هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 09/12/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

در خبرها آمده بود که شبکه بی‌بی‌سی فارسی اقدام به نظرسنجی از شهروندان آبادانی درباره میزان رضایت از دولت کرده است. برخی شهروندان آبادانی می‌گویند افرادی پس از معرفی خودشان به‌عنوان کارکنان بی‌بی‌سی فارسی میزان رضایت‌مندی آن‌ها از دولت را جویا شده‌اند.

در این میان، یکی از شهروندان آبادانی به‌طور اتفاقی مکالمه خود را با بی‌بی‌سی فارسی ضبط کرده و فایل صوتی آن را برای رادیو کوچه فرستاده است. تاکنون شبکه بی‌بی‌سی فارسی نظرسنجی تلفنی از مردم آبادان را تایید یا تکذیب نکرده است اما رادیو کوچه طبق وظیفه خود به‌عنوان یک رسانه آزاد، این فایل صوتی را منتشر می‌کند.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های رسیده، شیوا نظر آهاری دبیر کمیته گزارش‌گران حقوق بشر و فعال حقوق کودکان که از تاریخ ۲۹ آذر ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می‌برده، روز یک‌شنبه از زندان اوین آزاد شده است.

۱۳ شهریور ماه‌ دادگاه شیوا نظر آهاری به ریاست قاضی پیر‌عباسی در شعبه ۱۶ دادگاه انقلاب برگزار و به اتهام محاربه در این دادگاه حاضر شده بود و هم‌اکنون با تودیع وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

گفتنی است دادگاه نظر آهاری تا کنون حکمی را صادر نکرده است اما به گفته وکیل وی با توجه به دفاعیات در دادگاه احتمال تبرئه شدن شیوا نظر آهاری وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

«دادگاه شیوا نظرآهاری، روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر»


 


اکبر ‌ترشیزاد / رادیو کوچه

تصویر انسان‌هایی که بخشی از فرمان‌های مذهبی را اجرا و برخی دیگر را وا می‌نهند برای ما تصویر نا‌آشنایی نیست. آن‌هایی که حجاب نمی‌گیرند و نماز نمی‌خوانند، در حالی‌که روزه دارند. شراب می‌نوشند اما دقایقی پس از آن دهان آب می‌کشند و نماز به پا می‌دارند. برخی دیگر حتا قسمتی از یک دستور را انجام می‌دهند و بخشی را نه. روسری سر می‌کنند اما یقه‌ی پیراهن چنان باز می‌گذارند که بخشی از سینه‌ها هویدا شود.

حکایت مومنانی که دین و مذهب را نه برای آرامش شخصی و موضوعی فردی بلکه به سان یک روش به تمامی بی‌نقص و کامل برای زندگی کردن بر می‌گزینند و اعتقادشان بر این است که مذهب برای تمامی لحظات و ریز و درشت‌های حیات دنیوی دستور‌العمل‌های دقیق و جاودانه دارد کم نیستند. در عمل اما رفتار این افراد تفاوتی فاحش با گفتارشان دارد و در مورد اجرای برخی احکام، همین افراد رفتاری از خود بروز می‌دهند که می‌توان آن را گزینشی عمل کردن به دستورات نامید.

در واقع چنین تفکری با وجود آن‌که قوانین و دستورات و آداب زندگی عرفی را به جهت آن‌که بر آمده از انسان‌گرایی، اندیشه‌ی اصالت وجود و از همه مهم‌تر بر پایه‌ی یافته‌های علوم تجربی و یا منطق علمی می‌دانند، نسبی و غیرقابل اعتماد می‌یابند و دستورات مذهبی را فرازمینی، بی‌زمان و غیرقابل تغییر، هنگامی‌که این فرامان‌ها را مانعی در برابر لذت‌های طبیعی می‌بیند به آن‌ها گردن نمی‌نهد. چون از زیبای‌اش لذت می‌برد و دوست دارد مورد توجه باشد حجاب نمی‌گیرد، از نوشیدن شراب سرخوش می‌شود، آن‌را بر خود حلال می‌کند، تحمل روزه‌داری برایش سخت است پس نمی‌گیرد و چون می‌ترسد متهم به عقب‌ماندگی شود، از سنگ‌سار دفاع نمی‌کند و یا اگر هم دفاع کند در اجرایش شرکت نمی‌کند. اما از آن‌سو از چیزهای ناشناخته و عذاب‌ و عقوبت الهی وحشت دارد، پس نماز می‌خواند و یا حداقل برخی اوقات می خواند و شب‌های قدر قرآن به سر می‌گیرد شاید که گناهانش آمرزیده شوند.

گروهی دیگر با سرسختی تمام کلیه‌ی این احکام را بی‌کم و کاست و در شرایط مختلف اجرا می‌نمایند. اما آ‌ن‌ها هم دچار مشکلی هستند که من نامش را «ذهن‌ غیر‌سیستماتیک» نهاده‌ام. چنین افرادی در برابر این تفکر که «انسان خودش را می‌سازد و آزادانه میان گزینه‌های ممکن برمی‌گزیند. مسوول گزینش‌های خویش است و باید بتواند آن‌چه را که خود درست می‌داند بسازد» می‌ایستند و به همین سبب روش‌هایی که مبنا و سعادت بشر را بر پایه‌ی یافته‌های علمی و منطقی بشریت بنا کرده‌اند را نادرست دانسته و ادعا می‌کنند که این دو روش کارایی لازم را ندارند و دچار نسبیت هستند و هیچ‌گاه کامل نیستند، باور دارد که متون دین او، علی‌رغم ادعاهای دانش‌مندان در مورد تناقضات احتمالی، بدون اشتباه و در طول تاریخ همواره درست بوده‌است.

اگر برای مثال به بحث با آنان بنشینید و نشان دهید که فلان حکم خاص دینی با علم سر ناسازگاری دارد، مثلن بگویید که هیچ دلیل علمی بر ناپاکی سگ و یا نجاست خون نیست و از این نظر تفاوتی بین حیوانات متفاوت وجود ندارد، به شما پاسخ خواهند داد که علم یک دستاورد بشری است، نسبی است و از زمان عقب است و نمی‌تواند قابل اعتماد باشد. تا این‌جای کار درست و غیر‌قابل انتقاد، چون به هر حال این شخص به این امر باور دارد که روش بهتری از علم برای زندگی کردن دارد اما تناقض از این‌جا آغاز می‌شود که همین آقا یا خانم اگر به کوچک‌ترین بیماری دچار شود تمامی استدلال‌هایش در ضعف و ناتوانی علم بشری را به کناری می‌گذارد و به سرعت به اولین پزشک مراجعه می‌کند و در صورت لزوم و البته با تجویز پزشک از داروهای محتوی الکل نیز استفاده خواهد کرد و جهت اطمینان بیش‌تر به بیمارستان‌های بلاد کفر مراجعه می‌کند.

چرا نمی‌توان از چنین فردی خواست که در زمان پیش آمدن این‌گونه مشکلات نیز به همان احکام و ادعیه، که از سر اتفاق کم هم نیستند، مراجعه کند؟ اینان در مسافرت‌هایشان با اعتماد فراوان سوار بر هواپیماهای ساخته‌ی دست بشر می‌شوند که بر مبنای یافته‌های علم تجربی اختراع شده است و صد البته آن‌را بر قاطر ترجیح می دهند. این مومنین به جای آن که ثروت‌هایشان را در پستو بنهند، آن‌را به بانک‌هایی می‌سپارند که از سر تا به پا و به قول امروزی‌ها نرم‌افزار و سخت‌افزارش مصنوع علم بشری است.

در پایان باید گفت که دانش‌مندان علوم تجربی نیز خود بر این نکته واقفند که علوم تجربی از نسبیت زمانی برخوردار است اما بر این باورند که بشر جای‌گزین بهتری از آن ندارد و اجازه ندارد به جای آن دستوراتی را قرار دهد که حتا در بین پیروانشان هم از اجماع برخوردار نیستند. به هر صورت دوستان مذهبی باید بدانند که یا باید به مذهب از دیدگاه یک سیستم جامع و کامل که جواب‌گوی تمامی نیازهای آن‌ها است نگاه کنند، بدین معنا که در مورد دستورات آن گزینشی عمل نکنند و یا  این‌که ایمان را به عنوان یک امر شخصی بپذیرند و نه چیزی که می‌تواند جای‌گزین علم و منطق در زندگی شود.


 


خبر / رادیو کوچه

در مراسم افتتاح نمایشگاه منشور کوروش، که روز یک‌شنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهورب اسلامی برگزار و چفیه بسیجی به گردن کوروش نمادین، انداخته شده است.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد عصر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه منشور کوروش در محل موزه ملی ایران که با حضور ۶۰ تن از سفرای کشورهای خارجی برپا شد، یک چفیه مشکی را به گردن کوروش نمادین انداخته است.

احمدی‌نژاد در مراسم امروز که یک نفر با شکل و شمایل کوروش، وارد سالن برگزاری مراسم شد، با ایستادن در مقابل سن، چفیه‌ای را بر گردن کوروش نمادین انداخت.


 


خبر / رادیو کوچه

یک دیپلمات عربستانی با ارایه‌ی گزارشی به مقامات ایالات متحده از آن‌ها در‌خواست پناهندگی به این کشور را داشته و اعلام کرده است در صورت بازگشت به عربستان امنیت جانی نخواهد داشت.

به گزارش شبکه‌ی ان‌بی‌سی آمریکا، «علی احمد آسری» دیپلمات عربستانی به علت داشتن رابطه‌ی جنسی با یک زن یهودی در محل کارش از سوی مقامات ارشد کشور عربستان تهدید به مرگ شده است.

او اولین کنسول عربستان در شهر لس‌آنجلس بوده است. وی در گزارشی که روز شنبه در یک وب‌سایت عربی منتشر کرده است وضعیت اعتقادی و مذهبی در کشورش را مورد انتقاد قرار داده است.

وی هم‌چنین هشدار داده در صورت هر‌گونه اقدام مقامات کشور عربستان دست به انتشار برخی وقایع رخ داده توسط  اعضای خانواده‌ی پادشاه عربستان در آمریکا خواهد زد.

علی احمد آسری جزییات بیش‌تری در خصوص این وقایع ارایه نداده است.


 


آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

arash.ava@koochehmail.com

«ابوالقاسم‌ عارف قزوینی» در سال ۱۲۵۹ در قزوین به دنیا آمد. وی شاعر و تصنیف‌ساز ایرانی و پدرش «ملاهادی وکیل» بود. عارف صرف و نحو عربی و فارسی را در قزوین فرا گرفت. خط شکسته و نستعلیق را بسیار خوب می‌نوشت. موسیقی را نزد حاج «صادق خرازی» فرا گرفت.  مدتی به اصرار پدر در پای منبر «میرزا حسین واعظ»‌، یکی از وعاظ قزوین‌، به نوحه‌خوانی پرداخت و عمامه می‌بست ولی پس از مرگ پدر عمامه را برداشت و ترک روضه‌خوانی کرد.

عارف در ۱۷ سالگی به دختری به‌نام « خانم بالا» عشق و علاقه پیدا کرد و با او در پنهان ازدواج کرد. و تصنیف دیدم صنمی … را در وصف او سرود. فشارهای خانواده دختر پس از این‌که مطلع شدند زیاد شد و عارف به ناچار به رشت رفت و پس از بازگشت با وجود عشق بسیار آن دختر را طلاق داد و تا آخر عمر ازدواج نکرد.

عارف در سال ۱۳۱۶ هجری قمری به تهران آمد و چون صدای خوشی داشت با شاه‌زادگان قاجار آشنا شد و «مظفرالدین شاه» خواست او را در ردیف فراش خلوت‌ها درآورد اما عارف به قزوین بازگشت.

در سال ۱۳۲۳ هجری قمری در زمان آغاز ۲۳ سالگی عارف زم‌زمه مشروطیت بلند گشته بود‌، عارف نیز با غزل‌های خود به موفقیت مشروطیت کمک کرد. «ایرج میرزا» شاعر طنز‌سرای معروف‌، منظومه عارف‌نامه را در هجو وی سروده‌است.

در سال ۱۳۳۵ هجری قمری یکی از دوستان عارف به‌نام «عبدالرحیم خان»  خودکشی کرد و عارف بر اثر این به جنون مبتلا شد و «نظام‌السلطنه مافی» او را برای مداوا به بغداد برد.  پس از چندی با شروع جنگ جهانی اول هم‌راه نظام السلطنه به استانبول رفت.  وی از این سفر پشیمان شد و در سال ۱۳۳۷ هجری قمری به تهران بازگشت و کنسرت با‌شکوهی ترتیب داد.

در اواخر عمر به افسردگی دچار شد و در روز یک شنبه یکم بهمن ۱۳۱۲ خورشیدی در هنگام تبعید در همدان درگذشت. مقبره عارف در میدان «ابن‌سینا»ی همدان است.

او تا اواخر عمر تصنیف‌ها و شعرهای ملی سرود. تصنیف‌های او از دوران مشروطیت و جنگ‌ جهانی اول تا امروز نیز برسر زبان‌ها است. به دلیل سادگی و نداشتن اوج در تصنیف‌های عارف و این‌که غالب تصنیف‌ها قابل اجرا روی یک یا دو گوشه ‌است، تصنیف‌های عارف را به سادگی مردم می‌توانستند بخوانند، از زمان سروده شدن تصنیف‌ها تا به امروز به وسیله خوانندگان غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای بارها این تصنیف‌ها خوانده شده، از جمله خوانندگان پرآوازه که برخی تصنیف‌های عارف را اجرا کرده‌اند« قمرالملوک وزیری»‌، «عبداله دوامی»‌، «محمدرضا شجریان»، «صدیق تعریف»‌ و «محسن کرامتی» هستند.

تصنیف‌های او عبارتند از:

از خون جوانان وطن لاله دمیده

دیدم صنمی، سرو قدی، روی چو ماهی، آواز افشاری، ۱۲۶۵

ای امان از فراقت امان، دستگاه شور، ۱۲۷۵ (هم‌زمان با ورود مشروطه خواهان به تهران)

نمی‌دانم چه در پیمانه کردی، آواز افشاری

نکنم چاره اگر دل هر جایی را، آواز افشاری، ۱۲۷۶

افتخار همه آفاقی و منظور منی ،دستگاه سه‌گاه ، (برای افتخارالسلطنه ، دختر ناصرالدین شاه)

توای تاج، تاج سر خسروانی، آواز افشاری، ۱۲۷۷ ، (برای تاج السلطنه ، دختر ناصرالدین شاه)

هنگام می‌فصل گل و گشت چمن شد‌، آواز دشتی‌، (به مناسبت افتتاح دوره‌ی دوم مجلس‌شورای‌ملی‌ایران)

دل هوس سبزه و صحرا ندارد، آواز ابوعطا

نه قدرت که با وی نشینم، نا طاقت که جز وی ببینم، آواز افشاری

ننگ آن خانه که مهمان ز سر خوان برود، آواز دشتی، ۱۲۸۸ ، (به مناسبت اخراج مورگان شوستر آمریکایی از ایران)

باد فرح بخش بهاری وزید، آواز بیات‌زند

بلبل شوریده فغان می‌کند، دستگاه ماهور، ۱۲۸۹

گریه را به مستی بهانه کردم، آواز دشتی، ۱۲۸۷

از کفم رها شد مهار دل، آواز افشاری، ۱۲۸۸

ترک چشمش ار فتنه کرد راست، گوشه حجاز،۱۲۹۴

چه شورها که من به پا ز شاه‌ناز می‌کنم، دستگاه شور‌، ۱۲۹۵

بماندیم ما، مستقل شد ارمنستان، دست‌گاه سه‌گاه‌،۱۲۹۷

جان برخی آذربایجان باد، آواز دشتی، ۱۲۹۷ (برای آذربایجان‌، در جواب تفرقه‌افکنان)

شانه بر زلف پریشان زده‌ای، به‌به و به، آواز دشتی‌، ۱۲۹۷

رحم‌ ای خدای دادگر کردی نکردی، آواز بیات‌زند، ۱۲۹۷

امروزای فرشته‌ی رحمت بلا شدی، آواز افشاری، ۱۲۹۹

گریه کن که گر سیل خون گری ثمر ندارد، آواز دشتی، ۱۳۰۰ (به مناسبت مرگ کلنل محمد‌تقی‌خان پسیان)

تا رخت مقید نقاب است، آواز بیات‌اصفهان – ۱۳۰۱

ای دست حق پشت و پناهت بازآ، دستگاه شور ،۱۳۰۰(برای سید ضیا)

بهار دل‌کش رسید و دل به جا نباشد، آواز ابو عطا

گو به ساقی کز ایاغی ترکی و ماغی

باد صبا بر گل گذر کن، آواز شوشتری

چه آذرها به جان از عشق آذربایجان دارم، ۱۳۰۳ (به یاد ستارخان و باقر‌خان)

باد خزانی زد ناگهانی، کرد آن‌چه دانی، دستگاه شور ، ۱۳۰۳ (برای آذربایجان)

منبع: فرهنگ و ادب


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز یک‌شنبه احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری اسلامی نسبت به بی‌توجهی دولت در رعایت قانون تذکراتی داده و تاکید کرده است: «احتیاط مجلس در برخورد با قانون‌شکنی‌ها را همیشگی نپندارید، بالاخره، صبر هم اندازه‌ای دارد.»

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهوری اسلامی برخی موارد مانند کاهش ساعت کار در ماه رمضان، تعطیلی روز شنبه ۲۰ شهریور ماه و تعیین نماینده ویژه برای مناطق جغرافیایی مختلف اشاره و انتقاد کرده است.

این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس کاهش ساعات و افزایش تعطیلات رسمی را باعث رکود اقتصادی دانسته‌اند.

احمد توکلی نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهوری برخی موارد را تذکر داده از جمله :

۱- کاهش ساعت کار در ماه رمضان

۲- تعطیلی روز شنبه ۱۳۸۹٫۶٫۲۰

۳- تعیین نماینده ویژه برای مناطق جغرافیایی مختلف

متن کامل نامه را از اینجا بخوانید:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری محترم، سلام علیکم عید فطر مبارک‌باد. شما به لطف خداوند توفیقات خوبی از جمله در تقویت سرمایه اجتماعی بین توده‌های مردم داشته‌اید. این توفیق مرهون کار شبانه روزی شما در کشاندن اعتبارات دولتی تا اقصی نقاط کشور و نیز اکرام و توجه به مستضعفان است. گرچه قصدم از نوشتن این نامه ارزیابی جامع دولت نیست، ولی فکر کردم نامه را با ذکر خیری از شما شروع کنم تا موضوع اصلی آن شما را نرنجاند. شاید بهترین عیدی برای جنابعالی تقدیم همین نامه باشد.

متاسفانه به رغم تذکرات مکرر خیر خواهان، جناب‌عالی به قانون شکنی و تجری نسبت به قانون ادامه می‌دهید. حتا وقتی رهبری معظم انقلاب نیز به صحنه می‌آیند، به تصحیح مسیر قیام نمی‌کنید. به سه مصداق اخیر در این زمینه می‌پردازم. پیشتر مصادیق متعددی را در نهان و آشکارا عرض کرده‌ام.

۱- کاهش ساعت کار در ماه رمضان، تخلفی است که سابقه آن به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد. به یاد دارید که رییس مجلس وقت کتبن و رسمن براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوبه دولت را لغو کرد و آن را برای اصلاح به دولت باز گرداند، ولی عملن فرصت اصلاح باقی نماند و در سال‌های بعد باز هم این تخلف تکرار شده است. نیک می دانید که ماده واحده مصوب ۲۳/۴/۱۳۵۹ شورای انقلاب اسلامی ساعات کار کارگران و کارمندان را مساوی و ۴۴ ساعت در هفته تعیین می کند. وقتی شما ساعت کار ماه رمضان را برای کارمندان در ماه رمضان به ۲۵ ساعت کاهش می دهید نه تنها قانون مذکور را نقض کرده‌اید، بلکه ظلم به کارگران روا داشته‌اید. ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز ساعت کار کارمندان را ۴۴ ساعت در هفته تعیین می کند و تنها اجازه تنظیم آن را با «رعایت سقف» مزبور به دولت می دهد. تمام این نکات طی نامه روسای وقت مجالس هفتم و هشتم، براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی به شما منعکس شده است. جنابعالی طبق ذیل این اصل ملزم به «تجدید نظر» در مصوبه دولت بوده اید، ولی به تخلف ادامه دادید.

دلیل مضحکی که امسال معاون اول شما ذکر کرد، جبران با «دور کاری» در خانه بود! نمی‌دانم کارمندان بانک‌ها، پزشکان، پرستاران، بازرسان کار و بهداشت، ماموران نیروی انتظامی و صدها شاغل دیگر چگونه «دور کاری» می‌کنند.

پاسخ این قانون‌شکنی را چه می‌دهید؟ آثارش در تولید ملی و اشتغال را می‌توانید جبران کنید؟

۲- تعطیلی روز شنبه ۱۳۸۹٫۶٫۲۰ را با چه مجوزی اعلام فرمودید. قانون تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب ۱۳۵۸٫۱۰٫۲ شورای انقلاب و اصلاحیه ۱۳۷۸٫۵٫۲۵ مجلس شورای اسلامی به روشنی نشان می‌دهد که حق تعطیل کردن به عهده قوه‌مقننه است. تنها استثنا، در ماده ۷ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴٫۲٫۳ است که به دولت اختیار می دهد در مواقع خطر جدی، محدودیت‌های موقت زمانی و مکانی اعمال نماید. وقتی شما بدون اعتنا به قوانین مذکور ادارات و بانک‌ها را تعطیل می‌کنید و نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی وصنفی سکوت می‌کنید، قانون شورای انقلاب را که تعطیلات را برای کارگر و کارمند یکسان اعلام کرده، نه تنها از حیث کاهش ساعت کار کارمندان، بلکه از حیث ایجاد تبعیض بین کارگر و کارمند نیز نقض کرده‌اید.

اثر منفی این کارها بر تولید ملی بر اهل فن پوشیده نیست. هزاران میلیارد ریال کاهش تولید ناخالص داخلی و آثار تبعی آن بر رفاه عمومی را چگونه پاسخ می‌دهید؟ اساساً چرا دولت شما مایل است که همواره بر موج امیال اجتماعی سوار شود. این نکته که مجلس بعد از چندین جلسه بیهوده، سرانجام موضوع تعطیلی اضافی برای عید فطر را از دستور خارج می‌کند و دولت بلافاصله به طور غیر قانونی تعطیلی اعلام می‌نماید، چه پیامی به جامعه می‌دهد؟ تضعیف و استهزای قوه‌مقننه با سوگندی که شما برای پاسداری از قانون اساسی خورده‌اید (اصل ۱۲۱)، سازگار است با خط امام رحمه‌اله علیه که مدعی آن هستید چطور؟ امام نفرمودند «مجلس در راس امور است»؟

۳- تعیین نماینده ویژه برای مناطق جغرافیایی مختلف از جهت نقض قانون، ارزش‌های انقلابی، عقلی و دینی، امر ویژه‌ای است. جنابعالی در این کار به اصل ۱۲۷ استناد کرده‌اید. اصل مزبور مقرر می‌دارد: «رییس‌جمهوری می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت، با تصویب هیت وزیران نماینده ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید…».

وقتی شما آقای مشایی و آقای بقایی را با اختیارات وسیع، در موارد بی حد و حصر، بدون وجود هیچ ضرورتی و با تصمیم فردی و بدون حتی اطلاع هیئت وزیران، نماینده ویژه در امور خاورمیانه و آسیا معرفی می‌کنید هرچهار شرط مذکور در قانون اساسی را نقض کرده‌اید. به عبارت زیرازمتن حکم آقای مشایی که مشابه آن درحکم دیگری هم آمده است توجه بفرمایید: «اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه به منظور تعمیق روابط و گسترش هم‌کاری‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه… همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوط موظف خواهند بود در فرایند طراحی و اجرای سیاست‌های راهبردی درخصوص منطقه خاورمیانه در هماهنگی کامل با جنابعالی اقدام نمایند».

آیا به این ترتیب، جایی برای وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و دبیرخانه آن و وزارت اطلاعات باقی گذاشته‌اید؟

کدام عقل سلیم با نگاه سیستمی و تقسیم کار معقول سازمانی این‌گونه مداخلات را حتا از سوی افراد کاملن با صلاحیت قابل دفاع می‌داند چه رسد به افرادی بدون صلاحیت لازم که مخاطب این احکام بوده‌اند. خوب است سوابق علمی وتجربی آقای مشایی وآقای بقایی را به آگاهی ملت شریف ایران برسانید تا معلوم شود مامورسابق وزارت اطلاعات و رییس دفتر فعلی رییس‌جمهوری که حدود ده شغل دیگر را هم برعهده گرفته، یا مامور سابق وزارت اطلاعات و معاون گردشگری فعلی چه صلاحیتی دارند که همه نهادهای ذیربط فرهنگی، اقتصادی سیاسی و امنیتی باید در خدمت آنان قرار گیرند؟

ویژگی این قانون‌شکنی نسبت به موارد پیشین، در دو چیز است:

۱- نهی صریح رهبر معظم انقلاب، پس از صدور احکام مزبور، از موازی کاری در سیاست خارجی و اعتماد به وزیران و تاکید بر مسئولیت وزارت خارجه در همه مسائلی که به نوعی به سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود ویژگی اول است. تمامی اهل سیاست این موضعگیری رهبری را عطف به این انتصابات می‌دانند. ولی جناب‌عالی اصلن به روی خودتان نیاوردید. شما انسان با هوشی هستید، می‌توان پذیرفت که متوجه نشده‌اید مخاطب این نهی آشکار هستید؟

۲- ویژگی دوم موضع‌گیری اعتراضی و بی‌سابقه وزیر محترم امور خارجه، جناب آقای متکی نسبت به این مداخلات نادرست است. وضع به کجا رسیده که وزیر نجیبی که صدها مورد مداخلات قبلی را نادیده گرفته بود، لب به اعتراض گشوده است.

برادر عزیز آقای دکتر احمدی‌نژاد! حجیت صدارت جناب‌عالی به تبعیت از امر و نهی ولی‌فقیه و رعایت کامل قانون، متکی است. از این رفتارها بپرهیزید. احتیاط مجلس در برخورد با قانون‌شکنی‌های خود را که بیشتر به دلیل ملاحظات سیاسی خارجی و داخلی است، همیشگی نپندارید. بالاخره، صبر هم اندازه‌ای دارد.


 


مه‌شب  تاجیک / رادیو کوچه

ساندویچ نیم خورده‌ی هات‌داگ رو می‌اندازم توی جوی آب. اشتها ندارم  چند روزه، فکر کنم مال بی‌خوابی زیاد باشه. آن‌قدر از سایه‌ی خودمم می‌ترسم که نمی‌تونم بخوابم. اول فکر می‌کردم، این‌که فقط بتونم بیام بیرون حله ولی حالا می‌بینم که نه، چون چشم آدم‌هایی که تا دیروز حتا نگاهشونم نمی‌کردی برات آشنا و غریبه می‌شند.

چرت و پرت نمی‌گم آشنا می‌شن چون هی دایم به تو نگاه می‌کنند و یا تو فکر می‌کنی دارند بهت نگاه می‌کنند و غریبه چون حتا یک‌ذره آشنایی توشون نمی‌بینی. اصلن ولش کن الان به این چیزا فکر نمی‌کنم چون این برام مهم نیست. نمی‌دونم، امروز نرفتم پیش رابطی که باید می‌رفتم همون که کارا رو قرار بود ردیف کنه. نمی‌دونم فکر کردم من چند سال باید فرار کنم با ترسی که همیشه پشتم و بدرقه‌ی هر راهی که برم. آره خوب باید جونم در می‌اومد و قبل این کار به همه‌ی این چیزا فکر می‌کردم ولی اول که اومدم تو هوای آزاد نفس کشیدم یک جورایی خودم برای خودم ثابت شدم. حتا اگر برگردم با همه‌ی بدبختی‌هایی که در انتظارم  هستن خودتم خوب می‌دونی که من دیگه اون‌جا می‌تونم گلیم خودمو از آب بکشم بیرون. اصلن فکر نمی‌کردم این‌طوری بشه چی شد که یک‌هو من تا مرز غرق‌شدن رفتم؟ من باید برگردم.

دستامو که چفت کرد به هم دیگه نمی‌تونستم کاری بکنم. دهنم خون خالی بود فکر کنم یکی از دندونام لق شده بود و دوست داشتم هی با زبون بزنم بهش.

نفرت از چشمای هر‌دومون می‌بارید هیچ‌وقت توی اون‌همه کلاس درس این‌همه نفرت یاد نگرفته بودم. می‌تونستم همون‌جا هر دو چشمش از کاسه دربیارم و با تیغ داغونشون کنم. ولی واقعن نا نداشتم. موقعی که داشتم از اتاق میومدم بیرون دستش رو تا نزدیکی لبم آورد صورتش رو هم آورد جلو یک لحظه فکر کردم می‌خواد منو ببوسه ولی نکرد دستشو گذاشت روی جای زخمم و فشار داد. زنی که کنارش بود خندید.

شنیدم مانکن بودی؟

نگاهش کردم .

تکلیفت روشن کن یا بجنگ یا هرزه باش و بلند خندید. زنه هم عین سگ دست‌آموز دنبالش خندید و فکر کنم اصلن زنه تا حالا کلمه‌ی جنسیت نشنیده بود و گرنه این‌طوری حداقل نمی‌خندید.

قیافه‌هاتونو گذاشتم یک گوشه‌ی ذهنم. خودتون خواستید.

وقتی رسیدم توی سلول یعنی پرتم کردند، حتا ذره‌ای جابه‌جا نشدم و خوابیدم. نمی‌دونم چه‌قدر خوابیدم ولی فکر کنم نیم ساعت هم نشد. بلندم کردند. در اون لحظه هیچی نمی‌دیدم و نمی‌شنیدم، هنوز خوشحال خواب مادرم بودم که دیدم، احساس می‌کردم دارم میرم صبحونه بخورم. نمی‌دونم هنوز اثرات لبخند چند دقیقه‌ پیش روی صورتم بود، چون چنان کشیده محکمی خوردم که برق از سرم پروند.

به چی می‌خندی هرزه کثافت کافر؟

من اصلن نمی‌خندم مردیکه مادرسگ

اینو با چشمای اشک‌آلود و محکم و بلند و قوی توی دلم گفتم.

اصلن نمی‌فهمیدم چی می‌گه ولی فهمیدم امروز به جز اون چک کتک دیگه‌ای نمی‌خورم. گفت که میرم پیش یک سری آشغال کافر دیگه تا زمان دادگاهم تکلیفم روشن بشه و با قید هیچ وثیقه‌ای هم نمی‌تونم برم بیرون.

کمی خوشحال شدم چون واقعن نای کتک خوردن نداشتم. اومدم بیرون. اجازه دادند که برم حموم. وقتی وارد بند شدم تا مغز استخونم تیر کشید.

تازه فهمیدم وقتی گفت میری جایی که یادت بره واسه حق کیا مبارزه می‌کردی البته اون گفت خودتو جر می‌دادی یعنی چی؟

این‌جا فکر کنم آخر دنیا بود من قبلن با هزار بدبختی اومده بودم این‌جا، ولی این بخش رو ندیده بودم. این جا پر بود از کسانی که خودشونم  بودنشونو فراموش کرده بودند.

اینا یعنی به مادر خودشونم رحم نمی‌کنند.  امیدوارم آدمای زیادی سلام ویژه‌ی منو به مادرش برسونند.

وقتی که دنبال دخترک جوون وارد بند شدم تا رسیدم به سلول، مورد عنایت ویژه‌ی همه تقریبن قرار گرفتم. بعضی‌هاشون در واقع خیلی هم بامزه بود اگر من این همه کپ نکرده بودم. وقتی دخترک منو هل داد تو سلول به صورتش که نگاه کردم بیش‌تر از نوزده سال نداشت.

برادر سبیلاتو سربالا بزنی بیش‌تر بهت میاد و مستقیم توی صورتش نگاه کردم.

گفت خفه شو و یک فحش خیلی زشتم به مادرم داد. طفلک مادرم یک عمر به خاطر کارای من خون دل خورد و این چند روز هم همش فحش‌های رکیک شنید.

و راهش کشید و رفت. یادم باشه.

چند روزی اصلن جز برای کارهای ضروری و غذا خوردن از تخت پایین نیومدم. انگار این تختی که من روش افتاده بودم مال یک‌نفر بود که تازه اعدام شده بود. یک‌نفر دیگه‌ هم تو اتاق بود که فکر کنم لال بود یا اون فکر کرده بود من لالم که حرف نمی‌زد. بالاخره بد نبود تا من عادت کنم.

یک هفته‌ای گذشته بود و من هم یکم بهتر شده بودم. هم‌بندی‌ها زیاد اومده بودند سراغم و مستفیضم کرده بودند ولی چیز جدی پیش نیومد بود برام.

یک روز که دراز کشیده بودم داشتم فکر می‌کردم من چه‌قدر خودم برای گرفتن حق امثال اینا کشته بودم و حالا که نفس به نفس این بدبختام، مثل این‌که جذامین خودمو ازشون این‌همه جدا کرده بودم، ولی خوب نمی‌تونستم، خیلی خیلی خسته بودم.

یک‌هو صدای هوار بلندی تمام سالن را لرزوند. از اتاق که اومدم بیرون چیزی‌و که دیدم انگار واقعیت نبود. وسط سالن یک گله آدم ریخته بودند روی هم و هر کسی هم از هر جا سر می‌رسید می‌رفت قاطی دعوا می‌شد.

همین‌طور گیج و ویج نگاه می‌کردم تا این‌که یک‌هو یک چیزی از کنار دستم رفت تو و تمام آن سیاهی وسط سالن هجوم آوردند طرف سلول من.

در کسری از ثانیه فقط محکم ایستادم و دستمو گرفتم به در سلول. گفتم کسی حق داخل شدن ندارد. یکی‌شون که لات‌تر بود گفت خودم قاطی نکنم و گمشم کنار و داشت می‌آمد تو. وقتی با مشت کوبیدم تو صورتش و پشت سرش لگدم رو هم ول کردم، نمی‌دونم از هوارم ترسیدند یا شدت ضربه‌هام یا از زخم کنار صورتم ولی رفتند. نمی‌دونم اصلن نفهمیدم چه اتفاقی افتاد و چی شد فقط رفتند.

برگشتم داخل وقتی دوتا چشم مشکی پر اشک را دیدم دلم لرزید. فکر کردم مال ترس دعوا بود ولی نبود و توی اون‌همه لجن و کثافت دلم لرزید.

یادته می‌گفتی دل من دیگه از لرزیدنش گذشته؟ ولی لرزید.

بلندش کردم و گفتم می‌تونه بره. گفت نمی‌تونه، چون بیرون دخلشو میارن. راست می‌گفت.

موند، به هم‌اتاقیم با تحکم گفتم این این‌جا می‌‌مونه. لات شده بودم.

زنی در بند بود که نه تنها از جنس این زنان نبود بلکه متفاوت هم بود. پول‌دار بود و اومده بود و این‌جا برای خودش امپراطوری راه انداخته بود، حتا آدم می‌کشت. پول می‌داد به این بدبختا و یا وعده و وعید وکیل و آزادی. مریض بود. اومده بود که بازی کنه بیش‌تر با جون آدم‌ها. نوچه‌ام زیاد داشت ولی این‌جا بیش‌ترشون معتاد بودند.

با یکی دو نفری دوست شده بودم. نمی‌دونم، ولی بهم اعتماد کرده بودند بعد از اون جریان کسانی که از زن می ترسیدند، فکر کرده بودند بیان تو جبهه‌ی من و من رد نمی‌کردم. چون برای بقا احتیاج داشتم.

دخترک مثل آستین لباسم به من چسبیده بود و من هر‌وقت افکارمو به هم می‌زدم، می‌دیدم دارم بهش فکر می‌کنم. دخترک را دوست داشتم، نه معمولی، مثل یک عشق ولی فرار می‌کردم. زمانی که برای من با ثانیه‌ها می‌گذشت حالا از دستم در می رفت. چند درگیری کوچک داشتم و همه را از سر گذرانده بودم. دیگه من هم جزیی از این قبیله بودم.

بهم اجازه‌ی ملاقات دادند و پدر را دیدم گفت کسی را دیده سند می‌گذارد. و رهام می‌کند و بعد رابطی تا مرا ببرد به آن‌سوی دیگر. نگاهش کردم و چیزی نگفتم.

نمی‌توانستم بروم و به هیچ‌کس هم چیزی نمی‌توانستم بگویم و نمی توانستم هم بمونم.

می‌دونستم به زودی غوغای عظیمی در این فراموش‌خانه به راه می افتد. می دونستم دارند تدارک حمله در شبی نیمه شبی را می بینند. می ترسیدم، نمی خوابیدم، حالا من روبه روی کسانی ایستاده بودم که خودم برای گرفتن حقشون این‌جا بودم. البته من باز هم می‌کردم،  ولی اول باید زنده می موندم.

باید کاری می‌کردم تا تضمینی باشد برای جان دخترک. می دانستم پدر سند گذاشته.

رفتم با هزار دروغ و دغل تو آشپزخونه و از اون‌جا یک چاقو‌ی بزرگ دزدیدم. صبر کردم تا خاموشی دادند. رفتم یواشکی از سلول بیرون، ایستادم مثل این‌که گرد مرگ پاشیده شده بود. آهسته به سمت سلول زن رفتم. همه خوابیده بودند، زن هم همین‌طور، در خواب چه معصوم بود. آهسته چاقو را روی گلویش گذاشتم و دستم را روی دهانش. هراسناک و بی‌پناه از خواب بلند شد. چاقو را فشار دادم نمی‌دانستم می خواهم چه بکنم و یا چه کار کنم که بترسد.

آهسته دستم را از روی دهانش برداشتم و نگاهش کردم. می ترسید، من هم همین‌طور. چاقو گلویش را خونی کرده بود فقط گفتم از دخترک دور بماند والا دفعه‌ی بعد صبحی را نخواهد دید.

می‌دانم تا مدتی ترسش او را فلج می‌کند تا من فکری به حال دخترکم بکنم. و آمدم بیرون به همه گفتم سه روز دیگر برمی‌گردم.

باید برگردم. شاید روزی از پدر بخواهم دوتا سند بیاورد و قراری دیگر را تنظیم کند. می‌آییم بیرون من و دخترک و آن‌وقت بازهم نمی‌دانم با مشکلم چه کنم. عیب نداره الان باید برگردم بعد بهش فکر می‌کنم.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس اخبار رسیده به رادیو کوچه، از روز گذشته شنبه تارنمای خبری کرمانشاه پست در ایران فیلتر شده است‌.

سایت مذکور در زمره مراکز اطلاع‌رسانی و هوادار جنبش سبز قرار داشته که به انعکاس گسترده اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بشر و گسترش فضای نقد در استان کرمانشاه می‌پرداخته است.

گفته می‌شود برخورد با مراکز خبری و روزنامه‌نگاران کرمانشاه افزایش یافته به‌طوری که تمامی وبلاگ‌های هوادار جنبش سبز و منتقد فیلتر و تعدادی از روزنامه‌نگاران احضار‌، بازداشت و محاکمه و محکوم شده‌اند .

هم‌چنین یارانه کاغذ چند نشریه به‌دلیل حمایت و هوادارای از کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات دهم ریاست جمهوری سال گذشته قطع شده است‌.

فیلتر شدن کرمانشاه پست در حالی است که پیش‌تر محمد کرمی‌راد و فرهاد تجری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ضمن تذکر به وزیر اطلاعات خواستار برخورد با وبلاگ‌های منتقد کرمانشاه شده بودند.


 


خبر / رادیو کوچه

افرادی که نیروهای امنیتی  خوانده شده‌اند، شب گذشته  شنبه۲۰ شهریور ماه با مراجعه به منزل «سینا پارسیان» از اعضای حزب پان ایرانیست در شیراز بعد از بازداشت وی بدون داشتن حکم جلب به تفتیش خانه این فعال سیاسی پرداخته‌اند.

به گزارش هرانا همسر آقای پارسیان اظهار داشت: «نیروهای امنیتی که خود را ماموران حوادث اداره گاز معرفی کردند بعد از ورود به خانه در ساعت ۲:۳۰ بامداد به تفتیش خانه پرداختند که پس از یک ساعت بازرسی تمامی خانه آقای پارسیان را به هم‌راه کامپیوتر‌، کتاب‌، سی‌دی دست‌نوشته‌ها و دیگر لوازم‌های شخصی وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند.» همسر این فعال سیاسی اضافه کرد: «با وجود نداشتن حکم جلب و اعتراض من و همسرم به این اقدام غیر‌قانونی نیروهای امنیتی با تهدید و توهین وی را به هم‌راه خود بردند.»

آقای پارسیان از فعالان پان ایرانیست‌، ۳۲ ساله و از محققان اقتصادی است.

گفتنی است این بازداشت در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش دو تن از اعضای پیشین به هم‌راه مسوول سازمان جوانان این حزب سیاسی  بازداشت شده بودند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت سه عضو حزب پان‌ایرانیست»


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

منبع : معمای مردان رقصان

امروز که عکس‌های رونمایی منشور کوروش در موزه ملی ایران رو می‌‌دیدم یکی‌ از عکس ها جالب توجه بود، عکس خانم آزاده اردکانی رییس جدید موزه ملی‌ ایران. خانم آزاده اردکانی متولد سال ۱۳۵۷ است، لیسانس میکروب‌شناسی از دانشگاه آزاد دارد و معلم خصوصی زبان انگلیسی‌ اسفندیار رحیم مشائی (زمان ریاست اش بر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) و حمید بقایی (رئیس کنونی‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) است. بنابر ادعای سازمان میراث فرهنگی و گردش‌گری ایشان با حدود سی سال سن مدیرت سایت «میراث آریا» مدیر نشریه داخلی سازمان میراث فرهنگی «پارسه» و مدیر نشریه «آغاز» و مدیریت «خبرگزاری بنا» را در پرونده دارند. ایشان با این سابقه، فقط طی۲۰ روز پس از انتصاب به‌عنوان معاون موزه ملی‌ ایران، رییس این موزه شده است.

امروز با دیدن این عکس‌ها یاد آقای بیگی (دبیر خوش‌سخن شیمی‌‌در دوران دبیرستانم) افتادم. آقای بیگی آدم صریحی بود. مردی چارشونه و قد بلند با یک سبیل پرپشت که اگر از دور می‌دیدیش اصلن به ذهنت خطور نمی‌کرد که آدم شوخی‌ باشد اما آقای بیگی آدم شوخی‌ بود. شوخی‌‌هایش هم همیشه سیاسی بود.

یک روز سر کلاس گفت: بچه‌ها وقتی‌ ما دانشجو بودیم فکر می‌کردیم باید اوضاع رو عوض کنیم، ما فکر می‌‌کردیم این خیلی‌ بی‌معنی است که یک کسی‌ حتمن باید ارتباطی‌ با دربار داشته باشد تا سفیر یا وکیل یا وزیر بشود. ما انقلاب کردیم تا دیگر احوالات کشور این گونه نباشد.

و داستان یکی‌ از آشنایانش را تعریف کرد که قبل از انقلاب روی چرخ دستی‌ بستنی می‌فروخت و بعد از انقلاب عضو کمیته انقلاب اسلامی شد و بعد هم رفت در ستاد بسیج اقتصادی مشغول شد و مسئول فروش اجناس کوپنی به خصوص قند و شکر شد و با بزرگان وصلت کرد و حالا شده یکی‌ از اعضای مافیا‌ بازار قند و شکر کشور.

آقای بیگی ادامه داد و گفت: سیستم حکومتی در ایران شبیه یک دیوار بتنی‌ است که تعدادی سوراخ مشخص درش وجود داره که آدم‌هایی فرصت طلب‌ می‌گردند و پیدایش می‌کنند با صورت برق ‌و باد بالا می‌‌روند. اسم اون سوراخ ها، «سوراخ دعا» است.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع : جرس

گفته می‌شود در سفر چندی پیش همسر و یکی از دختران رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام (فاطمه هاشمی و مادرش) به عربستان، برای حج عمره، پس از اطلاع مقام‌های عربستان از سفر این دو عضو خانواده هاشمی‌رفسنجانی، استقبال و پذیرایی قابل توجهی از ایشان به‌عمل می‌آید. شنیده می‌شود که همسر و دختر ارشد هاشمی رفسنجانی با اسکورت و همراهی مسوولان کشوری عربستان، از هتل محل اقامت‌شان، برای دیدار با ملک عبداله، به نزد وی برده می‌شوند. ملک عبداله با احترام و تکریم با خانواده هاشمی برخورد کرده از این‌که به شکل معمولی و بدون‌خبر به دولت عربستان، به حج عمره آمده‌اند، ابراز تعجب می‌کند.مطابق این خبر، تا پایان زیارت مذهبی خانواده هاشمی، دولت عربستان همراهی و احترام قابل توجهی را نسبت به همسر و دختر رئیس مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی، از خود بروز می‌دهد. قابل اشاره است که این مواجهه گرم و محترمانه درحالی صورت گرفته که ملک عبداله حاضر به دیدار با نماینده رسمی مقام رهبری دکتر علی اکبر ولایتی، در سفر بی سر و صدای ماه گذشته‌اش به عربستان، نشده بود. به دنبال جدی شدن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران آقای خامنه‌ای به دنبال یافتن مفری از آقای هاشمی‌رفسنجانی خواست برای دیدار با ملک‌عبداله روانه عربستان شود، هاشمی این عمل را به تعویق انداخت و نفیا و اثباتا سخنی نگفت. رهبری ولایتی را با پیغام ویژه روانه عربستان کرد، ملک عبداله وی را به حضور نپذیرفت. ولایتی برای خالی نبودن عریضه به دیدار بشار اسد به سوریه رفت.


 


خبر / رادیو کوچه

توحید رحیمی و ایرج نصیرزاده از شهروندان آذربایجانی روز جمعه ۱۹ شهریور ٨۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز دز خیابان صائب منتقل شده‌اند.

به گزارش ساوالان سسی، بازداشت این افراد به هنگام ورود به ورزشگاه سهند تبریز جهت تماشای بازی فوتبال تیم‌های تراکتورسازی تبریز و ذوب آهن اصفهان و تشویق تیم تراکتورسازی صورت گرفته است.

گفته می‌شود ماموران امنیتی پس از مشاهده پیراهن‌های قرمز بر تن این افراد آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

به گفته شاهدان عینی عده‌ای دیگر از شهروندان آذربایجانی نیز در جریان این بازی بازداشت شده‌اند اما از اسامی بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی در درست نیست.

بازداشت شدگان تاکنون تماسی با خانواده نداشته و مسوولان قضایی و امنیتی از دادن پاسخ به سوالات خانواده‌ها مبنی بر دلیل بازداشت و اتهام این افراد امتناع می‌کنند.


 


خبر / رادیوکوچه

صبح روز یک‌شنبه محمدمهدی محصولی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های خبری جمهوری اسلامی برنا اظهار داشته است که وی آقازاده نیست و بنده‌زاده است و تصریح کرده که دست شما دوستان عزیز به آقازاده‌ها نمی‌رسد. آقازاده‌ها را باید در لندن و دبی پیدا کنید، البته اگر بتوانید.

محمدمهدی محصولی فرزند دوم وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفته است پدرش از دولت هیچ پولی دریافت نمی‌کند و حقوقی نمی‌گیرد.

این در حالی است که وی اضافه کرده که محصولی از پس‌اندازی که از قبل دارد استفاده می‌کند.


 


یک‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹- ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته – «دریچه‌های خاموش» - مه‌شب تاجیک

note3بخش اول اخبار

note3نغمه‌های ایرانی – «خنیاگر نغمه، سکوت و آزادی» - بخش اول – آرش  و آوا

note3روزنگاشت – «ارتشبد خاتم» - محبوبه

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3پس‌نشینی تند – «ذهن‌های غیر‌سیستماتیک» - اکبر ترشیزاد

note3رادیو لیچار – «مکالمه بی‌بی‌سی فارسی با یک شهروند آبادانی» – (قسمت۸۶) - فرورتیش

note3بخش دوم اخبار

note3 نغمه‌های ایرانی – «خنیاگر نغمه، سکوت و آزادی» - بخش دوم – آرش  و آوا

note3پرسه - «منشور کوروش جبرانی برای سخاوت ایران» - سیمین

note3آقای گجت – دامون

note3بخش سوم اخبار


 


خبر/ رادیو کوچه

صبح روز یک‌شنبه «عباس جعفری‌دولت‌آبادی» دادستان تهران با حضور  در یک نشست خبری در خصوص زندانیان آمریکایی در ایران اظهار داشت که «سارا شورد» یکی از سه آمریکایی زندانی در بازداشت‌گاه اوین، می‌تواند با پرداخت وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شود.

دادستان تهران اعلام کرد که خانم شورد ممنوع‌الخروج نیست و اگر وکیل وی، وثیقه را تودیع کند، او آزاد خواهد شد و می‌تواند به کشور خود بازگردد.

این در حالی است که دادستانی انقلاب تهران خبر آزادی خانم شورد را به دلیل «عدم طی شدن فرآیند قضایی» منتفی دانسته بود.

پیش از آن دولت ایران اعلام کرده بود که خانم شورد در روز شنبه بیستم شهریور هم‌زمان با عید فطر آزاد می‌شود اما دادستان تهران می‌گوید که «خبر آزادی یکی از این سه متهم به جاسوسی را از طریق رسانه‌ها و توسط دستگاه‌های دیگر شنیدیم.»

از سوی دیگر «رامین مهمان‌پرست» سخن‌گوی وزارت خارجه ایران مدعی شده بود خانم شورد به مناسبت عید فطر «عفو و آزاد» خواهد شد.

این در حالی است که «مسعود شفیعی» وکیل این سه آمریکایی از لغو این تصمیم ابراز «تعجب» کرده و گفته بود که سفارت سوییس در تماس با او گفته آزادی سارا شورد «قطعی» است.

بیشتر بخوانید:

«شهروند آمریکایی محبوس در ایران آزاد نمی‌شود»


 


رادیو کوچه

روز گذشته شنبه «سوفیا کاپولا» با فیلم سینمایی «جایی» جایزه شیر طلایی شصت و هفتمین دوره جشنواره ونیز را از آن خود کرده است.

به گزارش مهر، فیلم جایی که نشانگر نگاه منفی و تلخ این فیلم‌ساز زن به مقوله شهرت به ویژه در عرصه سینماست موفق شده است نظر هیت داوران این دوره از جشنواره را جلب کرده و برنده جایزه اول یکی از سه جشنواره معظم جهان شود.

کوئنتین تارانتینو رییس هیت داوران جشنواره درباره فیلم جایی گفته است این فیلمی بود که از همان تجربه اول تماشا، ما را به وجد آورده و آن‌چه دنبالش بودیم را در خود داشته است. یعنی هنر و هنرمندی در ساخت یک فیلم که ارزش دریافت شیر طلایی را داشته باشد.

سوفیا کاپولا پس از دریافت جایزه گفته: «ممنونم. باور نکردنی است. از این‌که جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را در دست گرفته‌ام بسیار مفتخرم. این جایزه برای ما و فیلمی که ساخته‌ایم ارزش فراوان دارد.»

هم‌چنین «آلکس دلا ایگلسیا» فیلم‌ساز اسپانیایی برای ساخت فیلم «آخرین سیرک» برنده جایزه شیر نقره‌ای جشنواره ونیز شده است.

اغلب حاضران و منتقدان در جشنواره امسال ونیز این دوره را یکی از بهترین دوره‌های این جشنواره بزرگ در سال‌های اخیر ارزیابی کرده‌اند.

گفتنی است در پایان مراسم مارکو مولر مدیر جشنواره اعلام کرد شصت و هشتمین دوره جشنواره ونیز که سال آینده برگزار خواهد شد آخرین دوره حضور او در این جشنواره به عنوان مدیر خواهد بود.


 


خبر / رادیو کوچه

«حسین نورانی‌‌نژاد»، رییس کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت ایران، از احزاب اصلاح‌طلب این کشور، پس از تحمل یک سال زندان، روز شنبه از زندان اوین تهران آزاد شده است.

حسین نورانی‌نژاد در تاریخ یازدهم سپتامبر سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبانی برای برگزاری تجمع بازداشت شده بود.

گفته می‌شود او ماه‌های اول دوره‌ بازداشت را در سلول‌های انفرادی زندان اوین گذراند و ۶ فوریه ۲۰۱۰، به قرنطینه‌ زندان اوین منتقل شده و در تمام مدت زندان از حق استفاده از مرخصی محروم بوده است.

نورانی‌نژاد در اولین محاکمه خود تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۰، به ۳ سال زندان محکوم شد اما در تاریخ ۱۶ مارس، دادگاه تجدید نظر حکم سه سال زندان وی را به یک سال حبس کاهش داد.

حسین نورانی‌نژاد از جمله هفده زندانی بود که ماه گذشته، در اعتراض به آن چه رفتار نامناسب مسوولان زندان و زندان‌بان نامیدند، دست به اعتصاب غذا زدند. او سرانجام روز شنبه بعد از یک سال از زندان اوین و بند ۳۵۰ آزاد شد.


 


خبر/ رادیو کوچه

صبح روز یک‌شنبه همه‌پرسی اصلاحات در قانون‌اساسی ترکیه آغاز شده و مردم این کشور برای تصمیم‌گیری در مورد اعمال این اصلاحات به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت «رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید این اصلاحات برای تقویت دموکراسی در این کشور و پیش‌برد تلاش‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا ضروری است.

دولت می‌گوید با تصویب این اصلاحات، قانون‌اساسی ترکیه در چارچوب معیارهای اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. این در حالی است که  اتحادیه اروپا از اصلاحات پیشنهادی حمایت کرده است.

پیشنهادهای دولت ترکیه برای اصلاح قانون‌اساسی موارد متعددی را شامل می‌شود. از جمله پیشنهادات، سخت‌تر کردن روند ممنوع‌کردن فعالیت احزاب سیاسی و اصلاح در روند انتصاب قضات و دادستان‌های دادگاه‌ها است.

موافقان می‌گویند اصلاح قانون‌اساسی فعلی ترکیه که از زمان کودتای نظامیان در سال ۱۹۸۰ ایجاد شده است، یک امر ضروری به شمار می‌رود. این افراد می‌گویند قانون‌اساسی فعلی، جواب‌گوی نیازهای ترکیه در زمان فعلی نیست.

از سوی دیگر  گروهی از منتقدان می‌گویند این تغییرات در راستای طرح حزب عدالت و توسعه برای اسلامی کردن ترکیه صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است قانون‌اساسی فعلی ترکیه زمانی تهیه شد که این کشور تحت حکومت نظامیان قرار داشت.

احزاب و گروه‌های مخالف، حزب حاکم عدالت و توسعه را که ریشه‌های اسلام‌گرایانه دارد متهم کرده‌اند که دلیل اصلی این همه‌پرسی، اعمال کنترل بیش‌تر بر دادگاه‌ها است.

گفتنی است در سال ۲۰۰۸، دادگاه قانون‌اساسی ترکیه با اختلاف رای اندکی ادامه فعالیت این حزب را جایز دانست و رای به انحلال آن نداد. اتهام متوجه حزب عدالت و توسعه این بود که ارزش‌های سکولار ترکیه را زیر پا گذاشته است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته شنبه حسین علی‌زاده، دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند، اظهار داشته است که از سمت خود استعفا کرده و به «جنبش سبز» مخالفان جمهوری اسلامی پیوسته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای علی‌زاده عنوان کرد که به «تقلب تاریخی» در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، نحوه برخورد حکومت با اعتراضات انتخاباتی و سیاست خارجی ایران که شرایط نگران کننده‌ای را برای این کشور ایجاد کرده، معترض بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: «برای من امکان این‌که بتوانم با این تعارض زندگی کنم و فرزندانم را با این تعارض پرورش دهم، مقدور نبود».

آقای علیزاده هم‌چنین ابراز داشت که از مدت‌ها پیش، مطابق فراخوان میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت گسترش «شبکه‌های اجتماعی»، به تلاش برای تشکیل چنین شبکه‌ای در میان هم‌کاران خود مشغول بوده، اما اخیرن احساس کرده که ممکن است مسوولان دولتی متوجه فعالیت‌های او شده باشند.

این در حالی است که حسین علی‌زاده روز شنبه نیز در مورد تصمیم خود به خبرگزاری فرانسه گفت: «من این تصمیم را شخصن گرفته‌ام و تصمیمم بسیار قطعی است» و افزود: «من استعفای خود را به سفارت ایران اطلاع داده‌ام. من دیگر دیپلمات نیستم، بلکه مخالف سیاسی هستم.»

وی هم‌چنین روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس خود را بخشی از «جنبش سبز» خواند و گفت: «من دیگر خودم را دیپلمات دولت جمهوری اسلامی نمی‌دانم».

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار خبر استعفای آقای علیزاده گفت که او “کارشناس اقتصادی سفارت ایران در هلسینکی” بوده، اما دوره مأموریت او در مردادماه تمام شده است.

از سویی دیگر رحمان ساکی از کمیته نروژی – ایرانی حمایت از مبارزات مردم ایران در اسلو از پیوستن رایزن سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند به «کمپین سفارت سبز» خبر داد و بیان داشت:

آقای «حسین علی‌زاده» رایزن سوم سفارت و کاردار موقت جمهوری اسلامی در فنلاند بعد از اعلام قطع هم‌کاری خود با دولت دهم، طی دیداری که با محمدرضا حیدری از «کمپین سفارت سبز» و رحمان ساکی از «کمیته نروژی – ایرانی حمایت از مبارزات مردم ایران – اسلو» داشت، به طور رسمی پیوستن خود به «کمپین سفارت سبز» را علنی داشت. وی دلایل قطع هم‌کاری خود با دولت جمهوری اسلامی را بی‌اعتباری آن و ادامه سرکوب خواست‌های مردم و انگیزه خود در این کار را هم‌بستگی با جنبش سبز و هر چه رساتر کردن صدای اعتراض مردم ایران در افکار عمومی جهانیان اعلام کرد.

حسین علی‌زاده روز دوشنبه گذشته در ملاقاتی که با رسول موسوی سفیر جمهوری اسلامی در فنلاند داشته است، استعفای خود را به وی اعلام کرده است. وی هم‌چنین از یک‌ماه پیش از حضور در سفارت امتناع کرده است. وی از قطع هم‌کاری با دولت دهم و پیوستن دیپلمات‌های ایرانی به جنبش سبز و تشکیل سفارت سبز مردم ایران در کشورهای مختلف پشتیبانی می‌کند و می‌گوید با اعلام انزجار از آن‌چه که حکومت بعد از انتخابات ۲۲ خرداد با مردم ایران و جنبش سبز آنان کرده است، حاضر به هم‌کاری با حکومت نیست.

هم‌چنین خانواده وی نیز از این تصمیم استقبال کرده‌اند.

حسین علی‌زاده هم‌اکنون در فنلاند اقامت دارد و پلیس فنلاند در جریان تصمیم وی قرار دارد و امنیت جانی وی و خانواده‌شان را بر عهده دارد.

هم‌چنین بنا به گفته آقای علی‌زاده قرار است دیداری هم با هیت اعزامی وزارت خارجه جمهوری اسلامی صورت بگیرد، که وی پذیرش آن‌را به حضور خبرنگاران در این دیدار مشروط کرده است.

حسین علی‌زاده متولد اول تیرماه ۱۳۴۴ در تهران و دارای تحصیلات لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران، فوق‌لیسانس روابط بین‌الملل دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه و دارای نزدیک به ۲۱ سال پیشینه کارمند رسمی وزارت امور خارجه در امور سیاسی هستند. آقای علی‌زاده به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط کامل دارند.

او دارای همسر و سه فرزند، یک دختر و دو پسر، است. همسر وی در رشته مشاوره روان‌شناسی در مقطع لیسانس، تحصیلات خود را به پایان رسانده است.

حسین علی‌زاده در مقطع انقلاب بهمن ۵۷ سیزده سال داشت.

او در طی ۲۱ سال کار دیپلماتیک خود، سه سال در بلغارستان، سه سال در مصر و سه سال اخیر در فنلاند به‌عنوان نفر دوم و در مقاطعی به‌عنوان کاردار موقت سفارت خدمت کرده است. وی ۱۵ سال اخیر در بخش بین‌الملل وزارت خارجه در ماموریت‌های موقت به کشورهای زیر سفر داشته است: «نیویورک، ژنو، تایلند، وین، سریلانکا، پاریس، بوسنی، صربستان، کرواسی»

آقای علی‌زاده اولین بار خبر استعفا و پایان دادن به هم‌کاری دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را در روز جمعه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۰ از طریق مصاحبه با یک روزنامه محلی در هلسنکی اعلام کرد.

وی با توجه تحولات اخیر ایران پس از تقلب انتخاباتی ۲۰۰۹ که منجر به شکل گرفتن جنبش سبز ایران شد، به‌عنوان یکی از فعالان جنبش در درون سیستم وزارت خارجه حضور فعال داشت و با توجه به مخاطراتی که برای او در این خصوص به‌وجود آمد، ناگزیر به اعلام استعفا و علنی کردن فعالیت‌های خود شد.

ویدئو:

«کاردار سفارت ایران در فنلاند از استعفای خود می‌گوید»

بیشتر بخوانیم:

«استعفای کاردار سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند»



 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌یکم شهریور برابر با سال‌روز درگذشت «ارتشبد محمدامیر خاتمی» فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی ایران است. وی زاده سال ۱۲۹۷ خورشیدی بود و در سال ۱۳۵۴ درگذشت. پس از مرگ وی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای زنده نگه‌داشتن یاد وی، به «پایگاه خاتمی» تغییر نام داد.

«محمدامیر خاتمی» ملقب به «ارتشبد خاتم» در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در رشت و در خانواده‌ای مذهبی زاده شد. وی فرزند «محمود خاتمی» و خواهرزاده «سیدحسن امامی» امام جمعه وقت تهران بود.

پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان «البرز» گذراند. وی در سال ۱۳۱۸ وارد اولین دوره رسته هوایی در دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دوم هوایی فارغ‌التحصیل شد. سپس در سال ۱۳۲۳ برای تکمیل آموزش‌های خلبانی به کشور «انگلستان» رفت.

خاتمی پس از بازگشت به ایران و در سال ۱۳۲۵، به‌دلیل فوت خلبان مخصوص «محمدرضا شاه پهلوی» در یک سانحه هوایی، توسط «تیمسار هدایت‌اله گیلان‌شاه» فرمانده وقت نیروی هوایی به شاه معرفی شد و خلبان مخصوص او شد.

او دوره تکمیلی خلبانی با جت را در «انگلستان» و «آلمان غربی» و دوره ستاد هوایی را در سال ۱۳۳۰ در «آمریکا» با موفقیت به پایان رساند و به عنوان اولین خلبان جت و یکی از اعضای موسس تیم «آکروجت» نیروی هوایی ایران شناخته می‌شد.

وی خلبانی هواپیمایی را که محمدرضا پهلوی در زمان «ملی‌شدن صنعت نفت» از ایران خارج شد به‌عهده داشت. با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و بازگشت شاه، وی به درجه سرهنگی ارتقا یافت و «فرمانده یگان شکاری نیروی هوایی» شد.

خاتمی در ابتدا از فرماندهان مورد اعتماد محمدرضا شاه پهلوی بود و در سال ۱۳۳۷ با فرمان محمدرضا پهلوی به فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران منصوب شد. او در زمان جانشینی هدایت‌اله گیلان‌شاه دارای درجه سرتیپی بود. وی یک سال بعد درجه «سرلشگری» را دریافت کرد و در سال ۱۳۴۷ به درجه «ارتشبدی» ارتقا یافت.

ارتشبد خاتمی علاوه بر فعالیت نظامی در بخش‌های اقتصادی، تجاری و کشاورزی نیز فعال بوده و از سهام‌داران عمده شرکت‌های بورت، سیمان شمال، سیمان فارس، بانک اعتبارات، بانک عمران و کارخانه قند کرج به شمار می‌رفت.

او در سال ۱۳۲۴ با «پروین‌دخت خدیوی» ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به‌نام «صبریه» بود. اما این ازدواج عمر کوتاهی داشت و در سال ۱۳۲۶ و همسرش در یک سانحه هوایی درگذشت و و چند سال پس از مرگ همسرش، خاتمی به «فاطمه پهلوی» که در آن زمان تازه از همسر آمریکایی اش به نام «هیلر» جدا شده بود، پیشنهاد ازدواج داد.

این پیشنهاد ازدواج مورد موافقت شاه قرار گرفت و ازدواج وی با فاطمه پهلوی در روز ۳۰ مرداد ۱۳۳۸ به وقوع پیوست. خاتمی از همسر خود فاطمه پهلوی دارای دو پسر به نام‌های کامبیز شد و فرزندانش در خارج از ایران سکونت دارند.

و سرانجام محمدامیر خاتمی در بیست‌و‌یکم  شهریور ۱۳۵۴ ضمن یک پرواز تفریحی با کایت، در «سد دز» سقوط کرد و جان سپرد. در همان زمان در بین فرماندهان نیروی هوایی، مسئله عمدی‌بودن این حادثه توسط اعضای خاندان سلطنتی، مطرح شد و قوت گرفت.

بعد از مرگش، پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای زنده نگه داشتن یاد وی، به «پایگاه خاتمی» تغییر نام داد و خیابان «سپهبد خاتمی» رشت که به احترام وی بدین نام خوانده می‌شد پس از انقلاب به «مطهری» تغییر کرد.

هم‌چنین بعدها با انتشار کتاب یادداشت‌های «اسداله علم» وزیر دربار، معلوم می‌شود که شاه نسبت به مرگ محمد خاتمی خود را چندان متاثر نشان نمی‌دهد و علم نیز خوش‌حالی خود را از این‌که این واقعه باعث شکستگی شاه نشده است، ابراز می‌د‌ارد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

سایت امرداد


 


رادیو کوچه

در روز آخر از هفته هشتم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های ایران روز شنبه پرسپولیس در آخرین دقایق، پیروزی مقابل پاس را با تساوی ۱-۱ در ورزشگاه آزادی عوض کرده است.

پرسپولیس برای اولین بار در این فصل در خانه متوقف شد. این تیم با ۱۷ امتیاز در رده دوم باقی ماند، اما فاصله‌اش با ذوب آهن در صدرجدول ۲ امتیاز شد.

در دیگر دیدار هفته هشتم، سپاهان با یک گل شهرداری تبریز را در ورزشگاه فولادشهر اصفهان شکست داد.

سپاهان با این پیروزی ۱۲ امتیازی شد و از رده دهم به مکان ششم صعود کرد.

استیل آذین این هفته سومین شکست پیاپی خود را تجربه کرد و با یک گل مغلوب صبای قم شد.

استیل آذین اکنون با ۹ امتیاز تیم سیزدهم جدول است و صبای قم با ۱۲ امتیاز در مکان پنجم قرار دارد.

در بازی دیگر این هفته، راه آهن ۲ بر۰ ملوان انزلی را شکست داد.

در پایان هفته هشتم لیگ برتر، ذوب آهن اصفهان با ۱۹ امتیاز در صدر جدول است و تیم‌های پرسپولیس، استقلال تهران، صنعت نفت آبادان و صبای قم در رده های دوم تا پنجم قرار دارند.

شهرداری تبریز، راه آهن شهرری و پیکان قزوین هم سه تیم انتهای جدول هستند.

بیشتر بخوانید:

«ذوب آهن صدرنشین به انتظار نتیجه پرسپولیس»


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه مدیران و کارکنان سایت مجذوبان نور (پایگاه خبری دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی‌) در اعتراض به تراشیدن موی سر محمد مروی یکی از دراویش سلسله نعمت‌الهی گنابادی از سوی ماموران امنیتی و مسوولین زندان گناباد‌، در هم‌راهی با دیگر دراویش شهرستان بیدخت‌، موی سر خود را تراشیده‌اند.

محمد مروی ظهر روز دوشنبه ١۵‌شهریورماه‌، به  دستور  دادستان گناباد، به اتهام «تمرد از دستورماموران انتظامی» روانه زندان شد و هم‌زمان به  دستور مقامات اطلاعاتی و دادستان‌، موی سر وی را تراشیدند‌. این اقدام مسوولان‌،‌ مورد اعتراض دراویش و اهالی بیدخت قرار گرفت و گروهی از جوانان این شهر و کلیه پرسنل پایگاه خبری دراویش نیز در اعتراض به این عمل غیر قانونی دستگاه قضایی و امنیتی، اقدام به تراشیدن موی سر خود کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یکی از دروایش نعمت‌اللهی در گناباد»


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 78 پیش از میلاد – برپایه گزارش سفیر چین در ایران باستان به امپراتور وقت این کشور که در دفتر «وقایع و عمل‌کرد» دودمان چین درج شده است، این سفیر، ازدواج موقت (متعه) را که از قرن‌ها پیش از آن در چین رواج داشته به ایرانی‌ها آموخته و این نوع ازدواج (از ۲۱ قرن پیش) در ایران رایج شده است. مورخ‌های فرنگی که وقایع دوران امپراتوری دودمان چین را ترجمه و تفسیر کرده‌اند، با محاسبات تقویمی این تاریخ را به‌دست آورده‌اند. آن‌هانوشته‌اند که سفیر مورد بحث به امپراتور گزارش کرده بود که: «ازدواج موقت را که طبق فرهنگ کنفوسیوسی با هدف حفظ سلامت جامعه رواج دارد به ایرانی‌ها آموزش دادم و در آن‌جا رایج شده است. ایرانی‌ها طبق آموزش‌های زرتشت از داشتن زن دوم اکراه داشتند که راه‌حل خودمان را برایشان تشریح کردم، پذیرفتند، مسئله حل شد و مهرداد دوم پسر شاه اسبق نخستین ایرانی بود که این‌کار را انجام داد.
  • ۱۹۶۰ میلادی – کشورهای صادرکننده نفت با هدف محافظت از منافع خود با تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده می‌شود و هنوز باقی است. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.
  • ۱۹۳۸ میلادی – «هیتلر» خواستار خودمختاری آلمانی نژادهای ساکن جمهوری «چک‌اسلواکی» آن زمان شد و گفت که این آلمانی‌ها برخلاف میل و اراده خود و یا در جریان جنگ‌های سابق اروپا، توسط فاتحان از آلمان جدا شده‌اند. هیتلر درست یک‌سال بعد برای تصرف مناطقی که قبلن قدرت‌های اروپایی از آلمان جدا کرده و به لهستان داده بودند دست به تعرض نظامی زد که با این تعرض «جنگ جهانی دوم» آغاز شد.
  • ۱۸۷۰ میلادی – «هنری لوییس‌منکن» (Henry Lvyysmnkn) روزنامه‌نگار، کتاب‌نگار و آزاداندیش به‌نام آمریکایی که به «نیچه آمریکا» معروف است به‌دنیا آمد و ۷۶ سال عمر کرد.
  • ۱۹۶۰ میلادی – «جان اف. کندی» سناتور در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در نطقی گفت: «با این‌که یک کاتولیک است، به اصل جدایی دین از سیاست وفادار است و اگر انتخاب شود در دوران حکومت خود از کلیسای کاتولیک کوچک‌ترین حمایتی نخواهد کرد و نمی‌خواهد که این کلیسا هم از او حمایت کند.»
  • ۱۳۴۵ خورشیدی – زادروز «انوشه انصاری» کاوش‌گر و رییس انجمن گردانندگان شرکت فن‌آوری ارتباط از راه دور (TTI). او در سال ۲۰۰۰ از سوی مجله «زن شاغل» به‌عنوان کارآفرین برتر شناخته شده ‌است.
  • ۱۳۷۶ خورشیدی – «اقبال یغمایی» معروف به لاهوری نویسنده و مترجم ایرانی درگذشت. اقبال یغمایی انسانی وارسته بود و پس از اتمام تحصیلات متوسطه و گذراندن دوره دوساله دانش‌سرا در زادگاهش شهر یزد به تحقیق و مطالعه مشغول شد. وی کودکان را دوست می‌داشت به‌همین علت نخستین مجله مخصوص کودکان را منتشر کرد. اقبال یغمایی علاوه بر تالیف و ترجمه در بسیاری از مجلات مقاله و داستان می‌نوشت.
  • ۱۹۸۷ میلادی – یک پیوند مغز در مکزیک انجام گرفت که در جهان علم بی‌سابقه بود. در این عمل جراحی مهم دکتر «مازارو» بخشی از مغز جنینی را که بر اثر سقط جنین از دنیا رفته بود، به مغز مردی ۵۰ ساله و مبتلا به بیماری پارکینسون پیوند زد. این عمل با موفقیت به انجام رسید.

 


خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با مراسم نهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، روز شنبه صدها نفر از موافقان و مخالفان بنای مرکز اسلامی در نیویورک تظاهرات جداگانه‌ای برگزار کرده‌اند.

به گزارش رویترز، گیرت ویلدرز سیاست‌مدار راست‌گرای هلندی با شرکت در این تظاهرات خواستار توقف این طرح شد و گفت نباید اجازه داد در نیویورک «مکه جدیدی» ایجاد شود.

این اعتراضات پس از برگزاری مراسم رسمی یادبود نهمین سال‌گرد حملات ۱۱ سپتامبر انجام شد.

پلیس با بستن خیابان‌های منتهی به محل تعیین شده برای بنای مرکز جدید فرهنگی اسلامی که در نزدیکی محل این حملات است جلوی هر نوع درگیری احتمالی را گرفت.

گروه های گوناگونی هم‌چون مخالفان جنگ، تفنگ‌داران دریایی سابق آمریکا و بودایی‌ها در این دو اعتراض شرکت کردند.

جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد و برخی دیگر از اعضای حزب راست‌گرای جمهوری‌خواه نیز در تظاهرات مخالفان احداث این مرکز حاضر شد.

در جریان مراسم رسمی نیویورک اسامی حدود ۳۰۰۰ نفری که در برج‌های دوقلوی تجارت جهانی این شهر جان دادند، توسط خانواده‌هایشان خوانده شد.

در پنتاگون نیز باراک اوباما یاد افرادی را که در اثر اصابت یک هواپیمای ربوده شده به مقر وزارت دفاع آمریکا کشته شدند گرامی داشت.

او گفت که آمریکا با اسلام در نبرد نیست: «آن‌که در آن روز از ماه سپتامبر به ما حمله کرد یک دین نبود، القاعده بود.»

طی چند هفته اخیر جنجال زیادی بر سر طرح بنای یک مرکز اسلامی در نزدیکی محل برج‌های دوقلوی نیویورک و نیز تهدید کشیش یک کلیسا به سوزاندن قرآن به راه افتاده است.

کشیش تری جونز روز شنبه گفت برنامه سوزاندن قرآن را به‌طور کامل لغو کرده است. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی‌گفت: «نه، ما قطعن قرآن را آتش نمی‌زنیم. … هرگز.»


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


گزارش تصویری از رونمایی اتومبیل «رولز رویس»‌ شاه و کیف کشف‌شده در این خودرو:


 


خبر / رادیو کوچه

بر اثر وقوع انفجاری صبح روز یک‌شنبه در ایالت کالیفرنیا در آمریکا دست‌کم چهار تن کشته شده‌اند.

به گزارش الجزیره صبح روز یک‌شنبه به‌دلیل بروز یک انفجار که علت آن مشخص نشده در مسیر خط لوله گاز زیرزمینی در ایالت کالیفرنیا دست‌کم چهار تن کشته و تعدادی نیز زخمی شده‌اند.

تا کنون از تعداد دقیق کشته‌شدگان و مجروحان گزارشی ارایه نشده است.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) ملت ایران به قله‌های عزت و افتخار دست می‌یابد.

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر:

دشمنان اسلام و امام در ۳۱ سال گذشته در آرزوی کم رنگ‌شدن حضور مردم در روز قدس بوده‌اند اما ملت موقع‌شناس ایران امسال گرم‌تر و پرشورتر، در پیشاپیش مسلمانان آسیا، خاورمیانه، آفریقا، اروپا و امریکا به میدان شتافت.

۲) بازگشت «منشور کوروش» به ایران پس از ۴۰ سال.

منشور حقوق بشر کوروش، یادگاری پرارزش است.

«منشور حقوق بشر کوروش» با پیگیری مسوولان سازمان میراث فرهنگی پس از ۴۰ سال وارد کشور و تحویل موزه ملی ایران شد. رییس کل موزه ملی ایران با اشاره به اهمیت تاریخی و بین‌‌المللی لوح کوروش گفت: «لوح کوروش به مدت چهار ماه در موزه ملی به نمایش عمومی گذاشته می‌شود.»

جام جم

۱) تلاش برای هم‌راه کردن همسایه غربی علیه تهران.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100885495051

«تشدید تحریم‌ ایران در کشورهای آسیایی بدون بررسی مواضع کشورهای همسایه ایران دشوار خواهد بود.»

۲) دختر کشیش افراطی کلیسای فلوریدا گفت: «پدرم کشیشی دیوانه است.»

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100885487895

دختر کشیش افراطی کلیسای کوچکی در فلوریدا که ادعا کرده در اعتراض به حملات ۱۱ سپتامبر اقدام به آتش زدن قرآن خواهد کرد پرده از سوابق زندگی و اقدامات وی در آلمان برداشت. وی در گفت‌وگو با هفته نامه آلمانی «اشپیگل» پدر خود را فاقد تعادل روانی دانسته و از اظهارات وی درباره آتش زدن قرآن ابراز تعجب کرد.

همشهری

۱) عفو بین‌الملل از فرانسه خواست به اخراج کولی‌ها پایان دهد.

http://www.hamshahrionline.ir/news-115833.aspx

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه از فرانسه خواست توصیه اتحادیه اروپا را مبنی بر پایان دادن به اقدامات ضد نژادی علیه کولی‌ها، جدی بگیرد. از این پس فرانسه باید تعهدات خود را در مورد رعایت حقوق بشر و عدم نژاد پرستی علیه برخی قومیت‌ها و بویژه کولی‌ها اثبات کند.

۲) سخنان نماینده دایم ایران در مجمع عمومی سازمان ملل.

http://www.hamshahrionline.ir/news-115807.aspx

نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تاکید بر مواضع همیشگی و اصولی کشورمان در رد اعمال تروریستی در همه اشکال و مصادیق آن از جمله تروریسم دولتی، تصریح کرد که تروریسم دولتی خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین مصداق تروریسم است.

کیهان

۱) اردوغان: «آژانس باید به اسراییل بپردازد نه ایران.»

http://www.kayhannews.ir/890621/14.htm#other1404

نخست وزیر ترکیه با اشاره به این‌که اسراییل تنها کشوری درمنطقه است که سلاح هسته‌ای دارد، به آژانس توصیه کرد که به اسراییل بپردازد نه ایران. «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی درپاسخ به سوالی درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: «مقامات ایرانی هم همواره به ما گفته‌اند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند. درحال حاضر در این منطقه تنها اسراییل است که سلاح اتمی دارد و این را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکید کرده است.

۲) ایران به ۷ کشور برق صادر می‌کند.

http://www.kayhannews.ir/890621/4.htm#other402

مدیر عامل توانیر از صادرات برق ایران به هفت کشور دنیا در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «تبادلات برق ایران با کشورهای دنیا در شرایط خوبی قرار دارد.»

رسالت

۱) تصویب بیانیه عدم تعهد در حمایت از برنامه هسته‌ای ایران.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=38939

نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصویب بیانیه‌ جنبش غیرمتعهدها در آژانس در حمایت از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خبر داد. «علی‌اصغر سلطانیه» با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: «در جلسه‌ای با حضور سفرای کشورهای غیرمتعهد در آژانس، متن بیانیه‌ حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که با رایزنی‌های فشرده میان کشورهای غیرمتعهد تهیه شده بود با اجماع به تصویب رسید که سندی دیگر از طرف بیش از صد کشور عضو جنبش غیرمتعهد در حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

۲) نمایش رایس در آمفی‌تاتر کاخ سفید.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=38927

یکی از اصلی‌ترین بازیگران حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ملکه جنگ ایالات متحده آمریکا یعنی «کاندولیزار‌رایس» است. رایس در این خصوص سعی دارد همه چیز را کتمان نماید و تنها به بزرگ‌نمایی حواشی حادثه بپردازد. ملکه جنگ افغانستان و عراق از این‌که نقش وی در پشت پرده این حادثه افشا شود وحشت دارد.

تهران امروز

۱) آمارهای کاهش تورم صحت ندارد.

http://tehrooz.com/1389/6/21/TehranEmrooz/369/Page/3/

«آیت‌اله مکارم شیرازی» با انتقاد از عدم تطابق آمارها با واقعیات گفت: «دایمن آمارهای مربوط به کاهش تورم ارایه می‌شود اما این برخلاف چیزی است که مردم با چشم خود می‌بینند. به گزارش مهر، این مرجع تقلید با بیان این‌که امیدوارم در کنار شعارها به واقعیات نیز اهمیت داده شود از دولت‌مردان خواست تا تکروی را رها کنند و به نصیحت‌های رهبری توجه داشته باشند چرا که این مسئله موجب صدمات فراوانی برای جامعه و خود آنها خواهد شد.

۲) تحجر مدیریتی سبب انعطاف‌‌ناپذیری می‌شود.

http://tehrooz.com/1389/6/21/TehranEmrooz/369/Page/2/

شهردار تهران گفت: «وقتی که هدف جمعی موضوعیت نداشته و تحجر مدیریتی وجود داشته باشد طبعن این موضوع ما را در مقابل تصمیمات غلطی که می‌گیریم انعطاف ناپذیر می‌کند.»

آفرینش

۱) مدودف: «از هم‌کاری با ایران سرباز نمی‌زنیم.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12625#69453

رییس‌جمهوری روسیه با تاکید بر ادامه هم‌کاری مسکو و تهران، اعلام کرد: «روسیه به ایران در ارتقای جایگاه بین‌المللی این کشور کمک می‌کند.»

۲) مخالف تحریم یک‌جانبه ایران هستیم.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12625#69451

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تاکید بر یافتن راه حل دیپلماتیک در مساله هسته‌ای ایران، مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران اعلام کرد و گفت: «ما با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران موافق نیستیم.»

خراسان

۱) فرزین قیمت ۶۷۰ تومان برای بنزین را هم تکذیب کرد.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=6&day=21&id=364145

پس از اعلام دو سناریوی قیمت بنزین ۴۰۰ تومانی و ۸۰۰ تومانی به هم‌راه سهمیه ۶۰ لیتری ۱۰۰ تومانی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی خبرگزاری فارس که با تکذیب فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی مواجه شد، خبرگزاری ایلنا نیز از قوت گرفتن احتمال تصویب قیمت بنزین آزاد ۶۷۰ تومانی و قیمت ۴۰۰ تومانی برای بنزین سهمیه‌ای خبر داد که این گمانه‌زنی نیز با تکذیب فرزین مواجه شد.

۲) وزیر خارجه فنلاند: «اروپا از سخن‌رانی و توصیه به دیگر کشورها درباره حقوق بشر دست بردارد.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=364069&type=1&year=1389&month=6&day=21

وزیر خارجه فنلاند اظهار داشت: «اروپا اگر می‌خواهد مقبول باشد باید از سخن‌رانی و توصیه به کشورهای دیگر درباره حقوق بشر دست بردارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، «الکساندر استاب»، وزیر خارجه فنلاند تاکید کرد: «ما در اتحادیه اروپا خواستار حقوق بشر هستیم ولی کسی به ما گوش نمی‌دهد و نتایجی که درباره حقوق‌بشر خواهانیم را بدست نمی‌آوریم. ما نیازمند آنیم که مصالح خود را به شیوه‌های دیگر اداره کنیم و معتقدم در حال حاضر در سیاست خارجی ما سادگی‌هایی وجود دارد.»

دنیای اقتصاد

۱) ایران در میانه جدول رقابت‌پذیری.

تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره رتبه رقابت‌پذیری ۱۳۹ کشور جهان نشان می‌دهد که ایران رتبه ۶۹ جهانی و رتبه هشتم منطقه ای در خاورمیانه را به‌دست آورده است‌.

۲) فاز دوم ساماندهی بازار اجاره مسکن از امروز آغاز می‌شود.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=223193

وزارت مسکن با نهایی کردن بسته تشویقی برای بازار اجاره، از ساختمان‌های نیمه‌کاره با پرداخت ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ تا ۹ درصدی حمایت می‌کند. به این شرط که واحدها در فاصله یک‌سال تکمیل و به متقاضیان فروخته شود، در غیر این‌صورت، سازنده باید تسهیلات را در مدت ۱۲ ماه با نرخ سود ۲۲ درصد تسویه کند.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

در یک عملیات مشترک شبانه از سوی نیروهای افغان و آیساف در استان ننگرهار افغانستان، پنج طالب به شمول یک فرمانده محلی آنان کشته شدند. این فرمانده طالبان قاری‌ولی نام داشت و مسوولیت ناامن‌سازی را در استان ننگرهار در شرق افغانستان به عهده داشته است.

آیساف امروز با نشر خبرنامه‌ی نگاشته است که قاری‌ولی در یک حمله بمی که در ماه فبروری سال روان در استان ننگرهار رخ داد و در نتیجه آن فرماندار روستای خوگیانی نیز کشته شد، دست داشته است.

در اعلامیه آمده است که بر اساس گزارش‌های استخباراتی این فرمانده طالبان قصد داشت تا بر مراکز رای‌دهی در انتخابات پارلمانی افغانستان که قرار است در هفته آینده برگزار شود موشک شلیک کند.

در این اعلامیه به نقل از جنرال رافایل توریس فرمانده ستاد مشترک قوای آیساف در افغانستان گفته شده افغان‌ها مستحق‌اند تا با فکر آرام در انتخابات اشتراک کنند و آنان جلو هرگونه اعمال تروریستی را که مانع رفتن مردم به پای صندوق‌های رای شود می‌گیرند.

استان ننگرهار در شرق افغانستان در این اواخر ناامن شده و مسوولان محلی می‌گویند به‌دلیل همرز بودن با پاکستان شورشیان بیش‌تر از آن کشور برای ایجاد ناامنی به این استان می‌آیند.

اخیرن کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان نیز به‌دلیل ناامنی از بسته بودن ۱۱۴ مرکز رای‌دهی در این استان در روز انتخابات خبر داد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته