هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 04/03/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت که اطلاعی از اندازه "خط فقر" در ایران ندارد.

به گزارش بی بی سی، آقای شیخ‌الاسلامی امروز ۱۳ فروردین (۲ آوریل) در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، در پاسخ به این پرسش که فاصله خط فقر با حداقل دستمزد کارگران چقدر است، گفت: "‌نمی‌دانم خط فقر چقدر است، اگر میزان خط فقر را از حداقل دستمزد کم کنیم، فاصله آن به دست خواهد آمد".

اظهارات وزیر کار در حالی منتشر می شود که از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، با وجود اظهار نظرهای پراکنده برخی مسئولان و دستگاه های اجرایی در مورد تعداد فقرا در ایران، وزرای دولت از اعلام علنی خط فقر خودداری کرده اند.

مطابق ماده ۹۵ قانون برنامه چهارم توسعه، که اجرای آن از سال ۱۳۸۴ آغاز و تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت، دولت مکلف بود با تعیین خط فقر، کلیه خانواده های زیر "خط فقر مطلق" را تا پایان سال دوم برنامه تحت پوشش حمایتی قرار دهد.

برای فقر مطلق تعریف های مختلفی وجود دارد، اما یکی از رایج ترین تعاریف آن، ناتوانی از مصرف حداقل میزان کالری لازم در شبانه روز، فارغ از کیفیت غذای مصرفی است.

اعلام خط فقر 'در صورت صلاحدید'

در دی ماه ۱۳۸۶، عبدالرضا مصری وزیر سابق رفاه در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که در ایران هیچ کسی زیر "خط فقر مطلق" قرار ندارد.

یک سال بعد، در بهمن ۱۳۸۷، محمد مدد رئیس وقت مرکز آمار ایران، از ابلاغ "عدد واقعی" خط فقر از سوی آن مرکز به وزارت رفاه خبر داد، اما در مورد بزرگی عدد، به این توضیح بسنده کرد که "این وظیفه وزارت رفاه است و اگر آنها صلاح بدانند خودشان اعلام می کنند."

چند ماه بعد، در مرداد ماه ۱۳۸۷، فصلنامه "آمار اقتصادی" که توسط بانک مرکزی منتشر می شود، با استناد به آمار اداره تحقیقات و مطالعات آماری بانک مرکزی، تعداد افراد زیر خط فقر در جامعه ایران را معادل ۱۴ میلیون نفر برآورد کرد.

حسین راغفر، استاد دانشگاه و تدوینگر "نقشه جغرافیایی فقر در کشور"، در خرداد ماه ۱۳۸۷ در یک ارزیابی غیردولتی، تعداد افراد زیر خط فقر در ایران را بین ۲۹ تا ۳۲ درصد تخمین زد.
خط فقر "محرمانه" است

مسئولان اجرایی، تا کنون در مورد دلایل اعلام نکردن رسمی خط فقر در ایران، دلایل مختلفی را ذکر کرده اند.

در دی ماه ۱۳۸۶، عبدالرضا مصری وزیر سابق رفاه، خط فقر را جزو اطلاعات محرمانه تلقی کرد که تنها به "مراجع رسمی" ارائه می شود و افزود: "این ‌که به مردم بگوییم اگر [مثلا] ۳۰۰ هزار تومان حقوق بگیرید، فقیر هستید، به‌جز آن‌که از نظر روانی برای آن‌ها ایجاد مساله می‌کند، چه فایده‌ای دارد؟"

صادق محصولی وزیر فعلی رفاه، در بهمن ماه گذشته در توضیح عدم اعلام رسمی خط فقر، دلیل متفاوتی را ذکر کرد و اظهار داشت که به عقیده او هیچ کدام از آمارهایی که درمورد خط فقر اعلام می شود، "کارشناسی نیست".

کمتر از یک ماه بعد، معاون آقای محصولی، حسنعلی ضیایی، اظهار داشت: "یک عده دنبال مسائل سیاسی و مشکلات خودشان هستند و برای آنکه حرفی برای زدن داشته باشند دائم صحبت از خط فقر در کشور می‌کنند."

در اظهار نظری دیگر در همین مورد، در شهریور ماه گذشته محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که دلیل عدم اعلام خط فقر را جویا شد، گفت: "خط فقر از این سرکاری‌هاست؛ خط فقر یک چیز نوسانی است؛ بستگی دارد شما خط فقر را چه چیز تعریف کنید، می‌شود خط فقر."

البته آقای احمدی نژاد در آبان ماه ۱۳۸۷ در مراسم افتتاحیه دومین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی گفته بود: "ما ناراحت هستیم از اینکه ۸۰ میلیون انسان در آمریکا زیر خط فقر زندگی می کنند."


 


گردهمایی اعتراضی و خودجوش فعالین محیط زیست و مردم آذربایجان در اعتراض به بی توجهی مسئولین به خشک شدن دریاچه اورمیه و پیامدهای خطرناک زیست محیطی آن با یورش ماموران امنیتی و انتظامی به درگیری انجامید.
مردم شهرهای آذربایجان که در پی دعوت هواداران تیم تراکتورسازی تبریز مبنی بر حمایت از دریاچه ی ارومیه ، تصمیم به حضور در سواحل و پل میانگذر دریاچه ی ارومیه(پل شهید کلانتری) در روز 13 فروردین(سیزده بدر) گرفته بودند ، از اولین ساعت های صبح امروز از مناطق مختلف آذربایجان عازم سواحل دریاچه ی ارومیه شدند ، بطوریکه از ساعت 9 صبح ترافیک شدیدی در راه های منتهی به دریاچه ی ارومیه ، بخصوص محور تبریز بسمت دریاچه ی ارومیه و جاده شهید کلانتری مشاهده می شد.
نیروهای امنیتی و انتظامی نیز متاسفانه همچون سایر تجمعات مردمی ، با این گردهمایی که در دفاع از منابع طبیعی و محیط زیست کشور تشکیل شده بود ، امنیتی و خشونت آمیز برخورد کردند ، بطوریکه طبق گزارشات رسده ، شب دوازدهم فروردین نیروهای امنیتی سه تن از مدیران سایت هواداران تراختور(تراختور اف سی) را در تبریز بازداشت ، لوگو و پوستر این تجمع را از سایت هواداران حذف و مطالبی را از سایت خبری آینا نیوز( متعلق به سپاه) به جای آن در سایت مذکور قرار دادند.
صبح امروز نیز پست های ایست- بازرسی نیروهای انتظامی و بسیج در راه های منتهی به دریاچه مستقر و اقدام به بازرسی خودروها ، ارعاب مسافران ، توقف اتوبوس ها و در مواردی بازداشت افراد می کردند. همچنین تعداد زیادی از مامورین انتظامی و یگان های ضد شورش بر روی پل شهید کلانتری مستقر شده و مامورین راهنمایی و رانندگی نیز با ممانعت از عبور خودروها در محورهای فرعی ، آنان را مبلغ 20 هزار تومان جریمه می کردند.
طبق اخبار رسیده با نزدیک شدن به ساعت ظهر12 ، مامورین انتظامی نزدیک به ده تن از جوانان را که پرچم های سرخ بر دست دست داشتند، بازداشت کرده و بسمت مردم حاضر بر روی پل شهید کلانتری که شمار آنان بیست هزار نفر تخمین زده میشد هجوم برده و به جمع آوری پلاکاردها و ضرب و شتم مردم پرداختند. مردم نیز با سردادن شعارهای "یاشاسین آذربایجان" و "تورک دیلینده مدرسه(مدرسه به زبان ترکی)" نسبت به این اقدام نیروهای امنیتی اعتراض کردند که باعث عقب نشینی مامورین شدند. مامورین امنیتی سپس با مسدود کردن دو انتهای پل و پرتاب گاز اشک آور به سمت مردم حمله ور شدند ، که با مقاومت مردم درگیری هایی بین مردم و مامورین روی داد که در این میان تعدادی از مامورین و مردم حاضر دچار آسیب دیدگی شدند.
این تجمع مردم بر روی پل میانگذر شهید کلانتری ، پس از نزدیک به پنج ساعت با حضور گسترده ی نیروهای انتظامی و امنیتی خاتمه یافت. جمعیت حاضر سپس با حرکت به سمت روستاهای اطراف و سواحل دریاچه روز طبیعت را گرامی داشته و با ریختن آب بطریهای خود در دریاچه نسبت به توقف روند خشک شدن آن ابراز امیدواری کردند.
در حاشیه ی این تجمع ده ها تن از حاضران بازداشت شدند. به گزارش منابع خبری بیش از صد تن از شهروندان آذربایجانی در اطرف دریاچه ارومیه و مسیرهای منتهی به این دریاچه بازداشت شدند که از این میان می توان به بازداشت یاور جمالی، مرتضی عوض پور، محمد تاجدهی، منصور سیفی، ارسلان زارعی، حمید والایی، احمد والایی، حسین نصیری، عسگر صدوقی، محمد رضایی،علی باغبانی، یعقوب رمضانی، یعقوب جوانی، رهبر اسماعیلی، رشید بازباز، جاوید نظمی، احمد قلی پور، احسان رمضانی، عسگر فروتنی، هادی خدابنده، جلیل بوداقی، محمد محمدلو، عزیزخان صادق زاده و صدیقی اشاره کرد.


 


رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: رانندگانی که سبزه عید را بر روی بدنه خودروی خود قرار دهند، جریمه می شوند.

سرهنگ سعید اسماعیلی با بیان اعمال قانون خودروهای دارای سبزه گفت: طبق قانون، خودروهایی که سبزه عید را بر روی قسمت خروجی خودروی خود قرار دهند از سوی پلیس جریمه می شوند. حمل سبزه در اماکن عمومی فقط در فضای داخلی خودرو امکان پذیر است.
وی در ادامه با اعلام اعمال محدودیت ترافیکی در تهران افزود: عبور و مرور موتور سیکلت ها در جاده لواسان و بزرگراه تهران- کرج ممنوع است. علاوه بر جاده لواسان، مسیر برخی از تفرجگاه ها نیز در صورت افزایش ترافیک یک طرفه خواهد شد.
کلمه به نقل از برنا نوشت: رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور با اشاره به حضور ماموران راهور در تمامی تفرجگاه ها گفت: نیروهای پلیس امروز در آماده باش به سربرده و در تمامی نقاط پایتخت حضور خواهند داشت. از شهروندان تقاضا می کنیم از پارک خودرو در حاشیه بزرگراه ها و مناطق ممنوعه خودداری کنند.


 


زبنب نوری زاد دختر محمد نوری زاد، نویسنده و هنرمندی که بیش از سه ماه است در بازداشت به سر می برد در آخرین مطلب وبلاگ خود با عنوان «خاطرات ممنوعه» به خاطره ای از پدرش در زندان اوین که از منابع موثق به گوشش رسیده اشاره می کند.

به گزارش کلمه، متن این نوشته به شرح زیر است:

دکتر محمد نوری زاد در انتظار نوبت بهداری با چشم بند نشسته بود که متوجه صدای جمعیتی می شود . به سختی چشم بند خود را کنار می زند و دخترکان مجروحی را می بیند که ظهر عاشورا دستگیر شده اند . بر خود می پیچد و فریاد می زند :” خانمها من از طرف جمهوری اسلامی از شما عذر می خواهم ”

سربازها می ریزند و وی را به انفرادی می برند .


 


از روز گذشته شبکه تمامی اپراتورهای تلفن همراه در شرق تهران با اختلال مواجه شد که از صبح امروز 13 فروردین این اختلال به شهرهای نزدیک تهران شامل، بومهن، رودهن، پردیس، دماوند، گیلاوند و... رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این اختلال که تاکنون علت آن از سوی هیچ کدام از اپراتورها ( ایرانسل، همراه اول و تالیا) مشخص نشده است باعث شده تا دسترسی به مشترکان تمامی شبکه‌های موبایل ناممکن شود، این اختلال که گویی دامنه آن هر لحظه نیز بیشتر می‌شود از شرق تهران شروع شده و به مناطق دیگر هم رسیده است.

این اختلال که از شب گذشته با آنتن دهی نامناسب شروع شد، در ابتدای آغاز روز 13 فروردین آنتن دهی کلیه تلفن‌های همراه به ناگهان از بین رفت و همه تلفن‌ها از دسترس خارج شد.

این در حالی است که این اختلال به تلفن‌های ثابت هم کشیده شده است و تماس با تلفن ثابت هم به سختی انجام می‌شود.

این اختلال در روزی که بسیاری از خانواده‌ها در بیرون از خانه به سر می‌برند و تنها وسیله تماسشان را تلفن همراه قرار داده‌اند، باعث نارضایتی مشترکان شده است درحالی که هیچ مسوولی هم در این زمینه پاسخگو نیست.
گفتنی است در ایام نوروز هم پیامکهای حاوی کلمه "سبز" به مقصد نمی رسید!


 


دکتر شکوری راد در دست های دستبند خورده خانم آذر منصوری، وقتی در راه زندان با انگشتان باز نشانه پیروزی ساخته بود، علامت ایستائی و ماندگاری جنبش سبز را دیده است. زیبا و منطقی است برداشت دکتر. من هم در کولاژ دست ساخته ی خانم منصوری از پایداری و امید نشانه ها دیدم. آن که با خرده جعبه دستمال کاغذی و بریده جعبه هائی که در اوین غذای زندانیان در آن می آورند ساخته شده. زمینه ای آبی که نشان می دهد زندانی از چه دورست، از هوای پاک و آسمان آفتابی، تکه ابرهائی هم می بینم در آن آبی که امید باران در آن درج است، در میانه تصویر درختی سبز برآمده بر برگریزان خزانی که بر هیچ کسش حاجت تفسیر نیست.
به باورم این نقاشی که همه جانش را از چند وسیله محدود در دسترس زندانی در سلول انفرادی می گیرد، یعنی جنبش سبز. همین که بی مناقشه به ذهن می آورد که کار خانم محترمی است در خلوت و سکوت سلول، در شهری که دولتمردانش ادعا می کنند زندانی سیاسی ندارند، خود هزار مقاله و فریاد، شعار و جمعیت است.
امروز در سیزدهمین روز بهار، ما ایرانیان که اینک در سراسر جهان پراکنده ایم، علامتی به هم بدهیم و از هم نهان نکنیم که سبزیم و بی شماریم. در چشم هم نگاه کنیم، از هم دیده بر نگیریم. نمی خواهد مرگ بر این، نمی خواهد سرنگون باد آن. تنها به زبان نشانه ها به قول دکتر شکوری علامت بدهیم که سبز می مانیم. به این علامت سبزها در گوشه گوشه جهان همدیگر را پیدا می کنند و آن گاه به دنیا چشمکی می زنند. دنیا به چشم تنگ کیهان تهران و جلافت های خبری و تحلیلی هواداران دولت به جنبش های اجتماعی نگاه نمی کند، در چشم پاک مردمان صلح دوست و آشتی طلب دنیا، سبزهای ایرانی تا همین جا نشانه شده اند، نشانه ای مدرن از طبیعی ترین و انسانی ترین خواست های انسان، آزادی.
دیده ام سبزه سبز شده در بشقاب را در سیزدهم روز بهار که شناور در آب های گوشه ای در دورترین جاهای زمین می رفت، نشانه آن که ایرانیم و از نسل مهاجران، آخرین ستم تاریخی که بر ساکنان این فلات رفته است. اینک این نشانه را چرا همگانی و جهانی نکنیم. سبزه ای از گندم را دیده ام در آبراهی در نروژ، دو قدم مانده به قطب و دیده ام سبزه روبان بسته ای را، در غروب سیزده نوروزی، شناکنان روی آب های صورتی رنگ جنوب مدیترانه. یک بار نیز همین دو سال قبل تنگ پر آبی دیدم در بغل یک چشم سیاه با دست های پنبه دوزی که در آن ماهی کوچک قرمزی بود، پسرک و ماهی کوچولویش به سمت رود خانه ای می رفتند در جنوب جزیره انگلستان. کودک می دانست دارد ماهی را از قفس تنگ آزاد می کند و از این شادمان بود. افسوس که ما چندان که به قدرت آلوده می شویم همین حس ساده کودکانه را از دست می دهیم. ماهی ها را می خواهیم چندان در تنگنای سلول نگاه داریم که حرکت از یاد ببرند.
کولاژ خانم منصوری می گوید که حرکت از یاد نمی رود، آنان که گمان کردند با قرق خیابان ها، سبزی را از مردم ایران گرفتند دچار خطا هستند. سبزها در خانه هایشان و در سرتاسر جهان تکثیر شده اند. آن ها حتی نمی توانند ادعا کنند که خشونت را جمع کرده اند چون که خود موجد آن بودند، و خشونتی که یک بار رخ نمود و منش نشانه شکست صلح دوستان و آشتی طلبان دیدم از جانب کسانی بود که به ظاهر ماموریتشان مبارزه با خشونت و ایجاد امنیت است. اگر شک دارید به دکه روزنامه فروش ها بنگرید، روزنامه های منقد را بسته اند، روزنامه نگاران را بیکار کرده اند و آن گاه در روزنامه هایشان نه که پیام صلح و بهار نیست بلکه زشترویانی درج اند که انگشت ها گشوده بر بینی نهاده اند، برای تحریک سبزها. در فرصت دلخواسته شان، همه جان تاریک سرد و زردشان عیان شده است.
در چنین روزگاری است که سبزها، با هر چه و به هر وسیله علامتی به هم بدهند، بدان معناست که خانم منصوری و دیگر بندیان و گروگان های جنبش سبز تنها نیستند و صدایشان شنیده شده است.
منبع: جرس


 


مراسم سوگ هفتمین شب درگذشت بانو ربانی، همسر آیت الله العظمی منتظری، شامگاه پنجشنبه ۱۲ فروردین ماه، در دفتر آن فقیه عالیقدر، بدون حضور و دخالت ماموران، به آرامی برگزار شد.

سعید منتظری فرزند آن خانوادۀ سوگوار، در گفتگو با خبرنگار جرس، ضمن بیان این نکته که «طبق گفته های اخیر برادرم احمد، اگر آقایانِ ماموران و آمرانِ آنها، در روند مراسم و برگزاریِ آرامِ آن دخالت و مانع تراشی نکنند، هیچ مسئله ای پیش نخواهد آمد» ، خاطرنشان کرد:«این مراسم طبق روال عادی و مرسوم برگزار شد و با عدم دخالت و حضور نیروهایی که همیشه در مراسم اختلال ایجاد می کردند، این مراسمِ سوگ به مراسمی سوگوارانه تر تبدیل نشد.»

به گفته سعید منتظری، مراسم ترحیم ایشان در نظم و آرامش و بدون مداخله نیروهای امنیتی و هجوم لباس شخصی ها برگزارگردید.

به گزارش خبرنگار جرس، سعید منتظری همچنین از طرفِ خود و خانوادۀ آیت الله منتظری ،از تمام مردم و علاقه مندانی که با حضور، ارسال پیام تسلیت و اظهار همدردی، پشتیبانی و محبت خود را ابراز داشتند، تشکر کرده و آرزوی آزادی تمام زندانیان سیاسی و صبر برای خانواده های داغدار و سعادت و سربلندی برای مردم ایران نمود. وی خاطرنشان کرد بزودی در همین رابطه بیانیه ای از طرف بیت آیت الله منتظری منتشر خواهد شد.

همسر حضرت آیت الله العظمی منتظری، در ساعات اولیۀ بامداد یکشنبه هشتم فروردین ماه، در آستانۀ صدمین روز درگذشت همسرشان، دار فانی را وداع گفت.

در جریان مراسم تشییع و خاکسپاری بانو ربانی تعدادی از شرکت کنندگان معترض به دخالت ماموران حکومتی در روند مراسم، دستگیر شدند که کماکان تعدادی از آنان در بازداشت به سر می برند.


 


اعضای جمعیت زنان نو اندیش دینی دیروز -چهارشنبه -با دکتر زهرا رهنورد نویسنده و استاد دانشگاه دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار همچنین تعدادی از رونامه نگاران ،دانشجویان و حقوقدانان زن نیز حضور داشتند.

به گزارش کانون زنان ایرانی، در آغاز این دیدار دکتر فاطمه راکعی ،دبیرکل جمعیت زنان نواندیش ضمن تبریک سال نو به زهرا رهنورد ،گزارشی مبسوط از فعالیت های این جمعیت به وی ارائه کرد.

زهرا رهنورد ،ضمن استقبال از افزایش فعالیت های حزبی و تشکیلاتی زنان بر نقش پیشتاز و تاثیرگذار زنان در جنبش سبز تاکید کرد و گفت :"بدون حضور زنان هیچ نقطه اوجی در تاریخ کشور ما مشاهده نمی شود و جنبش سبز نیز بدون زنان هرگز نمی توانست به چنین اوجی برسد."

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قرائت نظام موجود از حقوق زنان به هیچ عنوان اسلامی نیست ،گفت : "در همه این سالها کسانی سعی کرده اند ، نظریات ارتجاعی خود را به نام اسلام جا بزنند . اسلام یک دین مترقی است و قابلیت تعامل با دنیای مدرن و اندیشه های جدید را داراست و اجتهاد زنده و پویا فرصت نو آوری و زمانه شناسی را به آن اعطا کرده است .تبعیض هایی که به نام اسلام نسبت به زن روا داشته می شود ،هیچ ربطی با اندیشه های پویای اسلام ندارد."

دکتر رهنورد بار دیگر بر رفع انواع تبعیض بویژه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان تاکید کرد و گفت :" همه اقشار زنان سرزمین ما بویژه زنان طبقات محروم از قوانین تبعیض آمیز رنج زیادی می کشند و مطمئنم حتی مردان آزاده کشورمان نیز از این تبعیض ها رنج می برند و سر افکنده اند ."

وی در پایان سخنان خود ،به ارتباط دوستانه جنبش سبز و جنبش زنان اشاره کرد و گفت : چند جنبش بزرگ مثل جنبش زنان ، جنبش کارگران ،جنبش دانشجویان ، جنبش معلمان ، درون جنبش عظیم سبز قرار دارند که شعارهای عمومی آزادی، رفع تبعیض ، قانون گرایی و دمکراسی خواهی ، خواسته مشترک همه آنهاست و پایداری این جنبش ها به پیروزی جنبش سبز کمک خواهد کرد.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان حقوق زن به بیان دیدگاههای خود در باره مسائل زنان و همچنین جنبش سبز پرداختند .چند زن شاعر از جمله خانم تاجبخش نیز به قرائت اشعار خود پرداختند که مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته