هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۲۰, شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 09/11/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



يک هفته پيش از انتخابات پارلمانی افغانستان، ناتو اعلام کرد که يکی از فرماندهان شورشيان که قصد منفجر کردن پارلمان اين کشور را داشته، کشته شده است. ناتو با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که اين شبه نظامی به نام نور محمد، به همراه دو تن از همدستانش در پی يک حمله هوايی در کابل کشته شده است. انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است در روز ۱۸ سپتامبر – ۲۷ شهريور ماه – برگزار شود. طالبان تهديد کرده که به صندوق های رای گيری حمله خواهد کرد و از شهروندان افغان خواسته که در اين انتخابات مشارکت نکنند.
 


يک کميسيون تحقيقاتی کليسای کاتوليک در بلژيک با انتشار گزارشی اعلام کرد که صدها کودک، تقريبا در تمامی شعب اين کليسا در سراسر بلژيک، آزار جنسی ديده اند. اين کميسيون می گويد تنها در ۶ ماهه نخست سال جاری ميلادی ۴۷۵ شکايت دريافت کرده است. بر اساس اين گزارش، عمده شکايتها مربوط به سالهای دهه ۵۰ ميلادی تا اواخر دهه ۸۰ ميلادی است. متهمينی که از کودکان سوء استفاده جنسی کرده اند، کشيش های کاتوليک و معلمين مذهبی هستند. اين کميسيون گزارشی ۲۰۰ صفحه ای آماده کرده که حاوی شهادت ۱۲۴ تن از قربانيان است. در اين گزارش آمده است که در کليساهای کاتوليک بلژيک، آزار جنسی کودکان عموما از سن ۱۲ سالگی آغاز می شود. در يک مورد قربانی اين آزارها يک کودک دو ساله بوده و هجده مورد آزار جنسی کودکان زير هفت سال نيز در اين پرونده ها وجود دارد.
 


حامد کرزای، رئيس جمهوری افغانستان، از ملا محمد عمر، رهبر طالبان، خواست تا با شرکت در مذاکرات صلح به جنگ درازمدت در اين کشور پايان دهد. آقای کرزای اين دعوت صلح را در مراسمی دولتی که به مناسبت عيد فطر و پايان ماه رمضان برپا شده بود بيان کرد. وی از ملا عمر خواست تا به آنچه «برادرکشی» می ناميد پايان دهد. رئيس جمهوری افغانستان هفته گذشته اعلام کرد که يک شورای عالی صلح برای پيگيری مذاکره با طالبان تشکيل داده است. ملا عمر رهبر طالبان در يک پيام تازه که روز چهارشنبه منتشر شد مدعی شد که طالبان پس از نه سال درگيری به پيروزی نزديک شده است.
 


امروز شنبه به مناسبت نهمين سالگرد حملات يازدهم سپتامبر، مراسمی در شهر نيويورک و در محل سابق برج های سازمان تجارت جهانی برگزار می شود. نه سال پيش در چنين روزی، گروهی از اعضای سازمان القاعده طی يک سری حملات انتحاری برج های سازمان تجارت جهانی را در نيويورک نابود کردند. سالگرد اين حملات در حالی برگزار می شود که احساسات ضد اسلامی در آمريکا رو به افزايش است. طرح ساخت مسجدی در نزديکی محل اين حادثه در کنار تصميم يک مبلغ مذهبی در فلوريدا برای سوزاندن قرآن، از جمله مسايلی است که به تنش در جامعه آمريکا دامن زده است. در واکنش به اين تنشها، باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا هشدار داد که شهروندان اين کشور نبايد بر سر مسايل مذهبی با يکديگر درگير شوند.
 


هنری کسينجر، وزير امور خارجه اسبق آمريکا گفت که همسايگان افغانستان چون ايران، بايد برای يافتن راه حل دراز مدت در افغانستان مشارکت کنند. وی که در يک کنفرانس امنيت بين الملل در ژنو سخنرانی می کرد، تاکيد کرد که منافع ايران، هند و پاکستان ايجاب می کند که طالبان و القاعده در افغانستان شکست بخورند. آقای کسينجر افزود که يک رژيم تندروی سنی در کابل، همواره برای ايران شيعه يک تهديد تلقی می شود. برخی مقامات آمريکايی پيش از اين، در مقاطعی جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده اند که به شبه نظاميان طالبان کمک کرده است. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده است. ايران در زمان حکومت طالبان در افغانستان، به دليل کشته شدن ديپلماتهای ايرانی در مزار شريف به آستانه جنگ با اين کشور رسيده بود.
 


حسین علیزاده، رایزن سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در فنلاند در اعتراض به سرکوب شهروندان در ایران از سمت خود استعفا کرد. وی در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس خود را بخشی از «جنبش سبز» خواند و گفت: «من دیگر خودم را دیپملات یک رژیم بی رحم نمی دانم.» بنا به این گزارش، آقای علیزاده دومین مقام عالی رتبه سفارت ایران در فنلاند بوده و نقش معاونت سرپرستی این سفارتخانه را به عهده داشته است. وی دومین دیپلماتی است که در پی اعتراض های به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، در همبستگی با معترضین از سمت خود کناره می گیرد. در پی حوادث روز عاشورا، محمدرضا حیدری کنسول ایران در نروژ از سمت خود کناره گرفت. سفارت ایران در فنلاند هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده و وزارت امور خارجه فنلاند نیز از جزئیات موضوع اظهار بی اطلاعی کرده است.
 


به گفته مقام های دولتی، در پی انفجار خط لوله انتقال گاز در نزديکی مشهد، ۱۶ نفر مجروح شده اند. به گزارش خبرگزاری ايرنا، عليرضا غريبی، مديرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ايران گفت که اين انفجار در خط لوله انتقال گاز از پالايشگاه سرخس به مشهد رخ داده است. خبرگزاری آسوشيتدپرس، علت حادثه را تصادف يک خودروی سنگين با خط لوله گزارش کرده است. به گفته آقای غريبی کماکان علل حادثه در دست بررسی است و اين خط لوله در ۴۸ ساعت آينده ترميم خواهد شد.
 


عفت خطيبی، همسر محسن صفايی فراهانی، در مورد وضعیت جسمانی همسرش در زندان ابراز نگرانی کرد. آقای صفایی فراهانی، یکی از هفت اصلاح‌طلبی است که علیه سپاه پاسداران شکایت کرده و در دوران مرخصی به زندان فراخوانده شد. خانم خطیبی در گفت‌وگو با سایت کلمه، با هشدار درباره سابقه بیماری قلبی همسرش که در بند ۳۵۰ زندان اوین، به سر می‌برد، گفت که باید هر چه زودتر یک پزشک متخصص او را معاینه کند. بنابر گزارش ها، آقای صفایی فراهانی، چندی پیش، با حمله قلبی، پس از انتقال به بهداری زندان اوین به دلیل وخامت حال به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد. عفت خطيبی گفته است بعد از یک هفته بی‌خبری، موفق به ملاقات کابینی با همسرش شده است.
 


عفت خطیبی، همسرمحسن صفایی‌فراهانی با اشاره به بیماری قلبی وی، به شدت از وضعیت وی در زندان اوین ابراز نگرانی کرد و می گوید همسرش هفته گذشته دچار حمله قلبی شده و مسئولان زندان تاکنون از ارائه خدمات بهداشتی مناسب به وی خودداری کرده‌اند.عفت خطیبی، همسرمحسن صفایی‌فراهانی با اشاره به بیماری قلبی وی، به شدت از وضعیت وی در زندان اوین ابراز نگرانی کرد. بیشتر بخوانید: صفایی فراهانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد اعلام جرم هفت فعال اصلاح‌طلب علیه فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه کروبی با حمایت از شکایت هفت فعال اصلاح‌طلب، حاکمیت را به مناظره دعوت کرد‌ عفت خطیبی در مصاحبه با وب‌سایت کلمه گفت  محسن صفایی فراهانی سه‌شنبه هفته گذشته در بند ۳۵۰ زندان اوین دچار حمله قلبی شده و مسئولان زندان تاکنون از ارائه خدمات بهداشتی مناسب به وی خودداری کرده‌اند. محسن صفایی فراهانی، عضو جبهه مشارکت و نماینده دور ششم مجلس، یکی از هفت فعال اصلاح‌طلبی است که از فرماندهان قرارگاه ثارالله به قوه قضاییه برای «دخالت» در انتخابات شکایت کرد. در پی این شکایت بود که وی به همراه مصطفی تاج‌زاده و محسن امین‌زاده، بار دیگر به زندان فرا خوانده شد. عفت خطیبی که به تازگی موفق به دیدار با همسرش شده درباره حمله قلبی همسرش گفت: «آقای فراهانی سه شنبه هفته گذشته دربند ۳۵۰ دچار حمله قلبی و بیهوشی کامل شده و توسط برانکارد به بهداری زندان اوین منتقل می‌شود. در بهداری زندان با توجه به وضعیت بدجسمانی وی هیچگونه رسیدگی پزشکی صورت جدی درباره او صورت نمی‌گیرد.» عفت خطیبی در ادامه افزود: «مسئولان زندان فقط به همسرم سرم وصل می‌کنند و ایشان را با این وضعیت ناگوار تا شنبه در بهداری زندان اوین که فاقد امکانات پزشکی لازم است نگه می‌دارند.» به گفته همسر محسن صفایی فراهانی تا روز شنبه، مسئولان زندان اجازه انتقال وی به بیمارستان در خارج از زندان را نداده و در بیمارستان هم وی به صورت ناقص تحت مداوا و معاینه قرار گرفته است. عفت خطیبی با اشاره به بیماری حاد محسن صفایی فراهانی، از مسئولان قضایی خواسته است که به این زندانی سیاسی برای معالجه در بیرون از زندان مرخصی بدهند. همسر محسن صفایی فراهانی به مسئولان هشدار داده است در صورت عدم رسیدگی به وضع سلامت وی، ممکن است «فاجعه‌ای در زندان» رخ دهد. محسن صفایی فراهانی، که از جمله سابقه کار در وزارت صنایع سنگین در دوران جنگ، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد،‌ فدراسیون فوتبال و مجلس را در کارنامه خود دارد، از جمله اشخاصی بود که در مناظره انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی مورد اتهام واقع شد. محسن صفایی فراهانی، پس از اتهام‌های محمود احمدی‌نژاد، وی را به مناظره دعوت کرد و از صدا و سیما خواست که به این اتهامات در این رسانه پاسخ دهد. محسن صفایی فراهانی همچنین از محمود احمدی‌نژاد به خاطر این اتهامات به قوه قضایی شکایت کرد؛ با این حال یک هفته پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، محسن صفایی فراهانی دستگیر و در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شد. قوه قضاییه جمهوری اسلامی در دی ماه سال ۱۳۸۸ محسن صفایی فراهانی را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد. محسن صفايی فراهانی، محسن امين‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، فيض‌الله عرب‌سرخی،  محسن ميردامادی و بهزاد نبوی، در مرداد ماه امسال با استناد به گفته‌های منتشر شده «سردار مشفق»، از فرماندهان قرارگاه ثارالله شکایت کرده‌اند. آنگونه که «سردار مشفق» در یک سخنرانی در مشهد می‌گوید، سپاه و نهادهای امنیتی، برای اصلاح‌طلبان کیفرخواست آماده کرده بودند؛ در این سخنرانی به گفته «سردار مشفق» نهادهای نظامی و امنیتی در شب انتخابات سیستم ارتباط پیام‌های کوتاه ناظران نامزدهای اصلاح‌طلبان را قطع کردند تا آنها نتوانند از آرای ریخته شده در صندوق‌ها برای ستادهای مرکزی گزارش بدهند. «سردار مشفق» در بخش دیگر این سخنرانی تصریح می‌کند که اصلاح‌طلبان سال‌ها زیر نظر نهادهای امنیتی بوده‌اند؛ وی همچنین در این سخنرانی گفته است که شخص رهبر جمهوری اسلامی از گزارش‌هایی که نهادهای امنیتی تهیه می‌کرده‌اند اطلاع داشته است. هفت فعال اصلاح‌طلب با استناد به سخنان «سردار مشفق»، آن را دلیلی برای تغییر نتیجه انتخابات از سوی نهادهای نظامی و امنیتی دانسته و از آن به عنوان «کودتا» یاد کرده‌اند. محسن صفایی فراهانی، پس از شکایت از فرماندهان قرارگاه ثارالله، اعلام کرد که به زندان بازمی‌گردد اما شکایتش را پس نخواهد گرفت.
 


ديميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، روز جمعه با تاکيد بر ادامه همکاری مسکو و تهران، گفته است: روسيه به ايران کمک خواهد کرد تا جايگاه شايسته ای در جهان پيدا کند.ديميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، روز جمعه با تاکيد بر ادامه همکاری مسکو و تهران، گفته است: روسيه به ايران کمک خواهد کرد تا جايگاه شايسته ای در جهان پيدا کند. ديميتری مدودف که درهمايش سياست جهانی در شهر ياروسلاول اين کشور صحبت می کرد، افزود: اين همکاری ها در چارچوب قوانين بين‌المللی صورت خواهد گرفت. بیشتر بخوانید: چین و روسیه خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شدند به گزارش خبرگزاری های روسی، رييس جمهوری روسيه با بيان سیاست های مسکو در قبال ايران تصريح کرد تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران به اين معنی نيست که روسيه از همکاری با ايران سر باز خواهد زد. روسيه روابط گسترده اقتصادی و نظامی با ايران دارد اما به رغم مخالفت های اوليه با تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی رای مثبت داد. روسيه به رغم رای مثبت به تحريم‌های جديد عليه ايران، اما با تلاش‌های ديگر کشورها با تحريم يک‌جانبه و مضاعف عليه ايران همچنان مخالف است. ديميتری مدودف همچنين ابراز اميدورای کرده است ايران به تعهدات بين المللی خود عمل کند. در تازه ترين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی تصريح شده بود : ايران در فعاليت بازرسان آژانس ايجاد اختلال کرده است. آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين در گزارش خود با ابراز نگرانی از فعاليت‌های احتمالی ايران در زمينه توسعه برنامه هسته ای-نظامی، از تهران خواسته است بدون معطلی با دسترسی بازرسان آژانس از تأسيسات مرتبط با فعاليت‌های هسته‌ای خود موافقت کند. بر اساس گزارش تازه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، ايران از ورود برخی از بازرسان آژانس، که تا پيش از اين به طور خاص پرونده ايران را زير نظر داشتند، ممانعت کرده است. ايران موضوع ممانعت از ورود دو بازرس آژانس به خاک خود را از حقوق خود ارزيابی می‌کند و در اين زمينه علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است که «دو بازرسی که ايران از پذيرش آنان خودداری کرد خلاف واقع گزارش کردند و آژانس هم به اين نتيجه رسيد، اما نمی‌خواهد بر اين مسئله اذعان کند». سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، در واکنش به گزارش تازه آژانس گفته بود: «آژانس بايد به فعاليت خود [در ايران] ادامه دهد و ايران نيز بايد به خواسته‌های آژانس پاسخ گويد».  روسیه با انجام سوخت گذاری نخستين نيروگاه اتمی ايران دربوشهر در مردادماه سال جاری، کار تکميل اين نيروگاه را به پايان رساند. طبق توافق کنونی بین ایران و روسیه بر اساس قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، روسیه مسئولیت تامین سوخت اتمی این نیروگاه را بر عهده دارد، سوختی که پس از مصرف در این مرکز هسته‌ای بازمانده آن به روسیه بازخواهد گشت.
 


تنها چند ساعت پس از آن که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از «عفو» یک زن بازداشت‌شده آمریکایی در ایران با «پیگیری شخص» محمود احمدی‌نژاد خبر داده بود، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است، به دلیل «عدم طی شدن فرایند قضایی»، آزادی این شهروند آمریکای منتفی است.تنها چند ساعت پس از آن که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از «عفو» یک زن بازداشت‌شده آمریکایی در ایران با «پیگیری شخص» محمود احمدی‌نژاد خبر داده بود، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است، به دلیل «عدم طی شدن فرایند قضایی»، آزادی این شهروند آمریکای منتفی است. به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، عباس جعفری‌دولت‌آبادی،دادستان عمومی و انقلاب تهران شامگاه روز جمعه خبر آزادی سارا ‌شورد، زن بازداشت‌شده آمریکایی در ایران را منتفی اعلام کرده است. بیشتر بخوانید: مهمانپرست: سارا ‌شورد با پیگیری‌های احمدی‌نژاد عفو شده است «زن آمریکایی زندانی در ایران روز شنبه آزاد می شود»  دادستان تهران در این باره گفته است: «به دلیل عدم طی شدن فرایند قضایی در پرونده متهم آمریکایی یاد شده ، آزادی وی که برخی سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند، منتفی است.» این درحالی است که روز جمعه و تنها چند ساعت پیش از سخنان دادستان تهران در این باره، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، از«عفو و آزادی سارا ‌شورد به مناسبت فرا رسیدن عید فطر» خبر داده بود. وی در این باره گفته بود: « با توجه به پی‌گیری‌های شخص محترم ریاست جمهوری و با توجه به اصل رافت اسلامی و نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به شان زنان، در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر تصمیم به آزادی ایشان گرفته شد.» این در حالی است که دادستان تهران با رد این خبر گفته است: « خبر منتشره مورد تایید دستگاه قضایی نمی‌باشد و طبعاً هرگونه تصمیم گیری درباره متهمان یاد شده منوط به سپری شدن مراحل قضایی خواهد بود.» گفتنی است، بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، قرار بود این شهروند آمریکایی که گفته می‌شود، به علت بیماری نیازمند خدمات پزشکی نیز هست، روز شنبه در مراسمی درساختمان حافظیه مجموعه سعدآباد با معاون اول محمود احمدی‌نژاد آزاد شود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی از «عفو» این زن آمریکایی سخن گفته بود که در میانه خرداد ماه سال جاری نیز عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با رد احتمال عفو «سه کوهنورد آمریکایی» گفته بود، از آنجا که این سه تن هنوز محاکمه نشده‌اند، عفو شامل آنها نمی‌شود. دو مرد جوان آمریکایی به نام‌های شین باور و جاشوا فتال به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق بودند، از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند. بازداشت این سه شهروند آمریکایی همزمان با اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران صورت گرفته بود که به دنبال آن رهبران جمهوری اسلامی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را به حمایت از معترضان متهم می‌کردند. در این میان در حالی که به گفته مقام‌های منطقه خودمختار کردستان عراق، این سه شهروند آمریکایی در خاک عراق بازداشت شده بودند، پس از مدت‌ها بی‌خبری از سرنوشت آنها، سرانجام دادستان تهران در آبان ماه سال گذشته آنها را به جاسوسی متهم کرد. این اتهام چندی بعد از سوی سایر مقام‌های ایرانی از جمله وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز تکرار شد. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، حدود دو هفته پیش نیز، در آخرین اظهار نظر خود در این باره از رو به پایان بودن تحقیقات در باره این سه تن خبر داده بود. در مقابل مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا و خانواده این سه جوان آمریکایی اتهام‌های وارده از سوی مقام‌های ایرانی را بی‌پایه و اساس دانسته و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده‌اند. در این میان در حالی که پیش از یک سال از بازداشت بدون محاکمه سه شهروند آمریکایی در ایران می‌گذرد، روز پنج‌شنبه برخی از خبرگزاری‌های بین‌المللی از احتمال آزادی یکی از این بازداشت‌شدگان خبر داده بودند. بر اساس این گزارش وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به نمایندگان رسانه‌های خارجی مستقر در ایران اطلاع داده بود که مراسم آزادی سارا شورد ساعت ۹ صبح روز شنبه در هتل استقلال تهران برگزار می‌شود.
 


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران احتمال آزادی یکی از سه آمریکایی زندانی در ایران را منتفی اعلام کرد. بر اساس خبر وب‌سایت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، این دادستانی می گوید، هنوز مراحل قضایی در پرونده متهم آمریکایی، طی نشده است. پیش‌تر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران، گفته بود، به مناسبت عید فطر و با تلاش محمود احمدی‌نژاد، تصمیم به آزادی سارا شورد Shourd گرفته شده است. دادستان تهران با رد اخبار مربوط به آزادی خانم شورد، گفته است، این اخباررا برخی سایت‌های خبری داده‌اند و مورد تایید دستگاه قضایی نیست. خبرگزاری‌های ایران گزارش داده بودند، قرار بود روز شنبه، مراسم آزادی سارا شورد در کاخ سعدآباد با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شود.
 


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا گفته است رسيدن به صلح در خاورميانه باعث می شود پتانسيل تغيير استراتژيک در منطقه روی دهد و آمريکا، اسرائيل و فلسطينی ها بتوانند با خطری که از سوی ايران متوجه آنها است، بهتر روبرو شوند.باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز جمعه و در يک کنفرانس خبری در کاخ سفيد تاکيد کرد که رسيدن به صلح در خاورميانه باعث می شود پتانسيل تغيير استراتژيک در منطقه روی دهد و آمريکا، اسرائيل و فلسطينی ها بتوانند با خطری که از سوی ايران متوجه آنها است، بهتر روبرو شوند. آقای اوباما گفت:«با اين کار(رسيدن به صلح و ثبات در خاورميانه) ، ما بهتر می توانيم با گروه های تروريست در منطقه روبرو شده و بهتر می توانيم با مسئله ايران هم که حاضر نيست از برنامه اتمی دست بردارد، روبرو شويم.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما افزود:«ما اين کار را فقط برای خوشايند خود دنبال نمی کنيم، ما به دنبال آن هستيم چرا که به حفظ امنيت آمريکا هم کمک می کند.» رييس جمهوری آمريکا با اشاره به شروع مذاکرات گفت که مذاکرات صلح خاورميانه ميان رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و نخست وزير اسرائيل، «فراتر از حد انتظار بود.» آقای اوباما به تاريخ پايان توقف شهرک سازی در کرانه باختری که دو هفته ديگر به سر می آيد اشاره کرد و آن را جدی ترين مانع سر راه معرفی کرد. وی افزود:«در ماه جاری، مسئله اساسی همين بحث شهرک سازی است که امکان مانع تراشی در راه مذاکرات را ممکن است فراهم آورد.»            بیشتر بخوانید: تشکیلات خودگردان: احمدی نژاد حق اظهار نظر در مورد فلسطینی ها را ندارد انتقاد شدید آیت‌الله خامنه‌ای از مذاکرات تازه صلح خاورمیانه هیلاری کلینتون: زمان برای صلح در خاورمیانه فرا رسیده است احمدی‌نژاد: حق ندارید در مورد فلسطین با دشمنان گفت‌وگو کنید رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت که پيش از شروع مذاکرات در واشينگتن، با رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و نخست وزير اسرائيل گفت وگو کرده و بر اهميت پيشرفت مذاکرات تاکيد کرده است. وی افزود که تا اين لحظه مذاکرات به شکل سازنده ای در حال پيشرفت است. باراک اوباما گفت که از محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی خواسته که «امکان مانور سياسی» برای نخست وزير اسرائيل فراهم کند. وی از محمود عباس خواست که «به افکار عمومی اسرائيل نشان دهد که در امر مذاکرات جدی است و با اين کار، اگر آقای نتانياهو بخواهد برای تمديد زمان توقف شهرک سازی اقدام کند، اين کار برای او راحت تر خواهد بود.» پس از حدود دو سال وقفه در روند گفت و گوهای صلح خاورميانه، رهبران اسرائيلی و فلسطينی هفته پيش و به دعوت رييس جمهوری آمريکا، در دور تازه‌ای از گفت‌ و گوهای رو در رو در واشنگتن شرکت کردند و در باره ادامه اين گفت و گوها به توافق رسيدند. قرار است، دور بعدی گفت و گوی ميان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، در روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر در مصر برگزار شود. خانم هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا قرار است هفته آينده به مصر و اسرئيل سفر کرده تا مقدمات برگزاری اين گفت وگوها را فراهم کند. باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا اظهار اميدواری کرده است، اين گفت و گوها در طول يک سال به امضای يک قرار داد صلح منجر شود. محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز زمان در نظر گرفته شده از سو ی باراک اوباما را مناسب توصيف کرده و گفته است: « چنانچه حسن نيت وجود داشته باشد، اين زمان زياد هم هست.» آقای اوباما در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفت:«من هنوز ( به مذاکرات صلح) اميدوارم اما کار خيلی دشواری در پيش است. با اين حال، موانع زيادی تا پايان راه وجود دارد و خيلی ها هم در منطقه هستند که به مذاکرات توجه نمی کنند.» هفته گذشته و پيش از شروع مذاکرات، جنبش مقاومت اسلامی حماس دو حمله به شهرک های کرانه باختری کرد که در نتيجه آن چهار اسرائيلی کشته شده و دو تن هم زخمی شدند. از آقای اوباما سوال شد که در صورت برهم خوردن مذاکرات، آيا حاضر می شود که شخصا وارد مذاکرات شود، و وی در پاسخ گفت که دولت آمريکا تمامی تسهيلات برای پيشرفت گفت وگوها را فراهم می کند اما اين دو طرف هستند که بايد تصميم به برقراری صلح دائمی بگيرند. رييس جمهوری آمريکا حاضر نشد هيچ گونه شکستی را بپذيرد و گفت: «حتی اگر گفت وگوها ادامه پيدا نکند، ما باز هم تلاش می کنيم و باز هم ادامه می دهيم.» اين مذاکرات، ‌پس از بيست و يک ماه رکود در روند مذاکرات رو در روی رهبران اسرائيلی و فلسطينی، و برای نخستين بار از زمان روی کارآمدن دولت بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل صورت می‌گيرد.
 


رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز جمعه هشدار داد، آمریکایی‌ها نباید در مورد مذهب با یکدیگر درگیر شوند. اوافزود بُردباری مذهبی از بنیادی‌ترین ارزش‌های جامعه آمریکاست. آقای اوباما در کنفرانس خبری روز جمعه در آستانه سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر این سخنان را بیان کرد. این سخنان در شرایطی عنوان شده که یک کشیش جنجالی اعلام کرده بود در نهمین سالگرد حملات تروریستی ِیازدهم سپتامبر، قرآن را به آتش خواهد کشید. از طرف دیگر بسیاری ازشهروندان آمریکا مخالف ساخت مسجدی در نیویورک در نزدیکی مرکز تجارت جهانی، هستند. آقای اوباما در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد، دشمن آمریکا، القاعده و دروغ‌هایش است که تلاش می‌کنند آمریکایی‌ها را بکشند، ولی بیشتر، مسلمانان به دست آنها کشته شده‌اند.
 


آیت الله مکارم شیرازی، در نماز عید فطر در شهر قم، آمارهای دولتی درباره نرخ تورم را دور از واقعیت دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، این مرجع تقلید گفت: «وقتی آمارها با واقعیات تطابق نداشته باشند، مردم به واقعیت بدبین نمی‌شوند بلکه اعتماد خود را به آمارهای دولتی از دست می‌دهند.» پیشتر آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در ۲۷ مرداد ماه گذشته گوشزد کرده بود که کسی به آمارهای دولتی خرده نگیرد. بانک مرکزی ایران، یکشنبه گذشته، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به پایان مردادماه امسال را ۸.۸ درصد اعلام کرد. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد، با توجه به اینکه نرخ تورم در تیر ماه گذشته۹.۱ درصد بوده است، روند نرخ تورم در ایران نزولی بوده است.
 


روز جمعه، انفجار یک خط لوله انتقال گاز در نزدیکی سانفرانسیسکو باعث آتش‌سوزی گسترده‌ای شد که در اثر آن دست‌کم چهار تن کشته شدند. این انفجار، در شهر سن برونو San Bruno در نزدیکی فرودگاه سانفرانسیسکو دست‌کم ۵۰ خانه را تخریب کرد و ساکنان منطقه مجبور به ترک محل زندگی خود شدند. ده‌ها آتش‌نشان و چندین هلی‌کوپتر به این محل اعزام شده‌اند ولی هنوزموفق به مهار آتش نشده‌اند. رئیس اداره آتش‌نشانی سن برنو، این آتش‌سوزی را خارج از کنترل توصیف کرده و از آن با عنوان « تراژدی وحشتناک» یاد کرده است.
 


وزیران خارجه اتحادیه اروپا می گویند شانس صربستان برای پیوستن به این اتحادیه با پاسخ مثبت این کشور به گفتگو با کوسوو بیشتر شده است. کارل بیلدت، Bildt وزیر خارجه سوئد گفت، پیش بینی می‌کند، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد درخواست عضویت صربستان برای ورود به این اتحادیه در سال جاری، نظر مثبتی داشته باشند. مجمع عمومی سازمان‌ملل روز پنج شنبه در قطعنامه‌ای خواستار« گفت‌وگو» بین بلگراد و پریشتینا و حل مساله کوسوو شد. کوسوو در سال ۲۰۰۸ میلادی به صورت یکجانبه استقلال خود را از صربستان اعلام کرد. روسیه و صربستان همچنان مخالف استقلال کوسوو هستند.
 


در هشتمين هفته ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس استقلال در دقيقه ۸۵ از شکست در برابر مس کرمان گريخت و تیم ذوب آهن توانست تیم تراکتور سازی تبریز را در حضور ۸۰ هزار هوادار تبریزی دو بر یک شکست دهد.در هشتمين هفته ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس استقلال در دقيقه ۸۵ از شکست در برابر مس کرمان گريخت. در حضور حدود ۱۰ هزار  تماشاگر در ورزشگاه کرمان، تيم مس به رهبری صمد مرفاوی نمايشی زهردارتر از ياران پرويز مظلومی داشت و پس از اين که نيمه نخست بدون گل پايان يافت، گل زودهنگام و تماشايی مس کرمان به بازی حال و هوايی ديگر داد. در دقيقه ۴۷ با پاس به موقع مهرداد پولادی به احمد حسن زاده بازيکن تعويضی در نيمه نخست تيم کرمانی، با شليکی عالی و توقف ناپذير تکميل شد تا گل برتری به آبی پوشان تحميل شود. بعد از اين گل، مس با بهره گيری از ناهماهنگی مدافعان و هافبکهای استقلال چند بار ديگر تا آستانه گل دوم هم پيش رفت، اما در حالی که استقلال کمبود مهاجمی چون ميلاد می داوودی را کاملا حس می کرد و ارزشهای فرهاد مجيدی و مجتبی جباری برای تحت تاثير قرار دادن تيم باانگيزه مس کافی نشان نمی داد، يک تعويض به موقع استقلال را شکست رهانيد. در فاصله پنج دقيقه به پايان وقت معمولی مسابقه به دنبال خطا روی فرهاد مجيدی در فاصله حدود ۳۰ متری، ايمان مبعلی تازه به ميدان آمده ضربه را به محوطه جريمه و به طور دقيق روی سر پژمان منتظری فرستاد تا او با يک ضربه دروازه مس را فرو ريزد. با اين تساوی استقلال ۱۳ امتيازی شد و با گريز فولاد از شکست در زمين صنعت نفت در رده سوم باقی ماند. مس کرمان هم ۹ امتيازی شد. ذوب آهن با ۱۹ امتياز و پرسپوليس با ۱۶ امتياز و يک بازی کمتر در رده های اول و دوم جدول قرار دارند. استقلال: وحيد طالب‌ لو- پژمان منتظری، اميرحسين صادقی، حنيف عمرا‌ن‌زاده (از دقيقه ۶۸ دوسانتوز)، مهدی اميرآبادی (از دقيقه ۸۲ جواد شيرزاد) - آندره لوييز، کيانوش رحمتی (از دقيقه ۷۷ ايمان مبعلی)، فرزاد آشوبی، مجتبی جباری- فرهاد مجيدی (کاپيتان) و آرش برهانی. سرمربی: پرويز مظلومی مس کرمان: ارشاد يوسفی - فرهاد سالاری، پيروز قربانی، نبی‌الله باقريها، فرزاد حسين‌خانی - قاسم دهنوی، کيوان امرايی (از دقيقه ۲۳ احمد حسن‌زاده)، مهرداد پولادی (از دقيقه ۸۶ فراز فاطمی)، محمد منصوری (از دقيقه ۸۷ پائولو زالترون)- مصطفی سيفی و ادينيو. سرمربی: صمد مرفاوی پيروزی ذوب آهن در حضور ۸۰ هزار  هوادار تراکتورسازی تيم فوتبال ذوب آهن پيش از مسابقه رفت مرحله يکچهارم پايانی ليگ قهرمانان آسيا در برابر پوهانگ کره جنوبی (چهارشنبه آينده در اصفهان) به يک پيروزی روحيه بخش دست يافت و در حضور حدود ۸۰ هزار  تماشاگر هوادار تراکتورسازی، تيم سرسخت ميزبان را دو بر يک شکست داد. تيم پيشتاز وخوش آهنگ ذوب آهن در نيمه نخست يک بر صفر پيش بود و تا آخرين لحظه های وقت تلف شده بر تراکتورسازان برتری دو بر صفر داشت که يک ضربه پنالتی دير هنگام در دقيقه۵+۹۰ توسط پيمنتا فاصله را به حداقل رساند، اما فرصتی از شکست برای گريز تيم تبريزی باقی نماند. برای شاگردان منصور ابراهيم زاده محمد حسينی، مدافع گلزن تيم اصفهانی در دقيقه ۲۴ گل زد و در نيمه دوم با وجود حمله های پرتعداد تيم تراکتورسازی، محمد قاضی گل دوم را در دقيقه ۶۱ به ثمر رساند. تيم ذوب آهن با اين پيروزی ۱۹ امتيازی شد و تنها پرسپوليس می تواند با پيروزی با فاصله بيش از دو گل بر پاس، تيم اصفهانی را از صدر به زير بکشد. مسابقه اين دو تيم شنبه در ورزشگاه آزادی انجام می شود. کار بزرگ نفت تهران پس از ذوب آهن بايد موفق ترين تيم روز را نفت تهران ناميد که در نخستين تجربه حضور در ليگ برتر به رهبری حسين فرکی تيم پيکان را در ورزشگاه خالی قزوين سه بر يک شکست داد. اکبر صغيری در دقيقه ۱۴، حسين اماميان در دقيقه ۶۳ و مهدی محمدزاده در دقيقه ۲+۹۰ از روی نقطه پنالتی، برای نفت گل زدند و تک گل ياران محمد احمدزاده را علی قربانی در دقيقه ۲۳ به ثمر رساند. نفت با اين پيروزی ۱۱ امتيازی شد و به دو امتيازی تيمهای استقلال و صنعت نفت رسيد. در آبادان و در حضور حدود ۲۰۰۰۰ تماشاگر صنعت نفت برتری دو بر صفر در نيمه نخست را از دست داد و در داربی جنوب با فولاد دو بر دو مساوی کرد. اميد شريفی نسب در دقيقه ۱۷ از روی نقطه پنالتی و علی ممبينی در دقيقه ۳۳ باعث برتری دو بر صفر ميزبان در پايان نيمه نخست شدند. اما رضا نورزی با هنر گلزنی اش در دقيقه های ۵۳ و ۶۵ دو گل برای فولاد به ثمر رسان تا ياران مجيد جلالی دست خالی به اهواز بازنگردند. با اين تساوی صنعت نفت آبادان ۱۳ امتيازی شد و همسان با استقلال باقی ماند. فولاد اهواز ۱۰ امتيازی شد. در ورزشگاه بی تماشاگر کرج سايپا با يک گل ديرهنگام دو بر يک شاهين بوشهر را شکست داد. نيمه نخست بدون گل بود و در فاصله گلهای کريم انصاريفرد، گلزن ملی پوش سايپا در دقيقه های ۴۹ و ۹۰، امجد شکوه مقام در دقيقه ۵۴ تک گل تيم شاهين را زد. در بعد از ظهر شنبه علاوه بر مسابقه تيمهای پرسپوليس و پاس همدان در آزادی تهران، تيم سپاهان، قهرمان فصل پيش و تيم ناموفق تا پايان هفته هفتم، ميزبان تيم شهرداری تبريز است و صبا در قم استيل آذين را ميزبانی می کند. استيل آذين در اين مسابقه محمد غلامی مهاجم ملی پوش خود را به دليل مصدوميت از مسابقه با کره جنوبی در ترکيب تيم ندارد. راه آهن که با ناگهان رسول کربکندی، سرمربی اش را اخراج و بار ديگر مهدی تارتار را برای رهبری تيم از پرسپوليس پس گرفت، از ملوان ميزبانی می کند.
 


۹ سال پيش ، در ساعت ۸.۴۶ دقيقه صبح روز ۱۱ سپتامبر دو هواپيمای مسافربری از چهار هواپيمای ربوده شده توسط مسلمانان افراطی القاعده به برج‌های دو گانه مرکز تجارت جهانی در نيويورک حمله بردند. ۹ سال پيش ، در ساعت ۸.۴۶ دقيقه صبح روز ۱۱ سپتامبر دو هواپيمای مسافربری از چهار هواپيمای ربوده شده توسط مسلمانان افراطی القاعده به برج‌های دو گانه مرکز تجارت جهانی در نيويورک حمله بردند. در ساعت ۱۰.۲۸ دقيقه هر دو برج در نتيجه آتش سوزی فرو ريخته و جان ۲۹۹۷ نفر بر اثر حادثه از دست رفته بود. زمان يک ساعت و ۲۸ دقيقه‌ای که صدها ميليون بيننده شگفت‌زده تلويزيونی در سراسر جهان شاهد آن بودند روند تاريخ معاصر را تغيير داد. تاثير فوری اين بزرگترين رويداد تروريستی تاريخ نزد مردم آمريکا، غمزدگی مشترک، شور ملی‌گرايی و در عين حال احساس عميق عدم امنيت و ترس عمومی بود. حمله سازمان داده شده تروريستی به نيويورک و ساختمان پنتاگون در واشینگتن و هواپيمايی که گفته می‌شد کاخ سفيد را هدف قرار داده بود ولی بعد از مقاومت سرنشينان از هدف باز مانده و در حومه پنسيلوانيا سقوط کرد، در سراسر جهان انعکاسی گسترده يافت. همدردی در ايران ساعاتی بعد از وقوع حادثه در تهران و شيراز و مشهد نيز هزاران زن و مرد با افروختن شمع و گردآمدن شبانه در خيابان‌ها به جمع ميليون‌ها سوگوار در بقيه جهان پيوستند. پيشگام سوگواران ايرانی محمد خاتمی رئيس جمهور وقت بود که در ابراز تاسف عميق در قبال حادثه درنگ نکرد. همدردی بدون مرز با مردم آمريکا سياست‌های روز را عقب رانده و خود رنگ سياسی روز شده بود. يک روز بعد از حمله اگرچه روبان‌های زرد برای ابراز همدردی و پرچم‌های آمريکا به نشانه ملی‌گرايی سراسر ايالات متحده را پوشانده بود، در عين حال احساس ناباوری و ترس نزد مردم و رهبران سياسی آنها قوي‌تر از هر حس ديگری می‌نمود. شهر واشینگتن پايتخت بزرگترين قدرت اقتصادی نظامی و سياسی جهان تعطيل شده و کپيتول هيل - مرکز کنگره - در کنترل نيروهای امنيتی بود. در ساعات اوليه شب نمايندگان کنگره برروی پله‌های ساختمان مرکز قانونگذاری آمريکا، بجای لوايح روزانه، شعار های «خداوند آمريکا را محفوظ بدارد» امضاء می‌کردند . در آن روز هيچ راننده‌ای در آمريکا با سرعت نميراند. کسی از ديگری سبقت نمی‌گرفت. همه با هم مهربان می‌نمودند. قليان همدردی با مردم آمريکا حتی نزد مردم کشور های مسلمان نيز ديده می‌شد. افزايش محبوبيت حمله تروريستی ۱۹ مسلمان افراطی عليه مراکز قدرت مالی، نظامی و سياسی آمريکا و در درون خاک آن کشور احساس عدم امنيت عميق را در سراسر ايالات متحده پراکنده بود و در عين حال مردم آمريکا را در نگاه بقيه جهان يک شبه محبوب ساخته بود. از اين لحاظ شايد بخش تبليغاتی حمله تروريستی ياد شده عملا شکست خورده بود. تا هفته‌ها بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر نه تنها در داخل کشور که در بسياری از کشورهای اروپايی و همپيمانان آمريکا نيز فرستنده‌های راديويی از پخش آهنگ‌های شاد خودداری می‌کردند. ميزان محبوبيت جورج بوش رييس جمهور وقت آمريکا به ۸۸ در صد رسيده بود. پس از سپری شدن دوران افسردگی عمومی و کاهش نگرانی‌های ناشی از احساس عدم امنيت، زمان تلافی‌جويی و عکس‌العمل فرا رسيد. آمريکا ابتدا عليه تروريسم جهانی اعلام جنگ داد. بسياری از کشورهای جهان نيز از اين اقدام بنوعی حمايت کردند. تلافی و جنگ چند ماه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر آمريکا به افغانستان حمله برد و دولت مسلمانان افراطی طالبان را که به اسامه بن لادن رهبر القاعده پناه و پناهگاه داده بود ساقط ساخت. دو سال بعد عراق هدف حمله نظامی آمريکا قرار گرفت و رژيم صدام ساقط شد. دولت آمريکا خطوط اصلی سياست خارجی تازه‌ای را اعلام داشت که در صورت تحقق می‌بايد به گسترش دموکراسی در خاورميانه بزرگتر بينجامد. بجز ايران که پيش از آن توسط رييس جمهور آمريکا، در کنار کره شمالی و عراق در «محور شيطانی» قرار داده شده بود، بسياری دولت‌های هم پيمان و دوست و شريک آمريکا در منطقه خاورميانه نيز پايان دوران قدرت خود را نزديک می‌ديدند. ايران در آن سال پاره‌ای از برنامه‌های اتمی مشکوک خود را تعطيل کرد. ساير رژيم‌های خاورميانه‌ای که وجه مشترک آنها را بيگانگی با دموکراسی و و ضديت با آزادی‌های سياسی شکل می‌داد نگرانی مشترکی يافتند که ناشی از احتمال هدف حمله نظامی قرارگرفتن و از دست دادن قدرت بود. هزينه‌ها اگرچه در جنگ افغانستان و عراق پيروزی نظامی آسان بدست آمد و لی اداره کشورهای شکست خورده پس از جنگ و خروج از سرزمين‌های‌های اشغالی مشکل ساز شد. شمار تلفات نظاميان آمريکا در افغانستان و عراق به دوبرابر کشته شدگان ۱۱ سپتامبر در نيويورک رسيد. تلفات غير نظاميان و نظاميان در دو کشور شکست خورده عراق و افغانستان به  صدها هزار تن رسيد. بعلاوه آمريکا بيش از ۴ هزار ميليارد دلار در دو کشور ياد شده هزينه کرد- هزينه‌ای نجومی که به تشديد بحران اقتصادی شکننده سال ۲۰۰۸ ياری بسيار داد. شايد بدون حمله تروريستی ۱۱ سپتامبر در نيويورک رژيم صدام در عراق همچنان بر سر کار ميماند. بجای آمريکا، ايران خود را به حمله نظامی عليه طالبان مجبور می‌ديد. در ايران اصولگرايان قدرت اجرايی را بدست نمياوردند . اوباما با شعار ضد جنگ در آمريکا به قدرت نمی‌رسيد. طرح شبکه دفاع موشکی در جمهوری چک و شبکه رادار در لهستان اجرا می‌شد. روسيه و آمريکا از همکاری سياسی و نزديکی کنونی دور می‌ماندند. پيمان امنيتی شانگهای به شکل کنونی ظهور نمی‌کرد و در زمينه‌ای کاملا متفاوت، بحران مالی و اقتصادی دو سال گذشته در جهان شکل نمی‌گرفت. رويداد ۱۱ سپتامبر مسير تاريخ معاصر جهان را ۹ سال پيش تغيير داد.
 


سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل پرونده‌های حقوق بشری از زندان شد. خانم ستوده كه از جمله وكالت تعدادی از فعالان حقوق زنان و زندانيان سياسى را در جريان اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى 22 خردادماه گذشته ایران برعهده داشت، از تاریخ ۱۳ شهریورماه در بازداشت به سر می‌برد. سازمان عفو بین‌الملل در مورد هرگونه بدرفتاری با خانم ستوده یا شکنجه او در زندان، ابراز نگرانی کرده است. عفو بین‌الملل از مدافعان حقوق بشر خواسته در نامه‌هایی به رهبر جمهوری‌اسلامی، رئیس قوه قضائیه ایران و دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه، خواستار آزادی فوری نسرین ستوده شوند.
 


۹ سال از حملات شبکه القاعده به شهرهای نیویورک و واشنگتن می‌گذرد که طی آن حدود سه هزار نفر جان خود را از دست دادند. در برخی از مناطق آمریکا چنین به نظر می‌رسد که زمان متوقف مانده است و هنوز هم بسیاری می‌گویند که این حملات را هیچگاه فراموش نخواهند کرد. هذر ماهر *ـ ۹ سال از حملات شبکه القاعده به شهرهای نیویورک و واشینگتن می‌گذرد که طی آن حدود سه هزار نفر جان خود را از دست دادند. در برخی از مناطق آمریکا چنین به نظر می‌رسد که زمان متوقف مانده است و هنوز هم بسیاری می‌گویند که این حملات را هیچگاه فراموش نخواهند کرد. به دنبال تصمیم روحانیون مسلمان برای ساختن یک مسجد و مرکز فرهنگی به فاصله کمی از محل برج‌های تجارت جهانی در نیویورک بار دیگر فضای بی‌اعتمادی و سوء ظن علیه مسلمانان در آمریکا تشدید شده است. پیش  از حمله‌های یازدهم سپتامبر زندگی جمعیت شش میلیونی مسلمانان در آمریکا بسیار آرام سپری می‌شد و دین اسلام جزیی از ساختار متنوع دینی و مذهبی آمریکا تقلی می‌شد. اما پس از حمله‌های یازدهم سپتامبر مسلمانان آمریکا ناگریز شدند که به هموطنان، همسایگان و همکاران خود ثابت کنند که اسلام دین خشونت نیست و گروه‌های تروریستی مثل القاعده ربطی به دین اسلام ندارند. ترمیم فضای بی‌اعتمادی در سال‌های گذشته تلاش فراوانی برای زدودن بی‌اعتمادی نسبت به مسلمانان صورت گرفته و سعی شده است توضیح داده شود که مسلمان بودن منافاتی با آمریکایی بودن ندارد. اما طرح احداث  این مرکز در جوار برج‌های مرکز تجارت که توسط گروهی به نام «طرح کودوبا» مطرح شده است بار دیگر فضای بی اعتمادی به مسلمانان را برانگیخته است. به اعتقاد گروهی از آمریکایی‌ها که از این طرح خشمگین هستند بنای یک مسجد در محل حملات تروریستی مثل ساختن یک مقبره برای تروریست‌های مهاجم است. پروژه احداث این مرکز توسط ادارات محلی و شهردار نیویورک مورد تایید قرار گرفته است. آنها می‌گویند اجرای این طرح نمادی خواهد بود از تعهد آمریکا به آزادی مذاهب؛ اما مخالفان این پروژه همچنان به فعالیت شدید و پر سر و صدای خود ادامه می‌دهند. همزمان با این مباحث حوادث و حملات خشونت بار علیه مسلمانان در آمریکا رو به افزایش بوده است. در شهر نیویورک یک راننده تاکسی مسلمان با چاقو مورد حمله قرار گرفته؛ در کالیفرنیا یک خوک پلاستیکی را به داخل یک مسجد انداخته‌اند؛ در تنسی محلی که قرار بود در آن مسجد ساخته شود به آتش کشیده شد و بالاخره ماجرای طرح سوزاندن قران توسط یک کلیسای پروتستان در ایالت فلوریدا مطرح شد. هر چند تعداد و خشونت این حوادث چندان چشمگیر نیست اما تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند نظر آنها راجع به مسلمانان و اسلام «غیردوستانه» است اکنون درست مثل روزهای پس از حملات یازدهم سپتامبر در بالاترین حد خود قرار دارد. براساس نظرسنجی واشینگتن پست و شبکه خبری ای بی سی، ۴۹ درصد از افرادی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند نظر خوبی نسبت به اسلام ندارند و حدود یک سوم نیز معتقدند که اسلام خشونت را ترویج می‌کند. پایان ماه رمضان فرارسیدن سالگرد یازدهم سپتامبر با روزهای پایانی ماه رمضان و عید فطر همراه شد. باتوجه به فضای تنش‌آمیز فعلی بسیاری از مساجد و مراکز اسلامی مراسم عید فطر را مختصر و یا به کلی لغو کردند تا از ایجاد حساسیت در روزهای قبل از یازده سپتامبر که ایامی بسیار حساس در تقویم آمریکا است پرهیز شود. در مرکز اسلامی دیربورن در میشیگان که بزرگترین مسجد آمریکا قرار دارد قرار است در روز یازدهم سپتامبر یک مراسم دعا و نیایش با شرکت نمایندگان و پیروان ادیان دیگر برگزار شود و مراسمی هم در یادبود قربانیان این حملات اجرا شود. در مرکز اسلامی حومه واشینگتن نیز هیچ جشن یا مراسمی به مناسب عید فطر برگزار نشد. در مسجد دیگری در استرلینگ واقع در ویرجینیا نیز حدود ۱۰ هزار مسلمان این منطقه جشن عید فطر را روز دهم سپتامبر برگزار کردند تا با سالروز حملات یازدهم سپتامبر مصادف نشود. زندگی پرهیزکارانه یکی از مسئولان مرکز اسلامی ویرجینیا می‌گوید افزایش حملات یا حساسیت‌ها علیه مسلمانان باعث نشده که در علاقه وی نسبت به آمریکا خللی ایجاد شود. او به سایر مسلمانان آمریکا توصیه می‌کند که با همه هموطنان خود و حتی آنهاییکه تهدید کرده‌اند قرآن را خواهند سوزاند طبق تعالیم قران رفتار کنند. نمازگزاران دیگر در این مرکز نیز حتی با شنیدن خبرهای مربوط به تشدید فضای اسلام‌ستیزی در آمریکا می‌گویند که این حوادث موجب نگرانی آنها نمی‌شود. از نظر آنها کار هر مسلمان عبادت و مطالعه کتاب قران است و از فرایض دیگر دین اسلام این است که پاسخ نفرت را باید با مهربانی داد. *هذر ماهر از دفتر واشینگتن رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی
 


شرکت بزرگ صنعتی ليند آلمان که در صنايع گاز فعاليت می کند، روز جمعه اعلام کرده است که با توجه به تحريم هاي بین المللی علیه جمهوری اسلامی، به زودی برنامه هايش را تعطيل کرده و از ايران خارج می شود. شرکت بزرگ صنعتی ليند آلمان که در صنايع گاز فعاليت می کند، اعلام کرد با توجه به تحريم هايی که وضع شده،  به زودی برنامه هايش را تعطيل کرده و از ايران خارج می شود. سخنگوی شرکت ليند به خبرگزاری فرانسه گفت:« ما اين تصميم را چند ماه پيش گرفتيم و ديگر هيچ پروژه و برنامه تازه ای در ايران فعال نکرديم.» وی افزود:«با توجه به تغييرات و مسائل سياسی ما هم تصميم گرفتيم به زودی فعاليت های خود را (در ايران) متوقف کنيم.» در ميان حجم گسترده مبادلات بازرگانی شرکت ليند، بخش کوچکی از آن به ايران اختصاص دارد. اين شرکت بزرگ در سال حدود ۳۹ ميليون يورو، معادل حدود ۵۰ ميليون دلار با ايران همکاری دارد که معادل سه دهم درصد حجم کل مبادلات اين شرکت در سال گذشته ميلادی، سال ۲۰۰۹ است.         بیشتر بخوانید: قطع همکاری شرکت آلمانی دايملر با ايران دو شرکت بزرگ بیمه به کار خود در ایران پایان می‌دهند زیمنس از ایران می‌رود شورای امنيت سازمان ملل حدود چهارماه پيش دور چهارم تحريم ها عليه ايران را تصويب کرد که آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا، کانادا و ژاپن نه تنها اين تحريم ها را به اجرا گذاشته که تحريم های يکجانبه بيشتری هم به اجرا گذاشتند. فشارهای اقتصادی برای توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی طراحی و به اجرا درآمده است. برنامه ای که آمريکا و غرب آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران می گويد برنامه هسته ای را برای اهداف صلح آميز و توليد برق دنبال می کند. بانک ها و ديگر شرکت های صنعتی و ماشين سازی آلمانی هم فعاليت های خود را در ايران کاهش داده و يا متوقف کرده اند. آلمان به همراه ديگر کشورهای غربی فشار بر ايران برای تغيير رويکرد هسته ای اين کشور را افزايش داده اند. برخی از شرکت هايی که با جمهوری اسلامی همکاری می کردند به دليل تشديد فشار های بين المللی و همچنين نگرانی درباره افزايش ريسک معامله با ايران، به همکاری خود با اين کشور پايان داده اند. درهمين زمينه، دو شرکت بيمه آلمانی مونيخ ره(مونشنر روک) و ‌آليانز، چند ماه پيش اعلام کردند همه فعاليت‌های خود در ايران پايان داده‌اند. در ماه ژانويه شرکت زيمنس آلمان نيز پايان فعاليت خود در ايران را اعلام کرد. به رغم اين قطع همکاری ها، تراز روابط اقتصادی ايران و آلمان در سال ۲۰۰۹ بالغ بر پنج ميليارد دلار بر آورد شده است. به گزارش دفتر آمار آلمان اين در حالی است که ميزان مبادلات اقتصادی ايران و آلمان در سال ۲۰۰۸ بالغ بر چهار ميليارد دلار بوده است.
 


دیمتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه گفت راهزنان در قفقاز شمالی باید نابود شوند. آقای مدودف این موضع را یک روز بعد از انفجار خودرویی بمب‌گذاری‌شده در ولادی‌قفقاز، پایتخت جمهوری اوسِت شمالی، گرفته است. انفجار روز پنجشنبه، در بازارچه‌ای در این شهر، دست‌کم ۱۷ کشته و یک‌صد زخمی بر جای گذاشت. در حالیکه هنوز کسی مسولیت این انفجار را به عهده نگرفته است، سه مظنون در رابطه با این انفجار دستگیر شده‌اند. در سال‌های اخیر چندین عملیات تروریستی در جمهوری‌های کوچک روسیه در منطقه قفقاز انجام شده است.
 


آیت الله مکارم شیرازی، روز جمعه در نماز عید فطر در قم با انتقاد از عدم تطابق آمار های دولتی درباره تورم با واقعیات گفت: «دائما آمارهای مربوط به کاهش تورم ارائه می‌شود اما این برخلاف چیزی است که مردم با چشم خود می‌بینند.»آیت الله مکارم شیرازی، روز جمعه در نماز عید فطر شهر قم آمارهای دولتی درباره نرخ تورم را به چالش کشید و آنها را دور از واقعیت دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مکارم شیرازی، با انتقاد از «عدم تطابق آمارها با واقعیات» گفت: «دائما آمارهای مربوط به کاهش تورم ارائه می‌شود اما این برخلاف چیزی است که مردم با چشم خود می‌بینند.» آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: «وقتی آمارها با واقعیات تطابق نداشته باشند، مردم به واقعیت بدبین نمی‌شوند بلکه اعتماد خود را به آمارهای دولتی از دست می‌دهند.» آیت الله مکارم شیرازی در حالی از غیر واقعی بودن آمارهای دولتی سخن گفته است که پیشتر آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در ۲۷ مرداد ماه امسال گوشزد کرده بود ک ه کسی به آمارهای دولتی خرده نگیرد. آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از «زیر سؤال بردن بی‌دلیل آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های مسئول»، تصریح کرده بود: «باید از این گونه کارهایی که اعتماد مردم را تضعیف می‌کند، خودداری کرد.» آیت الله خامنه‌ای در این تاریخ همچنین گفته بود: «دشمن درصدد بی‌اعتماد کردن مردم به مسئولان است و هیچکس نباید به گونه‌ای سخن بگوید که مردم به دولت، مجلس و قوه قضایی بدبین شوند.» با این حال این تنها آیت الله مکارم شیرازی نبوده است که نسبت به آمارهای داده شده از سوی دولت درباره تورم ابراز تردید کرده است. بانک مرکزی ایران  روز یکشنبه ۱۴ شهریور نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به پایان مردادماه امسال را ۸.۸ درصد اعلام کرد؛ بانک مرکزی همچنین اعلام کرد  با توجه به اینکه نرخ تورم در تیر ماه ۱۳۸۹ برابر با۹.۱ درصد بوده است، روند نرخ تورم در ایران نزولی بوده است. در واکنش به اعلام این نرخ تورم، گروهی از نمایندگان مجلس نسبت به دقیق بودن و روش‌های محاسبه تورم از سوی بانک مرکزی ابراز تردید کرده و گروهی دیگر نیز کاهش نرخ تورم را ناشی از «رکورد» اقتصادی دانسته‌اند. در همین زمینه، کمیسیون اقتصادی مجلس، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، را در اواخر مرداد ماه به مجلس دعوت کرد تا درباره نحوه محاسبه نرخ تورم به این کمیسیون توضیح دهد. پیمان فروزش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با زیر سئوال بردن نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، اعلام این رقم را «تنها برای رفع تکلیف» خوانده که به گفته او با «واقعیت‌ها همخوانی ندارد.» این نماینده مجلس افزود: «آنچه از شواهد و قرائن مشخص است این مرجع، تعیین نرخ تورم را براساس کالاهای کنترل شده انجام می‌دهد که همین امر میان رقم‌های اعلامی با احساسات مردم و نظر سایر کارشناسان فاصله جدی و معنی داری انداخته است.» کاظم دلخوش، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام نرخ تورم ۸.۸ را برای «کاربرد داخلی» دانسته و آن را بیانگر «واقعیات» جامعه ارزیابی نمی‌کند. این نماینده مجلس با انتقاد از این آمار گفت: «اینها تورم را براساس ۳۰۰ قلم کالا محاسبه می‌کنند که شاید شامل قیمت استکان و نعلبکی هم بشود. ضمن اینکه این سبد اخیراً محدودتر هم شده است.» موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، درمقابل با درست دانستن نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، تاکید می‌کند که کاهش تورم با «رکود» اقتصادی کشور در ارتباط است. موسی‌ الرضا با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی می‌گوید: «رکود اقتصادی و افزایش بیکاری با کاهش نرخ تورم حل نمی‌شوند بلکه اینها یک مجموعه مولفه‌ها هستند که می‌بایست با هم مدنظر قرار گیرند.»   این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس،‌تصریح کرد: «در حال حاضر وقتی مردم پولی برای خرید کالا ندارند میزان تقاضا در برابر عرضه کم شده که این امر توجیه گر ادعای بانک مرکزی است.» در همین حال حیدر مستخدمین حسینی، از معاونان پیشین بانک مرکزی نیز سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت را منجر به رکورد دانسته است که به گفته او کاهش نرخ تورم هم ازپیامدهای آن است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «در چند سال اخیر نرخ به گونه‌ای تنظیم شده كه ركود را تشویق می‌كند و این امر آگاهانه بوده است به دلیل اینكه هدف اصلی كاهش تورم بوده است.» حیدر مستخدمین حسینی تصریح کرد: «كاهش تورم در شرایط ركود هنر نیست. ... هنر باید این باشد كه اقتصاد را به سمت رونق بكشانند، آن وقت در شرایط رونق، تورم را كنترل كنند نه اینكه اقتصاد را به سمت ركود برده و واحد تولیدی و صنعتی محصولش را در انبار نگه دارد.»
 


خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه گزارش داد، در حاشیه نماز عید فطر، تعدادی از نمازگزاران با امضای یک طومار، خواستار برخورد با رهبران مخالفان دولت شده‌اند. بر اساس این خبر، این افراد خواستار برخورد قانونی با میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان « سران فتنه» شده‌اند. در این خبر همچنین از کسانی مثل مهدی هاشمی، بهزاد نبوی و مصطفی تاج‌زاده به عنوان «اصحاب فتنه» نام برده شده و درخواست برخورد با آنها مطرج شده است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، درخواست این طومار خطاب به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و فرهنگی و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی امضا شده است.
 


با حذف حسن رحيمی از رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان، طلسم ناکامی وزن اول ايران، دهساله شد. آخرين باری که ايران در اين وزن به مدال جهانی دست يافت، توسط بابک نورزاد در مسابقات جهانی ۲۰۰۱ صوفيا بود.با حذف حسن رحيمی از رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان، طلسم ناکامی وزن اول ايران، دهساله شد. آخرين باری که ايران در اين وزن به مدال جهانی دست يافت، توسط بابک نورزاد در مسابقات جهانی ۲۰۰۱ صوفيا بود. در آغاز مسابقات کشتی آزاد جهانی ۲۰۱۰ به ميزبانی مسکو، حسن رحيمی پس از پيروزی ۲-۰ مقابل آدريان ماريوس هايدوک از لهستان، به مصاف گوچاشويلی از گرجستان رفت و او را هم ۳-۱ از پيش رو برداشت. رحيمی که مدتی قبل در مسابقات ارتش های جهان به ميزبانی فنلاند طلا گرفته بود، در گام سوم مقابل فرانک مارکز از کوبا ايستاد. پديده ۱۸ ساله کوبايی ها ۳-۰ بر حسن رحيمی غلبه کرد. نماينده ايران، پارسال هم حسن رحيمی بود که در هرنينگ، به مقام دهم رسيد. مارکز کوبايی اولين پديده کم سن و سال کشتی ازاد اين کشور نيست. از دهه ۹۰ ميلادی تاکنون، آلکسيس ويلا، آلدو مارتينز، ويلفردو گارسيا و رنه مونترو هر بار بی آن که کسی بشناسدشان، با سنی کمتر از ۲۰ سال به مسابقات جهانی آمدند و روی سکوی قهرمانی جهان ايستادند. فرانک مارکز که قبل از غلبه بر رحيمی مقابل نمايندگان انگلستان و اوکراين هم به پيروزی رسيده بود، برای راهيابی به فينال در يک ديدار نفسگير، با نتيجه ۲-۰ مغلوب ويکتور لبدوف از روسيه شد. او حالا برای کسب مدال برنز بايد با کيم هيو ساب از کره جنوبی روبرو شود. ۱۰ سال ناکامی در وزن اول کشتی آزاد ايران پس از نايب قهرمانی نورزاد در مسابقات جهانی صوفيا، هرگز در ۵۵ کيلوگرم به مدال جهانی و المپيک دست پيدا نکرد که شرح آن در زير آمده است. ۲۰۰۲ تهران: بابک نورزاد مغلوب رنه مونترو پديده کوبايی شد. مونترو تمام کشتی ها را برد و طلا گرفت. ۲۰۰۳ نيويورک: محمد اصلانی به گنادی تولبه آ از مولداوی و الکساندر زاخاروک (اوکراين) باخت و در پايان به مقام چهارم رسيد. المپيک ۲۰۰۴ آتن: بابک نورزاد ۶-۰ مغلوب ناران باتار از مغولستان شد. ۲۰۰۵ بوداپست: تقی داداشی مقابل رادوسلاو وليکوف از بلغارستان و گنادی تولبه آ (مولداوی) شکست خورد. ۲۰۰۶ گوانگ ژو: تقی داداشی ۵-۱ مغلوب ساموئل هنسون از امريکا شد. ۲۰۰۷ باکو: تقی داداشی برای سومين سال پياپی عضو تيم ملی بود و به رغم پيروزی مقابل هنری سودو از امريکا، مقابل رضوان گاژيف از بلاروس شکست خورد تا باز هم حذف شود. المپيک ۲۰۰۸ پکن: عباس دباغی ۷-۰ مغلوب بسيک کودوخوف از روسيه شد. ۲۰۰۹ هرنينگ: حسن رحيمی ۷-۳ مغلوب رضوان گاژيف از بلاروس شد. ۲۰۱۰ مسکو: حسن رحيمی ۳-۰ مغلوب فرانک مارکز از کوبا شد. ادامه رقابت ها امروز جمعه مراسم وزن کشی اوزان ۶۰ ،۸۴ و۹۶ کيلوگرم کشتی آزاد برگزار می شود و مرادمحمدی کاپيتان تيم ملی به اتفاق احسان لشکری و عرفان اميری حريفان خود را خواهند شناخت. فردا شنبه در دومين روز از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان، مراد محمدی برای ششمين سال پياپی برای تيم ملی ايران در مسابقات جهانی روی تشک خواهد رفت. او طی اين مدت يک مدال طلای جهان، يک برنز جهانی و يک برنز المپيک کسب کرده. احسان لشکری دارنده دو مدال طلای آسيا برای نخستين بار است که در مسابقات جهانی روی تشک می رود. عرفان اميری در آخرين روزهای تمرينات تيم ملی، جايگزين رضا يزدانی شد که به خاطر نرفتن به تئاتر، توسط غلامرضا محمدی و محسن کاوه از اردوی تيم ملی اخراج شده بود.
 


فائزه هاشمی رفسنجانی، نماينده پيشين مجلس و دختر آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای که در وب سايت ماهنامه فارين پاليسی آمريکا، منتشر شده، به سوالات اين نشريه در خصوص تحولاتی که پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در کشور رخ داد، پاسخ داده است. فائزه هاشمی رفسنجانی، نماينده پيشين مجلس و دختر آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفتگویی که با امید معماریان صورت گرفته و در وب سايت ماهنامه «فارين پاليسی» آمريکا، منتشر شده، به سوالات اين نشريه در خصوص تحولاتی که پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در کشور رخ داد، پاسخ داده است. وی در اين مصاحبه به وضعيت کنونی کشور، نگاهش درباره نحوه مديريت محمود احمد نژاد،رئیس جمهوری ایران، تعريف جنبش سبز ، سرکوب وخشونت های اعمال شده پس از انتخابات ودر نهايت اينکه مطالبات مردم يک سال پس از گذشت انتخابات سخن گفته است. (1) يک سال از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ می‌گذرد. جامعه ايرانی چه تفاوت‌هايی کرده است؟   فائزه هاشمی: نشاط، شادابی اميدواری، شور و هيجان ايام انتخابات جای خود را به نوعی دلمردگی و افسردگی داده است. ملتی سرکوب شده، پر از خشم و احساس مظلوميت مردمی که خود را هر چه بيشتر با دروغ‌ها، سوء مديريت‌ها، عوامفريبی‌ها، زورگويی‌ها، اوباشگری، ظلم‌ها، نابودی منابع و ثروت ملی، از دست رفتن فرصت‌های بين‌المللی، تخريب بيشتر کشور از طرف جريان حاکم روبرو می‌بيند.  آيا اتفاق برگشت ناپذيری در جامعه رخ داده است؟  فکر می‌کنم بله، دست جريان حاکم بيشتر رو شده است، يعنی اگر تا قبل از انتخابات اين گونه رفتار‌هايی که توضيح دادم با ملاحظه و مخفی کاری صورت می‌گرفت، حالا ديگر شرم و حياها فرو ريخته و علنی تمام اين کارهای غير قانونی و خلاف عرف و انسانيت و دور از شأن ملت ايران را انجام می‌دهند و حتی نگران انتخابات‌های بعدی هم نيستند، بنظر می‌رسد که قرار نيست ديگر انتخاباتی واقعی در اين کشور برگزار شود.  مهمترين خواست‌های مردم ايران بعد از انتخابات سال گذشته از منظر شما چيست؟ مردم در ابتدا رأی خود را می‌خواستند و خواستار يک بررسی دقيق در روند انتخابات، ولی متأسفانه آنقدر رفتارهای غلط و خلاف قانون اتفاق افتاد که روز به روز به خواسته‌ها و انتظارات آنها که به حق هم هست اضافه شد، از جمله رأی ما کجاست؟ آزادی زندانيان، جبران خسارات قربانيان بعد از انتخابات، مجازات مقصرين و خلافکاران، حتی رسيدگی به امور کشورداری و برکناری نالايقان و دروغ گويان که نابودی و تخريب مملکت را بسيار واضح و علنی در دستور کار خود دارند، به نحوی که يک بچه نيز متوجه می‌شود. به نظرم از خوا ب بيدار شدن و هشيار شدن سران مهمترين خواسته باشد تا شايد کشور از اين سير قهقرايی که دچار آن شده نجات يابد. فکر می‌کنم اگر اين بی توجهی و بی اعتنايی به شرايط کشور و حقوق مردم ادامه يابد اين احتمال وجود دارد که خواست‌های مردم به تغييرات اساسی تبديل شود. بد نيست که گهگاهی تاريخ را مرور کنيم و عبرت بگيريم، منظور تاريخ معاصر و حوادث نزديکتر است و نه دورها. بالاخره چقدر هزينه از جيب ملت برای بقای يک نفر که کشور را به اين شرايط بحرانی رسانده بايد پرداخت گردد؟ و تا کی اين شرايط که مايه خجلت هر ايرانی است بايستی ادامه يابد؟ جنبش سبز را چگونه تعريف می‌کنيد؟ چه مرزهايی دارد و چه انتظاراتی بايد از آن داشت؟ جنبش سبز از نظر من اکثريت مردم ايرانند که به دنبال حق ضايع شده خود در جريان انتخابات اخير هستند. البته همانطور که توضيح دادم به مرور زمان و در اثر سرکوب‌ها خواست‌های ديگری نيز به آن اضافه شد. به نظرم هر ايرانی که به دنبال حق، آزادی، دموکراسی و توسعه کشور است عضو اين جنبش است. اين جنبش يک حرکت مسالمت‌آميز و مدنی است. احترام به حقوق همه حتی مخالفين، پرهيز از ايجاد تنش و اختلاف در جنبش از طريق دنبال کردن اشتراکات، عدم تضعيف يکديگر و پی گيری خواسته‌ها و جذب حداکثری با هر روشی که هر کسی می‌تواند، و کمک به يکديگر بخشی از انتظارات از اين جنبش است.  آيا با پايان يافتن اعتراضات خيابانی جنبش سبز را بايد پايان يافته دانست؟ آيا نگرانی‌های مردم از آن فاز خارج شده و دگرديسی پيدا کرده است؟ به نظر من پايان يافتن اعتراضات خيابانی پايان جنبش نيست، تأثيراتی که اين اعتراضات و عملکرد جنبش سبز در سطوح ملی و بين‌المللی از خود به جا گذاشته همچنان ادامه دارد، که عکس‌العملل‌های انفعالی و حاکی از به بن بست رسيدن جريان حاکم، به خوبی اين تأثيرات و نتايج آن را نشان می‌دهد. طبيعتاً هر جريانی و از جمله جنبش سبز در طول حيات خود براساس شرايط موجود دچار تحولاتی می‌شود و تغييراتی در روش می‌يابد که خود می‌تواند به عنوان يک استراتژی تلقی گردد. آيا سرکوب گسترده و خشن دستگاه‌های حکومتی در اينکه مردم مطالبات خود را پيگيری نکنند تأثير داشته و همه را به خانه رانده است؟ سرکوب‌ها ممکن است به ظاهر اعتراضات عمومی را خاموش کرده باشد ولی عمق و شدت خشم و انزجار عمومی را افزايش داده و فکر می‌کنم به موقع پاسخ لازم از جانب مردم خود را نشان می‌دهد، هر چند که در طول اين يک سال نيز اين پاسخ ها در درجات مختلف و يا توجه به شرايط، وجود داشته است.  شما در ايام پس از انتخابات سال گذشته ۲۴ ساعت طعم زندان را چشيديد و بعد آزاد شديد. بسيار معتقدند اگر پدرتان آيت‌الله هاشمی رفسنجانی نبود شما هم اکنون در زندان به سر می‌برديد. چه حسی داريد از اينکه جمعی از همکاران سابقتان در مجلس و يا روزنامه‌ها طی سال گذشته راهی زندان شدند؟ من هم فکر می‌کنم که اگر دختر آقای هاشمی نبودم حتماً اين آزادی نصيبم نمی‌شد، حس بسيار بدی است که افرادی که سالها برای اين مملکت زحمت کشيده و خدمات داشته‌اند به دليل تلاش برای گرفتن حق ضايع شده خود و جامعه، مبارزه با ظلم، حقيقت گويی، به اتهامات واهی و بدون حتی طی روند قانونی زندان باشند. و افرادی که خلافکار واقعی هستند و بيشترين ضربه را به کشور و توسعه آن وارد کرده‌اند حاکم. در حال حاضر همه چيز وارونه شده است، ناحق حق نمايش داده می‌شود، ظالم، مظلوم نمايی می‌کند، کسانی که نابودی کشور و دين را در دستور دارند، خود را خادم ملت می‌نامند.   بی کفايت‌ها در رأس امور قرار گرفته و مديران و شايسته‌ها در زندان، و يا اخراج و يا از کشور رفته‌اند. همه اينها برای يک ايرانی که سرسوزنی غيرت و تعصب داشته باشد درد آور است.  انتخابات شوراها به مدت دو سال به تعويق اتفاد؟ به نظر شما تأثيرات سياسی برگزاری به موقع شوراها چه بود؟ اين تصميم را با توجه به شرايط کنونی چطور می‌بينيد؟ آيا می‌توان انتظار داشت که از اين پس در انتخابات‌های پيش رو گروه‌های منتقد دولت بتوانند اميدی برای پيروزی داشته باشد؟  با تجميع انتخابات موافق هستم و به نظرم تصميم درستی بوده است، هر سال انتخابات يعنی رها شدن کار مملکت هم چند ماه قبل از هر انتخابات و هم بعد از آن، يعنی اتلاف بودجه، يعنی هر سال درگيری و تنش سياسی داشتن. با هم شدن انتخابات‌ها يعنی کاهش دادن به ميزان قابل توجه اين مشکلات. به عقب افتادن انتخابات شوراها در شرايط فعلی به نظرم تا حدودی به نفع جريان حاکم است. چرا که معلوم نبود مردم اعتماد کنند و پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و يا حتی احزاب و افراد منتقد برای کانديدا شدن شرايط را مناسب بدانند و يا اينکه به پيروزی اميد داشته باشند و وارد شوند. برگزاری اين چنينی انتخابات رياست جمهوری دهم و عدم رسيدگی واقعی به اعتراضات و حوادث پس از آن مانعی جدی برای برگزاری پرشور و با نشاط انتخابات‌های بعدی خواهد بود، البته اگر شرايط به همين گونه پيش برود. متأسفانه انتخابات دوره نهم و دهم رياست جمهوری به خصوص دوره دهم بدعتی شد برای برگزاری انتخابات‌های مهندسی شده و از قبل معلوم در آينده و از دست دادن اعتماد عمومی و دور شدن کشور از مسير توسعه.  آقای احمدی نژاد ابراز علاقه کرده است که با اوباما ديدار کند، با توجه به سفر ايشان به آمريکا در ماه آينده آيا احتمال می‌دهيد که چنين ديداری صورت گيرد؟ و در صورت ديدار، تأثيرات آن بر سياست داخلی آن چيست؟  کل اگر طبيب بودی، سر خود دوا نمودی. ايشان گفته است «در ديدار با اوباما مسايل جهان را روی ميز بگذاريم ببينيم راه حل چه کسی بهتر است.» ايشان ايران را به نابودی کشانده و حالا نوبت جهان شده است. آمارهای خود ساخته خودشان را هم که مروری بکنند متوجه می‌شوند که هيچ گاه ايران در سی سال پس از انقلاب، حتی در زمان جنگ چنين شرايط اسفباری نداشته است، ايشان دست روی هر چيز می‌گذارد نابود می‌کند، بنابراين اين ديدار چه انجام بشود و چه نشود، بعيد می‌دانم کسی منتظر تحولی مثبت در سياست داخلی يا خارجی ايران باشد و يا روی اين ديدار حسابی باز کند. -------------------------------------------------------------------------------------------- (1) اميدمعماريان متن کامل اين مصاحبه را برای اولين بار در اختيار راديو فردا گذشته است. برخی سوالات در متن انگليسی به دليل محدوديت های جا و نيز به دليل اينکه فهم برخی سوالات ممکن است برای مخاطب غيرايرانی نيازمند زمينه آشنايی نزديکی با مسائل ايران باشد کوتاه ويا مورد استفاده قرار نگرفته است.
 


عکس ندا سلطانی در ۲۰ ژوئن اشتباهی به جای ندا آقا سلطان در رسانه های جهان منتشرشد. ماموران اطلاعات می خواستند به زور از ندا سلطانی اعتراف ويدوئی بگیرند «که کشته شدن ندا آقا سلطان دروغ بوده و توطئه سفير يونان در تهران بوده است.» عکس ندا سلطانی در ۲۰ ژوئن سال گذشته اشتباها به جای ندا آقا سلطان که در يک تظاهرات آرام اعتراضی به نتايج انتخابات رياست جمهوری دوره دهم کشته شد، در رسانه های جهان منتشرشد. ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی می خواستند به زور از ندا سلطانی اعتراف گرفته و وی را وادار کنند در مقابل دوربین بگوید که «کشته شدن ندا دروغ بوده و توطئه سفير يونان در تهران بوده است.» به نوشته لوموند، ندا سلطانی مقاومت کرد، تهديد شد و از ايران گريخت و به آلمان پناهنده شد. وی اخیرا داستان خود را با این روزنامه در ميان گذاشته است. ندا سلطانی، ۳۲ ساله، که پيش از آنکه به اشتباه عکسش در جهان منتشر شود، در دانشگاه آزاد زبان انگلیسی تدريس می کرد، می گويد از زندگيش در ايران راضی بوده و در غرب معمولا نمی توانند درک کنند که می شود در ايران زندگی دوست داشتنی ساده ای داشت. به نوشته لوموند، ندا که از دنيای سياست دور بوده و در تظاهرات اعتراضی عليه نتايج انتخابات شرکت نکرده، فردای کشته شدن ندا آقا سلطان به روی فيس بوکش تعداد زيادی پيام از گوشه و کنار جهان می بيند. خانم سلطانی به لوموند می گويد«در ابتدا کلی خنديدم ولی عصر وقتی عکسم را به روی تلويزون ديدم، خنده ام بند آمد.» وی می گويد که عکسش از روی فيس بوکش برداشته شده و توسط صدای آمريکا مورد استفاده قرار گرفته بود. وی می افزايد به این شبکه خبری ای ميل فرستاده ولی جوابی نگرفته است. دو روز بعد بی بی سی، سی ان ان، فاکس نيوز، رويترز و دیگر شبکه های خبری، اين عکس را منتشر کردند.» ۲۴ ژوئن ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی، خانم سلطانی را احضار می کنند. وی می گويد:« ۲۵ ژوئن با مادرم به سازمان اطلاعات رفتيم، انگار داشتم به سوی مرگ می رفتم.» وی می گويد: «در اتاق دو بازجو با يک دوربین ويدئویی در انتظارم بودند. آنها از من خواستند رو به دوربين بگويم که سفير يونان در تهران عکس ويزای مرا پخش کرده تا مرا به عنوان قربانی جا بزند.» ندا سلطانی می افزاید: «سه بار فيلم گرفتند ولی هر سه بار من حقيقت را گفتم. پس از چهار ساعت مرا آزاد کردند. دو روز بعد ساعت هفت بعد از ظهر دوباره مرا احضار کردند. مرا متهم کردند که نمی خواهم همکاری کنم، مرا تهديد کردند که به تدريس در دانشگاه نمی توانم ادامه دهم. حتی برادرم را تهديد کردند.» حدود نيمه شب بازجويی تمام شد. مادرم منتظرم بود. نگهبان به وی گفته بود بی خود منتظر نباش. وقتی اين ساعت کسی را می برند، معمولا بيرون نمی آید. به نوشته لوموند، ندا سلطانی بليط استانبول می خرد و ۱۱ هزار يورو به يک مامور فرودگاه باج می دهد تا بتواند از کشور خارج شود. ندا سلطانی از آلمان تقاضای پناهندگی می کند و زبان آلمانی ياد می گيرد. ندا سلطانی می گوید «هيچکدام از خبرگزاری هايی که عکسش را پخش و منتشر کردند، از وی حتی معذرت خواهی نکردند.»
 


در حالی که پیشتر دادستان تهران عفو سه کوهنورد آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را پیش از محاکمه آنها منتفی دانسته بود، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از «عفو و آزادی» زن بازداشت‌شده آمریکایی، به مناسبت عید فطر خبر داده است.در حالی که پیشتر دادستان تهران عفو سه کوهنورد آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را پیش از محاکمه آنها منتفی دانسته بود، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از «عفو و آزادی» سارا ‌شورد، زن بازداشت‌شده آمریکایی، به مناسبت عید فطر خبر داده است. به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال آزادی سارا ‌شورد، زن آمریکایی بازداشت شده در ایران، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه از «عفو و آزادی به مناسبت فرا رسیدن عید فطر» خبر داده است. بیشتر بخوانید: «زن آمریکایی زندانی در ایران روز شنبه آزاد می شود» دادستان تهران: سه کوهنورد آمریکایی مشمول عفو نبوده‌اند به گزارش خبرگزاری مهر، وی در این باره گفته است: « با توجه به پی‌گیری‌های شخص محترم ریاست جمهوری و با توجه به اصل رافت اسلامی و نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به شان زنان، در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر تصمیم به آزادی ایشان گرفته شد.» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی از «عفو» این زن آمریکایی سخن گفته است که در میانه خرداد ماه سال جاری عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با رد احتمال عفو «سه کوهنورد آمریکایی» گفته بود، از آنجا که این سه تن هنوز محاکمه نشده‌اند، عفو شامل آنها نمی‌شود. دو مرد جوان آمریکایی به نام‌های شین باور و جاشوا فتال به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق بودند، از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند. بازداشت این سه شهروند آمریکایی همزمان با اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران صورت گرفته بود که به دنبال آن رهبران جمهوری اسلامی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را به حمایت از معترضان متهم می‌کردند. در این میان در حالی که به گفته مقام‌های منطقه خودمختار کردستان عراق، این سه شهروند آمریکایی در خاک عراق بازداشت شده بودند، پس از مدت‌ها بی‌خبری از سرنوشت آنها، سرانجام دادستان تهران در آبان ماه سال گذشته آنها را به جاسوسی متهم کرد. این اتهام چندی بعد از سوی سایر مقام‌های ایرانی از جمله وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز تکرار شد. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، حدود دو هفته پیش نیز، در آخرین اظهار نظر خود در این باره از رو به پایان بودن تحقیقات در باره این سه تن خبر داده بود. در مقابل مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا و خانواده این سه جوان آمریکایی اتهام‌های وارده از سوی مقام‌های ایرانی را بی‌پایه و اساس دانسته و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده‌اند. در این میان در حالی که پیش از یک سال از بازداشت بدون محاکمه سه شهروند آمریکایی در ایران می‌گذرد، روز پنج‌شنبه برخی از خبرگزاری‌های بین‌المللی از احتمال آزادی یکی از این بازداشت‌شدگان خبر داده بودند. بر اساس این گزارش وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به نمایندگان رسانه‌های خارجی مستقر در ایران اطلاع داده بود که مراسم آزادی سارا شورد ساعت ۹ صبح روز شنبه در هتل استقلال تهران برگزار می‌شود. این در حالی است که خبرگزاری مهر در این باره چنین نوشته است: « مراسم آزادی این فرد صبح فردا با حضور معاون رئیس جمهور در تالار حافظیه مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران برگزار می‌شود.» همچنین رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در باره نحوه آزادی این شهروند آمریکایی گفته است: « جزئیات مربوط به نحوه و زمان آزادی ایشان در دست بررسی است که این مسأله نیز متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.» از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خانم شورد هم اکنون به مراقبت‌های درمانی و پزشکی نیاز دارد.
 


روسیه امروز (جمعه) یک سفینه بدون سرنشین را به فضا پرتاب کرد. این سفینه که حاوی محوله تدارکاتی برای ایستگاه فضایی بین المللی است، از ایستگاه "بایکونور" در قزاقستان به فضا پرتاب شده است. محموله ارسالی حاوی دو و نیم تن غذا، آب، سوخت اکسیژن و دیگر مواد و تجهیزات لازم برای خدمه ایستگاه بین المللی است. در حال حاضر سه فضانورد آمریکایی و سه فضانورد روس در این ایستگاه مستقر هستند.
 


دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، می گوید، دمکراسی پارلمانی برای کشورش "فاجعه" به شمار می آید. آقای مدودیف روز جمعه در یک سخنرانی گفت، نظام سیاسی روسیه باید با "احتیاط فراوان و گام به گام" مدرن شود. وی افزود، بسیاری از مردم روسیه، بویژه به خاطر گسترش فقر پس از فروپاشی شوروی، با دمکراسی "مشکل" دارند. دمیتری مدودیف در دو سالی که رئیس جمهوری روسیه بوده، به خاطر روند کند اصلاحات دمکراتیک و سرکوب شدید اعتراضات در آن کشور، آماج انتقادات تند بوده است.
 


ایران یک شبکه تلویزیونیِ جدیدِ ۲۴ ساعته، برای مخاطبان عرب راه اندازی کرد. به گزارش رسانه های ایران، این شبکه که «آی فیلم» نام دارد، برای مخاطبان سوری، لبنانی و امارات متحده عربی فیلم و سریال پخش می کند. «آی فیلم» از طریق ماهواره های عرب ست و نایل ست برنامه پخش می کند. ایران اواخر سال ۱۳۸۱ خورشیدی، همزمان با حمله آمریکا به عراق، شبکه تلویزیونی عربی زبان ِ «العالم» را راه اندازی کرد.
 


هزاران نفر در ولایت بدخشان افغانستان در اعتراض به تصمیم یک کلیسای کوچک در آمریکا برای سوزاندن قرآن، تظاهرات کردند. به گفته مقام های افغان، شماری از این معترضان به یک پایگاه ناتو در شهر فیض آباد سنگ پرتاب کرده اند. اعضای یک کلیسای کوچک در ایالت فلوریدای آمریکا قصد داشتند به مناسبت سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر نسخه هایی از قرآن را آتش بزنند. در پی انتقاد شدید و هشدار مقام های آمریکایی درباره خطرات این کار، کشیش کلیسای مذکور موقتا تصمیم خود را به حالت تعلیق در آورد.
 


تری جونز، یک کشیش اهل فلوریدای آمریکا که گفته بود در واکنش به ساخت مرکز اسلامی در نزدیکی محل حمله‌های یازدهم سپتامبر، در سالگرد این حملات قصد دارد نسخه هایی از قرآن را بسوزاند، روز جمعه گفته است که در حال حاضر منتظر تصمیم جابجایی این مرکز اسلامی خواهد شد و فعلاً قصد سوزاندن قرآن را ندارد.تری جونز، یک کشیش اهل فلوریدای آمریکا که گفته بود در واکنش به ساخت مرکز اسلامی در نزدیکی محل حمله‌های یازدهم سپتامبر، در سالگرد این حملات قصد دارد نسخه هایی از قرآن را بسوزاند، روز جمعه گفته است که در حال حاضر منتظر تصمیم جابجایی این مرکز اسلامی خواهد شد و فعلاً قصد سوزاندن قرآن را ندارد. وی که روز پیش از آن نیز از تعلیق  سوزاندن قرآن خبر داده بود می‌گوید اول منتظر دیدار با مسئولان ساخت مرکز اسلامی به منظور تغییر مکان این مرکز خواهد شد. در پی هشدارها و درخواست‌های جهانی برای لغو مراسم  «سوزاندن قرآن»، تری جونز روز جمعه در گفت‌وگو با برنامه «صبح بخیر آمریکا» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی اظهار داشت: «در حال حاضر قصد داریم این کار را نکنیم.» وی که تصمیم خود برای «سوزاندن» را با تصمیم گروه‌های مسلمان برای ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی در نزدیکی برج‌های دوقلوی سابق در نیویورک مرتبط اعلام کرده‌است، ابراز امیدواری کرد که رئیس جامعه اسلامی ایالت فلوریدا دیداری را با طراحان ایجاد مرکز اسلامی نیویورک برای او ترتیب دهد. آقای جونز در گفت‌وگو با «ای‌بی‌سی» گفت: «معتقدیم که این روحانی مسلمان بر سر قولی که به ما داد، خواهد بود. معتقدیم همان‌طور که گفته شده، و قول داده شده، قرار است روز شنبه با روحانی مسلمان در نیویورک دیدار داشته‌باشیم». این سخنان آقای جونز در حالی بیان می‌شود که وی پیش از این گفته بود محمد المصری،  قول تغییر مکان مرکز اسلامی را به او داده‌است. مطلبی که روز پنج‌شنبه از سوی آقای مصری تکذیب شد. امام محمد المصری، یکی از روحانیون ارشد ایالت فلوریدا، توافق بر سر تغییر مکان مرکز فرهنگی در نیویورک را رد کرده و گفت: «تنها بر سر دیدار تری جونز با مسئول ساخت مرکز فرهنگی مسلمانان در نیویورک توافق شده بود.» محمد المصری، پنج‌شنبه‌شب به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت تری جونز شاید «این داستان را ساخته باشد تا برای خود دلیلی برای لغو کردن قرآن‌سوزی ترتیب داده باشد تا آبرویش نرود.» تری جونز پس از ساعاتی در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که محمد المصری به وی «دروغ» گفته‌است. آقای جونز روز پنج‌شنبه افزود که «بنا بر این ما از تصمیم خود منصرف نشده بلکه آن را به تعویق می‌اندازیم.» به گفته پنتاگون، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنج‌شنبه در یک تماس تلفنی با تری جونز به او هشدار داده‌است که اجرای مراسم «سوزاندن قرآن» جان سربازان آمریکایی را، به‌ویژه در عراق و افغانستان، به خطر خواهد انداخت. به گزارش رسانه‌ها، تری جونز خود نیز این تماس تلفنی را تأئید کرده‌است. تری جونز، کشیش کلیسای انجیلی گینزویل فلوریدا است که از آن با نام «مرکز پیوند جهانی کبوتر صلح» یاد می‌شود. وی اعلام کرده‌بود که در نهمین سالگرد رویدادهای تروریستی یازده سپتامبر، به منظور یادبود قربانیان این رخداد و به منظور هشدار در مورد «تهدیدهای ناشی از اسلام»، از ساعت ۶ تا ۹ بعدازظهر روز یازده سپتامبر، صدها نسخه از قرآن در محوطه این مرکز به آتش کشیده خواهد شد. واکنش‌های جهانی روز جمعه تظاهرات هزاران نفر در افغانستان علیه برنامه «قرآن‌سوزی» در گینزویل فلوریدا، و تجمع گروهی از آن‌ها در برابر مقر نیروهای ناتو در فیض‌آباد بدخشان با شلیک پلیس افغانستان مواجه شد که این شلیک‌ها یک کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت. در همین روز آیت‌الله علی سیستانی، روحانی ارشد شیعه در عراق طی بیانیه‌ای نسبت به «پیامدهای وحشتناک» سوزاندن قرآن هشدار داد و از مسلمانان خواست تا نسبت به این تصمیم «وقیحانه» از خود خودداری نشان دهند. اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس در نوار غزه، تری جونز را «احمق دیوانه» لقب داد و محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در ایران این تصمیم را «یک توطئه صهیونیستی نامید» که باعث «تسریع نابودی» اسرائیل می‌شود. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، هم به برنامه یک کلیسا برای آتش زدن قرآن در روز یازدهم سپتامبر هشدار داده بود که این اقدام گروه القاعده را تقویت کرده و می‌تواند به خشونت‌های جدی در کشورهایی چون پاکستان و افغانستان منجر شود. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه در يک مراسم افطار مسلمانان ساکن واشنگتن از واکنش‌های انتقادی به اين برنامه استقبال کرده و بر نگرانی مسلمانان تاکيد کرد . دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان هم هشدار داده بود چنین کاری می‌تواند جان سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان را به خطر اندازد. مقام‌های مختلف جهانی از جمله مقام‌های اندونزی، هند و پاکستان نیز این تصمیم را محکوم کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند.
 


همزمان با انتقاد تازه آیت‌الله خامنه‌ای، از روند تازه مذاکرات صلح خاورمیانه، رسانه‌های اسرائیلی از تأکید مشترک رهبران اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی بر ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به پیمان نهایی صلح گزارش دادند.در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، روز جمعه در تهران گفت که «ملت فلسطین بساط  رژیم صهیونیستی را برخواهد چید و مذاکرات به اصطلاح صلح برای سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست‌هاست»، رهبران اسرائیل و تشکیلات فلسطینی در گفت‌وگوهایی برای شادباش متقابل عید یهودی «روش هشانا» و عید فطر مسلمانان، از ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به پیمان صلح سخن گفته‌اند. شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگویی تلفنی که با ابتکار محمود عباس، رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی، انجام شد از ابو مازن خواست که در «صلح‌خواهی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تردید نکرده، مذاکرات صلح را تا رسیدن به پیمان نهایی ترک نکند». براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، شیمون پرز به ابو مازن گفت که «نخست‌وزیرکنونی اسرائیل قصد دارد تاریخ‌ساز باشد و صلح نهایی را برای دو ملت اسرائیل و فلسطینی‌ها محقق کند». آقای پرز که از دو دهه پیش دیدارهای زیادی با محمود عباس داشته و همراه با او و یاسر عرفات به پیمان صلح اوسلو دست یافت، در گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه شب، به رهبر تشکیلات فلسطینی اظهار داشت که «نتانیاهو را شریک صلح خود بدانید و به او اطمینان کنید». شیمون پرز همچنین به ابومازن گفت که «کسی بهتر از شما به عنوان شریک صلح برای ما وجود ندارد و حتی اگر اکنون برخی امور دشوار و غیر قابل حل به نظر می‌رسند، ادامه تلاش برای صلح و استقلال کشور فلسطین بر تداوم نزاع و خونریزی ترجیح دارد و حتی اگر بحران‌هایی در ادامه مذاکرات رخ دهد یا تفاهم‌ها به آسانی به دست نیاید و راه  ناهموار باشد، من هنوز اطمینان دارم که می‌توانیم به راه‌حل‌های جدید و مبتکرانه برسیم». رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که ابو مازن نیز در پاسخ به این سخنان شیمون پرز گفته است که «فلسطینی‌ها با جدیت وارد دور جدید مذاکرات شده‌اند و هدف ما، دستیابی سریع به  پیمان صلح است». براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، محمود عباس خود پنجشنبه تماس دیگری با نخست‌وزیر اسرائیل انجام داد و عید «روش هشانا» را به یهودیان شادباش گفت و با شادباش متقابل نتانیاهو به مناسبت عید فطر پاسخ گرفت. نتانیاهو به ابومازن گفت که در انتظار نشست بعدی مذاکرات صلح با ابومازن در روزهای آینده است. دور جدید مذاکرات  صلح اسرائیلی- فلسطینی دوم سپتامبر در واشینگتن از سر گرفته شد و قرار است نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر تشکیلات فلسطینی روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر دور دوم مذاکرات را با حضور وزیر خارجه آمریکا و فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه برگزار کنند . در همین حال کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین پنجشنبه در بیانیه‌ای از اعضای کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد) و نیز از کشورهای عرب خواست «بیشترین تلاش» خود را به عمل آورند تا اسرائیل ساخت‌وسازها در کرانه باختری را از سر نگیرد. کمیته اجرایی ساف در بیانیه خود تأکید کرد که «نباید به راست افراطی در اسرائیل اجازه داد به روند صلح ضربه بزند». مهلت ۱۰ ماهه‌ای که دولت نتانیاهو برای تعلیق ساخت‌وسازها در کرانه باختری، با هدف تشویق فلسطینی‌ها به بازگشت به میز مذاکرات قائل شده بود، ۲۶ سپتامبر به پایان می‌رسد اما دبیر دولت اسرائیل اکنون گفته است که به طور رسمی این مهلت، ۳۰ سپتامبر پایان خواهد یافت. تا پیش از سر رسیدن این مهلت، برای نتانیاهو و ابومازن و هیئت‌های مذاکره‌کننده اسرائیلی و فلسطینی، دیدارهایی در شرم‌الشیخ مصر و نیز در اورشلیم و اریحا، و همچنین در نیویورک تعیین شده است. نتانیاهو زیر فشار شدید و حتی تهدیدهای همپیمانان راستگرای دولت خود قرار دارد تا ساخت وسازها را از سرگیرد و برخی از احزاب راستگرا تلویحاً تهدید کرده‌اند که از دولت او کناره‌گیری کنند. اما برخی ناظران در اسرائیل می‌گویند که این تهدیدهای راستگرایان چندان مهم نیست زیرا حزب اوپوزیسیون کادیما هفته گذشته ابراز آمادگی اصولی کرد تا هنگامی که مذاکرات صلح ادامه دارد، از دولت حمایت کند و حتی حاضر به همپیمانی با دولت نتانیاهو شود. بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پنجشنبه در دیدار با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، اسرائیل را فرا خواند که تعلیق خانه‌سازی‌ها را در مناطقی که فلسطینی‌ها متعلق به خود می‌دانند، ادامه دهد. دبیرکل سازمان ملل که قراراست تا دو هفته دیگر با نتانیاهو و ابومازن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کند، در ملاقات با جرج میچل تأکید کرد که روند جدید صلح از حمایت اکثریت جامعه جهانی برخوردار است. محمود عباس در روزهای اخیر تأکید کرده است که فلسطینی‌ها خواهان استقلال کشور خود در مرزهای سال ۱۹۷۶ هستند  و نخواهند پذیرفت که مجتمع‌های یهودی‌نشین پس از استقلال فلسطین، در حوزه کشور فلسطین باقی بماند. افزون بر معضل ساخت‌وسازهای یهودیان در کرانه باختری و سرنوشت شهرک‌های بزرگ یهودی‌نشین این منطقه، اصرار نتانیاهو نیز در این زمینه که  فلسطینی‌ها باید اسرائیل را به عنوان «کانون ملی یهودیان جهان» به رسمیت بشناسند، به مشکلی تازه بر مسیر مذاکرات تبدیل شده است. نبیل شعث، یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد فلسطینی، روز سه‌شنبه درخواست برای «تحمیل شناسایی اسرائیل به عنوان خانه ملی یهودیان» را رد کرد و آن را خطرناک نامید. در همین حال هیلاری کلینتون که چهاردهم سپتامبر برای حضور در دور دوم مذاکرات صلح به منطقه می‌آید، سه‌شنبه در سخنرانی در شورای مناسبات خارجی واشینگتن تأکید کرد که «بدبین‌ها نسبت به صلح در اشتباه هستند». خانم کلینتون گفت که تجربه نشان داده است که نخست‌وزیران اسرائیل که راستگرا بوده‌اند، در تحقق صلح موفق‌تر بوده‌اند. این اظهار نظر، اشاره‌ای بود به توافق صلح اسرائیل با مصرکه در زمان نخست‌وزیری مناخم بگین به دست آمد، و نیز پیمان استرداد حبرون (الخلیل) به یاسرعرفات در دوره پیشین نخست‌وزیری نتانیاهو). در همین حال، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، جمعه در سخنرانی در نماز عید فطر، اظهارات جمعه گذشته محمود احمدی‌نژاد علیه روند جدید صلح را تکرار کرد. آیت‌الله خامنه‌ای گفت که «دشمنان ملت فلسطین و حامیان صهیونیست‌های متجاوز، برای سرپوش گذاشتن بر جنایات آنها، در واشینگتن جلسه گرفتند و نام آن را هم کنفرانس صلح گذاشتند. اما صلح چه کسی با چه کسی؟ و این صلح اصولا معنا دارد؟». رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: «ملت فلسطین امروز مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان است و بدون هیچ شک و تردیدی بساط رژیم قلابی و دروغین صهیونیستی را از سرزمین فلسطین جمع خواهد کرد». ایران حماس را نماینده واقعی فلسطینی‌ها می‌داند و حملاتی که در روزهای اخیر متوجه محمود عباس کرد، با واکنشی بسیار تند و بی‌سابقه از سوی تشکیلات خود گردان روبه‌رو شد که دولت کنونی ایران را «جعلی، سرکوبگر، کودتاچی و قاتل ملت ایران» نامید. در کنار حملات تند ایران علیه روند جدید صلح، حزب‌الله لبنان و حماس و تشکل‌های مسلح نیز سوگند خورده‌اند که فرایند تازه صلح را ناکام بگذارند. حماس رسماً اعلام کرده که حملات مسلحانه به اسرائیلی‌ها را از سرگرفته است. جمعه همزمان با عید فطر و عید سال نوی یهودیان، دو فروند راکت دیگر از غزه جنوب اسرائیل را هدف قرار داد. از شب پیش از آغاز روند تازه صلح، حملات مسلحانه و راکتی به اسرائیلی‌ها دوباره افزایش یافته است. در مقابل نیروی هوایی اسرائیل نیز بامداد روز جمعه چند هدف وابسته به حماس در غزه را منهدم کرد. تشکیلات فلسطینی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که شش عضو مسلح حماس را که «عامل حملات مسلحانه روزهای اخیر به اسرائیلی‌ها» بوده‌اند، دستگیر کرده است. اما فوزی برهوم، سخنگوی حماس اعلام کرد که تشکیلات فلسطینی «خائن» است و دستگیری نیروهای حماس در کرانه باختری به مفهوم پایان عملیات مسلحانه شاخه نظامی حماس نخواهد بود.
 


وب سايت يا وب لاگ جديدی به نام « زيرو ويوز» (سايت بدون بازديد) ديدنی ترين يا سرگرم کننده ترين ته مانده های ديده نشده يا کم طرفدار در يوتيوب را به نمايش می گذارد.وب سايت يا وب لاگ جديدی به نام « زيرو ويوز» (سايت بدون بازديد) ديدنی ترين يا سرگرم کننده ترين ته مانده های ديده نشده يا کم طرفدار در يوتيوب را به نمايش می گذارد. ريمون براون روزنامه نگار و نويسنده جنبه های فرهنگی اينترنت در مطلبی در شبکه خبری سی ان ان به بررسی پديده يوتيوب و الگوها و روش مشترکان در انتخاب فيلم مورد نظر خود پرداخته است. وی در مقدمه اين مطلب خاطرنشان می کند که روزانه حدود دو ميليارد قطعه از ويدئوهای وب سايت يوتيوب تماشا می شود. از اين مجموعه دو ميلياردی بسياری قطعات مشهور و يا فيلم های مربوط به دوستان يا ستاره های مورد علاقه خود را تماشا می کنند و بنابراين بسياری از فيلم هايی که روی وب سای يوتيوب پياده می شوند هيچگاه تماشا نشده و در گمنامی مطلق می مانند. ريمون براون در ادامه مقاله خود در سی ان ان می افزايد که اکنون خوشبختانه يک وب لاگ جديد به نام « بدون تماشاچی » از ميان ته مانده و فيلم های گمنام يوتيوب ديدنی ترين ها را برگزيده و به نمايش می گذارد. به نوشته سی ان ان، تمام قطعات فيلمی که اين وب سايت برای بازپخش برمی گزيند در وب سايت يوتيوب هيچ تماشاچی نداشته اند. حسن اين وب لاگ جديد اين است که با ديدن برخی ازاين فيلمها می شود ديد که واقعا چه آشغالهايی روی وب سايت يوتيوب هست. اکثر کاربران يوتيوب فيلمهای پر طرفدار را نگاه ميکنند و به همين خاطر شايد ما فراموش کرده ايم که هنوز هم بسياری اراجيف ، موضوعات خسته کننده و مسخره را به صورت فيلم روی يوتيوب می گذارند. ريمون براون می افزايد که و بلاگ «زيرو ويوز» يا بدون تماشاچی با رو آوردن اين آشغالها و يا محصولات بی ارزش از يک سو عرصه بصری اينترنت را دمکراتيزه کرده و از سوی ديگر با نمايش اين فيلم ها شايد به برخی از ما يادآوری می کند که از ما بدتر هم وجود دارد. اين وب لاگ در عين حال امکان برابری را برای همه فراهم کرده تا محصولشان به نمايش درآيد حتی محصول کسانی که طبق معيار موارد و دفعات مراجعه و تماشا روی وب کسی توجه به آنها نمی کند. ريمون براون در پايان اين مطلب در وب سايت سی ان ان توصيه می کند که برای تشخيص خوب از بد و يا به قول معروف « ادب را از که آموختی از بی ادبان » بهتر است همه يک سری به وب لاگ زيرو يوز بزنند تا يک بار ديگر به يادآورند که ويدئوهای به اصلاح خانگی و من در آوردی وتا چه حد ملال آور و نازل هستند. شايد از اين طريق بتوان الگوی مصرف و تماشای ويدئو خود را تصحيح و سالم تر کنيد. ------------------------------------------------------------------------------------------- http://zeroviews.biz
 


برخی از سایت های داخل کشور از جمله الف، تابناک و دنیای اقتصاد اخیرا نوشتند«جبهه عدالت و رفاه»، با محوريت حمايت از اسفنديار رحيم مشايی، رئيس‌دفتر محمود احمدی‌نژاد، رسما اعلام موجوديت کرد. راديو فردا در اين مورد با عليرضا نامور حقيقی، تحليلگر سياسی در تورنتو کانادا گفت و گو کرده است.برخی از سایت های داخل کشور از جمله الف،متعلق به احمد توکلی؛ رئيس مرکز پژوهش های مجلس، تابناک، سایت نزدیک به محسن رضایی؛ فرمانده سابق سپاه پاسداران، و دنیای اقتصاد اخیر نوشتند «جبهه عدالت و رفاه»، این هفته، با محوريت حمايت از اسفنديار رحيم مشايی، رئيس ‌دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، رسما اعلام موجوديت کرد. به نوشته این سايت هادر مراسمی که به همين منظور در تالاری در تهران ترتيب داده شده بود، مدعوين و سخنرانان، به‌شدت از مخالفان و منتقدان رييس دفتر رييس‌جمهوری انتقاد و بر حمايت از وی تأکيد کردند. در همین حال حجت السلام امیری فر دبیر جبهه عدالت و رفاه در گفت و گو با خبرگزاری برنا در خصوص اهداف تشکیل این جبهه گفت: «جبهه عدالت و پیشرفت از حدود 10 تا12 گروه مختلف که حامی دکتر محمود احمدی نژاد هستند تشکیل شده است.» وی تشکیل این گروه سیاسی ربای حمایت از آقای مشایی را شایعه خواند. راديو فردا در اين مورد با عليرضا نامور حقيقی تحليلگر سياسی در تورنتو کانادا گفت و گو کرده است. به نظر شما در اين مقطع سياسی ، جبهه «عدالت و رفاه» چه اهدافی را دنبال خواهد کرد؟  اين را بايد در مجموعه اقداماتی که تيم آقای احمدی نژاد و آقای مشايی انجام می دهند ارزيابی کرد. يک مبنای آن ايدئولوژيک است به اين مفهوم که چون اينها معتقدند که دولت دولت امام زمان است و دولتی است که امام زمان نظارت بر آن می کند، کنترل می کند و حمايتش می کند. دوم اينکه اينها معتقدند که اين دولت بايد وصل بشود به دولت جهانی يعنی عصر غيبت به پايان رسيده و عصر حضور است و بايد اين دولت تداوم پيدا کند. درحقيقت اين را يک وظيفه مذهبی برای خودشان می دانند و کسی که می تواند اين تداوم را انجام دهد، آقای مشايی است. پس اين مبنای ايدئولوژيک اش است و مبنای سياسی اش هم اينها معتقدند که پروژه ای که دنبال کرده اند احتياج به يک دوره های تاريخی دارد بايد قدرت تداوم پيدا کند. شخص برگزيده برای اين مسائل آقای مشايی است. در حقيقت آقای مشايی چون عقل منفصل آقای احمدی نژاد است و از جنبه معنوی هم مجموعه اقداماتی انجام می دهد و ايشان از کسانی ذکر می گيرد و ذکر می گويد و يک سرويس دهی معنوی هم دارد در بعضی موارد، تاثير گذاشته بر اطرافيانش. جنبه اجتماعی هم آقای مشايی در حقيقت دارد مطالبات طبقه متوسط و گروه های تحصيل کرده را نمايندگی می کند. حرف آنها اينست که چرا اصلاح طلبان اين ها را انجام دهند. ما خودمان می توانيم اين مطالبات را نمايندگی کنيم. اين سه مجموعه را اگر نگاه کنيد می رسد به اينکه راهی جز تداوم قدرت از اين زاويه با حضور مشايی نيست. بنابراين تمام آن مجموعه هايی که هست بايد کمک کنند برای اينکه آقای مشايی پمپاژ شود در افکار عمومی اجتماعی و اين از اين زاويه مطرح می شود. در حقيقت يک سد جديدی عليه مخالفان آقای مشايی دارد ايجاد می شود. شما صحبت از مخالفان آقای مشايی کرديد. در هيچ دوره ای به اين اندازه نسبت به يکی از اعضای دولت اين همه حساسيت وجود نداشته. با اينکه آقای مشايی از درون اصول گرايان پا به عرصه مديريت دولت گذاشته، اما بيشترين انتقاد ها هم از سوی اصول گرايان بوده است. برای اينکه آقای مشايی معتقد است آقای احمدی نژاد يک وجه اصلاح طلبانه دارد که در زير هيبت آقای شريعتمداری و موتلفه مانده. آن چهره اصلی اصلاح طلبانه را آشکار کنند. طبيعی است که جناح های تند اصول گرا مايل نيستند اين اقدام صورت بگيرد. بخشی از اصول گراها هم معتقدند اصولاً رفتار آقای مشايی مشکوک است با توجه به سوابقی که ايشان داشته. از وزارت اطلاعات اخراج شده و هنوز دليل اخراجش معلوم نيست و آنها معتقدند که ماموريت آقای مشايی و اين نوع سخنانی که ايجاد می کند و تنش ايجاد می کند و تفرقه ايجاد می کند، عمدی نيست، سهوی نيست و نشان از چيز ديگری دارد. گروه سومی هم که وجود دارد اينها معتقدند که مطالباتی که آقای مشايی دارد مطرح می کند در حقيقت همان حرفهای انحرافی اصلاح طلبان است که با زبان ديگری دارد بازتوليد می شود. بخش ديگری از اصول گرايان هم از اين زاويه با او مخالف اند. در مجموع بخش های امنيتی و بخش های تند اصول گرايان و اصول گرايان تجربه گرا هم مخالف اند با آقای مشايی چون احساس می کنند اين تنها کسی است که می خواهد قدرت را در دور بعدی تداوم بدهد و راه اينکه آقای احمدی نژاد دستش از قدرت کوتاه شود چه قبل از پايان دوره رياست جمهوری و چه بعد از پايان آن، پايين کشيدن آقای مشايی است. به نظر شما نظر آقای خامنه ای نسبت به اين تحولات پيرامون آقای رحيم مشايی چطور است؟ آقای خامنه ای همانطور که در نامه اش نوشته بود، متمايل بود کسی معاون اول رئيس جمهوری شود که بتواند تداوم بدهد دور بعد آقای احمدی نژاد را و نظر ايشان در مورد آقای مشايی به دلايل مختلف که حالا بحث ديگری است، منفی است و مخالف ايشان است و چندين بار هم به ايشان تذکر داده که موقعيت ايشان را جابجا کنيد و تغيير دهيد. صحبت من همينجاست. اگر نظر آقای خامنه ای نسبت به آقای مشايی منفی است، اين همه سرمايه گذاری آقای احمدی نژاد و حاميان او روی مشايی به چه دليل است؟ آقای احمدی نژاد در جايی که درگير می شود با آيت الله خامنه ای به نظر من همان جا مسئله آقای رحيم مشايی است. چون به ايشان ارادت معنوی و سياسی دارد و اين ارادت معنوی و سياسی به آقای مشايی بيش از هر کس ديگری است در اين جا چون خودش هم گفته که آشنايی با آقای مشايی يک توفيق الهی بود برای من، يک چنين گرايش و احساسی دارد نسبت به آقای مشايی. طبيعی است که اگر تضاد صورت بگيرد تخم مرغ هايش را روی سبد آقای مشايی گذاشته است.   سپاه پاسداران به رحيم مشايی چگونه نگاه می کند؟ سپاه پاسداران هم نظر شان در مجموع منفی است. حالا شدت و حدت دارد. ولی با توجه به احساسی که برخی از آنها دارند و هيولايی که از اصلاح طلبان می سازند، فعلاً مايل نيستند خيلی اين موضوع آنقدر گنده شود که آتو دست اصلاح طلبان داده شود. مضافاً بر اينکه آقای احمدی نژاد و آقای مشايی اصول گرايان را در يک کُرنری قرار داده اند. به اين معنی که می گويند: آقا ما ۲۵ ميليون رای داريم، بيش از همه نهادها ما رای داريم. اينجاست که اين پارادوکس اصول گرايان است. يا مجبور اند بگويند اين آرا درست شمارش نشده و اين آرا، آرای شما نيست يا اينکه مجبورند بگويند که در انتخابات دست کاری شده که تف سر بالاست برای خودشان. بنابراين مجبورند يک جور کجدار و مريز با اين قضيه کنار بيايند.
 


آیت‌الله خامنه‌ای، روز جمعه، بار دیگر مذاکرات صلح خاورمیانه را مورد انتقاد شدید قرار داد و از ملت‌ها و دولت‌های مسلمان خواست تا در مقابل «توطئه صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی قدس» به «وظیفه خطیر خود» عمل کنند.آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه به هنگام اقامه خطبه‌های نماز عید فطر، بار دیگر مذاکرات صلح خاورمیانه را مورد انتقاد شدید قرار داد و از ملت‌ها و دولت‌های مسلمان خواست تا در مقابل «توطئه صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی قدس» به «وظیفه خطیر خود» عمل کنند. بیشتر بخوانید: تشکیلات خودگردان: احمدی‌نژاد حق اظهار نظر در مورد فلسطینی‌ها را ندارد ایران اظهارات سخنگوی تشکیلات خودگردان را «نسنجیده و توهین‌آمیز» خواند آیت‌الله خامنه‌ای که همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از دیرباز به انتقاد از روند گفت‌وگو میان تشکیلات فلسطینی و دولت اسرائیل پرداخته است، در تازه‌ترین واکنش خود نیز فلسظین را همچنان «مسئله اول دنیای اسلام» خواند و از کنفرانس صلحی که به تازگی با حضور رهبران فلسطینی و مقام‌های اسرائیلی در واشینگتن برگزار شد، به عنوان اقدام «دشمنان ملت فلسطین و حامیان صهیونیست‌های متجاوز» برای «سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست‌ها» یاد کرد. «جنایاتی» که به توصیف وی با «سرکوب شدید و همه جانبه مردم فلسطن در غزه و کرانه باختری» استمرار دارد. آيت‌الله خامنه‌ای در این سخنان، در مورد روند صلح خاورمیانه تصریح کرد که «با توجه به واقعیات و حقایق فلسطین اشغالی» چنین صلحی «اصولاً» بی‌معناست. وی همچنین تأکید کرد که «ملت فلسطین، امروز مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان است و بدون هیچ شک و تردیدی بساط رژیم قلابی و دروغین صهیونیستی را از سرزمین فلسطین جمع خواهد کرد». جمهورى اسلامى ايران که همواره از منتقدان اصلی روند عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل بود، از سال ۱۹۹۳ میلادی كه مذاكرات اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين به رهبرى ياسر عرفات به برپايى تشكيلات خود گردان فلسطينى به عنوان مقدمه استقلال كشور فلسطين منجر شد، تا كنون پيوسته با مذاكرات فلسطينى‌ها با اسرائيل مخالفت كرده است و برای توصیف این گفت‌وگوها از لفظ «سازش» استفاده می‌کند. اعلام این مخالفت، در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، به گونه‌ای نبود که با واکنش مستقیم رهبران تشکیلات فلسطینی و مقام‌های سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و فتح را در پی داشته باشد. با این حال از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در تابستان ۸۴ و بالا گرفتن جنگ لفظی میان مقام‌های ایرانی و اسرائیلی، ایران با نزدیک‌تر شدن به مواضع گروه‌هایی چون حماس و جهاد اسلامی، با صراحت بیشتر اقدام رهبران تشکیلات خودگردان در استمرار گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده است. تازه‌ترین نمونه از این انتقادها که از زبان محمود احمدی‌نژاد بیان شد، واکنش صریح مقام‌های تشکیلات خودگردان را در پی داشت. محمود احمدی‌نژاد در مراسم «روز قدس» در تهران، در تازه‌ترین اظهار نظر در مورد دور جدید گفت‌وگوهای صلح میان مقام‌های تشکیلات خودگردان و اسرائیل، محمود عباس و دیگر مقام‌های فلسطینی را متهم کرد که بدون نمایندگی داشتن از سوی مردم فلسطین، در پی فروش قطعه‌ای از این سرزمین به «دشمنان» هستند. تشکیلات خودگردان این مواضع را برنتافت و در واکنش به آن، نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که کسی که «منتخب واقعى مردم ايران نيست»، و «نتيجه انتخابات را جعل كرده و با دروغ و فساد در قدرت مانده» حق ندارد كه درباره فلسطين، رئيس‌جمهور برگزيده ملت فلسطين و نمايندگان آن سخن بگويد. آقای ابوردنیه در این بیانیه تأکید کرد که «ما حق داريم از حقوق و منافع ملى خود دفاع كنيم و به هيچ كسى اجازه نخواهيم داد كه مشروعيت سازمان آزاديبخش فلسطين (به رهبرى ابو مازن، محمود عباس) را زير سؤال ببرد». دور نخست از روند جديد تماس‌هاى مستقيم صلح اسرائيلى– فلسطينى در سطح نخست‌وزير اسرائيل و رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى، پنجشنبه گذشته در واشينگتن برگزار شد و قرار است دور دوم آن، روزهاى چهاردهم و پانزدهم سپتامبر، ۲۳ و ۲۴ شهريور، در شرم‌الشيخ مصر برگزار شود. آمريكا كه پس از دو سال نبود مذاكرات مستقيم ميان طرفين نزاع ديرينه فلسطينى- اسرائيلى برای از سرگيرى روند صلح، تلاش كرده، اميدوار است كه در طول يک سال مسائل حاد و بغرنج در اين اختلافات ده‌ها ساله را به پایان برسد تا استقلال كشور فلسطين در پايان مذاكرات اعلام شود.
 


پس از ماه ها مشاجره، موزه بریتانیا سرانجام منشور کورش کبیر را برای ۴ ماه به ایران قرض داد. این اثر باستانی، آخرین بار در سال ۱۳۵۰ خورشیدی به مناسبت جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران به نمایش گذاشته شده بود. چندی پیش ایران اعلام کرده بود که به دلیل تاخیر موزه بریتانیا در انتقال منشور کوروش به ایران، تمام روابط خود را با این نهاد قطع کرده است. منشور که یک استوانه سفالین، حاوی سخنان و فرمان های کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی، از جمله درباره آزادی مذهب است، قرار است بزودی در موزه ملی ایران برای عموم به نمایش گذاشته شود.
 


بازخوانی چند و چون شکل گيری فرهنگ مرگ و شهادت دوستی در ميان بسيجی ها يکی از نکات مهم جامعه شناسانه سال های جنگ است. پرسش مهمی که در برخورد با اين پديده به ميان می آيد اين است که اين جوانان با چه درک و ذهنيتی بسوی بسيج کشانده شدند و جذابيت شهادت و فرهنگ مرگ دوستی در ميان آنها داری کدام معنا بود؟ ظهور و قدرت گرفتن نيرويی بنام بسيج در جامعه ايران پس از انقلاب ۱۳۵۷ با  جنگ هشت ساله ايران و عراق پيوند خورده است. در آن سال ها هزاران جوان داوطلب با پيوستن به صفوف بسيج به جبهه ها رفتند و فداکاری و از جان گذشتگی اين نيرو نقش مهمی در تحول جنگ و راهکارهای نظامی آن زمان ايفا کرد. در بين بسيجی هايی که داوطلبانه به جبهه های جنگ اعزام می شدند گاه حتی نوجوانان کم سن و سال به چشم می خورند و شمار فراوانی از آنها هم جان خود را در علميات نظامی از دست دادند. بازخوانی چند و چون شکل گيری فرهنگ مرگ و شهادت دوستی در ميان بسيجی ها يکی از نکات مهم جامعه شناسانه سال های جنگ است. پرسش مهمی که در برخورد با اين پديده به ميان می آيد اين است که اين جوانان با چه درک و ذهنيتی بسوی بسيج کشانده شدند و جذابيت شهادت و فرهنگ مرگ دوستی در ميان آنها داری کدام معنا بود؟ واقعيت اين است که پژوهش های ميدانی فراوانی در رابطه با اين پديده صورت نگرفته است. آثاری که به بسيجی ها پرداخته اند بيشتر تلاش دارند شهادت طلبی جوانان در جبهه های جنگ را با تکيه بر فرهنگ شيعه، سنت امام حسين و شهادت، فناتيسم مذهبی، اطاعت کورکورانه و يا عوامل مشابه توضيح دهند. چنين برداشت هايی بدون ترديد جنبه هايی از اين واقعيت اجتماعی را منعکس می کنند. با اين همه ايرادی که می توان به اين گونه تحليل ها گرفت حرکت از عوامل بيرونی برای توضيح پديده ای است که با شرايط خاص دوره پس از انقلاب و جنگ، تجربه ها و ذهنيت بازيگران اجتماعی آن زمان ارتباطی تنگاتنگ دارد. کار ميدانی فرهاد خسرو خاور استاد مدرسه عالی مطالعات اجتماعی پاريس در ميان بسيجی ها از نادر پژوهش های جامعه شناسی ايران است که نگاهی از درون به اين پديده بغرنج می افکند و تلاش دارد شهادت و مرگ در راه انقلاب را از ديدگاه خود بسيجی ها و بر بستر فضای آنروز جامعه درک کند. اين پژوهش که بطور عمده در کتابی به زبان فرانسه به نام  «اسلامگرايی و مرگ» (۱) چاپ شده و به همين دليل هم شايد نزد کسانی که با اين زبان آشنايی ندارند کمتر شناخته شده است. کتاب  «اسلام گرايی و مرگ» به طور عمده به رفتار بسيجی ها در جامعه و جبهه های جنگ اختصاص دارد. ماده خام کتاب را مصاحبه های نويسنده با بسيجی ها و بررسی وصيت نامه های آنها تشکيل می دهد. انتخاب چنين روشی برای بررسی شهادت دوستی امکان طرح عوامل ذهنيتی و اجتماعی که جوانان بسيجی را بسوی چنين درک و انتخابی هدايت کرده را فراهم می آورد. يکی از مهم ترين آموزه های اين کتاب نشان دادن اين واقعيت مهم است که شهادت و مرگ دوستی اين گروه از جوانان بيش از آنکه معنای مذهبی داشته باشد دارای بعد اجتماعی است و بازتاب شرايط جامعه پسا انقلابی آن سال ها. فرهاد خسرو خاور با تکيه بر داده های خود می کوشد نشان دهد که هزاران جوانی که داوطلبانه به جبهه های جنگ رفتند و برخی از آنها مشتاقانه مرگ را پذيرا شدند همان شهدای سنتی فرهنگ شيعه ايران نيستند. مرگ و شهادت دوستی اين جوانان دارای معنای اجتماعی، فردی و هويتی جديدی است که بايد زمينه های آنرا در ويژگی های جامعه ايران آن زمان و روند تحول انقلاب جستجو کرد. برای درک چرايی همراهی جوانان با بسيج و داوطبانه به جنگ و به استقبال مرگ رفتن نويسنده به سراغ ذهنيت و روانشناسی آنها و نيز عوامل هويتی اين بخش از جوانان ايران و انگيزه های آنها برای پيوستن به جنبش اسلامی و انقلابی و رهبری فرهمند(کاريسماتيک) آن آيت الله خمينی رفته است. مصاحبه ها و وصيت نامه های بسيجی ها آئينه تمام نمای برخی انگيزه های اصلی که به ذهنيت و درک شخصی آنها از مرگ، شهيد شدن، انقلاب و رابطه آنها با اين مقولات مربوط می شود است. سرخوردگی از روند تحول انقلاب در گفتمان آنها جايی برجسته را به خود اختصاص می دهد. اين سرخوردگی زمينه های گوناگون اجتماعی و ذهنيتی دارد. شکست آرمان ها و اتوپيای انقلابی را شايد بتوان مهم ترين سرچشمه سرخوردگی بسيجی ها دانست. مشاهدات و تجربه های عادی در جامعه به اين دسته از جوانان نشان می داد که انقلاب قادر به عملی کردن شعارها و وعده های خود نيست و اميدهايی که با انقلاب شکل گرفتند در بن بست روزمره گی گرفتار آمده اند. آنها که فکر می کردند در هم آميختگی سياست و مذهب راه نجات کشور و برپايی جامعه آرمانی است با تلخی شاهد به گل نشستن کشتی انقلاب بودند. سرخوردگی ديگر اما به رويگردانی روزافزون مردم از انقلاب و پايان تلخ يکپارچگی اسطوره ای روزهای انقلاب برمی گردد. بسياری از مردم و جوانان از انقلاب نوميد شده اند و ديگر مانند گذشته همنوايی عمومی با انقلاب در همه جا مشاهده نمی شود. پاسخ بسيجی ها به اين سرخوردگی ها راديکاليسم، نامدارايی سياسی و پذيرش داوطلبانه مرگ و شهادت است. پذيرا شدن مرگ و شهادت در حقيقت واکنشی است به گسست بازگشت ناپذير ميان آرمان های انقلاب و واقعيت های جامعه ای که ديگر باورش را به انقلاب و معجزه انقلابی از دست داده است. افسون زدايی دوران پس از انقلاب، ناکامی انقلاب در تحقق آرمان های خود، بسته تر شدن فضای سياسی، نارضايتی و سرخوردگی روز افزون افکار عمومی سبب راديکاليزه شدن فرهنگ انقلابی نزد کسانی شد که هنوز بر سر پيمان خود با انقلاب اسلامی و رهبری فرهمند آن بودند. بر بستر چنين روانشناسی و بازنمايی است که سنت های مرگ دوستی و پرستش شهادت در قالب و معنای جديد بازسازی می شود. بسيجی های بسياری در مصاحبه های خود پرده از بحران وجودی (اگزيستانسيل) و هويتی خود برمی دارند. آنها نوميدانه ناکامی انقلاب، ناممکن بودن روياهای انقلابی، سرخوردگی اجتماعی و عدم موفقيت در جبهه ها را بيشتر به حساب ايثار ناکافی و  «غفلت»،  «کم کاری»، «گناه» و يا  «ناپاکی» انقلابيون می گذارند. بار سنگين و تحمل ناپذير سرخوردگی و گناه بر دوش آنها سنگينی می کند. مرگ در اين شرايط «کمترين هزينه» ای است که يک انقلابی می تواند به «انقلاب اسلامی» و «رهبر» خود تقديم کند. آنها گويی با مرگ تراژيک خود با لجاجت می خواهند پيوند شکست خورده نظم قدسی و امر زمينی را ممکن کنند. رفتار بسيجی در براير مرگ و شهادت بيشتر بصورت نوعی خودکشی سياسی در واکنش به ناممکن بودن اتوپيای انقلابی درميايد. چنين مرگی فراتر از نيست شدن فرد پيامی سياسی و اجتماعی دارد. بسيج برای اين گروه از جوانان ظرفی بود که در آن سياست و دين، وحدت انقلابی، نظم قدسی و امر زمينی با يکديگر به گونه ای تفکيک ناپذير پيوند می خوردند. همزمان شهادت در ميان اين جوانان اسلام گرا و انقلابی نوعی گسست مدرن از روايت سنتی مذهب و مشارکت در بازسازی آن هم بود. ميان انگيزه درونی و شخصی اين گروه از بسيجی ها و شهادت دوستی جمعی آنها و بهره برداری سياسی که از سوی نهادهای رسمی از اين فرهنگ و عمل صورت گرفت تفاوت وجود دارد. فرهنگ مرگ و شهادت به اين ترتيب در خدمت بازتوليد فرهنگ خشونت و نظم سرکوبگرانه در آمد. (۱) Khosrokhavar F. (۱۹۹۵). L'islamisme et la mort. Le martyre révolutionnaire en Iran. Paris : L'Harmattan.
 


پژوهش های معتبر و باارزش کدکنی در باره نقد و نظريه ادبی در کتاب هایی چون «صور خيال در شعر فارسی» و «موسيقی شعر» و تحقيقات او در باره شعر معاصر فارسی از جمله در کتاب«شعر فارسی از مشروطه تا سقوط سلطنت» به دليل اعتبار داده ها،روشمندی و عمق تحليل ها در زبان فارسی کم نظيرند. «طفلی به نام شادی،ديری‌ست گم شده‌‌ست با چشم‌های روشن براق با گيسويی بلند،به بالای آرزو هر کس ازو نشانی دارد ما را کند خبر اين هم نشان ما: يک سو خليج فارس سوی دگر،خزر» پنج شنبه ۱۸ شهريور،هفتاد و دومين سالگرد تولد محمد رضا شفيعی کدکنی شاعر برجسته،پژوهشگر و استاد معتبر ايرانی بود و مجموعه شعرهای او در ۱۲ دفتر منتشر شد. آثار گردآمده در اين مجموعه ۱۲ جلدی شعرهائی را در بر می گيرد که از دهه چهل تا کنون در کتاب های زمزمه‌ها،شبخوانی،از زبان برگ،در کوچه ‌باغ‌های نشابور،بوی جوی موليان،مرثيه‌های سرو کاشمر،در ستايش کبوترها،خطی زدلتنگی،ستاره‌ دنباله‌دار،غزل برای گل آفتابگران،از بودن و سرودن و مثل درخت در شب باران منتشر شده اند. پيش از اين نيز شعرهای تا سال ۱۳۶۰ کدکنی در يک مجموعه و شعرهای پس از ۶۰ او در کتاب «هزاره دوم آهوی کوهی» منتشر شده بود. شعر کم تر شاعری به دوران حيات او در حافظه زبانی و فرهنگی جامعه ثبت و ماندگار می شود و کدکنی از نادر شاعران است که برخی آثار او از هم اکنون به حافظه فرهنگی جامعه ايرانی و به زبان فارسی راه يافته اند. درهم بافته شدن اثر هنری و ادبی فاخر با زبان و فرهنگ و حافظه جامعه فرآيندی پيچيده و مشروط به همزمانی مولفه ها گوناگونی است که به ندرت حادث می شود. درونی کردن هنرمندانه مسائل و نيازهای جامعه،برکشيدن موقعيت تاريخی به ساختار هنری و ادبی و خلق زبان،فرم،ساختار و بافتی که با خيال و انديشه همگن و يکی شده و بار هنری و معنائی اثر را با واسطه فرم درونی و بيرونی به مخاطبان منتقل کنند،از اين جمله است. برخی شعرهای کدکنی در دهه های چهل و پنجاه و برخی در سه دهه اخير گره گاه های تاثيرگذاری را در فرهنگ،تاريخ،زبان و شعور و روان شناسی جمعی به ساحت شعر فاخر برکشيدند و دامنه نفوذ و تاثير اين آثار از محافل روشنفکری برگذشت و با جذب مخاطبان گسترده در حافظه فرهنگی و تاريخی ماندگار شد. کدکنی در عرصه نقد و نطريه و پژوهش ادبی و تاريخی و در تصحيح و شرح متون گرانقدر و فاخر کلاسيک نيز کارنامه ای ماندگار خلق کرده است. تلفيقی بارآور از تسلط کم نظير بر زبان و ادب کلاسيک فارسی و بر شيوه ها و نقد و نظريه ادبی مدرن غرب کدکنی را در عرصه نقد و نظريه و پژوهش ادبی نيز به چهره ای خلاق برکشيده است. از تغزل و حماسه تا بعد کدکنی شاعری را با سرودن غزل در قوالب قدمائی و با زبان و فرمی نزديک به سبک هندی آغاز کرد اما با مجموعه «در کوچه باغ های نيشابور» به يکی از چهره های خلاق شعر نيمائی بدل شد. مهدی اخون ثالث با نگاهی تراژيک زبان شعر خراسانی کلاسيک را به دوران معاصر احضار و بازآفرينی کرد و کدکنی با بينشی گاه تغزلی و اغلب حماسی، زبان سبک های خراسانی و عراقی،برخی تکنيک های شعر هندی و زبان فارسی معاصر را خلاقانه تلفيق کرد تا موقعيت انسان معاصر را در شعر متمايز و فاخر خود بازآفرينی کند. در شعر نيمائی کدکنی موسيقی بيرونی برآمده از بن مايه های اوزان شکسته شده عروضی با موسيقی درونی برآمده از همنشينی هارمونيک واژه ها ترکيب شده و طبيعت،انديشه،تخييل و بينش کدکنی نه فقط در تصويرها و استعاره های بديع که در بافت شعر او نيز به خواننده منتقل می شوند. شفيعتی کدکنی برخی از دشوارترين و فاخرترين نمونه های نثر و نظم فارسی کلاسيک از جمله کتاب «اسرارالتوحيد فی المقامات شيخ ابوسعيد ابوالخير» و «آثار عطار نيشابوری» را تصحيح و حاشيه نويسی کرده است. پژوهش های معتبر و باارزش کدکنی در باره نقد و نظريه ادبی در کتاب هائی چون «صور خيال در شعر فارسی» و «موسيقی شعر» و تحقيقات او در باره شعر معاصر فارسی از جمله در کتاب«شعر فارسی از مشروطه تا سقوط سلطنت» به دليل اعتبار داده ها،روشمندی و عمق تحليل ها در زبان فارسی کم نظيرند. کدکنی با تاليف آثاری چون «مفلس کيميا فروش»،در باره شعر انوری،زبور پارسی» در باره عطار نيشابوری،«تازيانه های سلوک» در باره قصائد سنائی، «در اقليم روشنائی» در تفسير چند غزل سنائی،«شاعر آينه ها» در بررسی سبک هندی و شعر بيدل،«دفتر روشنائی»،در شرح افکار بايزيد بسطامی، «نوشته بر دريا» در باره ميراث عرفانی ابوالحسن خرقانی و «چشيدن طعم وقت» در افکار ابوسعيد ابوالخير نمونه هائی فاخر از تحقيق ادبی و با تاليف «قلندريه» نمونه ايی معتبر از تحقيق در باره تاريخ ايران را به دست داده است. برخی شعرهای کدکنی را بسياری از ايرانيان از حفظ می خوانند که از اين جمله می توان به شعری با مطلع «به کجا چنين شتابان» يا به شعری با مطلع «بخوان به نام گل سرخ در صحاری شب» اشاره کرد. اما فضای تيره زمانه کدکنی چنان بود که حتی کامياب شاعری چون او سرود: «عمری پی آرايش خورشيد شديم، آمد ظلمات عصر و نوميد شديم دشوارترين شکنجه اين بود که ما يک يک به درون خويش تبعيد شديم». کدکنی اما پند تاريخ به گوش گرفته و خطاب به حاکمانی که زهر تلخکامی را در جان او و ملت او نشانده اند گفت: «پيش از شما به سان شما بی‌شمارها با تار عنکبوت نوشتند روی باد کين دولت خجستۀ جاويد زنده باد».
 


همزمان با آنکه پنتاگون ادعای سازمان مجاهدین خلق در مورد وجود تأسیسات مخفی غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قزوین را محل تردید خوانده است، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز این گزارش را تکذیب کرد.همزمان با آنکه پنتاگون ادعای سازمان مجاهدین خلق در مورد وجود تأسیسات مخفی غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قزوین را محل تردید خوانده است، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز این گزارش را تکذیب کرد. سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف حکومت ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک تأسیسات «مخفی» غنی‌سازی اورانیوم را در نزدیکی روستای بهجت‌آباد از توابع شهرستان آبیک در استان قزوین، «کشف» کرده‌است. به گفته شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، جمهوری اسلامی ساخت این تأسیسات که در ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد را در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی روز جمعه در واکنش به این خبر گفت: «هیچ‌گونه تأسیسات هسته‌ای با تعریف خاص آن، که به آژانس اعلام نشده باشد در ایران وجود ندارد». وی افزود: «ما چنین تأسیساتی که به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد نداریم و چنانچه آنها از چنین چیزی خبر دارند به ما معرفی کنند تا از آنها تشکر به عمل آید». به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تأسیساتی «از نوع چشمه‌های بیمارستانی رادیو-دارو و همچنین مراکزی برای استریلیزه کردن محصولات کشاورزی به وسیله پرتودهی در سراسر ایران به وفور وجود دارد که شامل این تعریف نمی‌شود». با انتشار خبر «کشف» تأسیسات اعلام نشده هسته‌ای ایران توسط سازمان مجاهدین خلق، وزارت دفاع آمریکا و «مؤسسه مستقل علم و امنیت بین‌الملل» نیز نسبت به صحت این خبر ابراز تردید کردند. علی‌اکبر صالحی: «هیچ‌گونه تأسیسات هسته‌ای با تعریف خاص آن، که به آژانس اعلام نشده باشد در ایران وجود ندارد.» مقام‌های آمریکایی می‌گویند از وجود تأسیساتی در این محل خبر داشته‌اند ولی دلیلی برای «هسته‌ای دانستن» آن نمی‌بینند. جف مورل، سخنگوی پنتاگون، در واکنش به خبر سازمان مجاهدین خلق گفت: «مشخص نیست این تأسیساتی که آنها کشف کرده‌اند جزو تأسیساتی باشد که کارشناسان ما ندیده باشند». وی افزود: «باور این موضوع سخت است ولی باید دید بررسی‌ها چه نشان می‌دهد». دیوید آلبرایت، کارشناس هسته‌ای و بنیانگذار «مؤسسه مستقل علم و امنیت بین‌الملل» نیز درباره خبر سازمان مجاهدین خلق اظهار داشت: «این هم یکی دیگر از نتایج آنهاست که صحت‌یابی آن ممکن نیست. این گفته چندان به ذهن درست در نمی‌آید. چیزی در تصاویر ماهواره‌ای که نشان‌دهنده یک کارخانه سانتریفیوژ باشد، دیده نمی‌شود». دیوید آلبرایت به خبرگزاری فرانسه گفت که «شورای ملی مقاومت ایران پیش از این اشتباهات فراوانی در ادعاهای خود در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران کرده است.» وی افزود: «آنها در مورد دستاوردهای خود شدیداً اغراق می‌کنند». با این وجود، وی اضافه کرد که «با این حال بد نیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چنین مکان‌هایی هم سری بزند». دولت‌های ایران و آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک «گروه تروریستی» می‌دانند، البته یک قاضی در ایالات متحده در ماه ژوئیه حکمی مبنی بر حذف نام این سازمان از «فهرست سیاه» ایالات متحده صادر کرد. «عمق زیاد دلیل مخفی ماندن این سایت بوده‌است» علی‌رضا جعفرزاده، سخنگوی پیشین شورای ملی مقاومت ایران در یک نشست مطبوعاتی در واشینگتن گفت: «نظارت، اجرا و ادامه کار این تأسیسات در دست وزارت دفاع است». به گفته آقای جعفرزاده، اطلاعات مربوط به سایت بهجت‌آباد-آبیک، طی هفته جاری در اختیار دولت ایالات متحده، کنگره آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذاشته شده است. سونا صمصامی، نماینده سابق شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا، نیز اظهار داشت که مقام‌های ایرانی تاکنون «۱۰۰ میلیون دلار» برای این تأسیسات هزینه کرده‌اند و «در حدود ۸۵ درصد» این پروژه تکمیل شده‌است. این دو عضو سازمان مجاهدین خلق، تصاویری ماهواره‌ای از یک عملیات حفاری که به گفته آنها به این محل مربوط است را به خبرنگاران نشان دادند و اظهار داشتند که این تصاویر با «اطلاعاتی که از منابع داخل رژیم ایران گردآوری شده تطابق می‌کند». به گفته علی‌رضا جعفرزاده «منابع داخلی»‌ از وجود چهار ورودی و یک تونل در این تأسیسات خبر داده‌اند. سخنگوی پیشین شورای ملی مقاومت ایران افزود: «ارتفاع قله کوهی که در بالای تونل این تأسیسات قرار دارد ۱۰۰ متر است و به این خاطر است که کارشناسان که دستگاه‌هایشان تنها تششعات را تا عمق ۸۰ متر ردیابی می‌کند نتوانسته‌اند آن را کشف کنند.» به گفته آقای جعفرزاده، این تونل که ۲۰۰ متر طول دارد در اعماق زمین به سه سالن بزرگ می‌رسد که «محل قرار گرفتن آبشارهای سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم است». سازمان مجاهدین خلق پیش از این نیز اطلاعات مختلفی را از تأسیسات هسته‌ای ایران در اختیار قدرت‌های غربی قرار داده‌اند.
 


آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از دور جدید گفت و گوهای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل انتقاد کرد. آقای خامنه ای امروز (جمعه) در سخنرانی روز عیدفطر، گفت، هدف از این گفت و گوها (به گفته او) "سرپوش گذاشتن بر جنایات دشمنان ملت فلسطین" است. مسئولان فلسطینی و اسرائیلی، با وساطت آمریکا، چند روز پیش دور جدیدی از مذاکرات صلح را با هدف تشکیل یک کشور مستقل برای فلسطینیان آغاز کرده اند.
 


پس از یک سال کشمکش بر سر تحویل منشور کوروش از موزه ملی بریتانیا، با هدف نمایش عمومی آن در ایران، خبرگزاری‌های داخلی صبح روز جمعه از ورود این اثر تاریخی به تهران خبر داده‌اند. این اثر تاریخی به مدت چهار ماه در اختیار ایران خواهد بود.پس از یک سال کشمکش بر سر تحویل منشور کوروش از موزه ملی بریتانیا، با هدف نمایش عمومی آن در ایران، خبرگزاری‌های داخلی صبح روز جمعه از ورود این اثر تاریخی به تهران خبر داده‌اند. خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس به نقل از حمید بقایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، نوشته است که این اثر باستانی در بامداد روز جمعه «با تدابیر ویژه امنیتی» از طریق فرودگاه امام خمینی تهران وارد کشور شده است. آقای بقایی گفته است که این منشور که آخرین بار تنها ۱۰ روز در ایران نمایش داده شده بود، برای مدت چهار ماه در اختیار ایران خواهد بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی افزوده است که به همراه این منشور، ویترین مخصوص نمایش آن نیز به ایران وارد شده و منشور روز شنبه، «با حضور کارشناسان از بسته خارج می‌شود و در ویترین مورد نظر قرار می‌گیرد.» وی تأکید کرده است که به زودی زمان نمایش عمومی منشور کوروش اعلام خواهد شد. منشور کوروش، سنگ‌نوشته استوانه‌اى شكلى است كه ۲۳ سانتيمتر طول دارد و به عنوان نخستين منشور حقوق بشر در جهان شناخته مى‌شود. دستور نوشتن این منشور در حدود ۵۳۰ سال پيش از ميلاد، و پس از آن صادر شد که بنیانگذار سلسله هخامنشی با فتح بابل، مردم این سرزمین و به ويژه يهوديان را از بردگى رهاند و اعلام کرد که هر كس آزاد است كه فرهنگ و مذهب خود را داشته باشد. موزه بریتانیا که از این اثر تاریخی نگهداری می‌کند، قرار بود سال گذشته آن را پس از ۴۰ سال برای نمایش عمومی در اختیار ایران قرار دهد. با این حال در مهرماه ۸۸، روزنامه بریتانیایی گاردین، در گزارشی از خودداری موزه بریتانیا از اجرای این توافق تحت تأثیر تنش‌های سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ۸۸ خبر داد. مقام‌های ایرانی در قبال این خلف وعده، تهدید کردند که روابط خود با این موزه را قطع خواهند کرد و حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، نیز گفته بود که «موزه بريتانيا از شرايط سياسى بعد از انتخابات رياست جمهورى در ايران به عنوان مهم‌ترين بهانه خود براى ندادن كتيبه كوروش به ايران ياد مى‌كند». با این حال در آن زمان خبرگزاری رویترز از قول یک سخنگوی موزه بریتانیا گزارش داد که این مؤسسه هم‌چنان بر قول خود به ارسال کتیبه کوروش به تهران پابر جاست، اما قبل از آن چند «مورد اجرایی و فنی» باید حل و فصل شود. سرنوشت این توافق‌نامه پس از آن در چرخه مراودات دیپلماتیک دو کشور افتاد و ایران هر از چندی از زمان مسئولان دستگاه دیپلماسی، موضوع را یادآوری کرد. از جمله چندی پس از درج گزارش گاردین، حسن قشقایی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران، خودداری بریتانیا از ارسال این اثر تاریخی به ایران را «غیرعقلانی، غیرحقوقی و سیاسی» ارزیابی کرد. وی همچنین افزود که سازمان میراث فرهنگی ایران به موزه بریتانیا دو ماه فرصت داده است تا به وعده خود عمل کند، در غیر آن صورت همه همکاری‌ها با بریتانیا در زمینه میراث فرهنگی، باستان‌شناسی و نمایشگاه‌های مشترک به خطر خواهد افتاد. کمتر از یک ماه بعد در آبان‌ماه ۸۸ حمید بقایی، اعلام کرد که موزه بریتانیا قرار است نماینده‌ای را برای مذاکره در مورد نمایش منشور کورش راهی ایران کند. گرچه از انجام چنین مذاکراتی و سرنوشت آن گزارشی منتشر نشد، اما اقدام تهران در فروردین ۸۹ برای طلب غرامت ۳۰۰ هزار دلاری از موزه بریتانیا، نشان داده که تماس‌های دو طرف، به حصول نتیجه مورد نظر مقام‌های تهران منجر نشده است. البته موزه بریتانیا در آبان ۸۸ اعلام کرده بود که منشور کورش پس از اتمام نمایشگاه «بابل: اسطوره و واقعیت» در اواخر اسفند ۸۸ و نمایش موقتی در گالری جدید ایران در موزه بریتانیا به تهران ارسال خواهد شد. به هر حال پس از یک سال کشمکش بر سر نمایش عمومی منشور کورش در ایران، خبر صبح جمعه خبرگزاری‌های ایران، نشان می‌دهد که ایرانی‌ها از صبح شنبه فرصت چهار ماهه‌ای خواهند یافت تا این اثر تاریخی را از نزدیک مشاهده کنند. «پیروزی فرهنگی-دیپلماتیک» گرچه رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران که به تازگی از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا منصوب شده، در گفت‌وگوی روز جمعه خود با خبرگزاری فارس تنها به ورود و مقدمات نمایش این منشور در ایران اشاره کرده است، اما مرور اظهارات بحث‌برانگیز این هفته وی نشان می‌دهد که حل و فصل موضوع نمایش این منشور، از سوی وی به عنوان یک «پیروزی دیپلماتیک در عرصه میراث فرهنگی» تلقی شده است. آقای بقایی که به تازگی سخنانش در مورد اختلافات ترکیه و ارمنستان جنجال‌آفرین شده، در گفت‌وگو با ایلنا یادآوری کرده بود که به‌زودی «یکی از پیروزی‌های دیپلماتیک کشور در حوزه میراث فرهنگی» به اطلاع عموم می‌رسد. موضوعی که به توصیف وی، «سند محکمی در احراز شایستگی افرادی است که انتقاداتی نسبت به انتصاب آنها مطرح شده است». وی بدون ذکر جزئیات بیشتر در مورد این «پیروزی دیپلماتیک» تصریح کرده بود که «موضوع مورد نظر در حوزه سیاسی بوده است، اما ما توانستیم با هدایت آن به مسیر فرهنگی پیروزی چشمگیری را برای کشور رقم بزنیم». آقای بقایی «پیروزی» مورد اشاره‌اش را حاصل «تلاش هشت‌ماهه» همکارانش در سازمان میراث فرهنگی خواند. اما دستگاه دیپلماسی ایران که پیشتر از زبان سخنگوی وزارت خارجه گفته بود موضوع موازی‌کاری در سیاست خارجی را در درون خانواده دولت پیگیری می کند، این بار اظهارات حمید بقایی را تحمل نکرد. منوچهر متکی، وزیر خارجه، روز دوشنبه در واکنشی صریح و کم‌سابقه به اظهارات نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد، سخنان وی را «نسنجیده» و موجب «تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور» خواند. آقای متکی به خبرنگاران گفت که «مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی این گونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند؛ در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی گردید از بین نرفته است». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سخنانش از مسئولان و مدیران قوه مجریه خواست تا «هزینه کشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند» و تضعیف دستگاه دیپلماسی «توسط برخی از اعضای دولت» را به‌ویژه در شرایط کنونی مصداق «بر شاخه نشستن و بن بریدن» خواند.
 


فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس به رادیو فردا می گوید تحول بسيار مهم، افزايش قابل ملاحظه نسبت چک ها برگشت خورده به چک های مبادله شده در دو سال گذشته است، پديده ای که طی يکی دو ماه اخير شدت گرفته و به بالا ترين سطح در سه دهه گذشته رسيده است. فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس به رادیو فردا می گوید تحول بسيار مهم، افزايش قابل ملاحظه نسبت چک ها برگشت خورده به چک های مبادله شده در دو سال گذشته است، پديده ای که طی يکی دو ماه اخير شدت گرفته و به بالا ترين سطح در سه دهه گذشته رسيده است.  رسانه های تهران می نويسند که در ايران نسبت چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده به بالا ترين سطح در سی سال گذشته رسيده و از هر هشت چک، يکی برگشت می خورد. اين شاخص از سوی چه نهادی منتشر ميشود و اصولا بالا و پايين رفتن آن چه معنايی دارد؟  نسبت چک های برگشت خورده به کل چک های مبادله شده، در طول يک دوره معين، مثلا يک سال، يکی از مهم ترين شاخص ها است برای اندازه گيری درجه امنيت اقتصادی در يک کشور. امنيت اقتصادی هم به متغير های صرفا اقتصادی بستگی دارد از جمله نرخ تورم، نرخ رشد، کسری بودجه و غيره و هم به عوامل غير اقتصادی مثل وضعيت سياسی در داخل يک کشور و در فضای بين المللی آن. بالا رفتن نسبت چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده در کشور يکی از نشانه های افزايش درجه خطر پذيری است که طبعا اعتماد را متزلزل ميکند و به جو عدم اطمينان در فضای کسب و کار، دامن ميزند. اين شاخص، يعنی نسبت چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده را، بانک مرکزی هر ماه منتشر ميکند بر پايه عملکرد اتاق پاياپای اسناد تجاری... وضعيتی که طی يکی دو سال اخير در وضعيت چک های برگشتی به وجود آمده، آيا همانطور که رسانه های تهران ميگويند واقعا تازگی دارد ؟ تحول بسيار مهم، افزايش قابل ملاحظه نسبت چک ها برگشت خورده به چک های مبادله شده در دو سال گذشته است، پديده ای که طی يکی دو ماه اخير شدت گرفته و به بالا ترين سطح در سه دهه گذشته رسيده است. به خصوص در دوره بعد از جنگ ايران و عراق ما شاهد کاهش اين نسبت بوديم : هفت در صد در سال ۱۳۷۱، پنج در صد در ۱۳۸۰ و همين نسبت در سال ۱۳۸۶. ولی از سال ۱۳۸۷ شمار چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده يک باره افزايش پيدا ميکند و ميرسد به نزديک هشت در صد. در سال ۱۳۸۸ اين نسبت دو رقمی ميشود و در خرداد ماه سال جاری، بر پايه آمار بانک مرکزی، تا ۱۲.۷ در صد افزايش پيدا ميکند که سطحی است بی سابقه در سی سال گذشته... چه عوامل باعث شده نسبت چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده با اين سرعت افزايش پيدا کند؟ عامل اصلی سقوط شديد رشد اقتصادی ايران هست از سال ۱۳۸۷ تا امروز. نرخ رشد توليد ناخالص داخلی ايران به شدت دچار افت شده و بدهکاران، به دليل رکود شديد، نمی توانند به تعهداتشان عمل بکنند. در کنار اين عامل، عوامل ديگری هم به جو عدم اطمينان دامن زده از جمله فلج شدن دستگاه سياستگذاری اقتصادی در کشور و همين طور تنش های موجود در فضای سياست داخلی و فضای بين المللی جمهوری اسلامی.
 


سارا شورد، یکی از سه کوهنورد آمریکایی که در ایران زندانی است، فردا ( شنبه ) آزاد می شود. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارتخارجه ایران، امروز در گفت و گو با شبکه پرس تی وی، در این باره گفت: با توجه به فرا رسیدن عید فطر و پس از آنکه مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله رئیس جمهوری، موضوع را با دقت بررسی کردند، تصمیم به آزادی خانم «شورد» گرفته شد. «سارا شورد» همراه دو جوان آمریکایی دیگر، بیش از یک سال پیش، به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران، در منطقه یی هم مرز عراق بازداشت شد. دولت ایران این سه آمریکایی را به جاسوسی متهم کرده است.
 


دو انفجار انتحاری پياپی در فرودگاه موگاديشو – پايتخت سومالی – دستکم ۱۴ کشته برجای گذاشت. بر اساس اعلام رسمی مقامهای سومالی، ابتدا يک بمبگذار انتحاری، خودروی خود را در برابر دروازه منتهی به فرودگاه منفجر کرد. سپس بمب گذار دوم با خودرويی ديگر به سمت ترمينال رفت و در نزديکی ترمينال خودرويش را منفجر کرد. پنج بمب گذار انتحاری در جريان اين حمله کشته شدند. سازمان اسلامگرای الشباب مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته است. اين آخرين حمله از سری حملات اسلامگرايان سومالی است که ماه گذشته اعلام کردند، دور تازه ای از حملات را عليه حکومت تضعيف شده اين کشور آغاز خواهند کرد.
 


سازمان های بین المللی مدافع آزادی بیان، از جامعه جهانی خواستند تا در برابر آزار و شکنجه روزنامه نگاران در جمهوری آذربایجان، اقدامی فوری انجام دهد. آگنس کالمارد، از فعالین سازمان «ماده 19» گفت که جامعه جهانی، در برابر فشار بسیار سنگینی که روزنامه نگاران در جمهوری آذربایجان متحمل می شوند، بسیار بی تفاوت است. نام این گروه به ماده 19 بیانیه جهانی حقوق بشر اشاره دارد که «آزادی بیان» را حق همه انسانها دانسته است. به گفته رشید حاجیلی، از کارشناسان رسانه در جمهوری آذربایجان تنها در سال جاری میلادی 14 روزنامه نگار در این کشور کوچک تحت تعقیب قرار گرفته اند.
 


خبرگزاری ها به نقل از يک مقام آمريکايی گزارش داده اند که ادعاهای تازه سازمان مجاهدين خلق درباره کشف يک مرکز تازه تاسيسات هسته ای در نزديکی قزوين، برای آمريکا تازگی ندارد. وی که نامش فاش نشده گفته است که آمريکا سالهاست از وجود اين مرکز خبر داشته و در حال حاضر هيچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ايران تاسيسات آبيک قزوين را دوباره فعال کرده است. عليرضا جعفرزاده که از او با عنوان سخنگوی شورای ملی مقاومت، وابسته به سازمان مجاهدين خلق ياد شده، در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد که اين سازمان به تازگی موفق شده اين مرکز را شناسايی کند. وی همچنين گفت که سازمان مجاهدين خلق اين اطلاعات را در اختيار دولت آمريکا قرار خواهد داد.
 


جمهوری آذربايجان، پيش نويس قطعنامه ای که برای طرح موضوع قره باغ در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده بود را پس گرفت. اين پيش نويس برای تصويب قطعنامه ای درباره قره باغ تهيه شده بود. قره باغ منطقه ای ارمنی نشين در خاک جمهوری آذربايجان است که اداره آن سالهاست از دست اين کشور خارج شده است. آگشين مهديف، فرستاده اين کشور به سازمان ملل، علت عقب نشينی کشورش در اين موضوع را سفر قريب الوقوع نماينده سازمان امنيت و همکاری اروپا به قره باغ ذکر کرد. وی به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفت که اميدوار است، نتيجه گزارش سازمان امنيت و همکاری اروپا به نفع جمهوری آدربايجان باشد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته