هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 12/16/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل بیشتر قطعنامه های تحریم عراق در دوران صدام حسین را لغو کرد. جوبایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت را برعهده داشت. از جمله قطعنامه هایی که لغو شدند قطعنامه های فروش نفت در برابر غذا، و تحریم فروش سلاح و ابزار نظامی بودند. اگرچه در مورد تحریم سلاح و ابزار نظامی برخی محدودیت ها همچنان باقی است. شورای امنیت سازمان ملل همچنین با ایجاد تاسیسات هسته ای برای مصارف غیر نظامی در عراق موافقت کرد.
 


سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی مفصل درباره وضعیت همجنس‌گرایان در ایران، با ذکر مواردی از تهدید، تبعیض و خشونت علیه همجنس‌گرایان در ایران، اعلام کرده شمار زیادی از همجنس‌گرایان در این کشور به اعدام محکوم شده‌اند.سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی مفصل درباره وضعیت همجنس‌گرایان در ایران، با ذکر مواردی از تهدید، تبعیض و خشونت علیه همجنس‌گرایان در ایران، اعلام کرده‌ شمار زیادی از همجنس‌گرایان در این کشور به اعدام محکوم شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه گزارش مفصلی درباره وضعیت همجنس‌گرایان در ایران منتشر کرده و در آن موارد متعددی از «بازداشت‌های خودسرانه، جست‌ و جوی خانه و بدرفتاری در زندان» با افراد مشکوک به داشتن تمایلات همجنس‌گرایانه را ذکر کرده است. بیشتر بخوانید: نگاه تازه: همجنس‌گرایان ایرانی از زبان همجنس‌گرایان ایرانی یک همجنس گرای زن ایرانی در «بن بست» دیده‌بان حقوق بشر، که مقر آن نیویورک است،‌ گزارش تازه خود درباره وضعیت همجنس‌گرایان در ایران را در شهر آمستردام هلند منتشر کرده است. گزارش ۱۰۲ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر با استاد به اظهارات و مشاهدات ۱۲۵ نفر از همجنس‌گرایان ایرانی تهیه شده و در آن آمده است که پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷ خورشیدی) تاکنون هزاران نفر در ایران به دلیل داشتن تمایلات همجنس‌گرایانه به اعدام محکوم شده‌اند. در این گزارش همچنین تصریح شده که ارایه آماری در باره شمار همجنس‌گرایانی که در ایران اعدام شده‌اند، کار دشواری است، چرا که در بیشتر موارد دادگاه‌ها به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود و همجنس‌گرایان معمولاً به اتهام ارتکاب جرایم دیگر نیز محاکمه می‌شوند. فراز صانعی، که در تهیه گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت همجنس‌گرایان در ایران مشارکت داشته، در این باره می‌گوید: «در پنج سال گذشته هیچ کس صرفاً به اتهام همجنس‌گرایی و داشتن رابطه نامشروع به اعدام محکوم نشده است.» براساس اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر در میان حدود ۱۳۰ نفری که به اتهام ارتکاب جرم در دوران نوجوانی در ایران هم اکنون در انتظار اعدام به سر می‌برند، همجنس‌گرایان نیز وجود دارند. در این میان اعدام دو مرد ایرانی در سال ۲۰۰۵ به اتهام داشتن رابطه جنسی با یکدیگر بازتاب گسترده‌ای در سراسر جهان داشت. گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت همجنس‌گرایان در ایران درحالی منتشر شده است که محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت جمهوری اسلامی ایران، در اظهارات خود در دانشگاه کلمبیا در سال ۱۳۸۶ خورشیدی ادعا کرده بود، در ایران چیزی به نام همجنس‌گرایی وجود ندارد که این سخنان واکنش تمسخرآمیز حاضران روبرو شده بود. در گزارش دیده‌بان حقوق بشر همچنین ادعا شده است که در مواردی همجنس‌گرایان بازداشت شده مورد تجاوز قرار گرفته یا در مدت بازداشت «از سوی ماموران امنیتی با تهدیدهای جنسی» روبرو شده‌اند. هر چند در قوانین حقوقی ایران هرگونه رابطه جنسی خارج از رابطه سنتی زناشویی به رسمیت شناخته نشده است، با این حال در گزارش دیده‌بان حقوق بشر تصریح شده است که به نظر می‌رسد، دولت ایران رسماً‌ رویکرد «تحریم، توهین و آزار» همجنس‌گرایان را در پیش گرفته و آنها را «ماموران بیمار، تبهکار و فاسد فرهنگ غربی» تلقی می‌کند. بر اساس قوانین جزایی اسلامی که پس از انقلاب اسلامی در ایران اجرا می‌شود،‌ برقراری رابطه جنسی میان دو مرد مجازات اعدام در پی دارد، در حالی که مجازات رابطه جنسی میان دو زن در سه بار اول صد ضربه شلاق و در صورت تکرار برای چهارمین بار اعدام است. به گفته فراز صانعی، تهیه گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت همجنس‌گرایان در این پنج سال به طول انجامیده است و با توجه به این که محققان این سازمان اجازه سفر به ایران را نداشتند،‌ مصاحبه با همجنس‌گرایان ایرانی در میان پناه‌جویان در ترکیه یا از طریق ایمیل صورت گرفته است.
 


پارلمان یونان روز چهارشنبه لایحه دولت برای صرفه جویی اقتصادی را تصویب کرد. دولت یونان برای جبران کسری عظیم بودجه و بدهی های خارجی، می بایست مطابق مقررات اتحادیه اروپا از هزینه های عمومی بکاهد. برنامه دولت برای کاهش مزایای رفاهی و دستمزدها، سبب اعتراض های گسترده اتحادیه های کارگری و کارکنان دولت در این کشور شده است. روز چهارشنبه نیز دهها هزار تن در آتن تظاهرات کردند که در مواردی به درگیری با ماموران پلیس انجامید.
 


وزارت دادگستری آمریکا از شرکت نفت بریتیش پترولیوم و هشت شرکت دیگر در ارتباط با نشت عظیم نفت در خلیج مکزیک، شکایت کرد. دادستانی آمریکا خواسته است تا این شرکت ها مطابق «قانون آلاینده های نفتی» مسئول پرداخت تمامی هزینه های پاکسازی و جبران خسارات ناشی از نشت نفت شناخته شوند. همچنین مسئولان انفجار در سکوی نفتی بریتیش پترولیوم در ماه آوریل گذشته که در آن 11 کارگر کشته شدند، مجازات شوند.
 


دادستانی اوکراین، یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق این کشور را به اختلاس و فساد مالی متهم کرده و به او دستور داده است از پایتخت خارج نشود. یولیوتیموشنکو می گوید دادستانی، پرونده ای را علیه او گشوده، اما رسما اتهامی به او تفهیم نشده است. مقام های قضایی دولت ویکتور یانوکویچ، رقیب انتخاباتی سابق تیموشنکو، وزیر پیشین محیط زیست را نیز در ارتباط با همین پرونده بازداشت کرده اند.
 


رییس جمهوری آمریکا حمله انتحاری روز چهارشنبه در چابهار را محکوم کرده و گفت: « آمریکا در مقابله با چنین بی عدالتی، کنار مردم ایران و خانواده هایی است که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده اند یا زخمی شده اند.»باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، دبیر کل سازمان ملل و دولت های بریتانیا و فرانسه حملات تروریستی صبح چهارشنبه در مقابل مسجدی در چابهار را بشدت محکوم و از اینگونه اعمال ابراز انزجار کردند. در این حمله  انتحاری دستکم ۳۹ تن کشته شدند . باراک اوباما طی بیانیه ای گفت: « کشتار مردم بیگناه در جریان مراسم عاشورا، عملی مطرود است و کسانی که به این اعمال دست می زنند، باید تحت تعقیب قرار گرفته و پاسخگو باشند. این گونه اعمال، بزدلانه و وقیحانه است.» رییس جمهوری آمریکا گفت: «این گونه اعمال و دیگر حمله های تروریستی نشان می دهد که تروریسم، دین و سیاست و مرزهای ملی نمی شناسد. ایالات متحده تمامی اشکال تروریسم را در همه نقاط جهان محکوم می کند.» باراک اوباما گفت: « آمریکا در مقابله با چنین بی عدالتی، کنار مردم ایران و خانواده هایی است که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده اند یا زخمی شده اند.» رییس جمهوری آمریکا افزود: «تمامی مردم جهان با هم و در کنار هم باید هرگونه عمل تروریستی را محکوم کرده و از حقوق بشر جهانی که با زندگی آزاد و عاری از هرگونه خشونت بی معنی آغاز می شود، حمایت کنند.» گزارش ها حاکی است این انفجارها در میان هیئت عزاداری که در مقابل مسجد امام حسین این شهرستان تجمع کرده بودند به وقوع پیوسته است. یک مقام وزارت کشور هم گفت که دو انفجار نزدیک به هم رخ داده و يکی از اين انفجار ها به دليل اين که قبل از انجام عمليات شناسايی شده بود، آسيب کمتری نسبت به انفجار ديگر برجای گذاشته است. معاون استاندار سيستان و بلوچستان در این مورد گفت: «تروريست ها چند نفر بودند که يک نفر از آنها جليقه انفجاری مخفی شده زير لباس خود را در مسير هيات عزاداری منفجر کرد.» این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت که «اقدامات تروریستی کار سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است» و افزود: «آمریکا و اسرائیل بدانند که این گونه اقدامات تروریستی بی پاسخ نخواهند ماند.» به گزارش خبرگزاری مهر نیز، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم روز چهارشنبه گفت: « تجربه حوادث گذشته اثبات كرده است كه سازمان‌های اطلاعاتی انگليس و آمريكا پشت سر جناياتی نظير جنايت صبح روز چهارشنبه چابهار قرار دارند.» دبیرکل سازمان ملل انفجارهای چابهار را محکوم کرد بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم روز چهارشنبه حمله انتحاری در چابهار را محکوم کرد. سخنگوی بان گی مون گفت: «دبیرکل سازمان ملل حمله و بمبگذاری در یک مسجد در چابهار در جنوب شرقی ایران را قویا محکوم می کند.» سخنگوی بان گی مون گفت: «دبیر کل از این که چنین حادثه دلخراشی در روز عزاداری عاشورا روی داده، عمیقا وحشت زده شده و شوکه شده است.» در جریان انفجارها در چابهار، حدود ۵۵ تن هم زخمی شده اند. بریتانیا، فرانسه و اردن هم انفجارهای روز چهارشنبه را محکوم کردند.
 


بر اساس اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی‌لیکس، پس از سقوط صدام حسین ماموران مخفی جمهوری اسلامی ایران ۱۸۰ خلبان نیروی هوایی عراق را که در بمباران ایران در جریان جنگ هشت ساله دست داشتند، از پای درآورده‌اند.بر اساس اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی‌لیکس، پس از سقوط صدام حسین ماموران مخفی جمهوری اسلامی ایران ۱۸۰ خلبان نیروی هوایی عراق را که در بمباران ایران در جریان جنگ هشت ساله دست داشتند، از پای درآورده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در بخشی از اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا که توسط سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، آمده است، از زمان سقوط صدام حسین ایران ۱۸۰ خلبان نیروی هوایی پیشین عراق را کشته است. در یکی از اسناد محرمانه آمریکا که در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۰۹ تهیه شده،  آمده است: «نام شمار زیادی از خلبانان نیروی هوایی عراق که در طول جنگ ایران و عراق در حملات هوایی علیه ایران شرکت داشتند،‌ هم اکنون در لیست سیاه ایران قرار دارد.» در ادامه به نقل از منبعی که نام وی در اسناد مورد اشاره حذف شده اضافه شده است: «ایران تاکنون ۱۸۰ خلبان عراقی را سر به نیست کرده است.» بر اساس این گزارش با توجه به هرج و مرج به وجود آمده در عراق پس از سقوط صدام و نیز با توجه به بالا گرفتن درگیری‌های قومی و مذهبی در این کشور، اقدام سازمان یافته ایران در «انتقام گرفتن از خلبانان عراقی» چندان جلب توجه نکرده است. در جریان جنگ هشت ساله میان عراق و ایران که در سال ۱۹۸۰ با حمله ارتش عراق به ایران آغاز شد، دست کم پانصد هزار نفر جان خود را از دست دادند که شمار زیادی از آنها غیرنظامیانی بودند که در جریان حملات هوایی و موشکی به شهرها کشته شدند. در این میان علاوه بر ۱۸۰ خلبان عراقی که توسط ماموران مخفی ایران در عراق کشته شدند، بر اساس آمارهای وزارت دفاع عراق ۸۰۰ خلبان دیگر از ترس عملیات انتقام جویانه ایران از کشورشان گریخته‌اند. در این مدرک همچنان آمده است که تنها همزمان با ماه رمضان در سال ۲۰۰۵ میلادی ۳۶ خلبان عراقی در یکی از محله‌‌های شیعه‌نشین بغداد هدف قرار گرفته و کشته شده بودند.
 


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و دولت های بریتانیا و فرانسه حملات تروریستی صبح چهارشنبه در مقابل مسجدی در چابهار را بشدت محکوم و از اینگونه اعمال ابراز انزجار کردند. کاخ سلطنتی اردن هم اعلام کرده است که ملک عبدالله دوم ، پادشاه این کشوردر پیامی به محمود احمدی نژاد، با محکوم کردن این حملات، تاکید کرده است که «اردن در غم برادران ایرانی خود شریک است.»
 


خبرگزاری های ایران گزارش می دهند که شمار کشته شدگان حملات انتحاری در چابهار به 39 تن رسیده است. دو بمب گذار انتحاری صبح چهارشنبه بمب خود را در جمع شرکت کنندگان در مراسم تاسوعا در شهر چابهار، در جنوب شرق ایران، منفجر کردند که در نتیجه آن بیش از هشتاد تن نیز زخمی شدند. حال شماری از زخمی ها وخیم گزارش شده است. گروه جندالله مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری یکی از عاملان انفجارها خبرداده است. مقام های جمهوری اسلامی، آمریکا، اسرائیل و کشورهای منطقه را مسئول این ترورها معرفی کرده اند.
 


باراک اوباما، رئس جمهوری آمريکا انفجار چهارشنبه در مراسم تاسوعا در چاربهار را قويا محکوم کرد . آقای اوباما در بيانيه خود گفته است که «قتل شهروندان بی گناه در مکان نماز و دعا و در مراسم مذهبی، جرمی نفرت انگيزو اقدامی بزدلانه است که عاملان آن بايد به سزای اعمال خود برسند.» رئيس جمهوری آمر يکا افزوده که «اعمال تروريستی هيچ مرز مذهبی، سياسی يا ملی نمی شناسد و آمريکا در ضديت با اين بی عدالتی در کنار خانواده های کشته شدگان و مجروحان، و مردم ايران ايستاده است.»
 


«مارک زاکربرگ»، بنيان گذار و رييس شبکه اجتماعی «فيس بوک» به عنوان مرد سال مجله تايم انتخاب شد. ايجاد محيطی که در آن مردم به اشکال جديد با هم ارتباط برقرار می کنند، از دلايل اين انتخاب ذکر شده است.«مارک زاکربرگ»، بنيان گذار و رييس شبکه اجتماعی «فيس بوک» به عنوان مرد سال مجله تايم انتخاب شد. ايجاد محيطی که در آن مردم به اشکال جديد با هم ارتباط برقرار می کنند، از دلايل اين انتخاب ذکر شده است. «ريک استنگل»، سردبير مجله تايم روز چهارشنبه در يک برنامه تلويزيونی، انتخاب نهايی مرد سال مجله تايم را انتخاب کرد. مجله تايم در وبسايت خود و درباره اين انتخاب نوشته است: «فيس بوک شايد به عنوان يک شوخی شروع شد ولی تاثير زيادی در شبکه های اجتماعی گذاشت و روش های ارتباطی و تجاری مردم را کاملا متحول کرد که نتيجه کار مارک زاکربرگ است.» سردبير تايم هم در يادداشتی در وبسايت اين هفته نامه نوشته است: « زاکربرگ ۲۶ ساله، يک سال بزرگتر از اولين انتخاب مرد سال مجله تايم، «چارلز ليندبرگ» است که او هم از فناوری استفاده کرد تا دو قاره را به هم پيوند دهد. زاکربرگ، همسن ملکه اليزابت، ملکه بريتانيا در زمانی است که او به عنوان چهره برتر مجله تايم در سال ۱۹۵۲ انتخاب شد. اما برخلاف ملکه بريتانيا، او يک امپراتوری را به ارث نبرد، که خودش يک امپراتوری بنا کرد.» در ادامه اين يادداشت آمده است: «به خاطر متصل کردن بيش از نيم ميليارد انسان (کاری که پيش از اين به هيچ شکلی انجام نشده بود) و ساخت محيطی از اطلاعات که حتی کمی ترسناک است و همچنين تغيير زندگی ما و اين که چطور نوآوری می کنيم و هنوز می توانيم خوش بين و مثبت انديش بمانيم، مارک اليوت زاکربرگ به عنوان مرد سال مجله تايم انتخاب می شود.» مجله تايم سال گذشته، « بن برنانکی» رييس خزانه داری آمريکا را با عنوان مرد سال و يک سال پيشتر، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا را به عنوان چهره سال معرفی کرده بود. امسال در مرحله نهايی،چهار نامزد حضور داشتند. مارک زاکربرگ، رييس فيس بوک، حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، معدنچیان شیلیایی، جولين آسانژ از بنيان گذاران ويکی ليکس و البته جنبش موسوم به «حزب چای» يا «تی پارتی» که از طيفی از تندروهای نزديک به محافظه کاران در آمريکا تشکيل شده است. آیت الله روح الله خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در ایران و محمد مصدق، نخست وزیر و از عوامل اصلی ملی کردن صنعت نفت در ایران هم در سال های گذشته به عنوان چهره سال مجله تایم انتخاب شده اند.
 


تنها دو روز پس از آن که هاشم تاچی، رئیس حزب دمکراتیک کوسوو با پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور در پست نخست‌وزیری این کشور ابقا شد، شورای اروپا در گزارشی وی را متهم کرده است که در راس یک گروه ‌مافیایی در زمینه قاچاق اسلحه،‌ مواد مخدر و خرید و فروش اعضای بدن فعالیت داشته است.تنها دو روز پس از آن که هاشم هاشم تاچی، رئیس حزب دمکراتیک کوسوو با پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور در پست نخست‌وزیری این کشور ابقا شد، شورای اروپا در گزارشی وی را متهم کرده است که در راس یک گروه ‌مافیایی در زمینه قاچاق اسلحه،‌ مواد مخدر و خرید و فروش اعضای بدن فعالیت داشته است. به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، شورای اروپا در گزارشی، هاشم تاچی، نخست‌وزیر کوسوو را رئیس گروهی معرفی کرده است که در اوج جنگ کوسوو در سال ۱۹۹۹ فعالیت‌های خود را در زمینه تبهکاری سازمان یافته آغاز کرده و از این طریق نفوذ خود را در این کشورگسترش داده است. گزارش یاد شده که توسط دیک مارتی،‌ بازرس حقوق بشر و از نمایندگان پارلمان اروپا تهیه شده،‌ قرار است روز پنج‌شنبه در نشستی پاریس در اختیار دیپلمات‌های ۴۷ کشور عضو شورای اروپا قرار گیرد. شورای اروپا یک نهاد بین‌المللی اروپایی است که در سال ۱۹۴۹ میلادی تاسیس شده و مقر آن در استراسبورگ فرانسه قرار دارد. شورای اروپا هم اکنون ۴۷ عضو دارد و نهادی متفاوت از اتحادیه اروپا یا شورای اتحادیه اروپا است. دیک مارتی، نماینده سوییسی پارلمان اروپا و دادستان پیشین سوییس در گزارش خود هاشم تاچی و سایر فرماندهان پیشین ارتش آزادی‌ بخش کوسوو را به دست داشتن در فعالیت‌های تبهکارانه و از جمله تجارت اعضای بدن انسان متهم کرده است. در تهیه گزارش یاد شده،‌ که دو سال به طول انجامیده است، از جمله به یافته‌های پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، و نیز سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مخلتف استناد شده است. در بخشی از این گزارش آمده است، گروه «شبه‌مافیایی» تحت رهبری هاشم تاچی از جمله در خرید و فروش اعضای بدن اسرای جنگی صرب، قتل‌‌های سفارشی و نیز سایر انواع تبهکاری مشارکت داشته است. بر اساس این گزارش ارتش آزادی‌بخش کوسوو در مناطقی در شمال آلبانی صرب‌ها و نیز شماری از آلبانیایی‌های کوسوو را در زندان‌های مخفی نگهداری می‌کرد و رفتاری «غیرانسانی و تحقیرآمیز»‌ با این افراد داشته است. همچنین اعضای بدن این زندانیان در یک بیمارستان از بدن آن جدا شده و در بازارهای سیاه بین‌المللی به کلینیک‌های خارجی فروخته می‌شد. آقای مارتی در گزارش خود همچنین آورده است، این گونه فعالیت‌ها که توسط فرماندهان ارتش آزادیبخش کوسوو و در چارچوب تبهکاری سازمان یافته صورت می‌گرفت، «تاکنون نیز در اشکال مختلف ادامه دارد.» در گزارش شورای اروپا همچنین به بازداشت پنج نفر در ماه اکتبر سال جاری در یک کلینیک در شهر پریستینا، از جمله یک پزشک و یکی از کارکنان وزارت بهداشت کوسوو، به اتهام دست داشتن در خرید و فروش اعضای بدن انسان و فعالیت‌های غیرقانونی پزشکی اشاره شده است. دیک مارتی،‌ دادستان پیشین سوییس، در گزارش خود همچنین صراحتاً‌ از هاشم تاچی با عنوان رئیس گروه تبهکاری "درنیکا" نام برده و این گروه را به عنوان «گروهی کوچک اما بسیار قدرتمند از اعضای پیشین ارتش آزادی‌بخش کوسوو» معرفی کرده است که از سال ۱۹۹۹ تبهکاری سازمان یافته را تحت کنترل خویش درآورده است. در این گزارش با اشاره به حمایت‌های دیپلماتیک و سیاسی ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی از هاشم تاچی، پس از پایان جنگ کوسوو، آمده است،‌ کشورهای غربی هم از این «جنایت‌ها» آگاه بودند،‌ اما آن را نادیده گرفتند. در این میان حزب دمکراتیک کوسوو به رهبری هاشم تاچی،‌ که در انتخابات اخیر این کشور به پیروزی رسیده است،‌ در واکنش به گزارش شورای اروپا،‌ ادعاهای مطرح شده در آن را «دروغ»‌ خوانده و هدف از انتشار آن را ضربه زدن به وجهه ارتش آزادی‌بخش کوسوو و فرماندهان آن دانسته است. این حزب همچنین اعلام کرده است،‌ «برای مقابله با دروغ‌های مارتی» تمام «اقدامات ممکن و لازم» و از جمله اقدامات حقوقی‌ را انجام خواهد داد.
 


یک کارشناس کامپیوتری آلمانی که از نخستین افرادی است که کدهای برنامه استاکس نت را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است می‌گوید کرم استاکس نت اجرایی شدن برنامه اتمی ایران را «دو سال» به تعویق انداخته است.یک کارشناس کامپیوتری آلمانی که از نخستین افرادی است که کدهای برنامه استاکس نت را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است می‌گوید کرم استاکس نت اجرایی شدن برنامه اتمی ایران را «دو سال» به تعویق انداخته است. آقای لانگر  ،چهارشنبه، ۲۴ آذر، در مصاحبه تلفنی با روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» با اشاره به عقب افتادن «دو ساله» برنامه اتمی ایران به دلیل نفوذ کرم استاکس نت به مراکز کنترل هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفت: «این [کرم اینترنتی] تقریبا به اندازه حمله نظامی موثر و یا شاید بهتر بود زیرا کشتاری به همراه نداشت و یک جنگ تمام عیار نبود. از دیدگاه نظامی، این یک موفقیت بزرگ بود.» وی افزود که بهترین کاری که ایران می‌تواند انجام دهد این است که تمامی کامپیوترهایی را که به این کرم آلوده شده‌اند از دور خارج کند و افزود که جمهوری اسلامی همچنین باید از پاک بودن کامپیوترهایی که از خارج از این مراکز برای‌ آن‌ها فعالیت می‌کردند نیز اطمینان حاصل کند. آقای لانگر در این زمینه گفت: «پاک کردن تأسیسات [مراکز کنترل هسته‌ای] از استاکس نت به شدت دشوار است و ما می‌دانیم که ایران در فناوری اطلاعات قابلیت چندانی ندارد... اگر می‌خواهند کارآیی سیستم‌هایشان را به دست آورند باید از دست این ویروس خلاص شوند و این کار زمان می‌برد... سپس آن‌ها نیاز دارند تا تجهیزاتی را جایگزین کنند... همچنین آن‌ها باید سانتریفیوژهای نطنز را دوباره بسازند و احتمالا یک توربین تازه برای بوشهر خریداری کنند.» جمهوری اسلامی « غربی‌ها‌ » و « کارشناسان خارجی را که در مراکز صنعتی ایران تردد داشته‌اند» به انتشار این کرم رایانه‌ای متهم کرده است. همچنین به نوشته «جروزالم پست» گمانه‌زنی‌های گسترده حاکی از این است که یکی از واحدهای اطلاعات نظامی اسرائیل که مشهور به داشتن قابلیت‌های پیشرفته در گردآوری اطلاعات از طریق ردیابی سیگنال‌ها است، خالق این کرم اینترنتی بوده است. آقای لانگر نیز در گفت‌ و گو با این روزنامه اظهار کرده است که حد‌اقل دو کشور و به گفته وی احتمالا آمریکا و اسرائیل پشت ماجرای استاکس نت که به گفته وی «از پیشرفته‌ترین و پرنفوذترین نرم‌افزارهای مخرب تاریخ است»، بوده‌اند. وی با استناد به تحلیل کدهای استاکس نت و با اشاره به پیچیدگی این کدها گفته است: «ما می‌توانیم بگوییم که تولید [استاکس نت] باید سال‌ها به طول انجامیده باشد... این کار توسط یک هکر انجام نشده است، کار یک کشور است و ما می‌توانیم بگوییم که یک کشور نیز به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.» اسرائیل تا کنون به ادعاهایی مبنی بر دخالت این کشور در آلوده کردن مراکز کنترل هسته‌ای جمهوری اسلامی واکنش نشان نداده است. شرکت امنیت رایانه‌ای «سیمَنتِک» در ماه جاری اعلام کرد که کرم رایانه‌ای استاکس‌نت که با نفوذ در مراکز کنترل هسته‌ای ایران اختلالاتی را به وجود آورده است، ممکن است برای ایجاد اختلال در موتور سانتریفیوژهای گازی غنی‌سازی اورانیوم ایران طراحی شده باشد . کشورهای غربی ابعاد این اختلالات را گسترده می‌دانند و این در حالی است که ایران اعلام کرده است که این کرم رایانه‌ای نتوانسته‌ است به نیروگاه هسته‌ای آسیبی چندانی برساند.
 


دو مقام عراقی می گویند، القاعده قصد دارد در روزهای کریسمس در آمریکا و اروپا دست به عملیات تروریستی بزند. جواد البولانی، وزیر کشور، و هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، با اعلام این مطلب گفتند، دولت کشورشان این اطلاعات را از شورشیان دستگیر شده در عراق دریافت کرده است. وزیر کشور عراق امروز (چهارشنبه) همچنین گفت: بمب گذاری اخیر در شهر استکهلم سوئد در چارچوب طرح القاعده برای پایان سال جاری میلادی صورت گرفته است.
 


در پی غرق شدن یک کشتی حامل پناهجویان در سواحل جزیرۀ « کریسمس» استرالیا دستکم ۲۷ تن کشته شدند. ماموران گمرک استرالیا تا کنون توانسته اند ۴۲ تن از سرنشینان کشتی را از نجات دهند. ملیت سرنشینان کشتی رسما اعلام نشده است ولی رسانه ها می گویند، آنها احتمالا ایرانی و عراقی هستند. علت غرق شدن کشتی، توفانی بودن دریا اعلام شده است.
 


پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه) جایزه حقوق بشر خود را به «گی یرمو فارینیاس»، ناراضی سیاسی کوبایی اهدا کرد. دولت کوبا از خروج فارینیاس برای شرکت در مراسم اهدای این جایزه که جایزه ساخاروف نام دارد، ممانعت کرده است. یِرزی بوزک، رئیس پارلمان اروپا، در یک کنفرانس خبری گفت: "ما از مردم کوبا در مسیر دستیابی به دمکراسی و تقویت آزادی های بنیادین پشتیبانی می کنیم."
 


در ماه‌های اخیر تنش میان مجری برنامه‌ ۹۰ تلویزیون از یک سو با مدیران تلویزیون و از سوی دیگر با مقامات ورزشی و سیاسی کشور در حوزه‌ ورزش فوتبال به عنوان پرهزینه‌ترین ورزش کشور برای دولت افزایش یافته است. برنامه‌ یازده ساله‌ ۹۰ و مجری پر سابقه‌ آن بر این باورند که نگاهی ورزش- محور و کارشناسی به تحولات ورزش فوتبال دارند اما مدیران تلویزیون و مقامات سیاسی- ورزشی انتقادات این برنامه و رهیافت و نحوه‌ اداره‌ آن (مثل نظرسنجی حین برنامه با پیامک از مردم و مصاحبه با کارشناسان) را تاب نیاورده و مجری و برنامه را به توهین به مقامات و مقدسات و ایجاد اخلال در جریان تصمیم گیری‌های خود متهم می کنند.در ماه‌های اخیر تنش میان مجری برنامه‌ ۹۰ تلویزیون از یک سو با مدیران تلویزیون و از سوی دیگر با مقامات ورزشی و سیاسی کشور در حوزه‌ ورزش فوتبال به عنوان پرهزینه‌ترین ورزش کشور برای دولت افزایش یافته است. برنامه‌ یازده ساله‌ ۹۰ و مجری پر سابقه‌ آن بر این باورند که نگاهی ورزش- محور و کارشناسی به تحولات ورزش فوتبال دارند اما مدیران تلویزیون و مقامات سیاسی- ورزشی انتقادات این برنامه و رهیافت و نحوه‌ اداره‌ آن (مثل نظرسنجی حین برنامه با پیامک از مردم و مصاحبه با کارشناسان) را تاب نیاورده و مجری و برنامه را به توهین به مقامات و مقدسات و ایجاد اخلال در جریان تصمیم گیری‌های خود متهم می کنند. با این احوال چرا این برنامه و مجری آن تحمل می شود؟ چرا فردوسی‌پور همانند صدها مجری و نویسنده و کارگردان و نویسنده‌ رسانه‌های دولتی با یک چرخش امضا از شغل خود برکنار نمی‌شود؟ معضل برنامه‌های پرطرفدار رادیو و تلویزیون دولتی در ایران از یک سو به دنبال برنامه‌های پرطرفدار برای نشاندن مردم در پای این جعبه های جادویی هستند (تا سخنرانی‌های مقامات و سبک زندگی مکتبی را از این طریق به مردم حقنه کنند) ولی هنگامی که برنامه‌ای با تلاش و چشم انداز دست اندرکاران آن واقعا پرطرفدار شد مثل گاو نه من شیرده آن را نابود می کنند. دلیل این نابودی نیز سرمایه‌ اجتماعی‌ای است که مجریان و نویسندگان برنامه با موفقیت خود به دست می آورند و ممکن است آن را در جایی بر خلاف نظر مقامات سیاسی هزینه کنند یا از شهرت آنها در مواردی در انتقاد به رژیم استفاده شود یا حقیقتا مطلبی بر خلاف میل و اراده‌ مقامات رده اول و میانی کشور در آنها بیان شود. فهرستی طولانی از این برنامه‌های محذوف در سی سال گذشته می توان ارائه داد: صبح جمعه با شما، مردم ایران سلام، جمعه ها با تئاتر، رمان تا نمایش، مثلث شیشه‌ای، زنده رود، عمو پورنگ، و برخی برنامه‌های رادیو جوان (مثل روی خط جوانی). حتی یک برنامه‌ پرطرفدار را نمی توان نام برد که حدود دو دهه در رادیو و تلویزیون دولتی ایران دوام آورده باشد. با جا به جایی دولت‌ها و مدیران، برنامه‌ها نیز جا به جا می شوند. اما امروز در دوران رقابت شدید میان رسانه‌های الکترونیک دولتی و غیر دولتیِ فرا مرزی بر سر مخاطب صدور دستور تعطیلی یا اخراج به آسانی گذشته نیست. بر خلاف نظام‌های استبدادی، از این سنخ برنامه‌های پر طرفدار و متداوم در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در کشورهای دمکراتیک و با ثبات بسیارند: مثل شصت دقیقه، برنامه‌های آخر شب (چارلی رز، جی لِنو یا دیوید لِتِرمن)، ملاقات با مطبوعات، مصاحبه‌های لری کینگ، برنامه اوپرا وینفری، ده یا بیست آهنگ برتر هفته، و صدها برنامه‌ دیگر در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ایالات متحده. این برنامه‌ها حتی با بازنشستگی مجریان یا یکی از اعضای گروه تعطیل نمی شوند بلکه با تغییراتی ادامه پیدا می کنند. رقابت سرنوشت ساز رسانه‌‌ای بنا به گفته‌ی مقامات دولتی، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان حداقل پنجاه درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارند و در آینده می توانند مخاطبان بیشتری را از رادیوها و شبکه‌های دولتی بربایند (آمار واقعی باید بیش از این باشد). این جنگ برای هر دو طرف حیاتی است. از سوی دیگر با فروکش کردن اعتراضات خیابانی رقابت رسانه‌ای تا حد زیادی بر حوزه‌های سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت تمرکز پیدا کرده است. بر آمدن فارسی وان نه توطئه‌ دولت برای سیاست زدایی از جامعه بلکه ناشی از نیاز جامعه به مجموعه‌های داستانی تلویزیونی غیرهماهنگ با ایدئولوژی دولتی بود. در این فضای رقابتی، فردی مثل فردوسی‌پور و برنامه‌ نود کالاهایی جدی برای جذب مخاطب هستند. مقامات تلویزیون دولتی واهمه دارند که وی که در قالب‌های ایدئولوژیک نظام به سختی جای می گیرد و فرسنگ‌ها با مجریان ارسال شده از فارس نیوز و رجا نیوز فاصله دارد فردای اخراج از تلویزیون دولتی جذب صدای امریکا یا رادیو فردا یا تلویزیون فارسی بی بی سی شود و میلیونها مخاطب را نیز با خود به آن رسانه‌ها منتقل کند. از این جهت مقامات تلویزیون با بازی پلیس خوب- پلیس بد با وی کلنجار خواهند رفت و تلاش می کنند با محدود تر کردن وی، او را در این برنامه نگاه دارند. خدمت رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور به کارکنان ناهمرنگ رسانه‌های دولتی همان طور که تولیدات موسیقی پاپ ایرانی در خارج کشور باعث شد بخشی از اهالی موسیقی در داخل کشور بتوانند آثار خود را در رسانه‌های دولتی عرضه کنند امروز برنامه‌های رادیوها و تلویزیون‌های فارسی زبان خارج کشور موجه ایجاد نوعی حاشیه‌ی امن برای کارکنان ناهمرنگ با اسلامگرایی در رسانه‌های دولتی تحت مدیریت عناصر امنیتی و نظامی شده است. کسانی مثل فردوسی‌پور از آخرین بازمانده‌های نسل کارکنان موفق رسانه‌های دولتی در دهه‌های شصت و هفتاد هستند که صرفا بر اساس همان حاشیه‌ی امن می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. رسانه‌های خبری و سیاسی رقیب تنها می توانند بخش کوچکی از دایره‌ بزرگ مخاطبان را از قرار گرفتن در برابر تبلیغات ایدئولوژیک و سیاسی رسانه‌های دولتی نجات دهند. در رقابت رسانه‌ای با رسانه‌های دولتی ورزش و سرگرمی نقشی جدی تر از سیاست بازی می کنند. از همین جهت رسانه‌های غیر دولتی و دولتی فارسی زبان در خارج کشور به سمت برنامه‌های سرگرم کننده (مثل "پارازیت" صدای آمریکا یا برنامه‌های ورزشی بی بی سی فارسی و کانال‌های خصوصی فارسی زبان) و افزایش زمان برنامه‌های تفریحی و سرگرمی خود حرکت کرده‌اند. این دیدگاه در تغییرات اعمال شده در برنامه‌های صدای امریکا در چند ماه اخیر به خوبی به چشم می خورد. در این میان جای یک مفسر با سابقه‌ و پر مخاطب فوتبال خالی است. چمدان کوچک اسلامگرایان و مهمانخانه‌ بزرگ عرفگرایی فردوسی‌پور و برنامه‌ نود بر اساس گفتمان تخصص، عرفگرایی و تقدم افکار عمومی بر نظرات مقامات سیاسی در جامعه‌ای کار می کنند که مقامات تلویزیون و ورزش کشور اسلامگرایان نظامیگرایی هستند که سرمایه داری دولتی در نظام آرمانی آنها هیچ حد و مرزی نمی شناسد. سربازان امام زمان و سردارانی که باشگاه‌های ورزشی و شبکه‌های تلویزیونی ( و تقریبا همه‌ی کشور) را در اختیار دارند بر اساس گفتمانی متضاد با گفتمان برنامه‌ نود بر سر کار آمده‌اند اما مجبورند چنین برنامه‌ای را تحمل و مرتبا در زمان و مصاحبه‌ها و محتوای برنامه دست کاری کنند. از نگاه آنان دولتی که پول همه چیز ورزش را می پردازد (و شیر نفت میراث الهی برای ولی فقیه و پیروان اوست) می تواند هر اصل و قاعده ای را نادیده بگیرد: تیم‌ها را از متن اجتماعی آنها بکند و در جایی دیگر بکارد تا خشک شوند، بازیکن فوتبال را در فصل تابستان مجبور به روزه داری کند، با دوپینگ قهرمان و مدال بیاورد، ورزشکاران دختر را مجبور کند در وسط زمین فوتبال پس از مسابقه نماز جماعت بخوانند، حجاب مورد وفاق مراجع را برای ورزشکاران طراحی کند، و با تقلب و تنبیه انضباطی ورزشکاران خودی و غیر خودی را بالا و پایین کند. برنامه‌هایی مثل نود تناقض‌های نظام اسلامگرا را که با عرف گرایی و مردم گرایی احاطه و مورد چالش واقع شده نمایان می سازد. چنین نظامی مجبور است فوتبال و انتخابات و سینما و موسیقی و اینترنت و حضور زنان در جامعه را داشته باشد اما بر آنها با مکانیسم صدور مجوز و سانسور و فیلترینگ و پارازیت و حجاب و نظارت استصوابی و توقیف رنگ اسلامگرایی بزند و آنها را مهندسی کند تا در چمدان کوچک حکومت دینی در مهمانسرای بزرگ دنیای عرفی جا شوند. اما آن پدیده ها مثل میت در کف غسال نیستند و "رنگ زننده" و رنگ را به چالش می کشند.
 


محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، در سومین روز از اعتصاب غذای خشک محمد نوری‌زاد در پیامی رسمی از او خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد.محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، در سومین روز از اعتصاب غذای خشک محمد نوری‌زاد در پیامی رسمی از او خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد. محمد خاتمی در این پیام نوشت: «امیدوارم اصل این تصمیم سبب شود که مسئولان ذی‌ربط با تجدید نظر در مورد او و بسیاری دیگر که گرفتارند، زمینه را برای اصلاح و بازگشت کشور به امنیت و ثبات و قانون فراهم کنند.» محمد نوری‌زاد از سه روز پیش در اعتراض به «محاکمه سه دقیقه‌ای خود» و آن چه توهین قاضی می‌خواند در اعتصاب غذای خشک است. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، در گفت‌وگو با رادیوفردا ابتدا از آخرین وضعیت همسرش می‌گوید: ایشان از روز شنبه اعتصاب غذای خشک را شروع کرده‌اند. این آخرین خبر بوده است. ولی از آنجایی که ایشان قبلا هم، ماه قبل، که ملاقات داشتیم به ما گفته بود که می‌خواهد اعتصاب غذای خشک بکند و ما منعش کردیم و گفتیم همین روزه‌ای که در زندان می‌گیری به همین شکل تلقی می‌شود. که البته ایشان گفتند که اگر دست به این کار بزنم این بار مصمم خواهم بود. چون دفعه قبل که ایشان اعتصاب غذای خشک کردند، دادستان از ما خواستند (با ایشان حرف بزنیم) و رفتیم ایشان را دیدیم و خواهش کردیم دست از اعتصاب غذای‌شان بکشند. در آن زمان دادستان هم قول‌هایی داده بودند و ایشان اعتصاب غذای‌شان را شکستند، اما متاسفانه این قول‌ها آن موقع عملی نشد. اما این بار گفتند که مصمم هستند، با توجه به روحیه‌ای که من از ایشان سراغ دارم فکر می‌کنم که الان دیگر باید حال‌شان نامساعد باشد. ما متاسفانه دیروز از صبح رفتیم دم در زندان اوین و تا نزدیک پنج عصر که هوا تاریک شد در آن سرمای شدید آنجا ایستادیم. صبح فردی رفت داخل که برای ما خبری بیاورد، ساعت دو هم یکی از عوامل دفتر معاون دادستان آمد، گفت که می‌رود تا برای‌مان خبری بیاورد. دو ساعت باز ایستادیم ومتاسفانه هیچ خبری ندادند. وقتی که شما درخواست می‌کنید با آقای نوری‌زاد ملاقات داشته باشید تا از حال‌شان باخبر شوید، مسئولان چه پاسخی به شما می‌دهند؟ مسئولی دم در اوین نیست که پاسخ‌گو باشد. چند نگهبانند و یکی دو نفر مسئولی که گاهی برگه‌ای را می‌گیرند و برگه‌ای را می‌آورند. اینها باید خبر را ببرند داخل و نهایتا خبری بیاورند. خوشبختانه امروز دخترم آقای پیرعباس که قاضی اولیه پرونده همسرم بودند و حکم اولیه را صادر کرده بودند را دم در اوین دیده بودند. دخترم توانسته بود با ایشان برود تا دفترشان و در این مورد سوال کند که ایشان گفته بودند: «اصلا چنین ماجرایی نیست و چه کسی گفته که ایشان می‌خواهد اعتصاب غذا کند. من می‌روم و بررسی می‌کنم و به شما خبر می‌دهم.» ایشان از ده صبح رفتند بررسی کنند و به ما خبری بدهند. دخترم می‌گفت دم در اوین منتظر می‌مانم تا وقتی که ایشان خواستند از اوین خارج شوند از پدرشان خبری بگیرند که متاسفانه ما ندیدیم که ایشان بیرون بیایند و تا پنج عصر که ما آنجا بودیم هیچ خبری توسط کسان دیگری، چون ما کمی دم در اوین سروصدا کردیم، به ما داده نشد و متاسفانه هیچ خبری نداریم. در خبرها آمده است که بعد از این که قاضی دادگاه به آقای نوری‌زاد توهین کرده است، ایشان مصمم به اعتصاب غذای خشک شده‌اند، آیا دلیل اعتصاب غذای خشک‌شان همین بوده است؟ بله دقیقا همین مورد بود. ایشان گفتند من می‌خواهم به این وضعیتی که کسانی واقعا مظلوم واقع شده‌اند و به این بی‌احترامی‌ها دچار می‌شوند خاتمه بدهم. اگر شده جنازه من از روی دست‌شان رد شود باید کاری کنم که اینها به این وضعیت خاتمه بدهند. فکر می‌کنید حالا که آقای خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در پیامی رسمی از آقای نوری‌زاد درخواست کرده‌اند که به اعتصاب غذای خشک‌شان خاتمه بدهند، واکنش آقای نوری‌زاد چه خواهد بود؟ اصلا من فکر نمی‌کنم ایشان تحت تاثیر این درخواست باشد. چون خودشان هم گفته بودند یا باید اینها برگردند و عذرخواهی کنند از مردمی که این گونه با آنها برخورد می‌کنند، و بیایند و ثابت کنند که من به ماموران وزارت اطلاعات تهمت زده‌ام و درباره آنها دروغ گفته‌ام. باید این قضایایی که درباره عبدالله مومنی، حمزه کرمی و سایرین مطرح شده است که ما داریم دروغ می‌گوییم اینها را باید ثابت کنند. من اصلا فکر نمی‌کنم پیام آقای خاتمی به گوش ایشان برسد. چون خواسته ما همین است. من فکر می‌کنم ایشان نباید روش‌های دیگری را اعمال کنند. چون واقعا ایشان صدمه خواهند دید. الان روز چهارم اعتصاب غذای خشک ایشان خواهد بود و شاید به اغما بروند.
 


پس از چند ماه کشمکش و اختلاف میان خانه سینما و معاونت سینمایی، یک‌شنبه شب رای‌گیری برای انتخاب هیئت مدیره جدید خانه سینما برگزار شد و محمدمهدی عسگرپور برای دومین بار به سمت مدیرعاملی این نهاد صنفی انتخاب شد.پس از چند ماه کشمکش و اختلاف میان خانه سینما و معاونت سینمایی، یک‌شنبه شب رای‌گیری برای انتخاب هیئت مدیره جدید خانه سینما برگزار شد و محمدمهدی عسگرپور برای دومین بار به سمت مدیرعاملی این نهاد صنفی انتخاب شد. این انتخاب در حالی صورت گرفت که مدیران دولتی سینمای ایران تلویحا خواستار برکناری آقای عسگرپور از سمت مدیرعاملی خانه سینما توسط سینماگران شده بودند. رادیوفردا در گزارشی این انتخابات و اهمیت آن را بررسی کرده است: تثبیت مدیران فعلی سینما. این برایند نتیجه انتخابات هیئت مدیره این نهاد صنفی مهم فرهنگی و هنری ایران بود، انتخاباتی که به دلیل اختلافات و تقابل چند ماه اخیر میان این نهاد و معاونت سینمایی وزارت ارشاد ایران از حساسیت زیادی برخوردار بود. بنابر اعلام خبرگزاری‌های ایران، یک‌شنبه شب، مریلا زارعی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، ابراهیم مختاری، محمد صریح، محمدرضا معینی و تورج منصوری با رای نمایندگان صنوف مختلف به عنوان اعضای هیئت مدیره جدید خانه سینما انتخاب شدند و بلافاصله در اولین تصمیم محمدمهدی عسگرپور را به سمت مدیرعاملی خانه سینما ابقا کردند. آقای عسگرپور در چند ماه اخیر با نگارش نامه‌هایی تند به وزیر ارشاد ایران و انجام مصاحبه‌های شدیداللحن به صراحت از نحوه مدیریت فرهنگی کشور انتقاد کرده است. رضا صدیق، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر، درباره نحوه برگزاری مجمع عمومی و انتخابات اخیر خانه سینما به رادیوفردا می‌گوید: در ادامه درگیری‌های معاونت سینما و خانه سینما، معاونت سینمایی برای سنگ انداختن به این انتخابات بیکار ننشسته بود. هفته گذشته و قبل از انتخابات خانه سینما، مدیران تولید سینمایی، شورای مرکزی کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه‌کنندگان اعلام کردند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند و انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند. در مقابل فرهاد توحیدی اعلام کرد که انتخابات بدون آنها برگزار خواهد شد و درباره شرکت نکردن شورای مرکزی کانون کارگردانان، تعدادی از کارگردان‌های مطرح سینما نامه نوشتند و اعلام کردند که در این انتخابات رسما باید شرکت بکنیم که کانون کارگردانان در لحظات آخر شرکت کرد و فقط اتحادیه تهیه‌کنندگان شرکت نکرد. با توجه به بحث‌های چندین ماه اخیر از سمت معاونت سینمایی در رابطه با جدا کردن صنف تهیه‌کنندگان از خانه سینما کاملا مشخص است که این موضوع از کجا آب می‌خورد و شرکت نکردن‌شان می‌تواند دال بر این موضوع باشد. پس از اوج‌گیری اختلافات میان معاونت سینمایی و خانه سینما، مدیران دولتی سینمای ایران در گفت‌وگوهای‌شان صریحا نسبت به عدم انتخاب مدیران فعلی خانه سینما ابراز امیدواری کرده و حتی گفته بودند که کار اصلی آنها با هیئت مدیره آینده خانه سینما خواهد بود. در چنین شرایطی آیا انتخاب مجدد آقای عسگرپور از سوی سینماگران می‌تواند حاوی پیامی باشد؟ رضا صدیق: شاید انتخاب هیئت مدیره قبلی خانه سینما صریح‌ترین پیغام سینماگران به معاونت سینمایی و دولت بوده باشد، این انتخاب به معنی پیگیری خواسته‌های صنف سینماست. با توجه به نامه وزارت ارشاد به محمدمهدی عسگرپور که او را نماینده قشر کوچکی از اهالی سینما خوانده بود و خواست‌هایش را خواست اکثر سینماگران نمی‌دانست، این رای‌گیری بین صنوف سینمایی برای انتخاب دوباره هیئت مدیره و رئیس خانه سینما تثبیت خواسته‌ها و منش و نگاه سینماگران است. از این به بعد محمدمهدی عسگرپور به علت حمایت و انتخاب دوباره از سوی سینماگران با قدرت بیشتری جلو می‌رود و با معاونت سینمایی تقابل می‌کند و در مجموع با توجه به این که خانه سینما تنها صنف فعال و باقی‌مانده در عرصه فرهنگ و هنر ماست این اتفاق را در عرصه هنر، بسیار مهم می‌شود دید. جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد ایران، در اولین واکنش به انتخابات خانه سینما ابراز امیدواری کرد که مدیران خانه سینما با معاونت خانه سینما همراه‌تر باشند. او به خبرگزاری فارس گفته است که امیدواریم مدیران جدید نقشی غیر از همراهی برای حل مشکلات سینما برای خود قائل نباشند. پیش ازاین تعدادی از سینماگران متمایل به حاکمیت، خانه سینما را به محل تجمع عناصری که آنها را ضدانقلاب می‌نامند متهم کرده بودند. خانه سینما هم اکنون مهم‌ترین نهاد سینمایی صنفی فرهنگی و هنری ایران به شمار می‌رود که تا حدودی توانسته است در مقایسه با صنوف دیگر استقلالش را از دولت حفظ کند.
 


در حالی که خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه از غرق شدن یک قایق چوبی حامل ده‌ها پناهجو در آب‌های استرالیا خبر داده‌اند، روزنامه‌های استرالیایی می‌نویسند که پناهجویان ایرانی نیز در این قایق حضور داشتند.در حالی که خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه از غرق شدن یک قایق چوبی حامل ده‌ها پناهجو در آب‌های استرالیا خبر داده‌اند، روزنامه‌های استرالیایی می‌نویسند که پناهجویان ایرانی نیز در این قایق حضور داشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک قایق چوبی شش تا ۹ متری با کابین‌هایی که توسط پارچه و پلاستیک پوشیده شده و حامل ده‌ها پناهجو بود در ساعات اولیه روز چهارشنبه، ۲۴ آذر به دلیل نامساعد بودن هوا و متلاطم بودن اقیانوس، به صخره‌های ساحلی جزیره کریسمس، متعلق به استرالیا، برخورد کرده و غرق شده است که در اثر این حادثه دستکم ۲۷ نفر کشته شده‌اند. مقامات جزیره اعلام کرده‌اند که موفق به نجات ۴۱ نفر شده‌اند و افزوده‌اند که امکان دارد تعداد کشته‌شدگان افزایش یابد. روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» به نقل از یکی از اعضای شورای جزیره کریسمس نوشته است که به نظر می‌رسد اکثر پناهجویان این قایق چوبی که زن و کودک نیز در میان آن‌ها حضور داشت، از خاورمیانه بودند و یک پزشک نیز در گزارش کوتاه خود به موسسه پناهندگی جزیره تأیید کرده است که اکثر نجات یافتگان این سانحه ایرانی و عراقی هستند. این عضو شورای جزیره کریسمس به خبرگزاری رویترز گفته است: «وحشتناک بود. من یک نفر را دیدم که در مقابل من در حال مردن است و برای نجات آن‌ها هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم... کودکان شاید سه یا چهار ساله خود را به تکه‌های چوب چسبانده بودند و کمک می‌خواستند... ما جلیقه نجات به سمتشان پرتاب کردیم اما بسیاری از آن‌ها نمی‌توانستند چند متر شنا کنند و به آن‌ها برسند.» این روزنامه افزوده است که قرار است اجساد به شهر «پرت» در جنوب غرب استرالیا فرستاده شوند. به گفته حاضرین در محل، ساکنین جزیره نیز برای نجات دادن افراد شناور در آب، بر روی صخره‌ها جمع شده بودند و جلیقه نجات و طناب به داخل آب پرتاب می‌کردند، با این وجود به دلیل وضعیت نامساعد آب اقیانوس، عملیات نجات به کندی صورت گرفته است. یک شاهد عینی به آسوشیتدپرس گفته است کشتی‌های گمرک دریایی در بخش دیگری از جزیره که دریا آرامتر بود در حال نجات یک قایق دیگر حامل پناهجویان بودند و به همین دلیل با تأخیر در محل حادثه حضور پیدا کرده است. یکی از شاهدین عینی به شبکه خبری اسکای گفته است که امواج «چهار متری» افراد را به صخره‌های تیز این جزیره می‌کوبید. به نوشته آسوشیتد پرس یک تیم پزشکی استرالیایی برای رسیدگی به وضع مجروحین، عازم این جزیره که در ۲۶۰۰ کیلومتری شمال غرب استرالیا و ۳۶۰ کیلومتری جنوب اندونزی در اقیانوس هند قرار دارد، شده است. این خبرگزاری همچنین افزوده است که حال سه نفر از مجروحین وخیم گزارش شده است. همچنین گروه نجات کماکان در حال جستجو برای یافتن افراد مفقودین این سانحه هستند. جزیره کریسمس، یک جزیره دورافتاده و مقصد نخست بسیاری از پناهجویان غیر قانونی ایرانی، عراقی و افغانی است که قصد پناهنده شدن به استرالیا را دارند. این پناهجویان غیرقانونی پیش از ورود به استرالیا به بازداشتگاه جزیره کریسمس فرستاده می‌شوند تا پرونده پناهندگی آنان مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.
 


کشور آفریقایی غنا به جمع کشورهای تولید کننده نفت پیوست. امروز (چهارشنبه) برای نخستین بار از یک میدان نفتی غنا واقع در سواحل اقیانوس اطلس نفت استخراج شد. پیش بینی می شود غنا از فروش نفت، سالانه حدود یک میلیارد دلار کسب کند.
 


شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد، گروه جندالله مسئولیت حملات انتحاری امروز (چهارشنبه) در چابهار را برعهده گرفته است. العربیه جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرد. صبح امروز دو مهاجم انتحاری خود را میان شرکت کنندگان در مراسم تاسوعا در شهر چابهار منفجر کردند که در نتیجه آن حدود ۳۸ تن کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.
 


با نزدیک شدن به پایان سال میلادی ۲۰۱۰، مجله نشنال جیوگرافیک فهرستی از عجیب‌ترین گونه‌های جانوری کشف شده در این سال را به انتخاب ادیتورهای خود منتشر کرده است.با نزدیک شدن به پایان سال میلادی ۲۰۱۰، مجله نشنال جیوگرافیک فهرستی از عجیب‌ترین گونه‌های جانوری کشف شده در این سال را به انتخاب ادیتورهای خود منتشر کرده است. در این فهرست از پستانداران پرنده گرفته تا ماهی درخت‌زی و میمون دماغ‌بریده دیده می‌شود. ۱- زالو تی‌رکس: این نوع زالو که اصطلاحا به آن «شاه‌زالوی ظالم» لقب داده شده در ماه آوریل امسال در جنگل‌های آمازون و در خاک کشور پرو کشف شده است. این زالو که طول آن حدود هفت سانتی‌متر است دندان‌هایی بسیار بزرگ، ولی آلت تناسلی بسیار کوچکی دارد. ۲- اختاپوس گونه‌بنفش: این نوع اختاپوس که تشخیص وابستگی آن به گونه‌های شناخته شده جانداران تاکنون تکمیل نشده در ماه ژوئیه در عمق آب‌های اقیانوس اطلس در سواحل کانادا کشف شد. کشف این جاندار همراه با ده گونه دیگر در این منطقه می‌تواند دانش مربوط به حیات وحش در آب‌های بسیار سرد را تکمیل کند. اختاپوس گونه‌بنفش ۳- خفاش یودا: خفاش دماغ‌آبی میوه‌خوار سال گذشته همراه با ۲۰۰ گونه جانداری دیگر در جنگل‌های گینه نو کشف شد. این خفاش که از تخم میوه‌های درختی تغذیه می‌کند احتمالا در گستراندن انواع میوه‌ها و محیط زیست منطقه نقش بسیار مهمی دارد. ۴- حلزون نینجا: این حلزون که طول دم آن سه برابر سر آن است در ماه آوریل در ارتفاعات مناطق کوهستانی «بورنئو» در کشور مالزی کشف شد. این جاندار هنگام جفت‌گیری پیکان‌های کوچکی حاوی کلسیم دی‌کربنات به سمت جفت خود پرتاب می‌کند و به همین خاطر «نینجا» لقب گرفته است. ۵- میمون دماغ‌بریده حساسیتی: این نوع میمون دماغ چنان کوتاهی دارد که باران‌های منطقه موسمی به راحتی وارد مجاری بینی او شده و بنابراین مرتب باعث عطسه کردنش می‌شوند. این جانور در جنگل‌های برمه زندگی می‌کند و تنها نمونه آن که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته موردی بود که توسط اهالی منطقه شکار و به فاصله کوتاهی پس از آن خورده شد. ۶- گربه‌ماهی درخت‌خوار:‌ گونه‌ای جدید از گربه‌ماهی‌های سخت‌پوست در سال ۲۰۰۶ در رودخانه سانتا آنا در کشور پرو پیدا شد. انواع دیگر گربه‌ماهی سخت‌پوست معمولا با استفاده از دندان‌های تیز خود مواد غذایی را از تنه درختان جدا می‌کنند و می‌مکند، ولی این گونه تازه که تاکنون نام مشخصی برای آن تعیین نشده الیاف تنه‌های درختان را می‌خورد و هضم می‌کند. حلزون نینجا ۷- وزغ خانواده سیمپسون: این وزغ پوزه‌دار در ماه سپتامبر در جنگل‌های غرب کشور کلمبیا کشف شد. به گفته یکی از دانشمندان گروه پژوهشی که این جاندار را شناسایی کرده‌اند، دماغ دراز آن شبیه به یکی از شخصیت‌های کارتون معروف «خانواده سیمپسون» است. ۸- مارمولک شبیه‌ساز: این نوع خزنده کوچک یکی از اقلام اصلی در سفره غذای بخشی از مردم ساکن ویتنام است. این جاندار که تاکنون برای دانشمندان ناشناخته بود یک وجه اسرارآمیز دیگر نیز دارد و آن این که گونه مونث آن بدون نیاز به جفت‌گیری با گونه نر گونه‌ای مشابه خود را بازتولید یا شبیه‌سازی می‌کند. ۹- کرم - ماهی مرکب: این جاندار دریایی نه کرم است و نه ماهی مرکب. بدن این جانور مثل کرم حلقه‌دار است، ولی در عین حال بافت بدن و شاخک‌های آن شبیه ماهی مرکب است. به همین دلیل دانشمندان از یافتن عنوانی متمایز برای آن دست برداشته و آن را کرم – ماهی مرکب لقب داده‌اند. این جاندار در پژوهش‌های بسیار پیشرفته در سال ۲۰۰۷ در عمق تقریبا سه هزار متری آب‌های دریای اطراف جزیره جاوه کشف شد. ۱۰- ماهی دست‌دار صورتی: این ماهی که از باله‌های بزرگ خود به جای شنا کردن برای راه رفتن روی کف دریا استفاده می‌کند در ماه مه امسال کشف شد. تاکنون فقط چهار مورد از این جاندار پیدا شده و محل کشف آن آب‌های ساحل جزیره تاسمانی در نزدیکی استرالیاست.
 


علی عبدالهی، معاون امنیتی وزارت کشور، آمریکا و کشورهای منطقه را به دست داشتن در حملات انتحاری چابهار متهم کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا عبدالهی گفت: "تجهیزات و امكانات پشتیبانی عاملان حادثه تروریستی بیانگر آن است كه این عوامل توسط سرویس های پیشرفته اطلاعاتی منطقه و آمریكا حمایت شده اند." صبح امروز (چهارشنبه) دو مهاجم انتحاری خود را میان شرکت کنندگان در مراسم تاسوعا در چابهار منفجر کردند که در نتیجه آن حدود 38 تن کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.
 


خبرگزاری های ایران گزارش دادند، شمار کشته شدگان حملات انتحاری در چابهار به ۳۸ تن رسید. دو بمب گذار انتحاری امروز صبح (چهارشنبه) خود را در جمع شرکت کنندگان در مراسم تاسوعا در شهر چابهار، در جنوب شرق ایران، منفجر کردند که در نتیجه آن دهها تن نیز زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی عبداللهی، معاون وزیر کشور ایران، گفت، یکی از مهاجمان پیش از حمله با گلوله هدف قرار گرفته است. عبداللهی افزود، ولی او با این وجود موفق شده است جلیقه انفجاریش را منفجر کند که (به گفته او) "آسیب چندانی بر جای نمی گذارد."
 


یک کارشناس آلمانی می گوید، کرم «استاکس نت» برنامه اتمی ایران را "دو سال" عقب انداخته است. رالف لانگنِر، یکی از نخستین کسانی که کد استاکس نت را تحلیل کرده است، در گفت و گو با روزنامه اسرائیلی جروزلم پست گفت: کرم استاکس نت به اندازه یک حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران ضربه زد. مقام های جمهوری اسلامی،ضمن تائید آلوده شدن هزاران رایانه صنعتی به کرم استاکس نت، تکذیب کرده اند که این کرم به تاسیسات هسته ای آسیبی وارد کرده باشد.
 


با نگاهی به مراسم عزاداری مذهبی در کشورهای مختلف جهان، صحنه‌هایی از ریاضت، خودزنی یا اعمالی را می‌بینیم که به نوعی الگوبرداری از یکدیگر در آنها قابل مشاهده است.با نگاهی به مراسم عزاداری مذهبی در کشورهای مختلف جهان، صحنه‌هایی از ریاضت، خودزنی یا اعمالی را می‌بینیم که به نوعی الگوبرداری از یکدیگر در آنها قابل مشاهده است. در کشورهای آمریکای لاتین که مذهب کاتولیک رواج دارد در روز به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح گروهی از مردم به نشانه عزاداری خود را شلاق می‌زنند. در مکزیک گروهی با خار کاکتوس و زنجیر این کار را انجام می‌دهند. در فیلیپین گروهی دیگر واقعا خود را به صلیب می‌کشند. پروفسور پاتریک فاندرمیش، استاد علوم الهیات دانشگاه خرونینگ هلند، در کتاب خود درباره تاریخچه شلاق‌زنی که در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسید، نگاهی عمیق به علل و انگیزه‌های ریاضت و خودزنی در مذهب کاتولیک داشته است. وی در این کتاب به سفری اشاره می‌کند که به همراه تعدادی از دانشجویانش به جهت تحقیق در باب خودزنی مذهبی به شمال اسپانیا داشته و در آنجا در روستایی به نام «سان ویسنته دلا» مشاهده کرده است که هر ساله مردمانی جمع می‌شوند و در سالروز تصلیب عیسی مسیح شروع به خودزنی می‌کنند. افرادی با لباس‌ها و ماسک‌های سفید که با شلاق به پشت خود می‌کوبند. علی شریعتی در کتاب «تشیع علوی و تشیع صفوی» به رابطه مستقیم مسیحیت اروپایی با تشیع صفوی اشاره می‌کند که در رقابت با حکومت عثمانی سنی‌مذهب، شخصیت‌ها و عناصر فرهنگی مذهبی مسیحیت وارد مبانی فکری - مذهبی حکومت شیعه وقت ایران می‌شود. شریعتی در این کتاب می‌گوید که بعدها در تعزیه کربلا و نمایش‌های مذهبی این عناصر که مهم‌ترین آن خودزنی است، وارد مراسم سوگواری ایرانی‌ها شده که به طور واضح مشهود است که نه در فرهنگ ایرانی سابقه داشته و نه در دین اسلام. در گفت‌وگوی ویژه این هفته رادیوفردا با توجه به نزدیکی این روز با روزهای تاسوعا و عاشورا به بررسی کارکردی نوع عزاداری در این روزها می‌پردازیم و به عناصری مانند ریاضت، خودزنی و دیگر اعمالی که به عنوان ارزش‌های دینی و اجتماعی در جامعه ایران وارد شده توجه می‌کنیم، و آنها را در گفت‌وگو با عبدالحمید معصومی تهرانی، نویسنده و کارشناس الهیات در تهران، در میان می‌گذاریم. رادیوفردا: آقای معصومی، در این گفت‌وگو قصد داریم بحث واقعه عاشورا را از موضوع عزاداری در عاشورا جدا کنیم و فقط به موضوع عزاداری، شکل آن، نوعش و تاریخچه‌اش بپردازیم. به عنوان پرسش نخست، تحلیل جامعه‌شناختی شما از نوع عزاداری ایرانیان در ماه محرم، با توجه به عناصری مثل زنجیر زدن، قمه زدن و حمل علم و کتل و مواردی این‌چنینی که در عزاداری ماه محرم وجود دارد، چیست؟ عبدالحمید معصومی تهرانی: بیشتر شاید برگرفته از مسیحیت باشد. مسیحیت کاتولیک. یعنی آن جوری که جامعه‌شناسان گفته‌اند و علمای ادیان گفته‌اند نوعی کپی‌برداری است که [در ایران] بومی شده. یعنی عیناً شما همین چیزهایی را که در عزاداری شیعیان امامیه که چیزی نیست که در بین تمام مسلمانان باشد و فقط مختص به شیعه امامیه است، زنجیر زدن، این علم و کتل‌هایی که هست، برگرفته شده از آن مسیحیت قرون وسطایی است که بومی‌اش کرده‌اند. بنیادش از آنجاست ظاهرالامر، ولی بومی شده. انگیزه‌های سیاسی چه قدر در این الگوبرداری نقش داشته؟ به طور قطع نمی‌شود در این مورد نظر داد. ولی مسلم است که یک انگیزه‌ای در این قسمت هست. من خودم معتقد نیستم که در مقابله با عثمانی‌ها بوده باشد. ردیف اول آن چیزی بود که حاکمان صفوی به واسطه آن، با شعار آن آمده بودند و در مسند قدرت نشسته بودند و بالاخره بایست آن ظواهر را ترویج می‌دادند. این طبیعی است. اصلاً خود این تفکر از یک جهاتی وارداتی است. یعنی شما حتی آن علمای ابتدایی صفویه را نگاه کنید، اینها از جبلان لبنان آورده شدند. امثال علامه حلی و علامه مجلسی و شیخ بهایی که اصالتاً ایرانی نبودند. صفویه به این عنوان آمده بود و قدرت را در دست گرفته بود، و برای نگاه داشتن آن می‌بایست این تفکری را که به بهانه‌اش آمده و حکومت را قبضه کرده، ترویج دهد و مردم را متقاعد کند و تظاهرش را رواج دهد. در بین علما و مراجع تقلید شیعه در رابطه با مسئله قمه‌زنی و زنجیرزنی آرای یکسانی وجود ندارد. مثلاً آیت‌الله سید صادق شیرازی، آیت‌الله سید محمد صادق روحانی و آیت‌الله بهجت قمه‌زنی را مستحب می‌دانند، در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای صریحاً آن را جایز نمی‌شمارد. این تضاد آرا ناشی از چیست؟ ناشی از عوام‌زدگی. این آقایان بیشتر سر و کارشان با مردم است. این مسئله قمه‌زنی شاید مروجین اولیه‌اش خود آقایان و مبدع آن خود علما هستند. حالا یا علمای عوام‌زده هستند یا عوام‌های عالم‌نما. این که ما بیاییم و تصور کنیم که این را خود عوام و توده‌های مردم ابداعش کرده‌اند، به نظر من حرف غلطی است. هیچ وقت خود عوام عقیده‌ای را نمی‌آید بسازد. این را باید آن عالم‌ها بیایند درست کنند. ما برای این که از سر خودمان باز کنیم می‌انداریم به گردن عوام. این طور نیست. کار به جایی رسیده که اگر بخواهند بیایند واقعیت را بگویند، آن عوام است که گرفتارشان می‌کند. در زمان آقای بروجردی هم همین بحث شده ظاهراً. آن طور که ما شنیدیم. آقای بروجردی هم حرام اعلام کرد. هیات‌های عزاداری به آقای بروجردی اعتراض کرده بودند که ما در طول سال مقلد شماییم، اما این یک روز را مقلد تو نیستیم. ما در اسلام به هیچ عنوان خودزنی نداریم. حالا چه با قمه‌زنی و چه به سر و کله زدن. روایت‌های مختلفی در اسلام داریم که نهی کرده. هر چه قدر هم احادیث و روایت بیاورید، این قابل پذیرش نیست. در هر صورت مشاهده شده که نخبگان، خواص و بزرگان دین کمتر در مراسم ریاضت و خودزنی شرکت می‌کنند. مثلاً در مسیحیت کاردینال‌های عالی‌رتبه در مراسم ریاضت عیسی مسیح شرکت نمی‌کنند. یعنی خودشان آن اعمال را دقیقاً انجام نمی‌دهند. در مذهب شیعه هم کمتر مشاهده شده که خود مراجع بیایند قمه بزنند و زنجیر بزنند. خود این آقایان مراجع می‌گویند که ضربه زدن به خود به شرط این که موجب دیه نشود، کبود شود، یا سرخ شود اشکالی ندارد. آن مقدارش را اشکالی نمی‌بینند. اما با تمام این اوصاف همین آقایانی که داخل نمی‌شوند، قمه نمی‌زنند، سینه آن‌چنانی نمی‌زنند، رد نمی‌کنند. یعنی حتی توی مسیحیت هم پاپ یا کاردینال‌ها خودشان نه خودشان را شلاق می‌زنند و نه سیخ و سنگ به خودشان می‌بندند. ولی صراحتاً هم رد نمی‌کنند. چون من خودم از همین جماعت هستم به قاطعیت می‌توانم بگویم که اولاً آقایان خیلی جان‌دوست‌اند و این کار را نمی‌کنند و دوماً این حرف‌ها برای عوام است، نه برای خودشان. اگر بخواهیم موضوع را جمع‌بندی کنیم، آیا این نوع ریاضت و خودزنی با هر انگیزه‌ای که صورت بگیرد یک ارزش مذهبی یا یک معضل فرهنگی است؟ شاید یک سری مسائل را برایش یک ارزشی بتراشید. منتها وقتی می‌آیید در مذهب نگاه می‌کنید این باید قاعده‌ای داشته باشد. ریاضت کشیدن در تمام ادیانی که یک نوعی تفکرات توی آنها هست، وجود داشته و دارد. مثل روزه گرفتن، چله نشستن، بحث اعتکاف و این جور چیزها، اینها یک جور ریاضت‌های دست پائین است. اینها تجویز شده. در یهودیت هست، در مسیحیت هست و در اسلام هم هست. اما این که شما خودت را بخواهی از نظر ادیان توحیدی این قابل قبول نیست که بخواهیم برایش ارزش بگذاریم. این یک نوع معضل است. در اسلام هم چنین چیزی نیست. اگر بود تعارف که نداشت در قران می‌آورد. می‌گفت خودتان را بزنید، هلاک کنید. چرا میان مسلمانان فقط یک فرقه هست، یعنی توی شیعه‌ها سه دسته شیعه دارید، امامیه، زیدیه و اسماعیلیه. هیچ کدام اینها خودشان را کباب نمی‌کنند، جز شیعه امامیه. وقتی دین تجویز نکرده باشد و مبنایی در ادیان قابل پذیرش است که در اسلام می‌گوییم کتاب و سنت، وقتی کتاب و سنت قبول ندارد، ما نمی‌توانیم بگوییم این ارزش دینی است. بسیاری از مراجع شیعه امامیه در توجیه مراسم تاسوعا و عاشورا آن را تعظیم به شعائر اسلامی معنا کرده‌اند. چه نسبتی بین تجلیل و تحلیل واقعه عاشورا وجود دارد؟ الان به نظر من تحلیلی وجود ندارد. یعنی کسی در رابطه با این مسائل فکر نمی‌کند. فقط بحث خودزنی است. شما اگر برای عزاداری حسین گریه کنید یا خودتان را به گریه بزنید، بهشت برایتان واجب می‌شود. این یک توجیهی است که آورده‌اند. متاسفانه، متاسفانه ما در میان روحانیون شیعه کسانی که بخواهند مستقل باشند، مستقل یعنی دست مبارک‌شان در جیب خودشان باشد نداریم و وقتی هم که علمای ما نان‌خور عوام شوند، بالطبع باید یک جوری صحبت کنند که عوام خوش‌شان بیاید. بنابراین ما نباید انتظار از روحانیون‌مان داشته باشیم که بیایند واقعیت را به مردم بگویند. این تحلیل نیست. این یک جور تحمیق است. این که کسی اصلاً نمی‌پرسد که این به چه صورت است و به چه صورت نیست و داستان‌هایی که حتی می‌آیند نقل می‌کنند، داستان‌هایی است که همه ساختگی است و در بیشترش غلو و مبالغه وجود دارد. این را نمی‌توانیم اسمش را بگذاریم تحلیل. توجیهات زیاد دارد. این زنده نگاه داشتن نیست. زنده نگاه داشتن زمانی است که شما بتوانید دلیل این که این شخص آمده و این زحمت را به خودش داده و اصرار بر حرفش کرده و به خاطر پایداری‌اش کشته شده، را بتوانید تجزیه و تحلیل کنید و درک کنید. فقط سینه زدنش را بخواهی نگاه داری، این زنده نگاه داشتن نیست. این یک جور انحراف از قضیه است. خود امام حسین در کربلا، نقل قول از خود آقایان که بالای منبر روضه می‌خوانند، به خواهرش حضرت زینب علیهاالسلام گفته که من کشته شدم، تو خودت را یک وقت نزنی. سر و صورتت را خش نیاندازی. موهایت را نکشی. این از اعمال جاهلیت است. خود امام حسین می‌گوید این کار از اعمال جاهلیت است. آن وقت ما می‌زنیم توی سر و کله خودمان که نه صواب دارد، تازه خیلی هم خوب است. آقای معصومی، با توجه به این که در میان روحانیت روشنفکر و روشنفکران دینی کسانی هستند که به قضیه این طور نگاه می‌کنند، چه طور این فکر و اندیشه نتوانسته غالب شود بر این اندیشه سنتی که باید حتماً عزاداری به این شکل و شمایل انجام شود و خودشان را بزنند و نوعی خودزنی در تجلیل از واقعه عاشورا صورت بگیرد؟ روحانیتی که متاثر از عوام است، روحانیت است اما نقش مار را می‌کشد. به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که دیگران بیایند این دکان را خراب کنند. اگر قرار باشد این حرف‌ها و صحبت‌ها جمع شود، مطمئناً آن دستگاه خوابیده. مردم را تحریک می‌کنند. متاسفانه بحث تقدس‌گرایی ماها در مسائل دینی به جایی رسیده که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد وارد این مباحث تقدس‌گرایی بشود، هر که را خواست مقدس کند و مردم را هم تحریک کند. با این وضع کسی نمی‌تواند حرفش را بزند. چند نفر آدم هستند؟ هر کسی که بوده، اینها را به یک صورتی خفه کرده‌اند، تکفیرشان کرده‌اند. مردم هم بندگان خدا از عاقبت و آخرت خودشان می‌ترسند.
 


فیلم انگلیسی «سخنرانی پادشاه» به عنوان فیلم درام روز سه‌شنبه با پیشی گرفتن از دو فیلم آمریکایی شبکه اجتماعی و مشت‌زن برای هفت جایزه آمریکایی گلدن گلوب سال ۲۰۱۱ نامزد شد.فیلم انگلیسی «سخنرانی پادشاه» به عنوان فیلم درام روز سه‌شنبه با پیشی گرفتن از دو فیلم آمریکایی شبکه اجتماعی و مشت‌زن برای هفت جایزه آمریکایی گلدن گلوب سال ۲۰۱۱ نامزد شد. دو فیلم «شبکه اجتماعی» ساخته دیوید فینچر و «مشت‌زن» ساخته دیوید ا. راسل هر یک با نامزدی برای شش جایزه در مقام دوم قرار گرفتند. نام برندگان جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۱۱ در روز ۱۶ ژانویه، حدودا یک ماه دیگر، در هالیوود اعلام خواهد شد. این در حالی است که به گفته منتقدان بریتانیایی فیلم سخنرانی پادشاه به احتمال زیاد از رقبای آمریکایی خود در رشته‌های اصلی پیشی خواهد گرفت. فیلم سخنرانی پادشاه درباره بخشی از زندگی جرج ششم، پادشاه بریتانیا و پدر ملکه فعلی این کشور، است که به لکنت زبان دچار بود. در این فیلم نقش پادشاه را کالین فیرت و نقش پزشک او را جفری راش بازی می‌کند. دیگر نامزدهای بریتانیایی جایزه گلدن گلوب در سال جاری عبارت‌اند از کریستین بیل برای بازی در نقش دوم در فیلم مشت‌زن و اندرو گارفیلد، هنرپیشه جوان، برای بازی در نقش دوم در فیلم شبکه اجتماعی. گارفیلد به تازگی برای بازی در نقش «مرد عنکبوتی» در فیلم تازه این ابرقهرمان انتخاب شده است. نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی عبارت‌اند از درن آرونوفسکی برای فیلم قوی سیاه، دیوید فینچر برای شبکه اجتماعی، تام هوپر برای سخنرانی پادشاه، کریستوفر نولن برای آغاز، و دیوید ا. راسل برای مشت‌زن. اما جانی دپ، هنرپیشه مشهور آمریکایی، که سال پرکاری را پشت سر گذاشته نیز از نامزدی برای گلدن گلوب بی‌نصیب نماند و برای دو فیلم نامزد جایزه بازیگری در فیلم کمدی یا موزیکال شد: فیلم آلیس در سرزمین عجایب به کارگردانی تیم برتون که اوایل سال جاری اکران شد، و فیلم توریست که در آن او را برای اولین بار در کنار آنجلینا جولی خواهیم دید. دیگر نامزد گلدن گلوب بازیگری در نقش دوم در سال جاری مایکل داگلاس، ستاره بزرگ هالیوود، است که این روزها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند. داگلاس برای بازی در فیلم «وال استریت: پول خواب ندارد» ساخته تازه الیور استون نامزد این جایزه شده است. اما در میان هنرپیشه‌های زن نیکول کیدمن، هالی بری، و ناتالی پورتمن برای جایزه گلدن گلوب زن نقش اول در فیلم درام رقابت خواهند کرد. این در حالی است که این روزها همه از بازی عالی پورتمن در فیلم «قوی سیاه» حرف می‌زنند و او را شایسته اسکار معرفی می‌کنند. نامزدهای مرد بازی نقش اول در فیلم درام عبارت‌اند از کالین فیرت برای فیلم سخنرانی پادشاه، جسی آیزن‌برگ برای فیلم شبکه اجتماعی در نقش بنیان‌گذار فیس‌بوک، و مارک والبرگ برای فیلم مشت‌زن. در رشته بهترین فیلم خارجی نیز پنج فیلم «بیوتیفول» از مکزیک و اسپانیا، «کنسرت» از فرانسه، «لبه» از روسیه، «من عشق هستم» از ایتالیا، و «در دنیایی بهتر» از دانمارک برای دریافت جایزه گلدن گلوب نامزد شده‌اند. جايزه گلدن گلوب که از سوی اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود اهدا می‌شود دومين جايزه مهم در سينمای آمريکاست و برندگان آن از زمره پراقبال‌ترين هنرمندان سينما برای دستيابی به اسکار به شمار می‌روند.
 


مدیر مسئول روزنامه ایران که بیش از یک هفته پیش با شکایت مهدی هاشمی و به اتهام افترا در دادگاه حضور یافته و تبرئه شده بود، بار دیگر به دادسرا احضار شد.مدیر مسئول روزنامه ایران که بیش از یک هفته پیش با شکایت مهدی هاشمی و به اتهام افترا در دادگاه حضور یافته و تبرئه شده بود، بار دیگر به دادسرا احضار شد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول روزنامه ایران روز سه شنبه احضار به «شعبه دوازدهم دادسرای کارکنان دولت» را تأیید و اعلام کرد که «جلوگیری از دستور قضایی، افترا و نشر اکاذیب» اتهاماتی است که به وی ابلاغ شده است. خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس این احضار اخیر را در ادامه شکایت مهدی هاشمی از آقای اشتهاردی می‌داند. به نوشته فارس، روزنامه ایران به دنبال انتقادهای وسیع خود از مهدی هاشمی، روز گذشته و در آستانه سالگرد عاشورای سال ۸۸، اینبار ویژه‌نامه‌ای را منتشر کرده است که بازخوانی پرونده‌های مهدی و فائزه هاشمی بخش‌هایی از آن را تشکیل می‌دهد. این روزنامه در ویژه‌نامه خود همچنین دستخطی منسوب به «مهدی هاشمی» را منتشر کرده و آن را سندی «درباره استراتژی القای تقلب» دانسته است. در بخشی از این دستنوشته از «اشکالات عمده» انتخابات از جمله به «امکان رأی دادن چندباره، اشکال تیم شمارش» و همچنین تشکیل شدن این تیم از سوی شخص آقای احمدی‌نژاد اشاره شده است. مدیر مسئول روزنامه کیهان که پیش از این به دنبال انتقاد گسترده از مهدی هاشمی با شکایت سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی هاشمی و به اتهام «افترا» به دادگاه احضار شده بود، آخرین بار در تاریخ ۱۴ آبان‌ماه با شکایت آقای هاشمی در دادگاه حاضر شد. وی آن زمان پس از ارائه دفاعیات تبرئه شد و هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آراء رأی بر مجرم نبودن او دادند. کاوه اشتهاردی که پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیر مسئول روزنامه دولتی ایران منصوب شد، در دفاعیه خود اعلام کرد از این که «عوامل و سران فتنه ۸۸» را به حدی رسوا کرده است که «دست به شکایت زده‌اند» ابراز خوشحالی کرد و بار دیگر بر انتقادادت خود بر آقای هاشمی پافشاری کرد و وی را به «ارتباط با سفارت انگلستان در تهران از سال‌های پیش» متهم کرد و وی را نماد فتنه دانست. آقای اشتهاردی همچنین در دفاعیات خود مهدی هاشمی را به انجام مواردی چون اخذ مدارک دانشگاهی با اعمال رابطه، دریافت کرت پایان خدمت بدون طی کردن زمان لازم، پرداخت هزینه‌های شخصی از محل حساب دانشگاه و موارد متعددی از اختلاس متهم کرد و افزود: «ما مهدی هاشمی را به عنوان یک شخص و حتی یک آقازاده تحلیل و بررسی نمی‌کنیم، بلکه او را نماینده‌ای شاخص از فتنه، مفاسد اقتصادی، تقلب،‌ دورویی، نفاق و ارتباطات خاص با بیگانگان می‌دانیم.»
 


در یک حمله انتحاری که امروز (چهارشنبه) صبح در نزدیکی مسجدی در شهر چابهار، در جنوب شرق ایران، روی داد، دهها تن کشته و زخمی شدند. خبرگزاری ایرنا به نقل از علی باطنی، فرماندار و رییس شورای تامین چابهار نوشت، "عامل اصلی" این حمله دستگیر شده است. در گزارش های نخست گفته شده بود، که دو مهاجم انتحاری در این حادثه دست داشته اند، اما فرماندار چابهار گفته است، تنها یکی از مهاجمان موفق به منفجر کردن جلیقه انفجاری خود شده است.
 


مديرکل پزشکی قانونی سيستان و بلوچستان روز چهارشنبه اعلام کرد که انفجار انتحاری در شهرستان چابهار موجب کشته شدن دستکم ۳۹ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است. معاون امنيتی وزير كشور نیز گفت دو انفجار نزدیک به هم رخ داده و يکی از اين انفجار ها به دليل اينکه قبل از انجام عمليات شناسايی شده بود آسيب کمتری نسبت به انفجار ديگر برجای گذاشته است.مديرکل پزشکی قانونی سيستان و بلوچستان روز چهارشنبه اعلام کرد که انفجار انتحاری در شهرستان چابهار، در جنوب شرقی ایران،  موجب کشته شدن دستکم  ۳۹ نفر شده است. پیشتر رئیس سازمان امداد و نجات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که انفجار انتحاری در شهرستان چابهار در میان دسته‌های عزاداری تاسوعا موجب کشته شدن دستکم ۳۸ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است.   علی عبدالهی، معاون امنيتی وزير كشور، نیز گفت دو انفجار نزدیک به هم رخ داده و يکی از اين انفجار ها به دليل اينکه قبل از انجام عمليات شناسايی شده بود آسيب کمتری نسبت به انفجار ديگر برجای گذاشته است. به گزارش خبرگزاری های داخل ایران اين انفجارها در ميان دسته های عزاداری تاسوعا و در ميدان فرمانداری چابهار رخ داده است. به گزارش ایسنا، به گفته شاهدان عین این انفجارها در میان هیئت عزاداری که در مقابل مسجد امام حسین این شهرستان تجمع کرده بودند به وقوع پیوسته است. معاون استاندار سيستان و بلوچستان در این مورد گفت: «تروريست ها چند نفر بودند که يک نفر از آنها جليقه انفجاری مخفی شده زير لباس خود را در مسير هيات عزاداری منفجر کرد.» جلال سياح افزود: «بعد از انفجار اول، تروريست دوم قصد نزديک شدن به محل ازدحام جمعيت را داشت اما توسط ماموران شناسايی و قبل از هر اقدامی به هلاکت رسيد.» محمد يعقوب جدگال نماينده مردم چابهار در مجلس شوراي اسلامی نیز در گفت وگو با ايرنا با اشاره به عمليات تروريستی امروز در اين شهرستان تصريح كرد: «هنوز آماری از تعداد شهيدان در دست نيست، اما حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر به مراكز درمانی منتقل شده اند.» فرماندار و رئيس شورای تامين چابهار اعلام کرده است که انتشار برخی خبرها مبنی بر اينكه ترويست‌ها سه نفر بوده‌اند و يا انفجار دو مورد بوده است، صحيح نيست و افزوده است که «عامل اصلی اقدام تروریستی» امروز چابهار دستگیر شده است. معاون امنیتی وزارت کشور، آمریکا و کشورهای منطقه را به دست داشتن در حملات انتحاری چابهار متهم کرد. تلویزیون العربیه که مقرش در دوبی است چهارشنبه اعلام کرد گروه جندالله مسئولیت حملات انتحاری امروز را بر عهده گرفته است. گروه جندالله اقدامات خود را در راستای دفاع از شهروندان سنی ‌مذهب در سيستان و بلوچستان می‌داند. وزارت خارجه آمريکا  اخیرا گروه جندالله را به فهرست سازمان ها و گروههای تروريستی اضافه کرده است . دولت های ايران و پاکستان جندالله را يک سازمان تروريستی می دانند و مقام های جمهوری اسلامی بارها ايالات متحده را به حمايت از اين گروه متهم کرده اند. دادسری انقلاب اسلامی در سی خردادماه سال جاری اعلام کرد :عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوين به دار آويخته شده است . دادسرای انقلاب اسلامی درباره اقدامات گروه جندالله گفته بود اين گروه به رهبری عبدالمالک ريگی از سال ۱۳۸۲، «۳۵ مورد گروگانگيری از اتباع داخلی و خارجی ، ‪  ۲۵‬مورد اخاذی و بيش از ‪ ۴۰‬ فقره عمليات راه بندی مسلحانه توام با انفجار انجام داده است.»
 


غرق شدن یک قایق در آب‌های اطراف استرالیا چند ده ناپدید برجای گذاشت. به گزارش رسانه‌های استرالیایی، این قایق که حامل بیش از ۷۰ پناه‌جو بوده، بامداد امروز (چهارشنبه) به صخره‌های ساحلی جزیره کریسمس برخورد کرده است. امدادگران توانسته‌اند ۴۱ تن از مسافران را نجات دهند، اما از سرنوشت حدود ۳۰ مسافر دیگر هنوز خبری نیست. جزیره کریسمس، که در جنوب اندونزی واقع است، یکی از مقاصد عمده قایق‌های حامل پناه‌جویان به شمار می‌رود. عمده‌ترین بازداشتگاه ساحلی مهاجران غیرقانونی استرالیا نیز در همین جزیره قرار دارد.
 


نیروی هوایی آمریکا کارمندانش را از دسترسی به برخی سایتهای حاوی مطالب ویکی لیکس محروم کرد. به گفته سخنگوی نیروی هوایی آمریکا، دسترسی رایانه های کارمندان این نیرو به اسناد ویکی لیکس مجاز نیست. روزنامه های نیویورک تایمز و گاردین که اقدام به انتشار اسناد ویکی لیکس کرده اند، در شمارسایتهای غیرقابل دسترس در نیروی هوایی آمریکا هستند. ویکی لیکس در هفته های اخیر با انتشار پیامهای دیپلماتیک آمریکا، اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داده که از نظر واشنگتن محرمانه تلقی می شود.
 


وزارت امور خارجه سنگال روز سه شنبه بیست و سوم آذرماه اعلام کرد از توضيحات ارائه شده از سوی ايران درباره کشف يک محموله سلاح در نيجريه راضی نيست و به همين دليل سفير خود در تهران را برای مشاوره فراخوانده است.وزارت امور خارجه سنگال روز سه شنبه اعلام کرد از توضيحات ارائه شده از سوی ايران درباره کشف يک محموله سلاح در نيجريه راضی نيست و به همين دليل سفير خود در تهران را فراخوانده است. بیشتر بخوانید: متکی: صادرات سلاح به نیجریه کار يک شرکت خصوصی بود   مقام های نيجريه روز ۲۶ اکتبر اعلام کردند که يک محموله سلاح های ارسالی از جمهوری اسلامی ايران را در بندر لاگوس کشف و ضبط کرده اند. اين محموله که در ۱۳ کانتينر جاسازی شده بود شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه های آن خورده بود.   یک شرکت بين المللی حمل و نقل که مقر آن در فرانسه است گفته است که کشتی ياد شده در بندرعباس بارگيری شده بود. در همين زمينه، گامبيا در ماه نوامبر اعلام کرد تمام روابط خود را با ايران قطع می‌کند. به گفته منابع غيررسمی، دليل اين اقدام آن بوده است که از گامبیا به عنوان مقصد نهايی این محموله یاد شده است. فراخواندن سفیر  در همین حال،  مديک نيانگ، وزير امور خارجه سنگال، روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد توضيحات ارائه شده از سوی ايران درباره اين محموله سلاح راضی کننده نيست. در بيانيه وزير امور خارجه سنگال آمده است: امنيت و صلح می بايست به عنوان معيار اصلی روابط بين کشورها باشد و توضيحات ارائه شده از سوی ايران در این مورد(کشف محموله سلاح) راضی کننده نبود، (به همين دليل) سنگال تصميم گرفت سفير خود در ايران را از امروز برای مشاوره فرا خواند. منوچهر متکی هفته جاری به سنگال سفر کرده بود تا در اين مورد با مقامات سنگال مذاکره کند، اما روز دوشنبه وی به دستور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی از سمت  خود برکنار شد. پيشتر منوچهر متکی برای حل اين مساله به نيجريه سفر کرده بود، ولی این سفر دستاورد چندانی به همراه نداشت و نيجريه مساله محموله کشف شده سلاح را به شورای امنيت گزارش داد. منوچهر متکی پس از سفر خود به نيجريه اعلام کرده بود که ارسال اين محموله اسلحه توسط يک شرکت خصوصی در ايران انجام گرفته است. به گزارش رويترز، پليس مخفی نيجريه که اين محموله را کشف کرده بر اساس اسناد و مدارک مربوط به اين محموله گفته است که قرار بوده سلاح‌ها از نيجريه به گامبيا ارسال شود. به گفته مقامات رسمی اطلاعات و امنيت نيجريه، در حال حاضر تحقيقات بر روی دو ايرانی متمرکز است که گفته می‌شود از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ و اعضای سپاه قدس، يکی از شاخه‌های سپاه پاسداران، هستند. دولت نيجريه تنها توانسته است از يکی از اين افراد بازجويی کند، چرا که نفر دوم از مصونيت سياسی و ديپلماتيک برخوردار است.
 


ناآرامی در رم، پایتخت ایتالیا، به زخمی شدن دست کم ۱۰۰ نفر انجامید. درگیری‌های روز سه‌شنبه در رم، به دنبال کسب رای اعتماد کابینه سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، آغاز شد. در طی این ناآرامی‌ها که در مرکز شهر رم رخ داد چندین خودرو پلیس به آتش کشیده شد و خساراتی به برخی فروشگاه‌ها وارد شد. تظاهرکنندگان به تدابیرکاهش بودجه آموزشی از سوی دولت ایتالیا اعتراض داشتند.
 


روز سه‌شنبه فرانک روگیرو به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان برگزیده شد. آقای روگیرو جانشین ریچارد هولبروک می‌شود که روز دوشنبه در ۶۹ سالگی درگذشت. به گفته مقام‌های آمریکایی، فرانک روگيرو روز سه‌شنبه در نشستی در مورد سياست‌های آمریکا در افغانستان و پاکستان، هيلاری كلينتون را همراهی کرد. فرانک روگیرو پیش از این به عنوان معاون ریچارد هولبروک مشغول به کار بود.
 


سنگال روز سه‌شنبه با اعلام نارضایتی از توضیحات ایران در باره ماجرای کشف محموله سلاح در نیجریه، سفیر خود را از تهران احضار کرد. وزارت خارجه سنگال، در بیانیه‌ای، اعلام کرده است توضیح ایران را در قبال محموله تسلیحاتی که یک ماه و نیم قبل در نیجریه کشف شد «ناکافی» می‌داند. اواخر ماه اکتبر، پس از کشف و توقیف محموله‌ای تسلیحاتی در نیجریه، که از مبدا ایران ارسال شده بود، گامبیا (همسایه سنگال) نیز روابطش را با ایران قطع کرده بود.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته