جنبش راه سبز - خبرنامه |
- معتمدان آیت الله خمینی چه سرنوشتی یافتند؟
- زندگی سالم یعنی ...
- «حصر» و دستاوردهای «سنت صبوری»
- شما خلافکارید یا در حصر شدههای بیگناه؟
- پیست اسکی شب شمشک پلمب شد
- وزیر دادگستری: جايگزينهاي اعدام در دستور کار / منعی برای اجرای حکم رحیمی وجود ندارد
- کرباسیان: اقتصاد ایران مبتنی بر تصمیمگیری سیاسی است
- عكس۲۵خرداد ۸۸ براي راهپيمايي ۲۲ بهمن ۹۳
- ردهبندی جهانی آزادی رسانهها در سال ۲۰۱۵؛ ایران همچنان در رده ١٧٣ از ١٨٠ کشور
- جلسه نمایندگان استان خوزستان با وزیر بهداشت
معتمدان آیت الله خمینی چه سرنوشتی یافتند؟ Posted: 12 Feb 2015 10:12 AM PST حسین باستانی چگونه قابل توضیح است که از میان مسئولان ارشد و منصوبان آیت الله خمینی، جز شخص آیت الله خامنه ای، فرد دیگری جزو "خواص بابصیرت" تلقی نمی شود؟
رئیس بنیاد مستضعفان: میرحسین موسوی در ۱۳۶۱ و ۱۳۶۷ نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
Posted: 12 Feb 2015 10:12 AM PST محمدصالح علاء من تا امروز نمیدانستم که با داشتن تنها یک ماه و یک خورشید، چقدر زندگی، سالم است. قدر اینها را باید بدانیم.
منبع: شرق |
«حصر» و دستاوردهای «سنت صبوری» Posted: 12 Feb 2015 09:51 AM PST رضا علیجانی صبوری و مقاومت خود یک اصل اخلاقی و نیز یک اصل کارکردی در سنت مبارزه و سیاستورزی است
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
شما خلافکارید یا در حصر شدههای بیگناه؟ Posted: 12 Feb 2015 09:51 AM PST احمد بروجردی اگر آنها این تعداد انسان را قطع نخاع نموده، آنها باید محاکمه شوند، یا میر حسین و افراد در حصر؟
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
Posted: 12 Feb 2015 05:50 AM PST جرس:مراجع قضایی و انتظامی تصمیم به پلمب پیست شب اسکی شمشک گرفتند.
به گزارش ایسنا، پس از اتفاقات رخ داده در مراسم افتتاح پیست اسکی شب شمشک در شامگاه پنجشنبه شانزدهم بهمن ماه، سرانجام مراجع قضایی اقدام به پلمب پییست اسکی شب شمشک کردند. مراسم افتتاح پیست اسکی شب شمشک بدون انجام هماهنگیهای لازم با مراجع ذیصلاح از جمله فدراسیون اسکی برپا شده بود و در آن اتفاقاتی خارج از عرف و نابهنجار رخ داد. با توجه به بررسیهای انجام شده در نهایت مراجع قضایی و انتظامی تصمیم به پلمب پیست شب اسکی شمشک گرفتند. فدراسیون اسکی بلافاصله پس از آگاهی از اتفاقات رخ داده در مراسم افتتاح پیست اسکی شب شمشک اعتراض شدید خود را نسبت به برگزار کنندگان این مراسم اعلام کرد و خواهان برخورد شدید با برپا کنندگان آن شد. |
وزیر دادگستری: جايگزينهاي اعدام در دستور کار / منعی برای اجرای حکم رحیمی وجود ندارد Posted: 12 Feb 2015 05:45 AM PST جرس: وزیر دادگستری گفت: در مذاکرات هسته ای آمریکا و اروپا با تمام نیرو به میدان آمده اند که این نشانه قوت و توانمندی ملت و نظام است اما عده ای خارج از گود نشسته و ناتوانی و بی هنری خود را با اتهام زنی جبران می کنند. وی همچنین گفت: وضع مجازاتهای جایگزین اعدام و تاثیرگذار برای زندانیان در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری هرمزگان افزود: مذاکرات، میدان پهلوانی است و رفتن به این میدان رشادت می خواهد اما عده ای جور دیگری تفسیر می کنند و نمی خواهند بفهمند؛ خارج از گود نشسته و تهمت می زنند. وی تصریح کرد: تعداد اعضای تیم آمریکایی و اروپایی شرکت کننده در مذاکرات ، 10برابر تعداد گروه ایرانی و محافظان آنهاست که این موضوع نشان دهنده قوت و توانمندی ملت و نظام جمهوری اسلامی است. حجت الاسلام پورمحمدی اظهار داشت: در شرایطی که استفاده ما از امکانات مختصر بوده، دشمن به وحشت افتاده و اگر این بهره وری به کفایت باشد و راهبرد مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از توانمندی داخلی اجرایی شود، قدرت و توان ایران چند برابر خواهد شد. وزیر دادگستری با اشاره به اهمیت ایران در جهان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در جهان موقعیت ممتازی دارد و نه تنها سیاستمداران و روسای دولت ها و ابرقدرت ها را درگیر کرده بلکه در تفکر و فضای ذهنی نخبگان جهان و در مباحث کلامی، فلسفی، نظری، دینی، فرهنگی و هنری نیز دارای جایگاه بوده و حساسیت برانگیز شده است. وی یادآور شد: در موضوع حقوق بشر، مجامع بین المللی ایران را محکوم می کنند و این درحالی است که ایران در این باره دارای دیدگاه مشخص است و به از بین رفتن حق انسان ها و آزادی در هتاکی و تعدی و تجاوز به شخصیت انسان در کشورهایی مانند آمریکا معترض است. وی با اشاره به گزارش منتشر شده در آمریکا درمورد شکنجه در زندان گوانتانامو و نقض حقوق بشر در این کشور گفت: بخش های زیادی از این گزارش منتشر نشده اما همان بخش اندک منتشر شده نیز وحشتناک است. وزیر دادگستری تاکید کرد: با وجود کاستی هایی که در کشور وجود دارد نباید دستاوردهای خود را به عنوان میراث و تمدن جهانی دست کم بگیریم . پورمحمدی دانشگاه ادیان و مذاهب قم را یکی از این دستاوردها معرفی کرد که با دو هزار دانشجو،حدود 150کتاب مسیحیت را ترجمه کرده و ترجمه کتاب پاپ قبلی در این دانشگاه موجب شد مراسم رونمایی از این ترجمه در واتیکان برگزار شود.
** سیستم اداری ایران معیوب است وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات سیستم اداری ایران اشاره کرد و اظهار داشت: این سیستم معیوب بوده و به سختی حرکت و تمام بودجه جاری را جذب می کند. پورمحمدی تصریح کرد: هرچند از دولت الکترونیک سخن گفته می شود اما تنها نتیجه آن دوباره کاری بوده و یک بار امور در سیستم های رایانه ای پیگیری و یکبار دیگر تمام مراحل به صورت کاغذی و سنتی دنبال می شود. به گفته وزیر دادگستری هرگاه امور مردم بدون نیاز به مراجعه حضوری و نامه نگاری انجام شد ،می توانیم ادعای برقراری دولت الکترونیک داشته باشیم و در غیر این صورت دچار خودفریبی شده ایم. وی این روند را یکی از موانع اساسی جذب سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: گاهی 10 ارگان و نهاد برای دادن یک مجوز ورود می کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی صاحبان سرمایه به جای کار تولیدی به سوداگری روی می آورند.
** نگرش به مناطق آزاد باید تغییر کند حجت الاسلام پورمحمدی در بحث مناطق آزاد نیز گفت: قرار نبود مناطق آزاد به بازار واردات غیررسمی بدون عوارض تبدیل شود و این نگرش باید تغییر کند. وزیر دادگستری، استان هرمزگان را دارای اهمیت ملی توصیف کرد که هم اکنون در یک گرانیگاه تاریخی از نظر موقعیت اقتصادی قرار گرفته است. وی تاکید کرد: گشایش کشور به نجات اقتصادی هرمزگان وابسته است و یکی از راههای رشد ملی، توسعه سواحل جنوب بویژه هرمزگان است. به گفته وی در چنین شرایطی همه مدیران باید برای جذب سرمایه و پیشبرد امور تلاش کنند.به گزارش واحد مرکزي خبر، مصطفی پورمحمدی امروز در نشست شورای اداری هرمزگان افزود: قوانینی برای مجازاتهای جایگزین تصویب شده که با جدیت تمام در حال بررسی است و بزودی اعلام می شود.
وی همچنین گفت: لغو حکم اعدام قاچاقچیان با تغییر نوع مجازاتها نیز در دستور کار و بررسی است. پورمحمدی به مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت: با هرگونه قاچاق کالا و مواد مخدر در کشور مبارزه می شود و در آینده نظارتهای بیشتری در این باره صورت می گیرد. وی افزود: ضعف های نظام مدیریتی و نظام بوروکراسی در کشور زیاد است و با بازدهی کم در آینده مشکلات زیادی را در کشور ایجاد می کند. وزیر دادگستری گفت: با راه اندازی دولت الکترونیک اطاله دادرسی پرونده های قضایی باید کمتر شود اما این موضوع در دستگاههای اداری کشور دیده نمی شود. پورمحمدی افزود: بازده اقتصادی کشور با وجود سرمایه، تخصص، بازار فروش، منابع و مدیریت به دلیل بوروکراسی پیچیده اداری همچنان پایین است. وزیر دادگستری گفت:'خوشبختانه نظام و دستگاه قضایی نشان داده در صدور و اجرای حکم محمدرضا رحیمی هیچ حریم، حاشیه امن و مانعی وجود ندارد و نخواهد داشت.
مصطفی پورمحمدی روز پنجشنبه پس از پایان شورای اداری هرمزگان در گفت و گو با ایرنا افزود:اجرای این حکم در قوه قضاییه تشریفات عادی خود را می گذراند و هیچ فرآیند خاصی در این زمینه وجود ندارد. وی در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار کرد:در زمینه مبارزه با انوع قاچاق از جمله کالا و مواد مخدر مجازات ها تاکنون بازدارنده نبوده و نیازمند تجدیدنظر است.
وزیردادگستری تصریح کرد:تمام بخش های نظام به ضرورت این تجدیدنظر و مبارزه مبنایی و اساسی با قاچاق پی برده اند و این نگاه در تمام بخش ها وجود دارد. محمدرضا رحیمی معاون اول دولت محمود احمدی نژاد در پرونده اختلاس از بیمه ایران، با رای شعبه 11 دیوان عالی کشور به پنج سال و 91 روز حبس و پرداخت 28میلیارد و 500 میلیون ریال رد مال و 10میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد. |
کرباسیان: اقتصاد ایران مبتنی بر تصمیمگیری سیاسی است Posted: 12 Feb 2015 03:14 AM PST جرس: سهم محصولات معدنی و صنایع معدنی، تا ششدرصد تولید ناخالص داخلی کشور است که یکدرصد آن به حوزه معدن و پنجدرصد نیز به صنایع معدنی بازمیگردد. این سهم در بیشتر کشورهای پیشرفته بین 16 تا 40درصد تولید ناخالص داخلی آن کشورهاست، درحالیکه ایران در رتبه نهم تولیدکنندگان معدنی جهان قرار دارد؛ از نظر تنوع محصولات معدنی نیز با بیش از 60 نوع محصول معدنی در رتبه 15 جهان هستیم. مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در گفتوگویی که با «شرق» داشت با تاکید بر اینکه میتوان با ممزوجکردن نفت، گاز و معادن، درآمد هنگفتی برای کشور ایجاد کرد، گفت: «نمیتوان از این بخش بهعنوان جایگزین صنعت نفت یاد کرد، زیرا بههرحال نفت جایگاه خود را در اقتصاد کشور دارد، اما توجه ویژه به حوزه معدن و صنایع معدنی میتواند درآمد مناسب جدید برای کشور ایجاد کند.»
کرباسیان با اشاره به اختلافنظر در تعیین بهره مالکانه معادن نیز گفت: «رقمی که در بودجه 94 برای حق انتفاع در نظر گرفته شده است، هزارو300میلیاردتومان است که 50درصد آن، یعنی نزدیک به 600میلیارد، سهم ایمیدرو است و 700میلیارد دیگر نیز برای هزینههای دیگری که دولت و مجلس صلاح میدانند، بناست که به خزانه دولت واریز شود. بدیهی است در مقطع فعلی این رقم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و به این دلیل، ممکن است با کاهش آن تا 15درصد موافقت نشود؛ اما کاهش حق بهره مالکانه تا 25درصد، مورد توافق ایمیدرو و مجلس است.» وی همچنین از توقف فعالیت معدنی که بهنام همسر یکی از مقامات کشور بود خبر داد و گفت: «ایمیدرو در حال بازپسگیری این معدن بوده، اما هنوزحکمی صادر نشده است.» این گفتوگو را در ادامه میخوانید: سهم محصولات معدنی و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور چقدر است؟ سهم این دو بخش تا ششدرصد جی .دی. پی کشور است که یکدرصد آن به حوزه معدن و پنجدرصد نیز به صنایع معدنی بازمیگردد که به عقیده من، اگر در حوزه معدن و اکتشاف، سرمایهگذاری بهتری انجام شود و از سرمایهگذاریها در حوزه صنایع معدنی حمایتهای لازم صورت گیرد، این سهم قطعا افزایش خواهد یافت. اگر بخواهیم به افق 1404 دست یابیم و برترین قدرت اقتصادی منطقه شویم، باید نرخ هشتدرصد رشد اقتصادی را داشته باشیم که این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه حوزه سرمایهگذاری را توسعه دهیم. ازآنجاکه دولت تصمیم گرفته رونق را به اقتصاد بازگرداند و در این زمینه دو لایحه برای خروج از رکود و حمایت از تولید به مجلس فرستاده شده و مجلس نیز در حال رسیدگی و تصویب است که به نظر میرسد در این زمینه باید فعالیت وسیعی انجام گیرد؛ اما بپذیریم که تعاملات بین المللی موثر است و منابع کشور برای سرمایهگذاری در کشور، منابع محدودی است و نمیتوانیم در تمامی حوزهها رشد داشته باشیم. به این دلیل باید برای ورود سرمایهگذاران به داخل کشور، با پیگیری مذاکرات، تلاش بیشتری کرد. به عقیده شما به عنوان دستاندرکار بخش معدن و صنایع معدنی، آیا این بخش میتواند جایگزینی برای صنعت نفت کشور باشد؟ نمیتوان از این بخش به عنوان جایگزین صنعت نفت یاد کرد، زیرا بههرحال نفت جایگاه خود را در اقتصاد کشور دارد، اما توجه ویژه به حوزه معدن و صنایع معدنی میتواند درآمد مناسب جدیدی برای کشور ایجاد کند. درحالحاضر کشور دارای گاز، سنگآهن، زغالسنگ، مس، کرومیت، سیلیس و... است که امتیازات ویژهای برای کشور محسوب میشوند. اگر بتوانیم حوزه اکتشاف را برای دستیابی به معادن جدید توسعه دهیم و در کنار آن فرآوری آنها را به حوزه صنایع معدنی انتقال دهیم تا علاوهبر تامین نیاز داخل، بازارهای خارجی را مورد هدف قرار دهیم، ارزشافزوده بیشتری برای کشور ایجاد خواهیم کرد. به عنوان مثال اگر یک مترمکعب گاز با صنایع معدنی ممزوج شود، سه تا چهاربرابر برای کشور ارزشافزوده ایجاد میکند. درواقع با ممزوجشدن نفت، گاز و معادن، درآمد هنگفتی برای کشور ایجاد میشود که میتوانیم از این امتیازات استفاده کنیم. آنگونه که به یاد دارم در زمان ارایه بسته خروج از رکود از سوی دولت، بسیاری از فعالان حوزه معدن از کمتوجهی به این بخش بسیار شکایت داشتند. آیا صدای آنها به گوش دولت رسید و تغییری حاصل شد؟ در بسته پیشنهادی حوزه معدن و صنایع معدنی دچار کمتوجهی شده بود که بعدا با نظر رییسجمهور در جلسه دولت با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون معدنی شرکت کردیم و گزارشی به دولت داده و پس از آن نیز در ستاد اقتصادی دولت که رییسجمهورو مشاوران او حضور دارند، معدن و صنایع معدنی مطرح شد و خوشبختانه مجلس نیز توجه وپژهای در این زمینه در کمیته معدن کرد و بخشی از نواقص برطرف شد. با توجه به اینکه ایمیدرو نیز مانند دیگر بخشها با کمبود منابع مواجه است، برای سرمایهگذاریها در حوزه معدن و صنایع معدنی چه راهکاری را در نظر گرفته است؟ به نظر میرسد حوزه معدن و صنایع معدنی باید از حوزه صندوق توسعه ملی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تسهیلاتی که برای سرمایهگذاری در این حوزه اعطا میشود باید روشهای سهلتری داشته باشد، زیرا این حوزه ریسکپذیر بوده و بازده آن طولانی مدت است. بنابراین باید تسهیلات بیشتری در این حوزه پرداخت شود. در این زمینه پیشنهاد کردیم تا از صندوق توسعه ملی در پروژههایی که با بخش خصوصی در آنها مشارکت داریم بتوانیم تا سقف 49درصد استفاده کنیم که البته هنوز تصویب نشده است. این امر به این معناست که هم بخش خصوصی تا سقف 51درصد و هم سازمانهای توسعهای در حوزه معدن و صنایع معدنی بتوانند از منابع صندوق توسعه ملی بهرهمند شوند. از سویی باید اموالی که از سوی سازمان خصوصیسازی فروخته میشود، 70درصد منابع حاصل از آن طبق قانونی که در اواخر سال92 به تصویب میرسید به سازمانهای توسعهای بازمیگشت که متاسفانه در سال93 هیچیک از سازمانهای توسعهای ریالی از سازمان خصوصیسازی در این زمینه دریافت نکردهاند، زیرا اعلام کردند که ردیف بودجهای در این زمینه در نظر گرفته نشده است اما ما معتقدیم که در این زمینه نیازی به ردیف بودجه نبود زیرا قانون صریح بوده و باید به اجرا درمیآمد. به این دلیل 21هزارمیلیاردتومان از اموال سازمان ایمیدرو که در سال91 و 92 در مصوبهای، هیات واگذاری به صورت رد دیون به سازمانهای تخصصی و غیرتخصصی واگذار کرد سبب شد تا سازمان ایمیدرو در آخر از اموال تهی شود. بنابراین در آغاز ورود با 30 پروژه بزرگ متوقف یا کند مواجه بودیم که از نظر نقدینگی دچار مشکل بودند. ایمیدرو با سیاستهایی که در پیش گرفت با مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی توانست این 30پروژه را فعال کند که از این میان نزدیک به چهارهزارمیلیاردتومان از 24هزارمیلیاردتومان پیشبینی سرمایه برای این پروژهها را خود ایمیدرو پیگیری میکند و باقی نیز بهصورت مشارکتی به بخش غیردولتی واگذار شده که سرمایهگذاریهای لازم انجام گیرد. بهعقیده من نباید دچار افراط و تفریط شویم. هرچند باید بهسمت واسپاری فعالیتها به بخش خصوصی در راستای تقویت این بخش پیش رویم، اما باید پذیرفت که بخش خصوصی نیز محدودیتهایی دارد. در حال حاضر بخش خصوصی واقعی بدهیهای جدی بانکی و طلبهایی جدی از دولت برای پیمانکاریها دارد و در عین حال بهدلیل مشکلات تحریم نمیتواند از تسهیلات بینالمللی استفاده کند. بنابراین باید پذیرفت در پروژههای بزرگ کشوری که بعضا در مناطق محروم باید اجرا شود یا با فناوریهای بالاست که هر دو ریسک بالایی دارند، نیاز است سازمانهای توسعهای ورود کنند. خوشبختانه سازمانهای توسعهای محدود شده و حداکثر تا سهسال میتوانند یک شرکت را در زیرمجموعه خود داشته باشند و اگر شرکت پس از سهسال به بهرهبرداری رسید، باید آن را واگذار کنند که این امر از بزرگشدن دولت جلوگیری میکند. از طرفی سازمانهای توسعهای در کشورهای بسیار پیشرفته جهان مانند ژاپن و آمریکا، به صورت قدرتمند حضور دارند و بهعنوان بازوی دولت و بازوی اقتصاد ملی محسوب میشوند. به جرات میتوان گفت سازمانهای توسعهای فعلی مانند سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چند سال گذشته تهی و از وظایف اصلی خود دور شدهاند. فولاد هرمزگان، معادن چادرملو و گلگهر، آلومینیوم جاجَر، شرکت ملی مس و برخی از صنایع فولادی در حال حاضر واگذار شدهاند که اگر رد دیون نمیشد نیز طبق روال این واگذاری انجام میگرفت. آنچه با آن مخالفم، نحوه واگذاریها به صورت رد دیون بوده است، اما اینکه این بخشها سهامی عام شده و سهام آنها در بورس به مردم یا بخش خصوصی واقعی سپرده شود، مورد استقبال قرار گرفته بود. اگر اکنون سازمانهای توسعهای وارد سرمایهگذاری با حمایت دولت نشوند، کدامبخش بار توسعه صنایع بزرگ کشور را به دوش خواهد کشید؟ در برخی طرحها، سازمانهای توسعهای به سبب سرمایهگذارینکردن بخش خصوصی باید تا صددرصد نیز سرمایهگذاری کنند. به عنوان مثال در طرح سنگان که پنجمیلیون تن گندله و پنجمیلیون تن کنستانتره بهرهبرداری میشد و صددرصد آن برعهده دولت بود، اخیرا 60درصد آن را یک کنسرسیوم ششتایی از بخش خصوصی برعهده گرفت و 40درصد باقی را ایمیدرو سرمایهگذاری کرد یا در مثالی دیگر اکنون در طرحهای فولادی بین 65 تا 80درصد بخش غیردولتی یا خصوصی وارد شدند و آورده ایمیدرو 25 تا 30درصد کاهش یافت. بهخوبی به هفت طرح فولادی اشاره کردید. این طرحها که بر سر جانمایی آنها و عدم دسترسی به آب به آنها انتقادات جدی وارد شده بود، چه سرانجامی در انتظارشان خواهد بود؟ قسمت آهن اسفنجی این پروژهها که ابتداییترین قیمت اجرای این پروژهها بود، زمانی که این دولت روی کار آمده بود، انجام شده و برای آن بیش از هزارمیلیاردتومان در مدت این چند سال هزینه شده بود و در حقیقت دو اتفاق افتاده بود. نخست آنکه برای مردم آن مناطق این تقاضا به وجود آمده بود که باید در آن منطقه کارخانه فولاد تاسیس شود که در صورت عقبنشینی دولت یازدهم، عواقب اجتماعی بههمراه داشت و به این دلیل به اجبار، اقدام به کاهش نواقص این طرحها کردیم. متاسفانه برخی از این پروژهها نه آب داشت و نه برق و گاز و نه حتی مشکل راهآهن آن در نظر گرفته شده بود. دلیل آن نیز این بود که براساس مصوبه شورای اقتصاد، وزارت نیروی وقت متعهد شده بود تا این بسترها را برای این هفتطرح آماده کند و وزارت راه نیز برای ایجاد راهآهن، اقدامات لازم را انجام دهد، اما آنها به سبب کمتوجهی و کمبود بودجه به آن عمل نکردند. بنابراین تمامی این طرحها کموبیش با چنین مشکلاتی دستوپنجه نرم کرده و غیراقتصادی هستند. اما مشاهده میکنیم که به عنوان مثال چین واحدهای فولادی 20میلیونتنی ایجاد میکند و اساسا ایجاد چنین واحدهایی با ظرفیت تولید زیر سهمیلیونتن، غیراقتصادی تلقی میشود؛ ولی در ایران چنین پروژههایی کلنگ خوردند. دوم آنکه این پروژهها در مناطقی بنا شدهاند که مشکل زیرساخت دارند و دسترسی به آب برای آنها ممکن نیست! اما به هر صورت این هم تصمیمی بود مانند تصمیمهای دیگر، مثل 35هزار طرح نیمهتمام در کشور که ریشه منطقی نداشت و گریبان دولت یازدهم را گرفت. به همین دلیل تلاش کردیم این طرحها را به هر طریق ممکن تا آنجا که امکانپذیر بود، اقتصادی کنیم. امروز با افتخار میتوان گفت که هفت طرح فولادی، گشایشاعتبار شدهاند و مشکلات زیرساختی آنها تا حدود زیادی رفع شده یا قراردادهای آن منعقد شده است. در کنار آن قسمت آهن اسفنجی تمامی این طرحها فعال شده است بهجز یکی، دو طرح که اخیرا گشایش السی شد و تا یک ماه آینده به طور کامل فعال میشود. پیشبینی میشود که در سال آینده قسمت آهن اسفنجی چهارطرح از این طرحها به بهرهبرداری برسد، اما قسمت فولاد این طرحها بهسبب اختلافنظر میان سیستم بانکی چین و ایران بهمدت ششماه به تعویق افتاده بود که تازگی قراردادهای آن دوباره فعال شده است و پیشبینی میشود پس از انجام مبادلات مالی، این بخشها نیز فعال شوند. در نهایت میتوان گفت این طرحها اقتصادی میشوند اما باید پذیرفت که قیمت تمامشده آنها نسبت به یک واحد 3میلیونتنی کنار دریا بیشتر است. پرسشی در این میان مطرح است. زمانی که بر همگان آشکار است طرحی اقتصادی نیست و ضرر و زیان را در آینده بههمراه خواهد داشت، چرا در زمان آغازبهکار که تنها 20 تا 30درصد طرح به اجرا درآمده متوقف نمیشود؟ بازگشت از این هفتطرح فولادی تقریبا غیرممکن است، زیرا این هفت طرح اکنون مورد استفاده قرار گرفته و تنها کاری که میتوان برای آنها انجام داد اصلاح آنهاست. بهعنوان مثال پیشبینی شده است که برخی از این طرحها بهجای اینکه تنها شمش تولید کنند، در جهت تولید ورقهای فولادی نیز فعال شوند تا به این ترتیب ظرفیت برخی از این طرحها از 800هزارتن به دومیلیونتن افزایش یابد و تا آنجا که اطلاع دارم بخش خصوصی و غیردولتی نیز در این زمینه مشغول به بررسی است، اما در کل شاید بتوان گفت که اقتصاد ایران هنوز مبتنیبر امتیازات ارزی و مالی و تصمیمگیریهای سیاسی است. در حوزه سرمایهگذاریهای دولتی بار سیاسی گاهی بر توجیحات اقتصادی و کارشناسی سایه میاندازد. این هفت طرح فولادی نمونهای از این نوع تصمیمگیریهاست. براین اساس هفت طرح فولادی و طرحهای دیگری که نیاز به آب دارند و باید به بازارهای جهانی نزدیک باشند، باید نزدیک به خلیجفارس و دریای عمان بنا شده باشند، اما در برخی از حوزههای استانی چنین صحبتی پذیرفته نمیشود و منطق آنها نیز این است که اگر تمامی این طرحها در چند استان خاص باشد، باقی استانها چه بهرهای خواهند برد؟ این در حالی است که باید طرح آمایش سرزمین برای این منظور در نظر گرفته شود و با توجه به مزیتهای منطقهای که میتواند در حوزههای کشاورزی، صنایع غذایی، برخی طرحهای صنعتی و معدنی و... فعالیت کند، وزارتخانههای مربوط با انجام هرکدام از این پروژهها حمایت شوند تا بتوانند آنها را عملیاتی کنند و باید از فشارهای سیاسی و غیرکارشناسی بر حذر باشند، اما متاسفانه مشاهده میکنیم که در حال حاضر نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر این فشارها بهسر میبرد. تولید ریل ملی توسط ذوبآهن اصفهان به کجا رسید؟ خط تولید ذوبآهن برای تولید ریل ملی آغاز شده و با واردات تجهیزات ساخت آن، پیشبینی میشود تا سال آینده بهرهبرداری خواهد شد. دولت نیز وعده داده که با اولویت ویژه هر میزان تولید ریل ملی را خریداری کند و به این دلیل با اطمینان باید گفت دولت از تولید داخل حمایت خواهد کرد، اما باید در نظر داشت که ایران یکمیلیونو600هزار کیلومترمربع است و در حوزه راهآهن هنوز بسیار به سرمایهگذاری نیازمند هستیم. حیات حملونقل در کشورهای پیشرفته و کاهش قیمت آنها بهدلیل وجود راهآهن است. در ایران بهدلیل اینکه قیمت سوخت هنوز ارزان بوده، حملونقل جادهای ارزانتر از حملونقل ریلی است و از سویی بهرهوری ریل ملی پایین بوده و قیمت تمامشده آن در داخل بالاست. در حوزه معدن و صنایع معدنی، ریل جایگاه ویژهای دارد، زیرا نقش ریل بسیار وسیع بوده و حتی میتوان گفت بیش از 70درصد جابهجایی بار در حوزه راهآهن متعلق به حوزه معدن و صنایع معدنی است. به همین دلیل کمیته ویژهای با راهآهن در یکسال گذشته تشکیل شده و جلسات متعددی برای بالابردن بهرهوری و رفع اشکالات این صنعت برگزار میشود.
اختلاف بر سر بهره مالکانه بحث جدیدی نیست و پیشینه تاریخی دارد. در سالهای 91 و پیش از آن میان سازمان بورس، معادن گلگهر و چادرملو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو سر پروانه بهرهبرداری معدن اختلافنظر وجود داشته است. به این خاطر دادگاه ورود کرده و با نظر سازمان بازرسی کل کشور تثبیت میشود که پروانه بهرهبرداری متعلق به سازمان ایمیدرو و در نتیجه دولت بوده و بهرهبرداری نیز متعلق به سهامداران این دو معدن است. این امر سبب شد تا سال91 قراردادی راجعبه بهره مالکانه میان ایمیدرو و این دو معدن و معادنی که پروانه بهرهبرداری آنها متعلق به دولت یا ایمیدرو است، منعقد شود. از آنجا که چنین اتفاقی نمیافتد، مدیران وقت ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت این امر را وارد بودجه کرده و دولت نیز آن را تایید کرده و در نهایت با تصویب نمایندگان مجلس این امر تبدیل به ماده 55 قانون بودجه سال92 میشود. این قانون در سال93 با تغییراتی در ترکیب آن تبدیل به ماده 10 شد و قرار شد 30درصد از منابع حاصل از فروش آن به ایمیدرو تعلق گیرد. این روند ادامه یافت و امسال نیز معدنکاران به این روند اعتراض کردند و به این ترتیب مجلس به مساله ورود کرد. در نهایت کمیسیونی متشکل از کمیسیون بودجه، اقتصاد و صنایع و معادن با ترکیب ششنفرهای معین شد و اعضای این کمیسیون بهدلیل کاهش قیمت سنگآهن، بهره مالکانه 25درصد را مورد پذیرش قرار دادند و باید منتظر ماند تا دید در صحن علنی مجلس این رقم مورد تایید قرار خواهد گرفت یا خیر. شما با بهره مالکانه 25درصد موافقید؟ بله موافقم. با کمتر از این میزان چطور؟ بهدلیل کاهش قیمت سنگآهن با بهره مالکانه کمتر از این میزان نیز مخالف نیستیم، اما 25درصد رقمی است که مجلس تصویب کرده و ما نیز آن را حمایت خواهیم کرد. از آنجا که دولت در حال حاضر با کسری بودجه روبهروست و این بهره مالکانه میتواند جبران اندکی برای این کمبود باشد، به نظر شما کاهش این سهم مورد پذیرش در صحن علنی مجلس واقع خواهد شد؟ رقمی که در بودجه 94 برای حق انتفاع در نظر گرفته شده است، هزارو300میلیاردتومان است که 50درصد آن یعنی نزدیک به 600میلیاردتومان سهم ایمیدرو است و 700میلیاردتومان دیگر نیز برای هزینههای دیگری که دولت و مجلس صلاح میدانند، بناست به خزانه دولت واریز شود. بدیهی است در مقطع فعلی این رقم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و به این دلیل ممکن است با کاهش آن موافقت نشود. فارغ از پیشنهاد بخش خصوصی در رابطه با کاهش بهره مالکانه به 15درصد، پیشنهاد دیگری نیز از سوی این بخش مطرح شده و آن اعطای پروانه بهرهبرداری به بخش خصوصی و پرداخت حقوق دولتی از سوی این بخش به دولت است. نظر شما در رابطه با این پیشنهاد چیست؟ حقوق دولتی در هر حالت طبق قانون معادن باید پرداخت شود. چه پروانه بهرهبرداری متعلق به ایمیدرو باشد و چه بخش خصوصی، زیرا طبق ضابطه هیچ تبعیضی بین ایمیدرو و بخش خصوصی برای پرداخت حقوق دولتی وجود ندارد. در شرایط حاضر مساله این است که اگر درآمد سازمان ایمیدرو از معدن کاهش یابد، چگونه میتواند حقوق دولتی را پرداخت کند؟ به همین دلیل در لایحه رفع موانع تولید مقرر شد که حقوق دولتی نیز از جمع حق انتفاع کاهش یابد و به حساب خزانه واریز و باقی نیز میان ایمیدرو و خزانه تقسیم به نسبت شود. مذاکرات ایمیدرو با سرمایهگذاران خارجی از جمله سرمایهگذاران آلمانی، ایتالیایی و چینی که پای ثابت مذاکرات هستند، در چه مرحلهای به سر میبرد؟ با روی کار آمدن دولت جدید در یکسال اخیر هیاتهای خارجی متعددی برای مذاکره با ایمیدرو به ایران سفر کردند. اما اکنون بسیاری از این هیاتها ابراز علاقه میکنند که در حوزه معدن و صنایع معدنی بهدلیل حق انتفاع مناسب و زمینههای مطلوب معادن ایران در کشور سرمایهگذاری کنند، اما باید پذیرفت که این سرمایهگذاران بهویژه شرکتهای بزرگ با محدودیت جدی که بهخاطر تحریم بهخصوص در نقلوانتقال پول وجود دارد نمیتوانند ورود کنند. زیرا نمیتوانند از بانکهای اروپایی یا بانکهای دیگر تسهیلاتی دریافت کرده یا برای گشایش السی اقدام کنند. از طرفی بسیاری از این شرکتها در بورسهای مختلف جهان حضور دارند و نگران هستند که بهخاطر سرمایهگذاری در ایران در لیست سیاه قرار گیرند. بنابراین میتوان گفت که در واقعیت سرمایهگذاری عملی انجام نگرفته، اما میتوان گفت که اگر مذاکرات به نتایج مثبتی برسد و تحریم مالی کشور برای جابهجایی پول کاهش یافته یا برطرف شود، شرکتهای متعدد خارجی برای سرمایهگذاری یا مبادلات مختلف تجاری و صنعتی در حوزه معادن و صنایع معدنی وارد خواهند شد. کدام کشورها برای مذاکرات با ایران پیشقدم شدهاند؟ بیشترین هیاتهای مذاکرهکننده از کشورهای اروپایی هستند که برای سرمایهگذاری در ایران اقدام کردهاند. بهویژه کشورهای آلمانی، ایتالیایی، بلژیکی، فرانسوی و اخیرا نیز مذاکراتی با کشورهای استرالیایی انجام گرفته است. با این اوصاف سهم چینیها در مذاکرات برای سرمایهگذاری در ایران اندک است؟ سهم چین در سرمایهگذاری در ایران با پول ما و به صورت فاینانس است و تا به امروز به طور مستقل وارد مذاکره با ایمیدرو نشده است. پروژههایی مانند آلومینیوم جنوب، طرحهای فولادی و ذغالسنگ از جمله پروژههایی هستند که با چین به انجام میرسد، البته باید یادآور شد که برخی از طرحها و پروژههای کوچک وجود دارند که با آورده چینیها اجرایی میشود اما تعداد آنها محدود بوده است و بهصورت وسیع و کلان انجام نمیگیرد. فعالیت آنها بیشتر در حوزه EPC بوده و طبق قراردادهای السی با چینیها در دولت قبل شراکت بهصورت 60-40 یا 65-35 بوده است که سعی داریم در حوزه معدن و صنایع معدنی این رقم را بهصورت شراکت 50-50 برسانیم؛ به این معنا که 50درصد اقلام و کالای ایرانی باشد و 50درصد دیگر نیز تجهیزات و ماشینآلات خارجی که بیشتر آنها طبق قرارداد باید چینی باشند. البته در این راستا توانستیم در طرحهای فولادی و آلومینیوم از ماشینآلات اصلی این اقلام که اروپایی یا ماشینآلات اروپایی ساختهشده در چین هستند، استفاده کنیم. گویا برای تامین فاینانس چینی کمی به مشکل برخوردیم. جزییات اختلافات بر سر چه بود و به کجا رسید؟ دولت ایران مسالهای را مطرح کرده بود که بر آن اساس دولت چین باید نسبت به گشایش السی حداقل تا دو برابر وجوه ایران که در نزد این کشور است اقدام کند، یعنی یکبرابر نیز اعتبار دریافت کنیم. در این زمینه مباحثات جدی بین سیستم بانکی ایران و چین انجام گرفت که در مرحله آخر قرار شد تا اعتبار جدیدی گشایش یابد که پس از چندینماه مذاکره میان دو سیستم بانکی این مفاهمه برقرار و دوباره از یک ماه و نیم گذشته سیستم بانکی دوطرف فعال شد. بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از تجارت ترجیحی ایران با ترکیه و در نظر نگرفتن منافع ایران شکایت دارند. وضعیت صنایع معدنی در این تفاهمنامه به چه ترتیبی است؟ صنایع معدنی در تفاهمنامه تجارت ترجیحی با ترکیه به صورت محدود در نظر گرفته شده است. در این زمینه ترکیه نمیتواند بهطور وسیع بر کشور تاثیر بگذارد هرچند که اثرگذار خواهد بود. از سویی در حوزه صنایع معدنی با ترکیه فعالیت وسیع نداریم و تعاملات با این کشور در این حوزه بیشتر در زمینه فلزات است. در این زمینه نیز اکثر صادرات کشور به باقی کشورهای جهان در حوزه خلیجفارس است و بیشتر نگران واردات فولاد و مشتقات آن از چین هستیم، زیرا قیمت سنگآهن در چین به یکباره افت کرده و سبب شده تا بازار دنیا دچار مشکل شود. سهم چین اکنون 830میلیونتن تولید فولاد از یکمیلیارد و 600تن تولید جهان است و به این خاطر برای تولید آن، واردات سنگآهن از ایران یا از باقی کشورهای دنیا داشته و امسال واردات خود را از کشورهای دیگر کاهش داده و این امر سبب شده است قیمت سنگآهن افت کند. در حال حاضر صادرکنندگان سنگآهن که در حوزه معدن فعالیت میکنند دچار ضرروزیان و حتی برخی از معادن تعطیل شدند. همچنین شرکتهای بزرگ کشور مانند چادرملو و گلگهر و حتی سازمان ایمیدرو برای تکمیل پروژههای نیمهتمام خود بهدلیل کاهش 50درصدی درآمد با کمبود مواجه شدند. بنابراین اقلام تجارت ترجیحی ترکیه در حوزه معدن و صنایع معدنی وسیع نیست و نگرانیای در این زمینه وجود ندارد. پرونده معدن سنگان که به نام همسر یکی از مقامات کشور بود، به کجا رسید؟ در دادگاه شکایت کردیم و در دادگاه خراسان، وکلای ما در حال پیگیری هستند تا بتوانند این معدن را بازپس بگیرند. فارغ از آن در شورای معادن با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت لغو پروانه آن در دستور کار قرار گرفته است. این امر موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعملهای جدید برای واگذاری پروانهها برای پیشگیری از وقوع دوباره چنین سوءاستفادههایی را در دستور کار قرار دهد. درواقع میتوان گفت که فعالیت این معدن متوقف شده و ایمیدرو در حال بازپسگیری این معدن بوده اما هنوز حکمی صادر نشده است.
|
عكس۲۵خرداد ۸۸ براي راهپيمايي ۲۲ بهمن ۹۳ Posted: 12 Feb 2015 01:01 AM PST جرس: رسانه وابسته به سپاه، جهت القای "پر شور" بودن حضور مردم در تظاهرات ۲۲ بهمن ۹۳ ، از تصویر حضور حامیان جنبش سبز در تظاهرات بزرگ ۲۵خرداد ۸۸ استفاده کرد.
به گزارش بهار نیوز، ماجرا از اين قرار است كه روز چهارشنبه، ساعتي پس از پوشش خبر راهپيمايي 22 بهمن در رسانهها، يكي از كاربران بخش شبكه اجتماعي «تبيان» (سايت پربيننده وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) متوجه خطاي آشكار خبرگزاری فارس شده و با گرفتن عكس صفحه اول اين خبرگزاري نوشت: «خبرگزاري فارس از عکس تظاهرات حامیان موسوی و کروبی در ۲۵ خرداد ۸۸ برای گزارش تظاهرات ۲۲ بهمن ۹۳ استفاده کرد!»
در ادامه این گزارش آمده: در هرحال گرچه به نظر ميرسد اين اشتباه، سهوي و غيرعمدي بوده باشد، اما بازتاب زيادي در شبكه هاي اجتماعي داشته است. در دو تصوير زير، تصاوير اوليه و اصلاح شده از صفحه اول خبرگزاري فارس و عكسهاي مورد بحث را ببينيد:
|
ردهبندی جهانی آزادی رسانهها در سال ۲۰۱۵؛ ایران همچنان در رده ١٧٣ از ١٨٠ کشور Posted: 11 Feb 2015 11:40 PM PST ![]() جرس: سازمان گزارشگران بدون مرز ردهبندی جهانی آزادی رسانهها در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد، که طبق آمارها، جمهوری اسلامی ایران از میان ١٨٠ کشور در همان رده ١٧٣ باقی مانده است.
به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، این سازمان۲۳ بهمن ۱۳۹۳ (۱۲ فوریه ۲۰۱۵)، رده بندی جهانی آزادی رسانهها در سال ۲۰۱۵ را منتشر میکند. این رده بندی منبعی است برای شناخت بیشتر وضعیت آزادی رسانهها در جهان و به این عنوان مورد استناد بسیاری از نهادهای جهانی از این میان سازمان ملل، بانک جهانی و بسیاری از نهادهای ملی در کشورهای جهان است. رده بندی آزادی رسانهها در جهان، که کشورها را بر اساس وضعیت آزادی مطبوعات و ساختارهای تضمین کنندهی حق بنیادین دانستن ارائه میکند، هر سال با همکاری صدها تن از روزنامهنگاران و کارشناسان رسانهها، وکلا و مدافعان حقوقبشر تهیه میشود.
حمله به آزادی اطلاع رسانی در همه قارهها در صدر جدول ردهبندی جهانی آزادی رسانهها در سال ۲۰۱۵، چون بیشتر مواقع، سه کشور اسکاندیناوی قرار دارند. فنلاند، که از پنج سال پیش همچنان صدر نشین است،و سپس نروژ و دانمارک قرار دارند. در آن سوی جدول بدترین قرار دارند و ترکمنستان، کره شمالی، اریتره که در میان ١٨٠ کشور صد و هشتامین است. فرانسه در ردهی ٣٨ یک رتبه بالا آمده است. ایالات متحده آمریکا با از دست دادن سه رده به ٤٩ فرو نشسته، ژاپن دو رده از دست داده و در ٦١ نشسته است. برزیل با پیش روی دوازده رده به ٩٩ رسیده به میان صد کشور نخست جدول آمده است. روسیه با از دست دادن ٤ رده در ١٥٢ قرار دارد و ایران در همان رده ١٧٣ ثبات مانده است، اما چین ١٧٦ یک رده عقب رفته است. رده بندی جهانی آزادی اطلاع رسانی گزارشگران بدون مرز عیانگر ناگواری وضعیت آزادی اطلاع رسانی جهان در سال ٢٠١٤ است. آزادی رسانهها در آزمون و فرسوده از جنگها، تهدید فزاینده نقشافرینان غیر دولتی، آزارگریها به هنگام اعتراضات خیابانی، یا با بحراههای اقتصادی و مالی، در پنج قاره جهان فرو مینشیند. گزارشگران بدون مرز تلاش میکند، در پرتو شش تحلیل موضوعی این افول نگران کننده را توضیح دهد. شناساگرهای بدست آمده در ردهبندی جهانی آزادی رسانهها ٢٠١٥ گزارشگران بدون مرز، قطعیت دارند. ٢٠١٤ سال پسرفت خشونتبار آزادی رسانههاست. دو سوم از ١٨٠ کشور حاضر در جدول ردهبندی جهانی آزادی رسانهها ٢٠١٥، نسبت به سال گذشته پس رفتهاند. شاخص سالانه که معیاری برای سنجش شدت نقض آزادی اطلاع رسانی در جهان است به ۳۷۱۹ امتیاز صعود کرده است. رشدی٨ درصدی نسبت به سال گذشته (٣٣٩٥) و نزدیک به ده درصد نسبت به سال ٢٠١٢ (٥٦ ٣٤) داشته است. تغییرات مهم ردهبندی ٢٠١٥ اگر منطقهی اروپا و بالکان، در ظاهر دارای بالاترین امتیاز ۱۸,۰۶ است، با این حال در این منطقه بیشترین وخامت در دو ردهبندی سالهای ٢٠١٤ و ٢٠١٥ نیز ثبت شده است. گرایش نگران کننده که بازتاب توامان دو پدیده است: از یک سو کوتاه آمدن و کژروی برخی از کشورهای عضو از پرنسیپهای آزادیهای بنیادین و از سوی دیگر کمتوانی سازوکارهای اروپایی برای تصحیح این معضلها. آخرینها در عرصه رعایت آزادی اطلاع رسانی کشورهای افریقای شمالی و خاورمیانه امسال نیز شاهد به وجود آمدن نقطههای کور اطلاع رسانی بودند. منطقههای که به شکل کامل در مهار گروههای غیر دولتی قرار گرفتهاند و در یک کلام در آنها استقلال رسانهها وجود ندارد. فرو افتادنها ردهبندی جهانی آزادی رسانهها در سال ٢٠١٥، نشانگر پس رفت کلی جهان در عرصه آزادی اطلاع رسانی است. بازتاب این گرایش میان ٢٠١٤ و ٢٠١٥ ، دیده شدن فرا رفتنها نادر و فرو افتادنها بیشتر است. اروپای غربی شاهد پس رفت بسیاری از کشورهاست. ایتالیا (۷۳) در سالی دشوار برای رسانهها که همراه بود با تهدیدهای مافیا علیه روزنامهنگاران و محاکمههایی سواستفادهگرانه، اتهام توهین و اهانت، ۲۴ رده از دست داد. ایسلند (۲۱) با از دست دادن ۱۳ رده، بهای سخت شدن رابطه میان سیاست و رسانههای را می پردازد. سقوطی که هشداری برای این دمکراسی نمونه است. در امریکای جنوبی ونزوئلا (۱۷۳) با آتش گشودن ارتش ملی بولیواری به سوی خبرنگاران در پی تظاهراتها بیش از ۲۰ رده را از دست داده است.و البته اینگونه هویت واقعی خود را آشکار کرد. در اکواتور (۱۸۰) تصویب قانون همسان سازی ارتباطات که خیلی زود با ایجاد نوعی سانسور محدویتهای خود را نشان داد، عاملی برای پس نشستن ۱۳ رده در جدول شد. در آفریقای زیر صحرا، کنگو (۱۰۷) در سالی دشوار برای رسانههای مستقل ۲۵ رده از دست داد. دولت شکار روزنامهنگاران منتقد را و گاه با در پیش گرفتن روشهایی خشن تشدید کرد. روزنامهنگارانی که سکوت را نپذیرفتن مجبور به ترک کشور شدند. روزنامهنگاران که در لیبی به کار مشغولند، هفت سال پس از سقوط قذافی در شرایطی اسفبار بسر میبرند. گزارشگران بدون مرز تنها در این سال ۷ مورد قتل و ۳۷ مورد ربودن شمارش کرده است. در برابر این خشونت بیش از چهل فعال رسانهای مجبور به ترک کشور شدهاند. گزارش از فعالیتهای گروههای مسلح که کشور را میان خود تقسیم کردهاند، تنها روزنامهنگارانه نیست که در این وضعیت قهرمانانه است. غرق شده در جنگ داخلی، سودان جنوبی (۱۲۵) شاهد تشدید قطبی شدن رسانهها و به شهادت گرفتن دائمی آنها در این بحران، شش رده از دست است. گزارشگران بدون مرز در جولای سال گذشته و در بیانیهای به مناسبت سومین سالگرد تولد این دولت جوان، نوشته بود : « آزادی مطبوعات در این کشور به دلیل درگیری مسلحانه لغو شده است.» در روسیه (۱۵۲) با پس رفت ۴ رده، پروسه سقوط را تکمیل کرد. کرملین طناب خفقان بر گردن روزنامهنگاران منتقد را محکمتر کرده است و سانسور اینترنت را بیشتر. تعطیل کردن سایتهای اطلاعرسانی و اخراج خبرنگاران برای مهار رسانههای مستقل روندی تداوم دار شده است. آذربایجان (۱۶۲) بزرگترین زندان قاره اروپا برای فعالان رسانهای، معرف بیلانی اسفبار است. بزرگترین فرود در میان ۲۵ کشور آخر جدول رده بندی است. در ٢٠١٤ موج سرکوب بیسابقه بر سر آخرین صدایهای منتقد و جامعه مدنی آوار شد. روزنامهنگاران زندانی شدند، رسانههای مستقل در زیر جریمههای مالی تعطیل و رادیو تلویزیون با نظارتی جانبدارانه بستهتر و مهار بازار تبلیغات بدست مقامات حکومتی افتاد. در قاره امریکا، ایالات متحده آمریکا (۴۹) فرودش را ادامه داده است. ٢٠١٤، سال تحت فشار قرار گرفتن جمیز ریزن روزنامهنگار نیویورک تایمز از سوی مقامات برای معرفی کردن منبع خبریاش بود. اگر وی در این مورد کوتاه میآمد، دولت اوباما جنگاش را علیه اطلاع رسانی ادامه میداد و نوبت به پروندههای دیگر همچون ویکی لیکس میرسید. فرا رفتنها فرا رفتههای جدول رده بندی زیاد نیستند. در اروپا گرجستان (۶۹) با بهره بردن از تغییرات سیاسی پس از انتخابات ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به صعود خود ادامه میدهد. در سال ٢٠١٤ این کشور ۱۵ رده بالا آمده است. ساحل عاج (۸۶) نیز با ۱۵ رده بالا آمدن، گویی از بحران سیاسی و اجتماعی که از ۲۰۱۰ بدان وارد شده بود بیرون میاید. با این حال وضعیت در کشوری که سال ۲۰۱۵ باید منتظر غیر دولتی کردن رادیو تلویزیون ملی شد، نگرانیهایی برای نهادینهکردن سانسور وجود دارد. نپال (۱۰۵) با فرو کش کردن خشونت های نیروی انتظامی علیه روزنامهنگاران، به ویژه به هنگام تظاهرات ۱۵ رده فرا رفته است. بهبودی که باید منتظر ماند تا در سال جاری تأیید شود. تونس (۱۲۶) هفت رده بالا رفته است، هر چند این رشدی نسبی است، چرا که در شاخص قطعی جدول درجا زده است.در کل میتوان گفت رسانهای از ثبات شرایط سیاسی در ۲۰۱۴ بهره بردهاند، با آنکه خشونت علیه روزنامهنگاران همچنان زیاد است و کارسازهای تضمین آزادی اطلاع رسانی برای اجرایی شدن تأخیر دارند. برزیل (۹۹) در ۲۰۱۴ با صعودی ۱۲ ردهای و کمتر شدن خشونت، با کشته شدن دو خبرنگار نسبت به پنج کشتهی سال گذشته، از مرز نمادین ۱۰۰ کشور نخست جدول ردهبندی عبور کرده است. در قاره آمریکا مکزیک (۱۴۸) چهار رده بالا آمده است. گسترش خشونت در رخدادهای نوامبر ۲۰۱۴ در پی ناپدید شدن ۴۳ دانشجو در ایالت گِررِرو که گزارشگران بدون مرز کشته شدن سه روزنامهنگار را شمارش کرده است، در رده بندی امسال نیامده است. ردهبندی جهانی آزادی رسانهها ٢٠١٥ پسروی نگران کننده خاورمیانه، اکراین، سوریه و یا عراق و … نمونههایی از برخی درگیریهای نظامی هستند که در سال ۲۰۱۴ رخ دادند.طرفهای درگیر همه بدون استثناء به جنگ اطلاعاتی مخاطرهامیز روی آوردهاند. با پروپاگاند و یا ممنوعسازی، رسانهها به هدفهایی استراتژیک تبدیل شدند، هدف حمله قرار گرفتند و یا به سکوت وادار شدند. آیا در برخی از تظاهراتها روزنامهنگاران دشمن مشترک شرکتکنندگان در تظاهرات و نیروهایی انتظامی هستند؟ این واقعیتی غمانگیز است که در این سال گزارشگران بدون مرز به آن دست یافته است. ٢٠١٤ سال تشدید خشونت علیه گزارشگران و شهروند وبنگارانی بود که تظاهراتها را پوشش خبری میدادند. مهمترین پسرفت میان ردهبندی جهانی سالهای ٢٠١٤ و ٢٠١٥ اتحادیه اروپاست که محدودیتهای « الگوی دمکراتیک» و توان سازکارهایش را برای فائق آمدن بر این افول به نمایش گذاشته است. به نظر میرسد، اتحادیه اروپا از هوسهای برخی از اعضایش برای مصالحه بر سر آزادی اطلاع رسانی به تنگ آمده است. حاصل آن در جدول رده بندی، افزایش فاصله میان اعضاست که از رده نخست تا رده ۱۰۶ متفرق شدهاند. رکودار نوسانی پر دامنه در رده بندی ٢٠١٥. در بیشتر موارد به نام امنیت ملی است که دمکراسی از ارزشهایش فاصله میگیرد. در برابر تهدیدهای واقعی و یا جعلی، دولتها در ضرباهنگی متبحرانه انبانی از قانون برای خاموش کردن صداهای مستقل درست میکند. پدیدهای که رژیمهای اقتدارگر را همچون نظامهای دمکراتیک در بر گرفته است. آنها نظامهای دیکتاتوری هستند در اروپای شرقی، آفریقا، آسیای مرکزی و یا در خاورمیانه، و از سوی کاریکاتورهای زنده رهبری میشوند، که اگر مهار مطلق اطلاعات را در دست نداشتند، بدون شک دست مایه خنده و تمسخر همگان بودند. در سال ٢٠١٤ بازهم طناب برگردن رسانهها را برای ایجاد خفقان تنگتر کردند. در میان ۲۰ کشور انتهای جدول ردهبندی ٢٠١٥، پانزده کشور نسبت به سال گذشته بدتر بودهاند. آیا ارتباطی بین چنین شاخصهای اقتصادی و رده بندی آزادی رسانهها در جهان ِ گزارشگران بدون مرز وجود دارد؟ آیا استقلال و آزادی رسانهها با توسعه ی اقتصادی آنها مرتبط است؟ گزارشگران بدون مرز امسال این موضوع را بررسی کرده است.
|
جلسه نمایندگان استان خوزستان با وزیر بهداشت Posted: 11 Feb 2015 11:40 PM PST جرس: یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان از جلسه شب گذشته (چهارشنبه) نمایندگان استان خوزستان با وزیر بهداشت به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور به خوزستان خبر داد.
اسماعیل جلیلی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در این جلسه ضمن تأکید بر مسئولیت نهاد دولت در قبال مشکلات عنوان شد که منشأ آلایندگی هم خارجی است و هم داخلی که منشأ داخلی آن تحت کنترل دولت است و نیاز به اراده و اقدام جدی دارد.
وی با تأکید بر لزوم کنترل عوامل تشدید کننده عوامل آلودگی هوا در خوزستان، خاطرنشان کرد: فعالیت ناقص شرکتهای نفتی، پتروشیمی، سیمانی و فولادی، برداشت آب از سرچشمهها، بی توجهی به طرحهای آبخیزداری و طرح معروف به طرح مقام معظم رهبری و احیای منابع طبیعی از جمله مواردی است که باید کنترل شود.
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس خاطرنشان کرد: سازمانهایی که عملکرد آنها باعث ایجاد این شرایط شده مثل وزارت نیرو، نفت، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست باید در این باره پاسخگو باشند و راهحل جدی برای حل بحران در استان خوزستان انجام دهند.
جلیلی افزایش آمار بیماریهای عفونی و تنفسی و به طور کلی افزایش هزینههای سلامت، کاهش بیش از 30 درصدی تولیدات کشاورزی، خروج سرمایهها از استان و بیثباتی سرمایهگذاری و کاهش شدید درآمدهای گردشگری را از جمله هزینههای تحمیل شده به استان خوزستان در اثر آلودگی هوای این استان عنوان کرد.
وی گفت که برای حل مشکل استان خوزستان کنترل منشأ آلودگی با طرح مالچ پاشی، ایجاد مانع بین منشأ آلودگی و جامعه هدف با طرح کمربند سبز شهرها و احیای تالابها، چشمهها و رودخانهها و کمک به افراد برای حفاظت فردی با توزیع ماسک و شیر بین مردم از جمله ملزومات است.
این نماینده استان خوزستان در ادامه خواستار عملی شدن وعده 3 درصد سهم مناطق نفت خیز محروم با رعایت سهم 50 درصدی مناطق محروم و 50 درصدی مناطق نفت خیز شد و افزود: همچنین باید با پرداخت فوقالعاده بدی آب و هوا و جبران خسارت کشاورزان و باغداران به هزینههای سلامت مردم کمک کرد.
این نماینده مجلس تأمین تجهیزات مورد نیاز سنجش میزان آلایندگی در تمام شهرستانهای استان خوزستان و ایجاد ردیف مستقل توسعه پایدار خوزستان در بودجه را از دیگر اقدامات لازم برای حل مشکل آلودگی استان خوزستان عنوان کرد. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر