هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 12/24/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مخالفان دولت مسکو، از ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه به اتهام افترا به دادگاه شکایت کردند و خواهان یک میلیون روبل (معادل 33 هزار دلار) خسارت شدند. به گفته "بوریس نمتسوو" معاون پیشین نخست وزیر، آقای پوتین افراد اپوزیسیون را متهم کرده که میلیاردها روبل از روسیه دزدیده اند. این مقام سابق دولتی که اکنون در جناح مخالف قرار گرفته افزود، این یک دروغ است و افترا محسوب می شود. ولادیمیر پوتین هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی، گفته بود که چهره های اپوزیسیون از جمله بوریس نمتسوو، تنها به قدرت و پول علاقه دارند.
 


مقامهای نیروی دریایی ایران و سریلانکا برای مبارزه با راهزنی دریایی به گفت وگو نشستند. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا علاوه بر ایران، نمایندگان 22 کشور دیگر نیز در نشست سریلانکا حضور یافتند. دریادار غلامرضا خادم بیغم جانشین فرمانده نیروی دریایی، که از سوی ایران در این نشست شرکت داشت ، پیشنهاد کرده که مشکل دزدی دریایی در سازمان ملل، ریشه یابی شود. بر پایه این گزارش مقامهای دریایی آمریکا، بریتانیا، فرانسه و روسیه نیز در این نشست حضور داشتند.
 


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، عبدالرئوف، جانشین عبدالمالک ریگی، رهبرپیشین گروه جندالله ، دستگیر شده است. خبرگزاری دولتی ایرنا بطور خلاصه گزارش داده که نیروهای امنیتی پاکستان در عملیاتی موفقیت آمیز، عبدالرئوف ریگی را دستگیر کرده اند.   خبرگزاری ایرنا در حالی از دستگیری عبدالرئوف ریگی خبر داده است که تاکنون منابع خبری دیگر این گزارش را تایید نکرده‌اند. ایرنا در حالی از عبدالرئوف ریگی به عنوان جانشین عبدالمالک یاد کرده که در سایت‌های نزدیک به جندالله از وی به عنوان سخنگوی این گروه یاد شده است. عبد المالک ریگی، رهبر گروه جند الله، سی ام خرداد ماه گذشته در زندان اوین به دار آویخته شد. وی در دادگاه انقلاب تهران به جرم "محاربه" و "فساد فی الارض" به اعدام محکوم شده بود.
 


محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در استانبول با اشاره به دور دوم مذاکرات ايران با گروه موسوم به پنج به علاوه يک گفت که اهميت اين مذاکرات بالاست و ايران گفت وگوها را جدی می گيرد. وی گفت: پيشنهاد کرده ايم گفت وگوهای استانبول به موضوع نه مقابله، که همکاری بپردازد که به نظر ما به نفع همه است.»محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در استانبول با اشاره به دور دوم مذاکرات ايران با گروه موسوم به پنج به علاوه يک گفت که اهميت اين مذاکرات بالاست و ايران گفت وگوها را جدی می گيرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود احمدی نژاد در استانبول گفت: «به نظر ما اين مذاکرات بسيار مهم است. حتی پيشنهاد کرده ايم گفت وگوهای آتی در استانبول به موضوع نه مقابله، که همکاری بپردازد که به نظر ما به نفع همه است.» محمود احمدی نژاد افزود: «ما فکر می کنيم همکاری برای هر دو طرف برد محسوب می شود و امکان شکست يا ناکامی برای هيچ کدام از طرفين گفت وگو باقی نمی گذارد.»        بیشتر بخوانید: سعید جلیلی: قدرت‌های غربی در نشست ژنو تغییر جدی داشته‌اند اختلاف نظر درباره محورهای مذاکرات آینده ايران و گروه ۱+۵ در استانبول وی گفت: «پس به نظر ما، گفت وگوهای استانبول تاريخی و همه خواهد بود و می توانيم تقابل را به همکاری و تفاهم تبديل کنيم.» پنج کشور آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان، موسوم به کشورهای پنج به علاوه يک، آذرماه در ژنو پس از ۱۴ ماه گفت وگوهای اتمی با ايران را از سرگرفتند. در جريان اين مذاکرات که دو روز طول کشيد، نتيجه خاصی اعلام نشد اما گفته شد که در ماه جاری و در استانبول، دور دوم گفت وگوها برگزار می شود. روزنامه ديلی تلگراف هفته پيش درگزارشی نوشت که مقامات ترکيه و ايران مشغول رايزنی هستند که به شکلی توافق مبادله سوخت که با ايران امضا شده را در جريان مذاکرات پنج به علاوه يک به عنوان بخشی از راه حل ارائه کنند. «سلجوق اونال»، سخنگوی وزارت خارجه ترکيه پيشتر گفته بود : «ما ميزبان دور دوم گفت وگوها هستيم و اگر از ما بخواهند، حاضريم حتی نقش بيشتری هم برعهده بگيريم.» ترکيه و برزيل در قالب پيمانی مشابه برای مبادله سوخت اتمی با ايران که ابتدا از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشنهاد شده و با موافقت روسيه، آمريکا، فرانسه همراه شده بود ولی ايران آن را نپذيرفت، وارد گفت وگو با تهران شدند. پس از اين که توافقنامه مبادله سوخت اتمی ميان ايران، ترکيه و برزيل امضا شد، غرب آن را ناکافی دانسته و نپذيرفت. شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم قطعنامه ها عليه ايران را تصويب کرد که برزيل و ترکيه هر دو به اين قطعنامه رای منفی دادند. سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی از طرف ايران و کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا از طرف گروه پنج به علاوه يک در گفت وگوهای ژنو حضور داشتند . ضمن اين که نمايندگان سياسی و وزارت خارجه گروه پنج به علاوه يک، از جمله معاون وزير خارجه آمريکا هم در اين گفت وگوها حاضر بودند. مقام‌های آمريکايی، تعليق غنی‌سازی اورانيوم در ايران را که با چند قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل الزامی شده‌است به عنوان موضع گروه ۱+۵ عنوان کرده‌اند. اين در حالی است که سعيد جليلی تاکيد کرده است «تعليق غنی‌سازی» در دستور کار مذاکرات استانبول قرار ندارد.
 


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا در یک خبر فوری از بازداشت عبدالرئوف ریگی، «جانشین عبدالمالک ریگی» در پاکستان خبر داده است.در این خبر آمده است که جانشین عبدالمالک ریگی در گروه جندالله، توسط نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر شده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا در یک خبر فوری از بازداشت عبدالرئوف ریگی، «جانشین  عبدالمالک ریگی»  در پاکستان خبر داده است. در این خبر آمده است که جانشین عبدالمالک ریگی در گروه جندالله، به دست نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر شده است.   ایرنا در حالی از عبدالرئوف ریگی  به عنوان جانشین  عبدالمالک یاد کرده است که در سایت‌های نزدیک به جندالله از وی به عنوان سخنگوی این گروه یاد شده است. با این حال منابع دیگر خبری، گزارش منتشر شده در خبرگزاری ایرنا را تایید نکرده‌اند. گروه جندالله که در جنوب شرقی ايران فعال است و هدف خود را احقاق حقوق اقليت سنی‌مذهب ساکن اين منطقه عنوان می‌کند، از زمان تأسيس در سال ۸۲ تا کنون در عمليات مختلفی که به کشته شدن شماری از شهروندان و مقام‌های جمهوری اسلامی انجاميده، دست داشته است. آخرين اقدامی که گروه جندالله مسئوليت آن را بر عهده گرفت، انفجار انتحاری بيست چهارم آذرماه سال چاری در چابهار بود که به کشته شدن بيش از سی تن شرکت کنندگان در مراسم عزاداری محرم منجر شد. ايران از زمان روی دادن اين اقدام تروريستی تا کنون چندين نفر را که وابسته به گروه جندالله معرفی شده‌اند، دستگير کرده است و مقام‌های ايرانی با تکرار اتهام حمايت مقام‌های محلی پاکستان از اقدامات اين گروه تهديد به مقابله با جندالله در خاک پاکستان کرده‌اند. ايران در واکنش به اين حمله در بيست و نهم آذرماه اعلام کرد که ۱۱ نفر از وابستگان گروه جندالله، در زندان زاهدان اعدام شده‌اند. به گفته رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان اعدام‌شدگان متهم به فساد فی‌الارض و محاربه بوده‌اند و حکم آنها پس از تأييد مراجع عالی قضايی به اجرا درآمده است گروه جندالله همچنين مسئوليت دو انفجار انتحاری در مسجد جامع شيعيان در زاهدان را که در ۲۴ تيرماه سال جاری ۲۸ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی برجای گذاشت، برعهده گرفته بود و عمليات انتحاری اين گروه در مهرماه سال ۱۳۸۸ که دست کم چهل کشته برجای گذاشت، يکی از مرگبارترين حملات تروريستی در ايران از دهه ۱۹۸۰ به بعد ارزيابی شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی در اسفند ماه سال ۸۸ از دستگيری عبدالمالک ريگی، رهبر وقت گروه جندالله، خبر دادند و پس از دستگيری عبدالمالک ريگی بود که گروه جندالله رهبر جديدی را به نام حاج محمد ظاهر بلوچ برای خود برگزيد و اعلام کرد به فعاليت‌های خود ادامه می‌دهد. دادسری انقلاب اسلامی در سی خردادماه سال جاری اعلام کرد که عبدالمالک ريگی، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوين به دار آويخته شده است.
 


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی در دیدار با جلال طالبانی همتای عراقی خود، تشکیل دولت وحدت ملی عراق را تبریک گفت. به گزارش خبرگزاری ایرنا، شامگاه پنج شنبه در پایان اجلاس اکو در استانبول، آقای احمدی نژاد اعلام کرد که از درخواست عراق برای پیوستن به سازمان اکو حمایت می کند. جلال طالبانی رییس جمهوری عراق نیز در این دیدارگفت، جمهوری اسلامی پیوسته و بی حاشیه ملت عراق را یاری داده است. یازدهمین اجلاس سران عضو اکو که از چهارشنبه در استانبول ترکیه آغاز شده بود، شامگاه پنج شنبه به کار خود پایان داد.
 


فرحناز ترکستانی معاون وزارت بهداشت که توسط محمود احمدی نژاد به ریاست سازمان جوانان انتخاب شده بود، در بیمارستان بستری شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، خانم ترکستانی که اکنون تحت درمان قرار دارد اگر از بستر بیماری بسلامت برخیزد، مسوولیت سازمان جوانان را برعهده میگیرد. طی چند روز گذشته مساله انتخاب فرحناز ترکستانی به عنوان رییس سازمان جوانان، خبر ساز شده است. علیرغم پافشاری مقامهای نزدیک به محمود احمدی نژاد مبنی بر پذیرفته شدن این سمت، خانم ترکستانی چند بار اعلام کرده که برای قبول این مسوولیت آمادگی ندارد.
 


یک روز پس از اعتراض شدید جشنواره‌های سینمایی برلین و کارلووی ‌واری به صدور حکم زندان جعفرپناهی، گروهی از فیلمسازان بوسنیایی نیز این حکم را محکوم کردند. مارتین اسکورسسی، فیلمساز برجسته آمریکایی، نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با اعتراض به حکم دادگاه برای آقای پناهی و محمد رسول‌اف از تمام فیلمسازان دنیا خواست که از این دو کارگردان ایرانی حمایت کنند. چند روز پیش اعلام شد که دادگاه در حکمی بی‌سابقه، جعفر پناهی را به شش سال زندان محکوم کرده و علاوه بر آن وی را به مدت ۲۰ سال ممنوع‌الخروج و در این مدت از تمام فعالیت‌های سینمایی منع کرده است. در نامه فیلسازان برجسته بوسنیایی، صدور حکم زندان و منع فعالیت سینمایی برای جعفر پناهی «اقدامی غیرمتمدنانه علیه انسانیت، هنر، آزادی آفرینش و آزادی بیان» ارزیابی شده است.
 


مقامهای هنگ کنگ یک کشتی باری مرتبط با کشتیرانی ایران را به دلیل «بدهی» صاحبان آن به چند بانک اروپایی توقیف کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کشتی باری حمل کانتینر که با پرچم کشور مالت در حرکت بود، روز چهارشنبه و پس از شکایت چهار بانک، به خاطرعدم پرداخت ۲۶۸ میلیون دلار، متوقف شد. به گزارش روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» این کشتی، پیشتر در ۲۳ آبان نیز به دلیل اختلافات مالی با چندین بانک اروپایی در جنوب چین متوقف شده بود. این روزنامه می‌افزاید که این کشتی سپس از سوی مقامهای هنگ کنگ در آب‌های این کشور متوقف شده‌ و اکنون در جنوب شرق جزیره لامای هنگ‌کنگ کناره گرفته است.
 


انجمن اقتصاددانان خاورميانه در آمريکا، بازداشت فريبرز رئيس دانا٬ اقتصاددان و نويسنده را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط او شده است. فريبرز رئيس دانا نيمه شب شنبه ۲۸ آذرماه در منزلش توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. هنوز اتهام فریبرز رییس دانا از سوی مقامهای قضایی جمهوری اسلامی اعلام نشده است. انجمن اقتصاددانان خاورميانه در آمريکا که متشکل از استادان اقتصاد علاقمند به مسايل خاورميانه است، در بيانيه خود نوشته است: «بازداشت دکتر رييس دانا به دليل بيان ديدگاهايش در خصوص مسايل اقتصادی، نقض حقوق بشر و آزادی دانشگاهی است.» در همين پیوند، چهل تن از دانشگاهيان ايرانی خارج از کشور نیز در نامه ای نوشته اند:" فریبرز رييس دانا روشنفکری با شهامت است که بطور پيگير سياست های اقتصادی و اجتماعی حکومت اسلامی را به نقد کشيده و از همين رو نيز همواره هدف تعرض دستگاه های امنيتی جمهوری اسلامی بوده است".
 


سفارت های سوییس و شیلی در رم، پایتخت ایتالیا هدف حمله با بسته های پستی انفجاری قرار گرفت و دو تن در جریان این انفجارها زخمی شدند. هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.سفارت های سوییس و شیلی در رم، پایتخت ایتالیا روز پنجشنبه هدف حمله با بسته های پستی انفجاری قرار گرفت و دو تن در جریان این انفجارها زخمی شدند. این بمب ها در قالب بسته پستی ارسال شد و به محض باز کردن بسته ها، منفجر شد. پلیس ایتالیا پس از این انفجارها، به تمامی سفارتخانه ها پیام هشدار فرستاد. خبری در مورد احتمال انفجار در سفارت اوکراین هم منتشر شد که بعد از آن تکذیب شد. به گزارش آسوشیتد پرس، هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است اما وزیر کشور ایتالیا، گروه های هرج و مرج طلب را مقصر دانسته است. شهردار رم هم گفته که این حمله ها، «موجی از تروریسم علیه سفارتخانه ها است چرا که بیش از یک حمله انجام شده و این مسئله ای نگران کننده است.» وی همچنین گفت که مقامات امنیتی ایتالیا تلاش می کنند تحقیقات گسترده و بین المللی انجام دهند و نه فقط درخاک ایتالیا، که به شکلی فراگیر این پرونده را پیگیری کنند. ماه گذشته شماری از هرج و مرج طلب ها که گفته شد ممکن است یونانی باشند، بسته های انفجارهایی فرستاند که مقاصد متفاوتی داشت. این بسته ها برای سفارتخانه های خارجی همچون سفارت سوییس، یا مقام های سیاسی چون نیکولا سرکوزی رییس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا ارسال شده بود. از تمامی این بسته های ارسالی، فقط دو بسته منفجر شد که تلفاتی در پی نداشت و یک گروه مسئولیت این حمله ها را به عهده گرفت. در جریان انفجارهای روز پنجشنبه در پایتخت ایتالیا، نخستین بمب پستی حوالی ظهر ( به وقت محلی) در سفارت سوییس منفجر شد. شخصی که این بسته را باز کرد با مصدومیت شدید در ناحیه دست روبرو شده است. حدود سه ساعت بعد ازآن، از بیرون سفارت شیلی در رم صدای انفجار شنیده شد و به گفته پلیس رم، یک نفر در جریان این انفجار زخمی شده و آسیب دیده است. پیشتر گزارش هایی در مورد امکان وقوع حملات تروریستی در روزهای تعطیلات کریسمس منتشر شده و يک مقام ارشد عراقی گفته بود که القاعده قصد دارد در ایام تعطیلات کريسمس، در آمريکا و اروپا به يک سری عمليات تروريستی دست بزند. ژنرال ديهيا حسين، ریيس ضد تروريسم وزارت کشور عراق، گفت که يکی از اعضای شاخه عراقی القاعده که به اسارت نيروهای عراقی درآمده، در بازجويی این اطلاعات را فاش کرده است. اين مقام نظامی عراق همچنين افزود که يکی از افرادی که در این عملیات اسیر شده گفته است که نیروهای القاعده برای انجام عملیات تروریستی در ایالات متحده، بریتانیا و اروپا خود را آماده می‌کنند. در آمریکا، پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی از مقامات پلیس ایالتی آمریکا خواست تا در زمان تعطیلات به حالت آماده‌باش برای مقابله با حملات احتمالی تروریستی آماده باشند.
 


ایلِنا راس لتینِن، که ماه آینده ریاست کمیته سیاست مجلس نمایندگان را بر عهده می‌گیرد، با انتقاد از دولت باراک اوباما گفت ایران در ردیف «یک، دو و سه» برنامه‌های این کمیته خواهد بود.یک نماینده برجسته جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید ایران و برنامه اتمی‌اش در صدر برنامه‌های وی در مجلس بعدی این کشور خواهد بود. بیشتر بخوانید: سناتور جمهوریخواه: آمریکا نابودی توان نظامی ایران را مد نظر داشته باشد حمايت شماری از جمهوری‌خواهان کنگره از اقدام احتمالی اسرائيل عليه ايران سارا پیلین: اگر ایران بمب اتم داشته باشد، احتمالا جنگ آخرالزمان می‌شود ایلِنا راس لتینِن، که ماه آینده ریاست کمیته سیاست مجلس نمایندگان را بر عهده می‌گیرد، گفت ایران در ردیف «یک، دو و سه»  برنامه‌های این کمیته خواهد بود. نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا با انتقاد از برخی تعلل‌های دولت باراک اوباما در وضع هر چه سنگین‌تر تحریم‌ها علیه ایران گفت: «امیدواریم که جلسات نظارتی داشته باشیم که از دولت سئوال کند "چرا بانک‌ها و شرکت‌ها و کشورهای بیشتری را تحریم نمی‌کنید؟ چه  کار می‌کنیم و منتظر چه چیزی هستیم؟"» ایلنا راس لتینن همچنین تاکید کرد که قصد دارد در جلسه‌های آینده کمیته سیاست خارجی مجلس مجلس نمایندگان، جلساتی را به مسائلی چون گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پیوندهای ایران، روسیه و ونزوئلا در این حوزه اختصاص دهد. این نماینده جمهوری‌خواه با بیان اینکه «مناسبات ایران و ونزوئلا همچنان رو به افزایش است» این روابط را با «منافع دموکراتیک» در ونزوئلا، منطقه و ایالات متحده در تضاد دانست. ایلنا راس لتینِن گفت: «پیوند ایران با آمریکای لاتین اغلب مورد غفلت واقع شده است.» وی افزود: «روس‌ها و فروش‌اسلحه از طرف آنها، و شیوه‌ای که در تجهیز تسلیحاتی ایران در پیش گرفته‌اند، و ارسال فناوری‌هایی با کاربرد دوگانه به ایران، به جایی رسیده است که ایران می‌تواند همچنان بگوید "اینها تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است."» این نماینده جمهوری‌خواه تاکید کرد که جلسات آتی کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان باید به گونه‌ای باشد که مناسبات روسیه و ایران را به دولت باراک اوباما گوشزد کند. ایلنا راس لتینن با اشاره به نمایندگان جدید عمدتا جمهوری‌خواه که برای مجلس نمایندگان انتخاب شده‌اند گفت: «این نمایندگان درک می‌کنند که آمریکا ابرقدرت جهان است و از این امر شرمسار نیستند و آنها مانند رئیس جمهور اوباما نیستند.... ما به ابرقدرت بودن آمریکا خیلی هم افتخار می‌کنیم و نمایندگان جدید فرق متحدان و دشمنانمان را می‌فهمند.»
 


بيستمين هفته ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس با پيروزی يک بر صفر پرسپوليس بر سايپا آغاز و با شکست دو بر يک استقلال از ذوب آهن پيشتازبه پايان رسيد تا تيمها تعطيلات ۳۵ روزه را آغاز کنند.بيستمين هفته ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس با پيروزی يک بر صفر پرسپوليس بر سايپا آغاز و با شکست دو بر يک استقلال از ذوب آهن پيشتازبه پايان رسيد تا تيمها تعطيلات ۳۵ روزه را آغاز کنند. در ورزشگاه تختی تهران پرسپوليس با حال و هوايی متفاوت با پنج رقابت شکستبار پيشينش، با بازگشت علی دايی پس از کناره گيری يک روزه از صندلی داغ سرمربيگری با تک گل ديرهنگام اشپيتيم آرفی آلبانيايی جشن پيروزی گرفت. اين گل با ضربه کرنر هادی نوروزی و ضربه سر مهاجم تازه نفس و پر جنب و پوش تيره پوشان اين روز، فرياد هواداران را به آسمان شرق تهران برد. نکته بارز اين مسابقه اختلاف نظر هواداران علی دايی و ليدرهای حقوق بگير باشگاه پرسپوليس بود. يکی از شعارهای هواداران اين روز «ليدر بی تعصب نمی خوايم، نمی خوايم» بود. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، دايی درباره رفتار ليدرهای باشگاه گفت: «من کاری به اين حرف‌ها ندارم، برای من مردم و هواداران مهم هستند. من آن روز که استعفا دادم گفتم دست مردم را می ‌بوسم، برای مردم علی دايی و فلان مربی فرقی نمی ‌کند، آنها پرسپوليس را دوست دارند و اين به من و بازيکنان روحيه می‌دهد که بهتر کار کنيم. پرسپوليس با اين هواداران پرسپوليس شده است.» سرمربی پيشين تيم ملی در اشاره به صحبتهايی که درباهر  او می شود، اضافه کرد:« گفتند فلانی (دايی) در بازی با پرتغال (در جام جهانی ۲۰۰۶) دستش را روی قرآن نگذاشته و با اين حرف‌ها خط داده شد. چه کسی می ‌تواند اين ادعا را داشته باشد که من دلم با کشورم نيست. بدن من برای تيم ملی کشورم بيش از ۲۰۰ بخيه خورده‌ام . چطور می ‌توانم دلم با تيم ملی نباشد. برخی برای ماندن و شيرين شدن اين حرف‌ها را می ‌زنند. من نقطه ضعف زياد دارم اما تک تک سلول‌های بدنم به عشق اين وطن است.» دايی همچنين اعلام کرد که ژلکو مياچ، دستيار ايويچ، سرمربی تيم ملی پس از صعود و پيش از جام جهانی ۱۹۹۸، در چهارده مسابقه باقی مانده اين فصل، به عنوان دستيارش به پرسپوليس افزوده خواهد شد. در ارودی ترکيه نيز تکليف کاپيتانی تيم پرسپوليس روشن خواهد شد. ايسنا گزارش می دهد که علی دايی درباره حمايت علی کريمی از او گفت:« ما فوتبالی ‌ها بايد پشت هم باشيم. جوانی ‌مان را کنار هم بوديم و نمی ‌توانيم آن روزها را فراموش کنيم. شما هيچگاه به ياد نداريد که من حتی يک بار عليه کريمی حرف بدی بزنم. برای همه بازيکنان به ويژه علی کريمی احترام زيادی قائلم چرا که او برای اين کشور افتخار آفرينی کرده و الان هم يکی از بهترينها است.» استقلال باخت پس از مسابقه پرسپوليس در ورزشگاه تختی، سرنوشت برای تيم ديگر پرهوادار تهرانی در ورزشگاه آزادی به گونه ای ديگر رقم خورد و استقلال مسابقه يک نيمه برده را به مهمان اصفهانی اش، ذوب آهن دو بر يک باخت. در اين مسابقه پر افت و خيز استقلال در نيمه نخست بر حريف پيشتاز برتری داشت و با شليک ناگهانی ارش برهانی در دقيقه ۲۱ پيش افتاد. روی اين ضربه شهاب گردان در دروازه تيم اصفهانی کاملا غافلگير شد. اما نيمه مربيان به تمامی از آن شاگردان منصور ابراهيم زاده بود. جلال رافخايی در دقيقه ۶۳ نتيجه را برابر کرد و در دقيقه ۸۳ محمدرضا خلعتبری خطای پنالتی وحيد طالب لو را به گل برتری بدل کرد. در اواخر مسابقه تماشاگران استقلالی به تيم خود معترض بودند. ذوب آهن با اين پيروزی ۴۲ امتيازی شد و فاصله اش را با تيمهای تعقيب کننده سپاهان، مس، تراکتور و استقلال به ۸ امتياز رساند. سپاهان نسبت به مدعيان دو بازی کمتر دارد. در اين ميان مساله سه امتياز مسابقه ذوب آهن با مس کرمان – که با اشتباه عجيب داور در قانون فوتبال به سود تيم اصفهانی رقم خورد – هنوز در کشمکش است و مس به طور رسمی تقاضای تجديد اين بازی را کرده است. پس از پيروزی بر استقلال منصور ابراهيم زاده در نشست رسانه ای راجع به مساله بازی با مس گفت:« از نظر من اين ديدار تمام شده و نتيجه آن مشخص است. اين صحبت‌هايی که در فدراسيون فوتبال و کميته داوران زده می ‌شود فکر نمی ‌کنم درست باشد. هيچکس نمی ‌گويد اشتباه از کجا شروع شد. اگر قرار باشد برای هر مسابقه‌ای به فيفا نامه بزنيم، هر روز بايد با آنها در ارتباط باشيم. با اين کار خودمان را ضايع کرده و زير سؤال برده ايم.» در باره اين که پس از جام ملتهای آسيا آسيا آيا او سرمربی تيم ملی خواهد شد نيز گفت:« به من پيشنهادی نشده است. من مربی باشگاه ذوب‌آهن هستم و فکر هم نمی ‌کنم چنين پيشنهادی به من شود. من به کار کردن در رده باشگاهی فکر می ‌کنم و در باشگاه راحت ‌تر می ‌توانم کار کنم.» در اصفهان سپاهان مسابقه باخته به فولاد اهواز را سه بر دو برنده شد. در فولادشهر اصفهان رضا نوروزی در دقيقه ۱+۴۵ و آرش افشين در دقيقه ۷۵ دو بار به فولاد برتری دادند. اما گلهای ابراهيم توره در دقيقه های ۵۲ و ۶+۹۰ و محسن بنگر در دقيقه ۳+۹۰ سپاهان را در وقت های تلف شده به يک پيروزی باور نکردنی بدل کرد. در پايان اين مسابقه مجيد جلالی، سرمربی تيم فولاد چنان از داوری شکايت داشت که در پايان به خبرنگاران تنها گفت:« قطعاً سناريويی در قضاوت داوران وجود دارد. نمی ‌توانم بگويم چقدر اين فوتبال کثيف است.» داربی تبريز بين تراکتورسازی و شهرداری، با گل ديرهنگام محمد نصرتی از نقطه پنالتی – در وقت تلف شده – يک بر صفر به سود تراکتورسازی پايان يافت. اين مسابقه تنها حدود ۱۰۰۰۰ تماشاگر انجام شد. به گزارش رسانه ها ورزشگاه آزادی حدود ۲۵۰۰۰ و ورزشگاه تختی تهران ۱۵۰۰۰ تماشاگر داشتند. مس در کرمان با تک گل پائولو زالترون در دقيقه ۶۰ يک بر صفر ملوان را شکست داد. صنعت نفت هم در حضور حدود ۱۰۰۰۰ تماشاگر در آبادان، با گل دقيقه ۴۰ ايمان رزاقی راد يک بر صفر مغلوب راه آهن شهرری شد. در تساوی دو بر دو بين دو تيم نفت و استيل آذين تهران داور در دقيقه ۸۵ حسين کعبی بازگشته به تيم استيل آذين را اخراج کرد و نفت در دقيقه ۲+۹۰ با گل محمد نيک نهال بازی را به تساوی کشاند. گل نخست را جودينفلی فريرا در دقيقه ۵۱ برای نفت زد و گلهای ميلاد زنيدپور در دقيقه ۵۲ و محمد غلامی در دقيقه ۶۲ نيمه دوم را از آن استيل آذين ساخته بود. صبای قم پس از پيروزی دور از انتظار چهار بر يک بر پرسپوليس در تهران، در قم با تک گل منصور تنهايی در دقيقه ۴۲ مغلوب شاهين بوشهر شد. پيکان که در قزوين در دقيقه ۱۰ با گل مرتضی عزيزمحمدی يک بر صفر از پاس به رهبری محمود ياوری عقب افتاد بود، با گلهای علی قربانی در دقيقه ۳۴، چهانگير عسگری در دقيقه ۲+۴۵ و ميثم رضاپور در دقيقه ۴۸ بازگشتی پيروزمندانه داشت. اين پيروزی ياران حميد عليدوستی را تا رده سيزدهم جدول رده بندی بالا کشيد.
 


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و شش تن ديگر از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان که از روز دوشنبه ۲۰ دسامبر در برابر ساختمان کميساريای عالی حقوق بشر در ژنو تحصن کرده بودند،  چهارشنبه پايان یافت. راديو فرد در اين باره روز چهارشنبه با شيرين عبادی گفتگو کرده است. بیشتر بخوانید: کميساريای عالی حقوق بشر: پيگير وضعيت نسرين ستوده هستيم    شيرين عبادی با تاکيد بر اين که خانم ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، به خواست های متحصنين برای رسيدگی به وضع نسرين ستوده و ساير زندانيان سياسی ايران پاسخ مثبت داده است و آنها فعلا به نتيجه مطلوب خود از اين تحصن رسيده اند، می گويد: « اين تحصن امروز پايان می پذيرد چون از ابتدا قرار بر همين بود. نامه ای به خانم پيلای نوشته شد و در آن اظهار نگرانی شد نسبت به وضعيت زندانيان سياسی خصوصا خانم نسرين ستوده که در اعتصاب غذای خشک بود. » شیرین عبادی می افزاید:«البته خانم پيلای در ماموريت بود، اما معاون ارشد او روز اول آمد و با ما به طور مفصل صحبت کرد. ما مشروح وضعيت زندانيان سياسی را توضيح داديم و نامه کتبی را که من نوشته بودم تقديم کردم. اين نامه بلافاصله برای خانم پيلای ايميل شد و امروز از دفتر خانم پيلای نامه ای آمد مبنی بر اين که نسبت به وضعيت مدافعان حقوق بشر در ايران به خصوص خانم ستوده با دولت ايران صحبت و به آن اعتراض کرديم. ما نگران وضعيت روزنامه نگاران و فعالان مدنی و سياسی درايران هستيم و مطمئن باشيد وضعيت خانم ستوده پيگيری خواهد شد.» شيرين عبادی به راديو فردا می گويد بر اساس پاسخ خانم پيلای و همچنين پايان يافتن اعتصاب غذای خانم نسرين ستوده آنها نيز به تحصن خود پايان می دهند و می افزايد:« طبق نظر تحصن کنندگان چون ما به نتيجه مطلوب خود رسيده ايم و پاسخی فراخور از کميساريای عالی حقوق بشر گرفته ايم، همچنين خانم ستوده هم اعتصاب غذای خود را شکست و حالش از وخامت بيرون آمد، بنابراين تحصن ما هم تمام شد.» شيرين عبادی درادامه می گويد: « درست که تحصن ما تمام شده اما مبارزه بی وقفه ما برای آزادی نسرين ستوده و کمک به ساير زندانيان سياسی ايران همچنان ادامه خواهد يافت. حکومت ايران خيال نکند اگر عده ای از مبارزان از ايران بيرون رفته اند دست روی دست می گذارند و کاری نمی کنند. مهم ترين برنامه ما خصوصا هفت نفری که اعلاميه را منتشر کردند از اين به بعد رسيدگی به وضعيت زندانيان سياسی و رساندن صدای آنها به بيرون از ايران است.»
 


انجمن اقتصاددانان خاورميانه و چهل تن از دانشگاهيان ايرانی خارج از کشور، بازداشت فريبرز رئيس دانا٬ اقتصاد دان و نويسنده را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط او شده اند.انجمن اقتصاددانان خاورميانه و چهل تن از دانشگاهيان ايرانی خارج از کشور،  بازداشت فريبرز رئيس دانا٬ اقتصاددان و نويسنده، را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط او شده اند. فريبرز رئيس دانا نيمه شب شنبه ۲۸ آذرماه در منزلش توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. هنوز اتهام یا اتهامات فریبرز رییس دانا از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی اعلام نشده است. انجمن اقتصاددانان خاورميانه  در بيانيه خود نوشته است:«در حالی که درجوامع دموکراتيک دانشمندان و دانشگاهيان آزادند و حتی تشويق می شوند تا در گفت وگو در باره مسايل مربوط به امور سياست های عمومی مشارکت کنند، دکتر رييس دانا به دليل بيان ديدگاه تخصصی اش در مورد وضعيت اقتصادی ايران و سياست های دولت بازداشت شده است.» «انجمن اقتصاددانان خاورميانه»، که نهادی بین المللی متشکل از اقتصاددانان علاقمند به مسايل خاورميانه است، در بخش ديگری از بيانيه خود نوشته است: «بازداشت دکتر رييس دانا به دليل بيان ديدگاهايش در خصوص مسايل اقتصادی نقض حقوق بشر و آزادی دانشگاهی است.» در همين زمينه،  چهل تن از دانشگاهيان ايرانی خارج از کشور در نامه ای نوشته اند: «دکتر رييس دانا روشنفکری با شهامت است که بطور پيگير سياست های اقتصادی و اجتماعی حکومت اسلامی را به نقد کشيده است٬ و از همين رو نيز همواره هدف تعرض دستگاه های امنيتی گوناگون رژيم (جمهوری اسلامی) بوده است. رئيس دانا، به عنوان عضو هيئت اجرایی کانون نويسندگان ايران٬ تبهکاری های حکومت را افشا کرده و از حقوق اکثريت مردم کشور يعنی زحمتکشان و کارگران، دفاع کرده است.» «يرواند آبراهاميان»، از دانشگاه نيويورک، «سهراب بهداد» از دانشگاه دنيسون، «منصور فرهنگ» از بينگتون کالج، «احمد کريمی حکاک» از داشنگاه مريلند، «فرهاد نعمانی» از دانشگاه آمريکايی پاريس، «سعيد رهنما» از دانشگاه يورک کانادا، «محمد توکلی طرقی» از دانشگاه تورنتو کانادا از جمله امضا کنندگان اين نامه هستند. نويسندگان اين نامه همچنين نوشته اند: «دولت محمود احمدی نژاد، در برابر بحران روزافزون اقتصادی و سياسی کشور و در تدارک اجرای سياست بحث انگيز حذف يارانه ها٬ تلاش می کند تا منتقدانی همچون دکتر رئيس دانا را خاموش کند.» نويسندگان اين نامه در پایان  نوشته اند:«ما از تمامی مردم مترقی جهان و از سازمان های بين المللی می خواهيم که نقض مستمر حقوق بشر در ايران را محکوم کنند٬ و آزادی دکتر رئيس دانا و ديگر زندانيان سياسی٬ فعالان زنان٬ رهبران دانشجویی٬ رهبران کارگری٬ هنرمندان و روزنامه نگاران را خواستار شوند.»
 


Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} خبرگزاری ایتالیا گزارش داد که یک بسته ی حاوی بمب در سفارت شیلی در رم منفجر شده و یک نفر مجروح شده است. ساعتی پیش نیز وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که یک بسته ی پستی حامل بمب در سفارت سوییس در رم منفجر شد. این انفجار که در پی بازکردن بسته رخ داد، به جراحت یک کارمند سفارت انجامید. وزارت خارجه سوییس اعلام کرده که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این بمبگذاری را بر عهده نگرفته است. روز چهارشنبه نیز در یک قطار زیرزمینی بدون سرنشین در رم، پایتخت ایتالیا، یک بسته ی مشکوک به بمب، کشف شد. پلیس اعلام کرد که هیچ ماده انفجاری ای در این بسته نبوده است.  
 


گوگل غول بزرگ اينترنت و تکنولوژی جديد در سال ۲۰۱۰ تعداد زيادی از محصولات و ابزارهای جديد خود را به بازار عرضه کرد ولی تمام آنها با موفقيت و استقبال روبرو نشدند.گوگل غول بزرگ اينترنت و تکنولوژی جديد در سال ۲۰۱۰ تعداد زيادی از محصولات و ابزارهای جديد خود را به بازار عرضه کرد ولی تمام آنها با موفقيت و استقبال روبرو نشدند. وب سايت « پی سی ورلد» نگاهی دارد به ده مورد از اين محصولات جديد گوگل و هر يک را براساس درجه موفقيت آن در دو گروه « داغ» و يا «منفی» دسته بندی کرده است. اتومبيل خودران گوگل- داغ اتومبيل خودران ممکن است ابزاری برای آينده های دور به نظر بيايد ولی شرکت گوگل در ماه اکتبر امسال تکنولوژی لازم برای ساختن چنين اتومبيل هايی را تکميل کرد و ثابت کرد که ساختن چنين اتومبيلی شدنی است. اين اتومبيل های خودران با استفاده از دوربين، رادارهای مسير ياب و چشم های الکترونيکی که با ليذر کار می کنند رفت و آمد و وجود اتومبيل ها و اشيا ديگر را تشخيص داده و با کمک نقشه الکترونيکی کاملی از سيستم راهيابی، مسير خود را تشخيص می دهند. شرکت گوگل می گويد اين نوع اتومبيل ها تاکنون مسافتی نزديک به سيصد هزار کيلومتر را طی کرده اند. شبکه تلويزيونی گوگل- داغ شرکت گوگل با راه اندازی شبکه تلويزيونی خود اعلام کرد که اين ابزار در حقيقت شيوه جديدی از به کارگيری تلويزيون است که در آن استفاده از تلويزيون و اينترنت ترکيب شده است. کاربران با تايپ کردن برنامه مورد نظر خود به اين تلويزيون هوشمند فرمان می دهند تا آن برنامه را از ميان شبکه های تلويزيونی موجود، وب سايت هايی مثل يوتيوب و برنامه های ضبط شده در حافظه اين دستگاه پيدا کند. علاوه بر اين می توان برنامه های مورد علاقه را در حافظه اين دستگاه ضبط کرد تا در هر لحظه امکان دسترسی به آن ساده تر شود. برخی از تلويزيون های جديد از اين پس با اين ابزار جديد ساخته خواهند شد و در غير اين صورت علاقمندان می توانند يک وسيله جداگانه خريداری کرده و با متصل کردن آن به تلويزيون قديمی از اين امکان بهره مند شوند. گوگل باز- منفی شرکت گوگل در ماه فوريه اين ابزار جديد را رونمايی کرد که کاربران با استفاده از جی ميل می توانند عکس، ويدئو، پيامک و لينک های مورد نظر خود را برای کاربران ديگر ارسال کرده و اين اطلاعات را با يکدیگر شريک شوند. اما به فاصله کوتاهی پس از رونمايی اين ابزار، گوگل به خاطر عدم توجه به رعايت حريم خصوصی و اطلاعات کاربران شديدا مورد انتقاد قرار گرفت. پس از چندين مورد دعاوی حقوقی، گوگل ناگزير شد کارکرد «باز» را به چهارچوب جی ميل محدود کرده و آن را در همان سرويس بگنجاند. گوگل ريپلی ( باز پخش)- داغ در سال های اخير شبکه پيام رسانی توئيتر به مهمترين ابزار انتقال اخبار و تفاسير تازه بدل شده است. در حوادث مهمی مثل زلزله هاييتی و يا عمليات نجات معدنچيان در شيلی توئيتر نقش مهم خود را به خوبی نشان داد. گوگل با الهام گرفتن از اين تحول شروع کرد به بايگانی کردن تمام پيامک های توئيتر و با اختراع اين ابزار جديد (ريپلی ) يا بازپخش اين امکان را فراهم کرد که هر کاربری بتواند براساس انتخاب موضوع و يا دوره های زمانی به تمام پيامک های بايگانی شده شبکه توئيتر دسترسی پيدا کند. اولويت در تفکيک ای ميل های دريافتی – داغ تشخيص اولويت و اهميت ای ميل های دريافتی برای کسانی که ای ميل زيادی دريافت می کنند يک کار وقت گير است. گوگل تابستان امسال ابزار جديدی را به جی ميل افزود که می تواند ای ميل های آشغال را از ای ميل های مهم تفکيک کرده و به کاربران کمک می کند تا روی ای ميل های مهم تمرکز کنند. هر کاربری با کليک کردن روی يکی از دکمه های مثبت و يا منفی در کنار ای ميل دريافت شده نشان می دهد که کدام يک از ای ميل ها برای وی مهم هستند و جی ميل به مرور زمان اولويت های آن کاربر را تشخيص داده و ای ميل های دريافت شده را بر آن اساس طبقه بندی می کند. گوگل ويو – منفی يکی از ابزارهای ناموفق گوگل در سال جاری گوگل ويو بود. اين نرم افزار جديد اينترنتی قرار بود به کاربران اين امکان را بدهد که در زمان واحد بتوانند با يکديگر در تماس باشند. اما در عمل انطباق آن با روش های فعلی کار گوگل ممکن نشد. وب سايت گوگل ويو هنو هم به کار خود ادامه می دهد ولی گوگل تصميم گرفت که آن را به عنوان يک سايت مستقل ارائه نکند. نمای خيابانی – داغ گوگل ابزار «نمای خيابانی» را در سال ۲۰۰۷ عرضه کرد ولی در آن زمان تصاويری که در اين برنامه وجود داشت به نمای خيابان های چند شهر آمريکا محدود بود. اما اکنون پس از گذشت سه سال اين ابزار تقريبا تمام هفت قاره از جمله قطب شمال و جنوب را پوشش می دهد. با استفاده از اين ابزار می توان از کوچه های شهرهای هند گرفته تا سواحل برزيل و حتی کوه های يخ قطب شمال و جنوب را ديد. تماس تلفنی با جی ميل – داغ کسانی که در ادارات کار می کنند بخش اعظم ساعات فعال روز را پشت کامپيوتر سپری می کنند. تابستان امسال گوگل ابزار جديدی را عرضه کرد که با استفاده از ميکروفون و بلندگوی کامپيوتر می توان با هر کسی روی شبکه جی ميل تماس تلفنی گرفت. تماس تلفنی با آمريکا و کانادا مجانی خواهد بود و در مورد کشورهای ديگر بسيار ارزان قيمت است. استقبال کاربران جی ميل از اين ابزار جديد بسيار مثبت بود. گوگل ريدرپلی – داغ کاربران در گذشته نيز می توانستند با استفاده از ابزار «گوگل ريدر» جستجوی خود روی اينترنت را تا حدی ارتقا دهند ولی معمولا نتيجه کار با اين ابزار هميشه يکسان بود و شايد سليقه گوگل در تشخيص منابع و مطالب به کاربران تحميل می شد. اکنون با استفاده از ابزار جديد «ريدرپلی» هر کاربری با مراجعه به مطالب مورد نظر خود روی اينترنت يک نوع سابقه ای از علائق و الويت های خود به جا می گذارد و بر آن اساس اين ابزار جديد در موارد بعدی کاربران را به سوی مطالب مشابه راهنمايی خواهد کرد. نکسوس وان – منفی دستگاه تلفن موبايل گوگل، نکسوس وان ، نتوانسته است مثل «آی فون» و يا «بلک بری» موفق شود. در همان دوره زمانی که شرکت اپل يک ميليون آی فون را فروخت تعداد فروش تلفن های موبايل گوگل فقط صد و سی پنج هزار دستگاه بود. در ماه ژوييه گوگل اعلام کرد که با پايان ساخت آخرين تلفن های موبايل، فروش آن در آمريکا متوقف شده و فقط در اروپا و کره جنوبی عرضه خواهد شد.
 


فیلم «آواتار» جیمز کامرون، که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود، در عرصه کپی برداری اینترنتی غیرمجاز سال ۲۰۱۰ نیز یکه تاز بوده است.فیلم «آواتار»، ساخته جیمز کامرون، که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود، در عرصه کپی برداری اینترنتی غیرمجاز سال ۲۰۱۰ نیز یکه تاز بوده است. به گزارش وبسایت «تورنت فریک»، فیلم آواتار؛ نخستین فیلمی سه بعدی که ساخت آن نیز به صورت سه بعدی صورت گرفته است، در سال ۲۰۱۰ تنها از طریق یک وبسایت کپی غیرمجاز فیلم، ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بار کپی شده است و حتی تأکید بر سه بعدی بودن این فیلم و تبلیغات گسترده جیمز کامرون برای دیدن این فیلم در سینماهای سه بعدی نیز نتوانسته است جلوی میلیون‌ها متقاضی کپی رایگان و غیرمجاز اینترنتی این فیلم را بگیرد. با این‌حال فیلم «آواتار» که سه جایزه اسکار و دو جایزه گولدن گلوب سال ۲۰۱۰ را در کارنامه خود ثبت کرده‌ و به باور برخی، انقلابی در صنعت سینما به پا کرده است، با فروش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری خود، همچنان به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان شناخته می‌شود و جیمز کامرون ۵۶ ساله اعلام کرده است که قسمت دوم «آواتار» در دسامبر سال ۲۰۱۴ و قسمت سوم آن را نیز در سال ۲۰۱۵ عرضه خواهد کرد. در فهرست رده بندی ۱۰ فیلمی که تنها از طریق یک سایت عرضه کننده فیلم، بیش از فیلم‌های دیگر در سال ۲۰۱۰ به صورت غیرمجاز و رایگان کپی‌برداری شده‌اند، نام «قفسه درد» کاترین بیگلو، همسر پیشین جیمز کامرون نیز به چشم می‌خورد، اما اینبار «قفسه درد» علیرغم پیشی گرفتنش از «آواتار» در جوایز اسکار و گلدن گلوب، با فاصله زیادی در مقام نهم قرار گرفته است. همچنین در این فهرست فیلم «آغاز» به کارگردانی کریستوفر نولان که در فهرست نامزدهای بهترین فیلم گلدن گلوب ۲۰۱۰ نیز قرار دارد، با ۹ میلیون و ۷۲۰ هزار بار کپی اینترنتی غیر مجاز در مقام سوم قرار دارد. فیلم «شاتر آیلند» مارتین اسکورسیزی نیز که در فوریه ۲۰۱۰ به اکران درآمد، به نوشته این وبسایت تا کنون ۹ میلیون و ۴۹۰ هزار بار از طریق اینترنت کپی شده است و در جایگاه چهارم قرار دارد. مقام دهم این فهرست همچنین به فیلم «سالت» که آنجلینا جولی در آن به نقش آفرینی پرداخته، تعلق گرفته است. این فیلم در سال ۲۰۱۰، شش میلیون و هفت صد هزار بار از طریق اینترنت کپی شده است.
 


وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که روز چهارشنبه با علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، دیدار و گفت و گو کرده است. احمد داووداغلو گفت: این دیدار بر روی مسئله ی هسته ای ایران و دیدار آینده نماینده ی گروه ۵ به علاوه ۱ با ایران، در ترکیه، متمرکز بود. مذاکرات اعضای گروه پنج به علاوه یک با ایران قرار است اواخر ماه ژانویه در ترکیه برگزار شود. وزیر خارجه ترکیه گفت: آنکارا در تلاش برای کاهش تنش حول برنامه ی هسته ای ایران است. دیدار مقام های ترکیه و ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی ( اکو) در استانبول انجام شد.
 


کره شمالی اعلام کرد که آماده است توسط بازدارنده های هسته ای خود، جنگی که به گفته ی پیونگ یانگ، جنگ مقدس است را در مقابل کره شمالی آغاز کند. وزیر دفاع کره شمالی در حالی این تهدید را مطرح کرد که کره جنوبی در حال انجام مانور نظامی در نزدیکی مرز این کشور است. رییس جمهوری کره جنوبی نیز روز پنجشنبه گفت: درصورت حمله دوباره ی کره شمالی، بی رحمانه پاسخ خواهد داد. پیونگ یانگ، کره جنوبی را متهم کرده است که به عمد، دو کره را به سوی جنگ به پیش می برد.
 


جولین آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، خبر داد که به‌زودی اسناد محرمانه مهمی از دولت آمریکا درباره اسرائیل را افشا خواهد کرد. برخی از خبرگزاری‌ها این خبر را واکنشی دانسته‌اند به اتهام نزدیکی آقای آسانژ به دولت اسرائیل.جولین آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، خبر داد که به‌زودی اسناد محرمانه مهمی از دولت آمریکا درباره اسرائیل را افشا خواهد کرد. برخی از خبرگزاری‌ها این خبر را واکنشی دانسته‌اند به اتهام نزدیکی آقای آسانژ به دولت اسرائیل. از زمانی که اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شده است، بسیاری در جهان عرب و نیز در جمهوری اسلامی ایران این پرسش را مطرح می‌کردند که چرا ویکی‌لیکس در مورد اسرائیل افشاگری نکرده است. آقای آسانژ روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که بخشی از اسناد محرمانه مربوط به اسرائیل، از جمله در مورد قتل مبحوح و نیز عملیات نظامی چهار سال پیش میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، خواهد بود. جسد محمود عبدالرئوف المبحوح، یکی از پایه‌گذاران شاخه نظامی جنبش اسلام‌گرای حماس، روز بیستم ژانویه سال جاری، ۲۰۱۰، در هتلی در دوبی یافت شد و به دنبال آن رئیس پلیس دوبی بارها با «اطمینان» تاکید کرد که موساد اسرائیل عامل این قتل بوده است. در نبرد ۳۳ روزه ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان در ژوئن و ژوییه ۲۰۰۶ دولت وقت اسرائیل و عملکرد ارتش این کشور مورد انتقادهای شدید داخلی اسرائیل قرار گرفت و حزب‌الله خود را پیروز نبرد معرفی کرد. بسیاری در جهان عرب و نیز برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران حتی ادعا کرده بودند که جولین آسانژ مهره و عامل اسرائیل است و چنین استدلال می‌کردند که ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر کرده که اکثرا در راستای منافع اسرائیل است. فاش شدن دیدگاه واقعی سران کشورهای عرب منطقه خلیج فارس درباره عمق نگرانی آنها از عواقب برنامه هسته‌ای ایران و موافقت و حتی درخواست این رهبران از آمریکا برای بمباران ایران که از جمله پادشاه عربستان مطرح کرده بود نشان داد که کشورهای عرب به‌نوعی شریک فعال سیاست‌های اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. ماه گذشته هنگامی که ویکی‌لیکس انتشار حدود ۲۵۰ هزار سند از مکاتبات محرمانه دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا را آغاز کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چنین اظهار نظر کرد که تفاوت اسرائیل و برخی کشورهای منطقه این است که میان نظرات علنی و اظهارات محرمانه دولتمردان اسرائیل در امور مختلف تفاوت چندانی وجود ندارد. در پاسخ به فشار دنیای عرب که چرا ویکی‌لیکس علیه اسرائیل افشاگری مهمی نمی‌کند، جولین آسانژ روز چهارشنبه مورد مصاحبه شبکه الجزیره قرار گرفت و تاکید کرد که سلسله اسنادی را در مورد اسرائیل به‌زودی و تا شش ماه منتشر خواهد کرد. آقای آسانژ گفت: «دلیل این که تاکنون اسناد اندکی در مورد اسرائیل منتشر شده این است که روزنامه‌های زیادی حق انتشار این اسناد حساس را درخواست نکرده‌اند.» به گفته جولین آسانژ، وی ۳۷۰۰ سند درباره اسرائیل در اختیار دارد که منبع ۲۷۰۰ سند از این میان از «داخل اسرائیل» بوده است. در همین حال آقای آسانژ توضیح داد که وقتی می‌گوید منبع اسناد از «داخل اسرائیل» است منظورش سفارت آمریکا در تل آویو است. به گفته بنیان‌گذار استرالیایی وب‌سایت ویکی‌لیکس، اکثر اسنادی که او در اختیار دارد مهر «فوق محرمانه» دارند، از جمله در مورد مسائل ارتش و دولت اسرائیل در نبرد تابستان ۲۰۰۶ با حزب‌الله. آقای آسانژ گفت برای مطالعه اسناد مربوط به اسرائیل خواهان همکاری با روزنامه‌نگاران عرب است تا در مورد صحت و دقت این اسناد نظر دهند. درپاسخ به این پرسش الجزیره که آیا پس از افشاگری‌های بی‌سابقه اخیر ویکی‌لیکس، اسرائیل خواهان تماس با وی شده است یا نه، آقای آسانژ گفت که «هرچند چنین تماسی اتفاق نیفتاده، مطمئن است که موساد از نزدیک فعالیت او را زیر نظر دارد، همان گونه که اکنون استرالیا، سوئد و سی‌آی‌ای آمریکا وی را تعقیب می‌کنند».
 


وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که یک بسته ی پستی حامل بمب در سفارت سوییس در رم منفجر شده است. این انفجار که در پی بازکردن بسته رخ داد، به جراحت یک کارمند سفارت انجامید. هنوز اطلاعات دیگری در این زمینه منتشر نشده است. روز چهارشنبه نیز در یک قطار زیرزمینی بدون سرنشین در رم، پایتخت ایتالیا، یک بسته ی مشکوک به بمب، کشف شد. پلیس اعلام کرد که هیچ ماده انفجاری ای در این بسته نبوده است.
 


آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داد که حدود دویست نفر در جریان خشونت های یک ماه گذشته در ساحل عاج کشته شده اند. یک مقام آمریکایی گفت که این کشور گزارش های قابل استنادی در این باره دارد که به غیر از کشته شدگان، دهها نفر دیگر نیز مورد بدرفتاری و شکنجه واقع شده اند. این در حالیست که ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، روز یکشنبه اعلام کرد که در جریان خشونت ها ۵۰ نفر کشته شده اند. در همین حال، در پی خودداری لورَن بَگبُو، رئیس جمهوری ساحل عاج، از کناره گیری پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، رهبر اپوزیسیون این کشور خواستار مداخله پاسداران صلح سازمان ملل متحد برای برکناری او شد.
 


نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی، اکو، که از ظهر پنج شنبه به وقت استانبول آغاز شده بود، به کار خود پایان داد. پس از چند ساعت بحث و تبادل نظر در زمینه ارتقاي روابط و همكاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ ای، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ریاست دوره ای این سازمان را به عبدالله گل، همتای ترک خود واگذار کرد. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای اکو هستند.
 


رستم و شاهنامه چند سالی است که با نام «رستم: داستان‌هایی از شاهنامه» وارد دنيای کميک استريپ انگليسی زبان شده و تا کنون چهار جلد از آن به نام‌های «رستم و سهراب»، «بازگشت پادشاه»، «نبرد با دیوها» و «در جستجوی پادشاه» به بازار آمده است (۱) . کامرون دوراقی با راديو فردا در مورد اين مجموعه، از آغاز تاکنون گفتگو کرده است: برای خلق کميک استريپ براساس شاهنامه از چه الهام گرفتيد؟ و اولين مخاطبان شما چه کسانی بودند؟ در سال ۲۰۰۰ زمانی که مشغول کار روی يک کارزار « مبارزه با دخانيات » بوديم، بروس بهمنی ، برادرم جيمی و من يک کميک استريپ تهيه کرديم که هدف و مخاطب آن نوجوانانی بود که سيگار می کشيدند.   وظيفه ما خلق يک کتاب کميک استريپ تازه و اصيل بود به همين خاطر يکی از دوستان به نام کارل آلتستاتر را استخدام کرديم. اين پروژه خيلی موفق از آب درآمد و بيش از يک ميليون نسخه از اين کتاب چاپ و توزيع شد. وقتی‌که به شخصيت‌های کميک ديگری که کارل آلتستار خلق کرده بود نگاه می کرديم متوجه شديم که مشخصات آنها با آن چيزی که ما از زال پدر رستم در تصورات خود داريم شباهت فراوانی دارد. بعد از اين ايده خلق يک کميک استريپ براساس ماجراهای شاهنامه به ذهن ما خطور کرد و هميشه با ما بود. هر سه نفر ما در سالهای ۱۳۵۰ خورشيدی در ايران بزرگ شده بوديم و در آن دوران هميشه مشغول خواندن کتابهای کميک استريپ بوديم.  در عين حال در مدرسه نیز، هميشه بخش مهم و جالب کلاس‌های ادبیات فارسی، داستان های شاهنامه بود. به اين ترتيب سی سال پس از دوران کودکی، اين دو نماد فرهنگی؛ يعنی شاهنامه و از آن طرف کميک استريپ، با يکديگر در هم آميختند. در مراحل اوليه مخاطبان و خوانندگان ما بيشتر ايرانی های بزرگ شده و يا ساکن آمريکا بودند که از زيبايی ها و اعجاب داستانهای شاهنامه اطلاع چندانی ندارند. ولی در نهايت هدف ما اين بود که نبوغ فردوسی در خلق اين اثر را برای طيف وسيعتری از مخاطبان و به زبان انگليسی ارائه کنيم.   عنوان اولين کتاب شما « رستم و سهراب» بود . چرا اين داستان شاهنامه را برای آغاز کار خود برگزيديد؟ سئوال بسيار خوبی است که هميشه از ما پرسيده می شود. در آن زمان که مشغول صحبت در مورد چگونگی آغاز کار خود بوديم به اين نتيجه رسيديم که برای شروع به يک داستان بسيار گيرا و نسبتا مشخص نياز داريم که در همان گام اول مخاطبان و خوانندگان به آن جذب شوند. ما داستان رستم و سهراب را برگزيديم چون جزو مشهورترين بخش های شاهنامه است و در عين حال پر از احساس و در برگيرنده يک تراژدی بسيار عظيم است. کميک استريپ شما تا چه حد به متن و اصل شاهنامه وفادار است و تا چه حد محصول پردازش خود شما است؟ ما آگاهانه تلاش زيادی کرده ايم که تمام کتاب های ما به متن اصلی شاهنامه بسيار نزديک باشد. اما زبان يا ابزاری که ما برگزيده ايم، يعنی کميک استريپ، ما را مجبور می کند که تا حدی متن داستانها را تغيير داده و آنها را طوری خلاصه کنيم که در يک کتاب که قاعدتا بايد ۳۶ صفحه باشد بگنجد. يک نمونه مشخص آن در کتاب دوم ما مشهود است. در شاهنامه رستم با هفت دیو به صورت تک به تک می جنگد . اما برای مختصر کردن متن داستان ما همه اين هفت شخصيت را در يک نفر به اسم « تورج » خلاصه کرديم ولی به او هفت سلاح متفاوت داديم که فقط در يک نبرد مهم با رستم روبرو می شود. با يک چنين تغييری ما توانستيم داستان را خلاصه کرده ولی به عناصر اصلی آن وفادار بمانيم. کتاب چهارم و اخير شما « جستجو برای پادشاه» نام دارد. ممکن است کمی در مورد داستان آن توضيح بدهيد؟ کتاب جديد ما در حقيقت جمعبندی يا پايانی بر سه کتاب قبلی است و در آغاز به توضيح زندگی و شخصيت سام پدر بزرگ رستم می پردازد که ابتدا با زال اختلاف داشت ولی بعد به آشتی انجاميد و همينطور علاقه فراوان سام به رستم. در اين کتاب مخاطبان ما برای اولين بار با شخصيت های مهم ديگر در شاهنامه مثل سيمرغ، رودابه، کی قباد، کی نوذر و پشنگ آشنا می شوند. در اين کتاب موضوع تولد رستم، دوران کودکی او و تلاش رستم و زال برای کمک به کی قباد برای بازگشت به سلطنت مطرح می شود.  آيا می توان رستم را يک شخصيت رايج در کميک استريپ های غربی دانست که فقط يک نام ايرانی دارد؟ نه، ابدا. به نظر ما رستم يک قهرمان استثنايی است که با تمام شخصيتها و قهرمانان رايج در اين ژانر تفاوت فراوانی دارد.  اخيرا مجموعه جديدی منتشر شده که در آن ابر قهرمان مسلمان کتاب های کميک استريپ به نام ۹۹ در چند ماجرا با « بت من » و قهرمانان ديگری نظير آن همکاری می کند. آيا برای خلق ماموريت يا ماجراهای مشترک بين رستم و قهرمانان معروف در غرب هيچ برنامه ای داريد؟ ما از تلاش های خالق کميک استريپ هايی که شخصيت مسلمان دارند برای تبديل کردن آن به يک محصول عمومی و جا افتاده در اين عرصه مطلع هستيم.   اما با در نظر گرفتن عمق و غنای داستانهای شاهنامه من فکر می کنم که تا مدتهای طولانی ما مشغول کار روی همين داستانها باشيم و فرصتی برای ترکيب قهرمانان آن با شخصيت های ديگر  نداشته باشیم. آيا شما طرحی هم برای توليد کارهای انيميشن داريد؟ اگر اينطور است می شود کمی در مورد آن توضيح بدهيد؟ بله، همين اواخر ما قراردادی را امضا کرديم که طرح هايی از اين دست و حتی بيشتر از آن را اجرا کنيم. طرف قرارداد ما شرکتی است به نام « بوم جن استوديو» صاحبان آن هر دو ايرانی هستند و فعاليت اصلی آنها توليد محصولات سرگرم کننده ای است که به نوعی به خاورميانه مربوط می شوند. اين موسسه خدماتی از اين دست را برای شرکت های بزرگ فيلمسازی ارائه می کند. مثلا در پروژه فيلم هايی مثل « شاهزاده پارسی» مشارکت کرده اند. برنامه ما اين است که در يک سال آينده مجموعه از محصولات چند رسانه ای را توليد کنيم که علاوه بر کميک استريپ، انيميشن های ديجيتال و در نهايت فيلم های طولانی و حتی بازی های کامپيوتری را شامل شود. علاوه بر اين هدف ما اين است که دامنه مخاطبان خود را گسترش داده و از طريق ابزارهايی مثل تلفن های موبايل هوشمند بتوانيم محصولات خود را معرفی کنيم. اين ها همه خوبی ها و جنبه های هيجان انگیز کار چند رسانه ای است که توسط آن می توان داستان‌های بسيار پيچيده ای را در يک فضای متفاوت و با استفاده از تکنولوژی جديد به مخاطبان وسيع تری در سراسر جهان رساند.   در خلق کميک استريپ رستم چند نفر مشغول کار بوده و تاکنون بزرگترين چالش شما چه بوده است؟ بنيانگذاران کميک استريپ رستم، بروس بهمنی، جيمی دوراقی و کامرون دوراقی هستند. در بخش توليد خلاق، گروه ما شامل يک نويسنده، يک سردبير، طراح و تصوير پرداز، رنگ پرداز ، حروف چين و بالاخره مسئولان توليد است. بزرگترين چالش ما از يک طرف تهيه بودجه لازم برای توليد اين کتاب ها و از طرف ديگر ايجاد فضای مناسب و تبليغات در ميان علاقمندان برای توزيع گسترده تر اين کتاب ها بوده است. حقيقت اين است که هر کس کتابهای ما را ديده خيلی سريع به آن علاقمند شده است. با اين همه ما واقعا به کمک علاقمندان و به خصوص ايرانيان ساکن آمريکا و کشورهای ديگر نياز داريم تا کار ما را به ديگران معرفی کنند چون در حال حاضر برای ما استفاده از شرکت های خصوصی تبليغاتی بسيار پر هزينه و ناممکن است.  (۱) http://www.theshahnameh.com/
 


تنها یک روز پس از اعتراض شدید جشنواره‌های سینمایی برلین و کارلووی‌ واری به صدور حکم بی‌سابقه برای جعفر پناهی، گروهی از فیلمسازان برجسته بوسنیایی نیز این حکم را محکوم کردند.صدور محکومیت بی‌سابقه برای جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، همچنان واکنش‌هایی را در سطح بین‌المللی به دنبال دارد و تنها یک روز پس از اعتراض شدید جشنواره‌های سینمایی برلین و کارلووی ‌واری به صدور حکم آقای پناهی، گروهی از فیلمسازان برجسته بوسنیایی نیز این حکم را محکوم کردند. مارتین اسکورسسی، فیلمساز برجسته آمریکایی، نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با اعتراض به حکم دادگاه برای مجازات آقای پناهی و محمد رسول‌اف از تمام فیلمسازان دنیا خواست که از این دو کارگردان ایرانی حمایت کنند. آقای پناهی اسفندماه ۸۸ بازداشت شد و مقام‌های جمهوری اسلامی این فیلمساز ۵۰ ساله را متهم کردند که در حال تهیه فیلمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بوده است. این در حالی است که آقای پناهی اتهام ساخت فیلم علیه حکومت ایران را رد کرده است. گرچه جعفر پناهی پس از تحمل ۸۸ روز بازداشت و تشکیل دادگاه با وثیقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، در روزهای گذشته اعلام شد که دادگاه در حکمی بی‌سابقه، وی را به تحمل شش سال زندان محکوم کرده و علاوه بر آن آقای پناهی را به مدت ۲۰ سال ممنوع‌الخروج و در این مدت از تمام فعالیت‌های سینمایی منع کرده است. در نامه فیلسازان برجسته بوسنیایی که از جمله به امضای دانیس تانوویچ، فیلمساز برنده اسکار، رسیده صدور حکم زندان و منع فعالیت سینمایی برای جعفر پناهی «اقدامی غیرمتمدنانه علیه انسانیت، هنر، آزادی آفرینش و آزادی بیان» ارزیابی شده است. این گروه از فیلمسازان بوسنیایی همچنین صدور حکم علیه جعفر پناهی را به معنای صدور حکم علیه خویش و نیز همه هنرمندان در سراسر جهان توصیف کرده‌اند. پیشتر صدور این حکم سنگین علیه آقای پناهی از سوی مدیر جشنوار برلین «شوک‌آور» خوانده شده بود و جشنواره سینمایی کارلووی‌واری نیز در بیانیه‌ای تصریح کرده بود که حکم صادر شده عليه جعفر پناهی کاملاً سياسی و نقض اصول بنيادی حقوق بشر و حق هنرمندان برای خلق آثارشان برپايه اصل آزادی است. پیش از آن نیز گروهی از سازمان‌های سینمایی اروپایی از جمله جشنواره سینمایی کن و مجله معتبر کایه دو سینما، به حکم صادره علیه آقای پناهی اعتراض کرده بودند. در دادخواست اعتراضی این گروه از سازمان‌های سینمایی که روز سه‌شنبه به صورت اینترنتی انتشار یافت، تأکید شده است که «جعفر بی‌گناه است و تنها جرم وی پیگیری این آرزوست که بتواند آزادانه به فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان یک فیلمساز ایرانی ادامه دهد». در این نامه اعتراضی همچنین آمده است که مجازاتی که برای آقای پناهی در نظر گرفته شده، بدون شک همه سینمای ایران را هدف گرفته است. جعفر پناهی، از جمله کسب شير طلايی جشنواره ونيز در سال ۲۰۰۰ را در کارنامه فعالیت حرفه‌ای خود دارد و بازداشت وی نیز واکنش‌های زيادی در سطح داخلی و بين‌المللی در پی داشت. در این زمینه عباس کيارستمی، ديگر فيلمساز سرشناس ايرانی، به هنگام حضور در يک کنفرانس مطبوعاتی در جشنواره سينمايی کن، زندانی شدن اين فيلمساز را «تحمل‌ناپذير» خواند و از بازداشت جعفر پناهی به عنوان برداشته شدن حريم ميان حکومت و هنرمندان ياد کرد. جعفر پناهی امسال يکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کن بود و حتی با وجود زندانی بودن وی در ايران، ژيل ژاکوب، مدير جشنواره فيلم کن، در زمان معرفی اعضای هيئت داوران، نام وی را به عنوان يکی از داوران اعلام کرد و در مراسم افتتاح جشنواره تا پايان آن نيز يک صندلی خالی برای وی در نظر گرفته شد.
 


در اقدامی بلند پروازانه برای معرفی بهتر ادبيات آفريقا، ۱۴ نويسنده اهل اين قاره در سفرهای مختلف از کشورها و شهرهای گوناگون ديدن کرده تا بر آن اساس مجموعه ای از سفرنامه های خود را منتشر کنند.در اقدامی بلند پروازانه برای معرفی بهتر ادبيات آفريقا، ۱۴ نويسنده اهل اين قاره در سفرهای مختلف از کشورها و شهرهای گوناگون ديدن کرده تا بر آن اساس مجموعه ای از سفرنامه های خود را منتشر کنند. اين پروژه که به «زيارت آفريقا» شهرت يافته در نظر دارد که بيشترين حجم از سفرنامه هايی را که تاکنون توسط نويسندگان آفريقايی نوشته شده است تهيه کند. به گزارش شبکه خبری سی ان ان، اين زيارت همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در آفريقای جنوبی آغاز شده و انتظار می رود که کتاب های محصول اين سفرها همزمان با مسابقات جام فوتبال ملت های آفريقا در سال ۲۰۱۲ منتشر شوند. ايده اين پروژه را بينياوانگا وايناينا نويسنده کنيايی و مسئول بخش مطالعات آفريقايی دانشگاه « بارد کارلج» در نيويورک پيشنهاد کرده است. بينياوانگا وايناينا می گويد: «هدف اين پروژه معرفی شهرهای آفريقا توسط نويسندگان آفريقايی است چون مردم اين قاره هميشه آفريقا را از نگاه ديگران خوانده و آموخته اند. تاکنون تعداد بسيار معدودی سفرنامه توسط نويسندگان آفريقايی منتشر شده است به همين خاطر اين پروژه می تواند در يک اقدام همزمان حجم زيادی از اين ژانر جديد را توليد کند.» تام بورک، مسئول اين پروژه، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان می گويد: «سبک نگارش اين نويسندگان جوان با روش سنتی سفرنامه نويسی که هميشه توسط غير آفريقايی ها نوشته شده متفاوت خواهد بود. اين اقدامی است برای تشويق سفر و سفرنامه نويسی از سوی نسل جديد نويسندگان قاره آفريقا.» هر يک از نويسندگان طبق برنامه سفری که برای آنها تهيه شده بود همزمان با مسابقات جام جهانی از سيزده شهر آفريقايی ديدن کرده و در سفر چهاردهم خود به يکی از شهرهای ايالت سالوادور در برزيل رفته اند چون جمعيت وسيعی از آفريقايی تباران در آنجا ساکن هستند. برخی از اين نويسندگان بخش هايی از يادداشت های خود را در وبلاگ شان منتشر کرده اند. به عنوان مثال نيمکوماهامود حسن که متولد سومالی است ولی در مصر، لندن و بوستون زندگی کرده، در مورد سفر خود به خارطوم پايتخت سودان می نويسد: «خارطوم شهری خاکی و بسيار داغ است. به نظر می رسد که نه در ميانه يک جنگ بلکه در مراحل پايانی دوران جنگ قرار دارد. به ازای هر ساختمان قديمی پنج ساختمان جديد در حال احداث است. چنين به نظر می رسد که گويا فقط چند هفته پيش به فکر ساختن اين شهر افتاده اند.» بينيا وانگا واينا ينا قرار بود به سنگال برود ولی در سر راه خود به سنگال در غنا توقف کرد وبه خاطر فضای جام جهانی فوتبال تصميم گرفت برنامه سفر خود را تغيير داده و بقيه روزها را در غنا بماند. او می نويسد: «غنا تنها کشور آفريقايی بود که تيم ملی فوتبال آن هنوز در رقابت های جام جهانی باقی مانده بود. تمام مسابقات فوتبال روی پرده های بزرگ در مرکز شهر نمايش داده می شد و جمعيت چند صد هزار نفره ای به تماشا می نشست. يک چنين چيزی هيچ گاه در زادگاه من کنيا ممکن نبود. چون حتما کار به شورش و دخالت پليس می کشيد.» شبکه خبری سی ان ان در پايان می نويسد که مجموعه کتابهای حاوی اين سفرنامه ها ابتدا در پايتخت های بزرگ آفريقايی مثل کيپ تاون، لاگوس و نايروبی منتشر خواهند شد و سپس راهی بازار بين المللی کتاب می شوند.
 


چین می گوید آماده است تا برای مبارزه با بحران مالی، به کشورهای منطقه ی یورو کمک کند. یک سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت: پکن از اعطای بسته ی حمایتی صندوق بین الملل پول، به کشورهای منطقه ی یورو حمایت می کند و افزود: اروپا یکی از مهمترین بازارها برای سرمایه گذاری خارجی چین محسوب می شود. چین پیشتر به یونان پیشنهاد داده بود که اوراق قرضه ی دولتی این کشور را بخرد. پکن هفته گذشته نیز به پرتغال تعهد داد تا ۴ میلیارد دلار، قرض دولتی این کشور را خریداری کند.
 


وزارت خانه های دفاع و کشور عراق اعلام کردند که ژنرال عماد حشام، از ارتش این کشور، در منطقه ی منصور بغداد کشته شده است. گزارش ها حاکی از آنست که وی به ضرب گلوله از اسلحه ای که به صدا خفه کن مجهز بود، کشته شده و دخترش نیز در این رخداد مجروح شده است. در همین حال، در حمله ای مشابه، در منطقه ی امیریه بغداد، یک ستوان عراقی مجروح شد. نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در زمان اعلام اعضای دولت جدیدش، در روز سه شنبه، امنیت را یکی از سه اولویت اصلی خود دانست.
 


کره جنوبی در کمتر از یک هفته، در حال انجام دومین مانور نظامی خود در نزدیک مرز کره شمالی است. این مانور نظامی در جزیره « یونگ پیونگ» انجام می شود که حدود یک ماه پیش توسط کره شمالی هدف قرار گرفته شد و به کشته شدن ۴ نفر انجامید. به گفته مقامات کره جنوبی، دراین مانور چند روزه، که در دریا و خشکی اجرا می شود، از جت های جنگنده، تانک و شش کشتی جنگی استفاده خواهد شد. پس از پایان بخش زمینی این مانور، لی میونگ بک، رییس جمهوری کره جنوبی، اعلام کرد که در صورت حمله ی دوباره کره شمالی، سئول، بی رحمانه به آن پاسخ خواهد داد. وی همچنین گفت: این عقیده که صبر و حوصله به صلح با کره شمالی می انجامد، اشتباه است.
 


به نوشته روزنامه گاردین، حملات گسترده نیروهای آمریکایی علیه شبه‌نظامیان طالبان در استان‌های جنوبی افغانستان، از نفوذ نیروهای طالبان در این مناطق و در کل کشور کاسته‌ است.به نوشته روزنامه گاردین، حملات گسترده نیروهای آمریکایی علیه شبه‌نظامیان طالبان در استان‌های جنوبی افغانستان، از نفوذ نیروهای طالبان در این مناطق و در کل کشور کاسته‌ است. این روزنامه در گزارشی تصریح کرده است که به دنبال گسترش هجوم نیروهای آمریکایی و افزایش حملات شبانه آنها به استان‌های جنوبی از جمله قندهار، بسیاری از فرماندهان شبه‌نظامیان طالبان مجبور به ترک این مناطق شده‌اند و قطع ارتباط میان رهبران طالبان و جنگجویان به بروز اختلاف میان فرماندهان طالبان و به طور کلی متلاشی شدن بدنه رهبری طالبان در افغانستان انجامیده است. به گفته ساکنین این مناطق، هجوم نیروهای آمریکایی که موجب خروج فرماندهان ارشد طالبان از این مناطق شده به توان نظامی شبه‌نظامیان محلی طالبان ضربه وارد کرده و از نفوذ آنان در این مناطق کاسته است. گاردین چاپ لندن می‌نویسد که جنگجویان محلی طالبان اکنون خود به تنهایی و بدون رهبری به مبارزه با نیروهای ائتلافی مشغولند و، به گفته افراد محلی، به دلیل قطع ارتباط این شورشیان محلی با رهبران طالبان، از میزان حملات آنان کاسته شده است. یکی از افراد محلی به روزنامه گاردین گفته است: «دو ماه پیش طالبان همه جا بودند... آنها نیروهای ناتو را هر روز مورد حمله قرار می‌دادند و مدام به جستجو و بازداشت افرادی که با دولت همکاری می‌کردند می‌پرداختند، اما پس از آغاز عملیات بزرگ (آمریکا)، تمامی فرماندهان فرار کردند و جنگجویان محلی اکنون در خانه می‌مانند یا به عنوان کارگر روز مزد کار می‌کنند و حتی دلار دریافت می‌کنند.» نواحی هم‌مرز با شهر قندهار از مراکز اصلی مورد هجوم نیروهای آمریکایی برای واداشتن شبه‌نظامیان طالبان به عقب‌نشینی و خروج از استان قندهار هستند. اگرچه این حملات از سوی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، محکوم شده است، ساکنان محلی این مناطق بر این باورند که این اقدامات امکان برقراری ارتباط میان فرماندهان و جنگجویان محلی طالبان را به شدت با مشکل روبه‌رو کرده و محلی‌ها معتقدند که در این شرایط شبه‌نظامیان طالبان قدرت مقابله با نیروهای ائتلافی را نخواهند داشت.
 


جام جهانی فوتبال در آفريقای جنوبی، المپيک زمستانی ونکوور و بازی های آسيايی گوانگجو از مهم ترين رويدادهای ورزشی جهان در سال ۲۰۱۰ بودند. در گزارش زير، برخی از مهم ترين مسابقات ورزشی جهان در سال جاری ميلادی و در رشته های مختلف، مرور شده اند.جام جهانی فوتبال در آفريقای جنوبی، المپيک زمستانی ونکوور و بازی های آسيايی گوانگجو از مهم ترين رويدادهای ورزشی جهان در سال ۲۰۱۰ بودند. در گزارش زير، برخی از مهم ترين مسابقات ورزشی جهان در سال جاری ميلادی و در رشته های مختلف، مرور شده اند. المپيک زمستانی ونکوور بيست و يکمين دوره رقابت های المپيک زمستانی با حضور ورزشکاران ۸۲ کشور در کانادا برگزار شد. در پايان رقابت ها، ميزبان بازی ها با ۱۴ مدال طلا، ۷ نقره و ۵ برنز در جدول رده بندی مدال ها صدرنشين شد. آلمان، آمريکا و نروژ هم در رده های بعدی قرار گرفتند. نمايندگان اعزامی از ايران با قرار گرفتن در رده های پايانی مجموع شرکت کنندگان هر ماده، به کار خود خاتمه دادند. جام جهانی فوتبال جام نوزدهم فوتبال، در آفريقای جنوبی به انجام رسيد و اسپانيا و هلند به فينال رسيدند. اسپانيا که جام را با شکست مقابل سوئيس آغاز کرده بود، بازی به بازی اوج گرفت و در نيمه نهايی با گل کارلوس پويول بر آلمان غلبه کرد. هلند هم که برزيل را حذف کرده بود، در نيمه نهايی بر تيم سختکوش اروگوئه فائق شد تا به فينال برسد. شاگردان ويسنته دل بوسکه با گل آندرس اينيستا در دقيقه ۱۱۶، برای نخستين بار جام جهانی را به اسپانيا بردند و هلند هم سومين نايب قهرمانی اش را تجربه کرد. آلمان در اين بازی ها پيروزی های پر گل و دور از انتظاری را کسب کرد. برتری ۴-۰ مقابل استراليا، ۴-۱ بر انگلستان و ۴-۰ بر آرژانتين، اين تيم را در نيمه نهايی، مدعی نخست فتح جام کرده بود. آن ها که يک شکست هم در مرحله مقدماتی مقابل صربستان متحمل شده بودند، با قبول شکست مقابل اسپانيا به ديدار رده بندی رفتند و ۳-۲ اروگوئه را از پيش رو برداشتند. در پايان بازی ها، ديه گو فورلان ستاره پنج گله اروگوئه به عنوان بهترين بازيکن شناخته شد و توپ طلا را تصاحب کرد. وسلی اسنايدر از هلند و داويد ويا از اسپانيا توپ های نقره‌ای و برنزی را نصيب خود کردند. کفش طلا به توماس مولر از آلمان رسيد. ويا و اسنايدر کفش نقره‌ای و برنزی را دريافت کردند. توماس مولر همچنين به عنوان بهترين بازيکن جوان جام جهانی برگزيده شد. اسپانيا برنده جايزه بازی جوانمردانه فيفا شناخته شد و دستکش طلايی هم در جامی که دروازه بان هايش چندان موفق نبودند، نصيب ايکر کاسياس از اسپانيا شد. بازی های آسيايی گوانگجو چينی ها در شرايطی با کسب ۱۹۹ مدال طلا و مجموع ۴۱۶ مدال به کار خود خاتمه دادند که به زعم کارشناسان ورزش، در برخی رشته ها با تمام قوا حضور نيافتند. آن ها در وزنه برداری، بعضی وزن ها را خالی گذاشتند تا کره شمالی به مدال طلا برسد. در چند رشته ديگر از جمله بعضی ورزش های رزمی و سنتی چينی ها نيز اين شائبه وجود داشت. کره جنوبی با ۷۶ مدال طلا و ژاپن با ۴۸ طلا در رده های بعدی قرار گرفتند. کاروان ورزش ايران با اتکا به رشته های همواره مدال آورش، ۲۰ مدال طلا گرفت تا شگفتی ساز شود. در اين بين، کشتی گيران با هفت مدال طلا سرآمد بودند. ووشو سه طلا، تکواندو سه طلا، دو و ميدانی، کاراته و قايقرانی هر کدام دو طلا و وزنه برداری هم يک طلا از مدال های زرين کاروان ايران را به خود اختصاص دادند. قزاقستان با ۱۸ طلا پنجم شد. ايران در حالی با مجموع ۵۹ مدال در رده چهارم ايستاد که مجموع مدال های کشورهای رتبه پنجم، ششم و هفتم از ايران بيشتر بود. دوچرخه سواری امسال در تور دو فرانس که مهم ترين رويداد دوچرخه سواری جهان محسوب می شود، آلبرتو کنتادور از اسپانيا از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. اندی شلک از لوکزامبورگ هم مثل سال گذشته روی سکوی دوم ايستاد. تنيس در تنيس آزاد استراليا، راجر فدرر قهرمانی در سال ۲۰۰۷ را تکرار کرد. در بخش زنان، سرينا ويليامز آمريکايی به قهرمانی رسيد. در مسابقات تنيس آزاد فرانسه، رافائل نادال به قهرمانی رسيد. در زنان هم فرانچسکا اسکياوونه از ايتاليا شگفتی ساز شد و جام را نصيب خود کرد. در ويمبلدون ۲۰۱۰ که با جام جهانی فوتبال همزمان شده بود، باز هم رافائل نادال اسپانيايی به پيروزی رسيد. سرينا ويليامز هم برترين تنيس باز زن اين تورنمنت بود. در تنيس آزاد آمريکا که آخرين گرنداسلم سال است، نادال توانست سومين گرند اسلم خود در فصل رويايی ۲۰۱۰ را تصاحب کند. کيم کلايسترز بلژيکی هم با برتری چشمگير، در رقابت های زنان اول شد. واليبال در رقابت های واليبال قهرمانی جهان به ميزبانی ايتاليا، برزيل توانست جام قهرمانی را نصيب خود کند. کوبا و صربستان هم دوم و سوم شدند. ايتاليا ميزبان بازی ها ناکام بزرگ اين رقابت ها لقب گرفت. آن ها حتی مقابل ايران نيز با ارائه نمايشی انتقاد آميز، به زحمت به برتری ۳-۲ دست يافتند. در رقابت های زنان که به ميزبانی ژاپن برگزار شد، روسيه با برتری مقابل برزيل به عنوان نخست دست يافت. بسکتبال در شانزدهمين دوره جام جهانی بسکتبال، آمريکا با غلبه بر ترکيه ميزبان بازی ها به مقام قهرمانی رسيد. صربستان و ليتوانی ديدار رده‌ بندی را برگزار کردند و مدال برنز نصيب صرب ها شد. بسکتبال ايران که صمد نيکخواه بهرامی را به خاطر مصدوميت در اختيار نداشت، در کنار آمريکا، اسلوونی، برزيل، کرواسی و تونس گروه دوم رقابت‌ها را تشکيل می‌داد. چهار شکست و يک پيروزی مقابل تونس، حاصل کار شاگردان وسلين ماتيچ در اين رقابت ها بود. اتومبيلرانی سباستيان فتل، راننده ۲۳ ساله آلمانی از تيم رد بول، در دور پايانی رقابت‌های جايزه‌ بزرگ در ابوظبی زودتر از رقيبان خود از خط پايان گذشت و عنوان قهرمانی جهان در فرمول يک را به خود اختصاص داد. لوييس هميلتون و جنسن باتن هر دو از بريتانيا و تيم مک لارن مرسدس، دوم و سوم شدند. کشتی آزاد و فرنگی در رقابت های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان که در روسيه برگزار شد، تيم ملی کشتی فرنگی ايران با کسب دو مدال طلا توسط حميد سوريان و اميرعلی اکبری، بهترين نتيجه تاريخ کشتی فرنگی ايران را رقم زد. در اين بين، سوريان موفق شد پنجمين طلای جهانی را نصيب خود کند. در رده بندی کشتی فرنگی، روسيه ۴۶ امتياز گرفت و ضمن قهرمانی، ناکامی اش در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک را جبران کرد. ترکيه و آذربايجان هم در رده های بعدی ايستادند. در کشتی آزاد اما ايران بدون کسب مدال طلا به کار خود خاتمه داد. روسيه با برتری محسوس نسبت به تمام رقبا اول شد. آذربايجان و کوبا هم دوم و سوم شدند. ايران با يک نقره و يک برنز در رده چهارم قرار گرفت.
 


وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، بر ایستادگی ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار مردم ایران تأکید کرده است.هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، بر ایستادگی ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار مردم ایران تأکید کرده است. بیشتر بخوانید: ابراز نگرانی عمیق مجمع عمومی سازمان ملل از «نقض حقوق بشر» در ایران تصويب پیش نویس قطعنامه «نقض حقوق بشر در ايران» در کميته سوم سازمان ملل در این بیانیه که روز چهارشنبه، یک روز پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی انتشار یافته، با مرور موارد نقض حقوق بشر تأکید شده است که حقوقی که در خصوص زندانیان سیاسی، اعم از مخالفان سیاسی، فعالان حقوق بشر و طیف گسترده‌ای از فعالان مدنی نقض می‌شود، حتی در قانون اساسی ایران نیز مورد تصریح قرار گرفته و در شمول تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی است. مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه قطعنامه محکومیت وضع حقوق بشر در ایران به تصویب رساند و با اشاره به مواردی نظیر «شکنجه»، «مجازات‌های بی‌رحمانه»، «صدور احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال» و «نابرابری فراگیر جنسیتی» در ایران، نقض مداوم حقوق اساسی در ایران را موجب نگرانی عمیق خواند. اکنون وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود با مرور موارد شمرده شده در قطعنامه مجمع عمومی افزوده است که این قطعنامه همچنین بازتاب نگرانی‌ها در خصوص افزایش شمار آن دسته از زندانیان سیاسی است که برای مطالبه حقوق حداقلی خود با قبول خطر جانی دست به اعتصاب غذا می‌زنند. خانم کلینتون همچنین به روشنی تصریح کرده است ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار ایرانیانی که در تلاش برای کسب آزادی‌های پایه و حقوق بشر هستند خواهد ایستاد و این افراد هرگز تنها نخواهند ماند. قطعنامه روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب رسید و تصویب اولیه آن در کمیته سوم محمع عمومی در حالی بود که محمدجواد لاریجانی، نماینده ایران، در جلسه رآی‌گیری حضور داشت. آقای لاریجانی که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران است در زمان تصویب پیش‌نویس این قطعنامه، به طرح این موضوع انتقاد کرد و  آمریکا را عامل اصلی حمایت از این قطعنامه خواند. در آن زمان منوچهر متکی نیز که مسئولیت دستگاه دیپلماسی ایران را برعهده داشت، طرح مسئله حقوق بشر ایران در سازمان ملل متحد را «ترفندی سیاسی» خوانده بود.
 


روسیه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، سازمان ملل متحد و ژاپن، از تایید قرارداد « استارت نو» توسط مجلس سنای آمریکا استقبال کردند. این پیمان، که بین روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ماه آوریل گذشته امضا شده بود، توافقی تازه بین دو کشور برای کاهش تولید تسلیحات هسته ای است. پس از تایید سنا، این پیمان برای اجرایی شدن باید به تایید قانونگذاران روسی نیز برسد. در همین ارتباط، سخنگوی مجلس دومای روسیه گفت: احتمال دارد این پیمان تا روز جمعه ( فردا) تایید شود که پس از آن، باید به تایید نهایی شورای فدراسیون برسد. بر اساس این پیمان تازه، دو کشور در هفت سال آینده باید تعداد کلاهک های هسته ای فعال خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.
 


نادر عسکری فعال پیشین دانشجویی دانشگاه تهران در یاسوج بازداشت شده است. به گزارش وبسایت های خبری، نادر عسکری روز چهارشنبه پس از احضار به اداره اطلاعات یاسوج بازداشت شد. آقای عسکری، پیشتر، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران تدریس می کرد که به دلیل فعالیت های صنفی برای دفاع از معلمین در این شهر، از تدریس محروم شد. از سوی دیگر، میثم بیگ محمدی، دانشجوی دانشگاه علامه، آزاد شد. این فعال دانشجویی از دی ماه گذشته (روز عاشورا ) در زندان بود و در دادگاه بدوی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم با اعتراض وی در شعبه ۵۴ دادگاه‌های تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت.
 


نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی، اکو، ظهر پنج شنبه به وقت استانبول آغاز به کار کرد. ریاست دوره ای این نشست با ایران است که این سمت با برگزاری نشست استانبول، به ترکیه واگذار می شود. محمود احمدی نژاد نیز که برای شرکت در این اجلاس چهارشنبه راهی ترکیه شده است، چهارشنبه شب با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، دیدار کرد. در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اکو، که روز چهارشنبه برگزار شد، علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شرکت داشت. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای اکو هستند.
 


گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات هنگ کنگ روز چهارشنبه یک کشتی باری مرتبط با کشتیرانی ایران را به دلیل «بدهی» صاحبان آن به چندین بانک اروپایی در آب‌های این کشور توقیف کرده‌اند.گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات هنگ کنگ روز چهارشنبه یک کشتی باری مرتبط با کشتیرانی ایران را به دلیل «بدهی» صاحبان آن به چندین بانک اروپایی در آب‌های  این کشور توقیف کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کشتی باری حمل کانتینر که با پرچم کشور مالت در حرکت بود، روز چهارشنبه، ۱ دی‌ماه، و پس از آن‌که چهار بانک، از جمله بانک آلمانی «اچ اس اچ- نورد بانک»، صاحبان این کشتی را به عدم پرداخت بدهی‌شان به این بانک‌ها که در مجموع به ۲۶۸ میلیون دلار می‌رسد متهم کردند، این کشتی را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» گزارش کرده است که این کشتی که به نام یک شرکت مالتی به ثبت رسیده و با کشتیرانی ایران در ارتباط است، پیش از این و در تاریخ ۲۳ آبان نیز به دلیل اختلافات مالی با چندین بانک اروپایی در جنوب چین متوقف شده بود. این روزنامه می‌افزاید که این کشتی سپس از سوی مقامات هنگ کنگ در آب‌های این کشور متوقف شده‌ و حال در جنوب شرق جزیره لامای هنگ‌کنگ کناره گرفته است. به نوشته این روزنامه، در سال ۲۰۰۶ چندین بانک اروپایی به ضمانت کشتیرانی جمهوری اسلامی، وامی را برای ساخت و فعالیت پنج کشتی، در اختیار صاحبان این کشتی قرار داد و اکنون گیرندگان این وام را متهم کرده است که وام گرفته شده را به بانک‌های مزبور پس نداده‌اند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، شکایت‌نامه‌ای که در دادگاه عالی هنگ کنگ علیه صاحبان این کشتی به ثبت رسیده نشان می‌دهد که «نورد بانک» آلمان علیه صاحبان این کشتی باری اقامه دعوا کرده و خواستار جریمه آن‌ها شده است. این در حالی است که نام افراد متهم در خبرگزاری‌ها ذکر نشده و تنها گفته شده است که کشتیرانی‌ جمهوری اسلامی ضامن این شرکت برای دریافت وام بوده است. اگرچه به نوشته این منابع دلیل متوقف شدن این کشتی، اختلافات مالی و بدهی صاحبان آن به چندین بانک عنوان شده است، خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که مدیر شرکتی که کشتی مزبور به نام آن به ثبت رسیده است، به تلویزیون دولتی و انگلیسی‌زبان ایران، پرس تی‌وی، گفته است که این اقدام متأثر از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران است و «نورد بانک» آلمان در همراهی با این تحریم‌ها خواستار بازپس‌گیری وام خود شده است. بر اساس چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران که در خردادماه سال جاری به تصویب رسید ، سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانی ایران، از جمله «ایریسل بنلوکز» در بلژیک و خط کشتیرانی جنوب در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. این در حالی است که ایالات متحده نیز که در سال ۲۰۰۸ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را به اتهام مشارکت در انتقال غیرقانونی تسلیحات در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود، در سال ۲۰۱۰ تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران به ثبت رساند و بیش از ۷۰ شرکت مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی را تحریم کرد. پیش از این و در آذرماه سال جاری نیز سنگاپور سه کشتی‌ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را به دلیل «بدهی» توقیف کرده و به حراج گذاشتند ، اگرچه مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی توقیف این کشتی‌ها به خاطر بدهی را رد و اعلام کرد که این کشتی‌ها به خاطر «تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی توقیف شده‌اند.
 


سال ۲۰۱۰ سال پايانی اولين دهه از هزاره دوم است. سال ۲۰۱۰ با وجود فراز و فرودهای قابل ملاحظه، در مجموع بهتر از سال پيش از آن بوده. کاهش تخريب و کشتار های تروريستی در جهان، هماهنگی ميان شمال و جنوب، تفاهم بيشتر بين غرب و شرق، تلاش هند و چين برای سازش به جای جنگ، قرار گرفتن روسيه در کنار آمريکا، دفاع اروپا از همبستگی جامعه، و رو به پايان رفتن بحران اقتصادی دو سال پيش شواهدی در حمايت از اين داوری است. دهه دوم هزاره سوم، می تواند با اميدهای بيشتری برای در پيش داشتن روزهای بهتر آغاز شود.سال ۲۰۱۰ سال پايانی اولين دهه از هزاره دوم است. در ابتدای هزاره دوم، اميد به پيوند های نزديکتر و شکوفايی و رشد بيشتر، نزد بسياری از مردم جهان پا گرفته بود. يک سال بعد، تروريسم افراطی اسلامی، که با گروه القاعده، جان تازه ای يافته بود، نيويورک را به خون و آتش کشيد و اميد به سازش مابين مذاهب، اتحاد مابين نژاد ها و رنگ پوست ها و برداشتن مرزها را از ميان برداشت. در ابتدای اين دهه، تروريسم کور بهانه شروع دو جنگ بزرگ در افغانستان و عراق شد. بعد از جنگ نيز تروريسم به هر دو سرزمين جنگ زده بازگشت و اين بار ادامه رويارويی ها صد ها هزار کشته و زخمی در هر دو کشور برجای گذاشت. بعد از يک دهه اينک، تروريسم جهانی بی رمق و خسته مي نمايد اگر چه همچنان زنده و در عين کوری کينه جو است. در سال ۲۰۱۰ عراق آرامتر از سال پيش بود- با امنيت بيشتر و انفجارهای کمتر. در افغانستان، بر خلاف تمامی پيش بينی ها، طالبان از دستيابی به يک پيروزی سريع و بازگشت به قدرت در کابل باز مانده است. در هر دو کشور انتخابات پارلمانی برگذار شده و عراق سرانجام به دولتی دست يافته که بيشتر به يک دولت ائتلاف ملی شبيه است تا حاکميت اکثريت شيعه. گروه القاعده که ادامه حيات خود را در عراق مشکل می يافت در يمن لانه کرد ولی عليرغم تلاش های اين گروه و استعدادهای محلی، يمن افغانستان و عراق تازه نشده است. در پاکستان نيز، با وجود ادامه نا آرامی ها و حاکميت فقر که مادر خشونت است، اوضاع محلی به حالت انفجاری نرسيده. نزديکی شرق و غرب سياست نزديکی به شرق اوباما که ابتدا به ابطال طرح استقرار سپر موشکی و شبکه رادار آمريکا در جمهوری های چک و لهستان انجاميده بود زمينه امضاء پيمان کاهش کلاهکهای اتمی موسوم به «استارت جدید» را فراهم ساخت. ديدار ماه ژوئن سال جاری ميان اوباما و مدودف، روسای جمهور آمريکا و روسيه، نقطه عطف در مناسبات تازه دو کشور بود. بر اساس پيمان تازه، کلاهک های استراتژيکی دو طرف از ۲۲۰۰ عدد به ۱۵۵۰ کاهش مي يابد و همچنين تعداد سکوهای پرتاب زمينی و دريايی به ۸۰۰ دستگاه محدود خواهد شد. تصويب اين پيمان با ۶۷ رای در دور مقدماتی رای گيری سنای آمريکا در روز ۲۲ ماه دسامبر جاری، امضاء نهايی آن را در روز ۲۳ دسامبر با تشريفاتی کمتر و سرعت بيشتر ممکن ساخته است. انتظار مي رود که اين پيمان در روز ۲۴ دسامبر در «دوما» پارلمان روسيه نيز به تصويب برسد. امضاء پيمان تازه کاهش کلاهک های موشکی، گامی بزرگ به سوی خلع سلاح اتمی و دور شدن دنيا از ترس تکرار فاجعه هيروشيما و يا ناگازاکی در ژاپن است. علاوه بر امضاء پيمان موشکی استارت، آمريکا و اروپای غربی در جهت نزديکی به روسيه گام های ديگری نيز برداشته اند، از جمله روسيه مجاز به مشارکت در پاره ای از تمرين های نظامی ناتو شده است. مشارکت فعال روسيه در جنگ افغانستان، خريد دو ناو پيشرفته ميسترال فرانسوی، خريد تکنولوژی توليد هواپيماهای بدون سرنشين از اسرائيل و احتمال مشارکت در طرح استقرار سپر موشکی آمريکا و ناتو در برابر خطر موشکی ايران، از ديگر زمينه های نزديکی فزاينده روسيه با غرب در سال جاری بشمار مي رود. روسيه نزديکی سياسی با آمريکا را با حمايت از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت عليه ايران بار ديگر به اثبات رساند. در تصويب قطعنامه ياد شده که نتيجه تلاش های گسترده ديپلماتيک آمريکا در سال جاری بود، چين نيز عليرغم مقاومت های اوليه، شرکت جست. همگرايی شمال و جنوب تشکيل جلسات سران گروه ۲۰ و رهبران گروه ۸ در سال جاری همگرايی ميان قدرت های بزرگ را بيش از پيش امکان پذير ساخت. با وجود رقابت های اقتصادی و تفاوت نظر در امور پولی بين صادرکنندگان آسيايی و کشورهای صنعتی بزرگ به خصوص آمريکا، سال جاری نه تنها بحران خاصی بين قدرتهای بزرگ فروشنده و خريدار کالا و خدمات را شاهد نبود که در شرايطی نشانه های سازش در اين زمينه نيز ديده شد. موافقت چين در ماه ژوئن سال جاری با تجديد نظر در روش ارزيابی نرخ مبادله «يوان» پول ملی آن کشور از جمله اين توافق ها است. در همين راستا، کشورهای تازه قدرت يافته نيز که در قالب گروه ۲۰ هم شانه قدرت های بزرگتر شده اند، فرصت يافتند که سهم بيشتری در مديريت اقتصادی و سياسی جهان عهده دار شوند. ايستادگی های گذاری ترکيه و برزيل به بهانه حمايت محدود از طرح مبادله سوخت اتمی با ايران هرگز مانع از توسعه همکاری های دو کشور ياد شده در ساير زمينه های با کشور های بزرگتر شرق و غرب نشد. حفظ جامعه اروپا جامعه رو به گسترش اروپا که فشارها و تهديد های روسيه را به دليل پذيرفتن کشورهای اروپای شرقی و جمهوری های سابق اتحاد شوروی تا حدودی پشت سر گذاشته بود در سال ۲۰۱۰ با خطر فروپاشی تازه ای روبرو شد. اعلام ورشکستی اقتصادی يونان در ماه آوريل، جامعه اروپا را به تدارک اعتبار مالی يک تريليون دلاری برای کمک اضطراری به اقتصادهای ضعيف تر جامعه وادار ساخت. دولت ايرلند جنوبی شش ماه بعد از يونان، دومين عضو حوزه پول اروپايی بود که عدم توانايی مالی برای اداره کشور و تقاضای قرض از جامعه اروپا را مطرح ساخت. کشورهای بزرگتر جامعه به خصوص آلمان که با سرعت در شرايط پشت سر نهادن بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ قرار گرفته اند، کمک به دو کشور ياد شده را اقدامی در جهت حفظ واحد پول اروپايی و انسجام جامعه اروپا تلقی مي کنند. رويداد های متنوع سال ۲۰۱۰ شاهد رويدادهای متنوعی بود که در مجموع به نتايجی بهتر از شرايطی پيشتر برقرار بود انجاميد. در ماه آوريل در نتيجه چند روز شورش خود جوش و همچنين مداخلات سازمان يافته کشورهای بزرگتر منطقه، دولت باقی اف در قرقيزستان سقوط کرد. دولت تازه شکل گرفته روزا اوتان بايف درهر حال به الگوهای شناخته شده دمکراتيک وفادار تر از دولت ساقط شده قربان بيک باقی اف به نظر مي رسد، اگر چه استقرار دمکراسی در آسيای مرکزی همچنان يک رويای دور از دسترس باقی مانده است. در همين ماه آمريکا با دعوت از رهبران ۴۷ کشور جهان ميزبان کنفرانس امنيت اتمی شد. برگزاری کنفرانس ياد شده گامی بود در جهت تاکيد بيشتر بر ضرورت امنيت اتمی و پيشبرد هدف های کاهش سلاح های هسته ای در جهان. خاورميانه برخورد نيروهای نظامی اسرائيل با امداد گران عازم غزه در ماه مه، که بيشتر از سوی ترکيه سازمان يافته بودند، به کشته شدن ۱۱ تن و تيره تر شدن مناسبات آنکارا و تل آویو انجاميد. با وجود برخورد با امدادگران عازم غزه و افزايش تنش میان اعراب و اسرائيل، آمريکا چند ماه بعد تلاش تازه ای برای برگزاری مذاکرات صلح مابين فلسطينيان و اسرائيل را آغاز کرد. انجام دور تازه مذاکرات بين دولت خود گردان محمود عباس و دولت اسرائيل اگرچه به دليل از سر گيری ساخت و ساز در مناطق اشغالی ساحل غربی توسط دولت اسرائيل به نتيجه مطلوبی نرسيده، در هر حال وضعيت را از حالت انجماد سابق تا حدودی خارج ساخت. حملات سايبری سال جاری همچنين شاهد اهميت يافتن قابليت های سايبری در معادلات امنيتی و افزايش توجه قدرت های کوچک و بزرگ به افزايش ظرفيت های ملی در اين حيطه تازه بود. ارسال کرم رايانه ای موسوم به «استاکس نت» که گفته شد فعاليت پاره ای از تاسيسات اتمی ايران را مختل ساخته از نمونه های خبر ساز در جريان حملات سال جاری در دنيای مجازی بود. در همين سال دولت تازه تشکيل شده ديويد کمرون در بريتانيا، ضمن اعلام کاستن از تعداد نيروهای مسلح و باز نشسته ساختن هواپيماها و ناوهای قديمی و يکپارچه ساختن بعضی از واحدهای نيروی دريايی خود با نيروی دريايی فرانسه، اعلام داشت که دفاع سايبری را با اولويت طراز اول، در متن ملاحظات امنيت ملی خود قرار داده است. انتخاب مارک زوکربرگ، بنيانگذار جوان سايت اينترنتی «فيس بوک» از سوی مجله معروف «تايم» به عنوان مرد سال ۲۰۱۰ ، نشان داد که دنيای مجازی، در پايان اولين دهه هزاره دوم، عامل بزرگ ارتباطی و بخش بسيار با اهميت از زندگی روزمره مردم در سراسر جهان شده است. افزايش افشاگری های سايت ويکی ليکس به خصوص در ماه نوامبر و دسامبر سال جاری، سياست بين المللی و مناسبات ديپلماتيک را برای هميشه به دوران تازه ای انتقال داد. تلاش برای ساکت کردن ويکی ليکس و دستگيری جوليان آسانژ، به اتهامی متفاوت با فاش سازی اسناد مکاتبات و مکالمات محرمانه سرويس های سياسی آمريکا، که خبر شماره يک جهان شد، نشان داد حاکميت و قدرت در دنيای مجازی، با وجود سرمايه گذاری های بزرگ دولتی تنها در انحصار دولتها نيست. سال ۲۰۱۰ با وجود فراز و فرودهای قابل ملاحظه، در مجموع بهتر از سال پيش از آن بوده. کاهش تخريب و کشتار های تروريستی در جهان، هماهنگی ميان شمال و جنوب، تفاهم بيشتر بين غرب و شرق، تلاش هند و چين برای سازش به جای جنگ، قرار گرفتن روسيه در کنار آمريکا، دفاع اروپا از همبستگی جامعه، و رو به پايان رفتن بحران اقتصادی دو سال پيش شواهدی در حمايت از اين داوری است. دهه دوم هزاره سوم، می تواند با اميدهای بيشتری برای در پيش داشتن روزهای بهتر آغاز شود.
 


روزنامه های پنج شنبه ايران ضمن انتشار گزارش هايی درباره موج «دريافت يارانه ها از بانک ها در چهارمين روز افزايش قيمت ها» خبر داده اند که حجم و ابعاد ملی، استانی و منطقه ای افزايش قيمت ها چنان است که وزارت بازرگانی اقدام به راه اندازی «سايت اعلام قيمت ها» کرده است.روزنامه های پنج شنبه ايران ضمن انتشار گزارش هايی درباره موج «دريافت يارانه ها از بانک ها در چهارمين روز افزايش قيمت ها» خبر داده اند که حجم و ابعاد ملی، استانی و منطقه ای افزايش قيمت ها چنان است که وزارت بازرگانی اقدام به راه اندازی «سايت اعلام قيمت ها» کرده است. علاوه بر اين، اخباری درباره جلسه غيرعلنی مجلس با وزير اقتصاد نيز در روزنامه ها منتشر شده است مبنی بر اينکه «مجلس شيب افزايش قيمت ها را غيرقانونی می داند.» «ادامه بگومگوی دولتی ها وقضايی‌ها»، «تجمع کارکنان مخابرات استان تهران» و معرفی آمريکا و کانادا به عنوان «مقصد دانشجويان ممتاز ايرانی» از سوی وزارت علوم از جمله ديگر اخبار روزنامه های ۲ دی ماه است. موج دريافت يارانه ها از بانک ها در چهارمين روز افزايش قيمت ها روزنامه های تهران امروز ، دنيای اقتصاد و رسالت اخباری درباره افزايش مراجعه مردم برای دريافت يارانه های نقدی به بانک ها و «عابر بانک ها» و نيز راه اندازی «سايت اعلام قيمت ها» از سوی دولت در شماره پنج شنبه منتشر کرده اند. به گزارش روزنامه تهران امروز، همزمان با اعلام قيمت هفت حامل انرژی و نان «هجوم مردم به بانک‌ها برای برداشت يارانه‌های نقدی به يکباره رشد چشمگيری به خود گرفت و در حالی که اولين روز اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها با آرامش سپری شد با گذشت چهار روز از اجرای قانون، مشاهده صف‌های طويل جلوی خود پرداز بانک‌ها و افزايش تراکنش بانک‌ها و قطع سيستم پايانه‌های فروشگاهی از نياز ناگهانی مردم و يا جدی تر شدن بحث برداشت يارانه‌ها در ميان مردم حکايت می‌کند.» اين روزنامه نوشته که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نيز «افزايش تقاضای مردم برای برداشت يارانه‌ها» را تایید کرده و گفته است: «مراجعه مردم به بانک‌ها در روز اول اجرای هدفمندی يارانه‌ها حتی کمتر از قبل بود اما در روزهای بعد، مراجعات بيشتر شد و در حدود ۱۰ در صد از مردم از حساب‌شان برداشت کرده اند.» به نوشته تهران امروز، اين «افزايش تقاضای مردم برای برداشت يارانه‌ها» در روزهای سوم و چهارم پس از آزادسازی قيمت ها «در حالی است که به گفته وزير اقتصاد در روز نخست آزاد شدن يارانه نقدی مردم کمتر از يک درصد از يارانه‌های نقدی را برداشت کرده بودند.» مسئولان شعب برخی از بانک ‌ها به اين روزنامه گفته اند که «مراجعات مردم را تا روز دوم اجرای قانون بيشتر برای اطمينان از موجودی حساب هايشان می‌دانستند ولی اين جريان طی دو روز اخير شکل ديگری به خود گرفته و اختلال در سيستم شتاب بانک‌ها و قطع پايانه‌های فروشگاهی تاييد اين جريان است که مردم برای برداشت يارانه‌های نقديشان از حساب‌های بانکی به سمت خود پردازها روانه شده اند.» روزنامه تهران امروز با اشاره به اينکه مقام های دولتی پيشتر گفته بودند که «مراجعات مردم برای برداشت از حساب يارانه‌ها در شهرستان‌ها بيشتر از تهران است» نوشته است: حجم گسترده مراجعات اخير مردم تهران به بانک‌ها و صف‌های طويل جلوی خود پردازها، خلاف گفته مسئولان است و نادرست بودن تلقی اين مقام ها از «وضعيت مادی مردم تهران» را ثابت می کند. روزنامه دنيای اقتصاد نيز «گزارشی از مشکلات مردم در دريافت يارانه نقدی» منتشر کرده و «از صف های طولانی مردمی که به دليل بروز مشکلاتی يارانه نقدی دريافت نکرده اند در مقابل سازمان آمار در تهران خبر داده است.» اين روزنامه نوشته بروز مشکلاتی از قبيل «عدم شناسايی کد های ملی»، «تعيين اشتباهی سرپرست خانوار»، «عدم واريز يارانه برای برخی از اعضای خانواده» از جمله مشکلاتی است که شماری از مراجعه کنندگان به مرکز آمار ايران با مواجه بوده اند. اما تداوم افزايش قيمت های به صورت سراسری، استانی، منطقه ای چنان ابعاد گسترده ای به خود گرفته که روزنامه ها روزانه جداولی از افزايش قيمت ها را منتشر می کنند چنان که روزنامه جام جم در شماره پنج شنبه جدولی از افزايش قيمت انواع نان در استان های مختلف کشور منتشر کرده است. روزنامه رسالت نيز از «راه اندازی سايت اعلام قيمت» از سوی وزارت بازگانی خبر داده و نوشته است: سازمان حمايت از مصرف کنندگان برای پوشش و انتشار قيمت هايی جديدی که از سوی دولت، وزارتخانه ها و استانداری های مختلف اعلام می شود يک سايت اينترنتی با نام «اعلام قيمت» راه اندازی کرده است. «مجلس شيب افزايش قيمت ها را غيرقانونی می داند» روزنامه های جمهوری اسلامی و دنيای اقتصاد گزارش هايی درباره برگزاری جلسه علنی مجلس با وزير اقتصاد درباره پيامدهای حذف يارانه و افزايش قيمت ها منتشر کرده اند. روزنامه جمهوری اسلامی در اين خصوص خبر داده که «مجلس شيب افزايش قيمت های حامل های انرژی در اجرای هدفمندی يارانه‌ها را غيرقانونی می‌داند.» اين روزنامه با اشاره به اينکه «نمايندگان مجلس شورای اسلامی صبح چهارشنبه در جلسه‌ای غيرعلنی و غيررسمی با حضور شمس الدين حسينی وزير اقتصاد، نحوه اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها را بررسی کردند» از قول رییس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی مجلس نوشته است: «شيب اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها بيشتر از آن چيزی است که مقرر شده بود، و قرار بود که هدفمندی يارانه‌ها در ۵ مرحله انجام شود حال آنکه دولت می‌خواهد در دو مرحله اين کار را انجام دهد.» غلامرضا مصباحی مقدم گفته که نمايندگان مجلس در جلسه غير علنی با وزير اقتصاد اظهار داشتند که مقرر شده بود برای سال ۸۹ سقف درآمدهای دولت ۲۰ هزار ميليارد تومان باشد که در عمل دولت با افزايش شيب افزايش قيمت ها «از اين سقف عبور کرده و به صورت نسبی درآمد بالاتری را در اين سه ماه نسبت به کل سال بدست می‌آورد.» به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، مصباحی مقدم تاکيد کرده که در جلسه غيرعلنی مجلس «بيشترين نگرانی نمايندگان مجلس در زمينه تأثيرات هدفمندی يارانه‌ها بر بخش‌های کشاورزی و حمل و نقل کشاورزان» بوده و «باتوجه به افزايش قيمت نفت سفيد، کشاورزان با مشکلاتی روبرو می‌شوند و به نظر می‌رسد که فعاليت های آن ها در اين زمينه کاهش و يا توقف پيدا کند.» روزنامه دنيای اقتصاد نيز گزارش داده که «چهار روز پس از آغاز اجرای قانون يارانه‌ها و آزادسازی قيمت حامل‌های انرژی، نمايندگان مجلس در يک جلسه غيرعلنی با وزير اقتصاد و مسوولان اجرای ‌اين قانون، نگرانی‌های خود از نحوه اجرای ‌اين قانون را با دولتمردان در ميان گذاشتند.» اين روزنامه نوشته است: «درباره آنچه در جلسه غيرعلنی چهارشنبه مجلس به وقوع پيوست، اطلاعات چندانی منتشر نشده و تنها از ميان مصاحبه‌های نمايندگان مجلس می‌توان بخش‌هايی از روند ‌اين جلسه را ترسيم کرد.» به نوشته دنيای اقتصاد، در جلسه غيرعلنی چهارشنبه مجلس با وزير اقتصاد، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت و رييس سازمان هدفمندسازی يارانه‌ها، شش عضو مجلس از جمله غلامرضا مصباحی مقدم، محمدرضا خباز و موسی‌الرضا ثروتی «دغدغه‌های خود درباره نحوه اجرای‌ اين قانون را با دولتمردان» در ميان گذاشتند. به نوشته اين روزنامه، شمس الدين حسينی وزير اقتصاد نيز «پاسخ‌هايی را به نگرانی های مجلس ارائه کرد که برخی نمايندگان آن ها را قانع‌کننده و برخی ديگر آنها را نه‌ چندان‌ کافی دانستند» و از جمله در پاسخ به انتقاد اعضای مجلس درباره شيب تند افزايش قيمت ها و افزايش بيش از حد قيمت بنزين به ۷۰۰ تومان در هر ليتر، گفته است: «اگرچه دولت گام اول اجرای قانون را بلندتر برداشته، اما اين بدان معنا نيست که بخواهد فرآيند پنج مرحله‌ای مورد نظر مجلس را طس دو مرحله به نتيجه برساند.» «ادامه بگومگوی دولتی ها و قضايی‌ها» روزنامه تهران امروز از «ادامه بگومگوی دولتی ها وقضايی‌ها» خبر داده و نوشته که روز چهارشنبه «محمدرضا رحيمی به اظهارات محسنی اژه‌ای پاسخ داده و همزمان دادستان تهران نيز به نامه‌غلامحسين الهام پاسخ داده است.» به نوشته اين روزنامه، «چند صباحی است که تيتر و عکس يک بسياری از روزنامه‌ها و خبرهای داغ رسانه‌های مجازی، جدل‌های رسانه‌ای است که ميان مسئولان دولتی و قضايی درگرفته» و «در تازه‌ترين اين واکنش‌ها، چهارشنبه محمدرضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی نژاد اگرچه نشست خبری‌اش را لغو کرد ولی در پيامی تاکيد کرد که محسنی اژه‌ای اظهارات نادرستی داشته و با جهت‌گيری غيرقانونی، حرف‌هايی غيرحقوقی زده است.» تهران امروز همچنين خبر داده که در سوی ديگر ماجرا نيز داستان جدل‌های رسانه‌ای و رسانه‌ای غلامحسين الهام، وزير پيشين دادگستری و مشاور احمدی نژاد با عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران همچنان تداوم دارد. اين روزنامه تاکيد کرده که «چنين بحث‌هايی، نخستين بار و به‌طور جدی و علنی، زمانی رقم خورد که محمود احمدی نژاد در نشستی خبری به شدت از حکم صادره درباره مديرعامل سابق خحبرگزاری رسمی دولت، ايرنا، انتقاد کرد و در واکنش به اين انتقادات صادق لاريجانی، در شورای عالی قضايی به تندی از نوع ادبيات احمدی نژاد انتقاد و از احکام صادره و جايگاه قوه قضائيه دفاع کرد.» تهران امروز همچنين خبر داده که روز چهارشنبه دو نماينده مجلس يعنی الياس نادران و عليرضا زاکانی که از منتقدان محمدرضا رحيمی در طول يک ‌سال گذشته بوده‌اند و پای آن ها به دليل جدال‌های پيشين به محاکم قضايی کشيده شده ، به اظهارنظر درباره مسائل پيرامون پرونده فساد مالی معاون اول محمود احمدی نژاد پرداختند. از جمله الياس نادران با تاکيد بر اتهامات فساد مالی معاون اول احمدی نژاد گفته است: «محمدرضا رحيمی بايد به دستگاه قضايی و مردم در اين زمينه پاسخگو باشد تا مبارزه با مفاسد اقتصادی جنبه عينی و واقعی بگيرد و گرنه شهروند درجه يک و دو و خدای ناکرده ضعيف‌کشی را شاهد خواهيم بود، و انتظار اين است که آقای رحيمی هم مانند بسياری از مردم در دادگاه حاضر شود و البته از خود دفاع کند.» تهران امروز نوشته است: «اينکه پايان اين داستان پيچيده و پرماجرا، به کجا خواهد انجاميد؟ تنها به گذشت زمان احتياج دارد و پيش‌بينی‌ و گمانه‌زنی‌های سياسی و يا مطبوعاتی نمی ‌توانند در شرايط کنونی گره ‌ای از کار باز کنند» اما «در روزهای آينده باز هم شاهد بگومگوهای رسانه‌ای مقامات قضايی و دولتی خواهيم بود.» تجمع کارکنان مخابرات استان تهران روزنامه آرمان خبر داده که «از ابتدای صبح چهارشنبه اجتماع کارکنان مخابرات استان تهران در محوطه ساختمان شاهد اين استان آغاز شده است.» اين روزنامه نوشته است: «اين اجتماع خودجوش در اعتراض به نامشخص بودن وضعيت استخدامی‌ها و حقوق و دستمزدها و نيز مبهم بودن آينده شرکت مخابرات بعد از گزارش روزسه شنبه مجلس شکل گرفته است.» روزنامه آرمان نوشته است: «گزارش روزسه‌ شنبه مجلس شورای اسلامی واگذاری مخابرات در بورس را صوری و غير رقابتی خوانده و بر ابهامات موجود درباره وضعيت آينده مخابرات و بويژه کارکنان افزوده و گزارش تخلفات مخابرات نيز از سوی مجلس به قوه قضائيه ارسال شده است.» آمريکا و کانادا؛ مقصد دانشجويان ممتاز ايرانی روزنامه جام جم از قول مديرکل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم خبر داده که «آمريکا و کانادا؛ بيشترين مقصد دانشجويان ممتاز ايرانی» هستند. به گزارش اين روزنامه، حسن مسلمی ‌نائينی مديرکل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم درباره آمار خروج از کشور دانشجويان ممتاز از کشور گفته است: «بيشتر دانشجويان ممتاز کشورمان برای تحصيل در مقاطع فوق ‌ليسانس و دکتری به صورت آزاد به کشورهای آمريکا و کانادا می‌روند.» مسلمی ‌نائينی گفته است: «دانشجويان ممتاز کشورمان که می‌خواهند به صورت آزاد و با هزينه خودشان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری را در خارج از کشور بگذرانند ابتدا کشور آمريکا و سپس کانادا را انتخاب می‌ کنند.» کامران دانشجو، وزير علوم دولت محمود احمدی نژاد، چندی پيش ضمن انکار مهاجرت نخبگان دانشگاهی و دانشجويان ممتاز که از آن به عنوان «فرار مغزها» نام برده می شود، گفته بود: «ما به هيچ عنوان در کشور فرار مغز نداريم و تکرار اين جمله از سوی برخی از افراد، توهين به جامعه دانشگاهی است.»
 


مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار زندانی در ایران، در نامه‌ای به دادستان تهران، نسبت به در خطر بودن جان پدرش هشدار داد و خواستار اجازه مسئولان برای درمان او شد. مهدی سحرخیز در گفت‌وگو با رادیو فردا، آخرین وضعیت جسمی پدرش را وخیم اعلام کرد و گفت که مسئولیت سلامت او در زندان برعهده شخص دادستان و مسئولان قوه قضاییه است. عیسی سحرخیز، روزنامه نگار، در پی حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بازداشت و به سه سال حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی محکوم شد.
 


وزیر خارجه آمریکا از تصویب قطعنامه سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران استقبال کرد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است: «قطعنامه مجمع عمومی، بازتاب نگرانی‌ها در باره وضعیت زندانیان سیاسی در ایران است؛ زندانیانی که برای برخورداری از کمترین حقوق قانونی‌شان ناچار شده‌اند دست به اعتصاب غذا بزنند». خانم کلینتون همچنین یادآور شده است: «ایرانیانی که برای رساندن فریادشان مبارزه می‌کنند و خواست‌شان حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین است بدانند که تنها نیستند؛‌ آمریکا و جامعه بین‌المللی در کنار شما هستند». مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه با صدور قطعنامه‌ای، از جمهوری اسلامی ایران خواست تعهدات بین المللی‌اش را محترم شمارد و اجازه دهد در مورد گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران تحقیقاتی مستقل صورت گیرد.
 


نماینده بلندپایه سازمان ملل در افغانستان می‌گوید نشانه‌هایی از بهبود اوضاع در این کشور دیده می‌شود اما ممکن است درگیری‌ها با طالبان وضعیتی بدتر از گذشته پیدا کند. استفان دو میستورا، نماینده سازمان ملل در افغانستان که روز چهارشنبه در برابر اعضای شورای امنیت گزارش می‌داد، همچنین گفت بیشتر مردم افغانستان، و حتی نیروهای طالبان، به این باور رسیده‌اند که فقط راه حلی سیاسی می‌تواند نزاع فعلی را به پایان برساند. هرچند ممکن است طالبان برای عرض اندام، چند حمله نمایشی به راه بیندازند.
 


شماری از سینماگران سرشناس بوسنی و هرزه‌گوین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای حکم زندان جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو فیلمساز ایرانی، را محکوم کردند. این بیانیه احکام صادرشده علیه این دو کارگردان ایرانی را «غیرمتمدنانه» نامیده و آن را در تناقض با انسانیت، هنر و آزادی خلاقیت و بیان توصیف کرده، و خواستار آزادی فوری این دو فیلمساز ایرانی شد. جعفر پناهی به شش سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، و محمد رسول‌اف به شش سال حبس محکوم شده‌اند.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته