جنبش راه سبز - خبرنامه |
- کاهش غبار در مذاکرات - وزش باد در نهادهای امنیتیی
- سرمایهگذاری صنعتی در ایران ۱۱درصد کاهش یافت
- اشتون خواستار آزادی محمد مرسی شد
- سرنوشت بودجه ای اقتصاد ایران در سال ۹۲
- دکتر تقوی: اکنون اقتصاد ایران با یک فاجعه روبرو است، دولت روحانی عکس دولت احمدی نژاد عمل کند
- تکذیب اعزام هیئتی از ایران به مصر
- تهیه طرح مجوز قانونی حمله نظامی به ایران در سنای آمریکا
- اعضای احتمالی تيم جديد هسته ای ايران + تصاویر
- بازی با دین مردم؟
- محافظ میرحسین موسوی در محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت + تصویر
کاهش غبار در مذاکرات - وزش باد در نهادهای امنیتیی Posted: 18 Jul 2013 06:35 AM PDT مهدی تاجیک جرس: اوضاع جوی سیاست در ایران آنقدر غیرقابل پیش بینی است است که خیلی وقتها خبرهترین گزارشگران را هم به اشتباه میاندازد. پیش بینی بلند مدت از اوضاع که تقریبا محال است. گاهی در عین اینکه همه نشانههای طوفان دیده میشود یکباره همه چیز در حال سکون قرار میگیرد و گاهی هم در میانه آفتاب نیمروزی، ابرسیاهی بیرون میزند و رعدهای وحشت انگیزش همه آسمان سیاست را به تسخیر درمی آورد.
با این حال واقعیت این است که پیش بینی آب و هوا هم به رغم استفاده از آخرین تکنولوژیها خیلی وقتها غلط از آب درمی آید. پیش بینیهای سیاسی که دیگر جای خود دارد. با علم به ناپایدار بودن همیشگی اوضاع سیاسی ایران از این به بعد قصد داریم به طور هفتگی آسمان سیاست ایران را رصد کنیم و بر مبنای نشانهها پیش بینی کوتاه مدتی از اوضاع بدهیم.
عاقبتِ شنود
مطهری پس از افشاگری اولیه درباره کار گذاشته شدن دستگاههای شنود دیگر واکنشی نشان نداد. شاید سکوت بعدی او ناشی از مذاکره با وزارت اطلاعات باشد اما بهرحال او باز هم در معرض سوالهای خبرنگاران پیرامون کار گذاشتن دستگاههای شنود در دفترش قرار خواهد گرفت. آن وقت مشخص میشود آیا بادی که به واسطه افشاگری مطهری در نهادهای امنیتی پیچیده شده است منجر به تغییری خواهد شد و کسانی که متولی این تصمیم بودهاند را با خود خواهد برد یا اینکه ماموران جا پایشان سفتتر از آن است که به واسطه چنین بادهایی از پا درآیند.
ابرهای تیره و سنگین مدتهاست که در آسمان مذاکرات اتمی ایران و غرب جا خوش کردهاند. زمستانی طولانی بر روابط دو طرف حکمفرسات که دست کمی از عصر یخبندان ندارد. زمستانی که از سوم تیر سال ۱۳۸۴ با روی کار آمدن محمود احمدینژاد به عنوان رییس جمهور ایران آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است. حالا نشانههایی از کنار رفتن ابرها دیده میشود. نشانهها هنوز پررنگ و امیدوار کننده نیستند اما در نوع خود جالب توجه است. یکی از این نشانهها نامههایی است که در هفته گذشته به دفتر ریییس جمهوری آمریکا ارسال شد. در این نامهها با اشاره به تغییر رییس جمهوری ایران از باراک اوباما خواسته شده بود این فرصت را غنیمت شمرده و برای رسیدن به توافق با ایران تلاش کند چون در غیر ایران صورت اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. یکی از نامهها توسط ۲۹ نفر از چهرههای سیاسی و نظامی آمریکا نوشته شده بود و نامه دیگر به امضای ۵۱ نفر از نمایندگان کنگره رسیده بود. اوباما هنوز به توصیههای ارایه شده در این نامهها واکنش مستقیمی نشان نداده است اما احتمالا او به این توصیهها و درخواستها بیتوجه نخواهد بود. دلیلاش اینکه کاخ سفید در بیانیه خود پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران زبانی حاکی از خوشبینی محتاطانه را به کار برد و بر همین اسا به نظر میرسد که آمریکاییها در مذاکرات بعدی اتمی بخت بیشتری را برای رسیدن به توافق یا لااقل زمینههای توافق قائل خواهند بود. آمادگی واشنگتن برای مذاکره جدی با ایران به کنار رفتن ابرها از آسمان مذاکرات کمک خواهد کرد. شاید پس از سالها خورشید توافق هستهای از آن پشت خودنمایی کند. معنای حمایت از احمدینژاد
میگفتند که روابط دولت و رهبر نیمه ابری است و دیگر از آن گرمای سالهای نخست خبری نیست اما دستکم دیدار خداحافظی رهبر جمهوری اسلامی با دولت دهم اوضاع را آفتابی نشان میداد. رهببری در این دیدار برای احمدینژاد سنگ تمام گذاشت. القاب و صفاتی که خوشایند احمدینژاد است را به او نسبت داد و سخنانش به نحوی بود که گویی از عملکرد دولت وی رضایت کامل دارد. سخنان او هیچ نشانهای از نارضایتی نداشت و اتفاقا روند کارها در دولت احمدی نژا را بسیار پرشتابتر و پرحجمتر از دورههای دیگر دانست. حمایت تام و تمام آقای خامنهای از احمدینژاد در شرایطی انجام شد که بسیاری از ناظران مسائل ایران اعتقاد دارند در سه سال گذشته روابط آنها شکرآب شده است. حالا این حمایت را یا باید به پای تعارفهای معمول سیاسی گذاشت که البته فرضیه ضعیفی است یا باید به این حساب گذاشت که رهبر جمهوری اسلامی با تعریف از احمدینژاد در واقع دارد جواب منتقدان دولت وی را میدهد. منتقدانی که حالا موفق شدهاند سکان قوه مجریه را به دست بگیرند. شاید رهبر جمهوری اسلامی میخواهد از رهگذر تعریف از احمدینژاد به جانشین وی در قوه مجریه خاطر نشان کند که اوضاع فرقی نکرده است و نظر رییس جمهور هنوز به نظر او نزدیکتر است. پیامی که کار را برای حسن روحانی دشوار خواهد کرد.
پیامی به هاشمی
|
سرمایهگذاری صنعتی در ایران ۱۱درصد کاهش یافت Posted: 18 Jul 2013 03:23 AM PDT جرس: بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، بهدنبال اجراییشدن قانون هدفمندی، میزان سرمایهگذاری برای واحدهای صنعتی از ۳/۴درصد در سال ۸۹ به ۹/۶- درصد در سال ۹۰ افت پیدا کرد. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت از ۱۲/۷درصد در سال ۸۹ به ۴/۳درصد در سال ۹۰ کاهش یافت.
آخرین آمار اعلامشده مربوط به سال ۹۰ و پیش از اعمال تحریمها، بروز بحران ارزی و وقوع تورم ۳۰درصدی است. تغییرات و افت شاخصها در سال گذشته به حدی محسوس بوده است که حتی در صورت عدم اعلام شاخصها نیز، بحرانی شدن اوضاع بهوضوح قابل درک است. مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با «شرق» میگوید: رکود تورمی که چند سالی میشود کشور را دربرگرفته با ادامه سیاستهای فعلی شدت بیشتری میگیرد. بنگاههای تولیدی با فشار بیشتری مواجه شده و عملا تعطیل شده یا با ظرفیت کمتری فعالیت خواهند کرد. فاز دوم هدفمندی هم که اجرا شود باز هم نقدینگی بیشتری وارد جامعه میشود و فشار تورمی بر مردم و بنگاههای اقتصادی بیشتر رخ مینماید. با چنین اوضاعی تمامی شاخصهای اقتصادی بدتر از قبل نزولی میشوند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با «شرق» اظهار میکند: از ابتدا قرار نبوده ۳۰درصد از درآمد حاصل از هدفمندی به بخش تولید تعلق گیرد. درواقع سهم بخش تولید از درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها پرداخت شده است اما با فرمولی که دولت مدنظر داشته است. طبق گفته مسوولان اگرچه از ابتدا بنا شده بود که این ۳۰درصد به کل بندهای ماده ۸ قانون یعنی هشت بخش اقتصادی کشور - که یکی از آنها بخش تولید است - پرداخت شود؛ اما دولت همواره اسم تولید را بهعنوان بخش دریافتکننده این مبلغ عنوان کرده است. دولتمردان این انتخاب را یک ادبیات مشترک نام گذاشتند و همچنین تاکید کردند انتظار پرداخت یارانه به همه تولیدکنندگان، اشتباه بوده است و از اول قرار بر این نبوده که کل تولید حمایت شود بلکه دولت به تولیدکنندگانی گوشه چشم نشان داده که بیشترین تاثیر را از افزایش قیمتهای حاملهای انرژی دیدهاند. اقدامی که احمد توکلی از آن بهعنوان قانونشکنی دولت نام میبرد. توکلی به این نکته اشاره دارد که دولت قرار بود ۳۰درصد درآمد ناشی از اجرای طرح را برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران در اختیار این واحدها قرار دهد، اما این کار را نکرده است. تقوی به دولت آینده توصیه میکند: از حجم تحریمهای فعلی علیه ایران بکاهد و از سوی دیگر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها را به فراهمشدن زیرساختها و بهبود شرایط اقتصادی منوط کند. در قانون هدفمندکردن یارانهها، دولت موظف شده بود تنها ۵۰درصد از درآمدهای ناشی از اجرای طرح را به صورت یارانه نقدی در اختیار خانوادهها قرار دهد. علاوه بر این، قرار بود یارانه نقدی متناسب با درآمد خانوادهها پرداخت شود. اما دولت همه درآمدها را صرف پرداخت کمک نقدی کرده و این کمکها را بدون محاسبه درآمد خانوادهها به همه داده است. اذعان مسوولان به تعطیلی واحدها بنا به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۱ حدود چهارهزار واحد صنعتی تعطیل شده و اطلاعات ارایهشده توسط وزارت کار نیز بیانگر آن است که در سال گذشته حدود ۱۷۵۰ واحد صنعتی دچار اختلال در تولید شدهاند و ناگزیرند نیروی کار خود را تعدیل کنند. فخرالله مولایی، ۷۵درصد از مشکلات این واحدها را اختلافات ارزی و ریالی اعلام کرده و معتقد است تعطیلی ۱۰درصد از تولید، رقم قابلتوجهی نیست. فعالان اتاق بازرگانی ایران نیز با توجه به تنگنای ارزی و اعتباری و اختلال در تجارت خارجی کشور؛ در صورت عدم تغییر سیاستهای اقتصادی و بینالمللی کشور، کاهش نرخ بهرهبرداری از ظرفیتهای صنعتی و توقف سرمایهگذاریها در این بخش را انتظار دارند. هماکنون ۴۰درصد از ظرفیت تولید کشور خالی مانده، نقدینگی در جامعه رها شده و هر روز به سمت یکی از بخشهای اقتصادی میرود و آن را ویران میکند. هر ماه با پرداخت یارانههای نقدی، حجم بالایی نقدینگی وارد بازار کرده، در حالی که تولید و کالا در بازار نبوده و عرضه و تقاضا توازن ندارند. مدیریت در کنترل وضعیت کنونی ناتوان بوده و در نهایت تورم فعلی ایجاد شده است. در سوی دیگر، رشد و فعالیت اقتصادی وجود ندارد. در واقع وضعیت کنونی کشور محصول دو عامل تحریمهای خارجی و مدیریت داخلی است. اگر قرار باشد روندی که در این هشتسال اتفاق افتاد، دنبال شود با مشکل مواجه خواهیم شد؛ همانطور که در این دوران، تولید گرفتار شد، واحدهای مولد آسیب جدی دیدند، تورم و بیکاری رشد کرد، سرمایههای خارجی را از دست دادیم و در عین حال نتوانستیم از درآمدهای نفتی برای سرمایهگذاری استفاده کنیم. |
اشتون خواستار آزادی محمد مرسی شد Posted: 18 Jul 2013 02:59 AM PDT جرس: مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جریان سفرش به قاهره آزادی محمد مرسی و دیگر سیاستمداران بازداشت شده این کشور را تا زمانی که تفهیم اتهام نشدهاند، خواستار شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا سلسله دیدارهایی را با رهبران جدید مصر از جمله عدلی منصور، رئیسجمهور موقت و رهبران اخوان المسلمین برگزار کرد. اشتون به خبرنگاران گفت: در دیدار با مسوولان مصری صراحتا خواستار آزادی مرسی و دیگر سیاستمداران این کشور شدم. وی خاطرنشان کرد: تمایل داشتم با مرسی دیداری داشته باشم اما مسوولان به من تاکید کردند که حال وی خوب است و با او به طور شایسته رفتار میشود. اشتون ابراز امیدواری کرد که مصر در جهت دموکراسی و برگزاری انتخابات طی چند ماه آینده حرکت کند. وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا از ملت مصر حمایت میکند و من دیدارهایی را با حازم ببلاوی، نخستوزیر، عبدالفتاح سیسی، معاون اول نخستوزیر و وزیر دفاع، محمد البرادعی، معاون رئیسجمهور در امور خارجه، نبیل فهمی، وزیر امور خارجه و نمایندگان جنبش تمرد و نمایندگان حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین داشتم. مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با هشام قندیل، نخستوزیر سابق مصر نیز دیدار کرد. اشتون تصریح کرد که نباید هیچ گروهی در مصر در انزوا قرار گیرد و باید شکوفایی اقتصادی هرچه سریعتر در مصر حاصل شود. عمرو دراج، یکی از رهبران اخوان المسلمین گفت: در دیدار اشتون و رهبران اخوان المسلمین بحران کنونی و آینده دموکراسی در کشور بررسی شد و اتحادیه اروپا هیچ پیشنهادی را برای حل بحران مصر ارائه نکرد. وی خاطرنشان کرد: هدف از دیدار اشتون توضیح اوضاع و ارائه یک تصویر کامل از وقایع مصر بود. دراج ادامه داد: مردم در خیابانها هستند و هر روز بر تعدادشان افزوده میشود چرا که آنها روند کنونی و حکومت نظامی را نمیپذیرند.
|
سرنوشت بودجه ای اقتصاد ایران در سال ۹۲ Posted: 18 Jul 2013 02:58 AM PDT جرس: محمد قاسمی، معاون اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس، طی پژوهشی در خصوص سرنوشت بودجه ای اقتصاد ایران در سال ۹۲ می نویسد:
در روند تصویب قانون بودجه سال 92 دو سناریو مطرح بود یکی این که بر اساس میانگین عملکرد سال 91 صادرات نفت که حول وحوش یک میلیون و سیصد هزار بشکه است بودجه را ببندیم که همین هم شد و دیگر این که که قطعا صادرات نفت کاهش پیدا می کند که این سناریو رد شد.
در اینجا یک نکته سرنوشت ساز از منظر جهت گیری های سیاسی دولت مشاهده می شود که عدد درآمد نفتی در سال 92 خیلی تغییر نکرده یعنی از 68 هزار میلیارد تومان رسیده به 66 هزار میلیارد تومان. سوال مهم این است که چگونه چنین چه اتفاقی افتاد؟ پاسخ این است که همان اتفاقی که 30 سال است می افتد. هر زمان که قیمت نفت یا میزان فروش کم شده ما ارزش پول ملی را کاهش دادیم تا بودجه را ببندیم یعنی به جای 1226 تومان به ازاء هر دلار در سال 1391 برای سال 1392 درآمدهای دلاری نفتی را ضرب در 2250 تومان کردیم. عملاً مجموع استفاده از نفت نسبت به عملکرد سال 91 وابستگی به نفت حتی بیشتر شده است. این قضیه ساده سمت درآمدهاست که نکته ای دیگر هم دارد اینکه حجم عظیمی از انواع استقراض در بودجه بدون این که در سقف ماده واحده ظاهر شود، در احکام بودجه وجود داشت مثلاً 15000 میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت شرکت های دولتی، 5000 میلیارد تومان با تضمین اصل سود توسط دولت، 6000 میلیارد تومان شهرداری ها و 6000 میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی. حکمی هم دولت آورده بود که یکی از شرکت های دولتی را اجازه دهید دولت اساسنامه اش را تغییر دهد، کل بدهی های مالیاتی، تأمین اجتماعی و غیره و غیره به این شرکت منتقل شود و این شرکت متناسب با این بدهی اوراق قرضه منتشر کند، آن اوراق را بفروشد و همه این بدهی ها را منتقل کنیم به دولت، خوشبختانه این بند در مجلس حذف شد.
رقم 42000 میلیارد تومانی هم برای فروش دارایی ها و سهام پیش بینی شده بود. این یک تصویر بسیار کلی از قسمت منابع بودجه در سال 1392 بود اکنون به سمت مصارف می رویم تا ببینیم منابعی که به این روش تجهیز شده صرف چه کاری می شود؟
اتفاقی که ظاهراً در هفته های آخر افتاده که ظاهراً یکباره عدد بسیار بزرگی ارز تزریق شده که ارز نفتی نبوده احتمالاً از ذخایر بانک مرکزی بوده و مبنانی قانونی برای آن درست کرده اند ولی مجلس چنین مجوزی نداده بود، آن عدد بسیار بزرگ در نرخ ارز ضرب شده و کسری را به ظاهر جبران کرده و در دستگاه ها پرداخت انجام شده است، منتها در اعداد ظاهر نشده و نیست.
در سمت مصارف آنچه دولت پیش بینی کرده بود، دو موضوع مشخص است یکی این که حقوق و دستمزد کارکنان که اول 20 درصد و بعد 25 درصد افزایش دهد، هزینه این تصمیم حول و حوش 16000 میلیارد تومان است. نکته دومی که در هزینه ها ظاهر شده بود، بحث ارز است دلیل آن هم این است که دولت بزرگ ترین مصرف کننده ارز است. وقتی یکباره مبنای ارز را از 1226 تومان در سال 1391 برای سال 1392 آورده به 2450 تومان تبدیل می کند، سمت هزینه ها را متأثر می کند، به این صورت که دولت برای این انتقال 8000 میلیارد تومان به یارانه ها اضافه کرد که حول و حوش 1800 میلیارد تومان آن بحث مابه التفاوت قیمت داروست و 5200 میلیارد تومان هم مابه التفاوت ارز برای تأمین کالاهای اساسی است. در واقع فرض دولت این بود که هزینه های جاری دولت از 1226 تومان به 2450 چقدر هزینه دارد حدود 8000 میلیارد تومان که بر اساس تجربه های قبلی فرض بسیار قابل تأملی است. اما مجلس چه کرد؟ در مرحله اول کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را رد کرد. اما در صحن علنی، مجلس قبول نکرد و بحث این بود که اگر لایحه را به دولت پس دهیم آن را تغییری نمی دهد و دوباره یکماه دیگر آنرا می آورد و در چنین فضایی که سه ماهه اول سال را با قانون موقت سه ماهه می گذرانیم که به صلاح نیست. ضمن این که در سمت مصارف مجلس کاره ای نیست علیرغم اصراری که داشتیم که در قانون سه دوازدهم مجلس صراحتاً به دولت بگوید حق افزایش حقوق را نداریم تا بعد از این که بررسی شود که پول داریم یا نه، حقوق ها را افزایش دهد اما در عمل همان عید دولت اعلام کرد که می خواهیم حقوق ها را افزایش دهیم.
اولین موضوع اختلاف برانگیز بحث هدفمند کردن یارانه ها بود وقتی که کسی نبود توضیح دهد که این 120000 میلیارد تومان درآمد سازمان هدفمند کردن یارانه ها طبق گزارشان رسمی درآمد از افزایش قیمت ها، 25000 میلیارد تومان است حالا می گویند که این 25000 میلیارد قرار است بشود 108000 میلیارد تومان. لذا قیمت ها باید چند برابر شود که 25 هزار بشود 108 هزار میلیاردتومان.
بالاخره مجلس این بحث را قبول نکرد. در نهایت چیزی که مجلس تصویب کرد عدد حول و حوش 50 هزار میلیارد تومان است. واقعیتی که با آن روبرو هستیم این است که سازمان هدفمندی یارانه ها در مقابل 25000 میلیارد تومانی که از افزایش قیمت ها درآمد دارد فقط 40000 میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع می کند. مابقی از بودجه عمومی می آید. در چنین فضایی که دولت حق یارانه افراد را 100 هزار تومان اعلام کرد. در شرایطی که ماهی 100 هزار نفر به یارانه بگیران افزوده می شود، در عمل کسری بین 25000 میلیارد تومان و 40000 میلیارد تومان افزایش پیدا می کرد و فشار بسیار زیادی به کسری بودجه وارد می آورد. در مجموع دولت 50 هزار میلیارد تومان مجوز گرفت و گفت 41 هزار میلیارد آن را برای توزیع می گذاریم یعنی برای هر فرد 45500 تومان حفظ شود و 9000 میلیارد تومان را دوباره مصرف شود. یکبار هم گفت، 4000 میلیاردتومان آن برای بخش تولید و 5000 میلیاردتومان آن برای بخش بهداشت و درمان. که خود این 9000 میلیاردتومان کسری قطعی بودجه است.
راجع به نفت مجلس تنها کاری که کرد این بود که سازو کار ورود نفت را تغییر داد. روشی که دولت آورده بود این بود که اول منابع عمومی را تأمین می کنیم و بعد اگر چیزی زیاد آمد به صندوق توسعه ملی واریز می کنیم. مجلس این رویه را تغییر داد. آنچه تحت عنوان عیدانه 80000 تومان در پایان سال 91 پرداخت شد از صندوق توسعه ملی برداشت شد. این صندوق هم که دیگذ پولی نداشت بانک مرکزی آن را با جابجایی حساب ها و چاپ پول تامین کرد. این رویه را مجلس تغییر داد به طوری که فقط 27 میلیارد برای دولت باقی می ماند تا با آن کشور را اداره کند. نکته مثبت دیگر کار مجلس این بود که بسیاری از ارقامی که در لا به لای احکام آمده بود را در سقف ماده واحده اضافه کرد یعنی 37000 میلیارد تومان فروش سهام و سهم الشرکه 5000 میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت، 5000 میلیارد تومان فروش طرح های عمرانی را به سقف ماده واحده اضافه کرد. در نهایت مجلس خیلی به منابع و مصارف دست نزد و مثل هر سال همان 3 تا 5 درصد از کل بودجه مربوط به تغییرات اعمال شده در مجلس بوده و آنچه عدد بودجه را بزرگ کرده ناشی از شفاف سازی تغییرات است. به عنوان نتیجه گیری می توان گفت دو راهبرد پیش روی دولت و مجلس بود اول این که کشوری هستیم که درآمد نفتی مان نصف شده بنابراین باید متناسب با این واقعیت تصمیم گیری کنیم که این مساله با مقاومت های شدید در درون دولت روبروست.
راهبرد بعدی که عملاً انتخاب شده جایگزین کردن درآمد دلاری نصف شده با افزایش دو برابری در نرخ ارز است و با این ترتیب پیش بینی می شود که قدرت سرمایه گذاری دولت کاهش یابد و کارآیی هزینه های دولت نیز کاهش یابد و برآیند این دو نیز تشدید رکود تورمی خواهد بود.
منبع: خبرآنلاین |
دکتر تقوی: اکنون اقتصاد ایران با یک فاجعه روبرو است، دولت روحانی عکس دولت احمدی نژاد عمل کند Posted: 18 Jul 2013 02:28 AM PDT جرس: یک استاد دانشگاه گفت: «راه درمان اقتصاد کشور بازگشت به سیاست های درست اقتصادی و اجتناب از سیاست های غلطی مانند تعدیل اقتصادی و هدفمندی یارانه ها می باشد.»
دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «بیماری هلندی در ادبیات اقتصادی یک اصطلاح جهانی است؛ اما بنده تاکنون نام عارضه چینی را نشنیدم و از کارشناسان می خواهم اصطلاح نسازند.»
بیماری تصمیمگیریهای غلط
این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: «به نظر من اقتصاد ایران دچار بیماری هلندی نیست؛ چون اگر درآمد ناشی از فروش نفت در داخل هزینه شده و موجب افزایش نرخ تورم شود بیماری هلندی نامیده می شود؛ در حالی که افزایش نرخ تورم در ایران ناشی از درآمد نفت نیست و دلارهای نفتی ایران در داخل هزینه نمی شود.»
وی تصریح کرد: «لذا در حقیقت اقتصاد ایران دچار تصمیم گیری های غلط اقتصادی و هدر دادن منابع است.»
وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری نیست که هدفمندی یارانه ها را تجربه می کند اظهار کرد: «پیش از این انگلستان در دوران خانم تاچر نیز سیاست های نئوکلاسیک را به مرحله اجرا درآورد که شبیه قانون هدفمندی یارانه ها است.»
وی ادامه داد: «تا قبل از روی کار آمدن خانم تاچر مردم انگلستان در رفاه کامل زندگی می کردند؛ چون به همه چیز سوبسید داده می شد و هزینه این کار را هم از مالیات بدست می آوردند.»
وی افزود: «اما با روی کار آمدن خانم تاچر یارانه ها لغو شد و مردم فقیرتر و بیچاره تر شدند و از آن طرف صنعت زدایی شد به طوری که اکنون بخش خدمات اقتصاد انگلستان همچون بانک ها و بیمه ها گسترده تر شده است؛ در حالی که قبل از دوران تاچر بیشتر کالاهای صنعتی صادر می شد و اکنون خدمات صادر می شود.»
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «اکنون اقتصاد ایران با یک فاجعه روبرو است و رشد اقتصادی آن منفی است. لذا ایران باید درآمد نفت خود را درست خرج کند؛ یعنی باید درآمد نفت را صرف توسعه صنعت و کشاورزی کرد و تولید را توسعه داد.»
تقوی در بیان دیگر مشکلات اقتصاد ایران گفت: «فارغ از تصمیم گیری های غلط اقتصادی ما دچار تصمیم گیرهای غلط سیاسی نیز هستیم. همچنین تحریم ها نیز بر تشدید مشکلات اقتصادی دامن می زند و البته به نظر من قانون هدفمندی یارانه ها خود یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران است.»
دولت روحانی عکس دولت احمدی نژاد عمل کند وی ادامه داد: «آقای روحانی خود اشاره کردند که می خواهند سیاستی در پیش بگیرند که مشکلات با غرب را حل کنند تا تحریم ها لغو شود. در این صورت ما به جای آنکه با بورکینافاسو دوست شویم می توانیم با کشورهای پیشرفته غربی دوست شویم و این کشورها هم اقدام به سرمایه گذاری در ایران خواهند کرد و هم می توانیم به جای کالاهای بنجل چینی از این کشورها کالا وارد کنیم.»
وی افزود: «راه درمان دیگر در پیش گرفتن سیاست های درست اقتصادی است که یکی از اساسی ترین آنها توقف قانون هدفمندی یارانه ها در همین مرحله نخست است. یعنی چون دولت نمی تواند به کلی این قانون را کنار بگذارد و ناچار به ادامه آن است فعلا همین فاز اول را ادامه دهد و به هیچ وجه وارد فاز دوم هدفمندی نشود.»
این استاد دانشگاه گفت: «راه درمان دیگر اصلاح سیستم مالیاتی است. باید از افراد ثروتمند در ازای درآمدها و سودهای کلانی که می برند به تناسب مالیات اخذ شود. سیستم مالیاتی نباید به صورتی باشد که از برخی اقشار همچون کارمندان نسبت به درآمد آنها در مقایسه با افراد ثروتمند مالیات بیشتری اخذ شود.»
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «در بررسی سیاست های اقتصادی ایران متوجه می شویم مردم ایران در دو دوره به شدت فقیرتر شدند. یکی دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی است که سیاست تعدیل اقتصادی اجرا شد و دوم دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد است که سیاست هدفمندی یارانه ها اجرا شد. یعنی در این دو دوره فقرا فقیرتر و ثروتمندان تروتمندتر شدند. لذا دولت آینده باید از تجربیات گذشته استفاده کند.»
وی افزود: «همچنین در بررسی تاریخ صنعت در اقتصاد ایران متوجه می شویم این سیاست های غلط اقتصادی در کشور صنعت زدایی کرد و خیلی از کسانی که در واحدهای صنعتی مشغول به کار بودند بیکار شدند.»
وی در پایان تاکید کرد: «بنابراین راه درمان اقتصاد کشور بازگشت به سیاست های درست اقتصادی و اجتناب از سیاست های غلطی مانند تعدیل اقتصادی و هدفمندی یارانه ها می باشد.» |
تکذیب اعزام هیئتی از ایران به مصر Posted: 18 Jul 2013 02:28 AM PDT جرس: سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه مواضع ایران در قبال مصر روشن است٬ تصریح کرد: هیاتی از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران برای مذاکره به مصر اعزام نشده است.
|
تهیه طرح مجوز قانونی حمله نظامی به ایران در سنای آمریکا Posted: 18 Jul 2013 02:28 AM PDT جرس: یکی از سناتورهای ارشد جمهوریخواه در سنای آمریکا اعلام کرد ؛ در پاییز امسال طرحی برای اجازه به دولت اوباما برای حمله نظامی به ایران به منظور متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور در صورت نیاز تقدیم خواهد کرد.
|
اعضای احتمالی تيم جديد هسته ای ايران + تصاویر Posted: 18 Jul 2013 02:28 AM PDT جرس: یکی از روزنامه های کشور با بیان این نکته که "تركيب تيم ديپلماتيك ايران در دولت يازدهم متشكل از ديپلماتهاي كاركشته و مذاكرهكنندگان حرفهيي خواهد بود"، اعضای احتمالی تیم اتمی ایران برای مذاکرات آتی با جامعه جهانی را منتشر کرد. به گزارش اعتماد، علياكبر صالحي، وزير امورخارجه روزگذشته و در حاشيه جلسه هيات دولت بازهم از واگذاري مسووليت مذاكرات هستهيي به حسن روحاني سخن گفت. صالحي گفته است كه مذاكرات با 1+5 قطعا ادامه خواهد داشت و منتظريم آقاي روحاني مسووليت را به عهده بگيرند و گروه مذاكرهكننده را تعيين كنند. صالحي در پاسخ به سوالي كه از او پرسيده شد؛ آيا شما جزو گروه مذاكرهكننده خواهيد بود گفت «با من صحبتي نشده است.» |
Posted: 18 Jul 2013 02:08 AM PDT عبدالکریم سروش ابداع مجتهدانه و روشمند یک رای تازه فقهی آن هم به دست یک فقیه چرا خروج از دایره دین و فقاهت شمرده شود؟
مگر این خود عین ورود و تمکّن در تفقّه و اجتهاد نیست؟می گویید رای باطلیست. به فرض که چنین باشد مگر هر علمیمجموعه آرای صحیح و باطل نیست؟ مگر همه فتاوای فقیهان عین صواب و حقیقت است؟ شما کدام علم بشری را میشناسید که از خطا عاری باشد؟ میگویید فقه احکام بشری نیست، احکام الهی است. درست است. اما اینجا سخن از "علم فقه" است که علمیست بشری و ظنّی و تاریخ مند و متحول و پرورده دست فقیهان، نه "خود فقه" که حقیقت احکام در علم الاهیست. میگویید اما ثوابتی و آیات و احادیثی در فقه هست که الاهیست و ساخته فقیهان نیست. همینطور است ولی مگر تفسیر آنها بر عهده فقیهان نیست؟ و مگر این تفاسیر، اجتهاد پذیر و متفاوت و متضارب نیستند و تحول مستمر نیافته اند؟ میگویید ولی بعضی احکام اجماعی اند و تا کنون یکسان مانده اند و عوض نشده اند. درست است ولی جوجه ها را آخر پائیز میشمرند و پائیز تاریخ فقه هنوز نرسیده است. میگویید بااین شیوه دیگر از علم فقه چیزی باقی نخواهد ماند. جواب این است که علم فقه عین همین جریان مستمرّ آمد و شد اجتهادات است و بس.
سخن دیگری هم با آیت الله مکارم شیرازی و فقیهان دلسوز و درد مند دارم. بازی نکردن با دیانت مردم البته دغدغه یی مبارک است. اما مصداق اهمّش آب خوردن روزه داران عطش ناک نیست. مصداقش آن است که فقیهی چون آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان، صریحاً فتوا میدهد که جائز بل راجح است که به بد دینان و بدعت گذران تهمت زنا و لواط بزنیم تا از میدان به در روند و از شرّشان آسوده شویم (۳) شگفت نیست اگر امروز تابعان فقاهت و عاملان به این روایت را در رسانهها و نهادهای قضایی و امنیتی میبینیم که گستاخانه پنجه تصرف در جان و آبروی بیگناهان میبرند و "حجت شرعی" میآورند که بنا به تعلیم و تفسیر فقیهان، پیامبر اسلام دستشان را در این گونه رذالت ورزیها باز گذاشته است. آیا شما گمان میکنید که عامّه مردم روزه دار اگر از چنین فتاوایی آگاه شوند باز هم بر دیانت و فقاهت موجود باقی خواهند ماند؟ و باز هم به چنان پیامبری حرمت خواهند نهاد؟
۱. با پوزش از خواجه شیراز برای این تصرف عدوانی !.
|
محافظ میرحسین موسوی در محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت + تصویر Posted: 18 Jul 2013 01:38 AM PDT جرس: احمد یزدانفر سر تیم محافظان میر حسین موسوی، در محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت با حضور حسن روحانی رئیس جمهور منتخب حضور داشت.
این مراسم با حضور برخی فرماندهان کنونی و سابق سپاه و بسیج برگزار شد و سردار حسین علایی، علی شمخانی و جمعی از فرماندهان دوران جنگ نیز شرکت داشتند.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر