هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 10/18/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: محسن بیگلربیگی عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت مازندران و رحمت عزیزی دبیر ستاد 88 شهرستان بهشهر بازداشت شدند
به گزارش خبرنگار نوروز در ساری، صبح روز چهار شنبه 21 مهرماه ماموران امنیتی وزارت اطلاعات با مراجعه به محل کار پدر محسن بیگلر بیگی عضو شورای مرکزی ستاد 88 مازندران اقدام به بازداشت وی نمودند .
ماموران پس از تفتیش کامل شرکت و ضبط کیس کامپیوتر ، با در دست داشتن حکم تفتیش منزل وی را به آنجا برده و پس از وارسی کامل اقدام به بازداشت ایشان نمودند.
پس از پیگیری های مکرر توسط خانواده ی این عضو و مسئول ستاد جوانان مهندس موسوی در بهشهر در توضیح دلایل بازداشت ایشان اعلام شده که وی بدلیل فعالیت های مجازی بازداشت شده اند و از آنجا به زندان ساری منتقل شده است.
لازم به ذکر است که بیگلربیگی رئیس ستاد 88 شهرستان بهشهر ، دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد ساری میباشد که مشغول انجام امور مربوط به ارائه ی پایان نامه خود بوده است .
همچنین در جریان بازداشت این عضو جبهه مشارکت مازندران رحمت عزیزی دبیر ستاد 88 شهرستان بهشهر نیز بازداشت و به زندان ساری منتقل شد . متاسفانه اطلاعات دقیقی از نحوه بازداشت ایشان در دست نیست .

 


 


ندای سبز آزادی: سیداحمد رضا دستغیب نماینده شیراز در مجلس هفته گذشته از نماینده دیگر این استان که از نمایندگان طرفدار دولت است سیلی خورد. در همين رابطه آیت‌الله سيدعلی محمد دستغیب از اعضای مجلس خبرگان در نامه‌ای به این نماینده وی را به دلیل ایستادگی ستوده و به ستم‌پیشگان هشدار داده که به فکر روزی باشند که حسرت دیگر برایشان سودی نخواهد داشت. متن کامل این نامه به نقل وبگاه رسمی آیت‌ الله دستغیب در زیر می‌آید.

حضور محترم دانشمند بزرگوار جناب آقای سيداحمد رضا دستغيب فرزند مرحوم سيدفخرالدين

از خبر سيلی زدن فردی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی به شما بخاطر دفاع از حق و قانون اساسی - که بر اساس قرآن و سنت تدوين شده است - با خبر شدم؛ به شما بجهت استقامت در راه حقّ تبريک می گويم و به آنهايی که از حريم مجلس - که در رأس امور است - اين گونه بی تفاوت می گذرند و دين و دنيای مردم را فدای آسايش خويش می نمايند؛ هشدار می دهم که از روزی بترسند که انگشت حسرت به دهان گيرند.

شما، ما و همه دلسوزان کشور جمهوری اسلامی از مسئولين بازگشت به قرآن و سنت و قانون اساسی را می خواهيم که پشت کردن به آن به معنای واقعی اقدام بر عليه امنيت کشور و اختلال در نظام می باشد.
والسلام عليکم و رحمة الله
سيدعلی محمد دستغيب
۲۴ / ۷ / ۸۹


 


علی فاتحی: لبنان کشوری کوچک و کوهستانی در غرب آسیا و خاورمیانه و در کنار ساحل شرقی دریای مدیترانه است . لبنان از شمال و شرق باکشور سوریه، از جنوب با اسرائیل و از غرب با دریای مدیترانه همسایه‌است. اما به راستی دلیل اهمیت لبنان برای ایران چیست؟ و حزب الله از چه رو رابطه خود با حکومت ایران را رابطه پدر و فرزندی میداند ؟ برای رسیدن به پاسخ باید به واکاوی تاریخ پرداخت.
بعد از انتخابات سال ۱۹۳۲ در لبنان که باحمایت فرانسه صورت گرفت ،حداقل امتیازات به شیعیان داده شد و بخش مهمی از اختیارات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در اختیار مسیحیان و اهل سنت گذاشته شد . میثاق ملی سال ۱۹۴۳نیز نظرات جامعه در حال کثرت شیعیان را تامین نکرد . شیعیان لبنان نه سازمان‌دهی منظمی داشتند و نه رهبری مقتدر ، آنان به واسطه دو قرن تحقیر و سرکوب یا دین گریز شده و به احزاب چپ گرایش پیداکرده بودند، یا سر در گریبان فرو برده بودند . شیعیان لبنان بدلیل فقر فرهنگی و اقتصادی عموما زندگی سختی را تحمل می کردند و به کارهای سخت و پست مشغول بودند تا جایی که کارگران لبنان را عموما شیعیان تامین می کردند . در آن سو تر امام موسی صدر که پس از پایان تحصیلات حوزوی در قم و فراقت از تحصیلات در دانشگاه برای ادامه دروس حوزوی به نجف رفته بود در اواخر سال ۱۳۳۸ و به دنبال توصیه‌های آقایان بروجردی، حکیم و شیخ مرتضی آل یاسین ووصیت سیدعبدالحسین شرف الدین رهبرمتوفی شیعیان لبنان به عنوان جانشین وی به لبنان رفت . عمده اهداف وی از مهاجرت به لبنان بهبود امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شیعیان لبنان بود . به نظر نگارنده اولین حضور ایرانیان در معادلات لبنان از مهاجرت سیدموسی صدر حادث شد .
امام موسی صدر با ورود به لبنان فعالیتش را آغازکرد و در اولین حرکت شروع به تحقیق و واکاوی در علل عقب ماندگی شیعیان در لبنان کرد و ماحصل این تلاش بعد از دو دهه ،ورود جامعه شیعیان لبنان در دایره قدرت و بهبود وضع معیشتی و تحصیلی ایشان بود . در طول حضور سیدموسی صدر شاگردان و مریدان زیادی در محضر او تلمذ کردند که بعد ها از بازیگران قدرت شدند – چون سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله، نبیه بری رییس فعلی پارلمان و حسن نصرالله جانشین موسوی- .ایشان باتأسیس جنبش اَمل ، هم سعی در ترسیم خط و مشی مستقل و الهام گرفته از آداب تشیع کرد و هم تلاش برای زدودن آثار محرومیت و پیشرفت شیعیان لبنان .
حزب الله لبنان
بعد ازربوده شدن امام موسی صدر و انقلاب ایران و اختلافاتی که در جنبش امل ایجاد شد، هسته ای متشکل از بعضی از اعضای جنبش امل همچون شیخ صبحی طفیلی، شیخ راغب حرب، شیخ عبدالکریم عبید، سیدعباسموسوی، سید حسن نصرالله، سیدابراهیم امین السید، شیخ حسین الکورانی، شیخ نعیم قاسم، شیخ محمد یزبک، حسین خلیل، محمد رعد، و محمد فنیش ونیروهای حزب الدعوه به رهبری علامه سید محمدحسین فضل‌الله واعضایی از جنبش فتح به رهبری خلیل الوزیر و اعضایی همچون عماد مغنیه و ابوحسن سلامه و تمام گروه ها و جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی ایران وآیت الله خمینی تاثیرگرفته بودندشکل گرفت که هسته اولیه حزب الله لبنان بود . حزب الله لبنان از ابتدای تاسیس مورد توجه حکومت ایران بود و همیشه از حمایتهای ایران برخوردار بوده است .دلیل این حمایت در ابتدا تلاش روحانیت شیعه برای گسترش فرهنگ شیعه در نقاط دیگرغیر از ایران و عراق بود ، اما بعدها به دلیل افزایش توان حزب الله و همسایگی لبنان و اسرائیل نحوه تعامل تغییرکرد، حزب الله تبدیل به اهرم فشار ایران بر اسرائیل شد . "پرچم زردها" به واسطه حمایت بی دریغ ایران تبدیل به مدافعان منافع سیاسی ایران در منطقه شدند .این سر سپردگی تا آنجاپیش رفت که در جریان جنگ 33 روزه لبنان ، ستاد جنگ نه در بیروت و دفتر فؤاد سینیوره که در تهران برگزارمی شد و گواه این مدعا مصاحبه ای است از سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنانمنتشر شده است ، او در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در طول جنگ از مولایش، سیدعلی خامنه‌ای رهنمود و راهنمایی دریافت می‌کرده‌است.

روابط ایران و اسرائیل
اسرائیل اگرچه از ابتدای اعلام استقلال اش باایران روابط دیپلماتیک نداشته اما در زمان پهلوی دوم ، ایران اسرائیل را دوفاکتو به رسمیت شناخت .دکتر مصدق اولین دولتمردایرانی بود که اسرائیل را به رسمیت نشناخت و در اسفند 1330 شناخت اسرائیل را –حتی به صورت دو فاکتو – پس گرفت. بعد از دکتر مصدق، به دلیل مقاصد مشترک حکومت پهلوی و دولت اسرائیل بایکدگر در منطقه ، روابط عمیق و عمیق تر شد تا پیروزی انقلاب در بهمن 57 . دولت موقت انقلاب در اولین موضع گیری 32 کارمنداسرائیلی را از ایران اخراج کرد و از آن روز تا حال روابط بین ایران اسرائیل دچار تنش است . ایران در تمام سی سال پس از انقلاب در تلاش بوده تا ضریب نفوذ خود را در منطقه و بالاخص همسایگان اسرائیل افزایش دهد و عرصه را در منطقه بر اسرائیل تنگ کند .بااینکارامنیت اسرائیل را مختل کرده و او را در زمین خودش مشغول کند و خود را یگانه قدرت منطقه. مشکل ایران بااسرائیل مسئله فلسطین نیست بلکه موازنه ی قدرت در منطقه و عبور از رقیب است . از میان چهارهمسایه اسرائیل ایران تنها باسوریه و لبنان روابط خوب و دوستانه ای برقرار کرده است و تلاش برای حفظ روابط در دستور کار وزارت خارجه است .

دولت اصلاحات
موضع گیری در مقابل اسرائیل اگرچه در تمام دولت ها ی پس از انقلاب مرسوم بوده ، اما نوع نگاه دولت ها متفاوت بوده است . در شرایطی که ظن دست داشتن ایران در بمبگذاریهای آمیا، مرکزنظامیان آمریکایی در ظهران عربستان و حکم نهایی دادگاه میکونوس که رهبران ایران را مقصر ترور سه تن از کردهای ایرانی در آلمان می دانست وایران را در آستانه حمله نظامی آمریکا قرار داده بود، پیروزی غیر متنظره محمد خاتمی و آغازسیاست تنش زدایی او روابط ایران و غرب را تا حدود زیادی بهبود بخشید. خاتمی در آغازین روزهای ریاست جمهوری اش در اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی که خود میزبان آن بود در اظهار نظری درباره اسرائیل حق فلسطینیان برای تصمیم گیری در خصوص اسرائیل را به رسمیت شناخت و دخالتها در این زمینه را کاهش داد. و این آب سردی بود که از یکسو شعله های آتشی که غرب برای ایران تهیه دیده بود را فرو می نشاند و از سوی دیگرآتش خشم گروههای فلسطینی که مدعی دامن زدن ایران بر جنگ فلسطین و اسرائیل بودند .
دولت اصلاحات همان سیاست پیشین جمهوری اسلامی که تنگ کردن عرصه بر اسرائیل در منطقه بود را پیشگرفت اما تفاوت آن با دولت های قبلی در نوع نگاه خاتمی بر این سیاست بود .خاتمی نه بااستفاده از ابزار جنگی و کوبیدن طبل جنگ و در رویارویی مستقیم بااسرائیل که از طریق ایجاد روابط محکم باکشورهای منطقه و جهان سعی در اثبات حقانیت ایران داشت .
نوع نگاه خاتمی به لبنان نیز متفاوت بود وی باتوجه به همه احزاب لبنان و نه فقط حزب الله و تاکید بر تعامل دولت با دولت بر آن بود تا جایگاه ایران را در لبنان تثبیت کند .بااین استراتژی هم حمایت لبنان را به دست آورده بود و هم بر آتش زیرخاکستر نفاق بعد از جنگهای داخلی لبنان دامن نزده بود واین نحوه تعامل آنقدر ملموس بود که مطران خضر ، یکی از رهبران مسیحی مخالف حزب الله بعد از سفر خاتمی به لبنان گفت : اگر حزب الله قرار است مسلح باشد و حمایت شود از کشوری که رییس جمهورش سید محمد خاتمی است ما حزب الله مسلح را هم می پذیریم.
دولت احمدی نژاد
ایران و اسرائیل امروزه روابطی خصمانه بایکدیگر دارند که گاهی تا حد تهدیدهای نظامی متقابل نیز پیشرفته‌است . بارها احمدی نژاد بدون در نظر گرفتن خسارات احتمالی و هزینه ها ی آن خواهان محو و نابودی اسرائیل از روی نقشه جهان شده‌است. احمدی نژاد باتحریک هر روزه اسرائیل و موضع گیریهای بی هدف ، هر روز بیش از پیش بر طبل جنگ میکوبد. جنگی که در صورت بروز اوضاع خاورمیانه را تا حد زیادی تغییر می دهد و باکمی اغراق به واسطه اعلام موضع همیشگی بسیاری از کشورها در این موضوع خاص میتواند جنگ جهانی سوم باشد . جنگ در این منطقه به دلیل اهمیت خاورمیانه در دنیای امروز و وجود بزرگترین منابع نفت و گاز میتواند تحولی عمیق در اقتصاد جهان ایجادکند و این می تواند مهم ترین دلیل برای ورود کشورهای دیگر به این کشمکش باشد. نحوه برخورداحمدی نژاد در لبنان هم بسیار قابل توجه است او می کوشد تا روابطش را با حزب الله گسترش دهد و پرچم زردها را شاخه نظامی خود در مرز اسرائیل میداند . نوع برخورد دولت کودتاباپرچم زردها باعث شده تا احزاب دیگر لبنان منافع ملی خود را نیز در خطر ببینند و این نوع رفتار قطعا در دراز مدت موجی از اختلاف را در لبنان ایجادخواهدکرد وچه بسا باعث شعله ور شدن آتش زیرخاکستر جنگ فرقه ای در لبنان باشد و این مغایر باعملکرد امام موسی صدر در لبنان بود که در بحبوحه جنگهای داخلی و در راستای پایان دادن به این برادرکشی در مسجد عاملیه بیروت به اعتصاب نشست، تا به پشتوانه مشروعیت مردمی و مقبولیت وسیع وشخصیت کاریزماتیک خود در میان تمامی مذاهب پایان نآرامی را برای مردم لبنان به ارمغان آورد .

شیعیان لبنان
اگرعلمای شیعه بخواهندوضعیت شیعیان لبنان در مطلوب ترین حالت باشد راهی جز اقتدا به روش و منش امام موسی صدر ندارند. روشی که بر پایه ایجاد صلح و آرامش و تعامل با همه احزاب و مذاهب لبنان بود و میکوشید تا شیعه لبنانی را در جامعه لبنان به عنوان عنصری متفکر و خشونتگریز معرفی کرده و تشیع را مذهبی بر پایه اخوت و برادری .
اگررهبران ایران به دنبال جلب حمایت لبنان هستندباید روابط خود را با دولت لبنان و نه حزب الله گسترش دهند و اگر حسن نصرالله به دنبال کسب مشروعیت در لبنان است بایداین مهم را از طریق تعامل با احزاب دیگر و نه تقویت نظامی حزب الله دنبال کند . پرچم زرد ها بایدآگاه باشندکه اگربدنبال حمایت ایران هستند باید روش و منش خود را تغییردهند چهره اینروزهای پرچم زردها به واسطه حمایت دولت کودتا مخدوش است آنها بایدبکوشند تا لکه ننگ دست داشتن در بعضی اقدامات مشکوک در تهران را از دامان خود پاک کنند و در آخر بدانندکه هر حکومتی مشروعیتش را از مردمش میگیرد . کوچکترین تقاضا از نصرالله پیروی از مرادش امام موسی صدر است .


 


ندای سبز آزادی: مجید دری، فعال دانشجویی، دیروز از بند ۳۵۰ اوین به زندان بهبهان در استان خوزستان منتقل شد. حکم وی شش سال حبس در زندان ایذه بوده است. پیش از این حکم زندان در تبعید ضیا نبوی، احمد کریمی،حامد روحی نژاد و فاطمه رهنما نیز به اجرا گذاشته شده است.
به گزارش کلمه، خانواده مجید دری، دانشجوی دربند، پیش از این بارها از حکم زندان در تبعید وی اظهار نگرانی کرده بودند؛ حکمی که بر اساس آن، این دانشجوی زندانی مجبور است ۵ سال باقی‌مانده از حبسش را در زندانی دور از محل سکونت خانواده‌اش بگذراند.
خانواده مجید دری بارها از مسئولان قضایی به خصوص دادستان تهران درخواست کرده بودند که از تبعید این فعال دانشجویی به زندان خوزستان جلوگیری کنند.
خانواده مجید دری در شهر کرج زندگی می‌کنند. از این رو، تبعید این زندانی نه تنها برای خود او که از زندان استان محل سکونتش تبعید و در میان زندانیان عادی نگهداری خواهد شد، دشوار است؛ بلکه برای خانواده وی نیز دشواری‌های بسیاری را، به خصوص برای ملاقات‌های هفتگی با فرزندشان ایجاد می‌کند. آنها پس از این برای ملاقات با فرزندشان، باید به کیلومترها دورتر، به شهر بهبهان در استان خوزستان بروند.
این دانشجوی دربند در سال ۸۶ و در اعتراض به سوء مدیریت و فضای امنیتی دانشگاه علامه، ابتدا چند ترم از تحصیل تعلیق و سپس به طور کلی از ادامه تحصیل محروم شد. وی در سال ۸۷ و با همراهی سایر دانشجویان محروم از تحصیل که به دانشجویان ستاره‌دار معروف شده‌اند، «شورای دفاع از حق تحصیل» را تشکیل دادند.
در جریان مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و پس از آنکه رئیس‌جمهوری وقت، محمود احمدی‌نژاد، وجود دانشجویان ستاره‌دار را انکار کرد و گفت که چنین دانشجویانی وجود خارجی ندارند، مجید دری نیز به همراه سایر اعضای این شورا در تجمع‌های اعتراض‌آمیزی که به منظور آگاهی افکار عمومی برگزار شد، شرکت کرد تا نشان دهد که این دانشجویان وجود خارجی دارند؛ دانشجویانی که بی‌دلیل از حق تحصیل محروم شده‌اند.
دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات وی در حالی در سوم آذر ماه سال ۸۸ برگزار شد که این دانشجو با اتهام‌هایی از جمله محاربه، اقدام علیه امنیت ملی و بر هم زدن نظم عمومی به یازده سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس کاهش پیدا کرد، اما حکم تبعید وی به زندان ایذه همچنان در حکم باقی ماند.
مجید دری در طول ۱۵ ماه بازداشت خود، نامه‌ها و درخواست‌های متعددی را از طریق خانواده خود برای مراجع قضایی ارسال کرده که تاکنون پاسخی از طرف مسئولان به آنها داده نشده است.

 


 


ندای سبز آزادی: طی تماسی از دفتر محمود احمدی نژاد ، وی هنرمندان را به جلسه خصوصی دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار ندای سبز آزادی در این تماس دفتر احمدی نژاد هنرمندان را برای برگزاری جلسه خصوصی با رئیس دولت کودتا دعوت میکند و این نکته را نیز اضافه میکند که اگر هنرمندان مایل نباشند که از آنها در آن جلسه فیلم و عکسی منتشر شود از سوی دفتر رئیس دولت عکس و فیلمی منتشر نخواهد شد.

گفتنیست پیش از این علی رضا افتخاری به خاطر انتشار عکس وی در حال به آغوش کشیدن احمدی نژاد ، مورد انتقاد مردمی قرار گرفت و از سوی مردم طرد شد ، گویا دفتر رئیس دولت کودتا هم از این موضوع با خبر است و برای همین برای جذب هنرمندان تعهد میکند تا عکس و فیلمی از آنها منتشر نکند.

 


 


تدای سبز آزادی: همسر و فرزند مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از امکانات ویژه سازمانی که شامل حال پرسنل و کارمندان این مجموعه نمی شود برخوردارند. امکاناتی که بهره برداری از آنها غیرقانونی می باشد.
به گزارش خبر نگار ندای سبز آزادی اخیرا و در اثر یک تصادف رانندگی توسط همسر مدیرعامل این منطقه، خسارات بسیاری به ماشین متعلق به این سازمان و جداول و محیط اطراف آن (درختان) وارد آورد که هیچگونه جریمه و برخوردی را شامل حال ایشان نکرد. این در حالیست که پس از این حادثه که در صورت وقوع اتفاقی مشابه برای یکی از مدیران و پرسنل این سازمان سرنوشتی دیگر را برای آنها رقم می زد، ماشینی جدید در اختیار همسر مدیرعامل قرار دادند
بر اساس اعلام منابع خبری، مدیر عامل این منطقه ضمن کاهش حقوق و مزایا، اقدامات بسیاری در راستای تعدیل نیروهای انسانی با شعار کاهش هزینه ها و هدر نرفتن اموال دولتی انجام داده است که این روال شامل حال خود، خانواده و اطرافیانشان نشده است.
استفاده غیرمتعارف از اموال دولتی از سوی خانواده محمد علی محبی و همچنین حضور فرزند ایشان در مراسم و جلسات غیرمرتبط اعتراضاتی را از سوی پرسنل و ساکنین ایجاد کرده است.
گفتنی است مدیر عامل این منطقه به دلیل ارتباط نزدیک با حمید بقایی معاون احمدی نژاد، هیچگونه نقدی را برنمی تابد و نسبت به تصمیمات و عملکرد خود پاسخگو نمی باشد

 


 


ندای سبز آزادی: محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزیر علوم، امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به سیر نزولی صدور احکام انضباطی برای دانشجویان گفت: “در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ یک هزار و ۱۰۰ حکم انضباطی در زمینه های مختلف برای دانشجویان صادر شد.”
به گزارش فارس، محمود ملاباشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه حجم بیشتر احکام انضباطی درباره چه نوع تخلفاتی است ادعا کرد: “بیشترین دلیل احضار دانشجویان مشکلات آموزشی است. یکی از انواع مشکلات آموزشی دانشجویان این است که شخصی به جای شخص دیگر در جلسه امتحان حاضر شده است.”
معاون دانشجویی وزیر علوم در حالی این ادعا را مطرح کرد که در یک سال و نیم گذشته و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، بسیاری از دانشجویان با محرومیت از تحصیل به مدت حداقل یک ترم یا دو ترم مواجه شده اند، به طوری که در این مدت فشارها از طرف کمیته انضباطی بر روی دانشجویان به بهانه های مختلف از جمله “بد حجابی” یا شرکت در تظاهرات افزایش چشم گیری داشته است.
ملاباشی در ادامه مدعی شد که “هیچ آمار غیرمترقبه‌ای در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ حتی در مقایسه با ابتدای دهه ۸۰ تا کنون وجود نداشته است بلکه با توجه به اینکه در سال ۱۳۸۰ حدود یک میلیون دانشجو داشته‌ایم و در حال حاضر حدود ۴ میلیون دانشجو داریم سیر فعالیت‌های کمیته‌های انضباطی رو به نزول است.”
معاون دانشجویی وزیر علوم گفت: “یعنی اگر در سال ۸۰ یک هزار حکم برای دانشجویان سراسر کشور صادر کرده باشیم، آمار می‌گوید که باید در سال جاری که ۴ میلیون دانشجو داریم باید ۴ هزار حکم نیز صادر می‌شد در صورتی که احکام ما در این سال یک هزار و ۱۰۰ حکم است.”
گفتنی است کمیته انضباطی یکی از نهادهایی است که در دانشگاه ها علاوه بر رسیدگی به “تخلفات درسی” دانشجویان به صدور احکام محرومیت از تحصیل نیز برای دانشجویان به بهانه های سیاسی اقدام میکند.
ملاباشی درباره وظایف کمیته‌های انضباطی درباره بحث عفاف و برخورد با بی‌حجابان گفت: “از وظایف دانشگاه، دانشجویان و کمیته‌های انضباطی این است که به قانون جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارند و هرکس که بخواهد نقض قانون کند باید احضار شود اما احکامی که به علت رعایت نکردن حجاب در دانشگاه منجر به ترک تحصیل، جلوگیری از تحصیل، اخراج، انتقال یا میهمان شدن دانشجو شده باشد را تایید نمی‌کنم.”
ملاباشی توبیخ کتبی با درج در پرونده یا بدون درج در پرونده و حتی تذکرات شفاهی یا کتبی را از موارد معمول در برخوردهای انضباطی برشمرد و خاطرنشان کرد: “نهایتاً ممکن است دانشجو یک ترم ممنوع از تحصیل شود و یا این بحث به تعلیق از تحصیل وی منجر شود منتها در پایان تحصیل همه این سوابق انضباطی از پرونده دانشجو پاک می‌شود و هیچ نوع مانعی برای آینده وجود نخواهد داشت.”
سایت دانشجونیوز به تازگی گزارش داده که در حال حاضر بیش از هفتاد دانشجو در زندان ها کشور به سر می برند که تعدادی از آنها شامل حکم محرومیت از تحصیل نیز شده اند.

 


 


ندای سبز آزادی: معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه سناریوی تلفیقی وزارت بازرگانی برای تغییر قیمت نان در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کارگروه طرح تحول اقتصادی تصویب شد، گفت: قیمت گندم با نرخ جهانی محاسبه می‌شود.
به گزارش مهر، حمید علیخانی در جمع خبرنگاران گفت: سناریوی تلفیقی وزارت بازرگانی برای تغییر در قیمت نان به تصویب کارگروه طرح تحول اقتصادی رسید و بر این اساس، قرار بر این شد که حمایت از خرید تضمینی گندم صورت گیرد و در عوض، یارانه تخصیصی به تولیدکنندگان نان حذف و به صورت مستقیم به مصرف کنندگان پرداخت شود.
معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به سئوال مهر افزود: در این حالت، پرداخت قیمت گندم به کشاورزان به قیمتهای جهانی خواهد بود و مصرف کنندگان نیز با دریافت یارانه های نقدی، خود تصمیم می گیرند که نان را با چه قیمتی از نانوایان آزادپز خریداری کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که اغلب مردم نان یارانه ای استفاده می کنند و تنها بخش کوچکی از جامعه به استفاده از نانهای آزادپز رو آورده اند، گفت: هم اکنون ۵۴ هزار نانوایی در کشور وجود دارد که از این رقم، ۱۰ هزار نانوایی آزادپز هستند، این درحالی است که مردم نیز کیفیت را به قیمت در خرید نان ترجیح می دهند.
به گفته علیخانی، در فرآیند آزادسازی قیمت نان، مبلغ یارانه مستقیم به مردم پرداخت می شود. از سوی دیگر، قیمت آرد نیز با قیمتهای جهانی در اختیار آزادپز ها قرار می گیرد که با توجه به آنکه قیمت آرد هم اکنون بالاتر از قیمت جهانی است، در نتیجه قیمت نان آزادپزها کاهش می یابد.
وی اظهار داشت: سرانه مصرف نان و یارانه تخصیصی به هر یک از مردم باید تجزیه و تحلیل شود.
علیخانی تاکید کرد: آنچه که از اهمیت برخوردار است، این است که دولت و مجلس به سمت حرکتی نخواهند رفت که وضعیت از حال فعلی بدتر شود. از سوی دیگر، قیمت گندم در دنیا ارزانتر از گندم داخلی است که به قیمت خرید تضمینی از کشاورز خریداری می شود و در اختیار نانوا قرار می گیرد، بنابراین قیمتها کاهش می یابند.
معاون وزیر بازرگانی گفت: خرید تضمینی گندم همچون گذشته انجام می شود؛ ولی قیمتی که آرد در اختیار نانوا قرار می گیرد، به قیمتهای جهانی است که ارزانتر از قیمت داخلی است.
وی در خصوص کیفیت گندم خریداری شده از کشاورزان گفت: به دلیل برخی مسائل، کیفیت گندم تولیدی کشاورزان در سال جاری ۳ تا ۵ درصد کاهش داشته است.
علیخانی همچنین در خصوص نان صنعتی نیز اظهارداشت: هم اکنون ظرفیت تولید نان در کشور ۳۱ هزار تن است که باید ۵ درصد آن معادل ۱۵۰۰ تن از طریق نانهای صنعتی تامین شود، اما هم اکنون ۱۰۰۰ تن از تولید نان کشور از سوی نانوایی های صنعتی است.
وی اظهار داشت: دلیل عقب ماندن از برنامه کندی نصب ماشین آلات و استفاده از تسهیلات بانکی است که امیدواریم در طول برنامه پنجم، ۴۰ درصد از تولید نان کشور به عهده نانوایی های صنعتی باشد.

 


 


ندای سبز آزادی: سایت الف متعلق به احمد توکلی نوشت: در حالی که قانون هدفمند کردن یارانه ها هنوز اجرا نشده، برخی از واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی از ضعف نظارتی دولت سواستفاده کرده و قیمت محصولات خود را به بهانه هدفمندشدن یارانه ها از ۵تا۲۰ درصد افزایش داده اند.
به گزارش الف، افزایش اخیر قیمت ها که از دو هفته اخیر شروع شده هم بازار کالاهای وارداتی را در بر میگیرد و هم بازار کالاهایی را که هیچ ربطی به نرخ ارز ندارند.
یک واردکننده عمده لوازم جانبی یارانه درباره افزایش قیمت محصولاتش به خبرنگار الف گفت: وقتی جو تورم انتظاری در جامعه بالا باشد، قیمتها بالا می رود. ما وقتی ملاحظه کردیم بعضی وارد کننده ها قیمت جنسهایشان را بالا برده اند، ما هم تصمیم گرفتیم و فعلا ۱۰ درصد به قیمت همه محصولاتمان اضافه کنیم.
مشاهدات خبرنگار الف نشان میدهد موج مصنوعی گرانی که با سکوت و بی تفاوتی دولت همراه شده، در بازار مصالح ساختمانی، رایانه، پارچه کاملا محسوس است ولی خوشبختانه به بازار مواد غذایی سرایت نکرده.
طی ۱۰ روز گذشته شرکتهای ایران رادیاتور، شیرآلات قهرمان، وارد کنندگان لپ تاپ های توشیبا، سونی، دل و نیز وارد کنندگان لوازم رایانه حدود ۱۰ درصد به قیمت همه محصولات خود اضافه کرده اند.

 


 


ندای سبز آزادی:در حالی که محمود احمدی نژاد ادعای می‌کند پس از حل مشکلات داخلی، ایران باید آماده به دست گرفتن مدیریت جهانی شود، آمارها نشان می‌دهد دست‌کم در زمینه شاخص عمومی کسب و کار، دولت احمدی نژاد در این پنج سال، کشور را ۲۹ پله پایین‌تر برده است؛ به طوری که ایران هم اکنون در میان ۱۸۲ کشور جهان در رتبه ۱۳۷ قرار گرفته است.
به گزارش مشرق رتبه ۱۱۹ در بین ۱۷۸ کشور جهان در سال ۲۰۰۷، کسب جایگاه ۱۱۳ در سال ۲۰۰۶ و دستیابی به رده ۱۰۸ در سال ۲۰۰۵ موید مناسب‌تر بودن فضای کسب و کار کشور در آن سال‌ها نسبت به دو سال اخیر است. حتی با ارزیابی ایران به دلیل جای گرفتن در جایگاه ۱۳۷ و ارتقای پنج پله‌ای نسبت به سال قبل، ایران همچنان دارای نامساعدترین شرایط برای فعالیت اقتصادی است.
وضع کسب و کار ایران در مقایسه با دیگر کشورها نشان می‌دهد به غیر از ۱۰ کشور نخست این رده‌بندی یعنی سنگاپور، نیوزیلند، آمریکا، هنگ‌کنگ، دانمارک، انگلیس، ایرلند، کانادا، استرالیا و نروژ- که در شرایط کنونی حتی در خیال و گمان هم مقایسه‌شان با فضای عمومی کسب و کار در ایران مشکل است- در میان ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز پایین است و در رتبه ۱۴ قرار دارد.
فضای نامناسب کسب و کار برخلاف آمارها
برخلاف گزارش بانک جهانی که بر بهبود پنج رتبه‌ای ایران تاکید دارد، محافل اقتصادی و کارشناسی ایران از جمله سخنگویان اتاق‌های بازرگانی معتقدند فضای کسب و کار در ایران طی یک سال گذشته بدتر شده و عمده‌ترین دلایل آن را تنش‌های سیاسی در درون کشور و فضای بین‌المللی آن عنوان می‌کنند که در ارزیابی بانک جهانی به حساب نیامده است. در واقع کیفیت فضای کسب و کار به مفهوم گسترده آن تنها به شاخص‌های فنی برشمرده شده در گزارش بانک جهانی خلاصه نمی‌شود.فضای کسب و کار علاوه بر این شاخص‌ها، مجموعه‌ای از متغیرهای سیاسی، حقوقی و اقتصادی را نیز دربرمی‌گیرد که بر تصمیم‌گیری مردم در فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و مالی تاثیر می‌گذارد.
ثبات‌ یا بی‌ثباتی سیاسی، درجه اعتبار نظام قضایی، سطح اعتماد بازیگران عرصه اقتصاد به قوانین و نهادهای دولتی، کیفیت روابط بین‌المللی کشور همچون میزان امنیت آن در سطوح منطقه‌ای و جهانی و متغیرهای دیگری از این دست در شکل‌گیری فضای کسب و کار سهیم‌اند.با توجه به همه این عوامل کارشناسان معتقدند طی یک سال گذشته فضای کسب و کار در ایران از آنچه بود بدتر شده است.
فاصله ۸۷ رتبه‌ای تا فضای کسب و کار مناسب
مسعود دانشمند عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، رتبه ایران را زمانی خوب توصیف می‌کند که به ۵۰ رسیده باشد؛ یعنی رتبه کشور ۸۷ رده باید کاهش یابد.او تغییر چند پله‌ای را بهبود شاخص‌ها و فضای کسب و کار کشور نمی‌داند و می‌گوید: رسیدن به جایگاه ۱۳۷ بین ۱۸۲ کشور جهان به هیچ وجه رتبه خوبی تلقی نمی‌شود.
دانشمند یکی از دلایل بهبود رتبه کشور را تاثیر بحران اقتصادی بر سایر کشورهای جهان عنوان می‌کند. در حال حاضر بر پایه تصویری که کارشناسان ارائه می‌کنند چند عامل بر وخامت فضای کسب و کار کشور دامن می‌زند. یکی از این عوامل ابهام مطلق در زمینه سیاستگذاری اقتصادی است.
مقابله با دشواری‌های بزرگی چون کسری بودجه، سقوط نرخ رشد اقتصادی، کمبود سرمایه‌گذاری، بیکاری و تورم و نیز پرداختن به اصلاحات بنیادی همچون خصوصی‌‌سازی و هدفمند کردن یارانه‌ها‌ به سیاستی روشن و مورد اعتماد محافل کسب و کار و نیز به تیم منسجمی مرکب از متولیان نهادهای اقتصادی که بتوانند این سیاست را به اجرا بگذارند، نیاز دارد. حال آنکه به عقیده برخی وزارت اقتصادی و دارایی به مجری منفعل نهاد ریاست جمهوری شباهت بیشتری دارد.
دومین عامل وخامت فضای اقتصادی ایران ادامه تاثیرپذیری این کشور از پیامدهای بحران جهانی است آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورها به تدریج مرحله حاد این بحران را پشت سر می‌گذارند.
به عقیده دانشمند بحران اقتصادی جهان با توجه به نشانه‌های فراوان و بررسی‌های انجام شده از سوی معتبرترین نهادهای بین‌المللی روبه پایان است و آنچه امروز برای کشورها اهمیت دارد چگونگی بهره‌گیری از به کار افتادن دوباره چرخ فعالیت در جهان است. با این حال همزمان با کنار رفتن تدریجی ابرهای سیاه از آسمان اقتصاد جهانی وضعیت اقتصادی ایران که پیش از این نیز تعریفی نداشت بحرانی‌تر می‌شود.
او می‌افزاید: صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی در زمره مهم‌ترین قربانیان رکودی هستند که از بحران دو سال اخیر اقتصاد جهانی منشأ گرفته است.آنچه دانشمند به عنوان راهکار برای بهبود این فضا پیشنهاد می‌کند تشکیل کمیته‌ای ویژه با مسوولیتی فرابخشی است که دارای اختیارات کل باشد تا مشکلات کلیه بخش‌ها را دیده و با رفع آن به بهتر شدن کسب و کار کشور کمک کند.
سایه سنگین رکود تورمی بر فضای کسب و کار
در پیوند تنگاتنگ وخامت روزافزون فضای کسب و کار با بحران عمیق سیاسی، رکود اقتصادی که بیکاری انبوه پیامد محتوم آن است، بیش از پیش بر جامعه ایران سنگینی می‌کند.تا سال گذشته اوج نگرانی‌های اقتصادی از جنس تورم بود اما امسال نگرانی‌های ما از جنس رکود است. این به آن معنا نیست که معضل تورم در سایه قرار گرفته یا به حاشیه رانده شده است.
مشکل بزرگ اقتصاد ایران در مرحله کنونی آن است که نرخ رشد سالانه آن در خوشبینانه‌ترین حالت به محدوده دو تا سه درصد رسیده و در یک ارزیابی بدبینانه به نزدیک صفر سقوط کرده و در همان حال تورم بالا همچنان گلوی آن را فشار می‌دهد.رکود توام با تورم یا پدیده معروف به رکود تورمی بیش از همیشه به چالش بزرگ اقتصاد ایران بدل شده و در فضای کنونی کشور مقابله با آن اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است.
محمد امین هادوی عضو دیگر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور به خبرنگار مشرق می‌گوید: فضای کسب و کار رابطه‌ای مستقیم با بنگاه‌های اقتصادی میزان تولید، صادرات، سرمایه‌گذاری و سودآوری دارد. اما طی سال گذشته این چهار آیتم نه تنها بهبود نداشته بلکه در مقایسه با سال قبل دچار افت نیز شده است.
او تصریح می‌کند: زمانی که رئیس اتاق بازرگانی از تعطیلی یک تا دوسوم واحدهای تولیدی خبر می‌دهد، زمانی که بانک مرکزی آمار معوقه بانکی را بالاتر از چهار میلیارد دلار اعلام می‌کند، در حالی که رکود فروش، عدم بازاریابی و گردش نقدینگی را در بازار شاهد هستیم و با رشد چک‌های برگشتی نسبت به سال گذشته مواجهیم، نمی‌توانیم بهبود رتبه فضای کسب و کار اعلام شده توسط بانک جهانی را بر پایه فاکتورهای صحیح بدانیم و آن را مناسب‌تر شدن این فضا در کشور تعبیر کنیم.
هادوی آمارهای اعلام شده را ساختگی و کلیشه‌ای عنوان می‌کند و افزایش سرمایه بانک‌ها، استمهال بدهی و آزادسازی قیمت ارز را به عنوان راهکاری برای بهتر شدن اوضاع کسب و کار پیشنهاد می‌کند.
تنش در روابط بین‌المللی، کسب و کار را عقب نگه داشته
در راستای عوامل ذکرشده موثر بر فضای کسب و کار کشور، اوج‌گیری تنش در روابط بین‌المللی ایران و به ویژه چشم‌انداز اعمال احتمال تحریم‌های شدیدتر اقتصادی علیه کشور به عنوان عامل سوم در نزول فضای کسب و کار بیان می‌شود.
رئیس اتاق تهران در این خصوص می‌گوید: اگر بخواهیم اقتصاد ایران رونق بگیرد باید بتوانیم تعامل صحیحی با منطقه و جهان داشته باشیم. حتی مشکلات مربوط به اشتغال نیز در حوزه تعاملات بین‌المللی حل می‌شود و تعامل با خارج در ادبیات ایران به معنای تنش‌زدایی در روابط بین‌المللی است.
در نیمه اول سال ۱۳۸۷ بیش از ۷۶۰ میلیون دلار سرمایه از کشور فقط به امارات رفت. وقتی سرمایه ملی در کشور امنیت نداشته باشد نمی‌توان شدت اقبال سرمایه‌گذاری خارجی به کشور را حدس زد.
در سال ۲۰۰۶ در مجموع ۴۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد خاورمیانه شد که سهم ایران از این سرمایه کمتر از دو درصد بوده است. حجم سرمایه‌های خارجی واردشده به ایران در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است و حداکثر به ۸۰۰ میلیون دلار رسید. حال آنکه در سال ۲۰۰۴ بیش از چهار میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ایران شده بود.
زمانی که اوضاع کسب و کار بد می‌شود و سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد تولید پایین آمده و بیکاری بالا می‌رود.

 


 


ندای سبز آزادی: دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است که حضور اصلاح‌طلبان در کشور باید یکی از نیازهای اولیه و مهم تلقی شود و به همین دلیل تلاش‌ها برای حذف این جریان را تحرکاتی نگران‌کننده عنوان می‌کند.
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سید حسین موسوی تبریزی، با اشاره به اظهارت محمدرضا باهنر که فاصله گرفتن چهره‌های اصلاح‌طلب از معترضین انتخاباتی را شرطی برای بازگشت اصلاحات به قدرت مطرح کرده بود، گفت: هیچ‌کس و البته هیچ جریانی نباید و البته نمی‌تواند برای طیف‌های رقیب خود تصمیم‌گیری کند.
وی ادامه داد : اینکه برای بازگشت اصلاحات شرط گذاشته می‌شود، اتفاقی است که نشان می‌دهد برخی‌ها خود را دارای نفوذ و قدرت زیادی می‌بیند که این امر نمی‌تواند در چارچوب منطق سیاست جایی داشته باشد.
موسوی تبریزی با ضروری دانستن حضور اصلاح‌طلبان اظهار داشت: آنها نشان داده‌اند که هم به نظام و اصول پایبند هستند و هم توانایی لازم را برای اجرایی کردن برنامه‌هایی که برای پیشرقت کشور لازم است، در خود می‌بینند.با این شرایط واقعا نمی‌توان اصرار و علاقه عده‌ای به حذف اصلاحات را توجیه کرد.
وی همچنین در مورد احتمال ورود اصلاحات به انتخابات آتی گفت:این حق مسلم اصلاح‌طلبان و همه گروه‌های سیاسی است که برای شرکت و موفقیت در هر انتخاباتی تلاش‌هایی را از خود نشان بدهند. البته این شرایط برای چهره‌هایی اصلاح‌طلب در صورتی امکان پذیر است که آنها بتوانند از فیلترهای لازم عبور کرده و پس از آن برای جلب آرای مردم کارهای لازم را انجام بدهند.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم حضور یک طیف سیاسی در راس امور اجرایی را موقعیتی بد تلقی کرد و ادامه داد: اینکه عده‌ای در افکار خود فقط حزب متبوع خود را در راس مجلس و دولت می‌بینند، نشان می‌دهد که آنها با راه‌های کشورداری بیگانه هستند، چرا که یک فکر تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در پیشبرد اهداف به سرانجام مناسبی برسد.
موسوی‌تبریزی در پایان سخنانش تاکید کرد: آنهایی که دنبال حذف جریان رقیب خود هستند باید بدانند که در صورت رسیدن به این هدف، خودشان هم در آینده توسط گروه دیگری حذف خواهند شد.


 


ندای سبز آزادی: جمعی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نشستی با عنوان “جلسه‌ی نقد و بررسی کارنامه‌ی دکتر عباس کاظمی” به بررسی سوابق این استاد پرداختند و از رئیس دانشگاه تهران، فرهاد رهبر خواسنتد که قرارداد این استاد را که از ابتدای دانشجویی تا کنون در این دانشکده حضور داشته است، تمدید کند.
به‌ گزارش ایلنا، در این برنامه که به علت عدم تمدید قرارداد تدریس کاظمی برگزارشده بود، اساتید این دانشکده از جمله دکتر جمشیدی‌ها، دکتراباذری، دکتر آزاد،دکتر منتظرقائم، دکتر سارا شریعتی، دکتر جلائی پور، دکتر دهقان حضور داشتند که هر یک به سخنرانی پرداختند و ضمن حمایت از دکتر عباس کاظمی، عمل عدم تمدید قرارداد استاد کاظمی که از طرف دانشگاه صادر شده بود را، تقبیح کردند.
دکتر اباذری در رابطه با مقام علمی کاظمی گفت: بدون اغراق کاظمی یکی از باهوش ترین، فهیم ترین، مردم دارترین و دقیق‌ترین دانشجو و استادی بوده که تا به حال در این دانشکده تحصیل و تدریس کرده‌است. کاظمی کسی است که ۲۱ سال از زندگیش را در این دانشکده گذرانده و او را نمی‌توان به مانند استادانی دید که تنها یک یا دو سال در دانشگاه تدریس داشته‌اند و بعد از این مدت قراردادشان تمدید نشده‌است.
در ادامه برنامه غلامرضا جمشیدی‌ها ریاست دانشکده علوم اجتماعی به سخنرانی پرداخت و گفت: کارنامه‌ی علمی کاظمی روشن است. ایشان در زمان من استخدام شد که در همان زمان هم خیلی‌ها راضی به استخدام ایشان نبودند.قرارداد کاظمی به صورت پیمانی و سالانه بوده و باید هر سال این قرارداد تمدید شود. ولی قرارداد ایشان امسال تمدید نشد و متاسفانه این‌گونه یک سازمان می تواند عذر کارمند خود را بخواهد.
ریاست دانشکده علوم اجتماعی در ادامه افزود: برای کاظمی عید پارسال مشکل پیش آمد و نامه‌ی اداری آن نیز به من ارسال شد که دیگر ایشان نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.من تلاش کردم این کار را به حالت عادی برگردانم و ایشان را تا شهریور نگه داریم.بعد از این هم من و معاونانم و دیگر اساتید می‌خواستیم قراردادشان یک سال دیگر تمدید شود که موفق به این کار نشدیم.
جمشیدی‌ها همچنین گفت: من در بخش اداری جز قسمت پایین سیستم اداری هستم و برای ورود یک فرد به عنوان استاد تنها من تاثیرگذار نیستم.
پس از ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مهدی منتظرقائم به سخرانی پرداخت و خاطر نشان کرد: در رابطه با مقام علمی کاظمی حرف زیاد است ولی حرف من خطاب به مسئولان است. مقام علمی واجتماعی و شان استادی کاظمی به نحوی است که می‌توانیم به اصول مخففه دقت کنیم و با توجه به اینکه بارها و بارها توسط ریاست دانشکده، اساتید و دانشجوها نامه در جهت حمایت از این استاد جمع‌آوری شده‌است به حرمت علم، دانشگاه و دانشجو به بازگشت ایشان فکر کنیم.
منتظرقائم در ادامه افزود: مسئولین اگر فکر کنند نپذیرفتن خواهش دانشکده مبنی بر حفظ این استاد کمک می‌کند که پیام نهایی آنها به اساتید و دانشجویان منتقل شود در اشتباهند.
در ادامه برنامه تقی آزادارمکی به سخنرانی پرداخت و با طنزی تلخ گفت: امروز حاصل کار ما اساتید مشخص شد. ما دانشجو تربیت می‌کنیم تا او به یک سرانجام خوب دسترسی پیدا کند ولی این اتفاق نشان داد سرانجام ما چیست. من امیدوارم این مشکل حل شود و این مشکل به دست فرهاد رهبر، ریاست دانشگاه حل می‌شود و از او می‌خواهیم عنایت کند و مشکل استاد کاظمی را حل کند.
بنابراین گزارش، این برنامه توسط انجمن علمی ارتباطات برگزار شده بود و دبیر علمی ارتباطات، رئیس جهاد دانشگاهی، دبیر کانون تئاتر، دبیر سابق شورای صنفی، دبیر سابق جامعه ی فرهنگی و دبیر سابق بسیج دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیزبه سخنرانی پرداختند و هر یک به نوعی از استاد کاظمی حمایت کردند.
عباس (وریج)کاظمی استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است، که مدرک کارشناسی را در رشته پژوهشگری از دانشگاه تهران (۱۳۷۵)، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته جامعه شناسی از دانشگاه تهران (۱۳۷۸) و مدرک دکتری را نیز در رشته جامعه شناسی از دانشگاه تهران اخذ کرد دانشجویانش در آغاز سال تحصیلی جاری، علی‌رغم اینکه هنگام انتخاب رشته واحدهایی را به نام او انتخاب کرده بودند، مشاهده کردند که واحدهای درسی این استاد حذف شده و وی در دانشکده حضور ندارد، پیگیری‌های دانشجویان، آنها را به اینجا رساند که دانشگاه برای ترم جدید قرارداد تدریس او را تمدید نکرده‌است.

 


 


ندای سبز آزادی: رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی با هشدار نسبت به تورم روانی احتمالی ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، راه‌حل این مشکل را اطلاع‌رسانی به مردم می‌داند.
به گزارش ایلناف غلامرضا مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نرخ یارانه‌های نقدی به هر خانوار از سوی دولت تاکنون مشخص نشده است، اظهار داشت: ما هم از دلیل این موضوع بی‌خبریم و نگران هستیم که عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه به مردم آسیب بزند. البته شیوه اعلام یک‌باره این رقم، شاید در امور دیگر فایده داشته باشد. اما در این مورد باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
وی همچنین در مورد نگرانی‌های مردم در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: آنچه مهم است تورم روانی ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌هاست. این نگرانی در شرایطی خنثی می‌شود که آرامش در جامعه حاکم باشد و دولت با اطلاع‌رسانی به مردم، آنان را از آثار مثبت هدفمندی یارانه آگاه کند و بدین ترتیب آنان را‌ آرام کند.
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی هشدار داد: در صورت نا آگاهی مردم از جزئیات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، هیجان ناشی از ابهامات، شایعات و بی‌خبری، باعث ایجاد تورم روانی می‌شود. در این صورت آنان پیش از اجرای طرح به استقبال تورم می‌روند و خود این امر، تورم اضافه‌ای را در پی دارد.
مصباحی‌مقدم در پاسخ به اینکه آیا یارانه‌های نقدی پاسخگوی افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی خواهد بود یا نه، گفت: نرخ یارانه‌های نقدی و قیمت حامل‌های انرژی هنوز مشخص نیست. در نتیجه نمی‌توان مقایسه‌ای را میان آنها انجام داد تا نظری در مورد آن داده شود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد توصیه‌هایش به دولت و مردم برای اجرای بهینه هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: دولت باید اطلاع‌رسانی به موقع کند و مردم نیز باید آرامش خود را حفظ کنند و پیش از اجرا به خرید کالا نپردازند. زیرا هر اقدامی در جلو انداختن تقاضا و خرید باعث تورم خواهد شد.
وی در ادامه آثار مثبت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را بیشتر از آثار منفی اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: معتقدم هدفمند کردن یارانه‌ها باید اجرا شود. زیرا اجرا نکردن آن بدتر خواهد بود. البته این دولت نشان داده که اگر بخواهد، هرکاری را می‌تواند انجام دهد. اما مهم این است که در مسیر بتواند مردم را با خود همراه کند.

 


 


ندای سبز آزادی: دکتر داوود سلیمانی صبح امروز به زندان رجایی شهر بازگشت.
به گزارش کلمه؛ این عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی که پس از بازداشت در ۲۳ خرداد سال گذشته، در ساعات پایانی پنج شنبه شب گذشته برای اولین بار به مرخصی آمده بود، با عدم تمدید مرخصی کوتاه مدتش مجبور به بازگشت به زندان شد.
دکتر سلیمانی توسط شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس و ده سال محرومیت از فعالیت در احزاب و‎ ‎مطبوعات محکوم گردید، که شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان، محکومیت وی را‏‎ ‎از شش سال به سه سال کاهش داد‏‎. او خردادماه امسال در نامه به رهبری، با شرح آن‌چه در زمان بازجویی بر وی رفته بود، خواستار اعزام گروهی از سوی برای رسیدگی به امور زندانیان شده بود

 


 


ندای سبز آزادی: انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به بازداشت دکتر علی شکوری راد و محکوم کردن آن، این عضو شورای مرکزی خود را انسانی دیندار و حق جو و حق گو، شجاع، منطقی و مستدل، آزادیخواه و صریح اللهجه توصیف کرده و خاطرنشان ساخته است که عاملان بازداشت او “با آزادی، منطق، گفتگو، راستی و صداقت مخالف‌اند.”
به گزارش کلمه، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در بخشی از این بیانیه، با اشاره به ادعای دادستان تهران مبنی بر امنیتی بودن اتهام شکوری راد، درباره این “امنیت” نوشته است: “امنیتی که در سایه آن افراد بی‌گناهی چون سید علی موسوی و ندا آقاسلطان در خیابان کشته می‌شوند. امنیتی که در سایه آن قداره‌کشان و چوب بدستان خودسر به منازل مراجع و علما حمله می‌کنند و امنیتی که در پناه آن به دانشگاه و خوابگاه دانشجویان حمله می‌شود و آن می‌کنند که همه می‌دانند.”
این تشکل اصلاح طلب که اکنون علاوه بر دکتر علی شکوری راد، دیگر عضو شورای مرکزی خود، دکتر علی تاجرنیا را نیز در زندان می‌بیند، در این بیانیه، تظلم خود را به “همه مردم شریف ایران، همکاران دانشگاهی، دانشجویان و جامعه پزشکی” ارائه نموده و اعلام کرده که از همه راههای قانونی پیگیر مطالبات به حق خود و آزادی همه زندانیان سیاسی خواهد بود.
متن کامل بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در ادامه می‌آید:
«بسمه تعالی»
وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون
آنانکه آقای دکتر علی شکوری راد را می‌شناسند و ما که بیش از سی سال از نزدیک و از ابتدای دوران دانشجویی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تا به امروز او را می‌شناسیم به خوبی می‌دانند و می‌دانیم که امروز انسانی دیندار و حق جو و حق گو، شجاع، منطقی و مستدل، آزادیخواه و صریح اللهجه به زندان رفته و به بند کشیده شده است.
انسانی که علاوه بر فضایل علمی و اخلاقی و خدمات ارزشمند پزشکی به بیماران و دردمندان همیشه دغدغه انقلاب، اسلام، آرمانهای امام و استقلال و آزادی در جامعه و کشور را داشته است و به همین دلیل همواره در تکاپو و تلاش برای نیل به این اهداف بوده است. در دوران دانشجویی با عضویت مؤثر و طولانی در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، در دوران جنگ بعنوان بسیجی واقعی و مخلص در جبهه‌های نبرد و بعد از آن با تلاش تشکیلاتی چه در انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران و چه در حزب مشارکت و چه بعنوان رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی و چه بعنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و در همه صحنه‌ها زندگی خود را وقف نیل به آرمانهای بلند و مبارزه با کژی‌ها و ناراستی‌ها نموده است.
آنانکه دکتر شکوری راد این انسان ارزشمند و خدوم را به زندان می‌کشند در واقع ماهیت خود را بیش از پیش می‌نمایانند. آنان در واقع می‌گویند که با آزادی، منطق، گفتگو، راستی و صداقت مخالفند و جالب آنکه می‌گویند ایشان به دلایل امنیتی بازداشت شده است. امنیتی که در سایه آن افراد بی‌گناهی چون سید علی موسوی و ندا آقاسلطان در خیابان کشته می‌شوند. امنیتی که در سایه آن قداره‌کشان و چوب بدستان خودسر به منازل مراجع و علما حمله می‌کنند و امنیتی که در پناه آن به دانشگاه و خوابگاه دانشجویان حمله می‌شود و آن می‌کنند که همه می‌دانند. و اساساً امنیتی که همه می‌دانند و نیازی به تعریف و توضیح ندارد.
آری همه می‌دانند که آقای دکتر شکوری راد به چه دلیل بازداشت شده است و این مقوله نیز در میان اصحاب خرد نیازی به توضیح ندارد. انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که اینک بعد از دکتر علی تاجرنیا عضو شاخص دیگری از شورای مرکزی خود را در زندان می‌بیند ضمن اعتراض و محکوم کردن این روند تأسف بار که منجر به سرکوب و تحدید آزادی فرهیختگان و دانشمندان شده است، تظلم خود را به همه مردم شریف ایران، همکاران دانشگاهی، دانشجویان و جامعه پزشکی ارائه نموده و از همه راههای قانونی پیگیر مطالبات به حق خود و آزادی همه زندانیان سیاسی خواهد بود.
والسلام علی من اتبع الهدی
انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
۲۳/۷/۸۹


 


ندای سبز آزادی: محمدرضا تابش با تاکید بر این‌که « بازنشستگی سیاسی» با « حذف زودهنگام شخصیت‌ها از عرصه سیاست» تفاوت دارد، گفت: متاسفانه در کشور ما این تهدید، حذف و دور نگه داشتن اجباری مسوولان سیاسی وجود دارد به نحوی که کشور را از ثمرات اندیشه، افکار و تجربیات شخصیت‌های سیاسی محروم می‌کند و این جفای بزرگی به کشور است.
به گزارش ایسنا، دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس، با بیان این نکته که در عالم سیاست بازنشستگی وجود دارد، یادآور شد که سیاستمدار زیرک و عاقل، کسی است که خود، سن بازنشستگی خود را تشخیص دهد و از صحنه کنار رود.
به گفته وی، این در حالی است که بسیاری افراد خود سن بازنشستگی خود را در عرصه سیاست تشخیص نمی‌دهند و نمی‌توانند تصمیمات به روز و متناسب با مقتضیات زمانی خود را اتخاذ کنند که این نوعی شکست در عالم سیاست تلقی می‌شود.
به گفته وی، در موضوع بازنشستگی سیاسی، تعداد سال‌های عمر مطرح نیست بلکه اشراف به مسائل سیاسی داخلی، ‌خارجی، گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات مهم است که خود می‌تواند در نوع تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشد.
نماینده مردم اردکان در مجلس معتقد است که در جامعه ما که پشتوانه دینی و مذهبی دارد، سیاستمدار حتما باید فرد صالح و دینداری بوده، در مسائل تخصصی اشراف داشته و از کارآمدی لازم برخوردار باشد. در حرفه و رده خود سابقه مثبتی را دارا بوده و جامعه و دنیای خود را به خوبی بشناسد، ‌نسبت به فرهنگ و تاریخ کشور خود آگاهی داشته، در تجزیه و تحلیل مسائل قوی عمل کند و فرصت‌ها را از دست ندهد.
وی درباره جایگاه ریش‌سفیدی در عالم سیاست با بیان این‌که ریش سفیدی در جامعه سنتی نسبت به جامعه امروز بیشتر کاربرد داشته است، گفت: امروز که علم و تخصص و کارآمدی حرف اول را می‌زند و غلبه جمعیت با جمعیت جوان است ممکن است ریش سفیدی خیلی جایگاهی نداشته باشد.

 


 


ندای سبز آزادی: روزنامه ابتکار در سرمقاله خود با عنوان «اتحاد در داخل، اقتدار در خارج» به شعارهای احمدی‌نژاد در سفر لبنان اشاره کرد.
این روزنامه می‌نویسد: اکنون که مسئولان سیاسی کشورمان طعم شیرین محبوبیت را در عرصه جهانی چشیدند، فرصتی است تا برای زدودن فضای بی‌اعتمادی در داخل، تلاش‌ها و اصلاحات موثری برای احیا و ترمیم فضای عمومی انجام دهند.
ابتکار اقرود: سعه صدر وتدبیر جناب آقای احمدی نژاد در بین گروه‌های متعارض و مخالف لبنانی و گام‌های وحدت بخش او که انعکاسی از فرهنگ و تمدن ایرانی است قابل تحسین است. اما اکنون این سوال در اذهان عمومی مردم ایران و افکار عمومی مطرح است که اگر با تدبیر و سعه صدر آقای احمدی نژاد، سعد حریری و سید حسن نصرالله می‌توانند در کنار هم قرار گیرند آیا این وحدت بخشی قابل تعمیم به داخل کشور است؟چرا در داخل چنین مهندسی اجتماعی و سیاسی صورت نمی‌گیرد تا ظرفیت‌ها و نیروهایی که اکنون هر کدام در گوشه و کناری به تحلیل می‌روند و دچار فرسایش روزمرگی هستند جلوگیری شود.
این روزنامه در پایان چند پیشنهاد برای رسیدن به وحدت ارائه داده است. این پیشنهادات به این شرح هستند:
تمام قرائت‌های موجود در مذهب تشیع به رسمیت شناخته شود : به رسمیت شناختن سایر قرائت‌ها در مذهب تشیع باعث همراه شدن جمعیت کثیر شیعیان ناراضی و علمای منتقدی است که از نفوذ قابل توجهی در داخل و خارج برخوردارند .
تلاش برای رفع تبعیض بین شیعه و سنی : همانگونه که نظام سیاسی ما از توده‌های مسلمان به عنوان یک قدرت قابل اتکا می‌نگرد ، باید این واقعیت را بپذیرد که اکثر مسلمانان جهان را برادران اهل سنت تشکیل می‌دهند .همانگونه که در خارج از کشور به برادران اهل سنت به عنوان همراه و متحد نگریسته می‌شود،در داخل نیز به برادران اهل سنت که به دلیل ملیت مشترک با حکومت مرکزی از اشتراکات بیشتری برخوردارند، توجه شود و تلاش‌های موثر و جدی برای رفع تبعیضات صورت گیرد تا هم هموطنان عزیزمان به حقوق و مزایای خود دست یابند و هم ضریب امنیت ملی مضاعف گردد.
بهره مندی تمام شهروندان ایرانی از آزادی‌های سیاسی و مدنی نشان دهنده ظرفیت بالای اسلام سیاسی، به عنوان یک الگوی موفق در جهان اسلام و یک رقیب جدی فکری و ایدئولوژیک با تفکر لیبرال دموکراسی در جهان است.

 


 


ندای سبز آزادی: رئیس شرکت فرانسوی توتال می‌گوید این شرکت خرید و فروش فرآورده‌های نفتی با ایران را متوقف کرده است.
به گزارش رویترز، کریستف دو مارژری گفته که توقف داد و ستد فرآورده‌های نفتی با ایران از سوی توتال، در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا و فرانسه علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته است. او افزوده که «ما به این تحریم‌ها احترام می‌‌گذاریم. این تحریم‌ها خرید و فروش فرآورده را منع می‌کند.»
تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا خرید نفت و گاز ایران را ممنوع نکرده است. رئیس توتال هم تنها به توقف داد و ستد «فرآورده‌های» نفتی با ایران اشاره کرده است و نه خرید نفت خام از این کشور. رئیس شرکت توتال در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی این شرکت داد و ستد فرآورده‌های نفتی با ایران را متوقف کرده، گفته است: «از وقتی که به این تصمیم رای داده شد، ما منتظر صدور دستورها نشدیم.»
اتحادیه اروپا در خرداد ماه امسال بر سر اعمال تحریم‌های مضاعف علیه ایران به توافق رسید و در مرداد ماه به طور رسمی آن را به تصویب رساند. این تحریم‌ها با فراتر رفتن از قطعنامه ۱۹۲۹ شامل اقداماتی برای منع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی ایران است.

 


 


ندای سبز آزادی: در پی به قتل رسیدن زنی به نام کبری حسن زاده در فریدون کنار ازسوی ماموران پلیس، پلیس و دادگاه عمومی فریدون کنار در پی جلوه دادن مرگ این زن به عنوان سکته قلبی هستند.
به گزارش تحول سبز، به دنبال اعلام شکایت یک زن پس از گذشت سی سال مبنی بر مالکیت بر زمینی به وسعت هزار متر در فریدون کنار، ماموران پلیس برای تخلیه پنج خانه که در قسمتی از این زمین هزارمتری جا گرفته بود وارد عمل شدند.

ماموران سه هفته پیش، روز چهارشنبه برای اجرای حکم پرونده به شماره ۸۳/۴۹۲/۳ و کلاسه ۴۳۸-۵/۳/۱۳۸۶ شعبه سوم دادگاه عمومی بخش فریدون کنار مبنی بر خلع ید و قلع و قمع مستحدثات قسمتی از پلاک ۴۴۳۰/۶۶، برای تخلیه منازل در خیابان پاسداران وارد عمل شدند اما مقاوت ساکنان این خانه ها، باعث ایجاد درگیری در محل شد.
به دنبال وقوع این درگیری مردم فریدون کنار و اقوام این افراد نیز با پلیس درگیر شدند که در پی آن، تعدادی مامور یگان ویژه وارد عمل شده و اقدام به شلیک تیر هوایی کردند. ماموران همچنین با باتوم به معترضان حمله کردند که ضربه باتوم دو مامور به سر زنی ۷۰ ساله به نام کبری حسن پور باعث شد که وی در دم جان خود را از دست بدهد.

همچنین این گزارش حاکی است که در این حمله، سه نفر دیگر نیز به شدت با ضربه های باتوم مجروح شدند و یک دختر ۱۹ ساله بر اثر شلیک تیر پلاستیکی به چشم، از ناحیه یک چشم بینایی خود را از دست داده است.

اما نکته مهم در این است که پلیس و ماموران دادگاه عمومی فریدون کنار با مراجعه به بیمارستان، مسئولان این بیمارستان را تهدید کرده اند که گزارش مرگ کبری حسن پور را بر اثر سکته قلبی اعلام کنند و حرفی از ضربات باتوم در گزارش خود نیاورند. حتی تا چند روز از تحویل جنازه این زن به خانوده اش خودداری شده بود.
کبری حسن زاده مادر دو فرزند است که هر دوی آنها دچار معلولیت ذهنی و جسمی هستند .
بنا به این گزارش، شهرستان فریدون کنار شهرستانی است که قبل از انقلاب، بسیاری از ثروتمندان یهودی و حتی درباریان و سیاسیون، در آن زمین های بزرگ و ملکهای وسیع در بهترین نقاط نزدیک دریا داشتند، اما وقتی انقلاب شد همه آنها از ایران رفتند و امروز بسیاری از ملک هایی که به خانه های مسکونی تبدیل شد، سندی ندارند، اما اخیرا عده ای وارد ایران شده و ادعای مالکیت این زمین ها را کردند. البته تا به حال هیچکس موفق به کسب زمین نشده است، چراکه عده زیادی از مردم در این زمین ها زندگی می کنند.

 


 


ندای سبز آزادی: دعواهای سیاسی در اقتصاد می تواند بدون توجه به ارقام صورت بپذیرد ولی تبعات آن حتما با ارقام ارزیابی می شود.
بکارگیری ادبیاتی متفاوت با گفتار دیپلماتیک و استفاده از اصطلاحاتی که تنها برای فارسی زبانان قابل درک است طی سالهای اخیر به سنتی میان اعضای هیات دولت تبدیل شده و اگر در دولت نهم تنها رئیس جمهور بود که به استفاده از عبارات خاص شهرت داشت در دولت دهم کمتر عضوی از هیات دولت را می توانیم پیدا کنیم که سابقه ای در بکار گیری عبارات خارج از عرف بین المللی نداشته است.
در این بین البته شاید بتوان گفت این نوع اظهارات محدود به عرصه های سیاسی و در تعاملات کلامی سیاستمردان در مباحث دیپلماتیک را شامل می شد ولی به می رسد محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور این محدودیدت را پشت سر گذاشته و از اصطلاح اخم برای توصیف عکس العمل ایران در قبال تحریم های یک سویه غرب و فرانسه به کار گرفته است.
رحیمی در این سخنرانی خود با تاکید بر حجم کم مبادلات اقتصادی ایران و اروپا (۲۳ میلیارد دلار) گفته است که اگر ایران فقط در پاسخ تحریم‌های اروپایی‌ها یک اخم کند، بخشی از صنعت بعضی کشورها فرو می‌ریزد. مثلا اگر وزیر صنایع ما تصمیم بگیرد واردات قطعات خودرو پژو را از فرانسه متوقف کند، ۲٫۵ میلیارد واردات ما پایین می‌آید. بنابراین در فرانسه چه اتفاقی می‌افتد؟ به باور بنده صنعت خودرو فرانسه فرو می‌ریزد. رحیمی‌ در ادامه این سخنان با اشاره به ایجاد مزاحمت فرانسه برای کشتیرانی گفته است: «اگر وزارت صنایع ما ترشرویی کند، دولت فرانسه دچار مشکلات عدیده خواهد شد».
البته این بار خوشبختانه اخم در ادبیات فرانسه نیز بار معنایی نزدیک به مفهوم مورد نظر معاون اول رئیس جمهور داشته است و به همین دلیل نیز شرکت پژو با فاصله ای اندک از این اظهارات اعلام کرده است که حجم مبادلاتش با ایران تنها یک درصد از کل تولیدات سالانه این خودرو سازی را تشکیل می دهد.
البته هرچند به نظر می رسد عمل و عکس العمل هر دو با اغراق سیاسی آلوده شده است ولی یک واقعیت در این میان وجود دارد که دومین غول خودروسازی اروپا با تولید بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال از نظر ابعاد با کل صنایع خورو سازی ایران قابل مقایسه نیست و اگر چه قطع روابط می تواند برای این خود ور سازی به معنی از دست دادن سهل الوصول ترین بازار بازار خاورمیانه باشد ولی باعث بحران جدی برای این خودرو ساز نخواهد شد.
نگاهی به تراز تجاری ایران وفرانسه نشان می دهد طی سالهای ۷۱ تا ۸۸ متوسط واردات ایران از کشور فرانسه معادل ۳/۱ میلیارد دلار بوده است در حالی که متوسط صادرات ایران به این کشور معادل ۵۸ میلیون دلار بوده و طی این دوره ۱۸ ساله حجم تراز منفی مبادلات تجاری بین دو کشور بیش از ۲۱ میلیارد دلار بوده است که این ارقام به خوبی نشان می دهد بازار ایران برای فرانسوی ها بسیار شیرین بوده است. بررسی تراز تجاری ایران و فرانسه در شش ماهه اول سال جاری نشا می دهد واردات ایران از فرانسه شامل ۹۸۷ ردیف تعرفه ای بوده است که بیش از ۸۰ درصد این ردیف ها کالاهای صنعتی است و به رقمی معادل ۵۳۵ میلیون دلار می رسد در حالی که صادرات ایران شامل ۸۹ ردیف تعرفه ای بوده است که فرش در صدر آنها قرار گرفته است والبته ارقام صنعتی نیز در آن به نسبت قابل توجه است ولی در حجم هایی به مراتب پایین تر از میزان وارداتی که صورت گرفته است.
نگاهی به واردات قطعات منفصله خودروهای سواری از فرانسه طی نیمه اول سال جاری نشان می دهد که در این مدت ۶/۲ میلیون دلار سی.کی .دی از مقصد فرانسه به ایران صادر شده است و در کنار این رقم معادل ۲۹۱ میلیون دلار نیز برای تولید خودروهایی بین ۱۷ تا ۶۵ درصد آن در ایران تولید شده است از کشور فرانسه واردات صورت گرفته شده است.
البته این ارقام با ۲٫۵ میلیارد دلار مبادلات عنوان شده از سوی رحیمی تفاوت فراوانی دارد و البته در آمارهای گمرکی نیز میزان صادرات فرانسه به ایران از سال ۸۴ به بعد تنها یک بار از مرز ۲ میلیارد دلار فراتر رفته است، که البته برای آنکه رقم مورد نظر معاون اول خطا برداشت نشود می توان آنرا به واردات قطعات یدکی وارد شده از مبادی دیگر نسبت داد که برای بر طرف کردن نیاز بیش از دو میلیون و ۳۶۰ هزار خودروی پژویی انجام گرفته که از سال ۷۱ به بعد به کشور وارد شده و یا توسط دو خودرو ساز بزرگ ایران تولید شده اند.
سهم ایران در سبد فروش پژو
اما این ارقام در مبادلات کلی کارخانه پژو فرانسه قرار بگیرد می تواند تا حدی نشان دهنده میزان اهمیت ایران برای پژو باشد. بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۰۹ میلادی که با سال ۱۳۸۸ شمسی مطابقت دارد شرکت پژو سیتروئن بالغ بر ۳ میلیون و۱۸۸ هزار خوردوی سواری تولید کرده است و ار محل فروش تولیدات خود اعم از خودرو و خدمات جنبی معادل ۴۸ میلیارد یورو درآمد داشته است که بر اساس نرخ تبدیل یورو به ریال سال ۸۸ درآمد یکساله این خودروسازی معادل ۶۷ هزار و۶۸۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم در مقایسه با ۵/۲ میلیارد دلار واردات صورت گرفته از این خودروسازی می توان گفت خودرو سازی فرانسه ۷/۳ درصد از فروش خود را از بازار ایران کسب کرده است ولی این در شرایطی است که شرکت پژو در سال ۱۳۸۸ دوران بحرانی را پشت سر گذاشته و فروش این شرکت در مقایسه با سال ۱۳۸۷ از رقم ۵۴ میلیارد یورو(۷۴ هزار میلیارد تومان)به رقم ۴۸ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است. بد نیست بدانیم در همین سال ۸۸ جمع فروش دو خودرو ساز ایرانی (ایران خودرو و سایپا) معادل ۵۶/۱۲هزار میلیارد تومان بوده است یعنی پژو به تنهایی در سال افول بازار خود ۵ برابر بزرگترین قطب های خودروسازی ایران بوده است.
سهم پژو در بازار ایران
به هر شکل می توان گفت سهم ایران در سبد فروش شرکت فرانسویی پژو در بهترین حالت زیر ۴ درصد بوده است و البته با در نظر گرفتن انکه محصولاتی که از پژو در ایران تولید می شود مدلهایی هستند که در بازارهای جهان از رده خارج شده و درعمل عرضه این کالاها برای این شرکت نیاز به هیچ سرمایه جدید و هزینه سرباری ندارد و به همین دلیل می توان گفت بازار ایران برای این شرکت بسیار سهل الوصول بوده و از دست دادن این بازار به معنی خروج از بازاری است که در ان هر خودرویی را می توان تا سالها بدون هزینه های به روز سازی فروخت آنهم با قیمتی به مراتب بیش از دیگر بازارها.
اما در کنار این ارقام اگر نگاهی داشته باشیم به سهم تنها چهار مدل خودروی پژویی که در ایران تولید می شود می توان متوجه شده اخم سیاسی در فضای سیاسی با ارقام چه بازی هایی به دنبال دارد، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان گشترش و نو سازی کشور طی پنج ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۵۲ هزار و ۷۱۱ خودروی سواری در کشور تولید شده است که سهم چهار خودروی ۴۰۵،۲۰۶،پارس و زانتیا ۱۷۹ هزار و ۴۳۶ دستگاه بوده است که نشان دهنده سهم ۴/۳۲ درصدی پژو در بازار ایران است.همچنین بررسی آمارهای تولید خودرو طی سالهای ۸۶ تا ۸۸ نشان می دهداین سهم سیر صعودی داشته و از ۲۴۸۶ تا ۸۸ نشان می دهداین سهم سیر صعودی داشته و از ۲۴ درصد به ۳۱ درصد در سال ۸۸ رسیده است.
نگاهی به میزان تولید خودروهای وارد شده و تولید شده از سال ۷۱ به بعد در ایران مارا به رقمی معادل ۹ میلیون ۷۰۹ هزار و ۲۲۱ دستگاه می رساند( به نقل از آمارهای سازمان گسترش و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت) که از این رقم معادل ۲۴ درصد مربوط به چهار خودرویی است که در بالا به انها اشاره شد.
همکاری قطع نمی‌شود
دکتر علی خاکسار کارشناس خودرو در خصوص قطع روابط ایران و پژومعتقد است که این رابط به دلیل منافعی که برای هر دو طرف دارد قطع نخواهد شد چرا که پژو در ایران توانسته طی چند سال اخیر خودرو های تولیدی این شرکت با برند خود در ایران با چندین برابر قیمت به فروش برساند .
وی با اشاره به اینکه در وزارت صنایع و معادن و صنعت خودرو کسانی هستند که اجازه چنین کاری را نخواهند داد می افزاید:اگر رابط خودرو سازان کشور با پژو فرانسه قطع شود و مدیریت صنعت خودرو نیز تغییر کند قطعا می توان تا ۱۰ سال آینده شاهد روند رو به رشد واقعی در صنعت خودرو کشور بود
خاکسار در ادامه تصریح می کند:با قطع روابط ایران خودرو در تامین قطعات خودرو های خود از جمله ۲۰۶،۴۰۵،پژو پرشیاو سمند دچار مشکل خواهد شد و البته باید به این نکته اشاره کرد که در این میان بیشتر مصرف کنندگان بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا طی چند سالی که پژو در ایران حضور دارد انتقال تکنولوژی صورت گرفته است؟ می گوید:متاسفانه پژو پسماندهای صنعت خودرو خود را به ایران انتقال داده است و می توان گفت انتقال تکنولوژی واقعی به صورتی که به چین و ترکیه انجام داده است به ایران صورت نگرفته است .
در جمع بندی آنچه از زبان معاون اول رئیس جمهور جاری شده است تنها می توان گفت ایشان تلاش داشته است با تکیه بر قدرت یک مشتری خوب برای کالاهای فرانسوی از موضع قدرت حاصل از واردات به تفسیر تبعات اقتصادی عکس العمل ایران بپردازد و به هر شکل نمی توان تبعات از دست دادن یک بازار بزرگ را برای کالاهای فرانسویی منکر شد ولی این نوع اغراق ها اگر چه شاید در فضای سیاسی قابل توجیه باشد ولی زمانی که با ارقام به آنها نگاه می کنیم تعابیر دیگر حاصل می شود که می تواند باعث شود بعد از مدتی این نوع تحلیلهای مقامات ایرانی دیگر جدی گرفته نشود.
منبع: خبر آنلاین

 


 


ندای سبز آزادی: زهرا رهنورد، نویسنده واستاد دانشگاه تهران، در یک نامه سرگشاده خطاب به آیت الله صادق آملی لاریجانی از وی خواسته است که ضمن توجه به آزادی همه زندانیان سیاسی بویژه زندانیان حوادث پس از انتخابات،دستور آزادی نسرین ستوده و همه زندانیان سیاسی زن را فوری صادر کند.نسرین ستوده از نوزده روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برد و شرایط او وخیم گزارش می شود.
به گزارش کلمه متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای صادق آملی لاریجانی
قاضی القضات جمهوری اسلامی ایران
با سلام
اگر مستحضر باشید جمعی از زنان ایرانی ، فقط به جرم آزادی خواهی در زندانند . اگر چه آنها و همه زندانیان اعم از زن و مرد ، محیط زندان را به دانشگاهی اعتقادی و علمی تبدیل کرده اند ، اما ، سزاوار نیست در نظامی که بنام اسلام شهرت دارد ، زنان در زندان باشند .
شما به عنوان یک شخصیت علمی و روحانی خوب می دانید که هرگز در صدر اسلام هیچ زنی به زندان نیفتاد و این در حالیست که در قرآن ، در سوره ممتحنه آیه ۱۲ می فرماید:
«یا ایها النبی اذا جاءک المؤمنات یبایعنک علی ان لا یشرکن بالله شیئا و لا یسرقن و لایزنین و لا یقتلن اولادهن و لا یأتین ببهتان یفترینه بین ایدیهن و ارجلهن و لا یعصینک من معروف فبایعهن و استغفر لهن الله ان الله غفور رحیم ، ای پیامبر! چون زنان با ایمان نزد تو آیند و با تو بیعت کنند که چیزی را با خدا شریک نسازند و دزدی و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و فرزندی نامشروع پیش دست و پای خود نیاورند که به دروغ (به شوهران خود) ببندند، و در کار نیک نافرمانی تو نکنند، با آنها بیعت کن و برایشان از خدا آمرزش بخواه که خداوند آمرزنده ی مهربان است».
آیه بیعت که مربوط به بیعت زنان با رسول اکرم ، رفتار و کردار بسیار زشتی از زنان آن دوران از دزدی و زنا و فرزندکشی، ذکر می شود اما با یک روش فرهنگی و اخلاقی و سیاسی از آنان خواسته می شود شرط بیعت با پیامبر خودداری از آن رفتارهای ناعادلانه است .
البته این نهایت رفتار یک نظام عدالت پیشه با زنان عدالت شکن است و این یک روش بسیار خردورزانه و آزادی خواهانه است، چه برسد به زنان زندانی سیاسی ایرانی که ، آنان فرهیختگان و آزادیخواهان و صاحبان فکر و اندیشه و نظر است مثل نسرین ستوده ، با دو فرزند کوچک در حالی دستگیر شده است که مصونیت یک وکیل در حین انجام وکالت از بندهای قانون مربوطه است .
سایر زنانی که سلحشورانه در انتخابات دهم ندای آزادی سرداده اند مثل مهدیه گلرو ، بهاره هدایت، محبوبه کرمی، عاطفه نبوی، هنگامه شهیدی و … و یا حتی همین اقدام را نیز مرتکب نشده اند و به نوعی در گروگان هستند، یا زنانی که به گروه فسیلی و جسد مرده منافقین نسبت داده می شوند در حالیکه همه می دانند که در جریان پس از انتخابات طی پروژه ای طراحی شده با ندانم کاریهای بازجویانه از سوی دست اندرکاران زندانها خون زندگی به این جسد مرده دمیده شده در هر حال و در مجموع کشته شدن زنان در درگیری های خیابانی ، زنانی که شوهران شان را به شهادت رسانده اند و دستگیری و وجود زنان زندانی لکه ننگی بر پیشانی نظام است، بنابراین از شما می خواهم و این خواست ملت ایران است که همه زندانیان را آزاد کنید .
و البته کلید باز شدن درهای زندان را با باز شدن درهای زندان بر روی زنان و آزادی زنان زندانی آغاز کنید و بدانید استقلال دستگاه قضا موجب سربلندی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .
زهرا رهنورد
مهر ماه ۱۳۸۹


 


ندای سبز آزادی: نایب رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که این فراکسیون می‌توانست فعال‌تر عمل کند، از وجود اختلاف‌نظر در مورد عملکرد این فراکسیون در بین اصولگرایان خبر داد.
به گزارش ایسنا محمدرضا باهنر، در پاسخ به پرسشی در مورد ارزیابی‌اش از عملکرد هیات رییسه با بیان این‌که اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان می‌توانست فعال‌تر عمل کند، اضافه کرد: اختلاف‌نظری در این خصوص میان اصولگرایان وجود دارد که بر این اساس برخی معتقدند که فراکسیون اصولگرایان در مجلس همواره یک نمود انتزاعی از عملکرد کل مجلس دارد، اما برخی دیگر معتقدند که یکسری کارهای اصولگرایی را که کل مجلس انجام می‌دهد نیازی نیست که فراکسیون بگوید ما این کار را انجام داده‌ایم؛ چرا که کاری که مجلس اصولگرا انجام داده در واقع همان کار فراکسیون اکثریت است و ضرورتی نیست که فراکسیون به خود نسبت دهد.
نماینده مردم تهران در خانه ملت، با بیان این‌که من خود یکی از طرفداران این نظریه هستم که وقتی مجلس اصولگرا کاری انجام داد نیازی نیست که فراکسیون اصولگرایان به خود نسبت دهد، افزود: برخی دوستان معتقدند که فراکسیون باید مرتبا فعال باشد و بیانیه صادر کرده و موضع‌گیری نماید؛ اما ما می‌گوییم آنجایی که مجلس مواضع درست و خوبی دارد دیگر نیازی به وارد شدن فراکسیون اصولگرایان نیست.
باهنر در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات ناطق نوری مبنی بر عدم شرکت در جلسات جامعه روحانیت مبارز و عدم معنا داشتن ریش‌سفیدی در میان اصولگرایان، اظهار داشت: این مسائل نسبی است و برای جواب دادن و یا ندادن چنین مسائلی نباید فکر کنیم که عدم شرکت در جلسات جوابگوست. باید در جلسات شرکت و صحبت کرد و اظهارات را شنید، پس از آن به این نتیجه رسید که آیا ریش‌سفیدی جواب می‌دهد یا خیر.

 


 


ندای سبز آزادی: سخنگوي فراكسيون خط امام(ره)مجلس معتقد است كه هيچگونه منع قانوني براي حضور اصلاح‌طلبان در جريان حاكميتي كشور وجود ندارد.
داريوش قنبري نماينده ايلام، در گفت‌وگو با ايلنا، در ارتباط با برخي اظهار نظرها در مورد شرايط حضور اصلاح‌طلبان در حاكميت كشور، گفت: حق همه كساني كه به اصول و مباني نظام اعتقاد دارند اين است كه در حاكميت كشور حضور داشته باشند.
به گفته وي، هيچ مانعي براي افرادي كه در چارچوب اصول، ارزش‌ها و مباني نظام در حال فعاليت هستند وجود ندارد و اين افراد از حقوق سياسي يكساني برخوردار هستند. در شرايط فعلي نيز هيچ منع قانوني براي حضور اصلاح‌طلبان در حاكميت كشور وجود ندارد.
قنبري با يادآوري اينكه اصلاح‌طلبان هم اكنون نيز در حاكميت كشور حضور دارند، خاطرنشان كرد: گرچه حضور اصلاح‌طلبان همچون گذشته پررنگ نيست اما در حال حاضر نزديك به 70 كرسي مجلس متعلق به اصلاح‌طلبان است و هيچ منعي براي فعاليت آنان وجود ندارد.
سخنگوي فراكسيون خط امام(ره) ادامه داد: اصلاح‌طلبي قابل حذف شدن نيست. چراكه اين تفكر برخاسته از ارزش‌هاي نظام است. اصلاح‌طلبان نيز با انقلاب بيگانه نيستند.
وي همچنين به اختلافات موجود ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان اشاره كرد و گفت: اين اختلافات تنها اختلافات درون خانواده‌اي است.

 


 


روزنامه وطن امروز شنبه ۲۴ مهر ۸۹

 ندای سبز آزادی: عکس های اختصاصی لبنان که به تحریریه روزنامه رسید، سردبیر از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید ! تصمیم خودش را گرفته بود. تازه می توانست شب را زودتر به خانه برود و یکی دو ساعت بیشتر بخوابد. کارمندان و گرافیست ها را هم می توانست زودتر راهی خانه کند.
بالاخره پس از دو سه سال و اندی، این نخستین بار است که یک عکس سخنرانی دکتر در سفر را بدون دستکاری و اضافه کردن جمعیت مشتاق ، می خواهند منتشر کنند.

- سردبیر : همه توجه کنند ! به میمنت رسیدن عکس های صد درصد واقعی و پر از جمعیت از لبنان در هنگام حضور دکتر، دیگر نیازی به فتوشاپ کردن های طاقت فرسای شبانه، و خبر تنظیم کردن های خالی بندی نمی باشد. لذا امشب بچه های گرافیست متاهل می توانند زودتر بروند سر زندگی شان. مجرد ها می مانند تا صفحه را ببندند، چشمشان در بیاید برن زن بگیرند !

سوت و کف حضار


 


ندای سبز آزادی: کمتر از یک هفته مانده به سفر رهبر جمهوری اسلامی به شهر قم، و در کنار پیام ها و بیانیه های له و متملقانه از وی، تشکلی تحت عنوان "مدرسین و طلاب قم و نجف" (متقن)، با نگارش و انتشار نامه ای سرگشاده، از رهبری انتقاد نموده و عملکرد و اظهارات وی طی ١۶ ماه اخیر را "بحران ساز" ذکر کرد.

این تشکل مذهبی در نامه سرگشاده خود که متن کامل آن در تارنمای "مدرسین و طلاب قم و نجف" منتشر شده، مواضع رهبر جمهوری اسلامی پیرامون "روند انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته" و "در قبال نتایج آن"، "فجایع کهریزک و اوین"، "دادگاههای نمایشی"، "هتک حرمت مکرر دلسوزان کشور و نظام" و ... را مورد انتقاد شدید قرار داده و خطاب به وی یادآور شده اند "مشکلات عدیده سیاسی در سطح داخل و بین المللی"، "رکود شدید اقتصادی" و همچنین "تحریم های مکرر جهانی" را، نتیجه "دیپلماسی غلط" وی و رئیس دولت می باشد و از خاطر ملت فراموش نخواهد شد.

تشکل "مدرسین و طلاب قم و نجف"، فتوای اخیر و اعلام مرجعیت آقای خامنه ای را نیز مورد انتقاد و اعتراض قرار داده و تاکید کرده اند " شما ادعای مرجعیت می نمایید در حالی که اگر به نفس خویش رجوع کنید، خواهید دید که صلاحیت این ادعا و فتوا دادن را ندارید. شما خود می دانید که مجتهد مطلق نیز نیستید و در امور شرعیه موظف به تقلید از اعلم فقها و افقه مراجع هستید. شما ولایت فقیه را که در امور حسبیه به اجماع اکثر علما می باشد، به یک خلافت بلا منازع بدل نموده اید و با این کار نه تنها ظلم بزرگی به مردم ایران نموده اید بلکه بدعت عظیمی نیز در شرع مقدس و فقه اسلامی آغاز کرده اید. فی الواقع این شمایید که باعث وهن اسلام و بر اندازی نظام است و شخص شما قانون شکن بزرگ می باشید."

در این نامه به علما، مراجع، روحانيون، مدرسين و طلاب قم تاکید کرده اند که ديدار با وی تأييد جنايات و دروغ جلوه دادن تمامی تعابير اسلامی است.

 


 


ندای سبز آزادی: با گذشت کمتر از یک هفته از کلید خوردن طرح جمع آوری امضاء برای "سوال از رئیس دولت" در صحن مجلس، احمد توکلی نماینده اصولگرای تهران، ضمن پذیرش این مطلب که "در موارد زیادی مجلس در مقابل تخلفات دولت قاطعانه نایستاده است"، خاطرنشان کرد "متاسفانه سوال از رئیس جمهور به یک تابو تبدیل شده که گویی سوال کردن از وی خیلی بد است، در حالیکه این امر می تواند قدرت متمرکز دولت را که در وی متجلی شده، مهار کند."

طرح سوال از محمود احمدی نژاد - به زعم آنچه طراحان و جمع آوری کنندگان امضا از نمایندگان "اظهارات رئیس دولت و رئیس دفترش" خوانده اند- هفته گذشته در مجلس هشتم شورای اسلامی کلید خورد و در جلسه روز سه شنبه ٢۰ مهرماه به امضای اولیۀ هشت نماینده رسید.

مهم است، چون شخص دوم مملکت را مورد بازخواست قرار می دهیم
به گزارش نشریه "همشهری ماه"، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با آن نشریه ضمن اشاره به موارد مختلف اختلاف بین دولت و مجلس، پیرامون طرح مذکور گفته است "به نظر من سوال از رئیس جمهور مهم است از این جهت که دوم شخص مملکت را به نوعی مورد بازخواست قرار می دهیم . وی پاسخ می دهد یا در موا ردی در جهت اصلاح اقدام می کند یا اینکه پاسخ وی قانع کننده است. این اصل مترقی قانون اساسی است که قدرت متکثر ملت که در مجلس نمود یافته می تواند قدرت متمرکز دولت را که در رئیس جمهور متجلی شده است، مهار کند."

متاسفانه تابو شده است
توکلی ضمن اینکه در مصاحبه خود پذیرفت که "در برخی موارد، مجلس در مقابل کاستی ها وتخلفات دولت قاطعانه نایستاده است"، گفت: "مجلس تا الان یک بار زمان بنی صدر تکلیف خود را انجام داد. بعدا سابقه نداشت که مجلس بخواهد از رئیس جمهور سوال بکند و تذکر سابقه داشت. متاسفانه این مساله به یک تابو تبدیل شده که گویی سوال کردن از رئیس جمهور خیلی بد است. در حالیکه من معتقدم که رئیس جمهور باید ماهی یک بار برای پاسخ به سوالات به مجلس بیاید ضعف مجلس در این جا است. البته وقت رئیس جمهور را نباید برای مسائل جزیی گرفت و فرقی نمی کند که رئیس جمهور چه کسی باشد ولی حوادث خیلی مهمی رخ داده که باید رئیس جمهور در مورد مسائل زیادی پاسخ بدهد."

من عمیقا متاسف هستم که مجلس وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد
وی خاطرنشان نمود "این اصل بسیار مترقی است که مجلس را بر قوه مجریه تفوق می بخشد و جلوی دیکتاتوری احتمالی را می گیرد. من عمیقا متاسف هستم که مجلس وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد. به هرحال شرایط به سمتی سوق پیدا می کند که مجلس به این وظیفه خود قیام کند و رئیس جمهور هم بداند که در برابر هر موضع گیری خود باید پاسخ منطقی ارائه کند ."
نماینده اصولگرای تهران همچنین تصریح کرد "من عقیده دارم که سوال از رئیس جمهورباید صورت بگیرد و در این مورد آقای باهنر و رئیس مجلس نیز این عقیده را دارند و بسیاری در این زمینه با ما هم عقیده هستند چون موضوع مهم است که باید حرکتی برای تعدیل قدرت انجام شود."

محمدرضا باهنر، دبیر كل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده اصولگرای تهران، در خصوص جمع آوری نامه توسط عده ای از نمایندگان مجلس در خصوص طرح سئوال از رییس دولت، خاطرنشان کرده است "با عده كم نمی توان از رییس جمهور سئوال كرد و حداقل باید یك چهارم نمایندگان این نامه را امضا کنند." وی کمی پیشتر خاطرنشان طرح سوال از رئیس دولت را دور از دسترس ندانسته بود."

توکلی همچنین اظهار عقیده کرد "این تصور که چون رئیس جمهوری ٢۴میلیون رای آورده، نباید مانع از این شود که ایشان به ۷۵ نمایندگانی که جمع رای آنها امکان دارد به دو ملیون هم نرسد پاسخ بدهد."

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات و ادعای اخیر رئیس دولت پیرامون جایگاه درجه دومی مجلس نسبت به دولت،"ایشان گفتند وقتی امام فرموده بود مجلس در راس امور است که نظام ما پارلمانی بود و مجلس به نخست وزیر رای می داد. اولا نظام ما هیچگاه پارلمانی نبوده است؛ نظام پارلمانی مثل انگلیس، در جایی است که دولت از دل مجلس بیرون می آید. ثانیا، باید ایشان در نظر داشته باشند که مجلس می تواند وزیران یا کل کابینه را ساقط کند. مجلس می تواند رئیس جمهور را از ادامه کار بازبدارد و رای به عدم کفایت رئیس جمهور بدهد. درحالیکه عکس آن صادق نیست. ایشان نمی تواند به مجلس متعرض شود و یک نماینده را جابجا کند، چه رسد به انحلال مجلس."

محور حق و باطل، رئیس دفتر مسئله دار احمدی نژاد شده است

توکلی در خصوص رئیس دفتر جنجالی رئیس دولت گفت "این حرف درست است که کسانی که با مشایی مخالفت کردند متاسفانه به دولت دهم دعوت نشدند، چون محور حق و باطل رئیس دفتر مساله دار شده است. ولی نمی توان این نتیجه را گرفت که تمام وزرایی که در حال خدمت هستند با کارهای این رئیس دفتر موافق هستند ."
و ی ادامه داد "دولت به جای ایجاد و تقویت تفاهم، مرتب مسائلی را مطرح می کند که دغدغه مردم نیست همچنانکه در این شرایط منشور کوروش را مطرح می کند که باید پرسید که منشور کوروش چه تاثیری در زندگی افراد دارد؟ صرفنظر از اینکه بخواهیم در مورد صحت و سقم آن بحث کنیم و اینکه هدف انگلیس از دادن این منشور با فراغ بال زمانی برای بازگرداندن، چیست چون در زمان شاه معدوم فقط ده روز به ایران فرصت دادند که این منشور را در اختیار داشته باشد حالا مگر چه اتفاقی افتاده است ؟"

متن طرح سوال از محمود احمدی نژاد که اخیرا تهیه شده و در حال جمع آوری امضا از نمایندگان می باشد، دارای چهار محور است که "اظهارات رئیس دولت در خصوص جایگاه مجلس"، "عدم توجه به مسایل فرهنگی جامعه" و "اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر وی در خصوص مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی" و همچنین "سیاست های لیبرالی فرهنگی" از جمله محورهای سوالات می باشد.

گزارش ها حاکی از آن است که طرح مذکور توسط یک نماینده منتقد دولت از حوزه انتخابیه تهران تهیه شده است."

برای طرح سوال از رئیس دولت، حداقل یک چهارم نمایندگان، یعنی ۷٣ نماینده باید موافقت خود را اعلام و طرح را امضا کنند.

طرح سوال از رئیس جمهور در سی سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی یعنی در هشت دوره مجلس سابقه نداشته است و روسای جمهور هیچ گاه مورد سوال نمایندگان مجلس واقع نشدند.


 


ندای سبز آرادی: مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مطبوعاتی که در جریان حوادث پس از انتخابات حتی به یک خط در مورد وقایع ۹ دی‌ماه، روز قدس و سایر اصول نظام نپرداختند، انتظار حمایت و یا دریافت یارانه مطبوعات را نداشته باشند.
سید احسان قاضی‌زاده عصر شنبه در نشستی با مدیر مسئولان نشریات و مدیران خبرگزاری‌های ” مطبوعاتی که در جریان حوادث پس از انتخابات حتی به یک خط در مورد وقایع ۹ دی‌ماه، روز قدس و سایر اصول نظام نپرداختند، انتظار حمایت و یا دریافت یارانه مطبوعات را نداشته باشند. “ استان کرمان افزود: نشریاتی که هنوز پس از جریان فتنه به انتشار بیانیه و عکس سران فتنه می‌پردازند، بر اساس قانون مطبوعات پس از تذکر و در صورت تداوم توقیف و لغو امتیاز نیز خواهند شد.
وی تاکید کرد: بعضی‌ها به‌جای اینکه در فضای باز کار کنند، تنها به یک موضوع ویژه می‌پردازند.
قاضی‌زاده گفت‌: در همین راستا نشریاتی در برخی استان‌های کشور در جریانات یک‌سال گذشته به دلیل توهین به اصول نظام و اهانت‌ها به جایگاه مراجع و ولایت‌فقیه لغو مجوز شدند.
مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از طرفی ما حمایت از مطبوعات را به صورت عام در نظر داریم و همه نشریات با طیف‌های سیاسی مختلف یارانه مطبوعات دریافت می‌کنند.
وی افزود: معیار برای ما رسالت مطبوعاتی است، اما نشریات باید بدانند که حمایت و نظارت ما در مطبوعات لازم و ملزوم یکدیگرند.
قاضی‌زاده اظهار داشت: مطبوعات باید با درک حرف‌های مردم، مطالب مورد نظر آنها را بنویسند تا ضریب نفوذ مطبوعات در خانواده‌ها افزایش یابد.
وی افزود : بالا بردن کیفیت مطالب نشریات و توزیع مناسب ” حمایت از مطبوعات را به صورت عام در نظر داریم و همه نشریات با طیف‌های سیاسی مختلف یارانه مطبوعات دریافت می‌کنند. “ و قوی آنها در تمامی شهرستان‌های یک استان به توسعه نشریات محلی کمک خواهد کرد.
قاضی‌زاده گفت‌: در ابتدای دولت نهم تنها حدود ۵ استان نشریه محلی داشتند، اما در حال حاضر ۲۴ استان از فعالیت نشریات محلی برخوردارند.
وی خواستار راه‌اندازی خانه مطبوعات کرمان ظرف ۳ ماه آینده و همچنین بررسی لازم برای کسب مجوز راه‌اندازی دانشکده خبر مطابق با شرایط موجود مطبوعات استان از سوی مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان شد.
قاضی‌زاده در ادامه به مباحث طرح شده درباره نحوه پرداخت یارانه مطبوعات گفت: یارانه مطبوعات نوعی کمک به مطبوعات است و قرار نیست برای همیشه ثبات و بقا داشته باشد.
مدیر کل مطبوعات داخلی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اعطای وام، سهام عدالت، کارت خبرنگاری و هدیه رییس‌جمهوری تنها به خبرنگاران با داشتن سابقه و دانش خبرنگاری صورت خواهد گرفت.

 


 


 ندای سبز آزادی: مهدی کروبی در پیامی به آقای سباستین پینیرا، رئیس جمهور جمهوری شیلی، نجات ۳۳ معدنچی آن کشور بعد از ۶۹ روز از اعماق زمین را تبر یک گفت.

ایشان در این پیام تاکید کردند که خبر مسرت بخش نجات ۳۳ معدنچی آن کشور بعداز ۶۹ روز از اعماق زمین موجی از خوشحالی میان تمامی ملل جهان از جمله مردم بزرگ ایران ایجاد کرد. کروبی در این پیام به دنبال کردن لحظه به لحظه اخبار مربوط به معدن چیان اشاره کرد و آن را نشان از توجه ویژه افکار عمومی جهانیان به شان و کرامت ذاتی انسان ها دانست.

به گزارش سحام نیوز، ایشان با اشاره به ایه شریفه وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی. و در او (انسان) از روح خود دمیدم ، کرامت انسان را ناشی از رابطه زیبا و با ارزش خدا با انسان دانست . یکتایی که پس از خلقت انسان خود را ستایش کرد و سپس او را شایسته سجده فرشتگان دانست و گرفتن نامشروع نفس یک انسان را برابر با کشتن همه مردم و نجات جان یک انسان را برابر با نجات جان تمامی انسان‌ها تلقی کرده است.

رئیس مجلس ششم در این پیام همچنین ریشه تحول بزرگ در نگرش دولتمردان کشور شیلی به کرامت و شان انسانی را تغییر در ساختار نظام حقوقی آن کشور از دیکتاتوری به دموکراسی دانست و با یادآوری کودتای ۱۹۷۳ و سرنگونی دولت مردمی سالوادور آلنده، به دو دهه سیاه آن کشور اشاره کردند که در آن مقطع جان، مال و حیثیت و شان انسانی از سوی دیکتاتور وقت براحتی نادیده گرفته می شد. به گزارش سحام نیوز آقای کروبی در پایان اظهار امیدواری کردند که دولتهایی که تاکنون مطالبات مشروع ملت های خود را نادیده گرفته اند و یا با زور به آن پاسخ می دهند با درس گرفتن از این حادثه به مردم بازگردند و لذت با مردم بودن را تجربه کنند.


 


ندای سبز آزادی: ناکامی‌های متعدد سید علی خامنه‌ای در عرصه‌های مختلف به‌ویژه پس از تقلب گسترده در انتخابات دهم ریاست جمهوری و فرمان خامنه‌ای در نمازجمعه ۲۹ خرداد سال گذشته مبنی بر سرکوب معترضان به کودتای انتخاباتی و ایجاد حوادث خونین پس از انتخابات و همچنین، روبه رو شدن حاکمیت با بحران شدید مشرعیت و نیز عدم تایید عملکرد رهبری ازسوی اکثریت مراجع و علمای تراز اول حوزه علمیه قم با وجود تاکیدهای فراوان خامنه‌ای بر لزوم موضع‌گیری خواص با بصیرت نسبت به حوادث پس از انتخابات و نیز حادثه مهم تر در تاریخ شهر قم یعنی، تشییع باشکوه و تاریخی آیت‌الله‌العظمی منتظری(ره) و حضور میلیونی حامیان جنبش سبز و اهالی شهر قم در این مراسم که با وجود همه تهدیدها با حضور خود و سردادن شعارهای پرمعنی، روزی به یادماندی را در شهر قم و صحن‌های مطهر حضرت معصومه آفریدند، سبب شد تا بیت رهبری چاره‌ای برای مشروعیت‌بخشی به جایگاه رهبری بیاندیشد.

بنا بر گزارش تحول سبز، با عنایت به این مباحث، بیت رهبری با نظر مثبت خامنه‌ای و با محوریت مجتبی خامنه‌ای چند ماه است با تشکیل کار گروهی با حضور سردار فیروزآبادی، سردار جعفری، سردار نقدی، سردار احمدی‌مقدم، مجتبی ذوالنور، حسین طائب، ضرغامی، سردار مصطفی محمدنجار، حسین شریعتمداری، محسنی اژه ای،آیت الله مقتدایی، شیخ محمد یزدی، سید احمد خاتمی، علی اصغر حجازی، علی لاریجانی، محمدی گلپایگانی، احمد جنتی، آیت الله مومن، حیدر مصلحی، سلیمی( رئیس دادگاه ویژه روحانیت) و حدادعادل درحال بررسی و برنامه‌ریزی گسترده برای سفری باشکوه و در شان و جایگاه خامنه‌ای به عنوان خلیفه مسلمین و عالی‌رتبه‌ترین و اعلم مراجع تقلید شیعیان جهان به قم هستند.

در ابتدا برنامه‌ریزی برای سفری بسیار مفصل و اقامتی بین ۲۵ تا ۳۰ روز در قم در دست بررسی بوده اما با استقبال بسیارسرد مراجع و علما ونیز معتمدین شهر قم، زمان اقامت خامنه‌ای تا لحظه تنظیم این گزارش به یک هفته تا ۱۰ روز کاهش یافته است. این کارگروه بامحوریت دو کمیسیون اصلی و تعداد زیادی کمیسیون های فرعی کار خود را ماه هاست در تهران، قم و چند مرکز استان در همسایگی استان قم آغاز کرده است. یکی از دو کمیسیون اصلی این کارگروه، با دستورجلسه امنیتی – اطلاعاتی و صرف صدها میلیارد تومان از بیت المال برای تدارک گسترده مراسم استقبال از کیلومترها خارج شهر قم از منطقه منظریه حدود بیست کیلومتری قم و فراخوان گسترده نیروهای بسیج و طلاب برای شرکت در مراسم خودجوش استقبال از تمام ایران، ایجاد فضای شدید امنیتی و اطلاعاتی از مدت‌ها قبل از سفر رهبری و کنترل شدید امنیتی به شکلی که اکثر مسیر طولانی حرکت کاروان خودروهای رهبر و نیز منطقه محل اقامت وی و هیئت همراه کاملا باید بازرسی شود و ازچند روز قبل از سفر مهر و موم شود و در یک کلام قم به شکل پادگانی و در قرنطینه ی امنیتی بسر می‌برد. آذین‌بندی و شهرآرائی، نصب گسترده بیلبوردهای خیرمقدم و خوش‌آمد گویی، پخش شربت و شیرینی و ذبح شتر، گاو و گوسفند در طول مراسم استقبال و تدارک گسترده برای چندین روز اسکان و اطعام و پرداخت میلیاردها تومان پاداش و مزایا به نیروهای بسیج و طلاب اعزامی از استان‌های مختلف برای حضور در مراسم استقبال و دیدارهای مردمی رهبری و…فعالیت می‌کند.

کمیسیون دیگر بیشتر با دستور آماده کردن مقدمات حضور مراجع و علمای نام و نشان‌دار حوزه ابتدا با اولویت حضور آنها در مراسم استقبال و در صورت عدم موافقت، در مراسم سخنرانی رهبری در حرم حضرت معصومه فعالیت می‌کند که در غیر این صورت اگر حاضر به حضور در مراسم سخنرانی رهبری نیز نشدند حتما باید در محل اقامت رهبری حضور یابند و با ایشان دیدار کرده و با “خیرمقدم، حضور ایشان را باعث برکت و رونق حوزه‌های علمیه توصیف کنند و از درایت و توان و قدرت ایشان در اداره امور کشور تعریف و تمجید کنند”

این کمیسیون به منظور رسیدن به این هدف با مراجع و بیوت و دفتر آنها به دفعات گفت‌و‌گو کرده و از انواع تطمیع و تهدید استفاده کرده است اما بر اساس اطلاعات دریافتی، اکثریت مراجع عظام و علما حاضر به تمکین در مقابل این دستورالعمل نشده‎اند، حتی به نزدیکان مراجع توسط مسئولان امنیتی گفته شده اگر مراجع براساس برنامه های تنظیم شده حاضر به حضور خدمت رهبری و بیعت با ایشان به عنوان ولی امرمسلمین جهان و مرجع اعلم شیعیان نشوند سرنوشتی شبیه آنچه بر مرحوم آیت الله منتظری و دیگر مراجع مستقل رفته در انتظار آنها و نزدیکانشان است.

به گزارش منابع موثق از ایران سفر مخفی و پنهانی چند ماه پیش آیت الله خامنه ای به قم و دیدار وی با مراجع و علمای بلندپایه در نیمه های شب و به شکل سری، فاز اول سفر چند روز آینده وی به قم بوده و توسط کارگروه فوق الذکر توصیه و توسط خامنه ای اجرا شد. او نسبت به دلخوری و مخالفت مراجع و علما نسبت به عملکرد حکومت خصوصا پس ازانتخابات سال ۸۸ آگاه بود و از نارضایتی مراجع نسبت به دخالت فراوان حکومت در سیستم اداره حوزه های علمیه آاطلاع داشت و می دانست سفر رسمی بدون انجام سفری مقدماتی با استقبال بسیار سرد و غیرقابل پیش بینی مراجع و علما روبه رو می شود و هیچ یک از مراجع و علما به دیدار وی در سفر رسمی به قم نمی روند پس با نوعی رندی پیشاپیش به شکل مخفیانه به قم رفت که هم نوعی دلجویی از مراجع تلقی شود و هم مراجع وعلما را بتوان در سفر رسمی به قم تحت فشار قرار داد که رهبری که به دیدار شما آمدند اخلاقا شما به بازدید ایشان بروید فقط با این تفاوت که دیدار چند ماه پیش رهبری با مراجع مخفیانه و شبانه و بدون انعکاس خبری بود تا به جایگاه ملوکانه وی خدشه وارد نشود، اما در سفر رسمی وی در روزهای آینده هر نوع دیدارمراجع و علما با ایشان حتی به عنوان بازدید از وی به دلیل دیدار مخفیانه او در ماه های گذشته، با انعکاس گسترده خبری توسط رسانه های وابسطه به رهبری مواجه می شود و نوعی بیعت و تبعیت مراجع با رهبری تفسیر می شود.

اهداف شاخص این سفر عبارتند از:

نمایش مشروعیت نظام و رهبری با حضور گسترده و سازمان‎یافته نیروهای بسیج و طلاب سراسر کشور البته به‌عنوان خودجوش و مردمی، در مراسم استقبال از رهبری از کیلومترها خارج شهر قم تا حرم حضرت معصومه و نیز حضور این مستقبلین خودجوش در سایر دیدارهای رهبری و سپس بمباران شدید خبری ازسوی صدا و سیما و نمایش این حضور سازمان‌یافته تا ماه ها بعد.

نمایش تمکین و اطاعت مراجع عظام و علما و طلاب و در یک کلام حوزه‌های علمیه در برابر رهبری و ولی امرمسلمین.

تثبیت مطلق و بی‌چون و چرای ولایت امری و مرجعیت خامنه‌ای در شهر فقاهت و در حضور سایر مراجع و علما، مذاکره و رایزنی دررابطه با آینده رهبری و تثبیت ولایت عهدی و جانشینی مجتبی خامنه ای باسایر مراجع و تاکید بر اجتهاد و توان بالای او در اداره کشور.

تضعیف جایگاه اکبر هاشمی رفسنجانی در میان مراجع و علما و همزمان آماده کردن فضای حوزه برای برکناری و عزل هاشمی رفسنجانی از تمام سمت های انتصابی (رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام) و انتخابی (رئیس مجلس خبرگان رهبری) و پس از آن برخورد شدید با وی و خانواده ی او و درنهایت اجرای مدل حصر کامل خانگی برای هاشمی رفسنجانی.

تسلط کامل و بی چون وچرای نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و سپاه پاسداران بر تمام شمول حوزه‌های علمیه و از بین بردن کامل استقلال نهاد مرجعیت و حوزه.

به رسمیت شناخته شدن خامنه‌ای به‌عنوان ولی امر مسلمین جهان و مرجع عام شیعیان جهان در حضور مراجع و علمای حوزه علمیه قم.

هدف نهایی، نمایش جلال، جبروت و شکوه امیرالمومنین شاهنشاه سیدعلی خامنه ای در مقابل ده ها میلیون ایرانی حامی جنبش سبز و معترض به عملکرد مستبدانه حکومت، همزمان با ایام سالگرد جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در مهرماه ۱۳۵۰ توسط محمدرضا پهلوی؛ تاریخ بار دیگر تکرار می شود و به جای پاسارگاد در شهر مقدس قم و در سال ۱۳۸۹٫

هدف نهایی، نمایش جلال، جبروت و شکوه امیرالمومنین شاهنشاه سیدعلی خامنه ای، در مقابل ده ها میلیون ایرانی حامی جنبش سبز و معترض به عملکرد مستبدانه حکومت، همزمان با ایام سالگردجشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در مهرماه ۱۳۵۰ توسط محمدرضا پهلوی؛ تاریخ بار دیگر تکرار می شود، سال ۱۳۸۹و به جای پاسارگاد در شهر مقدس قم.


 


برنامه های ۲۴ مهر ۱۳۸۹

رسا ، رسانه سبز ایران 

 


 


ندای سبز آزادی: در سالهای گذشته شاهد سیر تصاعدی روند مهاجرت دانشجویان و سرمایه گذاران ایرانی‌ به کشور مالزی بوده ایم. متاسفانه در این سالها سفارت ایران در مالزی نه تنها متناسب با این روند روبه رشد حرکت نکرده و تلاشی در جهت پاسخگویی به نیازهای روزافزون هموطنان انجام نداده، بلکه در اکثر مورد با سیستگزاریهای نامناسب موجبات آزار و اذیت ایرانیان مقیم این کشور را هم فراهم آورده است.

به گزارش تحول سبز، اخیرا گزارشات متعددی که از برخوردهای عجیب و بعضا غیر اخلاقی‌ متصدیان سفارت حکایت دارد باعث بروز نگرانیهای جدی در میان ایرانیان مالزی شده است.
یکی‌ از افرادی که با کارشکنی‌ها و برخوردهای خلاف عرف خود از عوامل اصلی‌ نارضایتی مراجعه کنندگان به سفارت می‌باشد، سرکنسول ایران آقای مهمانپرست برادر سخنگوی وزارت امور خارجه است که قطعاً در «دولت شایسته سالار نهم» به دلیل شایستگی‌های خود و نه روابط فامیلی به این پست رسیده است.
در این مجال تنها به بخشی از رفتار‌های غیر قانونی‌ صورت گرفته توسط ایشان اشاره می‌کنیم که تماماً مستند به اظهارات افرادی که این برخوردها با آنها صورت گرفته می‌باشد و در برخی‌ مورد اسناد مکتوب نیزکه در اختیار تحول سبز قرار گرفته موجود می‌باشد.
۱- خودداری از صدور درخواست گواهی سو پیشینه برای برخی‌ از دانشجویانی که به این مدرک برای مهاجرت و یا اخذ ویزای دانشجویی احتیاج داشته اند و اعلام این مطلب که اگر خواهان دریافت سو پیشینه هستید باید به ایران بازگردید و از آنجا اقدام کنید.
۲- چندین مورد تلاش برای دیپورت هموطنانی که به نحوی با سفارت مشکل داشته اند. در این گونه موارد شخص در هنگام بازگشت به مالزی از سنگاپور یا اندونزی جهت تمدید ویزای سه ماهه خود متوجه میشود که به درخواست سفارت، کشور مالزی حاضر به پذیرش وی نیست و پلیس اقدام به دیپورت شخص مینماید.
۳- تماس مکرر با دانشجویانی که نسبت به اخذ ویزای دانشجویی از کانادا یا آمریکا اقدام مینمایند و تلاش برای قانع کردن آنها به بازگشت به کشور. این تلاشها غالباً منجر به تهدید و فحاشی و نسبت دادن تهمتهای ناروا به شخص مورد نظر میگردد. احتمالا این گونه برخوردها در راستای سیاست جلوگیری از فرار مغزها ی دولت نهم می‌باشد!
۴- تماس مستقیم ایشان با نمایندگان اخذ پذیرش دانشگاههای مالزی و الزام آنها به مردود اعلام کردن درخواست پذیرش برخی‌ از دانشجویان.
۵- یکی‌ از عجیب‌ترین و غیر اخلاقی‌‌ترین ترفندهای سرکنسول محترم برای بد نام کردن اشخاص، ایجاد شناسه‌های مجعول در فیسبوک (غالباً با اسامی دخترانه) و طرح دوستی‌ با برخی‌ از این افراد بوده است که با پیگیریهای فنی‌ مشخص شد این شناسه‌ها متصل به ایمیل آقای کنسول میباشند!
البته دامنه فعالیتهای آقای مهمانپرست به مرزهای مالزی محدود نمی‌شود و ایشان با استفاده از روابط ویژهٔ خود و موقعیت برادرش در سمت سخنگوی وزارت خارجه، پس از مهاجرت این دسته از هموطنان به کشورهای دیگر، ضمن تماس با سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در این کشورها از آنها می‌خواهد تا به هیچ وجه به درخواستهای کنسولی این افراد نظیر تمدید گذرنامه یا حتی برابر اصل نمودن مدارکشان خودداری نمایند!
موارد و مستندات دیگری نیز از اقدامات غیر اخلاقی‌ و غیر قابل باور آقای سرکنسول در اختیار سایت تحول سبز قرار گرفته است که به دلایل اخلاقی‌ انتشار آنها مقدور نمی‌باشد و ترجیح سایت بر آن است تا با ارسال این مستندات به وزارت امور خارجه، تمهیداتی جهت جلوگیری از چنین اقدامات خلاف قانونی‌ از سوی این شخص اندیشیده شود. در غیر این صورت و با استمرار این گونه برخوردها قطعاً از روشنگری بیشتر در این خصوص دریغ نخواهیم کرد.

 


 


ندای سبز آزادی: سایت مهدی خزعلی «باران» 2 روز پس از بازداشت ایشان، شب گذشته از دسترس خارج شده است.
به گزارش ندای سبز آزادی دکتر مهدی خزعلی،پزشک ، وبلاگ نویس منتقد دولت ، از رزمندگان دفاع مقدس، مديرمسئول موسّسه فرهنگی انتشاراتی حیّان، مديرمسئول بانک اطّلاعات پزشکی و فرزند آيت‌الله ابوالقاسم خزعلی ، پس از تقلب گسترده و دخالت نهاد های نظامی در انتخابات 22 خرداد 88، انتقادات خود را از دولت احمدی نژاد افزایش داد و بعضا انتقاداتی را به نحوه برخورد حاکمیت با مردم وارد نموده بود.که نهایتا روز چهارشنبه پس از احضار از سوی شعبه چهارم امنیت ،در حین مراجعت به آن شعبه توسط 4 مامور پلیس امنیت بازداشت میگردد.

لازم به ذکر است وی يک بار نيز در روز يکشنبه هفتم تيرماه سال گذشته، پس از حضور در دادگاه ويژه روحانيت استان تهران بازداشت و به زندان اوين منتقل شد که در ۳۱ تيرماه با وثيقه ۲۰ ميليون تومانی آزاد گرديد گفته می شود اتهام وی «اقدام عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی» ذکر شده است. 2 روز پس از بازداشت دکتر خزعلی ، از جمعه شب سایت رسمی وی از دسترس خارج شده است.تصور میشود این اقدام با فشار نهادهای امنیتی و بازجویان پرونده ایشان صورت گرفته است.
وی در دو سال اخير در سایت رسمی خود و سايت‌های اينترنتی، انتقادات شدیدی عليه دولت احمدی نژاد و نحوه برخورد آنان با مردم عنوان داشته است

 


 


ندای سبز آزادی: شکوری‌راد که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، پیش از دستگیری متنی را نوشته که در آن مواضع خود را به روشنی عنوان کرده است و از دوستان و خانواده‌اش خواسته است که در برابر بازداشت وی به حرف کسانی که دعوت به سکوت می‌کنند، بی‌اعتنا باشند.

به گزارش جرس، این عضو جبهه مشارکت در یادداشت خود آورده است: به عضویت‌ام در جبهه مشارکت افتخار می کنم و دوستانم را در این جبهه از صادق ترین و وفادارترین افراد نسبت به اسلام، انقلاب و امام می دانم و هرگز از آنها سوء نیتی یا حرکتی ندیده ام که خلاف مصالح ملی و امنیت کشور باشد . به مواضع حزب پای بندم و از آنها دفاع می کنم.اختلاف نظری جزئی همواره وجود داشته است اما هرگز بحدی نبوده است که بخواهم از آنها تبری کنم.

شکوری راد سه شنبه بیست مهرماه بعد از انتشار یادداشتی در اعتراض به سخنان محسنی اژه ای مبنی بر غیر قانونی بودن فعالیت جبهه مشارکت بازداشت شد.

وی در نوشته خود تحت عنوان "افتضاح روی افتضاح؛ تناقض‌گویی و دروغ‌های جدید"، خاطرنشان کرده بود "آقای محسنی اژه ای کم کم نشان می دهد، بعد از قاضی مرتضوی که حقیقتاً یک پدیده تاریخی در دستگاه قضا بود، تمایل به پدیده شدن دارد با این تفاوت که قاضی مرتضوی، هم با هوش بود و هم مسائل را شخصی نمی کرد و به همین دلیل بموقع لیز می خورد و توانست ده سال بر کرسی دادستانی تکیه بزند اما آقای اژه ای بر حسب اشتهار این قابلیت ها را ندارد. لذا بعید است دوام چندانی بخصوص در سمت سخنگویی داشته باشد."

متن کامل دست نوشته شکوری راد قبل از بازداشت به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اگر مرا بازداشت کردند خانواده و دوستان و آشنایان بدانند:

1- هیچ جرمی مرتکب نشده ام که دلیل بازداشتم باشد و لذا بازداشت خود را غیر قانونی می دانم و با بازداشت کنندگان هیچگونه همکاری نخواهم کرد و بازجویی پس نخواهم داد.

2- به بازجویانم اعتماد نخواهم کرد و هیچ قرار و مداری با آنها نخواهم گذاشت. اگر در این مورد از من چیزی نقل شد صحت نخواهد داشت و حتی اگر خودم از زندان تماس بگیرم و چیزی بگویم که حکایت از توافق و تفاهم با بازجویانم باشد و درخواستی بکنم که حکایت از چنین چیزی بکند، به آن اعتنا نکنید.

3- اعتقادات، نظرات و مواضع من همان‌هایی است که تا کنون گفته ام و یا نوشته ام و در وبلاگ من موجود است، به آنها پای بندم و از آنها دفاع می کنم.

4- به عضویتم در جبهه مشارکت افتخار می کنم و دوستانم را در این جبهه از صادق ترین و وفادارترین افراد نسبت به اسلام، انقلاب و امام می دانم و هرگز از آنها سوء نیتی یا حرکتی ندیده ام که خلاف مصالح ملی و امنیت کشور باشد. به مواضع حزب پای بندم و از آنها دفاع می کنم . اختلاف نظری جزئی همواره وجود داشته است اما هرگز به حدی نبوده است که بخواهم از آنها تبری کنم .

5- هرگز بدخواه کسی نبوده ام و هرچه گفته ام و هرچه کرده ام در جهت اصلاح بوده است و به همین دلیل از گفته یا اقدامی پشیمان نیستم و خود را بدون لغزش و خطا نمی دانم ولی هیچکدام در حدی نبوده است که بخواهم جز پیش خدا توبه و انابه کنم.
بدیهی است آنها که مرا بازداشت می کنند اهدافی را دنبال می کنند که با مقاومت من و خانواده ام به انها نخواهند رسید. بنابراین پیش بینی فشار بر خود و خانواده ام را می کنم . امیدوارم خداوند به من و خانواده ام بخصوص مادرم و همسرم و فرزندانم توفیق صبر و مقاومت عنایت بفرماید که از این آزمون سربلند بیرون بیائیم . تقاضایم از خانواده ام و بستگانم این است که صبور و مقاوم باشید و از هیچ اقدامی در حمایت از من که ممکن است دستم از دادخواهی کوتاه شده باشد فرو گذار نکنند . قانون در این کشور فرصت زیادی در اختیار شهروندان قرار می دهد که حق خود را پیگیری کنند . این متولیان امور هستند که تن به قانون نمی دهند . از هر فرصت قانونی استفاده کنید و خود را اسیر قرار و ندار با این و آن نکنید . به توجیه کسانی که شما را به سکوت و انتظار دعوت می کنند گوش فرا ندهید . اگر کسی می تواند قدمی بردارد و کار خیری انجام دهد بدهد سپاسگزار خواهم بود اما صلاح نمی دانم به وعده ها خودتان را دلخوش کنید . لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم.
از همکارانم در بیمارستان می خواهم جای خالی مرا پر کنند، مبادا کار رسیدگی به بیماران و یا اموزش دستیاران با اخلال مواجه شود.

من به ایمان و صداقت رهبران جنبش سبزایمان و اعتقاد دارم . در مهندس موسوی اخلاص می بینم که مرا از هرگونه تردید در مسیری که برگزیده ام باز می دارد . در او جز خیرخواهی برای ملت ، کشور و مسئولان آن ندیده ام . دست خدا را با او می بینم و و به پیروزی این راه باور دارم . خداوند انشاالله با فضل و کرم خویش ما را یاری خواهد کرد و پس از این دوران سخت فردای روشنی را به این ملت عنایت هواهد فرمود. الیس الصبح بقریب .

علی شکوری راد

 


 


ندای سبز آزادی: جلسۀ محاکمۀ احمد قابل، نویسنده و پژوهشگر نواندیش دینی، روز ٢۸ مهرماه، در شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی کاووسی برگزار خواهد شد.

به گزارش جرس، این اسلام شناس و پژوهشگر مسائل دینی، که از شاگردان نزدیک مرحوم آیت الله منتظری بود، ٢٣ شهریور ماه امسال، پس از احضار به دادسرای انقلاب مشهد، بازداشت شد.

بازداشت احمد قابل در حالی صورت گرفت، که آذرماه سال ۸۸، در حالی که در راه عزیمت به شهر قم برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و خرداد ماه ۸۹ پس از تحمل نزدیک به ۱۷۰ روز زندان، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی و با حکم قاضی کاووسی آزاد شده بود.

اولین جلسه محاکمه احمد قابل، روز ۲۹ اردیبهشت امسال برگزار شد که تمامی موارد اتهامی مطرح شده، توسط وی و وکلایش رد شد.

بازداشت مجدد احمد قابل در شهریور ماه امسال که به دنبال احضار وی از سوی شعبه ۹۰۳ دادسرای انقلاب مشهد صورت گرفت، بدلیل سخنرانی وی در شهرستان نجف آباد، مطالب منتشره، مصاحبه ها و افشای اعدام های صورت گرفته در زندان وکیل آباد مشهد توسط وی بود، که مقام های قضایی او را روانه زندان وکیل آباد مشهد کردند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته