جنبش راه سبز - خبرنامه |
- سلفی ها در جهت عکس حرکت تاریخ قدم بر می دارند
- برای نجات سوریه، نیازمند روسیه هستیم
- گزارش تصویری - بارش برف در تهران و مشهد
- علمالهدی: کروبی و موسوی اهل پاره کردن عکس امام نبودند
- جزئیات سناریوهای تغییر قیمت آب در سال ۹۲
- یک مقام ارشد نظامی: سران فتنه مستحق مجازات های سنگین هستند
- روسیه آماده مذاکره با رهبر مخالفان حکومت سوریه است
- خطیب نماز جمعه تهران، مدعی “تحمل خارقالعاده رهبری در مقابل فتنه ۸۸” شد
- همسر رضا شهابی: رئیس قوه قضائیه و دادستان به مرخصی درمانی رسیدگی کنند
- صدور حکم حبس برای ۲ شهروند کرد اهل سلماس
سلفی ها در جهت عکس حرکت تاریخ قدم بر می دارند Posted: 28 Dec 2012 09:30 AM PST گفتگو با محمود صدری سلفی ها تاریخ و سنت را، سوای آنچه در صدر اسلام بوده، ابدا به رسمیت نمی شناسند. زیاده بر آن، تاریخ و سنت را نفی و انکار می کنند
تفاوتی جوهری میان این دو وجود ندارد. معمولا منتقدان این نحله فکری آن را وهابی می خوانند و حال آنکه طرفداران آن نسبت سلفی را ترجیح می دهند. بجاست آنها را همان طور که خود می پسندند بخوانیم؛ همچنانکه نمی پسندیم شیعه را رافضی بخوانند.
سلفی ها معمولا شجره نامه فکری خود را به ابن تیمیه و قبل از او به احمد بن حنبل می رسانند که مقدم بر محمد بن عبدالوهاب بوده اند، و اکثرا عمد هم دارند بگویند با برخی عقاید محمد بن عبدالوهاب موافق نیستند. ریشه لغوی رویکرد سلفی به "السلف الصالح" باز می گردد که راجع است به حدیثی در صحیح بخاری که در آن پیامبر(ص) خویش را سلف صالح مسلمین می نامند و صالح ترین انسانها را "صحابه" عهد خویش و پس از آن نسل بعدی یعنی "تابعین" و سر انجام نسل سوم یعنی"تابع التابعین" معرفی می کنند. لذا سلفیه مرام خویش را پیروی از سلف صالح :پیامبر(ص)، نسل همراه او، و دو نسل پس از او می دانند؛ از فلسفه و کلام می پرهیزند و بر خلاف سایر مذاهب معیار عقل را به سه اصل دیگر (قران، حدیث، و اجماع) نمی افزایند. سلفی ها لب و لباب اسلام را نفی شرک در همه اشکال و اطوار آن می دانند و هرگونه سنت افزوده بر آنچه در زمان پیامبر بوده را بدعت می شمارند و حتی نسبت به سنت های مباح مانند معماری و هنر اسلامی بدبین هستند. مذهب حنبلی را بر می کشند. و در کنار احمد بن حنبل، (متوفی در 240 هجری) ابن تیمیه (متوفی در 728 هجری) و ابن قیم (متوفی در 751 هجری) را با لقب "شیخ الاسلام" می شناسند. اما با همه ادعای قدمتی که سلفی ها دارند، نهضتی مدرن شناخته می شوند. چرا که یادی از آنها بعنوان رویکرد یا مذهبی در اسلام قبل از قرن 18 میلادی به میان نیامده. سلفیه، مانند سایر اصناف "دین پیرائی" در ادیان دیگر، به مقابله با سنت و مدرنیته در همه اشکال آن بر می خیزند و مدعی احیای دین ناب و راستین پیامبر اسلام هستند. به عبارت دیگر بی اعتنا به این واقعیتند که قرائت خود آنها از اسلام مُهر زمان و مکان و حساسیت های آنها را دارد، و هر قدر هم که خویش را شفاف و بی تعقید بپندارند، از حباب تفسیری خویش راهی به بیرون ندارند. این ساده باوری به مثابه گونه ای کوررنگی هرمنیوتیکی است که همه پاکدینان و بنیادگرایان اعم از شیعه وسنی، یا مسلمان و مسیحی به آن دچارند.
دین پیرائی سلفی مانند تالی مسیحی خویش (پیوریتانیسم) تلاش کرده دین را به "اصل تاریخی" آن باز گرداند و همه آثار بدعت و سنت را از آن بشوید. در اسلام اهل تشیع حساسیت خاصی نسبت به جنبش سلفی دارند، به این گونه تصور می کنند که آنها به طور اخص برای دشمنی با شیعه پدید آمده اند. این تصور درستی نیست. سلفی ها هر چند آرا شیعه را کفر آمیز می دانند، جامعه سنی را مخاطب اصلی خویش می دانند. ابتدا جنبشی صرفا دینی بوده اند اما در طول تاریخچه فعالیت هایشان قرابت های انتخابی با حیطه سیاست پیدا کرده اند. بطوری که عبدالعزیز السعود با استفاده از ایدئولوژی آنها به قدرت رسید و پس از تثبیت حکومت خویش، متفکران سلفی مخالف خود را از میان برداشت. آخرین بقایای طغیان سلفی بر علیه حکومت سعودی در زمان ملک خالد با سرکوب خونین شورش مسجد الحرام در اواخر سال 1979 میلادی مضمحل شد. اما این سرکوب به جرقه ای برای آغاز تروریسم سلفی در قالب تشکل القاعده تبدیل شد. از آن زمان به بعد سلفی ها از یک سو در حکومت سعودی و از سوی دیگر در مقابل، هر چند بگونه ای حاشیه ای، حضور یافتند. البته حساب این رسته از سلفی ها با آنها که خارج از کش و قوس سیاست ها و عداوت های عربستان سعودی زیسته اند سواست.
در ادامه سخن فوق، فکر می کنم مفید باشد دو شاخه سلفی را از یکدیگر تمیز دهیم. سلفی گری دولتی (و ضد دولتی) و سلفی گری مردمی. نوع اول را در عربستان سعودی می بینیم که در آن این رویکرد مذهبی قرائت رسمی و حاکم از اسلام است و نوع دوم را در شبه قاره هند و شمال آفریقا (و به تاسی از آنها، در مناطق دیگر مانند قفقاز و چچن) مشاهده می کنیم. بعنوان مثال در مصر پس از سقوط حکومت مبارک، سلفی ها حزب نور را تشکیل دادند که در انتخابات از حزب اخوان المسلمین شکست خورد. در اینجا مایلم وجه مشترکی میان این دو گونه سلفی گری که با رشته تخصصی من مرتبط است را نیز بیان کنم. سلفی ها تاریخ و سنت را، سوای آنچه در صدر اسلام بوده، ابدا به رسمیت نمی شناسند. زیاده بر آن، تاریخ و سنت را نفی و انکار می کنند. به گفته ضیاءالدین سردار نویسنده پاکستانی که کتاب ارزشمندی در این باره نوشته: سلفی ها تنها یک "عصر طلائی" صدر اسلام و یک "زمان حال ابدی" را که همواره در جریان است به رسمیت می شناسند. از نظر آنان تاریخ، دانسته ها، و سنت های پس از صدر اسلام در حکم تحریف واقعیت های دوره طلائی نبوی است و لا غیر. آنچه سلفی های سعودی با معماری مکه کرده اند، آینه تمام عیاری از رویکرد سلفی است. در همان روزهای نخست آغاز حکومت سعودی، در محل خانه پیامبر اسلام(ص) بازار دامداری احداث کردند (که سر انجام به کتابخانه تبدیل شد)، در محل منزل حضرت خدیجه مجتمعی از سرویس های بهداشتی عمومی احداث کردند، خانه ابوبکر را به هتل هیلتون فروختند، و همه محله و بازار و بافت سنتی مکه را بطور سازمان یافته نابود کردند و آثارمعماری حکومت عثمانی را نیز از شهر زدودند. این روند نابودی آثار تاریخی و جایگزین کردن آنها با بناهای مدرن نه تنها فروکش نکرده، بلکه در زمان ما با شدت و حدت هر چه تمامتر در جریان بوده است. بطوری که هم اکنون یک متر مربع زمین در اطراف خانه خدا به قیمت 130 هزار دلار خرید و فروش می شود، یعنی دو برابر گران ترین محله های آمریکا. حتی کوه های سه گانه مشرف به مکه را نیز از جا کنده و بجای آنها سه هتل (با همان ارتفاع) ساخته اند. سلفیه مردمی و غالبا خودجوش، اما، که با حکومتهای منطقه تعاملی نداشته و با آنها زد و بندی نکرده نیز یک واقعیت تاریخی است که خود عکس العملی به مدرنیته، استعمار خارجی، و فساد حکومتهای سکولار بومی است. البته دولت عربستان سعودی به توسعه این گرایش مدد رسانده و می رساند. هر ساله صد ها میلیون دلار از سوی دولت عربستان سعودی مصروف ساختن مدارس علمیه و مساجد تحت نفوذ علمای سلفی مسلک در سرتاسر جهان اسلام می شود. سلفی ها در نواحی سنی نشین با تسنن سنتی و بویژه با تصوف سنی برخورد های خصمانه و گاه خشونت آمیز دارند. با اینهمه خشونت در همه جا روا دانسته نمی شود.
بنیادگرائی معادل فوندامنتالیسم مسیحی است در حالیکه سلفی گری معادل پیوریتانیسم مسیحی محسوب می شود. در هر دو مورد، مصداق مسیحی این جنبش ها بر مظهر اسلامی آنها تقدم داشته اند که دال بر خویشاوندی و نیز تشابه "امکانات عینی" تفسیری در میان این دو دین است. باور دارم اگر سلفی گری به حال خویش نهاده شود سیر نزولی تاریخی خویش را طی خواهد کرد ولی می دانم در شرایطی نیستیم که بتوانیم به افراط های آن رخصت بالندگی دهیم. باید به هر طریق مسالمت آمیزکه ممکن است در گفتگو و تفاهم دینی را با آنان باز نگاه داشت. خوشبختانه سلفیه مردمی(غیر حکومتی) آمادگی گفتگو و یافتن راه برون رفت از مشکلات عینی جامعه اسلامی را دارد. و به هر حال باید آن راه را آزمود.
سید قطب را می توان در آن واحد پیشکسوت سلفی ها و نیز اخوان المسلمین در مصر دانست. اخوان قرائتی آموزشی و تدریجی و سلفی ها قرائتی تکفیری و انقلابی از نوشته ها و گفته های او دارند. اگر سید قطب امروز زنده بود، با توجه به بیوگرافی و آثارش، تصور نمی کنم با شکل فعلی سلفی گری همدلی چندانی می داشت. سخنان تند و انتقادی او را باید در قالب دیکتاتوری ناصر و هژمونی آمریکا و اسرائیل در منطقه نگریست و در همان حال و هوا فهمید. همچنانکه نوشته های دکتر شریعتی (از قبیل "امت و امامت") را می بایست در فضای دوره پهلوی دوم تفسیر کرد. بستگی به این دارد که آیا سخن از سلفی گری حکومتی است یا سلفی گری مردمی. در سلفی گری حکومتی که در 1924 با پیروزی عبدالعزیر بن السعود تبدیل به ایدئولوژی حاکم شد، نهاد شیوخ سلفی پس از نهاد خاندان السعود (با 7000 شاهزاده سعودی، که به 44 فرزند ذکور او منسوبند) مقام اول را دارد. البته این مفتیان، برغم رهبران سلفی خارج از مرزهای عربستان سعودی که (در عین استفاده از کمک های بیدریغ سعودی) از استقلال رای نسبی برخوردار هستند، مقهور قدرت خانواده سلطنتی و در عین حال بهره مند از همه گونه امتیازات دولتی می باشند. نمونه این انقیاد را در فتوای آنها مبنی بر جواز احداث دانشگاه مختلط جده می بینیم که مورد تایید ملک عبدالله بود. تنها مفتی که رای مخالف داد بلافاصله از سوی ملک عبدالله از مجمع طرد شد. از سوی دیگر، سلفی های مردمی در سایر کشور های اسلامی اکثرا از طبقات پائین می آیند. اینها هستند که آماج تبلیغ داعیان سلفی قرار می گیرند و از مدارس علمیه و مساجد وابسته به عربستان سعودی فارغ التحصیل می شوند. در کشورهائی مانند مصر، سوریه، لیبی یا یمن، طبقه و مرتبه اجتماعی سلفی ها بستگی به جزر و مد های سیاسی دارد. تحولات جهان عرب به سلفی ها فرصتی داد که در جهان عرب به عنوان احیا گران اسلامی کرسی هائی در مجالس مقننه این کشور ها بدست آورند و راه ترقی را باز ببینند. البته پیش بینی می کنم که آشنائی بیشتر مردم با عقاید سلفی از محبوبیت آنها خواهد کاست چنانکه در پاکستان که در دهه های اخیر از مواهب دموکراسی نسبی برخوردار بوده رای آنها از 6% کل آرا تجاوز نکرده است. البته در برخی مناطق سلفی ها خشونت و ارعاب را جایگزین وجاهت ملی می کنند و با تخویف مردم، انفجار مراکز مذهبی، یا ترور رقبای سیاسی به درجه ای از قدرت، هر چند گذرا، دست می یابند. هر چند تعصب سلفی ها و طالبان را گاه به رویکرد خوارج نسبت داده اند، تصور می کنم رادیکالیسم و خشونت گرائی سلفیه را بتوان نخست به ذائقه "دین پیرائی" یا "پاکدینی" ایشان نسبت داد، که شبیه آنرا در ادیان دیگر نیز مشاهده کرده ایم. البته همان گونه که گفتم با تجدد در بعد تکنولوژیکی آن تضادی ندارند و سلفی های حاکم از آن به عنوان بهانه ای برای اضمحلال تاریخ و آثار باستانی و فرهنگی اسلامی نیز سود می جویند؛ و نیز تلاش می کنند حکومت (یا خلافت) تشکیل دهند. این ویژگی ها با تخریب هنجارها به گونه ای که نزد دورکهایم و در مفهوم آنومی او می یابیم همخوانی ندارد. از سوی دیگر، سلفی ها، مانند سایر بنیاد گراها در برابر مدرنیته به معنای تفکیک قدرت ها و حیطه های اجتماعی، احترام به حقوق مدنی افراد و سازمانها، و لزوم حکومت مردمی، شفاف و مسئول می ایستند و با این معنای بنیادین مدرنیته در کشمکش اند و از این نظر در جهت عکس سیر تاریخ قدم بر می دارند.
2. Wendell Steavenson, “Radicals Rising”, New Yorker, April 30, 2012 3. Fundamentalism, Puritanism 4. Karen Elliot House, On Saudi Arabia: Its People, Past, Religion, Fault Lines - and Future, Knopf, 2012 5. خواجه بصیر احمد انصاری، مذهب طالبان، مقاله منتشر نشده، 2012 نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
برای نجات سوریه، نیازمند روسیه هستیم Posted: 28 Dec 2012 09:30 AM PST دیمیتری سایمز و پال ساندرز* دولت اسد چه زمانی قدرت را واگذار می کند مهم نیست، بلکه چگونه رفتن وی مهم است.
نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
گزارش تصویری - بارش برف در تهران و مشهد Posted: 28 Dec 2012 07:59 AM PST
|
علمالهدی: کروبی و موسوی اهل پاره کردن عکس امام نبودند Posted: 28 Dec 2012 05:48 AM PST جـــرس: عضو مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد گفت: نمیتوان ساکتین و خواص را جزو فتنهگران دانست اما این افراد برای ما به عنوان عناصر زاویهدار با رهبری مطرح بوده و اعتماد ما از این افراد سلب شده است.
|
جزئیات سناریوهای تغییر قیمت آب در سال ۹۲ Posted: 28 Dec 2012 05:48 AM PST جـــرس: قائم مقام وزیر نیرو با اعلام سناریوهای اصلاح قیمت آب با اجرای هدفمندی یارانهها یا بدون آن در سال آینده، گفت: درخواست وزارت نیرو افزایش دوباره قیمت آب است، زیرا این وزارتخانه در حال حاضر فقط یک چهارم قیمت آب را از مردم دریافت میکند علی ذبیحی امروز در حاشیه هشتمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در تهران در پاسخ به سئوال خبرگزاری مهر در خصوص آخرین اقدامات وزارت نیرو برای اصلاح قیمت آب در سال آینده گفت: در این زمینه سناریوهای مختلفی در کارگروه هدفمندی یارانهها تدوین شده است. قائم مقام وزیر نیرو اظهار داشت: تاکنون اقتصاد کشور به صورت دولتی اداره شده و امکان واقعی شدن قیمتها در بازار متناسب با عرضه و تقاضا فراهم نشده و به صورت کلی در ساز و کار دولتی قیمت تمام شده گرانتر از قیمتهای بخش خصوصی است. ذبیحی تصریح کرد: هم اکنون در اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها قیمت هر متر مکعب آب شرب حدود ۲۷۰ تومان است در حالی که هزینه تولید آن حدود هزار تومان است، به عبارتی وزارت نیرو در حال حاضر فقط یک چهارم قیمت آب را از مردم دریافت میکند. این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه اگر لازم است بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب سرمایه گذاری کند باید قیمتها برای داشتن صرفه اقتصادی بخش خصوصی واقعی شود، گفت: با این حال وزارت نیرو تنها در یک نوبت در فاز اول هدفمندی یارانهها قیمتها را افزایش داد. وی در پاسخ به سئوال دیگر در خصوص وضعیت اصلاح قیمت آب در لایحه بودجه سال آینده و پیشنهادات وزارت نیرو اظهار داشت: در وزارت نیرو با توجه به شرایطی که نمیدانیم چه خواهد شد، سناریوهایی را برای اصلاح قیمت آب در سال آینده پیشنهاد کردیم. قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها در سال آینده و یا بدون آن سناریوهایی را کارگروه هدفمندی وزارتخانه تدوین کردهایم، افزود: همچنین در قالب برنامه ریزیهای صورت گرفته اصلاح قیمت آب در بخش کشاورزی و صنعت نیز علاوه بر شرب دیده شده است. وی با بیان اینکه سناریوی اصلاح قیمت آب و میزان افزایش آن مرتب با میزان یارانهای است که دولت بخواهد در سال آینده به مردم پرداخت کند، تصریح کرد: پیشبینیهای صورت گرفته در اختیار دولت قرار میگیرد و از آنجا نیز به مجلس ارسال میشود. ذبیحی با تاکید بر اینکه هنوز نمی دانیم با درخواست وزارت نیرو در دولت و مجلس چگونه موافقت خواهد شد، گفت: یک راهکار نیز این است که اگر هدفمندی در سال آینده اجرا نمیشود، روش تعیین قیمت آب به ساز و کار قبل از هدفمندی برگردد و یا طراحی جدیدی در این زمینه اتفاق بیافتد. وی با تاکید بر اینکه با مبهم بودن اجرای هدفمندی در فاز دوم وزارت نیرو نیز بلاتکلیف است، اظهار داشت: به صورت کلی ما درخواست افزایش قیمت آب را دادیم ولی نمی دانیم که در نهایت با این درخواست موافقت میشود یا خیر. قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه این وزارتخانه در اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها منافع و ضررهایی داشته است، افزود: اگر قیمت آب و برق واقعی نباشد، رفتار مصرفی مردم تغییر نخواهد کرد؛ بنابراین ممکن است به رفتار قبل از هدفمندی در نحوه مصرف آب و برق باز گردد. |
یک مقام ارشد نظامی: سران فتنه مستحق مجازات های سنگین هستند Posted: 28 Dec 2012 04:29 AM PST جـــرس: در پی اظهارات مقام ارشد حزب موتلفه مبنی بر اینکه "موسوی و کروبی نمی توانند فتنه گر محسوب شوند"، یک مقام ارشد نظامی مدعی شد: "سران جریانی که خود را اصلاحطلب مینامند در جریان فتنه ۸۸، خیانت بزرگی در حق انقلاب اسلامی انجام دادند و مستحق مجازاتهای سنگین بوده و هستند."
|
روسیه آماده مذاکره با رهبر مخالفان حکومت سوریه است Posted: 28 Dec 2012 04:09 AM PST جـــرس: با گذشت حدود دو سال از حمایت همه جانبه مسکو از اقدامات سرکوبگرانه حکام دمشق، با سنگین شدن کفه پیروزی به نفع مخالفین، روسیه گفته است در تلاش برای پایان دادن به بحران در سوریه، به دولت این کشور توصیه کرده با مخالفان گفتگو کند و خود نیز در نظر دارد با رهبر مخالفان و کشورهای غربی مذاکره کند.
|
خطیب نماز جمعه تهران، مدعی “تحمل خارقالعاده رهبری در مقابل فتنه ۸۸” شد Posted: 28 Dec 2012 04:00 AM PST جـــرس: خطیب جمعه تهران با اطلاق لفظ "فتنه" برای قیام آزادیخواهانه مردم ایران در سال ۸۸، مدعی شد که "فتنه گران قانون گریزی کردند، اما ملت ما قانون گریزی را نپذیرفت و از این به بعد نیز هیچگاه نخواهد پذیرفت."
|
همسر رضا شهابی: رئیس قوه قضائیه و دادستان به مرخصی درمانی رسیدگی کنند Posted: 28 Dec 2012 03:01 AM PST جـــرس: ربابه رضائی همسر رضا شهابی، فعال کارگری دربند که در نُهمین روز اعتصاب غذا و داروی خود به سر میبرد از مسئولین قضائی جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا به مرخصی درمانی این عضو هیات مدیره سندیکای رانندگان شرکت واحد رسیدگی کنند.
|
صدور حکم حبس برای ۲ شهروند کرد اهل سلماس Posted: 28 Dec 2012 02:24 AM PST جـــرس: طی چند روز گذشته ۲ شهروند کرد اهل روستای دریک ازتوابع شهرستان سلماس به چهارسال و شش ماه حبس محکوم شدند.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر