جنبش راه سبز - خبرنامه |
- زاینده رود زنده شد...
- “نصف جهان” جان گرفت
- وزیر ارتباطات: شبکههای اجتماعی را «فیلتر» نمیکنیم، اما مردم مراعات کنند
- هدف تندروها از تاکتیک «شبیهسازی» در عزاداریها
- معاون وزیر ارشاد: برای ساپورت پوشی طرح امر به معروف تصویب می کنند، اما برای رشوه نه
- حضور ایران در نشست شورای حقوق بشر نمایشی بود
- ندای سبز: روایتی از جنبش سبز ملت ایران
- تایید ۱۰ سال حبس رویین عطوفت، فعال ملی مذهبی، در دادگاه تجدیدنظر
- انتقاد رئیس حوزه علمیه کاشان از جنتی: چرا برای انتقامجویی، فقه را به فضاحت میکشید؟
- فراخوان خالد مشعل به انقلاب علیه اسرائیل
Posted: 06 Nov 2014 05:57 AM PST |
Posted: 06 Nov 2014 05:41 AM PST جرس: با آغاز نخستین بارقههای دوباره حیات در قلب زنده رود انعکاس شفق گون خورشید در پهنه وسیع زنده رود جولان میدهد و تقاطع امتداد موجهای در هم که با وزش هر نسیم استخوان سوز پاییزی به این سو و آن سو میرقصند، تولد بهار دیگری در دشت گاو خونی را نوید می دهد.
به گزارش ایسنا، منطقه اصفهان، سر پنجههای بی جان آفتاب در میانه برگ ریزان پاییز آخرین شانس خود را در رقابت با چنگال پر زور زمستان در پهنه زنده رود محک میزنند و قرقاول زیبای ایرانی در آغوش سرمای پاییزی، مستانه چون بهار بالهای خود را به تن گل آلود آبهای تازه جاری میساید. سازههای چند طبقه شهری به عنوان مهمترین دستاورد شهرسازی نوین در پس زمینه درختان به خزان نشسته و رنگارنگ در میانه رود به شکل موهومی رنگ باختهاند و تصویر نیلگون آسمان بر این پهنه تازه تیمار شده بر عکس همیشه گل آلودگی آب را بیشتر به رخ میکشد. کلاغهای فرصت طلب با طمعی وصف ناشدنی در نخستین لحظههای نو شدن زنده رود با این خیال بر چهار پایههای آهنی میان رودخانه با عرض اندامی کم سابقه به این سو و آن سو مینگرند که در زمان تقسیم غنائم این رود کم فروغ چیزی هم نصیب آنها شود غافل از این که پس از 15 ماه خشکی زنده رود سوغات بشر به مسیر لب تشنه این رود چیزی جز خس و خاشاک و زباله نیست. اگر چه صدای جاری شدن زنده رود پیش از این که همه دیدگان همه شهروندان اصفهانی به رخسار پر حیات آب روشن شود تا هفت محله آن طرفتر هم رفته است اما در عصری که ارتباطات کلید حل مشکلات لاینحل زندگی است، ماهها اصرار مردم، کارشناسان، اهالی رسانه و دلسوزان محیط زیست برای دائمی کردن جریان آبی که اکنون به صورت فصلی دل زاینده رود را مرهم میبخشد راه به جایی نبرد و چشمها از هم اکنون به ثانیههایی است که دیر یا زود شریان آب را از قلب زنده رود خواهد گرفت و حیات تالاب و رودخانه را برای چندمین بار به یغما خواهد برد. با وجود این که در ابتدای قرن 21 پیش بینی دنیا برای آینده مردم زمین "جنگ آب" است اما زاینده رود جوشان اصفهان که در تمام قرنهای پیش از این همواره در تقابل با خشم روزگار فصلها و عصرهای زیادی را برای حیات بشر خروشیده است شایسته این همه بی مهری و کم توجهی مدیران بالادستی کشور در سالهای گذشته نبوده است زاینده رودی که اکنون در گذر پر رنگ روزها و در انتظار کشنده برای آب، مجبور است برای رسیدن به جرعه ای حیات، روزگار خود و جنبندگان خود را با لب تشنگی به نظاره بنشیند. سوء مدیریت آب در سالهای گذشته و برداشتهای نابجا از سرچشمههای زاینده رود، معطلی پروژههای آب رسانی به نقاط حاصل خیز اصفهان، زاینده رود را به قبرستان بسیاری از گونههای ارزشمند اکولوژیکی در گذر زمان تبدیل کرد و زیست بوم گاو خونی را تا آنجا به افول کشاند که به جای پذیرایی از فلامینگوها و مرغان ماهی خوار فصلی میزبان انبوه زبالههایی باشد که بیش از یک سال است در مسیر جریان این رودخانه قرار گرفتهاند. حمید 30 ساله از کسانی است که در نخستین ساعات جریان یافتن آب در زاینده رود در حاشیه رودخانه حضور داشته است؛ او با خوشحالی از جاری شدن آب در زاینده رود سخن میگوید و امیدوار است آب تا خرداد ماه و با نگاهی خوش بینانه تر تا پایان تابستان سال آینده در اصفهان جاری باشد. فاطمه صابری یک بانوی شاغل اصفهانی است که با مورد توجه قرار دادن مسیر روزانه کار خود به افسردگی ماههای گذشته خود اشاره میکند و میگوید: جاری بودن آب در زاینده رود روح تازهای را در کالبد مردم و شهر دمیده است امیدوارم مسئولان استانی و کشوری با نگاهی کارشناسانه و با دلسوزی تمام در مورد زاینده رود و ادامه حیات آن تصمیم بگیرند. شهلا، خانم میانسال دیگری است که همراه با دوست خود برای پیاده روی روزانه به پارک آیینه خانه اصفهان آمده است او که به گفته خود 40 سال است هر روز در حاشیه زاینده رود پیاده روی میکند حال روز چند سال اخیر اصفهان را با توجه به خشکی زاینده رود نا امید کننده میداند و میافزاید: حس و حال مردم و حال و هوای شهر به ویژه در روزهای جاری بودن آب در زاینده رود وصف ناشدنی است به عقیده من حق مردم غیور اصفهان بهره مندی دائمی از آب زاینده رود است. دختران یکی از دبیرستانهای اصفهان که قرار بوده امروز خود را تا ظهر در کلاس اضافه ریاضی و فیزیک بگذرانند عطای کلاس را به لقای آن بخشیدهاند و برای گرفتن عکس سلفی برای صفحات اجتماعی خود صبح زود به کنار زاینده رود آمدهاند؛ جمع خصوصی آنها را که برای توجیه معلم و مدیر مدرسه نقشه میکشیدند بر هم میزنیم و درباره حال و هوای آنها در نخستین روز جاری شدنت آب در زاینده رود سؤال میکنیم یکی از آنها پاسخ میدهد: خوشحالیم برای ما که در آخرین سال تحصیل در دبیرستان هستیم و سرگرمی دیگری جز پیاده روی برای رسیدن به کلاسهای مختلف کنکور نداریم حضور آب در زاینده رود هر چه قدر هم گل آلود باشد، خواستنی است. سر و صدای بلند دو کاسب بر سر گران فروشی یک عمده فروش توجه هر رهگذری را به خود جلب میکند و همین مساله شروع یک گپ و گفت دوستانه را با این دو نفر را فراهم میکند مرد مسن تر با ابراز خشنودی از باز شدن جریان آب میگوید: برای کاسب جماعت بروز این مشکلات طبیعی است مهم دل خوش است و روشنی چشم مردم به آب زنده رود نوید بخش توجه مسئولان به مردم، کسبه و اهالی شهر و استان اصفهان است. هنوز دسته قرقاولان زیبای ایرانی از این سو به آن سوی رودخانه مینشینند انگار به دنبال دانه یا غذایی برای خوردن میگردند و چون نمییابند، پرواز میکنند و با پرواز در اقیانوس بی کران آسمان انگار غزل وداع میخوانند؛ وداع با برگهای پاییزی با درختان عریان با رودخانه تازه جان گرفته خالی از غذا؛ میخوانند باز میگردیم روزی که زنده رود پر آب و پویا سفره پر نعمت پروردگار را در گاو خونی برایمان بگستراند، روزی که درختان جامهای سبز پوشیده باشند. |
وزیر ارتباطات: شبکههای اجتماعی را «فیلتر» نمیکنیم، اما مردم مراعات کنند Posted: 06 Nov 2014 04:06 AM PST جرس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه جلسه هیاتدولت گفت: با وجود اینکه شبکههای اجتماعی از نظر اقتصادی به ضرر وزارت ارتباطات است اما قرار نیست آنها را مسدود کنیم، فقط از مردم میخواهیم که در این زمینه اخلاق را رعایت کنند.
شرق نوشت: محمود واعظی با بیان اینکه دولت بنا ندارد شبکههای اجتماعیای که از آنها استفاده درست میشود را مسدود کند، افزود: ما همواره از کاربران خواهش کردهایم که از شبکههای مجاز استفاده کنند. وزیر ارتباطات ادامه داد: در یکی، دوماه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و تعدادی از دانشگاهها و گروههای داخلی، شبکههای اجتماعی داخلی راهاندازی کردهاند که بسیار کار ارزندهای است. وی همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت این شبکهها از نظر اقتصادی برای وزارت ارتباطات به صرفه نیست، اذعان کرد: با این وجود بهدلیل استقبال مردم از این شبکهها، فعالیت این شبکهها آزاد است؛ فقط از مردم میخواهیم که در استفاده از این شبکهها اخلاق را رعایت کنند. این اظهارنظر صریح وزیر ارتباطات دراینباره را میتوان نقطهپایانی بر کشوقوسهای فراوان فیلترینگ شبکههای اجتماعی موبایلمحور دانست. حدود 40روز پیش بود که حجتالاسلام محسنیاژهای، معاون اول قوهقضاییه با ارسال نامهای به وزیر ارتباطات، از مهلت یکماهه این وزارتخانه برای مسدودسازی برخی شبکههای اجتماعی خبر داد. در نامه معاون اول قوهقضاییه به صراحت نسبت به فراهمآوری زمینه و بستر فنی موردنیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکههای اجتماعی نظیر «واتسآپ»، «وایبر» و «تانگو» سخن به میان آمده بود. سهشبکه اجتماعی که در این نامه از آنها یاد شده تعدادی از پرکاربردترین شبکههای اجتماعی مورداستفاده روی گوشیهای تلفنهمراه است که کاربران با استفاده از آنها امکان مکالمه، ارسال پیام و تصویر بهصورت رایگان را دارند. اگرچه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این هم درباره این موضوع اظهارنظرهایی کرده بود اما به صراحت از نظر مخالف دولت برای مسدودسازی این شبکهها چیزی نگفته بود. واعظی چندی پیش دراینباره گفته بود: «باید در دولت نیز تلاش کنیم دسترسی به سایتهای غیراخلاقی و مغایر با عفتعمومی و سایتهای خلاف اعتقادات کشور، محدود شود و امکان دسترسی به آنها برای همه آزاد نباشد. اینکه فکر کنیم با بستن شبکههای اجتماعی مشکلات برطرف میشود، اختلافنظری است که وجود دارد و باید با تعامل با قوهقضاییه به راهحل مشترک برسیم.»نهم مهر هم آیتالله آملیلاریجانی، رییس قوهقضاییه نیز در جلسه مسوولان عالی قضایی در همین رابطه گفت: «پاککردن فضای مجازی، باید دغدغه مسوولان کشور باشد و امیدواریم همه دوستان در قوهقضاییه کمک کنند، هدف قوهقضاییه محدودکردن فضای مجازی نیست و ما امیدواریم مجبور به این کار نشویم.» سردار اسماعیل احمدیمقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم دیگر مقام بلندپایهای بود که در همانروز در رابطه با موضوع مسدودسازی شبکههای اجتماعی اظهارنظر کرد. به گزارش مهر، وی در مورد شبکههای اجتماعی مانند، وایبر و واتسآپ گفت: «ما با شبکههای اجتماعی موافقت یا مخالفتی نداریم و استفاده از آنها مشروط به رعایت ملزومات است و بهتر است که این شبکهها داخلی باشد تا مورد سوءاستفاده قرار نگیریم.»در این مدت، خبر احتمال فیلترکردن این شبکههای اجتماعی به بحث داغی در میان کاربران این شبکههای اجتماعی تبدیل شده بود و اغلب آنها بهدنبال راهکارهای جایگزین، اعم از نصب فیلترشکن یا شبکههای مشابه دیگر بودند؛ حال اگر مشکل خاصی پیش نیاید باید این اظهارنظر جدید وزیر ارتباطات را به منزله دوام این شبکههای اجتماعی و پایان این مباحث دانست. |
هدف تندروها از تاکتیک «شبیهسازی» در عزاداریها Posted: 06 Nov 2014 03:45 AM PST جرس: ارگان دولت نوشت: «کسب و کار بازیگران سیاست در ایام محرم تعطیل نبود. درست در لحظاتی که خیل ایرانیان سرگرم عزاداری برای امام شهیدشان بودند، جمعی دیگر پروژه استفاده سیاسی و تبلیغی از مجالس عزاداری را به صورت گام به گام پیش میبردند.»
|
معاون وزیر ارشاد: برای ساپورت پوشی طرح امر به معروف تصویب می کنند، اما برای رشوه نه Posted: 06 Nov 2014 03:45 AM PST جرس: محمدرضا حشمتی، معاون وزارت ارشاد گفت: متأسفانه یکی از ایرادات ما که احتمالا در مورد طرح امر به معروف و نهی از منکر هم صدق میکند این است که تنها یکی دو منکر را بزرگ کردهایم، در حالی که در سیره اهل بیت منکرات دایره وسیعی دارند و آن دسته از منکرات که اخلاق جامعه را به سمت انحراف میکشانند از موقعیت خطیرتری برخوردارند.
به گزارش سایت جماران، حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ عاشورا اظهار کرد: امام حسین(ع) در ابتدای حرکت به سوی کربلا، علت نهضت را اصلاح امت جدشان اعلام کردند. این سخن که طلیعه سخنان امام حسین(ع) در مدینه است به دو روش ممکن بود، یکی اینکه مردم باید متنبه شده، از منکرات دوری کنند و به معروفات تشویق شوند. برای اصلاح امت، حاکمان از مردم دارای نقش مهمتری هستند. وی ادامه داد: حاکمان تنها شامل دولتیها نمیشوند و برای مثال در جمهوری اسلامی مردم روحانیون، نیروی انتظامی و حتی برخی سازمانهای مردم نهاد را حاکم میدانند. مثلا مردم رفتار یک روحانی را با اینکه هیچ عضویتی در دولت ندارد، رفتار حاکمیت به حساب میآورد. البته ما خودمان در دورهای اینها را به هم پیوند زدهایم. حشمتی که با جماران گفتگو می کرد، درباره ضرورت امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان گفت: اگر حاکمان منکری را مرتکب شوند، مردم باید بتوانند بدون ترس به آنها تذکر دهند. اگر یک نماینده مجلس در نطق علنی به کسی تهمت بزند وظیفه مردم است که به او تذکر دهند و بگویند که این خلاف اسلام است. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمده امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان را در عصر امروزی بر دوش رسانهها دانست و افزود: در عصر ما مردم ممکن است رو در رو نتوانند حاکمان را ببینند و به آنها تذکر بدهند، بنابراین این وظیفه برعهده رسانههاست. رسانه حرف مردم را به حاکمان میزند. آن زمان این امکان وجود داشت که مردم مشافعتا به حاکم تذکر بدهند. حتی خلفا هم اگر مرتکب اشتباهی میشدند، مردم به راحتی میتوانستند به آنها تذکر دهند. در حال حاضر دیگر چنین امکانی وجود ندارد ولی رسانهها این نقش را به عهده گرفتهاند. از همین جهت حاکمان نمیتوانند نسبت به مطالبی که در رسانهها منتشر میشود، بیتفاوت باشند. وی نصیحتپذیری را یکی از ویژگیهای مورد نیاز برای مسئولان دانست و اظهار کرد: امام خمینی میفرمایند خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را میبازد؛ خود را گم میکند.(جهاد اکبر، ص 22) یعنی شما تا زمانی که آمادگی یک مسئولیت را ندارید، اگر آن مسئولیت را بپذیرید، خیانت کردهاید. به نظر من حاکمان زمانی که میخواهند مسئولیتی را بپذیرند، باید ظرفیتهایی داشتهباشند که یکی از آنها پذیرش نصیحت مردم است. هر چقدر هم که مسئولیت مهمتر باشد، آمادگی برای پذیرش نصیحت هم باید بیشتر باشد. حجتالاسلام والمسلمین حشمتی اضافه کرد: متأسفانه برخی از کسانی که در حاکمیت هستند، نمیخواهند نصیحتپذیر باشند، چرا که خود را مبرای از عیب میدانند و وقتی کسی آنها را نقد میکند برآشفته میشوند. این باعث میشود امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان روی زمین میماند. وی گفت: وقتی خبرنگاری چند بار موضوعی را به یکی از مقامات گوشزد میکند ولی تأثیر ندارد، حتی باعث میشود که مقام مسئول به هر نحوی تلاش کند که این خبرنگار را از حیز انتفاع ساقط کند، پایههای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سست میشود. حشمتی با اشاره به این مسئله که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما به حداقلها تنزل پیدا کرده، اظهار کرد: ما در جایی امر به معروف و نهی از منکر میکنیم که مطمئنیم ضرری به ما نمیرسد، مثلا به آدم مظلومی که حجابش مناسب نیست و نمیتواند در برابر ما از خود دفاع کند، امر و نهی میکنیم و حاضر نیستیم از این حد بالاتر برویم. اگر کسی رشوه میگیرد به او اعتراضی نمیکنیم چون کارمان دست او گیر است. وی رفتار حاکمان را بر تصویری که مردم از دین دارند مؤثر دانست و در این باره گفت: در جامعه ما دین به رفتار حاکمان پیوند خوردهاست، این در حالی است که قبلا اینگونه نبود. فرد حاکم میتوانست عملی خلاف شرع انجام دهند، ولی دین ضربه نمیخورد. یعنی مردم میگفتند شخص عمل خلافی انجام دادهاست. این هم احتمالا ناشی از این است که ما به غلط به مردم گفتهایم دین درست را در رفتار حاکمان ببینید. مردم این تفکیک را هم قائل نیستند و رفتار ناشایست حاکمان بر تصویری که از دین دارند، تأثیر میگذارد. حشمتی با بیان این مسئله که بیشتر افراد تنها ژست انتقادپذیری میگیرند، ولی تعداد اصلاح طلبان واقعی کم است، گفت: اینکه ما صرفا بگوییم حاضریم دیگران ما را نقد کنند ولی در عمل برآشفته شویم درست نیست. گاهی ما انتقاد را فقط از شخصی قبول میکنیم که مقام بالایی داشتهباشد، نه یک فرد عادی. برای مثال نقد را از فرزند یا همسرمان نمیپذیریم. این نشان میدهد که ما در انتقاد پذیری صادق نیستیم و فقط پز آن را میدهیم. وی تصریح کرد: سیره اهل بیت نشان میدهدکه همیشه دنبال اصلاح بودند. متأسفانه ما اصلاحطلب واقعی کم داریم. برای مثال امام خمینی یک اصلاحطلب واقعی بود چرا که مخالف جنگ مسلحانه بود و معتقد بود ما باید با گفتار و کردارمان مردم را به سمت مکتب خودمان جذب کنیم. این نکته را هم در نظر داشته باشید که گاهی نیازی نیست یک مسئول با سخنرانی مردم را به امر خیر دعوت کند، رفتارها و تعاملات او با سایر مسئولان بیشتر تأثیر دارد. اگر در رده مسئولان تفرقه و اختلافی وجود داشتهباشد، تأثیر بسیار بدی بر مردم میگذارد. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسئله اصلی این است که در بسیاری از موارد در جامعه ما نه تنها کسی تحمل شنیدن امر به معروف و نهی از منکر را ندارد، بلکه کسی حال گفتن هم ندارد. اگر ما جامعه را از سخن گفتن بیندازیم، حیات طیبهای نخواهد داشت. حیات طیبه در مورد جامعهای صدق میکند که در آن گفتوگو و نقد اهمیت دارد. البته مردم هم خودشان زمینه تزلزل امر به معروف و نهی از منکر را فراهم میکنند. به میزانی که آزادی و حریت از جامعه رخت بربندد و منافع مردم با منکرات گره بخورد، امر به معروف و نهی از منکر کاهش مییابد. وی افزود: امام حسین قبل از حرکت، فرهنگ اسلامی را به مردم گوشزد میکرد و در مسیر سفر هم به همین شکل. مردم هم در عصر عاشورا نقد نمیشنیدند و وقتی امام حسین(ع) قرآن میخواند آنها هلهله میکردند. حشمتی همچنین با اشاره به طرح امر به معروف و نهی از منکر که کلیات آن چندی پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و جزئیات آن نیز در حال تصویب شدن است، اظهار کرد: معمولا ما تصور میکنیم با برخورد میتوانیم منکرات را اصلاح کنیم. رویکرد این طرح هم بیشتر تشدید برخورد با منکرات است. این در حالی است که ما چندین سال است به دنبال برخوردیم و هنوز هم اذعان میکنیم که نتیجهای نگرفتهایم. وی ادامه داد: ما شاگردان مکتب امام معتقدیم روش مؤثر روش تربیتی است. یعنی افرادی را با فرهنگی که به آن اعتقاد داریم تربیت کنیم و این افراد تبدیل به الگو برای دیگران شوند. مردم باید خودشان به سمتی بروند که کارهای منکر را انجام ندهند. ما باید روش برخوردی را با روشهای دیگر جایگزین کنیم. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح شیوه تربیتی امام خمینی(س) اظهار کرد: امام خمینی فرمودهاند، تبلیغات، که همان شناساندن خوبیها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است.(صحیفه امام، ج 21، ص339)ما باید خوبیها را به مردم معرفی کنیم و این خوبیها چنان باشند که خود مردم به آنها گرایش پیدا کنند. حشمتی تصریح کرد: متأسفانه یکی از ایرادات ما که احتمالا در مورد طرح امر به معروف و نهی از منکر هم صدق میکند این است که تنها یکی دو منکر را بزرگ کردهایم، در حالی که در سیره اهل بیت منکرات دایره وسیعی دارند و آن دسته از منکرات که اخلاق جامعه را به سمت انحراف میکشانند از موقعیت خطیرتری برخوردارند. ما بیشتر مظاهر برخی گناهان را مهم تلقی میکنیم در حالی که به نظر من وقت خودمان را بیهوده هدر میدهیم. وی منکر بزرگ جامعه امروز را «دروغگویی» و «خیانت در امانت» دانست و گفت: رویکرد طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس به هیچ وجه به این سمت نیست که اگر کسی در جامعه دروغ گفت چه کنیم. در حالی که دروغ بنیاد جامعه را بر هم میریزد. این در حالی است که بی حجابی یک گناه است ولی نسبت به دروغ آسیب بسیار کمتری برای جامعه دارد. برای مثال حکم ربا در اسلام جنگ با خداست، بنابراین اهمیت آن بسیار بیشتر از حجاب است. ما با ربا هیچ برخوردی نمیکنیم و ستادی هم برای آن تشکیل نمیدهیم. چرا مثلا ما ستاد مبارزه با ربا یا رشوه نداریم ولی برای مبارزه با ساپورت پوشی و برای اینکه بگوییم مردم چه بپوشند و چه نپوشند طرح امر به معروف و نهی از منکر تصویب میکنیم. حشمتی ادامه داد: متأسفانه ما به جامعه هم آدرس غلط میدهیم و میگوییم همه مشکل ما این است که دختران ما آن گونه که ما میخواهیم لباس نمیپوشند. این در حالی است که بنیانهای جامعه از بیاخلاقیهای دیگری مثل رواج تهمت و افترا رنج میبرد. اگر هدف این طرح این است که اخلاق جامعه را اصلاح کند، باید به محورهای مهمتری در مسائل اخلاقی توجه کند. روایت است که از معصومی پرسیدند مسلمان شراب میخورد؟ گفتند بله، پرسیدند ممکن است بی حجاب باشد؟ گفتند بله، پرسیدند ممکن است دروغ بگوید؟ گفتند نه مسلمان دروغ نمیگوید. وی در پایان گفت: دستهبندی غلط از منکرات و بیاخلاقیها این تصور را ایجاد میکند که مسائل سیاسی پشت آن است. وقتی مردم ببینند در مسئله شائبه سیاسی بودن است هیچ تأثیری نخواهد داشت. |
حضور ایران در نشست شورای حقوق بشر نمایشی بود Posted: 06 Nov 2014 01:48 AM PST حسن نایب هاشم جرس- فیروزه رمضانزاده: بررسی ادواری، یکی از سازوکارها و وظایف شورای حقوق بشر سازمان ملل است که برپایه آن، همه کشورها باید هر چهار سال یک بار، گزارشی از وضعیت حقوق بشر خود را به جامعه جهانی ارائه کنند. . در این جلسه، نمایندگان تمامی کشورها، توصیههایی در زمینههای مختلف به کشور مورد بررسی ارائه میکنند. کشور مورد بررسی اعلام خواهد کرد که کدام پیشنهاد را پذیرفته و کدام را نپذیرفته است. پذیرش پیشنهادها، کشور مورد بررسی را متعهد میکند که در چهار سال آینده، آن پیشنهادها و توصیهها را اجرا کند. این دوره از بررسی ادواری جهانی وضعیت حقوق بشر ایران، روز جمعه، ٩ مهر (٣١ اکتبر) سال جاری در مقر شورای حقوق بشر در شهر ژنو برگزار شد. به منظور بررسی بیشتر توصیههای جدید به هیات جمهوری اسلامی با حسن نایب هاشم، نماینده سازمان غیر دولتی «سودویند» در شورای حقوق بشر گفتگویی انجام دادیم که در پی میآید.
به نظر میرسید دولت در یک سال گذشته در مورد حقوق بشر تا حدی میخواهد اختیار عمل را در دست بگیرد اما هنوز سکان این امر در دست قوه قضاییه و لاریجانی است. لاریجانی به عنوان رئیس ستاد قوه قضاییه و بسیاری از اعضای این هیات که عضو ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هستد با توجه به خوش نام نبودن قوه قضاییه جمهوری اسلامی، برای اینکه وابستگی خود را به قوه قضاییه نشان ندهند اعلام کردند که عضو شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی هستند در حالی که چنین نهادی اساساً وجود خارجی نداد. این درحالی است که این ستاد به جای اینکه جنبه حقوق بشری داشته باشد بیشتر به عنوان یک ارگان سازمان دهی شده نظامی عمل میکند که به صورت کامل تحت امر قوه قضاییه است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که هیچ یک از نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازدید و حضور در ایران را ندارند٬ بنابراین نمایندگان هیات ایران سعی میکنند تصویری غیرواقعی از ایران را مطرح کنند و وانمود کنند دستاوردهای بزرگی در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشتهاند. نمایندگان کشورهایی از آسیای دور یا برخی از کشورهای آفریقایی این ادعاهای دروغ را باور میکنند. آنها نمیدانند در ایران چه میگذرد. آنها از وضعیت زنان بیخبرند. میدانید چنانچه قرار باشد گزارشگرهای ویژه از ایران بازدید کنند به صورت کارشناسی عمل کرده و به راحتی مو را از ماست میکشند. این درحالی است که مقامهای جمهوری اسلامی حتی اجازه بازدید گزارشگر ویژه غذا، بهداشت و آموزش از ایران را صادر نکردهاند.
محمد جواد لاریجانی به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی در این اجلاس چگونه از اقدامات جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر دفاع کرد؟
سایر اعضای شرکت کننده در این هیات نسبت به پیشنهادهای مطرح شده به ایران چه واکنشی نشان دادند؟ ببینید اساساً به نظر میرسد در اجلاس اخیر، این هیات نمیخواست تصمیم گیری داشته باشد بلکه صرفاً قصد داشتند حضوری نمایشی داشته باشند. برای مثال، اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران در این هیات حضو داشت، برای اینکه تظاهر کنند در مجلس ایران، نماینده اقلیتهای مذهبی هم حضور دارند. در این هیات، دو نماینده زن به نامهای بهرخ روحانی اردشیری و فاطمه الیا هم حضور داشتند. هر چند فردی مثل فاطمه الیا نمیتواند نماینده زنان ایران باشد. او در سخنان خود بارها به جای تاکید بر شخصیت مستقل زن ایرانی بر نقش مادری او تاکید داشت. حسین علی امیری، یکی از معاونان وزارت کشور هم در این هیات حضور داشت و اعلام کرد که من کرد تبار هستم بنابراین او نیز سعی کرد نشان دهد که از این زاویه، اقلیتهای دیگر ساکن در ایران در تصمیم گیریها حضور موثری دارند. سخنگوی دوم، هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه بود که در سخنان خود اشاره کرد که بیشترین موارد اعدام در ایران مربوط به مواد مخدر است. موضوع اعدام در ایران یکی از موضوعاتی بود که بیشترین پیشنهادات را به خود اختصاص داده بود. لاریجانی از او به عنوان دانشمند برجسته یاد کرد. حجه الاسلام صادقی در سخنانی گفته بود که ما در اسلام برادری اسلامی و برابری انسانی داریم، زن و مرد، سیاه و سفید همه یکسان هستند.
|
ندای سبز: روایتی از جنبش سبز ملت ایران Posted: 06 Nov 2014 01:26 AM PST محسن کدیور سه محور جنبش: اجرای اصول معطلهی قانون اساسی، پاسخگو کردن حکومت، و نقد استبداد دینی
پیشگفتار
۴ پانزده بیانیۀ جمعی بخش پنجم را تشکیل میدهد. برشهایی از چند بیانیۀ مهمتر آن به شرح زیر است: ۵ «ندای سبز: روایتی از جنبش سبز مردم ایران» روایت نویسنده از جنبش سبز است. وی در زمان وقوع این رخداد بزرگ خارج از کشور بوده، و توفیق حضور در صف معترضان را نداشته است، اما دلش در ایران تپیده و به سهم خود کوشیده در موفقیت این اعتراض ملی قدمی بردارد. او نه فعال سیاسی است نه سیاست را دوست دارد، اما در مقاطعی برای سالم زیستن، رهایی و آزادی چارهای جز نقد سیاسی نداشته است. آراء مکتوب در این کتاب - درست یا غلط - متعلق به صاحب آن است و نویسنده احدی را نمایندگی نمیکند و نباید دیگران بهخاطر آن مؤاخذه شوند. والسلام |
تایید ۱۰ سال حبس رویین عطوفت، فعال ملی مذهبی، در دادگاه تجدیدنظر Posted: 06 Nov 2014 01:05 AM PST جرس: دادگاه تجدید نظر حکم ده سال حبس تعزیری رویین عطوفت، فعال فرهنگی ملی- مذهبی، را تایید کرد.
به گزارش ملی مذهبی، در پی اعتراض این فعال فرهنگی به حکم دادگاه بدوی، رای دادگاه تجدید نظر به وی ابلاغ شده است. طبق این رای، دادگاه تجدید نظر حکم بدوی شامل ده سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروهها و دسته جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه ها و مطبوعات را تایید کرده است.
در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ بیست نفر از مامورین وزارت اطلاعات با ورود به خانه شخصی وی و در حالی که یکی از جلسات فرهنگی شورای رنگین کمان در حال برگزاری بود، رویین عطوفت را دستگیر کردند و به اوین بردند. این جلسات فرهنگی از سال ۱۳۸۳ در آخرین جمعه هر ماه در خانه آقای عطوفت برگزار می شد.
عطوفت در تاریخ ۱۹ تیر ۹۲ بعد از ۵ ماه با وثیقه از زندان اوین آزاد شد. بعد از احضار خانوادگی وی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و چندین نوبت احضار کتبی و تلفنی به دادسرای اوین، بالاخره در تاریخ ۸ تیر ۹۳ به دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی احضار و به اتهام «تاسیس گروهک غیرقانونی و ضدامنیتی موسوم به شورای رنگین کمان در راستای همکاری با گروهک غیر قانونی ملی-مذهبی ها و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق صدور و امضای بیانیه های ضد امنیتی» محاکمه شد.
وی سپس در ۱۸ تیر امسال به دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ احضار و حکم ۱۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت به صورت حضوری به رویت او رسید. وی در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۳ اعتراض خود به حکم بدوی را به دادگاه تجدیدنظر ارسال کرد که بلافاصله پس از ۵ روز در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۳ رای توسط مستشاران شعبه ۵۴ آقایان بابایی و پورعرب صادر گردید. در تاریخ ۵ آبان رای صادره از دادگاه تجدید نظر به خانه شخصی وی ابلاغ شد. |
انتقاد رئیس حوزه علمیه کاشان از جنتی: چرا برای انتقامجویی، فقه را به فضاحت میکشید؟ Posted: 06 Nov 2014 12:11 AM PST جرس: یک مقام حوزه با انتقاد شدید از افراطيون داخلي از جمله اظهارات اخير احمد جنتی درباره لزوم اعدام بدون محاکمه موسوی و کروبی به تأسی از دادگاه موسولینی، رهبر فاشیستهای ایتالیا در زمان جنگ دوم جهانی که توسط کمونیستها اعدام شد، گفت: چرا فقه را به فضاحت میکشید؟ کجای فقه ما انتقامجویی را ترویج کرده است؟ چرا به عنوان یک فقیه احکام دین را مسخره میکنید؟
به گزارش بهار نیوز، آیت الله میرسید محمد یثربی، رئیس حوزه علمیه کاشان که در مراسم ظهر عاشورا در مسجد جامع حبیب بن موسی (ع) در کاشان و پیش از آغاز مقتل خوانی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: اگر امروز به برکت سید الشهدا (علیه السلام) این سخنان را نگوییم، جامعه مثل جامعه بنی امیه از دین فاصله می گیرد و معیارهای دینی به اشتباه در جامعه حاکم می شود. شما باید بدانید و توجه پیدا کنید که به بعضی قیافه ها، به بعضی از پست ها، به بعضی از عناوین، حتی به ریش سفید، به این حرف ها اهمیت ندهید، آنچه برای شما معیار است آن ریشه ها و اصالت هاست. |
فراخوان خالد مشعل به انقلاب علیه اسرائیل Posted: 05 Nov 2014 11:57 PM PST جرس: خالد مشعل تمامی گروه های فلسطینی، ریاست تشکیلات خودگردان و آحاد هموطنانش را به انقلابی گسترده علیه اسرائیل در قدس فرا خواند و تاکید کرد: «تنها این انقلاب است که دشمن را از اقداماتش باز می دارد.»
به گزارش شفقنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رهبر حماس از عربستان، اردن، مصر و مراکش خواست تا به خاطر موقعیت ویژه شان در جهت حمایت از مسجد الاقصی بکوشند و تاملی جدی در مورد حوادث اخیر قدس داشته باشند. وی تاکید کرد که حمایت از مسجد الاقصی تنها وظیفه ملت فلسطین نیست ؛ بلکه تمام امت اسلام در این امر مسئول هستند. این رهبر فلسطینی در گفتگویی ویژه با خبرنگار «بوابه الشرق» به اسرائیل در مورد هر گونه دست درازی به مسجد الاقصی هشدار داد و گفت: «بر خلاف گذشته که این مکان مقدس خطراتی را در مقابل خود داشت، در حال حاضر این مسجد در قلب خطر قرار دارد.» رهبر حماس در ادامه از مقاومت و سوق دادن ملت به سمت قیام و انقلاب علیه اشغالگران به عنوان یکی از دو عامل اساسی جهت مقابله با اقدامات تل آویو علیه مسجد الاقصی یاد کرد و ابراز داشت: «این کار، دشمن را از اقداماتش باز می دارد که البته این تنها مسئولیت حماس نیست ؛ بلکه تمامی گروه های فلسطینی از جمله فتح و جهاد اسلامی در این مسئولیت شریک هستند. ریاست تشکیلات خودگردان و تمامی مقامات فلسطینی یک مسئولیت سیاسی، تاریخی و ملی را در قبال مسجد الاقصی و آرمان فلسطین دارند، آرمانی که قدس و الاقصی قلب آن به شمار می رود.» وی در توضیح عامل دوم گفت: «دولت ها و ملت های مسلمان ـ از مقامات رسمی گرفته تا جنبش ها، رهبران، اندیشمندان، گروه ها و احزاب، علما، نویسندگان مسلمان و مسیحی و هر انسانی که ارزش های عدالتخواهانه برایش اهمیت دارد ـ باید به حمایت جدی از مسجد الاقصی بپردازند و صدای خشم خود را به گوش جهانیان برسانند. باید این خشم تمام عیار باشد. این پیام ما به امت اسلامی است.» این چهره مبارز فلسطینی بر مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی و در پیشاپیش همه مصر و اردن تاکید کرد و گفت که این کشورها به حکم موقعیت ویژه ای که در مسئله فلسطین، قدس و مسجد الاقصی دارند، باید وارد عمل شوند. مشعل در ادامه مواضع اخیر اردن در موضع مسجد الاقصی را ستود و ضمن ارزیابی مثبت این مواضع، خواستار افزایش موضع گیری های مشابه شد. رئیس دفتر سیاسی حماس بر مسئولیت مراکش به عنوان رئیس کمیته قدس در اتحادیه عرب تاکید نمود و از عربستان به خاطر زعامت دینی اش نیز درخواست ایفای نقش در حمایت از مسجد الاقصی کرد. در بخشی دیگر از گفتگوی خالد مشعل آمده است: «قدس پایتخت تاریخی و دینی جهان و پایتخت سرزمینی است که شاهد ظهور ادیان مختلف بوده است. استفاده از هر گزینه ای در حمایت از مسجد الاقصی وارد می باشد و در مقدمه این گزینه ها مقاومت و ابراز خشم ملی در مقابل دشمن قرار دارد.» وی ابراز داشت: «آنچه امروز در مسجد الاقصی جریان دارد، چیز جدیدی نیست. دشمن صهیونیستی از زمان اشغال قدس شرقی در سال 1967 در راستای گسترش روند شهرک سازی در این شهر و تغییر هویت آن می کوشد. اشغالگران حفاری های بسیاری در قدس انجام دادند تا برای خود تاریخی کذایی بسازند ؛ ولی در این امر ناکام ماندند و پس از آن مسجد الاقصی را به آتش کشیدند و مورد تجاوزش قرار دادند و همچنان نیز خطر، مسجد الاقصی را تهدید می کند. این صرفا جنگ ملت فلسطین نیست ؛ بلکه جنگ عرب ها، مسلمانان و تمامی انسانیت است.» خالد مشعل تصریح کرد: «نباید بین این نبرد و دیگر پرونده ها خلط کرد. نباید مسائلی را مطرح کنیم که باعث تضعیف عملکرد مان در انجام وظایف (مربوط به حمایت از مسجد الاقصی) شود. سزاوار است که به خاطر قدس خون بدهیم، شهید بدهیم مانند همان کاری که شهید معتز حجازی کرد و برای گرفتن انتقام حرمت تضییع شده قدس و مسجد الاقصی، تندروترین صهیونیست ها و شهرک نشینان را در قدس هدف قرار داد، همان هایی که اشکال مختلف حمایت مالی و تسلیحاتی را برای (یهودی سازی) قدس و مسجد الاقصی انجام می دهند.» |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر