جنبش راه سبز - خبرنامه |
- گروگانگیر سیدنی
- فلسفة خلقت و بعثت؛ عبادت یا عبودیت
- روایت آیت الله منتظری از حبس تا حصر
- آقای روحانی! کرملین حاجت روا نمی کند
- پاسخ شاگردان آیتالله دستغیب به توجیهگران حصر رهبران جنبش سبز
- دادیار زندان اوین از اعزام عبدالفتاح سلطانی به بیمارستان ممانعت می کند
- نمره شهروندان به روحانی در یک نظرسنجی عمومی: ۱۴ از ۲۰
- پارلمان اروپایی با طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کرد
- شیرزاد: این که شریعتمداری میگوید از ان.پی.تی خارج شویم، یعنی به سمت سلاح اتمی برویم
- حکم دادگاه اروپا: حماس تروریست نیست، از لیست خارج شود
Posted: 17 Dec 2014 11:51 AM PST حمید هوشنگی بهره گیری دولت استرالیا از گروگانگیری شیخ هارون مونس در سیدنی
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
فلسفة خلقت و بعثت؛ عبادت یا عبودیت Posted: 17 Dec 2014 11:39 AM PST محمد رضایی عبادت، طریقیت دارد و عبودیت موضوعیت ؛ عبادت غایت نیست بلکه وسیله رسیدن به مکارم اخلاقی است
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
روایت آیت الله منتظری از حبس تا حصر Posted: 17 Dec 2014 10:55 AM PST آیت الله حسینعلی منتظری به انتقادهای بیپرده از سران حکومت در ایران شناخته شده بود. انتقادهایی که برکناری او از جانشینی رهبر انقلاب، و سپس حصر خانگی اش را در پی داشت. او در این مصاحبه بعضی از خاطراتش را از مهمترین وقایع تاریخ ایران تعریف میکند. |
آقای روحانی! کرملین حاجت روا نمی کند Posted: 17 Dec 2014 10:52 AM PST علی محمد اسکندری جو حال که ارزش روبل روسیه به کمتر از نصف کاهش یافته است، دولت می تواند شتابان بهای یک رآکتور را بپردازد ولی دو نیروگاه تحویل بگیرد
ساقی به جام عدل بده باده تا گدا
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
پاسخ شاگردان آیتالله دستغیب به توجیهگران حصر رهبران جنبش سبز Posted: 17 Dec 2014 10:01 AM PST جرس: جمعی از شاگردان آیت الله دستغیب با انتشار نامه ای خطاب به رجبی دوانی، تلاش او برای توجیه حصر کروبی و موسوی و رهنورد از طریق طرح ادعای حصر عایشه (همسر پیامبر) توسط امام علی را پیگیری «اغراض شخصی و تقرّب به غیر علم و واقع» دانستند و ادعای حصر عایشه را با اشاره به مستندات تاریخی رد کردند. متن این نامه که در حدیث سرو منتشر شده، در ادامه می آید: بسم الله الرحمن الرحیم پیگیری مطالب حق همواره مورد تقاضا و وظیفهی افراد خداجوست. اخیراً جناب آقای دکتر علی مطهّری در اقدامی شجاعانه، تقاضای بخش عظیمی از مردم مؤمن و حق طلب را که خواهان آزادی محترمینِ در حصر و حبسِ پس از وقایع سال ۸۸ میباشند، را حسب وظیفهی نمایندگی از باب نصیحت در قالب سؤال مطرح کردند که آیا حصر آقایان با گذشت حدود ۴ سال، وجه شرعی و قانونی دارد؟ قبل از ایشان هم مصلحان جامعه (که بعضاً از مراجع عظام تقلید هستند) نسبت به این امر منکَر و تخلّف، تذکّر دادهاند.
در مقابل ایشان یکی از کارشناسان تاریخِ صدا و سیما (آقای رجبی دوانی) در یک شبیه سازی آشکار و مقایسهای معالفارق، حصر آقایان را شبیه حصر خانگی عایشه بعد از واقعهی جمل توسط مولا امیرالمؤمنین(ع) دانسته، لهذا مشروع است و به ضرس قاطع حکم ایشان را اعدام میداند و… .
گرچه در این مجال، بسط مباحث علمی میسّر نیست امّا لازم است نکاتی به اختصار به این کارشناس محترم و همفکران ایشان، گوشزد نمود؛ شاید انشاءالله مؤثّر باشد. هر سخنی به دنبال غرضی مطرح میشود. باید ملاحظه شود، صحبتی که مطرح گردیده، چه غرضی در بیان آن است. غرض شرعی، عقلی، مادی و یا هوایی؟
اوّلاً، ورود اشخاص در حیطهی قرآن و روایات باید مقدّمات داشته باشد لذا گفته میشود: جوان کم مطالعه هرگز نمیتواند مفید واقع شود. سخنان شما تماماً دالّ بر بیتوجهی به قرآن و روایات میباشد. لذا بر آن شدیم مطالبی گفته شود تا معلوم گردد این که گفته میشود باید مملکت اسلامی شود و مبنا قرآن و سنّت باشد یعنی این که تمام امور به دست افرادی واقع شود که تقوی و تخصّص در آن امر داشته باشند، اگر شورای نگهبان به وظیفهی خود عمل میکرد که همان نظارت و پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی است و مجلس شورا که وظیفهاش تصویب و پیگیری لوایح قرآنی و روائی است و نسبت به تخلّفات متوجّه بود و گوشزد میکرد و همچنین مجلس خبرگان که وظیفه دارد مسائل زیرمجموعهی رهبری را جهت استمرار شرایط و صفات، رسیدگی و از اجتهادشان در تمام زندگی بشر استفاده کنند و قوّهی قضائیّه به وظیفهی خود که برگرفته از قرآن و روایات و قانون اساسی است، عمل میکرد، هرگز مملکت به این وضعی که نمیتوان از مسئولین چه قوّه قضائیّه و مقنّنه و اجرائیّه و شورای نگهبان و چه خبرگان رهبری، سؤال کرد، مواجه نمیشد. شما ملاحظه بفرمایید با این همه تخلّفات صورت گرفته که مکتوب و مضبوط میباشد، چه کسی مانع میشود تا هیئتی جهت رسیدگی به تخلّفات تشکیل شود. چرا نمیگذارند تا حق روشن شود. لذا میبینیم قوّهی قضائیّه هم مستقل نمیباشد با اینکه تمام این امور مربوط به آن قوّه است.
سخنان این کارشناس محترم هم یکی از مصادیق همین تخلّفات است که در حیطهی مراجع وارد میشوند. پس معلوم میشود وضع اسلامی نیست. مقایسه کردن و سپس حکم شرعی صادر نمودن باید به دنبال جمع بودن شرایط از قبیل خواندن صرف و نحو و منطق و سایر مقدّمات و فقه و اصول باشد و صِرف ورود به صدا و سیما و مطالعهی کتب تاریخی، زحمت چندانی ندارد و کافی نیست. چرا از علما و مراجع که تخصّصشان در اینگونه امور است، سؤال نمیشود و به سراغ آنها نمیروند. اکثر این آقایان به تخلّف بودن حصر و حبس افراد بدون محاکمه تصریح فرمودند. بنابراین معنای عدل طبق فرمودهی امیرمؤمنان، قرار گرفتن هرچیزی به جای خودش و سپردن امور به اهل آن است و معنای احسان هم که قرآن کریم امر به آن دو میفرماید و دو بازوی اصلی حاکمیّت اسلامی است، مصداق آن روش حضرت مولا علی(ع) است،که در اوج قدرت صبور بودند و در اوج عظمت، هیچگاه برای تشفّی و اغراض شخصی عملی را انجام نمیدادند. مرحوم امام خمینی هم با وجود اینکه به خاطر اقبال مردم و مراجع و قلوب مؤمنین، ولایت مطلقه داشتند، هرگز بنائی بر اعمال اغراض شخصی و مطابق هوای نفس نداشتند؛ ایشان میتوانستند در همان ایّام، ارتش را منحل کنند و مخالفان را قلع و قمع نمایند؛ بر منتقدان خود سخت بگیرند و آنها را از صحنه خارج کنند امّا اینطور نبود یا حداقل راضی به این امور نبودند و همان سیرهی جدّشان امیرالمؤمنین(ع) را ادامه دادند آنگاه که فرمود: از من در خفا و آشکار انتقاد کنید. پس از بیان این مقدّمه که در واقع ریشهی چنین رخدادها و مسائل است، اینک اجمالاً به مورد خاص کلام ایشان نسبت به حصر عایشه و مقایسه نمودن آن با حصر معترضین و ملاحظاتی که در این باره وجود دارد اشاره میشود: امیرمؤمنان(ع)پس از واقعه جمل به عایشه فرمود: به مکان خودت (مدینه) برگرد و خارج مشو تا مرگت فرارسد. شما این جمله را (بر فرض صحّت نقل) دالّ بر حصر خانگی او و سپس شبیه به حصر رهبران معترضان دانستید و حال آنکه مقیس و مقیسٌ علیه و اصل مقایسه هر سه مخدوش است. زیرا باید توجّه داشت، کلام آن بزرگوار همانطور که خودشان و ابن عباس و دیگران تصریح نمودند، راجع به امر خداوند در قرآن کریم نسبت به زنان پیغمبراکرم و تذکّر به آیه شریفه بود. آنجا که فرمود: “وَ قَرنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لاتَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّةِ الاُولَی” سوره احزاب آیه۳۳ . (ترجمه: در خانههای خود بنشینید و مانند دورههای جاهلیّت قبل، خدنمایی نکنید.) کلمه «قرن» امر از ماده «قرّ» است به معنای پابرجاشدن و یا ممکن است از ماده «قار، یقار» به معنای اجتماع و کنایه از ثابت ماندن در خانه باشد. این آیه مانند جملهی شریفهی “یا نِساءَ النَبیّ لَستُنَّ کأحدٍ من النِساء…” و غالب آیات دیگر این سوره، اختصاص به همسران پیامبراکرم(ص) دارد و قابل سرایت نیست. یعنی ای عایشه چرا فرمان خدا را که در حق زنان پیغمبراکرم(ص) ، نازل شد، رعیت نکردی و به قصد فتنه و جنگ از خانهی خود که اَحفظ و اَطهر برای قلوب شماست، خارج گشتی.
فرمایش حضرت ناظر بر این امر قرآنی بود نه صدور حکم شرعی. ثانیاً، آیا احدی گفته است که آیهی فوق دلالت دارد بر اینکه زنان رسول الله(ص) ، حقّ خروج از منزل در همان شهر مدینه برای مایحتاج و ضروری خود را نداشتند و حصر واقعی بوده است؟ و آیا میتوان گفت تذکّر امام معصوم(ع) بر عمل به دستور قرآن و توبیخ او در سرپیچی از این دستور و امر به رجوع به نحوهای بوده که دیگر حقّ خروج از منزل حتّی برای امور ضروری و روزمرّه و تماس افراد با این فرد سلب نموده باشند؟ یا پس از رسیدن به منزل برای او مأمور گماشته باشند؟ خیر قطعاً اینچنین نبوده و کسی بدان ملتزم نشده است. با وجود اینکه این زن دستور قتل محافظین بیتالمال بصره را شخصاً صادر کرد و همدوش مردان نامحرم در صحنهی نبرد حاضر شد و در جزئیّات جنگ نظر میداد. حضرت علی (ع) او را با چهل زن محافظ که صورتهای خود را پوشانده بودند و با رعایت احترام به مدینه بازگرداندند و او را رها کرده و برگشتند و او هم تا آخر عمرش به خانهاش رفت و آمد میشد و نقل حدیث میکرد. آیا در این موضوع، امام (ع) حکم حکومتی و ولائی صادر نمودند؟ خیر ؛ در صورتی که به هر نحو اگر عمل میفرمودند، عین حق و ولیّ مطلق آن بودند. دلیل بر این مدّعا روایاتی است که دلالت دارد بر اینکه پیامبر عظیم الشأن (ص) در زمان حیات خود و قبل از رحلت، حتّی خود عایشه را هم متذکّر فرموده بودند که امیرالمؤمنین علی (ع) و اوصیاءِ ایشان بالخصوص متولّی امر طلاق اَزواج خودشان در صورت تمرّد از اوامر الهی هستند. به عنوان نمونه به سه حدیث توجّه کنید: ۱٫ قال النبیّ (ص): یا ابالحسن، إنَّ الشَّرف باقٍ (شرف الامّهات) ما دُمنَ لله علی الطاعة فأیتهُنَّ عصت الله بعدی بالخروج علیک فأطلق لها فی الازواج و أسقطها من شرف أمومة المؤمنین.[۱] ۲٫ امیر المؤمنین(ع) فرمودند: رسول خدا (ص) در آخرین شب حیاتش در ضمن وصیتهای خود به من فرمودند: ای علی، تو وصی و جانشین من بر اهل بیتم هستی بر همهی آنان زنده و مرده و نیز بر زنان من. پس هر کس از زنان را که تو تأیید نمائی، فردای قیامت مرا ملاقات میکند و هر کدام از زنان را که تو طلاق دهی در عرصهی قیامت مرا نمیبیند.[۲] ۳٫ همچنین در کتاب الفتوح ابن اعثم کوفی (قدیمی ترین مأخذ) روایتی را خود عایشه از پیامبر (ص) نقل میکند –روایت مفصّل است- تا آنجا که میگوید: پیامبر خدا (ص) فرمود: یا علی، إنّی قدجعلتُ طلاقهنَّ الیک فمن طَلَّقتَها منهُنَّ فهی بائنة. رسول خدا (ص) این مسأله را مقیّد به حیات نفرمودند و من میترسم اگر سخن علی(ع) را نسبت به برگشتن از بصره به مدینه اطاعت نکنم، علی(ع)مرا طلاق دهد آنگاه من ازآنِ رسول خدا(ص) نباشم.[۳] همچنین شیخ حرّ عاملی هم در کتاب اثباتالهدایة از مسعودی (که از علمای اهل سنّت است) روایتی نقل میکند که مضمون آن این است که حقّ طلاق را، هم امیرالمؤمنین(ع) داشتند و هم اوصیاءِ پس از ایشان یعنی امام حسن و امام حسین و…علیهم السلام.[۴]
حال با چه جرأتی میتوان گفت فقهای اسلام هر قدر که عادل و پرهیزکار باشند از این اختصاصات بهرهمند هستند و در اینگونه امور ولایت دارند. بعلاوه، مرحوم امام راحل(ره )این نظام را جمهوری اسلامی یعنی برخاسته از رأی ملّت که خواهان عمل به فرامین اسلام و سنّت معصومین (علیهم السلام) است، معرّفی کردند و جمعی از علماء و مجتهدین طراز اوّل را مأمور نمودند تا قانون اساسی بر همان مبنا نوشته شود و قرار بر آن شد همگان حتّی رهبر در مقابل این قانون مساوی باشند. حال اگر بخواهیم به هر عنوانی به شرع و قانون عمل نشود آیا سنگی روی سنگ قرار میگیرد؟ و آیا امور منظّم و هماهنگ میماند؟ و مردم تکلیف خود را شناخته و عمل میکنند؟ قطعاً اینچنین نیست. آیا با شبیه سازی تاریخ در امور غیرمتشابه، میتوانیم اصول مسلّم دینی را نادیده بگیریم و انواع اتّهامات را بر مخالفان سیاسی خود تحمیل کنیم؟
در خاتمه تذکّر به این نکته لازم است: گرچه آوردن نمونهی یاد شده از تاریخ معصومین(علیهم السلام) در مشروعیّت بخشیدن حصر بدون محاکمهی افراد، بسیار بیربط و مقایسهای ناصواب است امّا از این جهت که باید اعمال و روش حاکمان غیرمعصوم حتّی اگر در قالب مصلحت سنجی انجام شود، استناد به قرآن و سنّت و سیرهی ائمّه اطهار(علیهم السلام) داشته باشد. بسیار صحیح و بایسته است و این همان چیزی است که بارها دلسوزان جامعه به صورت مخفی و آشکار به آن تذکّر دادهاند.
ضمناً صدور حکم اعدام از ناحیهی آقای رجبی دوانی جهت بزرگواران حجة الاسلام و المسلمین کروبی و مهندس سید میرحسین موسوی و خانم دکتر زهرا رهنورد، نبوده مگر اینکه به دنبال اغراض شخصی و تقرّب به غیر علم و واقع است که این هم مسئله و مصیبتی است بر جامعه روحانیّت ما و این معنا موجب تمسّخر علمای شیعه و اهل سنّت میگردد. ممکن است گفته شود معنای آزادی بیان همین است و باید هر کسی، هرچه خواست بگوید و مملکت آزاد است و سخنان ایشان هم اظهار نظری مثل دیگران است.
در جواب باید توجّه داشته باشیم بله درست است امّا اظهار نظرها مخصوصاً از منابع رسمی مملکت، باید در چهارچوب قانون اساسی و در رأس، قرآن و سنّت باشد. هر کس که در این محدوده حرف بزند، متقّی میشود و در مقابل هر شخصِ به ظاهر اسلامی اگر اظهاراتش در این محدوده نباشد، سخنش غیر اسلامی است. والسلام – جمعی از شاگردان و ارادتمندان حضرت آیة الله سید علی محمد دستغیب. ۱۳۹۳/۹/۲۶ [۱]. کمال الدین و اتمام النعمة ،صدوق ج۲ – سفینةالبحار ص۹۳ – مناقب ابن شهرآشوب ج۱ – بحارالانوار ج۲۷ و ۴۸ – بصائرالدرجات و احتجاج طبرسی ج۲ احتجاجات امام زمان|.
|
دادیار زندان اوین از اعزام عبدالفتاح سلطانی به بیمارستان ممانعت می کند Posted: 17 Dec 2014 08:20 AM PST جرس: دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر با اظهار اینکه پدرش نیاز فوری به مراقبت های ویژۀ پزشکی دارد، می گوید بیش از یک ماه است که با درخواست ها برای انتقال او به بیمارستان مخالفت می شود در حالیکه آقای سلطانی از بیماری قلبی و نوسان فشار خون در رنج است.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مائده سلطانی گفت: «پزشک زندان نوشته است که پدرم نیاز به معالجه خارج از زندان دارد و اکنون بیش از یکماه است که مادرم مکررا درخواست انتقال پدرم به بیمارستان را دارد اما با درخواست های او مخالفت می شود. ما به شدت نگرانیم که مبادا بیماری پدرم تشدید و دچار حمله قلبی شود.»
دختر عبدالفتاح سلطانی در خصوص اینکه به چه دلیل مسولان از انتقال این وکیل به بیمارستان برای درمان جلوگیری می کنند نیز گفت: «آقای خدابخشی، دادیار ناظر زندان اوین که مسول رسیدگی به درخواست های زندانیان است یکبار به مادرم گفته است: به همسر شما مرخصی نمی دهیم چون ایشان هنوز سر موضع شان هستند. آقای خدابخشی گفته دادستانی با انتقال او مخالف است.»
عبدالفتاح سلطانی، وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ دستگیر شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سر می برد. طی سال هایی که آقای سلطانی در زندان به سر برده است، بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان مراجعه کرده و در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود که قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد.
اتهامات عبدالفتاح سلطانی تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ است که با این اتهامات در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محروم شد که در دادگاه تجدید این نظر حکم حبس این زندانی به ۱۳ سال کاهش یافت.
عبدالفتاح سلطانی به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر به نام های سعید مدنی، مهدی خدایی، کیوان صمیمی و سعید رضوی فقیه به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در ۱۰ دسامبر بیانیه ای منتشر کردند.
در بخشی از این بیانیه این پنج فعال حقوق بشر و کنشگر سیاسی از نقض ضوابط دادرسی عادلانه، افزایش آمار صدور و اجرای احکام ناعادلانه و سنگین از جمله اعدام، عدم اجرای بخش هایی از قانون مجازات اسلامی که منجر به آزادی شماری از زندانیان خواهد شد (از جمله مادۀ ۱۳۴ قانون) به عنوان موارد عمدۀ نقض حقوق بشر یاد کرده اند که در حوزۀ امور قضایی کشور رخ می دهد. |
نمره شهروندان به روحانی در یک نظرسنجی عمومی: ۱۴ از ۲۰ Posted: 17 Dec 2014 08:20 AM PST جرس: میانگین نمره ای که ایرانی ها به حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور می دهند ۲. ۱۴ از ۲۰ است. در عین حال نسبت کسانی که عملکرد رئیسجمهور را به طور کلی رضایت بخش میدانند، کمی بیشتر از ۲ برابر کسانی است که از عملکرد رئیسجمهور ناراضی هستند.
مطابق نظرسنجی تلفنی «آی پز» در خصوص «ارزیابی عددی» مردم نسبت به عملکرد رئیس جمهور از زمان تصدی این سمت، در میان ۹۲ درصد از پاسخگویان که به عملکرد رئیس جمهور نمره ای بین ۰ تا ۲۰ داده اند، «میانگین» نمره عملکرد آقای روحانی ۲. ۱۴ است. همچنین ۵۹ درصد ایرانی ها از نحوه اداره کشور توسط آقای روحانی اظهار رضایت میکنند، ۲۸درصد از عملکرد رئیسجمهور ناراضی هستند و ۱۳ درصد هم عملکرد او را در اداره کشور متوسط میدانند. نمره رئیس جمهور: 14 عملکرد رئیسجمهور: ۵۹ درصد راضی، ۲۸ درصد ناراضی
آدرس وب سایت نظرسنجی مطابق یافته های این نظرسنجی که در فاصله روزهای ۲۴ تا ۲۸ آبان ماه انجام شده است، حدود ۴ درصد از پاسخ دهندگان به عملکرد آقای روحانی نمره صفر (۰) می دهند و حدود ۱۲ درصد هم ایشان را شایسته دریافت نمره ۲۰ می دانند. درصد افرادی که به آقای روحانی نمره ای کمتر از ۱۰ (بین ۰ تا ۹) می دهند هم تقریبا برابر با ۱۲ درصد است. در میان طیف نمره هایی که پاسخ گویان نسبت به عملکرد آقای روحانی ابراز داشته اند، نمره ۱۵ بیشتر فراوانی را دارد (مد). همچنین «میانه» نمره آقای روحانی هم ۱۵ است؛ به این معنی که نیمی از پاسخ دهندگان به رئیس جمهور نمره ای بیشتر از ۱۵ می دهند و نیمی هم نمره ای کمتر از ۱۵ را برای عملکرد ایشان در طول دوران ریاست جمهوری مناسب می دانند. در جدول زیر نمره «میانگین»، «میانه» و «مد» عملکرد رئیس جمهور به صورت کلی و به تفکیک جنس، تحصیلات و سن آورده شده است: برای مشاهده گزارش کامل می توانید به وب سایت نظرسنجی مراجعه کرد: یا اخبار آنرا از طریق فیس بوک یا توییتر دنبال کنید. گزارش کامل این نظرسنجی، اینجا: و اینجا ![]() |
پارلمان اروپایی با طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کرد Posted: 17 Dec 2014 08:20 AM PST جرس: پارلمان اروپایی موافقت اولیه خود را با طرح تشکیل کشور فلسطینی اعلام کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، منابع دیپلماتیک در اتحادیه اروپا اعلام کردند که پارلمان این اتحادیه به صورت اولیه و کلی با به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل موافقت کرده است. طرح به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین قرار است امروز (چهارشنبه) در شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح شود و مسئولان آمریکایی تلاشهای زیادی را آغاز کردهاند تا مانع از برگزاری جلسه امروز شورای امنیت در این خصوص شوند. روند به رسمیت شناختن فلسطین به تازگی در اروپا تشدید شده است و به تازگی پارلمان چند کشور عضو اتحادیه اروپا با به رسمیت شناختن کشور فلسطین موافقت کردهاند که این اقدام با واکنش شدید اسرائیل مواجه شده است. |
شیرزاد: این که شریعتمداری میگوید از ان.پی.تی خارج شویم، یعنی به سمت سلاح اتمی برویم Posted: 17 Dec 2014 08:10 AM PST جرس: عضو جبهه مشارکت و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از فتح خرمشهر ما هفت سال جنگیدیم و در نهایت کار به قطعنامه کشیده شد و صلح کردیم وقتی یک ملت در فضای ابهام تصمیم میگیرد و عدهای هم در یک اتاق بسته مینشینند و فکر میکنند عقل کل هستند در حالی که برای یک ملت تصمیم میگیرند، همین میشود که بیست سال از سیاست هستهای ایران میگذرد در حالیکه اینجا هستیم. وی تاکید کرد: ما در زمینه هستهای نه منابع اولیه داریم و نه احاطهای به فنآوری هستهای. ما میتوانیم در بحث پتروشیمی، نفت و گاز مدعی باشیم چرا که هم منابع و هم احاطه به فنآوری داریم.
به گزارش ایسنا، احمد شیرزاد بعدازظهر چهارشنبه در میزگرد بررسی 10 سال مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 با عنوان «درباره یک توافق...» که روز چهارشنبه از سوی انجمن اسلامی دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این که در سال 79 وقتی وارد مجلس شورای اسلامی شدم درباره سیاستهای هستهای از هرکس سوال میکردم که استراتژی ما در بحث هستهای چیست؟ جوابی نمیشنیدم، گفت: متاسفانه در پاسخ به این سوال هرکس جواب را به دیگری موکول میکرد. آن زمان از آقای آقازاده پرسیدم و ایشان هم که به عقیده من یک بلدوزر اجرایی برای پیش بردن پروژهها هستند صرفا پاسخ میدادند که ما این تعداد پروژه را پیش بردهایم و برنامهمان برای آینده فلان است.
او با هستهای شدن ایران به طور کلی ابراز مخالفت کرد و افزود: من همان زمان در مجلس مطرح کردم که از چاه هستهای آبی درنمیآید مگر برای بعضیها نانی درآید. اما دریغ از یک لیوان آب. با این حال اگر از من بپرسید چرا کشور به سمت هستهای شدن رفت باید بگویم که نمیدانم.
شیرزاد گفت: بعد از فتح خرمشهر ما 7 سال جنگیدیم و در نهایت کار به قطعنامه 598 کشیده شد و صلح کردیم وقتی یک ملت در فضای ابهام تصمیم میگیرد و عدهای هم در یک اتاق بسته مینشینند و فکر میکنند عقل کل هستند در حالی که برای یک ملت تصمیم میگیرند همین میشود که 20 سال از سیاست هستهای ایران میگذرد در حالیکه اینجا هستیم. وی تاکید کرد: ما در زمینه هستهای نه منابع اولیه داریم و نه احاطهای به فنآوری هستهای. ما میتوانیم در بحث پتروشیمی، نفت و گاز مدعی باشیم چرا که هم منابع و هم احاطه به فنآوری داریم.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز ایران به انرژی هستهای گفت: ما برای استفادههای پزشکی و تحقیقاتی به چشمههای ضعیف رادیواکتیو نیاز داریم و همین برای ما کافی است و هیچ وقت هم تا قبل از تحریمها مشکلی در تامین این چشمهها نداشتیم. در زمینه غنیسازی کشورهایی به این سمت میروند که نیروگاههای هستهای قدرت برای تولید برق داشته باشند و در غیر اینصورت غنیسازی توجیه دیگری ندارد.
شیرزاد نظارت بر عملکرد و کارهای اجرایی سازمان انرژی اتمی را خواستار شد. او گفت: این که میگویند انرژی هستهای در 200 رشته دیگر تاثیرگذار است و آنها را فعال میکند کجاست؟ کسانی که این ادعا را دارند بیایند و چند تا از این رشتهها و تاثیراتی که تاکنون انرژی هستهای بر صنایع ما گذاشته است را بگویند. وی گفت: ایران به لحاظ منابع اورانیوم غنی نیست و متاسفانه در مقاطعی و هم اکنون میشنویم که با افتخار میگوییم از عمق 300 متری زمین اورانیوم استخراج میکنیم و کسی نیست به آقایان بگوید استخراج اورانیوم از عمق 300 متری با چه هزینه ای انجام میشود؟ آیا این اورانیوم 10 برابر قیمت جهانی هزینه برای ما ندارد؟ اگر منابع اورانیوم معدن گچین و ساغند را استخراج کنیم فقط 5 سال میتواند سوخت یک نیروگاه را تامین کند و این کل ذخایر ماست. وقتی آقای پوتین به تهران آمده بود درباره فعالیتهای هستهای ایران گفت که شرایط در این بحث برای ایران به این شکل است که مثلا برای تولید کفش موردنیاز یک خانواده اقدام به ساخت کارخانه کفشسازی کنیم. شیرزاد ادامه داد: با وجود شرایط فعلی و تحریمها تامین 20 هزار مگاوات برق هستهای غیر از وابستگی به روسیه چیزی برای ما ندارد. نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با حمایت از سیاست رسمی ایران مبنی بر پرهیز از دستیابی به سلاح هستهای و فتوای رهبری گفت: به لحاظ توانمندی استراتژیک سیاست رسمی ایران پرهیز از دستیابی و استفاده از سلاح هستهای است و ما از این مساله کمترین خدشهای نمیبینیم و من مدافع این تصمیم نظام هستم و آن را به ضرر کشور و منافع ملی نمیدانم و معتقدم نظام صادقانه از ابتدا گفته است که نمیخواهد به سمت سلاح هستهای برود. و این که آقای شریعتمداری میگوید از ان.پی.تی خارج شویم یک معنا بیشتر ندارد و آن اینکه به سمت سلاح برویم.
وی گفت: غربیها در بحث هستهای یک دایره کشیدند و گفتند از این خط بیرون نروید اما ما به هر دلیلی عبور کردیم و بابت این کار گفتیم برای بازگشتن به عقب چه چیز میدهید؟ متاسفانه بحث هستهای در کشور ناموسی شده است و وقتی چیزی ناموسی شد دیگر نمیتوان بر روی آن گفتوگو کرد و مشکل ما در 11 سال گذشته همین مساله بوده است. در حالیکه میتوانستیم موضوع هستهای را به عنوان منافع نگاه کنیم و به راحتی این موضوع را حل کنیم. خوشبختانه در دوره جدید مذاکراتی در بین مذاکرهکنندگان شاهد هستیم که نگاهها به بحث هستهای منافع محور است و این خوب است.
شیرزاد در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که برنامه هستهای ایران وقتی لو رفت که شما نماینده مجلس بودید و خاتمی رییس جمهور اظهار کرد: معتقدم مشکل موضوع هستهای از ابتدا این بود که موضوع به شورای امنیت ملی رفت و با این کار ما پذیرفتیم که مساله مربوط به امنیت ملی است و دیگر از وادی نیازهای تحقیقاتی، پزشکی و کشاورزی خارج شد و همین باعث شد که انتقاد و بحث در این موضوع مشکل شود.
او افزود: وقتی راه نقادی بر روی یک تصمیم و یا مساله گرفته میشود هر اتفاقی میافتد با این حال معتقدم در دولت خاتمی امکان بیان دیدگاههای کارشناسی وجود داشت اما متاسفانه بعد از آن این امکان از بین رفت و بحثها به کوچه و بازار کشیده شد. من هیچ توجیهی در این مساله نمیبینم که تاسیسات غنی سازی نطنز در عمق 30 متری زمین و به مساحت 64 هزار متر مربع ساخته شود و باور ندارم که به خاطر افشای مجاهدین خلق فعالیتهای هستهای ایران رو شد. قطعا این مساله به خاطر عکسهای هوایی بود که از این منطقه گرفته شده بود. با این حال کشور به خاطر چنین دیدگاههای توطئهای هزینههای زیادی داده است. |
حکم دادگاه اروپا: حماس تروریست نیست، از لیست خارج شود Posted: 17 Dec 2014 01:08 AM PST جرس: دادگاه اروپا با صدور حکمی به خارج شدن حماس از فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا رای داد.
به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه فرانس 24، دادگاه اتحادیه اروپا حکمی را صادر کرد که براساس آن گروه حماس را یک سازمان تروریستی نمی داند و این گروه باید از فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا خارج شود. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر