
گامبیا روز پنجشنبه این ادعا که گفته می شود مقصد سلاح های قاچاق شده از ایران به نیجریه، گامبیا بوده است را رد کرد و کشور سنگال را به «دامن زدن نفرت» متهم کرد. دولت گامبیا طی بیانیه ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، این ادعا را قویا رد کرده و رییس جمهوری سنگال را مسئول انتشار این اخبار دانسته است.گامبیا روز پنجشنبه این ادعا که گفته می شود مقصد سلاح های قاچاق شده از ایران به نیجریه، گامبیا بوده است را رد کرد و کشور سنگال را به «دامن زدن نفرت» متهم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از کشف و ضبط سلاح و مهمات قاچاقی ارسالی از ایران در نیجریه، این سنگال بود که گفته بود مقصد این سلاح و مهمات، کشور گامبیا بوده است. حتی گزارش شد که قطع روابط دیپلماتیک میان گامبیا و ایران، ناشی از همین مسئله بوده است. دولت گامبیا طی بیانیه ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، این ادعا را قویا رد کرده و رییس جمهوری سنگال را به عنوان مسئول انتشار این اتهام معرفی کرده است. در این بیانیه که از سوی دولت تهیه شده و از شبکه سراسری تلویزیونی پخش شد، دولت گامبیا گفت: «اگر مقصد این سلاح ها و مهمات گامبیا بود، هیچ چیز جلوی ما را نمی گرفت که با دولت نیجریه وارد مذاکره شده و این سلاح ها را آزاد کنیم.» این بیانیه می افزاید: «متاسفانه رییس جمهوری سنگال بدون توجه به حقایق و فقط به دلیل نفرت از گامبیا، ادعاهایی را مطرح کرده است. وی محموله قاچاق سلاح و مهمات از سوی ایران به نیجریه را دستاویز اهداف خود و مقابله با گامبیا قرار داده است.» گزارش خبرگزاری فرانسه می گوید: ایران و گامبیا که هر دو سابقه خیلی ضعیفی در حقوق بشر دارند، اوایل آذر ماه سال جاری روابط خود را قطع کردند. گامبیا اعلام کرد تمامی روابط خود را در تمام سطوح با ایران قطع کرده است. یک منبع در دفتر ریاست جمهوری گامبیا به خبرگزاری فرانسه گفته بود که سلاح های قاچاق شده به نیجریه، قرار بوده به گامبیا منتقل شود و همین دلیل قطع روابط بوده است. وزارت خارجه سنگال هم روز سه شنبه نسبت به سلاح هایی که در نیجریه کشف و ضبط شده «ابراز نگرانی» کرد و بار دیگر گفت که مقصد نهایی این سلاح ها، گامبیا بوده است. مطبوعات و رسانه های سنگال گزارش دادند که داکار از این مسئله هراسان بوده که شاید مقصد این سلاح ها، شورشیان جدایی طلب در جنوب سنگال باشد که گفته می شود مرکز این گروه در گامبیا است. سنگال هم روز سه شنبه سفیر خود را از تهران فراخواند چرا که «تهران پاسخ قانع کننده و کافی در مورد محموله سلاحی که در نیجریه ضبط شد، ارائه نکرده بود.» گامبیا هرگونه وجود مرکز جدایی طلبان و مخالفان سنگال در گامبیا را رد کرده است. دولت گامبیا می گوید به هیچ وجه اجازه نمی دهد که به عنوان پایگاهی برای عده ای که فقط «به فکر براندازی» هستند، مورد سوءاستفاده قرار گیرد. مقام های نيجريه روز ۲۶ اکتبر سال جاری اعلام کردند که يک کشتی حامل سلاح های ارسالی جمهوری اسلامی ايران را در بندر لاگوس ضبط کرده اند. اين محموله که در ۱۳ کانتينر جاسازی شده بود شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه های آن خورده بود. دولت نیجریه پس از ضبط این محموله که به گفته پلیس مخفی نیجریه از ماه ژوئیه مسیر حرکت آن را تحت نظر داشته، اعلام کرد که دولت ایران در ارسال این تسلیحات به نیجریه دست داشته است و این در حالی است که به موجب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی، «خرید، فروش یا ارسال مستقیم یا غیر مستقیم هر گونه سلاح یا تجهیزات مربوطه» از خاک ایران و یا از طریق ایرانیان، ممنوع است. کشف و ضبط محموله تسلیحات در لاگوس، پایتخت نیجریه، باعث شد که دو ایرانی به سفارت این کشور در این شهر پناه ببرند. برخی دیپلماتها و منابع امنیتی میگویند که این دو نفر از اعضای سپاه قدس هستند که فعالیتهای خارجی سپاه پاسداران را هدایت میکنند. دولت ایران به سرعت منوچهر متکی، وزیر وقت خارجه را به لاگوس فرستاد و سعی کرد که این موضوع را نوعی سوء تفاهم جلوه دهد. منوچهر متکی در آن زمان گفت این محموله شامل موشکهای صد و هفت میلیمتری است که توسط یک شرکت خصوصی در ایران ساخته شده و برای یک کشور آفریقای غربی ارسال شده است. نیجریه این موضوع را به شورای امنیت گزارش داد و هنوز خبرهای آن ادامه داشت که محموله ای دیگر، گزارش شد از سوی ایران ارسال شده و در نیجریه توقیف شده است. آژانس مبارزه با مواد مخدر نيجريه اعلام کرد محموله ای به وزن ۱۳۰ کيلوگرم هروئين با کيفيت و خلوص بالا را که در ميان قطعات ماشين سازی ارسالی از ايران مخفی شده بود، ضبط کرده است. ارزش اين محموله حدود ۱۰ ميليون دلار ارزيابی شده است. اين محموله در بندر «آپاپا» در لاگوس کشف و ضبط شد. آژانس مبارزه با مواد مخدر گفته با کمک آژانس های اطلاعاتی خارجی، از انتقال اين محموله مطلع بوده و توانسته شبکه و افراد مرتبط با آن را در چند ماه گذشته تحت نظر قرار دهد. «ميچل اوفويه جو»، سخنگوی آژانس مبارزه با مواد مخدر نيجريه گفت:« بلافاصله پس از رسيدن محموله که قطعات ماشين و خودرو بود، آن را بازرسی کرده و درون قطعات موتور ماشين، محموله هروئين به ارزش ۹.۹ ميليون دلار، کشف شد.» وی افزود:«اين محموله از ايران ارسال شده و سه نفر در ارتباط با آن دستگير شده اند.» او جزييات بيشتری از هويت اين سه تن را بازگو نکرده است. جزییات این مسئله هنوز مشخص نشده و ایران هم به این اخبار واکنشی نشان نداده است.
شامگاه پنج شنبه افراد خانواده محمد نوری زاد پس از چند ساعت بازداشت، آزاد شدند. همسر و فرزندان آقای نوری زاد، پدر و مادر و همچنین برادرانش، روز پنج شنبه در مقابل زندان اوین دست به تحصن زده بودند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. محمد نوری زاد فیلمساز و روزنامه نگار منتقد، به علت اعتصاب غذا، در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد و به بیمارستان منتقل شده است. در جریان بازداشت خانواده آقای نوری زاد، همچنین فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده نیز بازداشت شده بود که بر پایه گزارش ها او نیز آزاد شده است.
شامگاه پنج شنبه افراد خانواده محمد نوری زاد پس از چند ساعت بازداشت، آزاد شدند. همسر و فرزندان آقای نوری زاد، پدر و مادر و همچنین برادرانش، روز پنج شنبه در مقابل زندان اوین دست به تحصن زده بودند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. محمد نوری زاد فیلمساز و روزنامه نگار منتقد، به علت اعتصاب غذا، در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد و به بیمارستان منتقل شده است. در جریان بازداشت خانواده آقای نوری زاد، همچنین فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده نیز بازداشت شده بود که بر پایه گزارش ها او نیز آزاد شده است.
صندوق بین المللی پول برای پرداخت وامی به مبلغ 22 میلیارد و 500 میلیون یورو، به ایرلند چراغ سبز نشان داد. این وام برای مبارزه با بحران اقتصادی و بانکی این کشور طی سه سال پرداخت خواهد شد. اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول برای نجات ایرلند و ایجاد ثبات مالی، جمعا مبلغ 85 میلیارد یورو به این کشور، وام پرداخت خواهند کرد. با تایید این نهاد بانکی، قرار است بزودی مبلغ پنج میلیارد و 800 میلیون یورو تحت برنامه "سیاست دسترسی استثنایی" صندوق بین المللی پول به عنوان نخستین قسط به دولت ایرلند پرداخت شود.
سازمان عفو بين الملل می گويد: نيروهای امنيتی ايران طی هفته گذشته هفت نفر از طرفداران آيت الله حسين کاظمينی بروجردی را بازداشت کرده اند. سازمان عفو بين الملل دربيانيه ای نوشته است: طيبه حسينی، نگارغفار زاده، فروغ همتيار، مريم عظيمی، رويا عراقی و محمدرضا صادقی روز چهارشنبه هفته گذشته در خانه هايشان در تهران بازداشت شده اند. محمد مهمان نواز يکی ديگر از هواداران آيت الله بروجردی نيز روز دوشنبه به دادگاه ويژه روحانيت احضار شده بود که پس از حضور در اين دادگاه بازداشت شده است. عفو بين الملل می گويد: از سرنوشت و محل بازداشت اين افراد اطلاعی در دست نيست. این سازمان طرفدار حقوق بشر تصریح کرده که این افراد به دلیل اعتقادات خود بازداشت شده اند.
باراک اوباما در گزارش خود درباره جنگ در افغانستان، گفته است که از جولای سال آینده میلادی روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان آغاز میشود.باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گزارش خود درباره جنگ در افغانستان، با تاکید بر این که از جولای سال آینده میلادی روند خروج سربازان آمریکایی از این کشور آغاز میشود، از «پیشرفتهایی در مبارزه با طالبان» خبر داده و تاکید کرده است، شکست دادن کامل القاعده مدت زیادی طول میکشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه با ارائه گزارشی درباره وضعیت جنگ در افغانستان از «پیشرفتهایی در مبارزه با القاعده و طالبان» خبر داده و در عین حال افزوده است، شکست دادن کامل القاعده زمان زیادی میبرد. بیشتر بخوانید: بررسی راهبرد نظامی آمریکا در افغانستان سفر غير منتظره باراک اوباما به افغانستان آقای اوباما همچنین با بیان این که «طرح جنگ در افغانستان در مسیر درست قرار دارد»، در عین حال هشدار داده است که پیشرفتهای حاصل شده در افغانستان «شکننده و برگشتپذیر» است. هر چند در این گزارش تاکید شده است که با توجه به پیشرفتهای حاصل شده، روند کاهش شمار سربازان آمریکایی از ماه جولای سال ۲۰۱۱ آغاز میشود، با این حال در ادامه آمده است، که واگذاری مسئولیت کامل تامین امنیت افغانستان به ارتش این کشور در سال ۲۰۱۴ صورت میگیرد. گزارشی که روز پنجشنبه درباره وضعیت جنگ در افغانستان منتشر شده است، نخستین گزارش جامع درباره روند تحولات در افغانستان از زمان اعلام راهبرد تازه رئیس جمهور آمریکا برای جنگ در افغانستان در حدود یک سال پیش است. دو روز پیش از انتشار این گزارش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سهشنبه در جلسهای با شرکت مشاوران ارشد امنیتی خود در کاخ سفید، به مرور راهبرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان پرداخته بود. پیشتر برخی از برخی از مقامهای عالیرتبه آمریکا اعلام کرده بودند که انتظار نمیرود، تغییر قابل توجهی در رویکرد ایالات متحده مبنی بر تشدید فشار بر طالبان و تلاش برای در هم شکستن مقاومت القاعده صورت گیرد. با این همه رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید گفته بود، باراک اوباما بر این باور است که پیشرفت صورت گرفته در افغانستان برای «کاهش مشروط» شمار سربازان آمریکایی در این کشور از جولای سال ۲۰۱۱ میلادی کفایت میکند، هر چند نباید در این مقطع انتظار کاهش شدید شمار نیروهای آمریکایی را داشت. گفتنی است، رهبران کشورهای عضو ناتو نیز در نشست ماه گذشته میلادی خود درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سپردن کنترل کامل امنیت این کشور به نیروهای افغانی در سال ۲۰۱۴ توافق کرده بودند. در این میان رئیس جمهور آمریکا در گزارش خود درباره وضعیت جنگ در افغانستان، تاکید کرده است، با وجود افزایش شمار سربازان آمریکایی و ناتو در افغانستان جنگ در این کشور «امری به غایت دشوار» است. باراک اوباما در عین حال افزوده است: «ما در حال دستیابی به اهداف خود هستیم.» در گزارش رئیس جمهور آمریکا در باره وضعیت جنگ در افغانستان همچنین آمده است که نیروهای بینالمللی توانستهاند، روند پیشروی طالبان در افغانستان را متوقف سازند. در بخشی از گزارش یاد شده در این باره آمده است: «تحرک و پویایی که طالبان در سالهای گذشته بدان دست یافته بودند، در بسیاری از مناطق در هم شکسته شده و در برخی مناطق حساس نیز وضعیت به طور کامل عوض شده است.» در این گزارش در عین حال تصریح شده است که در شرایط کنونی چالش اصلی آن است که پیشرفتهای حاصله در جنگ در افغانستان را به پیشرفتهایی «پایدار و دائمی» تبدیل کرد. این در حالی است که به گفته تحلیلگران «پیشرفتهای محدود» صورت گرفته در افغانستان به بهای سنگینی به دست آمده است، به طوری که سال ۲۰۱۰ برای سربازان خارجی مستقر در افغانستان خونینترین سال در دوران جنگ ۹ ساله در این کشور به شمار میآید.
سازمان عفو بين الملل می گويد: نيروهای امنيتی ايران طی هفته گذشته هفت نفر از طرفداران آيت الله حسين کاظمينی بروجردی را بازداشت کرده اند.سازمان عفو بين الملل می گويد: نيروهای امنيتی ايران طی هفته گذشته هفت نفر از طرفداران آيت الله حسين کاظمينی بروجردی را بازداشت کرده اند. سازمان عفو بين الملل دربيانيه ای نوشته است: طيبه حسينی، نگار غفار زاده، فروغ همتيار، مريم عظيمی، رويا عراقی و محمدرضا صادقی طرفداران آيت الله بروجردی روز چهارشنبه هفته گذشته در خانه هايشان در تهران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند. طبق اين گزارش، نيروهای امنيتی ايران پس از تفتيش منازل اين افراد کامپيوتر و وسايل شخصی اين افراد را با خود برده اند. سازمان عفو بين الملل همچنين می گويد: محمد مهمان نواز يکی ديگر از هواداران آيت الله بروجردی نيز روز دوشنبه هفته گذشته به دادگاه ويژه روحانيت احضار شده بود که پس از حضور در اين دادگاه بازداشت شده است. سازمان عفو بين الملل می گويد: از سرنوشت و محل بازداشت اين افراد اطلاعی در دست نيست. این سازمان طرفدار حقوق بشر تصریح کرده است که این افراد به دلیل اعتقادات خود بازداشت شده اند. آيتالله کاظمينی بروجردی، از مخالفان تئوری ولايت فقيه و دخالت دين در سياست و موافق بازگشت به اصل دين سنتی است که مهرماه سال ۸۵ و به دنبال حمله نيروهای امنيتی به منزل شخصی او، دستگير و به زندان اوين منتقل شد. در تيرماه سال ۸۶، آقای کاظمينی بروجردی در نامهای که در رسانهها انتشار يافت خطاب به «پاپ، دبير کل سازمان ملل، پارلمان اروپا، سازمانها و نهادهای حقوق بشر و دادگاه لاهه، روشنفکران و آزادیخواهان جهان و مبارزان دموکراسی» خواستار آن شد تا تدابيری اتخاذ شود که دادگاه وی به صورت علنی و در حضور نمايندگان خبرگزاریهای بينالمللی برگزار شود. آقای کاظمينی بروجردی در آخرين جلسه دادگاه در شهريور ۸۶، به اتهام «محاربه» و «تبليغ عليه نظام»، خلع لباس و به تحمل يک سال حبس در تهران و ۱۰ سال زندان و تبعيد در شهر يزد محکوم شد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اتهام وی را «ادعای رهبری اسلام سنتی و دين سنتی» عنوان کرده است و سايتهای حامی دولت نظير رجا نيوز، اعلام کردهاند که آقای کاظمينی بروجردی به «اقدام عليه امنيت ملی، ارتباط با بيگانگان» و ا«اظهارات دروغين در خصوص ارتباط با امام زمان» متهم شدهاست.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد نیروهای امنیتی، هشت نفر را در ارتباط با انفجار چابهار بازداشت کرده اند. به گزارش صدا و سیما و به گفته یک مقام آگاه اطلاعاتی، این افراد در شهرهای چابهار، نیکشهر و کنارک ِ سیستان و بلوچستان دستگیر شده اند. آین مقام آگاه وزارت اطلاعات، هویت و مشخصات افراد بازداشت شده را اعلام نکرد. در جریان انفجار بامداد چهارشنبه در چابهار و هنگام عبور عزاداران روز تاسوعا، 35 نفر کشته و بیش از 80 تن مجروح شدند.
شامگاه پنج شنبه در لندن، جولیان آسانژ مدیر ویکی لیکس با قرار وثیقه آزاد شد. آقای آسانژ که از هفتم دسامبر(درحدود یک هفته پیش) در زندان بسر می برد، به اتهام سوء رفتار جنسی در سوئد، تحت تعقیب قرار دارد و دولت آن کشور تقاضای استرداد او را کرده است. سه شنبه گذشته دادگاهی در لندن، با آزادی جولیان آسانژ به قید وثیقه ای به ارزش 316 هزار دلار رای داد اما دادستان برای بررسی روند حقوقی استرداد او به سوئد، با آزادی او مخالفت کرد. پرونده استرداد آقای آسانژ روز یازدهم ژانویه ( در حدود یک ماه دیگر) بررسی خواهد شد. جولیان آسانژ شهروند استرالیا که 39 سال دارد، با انتشار نامه ها و اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا، خشم مقامهای واشینگتن و شماری از رهبران جهان را برانگیخته است.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه اعلام داشت که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سال 2011 میلادی آغاز می شود. آقای اوباما گفت، جنگ افغانستان همچنان " تلاشی سخت" است اما آمریکا برای رسیدن به اهدافش در مسیر درستی قرار دارد. باراک اوباما با اشاره به نتایج بررسی استراتژی آمریکا در افغانستان که تهیه آن در حدود دوماه طول کشیده افزود، آمریکا در ایجاد اخلال در شبکه تروریستی القائده پیشرفت زیادی داشته اما برای شکست دادن کامل آن به زمان بیشتری نیاز است. رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت، این بررسی نشان میدهد که تلاش های پاکستان برای ریشه کن کردن ستیزه جویان در خاک آن کشور ، به اندازه کافی نبوده است.
در جریان دیدار نخست وزیر چین از هند، مقامهای دو کشور توافق کردند تا میزان مبادلات تجاری خود را تا پنج سال دیگر به 100 میلیارد دلار در سال برسانند. در سفر سه روزه "ون جیابائو" نخسست وزیر چین که همراه یک هیات 400 نفره از مقامها وبازرگانان به هند رفته است، شش قرارداد به ارزش 16 میلیارد دلار بین دو کشور بسته شد. نخست وزیر چین قرار است روز جمعه، برای دیداری دو روزه با مقامهای پاکستان، به اسلام آباد سفر کند.
روز پنج شنبه بر اثر برخورد یک موشک در منطقه مرزی پاکستان وافغانستان، هفت نفرکشته شدند. بر پایه گزارشها این موشک که احتمالا از یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی پرتاب شده، خودرویی را در منطقه خیبر در شمال وزیرستان هدف قرار داده بود. طی یکسال گذشته، بیش از 100 موشک در منطقه قبیله ای شمال وزیرستان منفجر شده است . این منطقه در کنترل نیروهای طالبان و گروههای القائده است. هدف این گروهها، پیکار با نیروهای آمریکایی و ناتو است که در افغانستان حضور دارند.
در حالی که چند تن از مراجع تقلید و نیز شخصیتهای سیاسی خواستار پایان اعتصاب غذای محمد نوریزاد شدهاند، وی به دنبال وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده است.در حالی که چند تن از مراجع تقلید و نیز شخصیتهای سیاسی خواستار پایان اعتصاب غذای محمد نوریزاد شدهاند، وی به دنبال وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده و همزمان اعضای خانواده آقای نوریزاد و نیز همسر مصطفی تاجزاده، که در برابر زندان بست نشسته بودند، بازداشت شدهاند. به نوشته وبسایت محمد نوریزاد، این زندانی سیاسی بامداد روز پنجشنبه به دنبال وخامت وضع جسمیاش بر اثر اعتصاب غذا «به زور» به بیمارستان منتقل شده، «تا وادار به شکستن اعتصابش شود.» بیشتر بخوانید: نوریزاد: میخواهم به وضعیت کسانی که مظلوم واقع شدهاند خاتمه دهم عیسی سحرخیز: هر انتقادی از رهبر ایران، ساختارشکنی تلقی میشود محمد نوریزاد به دلیل نوشتن نامههای انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی محاکمه و زندانی شده است، ششمین روز اعتصاب غذای خشک خود را میگذراند و پیش از آغاز اعتصاب غذا اعلام کرده بود، «روز عاشورا جنازهاش را بر سر ظالمین خواهد کوبید.» محمد نوریزاد که از همکاران پیشین روزنامه کیهان بود و در سالهای گذشته از حامیان دولت محمود احمدینژاد به شمار میآمد، به دنبال سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، وی نیز به جمع منتقدان پیوست و با انتشار چندین نامه سرگشاده از جمله خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، وی را مسئول این رویدادها دانست. به دنبال این نامهنگاریها، آقای نوریزاد در آذر ماه سال گذشته به اتهام «توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و بیش از هفت ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی گذراند. وی که در سوم تیر ماه سال جاری با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود، در اواخر مرداد ماه بار دیگر نامهای به آیتالله خامنهای نوشته و از وی خواسته بود، پیش از مرگش به جبران خطاهای سرزده از خود بپردازند. همانطور که آقای نوریزاد در آخرین نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی پیشبینی کرده بود، تنها چند روز پس از انتشار این نامه وی یک بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد و از آن زمان تاکنون همچنان در زندان به سر میبرد. آقای نوریزاد پس از آن دست به اعتصاب غذا زد، که حدود یک هفته پیش گزارشهایی درباره ممنوعالملاقات شدن وی و مصطفی تاجزاده، دیگر زندانی سیاسی در ایران و نیز «توهین قاضی» به وی منتشر شده بود. این در حالی است که برخی از مراجع تقلید و رهبران مخالف دولت در دیدار با شماری از خانوادههای زندانیان سیاسی در ایران، از محمد نوریزاد خواستهاند، به اعتصاب غذای خود پایان دهد. درخواست ها برای پایان دادن به اعتصاب غذا آیتالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید شیعیان روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از خانوادههای زندانیان سیاسی و از جمله خانواده محمد نوریزاد، خواستار پایان اعتصاب غذای زندانیان شده بود. وی در این باره گفته بود: «میدانم که قصد برخی از این عزیزان از اعتصاب غذا، رساندن ندای مظلومیتشان به بیرون از زندان است، ولی باید بدانند که این کار، بیش از هم به جامعه ضربه میزند چون که جامعه به حضور این عزیزان نیاز دارد و باید این اعتصاب را بشکنند.» همچنین آیتالله صانعی، یکی دیگر از مراجع تقلید نیز در دیدار با خانوادههای زندانیان سیاسی با «غیر شرعی» خواندن شرایط نگهداری زندانیان در ایران به ویژه در سلولهای انفرادی اظهار داشته بود: «خداوند ظالمین را دوست نمیدارد و آنها را در همین دنیا به کیفر خواهد رساند.» پیشتر محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران نیز در پیامی خواستار پایان اعتصاب محمد نوریزاد شده و نوشته بود: «من خواهش میکنم آقای نوریزاد از تصمیم خود بر اعتصاب خشک منصرف شود. امیدوارم اصل این تصمیم سبب شود که مسؤلان ذیربط با تجدید نظر در مورد او و بسیاری از عزیزان دیگر که گرفتارند زمینه را برای اصلاح امور و بازگشت کشور به امنیت و ثبات و قانون فراهم کنند.» رئیس دولت اصلاحات در پیام خود در عین حال آورده بود: «هر چند من هم معتقدم به او و بسیاری از سرمایههای انقلاب و کشور و اصل نظام ستم شده و میشود ولی به هر حال برای همه ما آنچه مهم است سرنوشت کشور و انقلاب و اصالتهای آن و حفظ حق و حرمت مردم است و در این راه از دادن هزینه نباید پرهیز کرد.» مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران نیز در دیدار با اعضای خانواده محمد نوریزاد و خانوادههای زندانیان سیاسی خواستار پایان اعتصاب غذای وی شده بود. مهدی کروبی همچنین در پیام جداگانهای با ابراز امیدواری نسبت به آزادی «همه زندانیان بیگناه» خطاب به محمد نوریزاد نوشته بود: «برادر ارجمندم آقای محمد نوریزاد، امروز شما همچون گذشته در سنگر دفاع از انقلاب و نظام سربلند گشتهاید، اما همان طور که خود نیز بر آن واقفید در این راه ارزشمند و خطیر، مسیری بس طولانی در پیش رو داریم، امروز ملت ایران بیش از پیش به وجود آزادمردانی همچون شما نیازمند است، لذا بنده از شما خواهش میکنم به جهت حفظ سلامتی و تداوم پایداری در این راه به اعتصاب غذای خود خاتمه دهید.» آزادی خانواده نوری زاد از سوی دیگر پس از انتشار گزارشهایی درباره وخامت حال محمد نوریزاد در زندان و انتقال اجباری وی به بیمارستان، اعضای خانواده وی و نیز همسر مصطفی تاجزاده که در روز پنجشنبه در مقابل زندان اوین بست نشسته بودند، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. بازداشتشدگان پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شدند و بر اساس گزارشهای منتشر شده، حال فطمه ملکی، همسر محمد نوریزاد، که از بیماری فشار خون رنج میبرد، در زندان اوین رو به وخامت نهاده بود. در واکنش به بازداشت اعضای خانواده محمد نوریزاد از جمله پدر و مادر وی در مقابل زندان اوین، جمعی از خانوادههای زندانیان سیاسی روز پنجشنبه با انتشار بیانیهای با ابراز تاسف نسبت به بازداشت این افراد، خواستار «به کارگیری عقلانیت در بحرانها و برخوردهای منطقی و انسانی» با زندانیان سیاسی شدهاند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «متاسفانه مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی، همیشه گرهای را که باید با دست باز شود به دندان میسپارند و با روشهای غلط با چنین مسایلی برخورد میکنند، و هر روز گره کوری بر مشکلات جامعه میافزایند و خانوادههای بی پناه و ستم کشیده زندانیان را در معرض فشار جدیدی قرار میدهند.» با این حال شامگاه روز پنجشنبه وبسایت محمد نوریزاد اعلام کرد، اعضای خانواده این زندانیان سیاسی به همراه فخرالسادات محتشمیپور، همسر مصطفی تاجزاده آزاد شدهاند و فاطمه ملکی، به دلیل مناسب نبودن وضعیت جسمیاش مستقیماً به بیمارستان منتقل شده است. در حالی که به نوشته وبسایت محمد نوریزاد، هیچ خبر تازهای از آخرین وضعیت آقای نوریزاد پس از انتقال وی به بیمارستان در دست نیست، گزارشهای دیگر از وخامت وضع جسمانی سایر زندانیان اعتصابی در زندان اوین حکایت میکند. به نوشته سایت اینترنتی کلمه نسرین ستوده، وکیل دادگستری نیز که در اعتصاب غذای خشک به سر میبرد، حاضر به شکستن اعتصاب غذایش نشده و به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منقل شده است. همچنین آرش صادقی، دانشجویی که در جریان اعتراضها به نتایج انتخابات بازداشت شده و نیز غلامحسین عرشی و رضا شهابی از دیگر معترضان بازداشت شده از دیگر زندانیانی هستند که دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانی «بسیار نامناسبی» دارند.
سناتورهای ارشد دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا، بار دیگر دولت های جمهوری اسلامی و کره شمالی را به خاطر لجاجت بر سر برنامه های اتمی، به شدت مورد حمله قرار دادند.مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه شاهد گفت وگوهای سناتورهای آمریکایی در مورد تصویب پیمان «استارت» بود و سناتورهای ارشد دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا، بار دیگر دولت های جمهوری اسلامی و کره شمالی را به خاطر لجاجت بر سر برنامه های اتمی، به شدت مورد حمله قرار دادند. پیمان استراتژیک «استارت» میان آمریکا و روسیه منعقد شده و یکی از اهداف آن، کاهش سلاح های استراتژیک میان دو طرف است. این پیمان که به امضای رییس جمهوری آمریکا و روسیه رسیده، برای نهایی شدن باید به تصویب مجلس سنا و نیز مجلس دومای روسیه هم برسد. روز چهارشنبه و در حالی که بحث بر سر این پیمان مطرح بود، موافقان و مخالفان درباره آن صحبت کردند. این بحث ها دامنه های زیادی داشت و برنامه اتمی و کره شمالی هم مطرح شد. سناتور ریچارد لوگار، نماینده جمهوریخواه ایالت ایندیانا ضمن سرکش خواندن ایران و کره شمالی و برمه گفت: «رد لایحه جدید استارت (در مجلس سنا) با استقبال ایران، کره شمالی، سوریه و برمه روبرو خواهد شد. این دولت ها از تحقیق در برنامه اتمی خود جلوگیری می کنند و به دنبال برنامه ایجاد فناوری های حساس و منتهی بمب اتمی هستند.» بیشتر بخوانید: رهبران ناتو خواستار تصویب پیمان «استارت جدید» از سوی سنای آمریکا شدند امضای اوباما و مدودف پای «استارت ۲»؛ «به سوی جهان خالی از سلاح هستهای» سناتور لوگار گفت: « این دولت های خطرناک می دانند هرگونه توافق میان آمریکا و روسیه، گزینه های قانون شکنی آن ها را محدود می کند.» سناتور جان کری، نماینده دموکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنا هم درباره پیمان استارت گفت: «این پیمان علاوه بر ایجاد ثبات در روابط اتمی آمریکا و روسیه، تاثیر جدی بر توانایی ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی در کشورهای چون ایران دارد.» جان کری گفت: «در هفت ماهی که این پیمان میان دو رییس جمهوری آمریکا و روسیه به امضا رسیده، روسیه همکاری های خوبی داشته و حتی فروش موشک های پدافندی اس سیصد به ایران را متوقف کرده است که اقدام موثر و مهمی است. روسیه از تشدید تحریم ها علیه ایران هم حمایت کرد و این ها اقداماتی بسیار مهم است.» کاخ سفید تلاش می کند در اولین فرصت و تا پیش از پایان سال جاری میلادی، این پیمان استراتژیک تصویب شود. باراک اوباما پیشتر در پیامی به جمهوریخواهان سنای آمریکا، گفته بود اجرایی شدن این پیمان «حیاتی» است و اعلام کرد که بازرسان ایالات متحده تا زمان تصویب این پیمان از سوی سنا، اجازه جمعآوری اطلاعات از ذخایر هستهای روسیه را نخواهند داشت. پیمان تسلیحاتی «استارت جدید» در آوریل ۲۰۱۰، برابر با فروردین ۸۹، در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، به امضای روسای جمهور آمریکا و روسیه رسید و به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانههای هستهای خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهکهای هستهای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک اتمی کاهش دهند. این در حالی است که در حال حاضر جمهوری خواهان مجلس سنا به رهبری جان کایل، از نمایندگان پرنفوذ جمهوریخواه سنا، تصویب این پیمان را به تعویق انداخته و اعلام کردهاند که بررسی این پیمان به زمان بیشتری نیاز دارد و به نظر نمیرسد که تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی مورد تأیید سنا واقع شود. در همین حال، دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه از دومای روسیه خواسته است تا پیش از موافقت سنای آمریکا با این معاهده، از تأیید این توافق خودداری کنند. معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هستهای یا استارت، نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میان روسیه و آمریکا به امضاء رسید و در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد. این معاهده در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که به دنبال آن روسای جمهور آمریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰، معاهده «استارت جدید» را به امضاء رساندند.
يک مقام آگاه در وزارت اطلاعات ايران گفته است، روز پنجشنبه نیروهای امنیتی هشت نفر را در ارتباط با انفجار روز چهارشنبه چابهار بازداشت کرده اند.يک مقام آگاه در وزارت اطلاعات ايران گفته است، روز پنجشنبه نیروهای امنیتی هشت نفر را در ارتباط با انفجار روز چهارشنبه چابهار که به کشته شدن ۳۵ نفر منجر شد، در شهرهای چابهار، نيکشهر و کنارک سيستان بلوچستان بازداشت کرده اند. بیشتر بخوانید: باراک اوباما حمله انتحاری در ایران را محکوم کرد به گزارش واحد مرکزی خبر، اين مقام آگاه وزارت اطلاعات گفته است نيروهای اطلاعاتی «دراقدامی ويژه اطلاعاتی ـ عملياتی سحرگاه امروز ، موفق شدند هشت نفر ديگر از عوامل تروريستی و مرتبطان اين جنايت را در شهرستان های چابهار ، نيکشهر و کنارکِ سيستان و بلوچستان شناسايی و دستگير کنند .» اين مقام آگاه وزارت اطلاعات هويت و مشخصات افراد بازداشت شده را اعلام نکرده است. در جريان انفجار چهارشنبه چابهار که در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه صبح و هنگام عبور عزاداران روز تاسوعا (نهم محرم) از يکی از خيابانهای اين شهر به وقوع پيوست ۳۵ نفر کشته و بيش از ۸۰ نفز نيز زخمی شدند. روزشمار حملات و انفجارهای گروه جندالله - کليک کنيد اين مقام آگاه وزارت اطلاعات ايران که هويتش مشخص نشده، همچنين با متهم کردن «سرويس های اطلاعاتی جريان سلطه»، هدف از بمب گذاری انتحاری روز چهارشنبه در چابهار را ايجاد ناامنی و « جلوگيری از جهش بزرگ اقتصادی منطقه جنوب شرق کشور» دانسته است. ارتباط مقامات محلی پاکستان در حالی يک مقام آگاه وزارت اطلاعات ايران از بازداشت هشت نفر در ارتباط با انفجار چابهار خبر داده است که پيشتر معاون امنيتی وزارت کشور ايران مقامات محلی پاکستان را به ارتباط با عوامل اين انفجارها متهم کرد. علی عبداللهی، معاون امنيتی وزارت کشور، گفته است که «برخی مقامات محلی دولت پاکستان با اقدامات تروريستی ارتباط دارند و تروريست ها اوراق عبور خود را از برخی مقامات محلی پاکستان دريافت می کنند.» آقای عبداللهی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، افزوده است: «اعترافات عبدالمالک ريگی مويد اين قضيه است که عقبه اين تروريست ها در پاکستان است و آنان اوراق عبور خود را از برخی از دستگاه ها و مقامات محلی پاکستان می گيرند.» وزير کشور نيز در همین رابطه گفته است که عوامل انفجارهای اخير «در پاکستان آموزش ديدهاند.» مصطفی محمدنجار در گفتوگو با خبرنگاران از تشکيل جلسه شورای امنيت کشور خبر داده و درباره عوامل اين حادثه گفته است: «گروهی تروريست که متأسفانه آن طرف مرزهای شرقی در پاکستان در حال آموزش هستند و حضور دارند اين اقدام تروريستی را انجام دادند.» مصطفی محمد نجار درباره چگونگی انفجار انتحاری در چابهار گفته است: «دو نفر خودفروخته و عامل استکبار جهانی که کاملاً تجهيز شده و آموزش ديده و از ناحيه مرز وارد شهرستان چابهار شده بودند دست به اقدام تروريستی زدند.» وی افزوده است: «نيروهای امنيتی و انتظامی يکی از افراد تروريست را قبل از هر گونه اقدامی، شناسايی کرده و به هلاکت رساندند.» در اين زمينه حسينعلی شهرياری، نماينده زاهدان در مجلس، به خبرگزاری ايسنا گفته است که بر اساس اطلاعات محلی، اين دو نفر «وهابی» بوده اند. گروه شبه نظامی «جندالله» که سالهاست عليه جمهوری اسلامی ايران اقدام مسلحانه میکند در بيانيهای مسئوليت انفجار چابهار را بر عهده گرفته است. اين گروه که به گفته مقامهای جمهوری اسلامی ايران پايگاههايی در پاکستان دارد در سالهای اخير دست به انفجارهای انتحاری متعددی زده است که آخرين آن در تيرماه گذشته، هنگام برگزاری مراسمی مذهبی در مسجد جامع شيعيان زاهدان بود. در جريان دو انفجار انتحاری که در فاصله زمانی کوتاهی در اين مسجد روی داد ۲۷ نفر کشته و ۳۰۰ تن نيز زخمی شدند. به دنبال اين انفجارها، علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی از وضعيت امنيتی شرق ايران انتقاد کرده و گفته بود که «استمرار وضعيت موجود قابل قبول نيست.» اين نماينده مجلس از احتمال ورود نيروهای ايرانی به خاک پاکستان برای مقابله با «تروريستها» خبر داده و گفته بود: «تصميمگيری درباره ورود ايران به خاک پاکستان برای مقابله با تروريستها با شورای عالی امنيت ملی است.» جمهوری اسلامی ايران پس از اين انفجارها همواره انگشت اتهام را به سوی آمريکا، بريتانيا و پاکستان گرفته است و پس از حادثه روز چهارشنبه چهابهار نيز، مصطفی محمد نجار، وزير کشور، گفته است: «تذکراتی به مقامهای پاکستان دادهايم و قرار شد اين پيگيریها تشديد شود.» نماينده مردم زاهدان در مجلس نيز با تأکيد بر اينکه «پاکستان اکنون حياط خلوت دشمنان ايران شده است»، گفته است که «دشمن از طريق پاکستان وارد خاک سيستان و بلوچستان میشود و اقدام به انجام عملياتهای تروريستی میکند.» آقای شهرياری افزوده است: «پاکستان چگونه میخواهد جواب محبتهای ايرانيان در مقابل مردم سيلزده خود را بدهد. اين پاسخ اشکهای رهبری و آن همه لطف ايشان نسبت به آن کشور نبود.» اشاره اين نماينده به سخنرانی آيتالله علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، در نماز عيد فطر روز ۱۹ شهريور ماه است که در آن وی خواستار «به پا خواستن مسلمانان به ويژه ايرانيان برای کمک به سيلزدگان پاکستان شد.» در انفجارهای گذشته نيز انتقاد از پاکستان بارها تکرار شده و هر بار، به گفته مقامهای ايران، اسلام آباد قول همکاری و برخورد با گروه جندالله را داده است. انفجارهای يکسال اخير در حالی صورت میگيرد که مقامهای امنيتی و انتظامی ايران پيشتر اعلام کرده بودند که با اعدام عبدالمالک ريگی و برادر او، گروه جندالله توانايی عملياتی خود را از دست داده است. عبدالمالک ريگی که رهبر گروه جندالله بود اسفندماه گذشته در جريان يک پرواز از قرقيزستان به مقصد دوبی بازداشت و به ايران منتقل شد. مقامهای اطلاعاتی ايران از اين رويداد به عنوان يک «عمليات بزرگ» ياد کردند. جندالله که خود را جنبش مقاومت مردم ايران نيز مینامد، در سال ۲۰۰۲ تأسيس شده و عمليات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. اين گروه از اوايل سال ۲۰۰۵ عمليات و تحرکات خود را در استان سيستان و بلوچستان گسترش داده است، اين اقدامات در ابتدا عمدتاً شامل آدمربايی و حمله به خودروهای عبوری بود، اما جندالله به تدريج به حملات انتحاری نيز روی آورده است. جندالله از سوی ايران، اتحاديه اروپا و آمريکا به عنوان يک گروه تروريستی معرفی شده و حملات آن همواره با محکوميت بريتانيا و آمريکا روبهرو شده است.
همزمان با نزدیک شدن پایان سال ۲۰۱۰ میلادی، مجله نشنال جیوگرافیک ۱۰ کشف علمی سال ۲۰۱۰ را که بیش از همه مورد توجه خوانندگان و مخاطبان این مجله بوده، منتشر کرده است.همزمان با نزدیک شدن پایان سال ۲۰۱۰ میلادی، مجله نشنال جیوگرافیک ۱۰ کشف علمی سال ۲۰۱۰ را که بیش از همه مورد توجه خوانندگان و مخاطبان این مجله بوده، منتشر کرده است. ۱- ماهی دستدار صورتی: این ماهی که از بالههای بزرگ خود به جای شنا کردن برای راه رفتن در کف دریا استفاده میکند در ماه مه امسال کشف شد. این جاندار که محل کشف آن آبهای ساحل جزیره تسامانی در نزدیکی استرالیاست یکی از ۹ نمنه ماهیهای دست داری است که تا کنون شناسایی شده است. دانشمندان در مورد این جاندار و به ویژه در مورد سیستم زیستی و رفتاری آن اطلاعات اندکی در دست دارند و به همین دلیل این نوع ماهی را تنها از روی شکل ستون فقرات، رنگ و اندازه طبقه بندی میکنند. ۲- راز کتیبههای باستانی کتاب مقدس: تحقیقات باستانشناسی و رمزگشاییهای اخیر بر روی یک جام با قدمتی دو هزار ساله که در تابستان امسال در «کوه صهیون» در بیتالمقدس در حین حفاری کشف شد، حفاریهای اخیر تونلهای باستانی بیتالمقدس و سایر کشفهای باستانشناسی، اطلاعات بسیاری در مورد منشأ و زمان نگارش کتیبههای باستانی کتاب مقدس یا «کتیبههای دریای مرده» به دست داده است. بخشی از کتیبههای دریای مرده که در موزه اسرائیل در بیتالمقدس نگهداری میشود. کتیبههای دریای مرده در حدود ۶۰ سال پیش در غارهایی در جوار سواحل خلیج اردن کشف شد و گمان میرود که متعلق به فرقهای باشد که از بدنه اصلی یهودیت جدا شده و از قرن یکم پیش از میلاد تا قرن یکم پس از میلاد در این منطقه سکونت داشتند شواهد جدید نشان میدهد که این دستنوشتهها که شامل قدیمیترین متون کتاب مقدس، مجموعه عهد عتیق و جدید، جهان هستند متعلق به چند گروه بودهاند که در دوران جنگ پنهان شده بودند. این کتیبهها شاید حتی «گنج بزرگ معبد بیتالمقدس» باشد؛ معبدی که به نوشته کتاب مقدس، «صندوق عهد» که «ده فرمان» خداوند به بنی اسرائیل را درون خود دارد، در این معبد قرار دارد. ۳-ماهی کلهدراز خیالباف: این ماهی که در سال ۲۰۱۰ کشف شده است، ماهیخوار عجیب و ترسناکی است که طول قامت آن حدود ۱۷ سانتیمتر است. ماهی کلهدراز خیالباف این ماهی، یک گونه از ۳۸ گونه آبزی است که از سال ۱۹۹۲ تا کنون در اطراف قطب شما و آبهای گرینلند کشف شدهاند. برخی از پژوهشگران بر این باورند که افزایش درجه حرارت آبهای مناطق قطبی و افزایش صید در اعماق دریاها ممکن است موجب مهاجرت گونههای جدید آبزیان به سمت سواحل گرینلند شده باشند. ۴-کشتی نوح در آرارات: یک گروه از پژوهشگران باستانشناسی وابسته به کلیسای انجیلی در ماه آوریل ادعا کردند که بقایای کشتی نوح را در زیر لایه های برف و خاکسترهای آتشفشانی در جوار قله آرارات در ترکیه پیدا کرده اند. بسیاری از مسیحیان بر مبنای آموزه ها و برخی از اشارات در متون تورات و انجیل بر این باورند که نوح پیامبر همراه با خانواده ، همراهان و یک جفت از تمامی موجودات زنده زمینی پس از طوفان شدیدی که کشتی آنها را تهدید می کرد در جوار قله آرارات پناه گرفته و نجات پیدا کردند. ۵- خفاش یودا: خفاش دماغآبی میوهخوار سال گذشته همراه با ۲۰۰ گونه جانداری دیگر در جنگلهای گینه نو کشف شد. این خفاش که از تخم میوههای درختی تغذیه میکند احتمالا در گستراندن انواع میوهها و محیط زیست منطقه نقش بسیار مهمی دارد. ۶-امکان وجود کهکشانهای دیگر در سیاهچالههای فضایی: گفته میشود که امکان دارد جهان ما درون سیاهچاله فضایی قرار گرفته باشد که خود بخشی از یک جهان بزرگتر است. سیاهچالههای فضایی که تا کنون توسط انسان در جهان کشف شدهاند، از سیاهچالههای میکروسکوپی گرفته تا غول پیکر، میتوانند دریچهای باشند به عوالم دیگر. براساس نتایج مطالعاتی که بهار امسال منتشر شد سیاهچاله فضایی در حقیقت مثل تونل هایی میان جهانهای مختلف هستند. این مطالعات جدید مدعی هستند که بر خلاف تصور قبلی، سیاهچاله فضایی نه به یک نقطه کور، بلکه به یک «سفیدچاله» ختم میشود. ۷-اشکالی که دنیای گمشده آمازون را مکشوف کرد: صدها شکل هندسی مثل دایره و مربع که پس از قطع درختان منطقه آمازون اکنون بر سطح زمین هویدا شده اند نشانگر احتمال زندگی جوامع بسیار کهنی دراین منطقه هستند. تصویر ماهوارهای از بخش بالایی رود آمازون تصاویر ماهواره ای که از بستر شمالی رودخانه آمازون تهیه شده است به کشف بیش از ۲۰۰ شکل هندسی در آمازون و در منطقه ای به وسعت ۲۵۰ کیلومتر مربع کمک کرده است. پژوهشگرانی که در ۲۰۱۰ این اشکال را بررسی کردهاند تخمین زدهاند که ۱۰ برابر این ساختارهای ناشناخته در نقاط دیگر آمازون توسط جنگلهای انبوه از دیدرس پنهان مانده باشند. ۸-خزندهای که به جای تخمگذاری، زایمان میکند: تحقیقات سال جاری نشان داد که یک نوع خزنده استرالیایی از گونه مارمولک ها به مرور زمان تکامل یافته است و اکنون به جای تخم گذاری، همانند پستانداران از طریق زایمان تولید مثل میکند. پژوهشهای انجام شده در سواحل شمالی استرالیا نشان میدهد که اکثر انواع این گونه مارمولک شکم زرد سه پنجهای همچنان تخمگذار هستند، اما برخی انوع تکاملیافتهتر این گونه که در نواحی سرد کوهستانی زندگی میکنند همانند پستانداران، زندهزا هستند. ۹-نشانههایی از وجود ساختارهایی خارج از جهان هستی: تحقیقاتی که نتایج آن در ماه مارس امسال منتشر شد احتمال وجود «ساختارهای» ناشناخته و نامشهود در خارج از مکانی که به آن عالم هستی میگوییم را تقویت کرده است. خوشههای کهکشانی در سال ۲۰۰۸ دانشمندان از کشف صدها کهکشان نورانی که تمامیشان در یک جهت جغرافیایی با سرعتی قریب به ۳.۶ میلیون کلومتر در ساعت در حرکت است خبر دادند. این حرکت اسرار آمیز با مدلهای کنونی نحوه توزیع و گسترش کهکشانها قابل توضیح نیست، بنابراین برخی محققین احتما میدهند که این تودههای وسیع کهکشانی ناشناخته توسط یک نیروی جاذبه دیگری خارج از عالم هستی ما هدایت میشوند. ۱۰-زمین لرزهای موجب تغییر زمان شد: به گفته ناسا، زمین لرزهای که با قدرت ۸.۸ ریشتر در ماه فوریه شیلی را لرزاند، به حدی سهمگین بود که به نظر میرسد محور گردش زمین به دور خود را تغییر داده و از طول شبانهروز کاسته است. این زمین لرزه که پنجمین زلزله قوی است که تا کنون به ثبت رسیده است به نظر میرسد بر سرعت گردش زمین به دور خود افزوده است و بر اساس محاسبات کامپیوتری که از سوی موسسه لرزهنگاری آمریکا صورت گرفته، همین امر احتمالا موجب شده است که حدود ۱.۲۶ میلیونیوم ثانیه از طول شبانه روز کاسته شود.
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان روز پنجشنبه حملات انتحاری روز چهارشنبه در چابهار را محکوم کرد. کرزی در جریان مراسم روز عاشورا در کابل، انجام حملات انتحاری در مسجد را بزرگترین استبداد خواند. دو بمب گذاری انتحاری صبح چهارشنبه در جمع شرکت کنندگان در مراسم تاسوعا در شهر چابهار، در جنوب شرق ایران، به کشته شدن سی و نه تن انجامید و دهها نفر دیگر نیز مجروح شدند.
مقام های عراقی اعلام کردند که از سال ۲۰۰۵ میلادی ۲۵۷ نفر در این کشور اعدام شده اند که از این تعداد ۶ نفر آنها زن بوده اند.این خبر که در بیانیه ای توسط معاون وزیر دادگستری عراق آمده، در پی تقاضای سازمان ملل متحد برای حذف حکم اعدام در این کشور، اعلام شده است. همچنین وزیر کشور عراق گفته است که ۸۳۵ نفر در این کشور با حکم اعدام روبرو هستند. در سال ۲۰۰۵ میلادی و بعد از ۲ سال توقف در انجام حکم اعدام، عراق تصمیم به اجرای دوباره ی این مجازات گرفت. در عراق مجازات قتل، تروریسم، آدم ربایی، قاچاق مواد مخدر و جنایت علیه بشریت اعدام است.
تازهترین عکس منتشر شده از آیتالله خامنهای در جمع بسیجیان نشان میدهد که سه مشاور نزدیک وی همزمان در کنار وی دیده میشوند: حجتالاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیتالله خامنهای در کنار اصغر حجازی و فردی به نام وحید معروف به وحید حقانی، دو تن از مشاوران نزدیک رهبر ایران.همگان آیتالله خامنهای را قدرتمندترین فرد ایران میدانند، اما سوال این است که قدرتمندترین فرد در دفتر او کیست؟ تازهترین عکس منتشر شده از آیتالله خامنهای در جمع بسیجیان (عکس بالا) نشان میدهد که سه مشاور نزدیک وی همزمان در کنار وی دیده میشوند: حجتالاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیتالله خامنهای در کنار اصغر حجازی و فردی به نام وحید معروف به وحید حقانی، دو تن از مشاوران نزدیک رهبر ایران. اما کدام یک از این سه تن بیشترین نقش و نفوذ را در دفتر آیتالله خامنهای یا همان بیت رهبری دارند؟ پاسخ این سوال قاعدتا باید حجتالاسلام محمدی گلپایگانی باشد، زیرا وی رئیس دفتر آیتالله خامنهای است. اما مجید محمدی، تحلیلگرمسائل سیاست و حکومت ایران در آمریکا، به این سوال چنین پاسخ میدهد: «آقای گلپایگانی بیشتر چهرهای بیرونی است، چهرهای برای رفتن به مراسم و مجالس رسمی.» محمدی گلپایگانی: از همکاری با عقیدتی - سیاسی ارتش و وزارت اطلاعات تا مسئولیت بیت رهبر حجتالاسلام محمدی گلپایگانی به عنوان رئیس کنونی دفتر آیتالله خامنهای در دهه ۱۳۶۰ از مسئولان دادگاههای نظامی و نیز عقیدتی سیاسی ارتش (۲) و سپس دستیار محمدی ریشهری در وزارت اطلاعات بود. (۳) وی پیش از به قدرت رسیدن آیتالله خامنهای در سال ۱۳۶۸ فردی کمنام و نشان بود که حتی در انتخابات شهر گلپایگان نیز نتوانسته بود رقیب خود را شکست دهد و به عنوان نمایندهای ساده به مجلس ایران راه یابد. آن گونه که علیاکبر ناطق نوری، رئیس بازرسی دفتر رهبری و رئیس پیشین مجلس ایران، میگوید، محمدی گلپایگانی از آن رو در اوج گمنامی به ریاست دفتر آیتالله خامنهای انتخاب شد که کسی فکر نکند یک روحانی راستگرا یا چپگرا مدیریت دفتر آِیتالله خامنهای را برعهده گرفته است. (۴) اما با آن که محمدی گلپایگانی به عنوان یک روحانی جناحی شناخته نشده، هرگز در بین فعالان سیاسی ایران نیز به عنوان نفر اول دفتر یا بیت آیتالله خامنهای از وی نام برده نمیشود. از نگاه جریانات سیاسی و حزبی ایران وی به طور اسمی رئیس دفتر آیتالله خامنهای است، اما لزوما قدرتمندترین یا ذینفوذترین فرد دفتر یا همان بیت رهبری نیست. اما اگر محمدی گلپایگانی قدرتمندترین فرد در بیت آیتالله خامنهای نیست، قدرتمندترین فرد دفتر رهبر کیست؟ مجتبی خامنهای و سنت روحانیون ارشد در تعیین مسئول بیت طبق سنت روحانیون ارشد ایران، مهمترین و ذینفوذترین فرد در بیت آنها همواره یکی از فرزندان ذکور آنها و ترجیحا فرزند ارشد است. در همین چارچوب سالهاست که در بین سیاسیون ایران شنیده میشود که در بین چهار پسر آیتالله خامنهای، مجتبی فرزند دوم وی سیاسیترین فرزند رهبر و البته ذینفوذترین فرد در بیت آیتالله خامنهای است. در ایران به طور جدی شایع است که مجتبی خامنهای در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ با دخالت خود در انتخابات آن هم درست ۴۸ ساعت قبل از انتخابات مانع از پیروزی محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی، نامزدهای اصولگرا، و البته نامزدهای اصلاحطلب (مصطفی معین، مهدی کروبی و اکبر هاشمی رفسنجانی) شده و به محمود احمدینژاد کمک کرده است تا رئیس جمهور ایران شود. شایعات مشابهی نیز در مورد دخالت سازمانیافته مجتبی خامنهای در انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ وجود دارد. اما جدای از این شایعات در مورد مجتبی خامنهای که به دلیل عدم انتشار اسناد دولتی و حکومتی در ایران مستندات منتشرشدهای درباره آنها وجود ندارد، اگر از فرزندان آیتالله خامنهای بگذریم سوال مهمتر آن است که در بین مشاوران وی قدرتمندترین فرد کیست؟ سالهاست که در این عرصه از دو نفر نام برده میشود: حجتالاسلام اصغر حجازی و وحید حقانی. اصغر حجازی، رابط آیتالله خامنهای با دولت اصلاحات در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، سیاستمداران و فعالان سیاسی کشور هر گاه قصد مذاکره و لابی با بیت آیتالله خامنهای را داشتند، طرف مذاکره آنها اصغر حجازی بود. او به نمایندگی از آیتالله خامنهای با سران احزاب نشست و برخاست و ملاقات و مذاکره و رایزنی میکرد و فعالان سیاسی نظر وی را ترجمان دیدگاه آیتالله خامنهای میدانستند. همچنین هر گاه آیتالله خامنهای قصد داشت پیامی غیرعلنی را به دولت و مجلس ابلاغ کند، اصغر حجازی آورنده این پیام بود. (۵) همچنین روزی که مهدی کروبی در اعتراض به بازداشت حسین لقمانیان، نماینده همدان، از ریاست مجلس ششم ناگهانی استعفا کرد و کشور در بحران فرو رفت، این اصغر حجازی بود که به مهدی کروبی پیغام داد در مجلس بماند و تا یک ساعت دیگر لقمانیان را آزاد خواهد کرد و او آن قدر قدرت داشت که چنین شد و لقمانیان به گفته عدهای با سرعتی آزاد شد که حتی فرصت نکرد چایی را که در زندان اوین برای او ریخته بودند بخورد. (۶) در واقع این دوره که حجازی به عنوان معاون سابق وزارت اطلاعات بیشترین نقش را در اداره بیت آیتالله خامنهای داشت دورهای بود که علی فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات، و مصطفی پورمحمدی، معاون دیگر وزارت اطلاعات، نیز با سر کار آمدن دولت محمد خاتمی وزارت اطلاعات را ترک کرده و به بیت رهبری رفته بودند، دورهای که در ایران به شکلگیری اطلاعات موازی معروف است. مجید محمدی، تحلیلگر مسائل سیاست و حکومت ایران، در آمریکا دلیل نفوذ اصغر حجازی در بیت آِیتالله خامنهای در این دوره را چنین تحلیل میکند: «سازوکار قدرت در دوره آقای خاتمی و احمدینژاد متفاوت بوده است، چه از نظر استراتژی کنترل و چه از نظر نخبگان سیاسی. در بحث استراتژی کنترل، در دوره آقای خاتمی، آقای خامنهای مطمئن بود که اصلاحطلبان در پی خیابانی کردن سیاست نیستند، بلکه بیشتر در پی روابط قدرت و چانهزنی هستند. به همین دلیل رویارویی دفتر آقای خامنهای با اصلاحطلبها عمدتا رویارویی اطلاعاتی بود و به همین جهت فرد شاخص در بیت آقای خامنهای در این دوره یک فرد اطلاعاتی (اصغر حجازی) بود. نکته دوم بحث نخبگان سیاسی است. کسانی که در دوره آقای خاتمی زمامدار بودند عمدتا نیروهای سیاسی بودند و حاکمیت نیز با شیوههای اطلاعاتی درصدد کنترل آنها بود.» دوران برآمدن وحید در بیت رهبری اما هنگامی که دولت محمد خاتمی رفت و اکثریت مجلس هفتم نیز از دست اصلاحطلبان خارج شد، نام اصغر حجازی دیگر در محافل سیاسی کمتر شنیده شد. اندکاندک همگان از وحید حقانی سخن میگفتند، فردی که هیچ گاه سمت رسمی وی در دفتر آیتالله خامنهای اعلام نشده، اما از وی به عنوان مشاور اجرایی رهبر یاد میشود. نام وحید در اواخر دهه ۱۳۷۰ به عنوان یک مسئول در بازرسی ویژه بیت آیتالله خامنهای بر سر زبانها افتاد. اما پس از شروع ریاست جمهوری محمود احمدینژاد در سال ۱۳۸۴ در اکثر ملاقاتها و سفرهای آیتالله خامنهای وحید پشت سر رهبر دیده شده است. شب انتخابات جنجالی ۱۳۸۸، و پیش از اعلام نتایج رسمی انتخابات نیز وحید به ابوالفضل فاتح، یکی از فرستادگان میرحسین موسوی، از نامزدهای اصلی انتخابات، گفته بود که کار تمام است و محمود احمدینژاد برنده انتخابات است. (۷) در سفر اخیر آیتالله خامنهای به قم نیز وحید به عنوان نماینده تامالاختیار رهبر در جلسات هیئت دولت در قم شرکت کرد و عکسهای حضور وی درجلسات دولت نیز منتشر شد. از دیدگاه تحلیلگرانی مانند مجید محمدی نقش و نفوذ وحید حقانی در بیت آیتالله خامنهای در دورهای بیشتر به چشم میآید که منتقدان نظام جمهوری اسلامی از آن به دوران اوجگیری قدرت نظامیان و سپاهیان یاد میکنند: «پس از بروز جنبش سبز و به طور خاص قدرت گرفتن نظامیان، گرایش (حاکمیت) از نظر استراتزی کنترل بیشتر به این سمت تمایل پیدا کرده که برای سرکوب جنبش های خیابانی نظامیان نقش بیشتری پیدا کنند و به همین دلیل است که نقش آقای وحید در این دوره پررنگتر است. از نظر بحث نخبگان سیاسی نیز در حالی که زمامداران دولت در زمان آقای خاتمی عمدتا نیروهای سیاسی بودند و حکومت درصدد کنترل اطلاعاتی آنها بود، در دوره آقای احمدینژاد چون نظامیان دست بالاتر را در عرصه حکومت دارند به طور طبیعی در بیت آقای خامنهای نیز فردی که برای برقراری ارتباط با نظامیان و کنترل آنها انتخاب شده یک فرد نظامی است.» اما حالا با وجود آن که بسیاری میدانند که حجتالاسلام محمد گلپایگانی قدرتمندترین فرد در دفتر نیست، عکسهای منتشره از آخرین حضور آیتالله خامنهای در جمع ۱۱۰ هزار بسیجی نشان میدهد که وحید حقانی و اصغرحجازی شانه به شانه یکدیگر در نزدیکی رهبر جمهوری اسلامی ایستادهاند و این از آن نظر که معمولا اصغر حجازی در هیچ یک از دیدارهای عمومی رهبر حضور نمییابد و به مرد پشت پرده معروف بوده کمی غریب به نظر می رسد. آیا مهم است که ذینفوذترین فرد بیت چه کسی باشد؟ اما فارغ از این که وحید حقانی یا اصغر حجازی هم اکنون ذینفوذترین فرد در بیت رهبری باشند، موضوع مهم این است که آیا این مسئله در توازن قدرت در راس ساختار جمهوری اسلامی تاثیری دارد. مجید محمدی در این باره میگوید: «تاثیر این موضوع در روندهای حکومتی بالا نیست، اما به نظرم این مسئله از سه نظر مهم و دارای تاثیر است. نخست از زاویه دروازهبانی خبر و اطلاعات برای رهبر است، یعنی این که اطلاعات از کدامین مجاری به دست رهبر میرسد. دوم بحث حلقههای مرتبط و متصل به بیت و رهبر است که در دوره آقای خاتمی این حلقهها بیشتر نقش اطلاعرسانی به آقای خامنهای را داشتند و نه نقش نظامی. سوم بحث (تعیین) حساسیتها است که این حساسیتها نقش خود را در تصمیمات کلان (نظام) نشان میدهند. نهایت آن که با وجود اطلاعات اندکی که در مورد ساختار قدرت در ایران منتشر میشود، شاید در مورد این که اصغر حجازی یا وحید کدام یک ذینفوذترین فرد در بیت آیتالله خامنهای هستند اما و اگر وجود داشته باشد، اما تردیدی نیست که شخص آیتالله خامنهای کماکان در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ذینفوذترین و قدرتمندترین فرد حاکمیت است. یادداشتها: ۲- این دوره مصادف است با مسئولیت حجتالاسلام خامنهای به عنوان نماینده آیتالله خمینی در شورای عالی دفاع. ۳- رجوع شود به مصاحبه محمدی ریشهری با کیهان فرهنگی، خرداد ۱۳۸۳ ۴- خاطرات علیاکبر ناطق نوری، نوشته مرتضی میردار، چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آذر ۱۳۸۴ ۵- مانند پیام آیتالله خامنهای به مجلس ششم در روزهای نخست شروع به کار این مجلس و دستور رهبر برای عدم رسیدگی مجدد مجلس به قانون مطبوعات ۶- نقل قول مستقیم از یکی از همبندان حسین لقمانیان در زندان اوین که هم اکنون به دلیل زندانی شدن مجدد وی، نگارنده از ذکر نام او معذور است. ۷- خاطرات ابوالفضل فاتح از انتخابات ۱۳۸۸
در انفجار یک بمب کنار جاده ای در غرب افغانستان ۱۴ نفر کشته شدند. بر اساس گزارش ها، یک مینی بوس با برخورد با این بمب در استان هرات، موجب انفجار آن شد. بر اثر این انفجار ۴ نفر نیز مجروح شده اند. بمب های کنار جاده ای در افغانستان یکی از مهلک ترین جنگ افزارهای شورشیان است که تا کنون جان دهها غیر نظامی و بسیاری از نیروهای نظامی را گرفته است.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان می گوید که از پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، نیروهای این کشور به تدریج از افغانستان خارج می شوند. وستروله افزوده است که خروج نیروهای آلمانی از افغانستان تا سال ۲۰۱۴ به پایان می رسد. آلمان حدود ۴۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد و سومین کشور در میزان نیرو، در میان کشورهای عضو ناتو محسوب می شود. دولت آلمان در تلاش است تا پارلمان این کشور به ادامه حضور نیروها از ماه ژانویه رای مثبت دهد. اگرچه نظر سنجی ها نشان می دهد که این حضور نظامی مورد تایید مردم آلمان نیست. تا کنون ۴۴ سرباز آلمانی در جنگ افغانستان کشته شده اند.
دادگاه اروپایی حقوق بشر، روز پنجشنبه، از ممانعت ایرلند از انجام سقط جنین برای یک بیمار سرطانی به شدت انتقاد کرد. این دادگاه اعلام کرد که ایرلند به حقوق خانواده احترام نگذاشته است. این انتقاد ها درباره ی پرونده ی زنی مطرح می شود که تبعه ی لیتوانی است و پس از بهبودی از بیماری سرطان، بیم آن داشت که حاملگی اش موجب بازگشت بیماری شود. وی در نهایت موفق به سقط جنین در بریتانیا شد. دادگاه اروپایی حقوق بشر ، ایرلند را به پرداخت ۲۰ هزار دلار جریمه محکوم کرد. ایرلند تنها در صورتیکه خطر مرگ مادر وجود داشته باشد، مجوز سقط جنین را می دهد. منتقدین بر این باورند که رای امروز دادگاه، ممکن است دولت این کشور را به حذف قوانین سختگیرانه درباره ی سقط جنین مجبور کند.
دادگاهی در بریتانیا، رای به آزادی جولین آسانژ، مدیر وبسایت جنجال برانگیز ویکی لیکس داد. این آزادی به قید وثیقه ای به ارزش بیش از سیصد هزار دلار، انجام می گیرد. در جلسه ی دادگاه روز پنجشنبه در لندن، برای تایید قرار وثیقه، برخی چهره های سرشناس حامی آسانژ حضور داشتند. آنها مبالغی را برای کمک به این وثیقه پرداخته اند. سوئد قصد دارد جولین آسانژ را به اتهام سوء رفتار جنسی مورد بازجویی قرار دهد. او که بیش از یک هفته را در زندانی در بریتانیا به سر برده، ارتکاب هرگونه خلافی را رد می کند. طرفداران او نیز این اتهام را ناشی از انگیزه های سیاسی عنوان می کنند.
صد روز گذشته را در حبس بوده. اعتصاب غذای خشک کرده. آن را شکسته. دوباره اعتصاب غذا کرده. سه بار کارش به بهداری زندان کشیده، و همچنان از حکم نهاییاش خبری نیست. آن چه هست طیفی است رنگارنگ از اتهامات ریز و درشت: از امنیتی گرفته تا اخلاقی، و یک تاریخ: ششم دیماه، تاریخ برگزاری محاکمه.صد روز گذشته را در حبس بوده. اعتصاب غذای خشک کرده. آن را شکسته. دوباره اعتصاب غذا کرده. سه بار کارش به بهداری زندان کشیده، و همچنان از حکم نهاییاش خبری نیست. آن چه هست طیفی است رنگارنگ از اتهامات ریز و درشت: از امنیتی گرفته تا اخلاقی، و یک تاریخ: ششم دیماه، تاریخ برگزاری محاکمه. وکیل دادگستری است. دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی را عهدهدار بوده، و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه میگوید که تقاص گفتن چنین جملههایی را پس میدهد: «مسئولان قضایی و زندان مسئول جان افراد هستند، صرف نظر از این که طرف به چه چیز محکوم شده است... در حالی که هیچ کدام از اقدامات موکلم به موجب قوانین رسمی جمهوری اسلامی جرم نیست، اما همچنان او را در زندان نگه داشتهاند... آرزوی مشترک فعالان جامعه مدنی ایران رسیدن به عدالت و برابریخواهی است...» نسرین ستوده، یکی از فعالترین وکلای حقوق بشری در ایران، از اواسط شهریورماه بازداشت شده و تا چندی پیش مصداق اتهاماتش مشخص نشده بود. اکنون اما محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، میگوید که خانم ستوده به عنوان وکیل دادگستری مورد پیگرد قرار نگرفته است، چیزی که شاید کمتر کسی انتظار شنیدنش را داشت. به گفته وی، زمانی که فردی وکیل یک متهم میشود تمام رفت و آمدش باید در راهروهای دادگاه باشد. نه این که «علیه نظام» مصاحبه کند. محمدجواد لاریجانی، برادر روسای قوای قضائیه و مقننه، این مصاحبهها را «سوءاستفاده حرفهای از وکالت» نامیده است. پرسش اینجاست که آیا یک وکیل حق دارد درباره پرونده و وضعیت موکلش از طریق رسانهها اطلاعرسانی کند، یا آن گونه که آقای لاریجانی میگوید «تمام رفت و آمدش باید در راهروهای دادگاه باشد»؟ به گفته شیرین عبادی، حقوقدان و برنده نوبل صلح، «مصاحبه با رسانههای فارسیزبان خارج از ایران به هیچ وجه جرم نیست. وقتی که دادگاهها فرمایشی است و قاضی استقلال خودش را از دست داده و تبدیل به آلت دست مامورین امنیتی شده، هیچ راهی برای وکیل باقی نمیماند جز این که از طریق رسانههای عمومی وجدان ملی را به کمک بطلبد و مردم را در جریان دادخواهی متهمش قرار دهد». اصطلاحات آشنای «تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» اتهاماتی هستند که به دلیل همین فعالیتها همچون بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی در پرونده نسرین ستوده هم درج شده است. دو اتهامی که نسرین ستوده خودش پیش از بازداشت در مصاحبه با رادیوفردا آنها را مضحک خوانده بود: «من هیچ کدام از این دو اتهام را قبول ندارم. این اتهامات نسبت به من همان قدر مضحک است که نسبت به دهها تن از موکلانم چنین اتهاماتی مطرح شده و آنها هم به همین جرائم در حال گذراندن دوران محکومیتشان در زندان هستند. من به هیچ وجه این دو اتهام را قبول ندارم.» اما اتهاماتی که به نسرین ستوده وارد شده بود و او قبولشان ندارد گویا به همین جا ختم نمیشود. روز دوشنبه محمدجواد لاریجانی صحبت از اتهام جدیدی علیه خانم ستوده کرد: «تماس با گروههای تروریستی»، اتهامی بدون شرح و جزئیات بیشتر، و بیاشاره به مصادیق آن. اتهامی که شگفتی شیرین عبادی را به عنوان همکار قدیمی نسرین ستوده برانگیخته است: «من بیش از ۳۰ سال است که خانم ستوده را میشناسم، و با ایشان همکار هستم. نحوه کار ایشان را میدانم. این اتهامی است که هیچ کس کوچکترین تردیدی ندارد که بیهوده است.» اما باز هم این نقطه پایانی رشته اتهامات نسرین ستوده نبود. روز دوشنبه، رضا خندان، همسر خانم ستوده، خبر از تفهیم اتهامی جدید داد، اتهامی «منکراتی» تا کلکسیون اتهامات این وکیل دادگستری تکمیل شود. آقای خندان به کميته گزارشگران حقوق بشر گفته است: «از عنوان دقيق اتهام جديد خبر ندارم، اما اطلاع دارم که اين اتهام در خصوص عدم رعايت حجاب رسمی در فيلم سخنرانی او است که در پی ممانعت از خروج وی از کشور برای شرکت در مراسم اهدای جايزه حقوق بشر ايتاليا پخش شد.» اگر چه نسرین ستوده خود در حال حاضر کنار موکلانش پشت میلههای زندان به سر میبرد و مجالی برای پاسخگویی به اتهامات اخیر را ندارد، پیشاپیش در مصاحبهای که یک روز قبل از زندان رفتن با رادیوفردا داشت به تحلیل برخوردهای امنیتی با خودش پرداخته بود، تحلیلی که شاید میتوانست همین امروز، پاسخ او به رشته اتهامات تازه باشد: «دلیل این فشارهای امنیتی فقط فعالیت من جهت دفاع از حقوق شهروندی و دفاع از حقوق بشر افرادی است که تحت اتهام سیاسی قرار دارند. من حتی احضار خودم و هجوم به دفتر و محل زندگیام را مرتبط با تلفنی میدانم که حدود چهار ماه پیش به تلفن دستی همسرم شد و از ایشان خواسته شده بود که من از پرونده خانم عبادی کنار بکشم و در واقع نسبت به پرونده ایشان اطلاعرسانی نداشته باشم. در غیر این صورت تهدید کرده بودند که خودم و خانوادهام را دچار دردسر خواهند کرد. فشارهای امنیتی، قضایی و مالیاتی که علیه همه وکلای مدافع حقوق بشر هم اکنون در جریان است همه اینها به دلیل فعالیتهایشان در دفاع ازحقوق شهروندی افراد است.» و هم اکنون نسرین ستوده که در دفاع از آن چه حقوق شهروندیش میداند دست به اعتصاب غذا زده است، بهایی سنگین برای فعالیتهایش میپردازد. آن گونه که همسرش، رضا خندان، به رادیوفردا میگوید که خانم ستوده دچار ضعف عمومی است و برای بار سوم به بهداری زندان منتقل شده است: «آخرین بار ایشان روز شنبه تماس گرفتند. پشت تلفن صدایش فوقالعاده ضعیف بود. معلوم بود که حالش چندان خوب نیست. و تا آخر مهلت تلفنش هم نتوانست ادامه بدهد. و خشکی دهانش و شرایطش اجازه صحبت طولانی را نمیداد. چون همچنان در اعتصاب غذا به سر میبرند و گفتند که یک بار در این فاصله اعتصاب غذا به بهداری زندان رفته است.» شرایطی که اگر چه شاید برای همسر و نزدیکانش غیرمنتظره باشد، اما گویا برای خودش از ماهها پیش و در اوج فعالیت حرفهای چندان دور از ذهن نبود، هنگامی که در آخرین مصاحبهاش با رادیوفردا گفت: «من فکر میکنم شرایط مشابهی با خیلی از موکلین خودم که هم اکنون در زندان بیگناه به سر میبرند پیدا کنم.»
تنها یک روز پس از آنکه مقامهای عراقی در آستانه عاشورا از دستگیری دستکم ۷۳ شبه نظامی مرتبط با القاعده در کربلا خبر دادند، روز پنجشنبه وقوع انفجارهایی دُجیل و بغداد دو کشته و تعدادی مجروح برجای گذاشت.تنها یک روز پس از آنکه مقامهای عراقی در آستانه عاشورا از دستگیری دستکم ۷۳ شبه نظامی مرتبط با القاعده در کربلا خبر دادند، روز پنجشنبه وقوع انفجارهایی دُجیل و بغداد دو کشته و تعدادی مجروح برجای گذاشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد الموسوی، رئیس شورای استانی کربلا اعلام کرده است که روز چهارشنبه سربازان عراقی ۱۴ مقر تروریستی را شناسایی و ۷۳ نفر را که به نظر میرسد با القاعده در ارتباط هستند، دستگیر کردهاند که به گفته وی ۳۷ نفر از آنها از افرادی بودند که پلیس عراق از پیش خواستار دستگیری آنها بوده است. وی همچنین افزود که این افراد مجهز به، مواد منفجره و کمربندهای انتحاری بودند. عثمان الغنیمی، یکی از فرماندهان ارتش عراق که مسئولیت امنیت پنج استان عراق از جمله کربلا را بر عهده دارد، روز چهارشنبه با اعلام اینکه تعداد افراد دستگیر شده ۸۰ نفر بوده است افزود، این افراد متعلق به گروه مرتبط با القاعده بودند و تصمیم داشتند در روز جمعه عملیات و انفجارهایی را در میان زائرین به انجام برسانند. به گزارش این خبرگزاری در حال حاضر حدود ۲۸ هزار سرباز عراقی امنیت کربلا را تحت نظر دارند و هفت هزار سرباز دیگر نیز در صورت نیاز آماده هستند تا بر این تعداد افزوده شوند و این در حالی است که به گفته رئیس شورای استانی کربلا، اکنون در حدود دو میلیون زائر برای برگزاری مراسم عزاداری در کربلا حضور دارند که ۲۳۸ هزار نفر از آنها زائران خارجی هستند. تدابیر امنیتی شدید در حالی بر کربلا حکمرفرماست که به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه، ۲۵ آذر، چندین انفجار در شهر شیعه نشین دُجیل، واقع در شمال بغداد، به کشته شدن دو زائر شیعه و زخمیشدن شش نفر انجامیده است. همچنین به گفته یک افسر پلیس این شهر، نیروهای پلیس موفق به خنثی کردن شش بمب دیگر شدهاند. این خبرگزاری همچنین میافزاید که انفجار یک بمب کنارجادهای در مرکز بغداد و در میان صفوف شیعیان نیز در روز پنجشنبه سه مجروح بر جای گذاشته است. عراق در سالهای گذشته در ایام عزاداری ماه محرم بارها هدف حملات اعراب سنی افراطی بوده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه در خونبارترین حمله روز عاشورا که در ماه مارس ۲۰۰۴ در نزدیکی مساجد شیعیان در بغداد و کربلا به وقوع پیوست، بیش از ۱۷۰ نفر کشته شدند. اینبار نیز در روز سه شنبه، ۲۳ آذر، انفجار یک بمب میان جادهای در بغداد و در میان شیعیان، به کشته شدن ۱۰ نفر انجامید و در مجموع از آغاز ماه محرم در تاریخ ۱۶ آذر تا کنون ۱۷ زائر در عراق کشته شدهاند. نیروهای امنیتی عراق در محرم سال جاری در حالی سعی در برقرار امنیت در عراق و مراکز زیارتی شیعیان را دارند که این نخستین بار است که نیروهای امنیتی این کشور به تنهایی و بدون حضور نیروهای آمریکایی مسئولیت برقراری امنیت در ایام محرم را بر عهده دارند.
امروز پنجشنبه قرار است اولین جلسه ی بررسی پیمان استارت نو، در سنای آمریکا شروع شود. این پیمان کاهش تسلیحات هسته ای، که توسط روسای جمهور روسیه و آمریکا امضا شده ،باید به تایید مجالس قانونگذاری دو کشور برسد. تاخیر در امضای این پیمان، تبدیل به مانعی بر سر راه روابط دو کشور شده است. دولت باراک اوباما امیدوار بود که این پیمان پیش از آغاز سال جدید میلادی به امضا برسد. اما نمایندگان جمهوری خواه سنا می گویند که بررسی این پیمان برای تایید نهایی احتمالا به آغاز سال آینده موکول خواهد شد. از سوی دیگر نیز مجلس دومای روسیه گفته است که برای تایید پیمان استارت نو، منتظر تصمیم سنای آمریکا خواهد ماند.
بنا بر اسناد تازه منتشر شده توسط وبسایت ویکی لیکس، شرکت نفتی بریتیش پترولیوم (بی پی) در سال ۲۰۰۸ میلادی، با انفجاری بزرگ در یک میدان گازی در آذربایجان مواجه شد. بنا بر اسناد محرمانه دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا، این حادثه به توقف فعالیت دو میدان گازی منجر شد و تولید روزانه ی آنها دستکم ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و تا ماهها نیز به طول انجامیده است. همچنین سند محرمانه ی دیگری که توسط ویکی لیکس منتشر شده می گوید که الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان، بی پی را به دزدی نفت از این کشور متهم کرده و گفته بوده است که این شرکت عظیم نفتی برای به دست آوردن قراردادها در دریای خزر ، باج می داده است. همچنین بنا بر این اسناد شرکت نفتی آمریکایی شورون ، برای توسعه ی میادین نفتی مرزی بین ایران و عراق با تهران مذاکراتی انجام داده است. این اسناد که توسط روزنامه ی گاردین منتشر شده می افزاید این مذاکرات به رغم تحریم های آمریکا علیه ایران انجام شده است.
گزارش ها از تهران حاکی از آنست که خانواده ی محمد نوری زاد، فیلمساز و روزنامه نگار منتقد، که زندانی است، پس از تحصن در مقابل زندان اوین بازداشت شدند. تحصن خانواده ی نوری زاد، به دنبال انتشار خبر انتقال وی به بیمارستان به دلیل وضعیت وخیم جسمانی پس از اعتصاب غذا انجام شده بود. فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد، پیش از بازداشت به رادیو فردا گفته بود:« متاسفانه ما هیچ اطلاعاتی نداریم. دیشب به ما خبر رسید که حالشان در زندان بد شده و به بیمارستان منتقل شده اما نمی دانیم کدام بیمارستان. و گویا حاش خیلی وخیم است. ما هم به همراه خانواده ی آقای نوری زاد همگی در مقابل درب زندان اوین متحصن هستیم تا بتوانیم با او دیدار کنیم.» بنا بر گزارش ها به جز همسر و فرزندان محمد نوری زاد، پدر و مادر و برادرهای وی ، و همچنین فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده، از فعالان سیاسی زندانی نیز بازداشت شده اند.
محمد نوری زاد، روزنامه نگار و فیلمساز منتقد دولت در ایران، که در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود، صبح امروز پنجشنبه توسط مسئولان زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد، ساعتی پیش در گفت وگو با رادیو فردا درباره ی آخرین وضعیت همسرش گفت : « متاسفانه ما هیچ اطلاعاتی نداریم. دیشب به ما خبر رسید که حالشان در زندان بد شده و به بیمارستان منتقل شده اما نمی دانیم کدام بیمارستان. و گویا حاش خیلی وخیم است. ما هم به همراه خانواده ی آقای نوری زاد همگی در مقابل درب زندان اوین متحصن هستیم تا بتوانیم با او دیدار کنیم.» محمد نوریزاد از روز شنبه گذشته در اعتراض به محاکمه ای که می گوید«توهین آمیز و سه دقیقه ای» بوده، دست به اعتصاب غذا زده است. علاوه بر محمد نوریزاد، نسرین ستوده، رضا شهابی، غلامحسین عرشی، و آرش صادقی نیز در حال حاضر در اعتصاب غذای خشک به سر میبرند.
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه، نتایج بررسی راهبردهای این کشور در افغانستان را اعلام خواهد کرد. این نتایج در حالی اعلام خواهد شد که باراک اوباما از سوی مردم آمریکا، دربارۀ جنگ افغانستان تحت فشار است. پیش بینی می شود که رییس جمهور آمریکا در گزارش امروز خود، دربارۀ پیشرفت های به دست آمده در افغانستان و همچنین چالش های پیش روی نیروهای نظامی در این کشور، و احتمالا تاخیر زمان خروج نیروها از افغانستان سخن بگوید. خشونت در افغانستان از زمان آغاز جنگ در سال دو هزار و دو میلادی، به بیشترین حد خود رسیده است و فعالیت ستیزه جویان در مناطق جنوبی و شرقی این کشور افزایش یافته است.
اتح ادیه عرب اعلام کرد که مذاکرات صلح بین اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطینی آغاز نخواهد شد. عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب، دراینباره گفته است که کمیته ی مذاکرات صلح این اتحادیه، فعلا منتظر پیشنهاد جدی از سوی آمریکا برای پایان بحران خاورمیانه خواهد بود. گفت و گوهای صلح خاورمیانه، به دلیل ادامه شهرک سازی اسراییل در شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن، متوقف شده است. آمریکا نیز هفته ی گذشته اعلام کرد که این کشور در تلاش برای آغاز دوباره ی مذاکرات است و قرار است در روزهای آینده مقام های اسراییلی و فلسطینی جداگانه با مقام های آمریکایی دیدار کنند.
يک گروه آزادی مطبوعات اعلام کرد که پاکستان در سال ۲۰۱۰ مرگبارترين کشور برای روزنامهنگاران بوده است و در يکسال گذشته هشت نفر به خاطر فعاليتهای مطبوعاتی جان خود را در این کشور از دست دادهاند.يک گروه آزادی مطبوعات اعلام کرد که پاکستان مرگبارترين کشور برای روزنامه نگاران در سال ۲۰۱۰ بوده است و در يکسال گذشته هشت نفر به خاطر فعاليت های مطبوعاتی جان خود را در این کشور از دست داده اند. کميته حمايت از روزنامهنگاران در گزارش پايان سال خود که روز چهارشنبه انتشار داد میگويد: در سال ۲۰۱۰، ۴۲ روزنامهنگار به دليل کار خود جانشان را از دست دادهاند که نسبت به سال ۲۰۰۹ که ۷۲ خبرنگار کشته شدند این آمار کاهش یافته است. جوئل سيمون، مدير اين کميته در عين حال گفته است: اين آمار «هنوز به نحو غير قابل قبولی بالا بوده و بيانگر خشونت فراگيری است که روزنامهنگاران در سراسر جهان با آن دست به گريبان هستند.» کميته حمايت از روزنامهنگاران میگويد اگر چه قتل، همچنان دليل اصلی مرگ روزنامهنگاران بوده است ولی بخش بزرگی از خبرنگاران جان خود را در اثر حملات انتحاری و تيراندازی از دست دادهاند که بيش از گذشته برای پوشش اخبار مناطقی چون پاکستان، افغانستان، سومالی و تايلند به مأموريت رفتهاند. اين گزارش میافزايد: شش نفر از روزنامهنگاران در پاکستان بر اثر حملات انتحاری جان خود را از دست دادهاند و در همين مدت نيز ۲۰ نفر از آنها زخمی شدهاند. جوئل سيمون، مرگ روزنامهنگاران در پاکستان را «نشانه خشونت فراگيری دانسته که اين کشور را در بر گرفته است.» وی گفته است: «سالها بود که روزنامهنگاران در پاکستان از سوی شبهنظاميان به قتل میرسيدند يا از سوی حکومت ربوده میشدند. اما با افزايش حملات انتحاری، بيشترين خطر از ناحيه پوشش ساده اخبار است.» پرويز شوکت، رئيس اتحاديه روزنامهنگاران پاکستان، نيز اعلام کرده که اين اتحاديه مرگ بيش از ۱۲ روزنامهنگار را طی سال جاری ثبت کرده است. کميته حمايت از روزنامهنگاران میگويد که روزنامهنگاران کشته شده سال ۲۰۱۰، در ۲۰ کشور بودهاند. بر اساس اين گزارش، پس از پاکستان رتبه دوم مرگبارترين کشور متعلق به عراق است که در آن چهار خبرنگار جان خود را از دست دادند و پس از آن، کشورهای هندوراس و مکزيک با سه کشته قرار دارند. آمار تلفات در عراق نسبت به دوره ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ که در آن هر ساله ۲۰ خبرنگار کشته میشدند کاهش زيادی نشان میدهد. تلفات روزنامهنگاران در سال ۲۰۰۹ از این رو بسيار بالا بود چون در جريان قتل و عامی که در فيليپين رخ داد بيش از ۱۲ خبرنگار و همکار آنها به قتل رسيدند. به گفته مدير کميته حمايت از روزنامهنگاران، امتناع دولتها از پيگيری قتل خبرنگاران بازگوکننده «فضای فرار از مجازات است که در نهايت دامنه خشونتها را شعلهورتر میکند.» بر اساس اين گزارش، درباره ۹۰ درصد از قتلهای مربوط به روزنامهنگاران هيچ اقدامی صورت نگرفته است. اين کميته اعلام کرده است در حال تحقيق بر روی ۲۸ قتل ديگر مطبوعاتی در سال ۲۰۱۰ است تا مشخص شود آيا مرگ آنها به دليل فعاليتهای کاریشان بوده است يا نه. هفت مورد از اين قتلها مربوط به مکزيک است که در آن زنجيرهای خشونتها عليه مطبوعات در جريان است. گزارش ياد شده حاکی است که پنج نفر از روزنامهنگاران در سال ۲۰۱۰ ناپديد شدهاند که سه نفر آنها در مکزيک بودهاند. بيش از ۹۰ درصد روزنامهنگارانی که در سال ۲۰۱۰ جان خود را از دست دادهاند در رسانههای محلی کار میکردهاند. پنج خبرنگار بينالمللی نيز در سال جاری جان باختهاند که دو نفر از آنها در جريان درگيریهای ميان معترضان و نيروهای دولتی تايلند به ضرب گلوله کشته شدند. فهرست کميته حمايت از روزنامهنگاران شامل خبرنگارانی نمیشود که در اثر بيماری و يا حوادث مختلف که ارتباطی با کار آنها نداشته است، درگذشتهاند.
هفتهنامه فارن پالسی در تحلیلی از سیاستهای راهبردی آمریکا در قبال ایران خاطرنشان میکند که عدم پیشرفت سریع در مذاکرات هستهای اخیر احتمالا بار دیگر برخی از تحلیلگران و سیاستگذاران آمریکا را به طرفداری از سیاست «تغییر رژیم» سوق خواهد داد.هفتهنامه فارن پالسی در تحلیلی از سیاستهای راهبردی آمریکا در قبال ایران خاطرنشان میکند که عدم پیشرفت سریع در مذاکرات هستهای اخیر احتمالا بار دیگر برخی از تحلیلگران و سیاستگذاران آمریکا را به طرفداری از سیاست «تغییر رژیم» سوق خواهد داد. در مقابل گروه دیگری نیز از سیاست حمایت از جنبش مخالفان دولت ایران به عنوان بهترین راه برای تغییر سیاست خارجی حکومت ایران و روی کار آمدن حکومتی مسئول دفاع میکنند. تحلیلگر مجله فارن پالسی در نقد این هر دو گرایش مینویسد که سیاست تغییر رژیم عملا به معنای حمله نظامی و جنگ با ایران است که میتوان نتایج فاجعهبار آن را به خوبی پیشبینی کرد. از سوی دیگر با وجود آن که احتمال تحول دموکراتیک در سیاست داخلی ایران میتواند به نفع منافع راهبردی آمریکا باشد، واشینگتن نمیتواند مبانی سیاست خود در قبال ایران را بر این اساس بنا کند، چون تغییرات سیاسی در داخل ایران مکانيسم خاص خود را دارد و ممکن است روندی بسیار طولانی باشد. به نوشته این تحلیلگران، گام اول در بنای یک سیاست استراتژیک موفق در قبال ایران این است که تزلزل و دوگانگی مرسوم در روش دولت سابق آمریکا را کنار گذاشته و از بندبازی بین جنگ یا صلح دست برداشته شود. دولتهای آمریکا، چه جمهوریخواه و چه دموکرات، تحت عنوان سیاست «مهار» ایران گاه تهدید و خصومت پیشه کرده و گاه گامهای تشویقی برداشتهاند. برای تنظیم نوعی سیاست خارجی يکدست و همهجانبه باید نگرانیها در مورد سیاست داخلی آمریکا را کنار گذاشت. تحلیلگر مجله فارن پالسی در مجموع سیاست باراک اوباما در قبال ایران را که بر اساس دو محور اعمال فشار و باز نگه داشتن در گفتوگو و دیالوگ است مثبت ارزیابی کرده، ولی یادآوری میکند که اگر تحریم و گاه گفتوگو هر دو ابزار هستند، باید هدفهایی که از این طریق در جستجوی آن هستیم مشخصتر شوند. اگر هدف متوقف کردن بلندپروازیهای هستهای ایران است باید مشخص کنیم که هدف از ادامه یا حتی تشدید تحریمها زمینهسازی برای جنگ است یا بستری برای تدوام مذاکره؟ چون نباید تردید داشت که با تحریم نمیتوان رفتار و نظر رهبران آن کشور را تغییر داد. دولت باراک اوباما در مورد این نکته بنیانی صراحت کامل ندارد. شاید در هراس از انتقادات در سیاست آمریکا یا حفظ جلوهای قاطع و رونکردن دست خود در مورد مذاکرات استراتژیک با ایران شروط یا امتیازهایی را که حاضر است به ایران بدهد هنوز اعلام نکرده است. از سوی دیگر رفتار حکومت ایران و بیتوجهی به پیامهای رهبر آمریکا و تداوم خصومتورزی حکومت آن کشور عملا راه را بر تفاهم بسته است. تحلیلگران فارن پالسی پیشبینی میکنند که همزمان با کاهش حمایت از سیاست گفتوگو با ایران در محافل سیاستگذاری آمریکا احتمالا باری دیگر راه حل «تغییر رژیم» عمده خواهد شد و در سال آینده نظر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به این سمت خواهد چرخید. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، علنا اعلام کرده است که «جنگ حکومت و ملت متفرق ایران را متحد کرده و برنامههای هستهای و تسلیحاتی ایران را پنهانیتر خواهد ساخت». مراکز مشورتی مجالس آمریکا نیز در راستای همین دیدگاه هشدار دادهاند که «جنگ علیه ایران منطقه خاورمیانه را بیثبات کرده و منافع استراتژیک آمریکا را به خطر خواهد انداخت. علاوه بر آن باعث تقویت جناح بسیار تندرو در حکومت ایران و از دست رفتن کوچکترین روزنههای امید برای اصلاحات سیاسی خواهد شد». تحلیلگران مجله فارن پالسی معتقدند که اصلاحات سیاسی در ایران بسیار طولانیتر از آن چه که مدافعان آن میگویند خواهد بود. شاید بخش عمدهای از جمعیت شهرنشین و طبقه متوسط ایران به طور جدی خواهان پایان دادن به این نوع حکومت باشد، ولی همان طور که در ماههای پس از ناآرامیهای انتخابات در ایران شاهد بودیم، حکومت با تکیه بر سرکوب شدید توانست جنبش سبز را متوقف و حتی دچار تفرقه کند. شکلگیری مجدد جنبشی نیرومند و فراگیر که توان کنار زدن حکومت را داشته باشد بعید نیست، ولی شاید محتاج سالها تدارک، سازماندهی و شکلگیری رهبری موثر باشد. دولت آمریکا برای کمک به چنین روندی کار چندانی نمیتواند بکند، بهخصوص که هنوز هم در ایران غرور ملی فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، با مداخله قدرتهای خارجی بهشدت مخالفت میکند. البته کاری که دولت آمریکا در این زمینه میتواند انجام دهد تبدیل کردن مسئله حقوق بشر و دموکراسی به یکی از محورهای مهم و ثابت مذاکره با حکومت ایران است. در شرایطی که گروهی تندرو در اردوی محافظهکاران میخواهد کنترل همه امور را قبضه کند، مسلما برای حفظ موقعیت برتر خود در حکومت حاضر خواهد شد که در مقابل ادامه گفتوگو با آمریکا حدی از نرمش را در داخل ایران تحمل کند و همین به مرور راه را برای تقویت اردوی اصلاحطلبان خواهد گشود. تحلیلگران فارن پالسی پیشبینی میکنند که در دهه آینده تحولات سیاسی در ایران محصول روندی کلافهکننده و بطئی از یارگیری و رقابتهای جناحی در درون حاکمیت خواهد بود و نه جنبشی مردمی که علیه حاکمیت دست به اقدام بزند. اگر ما در آرزوی تحولی دموکراتیک از پایین باشیم، عملا بذر تغییرات سیاسی در ایران را نابود خواهیم کرد. ولی اگر ما به سیاست گفتوگو ادامه داده و ایران و آمریکا را از موضع دشمنی به موضع همزیستی دیپلماتیک برسانیم، قادر خواهیم شد که توان و ظرفیتهای موجود در ایران برای تحول آرام و درونی را تقویت کنیم. بگذار امیدوار باشیم که سال ۲۰۱۱ نه سال جنگ، بلکه سال احیای فعال روند دیپلماتیک برای حل بحران هستهای ایران باشد. اگر آمریکا روشی جسورانهتر را در این مذاکرات و تماس گسترده با ایران دنبال نکند در نهایت راهی برایش باقی نخواهد ماند جز پذیرفتن ایران به عنوان قدرتی هستهای. گفتوگوی اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با شبکه بیبیسی که در آن موافقت مشروط آمریکا با برخورداری ایران از انرژی هستهای را اعلام کرد گامی به جلو بود. دولت باراک اوباما با وجود تمام مشکلات در خود آمریکا و در خارج باید در این سیاست خود با قاطعیت به پیش برود.
محاکمۀ حدود ۲۰۰ نفر از افسران ِ شاغل و بازنشستۀ ارتش ترکیه، به اتهام طرح ریزی برای کودتا و تلاش برای براندازی حزب حاکم عدالت و توسعه، امروز آغاز شد. افسران پیشین نیروی هوایی ترکیه و دهها ژنرال و دریادار در میان متهمین این پرونده هستند. این دادگاه در زندانی در شهر سیلیوری، در نزدیکی استانبول برگزار شد. ۱۹۶ متهم این پرونده، با مجازات های زندان بین ۱۵ تا ۲۰ سال روبرو هستند.
به گفته مقامات استرالیایی، جستجو برای یافتن بقیۀ سرنشینان قایق غرق شدۀ پناهجویان در نزدیکی استرالیا امیدوار کننده نیست. در پی برخورد این قایق با صخره های جزیره ی کریسمس، دستکم ۲۸ پناهجو کشته شدند که ۷ کودک در میان آنها بوده اند. این قایق چوبی، حامل حدود ۱۰۰ پناهجوی ایرانی، عراقی و کرد بود که به دلیل طوفانی بودن هوا دچار سانحه شد. جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا، هشدار داد که باید آماده ی پیدا کردن اجساد بیشتری بود. بنا بر گزارش ها ۴۲ نفر از این حادثه جان سالم به در بردند که ۱ کودک و ۳ خدمۀ اندونزیایی قایق در میان آنها بودند.
شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه با تصویب قطعنامهای، به تحریمهای ۱۹ ساله این شورا علیه عراق در حوزه تسلیحاتی و انرژی هستهای غیرنظامی پایان داد.شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه با تصویب قطعنامهای، به تحریمهای ۱۹ ساله این شورا در حوزه تسلیحاتی و انرژی هستهای غیر نظامی عراق خاتمه بخشید. به گزارش آسوشیتد پرس، ۱۵ عضو شورای امنیت روز چهارشنبه، ۲۴ آذر و با حضور جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، با امضای این قطعنامه متفقاً بر تعهد عراق به منع گسترش سلاح صحه گذاشته، به تحریمهای این شورا که علیه تولید سلاحهای کشتار جمعی و موشک با برد بالا به تصویب رسیده بود، پایان دادند و حق عراق برای داشتن انرژی هستهای غیر نظامی را به رسمیت شناختند. شورای امنیت در فوریه سال ۲۰۱۰ پایان یافتن تحریمها در حوزه انرژی اتمی عراق را به تصویب تعدادی معاهده بینالمللی مربوطه از جمله معاهده ممنوعیت آزمایش هستهای از سوی عراق و همچنین موافقت بغداد با پروتکلی که به آژانس بینالمللی انرژی اتمی اجازه بازرسیهای از پیش اعلام نشده را میدهد، مشروط کرد. عراق تا کنون این درخواستهای شورای امنیت را به دلیل تأخیر در تشکیل دولت جدید عملی نکرده است، با این حال قانون اساسی عراق، این کشور را از در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی منع کرده است. روز چهارشنبه شورای امنیت بار دیگر از بغداد خواست تا در اسرع وقت به خواستهای شورای امنیت تن بدهد و همچنین خواستار آن شد تا دولت عراق هر سال گزارشی از روند پیشروی خود در این حوزه را به شورای امنیت تحویل دهد. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه برچیده شدن این تحریمها را «بسیار بسیار مهم» خواند و گفت که از این پس وزارتخانههای آموزش، بهداشت و کشاورزی قادر به وارد کردن فنآوریها و نیازمندیهایی هستند که تا کنون به دلیل کاربرد دوگانه نظامی و شهروندی وارداتشان ممنوع بود. همچنین به نوشته آسوشیتد پرس، پایان یافتن این تحریمها به منزله آن است که وزارت دفاع عراق قادر به خرید تسلیحات و موشکهایی با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر هستند که به گفته آقای زیباری به معنای آن است که «عراق بار دیگر همانند سایر کشورها یک کشور معمولی خواهد بود». آقای زیباری همچنین با اشاره به اینکه برخورداری از انرژی هستهای غیرنظامی حق هر کشوری است افزود: «اما برای کشوری همانند ما که قربانی سیاستهای صدام و جنگ و خشونت و اعتراض بوده است، من فکر میکنم پیش از آنکه در این راه قدم بگذاریم نیاز به یک ارزیابی و تفکر مجدد داریم.» بغداد سالها است که خواستار برچیده شدن بیش از ۷۰ تحریم شورای امنیت علیه این کشور است که پس از حمله صدامحسین به کویت علیه عراق به تصویب رسیده است. آقای زیباری روز چهارشنبه اعلام کرد که با برچیده شدن تحریمهای اخیر، تنها تعدادی از تحریمهای این شورا که مربوط به مسائل عراق و کویت است، همچنان به قوت خود باقی است که به گفته وی همکاری مثبتی میان دو کشور بر سر حل این مسائل در جریان است. به فاصله کوتاهی پس از پایان یافتن جنگ ایران و عراق، رژیم صدام حسین در سال ۱۹۹۰به کویت حمله کرد که از این حمله تحت عنوان جنگ [اول] خلیج فارس یاد میشود. در سال ۱۹۹۱ نیروهای آمریکایی ارتش عراق را از کویت خارج کردند و به دنبال آن شورای امنیت تحریمهایی را علیه عراق اعمال کرد. آمریکا بار دوم در سال ۲۰۰۳ به بهانه تولید سلاح کشتار جمعی توسط صدام حسین با عراق وارد جنگ شد و این در حالی است که این سلاحها هرگز در عراق یافت نشدند. پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، ابتدا تحریمهای اقتصادی عراق برچیده شد، در سال ۲۰۰۴ نیز ممنوعیت فروش سلاحهای متعارف به دولت عراق لغو شد و حال نیز بخشی از تحریمهای حوزه نظامی عراق در حالی به پایان رسیدهاند که آمریکا متعهد شده است که تا یکسال دیگر نیروهای نظامی باقیمانده خود را از عراق خارج کند.
خبرگزاری «سیانای» قطر در گزارشی اعلام کرد که تولیدات گاز طبیعی مایع قطر با عملیاتی کردن دو خط تولید شش و هفت پروژه «قطر گاز» با ظرفیت تولید حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن به رکورد ۷۷ میلیون تن در سال رسیده است.خبرگزاری «سیانای» قطر در گزارشی اعلام کرد که تولیدات گاز طبیعی مایع قطر با عملیاتی کردن دو خط تولید شش و هفت پروژه «قطر گاز» با ظرفیت تولید حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن به رکورد ۷۷ میلیون تن در سال رسیده است. موفقیت قطر در تولید این حجم از گاز مایع در حالی است که بنا بر گزارشهای سال گذشته انتظار میرفت قطر حداکثر تا سال ۲۰۱۲ قادر به تولید ۷۷ میلیون تن گاز مایع باشد. قطر چندین سال است که گوی سبقت را از اندونزی که تا سال ۲۰۰۲ با تولید ۲۱ درصد از کل تولیدات گاز مایع دنیا بزرگترین تولیدکننده بود ربوده و هماکنون بزرگترین تولیدکننده گاز مایع طبیعی، الانجی، جهان است. به افتخار این دستاورد، در شهر صنعتی «راس لفان» روز دوشنبه جشن گرفته شد و عبدالله العطیه، وزیر انرژی قطر، در سخنانی در این جشن گفت: «این دستاورد در نتیجه سرمایهگذاریهای کلان در بخش گاز انجام شده است. ما توانستهایم ظرف ۱۴ سال اخیر تولیدات گاز مایع خود را از صفر تا ۷۷ میلیون تن در سال افزایش دهیم.» قطر از سال ۲۰۰۶ (با قدرت تولید سالانه ۲۰ تا ۲۱ میلیون تن)، تولیدات گاز مایع خود را حدود ۴۰۰ درصد افزایش داده است و طبق آمار رسمی این کشور، سال گذشته از مجموع ۶۸.۱۹ میلیون تن صادرات گازی قطر، ۴۹.۴۴ میلیون آن به صورت گاز مایع بوده است. این در حالی است که در همین دوره زمانی ایران با چندین شرکت بینالمللی در زمینه تولید گاز مایع قرارداد بسته است. اما نهایتا به دنبال امتناع همه این شرکتها به خاطر تحریمهای بینالمللی علیه برنامه هستهای ایران، اخیرا آقای احمد قلعهبانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اعلام این که «طرحهاى توليد گاز مايع در شرايط كنونى براى ايران مقرون به صرفه نيست» عملا توقف تلاش ایران برای تولید گاز مایع را تایید کرد. اظهارات آقای قلعهبانی در مورد مقرون به صرفه نبودن تولید گاز مایع در حالی است که طبق آمار کمپانی «بیپی» در سال ۲۰۰۹ گاز مایع حدود یک چهارم از کل تجارت جهانی گاز را شامل شده و به میزان ۲۴۲.۷۷ تن در سال رسیده است و طبق گزارش سازمان انرژی جهانی، انتظار میرود که تجارت گاز مایع در چند سال آینده ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد. در همسایگی ایران، ترکمنستان در تابستان سال جاری حجم تولید گاز مایع کارخانه «نایب» را به ۷۵ هزار تن در روز رسانده است و آذربایجان نیز پروژه عظیمی برای فروش سالانه ده میلیارد متر مکعب گاز مایع و گاز فشرده به اروپا در دستور کار خود دارد. صادرات گاز مایع مالزی در سال ۲۰۰۹ به ۲۹.۵۳ میلیون تن، اندونزی ۲۶ میلیون، مصر ۱۲.۸۲ میلیون، عمان ۱۱.۵ میلیون و الجزایر به ۲۰ میلیون تن رسیده است. از مزایای گاز مایع عدم نیاز به خط لوله انتقال گازی و به تبع آن عدم محدودیت در فروش در بازارهای جهانی است. گاز طبیعی عموما از طریق خط لوله در بازارهای منطقهای و با قراردادهای ۲۰ تا ۲۵ ساله به فروش میرسد. ايران تاکنون با شركت توتال فرانسه به منظور توسعه فاز ۱۱ميدان گازى پارس جنوبى با هدف توليد و صادرات پنج ميليون تن گاز مايع در سال توافقنامه امضا کرده است. با امتناع توتال، ایران در ماه فوریه سال جاری در همین زمینه قراردادی با شرکت نفتی دولتی چین امضا کرد که هنوز هم مسکوت مانده است. همچنین پروژه توسعه فازهاى ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبى و توليد و صادرات سالانه ۱۶ ميليون تن گاز مايع از برنامههای دیگر ایران بود که در این زمینه با شركت نفت بريتانيايى-هلندى «شل» و همچنين شركت اسپانيايى «رپسول» قراردادی امضا كرد. این شرکتهای عظیم نفتی بعد از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹علیه برنامه هستهای ایران از پروژههای یاد شده منصرف شدند. قطر، شریک گازی ایران در پارس جنوبی قطر شريک عمده ايران در ميدان گازى پارس جنوبى كه ۵۰ درصد از مجموع ذخاير ايران را در خود جاى داده است. قطر برداشت گاز از این حوزه مشترک را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرده است، در حالی که ایران در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار از این میدان موفق به برداشت گاز شد. ايران با ذخيره گازى ۳۰ تريليون متر مكعب بعد از روسيه داراى دومين ذخيره بزرگ جهانى است. اما به خاطر عدم پیشرفت در پروژههای تولید گاز، هماکنون قادر به صادرات مازاد بر مصرف داخلی گاز نیست. پارس جنوبى به ۲۸ فاز مستقل تقسيم شده است که شش فاز آن در زمان دولت اصلاحات خاتمی عملیاتی شده است و فازهای هفت تا ۱۰ نیز کمتر از ظرفیت واقعی بهرهبرداری میشوند. در مقایسه با ایران، قطر معادل حدود ۱۶ فاز پارس جنوبی را به صورت کمال به مرحله تولید رسانده است و در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۲.۵ میلیارد فوت مکعب گاز از این حوزه برداشت کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، اخیرا نسبت به کندی عملیات اجرایی توسعه میدان گازی پارس جنوبی ابراز نگرانی کرده و گفته است که در ۹ ماه گذشته این پروژه به جای ۲۵ درصد تنها نیم درصد پیشرفت داشته است. اواخر بهار امسال دولت ایران شش فاز از بزرگترین میدان گازی این کشور در پارس جنوبی را به ارزش ۲۱ میلیارد دلار به شرکتهای داخلی عمدتا وابسته به قرارگاه خاتمالانبیاء سپاه پاسداران واگذار کرد.
در حالی که اتحادیه عرب بازگشت فلسطینیها به مذاکرات با اسرائیل را به شرایطی جدید موکول کرده، مجلس نمایندگان آمریکا با مخالفت اکید با استقلال یکجانبه کشور فلسطین، از دولت اوباما خواسته است در صورت مطرح شدن چنین موضوعی در سازمان ملل با استفاده از «حق وتو»، از آن جلوگیری کند.در حالی که اتحادیه عرب بازگشت فلسطینیها به مذاکرات با اسرائیل را به شرایطی جدید موکول کرده، مجلس نمایندگان آمریکا با مخالفت اکید با استقلال یکجانبه کشور فلسطین، از دولت اوباما خواسته است در صورت مطرح شدن چنین موضوعی در سازمان ملل با استفاده از «حق وتو»، از آن جلوگیری کند. در پی به بن رسیدن مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و تشکیلات خود گردان فلسطینی، اتحادیه عرب چهارشنبه در نشستی در قاهره، مقر این اتحادیه، تأکید کرد که در صورتی به فلسطینیها مجوز بازگشت به مذاکرات با اسرائیل را میدهد که آمریکا از هم اینک از استقلال کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ حمایت کند. اتحادیه عرب همچنین تصمیم گرفت از سازمان ملل بخواهد که برای نشان دادن دوباره مخالفت جامعه بینالمللی با خانهسازیهای اسرائیلی در سرزمینهایی که فلسطینیها مالکیت آن را طلب میکنند، قطعنامه جدیدی صادر کند. سلام فیاض، نخستوزیر تشکیلات فلسطینی روز چهارشنبه گفته بود که «ما استقلال کشور خود را میخواهیم نه بیانیههای تازه». در همین حال شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، وزیرخارجه قطر که رئیس کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی در اتحادیه عرب است، روز چهارشنبه گفت که «اعراب نسبت به توانایی آمریکا در ایجاد فشار بر اسرائیل در موضوعهای حاد مورد اختلاف اسرائیل و فلسطینیها دچار تردید شدهاند، به ویژه آنکه آمریکا حتی نتوانست اسرائیل را به قطع موقت خانهسازیها وادارد». بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، چهارشنبه در تماس تلفنی با حسنی مبارک، رئیسجمهور مصر از او خواسته بود که مانع از اتخاذ تصمیمی حاد در اتحادیه عرب شود، و همزمان، جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه نیز چهارشنبه، اندکی پیش از نشست وزیران خارجه کمیته پیگیری طرح صلح عربی با آقای مبارک در قاهره دیدار کرده بود. در همین حال فلسطینیها میگویند که آقای میچل در ملاقاتهای روزهای اخیر خود با سران اسرائیلی و فلسطینی، پیشنهادی را در زمینه انجام نوع تازهای از مذاکرات غیرمستقیم را با میانجیگری آمریکا، به مدت شش هفته درباره هریک از موضوعهای اساسی مورد اختلاف، ارائه کرده است. جزییات این پیشنهاد را یک مقام ارشد فلسطینی، که نخواسته نامش برده شود، روز چهارشنبه در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داد. براساس این پیشنهاد، هر یک از طرفها به مدت یک ماه و نیم درباره موضوعهای اساسی که پایه و بنای نزاع دیرینه خاورمیانه است، با آمریکا مذاکره میکند و پس از آنکه شش هفته یک موضوع به بحث گذاشته شد، زمان رسیدگی شش هفتهای به موضوعی دیگر فرا میرسد. آمریکا خواسته است که مسایل امنیتی و مرزها دو موضوع اولیه باشند و پس از آنها معضلات حاد دیگری مانند سرنوشت پناهندگان فلسطینی، منابع آب و غیره به بحث گذاشته شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا گفته است که بلافاصله طرف مقابل را از دیدگاههای طرف دیگر آگاه نمیکند، بلکه شنیدن مواضع هر یک از طرفها «به آمریکا مجال میدهد با درک بهتر خواستههای طرفین، راهبرد تازهای را برای از سرگیری مذاکرات مستقیم تنظیم کند». جرج میچل روز چهارشنبه پس از دیدار با حسنی مبارک در قاهره بر «ادامه تعهد آمریکا به پیشبرد صلح» تأکید کرده بود. فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه دوشنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل و سهشنبه در رامالله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفتوگو کرده، و به آقای عباس «اطمینان» داده بود که آمریکا تنها زمانی «آسوده خاطر» خواهد شد که کشور فلسطین استقلال یافته باشد. اما مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیهای در واشینگتن با هرگونه اعلام یکجانبه کشور مستقل فلسطین مخالفت کرد. این بیانیه دولت آمریکا را ملزم میکند که با استفاده از «حق وتو» نگذارد که شورای امنیت سازمان ملل، استقلال کشور فلسطین را، که نتیجه پیمان صلح فلسطینی- اسرائیلی نباشد، به رأیگیری بگذارد. بدین ترتیب مجلس نمایندگان آمریکا در کنار اسرائیل قرار گرفته است. این در حالی است که شورای اتحادیه اروپا نیز دوشنبه در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه خود اعلام کرد که با استقلال یکجانبه کشور مستقل فلسطین در حال حاضر مخالف است و استقلال فلسطین باید برآمده از پیمان صلح نهایی اسرائیلی- فلسطینی باشد. فلسطینیها در روزهای اخیر گفته بودند که کشورهای بسیاری در آمریکای لاتین و نیز کشورهایی در آسیا و آفریقا ممکن است که مانند برزیل و آرژانتین کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق بیتالمقدس را به رسمیت بشناسند. اما برخی ناظران میگویند که مخالفت آمریکا و به ویژه اتحادیه اروپا با احتمال اعلام یکجانبه کشور مستقل فلسطین، کشورهای دیگر را نیز در مورد به رسمیت شناختن استقلال فلسطین دچار تردید خواهد کرد. درچنین وضعیتی فلسطینیها که شدیداً ابراز نومیدی و دلسردی میکنند، در پی تصمیم چهارشنبه اتحادیه عرب، هرچند درها را ظاهراً به روی مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل بستهاند، اما به گفته برخی از ناظران، ممکن است که بتوان این درها را از نو گشود زیرا آنها هنوز قفل نشدهاند.
موضوع بحث رسمی در این گردهمایی سیاست اقتصادی اتحادیه اروپا و روابط بینالمللی آن است. قرار است آنها عمدتا بپردازند به چگونگی تقویت حکمرانی اقتصادی اتحادیه اروپا، تصمیمهای تازهای بگیرند درباره چگونگی تامین ثبات مالی در منطقه یورو و مدیریت بحران در این منطقه. رادیوفردا: رهبران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا روزهای پنجشنبه و جمعه (شانزدهم و هفدهم دسامبر) در بروکسل اجتماع میکنند و به نظر میرسد که وضعیت بحرانی این اتحادیه، و بهخصوص آینده یورو، بهشدت بر این نشست سنگینی میکند. چه مسائلی، به صورت مشخص، در دستور کار نشست رهبران اروپا قرار دارد؟ فریدون خاوند: آن چه که به گردهمایی امروز و فردای رهبران اتحادیه اروپا اهمیت میدهد دستور کار رسمی آن نیست، بلکه فضایی است که این گردهمایی در آن برگزار میشود. موضوع بحث رسمی در این گردهمایی سیاست اقتصادی اتحادیه اروپا و روابط بینالمللی آن است. قرار است آنها عمدتا بپردازند به چگونگی تقویت حکمرانی اقتصادی اتحادیه اروپا، تصمیمهای تازهای بگیرند درباره چگونگی تامین ثبات مالی در منطقه یورو و مدیریت بحران در این منطقه. ولی فضای عمومی حاکم بر اقتصاد اروپا به این نشست ابعاد تازهای میدهد. اتحادیه اروپا بیست و هفت عضو دارد که شانزده عضو آن یورو را به عنوان پول واحد انتخاب کردهاند. دو عضو منطقه یورو، یونان و ایرلند، به دلیل روبهرو شدن با بحران شدید مالی ناچار دست کمک دراز کردند به طرف متحدان خودشان در منطقه و همین طور صندوق بینالمللی پول. این خطر وجود دارد که پرتغال و اسپانیا و حتی ایتالیا در همان وضعیت قرار بگیرند. از طرف دیگر بخشی از شهروندان اروپا بهشدت نسبت به اصلاحات متکی بر ریاضتکشی اقتصادی واکنش منفی نشان میدهند که آخرین نشانه آن تظاهرات خشونتآمیز چهارشنبه پانزدهم دسامبر در آتن بود. خلاصه این که منطقه یورو، و حتی اتحادیه اروپا، با سختترین بحران در تاریخ خودشان روبهرو هستند. رسانههای اقتصادی بینالمللی این روزها از امکان فروپاشی منطقه پولی اروپا صحبت میکنند و حتی این احتمال را پیش میکشند که یورو اصولا از میان برود یا دایره نفوذ آن بهشدت محدود شود. چنین سناریویی تا چه اندازه جدی به نظر میرسد؟ امکان فروپاشی منطقه یورو در رسانههای آنگلوساکسون مدتهاست که مطرح شده و در چند هفته گذشته هم رسانههای بسیار جدی، در خود منطقه یورو، به این موضوع پرداختهاند. البته در قراردادهای ناظر بر ایجاد اتحادیه پولی اروپا خروج یک کشور از منطقه یورو پیشبینی نشده. ولی چنین چیزی غیرممکن هم نیست. میتوان تصور کرد که یک کشور کوچک عضو منطقه، مثلا یونان یا ایرلند، یورو را کنار بگذارد و برگردد به پول قدیمی خودش. حتی این سناریو که مهمترین کشور منطقه پولی اروپا، یعنی آلمان، یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد که یورو را ترک کند و برگردد به مارک، غیرممکن نیست. و بالاخره سناریوی سومی را میتوان در نظر گرفت و آن این که کشورهای عضو منطقه پولی اروپا، دستهجمعی، تصمیم بگیرند به زندگی یورو پایان بدهند. ولی همه اینها فعلا سناریوهایی هستند کم و بیش تخیلی و در وضعیت فعلی به نظر میرسد که قدرتهای اصلی اتحادیه اروپا، بهویژه آلمان، مصمم به حفظ یورو هستند، چون رها کردن پول واحد هزینههای بسیار سنگینی خواهد داشت... برای نجات یورو چه باید کرد؟ تنها سیاست ممکن پیشروی در راه تقویت وحدت اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه پولی اروپاست. کشورهایی که پول مشترک دارند، نمیتوانند در بعضی از عرصههای کلیدی از سیاستهای اقتصادی متفاوتی پیروی کنند.
وزير کشور ايران میگويد که در ارتباط با انفجار روز چهارشنبه در چابهار چند نفر از سوی وزارت اطلاعات دستگير شدهاند و اعلام کرد که «تروريستها در پاکستان آموزش ديدهاند.» معاون امنیتی وزارت کشور نیز گفته است که برخی مقامات محلی دولت پاکستان با اقدامات تروريستی ارتباط دارند.وزير کشور جمهوری اسلامی ايران میگويد که در ارتباط با انفجار روز چهارشنبه در چابهار که به کشته شدن ۳۳ تن انجامید، چند نفر از سوی وزارت اطلاعات دستگير شدهاند و اعلام کرد که «تروريستها در پاکستان آموزش ديدهاند.» مصطفی محمد نجار در گفتوگو با خبرنگاران از تشکيل جلسه شورای امنيت کشور خبر داده و درباره عوامل اين حادثه گفته است: «گروهی تروريست که متأسفانه آن طرف مرزهای شرقی در پاکستان در حال آموزش هستند و حضور دارند اين اقدام تروريستی را انجام دادند.» از سوی ديگر، علی عبداللهی، معاون امنيتی وزارت کشور، گفته است که برخی مقامات محلی دولت پاکستان با اقدامات تروريستی ارتباط دارند و تروريست ها اوراق عبور خود را از برخی مقامات محلی پاکستان دريافت می کنند.» آقای عبداللهی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، افزوده است: «اعترافات عبدالمالک ريگی مويد اين قضيه است که عقبه اين تروريست ها در پاکستان است و آنان اوراق عبور خود را از برخی از دستگاه ها و مقامات محلی پاکستان می گيرند.» روزشمار حملات و انفجارهای گروه جندالله - کلیک کنید در جريان انفجار چهارشنبه چابهار که در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه صبح و هنگام عبور عزاداران روز تاسوعا (نهم محرم) از يکی از خيابانهای اين شهر به وقوع پيوست ۳۳ نفر کشته و بيش از ۸۰ نفز نيز زخمی شدند. مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، میگويد: «دو نفر خودفروخته و عامل استکبار جهانی که کاملاً تجهيز شده و آموزش ديده و از ناحيه مرز وارد شهرستان چابهار شده بودند دست به اقدام تروريستی زدند.» وی افزوده است: «نيروهای امنيتی و انتظامی يکی از افراد تروريست را قبل از هر گونه اقدامی، شناسايی کرده و به هلاکت رساندند.» در این زمینه حسينعلی شهرياری، نماينده زاهدان در مجلس، به خبرگزاری ايسنا گفته است که بر اساس اطلاعات محلی، اين دو نفر «وهابی» بوده اند. گروه شبه نظامی «جندالله» که سالهاست عليه جمهوری اسلامی ايران اقدام مسلحانه میکند در بيانيهای مسئوليت انفجار چابهار را بر عهده گرفته است. بیشتر بخوانید: باراک اوباما حمله انتحاری در ایران را محکوم کرد احتمال ورود نيروهاى ايرانى به خاك پاكستان براى مقابله با «تروريستها» اين گروه که به گفته مقامهای جمهوری اسلامی ايران پايگاههايی در پاکستان دارد در سالهای اخير دست به انفجارهای انتحاری متعددی زده است که آخرين آن در تيرماه گذشته، هنگام برگزاری مراسمی مذهبی در مسجد جامع شيعيان زاهدان بود. در جريان دو انفجار انتحاری که در فاصله زمانی کوتاهی در اين مسجد روی داد ۲۷ نفر کشته و ۳۰۰ تن نيز زخمی شدند. به دنبال این انفجارها، علاءالدين بروجردى، رئيس كميسيون امنيت ملى مجلس شوراى اسلامى از وضعيت امنيتى شرق ايران انتقاد كرده و گفته بود كه «استمرار وضعيت موجود قابل قبول نيست.» اين نماينده مجلس از احتمال ورود نيروهاى ايرانى به خاک پاكستان براى مقابله با «تروريستها» خبر داده و گفته بود: «تصميمگيرى درباره ورود ايران به خاک پاكستان براى مقابله با تروريستها با شوراى عالى امنيت ملى است.» جمهوری اسلامی ايران پس از اين انفجارها همواره انگشت اتهام را به سوی آمريکا، بريتانيا و پاکستان گرفته است و پس از حادثه روز چهارشنبه چهابهار نيز، مصطفی محمد نجار، وزير کشور، گفته است: «تذکراتی به مقامهای پاکستان دادهايم و قرار شد اين پيگيریها تشديد شود.» نماينده مردم زاهدان در مجلس نيز با تأکيد بر اينکه «پاکستان اکنون حياط خلوت دشمنان ايران شده است»، گفته است که «دشمن از طريق پاکستان وارد خاک سيستان و بلوچستان میشود و اقدام به انجام عملياتهای تروريستی میکند.» آقای شهرياری افزوده است: «پاکستان چگونه میخواهد جواب محبتهای ايرانيان در مقابل مردم سيلزده خود را بدهد. اين پاسخ اشکهای رهبری و آن همه لطف ايشان نسبت به آن کشور نبود.» اشاره اين نماينده به سخنرانی آيتالله علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، در نماز عيد فطر روز ۱۹ شهريور ماه است که در آن وی خواستار «به پا خواستن مسلمانان به ويژه ايرانيان برای کمک به سيلزدگان پاکستان شد.» در انفجارهای گذشته نيز انتقاد از پاکستان بارها تکرار شده و هر بار، به گفته مقامهای ایران، اسلام آباد قول همکاری و برخورد با گروه جندالله را داده است. انفجارهای يکسال اخير در حالی صورت میگيرد که مقامهای امنيتی و انتظامی ايران پيشتر اعلام کرده بودند که با اعدام عبدالمالک ريگی و برادر او، گروه جندالله توانايی عملياتی خود را از دست داده است. عبدالمالک ريگی که رهبر گروه جندالله بود اسفندماه گذشته در جريان يک پرواز از قرقيزستان به مقصد دوبی بازداشت و به ايران منتقل شد. مقامهای اطلاعاتی ايران از اين رويداد به عنوان يک «عمليات بزرگ» ياد کردند. جندالله که خود را جنبش مقاومت مردم ايران نيز مینامد، در سال ۲۰۰۲ تأسيس شده و عمليات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. اين گروه از اوايل سال ۲۰۰۵ عمليات و تحرکات خود را در استان سيستان و بلوچستان گسترش داده است، اين اقدامات در ابتدا عمدتاً شامل آدمربايی و حمله به خودروهای عبوری بود، اما جندالله به تدريج به حملات انتحاری نيز روی آورده است. جندالله از سوی ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده و حملات آن همواره با محکومیت بریتانیا و آمریکا روبهرو شده است.
رهبران اتحادیه اروپا اقدامات لازم برای مقابله با بحران مالی را بررسی می کنند. اعضای این اتحادیه در کنفرانس دو روزه بروکسل که از پنجشنبه آغاز می شود، افزایش بودجه برای ریشه کن کردن بحران مالی این اتحادیه را مورد بحث قرار می دهند. بیم آن می رود که مشکلات اقتصادی علاوه بر یونان و ایرلند، دیگر اعضای این اتحادیه از جمله پرتقال و اسپانیا راهم با بحران روبرو کند.
پلیس روسیه روز چهارشنبه بیش از هزار نفر را در مسکو و چندین شهر دیگر روسیه بازداشت کرد. این اقدام پلیس به منظور جلوگیری از وقوع درگیری میان نژاد پرستان روسی و اقلیت قومی قفقاز آن کشور انجام شده است. روز شنبه به دنبال کشته شدن یکی از تماشاگران یک مسابقه فوتبال به دست فردی قفقاز، درگیریهایی در مرکز شهر مسکو به وقوع پیوست که منجر به زخمی شدن شماری از طرفین درگیر شد. این در حالیست که کمتر از دو هفته قبل، روسیه از سوی فیفا به عنوان میزبان بازیهای فوتبال جام جهانی 2018 انتخاب شد.
قاضی بریتانیایی پرونده جولین آسانژ ، روز پنجشنبه درباره آزادی مشروط او به قید وثیقه تصمیم گیری می کند. آقای آسانژ که قرار بود روز سه شنبه به قید وثیقه ۳۱۷ هزار دلاری آزاد شود، در پی اعتراض دادستانهای این پرونده، به زندان بازگردانده شد. سوئد قصد دارد جولین آسانژ را به اتهام سوء رفتار جنسی مورد بازجویی قرار دهد. آقای آسانژ که بیش از یک هفته را در زندانی در بریتانیا به سر برده است، ارتکاب هرگونه خلافی را رد می کند. طرفداران او نیز این اتهام را ناشی از انگیزه های سیاسی عنوان می کنند.
سازمان اطلاعاتی سوئد میگوید حدود ۲۰۰ اسلامگرای تندرو در این کشور زندگی میکنند که احتمال دست زدن به خشونت دارند. بر پایه گزارشی که واحد ضدتروریسم اطلاعات سوئد در روز چهارشنبه منتشر کرد، اکثر این ۲۰۰ نفر در سوئد متولد یا بزرگ شدهاند و در همین کشور بوده است که با گروههای خشونتطلب آشنا شدهاند. تهیه این گزارش ۱۲۶ صفحهای، که دیروز منتشر شد، بنابر خواست دولت سوئد در ماه فوریه صورت گرفته است. روز شنبه یک مرد عراقیتبار ساکن سوئد، در نخستین حمله انتحاری در استکهلم، پایتخت سوئد، فرد بمبگذار کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.
ارتش لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد دو دستگاه جاسوسی اسرائیل را در کوههای اطراف بیروت کشف کرده است. بنابر اعلام ارتش لبنان، اسرائیل از این تجهیزات جاسوسی، که قابلیت زیر نظر داشتن مسافتی در ۲۰ کیلومتری دارد، برای استفاده در ردیابی و هدفگیری نقاط مورد نظر بهره میبرده است. اسرائیل هنوز واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر