هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۲۵, شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 07/16/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سازمان تنظیم کننده‌ی بانک‌های اروپایی می‌گوید از بین ۹۰ بانکی که بتازگی از آنها «آزمون اضطراب» گرفته شده ۹ بانک در این آزمون رد شده‌اند. آزمون اضطراب یا بحران برای بررسی نحوه‌ی برخورد بانک‌ها با بحران مالی (در صورت وقوع مجدد) بوده است. بانک‌های رد شده در این آزمون از کشورهای یونان، اسپانیا و اتریش هستند و باید تا پایان سپتامبر طرح‌های قاطع خود را برای مقابله با از دست دادن سرمایه ارائه دهند.
 


به گفته‌ی مقام‌های گرجستان، چندین تن از مأموران پلیس که در جریان تظاهراتی در ماه مه از خشونت استفاده کرده بودند تعلیق یا توبیخ شده‌اند. پلیس گرجستان حدود دو ماه پیش به تجمع مخالفانی که در برابر پارلمان تجمع کرده و علیه میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری آن کشور، شعار می‌دادند حمله کرد که در پی آن دو تن از معترضان کشته شدند. بنابر اعلام وزارت کشور گرجستان، از مأموران پلیسی که در این خشونت‌ها مقصر شناخته شدند چهار تن اخراج و ۱۱ تن توبیخ شده‌اند ویک تن نیز تنزل رتبه یافته است.
 


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، می‌گوید به خاطر غفلتی که در یک مقطع خاص صورت گرفته «جریان فتنه» دوباره سر برافراشته و «فتنه ۸۸» به صورت لایه‌ای در حال فعالیت است.حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، می‌گوید به خاطر غفلتی که در یک مقطع خاص صورت گرفته  «جریان فتنه» دوباره سر برافراشته و  «فتنه ۸۸» به صورت لایه‌ای در حال فعالیت است. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی،  در  سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران،  همچنین یکی از اهداف به گفته او فتنه‌گران را  ایجاد انشقاق در میان مسئولان جمهوری اسلامی دانسته است. «فتنه»  اصطلاحی است که مسئولان جمهوری اسلامی برای رویدادهای پس از انتخابات و «جنبش سبز»  به کار می‌برند. حیدر مصلحی با تفکیک میان «سران فتنه» و «هادیان فتنه»، گفت: «به دلیل غفلتی که ما در یک مقطع خاص انجام دادیم ، این فتنه باز سر برافراشت و طی جلسات، بحث و گفت‌وگوهایی در حال زنده کردن همان مباحث هستند. بنابراین این موضوع هوشیاری و احساس مسئولیت ویژه را می‌طلبد. به‌ خصوص خواص باید مراقب باشند که مجددا در این دام‌ها قرار نگیرند.» به نظر می‌رسد اشاره به دوره «غفلت» و  مشغول شدن به مسائل «فرعی» همان چیزی است که  اصولگرایان مخالف احمدی‌نژاد  از آن به عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند و پس از برکناری شخص حیدر مصلحی و «خانه‌نشینی» رئیس دولت به اوج خود رسید. حیدر مصلحی در حالی نسبت به مشغول شدن به مسائل «فرعی» هشدار داده است که خود وی که وزیر محمود احمدی‌نژاد است، در قالب برخورد، با «جریان انحرافی» اطرافیان محمود احمدی‌نژاد را هدف قرار داده است. وزیر اطلاعات در این باره گفت: «باید دانست در فتنه‌ ۸۸ و پس از آن یکی از مسائلی که دشمن روی آن سرمایه‌گذاری کرد این بود که مسائل فرعی جایگزین مسائل اصلی شود.» مصلحی ضمن تاکید بر اینکه «فتنه ۸۸» تمام نشده، تصریح کرد: «بنده به عنوان مسئول اطلاعات کشور عرض می‌کنم فتنه همچنان در ابعاد مختلف طراحی‌هایی می‌کند تا ضربه‌های خود را بزند و در این بین باید سران و هادیان فتنه را مورد توجه قرار داد؛ چرا که این‌طور نیست که فقط فتنه یک لایه داشته باشد. فتنه بغیر از لایه‌ای که ما آن را در رسانه‌ها می‌بینیم ابعاد دیگری دارد و می‌خواهد کنه و بنه نظام را هدف قرار دهد. بنابراین باید آن را مورد توجه قرار داد. در واقع فتنه یک بخش بیرونی و یک بخش داخلی دارد.» وی با بیان اینکه «ایجاد انشقاق، نقطه همه دشمنان نظام» است، گفت: «شاید در کمتر مقطعی از تاریخ انقلاب تا این میزان این موضوع در برنامه‌ دشمنان قرار گرفته است. چنانچه هرکس حتی یک درجه با نظام زاویه داشته، هم‌اکنون در مجموعه‌دشمنان قرار دارد.»   ابراز نگرانی، وزیر اطلاعات از تحرک  اصلاح‌طلبان و هواداران جنبش سبز در حالی بیان می‌شود که در روزهای اخیر،  شخصیت‌های اصلا‌ح‌طلبی، نظیر محمد خاتمی،  محمدرضا خاتمی و مصطفی تاجزاده شرایط اصلاح‌طلبان را  برای انتخابات بار دیگر بیان کرده‌اند که  با واکنش ‌شدید شماری از اصولگرایان و  فرماندهان نظامی مواجه شده است. حیدر مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود  اظهار داشت که  نهادهای امنیتی باید «نگاه تهاجمی به برنامه‌ دشمن» داشته باشند و گفت اپوزیسیون خارج کشور از نفوذ دستگاه‌های امنیتی به درون  آنها نگران شده است. حیدر مصلحی، که با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی  در وزارتخانه‌اش ابقا شده و  به گفته خود مقابله با جریان انحرافی یا همان تیم  احمدی‌نژاد را برعهده دارد، سال گذشته، گفته بود روی کار آمدن دولت نهم و دهم ثمره «طراحی» آیت‌الله خامنه‌ای بود.
 


به گفته‌ی فعالان سیاسی در سوریه، تظاهرات روز جمعه در شهرهای مختلف این کشور دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری‌ها، صدها هزار تن از مخالفان رژیم بشار اسد روز جمعه، که آن را «روز اسیران آزادی» نام گذاشته بودند، پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و علیه نظام حاکم شعار دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان، ۱۶ کشته در دمشق، و شماری کشته در سایر شهرهای سوریه بر جای گذاشته است.
 


چهارمین نشست وزیران خارجه‌ی گروه تماس روز جمعه در استانبول برگزار شد و شرکت‌کنندگان «شورای ملی انتقالی» را به عنوان نهاد مشروع قدرت در لیبی به رسمیت شناختند. در بیانیه‌ی پایانی گروه تماس، ضمن تایید رسمی شورای ملی انتقالی، از معمر قذافی خواسته شده است پس از چهار دهه حکمرانی، از قدرت کناره‌گیری کند. به رسمیت شناخته شدن مخالفان قذافی، راه را برای اعطای کمک‌ها و دارایی‌های مسدود شده‌ی لیبی به آنها باز می‌کند. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، نیز که در استانبول حضور دارد گفته است از نظر ایالات متحده دولت معمر قذافی دیگر مشروعیتی ندارد و آمریکا شورای ملی انتقالی را به عنوان دولت مشروع لیبی به رسمیت می‌شناسد. گروه تماس شامل سازمان ملل، اتحادیه‌ی آفریقا، اتحادیه‌ی عرب و شماری از کشورهای اروپایی و خاورمیانه است.
 


به نوشته‌ی نشریه‌ای فرانسوی، ایران قصد دارد برای تقویت اقتصاد سوریه شش میلیارد دلار به آن کشور کمک کند. روزنامه‌ی فرانسوی لزکو (Les Echos) در شماره‌ی روز جمعه با اشاره به گزارشی که در مرکز تحقیقات استراتژیک ایران تهیه شده، نوشته است که آیت‌الله خامنه‌ای با پیشنهاد کمک حدود شش میلیارد دلاری به سوریه موافقت کرده است. به نوشته‌ی لزکو، از کمک پنج میلیارد و هشتصد میلیون دلاری، یک و نیم میلیارد دلار آن وام سه ماهه خواهد بود. همچنین از ماه آینده‌ی میلادی ایران ۲۹۰ هزار بشکه نفت در روز در اختیار سوریه خواهد گذاشت. تایید گزارش این روزنامه‌ی فرانسوی به طور مستقل امکان‌پذیر نیست.
 


در پی جنجال‌های اخیر بر سر شنود مکالمات تلفنی در بریتانیا، سرانجام ربکا بروکس، مدیرعامل نیوز اینترنشنال، از سِمت خود استعفا کرد. خانم بروکس امروز (جمعه) با اعلام استعفای خود گفت که نسبت به آسیب‌دیدگان این ماجرا احساس مسئولیت می‌کند. هفته‌ی گذشته آشکار شد شماری از نشریات متعلق به روپرت مورداک در بریتانیا تلفن‌های مردم و چندین شخصیت سیاسی و مشاهیر هنری و ورزشی را شنود می‌کرده‌اند. اِد میلی‌بند، رهبر حزب کارگر (حزب مخالف) ضمن استقبال از استعفای خانم بروکس گفت: «موضوع فقط بر سر یک نفر نیست. موضوع در باره‌ی فرهنگ یک سازمان است. وقتی روپرت مورداک می‌گوید به شایعات اخیر به بهترین وجه رسیدگی کرده، مردم در اقصی نقاط کشور تردید زیادی پیدا می‌کنند. او باید از آسیب‌دیدگان عذرخواهی کند».
 


«صد‌ها هزار» نفر از معترضان در شهرهای مخلف سوریه روز جمعه ۲۴ تیرماه که «جمعه اسرای آزادی» نام گرفته، تظاهرات کردند. برپایه گزارش‌های منتشر شده شماری از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و آخرین آمار از کشته شدن دست کم ۲۰ نفر حکایت دارد.«صد‌ها هزار» نفر از معترضان در شهرهای مخلف سوریه روز جمعه ۲۴ تیرماه که «جمعه اسرای آزادی» نام گرفته، تظاهرات کردند. برپایه گزارش‌های منتشر شده شماری از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و آخرین آمار از کشته شدن دست کم ۲۰ نفر حکایت دارد. رامی عبد الرحمن سخنگوی دید‌بان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات تنها در شهر‌های شمالی حمات و شرقی دیر الزور شرکت کردند. این در حالی است که اعتراض‌ها در سوریه ماه چهارم خود را به پایان رساند. به گزارش خبرگزاری رویترز، صد‌ها نفر از مردم جمعه در محله‌های مختلف دمشق پایتخت سوریه در اعتراض به نظام حاکم بر این کشور تظاهرات کردند. محله برزه، القدم، رکن الدین و حجر الاسود محله‌هایی بودند که تظاهرات در آنها برپا شد. شاهدان عینی می‌گویند نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام به شلیک گلوله جنگی به سوی آنها کردند که در جریان آن یک کودک کشته شد. دیگر محله‌های دمشق به ویژه المیدان شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بوده‌اند. رویترز تظاهرات جمعه را بزرگترین و پرشمارترین تظاهرات مخالفان از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه توصیف کرده است. در شهرهای سبقا، حموریه و التل واقع در حومه دمشق نیز هزاران نفر با سر دادن شعارهای «سرنگونی نظام حاکم» و «آزادی زندانیان» تظاهرات کردند. در شهر درعا آغاز کننده اعتراض‌ها نیز  شاهدان عینی از کشته شدن دست کم چهار نفر در جریان شلیک به تظاهرکنندگان خبر داده‌اند.   همچنین گزارش شده است در بخش دیگری از شهر شماری از نیروهای ارتش  از تظاهرکنندگان در مقابل نیروهای امنیتی، حمایت کردند و با ایجاد حائل به خروج جوانان معترض از مسجد العمری کمک کردند. در محوطه مسجد تظاهرکنندگان در پشتیبانی از ارتش شعار دادند. محله‌های مختلف شهر حمص نیز شاهد تظاهرات هزاران نفر از معترضان بود. دید‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که نیروهای امنیتی دراین شهر دو نفر از معترضان را  کشته‌اند. برخی ساکنان منطقه در تماس با خبرگزاری رویترز گفتند که صدای شلیک سنگین برای اولین بار در محله‌های نازحین، الفاخورة، باب السباع، باب الدریب، باب تدمر، الخالدیة، البیاضة و دیر بعلبة شنیده شده است. تجمعی بزرگ نیز در خیابان الملعب با حضور گسترده زنان و کودکان برگزار شد. اما در ادلب ساکنان از حضور انبوه نیروهای امنیتی که به وسیله تانک‌های ارتش پشتیبانی می‌شدند خبر دادند. همچنین همه راه‌ها به سمت شهرک معرت النعمانبسته شد. این شهرک در روزهای اخیر شاهد اعتصاب‌های گسترده و تظاهرات بود. ارنش سوریه از حدود یک ماه پیش عملیات نظامی خود را در این استان با عنوان مقابله با گروه‌های تروریستی مسلح آغاز کرده است. این روایت را معترضان رد می‌کنند و می‌گویند هدف از این عملیات نظامی مقابه با تظاهرکنندگان است.
 


تیم ملی والیبال ایران تحت مدیریت خولیو ولاسکو، پس از اردوی تدارکاتی در ایتالیا، در تورنمنت چهار جانبه چین، مقابل قزاقستان به برتری رسید اما در این میان خبر حذف این تیم در بازی‌های انتخابی لیگ جهانی والیبال بازتابی نیافت.تیم ملی والیبال ایران پس از پشت سر گذاشتن اردوی تدارکاتی در ایتالیا، راهی تورنمنت چهار جانبه چین شد و در نخستین گام مقابل قزاقستان به برتری رسید. اما اتفاقی مهم بین اردوی ایتالیا و تورنمنت چهار جانبه چین روی داد که فدراسیون والیبال ایران از پوشش خبری آن به صورت مستقل خودداری کرد و بازتابی در اغلب رسانه‌ها نداشت. تیم ملی والیبال ایران در مسابقات زیر گروه لیگ جهانی این رشته ورزشی مقابل چین قرار گرفت و در یک بازی حذفی بدون رفت و برگشت، از گردونه این رقابت‌ها حذف شد. عقد قرارداد با خولیو ولاسکو سرمربی مشهور ایتالیایی نیز برای شکستن طلسم حضور ایران در لیگ جهانی، کافی نبود. او که ۶۰ ساله است، به عنوان سرمربی تیم والیبال ایتالیا، دو بار فتح مسابقات جهانی، یک قهرمانی در جام جهانی، سه کاپ در جام ملت‌های اروپا و پنج بار هم قهرمانی در لیگ جهانی والیبال را تجربه کرد. این در حالی است که اردوی ایتالیا نیز در راستای تقویت تیم ملی و آماده‌سازی برای غلبه بر چین برپا شده بود. در بازی تیم‌های ایران و ایتالیا چه گذشت؟ تیم‌های ملی والیبال ایران و چین در شهر تای چانگ در ۹۰ کیلومتری شانگهای واقع در شرق چین به مصاف هم رفتند و این دیدار با نتیجه ۳-۱ به سود تیم چین به پایان رسید. ایران در گیم اول با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ بازی را واگذار کرد اما در گیم دوم ۲۵ بر ۲۳ پیروز شد. چینی‌ها اما گیم‌های سوم و چهارم را با نتایج ۲۵ بر ۱۸ و ۲۵ بر ۱۹ از آن خود کردند تا نتیجه بازی را به نفع خود پایان دهند. اما فدراسیون والیبال ایران که در سایت خود، جزئیات اردوی ایتالیا را نیز به طور دقیق پوشش داده بود، به جای درج خبر حذف تیم ملی ایران، به تورنمنت غیر رسمی چهار جانبه چین پرداخت. این فدراسیون در سایت رسمی‌اش به جای اختصاص دادن یک گزارش به نتیجه و شرح مسابقه، گفت‌وگویی را با سرپرست تیم ملی ایران انجام داد و به نقل از او نوشت که «ایران در تورنمنت چهار جانبه چین با حضور تیم‌های قزاقستان، استرالیا و چین شرکت کرده است.» به گفته سرپرست تیم والیبال اعزامی ایران به چین، این دیدار‌ها فرصت خوبی برای کادر فنی و مربیان تیم برای بالا بردن سطح آمادگی تیم ملی است. خبر مهم ناکامی ایران اما به طرزی نامحسوس در متن این مصاحبه گنجانده شده بود. به این ترتیب، بازتاب برتری ایران مقابل قزاقستان در یک تورنمنت غیررسمی، بیشتر از بازتاب شکست ایران در یک نبرد رسمی در راه صعود به لیگ جهانی والیبال بود. از طرفی خولیو ولاسکو اگرچه از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ والیبال جهان است، اما در ۱۶ سال گذشته حتی یک جام هم نبرده است. او پس از المپیک آتلانتا، دو سال سرمربی تیم ملی دختران ایتالیا بود. از سال ۲۰۰۱ نیز هدایت تیم ملی جمهوری چک را عهده‌دار شد. در سال ۲۰۰۳ روی نیمکت باشگاه پیاچنزا و سپس تیم مودنا و بعد از آن هم گابه گا نشست. ولاسکو از سال ۲۰۰۸ تا قبل از حضور در ایران نیز هدایت تیم ملی اسپانیا را برعهده داشت. اسپانیا که پیش از جذب ولاسکو و در سال ۲۰۰۷ قهرمان اروپا شده بود، با او به رده نهمی این قاره سقوط کرد و دو سال پیاپی به لیگ جهانی والیبال صعود نکرد. او در تمام این تیم‌ها، هرگز نتوانست حتی گوشه‌ای از افتخارات دهه ۹۰ را چه در عرصه باشگاهی و چه در رده ملی تکرار کند. ماجرای پنهان نگه داشتن شکست تیم ملی والیبال ایران، غیر از زیرکی مسئولین فدراسیون والیبال، حاکی از فقدان استقلال مالی در رسانه‌های خبری هم هست. خبرگزاری‌ها بودجه‌ای برای اعزام مستقل خبرنگار به رقابت‌های ورزشی برون مرزی در نظر نمی‌گیرند و هزینه اعزام خبرنگاران را باید فدراسیون‌ها (در صورت تمایل) بپردازند. طبیعتاً فدراسیون‌ها نیز خبرنگارانی را به مسافرت می‌برند که عملکرد آن‌ها را در هر حالتی مثبت جلوه بدهد.
 


فدراسيون کشتی جمهوری اسلامی ايران و يک شبکه راديويی از سازمان صداوسيما، درمراسمی که به صورت اشتراکی برگزار کردند، به تجليل از فرنگی کار وزن ۱۲۰ کيلوگرم تيم ملی ايران پرداختند. فدراسيون کشتی جمهوری اسلامی ايران و يک شبکه راديويی از سازمان صداوسيما، درمراسمی که به صورت اشتراکی برگزار کردند، به تجليل از فرنگی کار وزن ۱۲۰ کيلوگرم تيم ملی ايران پرداختند.   بشير باباجان زاده با اعلام مصدوميت، از ادامه رقابت های بين المللی در باکو بازماند.   تجليل رسمی در ايران و اعطای پاداش دلاری به خاطر عدم مبارزه با ورزشکار اسراييلی در شرايطی صورت گرفته است که کميته بين المللی المپيک و فدراسيون های جهانی ورزشی، تاکنون بارها اعلام کرده اند مدرکی در اختيار ندارند که حاکی از سياسی بودن غيبت ايرانی ها مقابل حريفان اسراييلی باشد!   ژاک روگ رييس کميته بين المللی المپيک در حاشيه رقابت های المپيک نوجوانان در سنگاپور، سياسی بودن غيبت تکواندوکای ايرانی مقابل رقيب اسائيلی را رد کرد.   رافائل مارتينتی رييس فدراسيون جهانی کشتی نيز ماه قبل در مصاحبه ای، توپ را به زمين کميته بين المللی المپيک انداخت و گفت: " "از کميته بين المللی المپيک خواسته ام  مسئوليت بررسی احتمال موارد تمارض را به عهده بگيرند و اگر چنين موردی محرز شود، ورزشکار خاطی محروم خواهد شد."   بشير باباجان زاده در رقابت های جام جايزه بزرگ طلايی در باکو، هنگام مبارزه با ميهالی ديک باردوس از مجارستان، متوجه شد که در صورت پيروزی بايد به مصاف رقيب اسرايئلی برود.   به همين خاطر در لحظات آخر مسابقه در شرايطی که پيروز اين نبرد حساس بود، به دستور کادر سرپرستی تيم ايران اعلام کرد که دستش آسيب ديده و نمی تواند به مبارزه ادامه بدهد.   به همين خاطر داور در سوت خود دميد و دست فرنگی کار مجاری را به عنوان فرد پيروز بالا برد.   بشير باباجان‌زاده در وزن ۱۲۰ کيلوگرم برای اين که با حريف اسرائيلی روبرو نشود، به دستور مسئولين هيات همراه تيم ايران، به خاطر ترس از محروميت مجبور شد اعلام مصدوميت کند.   اما حالا در مراسمی در خانه کشتی ايران واقع در مجموعه ورزشی آزاديکه به صورت زنده از راديو پخش می شد، فدراسيون کشتی ايران اعلام کرد او برای احترام به مردم فلسطين، حاضر به برتری مقابل رقيب مجارستانی نشده است!   اين در حالی است که از نگاه منتقدان، اين حرکت سياسی در صورتی می توانست به معنای حمايت از فلسطين تعبير شود که رسماً اعلام می شد. نه اين که نماينده ايران به دستور مسئولين، مجبور شود به دروغ وانمود کند که مصدوم شده و روی تشک دراز بکشد و از درد، به خود بپيچد! در مراسم تجليلی که صداوسيما و فدراسيون کشتی برگزار کرده اند، ابتدا مداحی بر روی تشک کشتی انجام شد.   سپس محمدرضا يزدانی خرم رييس فدراسيون کشتی ايران با همراهی يکی از مديران سازمان صداوسيما، ۱۰ هزار دلار پاداش  به بشير باباجان‌زاده اهدا کرد.   به دليل رابطه دوستانه اين مدير راديويی با يزدانی خرم، امکان نقد عملکرد فدراسيون کشتی در شبکه تحت مديريت او وجود ندارد و مجريان اين رشته ورزشی در برنامه ای که از راديو ورزش پخش می شود، همواره به تمجيد از يزدانی خرم می پردازند.   يزدانی خرم در حين اين مراسم اعلام کرد اين پاداش نقدی به خاطر انصراف او از پيروزی در برابر رقيب مجارستانی و عدم تمايل به روبرو شدن با رقيب اسراييلی اهدا می شود.   شرح اين مراسم تجليل ضمن پخش زنده از راديو ورزش سازمان صداوسيما، در سايت رسمی فدراسيون کشتی نيز منتشر شده است.   
 


روز جمعه در ادامه تظاهرات خیابانی مخالفان حکومت سوریه، هفت نفر در شهرهای مختلف این کشور کشته شدند. به گفته نماینده جمعیت حقوق بشر سوریه، عبدالکریم ریحاوی Rihaoui )) در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه، دو نفر در دمشق، سه تن در ادلِب ( Idleb ) و دو تن دیگر در دِرعا کشته شدند. این درحالیست که خبرگزاری رسمی سوریه، از کشته شدن تنها یک نفر در ادلب خبر می دهد. به گفته مخالفان، ۳۵۰ هزار نفر روز جمعه درتظاهرات علیه حکومت بشار اسد درشهرهای مختلف سوریه، بویژه در حما و دمشق شرک داشتند، و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند. مخالفان، تظاهرات روز جمعه را به هزاران زندانی سیاسی اختصاص دادند، که به گفته آنان شمارشان به ۱۵۰۰۰ می رسد.
 


دیپلمات‌های مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که جمهوری اسلامی با آزمایش نمونه‌هایی از نسل پیشرفته‌تری از سانتریفیوژها، در شکل‌بندی برنامه توسعه اتمی خود یک گام دیگر فراتر رفته و به روندی کارآمدتر در غنی‌سازی اورانیوم دست یافته است.دیپلمات‌های مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که جمهوری اسلامی با آزمایش نمونه‌هایی از نسل پیشرفته‌تری از سانتریفیوژها، در شکل‌بندی برنامه توسعه اتمی خود یک گام دیگر فراتر رفته و به روندی کارآمدتر در غنی‌سازی اورانیوم دست یافته است. خبرگزاری رویترز از وین به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که ایران در مسیر آزمایش دو دستگاه از نسل تازه و بسیار پیشرفته‌تر از سانتریفیوژها، برای غنی‌سازی اورانیوم در یک سایت تحقیقاتی در نزدیکی نطنز است که برای پالایش مقادیر بزرگتری از اورانیوم کاربرد دارد. رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام اخیر ایران در زمینه آزمایش این دو سانتریفیوژ جدید را «گامی به جلو» توصیف کرده به شکل «آهسته و پیوسته» پیگیری شده است. دیپلمات‌های دیگر هم با تأیید موضوع نصب دو سانتریفیوژ جدید توسط ایران، اعلام کرده‌اند که روند نصب این دستگاه‌ها کامل نشده است؛ موضوعی که نمایندگی ایران در آژانس از ارائه هر گونه توضیح در مورد آن خودداری کرده است.   گزارش خبرگزاری رویترز می‌افزاید که در صورتی که ایران در نهایت موفق به به‌کارگیری سانتریفیوژهای مدرن‌تر برای غنی‌سازی شود، به شکل معناداری زمان را برای انباشت موادی که می‌تواند کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی داشته باشد، کوتاه خواهد کرد. با این حال مشخص نیست تهران که هم اکنون تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد، بتواند مواد اولیه لازم برای ساخت نمونه‌های بیشتری از این سانتریفیوژها را فراهم کند. ایران همواره اتهام غرب در مورد مقاصد نظامی برنامه اتمی‌اش را رد کرده است و برنامه اتمی خود را صرفاً صلح‌آمیز و با هدف تولید برق و ایزوتوپ‌های پزشکی عنوان می‌کند. در این میان آنچه عدم تمایل ایران به شفاف‌سازی در برنامه‌ای اتمی‌اش توصیف می‌شود باعث شده که جمهوری اسلامی در پنج سال اخیر با هفت قطعنامه شورای امنیت، از جمله چهار قطعنامه تحریمی روبه‌رو شود که خواست مشترک آنها تعلیق غنی‌سازی و اعمال شفافیت در روند برنامه هسته‌ای تهران و همکاری مؤثر جمهوری اسلامی با آژانس است. ایران در چند روز گذشته از زبان وزیر خارجه خود، علی‌اکبر صالحی، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته بود که مراتب همکاری تهران با آژانس را تأیید کند اما این درخواست پاسخ منفی یوکیا آمانو را به دنبال داشت. آقای آمانو پس از ديدار ۴۰ دقيقه‌ای با علی‌اکبر صالحی، گفته بود که «آژانس در موقعيتی نيست که بتواند چنين چيزی را اعلام کند و مسئله اصلی و اساسی که به جای خود باقی است و هنوز هم حل نشده، این است که ايران به تعهدات خود عمل نمی‌کند.» موضوع تلاش ایران برای به‌کارگیری نمونه پیشرفته‌تری از سانتریفیوژها در حالی رسانه‌ای شده است که روسیه در روزهای گذشته خواهان آن شده بود که برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، طرح گفت‌و‌گوی گام به گام در پیش گرفته شود و در ازای هر گام ایران در راه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود، جامعه جهانی از شدت تحریم‌های علیه ایران بکاهد. این طرح با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شد و هیلاری کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همتای روس خود، سرگئی لاوروف، اعلام کرد که به زودی گروهی از کارشناسان آمریکایی برای رایزنی‌های بیشتر در زمینه بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای به روسیه اعزام خواهند شد.
 


با اعلام استقرار نيروی زمينی ارتش در مرزهای شمال غربی ايران و انتشار گزارش هايی داير بر تمرکز سنگين تر اين نيروها در سردشت، مناسبات نا آرام چند هفته اخير تهران با دولت خودگردان " اقليم کردستان " عراق وارد مرحله تازه ای شده است. با اعلام استقرار نيروی زمينی ارتش در مرزهای شمال غربی ايران و انتشار گزارش هايی داير بر تمرکز سنگين تر اين نيروها در سردشت، مناسبات نا آرام چند هفته اخير تهران با دولت خودگردان " اقليم کردستان " عراق وارد مرحله تازه ای شده است.     ۳ روز پيش از اعلام خبر اعزام  واحدهايی از نيروی زمينی ارتش ايران به کردستان،  خبرگزاری جمهوری اسلامی از قول "يک مقام عاليرتبه نظامی " ولی مجهول، مدعی شده بود که دولت محلی بارزانی ۳۰۰.۰۰۰ هکتار از اراضی کردستان عراق را در نزديکی مرزهای ايران، در اختيار گروههای مسلح " پژاک" قرار داده است.   مسعود بارزانی رييس دولت کردستان عراق، در ابتدای دور تازه نا آرامی های جاری در مناسبات با تهران، گلوله باران مناطق مرزی  توسط توپخانه جمهوری اسلامی را شديدا محکوم ساخته و هشدار داده بود که تداوم اين اقدام ميتواند به مناسبات با ايران خدشه وارد آورد.    بلافاصله بعد از انتشار اظهارات اخير يک مقام نامشخص نظامی جمهوری اسلامی،  ژنرال جبار سخنگوی نيروهای امنيتی حکومت کردستان عراق موضوع واگذاری (۳۰۰.۰۰۰ هکتار  ) اراضی عراق را به پژاک قويا رد کرد و مدعی شد که هيچ گونه روابط رسمی مابين دولت اقليم کردستان و گروههای مسلح مخالف جمهوری اسلامی در بين نيست.   افزايش فعاليت پژاک   جمهوری اسلامی " پژاک " را يک گروه تروريستی و متحد حزب  کارگران کردستان ترکيه ( پ ک ک ) ميداند. نيروهای مسلح منسوب به " حيات آزاد کردستان " (پژاک ) که در جريان نا آرامی های داخلی پيامد برگزاری انتخابات رييس جمهوری در ايران، نسبتا آرام بنظر ميرسيدند، اخيرا بر شدت فعاليتهای خود بخصوص در مناطق مرزی مشترک مابين ايران و عراق افزوده اند.   مناطق نا آرامتر کردستان در نزديکی مرزهای مشترک به طول ۱۵۰ کيلومتر و عمق ۲۰ کيلومتر از نقطه مرزی دالامپرداغ تا مرز قلعه ديزه ادامه دارد. جمهوری اسلامی نه تنها گلوله باران اين نقاط و اراضی درون کردستان عراق را انکار نميکند، که تهديد کرده در صورت ضرورت عمليات نظامی را در درون خاک کردستان عراق گسترش خواهد داد.   حضور پررنگتر ارتش   گزارش انتشار يافته داير بر استقرار واحد ها نيروی زمينی ارتش  ظاهرا اقدامی در جهت تقويت تهديد سياسی با نشان دادن بازوی نظامی است.   ترکيه در عين حال که دارای مناسبات بسيار نزديک و دوستانه با دولت مرکزی عراق است و فعاليتهای گسترده اقتصادی و عمرانی را در مناطق کرد نشين عراق نيز پيگيری ميکند، در فرصتهای متعدد بمنظور " تعقيب گروههای مسلح " به انجام عمليات نظامی در درون خاک عراق مبادرت ورزيده. اينک بنظر ميرسد که ايران نيز سياست امنيتی مشابه ای را در پيش گرفته است.   ايران طی دو سال گذشته به تجهيز محسوس پادگانهای نظامی  نيروی زمينی، نزديک به مناطق شمال غربی، منجمله در سردشت، تکاب، سقز، و بانه مبادرت ورزيده. با اين وجود عمليات مقابله با گروهای مسلح مخالف جمهوری اسلامی را عمدتا نفرات سپاه پاسداران هدايت ميکردند.   افزايش حضور نيروهای زمينی ارتش در مناطق مرزی و انتشار خبر اعزام واحدهای تازه  رزمی به سردشت، به نوبه خود يک تحول امنيت داخلی در ايران نيز محسوب ميشود.    همکاری های سه جانبه   گروه پژاک و پ کا کا، ايران و ترکيه را به همکاری برای از ميان بردن جنبش های محلی کردستان متهم ميکنند. در اين نشانه رفتن انگشت اتهام، دولت مرکزی عراق نيز بی نصيب نمانده است.   مقامات دولت خودگردان کردستان عراق مدعی هستند که دولت مرکزی در بغداد بدنبال بهانه برای انحلال نيروهای مسلح در کردستان عراق ( موسوم به پيشمرگه ) و ادغام آنها در ارتش مرکزی است. دولت خودگردان کردستان، مديريت دفاع برون مرزی را از عهده خود ساقط کرده و آنرا در عهده ارتش مرکزی ميداند.   تشديد درگيری های مرزی در مناطق مشترک ايران و عراق ميتواند به مداخله نيروهای پيشمرگه و مالا حضور بيشتر نيروهای در حال تجهيز ارتش تازه پا گرفته عراق در مناطق ياد شده بيانجامد-تحولی که دولت خودگردان عراق تهديدی عليه خود تلقی کرده و مودفق آن نيست.   طی هفته های اخير تماسهای سياسی متعددی مابين مقامات سياسی ترکيه، ايران و عراق در جريان بوده است. سفر معاون وزير اطلاعات ترکيه به ايران، پيش از سفر داود اغلو وزير خارجه ترکيه به تهران بيش و کم با گلوله باران توپخانه ای توسط ايران در منطقه قنديل عراق همزمان شد .   خبر اعزام واحد های نيروی زمينی ارتش ايران به سردشت نيز چند روز پس از انجام سفر رسمی دو روزه محمد رضا رحيمی معاون اول رييس جمهور ايران به عراق صورت ميگيرد.    اگرچه در جريان ديدارهای سياسی مابين مقامات ترکيه، ايران و عراق به انجام  گفتگو پيرامون نحوه همکاری در مسائل امنيتی مناطق کرد نشين سه  کشور هرگز اشاره ای نشده، در عين حال با توجه به اشتراک نظر فراوان مابين آنکارا، تهران و بغداد در اين زمينه، مطرح نشدن موضوع در مذاکرات ياد شده نيز بسيار دور از ذهن بنظر ميرسد.
 


به نوشته نيويورک تايمز، رادنی بروکز، از پيشگامان روباتيک می گويد ياد دادن به يک روبات برای انجام کار ساده بسيار دشوار است. گرچه پيشرفت های بزرگی طی سال های اخير صورت گرفته،‌ روبات ها هنوز به اندازه يک انسان در انجام حرکات توانايی ندارند. به نوشته نيويورک تايمز، رادنی بروکز، از پيشگامان روباتيک می گويد ياد دادن به يک روبات برای انجام کار ساده بسيار دشوار است. گرچه پيشرفت های بزرگی طی سال های اخير صورت گرفته،‌ روباتها هنوز به  اندازه يک انسان در انجام حرکات توانايی ندارند.     پژوهشگران می گويند طراحی روباتی که از عهده حرکت و درک برآيد، انقلاب بزرگی را پديد خواهد آورد در زمينه هايی مانند نگهداری از سالخوردگان تا بازگرداندن صنايع به ايالات متحده با کارگر کم. با اينهمه هنوز چالش های بزرگی پيشاروی ما هست. گری برادسکی، متخصص بينايی روباتها در شرکت  Willow Garage «سيليکن ولی» می گويد: تلاش هايی که در الگوبرداری از زيست شناسی می شود،‌ نشان می دهد که واداشتن روبات به انجام کار ساده نيست، کارهايی که انسان به راحتی آب خوردن انجام می دهد.    آژانس پژوهش های پيشرفته دفاعی DARPA سازمان وابسته به پنتاگون که در دهه شصت ميلادی نخستين دست سازهای هوشمند را ساخت، پروژه هايی را برای توسعه ساخت دست و بازوی روباتيک با بهايی ارزانتر آغاز کرده. هم اکنون بهای ميانگين بيش از ۱۰۰ هزار دلار است. ماه پيش پرزيدنت اوباما ضمن ديدار از دانشگاه کارنگی ملان در پيتزبورگ پروژه ای ۵۰۰ ميليون  دلاری را در زمينه فنآوری روباتيک افتتاح کرد.    هدف اين پروژه اين است که کارخانه های توليد را با ايجاد نيروی کار ارزان تر به ايالات متحده بازگرداند. اما چگونه می توان ماشينی طراحی کرد که انعطاف پذير باشد و از عهده انجام کارهای يک انسان عادی برآيد. برای اين کار لازم است نرم افزاری طراحی کرد که از قدرت درک انسانی الگوبرداری کند.   روباتهای امروزه قادرند اين کارها را در حد محدود انجام دهند. اما به گفته پژوهشگران حرکات اين روباتها خشک و شکننده است. از اين گذشته تغيير در برنامه آنها ساده نيست. برخی پژوهشگران بر اين باورند که با تعليم روبات ها تک به تک می توان آنها را به صورت مجموعه در يک روبات گرد آورد که بتواند از عهده تقليد کارهای روزمره انسان برآيد. پژوهشگرانی هم هستند که بر اين باورند که برای ساخت يک ماشين کارآ بايد در تکنولوژی دست سازهای هوشمند انقلابی پديد آيد. يک تجربه فيلمبرداری شده دانشجويان دانشگاه برکلی کاليفرنيا محدوديت کار روبات ها را تاييد کرد. روباتی با نرمش انسان گونه حرکات به جمع کردن حوله های خشک شده و تاکردن و گرفتن چروک آنها و دسته دسته کردن آنها مشغول است.    فقط زمانی که تماشاگر در می يابد که فيلمبرداری با سرعتی برابر يک پنجاهم سرعت معمولی برداشته شده پرده از روی ضعف کار روبات برداشته می شود. حتی گران ترين بازوهای روباتيک نتايج درخشانی به دست نداده. برای نمونه در ماه فوريه امسال روبانات ۲ که مشترکا توسط ناسا و جنرال موتورز ساخته شده بود در ماموريتی به ايستگاه بين المللی فضايی فرستاده شد.طراحان اذعان کردند که نرم افزار طراحی شده برای اين بازوی روباتيک که به تقليد از بدن انسان طراحی شده بود آماده  نبود و اين ماموريت زودهنگام بود.    اما از ديد خوشبينانه تلاش های همزمان برای ساخت بازويی روباتيک نويد هايی را می دهد. پابلو گارسيا، طراح روباتيک با اشاره به دستاوردهای تلفن های همراه که با لمس کار می کنند، می گويد ما از اين فنآوری استفاده کرده ايم و اميدواريم که روبات های ارزان قيمتی بسازيم. با اينهمه چيزی که در اين ميان کمبود آن به چشم می خورد، نرم افزاری است که بتواند بازويی را هدايت کند که به اندازه دست انسان قابل انعطاف باشد. جيل پرات، مهندس کامپيوتر مسوول پروژه DARPA می گويد اين کار آسان نيست. زيرا جهان پر است از اشيايی با اشکال بسيار گوناگون. برای اين کار ضرورت دارد که روبات ها را با يک سيستم درک و شناخت اشياء متنوع در حد شعور متوسط يک کودک تجهيز کنيم.    روباتهای دکتر برادسکی با نام پی آر ۲ می توانند کارهای ساده ای انجام دهند. اين روبات توانست ۶۸ درصد يک گروه شامل ۵۰ چيز را تشخيص دهد. پيتر آبيل از برکلی با اشاره به موفقيت گروه در تسريع کارهای روبات لباس شو می گويد هدف ما اينست که اين روبات را قادر سازيم مرحله کامل لباس شستن را از سبد لباس های چرک تا مرحله تاکردن و کنار گذاشتن آن انجام دهد.  
 


در حاشیه چهارمین نشست وزیران امورخارجه کشورهای عضو گروه «تماس» در ترکیه، فرانکو فراتینی وزیر امورخارجه ایتالیا به خبرنگاران گفت که این گروه روز جمعه تصمیم گرفت «شورای ملی گذار» را به عنوان اپوزیسیون مشروع لیبی به رسمیت بشناسد. وزیر امورخارجه ایتالیا افزود این تصمیم گروه تماس در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو، رسمآ اعلام خواهد شد.   پیشتر، آمریکا و چند کشور دیگر، «شورای ملی گذار» را به عنوان مخاطب و نماینده رسمی لیبی به رسمیت شناخته بودند. به نوشته آسوشیتد پرس، چنین تصمیمی، به موقعیت دیپلماتیک «شورای ملی گذار در لیبی»،  بُعد تازه ای خواهد داد، و بدین ترتیب، فشارهای بین المللی برای کناره گیری معمرقذافی ازقدرت، بیشترخواهد شد.
 


حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از برنامه جدیدی در وزارتخانه اش با عنوان «آرایش تهاجمی» خبرداده است.   به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر اطلاعات در سخنرانی خود، پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته، هدف از این« آرایش تهاجمی» را ایجاد تردید وشکاف در جریان های بگفته او «ضد انقلاب خارج نشین» عنوان کرد.   حیدر مصلحی در ادامه همین گفته هاافزود، موضع وزارت اطلاعات از این پس این است که باید ازحالت دفاعی و منفعلانه بیرون بیاییم و در برابر دشمن حالت تهاجمی بگیریم.   وی همچنین گفت، درعملیات روانی که بزودی خواهیم داشت، مجموعه دیگری از نفوذ در جبهه ضد انقلاب را اعلام خواهیم کرد.
 


الگوی مبارزه ای که در دوران تبعيض نژادی عليه سياهپوستان آمريکا صورت گرفت و سرانجام نيز نبرد آنها را برای گرفتن حق سوارشدن به اتوبوس های سفيدپوستان به پيروزی رساند، اين روزها در بخش هايی از محله های بشدت مذهبی بیت المقدس (اورشلیم) در حال اجراء است.  الگوی مبارزه ای که در دوران تبعيض نژادی عليه سياهپوستان آمريکا صورت گرفت و سرانجام نيز نبرد آنها را برای گرفتن حق سوارشدن به اتوبوس های سفيدپوستان به پيروزی رساند، اين روزها در بخش هايی از محله های بشدت مذهبی اورشليم (بیت المقدس) درحال اجراء است.   اکنون چند هفته ای است که داوطلبانی ازميان يهوديان غيرمذهبی سوار اتوبوس هايی می شوند که از محله های اولترا اورتودوکس ها عبور می کند و در آنها تفکيک جنسيتی درون اتوبوس، به يک امر سنتی تبديل شده است.   دربسياری از اتوبوس ها مردان مذهبی افراطی نشستن در بخش جلويی را حق خود می دانند و زنان و دختران که بايد از درب ميانی اتوبوس سوار شوند، در بخش عقبی اتوبوس جای می گيرند.   اين درحالی است که اتوبوس های ديگری نيز اصولاً تفکيک جنسيتی را کاملاً رعايت کرده و اتوبوس اين خطوط يا زنان را سوار می کند يا مردان را.   برخلاف قوانين سکولار حاکم براسرائيل و درحالی که دربخش های وسيعی از اورشليم و يا شهرهای ديگر اسرائيل، غيرمذهبيون، زندگی آزاد ومدرنی دارند و در اتوبوس های خطوط اين محله ها، زنان و مردان با لباس آزاد درهرجای اتوبوس می نشينند، اما در قلب محله های باستانی بيت المقدس، دهها هزارنفراز يهوديان اولترا اورتودوکس برای رعايت تفکيک جنسيتی نه تنها درخطوط اتوبوس ها، بلکه بسياری ديگر از امور خود بشدت اصرارمی کنند.   رعايت تفکيک جنسيتی دراتوبوس هايی که از محله باستانی «مئا شعاريم» («صد دروازه») به سوی برخی نقاط ديگر اورشليم، بويژه به سوی «ديوارندبه» می رود، چنان جدی شده است که اکنون شماری از نمايندگان کنست و مخالفان ديگر اين وضعيت، خود را سپرکرده اند تا به اولترا اورتودوکس ها بگويند که حکم ديوان عالی عدالت اسرائيل را درزمينه اختياری بودن سوارشدن به اتوبوس ها و نشستن درهرجای اتوبوس، بايد رعايت کرد.   شماری از نمايندگان زن و   مرد کنست، که همگی از احزاب اوپوزيسيون هستند، سوار اتوبوس هايی می شوند که درمسير حرکت مذهبيون افراطی يهودی حرکت می کنند.   يک جنبش رفع تبعيض شامل فعالان غير مذهبی، داوطلبان خود را به درون اتوبوس های اين خطوط می فرستد تا جدايی زنان و مردان را به چالش بکشند؛ اقدامی که می تواند مخاطراتی برای خود اين داوطلبان داشته باشد.   داوطلبان از جمله نمايندگان مرد کنست درچارچوب اين فعاليت خود، عمداً دربخش عقبی اتوبوس می نشينند؛ جايی که زنان مذهبی در آن هستند، و نمايندگان زن کنست و زنان داوطلب ديگر اين فعاليت اجتماعی، به بخش مردان می روند و درحالی که لباس های آستين کوتاه دارند، دربرابر اين مردان مذهبی ايستاده و مسيرهايی را طی می کنند.   خانم وِرا کريدلين، يکی از داوطلبين اين مرکز رفع تبعيض است که برای به چالش کشيدن وضعيت حاکم، سوار اتوبوس خط ۵۶ می شود تا يک مسير ۲۵ دقيقه ای را از محله «رمت شلومو» درشرق بیت المقدس طی می کند.   وِرا که تجربه خود را برای روزنامه آمريکايی هافتينگتون پست شرح داده، دراين روزها که هوای اسرائيل بسيار است، بلوز خنک آستين کوتاه و يک شلوارجينس به پا دارد و با سوار شدن به اتوبوس، عامدانه در بخش جلويی اتوبوس که ويژه مردان بوده، می نشيند.   وِرا و داوطلبين ديگر می گويند در آغاز اين حرکت خود با برخی خشونت های کلامی و توهين ها و حتی هل دادن ها از سوی مردان روبرو بوده اند که اصرارداشته اند که زن بايد در بخش عقبی اتوبوس بنشيند يا با اتوبوس ويژه زنان حرکت کند.   تفکيک جنسيتی در اتوبوس های اين محله های اورشليم از زمانی موجب خشم نمايندگان کنست و مدافعان حقوق اجتماعی در اسرائيل شد که مذهبيون به نظرات ديوان عالی عدالت اسرائيل هم بی توجهی کردند.   درحالی که بارها ديوان عدالت اسرائيل به وزيرراه و ترابری اين کشور دستورداده است که درمورد خطوط اتوبوس «صد درصد کاشِر» توضيح دهد و بگويد که چرا برای محله های مذهبيون يهودی اورشليم اتوبوس های جداگانه می گذارد، يا امکان می دهد که درون اتوبوس هايش تفکيک جنسيتی رعايت شود، اما وزيرراه زيرفشاررهبران مذهبی که دولت را همواره تهديد می کند، نتوانسته است که موجب برچيده شدن تفکيک جنسيتی شود.   دراين دولت، همانند بسياری از دولت های پيشين اسرائيل، احزاب مذهبی بخش مهمی از ائتلاف هستند و ناخشنودی سران اين احزاب می تواند به انسجام دولت ضربه بزند.   اما درميان ناخشنودی اين احزاب مذهبی، ديوان عدالت اسرائيل که از سوی مذهبيون افراطی متهم به چپگرايی و ضد مذهب بودن است، ژانويه گذشته حکم داده بود که رعايت تفکيک جنسيتی در اتوبوس های اين مسيرها بايد کاملاً از روی اختيار و اراده خود فرد باشد و نه با زور.   لذا، داوطلبين جنبش جديد اجتماعی، بر اساس اين حکم ديوان عدالت، می خواهند ببيند که اين حکم درصحنه عمل تا چه حد رعايت می شود.   عليرغم همه خشونت های افراطيون دربرخورد با رعايت حکم ديوان عدالت، مسئولان جنبش اجتماعی رفع تبعيض در سواری اتوبوس ها می گويند که در۵۶ خط اتوبوسی که اين سخت گيری های جنسيتی عملاً بر زنان تحميل شده بود، اکنون تنها در ۱۶ خط وضعيت پيشين باقی مانده و دربقيه خطوط، شرايط  بهبود يافته است.   «اِگِد»، شرکت اتوبوسرانی اصلی اسرائيل که اکثراتوبوس های اين خطوط را اداره می کند، مدعی است که حکم ديوان عدالت ازطريق تابلوهايی دراتوبوس ها به مردم گوشزد می شود؛ ادعايی که داوطلبانِ ناظر براين خطوط، آن را نديده اند.   فعالان جنبش رفع تبعيض می گويند که زنان مذهبی بسياری با آنها تماس گرفته و تأکيد کرده اند که تفکيک جنسيتی برآنان تحميل شده زيرا آنان می خواهند که در اتوبوس درکنار شوهر و پسران خود باشند.   درهمين حال، برخی از زنان نيز با اختيارخود و آگاهانه، تفکيک جنسيتی را رعايت می کنند؛ سارا يک دخترِ دانش آموزِ اولترا مذهبی به خبرنگار روزنامه هافتينگتون پست می گويد که براساس احکام تورات، و با اختيارو آگاهی کامل خود، می خواهد که يک شيوه زندگی بدور ازآميخته شدن با مردان داشته باشد.   فعالان داوطلب تلاش برای رفع تبعيض جنسيتی می گويند که آنان قصد تحميل زندگی غيرمذهبی به بارومندان مذهبی را ندارند و اگر کسی با اراده و آگاهی خود زندگی خاص خويش را دارد، اين امر حق هرانسان است اما مشکل دراينجاست که مذهبيون افراطی بخواهند شيوه زندگی خود را به ديگران هم تحميل کنند.   درمحله های مذهبی افراطيون بیت المقدس، حدود سی درصد از شهروندان اين شهر ساکن هستند.   افراط گرايی های اين مذهبيون همواره دليل اصلی برای تمايل قوی ساير شهروندان اسرائيلی به رفتن از اورشليم و برگزيدن تل آويو و ساير شهرهای غير مذهبی برای زندگی است.   چندی پيش نيز مذهبيون بسيارافراطی می خواستند که برخی از پياده های پررفت و آمد اصلی درمحله های زندگی خود را جدا کنند که عملاً ناکام ماند.   اما مذهبيون افراطی بربسياری از جريان های زندگی در اورشليم حاکم شده اند. آنها دهها سال است که هرگز نمی گذارند که کسی از آغاز «شبات»  با اتومبيل وارد محله های آنها شود.    «شبات»، هرشنبه مقدس است، که با غروب کردن شامگاه آدينه آغاز می شود و تا ديده شدن نخستين ستاره در غروب شنبه ادامه دارد. دربسياری از اعياد مذهبی نيز مقررات مشابه «شبات» برای همه امور زندگی دراين محله ها رعايت می شود.   بستن خيابان ها وکوی های اطراف محدوده زندگی افراطيون مذهبی با نرده های آهنی، برای جلوگيری از تردد وسائط نقليه، به يک امرعادی تبديل شده است.   اما مشکل هنگامی حادّتر می شود که مذهبيون به سايرمحله ها نيز متعرض می شوند.   ازچهار سال پيش که يک پارکينگ بزرگ زير زمينی درخيابان «کريب» درنزديکی ديوارباستانی اورشليم گشايش يافته، مذهبيون افراطی با تظاهرات خشونت بار خود مانع از ادامه کار اين پارکينگ در طول «شبات» می شوند.   افراطيون می خواهند که تظاهرات خود را برسراين پارکينگ درهمين آخرهفته ازسرگيرند و به همين دليل، پليس نيز برشمار نيروهای خود در اين محل افزوده است.   سنگ پرانی های نوجوانان يهودی به سوی اتومبيل هايی که جرأت کنند از محله های مذهبيون عبور کنند، درحالی که چشمان خود را می بندند و به زبان «ييديش»، يهوديان اشکنازی و اروپای شرقی، بشدت فرياد می زدند: «شابِس، شابِس» (يعنی شنبه مقدس است، شنبه مقدس است)، به يک امر عادی برای اسرائيلی های غيرمذهبی تبديل شده است.   لايه هايی ازاين يهوديان، بشدت معتقد به ديدگاههای خود هستند و حتی نمی خواهند که با جنبه های زندگی مدرن آشنا شوند و زندگی سنتی قرون گذشته خود را عامدانه و آگاهانه ترجيح می دهند.  
 


مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب کشورخبرداد که کارشناسان این شرکت در لرزه نگاری های سه بعدی درمیدان نفتی زیلایی درشمال خوزستان به حداقل هفت ساختار جدید دست یافتند که نشان از افزایش بالقوه ذخایر نفت و گاز درایران دارد.   هرمز قلاوند مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق نفت خیزافزود، لرزه نگاری های سه بعدی در محدوده ای به وسعت ۷۸۶ کیلومتر مربع در گستره غرب مسجدسلیمان انجام شده، و امکان حفاری های جدید و تولید نفت و گاز دراین منطقه را افزایش داده است.
 


حسن شریعتمداری، تحلیلگر سیاسی، به رادیو فردا، در مورد سخنان علی لاریجانی می گوید «ايشان فراموش کردند که اولين توفان فکری را آيت الله خمينی که در فقه از عرفان استفاده می کرد و ولايت مطلقه فقيه را که يک بدعت فقهی بود.» علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، درباره تضعيف جايگاه مراجع و حوزه‌های علميه هشدار داد.   به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاريجانی روز پنجشنبه در دامغان گفت که  امروز در گوشه و کنار جامعه حرف‌هايی از جنس صوفی‌گری زده می‌شود تا اسلام‌شناسان را کنار بگذارند.   به گفته وی، هدف اصلی برخی از توفان های فکری، دور کردن مردم از فقها و مراجع است.    رادیو فردا در گفت وگو با حسن شريعتمداری، تحليلگر سياسی آشنا به مسايل حوزه های علميه، از او پرسيده است اشاره رئيس مجلس شورای اسلامی به چيست يا اشاره به چه کسانی است؟     شريعتمداری : آقای لاريجانی در آستانه انتخابات از طرح اين  صحبت ها دو هدف را تعقيب می کند، يک هدف اين است که گروه رقيب، يعنی گروه آقای احمدی نژاد و مشايی را که با توسل به نوعی مهدويت گرايی و عرفان و قرائت غيرشرعی از دين در صدد ايجاد يک مرجعيت دينی مستقل از فقها هستند و در صحنه اجتماعی يارگيری می کنند ، را تضعيف کرده و رقيب را از ميدان به در کند.   هدف دوم اينکه می خواهد فقها را در قم که در حقيقت پشتوانه اصلی ايشان برای انتخاب شدن در حوزه انتخابيه شان هستند، دوباره به پشتوانگی خودش بکشاند و از آنها استفاده انتخاباتی بکند.   آقای شريعتمداری، آقای لاريجانی از توفان های فکری در اين ميان نام می برد که هدف اصلی آنها دور کردن مردم از فقها و مراجع است. به کار بردن اصطلاح توفان فکری کمی سنگين است. شما اين توفان فکری را به چه شکل تعبير می کنيد؟   قرنهاست که يک گفتار «تک گفتمانی» در حوزه دين حاکم است و آن گفتار فقها و منبريها در حوزه دين است.   حالاعده جديدی مثل مداحان ، عرفان گرايان و مهدی گرايان مستقل از فقها پيدا شده اند که قدرت اجتماعی نيز دارند. اينها درحکومت نيز به پاره ای از مناصب قدرت دست يافته اند.   ايشان اين نوع پلولاريسم  ساختار نيافته در جمهوری اسلامی را برنمی تابد و اسم آن را توفان فکری می گذارد.   البته اين چندصدايی امروز به همهمه تبديل شده است و ساختار ندارد. ولی مسلم است که در يک جامعه آزاد همه اين گفتارها ارزشی معادل بر مردم خواهد داشت و هيچ کدام گفتار رسمی نخواهد بود.   اما با وجود همه سازو کارهايی که جمهوری اسلامی از روز اول تا کنون داشته است ، به اعتقاد شما زمينه به وجود آمدن اين توفان ها از کجاست؟   بله. ايشان فراموش کردند که اولين توفان فکری را آيت الله خمينی که در فقه از عرفان استفاده می کرد و ولايت مطلقه فقيه را که يک بدعت فقهی بود و بر اساس يک ديد وحدت وجودی و ولايتی شکل گرفته بود، به وجود آورد.او بود که بر اساس اين اصل حکومت را تاسيس کرد.   آقای شريعتمداری، آقای علی لاريجانی در همين صحبتشان به انسان کامل اشاره می کند که در تفکر اسلامی جايگاه ويژه ای دارد و سعادتمند است.  آقای لاريجانی که يادآوری می کند که بايستی به تفکر فقهی برگرديم، در اين ميان مطرح کردن مبحث انسان کامل چه نسبتی با تاکيد ايشان بر تفکر فقهی پيدا می کند؟   ايشان در حوزه هايی دخالت می کند که در آن به اندازه کافی صلاحيت ندارد و به همين دليل است که گفته های مختلطی را طرح می کند.   برهر کدام از اين گفته ها که ايشان مطرح می کند انبانی از ايرادها و نگرش ها ی مختلف وارد است. ولی دليل عمده طرح اين سخنان اين است که ايشان از طرح آنها استفاده سياسی می کند و نه صرفا يک بحث آکادميک و علمی در اينجا مطرح است.   همان طور که گفتم، ايشان در درجه اول به دنبال حذف رقيب و تقويت جناح خودی به وسيله فقهاست. 
 


هژير تيموريان، روزنامه نگار پر سابقه بريتانيا و در سال های هشتاد ميلادی، هنگامی که روبرت مردوک روزنامه تايمز و ساندی تايمز را خريده بود، در آن روزنامه کار می کرد دعوت کرديم تا ميهمان اين هفته گفت و گوی ويژه راديو فردا باشد تا درباره برخی جوانب اين واقعه که فصلی در تاريخ رسانه های جهان خواهد شد، به گفت و گو بنشينيم.  در بريتانيا پس از آنکه که در طی چند سال گذشته، روزنامه ها دو افتضاح بزرگ سياسی، يکی خريد القاب و بدتر از آن حساب سازی نمايندگان پارلمان اين کشور برای مخارجشان را برملا کردند، دو موضوعی که دامن هر سه حزب مهم بريتانيا را لکه دار کرد، رسانه ها احساس قدرت بيشتری کرده ، به مردم نشان دادند که يکی از وظايف خطير حرفه ای خود را که افشاگری فساد در جامعه است، انجام داده اند.   اما اکنون با برملا شدن فساد در روزنامه «نيوزآو د ورد» يکی از روزنامه های غول رسانه ای روبرت مردوک، ورق برگشته و پای نشريات در گل فرو رفته است.   شنود تلفن های هزاران نفر از افراد سرشناس و بدتر از آن شنود تلفن های قتل و تروريسم و از آن هم بدتر، رشوه دهی به پليس برای کسب اطلاعات، گناهانی است که جزای آن فقط بستن روزنامه «نيوز آپ د ورد» نبوده و خيلی از روزنامه نگاران و سردبيرانشان را همراه با ماموران پليس روانه زندان خواهد کرد.   روبرت مردوک، صاحب امتياز چندين روزنامه و تلويزيون در بريتانيا ، آمريکا و استراليا روز يکشنبه برای مديريت بحرانی که دستگاه قدرتمند رسانه ای اش را به لرزه انداخته از آمريکا وارد لندن شد.   او پس از اعلان حمايت از ربکا بروکس- مدير کل مجموعه تجاری اش در لندن- که در زمان شنودهای تلفنی سردبير نيوآود ورد بوده است، تير حملات يا بهتر بگوييم، ضد حملات خود را متوجه تمام روزنامه ها کرد و گفت که اين فقط نيوزآپ د ورد نبود که شنود تلفنی کرد، بلکه اين کاری رايج بين بسياری از روزنامه ها بوده است. گفت‌وگوی ویژه: روزنامه نگار سابق تایمز از رسوایی مرداک می گوید از هژير تيموريان، روزنامه نگار پر سابقه بريتانيا و در سال های هشتاد ميلادی، هنگامی که روپرت مرداک روزنامه تايمز و ساندی تايمز را خريده بود، در آن روزنامه کار می کرد دعوت کرديم تا ميهمان اين هفته گفت و گوی ويژه راديو فردا باشد تا درباره برخی جوانب اين واقعه که فصلی در تاريخ رسانه های جهان خواهد شد، به گفت و گو بنشينيم.   چطور شد که اين غول رسانه ای دچار چنين خطايی شد که امروز اين طور به تشکيلات خودش صدمه زده و همچنين به دولت و پليس بريتانيا؟   هژير تيموريان : آقای مرداک در بريتانيا چندين روزنامه دارد، چندين تلويزيون دارد. در آمريکا تلويزيون فاکس نيوز را خريداری کرده است، وال استريت ژورنال را که يکی از گران قيمت ترين روزنامه های دنياست را هم خريداری کرده است.   او پسر دومش را در بريتانيا نايب خودش قرار داده و خودش در آمريکا زندگی می کند. معلوم است که چنين مردی که در زندگی خطر می کند و به قدرت علاقه دارد و مايل است وقتی به کشوری ديگر پا می گذارد مثل کشور خودش – يعنی استراليا- نخست وزير آن کشور پشت در دفترش در انتظار ملاقات با او بماند، حتما اشتباهاتی در مسير راهش هم مرتکب خواهد شد.   اگر موافق باشيد برويم سروقت داستانی که اين روزها منجر به افتضاح اخير شده است. داستان شنودهای تلفنی.   اين داستان، قصه تازه ای نيست. الان حدود پنج يا شش سال است که اين موضوع برملا شده است. اما وقتی معلوم شد که تلفن ميلی داولر، دختر بچه ۱۳ ساله ايی که ربوده شده و بعدا به قتل رسيد نيز شنود شده است، مردم از اين موضوع بسيار خشمگين شدند.   پس از آن بود که پای نخست وزير و پليس و بقيه افراد ذی نفوذ بريتانيا به ميان آمد. برخی اين مسئله را نشان دهنده قدرت مردم و افکار عمومی در جوامع مردمسالار می دانند که از قدرت افرادی همچون روبرت مردوک – که شما به قدرت او نيز اشاره کرديد- موثرتر است.   آيا اين فکر درست است؟   بله. همان طور که می گوييد افکار عمومی در يک کشور دموکراتيک بسيار مهم است. حتی برای نخست وزير فعلی که هنوز تا چهار سال ديگر توسط اکثريت اعضا حمايت می شود نيز مسئله افکار عمومی مهم است و ميل دارد که مردم همراهش باقی بمانند و او را بر رهبر حزب اپوزيسيون ، يعنی رهبر حزب کارگر ترجيح دهند.   در نتيجه وقتی نخست وزیر متوجه شد که مردم از اين خلافکاريهای روزنامه جنجالی روزهای يکشنبه يعنی روزنامه -نيوزآو د ورد-  خسته شده اند، مجبور شد که از دوستی و روابط شخصی اش با سردبيران روزنامه مرداک به خاطر مصلحت سياسی خودش دست بکشد.   حتی نخست وزير در مورد پسر مرداک هم گفت که او بايستی به بسياری از ابهامات و سوالات پاسخ دهد.   بله. درست است. نخست وزير بريتانيا و رهبران احزاب سياسی به مطبوعات بهای زيادی می دهند و اهميت زيادی برای آنها قائلند. اگر روزنامه پرتيراژی مانند نيوزآپ د ورد ، سان ، تايمز و گاردين و ديلی تلگراف به طور مرتب از حزبی انتقاد کنند، طبعا برخی از خوانندگان آن روزنامه ها تحت تاثير قرار می گيرند و به آن حزب رای نخواهند داد.   در نتيجه می خواهم بگويم که دوستی های سياسی وجود ندارد ولی مصلحت بازی سياسی وجود دارد.    آقای کمرون الان مجبور شده است که خودش را کنار بکشد و احساس می کند که با اين خلافکاری هايی که اخيرا برملا شده است حتما نفوذ روزنامه مرداک و ساير روزنامه هايی که برخی از آنها هم حتما خلافکاری هايی انجام داده اند، در بين مردم کمتر خواهد شد.   درنتيجه رهبران سياسی کمی جسورتر شده اند.   الان دولت برای اينکه افکار عمومی را تسکين دهد، می گويد که برای رسانه ها مقررات محکمی وضع خواهد کرد.   اما عده ايی با اين کار مخالفند و بر اين باورند که قوانين محدود کننده مطبوعات، به آزادی بيان و قلم که جوهره اصلی آزادی در کشورهای مردمسالارانه است صدمه می زند و آنها بايستی خودشان اخلاق روزنامه نگاری و قوانين را رعايت کنند. نظر شما که سالهاست در رسانه های بريتانيا کار کرده ايد، در اين مورد چيست؟   متاسفانه خودشان ثابت کرده اند که به اندازه کافی خودشان را کنترل نمی کنند. مثلا هشت تن از اعضاء هيات رياست روزنامه های بريتانيا که متشکل از ده نفر است، از سردبيران خود روزنامه ها هستند. اينها متاسفانه آن گونه که شايسته است در اين مورد کار نکرده اند.   ولی بايستی از اين که دولت کميته های قانونی تشکيل دهد و رفتار روزنامه ها را کنترل کند، ترسيد.    اين امکان وجود دارد که دولت از اين موضوع برای مصلحت سياسی خودش سوء استفاده کند. بايد به خاطر بياوريم که در يک کشور دموکراتيک مانند بريتانيا، روزنامه ها، شرکت های خصوص هستند و رقابت برای به دست آوردن تيراژ و يا جذب آگهی های بيشتر مابين آنها زياد است.   در نتيجه اگر به دولت ها حق بدهيم که به بهانه اينکه می خواهند از خلافکاری جلوگيری کنند، نفوذ زيادی در عملکرد روزنامه ها اعمال کنند، يکی از ستون های دموکراسی در جامعه آزاد را سست و ضعيف خواهد کرد. خوشبختانه در بريتانيا قوه قضائيه هنوز بسيار قوی عمل می کند.   آقای تيموريان، يکی از موضوعاتی که در اين ميان برملا شد و باعث گرديد تا موضوع جاری، رنگی جنايی به خود بگيرد، فساد پليس اسکاتلنديارد بود. رئيس اسکاتلنديارد روز شنبه از مردم به اين خاطر پوزش خواسته است. اين موضوع چه تاثيری در آينده پليس در اين کشور خواهد داشت؟   وقتی ۵۰ سال پيش به بريتانيا آمدم تا در اين کشور تحصيل کنم، به نظرم رسيد که آبروی پليس، بيش از حد بالا و خوب است. همواره می گفتم به هيچ وجه نمی شود به يک پليس در بريتانيا رشوه داد.    اما بعدها فهميدم که اين مسئله به هيچ وجه حقيقت نداشته است و هميشه پليس های فاسد هم در بريتانيا وجود داشته اند. ولی خوشبختانه کمتر از ساير نقاط بوده اند.   وقتی بنيه پولی يک روزنامه آنقدر قوی است که قادر است به يک پليس، صد هزار پوند برای دريافت اطلاعات، رشوه دهد، البته مقاومت در برابر چنين پولی کمتر می شود و فساد در اين ميان رواج پيدا می کند.   خوشبختانه ما روزنامه هايی مثل گاردين را داريم که اين رشودهی و رشوه گيری ها را اخيرا فاش کرد و هنوز هم همان طور که گفتم تنوع مطبوعاتی بسيار زياد است.   درست است. در پليس افراد فاسدی وجود دارند. ولی بر اساس تجربه من اين افراد زياد دوام نمی آورند و دير يا زود عملکردشان فاش خواهد شد.   همان طور که شما هم اشاره کرديد روبرت مرداک در آمريکا هم صاحب روزنامه معتبری همچون وال استريت ژورنال و فاکس نيوز است.   گويا در آمريکا قانونی به نام قانون «فساد خارجی» وجود دارد که اگر حتی روزنامه وال استريت ژورنال در اين رشوه دهی سهيم هم نبوده باشد، صرف اينکه بخشی از مجموعه دارايی های مرداک است، ممکن است درگير دردسر شده و به دادگاه کشيده شود. شما فکر می کنيد اين اتفاق خواهد افتاد؟   گمان نمی کنم اين اتفاق رخ دهد ولی معلوم است که مرداک بسيار بسيار نگران است. در بريتانيا روزنامه جنجالی و هفتگی نيوز آپ د ورد را بست ، به اين دليل که بسياری از شرکت های عمده تجارتی اعلام کردند که ديگر پس از رو شدن اين خلافکاری ها به آن روزنامه آگهی نخواهند داد و عده زيادی از مردم هم گفتند که ديگر آن روزنامه را نخواهند خريد.   اين مسئله تا اندازه زيادی بر اساس مصلحت اقتصادی مرداک بود و نه اينکه او ناگهان نسبت به گذشته اخلاقی تر شده باشد.   ولی همين که آقای مرداک مجبور شده است از آمريکا به لندن سفر کند تا به نوعی اين جنجال را بخواباند، نشان می دهد که چه لطمه بزرگی بر آينده تجارتی اش وارد شده است. و چقدر نگران آينده است.   يعنی در آمريکا هم ممکن است اين صدمه شامل حالش بشود؟   می دانم که عده ايی در آمريکا دارند اين جنجال در بريتانيا را دنبال می کنند و اعلام کرده اند که از اين پس چون شريک اقتصادی آقای مرداک و سهامدار برخی از شرکت های اوهستند، از اين پس بيشتر مراقب او خواهند بود و او را تحت فشار قرار خواهند داد.   
 


به گفته مقامات قضایی عراق، پنج تن از مسئولان نظام پیشین این کشور، از جمله دو برادر ناتنی صدام حسین در ظرف یک ماه آینده اعدام خواهند شد.   به گزارش خبرگزاری فرانسه، حیدر اَلسعدی سخنگوی وزارت دادگستری عراق ضمن تأیید این خبر گفت، این پنج نفر ازجمله ۲۰۶ نفری هستند که روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه از سوی نیروهای آمریکایی به مقامات عراقی تحویل داده شدند.   حسن اَلشمری وزیر دادگستری عراق نیز درهمین راستا گفت، در نشستی که با شورای ریاست جمهوری کشورش داشته مقامات حاضر در این نشست موافقت کردند که حکم اعدام این پنج نفر به تعویق نیفتد.
 


کمپینی با هدف «مقابله با ایران هسته‌ای» می‌گوید که با پیگیری‌های صورت گرفته، شرکت ژاپنی تولید ماشین‌آلات سنگین تادانو، به دلیل استفاده از محصولاتش در اجرای احکام اعدام در ملأ عام، رابطه تجاری خود با ایران را متوقف کرده است.کمپینی با «هدف مقابله با ایران هسته‌ای» می‌گوید که با پیگیری‌های صورت گرفته، شرکت ژاپنی تولید ماشین‌آلات سنگین تادانو، به دلیل استفاده از محصولاتش در اجرای احکام اعدام در ملأ عام، رابطه تجاری خود با ایران را متوقف کرده است. کمپین آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که توسط مارک والاس، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل در زمان جرج بوش هدایت می‌شود، از زمان تأسیس خود در سال ۲۰۱۰ رایزنی‌هایی را با شرکت‌های مختلف طرف معامله با ایران، با هدف توقف همکاری این شرکت‌ها با جمهوری اسلامی انجام داده است و اکنون می‌گوید که اقدام شرکت تادانو در پی پیگیری‌های این کمپین صورت گرفته است. مارک والاس چندی پیش در یادداشتی که در روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز منتشر شده بود، با اشاره به کارنامه ایران در اجرای مجازات اعدام از شرکت‌هایی چون تادانو، لیبهر، و ایکس سی ام جی، که جرثقیل‌های ساخت آنها برای اجرای اعدام در ایران استفاده می‌شود انتقاد کرده و از کمپینی خبر داده بود که برای متقاعد کردن این شرکت‌ها به توقف رابطه تجاری با ایران به راه افتاده است. در این یادداشت که در چندین نشریه آمریکایی دیگر نیز بازتاب یافت، به تصاویری از اعدام در انظار عمومی در ایران اشاره شده بود که در آنها علامت شرکت تادانو، در کنار فرد اعدامی دیده می‌شود. اکنون کمپین «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» می‌گوید که شرکت تادانو متقاعد شده است که فروش جرثقیل به ایران را متوقف کند. این کمپین پیشتر یک شرکت سازنده جرثقیل در تگزاس را نیز متقاعد کرده بود که از فروش محصولاتش به ایران خودداری کند. ایران یکی از کشورهایی است که سالانه اجرای بیشترین مجازات اعدام را در کارنامه خود دارد و از این لحاظ بعد از چین دارای بالاترین آمار مجازات اعدام است. گرچه بسیاری از این اعدام‌ها، خارج از انظار عمومی انجام می‌شوند اما بر اساس گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۱، دست کم ۱۳ نفر را در ملأ عام اعدام کرده ‌است که تقريباً برابر با کل موارد سال ۲۰۱۰ ميلادی است. این میزان در دو ماهه اخیر نیز رو به افزایش بوده است. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۱۰ میلادی دستکم ۲۵۲ تن را اعدام کرده است که ۱۴ تن از این موارد در انظار عمومی صورت گرفته است. حکم اعدام بر اساس قانون مجازات اسلامی برای پاره‌ای از اتهام‌ها، از جمله محاربه و افساد فی‌الارض صادر می‌شود و تجاوز به عنف و قاچاق مخدر از جمله اتهام‌هایی که در دسته‌بندی افساد فی‌الارض قرار گرفته و منتهی به صدور حکم اعدام می‌شوند. ایران همچنین بیشترین آمار اعدام مجرمان صغیر را داراست و با توجیه اجرای این احکام با قانون اسلامی قصاص، مجرمان صغیر را پس از ورود به سن ۱۸ سالگی به چوبه دار می‌سپارد. رشد فزاينده ميزان اعدام‌ها در ايران با واکنش گسترده بين‌المللی روبه‌رو شده و کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل بارها از اين روند ابراز نگرانی کرده است. ايالات متحده آمريکا و اتحادیه اروپا نيز با ابراز نگرانی از افزايش اعدام‌ها در ايران از جمهوری اسلامی خواسته است به ميثاق‌های بين‌المللی حقوق بشر پايبند باشد و اعدام زندانيان را متوقف کند.
 


از حرکت‌ها و مواضع و سخنان مربوط به انتخابات مجلس آينده چه تصوری از اين رويداد به دست می آيد؟ رقبای اصلی کدامند؟ نظارت استصوابی تا چه حد پيش خواهد رفت؟ برنامه‌های تيم محمود احمدی نژاد و تيم آيت الله خامنه‌ای چيست؟ گروه‌های منتقد دولت تا چه حد بخت دست يابی به اکثريت مجلس را دارند؟ اصلاح طلبان چه موقعيتی دارند؟ ترکيب مجلس آينده چه خواهد بود؟ و مشارکت عمومی به چه ميزانی خواهد بود؟ از حرکت‌ها و مواضع و سخنان مربوط به انتخابات مجلس آينده چه تصوری از اين رويداد به دست می آيد؟ رقبای اصلی کدامند؟ نظارت استصوابی تا چه حد پيش خواهد رفت؟ برنامه‌های تيم محمود احمدی نژاد و تيم آيت الله خامنه‌ای چيست؟ گروه‌های منتقد دولت تا چه حد بخت دست يابی به اکثريت مجلس را دارند؟ اصلاح طلبان چه موقعيتی دارند؟ ترکيب مجلس آينده چه خواهد بود؟ و مشارکت عمومی به چه ميزانی خواهد بود؟   صحنه‌ نزاع   وضعيت رقبا و توان مالی و تبليغاتی و برنامه‌ی آنها در انتخابات مجلس آينده به صورت زير قابل ترسيم است:   ۱) بازيگران اصلی در انتخابات آينده، دستگاه رهبری و زير مجموعه‌هايش (سازمان های اطلاعاتی و نظامی)، تيم احمدی نژاد (وفاداران به وی پس از عزل و بازگشت مصلحی)، و موتلفه و همپيمانان روحانی‌اش خواهند بود.  اين گروه ها به دليل برنا‌مه‌ها و نامزدهای متفاوت به وحدت نخواهند رسيد. اعلام استقلال گروه سه نفره‌ی منصوب احمدی نژاد (عسگر اولادی، حداد عادل و ولايتی) و اکثريت يافتن روحانيون در گروه هفت نفره‌ بعدی هم فاصله گيری با تيم احمدی نژاد را تضمين و هم نگرانی تيم خامنه ای را تشديد کرده است. جريان‌های نزديک به محسن رضايی و محمد باقر قاليباف در حاشيه حضور خواهند داشت و تعيين کننده نخواهند بود.    ۲) طبعاً گروه‌های دارای منابع مالی نيز همين سه گروه اصلی هستند که منابع در اختيار رهبری و منصوبان وی (بنيادها، اوقاف، اسکله‌های قاچاق سپاه و پروژه های دهها ميلياردی قرارگاه خاتم)، دولت (شرکت‌های دولتی و پيمانکارهای خودی و بودجه‌های نهادهای ذيل رياست جمهوری) و بازار در اختيار آنهاست.   ۳) از حيث رسانه ای و تبليغاتی بيشترين امکانات به ترتيب در اختيار نامزدهای نزديک به بيت (راديو و تلويزيون دولتی، خبرگزاری فارس، دهها روزنامه و نشريه و سايت)، دولت (چند خبرگزاری، چند روزنامه و سايت اينترنتی) و موتلفه و همپيمانان (چندين روزنامه و مجله و سايت) است.     ۴) برنامه‌ی تيم احمدی نژاد کسب ۱۵۰ تا ۱۷۰ کرسی مجلس در شهرستان‌ها و بالاخص شهرهای کوچک است. اين کرسی‌ها را بايد کسانی پر کنند که بيش از هر گروه و فردی به تيم عملياتی احمدی نژاد وفادار باشند. برنامه‌ی تيم خامنه‌ای به ميدان آوردن کسانی است که در چند ليست طرفهای درگير بتوانند جای بگيرند و در عين حال صرفا به خامنه ای وفادار باشند. موتلفه و همپيمانان نيز مثل دوره‌های گذشته برای ارسال افراد خود به مجلس تلاش می کنند.    نقطه‌ عطف برای جريان اقتدارگرا   انتخابات آينده که پس از حذف اصلاح طلبان از حوزه‌ی قدرت اولين انتخابات سراسری در کشور است و جريان اقتدارگرا نمی تواند عليه رقيب مشترک متحد شود، شاکله‌ی اين جريان و نيروهای اصلی و فرعی آن را تعيين خواهد کرد. در فصل اول سال ۱۳۹۰ مذاکرات، يارگيری‌ها و برخوردهايی ميان اجزای اين جريان صورت گرفته است اما صورت بندی نهايی در آستانه‌ی انتخابات تعين پيدا خواهد کرد.    آنچه از مجموعه‌ی اقدامات و سخنان افراد شاخص اين جريان‌ها آشکار می شود آن است که   ۱) تيم آيت الله خامنه‌ای و منتقدان اقتدارگری دولت تصميم خود را بر حذف تيم احمدی نژاد گرفته‌اند و می خواهند اين کار را با هزينه‌ی کمتر و به تدريج انجام دهند؛   ۲) علی خامنه‌ای خواهان افزايش قدرت منتقدان دولت است اما نه در حدی که بتوانند قدرت مطلقه‌ی وی را تحت نفوذ خود قرار دهند؛ وی مجلسی کاملا مطيع می خواهد تا مجبور به صدور حکم حکومتی و نقض قوانين تبعيض آميز موجود به نفع خود نشود.   ۳) بازی "قيچی کردن دم پر روها" يا "کوباندن آنها که سر بر می آورند" در ميان اقتدارگرايان ادامه پيدا خواهد کرد. هر کس و گروهی که خود را مطيع تر و قانع تر به حوزه‌ی تعريف شده از سوی بيت نشان دهد شانس بيشتری برای ارتقا خواهد داشت.    انتخابات سه قطبی   انتخابات آينده مجلس صحنه‌ی نزاع تيم احمدی نژاد و تيم خامنه‌ای خواهد بود در حالی که موتلفه و همپيمانان تلاش خواهند کرد از اين صحنه‌ی نزاع به نفع خود بهره برداری کنند. تيم خامنه ای مطمئن نيست که موتلفه و همراهان بتوانند تيم احمدی نژاد را شکست دهند و از اين جهت خود مداخله خواهد کرد. بقيه‌ی نيروها از يکی از اين تيم‌ها پشتيبانی صريح يا ضمنی خواهند کرد. اين که منتقدان دولت از ائتلاف جريان انحرافی و جريان فتنه سخن می گويند مشخصا بدين معناست که آنها می دانند صحنه‌ی اصلی نزاع کجاست و به اين نتيجه‌ی نادرست می رسند که اگر "جريان فتنه" در کنار خامنه‌ای نمی ايستد حتما بايد در کنار جريان انحرافی قرار گيرد تا هر دو طرف را مورد حمله قرار دهند.   علی رغم حملات رسانه‌ای تيم خامنه‌ای و اقتدارگرايان به تيم احمدی نژاد، گروه اخير صحنه‌ی سياسی را واگذار نکرده است. مواضع اخير احمدی نژاد مثل طرح دوباره‌ی موضوع باغشهرها علی رغم مخالفت صريح خامنه‌ای، سخن گفتن از برادران قاچاقچی [سپاه]، مخالفت صريح با جدايی جنسيتی در دانشگاه‌ها و مضمون نامه‌ی معرفی وزير پيشنهادی ورزش و جوانان به مجلس علی رغم توصيه‌های خامنه ای و در مقابل تشکيل کميته ای برای بررسی اقدامات غير قانونی احمدی نژاد توسط خامنه‌ای نمايانگر تداوم نزاع ميان رهبر رئيس دولت تا آستانه‌ی انتخابات مجلس آينده است.     تيم احمدی نژاد، فعلا در موقعيت بهتر   با فرض عدم تغيير يکباره و ناگهانی شرايط سياسی، نامزدهای نزديک به دولت در صورت عدم رد صلاحيت آنان، در انتخابات مجلس آينده در عين تحمل ضربات اخير اکثريت را به دست خواهند آورد، به پنج دليل:    ۱. حتی در صورت تاييد صلاحيت برخی نامزدهای نزديک به اصلاح طلبان، آنان به دليل فقدان رسانه و عدم دسترسی به منابع دولتی و نيز عدم مشارکت بخش عمده‌ای از پايگاه اجتماعی اين گروه، رای نخواهند آورد. شرکت اصلاح طلبان در انتخابات حتی در صورت تاييد صلاحيت آنان در شرايط سياسی امروز خودکشی سياسی است. اصلاح طلبان تنها با اعلام نامزدی زندانيان سياسی (در نتيجه بالا بردن ميزان آرای باطله) يا تحريم فعال می توانند در عرصه‌ی سياست بدون پرداخت هزينه حضور داشته باشند.    ۲. اقتدارگرايان مخالف دولت از دوم خرداد ۱۳۷۶ در هيچ انتخاباتی نتوانسته‌اند اکثريت پيدا کنند. جايگزين‌های اصلاح طلبان در شوراهای شهر و روستا، مجلس و رياست جمهوری سپاهيان يا افراد نزديک به آنها بوده‌اند. روحانيت و موتلفه و ديگر گروه‌های نزديک به آنها قدرت بسيج اجتماعی خود را از دست داده‌اند. سپاهيان با استفاده از سازمان بسيج و لباس شخصی های نزديک به خود توانستند در دهه‌ی هشتاد سازمان نظارت بر انتخابات را به دست گيرند و بعد با استفاده از رانت‌های حکومتی نمايندگان خود را به مجلس بفرستند. در دوران حکومت خامنه‌ای،‌ اقبال به روحانيون در جمهوری اسلامی در حال افول و اقبال به نظاميان در درون ساختار قدرت در حال اوج بوده است. روند کاهش پيوسته و قابل توجه روحانيون مجلس در دهه‌های هفتاد و هشتاد در دهه‌ی نود نيز ادامه پيدا خواهد کرد.   ۳. تنها گروه‌هايی که پيش از رسيدن خامنه‌ای به قدرت دارای هويت سياسی بودند و هنوز در ميدان سياست هستند گروه موتلفه و روحانيت نزديک به آنهاست. در ميان طيف اقتدارگرا، اين گروه تنها گروهی است که دارای يک پايگاه اجتماعی مشخص است؛ بقيه‌ی گروه‌ها و افراد هويت اجتماعی ندارند و تنها با اتکا بر نيروهای نظامی و امنيتی و رانت‌ها و امتيازات دولتی (بفرموده) در قدرت مشارکت دارند. همين استقلال نسبی از دستگاه رهبری است که به موتلفه و همپيمانان اجازه می دهد در شرايطی که هاشمی رفسنجانی از سران فتنه تلقی می شود با وی ملاقات کنند. از همين جهت خامنه ای نمی تواند به آنها اعتماد کامل داشته باشد يا مطمئن باشد که می تواند هر وقت اراده کند آنها را حذف کند. همين دغدغه‌ی کنترل و مديريت است که نمی گذارد خامنه‌ای مجلس يا رياست جمهوری را کاملا به آنها واگذار کند يا حداقل در جريان کسب قدرت آنها اختلال ايجاد می کند.    ۴. موتلفه و همپيمانان (جامعه مدرسين حوزه‌ی علميه‌ی قم و جامعه روحانيت مبارز تهران) با دشواری خواهند توانست بر سر نامزدها به توافق برسند و همين امر نوعی امتياز برای طرف مقابل آنها به حساب می آيد. اين اختلاف از هم اکنون خود را بروز داده است تا حدی که نماينده‌ی جامعه‌ی مدرسين از استفاده‌ی از تعبير جامعتين که القای هماهنگی ميان آن دو می کند دل خوشی ندارد: "عنوان "جامعتين " بعد از تدوين منشور اصولگرايی پايان يافته است، بنابراين هر کدام از جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران، بر اساس ضوابط و تصميمات داخلی خود عمل می‌کنند." (عباس کعبی، الف ۱۹ تير ۱۳۹۰)   گروه ۷+۸ نمی تواند عامل وحدت بخش ميان اين گروه باشد چون اولا همه‌ی جريان‌های اقتدارگرا را در بر نمی گيرد (مثل نزديکان محسن رضايی يا قرارگاه عماريون)، دوم آن که به اعتقاد برخی از اقتدارگرايان (علی عباسپور تهرانی، عضو مجلس: "نبايد تشکلی مانند جبهه پيروان خط امام و رهبری در کنار تشکل هايی قرار دهيم که فقط سرو صدا دارند." تابناک، ۲۰ تير ۱۳۹۰) به افراد و گروه‌ها وزنی مورد انتظار آنها داده نشده است (قاليباف و علی لاريجانی هريک، يک نماينده، دو نفر از گروه محمد حسین صفارهرندی و مرتضی آقاتهرانی و صادق محصولی، دو تن از جريان قديمی راست تحت عنوان جبهه پيروان خط امام و رهبری يعنی دو نفر از ميان محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، محمد‌نبی حبيبی و محسن کوهکن، و دو تن از جمعيت ايثارگران تحت عنوان اصولگرايان تحول خواه يعنی دو نفر از ميان حسين فدايی، عليرضا زاکانی، محمد دهقان و احمد نجابت)، سوم آن که برخی گروه‌های دعوت شده به ائتلاف در آن شرکت نخواهند کرد (تکذيب صفار هرندی از شرکت خود، الف، ۲۰ تير ۱۳۹۰) و چهارم آن که اعضای اين گروه صرفا عليه تيم احمدی نژاد متحد شده اند و خود اشتراک سابقه و منافع چندانی ندارند.     ۵. در کنار نامزدهای نزديک به دولت و نزديک به منتقدان وی، خامنه‌ای و بيت نيز نامزدهای خاص خود را دارند اما اين نامزدها علی رغم داشتن امکانات مالی و تبليغاتی چهره های امنيتی و نظامی اسم و رسم داری هستند (مثل مجتبی ذوالنور) که در کشتار و سرکوب مردم مستقيما مشارکت داشته‌اند و حتی بسياری از افراد وفادار به جمهوری اسلامی نيز حاضر نيستند به آنها رای دهند. در دوره های گذشته نيز کسانی مثل علی فلاحيان بخت خود را آزمودند اما بسياری از طرفداران ولايت به وی رای ندادند.          تنها ابزاری که اقتدارگرايان مخالف با تيم احمدی نژاد در اختيار دارند بازداشت و رد صلاحيت است، که قسمت اول آن در جريان بوده است (ابراهيم رئيسی، معاون اول قوه‌ی قضاييه، الف، ۲۰ تير ۱۳۹۰). اما تيم احمدی نژاد نامزدهايی را معرفی خواهد کرد که امکان رد صلاحيت آنها در شورای نگهبان پايين باشد.   امتياز انتخاباتی اصلاح طلبان   اصلاح طلبان در حوزه‌ی رقابت سياسی قدرت عمل چندانی ندارند (نگاه کنيد به موضع گيری فرمانده‌ی سپاه پاسداران عليه محمد خاتمی: "آقای خاتمی در جريان فتنه امتحان خوبی پس نداد و به هر حال جزء همراهان سران فتنه بود...و اکنون نيز موضعی مبنی بر برائت از آن حرکت ها نگرفته" تابناک، ۱۴ تير ۱۳۹۰). آنها نمی توانند در شرايط موجود بر شورای نگهبان فشاری وارد آورند تا ترکيب نامزدها تغيير پيدا کند. حتی اظهار ندامت نيز به آنها کمکی نمی کند چون برچسب فتنه گر را از رهبر کشور دريافت کرده‌اند.    اما در حوزه‌ی مشارکت، قدرت آنها بلامنازع است. اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری حتی بر اساس آمار تقلبی حکومت ۱۳ ميليون رای داشته‌اند. بنابر اين، تحريم همصدا و يکپارچه‌ی آنان ميزان مشارکت معمول در مجلس در دو دوره‌ی قبل يعنی حدود پنجاه درصد (حدود ۲۵ ميليون) را يکباره به ۲۵ درصد کاهش می دهد. حتی اگر آنها نتوانند روستاييان و جمعيت شهرهای کوچک را به علت رقابت‌های محلی به تحريم قانع کنند حداقل در شهرهای بزرگ قدرت کاهش آرا را دارند و می توانند ميزان مشارکت کل کشور را به ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهند که اين می تواند موفقيت بزرگی برای آنان باشد و با همين قدرت می توانند حکومت را به قبول برخی درخواست های خود وادار کنند.     
 


نزدیک به ۱۵ دیپلمات ارشد، از جمله وزیران خارجه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا، در نشستی در استانبول ترکیه، در مورد دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران لیبی، همزمان با تدارک کمک برای مخالفان قذافی، بحث و تبادل نظر می‌کنند.نزدیک به ۱۵ دیپلمات ارشد، از جمله وزیران خارجه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا، در نشستی در استانبول ترکیه، در مورد دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران لیبی، همزمان با تدارک کمک برای مخالفان قذافی، بحث و تبادل نظر می‌کنند. نشست استانبول چهارمین نشست گروه تماس لیبی از زمان آغاز بحران در این کشور مسلمان شمال آفریقاست. نشست پیشین گروه تماس لیبی ۱۹ خرداد ماه در ابوظبی برگزار شده بود. فرانسه که تاکنون نقشی کلیدی در پیشتیانی از مخالفان معمر قذافی ایفا کرده است، این هفته خواستار آن شده بود که راه حلی سیاسی برای بحران چهارماهه لیبی به دست آید. الن ژوپه وزیر خارجه فرانسه در این زمینه گفته بود که تماس‌هایی با معمر قذافی، حاکم لیبی، در جریات بوده و او ابراز آمادگی کرده که پس از ۴۲ سال قدرت را واگذار کند. این در حالی است که آمریکا معتقد بسیاری از علائم دیپلماتیک که از طرابلس می‌رسد با یکدیگر در تضاد هستند. آن طور که یک دیپلمات ترک به خبرگزاری فرانسه گفته است، چشم‌انداز خروج صلح‌آمیز قذافی از قدرت، در صدر مباحث نشست استانبول خواهد بود. نشستی که محمد جبرئیل، وزیر خارجه معرفی شده از سوی مخالفان قذافی نیز در آن حضور خواهد داشت. در نشست استانبول دیپلمات‌ها همچنین در مورد ارسال کمک‌های نظامی و اقتصادی بیشتر به مخالفان در هفته‌‌های آتی گفت‌وگو خواهند کرد. چین و روسیه که مواضعی انتقادی در مورد حضور نظامی ناتو در لیبی اتخاذ کرده‌اند، هر دو دعوت برای حضور در این نشست را رد کرده‌اند. روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، معتقد است که ناتو، با دست زدن به بمباران‌های هوایی در لیبی، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشته و از خواست این قطعنامه برای حفظ جان غیرنظامیان، به عنوان توجیهی برای تغییر رژیم قذافی استفاده می‌کند. بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل که روز پنجشنبه، ۲۶  اسفندماه، تصویب شد، جامعه جهانی مى‌تواند از «تمام ابزارهاى موجود» براى جلوگیرى از حمله نیروهاى وفادار به معمر قذافى، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کند. این قطعنامه پس از آن صادر شد که به دنبال گسترش اعتراض‌های ضد حکومتی در لیبی، نظامیان این کشور با استفاده از تجهیزات سنگین از جمله هواپیماهای جنگنده به سرکوب معترضان روی آورده بودند. حملات هوایی کشورهای غربی به نیروهای وفادار به معمر قذافی از اواخر اسفند ماه سال گذشته خورشیدی آغاز شده و همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر مخالفان مسلح رهبر لیبی که کنترل بخش شرقی این کشور را در اختیار دارند، با استفاده از پشتیبانی هوایی ناتو همچنان به نبرد خود با نیروهای وفادار به معمر قذافی ادامه می‌دهند. در عین حال، در مواردی این حملات با اشتباهاتی روبه‌رو بوده که مرگ شماری از غیرنظامیان را در پی داشته است.
 


يک پزشک چينی در حال اجرای طرحی است که بر اساس آن می‌توان رانندگی بد را مانند يک بيماری، حتی قبل از اين که رانندگان سوار اتومبيل خود شوند، تشخيص داد. به گزارش اسوشيتدپرس، دکتر جين هوئيجينگ  سه دهه را صرف مطالعه بر روی اين موضوع کرده است که چرا برخی رانندگان بيش از سايرين تصادف می‌کنند.  وی حاصل مطالعات خود را در اختيار مديريت شهری در استان‌های مختلف کشور چين گذاشته است. دست‌کم يکی از شهرهايی که روش آقای هوئيجينگ را در کنترل ترافيک به کار بسته‌اند از کاهش تلفات جانی ناشی از تصادف گزارش داده‌ است. هر ۵ دقيقه يک نفر در چين بر اثر تصادفات شهری جان خود را از دست می‌دهد .
 


وزیر امور خارجه امریکا و دیپلمات‌‌هایی از دیگر کشورهای جهان امروز در نشستی در استانبول راه‌کارهای سیاسی برای حل بحران لیبی را بررسی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، علاوه بر هیلاری کلینتون، ویلیام هیگ، آلن ژوپه و فرانکو فراتینی،‌ وزاری خارجه‌ی بریتانیا، فرانسه و ایتالیا نیز دراین نشست حضور دارند. محمود جبرئیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی نیز به گفت‌وگوهای استانبول خواهد پیوست. کناره‌گیری صلح‌آمیز معمر قذافی از قدرت و چگونگی کمک‌های مالی و تسلیحاتی به مخالفان حکومت در لیبی، از اصلی‌ترین موضوعات مطرح در نشست استانبول است. روسیه و چین هر دو دعوت برای حضور در این نشست را رد کرده‌اند.
 


وزیر امورخارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا سفر طولانی خود به آسیا را با بازدید از چین به پایان خواهد برد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون بیست و پنجم ژوئیه برای دیدار با دای بینگو،‌ دیپلمات ارشد سیاست خارجی  چین به شهر شنزن در جنوب این کشور سفر خواهد کرد. دو طرف در این دیدار از جمله درباره‌ی پرونده‌ی هسته‌ای ایران و کره‌ی شمالی و همچنین تحولات جهان عرب مذاکره و تبادل نظر خواهند کرد. خانم کلینتون سفر خود را از ترکیه آغاز کرده و  از هند، اندونزی و هنگ‌کنگ نیز دیدار خواهد کرد.
 


به دعوت گروه‌های هماهنگ کننده اعتراض‌ها در سوریه، اعتصاب سراسری پنجشنبه ۲۳ تیرماه، شماری از شهرهای سوریه را فرا گرفت. اعتراض‌ها در سوریه که خواستار سرنگونی نظام جاکم بر این کشور است به پایان ماه پنجم خود نزدیک می‌شود.به دعوت گروه‌های هماهنگ کننده اعتراض‌ها در سوریه، اعتصاب سراسری پنجشنبه ۲۳ تیرماه، شماری از شهرهای سوریه را فرا گرفت. اعتراض‌ها در سوریه که خواستار سرنگونی نظام جاکم بر این کشور است به پایان ماه پنجم خود نزدیک می‌شود. به گزارش رویتردر مناطق باباب السباع، دوما، حمص، دیر الزور و شماری دیگر از مناطق، مغازه‌ها تعطیل و خیابان‌ها از عابران خالی شدند. در برخی محله‌های شهر حمص، نیروهای امنیتی تلاش کردند به زور به اعتصاب پایان دهند. با برخی از مغازه داران برای باز کردن محل کسب و کارشان تماس گرفته شد. در همین شهر نیروهای امنیتی با یورش به محله‌ها اقدام به بازداشت گسترده مردم کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سرتاسر حمص ایست‌های بازرسی برپا شده است. شهر دیر الزور نیز از بامداد پنجشنبه به طور کامل تعطیل بود. نیروهای امنیتی با یورش به بازار‌ها تلاش کردند تا مغازه داران را مجبور به شکستن اعتصاب کنند. این تلاش اما با مقاومت و اعتراض مردم روبرو شد. در پی آن تظاهرات گسترده‌ای به راه افتاد. شلیک آتش به این تظاهرات از سوی نیروهای امنیتی دو نفر  کشته بر جای گذاشت و هفت نفر دیگر را زخمی کرد. شاهدان عینی در این باره گفته‌اند: «ابتدا مردم دست به اعتصاب عمومی زده بودند اما با مداخله نیروهای امنیتی و گشودن آتش به سوی مغازه‌ها، تظاهرات به طور خودجوش به راه افتاد.» در منطقه جبل الزاویه واقع در استان شمالی ادلب، ادامه عملیات ارتش شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت. مقام‌های سوری می‌گویند که ارتش در این منطقه در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی مسلح است. معترضان این روایت را رد می‌کنند و می‌گویند هدف از گسیل کردن ارتش سرکوب اعتراض‌ها است. در شهر حمات شلیک آتش به سوی تظاهرکنندگان نیز به کشته شدن تعدادی از معترضان انجامید. در دمشق نیز شماری از نخبگان دانشگاهی و هنرمندان از مقابل مسجد الحسن واقع در محله المیدان تظاهرات کردند. نیروهای امنیتی ده‌ها تن از این تظاهر کنندگان را بازداشت کردند. وزیر خارجه سوریه: حمله به سفارتخانه‌ها اشتباه بود ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه حمله هواداران بشار اسد رئیس جمهور این کشور به سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در دمشق را رفتاری «اشتباه» توصیف کرد. هواداران بشار اسد رئیس جمهور سوریه دوشنبه ۲۰ تیر ماه سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در دمشق و منزل سفیر آمریکا را مورد حمله قرار دادند. این حمله در واکنش به سفر سفرای آمریکا و فرانسه به شهر حمات در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته صورت گرفت. به نوشته روزنامه الاشرق الاوسط چهارشنبه پس از دیدار با نبیل العربی دبیر کل جدید اتحادیه عرب در دمشق به شماری از خبرنگاران گفت: «نباید به سفارتخانه‌ها تجاوز می‌شد. هر کس این کار را کرد مرتکب خطا شده است. اعتراض‌ها به سفر دو سفیر به حمات باید مسالمت آمیز باقی می‌ماند.» او تاکید کرد: «ما به عنوان دولت مسئول امنیت سفارتخانه‌ها و کادر‌هایشان هستیم. به همین دلیل مسئولیت کامل این حادثه را بر عهده می‌گیریم.» وزیر امور خارجه سوریه افزود که حل و فصل تنش‌های دیپلماتیک اخیر کشورش با آمریکا و فرانسه بر طرق کنوانسیون وین صورت خواهد گرفت. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تلویزیون دولت سوریه را متهم به تشیوق هوادران اسد برای حمله به سفارتخانه‌ها کرده است. کاخ سفید و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کردند بشار اسد از نظر ایالات متحده مشروعیت خود را از دست داده است. از سویی نبیل العربی دبیر کل جدید اتحادیه عرب پس از دیدار با بشار اسد گفت که این اتحادیه مخالف هر گونه «دخالت خارجی» در سوریه است. او همچنین در پاسخ به اظهارات هیلاری کلینتون اظهار داشت: «هیچ کس نمی‌تواند بگوید که رئیس یک دولت مشروعیت خود را از دست داده. این چیزی است که تنها مردم کشور درباره آن تصمیم می‌گیرند.» العربی دیدار خود با اسد را مثبت خواند و گفت که سوریه وارد مرحله اصلاحات جدی شده است. شرایط اپوزیسیون برای گفت‌و‌گو با نظام هیثم المالح چهره برجسته اپوزیسیون سوریه که به تازگی از کشور خارج شده است، شرط‌های اپوزیسیون برای گفت‌و‌گو بر نظام حاکم را اعلام کرد. او که در بروکسل پایتخت بلژیک برای گفت‌و‌گو با نمایندگان پارلمان اروپا به سر می‌برد، در کنفرانسی خبری گفت: «نظام اگر بخواهد با ما گفت‌و‌گو کند، ما شرط‌هایی داریم. شرط‌های ما، پایان برخورد خشونت آمیز با تظاهر کنندگان، آزادی تمام زندانیان سیاسی، بازگرداندن ارتش به پایگاه‌های خود، آزاد گذاشتن تظاهرات مسالمت آمیز و کنفرانس‌های اپوزیسیون برای گرفتن تصمیم‌های مناسب، شرط‌های ما هستند. متاسفانه این شرط‌ها برآورده نمی‌شوند، نظام در پی پایان دادن به بحران با خشونت است و ما با این شیوه مخالفیم.» به گفته فعالان حقوق بشری برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرات تا کنون دست کم ۱۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نزدیک به ۱۵ هزار نفر از معترضان در زندان‌ها به سر می‌برند.
 


 شش ماه نخست سال جاری میلادی، مرگبارترين دوره در افغانستان بوده است سازمان ملل متحد می‌گويد شش ماه نخست سال جاری مرگبار‌ترين دوره از زمان آغاز درگيری‌ها در افغانستان بوده است. بنا بر گزارش فرستاده‌ی سازمان ملل در افغانستان تعداد شهروندان کشته‌شده در اين زمان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد افزايش داشته است. گزارش سازمان ملل می‌افزايد هزار و ۴۶۲ شهروند افغان در اين مدت بر اثر حوادث مرتبط با درگيری‌های نظامی کشته شده‌‌اند. سازمان ملل متحد افزايش چشمگير تلفات غيرنظاميان در افغانستان را نتيجه‌ی مستقيم افزايش خشونت، استفاده‌ از بمب‌های پيشرفته‌تر و حملات انتحاری دانسته است.
 


آلمان خواستار آزادی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان حکومت درايران شد. به گزارش اسوشيتدپرس، مارکوس لئونينگ،‌ کميسر ارشد حقوق بشر در آلمان روز پنج‌شنبه گفت:« اين دو رهبر مخالفان در ايران  بدون هيچ مبنای قانونی‌ای در مکانی نامعلوم نگهداری می‌شوند و ارتباطی با جهان بيرون ندارند.» آقای لئونينگ در شرايطی  از جمهوری اسلامی ايران خواست تا رهبران مخالفان و ديگر زندانيان سياسی را آزاد کند که  بيش از ۵ ماه از بازداشت و حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همسران‌شان می‌‌گذرد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته