جنبش راه سبز - خبرنامه |
- آیینها و جشنهای ملی را پاس بداریم: نوروز
- ایران کهن سرزمین جشن ها و شادی ها
- اخبار ضد و نقیض از احضار یونسی به دادسرای ویژه روحانیت
- آتش سوزی در مسجد نور، همزمان با مراسم ختم برادر مهدی کروبی
- نگاهی به موقعیت رییس مجمع تشخیص مصلحت؛ سال بد هاشمی
- صدور دستور جلب عاملان حمله به مطهری در شیراز
- پیام تسلیت عبدالله نوری به مهدی کروبی
- ارکستر سمفونیک تهران دوباره جان گرفت
- اوباما: بی سابقه است سناتورها به رهبر عالی ایران نامه بنویسند و بگویند با رئیس جمهور ما توافق نکنید
- تشریح وظایف ستاد حقوق بشر توسط محمدجواد لاریجانی
آیینها و جشنهای ملی را پاس بداریم: نوروز Posted: 17 Mar 2015 11:12 AM PDT جشن نوروز بزرگترین و مهمترین جشن ایرانی است. این جشن ریشههای ژرف در تاریخ دیرینه مردم ما دارد.
فالگوش:
نوروزخوانی: بهار آمد،بهار آمد،خوش آمد محله به محله مجمی سفره هفتسین سیزدهبدر ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ Abstract نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
ایران کهن سرزمین جشن ها و شادی ها Posted: 17 Mar 2015 11:12 AM PDT حسن یوسفی اشکوری در ارتباط با نوروز و مراسم و آداب آن، سنت «چهارشنبه سوری» است که در عین استقلال موضوعی و تاریخی، به شکلی مقدمه و پیش درآمد تحویل سال و جشن نوروز شمرده می شود
ایرانیان از گذشتههای دور دارای جشنهای بسیاری بوده اند و به مناسبتهای مختلف مراسم جشن و شادی همراه با آئینها و آداب بسیار متکثر و متنوع ترتیب می دادند. عمدهترین مناسبتها، رخدادهای طبیعی و سنتهای دینی بودند که البته هر کدام از آنها به شکلی به هم وابسته و در واقع آمیخته بودند. جشنهای سالیانه عهد ساسانیان عموما دارای صورت دهقانی و روستایی بوده و در اصل با امور کشاورزی بستگی داشت. اکثر این جشنها را مردمان با یکی از حوادث تاریخ داستانی ایران مربوط می کردند. مهمترین جشنهای سال را هفت جشن دانسته اند که در منابع مربوط قدیم و جدید در بارة آنها به تفصیل سخن گفته و نوشته اند. در این میان شاید گزارش مری بویس جامع تر و مفید تر باشد. او می نویسد:
همة جماعات زرتشتی این جشنها را برگزار می کردند. آنان نخست در آئینهای عبادی آن روز، که همواره از آنِ اهورامزدا بود، حضور می یافتند و سپس در اجتماعاتی نشاط آمیز گرد می آمدند که در آنها به همة کسانی که در عبادت شرکت کرده بودند، طعام می دادند. نیز گوسفندی قربانی می کردند. در این مناسبتها، که اوقات حسن تفاهم همگانی بود، توانگر و تهیدست، با هم حضور داشتند. در این هنگام شهرها آشتی می کردند و دوستیها تجدید و تحکیم می شدند. نخستین جشن، یعنی میذیوی زرمیه را به افتخار خشثره وئیریه و آفرینش مربوط به وی، یعنی آسمان، بر پا می داشتند و آخرین آنها، یعنی همسپثمئدیه را برای اهورامزدا و آفرینش مربوط، یعنی انسان، و همراه با احترام خاص به فروشیهای پارسایانی برگزار می کردند که «برای پارسایی پیروز شده» بودند.
قابل ذکر است که جشنهای ایرانیان منحصر به موارد یاد شده نبوده است. در منابع به جشنهای دیگر نیز (مانند جشن کوسج و جشن آبریزگان) اشاره شده است.
قابل ذکر است که سنت رفتن به مزار مردگان و گورستان در پنجشنبه آخر سال، که اکنون به عنوان یک سنت اسلامی شمرده می شود، یادگار همین سنت زرتشتی ایرانی است و در اسلام وجود نداشته است. [۲] . بیرونی در آثار الباقیه (ص ۲۱۵ – ۲۱۹) شرح مفصل و جامعی درباره معنای نوروز و چگونگی پیدایش این سنت و جشن بزرگ ایرانیان و آداب و اعمال ایرانیان در این ایام و به این مناسبت داده است. اما چنین می نماید که بخش بزرگ آن برساختههای اساطیری باشد [۳] . به روایت کورتس (تاریخ ایران (کمبریج)، جلد ۳، قسمت اول، ص ۶۷۸ – ۶۹۰) یونانیان و رومیان ایران را خداوندان بیبدیل هنر زندگی پاک و پیراسته و بویژه خوراک شناسان بیمانند می شناسند. گزنفون که در تماس با زندگی ایرانیان تجربه دست اول داشته ظرافت هایی را که ایرانیان در آشپزی به کار می بردند یادآور می شود. یونانیان و بویژه رومیان عصر ساسانی (بیزانس) شماری از خوراکیها و طبخ غذاها را از ایرانیان آموختند. نیز برخی از گیاهان دارویی (از جمله آنقوره و ریواس) از ایران به غرب رفت. او به عنوان نمونه می افزاید: پسته ایرانی در دوره یونانی مآبی بر یونانیان شناخته شد، اما کشت آن در ایتالیا نخستین بار در سده اول میلادی انجام گرفت. زردآلو و هلو، که خاستگاه چینی داشتند، از طریق ایران به جهان غرب معرفی شدند و در آنجا اثر دیرپایی گذاشتند. در آغاز زردآلو در ایتالیا گرانترین میوه بود. [۴] . مسعودی در مروج الذهب (جلد ۲، ص ۱۷۶) آورده است: در اول آذر ماه مردم ایران جشن می گیرند و غذاهای گرم می خورند و نوشیدنیهای رفع کننده گرما می نوشند و پارسیان آن روز را «گرما گرما» گویند. این از اعیاد پارسیان است و البته آنان در اکثر اوقات سال چنین جشن هایی دارند. [۵] . او (مروج، جد ۲، ص ۱۸۱) در مقام توضیح وجه تسمیه مهرگان گوید: در قدیم پارسیان اسامی ماهها را به نام پادشاهانشان می نامدیدند. شاهی داشتند که نام او «مهر» بود و لذا ماه مهر را به نام او خواندند. آن پادشاه ستمگر بود و عمر طولانی داشت. او در وسط ماه مهر درگذشت و از این رو همان روز را «مهرگان» گفتند یعنی روزی که مهر رفت. [۶] . قابل تأمل این که مسعودی در صفحه ۱۷۶ همان جلد مهرگان را در وسط تیرماه می داند. [۷] . یکی از پژوهشگران (رضا مرادی غیاث آبادی، روزنامه شرق، ۱۷ آذر ۸۴) می گوید: آیا می خواهیم جشنهای تیرگان، مهرگان، آبانگان، سده و بسیاری از آئینهای دیگر را، که متعلق به پیروان ادیانی بوده است که توسط زرتشتیان ساسانی قتل عام شده و معبدشان به ویرانی کشیده بود، را در کمال نا جوانمردی آئینهای زرتشتی بدانیم ؟ باید روشن شود که پیروان ادیانی که بوسیله زرتشتیان ساسانی قتل عام شده و معابدشان به ویرانی کشیده شده بود، چه کسانی بودند، اما روشن است که نوروز و شماری دیگر از جشنها از آغاز (حداقل از زمان هخامنشیان) وجود داشته و اختصاص به عصر ساسانی ندارد. وانگهی، وقتی آداب و سنت هایی، به هردلیل، بوسیله دینی پذیرفته می شود و در آن سنت دینی پایدار می ماند، در نهایت، به نام همان دین شهرت خواهد یافت، چنان که در اسلامم یا مسیحیت و هر دینی دیگر نیز چنین است. [۸] . آگاثیاس می گوید: در ایران عیدی است به نام «جشن هلاکت موجودات موذی». به گفته وی در این روز، که به گفته او بزرگترین اعیاد ایرانیان است، مردمان خزندگان و حشرات موذی و مضر را می کشند و کشته آنها را برای اثبات ثوابکاری خود به موبدان نشان می دهند. کریستن سن در پی این نقل قول (ایران در زمان ساسانیان، ص ۲۵۷) می افزاید: ما در منابع دیگر از این جشن اثری نیافتیم، اما روشن است که هلاک کردن حیوانات موذی، که در تصور دینی زرتشتی از مخلوقات اهریمن هستند، ثوابی عظیمب بوده است و طبق حکم شرعی وندیداد (فرگرد ۱۴، بند ۵ – ۶) یک نفر توبه کار بایستی شمار معینی از این جانوران موذی را به قتل آورد. [۹] . طاهر فتاحی (روزنامه اعتماد ملی، ۲۴ اسفند ۸۴) می گوید: ایرانیان باستان جشن نوروز را از آئینی در بینالنهرین گرفتند و با سنتهای خود آمیختند. وی می افزاید: اولین اشاره به نوروز را می توان به سال ۲۳۰۰ پیش از میلاد در بابل یافت. در این جشن که به خاطر مردوک خدای بابل برگزار می شد، ابتدا برای او عزاداری می کردند و بلافاصله با تحویل سال به خاطر زنده شدن او جشن می گرفتند که تمثیلی از زنده شدن طبیعت و اسطوره آدونیس در میان سومریان بوده است. [۱۰] . فتاحی (در همان منبع پیش گفته) می گوید: چهارشنبه سوری در ایران پیش از اسلام سوری خوانده می شد چون در آن زمان روزهای هفته نام نداشتند و هریک از روزهای ماه به نامی خوانده می شده است لفظ چهارشنبه پس از اسلام به سوری اضافه شده است و هدف از آن گند زدایی و طلب پاکی از آتش بوده است. |
اخبار ضد و نقیض از احضار یونسی به دادسرای ویژه روحانیت Posted: 17 Mar 2015 09:55 AM PDT جرس: در حالی که خبرگزاریهای وابسته به سپاه پاسداران از احضار علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران، به دادسری ویژه روحانیت و «بازپرسی» از او خبر دادهاند، معاون آقای یونسی این خبر را تکذیب کرده است.
به گفته خبرگزاریهای تسنیم و فارس، آقای یونسی پس از سخنان اخیرش درباره عراق به دادسری ویژه روحانیت احضار و روز سهشنبه ۲۶ اسفند در این دادسرا «بازپرسی» شده است.
این دو خبرگزاری جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکردهاند.
ساعاتی پس از انتشار این خبرها، معاون آقای یونسی اعلام کرد که دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی، «به مراجع قضایی احضار نشده است».
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، سعید زارع انتشار چنین اخباری را «ادامه فشار به دولت» خواند و افزود: «برخی گروهها به دنبال حاشیهسازی برای دولت هستند و میخواهند در روند کاری دولت اخلال ایجاد کنند.»
وی اضافه کرد: «کار صحیح و حرفهای نیست که برخی رسانهها اخبار خود را بدون منبع و تنها برای حاشیه سازی منتشر کنند».
انتشار خبر احضار آقای یونسی در حالی است که وی ظرف ده روز گذشته از سوی رسانهها و شخصیتهای سیاسی نزدیک به اصولگرایان شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته بود.
روز ۲۳ اسفند نیز ۲۱ نماینده مجلس از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواسته بودند تا دستیار ویژه خود در امور اقوام و اقلیتها را برکنار کند.
علی یونسی روز ۱۷ اسفند در همایش «ایران؛ نام، مردم، سرزمین» گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی ما است بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ما است».
این در حالی است که مقامهای دولتی معتقدند که اظهارات آقای یونسی «تحریف شده» است.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز ۲۳ اسفند در مصاحبهای با خبرگزاری الرای عراق، برخی برداشتها از سخنان علی یونسی را «غیردقیق و جهت دار» خواند که به گفته وی با هدف ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه منتشر شده است.
آقای یونسی نیز روز ۱۹ اسفند ضمن ارائه توضیحی درباره سخنان پیشین خود اعلام کرد که ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش شدن تمامیت ارضی و استقلال کشورها به ویژه عراق نیست.
وی در مصاحبه با شبکه العالم گفت: «آنچه که من گفتم دقیقا این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوریهای بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز میگردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که میتواند جایگزین امپراتوریهای گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است».
سخنان دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی، پیش از این نیز بارها اعتراض اصولگرایان ایران و مقامات قوه قضائیه را سبب شده بود.
غلامحسین محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضائیه ایران روز ۱۱ اسفند در واکنش به سخنان آقای یونسی مبنی بر نقض حقوق بشر در زندانهای ایران گفته بود: «اینکه یک مقام رسمی بخواهد حرف بدون ارائه اسناد و مدارک بزند، حتما خلاف و در پارهای از موارد قابل پیگیری است».
آقای یونسی روز ششم اسفندماه، نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به «عناصر تندرو» و «خودسر» نسبت داده و گفته بود: «عناصر تندرویی هستند که در برخی مراکز قدرت نفوذ کرده و با اعمال خودسرانه و نقض حقوق شهروندی، برای جمهوری اسلامی ایران مسئلهسازی میکنند».
در اردیبهشت ماه نیز اظهارات آقای یونسی در مورد پیشنهاد بازگرداندن نماد شیر و خورشید به جای هلال احمر جنجال برانگیز شده بود.
دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی، روز ۱۴ اردیبهشت در شیراز با بیان اینکه شیر و خورشید در پرچم سابق ایران «نماد حضرت علی و حضرت محمد» است، پیشنهاد کرده بود که این نماد جایگزین نماد هلال احمر شود.
|
آتش سوزی در مسجد نور، همزمان با مراسم ختم برادر مهدی کروبی Posted: 17 Mar 2015 05:59 AM PDT ![]() جرس: «مسجد نور» واقع در میدان فاطمی تهران که امروز محل برگزاری مراسم حسن کروبی، برادر مهدی کروبی بود، دچار حریق شد.
به گزارش فارس، آتش نشانان در محل مذکور حضور یافتند و دود سیاه غلیظی از مسجد نور تهران ساطع میشود؛ متولیان مسجد علت حریق در این مسجد را اختلالات پیشآمده در سیستم تهویه عنوان کردند.
همچنین به گزارش سحام٬ در دقایق ابتدایی این مراسم که در مسجد نور تهران٬ چهره هایی همچون آقایان عارف، صباغیان، کرباسچی، دعایی، محمد توسلی٬ هادی قابل، عبدالله نوری، ابطحی، بابک احمدی، هادی غفاری و نیز نماینده آیت الله وحید خراسانی حضور یافتند.
محمد حسین و علی کروبی٬ فرزندان مهدی کروبی در مقابل سالن از شرکت کنندگان استقبال می کنند.
|
نگاهی به موقعیت رییس مجمع تشخیص مصلحت؛ سال بد هاشمی Posted: 17 Mar 2015 05:08 AM PDT ![]() نیلوفر زارع جرس: سال برای علی اکبر هاشمی رفسنجانی به خوشی تمام نشد. او یک شکست انتخاباتی دیگر را در کارنامهاش ثبت کرد و پسرش مهدی نیز از سوی دادگاه به تحمل حبسی طویل المدت محکوم شد.
هاشمی ۸۰ ساله مهمترین حامی حسن روحانی رییسجمهور ایران است که هنوز در قدرت حضور دارد هر چند که درباره قدرت واقعی او تردیدها جدیتر از همیشه شده است. کرسی دور از دسترس شکست هاشمی در انتخابات برای کسب کرسی ریاست خبرگان را میتوان به معنای تضعیف موقعیت روحانی نیز تلقی کرد. انتظار میرود که هاشمی در انتخابات سال آینده این نهاد نیز کاندیدا شود و بار دیگر بخت خود را برای ریاست بیازماید. او یک روز پیش از شکست در انتخابات هیات رییسه خبرگان به روزنامه شرق گفته بود که حتی اگر رییس خبرگان هم نباشد برای آن مقطع حساس یعنی انتخاب جانشین آقای خامنهای میتواند تاثیر گذار باشد. اهمیت خبرگان در دور آینده هم بیش از همه معطوف به این تحلیل است که احتمال دارد آنها انتخاب کننده جانشین رهبر کنونی جمهوری اسلامی باشند. آقای خامنهای اکنون ۷۵ ساله است و در پایان دور آینده خبرگان اگر در قید حیات باشد ۸۴ ساله خواهد بود. با توجه به شایعاتی که درباره وخامت وضع جسمانی وی وجود دارد نگاهها نسبت به خبرگان به عنوان مرجع تعیینکننده جانشین آینده جدیتر از همیشه است. هاشمی رفسنجانی که خود در تعیین آقای خامنهای به عنوان جانشین آیتالله خمینی نقشی تعیین کننده ایفا کرد نسبت به اهمیت تعیین رهبر آینده آگاه است اما او حالا در خبرگان در محاصره حلقهای از تندروهاست که چندان اعتباری برایش قائل نیستند. رییس کنونی خبرگان یعنی محمد یزدی هم از جمله مهمترین مخالفان هاشمی است و انتخاب او اساسا به معنای نمایش قدرت جبهه ضد هاشمی در خبرگان بود. بنابراین مشخص نیست که هاشمی بر اساس کدام ارزیابی گفته بود در شرایط انتخاب جانشین رهبری میتواند تاثیر گذار باشد. تنها اتکای او به این است که ترکیب خبرگان در انتخابات سال آینده تغییر کند و کسانی به این مجلس راه یابند که با خط فکری او همسویی داشته باشند و در نتیجه شانس برکشیدن وی به سمت ریاست بار دیگر به وجود بیاید. او در آن صورت با ۸۲ سال سن٬ سمت ریاست را از آن خود خواهد کرد اما کهولت سن خللی برای این جایگاه نخواهد بود. رییس کنونی یعنی محمد یزدی هم ۸۳ ساله است و سالهاست که از بیماری رنج میبرد و در جلسات خبرگان هم با ویلچر حاضر میشود.
مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها نهادی است که هاشمی سالهاست با فراغ بال بر آن تکیه زده است. نهادی که به مرور زمان جنبه تشریفاتی بیشتری پیدا کرده است. هاشمی اگر در جریان اعتراضهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در مسیر دلخواه اصولگرایان حرکت میکرد امروز بدون هیچ دردسری دوباره کرسی ریاست خبرگان را از آن خود کرده بود. او اما قدمهایی در حمایت از معترضان برداشت که عوارضاش نه فقط متوجه خودش بود بلکه خانوادهاش را هم در معرض فشارهای امنیتی و قضایی قرار داد. فائزه هاشمی دختر وی از سوی قوه قضاییه به دلیل حمایت از جنبش سبز به زندان رفت و حالا گزارشها حکایت از حکم زندان ۱۵ ساله برای مهدی هاشمی دارد. حکمی که هنوز به طور رسمی از سوی مراجع قضایی اعلام نشده اما رسانههای نزدیک به حکومت آن را فاش کردهاند. مهدی هاشمی ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم فرصت دارد که به آن اعتراض کند و بنابراین تا زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر و صدور حکم نهایی وی احتمالا آزاد خواهد بود اما زندان رفتن او را باید قطعی تلقی کرد. هاشمی رفسنجانی ۵ روز قبل از صدور حکم پسرش گفته بود که اگر وی جرمی انجام داده٬ مشکلی با مجازات او ندارد اما در عین حال خطاب به قوه قضاییه هم یادآور شده بود: « همه حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است.» زندانی شدن مهدی هاشمی طبعا تردیدها درباره قدرت واقعی هاشمی رفسنجانی را دو چندان خواهد کرد. او که زمانی تصور میشد قدرتمندترین فرد در جمهوری اسلامی است و درباره ثروت خانوادگیاش داستانهایی گاه شبیه افسانه رواج داشت اکنون در حاشیه قدرت قرار گرفته است. برخی تحلیلگران هنوز برای هاشمی این قدرت را قائل هستند که بر مصائب کنونی فائق شود و با کسب جایگاه ریاست خبرگان در سال آینده به مخالفانش درس سیاست بدهد. او بعد از ۸ سال تحمل فشارهای بیامان در دوره محمود احمدینژاد در جلب حمایتها به نفع حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ موفق بود و انتظارها برای قدرتیابی دوباره وی ناشی از سابقه عملکرد اوست. با این حال نباید این را هم نادیده گرفت که اصولگرایان هم پس از تجربه انتخابات سال ۹۲ هوشیار از گذشته شدهاند و بازی پیچیدهای که در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان برای به کرسی نشاندن محمد یزدی انجام دادند نشانهای از این هوشیاری است. |
صدور دستور جلب عاملان حمله به مطهری در شیراز Posted: 17 Mar 2015 03:16 AM PDT جرس: وکیل علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دادستان شیراز دستور جلب عاملان حمله به این نماینده مجلس را صادر کرده است.
مصطفی ترک همدانی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مقطع کنونی، منتظر هستیم تا اقدامات قضایی لازم برای رسیدگی به این پرونده صورت گیرد.
وکیل علی مطهری که پس از حمله 18 اسفند 93 معترضان به این نماینده مجلس در شیراز با دستور کار اقامه دعوا و پیگیری حقوقی شکایت در این رابطه در شیراز حضور دارد گفت:غروب دوشنبه 25 اسفند در دیدار با سردار ذوالفقاری معاون وزیر کشور و رییس هیات تحقیق این وزارتخانه درباره وقایع شیراز، نکاتی را به صورت مکتوب از طرف موکلم اعلام کردم.
ترک همدانی گفت:این نکات شامل شرح ماوقع، میزان قصور و تقصیر مقصران و محرکین حمله کنندگان به آقای دکتر مطهری و همچنین پشتیبان ها و مباشرین حمله کنندگان بود.
وی افزود: گفت و گوها و مطالب این جلسه محرمانه است و نمی توان گزارشی از آنها ارایه داد.
وکیل علی مطهری گفت: با توجه به پیگیری های خوب استاندار فارس گمان می کنم که بزودی نتیجه بررسی هیات تحقیق وزارت کشور مشخص شود.
ترک همدانی گفت:به صورت روزانه درتماس با آقای مطهری گزارشی از روند پیگیری های حقوقی این پرونده را ارایه می کنم.
وی درپاسخ به سووالی درباره میزان رضایت ازروندرسیدگی به این پرونده گفت:نتیجه حاصله برای موکل اینجانب و رضایتمندی وی زمانی است که مقصرین و مجرمین این حادثه پس از شناسایی محاکمه و مجازات شوند.
وکیل مطهری در پاسخ به پرسشی درباره جبران شدن خسارت های وارده به خودرو حامل علی مطهری در سفر به شیراز گفت: استانداری تعمیرات خودرو را برعهده گرفته و هزینه ها را پرداخت کرده است و همچنین حامیان دکتر مطهری مبالغی را به این راننده به عنوان خسارت پرداخت کرده اند.
ترک همدانی در پاسخ به این پرسش که آیا در ارتباط با شعارنویسی بر روی خودروی خودش در شیراز با مضمون 'اخطار اول' شکایتی را در دستگاه قضایی طرح کرده است گفت: به خاطر فشردگی روند رسیدگی به پرونده آقای مطهری هنوز فرصت اقامه دعوا برای پرونده خودم را نداشته ام.
وی ادامه داد: قصد دارم شکایتی را نیز درباره شعارنویسی بر روی خودروی خودم که عصر شنبه بیست و سوم اسفند هنگام زیارت مرقد سیدعلاالدین حسین(ع) در شیراز رخ داد به مراجع قضایی ارایه کنم.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دوشنبه 18 اسفند93 در فرودگاه شیراز و در مسیر رهسپاری به محل سخنرانی اش در دانشگاه شیراز، مورد حمله برخی افراد قرار گرفت.
پس از آن که معترضان شیشه های خودرو حامل مطهری را با سنگ و چوب شکستند، راننده خودرو با سرعت به حرکت درآمد اما تعدادی موتور سوار به تعقیب او پرداختند.
راننده خودرو پس از این تعقیب، وارد کلانتری میدان گل سرخ شیراز شد و بیش از سه ساعت را در محاصره معترضان در این حوزه انتظامی گذراند.
در حالی که مطهری تاکید داشت که برای سخنرانی و دعوت دانشگاه به شیراز آمده است و باید مقدمات فراهم می شد مسوولان استانی و شهرستانی شیراز وی را متقاعد به برگشت به تهران کردند.
وزیر کشور، پنجشنبه 21 اسفند 93 دستور رسیدگی و تحقیق در باره این حادثه داد.
سیدمحمد احمدی استاندار فارس شنبه 23 اسفندماه گفت:مقدمات شناسایی مهاجمان و معرفی آنان به مقامات قضایی استان فارس فراهم شده است.
|
پیام تسلیت عبدالله نوری به مهدی کروبی Posted: 17 Mar 2015 12:34 AM PDT استخلاص هرچه سریعتر آن گرامی مرد صحنه جهاد و اعتقاد و پایمردی را مسألت دارم جرس: عبدالله نوری در پی درگذشت برادر مهدی کروبی پیام تسلیتی خطاب به وی منتشر کرد.
به گزارش جرس، پیام تسلیت عبدالله نوری خطاب به مهدی کروبی در پی درگذشت برادر ایشان به شرح زیر است: برادر ارجمند، مجاهد صبور و مقاوم عبدالله نوری |
ارکستر سمفونیک تهران دوباره جان گرفت Posted: 17 Mar 2015 12:34 AM PDT جرس: ارکستر سمفونیک تهران با مدیریت علی رهبری بعد از مدت ها تعطیلی با اجرای رسمی خود در تالار وحدت آغاز بکار کرد.
به گزارش ایرنا، ارکستر سمفونیک تهران دوشنبه شب با حضور چهره های سیاسی کشور از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رضا عارف، کمال خرازی، احمد مسجد جامعی و علی مراد خانی معاون امور هنری وزیر ارشاد در میان مخاطبان علاقه مند در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
در ابتدای این برنامه کیلیپی به مناسبت کار دوباره ارکستر سمفونیک تهران برای مخاطبان در سالن پخش شد که در آن علی مراد خانی معاون امور هنری وزیر ارشاد در خصوص فعالیت های این معاونت در بخش موسیقی و راه اندازی دوباره ارکستر سمفونیک توضیحاتی را ارائه می کرد .
در ادامه این ویژه برنامه عباس سجادی به عنوان مجری به روی سن آمد و ضمن خوشامدگویی به حاضران کار دوباره ارکستر سمفونیک تهران را اتقافی فرخنده در عرصه موسیقی کشور برشمرد .
وی ادامه داد : همانطور که دولت تدبیر و امید به هنرمندان عرصه موسیقی وعده کرده بود ارکستر سمفونیک تهران بعد از حدود 25 ماه تعطیلی فعالیت خود را از سر گرفت .
در بخش بعدی برنامه ارکستر سمفونیک تهران با اجرای 4 موومان سمفونی 9 بتهوون کار خود را آغاز کرد. اجرای مطلوب ارکستر نشان داد این گروه پتانسیل اجرایی بالایی دارد و تنها باید مورد توجه قرار بگیرد.
علی رهبری در خاتمه اجرای قطعه گفت: امشب یکی از بهترین شب های زندگی من است چرا که دوباره ارکستر سمفونیک تهران را روی صحنه می بینم.
وی ادامه داد: اعضای این ارکستر سرمایه های بزرگ فرهنگ وهنر کشور هستند و از مسئولان می خواهم با حمایت خود از این ارکستر راه را برای فعالیت هرچه بهتر این هنرمندان مستعد هموار کنند.
علی رهبری با اشاره به فعالیت دوباره ارکستر سمفونیک تهران بعد از ماه ها افزود: بنده از رییس جمهوری، وزیر ارشاد و تمام کسانی که برای راه اندازی دوباره این ارکستر تلاش کردند سپاسگزارم.
وی خاطرنشان کرد: کیفیت اجرایی سمفونیک تهران دست کمی از ارکستر های بزرگ دنیا ندارد و با تمرینات مداوم می تواند به استانداردهای جهانی برسد. |
اوباما: بی سابقه است سناتورها به رهبر عالی ایران نامه بنویسند و بگویند با رئیس جمهور ما توافق نکنید Posted: 17 Mar 2015 12:34 AM PDT جرس: باراک اوباما گفت: به جای سناتورها شرمندهام. رئیسجمهور آمریکا در گفتگو با پایگاه"وایس" گفت: داعش حاصل مستقیم بزرگتر شدن القاعده در عراق است که به دلیل حمله ما بوجود آمد. دیپلماسی بهترین راه حل برای ایران است.
به گزارش نسیم آنلاین، پایگاه خبری "وایس" ویدئوی کامل مصاحبه با باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا را که بخشهایی از آن روز شنبه منتشر شده بود روی وبسایت خود قرار داد.
پیش از این بخشهایی از این مصاحبه منتشر شده بود که در آن آقای اوباما خطاب به 47 سناتوری که با امضای نامهای به ایران درباره توافق هستهای هشدار داده بودند، گفته بود: «به جای آنها شرمندهام.»
اوباما در ادامه گفت: «چون این روشی نیست که آمریکا با آن وارد داد و ستد میشود.»
رئیسجمهور آمریکا گفت این کاملاً قانونی است که نمایندگان امضاکننده آن نامه در سنا سختترین سوالات را درباره نحوه تضمین عدم دستیابی ایران به بمب بپرسند یا درباره روشهای مذاکراه با ایران و یا تحریمها بپرسند.
اوباما گفت: او برای هر یک از این سوالات پاسخ دارد چون متعهد شده که ایران سلاح هستهای نخواهد داشت و او آماده به کارگیری تمامی گزینهها برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به این سلاحها است، اما بهترین گزینه، گزینه دیپلماتیک برای نیل به این هدف است.
رئیسجمهور آمریکا گفت که اگر دو طرف به توافقی دست یابند به این دلیل است که او میتواند موضوع عدم دستیابی ایران به سلاحهای هستهای را مورد راستیآزمایی قرار دهد و جامعه بینالملل به این فرایند راستیآزمایی کمک خواهد کرد.
باراک اوباما گفت: «ما میتوانیم این مباحثات را داشته باشیم»؛ و در ادامه با لحنی تمسخرآمیز گفت اما اینکه آنها مستقیماً رهبر عالی ایران را خطاب قرار دهند و «بحث اساسی آنها با او این باشد که با رئیسجمهور ما توافق نکنید، چون شما نمیتوانید به او اعتماد کنید که به آن پایدار بماند، اتفاقی تقریباً بیسابقه است. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم تا نمونهای برای آن پیدا کنیم، نمیتوانیم مورد مشابهی پیدا کنیم.»
رئیسجمهوری آمریکا در ادامه ادعاهای پیشین خود را تکرار کرد و گفت نمایندگان جمهوریخواه با کسانی که به گفته وی «تندروها در ایران» هستند در صف مشترکی قرار گرفتهاند، چون آنها هم به دنبال حل و فصل دیپلماتیک این موضوع نیستند.
او رویکرد جمهوریخواهان را برای کشور آمریکا مضر خواند و گفت این موضوع برای کشور سازنده نیست.
باراک اوباما در ادامه به موضوع گروه تروریستی داعش پرداخت و در پاسخ به این سوال که این گروه چگونه به این سرعت توانست «محبوبیت» به دست بیاورد و پیکارجویان غربی را جذب کند، گفت: «داعش حاصل مستقیم بزرگتر شدن القاعده در عراق است که به دلیل حمله ما (به عراق در سال 2003) رشد پیدا کرد؛ این یکی از نمونههای تبعات ناخواسته (جنگ) است و به همین خاطر است که ما باید به طور کلی قبل از شلیک کردن، ابتدا نشانه بگیریم.»
|
تشریح وظایف ستاد حقوق بشر توسط محمدجواد لاریجانی Posted: 17 Mar 2015 12:00 AM PDT جرس: آخرین مواضع دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت یازدهم، گزارش UPR ایران در سازمان ملل، عملکرد احمد شهید و شیوه گزارشگری وی،مذاکرات هستهای و چگونگی فعالیت ستاد حقوق بشرو...مطرح شد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی با تشریح وظایف ستاد حقوق بشر مبنی بر اینکه «ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مسئولیتهای مختلفی دارد. اولین مسئولیتش که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، این است که ما در مقابل تهاجماتی که به جمهوری اسلامی و تجربه مدنیمان میشود دفاع معقولی داشته باشیم. اگر اشکالی وجود دارد به آن پاسخ دهیم و اگر هم اشکالی است آن را قبول کنیم و اگر هم تهمتی باشد، مقابلش بایستیم. یکی دیگر از مسوولیتهایمان در این ستاد تلاش برای تعمیق حقوق بشر بر اساس تفکر اسلامی است. ما حقوق بشر را بارومتر مدنیت میدانیم.
حقوق بشری که در آن انسانها مدعی کرامت خدادادی هستند، کرامتی که کسی آن را به عنوان صدقه به ما نداده لذا ما یک علاقه اثباتی نسبت به مسائل حقوق بشر داریم؛ بنابراین باید در کشور ما مردم با این حقوق آشنا شوند و متقاضی آن باشند؛ البته باید مکانیزمهای پایش آن را نیز داشته باشیم.»، پاسخگوی دیگر سئوالات خبرنگاران حقوقی بود که بخش هایی آن را در زیر میخوانید:
-یکی از وظایف ستاد حقوق بشر، توجه به انحرافات یا خطاهایی است که در داخل صورت میگیرد، البته ما یک مکانیزم حقوق شهروندی داریم که در زمان آیتالله هاشمی شاهرودی تصویب شد. یک شبکه استانی هم داریم که به این مسایل توجه میکند.
-پرونده جنجالی سکینه محمدیآشتیانی که مورد سوءاستفاده عظیم رسانههای غربی قرار گرفت یک نمونه است، البته وقتی سیستم قضایی با بی اعتنایی به این جوسازی ها کار خود را تمام کرد و معلوم شد چه میزان دروغ و جو سازی و شانتاژ شده دیگر راجع به نتیجه سخنی به میان نمی آید. واقعا جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی مظلوم هستند.ما به کسانی که در جریان فتنه سال 88 نقش عمده نداشتند، اما اتهاماتی متوجه آنهاست، کمک میکنیم تا در چارچوب قانون با آنها با تسامح برخورد شود.
-فتنه 88 یک خطای بسیار بزرگی بود که اتفاق افتاد و افرادی که در این خطا وارد شدند شاید نمی دانستند این خطا چقدر خطرناک است و اگر این باب باز میشد از دموکراسی جوان ما چیزی باقی نمی ماند. قاطعانه به مشی دموکراتیک در زندگی قائل هستم و معتقدم هرچه دموکراسی دردسر داشته باشد بازهم می ارزد و علاقهای که به دموکراسی دارم علاقه کاملا مبنایی و از موضع توجه به کارآمدی است. -فکر میکنم فضای سیاسی کشورمان هرچقدر قانون محور و با تحمل جلو برود، بدنه مدنیمان قویتر میشود. ما یک تجربه مدنی داریم و این موضوع جا افتاده است که باید با رای و مشارکت مردم در فضای عقلانیت اسلامی کارها پیش برود و جا افتاده که رای مردم به تعبیر مقام معظم رهبری حق الناس است. حقالناس مثل بیتالمال است و تجاوز به حقالناس میتواند مجازات بسیار سنگین داشته باشد. خیلی مهم است که یاد بگیریم چگونه با هم زندگی کنیم. به نظرم این بزرگترین تجربهای است که ما باید بدست آوریم. اکنون در کشور گاهی عدم تسامح عجیبی در رفتارهای معمولی داریم مثلا یا صد درصد موافقیم یا میخواهیم دل و روده همدیگر را بیرون بریزیم. اصلا نمیتوانیم همدیگر را تحمل کنیم و با همدیگر تعامل داشته باشیم. در واقع استبدادزدگی در رفتار فردی و اجتماعی ما وجود دارد. مثلا ما می گوییم که مدیر بلدوزری خوب است ولی ما مدیر مینیاتوریست هم می خواهیم. ما ایرانیان بیشتر مینیاتوریست بوده ایم تا بلدوزرچی. -اشکالی که من به روسای جمهور وارد میدانم این است که وقتی عزیزان ما رای میآورند یادشان می رود که این رای برای یک مسئولیت خوب و مهم اجرایی و در چارچوب قانون تعریف شده است. یک دفعه احساس میکنند که باید منجی کشور و بشریت باشند. ادبیات ما یکدفعه از یک مسئول اجرایی با برنامه به یک آدمی که بحث های فلسفی بزرگی میکند تبدیل میشود و گاهی هم این بحثهای فلسفی به جایی می رود که فقط به ایران محدود نیست بلکه به کل بشریت می رسد. -یکی از اشکالاتی که همیشه به آقای احمدی نژاد میگرفتم، این بود که ایشان تصمیم غلط یا درست می گرفتند، ولی تصمیم را نمیساختند. تصمیم گرفتن خیلی راحت است ولی تصمیم ساختن مهم است. ما باید با هم تصمیم بسازیم. ساختن فوت و فن دارد و باید بلد باشیم و تحمل کنیم. بدانیم که تصمیمی که ساخته میشود بهتر است. به نظرم یک نهضتی نیاز است تا ما این دستاورد بزرگ ملی را که بنای یک نظام مدنی-سیاسی جامع بر اساس عقلانیت اسلامی است نگهداری کنیم، البته غربی ها دوست ندارند دموکراسی پا بگیرد؛ زیرا آنها دیکتاتور میخواهند. منافع غرب با دیکتاتورهای سکولار تامین میشود. -اینکه گفته میشود اسلام دین کهنهای است و قوانینش هم مندرس است، یک موضوع تحریک کنندهای است که غربیها بیان می کنند تا ما اصلا به سمت دموکراسی نرویم، در حالی که اساس دین اسلام بر پایه بصیرت است. -خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر میفرماید:" قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ". بگو راه من اینست که من و پیروانم، همه مردم را با بصیرت کامل بسوی خدا دعوت می کنیم، خدای یکتا منزه است و من از مشرکان نیستم. بصیرت زیباترین و کارآمدترین کلید واژه در زندگی مدنی است. بصیرت و حق مداری ، تفقه در دین و ثقلین، اینها علامت و نشانه های راه هستند. -در صحنه بینالمللی به طور علنی از طرح این منشور و ابتکار آقای روحانی استقبال کردیم. خانم امین زاده که از همکاران ما در ستاد بودند، پس از مسئولیت جدیدشان در معاونت حقوقی ریاست جمهوری منشور را برای ما فرستادند و ما نظرات خود را اعلام کردیم. اکنون این منشور در حال رفت و برگشت برای اعمال نظر و بررسی است، البته به نظرم این منشور نیاز به مصوبهای از سوی مجلس دارد. اگر این لایحه بار قضایی داشته باشد باید به عنوان یک لایحه قضایی باشد، در غیر این صورت باید از سوی دولت ارسال شود. به نظرم یکی از ابتکارات خوب آقای روحانی طرح ایده و تدوین منشور حقوق شهروندی است و ما از آن پشتیبانی می کنیم. -مساله قصاص در اسلام وجود دارد، ولی تاکید شارع بر عفو و صفح است. ما در جمهوری اسلامی مکانیزم وسیعی را در این زمینه درست کردیم؛ چرا که نظام قضایی مامور اجرای حکم نیست، بلکه مامور صدور حکم است. ما با این مبنی تعلل میورزیم و با خانوادهها صحبت میکنیم و توانستهایم برای 60 درصد پروندههای مربوط به قصاص رضایت اخذ کنیم. -در سازمان ملل چند نوع گزارشگری وجود دارد. یکی از این گزارشگریها، گزارشگریهای موضوعی است که در ایران 7 نفر آمدند. در آینده نزدیک گزارشگر مسئول حق تغذیه به ایران میآید. گزارشگران موضوعی قرار نیست از کشوری تمجید کنند، بلکه به کشورهای مختلف میروند و نقاط ضعف آنها را نشان میدهند. -مکانیزم دوم، تعیین گزارشگر رویه ویژهای است که سوالاتی را مطرح میکنند و کمیته شورای حقوق بشر این سوالات را به ما منعکس کرده و ما کتبا به آنها پاسخ میدهیم. مکانیزم سوم، UPR است که همه کشورها باید پاسخگو باشند. گزارش UPR ایران از لحاظ شیوه و محتوا جزو بهترین گزارشها بوده است. زمانی که کشورها دور هم نشستند، ایران رکورد حقوق بشر را توضیح داد و این اولین باری بود که کشور مدعی مثل آمریکا که با گردن کلفتی همه را متهم می کرد، مجبور بود بنشیند و بقیه راجع به آن صحبت کنند. -ما نه تنها با مکانیزم گزارشگری مخالف نیستیم، بلکه آن را قبول داریم، ولی تعیین گزارشگر ویژه کشوری باید قابل توجیه باشد. اولین اشکال ما نسبت تعیین گزارشگر ویژه کشوری این است که تعیین گزارشگر موجه نیست و کشورهای غربی دست به یکی کردهاند تا علیه کشور ما فشار سیاسی وارد کنند و از حقوق بشر برای مقاصد سیاسی استفاده ابزاری کنند. -اشکال دیگرمان نسبت به گزارش احمد شهید این است که گزارشگرها به طور کلی و گزارشگر ویژه یک چارچوب کاری مصوب دارند که باید در آن چارچوب کار کنند. به عنوان مثال گزارشگر نباید وارد تبلیغات علیه کشور موضوعاش شود ولی هنوز مرکب حکم احمد شهید هنوز خشک نشده بود که از یک تلویزیون به تلویزیون دیگر می رفت و علیه ما مصاحبه می کرد و تبدیل به یک هنرپیشه رسانه ای شده بود. ما در دنیا هم جاذبه و هم دافعه داریم و خیلی این مسایل برای ما مهم نبود، ولی کسی که مسئولیت گزارشگری ما را می گیرد باید برای مدتی دهانش را در چارچوب قانون ببندد. -یکی دیگر از اشکالات وارده به گزارش احمد شهید این است که در چارچوب سازمان ملل قواعدی برای غربال گزارش ها وجود دارد. گزارشگر نباید صرفا ادعا جمع کند، بلکه باید روش غربالگری داشته باشد و بگوید که روش کارم این است. حال آنکه ممکن است ما این روش را دوست نداشته باشیم، ولی باید در چارچوب بینالمللی باشد. یکبار شمارش کردم و دریافتم که احمد شهید بالغ بر 1300 اتهام را متوجه ما کرده بود. حال ما باید چه میکردیم؛ تک تک جواب میدادیم؟ در این صورت 15 سال طول میکشید تا این اتهامات جواب داده شود. به او گفتیم 5 مورد را انتخاب کرده و به ما بگو تا بدانیم تکلیفمان چیست. -اشکال بعدی ما به احمد شهید رابطه وی با تروریسم است. او مسوول بین المللی است و همه کشورها مسوولیت بین المللی دارند که با تروریسم در هر شکلی مخالفت کنند. اگرچه کسانی که این حرف ها را زده اند خود خطرناک ترین تروریست های دنیا را تولید کردهاند. داعش، طالبان و القاعده محصول سیاست های غرب است و خودشان آنها را درست کرده اند. تروریست هایی که غرب درست میکند خیلی وحشتناک ترند. -احمد شهید با تروریست ها همکاری وسیعی دارد و به طور رسمی با آنها ارتباط دارد. وی این افراد را به عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح می کند. به عنوان مثال منافقین حدود 17 هزار نفر را ترور کردند و ما با اسناد و اسامی به او گزارش دادیم. وی توجهی به این موضوع نکرد و کسانی را که دستشان به خون این افراد آغشته شده را به عنوان مدافعان حقوق بشر معرفی کرد. به عنوان مثال فردی که حداقل 4 نفر اعم از معلم، نانوا، عابر پیاده و کودک را ترور کرده و به اعدام محکوم شده است را به عنوان یک فرد فرهنگی معرفی می کند. -دعوای ما با احمد شهید، شخصی نیست، ما این موضوعات را در صحنه بین المللی توضیح می دهیم. ایشان به خودش حق می دهد که تا دین اسلام را ارزیابی کند. بنا نیست که مرجع تقلید باشد و فتوا صادر کند. به عنوان مثال احمد شهید می گوید که ناسزا به پیامبران مهم نیست و مجازات ندارد. اینکه فحش و ناسزا به پیامبر مهم است یا خیر را این فرد نباید بگوید. وی باید بگوید که مجازات توهین به انبیا با کدام تعهدات بینالمللی ما مغایر است. -مسئولان ما در سطوح مختلف اعم از قضایی و دیپلماتیک و ... با احمد شهید ملاقات داشته اند. وی می گوید که می خواهد به ایران بیاید، ما با آمدنش به ایران مشکلی نداریم. هر سوالی هم که داشته باشد پاسخ می دهیم. سوال من این است که شما ایران می آیید چه کار می کنید؟ میگوید من اتهامات کشور شما را بررسی می کنم. 1300 اتهام! به او می گوییم که برای هر اتهام چه قدر زمان نیاز دارید؟ مثلا سه ساعت که اگر در 1300 ضرب شود، چند روز می خواهی ایران باشی. مشخص است که این موضوع نمایش است. ما می گوییم دو موضوع انتخاب کن که شما چه کار می خواهید انجام دهید زیرا طبق منطق سازمان ملل گزارشگر که جایی می رود می گوید که من این کارها را می خواهم انجام دهم که ما با آن مشکلی نداریم. همکاری ما با احمد شهید بیش از حد لیاقتش است. -این اشکالات سبب میشود که آمدنش به ایران یک نمایش تجاری باشد. ناگفته نماند که یک سال دیگر از زمان گزارشگری احمد شهید درباره ایران باقی مانده است. -ما برای خانم ناوی پیلای کمیسیونر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل این اشکالات را نوشتیم و در یک جلسهای بسیار صریح با او صحبت کردیم. وی شجاعانه گفت که من فکر میکنم اشکالات ایران درباره گزارش احمد شهید جدی است و حتی گفت من او را برای این کار انتخاب نکردم. همکاران ما در جلسهای در ژنو با او 5 ساعت صحبت کردند. ما سیستم دربسته نداریم و نگران نیستیم از اینکه اتهامی در مورد ما بررسی شود. -درباره تعویض گزارشگر ویژه باید بگویم که نباید اساسا چنین گزارشگری برای کشور ما بگذارند؛ زیرا ما نهایت همکاری را داریم و راجع به هر موضوعی میتواند گزارشگر موضوعی به کشورمان بیاید. -آبان ماه امسال گزارش جامع UPR ایران را ارایه دادیم، البته قبل از آن گزارش کتبی ارایه کردیم. این گزارش حدود 25 صفحه بود و بیش از 100 صفحه ضمایم داشت. این گزارش شامل اقدامات و نظرات ما در مورد توصیههای سایر کشورها بود. دبیرخانه مربوطه در شورای حقوق بشر گزارش ایران را از لحاظ ساختاری بهترین گزارش UPR دانست و ما در جلسه UPR بالغ بر سه ساعت راجع به این گزارش صحبت کردیم. همه کشورها راجع ما صحبت کردند و ما هم پاسخ آنهایی را که انتقاداتی داشتند، دادیم. به اتفاق آرا گزارش ما در قسمت اول تصویب شد و کشورهای مختلف به ما پیشنهاداتی ارائه دادند که این پیشنهادات را دستهبندی کرده و طبق آیین نامه باید نظراتمان را با این پیشنهادات ارائه دهیم. -اینکه «حق مسلم ما انرژی هسته ای است» درست است و من یکی از طرفداران سرسخت توسعه اتمی هستم، البته حق مسلم دیگر حق انتخاب مبنای سبک زندگی است که نباید بگذاریم که این حق از بشریت گرفته شود. البته توفیق دولت ما توفیق ملی است و ان شاالله موفق می شوند؛ چرا که دیپلمات های ورزیده ای داریم که این کار را پیش می برند و من سالها با آنها کار کردهام. -اکنون زمان خوبی برای پیشبینی نتیجه مذاکرات نیست؛ زیرا ممکن است من سلیقه دیگری در نحوه پیشبرد این مذاکرات داشته باشم و سلیقه در این زمینه خیلی مهم نیست. اکنون ما باید آقای روحانی را کمک کنیم. مذاکرات هسته ای مذاکرات سختی است و غربی ها خیلی بد عمل می کنند و ایران با خویشتنداری و متانت پیش می رود. اگر غربی ها این فرصت را از دست بدهند، ضرر عمده را آنها کردهاند. اگر غربی ها فکر میکنند که ما میخواهیم توانمندی هستهای را رها کنیم اشتباه کرده اند. من طرفدار سرمایه گذاری وسیعی در دانش و تکنولوژی هستهای هستم و فکر میکنم این بخش در ایران خیلی مظلوم است و مدیریت این بخش از دانش در کشورمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ما باید در مقابل تحمیل غرب برای اینکه قدمان کوتوله باشد محکم بایستیم. فکر می کنم آقای روحانی هم در این امور با من هم عقیده هستند. -ان شاءلله تیم مذاکره کنندهمان موفق باشند، البته معتقدم که اگر موفق شویم که می شویم باید متدهای کارمان را ارزیابی کنیم؛ زیرا کارآمدی مهم است. اکنون به صلاح نمیدانم که راجع به نتیجه مذاکرات اظهارنظری کنم چرا که ممکن است طرف مقابل سوء استفاده کند. -اگر تیم ما در این مذاکرات موفق هم نشود، جمهوری اسلامی زمین نمیخورد و من قویا به نیروهای داخلی مان اعتقاد دارم و معتقدم موضوعی که مقام معظم رهبری به نام "اقتصاد مقاومتی" مطرح کردهاند هنوز در کشور باز نشده است. اقتصاد مقاومتی یک تز باسابقه است و ما میتوانیم یک تجربه بسیار جالبی در پیشرفت اقتصادی در کشور داشته باشیم. -طرفدار مذاکره هستم و مذاکره با آمریکا تابو نیست، ولی مذاکره برای ما وسیله است. من آمریکا را کشور جالبی برای بسط روابط نمی دانم، آنها سیاستهایشان را نسبت به ما و منطقه خاورمیانه بد تعریف کرده اند که قطعا سرشان به سنگ میخورد. -امید کوکبی دانشجوی یکی از دانشگاه های آمریکا بود که به ایران برگشت. نیروهای امنیتی ما به او مظنون شدند و او را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند. به این ترتیب پرونده ای تشکیل و وی محکوم شد. البته ما در این زمینه با مسوولان امنیتی و قضایی صحبت های مختلفی داشته و داریم. طبیعتا تبلیغات بین المللی روی این موضوع تاثیر گذاشته است. مثلا جایزه ساخاروف به وی دادند در صورتی که جایزه ساخاروف برای کسانی است که در امر حقوق بشر کار می کنند نه متهمین به جاسوسی! -ناگفته نماند که ساخاروف دانشمند بزرگ روسی و پدر بمب هیدروژنی بود و دادن این جایزه به کسی که در کشور ما یک دانشجو بوده و اتهامی پیدا کرده از باب علاقه نبوده بلکه برای اینکه او را به یک سوژه تبلیغاتی علیه ما تبدیل کنند، بوده است. ما نمی توانیم با این سوژه ها کار کنیم ما باید مسیر قانونی مان را با تسامح پیش ببریم. سیستم قوانین ما تسامحات خوبی نسبت به دانشجو و اهل علم دارد. ستاد حقوق بشر هم کارش این است که ببیند این تسامح چقدر خوب اعمال شده است. طبیعتا این موضوع را پیگیری می کنیم. ما دوست داریم که این فرد مورد عفو قرار گیرد ولی فراموش نکنیم که وی محاکمه و محکوم شده است. به هر حال هر انسان خطا می کند این ربطی به آمدن دانشمندان ایرانی به کشور خود ندارد. -عنوان حقوق بشر یکی از موضوعات مهم بینالمللی است. در سازمان ملل وسیع ترین تشکیلات از لحاظ اسناد، سیستمهای پایش و مکانیزم های پیگیری و پیگرد تحت عنوان حقوق بشر مطرح و درست شدهاند. شورای حقوق بشر اخیرا از کمیسیون به شورا تبدیل شد و سطح مسائل حقوق بشر را بالا برده است. میتوان گفت سطح شورای حقوق بشر اندکی کمتر از سطح شورای امنیت سازمان ملل است. -کشورها در مورد حقوق بشر در سه لایه فعالیت میکنند. اولین لایه، حکومتی است و افرادی همانند وزیر، معاون وزیر و ... در آن حضور دارند. لایه دوم، NGO ها هستند که اصطلاح سمنها را در مورد آنها به کار می برند. لایه سوم، بین این دو لایه است که عنوان نهاد ملی را دارد و طبق کنوانسیون مصوب پاریس، ساختار تشکیل این نهاد به تصویب رسید که ما نیز آن را امضا کردیم. ترکیب این نهاد متشکل از نیروهای حکومتی و مردمی است و مسئولان دولتی، اساتید حقوق، وکلا و ... در آن حضور دارند. -در این سه لایه، سمنهای جمهوری اسلامی (سازمانهای مردم نهاد) خوب عمل کردهاند و ما به این سمن ها که می خواهند در زمینه حقوق بشر کار کنند، کمک می کنیم. اکنون حدود 800 سمن داریم که بالای 80 درصد این سمنها در زمینه حقوق بشر فعالیت میکنند. -ناگفته نماند که اگر نظام مدنی ما را در منطقه با سایر کشورها با بارومتر دموکراسی بسنجیم از همه دموکرات تر است. به عنوان مثال برای مقایسه با ترکیه باید یادآور شوم زمانی که آقای خاتمی در ایران رئیس جمهور شدند، اربکان نیز در ترکیه رئیس جمهور شد که پس از دو سال توسط تانک های ارتش ترکیه از قدرت به زیر کشیده شد. در جمهوری اسلامی نیز آقای خاتمی با همه مخالفتهای سیاسی که داشت دور اول ریاست جمهوری خود را تمام کرد و در دور دوم با آرای بهتری به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، یعنی مکانیزم دموکراسی در ایران کاملا جا افتاده تر از ترکیه و تمامی منطقه است؛ بنابراین کشوری با این کارنامه درخشان، بسیار بد است که مورد هجوم وسیع حقوق بشری قرار گیرد و کشورهای منطقه ما که کمترین رکورد دموکراسی و مشارکت عمومی را دارند، مورد تمجید قرار گیرند. -زمانی که مسائل حقوق بشر در مورد ایران از حساسیت ماهوی اش خارج شد و نوعی سوءاستفاده وسیع بینالمللی پیدا کرد و انعکاسات بد داخلی را به همراه داشت «ستاد حقوق بشر قوه قضاییه» تشکیل شد. زمانی یکی از مسئولان شورای حقوق بشر سازمان ملل، حدود 5 میلیون دلار از عربستان کمک گرفت و پس از آن اعلام کرد که رکورد حقوق بشر عربستان مثال زدنی است، به هر حال نظام تصمیم گرفت ستادی را به نام ستاد حقوق بشر تاسیس کند که تشکیل این ستاد در سال 84 در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید. ریاست این ستاد با رئیس قوه قضاییه است، اما ستادی فراقوهای محسوب میشود و اعضای آن متشکل از پنج وزیر شامل وزرای کشور، امور خارجه، اطلاعات، دادگستری و فرهنگ است. همچنین روسای نیروی انتظامی، سازمان زندانها، دیوان عالی و دادستان کل کشور در این ستاد حضور دارند و بنده نیز افتخار دبیری این ستاد را از روز تاسیس تا به امروز دارم. -ناگفته نماند همکاری بنده با قوه قضاییه در امر حقوق بشر از زمان آیت الله یزدی بود. در آن زمان در مجلس بودم و به همراه آقای ظریف و چند نفر دیگر کمیسیونی را در قوه قضاییه تشکیل دادیم تا درباره مسائل حقوق بشر به بحث و گفتوگو بپردازیم و مسائل حقوق بشر را ساماندهی دهیم. حجت الاسلام و المسلمین کریمی که اکنون رئیس دیوان عالی کشور هستند در آن زمان معاون قضایی قوه قضاییه بودند و در اولین ماموریت حقوق بشری قوه قضاییه، وی به ژنو رفت و در آنجا اعلام کرد که سیاست درهای باز نسبت به گزارشگرهای موضوعی داریم. پس از آن زمان حدود هفت گزارشگر موضوعی به کشورمان سفر کردهاند. -ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مسئولیتهای مختلفی دارد که اولین مسئولیتش که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، این است که ما در مقابل تهاجماتی که به جمهوری اسلامی و تجربه مدنیمان میشود دفاع معقولی داشته باشیم و اگر اشکالی وجود دارد به آن پاسخ دهیم و اگر هم اشکالی است آن را قبول کنیم و اگر هم تهمتی باشد، مقابلش بایستیم. یکی دیگر از مسوولیتهایمان در این ستاد تلاش برای تعمیق حقوق بشر بر اساس تفکر اسلامی است. ما حقوق بشر را بارومتر مدنیت میدانیم. حقوق بشری که در آن انسانها مدعی کرامت خدادادی هستند، کرامتی که کسی آن را به عنوان صدقه به ما نداده لذا ما یک علاقه اثباتی نسبت به مسائل حقوق بشر داریم؛ بنابراین باید در کشور ما مردم با این حقوق آشنا شوند و متقاضی آن باشند؛ البته باید مکانیزمهای پایش آن را داشته باشیم. -یکی دیگر از مسوولیتهایمان در این ستاد تعهدات بین المللی است، یعنی حتی اگر قبول نداشته باشیم، جایی که تعهد کرده باشیم پای آن می ایستیم. اسناد حقوق بشری هفتاد سال پیش نوشته شدهاند. یعنی زمانی که مسلمانان در خواب بودند، متفکران سکولار لیبرال غربی بر اساس تلقی خودشان از مفهوم زندگی، ارزش ها، صلح و جنگ این اسناد را نوشته اند که این اسناد با ادبیاتی بسیار فرهیخته هستند. با ادبیات بین المللی تقریبا آشنا هستم و 36 سال است که مرتبا این ادبیات را مطالعه می کنم، بگونه ای که با آن اُخت شده ام. در واقع ادبیات حقوق بشری به مراتب از ادبیات دیگر محتوایی تر، زیرکانه تر و خواندنی تر است. این ادبیات بدون در نظر گرفتن سایرین نوشته شد، یعنی تجربه غربی در زندگی مبنا قرار گرفت و بقیه فراموش شدند. -ادبیات حقوق بشری سه نسل دارد. نسل اول منشور و سپس میثاقین است، نسل دوم مکانیزم های پایش و نسل سوم تفسیر و توسعه است. ما در اولین نسل حضور نداشتیم، البته در دومین نسل نیز حضورمان هرچند کم ولی بی خاصیت نبوده و مثلا مکانیزم UPR را داشتیم که ایران در آن نقش داشت و بهترین مکانیزم پایش حقوق بشری است. نسل سوم از همه مهمتر است و به عنوان مثال توسعه مفهوم ازدواج است و ویژگی جدید تحولات جامعه غربی را دارد و به شکل شدیدتر اعمال میشود. به عنوان مثال در منشور حقوق بشر آمده که هر کسی باید بتواند همسر خود را آزادانه انتخاب کند و در این زمینه نباید فشاری وجود داشته باشد که ما نیز به آن معتقدیم. در اسناد دیگر مکانیزم هایی در زمینه رفع خشونت علیه زنان آمده که ما با آن موافقیم. من در ایران به خانم رابینسون دبیر کل سابق کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به شوخی گفتم که ما همه زن ذلیل هستیم. پس ما در قسمت پایش هم دخالت کردیم و اعلام کردیم که خشونت علیه زنان در محیط کار و خانواده باید متوقف شود؛ البته علیه ما در این زمینه مطالبی مطرح شد. -به عنوان مثال ما استنباط مان را در بحث نشوز و زمانی که زن ناشزه میشود و مرد چه حقی دارد به او فشار آورد، بر اساس مکتب اهل بیت (ع) بیان کردیم. مکتب ما بسیار با اسلام آمریکایی متفاوت است. آنها تعجب می کردند که ما در کتب فقهی مان خشونت را به این شدت مورد انتقاد قرار دادهایم. -در آمریکا زنان به حسب طول عمر ازدواجشان حداقل یک بار از همسرشان کتک خوردهاند. این خشونت در مورد کشوری مثل آمریکا که این قدر مدعی است، بسیار زشت است. ریگان قبل از اینکه رییس جمهور شود هنرپیشه بود. وی فیلمهایش را برای تبلیغات انتخاباتی خود به نمایش گذاشت که در تمامی فیلمها کتک زدن زنان را نشان میداد. البته از سوی دیگر مشارکت ما هم برای رفع خلاء حضور بسیار ضعیف است؛ زیرا در صحنه جهانی مقداری تنبل هستیم و برای این امور وقت نمیگذاریم. -ناگفته نماند تا 50 سال پیش در آمریکا مساله هم جنس بازی ممنوع بود. به عنوان مثال زمانی آلن تورین دانشمند رایانه به دلیل هم جنس باز بودنش در لس آنجلس دستگیر شد تا با هورمون درمان شود. با این توصیف ظاهرا حقوق بشر آمریکا مشکلی ندارد، اما حالا یک دفعه به ما حمله میکند که چرا شما تعهدات بین المللی را قبول ندارید، در حالی که ما این تعهدات را قبول داریم. آنها تعهدات بین المللی را تغییر می دهند و جای ما در این پروسه خالی است؛ البته ما تلاش های خوبی در این زمینه انجام داده ایم. -بیانات مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی، درست سر بزنگاه بود؛ چرا که اکنون غرب به مردم دنیا می گوید شما برای مبنای سبک زندگیتان انتخابی غیر از نظام سکولار لیبرال ندارید. ما به آنها می گوییم شما می خواهید یک آزادی بزرگ را از ما بگیرید و آزادی های شکلاتی به ما بدهید. ما باید آزاد باشیم تا مبنای سبک زندگیمان را خودمان انتخاب کنیم. -آرنولد توین بی - پدر تمدنشناسی - معتقد است در طول زندگی بشری تا به امروز، 25 تمدن بیشتر ظهور نکرده و تمدن های بشری اعم از یهودی، مسیحی، مصری و سریانی عمدتا فسیل شدهاند. وی معتقد است که غیر از تمدن غربی که در حال جوشش است، تنها تمدن موجود تمدن اسلامی است البته او این تمدن را مریض می داند. -در آن زمان تعبیر آرنولد توین بی این بود که تمدن اسلامی مانند شیر گر گرفته است و اگر گریاش خوب شود، همه ما باید از او بترسیم. حقوق بشر تجربه ای است که ایران را از یک کشور حاشیه ای به یک کشور بسیار موثر منطقه ای تبدیل کرده است و ما از لحاظ علمی در این زمینه پیشرفت داریم. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر