هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۲۹, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 11/20/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 رسا ، رسانه سبز ایران 

برنامه های ۲۸ آبان ۱۳۸۹


 


ندای سبز آزادی: مقام های قضایی برای آزادی همایون جابری، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، که روز 18 آبان ماه در کرج بازداشت شده بود، 30 میلیون تومان وثیقه تعیین کرده اند.
بر اساس گزارش های رسیده به ندای سبز آزادی ، خانواده این فعال کارگری اعلام کرده اند که این وثیقه خارج از توان آنها است و نمی توانند این مبلغ را پرداخت کنند.
گفتنیست همایون جابری در حال حاضر در بند چهار زندان رجایی شهر کرج زندانی است.
شایان ذکر است آقای جابری هنگامی که با همسر غلامرضا غلام حسینی، عضو بازداشت شده سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، به اداره اطلاعات شهر کرج رفته بود تا جویای وضعیت این فعال کارگری شود، بازداشت شده بود.
آقای غلام حسینی که چند روز قبل از آن در کرج و همراه با ضرب شتم بازداشت شده بود، در بند هشت زندان رجایی شهر زندانی است.
در حال حاضر، علاوه بر آقایان غلام حسینی و جابری، منصور اسانلو، ابراهیم مددی و رضا شهابی، سه عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران زندانی هستند

 


 


ندای سبز آزادی: بیت آیت الله العظمی منتظری با انتشار نامه ای در پاسخ به ندای مظلومانه خانواده دکتر ابراهیم یزدی خانواده وی را به صبوری دعوت کرد ، در گوشه ای از این نامه آمده است « امیدوارم شما بزرگواران چون گذشته صبور باشید تا اجر بی حساب صابران شامل حالتان باشد که: "انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب". و خدا را شاکر باشید که با افتخار و سرفرازی اعلام می‌کنید که خانواده دکتر ابراهیم یزدی هستید که مظلوم است.» 

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرح ذیل است:

باسمه تعالی
پاسخ بیت آیت الله العظمی منتظری به ندای مظلومانه خانواده دکتر ابراهیم یزدی

حضور محترم خانواده ارجمند جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی

پس از سلام و آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما و آن عزیز در بند، نامه استمداد شما از مسلمانان جهان را خواندم. ای کاش به جای مسلمانان جهان از همه آزادی‌خواهان جهان استمداد می‌کردید. دادخواهی از همگان حتی مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد برای مظلومان امری پسندیده است. قرآن کریم می‌فرماید: "لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الّا من ظلم".

نام دکتر ابراهیم یزدی همواره با دینداری و مبارزه و با شجاعت و استواری همراه بوده است. او یادگار زنده‌یاد مهندس بازرگان و زنده‌یاد دکتر سحابی است.

تفسیر قرآن کریم که در انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا توسط آقای دکتر یزدی تدریس شده بود و در نوارهای کاست در سال‌های 54 و 55 در بین دانشجویان ایران دست به دست می‌شد از مجموعه‌های نفیسی بود که دانشجویان مسلمان به آن افتخار می‌کردند.

اتهام شرکت در نماز جمعه غیر قانونی به ایشان از مواردی است که موجب وهن دین می‌باشد، و چنانچه این اتهام مضحک، آگاهانه وارد شده باشد، آمرین و عاملین آن گناه بزرگی را مرتکب شده‌اند. این نماز جمعه بیش از پنجاه سال قبل توسط آیت‌الله حاج آقا رحیم ارباب اقامه می شد و پس از ایشان آیت‌الله غروی اصفهانی آن را ادامه دادند و در سالهای اخیر آقای دکتر غروی آن را اقامه می کردند و با اینکه قدمت آن بیش از نماز جمعه رسمی اصفهان است، میزان فاصله شرعی با آن را رعایت می‌نمودند.

تشکیل و شرکت در نماز جمعه به نظر بسیاری از فقها و مراجع تقلید واجب و به فتوای بعضی از آنان مستحب است. واضح است که برای شرکت در یک نماز واجب یا مستحب اجازه حکومت معنی ندارد.

امیدوارم شما بزرگواران چون گذشته صبور باشید تا اجر بی حساب صابران شامل حالتان باشد که: "انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب". و خدا را شاکر باشید که با افتخار و سرفرازی اعلام می‌کنید که خانواده دکتر ابراهیم یزدی هستید که مظلوم است. چنانچه همسر و پدر شما از ظالمان بود همیشه نزد مردم شرمنده و سرافکنده بودید و از ناراحتی وجدان نیز رنج می‌بردید. ان‌شاءالله هر چه زودتر این عزیز دربند و دیگر زندانیان بی‌گناه آزاد شوند و مردم شریف از وجودشان بهره مند گردند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

1389/8/28

بیت مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری

احمد منتظری

 


 


ندای سبز آزادی: میرحسین موسوی به مناسبت فرا رسیدن ماه آذر که همواره یادآور حوادث مهم جنبش دانشجویی ایران است، خطاب به دانشجویان اطلاعیه‌ای صادر کرده است.
به گزارش کلمه، وی در این پیام، دانشجویان را همراهان پر مهر و شجاع جنبش سبز نامیده و گفته است که با توجه به ایجاد محدودیت‌ها برای دیدار مستقیم با دانشجویان، لازم دیده که به عنوان قدردانی، این پیام را برای آنها بنویسد.
موسوی آذر را «ماه دانشجو» نامیده و تلاش کرده است در این پیام، به بخشی از سؤالات و دغدغه‌هایی که در این مدت از سوی دانشجویان مطرح شده، پاسخ گوید.
متن کامل این اطلاعیه فردا، شنبه، در سایت کلمه منتشر خواهد شد.

 


 


ندای سبز آزادی: در روزهای گذشته این احتمال که از ابتدای آذرماه امسال بنزین به صورت تک نرخی و با افزایش قیمت در راستای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها عرضه شود، تشدید شده است. با این حال تا کنون هیچ یک از مسوولان دولتی در این خصوص اظهارنظر نکرده اند و هنوز مشخص نیست آذر امسال هم بنزین سهمیه ای عرضه خواهد شد یا خیر.
به گزارش خبر، برخی از گمانه زنی ها حاکی از آن است که هنوز تصمیم جدی در این خصوص گرفته نشده و امروز قرار است مسوولان دولتی گرد هم بیایند تا بنزین آذرماه را تعیین و تکلیف کنند. البته بنابر اظهارات مسوولان دولتی اگر قرار باشد بنزین به صورت تک نرخی و با افزایش قیمت عرضه شود این خبر تا دقیقه های آخر اعلام نخواهد شد تا شاید از این طریق بتوان جلوی عواقب ناشی از افزایش قیمت و هجوم یکباره متقاضیان به جایگاه های بنزین را گرفت .
از سویی دیگر ، از ابتدای مهرماه دولت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در نیمه دوم سالجاری تصمیم گرفت تا سهمیه بندی بنزین یارانه ای خودروها به صورت ماهانه اختصاص یابد. بر این اساس، در دو ماه نخست پاییز سالجاری ماهانه ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز شده است.
در این مدت سهمیه سواری بنزینی و دوگانه سوز شخصی ماهانه ۶۰ لیتر، موتورسیکلت ۲۵ لیتر، تاکسی بنزینی ۵۰۰ لیتر، دوگانه سوز و ال پی جی سوز ۲۰۰ لیتر، آژانس (بنزینی ۳۰۰ لیتر)، دوگانه سوز و ال پی جی سوز ۲۰۰ لیتر، مسافربر شخصی دوگانه سوز و ال پی جی سوز نیز ۲۰۰ لیتر تعیین شد. همچنین به وانت بنزینی ماهیانه ۲۰۰ لیتر، وانت دوگانه سوز ۱۰۰ لیتر، بنزینی نوع دو ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز نوع دو نیز ۲۰۰ لیتر، کامیون و کامیونت بنزینی ماهیانه ۴۰۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز در این گروه ۲۰۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص یافته است.
قرار است دولت به نحوی آزادسازی قیمت بنزین را اعلام کند که تجربه تلخ تیر ماه ۸۶ ناشی از سهمیه بندی بنزین و تخریب پمپ بنزین ها و برخی از فروشگاه های زنجیره ای و … تکرار نشود.
در عین حال آخرین گمانه زنی ها حاکی از ان است که از آذر ماه امسال، بنزین به صورت تک نرخی عرضه خواهد شد و این احتمال می رود که در سال اول اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها بنزین به نرخ ۴۰۰تومان بفروش برسد.
همزمان با نزدیک شدن زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و آزاد سازی یارانه حاملهای مختلف انرژی، متوسط مصرف بنزین ایران هم پس از گاز طبیعی در سالجاری روندی رو به کاهش را در پیش گرفته است. از ابتدا سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۶۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی حدود چهار میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.
در این میان، از ابتدای آبان ماه امسال با وجود کاهش برودت هوا، بازگشایی مدارس، دانشگاهها و پیش بینی افزایش مصرف بنزین اما مصرف این حامل انرژی روندی کاهشی را تجربه کرده است. در دومین ماه پاییز سالجاری مصرف بنزین یارانه ای با کاهشی ۶ درصدی به حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. اما متوسط فروش بنزین نیمه یارانه ای (بنزین ۴۰۰ تومانی) در سطح جایگاه‌های کشور با افزایشی ۲۵۰ درصدی (حدود ۲٫۵ برابر) از مرز ۲۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده است.

 


 


ندای سبز آزادی: ستاد ارتحالی برای برگزاری مراسم سالگرد درگذشت مرحوم کردان وزیر اسبق کشور تشکیل شده است که معاون سیاسی – امنیتی استانداری مازندران از آن با نام «خوجوش» نام می برد اما در عین حال سخنان این مسئول دولتی نشان می دهد این ستاد بیشتر جنبه دولتی داشته و حتی پیش بینی سفر مهمانان خارجی در آن شده است.
چنانچه خبرگزاری مهر به نقل از معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران نوشته، وی اظهار داشته است: با نظر رئیس دولت، اعضای هیئت دولت در سالگرد مرحوم کردان حضور خواهند داشت.
هادی ابراهیمی در اولین جلسه ستاد بزرگداشت سالگرد مرحوم کردان در ساری گفت: مراسم سالگرد مرحوم کردان ۹ آذرماه سال جاری با حضور جمعی از اعضای هیئت دولت و دوستداران آن مرحوم در ساری برگزار می شود.
اهم اظهارت معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران عبارت است از:
* مازندران فرزندی خدوم و ارزشمند را از دست داد. مازندرانی های مقیم تهران نیز ۳۰ آبان ماه با سخنرانی منوچهر متکی وزیر امور خارجه در تهران مراسم یادبودی را برگزار خواهند کرد که در این مراسم استاندار مازندران نیز به ایراد سخنرانی می پردازد.
* رئیس دولت بر برگزاری مراسم باشکوه تاکید دارند. در این مراسم حجت الاسلام تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور سخنرانی خواهند کرد.
* ستاد ارتحال مرحوم کردان در ۱۴ کمیته اجرایی که همه آنها بصورت تشکلی خودجوش و مردمی است فعالیت خود را آغاز کرده است.
* خدمات مرحوم کردان در سطح کشور و مازندران ستودنی و قابل ستایش است و به همین منظور در مراسم سالگرد این فقید مهمانانی از داخل و خارج از کشور حضور دارند.
* مرحوم کردان نمادی از مدیریت مردم مدار بود. تجلیل از مرحوم کردان تجلیل از کسی است که دل در گرو مازندران داشت که این موضوع نقطه بازر و درخشان زندگی این مرحوم بود.

 


 


ندای سبز آزادی: علی اکبر ناطق نوری از یکی از سایت های حامی مشایی به خاطر انتشار گزارشی با عنوان’ بهشت شداد در باغ ناطق نوری’ شکایت کرده است.
به گزارش مشرق، یکی از موارد شکایت ناطق نوری انتشار عکسی از یک باغ وسیع و زیبا ست که این سایت و سایتهای حامی مشایی و دولت آن را متعلق به خانواده ناطق نوری دانسته و از آن به عنوان بهشت شداد ناطق نوری یاد کرده است.
در بخشی از گزارش سایت حامی مشایی درباره این باغ چنین آمده است: “فعالیت‌های احتمالی ناطق نوری پس از کناره گیری از جلسات جامعه روحانیت مبارز رمز گشایی شد. شاید ناطق نوری پس از کناره گیری خود از جامعه روحانیت این امکان را داشته باشد که به باغ برادر زاده خود در هشتگرد و احتمالاً باغ های دیگر برادرزاده ها و خواهرزاده های خود سر بزند. گفته می شود باغ آقا مرتضی! محل زندگی گونه‌های نادر جانوری از جمله گوزن آفریقایی، قرقاول، تمساح، سوسمار، قو و طاووس کمیاب و پرندگان نادر زینتی است که فضاسازی های مخصوصی جهت نگه داری این جانوران در جای جای باغ صورت پذیرفته است. همچنین آقا مرتضی که علاقه ویژه ای به اسب‌های قیمتی دارد و دستی در واردات و پرورش اسب‌های زیبا دارد، تعداد قابل توجهی از این اسب‌ها را در این باغ نگه داری می کند. نوع معماری و حیات وحش وصف ناپذیر این باغ، ناخودآگاه ذهن هر بیننده ای را به یاد بهشت می اندازد که به نظر می رسد خانواده ناطق نوری خیلی زود و قبل از رفتن به آن دنیا و وارد شدن به بهشت، قصد کرده‌اند تا در این دنیا گوشه‌هایی را برای خود دست و پا کنند تا شاید مزه ای از طعم‌های بهشت را قبل از وارد شدن احتمالی به بهشت برین چشیده باشند. کند.”
بر اساس این گزارش، ناطق نوری در شکایت خود عنوان کرده است که عکس این سایت از حضور وی در یک باغ، متعلق به یکی از سفرهای وی به کشور مراکش است که در آنجا با خبرنگار خبرگزاری مهر مصاحبه کرده است و به هیچ عنوان با توصیف های این سایت مطابقت ندارد.

 


 


ندای سبز آزادی: آیت‌الله جوادی آملی این هفته در درس اخلاق خود، با تبریک اعیاد ماه ذی‌الحجه به حاضران به تفسیر کلام ۲۴۰ کتاب شریف نهج البلاغه و تبیین نکات اخلاقی پرداخت و خاطرنشان کرد که فطرت الهی، علاوه بر دانستن خوب و بد، تمایل به خوبی و گرایش به سمت صلح و عدل و گریز از ظلم و ستم را نیز در وجود انسان قرار داده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد علوم وحیانی اسراء، این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در مسایل اخلاقی خدا یک سلسله سرمایه‌هایی را به عنوان «فالهمها فجورها و تقواها» داده است و این گرایش و گریز را هم در وجود ما قرار داد که چه چیز خوب و چه چیز بد است.
وی اظهار کرد: معنای آیه فوق این نیست که خدا به ما فهماند که عدل، صدق، حق خوب است و کذب و ظلم بد، بلکه معنای آن این است که خدای سبحان طوری ما را آفرید که فطرتاً به سمت صلح و عدل گرایش داریم و از ظلم و ستم گریزانیم.
وی گفت: ذات اقدس اله یک سلسله سرمایه‌های الهی را که ادراک بدیهیات است به ما داد تا به وسیله آن مباحث نظری را درک و کسب کنیم، در مسایل اخلاقی نیز یک گرایش‌هایی را به ما داد که می‌فهمیم چه چیز حق و چه چیز باطل است، در مباحث علمی نیز به یک سو گرایش داریم و از یک سو نیز گریزانیم.
جوادی آملی ادامه داد: ما با بدیهیات مشکل بود و نبود جهان بینی را حل می‌کنیم، با «فالهمها فجورها و تقواها» مشکل اخلاقی را حل می‌کنیم و تا از درون خود باخبر نباشیم، راهی برای اصلاح اخلاق نداریم.
وی اظهار کرد: باید اعضای درون خود را بشناسیم، سلامت و نقص، کمال و عیب را بشناسیم و بین عیب و نقص هم تمییز قائل شویم و فرق بگذاریم و بعد معالجه کنیم.
وی تأکید کرد: تا سری به درون نزنیم و ندانیم مسوول علم و عمل کدام است راه به جایی نخواهیم برد، البته ممکن است موعظه و سخنرانی کنیم، اما عالمانه و محققانه نخواهد بود.
این مفسر قرآن کریم با تأکید بر این‌که «برای آشنا شدن با درون باید از بیرون کمک بگیریم» گفت: انسان‌ها از نظر اعضا و جوارح بیرونی به چند دسته تقسیم می‌شوند.
وی افزود: یک سلسله از اعضای بیرونی انسان مسوول ادراک هستند؛ مثل گوش و چشم، یک سلسله نیز مسوول تحریک هستند و کار به عهده آن‌هاست.
وی تاکید کرد: عده‌ای از افراد چشم و گوش‌شان سالم است، اعضا و جوارح‌شان نیز سالم است، این گروه وقتی مار و عقرب را دیدند و خطری تهدیدشان کرد، خود را نجات می‌دهند، چون هم نیروی ادراک و هم نیروی تحریک‌شان سالم است.
جوادی آملی گفت: گروه دیگری هم هستند که قوه ادراک شان سالم است ولی دست و پای‌شان فلج است، گروه سوم کسانی هستند که مجاری تحریکی‌شان قوی است، اما کور و کر هستند و نمی‌بینند، گروه چهارم نیز کسانی هستند که مجاری تحریکی و قوه ادراک شان سالم نیست.
وی اظهار کرد: همین چهار گروه و دسته در جریان روح و نفس نیز هستند، در جریان روح در بدن ما یک سلسله نیروها مسوول و متولی اندیشه و بخشی نیز متولی انگیزه هستند و این همان است که در عبارت مولی علی(ع) آمده است« العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان» این‌ها دو قوه جدای از یکدیگر هستند.
وی افزود: ما باید بفهمیم که اخلاق مال کدام قوه است، علم اندیشه می‌آورد نه انگیزه، آن‌چه از گناه فرار می‌کند که علم نیست؛ بنابراین اگر از یک عالم بی‌عمل تعجب کردیم از ما باید تعجب کنند که سوال غیرمحققانه‌ای کرده‌ایم، علم که کار نمی‌کند، عقل عملی کار می‌کند که بسته است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار کرد: در جبهه‌های درونی وهم و خیال رودروی عقل نظری هستند و مغالطات علمی به وجود می‌آید، مغالطاتی که در منطق آمده عصاره درگیری وهم و خیال با عقل است.
وی با بیان این‌که «ما در درون مثل بیرون یک مطلب مقدمی و چهار گروه داریم» اظهار کرد: ما در درون اندیشه‌ای داریم که متولی خاص می‌خواهد، وقتی که وارد این بحث شدیم می‌بینیم که چهار گروه هستند، عده‌ای عالم عامل و عادل هستند، عده‌ای بخش عملی‌شان ضعیف است، عده‌ای نیز دستگاه علمی‌شان کار می‌کند، ولی دستگاه نظری‌شان ضعیف است مثل مقدسان بی‌درک که هرچه به آن‌ها بگوئید عمل می‌کنند ولی نمی‌دانند چه چیز خوب و چه چیز بد است، گروه بعدی نیز جاهل متهتک هستند که نه می‌فهمند و نه عمل می‌کنند.
وی با بیان این‌که «برای اصلاح اخلاق ما دو راه بیشتر نداریم» اظهار کرد: برای اصلاح اخلاق نباید دو روش و عمل را فراموش کرد؛ اول این‌که در زورآزمایی تسلیم شهوت و غضب نشویم و دوم این‌که حال که دست و پای عقل عملی باز است، کوشش کنیم که عقلی عملی را خودکفا کنیم و خود آن همه چیز را بفهمد و نیازی به عقل نظری و حوزه و دانشگاه نداشته باشد، منتهی باید توجه داشت که این فهمیدن با تصور و تصدیق نیست و این عقل عملی که در درون ما است خود آن چشم پیدا و مشاهده می‌کند.
جوادی آملی افزود: اگر ما می‌توانستیم دست و پای خود را هم اهل کشف و شهود قرار دهیم نیازی به چشم و گوش نداشتیم، دست و پای ما این هنر را ندارد و یا ما آن هنر را نداریم، ما با عقل نظری و علم حصولی حقیقت را مشاهده نمی‌کنیم؛ بلکه با همان نیروی ما عبد به الرحمن، فالهمها فجورها و تقواها و دستگاه عقل عملی مشاهده می‌کنیم.
وی تصریح کرد: اگر این آینه را شفاف نگه داشتیم و اجازه ندادیم که گرد و غباری روی آن بنشیند، خیلی مهم است و خیلی کارها می‌کند، اما زمانی که غبار و گرد روی این آینه نشست این چیزها را نشان نمی‌دهد.
وی افزود: ما در اخلاق چاره‌ای نداریم که مواظب این بخش باشیم، معنایش این نیست که از درس کم بگذاریم و یا رهایش کنیم، درس هم خواندن آن، هم گفتن و هم تعلیم آن عبادت است، اما باید توجه داشت که این درس و بحث ما به آن اطمینانی نیست چون خیلی از ماها در کهنسالی دچار فراموشی می‌شویم.
این استاد حوزه با اشاره به روایتی تصریح کرد: انسان باید خود را با استغفار معطر کند، گناه لجن و بدبو است.
وی افزود: اخلاق تنها مخصوص حوزوی و دانشگاهی نیست، اخلاق برای عموم مردم است، ما باید روز به روز گردگیری کنیم و اجازه ندهیم روی عقل نظری‌مان غبار بنشیند و این مهم کار اخلاق است.

 


 


ندای سبز آزادی: در حالی که عدم انعکاس نرخ رشد اقتصادی و تاکید بر کاهش نرخ تورم از سوی بانک مرکزی از سوی کارشناسان اقتصادی با انتقادات فراوانی همراه شده است و در حالی که مدیران دولتی تاکید بر رونق اقتصادی دارند ولی کارشناسان اقتصادی عنوان می کنند که دلیل کاهش تورم (حتی اگر درست باشد) نه رونق اقتصادی بلکه کاهش سطح عمومی مبادلات یا به عبارتی ساده تر رکود فزاینده در اقتصاد کشور است، به نظر می رسد آنچه در فضای ملموس و خارج از مباحث نظری قابل لمس است کمبود شدید نقدینگی است که در شرایط فعلی بسیاری از فعالین اقتصادی را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است.
رصد ۲۲ شاخص فضای کسب و کار که از خردادماه سال جاری توسط مرکز پژوهشهای مجلس در حال انجام است و در آخرین گزارشی که طی این بررسیها تدوین شده اشاره به مشکل مالی فعالیت اقتصادی با کار فرمایان دولتی دارد.
در این گزارش آمده است: نتیجه نظرخواهی از عاملین تولید وسرمایه‌گذاران ایرانی نشان می‌دهد از میان ۲۲ نماگر نمایش دهنده وضعیت محیط کسب و کار در ایران (عواملی که در اداره بنگاه‌ها مؤثرند، اما خارج از کنترل مدیران بنگاه هستند)، «تأخیر شرکت‌ها و مؤسسه‌های دولتی در پرداخت به موقع بدهی‌های خود به پیمانکاران» در مردادماه ۱۳۸۹ مهمترین عامل مؤثر و محدود‌کننده اداره بنگاه‌های ایرانی بوده است پیش از این در دو ماه گذشته مشکلات دریافت تسهیلات از بانک‌ها از نظر پرسش شوندگان در این پیمایش‌های ماهیانه مهمترین محدودیت برون‌زای اداره بنگاه‌های ایرانی بوده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد از نظر پرسش شوندگان در این پیمایش، طی مردادماه ۱۳۸۹، نماگری «ضعف زیرساخت‌های تأمین برق» ، «ضعف سیستم توزیع» و «مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» نسبت به ماه گذشته بیشتر از بقیه نماگرهای بدتر شده‌اند و وضعیت نماگر «موانع تعرفه‌ای تجارت خارجی» نسبت به تیرماه ۱۳۸۹، سهل‌تر شده است.
در کنار این موضوع اگر نگاهی به فهرست ۲۲ شاخص مورد ارزیابی داشته باشیم می بینیم که در این دوره چند ماهه عواملی مشکل سازترین شاخص های برشمرده شده عواملی هستند که طور مستقیم ناشی بر نقل و انتقالات مالی بنگاههای اقتصادی تاثیر می گذارند.
بحث مشکلات ناشی از دریافت تسهیلات بانکی در خرداد ماه بزرگترین مشکل بنگاههای اقتصادی عنوان شده بود که و در تیر ماه و مرداد ماه نیز جزء مورد تاکید ترین مشکلات بنگاههای اقتصادی قرار داشته است.
نقش پررنگ دولت در مشکل نقدینگی
در این میان نقش دولت به عنوان منبع اصلی تامین و توزیع نقدینگی به کشور بسیار پررنگ است و در حالی که دولت معتقد است در شرایط کنونی توانسته است با مدیریت درست از رشد نقدینگی جلوگیری و از محل افزایش بهره وری رشد اقتصادی را که اعلام نمی کند را افزایش دهد، در عمل می بینیم که فعالین اقتصادی از بد قولی کارفرمایان دولتی در بازپرداخت بدهی هایشان شکایت دارند و در رد بندی ۲۰ موسسه دست اندرکار فرایند سرمای گذاری در کشور آخرین رتبه به بانکهای دولتی تعلق می گیرد بانک هایی که به گفته فعالین اقتصادی بیشترین مشکل را در مسیر تخصیص اعتبارات و تسهیلات سر راه فعالین اقتصادی قرار می دهند.
البته نکته جالب اینجاست که در این ارزیابی که مربوط به مرداد ماه سال جاری است تاثیر تحریم های بین المللی، ورود کالاهای قاچاق، تثبیت نرخ ارز و حتی تعرفه پایین واردات کالاهای خارجی از نظر رتبه اهمیت بین مشکلات اصلی فعالین اقتصادی در ردیف های ۹ به بعد قرار می گیرند در حالی که شاید در فضای رسانه ای همواره از زبان تولید کنندگان و فعالین اقتصادی کشور مشکلاتی مانند عرضه کالاهای قاچاق یا واردات کالاهای ارزان قیمت چینی به عنوان مشکلات اصلی بخش مولد اقتصاد عنوان شده است و کمتر کسی به مشکل چک های برگشتی ورکود شکنی شاخص برگشت چک در یک سال گذشته اشاره می کند در حالی که این شاخص در ارزیابی های انجام شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس در مرداد ماه رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است و در ماههای تیر و خرداد هم این مسئله دومین و سومین مشکل اصلی فعالین اقتصادی بوده است.
مشکلی که ریشه در کمبود نقدینگی داشته و نشان از کاهش شدید سرمایه در گردش فعالین و بنگاههای اقتصادی دارد و به خوبی توجیه کننده رکود مبادلاتی است که چشم انداز کوتاه مدت آن هم نامشخص است و در واقع صاحبان نقدینگی را بر آن می دارد که به جای حفظ حداقل سرمایه در گردش خود به صورت نقدی آن را تبدیل به کالا کرده و یا به هر شکل ممکن آن را تبدیل به دارایی های غیر منقول کنند تا بعد از اجرای هدفمندسازی یارانه ها این نقدینگی از هر نوع کاهش ارزشی در امان بماند و همین مسئله باعث می شود در حالی که میزان چک های برگشتی سیر صعودی طی می کند در مقابل میزان مبادلات انجام شده توسط این نوع اوراق بهادار سیر نزولی داشته باشد.
بیهوشی اقتصادی
دولت به عنوان متولی نقدینگی در سالهای ۸۵ و ۸۶ با خاصه خرجی چرخه تولید نقدینگی در کشور را از تعادل خارج کرد و نتیجه آن شد که تورم از حدود ۱۰ درصد در سال ۸۴ به ۲۵ درصد در سال ۸۷ برسد؛ موضوعی که خود محمود احمدی نژاد نیز در سال پایانی فعالیت دولت نهم نیز به آن اعتراف کرده در مصاحبه ای با نشریه گزارش اقتصادی در مورد عملکرد اقتصادی دولت نهم می گوید: « رشد نقدینگی شمشیر دولبه است. ما برای توسعه اقتصادی مان نیازمند نقدینگی هستیم. بدون نقدینگی که اقتصاد نمی چرخد. همین سال ۱۳۸۵ اگر ما چهارده هزار میلیارد تومان به بخشی از صنعتمان تزریق می کردیم، اینها چیزی حدود ۳۰۰ هزار شغل جدید درست می کردند و ثروت ملی و رشد اقتصادیمان بالا می رفت. پس نقدینگی لازم داریم. برای تولید هم نیازمند نقدینگی هستیم. اگر ما رشد هشت درصد را هدف می گذاریم، متناسب با آن نقدینگی لازم داریم. اما اگر نقدینگی به واسطه برود، این به ضرر کشور است. بعضی ها می آیند تناسب یک به یک بین نقدینگی و تورم برقرار می کنند. این درست نیست. ما کشورهایی داریم که آن قدر نقدینگی دارند که به بیرون از خودشان سرریز می کنند. می روند جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند. در کشور خود ما دارند می آورند، از کجا می آورند؟ نقدینگی است که می آورند و سرمایه گذاری می کنند. ما تلاش داریم که نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری و تولید ببریم. اگر این اتفاق بیفتد نه تنها تورم نیست ضد تورم است و ثروت ملی بالا می رود. اما اگر مهار نشود که یک مقدار سال گذشته برخی از بانکها این را رعایت نکردند و در بخش خرید و فروش و واسطه گری بردند، مثلاً در بخش مسکن یک دفعه هجوم کردند و بعضی از بانکهای خصوصی وامهای سنگین دادند، خب این تورم درست می کند. امیدواریم امسال بتوانیم کنترل کنیم. البته ما تلاش داریم سقف نقدینگی را هم کنترل بکنیم. این طور نباشد که از آن محدوده تعیین شده، خارج شده باشد…».
نتیجه این نوع نگرش که از سوی رئیس جمهور بیان شد به جایی رسیده که در دو سال اخیر در عمل تزریق نقدینگی متوقف شده است و البته شاید بتوان گفت این توقف از سوی دولت برای ایجاد نوعی بیهوشی اقتصادی قبل از هدفمندسازی است که از آن به جراحی اقتصادی تعبیر می کنند.
به هر شکل، آنچه در حال حاضر در اقتصاد کشور در جریان است، نشان از کمبود شدید نقدینگی است که در عمل گردش فعالیت های اقتصادی را به شدت کند کرده است و اگر دولت برای این مشکل چاره اندیشی نکند، شاهد افزایش خروج سرمایه ها از بخش های مولد و ورشکستگی های گسترده خواهیم بود. با به تعبیر پزشکی، اگر دولت همچنان به نگه داشتن اقتصاد کشور در شرایط بیهوشی ادامه بدهد، اقتصاد ایران در خطر کما و مرگ قرار خواهد گرفت.
منبع: خبر آنلاین

 


 


ندای سبز آزادی: عیسی کلانتری پیش بینی کرد که با توجه به ساختار و شرایط کنونی کشور، جناح اصولگرایان با خودشان درگیر خواهند شد.
دبیرکل خانه کشاورز در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: وقتی که ما یک حزب داشتیم به نام حزب جمهوری اسلامی و جناح مخالفی نبود، داخل این حزب دو دستگی شروع شد. همین چپ و راست از درون همین حزب جمهوری اسلامی به وجود آمدند. یک عده ای شدند چپ و یک عده ای هم شدند راست و این ادامه داشت تا تبدیل شدند به اصلاح طلب و اصولگرا. حالا که قرار بر این است که اصلاح طلبان از صحنه سیاسی حذف شوند اصولگرایان با هم درگیر خواهند شد و دوباره یک گروه دیگر پیش خواهد آمد.
وی در ادامه گفت: من فکر می کنم که این مسئله به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست. من می گویم نظام جمهوری اسلامی نه دولت جمهوری اسلامی. به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست که بخواهد تک بعدی و با یک تفکر در کوتاه مدت فکر کند و بخواهد کشور را اداره کند.
وی با بیان این مطلب که امیدی به بازگشت اصلاح طلبان نمی بینید اظهار داشت: الان اصلاح طلبان را تهدید می دانند اما خودشان شکاف بر می دارند. آدم ها سر هم می توانند کلاه بگذارند اما سر خودشان که نمی تواند کلاه بگذارد. انسان واقعیت ها را می بیند و ممکن است تا یک مدتی کتمان کند اما بالاخره واقعیت ها ملموس هستند. من فکر نمی کنم هیچ کسی چه در میان اصلاح طلبان و چه در اصولگرایان راضی به از بین رفتن کشور و انقلاب باشد.
وی تصریح کرد: اگر سیاست ها به مسیری برود که یگپارچگی کشور یا اصول انقلاب در معرض تهدید قرار بگیرد خودشان با رفتارهای غلط خودشان را درگیر می کنند. یک تفکر خاص وقتی که به بیراهه برود نمی تواند دوام بیاورد.
مشروح گفت و گوی «خبرآنلاین» با عیسی کلانتری قرار است روز شنبه در روزنامه «خبر» منتشر شود.

 


 


ندای سبز آزادی: درحالیکه محمد جواد لاریجانی بعنوان نماینده جمهوری اسلامی تلاش می کرد مانع تصویب قطعنامه "محکومیت نقض حقوق بشر در ایران" شود و پیش نویس این قطعنامه را نیز، "غیر حقوقی" و "فاقد وجاهت" ذکر کرده بود، سازمان ملل روز پنجشنبه با پشتيبانی آراءِ ۸۸ کشور، جمهوری اسلامی را به دليل نقض حقوق بشر محکوم کرد.

کمیته "اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی" مجمع عمومی سازمان ملل که به کمیته سوم شهرت دارد، طی روزهای اخیر پیش نویس قطعنامه ای درباره اوضاع حقوق بشر در ایران را در دست بررسی داشت، تا اینکه روز پنجشنبه ٢٧ آبان ماه ٨٩ (۱٨ نوامبر ٢۰۱۰) آنرا به رای اعضای سازمان ملل متحد گذاشت.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، با اعلام اینکه "این قطعنامه ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع نیز داشته است"، خاطرنشان کرد که تصویب پیش نویس قطعنامه ای که توسط کمیتهء سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکوم کردن جمهوری اسلامی به دلیل نقض فاحش حقوق بشر تدوین شده بود، قدم بسیار مثبتی در راستای تلاش پیوسته برای تقابل با بحران در حال رشد ایران در زمینهء حقوق بشر است.

کمپین خاطرنشان کرده است "نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد می باید مکانیسم هایی را برای پاسخگو کردن حکومت ایران برای نقض حقوق بشر و اجرای مفاد قطعنامه پیاده سازی کنند."

گفتنی است روز پنجشنبه طی مراحل رای گیری در سازمان ملل، محمد جواد اردشیر لاریجانی، نماینده بلندپایه جمهوری اسلامی، که جهت تلاش علیه رای آوردن این پیش نویس به نیویورک رفته بود، سعی داشت با یک ترفند آیین نامه ای تحت عنوان “اقدام جهت عدم تحرک،” مانع انجام رای گیری شود. اما با ۹۱ رای مخالف اقدام ایران و ۵۱ رای موافق این اقدام، مانور وی با شکست خیره کننده ای روبرو شد.

گزارش کمپین حقوق بشر می افزاید تصویب این قطعنامه منعکس کنندهء توجه سازمان ملل متحد برای هفتمین سال پی در پی نسبت به عدم تعهد جمهوری اسلامی ایران در پیروی از استانداردهای حقوق بشر و همچنین تمایل به همکاری بین مقامات سازمان ملل متحد برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران خواهد بود. اما در تلاش برای برانگیختن مخالفانی برای این طرح، مقام عالیرتبهء حقوق بشری ایران، محمد جواد لاریجانی، آن را یک حملهء سیاسی توسط غرب و “تحریک آمیز” خواند.

آرون رودز، سخنگوی کمپین می گوید: ادبیات نخ نما و تکراری نمی تواند این حقیقت را پنهان کند که رفتار غیر انسانی حکومت ایران با ملت خود، مجددا کشورهای عضو سازمان ملل متحد را برانگیخته است تا عملکرد آن کشور را محکوم کنند.
تعداد بیش از حد موارد اعدام، که بسیاری از آنها بدون طی مراحل قانونی صورت می پذیرد؛ اعدام نوجوانان؛ مجازات های غیر انسانی شامل سنگسار و قطع عضو؛ شکنجهء سیستماتیک؛ تبعیض علیه زنان؛ هدف گرفتن روزنامه نگاران و وکلای حقوق بشر؛ و بازداشت های خودسرانهء هزاران نفر، همهء این ها و سایر موارد باعث شده اند که جامعهء بین المللی تقاضای بهبود فوری شرایط را داشته باشد.
در سال های اخیر، جمهوری اسلامی همچنان به خنثی کردن همهء تلاش ها برای کمک به بهبود کارنامهء حقوق بشری خویش مشغول بوده است. با وجود تقاضاهای پیاپی مسئولان سازمان ملل متحد، از سال ۱۳۸۴ تا کنون، هیچ مخبر ویژه ای از سوی سازمان ملل متحد مجاز به ورود به کشور نبوده است. ازتاریخ مصوبهء سال ۱۳۸۸ سازمان ملل متحد در خصوص کارنامهء حقوق بشرجمهوری اسلامی ایران، دولت ایران کلیهء نگرانی های ابراز شده در این خصوص را نادیده گرفته و اجازه داده است تا وضعیت حقوق بشر در کشور هرچه بیشتر رو به زوال برود.

بیش از ۵۰۰ زندانی عقیدتی، که تنها به دلیل عقاید و باورهایشان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر شده اند، اینک درزندانهای ایران به سر می برند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار دارند. قوهء قضاییهء جمهوری اسلامی، مشغول صدور احکام شدید زندان و شلاق و جریمه های نقدی برای کنشگران بر مبنای اتهامات امنیت ملی ساختگی بوده است. تعداد زیادی از وکلای حقوق بشر، شامل نسرین ستوده و محمد سیف زاده، اخیرا بی دلیل دستگیر و محاکمه شده اند.

کمپین گزارش های معتبری در خصوص دهها اعدام گروهی در زندان وکیل آباد مشهد دریافت کرده است، که می توانند صدها مورد جدید به آمار سالیانهء اعدام ها درجمهوری اسلامی ایران اضافه کنند؛ آماری که در حال حاضر ایران را پس از چین دارای بیشترین تعداد اعدام در جهان نشان می دهد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از حمایت عمیق و همه جانبهء کشور های مناطق مختلف برای تصویب این پیش نویس استقبال می کند و جمهوری اسلامی ایران را تشویق می کند تا یک برنامهء سازندهء همکاری با سازمان ملل متحد برای رفع نمودن نگرانی های منعکس شده در پیش نویس را آغاز کند.

همچنین به گزارش رادیو اروپای آزاد، جان مک‌نی، سفير کانادا در سازمان ملل و از پيشنهاددهندگان و پشتيبان‌های اين قطعنامه در اين باره گفته است: تهران درخواست جامعه‌ بين‌المللی برای توقف اِعمال شکنجه و اعدام افراد در ملاء عام را به کرّات رد کرده و بی‌احترامی خود به سازمان ملل، معاهدات و رويه‌های بين‌المللی در دفاع از حقوق بشر را به نمايش گذاشته است.

لاریجانی: این قطعنامه مضر است
محمد جواد لاريجانی در پایان این نشست، صدور اين قطعنامه را برای "صلح و همزيستی جهانی مضر و غيرسودمند" خواند.
لاریجانی که بعنوان دبیر ستاد حقوق بشر ایران، برای شرکت در شصت و پنجمین اجلاس عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، طی روزهای اخیر به شدت از تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران (پیرامون نقض حقوق بشر) انتقاد کرده و مطرح کردن این پیش نویس از سوی کشورهای غربی را اقدامی اساسا غیر حقوقی و فاقد وجاهت ذکر نموده بود.

اکثر کشورهای عضو این کمیته، در آبان ماه (نوامبر) سال گذشته نیز، قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساندند که در آن "نگرانی عمیق خود را در مورد نقض جدی حقوق بشر در ایران" اعلام شده بود.

این قطعنامه سپس از کمیته سوم به مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرستاده شد و در آذر ماه (دسامبر) توسط این مجمع به تصویب رسید، که نسبت به مواردی از جمله " شدت گرفتن میزان صدور حکم اعدام در ماه های پس از انتخابات"، "محدودیت ها و موانع شدید برای آزادی مذهب و اعتقاد" و "بازداشت، سرکوب توام با خشونت و محکوم کردن زنانی که خواستار حق تجمع مسالمت آمیز هستند" ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده بود که با اعزام یک نماینده ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر به این کشور موافقت کند.

قطعنامه امسال نیز، توسط مجمع عمومی سازمان ملل، در ماه دسامبر (آذرماه) امسال رسما تایید خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، جمهوری اسلامی را پرچمدار حقوق بشر در دنیا توصیف می کند و این قطعنامه را ضد ایرانی می داند.

 


 


نیلوفر زارع

صدایش به سختی از گلو بیرون می آید و مکث های گاه طولانی اش در میانه سخن ، گواه تحلیل رفتن توان بدنی او است. "احمد جنتی" پیرمرد 84 ساله ای که خیال رها کردن صندلی قدرت را ندارد با گذشت روزگار مزاج اش آتشین تر شده است. کارنامه او پر است از تصمیم های حیرت انگیز درباره رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری . قربانیان او اما به مراتب بیشترند. فعالان سیاسی، روزنامه نگاران ، زنان برابری خواه و در مجموع بخش عمده ای از کنشگران جامعه مدنی در ایران قربانیان مستقیم یا غیرمستقیم تصمیم های جنتی به شمار می روند. جنتی با کارنامه ای که از خود به جا گذاشته از حد یک نام فراتر رفته و تبدیل به نماد شده است. او در ویترین شخصیت های جمهوری اسلامی نمایانگر ارزش های بنیادگرایانه حاکم است و با کردار و گفتارش، روح جاری در کالبد نهادهای نظام را معرفی می کند. از همین رو مخالفت با او نیز به معنای دشمنی با یک پیرمرد 84 ساله کم تحرک نیست بلکه مخالفت با ساخت سیاسی پیر و فرتوت و کم تحرکی است که خود را به دنیای امروز تحمیل کرده و با زیر پا گذشتن رای مردم و دهن کجی به افکار عمومی در صدد حفظ پایه های قدرت برآمده است.

کارنامه سالهای دور

زندگینامه احمد جنتی مثل زندگی بسیاری از مبارزان انقلابی در دوران پهلوی با دردسر و رنج و مشقت توام بوده است. او در جوانی یک طلبه معمولی بود که پس از گذراندن دروس سطح در حوزه علمیه اصفهان به قم آمد و پای درس کسانی چون "آیت‌الله بروجردی" و "آیت‌الله خمینی" شرکت کرد. فعالیت های انقلابی جنتی که شامل برنامه ریزی برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن اعلامیه‌ها و ارتباط با دیگر مراکز مرتبط با نهضت بود برای او در مجموع سه ماه زندان و سه سال تبعید به اسد آباد همدان را به همراه داشت. در کارنامه او نقاط ابهام فراوان نیز وجود دارد که برای واکاوی آن تاریخ باید هنوز چند صباحی به پیش رود و هنوز به طور دقیق نمی توان صحت آن شایعات را تشخیص داد اما بهرحال کسانی که از نزدیک با منش جنتی آشنا هستند معتقدند که او انسانی است که برای حفظ موقعیت خود حاضر به زیر پا گذاشتن تمام اصول انسانی و اخلاقی است. "مهدی خزعلی" یکی از این افراد است که به دلیل سالها همسایگی با دبیرشورای نگهبان شناختی شخصی و بی واسطه از او دارد. خزعلی با تایید سست عقیدگی جنتی معتقد است که وی در مسیر جاه طلبی های فردی، فرزندش را هم قربانی کرده است. اشاره او به "محمدحسین جنتی" فرزند احمد جنتی است که به دلیل عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به همراه همسرش توسط نیروهای سپاه پاسداران کشته شد و احمد جنتی به شکرانه کشته شدن او 40 روز روزه گرفت. برخی ناظران می گویند که دلیل خوشحالی جنتی از مرگ فرزندش اطلاعاتی بوده که حسین جنتی از فعالیتهای پدرش در اختیار داشته است.

"مهدی کروبی" اما در اظهارات اخیر خود از زاویه ای دیگر به این ماجرا نگاه کرده است. او با یادآوری ماجرای فرزند دبیر شورای نگهبان از او خواسته است تا به شرایط روحی خانواده زندانیان سیاسی بیندیشد و وضعیت خود را در زمانی که فرندش، حسین جنتی، به دلیل فعالیت های مسلحانه علیه حکومت در زندان بود، به خاطر بیاورد."

در خدمت ارباب قدرت

احمد جنتی از فردای پیروزی انقلاب تاکنون بر صندلی هایی تکیه کرده که با جان و مال و ناموس شهروندان ایرانی سروکار داشته است. در کارنامه او پس از انقلاب عنوان هایی چون مدیریت در دادگاههای انقلاب اسلامی، •مسوول ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی ، امامت جمعه موقت قم،کرمانشاه و تهران و از همه مهم تر دبیری شورای نگهبان قانون اساسی به چشم می خورد. در این میان دبیری شورای نگهبان و امامت جمعه تهران دو سمتی هستند که جنتی از طریق آنها بیشترین آزار را به هواداران جامعه باز رسانده است.
در شورای نگهبان جنتی مسوول رد صلاحیت هزاران نفر از داوطللبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ده ها نفر از داوطلبان نمایندگی خبرگان قانون اساسی و داوطلبان ریاست جمهوری بوده است. او همچنین با رد بسیاری از قوانین اصلاح طلبانه به ویژه در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نقش موثری در عقب ماندگی های حقوقی کشور داشته است. اظهارات او در دفاع از سرکوب های سیاسی و اجتماعی که بدون کوچکترین پروایی طی سالهای متمادی از تریبون نماز جمعه تهران ابراز شده است او را به نماد بنیادگرایی و دیکتاوری مذهبی در جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

جامه ای به قواره جنتی

بسیاری از ناظران سیاسی در ایران، جایگاه و شخصیت حقیقی احمد جنتی را چندان جدی نمی گیرند و معتقدند که این ساخت سیاسی و سیستم حاکم است که جنتی را در مناصب اش پشتیبانی و حمایت کرده است. آنان معتقدند که اگر بسیاری از اشخاص دیگر غیر از جنتی نیز در منصبی مانند دبیری شورای نگهبان قانون اساسی قرار می گرفتند و با توصیه نهادهای عالی رتبه تر برای رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب و رد قوانین اصلاح طلبانه روبرو می شدند ممکن بود برای تثبیت جایگاه خود از تصمیم نهادهای ارشد تبعیت کنند. با این حال تردیدی نیست که جنتی در دوران طولانی دبیری شورای نگهبان خود به یک قطب در نظام سیاسی تبدیل شده و برای اتخاذ برخی تصمیم ها نیازی به هماهنگی با اتاق فکرهای ارشد نظام ندارد. او البته خط مشی ها و جهت گیری های نظام را در این سالها به خوبی آموخته و می داند که با چه سازوکاری باید از ساخت محافظه کارانه و سنت زده موجود صیانت کند. انبوه موارد مربوط به نقض حقوق شهروندی در عرصه انتخابات و تن ندادن به خواست و اراده آزادانه شهروندان برای تعیین سرنوشت خویش تنها نمایانگر گوشه هایی از کارنامه جنتی هستند. او در مقام امامت جمعه تهران هم با دشمنی آشکار نسبت به مفاهیم دنیای مدرن نظیر دموکراسی ، حقوق بشر، انتخابات و عناد با نهادهای مدرن مانند دانشگاه و سازمان های غیردولتی عمق نفرت خود نسبت به حقوق شهروندی را به نمایش گذاشته است.بسیاری از کسانی که در جریان برگزاری انتخابات های مختلف از نزدیک شاهد اقدام های جنتی بوده اند شهادت می دهند که او بدون هیچ واهمه ای در آرای عمومی خیانت کرده و با دستکاری نتایج از ورود کاندیداهای اصلاح طلب به کرسی های قدرت جلوگیری کرده است. مصطفی تاج زاده عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی یکی از این شاهدان است. او به تازگی در سخنانی که از زندان به بیرون درز کرده خطاب به جنتی گفته است "شهادت می دهم که تو در یک قلم یک چهارم آرای مردم تهران را به سرقت بردی تا آقای حداد عادل را که رأی نیاورده بود به مجلس بفرستی و پاداش خود دریافت کنی." اشاره تاجزاده به دریافت پاداش از سوی جنتی برای خیانت در آرای عمومی تایید کننده تحلیل هایی است که بر نقش او به عنوان فرمانبردار نهادهای عالی رتبه تر تاکید دارند.

مجری سناریوهای امنیتی

خطبه های جنتی در نماز جمعه هفته گذشته تهران که در آن از قوه قضاییه خواسته شده بود اجازه مرخصی به فعالان سیاسی بازداشت شده را ندهند بار دیگر نقش او را به عنوان آلت دست اتاق فکرهای ارشد نظام برجسته کرد. "مهدی کروبی" از رهبران جنبش سبز در واکنش به این اظهارات گفت که "آقای جنتی از سپاه و اطلاعات مشورت می گیرد و "هیولای زشت و پلیدی" را از روحانیت در ذهن خانواده های زندانیان سیاسی ایجاد کرده است." کروبی همچنین اظهار داشت که سخنان جنتی سخنان دستگاه های اطلاعاتی بوده که از اقدام قوه قضاییه در اعطای مرخصی به برخی زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری ناراضی هستند. طرح اظهارات دشمن خویانه نسبت به اصلاح طلبان از تریبون های عمومی طی ماه های اخیر بارها از سوی جنتی تکرار شده است.
او در یکی از جنجالی ترین اظهارت خود مرداد ماه گذشته مدعی شد سندی را به دست آورده مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به رهبران اصلاح طلب داده است. جنتی برای این ادعا هیچ سندی ارائه نکرد ولی در عوض رهبران جنبش سبز با نگارش شکواییه ای خطاب به مراجع تقلید از آنان تقاضا کردند که برای حفظ حیثیت روحانیت هم که شده از جنتی بخواهند اگر برای ادعایش سندی دارد ارایه کند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه خود آورده بودند" این مرد کهن سال ( جنتی ) که از آغاز تأسیس مجلس و شورای نگهبان لاینقطع مسئول بوده و قریب به بیست سال است که دبیر شورای نگهبان است و گویا کهولت سن نه تنها قوای روحی و جسمیش را به تحلیل برده بلکه قوه ادراک و ذهنی اش را هم مختل کرده است." در نامه آنها همچنین با اشاره به پیشینه جنتی در بیان ادعاهای واهی و بدون سند سابقه او در نسبت ناروا دادن به یکی از مراجع عالی قدر شیعه و ادعایش درباره واردات هفت میلیارد دلار شکلات از جزیره کیش آورده شده بود. این دو ماجرا به رغم آن که برای دبیر شورای نگهبان رسوایی توام با عقب نشینی را به همراه داشته ظاهرا تاثیری در شیوه سخن گفتن او نداشته است.

ادبیات آلوده به توهین و دشمن خویی جنتی بسیاری از اصلاح طلبان را به این نتیجه رسانده که او اساسا حق حیات هم برای مخالفان وضع موجود قائل نیست چه برسد به حقوق شهروندی . مصطفی تاجزاده با تاکید بر همین مساله در اظهارات اخیر خود خطاب به دبیر شورای نگهبان گفته "درحالیکه جنتی برای ما حق حیات قائل نیست چگونه می تواند حق رأی قائل باشد؟!" او همچنین اظهارات اسفندماه گذشته جنتی در تمجید از اعدام دو تن از متهمان سیاسی و تشویق به اعدام های بیشتر را ملاک بی رحمی دبیر شورای نگهبان قرار داده و گفته است که با وجود چنین روحانیون سنگدل و آتش زبانی تعجبی ندارد که جوانان به نماز جمعه نمی روند.

گوش های سنگین پیرمرد

توصیه مشفقانه مخالفان جنتی به او این بوده است که در این سالهای پیری به جای دشمن تراشی و حق کشی بیشتر، گوشه ای بنشیند و از اعمال ناشایست گذشته استغفار کند. در نامه مرداد ماه کروبی خطاب به او آمده بود که " شما در پایان راهی هستید که زندگی نام دارد و هرچه کرده اید اگر با میل دست یابی به دنیا و متعلقات آنهم بوده باشد حتماً به مقصود رسیده اید.ریاست دنیا اگر بقا و وفایی داشت به من و امثال ما و شما نمی رسید." در اظهارات اخیر مصطفی تاج زاده هم با درخواست مشابه از جنتی برای طلب استغفار آمده است " .. یادآور می شوم که خداوند حق النفس و حق الله را می بخشد اما حق الناس را هرگز. سرقت آرای مردم و مهم تر از آن سرقت دین و ایمان مردم عذاب سنگینی دارد. به تو(جنتی) توصیه می کنم زودتر استعفا دهی و علنا از مردم که حقوقشان را بارها ضایع کردی حلالیت بطلبی و بقیه عمر را به اعتکاف و عبادت بپردازی شاید خداوند از سر تقصیراتت بگذرد."
این توصیه های مشفقانه تاکنون کوچکترین تاثیری در منش و روش دبیر 84 ساله شورای نگهبان نداشته است. شاید گوش های او در این دوران پیری به آن حد سنگین شده که دیگر هیچ آوای مشفقانه ای را نمی شوند.

 منبع: جرس


 


ندای سبز آزادی: همزمان با تشدید فشار دولت کودتا بر فعالان دانشجویی، از ایران گزارش می رسد که فعالان کارگری نیز تحت فشارهای بیشتری قرار گرفته اند.
به گزارش ندای سبز آزادی در این ارتباط، علاوه بر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نیز هدف فشارهای قضایی و امنیتی قرار گرفته است و سه عضو آن از سوی شعبه 13 دادگاه تجديدنظر اهواز به شش ماه زندان محکوم شده اند.
اسامی این کارگران، بهروز نيکوفرد، عليرضا سعيدی و بهروز ملازاده نام دارند، « توهين به رهبری» بوده است.
این سه کارگر پیش از این در اعتراض های صنفی بیش از یک هزار کارگر شرکت نیشکر هفت تپه به پرداخت نشدن حقوق و مزایا و نیز بحث تعطیلی این واحد بزرگ کشاورزی و صنعتی شرکت داشته اند.
علاوه بر این سه کارگر، رضا رخشان، رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، هم که پس از نوشتن مقاله ای به خاطر دومين سالگرد راه اندازی اين تشکل کارگری تحت فشارهای امنيتی و قضايی قرار گرفته بود، تهدید شده است که حکم دو سال زندان در پرونده ای که او در آن تبرئه شده بود، برایش صادر خواهد شد.
آقای رخشان در آن مقاله تنها به دستاوردهای مثبت راه اندازی سندیکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه برای این شرکت و کارگران آن اشاره کرده بود.
وی در آن مقاله با اشاره به راه اندازی این سندیکا نوشته بود: شرکت نیشکر هفت تپه که دراین دوسه ساله تقریبا به حال خود رها شده بود، مورد توجه و حساسیت مسئولین امر قرار گرفت... شرکتی که با انواع مشکلات مثل افت شدید تولید (درسال 1387کل شکرتولید 11هزارتن بود، امسال پیش بینی می شود که کل شکر تولیدی آن از 80 هزار تن هم فراتر برود که این نشان از بهبودی اوضاع است.
رضا رخشان همچنین اوضاع برای کارگران این شرکت را نسبت به گذشته بسیار خوب توصیف کرده و افزوده بود: اکنون پرداخت دستمزد کارگران بسیار مطلوب شده است، به طوری که فعلا هیچگونه تاخیر در پرداخت دستمزد وجود ندارد.
وی در پایان نیز گفته بود که اگر سندیکاهای بیشتری وجود می داشتند، اوضاع کارگران خیلی بهتر می بود.
حال، این مقاله تبدیل به اعمال فشار بر رئیس هیات مدیره سندیکا و اعضای آن شده است.
البته چند هفته پیش، او و چند تن از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه از این شرکت اخراج شدند.
این اخراج ها به طور کامل برخلاف ماده یک مقاوله نامه 98 سازمان بین المللی کار است که می گوید:« کارگران باید در برابر اقدامات ضد سندیکایی و تبعیض آمیز در خصوص اشتغال، از حمایت کافی برخوردار باشند» و « حمایت از کارگران در برابر اقدامات ضد سندیکایی بویژه باید بندهای زیر را در برگیرد:
الف) شرط استخدام کارگران به عدم عضویت در سندیکاهای کارگری یا به استعفا از آنها؛
ب) اخراج کارگران یا ایجاد مزاحمت برای آنان به هر وسیله، به علت عضویت در سندیکاهای کارگری یا به علت شرکت در فعالیت های تشکیلاتی سندیکایی در غیر ساعت های کار یا حتی در صورت موافقت کارفرما در زمان کار.»
در این میان، سندیکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه به دلیل دستاوردهایی که برای بیش از یک هزارکارگر شرکت نیشکر هفت تپه به ارمغان آورد، هنوز هم در میان این کارگران محبوبیت دارد و به همین دلیل است که بیش از گذشته هدف فشارهای بیشتر دولت کودتا قرار گرفته است.
در این میان، دلیل عمده تر افزایش فشارها بر سندیکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، نگرانی دولت کودتا از افزایش اعتراض ها و اعتصاب های کارگری در نقاط گوناگون ایران است.
تاکنون گزارش هایی در مورد این اعتراض ها در چند شهر انتشار یافته است.
این در حالیست که پیشتر گفته شده بود که شورای عالی امنیت ملی به مسئولان خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، دستور داده است که خبرهای مربوط به اعتراضات و تجمعات کارگری را پوشش ندهند و در مورد انتشار سایر اخبار کارگری نیز با دقت عمل کنند.
این دستور عمل از جمله در مورد اعتصاب کارخانه های لاستیک البرز و نورد و لوله صفا که دارای صدها کارگر هستند، به کار بسته شد!!!

 


 


ندای سبز آزادی: یک عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس، مشارکت و حضور اکثریتی مردم در صحنه انتخابات آتی را منوط به فراهم کردن شرایطی عادلانه برای ایجاد رغبت شرکت همه سلیقه‌ها در انتخابات دانست.
علی‌اکبر اولیاء در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این مساله نیازمند فضای بازتری است نه این که عده‌ای به هر مستمسک و بهانه‌ای که خود تشخیص می‌دهند به دیگران انگ زده و آن‌ها را از صحنه خارج کنند.
وی گفت: انتظار و خواست بنده به عنوان نماینده مردم این است که فضا به گونه‌ای فراهم شود که شاهد حضور حداکثری جناح‌ها، گروه‌ها و همه اقشار مردم در انتخابات آتی باشیم.
وی با ابراز این عقیده که « متاسفم بگوییم این شرایط چندان فراهم نیست»، گفت: عده‌ای تصور می‌کنند همه سهم کرسی‌های مسوولیت از جمله مجلس باید در اختیار آنان قرار گیرد.
اولیا این طرز تفکر را «انحصار‌طلبی و سمی مهلک» دانست و افزود: این دیدگاه به هیچ وجه به نفع کشورنخواهد بود.
این عضو فراکسیون خط امام(ره)، در ارزیابی ازانسجام اصلاح‌طلبان تا انتخابات آتی نیز گفت: هیچ‌گاه نباید ناامید شد و هر کس براساس مسوولیتی که دارد، باید اقدام کند. خداوند هم به اندازه فهم‌ انسان در روز قیامت از آن‌ها بازخواست خواهد کرد و همه مسوول هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از مسوولیت مبرا کند؛ منتهی برخی اوقات شرایطی فراهم می‌شود که بعضی احساس می‌کنند تکلیفی بر آنان نیست که این مساله را بسیار خطرناک می‌دانم.
نماینده مردم یزد و صدوق در خانه ملت، با مضر دانستن فراهم نبودن نشاط و شادابی برای حضور حداکثری مردم در جامعه گفت: البته عده‌ای این‌گونه می‌خواهند و این گونه فضای اجتماعی را هم مدیریت می‌کنند.

 


 


ندای سبز آزادی: با آنکه مسئولان دولتی و متحدانش در نهادهای نظامی و انتظامی، امنیتی شدن فضای جامعه در آستانه آزادسازی قیمت‌ها و اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها را انکار می‌کنند، اظهارات ضد و نقیض وزیر بازرگانی و معاونش در خصوص چگونگی حضور و فعالیت بسیج در بازار، در کنار تفاهنامه‌ی دولت با بسیج ادارات برای بازرسی و برخورد با فعالان بازار، نشانه‌های تلاش‌های پنهانی هستند که برای پلیسی کردن فضای جامعه در ماههای آینده در جریان است.
در حالی که معاون وزیر بازرگانی هفته پیش بر حضور بسیج در برخورد با متخلفان اقتصادی تصریح کرده بود، وزیر بازرگانی ضمن تکذیب سخنان معاونش، تاکید کرد که: ما اکنون دنبال استفاده توانمندی نظامی و امنیتی بسیج نیستیم.
به نوشته خبرگزاری‌ها، مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، که هفته پیش در مراسم انعقاد تفاهم همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته بود “بسیج همیار دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست”، اکنون در حاشیه نشست مشترک با برخی فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران، تاکید کرده است که وجود ده هزار بازرس خود وزارت بازرگانی برای بازرسی در روند اجرای طرح هدفمندسازی کفایت می‌کند.
وی گفته است: “ما اکنون دنبال استفاده از توانمندی‌ نظامی بسیج نیستیم و اصلا وزارت بازرگانی کار امنیتی نمی‌کند. یعنی ما دنبال بسیج برای کارهای امنیتی آن نرفته‌ایم.”
این در حالی است که محمدحسین نکویی‌مهر، معاون وی، به صراحت از حضور بسیج در برخورد با کسانی که آنها را “متخلفان بازار” می‌نامد، سخن می‌گوید. این معاون وزیر بازرگانی، امروز هم در مصاحبه با خبرآنلاین، بار دیگر – و به رغم سخنان وزیر – بر اظهارات پیشین خود تاکید کرده و گفته است: “بسیج می تواند اگر لازم شد با متخلفان بازار برخورد کند.”
نکویی مهر که چند هفته‌ای است از اتاق ریاست سازمان بازرگانی استان فارس به طبقه پنجم ساختمان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انتقال یافته تا ریاست این سازمان و معاونت وزارت بازرگانی را برعهده داشته باشد، هفته قبل تفاهمنامه‌ای با بسیج منعقد کرد که در آن به همکاری و مشارکت بسیج ادارات در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره و تاکید شده بود.
بر اساس این تفاهمنامه که به امضای رئیس سازمان دولتی حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سردار سرتیپ احمدی میانجی رئیس سازمان بسیج ادارات رسید، نظارت و بازرسی از اصناف، به بیش از پنج هزار نفر از بسیجیان ادارات واگذار شده است.
وزیر بازرگانی در زمان امضای این تفاهمنامه، حضور بسیج در عرصه هدفمند شدن یارانه‌ها را ” نمایش جلوه‌ای از همیاری دولت و ملت” توصیف کرده بود.
معاون وزیر بازرگانی هم اکنون در اظهارات اخیر خود به سازماندهی، آموزش و به‌کارگیری بسیج در روند پایش بازار اشاره می‌کند و و از حضور این نیروی نظامی در “برخورد با متخلفان در صورت لزوم” سخن می‌گوید.
جالب اینجاست که با وجود اعلام رسمی این تفاهمنامه و توضیحات پس از آن، هنوز مسئولان دولتی و متحدان ادعا می‌کنند که فضای بازار، امنیتی نشده و دولت بنا ندارد در زمان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، جامعه و به خصوص عرصه فعالیت‌های اقتصادی را به صورت پلیسی اداره کند.

 منبع: کلمه


 


ندای سبز آزادی: عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، شرط وحدت در جریان مدعی اصولگرایی را دست برداشتن دولت از رفتارهای جزمی عنوان کرد.
به گزارش ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده کرمانشاه، در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرات حضور “مهدوی‌کنی و یزدی در موضوع اتحاد بین اصولگرایان”، این امر را “موثر” خواند و اظهار داشت: اکنون هم باید از حضور این بزرگان استقبال کرد زیرا وحدت میان اصولگرایان که از نظر سیاسی نباید تفرقه‌ای داشته‌ باشند نیازمند زیربنای اخلاقی است که ورود این آقایان می‌تواند آن را فراهم کند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر ورود علما در رفع اختلافات میان دولت و مجلس افزود: ورود علما به بحث وحدت فراتر از موضوعات مدیریتی است و طبیعتاً آنها به شکاف میان حامیان و منتقدان دولت وارد نمی‌شوند.
فلاحت‌پیشه ادامه داد: این شکاف هم مانند الگوی حل مشکل برنامه پنجم می‌تواند حل شود. برخی ناظران فکر می‌کردند برنامه پنجم به عامل تفرقه همیشگی تبدیل شده است اما دولت و مجلس نشان داده‌اند که به توافق رسیده‌اند ضمن آنکه انتقاد از دولت امر بدی نیست.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین تاکید کرد: جریان اصولگرایی اختلاف زیربنایی با دولت ندارد البته برخی دوستان می‌گویند که اختلاف بینشی با دولت دارند ولی معتقدم این نوع اختلاف در مجلس کمرنگ است و عمدتا در مسائل مدیریتی وجود دارد. البته برخی مسائل بینشی مانند نظریه پردازی مکتب ایرانی و در راس امور بودن مجلس این اختلافات را حادتر کرده است درحالی که در شرایط فعلی طرح این مسائل ضروری نیست.
فلاحت‌پیشه اظهار داشت: دولت و مجلس در زمان فعلی کار حساس هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا می‌کنند که در آن باید تلاش کنند حداقل فشار به مردم وارد آید و حداکثر اهداف نیز تحقق یابد، همچنین مسائل خاص خارجی نیز وجود دارد لذا در چنین شرایطی باید فیتیله اختلافات سیاسی را پایین کشید و عزم متقابل ایجاد شود.
وی در پایان در پاسخ به اینکه “علما ورود کننده به بحث وحدت از ابتدا نسبت به سیاست‌های دولت انتقاد داشته‌اند و اکنون واکنش دولت باید چگونه باشد؟” گفت: معتقدم اگر طرفین دنبال وحدت باشند باید از یک سری رفتارهای جزمی دست بکشند زیرا مشخصاً در دولت یک سری رفتارها حالت جزمی یافته است که باید تعدیل شود.

 


 


ندای سبز آزادی: دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس با تاکید بر استفاده از همه نیروهای انقلاب در کشور، می‌گوید که عوامل مخل وحدت باید شناسایی شوند.
به گزارش خبرگزاری کار،محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس، در پاسخ به سوالی در مورد جریاناتی که درپی حذف اصلاح‌طلبان از صحنه سیاسی کشور و حضور موثر آنان در مجلس هستند، اظهار داشت: این جریانات شناختی از تحولات جامعه ندارند و فکر می‌کنند با انحصارطلبی و یک‌جانبه گرایی می‌توان کشور را اداره کرد درحالی که اینگونه نیست و اگر می‌خواهیم در کشور شاهد پیشرفت، توسعه و آبادانی باشیم و زمینه رفاه و سعادت مردم فراهم شود باید از همه نیروهای دلبسته‌ ایران و انقلاب اسلامی استفاده کنیم.
وی افزود: فکر می‌کنم عده‌ای ماموریت دارند که نگذارند وحدت در جامعه متجلی شود لذا دستگاه‌هایی که ادعا می‌کنند بر زمین و هوا مسلط هستند باید این عوامل مخل وحدت را شناسایی کرده و ببینند که آبشخور آنها کجاست.
دبیرکل فراکسیون خط امام مجلس گفت: در مقطع فعلی متشنج کردن جو و جلوگیری از وحدت میان نیروهای سیاسی که وحدت میان مردم را هم درپی خواهد داشت کار عمله‌‌های دشمن است و باید با آن مقابله شود.

 


 


ندای سبز آزادی: پروفسور فرامرز رفیع‌پور، چهره ماندگار جامعه‌شناسی شد.
به گزارش خبر آنلاین ، وی که پیش از دریافت جایزه به روی صحنه دعوت شده بود در سخنان کوتاهی با امید دادن به جوانها گفت: من کودکی‌ام را در اتاقی ۳در۴ در حوالی پل چوبی با دیگر اعضای خانواده گذراندم و هرگز فکر نمی‌کردم بتوانم تحصیل کنم اما لطف خدا و عهدی که با خودم برای نوکری ایران بستم مرا موفق کرد.
دکتر رفیع‌پور همچنین از همسر و ۴ فرزندش به عنوان مسافران قایقی نام برد که همگی برای رسیدن به موفقیت او همراه یکدیگر پارو زده‌اند.
این استاد جامعه‌شناسی سپس از دکتر ایرجفاضل، دکتر مصطفی معین و دکتر جعفر توفیقی وزیران اسبق آموزش عالی در دولت‌های سازندگی و اصلاحات به نیکی یاد کرد.
رفیع پور سخنانش را با این عبارت به پایان برد: حاصل کلام من این است: خدا، ایران

 


 


ندای سبز آزادی: همسر سید مصطفی تاجزاده با حضور در دفتر کار مهندس سحابی با او در ارتباط با شرایط روز گفتگو کرد. وی در این دیدار گزارشی از وضعیت همسرش در قرنطینه اوین داد و از عدم اجرای قانون و عدالت در کشوری که مسئولینش ادعای ام القری بودن ایران را دارند شکوه کرد و گفت که علیرغم ضعف جسمی و بیماری ها، روحیه آقای تاجزاده عالی است و او برای ماندن در زندان برنامه ریزی کرده و به خانواده اش اجازه نمی دهد که هیچ درخواست ملتمسانه ای از آنان که او را به ستم و بدون کوچکترین جرم و گناهی به بند کشیده اند، داشته باشند.
در این دیدارمهندس سحابی ضمن ستایش روحیه و توان و پایداری تاجزاده، تدبیرو پختگی و تحلیل های او را قابل تحسین دانست و گفت جای افسوس دارد که امثال تاجزاده که باید جامعه از توان و اندیشه شان بهره مند شود، در زندان هستند و خشونت طلبان افراطی زمام امور را به دست گرفته اند و کشور را به سراشیبی سقوط رهنمون می شوند. ایشان اظهار امیدواری کردند که با شنیدن همه صداها بهترین راه برای برون رفت از شرایط بحرانی موجود یافته شود و بیش از این سرمایه های اجتماعی هدر نروند و جوانان بیش از این مأیوس نشوند.
محتشمی پور در این دیدار تأکید کرد که همسرش و دوستان او هیچ جرم و اقدام غیرقانونی مرتکب نشده اند و تنها به جرم نقد مشفقانه دربند هستند. و اگر جرم سیاسی تعریف شده بود بی شک او و دوستانش که به جرم شکایت از کودتاگران نظامی دربند هستند، سرنوشت دیگری داشتند.همسر تاجزاده هم چنین ضمن تشکر از حضور مهندس سحابی در ایام مرخصی تاجزاده در منزلشان و عیادت از او، مراتب ارادت و سپاس خود و همسرش را به این سیاستمدار با تجربه کاراندیش و با تدبیر اعلام کرد و آرزوی امیدواری کرد که نسل جوان با استفاده از تجارب گرانسنگ ایشان در راه اصلاحات تا حصول نتیجه استوار و پایدار بماند .
در این ملاقات هم چنین نسبت به رفتار غیرقانونی و برخوردهای عجیبی که با فعالان ملی مذهبی از جمله هدی صابر شده است ابراز تأسف شد. لازم به ذکر است که هدی صابر ماه هاست به شکل غیرفانوی و بدون توجیه قضائی در بند ۳۵۰ به سر می برد

 


 


ندای سبز آزادی: به دنبال بازداشت غیرقانونی سردار مقدم، رئیس کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی مهندس موسوی، تعدادی از خانواده های زندانیان و جوانان اصلاح طلب با حضور در منزل وی به دلجویی و ابراز هم دردی با خانواده اش پرداختند.
به گفته همسر این فرمانده سپاه و سردار جنگ، او از روز چهارشنبه هفته گذشته به منزل مراجعت نکرده و هیچ گونه تماسی هم با خانواده نداشته است.
به گزارش نوروز، خانم حیدری در این دیدار با وصف ویژگی های ارزنده همسرش حضور مداوم او در جبهه های جنگ و حضور در همه عملیات جنگی را گناه غیرقابل بخشش از نظر تازه به دوران رسیده های امروز دانست و گفت: اگر علاقه به مهندس موسوی نخست وزیر امام و نزدیکی به او جرم است این را باید اعلام کنند تاهمه بدانند و در غیراین صورت این گونه رفتار با یک رزمنده و سردار دیروز باید توجیه و پاسخ گفته شود.
وی با اعلام این که علیرغم ادعای قانون گرایی قوه قضائیه هیچ خبری از همسرش ندارد، شرایط روحی فرزندانش را در غیاب پدر بد توصیف کرد و گفت فرزندانم و بلکه همه خویشان و دوستان ما از این گونه رفتار در شوک هستند و پدر ایشان و پدر و مادر من هم از این رفتار زشتی که با او شده بی خبرند چرا که تحمل باور آن را ندارند.
وی هم چنین از حاضرین خواست که برای رهایی همه زندانیان مظلوم دعا کنند و اظهار امیدواری کرد که روز عید غدیر همه عزیزان دربند ازجمله همسرش در کنار خانواده های خود باشند.
محمد عزلتی مقدم،از سرداران دفاع مقدس روز ۱۹ آبان ماه و در پی دیدار جمعی از سرداران دفاع مقدس با موسوی، بازداشت شده است.

 


 


ندای سبز آزادی: کمیته بین المللی دفاع از روزنامه نگاران، جایزۀ امسال آزادی مطبوعات را به چهار روزنامه نگاری می دهد که برای دفاع از آزادی بیان و قلم، بازداشت شدند، و دراین میان محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز نیز، جزو چهار برنده این جایزه می باشد، که هم اکنون در زندان اوین محبوس است.
به گزارش بی بی سی، کمیته جهانی حمایت از خبرنگاران جایزه بین المللی آزادی مطبوعاتِ امسال را، همچنین به نادره عیسایوا از روسیه، داویت کبه ده از اتیوپی و لورنو مارکز از ونزوئلا اعطا کرد، که آنها نیز چون محمد داوری، زندگی و امنیت خود را دچار مخاطره کرده اند تا واقعیات را بیان کنند؛ لذا شایستۀ دریافت جایزه آزادی مطبوعات شناخته شده اند. این جایزه طی روزهای اخیر اعطا خواهد شد.
به گزارش سایت آن سازمان بین المللی، جوئل سایمون، مدیر کمیته حمایت از خبرنگاران می گوید “برندگان جایزه آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۰، همه به دلیل فعالیت روزنامه نگاری خود با زندان، شکنجه و خشونت روبرو شده اند. هریک هم به شکل موثری در زندگی مدنی جامعه خود موثر بوده اند و خطاها و نادرستی ها را برملا کرده و با فساد مبارزه کرده و نظر انتقادانه خود به حاکمیت را حفظ کرده اند.”
لازم به ذکر است محمود داوری، معلم ۳۶ ساله و سردبیر سایت سحام نیوز (ارگان خبری حزب اعتماد ملی)، که از ۱۷ شهریور ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، در فاش کردن شکنجه ها و تجاوزهای بازداشتگاه کهریزک نقشی مهم داشت.
داوری به اتهام “اقدام به تبانی علیه نظام” به پنج سال زندان محکوم شده و در زندان به سر می برد. مادر وی چندی پیش در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل از شکنجه پسرش در زندان خبر داده بود.
داوری که معلم و از مجروحان جنگ ایران و عراق بوده و از ناحیه پا و چشم دچار معلولیت جنگی می باشد، طی ماههای زندان – که هشت ماه آن سلول انفرادی بوده- از داشتن مرخصی نیز محروم بوده است.

 


 


ندای سبز آزادی: اردشیر امیر‌ارجمند، مشاور ارشد و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی، فردا در برلین، درباره وضعیت فعلی و چشم‌انداز جنبش سبز سخنرانی و گفت‌وگو خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، دکتر اردشیر امیرارجمند که برای چند دیدار و سخنرانی به اروپا سفر کرده، قرار است روز شنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) در شهر برلین، پایتخت آلمان، درباره حال و آینده جنبش سبز سخنرانی کند و به پرسش‌های حاضران پاسخ دهد. این برنامه با همت تشکل “همراهان جنبش سبز مردم ایران در برلین” برگزار می‌شود.
زمان این سخنرانی، ساعت ۱۸ (۶ بعدازظهر) و مکان آن، سالن BVV-Saal در شهرداری شونبرگ اعلام شده است. علاقه‌مندان جنبش سبز در آلمان می‌توانند برای حضور در این برنامه، به آدرس زیر مراجعه کنند:
Rathaus Schöneberg
John-F.-Kennedy-Platz 1
10825 Berlin
U-Bahn Bayerischer Platz (U4, U7)
Bus: 104, M46

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته