جنبش راه سبز - خبرنامه |
- ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اخلاقا قبیح و شرعا حرام است
- نوبخت: گزارش وزیردادگستری درباره حذف حصر موسوی و کروبی را تایید میکنم
- هاشمی رفسنجانی:حکومت، بدون حضور و اراده مردم دوام ندارد
- لاریجانی: بعید است بحران سوریه به این سادگی حل شود/ آماده حل مناقشه اتمی هستیم
- ۳۵ سفير پيشين و کارشناس امنيتی آمريکا از ديپلماسی دولت اوباما برای تعامل با دولت روحانی حمايت کردند
- آقای رئیسجمهور! کمی سنجیدهتر
- افراط گرایی و نادیده گرفتن منافع ملی
- اعلام انحلال رسمی اخوان المسلمین مصر
- صندوق بینالمللی پول از خروج ایران از رکود خبر داد
- ظریف: اجازه نمي دهم دستاوردهاي سفر نيويورك مخدوش شود/اين سفر پيروزي بزرگي براي نظام بود
ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اخلاقا قبیح و شرعا حرام است Posted: 09 Oct 2013 06:15 AM PDT ![]() محسن کدیور؛ جرس- مهدی تاجیک: ازدواج فرزندخوانده و سرپرست به یک بحث داغ حقوقی و رسانه ای طی هفته های اخیر تبدیل شده است. بحث درباره بندی از لایحه حمایت از کودکان کار و بی سرپرست است که بر اساس آن ازدواج فرزندخوانده و سرپرست در صورت کسب رای دادگاه مجاز خواهد بود. مجلس ابتدا این نوع ازدواج را ممنوع کرده بود اما شورای نگهبان ممنوعیت این ازدواج را خلاف شرع دانست و در نهایت مجلس این گونه ازدواج ها را مشروط به کسب رضایت از دادگاه کرد. با این حال نفس مجاز دانستن ازدواج فرزندخوانده با سرپرست به سوال های اخلاقی، حقوقی و شرعی بسیاری دامن زده است و مخالفان این ازدواج ها استدلال می کنند که شکل گیری پیوند ازدواج میان فرزندخوانده و سرپرست می گویند که این پیوند با عرف و اخلاق و شرع نمی خواند. دکتر محسن کدیور پروهشگر و روشنفکر دینی از جمله کسانی است که اعتقاد به قبح اخلاقی و حرمت شرعی چنین ازدواجی دارد. او در گفتگو با «جرس» ضمن رد استدلال های شورای نگهبان درباره جواز ازدواج فرزندخوانده و سرپرست به تحول موضوعی فرزندخواندگی در دوارن جدید با فرزندخواندگی در قبل از اسلام اشاره می کند و اعتقاد دارد که قانونی کردن این ازدواج ها ولو با مصلحت سنجی دادگاه داغ عقب افتادگی فقهی و تنک مایگی شرعی را بر جبین خود دارد. استدلال اصلی کسانی که از ازدواج فرزند خوانده و سرپرست دفاع می کنند این است که در شرع اسلام فرزندخواندگی چیزی شبیه رابطه ابوت و بنوت نیست. یعنی بین فرزندخوانده و پدرخوانده و مادرخوانده رابطه حقوقی خاصی که این فرزندان با پدران و مادران واقعی آنها وجود دارد برقرار نیست، نتیجه این که حرمتهای ناشی از خویشاوندی نیز در این میان وجود ندارد. بنابراین پدر خوانده و مادر خوانده با فرزندانی که برگزیدهاند محرم نمیشوند و از دیگر سو نتیجه این عدم محرمیت این است که ازدواج آنها با هم در صورتی که مانع دیگری وجود نداشته باشد خالی از اشکال است. دیدگاه شما درباره این استدلال چیست؟ استدلال رایج در فقه سنی و شیعه بر مقدمات ذیل مبتنی است: الف. فرزندخواندگی فرد را فرزند حقیقی سرپرستانش نمی کند. ب. آنچه مانع ازدواج است یعنی مَحرَمیت نَسَبی (پدر و مادر حقیقی) در مورد فرزندخوانده صدق نمی کند. نتیجه: ازدواج فرزندخوانده با سرپرست شرعا بلامانع است. برای رعایت مصلحت فرزندخوانده چنین ازدواجی تنها با اجازهی دادگاه مجاز دانسته شده است.
یعنی به نظر شما بر اساس این استدلال فرزندخواندگی به معنای امروزی با فززند خواندگی در قبل از اسلام یکی تلقی شده است؟ واضح است که در استدلال فوق فرزندخواندگی مصطلح در دنیای جدید با آنچه در قبل از اسلام با عنوان ادعیاء (جمع دَعیَ بر وزن غنیّ) رایج بوده یکی دانسته شده است. اگرچه دعیّ و تبنّی (پسرخواندگی) دوران جاهلی با فرزندخواندگی جدید شباهتهایی دارد، اما یکی نیست و تفاوتهایی هم دارد. و همین تفاوتها منشأ تفاوت حکم می شود.
پس فرزندخواندگی به معنای امروزی در گذشته اتفاق نمی افته و از اساس متفاوت بوده است؟ آنچه به موضوع فرزندخوانده امروزی نزدیکتر از متبنّی است لقیط است. لقیط (جمعش لقطاء) که در باب لُقَطهی فقه بحث شده بچهی نابالغ مجهول النسبی است که فرد پیدا می کند و نیاز به سرپرستی دارد. لقیط نوزاد یا کودک نابالغی است که به هر دلیلی توسط والدینش سر راه گذاشته شده است و اکنون احتیاج به خیّری دارد تا او را سرپرستی کند. لقیط ممکن است یتیم باشد و پدر یا مادر او در قید حیات نباشند، یا در قید حیات باشند اما به دلیل فقر یا مشروع نبودن ازدواج حاضر به نکهداری فرزند خود نباشند. در هر حال در لقیط دو قید معتبر است: یکی غیربالغ بودن لقیط، دیگری مجهول النسب بودن وی. والا فرزند را به والدینش ملحق می کردند. تامین نفقهی لقیط واجب کفایی است و اگر یابنده توانایی مالی یا تمایل نداشت حاکم شرع می باید مخارج سرپرستی او را تامین کند. یعنی به نظرتان فرزندخواندگی در طی زمان دچار تحول موضوعی شده است؟ بله. در دوران ما فرزند خواندگی نه تبنّی است نه لقیط. به عبارت ساده تر با هر دو تفاوتهایی دارد. فرزندخوانده در دوران ما تبنّی نیست چرا که رضایت پدر حقیقی فرزندخوانده ملاک نیست، یا پدرش مشخص نیست، یا در قید حیات نیست، یا به دلبل عدم صلاحیت رضایتش معتبر نیست. دولت یا سازمان بهزیستی نهادی عمومی است که سرپرستی کودکان بی سرپرست را به عهده دارد و کارکرد حاکم شرع را در گذشته دارد.
تفاوت موضوعی فرزندخواندگی جدید با تعابیر قبلی چه تاثیریی درباره ازدواج با فرزندخوانده می گذارد؟
یعنی شما به طور صریح ازدواج فرزندخوانده و سرپرست را غیرشرعی می دانید؟ رأی فقهی من عدم جواز شرعی ازدواج فرزندخوانده و سرپرست است. موضوع فرزندخواندگی جدید با تبنّی و ادعیاء و لقیط گذشته تفاوت دارد. ازدواج مرد با دختر خواندهی خود یا زن با پسرخواندهی خود اخلاقا قبیح و در نتیجه شرعا حرام است. در حد اطلاع من قبح عقلی چنین ازدواجی غیرقابل انکار است. فقیهان اصولی ملازمهی بین عقل و شرع را باور دارند. اگر فقیهی اخباری است و به چنین ملازمه ای باور ندارد حرف دیگری است. موضوع ازدواج فرزندخوانده و سرپرست اصولا تا چه حد دغدغه فقیهان بوده است؟ در حد اطلاع من موضوع ازدواج فرزندخوانده وبا سرپرست دغدغهی فقیهان نبوده است. ازدواج با همسر سابق پسرخوانده، عدم ارث بردن فرزند خوانده از سرپرست و برعکس، و محرم نبودن وی در بحث نگاه و پوشش اجمالا بحث شده است. اما ازدواج مرد با دخترخواندهي خود یا ازدواج زن با پسرخواندهی خود نه در زمان جاهلیت مطرح بوده نه در زمان اسلام. یعنی مطرح نبوده تا حکم آن بخواهد مورد بحث قرار بگیرد. مسئله ای شاذ و نادرالوقوع و خلاف وجدان و طبع سلیم بشری چگونه می تواند مشمول حکم جواز شرعی شود؟ در قرآن و روایات و به تعبیری کتاب و سنت آیا اشاره مستقیمی به بحث ازدواج با فرزند خوانده شده است؟ ازدواج با فرزندخوانده در هیچ آیه و روایتی وارد نشده است. موضوع آیهی ۲۷ سورهی احزاب جواز ازدواج با همسر سابق پسرخوانده است (نه پدرخوانده با دخترخوانده یا مادر با پسرخوانده). موضوع آیات ۴ و ۵ همان سوره بحث در تفاوت حکم پسر حقیقی با پسرخوانده (دعیّ، متبنّی) است. آنچنانکه به تفصیل اشاره کردم موضوع تبنّی و ادعیاء با فرزندخواندهی جدید متفاوت است. در مورد جواز ازدواج با فرزندخواندهی جدید نه به صراحت، نه به اطلاق، نه به تضمن و اشاره، آیه و روایتی در کار نیست. ادعیاء مورد بحث سورهی احزاب فرزندخوانده مورد بحث در زمان ما نیست، حداقل در بحث ازدواج چنین این همانی جاری نیست.
آیا این امکان وجود ندارد که بنا بر مقتضیات جامعه انجام چنین ازدواجی از نظر قانونی ممنوع شود حتی اگر شرعا جایز باشد؟ فقیهانی که برخوردی شکلی و قالبی با نصوص دینی دارند و به تحول موضوع عنایت نمی کنند چه بسا ازدواج با فرزندخوانده برای سرپرست را حلال و مجاز بدانند اما با توجه به قبح فراوان این عمل چه بسا به حکم ثانوی ضرر یا حکم حکومتی عدم مصلحت تمسک کنند تا آنرا قانونا ممنوع کنند، حال آنکه آن چنان که به تفصیل استدلال کردم ازدواج مرد با دخترخوانده و ازدواج زن با پسرخوانده شرعا به حکم اولی ممنوع است. در مورد تعددزوجات هم با شرط ضمن عقد اجازهی همسر اول شرط دانسته شده که عملا تعلیق به محال در اغلب موارد است. اگر تصور عدم تغییر موضوع در مخیلهی فقیهان شورای نگهبان رخت برنده باشد چاره ای جز وصله پینه با عناوین ثانویه و حکم حکومتی نخواهد بود.
در حد اطلاع من اجرای شریعت به مثابهی قانون منحصر به عربستان سعودی، سودان و ایران است. در دو کشور دیگر هم علی القاعده به جواز چنین ازدواجی تصریح نشده است. در دیگر جوامع اسلامی حکم فرزندخواندگی به موضوع جدید آن نزدیکتر است. مطالعهی تفصیلی مجالی دیگر می طلبد.
به نظر شما در چنین مواردی اصولا فقه تا چه حد حق دخالت دارد؟ البته فقیهان سنتی همهی عرصه های حیات را بدون استثنا زیر چتر احکام شرعی می دانند. معنای آن حق دخالت در همه موارد از جمله چنین مواردی است.
|
نوبخت: گزارش وزیردادگستری درباره حذف حصر موسوی و کروبی را تایید میکنم Posted: 09 Oct 2013 05:15 AM PDT جرس: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از پایان جلسه امروز کابینه با حضور در جمع خبرنگاران درباره انتخاب چند استاندار جدید، گفت: آقایان عبدالحسین مقتدایی، محمد احمدی و خدمتگزار به ترتیب بعنوان استانداران جدید استانهای خوزستان، فارس و خراسان جنوبی در جلسه امروز هیئت دولت انتخاب شدند.
وی در ادامه با اشاره به بررسی وضعیت دریاچه ارومیه در جلسه هیات دولت، گفت: طرحهای لازم در این زمینه مطرح شد و رئیس جمهور با حساسیت ویژه این موضوع را پیگیری کرده است.
به گزارش فارس، نوبخت با اشاره به ارائه 19 طرح در زمینه بهبود شرایط دریاچه ارومیه به هیات دولت، اظهار داشت: همه این 19 طرح مورد تصویب قرار گرفت که میشود آن را در سه گروه خلاصه کرد. اولین طرح این است که میزان آب ورودی به دریاچه تصحیح شود و بخشهایی که در صورت استمرار آنها برای دریاچه ارومیه بحران به وجود میآورند، متوقف شوند.آقای رئیس جمهور کارگروه مربوط به دریاچه ارومیه و وزارت نیرو را مامور کرد که از اختیارات اصل 127 و 138 استفاده کرده و جلوی مشکلات این دریاچه گرفته شود.
اهم اظهارات سخنگوی دولت را بخوانید؛ * آنچه در جلسه گذشته هیئت دولت تصویب شد، مقدار ساعات کار بود که به میزان 44 ساعت در هفته منظور شد. در سالهای گذشته چندین بار به دلیل وضعیت خاص اقلیمی، ساعات کار ادارات کاهش یافته بود،پس از رفع این مشکل، مقدار ساعات به حال قبل بازنگشت و بنابراین دولت همان قانون قبل را تکرار کرد. موضوع دیگر این بود که شیوه زمانی ساعات کاری ادارات چگونه باشد تا ترافیک شکل نگیرد و دولت در این زمینه نیز همان رویه گذشته را اجرا کرد.
* در مورد قانون هدفمندی یارانهها نیز ما بنا داریم که رویه موجود را ادامه دهیم اما اینکه این روش قابل استمرار است یا نه، باید مورد بررسی قرار گیرد. ما باید مرحله دوم قانون هدفمندی را در دست داشته باشیم؛ پرداخت یارانهها باید متناسب با درآمدها باشد در حالیکه امروز همه خانوارها با درآمدهای متفاوت، یارانههای یکسان دریافت میکنند. عدالت ایجاب میکند که دهکهایی که نیاز به دریافت یارانه ندارند از این درآمد معاف شوند. تلاش ما این است که بتوانیم هدفمندی یارانهها را در سال 1393 بدون کمترین مشکل برای جامعه اجرا کنیم.
*{در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به بحث رفع تورم در جامعه توجهی میشود یا نه؟} هیچ جلسه اقتصادی دولت با حضور تیم اقتصادی و شخص اقای رییس جمهور که حداقل هفته ای دوبار برگزاری می شود، نیست که بحث تورم در آن مطرح نشود و آقای رئیسجمهور بر این نکته تأکید میکند که در بودجه سال 93 بحث راهکار جلوگیری از رشد تورم مورد توجه قرار گیرد.
* من این گزارش را تأیید میکنم و ما هر تصمیمی که در چارچوب منافع ملی و سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته شود، را اجرا خواهیم کرد.
*درباره سفر رئیسجمهور به عربستان برای انجام مناسک حج هیچ تصمیمی گرفته نشده است و اگر تصمیمی گرفته شود آن را اعلام خواهیم کرد. |
هاشمی رفسنجانی:حکومت، بدون حضور و اراده مردم دوام ندارد Posted: 09 Oct 2013 04:39 AM PDT جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روح مردمی انقلاب از شروع مبارزه تا پیروزی و سالهای پس از آن، گفت: در هر مقطعی که مردم به میدان آمدند، اهداف انقلاب تأمین شد.
هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالین سیاسی از استانهای آذربایجان شرقی و زنجان و تهران، دوران جنگ هشت ساله را بهترین مصداق برای صبر و استقامت مردم دانست و گفت: پیروزیهای نظامی در مقاطع مختلف جنگ به پیروزی سیاسی ختم شد که وعده الهی برای مؤمنان صبور است.
به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری آیاتی از قرآن کریم برای تأکید بر نقش مردم در برپایی حکومتها و تشکیل حکومت اسلامی در مدینه گفت: اگرچه خداوند میتواند با اراده آسمانی خویش هر غیرممکنی را ممکن نماید، اما در پیامهای وحیانی به پیامبر(ص)، پیروزی اسلام را علاوه بر وعده نصر الهی به مصداق آیه 61 انفال که میفرماید «اَیَّدکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤمِنین»، معلول حضور در صحنه مردم میدانند.
هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش با ارائه تحلیلی تاریخی از روند تشکیل حکومتها، گفت: سیر طبیعی پیروزیهای سیاسی و اجتماعی، حضور مردم است و غیر از این، حتی اگر با کودتاهای خونین یا اشغال نظامی باشد، دوامی نخواهد داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آیات سوره نصر، حضور «فوج فوج» مردم را ضرورت تشکیل حکومتها براساس تعالیم اسلام دانست و با تأکید بر آیه «امتاً وسطا» گفت: براساس تعریفی که قرآن از اعتدال دارد، افراط و تفریط در زمینههای اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روابط خارجی محکوم به سقوط است.
وی با تأکید بر لزوم تعمیق اندیشه اعتدال در جامعه، اختلافنظرها را با رعایت اخلاق مفید دانست و گفت: اگر اختلافنظرهای مسئولان بر مدار رأی اکثریت مردم باشد، باعث تقویت بنیههای کشور در همه زمینهها میشود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دسترسی به اجماع کامل سیاسی در کشورها را تقریباً غیرممکن دانست و گفت: دمکراسی بر پایه رأی اکثریت است و هیچ اقلیتی نمیتواند به بهانههای مختلف به خواستههای مردم بیاحترامی کند.
وی غصب اراده مردم را یک ظلم سیاسی دانست و گفت: همه باید این جمله رهبری را که رأی مردم حقالناس است، رأیالعین خود قرار دهند.
هاشمی رفسنجانی، ضمن تشکر از مردمی که با تحمل رنج سفر، از استانهای مختلف در دیدار حضور داشتند، گفت: حق این است که ما برای تشکر از شما بیاییم. |
لاریجانی: بعید است بحران سوریه به این سادگی حل شود/ آماده حل مناقشه اتمی هستیم Posted: 09 Oct 2013 04:39 AM PDT جرس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مسئله سوریه یک موضوع پیچیده و چندوجهی است گفت: بعید می دانم بحران سوریه به این سادگی حل شود. البته اگر برخی کشورهای عربی و غربی سلاح و امکانات به سوریه ندهند این مسئله به سوی راه حل هدایت می شود. علی لاریجانی همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی برای حل مناقشه هستهای تاکید کرد و اظهار داشت که طرف ایرانی مذاکرات هفته آینده در ژنو را کاملا جدی میگیرد.
وی به شوخی گفت: ظاهرا اطلاعاتشان زیاد است!
|
۳۵ سفير پيشين و کارشناس امنيتی آمريکا از ديپلماسی دولت اوباما برای تعامل با دولت روحانی حمايت کردند Posted: 09 Oct 2013 03:59 AM PDT جرس: ۳۵ سفيرپيشين و کارشناس برجسته امنيتی آمريکا، در نامهای به باراک اوباما رييس جمهوری اين کشور، از تعامل ديپلماتيک واشينگتن با دولت حسن روحانی حمايت کردند.
به گزارش رادیو فردا، اين ۳۵ کارشناس و مقام پيشين، با ستايش تصميم باراک اوباما برای استفاده از ديپلماسی در جهت دستيابی به توافق با ايران، از رويکرد جديد دولت حسن روحانی در مورد اعمال شفافيت بيشتر و پذيرش محدوديتهای بين المللی در مورد برنامه هستهای اين کشور استقبال کردهاند .
امضا کنندگان اين نامه با اشاره به وجود دههها بیاعتمادی بين ايران و آمريکا و دشوار بودن کار ديپلماتيک و نيز قطعی بودن برخی مخالفتها با رويکرد ديپلماتيک دولت اوباما در قبال ايران، بر حمايت خود از اين رويکرد تاکيد کردهاند.
در ميان امضا کنندگان اين نامه نام شماری از سفرای سابق آمريکا در خاورميانه از جمله رايان کراکر سفير سابق آمريکا در عراق، ريچارد مورفی سفير سابق در عربستان و جان ليمبرت دستيار پيشين وزير امور خارجه در حوزه ايران ديده میشود. |
آقای رئیسجمهور! کمی سنجیدهتر Posted: 09 Oct 2013 03:36 AM PDT هومان دوراندیش نیازی نیست که شخص رئیس جمهور، در ماههای آغازین، دستگاه سیاست خارجی را به آسمان برد.
"در مدت 50 روزی که کار را شروع کردیم قدمهای مهمی از سوی همکاران من در ارتباط با حل مشکلات برداشته شده است. مثلا ما در زمینه سیاست خارجی قدمهایی برداشتهایم نه به اندازه 50 روز، بلکه به اندازه 500 روز."
چنین ادبیاتی معمولاً درماههای آخر کار یک دولت ممکن است از سوی رئیس دولت به کار برده شود. چه در ماههای آخر کار هر دولتی، به دلیل مشکلات و کاستیهای طبیعی در عملکرد آن دولت، شیفتگی و حمایت هواداران دولت تقلیل یافته و صدای منتقدان بیشتر و بهتر به گوش میرسد. وقتی که اوضاع چنین شود، عجیب نیست که رئیس دولت نیز در دفاع از عملکرد خودش و همکارانش، سخنانی بگوید که از آنها بوی غلو و یا خودستایی به مشام برسد. توصیف حسن روحانی درباره عملکرد دولتش در این دو ماه گذشته، حتی اگر آغشته به غلو نباشد، آمیخته با نوعی خودستایی است و خودستایی، حتی اگر مطابق با واقع باشد، فضیلت نیست.
جامعه ایران در یکی دو ماه گذشته، لبریز از تحسین دولت دکتر روحانی بوده است. مقامات بلندپایه و میانپایه نظام، رجال سیاسی خارج از عرصه رسمی قدرت در داخل کشور، بسیاری از چهرههای اپوزیسیون در خارج از کشور، برخی از مقامات و نشریات سیاسی بین المللی، مطبوعات و سایتهای اصلاحطلب و میانهرو داخل و خارج کشور، کاربران فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی و نهایتاً مردم عادی کوچه و بازار، به زبانها و با بیانهای گوناگون در کار تحسین شخص رئیس جمهور و وزیر خارجه جذاب دولت وی بودهاند و به طور کلی دولت جناب روحانی را، بویژه از حیث سیاست خارجیاش، ستودهاند.
در گرماگرم این تحسین و تمجیدهای خلقالله، دیگر واقعاً چه نیازی است که شخص رئیس جمهور نیز با این ادبیات آکنده از ستایش درباره عملکرد دولتش سخن بگوید و 50 روز کار خودش و همکارانش را در حد 500 روز کار قلمداد کند؟ پس فروتنی و تواضع کجا رفته است؟! بگذارید دیگران از شما به نیکی یاد کنند. نیروهای اجتماعی دموکراسیخواه جامعه ایران که به حسن روحانی رای دادهاند تا همت و درایت خود را صرف اصلاح اقتصاد و بسط دموکراسی در داخل کشور و ترمیم موقعیت و جایگاه بین المللی ایران کند، زبان بلیغی دارند. اکثر متفکران و روزنامه نگاران و هنرمندان موثر ایران متعلق به همین نیروی اجتماعی گستردهاند. آنها به خوبی میتوانند خدمات و حسنات دولت حسن روحانی را برشمرند و توصیف کنند و به گوش خلایق برسانند. نیازی نیست که شخص رئیس جمهور، در همین ماههای آغازین، دستگاه سیاست خارجی دولتش را به آسمان برد و فضیلت فروتنی را بر زمین نهد!
شایسته است که رئیس جمهور برآمده از رای مردمان دموکراسیخواه ایرانزمین، همواره پخته و سنجیده سخن بگوید و در واکنش به نقد چند نشریه غربستیز، فضائلی چون تواضع و سنجیدهگویی را از دست ندهد. خوشتر آن باشد که سر دلبران
منبع: عصر ایران
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
افراط گرایی و نادیده گرفتن منافع ملی Posted: 09 Oct 2013 03:29 AM PDT مهدی نوربخش افراط گرایی، ایدولوژی تخریب است و اصلاح گری، ایدولوژی سازندگی
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
اعلام انحلال رسمی اخوان المسلمین مصر Posted: 09 Oct 2013 03:21 AM PDT جرس: تلویزیون مصر لحظاتی پیش از انحلال نهایی جمعیت اخوان المسلمین این کشور خبر داد.
تلویزیون مصر به نقل از وزیر همبستگی این کشور از انحلال نهایی جمعیت اخوان المسلمین خبر داد. این خبر در حالی اعلام می شود که اعتراضات طرفداران اخوان المسلمین به برکناری محمد مرسی همچنان ادامه دارد.
به گزارش مهر،جزئیات دیگری از این خبر اعلام نشده است. |
صندوق بینالمللی پول از خروج ایران از رکود خبر داد Posted: 09 Oct 2013 02:40 AM PDT جرس: صندوق بینالمللی پول در جدیدترین گزارش خود با بررسی مهمترین شاخص های اقتصادی ایران از بهبود رشد اقتصادی این کشور در سال 2013 و پیشبینی خروج از رکود برای سال آینده میلادی خبر داد.
|
ظریف: اجازه نمي دهم دستاوردهاي سفر نيويورك مخدوش شود/اين سفر پيروزي بزرگي براي نظام بود Posted: 09 Oct 2013 02:27 AM PDT جرس: وزير امورخارجه جمهوري اسلامي با بيان اين كه مذاكرات كميسيون امنيت ملي مجلس محرمانه بوده است، گفت: اجازه نمي دهم دستاوردهاي سفر هيات ايراني به نيويورك مخدوش شود.
به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف روز چهارشنبه پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با بيان اين كه مواضع من كاملا مشخص است، افزود: سفر نيويورك را پيروزي بزرگ براي نظام مي دانم.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر