جنبش راه سبز - خبرنامه |
- اعلام حمایت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب از هاشمی رفسنجانی
- افزایش مجدد نرخ حمل و نقل برون شهری
- اعلام حمایت سازمان مجاهدین انقلاب از هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری
- چرا هاشمی رفسنجانی دوباره به صحنه می آید
- هاشمی؛ انتخاب استراتژیک برای کشور؟
- دو عامل ضروری برای پیروزی هاشمی
- جزئیات توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه
- خوش چهره: پدیده شاغلان فقیر در کشور در زمان احمدی نژاد ظهور پیدا کرد
- اسحاق جهانگیری رییس ستاد هاشمی رفسنجانی شد
- اصلاحطلبان غیرمنصفانه رد صلاحیت شدند
اعلام حمایت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب از هاشمی رفسنجانی Posted: 14 May 2013 04:31 AM PDT ![]() طی دو بیانیه انتخاباتی جداگانه جرس: دو تشکل اصلاح طلب "جبهه مشارکت" و "سازمان مجاهدین انقلاب"، با صدور بیانیه های جداگانه ای حمایت خود را از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات در پیش روی ریاست جمهوری اعلام کردند.
بسم الله الرحمن الرحیم انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یکی از آخرین فرصتها برای توقف روند مخرب و تباهی آفرین کنونی و در نتیحه نجات کشور از سراشیبی انحطاط و سقوط به شمار می آید. ایران عزیز ما امروز با توجه به تجربه تلخ کشورهای همسایه نیازمند التیام آلام حوادث سالهای اخیر و وحدت و انسجام ملی برای نجات از بحرانهای خطر آفرینی است که تقریباً همه عرصههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را فراگرفته است. در چنین شرایطی ورود آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان چهرهای فراجناحی به عرصه رقابتهای انتخاباتی میتواند در افکار عمومی امید به توقف روندهای فاجعه آفرین کنونی و امکان بهبود اوضاع را تقویت کند. ایشان در شرایط کنونی از معدود شخصیتهایی است که میتواند نقطه تعادلی برای همبستگی و همسویی همه نیروهایی باشد که با درک شرایط وخامتبار کشور، فراتر از اهداف و مواضع ویژه خود با نگاهی ملی به نجات کشور میاندیشند. جامعه و کشور امروز بیش از هر زمان دیگری به حاکمیت اعتدال و عقلانیت در اداره کشور نیاز دارد و آقای هاشمی رفسنجانی با توجه به سابقه و جایگاهی که در نظام سیاسی و نیز موقعیت خاصی که در میان اصلاح طلبان و سایر نیروهای سیاسی، نهاد روحانیت و بدنه مدیریت تکنوکرات دارد و به ویژه با توجه به مواضع معقول و متوازنی که طی سالهای بحرانی اخیر داشته است میتواند این نیاز مبرم را در سطح مدیریت کشور تأمین کند. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به عنوان تشکلی سیاسی که همواره راهبردها و دیدگاههای خود را ذیل منافع و مصالح ملی تعریف و تعقیب کرده است، با اعلام حمایت از نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بر این باور است که این حضور می تواند امکان استفاده از تنها دریچه های امید برای بازگشت کشور به مسیر اعتدال، عقلانیت و پیشرفت را فراهم آورد. ما امیدواریم اقتدارگرایان حاکم به ویژه نهادهای امنیتی نظامی با درک شرایط خطیر کشور، فرصت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را غنیمت بشمارند، از تجربه انتخابات ۸۸ درس بگیرند و از دخالت های فراقانونی و ناصواب در روند انتخابات، که نتیجهای جز رسوایی و فضاحت ندارد، خودداری کنند و در انتخاباتی که تنها نکته مثبت آن وجود تنها یک نامزد است که می تواند به رقابت معنا دهد، به رأی و انتخاب ملت تمکین کنند. سازمان در روزهای آتی نظرات تفصیلی خود درباره انتخابات ریاست جمهوری در پیش رو را طی بیانیهای به سمع ملت بزرگ ایران خواهد رساند. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران )شاخه خارج کشور)
بسم الله الرحمن الرحیم تمامی تلاشهای نیروهای دلسوز و علاقهمند به كشور كه به تحولات جاری از منظر حفظ منافع ملی و دور كردن كشور از تهدیدات بزرگ مینگرد، خصوصا جریانات اصلاحطلب، استفاده از این فرصتهای تاریخی برای اصلاح روندهای جاری و ایجاد شرایطی در كشور بوده است كه شاهد برگزاری انتخاباتی باشیم كه رأی مردم در آن حرف اول و آخر را بزند و فارغ از دغدغههایی كه انتخابات بحث برانگیز 88 در جامعه ایجاد كرده است، حضوری حداكثری و توأم با امید به امكان ایجاد تغییر وضعیتی كه در آن بسر میبریم، را شاهد باشیم. جبهه مشاركت ایران اسلامی در كنار تمامی تشكلها و گروههای اصلاحطلب، حضور شخصیتهای مورد احترام و اعتماد ملت را در میان كاندیداهای انتخابات، پیشنیاز اصلی حضور و جلب مشاركت مردم در انتخابات میداند. تلاش گسترده اصلاحطلبان جهت دعوت از آقایان خاتمی و هاشمی رفسنجانی، با هدف حفظ یكپارچگی احزاب و گروههای اصلاحطلب و حضور اثر گذار مردم در انتخابات بوده است. جا دارد از ایفای نقش جناب آقای خاتمی برای راهبری و هدایت گروههای اصلاحطلب به تحقق شرایطی كه در نهایت حضور شجاعانه جناب آقای هاشمی رفسنجانی را به عنوان كاندیدای انتخابات یازدهم فراهم آورد، تشكر نماییم و ضمن استقبال از حضور آقای هاشمی رفسنجانی حمایت بیدریغ خود را از ایشان در گام نهادن در مسیری كه علیرغم دشواریها امید به تحول و اصلاح امور را برای ملت به ارمغان میآورد، اعلام مینماییم. امید است حاكمیت این فرصت را برای بازسازی شرایط سیاسی – اجتماعی كشور و حضور و مشاركت مردم در تعیین سرنوشت، مغتنم شمارد و راهی را به سوی پیشرفت و حفظ كشور از مخاطرات داخلی و خارجی فراهم آورد. بی شك حضور جناب آقای هاشمی در این انتخابات، مجوزی برای تلاش و شورآفرینی تمام جناحها و سلایق سیاسی كشور خواهد بود كه هدفی جز اعتلای میهن و سرافرازی ملت و اعتبار بخشی به جمهوری اسلامی ندارند. جبهه مشارکت ایران اسلامی
|
افزایش مجدد نرخ حمل و نقل برون شهری Posted: 14 May 2013 04:11 AM PDT جرس: نرخ بلیت اتوبوس، مینیبوس و سواری کرایه برونشهری به طور متوسط ۲۰ درصد و نرخ کرایه حمل کالا توسط کامیون حداکثر ۲۵ درصد افزایش یافت.
|
اعلام حمایت سازمان مجاهدین انقلاب از هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری Posted: 14 May 2013 03:43 AM PDT ![]() جرس: سازمان مجاهدین انقلاب با صدور بیانیه ای حمایت خود را از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات در پیش روی ریاست جمهوری اعلام کرد.
|
چرا هاشمی رفسنجانی دوباره به صحنه می آید Posted: 14 May 2013 03:23 AM PDT فاطمه کشاورز جوانترها در وجود هاشمی انسانی با تجربه و معتدل می بینند که بتواند طوفان ویرانگر درگیری های داخلی را آرام کند
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
هاشمی؛ انتخاب استراتژیک برای کشور؟ Posted: 14 May 2013 03:20 AM PDT فرید منعمی استراتژی مورد نظر و قابل اجرا برای برون رفت از شرایط نامناسب امروز با تحمیل کمترین هزینه به مردم کدام است؟
اگرچه قضاوت در مورد نتیجه نهایی هنوز کمی زود است و باید منتظر واکنش حکومت به این همبستگی سیاسی - اجتماعی که بین مظهر توان مدیریت و اجرایی و مظهر محبوبیت و مقبولیت سیاسی در عرصه پس از انقلاب شکل گرفته است بود. البته فراموش نکنیم بزرگترین خواب پریشان برای اقتدار گرایان و دنباله روهای دیکتاتوری در ایران می توانست همین باشد و چه بسا بزودی شاهد شروع تفرقه افکنی بین بدنه این دو بخش سیاسی از طرف اقتدارگریان حکومت و بخش مداخله جوی دستگاهای امنیتی - اطلاعاتی آنچان که در مورد موسوی- کروبی٬ موسوی- خاتمی و کروبی-خاتمی بعضا شکل می گرفت، باشیم. با این مقدمه نگاهی بیاندازیم به این بحثها و به خصوص مخالفتها با شرکت در انتخابات و حمایت از هاشمی که از طرف گروههای مختلف و با اهداف متفاوتی مطرح می شود: ۱- افرادی که تحلیلی متفاوت داشتند و حضورهاشمی را بعید می دانستند؛ و اکنون برای توجیه عدم شناخت صحیح او و شرایط حاکم بر کشور به شکل های مختلف تلاش میکنند این مساله را به هاشمی و یا انتساب او به جریان آقای خامنه ای٬ رهبر ایران نسبت دهند و سناریوی مشهور و تکراری "هاشمی گرم کننده تنور انتخابات و شکست خورده از پیش" را باز سازی کنند. ۲- اپوزیسیون تندرو و رقیبان اصلی به خصوص تیم دولت؛ که به صورت برنامه ریزی شده با هماهنگی خواسته و یا ناخواسته نه تنها از استدلال بالا برای تحریم انتخابات استفاده خواهند کرد بلکه همانند انتخابات ۸۸ و انچه در مورد مهندس موسوی انجام دادند٬ تلاش بسیاری خواهند نمود تا با بیرون آوردن موارد زیادی از صندوقچه تاریخ در مورد حصرها٬ قتلها٬ انتخاب آقای خامنه ای به عنوان رهبر ایران٬ ترورها٬ فساد مالی و اقتصادی و غیره چهره هاشمی را به عنوان بدترین و خطرناک ترین چهره پیش رو و بازگشتی به عقب برای انتخابات مطرح کنند. این تاکتیک شاید موثرترین و محتمل ترین روشی باشد که بتواند در ریزش میزان رای هاشمی موثر افتد و آب را به آسیاب کاندیداهایی نظیر مشاییئ بریزد که در ۸ سال گذشته تلاش کرده است از خود چهره ای با المانهای مکتب ایرانی٬ روحانی زدایی و دوستی با مردم اسراییل را به نمایش بگذارد. در این بین اپوزیسون تندرو نیز او را ادامه دهنده راه احمدی نژاد در پایان دادن به نظام جمهوری اسلامی و حکومت ولایت فقیه خواهند دید و عجیب نخواهد بود اگر این گروهها در صورت تمایل به شرکت کسی در انتخابات او را ترغیب به رای دادن به کاندیدای دولت نمایند.
فارغ از اینکه کدام یک از این سناریوها به واقعیت نزدیک تر باشد نتیجه آن قطعا بهبود شرایط کشور در عرصه داخلی و خارجی نیست. زوج مشایی-احمدی نژاد از یک طرف استقرار نظام دیکتاتوری در ایران را تضمین خواهد نمود و از طرف دیگر شرایط کشوررا آنچنان ناپایدار می نماید که نه تنها پیش بینی و واکنش در برابر اتفاقات بعد از آن بسیار دشوار خواهد شد که به سادگی می تواند ایران را تا مرز فروپاشی نیز پیش ببرد.
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
دو عامل ضروری برای پیروزی هاشمی Posted: 14 May 2013 03:13 AM PDT محمدرضا جلائیپور در تبلیغات این دوره به جهتگیریهای ملی و «شاهپیام»ها، «شاهجمله»ها و ایدههای کارساز و اندیشیده نیاز داریم
۱) افزایش مشارکت در انتخابات به بالای ۷۵ درصد برای این هدف دو عامل تعیینکنندهتر (و احتمالا کافی) است: ب- دعوت علنی و صریح میرحسین موسوی و مهدی کروبی – رهبران راسخ و تاثیرگذارِ جنبش سبز - در چند روز آخر از مردم برای رای دادن به هاشمی (که به نظرم میتواند دستیافتنی شود). ۲) جذب چند میلیون رایِ جدید از اقشار فرودستتر، محافظهکارتر و سنتیتر (همانها که در مرحلهی دوم ۸۴ به احمدینژاد رای دادند و امروز چند دسته شدهاند) برای این هدف هاشمی دو سرمایهی اصلی دارد که اگر به نحو کارآ و با برنامهی حسابشدهتر از آن بهره نگیرد کامیاب نخواهد شد: الف- مانور تبلیغاتیٍ وسیعتر روی حمایتِ چند مرجع تقلیدِ تراز اول (به عنوان نمادهای سنت مذهبی) و علیاکبرِ ناطق نوری (به عنوان نماد سیاستورزی محافظهکارانهی باپرنسیب) از او ب- برنامههای تبلیغاتی تلویزیونی هاشمی و جملههای کلیدیای که در این یک ماه در سخنرانیها و سفرهایش میگوید و از طریق شبکههای ماهوارهای، رسانههای داخلی و نهادِ شایعه مخاطب میلیونی پیدا میکند. این «شاهپیام»ها و «شاهجمله»های کوتاهِ حسابشده باید به نحوی صورتبندی و ارائه شود که بتواند نظر بخشی از این اقشار فرودست و سنتیتر را تغییر دهد. ۱- تاکید روی خودِ چهرههای شاخص و محبوبِ حامیِ هاشمی به جای جهتگیریهای سیاسی این حامیان (خودِ خاتمی، ناطق، سبزها، مراجع سنتیتر و کلکسیونی از سلبریتیهای مردمی و چهرههای ملی را میتوان به صلح کنار هم نشاند ولی مطالبات سیاسیشان را لزوما نمیتوان). حمایت گستردهی مشاهیر محبوب، تراز اول، تودهپسند و پرطرفدارِ هنری، مذهبی، ورزشی، سیاسی و فرهنگی از هاشمی ظرفیت بزرگی است که اگر به طور حرفهای و با روشهای نوینِ بازاریابیِ سیاسی فعال شود شاید بتواند تاثیری تعیینکننده داشته باشد. ۲- تاکید بر دولتِ «رونق اقتصادی»، «وحدت ملی»، «نجات کشور» و «عبور از بحرانهای داخلی و خارجی» (مثلا با پررنگتر کردن پرچم «ایران» به عنوان نماد ستاد هاشمی – تنها نمادی که میتواند هر دو گروه را راضی کند و شایسته است از رقبا پس گرفته شود- و انتخاب شعارهایی از این دست: «نان در سفرهی مردم»، «آزادی و رفاه در ایران، عزت در جهان»، «دولتِ لایق و صادق»، «و بخوانیم ز نو نغمهی آبادانی»، «نان در سفره، آبِرو در جهان»، «دریغ است ایران که ویران شود»، «دولت صبح امید»، «صبح امید وطن»، «کمی بهتر برای ایرانیان، پیشگیری از بدتر برای ایران؛ همین!»، «دولت امنیت به جای دولت امنیتی»، «امید ایران»، «نه به دروغ و فقر»، «نه به ایرانِ ویران»، «نه به دروغ و بیکفایتی»»، «ایرانِ آباد، زندگیِ شاد»، «امید، شادی، آرامش»، «دود از کنده بلند میشود» و «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»)
به تعبیر دیگر در تبلیغات این دوره بیشتر به جهتگیریهای ملی و «شاهپیام»ها، «شاهجمله»ها و ایدههای کارساز و اندیشیده نیاز داریم (که در نهایت خود هاشمی باید به کار ببرد)، و نه فعالیتهای ستادیِ متعارف و گسترده. در این چند هفته باید بیشتر با پایبندی به اخلاق سیاسی به جذب رای بیشترِ تودهها اندیشید. اقناعِ انرژیبر، غیرتعیینکننده و زمانسوزِ همهی نخبگانِ ناراضی در ایام محدودِ تبلیغات برای رای دادن به هاشمی در اولویتِ اولِ سبزهای اصلاحطلب نیست و اساساً دستنیافتنی است. برای پیشگیری از رئیس جمهور شدن جلیلی/مشایی (که تنها با مشارکتِ بیش از ۷۵ درصدیِ تودهها و جذب چند میلیون نفر از اقشار فرودست ممکن است) فقط سی روز فرصت داریم. به نقل از صفحهی فیسبوک نویسنده نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
جزئیات توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه Posted: 14 May 2013 02:48 AM PDT جرس: منابع آمریکایی آگاه از جزئیات یک توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه برای حل و فصل بحران سوریه خبر دادند.
|
خوش چهره: پدیده شاغلان فقیر در کشور در زمان احمدی نژاد ظهور پیدا کرد Posted: 14 May 2013 02:26 AM PDT جرس: یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه میگوید دو سال پیش نسبت به اتفاقات امروز اقتصاد ایران هشدار داده بودم، اما نشنیده گرفته شد؛ از اینکه ارزش پول ملی رو به کاهش است و حالا به یکسوم نزول پیدا کرده است. از غفلتی که در مدیریت کلان اقتصادی شد و اینکه تحریمها را کاغذپارهیی بیش ندانستند و حالا معیشت مردم نشانه گرفته شده است.
به گزارش اعتماد؛ محمد خوشچهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده دوره هفتم مجلس، فردی که در انتخابات نهم ریاستجمهوری به طور رسمی از محمود احمدینژاد حمایت کرد، اما در انتخابات دهم اعلام کرد که در صف هواداران احمدینژاد نیست، در گفتوگو با این روزنامه تاکید کرد تحریمها زمانی کارایی دارد که در داخل کشور نسبت به آن غفلت شود یا ضعف مدیریتی برای مهار و کنترل آن باشد. به گفته وی، از سه سال گذشته که تورمهای لجامگسیخته را شاهد هستیم، ما در جامعه شاهد ریزش گروههای متوسط جامعه به سمت گروههای کم درآمد هستیم که این روال و رویه مناسبی نیست. خوشچهره همچنین به ایجاد پدیده شاغلان فقیر اشاره کرده و تاکید میکند: ما شاهد هستیم که در میان نیروهای حقوقبگیر؛ اعم از مدیران، مدیران ارشد، نظامیان و خیلی از فرهنگیان و دانشگاهیان دچار سختی معیشت شدهاند و تاکیدات رهبر انقلاب بر توجه معیشت، ناظر به این مقوله قابل تامل است که معیشت مردم دچار اختلال شده است. آنچه در ادامه میخوانید، گفتوگوی «اعتماد» با محمد خوشچهره است. شما ثمره اقتصادی هشت سال دولت نهم و دهم را چه میدانید؟ معمولا معیارهای ارزیابی و قضاوت عملکرد یک دولت در مشخصترین حالت اینگونه باید باشد که مدیریت کلانی که در هدفها مطرح شده یا آنچه در قالب برنامه دیده میشود و نیز تصمیمات متخذه را با آنچه در عمل واقع شده، مقایسه کنند. برای مثال، برجستهترین متغیرهای کلانی که معیار قضاوت قرار میگیرد و بر کارآمدی و تحقق اهداف دولت نقش دارد، تولید ناخالص ملی است. در واقع سطحی از تولید که باید ارتقا پیدا کند، هدف قرار داده میشوند که به آن نرخ رشد اقتصادی میگویند. یعنی نرخ رشد تولید ملی یا نرخ رشد اقتصادی هدف قرار داده میشود. برای مثال، در برنامههای پنج ساله چهارم و پنجم نرخهای رشد اقتصادی ۸ درصدی هدفگذاری شده است. ما باید ببینیم در عمل به چه سطحی از نرخ رشد اقتصادی دست پیدا کردیم. در سال گذشته IMF، بانک جهانی و برخی از مسوولان داخلی و به ویژه بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را ۵۷/۰درصد یا نزدیک به ۵/۰ اعلام کردند. بین عدد رشد اقتصادی ۸ درصد هدفگذاری شده و عدد ۵/۰ درصد فاصله بسیاری است. برای همین دولت در یک اقدام شتابان سعی کرد پاسخی برای این مطلب داشته باشد و با تغییرات عددی و بیان تغییرات روشی، عدد مربوط به نرخ رشد اقتصادی را ۳ درصد اعلام کرد تا جواب IMF را که رشد اقتصادی منفی بود، بدهد. IMF نرخ رشد اقتصادی را به سمت ۵/۰ درصد اعلام کرده بود. حالا اگر نرخ رشد اقتصادی ۳ درصد را که خوشبینانهترین رقم است، کنار رشد اقتصادی ۸ درصد هدفگذاری شده در برنامه پنجم توسعه بگذاریم، شکاف معناداری وجود دارد. امروزه نرخ رشد اقتصادی ۵/۰ درصد به سمت منفی گفته میشود. صریحترین اظهارنظرها هم مربوط به مجلس و روسای کمیسیونهای اقتصادی است که به چنین نرخهایی به استناد آمارها و مطالب دولتی اشاره کردهاند. به عبارتی، ما اگر ۱۰ دهک ترسیم شده در جامعه را در نظر بگیریم، بهترین نوع توزیع درآمدی یا گروههای درآمدی اجتماعی این است که بیشترین سهم برای گروههای متوسط یا درآمدهای میانی باشد. برای نمونه، دهک اول و گروههای فقیر در مطلوبترین شرایط باید یک دهک باشند یا در نهایت دو دهک. یا اینکه گروههای خیلی مرفه یک دهک باشند. بنابراین اکثریت جامعه در طیف وسط این دامنه قرار میگیرد. تحلیلهای جاری و اظهارنظرها و آمارها مبین این نکته است که از سه سال گذشته که تورمهای لجامگسیخته را شاهد هستیم، ما در جامعه شاهد ریزش گروههای متوسط جامعه به سمت گروههای کمدرآمد هستیم. یک درصد محدودی هم به سمت گروههای مرفه با تشخیص فرصتها یا استفاده از فرصتها و یا حتی سوءفرصتها توانستند به سمت دهکهای نهم و دهم تمایل پیدا کنند، ولی اکثریت گروههای متوسط ریزش به سمت گروههای کمدرآمد داشتند که این روال و رویه مناسبی نیست. بنابراین بحث پدیدهیی به اسم شاغلان فقیر که یک شاخص جدیدی است، به وجود میآید. این شاخص نزدیک به یک دهه است که در تحلیلهای بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول وارد شده است. به طور معمول در جوامع، بیکاری ریشه فقر است و ما بیکاران فقیر داریم، ولی در بعضی از کشورها اتخاذ سیاستهای نامناسب و اشتباه باعث میشود که حتی شاغلان هم دچار فقر شوند. مفهوم شاغلان فقیر این است که گروههای اجتماعی که میتوانند اساتید دانشگاه، فرهنگیان، پزشکان و گروههای مختلف باشند، دیگر با هشت ساعت کار نتوانند زندگیشان را اداره کنند یا اینکه آن سطحی از زندگی یا جایگاهی که در گذشته قرار داشتند را حفظ کنند، بنابراین به سطوح پایینتر سقوط کنند و مجبور میشوند با اضافه کار یا کوچ داراییها، جایگاهشان را از نظر رفتار مصرفی و اقتصادی حفظ کنند. متاسفانه در حال حاضر آمارها نشان میدهد که در ایران طیف گستردهیی از شاغلان فقیر ایجاد شده و این موضوع با سقوط و تضعیف جدی ارزش پول ملی و افزایش لجامگسیخته ارزهای خارجی و تورمهای لجامگسیخته حاکم بر اقتصاد ایران به وجود آمده است. به گزارش یا آمار خاصی در این رابطه میتوانید اشاره کنید؟ تورمها که مشخص است. گستردگی طیف شاغلان فقیر هم مشخص است. ما شاهد هستیم که در میان نیروهای حقوقبگیر، اعم از مدیران، مدیران ارشد، نظامیان و خیلی از فرهنگیان و دانشگاهیان دچار سختی معیشت شدهاند و تاکیدات رهبر انقلاب بر توجه معیشت، ناظر به این مقوله قابل تامل است که معیشت مردم دچار اختلال شده است. در حال حاضر در برخی جاها مردم تحت فشار هستند و بسیاری از شاغلانی که در سطح بالایی از نظر تلاش و درآمد قرار دارند، دچار اشکال شدند. بنابراین این معیارها در کنار تعداد متغیرهای کلان که شاخصهای بیکاری را نشان میدهد، قرار گرفته است. از طرف دیگر، وابستگی به متغیرهای برونزا و در راس آن، درآمد نفت قرار دارد. ما از زمان جنگ هر چقدر به سمت وضعیت حال میآییم، از دولتی به دولت دیگر به این درآمد وابستهتر میشویم. ما در حال حاضر در اوج وابستگی بودجهها و درآمدهای دولت به نفت هستیم. این موضوع کشور را آسیبپذیر کرد تا کشورهای دیگر روی ابزاری به اسم فشارهای اقتصادی به خوبی متمرکز شوند و پازلهای خودشان را بچینند. یعنی قبل از اینکه این فشارها و مشکلات متوجه تحریمها باشد، متوجه شرایط و بسترسازیهای ایجاد شده در داخل بوده که ریشه خیلی از آنها در سیاستها و تصمیمات نامناسب اقتصادی، بیتوجهیها و. . . است. در حال حاضر دولت معتقد است که با تئوری توزیع مجدد درآمد توانسته شکاف طبقاتی را کاهش دهد. بنابراین با این صحبت شما میتوان برداشت دیگری از حال و روز جامعه داشت. من این را که دولت چه ادعاهایی میکند روزنامهیی نمیخواهم جواب بدهم. بحثهای دانشگاهی و علمی و کارشناسی و با استناد به آمارهاست. شما نسبت درآمد و روند افزایش درآمد حقوقبگیران را در نظر بگیرید و با تورم مقایسه کنید. بعد سبد هزینه خانوار را میبینید که پدیده شاغلان فقیر یک واقعیت اجتنابناپذیر است. آخرین آماری که بانک مرکزی با خیلی از ملاحظات و بازی با آمارها و عددها منتشر کرده، تورم ۲/۳۲ درصدی است. این شاخص تورم کل است. بعد از آن، تورم به تورم کلانشهرها و گروههای اجتماعی و سبد هزینه خانوار تقسیم میشود. چون گروهها، درآمدهای خود را خرج اقلام مشخصی میکنند که در راس آن، مسکن و خوراک است. بعد از آن، پوشاک، حملونقل، بهداشت و آموزش قرار دارد. افزایش تورمی که در خوراکیها شاهد هستیم، دو برابر رقم اعلامی بانک مرکزی -۶۰ درصد- است. اما در لبنیات و دیگر موادغذایی افزایش قیمت بیش از ۵/۲، ۳ برابر بوده است. حالا اگر این آمار موادغذایی را هم در نظر بگیریم، در مسکن و اجاره در این دو، سه سال اخیر همینگونه بوده است. من میگویم واقعیتهایی که مردم در حال حاضر با آن سر و کار دارند و آمارهای مستقل، حاکی از نکته دیگری است. بنابراین در چنین محیطی شما شاهد هستید که بودجه خانوار به ویژه مسکن و خوراک و حملونقل و سلامت دچار اختلال شده است و سوء تغذیه حتی برای افراد دیگر پیش آمده است. در حال حاضر ما شاهد این جمله معروف هستیم که در خیلی از شهرها نقل میکنند که خیلی از افراد معتقدند ما یارانه نمیخواهیم و ما را به وضعیت قدرت خرید گذشته برگردانید. این موضوع یک واقعیت منطقی و تلخ و قابل درک است. بنابراین در مقابل دستاوردهایی که صورت گرفته و بعضی از تلاشهایی که در پروژههای عمرانی و زیربنایی شده، رکود و رخوت بر بخش زیادی از تولید ملی حاکم شده و بنا به دلایلی برونزا و درونزاست. دلایل برونزای مشکلات، تحریم است که میزان و اثرگذاری آن بستگی به نوع مقابله با تحریم دارد که خیلی در رابطه با آن سادهاندیشی شده و سادهانگاریها تحریمها را تشدید کرده است. در پی آن، بعضی از سیاستهای نامناسب داخلی در نظام تصمیمگیری و حتی نظارت که به حوزه مجلس برمیگردد، شرایطی را ایجاد کرده که ما یک شکاف معنادار بین متغیرهای کلان و هدفگذاری شده روی متغیرها میبینیم. از سوی دیگر، پدیدههایی همچون وابستگی شدید به نفت در اوج خودش قرار دارد. با وجود ایجاد درآمد افسانهیی نفت که بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است و دستاوردهای ناشی از این منابع در کنار منابع ناشی از خصوصیسازی و فروش اموال و داراییها و نیز استفاده از منابع بانکی که خیلی از آنها را به مخاطره انداخته و درگیر پروژههایی مثل زودبازده و مسکنمهر و. . . شده است که غیراقتصادی بودن خود را نشان داد، اینها حوزههایی است که کارنامه عملی دولت را نشان میدهد. در کنار آن، فراز و فرودها و دستاوردهای بعضی از پروژهها و طرحها و در عین حال، میزان استفاده از منابعی که صرف اجرای طرحها شده است، یک شکاف معنادار را نشان میدهد. به ویژه وابستگی به نفت خودش را در افزایش حجم واردات و رکوردشکنی واردات در سالهای اخیر نشان داده است که با وجود تحریمها، در سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار واردات صورت گرفت. بیش از ۲۰میلیارد دلار هم قاچاق بوده است. معمولا واردات ترکیبی از کالای سرمایهیی، واسطهیی و مصرفی است. متاسفانه بخش زیادی از واردات به کالاهای مصرفی که امکان تولید در داخل کشور وجود دارد، به کرات مورد اعتراض قرار دارد. بنابراین حوزههای عملکردی که وابسته به نفت بوده، بهشدت مورد انتقاد است. در پی آن، پیامدهای وابستگی به نفت، افزایش فساد و فرصتهای رانتی قرار دارد. آخرین سال دولت اصطلاحات که ما در مجلس بودیم، زمانی که قیمت و درآمدهای نفتی از بشکهیی ۱۷ دلار تا ۲۷ دلار تغییر میکرد، ما شاهد بعضی از فسادهای مالی ناشی از نفت بودیم. در حالی که فسادهای جاری آن طوری که رسانهیی شده، بالغ بر سه هزار میلیارد تومان بوده که ریشه این حجم گسترده فساد را باید در وابستگی بیشتر به نفت جستوجو کرد که فرصتهای رانتی و انحرافات را میدهد، چون نفت به صورت منابع ریالی در داخل کشور توزیع میشود و شکل میگیرد. بنابراین این نقاط منفی و مثبتی که در تلاش برای گسترش زیربناها و ظرفیتهای جدید شد که بعد با رکود خیلی از آنها خنثی شد را باید با هم مورد بررسی قرار داد. آقای دکتر، در یکی، دو سال اخیر چند موضوع مورد نقد است که به دلیل برخی سیاستهای اجرایی ایجاد شده است. یکی از آنها تورم است که باعث شد ارزش پول ملی به یکسوم کاهش پیدا کند. نوسانات نرخ ارز را هم به دلیل نقدینگی بالای جامعه شاهد بودیم. به نظر شما چرا ما نتوانستیم جلوی بروز این مشکلات را بگیریم؟ من یکی، دو سال قبل تذکراتی را برای خطاهای نظام تصمیمگیری دادم که عین آن در حال حاضر اتفاق افتاده است. برای مثال، من در رابطه با حفظ ارزش پول ملی هشدار داده بودم، به ویژه در سالی که تحت عنوان جهاد اقتصادی نام داشت. گفتم جهاداقتصادی، یعنی اینکه تاکید روی حوزه تولید باید باشد، اما متاسفانه دیدیم که نهتنها این کار را رییسکل بانک مرکزی و رییس مدیریتهای کلان کشور نکردند، بلکه به سوداگری و واسطهگری و دلالی روی سکه و ارز دامن زدند و به دلیل آشفتگیای که بعدها ایجاد شد، در سال گذشته رییس قوه مجریه با صراحت اشاره کرد که این موضوع یک نوع غفلت بود و بعد هم خیلیها را متوجه دستگاه امنیتی و وزارت اطلاعات کرد. این در حالی است که صحبتهای من به حداقل دو سال قبل برمیگشت. من اشاره کردم که اتفاقاتی در حال افتادن است که ریشه در غفلت و جهالت دارد که به نظر من شائبه تعمدی بودن، به خود میگیرد. از سوی دیگر، تحریمها زمانی کارایی دارد که در داخل کشور نسبت به آن غفلت شود یا ضعف مدیریتی برای مهار و کنترل آن باشد. یعنی ما اگر به موضوع تحریم فقط بخواهیم به عنوان تحریم نگاه کنیم، باید توان و ظرفیت مدیر و درایت و بصیرت در مقابل با آن پدیده را در نظر بگیریم. در آخر هم من هشدار دادم که معاش مردم هدف قرار گرفته شده است. متاسفانه در کمتر از دو سال ما شاهد چنین موضوعی هستیم و پیشبینیهای من محقق شده است، بنابراین خیلی از این حرفها توسط صاحبنظران گفته شده که مسوولان نسبت به آن کم توجه بودند. |
اسحاق جهانگیری رییس ستاد هاشمی رفسنجانی شد Posted: 14 May 2013 01:51 AM PDT جرس: اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد هاشمی رفسنجانی انتخاب شد.
|
اصلاحطلبان غیرمنصفانه رد صلاحیت شدند Posted: 14 May 2013 01:51 AM PDT معصومه ابتکار جرس: مسئول ستاد انتخابات شوراهای اصلاحطلبان اعلام کرد تاکنون تنها در تهران که رقابت انتخاباتی شوراها برای تصاحب ۳۱ کرسی شورای شهر خواهد بود، ۳۵ نفر از نامزدهای اصلاحطلب ردصلاحیت شدهاند. این در حالی است که بعضی از نامزدها تا آخرین لحظات صلاحیتشان مورد تایید بوده اما نیروهاییخارج از هیات اجرایی برای خروج نام آنها از فهرست تایید صلاحیتشدگان فشار وارد کردهاند.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر