هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 12/15/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پویا / رادیوکوچه

در برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو کوچه به بررسی فیلم «سه روز بعد» (The Next Three Days) ساخته‌ی «پل هاگیس» (Paul Haggis) می‌پردازیم. هاجیس با ساختن فیلم «سقوط» (Crash) در سال 2004 برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. در سال 2007 نیز فیلم موفق «در دره‌‌ی ایلا» (In the Valley of Elah) را کارگردانی کرد. اما هاجیس به عنوان نویسنده پرکار‌تر ظاهر شده است و تعداد فیلم‌نامه‌هایی که او نوشته است بسیار بیش‌تر از فیلم‌هایی است که کارگردانی کرده است. فیلم سه روز بعد‌، بر خلاف کارهای قبلی هاجیس، کپی انگلیسی از فیلم «همه چیز برای او» است. فیلمی فرانسوی که در سال 2008 ساخته شد.

«جان برنان» (John Brenan) با بازی «راسل کرو» استاد زبان انگلیسی در یک کالج است. او مردی آرام و خانواده دوست است، اما اتفاقاتی که سه سال قبل رخ داد، باعث می‌شود تا شخصیت او دچار تغییرات بنیادین بشود. همسر وی «لارا» (Elizabet Banks) به اتهام قتل رییس خود بازداشت می‌شود. پس از تایید حکم اولیه‌، توسط دادگاه تجدید نظر مبنی بر حبس ابد لارا، برای جان که از بی‌گناهی همسر خود اطمینان دارد، چاره‌ای جز طراحی نقشه‌ی فرار از زندان باقی نمی‌ماند.

روند تغییرات در شخصیت جان به قدری سریع است، که هم‌راهی و درک آن را برای تماشاگر دشوار می‌کند. در چند دقیقه‌ی اول فیلم که مربوط به زمان قبل از دستگیری لارا است، جان بسیار متفاوت است از شخصیتی که با گذشت زمان به خود می‌گیرد. باقی فیلم نمایان‌گر تلاش‌هایی است که جان در جهت فراری دادن همسر خود انجام می‌دهد. آن‌چه که در ادامه از جان می‌بینیم شباهت زیادی دارد به برخی از نقش‌های پیشین راسل کرو، مصمم، متمرکز و آماده برای رسیدن به هدف خود به هر قیمتی، چیزی که تماشاگر از راسل کرو انتظارش را دارد. اگرچه در سکانسی از فیلم، زمانی که جان مشغول تدریس دن کیشوت به شاگردان خود است، او رو به شاگردان خود می‌گوید: «بعضی وقت‌ها منطقی زندگی کردن روح و روان انسان را نابود می‌کند.» اما این جمله برای آماده کردن ذهن تماشاگر برای سکانس‌های بعدی کافی نیست. در ادامه‌ی فیلم جان، اسلحه به دست می‌گیرد و تا آدمکشی نیز پیش می‌رود، کارهایی که انجام آن برای یک استاد دانش‌گاه در هر شرایطی دور از ذهن است.

ادامه‌ی فیلم مربوط است به جزییات فرار از زندان. جان به سراغ یک زندانی سابق می‌رود، کسی که در دوران محکومیت خود هفت بار موفق به فرار شده بود. اگرچه او نمی‌تواند کمک مستقیمی به جان بکند، اما به او می‌فهماند که ‌راز موفقیت در فرار، خوب نگریستن و توجه به ظرایفی است که دیگران از آن‌ها غافل‌اند. تهیه‌ی پاسپورت جعلی، ساختن شاه‌کلید، خرید اسلحه، سرقت برای تامین پول مورد نیاز برای زمان پس از فرار همه کارهایی است که باید قبل از عملی کردن نقشه‌ی خود انجام دهد. زمانی که جان متوجه می‌شود طی سه روز آینده همسرش به زندانی دیگر منتقل خواهد شد، او می‌داند که فرصتش بسیار محدود است و تحت هر شرایطی باید نقشه‌اش را عملی کند.

پلیس‌ها در این فیلم موجوداتی ناتوان‌ و کند هستند و توانایی مقابله با  جان را ندارند. آن‌ها برای اجرای نقشه‌ی وی مشکلات زیادی پیش رویش قرار می‌دهند، اما در نهایت جان پیروز ماجرا است و  موفق می‌شود از میان تعداد زیادی پلیس فرار کند. پلیس همواره چند قدم عقب‌تر از جان است. پلیس تنها در جایی هوش‌مند است که لازم است حقیقتی برای تماشاگر هویدا شود، یا این‌که با نزدیک شدن به این خانواده‌ی فراری به ترشح آدرنالین در بدن تماشاچیان کمک کند. ‌صحنه‌ی آخر فیلم، زمانی که افسر پلیس به صحنه‌ی قتلی که سه سال پیش انجام شده باز می‌گردد، کاملن مصنوعی است. در شرایطی که همه‌ی نیروی پلیس به دنبال دستگیری این خانواده است، حضور بی‌دلیل این افسر در صحنه‌ی جرم و کشف یک‌باره‌ی بی‌گناهی لارا بدون پیدا کردن هیچ مدرک مستندی، باور پذیر نیست. سکانسی که شاید تنها برای راحت کردن خیال تماشاگر از بی‌گناهی متهم به قتل فراری طراحی شده، تا تماشاگر بفهمد آن‌چه که در طول فیلم بارها به تصویر کشیده شده تنها بخشی از صحنه‌ی قتل بوده است.

علی‌رغم مواردی که ذکر شد، استفاده از جزییات در فیلم‌نامه با دقت بسیار انجام شده است و فاقد هرگونه عنصر اضافی است. هر چیزی که به تماشاگر نشان داده می‌شود بعد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این‌کار چنان با وسواس انجام می‌شود که در پایان فیلم حس می‌کنیم ‌ابتدای داستان پس از انتهای آن نوشته شده است. شاید اگر پل هاجیس اندکی از این دقت را به درونما‌یه‌ی داستان و شخصیت‌پردازی دقیق معطوف می‌کرد، حاصل کارش موفقیت‌های بیش‌تری را کسب می‌کرد.

اگر علاقه‌مند به بازی راسل کرو هستید و هیجان فیلم‌های فرار از زندان را دوست دارید، از دیدن این فیلم می‌توانید لذت ببرید. کسب امتیاز 7.3 از 10 نشان می‌دهد که فیلم در جلب نظر مخاطبان خود موفق بوده است.

Click here to view the embedded video.


منابع:

http://rogerebert.suntimes.com/

http://www.sfgate.com/

http://www.usatoday.com/

http://www.villagevoice.com/


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس حکم دادگاه ویژه روحانیت اصفهان جهانگیر محمودی به اتهام عدم رعایت شئونات روحانیت و نگهداری تجهیزات ماهواره‌ای، خلع لباس و به پرداخت 3 میلیون ریال جزای نقدی و محرومیت دایم از وکالت محکوم شده است.

به گزارش هرانا، جهانگیر محمودی به اتهام نگهداری تجهزات ماهواره‌ای به پرداخت 3 میلیون ریال جزای نقدی و به اتهام عدم رعایت شئونات روحانیت از لباس روحانیت خلع و از وکالت دایم محروم شد.

گفته می‌شود دادگاه ویژه روحانیت که به ریاست حسین بهرامی برگزار شد موارد عدم رعایت شئونات روحانیت را برعهده گرفتن افراد مسئله‌دار سیاسی، برعهده گرفتن وکالت و ارتباط با زن‌های اجنبی، ریش پرفسوری اعلام کرده‌ است.

لازم به ذکر است که این محرومیت پس از پایان دوره وکالت 2 ساله آقای محمودی شروع می‌شود و دیگر نمی‌توانند دوره وکالت خود را تمدید کنند.

وی وکالت برخی از فعالان سیاسی مانند عیسا‌خان حاتمی، ابوالفضل عابدینی و حشمت‌اله طبرزدی را برعهده داشته است.

لازم به یاد آوری است که جهانگیر محمود‌نژاد چرمهینی، مشهور به جهانگیر محمودی در 15 آبان سال جاری در دادگاه ویژه روحانیت اهواز به صد روز زندان محکوم شد.


 


فشان برزگر/ رادیو کوچه

«ایدز» یا همان «اچ‌.آی‌.وی‌ مثبت»، 30‌سال است که به زندگی بشر پا گذاشته و تاکنون بیش از 65‌میلیون‌نفر را به این بیماری مبتلا و جان بیش از 30‌میلیون‌نفر را هم در سراسر دنیا گرفته است، اما سازمان ملل‌متحد در جدیدترین آمار خود خبر خوشی را اعلام و عنوان کرده است که آمار مبتلایان به ایدز در دنیا کاهش یافته است، به‌طوری که در سال ‌2010 نسبت به سال 1999 شاهد کاهش 20‌درصدی ابتلای افراد به این ویروس مرگ بار بوده‌ایم.

هم‌چنین آمار مرگ افراد مبتلا به ایدز نیز کاهش داشته است، به گونه‌ای که تعداد مرگ‌ و‌ میر این افراد از دو‌میلیون‌ و ‌100‌هزار‌نفر در سال‌2004 به یک‌میلیون و 800‌هزار نفر در سال‌2009 رسیده است.

تخمین‌ زده شده که تا پایان سال‌2009، 33‌میلیون و 300‌هزار نفر در دنیا مبتلا به این بیماری بوده باشند که با توجه به این آمار «بان‌کی‌مون»، دبیرکل سازمان‌ملل نیز اعلام کرده که جهان بالاخره به بخش اول هدف‌ششم برنامه توسعه هزاره که کاهش 50‌درصدی و متوقف‌کردن شیوع ایدز بوده، دست یافته است.

هرچند که آمارها در سراسر دنیا نشان از کاهش و حداقل ثابت‌ماندن آمار ابتلا به ایدز دارد، اما در ایران قضیه کاملن متفاوت است و آمارها روند صعودی خود را طی می‌کنند، به‌طوری که تاکنون حدود 21‌هزار و 809 مبتلا به ایدز در ایران‌ شناسایی شده که 92‌درصد آن‌ها را مردان و بیش از هفت‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند، البته این آمار تنها تعداد افراد شناسایی شده را اعلام کرده است و تعداد واقعی مبتلایان 10‌برابر بیش‌تر از آمار رسمی تخمین‌ زده می‌شود که 73‌درصد از مبتلایان بین 25 تا 44 سال سن دارند.

هم‌چنین در حالی که سازمان ملل متحد از کاهش ابتلای زنان به ایدز و به تبع آن پایین آمدن میزان تولد نوزادان آلوده به این بیماری در دنیا سخن می‌گوید، وزارت بهداشت ایران نسبت به افزایش تعداد مبتلایان زن هشدار می‌دهد. در این میان نیز سازمان بهزیستی کشور نیز بر این موضوع صحه گذاشته و عنوان کرده که بر اساس مطالعات انجام شده، شیوع ابتلا به ویروس ایدز در زنان و کودکان کار و خیابانی وضعیت نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است.

البته شاید تنها نقطه امیدبخش در این میان آمارهای ارایه‌شده از سوی سازمان‌های دولتی ایران، مربوط به سازمان زندان‌ها باشد که از کاهش 1.4‌درصدی شیوع ایدز در زندان‌ها خبر داده است.

روش‌های ابتلا به ایدز در دنیا شناخته شده است که مهم‌ترین آن اعتیاد و استفاده از سرنگ مشترک، رفتارهای جنسی پرخطر، انتقال ویروس از مادر مبتلا به جنین و استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده است.

تا چندی پیش مسوولان در ایران اغلب راه ابتلا به ایدز را اعتیاد و استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان عنوان می‌کردند و به‌خاطر مسایل فرهنگی و دینی و آن‌چه ترویج بی‌بند و باری جنسی و تنش در جامعه خوانده می‌شد، هیچ‌گاه از رفتارهای پرخطر جنسی به‌عنوان یکی از روش‌های مهم و خطرناک ابتلا به این بیماری سخنی به میان نمی‌آوردند.

هرچند که در این مدت، آن‌ها برنامه‌هایی را برای معتادان تزریقی هم‌چون توزیع سرنگ‌های بهداشتی و یک‌بار مصرف به‌منظور جلوگیری از استفاده مشترک آن‌ها اجرا کردنند، اما غفلت آن‌ها باعث شد که میزان ابتلا به ایدز در کشور به سرعت بالا برود و موج سوم ابتلا به ایدز در کشور به راه بیافتد، اما در همین مدت اکثر کشوهای جهان اقدام به اطلاع‌رسانی در زمینه پیش‌گیری از ابتلا به ایدز از طریق رفتارهای جنسی پرخطر کردند که امروز، نتیجه آن شده که در این کشورها میزان ابتلا به ایدز از این روش کاهش پیدا کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، استفاده از کاندوم و در دسترس بودن آن به‌طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که در 11‌کشور هم‌چون «بورکینا فاسو»، «هند» و «پرو» افراد تا 75‌درصد در روابط جنسی با خطر بالا از کاندوم استفاده کرده‌اند.

هم‌چنین اطلاعات نشان می‌دهد که استفاده از کاندوم در میان مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند در 54‌کشور بیش از 50‌درصد بوده است و در 69‌کشور، بیش از 60‌درصد تن‌فروشان با آخرین مشتری خود از کاندوم استفاده کرده‌اند.

در میان افراد جوان در 15‌کشور با بیش‌ترین آمار ابتلا هم، در‌صد عفونت‌های جدید 25‌درصد کاهش داشته است که این امر نشان‌گر رعایت‌کردن و داشتن رابطه جنسی امن‌تر در میان جوانان است.

اما در ایران وضعیت به‌قدری در این زمینه نگران‌کننده شده است که وزیر بهداشت ایران گفته که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی در پنج‌سال آینده، پنج‌برابر خواهد شد.

چنین اظهارنظری از سوی وزیر بهداشت ایران، لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی درباره ایدز و راه‌های انتقال و پیش‌گیری آن‌را بیش از پیش خاطر‌نشان می‌کند، هر‌چند که وی گفته که بر اساس مطالعات انجام شده بیش از 80‌درصد از جمعیت 15 تا 24‌ساله کشور از راه‌های انتقال بیماری ایدز اطلاعات کامل و جامعی ندارند و آموزش‌های ارایه شده در مدارس کارایی لازم را ندارند و با ضعف جدی در این‌باره مواجه هستیم.

درمان ایدز مقوله‌ایست که سالانه میلیاردها دلار خرج روی دست جهان می‌گذارد، هرچند که بر اساس آمارهای بین‌المللی تعداد افراد تحت درمان در پنج‌سال گذشته 5.7‌برابر شده و به پنج‌میلیون و 200‌هزار نفر رسیده، اما دو برابر این افراد یعنی 10 میلیون نفر هنوز منتظر درمان هستند.

به نظر می‌رسد کمک‌های بین‌المللی نیز در زمینه رسیدگی به این بیماری مرگ‌بار نیز کاهش داشته است، به‌طوری که بر اساس اعلام سازمان‌ملل در سال 2009‌حدود 16‌میلیارد‌ دلار برای ایدز مورد نیاز بود که تنها هفت‌میلیارد و 600‌میلیون دلار آن تامین شد، در حالی که این رقم در سال 2008، هفت میلیارد و 700‌میلیون دلار بوده است.

در کشور ما نیز هزینه درمان یک بیمار مبتلا به ایدز حدود 800‌هزار تومان در ماه است. هم‌چنین از آن‌جا که این افراد در معرض انواع بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها قرار دارند، باید نظام بیمه‌ای و درمانی قابل قبولی برای این بیماران وجود داشته باشد.

بر اساس اظهارات وزیر بهداشت ایران، باید پوشش تامین دارویی برای این دسته از بیماران در کشور افزایش یابد، هرچند که وی گفته «آیمود»، داروی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن که در کشور تولید شده نقش بسیار موثری در این بیماری داشته است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز که امور مربوط به معتادان در کشور را بر عهده دارد، از راه‌اندازی مراکز درمان اقامتی معتادان مبتلا به ایدز و مراکز کاهش آسیب گروه‌های پرخطر خبر داده و عنوان کرده است که کلیه خدمات درمانی و مراقبت پس از ترخیص در این مراکز ارایه می‌شود و اگر معتادی به هر دلیلی، نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند به این مراکز مراجعه کند، با دستور و حکم‌قضایی به مراکز درمانی فرستاده می‌شود.

در حال حاضر آمار رسمی درباره این‌که چه تعداد بیمار ایدزی تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارند، وجود ندارد و همه‌ چیز در حد پیش‌بینی است، اما مسوولان دولتی گفته‌اند که تمام مبتلایان به‌هم‌راه خانواده‌های‌شان می‌توانند تحت پوشش بیمه درمانی ایرانیان قرار می‌گیرند

هم‌چنین عنوان شده است که برای کاهش آسیب و درمان مبتلایان به این بیماری کلینیک‌های مثلثی و مراکز گذری نیز ایجاد شده که حدود 128‌مورد از این کلینیک‌ها در داخل زندان‌ها و 168‌مورد هم در خارج از زندان‌ها به ارایه خدمات به بیماران مشغول هستند.

با وجود ارایه این خدمات در ایران، به‌دلیل بالا‌بودن هزینه درمان ایدز و نبود شغل پایدار برای مبتلایان، این دسته از بیماران و خانواده‌های‌شان جزو آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه قرار گرفته‌اند که این امر لزوم گسترش بیمه‌های درمانی و اجتماعی برای این افراد را چند برابر می‌کند.

در حال حاضر آمار رسمی درباره این‌که چه تعداد بیمار ایدزی تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارند، وجود ندارد و همه‌ چیز در حد پیش‌بینی است، اما مسوولان دولتی گفته‌اند که تمام مبتلایان به‌هم‌راه خانواده‌های‌شان می‌توانند تحت پوشش بیمه درمانی ایرانیان قرار می‌گیرند و از خدمات درمانی به‌صورت رایگان استفاده خواهند کرد.

اما داستان بیمه‌های اجتماعی مبتلایان به ایدز و خانواده های‌شان، قصه‌ای دیگر است، چراکه در حالی که دنیا به سمت آن است که مبتلایان به ایدز را بیمه عمر کند، بیمه تامین اجتماعی این افراد در ایران سرنوشتی نامعلوم دارد، چراکه بر اساس آخرین اظهارنظرها، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، این موضوع را جزو برنامه‌های آینده این وزارت‌خانه خوانده و تاکنون نیز حرفی از زمان و یا هزینه‌های اجرای آن نزده است.

به گفته کارشناسان وضعیت ایدز در ایران در حال ورود به وضعیت بحرانی و قرمز است، به‌همین خاطر نیز مسوولان دولتی اقدام به تدوین برنامه سوم جامع کشوری مبارزه با ایدز کرده‌اند که به گفته وزیر بهداشت این برنامه سال‌های بین 89 تا 93‌را پوشش می‌دهد که آموزش و اطلاع رسانی در راس استراتژی‌های آن قرار گرفته است.

البته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که این برنامه تهیه شده و به زودی در شورای عالی سلامت کشور به تصویب خواهد رسید و پس از تصویب وارد فاز اجرایی می‌شود.

افزایش میزان بقا در درمان، پیش‌گیری از بروز موارد جدید ابتلا به ایدز در میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، به صفر رساندن انتقال بیماری از مادر به جنین، ثابت نگه‌داشتن میزان شیوع بیماری، حفظ سلامت خون و فرآورده‌های آن، تامین داروهای ضد‌ویروسی و ارایه خدمات آموزشی، مشاوره و درمان برای بیماران و خانواده‌های‌شان از اهداف برنامه سوم جامع مبارزه با ایدز در ایران است.

هم‌چنین بر اساس اعلام مسوولان دولتی ایران، انتظار این است که تا پایان برنامه، زمینه‌های خدمات پیش‌گیری، درمان بیماری‌های آمیزشی و کنترل انتقال بیماری از طریق جنسی، خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و مراقبت و درمان زنان آسیب‌پذیر و کودکان فراهم باشد.

وزارت بهداشت اعلام کرده که باید چندین دست‌گاه و نهاد هم‌چون صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال احمر، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت علوم، سازمان زندان‌ها و بهزیستی با این وزارت‌خانه برای اجرای این برنامه هم‌کاری کنند.

هرچند روند ابتلا به بیماری مهلک ایدز در اکثر کشورهای دنیا کند و در برخی موارد ثابت شده است، اما از آن‌جا که هنوز در ایران حرف زدن درباره این بیماری «تابو» محسوب می‌شود و نگاه اجتماعی به افراد مبتلا به ایدز تبعیض‌آمیز است، شاید نتوان به کنترل شیوع و حتا افزایش درمان این بیماری در ایران حداقل در سال‌های آینده امیدوار بود، مگر این که مسوولان امر با اجرای برنامه‌های انقلابی اقدام به اطلاع‌رسانی و آموزش در رابطه با پیش‌گیری از این بیماری کنند، در غیر این صورت اجرای برنامه‌های سوم و حتا چهارم و پنجم مبارزه با ایدز در کشور جواب نمی‌دهد و در آینده نه‌چندان دور باید منتظر نشست، تا آتش‌فشان ایدز در ایران فوران کند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: فارس

سندی که در شبکه ایران منتشر شده، دست‌خط مهدی هاشمی درباره استراتژی القای تقلب است که در آن، این استراتژی به سه بخش قبل از انتخابات، در هنگام انتخابات و بعد از انتخابات تقسیم شده است.

به گزارش گروه «فضای مجازی» خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه ایران، نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نفر از نامزدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری به دنبال جلسه مشترکی که در ششم فروردین 88 داشتند برای تشکیل کمیته صیانت از آرا به توافق رسیدند و سید‌علی‌اکبر محتشمی‌پور از ستاد مهندس موسوی و مرتضی الویری از ستاد مهدی کروبی به عنوان روسای کمیته‌های صیانت از آرا انتخاب شدند.

طی 30 سال گذشته تمامی انتخاباتی که در ایران برگزار شده در صحت و سلامت بوده است و اگر در موارد نادری هم انتقادی وجود داشته خیلی زود به پایان رسیده است. چنین سابقه درخشانی اجازه نمی‌داد تا اگر در مقطعی اعلام شود در انتخابات تقلب شده، افکار عمومی به راحتی آن را بپذیرد، پذیرش مردمی این موضوع نیازمند مباحثی به عنوان پیش‌زمینه بود.

سخنان برخی از جمله ‌هاشمی رفسنجانی در سال 87 در خصوص تردید سلامت انتخابات و احتمال تقلب در آن، زمینه خو‌گرفتن افکار عمومی با موضوع تقلب در انتخابات را فراهم می‌ساخت.

وی که در جمع اعضای شورای مرکزی خدمت‌گزاران‌سازندگی و نیز اعضای‌سازمان اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه آزاد منطقه 9 سخن می‌گفت، با تاکید دوباره بر لزوم سلامت انتخابات، خطاب به ناظران و مسئولان برگزارکننده انتخابات گفت: «اگر ناظران و مسوولان برگزاری انتخابات رای مردم را ضایع کنند و اعلام قیمومت کنند و نگذارند آن‌چه مردم می‌خواهند اعلام شود، این کار خیانت و مستوجب عذاب الهی است.»

هاشمی افزود: «حتا اگر بر اساس مصلحت برخی بگویند این فرد نباید انتخاب شود، اشتباه است و منتهی به استبداد می‌شود و این اتفاق شومی خواهد بود.»

اظهارات تردیدآمیز نسبت به سلامت انتخابات و تذکر رهبر انقلاب

در کنار این سخنان، برخی از سران جبهه دوم خرداد نیز اظهارات تردیدآمیزی را نسبت به سلامت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ابراز می‌داشتند.

این نوع سخنان در نهایت عاملی شد برای این‌که مقام معظم رهبری در آغاز سال 88 در جوار مرقد شریف رضوی در سخن‌رانی خود به این بحث بپردازند و نسبت به آن ابراز گلایه کنند. معظم‌له در‌این‌باره فرمودند: «انتخابات به فضل الهی و به حول قوه الهی انتخابات سالمی است. من می‌بینم بعضی‌ها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‌اند به خدشه کردن. این چه منطقی است؟‌این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟ این همه انتخابات در طول این 30 سال انجام گرفته است، مسوولان وقت در هر دوره‌ای رسمن متعهد شده‌اند و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند، و انتخابات صحیح بوده است، چرا بی‌خود خدشه می‌کنند، مردم را متزلزل می‌کنند، تردید ایجاد می‌کنند؟»

اما عده‌ای گوش شنوایی برای شنیدن این اظهارات روشن‌گرانه نداشتند و با کار کردن روی موضوع «کمیته صیانت از آرا» به عنوان گام دوم و طرح بحث تقلب در انتخابات، عاملی شدند تا بخشی از مردم واقعن باور کنند که گویا قرار است در انتخابات اتفاقی بیفتد و آن بخش از مردم هم که به این باور نرسیده بودند از نظر ذهنی آماده می‌شدند تا شاهد انتخاباتی متفاوت با برخی جنبه‌های منفی باشند.

بحث تقلب در انتخابات و نقش آن در کودتاهای مخملی

با گذشت زمان و جدی‌تر شدن طرح بحث «کمیته صیانت از آرا» مردمی که به مسایل توجه داشتند، از نظر روانی احتمال وقوع موضوع ادعایی تقلب در انتخابات را بالا می‌دیدند. تداوم پرداختن به موضوع تقلب در انتخابات به شکل کلی جامعه را با آن درگیر ساخت تا جایی که در گوشه ذهن مخاطبان این بحث، دغدغه‌ای ایجاد شد که احتمال دارد در انتخابات تقلب شود. به عبارتی طرح این موضوعات و ارایه رفتاری که وقوع آن را قطعی می‌نمود، سبب شد که عده‌ای پیشاپیش به استقبال تقلب در انتخابات بروند و برایشان قطعی و مسلم شود که در این انتخابات تقلب خواهد شد. نکته دقیق در این بحث این است که در «کودتاهای مخملی»، معمولن بحث تقلب در انتخابات در زمان شمارش آرا و احیانن پس از آن به میان آمده، در حالی که در انتخابات اخیر ایران این ترفند از ماه‌ها پیش از انتخابات مطرح شد و برخی رسانه‌های بی‌گانه نیز به آن دامن می‌زدند. به این ترتیب بذر ادعای تقلب در انتخابات در بستر انتخابات افشانده شد تا پس از برگزاری انتخابات شکوفا شود که این چنین نیز شد.

مهدی هاشمی یکی از اعضای اتاق فکر کمیته به اصطلاح صیانت از آرا بود.

او با تجربه انتخابات خبرگان چهارم، استراتژی القای شبهه تقلب را ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار داده بود.

سندی که مشاهده می‌کنید، دست‌خط مهدی هاشمی درباره استراتژی القای تقلب است که در آن این استراتژی به سه بخش قبل از انتخابات، در هنگام انتخابات و بعد از انتخابات تقسیم شده است. در بخش دیگری از این سند اشکالات عمده این‌گونه توضیح داده شده که 1- امکان رای دادن چند باره 2- اشکال تیم شمارش 3- پرداخت از شهرداری به مدیران مدرسه و مساجد 4- احمدی‌نژادخودش این تیم را درست کرده است و…

اما مهم‌ترین بخش این یادداشت، آن‌جا است که مهدی هاشمی تیم نظارت شورای نگهبان و وزارت کشور را یکی می‌داند و از این مسئله «عدم انتخابات سالم» را نتیجه می‌گیرد.

این دست‌نوشته ماه‌ها قبل از انتخابات نوشته شده و از آن می توان حجم توطئه «تقلب» را ارزیابی کرد.

تشکیل کمیته صیانت از آرا توهین به مردم و نظام بود

نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نفر از نامزدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری به دنبال جلسه مشترکی که در ششم فروردین 88 داشتند برای تشکیل کمیته صیانت از آرا به توافق رسیدند و سید‌علی‌اکبر محتشمی‌پور از ستاد مهندس موسوی و مرتضی الویری از ستاد مهدی کروبی به عنوان روسای کمیته‌های صیانت از آرا انتخاب شدند. اما مسایل اصلی و اساسی از گذرگاه کمیته‌ای می‌گذشت که محتشمی‌پور ریاست آن را بر‌عهده داشت و کمیته ستاد کروبی راه‌رویی از آن محسوب می‌شد. تشکیل کمیته صیانت از آرا که با شعار حفظ سلامت انتخابات و کمک به اجرای قانون هم‌راه بود البته واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. از جمله آن‌ها عباس‌علی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان بود که در واکنش به تشکیل کمیته صیانت از آرای اصلاح‎طلبان، طی یک موضع‌گیری شفاف و صریح، تشکیل چنین کمیته‎ای را از اساس غیرقانونی خواند و آن را مغایر با قانون اساسی دانست. بنا به گفته کدخدایی هر نهادی که بخواهد عهده‌دار وظایفی درخصوص انتخابات شود، نیازمند قانون است. او تاکید کرد تا زمانی ‎که قانونی در این رابطه تصویب نشود، تشکیل این‎گونه نهادها و مراجع مشابه هیچ اعتبار حقوقی و قانونی نخواهد داشت و توهین به مردم و نظام تلقی می‎شود.

اصرار کمیته صیانت از آرا در راستای نافرمانی مدنی

از طرفی اگر به قوانین نگاهی بیندازیم درمی‌یابیم که توجیه قانونی این کمیته یک توجیه مبهم و باطلی است. زیرا در اصل 39 قانون انتخابات، مسئله نظارت مردمی بر انتخابات در قالب انتخاب 13 نفر از معتمدین محل (8 نفر اصلی و 5 نفر علی البدل) آمده است که باید توسط هیات نظارت شورای نگهبان تایید شوند. تشکیل‌دهندگان کمیته صیانت از آرا بر اساس این اصل مدعی بودند که فارغ از نظارت شورای نگهبان و به جهت پاس‌داشت نظارت مردمی بر انتخابات، این کمیته را تشکیل داده‌اند. آنان مدعی بودند که اگر قانون، اصل نظارت مردمی را پذیرفته پس چرا معتمدین محل را شورای نگهبان باید تایید کند؟ در پاسخ باید گفت که نظارت مردمی بر انتخابات باید یک‌ سازوکار مشخصی داشته باشد، نمی‌شود که هر گروه و حزبی با علم کردن مسئله نظارت مردمی، به تشکیل یک کمیته روی آورد تا در مهم‌ترین پدیده سیاسی کشور، یعنی انتخابات دخالت کرده و اذهان عمومی جامعه را در جهت خواست خود نسبت به آن هدایت کند، چه این‌که ممکن است گروهی وابسته به بی‌گانه و با اهدافی ساختارشکنانه با علم کردن این موضوع خواستار نظارت مردمی بر انتخابات شود. بنابراین نادیده گرفتن قانون در اینجا سبب تشویش اذهان عمومی و هرج و مرج خواهد شد.

از سوی دیگر اصل 8 قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح می‌کند: «نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است.» این نظارت عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است. «طبق این اصل، شورای نگهبان می‌تواند بر صلاحیت معتمدین محل نیز نظارت کند. هم‌چنین تبصره 3 ماده 39 (مربوط به معتمدین محل) می‌نویسد: «معتمدین این ماده باید دارای ایمان و التزام عملی به اسلام و قانون اساسی و حسن شهرت و سواد خواندن و نوشتن بوده و از عوامل مؤثر در تحکیم رژیم سابق و وابسته به گروه‌های غیرقانونی نباشند.» براساس این تبصره روشن است که نظارت شورای نگهبان در انتخاب معتمدین محل باید وجود داشته باشد و شاید در کمیته صیانت از آرا افرادی جمع شده بودند که با پشت‌پا‌زدن به قانون اساسی خواستار تغییرات اساسی در نظام بودند. از این رو دیگر مصداق معتمدین تصریح شده در قانون نمی‌شوند. بنابراین اصرار کمیته صیانت از آرا برجای‌گاه قانونی و مردمی خود و لزوم پذیرش آن توسط نظام در واقع نوعی نافرمانی مدنی بود که بررسی رفتار این کمیته در قبل و بعد از انتخابات بیشتر مسئله را روشن می‌کند.

تلاش برای کسب مشروعیت با جعل تاریخ

اما نکته دیگری که در بحث کمیته صیانت از آرا باید به آن توجه شود ادعایی است که محتشمی‌پور آن را مطرح می‌کرد و سعی داشت تشکیل چنین کمیته‌ای را از ابتکارات امام خمینی‌(ره) معرفی کند. چنان‌چه در مصاحبه‌ای گفت: «زمانی که وزیر کشور بودم، شورای نگهبان تصمیم گرفته بود آرای بیش از 100 صندوق را در تهران باطل اعلام کند. من از این کار جلوگیری کردم و طبق فرمان امام کمیته‎ای پنج نفره متشکل از یک نماینده شخص امام، دو نماینده وزیر کشور و دو نماینده شورای نگهبان به‎ عنوان کمیته صیانت از آرا، بر سلامت انتخابات نظارت کردند.»

به هر حال در این‌که در دوره سوم انتخابات مجلس، کمیته‎ای برای صیانت از آرای مردم به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد، تردیدی نیست، اما آن کمیته با آن‌چه دوم خردادی‎ها در انتخابات 1388 تشکیل دادند، تفاوت فاحش دارد. چنانچه محتشمی‌پور نیز در مصاحبه‌اش به دو مورد از آن تفاوت‌ها اشاره کرده است و اذعان دارد که اختلاف در آن دوره، میان دو نهاد مسئول در انتخابات بود؛ یعنی بین وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات. و دیگر آن‌که کمیته صیانت از آرایی که در زمان امام (ره) تشکیل شد، بعد از انتخابات شکل گرفت. در حالی‎ که کمیته صیانت از آرای جبهه اصلاحات چند ماه پیش از انتخابات 22 خرداد 88 تشکیل شد! ضمن آن‌که اصلن اختلافی میان نهادهای مسوول در انتخابات دیده نمی‌شد که نیازی به تشکیل کمیته صیانت از آرا باشد.

کمیته صیانت از آرا و ارتباط آن با‌سازمان سیا و خانه آزادی

در آخر باید به نکته قابل تاملی درخصوص طراحی و اجرای سناریوی کمیته صیانت از آرا و ارتباط معنی دار آن با توصیه‌های راه‌بردی‌سازمان سیا و خانه آزادی به گروه‌های سیاسی داخل کشور در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم، اشاره شود.

در واقع «خانه آزادی» بنیاد سیاسی وابسته به‌سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، با انتشار دستورالعملی، توصیه‌های‌سازمان سیا را برای صیانت از سلامت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران منتشر ساخت.

در مطلبی که «دانیل کالینگرت» عضو رسمی‌سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و معاون مدیریت برنامه‌های خانه آزادی با عنوان «انتخابات مهندسی شده و راه‌های مقابله با آن» منتشر کرد، به موفقیت شیوه‌های اعمال شده‌سازمان سیا در مسیر انقلاب‌های مخملین اشاره و تاکید می‌کند: «افشای اعمال کنترل در انتخابات در سرنگونی حاکمان دیکتاتور صربستان در سال 2000، در گرجستان در جریان انقلاب سرخ سال 2003، در اوکراین در جریان انقلاب نارنجی سال 2004 و در قرقیزستان در انقلاب لاله سال 2005، موثر واقع شد.» وی شورای نگهبان که برابر اصل 99 قانون اساسی و ماده 8 انتخابات ریاست جمهوری تنها مرجع صلاحیت‌دار نظارت بر انتخابات است را مانع اصلی قلمداد کرده و توصیه‌هایی را برای مخدوش کردن قانون و اصول آن و عبور از شورای نگهبان ارایه می‌کند.

در مجموع می‌توان اصل حرکت کمیته صیانت از آرا را در دو مورد خلاصه کرد:

1- شکل‌گیری با هدف اصلی مقابله با نهادهای نظارتی نظام و زیر سوال بردن شورای نگهبان

2- زیر سوال بردن انتخابات از طریق طرح موارد عینی تخلف (که هیچ کدام از آنها اثبات نشده است) با هدف کلی جنگ روانی علیه نظام و مردود دانستن انتخابات.

بنابراین کمیته صیانت از آرا یک طرح پیچیده بود که اگرچه تظاهر به قانون و صیانت از آرای مردم می‌کرد، اما در اصل یک کمیته هماهنگ‌سازی عملیات روانی علیه نظام و دولت نهم تلقی می‌شود. توجه به عدم قانونی بودن این کمیته، عدم مشروع دانستن راه‌های قانونی توسط آن، ایجاد جنگ روانی و سیاه‌نمایی علیه نظام و انتخابات و… اثبات کننده این مسئله است.

با این اوصاف امروز بر همگان روشن شده است که اگرچه شورای نگهبان تشکیل کمیته صیانت از آرا را غیرقانونی اعلام نمود، لکن این کمیته با صدور بیانیه‌های مکرر قبل و پس از برگزاری انتخابات، نقش عمده‌ای را در صحنه آرایی رخدادهای تلخ انتخابات دهم ایفا کرد. این بیانیه‌ها که با امضای «محتشمی» منتشر می‌شد، ضمن تشکیک و تردید در سلامت انتخابات و ادعای تقلب در آن، با صراحت ابطال انتخابات را خواستار شد و با موج آفرینی‌ها به آشوب‌ها دامن زد.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

یکی از موضوعاتی که دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی «نود» به آن پرداخته شد انتقال تیم فوتبال نفت تهران به استان مرکزی بود که البته به روال همیشگی برنامه نود طرفین درگیر در این ماجرا به صورت تلفنی روی خط آمدند و به اظهارنظر در این مورد پرداختند.

این موضوع با توضیحات ابتدایی و البته انتقادات همیشگی «عادل فردوسی‌پور» باز شد و مجری و تهیه‌کننده برنامه نود که در طول این برنامه نسبت به انتقال تیم نفت با این شرایط انتقاد داشت، ابتدا با «ناصر فریادشیران» مربی تیم فوتبال نفت و از پیش‌کسوتان این باش‌گاه ارتباط برقرار کرد و در ادامه انتقاداتش با فریادشیران هم‌نوا شد.

اما زمانی که «محمود احمدی بیغش» نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی روی خط آمد ماجرا رنگ و بوی جنجالی به خود گرفت. ابتدا احمدی فردوسی‌پور را مورد خطاب قرار داد و او را تنها یک مجری خواند. این نماینده مجلس به فردوسی پور گفت: «شما نه یک داور هستید، نه یک کارشناس و نه یک قاضی، شما فقط یک مجری هستید و نباید از تریبون رسانه ملی نظرات شخصی تان را به عنوان نظر کل جامعه ورزش مطرح کنید.»

در ادامه احمدی از فردوسی‌پور پنج دقیقه وقت خواست تا حرف‌هایش را در این مورد بزند، سپس احمدی بیش از 10 دقیقه صحبت کرد و در پایان هم برخی توصیه‌های اخلاقی را به عادل ارایه داد. فردوسی‌پور که به نظر می‌رسید از حمله لفظی نماینده شازند جا خورده بود در واکنش به صحبت‌های او گفت: «باید به اتهاماتی که شما زدید پاسخ بدهم. شما مسایلی را مطرح می‌کنید که منطقی نیست.»

فردوسی‌پور در ادامه به دخالت سیاست در فوتبال اشاره کرد و این نکته را یادآور شد که طبق مقررات فیفا دولت و افراد سیاسی نباید در امور فوتبال دخالت داشته باشند و این اقدام دقیقن مغایر با تاکید فدراسیون بین‌المللی فوتبال است.

با این توضیحات فردوسی‌پور، احمدی بازهم بر مواضع خود و انتقاد از تهیه‌کننده و مجری برنامه نود ادامه داد‌. البته فردوسی‌پور در تمام طول برنامه‌اش مدام با کنایه از این انتقال یاد می‌کرد و حتا به خداداد افشاریان پیش‌نهاد کرد که یکی از تیم‌های لیگ برتر را به یاسوج ببرد.

هم‌چنین در این برنامه حرف‌های دیگری بین عادل فردوسی‌پور و نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی رد و بدل شد که در بخشی از آن احمدی، فردوسی‌پور را به بی‌تقوایی متهم کرد که مجری برنامه نود هم در پاسخ به او گفت: «آقای محترم، دین تنها برای شما نیست و هر کسی برای خودش دین و تقوا دارد.»


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، با رای دادگاه تجدیدنظر، حکم یک سال حبس تعزیری علی معظمی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، به یک سال حبس تعلیقی تغییر یافته است.

به گزارش وب‌سایت روزنامه‌نگاران زندانی، علی معظمی روز یک‌شنبه ۱۶ اسفند پس از مراجعه به دفتر پی‌گیری وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و در تاریخ ۲۸ اسفند آزاد شد.

وی روزنامه‌نگار حوزه اندیشه است که در بسیاری از روزنامه‌ها مانند روزنامه شرق فعالیت داشته است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، در یک عملیات انتحاری در چابهار تعدادی از ساکنان این شهر کشته و مجروح شده‌اند.

به گزارش ایرنا، مدیر کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: «بر اثر اقدام تروریستی امروز در جمع عزاداران حسینی در چابهار، تا این لحظه پیکر 39 شهید تحویل مرکز پزشکی قانونی چابهار شده است.»

به گفته نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی چند ساعت پیش در مقابل مسجد امام حسین چابهار یک‌نفر انتحار‌کننده با ورود در جمعی که در آن مسجد بودند و انجام عملیات انتحاری باعث کشته و زخمی شدن این افراد شده است.

علی‌محمد آزاد استان‌دار سیستان و بلوچستان در تماسی تلفنی حادثه مقابل مسجد امام حسین چابهار را تایید کرده است.

از سویی دیگر مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: «ساعتی پیش دو حمله تروریستی انفجار در چابهار صورت پذیرفت که یکی از عوامل این حمله تروریستی زمین‌گیر شد و تنها یکی از حملات دیگر که باعث تلفات انسانی هم‌وطنانمان شد منفجر گردید.»

هم‌چنین شورای تامین استان سیستان و بلوچستان برای برسی این موضوع تشکیل جلسه داده است و تلاش‌ها برای بازداشت عاملان این انفجار ادامه دارد.

لازم به اشاره است اداره اطلاعات چابهار با بیان این‌که سه نفر در عملیات انتحاری چابهار نقش داشتند از بازداشت عامل این انفجار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره اطلاعات چابهار اعلام کرد انفجار چابهار به صورت انتحاری بوده است و در این حرکت 3 نفر دست داشتند که نفر اول با انفجار کشته شد و نفر دوم که بمب هم‌راه وی عمل نکرد توسط نیروی انتظامی مورد هدف قرار گرفت و زخمی  و نفر سوم نیز دستگیر شد.

براساس این گزارش، این بمب در نزدیکی میدان فرمان‌داری در میان عزاداران شیلات بندر چابهار منفجر شد.

گفته می‌شود گروه شبه‌نظامی جنداله مسوولیت این انفجار را برعهده گرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس اخبار رسیده به رادیو کوچه روز چهارشنبه، نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی به مراسم عزاداری در منزل هاشم صباغیان از اعضای نهضت آزادی وارد شده و وی را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش العربیه، منابع نزدیک به هاشم صباغیان در تماسی اعلام کردند ماموران امنیتی از وی تعهد گرفتند که دیگر در منزل خود مراسم عزاداری مذهبی برگزار نکند.

ماموران امنیتی به غیر از صباغیان ، آقای سلیمانی از اعضای مجمع مدرسین حوزه علمیه قم را نیز بازداشت کرده بودند.

این در حالی است که چندی پیش ابراهیم یزدی دبیر نهضت آزادی و آقای صباغیان به هم‌راه چند عضو دیگر این گروه در نماز جمعه‌ای که غیرقانونی اعلام شده در اصفهان شرکت کرده بودند ودر پی آن ابراهیم یزدی هم‌چنان در زندان محبوس است.

لازم به ذکر است که بازداشت آقای صباغیان در روز تاسوعا روی داده است.

از سویی دیگر بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، نیروهای امنیتی و انتظامی در خصوص مراسم روز تاسوعا و عاشورا هشدار داده‌اند که با هرگونه تجمع برخورد می‌شود درحالی که این روزها از روزهای مهم عزاداری برای شیعیان در ایران به حساب می‌آید.

هم‌چنین پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری تاکنون با هرگونه مراسمی که از سوی گروه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی و اصلاح‌طلبان صورت گرفته، برخورد شده و تعدادی در این مراسم بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.

تاکنون از بازداشتی‌های دیگر از عزداران، فعالان سیاسی و مدنی در دیگر نقاط ایران در این روز گزارشی ارسال نشده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، دولت افغانستان اعلام کرده که با مشخص شدن اعضای انتصابی مجلس سنا، پارلمان افغانستان در اوایل بهمن ماه به‌طور رسمی کارش را آغاز خواهد کرد.

وحید عمر سخن‌گوی ریاست جمهوری افغانستان در این خصوص اظهار داشت که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان اخیرن با شماری از کسانی که به مجلس آینده راه یافته‌اند، دیدار داشته و به آن‌ها وعده داده است که به زودی اعضای انتصابی مجلس سنا را مشخص کند و پارلمان افغانستان کارش را رسمن آغاز کند.

پارلمان افغانستان دو مجلس دارد، مجلس نمایندگان که همه ٢۴٩ عضو آن انتخابی هستند و مجلس سنا که یک‌سوم اعضای آن توسط رییس جمهوری انتصاب می‌شوند. مجلس سنا ١٠٢ عضو دارد.

دو سوم دیگر اعضای مجلس سنا از شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها وارد سنا می‌شوند.

تاریخ افتتاح پارلمان جدید درحالی اعلام می شود که دادستانی کل افغانستان، دو روز پیش خواستار لغو نتایج انتخابات شد و از دادگاه عالی خواست تا کسانی که عاملان تقلب در انتخابات بوده‌اند مجازات کنند.

اما کمیسیون انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، این درخواست دادستانی را غیر قانونی خوانده و اعلام کردند که هیچ نهادی، در افغانستان حق لغو نتیجه انتخابات را ندارد.


 


آرین / دفتر کابل /  رادیو کوچه

دادگاه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان یک جنرال پلیس این کشور را به ده سال زندان و چهارده هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد.

این جنرال یک سال پیش فرماندهی پلیس سرحدی در غرب افغانستان را به عهده داشت و اتهام که علیه وی وارد شده، استفاده از موقف و هم‌کاری با قاچاق‌بران مواد مخدر خوانده شده است.

خلیل‌الرحمان متوکل سخن‌گوی دادگاه ویژه مبارزه با مواد مخدر گفت دادگاه استیناف در یک جلسه علنی در حالی که متهم نیز وکیل مدافع داشت با در نظرداشت اسناد و شواهد وی را به ده سال زندان محکوم کرده است.

اما متهم این فیصله دادگاه را قبول نکرده می‌گوید که علیه وی توطیه شده است.

این فرمانده پلیس سرحدی افغانستان مسوولیت کنترول مرزهای افغانستان با ایران و ترکمنستان را به عهده داشت، مرزی که قاچاق‌بران مواد مخدر از آن بیش‌تر استفاده می‌کنند.

این در حالی است که در سال‌های اخیر ده‌ها کارمند دولتی در افغانستان از سوی دادگاه مبارزه با مواد مخدر به زندان و جریمه‌های نقدی محکوم شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، سخن‌گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در یک نشست خبری تغییر ناگهانی وزیر خارجه را در سیاست خارجی ایرام بی‌تاثیر دانسته است.

این در حالی است که نحوه برکناری وزیر خارجه سابق انتقاد شماری از نمایندگان مجلس و رسانه‌های همگانی داخلی را در پی آورده است.

به گزارش مهر، روز سه‌شنبه، رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت امور خارجه در مورد تاثیر احتمالی برکناری ناگهانی منوچهر متکی، بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، اظهار داشت: «راه‌بردهای کلان سیاست خارجی که در سطوح مشخصی تدوین می‌شود، هم‌چنان در دستور کار دست‌گاه سیاست خارجی قرار دارد.»

وی در ادامه افزود: «وزارت امور خارجه و دست‌گاه سیاست خارجی با اقتدار کامل این سیاست‌ها را دنبال خواهد کرد.»

سخن‌گوی وزارت خارجه در مورد برکناری منوچهر متکی گفت که در مسوولیت‌های اجرایی، تغییر و تحول جز‌ طبیعت کار است اما در این مورد که به چه دلیل آقای متکی در جریان یک ماموریت رسمی خارج از کشور از سمت خود برکنار شد، و تکلیف این ماموریت، توضیحی نداده است.


 


چهار‌شنبه 24 آذر 89 / 15 دسامبر  2010

note3اجرا: زهره‌

note3استودیو: دامون

note3تقویم تاریخ

note3سوت-  «جنجال جدید در برنامه نود» – محمد‌رضا

note3بخش اول خبرها

note3روزنگاشت – « آخرین امپراتور روم» – محبوبه

note3زخم- « ایدز، آتش‌فشانی که به زودی در ایران فوران می‌کند» – افشان برزگر

note3بخش دوم خبرها

note3تماشاخانه کوچه – «همه چیز برای او» – پویا

note3مجله‌ی خبری کابل – آرین

note3روزمر‌گی‌ها – «چه کسی دست دوستیمان را جدا کرد؟» – مهرزاد موسوی

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

مقامات ارشد سنگال روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند از توضیحات ایران درباره ضبط یک محموله سلاح در نیجریه ناراضی هستند، و به همین دلیل سفیر خود در تهران را فراخوانده‌اند.

نیجریه در ماه اکتبر 13 کانتینر حاوی سلاح را در بندر لاگوس کشف کرده و گفته بود که از ایران آمده است.

کشف این محموله که با برچسب مصالح ساختمانی صادر شده بود، باعث تنش میان ایران و شماری از کشورهای آفریقایی شده است. از جمله گامبیا در همسایگی سنگال کلیه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

اقدام تازه از سوی سنگال در حالی انجام می‌شود که منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی که روز دوشنبه درحال دیدار از این کشور بود به دستور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی از این سمت برکنار شد.

سفر آقای متکی به سنگال از جمله برای توضیح درباره محموله سلاح کشف شده انجام شده بود.

به گزارش رویترز، در بیانیه وزارت خارجه سنگال آمده است: «با توجه به اصل نیاز به صلح و امنیت که باید معیار اصلی در روابط میان کشورها باشد، و نارضایتی از توضیحات طرف ایرانی در این ماجرا، سنگال تصمیم گرفته است که سفیر خود در ایران را از امروز برای مشاوره فراخواند.»

بیشتر بخوانید:

«نیجریه یک عضو سپاه پاسداران ایران متهم کرد»


 


محبوبه ‌شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

پانزدهم دسامبر مصادف است با زادروز «نرون» پنجمین و آخرین امپراتور روم است. او  آخرین امپراتوری بود که به خانواده «اگوستوس» تعلق داشت. نرون زاده سال سی‌ و هفت میلادی بود و به خاطر ضیافت‌های وحشی خود و توهمش در مورد استعدادش در شعر و موسیقی، شهرت داشت. وی سرانجام در روز  نهم  ژوئن سال 68 میلادی دست به خودکشی زد.

«نرون» در پانزدهم دسامبر سال سی و هفت میلادی در روم به دنیا آمد. مادر نرون پس از مرگ شوهرش به ‌همسری  امپراتور وقت روم «کلادیوس» درآمد و درنتیجه فرزندش تحت سرپرستی و آموزش قیصر روم قرار گرفت و تغییر نام داد.

در سال پنجاه و چهار میلادی، مادر جاه طلب نرون، شوهر دوم خود را مسموم کرد. در نتیجه نرون که در آن زمان هفده ساله بود، جانشین پدر شد و به امپراتوری روم رسید. قرار بر این بود که نرون به اتفاق آموزگاران و پرورش‌دهندگان خود، «افرانیوس بوروس» و «سنکا» بر روم حکومت کند.

اما نرون خودسرانه عمل می‌کرد او با مسموم کردن برادر ناتنی خود در سال ۵۵ میلادی، به هم‌یاری مادرش او را به قتل رساند و سه سال بعد مادرش را که سعی می‌کرد در  زندگی خود سرانه فرزندش دخالت کند، را نیز کشت.

اعمال نفرت‌آور وی باعث شد تا «سنکا» کسی که قرار بود او را در حکومتش راهنما باشد، دربار را ترک کند. سال 64 میلادی نرون به سربازانش دستور داد تا مخفیانه شهر رم را آتش بزنند. او قصد داشت گناه آتش زدن شهر رم را به گردن مسیحیان بیندازد و در عین حال می‌خواست کاخ جدیدی برای خود بسازد و نقشه شهر را تغییر دهد.

آتش سوزی از یک دکان کوچک در پای تپه «پالاتینو» که کاخ امپراتور بر فراز آن ساخته شده بود، آغاز شد و به زودی سراسر شهر را دربرگرفت. در آن زمان رم نزدیک به 800 هزار جمعیت داشت و مساحت آن حدود 13 کیلومتر مربع بود. بخش اعظم فضای شهر را معابد، ساختمان‌های دولتی و کاخ‌ها اشغال کرده بودند.

شهر رم شش روز در آتش می سوخت و بخش اعظم ساختمان‌های شهر از بین رفتند و هزاران نفر از مردم شهر کشته شدند. پس از این که دامنه آتش به کاخ نرون رسید، او کاخ خود را ترک کرد و دستور می‌دهد کاخ جدیدی را برایش احداث کنند که نام آن را «خانه طلایی» گذاشت.

پس از فروکش کردن آتش سوزی ، عوامل نرون  در شهر شایع کردند که مسیحیان عامل آتش سوزی بودند. سربازان نرون  تعداد زیادی از مسیحیان شهر رم را دستگیر کردند و به شیوه‌های گوناگون و وحشیانه کشتند. کشتار مسیحیان تقریبن سی سال پس از مصلوب شدن مسیح انجام گرفت.

نرون برای جنگ با امپراتوری ایران دستو داد «لژیون‌های ایتالیایی» که سربازانش رومی خالص باشند و قدشان کمتر از دو متر نباشد تشکیل شوند. برخلاف ایران که سواره نظامش نیروی اصلی بود و از پیاده به عنوان نیروی کمکی و پشتیبانی استفاده می‌کرد، واحدهای اصلی رومی‌ها پیادگان بودند و سواران را به عنوان واحد کمک به‌کار می‌بردند.

لشکر پنج تا هشت هزار نفری پیاده رومی را «لژیون» می‌خواندند. چون ارتش روم در جنگ با ایران موفق نبود، نرون تصمیم گرفت که لژیون‌هایی از ایتالیایی‌ها یعنی رومیان خالص تشکیل دهد و دستور تشکیل این لژیون‌ها، طبق لوحی که فرمان بر آن حک شده بود، در بیست‌و‌دوم  سپتامبر سال 66 میلادی صادر شده بود. ولی عمر نرون کفاف نداد که از این نیرو برضد ایران استفاده کند.

اختلاف ایران و روم در آن زمان عمدتن بر سر ارمنستان بود که چند برابر امروز وسعت داشت. از آن پس اقدامات وحشیانه نرون  بیش‌تر شد و موجب نارضایتی مردم و سرداران رمی شد. نرون‌ در سال 66 میلادی به دلیل بیزاری از رم تصمیم گرفت به «یونان» سفر کند. در اوایل سال 68 میلادی هنگامی که نرون به روم بازگشت با شورش‌هایی در نقاط مختلف امپراتوری مواجه شد.

نرون که طرف‌داران خود را از دست داده بود به خانه یکی از دوستانش پناه برد و در آن‌جا به  او خبر رسید که «گالبا» یک ژنرال شورشی به مقام امپراتوری انتخاب شده است. نرون با شنیدن این خبر از شدت یاس و اندوه در روز  نهم  ژوئن سال 68 میلادی خودکشی کرد.

گفته شده: این امپراتور مخوف و مغرور٬ به خاطر ضیافت‌های خود و توهمش در مورد استعدادش در شعر و موسیقی، شهرت داشت و خود را شاعر می‌دانست و با این که اشعارش ارزش هنری و ادبی نداشت ٬ اطرافیانش مجبور بودند که از سروده‌های وی تعریف کنند. می‌گویند آخرین سخن وی قبل از مردنش این جمله بوده است: «آه … با مرگ من دنیا چه هنرمندی را از دست می‌دهد.»

منبع‌ها:

وبلاگ ماه کامل

ویکی‌پدیا

مشاهیر جهان


 


رادیو کوچه

1072 میلادی- «آلپ ارسلان» پسر «چغری بیگ داوود» دومین شاه از سلسله سلجوقی در ایران کشته شد. او بعد از اسلام آوردن نام خود را به «محمد» تغییر داد و به‌خاطر شجاعت‌هایی که نشان داد لقب «آلپ ارسلان» گرفت که در ترکی به معنای «شیر شجاع» است. او پس از پدرش داوود، حاکم خراسان شد و پس از عمویش «طغرل» به سلطنت رسید. وی در روزهای آخر عمرش شنید که ترک‌ها در بخارا و سمرقند به مردم ظلم و ستم می‌کنند. بنابراین با لشکری برای سرکوبی آن‌ها حرکت کرد. اما به دست یکی از ترک‌های مخالف کشته شد.

1964 میلادی- برگ درخت افرا علامت رسمی پرچم کانادا شد. مجلس عوام سرانجام به استفاده از علامت برگ افرا (Maple leaf) در پرچم کانادا رای مثبت داد. پرچم کانادا مستطیلی است که طول آن دو برابر عرض آن بوده و از دو رنگ قرمز و سفید در آن استفاده شده است. پرچم ملی این کشور اولین بار در تاریخ 15 فوریه 1965 بر فراز ساختمان پارلمان در اتاوا به‌طور رسمی افراشته شد. دو حاشیه قرمز رنگ در دو طرف پرچم قرار گرفته که هر یک حدود یک چهارم سطح پرچم را پوشانده است. فضای مابین این دو ستون سفید رنگ است که در مرکز آن یک برگ افرا  به رنگ قرمز قرار گرفته است.

37 میلادی- نرون (Tiberio Claudio Nerone Domiziano Cesare) پنجمین و آخرین امپراتور روم به‌دنیا آمد.

1917 میلادی- مقررات آتش‌بس میان جنگ‌جویان روسی و آلمانی به معرض اجرا گذاشته شد و در تمام جبهه‌های جنگ‌، ارتش‌های دو کشور اسلحه به زمین گذاشتند‌. این آتش‌بس به دنبال روی کار آمدن حکومت «لنین و تروتسکی» و تقاضای لنین از رییس کل ستاد ارتش آلمان برای متارکه جنگ بود‌. مذاکرات برای شرایط صلح‌، از روز 22 دسامبر سال 1917 میلادی آغاز شد.

1852 میلادی- «آنری آنتوان بکرل» فیزیک‌دان فرانسوی و یکی از کاشفان پدیده «پرتوزایی» در این روز زاده شد. در ۱۹۰۳ هم‌راه «ماری کوری» و «پیر کوری» جایزه نوبل فیزیک را «به‌خاطر خدمات برجسته‌ای که با کشف پرتوزایی خودبخودی» انجام داده بود‌، دریافت کرد.

واحد اندازه‌گیری پرتوزایی و هم‌چنین دو چاله در ماه و مریخ هم به‌نام او نام‌گذاری شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، مجلس سفلای پارلمان ایتالیا به سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر این کشور رای اعتماد داده است.

آقای برلوسکونی این حمایت را با اکثریت تنها سه رای، به دست آورد.

به گزارش رویترز، در رای‌گیری نهایی دو نماینده مخالف، موضع خود را تغییر داده و به نفع سیلویو برلوسکونی رای دادند.

پیش‌تر، مجلس سنای ایتالیا به دولت آقای برلوسکونی رای اعتماد داده بود.

این در حالی است که آقای برلوسکونی روز گذشته هشدار داده بود که چنانچه مخالفان در تلاش خود برای دادن رای عدم اعتماد به دولت پیروز شوند، ممکن است این کشور دست‌خوش یک بحران اقتصادی شود.

وی گفته بود رای عدم اعتماد به دولت او، موجب برگزاری انتخابات زودتر از موعد خواهد شد.

یک گروه انشعابی از حزب آقای برلوسکونی در پارلمان خواستار استعفای او شده و گفته است آقای برلوسکونی به هیچ کدام از وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرده است. وی هم‌چنین حمایت جیانفرانکو فینی، نزدیک‌ترین متحد سیاسی خود را از دست داده است.

در همین حال ده‌ها هزار نفر در سراسر ایتالیا در تظاهرات علیه آقای برلوسکونی شرکت کرده و خواستار تغییر دولت شدند.


 


رادیو کوچه

در سومین روز از نخستین دوره بازی‌های پاراآسیایی گوانگ‌جو، کاروان ورزشی ایران با کسب سیزدهمین مدال طلا، به رده دوم جدول رده‌بندی رسیده است.

به گزارش ایسنا، سلمان آب باریکی در ماده پرتاب وزنه – کلاس F34، فرهاد رایگا در ماده پرتاب وزنه – کلاس F42 و جاوید احسانی در ماده پرتاب وزنه – کلاس F 57/58 طلایی‌های دوومیدانی ایران در روز سوم بازی‌ها بودند.

هم‌چنین مجید فرزین در وزن ‌٧۵- پاورلیفتینگ به مدال طلای این دوره از بازی‌ها دست یافت.

شاهین ایزدی، شناگر معلول ایران در ماده ‌۵٠ متر آزاد – کلاس S10، دومین مدال طلای خود در این دوره از بازی‌ها را کسب کرد. او در روز نخست بازی‌ها در ماده ‌١٠٠ متر آزاد – کلاس S10 به مدال طلا دست یافته بود.

این بازی‌ها در روز سوم در حالی پی‌گیری می‌شود که ورزش‌کاران ایران در رشته‌های جودو، تنیس روی میز و دوومیدانی با حریفان خود رقابت خواهند کرد.

تا میانه روز سوم بازی‌ها، کاروان ایران با کسب یک مدال طلای بیش‌تر، بالاتر از ژاپن و پس از کشور میزبان – چین – در رده دوم قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

«دو طلا و دو برنز برای ورزشکاران معلول ایران»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • نجیب: «فقدان اطمینان از تحقیقات در شرکت سمی داربی تاثیری در اهداف مناطق کلیدی کشور نمی‌گذارد.»
  • کره جنوبی دو مورد جدید از بیماری‌های مشکوک دهان و دندان در شمال سئول را شناسایی کرد.
  • پرواز مالزیایی به سمت سورابایا با 81 سرنشین لغو شد.
  • هم‌کاری های توسعه کمپونگ بارو در ماه جولای عملی خواهد شد.
  • پادشاه از یک محل پرورش اسب بازدید کرد.
  • نجیب: «بخش کشاورزی را نمی‌توان نادیده گرفت.»
  • دکتر جفری کیتی گان فردا از حزب مردم خارج خواهد شد.
  • حزب دموکرات انتخابات حزبی را تا آگوست 2012 به تعویق انداخت.
  • زمان امضا قرارداد  139 میلیون رینگیتی Digi مشخص شد.
  • شرکت Milux زمین‌هایش را به مبلغ 11 میلیون رینگیت به فروش می‌رساند.
  • شرکت Shell  مواد مورد نیاز برای کارخانه‌های کوکاکولای مالزی را تامین خواهد کرد.
  • دولت نامیبیا اسکان 5،000 خانواده چینی را رد کرد.
  • مشاوران آمریکایی خواستار افزایش حضور نظامی آن کشور در کره هستند.
  • قایقی با 70 پناه‌جو در آب‌های استرالیا دچار حادثه شد.
  • کره جنوبی اعتقاد دارد که کره شمالی سایت‌های اورانیوم بیش‌تری دارد.

روزنامه استار

  • تاسف تعاونی‌ها از کمبود شدید دارو.
  • حرکت‌هایی برای رد صلاحیت سه نماینده مخالفان در پارلمان درحال صورت گرفتن است.
  • زید ابراهیم معاون سابق حزب مردم، به ریاست حزب عدالت برای مردم برگزیده شد.
  • یک سنگاپوری با 67 کیلو کاهش وزن به عنوان برنده مسابقه لاغر شونده‌ها از طرف‌Reality TV انتخاب شد.
  • در خواست پدر صیفل از پادشاه مالزی برای سرعت بخشیدن به جریان پرونده پسرش.
  • حزب مردم خواستار ادای توضیحات سنگاپور در مورد اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس شد.
  • قاضی دادگاه اسلامی پرک به جرم فساد به 19 سال حبس و 210،000 رینگیت جریمه محکوم شد.
  • جنبش لیبرال‌های داخلی مالزی اعلام موجودیت کرد.
  • عفو بین‌الملل مالزی به ازدواج نوجوان «نه» گفت.
  • سال آینده مالزی از سیستم 3G به 4G در بخش پهنای باند گسترده حرکت می‌کند.
  • درخواست مدیر ویکی‌لیکس برای آزادی با شرط وثیقه پذیرفته نشد و به زندان بازگشت.
  • دستورهای چاوز خشم مخالفان در ونزوئلا را بر انگیخت.
  • نیروی هوایی آمریکا دست‌رسی کارمندانش به سایت‌هایی که مطالب ویکی‌لیکس را نشان می‌دهند مسدود کرد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • ملیت 22 سرنشین قایق غرق شده در آب‌های کره جنوبی امروز اعلام می‌شود.
  • فن‌آوری پیش‌رفته باعث برنده شدن در مناقصات می‌شود.
  • شاخص سهام در  بازار کوالالامپور پایین رفت.

روزنامه مالایی میل

  • یک نوزاد رها شده در دست‌شویی بیمارستان کلانگ پیدا شد.
  • شوک ورود تمساح در سواحل بلکو سمپداک در نزدیکی کوانتان.

 


منبع: بی‌بی‌سی

فضاپیمای وویجر یک، که دورافتاده‌ترین فضاپیما از زمین است، در سفر خود به سوی کرانه‌های فراتر از منظومه شمسی یک گام مهم دیگر برداشته است.

این فضاپیمای پیش‌کسوت که اکنون 17 میلیارد و 400 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، تغییری مشخص در جریان ذرات در اطراف خود را ردیابی کرده است.

این ذرات، که از خورشید متصاعد می‌شوند، تا این نقطه درحال دور شدن از مرکز منظومه بودند، اما اکنون عمود بر این مسیر حرکت می‌کنند.

این بدان معنی است که وویجر باید خیلی به مرحله پرش به فضای موسوم به «میان-ستاره‌ای» نزدیک باشد.

ادوارد استون، دانش‌مندی که سرپرستی پروژه وویجر را به عهده دارد، از این فضاپیما و اطلاعات ارزش‌مندی که هم‌چنان 33 سال پس از شروع ماموریتش فراهم می‌کند تمجید کرد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی وویجر پرتاب شد، فقط 20 سال از شروع عصر فضا گذشته بود، بنابراین هیچ مبنایی که بتوان براساس آن گفت فضاپیما چقدر دوام خواهد آورد وجود نداشت.»

«هیچ نمی‌دانستیم که تا چه فاصله‌ای باید برویم تا از منظومه شمسی خارجه شویم. اما حالا می‌دانیم که باید کم و بیش ظرف پنج سال، برای اولین بار از منظومه خارج شده باشیم.»

دکتر استون در نشست پاییزی اتحادیه علوم ژئوفیزیک آمریکا در سان فرانسیسکو، که بزرگ‌ترین گردهمایی زمین شناسان در جهان است، سخن می‌گفت.

وویجر 1، روز پنجم سپتامبر 1977 پرتاب شد و خواهرخوانده آن وویجر 2، روز 20 اوت 1977 راهی فضا شد. هرچند وویجر 2 زودتر پرتاب شد اما در مسیری آهسته‌تر قرار داده شده و اکنون کمی بیش از 14 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد.

هدف اولیه ناسا از پرتاب این کاوش‌گرها مطالعه سیارات مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون بود که در سال 1989 کامل شد.

آن‌ها سپس راهی اعماق فضا شدند و در جهت کلی مرکز کهکشان راه شیری به حرکت در آمدند.

منبع انرژی این فضاپیماها بسته‌های رادیو اکتیو است و ابزارهای آن‌ها به‌خوبی کار می‌کند و داده‌ها را به زمین مخابره می‌کند.

البته فاصله زیاد با زمین باعث می‌شود که پیام رادیویی آن‌ها 16 ساعت در راه باشد.

مشاهدات تازه وویجر 1 توسط ابزار «ذرات باردار کم انرژی» که شتاب بادهای خورشیدی را می‌سنجد انجام شده است.

این جریان از ذرات باردار حبابی را در اطراف منظومه شمسی تشکیل می‌دهد که به هلیوسفیر موسوم است.

این بادها با سرعت «مافوق صوت» حرکت می‌کنند تا این‌که از یک مرحله به نام «شوک پایانی» می‌گذرند.

پس از آن سرعت آن‌ها به شدت کم می‌شود. اندازه‌گیری وویجر نشان می‌دهد که شتاب این بادها در این نقطه اکنون به صفر رسیده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، قاضی دادگاهی در لندن با آزاد کردن جولین آسانژ، موسس سایت ویکی‌لیکس، به قید وثیقه موافقت کرده است. مبلغ این وثیقه دویست هزار پوند وجه نقد تعیین شده است.

اما بر اساس گزارش‌ها این آزادی با مخالفت دادستان‌های سوئدی رو‌به‌رو شده و بنابر این تا شنیدن مفاد پرونده استیناف به این حکم قاضی دادگاه در لندن، به تعویق افتاده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات سوئد در ارتباط با اتهام تجاوز و رساندن آزار جنسی به دو زن، درخواست استرداد آقای آسانژ را کرده‌اند ولی او برای جلوگیری از اجرای این درخواست تلاش می‌کند.

وی گفته است انگیزه این اتهامات سیاسی بوده و برای بی اعتبار کردن سایت ویکی‌لیکس مطرح شده است.

دولت آمریکا هنوز در حال بررسی راه‌هایی است که امکان دارد بر اساس آن بتواند آقای آسانژ را در ارتباط با افشای اسناد محرمانه تحت تعقیب قرار دهد.

پلیس لندن در تاریخ هفتم دسامبر اعلام کرد که براساس یک حکم جلب بین‌المللی، جولین آسانژ را دستگیر کرده است.

از سوی دیگر آقای آسانژ که استرالیایی است، اتهامات وارده به خود را که تاریخ ارتکاب آن به اوت ۲۰۱۰ بازمی گردد، رد می‌کند.

در اولین جلسه دادگاه، با آزادی جولین آسانژ، به قید وثیقه موافقت نشده بود.

قاضی دادگاه دلیل عدم موافقت را هراس از احتمال خروج آقای آسانژ از بریتانیا عنوان کرده بود.

آقای آسانژ درخواست تجدید نظر در این حکم را کرد و جلسه روز سه‌شنبه دادگاه بر اساس این تقاضا تشکیل شده بود.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت مدیر وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس»


 


رضا دقتی

این اثر در عاشورای 1388 توسط رضا دقتی عکاس مشهور ایرانی با اسم مستعار «الاحقر کربلایی علی عکاس‌باشی» تهیه و تقدیم به همه ره‌روان راه آزادی کرده است.


Click here to view the embedded video.


ندای عاشورا

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته