جنبش راه سبز - خبرنامه |
- اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانهها اصلاح شد
- فاضلمیبدی: تحریمها برای ملت بد است، اما برای عدهای سود دارد
- وضعیت ذخایر آب پایتخت در مرز هشدار/ کمبود آب در شرق تهران
- تعویق ۶ ماه حقوق ۱۲۰ کارگر کشتیسازی در سال جاری
- آرش سقر پس از نزدیک به چهار سال حبس، به مرخصی آمد
- عراقچی در آستانه مذاکرات ژنو: غنیسازی و خروج مواد از کشور خط قرمز ما است
- نوبخت: هزار میلیارد تومان کسری بودجه یارانهها باید از افزایش قیمتها تامین شود
- عضو کمیسیون امنیت ملی: مجلس آماده تصویب افزایش ارتباط با بریتانیا است
- گیتی پورفاضل: هنوز هم میشود لایحه ازدواج سرپرست و فرزند خوانده را به مجمع تشخیص فرستاد
- برای مردی که هفتاد ساله می شود
اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانهها اصلاح شد Posted: 13 Oct 2013 09:15 AM PDT جرس: با موافقت دولت، اصلاحات اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانهها برای اجرا ابلاع شد.
به گزارش ایسنا، هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و به استناد ماده ۱۵ قانون هدفمندکردن یارانهها - مصوب ۱۳۸۸ - اصلاحات اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانهها را تصویب کرد.
بر این اساس، در ماده ۲ اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانهها، منابع سازمان حاصل از مواد ۷، ۸ و ۱۱ قانون هدفمندکردن یارانهها و دیگر قوانین و مقررات خواهد بود که با اصلاحات صورت گرفته، عبارت «و ۱۱» حذف میشود.
طبق ماده ۱۱، دولت مجاز است تا بیست درصد (۲۰%) خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای هزینه کند.
همچنین مجمع عمومی سازمان هدفمندسازی یارانهها مرکب از معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور (رئیس)، وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت و نیرو است.
بر اساس اصلاحات ماده ۹، اعضای هیأت مدیره متشکل از ۵ نفر هستند که به پیشنهاد معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند. رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل از بین اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و تصویب مجمع عمومی انتخاب میشوند. احکام اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل توسط معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور صادر میشود.
همچنین مواد ۱۰، ۱۳ و ۱۵ حذف میشود.
ماده ۱۰- عزل و برکناری و موافقت با استعفای اشخاص مذکور با رئیس مجمع عمومی است.
ماده ۱۳- رئیس مجمع عمومی میتواند وظایف و اختیارات خود را به اشخاص دیگر عضو مجمع عمومی واگذار کند.
ماده ۱۵- ساختار سازمان با پیشنهاد مدیرعامل به تایید رئیس مجمع عمومی میرسد.
بر اساس اصلاحات صورت گرفته، در بند ۱ ماده ۱۶ عبارت «جهت تصویب» حذف میشود.
بند ۱ ماده ۱۶ - رسیدگی و تهیه بودجه سالانه، گزارشهای عملکرد ادواری و سالانه و صورتهای مالی سازمان وارائه آنها به مجمع عمومی جهت تصویب.
در ماده ۲۳ عبارت «و قراردادی» حذف میشود.
ماده ۲۳ - انتقال یا مأموریت کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی دستگاههای اجرایی به سازمان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی و مدیرعامل مجاز است.
در ماده ۲۴ عبارت «و با تایید مجمع عمومی به تصویب هیأت وزیران» جایگزین عبارت «به تصویب مجمع عمومی» میشود.
ماده ۲۴ - آئیننامههای نظارتی، مالی، استخدامی و اداری با پیشنهاد معاونتهای برنامهریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور به تصویب مجمع عمومی میرسد.
با اعمال این اصلاحات موضوع این تصوبنامه، شماره مواد به ترتیب اصلاح میشوند. این اصلاحیه به تایید شورای نگهبان رسیده است.
این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیسجمهور - برای اجرا ابلاغ شده است. |
فاضلمیبدی: تحریمها برای ملت بد است، اما برای عدهای سود دارد Posted: 13 Oct 2013 08:14 AM PDT جرس: حجتالاسلاموالمسلمین محمدتقی فاضلمیبدی، از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و هیات علمی دانشگاه مفید قم، شدت گرفتن تحرکات افراطیون داخلی و اقدامات آنها را، خطری بزرگ برای کشور و مردم می داند.
وی میگوید: به نظر من حل مساله هستهای بهنفع عدهای نیست. تحریمها در این کشور برای ملت بد است، اما برای یک عده معدودی سود دارد. من نمیخواهم این پرونده را اینجا زیاد باز کنم. حالا تحریمها را میخواهند دور بزنند، جنس از خارج بیاورند، پول به حساب شخص بریزند، بفروشند و بخرند. بازهم میگویم که این تحریمها برای کشور مضر است اما برای یک عده معدودی نافع است و طبیعتا نمیخواهند مساله هستهای حل شود.
گفتوگوی «شرق» با این عضو هیات علمی دانشگاه «مفید قم» در ادامه آمده است:
اخیرا شاهد شدت گرفتن تحرکات گروههای تندرو بودهایم؛ آنچه در جریان استقبال از رییسجمهور در فرودگاه مهرآباد و اهانت عدهای محدود به آقای روحانی انجام شد، تنها نمونهای از این تحرکات است؛ نظر کلی شما در این خصوص چیست؟
بنده معتقدم همیشه در طول تاریخ، این گروههای افراطی برای کشور، اسلام و دین دردسرساز بودهاند. در زمان امام علی(ع) هم این گروههای افراطی به نام خوارج باعث شکست امامعلی(ع) شدند و ایشان را ترور کردند. آدمهای مذهبی بودند اما به فرمایش امام علی(ع) آدمهای خشک مغزی بودند و افراطیگری داشتند؛ الان هم در جمهوریاسلامی، یک گروه افراطی وجود دارد. این جریان از زمان خود امامخمینی(ره) و بهویژه در چندسال اخیر و این هشتسال گذشته همدیگر را پیدا کرده و شکل گرفتند و خیلی هم برای کشور ضرر داشتند؛ از جهات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… زیانهایی به کشور وارد کردند که جبران آنها برای کشور هزینه داشته و دارد. انتخاباتی که آقای روحانی در آن برنده شد، مهمترین پیامش این بود که مردم، گروه افراطی را در این کشور نمیخواهند؛ یعنی از هیچ طرف نمیخواهند؛ برای اینکه شعار آقای روحانی اعتدال و پرهیز از افراط بود. این جمعیتی هم که به آقای روحانی روی آورد و به ایشان رای داد، نشاندهنده این بود که سیاستهای چند سال گذشته، سیاستهایی بود که در خط اعتدال نبوده است و در نتیجه مردم جواب منفی به آن دادند، اما افراد و گروههایی این خط افراط را دنبال میکنند.
آقای سیدمحمد خاتمی بعد از اهانت عده معدودی از افراد به آقای روحانی در زمان بازگشت از نیویورک گفته بودند که اگر جلو این افراطیگریها گرفته نشود، شاهد ترور خواهیم بود، که این هشدار رییسجمهور اسبق کشورمان با واکنش تند برخی از افراد و رسانههای گروههای تندرو روبهرو شد؛ واقعا به این هشدار چگونه باید نگاه شود؟
من فکر میکنم این جملهای که آقای خاتمی گفت، جمله بسیار مهمی بود؛ بالاخره اهانت و توهینی در مراسم استقبال از آقای روحانی در فرودگاه مهرآباد توسط افراد معدودی انجام شد؛ ایشان هم یک جملهای گفتند که اگر جلو این افراطیگری را نگیرید، یک روز به ترور میانجامد. الان شما ببینید در افغانستان، این گروه طالبان که الان اینهمه دست به ترور و انفجار و انتحار و خشونت میزند، از اول با افراطیگری شروع کرد؛ همین افراطیبازیهای به نام دین و مذهب و خدا، الان کارش به اینجا رسیده که بهراحتی دست به ترور و آدمکشی میزند و الان هم اگر در کشور ما جلو این افراطیگریها را نگیرند، یک روزی کارش به جاهای خطرناک میکشد.
این گروه تندرو با شعار دفاع از رهبری به اقدامات خود دست میزنند، در حالی که رهبری هم درخصوص عملکرد دولت در سفر به نیویورک، بهغیر از یک تذکری که ایراد کردند، نگاه مثبتی داشته و در سخنرانی خود از عملکرد دیپلماسی دولت دفاع کردند. آیا این گروه به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی جلوتر از رهبری حرکت میکنند یا اینکه دفاع از رهبری تنها بهانهای برای اقدامات آنهاست؟
خداوند در قرآن کریم و در آیه اول سوره حجرات میفرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ ان اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ»؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کاری] پیشی مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنوای داناست» این آیه قرآن هشداری برای تمام مسلمانان و در تمام طول تاریخ است که هیچگاه جلوجلو حرکت نکنند. این یک هشدار است، یعنی افراطبازی درنیاورید. الان وقتی مقاممعظمرهبری میآیند و سفر آقای روحانی به نیویورک و دیپلماسی ما در آمریکا را تایید میکند برای این است که این سفر موفقیتآمیز بوده و مصالح نظام ما در آن لحاظ شده است، اما یک عدهای از آن طرف جلو افتادهاند و دارند این سفر آقای روحانی را صددرصد زیر سوال میبرند؛ من خودم یک آدم اصلاحطلب هستم اما بهدور از تعصب میگویم که یکی از سفرهای شرافتمند و آبرومندانه و سفری که عزت و مصلحت و حکمت ما را تامین کرد و به دنیا نشان داد، همین سفر آقای روحانی و آقای ظریف به آمریکا بود. بالاخره موارد مطرحشده از سوی نماینده جمهوریاسلامیایران، محور بحثهای دنیا قرار گرفت و از آن استقبال شد؛ بهگونهای که از خود آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی همه این عملکرد را مثبت ارزیابی کردند.
به نظر میرسد گروههای تندرو داخلی از عملکرد دولت و شخص آقای روحانی در نیویورک و سازمانملل راضی نیستند؛ علت نارضایتی آنها چیست؟
دو گروه بودند که از این سفر موفقیتآمیز دکتر روحانی به نیویورک ضربه خوردند. یکی اسراییل بود که موضعگیری بسیار خشمگینانه، بد و دور از منطق داشت که در سازمانملل مورد انزجار قرار گرفت و بعد مصاحبهای که «بیبیسی» با او کرد که پس از آن هم مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت و گروه دیگری که از این سفر آقای روحانی متضرر شدند، افراطیونی هستند که متاسفانه ما در داخل داریم. واقعا اگر الان نگاه کنیم میبینیم که افراطیون ما، در مقابله با دولت اعتدال آقای روحانی، همپای دشمنان حرکت میکنند. کلا نمیخواهم خیلی به کسی تهمت وارد کنم اما نتیجه کار همین میشود. شما وقتی که کشور ایران دارد در یک مذاکرهای عزت خود را نشان میدهد و دستبالا هم دارد و غرب هم استقبال میکند از این مذاکره، چرا ما بیاییم و اینقدر سنگاندازی کنیم؟ یک وزیر خارجهای که رفته خوب مذاکره کرده، خوب حرف زده، اینگونه بیاییم و حرفش را تحریف کنیم و خوراکی برای رسانههای صهیونیستی در دنیا درست کنیم. بهنظرم روش غلطی است. چیزی که باید گفت این است که واقعا قوهقضاییه باید ریشه این افراطگریهای داخلی را خشک کند.
به ریشهدار بودن این جریان اشاره کردید و اینکه قوهقضاییه باید با این جریان برخورد کند؛ لطفا بیشتر توضیح دهید.
آن حملهای که به آقای لاریجانی در قم شد، خیلی بد بود؛ اینکه با مهر و کفش سراغ رییس مجلس بروند، در دنیا کمنظیر و بینظیر است یا حملاتی که در طول سالیان اخیر به بیوت برخی از مراجع معظم تقلید شد؛ یا آن اهانتی که به آقای روحانی در زمان بازگشت از سفر به نیویورک و در فرودگاه مهرآباد شد؛ اینها جریان زنجیرهای است و خودسر هم نیستند؛ اینها از یکجا و از یک پایگاهی دارند دستور میگیرند و قوهقضاییه باید این پایگاه را پیدا کند و ریشه را بخشکاند؛ و الا خطرناک است. شما نگاه کنید حملهای که به سفارت انگلستان شد و مردم ما و نظام ما، هنوز داریم هزینه آن را میپردازیم. اینها نه اسلام را میشناسند، نه مصلحت مملکت را میشناسند، نه مصلحت دنیا و نه مصلحت روابط با کشورهای دنیا را. هیچی را نمیشناسند حالا درست است که شاید برخی بگویند انگلیس یک کشوری بوده که در سالهای دور اقدامات بدی در قبال مردم ایران داشته، ولی الان در دنیا اگر ارتباط یک کشور با کشوری قطع باشد، طرفین زیان میبینند. جای تعجب است! حملهای به سفارت انگلستان میشود و بعد وزیر خارجه وقت آقای «صالحی» میآید اظهار ندامت میکند و مقامات عالیرتبه هم تذکر میدهند اما برخوردی با این جریان نمیشود. اینها چه کسانی هستند که میآیند کاری را انجام میدهند و کسی هم کارشان ندارد. نه پروندهای مطرح میشود و نه دادگاهی تشکیل میشود و نه اصلا کسی محاکمه میشود. خب اگر آن جریان از ریشه نخشکد یک روز هم میآید در قم جلو رییس مجلس سر بلند میکند و یک روز هم میرود در فرودگاه، جلو رییسجمهور سر بلند میکند و پسفردا ممکن است یک جای دیگر سر بلند کند. یعنی تحرکات و اقدامات این گروه افراطی تندرو، منافع نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران را در دنیا زیر سوال میبرد. اگر من بخواهم بدبینانه برخورد کنم، میگویم ریشه این جریان و سررشته را ممکن است بتوان در آن سوی مرزها و یک کشور خارجی پیدا کرد.
این گروه، طی سالهای اخیر تحرکاتی داشتهاند، اما چرا در این برهه از زمان که تمرکز دولت تدبیر و امید بر حل مساله پرونده هستهای جمهوری اسلامی ایران است و در این راه با دشمنی همچون اسراییل و شیطنتهای او در عرصه بینالمللی باید دستوپنجه نرم کند، این گروه در داخل کشور، تحرکات و اقدامات خود را شدت بخشیده است؟
به نظر من حل مساله هستهای بهنفع عدهای نیست. تحریمها در این کشور برای ملت بد است، اما برای یک عده معدودی سود دارد. من نمیخواهم این پرونده را اینجا زیاد باز کنم. حالا تحریمها را میخواهند دور بزنند، جنس از خارج بیاورند، پول به حساب شخص بریزند، بفروشند و بخرند. بازهم میگویم که این تحریمها برای کشور مضر است اما برای یک عده معدودی نافع است و طبیعتا نمیخواهند مساله هستهای حل شود؛ به همین دلیل تا بتوانند جلو آقای روحانی مانعتراشی میکنند؛ حالا رسانهای یا غیررسانهای، تا این مساله به یک نحوی حل نشود. جالب است حرفهای تحریفشده و دستکاریشده آقای ظریف که ساعت ۱۲ همان روز بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی آمد و این موضوع را تکذیب کرد که آقای ظریف این حرف را نزده است. ولی دولت، مقابل دستاندازیها و مانعتراشیها، خوب ایستاده و خوب در صحنه جهانی ظاهر شده و الان هم مردم رابطهشان با دولت رابطه بسیار خوبی است؛ حتی بسیاری از کسانی که به آقای روحانی رای نداده بودند میگویند کاش به ایشان رای داده بودیم. برای اینکه با یک دیپلماسی خوب و مفید بر اساس حفظ عزت و مصلحت ایران، دارد در دنیا خودش را نشان میدهد.
اگر به قول شما با ریشه این جریان تندرو، برخوردی از سوی قوهقضاییه صورت نگرفت و دولت آقای روحانی بازهم با اقدامات این گروه و مانعتراشیهای آنان روبهرو شد، باید چه اقدامی را انجام دهد؟
باید بیاید مسایل پیشآمده توسط این جریان افراطی را رو کند؛ اینطور که نمیشود این گروه هرروز یک مشکلی را برای کشور ایجاد کنند و تاوان آن را مردم بدهند؛ باید بگویند اقدامات این جریان افراطی چیست و ریشه آن کجاست؛ همینطور برود سراغ قوهقضاییه و توقع برخورد با این جریان افراطی که متاسفانه ضربههای زیادی را به کشور زده، داشته باشد. چون رییسجمهور بعد از رهبری دومین مقام مملکت است؛ حتی دولت باید برود در مجلس و اقدامات و مانعتراشیهای این گروه افراطی را با نمایندگان مردم مطرح کند؛ خلاصه جدیت کند تا ریشه این جریان خشک شود. البته پشت این جریان افراطی مذهبی یک منافعی خوابیده و اینها هم دنبال مهرهچینی هستند که نگذارند دستشان رو شود؛ ولی خوشبختانه ملت ایران تا اینجا همراه آقای روحانی است و از آقای روحانی هم خوب استقبال میکند؛ از طرفی ایشان هم دارد خیلی خوب خود را در صحنه جهانی نشان میدهد. بنده همانند بسیاری از مردم و صاحبنظران خیلی خوشبینم که آقای روحانی با این دیپلماسیای که دارد، مساله هستهای را در چند ماه آینده حل کند تا انشاءالله برخی از این تحریمها برداشته شود و واقعا هم این اقدام به سود این مملکت و مردم است.
با توجه به اینکه حضرتعالی از استادان و عضو هیات علمی دانشگاه هستید، بفرمایید که تاثیر این جریان در دانشگاههای کشور چگونه بود؟
واقعا جریان افراطی در دانشگاههای ما در چندسال اخیر خیلی ضربه زدند. یک جریان افراطی آمد و یک مشت آدمهای علمی مستقلی که فقط طبق مذاق اینها نبودند را اخراج کردند، بیرون کردند و بازنشسته کردند، من امیدوارم در این دولت تدبیر و امید، کل این بیماریهایی که در این هشتسال بر دامن این مملکت نشست، از بین برود. |
وضعیت ذخایر آب پایتخت در مرز هشدار/ کمبود آب در شرق تهران Posted: 13 Oct 2013 08:14 AM PDT جرس: وضعیت ذخایر آب در شهر تهران از سوی مسوولان وزارت نیرو نامناسب توصیف و اعلام شد که پایتخت با کمبود 50 میلیون مترمکعبی آب به خصوص در مناطق شرقی روبهروست.
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مسئولان آبفا استان تهران، پایتخت در صورت عدم بارندگی با محدودیتهایی در تامین آب مواجه خواهد شد و برای ممانعت از مشکلات تامین آب باید مدیریت مصرف انجام شود.
بیشترین مشکل آب در مناطق شرقی تهران گزارش شده است به طوری که این منطقه با کمبود 50 میلیون متر مکعبی آب دست و پنجه نرم میکند و نیاز است که مردم این مناطق تا 20 درصد در مصرف خود صرفهجویی کنند. این درحالی است که فصل گرم سال به پایان رسیده و تاکنون درخواست کاهش مصرف آب در فصلهای سرد سال کم سابقه بوده است.
با وجود اینکه سدهای طالقان و لار با کاهش قابل توجهی از ذخایر مواجه شدهاند مسوولان تاکید کردند که مردم نگران نباشند چرا که اقدامهای فوری در دستور کار قرار گرفته است.
بارشها در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش داشته است. |
تعویق ۶ ماه حقوق ۱۲۰ کارگر کشتیسازی در سال جاری Posted: 13 Oct 2013 08:14 AM PDT جرس: یک فعال کارگری در خوزستان از تاخیر ۶ ماهه حقوق ۱۲۰ کارگر شاغل در کشتی سازی اروندان در سال جاری و تأخیر ۴ ماه حقوق و سایر مزایای قانونی مربوط به سال ۹۰ این کارگران خبر داد.
«مصطفی نظری»، نماینده محوری کانون شورای اسلامی کار در شهرهای آبادان، خرمشهر و اروند رود در این باره به ایلنا گفت: در شش ماهی که از سال جاری گذشته است، کارگران تنها ۴ ماه به صورت مساعده مبالغی را دریافت کردهاند و به این ترتیب مابقی حقوق ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به کارگران کشتی سازی اروندان پرداخت نشده است.
به گفته این فعال کارگری در منطقه، به تازگی ۱۵ کارگر قراردادی این شرکت کشتی سازی نیز به دلیل آنچه «افزایش مشکلات مالی شرکت» ذکر شده است تمدید قرارداد نشدهاند و پس از بیکاری این ۱۵ کارگر، باقی کارگران نیز نگران از دست دادن شغلشان هستند.
نظری با بیان اینکه شرکت کشتی سازی اروندان از شرکتهای تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) است، گفت: کشتی سازی اروندان در اسفند سال ۸۸ براساس مصوبه هیات وزیران بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و در نهایت در دی ماه ۹۱ از طریق این سازمان به زیرمجموعه آن یعنی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) تحویل شده است.
این فعال کارگری عدم حمایت مالی سازمان تامین اجتماعی از این شرکت را به عنوان چالش اساسی تولید و کارگران نام برد و گفت: منابع مالی این شرکت باید هر چه سریعتر از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی و شستا تامین شوند تا شاهد تعطیلی این کارگاه و بیکاری کارگرانش نباشیم. |
آرش سقر پس از نزدیک به چهار سال حبس، به مرخصی آمد Posted: 13 Oct 2013 08:14 AM PDT جرس: آرش سقر زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، به مرخصی آمد.
به گزارش کلمه، آرش سقر عضو محبوس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، پس از نزدیک به ۴ سال حبس برای اولین بار از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.
آرش سقر، دانش آموختهٔ رشتهٔ مشاوره در مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد، پیش از بازداشت از کارمندان تامین اجتماعی بود و همچنین با روزنامه محلی تفاهم همکاری میکرد.
وی از اول آذر ماه هشتاد و هشت بدون حق مرخصی و دسترسی به تلفن و ملاقات حضوری در زندان بسر می برد. این فعال سیاسی ترکمن ابتدا بدون هیچ مدرکی به جاسوسی برای ترکمنستان متهم و بعد از آن تبرئه و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به هشت سال حبس تعزیزی و محرومیت پنج ساله از همه فعالیت های مطبوعاتی و سیاسی محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال کاهش داده شد. او در طی سالهای حبس خود بدلیل حساسیت خاص وزارت اطلاعات بر روی او از کلیه حقوق یک زندانی سیاسی محروم بوده است.
اتهام او نیز مانند بسیاری از زندانیان سیاسی اجتماع و تبانی علیه نظام عنوان شده است. |
عراقچی در آستانه مذاکرات ژنو: غنیسازی و خروج مواد از کشور خط قرمز ما است Posted: 13 Oct 2013 07:45 AM PDT جرس: معاون وزیر امور خارجه، خط قرمز ایران در مذاکرات ژنو را غنی سازی و حفظ حقوق مردم خواند و گفت: از هر آنچه مردم ایران بر اساس معاهدات بین المللی برخوردارند ذرهای کوتاه نخواهیم آمد.
وی افزود: فردا ظهر به ژنو خواهیم رفت و مذاکرات صبح سه شنبه آغاز میشود.
وی با اشاره به شام خصوصی فردا شب میان آقای ظریف و خانم اشتون گفت: این زمان فرصتی برای مرور مسائلی است که در دو روز پس از آن در جریان قرار خواهد گرفت.
عضو تیم مذاکره کننده هستهای افزود: با کمال جدیت و مصمم به این مذاکرات میرویم و برای دستیابی به هدفی مشخص که مورد قبول طرفین مذاکره باشد اقدام خواهیم کرد.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق خود برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هستهای از جمله غنی سازی استفاده خواهد کرد افزود: هیئت مذاکره کننده ایرانی در صدد است طرح مشخصی را در این مذاکرات ادامه دهد تا مبنایی برای مذاکرات باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول، نتایج حاصل شود.
وی درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هستهای گفت : چون این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه انجام میشود مسوولیت مذاکره با بنده خواهد بود اما آقای ظریف در جلسه افتتاحیه درباره طرح ایران توضیح خواهد داد.
عراقچی افزود: البته جمع بندی مذاکرات را در جلسهای که آقای ظریف و خانم اشتون حضور دارند ارائه میکنیم.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برد ایران و برد طرف مذاکره در این مذاکرات چیست؟ افزود: طرف مقابل همیشه مدعی بوده است که با انرژی صلح آمیز هستهای در ایران مخالفتی ندارد اما با سلاح هستهای مخالف است و زمانی که ما در این مذاکرات به آنها اطمینان دهیم که ایران هیچ برنامه نظامی را در دستور کار ندارد برد آنها حاصل شده است.
عراقچی گفت: البته آنها اگر در سخنان و ادعاهای خود صداقت داشته باشند این هدف برایشان قابل وصول است.
وی افزود: برد ما هم در این مذاکرات این است که برنامه صلح آمیز خود را ارائه و بر برخورداری خود در زمینه غنی سازی تاکید کنیم.
عراقچی، خط قرمز ایران در این مذاکرات را غنی سازی و حفظ حقوق مردم خواند و گفت : از هر آنچه مردم ایران بر اساس معاهدات بین المللی برخوردارند ذرهای کوتاه نخواهیم آمد.
وی افزود: البته درباره شکل، اندازه و سطوح مختلف غنی سازی مذاکره خواهیم کرد اما خروج مواد از کشور خط قرمز ماست.
عراقچی با اشاره به اینکه همه نگرانیهای معقول طرف مذاکره کننده را برطرف خواهیم کرد گفت : این مذاکرات در بحث هستهای است اما اگر آنها علاقمند باشند در خصوص مسائل منطقه و دیگر چالشهای بین المللی هم آماده گفتگو خواهیم بود. |
نوبخت: هزار میلیارد تومان کسری بودجه یارانهها باید از افزایش قیمتها تامین شود Posted: 13 Oct 2013 07:29 AM PDT جرس: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اعلام اینکه طبق آخرین آمارهای دریافتی از بودجه، دولت در پرداخت یارانههای نقدی هزار میلیارد تومان کسری دارد که باید از محل افزایش قیمتها تامین شود، از ترسیم چهارگروه برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه خبرداد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت شب گذشته با حضور در برنامه شب آفتابی با اشاره به آخرین آمارها در زمینه پرداخت یارانه از بودجه دولت گفت: در بودجه دولت حدود یک هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که با توجه به پیش بینیها باید از محل افزایش قیمتها تامین شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره اینکه برای جبران کسری بودجه دولت قیمت سوخت را افزایش خواهد داد یا خیر گفت: قبل از اینکه به موضوع افزایش قیمتها بپردازیم باید بگویم که مجلس دولت را موظف کرده که ۳۸ درصد از قیمتها را افزایش دهد، ولی این موضوع تا به امروز اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: طبق ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانهها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود، لذا باید دهکهایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آنها پرداخت شود.
نوبخت درباره اینکه دولت موافق حذف سه دهک از یارانهها است اظهار داشت: بنده در اولین حضورم در رسانه ملی در برنامه پایش پس از پیروزی دکتر روحانی اعلام کردم که چند دهک ثروتمند باید از قانون هدفمند کردن یارانهها حذف شود که این موضوع از سوی رسانهها نیز منعکس شد لذا ما باید با این موضوع به صورت عادلانه و منطقی برخورد کنیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در شرایطی که دولت یازدهم قصد دارد قانون هدفمند کردن یارانهها را به ثمر برساند باید تصمیمی به جا گرفته شود، لذا دولت فعلی چهار گروه را برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانهها ترسیم کرده است.
نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره حذف سه دهک از یارانهها اظهار داشت: به طور حتم ما در دولت یازدهم آنچه را که قصد داشته باشیم انجام دهیم اطلاع رسانی میکنیم و اعتقاد داریم از نظر عدالت حذف سه دهک بالا از یارانهها مقبول است ولی این موضوع به راحتی قابل اجرا نیست. دولت یازدهم اعتقاد دارد بر روی تک تک مصوبات باید بحث و بررسی دقیقی صورت گیرد.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: ما معتقدیم قیمتهای حامل انرژی به طوری افزایش یابد که این موضوع با یک مطالعه دقیق صورت گیرد و بین دولت و مجلس در این زمینه همکاریهای قانونی وجود داشته باشد چنانچه این موضوع در حال حاضر وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با بودجه ۹۲ با مجلس رایزنی داشتهایم، لذا به طور حتم نسبت به بودجه سال آینده نیز همین کار را ادامه خواهیم داد.
نوبخت با اشاره به اینکه اعتقاد داریم راجع به هدفمند کردن یارانهها باید با پختگی عمل شود، اظهار داشت: به طور حتم مردم زمانی از عملکرد دولت نسبت به این قانون استقبال خواهند کرد که منطق در آن وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره حرف مردم از قطع شدن یارانهها اظهار داشت: به طور حتم اگر مطالبات به طور کافی صورت نگیرد، امکان روی دادن این اتفاق وجود دارد و از نظر دولت یازدهم باید کسانی که نیاز به یارانه دارند دهکهایشان مشخص شود.
وی افزود: مردم اطمینان حاصل کنند که دولت تدبیر و امید هر برنامهای را انجام میدهد، منافع مردم را در نظر میگیرد و آنچه تصمیم جمعی دولت یازدهم است توجه به این نکته است که بیشترین آرامش و رفاه را برای مردم ایجاد کند.
نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی منفی ۵. ۴ درصد و همچنین وجود تورم ۳۶ درصدی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: تمام تلاش دولت تدبیر و امید برآن است تا با امید مردم مشکلات آنها را یک به یک رفع کرده و آنها را تقلیل دهد.
وی در ادامه با اشاره به موضوع اجرای هدفمندی یارانهها و پرداخت یارانه به مردم گفت: دولت ماهانه ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به بیش از ۷۶ میلیون ایرانی پرداخت میکند. |
عضو کمیسیون امنیت ملی: مجلس آماده تصویب افزایش ارتباط با بریتانیا است Posted: 13 Oct 2013 07:29 AM PDT جرس: نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از آمادگی مجلس برای تصویب افزایش سطح روابط ایران و بریتانیا در صورت ارائه لایحه از سوی خبر داد.
منصور حقیقتپور در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به موضوع افزایش سطح روابط دو جانبه بین بریتانیا و ایران گفت: با توجه به اینکه دولت بریتانیا خواستار افزایش سطح روابط بوده و تمایل خود را در این زمینه نشان داده است، دولت روحانی میتواند با ارائه لایحه این رابطه را گسترش دهد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم، علت ارائه لایحه به مجلس در موضوع افزایش سطح روابط را لغو مصوبه مجلس اعلام کرد.
به گفته وی، مصوبه مجلس مرجع تصمیم گیری در افزایش ارتباط با کشور بریتانیا است.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: رابطه دوستانه باید بر پایه احترام متقابل باشد و آنها باید بپذیرند جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل و صاحب نظر است.
وی افزود: اگر این مسئله را پذیرفتند بدون شک ایران نیز ارتباط خود با آنها را توسعه میدهد. |
گیتی پورفاضل: هنوز هم میشود لایحه ازدواج سرپرست و فرزند خوانده را به مجمع تشخیص فرستاد Posted: 13 Oct 2013 04:40 AM PDT جرس: “ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است، مگر آن که دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتى سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد.” این تبصره ماده ۲۷ لایجه حمایت از کودکان بدسرپرست و بیسرپرست است که واکنشهای فراوانی را به دنبال داشته و بازار بحث و اظهار نظر درباره آن پس از گذشت دو هفته همچنان داغ است. این خبر که تاکنون چند گزارش را در روزآن لاین به خود اختصاص داده که در رسانه های جهانی هم نقل شده است، اینک به صورت یک موضوع جنجالی چنان واکنش های منفی در پی آورده که مقامات رسمی هم از مخالفت با آن می گویند.تندروترین اصولگرایان هم از تایید این تبصره خودداری می کنند.
در تازهترین اظهارنظرها، شهیندخت مولاوردی، معاون تازه منصوب رییسجمهور با بیان اینکه تصویب تبصره ماده ۲۷ لایحه، تبعات ویرانگری به دنبال خواهد داشت، گفته است: “تصویب این تبصره باعث خدشهدار شدن رابطه پدر فرزندی و مادر فرزندی و تحکیم بنیاد خانواده میشود و زمینه را برای سوء استفاده برخی افراد از این قانون فراهم میکند.” این در حالی است که بنا بر اعلام وبسایت رسمی شورای نگهبان لایحه “حمایت از کودکان بیسرپرست و بدسرپرست” در تاریخ دهم مهرماه ۱۳۹۲ به تایید نهایی رسیده است.
گیتی پورفاضل، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفتوگو با “روزآنلاین” با اشاره به اینکه وظیفه شورای نگهبان بررسی قوانین در انطباق با قانون اساسی و احکام فقهی است، میگوید: “این موضوع با احکام فقهی هماهنگی دارد و فرزندخوانده بر خانواده محرم نیست و مورد تایید شورا قرار گرفته که مغایرتی با شرع ندارد. اما از آنجایی که یک اخلاقیاتی هم علاوه بر احکام دینی بر جامعه حاکم است و جامعه هم برخی مسائل را برنمیتابد، ما معتقد هستیم این لایحه باید به مجمع تشخیص مصلحت برود و در آنجا یک بار دیگر بر سر آن شور و بازنگری بشود، چون جامعه این مساله را پس زده است.”
پورفاضل ادامه میدهد: “جامعه نمیتواند بپذیرد که به عنوان مثال فردی یک بچه ۵ ساله را بیاورد، بزرگ بکند، بعد بچه که ۲۰ ساله شد پدرخوانده بخواهد با او ازدواج کند، این خیلی غیر اخلاقی است. متاسفانه شورای نگهبان این اجازه را تایید کرد و آن را مسکوت باقی نگذاشت. نتیجه این میشود که یک چیزی در ذهن بیدار میشود و خانواده حرمتش را از دست میدهد و آن زنی که به عنوان مادرخوانده بچه را بزرگ میکند همیشه نگران این است که مبادا شوهرش بخواهد فردا با این دختر ازدواج بکند. آن وقت آن زن، آن مادر چه وضعیتی پیدا میکند؟”
این وکیل دادگستری ادامه میدهد: “شورای نگهبان صرفا روی احکام فقی تکیه میکند ولی روان جامعه را درنظر نمیگیرد و نمیداند این موضوع چه تبعات بدی خواهد داشت. ما اگر میخواهیم برای بچهها یک موقعیت و فرصت خوبی به وجود بیاوریم با چنین قوانینی در واقع این موقعیتها را از دست میدهیم. چون هیچ خانم دیگری جرات نمیکند دختری بیسرپرست را به فرزندخواندگی بپذیرد.”
این حقوقدان در جواب این سوال که آیا با وجود تایید نهایی شورای نگهبان امکان فرستادن این لایحه به مجمع تشحیص وجود دارد؟ میگوید: “بله، چرا نشود؟ معتقد هستیم اگرچه شورای نگهبان لایحه را تصویب کرده است اما بنا بر تشخیص اینکه جامعه این مساله را نمیپذیرد و آن را پس میزند، پس مصلحت نظام هم در این نیست که چنین قوانینی تصویب بشود. بنابراین باید آن را به مجمع تشخیص بفرستند تا در آنجا بازنگری بشود.”
ترویج نگاه جنستی درون خانوادهها
“در تبصره ماده ۲۷ لایحه، ازدواج چه در زمان حضانت و چه پس از آن، بین سرپرست و فرزند خوانده ممنوع شده و این در حالی است که چنین منعی تا به حال اصلا وجود نداشت و پس از تصویب قانون حمایت از «کودکان بی سرپرست» در سال ۵۳ و تا همین لحظه نیز سرپرست میتواند با فرزندخوانده خود ازدواج کند، بنابراین با تدوین این ماده و تبصره قصد داشتهایم این موضوع را منع کنیم. زیرا تا کنون هرگز چنین ممنوعیتی وجود نداشت و تا زمان تصویب لایحه نیز منع و شرطی برای ازدواج با فرزند خوانده وجود ندارد.” این را محمد نفریه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در دفاع از این ماده تبصره گفته و ادامه داده است: “علت اینکه کارشناسان سازمان بهزیستی، صاحب نظران و حقوقدانان کنار یکدیگر جمع شدند و این تبصره را تدوین کردند، وجود مواردی بود که به ازدواج سرپرست با فرزند خوانده ختم میشد.” البته او و دیگر مسوولان بهزیستی تاکنون برای روشن کردن این موضوع آماری ارائه نکردهاند. شهیندخت ملاوردی، معاون معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اما گفته است: “مگر چند درصد از خانوادهها با چنین مشکلی مواجه بودهاند که قانونگذار در پاسخ به نیاز آنان، موضوع ازدواج سرپرست با فرزند خوانده را برجسته کرده و قالب قانونی به آن داده است؟”
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم چندی پیش گفته بود: “بنا به نظرمرکز پژوهشهای مجلس و کارشناسان، با توجه به اینکه تصریح به امکان ازدواج سرپرست با کودک یا نوجوان که موارد آن بسیار نادر است با اخلاق عمومی سازگار نیست در مجلس حذف این ماده پیشنهاد شد. اما نمایندگان دولت یعنی مسئولان سازمان بهزیستی که پیشنهاد این طرح را داده بودند اصرار به تصویب این ماده داشتند چون اعلام کردند که مواردی وجود داشته و اگر در قانون نباشد مشکل پیدا می شود.” او همچنین اعلام کرده بود تنها سه مورد ازدواج رسمی بین سرپرست و فرزندخوانده ثبت شده بوده که مسوولان بهزیستی نگران گسترش آن بودهاند.
ملاوردی، معاون رییسجمهور معتقد است هرچند که قانونگذار اذعان میکند که با گنجاندن تبصره ماده ۲۷، محدودیت برای ازدواج با فرزند خوانده ایجاد کرده است، اما دستکاری در مناسبات خصوصی و ترویج نگاه جنستی درون خانوادهها، در شان قانونگذار نیست. به گفته او این کار با هدف و موضوع لایحه حمایت از کودکان بیسرپرست و بدسرپرست مغایرت اساسی دارد و حمایت از آنان را به دنبال نخواهد داشت.
این تنها اظهار نظر اعضای کابینه حسن روحانی نیست. مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز در روز نهم مهرماه تاکید کرد چنین ازدواجی خلاف روح قانون است. او همچنین گفته بود: “باید بر روی لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بیسرپرست اصلاحاتی انجام شود تا تبصره ماده ۲۷ این لایحه برای افکار عمومی مسالهساز نشود.”
اما آیا دولت میتواند با تدوین آییننامه یا دستورالعملی این تبصره ماده را منتفی اعلام کند؟ این سوالی است که گیتی پورفاضل، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در پاسخش میگوید: “نه، نمیتواند. به دلیل اینکه این لایحه به شورای نگهبان رفته و شورا هم این را برگردانده به مجلس و مجلس به خاطر اینکه بتواند این مساله را تعدیل بکند یک تبصرهای را به ماده ۲۷ اضافه کرده است.”
از پورفاضل میپرسم چه کسی باید درخواست بدهد که این لایحه به مجمع تشخیص مصلجت نظام برود؟ او پاسخ میدهد: “به نظر من خود قوه قضاییه باید این کار را بکند. مقام رهبری هم میتوانند خودشان وارد شوند و بگویند چون جامعه این مساله را نمیپذیرد بهتر است که این لایجه به مجمع برود. ایشان میتوانند از مقام خودشان استفاده بکنند. به نظر من هم قوه قضاییه با در نظر گرفتن اینکه جامعه دارد واکنش منفی نشان میدهد باید درخواست ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت بکند.”
از یک حقوقدان دیگر هم در خصوص راهکارهایی که برای اصلاح این تبصره باقی مانده سوال میکنم. او که بدون ذکر نام مصاحبه میکند، میگوید: “راه اول این است که رهبری وارد شود و بگوید این لایحه باید در مجمع بررسی شود، راه دوم این است که قوه قضاییه تحت لایحهای تقاضای اصلاح این تبصره ماده را بکند. راه سوم میتواند این باشد که دولت لایحه اصلاحی به مجلس بفرستد و آخرین راه هم این است که مجلس از طریق طرحی اصلاح این موضوع را بخواهد و به شورای نگهبان بفرستد و اینبار پای نظرش بایستد.”
از خلاف شرع تا خلاف عرف
در تبصره ماده ۲۷ ذکر شده ازدواج سرپرست و فرزندخوانده با حکم دادگاه و نظر مشورتی سازمان بهزیستی ممکن است. گیتی پورفاضل در این خصوص توضیح میدهد: “با توجه به اینکه در قانون ما تعدد زوجات پذیرفته شده است، وقتی یک مرد میتواند چهار زن بگیرد و روزی یک نفر را صیغه بکند ممکن است دادگاه را هم مجاب کند که به صلاح دخترخواندهاش است که با او ازدواج بکند. حالا ممکن است مرد ۴۰ یا ۵۰ سالش باشد و دختر ۲۰ سالش باشد. شورای نگهبان اصلا به روح مساله توجه ندارد و فقط میخواهد ببینید که آیا فقه در این باره چیزی گفته یا نگفته. بله در فقه ما آمده فرزندخوانده هیچ قرابتی با مادرخوانده و پدرخوانده ندارد و اینها میتوانند با هم ازدواج کنند اما اینها خلاف اخلاق و خلاف روح جاری جامعه است.” گرچه برخی از فقها ازدواج بین فرزندخوانده و سرپرست را بلامانع میدانند اما هستند آیتاللههایی که معتقدند چنین ازدواجی جایز نیست. برای مثال آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به استفتایی پیرامون قانون مجاز شمردن ازدواج پدر با فرزندخوانده گفته است: “با توضیحات فوق باید تأکید شود که برای حفظ و استحکام بنیان خانواده که اصولاً پذیرفتن فرزندخوانده نیز به این هدف صورت می گیرد، نه تنها عقد ازدواج بین پدر و فرزندخوانده توصیه نمی شود، بلکه بدلیل ایجاد از هم گسستگی بنیان خانواده و ضایعات روحی و روانی برای افراد جامعه و نیز ایجاد بدبینی نسبت به دین و شریعت نوعی حکم ثانوی بوجود آورده و جایز نیست.” |
برای مردی که هفتاد ساله می شود Posted: 13 Oct 2013 04:28 AM PDT میثم مشایخ
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر