در پی حمله یکی از نمایندگان حامی دولت به نماینده اصلاحطلب شیراز، محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس پس از دیدار با علی لاریجانی، اعلام کرد که رئیس مجلس کمیتهای را مسئول پیگیری هتک حرمت به نماینده شیراز کرده است. رسانهها در ايران گزارش دادند که روز چهارشنبه نصرالله کوهی نماينده سروستان و از حامیان دولت، در جريان جر و بحث، به صورت احمد رضا دستغیب نماینده شیراز، سيلی زده است. آقای دستغیب در اطلاعیه ای با بیان اینکه نمايندگان مجلس «امنيت جانی» ندارند نوشته است که تا زمان رسيدگی هيات رئيسه مجلس به مسئله «توهين» يک نماينده حامی دولت به وی، در جلسات رسمی مجلس شرکت نخواهد کرد.
سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی، آیکان، با ثبت دامنه فارسی «ایران» موافقت کرد تا از این پس کاربران فارسی زبان بتوانند وبسایت مورد نظر خود را با دامنه «دات ایران» به ثبت برسانند. به نوشته وبسایت رسمی مؤسسه «آیکان» که امر قانونگذاری در حوزه اینترنت را بر عهده دارد، این سازمان روز یکشنبه در نشست سالانه خود در سئول، پایتخت کره جنوبی با پذیرش درخواست ایران، مقرر کرد از این پس پسوند «ایران» جایگزین پسوند "ir." شود که پیش از این به عنوان دامنه آدرسهای اینترنتی فارسی به کار میرفت. گزراش میشود، تاکنون بیش از ۵ هزار دامنه اینترنتی با پسوند ایران در مرکز ثبت دامنههای اینترنتی ایران به ثبت رسیده است.
معاون وزیر بازرگانى ایران اعلام کرده است، با حذف یارانهها، قیمت نان بر اساس قیمت جهانى گندم و آرد محاسبه خواهد شد. به گزارش خبرگزارى مهر، حمید علیخانى، روز یکشنبه همچنین گفت مردم باید از «نانوایىهاى آزادپز» نان خود را خریدارى کنند. بر اساس قانون هدفمند کردن یارانهها، که قرار بود از نیمه دوم سال جارى به مورد اجرا درآید، یارانه پرداختى براى کالاهاى اساسى و حاملهاى انرژى حذف مىشود و بهاى این کالاها بر اساس قیمت تمام شده آنها محاسبه خواهد شد.
محمود احمدی نژاد کمی پس از شروع به کار دولت دوم خود، در برنامه ای زنده در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی چنین گفت:«الان در کشور ما آزادی وجود دارد و ما باید در چارچوب قانون در همه بخش ها آزادی را توسعه دهیم. جامعه بدون آزادی خواهد مرد. کمال فردی و اجتماعی بدون آزادی غیر ممکن است.»محمود احمدی نژاد کمی پس از شروع به کار دولت دوم خود، در برنامه ای زنده در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی چنین گفت: «الان در کشور ما آزادی وجود دارد و ما باید در چارچوب قانون در همه بخش ها آزادی را توسعه دهیم. جامعه بدون آزادی خواهد مرد. کمال فردی و اجتماعی بدون آزادی غیر ممکن است.» او چندی پیش در سفر به نیویورک، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار دوباره تاکید کرد که در ایران آزادی بیان وجود دارد، تا آنجا که مخالفان دولت از خود دولت آزادترند، تخلف می کنند و آزادانه راه می روند. او همچنین گفته بود که مخالفان و منتقدان، روزنامه ها و رسانه های خود را دارند. اما به رغم این اظهارات رئیس دولت در نیویورک، در داخل ایران اوضاع به گونه دیگری است. احسان قاضیزاده، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی گفته است، مطبوعات و روزنامههایی که همچنان بیانیه و عکس به گفته او، «سران فتنه» را منتشر کنند، بر اساس قانون مطبوعات، پس از تذکر و در صورت تداوم، توقیف و لغو امتیاز خواهند شد. پیش از این اظهارنظر صریح این مدیر وزارت ارشاد، نامه ای در سایت ها و شبکه های اینترنتی دست به دست می شد که از صدور دستورالعمل ارشاد برای روزنامه ها و مطبوعات مبنی بر سانسور عکس و اخبار رهبران معترض به دولت خبر می داد. احسان قاضی زاده در عین حال حمایت دولت از رسانه ها و مطبوعات را مشروط به رعایت اصول نظام کرده و گفته است: «مطبوعاتی که در جریان حوادث پس از انتخابات، حتی یک خط در مورد وقایع روز ۹ دیماه، روز قدس و سایر اصول نظام نپرداختند، انتظار حمایت و یا دریافت یارانه مطبوعات را نداشته باشند.» مجتبی واحدی روزنامه نگار و سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد در پاسخ به این پرسش که آیا چنین دستورالعملی برای حمایت یا قطع حمایت های دولتی سابقه داشته است، می گوید: مجتبی واحدی: «در چند سال اخیر اتفاقاتی در کشور ما افتاده که هیچوقت اتفاق نیافتاده. از آمدن فردی به نام احمدی نژاد که اصلاً پدیده ای است برای خودش در دنیا و نمی دانم مردم ایران چه گناهی کرده اند که خداوند این عذاب را برایشان نازل کرد، تا اینکه معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد می آید در رادیو و مصاحبه می کند و به خبرنگار می گوید که تو غلط می کنی از من سئوال می کنی. می خواهم بگویم این خیلی طبیعی است که در دولت آقای احمدی نژاد کارهایی بکنند که هیچوقت نبوده است. اما بنا بر این است که ظاهراً به هر طریق آقای احمدی نژاد و دوستانش مطرح باشند.» اشاره مجتبی واحدی به واکنش محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، است که چندی پیش در یک برنامه زنده رادیویی، از پرسش مجری برنامه عصبانی شد و در پاسخ به پرسش گوینده رادیو گفت: «قبل از اینکه من جواب سلام شما را بدهم ...شما غلط می کنید از قول من این اراجیف را بگویید.» مجتبی واحدی، سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد، بر این باور است که سخت گیریهای وزارت ارشاد در قبال روزنامه ها و رسانه ها، مهم تر از منع کردن آنها در چاپ بیانیه ها و عکس سران مخالفان دولت است: مجتبی واحدی: «به نظر من، پیش از اینکه نگرانی از چاپ عکس آقای خاتمی، آقای موسوی و آقای کروبی یا اظهارات آقایان باشد، نگرانی از آینده برخورد مطبوعات حتی اصولگرا نسبت به احمدی نژاد و دولتش است. وزارت ارشاد دارد طوری طراحی می کند که مطبوعات مجبور باشند که آنچه را به زعم وزارت ارشاد و دولت احمدی نژاد موفقیت های مشعشع این دولت بی کفایت است را منعکس کنند به نحوه ای که وزارت ارشاد می خواهد. شما یقین بدانید این چیز جدیدی هم نیست، آقای خامنه ای یک موقع چیزی نوشتند سه سال پیش، بهمن ماه سال هزار سیصد هشتاد و شش درباره اختلاف بین مجلس و دولت. نامه ای آقای حداد عادل به آقای خامنه ای نوشته بود و آقای خامنه ای جوری نوشته بود که کاملاً مشخص بود حمله به طرف آقای احمدی نژاد است. روزنامه ایران، روزنامه دولتی اصلاً چاپ نکرد. یعنی این طور نیست که فقط در مورد مخالفان دولت بحث داشته باشند؛ در مورد مخالفان اصلاح طلب. وزارت ارشاد دارد برای آینده طراحی می کند، چون می داند با وضعیتی که این دولت دارد روز به روز بر تعداد مخالفانش در بین اصولگرایان اضافه خواهد شد. به نظر من برای آینده زهر چشم می گیرد . خیلی الان از اینکه اسم و عکس آقای موسوی و آقای کروبی منتشر شود نه اینکه نگران نباشند، نگران هستند. اما نگرانی بزرگترشان ازحملات شدیدی است که به زودی در روزنامه های اصولگرا علیه دولت شروع خواهد شد.» با اینکه مسئولان دولت دهم همچنان ایران را آزادترین کشور دنیا در حوزه آزادی بیان می نامند، اما گزارشهای سازمان های ناظر بر حوزه فعالیت مطبوعات همچون سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید دارند که ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان است.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، می گوید کشورهای غربی چاره ای ندارند جز اینکه با ایران درباره برنامه هسته ایش گفت و گو کنند. آقای احمدی نژاد روز یکشنبه در یک سخنرانی در اردبیل افزود، این گفت و گو باید بر اساس احترام و عدالت باشد. مقام های اتحادیه اروپا اخیرا پیشنهاد کردند که گفت و گو میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک بر سر برنامه اتمی تهران از 24 تا 27 آبان ماه برگزار شود.
فرانسه می گوید، عربستان سعودی چند روز پیش درباره احتمال ترور در اروپا هشدار داده است. بریس اورتوفو، وزیر کشور فرانسه، روز یکشنبه در مصاحبه ای گفت، سرویس های اطلاعاتی عربستان خبر داده اند که القاعده احتمالا در پی انجام عملیات تروریستی در اروپا و بویژه فرانسه است. مقام های چندین کشور غربی در هفته های اخیر درباره احتمال حمله تروریستی از سوی القاعده هشدار داده بودند.
مسئولان جمهوری اسلامی ضمن استقبال از دعوت کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای از سرگيری مذاکرات هستهای، اين دعوت را نشانه اذعان کشورهای پنج بعلاوه يک به بیاثر بودن تحريم ها عليه ايران توصيف میکنند. خانم اشتون، تاريخ ۱۵ تا ۱۸ نوامبر، ۲۴ تا ۲۷ آبان را برای مذاکرات پيشنهاد کرده است.مسئولان جمهوری اسلامی ضمن استقبال از دعوت کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای از سرگيری مذاکرات هستهای، اين دعوت را نشانه اذعان کشورهای پنج بعلاوه يک به بیاثر بودن تحريم ها عليه ايران توصيف میکنند. خانم اشتون، تاريخ ۱۵ تا ۱۸ نوامبر، ۲۴ تا ۲۷ آبان را برای مذاکرات پيشنهاد کرده است. هوشنگ حسن ياری،استاد کالج سلطنتی نظامی درکانادا، در این باره با رادیو فردا گفتوگویی انجام داده است. گروه پنج بعلاوه يک، با اعتقاد به اينکه تحريمها موثر واقع شده از ايران برای بازگشت به مذاکرات دعوت کردهاند يا به علت بینتيجه بودن اين تحريمها؟ هوشنگ حسنياری: اگر نگاه کنيم به قطعنامههای شورای امنيت سازمان ملل که تحريمهايی را عليه ايران اعمال کردهاند، اين تحريمها ضمن تحريم بر مذاکره هم تاکيد دارند. بنابراين غربیها به اين مسئله که خواهان مذاکره و رفع مشکل هستهای ايران از طريق مذاکره هستند، همواره اشاره کردهاند. در نتيجه غرب امروز وضعيت را به شکلی مناسبتر برای خود میبيند؛ با در نظر گرفتن تاثيرهايی که تحريمها داشتند و اجباری که ايران برای بازگشت به مذاکره در اين مورد احساس میکند. تحريمها موثر بوده يا واقعاً سبب شده که ايران در زمينههای بسياری بتواند پيشرفت کند؟ متاسفانه تحريمها نه تنها موثر بودند که «بسيار» موثر واقع شدهاند. به خاطر اينکه اگر نگاه کنيد به وضعيت اقتصادی ايران امروز به مراتب وضع بدتر از سال گذشته است. بايد در نظر بگيريد شرکتهای بسياری که در ماههای گذشته و اخيراً از ايران خارج شدهاند يا اعلام کردهاند که در فعاليتهای اقتصادی ايران ديگر شرکت نخواهند کرد. در نتيجه به نظر من چيزی که گفته میشود در مورد خودکفايی در زمينههای مختلف از جمله بنزين، بيشتر جنبه ايجاد نوعی امنيت روانی در جامعه ايران دارد تا واقعيات اقتصادی و دادههای اقتصادی در ايران. ايران خواستار مذاکره با غرب با گروه ۱+۵ درجريان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک بود و آقای متکی حاضر بود مذاکره کند و حتی محمود احمدینژاد هم پيشنهاد کرده بود که در آن جلسه ملاقاتی داشته باشد در حاشيه آن ولی کشورهای ۱+۵ نپذيرفتند. شما فکر میکنيد چرا در نيويورک اين کشورها حاضر به مذاکره با ايران نشدند؟ برای مذاکرات به طور کلی بايد اسبابی فراهم شود تا با موفقيت صورت گيرد. اينکه ناگهان ايران اعلام کند که چون ما در نيويورک هستيم در نتيجه آماده مذاکره هستيم، اين از ديد غربیها بيشتر جنبه تبليغاتی دارد. آنچه که غربیها دنبال آن هستند ايجاد مذاکرات در محيطی خالی از تبليغات و بر سر يک برنامه کاملاً روشن برای دو طرف است؛ نه اينکه ناگهان کارتی روی ميز گذاشته شود برای خلع سلاح کردن طرف مقابل. در بحثهايی که مقامهای ايران میکنند اين مسئله را مطرح میکنند که امروز ايران در وضعيت خوبی قرار دارد و توان چانهزنی بسيار بالايی دارد و به مسئله سفر محمود احمدینژاد به لبنان اشاره میکنند و میگويند اين سفر قدرت منطقهای ايران را به رخ جهانيان کشيد و به اين ترتيب ما الان کارت برندهای در دست داريم. شما فکر میکنيد علت اينکه ايران از ابتدا پيشنهاد کرد که در اواخر ماه اکتبر حاضر است با اروپايیها و آمريکا مذاکره کند، آيا به خاطر همين بوده که از کارت لبنان در مذاکرات هستهای استفاده شود؟ لبنان کشوری نيست که در جهان و منطقه خاورميانه بتوان با ايجاد روابط مناسبتر با آن بهره بزرگ برد و به عنوان اهرمی عليه کشورهای قدرتمند جهان استفاده کرد. اگر نگاه کنيم حتی در داخل خود لبنان هم بيشتر غير شيعيان و به خصوص شيعيانی که، با حزب الله روابط مناسبی ندارند، از اين سفر چندان خوشنود نبودند و نيستند. به خاطر اينکه میبينند به روشنی پولی که ايران در جنوب لبنان و از طريق حزب الله سرمايه گذاری کرده، دست حزب الله را در روابط داخلی سياسی لبنان مستحکمتر میکند. به طور کلی اين بر میگردد به يک نوع سياست داخلی لبنان از يک طرف و همچنين بهرهبرداری احتمالی از اين سفر در سياست داخلی ايران. از ديد غربیها آنچه که مهم است اينست که قطعنامههای سازمان ملل بايستی در ايران مورد اجرا قرار گيرند. مذاکراتی که کشورهای ۱+۵ اميدوارند با ايران داشته باشند در مورد کل برنامه هستهای ايران خواهد بود يا آنکه مشخصاً درباره پيشنهاد مبادله اورانيوم غنی شده؟ کل برنامه هستهای ايران مورد مذاکره خواهد بود و به خصوص اين مذاکرات بر مبنای قطعنامههای چهارگانه شورای امنيت سازمان ملل صورت میگيرد. از ديد غربی ها آنچه که مربوط به تبادل اورانيوم ايران بود، آن بحث بيشتر حاشيهای بوده و برای ايجاد نوعی اعتماد در کشورهای غربی و به خصوص گروه ۱+۵. مسئله تبادل اورانيوم غنی شده علت وجودی خود را به اعتقاد من تا حد بسيار زيادی از دست داد.
به گزارش خبرگزاری فارس دو نفر دیگر در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شدند. این خبرگزاری بدون اشاره به زمان اعدام این افراد نوشت، آنها در زندان اهواز به دار آویخته شده اند. علی رغم اعتراض نهادهای حقوق بشری، در سال های اخیر، آمار اعدام در ایران به شدت افزایش یافته است.
ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف العراقیه، ایران را به ایجاد آشوب در منطقه متهم کرد. آقای علاوی روز یکشنبه در گفت و گویی با شبکه سی ان ان گفت، ملت های خاورمیانه قربانی تروریست هایی می شوند که "قطعا از سوی ایران حمایت مالی می شوند." ایاد علاوی این سخنان را در آستانه سفر نوری المالکی، نخست وزیر کنونی عراق، به ایران مطرح کرده است. آقای المالکی می کوشد تا با جلب حمایت شیعیان همچنان بر سرکار بماند.
در آستانه سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، محمدتقی مصباح یزدی در گفت و گویی با نشریه «پرتو سخن»، «تدبیر و سعه صدر» آیتالله خامنهای در مقابله با «فتنه اخیر» را «نزدیک به معصومین و اعجازگونه» دانسته و گفته است حاکمیت ولایت فقیه آرزوی همه انبیا و اولیا و صالحان عالم در طول تاریخ بوده است.در آستانه سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، محمدتقی مصباح یزدی در گفت و گویی با نشریه «پرتو سخن»، «تدبیر و سعه صدر» آیتالله خامنهای در مقابله با «فتنه اخیر» را «نزدیک به معصومین و اعجازگونه» دانسته و گفته است حاکمیت ولایت فقیه آرزوی همه انبیا و اولیا و صالحان عالم در طول تاریخ بوده است. محمدتقی مصباحیزدی، از روحانیان حامی دولت جمهوری اسلامی همچنین رهبر جمهوری اسلامی را با امامان معصوم مقایسه کرده و از ولایت فقیه باعنوان یکی از نعمتهای بزرگ خدا و «آرزوی همه انبیا و اولیا و صالحان عالم در طول تاریخ» نام برده است. بیشتر بخوانید: آیتالله دستغیب: کسی که میگوید مردم باید از او پیروی کنند، شجره خبیثه است محمد یزدی: مشایی با پول بیحساب مردم به دنبال رئیس جمهور شدن است وی در تمجید از رهبر جمهوری اسلامی از جمله گفته است: «یکی از بهترین نمودهای شایستگی ایشان در این فتنه اخیر ظاهر شد که هنوز ما عمق این فتنه را درست درک نکردهایم و تا اندازه ای هم که درک کردیم نمیتوانیم بیان کنیم و اگر بیان هم بکنیم مردم هنوز درست باور نمیکنند.» مصباحیزدی همچنین افزوده است: «اما ایشان این مشکلات را با تدبیر بسیار حکیمانهای که واقعا این تدبیر را به مقام تدبیر معصوم نزدیک میکند با یک سعه صدری که آنهم جز در معصومین کم یافت میشود حل کرد. تحمل، صبر و سعه صدر ایشان اعجازگونه است در مسائلی که نگفتنی است نسبت به کسانی که نمیشود گفت.» عضو مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی همچنین درباره ولایت فقیه هم گفته است: «یکی از نعمتهای بزرگی که اگر سالیان دراز تمام وقتمان را صرف کنیم که شکر خدا کنیم، حقش ادا نمیشود برقراری نظام اسلامی، حاکمیت ولایت فقیه و بخصوص وجود شخص مقام معظم رهبری و برقراری نظام اسلامی خداپسند است که آرزوی همه انبیا و اولیا و صالحان عالم در طول تاریخ بوده و جز در یک محدوده خاص زمانی و مکانی، موارد روشنی از آن سراغ نداریم.» وی همچنین از ولایت فقیه با عنوان نعمتی یاد کرده که «میتواند سعادت ابدی و بینهایت بیافریند» و افزوده است: «ما باید این نعمت عظیم الهی را به یاد مردم بیاوریم که بدانند چقدر باید شکر این نعمت را بجا بیاورند، و یکی از فوایدش این است که آدم وقتی به عظمت یک چنین نعمتی پی میبرد تحمل کمبودها و کاستیها که از لوازم طبیعی حوادث این جهانی است برایش خیلی آسان میشود.» محمدتقی مصباحیزدی در ادامه تمجیدهای خود از رهبر جمهوری اسلامی به انتخاب وی از سوی مجلس خبرگان پس از مرگ آیتالله خمینی اشاره کرده و گفته است: «حقیقت این است که من زمان امام هر وقت ذهنم متوجه این میشد که بعد از امام چه خواهد شد مضطرب میشدم، اما از وقتی که مقام معظم رهبری، عهده دار این مسئولیت شدند مثل یک آب خنکی بود که روی شعله آتش می ریزد. گویا روح امام در ایشان حلول کرده و همان عظمت با ویژگیهای ممتاز در شخصیت ایشان ظاهر شد. انتخاب ایشان بهترین گزینهای بود که امکان داشت بعد از امام تحقق پیدا کند.» هفته گذشته محمد یزدی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گویی با هفتهنامه پنچره با اشاره به وجود اختلاف در میان اعضای این مجلس بر سر انتخاب آیتالله خامنهای به عنوان جانشین آیتالله خمینی گفته بود: ««مخالفت داشتن، یک مسئله و فکر تشکیل شورای رهبری مسئلهای دیگر است که بیشتر از طرف آقای هاشمی سرچشمه گرفته بود و در این رابطه، همان زمان، اکثر اعضای جامعه مدرسین مخالفت کردند. در حال حاضر هم که دوباره آقای هاشمی این مباحث را مطرح میکند، باز هم ما مخالفیم و بعداً هم مخالف خواهیم بود.» در این میان محمدتقی مصباحیزدی نیز ریشه مخالفتها با آیتالله خامنهای را «حسادت» دانسته و بدون نام بردن از کسی گفته است: «بسیاری از این مخالفتها، اتهامات، خردهگیریها و بهانهگیریها از این گونه عوامل روانی سرچشمه میگیرد. اینها موقعیتهایی دارند، شگردهایی و امکاناتی دارند که از آن برای فریب دادن مردم استفاده میکنند. ریشه حسد در افراد نخبه است و اینکه می بینند ایشان مانع بعضی سواستفادههایشان میشود یا اینکه زندگی ایشان با این سادگی خاری است در چشم آنها و آنها را رسوا میکند. خارجیها هم افرادی که ضعیفالنفس و فرومایهاند و آفتهای روانی، احساس حقارت، و حسد دارند یا جاه طلب هستند، را شناسایی میکنند امکانات در اختیارشان قرار میدهند تا این فتنهها برپا شود. ولی دیدید این دشمنیها نه تنها ضرری نزد، بلکه موقعیت ایشان را بالاتر برد. اسم این را چه میشود گذاشت غیر از اعجاز خدا و تایید الهی؟» این در حالی است که چندی پیش آیتالله علىمحمد دستغیب، از مراجع تقلید و عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی تصریح کرده بود ولی فقیه باید به قانون اساسی عمل کند، نه این که بر آن «مسلط» باشد. پیشتر آیتالله خامنهای در پاسخ با استفتایی، «ولایت» خود را شعبهای از امامت امامان شیعه خوانده و «التزام به ولایت فقیه» را به معنای اطاعت از خود دانسته بود. محمد تقی مصباحیزدی نیز در دفاع از «فقاهت» آیتالله خامنهای گفته است: «متأسفانه آن ابعاد اصلی شخصیت ایشان که با مسئله رهبری و ولایتشان ارتباط دارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اول فقاهت ایشان است؛ کسانی که شاهدانی بهتر از آنها در این زمینه نمی شود پیدا کرد، شهادت میدهند که ما در فقاهت ایشان را نه تنها کمتر از اقرانشان نمیدانیم بلکه در مواردی برای ما ثابت شده که ایشان افضل هم هستند.» «آیتالله خامنهای درهر زمینهای حرفی برای گفتن دارد» مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی همچنین از آیتالله خامنهای با عنوان یکی از سه «رجالدان بزرگ عالم تشیع» نام برده و افزوده است، رهبر جمهوری اسلامی «در بسیاری از رشتههای علمی دیگری که متأسفانه آنطور که باید و شاید شناخته شده نیست در مسائلی که ارتباط با حافظه دارد، مثل قضایای تاریخی و تحلیل تاریخ در حد اعجاز است. تقوا، ساده زیستی و زهد ایشان داستانهایی دارد که برای بعضی مثل افسانه حساب می شود که کسی در یک چنین موقعیت حساسی با اینهمه امکاناتی که در اختیارش قرار دارد اینجور ساده و زاهدانه زندگی می کند و دهها فضیلت دیگری که واقعا شمارش آنها مشکل است چه رسد به بیانش.» وی همچنین به مقایسه رهبر ایران با رهبران و روسای جمهور سایر کشورها پرداخته و گفته است: «ایشان با روسای جمهوری و رهبرانی که در عالم هستند، از لحاظ توانایی مدیریت، سعه صدر، جامعیت، تقوی، مهربانی، دلسوزی و صدها فضیلت دیگر قابل مقایسه نیست. در زندگی بیش از سی ساله مسؤولیت رسمی ایشان یک نقطه سیاه نمی شود پیدا کرد درحالی که دیگران برای رسیدن به مقامشان حق کشی می کنند، پول خرج می کنند، تبلیغات سو میکنند، بعضیها که به مقامی میرسند چقدر سواستفاده میکنند. مقایسه با بعضی از شخصیتهای داخلی را کنار میگذارم که مصداق "الدهر انزلنی ثم انزلنی" واقع میشود.» عضو مجلس خبرگان رهبری افزوده است: «رهبر معظم انقلاب واقعا به گستردگی روح عظیم یک انسان وارسته است و این در مسائل مدیریتی کشور که خیلی بارز است؛ همچنین ایشان با هر گروهی مینشیند در هر زمینهای صحبت میکند مثل در ادبیات، شعر، تاریخ، ورزش، خطاطی، هنر ... و حرفی برای گفتن دارند، بلکه بر همه آن متخصصین پیشی میگیرد.» آیتالله مصباحیزدی همچنین گفته است: «قضاوت شخصیتهای جهان را درباره ایشان بررسی کنید که بعضی از روسای جمهور کشورهای دیگر درباره شخصیت ایشان اظهار اعجاب کردند و اینکه مردم ایران تا یک همچون رهبری دارند شکست نخواهند خورد.»
تيم اينتر ميلان پيشنهاد خريد ليونل مسی از بارسلونا را بررسی میکند، گرچه ممکن است قهرمان اروپا مجبور شود رقم پيشنهادی مهاجم آرژانتينی را به رکورد ۲۵۰ ميليون يورو برساندغ در قرداد کنونی مسی با تیم بارسلونا قید شده انتقال وی به باشگاه دیگر ۲۵۰ میلیون دلار هزینه دارد.تيم اينتر ميلان پيشنهاد خريد ليونل مسی از بارسلونا را بررسی میکند، گرچه ممکن است قهرمان اروپا مجبور شود رقم پيشنهادی مهاجم آرژانتينی را به رکورد ۲۵۰ ميليون يورو برساند. آخر هفته پيش ماسيمو موراتی، رييس باشگاه اينتر ميلان، به يک گروه بچه مدرسهای به شوخی گفت که او به عنوان هديه به آنها، در ماه ژانويه پای قرارداد با اين آزژانتينی تيزچنگ خواهد نشست. با اين حال روزنامه ورزشی گاتزتا دلو اسپورت ايتاليا روز شنبه از قول موراتی نوشت: «در يکشنبه پيش من شوخی کردم، اما حالا ما به آن جدی نگاه میکنيم.» رافائل بنيتز، مربی تيم اينتر و جانشين ژوزه مورينيو، نيز در جلسه رسانهای پيش از بازی با کالياری در فوتبال سری آ ايتاليا بسيار سرحال و شاداب مینمود. اين مربی اسپانيايی با لبخند گفت: «اگر رييس باشگاه بخواهد کاری در مورد مسی انجام دهد، من به طور حتم با آن مخالف نخواهم بود.» هر چند وقتی در اين مورد بار ديگر مورد پرسش قرار گرفت، او جدیتر نشان داد و گفت: «اگر رييس باشگاه بخواهد مسی را به خدمت بگيرد، من به او نه نخواهم گفت.» مسی ۲۳ ساله دوران فوتبالش را در بارسا گذرانده است و يک نوجوان در آرژانتين بود که از سوی باشگاه کاتالانی اسپانيا به خدمت گرفته شد. از زبان او گفته شده است که میخواهد برای هميشه در نوکامپ (ورزشگاه اختصاصی بارسلونا) بماند. بازيکن سال فوتبال جهان قراردادی تا سال ۲۰۱۶ با بارسلونا دارد که شامل بندی ۲۵۰ ميليون يورويی برای انتقال به باشگاهی ديگر در اين سالها است. در پايان فصل پيش که اينتر سه جام حذفی و ليگ ايتاليا و قهرمانان اروپا را برد، بازيکن تازهای را نخريد. موراتی گفت که اگر لازم باشد در ژانويه خريد خواهد کرد. بنيتز در مورد انتقالهای مهم کريم بنزما و کاکا در رئال مادريد، که رسانهها از بازگشت آنان به باشگاه پيشين خود، آس ميلان خبردادهاند، واکنش نشان داده است؛ هرچند آدريانو گاليانو، رييس اجرايی باشگاه ميلان بازگشت اين دو را مشکل میداند. از مربی تيم اينتر همچنين در مورد فروش باشگاه پيشين دوران مربيگری اش، ليورپول، به شرکت سرمايه گزاران ورزشی نيوانگلند New England Sports Ventures. پرسش شد. بنيتز در مورد ليورپول گفت: «من به هواداران تيم پيشينم احترام میگذارم و برای آنان بهترينها را آرزو می َکنم. اما ترجيح میدهم زياد صحبت نکنم. شايد در آينده حرف بزنم.» بنيتز از هافبک تيمش، دی يان استانکوويچ نيز حمايت کرد در مسابقه نيمه کاره تيمهای ملی ايتاليا با صربستان او در مقام کاپيتان تيم صربستان با دست حرکاتی را به هواداران کشورش نشان داد. اين مسابقه جنجالی و تحت بررسی، در سه شنبه گذشته در چارچوب انتخابی يورو ۲۰۱۲ بود که در جنوای ايتاليا به جنجالی وزودهنگام کشيد. بنيتز گفت: «من کمی با استانکوويچ صحبت کردم. هيچکس از رويدادهای آن مسابقه نيمه کاره خوشش نيامد. دی يان خواست در آرامش اوضاع کمک کند، ولی همه میدانند که شرايط پيش آمده موقعيت آسانی نبود که بتوان آن را مديريت کرد.» شکست فدرر در فينال شانگهای اندی موری بريتانيايی با پيروزی شش بر سه و شش بر دو بر راجر فدرر سوييسی به دومين قهرمانی تنيس در سال ۲۰۱۰ دست يافت و جام قهرمانی مسترز ۱۰۰۰ شانگهای را از آن خود کرد. اسکاتلندی دارای عنوان تنيس باز شماره چهار جهان با نشان دادن برتری کامل بر تنيس باز صاحب نام و صاحب رکورد قهرمانی در رقابتهای گراند اسلم، به اعتماد به نفس و باور خود رسيد. در آغاز سال ۲۰۱۰ ميلادی پيشبينی شده بود که حرکت اين تنيس باز روندی صعودی داشته باشد. فدرر در حالی در برابر حريف اسکاتلندی به راحتی از پای در آمد که در مسابقه يکچهارم پايانی به راحتی رابين سودرلينگ سوئدی را شکست داده و پس از آن در نيمه پايانی بر نوواک جاکوويچ صرب پيروز شده بود تا در رده بندی جهانی در رده دوم و پشت سر رافائل نادال اسپانيايی قرار گيرد. او در سال جاری با پيروزی بر اندی موری قهرمان اوپن استراليا شده بود و پيش از اوپن آمريکا، در مسابقه پايانی سينسيناتی در حالی اندی را شکست داد که يک هفته پيش از آن در فينال تورنتوی کانادا به رقيب بريتانيايی باخته بود. اندی موری در پايان کار قهرمانی در شانگهای گفت: «من در برابر راجر بايد بازی بزرگی میکردم تا بختی برای پيروزی داشته باشم. من توانستم بازی خوب خود را به نمايش بگذارم. بیترديد اين هفته ای خيلی خيلی خوب برايم بود.» او افزود: «برای من اين مسابقهای سخت بود. راجر در ست نخست دو بار بخت بازگشت به بازی را پيدا کرد. برای من اين يک مسابقه خيلی بزرگ بود. من چند اشتباه داشتم، اما از نظر پايان اين رقابتها از نتيجه خيلی خوشحالم.» موری از افت فدرر در هنگامی که اين بازی از آن او نبود، کاملا سود برد. فدرر ۳۰ اشتباه خود کرده داشت. او در بازی (گيم) آخر و در لحظه «مچ پوينت» (امتياز تعيين کننده سرنوشت مسابقه) موفق شد امتياز را از خود کند، اما پس از آن با زدن توپ به تور در کمتر از ۹۰ دقيقه فينال را باخت. جالب است که در ۱۳ بار رويارويی اين دو نامدار تنيس هشت بار پيروزی با اندی موری بوده است. در اين بازی فدرر هيچگاه چهره برتر نشان نداد. در رقابتهای شانگهای رافائل نادال در دور سوم به يورگن ملزر اتريشی باخت و ملزر در دور چهارم به خوآن موناکو از آرژانتين باخت.
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، نوشتن نامه شکوه آمیز به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای لاریجانی روز یکشنبه گفت: "انتساب نامه جعلی در امتداد همان فتنه های پس از انتخابات است." سایت جرس، حامی جنبش سبز، چندی پیش نوشته بود، رئیس قوه قضائیه در نامه ای به آیت الله خامنه ای ضمن شکوه از دخالت افرادی از بیت رهبری در امور قضائی، خواستار قبول مسئولیت شرعی دادگاه های امنیتی-سیاسی توسط رهبر شده است.
حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ایران، از دستگیری شش درجهدار و یك سرباز مسلح افغان در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای ذوالفقاری گفت، این افراد ادعا كرده اند كه به دنبال شناسایی طالبان بودهاند و قصد نداشته اند که به خاك ایران وارد شوند. فرمانده مرزبانی ایران، این نظامیان افغان را متهم کرد که یک خودرو با پلاک جعلی در اختیار داشتند و افزود، پرونده افراد دستگیر شده در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
احسان قاضی زاده، مدیر كل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد ایران، گفت نشریاتی که بیانیه و عکس سران مخالفان دولت را منتشر می کنند، توقیف می شوند. وی افزود: "نشریاتی در برخی استانهای كشور در جریانات یكسال گذشته به دلیل توهین به اصول نظام و اهانت ها به جایگاه مراجع و ولایت فقیه لغو مجوز شدند." مدیر كل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد همچنین گفت، نشریاتی که درباره تظاهرات نهم دیماه در حمایت از دولت، روز قدس و موارد مشابه گزارش نداده اند، از سوی دولت مورد حمایت قرار نمی گیرند.
رضا تقوی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار، اتهام ارتباط با مخالفان جمهوری اسلامی را رد کرد. آقای تقوی که روز شنبه آزاد شد، به خاطر دادن ۲۰۰ دلار به فردی که متهم به ارتباط با یک گروه مخالف حکومت جمهوری اسلامی است، مدت ۲۹ ماه در ایرن زندانی بود. وی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت روز پنج شنبه آینده ایران را به مقصد آمریکا ترک خواهد کرد.
صدر اعظم آلمان میگوید، ایده جامعه چند فرهنگی در این کشور با شکست روبرو شده و خارجیانی که قصد زندگی در آلمان را دارند، باید خود را با فرهنگ بومی تطبیق دهند.آنگلا مرکل، صدر اعظم محافظهکار آلمان میگوید، ایده جامعه چند فرهنگی، مبتنی بر همزیستی فرهنگهای مختلف در کنار هم در این کشور با شکست روبرو شده و خارجیانی که قصد زندگی در آلمان را دارند، باید خود را با فرهنگ بومی تطبیق دهند. به گزارش خبرگزاری آلمان آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، روز شنبه در سخنانی در کنگره جوانان حزب دموکرات مسیحی در شهر پوتسدام اظهار داشت: «ایده جامعه جنگ فرهنگی به طور کامل با شکست روبرو شده است.» بیشتر بخوانید: 'من ایرانیم، اینجا برلین است'؛ نسلی نو در شهر فرنگ این سخنان تنها چند روز پس از آن بیان شده است که هورست زههوفر، نخست وزیر ایالت بایرن و رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز خواستار جلوگیری از ورود مهاجران از کشورهای عربی و ترکیه به آلمان شده بود. بحث تازه درباره مهاجرت و مهاجران خارجی در آلمان پس از آن شدت گرفته است که تیلو زاراسین، یکی از مقامهای پیشین بانک فدرال آلمان با انتشار کتابی با عنوان «آلمان نابود میشود»، نسبت به پیامدهای نرخ بالای زاد و ولد در میان مهاجران مسلمان در این کشور و تغییر بافت جمعیتی در این کشور اظهار نگرانی کرده بود. در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از حزب محافظهکار دموکرات مسیحی نیز در سخنان روز شنبه خود با بیان این که ایده همزیستی مسالمتآمیز فرهنگهای مختلف در کنار هم با شکست روبرو شده است، گفته است، نه تنها باید از مهاجران حمایت کرد، بلکه باید از آنها خواستههایی را نیز طلب کرد. این در حالی است که در اواخر دهه۱۹۹۰ و همزمان با روی کار آمدن احزاب سوسیال دموکرات و سبزها در آلمان به صدراعظمی گرهارد شرودر، دولت آلمان از ایده همزیستی فرهنگها در این کشور حمایت میکرد. با این حال به گفته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در گذشته مطالبات از مهاجران خارجی به اندازه کافی نبوده است. در واکنش به این اظهارات، مانوئلا شوزیش، نایب رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان با انتقاد شدید از صدر اعظم آلمان گفته است: «خانم مرکل به جای پرداختن به مشکلات به طور بیشرمانهای وارد بحثی سیاه و سفید به سبک زههوفر (رئیس حزب سوسیال مسیحی) درباره مهاجرت شده است.» در حالی که هورست زههوفر، شریک ائتلافی خانم مرکل با ارائه طرحی هفت مادهای خواستار ایجاد محدودیت در ورود مهاجران خارجی به آلمان به ویژه از فرهنگهای دیگر (کشورهای مسلمان) شده است، حتی شماری از اعضای حزب دمکرات مسیحی نیز به انتقاد از دیدگاههای وی در این زمینه پرداختهاند. به عنوان مثال وزرای کار و آموزش آلمان خواستار کاهش موانع بر سر راه ورود مهاجران خارجی متخصص به آلمان شدهاند و رئیس اتحادیه کارفرمایان آلمان نیز نسبت به تاثیرات چنین اظهاراتی در تغییر نگاه مهاجران خارجی به آلمان و پیامدهای اقتصادی آن برای این کشور هشدار داده است.
اقدام دولت اسرائيل در انتشار مناقصه ساخت ۲۳۸ آپارتمان جديد در شرق بيت المقدس، موجب لغو ديدار سه جانبه نخست وزير اسرائيل با رئيس تشکيلات فلسطينی در فرانسه شده، و همزمان فلسطينیها گفتهاند که احتمال مراجعه به شورای امنيت عليه ساخت و سازهای اسرائيلی را بررسی میکنند.اقدام دولت اسرائيل در انتشار مناقصه ساخت ۲۳۸ آپارتمان جديد در شرق بيت المقدس، موجب لغو ديدار سه جانبه نخست وزير اسرائيل با رئيس تشکيلات فلسطينی در فرانسه شده، و همزمان فلسطينیها گفتهاند که احتمال مراجعه به شورای امنيت عليه ساخت و سازهای اسرائيلی را بررسی میکنند. بیشتر بخوانید: ليبرمن: اروپاییها به جای روند صلح، مشکلات خودشان را حل کنند وزارت مسکن اسرائيل جمعه مناقصه ساخت ۲۳۸ واحد مسکونی برای يهوديان در بيتالمقدس را تاييد کرد. محلههای «پيسگات زئو» و «راموت» که خانههای جديد در آنجا ساخته خواهد شد، بخشی از سرزمينهايی است که در نبرد شش روزه سال ۱۹۶۷ به تسلط اسرائيل در آمد. با گسترش خانهسازی های يهوديان براساس تاييد دولت های اسرائيل در چهار دهه اخير، اين دو محله بزرگ يهودی نشين هريک خود به شهری تبديل شده اند که در هريک از آنها دهها هزار اسرائيلی زندگی می کنند. فلسطينیها تاکيد دارند که اين اراضی بخشی از بيت المقدس، پايتخت کشور فلسطين است و برای استقلال اين کشور تلاش میکنند. خانه سازی های جديد درحالی است که مذاکرات مستقيم اسرائيلی- فلسطينی به بن بست خورده و تلاشهای آمريکا نيز برای وادارکردن اسرائيل به توقف ساخت و سازها موفق نبوده است. در دور جديد مذاکرات مستقيم که از اوايل سپتامبر از سرگرفته شد، نخست وزير اسرائيل و رييس تشکيلات فلسطينی در واشينگتن، شرمالشيخ مصر و اورشليم ديدار کردند اما از پانزدهم سپتامبر، گفتگوها قطع شد. دراين وضعيت، دفتر نخست وزيری اسرائيل شنبه تاييد کرد که ملاقات بنيامين نتانياهو با محمود عباس، رييس تشکيلات فلسطينی در فرانسه تا زمان نامعلومی به تعويق افتاده است. قرار بود اين ديدار پنجشنبه بيست و يکم اکتبر با ميزبانی نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه در پاريس انجام شود. صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت «خانه سازی های اسرائيل همه تلاش های صلح؛ چه تلاش های باراک اوباما چه کوشش های نيکلا سرکوزی را نابود کرده است». وزارت خارجه فرانسه شنبه از برنامه جديد خانه سازی اسرائيلی ابراز «دلسردی» عميق کرده و دولت نتانياهو را به «بازنگری» دراين سياست فرا خوانده بود. محمود عباس شنبه در مصاحبهای با تلويزيون اسرائيل گفت که ماه گذشته در جريان همايش تازه صلح در واشينگتن، او همراه با باراک اوباما، هيلاری کلينتون و رهبران اردن و مصر ساعتها با بنيامين نتانياهو مذاکره کرده و از او خواستند که خانهسازیها تعليق شود. آقای عباس گفت: «اما در نتيجه ساعتها مذاکره، نتانياهو گفت اگر چنين کنم، دولتم از دست میرود.» آقای عباس افزود: «من نمیدانم که چرا نتانياهو فوايد بيشمار صلح را بر چند خانه سازی يا يک دولت راستگرا تشکيل میدهد.» اسرائيل اعلام کرده که خانه سازیها در مناطقی انجام میشود که «پس از توافق صلح نيز در دست اسرائيل باقی خواهد ماند.» نمايندگی اسرائيل در سازمان ملل شنبه مدعی شد که «وجود شهرکهای اسرائيلی در صحرای سينای مانعی بر سر راه توافق صلح با مصر درسال ۱۹۷۹ نشد و پس از پيمان صلح، اين شهرکها برچيده شدند يا يهودینشين های غزه، مانعی برای تصميم اسرائيل در عقب نشينی يکجانبه از غزه نبود.» در اين ميان، ياسر عبد رب، دبير کميته اجرايی سازمان آزاديبخش فلسطين شنبه شرط تازه نخست وزير اسرائيل را برای قطع خانهسازیها رد کرد. آقای عبد رب گفت: «اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين درسال ۱۹۹۳ (درزمان امضای پيمان صلح اوسلو) به شناسايی متقابل يکديگر اقدام کردند و نيازی به تکرار اين شناسايی نيست.» بنيامين نتانياهو دوشنبه گذشته در کنست اسرائيل گفته بود که اگر کادر رهبری فلسطينی، اسرائيل را به عنوان «کشور يهودی» بپذيرد، دولت او حاضر است خانهسازیها را برای مدت محدود ديگری متوقف کند. محمود عباس و بلندپايگان تشکيلات فلسطينی بارها در هفتههای اخير گفتهاند که ماهيت اسرائيل مربوط به خود اين کشور است و فلسطينیها نبايد بگويند که اسرائيل کشوری برای يهوديان باشد يا نه. بلندپايگان فلسطينی تاکيد کردهاند که درحال بررسی گزينههای خود هستند، که يکی از آنها مراجعه به شورای امنيت سازمان ملل متحد است؛ گامی احتمالی که در واکنش به آن، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا جمعه اعلام کرد که با گامهای يکجانبه هريک از طرفين مخالف است. سخنگوی وزارت خارجه آمريکا جمعه با بيان «دلسردی» واشينگتن از عواقب خانهسازیهای بيشتر اسرائيلی در شرق بيتالمقدس، گفت ساخت و سازها با تلاشهای ازسرگيری مذاکرات اسرائيلی- فلسطينی در تضاد است. آمريکا اعلام کرده که در چنين شرايطی هنوز تصميم نگرفته است که آقای جرج ميچل، فرستاده صلح آمريکا به خاورميانه را به منطقه اعزام دارد يا نه. روسيه و کشورهای عربی حامی روند صلح نيز ساخت و سازهای جديد در شرق بيتالمقدس را محکوم کردهاند. اتحاديه عرب در نشست هفته گذشته در نشست خود در خليج سرت درليبی، يک ماه به آمريکا مهلت داد تا با اسرائيل به توافقی برای قطع خانهسازیها برسد. برخی ناظران امور اسرائيلی- فلسطينی میگويند که فلسطينیها پيش از برداشتن گامی جدی عليه اسرائيل در صحنههای بينالمللی، تا انتخابات مياندوره ای کنگره آمريکا در اوايل نوامبر صبر خواهند کرد مبادا دولت باراک اوباما به ناتوانی بيشتر در پيشبرد روند صلح متهم شود.
شامگاه چهارشنبه دکتر مهدی خزعلی چشم پزشکی که در وبلاگ خود بارها مطالبی گاه جنجالی در نقد عملکرد دولت محمود احمدینژاد و یا حمایت از معترضین پس از انتخابات منتشر کرده بود دستگیر شد.شامگاه چهارشنبه دکتر مهدی خزعلی چشم پزشکی که در وبلاگ خود بارها مطالبی گاه جنجالی در نقد عملکرد دولت محمود احمدینژاد و یا حمایت از معترضین پس از انتخابات منتشر کرده بود دستگیر شد. او که فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی از چهرههای سرشناس جناح اصولگرا و از طرفداران سرسخت سیاستهای محمود احمدینژاد نیز است، به اتهام اهانت به روحانیت و اشاعه اکاذیب، دستگیر شده است. مهدی خزعلی سالها پیش از این و پس از انتشار کتاب جنجالی هویت با مقدمهای از او، که گفته شد با حمایت وزارت اطلاعات در دوران سعید امامی علیه روشنفکران ایرانی منتشر شده، از نزدیکان فکری سعید امامی محسوب میشد. اما بعدها با فاصله گرفتن از اندیشههای جناح راست ، به طرفداری از معترضان به شرایط موجود در نظام جمهوری اسلامی پرداخت. مهدی خزعلی بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران از منتقدان محمود احمدینژاد بوده است. محمد حسین آقاسی وکیل مدافع مهدی خزعلی درباره آخرین وضعیت پرونده موکل اش در گفتوگویی با رادیو فردا، اینگونه توضیح داده است محمدحسین آقاسی: من روز شنبه به شعبه چهار بازپرسی دادسرای انقلاب مستقر در اوین مراجعه و اعلام وکالت کردم. با بازپرس ایشان صحبت شد. آقای بازپرس برای ایشان قرار بازداشت موقت صادر کرده است. موکل من به قرار بازداشت اعتراض کرده که پرونده باید برای رسیدگی به اعتراض ایشان به دادگاه انقلاب ارسال شود. اما اتهامی که برای آقای خزعلی در نظر گرفته شده یکی انتشار مطالبی برخلاف حیثیت روحانیت و در واقع اهانت به روحانیت است و اشاعه اکاذیب در وبلاگشان که دارند. بنابراین موکل من الان در بازداشت قرار دارد و وثیقهای از ایشان قبول نشد و قرار شد در آینده باز ایشان به بازپرسی احضار شوند و من هم در خدمتشان باشم تا ببینیم که چه تصمیمی میگیرند. ایشان الان در کجا نگاهداری میشوند؟ ایشان فعلاً در زندان اوین در بند امنیت هستند و تا زمانی که پرونده از دادسرا به دادگاه نرود، من بعید میدانم که برای ایشان آزادی به قید وثیقه صادر شود و تصور من اینست که با توجه به پرونده قبلی که داشتند و در آن پرونده هم با قرار کفالت آزاد شدند، یک مقدار ممکن است سختگیری نسبت به ایشان اعمال شود. شما خودتان ایشان را روز شنبه ملاقات کردید؟ روز شنبه قرار نبود که ملاقات کنیم. پرونده کسانی که به اتهام مسائل امنیتی تحت تعقیب قرار میگیرند به شکلی است که معمولاً اجازه حضور وکیل را نمیدهند. حالا با توجه به وضعیت خاص موکل من که فرزند یکی از شخصیتهای محترم نظام است، به شکل دیگری بود و اجازه دادند که من هم حاضر شوم. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در دادسرای تهران خبر ایشان را منتشر کرده، ایشان را به عنوان، به گفته این منبع، «مجرم» و نه «متهم» نام بردهاند. عمل این خبرگزاری طبق تبصره ماده ۱۸۸ قانون دادرسی کیفری جرم است. تا زمانی که عمل کسی رای قطعی در موردش صادر نشود، نمیشود در مورد آن شخص گفت «مجرم». نظر خود آقای خزعلی را درباره اتهاماتی که به ایشان منتسب شده، گرفتید؟ آیا ایشان این اتهامات را قبول دارند؟ این اعمالی که انجام شده چون انتشار مطالبی است، که غیرقابل انکار است. اما اینکه به عنوان جرم ایشان بپذیرد، ایشان قبول ندارد. مدعی است که یک سری واقعیاتی را بیان کرده که این واقعیات مبتنی بر انتشار یک سری خبرهاست.
معاون وزیر بازرگانى دولت دهم روز یکشنبه اعلام کرده است، با حذف یارانهها، قیمت نان نیز بر اساس قیمت جهانى گندم و آرد محاسبه مىشود و مردم باید از «نانوایىهاى آزادپز» نان خود را خریدارى کنند.معاون وزیر بازرگانى ایران اعلام کرده است، با حذف یارانهها، قیمت نان نیز بر اساس قیمت جهانى گندم و آرد محاسبه مىشود و مردم باید از «نانوایىهاى آزادپز» نان خود را خریدارى کنند. به گزارش خبرگزارى مهر حمید علیخانى، معاون وزیر بازرگانى جمهورى اسلامى روز یکشنبه از حذف پرداخت یارانه براى نان در چارچوب اجراى قانون هدفمند شدن یارانهها در ایران خبر داده است. بیشتر بخوانید: «قبضهاى برق این بار تهرانىها را شوکه کرده است» گزارشهای ضد و نقیض درباره زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها وى در این باره گفته است: «سناریوى تلفیقى وزارت بازرگانى براى تغییر در قیمت نان به تصویب کارگروه طرح تحول اقتصادى رسید و بر این اساس، قرار بر این شد که حمایت از خرید تضمینى گندم صورت گیرد و در عوض، یارانه تخصیصى به تولیدکنندگان نان حذف و به صورت مستقیم به مصرف کنندگان پرداخت شود.» معاون وزیر بازرگانى بدون اشاره به زمان اجراى قانون هدفمند کردن یارانهها و نیز میزان افزایش قیمت نان افزوده است: «در این حالت، پرداخت قیمت گندم به کشاورزان به قیمتهاى جهانى خواهد بود و مصرف کنندگان نیز با دریافت یارانههاى نقدى، خود تصمیم مىگیرند که نان را با چه قیمتى از نانوایان آزادپز خریدارى کنند.» بر اساس قانون هدفمند کردن یارانهها، که قرار بود از نیمه دوم سال جارى به مورد اجرا درآید، یارانه پرداختى براى کالاهاى اساسى و حاملهاى انرژى حذف مىشود و بهاى این کالاها بر اساس قیمت تمام شده آنها محاسبه خواهد شد. لایحه هدفمند کردن یارانهها در روز ۱۸ اسفند ماه سال گذشته خورشیدى از تصویب نمایندگان مجلس شوراى اسلامى گذشته و سپس به تایید شوراى نگهبان نیز رسیده بود. اما پس از تصویب این قانون و ابلاغ آن به دولت براى اجرا، محمود احمدىنژاد اعلام کرد، به دلیل عدم موافقت نمایندگان با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانى دولت از محل اجراى این قانون حاضر به اجراى آن نیست. نمایندگان مجلس در جریان بررسى قانون هدفمند کردن یارانهها با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانى دولت از محل اجراى این قانون مخالفت کرده و آن را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده بودند. سرانجام پس از کش و قوسهاى فراوان، دولت محمود احمدىنژاد اعلام کرد، این قانون را از نیمه دوم سال جارى و با کسب درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانى حاصل از آن اجرا خواهد کرد. اما در حالى که نخستین ماه از نیمه دوم سال نیز رو به پایان است، هنوز یارانههاى نقدى به حساب مردم واریز نشده است و محمود احمدینژاد، رئیس دولت ایران، روز یکشنبه در تازهترین اظهارات خود در این باره، وعده داده است، یارانههای نقدی در روز ۲۷ مهر ماه به حساب مردم واریز خواهد شد. وی در اواخر شهریور ماه نیز در یک نطق تلویزیونى اول ماه مهر را زمان واریز کردن یارانههای نقدی به حساب مردم اعلام کرده بود. از سوی دیگر در شرایطی که قانون هدفمند کردن یارانهها هنوز اجرا نشده است، در هفتههاى گذشته گزارشهایى درباره افزایش قیمت برخى کالاهاى اساسى منتشر شده است که از آن جمله مىتوان به افزایش بىسابقه قیمت برق در تازهترین قبضهاى برق شهروندان در چند استان کشور اشاره کرد. به گونهاى که پس از ساکنان استانهاى شمالى ایران، مشترکان برق در تهران نیز در اواسط مهر ماه با افزایش شدید بهاى برق مصرفى در قبضهاى خود روبرو شده و برخى از آنها قبضهاى ۱۵۰ ، ۲۰۰ و حتى بیش از ۲۲۰ هزار تومانى دریافت کرده بودند. در این میان با توجه به اهمیت نان به عنوان غذای اصلی طبقات کم درآمد جامعه ایران، افزایش قیمت آن ممکن است، در مقایسه با افزایش بهاى دیگر کالاها از حساسیت بیشترى برخوردار باشد. حمد علیخانى، معاون وزیر بازرگانى جمهورى اسلامى در پاسخ به پرسشى در این باره که «اغلب مردم ایران» از نان یارانهاى استفاده مىکنند و تنها بخش کوچکى از جامعه به استفاده از «نانهاى آزادپز» روى آورده، بدون سخن گفتن درباره پیامد احتمالى حذف یارانه نان، اظهار داشته است: «هم اکنون ۵۴ هزار نانوایى در کشور وجود دارد که از این رقم، ۱۰ هزار نانوایى آزادپز هستند، این درحالى است که مردم نیز کیفیت را به قیمت در خرید نان ترجیح مىدهند.» وى با بیان این که در فرآیند آزادسازى قیمت نان، مبلغ یارانه مستقیم به مردم پرداخت مىشود، گفت: «از سوى دیگر، قیمت آرد نیز با قیمتهاى جهانى در اختیار آزادپزها قرار مىگیرد که با توجه به آن که قیمت آرد هم اکنون بالاتر از قیمت جهانى است، در نتیجه قیمت نان آزادپزها کاهش مىیابد.»
سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی، آیکان، روز یکشنبه با ثبت دامنه فارسی« ایران» موافقت کرد تا از این پس کاربران فارسی زبان بتوانند وبسایت مورد نظر خود را با دامنه «دات ایران» به ثبت برسانند.سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی، آیکان، روز یکشنبه با ثبت دامنه فارسی «ایران» موافقت کرد تا از این پس کاربران فارسی زبان بتوانند وبسایت مورد نظر خود را با دامنه «دات ایران» به ثبت برسانند. به نوشته وبسایت رسمی آیکان، این سازمان روز یکشنبه، ۲۳ مهرماه در نشست سالانه خود در سئول، پایتخت کره جنوبی با درخواست ایران برای ثبت دامنه فارسی «ایران» موافقت کرد و از این پس قرار بر این است که پسوند لاتین "ir." که تا کنون به عنون دامنه آدرسهای اینترنتی فارسی به کار میرفت، حذف شده و پسوند «ایران» به عنوان دامنه اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از دامنه فارسی «ایران» که اکنون به عنوان دامنه بینالمللی اینترنت مورد تأیید رسمی مؤسسه آیکان قرار گرفته است، این امکان را میدهد که آدرسهای فارسی اینترنتی با پسوند «ایران» از راست به چپ نوشته شوند، اگرچه که پس از وارد کردن، آدرس مزبور از چپ به راست به نمایش در خواهد آمد. این در حالی است که تاریخ رسمی ثبت دامنههای «ایران» تا کنون اعلام نشده است و به نوشته خبرگزاری مهر تا زمان ثبت رسمی، نام نویسی وبسایتها با دامنه «ایران» متوقف خواهد شد. تا کنون بیش از ۵ هزار دامنه اینترنتی با پسوند ایران در مرکز ثبت دامنههای اینترنتی کشور به ثبت رسیده است. این خبرگزاری میافزاید که دامنه بینالمللی «ایران» تمامی ورژنها و سیستمهای روز دنیا را پشتیبانی میکند و متقاضیان این دامنه برای استفاده از آن با مشکل مواجه نخواهند شد. مؤسسه «آیکان» که امر قانونگذاری در حوزه اینترنت را بر عهده دارد در آبان ماه سال گذشته استفاده از حروف غیرلاتین برای نوشتن دامنه و آدرسهای اینترنتی را بدون اشکال دانست . به دنبال این تصمیم، کشورهای مختلفی نظیر سریلانکا، چین، هنگ کنگ، اردن، کره جنوبی و قطر خواستار ثبت دامنه به زبان رسمی خود شدند. در تاریخ ۱۶ اردیبهشت، مؤسسه آیکان برای نخستین بار دامنههای کشورهای مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به زبان عربی را به صورت رسمی به ثبت رساند. نام دامنهها که از دهه هشتاد میلادی به وجود آمد تا پیش از آن به ترکیبی از ۲۶ حرف لاتین مانند com یا net ختم میشد. مؤسسه آیکان که در سال ۱۹۹۸در ایالات کالیفرنیا بنیان گذاشته شد، مسئول ثبت، تنظیم و درج آدرسها و صفحات اینترنتی است. این مؤسسه که تا کنون مستقل عمل کرده است و همواره از همکاری گروههای مشاوری از کشورهای دیگر و یا نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادیهای مدنی بهره برده است.
قراراست امروز، یکشنبه، در پاکستان، یک مرد ۲۳ ساله، با دو زن به طور جداگانه ازدواج کند. گزارش ها حاکی از آنست که یکی از این ازدواج ها، از نوع سنتی و از پیش برنامه ریزی شده و دیگری، ازدواجی عاشقانه است. این مرد جوان پاکستانی پیشتر حاضر به تن دادن به ازدواج اجباری نبود، اما از بیم برهم خوردن روابط خانوادگی تصمیم خود را تغییر داد. ازدواج های سنتی و از پیش برنامه ریزی شده از سنت های قدیمی در پاکستان است. همچنین در این کشور، چند همسری طبق قوانین اسلام مجاز است. قرار است بسیاری از شبکه های تلویزیونی پاکستان مراسم این دو ازدواج را به صورت زنده پخش کنند.
محمود احمدینژاد اعلام کرد اولین بخش از یارانه مستقیمهای در قالب طرح هدفمندی یارانهها ۲۷ مهرماه، به حساب مردم واریز خواهد شد. وی پیشتر اول مهر را به عنوان زمان واریز یارانههای نقدی اعلام کردهبود.محمود احمدینژاد، رئیس دولت دهم اعلام کرد اولین بخش از یارانههای مستقیم در قالب طرح هدفمندی یارانهها ۲۷ مهرماه، همزمان با زادروز امام هشتم شیعیان، به حساب مردم واریز خواهد شد. رئیسجمهور ایران که روز یکشنبه در جریان سفر استانی خود به استان اردبیل سخن میگفت اظهار داشت: «انشاءالله به لطف خداوند از روز اول اجرای این قانون، وضعیت اکثریت ملت ایران که در حال حاضر متوسط و یا بعضا رو به پایین بودهاست بهتر خواهد شد و چشمان شیاطین کور خواهد شد.» وی ابراز امیدواری کرد که در اواخر هفته آینده در یک گفتوگوی تلویزیونی جزئیات قانون هدفمند کردن یارانهها و نحوه اجرای آن را توضیح دهد. پیشتر محمود احمدینژاد در یک گفتوگوی تلویزیونی، اول مهر ماه را به عنوان زمان واریز یارانههای نقدی اعلام کرده و مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانهها نیز این تاریخ را تأیید کرده بود. قانون هدفمند کردن یارانهها در ابتدا قرار بود، از فروردین ماه سال جاری اجرا شود، اما دولت محمود احمدینژاد اجرای این قانون را به نیمه دوم سال جاری موکول کرد و پس از آن اخبار ضد و نقیضی در مورد تاریخ واریز یارانههای مستقیم در رسانههای ایران منتشر شد. آقای احمدینژاد در سخنرانی روز یکشنبه خود در اردبیل افزود: «کسانی که ۲۰ سال نتوانستند این موضوع را اجرا کنند و سه سال به دولت نهم فشار آوردند که این طرح را اجرا کند اکنون که این طرح تبدیل به قانون شدهاست شروع به داد و فریاد کردند ولی من به شما میگویم که چیزی نمیشود الا اینکه حق ملت از گلوی شما گرفته میشود و به ملت بازگردانده میشود.» خبرگزاری مهر روز دوشنبه در گزارشی میزان یارانه نقدی اقشار آسیبپذیر را حدود ۴۴ هزار تومان و سایر اقشار را حدود ۲۴ هزار تومان اعلام کرد اما مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی گفتهاست رقم دقیق یارانه نقدی هر ایرانی را محمود احمدینژاد اعلام خواهد کرد. شمسالدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی نیز روز جمعه به خبرگزاری مهر گفت : «مبلغ یارانه نقدی را میدانم، اما فعلاً به مصلحت نیست اعلام کنم.» به گزارش روزنامه خراسان، یارانه مستقیم در مرحله اول در ۹ استانی که «اولین استانها در افتتاح حساب بانکی بودند» پرداخت میشود. این روزنامه این استانها را «گیلان، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران و هرمزگان» ذکر کردهاست. بر اساس قانون هدفمند کردن یارانهها، قرار است ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت حاملهای انرژی به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شده و ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد. اما پس از تصویب این قانون در روز ۱۸ اسفند ماه سال گذشته خورشیدی و ابلاغ آن به دولت برای اجرا، محمود احمدینژاد اعلام کرد، به دلیل عدم موافقت نمایندگان با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این قانون حاضر به اجرای آن نیست. نمایندگان مجلس در جریان بررسی قانون هدفمند کردن یارانهها با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این قانون مخالفت کرده و آن را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده بودند. سرانجام پس از کشمکشهای فراوان، دولت محمود احمدینژاد اعلام کرد این قانون را اجرا خواهد کرد. زمزمه اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها در هفتههای اخیر باعث افزایش برخی از قیمتها شده به طوری که برای نمونه قیمت آهنآلات در ایران ۲۰ درصد و بهای بلیت پروازهای داخلی ۳۰ درصد افزایش داشتهاست . در این میان محمدحسین فرهنگی، نایب رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس، نسبت به «رها شدن دستگاههای دولتی» در اثر قانون هدفمند کردن یارانهها و دستگاههایی که «احساس میکنند هر نظری که در تغییر قیمت کالاها دارند را میتوانند اعمال کنند» ابراز نگرانی کردهاست.
زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در نامهای سرگشاده به رئيس قوه قضاييه، از وی خواست که ضمن توجه به آزادی همه زندانيان سياسی، به ويژه زندانيان حوادث پس از انتخابات، هر چه سریعتر دستور آزادی نسرين ستوده و همه زندانيان سياسی زن را صادر کند. نسرين ستوده، وکيل دادگستری، از ۱۳ شهريور سال جاری در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين به سر میبرد و نگرانیها از وضعيت سلامت وی به شدت افزايش يافته است، چرا که اين مدافع حقوق بشر، از روز سوم مهرماه در اعتصاب غذا به سر میبرد. وی حدود يک ماه است که هيچ تماسی با خانواده خود نداشته و همين مسئله باعث شده است که در مورد سلامت وی نگرانیهای بسياری به وجود آيد. خانم رهنورد در نامه خود به رئيس قوه قضاييه از ساير زندانيان زن از جمله مهديه گلرو، بهاره هدايت، محبوبه کرمی، عاطفه نبوی، هنگامه شهيدی نیز اشاره کرده است که به گفته او، به نوعی «در گروگان هستند».
برگزاری انتخابات میان دورهای آمریکا در روز دوم ماه نوامبر و ظهور پدیدهای موسوم به جنبش حزب چای میتواند چهره سیاست داخلی آن کشور و همچنین روند مناسبات خارجی واشنگتن را با تغییرات اساسی روبهرو سازد.برگزاری انتخابات میان دورهای آمریکا در روز دوم ماه نوامبر و ظهور پدیدهای موسوم به جنبش حزب چای میتواند چهره سیاست داخلی آن کشور و همچنین روند مناسبات خارجی واشنگتن را با تغییرات اساسی روبهرو سازد. تغییر اکثریت کنونی در مجلس نمایندگان و احتمال شکل گرفتن تحول مشابهی در مجلس سنا و همچنین زمینهسازی برای پیروزی یک نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری دو سال آینده آمریکا از جمله نتایج قابل وقوع انتخابات سراسری دو هفته آینده به شمار میروند. مجلس نمایندگان آمریکا دارای ۴۳۵ کرسی است. در انتخابات سال ۲۰۰۶ حزب دموکرات اکثریت را در مجلس سفلی به دست آورد. در حال حاضر حزب دموکرات در مجلس نمایندگان دارای ۲۵۷ کرسی و حزب جمهوریخواه دارای ۱۷۸ کرسی است. مجلس نمایندگان بر اساس آخرین گمانهزنیهای معتبر در ۵۰ ایالت آمریکا انتظار میرود حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر اختلاف ۸۲ کرسی کنونی را از دست داده و با ۲۰ تا ۲۵ کرسی کمتر، پشت سر حزب جمهوریخواه قرار گیرد. با توجه به گرایش رأیدهندگان آمریکایی در ایالات مختلف، تعداد ۱۶۸ کرسی در حوزههای شناخته شده انتخاباتی قطعاً در اختیار جمهوریخواهان و به همین تعداد کرسی قطعاً در اختیار نامزدهای حزب دموکرات قرار خواهد گرفت. تعداد ۱۰۰ کرسی باقی مانده متعلق به حوزههایی است که دو طرف تلاش میکنند در آنها حائز اکثریت بشوند. خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و حامی قدرتمند اوباما میتواند از قربانیان بزرگ انتخابات آینده باشد. در صورت از دست دادن اکثریت، خانم پلوسی از ریاست مجلس کنار گذاشته شده و جای او را جان بوهنر، رهبر کنونی اقلیت از حزب جمهوریخواه، اشغال خواهد کرد. خانم پلوسی ۷۰ ساله و اولین زنی است که در تاریخ آمریکا به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شده است. او در مقام رهبری مجلس از خود چهره قدرتمندی را به نمایش گذاشت و در پیشبرد و تصویب قانون بیمههای اجتماعی آمریکا که مورد علاقه خاص اوباما بود نقش بسیار مؤثری ایفا کرد. مجلس سنا در مجلس سنا حزب دموکرات نسبت به حزب جمهوریخواه از موقعیت بهتری برخوردار است. سنای آمریکا دارای یکصد کرسی است. در حال حاضر ۵۹ کرسی سنا (۵۷ کرسی و حمایت دو کرسی مستقل) در اختیار حزب دموکرات و تنها ۴۱ کرسی در اختیار حزب جمهوریخواه قرار دارد. برخلاف انتخابات کنگره که هر چهار سال و در میانه دوره ریاست جمهوری برگزار میشود، انتخابات سنا میان دوره ریاست جمهوری و هر دو سال یکبار ولی تنها برای دست یافتن به حدود ۳۴ کرسی سنا برگزار میشود. در انتخابات دوم نوامبر آینده برای تعیین سناتورهای ۳۷ ایالت و دو منطقه وابسته اخذ رأی به عمل خواهد آمد. از مجموع ۳۹ کرسی که باید در آنها انتخابات صورت گیرد در حال حاضر ۲۰ کرسی متعلق به حزب دموکرات و ۱۹ کرسی متعلق به حزب جمهوریخواه است. رهبر کنونی سنا هری رید وابسته به حزب دموکرات از ایالت نوادا است. هری رید که از همکاران و حامیان بسیار نزدیک اوباما به شمار میرود، ممکن است در انتخابات آینده از نامزد حزب جمهوریخواه شکست خورده و از راه یافته به سنا محروم بماند. با وجود اکثریت بزرگ کنونی دموکراتها در سنا و برگزاری انتخابات تنها برای ۳۹ کرسی از ۱۰۰ کرسی آن، حتی از دست دادن اکثریت دموکراتها در سنا نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود. فرمانداران فرمانداران ایالتهای آمریکا در عمل رؤسای دولتهای محلی در آن کشور محسوب میروند. از ۵۰ فرماندار کنونی آمریکا، ۲۶ فرماندار از حزب دموکرات، ۲۳ فرماندار منسوب به حزب جمهوریخواه هستند و یک فرماندار مستقل است. در انتخابات ماه نوامبر برای تعیین فرمانداران ۳۹ ایالت اخذ رأی خواهد شد. از این تعداد ۲۰ ایالت در اختیار دموکراتها و ۱۹ ایالت در اختیار جمهوریخواهان است. عوامل مهم در انتخابات ماه نوامبر آینده تأثیر سیاستهای اقتصادی به صورت عامل تعیینکننده، در بسیاری از حوزهها حتی شخصیت فردی نامزدها را نیز پشت سر نهاده است. در حال حاضر به دلیل کاهش روند رشد اقتصادی (۱.۷ درصد) در آمریکا و بالا ماندن نرخ بیکاری (در حدود ۹.۷ درصد) و در نتیجه ادامه رکورد اقتصادی، بسیاری از مردم آمریکا دلبستگی خود را نسبت به سیاستهای اقتصادی اوباما از دست دادهاند. حتی قانون بیمههای اجتماعی نیز که سال گذشته با جنجال فراوان از تصویب کنگره گذشت اینک تنها از حمایت ۵۰ درصد مردم آمریکا برخوردار است. جنبش چای توسعه نارضایتی رأیدهندگان از سیاستهای جاری دولت و قوه مقننه که هر دو در کنترل حزب دموکرات است طی یک سال گذشته به شکل گرفتن جنبشی انجامیده که از آن به عنوان جنبش چای نام برده میشود. اکثریت طرفداران جنبش چای را به صورت مشخص سفیدپوستان مسیحی تشکیل میدهند و میانگین سنی آنها از ۵۵ بیشتر است. این گروه بازگرداندن ارزشهای سنتی را به جامعه وعده میدهند و از جمله با سرمایهگذاری در تحقیقات سلولی و بازسازی آزمایشگاهی موجودات زنده مخالفت میورزند. ظهور این گروه در آمریکا حزب جمهوریخواه را که تا چند ماه پیش به شکست حزب دموکرات در کنگره امیدوار بود تا حدود زیادی نگران ساخت. نگرانی عمده رهبران حزب جمهوریخواه تقسیم شده آرای حزب و ضعیف شدن در مقابل حزب دموکرات بود. ضعفهای اوباما با این حال گزارشهای آماری اخیر حاکی از بهبود وضعیت حزب در نتیجه یکپارچگی جنبش چای، متشکل بودن طرفداران آن و حمایت جنبش از نامزدهای حزب جمهوریخواه است. رشد حمایت افکار عمومی آمریکا از جنبش چای و حزب جمهوریخواه عملاً نتیجه نارضایتی مردم از عملکرد اقتصادی دولت اوباما طی دو سال گذشته است. در حال حاضر دولت اوباما دارای ۱.۳ تریلیون دلار بدهکاری است. با این وجود سرمایهگذاری نجومی دولت برای بازگرداندن رشد اقتصادی و افزایش اشتغال هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است. در صورت شکست قابل انتظار حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر، بیتردید دولت اوباما ضعیفتر از امروز خواهد شد و از دست دادن حمایت کنگره تصویب لوایح دولت را در قوه مقننه با مشکلات زیادی روبهرو خواهد ساخت. در شرایطی که سیاست خارجی دولت آمریکا تاکنون پیروزی مشخصی را بهجز توافق با روسیه برای کاهش تعداد سلاحهای هستهای به ثبت نرسانده، ادامه شرایط جاری اقتصادی و از دست رفتن اکثریت در کنگره میتواند وضعیت تجدید انتخاب اوباما را برای دور دوم بسیار دشوار ساخته و در عمل او را به همان سرنوشتی دچار سازد که در سال ۱۹۸۰ جیمی کارتر دچار آن شد.
در پی حمله یکی از نمایندگان حامی دولت به نماینده اصلاحطلب شیراز، محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس پس از دیدار با علی لاریجانی، اعلام کرد که رئیس مجلس کمیتهای را مسئول پیگیری هتک حرمت به نماینده شیراز کرده است.در پی حمله یکی از نمایندگان حامی دولت به نماینده اصلاحطلب شیراز، محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس پس از دیدار با علی لاریجانی، اعلام کرد که رئیس مجلس کمیتهای را مسئول پیگیری هتک حرمت به نماینده شیراز کرده است. رسانهها در ايران گزارش دادند که روز چهارشنبه نصرالله کوهی نماينده سروستان و از حامیان دولت، در جريان جر و بحث، به صورت احمد رضا دستغیب (فرزند فخرالدين) نماینده شیراز، سيلی زده است. شيراز دو نماينده با نامهای مشابه احمدرضا دستغيب در مجلس دارد که برای تمايز از نام پدر آنها استفاده میشود و نمایندهای که مورد حمله نماینده حامی دولت قرار گرفته در فراکسیون اقلیت مجلس عضویت دارد. آقای دستغیب خود با انتشار بیانیهای با بیان اینکه نمايندگان مجلس «امنيت جانی» ندارند تصریح کرده بود که تا زمان رسيدگی هيئت رئيسه مجلس به مسئله «توهين» يک نماينده حامی دولت دهم به وی، در جلسات رسمی مجلس شرکت نخواهد کرد. وی همچنین اقدام این نماینده حامی دولت را مغاير با حقوق و ادامه وظايف قانونی نمايندگی خود ارزیابی کرده و حق قانونی خود برای طرح شکايت در مجامع قضايی محفوظ دانسته بود. اکنون پارلمان نیوز، سایت اطلاعرسانی فراکسیون اقلیت مجلس مینویسد که در دیدار محمدرضا تابش با علی لاریجانی، رئیس مجلس از این واقعه ابراز تأسف و آن را محکوم کرده است و همچنین کمیته به سرپرستی یکی از هیئت رئیسه مجلس مأمور پیگیری این موضوع شده است. به گزارش پارلماننیوز آقای تابش در این دیدار با اشاره به تخریب و به آتش کشیده شدن دفاتر نمایندگان اصلاحطلب در حوزههای انتخابیه افزوده است که اگر هیئت رئیسه مجلس نسبت به این رفتارهای غیرقانونی واکنشی به موقع نشان میداد و مسئولان امنیتی و انتظامی مسببان این حوادث را مجازات میکردند، کسی در خانه ملت شاهد هتک حرمت وکلای مردم نبود». دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس همچنین به آقای لاریجانی خاطر نشان کرده است که «در این مجلس با این فضای بعضاً خیابانی نمیتوان آزادانه ادامه فعالیت داشت و این فضای كاری نمایندگان اقلیت را كه به رغم مشكلات و مسایل بسیار جامعه به واسطه سوءاستفاده دشمنان سكوت كرده و درتنگنا هستند را با محدودیت بیشتری در ایفای وظایف نمایندگی روبهرو میكند». احمدرضا دستغيب در جریان حمله طرفداران دولت به مسجد قبا (آتشیها) و دفتر آيتالله علیمحمد دستغيب، عضو مجلس خبرگان رهبری، در شيراز در روز عاشورای سال گذشته با صدور بيانيهای از اين اقدام انتقاد کرده بود. آقای دستغيب در بيانيه خود حملهکنندگان به مسجد قبا را «يزيديان زمان» خوانده بود و همين امر باعث خشم گروههای تندرو طرفدار دولت شد. در این میان آیتالله علیمحمد دستغیب نیز در نامهای به نماینده اصلاحطلب شیراز بار دیگر تأکید کرده است که خواست همه دلسوزان کشور از مسئولان، بازگشت به قرآن و سنت و قانون اساسی است. آیتالله دستغیب به نماینده شیراز گفته است که «از خبر سيلی زدن فردی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی به شما به خاطر دفاع از حق و قانون اساسی، که بر اساس قرآن و سنت تدوين شده است، با خبر شدم و به شما به جهت استقامت در راه حق تبريک میگويم». وی ادامه داده است که «به آنهايی که از حريم مجلس، که در رأس امور است، اين گونه بیتفاوت میگذرند و دين و دنيای مردم را فدای آسايش خويش مینمايند؛ هشدار میدهم که از روزی بترسند که انگشت حسرت به دهان گيرند».
با نزدیک شدن مهلت تصمیم اعضای ناتو برای پیوستن به طرح سپر موشکی علیه ایران، دولت ترکیه با تصمیم سختی روبهرو شدهاست. موضوع این تصمیم محور اصلی گفتوگوها در دیدار تازه مقامهای ترک و آمریکایی در بروکسل بودهاست.با نزدیک شدن مهلت تصمیم اعضای ناتو برای پیوستن به طرح سپر موشکی علیه ایران، دولت ترکیه با تصمیم سختی روبهرو شدهاست. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کردهاست که اعضای این پیمان باید در نشست ۱۹ و ۲۰ نوامبر رهبران ناتو که در لیسبون پرتغال برگزار میشود، تصمیم نهایی خود را در مورد پیوستن به طرح سپر موشکی اعلام کنند. به گزارش رسانههای ترکیه، در دیدار روز پنجشنبه وزیران دفاع و خارجه ترکیه نیز با همتایان آمریکایی خود که در حاشیه نشست ناتو در بروکسل انجام شد موضوع سپر موشکی محور اصلی گفتوگوهای دو طرف را تشکیل میداد. طرح ایالات متحده برای ساخت شبکهای از موشکهای رهگیر بالیستیک در اروپا هماینک از سوی سازمان ناتو رهبری میشود. این شبکه که به گفته ایالات متحده برای حفاظت از حریم هوایی اروپا علیه «حملات موشکی احتمالی ایران» طراحی شده با مخالفت شدید روسیه که در مورد توازن قوای موشکی خود در منطقه نگران است همراه شدهاست. به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران معتقدند تصمیمگیری در خصوص پیوستن به این شبکه موشکی برای ترکیه آسان نیست زیرا آنکارا نگران تأثیرات منفی این امر بر روابط رو به گسترش خود با ایران و روسیه است. رجب طیب اردوغان، نخستوزیر ترکیه اخیراً کوشیده تا روابط کشورش را با کشورهای منطقه بهویژه با ایران تقویت کند و این امر باعث شده تا گمانهزنیها در مورد دور شدن ترکیه از حلقه همپیمانان غربی افزایش بیابد. دیپلمات ترک: ترکیه با نشانهروی موشکها به سوی یک کشور خاص مشکل دارد و خواستار آن است که سپر موشکی، همه حریم هوایی ترکیه را در بر بگیرد و تنها مخصوص استقرار در مرز ایران نباشد. سینان اوگان، مدیر اتاق فکر «تورکسام» در آنکارا در این مورد به خبرگزاری فرانسه میگوید: «ترکیه بر سر دوراهی قرار گرفتهاست. ما از یک سو سیاست ادامه دوستی با همسایگان را در پیش گرفتهایم و از سوی دیگر قرار است سلاحهایی را مستقر کنیم که این همسایگان را نشانه میرود.» در همین حال یکی از دیپلماتهای ترک که نخواسته نامش فاش شود در همین زمینه به این خبرگزاری گفتهاست: «در این مورد هنوز مشکلات فنی وجود دارد و ترکیه هنوز در مورد این تصمیمگیری به نتیجهای نرسیدهاست.» به گفته این دیپلمات، آنکارا میکوشد راهی پیدا کند تا تأثیری که پاسخ «مثبت» ترکیه به این طرح بر روابط این کشور با همسایگان و به ویژه با تهران میگذارد به حداقل برسد. این دیپلمات همچنین گفتهاست که ترکیه با نشانهروی موشکها به سوی یک کشور خاص مشکل دارد و خواستار آن است که سپر موشکی، همه حریم هوایی ترکیه را در بر بگیرد و تنها مخصوص استقرار در مرز ایران نباشد. به نوشته روزنامه «رادیکال» ترکیه، از آنجا که همپیمانی با واشینگتن برای آنکارا از اهمیت زیادی برخوردار است و ترکیه بهویژه در نبرد خود با شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه «پ.کا.کا» به آمریکا نیاز دارد تصمیمگیری در مورد پیوستن به طرح موشکی برای مقامات ترک امری دشوار است. ایالات متحده همواره اطلاعات ماهوارهای مختلفی را در مورد محل استقرار و حرکت نیروهای شورشی پ.کا.کا در شمال عراق به ارتش ترکیه ارائه کردهاست که این اطلاعات برای نیروهای ترک از اهمیت زیادی برخوردار است.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، امروز، یکشنبه، برای دیدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، راهی ریاض شد. این دومین بار در سال جاریست که رهبران دو کشور دیدار می کنند. به گزارش خبرگزاری ها، پیش بینی می شود محور مذاکرات دو جانبه، موضوع دادگاه ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، روابط سوریه با تهران و همچنین خلاء سیاسی موجود در عراق باشد. در سال های اخیر، عربستان سعودی سعی کرده است تا روابط دمشق با تهران را کمرنگ کند، و سوریه بیشتر به همکاری با کشورهای عرب منطقه بپردازد. در همین راستا، دو کشور قراردادهای اقتصادی ای نیز امضا کرده اند. دیدار رهبران سوریه و عربستان سعودی تنها چند روز پس از سفر محمود احمدی نژاد به لبنان و بیم کشورهای منطقه از نفوذ بیشتر ایران در این کشور انجام می شود
به گزارش خبرگزاری های ایران، صادرات گاز ایران به ترکیه به دلیل انجام تعمیرات از صبح یکشنبه به طور موقت، قطع شده است. به گزارش خبرگزاری « ایلنا»، این تعمیرات در ایستگاه اندازهگیری گاز بازرگان در حال انجام است. پیشتر، خط لوله انتقال گاز بین ایران و ترکیه، چندین بار و به دلایل مختلف منفجر شده است. در آخرین رخداد، ۳ ماه پیش، انتقال گاز از ایران به ترکیه به مدت یک ماه، به دلیل انفجار، متوقف شد و در آن زمان توضیحی در این باره ارائه نشد. ایران پس از روسیه، دومین صادرکننده ی گاز طبیعی به ترکیه است.
در یک رشته انفجار در استان جنوبی قندهار، دستکم دو غیرنظامی کشته و تعدادی دیگر زخمی شده اند. یکی از این حملات در نزدیکی یک ایستگاه پلیس در مرکز شهر رخ داد. در شرق قندهار نیز ستیزه جویان به یک تانکر حامل نفت حمله کردند و موجب انفجار آن شدند. همچنین در غرب این شهر، ستیزه جویان به محل یک زندان راکت پرتاب کردند. ده روز پیش نیز دو انفجار در قندهار به کشته شدن ۹ نفر انجامید. در همین حال، نیروهای ناتو در افغانستان اعلام کردند که دو سرباز این نیرو، در دو حمله ی جداگانه در شمال و جنوب افغانستان کشته شدند.
رضا تقوی، تاجر ۷۱ ساله ساکن کالیفرنیا، حدود ۳۰ ماه پیش به اتهام کمک مالی به مبلغ ۲۰۰ دلار به فردی مرتبط با گروه «تندر» که بر پایه گزارشهای منتشر شده مسئولیت بمبگذاری تاریخ ۲۴ فروردین سال ۸۷ در مسجد سید الشهدای شیراز را بر عهده گرفتهاست، دستگیر و روانه زندان اوین شد.رضا تقوی، شهروند ایرانی-آمریکایی که روز شنبه پس از گذراندن ۳۰ ماه حبس از زندان اوین آزاد شد، روز یکشنبه اعلام کرد که با گروه «تندر» آشنایی ندارد. به گزارش اسوشیتد پرس، رضا تقوی، تاجر ۷۱ ساله ساکن کالیفرنیا که بیش از دو سال پیش به اتهام ارتباط با یک گروه مخالف توسط مقامات جمهوری اسلامی در ایران بازداشت و روانه زندان شد، روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه، پس از آزادی اعلام کرد که مقامات زندان اوین با او هیچ رفتار نامناسبی نداشتند. او که اکنون در تهران به سر میبرد به این خبرگزاری گفت: «آنها با من مهربان بودند، به ویژه که من مسن هستم... آنها با دقت از من مراقبت میکردند.» رضا تقوی، تاجر ۷۱ ساله ساکن کالیفرنیا، حدود ۳۰ ماه پیش به اتهام کمک مالی به مبلغ ۲۰۰ دلار به فردی مرتبط با گروه «تندر» که بر پایه گزارشهای منتشر شده مسئولیت بمبگذاری تاریخ ۲۴ فروردین سال ۸۷ در مسجد سید الشهدای شیراز را بر عهده گرفتهاست، دستگیر و روانه زندان اوین شد. گروه تندر یا انجمن پادشاهی ایران، یک گروه سیاسی است که فرود فولادوند آن را بنیاد نهاده است. به نوشته وبسایت رسمی این گروه، اعضای تندر خواستار برقراری نظام پادشاهی با انتخاب پادشاهی جدید از میان مردم ایران، «با رأی مردم» هستند. رضا تقوی در مورد این گروه به خبرگزاری رویترز گفت که تاکنون نام این گروه را نشنیده است. وی همچنین اعلام کرد که قصد دارد از گروه تندر شکایت کند و افزود: «مقامات قضایی مرا آزاد کردند تا ببینند من چه کاری میتوانم علیه آن افرادی که قرار بود این پول به دستشان برسد انجام دهم... من تصمیم دارم پروندهای علیه آنان تنظیم کنم.» در عین حال به گزارش اسوشیتد پرس قرار بر این است که آقای تقوی یکشنبه هفته آینده برای دیدار با افراد آسیب دیده از این بمبگذاری به شیراز سفر کند که به گفته این خبرگزاری به نظر میرسد این دیدار به عنوان شرط آزادی وی تعیین شده است. آقای تقوی در مورد دستگیری خود به این خبرگزاری گفته است زمانی که قصد سفر به ایران را داشت، به درخواست یکی از آشنایان قبول کرد که مبلغ ۲۰۰ دلار را به شخصی در تهران برساند و میافزاید: «یک ماه پس از آن به خاطر این کار دستگیر شدم، چون آنها تروریستهایی بودند که مسجد (سیدالشهدای شیراز) را بمبگذاری کرده بودند.» ایران آقای تقوی را به اتهام ارتباط با گروه تندر دستگیر کرد و این در حالی است که به گفته پیر پراسپر، وکیل مدافع آقای تقوی، موکلش همواره این اتهام را رد و اعلام کرده است که بیگناه است. «پرونده موکلم هنوز معلق است» پیر پراسپر، وکیل مدافع آقای تقوی میگوید اگرچه مقامات ایران اطمینان حاصل کردهاند که آقای تقوی با گروه تندر در ارتباط نبوده است و خطری برای حکومت محسوب نمیشود، با اینحال پرونده وی همچنان معلق است. به گفته وی با اینکه آقای تقوی هیچگاه به صورت رسمی تفهیم اتهام نشده است اما پروندهای به نام او در قوه قضائیه جمهوری اسلامی موجود است. قرار بر این است که آقای پراسپر طی این هفته در رابطه با پرونده موکلش با قاضی مربوطه دیدار کند تا پرونده به طور کامل بسته شود. وی که تا کنون ۵ بار در رابطه با پرونده موکلش با مقامات ایرانی دیدار مستقیم داشته است؛ ۳ بار در ایران، یک بار در نیویورک و یک بار در اروپا، می افزاید اگرچه که در حالت فعلی پرونده موکلش معلق است اما آقای تقوی آزاد است که ایران را ترک کند. وزارت خارجه آمریکا: دیگر شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کنید به دنبال آزادی رضا تقوی از زندان اوین، وزارت امور خارجه ایالات متحده ضمن استقبال از این اقدام جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران سایر شهروند آمریکایی زندانی را نیز آزاد کنند. آسوشیتد پرس مینویسد نوئل کلِی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه ضمن استقبال از آزادی رضا تقوی، از مقامات ایرانی خواست تا به وضعیت «جاش فتال،شین بائر و سایر آمریکاییهایی بازداشت شده» در ایران نیز رسیدگی کنند و پرونده آنها را بدون تأخیر مورد بررسی قرار دهند. جاش فتال، شین بائر و سارا شورد، سه شهروند آمریکایی در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران بودند، توسط مأموران ایرانی دستگیر و از سوی جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند. مقامات جمهوری اسلامی در اواخر شهریورماه سارا شورد را تا زمان رسیدگی به پرونده این سه نفر در دادگاه آزاد کردند، اما دو نفر دیگر همچنان در زندان به سر میبرند. وزارت امور خارجه ایالات متحده به تازگی با انتشار بیانیهای به شهروندان خود و به ویژه افراد دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی در مور سفر به ایران و خطر «مواجهه با مشکل در خروج از ایران» هشدار اکید داده است. از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۸۸، این دومین هشدار دولت ایالات متحده به شهروندان خود در مورد سفر به ایران است.
زهرا رهنورد، در نامهای سرگشاده به رئيس قوه قضاييه از وی خواست که ضمن توجه به آزادی همه زندانيان سياسی، به ويژه زندانيان حوادث پس از انتخابات، دستور آزادی نسرين ستوده و همه زندانيان سياسی زن را صادر کند.زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی و از رهبران مخالفان دولت در ایران، در نامهای سرگشاده به رئيس قوه قضاييه، از وی خواست که ضمن توجه به آزادی همه زندانيان سياسی، به ويژه زندانيان حوادث پس از انتخابات، هر چه سریعتر دستور آزادی نسرين ستوده و همه زندانيان سياسی زن را صادر کند. در نامه زهرا رهنورد از آيتالله صادق لاريجانی به عنوان قاضیالقضات جمهوری اسلامی ايران یاد شده و خطاب به وی آمده است که جمعی از زنان ايرانی، «فقط به جرم آزادیخواهی» در زندانند. خانم رهنورد در اين نامه نوشته است: اگر چه زندانيان، اعم از زن و مرد، محيط زندان را به دانشگاهی اعتقادی و علمی تبديل کردهاند، اما سزاوار نيست در نظامی که به نام اسلام شهرت دارد، زنان در زندان باشند. وی با اشاره به اينکه در صدر اسلام هيچ زنی به زندان نيفتاد، به بازداشت و زندانی کردن نسرين ستوده پرداخته است. نسرين ستوده، حقوقدان و وکيل پروندههای حقوق بشر، از ۱۳ شهريور سال جاری در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين به سر میبرد و نگرانیها از وضعيت سلامت وی به شدت افزايش يافته است، زيرا اين وکيل دادگستری، از روز سوم مهرماه در اعتصاب غذا به سر میبرد. خانم ستوده تقريباً يک ماه است که هيچ تماسی با خانواده خود نداشته و همين مسئله باعث شده است که در مورد سلامت وی نگرانیهای بسياری به وجود آيد. وی وکالت شماری از فعالان سياسی و مدنی در ايران مانند عيسی سحرخيز و حشمتالله طبرزدی را بر عهده دارد. خانم ستوده که از ۱۳ شهریور امسال در بازداشت به سر میبرد، تقريباً يک ماه است که هيچ تماسی با خانواده خود نداشته است. هرچند مقامهای قضايی جمهوری اسلامی تاکنون درباره علت بازداشت اين وکيل دادگستری توضيحی ندادهاند، اما خانم ستوده در احضاريه دادگاه به «تبليغ عليه نظام» و «تجمع و تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی» متهم شده بود. زهرا رهنورد در نامه خود اضافه کرده است: نسرين ستوده، با دو فرزند کوچک در حالی دستگير شد که مصونيت يک وکيل در حين انجام وکالت از بندهای قانون مربوطه است. خانم رهنورد در نامه خود به رئيس قوه قضاييه از ساير زندانيان زن نيز یاد کرده است و در این زمینه به اسامی مهديه گلرو، بهاره هدايت، محبوبه کرمی، عاطفه نبوی، هنگامه شهيدی و … اشاره کرده است که به گفته او، به نوعی «در گروگان هستند». وی همچنين «کشته شدن زنان در درگيریهای خيابانی، زنانی که شوهرانشان را به شهادت رساندهاند و دستگيری و وجود زنان زندانی» را لکه ننگی بر پيشانی نظام دانست و به آيت الله لاريجانی نوشت: اين خواست ملت ايران است که همه زندانيان آزاد شوند. اين استاد دانشگاه و نويسنده در پايان نامهاش نوشته است: استقلال دستگاه قضا، موجب سربلندی جمهوری اسلامی ايران خواهد بود. از سوی ديگر، به نوشته وبسايت « تغيير برای برابری»، ۳۰ تن از اعضای انجمن زنان سوسيال دموکرات سوئد اعتراض و نگرانیشان را نسبت به ادامه بازداشت نسرين ستوده اعلام کردند و خواستار آزادی وی شدند. درخواستها برای آزادی خانم ستوده در ايران و جهان در شرايطی افزايش میيابد که به گزارش وبسايت «مدرسه فمينيستی»، نسيم غنوی، وکيل مدافع او، روز شنبه برای پيگيری وضعيت موکلش به شعبه سه دادسرای اوين مراجعه کرد، اما موفق به ديدار بازپرس پرونده خانم ستوده نشد.
یک روز پس از تأکید توتال در مورد توقف داد و ستدهای فرآوردههای نفتی با ایران، محمود احمدینژاد مدعی شد که پس از تولید بنزین در ایران و ارائه به سایر کشورها، اکنون غربیها «در خلیج فارس پشت صف ایستادهاند» تا بنزین خود را به قیمت پایین به ایران بفروشند.تنها یک روز پس از تأکید شرکت نفتی توتال در مورد توقف فرآوردههای داد و ستدهای نفتی با ایران، محمود احمدینژاد در جمع مردم اردبیل مدعی شد که پس از تولید بنزین در ایران و ارائه آن به سایر کشورها، اکنون غربیها «در خلیج فارس پشت صف ایستادهاند» تا بنزین خود را به قیمت پایین به ایران بفروشند. آقای احمدینژاد که روز یکشنبه در چارچوب دور سوم سفرهای استانی خود به اردبیل سفر کرده است، در سخنانی در جمع مردم این استان اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران نه تنها بنزین تولید کرده است بلکه بخشی از آن را نیز به سایر کشورها داده است.» وی افزود که «وقتی غربیها این وضعیت را در ایران دیدند هم اکنون در خلیج فارس پشت صف ایستادهاند تا بنزین خود را به قیمت پایین به ما بفروشند». بنزین از فرآوردههایی است که بر اساس تحریمهایی که به تازگی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی وضع شده، در عرضه آن به ایران محدودیتهایی وضع شده است و در راستای این تحریمها بیشتر شرکتهای قدرتمند در عرصه تولید و توزیع بنزین داد و ستد این فرآورده نفتی را با ایران به تعلیق درآوردهاند. از جمله غول نفتی توتال فرانسه، به رغم آنکه به تازگی گفته بود به تعهدات خود با ایران پایبند است، روز شنبه اعلام کرد که «در راستای قوانین و تحریمهای اتحادیه اروپا و فرانسه» داد و ستد فرآوردههای نفتی با ایران را متوقف کرده است. ایالات متحده، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که چهار شرکت بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی قول دادهاند که به سرمایهگذاریهای خود در ایران پایان دهند. اما تنها یک روز بعد مقامهای سه شرکت نفتی توتال، استات اویل و انی اعلام کردند که به قراردادهای خود با ایران پایبند خواهند ماند. با این حال مدیرعامل شرکت نفتی توتال روز شنبه مواضع شرکت خود را اینگونه اصلاح کرد که به تحریمهای اتحادیه اروپا و فرانسه که به گفته وی «فروش و خرید فرآورده را منع میکند» احترام میگذارد اما تأکید کرد که توقف داد و ستد فرآوردههای نفتی با ایران به دلیل فشارهای ایالات متحده نبوده است. ایران دومین صادرکننده اصلی سازمان صادرکنندگان نفت، اوپک، اما تا پیش از وضع تحریمهای جدید توسط آمریکا و اروپا، برای تأمین ۴۰ درصد بنزین مصرفی خود به واردات این فرآورده نفتی محتاج بود. پس از وضع تحریمهای جدید مقامهای ایرانی اعلام کردند که به سرعت میزان تولید این فرآورده در ایران را بالا برده و تا یکی دو سال آینده به صادر کننده این فرآورده نفتی بدل میشوند. وعدهای که برای برآورده شدن آن شماری از واحدهای پتروشیمی کشور به واحدهای تولید بنزین تغییر کاربری دادند. «با ۵+۱ طبق شرایط قبل گفتوگو میکنیم» رئیس دولت دهم در جمع مردم اردبیل همچنین گفت که ایران آماده مذاکره با گروه ۵+۱ است اما این گفتوگو باید «از موضع عدالت و احترام» باشد. وی بار دیگر با برشمردن چهار شرط ایران برای گفتوگو با غرب، خطاب به گروه ۵+۱ عنوان کرد که «هر پاسخی دادید برای ما فرقی نمیکند. دوست داریم نظرات قانونی و منطقی بدهید اما اگر غیر از آن هم نظراتی ارائه کردید با شما مذاکره خواهیم کرد». وی در عین حال هشدار داد که «مذاکره ما با کسی که می خواهد با ما همکاری و دوستی کند و قانون را بپذیرد با کسی که قصد دشمنی دارد و نمی خواهد بر پایه عدالت گفتگو کند متفاوت است». چهار شرطی که ایران برای از سرگیری گفتوگوها با غرب از آن یاد میکند عبارت است از «پایبندی به مقررات آژانس، انجام مذاکره با هدف دوستی و همکاری، تبعیت از منطق و قانون در مذاکره و اعلام نظر درباره بمبهای اتمی رژیم صهیونیستی». به دنبال دعوت اتحادیه اروپا از ایران برای بازگشت به میز مذاکرات اتمی و استقبال ایران از این دعوت، روز گذشته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه آینده میلادی را به عنوان زمان برگزاری این گفتوگوها پیشنهاد داد و در این زمینه سخنگوی وی گفت که «این گفتوگوها از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ نوامبر (۲۴ تا ۲۷ آبان) و احتمالاً در وین انجام خواهد شد». از یکم ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ که هیئت ایرانی با نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان در ژنو دیدار و گفتوگو کرد، تاکنون مذاکرهای با گروه ۵+۱ صورت نگرفته است. محور گفتوگوهای گروه ۵+۱ نگرانی این کشورها از برنامه هستهای ایران است؛ کشورهای غربی ایران را متهم میکنند که اهداف نظامی را از برنامه هستهای خود دنبال میکند. این کشورها به ویژه نسبت به برنامه غنیسازی اورانیوم ایران، ابراز نگرانی کرده و خواستار آن هستند که تهران از غنیسازی اورانیوم دست بکشد؛ خواستهای که در همه قطعنامههای شورای امنیت که علیه ایران به تصویب رسیده، انعکاس یافته است. ایران همواره با تأکید بر صلحآمیز بودن برنامه اتمیاش، غنیسازی را خط قرمز خود عنوان کرده است و با به بنبست رسیدن مذاکرات برای تأمین سوخت ۲۰ درصدی نیروگاه تحقیقاتی تهران، غنیسازی را تا سطح ۲۰ درصد بالا برده است.
انتخابات میاندوره ای در حالی در ایالت کراچی در پاکستان آغاز شد که درگیری های شب گذشته در آن منطقه، بین اکثریت اردو زبان کراچی و اقلیت پشتون، دستکم ۱۷ کشته و دهها مجروح بر جای گذاشت. انتخابات امروز، یکشنبه، در کراچی، برای تعیین تکلیف یک کرسی در مجمع ملی سند صورت می گیرد. رضا حیدر، نماینده ی پارلمان و صاحب این کرسی، دو ماه پیش به ضرب گلوله کشته شده بود. وی عضو «جنبش متحده قومی»، حزب نماینده اکثریت اردوزبان شهر کراچی، بود. انتخابات امروز کراچی توسط حزب ملی عوامی، از احزاب پشتون، تحریم شده است.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، در شهر اردبیل اعلام کرد از روز سه شنبه ۲۷ مهر ماه اولین یارانه به حساب مردم واریز خواهد شد. پیش از این، اخبار ضد و نقیضی درباره ی زمان پرداخت یارانه از رسانه های ایران اعلام می شد. همچنین هنوز میزان یارانه های نقدی با قطعیت و یقین اعلام نشده و وزیر امور اقتصاد و دارایی، شمس الدین حسینی، گفته است که اعلام همگانی این مبلغ فعلا مصلحت نیست.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت: تلاش های این کشور برای ایجاد یک جامعه ی چندفرهنگی شکست خورده است. خانم مرکل که روز شنبه در نشست حزب دموکرات مسیحی آلمان سخن می گفت، افزود که آلمان دهه های متمادی به خارجی ها اجازه داد که با فرهنگ خود در کنار آلمانی ها زندگی کنند، اما این افراد جذب جامعه ی آلمان نشده اند. وی از خارجی های مقیم آلمان خواست تا زبان آلمانی را بیاموزند و برای جذب شدن در جامعه ی آلمان تلاش کنند. اظهارات صدراعظم آلمان درحالی بیان می شود که حزب متبوع اش، از وی خواسته است بر مهاجرانی که تمایلی به جذب در جامعه ی آلمان ندارند، فشار بیشتری وارد کند.
کریستف دومارژری، رییس شرکت نفتی توتال، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این شرکت خریدو فروش فرآوردههای نفتی با ایران را متوقف کرده است. او افزود که توقف داد و ستد در راستای قوانین و تحریمهای اتحادیه اروپا و فرانسه است و به دلیل فشارهای ایالات متحده صورت نگرفته است. اظهارات رییس شرکت نفتی توتال در حالی بیان می شود که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا علیه ایران تنها شامل سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران می شود و موضوع داد و ستد فرآورده های نفتی، از جمله تحریم های آمریکا علیه ایران است.
وزیر دفاع آمریکا میگوید که هزاران سند محرمانه منتشر شده توسط «ویکیلیکس» درباره جنگ افغانستان اطلاعات حساسی را افشا نکرده اما میتواند جان افغانهایی که به آمریکا کمک میکنند را به خطر بیندازد.رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده میگوید که حدود ۷۷ هزار سند محرمانه منتشر شده توسط وبسایت «ویکیلیکس» درباره جنگ افغانستان اطلاعات حساسی را افشا نکرده اما میتواند جان افغانهایی که به ایالات متحده کمک میکنند را به خطر بیندازد. بنا بر گزارشی که روز یکشنبه در رسانههای آمریکا بازتاب یافت، آقای گیتس ارزیابی خود را در نامهای که شانزدهم اوت به سناتور کارل لوین، رئیس کمیته خدمات نیروی مسلح سنای آمریکا نوشته بیان کردهاست. رابرت گیتس در نامه خود مینویسد: «ارزیابی اولیه به هیچ وجه ریسکی که این افشا متوجه امنیت ملی کرده را کمتر نمیداند اما با این حال مرور اسناد نشان میدهد تا امروز هیچ منبع حساس امنیتی یا روشهای امنیتی در اثر این افشا به خطر نیفتادهاند.» از سوی دیگر پنتاگون روز جمعه خبر داد که به طور فعال در حال بازرسی شدید پایگاه دادههای خود در مورد اطلاعات جنگ عراق است زیرا انتظار میرود که ویکیلیکس به انتشار ۴۰۰ هزار گزارش جنگی مربوط به عراق نیز اقدام کند. با اینکه وزارت دفاع ایالات متحده از وبسایت «ویکیلیکس» خواستهاست تا از انتشار اسناد دیگری مربوط به ارتش آمریکا خودداری کند یک سخنگوی پنتاگون روز شنبه خبر داد که این وبسایت قصد دارد احتمالاً روز دوشنبه حدود ۱۵ هزار سند باقیمانده دیگر در مورد جنگ افغانستان را نیز منتشر کند. ویکیلیکس سازمانی غیر انتفاعی است که به انتشار مطالب حساسی که روزنامهنگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی از مجاری رسمی قادر به انتشار آنها نیستند میپردازد و تأمین مالی آن از سوی فعالان حقوق بشر انجام میگیرد. ویکیلیکس در ماه ژوئیه بیش از ۷۷ هزار سند محرمانه طبقهبندی شده مربوط به سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را تحت عنوان «گزارشهای روزانه جنگ افغانستان» منتشر کردهاست. اسناد منتشر شده ویکیلیکس بیشتر یگانهای ارتش آمریکا را پوشش میدهد و بنا بر گزارشها، وزارت دفاع آمریکا برای ارزیابی پیامدهای احتمالی افشای این اسناد محرمانه تعداد ۱۲۰ کارمند خود را به بررسی این پیامدها گماشتهاست. پنتاگون نیز اعلام کرده که در حال تحقیقات درباره منبع نشت این اطلاعات به بیرون است. جولیان اسانج، مؤسس ویکیلیکس، پیش از این در گفتوگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اظهار داشت که فعالیتهای او بر اساس دیدگاه باستانی کشف حقیقت استوار است. او افزوده بود که در مورد افشای اسناد جنگ افغانستان «تا کنون هیچ اقدام خشونتآمیز فیزیکی علیه ویکیلیکس صورت نگرفتهاست اما در ماههای گذشته سر و صداهای زیادی توسط دولت آمریکا علیه ویکیلیکس به پا شد و حتی موضوع جاسوسی به میان آمد.» انتشار این اسناد توسط رئیس جمهور افغانستان، حامد کرزی نیز محکوم شدهاست و جف مورل، سخنگوی پنتاگون نیز پیش از این، تصمیم ویکیلیکس برای انتشار بقیه این اسناد را «نهایت بیمسئولیتی» نامیدهاست.
مجید محمدی--در حکومت نوين جمهوری اسلامی، مجلس تنها نقشی فرعی برای موجه ساختن مصوبات و تصميمات دولت دارد. قانونگذاری و حاکميت قانون در حکومت نوين جمهوری اسلامی نمايشی است که برای دولتمردان نيز خسته کننده شده و پايان گرفته است. نظاميانی که شورای نگهبان را در رد صلاحيتها هدايت می کنند خود می دانند نمايندگان گزينش شده در چه فرايندی به مجلس فرستاده شدهاند و از اين جهت آنها را جدی نمی گيرند. مجلس در اين حکومت نوين حتی در ظاهر نيز در راس امور نيست و ديگر نيازی به حل اختلاف ميان دولت و مجلس توسط رهبری ديده نمی شود چون دولت عملا مجلس را به هيچ می گيرد. در سلسله مقالات دهگانهای که تقديم خوانندگان سایت راديو فردا می شود به ابعاد و وجوه حکومت جمهوری اسلامی پس از تحولات مابعد انتخابات دهم رياست جمهوری و تحولات ماهوی در حکومت و دولت در ايران میپردازم. به اعتقاد نويسنده، جمهوری اسلامی پس از خرداد ۱۳۸۸ نظام سياسی نوينی است که تنها عناصری از نظام پيشين را وام گرفته است: حکومتی دينی است اما با مشخصهها و مولفهها و روشهايی ديگر. در حکومت نوين جمهوری اسلامی، مجلس تنها نقشی فرعی برای موجه ساختن مصوبات و تصميمات دولت دارد. قانونگذاری و حاکميت قانون در حکومت نوين جمهوری اسلامی نمايشی است که برای دولتمردان نيز خسته کننده شده و پايان گرفته است. نظاميانی که شورای نگهبان را در رد صلاحيتها هدايت می کنند خود می دانند نمايندگان گزينش شده در چه فرايندی به مجلس فرستاده شدهاند و از اين جهت آنها را جدی نمی گيرند. مجلس در اين حکومت نوين حتی در ظاهر نيز در راس امور نيست و ديگر نيازی به حل اختلاف ميان دولت و مجلس توسط رهبری ديده نمی شود چون دولت عملا مجلس را به هيچ می گيرد. مجلس، از قانونگذار و مشاور تا کارگزار دولت قائلان به حکومت اسلامی در برابر باورمندان به جمهوری اسلامی در دهههای اول و دوم عمر نظام بر اين باور بودند که مجلس برای ولی فقيه شأن مشورتی دارد و حقيقتا در نظام جمهوری اسلامی قانونگذار نيست. در دورهی پيش از انتخابات دهم رياست جمهوری، حتی اين افراد بر اساس قانون اساسی استقلال و حقوق مجلس را به رسميت می شناختند. مجلس در سه دههی اول عمر خود مجلسی نبود که با انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه انتخاب شده باشد اما پس از شکل گيری بر اساس نظارت استصوابی و دستکاری در آرا توسط شورای نگهبان توسط قوای ديگر به رسميت شناخته می شد. پس از آن که نظاميان با سرکوب قدرت را به دست گرفتند ديگر محلی از اعراب برای مجلس نمی ديدند. کابينه مصوبات خود را برای بررسی به مجلس نمی فرستد؛ مصوبهی مجلس در اختصاص دو هزار ميليارد تومان به مترو رسما اجرا نمی شود؛ در چالش ميان مجلس و دولت بر سر هدفمند کردن يارانهها در نهايت پس از کش و واکشهای بسيار بخش عمدهای از نظر دولت به تصويب رسيد و در آن محدودهای نيز که دولت به دلخواه خود نرسيد اجرای مصوبهی مجلس را به تاخير انداخت تا به ميزان مورد نظر خود از يارانههای اختصاصی دست يابد. دولت هرگاه زمينه را در مجلس برای تصويب لوايح خود مناسب نبيند حتی پس از ارسال لايحه به مجلس آن را پس می گيرد. اين امر در موضوع برنامهی پنجم به روشنی رخ داد و منجر به استرداد لايحه توسط دولت شد. برداشت دولت از صندوق توسعه ملی بدون تصويب مجلس، واگذاری برخی از اختيارات مجلس به دولت و واگذاری مسئوليت تدوين اساسنامه صدها شرکت به دولت از جمله مواردی است که مغاير با قانون بوده و به مجلس تحميل شده است. اعطای اختيارات مجلس به دولت از جمله تشکيل کارگروهها مجلس را عملا به تعطيلی کشانده است. (نمايندهی اروميه، خبر آنلاين، ۱۱ مهر ۱۳۸۹) اعتراض برخی از نمايندگان به رفتارهای دولت نيز به جايی نرسيده است. مجلس که خود رسما حق نظارت خود بر نهادهای تحت نظری رهبری را در دوران احمدی نژاد واگذار کرد باب اين اقدام را برای قوهی مجريهی در اختيار نظاميان باز کرد که آنها نيز از امتياز نهادهای تحت رهبری برخوردار شوند و وقعی به مجلس نگذارند. در حکومت نوين جمهوری اسلامی مجلس به عنوان منشی يا کارگزار و نگهدارندهی مُهر، مصوبات دولت را تنها ممهور می کند. رياستی و نه پارلمانی رئيس دولت رسما به شورای نگهبان نامه نوشت و تاييد قوانين مصوب مجلس را توسط اين شورا مورد اعتراض قرار داد. همچنين رئيس دولت بر خلاف نص صريح سخن خمينی قوهی مجريه را فراتر از قوهی مقننه نهاد: "بعضیها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائيه میخواهند. اتفاقاً قوه مجريه، قوه اول کشور است، بعضیها يک جمله حضرت امام را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته میکنند، آنزمان رئيسجمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخستوزير مسئول اداره کشور بوده که از طريق مجلس انتخاب میشده است. آن موقع مجلس بالاترين بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجريه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای ديگر بايد کمکش کنند." (روزنامه ايران، ۲۸ شهريور ۱۳۸۹) مجلس به بازی گرفته نمی شود بروجردی رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفته است سفير سوئيس از طرف رئيس کميته روابط خارجی سنای آمريکا خواستار مذاکره شده است. او به اين درخواست چنين پاسخ می دهد: "من در پاسخ به اين ابراز تمايل سناتور آمريکايی اعلام کردم که هنگامی که آقای اوباما سياست تغيير را بيان کرد جمهوری اسلامی ايران اعلام نمود که در صورتی که تغيير کند، تغيير خواهد ديد. از آن زمان تاکنون نه تنها جمهوری اسلامی ايران شاهد تغييرات مثبت درسياست های ايالات متحده نبوده است بلکه آمريکايی ها پس از صدور قطعنامه اخير در شورای امنيت که خود نقش اصلی رادر صدور آن ايفا کردند، پا را فراتر گذاشتند و تحريمهای جديدی عليه ملت ايران تصويب کردند. ... اين که آمريکا علاوه بر تحريم های شورای امنيت، تحريم ها را تشديد و اتحاديه اروپا را به اعمال تحريم های بيشتر تشويق کند، اقدامی سياسی و ظالمانه عليه ملت ايران است. ... وقتی هيچگونه نشانه تغيير مثبت در آمريکا مشاهده نشده است، آنها چطور انتظار مذاکره با ايران را دارند." (کيهان، ۳۰ تير ۱۳۸۹) تمام اين سخنان به جای سخن اصلی بيان شدهاند که اين است: "مجلس در مذاکره با امريکا کارهای نيست. تصميم گيرندهی اصلی خامنه ای و نظاميان همراه وی هستند و نمايندگان مستقيم وی مذاکره می کنند." همه صغری و کبری چيدنهای فوق برای نگفتن سخن اصلی و گفتن سخنان خامنهای پسند به جای سخن انتقادی از وی يا سياست خارجی وی است. غير از سياست خارجی، مجلس شورای اسلامی در هشت دورهی خود اصولا در تصميم گيریهای بنيادی کشور مثل مسائل هستهای، خريدهای نظامی، و جهت سياست داخلی کشور مشارکتی نداشته و کاملا بی اطلاع بوده است. ترکيب مجلس جهت سياست داخلی را منعکس می کرده است نه اين که به عنوان مهم ترين مولفه در اين ميدان عمل کند. مجلسهای پيشين حداقل در جلسات غير علنی اطلاعاتی در مورد تصميم گيریها اخذ می کردند. اين سنت در دورهی احمدی نژاد تا حد زيادی تعطيل شده است. نظارت استصوابی دائمی شورای نگهبان نه تنها خواهان انتخاب نمايندگان در بدو ورود آنان به مجلس است بلکه می خواهد آنان را در حين نمايندگی نيز مورد نظارت استصوابی قرار دهد. بدين ترتيب هيچ نمايندهای در انجام وظايف نمايندگیاش مصون از تعقيب قضايی يا از دست دادن نمايندگی نخواهد بود. قوهی قضاييه اين حق را در دوران مجلس ششم از نمايندگان سلب کرد. در مجالس بعدی نظارت استصوابی دائمی از سوی برخی از نمايندگان پيشنهاد شده و ممکن است در طرحهای مربوط به نظارت بر مجلس گنجانده شود. با توجه به آن که بازرسان و ناظران شورای نگهبان عمدتا از نيروهای نظامی و شبه نظامی هستند، نظارت شورا بر مجلس يعنی اعمال قدرت نظاميان بر نهادی که وجه انتخابی آن تقريبا تبخير شده است. نهاد غير انتخابی و نمايش مردمسالاری اقتدارگرايان ايرانی در دهههای اول تا سوم جمهوری اسلامی به دنبال آن بودند تا با تکيه بر نظارت استصوابی، مجلس را از هويت انتخابی آن تهی کنند. اما کاری که در دوران پس از اعتراضات خرداد ۱۳۸۸ در حال انجام گرفتن است دادن نقش درجهی چندم به اين نهاد در تصميم گيریهای سياسی و روند تحولات جاری در کشور است. دولت احمدی نژاد در پيش برد اين امر کاملا موفق عمل کرده است. احترام صوری به اين نهاد و تحمل برخی شکايتهای اندکی از نمايندگان صرفا با لحاظ نمايش دمکراسی در کشور انجام می شود. دولتی که سايت اينترنتی نمايندگان اقليت مجلس را فيلتر می کند هيچ ارزشی برای اين نهاد نمی تواند قائل باشد. در مقابل، مجلسی که نمی تواند سايت اينترنتی نمايندگان اقليت را از فيلترينگ نجات دهد واجد قدرتی در ساختار سياسی نيست. -------------------------------------------------------------------------------------------- * دیدگاه های ارائه شده در این مقاله الزاما بازتاب دهنده دیدگاه های رادیو فردا نیست.
در پی یک رشته حمله در شهر کراچی، مرکز ایالت سند پاکستان، که شنبه شب درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات مجمع ملی این ایالت روی داد، دستکم ۱۷ نفر کشته و دهها شهروند دیگر زخمی شدند.در پی یک رشته حمله در شهر کراچی، مرکز ایالت سند پاکستان، که شنبه شب درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات مجمع ملی این ایالت روی داد، دستکم ۱۷ نفر کشته و دهها شهروند دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد صغیر، وزیر بهداشت سند اعلام کرده است که گروهی از افراد مسلح در بخشهای مختلف کراچی، واقع در جنوب شرق پاکستان، به افرادی متعلق به گروههای قومی و سیاسی مختلف حمله کردهاند که این حملات دستکم ۱۷ کشته و ۴۰ زخمی برجای گذاشته است. همزمان خبرگزاری آلمان، به نقل از رسانههای پاکستان تعداد کشتهها را دستکم ۲۴ نفر اعلام کرده و افزوده است که بیش از ۵۰ نفر نیز در اثر این حملات زخمی شدهاند. این حملات در حالی رخ داده است که قرار بر این بود انتخابات برای اخذ کرسی در مجمع ملی ایالت سند روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه برگزار شود. پیش از این و در مردادماه سال جاری رضا حیدر، سیاستمداری محلی از «جنبش متحده قومی» و از اعضای مجمع ملی سند توسط افراد مسلح ترور شد و کرسی وی در این مجمع خالی ماند. این ترور همچنین خشونتهایی را در کراچی به همراه داشت که به کشته شدن حدود ۱۰۰ نفر در یک هفته انجامید. در آن زمان اعضای «جنبش متحده قومی» که تأثیرگذارترین حزب کراچی به حساب میآیند حزب رقیب، «حزب ملی عوامی» را بانی این ترور دانستند. «حزب ملی عوامی» این اتهام را رد کرده است. «جنبش متحده قومی» به عنوان حزب نماینده اکثریت اردوزبان شهر کراچی به شمار میآید. این حزب از احزاب تشکیلدهنده ائتلاف دولتی آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان است و در جرگه مخالفان سرسخت گروه طالبان پاکستان و دیگر جنبشهای افراطگرا قرار دارد. «حزب ملی عوامی» که از افراد قوم پشتون تشکیل شده است، بزرگترین گروه مخالف «جنبش متحده قومی» و رقیب این حزب در عرصه انتخابات به شمار میرود. پیش از این «حزب ملی عوامی» اعلام کرده بود که به دلیل وضعیت ضعیف امنیتی قصد دارد از انتخابات مجمع ملی سند کنار بکشد. با این حال و علیرغم حملات شنبه شب، دولت اعلام کرده است که انتخابات را به تعویق نخواهد انداخت و به منظور تأمین امنیت منطقه در زمان انتخابات صدها نیروی پلیس و شبه نظامی را در ۸۴ شعبه اخذ رأی مستقر کرده است. شهر کراچی با حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت بزرگترین شهر پاکستان به شمار میرود. این شهر سابقهای طولانی در خشونتهای قومی، دینی و فرقهای دارد و در سالهای اخیر شاهد قتلهای فرقهای، بزهکاری و آدمربایی در سطح گسترده بوده است.
روزنامه کيهان دريافت دستکم ۴۹۰ ميليون تومان از دولت تحت عنوان « يارانه مطبوعاتی » برای سه ماه از سال را پذيرفت. همزمان خبرگزاری رسمی دولت ، ايرنا ، از قول مدير کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرد که « مطبوعاتی که در جريان حوادث پس از انتخابات حتی به يک خط در مورد وقايع ۹ دی ماه و ساير اصول نظام نپرداختند ، انتظار حمايت و يا دريافت يارانه مطبوعات را نداشته باشند.» روزنامه کيهان دريافت دستکم ۴۹۰ ميليون تومان از دولت تحت عنوان « يارانه مطبوعاتی » برای سه ماه از سال را پذيرفت. همزمان خبرگزاری رسمی دولت ، ايرنا ، از قول مدير کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرد که « مطبوعاتی که در جريان حوادث پس از انتخابات حتی به يک خط در مورد وقايع ۹ دی ماه و ساير اصول نظام نپرداختند ، انتظار حمايت و يا دريافت يارانه مطبوعات را نداشته باشند.» اظهارات مديرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد اسلامی اگرچه در روزنامه های يک شنبه منتشر نشده اما به دليل ارتباط مستقيم آن با فضای مطبوعات،روزنامه ها و نشريات کشور، نقل می شود چرا خبرگزاری رسمی دولت همزمان از قول اين مقام وزارت ارشاد اسلامی به طور رسمی « ممنوعيت » انتشار خبر يا عکس از رهبران اعتراضات پس از انتخابات در روزنامه ها و نشريات کشور را اعلام کرده است. احسان قاضی زاده مديرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد اسلامی در عين حال روزنامه ها و نشريات ايران را تهديد کرده که در صورت انتشار اخبار و عکس رهبران اعتراضات پس از انتخابات توقيف خواهند شد، و گفته « نشرياتی که هنوز پس از جريان فتنه به انتشار بيانيه و عکس سران فتنه می پردازند ، بر اساس قانون مطبوعات پس از تذکر و در صورت تداوم توقيف و لغو امتياز نيز خواهند شد.» اين مقام دولتی علاوه بر اين توقيف نشريات مختلفی در استان های کشور به اتهام « اهانت به ولی فقيه » را تائيد کرده و گفته « نشرياتی در برخی استان های کشور در جريانات يکسال گذشته به دليل توهين به اصول نظام و اهانت ها به جايگاه مراجع و ولايت فقيه لغو مجوز شدند. » حضور ۲۵ حجاب پژوه در مدارس و برگزاری دوره حجاب برای دانشجويان جديدالورود روزنامه تهران امروز از حضور ۲۵ هزار ناظر حجاب در مدارس کشور با عنوان تازه « حجاب پژوه » خبر داده است. به نوشته اين روزنامه مديرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه « از برنامههای متنوع دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش در حوزه حجاب و عفاف تربيت "حجاب پژوه " است » گفته « تاکنون موفق به تربيت ۲۵ هزار حجاب پژوه از ميان فرهنگيان برای حضور در مدارس دخترانه شدهايم. » مهری سويزی درباره ماموريت اين افراد در مدارس گفته « ۲۵ هزار نفر از فرهنگيان با گذراندن دورههای علمی و آموزشی در حوزه حجاب و عفاف به عنوان مدرسان حجاب و عفاف انتخاب و در مدارس دخترانه کشور در پرسمانهای دانشآموزی شرکت می کنند.» همزمان روزنامه دنيای اقتصاد نيز از « آموزش حجاب و عفاف برای دانشجويان جديدالورود دانشگاه شيراز » خبر داده و نوشته « هزار و ۱۰۰ نفر از دانشجويان دختر جديدالورود دانشگاه شيراز طی دورهای با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه، آموزش حجاب و عفاف ديدند.» به نوشته اين روزنامه « معاونت فرهنگی دانشگاههای شيراز و پيام نور شيراز ، دفتر نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشکی شيراز و مشاورت استانداری فارس در امور بانوان اين دوره آموزشی حجاب و عفاف را برگزار کرده اند. » درگيری مسلحانه سيستان و بلوچستان؛يک مامور انتظامی کشته و چهار تن مجروح روزنامه جام جم خبر داده که طی درگيری مسلحانه در استان سيستان و بلوچستان يکی از اعضای نيروی انتظامی کشته و چهار تن ديگر مجروح شده اند. به نوشته اين روزنامه علی عبدالهی معاون امنيتی وزارت کشور اين درگيری مسلحانه را « حمله تروريستها به يکی از خودروهای نيروی انتظامی » توصيف کرده و گفته که « اين حمله روز جمعه و در مسير تردد خودروی نيروی انتظامی بين خاش و زاهدان صورت گرفته است. » اين مقام دولتی با تاکيد براينکه در جريان اين درگيری « يکی از ماموران نيروی انتظامی کشته و ۴ تن ديگر مجروح شدند » درخصوص ماهيت کسانی که آن ها را « تروريست » ناميده ، گفته است « شناسايی آن ها ادامه دارد ، اما هنوز اطلاعيهای از گروه خاصی صادر نشده است. » اين حمله درحالی صورت می گيرد که روز پنجشنبه ۱۵ مهرماه نيز خبرگزاری های رسمی در ايران گزارش دادند که بر اثر حمله مسلحانه به ماموران نيروی انتظامی در يکی از ميادين مرکزی شهر سنندج در استان کردستان دستکم ۴ ماموران نيروی انتظامی و يک عابر کشته شدند. همزمان روزنامه کيهان از قول فرمانده سپاه پاسداران نوشته « سياست های ايجاد امنيت پايدار متکی به مردم در جنوب شرق کشور با قدرت ادامه خواهد يافت. » به نوشته اين روزنامه محمدعلی جعفری روز شنبه در محل ستاد فرماندهی نيروی زمينی سپاه و در حاشيه مراسم اولين سالگرد کشته شدن نورعلی شوشتری و شماری ديگر از فرماندهان سپاه در جريان يک انفجار انتحاری ، گفته ضمن « محروميت زدايی » از استان سيستان و بلوچستان « حتما سياست های ايجاد وحدت و توجه به امنيت پايدار و متکی به مردم » در اين استان ادامه خواهد يافت. فرمانده سپاه درباره جزئيات اين طرح امنيتی سخنی نگفته است. هشدار معاون وزارت کشور به ان.جی.او ها به خاطر انتقاد از دولت روزنامه خراسان هشدار معاون اجتماعی وزارت کشور به ان.جی.او ها را مورد توجه قرار داده و از قول اين مقام دولتی نوشته « ان.جی.او ها نبايد فعاليت سياسی کنند. » به گزارش روزنامه خراسان عليرضا افشار فرمانده سابق بسيج که در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان معاون اجتماعی وزارت کشور منصوب شده « انتقاد ان.جی.او ها از دولت » را فعاليت سياسی توصيف و آن را ممنوع اعلام کرده است. سرتيپ پاسدار افشار تاکيد کرده که « ان.جی.او ها يا همان "سازمان های مردم نهاد" به هيچ عنوان نبايد فعاليت سياسی داشته باشند » و فقط « می توانند در جلسات خصوصی به سازمان های دولتی انتقاد کنند ولی اين که در رسانه ها دولت را تضعيف کنند کار درستی نيست. » معاون اجتماعی وزارت کشور همچنين به سازمان های غير دولتی ايران در خصوص ارتباط با ان.جی.او های خارجی هشدار داده و گفته « يکی ديگر از نکاتی که سازمان های مردم نهاد بايد به آن توجه کنند اين است که در ارتباطات برون مرزی خود نهايت دقت را به عمل آورند تا در دام دشمنان گرفتار نشوند. » عليرضا افشار در عين حال توصيه کرده که تشکل های مردم نهاد ارتباط شان با همتايان خارجی را از طريق همراهی با مقام های دولتی در سفرهای خارجی برقرار کنند. وی همچنين « اردوهای جهادی بسيج را بزرگترين تشکل مردمی » معرفی کرده اما گفته که « وزارت کشور تنها بر تشکل های مردم نهادی که بر اساس قوانين از سازمان های تخصصی چون سازمان بهزيستی ، سازمان ملی جوانان ، وزارت کشور و ديگر نهادها و سازمان های مشابه مجوز می گيرند ، نظارت دارد. » عليرضا افشار تاکيد کرده که ان.جی.او ها برای تامين هزينه های فعاليت خود نبايد به فعاليت های سودآور دست بزنند و تنها درصورت جلب موافقت مقام های دولتی و از طريق انعقاد قرار داد با سازمان های دولتی بايد هزينه های فعاليت شان را کسب کنند. « شاهراه مبادلات ارزی ايران کمی باز شد» روزنامه تهران خبر داده که « پس از سه هفته تلاش مسئولان بانکی ايران و رايزنی با مقامات اماراتی ، شاهراه مبادلات ارزی ايران پس از ۳ بازگشايی شده است. » اين روزنامه نوشته « پس از حدود سه هفته با تلاش مسئولان بانکی و ديپلماسی ايران ، بانکهای اماراتی از روز شنبه فضای مبادلات ارزی با ايران را کمی باز کردند تا خون در اين شاهرگ حياتی در ارتباط با کشورهای مختلف دنيا بار ديگر به جريان بيفتد.» به نوشته اين روزنامه « درحدود سه هفته قبل بانکها و حتی صرافیهای اماراتی هرگونه انتقال ارز به ايران و بالعکس را مسدود کرده بودند که اين موضوع در به وجود آمدن بحران ارز در بازار ايران و گرانی انواع آن نقش مهمی داشت » و « از آن مهمتر تجار برای انتقال پول به کشورهای طرف قرارداد برای فعاليت اقتصادی خود همه راهها را بسته میديدند و برای جابهجايی پول مجبور بودند از روشهای سنتی انتقال پول نقد استفاده کنند.» تهران امروز در عين حال نوشته « از روز شنبه فضای ارتباطی ميان ايران و امارات قدری باز شد تا بازرگانان بتوانند از اين مسير طلايی برای انتقال پول به کشورهای مختلف استفاده کنند.» رئيس اتاق بازرگانی مشترک ايران و امارات به روزنامه تهران امروز گفته « عمليات حواله ميان صرافیهای ايران و امارات روز گذشته انجام شد و تجار توانستند به جای انتقال پول نقد به روش سنتی بار ديگر از طريق حواله صرافیها اين کار را انجام دهند.» مسعود دانشمند همچنين گفته که « عمليات حواله توسط صرافیهای مجاز و شعبههای صرافی بانکها قابل انجام است.» بازشدن پرونده مدراک تحصيلی بی اعتبار مديران دولتی روزنامه های دنيای اقتصاد ، جمهوری اسلامی و ابتکار از « باز شدن پرونده مدارک بیاعتبار مديران دولتی در مجلس » گزارش هايی منتشر کرده اند. به نوشته روزنامه ابتکار « وضعيت مدارک تحصيلی برخی از مسئولين اگرچه هميشه در مظان بی اعتباری بوده است اما با سخنان روز شنبه دو تن از نمايندگان عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی وارد مرحله جدی تری شده است. » اين روزنامه نوشته که عليرضا سليمی عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی اعتبار بودن مدرک دانشگاههای برخی کشورهای حوزه دريای خزر گفته « برخی نمايندگان ، برخی دولتیها و برخی از فرزندان مسئولان کشور از اين دانشگاهها مدرک گرفتهاند.» عليرضا سليمی با بيان اينکه بسياری از افرادی که در کشور سمت دارند « دانشجوی دکترای دانشگاههای ارمنستان ،تاجيکستان ، آذربايجان ، اوکراين و غيره هستند که متاسفانه مدارک اين دانشگاهها از نظر علمی بسيار ضعيفاند.» وی همچنين گفته « برخی از اين دانشگاهها در آغاز ترم از دانشجويان پول میگيرند و دانشجويان ديگر سر کلاس نمیروند و حتی پايان نامه خود را با پول برايشان می نويسند.» اين عضو کميسيون آموزش مجلس تاکيد بر اينکه مدارک اين دانشگاهها از نظر علمی اعتبار ندارند ، گفت،ه است « کميسيون آموزش و وزارت علوم قرار است در اين زمينه ورود پيدا کرده و مدارک اين دانشگاهها را مجددا مورد ارزيابی قرار دهد.» وی گفته برخی از دارندگان چنين مدارک تحصيلی « در مجلس ، برخی در دولت و برخی از آن ها نيز فرزندان مسئولان کشور هستند.» علی عباسپور ، رييس کميسيون آموزش مجلس هشتم نيز در اين خصوص « از سوال برخی نمايندگان از وزير علوم درباره مدارک مسئولانی که از دانشگاه باکو اخذ شده » خبر داده و گفته « اين سئوال را با هياترييسه مجلس مطرح کردهايم که اگر هياترييسه مجلس سوال را مستقيما در ارتباط با وزير علوم بداند ، مطرح کند.» « کاهش قدرت خريد بنزين توسط مردم » روزنامه جهان صنعت در گزارشی با عنوان « باک هايی که ديگر پر نمی شود » از کاهش قدرت خريد بنزين توسط مردم خبر داده و نوشته « بررسیها نشان میدهد ميزان خريد بنزين توسط خودروها به متوسط خريد بنزين توسط موتورسيکلتها کاهش يافته است.» به نوشته اين روزنامه « اگر قبلا خودروداران با هر بار مراجعه به جايگاههای سوختگيری حداقل يک باک پر يا نيمه پر بنزين خريداری میکردند به گواه آمار امروز به طور متوسط پنج تا هشت ليتر بيشتر بنزين نمیخرند. » اين روزنامه از قول رييس سنديکای جايگاهداران نوشته « اين وضعيت سبب شده جايگاهداران با ضررو زيان فراوانی روبهرو باشند و ازدحامی که در جايگاهها به چشم میخورد ازدحامی غيرواقعی باشد چراکه ميزان فروش بنزين هرماه کاهشی قابل توجه را نسبت به ماه قبل تجربه میکند. » بيژن حاج محمدرضا سنديکای جايگاهداران ابراز نگرانی از وضعيت جايگاهداران پس از ارجای طرح هدفمندی يارانهها گفته « در برخی جلسات از بنزين سهميهای به قيمت ۴۰۰ تومان و از بنزين آزاد به قيمت ۸۰۰ تومان صحبت میکنند » اما « همين حالاکه قيمت بنزين ۱۰۰ تومان برای سهميهبندی و ۴۰۰ تومان برای آزاد است ميانگين خريد بنزين توسط خودروها به پنج تا هفت ليتر کاهش يافته و ميانگين خريد بنزين توسط موتورسيکلتها نيز به يک تا سه ليتر رسيده است.» جهان صنعت نوشته « کاهش فروش بنزين در جايگاههای سوختگيری بدون ترديد میتواند هشداری برای خودروسازانی باشد که سالها کالاهای بعضا نامرغوب خود را به قيمتهايی چندين برابر قيمتهای بينالمللی به مشتريان داخلی فروختند. » اعتراض بازنشستگان به افزايش شش درصدی حقوق در قبال افزايش دو برابری هزينه ها روزنامه جمهوری اسلامی از نامه اعتراض آميز « اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری » نسبت به افزايش شش درصدی حقوق در قبال افزايش دو برابری هزينه ها خبر داده است. به نوشته اين روزنامه « اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری » طی نامهای خطاب به رييس کميسيون اجتماعی مجلس به تصميم سازمان تامين اجتماعی مبنی بر افزايش ۶ درصدی مستمری بازنشستگان ، مستمری بگيران و مقرری بگيران بيمه شده در سال ۸۹ اعتراض کرده است. روزنامه جمهوری اسلامی نوشته در اين نامه که خطاب به رييس و اعضای کميسيون اجتماعی مجلس تاکيد شده « افزايش ۶ درصدی مستمری بازنشستگان با مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامين اجتماعی تناقض دارد » چرا که « هم گزارشهای مرکز آمار ايران و هم آمارهای بانک مرکزی از افزايش ۲ برابری هزينههای زندگی را تائيد کرده اند.» « اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری » در نامه خود اين پرسش را مطرح کرده اند که « معلوم نيست که سازمان تامين اجتماعی برای افزايش و ترميم مستمری ها نرخ ۶ درصدی را چگونه محاسبه کردهاست.» هيات مديره اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری در پايان نامه خود از کميسيون اجتماعی مجلس خواسته تا « در صحن علنی مجلس با طرح سوال از وزير رفاه موضوع افزايش مستمری های بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعی را پيگيری کند.»
پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهان امروز (یکشنبه) یک راهبه به نام ماری مک کیلوپ Mary MacKillop را به عنوان نخستین سنت saint یا فرد مقدس استرالیایی معرفی می کند. پیش بینی می شود امروز هزاران استرالیایی از طریق تصاویر عظیم ویدیویی به تماشای این مراسم بپردازند که در واتیکان برگزار می شود. گفته می شود ماری مک کیلوپ که سال ۱۹۰۹ ميلادى (۱۰۱ سال پيش) در سن ۶۷ سالگى از اين دنيا رفت معجزاتى انجام داده که دو نمونه از آن ها توسط واتیکان به رسمیت شناخته شده است.
مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت در ایران، در پیامی به رئیس جمهور شیلی نجات معدنچیان این کشور را تبریک گفته است. به گزارش سحام نیوز، سایت حزب اعتماد ملی که مهدی کروبی دبیرکل آن است، وی در پیامی به سباستین پینیرا، رئیس جمهوری شیلی، نوشته است که نجات ۳۳ معدنچی آن کشور بعداز ۶۹ روز از اعماق زمین موجی از خوشحالی میان تمامی ملل جهان از جمله مردم ایران ایجاد کرد. مهدی کروبی در این پیام با اشاره به کودتای سال ۱۹۷۳ در شیلی و سرنگونی دولت سالوادور آلنده و تحولات سیاسی آن کشور در دهه های گذشته، تغییر ساختار نظام شیلی از دیکتاتوری به دموکراسی را ستوده است. به گزارش سحام نیوز آقای کروبی در پایان اظهار امیدواری کرده است دولتهایی که تاکنون مطالبات ملت های خود را نادیده گرفته اند و یا با زور به آن پاسخ می دهند با درس گرفتن از وقایع شیلی به مردم خود بازگردند.
یک مقام وزارت بهداشت در ایران میگوید، طرح پیشگیری از همسرآزاری با همكاری دفتر امور بانوان ریاست جمهوری در دست تدوین است. به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران ، عباسعلی ناصحی مدیر اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، تدوین طرح جامع پیشگیری از خودكشی ، برنامههای جلوگیری از كودكآزاری با همكاری سازمان بهداشت جهانی و تدوین طرح كشوری سلامت جنسی خانواده را از برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرده است.
ایران خواستار افزایش امنیت در مرز با عراق شد. سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با وزیر کشور عراق، بر تقویت مناسبات دو كشور در عرصههای مختلف تاكید كرد. به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی، سعید جلیلی عصر روز شنبه در دیدار با جواد بولانی، با اشاره به مشكلات موجود در تردد زائران ایرانی، تلاش بیش از پیش دولت عراق جهت افزایش امنیت و ارایه تسهیلات به خصوص در مناطق مرزی دو كشور را خواستار شد. بنا بر این گزارش، وزیر كشور عراق نیز در این دیدار خواستار تقویت همكاریها و انتقال تجربیات ایران خصوصا در زمینه مسایل امنیتی شد.
نشست پاریس که قرار بود رهبران اسراییلی و فلسطینی را برای ادامۀ گفتگوهای صلح گرد هم آورد به دلیل ناهماهنگی ها به تعویق افتاد. بر اساس بیانیه ای که از سوی دفتر نخست وزیری اسراییل انتشار یافت این نشست که قرار بود اواخر هفتۀ جاری برگزار شود باید به تاریخی دیگر موکول شود. هنوز تاریخ جدیدی برای این دیدار در نظر گرفته نشده است. نیکلا سرکوزی رییس جمهوری فرانسه از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و حسنی مبارک رییس جمهوری مصر دعوت کرده بود برای شرکت در این مذاکرات در پاریس گرد هم آیند. پیش از این تشکیلات خودگردان فلسطینی به دلیل ادامه شهرک سازی های اسراییل در کرانۀ باختری رود اردن عدم تمایل خود را برای ادامۀ گفتگوهای صلح ابراز کرده بود. آمریکا، روسیه و فرانسه در میان کشورهایی قرار دارند که از این اقدام اسراییل ابراز نا خرسندی کرده اند.
فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعلام کرد در مورد ادعای یک روزنامه مبنی بر این که دو تن از اعضای کمیتۀ اجرایی این فدراسیون آمادۀ فروش آرای خود به منظور تعیین کشور میزبان جام جهانی بوده اند اقدام به تحقیق می کند. روزنامۀ بریتانیایی «ساندی تایمز Sunday Times» نوشته است پیشنهاد فروش رای به چند گزارشگر داده شد که نامشان فاش نشده است و به عنوان رابط برای برنده شدن آمریکا در میزبانی جام جهانی فوتبال تلاش می کردند. در گزارش این روزنامه آمده است آموس آدامو Amos Adamu یک عضو نیجریایی کمیتۀ اجرایی فیفا برای پروژه های شخصی و رینالد تِماری Reynald Temarii از تاهیتی که ریاست کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه را نیز برعهده دارد برای کمک به یک آکادمی ورزشی درخواست دریافت مبالغی در ازای فروش آرای خود کرده اند. بر اساس قوانین فیفا این گونه معاملات اکیدا قدغن است. در برنامۀ فدراسيون جهانى فوتبال، تاريخ ۱۱ آذر (برابر با دوم دسامبر) براى تصميم گیری در مورد ميزبانان جام جهانى در سال هاى ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ پيش بينى شده است.
ونزوئلا و بلاروس يك قرارداد جديد نفتى امضا كردند. بر اساس اين قرارداد، ونزوئلا از سال ۲۰۱۱ (يعنى سال آيندۀ ميلادى) به مدت ۳ سال ۳۰ ميليون تن نفت خام به بلاروس مى فروشد. این قرارداد روز شنبه در جریان دیدار رییس جمهوری ونزوئلا هوگو چاوز از مینسک پایتخت بلاروس به امضا رسید. هیچیک از طرفین مبلغ قرارداد را فاش نکردند. پس از افزایش قیمت صادرات روسیه به بلاروس به دلیل وضع عوارض گمرکی، بلاروس تصمیم به کاهش واردات از این کشور و افزایش واردات از ونزوئلا گرفت.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش میدهد که کسری در تراز بازرگانی خارجی ایران، بدون احتساب صادرات نفت و گاز کشور، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با رشدی بیش از سه میلیارد دلار روبرو بوده است. به گزارش این خبرگزاری، بخش مهمی از افزایش ارزش واردات ایران در شش ماه نخست امسال ناشی از افزایش حدود سیصد درصدی میزان واردات بنزین و طلای خام برای مصارف غیرپولی است. بر پایه این گزارش، این کسری بودجه در بازرگانی خارجی ایران در حالی است که جایگاه آلمان، بریتانیا، کانادا، آرژانتین و استرالیا که از تحریم کنندگان ایران بهشمار میآیند در میان کشورهای صادرکننده کالا به ایران نزول داشته است. در گزارش ایسنا، تنها از ترکیه و چین به عنوان کشورهایی که صادراتشان به ایران افزایش یافته، یاد شده است.
در ایران وزیر راه جمهوری اسلامی میگوید قیمت بلیت هواپیماها افزایش خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حمید بهبهانی در این مورد اظهار داشت: «بر اساس لایحه برنامه پنجم توسعه، بهای بلیت هواپیماها امسال و سال آینده ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. وزیر راه همچنین اظهار داشت که افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیماها در ایران تنها «در حد پرداخت بدهیهای قبلی شرکتهای هواپیمایی» است و با این قیمتها «نمیتوان توقع نوسازی» ناوگان هوایی را داشت.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می گوید ایده چندفرهنگی در آلمان "کاملا شکست خورده" است. خانم مرکل روز شنبه در سخنرانی در برابر اعضای جوان حزب دمکرات مسیحی در شهر پتسدام گفت: این ایده که افراد مختلف با فرهنگ های مختلف، بدون ادغام در جامعه آلمان می توانند در کنار هم زندگی کنند، شکست خورده است. صدراعظم آلمان از سوی اعضای حزبش تحت فشار است تا سیاست سختگیرانه تری در قبال مهاجرانی در پیش بگیرد که حاضر به تطبیق خود با جامعه آلمان نیستند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر