاگردانی را که دوست می‌داشت و استعدادی در آن‌ها می‌دید، توصیه می‌کرد تا در شرایط زاییده از سنت‌های دست و پاگیر نقاشی، نمانند. توصیه می‌کرد برای تحصیل هنر به پاریس بروند و در این‌جا خام،‌ تلف نشوند. اما خود در پایان دهه چهارم زندگی‌اش، دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۴۱، به درد و بیماری سرطان به چشم خود دید که در این مملکت، تلف شد.

از او جز چند طرح، چند اتود، چند نقاشی، یکی دو مجسمه آموزشی و یک نام نیک در هنر ایران، هیچ دیگر نماند.


 


خبر / رادیو کوچه

با ادامه تنش‌ها بر سر تهدید به سوزاندن قرآن توسط یک کلیسا در ایالت فلوریدا، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری، خواستار آرامش و مدارای دینی شد و گفت همه مردم آمریکا یک خدا را می‌پرستند.

اما چند ساعت پس از این سخن‌رانی کلیسای فلوریدا به امام مرکز اسلامی نیویورک دو ساعت مهلت داد تا با کشیش تری جونز تماس بگیرد. با گذشت این ضرب‌الاجل تری جونز هم‌چنان ابراز امیدواری کرد که روز شنبه بتواند به نیویورک رفته و با او ملاقات کند.

وی اظهار داشت: «ما همه آمریکایی هستیم و در مقابل کسانی‌که به‌دنبال ضربه به ما هستند متحد ایستاده‌ایم. همه ما یک ملت با یک خدا هستیم. شاید خدا را با نام‌های متفاوتی صدا کنیم اما همه یک ملت هستیم.»

سخن‌گوی این کشیش گفت تری جونز مایل است بداند آیا این مسجد از نزدیکی محل برج‌های دوقلو که در جریان حملات یازده سپتامبر نابود شد منتقل می‌شود یا نه.

اما مسوولان این کلیسا می‌گویند برنامه سوزاندن قرآن را هم‌چنان به حال تعلیق نگه داشته‌اند.

آقای اوباما در این کنفرانس خبری گروه‌های مختلف دینی را از اهانت علیه یک‌دیگر بر حذر داشته است.

وی با اشاره به تظاهرات مسلمانان در افغانستان در اعتراض به برنامه تری جونز برای سوزاندن قرآن گفت این گونه اقدامات جان سربازان آمریکایی را به خطر می‌اندازد.

در جریان تظاهرات خشونت آمیز افغانستان در مقابل پایگاه نظامی ناتو در فیض آباد در شمال غرب این کشور سه نفر در اثر تیراندازی پلیس مجروح شدند.

وی افزود تساهل دینی همواره یکی از مهم‌ترین اصول اعتقادی آمریکاییان بوده و این بسیار مهم است که لطمه‌ای به آن وارد نشود.

بیشتر بخوانید:

«یک کشته در درگیری مسلمانان با پلیس‌ در اعتراض به سوزاندن قرآن»


 


خبر / دفتر کابل/ رادیو کوچه

به گزارش رادیو کوچه از کابل روز جمعه، در افغانستان دست‌کم سه نفر به‌علت درگیرشدن با نیروهای امنیتی این کشور در تجمعات اعتراضی به تصمیم یک کلیسا جهت سوزاندن قرآن در سال‌روز حادثه یازدهم سپتامبر به‌دست پلیس افغانستان کشته شده است.

این حادثه که در نزدیکی پایگاه ناتو در شمال استان بدخشان رخ داده چندین مجروح نیز برجای گذاشت.

هزاران نفر از مسلمانان کشورهای مختلف دنیا روز گذشته در اعتراض به تصمیم کلیسای کاتولیک‌ها در ایالت فلوریدای آمریکا در خصوص سوزاندن قرآن هم‌زمان با سال‌گرد حادثه ۱۱ سپتامبر به خیابان‌ها آمده و دست به راه‌پیمایی اعتراضی زده‌اند.

به گزارش الجزیره، در کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، اندونزی و فلسطین شرکت‌کنندگان در این راه‌پیمایی اعتراضی اعلام کردند در صورت منصرف نشدن مقامات این کلیسا از سوزاندن قرآن به اعتراضات خود ادامه داده و هیچ مسوولیتی را در خصوص عواقب این عمل نخواهند پذیرفت.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه تری جونز کشیش کلیسای کوچکی در ایالت فلوریدا که خواستار سوزاندن قرآن در نهمین سال‌گرد حملات ۱۱ سپتامبر شده بود، این برنامه را به حالت تعلیق درآورده بوده است.

به گزارش رویترز، او پیش‌تر در یک کنفرانس خبری مشترک در شهر گینزویل در کنار یکی از روحانی‌های ایالت فلوریدا به‌نام امام محمد مصری اعلام کرده بود که از تصمیمش صرف‌نظر کرده است.

بیشتر بخوانید:

«مرکز اسلامی در منطقه صفر نسازند، قرآن نمی‌سوزانیم»


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه یازدهم سپتامبر، در سراسر آمریکا برنامه‌هایی در راستای بزرگ‌داشت قربانیان حملات ۹ سال قبل به مرکز تجارت جهانی نیویورک برگزار می‌شود. این حملات حدود سه هزار کشته بر جای گذاشت.

برنامه‌های امسال تحت‌الشعاع جنجال مربوط به طرح احداث یک مرکز مطالعات اسلامی در نزدیکی محل حملات یازده سپتامبر و تهدیدهای کشیشی در فلوریدا برای سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن قرار گرفته است. این کشیش تاکنون برنامه خود را معلق کرده است.

به گزارش الجزیره، برنامه‌های سال‌گرد واقعه یازده سپتامبر که همه ساله برنامه‌هایی سراسر با غم و اندوه است، ممکن است امسال با گردهمایی‌های طرف‌داران و مخالفان طرح احداث این مرکز اسلامی منشا تنش و اختلاف شود. هم طرف‌داران و هم مخالفان ساخت این مرکز اسلامی امروز تصمیم به برگزاری تظاهرات دارند.

تعدادی از خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر با ساخت یک مرکز اسلامی در محلی تا این حد نزدیک به محل حملات یازدهم سپتامبر مخالفند.

با ادامه تنش ها بر سر تهدید به سوزاندن قرآن، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواستار احترام به دیگر ادیان و آرامش و مدارای دینی شده و گفته است همه مردم آمریکا یک خدا را می‌پرستند.

از سویی دیگر حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان در سخن‌رانی به مناسبت عید فطر، برنامه سوزاندن قرآن را به منزله تحقیر ملت افغانستان خوانده است.

بسیاری از مسلمانان در واکنش به تهدید تری جونز به سوزاندن قرآن، مراسم عید فطر را با تظاهرات اعتراضی علیه این برنامه برگزار کردند و از جمله در پاکستان، مسلمانان پرچم آمریکا را آتش زدند.


 


خبر / رادیو کوچه

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه پس از تهدید کلیسای فلوریدا مبنی بر به آتش کشاندن قرآن،  از افزایش «ترس و شکنجه» بر علیه مسلمانان در ایالت متحده خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، شاخه آمریکایی ناظر بین‌المللی بر حقوق بشر از افزایش تعداد گزارش جرایم بر علیه مسلمان و احساسات ضد مسلمانی اظهار نگرانی کرد.

گزارش ضرب و شتم راننده تاکسی در نیویورک، تخریت مرکز اسلامی کالیفرنیا و هم‌چنین مسئله به آتش کشیدن قرآن هم‌چنین‌ باعث گسترش بیش‌تر تهدیدها در آمریکا شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد این جرایم در ایجاد فضای ترس، تبعیض و شکنجه بر علیه مسلمان نقش اساسی دارند و در کشوری که منادی آزادی و عدالت است این امور نباید جایگاهی داشته باشد.

این سازمان از مقامات آمریکایی خواست در مقابل حملاتی که بر علیه مسلمان انجام می‌شود اقدامات جدی اتخاذ کند.

این سازمان در پایان افزود در فضای آلوده از ترس و احساس عدم امنیت کاملن ضرورت دارد که مقامات مسئول اقدام جدی اتخاذ کنند تا مردم، فاقد از ملیت و شهروند بودن یا نبودن در ایجاد امنیت اطمینان حاصل کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه، رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد تزریق سوخت اتمی به راکتور نیروگاه بوشهر اوایل مهر ماه انجام می‌شود و این راکتور از این تاریخ آغاز به‌کار خواهد کرد.

به گزارش مهر، علی‌اکبر صالحی درباره مرحله بعدی از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر که در آن سوخت وارد شده به ساختمان راکتور به قلب راکتور تزریق می‌شود گفت: «انتظار می‌رود طی روزهای آینده مراحل نهایی برای این امر به انجام رسیده و اوایل مهر‌ماه سوخت اتمی وارد قلب راکتور نیروگاه بوشهر شود.»

معاون رییس جمهوری اسلامی افزود: «انتظار می‌رود با انجام این مرحله از راه‌اندازی، نیروگاه بوشهر در آذر‌ماه وارد فرایند تولید برق و شبکه برق‌رسانی در کشور شود.»

سه هفته پیش در مرحله پیش راه‌اندازی نیروگاه بوشهر طی مراسمی با حضور روسای سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه، سوخت مورد نیاز این نیروگاه  وارد ساختمان راکتور اتمی بوشهر و در استخر جنب راکتور مستقر‌ شد.

این در حالی است که بارگزاری سوخت اتمی در نیروگاه بوشهر اعتراض مقامات کشورهای مختلف از جمله اسراییل، آمریکا، فرانسه و ایتالیا را به‌هم‌راه داشته است.

بیشتر بخوانید:

«راه اندازی رآکتور بوشهر و اعلام روز ملی»

«کنترل ماهوا‌ره‌ای نیروگاه اتمی بوشهر توسط سازمان سیا»


 


خبر / رادیو کوچه

پلیس پاکستان روز جمعه اعلام کرد طالبان، سر سه تن از اعضای شورای محلی صلح در شمال‌غرب پاکستان را از تنشان جدا کردند و تهدید کردند که هر شخصی که با دولت هم‌کاری کند، با همین سرنوشت مواجه خواهد شد.

به گزارش العربیه، منبع یادشده افزود شورشیان در ماه گذشته ده نفر از اعضای شورا را در دره «کلش» واقع در رشته کوه‌های هندوکش ربودند و شام‌گاه پنج‌شنبه جنازه سه تن از آن‌ها را در مرز افغانستان رها کردند.

عبد القیوم یکی از مسوولان پلیس محلی گفته است سر این جنازه‌ها از تن جدا شده است و در کنار آن‌ها نامه‌ای گذاشته شده که در آن تهدید شده است هر کس با دولت هم‌کاری کند، به چنین سرنوشتی مواجه خواهد شد.

او افزود این نامه را که به زبان پشتو است گروه طالبان پاکستان نوشته‌اند.

این مقام پاکستانی تاکید کرد هنوز اطلاعات دقیقی از سرنوشت هفت تن دیگر از ربوده شدگان در دست نیست.

لازم به ذکر است منطقه کوهستانی شیترال در نزدیکی منطقه ملا کند واقع است و ارتش پاکستان سال گذشته چندین عملیات علیه نیروهای طالبان در این منطقه به ویژه در دره سوات انجام داد.

مقام‌های محلی می‌گویند طالبان در سال‌های اخیر صدها نفر از مسوولان محلی را کشته‌اند.


 


شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

shokufeh@koochehmail.com

برنامه‌ای که امروز می‌شنوید چهارمین موضوع مورد بررسی توسط «مهری زمانی» است. بیماری که شاید به خاطر تابوی فرهنگ ایرانی، از طرف بسیاری رسانه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

رشد غیر‌قابل کنترل سلول‌های قسمتی از بدن سرطان نامیده می‌شود. رشد و تقسیم سلول‌های طبیعی بر اساسیک نظم خاص صورت می‌پذیرد ولی سلول‌های سرطانی این‌گونه نیستند. البته سرطان‌ها انواع مختلفی دارند ولی همه‌ی آن‌ها در یک صفت مشترک‌اند: رشد غیر قابل کنترل

انواع مختلف سرطان‌ها رفتار بسیار متفاوتی دارند‌ .مثلن سرطان‌های ریه و پستان بیماری‌های بسیار متفاوتی هستند، با سرعت‌های مختلف رشد می‌کنند و پاسخ‌های متفاوتی به درمان می‌دهند. به همین دلیل هر نوع سرطان به درمان خاصی نیاز دارد. گاهی سلول‌های سرطانی از تومور اصلی جدا شده و از طریق خون یا سیستم لنفاوی در قسمت‌های دیگر بدن پخش می‌شوند. این سلول‌ها ممکن است در مناطق جدیدی ‌جایگزین شوند و هسته تشکیل یک تومور جدید شوند به این روند متاستاز گویند و سرطانی که به این طریق ایجاد می‌شود سرطان «متاستاتیک» نامیده می‌شود که این سرطان متاستاتیک به نام همان سرطان اولیه خوانده می‌شود. مثلن اگر یک سرطان پروستات به استخوان‌ها متاستاز دهد، این سرطان ثانویه در استخوان‌ها باز هم سرطان پروستات خوانده می‌شود. چون همان خصوصیات و رفتار سرطان اولیه را دارد.

یکی از درمان‌پذیرترین سرطان‌ها، سرطان بیضه است که با وجود شیوع کم به‌دلیل وقوع آن در جوان‌ها مهم جلوه می‌کند. این سرطان یک یا هر دو بیضه آقایان را درگیر می‌کند.

بیضه چیست؟

بیضه قسمتی از سیستم تولیدمثل آقایان است. این عضو در یک ساک پوستی به‌نام «اسکروتوم» قرار گرفته است و توسط یک کورد طناب مانند در پشت قاعده آلت تناسلی متصل است. بیضه‌ها هورمون مردانه‌گی تولید می‌کنند که بیش‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها تستوسترون است؛ علاوه بر آن تولید اسپرم نیز به‌عهده این ارگان است. سلول‌های اسپرم از بیضه‌ها به لوله‌های کوچکی به‌نام «وازدفران» منتقل می‌شوند و سپس وارد اپیدیدیم می‌شود؛ در تمام طول مسیر اسپرم درون مایعی به‌نام مایع منی (Semen) شناور است این مایع توسط غدد پروستات و وزیکول سمینال تولید می‌شود. در طی انزال این مایع از طریق لوله پیش‌ابراه (که از وسط آلت عبور می‌کند) به نوک آلت رسیده و از بدن خارج می‌شود. در بیضه چند نوع سلول وجود دارد که هر یک وظیفه خاصی دارند مثلن یک گروه هورمون تولید می‌کنند و گروه دیگر اسپرم. در هر نوع از این سلول‌ها ممکن است یک یا چند نوع سرطان بروز کند که درمان آن‌ها متفاوت خواهد بود.

سه نوع سرطان اصلی و مهم بیضه عبارتند از:

۱- تومورهای سلول‌های زایا(Germ cell) : این تومور شایع‌ترین نوع سرطان بیضه است و از هر ۱۰ مورد سرطان بیضه ۹مورد آن از این دسته‌اند. این سرطان سلول‌های تولید کننده اسپرم را درگیر می‌کند و خود شامل دو گروه سرطان است سمینوما که معمولن در اواخر دهه ۳۰تا اوایل دهه ۵۰ساله‌گی دیده می‌شود. گروه دیگر سرطان غیر سمینومایی است که در سنین جوان‌تری دیده می‌شود و معمولن در فواصل سنین ۱۸تا ۴۰ساله‌گی اتفاق می‌افتد.

۲-  تومورهای استرومال که در سلول‌های تولیدکننده هورمون مردانه‌گی و بافت هم‌بند اطراف آن دیده می‌شود. این تومورها معمولن خوش‌خیم هستند و به بیرون بیضه گسترش نمی‌یابند و با عمل جراحی کاملن برطرف می‌شوند.

۳- تومورهای بیضه‌ای ثانویه که ناشی از متاستاز تومورها به سایر نقاط بدن  هستند. این نوع تومورها معمولن‌در مردان بالای ۵۰ سال دیده می‌شوند و شایع‌تر از تومورهای اولیه با منشا خود بیضه هستند. درمان معمول آن‌ها برداشتن توسط جراحی و سپس رادیوتراپی و شیمی درمانی است.

در پسربچه‌هایی که لوسمی حاد دارند گاهی سلول‌های لوسمی می‌تواند به بیضه گسترش یابد و سرطان ایجاد کند. سرطان پروستات، ریه، پوست، کلیه و سایر ارگان‌ها نیز می‌تواند به بیضه گسترش یابد. این سرطان‌ها چون ناشی از گسترش تومورهای دیگر هستند به‌طور معمول پیش‌آگهی خوبی ندارند.

چه تعدادی از مردان به این سرطان مبتلا می‌شوند؟

خطر ابتلا به این سرطان ۱به ۳۰۰است یعنی از هر ۳۰۰مرد یک نفر به آن مبتلا می‌شود.

علت سرطان بیضه چیست؟

علت دقیق اکثر موارد سرطان بیضه مشخص نیست ولی تعدادی از عوامل خطر مستعدکننده ایجاد این سرطان شناخته شده است.

وجود عوامل خطر معمولن شانس ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می‌دهد. سرطان‌های مختلف عوامل خطر متفاوتی دارند‌، بعضی از عوامل خطر مثل سیگار کشیدن قابل کنترل است ولی بعضی دیگر مانند سن و نژاد قابل تغییر نیستند. با این وجود تاکید می‌کنیم که داشتن یک و یا حتا چند عامل خطر به معنای این نیست که فرد حتمن‌ مبتلا به سرطان خواهد شد، فقط شانس ابتلا به سرطان در وی افزایش می‌یابد و بهتر است در فواصل مناسب از نظر وجود سرطان مربوطه چک شود.

به هر حال شانس ابتلا به سرطان بیضه حتا در صورت وجود عوامل خطر آن اندک است.

عوامل خطر سرطان بیضه عبارتند از:

• نهان بیضه‌گی: این مشکل عامل خطر اصلی به حساب می‌آید. قبل از تولد بیضه یک جنین پسر در شکم وی قرار دارد و درست قبل از تولد و یا ماه‌های اول بعد از تولد بیضه‌ها پایین آمده و درون اسکروتوم قرار می‌گیرد ولی به‌طور تقریبی در ۳%  از پسران بیضه‌ها پایین نمی‌آید که به آن «نهان بیضه‌گی» گویند و باید در همان سنین کودکی نسبت به پایین آوردن آن‌ها به وسیله جراحی اقدام کرد در غیر این‌صورت در بیضه باقی‌مانده در شکم شانس سرطان بیضه بسیار افزایش می‌یابد.

• سابقه خانوادگی: اگر پدر، برادر و یا فرزند مردی مبتلا به سرطان بیضه شده باشد احتمال ابتلا به سرطان بیضه در وی بالاتر خواهد بود.

• ایدز و عفونت HIV : هیچ عفونت دیگری به جز اچ. آی. وی.( ویروس ایدز) شانس ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی‌دهد.

• نژاد و قومیت: این سرطان در سفیدپوستان آمریکایی و اروپایی از آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها بیش‌تر است.

• سایز بدن: محققان سوئدی به تاز‌ه‌گی دریافته‌اند که این سرطان در افرادی که به طور ژنتیکی اندامی کشیده و لاغر دارند بیش‌تر دیده می‌شود.

آیا می‌توان از سرطان بیضه پیش‌گیری کرد؟

هیچ یک از عوامل خطر سرطان بیضه قابل پیش‌گیری نیستند چون از بدو تولد وجود دارند ولی از طرفی بسیاری از افراد مبتلا به سرطان بیضه هیچ عامل خطری ندارند به همین دلیل راهی برای جلوگیری از ابتلا به این سرطان وجود ندارد. فقط اکیدن ‌توصیه می‌شود که نهان بیضه‌گی پسربچه‌ها در همان اوان کودکی درمان شود و فردی نیز که سابقه خانواده‌گی سرطان بیضه دارد به‌طور مرتب بیضه‌های خود را معاینه و در صورت لمس توده سریع به پزشک مراجعه نماید.

چگونه سرطان بیضه شناخته می‌شود؟

بسیاری از سرطان‌های بیضه در مراحل اولیه شناخته می‌شوند.اکثر موارد اولین علامت لمس یک توده در بیضه است ولی بعضی از سرطان‌های بیضه تا مراحل بسیار پیش‌رفته نیز هیچ علامتی ندارند. گاهی سرطان بیضه در طی چکاپ سالیانه و یا در طی بررسی‌های مربوط به ناباروری یافت می‌شود. افرادی‌که مراقب سلامتی خود هستند و مرتبن برای‌چکاپ دوره‌ای مراجعه می‌کنند بهتر است از پزشک خود بخواهند معاینه صحیح بیضه توسط خود فرد آموزش داده شود.

نشانه‌های سرطان بیضه

لمس توده، تورم و درد نشانه‌های اصلی هستند. از هر ۱۰مورد سرطان در ۹مورد توده‌ای در بیضه لمس می‌شود. این توده معمولن بدون درد است و فقط ناراحتی خفیفی ایجاد می‌کند. گاهی ممکن است بیضه فرد بزرگ و یا متورم و یا سنگینی و دردی در ناحیه ژنیتال و یا اسکروتوم احساس شود.

علایم دیگری که کم‌تر شایع‌ا‌ند عبارت‌اند از: رشد و تورم دردناک پستان‌ها، کاهش میل جنسی، رشد موهای صورت و بدن در پسران جوان(قبل از سن بلوغ).

علل شایع این علایم آسیب و یا عفونت بیضه است و تنها بعد از رد شدن علل فوق احتمال وجود سرطان مطرح می‌شود.

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید چه اقداماتی انجام می‌شود؟

شرح حال کاملی از شما گرفته می‌شود و به طور کامل معاینه می‌شوید. پزشک بیضه‌ها را ز نظر وجود تورم، درد ،توده و یا بزرگ شدن غدد لنفاوی بررسی میکند. در صورت لمس توده و شک به سرطان، سونوگرافی بیضه درخواست می‌‌شود. سونوگرافی به پزشک کمک می‌کند که اطلاعاتی در مورد جامد بودن توده و یا محتوی مایع بودن آن کسب کند. سونوگرافی هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند، شما روی تخت دراز می‌کشید‌، ناحیه اسکروتوم و بیضه برهنه می‌شود و قدری ژل روی بیضه مالیده می‌شود و پروب دستگاه روی بیضه قرار می‌گیرد. علاوه برآن آزمایشات خون هم درخواست می‌شود. وجود مارکرهای سرطانی(LDH ,βHCG ,αFP) به تشخیص بیماری و یا تشخیص موارد عود کمک می‌کند.

در بعضی از سرطان‌ها با جراحی بیضه درگیر به طور کامل برداشته می‌شود و برای بررسی به آزمایش‌گاه پاتولوژی فرستاده می‌شود تا نوع دقیق سرطان با جزییات تعیین شود. به ندرت در بعضی از سرطان‌ها ابتدا از بیضه نمونه گرفته می‌شود و در صورت نیاز عمل جراحی انجام می‌شود.

عکس قفسه سینه و سی‌تی‌اسکن برای بررسی متاستاز و یا گسترش تومور به سایر نقاط بدن استفاده می‌شود. در صورت شک به درگیر شدن ستون مهره‌ها و یا مغز  و یا برای تعیین مرحله بیماری‌ ام.آر.آی درخواست می‌شود. گاهی برای بررسی وجود متاستاز به غدد لنفاوی و یا وجود تومور فعال در اسکار (جای باقی‌مانده) تومور قبلی از نوعی اسکن به نام اسکن PET استفاده می‌شود.

با استفاده از این روش‌های تشخیصی مرحله سرطان تعیین می‌شود‌. تعیین مرحله سرطان برای انتخاب نوع درمان و تعیین امکان متاستاز و یا بررسی امکان بهبودی کامل بسیار لازم است.

در مرحله ۰  : سرطان فقط در همان محل است و هیچ گسترشی ندارد حتا به بافت‌های عمقی‌تر.

در مرحله۱: غدد لنفاوی ناحیه را درگیر نکرده و تست‌های خونی نیز طبیعی است.

در مرحله۲: سرطان به غدد لنفاوی همان ناحیه گسترش یافته است ولی غدد لنفاوی سایر نقاط را درگیر نکرده است.

در مرحله ۳: سرطان به غدد لنفاوی دوردست و یا سایر ارگان‌های بدن گسترش یافته است.

چگونه سرطان بیضه را درمان می‌کنند؟

بعد از تشخیص سرطان و تعیین مرحله آن، مناسب‌ترین درمان موجود برای بیمار انتخاب می‌شود. اگر مبتلا به سرطان بیضه هستید پزشک در مورد نوع درمان و درصد موفقیت درصد موفقیت آن برای شما توضیحاتی می‌دهد. گاهی ممکن است برای اطمینان بیش‌تر به یک متخصص دیگر ارجاع داده شوید.

به طور خلاصه درمان شامل سه مقوله جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است.

در درمان جراحی معمولن کل بیضه را با غدد لنفاوی اطراف آن برداشته می‌شود ولی بیضه دیگر در صورت سالم بودن باقی می‌ماند، و این بیضه سالم باید مرتبن از نظر ایجاد سرطان بطور دقیق چک شود. اگر یک بیضه باقی بماند به مقدار کافی اسپرم و هورمون مردانه‌گی تولید می‌کند، اگر هر دو بیضه برداشته شود هورمون مردانه‌گی به صورت دارویی برای بیمار تجویز می‌شود.

در رایوتراپی به ناحیه اشعه مخصوص می‌تابانند که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. این تابش در بعضی از افرادحالتی مثل آفتاب سوخته‌گی روی پوست ایجاد می‌کند که به تدریج ترمیم می‌شود و گاهی احساس خسته‌گی، تهوع و اسهال نیز از علایم بعد از اشعه درمانی است. معمولن محل تاباندن اشعه و دوز آن به گونه‌ای تنظیم می‌شود که عوارض جانبی کمی ایجاد کند. در صورت سالم بودن بیضه دیگر ، بیضه سالم توسط یک پوشش محافظ پوشانده می‌شود که آسیب نبیند. اگر هر دو بیضه نیاز به تابش اشعه داشته باشد تعداد اسپرم‌های فرد کاهش می‌یابد‌. کاهش یا عدم وجود اسپرم‌‌سازی و در نتیجه ناباروری از عوارض بعدی آن خواهند بود.

شیمی درمانی استفاده از داروهای خاص برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است.  معمولن از دو یا چند دارو با هم استفاده می‌شود تا اثر بهتری ایجاد کند. عوارض جانبی ناشی از آن عبارت‌اند از ریزش مو(که بعد از پایان شیمی درمانی،  موهای جدید خواهد رویید.)زخم‌های دهان، کاهش اشتها، تهوع و اتفراغ، افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف، افزایش احتمال بروز خون‌ریزی‌های پوستی خوبه‌خود). ممکن است پزشک برای کاهش علایم عوارض جانبی داروها‌یی برای شما تجویز کند، باید دانست که با پایان یافتن درمان، همه این عوارض به تدریج بهبود می‌یابد. برای جلوگیری از عوارض جانبی دراز مدت مانند آسیب کبد، ریه و غیره بهتر است کاملن دستورات پزشک را رعایت کنید.

آیا می‌شود از درمان‌های جای‌گزین یا مکمل استفاده کرد؟

ممکن است از آشنایان یا دوستان خود شنیده باشید که شیوه‌های دیگر درمانی مثل استفاده از ویتامین‌ها،داروهای گیاهی، تکنیک‌های کاهش استرس، طب سوزنی و یا هومیوپاتی را برای درمان توصیه می‌کنند. امروزه تب استفاده از درمان‌های جای‌گزین یا مکمل  همه‌گیر شده است‌. اکیدن توصیه می‌شود قبل از اضافه کردن هریک از این درمان‌ها به درمان اصلی و استاندارد خود و یا قبل از تغییر نوع درمان خود حتمن با پزشک  و کادر درمان سرطان خود مشورت کنید. بعضی از این روش‌ها در کنار درمان‌های استاندارد پزشکی با رعایت نکات خاص می‌تواند بدون خطر و گاه اثربخش باشد ولی استفاده‌ی‌ سرخودانه از این موارد ممکن است با درمان استاندارد تداخل کند و یا عوارض جانبی جدی ایجاد کند، به همین دلیل است که در صورت تمایل به استفاده از این روش‌ها حتمن با پزشک خود مشورت کنید.

با عوارض ناشی از بیماری  و درمان آن چگونه می‌توان برخورد کرد؟

هر نوع درمانی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که چند ماه طول بکشد ولی اکثرن از بین می‌روند؛ اما بعضی از این عوارض دایمی هستند که با توجه به این‌که اکثر مبتلایان جوان هستند این عوارض ممکن است برای آن‌ها ناراحت کننده باشد:

• یکی از عوارض ناشی از درمان‌، ناباروری است . خوش‌بختانه امروزه وجود بانک‌های اسپرم در مراکز ناباروری پیشرفته کشور این امکان را فراهم آورده که قبل از شروع هر نوع درمانی فرد مبتلا به این مراکز مراجعه کند و مقادیری از اسپرم‌های خود را با هزینه ناچیزی برای یک دوره ۲۰ ساله در شرایط مناسب حفظ کند و در صورت بروز اشکال در اسپرم‌سازی بعد از درمان و تمایل به بچه‌دار شدن می‌تواند از اسپرم‌های خود استفاده کند. لازم به ذکر است که در فرد مبتلا به سرطان اسپرم‌ها سالم هستند و بیماری مستقیمن به فرزند منتقل نمی‌شود. البته به هر حال در فرزندان به خاطر سابقه خانواده‌گی مثبت ریسک ابتلا، بالاتر از افراد عادی است.

• ممکن است جای خالی بیضه در اسکروتوم برای جوانان ناراحت کننده باشد. امروزه پروتزهای مناسبی وجود دارد که می‌توان سایز مناسب آن را درون اسکروتوم قرارداد تا فرم ظاهری بیضه حفظ شود.

بعد از درمان چه باید کرد؟

مراقبت و معاینات دوره‌ای بعد از اتمام درمان بسیار مهم است. پزشک شما برایتان توضیح می‌دهد که چه تست‌ها و معایناتی در چه فاصله زمانی لازم است. این توصیه‌ها را جدی بگیرید و حتمن به آن‌ها عمل کنید تا در صورت وجود نشانه‌های متاستاز، سرطان  به سرعت و در مراحل زودرس تشخیص داده شده و درمان شود.

درمان سرطان ممکن است شما را خسته کند. بعد از درمان به خود فرصت بدهید تا قوای از دست رفته خود را بازیابید و سپس به فعالیت‌های روزمره و سرکار خود برگردید.

در صورت تشخیص سرطان بیضه چه سوالاتی می‌توانید از پزشک خود بپرسید؟

۱- لطفن نام علمی سرطان مرا به انگلیسی و فارسی برایم بنویسید(این امر به شما امکان می‌دهد که در حد دانش خود اطلاعات مورد نیاز را از اینترنت به دست آورید و از تجارب پزشک‌ها و بیمارها دیگر بهره‌مند شوید.)

۲- نوع سرطان و مرحله سرطان من چیست؟ آیا هر دو بیضه من درگیر است؟

۳- چه نوع درمان‌هایی برای من مناسب است و شما کدام یک را پیشنهاد می‌کنید؟

۴- درمان من چه مدت طول می‌کشد و عوارض جانبی بعد از درمان کدام‌اند و کی از بین می‌روند؟

۵- هدف از درمان چیست و چه چیزی را باید از درمان خود انتظار داشته باشم؟

۶- چه مدت بعد از درمان می‌توانم به سر کار خود برگردم؟

۷- ریسک عود سرطان من چه‌قدر است و چه معاینه‌ها‌ و تست‌های دوره‌ای لازم است و با چه فواصل زمانی؟

۸- آیا این بیماری و درمان آن بر روی روابط جنسی اثر می‌گذارد و چه موقع از این نظر به حالت طبیعی برمی‌گردم؟

۹- برای آماده شدن برای درمان چه باید بکنم؟

۱۰- آیا پرسیدن نظر پزشک دیگری مفید است؟

۱۱- چه‌قدر احتمال ناباروری وجود دارد و آیا قبل از درمان لازم است که از بانک اسپرم استفاده کنم؟

همه این سوال‌ها باعث می‌شود که دید خوبی در مورد بیماری خود پیدا کنید و برای مقابله با آن آماده شوید. اگر حریف خود را بشناسید بهتر با او مبارزه خواهید کرد.

نکته آخر:

اگر مبتلا به سرطان بیضه هستید افسرده و ناامید نشوید (به خصوص اگر در سنین جوانی قرار دارید)هنوز هم زندگی زیبا و درازمدتی در پیش روی خود دارید و به همه آرزوهای خود خواهید رسید. فقط سعی کنید با معاینه‌های  دوره‌ای دقیق، استفاده از پروتز‌، درمان‌های مناسب برای رفع ناباروری و سایر تکنیک‌های جدید کنار بیاید و از آن‌ها در راه بهبود زندگی خود بهره ببرید.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های رسیده صبح روز جمعه ۱۹ شهریور ماه حجت کلاشی مسول سازمان جوانان حزب پان‌ایرانیست بازداشت شده است.

بنا به اطلاع گزارش‌گران هرانا، حجت کلاشی ‌سی و یک ساله  کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران  بعد از بازگشت از خدمت سربازی از چهار ماه پیش تاکنون تحت مراقبت نیروهای امنیتی قرار داشته است.

از سویی دیگر عصر روز گذشته رضا کرمانی و حسین شهریاری‌ از اعضای سابق شورای عالی رهبری این حزب نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

رضا کرمانی و حسین شهریاری از فعالان پان‌ایرانیست  که ساکن  کرج هستند برای  بررسی برخی امور  راهی اصفهان بودند که  در میان راه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند .

گفته می‌شود آقای کرمانی در طول مسیر از تعقیب خود توسط نیروهای امنیتی مطلع شده و آن‌را پیش از بازداشت به همسر خود اطلاع داده بود.

لازم به ذکر است حسین شهریاری در حال سپری کردن ایام محکومیت دو ساله خود است و دو روز پیش از زندان رجایی شهر برای مرخصی پانزده روزه با قرار وثیقه آزاد شده  بود.

رضا کرمانی نیز  سال گذشته در جریان درگذشت دکتر ابراهیم میرانی در فرودگاه اهواز بازداشت شده بود‌. در حال حاضر این فعال سیاسی با قرار وثیقه پنجاه میلیونی آزاد و باید هفته آینده  خود را به دادگاه انقلاب اهواز معرفی کند‌.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه نظام حسن‌پور، زندانی بازداشت شده وقایع پس از انتخابات، طی حکمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به استناد ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال زندان تعزیری و به اتهام مقاومت در برابر ماموران دولت به استناد ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این شهروند ۲۵ ساله اهل یکی از روستاهای توابع کوه‌دشت، نزدیک به ۵ ماه پیش در روستای محل زندگی اش توسط نیروهای وزارت اطلاعات با هم‌کاری بسیج محلی بازداشت شد.

علت بازداشت این زندانی شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته عنوان شد، ضمن این‌که تصویر نظام حسن‌پور نیز در نشریه ویژه نیروی انتظامی منتشر شده بود.

لازم به‌ ذکر است در ابتدا برادر این زندانی سیاسی بازداشت شد و نهادهای امنیتی اعلام کردند نظام حسن‌پور باید خود را تحویل دهد تا برادرش آزاد شود.

آقای حسن‌پور در زمان دستگیری دانشجوی ترم آخررشته علوم تربیتی بوده و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.


 


خبر / رادیو کوچه

عزیز ناصری شاعر و مترجم کرد که روز شانزدهم شهریورماه در شهر مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز پنج‌شنبه به بازداشتگاه اطلاعات سنندج منتقل شده است.

به گزارش هرانا، فعالان اجتماعی تاکید می‌کنند که بازداشت عزیز ناصری در ادامه موج دستگیری و احضار فعالان ادبی و هنری و فرهنگی کردستان صورت گرفته است.

پیش از این نیز مختار هوشمند و بهزاد کردستانی فعالان اجتماعی و هنری کردستان ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهر مریوان دستگیر شده‌اند.

عزیز ناصری، شاعر و مترجم کرد که هم‌زمان معلم آموزش پرورش است، طی سال‌های گذشته به غیر انتشار چندین مجموعه شعر، چندین اثر ادبی شاعران کرد را نیز به زبان فارسی ترجمه کرده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت ناصری، شاعر و مترجم کرد»


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

یازدهم سپتامبر نه سال از حملات القاعده بر مرکز تجارت جهانی و پنتاگون در آمریکا می‌گذرد، حمله‌یی که آمریکا را واداشت تا علیه حکومت طالبان در افغانستان اقدام نظامی کند.

حمله نظامی آمریکا در افغانستان درست زمانی انجام شد که این کشور به پایگاه نظامی گروه‌های تندروی مبدل شده بود.

طالبان در افغانستان که به کمک پاکستان و شماری از کشورهای عربی و گروهک‌های اسلامی آسیای میانه به قدرت رسیده بود، قانون سخت‌گیرانه‌ی اسلامی را بر مردم اجرا می‌کرد.

با حمله آمریکا به افغانستان و سقوط حکومت طالبان شهروندان افغانستان، امیدوار بودند تا دیگر سایه جنگ و حملات تروریستی در این کشور دیده نشود.

شماری از شهروندان شهر کابل می‌گویند مهم‌ترین تغییری که حادثه ۱۱ سپتامبر در زندگی مردم این کشور به‌وجود آورد شکست امارت اسلامی طالبان بود.

خاطراتی از طالبان

شهروندان کابل قصه‌های تلخی از زمان حضور طالبان در خاطرشان دارند.

این گروه با ورود به کابل، داکتر نجیب‌اله، رییس‌جمهوری پشین افغانستان را که پس از شکست حکومت اش در دفتر سیاسی سازمان ملل متحد پناهندگی سیاسی گرفته بود به دار آویختند.

حبیب‌اله یک شهروند کابل روزهای حضور طالبان در این شهر را به یاد آورده می‌گوید این گروه در آخرین روزهای قبل از شکست‌شان نیز بیش‌تر از گذشته بر مردم ظلم می‌نمودند.

به گفته وی هنگام شکست طالبان وضعیت وحشتناکی در شهر کابل حاکم بود، زیرا طالبان بدون محکمه مردم را سر می‌بریدند.

افزایش ناامنی

طالبان که پس از سقوط حاکمیت‌شان به کلی حذف شده حساب می‌شد، حالا با گذشته نه سال دوباره صف آرایی کرده و می‌توانند امنیت افغانستان را در هر نقطه کشور تهدید کند.

حمله نه سال پیش القاعده بر مرکز تجارت جهانی و پنتاگون که منجر به حمله آمریکا بر مراکز القاعده و طالبان در افغانستان شد، امید تازه‌ای برای مردم این کشور خلق کرده بود.

اما حالا شهرووندان افغانستان می‌گویند در نه سال گذشته به‌جای بهبود در بازسازی و حکومت‌داری شاهد بدتر شدن اوضاع بوده‌اند.

احسان یک تن از دانش‌آموزان دانشگاه کابل می‌گوید نه سال پیش زمانی که طالبان شکست خوردند مردم افغانستان به زندگی جدید، امنیت، بازسازی و حکومت سراسری امیدوار شدند.

او افزود اما با گذشت نه‌سال هنوز هم مردم مجبوراند از ترس طالبان ریش و سبیل بگذارند و لنگی /عمامه به سر کنند.

برخی از تحلیل‌گران نیز می‌گویند پس از نه سال اکنون وضعیت حکومت‌داری در بدترین وضع خود قرار دارد و دایره حاکمیت حکومت نسبت به ۹ پیش و روی کار آمدن حکومت موقت بدتر شده است.

فاروق بشر استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید با گذشت نه سال از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ امیدها نسبت به حکومت و نیروهای خارجی کم‌تر می‌شود و مردم افغانستان عملن شاهد بدتر شدن اوضاع هستند.

به گفته وی هر روزی که می‌گذرد اوضاع رو به وخامت می‌گراید و امید مردم از حکومت و نیروهای خارجی کم شده می‌رود.

به گفته آقای بشر عملی‌نشدن وعده‌های جامعه‌ی جهانی و دولت افغانستان در مورد بازسازی و حکومت داری بهتر فاصله بین مردم و حکومت را بیش‌تر کرده و مردم امید‌شان را نسبت به آینده روشن از دست داده‌اند.

ولی شماری از مقامات دولتی می‌گویند با وجود نا‌امنی‌ها دولت افغانستان در نه سال گذشته دست آوردهای بزرگی در عرصه‌های آموزش و پرورش، جاده سازی، صحت و حکومت‌داری داشته است.

طارق عصمتی رییس برنامه هم‌بستگی ملی وزارت احیا و انکشاف روستاهای افغانستان می‌گوید خرابی‌های سی‌ساله مشکل است در مدت نه سال بازسازی شود.

به گفته وی اگر افغانستان با ۹ سال قبل از نگاه بازسازی مقایسه شود، پیش‌رفت‌های زیادی به چشم می‌خورد.

گسترش سایه طالبان

تا دوسال پیش فعالیت طالبان تنها در جنوب افغانستان محسوس بود، اما حالا این گروه نفوذشان را در ولایات امن شمال نیز گسترش داده و دست به ایجاد حکومت سایه در کنار حکومت آقای کرزی زده‌اند.

این گروه حالا استان‌دار، فرمان‌دار و دادستان‌های مشخص خود را در استان‌های نا‌امن دارد و اشخاصی را که در این مناطق به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند، مجازات می‌نمایند.

احمد یک تن از باشندگان شهر کابل می‌گوید با وجود حضور حدود ۱۴۰ هزار نیروی خارجی و هزاران سرباز افغان، امنیت افغانستان به مراتب خراب‌تر از سال‌های اول شکست طالبان است.

به گفته او با گذشت هر سال اوضاع امنیتی افغانستان بدتر می‌شود و فعالیت طالبان نیز گسترش می یابد.

در حال حاضر دولت افغانستان تلاش دارد تا از طریق مذاکره با طالبان آن‌ها را در قدرت شریک سازد ولی طالبان خواست‌های دولت را رد کرده‌اند.

در آخرین واکنش ملاعمر رهبر طالبان با نشر پیام عیدی به طرف‌دارانش وعده پیروزی را داده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته جمعه بر اثر آتش‌سوزی و انفجار در مسیر خط لوله گاز سرخس – مشهد دست‌کم ده تن کشته و تعدادی نیز مجروح شده‌اند.

علیرضا غریبی مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص این حادثه ظهر شنبه افزود‌: «در حادثه آتش سوزی و انفجار در کیلومتر ۴۰ خط انتقال ۳۶ اینچی گاز خانگیران سرخس به مشهد، ۲۴ نفر از پیمان‌کاران در حال اتصال خط انتقال ۴۸ اینچ گاز ترکمنستان به شبکه سراسری بوده‌اند.»

وی در ادامه توضیح داد‌: «به علت کوهستانی بودن منطقه و واقع بودن خط لوله احداثی در شیب زمین، در هنگام کار یکی از ماشین آلات فعال در محل از تعادل خارج شده و با خط لوله گاز دیگر این مسیر (۳۶ اینچ سرخس – مشهد ) برخورد کرد که موجب انفجار شده است.»

وی شعاع انفجار لوله گاز را ۳۰۰ متر اعلام کرد و اظهار داشت: «این آتش سوزی در مدت سه ساعت به طور کامل مهار شد.»

غریبی تصریح کرد‌: «از ۲۴ نفر افراد حاضر در کارگاه احداث خط لوله سرخس – مشهد ، ۱۶ نفر مجروح با بال‌گرد به بخش سوانح و سوختگی بیمارستان امام رضا مشهد انتقال یافته که ۱۰نفر آن‌ها بستری شدند.»

تا لحظه انتشار این خبر نیروهای امدادی در حال جستجوی مفقودان این حادثه هستند و آمار دقیق کشته‌شدگان حادثه پس از اتمام عملیات جستجو اعلام خواهد شد.


 


شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۸۹- ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم و زهره

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3میکروفن – «آن‌چه مردان باید بدانند» -  شکوفه

note3بخش اول اخبار

note3دایره‌ی شکسته – «بی‌سرزمین‌تر از باد» – مه‌شب تاجیک

note3روزنگاشت – «نه، یک یک» - مریم

note3افراد برجسته – «عکاسی که صحنه‌های موسیقی جاز را ثبت می‌کرد»

note3بخش دوم اخبار

note3پس‌نشینی تند – «دعوت به مراسم پرسه» - اکبر ترشیزاد

note3مجله‌ی خبری کابل – «افغانستان نه سال پس از حمله‌ی ۱۱ سپتامبر» - نجیب امیری

note3بوم‌رنگ – «رنگ‌ها در جدال و دوگانگی با اعداد» -  شیرین دهقان

note3بخش سوم اخبار


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

منبع : فیس بوک

یادم می‌یاد وقتی که بچه بودم تنها سرگرمی من و بسیاری از هم نسل‌هایم در دهه شصت فیلم‌های سیاه و سفیدی بود که آخر شب پخش می‌شد و ما اگر بخت یارمان بود می‌توانستیم تماشا کنیم. یکی از فیلم‌ها که به نام «دیار فراموش شده» پخش شد، همیشه در یادم می‌ماند. دکتر کارلو لوی یک روشن‌فکر بود که دیکتاتوری فاشیستی موسولینی او را به جنوب فقیر ایتالیا، به روستایی به نام ابولی تبعید کرده بود.لوی در آن روستای عقب‌مانده با احساساتی ظریف و انسانی همه چیز را درک می‌کرد اما ناتوان از تغییر واقعیت‌ها تنها رنج می‌کشید.

صبح فردا در محله درباره فیلم با بچه‌ها حرف می‌زدم، بچه‌ها هم که اسم مرا گذاشته بودند: «فضانورد» با خنده می‌گفتند که کدام فیلم. دیشب که تلویزیون داشت فوتبال نشان می‌داد. فقط یکی از بچه‌ها گفت:نه راست می‌گه من چند دقیقه‌اش را دیدم. مزخرف بود.

بعدها فهمیدم که کارلو لوی یک روشن‌فکر ایتالیایی است که ماجرای زندگی در ابولی را نوشته است و فرانچسکو رزی آن‌را به فیلم تبدیل کرده است. جان ماریا ولونته نقش لوی را بسیار ملموس بازی می‌کند. زیباترین صحنه فیلم آن لحظه‌ای است که دهقانان فقیر در میدان روستا جمع شده‌اند تا به نطق موسولینی گوش فرادهند و دوربین لبخندی جاودان از لوی ثبت می‌کند.

اگر بتوانید یک نسخه از فیلم «مسیح در ابولی توقف کرد» را  پیدا کنید، بسیار خوش‌شانس هستید که می‌توانید با کارلولوی لحظات خوبی داشته باشید.

انتشارات هرمس اثر کارلولوی به نام «مسیح هرگز به این‌جا نرسید» را با ترجمه محمدحسین رمضان کیایی منتشر کرده است.

در خاطرات روزانه کارلولوی نکات درخشانی از زندگی روستاییان آمده که شایسته تامل است. به‌ویژه آن‌جا که لوی به‌جای تنها نمایش روح زخمی یک منطقه عقب‌مانده آن هم از دید یک توریست به هم‌دردی با آن‌ها می‌پردازد.

لوی تاکید می‌کند که شعر و شعارهای سیاسی مقطعی راه‌گشای این مردم فقرزده نیست بلکه باید به آن‌ها کمک کرد تا به خودشان کمک کنند و با اتحادیه‌های محلی خرافات، فقر و عقب‌ماندگی را ریشه‌کن کنند.

توسعه و پیش‌رفت در مناطق فقرزده آن‌ها را به سرعت به جامعه متمدن پیوند می‌زند و از حرکات و رفتارهای غیرمنطقی بازمی‌دارد،چیزی که روستاییان را به راهزنی در ایتالیا در آن روزگار واداشته بود. امیدوارم بتوانید نسخه‌ای از این کتاب را پیدا کنید چون من تا آن را پیدا کردم چند بار تا فضا رفتم و برگشتم و خوب در یکی از این سفرهایم شعری را که اهالی ابولی برای معشوقشان می‌خوانند تا برگردد را با خود آوردم.

ای ستاره، از دور سلامت و از نزدیک نگاهت می‌کنم

بر چهره‌ات راه می‌روم

ای ستاره، کاری کن که او نمیرد

کاری کن که او برگردد

و با من بماند

شب هنگام کنار درگاه خانه بایستید و به ستاره‌ای که فکر می‌کنید از بقیه مهربان‌تر است، نگاه کنید و این شعر را بخوانید تا او برگردد… برای من که فایده‌ای نداشت شاید بخت با شما یار باشد.


 


رادیو کوچه

یک گروه مطالعاتی پروژه آکسفورد که بر روی «حافظه و سن» تحقیق می‌کنند، دریافته‌اند که روند کوچک شدن مغز در افرادی که ویتامین‌های مکمل استفاده کرده‌اند به طور متوسط حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد «ویتامین ب» می‌تواند میزان کوچک شدن مغز را در افراد مسنی که برخی علایم هشدار دهنده بیماری آلزایمر را دارند کاهش بدهد.

کوچک شدن مغز یکی از علایم «اختلال جزیی ادراک» است که به‌طور معمول به زوال عقل منجر می‌شود.

محققان می‌گویند این یافته می‌تواند اولین گام در جهت تشخیص راهی برای به تعویق انداختن ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

کارشناسان این یافته را مهم ارزیابی کرده‌اند اما می‌گویند تحقیقات بیش‌تری در این زمینه لازم است.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

حملات یازدهم سپتامبر که غالبن در انگلیسی با ۹٫۱۱ نشان داده می‌شود که نه، یک یک خوانده می‌شود عبارت است از سلسله‌ای از حملات انتحاری که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، توسط گروه القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا به‌وقوع پیوست.

در صبح آن روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری-مسافربری را ربودند. چهار هواپیما از فرودگاه‌های لوگان اینترنشنال، دالاس اینترنشنال و نیوآرک به مقصد کالیفرنیا در پرواز بودند، ربوده شدند.

هواپیماربایان، دو هواپیما را در فواصل زمانی متفاوت به‌طور عمدی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به هم‌راه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، بعد از دو ساعت به‌طور کامل ویران شدند و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های اطراف رسید.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به «پنتاگون» (pentagon) واقع در «ارلینگتون» (arlington) در «ویرجینیا» (virginia)زدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک «شنکسویل» (shnksvyl)، در ایالت «پنسیلوانیا» (pennsylvania) سقوط کرد. این در حالی بود که تعدادی از مسافرین و خدمه پرواز قبل از سقوط، تلاش کرده ‌بودند تا کنترل هواپیما را که هواپیماربایان آن‌را به سمت واشنگتون هدایت می‌کردند، به‌دست بگیرند. اما هیچ‌کدام از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند.

این هواپیما احتمالن به قصد تخریب ساختمان کاخ سفید‍‍ ربوده شده بود. اما به دلیل تاخیر و درگیری در حین کنترل هواپیما موفق به این اقدام نشد. در گزارش نهایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر اعلام شد مسوولان دفاع هوایی پس از آن‌که هواپیمای ربوده‌شده چهارم در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد، از وجود آن اطلاع یافتند که این اظهارات اولیه مقامات پنتاگون را رد می‌کند.

گفته می‌شود دلیل انتخاب روز ۱۱ سپتامبر برای اجرای این حمله آن است که دو برج WTO در کنار یک‌دیگر شکل عدد یازده (۱۱) را یادآوری می‌کنند.

قربانیان این حملات ۲۹۷۴ نفر بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا مجموع تعداد کشته‌های این حمله‌ها به ۲۹۹۳ نفر می‌رسد. اکثر قربانیان این حملات مردم عادی و شهروندان بودند، که ملیت آن‌ها ۹۰ کشور مختلف را شامل می‌شد. به‌علاوه، مرگ حداقل یک نفر ناشی از قرار گرفتن در معرض گرد و خاک به‌وجود آمده از ویرانی دو برج نیز گزارش شد.

هواپیماربایان در مجموع ۱۹ نفر بودند، که شامل ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱ آمریکن ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ۷۷ آمریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند.

ملیت هواپیماربایان را ۱۵ تبعه عربستان سعودی، ۲ تبعه امارات عربی متحده، یک تبعه مصر و یک تبعه لبنان تشکیل می‌داد. تیم عملیاتی حادثه ۱۱ سپتامبر تمامن عرب و عضو سازمان القاعده بودند.

اهداف تروریست‌ها در این عملیات حمله انتحاری به دو برج تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) بود٬ که به وسیله سه هواپیمای مسافربری انجام شد در طی این حوادث و در مجموع ۲۹۹۲ نفر (با احتساب هواپیما ربایان) کشته شدند.

واکنش ایالات متحده به این حملات، شروع جنگ علیه تروریسم با حمله به افغانستان و از قدرت برکنار کردن طالبان که تروریست‌های القاعده را پناه می‌داد، و نیز تصویب طرح «قانون میهن‌پرستی آمریکا» بود. کشورهای بسیاری قوانین ضدتروریسم خود را تقویت کردند و اجرای آن‌ها را گسترش دادند. بعضی از بنگاه‌های تجاری در آمریکا، تا آخر هفته فعالیت خود را تعطیل کردند و بعد از بازگشایی از زیان هنگفتی خبر دادند که به خصوص متوجه شرکت‌های هواپیمایی و موسسات بیمه بود.

خسارتی که به پنتاگون وارد شده بود، ظرف مدت یک‌سال جبران شد و بعدها بنای «یادبود پنتاگون» در محل ساخته شد. هم‌چنین بازسازی مرکز تجارت جهانی نیز آغاز شد. در سال ۲۰۰۶، برج اداری جدیدی در محل به بهره‌برداری رسید. مرکز تجارت جهانی یک نیز اکنون در حال احداث است که با ۵۴۱ متر ارتفاع، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۱ به بهره‌برداری برسد. این برج به یکی از مرتفع‌ترین برج‌های شمال آمریکا تبدیل خواهد شد. سه برج دیگر نیز قرار است بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در منطقه ساخته شود.

پس از این حمله بسیاری از کشورها با آمریکاییان هم‌دردی کردند. روزنامه لوموند جمله «ما همه آمریکایی هستیم» را تیتر اول خود کرد. بیش‌تر رهبران کشورهای خاورمیانه از جمله دولت وقت افغانستان این حمله را محکوم کردند، ولی عراق در این بین یک استثنا بود.

دولت وقت عراق بلافاصله پس از این حادثه طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد که آمریکا میوه «جنایات خود علیه انسانیت» را چید. گروهی از مردم فلسطین نیزاین حادثه را جشن گرفتند و ابراز شادی کردند.

یک ماه بعد آمریکا یک ائتلاف بین‌المللی را برای جنگ با افغانستان رهبری کرد. پاکستان ضمن هم‌کاری با آمریکا، پایگاه‌های هوایی خود را دراختیار آمریکا قرار داد و حدود ۶۰۰ نفر از مظونین به شرکت در اقدامات تروریستی را دستگیر کرد. کشورهای مختلف جهان قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در مورد حساب‌های بانکی وضع کردند تا مانع از استفاده گروه‌های تروریستی از حساب‌های بانکی برای اهداف تروریستی شوند. در آمریکا قوانین از جمله قانون میهن‌پرستی برای کنترل افراد متهم به دخالت در اعمال تروریستی به تصویب رسید. این قانون به شدت مورد انتقاد گروه‌های حامی حقوق شهروندی در آمریکا قرار گرفت. زیرا این گروه‌ها معتقد بودند که این قوانین به دولت اجازه نقض حریم شخصی افراد را می‌دهد.

«زکریا موسوی» شهروند فرانسوی مراکشی‌تبار تنها کسی است که در ارتباط با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا تحت محاکمه قرار گرفته ‌است، وی به هم‌کاری با شبکه القاعده علیه آمریکا اعتراف کرده‌ است.

در جریان محاکمه، زکریا گفته بود پشیمان نیست و آرزو کرده بود هر روز مانند ۱۱ سپتامبر باشد. زکریا موسوی در ماه آگوست ۲۰۰۱ در یک مدرسه آموزش خلبانی در ایالت مینسوتای آمریکا آموزش می‌دید که دو تن از مربیان خلبانی به رفتار او مشکوک شدند و پلیس فدرال را در جریان قرار دادند.

وی سپس به اتهام نقض مقررات مهاجرت بازداشت شد و در زمان حملات ۱۱ سپتامبر در زندان بود، دادستان‌ها اعتقاد داشتند اطلاعاتی که آقای موسوی درباره حملات ۱۱ سپتامبر در اختیار داشته می‌توانسته ۳۰۰۰ نفری که در آن روز کشته شدند، از مرگ نجات دهد.

وی ابتدا با خطر اعدام مواجه بود ولی وکلای مدافع آقای موسوی با موفقیت استدلال کردند که او باید حبس ابد بگیرد زیرا اگر اعدام شود به آرزوی خود برای شهادت خواهد رسید. وکلای مدافع آقای موسوی هم‌چنین استدلال کرده‌اند که موکل آن‌ها مبتلا به بیماری روانی است.

منبع :

ویکی پدیا


 


رادیو کوچه

لیگ برتر فوتبال ایران پس از وقفه‌ی دو هفته‌ای به دلیل سفر تدارکاتی تیم ملی این کشور به شرق آسیا، با برگزاری پنج دیدار روز گذشته جمعه دنبال شده است.

در اولین روز هفته هشتم، ذوب آهن اصفهان با برتری ۲ بر ۱ مقابل تراکتورسازی در تبریز صدر جدول را حفظ کرد. ذوب آهن با این پیروزی ۱۹ امتیازی شد.

دیدار استقلال تهران و مس در کرمان ۱-۱ مساوی به پایان رسید.

صنعت نفت آبادان و فولاد در داربی خوزستان به تساوی ۲-۲ رسیدند و سایپا در خانه ۲ بر ۱ شاهین بوشهر را پشت سر گذاشت. نفت تهران هم ۳ بر ۱ میزبان خود پیکان قزوین را شکست داده است.

این سومین باخت خانگی تراکتورسازی در این فصل است. تراکتورسازان با ۱۱ امتیاز در رده پنجم قرار دارند.

رقابت‌های هفته هشتم، امروز شنبه با دیدارهای راه آهن شهرری – ملوان بندرانزلی، سپاهان اصفهان – شهرداری تبریز، پرسپولیس – پاس همدان و صبای قم – استیل آذین به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

«تقابل استقلالی‌ها در کرمان، پرسپولیس به‌دنبال صدرنشینی»


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • سال ۲۲۶ میلادی – مورخان این روز را سال‌روز جنگ هرمزدگان (نزدیکان بهبهان) ذکر کرده‌اند و از آن به‌نام جنگ داخلی ایرانیان نام برده‌اند. در این جنگ اردشیر پاپکان حاکم پارس بر اردوان پنجم شاه اشکانی غلبه کرد که با کشته شدن وی حکومت ۴۷۶ ساله اشکانیان پایان یافت. اردشیر به‌رغم علاقه‌ای که به کرمان داشت و پیش‌بینی می‌شد که این شهر را مرکز حکومت خود قرار دهد، پایتخت را از تیسفون (کنار دجله و ۳۵ کیلومتری جنوب بغداد امروز) منتقل نکرد.
  • ۱۸۲۳ میلادی – درگذشت «دیوید ریکاردو» (David Ricardo) اقتصاددان انگلیسی. وی که یک اقتصاددان کاپیتالیست بود اصول متعددی به‌دست داده است از جمله رابطه پول و جمعیت. طبق این اصل، هرچه دست‌مزدها بالا برود و پول در دست‌رس مردم زیادتر باشد، جمعیت بیش‌تر می‌شود زیرا که این قشر (طبقه مزد بگیر) وقتی که خود را در رفاه ببیند نگران تعدد فرزندانش نخواهد بود و در نتیجه، جمعیت بدون توجه به ظرفیت منابع کشور افزایش می‌یابد و پس از رسیدن این جمعیت به سن کار، بی‌کاری و متعاقب آن فقر ظاهر می‌شود که عصیان و شورش و انواع جرایم را به‌دنبال خواهد داشت.
  • ۱۶۸۳ میلادی – ارتش‌های متحد اروپای مرکزی مرکب از ۱۳۰ هزار نظامی، ارتش ۱۴۰ هزار نفری عثمانی به فرماندهی «قره‌مصطفا» را در نزدیکی شهر وین شکست دادند. این آخرین تعرض عثمانی‌ها به شهر وین بود. در سال ۱۵۲۹ نخستین تجاوز عثمانی به وین و محاصره طولانی این شهر نیز شکست خورده بود.
  • ۱۸۸۸ میلادی – امروز در کشورهای آمریکای لاتین روز معلم و ابراز قدردانی از «سارمینتو» (Sarmiento) است که ۱۱ سپتامبر  درگذشت. رسانه‌هایی که به این مناسبت، مطلب نوشته‌اند تاکید براین دارند که اگر هر ملتی از «خدمت‌گزاران بدون چشم‌داشت» خود چنین قدرشناسی‌هایی به‌عمل آورد، جهان پر از افراد فداکار خواهد شد که برای بهبود و پیش‌رفت جامعه خود تلاش بدون مزد خواهند کرد. سارمینتو یک معلم آرژانتینی بود که در کلاس درس و در نوشته‌هایش در مطبوعات از اشتباهات دولت انتقاد می‌کرد و به همین سبب برای ده سال از کشور تبعید شد. وی در این ده سال به کشورهای اروپایی، ایالات متحده و کانادا سفر کرد و درباره سیستم آموزش و پرورش عمومی این ممالک و پیروزی‌های آن‌ها به مطالعه پرداخت و در این زمینه چند کتاب نوشت.
  • ۱۹۴۸ میلادی – نخستین جنگ میان هند و پاکستان بر سر کشمیر آغاز شد. در همین روز «محمدعلی جناح» بنیادگذار کشور پاکستان نیز درگذشت.
  • ۱۹۷۱ میلادی – «نیکیتا خروشچف» رهبر پیشین شوروی که تلاش کرد چهره دیگری از سوسیالیسم ترسیم کند در ۷۷ سالگی درگذشت.
  • ۱۹۷۳ میلادی – «سالوادور آلنده» رییس‌جمهوری سوسیالیست شیلی، در جریان کودتای ژنرال آگوستو پینوشه با پشتیبانی آمریکا، از قدرت برکنار شده و به قتل رسید.
  • ۲۰۰۱ میلادی – با برخورد دو فروند از هواپیماهای ربوده شده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک حدود ۳۰۰۰ نفر کشته شدند و بزرگ‌ترین حادثه تروریستی آمریکا به‌وقوع پیوست.
  • ۱۳۲۰ خورشیدی – زادروز «پرویز پورحسینی»بازیگر ایرانی. او آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد و در سال ۱۳۴۰ نمایشی را به هم‌راه فنی‌زاده و به کارگرانی سمندریان در تلویزیون اجرا کرد.

 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • دولت آمریکا طرح قرآن‌سوزی را محکوم کرد.
  • ۲۱ کشته در هشتمین روز از طرح کنترل جاده‌ها.
  • بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر در سلانگور در تعطیلات به ملاقات با مسوولان می‌روند.
  • حزب دوستی مالزی : «جناح راست حرکت مناسبی در جهت برای فاصله گذاشتن بین خود و دیگران انجام داده است.»
  • عقد قرارداد تعداد زیادی شرکت، با دانشگاه UKM برای توسعه محصولات گیاهی.
  • شرکت مسریا پلاستیک فروش خود را تا پایان سال جاری به ۲۴ میلیون رینگیت می‌رساند.
  • نرخ برابری ارزهای خارجی نمی‌تواند برای نشان دادن رشد اقتصادی به‌کار رود.
  • رتبه رقابت‌جویی تاثیر زیادی بر روی اقتصاد ندارد.
  • اوباما می‌گوید که سوزاندن قران می‌تواند وجهه آمریکا در خارج را کثیف کند.
  • کاسترو اظهارات در مورد اقتصاد کوبا را اشتباه خواند.

روزنامه استار

  • نخست‌وزیر مالزی طرح کشیش آمریکایی برای سوزاندن قرآن را محکوم کرد.
  • رهبران اتحادیه چینی‌تباران در برابر گزارش پلیس از دکتر چوآ پشتیبانی کردند.
  • به نظر نمی‌رسد که به دانشجویان اجازه داده شود تا در مسایل سیاسی شرکت کنند.
  • مقابله با دنگی: «هنوز تصمیمی برای دست‌کاری ژنتیکی این حشره گرفته نشده است.»
  • ترافیک شدید در بزرگ‌راه شمالی – جنوبی در اولین روز تعطیلات.
  • وزارت سلامت در مورد حمل سلاح توسط نگهبانان به تجدید نظر می‌پردازد.
  • هیچ تظاهرات جدیدی از سه‌شنبه در جاکارتا علیه مالزی رخ نداده است.
  • مسلمانان مالزی عید فطر را در شادی و شکر‌گذاری به‌جا آوردند.
  • کوالالامپور و پکن توافق‌نامه دو جانبه‌ای بر سر مسایل آموزشی به امضا رساندند.
  • کره شمالی پیشنهاد مذاکره با همسایه جنوبی را داد.
  • آمریکا با تهدیدات آمریکایی شده تروریسم روبه‌رو است.
  • چین مذاکره با ژاپن را رد کرد و در مورد مناقشه دریایی هشدار داد.
  • اوباما: «دستگیری یا قتل بن‌لادن هم‌چنان در اولویت قرار دارد.»

 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته جمعه، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است آزادی سارا شورد، یکی از سه آمریکایی زندانی در بازداشتگاه اوین به دلیل «عدم طی‌شدن فرایند قضایی» منتفی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران و به نقل از عباس جعفری‌دولت‌آبادی شام‌گاه روز جمعه اظهار شده است: «به دلیل عدم طی شدن فرایند قضایی در پرونده متهم آمریکایی یاد شده، آزادی وی که برخی سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند، منتفی است.»

محمد‌حسن صالحی‌مرام معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، از خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی این خبر را تایید کرده است.

این در حالی است که وی به صراحت مسئله آزادی این زندانی را تکذیب نکرده و اظهار داشته آزادی تبعه آمریکا که قرار بود طی مراسمی روز شنبه صورت گیرد «به تعویق» افتاده است.

لازم به ذکر است پیش‌تر دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تایید کرد بود که سارا شورد «به زودی» آزاد می‌شود.

از سویی دیگر رامین مهمان‌پرست سخن‌گوی وزارت خارجه ایران نیز گفته بود خانم شورد به‌مناسبت عید فطر «عفو و آزاد» خواهد شد.

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز به خبرگزاری ایرنا گفته بود این حرکت در پرتو رافت اسلامی و عید فطر انجام می‌شود.

این مقام ایرانی به صراحت بیان نداشته بود که سارا شورد آزاد خواهد شد، اما تایید کرده بود که قرار است شهروند آمریکا طی مراسمی که ساعت نه صبح روز شنبه ۲۰ شهریور در هتل استقلال تهران برگزار خواهد شد آزاد شود.

بیشتر بخوانید:

«آزادی یکی از کوه‌نوردان آمریکایی در ایران»


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته جمعه در پی دریافت هشدار از گروه‌های سیاسی، مقامات دولت تایلند در روزهای آتی دست به گسترش اقدامات امنیتی در این کشور زد‌ه‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، «سوتهپ تائوگسوبان» معاون نخست وزیر تایلند  در امور امنیتی گفت دولت وی به خاطر نگرانی‌هایی که در مورد اعتراضات «جبهه متحد برای دموکراسی بر علیه دیکتاتوری» نسبت به دولت فعلی وجود دارد نسبت به گسترش اقدامات امنیتی تصمیم‌گیری کرده است.

گفتنی است که روز ۱۹ سپتامبر مصادف است با چهارمین سال‌روز کودتای نظامی سال ۲۰۰۶ که بر اثر آن «تاکسین شینهاواتر» مجبور به برکناری از مقام نخست وزیری این کشور و فرار از کشور شد و دادگاهی بعدها وی را به جرم فساد مالی به ۲ سال زندان محکوم کرد.

قابل ذکر است که پیش از این معترضان دولت فعلی تایلند از انجام اعتراضات در بانکوک پایتخت این کشور و همچنین استان «چیانگ مای» در شمال این کشور خبر داده بودند.


 


احمد صدر‌حاج‌سیدجوادی از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌اله سیدمحمود طالقانی با یادآوری صفات و خصایص او، رویه طالقانی را راه‌گشای «بن بست» فعلی دانست.

به گزارش «میزان خبر» صدرحاج‌سیدجوادی در پیام خود به فعالان و مبارزان سیاسی توصیه کرد: «الگوی وحدت طالقانی را سرمشق کار خود قرار دهند تا امثال طالقانی‌ها پدید آیند و ایران عزیز از این شرایط اسفبار نجات یابد.»

گفتنی است آیت‌اله سیدمحمد طالقانی، از بنیانگذاران نهضت آزادی و از رهبران انقلاب ۱۳۵۷ در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸، بدرود حیات گفت.

متن کامل پیام صدرحاج‌سیدجوادی به شرح زیر است:

به نام خدا

در سی و یکمین سال‌گرد وفات آیت‌اله سیدمحمود طالقانی، در روزگاری که استبداد نظامی و دینی بیداد می‌کند و مردم با تمام وجود ناکارآمدی و ظلم  حاکمان را احساس می‌کنند ، به یاد نازنین مردی از تبار اصلاح‌گران و پیش‌گامان مبارزه با استبداد و تحجر و  حامی آزادی‌های سیاسی و عدالت اجتماعی دل خود را روشن می‌داریم.

سیدمحمود طالقانی از بزرگانی است که اگرچه در ماه‌های نخستین انقلاب، از جمع یاران پر کشید و به سوی رفیق اعلا سفر کرد، اما همان حضور اندک، تاثیری شگرف بر وجدان ملی جامعه ایران گذاشت؛ اعتدال و بردباریش، مردم‌داری و سلم ذاتی‌اش، دین‌مداری و خداخواهی‌اش او را محبوب واقعی قلوب مردم و مغضوب زورمداران و کج‌اندیشان ساخته بود.

این‌جانب در تمام سال‌هایی که خدمت ایشان رسیده‌ام و بیش از سی سالی که از دیدار این دوست عزیز محروم بوده‌ام، هیچگاه به مانند این روزها فقدان او را احساس نکرده‌ام. منزل او پناهی برای همگان و درش به روی ستم‌کشیدگان باز بود. مردم  او را با لقب «پدر» خطاب می‌کردند و احساسی پدرانه نسبت به او داشتند. از چپ‌ترین گروه‌ها تا سنتی‌ترین گروه‌های سیاسی و مذهبی او را ملجا و حکمی برای رفع اختلاف‌ها می‌شناختند.

در چنین شرایطی که میهن ما گرفتار خودکامگان، زورگویان و بی‌تدبیران شده، نیروهای دل‌سوز دستگیر می‌شوند و فعالان سیاسی را به زندان می‌اندازند، و «هل من مبارز» می‌طلبند، استقلال دستگاه قضا را به سخره می‌گیرند و رای مردم را زینت می‌شمرند، پیروی از رویه پدرانه و مصلحانه طالقانی می‌تواند راه‌گشای این بن‌بست باشد.

اگرچه حاکمان امروز را چنان قدرت مطلقه گرفتار کرده که حتا برگزاری مراسم یادبود برای مرحوم طالقانی را به مانند بنیاگذاران نهضت آزادی ایران برنمی‌تابند، اما به دوستان و یاران و مبارزان توصیه‌ می‌کنم که الگوی وحدت طالقانی را سرمشق کار خود قرار دهند تا امثال طالقانی‌ها پدید آیند و ایران عزیز از این شرایط اسف‌بار نجات یابد.

در پایان حاکمان را نیز توصیه می‌کنم به مردم بازگردند و به جای سرکوب مخالفان به تعامل بپردازند. اگر دوام قدرت با چنین روش‌هایی ممکن بود تا کنون تاریخ شاهد انقراض حکومت‌های دیکتاتوری و پیروزی ملت‌ها نبود.

بار دیگر یاد مبارز نستوه راه آزادی و عدالت و استقلال، آیت‌اله سیدمحمود طالقانی و یاران فقید دیگر مرحومان دکتر سحابی و مهندس مهدی بازرگان و تمامی دل‌سوزان ایران عزیز را گرامی می‌دارم.

والعاقبه للمتقین

احمد صدرحاج سیدجوادی


 


پارسا / رادیو کوچه

رادیو پس‌کوچه ذره‌بینی به روی خبرهای روز ایران و دنیا قرار می‌دهد و در مورد آن‌ها به دیدگاه طنز نگاه می‌کند و به تفسیر آن‌ها می‌پردازد. رادیو پس‌کوچه دوشنبه‌ها و جمعه‌ها  هم‌راه شما است.

خبرهای که امروز توجه دیگران و وب‌سایت‌های خبری را به خود جلب کرده‌اند به شرح زیر است.

دیوار نوردی برای رسیدن به متروی فردیس کرج‌ تغییر نام موتور جستجو‌گر یا‌هو به یا‌حق.

دل‌خوری عادل فردوسی پور از صدا و سیما.

اختلافات بر سر قوانین مهاجرت آمریکا.

ترس کویت از نشست نیروگاه بوشهر وخرید شصت میلیون قرص مخصوص در مورد درصد فقر بین مردان و زنان.

نور خورشید، بزرگ‌ترین صنعت در جهان.

انقراض یک زبان در هر دو هفته.

قابلییت پلنگ‌ها وخرس‌ها

آیا می‌دانید‌ها را نیز خواهید شنید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته