رسول ضياءالدين، رئيس مرکز کنترل ترافيک پليس راهنمايی و رانندگی ، روز يکشنبه اعلام کرد که بر اثر تصادفات جادهای و خيابانی در تعطيلات ۳ روز پنجشنبه تا شنبه، ۱۳۹ نفر کشته و ۱۶۴۷ نفر زخمی شدهاند. به گفته رئيس مرکز کنترل ترافيک، عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ از مهمترين علل بروز تصادفات در روزهای تعطيل پنجشنبه تا شنبه گذشته بوده است. ايران به لحاظ سرانه قربانيان حوادث رانندگی، رتبه نخست را در دنيا به خود اختصاص داده است.
استان البرز به مرکزيت شهر کرج، روز دوشنبه با حضور وزيرکشور و مقامات لشکری و کشوری جمهوری اسلامی رسما تاسيس می شود. استان البرز شامل شهرستانهای کرج ، ساوجبلاغ و نظرآباد، هم اکنون دو ميليون و ۶۰۰هزار نفر جمعيت دارد و مرکز آن کرج ، جمعيتی بالغ بر يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. لايحه تاسيس استان البرز که در نيمه دوم سال ۱۳۸۸ ارائه شد، در مرداد ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی به تصويب رسيد.
باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، روز يکشنبه، در پی شرکت ۸۰ درصد از دارندگان حق رای در همه پرسی قانون اساسی ترکيه، از شور و نشاط دموکراسی در اين کشور تجليل کرد. روز يکشنبه، در يک همه پرسی سراسری که در ترکيه برگزار شد، ۵۸ درصد از شرکت کنندگان در اين رای گيری، به اصلاحات قانون اساسی اين کشور رای مثبت دادند. اصلاحات ۲۶ گانه قانون اساسی ، شامل تقويت دموکراسی و حقوق بشر در ترکيه و نيز اعمال برخی تغييرات در نظام قضائی پرقدرت اين کشور است. نيروهای سکولار مخالف، پيشتر با راه اندازی يک کارزارعليه اين همه پرسی، آن را گامی درجهت تسلط حزب حاکم عدالت و توسعه بر قوه قضائيه و تحکيم قدرت اين حزب دانسته بودند.
اسفنديار رحيممشايی، رئیسدفتر رئیسجمهوری روز یکشنبه در مراسم رونمايی از كتيبه كوروش اعلام کرد، اندیشه کوروش همجنس اندیشه پیامبران است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیسدفتر محمود احمدینژاد با تاکید بر اینکه بعضی از علما گفتهاند، كوروش پيامبر بوده، تصریح کرد، در مقامی نیست که این موضوع را اثبات يا نفی كند. آقای رحیممشایی با اشاره به قدمت کتیبه کوروش در ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، گفت: ارزشهایی که در این کتیبه به آن اشاره شده، ریشه در آسمان دارد. روز یکشنبه در مراسمی در موزه ملی ایران، با حضور مسوولان، منشور کوروش کبیر رونمایی شد. این منشور را موزه بریتانیا به مدت چهارماه به موزه ملی ایران امانت داده است.
گزارشهای رسیده از تهران حاکی است که شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشری که به تازگی اتهام محاربه به وی تفهیم شده بود، به قید وثیقه از زندان آزاد شده است. محمد شریف وکیل خانم نظرآهاری نیز در گفتوگو با رادیو فردا، موضوع آزادی موکلش را تأیید کرده است.گزارشهای رسیده از تهران حاکی است که شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشری که به تازگی اتهام محاربه به وی تفهیم شده بود، به قید وثیقه از زندان آزاد شده است. محمد شریف وکیل خانم نظرآهاری نیز در گفتوگو با رادیو فردا، موضوع آزادی موکلش را تأیید کرده است. بیشتر بخوانید: عفو بین الملل خواستار آزادی شیوا نظرآهاری شد سازمان دیدبان حقوق بشر: شیوا نظرآهاری را آزاد کنید آن طور که سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی گزارش کرده است، شیوا نظرآهاری غروب روز یکشنبه پس از آزادی مورد اتقبال دوستان و خانوادهاش قرار گرفته است. جلسه رسیدگی به اتهامات این فعال حقوق بشر، روز ۱۳ شهریور ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد اما به رغم آنکه دادگاه هنوز هیچ حکمی درباره خانم نظرآهاری صادر نکرده است، بر اساس گزارش کلمه، خانواده و وکلای مدافع وی امیدوارند که با توجه به دفاعیات انجام شده، خانم نظرآهاری از تمام اتهامات تبرئه شود. خانم نظرآهاری درست یک روز بعد از انتخابات بحثبرانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ بازداشت شد اما پس از سه ماه با قرار وثیقه آزاد شد. با این حال بار دیگر در ۲۹ آذرماه زمانی که برای برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیتالله منتظری عازم قم بود، دستگیر و زندانی شد و بیش از یکصد روز از دوران حبس خود را در انفرادی به سر برد. در دادگاهی که در ۱۳ شهریورماه امسال برای این فعال مدنی برگزار شد، اتهامهای تبانی و اجتماع برعلیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تبلغ علیه نظام و از جمله اتهام محاربه که میتواند حکم اعدام در پی داشته باشد، به وی تفهیم شده است. انتساب اتهام محاربه به شیوا نظرآهاری با واکنشهای گسترده سازمانها و مجامع حقوق بشری روبهرو شده است. در مورد آزادی خانم نظرآهاری محمد شریف وکیل مدافع وی به رادیو فردا گفت که با توجه به اخذ آخرین دفاعیات از موکلش در جلسه دادگاهی که در روز شنبه این هفته برگزار شد، پرونده وی در مرحله صدور خکم قرار گرفته است. آقای شریف افزود که با توجه به اینکه در بازداشت اولیه موکلش قرار وثیقهای صادر شده بود، پس از خاتمه بازرسی موضوع تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه مطرح شد که دادگاه با تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه ۳۰۰ میلیونی اضافه بر میزان وثیقه قبلی موافقت کرد و وی از بازداشت رهایی یافت. قرار وثیقه قبلی شیوا نظرآهاری ۲۰۰ میلیون تومان بود که به این ترتیب این فعال حقوق بشر با سپردن ۵۰۰ میلیون تومان در خارج از زندان به سر میبرد. آقای شریف در زمینه اتهامهای وارد شده به خانم نظرآهاری نیز تصریح کرد که اعتقاد به انجام فعل مجرمانه به وسیله موکلش ندارد و امیدوار است که بر همین اساس رأی موکلش صادر شود. آقای شریف همچنین افزود که با توجه به اینکه هنوز حکم خانم نظرآهاری اعلام نشده است، هنوز در مورد تصمیم دادگاه ماهیت پرونده موکلش اطلاعی ندارد. وی افزود که احتمالاً رأی دادگاه در مورد شیوا نظرآهاری صادر شده اما تا کنون چنین حکمی به وی ابلاغ نشده است.
به دنبال انتشار گزارشهایی درباره وخامت حال محسن صفاییفراهانی، یکی از بازداشتشدگان رویدادهای پس از انتخابات در زندان اوین، جبهه مشارکت ایران در نامهای سرگشاده به فرمانده کل سپاه، وی را «مسئول رده اول همه ظلمها و فجایع» پس از انتخابات معرفی کرد.به دنبال انتشار گزارشهایی درباره وخامت حال محسن صفاییفراهانی، یکی از بازداشتشدگان رویدادهای پس از انتخابات در زندان اوین، جبهه مشارکت ایران با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به فرمانده کل سپاه، وی را به عنوان کسی که نیروهای تحت امرش «بیشترین و اصلیترین نقش» را در رویدادهای مربوط به انتخابات ایفا کردهاند، «مسئول رده اول همه ظلمها و فجایع» پس از انتخابات معرفی کرده است. بیشتر بخوانید: هشدار همسر صفایی فراهانی درباره سلامت وی در زندان ۱۵ نفر از اعتصابیون زندان اوین اعتصاب خود را شکستند به نوشته پایگاه اطلاع رسانی نوروز٬ جبهه مشارکت ایران، به عنوان عمدهترین حزب اصلاحطلب در ایران، که در جریان رویدادهای پس از انتخابات در ایران بیشتر اعضای برجسته آن طعم بازداشت و زندان را چشیدهاند، روز یکشنبه با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، وی را «مسئول رده اول همه ظلمها و فجایع» رویدادهای پس از انتخابات در ایران خوانده است. در این نامه که به دنبال انتشار گزارشهایی در باره وخامت حال محسن صفاییفراهانی در زندان اوین و عدم ارایه امکانات پزشکی و درمانی به وی نوشته شده، خطاب به فرمانده کل سپاه آمده است: «اینک که ابتداییترین خدمات پزشکی از سرافرازانی چون صفاییفراهانی دریغ میشود بدانید که شما صاحب اختیار و در نتیجه مسئول رده اول همه این ظلمها و فجایع هستید و دیر یا زود باید پاسخگوی آنها باشید. از قوه قضائیه مسلوبالاختیار در برابر ضابطین خود و بازجویان شما انتظاری نیست، هر چند مسئولیتشان در قبال هر آنچه به نام آنها صورت میگیرد انکار ناپذیر است. اما در شرایط خاص بیقانونی و قانونشکنی مستمر نهادهای امنیتی و نظامی طبعاً هر حادثهای به پای شما و امثال شما که قدرت در اختیارشان است نوشته میشود.» عفت خطیبی، همسرمحسن صفاییفراهانی، روز شنبه با اشاره به بیماری قلبی همسرش اعلام کرده بود، محسن صفاییفراهانی سهشنبه هفته گذشته در بند ۳۵۰ زندان اوین دچار حمله قلبی شده و مسئولان زندان تاکنون از ارائه خدمات بهداشتی مناسب به وی خودداری کردهاند. محسن صفاییفراهانی، که از جمله سابقه کار در وزارت صنایع سنگین در دوران جنگ، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد، فدراسیون فوتبال و مجلس را در کارنامه خود دارد، از جمله اشخاصی بود که در مناظره انتخاباتی محمود احمدینژاد با میرحسین موسوی مورد اتهام واقع شد. تنها پس از یک هفته از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، آقای صفاییفراهانی به همراه شمار زیادی از فعالان سیاسی اصلاحطلب بازداشت و در دادگاههای موسوم به «کودتای مخملی» محاکمه و به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. جبهه مشارکت ایران در نامه خود خطاب به فرمانده سپاه با اشاره به بازداشت محسن صفاییفراهانی در سال گذشته نوشته است: «او که هنوز از رنج تازیانههای دوران اولیه بازداشت خود در سال گذشته، رهایی نیافته است، در برابر شرایط غیرقانونی و طاقتفرسای زندان شما که عمر و سلامت او را هدف گرفتهاند و کینه ورزیهای دوستان اطلاعاتی شما که در بیرون زندان زندگی او را آماج قرار دادهاند، سر افرازانه ایستاده است و روح بلند او سر به آسمان میساید، در حالی که جسم او فرسوده و بیمار شده است». جبهه مشارکت همچنین افزوده است: «صفایی از جسم سالم و روح متعالی برخوردار بود و ملجأ و پناه همه نیازمندان بود. مشخص نیست زندان شما چه بر سر این انسان قوی بنیه و ورزشکار آورده است که این چنین رنجور و بیمار گردیده و دچار ناراحتی قلبی شده است». بزرگترین حزب اصلاحطلب ایران همچنین در بخش دیگری از نامه خود در تشریح این که چرا فرمانده سپاه را مخاطب قرار داده، آورده است: «از آن جهت شما را مخاطب قرار دادهایم که نهاد نظامی تحت امر شما در حوادث پس از انتخابات بیشترین و اصلیترین نقش را داشته و هم اکنون نیز تصمیم گیرنده نهایی در امر اسیران سرافراز جنبش سبز، همانان که از کودتاگران شکایت کردهاند، است». محسن صفایی فراهانی، از اعضای ارشد جبهه مشارکت و نماینده دور ششم مجلس، یکی از هفت فعال اصلاحطلب بازداشت شده در جریان رویدادهای پس از انتخابات است که از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه به دلیل دست داشتن آنها در «کودتای انتخاباتی» شکایت کردهاند. به دنبال این شکایت، آقای صفاییفراهانی به همراه مصطفی تاجزاده و محسن امینزاده، دو تن دیگر از شاکیان فرماندهان سپاه یک بار دیگر به زندان اوین فرا خوانده شد.
منابع خبری ترکیه میگویند با شمارش 90 درصد صندوقهای رای، حدود ۶۰ درصد از رایدهندگان با تغییرات در قانون اساسی موافقت کردهاند. مردم ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در همهپرسی اصلاح قانون اساسی این کشور به پای صندوقهای رای رفتند. دولت رجب طیب اردوغان اعلام کرده این همهپرسی در جهت ایجاد حکومتی دموکراتیک و مدرن، برای پایان دادن به نقض حقوقبشر و همچنین غلبه بر میراثی از دیکتاتوریهای نظامی در آن کشور است. این اصلاحات توسط حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخستوزیر ترکیه، پیشنهاد شده است.
شیوا نظرآهاری فعال حقوقبشر بعد از حدود ۹ ماه بازداشت، یکشنبه شب با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین بیرون آمد. خانم نظرآهاری، یکی از موسسان کمیته گزارشگران حقوق بشر در تهران بود که در مسیر رفتن به مراسم خاکسپاری آیتالله منتظری در ۲۹ آذرماه گذشته، برای دومینبار بعد از انتخابات ریاستجمهوری دستگیر شد. محمد شریف وکیل شیوا نظرآهاری در گفتوگو با رادیو فردا با اشاره به آخرین دادگاه مربوط به بررسی پرونده موکلش گفت: پرونده در جریان صدور حکم است. آقای شریف اعلام کرد، دادگاه با تبدیل ِ قرار بازداشت به قرار وثیقه موافقت کرده است. به گفته آقای شریف، وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به وثیقه قبلی او به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان اضافه شده است. شیوا نظرآهاری پیشتر بعد از ناآرامیهای مربوط به انتخابات ریاستجمهوری در خردادماه سال گذشته بازداشت و با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.
به دنبال اعلام صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آزادی سارا شورد، یکی از سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا، نسبت به آزادی وی اظهار خوشبینی کرده است.به دنبال اعلام صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آزادی سارا شورد، یکی از سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا، نسبت به آزادی وی اظهار خوشبینی کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز در پی انتشار گزارشی در مورد صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آزادی سارا شورد، دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سیاسی رئیسجمهور آمریکا، ابراز امیدواری کرده است که این زن آمریکایی بازداشت شده در ایران آزاد شود. بیشتر بخوانید: دادستان تهران از آزادی کوهنورد زن آمریکایی با قرار وثیقه خبر داد دادستان تهران: آزادی شهروند آمريکايی منتفی است مشاور ارشد باراک اوباما در این باره گفته است: «ما امیدوار هستیم و از خبر [آزادی سارا شورد] خوشحال شدیم. اما در این مورد قبلاً فراز و نشیبهایی وجود داشته است و از این رو تا زمانی که این اتفاق واقعاً روی نداده است، ما صبر میکنیم». اشاره آقای اکسلرود به انتشار خبرهای ضد و نقیض در مورد آزادی یکی از سه بازداشتشده آمریکایی در ایران در روزهای گذشته در رسانههای ایرانی است. پس از آنکه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در روز پنجشنبه از نمایندگان خبرگزاریهای بینالمللی در تهران برای شرکت در «مراسم آزادی» سارا شورد دعوت کرده بود، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در روز جمعه از «عفو» این زن آمریکایی با پیگیریهای شخص محمود احمدینژاد خبر داد. اما تنها چند ساعت پس از این موضعگیری، عباس جعفریدولتآبادی، دادستان تهران گفت که به دلیل «عدم طی شدن فرایند قضایی»، آزادی این شهروند آمریکای منتفی است. دادستان تهران همچنین در این باره گفته بود: «خبر منتشره مورد تأیید دستگاه قضایی نمیباشد و طبعاً هرگونه تصمیمگیری درباره متهمان یاد شده منوط به سپری شدن مراحل قضایی خواهد بود». گفتنی است، بر اساس گزارش خبرگزاریهای داخلی ایران، قرار بود این شهروند آمریکایی که گفته میشود، به علت بیماری نیازمند خدمات پزشکی نیز هست، روز شنبه در مراسمی در ساختمان حافظیه مجموعه سعدآباد با حضور معاون اول محمود احمدینژاد آزاد شود. در این میان روز یکشنبه دادستان تهران در یک نشست خبری از تبدیل قرار بازداشت سارا شورد به قرار وثیقه و امکان آزادی وی در صورت تأمین وثیقه خبر داده است. وی با اشاره به پرونده بازداشت سه تن از شهروندان آمریکایی در ایران گفته است که «برای دو نفر از متهمان که هر دو مرد هستند، قرار بازداشت صادر شده و برای متهم دیگر که یک خانم است، قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است». وی همچنین علت صدور قرار وثیقه را برای این زن آمریکایی بیماری وی اعلام کرده و افزوده است: «متهم زن آمريكايى نيز با پرادخت وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانى مىتواند از ايران خارج شود ولى در زمان برگزارى دادگاه بايد در ايران حضور داشته باشد». دو مرد جوان آمریکایی به نامهای شین باور و جاشوا فتال به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق بودند، از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند. بازداشت این سه شهروند آمریکایی همزمان با اوج اعتراضها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران صورت گرفته بود که به دنبال آن رهبران جمهوری اسلامی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را به حمایت از معترضان متهم میکردند. در این میان در حالی که به گفته مقامهای منطقه خودمختار کردستان عراق، این سه شهروند آمریکایی در خاک عراق بازداشت شده بودند، پس از مدتها بیخبری از سرنوشت آنها، سرانجام دادستان تهران در آبان ماه سال گذشته آنها را به جاسوسی متهم کرد. این اتهام چندی بعد از سوی سایر مقامهای ایرانی از جمله وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز تکرار شد. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، حدود دو هفته پیش نیز، در آخرین اظهار نظر خود در این باره از رو به پایان بودن تحقیقات در باره این سه تن خبر داده بود. در مقابل مقامهای دولت ایالات متحده آمریکا و خانواده این سه جوان آمریکایی اتهامهای وارده از سوی مقامهای ایرانی را بیپایه و اساس دانسته و خواستار آزادی فوری بازداشتشدگان شدهاند. دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سیاسی باراک اوباما، نیز با تأکید بر بیگناهی سه شهروند آمریکایی گفته است: «این سه تن در وهله نخست اصلاً نبایست بازداشت میشدند. آنها با اتهامهای نادرستی روبهرو هستند و باید آزاد شوند». وی همچنین از تلاش دولت آمریکا برای آزادی این سه تن خبر داده و افزوده است: «ما به سختی برای آزادی آنها تلاش میکنیم».
با اتمام شصتوهفتمین جشنواره جهانی فیلم ونیز، سوفیا کاپولا کارگردان فیلم «جایی» جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را به دست آورد. مراسم پایانی جشنواره فیلم ونیز شنبه شب برگزار شد و هیات داوران به ریاست کوئنتین تارانتینو جوایز را به بهترینهای امسال اهدا کردند. در بخش های دیگر، یک فیلم اسپانیایی ( به نام (Balada Triste de Trompeta به کارگردانی الکس دی لا ایگلسیا Álex de la Iglesia جایزه شیر نقرهای بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه این جشنواره را کسب کرد. جایزه ویژه هیات داوران به فیلم « قتل اساسی» به فیلسماز لهستانی یرژی اسکولیمووسکی Jerzy SKOLIMOWSKI تعلق گرفت. وینست گالو و آریان لابِد Ariane LABEDبه ترتیب جوایز بهترین بازیگر مرد و زن این جشنواره را به دست آوردند. جشنواره امسال فیلم ونیز از ۱۰ تا ۲۰ شهریور ماه در جزیره لیدو در ایتالیا برگزار شد.
حسن اسدی زیدآبادی، یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت به پنج سال حبس تعزیری و صدهزارتومان جزای نقدی محکوم شده است. آقای زیدآبادی، که مسوول کمیته حقوقبشر سازمان ادوار تحکیم وحدت هم است، دستکم سه هفته است که در زندان اوین، در بازداشت به سر میبرد. وی به اتهام شرکت در تجمعات غیرقانونی، تبلیغ علیه نظام، تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به حبس و به اتهام توهین به رئیسجمهوری به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است. رضا زارعی، وکیل آقای اسدیزیدآبادی اعلام کرده، این اتهامات مربوط به پرونده پیشین بازداشت موکلاش در سال گذشته است.
ناصر سراج، معاون امنیتی و سیاسی دادستان كل كشور، در گفتوگو با خبرگزاری نیمهدولتی فارس از گشوده شدن پروندهای برای «رسیدگی به جرائم سران فتنه» در دادسرای تهران خبر داده است.چندی پس از آنکه یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس از قول رهبر جمهوری اسلامی گفته بود، محاکمه رهبران معترضان به نتایج انتخابات در ایران «برای نظام کاری ندارد»؛ ناصر سراج، معاون امنیتی و سیاسی دادستان كل كشور، از گشوده شدن پروندهای برای «رسیدگی به جرائم سران فتنه» در دادسرای تهران خبر داده است. خبرگزاری فارس، که به سپاه پاسداران نزدیک است، روز یکشنبه از قول معاون امنیتی و سیاسی دادستان کل کشور، از گشوده شدن پروندهای در دادسرای تهران برای «رسیدگی به جرائم» رهبران مخالف دولت جمهوری اسلامی خبر داده است. بیشتر بخوانید: لاریجانی: در برخورد با سران فتنه برخلاف نظر رهبر عمل نمیکنم صادق لاریجانی: از سران فتنه به اندازه کافی پرونده داریم ناصر سراج در عین حال این باره افزوده است که «در مورد اعلام جرم علیه سران فتنه و اطلاعرسانی در مورد دستگیرشدگان و متهمان صرفاً دادستانی تهران میتواند اطلاعرسانی كند». مقامهای جمهوری اسلامی و رسانههای حامی دولت در ایران از رهبران مخالفان و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران، به ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «سران فتنه» یاد میکنند. در بیش از یک سالی که از آغاز اعتراضها به نتایج انتخابات و سرکوب خشونتآمیز آن به وسیله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی میگذرد، برخی از رسانهها و نیز چهرههای تندروی طرفدار حاکمیت هراز چندگاهی خواستار «محاکمه سران فتنه» شدهاند. هر چند رهبران جمهوری اسلامی تاکنون از اظهار نظر علنی در این باره خودداری کردهاند، با این حال حدود یک ماه پیش حمید رسایی، یکی از نمایندگان تندروی حامی محمود احمدینژاد در مجلس در گفتوگویی با هفتهنامه «یا لثارات الحسین»، بخشی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی را در این باره در دیدار با گروهی از نمایندگان اصولگرای حامی دولت نقل قول کرده بود. حمید رسایی با بیان اینکه نمایندگان حامی دولت در این دیدار در باره عدم «برخورد با سران فتنه» ابراز نگرانی کرده بودند، اظهار داشته بود: «آقا اصلاً نسبت به سران فتنه هیچ دغدغهای نداشتند. جالب بود، تعبیر ایشان این بود که سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آنها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم میافتد، اما مهمتر از محاکمه این افراد، خشکاندن ریشه این فتنه است، کما اینکه به تعبیر ایشان اگر ریشه فتنه ۱۸ تیر سال ۷۸ در ده سال پیش خشکانده شده بود امروز شاهد فتنه جدید سال ۸۸ نبودیم». از سوی دیگر در اواخر اردیبهشت ماه و در آستانه سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشت، ۱۷۵ تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى با ارسال نامهای به رئیس قوه قضاییه، خواستار محاكمه رهبران مخالفان در ایران تا پیش از فرا رسیدن «سالگرد كودتاى انقلاب تقلب» شده بودند. با این حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، چند روز بعد از ارسال این نامه، محاکمه رهبران مخالف را خلاف «سیاستهای کلان نظام» دانسته بود. وی که برادر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، است، نامه این گروه از نمایندگان مجلس را «طعنه و کنایه» به قوه زیر نظر خود دانسته و از آنها پرسیده بود، که چه طور انتظار دارند که «رئیس دستگاه قضا که منصوب رهبری است» برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی عمل کند. صادق لاریجانی در عین حال گفته بود، که دستگاه زیر نظر وی در مجرم بودن «سران فتنه» تردیدی ندارد و در برخورد با آنان نیز «هیچ خوفی نداریم». رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیشتر نیز به رهبران مخالف دولت هشدار داده و گفته بود که دستگاه قضای «به اندازه کافی» از آنها پرونده دارد و «مماشات و ملاطفت» دلیل بر «نفهمیدن» مسئولان نیست. از سوی دیگر جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز پیشتر در سخنانی دستگیر نشدن «سران فتنه» در یک سال گذشته را نشانه «تدبیر نظام» دانسته بود. به گفته مجتبی ذوالنور «نظام در دستگیر نکردن آنها [سران فتنه] کاملاً تدبیر کرده و اجازه داده تا آن افراد به مرده سیاسی تبدیل شوند». این گونه سخنان در حالی بیان شده است که از زمان آغاز اعتراضها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اکثر قریب به اتفاق فعالان و اعضای رده بالای احزاب و گروههای سیاسی اصلاحطلب و منتقد سیاستها حکومت جمهوری اسلامی بازداشت و برخی از آنان همچنان در زندان به سر میبرند.
رای گیری برای تغییر قانون اساسی ترکیه روز یکشنبه، امروز، پایان یافت و پیش بینی می شود که نتیجه مقدماتی آن چندین ساعت بعد روشن شود. دولت ترکیه، با نخست وزیری رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه می گوید: این همه پرسی کلاً درباره ایجاد حکومتی دموکراتیک و مدرن، پایان دادن به نقض حقوق بشر، و نیز چیرگی بر میراثی از دیکتاتوری های نظامی در آن کشور است. از سوی دیگر، احزاب مخالف و نظامیان ترکیه می گویند: رجب طیب اردوغان و حزبش، که بُنمایه و ریشه هایش اسلامی است، می کوشند تا حفظ هر چه بیشتر ِ زِمام قدرت در دست خود را تامین کنند، و حکومت ترکیه را از نظامی عرفی و سکولار، که بر پایه جدایی دین و سیاست استوار است، دور سازند. اتحادیه اروپا، که ترکیه امیدوار است به آن پیوندد، از تلاش های آنکارا در تجدید سازمان قضائی آن کشور پشتیبانی کرده است. قانون اساسی کنونی ترکیه را آخرین بار ارتش این کشور در پی کودتای نظامی سال ۱۹۸۰ میلادی تغییر داد.
برای سران مخالفان دولت در ایران، که سازمان ها و مراجع دولتی و حکومتی با نام «سران فتنه» از آنان یاد می کنند، در دادسرای تهران پرونده تشکیل شده است. ناصر سراج، معاون امنیتی و سیاسی دادستانی کل جمهوری اسلامی، به خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، می گوید: صرفاً دادستانی تهران مجاز به اعلام جرم علیه این عده، و اطلاع رسانی در مورد بازداشت شدگان و متهمان است. آقای سراج از سران مورد نظرش به اسم یاد نکرده است، اما تا کنون، بسیاری از مسوولان حکومتی در ایران خواستار تعقیب قضائی مهدی کروبی و میرحسین موسوی شده اند.
در ایالت جنوبی «کنتاکی» در آمریکا، مردی مسلح، پیش از کشتن خود، همسر، دختر خوانده، و سه تن دیگر را به رگبار گلوله بسته و کشته است. بگفته شاهدان: این مرد مسلح، هنگامی که همسرش صبحانه دلخواه او را فراهم نکرد، خشمگین شد و دست به اسلحه برد. این تیراندازی روز گذشته، شنبه، در پارکینگی ویژه تریلی ها در نزدیکی شهر «جکسون» روی داد.
جواد جهانگیرزاده، نماینده اورمیه در مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، امروز، از قول کارشناسان گفته است، اگر روند کنونی کاهش آب دریاچه اورمیه ادامه یابد، این دریاچه تا پنج سال دیگر خشک خواهد شد. بگفته آقای جهانگیرزاده: دریاچه اورمیه را هم اکنون کاهش دوازده میلیارد متر مکعب آب روبروست، و با توجه به وجود ده میلیارد تن نمک در این دریاچه، خشک شدن آن فاجعه خواهد بود. این نماینده مجلس می افزاید: با خشک شدن دریاچه اورمیه، حوزه آن تحت تاثیر بادهای نمک قرار خواهد گرفت، و با نمکزار شدن بخش عظیمی از کناره های دریاچه اورمیه، از صنعت، کشاورزی و توسعه در این منطقه نشانی بر جای نخواهد ماند. هواداران حفظ محیط زیست در ایران از سستی دولت های جمهوری اسلامی در پاسداری از منابع زیست محیطی بار ها انتقاد کرده اند.
بعد از ظهر امروز، یکشنبه، در مراسمی در «موزه ملی ایران»، با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی، منشور کورش بزرگ بنیادگذار دودمان پادشاهی هخامنشیان در ایران رونمایی شد. بر پایه گزارش های رسیده، این منشور که به «استوانه کورش» نیز شهرت دارد، احتمالاً از چهارشنبه آینده برای همگان به نمایش گذاشته خواهد شد. «منشور کورش» استوانه یی با ۲۳ سانتی متر طول و یازده سانتی متر عرض است، و به عنوان نخستین اعلامیه جهانی در دفاع از حقوق بشر شهرت دارد. در این منشور، کورش که در عهد عتیق تقدیس شده، بر لزوم احترام به حقوق بشر صریحاً تاکید کرده است. بر پایه پژوهش باستان شناسان و استادان تاریخ، این منشور منحصر به فرد، به احتمال زیاد، در سال ۵۳۸ پیش از میلاد عیسی مسیح، هنگام ورود سپاهیان ایران به بابِل در عراق امروز، به فرمان کورش بزرگ نوشته شد. در همین زمان بود که کورش بزرگ یهودیان اسیر در بابل را آزاد ساخت که شماری از آنان به آن چه «ارض موعود» می خوانند، بازگشتند، و شماری دیگر، همراه پادشاه هخامنشی به ایران مهاجرت کردند. کلیمیان ایران بازماندگان همین اسیران رنجدیده اند. «منشور کورش بزرگ» را موزه بریتانیا، «بریتیش میوزیوم» به مدت چهار ماه به موزه ملی ایران قرض داده است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی در ایران به قانون شکنی، و بی اعتنائی به پایمردی و توصیه های آیت الله علی خامنه یی متهم شده است. احمد توکلی، یکی از نمایندگان سرشناس جناح موسوم به «اصولگرا» در مجلس شورای اسلامی، در نامه یی خِطاب به محمود احمدی نژاد، در پی اشاره به آن چه «توفیقات خوب» او خوانده، به انتقاد از رئیس جمهوری اسلامی پرداخته و نوشته است که "برغم تذکرات مکرر خیرخواهان، به قانون شکنی و تجری نسبت به قانون ادامه می دهید"، و حتی وقتی آیت الله خامنه یی رهبر جمهوری اسلامی به میدان می آید، "به تصحیح مسیر قیام نمی کنید." آقای توکلی، با این یادآوری که "صبر مجلس در برابر دولت حدی دارد"، از آن چه «سه مصداق قانون شکنی رئیس جمهوری اسلامی» خوانده، یاد کرده است. «کاهش ساعات کار در ماه رمضان»، «تعطیلی روز شنبه بیستم شهریورماه جاری» و «تعیین سه نماینده ویژه رئیس جمهوری» مصادیقی است که احمد توکلی آن ها را قانون شکنی محمود احمدی نژاد خوانده است.
کلود شابرول، فیلمساز فرانسوی و از بنیانگذاران «جنبش موج نو» در سینمای دهه ۱۹۶۰، روز یکشنبه در سن ۸۰ سالگی درگذشت. مسئولان شهرداری پاریس از ارائه جزئیات و علت مرگ کلود شابرول خودداری کردهاند.کلود شابرول، فیلمساز پرکار فرانسوی و از بنیانگذاران «جنبش موج نو» در سینمای دهه ۱۹۶۰، روز یکشنبه در سن ۸۰ سالگی درگذشت. کریستف ژیرار مسئول امور فرهنگی شهرداری پاریس این خبر را در وبلاگ شخصی خود درج کردهاست و دیگر مسئولان شهرداری پاریس نیز این خبر را تأئید کردهاند اما جزئیاتی درباره علت مرگ کلود شابرول نداده اند. کلود شابرول که طی پنجاه سال کار در حوزه فیلمسازی، بیش از ۷۰ فیلم و برنامه تلویزیونی ساختهاست با تولید متوسط یک فیلم در سال تا سال ۲۰۰۹ از پرکارترین فیلمسازان فرانسوی بهشمار میآمد. نخستین فیلم شابرول به نام «سرژ زیبا» با تحسین گسترده نقادان سینمایی روبهرو شد و پس از آن به عنوان سندی برای وجود جریانی به نام «موج نو» در سینمای فرانسه شناخته شد. از دیگر فیلمسازان معروف موج نوی فرانسه میتوان به فرانسوآ تروفو و ژان-لوک گدار اشاره کرد. فیلمهای کلود شابرول بر نشان دادن جنبههای زندگی بورژوازی (طبقه متوسط) فرانسه تأکید داشت و با برداشتن حجاب از ماهیت این طبقه، کوشید تا دوروییها، خشونتها و نفرتهایی را که در زیر این حجاب در غلیان است به نمایش درآورد. کارهای او را از نظر سبکِ معمایی و دلهرهانگیز بودن با آثار آلفرد هیچکاک، کارگردان معروف انگلیسی قابل مقایسه دانستهاند. تیری فرمو، که برگزارکننده جشنواره بینالمللی فیلم کن است در مصاحبه با رسانههای فرانسوی سبک کار کلود شابرول را «بسیار کلاسیکتر» از همتایان موج نویی خود توصیف کرد و افزود: «اما در این کلاسیکگرایی او چنان تهور، آزادی عمل و تبحری دیده میشود که به نظر من فیلمهای سبک ترسناک او در سینمای فرانسه برای همیشه منحصر به فرد خواهند ماند و تاریخ این را اثبات خواهد کرد.» شابرول فیلمنامههای مختلفی نوشت ولی در کارهایش از آثار بزرگ ادبی فرانسه مثل مادام بواری نیز استفاده کرد. از فیلمهای برتر کلود شابرول میتوان به «دختر بد»، «قصاب» و «مرسی از شکلات» اشاره کرد. آخرین فیلم شابرول به نام «بلامی» سال گذشته تولید و اکران شد. کلود شابرول در ۲۴ ژوئن ۱۹۳۰ در پاریس به دنیا آمد و پدرش داروساز بود. شابرول پیش از آغاز به نوشتن نقد فیلم در مجله معروف «یادداشتهای سینمایی» (Cahiers du cinéma) که فریدون هویدا، سیاستمدار ایرانی از پایهگذاران آن است، به تحصیل در رشتههای ادبیات و حقوق مشغول بود. او فیلم «سرژ زیبا» را تا پیش از ۳۰ سالگیاش تولید کرد و در سال ۲۰۰۴ به خاطر مجموعه کارهایش، جایزه فیلم اروپایی را دریافت کرد. کلود شابرول سه بار ازدواج کرد و سه فرزند پسر دارد.
استوانه کوروش بزرگ که پس از گذشت چهل سال بار دیگر وارد ایران شده است روز یکشنبه از سوی محمود احمدی نژاد به طور رسمی در موزه ملی ایران رونمایی شد و برای بازدید عموم به نمایش در آمد.استوانه کوروش بزرگ که پس از گذشت چهل سال بار دیگر وارد ایران شده است روز یکشنبه از سوی محمود احمدی نژاد به طور رسمی رونمایی شد و برای بازدید عموم به نمایش در آمد. منشور حقوق بشر کوروش بامداد جمعه به ایران انتقال یافت و بر اساس گزارش خبرگزاری ها، تا روز شنبه درون مخزن بود. گزارش ها حاکی است که این استوانه، پس از عبور از مسافت چندین متری که با فرش قرمز پوشانده شده بود درون ویترین ویژه ای در موزه ملی ایران جای گرفت. حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه مراسم انتقال منشور کوروش به ویترین موزه ملی ایران گفت که قرارداد انتقال منشور کوروش از انگلستان به ایران برای مدت چهار ماه، طی یک ماه و نیم گذشته با هیئت بریتانیایی منعقد شده است. وی تمام سیستمهای حفاظتی از جهت فیزیکی، فنی و انفورماتیک در موزه ملی ایران را کاملاً به روز شده و محفظه نمایش منشور کوروش را دارای ضریب امنیت بسیار بالایی خوانده است. در پی ورود استوانه کوروش بزرگ به ایران، خبرگزاری های ایران گزارش دادند که اصالت این لوح گلی تاریخی، مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است. منشور كوروش استوانهاى با ۲۳ سانتى متر طول و ۱۱ سانتى متر عرض است و دور تا دور آن در حدود ۴۰ خط به زبان آكادى و به خط ميخى بابلى نوشته شده است. آخرین باری که استوانه کوروش بزرگ در ایران به نمایش همگانی در آمده بود، نزدیک به چهل سال پیش و در جریان برگزاری جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ایران بود. انتقال منشور کوروش به ایران که قرار بود در سال ۲۰۰۷ انجام گیرد طی چند سال گذشته به کشمکشی میان تهران و لندن تبدیل شده بود. موزه بریتانیا، روز جمعه در اطلاعیه ای گفت، با اینکه روابط سیاسی میان ایران و بریتانیا هم اکنون دشوار است، بسیار مهمتر است که مناسبات فرهنگی که به دقت ظرف سالیان گذشته برپا شده است حفظ شود که این خود می تواند به روابط بهتری بیانجامد. خبرگزاری های ایران با انتشار عکس هایی از استوانه کوروش و مسئولان، گزارش هایی با عنوان هایی چون «منشور کوروش به زادگاه خود، ایران وارد شد»، «اصالت منشور کوروش تائید شد» و «رقص فرمان کوروش روی فرش قرمز» منتشر کرده اند. استوانه کوروش بزرگ که از آن به عنوان نخستین منشور حقوق بشر در تاریخ یاد می شود در حالی پس از حدود چهل سال، بار دیگر در ایران به نمایش همگانی گذاشته می شود که به گزارش سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، جمهوری اسلامی در صدر ناقضین حقوق بشر در جهان قرار دارد.
«کیم کلایستر» بلژیکی تاج قهرمانی بانوان در مسابقات تنیس اوپن آمریکا در «فلاشینگ مِدوز» نیویورک را برای دومین بار پیاپی بر سر نهاد. خانم کلایستر، در نبرد پایانی،در دو ست پی در پی، شش- دو و شش- یک، «وِرا زِوونارِوا» Vera Zvonareva از روسیه را به زانو در آورد. پیش از این دیدار، در همین دوره از مسابقات آقایان، «نوواک جوکوویچ» تنیس باز صرب در پنج ست «روژه فدرر» سویسی را شکست داد و جای خود را در فینال تنیس اوپن آمریکا ذخیره کرد. «جوکویچ» روز یکشنبه، امروز، نیمشب بوقت ایران، به مصاف «رافائل نادال» اسپانیایی، مرد شماره یک تنیس جهان می رود.
«کلود شابرول» فیلمساز نامدار فرانسوی که به آغاز جنبش سینمای «مولف» یا «موج نو» در دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی، یاری داد، روز یکشنبه، امروز، در سن هشتاد سالگی درگذشت. «کلود شابرول»، با نمایش تصویر هایی تیره و تار از زندگی خُرده «بورژوا» های شهرستانی ِ فرانسه در فیلم هایش بلندآوازه شد. او همراه کارگردانان نام آوری مانند «فرانسوا تروفو»، «ژاک ریوِت»، و «ژان لوک گُدار»، از نمادهای مقدس سینمای «موج نو» بشمار می رفت. او، همچنین، همراه شماری از کارگردانان پیشتاز ِ فرانسوی، و نیز فریدون هویدا، یکی از نمایندگان دائمی ایران ِ پیش از انقلاب اسلامی در سازمان ملل، نشریه سنمایی معتبر «کایه دُ سینما» را بنیاد گذاشت. از بیش از پنجاه سال زندگی هُنریِ «شابرول» چندین فیلم جاودانه بر جای مانده است، از جمله فیلم «لو بو سرژ » Le Beau Serge یا «سرژ خوشگله»، محصول سال ۱۳۳۷ که از آن غالباً به عنوان نخستین نمونه از سینمای «موج نو» یاد می شود. «لِه کوزَن» Les cousins یا «عموزاده ها» برنده جایزه «خرس طلایی» جشنواره سینمایی برلین در سال 1348، و «لو بو شِه» Le Boucher یا «قصاب» از دیگر فیلم های جاودانه «شابرول» است.
حسین علیزاده، دیپلمات مستعفی سفارت تهران در فنلاند، گفته های رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، درباره پایان خدمتش در هلسینکی را بی پایه دانسته است. رامین مهمانپرست، روز شنبه آقای علیزاده را کارشناس اقتصادی سابق سفارت ایران در هلسینکی معرفی کرد و گفت که مدت ماموریت آقای علیزاده ۲۹ مردادماه گذشته به پایان رسید، اما به خواست خود او قرار شد که تا پایان امتحانات فرزندانش در فنلاند بماند. حسین علیزاده، در گفتوگو با رادیو فردا، این گفته ها را یکسره بی پایه دانست، و دلیل استعفای خود را اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در خردادماه سال گذشته، بخصوص برخوردهای اخیر با چهرههای اصلاحگرا و سران مخالفان دولت جمهوری اسلامی در ایران عنوان کرد. حسین علیزاده تاکید کرده است که او آخرین نفری نخواهد بود که در اعتراض به سرکوبی های اخیر در ایران از کار کناره گیری می کند. پیش از آقای علیزاده، و در اعتراض به همین سرکوبی ها، محمدرضا حیدری، یکی از کنسول های جمهوری اسلامی در نروژ از کار کناره گیری کرده بود. آقای حیدری از هنگامی که به جنبش مخالفان جمهوری اسلامی در تبعید پیوسته، از «اسلو» درخواست پناهندگی سیاسی کرده است.
احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، در نامهای به محمود احمدینژاد نسبت به اقدامات دولت مبنی بر کاهش ساعات کاری در ماه رمضان، تعطیلی روز شنبه پس از عید فطر و انتساب نمایندگان ویژه انتقاد کرده و هشدار داد که صبر مجلس در برابر «قانون شکنی دولت» اندازه دارد.احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، در نامهای به محمود احمدینژاد نسبت به اقدامات دولت مبنی بر کاهش ساعات کاری در ماه رمضان، تعطیلی روز شنبه پس از عید فطر و انتساب نمایندگان ویژه انتقاد کرده و هشدار داد که صبر مجلس در برابر «قانون شکنی دولت» اندازه دارد. آقای توکلی که نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است، در این نامه که روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه در خبرگزاری کار ایران،ایلنا منتشر شده است، ابتدا با اشاره به کاهش ساعت کار در ماه رمضان که از سوی دولت اعلام شد، با توضیح این نکته که در قانون اساسی، ساعت کار کارمندان را ۴۴ ساعت در هفته تعیین شده و تنها در صورت «رعایت سقف مزبور» اجازه تنظیم ساعات کاری را به دولت میدهد، از این اقدام دولت با نام «تخلف» یاد کرد و افزود که سابقه این «تخلف» به سال ۱۳۸۶ باز میگردد. هیئت دولت در اواسط مردادماه سال جاری تصمیم بر کاهش ساعات کاری در ماه رمضان گرفت و محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری نیز اعلام کرد که کارمندان از طریق «دورکاری یا کار در منزل» این کاهش ساعت را جبران خواهند کرد که آقای توکلی با اشاره به این اظهارات مینویسد: «دلیل مضحکی که امسال معاون شما ذکر کرد، جبران با «دورکاری» در خانه بود. نمیدانم کارمند بانکها، پزشکان، پرستاران، بازرسان کار و بهداشت، مأموران نیروی انتظامی و صدها شاغل دیگر چگونه «دورکاری» میکنند». تصمیم بر کاهش ساعات کاری در ماه رمضان توسط دولت که در سالهای گذشته نیز صورت گرفته بود اعتراض برخی از اعضای مجلس و در سالهای ۸۶ و ۸۸ نیز تذکر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت. نماینده تهران، در ادامه با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تعطیل اعلام کردن روز شنبه توسط دولت که پس از خارج شدن طرح سه روزه کردن تعطیلات عید فطر از دستور کار مجلس صادر شد، از آقای احمدینژاد میپرسد که اعلام این تعطیلی با چه مجوزی صورت گرفته است و میافزاید که به موجب قانون، دولت تنها در موارد آلودگی هوا اختیار دارد در مورد تعطیلی تصمیم بگیرد. بیشتر بخوانید: تذکر نمایندگان به دولت در مورد «موازیکاری در سیاست خارجی» مرکز پژوهشها: تعیین نمایندگان ویژه از سوی احمدینژاد مغایر قانون اساسی است در سومین مورد آقای توکلی با اشاره به انتصاب آقای رحیم مشایی، و حمید بقایی به ترتیب به سمتهای نماینده ویژه خاورمیانه و آسیا از سوی رئیس دولت دهم، متذکر میشود که انتصاب این آقایان سمتهای یاد شده «با اختیارات وسیع، در موارد بیحد حصر، بدون وجود هیچ ضرورتی و با تصمیم ردی و بدون حتی اطلاع هیأت وزیران»، مصداق نقض قانون اساسی است و می پرسد: «آیا به این ترتیب جایی برای وزارت خارجه، شورای امنیت ملی، دبیرخانه آن و وزارت اطلاعات باقی گذاشتهاید». وی در ادامه با «بدون صلاحیت» خطاب کردن آقایان مشایی و بقایی، میافزاید: «خوب است سوابق علمی و تجربی آقای مشایی و آقای بقائی را به آگاهی ملت شریف ایران برسانید تا معلوم شود مأمور سابق وزارت اطلاعات و رئیس دفتر فعلی رئیس جمهور که حدود ده شغل دیگر را هم بر عهده گرفته، یا مأمور سابق وزارت اطلاعات و معاون گردشگری فعلی چه صلاحیتی دارند که همه نهادهای ذیربط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی باید در خدمت آنان قرار گیرند». آقای توکلی همچنین در ادامه به اعتراض منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران به اظهارات آقای بقایی نیز اشاره میکند. حمید بقایی در اوایل شهریورماه، در کنفرانسی در ایران، از کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی تحت عنوان «نسلکشی» یاد کرد. به دنبال این اظهار نظر، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص از آقای متکی توضیح خواست و پس از آن آقای متکی در اعتراض به این اظهارات آقای بقائی، اعلام کرد که «سیاست خارجی عرصه ناپخته سخن گفتن نیست». احمد توکلی در پایان با اشاره به درخواست اخیر آیتالله خامنهای مبنی بر پرهیز از «موازیکاری»، این اظهار را «نهی آشکار» رهبری در راستای اقدامات آقای احمدینژاد دانست. وی در پایان افزود: «از این رفتارها بپرهیزید. احتیاط مجلس در برخورد با قانون شکنیهای خود را که بیشتر به دلیل ملاحظات سیاسی خارجی و داخلی است، همیشگی نپندارید. صبر هم اندازهای دارد».
مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه را به پس از تعطیلات تابستانی خود موکول کرده است. مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه را به پس از تعطیلات تابستانی خود موکول کرده است. در روزهای گذشته گفت و گو بر سر سرنوشت برنامه پنجم بالا گرفت و دولت تهدید کرد که لایحه خود را پس می گیرد. اختلاف بین دولت و مجلس بر سر برنامه پنجم سابقه ای طولانی دارد. نکات مهم اختلاف بین دولت و مجلس بر سر این لایحه چیست؟ فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در پاریس می گوید: «این اولین برنامه پنج ساله است که بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه می شود. نفس اینکه تصویب برنامه پنجم تا به حال با این همه اشکال از طرف بعضی جناح ها رو به رو شده، نشان می دهد که دستگاهی که جانشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی شده، هنوز از امکانات تنظیم برنامه به صورتی که بتواند مورد قبول نهادهای مختلف قرار بگیرد، تا اندازه ای محروم است.» آقای خاوند بر این نکته تاکید می کند که سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دلیل اندک استقلال رایی که برایش باقی مانده بود می توانست تا اندازه ای، هم مسائل مربوط به برنامه ریزی را در نظر بگیرد و هم حساسیت جناح های گوناگون را؛ « از وقتی که برنامه ریزی در نهاد ریاست جمهوری مستقر شده برنامه پیشنهاد مطلق رئیس جمهوری عنوان می شود و به شکل تند و تیزی جنبه شخصی به خود گرفته. طبعاً جناح های رقیب درون جبهه اصول گرا تا آنجا که بتوانند برای ابراز مخالفت با شخص احمدی نژاد چوب لای چرخ این برنامه می گذارند.» فریدون خاوند، جریان های سیاسی پشت پرده و رقابت های درون گرایش معروف به اصول گرا را عامل این اختلاف ها می داند که تنها جنبه فنی و اقتصادی ندارد. یکی از اختلاف ها بر سر دولت مجلس کلی گویی برنامه است. درباره لایحه بودجه هم دولت بر این نظر بود که لازم نیست جزییات ارقام منتشر شود. خود آقای احمدی نژاد هم گفته بود که چند صفحه می دهیم که همه هم توی جیبشان داشته باشند. پرسش بزرگی که می شود از آقای احمدی نژاد کرد اینست که اصولاً نقش مجلس چیست؟ اگر قرار باشد مجلس با تغییرات مختصری این لایحه دولت را امضا کند و آن را تبدیل به قانون کند، که از نظر قوانین جمهوری هم این قابل قبول نیست. اگر دولت لایحه را به مجلس می آورد مجلس باید بتواند حرف هایش را بزند. بسیاری از منتقدین می گویند حتی فرض کنیم این برنامه تصویب شد، دولت برنامه چهارم را هم احترامی نگذاشت و از اجرای آن سرپیچی کرده و گزارشی درباره برنامه چهارم نداده. چه نیازی اصولاً به این برنامه و برنامه نویسی هست؟ برنامه و برنامه نویسی دیگر در دنیا هم به هیچ وجه جنبه گذشته و قدیمی را ندارد. اصولاً چه فایده ای دارد این همه نیرو بسیج شود، این همه اعتبار هزینه شود و دست آخر برنامه هایی درست شود که هیچ نفعی برای کشور ندارد. برای نمونه در سال های ۸۷ و ۸۸ نرخ رشد اقتصادی ایران قرار بود بالای هشت درصد باشد. نرخ رشد اقتصادی ایران رسید به نیم درصد و احتمالاً یک تا یک و نیم درصد. الان نرخ بیکاری در کشور حتی به طور رسمی ۱۵ درصد است. آقای احمدی نژاد اسم این برنامه را گذاشته ایرانی اسلامی و برنامه چهارم را که قانون مصوب مجلس بود برنامه ای تحمیلی می دانست از سوی سازمان های مرتبط با استکبار جهانی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی. *** بانک مرکزی جمهوری اسلامی می گوید نرخ تورم به پایین ترین حد خود در ۲۵ سال گذشته رسیده است. گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به این ماه نسبت به ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۸۸ معادل ۸.۸ درصد است. کاهش نرخ تورم در زمانی اتفاق می افتد که اقتصاد ایران از رشدی بسیار ناچیز در سال برخوردار است و ایران در پیامد تحریم ها ناگزیر به خرید های خارجی مورد نیاز با بهایی بیش از بهای معمول در بازار است. ژاله وفا، تحلیل گر اقتصادی و عضو هیئت تحریریه نشریه انقلاب اسلامی می گوید: « به نظر من این عدد می تواند خودش ترجمان واپس گرایی اقتصاد ایران تحت این دولت باشد که زنگ خطری است. هر دولتی اگر بودجه اش کاهش پذیرفته باشد، یا افزایش آن کمتر از مقدار تورم باشد، ممکن نیست تورم یا آهنگ شتاب رشد قیمت ها کمتر شده باشد. از چشم مردم هم پنهان نمی ماند. » خانم وفا به این نکته اشاره می کند که در شرایطی که تولید کاهش پیدا کرده و سرمایه گذاری های خارجی به علت سیاست های مخرب اتخاذ شده توسط حکومت جمهوری اسلامی، سیر نزولی طی کرده ، میزان تورم باید شدت پیدا کرده باشد؛ «مگر اینکه وقتی ایشان عنوان می کند که آهنگ و شتاب رشد قیمت ها کم شده این به این معناست که قدرت خرید و توزیعی که می شود آنقدر نابرابر است که بخش عظیمی از جمعیت ایران توان خرید را ندارند و این همراه با گسترش فقر و بیکاری است. خود این یک زنگ خطری است نشان دهنده گسترش فقر در جامعه.» خانم وفا نتیجه می گیرد که اوضاع اقتصادی ایران به وضع برگشت ناپذیری وخیم است و به راحتی قابل تغییر نیست.
مردم ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در همهپرسی اصلاح قانون اساسی این کشور به پای صندوق های رای رفتند که نتیجه آن از سوی تحلیلگران به عنوان محکی برای میزان محبوبیت حزب حاکم نزد مردم ارزیابی شده است.مردم ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در همهپرسی اصلاح قانون اساسی این کشور به پای صندوق های رای رفتند که نتیجه آن از سوی تحلیلگران به عنوان محکی برای میزان محبوبیت حزب حاکم نزد مردم ارزیابی شده است. این اصلاحات توسط حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخستوزیر ترکیه، پیشنهاد شده است. حزب آقای اردوغان که پیشینهای اسلامگرایانه دارد توانست در ماه مه پیشنویس اصلاح قانون اساسی را از تصویب پارلمان ترکیه بگذراند. حزب عدالت و توسعه خواستار ۲۶ مورد اصلاح در قانون اساسی شدهاست که محاکمه نظامیان در دادگاههای غیر نظامی، و سختتر کردن مقررات انحلال احزاب از جمله آنها است. بر پایه اصلاحات پیشنهادی جدید، دادگاه قانون اساسی ترکیه از کنترل کامل نیروهای سکولار و نظامی در خواهد آمد و احزاب منحل شده حق خواهند داشت نسبت به تصمیمات دادگاهها فرجامخواهی کنند. به گفته این حزب، این اصلاحات موجب دمکراتیکتر شدن قانون اساسی و تقویت موضع این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا میشود. ارتش و ملیگرایان ترکیه هدف این پیشنهادها را تضعیف موقعیت خود تلقی کرده و میگویند که رجب طیب اردوغان قصد دارد با نفوذ بیشتر در دادگاه قانون اساسی، قدرت این دادگاه را به حداقل برساند. اما آقای اردوغان مهار قدرت این دادگاه را برای «رسیدن به یک دموکراسی به سبک اروپایی» الزامی میداند. رأی دادگاه قانون اساسی ترکیه در ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ به تداوم ممنوعیت حجاب در دانشگاههای این کشور، به مسئلهای جنجالی در سیاست ترکیه تبدیل شد. این دادگاه قانون مجاز دانستن حجاب را در مغایرت با قانون اساسی سکولار جمهوری ترکیه تشخیص دادهاست. دادگاه قانون اساسی همچنین در سال ۲۰۰۸ دولت رجب طیب اردوغان را به نادیده گرفتن و به خطر انداختن نظام سکولار ترکیه متهم کرد و برای انحلال حزب عدالت و توسعه کوشش کرد. هماینک رئیس جمهور ترکیه تنها اختیار انتصاب سه عضو در دادگاه قانون اساسی را دارد و ناچار است بقیه قضات این دادگاه را از میان فهرستی که کمیته عالی قضات ارائه میدهد انتخاب کند. بر پایه اصلاحیه پیشنهادی جدید، پارلمان تنها سه تن از اعضای دادگاه را انتخاب خواهد کرد و انتخاب بقیه قضات در اختیار رئیس جمهور خواهد بود. حزب عدالت و توسعه خواستار ۲۶ مورد اصلاح در قانون اساسی شدهاست که محاکمه نظامیان در دادگاههای غیر نظامی، و سختتر کردن مقررات انحلال احزاب از جمله آنها است. از آنجا که رئیس جمهوری فعلی ترکیه یعنی عبدالله گل، عضو حزب اسلامگرای عدالت و توسعه است این نکته موجب نگرانی احزاب سکولار این کشور شدهاست. بسیاری از سیاستمداران کُرد ترکیه نیز این همهپرسی را تحریم کردهاند زیرا به نظر آنان اصلاحات پیشنهادی حزب آقای اردوغان مسئله تبعیض علیه اقلیتهای قومی را در بر نمیگیرد. کردهای ترکیه حدود ۲۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. قانون اساسی کنونی ترکیه میراث کودتای نظامی سی سال پیش است و همهپرسی روز یکشنبه نیز مصادف است با سیامین سالگرد این کودتا. بنا بر یکی از اصلاحات پیشنهادی حزب عدالت و توسعه، با تغییر بند ۱۵ قانون اساسی راه برای محاکمه کودتاگران سال ۱۹۸۰ از جمله ژنرال کنعان اورن و نجات تومر باز خواهد شد. نخستوزیر ترکیه میگوید اصلاحات قانون اساسی با پیشنیازهای عضویت در اتحادیه اروپا که خواستار اختیارات بیشتر دادگاههای غیر نظامی در محاکمه نظامیان و آزادی تظاهرات و راهپیمایی توسط مخالفان است تطابق دارد. اما کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق که از احزاب بزرگ سکولار ترکیه است میگوید هدف آقای اردوغان از برگزاری این همهپرسی «تضمین و تثبیت جایگاه خود» در سیاست کشور است. ارتش و نظام دادگستری ترکیه بهویژه دادگاه قانون اساسی این کشور از زمان کودتا کوشیدهاند تا از میراث سکولار مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن، در سیاست این کشور حفاظت کنند و حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان را متهم میکنند که برای حدف این میراث «توطئه چینی» کرده است. از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون ارتش ترکیه موفق به برکناری چهار رئیس دولت شده است که آخرین آنها در سال ۱۹۹۷ بود که ائتلاف ارتش و حامیان لائیسم منجر به سقوط دولت ائتلافی و اسلامگرای نجمالدین اربکان شد. تیرماه سال جاری نیز ۱۹۶ تن که در میان آنها شماری از مقامهای کنونی و پیشین نظامی هستند، به اتهام طراحی کودتا علیه حزب اسلامگرای حزب عدالت و توسعه، دستگیر شدند .
چین برای چهارمین بار پیاپی سفیر توکیو در بیجینگ (پکن سابق) را فرا خواند و خواستار آزادی ماهیگیران چینی و قایق آن ها شد. ژاپن می گوید: این قایق ماهیگیری، هفته گذشته، در دریای «چین شرقی»، در پی آن که سرنشینانش هشدار برای بیرون رفتن از آن منطقه را ناشنیده گرفتند و اجازه بازرسی از قایقشان را ندادند، با یکی از قایق های گشتی ژاپن برخورد کرده است. چین به ژاپن اخطار داده است که این قضیه به روابط بیجینگ و توکیو «آسیب جدی» می زند. در اعتراض به همین حادثه، بیجینگ گفت و گوهای از پیش برنامه ریزی شده با توکیو، بر سر میدان های نفت و گاز در دریای «چین شرقی» را لغو کرده است.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پیلس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، راهور ناجا، روز یکشنبه اعلام کرد که بر اثر تصادفات جادهای و خیابانی در تعطیلات سه روز گذشته، ۱۰۹ نفر کشته و ۱۶۴۷ نفر زخمی شدهاند.رئیس مرکز کنترل ترافیک پیلس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، راهور ناجا، روز یکشنبه اعلام کرد که بر اثر تصادفات جادهای و خیابانی در تعظیلات سه روز گذشته، ۱۰۹ نفر کشته و ۱۶۴۷ نفر زخمی شدهاند. رسول ضیاءالدین، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس به خبرگزاری مهر گفته است که در روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهریور تعداد کشتههای ناشی از تصادفات به ترتیب ۴۴، ۳۲ و ۳۳ نفر بوده و مجروحان هر کدام از این روزها نیز بالغ بر ۵۳۵ نفر بوده است. این در حالی است که با توجه به تعطیلات دو روزه عید فطر و سفرهای انجام شده در این ایام، احتمال آن میرود که بیشتر این تصادفات در جادههای شمالی ایران رخ داده باشد. به گفته سرهنگ ضیاءالدین، عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ از مهمترین علل بروز تصادفات در سه روز گذشته بوده است که در این میان عدم توجه به جلو بیشترین سهم را در بروز این تصادفات در بر داشته است. وی همچنین افزود که بیشتر تصادفات سه روز گذشته ناشی از تخطی سواریها از قوانین بوده است. رئیس مرکز کنترل ترافیک می گوید: در هر سه روز، تصادفات به وجود آمده به مرگ عابرین پیاده نیز انجامیده است. ایران دارای یکی از بدترین آمارهای جهانی در زمینه تصادفهای رانندگی است به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی رتبه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است. استاندارد نبودن جادهها و وسایل نقلیه و نیز فرهنگ نادرست رانندگی از جمله دلایل بالا بودن میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران اعلام شده است. پیش از این و در تیرماه سال جاری، اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که طی یک دهه گذشته ۲۶۵ هزار و ۵۱۵ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از دو میلیون نفر نیز مجروح شدهاند. وی در اردیبهشت ماه نیز گفته بود که سالانه بیش از ۲۲ هزار نفر در جادههای کشور بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند. علاوه بر این به گزارش بانک جهانی، طی سال ۲۰۰۲ میلادی از هر ۱۰ هزار نفر در ایران ۴۵ نفر بر اثر تصادفات جادهای جان خود را از دست میدادند که به گفته بانک جهانی در آن زمان این میزان تلفات، ۲۰ برابر تلفات جادهای کشورهای صنعتی بود. این گزارش همچنین میافزاید که از سال ۱۹۹۴ میلادی تا سال ۲۰۰۶ میزان تلفات ناشی از تصادفات جادهای در ایران دو برابر شده و به ۲۲ هزار نفر رسیده است و همچنین میزان مجروحان تصادفات نیز چهار برابر شده و به ۱۶۷ هزار نفر رسیده است. سال گذشته، معاون شهرداری تهران با انتشار آماری اعلام کرد که به طور متوسط هر ساعت سه نفر بر اثر سوانح رانندگی در ایران کشته و حدود پنجاه نفر هم زخمی میشوند.
بر پایه گزارش های رسیده، جمهوری اسلامی برای آزادی یک بانوی آمریکایی ِ زندانی در ایران، با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، معادل نیم میلیون دلار، آماده شده است. بگزارش رسانه های دولتی جمهوری اسلامی، این خبر را عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اعلام کرده است. این دختر آمریکایی، «سارا شورد» Sarah Shourd و دو آمریکایی دیگر «شِین باوئر» Shane Bauer و «جاش فتال» Josh Fattal ژوئیه سال گذشته در منطقه مرزی ایران و عراق بازداشت شدند. خانواده این سه تن می گویند: آن ها گرم کوهپیمایی در شمال عراق بوده، و سهواً وارد خاک ایران شده اند اما جمهوری اسلامی آن ها را به جاسوسی و ورود غیر قانونی به ایران متهم کرده است. در روزهای اخیر، چندین تن از مسوولان در تهران، از آزادی قریب الوقوع «سارا شورد» خبر داده بودند اما بگفته قوه قضائیه جمهوری اسلامی، «ریزه کاری» های حقوقی و قضائی، آزادی این دختر آمریکایی را به تعویق انداخته است. همزمان، عباس جعفری دولت آبادی از ادامه بازداشت دو همراه خانم «شورد» خبر می دهد.
«سوفیا کاپولا» جایزه «شیر طلائی» جشنواره سینمایی ونیز را برای ساختن فیلم « جایی» یا Somewhere از آن خود ساخته است. این فیلم نگاهی آشنا به زندگانی یکی از هنرپیشگان هالیوودی است که بر اثر میخوارگی، مصرف مواد مخدر، و یک رشته شب زنده داری، دچار رخوت و بی حسی شده است. سوفیا، دختر «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان بلندآوازه سینما و سازنده رشته فیلم های «پدر خوانده»، این فیلم را بر پایه تجربیات شخصیش، در زمانی که دختری خردسال بود و با پدرش از این هتل به آن هتل می رفت، ساخته است.
روز شنبه در نهمین سالگرد حمله های یازده سپتامبر به نیویورک و واشینگتن تری جونز، کشیش پروتستان آمریکایی سرانجام اعلام کرد از سوزاندن قرآن پرهیز خواهد کرد؛ نه سال پس از حمله های یازده سپتامبر به نیویورک و واشینگتن طرح احداث یک مرکز اسلامی در نزدیک برجهای منهدم شده، بحث بر انگیز شده است.... روز شنبه در نهمین سالگرد حمله های یازده سپتامبر به نیویورک و واشینگتن تری جونز، کشیش پروتستان آمریکایی سرانجام اعلام کرد از سوزاندن قرآن پرهیز خواهد کرد . این شبان کلیسای پروتستان در شهر گینزویل ایالت فلوریدا تهدید کرده بود در اعتراض به ساختن یک مرکز اسلامی در نزدیکی دو برج منهدم شده تجارت جهانی درنیویورک روز شنبه در سالگرد این حمله ها که حدود ۳ هزار کشته بر جای گذاشت، نسخه هایی از قرآن را خواهد سوزاند. این تهدید با واکنش مقام های بلندپایه آمریکا رو به رو شد. واکنش ها به آمریکا محدود نماند و دامنه آن به دیگر کشورهای مسلمان هم کشیده شد. تجمع گروهی معترض در افغانستان یک کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت. نه سال پس از حمله های یازده سپتامبر به نیویورک و واشینگتن طرح احداث یک مرکز اسلامی در نزدیک برجهای منهدم شده، بحث بر انگیز شده است. نه سال پس از این حمله ها جامعه آمریکا به اسلام و مسلمانان چگونه می نگرد؟ وضعیت مناسبات آمریکا و مسلمانان چگونه است؟ این پرسش ها را سه میهمان برنامه این هفته دیدگاه ها پاسخ می گویند: ویلیام بیمن، استاد آمریکایی و رئیس بخش انسان شناسی دانشگاه مینه سوتا، محمود صدری، جامعه شناس و استاد جامعه شناسی بین الادیان در دانشگاه زنان تکزاس و حمید دباشی، جامعه شناس و استاد ادبیات تطبیقی در دانشکده زبان ها و فرهنگ های خاورمیانه و آسیا در دانشگاه کلمبیای نیویورک. آقای بیمن شما در مینه سوتا از فلوریدا دور هستید. دامنه عصبانیت از مسلمانان در آمریکا محدود به تری جونز و پیروانش است یا گسترده تر است؟ همه می دانیم که قبل از اینکه بیاید آمریکا در یک کلیسا در آلمان بود که مردم به خاطر تفکر ارتجاعی و ضد اسلام و ضد اقلیت های جنسی او را اخراج کردند. بالاخره آمد به آمریکا و هیاهویی با گروه خیلی کوچک، ۵۰ نفر به راه انداخت. مردم از او پشتیبانی نمی کنند. ویلیام بیمن ویلیام بیمن: در برخی جاهای آمریکا گسترده است. اما فکر می کنم تا اندازه ای مردم آمریکا و حتی آنها که خیلی محافظه کارند، بر علیه کار تری جونز هستند و می شناسندش. همه می دانیم که قبل از اینکه بیاید آمریکا در یک کلیسا در آلمان بود که مردم به خاطر تفکر ارتجاعی و ضد اسلام و ضد اقلیت های جنسی او را اخراج کردند. بالاخره آمد به آمریکا و هیاهویی با گروه خیلی کوچک، ۵۰ نفر به راه انداخت. متاسفانه در آمریکا توانست رسانه های عمومی را جلب کند که باعث تاسف است. در مینه سوتا خیلی شدید توپیدند به او در روزنامه ها و رسانه ها. مردم از او پشتیبانی نمی کنند. انگیزه این کار با رجوع به کارنامه اش، بیشتر ایدئولوژیک است یا سیاسی؟ او شخصی است که دوست دارد مشهور شود. کسی که کار عجیب و غریب کند بالاخره توجه رسانه ها را به خود جلب می کند. آقای صدری، شما در جنوب آمریکا در تگزاس مقیم هستید، همان نزدیکی های فلوریدا. شاهد واکنش افکار عمومی منطقه سنتی تر آمریکا به اقدامات تری جونز هستید. نقطه نظر هوادارانش بیشتر مطرح است یا منتقدانش؟ این آقای تری جونز به قدری فردی مخبط و افراطی است که حتی مسیحیان دست راستی آمریکا هم از او فاصله می گیرند. دو سال پیش ایشان این کار را کرد با همین پنجاه نفر خودش. ولی کسی به او اعتنایی نکرد. حتی خبر محلی نشد چه برسد به خبر ملی. نه شما شنیدید و نه من که اخبار اینجا را دنبال می کنم. چیزی که باید توجه کرد اینست که چطور می شود یک چنین فرد افراطی و مخبطی که دفعه دوم که این کار را می کند ناگهان خبر می شود. این به نظر من از نظر جامعه شناختی مهم است. تحلیل من اینست که این یک کبریت شعله وری است که ایشان در انبار باروت انداخته. آمریکا در یک شرایطی است که بعد از هفت سال جنگ پرهزینه در عراق و جنگ فرسایشی در افغانستان و بحران فعلی اقتصادی به خصوص در آستانه میان دوره ای که در آن احتمال دارد محافظه کاران جای دموکرات ها را بگیرند این احساس سرخورده و سردرگم مردم آمریکا که بیشتر به سوی سیاست های ده سال اخیر آمریکا گرایش دارد، نیاز به یک کبریت کوچک دارد که شعله ور شود. بررسی واشینگتن پست نشان می دهد که ۴۹ درصد مردم آمریکا نظرات منفی نسبت به اسلام پیدا کرده اند. در این شرایط خاص است که این ناگهان خبر می شود. البته در دو طرف قضیه افراطیون هستند. یک اتحاد نامقدس بین افراطیون دو طرف وجود دارد. آقای دباشی، نیویورک از لیبرال ترین شهرهای آمریکاست. دامنه این نوع افکار در نیویورک در اقلیت است. ریشه عصبانیت تری جونز که نزدیک به دو سه هزار کیلومتر از آن است، چیست؟ آمریکا در یک شرایطی است که بعد از هفت سال جنگ پرهزینه در عراق و جنگ فرسایشی در افغانستان و بحران فعلی اقتصادی... این احساس سرخورده و سردرگم مردم آمریکا که بیشتر به سوی سیاست های ده سال اخیر آمریکا گرایش دارد، نیاز به یک کبریت کوچک دارد که شعله ور شود. محمود صدری حمید دباشی: ریشه اش یک جنبه های خیلی نزدیک دارد که دکتر صدری هم گفت. برای اولین بار در آمریکا رئیس جمهوری داریم که اسم میانی اش حسین است. اسم فامیلش شبیه اسامه است. حتی تعداد قابل توجهی از مردم آمریکا معتقدند که پرزیدنت اوباما اصلاً مسلمان است. در نتیجه شرایط اجتماعی، فرهنگ و حتی اقتصادی معاصر اسلام هراسی را می تواند توضیح دهد. ریشه های بیگانه هراسی در آمریکا خیلی عمیق تر است. آقای دباشی با اشاره به این نکته که ریشه دشمنی با مهاجرین و دین های دیگر در آمریکا ریشه کهنی دارد، می گوید: منتها یک قشر نازکی است و بدنه اصلی مردم آمریکا مخالف این افکار است. حمید دباشی چنین استدلال می کند که با «مخبط» خواندن تری جونز به یک معنا دیگر مسیحیان را از این گونه افراط کاری بری می دانیم. وی می پرسد چرا چنین برخوردی با حمله های تروریستی یازده سپتامبر نمی شود و همه مسلمانان مورد انتقاد قرار می گیرند؟ «الان 9 سال است 1.5 بیلیون مسلمان در موضع اتهام اند که باید جوابگوی چند نفر آدم باشند که یک حرکت تروریستی انجام داده اند.» آقای صدری نیز با آقای دباشی در این زمینه هم عقیده است و می افزاید: «تفاسیر افراطی در همه جا هست و همانطور که گفتم یک اتحاد نامقدس بین افراطیون هست که از هم تغذیه می کنند.» حمید دباشی می گوید: «ریشه های اسلام ستیزی و اسلام هراسی در مسیحیت به قرون وسطی بر می گردد. ممکن است به تری جونز بگویید مخبط است اما به دانته که نمی شود گفت آدم مخبطی است. ببینیم در کمدی الهی بر سر پیغمبر اسلام و حضرت علی چه بلایی آورده است. اینها جزء لاینفک ادیان است. من حتی اسامه بن لادن را نمی گویم مسلمان نیست. بن لادن هم مسلمان است و رومی و ابن عربی هم مسلمان اند.» زعمای جمهوری اسلامی به جای این که حرکاتی مانند اقدام تری جونز را مستمسک قرار دهند به اقلیت های مذهبی ما و شهروندان بهایی، کلیمی و زرتشتی ما بپردازند و مواظب حقوق شهروندی آنها باشند. حمید دباشی آقای بیمن با اشاره به کوشش هایی که در زمینه تفاهم بین دین ها در آمریکا می شود می گوید: «بعضی مسلمانان در آمریکا معتقدند که آمریکا بهترین حوزه برای اجرای اسلام است. باید بگوییم که اسلام هراسی به ندرت در بعضی قسمت های آمریکا اتفاق می افتد.» ویلیام بیمن بر این نکته تاکید دارد که رهبران همه ادیان در نیویورک از ساختن این مرکز در کنار برج های منهدم شده پشتیبانی می کنند و اسلام هراسی را ضد قانون اساسی آمریکا می دانند. حمید دباشی که از گفتمان جهان شهری حمایت می کند معتقد است در مراکز دانشگاهی آمریکا مانند دانشگاه کلمبیا، همه پیروان ادیان در کمال احترام کنار هم زندگی می کنند: «زعمای جمهوری اسلامی به جای این که حرکاتی مانند اقدام تری جونز را مستمسک قرار دهند به اقلیت های مذهبی ما و شهروندان بهایی، کلیمی و زرتشتی ما بپردازند و مواظب حقوق شهروندی آنها باشند. در جامعه آمریکا همیشه یک قشر نازک از افراط وجود داشته منتها چون بدنه سالم است کسانی که اصلاً اعتقادات مذهبی ندارند به دفاع از ساختن این مرکز برخاسته اند.» ویلیام بیمن در پایان بار دیگر به نقش انتخابات میان دوره ای آمریکا در این جریان اشاره می کند.
شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز نصیب سوفیا کاپولا، کارگردان آمریکایی شد. هیئت داوران این جشنواره به سرپرستی کوئنتین تارانتینو، کارگردان دیگر آمریکایی روز شنبه به اتفاق آرا به این فیلم رأی مثبت داد.شیر طلایی شصتوهفتمین جشنواره فیلم ونیز نصیب سوفیا کاپولا، کارگردان آمریکایی فیلم «در یک جایی» (Somewhere) شد. هیئت داوران این جشنواره که سرپرستی آن را کوئنتین تارانتینو، کارگردان مشهور آمریکایی بر عهده داشت روز شنبه به اتفاق آرا فیلم «در یک جایی» را بهترین فیلم این جشنواره اعلام کرد. فیلم «در یک جایی» کوشیدهاست تا جنبههای منفی زندگی بازیگران هالیوود را به نمایش بگذارد. جانی مارکو (به بازیگری استیفن دورف) از ستارگان هالیوودی است که در دنیای تنهاییآور فیلمسازی هالیوود سرگردان مانده و ورود غیر منتظره دختر ۱۲ سالهاش کلئو (به بازیگری اله فنینگ) به زندگی او، سبک زندگی اش را به چالش میکشد و او را ناچار میکند تغییراتی در زندگیاش بدهد. جانی مارکو رفتهرفته میآموزد تا از نگاه فرزندش به وضعیت خود نگاه کند و پوچی زندگیاش را درک کند. خانم کاپولا، از فیلم خود که انتقادی به رفتار هالیوود با ستارگان سینما است، به عنوان «سیمای لسآنجلس امروز» یاد کرده است. صحنههای این فیلم تقریباً به طور کامل در داخل هتلها فیلمبرداری شدهاست. فیلم «در یک جایی» در روزهای آخر این جشنوارهٔ یازدهروزه بسیار مطرح شد و هیئت داوران نیز روز شنبه یکصدا بر این انتخاب مهر تأئید گذاشت. کوئنتین تارانتینو در مراسم اهدای جایزه گفت: «این فیلم از همان صحنههای اولش ما را شیفته خود کرد. این فیلم آن ذوق هنری که برای شیر طلایی به دنبالش بودیم را در خود دارد.» سوفیا کاپولا، ۳۹ ساله، دختر فرانسیس فورد کاپولا، از فیلمسازان نامدار و از معدود کارگردانان زنی است که موفق به دریافت چنین جایزهای شدهاست. «در یک جایی» که اولین نمایش جهانی آن در همین جشنواره بود چهارمین فیلم ساخته سوفیا کاپولا است. این فیلم در حالی برنده شیر طلایی میشود که بسیاری از منتقدان، دو فیلم از روسیه و شیلی را دارای شانس اصلی برای برنده شدن در ونیز میدانستند. سوفیا کاپولا، ۳۹ ساله، دختر فرانسیس فورد کاپولا، از فیلمسازان نامدار و از معدود کارگردانان زنی است که موفق به دریافت چنین جایزهای شدهاست. جایزه شیر نقرهای جشنواره ونیز برای بهترین کارگردانی، به الکس دلا ایگلزیا به خاطر فیلم «سرودی غمناک با شیپور» تعلق گرفت و این کارگردان اسپانیایی برای این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره را نیز دریافت کرد. جایزه بهترین بازیگر مرد از آن وینسنت گالو شد که در فیلم «قتل واجب» به کارگردانی یرزی اسکولیمووسکی لهستانی، نقش یک مظنون ترور را بازی کردهاست. آریانا لبد یونانی برای ایفای نقش در فيلم «آتنبرگ» ساخته آتینا ريچل تسانگاری برنده بهترین بازیگر زن در جشنواره امسال فیلم ونیز شد. جایزه شیر آینده که ویژه نخستین فیلم یک فیلمساز جوان است نیز به «سرن یوجه» فیلمساز اهل ترکیه برای ساخت فیلم «اکثریت» تعلق گرفت. یکی از بخشهای جشنواره امسال فیلم ونیز با فیلم کوتاه «آکاردئون» ساخته جعفر پناهی، کارگردان و فیلمساز ایرانی برنده شیر طلایی جشنواره ونیز سال ۲۰۰۰ که اخیرا حدود سه ماه را در زندان اوین به سر برده بود، کلید خورد. قرار بود جعفر پناهی در هفتمین مرحله «روز مؤلفان؛ روزهای ونیز» که یکی از بخشهای جشنواره فیلم ونیز است همزمان با اکران فیلم «آکاردئون» حضور داشتهباشد اما در بیانیهای اعلام کرد که به رغم آزادی از زندان هنوز هم اجازه شرکت در جشنوارههای فیلم را ندارد. جورجيو جوزتی، نماينده ارشد بخش «روز مؤلفان» جشنواره ونیز ، پیشتر در مورد حضور پناهی در جشنواره گفته بود: «عميقاً اميدوارم که آقای پناهی بتواند در ونيز در کنار ما باشد تا ۱۰ سال پس از زمانی که به خاطر فيلم دايره برنده شير طلايی شد، به حق و کمال از جانب آنانی که به سينما عشق میورزند، مورد تحسين واقع شود». جشنواره فیلم ونیز قدیمیترین جشنواره فیلم جهان است که از سال ۱۹۳۲ هر ساله در جزیره لیدو ونیز ایتالیا برگزار می شود. فیلمسازان ایرانی از جمله شیرین نشاط ، رامین بحرانی ، حنا مخملباف ، بابک پیامی و بابک کریمی در جشنواره سال گذشته فیلم ونیز حضور پررنگی داشتند .
در نخستین سال های جنگ انبوهی «خاطرات رزمندگان» و انبوهی شعر، داستان، فیلم، تاتر، نقاشی و گرافیک با الگوی کلیشه ای «رزمندگان مسلمان»، که در بخش اول این متن آمده است، تولید شدند. در نخستین سال های جنگ انبوهی «خاطرات رزمندگان» و انبوهی شعر، داستان، فیلم، تاتر، نقاشی و گرافیک با الگوی کلیشه ای «رزمندگان مسلمان»، که در بخش اول این متن آمده است، تولید شدند. ضعف تکنیکی، ساختار نامسجم و ضعیف، پیرنگ های سست باورناکردنی، زبان یا بیان و اجرای غیرحرفه ای، غلو و اغراق، نمادسازی های سطحی، غیبت روان شناسی و فردیت و اندیشه و تخییل، یک جانبه نگری، تحمیل پیام های سیاسی و مکتبی به اثر هنری و ادبی، تبلیغ مستقیم، كلّی نگری، فقر جاذبه های دراماتیک و مواردی از این دست را می توان از شاخصه های اصلی اغلب خاطرات، شعرها و داستان هائی دانست که در سی سال گذشته، به ویژه در دوران جنگ، با درون مایه جنگ تولید شدند. بخش اول یادداشت فرج سرکوهی: بازتاب مکتبی میرا یا بازآفرینی خلاقانه ماندگار؟ (۱) شعرها و داستان هایی از این دست از یادرفتنی است اما خاطراتی که در این سال ها نوشته شدند، و خاطراتی که در سال های پس از جنگ با سفارش نهادهای دولتی تولید شده و می شوند، چون منابع و ذخیره ای از دادهای عینی نویسندگان و هنرمندان خلاق را در خلق آثار باارزش یاری خواهند کرد. در کنار این فرآورده های تولید انبوه اما داستان های با ارزشی نیز خلق شدند که ابعادی از جنگ و پیامدهای آن را خلاقانه بازآفرینی و در خاطره فرهنگی و تاریخی ثبت کردند.. احمد محمود، نویسنده بزرگ ایرانی که به چپ سنتی گرایش داشت، از نخستین نویسندگان حرفه ای سرشناس و غیرحکومتی بود که با خلق رمان «زمین سوخته» کوشید تا روایتی داستانی از جنگ به دست دهد. محمود در آثار درخشان خود از جمله در رمان های همسایه ها، داستان یک شهر و مدار صفر درجه، توانایی خلاقانه خود را در خلق رمان های تاریخی نشان داده است اما «زمین سوخته» از منظر ساخت، پیرنگ، زبان، شخصیت سازی و دیگر شاخصه های داستان نویسی و نیز از منظر اندیشه و تخییل ضعیف ترین اثر احمد محمود است. محمود در این رمان در تصویر شهری جنگ زده از نویسنده ای خلاق به مقلد مکتب رئالیزم سوسیالیستی تقلیل یافته است. «زمستان ۶۲» اثر اسماعیل فصیح نیز از نخستین آثار باارزشی است که بر زمینه جنگ خلق شد.فصیح با نوشتن این رمان زیباترین اثر خود و یکی از باارزش ترین رمان های سه دهه اخیر ایران را خلق کرد. اسماعیل فصیح در زمستان ۶۲ در قالب ترکیبی از روایت نویسی عینی به روال همینگوی و گزارش ژورنالیستی، جلال آرین، قهرمان محبوب خود را از آمریکا به شهر جنگ زده اهواز می برد تا تحول درونی و بیرونی تکنوکراتی ناجانبدار را در رخدادی تکان دهنده تصویر کند. فصیح چند سال بعد در برخی از داستان های مجموعه «نمادهای دشت مشوش»، از جمله داستان کوتاه و زیبای «مرغ های عشق در بمباران» ویرانی جنگ و درهم پاشیدگی زندگی آدمی را در جنگ با هنرمندی تصویر کرد. قاضی ربیحاوی در چند مجموعه داستان کوتاه خود از جمله «وقتی که دود جنگ در آسمان دهکده دیده شد» و «خاطرات يک سرباز» انسان را در موقعیت ناخواسته «جنگ زدگی» و آوارگی و تحول درونی و بیرونی آدم های داستان های خود در موقعیت هائی که آنان ناخواسته بدان ها گرفتار آمده اند، خلاقانه تصویر و برخی از بهترین داستان های کوتاه دهه های ۶۰ و ۷۰ را خلق کرده است. اکبرسردوزامی، از خلاق ترین نویسندگان ایران در سه دهه اخیر، در برخی داستان های زیبای مجموعه «خانهای با عطر گلهای سرخ» موقعیت تراژیک مدرن و فاجعه ویرانی و درهم پاشیدگی آدمیان را در جنگ در ساختارهایی موجز و فشرده و زیبا و با خلق شخصیت های زنده تصویر می کند. داستان های پوسته مجموعه «باغ بلور» نوشته محسن مخملباف، فاجعه زندگی زنانی را توصیف می کنند که عزیزان خود را در جنگ از دست داده اند. داستان های باغ بلور از منظر نویسنده ای روایت می شوند که هنوز اگر نه به تمامی سیاست های جاری که به حقانیت جنگ دفاعی باور دارد اما چشم هنری خود بر تاثیرات فاجعه بار جنگ بر زندگی آدمیان نمی بندد. مخملباف بعدتر با فیلم «عروسی خوبان» یکی از زیباترین تراژدی های سینمای ایران را بر زمینه جنگ خلق کرد. آثاری چون «آداب زیارت» نوشته تقی مدرسی و «مرغ آمین» نوشته سیروس طاهباز، که با درون مایه جنگ نوشته شدند اما به رغم سابقه و شهرت مولفان خود، در حد تکرار کلیشه های مرسوم باقی ماندند. کتاب هایی چون رمان «نخل های بی سر» نوشته قاسم علی فراست، عروج نوشته ی ناصر ایرانی و اسماعیل اسماعیل نوشته محمود گلابدره ای، نیز از حد و حدود کلیشه های مجاز رسمی فراتر نرفتند. رمان «محاق» اثر منصور کوشان با هنرمندی و در ساختاری منسجم درگیرهای روان شناختی و ذهنی روشنفکرانی را خلاقانه تصویر می کند که از موشک باران شهرها گریخته اند. در داستان کوتاه «نقاش باغانی» نوشته هوشنگ گلشیری، که به زیبایی و کمال و پختگی خلاقانه دیگر داستان های کوتاه او است، راوی و تنی دیگر از موشک باران شهرها فرار و در پناهگاه دورافتاده خود با نقاشی دیدار می کنند که با هر چرخش قلم مو بر پرده نه فقط بخشی از پرده که جهان عینی را خلق می کند. نقاش باغانی گلشیری پیروزی زندگی بر مرگ و خلاقیت هنری را بر جنگ به زیبائی تصویر می کند. شهريار مندنی پور، نویسنده برجسته ایرانی، در سه دهه اخیر آثار باارزشی خلق کرده است اما رمان «دل دلدادگی» او، بر زمینه جنگ، از آثار برجسته او نیست هرچند زبان زیبا، شخصیت سازی و جاذبه روایت در این اثر نیز گاه به اوج دیگر آثار او نزدیک می شوند. نسیم خاکسار خالق برخی از ماندنی ترین رمان ها و داستان های کوتاه فارسی است. خاکسار در داستان های «جنگ کی تمام میشود؟» برخی از زیباترین تصویرهای داستانی فاجعه جنگ را خلق کرده است. اميرحسن چهلتن، نویسنده برجسته ایرانی نیز در داستان کوتاه «مونس، مادر اسفنديار»، هنرمندانه رنج مادری را تصویر می کند که فرزند خود را در جنگ از دست داده است. نویسندگانی چون اصغر عبدالهی در «آفتاب در سیاهی جنگ گم میشود» و برخی داستان های دیگر خود، ناصر مؤذن در «آخرین نگاه از پل خرمشهر» و پرویز مسجدی در داستان «روزهای مقاومت در خرمشهر» تصویرهایی ماندنی از شهرهای جنگ زده جنوبی ایران به دست دادند. موشک باران شهرهای ایران نیز در رمان «ملخ» جواد مجابی و رمان «ناگهان سیلاب» مهدی سحابی بازآفرینی و در «عیدتان مبارک آقای نیوتون» نوشته فرج سرکوهی تصویر شد. در سال های اخیر حسين مرتضاييان آبکنار، از نویسندگان نسل جنگ، در داستان «رحمان» کوشید تا تصویری چند بعدی و عمیق از انسان ها در جنگ به دست دهد. حتی بررسی اجمالی بازآفرینی جنگ و پیامدهای آن در داستان نویسی ایران این واقعیت را نشان می دهد که باارزش ترین، ماندنی ترین و بهترین آثار داستانی در باره جنگ و پیامدهای آن را نویسندگان غیرحکومتی ایران خلق کرده و نویسندگان حکومتی و مکتبی، به رغم کمیت بالای آثار خود و به رغم حمایت های همه جانبه، از خلق آثار ماندگار در چارچوب مکتب رسمی مجاز درمانده اند. در چند ماه اخیر نهادهای حکومتی تبلیغات همه جانبه ای را در باره کتاب «دا»، خاطرات زنی از روزگار جنگ در خرمشهر، سازمان داده اند. رهبر جمهوری اسلامی در گذشته بارها از خلق همسنگ «جنگ و صلح» تولستوی، البته در چارچوب مکتبی مجاز، سخن گفته است. عقب نشینی حکومت از اثر ماندگار و کلاسیکی چون جنگ و صلح تولستوی، به خاطرات کلیشه ای، ملال آور و تکراری نیز بر شکست هنر و ادبیات حکومتی گواهی می دهد. --------------------- بخش دوم یادداشت فرج سرکوهی را خواندید، بخش پایانی این یادداشت را فردا ارائه میکنیم.
در حمله هوایی یک هواپیمای بی سرنشین ِ احتمالاً آمریکایی به منطقه قبیله نشین ِ شمال غربی پاکستان پنج ستیزه جو کشته شدند. مسوولان می گویند: این حمله، اوائل روز یکشنبه، امروز، به روستایی در منطقه «دَتَه خِیل» در نزدیکی «میرانشاه» مرکز استان «وزیرستان شمالی» انجام گرفت. یکی از مسوولان در «پیشاور» به خبرگزاری فرانسه گفت: یک هواپیمای بی سرنشین آمریکا به خانه یی که ستیزه جویان از آن بهره می گرفتند، دو راکت شلیک کرد. واشینگتن این منطقه نزدیک به مرز افغانستان را مقر جهانی شبکه تروریستی القاعده و خطرناک ترین نقطه جهان می داند.
روزنامه هاى خراسان و تهران امروز گزارش هايى از انفجار خط لوله گاز سرخس و شمار كارگران جانباخته و مجروح اين سانحه و « سكوت مسئولان » را منتشر كرده اند. روزنامه هاى خراسان و تهران امروز گزارش هايى از انفجار خط لوله گاز سرخس و شمار كارگران جانباخته و مجروح اين سانحه و « سكوت مسئولان » را منتشر كرده اند. روزنامه خراسان از قول خبرنگارش در شهر سرخس با اشاره به اينكه « اين حادثه ساعت ۱۱ صبح جمعه ۱۹ شهريور بر اثر برخورد يك دستگاه بيل مكانيكى با خط لوله گاز ۴۸ اينچى روى داده » نوشته «اين خط گاز تركمنستان را از پالايشگاه هاشمى نژاد سرخس به مشهد انتقال مى داد. » اين روزنامه از قول شاهدان عينى نوشته در هنگام انفجار دستكم ۳۶ كارگر و مهندس در كانون انفجار مشغول كار بودند و در همان لحظه انفجار ۶ تا ۷ كارگر دچار سوختگى شديد شدند به طورى كه قابل شناسايى نبودند نوشته شمار جانباختگان انفجار خط لوله گاز سرخس بين ۶ تا ۹ نفر است و حال ۱۰ تن ديگرى كه دچار سوختگى شديد شده اند نيز وخيم است. به گزارش اين روزنامه قدرت انفجار به حدى بود كه شعله هاى آتش در ۶۵ كيلومترى محل وقوع حادثه در روستاى گنبدلى سرخس مشاهده شده و به هيچ خبرنگارى براى ورود به محل وقوع حادثه اجازه داده نشده است. روزنامه خراسان در عين حال تاكيد كرده كه مسئولان استان خراسان ، مقام هاى شركت گاز و پالايشگاه هاشمى نژاد و نيز استاندار خراسان حاضر نشده اند اطلاعى از جزئيات انفجار خط لوله گاز سرخس ارائه كنند و تنها فرماندار سرخس با رد اظهارات شاهدان عينى گفته كه فقط اظهارات مسئولان خط لوله و انتقال گاز معتبر است. روزنامه تهران امروز علاوه بر انتشار گزارشى از انفجار خط لوله گاز در سرخس نوشته « اين چهارمين حادثه سالجارى در صنعت انرژى است. » به نوشته اين روزنامه نخستين حادثه در صنعت انرژِ ايران طى سال جارى « آتش گرفتن چاه شماره ۲۴ نفت شهر بود كه ۴ كشته و ۹ مجروح بر جاى گذاشت و سرانجام پس از ۳۸ روز مهار شد » و « پس از آن حادثه پتروشيمى خارك بود كه در اين حادثه ۴ نفر كشته و ۷ نفر زخمى و تعدادى نيز دچار گازگرفتگى شدند » و طى « سومين حادثه نيز در پتروشيمى پرديس عسلويه كه تنها چند روز پس از افتتاح و راه اندازى فاز دوم آن رخ داد » دستكم « ۵ كشته و ۳ زخمى برجا گذاشت. » راه اندازى پليس مجازى براى مقابله با كاربان اينترنت در استان ها روزنامه تهران امروز خبر داده كه نيروى انتظامى اقدام به راه اندازى « پليس فضاى مجازى » در استان هاى كشور كرده و حتى چنين نيرويى را در استان خراسان جنوبى تاسيس كرده است. به گفته كاظم هاشم آبادى مسئول روابط عمومى نيروى انتظامى خراسان جنوبى هدف اين نيرو از راه اندازى پليس فضاى مجازى در استان ها « نظارت دقيق بر استفاده از فضاى مجازى و كاربران اينترنت » و « مقابله با تهديدات فضاى مجازى و اعتياد به اينترنت » است. به نوشته روزنامه تهران امروز محمدرامين مهدوى كيا مدير اماكن عمومى اين استان نيز بخش هايى از آيين نامه جديد و « قوانين خاص » نيروى انتظامى براى تاسيس كافى نت ها را اعلام كرده كه براساس آن در كافى نتها حتما بايد جداسازى جنسيتى صورت گيرد و « تاسيس كافىنتها در طبقات فوقانى و تحتانى » ممنوع و كافى نت ها بايد در طبقات هم سطح زمين باشند. الزامى بودن « شئونات اسلامى و حجاب اسلامى »، « عدم پخش موسيقى هاى مستهجن » و «قابل رويت بودن داخل كافى نتها و عدم استتار آنها و عدم تاسيس آنها در كنار مدارس از ديگر قوانين نيروى انتظامى براى كافى نتها است. » روزنامه تهران امروز نوشته كه نيروى انتظامى همچنين اعلام كرده كه قرار است « براى وضع ظاهرى افرادى كه به كافى نتها مراجعه مىكنند نيز معيارهايى تعيين شود. » روزنامه ابتكار نيز خبرى ديگر درباره افزايش بازديد از سايت هاى فيلتر شده منتشر كرده است. به نوشته اين روزنامه وزارت ارشاد اسلامى با طراحى يك سايت جايگزين براى صفحه فيلترينگ مراجعه كاربران اينترنتى به سايتهاى فيلتر شده را به اين سايت هدايت مى كند اما در هفته هاى اخير به طور مرتب شمار مراجعه كنندگان به سايت هاى فيلتر شده افزايش يافته است. روزنامه ابتكار نوشته شمار كاربرانى كه در حين بازديد از سايت هاى فيتر شده به سايت طراحى شده وزارت ارشاد اسلامى منتقل مى شوند بيش از ۱ ميليون كاربر در روز است. واكنش دولتى به استعفاى اعتراض آميز دبير سوم سفارت ايران در فنلاند روزنامه كيهان واكنش وزارت خارجه جمهورى اسلامى به استعفاى اعتراض آميز حسين عليزاده، رايزن سوم سفارت ايران در فنلاند و پيوست او به جمع مخالفان حكومت مستقر در ايران را منتشر كرده است. به نوشته اين روزنامه رامين مهمان پرست سخنگوى وزارت خارجه گفته است « ماموريت عليزاده ۲۹ مردادماه پايان پذيرفته است. » اين روزنامه آقاى عليزاده را « كارشناس اقتصادى سفارت ايران در هلسينكى » معرفى كرده و از قول رامين مهمانپرست نوشته « ماموريت عليزاده ۲۹ مردادماه خاتمه يافته و عليزاده پس از خاتمه ماموريت درخواست كرده كه تا پايان امتحانات فرزندانش در هلسينكى بماند.» در حالى كه سخنگوى وزارت خارجه جمهورى اسلامى از « در دست بررسى بودن » وضعيت رايزن سوم سفارت ايران در هلسينكى سخن گفته روزنامه كيهان به طور تلويحى استعفاى حسين عليزاده را تائيد كرده و نوشته « برخى از سايت ها و خبرگزارى هاى خارجى روز جمعه از استعفاى حسين عليزاده كارشناس اقتصادى سفارت ايران در فنلاند خبر دادند. » خبرگزارى ها بين المللى روز شنبه ضمن انتشار خبر استعفاى حسين عليزاده دبير سوم سفارت ايران در فنلاند از قول وى آن را اقدامى « در اعتراض به سركوب » از سوى حكومت جمهورى اسلامى توصيف كرده و از قول وى گزارش داده اند كه « اكثر ديپلماتهاى ايرانى با رژيم ايران مخالفند. » همزمان روزنامه مردمسالارى از احتمال پيوسن يك كشتى گير ديگر ايرانى به تيم ملى جمهورى آذربايجان خبر داده و نوشته « بعد از اينكه سامان طهماسبى در رقابت هاى جهانى عضو تيم ملى آذربايجان شد و رئيس فدراسيون پس از چند روز در مصاحبه اى حضور كشتى گير ايرانى در تيم ملى يك كشور خارجى را امرى بى اهميت ناميده است، خبر مى رسد كه يك كشتى گير ديگر از ايران قصد دارد تابعيت كشور آذربايجان را بگيرد. » اين روزنامه اشاره اى به اسم اين كشتى گير ايرانى نكرده اما نوشته « مسئولان كشتى آذربايجان به اين قهرمان ايرانى براى تغيير تابعيت و پيوست به تيم ملى كشتى اين كشور وعده حقوق ۴ هزار دلارى » داده اند. افزايش انتقاد مراجع تقليد و مجلس از آمارسازى دولت روزنامه جهان صنعت در سرمقاله روز يك شنبه خود « افزايش انتقاد مراجع تقليد و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى به آمارسازى دولت » را مورد توجه قرار داده است. اين روزنامه در سرمقاله اى با عنوان « چه را باور كنيم » نوشته « چند ماهى است كه در خصوص آمار و ارقام اعلامى از سوى دولت ترديدهاى جدى از سوى محافل مختلف مطرح مىشود و كارشناسان درحوزههاى متعددى بر صحت روشهاى پردازشى آن اعلام شك مىكنند اما دولت مصرانه همه اين ترديدهارا بىپايه و اساس دانسته و روشهاى خود را علمى مىداند. » اين روزنامه با نقل انتقاد آيت الله مكارم شيرازى از « آمارسازى دولت » نوشته اين مرجع تقليد « با بيان اينكه آمارهاى اعلامى دولت از كاهش تورم صحت ندارد، اعلام كرده است وقتى آمارها با واقعيات تطابق نداشته باشد، مردم به واقعيت بدبين نمىشوند بلكه اعتماد خود را به آمارهاى دولتى از دست مىدهند. » روزنامه جهان صنعت با اشاره به اينكه مجلس شوراى اسلامى قرار است با قرائت ۸ گزارش در صحن علنى « آمارسازى هاى وزارت صنايع » را مورد بررسى قرار دهد نوشته كه اين گزارش ها حاصل بررسى « كميسيون صنايع مجلس » است و در صورت قرائت آن « مجلسيان و افكار عمومى كشور با آنچه وزارت صنايع ادعاى رشد آن را در بخشهاى صدور پروانه بهرهبردارى صنايع و ميزان سرمايهگذارىهاى موجود دارد بيشتر آشنا مى شوند. » اين روزنامه تاكيد كرده كه « اختلاف آمارهاى وزارت صنايع با مركز آمار و بانك مركزى ناشى از دستكارىهاى اين وزارتخانه در شاخصهاى صدور مجوز بهرهبردارى و سرمايهگذارى صنعتى برنامه چهارم، عدم افزايش توليد در بخش فولاد و عقبماندگى آن از اهداف برنامه چهارم است. » « در زمان تحريم با قوانين عادى نمى توان بانك ها را اداره كرد » روزنامه جمهورى اسلامى اظهارات مديرعامل بانك ملى ايران درباره دو بحران سيستم بانكى كشور را منتشر كرده و از قول وى نوشته « اداره بانك ها در شرايط تحريم با قوانين عادى ممكن نيست. » به نوشته اين روزنامه محمودرضا خاورى كه همزمان مديرعامل بانك ملى و نيز « رييس شوراى هماهنگى بانك هاى دولتى » است، طى سخنانى از بروز دو بحران در سيستم بانكى كشور خبر داده است. آقاى خاورى با تاكيد براينكه « در يك برهه خاص تاريخى گرفتاريم » گفته « در زمان تحريم نمى توان با قوانين عادى بانك را اداره كرد و قوانين بانكها بايد عوض شود كه البته دولت براى تغيير اقدام كرده و همكارى هاى لازم در حال انجامشدن است. » وى به جزئيات تغيير قوانين بانكى كشور براى مقابله با تحريم ها اشاره اى نكرده اما گفته دومين بحران بانك هاى كشور « پديده مطالعات معوق » است كه چون « پتك گرانى بر فرق بانكها كوبيده مى شود. »
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، که روزشنبه، آزادی ساراشورد، شهروند آمریکایی زندانی در ایران را منتفی اعلام کرده بود، روز یکشنبه از آزاد شدن وی به قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد. وی در عین حال از آنچه که دخالت مسئولان اجرایی در پرونده های قضایی خواند، انتقاد کرد.عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، که روزشنبه، آزادی ساراشورد، شهروند آمریکایی زندانی در ایران را منتفی اعلام کرده بود ، روز یکشنبه از آزاد شدن وی به قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، آقای دولت آبادی، روز یکشنبه، ۲۱ شهریور در نشست خبری با خبرنگاران در این زمینه گفت: «برای دو نفر از متهمان که هر دو مرد هستند،قرار بازداشت صاد شده و برای متهم دیگر که یک خانم است، قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است». دادستان تهران دلیل تبدیل بازداشت خانم شورد به آزادی به شرط وثیقه را «بیماری» وی اعلام کرد و گفت: «بر اساس گزارشات مأموران پرونده و تأیید قاضی مبنی بر بیمار خانم شورد، بازداشت وی به قرار ۵۰۰ میلیون تومانی تبدیل شد و در صورت تودیع این وثیقه، وی میتواند آزاد شود». بیشتر بخوانید: دادستان تهران: سه کوهنورد آمریکایی مشمول عفو نبودهاند «زن آمریکایی زندانی در ایران روز شنبه آزاد می شود» عباس جعفرى دولت آبادى افزوده است: داشتن وكيل براى متهمان آمريكايى قانونى است و متهم زن آمريكايى نيز با پرادخت وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانى مى تواند از ايران خارج شود ولى در زمان برگزارى دادگاه بايد در ايران حضور داشته باشد. در همين حال، مسعود شفيعى، وكيل ايرانى اين سه آمريكايى ابراز اميدوارى كرده است كه سارا شورد ظرف دو يا سه روز آينده آزاد شود. وى به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفته است كه با سه كوهنورد زندانى آمريكايى ملاقات كرده و حال همه آنها خوب است. آقاى شفيعى افزود: «سفارت سوئيس در تهران در حال تهيه ۵۰۰ هزار دلار وثيقه تعيين شده براى خانم شورد است.» به دنبال قطع رابطه ايران و آمريكا در سال ۱۳۵۸، سفارت سوئيس حافظ منافع واشينگتن در ايران است. انتقاد از «دخالت مسئولان اجرایی» دادستان تهران در نشست خبری روز یکشنبه خود از آنچه که «دخالت مسئولان اجرایی» در پرونده های قضایی خواند انتقاد کرد و گفت: «رسانه ها باید توجه کنند که اطلاع رسانی در پرونده های قضایی نباید از طریق مسئولان اجرایی کشور انجام شود بلکه باید مسئولان قضایی اطلاع رسانی کنند.» اشاره آقای جعفری دولت آبادی به اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران است که هفته گذشته اعلام کرده بود با پیگیری های محمود احمدی نژاد، سارا شورد به زودی از زندان آزاد می شود. در واکنش به این سخنان، دادستان تهران پیشتر گفته بود که پرونده کوهنوردان آمریکایی در دست بررسی است و آزاد خانم شورد منتفی است. به نظر می رسد که پرونده کوهنوردان آمریکایی در چالش بین قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دولت محمود احمدی نژاد قرار گرفته است. در حالی که گزارش ها حاکی است رییس جمهور ایران در تلاش است تا در آستانه سفر خود به نیویورک زمینه آزادی کوهنوردان آمریکایی را فراهم کند ولی دستگاه قضایی ایران از دخالت دولت در امور قضایی ناراضی است. دادستان تهران روز یکشنبه گفت: «بر اساس اخبار رسیده متوجه شدیم که برخی از افراد و مسئولان بر برخی از رسانه ها فشار آوردند که اخبار دادستانی را منتشر نکنید در حالی که این اقدام جرم است.» اشاره آقای دولت آبادی به عدم انتشار خبر تکذیب آزادی کوهنورد زن آمریکایی توسط وی در رسانه های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد است که آن را بایکوت کرده بودند. وی می گوید: «تنها در مواردی که دستور از سوی شورای امنیت ملی و یا دستور کتبی مقام قضایی ابلاغ شود مطبوعات حق دارند خبر را منتشر نکنند.» پیش از اظهارات دادستان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه از «عفو و آزادی» سارا شورد، به مناسبت عید فطر خبر داد و پیگیریهای محمود احمدینژاد، رئیس جمهوری ایران را در اخذ این تصمیم دخیل دانست. شین باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، همراه با سارا شورد، ۳۱ ساله، مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران بودند، حین عبور از خط مرزی عراق و ایران توسط مأموران ایرانی دستگیر شدند و از سوی جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند . در همین زمینه آقای دولت آبادی روز یکشنبه بار دیگر بر اتهام جاسوسی این سه نفر تأکید کرد و گفت: «در مصاحبه سال گذشته اعلام کرده که اتهام این سه نفر جاسوسی است و به اندازه کافی در این باره دلیل وجود دارد». وی تصریح کرد که در این مدت مقامات قضایی در حال انجام تحقیقات برای تکمیل پرونده بودند و افزود که اکنون «تقریبا» پرونده تکمیل شده است و قاضی پرونده نیز «کیفرخواست این سه آمریکایی متهم به جاسوسی را صادر کرده است».
حسین علیزاده، کاردار مستعفی سفارت ایران در فنلاند، به رادیو فردا میگوید: اینهمه ظلم و فجایع را نمی توانستیم توجیه کنیم. البته بی پرده بگویم، شبکه اجتماعی که مهندس میرحسین موسوی دستورش را داده بودند کماکان در درون وزارت خارجه فعال است... حسین علیزاده، کاردار سفارت ایران در فنلاند، دیپلماتی که نفر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور بوده، استعفا داده است. او می گوید «به مردم، معترضان به نتایج انتخابات سال گذشته و در راس آنها میرحسین موسوی پیوسته است». آقای علیزاده استعفای خود را اقدامی هم سو با اهداف کمپین سفارتخانه های سبز می داند که از سال گذشته و پس از اقدام مشابه محمدرضا حیدری، دیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ، فعالیت خود را آغاز کرد. حسین علیزاده؛ دیپلمات مستعفی جمهوری اسلامی ایران در فنلان به رادیو فردا میگوید: من معاون سفارت درهلسینکی بودم. علاوه بر آن در مقاطعی که مسئولیت سفارت به عهده ام بود، به عنوان کاردار موقت خدمت می کردم. شاید نسبت به سایر دوستانی که از کشور بیرون می آیند از نظر موقعیت اداری، موقعیت من مقداری از بقیه متمایز بوده است. اما اینکه چرا [این کار را کردم]؟ می توانم بگویم: چرا نه؟ به هر حال ما هم یک سلول از سلول های جامعه ایرانیم. ما هم انسانیم. وجدان داریم. ما اگر چه از سر قضا کارمند دولت شده ایم اما چه می دانستیم که قرار است مغولان بیایند و این طوری حیثیت کشور را به تاراج ببرند؟ بیشتر بخوانید: دیپلمات مستعفی سفارت ایران در فنلاند اظهارات مهمانپرست را رد کرد ایران به «استعفای» دیپلمات ارشد ایرانی در فنلاند واکنش نشان داد کنسول مستعفی از واکنش ایران پس از پناهندگی خود به نروژ میگوید به هر حال ما برای سوالات فرزندانمان پاسخی نداشتیم. اینهه ظلم و فجایع را نمی توانستیم توجیه کنیم. این همه افکار نابخردانه ای که از سوی دولت شاهدیم، به حدی که مجلس هم دارد صدایش در می آید، و اصلا سیستم در حال فروپاشی است. این را نمی توانستیم توجیه کنیم. البته بی پرده بگویم شبکه اجتماعی که مهندس میرحسین موسوی دستورش را داده بودند کماکان در درون وزارت خارجه فعال است. شما به این نکته اشاره کردید که پاسخگوی فرزندانتان نمی توانستید باشید. از تاراج مغولان گفتید. اما پرسشی که ممکن است افکار عمومی بخواهد از شما بپرسد این است که چرا الان و در این مقطع زمانی؟ به هر حال اکنون بیش از یک سال از حوادث پس از انتخابات می گذرد. اگر واقعا چنین دیدگاهی نسبت به دولتی که برای آن کار می کردید داشتید، فکر نمی کنید الان برای اقدام کردن کمی دیر است؟ نه خیر. من پاسخ روشنی برای این سوال شما دارم. سرخوردگی که برای من و دیگر دوستان ایجاد شد، لااقل می توانم بگویم این سرخوردگی برای شخص من ریشه در یک سال و نیم گذشته نداشت. من از بدو شکل گیری دولت نهم دیگر تمام امیدهایم را بر باد رفته می دیدم. منتها به هر حال همه تحمل می کردند. تا اینکه این انتخابات جعلی اتفاق افتاد. ما به دلیل تشکیل همان شبکه اجتماعی زیر پوستی در وزارت خارجه، وظیفه خودمان می دیدیم که هر کسی در موقعیت خودش، نقشش را ایفا کند. دستکم شما می توانید تجسم کنید که در سفارتخانه ها، گردش اطلاعات محرمانه و سری در جریان است. بنابر این بروز دادن این اطلاعات به بیرون، یکی از وظایف بسیار مهم بود. تا اینکه بالاخره انجام چنین کار خطیری پنهان نماند، همان طور که ماه زیر ابر پنهان نمی ماند. شما یک باره احساس می کنید که مورد خطر قرار گرفته اید. تهدیداتی را حس می کنید. به ویژه بعد ازحوادث مجلس قبا و حمله به منزل آقای کروبی به این نتیجه رسیدم که شاید برای شخص من ، و برای اعلام استعفایم الان زمان مناسبی است. آقای علیزاده، آقای مهمانپرست گفته اند که ماموریت شما در فنلاند از روز ۲۹ مرداد ماه پایان پذیرفته بوده است. شما در این مورد چه توضیحی دارید؟ به آقای مهمانپرست عرض می کنم فرض می کنیم این چیزهایی که شما به کارمندانتان می بندید درست است. آیا اساسا طرح این مسائل تف سر بالا نیست؟ شما کارمندانی را تربیت می کنید که به اندک بهانه ای سیستم را رها کنند و به بهانه های مختلفی چون دانشگاه و تجارت از دور خارج شوند؟ بالاخره نیروهای وزارت خارجه از نیروهای نخبه کشورند. از هزار فیلتر و گزینش رد شده اند، چه طور می شود که از درون سیستم بیرون می آیند؟ من نه نفر اول هستم نه مطمئن باشید که نفر آخر هستم. اصلا شما فرض کنید که حرکت ما از غرض ورزی شخصی است. ما می خواهیم در اروپا متمتع شویم و صفا کنیم. اما آقای مهمانپرست من از درد ملت می گویم. مغولان اگر با ما این کار را کردند، مغول بودند. آقای علیزاده، وضعیت استخدامی شما در مقطعی که چنین تصمیمی گرفتید به چه شکل بود؟ بنده کارمند رسمی و تمام وقت با رسته سیاسی وزارت خارجه بودم. نزد دولت فنلاند کتابچه دیپلماتیکش وجود دارد. بنده مقام دوم سفارت جمهوری اسلامی در هلسینکی بودم. بعد از اعلام استعفا، شما به لحاظ امنیتی در چه وضعیتی به سر می برید؟ راستش این را خودم هم به خوبی نمی دانم تعبیر درستش این است که «من دل به دریا زدم» ما روزی خودمان بچه هایی را که پناهنده شده بودند دعوت می کردیم، تشویق به برگشتن می کردیم. از آنها دلجویی می کردیم. طبیعتا برای کسی که ۲۱ سال در خدمت وزارت خارجه بوده و آن موقعیت را داشته است، انجام چنین کاری سختی هایی هم دارد. فنلاندی ها متحیرند و می پرسند چطور ممکن است؟ مگر می شود کسی که کاردار سفارت ایران بوده امروز بیاید وبگوید که من یک ناراضی سیاسی هستم؟ این مسئله چطور قابل جمع است؟ نمی توانند آن را تحلیل کنند. شما در ضمن صحبت هایتان فرموید که «من آخرین نفر نخواهم بود» آیا در این مورد اطلاعاتی دارید؟ یا اینکه در جریان فعالیت های زیرپوستی و کمپین سفارتخانه های سبز، که به آن اشاره کردید، در سایر سفارتخانه های جمهوری اسلامی هم قرار است اتفاقاتی از این دست، بیافتد؟ یکی از دوستان اخیرا از ایران به اینجا آمده بود. از ایشان در مورد اینکه «اکنون بدنه وزارت خارجه در چه وضعیتی است؟» پرسیدم. گفت ۹۰ درصد نیروهای وزارت خارجه مانند تو فکر می کنند. حالا اگر فرض کنیم که این رقم ۹۰ درصد نباشد و فقط نه درصد از نیروهای وزارت خارجه از شرایط سیاسی موجود ناراضی باشند، در آن صورت شما نباید تعجب کنید که مواردی مانند مورد من اتفاق بیافتد. به همین دلیل است که شما می بینید آقای احمدی نژاد آقای بقایی را به عنوان نماینده ویژه منصوب می کند که هیچ مطالعه ای در زمینه سیاست خارجی نداشته و نه به زبان مسلط است و نه تحصیلات دارد. یا اینکه کسی مثل آقای مشایی را در سمت اخیرش منصوب می کند. طبیعتا می داند که بدنه وزارت خارجه نمی تواند به ایشان اعتماد کند. حیدری: مشوق علی زاده بودم محمدرضا حیدری، دیپلمات سابق ایرانی نیز که در اولین واکنش ها به رویدادهای پس از انتخابات در ایران، مدتی پیش از سمت خود در سفارت ایران در نروژ استعفاء کرد و می گوید مشوق آقای علیزاده بوده، در تایید سخنان او به رادیو فردا می گوید: ایشان بعد از حمایتی که به صورت علنی از جنبش سبز مردم ایران و طرح بحث تقلب در انتخابات کردند، گویا از سوی سفیر ایران در فنلاند تهدید شده بود که این مطالب نباید در سفارت طرح شود. سفیر به آقای علیزاده گفته بود که «ما تابع دستورالعمل مرکز هستیم. هیچ تقلبی هم نشده و شما هم این مطالب را بین کارمندان مطرح نکنید که این مطالب منتج به درگیری می شود.» ایشان تا حدود هفت ماه پیش با ما در تماس بودند و مسائلی را مطرح می کردند اما ما کماکان می گفتیم که در محیط (سفارت) باشد تا اگر اخباری وجود دارد به ما منعکس کند تا بتوانیم از وضعیت سفارتخانه ها اطلاع داشته باشیم. محمدرضا حیدری: پیشنهاد دادم که بهتر است استعفای خود را علنی کنند. اخیرا ایشان مطلع می شود که گویا قرار است حکم خاتمه ماموریتشان صادر شود و باید محل ماموریت خود را ترک کند. وقتی با من طرح کردند، پیشنهاد دادم که بهتر است استعفای خود را علنی کنند. ایشان هم همین کار را انجام دادند و استعفانامه خود را به آقای موسوی-سفیر وقت جمهوری اسلامی در فنلاند- تحویل داد و اکنون هم تحت حفاظت پلیس امنیتی فنلاند قرار دارند. آقای حیدری، خودتان اشاره کردید به اینکه ایشان مطلع شدند که مدت خدمتشان دارد به پایان می رسد. امروز آقای مهمان پرست- سخنگوی وزارت امور خارجه – گفته اند که ماموریت آقای علیزاده روز ۲۹ مرداد ماه خاتمه یافته و ایشان در حال ماموریت نبوده اند. اما ایشان تا زمانی که در سفارت مشغول به کارند و کارشان را به روال سابق انجام می دهند کماکان جزو کادر سفارت خانه محسوب می شوند. مسائلی که سخنگوی وزارت خارجه مطرح می کند در چهارچوب تضعیف حرکت ایشان است. ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی با کارت سیاسی بوده اند و با سمت رایزن سوم سفارت هنوز هم مشغول به کار بوده و در محل ماموریت خود بوده اند. سفارت ممکن است بگوید که ایشان کار نمی کرده، اما این سوال مطرح می شود که «پس حضور ایشان در فنلاند به چه منظوری بوده است؟» هنوز جانشین ایشان در محل حضور نداشته و ایشان در تمام این مدت در داخل سفارت کار می کرده و فعالیت های روزانه اش را انجام می داده است. ولی خوب؛ آقای مهمانپرست همان طور که راجع به خود من و سایر همکاران دیگر هم مدعی هستند که ما ماموریتمان تمام شده بوده و هر کدام بنا به دلایلی مثل مدرسه بچه هایمان و مسائل دیگر مانده بوده ایم، این مسائل را مطرح می کنند تا حرکت من و همکاران مرا تضعیف کنند. در ایران خبرگزاری های نزدیک به دولت از آقای علیزاده به عنوان کارشناس اقتصادی سفارت نام برده اند. ممکن است تفاوت این سمتی که به کار می برند با سمتی که شما طرح می کنید را توضیح دهید؟ کارشناسان وزارت خارجه تحت پوشش سمت هایی چون دبیر سوم، دبیر دوم و وابسته به ترتیب بالا می آیند و به سمت رایزن سوم، رایزن دوم و رایزن اول می رسند که بعد از آن سفیر قرار دارد. این سلسله مراتب اداری در داخل سفارت خانه هاست. هر فردی با پوشش رایزن سومی که سوابق کاریش محسوب شده و در رسته سیاسی باشد می تواند به عنوان کارشناس اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و یا کارشناس کنسولی در داخل سفارت مشغول به کار باشد. ولی در مورد آنچه که در پاسپورت سیاسی ایشان درج شده، ایشان رایزن سوم سفارت بوده و درمقطعی هم که سفیرحضور نداشته، یعنی در زمانی که آقای نظرآهاری- سفیر قبلی- به تهران رفته بودند و سفارت فاقد سفیر بوده، ایشان به عنوان کاردار موقت سفارت بوده اند.
امروز يکشنبه در ترکيه رفراندومی برای اصلاح قانون اساسی اين کشور برگزار می شود. اين اصلاحات توسط حزب حاکم به رهبری رجب طيب اردوغان پيشنهاد شده است. قانون اساسی کنونی ترکيه برای آخرين بار بعد از کودتای سال ۱۹۸۰ ميلادی توسط ارتش اين کشور تغيير يافت. به گفته ناظران، اصلاحات تازه با هدف نزديک کردن قانون اساسی ترکيه به قوانين اتحاديه اروپا پيشنهاد شده اند. آخرين نظرسنجی ها حاکی است که مردم ترکيه در روز يکشنبه به اين اصلاحات رای مثبت خواهند داد.
پيروزی ترکيه بر صربستان در مسابقات جهانی بسکتبال موجب شد تا صربها و آلبانيايی تبارهای شهری کوچک در کوسوو با هم درگير شوند. اين درگيری در شهری به نام ميتروويتسا رخ داد و تلفاتی در بر نداشت. به گفته مقامهای محلی، در فاصله کوتاهی بعد از آغاز درگيری، پليس اروپايی خود را به محل رساند و با حضور در ميان دو گروه درگير مناقشه را خاتمه داد. درگيری از آنجا آغاز شد که گروهی از آلبانيايی تبارهای شهر در جريان بازی تيم ترکيه را تشويق می کردند. از زمان پايان درگيری ها در کوسوو، شهر ميتروويتسا به يکی از اصلی ترين مراکز برخوردهای قومی در کوسوو بدل شده است.
يک مقام دولتی در ايران، تصويب نرخ ۶۷۰ تومان برای هر ليتر بنزين آزاد را تکذيب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزين سخنگوی «گروه تحول اقتصادی دولت» روز شنبه، قيمت ۶۷۰ تومان برای بنزين را شايعه خواند و گفت که هنوز قيمت مصوب اعلام نشده است. آقای فرزين نگفت که چه زمانی اين قيمت اعلام خواهد شد. وی خبرهای اخير درباره قيمت بنزين را «حدس و گمان برخی افراد» خواند. جلسات اين گروه با حضور محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران برگزار می شود.
يک ديپمات ارشد آمريکايی اعلام کرد که اگر «نشانه های محکمی» مبنی بر تلاش کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای ديده شود، آمريکا آماده است تا مذاکرات با کره شمالی را از سر بگيرد. جيم اشتاينبرگ، نماينده وزير امورخارجه آمريکا به توافق هسته ای سال ۲۰۰۵ اشاره کرد که بر اساس آن قرار شده بود کره شمالی در ازای کمکهای مالی و بشردوستانه، به خلع سلاح هسته ای تن بدهد. وی که در کنفرانسی در ژنو سخن می گفت تاکيد کرد که واشينگتن به شکلی جدی به دنبال پيشرفت «معنادار» در بحران هسته ای کره شمالی است. آخرين دور مذاکرات شش جانبه برای حل بحران هسته ای کره شمالی در سال ۲۰۰۸ با حضور نمايندگان اين کشور و ديپلماتهای آمريکا، چين، ژاپن، کره جنوبی و روسيه برگزار شد.
وزير امور خارجه برزيل با اشاره به اختلاف نظر اين کشور با آمريکا بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته ای ايران، گفت اين موضوع نشان می دهد اصلاح سازمانهای جهانی، دشوار خواهد بود. سلسو آموريم (Celso Amorim) که در يک کنفرانس امنيت بين الملل در ژنو سخن می گفت، مشخصا به شورای امنيت سازمان ملل متحد و نحوه اداره آن اشاره کرد. برزيل و ترکيه در ماه می برای حل بحران هسته ای ايران، با اين کشور به توافق رسيدند. اما اين توافق از سوی قدرتهای جهانی پذيرفته نشد و اندکی بعد هر دو کشور در شورای امنيت سازمان ملل متحد به قطعنامه شورای امنيت رای منفی دادند. وزير امور خارجه برزيل گفت که اين تحولات نشان داد تا چه حد قدرتهای جهان در برابر پذيرش قدرتهای تازه و تغيير مناسبات جهانی، مقاومت می کنند.
عراق با امضای توافقی با آمريکا پذيرفت که به برخی شهروندان آمريکايی که در زمان رژيم صدام حسين با بدرفتاری رو به رو شده اند، غرامت بپردازد. در پی جنگ خليج فارس در سالهای ۹۰ و ۹۱ ميلادی، تعدادی از سربازان آمريکايی به اسارت عراق درآمدند. اين جنگ بعد از حمله عراق به کويت آغاز شد. گروهی از اين افراد می گويند که در آن زمان، زير شکنجه بودند و حتی از آنها به عنوان سپرانسانی برای جلوگيری از حملات هوايی ارتش آمريکا استفاده شده است. به گفته وزارت امورخارجه عراق، دولت اين کشور تا ۴۰۰ ميليون دلار به اين شهروندان آمريکايی می پردازد. اين توافق به سازمان ملل متحد کمک خواهد کرد تا به تحريمهايی که از ۲۰ سال پيش و به دليل تجاوز عراق به کويت تصويب شده بودند، پايان دهد.
با گذشت نزديک به ۲۴ ساعت از انفجار خط لوله گاز سرخس – مشهد، خبرگزاری های ايران گزارش های متفاوتی از تعداد تلفات اين حادثه منتشر کرده اند. بخش انگليسی خبرگزاری فارس تعداد کشته شدگان را نزديک به ۱۰ نفر گزارش کرده، اما خبرگزاری ايسنا می گويد، شش نفر در اين حادثه کشته شده اند و خبرگزاری مهر تعداد کشته شدگان را تا اين ساعت پنج نفر گزارش کرده است. همزمان گزارش ها درباره تبعات اين حادثه نيز متناقض است. خبرگزاری مهر در پی اين حادثه که به دليل برخورد بيل مکانيکی با خط لوله گاز رخ داده، نوشته است که سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با بحران کمبود گاز رو به رو شده اند. اما خبرگزاری ايرنا به نقل از مدير روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی نوشته است که به رغم اين انفجار هيچ مشکلی در تامين گاز استانهای شرقی کشور به وجود نيامده است.
در حالی که رامین مهمانپرست گزارشهای منتشر شده در باره استعفای یک دیپلمات دیگر ایرانی را رد کرده است، حسین علیزاده با تایید خبر استعفای خود، دلیل این اقدام را اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات اعلام کرد.در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارشهای منتشر شده در باره استعفای حسین علیزاده، یک دیپلمات عالیرتبه ایران در فنلاند را رد کرده بود، وی با تایید خبر استعفای خود، دلیل این اقدام را اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات در ایران اعلام کرده است. حسین علیزاده، دیپلمات عالیرتبه سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند، که به تازگی از پست کنارهگیری کرده است، در گفت و گویی با رادیو فردا، سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را رد و خبر استعفای خود را تایید کرده است. بیشتر بخوانید: ایران به «استعفای» دیپلمات ارشد ایرانی در فنلاند واکنش نشان داد کنسول مستعفی از واکنش ایران پس از پناهندگی خود به نروژ میگوید به دنبال انتشار گزارشهایی در باره استعفای آقای علیزاده در اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات در ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه گفته بود: « مأموریت علیزاده ۲۹ مرداد ماه خاتمه یافته و وی درخواست کرده تا پایان امتحانات فرزندانش در هلسینکی بماند.» این در حالی است که حسین علیزاده با رد این سخنان به دلایل استعفای خود اشاره کرده و گفته است: « بدانید که من نفر آخر نیستم ( که استعفا میدهم)، ... آقای مهمانپرست، من دردی را از زبان ملت ( ایران) میگویم؛ مغولان با ما این کار را کردند، اگر کردند، مغول بودند.» وی همچنین در باره علت اقدام استعفای خود پس از گذشت بیش از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب معترضان به نتایج آن گفته است: « ما نیز سلولی از سلولهای جامعه ایران عزیزمان هستیم. ما هم انسانیم، ما هم وجدان داریم... ما هم برای فرزندان خود پاسخی نداشتیم در مقابل این همه ظلم، این همه فجایع و نمیتوانستیم توجیه کنیم این همه رفتار نابخردانهای که از یک دولت شما میبینید.» حسین علیزاده با اشاره به رویدادهایی مانند حمله به مسجد قبا در شیراز و منزل مهدی کروبی توسط حامیان دولت، از فعال بودن «شبکه اجتماعی سبز» در درون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی خبر داده و گفته است، شمار زیادی از همکارانش در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی مانند وی میاندیشند. کاردار موقت پیشین سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند، متأهل و دارای سه فرزند است و سابقه ۲۱ سال کار در وزارت امور خارجه ایران را دارد. وی مدتی نیز در نمایندگیهای ایران در بلغارستان و مصر انجام وظیفه کرده است. آقای علیزاده دومین دیپلمات ایرانی در اروپا است که به نشانه اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات دهم ریاستجمهوری از سمت خود استعفا میدهد. محمدرضا حیدری، کنسول پیشین ایران در نروژ نیز هفتم ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ از مقام خود استعفا کرد و اکنون دولت نروژ، به وی و اعضای خانوادهاش پناهندگی دادهاست. محمد رضا حیدری نیز پیش از این در گفتوگو با رادیو فردا اعلام کرده بود به دنبال حمایت از جنبش سبز ایران است و در این راستا فعالیت خواهد کرد. آقای حیدری پس از استعفای خود گفته بود: «من نمیتوانم از رژیمی دفاع کنم که جوانان خود را دستهدسته میکشد یا به زندان میفرستد و آنها مورد تجاوز و شکنجه قرار میگیرند.» وی از دیگر دیپلماتهای ایرانی نیز خواسته بود، استعفا دهند و به جرگه مخالفان حکومت ایران بپیوندند.
آيت الله علیمحمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز شنبه در نامهای سرگشاده خطاب به نمايندگان مجلس خبرگان گفت، آنها باید در اجلاس امسال این مجلس از بحثهای انحرافی دوری کنند و به خواست اصلی مردم یعنی اجرای قانونی اساسی، بپردازند. آیتالله دستغیب، در این نامه پرسیده که آیا خبرگان به وظیفه شرعی، دینی و عرفی خود عمل کردهاند؟ این مرجع تقلید در شیراز، افزوده، در اجلاس امسال مجلس خبرگان که در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریورماه برگزار میشود، نظرات خود را در مورد شرایط کشور ابراز خواهد کرد. آيتالله دستغيب در شرایطی این نامه را منتشر کرده که در روزهای اخير فشار بر وی افزايش يافته و مساله محاکمه و بررسی صلاحيت وی برای عضويت در مجلس خبرگان رهبری از سوی برخی گروهها، مطرح شده است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه در سخنانى در مراسم نهمین سالگرد حملات تروریستى ِ یازدهم سپتامبر تاکید کرد، کشورش با اسلام سر جنگ ندارد. آقاى اوباما گفت: مهاجمان به آمریکا در آن روز «گروهى از مردان پریشان» بودند که دین را به تباهى کشیدهاند. رئیس جمهوری آمریکا یکبار دیگر در واشنگتن، با تاکید بر اهمیت مداراى دینى در جامعه آمریکا تاکید کرد، ایالات متحده در حال جنگ با اسلام نیست. مراسم یادبود کشتهشدگان حملات یازدهم سپتامبر در نیویورک و در محل برجهاى مرکز تجارت جهانى هم برگزار شد و جو بایدن، معاون اول رئیسجمهوری آمریکا، در آن حضور داشت. در حملات القاعده به آمریکا در یازدهم سپتامبر۲۰۰۱ نزدیک به سه هزار تن جان خود را از دست دادند.
در آستانه نشست مجلس خبرگان رهبری در روز سه شنبه، آيت الله علی محمد دستغيب در نامه سرگشاده ای از نمايندگان اين مجلس خواسته است تا به «وظيفه اصلی» خود يعنی اجرای دقيق قانون اساسی عمل کنند.در آستانه نشست مجلس خبرگان رهبری در روز سه شنبه، آيت الله علی محمد دستغيب در نامه سرگشاده ای از نمايندگان اين مجلس خواسته است تا به «وظيفه اصلی» خود يعنی اجرای دقيق قانون اساسی عمل کنند. آيت الله دستغيب، عضو مجلس خبرگان رهبری، دراين نامه تاکيد کرده است که يک سال پس از انتخابات رياست جمهوری «عده زيادی از مردم » همچنان به دنبال مطالبات خود هستند، « آيا ما خبرگان رهبری به وظيفهی دينی، شرعی و عرفی خود که همان اجرای دقيق قانون اساسی، يعنی حرکت سه قوّه و تذکّر به خلاف قانون است عمل کردهايم؟» اشاره آیت الله دستغیب به اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلبان، خواستار ابطال نتیجه انتخابات شدند، اما آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان نتیجه این انتخابات را تایید کردند. آيت الله دستغيب در نامه روز شنبه خود نوشته است :«حال بياييم در اين اجلاسيه به وظيفه اصلی خود که تقاضای اجرای دقيق قانون اساسی است عمل کنيم. در زمان فعلی راهی نيست جز سر فرو آوردن به خواست ملّت؛ بايد از بحثهای انحرافی در مجلس خبرگان دست برداشته، به اصل مطلب که همان خواستههای ملّت رشيد ايران است جامهی عمل بپوشانيم.» خبرگان رهبری براساس قانون اساسی وظيفه تعيين رهبر جمهوری اسلامی و همچنين نظارت بر عملکرد رهبر را بر عهده دارد. طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی «هرگاه رهبر از انجام وظايف قانونی خود ناتوان شود، يا فاقد يکی از شرايط مذکور در اصول پنجم و يکصد و نهم گردد، يا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرايط بودهاست، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده خبرگان مذکور در اصل يکصد و هشتم میباشد.» در حالی آيت الله دستغيب نامه خود را منتشر کرده است که طی روز های اخير فشار بر آيت الله دستغيب افزايش يافته، مساله محاکمه و بررسی صلاحيت وی برای عضويت در مجلس خبرگان رهبری از سوی گروه های تندرو نزديک به دولت جمهوری اسلامی مطرح شده است. در همين زمينه، روز جمعه خبرگزاری فارس از نامه ای سرگشاده از «مجمع نمايندگان استان فارس» خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری، خبر داد که در اين نامه خواستار «رسيدگی سريع و جدی» به اقدامات آيت الله دستغيب مطرح شده است. اجرای قانون اساسی آيت الله دستغيب در بخش ديگری از نامه خود تصريح کرده است:« از تهمت زدن در طول اين يک سال چه نفعی برده شد؟ از صدا و سيما تا قوّهی قضائيه و از نيروهای نظامی و انتظامی تا مجلس خبرگان، آيا موجب رضايت ملّت شدهاند؟ امروز میبينيم که جناح مقابل به اتّحاد خود نزديکتر و به احياء نظرات حضرت امام امّت(ره) بيشتر تمايل دارد و خواستهای ندارد جز اجرای دقيق قانون اساسی، از شورای نگهبان گرفته تا نيروهای نظامی.» در جريان نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری ايران ، حمايت آيت الله دستغيب از معترضان موجب شد تا گروههای تندرو طرفدار دولت عليه او موضع بگیرند. حمله نيروهای طرفدار حاکميت به آيت الله دستغيب پس از آن شدت گرفت که وی در يکی از سخنرانیهای ماه رمضان امسال خود گفته بود ولی فقيه بايد به قانون اساسی عمل کند، نه اين که بر آن «مسلط» باشد. آيت الله دستغيب همچنين گفته است:«در همه جا در جامعه سخن از فضای باز سياسی زده میشود و از اين و آن تقاضای گذشت میکنند، آيا گذشت در مقابل عدم اجرای قانون اساسی، عاقلانه است و امکان دارد؟ چرا به اين بزرگواران، آقايان مهندس ميرحسين موسوی و جناب حجّت الاسلام و المسلمين کروبی و ياران آنها اين همه تهمت زده میشود، در حالی که هيچ دادگاهی آن را به اثبات نرسانده و هنوز هم به دنبال تهمت زدن به اين و آن هستند». آيت الله دستغيب همچنین گفته است، حاکميت جمهوری اسلامی می داند که اين اقدامات « به هيچ وجه راهگشا جهت حفظ نظام نيست». وی می افزايد : امّا چه بايد کرد که عدّهای اين مسير را، يعنی دروغ و تهمت و کشف و خواب و مسائل تخیّلی را دنبال میکنند و از همه بدتر، خود را مجری دستورات امام دوازدهم شيعيان میدانند. آیت الله دستغیب تصریح کرده است که در اجلاس آتی خبرگان رهبری در روز سه شنبه « باقی مطالب» خود را بيان خواهد کرد.
دادگاه جنایات جنگی صربستان، نُه شبهنظامی را به کشتن دستکم ۴۰ غیرنظامی در طول جنگ کوسوو متهم کرده است. دفتر دادستانی صربستان اعلام کرده است که این افراد از جمله به جُرم قتل، غارت شهر، ارعاب و تجاوز به دهها غيرنظامی آلبانيايیتبار در روستایی در کوسوو در سال ۱۹۹۹ متهم شده اند. دولت صربستان که درصدد عضویت در اتحادیه اروپاست میکوشد با محاکمه متهمان به جنایات جنگی، شرایط ورود خود را به این اتحادیه را برآورده کند.
برخی گزارشها حاکیست، تعداد مجروحان حادثه آتشسوزی ِ خط لوله انتقال گاز پالایشگاهی در نزدیکی مشهد، به ۱۶ تن رسیده است. روز جمعه در اثر برخورد بیل مکانیکی با خط لوله انتقال گاز پالایشگاه هاشمینژاد از سرخس به مشهد، انفجار مهیبی اتفاق افتاد که دستکم ۶ تن کشته شدند. خبرگزاری فارس گزارش داد، شش مجروح این حادثه به صورت سرپایی مداوا و از بیمارستان مرخص شدهاند. اما دستکم ۱۰ مصدوم دیگر در بیمارستان امام رضا در مشهد بستری شدهاند. همچنین برخی خبرگزاریها گزارش دادهاند، با این انفجار محدودیتهایی در تامین گاز بخشهای خانگی سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی ایجاد شده و بخش عمده گاز نیروگاهها در این استانها قطع شده است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از کنترل و مهار آتش در این محل خبر داده و گفته تا ۴۸ ساعت آینده جریان گاز در این خط لوله برقرار خواهد شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر