هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۲۸, شنبه

Latest News from Koocheh for 06/18/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شراره سعیدی/ رادیو کوچه

لباس شخصی یعنی کسی که وقتی در کنارت راه می‌رود اگر چه لباس فرم برتن ندارد باز او را تشخیص داده و هراس می‌شوی، لباس شخصی یعنی کسی که به‌طور حتم مشخصه‌هایی برای شناساندن خودش به تو را به هم‌راه دارد، او چه مرد باشد چه زن، عبوس است و عصبی، جز در جمع دوستانش لب‌خند نمی‌زند مگر تو گستاخ شوی، لباس شخصی کلن انسان ناراحتی‌ست و اسباب ناراحتی جمع را نیز به صورت فشرده شده به هم‌راه دارد، او از این‌که تو را معذب کند لذت می‌برد و تو در کنارش بی‌آن‌که بخواهی دچار عذابی، ترس از برخورد با او بسیار بیش از هراس درگیری با یک اونیفورم پوشیده است زیرا مطمئنن نمی‌توان انتظار پاسخ‌گویی برای هرگونه رفتاری از او داشت‌. او می‌تواند به تو اهانت کند، در مقابل چشمان همگان کتکت بزند، با الفاظ بسیار زشت خانواده‌ات را خطاب کند و هیچ اتفاقی نیز نیافتد، این آن قسمت عذاب‌آور مطلب است.

وقتی ایرانی باشی و ساکن آن، این کلمات را با نگاهی دیگر می‌بینی، وصف العیش تنها نیمی از عیش است، پس باید از کودکی او را در هرلباسی دیده باشی تا هراس از رویارویش را به درستی درک کنی، وقتی در جامعه‌ای عدم رعایت حریم اشخاص وظیفه مذهبی دیگران باشد و به بهانه امر به ‌معروف هر کسی، به هر بهانه‌ای و با هر نیتی بتواند نقش پلیس را ایفا کرده و در نهایت حیرت هر عقل سلیمی از این فعل نه تنها خجالت‌زده بلکه مفتخر هم باشد، آن‌گاه آن اتفاق دردناک به وقوع پیوسته است.

آن‌گاه تو عادت می‌کنی که هرکسی بتواند با صدای بلند در خیابانی شلوغ طلب‌کارانه بر سرت فریاد بکشد و هم‌وطنان‌ات بی‌اعتنا گذر کرده و تو و حست را نادیده بگیرند، وقتی که معلوم شد تو تنهایی تو ترسوتر و او گستاخ‌تر می‌شود و می‌شود آن‌چه که اکنون شده.

مبحث لباس شخصی‌ها ماجرایی ساده‌ است، ما  و والدین ما آن‌قدر سهل‌انگار و بی‌اعتماد به نفس و دین ترس بودیم که صدای فرصت‌طلبان هر روز بر سرمان اوج گرفت و پس از ارضا از فریاد بدل به ضرب و شتم‌مان شد.

مبحث لباس شخصی‌ها ماجرایی ساده‌ است، ما  و والدین ما آن‌قدر سهل‌انگار و بی‌اعتماد به نفس و دین ترس بودیم که صدای فرصت‌طلبان هر روز بر سرمان اوج گرفت و پس از ارضا از فریاد بدل به ضرب و شتم‌مان شد

لباس شخصی پدیده‌ای جادویی و کنونی‌ نیست، کشورهای زیادی که حاکمان دیکتاتوری داشته‌اند در این تجربه با ما شریکند، دوست بی‌خدای آقای احمدی‌نژاد، لباس شخصی‌هایی خوش‌پوش‌تر داشته و قرمز به تن می‌کنند و رهبرشان زنی با موهایی به رنگ روشن و موتورسوار است، اما لباس شخصی‌های ما هیبتی متفاوت داشته و سعی در حفظ آن دارند، اما وقتی تبدیل به نمادهای چندش‌آوری می‌شوند که اثر مهرسوزانده بر پیشانی داشته و از ارتباط با خدایی بی‌زبان می‌گویند و تمامی رفتار ننگین‌شان را هدیه برای پیش‌وایان دینی‌شان قرار می‌دهند.

این باورمندان و یا به خدمت گرفته‌شدگان حکومت و شبه نظامیان وفادار رهبری جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود را دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی می‌دانند.

صادق صبا می‌نویسد که محافظه‌کاران در رهبری جمهوری اسلامی ایران برای سال‌ها از گروه‌های به شدت مذهبی به عنوان یکی از موثرترین شیوه‌ها برای سرکوب هر چالشی استفاده‌ می‌کنند. هر کجا که یک اجتماع دمکراسی‌خواه وجود داشته باشد، این سازمان در حالت عادی به ظاهر پنهان از چشم‌ها به صحنه آورده می‌شود. آن‌ها معمولن دارای خصوصیات ظاهری مشترکی مانند ریش و پیراهن‌های روی شلوار انداخته هستند. این نیروها بخاطر ارتباطاتی قدرت‌مندی که دارند اصولن از هرگونه تعقیب قضایی مصون هستند. این مصونیت باعث می‌شود تا این گروه‌ها بدون ترس و واهمه‌ای از عواقب کار خود به هر گروه مخالف خود حمله برد.

پدیده لباس شخصی از آن‌جا اکنون برای ما عادی شده و به راحتی تنها قصدمان عبور از آن‌ها و رودررو نشدن با آنان است که ما سال‌های زیادی‌ست که به آن‌ها عادت کرده‌ایم، سال‌هایی که هر محله و هر روستا و هر کوردهاتی چندین لات و عربده‌کش داشت، ما با این باور آن‌چنان بزرگ شده‌ایم که با قاتل سحابی مشکلی نداریم وقتی که اجدادمان با شعبان جعفری «شعبان درخونگاه» تا به آن حد کنار آمدند که توانست با هم‌راهان محله‌گردانش کودتای 28 مرداد سال 32 را ترتیب دهد.

ابوالحسن بنی‌صدر به وجود آورنده نیروهای لباس شخصی و یا به تعبیر او «چماق‌داران»، نیروهایی که در کنار نیروهای رسمی نظامی و کمیته‌های انقلاب اسلامی به‌وجود آمده بود و ابزار سرکوب حکومت بود را، حزب جمهوری اسلامی ایران می‌داند، زهرا خانم «برهم زننده تمامی تجمعات و برنامه‌های ضددولتی با هم‌کاری عده‌ای نیروی کمکی مذکر به ضمیمه شعار خمینی عزیزم، بگو تا خون بریزم» با قطب‌زاده عکس می‌اندازد و حمایت دولت را تلویحن به استحضار مخالفان می‌رساند.

افتضاح بزرگ‌تر وقتی است که تئوریسین‌های رهایی بخشی فعلی، زمانی آن‌چنان خشن و سردسته لباس شخصی‌ها بوده‌اند که لقب‌دار نیز می‌شدند، مطمئنن صفت اکبر پونز نمی‌تواند مورد احترام باشد.

مانند بیش‌تر رخدادهای بدی که بعدها شامل تمامی جامعه می‌شود، پدیده لباس شخصی‌های جدید که پس از دهه 70 نمایان شدند از خشونت و اهانت به زنان شروع کردند، گروهی که کم‌تر در یک جامعه مذهبی مورد حمایت مذکرها و یا حتا اقوام مونث‌شان قرار می‌گیرند، کسانی که به راحتی در ایران لقب‌دار می‌شوند.

حسین اله‌کرم، مسعود ده‌نمکی و حاجی بخشی از حمله به زنان و دختران به دلیل بدپوششی آغاز کردند تا حمله به جلسات انتخاباتی محمد خاتمی رسیدند، آن‌ها وزیران خاتمی را زدند و عربده سردادند که «خامنه‌ای، خمینی می‌فهمی؟» و کوی دانش‌گاه را ویران کردند، ضارب حجاریان را در روز روشن رهانیدند، قتل‌های زنجیره‌ای را به ثمر رساندند و با این ‌سوابق درخشان به احمدی‌نژاد رسیدند.

این گروه حالا مجهز و مسلح‌اند، با خیال آسوده پابه‌پای مردم برای هراس‌شان در خیابان‌ها حرکات‌شان را کنترل می‌کنند، دیگر چشم‌شان را از شرم پایین نمی‌اندازند، آن‌ها هر روز با باورهای تلقینی مذهبی‌شان دل‌گرم‌تر از جهادشان در راه رضای خدا می‌شوند، لباس‌شخصی‌ها با گاز اشک‌آور، باتوم، شوک الکتریک و زنجیر و گاز فلفل نیست که ترس‌ناک می‌شوند که این همه تجهیرات پلیس هم هست، آن‌چه آنان را هراس‌آور می‌کند افکار بیمار و مجوزدارشان است.

لباس‌شخصی‌ها ثابت کرده‌اند که حتا در این هزاره هم انسان ‌می‌تواند به آن‌جا برسد که در درونش زشت‌ترین رفتارهای ممکن را عملی ملکوتی و قربته‌الی‌الله ببیند، هیچ عقل سالمی نمی‌تواند خودجوش بودن این نیروهای مردمی را بپذیرد مگر سال‌های زیادی در ایران زندگی نکرده باشد، یافتن اشخاصی که در یک زمان و یک مکان مشخص بدون اطلاع‌رسانی رسانه‌ای برای ضرب‌و شتم عده‌ای حضور می‌یابند، توهین به شعور مخاطبین است وقتی که مسوولین برای رهایی از بی‌بندوباری مشمئز‌کننده این افراد، خودسر می‌نامندشان .

خودسرهایی که آدم می‌کشند، جنازه می‌دزدند، ضرب و شتم می‌کنند و در نهایت حامی رهبرند، آن‌ها حتا می‌توانند تصمیم بگیرند که وقت تعویض مسوولین چه زمانی‌ست، این گروه‌های بدلباس گویی اختیاراتی دارند در حد رهبری، البته بی‌دغدغه رهبری در حفظ عفت کلام.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

همه چیز تاریخ سیاست نیست. تمام اتفاقات آن چیزهایی نیستند که ثبت می‌شوند. برخی چیزها آن‌قدر کوچکند که ارزش نوشته شدن را ندارند. اما من گمانم بر این است که اتفاقن همین پیش‌آمدهای ساده‌‌ی نوشته نشده در تاریخ‌اند که به یک نسل هویت می‌دهند. خیلی وقت‌ها پیش آمده است که با خود نشسته‌ام و فکر کرده‌ام که اگر بخواهم به عنوان یک دهه‌ی پنجاهی که نوجوانی‌اش را در دهه‌ی پرتلاطم و مزخرف شصت گذرانده است راوی آن‌چه که بر ما و نسل‌مان رفته است باشم، به دیگران چه خواهم گفت.

نسل ما از اخلاقیات تعاریف ویژه‌ی خودش را داشت. نسلی که معیار بچه‌ دبیرستانی‌هایش برای فاسد دانستن هم‌کلاسی‌شان، دوست دختر و پسر داشتن بود. در میانه‌ی دهه‌ی شصت اوج خلاف‌کاری یک نوجوان کشیدن یک نخ سیگار در راه مدرسه بود. در آن‌چه که به عنوان اخلاق در ذهن ما ملکه شده بود گناه پسری که به او تعرض‌جنسی می‌شد به مراتب بیش‌تر از کسی بود که فاعل ماجرا بود. می‌گویم تعرض چون این روش معمول بچه‌هایی بود که از زور بازو برخوردار بودند و به قول معروف قلدر مدرسه. آن‌ها بچه‌هایی را که بر و رویی داشتند مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌دادند و این عمل را مایه‌ی افتخار و مباهات‌شان می‌دانستند.

در دهه‌ی شصت همه باید برای زندگی خود یک ایدئولوژی و مرام فلسفی و سیاسی می‌داشتند و پیچیدگی اندیشه و فکر یک ارزش، و سادگی و عدم پیچیدگی ذهنی یک نقص به شمار می‌آمد. غم عمیق بود و شادی سطحی. نسل ما نسل محرومیت بود و سهم تمامی طبقات اجتماعی از این کمبود کم و بیش یک‌سان. امکانات ویژه‌ای برای تفریح وجود نداشت. داشتن ویدئو جرم بود و تازه اگر از پس هزینه‌ها و خطراتش برمی‌آمدی فیلم ارزش‌مندی برای دیدن پیدا نمی‌کردی. ماهواره و کامپیوتر نبود و درها بر روی ارتباط با جهان بیرون بسته. هم‌نسلان من خوب یادشان است که یکی از د‌ل‌خوشی‌های آن نسل مکاتبه‌ی پستی با کارخانجات اتومبیل‌سازی‌غربی برای دریافت کاتالوگ بود. گاهی چند ماه انتظار می‌کشیدیم تا چند عدد کاتالوگ با عکس‌های زیبا و دل‌فریب از دنیای آن طرف آب‌ها به دست‌مان برسد و با همان چند تصویر ساده دو سه ماهی عیش‌مان به راه بود.

ما نسلی بودیم که برای چیزهای کوچک تاوان‌های بزرگ دادیم. شاید باورکردنش سخت باشد اما من هم‌کلاسی داشتم که فقط به جرم به پا داشتن یک جفت جوراب سفید که در آن زمان پوشیدنش برای پسران ممنوع بود از حضور در یک جلسه‌ی امتحانی محروم شد و این به قیمت تجدیدی در آن درس و خراب‌شدن تابستانش تمام شد. کم نبودند کسانی که به جرم به هم‌راه‌ داشتن یک کاست موسیقی چند هفته از مدرسه اخراج می‌شدند و برای‌شان پرونده‌ای درست می‌شد که برخی اوقات به قیمت ردگزینش در کنکور تمام می‌شد.

ما نسل دروغ بودیم. نسلی که درباره‌ی همه چیز ریا می‌کرد و می‌شنید، از علایق و ارتباطات و ایده‌آل‌هایش گرفته تا آرزوهای کوچک و بزرگ و آن‌چه که در پنهان و نهان انجام می‌داد. چرا که فقط با کمک دروغ بود که می‌شد اندکی راحت‌تر زندگی کرد. نسل ما رنج و محرومیت کشید، جبهه و جنگ و کشته و معلول و بمب دید و سوخت و ساخت، چرا که می‌ترسید که هر انتقادش خیانت به خون دوستان و هم‌کلاسی‌هایش باشد که تا دیروز با هم در یک نیمکت می‌نشستند و امروز جای‌شان خالی است. نسل ما نسل سوخته است، همین.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

واژه‌ی« فولکلور» (Folklore) مرکب از دو بخش Folk به معنای «توده و مردم» و Lore به معنای «دانش» است. این واژه نخستین بار توسط «ویلیام جان تامز» باستان‌شناس انگلیسی پیشنهاد و ساخته شد به جای واژه «عتیقه‌های انگلیسی» که برای شناخت رسوم زندگی مردم طبقه‌ی پایین به کار برده می‌شد استفاده شد. فولکلور در واقع به بحث درباره‌ی دانش عامیانه و رسم و رسومات می‌پردازد. «گئورگ هرزو» می‌نویسد، فولکلور مسایل و بخشی از فرهنگ است که ابدی شده و با حکایات شفاهی، افسانه‌ها و آوازهای عامیانه و رقص‌ها بیان می‌شود. گاهی این داستان‌ها و افسانه‌ها بسیار زیبا و غنی هستند و در دل و جان مردم آن سرزمین اثری عمیق و مداوم گذاشته و می‌گذارند.

در آغاز سده‌ی ١٩ نخست دو برادر از آلمان به نام «گریم» قصه‌های کشورهای اروپای شمالی را در مجموعه‌ای با عنوان «افسانه‌های کودکان و قصه‌های خانه» گردآوری و منتشر کردند. پس از آن دانش‌مندان و پژوهش‌گران دیگر نیز به مطالعه و تحقیق در آثار ملی کشورهای خویش پرداختند و رفته رفته قصه‌ها، ترانه‌ها، ضرب المثل‌ها، عقاید و همه‌ی آن‌چه را که زاییده‌ی اندیشه‌ی توده‌های عوام و ملت بود بررسی و جمع کردند. امروز دانش عوام رشته‌ای از ادبیات است که به دلیل بسط و گسترش فوق‌العاده‌ی خود شاخه‌ی جداگانه‌ای به شمار می آید.

موضوعات فولکلور پرداختن به جنبه‌های سنتی جامعه یعنی شیوه‌های اعمال، رفتار و باورهای سنتی است. از نخستین کسانی که در ایران به‌این گنجینه‌ی نفیس ادبیات فارسی پی برد «احمد کسروی» بود. وی در ماموریت‌های بسیار خود به عنوان قاضی دادگستری به هر شهر و شهرستانی که می‌رفت در لهجه‌های گوناگون و تاریخ و جغرافیا و نام ده‌ها و آبادی‌ها و آداب و سنن مردم به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت. وی اشعار و آثار ادبی زبان طبری را نیز که از وسیع‌ترین لهجه‌های ولایتی در مازندران است گردآوری و یادداشت کرده است. صادق هدایت نیز که در این رشته زحمت بسیار کشیده است در حقیقت پایه‌گذار اصلی این کار است و راه درست تحقیق و شیوه‌ی گردآوری فولکلور را نشان داده است و خود از روی قاعده و اصول دقیق علمی به ‌این کار می‌پرداخت.

در فرهنگ فولکلور الگوهای فرهنگی در زندگی مردم نقش‌های تاثیرگذاری را به عهده دارد و می‌توان فرهنگ عامه با موضوع فولکلور را مجموعه‌ای از الگوهای سنتی دانست که گاهی چگونگی اندیشه، احساس و عمل فرد را تعیین و تنطیم می‌کنند و این الگوها دارای گستره‌ی وسیعی هستند که بسیاری از جنبه‌های زندگی افراد مانند تولد، مرگ، بلوغ، ازدواج و شغل را در برمی‌گیرند. بخش بزرگی از این فرهنگ در قبال زندگی جادویی و دینی هم خودگردان است بدین معنا که با مقدسات کاری ندارد و آموزش دادن، سرگرم کردن و حتا خنداندن مردم برایش کافی است. در برخی نقاط جهان این قصه‌ها به طور صرف برای کودکان نقل می‌شود. و می‌توان به یقین گفت بسیاری از این قصه‌ها جنبه‌های آموزشی دارد.

می‏توان ویژگی‏های فولکلور را چنین برشمرد‌. فولکلور‌، اعمال و رفتار جمعی و گروهی است که در بین عامه‌ی مردم، رایج است. بنابراین، عمل و رفتار یک فرد یا یک خانواده را نمی‏توان فولکلور نامید. عادات فولکلور در مجموعه فعالیت‏های زندگی اجتماعی، نقش‌هایی به عهده دارند‌. اعمال و رفتارهای فولکلور به مناسبت و بنا بر مقتضیات زمان‌، تکرار می‏شوند، یعنی آن‌چه در یک یا چند مرتبه و یا فقط در دوره‏ای خاص و محدود اتفاق افتد، در شمار فولکلور نیست‌. رفتارهای فولکلوریک، از حاکمیت اندیشه‏ای خاص که بر خلاف میل توده باشد، پیروی نمی‏کنند، هر‌چند آن تفکر بر جامعه، حکومت داشته باشد‌. شایان ذکر است که آداب و رسوم و رفتارهای فولکلور هر منطقه، برای مردم همان منطقه، «سنت» و برای مردم سایر نقاط ، به عنوان «فولکلور» خاص آن منطقه شناخته می‏شود.

فرهنگ فولکلور از یک‌سو به انسان‌شناسی و از سوی دیگر با ادبیات ارتباط دارد. به طور مثال بخش‌هایی که آداب، معتقدات و جشن‌ها و مسایلی از این دست را در بر می‌گیرند بیش از هر چیز به انسان‌شناسی نزدیک هستند و اجزایی مانند افسانه‌ها و اساطیر و قصه‌ها و ترانه‌ها به ادبیات شانه می‌زنند. هم‌چنین مسایلی که در فرهنگ رسمی به راحتی قابل شناسایی نیستند، با بررسی و واکاوی فرهنگ عامه می‌توان به آن‌ها پی برد، از همین رو تعبیر «فرهنگ غیر‌رسمی» نیز برای آن به کار گرفته می‌شود و مطالعات درباره‌ی یک جامعه زمانی مفید خواهد بود که علاوه بر فرهنگ رسمی، فرهنگ غیر‌رسمی آن نیز شناخته و بررسی شود زیرا از اجزای فرهنگ عامه می‌توان آرزوها، خلقیات و رفتارهای یک جامعه را که ریشه در واقعیات آن جامعه دارد شناخت. مسایلی که در فرهنگ رسمی یک جامعه به سادگی قابل شناسایی نیستند.

از دید مردم‌شناسی جنبه‌های سنتی فرهنگ نه تنها میراث گذشته است، بلکه هر عنصر سنتی حامل یک ارزش و مبین داوری جامعه در مورد آن مسئله است.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه مصطفی دانشجو وکیل دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی از اردوگاه معتادان به زندان مرکزی شهرستان ساری منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، صبح امروز شنبه 28 خردادماه‌، مصطفی دانشجو وکیل دراویش گنابادی که در روز چهارشنبه هفته‌ گذشته، بدون ارایه دلیل از زندان ساری به اردوگاه معتادان در 25 کیلومتری جاده ساحل‌، خارج از شهرستان ساری منتقل شده بود‌، مجدد وی را به زندان مرکزی استان بازگرداندند‌.

در این گزارش آمده است این وکیل دادگستری که پروانه وکالت او  به دستور مقامات امنیتی و به حکم مراجع  قضایی ابطال شده است پس از ورود به زندان، به بند 2 انتقال یافت‌. مسوولان زندان تا‌کنون در خصوص  انتقال  این وکیل دراویش،‌ هیچ‌گونه دلیلی ارایه و اعلام نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«انتقال دانشجو وکیل دراویش به اردوگاه معتادان»


 


خبر / رادیو کوچه

روزنامه اعتماد بعد از نزدیک به یک سال و نیم که از توقیف موقتش می‌گذشت، انتشار دوباره خود را با یادداشتی از محمد خاتمی از روز شنبه آغاز کرده است.

کارتونی به قلم جمال رحمتی که خبر از انتشار دوباره اعتماد می‌دهد و یادداشت‌هایی از سعید لیلاز، ماشاله شمس‌الواعظین، زهرا اشراقی، مدیا کاشیگر، محمد‌رضا تابش و پوریا عالمی از جمله نوشته‌های شماره اول از دور تازه انتشار این روزنامه است.

این روزنامه اصلاح‌طلب از سال ۱۳۸۱ منتشر می‌شد اما در اواخر سال ۱۳۸۸، پس از گرفتن چند تذکر، به طور موقت توقیف شد.

بنا به گزارش‌ها روزنامه اعتماد از مدتی پیش به طور آزمایشی منتشر می‌شده است.

بیشتر بخوانید:

«روزنامه اعتماد توقیف شد»


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: موج سبز

اردشیر امیرارجمند گفته است میرحسین موسوی هنگامی که «معذوریت‌های» فعلی را نداشت باید درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ «پاسخ روشن‌تری» بدهد.

میرحسین موسوی یکی از رهبران مخالفان که هم‌اکنون در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد در هنگام اعدام‌های سال ۱۳۶۷ نخست‌وزیر ایران بود.

به گزارش تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، اردشیر امیرارجمند از مشاوران موسوی، در دانش‌گاه ام‌آی‌تی گفته است میرحسین موسوی در زمانی که نخست‌وزیر بوده خواهان تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ بوده است.

اردشیر امیرارجمند افزوده موسوی پس از اطلاع یافتن از اعدام‌های سال ۱۳۶۷ استعفا داده اما «هم‌چنان سر کار بودند.»

مشاور موسوی گفته است: «خیلی از کسانی که امروز مطالبه‌گر وقایع دهه ۶۰ هستند خود جزیی از خشونت هستند و آنان نیز باید بپذیرند که نقد شوند.» ظاهرن این بخش از سخنان امیرارجمند در پاسخ به کسانی است که خواهان پاسخ‌گویی موسوی درباره اعدام‌های این دهه هستند.

در حالی که امیرارجمند گفته است موسوی در مقطعی از اعدام‌های سال ۱۳۶۷ اطلاع یافته و «استعفا داده» اما زهرا رهنورد همسر موسوی، مهر ۱۳۸۹ در مصاحبه‌ای گفته بود، آیت‌اله علی خامنه‌ای، رییس‌جمهوری وقت و رهبر کنونی جمهوری اسلامی و میرحسین موسوی، نخست وزیر وقت ایران «از این جنایت (اعدام‌های ۶۷) اطلاعی نداشته‌اند.»

در دوره زمانی مرداد ۱۳۶۷ تا نزدیکی دهمین سال‌گرد انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۶۷، مقامات ایران شمار زیادی از زندانیان سیاسی را اعدام کردند.

مخالفان می‌گویند در جریان این اعدام‌ها بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر زن و مرد کشته شده‌اند.

مخالفان حکومت ایران می‌گویند که این اعدام‌ها به دستور آیت‌اله خمینی، رهبر فقید ایران انجام شده است.

این اعدام‌ها پس از حمله سازمان مجاهدین خلق به مرزهای غربی ایران رخ داد. حکومت ایران از این عملیات به نام «مرصاد» یاد می‌کند و سازمان مجاهدین خلق آن را «فروغ جاویدان» می‌نامد.

برخی مقامات ایران تایید کرده‌اند که در تابستان ۱۳۶۷ جمع زیادی از اعضای مجاهدین خلق در زندان‌ها اعدام شده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران تاکنون به طور رسمی هیچ‌گونه آمار و جزییاتی از این اعدام‌ها منتشر نکرده است.

شمار زیادی از اعدام‌شدگان سال ۱۳۶۷، در گورستان خاوران در جنوب تهران به طور دسته‌جمعی دفن شده‌اند. حکومت ایران عمدتن مانع حضور خانواده‌های اعدام‌شدگان در این گورستان برای برپایی مراسم یادبود آن‌ها می‌شود.

 


 


شنبه 28 خرداد 90/  18 ژوئن 2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

پس‌نشینی تند- «نسل سوخته»- اکبر ترشیزاد

بخش اول خبرها

مجله جاماندگان- «لباس شخصی بدلباس»- شراره سعیدی

دایره شکسته- «فرهنگ نانوشته‌ها»- مه‌شب تاجیک

بخش دوم خبرها

روان به سلامت-  «اضطراب روان‌پاکی»- علی انجیدنی

قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت- «مورچه و ملخ»- شهره شعشعانی

بخش سوم خبرها

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، دوازده نفر از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به درگذشت هدی صابر و ‌جان‌باختن‌ هاله سحابی دو زندانی سیاسی از روز  شنبه ۲۸ خرداد وارد اعتصاب غذای نا‌محدود شده‌اند.

به گزارش کلمه، آن‌ها در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرده‌اند ضمن گرامی‌داشت یاد همه کشته‌شدگان معترضان ضد‌دولتی در ایران از امروز اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ملت ما قربانیان و شهدای بسیاری را در همه این سال‌ها در راه دفاع از مهین و آزادی نثار کرده است، اما جنبش سبز ملت ایران نقطه عطف بزرگی در این راه بود که ده‌ها شهید از ندا تا هاله و از سهراب تا صابر را تقدیم کرد و در کنار آن ده‌ها معلول زمین‌گیر شده و صدها زندانی بی‌گناه با احکام ناعادلانه‌ای مواجه شده‌اند که در روند صدور این احکام بسیاری از بندهای قوانین اساسی و ایین دادرسی و حقوق شهروندی، نقض شده است.»

بهمن احمدی‌امویی، حسن اسدی‌زیدآبادی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، قربان بهزادیان‌نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض‌اله عرب‌سرخی، ابوالفضل قدیانی، محمد‌جواد مظفر، محمدرضا مقیسه و عبداله مومنی امضا‌کنندگان این بیانیه بودند.

بیشتر بخوانید:

«مقام‌های جمهوری اسلامی مسوول مرگ هدی صابر»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی، در یک پیام صوتی اعلام کرد نیروهای ناتو نمی‌توانند هیچ تغیری در لیبی به وجود آورند و در نهایت شکست خواهند خورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قذافی تاکید کرد به تمام پیشنهادهای داخلی وخارجی برای انتقال قدرت توجه نخواهد کرد و خطاب به ناتو گفت: «ما تصمیم گرفتیم هیچ چیزی را درکشورمان تغیر ندهیم مگر با اراده خود وبه دور از بمباران هوایی ناتو.»

وی افزود : «ما مقاوت خواهیم کرد … اگر بر زمین با ما بجنگند ما آماده‌ایم ولی آن‌ها ترسو هستند و جرات نمی‌کنند به زمین فرود آیند و بجنگند.»

او هم‌چنین مردم لیبی را به مبارزه با دشمنان دعوت کرده و از آن‌ها خواست تا کشور را وجب به وجب از نیروهای اشغال‌گر ناتو آزاد سازند.

نیروهای ناتو از31 مارس عملیات نظامی در لیبی را به هدف دفاع از مردم لیبی در برابر نیروهای امنیتی‌ و نظامی قذافی آغاز کردند و تاکنون توانستند 70 درصد از ماشین جنگی قذافی را متلاشی کنند.

بیشتر بخوانید:

«حمله نیروهای ناتو به مقر رهبر لیبی»


 


شهره شعشعانی/ رادیو کوچه

ویلیام سامرست موام (William Somerset Maugham)، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس انگلیسی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان قرن گذشته این کشور به‌خصوص در سال‌های 1930 است. موام زمانی که دو سال بیش‌تر نداشت مادرش را که به بیماری سل مبتلا شده بود از دست داد. پدر موام وکیل سفارت انگلیس در پاریس بود و موام تحصیلات ابتدایی را به زبان فرانسه آموخت. ده ساله بود که پدرش را هم از دست داد. او را تحت قیمومت عمویش به انگلستان فرستادند، در حالی که مرگ پدر پس از فوت مادر، او را که هنوز کودک خردسالی بیش نبود به شدت دگرگون کرده بود، در انگلستان مشکل دیگری بر مشکلاتش افزوده شد و آن این بود که زبان اولش فرانسه بود و همین او را دست مایه مضحکه هم شاگردی‌هایش می‌کرد، به گونه‌ای که از همین دوران دچار لکنت زبان شد و این عارضه تا پایان عمر رهایش نکرد.

موام از پانزده سالگی به‌طور مستمر می‌نوشت. از آن‌جا که علاقه‌ای به وکالت، حرفه‌ی پدر و برادرانش، نداشت و کارهای دولتی نیز به نظر عمویش مناسب خانواده‌ای از طبقه بالای اجتماعی نبود، سرانجام تحصیل در رشته طبابت را اختیار کرد که به او امکان داد پنج سال در لندن زندگی کند.

منتقد‌های بسیاری این دوره از زندگی موام را دوره‌ی سرگردانی و مانعی در قوام خلاقه‌ی هنر او می‌دانند، گر‌چه موام خود کاملن عکس این نظر را دارد.

موام در سال1914، در آستانه‌ی چهل سالگی با 10 نمایش‌نامه و 10 رمان چاپ شده یکی از موفق‌ترین نویسنده‌های انگلیسی بود که به آوازه جهانی می‌رسید. در همین زمان با شروع جنگ جهانی اول به عنوان یکی از اعضای صلیب سرخ انگلیس به فرانسه اعزام شد و در گروه معروف به «راننده‌های ادیب آمبولانس» قرار گرفت که متشکل از 23 نفر از نویسنده‌های نام‌آشنای انگلیسی زبان از جمله «دوس پاسوس» و «ای.ای. کامینگز» بود.

سامرست موام، رمان و داستان‌های کوتاه فراوانی نوشته که بسیاری از آن‌ها با شرکت بازی‌گران بزرگ سینمای آمریکا و هالیوود به فیلم برگردانده شده‌اند. نمایش‌نامه‌های موام نیز در زمان انتشارشان غالبن به روی بزرگ‌ترین صحنه‌های نمایش لندن و دیگر شهرهای بزرگ دنیا می‌رفت. از رمان‌های مشهور او، «لبه تیغ»، «ماه و شش پشیز»، و «هم‌بستگی بشری»، «شاه‌کار نیمه زندگی‌نامه وارش» همگی به فارسی ترجمه شده‌اند.

در میان داستان‌های کوتاه موام آن‌ها که در مورد مستعمره‌نشین‌های بریتانیایی در خاور دور است بیش از دیگر داستان‌هایش با اقبال روبه‌رو شده است. از این داستان‌ها نیز چند فیلم بلند سینمایی ساخته شده است.

«مورچه و ملخ» در مجموعه «شب‌نشینی با شیطان» توسط  «محمد‌علی مهمان‌نوازان» به فارسی ترجمه شده است.

 

موسیقی متن:

SCHUBERT: Violin Sonata (Sonatina) in A minor, D. 385

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

پس از گذشت چند ماه از زلزله و سونامی مهیب در ژاپن و آغاز طرح بازسازی و ترمیم خسارت‌‌های وارده شده به این کشور، مهندسان نیروگاه اتمی آسیب دیده فوکوشیما در ژاپن، عملیات پاک‌سازی آب آلوده به مواد رادیو اکتیو در این نیروگاه را ساعاتی پس از آغاز آن، متوقف کرده‌اند.

به گزارش تلویزیون ژاپن، قرار بود در این عملیات، بیش از ۱۰۰ هزار تن آب آلوده این نیروگاه آسیب دیده از زلزله مهیب و سونامی ماه مارس، تصفیه و پاک‌سازی شود.

شرکت برق تپکو که نیروگاه فوکوشیما را اداره می‌کند اعلام کرده که دلیل متوقف شدن این عملیات بالا بودن و افزایش میزان تشعشع مواد رادیواکتیو در این نیروگاه است.

حجم آب آلوده به مواد رادیو اکتیو موجود در نیروگاه فوکوشیما، معادل آب موجود در ۴۰ استخر مسابقات شنای المپیک است و خطر آن وجود دارد که این آب آلوده، به دریا سرازیر شود.

این حجم از آب که اکنون آلوده به مواد رادیواکتیو شده، برای خنک نگه داشتن راکتورهای اتمی نیروگاه پس از آسیب دیدن آن بر اثر زلزله و سونامی، مورد استفاده قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید:

«مهار بحران اتمی فوکوشیما تا ۹ ماه آینده»


 


علی انجیدنی/ رادیو کوچه

با سلام خدمت شنوندگان عزیز‌. امروز دوباره در خدمت دکتر روان‌پاک در استودیو مرکزی رادیو کوچه هستیم‌. آقای دکتر اولین سفر استانی‌تان خوش گذشت‌؟ از نتایج سفرتان برای ما بگویید.


با سلام خدمت همه مرکز‌نشینان و مرکز‌ننشینان. جای همه خالی رفته بودیم مشهد و کمی سر به سر هم‌کاران عزیز مشهدی گذاشتیم و حسابی اوقات‌شان را تلخ کردیم.

چرا آقای دکتر اون‌ها رو اذیت کردین؟ گناه دارند بندگان خدا

خوب تقصیر خودشان بود. من فقط رفته بودم سفر استانی. این روزها همه می‌دانند که هر‌چی در طی سفرهای استانی گفته بشه یا تصویب بشه دوزار نمی‌ارزه و کسی روش حساب نمی‌کنه. من فقط نقش مکان رو در روان توضیح دادم ولی فکر کنم اون‌ها فکر کردند من دارم نقش روان رو در مکان توضیح می‌دم و بهشون برخورد.

بگذریم. امروز قرار است در خصوص اضطراب صحبت کنیم. بفرمایید.

بعله. اضطراب از دو بخش اِض و طِراب تشکیل شده است. کسی که این کلمه رو اختراع کرد علاقه شدیدی به کسره گذاشتن داشت و به جای این‌که بگوید  اَض طُراب گفت اِض طِراب‌. نکته دیگه این‌که طرف مال یکی از ولایات خراسان وسطی بوده و هر‌چی بهش گفتند‌: «داداش‌، از ز هش با رزیه‌.» فکر کرده م‌یگن راضیه و گذاشته اض. در مورد طراب هم که منظور همون تراب خودمون است بهش گفتند تی اش دسته ندره. طرف جواب داده‌: «مگه تی بی‌دسته هم درم.» خلاصه تراب رو هم طراب نوشته و با علاقه شدید به کسره دادن کل کلمه رو کرده اضطراب.

یعنی من موندم شما این همه آسمون ریسمون بافتن رو از کجاتون در میارین. البته کلمه مودبانه‌اش را گفتم. انیشتن هم در برابر شما کم میاره به خدا. حالا این آزتُراب به قول شما چه معنی می‌ده؟

داشتم می‌گفتم که شما پا لخت اومدین وسط اِز تِراب ما. گفتم که در اصل اَزتُراب بوده یعنی از خاک. از زمین. یعنی اضطراب همش ریشه در خاک و زمین دارد.

یا حضرت عباس. به کجا رسوندین این اضطراب رو.

حالا بقیه‌اش رو گوش کن آبجی. این مرض همه‌اش به خاک و زمین ارتباط داره. طرف می‌گه شب که سر به زمین می‌ذارم یا صبح که سر از زمین برمی‌دارم اضطراب می‌گیرم. یا من از دست کارهای این شوهر خاک تو سرم اضطراب می‌گیرم. یا می‌گه در حال عمل جنسی هم اضطراب می‌گیرم.

این آخری دیگه نه خاک داشت و نه زمین و نه می‌تونی به این چیزها ربطش بدی.

کور خوندی خواهر. عمل جنسی رو کجا انجام می‌دن؟ رو هوا؟ نه روی زمین. تازه ازشون بخوای که اضطرابشون رو دقیقن توصیف کنند می‌گن‌: «انگار در اون زمان ما رو تو خاک قبر گذاشتن و یکی مثل عزراییل نشسته رو سینه مون.»

خجالت بکشین آقای دکتر. این حرف‌ها چیه می‌زنین؟ حیف که این برنامه زنده پخش می‌شه وگرنه تمام این حرف‌های شما رو حذف می‌کردم.

اه.نه بابا. شما…. شما؟؟ نکنه اخیرن با تهیه کننده برنامه در حال اضطراب نوع آخر بوده‌اید؟

یکی بیاد این مردک رو از این‌جا جمع‌اش کنه تا خودم حسابش رو نرسیده‌ام. چی…؟ برنامه رو ادامه بدم. چشم… جناب رییس. خوب تلفن‌های شنوندگان عزیزمان را می‌شنویم.

شنونده  اول: سلام دکتر جان. من شدیدن مضطربم. کی ها؟…. بعضی وقتا. …کجا؟….. روم نمی‌شه بگم.

دکتر: عزیزم مثل این‌که شما علاوه بر اضطراب توهم هم دارید. من هنوز از شما سوال نکردم شما جواب می‌دین خود بخود؟

شنونده اول: ببخشید تو رو خدا. این‌قدر اضطراب دارم که فکر کردم شما این سوالات رو پرسیدین.

دکتر: حالا کی و کجا آزتُراب یا به قول شما اضطراب به سراغتون میاد؟

شنونده اول: روم به دیوار دکتر جان. فقط وقتی که تو دست‌شویی هستم.

دکتر: عزیزم شما گفتی که الان اضطراب داشتی. پس یعنی داری از داخل دست‌شویی با ما صحبت می‌کنی؟ اره؟ عیبی نداره. فقط یادت نره سیفون رو وقتی تماست قطع شد بکش عزیزم. بعله مشکل شما هم یه جورایی به خاک و زمین بر می‌گرده. یعنی شما همه این چیزهای زائد رو می‌فرستی داخل زمین. پس چون داری یک کار بزرگ رو انجام می‌دی این حالات بهت دست می‌ده. همین دکتر روان‌پاک فرضی خودمون رو ببین. انگار هر روز تو دست‌شویی است. همه چیزمون رو داره می‌فرسته تو خاک و زمین. مثل همون کاری که شما داری انجامش می‌دی. خوب. اضطراب داره؟ نه. اصلن. خیلی هم خوش خوشانش می‌شود.

بریم سراغ شنونده بعدی.

دکتر: فقط به شنونده قبلی یاد آوری می‌کنم که الان می‌تونه سیفون رو بکشه.

شنونده اول: ممنون دکتر جان. داشتم خفه می‌شدم….

دکتر: ای بابا. ما فکر کردیم تماسش قطع شده. بریم نفر بعدی تا آب ما رو نبرده.

شنونده دوم: جناب دکتر من خودم اضطراب ندارم‌. ولی هرکی من رو می‌بینه مضطرب می‌شه. نمی دونم چرا ؟ هیچ مهمونی من رو نمی‌برن چون همه حال‌شون بد می‌شه.

دکتر: می‌تونم شغل تون رو بپرسم عزیزم؟

شنونده دوم: بعله آقای دکتر. من قبر کن هستم‌. سابقه کار زیادی دارم. اگه یه روز خدای ناکرده کارتون به من افتاد سفارشی براتون انجام می‌دم.

نیازی نیست. این دکتر ما با این حرف‌ها و تحلیل‌هایش خودش قبر خودش را می‌کند.

دکتر: عزیز دلم شما دو تا مشکل داری. هم شغلت که مرتبط با خاک و زمینه و باعث اضطراب می‌شه و هم زبونت که خانواده‌ات رو به خاک سیاه می‌نشونه. خوب برادر من، کسی که قبر کن هست، میاد و به یکی دیگه می‌گه برات سفارشی می‌کنم‌؟ من وقتی بمیرم اصلن تنگ یا گشاد بکنی‌، چی به من می‌رسه؟ برو خدا روزیت رو جای دیگه حواله کنه.

مثل این‌که بالاخره یکی پیدا شد که بتونه حال شما رو بگیره . خوش‌حال شدم‌. در این‌جا برنامه این هفته روان به سلامت با ناراحتی دکتر روان‌پاک به پایان می‌رسد. تا برنامه بعد بدرود.


 


خبر / رادیو کوچه

محمد ششم، پادشاه مراکش، طی نطقی طرح خود برای اصلاح قانون اساسی این کشور و ارایه آزادی بیش‌تر به مردم را اعلام کرده و از آن‌ها خواسته است که از این برنامه اصلاحات حمایت کنند.

به گزارش الجزیره، پادشاه مراکش اظهار داشت که این طرح ایجاد نهادهای دموکراتیک، حفظ حقوق اساسی و تضمین آزادی بیان شهروندان را در پی خواهد داشت.

مراکش یکی از کشورهای عرب است که شاهد تظاهرات دموکراسی‌خواهان بوده است.

طرح پادشاه مراکش روز یکم ژوئیه امسال به رفراندوم گذاشته خواهد شد.

تظاهرات مردم در ماه فوریه امسال سبب شد که محمد ششم در ماه مارس وعده اصلاحات جامع بدهد.

محمد ششم جمعه در نطقی که از تلویزیون دولتی مراکش پخش شد گفت بر اساس این طرح، قدرت پادشاه «تا حد امکان» کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، بر اساس طرح مذکور نخست وزیر از اختیارات بیش‌تر از جمله حق انتصاب مقام‌های دولتی و منحل کردن پارلمان برخوردار خواهد شد.

با این وجود، شاه مراکش فرمانده کل نیروهای مسلح باقی خواهد ماند و کنترل نیروهای امنیتی را در دست خواهد داشت.

در طرح اصلاحات ارایه شده، پادشاه به طور رسمی بالاترین مقام دینی مراکش اعلام شده است.

هم‌چنین، زبان مردم بربر به عنوان زبان رسمی کشور به رسمیت شناخته خواهد شد.

در حال حاضر، عربی تنها زبان رسمی در مراکش است.

از سویی دیگر مخالفان می‌گویند که خاندان سلطنتی مراکش بارها وعده اصلاحات داده اما به آن عمل نکرده است.

بیشتر بخوانید:

«یک کشته در تظاهرات مردم مراکش»


 


رادیو کوچه


1812 میلادی- بین ایالات متحده و امپراتوری بریتانیا جنگ روی داد. محدودیت‌های تجاری، زندانی شدن ملوانان آمریکایی توسط نیروی دریایی بریتانیا و ادامه مسایل بعد از استقلال، آمریکایی‌ها را به اعلان جنگ علیه بریتانیا ترغیب کرد. در بحبوحه این جنگ بریتانیایی‌ها درگیر جنگ‌هایی با «ناپلئون بناپارت» (فرانسه) در اروپا بودند.

در جریان این جنگ واشنگتن به اشغال نیروهای بریتانیا درآمد و قسمت‌هایی از این شهر و از جمله کاخ سفید به آتش کشیده شد.

1877 میلادی- «جیمز مونتگومری فلگ» (James Montgomery Flagg) کاریکاتوریست، تصویرگر و طراح پوستر آمریکایی متولد شد.

بیش‌ترین شهرت او برای طراحی پوسترهای تبلیغاتی-سیاسی مربوط به جنگ جهانی اول است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به پوستری با تصویر «عمو سام» و جمله‌ی «تو را برای ارتش آمریکا می‌خواهم» اشاره کرد که فلگ آن را در ۱۹۱۷ و برای تشویق آمریکاییان به استخدام در ارتش آن کشور طراحی کرده بود. سپس از این پوستر در جنگ جهانی دوم نیز استفاده شد.

1979 میلادی- «سالت ۲» میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد شوروی به امضا رسید. گفت‌وگوی محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی، موسوم به «سالت»  (Strategic Arms Limitations I) در ۲۶ می ۱۹۷۲ میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد شوروی به امضا شد. بر اساس این توافق‌نامه، در برابر پذیرش تعهد متقابل مبنی بر کاهش تولید موشک‌های ضد موشک (ABM) شمار موشک‌های بالستیک اتحاد شوروی حداکثر ۱۶۰۰ موشک و برای آمریکا حداکثر ۱۰۵۴ موشک در نظر گرفته شد.

این قرارداد را «لئونید برژنف» رهبر اتحاد شوروی و «جیمی کارتر» رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در وین امضا کردند. بر پایه این قرارداد تعداد موشک‌های راهبردی با چند کلاهک دو کشور به ۱۳۲۰ فروند کاهش یافت و اتحاد شوروی متعهد شد ۲۰۰ فروند از این موشک‌ها را نابود کند. این قرارداد در ادامه قرارداد «سالت ۱» بود اما به دلیل مخالفت‌های داخلی در آمریکا و در پی حمله شوروی به افغانستان کنگره ایالات متحده آمریکا از تصویب آن سرباز زد.

2010 میلادی- «ژوزه ساراماگو» (José de Sousa Saramago) نویسنده‌ی پرتغالی درگذشت. وی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۸ میلادی است.

نخستین رمان او، «کشور گناه» (Land of Sin)، که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد از نظر اقتصادی موفقیت چندانی نیافت. از او مدتی چیزی منتشر نشد تا در سال ۱۹۸۸ با «بالتازار و بلیموندا» (Baltasar and Blimunda) به شهرت و اعتبار جهانی رسید.

منحصربه فردترین ویژگی آثار ساراماگو عدم کاربرد نشانگان سجاوندی به صورت متداول و استفاده از جملات بسیار طولانی است، که گاه در درون آن زمان نیز تغییر می‌کند. او از میان علایم نگارشی تنها از نقطه و ویرگول استفاده می‌کرد. گفت‌وگوهای شخصیت‌های داستان را پشت سرهم می‌نوشت و مشخص نمی‌کرد که کدام جمله را چه کسی گفته است.

ساراماگو گاه در دل داستان‌های خود جملات طعنه‌آمیزی را مورد استفاده قرار می‌داد که ذهن خواننده را از حوادث تخیلی و غالبن تاریخی داستان خود به واقعیت‌های جامعه امروز معطوف می‌کرد. روی‌کرد ساراماگو علیه مذهب آن‌چنان در رمان‌ها و مقالات او آشکار است که وزیر کشور پرتغال در سال ۱۹۹۲ در پی انتشار کتاب «انجیل به روایت عیسی مسیح» نام او را از لیست نامزدهای جایزه ادبی اروپا حذف کرد و این کتاب را توهینی به جامعه کاتولیک پرتغال خواند، ساراماگو پس از آن به هم‌راه همسر اسپانیایی‌اش به تبعیدی خودخواسته به جزیره‌ای آتشفشانی در جزایر قناری در اقیانوس اطلس رفت و تا آخر عمر در آن‌جا اقامت گزید.

ساراماگو به هم‌راه «ژان مورو» عضو هیت داوران پنجاه و چهارمین دوره‌ی جشن‌واره بین‌المللی فیلم «سن سباستین» بود. شهرت این نویسنده در ایران با ترجمه فارسی کتاب «کوری» (Blindness) در سال ۱۳۷۸ آغاز شد.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1815 میلادی- در چنین روزی، ناپلئون و ارتش هوادارانش در «واترلو» یعنی در بلژیک امروز، از ارتش‌های متحد آلمان، انگلستان و هلند شکست خوردند، و تاریخ جهان ورق تازه‌ای را باز کرد. ناپلئون که پس از این شکست نظامی، خود را به فاتحان جنگ تسلیم کرد، به جزیره «سنت هلن» در اقیانوس اطلس تبعید شد و  چندی بعد در آن‌جا درگذشت.

1953 میلادی- در این روز، نظام سلطنتی در مصر پایان داده شد و نظام جمهوری به ریاست «محمد نجیب» (ژنرال ارتش) در این کشور برقرار شد.

1936 میلادی- سال‌روز مرگ «ماکسیم گورکی» داستان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و مقاله‌نویس انقلابی روس و از بنیان‌گذاران سبک «رئالیسم سوسیالیستی» است.

منبع‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

بی‌بی‌سی انگلیسی

راسخون

Iranian history

 

 


 


توکا نیستانی / کارتون / رادیو کوچه


 


خبر / رادیو کوچه

نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در روزهای اخیر، در اظهارنظری، خواستار تماشای فیلم «جدایی نادر از سیمین» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی و برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین هنرپیشه‌های زن و مرد جشن‌واره برلین، برلیناله، در کاخ «الیزه» شد.

به گزارش شبکه 1 اروپا،‌ هم‌زمان با اکران عمومی جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی در فرانسه دفتر نیکلا سارکوزی از توزیع‌کننده فیلم «جدایی نادر از سیمین» خواسته است تا یک نسخه از فیلم جدید «اصغر فرهادی» را به‌طور ویژه در اختیارش قرار بدهد.

رییس جمهوری فرانسه قصد دارد این فیلم را به‌هم‌راه همسرش کارلا برونی به‌طور اختصاصی در سالن نمایش‌های کاخ الیزه تماشا کند.

در ادامه این گزارش اشاره شد: «این درخواست سارکوزی نشانه موفقیت فیلم فرهادی است که در جشن‌واره برلین موفق به کسب جایزه خرس طلا و دو خرس نقره‌ای برای مجموعه بازیگران شده است.»

براساس اعلام کمپانی پخش فیلم «ممنتو فیلمز»؛ «جدایی نادر از سیمین» با تبلیغات بسیار گسترده در سطح کشور فرانسه از ـ 8 ژوئن ـ اکران خود را آغاز کرده است و در ظرف این مدت کوتاه رکورد فروش فیلم‌های اکران شده در فرانسه را شکسته است. این فیلم در فروش، بالاتر از فیلم‌های «برادران داردن» ـ برگزیده‌ی جشن‌واره کن ـ و فیلم آمریکایی «ایکس‌من» و فیلم وودی آلن قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

«خرس طلایی جشن‌واره برلین برای فیلم اصغر فرهادی»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) عسکراولادی: باید از تله آمریکا در ایام انتخابات به سلامت عبور کنیم

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=65419

حبیب‌اله عسکراولادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که احزاب و گروه‌ها باید یک بازخوانی از حوادث تلخ انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری داشته باشند، گفت: «احزاب و گروه‌ها باید بررسی کنند که چرا ذائقه شیرین حضور 40 میلیونی مردم در صحنه را تلخ کردند و اقتدار ملی و مصالح مردم را در معرض تهدید قرار دادند.»

وی افزود: «باید یک آسیب‌شناسی در این مورد صورت بگیرد تا ما از تله‌های هولناک نبرد نرم آمریکا علیه انقلاب اسلامی در ایام انتخابات به سلامت عبور کنیم.»

2) آیت‌اله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح کرد: هشدار در مورد خطر شبکه‌های ماهواره‌ای

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=65425

خطیب جمعه تهران با تشریح جنگ نرم دشمنان علیه اعتقادات مذهبی و انقلابی ملت مسلمان ایران گفت‌: «از جلوه‌های روشن جنگ نرم دشمنان برنامه‌های ماهواره‌ای گسترده است.»

خراسان

1) در خواست سازمان شانگهای برای انعقاد توافق‌نامه هم‌کاری دوجانبه با ایران

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=28&id=778728

محمدرضا رئوف شیبانی، معاون عربی و مشترک‌المنافع وزارت خارجه و عضو هیت هم‌راه رییس جمهوری در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان هم‌کاری‌های شانگهای در قزاقستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خراسان در پاسخ به این سوال که طرح ایران برای عضویت دایم در سازمان هم‌کاری‌های شانگهای چیست، گفت: «درخواست برای عضویت دایم در سازمان هم‌کاری‌های شانگهای در دستور کار ایران قرار ندارد و هم‌کاری‌های کشورمان با این سازمان براساس نیاز متقابل است و در واقع پیش از آن‌که ایران نیازی به هم‌کاری با سازمان شانگهای داشته باشد، این سازمان شانگهای است که با توجه به جای‌گاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به هم‌کاری با کشورمان نیاز دارد.»

2) ازدواج پسر پادشاه بحرین با دختر پادشاه عربستان

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=28&id=778700

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری دولتی بحرین، مراسم ازدواج شیخ خالد بن حمد بن عیسی آل خلیفه پسر پادشاه بحرین با دختر پادشاه عربستان در ریاض برگزار شد. این ازدواج که در نوع خود یک ازدواج سیاسی به شمار می‌رود، با توجه به تحولات اخیر بحرین و مشارکت گسترده نظامیان عربستان سعودی در سرکوب انتفاضه خونین مردم بحرین نشان دهنده عمق وابستگی آل خلیفه به آل سعود است که پیش از این هم تاکید شده بود آل خلیفه ماهیتی غیر‌بحرینی و اصالتی سعودی دارد.

جام جم

1) تحلیل تقی‌پور از حذف وزارت‌خانه‌اش، ارتباطات ربطی به آسفالت ندارد!

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100846439581

وزیر ارتباطات گفت: «موضوع فعالیت وزارت ارتباطات با راه و ساختمان در طول تاریخ هرگز سنخیتی نداشته به ‌ویژه امروزه با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و بخش‌های نرم‌افزاری و نقش آن در امنیت ملی و توسعه دولت الکترونیک، این عدم‌ سنخیت بیش از پیش خودنمایی می‌کند.»

2) صالحی در جمع خبرنگاران: تاسیسات هسته‌ای ایران برای بازدید متخصصان همه کشورها باز است

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100846336059

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از اجلاس شانگهای ضمن موفقیت‌آمیز خواندن این اجلاس، در موضوع هسته‌ای بر دعوت عام ایران به ویژه کشورهای 1+5 برای بازدید متخصصان آن‌ها از تاسیسات هسته‌ای کشورمان تاکید کرد.

کیهان

1) چشم ایران در فضا، تصاویر ماهواره «رصد» به زمین رسید

http://www.kayhannews.ir/900328/2.htm#other203

با پرتاب نخستین ماهواره تصویربردار ایرانی به فضا موسوم به «رصد»، ایران توان‌مندی عکس‌برداری اختصاصی از هر نقطه از جهان را که بخواهد به دست آورد.

2) ایمن الظواهری جانشین بن لادن شد

http://www.kayhannews.ir/900328/16.htm#other1602

به گزارش خبرگزاری ایلنا، شبکه تروریستی القاعده پنج‌شنبه اعلام کرد، ایمن الظواهری که تاکنون از او به عنوان مقام شماره دو القاعده یاد می‌شده، جانشین «اسامه بن لادن» شده است.

آفرینش

1) سردار وحیدی: گام‌های مهمی برای ساخت ماهواره‌های بزرگ و سنگین‌تر برداشته شده است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84076

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز جدیدترین ماهواره ایرانی به نام «رصد» گفت: «با عنایت الهی و تحت توجهات حضرت ولی عصر و معصومین توانستیم ماهواره رصد را با ماهواره‌ بر سفیر رصد در مدار قرار دهیم که این یک خبر مسرت‌بخش برای کسانی است که به عظمت و بزرگی ایران می‌اندیشند.

2) فرصت دو هفته‌ای انقلابیون به معاون علی عبداله صالح

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84077

علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن که در حال حاضر به دلیل مجروحیت به دنبال بمباران کاخ ریاست جمهوری در عربستان به سر می‌برد در تماس تلفنی خود با پادشاه بحرین اظهار داشت: «یمن می‌تواند از بحران کنونی عبور کند و منافع عالی ملت یمن محقق شود.»

در همین راستا عبد ربه منصور هادی، معاون رییس جمهوری یمن که در حال حاضر زمام امور در کشور را به دست گرفته با رهبران انقلاب یمن دیدار کرد. وی افزود: «ما به دو هفته زمان برای تثبیت آتش بس و تامین گاز و نفت و از بین بردن مظاهر خشونت نیاز داریم و بعد از آن تغییرات عمیقی در کشور به وقوع خواهد پیوست. جوانان یمن نیز با اعطای فرصت به معاون رییس جمهوری یمن موافقت کردند.»

دنیای اقتصاد

1) برنامه مشروط برای مهار دلار

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=257928

رییس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که میزان کاهش نرخ ارز مطابق انتظار این بانک نبوده است از حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا و افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در روزهای آینده با هدف کنترل بازار خبر داد.

2) جلسه غیرعلنی برای ادغام‌ها

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=257984

با گذشت دو هفته از تصویب تشکیل وزارت امور زیربنایی در مجلس، در پی تلاش 200 نماینده برای «ممنوعیت ادغام وزارت‌خانه‌ها در دولت دهم» و به گوش رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر «لغو ادغام وزارت ارتباطات با راه و مسکن»، این بار مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی تلاش کرد تا موضوع ادغام‌ها را حل و فصل کند، اما گویا این تلاش مجلس نتیجه نداد، چرا که از یک سو پیشنهادها کارساز نبود و از سوی دیگر طرح تعویق ادغام وزارت‌خانه‌ها نیز تا دیدار لاریجانی با احمدی‌نژاد مسکوت ماند.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های ارسال شده از سوی رسانه‌های خارجی، روز جمعه اعتراضات ضد‌دولتی سوریه هم‌راه با تجمعات بی‌سابقه‌ای در شهرهای مختلف این کشور برگزار شده است.

به گزارش العربیه، فعالان سیاسی ضد‌دولتی در سوریه تظاهرات این روز را به نام جمعه «صالح علی» یکی از رهبران مشهور این کشور که بر ضد اشغال‌گری فرانسه به‌پا خواسته بود‌، نام‌گذاری کرده‌اند.

شهرهای دمشق‌، البوکمال‌، حمص‌، حما‌، قامشلی‌، درعا و حرستا و تعداد دیگری از شهرهای سوریه روز جمعه شاهد حضور گسترده مخالفان بشار اسد بود.

عمار القربی رییس سازمان حقوق بشر سوریه در گفت‌وگویی اعلام کرد صدها هزار نفر در شهرهای حما و درعا به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی در دیر الزور‌، شهر هم‌مرز با عراق اعتراضات مردمی 2 کشته و 4 زخمی در بر داشته است.

هم‌چنین شاهدان عینی از شهر حرستا در تماس تلفنی با تلویزیون العربیه اعلام کردند در پی تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه 4 معترض جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که فعالان حقوق بشری روز جمعه اعلام کردند تعداد پناه‌جویان سوری در ترکیه که از شدت سرکوب به این کشور پناه آورده‌اند به 8500 نفر رسیده است.

برخی از شاهدان عینی از شهر جسر‌الشغور گفته‌اند اهالی این شهر که نتوانستند خود را به ترکیه برسانند‌، در هنگام برگشت توسط نیروهای امنیتی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر تعدادی از فعالان سیاسی و اندیش‌مندان سوری با ارسال نامه‌ای به دمیتری مدودوف رییس جمهوری روسیه خواستار تغییر موضع این کشور نسبت به اعتراضات مردمی شدند.

روسیه تهدید کرده است با صدور بیانیه محکومیت از سوی سازمان ملل بر ضد دولت سوریه مخالفت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

«به خشونت مفرط علیه تظاهرکنندگان پایان دهید»


 


خبر / رادیو کوچه

شماری از زنان سعودی، روز جمعه در اعتراض به قوانین این  کشور که زنان را از رانندگی محروم کرده، سوار بر خودرو شده و رانندگی کرده‌اند.

این حرکت پس از آن صورت گرفت که  زنان سعودی در  شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر، روز جمعه را برای نادیده گرفتن قانون منع رانندگی زنان تعیین کرده بودند.

این زنان گواهی‌نامه‌های خود را در خارج از کشور گرفته‌اند.

زنان سعودی، با محدودیت‌های  شدید اجتماعی  از جمله ممنوعیت رانندگی، پ.شاندن صورت و هم‌راهی کردن یک مرد هنگام سفر روبه‌رو هستند؛ یافتن شغل نیز از معضلات دیگر  زنان سعودی است.

از سویی دیگر مخالفان رانندگی زنان در عربستان هم‌ با راه‌اندازی صفحه‌ای در فیس‌بوک از مردان خواسته‌اند هر زنی را که رانندگی می‌کرد مورد ضرب و شتم قرار دهند.

آخرین باری که زنان سعودی برای ممنوعیت رانندگی دست به اعتراض زدند ۱۹۹۰ بود؛ در آن هنگام ۴۷ زن که هوادار رانندگی بودند دستگیر شده، گذرنامه‌های آنان توقیف و از کار برکنار شدند.

 


 


تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف سوریه

«‌افزایش تعداد کشته‌شدگان و پناه‌جویان سوری»


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های ارسال شده از سوی رسانه‌های خارجی، روز جمعه اعتراضات ضد‌دولتی سوریه هم‌راه با تجمعات بی‌سابقه‌ای در شهرهای مختلف این کشور برگزار شده است.

به گزارش العربیه، فعالان سیاسی ضد‌دولتی در سوریه تظاهرات این روز را به نام جمعه «صالح علی» یکی از رهبران مشهور این کشور که بر ضد اشغال‌گری فرانسه به‌پا خواسته بود‌، نام‌گذاری کرده‌اند.

شهرهای دمشق‌، البوکمال‌، حمص‌، حما‌، قامشلی‌، درعا و حرستا و تعداد دیگری از شهرهای سوریه روز جمعه شاهد حضور گسترده مخالفان بشار اسد بود.

عمار القربی رییس سازمان حقوق بشر سوریه در گفت‌وگویی اعلام کرد صدها هزار نفر در شهرهای حما و درعا به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی در دیر الزور‌، شهر هم‌مرز با عراق اعتراضات مردمی 2 کشته و 4 زخمی در بر داشته است.

هم‌چنین شاهدان عینی از شهر حرستا در تماس تلفنی با تلویزیون العربیه اعلام کردند در پی تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه 4 معترض جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که فعالان حقوق بشری روز جمعه اعلام کردند تعداد پناهندگان سوری در ترکیه که از شدت سرکوب به این کشور پناه آورده‌اند به 8500 نفر رسیده است.

برخی از شاهدان عینی از شهر جسر‌الشغور گفته‌اند اهالی این شهر که نتوانستند خود را به ترکیه برسانند‌، در هنگام برگشت توسط نیروهای امنیتی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر تعدادی از فعالان سیاسی و اندیش‌مندان سوری با ارسال نامه‌ای به دمیتری مدودوف رییس جمهوری روسیه خواستار تغییر موضع این کشور نسبت به اعتراضات مردمی شدند.

روسیه تهدید کرده است با صدور بیانیه محکومیت از سوی سازمان ملل بر ضد دولت سوریه مخالفت خواهد کرد.

………………………………………………

روز جمعه روی داد،

«نمایش اعتراض زنان سعودی با رانندگی در خیابان»

خبر / رادیو کوچه

شماری از زنان سعودی، روز جمعه در اعتراض به قوانین این  کشور که زنان را از رانندگی محروم کرده، سوار بر خودرو شده و رانندگی کرده‌اند.

این حرکت پس از آن صورت گرفت که  زنان سعودی در  شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر، روز جمعه را برای نادیده گرفتن قانون منع رانندگی زنان تعیین کرده بودند.

این زنان گواهی‌نامه‌های خود را در خارج از کشور گرفته‌اند.

زنان سعودی، با محدودیت‌های  شدید اجتماعی  از جمله ممنوعیت رانندگی، پ.شاندن صورت و هم‌راهی کردن یک مرد هنگام سفر روبه‌رو هستند؛ یافتن شغل نیز از معضلات دیگر  زنان سعودی است.

از سویی دیگر مخالفان رانندگی زنان در عربستان هم‌ با راه‌اندازی صفحه‌ای در فیس‌بوک از مردان خواسته‌اند هر زنی را که رانندگی می‌کرد مورد ضرب و شتم قرار دهند.

آخرین باری که زنان سعودی برای ممنوعیت رانندگی دست به اعتراض زدند ۱۹۹۰ بود؛ در آن هنگام ۴۷ زن که هوادار رانندگی بودند دستگیر شده، گذرنامه‌های آنان توقیف و از کار برکنار شدند.

………………………………………………

با گسترش دامنه اعتراضات ضدحکومتی،

«ارایه برنامه اصلاحات از سوی پادشاه مراکش»

خبر / رادیو کوچه

محمد ششم، پادشاه مراکش، طی نطقی طرح خود برای اصلاح قانون اساسی این کشور و ارایه آزادی بیش‌تر به مردم را اعلام کرده و از آن‌ها خواسته است که از این برنامه اصلاحات حمایت کنند.

به گزارش الجزیره، پادشاه مراکش اظهار داشت که این طرح ایجاد نهادهای دموکراتیک، حفظ حقوق اساسی و تضمین آزادی بیان شهروندان را در پی خواهد داشت.

مراکش یکی از کشورهای عرب است که شاهد تظاهرات دموکراسی‌خواهان بوده است.

طرح پادشاه مراکش روز یکم ژوئیه امسال به رفراندوم گذاشته خواهد شد.

تظاهرات مردم در ماه فوریه امسال سبب شد که محمد ششم در ماه مارس وعده اصلاحات جامع بدهد.

محمد ششم جمعه در نطقی که از تلویزیون دولتی مراکش پخش شد گفت بر اساس این طرح، قدرت پادشاه «تا حد امکان» کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، بر اساس طرح مذکور نخست وزیر از اختیارات بیش‌تر از جمله حق انتصاب مقام‌های دولتی و منحل کردن پارلمان برخوردار خواهد شد.

با این وجود، شاه مراکش فرمانده کل نیروهای مسلح باقی خواهد ماند و کنترل نیروهای امنیتی را در دست خواهد داشت.

در طرح اصلاحات ارائه شده، پادشاه به طور رسمی بالاترین مقام دینی مراکش اعلام شده است.

همچنین، زبان مردم بربر به عنوان زبان رسمی کشور به رسمیت شناخته خواهد شد.

در حال حاضر، عربی تنها زبان رسمی در مراکش است.

از سویی دیگر مخالفان می‌گویند که خاندان سلطنتی مراکش بارها وعده اصلاحات داده اما به آن عمل نکرده است.

………………………………………………

هم‌زمان با شکستن رکورد در اکران عمومی فرانسه،

«سارکوزی خواستار تماشای «جدایی نادر از سیمین» شد»

خبر / رادیو کوچه

نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در روزهای اخیر، در اظهارنظری، خواستار تماشای فیلم «جدایی نادر از سیمین» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی و برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین هنرپیشه‌های زن و مرد جشن‌واره برلین، برلیناله، در کاخ «الیزه» شد.

به گزارش شبکه 1 اروپا،‌ هم‌زمان با اکران عمومی جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی در فرانسه دفتر نیکلا سارکوزی از توزیع‌کننده فیلم «جدایی نادر از سیمین» خواسته است تا یک نسخه از فیلم جدید «اصغر فرهادی» را به‌طور ویژه در اختیارش قرار بدهد.

رییس جمهوری فرانسه قصد دارد این فیلم را به‌هم‌راه همسرش کارلا برونی به‌طور اختصاصی در سالن نمایش‌های کاخ الیزه تماشا کند.

در ادامه این گزارش اشاره شد: «این درخواست سارکوزی نشانه موفقیت فیلم فرهادی است که در جشن‌واره برلین موفق به کسب جایزه خرس طلا و دو خرس نقره‌ای برای مجموعه بازیگران شده است.»

براساس اعلام کمپانی پخش فیلم «ممنتو فیلمز»؛ «جدایی نادر از سیمین» با تبلیغات بسیار گسترده در سطح کشور فرانسه از ـ 8 ژوئن ـ اکران خود را آغاز کرده است و در ظرف این مدت کوتاه رکورد فروش فیلم‌های اکران شده در فرانسه را شکسته است. این فیلم در فروش، بالاتر از فیلم‌های «برادران داردن» ـ برگزیده‌ی جشن‌واره کن ـ و فیلم آمریکایی «ایکس‌من» و فیلم وودی آلن قرار گرفته است.

………………………………………………

در ادامه طرح بازسازی خسارت‌ها،

«توقف عملیات پاک‌سازی آب نیروگاه فوکوشیمای ژاپن»

خبر / رادیو کوچه

پس از گذشت چند ماه از زلزله و سونامی مهیب در ژاپن و آغاز طرح بازسازی و ترمیم خسارت‌‌های وارده شده به این کشور، مهندسان نیروگاه اتمی آسیب دیده فوکوشیما در ژاپن، عملیات پاک‌سازی آب آلوده به مواد رادیو اکتیو در این نیروگاه را ساعاتی پس از آغاز آن، متوقف کرده‌اند.

به گزارش تلویزیون ژاپن، قرار بود در این عملیات، بیش از ۱۰۰ هزار تن آب آلوده این نیروگاه آسیب دیده از زلزله مهیب و سونامی ماه مارس، تصفیه و پاک‌سازی شود.

شرکت برق تپکو که نیروگاه فوکوشیما را اداره می‌کند اعلام کرده که دلیل متوقف شدن این عملیات بالا بودن و افزایش میزان تشعشع مواد رادیواکتیو در این نیروگاه است.

حجم آب آلوده به مواد رادیو اکتیو موجود در نیروگاه فوکوشیما، معادل آب موجود در ۴۰ استخر مسابقات شنای المپیک است و خطر آن وجود دارد که این آب آلوده، به دریا سرازیر شود.

این حجم از آب که اکنون آلوده به مواد رادیواکتیو شده، برای خنک نگه داشتن راکتورهای اتمی نیروگاه پس از آسیب دیدن آن بر اثر زلزله و سونامی، مورد استفاده قرار گرفته بود.

………………………………………………

رهبر لیبی:

«هیچ تغییری در روند اداره لیبی ایجاد نخواهد شد»

خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی، در یک پیام صوتی اعلام کرد نیروهای ناتو نمی‌توانند هیچ تغیری در لیبی به وجود آورند و در نهایت شکست خواهند خورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قذافی تاکید کرد به تمام پیشنهادهای داخلی وخارجی برای انتقال قدرت توجه نخواهد کرد و خطاب به ناتو گفت: «ما تصمیم گرفتیم هیچ چیزی را درکشورمان تغیر ندهیم مگر با اراده خود وبه دور از بمباران هوایی ناتو.»

وی افزود : «ما مقاوت خواهیم کرد … اگر بر زمین با ما بجنگند ما آماده‌ایم ولی آن‌ها ترسو هستند و جرات نمی‌کنند به زمین فرود آیند و بجنگند.»

او هم‌چنین مردم لیبی را به مبارزه با دشمنان دعوت کرده و از آن‌ها خواست تا کشور را وجب به وجب از نیروهای اشغال‌گر ناتو آزاد سازند.

نیروهای ناتو از31 مارس عملیات نظامی در لیبی را به هدف دفاع از مردم لیبی در برابر نیروهای امنیتی‌ و نظامی قذافی آغاز کردند و تاکنون توانستند 70 درصد از ماشین جنگی قذافی را متلاشی کنند.

………………………………………………

روز جمعه اعلام شد،

«سیاست‌مدار مالدیوی، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای ایران»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خارجی، روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل احمد شهید را به عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر ایران معرفی کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی صدای آمریکا، پس از گذشت چند هفته از اعلام تعیین یک گزارش‌گر جهت بررسی اوضاع حقوق بشر در ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل، این شورا احمد شهید سیاست‌مدار مالدیوی را به عنوان نماینده ناظر حقوق بشر در ایران برگزید.

لازم به اشاره است سوم فروردین سال نود برابر با بیست و چهارم مارچ دوهزار و یازده شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو پس از جلسه‌های متعدد در طول چند هفته، رای به انتخاب یک گزارش‌گر برای بررسی حقوق بشر در ایران داد.

روبرتو توسکانو سفیر پیشین ایتالیا در ایران و هند و امین مدنی یک وکیل مدافع حقوق بشر دیگر کاندیداهای این ماموریت بوده‌اند.

پیش‌تر از آن نیز «گالین دوپول» و «موریس کاپیتورن» به عنوان گزارش‌گر حقوق بشر در ایران تعیین شده بودند که به جز یک سفر کوتاه آقای دوپول هیچ‌گاه دست‌رسی به اسناد و مدارک در ایران فراهم نشد.

………………………………………………

در اعتراض به جان‌باختن هدی صابر و هاله سحابی،

«اعتصاب غذای نامحدود ۱۲ زندانی سیاسی»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، دوازده نفر از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به درگذشت هدی صابر و ‌جان‌باختن‌ هاله سحابی دو زندانی سیاسی از روز  شنبه ۲۸ خرداد وارد اعتصاب غذای نا‌محدود شده‌اند.

به گزارش کلمه، آن‌ها در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرده‌اند ضمن گرامی‌داشت یاد همه کشته‌شدگان معترضان ضد‌دولتی در ایران از امروز اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ملت ما قربانیان و شهدای بسیاری را در همه این سال‌ها در راه دفاع از مهین و آزادی نثار کرده است، اما جنبش سبز ملت ایران نقطه عطف بزرگی در این راه بود که ده‌ها شهید از ندا تا هاله و از سهراب تا صابر را تقدیم کرد و در کنار آن ده‌ها معلول زمین‌گیر شده و صدها زندانی بی‌گناه با احکام ناعادلانه‌ای مواجه شده‌اند که در روند صدور این احکام بسیاری از بندهای قوانین اساسی و ایین دادرسی و حقوق شهروندی، نقض شده است.»

بهمن احمدی‌امویی، حسن اسدی‌زیدآبادی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، قربان بهزادیان‌نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض‌اله عرب‌سرخی، ابوالفضل قدیانی، محمد‌جواد مظفر، محمدرضا مقیسه و عبداله مومنی امضا‌کنندگان این بیانیه بودند.

………………………………………………

پس از گذراندن چند روز در اردوگاه معتادین

«بازگشت دانشجو، وکیل دراویش به زندان مرکزی ساری»

خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه مصطفی دانشجو وکیل دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی از اردوگاه معتادان به زندان مرکزی شهرستان ساری منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، صبح امروز شنبه 28 خردادماه‌، مصطفی دانشجو وکیل دراویش گنابادی که در روز چهارشنبه هفته‌ گذشته، بدون ارایه دلیل از زندان ساری به اردوگاه معتادان در 25 کیلومتری جاده ساحل‌، خارج از شهرستان ساری منتقل شده بود‌، مجدد وی را به زندان مرکزی استان بازگرداندند‌.

در این گزارش آمده است این وکیل دادگستری که پروانه وکالت او  به دستور مقامات امنیتی و به حکم مراجع  قضایی ابطال شده است پس از ورود به زندان، به بند 2 انتقال یافت‌. مسوولان زندان تا‌کنون در خصوص  انتقال  این وکیل دراویش،‌ هیچ‌گونه دلیلی ارایه و اعلام نکرده‌اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته