هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۹, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 04/08/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خانواده مرحوم آیت الله منتظری به دیدار خانواده ی بهاره هدایت سخنگوی دربند دفتر تحکیم وحدت رفتند.

به گزارش کلمه، جمعی از بانوان بیت مرجع فقید، مرحوم آیت الله منتظری، روز گذشته به دیدار خانواده بهاره هدایت فعال حوزه ی دانشجویی و زنان رفته و ضمن تبریک سالروز تولد وی، از صدور حکم سنگین وی ابراز تاسف کردند.

طاهره منتظری در این دیدار با انتقاد از شرایط ایجاد شده برای رهبران جنبش سبز گفت که این روزها حصر آقایان موسوی و کروبی و همراهان راستینشان، خانم رهنورد و کروبی یاد آور دوران تلخ حصر مرحوم منتظری است.

وی با اشاره به ترس حاکمیت از جنازه ها و با ابراز تاسف از واکنش نیروهای امنیتی در مراسم تشییع پیکر پدر میرحسین گفت سال گذشته درست مشابه همین برخورد در مورد همسر آقای منتظری تکرار شد و حاکمیتی که دم از اقتدار می زند این تناقض را که از یک مراسم تشییع وحشت می کند را نادیده می گیرد.

دختر مرحوم آیت الله منتظری خاطر نشان کرد که متاسفانه این روندیست که سالیان پیش نیز در مورد آیت الله منتظری و تعداد دیگری از بزرگان انجام گرفت و متاسفانه در آن زمان با واکنش درخور توجهی مواجه نگردید.

وی متذکر شد شاید اگر آن روزها با این قبیل ظلم ها برخورد قاطع تری می شد، امروز شاهد چنین اهانتی به بزرگان سیاست و اندیشه نبودیم.


 


در تمام کتابهای تعلیمات دینی راهنمائی و دبیرستان،بارها گفته می شد که پیامبر در جلسات با یاران خود، بصورت مدور می نشستند تا مجلس صدر و ذیل نداشته باشه و مکان نشستن همه، دارای یک شأن و اهمیت باشه به طوری که اگر غریبه ای وارد آن محل می شد، نمی توانست بفهمه پیامبر کدام یک از حضار است.

208426_1632194767060_1302373807_31329878_1324908_n.jpg


 


ندای سبز آزادی: مجید ابهری، معاون کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:" روزانه به طور میانگین 165 نفر به سرپرستان خانواده در ایران افزوده می‌شود."
زنان سرپرست خانوار کسانی هستند که در صورت بودن یا نبودن همسر مجبور به تأمین مخارج خانواده هستند. در خانواده‌های ایرانی که مرد معمولن سرپرست و نان‌آور خانواده است، زن سرپرست خانواده کسی است که تحت شرایط خاصی این مسوولیت را به عهده گرفته است. زنان سرپرست خانوار، شامل زنان بیوه، زنان مطلقه، همسران مردان معتاد، همسران مردان زندانی، همسران مردان بیکار، همسران مردان مهاجر، همسران مردانی که در نظام وظیفه مشغول خدمت هستند، زنان خود سرپرست(زنان سالمند تنها)، دختران خود سرپرست، همسران مردان از کار افتاده و سالمند، می شوند.
اما مشکل کجاست؟ آیا خودسرپرست شدن زنان به تنهایی مساله‌ساز است یا شرایط اجتماعی‌ای که این افراد پس از استقلال کامل با آن روبرو می‌شوند نگران کننده است.
واقعیت این است که زنان سرپرست خانوار در ایران علاوه بر مشکلاتی که در اجتماع با آن روبرو هستند مثل ترس از بیکاری، درآمد پایین، اخنصاص موقعیت‌و امکانات شغلی بهتر و بیشتر به مردان، دولت نیز نه تنها آنان را حمایت نمی‌کند بلکه خود به یکی از معضلات چنین زنانی تبدیل شده است.
افزایش تعداد زنان سرپرست خانواده در ایران در شرایطی صورت می گیرد که به رغم تصویب برخی قوانین در مجلس برای امداد مالی به این گروه، عملن اقدامی صورت نگرفته است. در حالی که تعداد زنان سرپرست خانواده از سوی نهادهای دولتی حدود یک و نیم میلیون اعلام شده، اما تا کنون تنها 147 هزار زن سرپرست خانواده تحت پوشش کمک های مالی ناچیزی قرار گرفته اند. به گفته مجید ابهری، در بهترین حالت خانواده های 2 تا 5 نفره ماهانه 30 هزار تومان دریافت می کنند.
رفاه اجتماعي زناني كه سرپرستي خانوار را برعهده دارند، مقوله‌اي است كه توجه چنداني به آن نشده است. اگر مسائل و مشكلات اين زنان را با شاخص‌هاي رفاه مقايسه كنيم، شكاف گسترده‌اي مشاهده خواهيم كرد. براي مثال، شاخص‌هایي که برای سنجش رفاه اجتماعي بكار گرفته مي‌شود، عبارتند از: بهداشت، آموزش و يادگيري، اشتغال و موقعيت اقتصادي فرد، مشاركت، فرصت‌هاي اجتماعي، محيط فيزيكي زيست، محيط و روابط اجتماعي، در مورد اين زنان، عامل فقر اقتصادي، بويژه تعيين‌كننده اصلي وضعيت نابسامان آنهاست.
همواره مشکل فقر در خانوارهاي زن سرپرست، بيشتر از خانوارهاي با سرپرست مرد بوده است. عامل فقر اقتصادي، تأثير مستقيم و غيرمستقيم خود را بر وضعيت فرهنگي، اجتماعي و همينطور وضعيت اكولوژيكي خانواده بر جاي مي‌گذارد. بسياري از اين زنان، از فقدان يك چتر حمايتي و تأمين مالي و اجتماعي رنج مي‌برند.
سازمان بهزيستي نیز به عنوان متولي رسيدگي به امور چنين زناني، در حال حاضر تنها 147 هزار تن از زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش خود دارد. ميزان مستمري ماهيانه‌اي كه به اين زنان تعلق مي‌گيرد، در بهترين حالت، به حدود 30 هزار تومان (براي خانواده‌هاي بيش از 2 نفره تا پنج نفر) مي‌رسد وناگفته پيداست كه بسيار ناچيز است.
از سوي ديگر،‌ آنچه اغلب در مورد زنان سرپرست خانوار ناديده گرفته شده است، نيازهاي رواني و عاطفي آنها بوده است. براساس بررسي‌هاي انجام شده، نگراني، اضطراب و ناامني، بيشترين دغدغه زنان سرپرست خانوار نسبت به آينده خود و فرزندانشان بوده است.
وضعيت بد اقتصادي موجب شده است كه هم زنان سرپرست خانوار و هم فرزندان آنها از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در برابر آسیب های اجتماعی باشند و عمدتن یکی از علائم بیماریهای روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و پرخاشگری در آنها دیده می شود. فرزندان این خانواده ها به طور بالقوه در معرض مسائلی مانند کار کودکان در مشاغل سیاه و غیر رسمی، بزهکاری اجتماعی، محرومیت از تحصیل و سوء تغذیه قرار دارند.
هر روز 165 زن به تعداد زنان سرپرست خانواده اضافه می‌شود. زنانی که اغلب در افکار عمومی از آنها به عنوان الگوهاي فداکاري و ايثار خاموش ياد مي شود و مورد تشويق قرار مي‌گيرند، اما با وجود همه فداکاريها اين زنان براي اداره زندگي خانوار خود نيازمند حمايت هستند.
چندی پیش یک کارشناس مسائل اجتماعی اعلام کرد:" فقر از سال 63 با روند ملایمی کمتر می‌شد، اما از سال 84 با آغاز به‌کار دولت فعلی تاکنون، میزان فقر و نابرابری افزایش یافته است."
از سویی هرچند در شهریور ماه گذشته دولت اعلام کرد که به زودی مشکل بیکاری زنان سرپرست خانوار و نیز مسأله بیمه آنان را با طرح‌های جدید خود حل خواهد کرد. اما اکنون که نزدیک به هفت ماه از این خبر می‌گذرد، اتفاق تازه‌ای در روند حل مشکلات اجتماعی زنان سرپرست خانواده صورت نگرفته است.
هرچند مسوولان دولت کودتا از هر فرصتی برای اثبات این مدعا که در دوران فعالیت دولت نهم و دهم همه گونه حمایت از زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار صورت گرفته، کوتاهی نمی کنند. چندی پیش رحیمی، معاون اول رییس جمهوری، و صادق محصولی، وزیر رفاه، متذکر شدند که ، ماهیانه مبالغی از بودجه دولت به منظور حمایت از ایجاد فرصت های شغلی برای زنان سرپرست خانوار هزینه می شود و وضعیت زندگی این زنان بهبود یافته است. اما به گواه گزارش‌های فعالان حقوق زنان دولت کودتا تاکنون ضمانتی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار ارایه نکرده و از تحت پوشش قرار دادن این زنان وخانواده های‌شان ناتوان بوده است.
واقعیت این است که دولت احمدی نژاد درانجام وظایف قانونی خود در قبال هزاران زن سرپرست خانوار کوتاهی عمدی داشته است. درکنار کاهش بودجه های حمایتی به نام صرفه جویی، باید به دیدگاه های قرون وسطایی حاکم براین دولت درخصوص زنان اشاره داشت که همین امر نشانگر علت نوع و چگونگی برخورد دولت کودتا با مساله زنان به طور عام و مساله زنان سرپرست خانوار به طور خاص است.


 


ندای سبز آزادی: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در دوره وزارت سیدمحمد خاتمی پایه‌گذاری شد، تا سال‌های سال، به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی ایران به شمار می‌آمد؛ اما این نمایشگاه با آغاز دوره «احمدی‌نژادی» در سیاست ایران، دچار ضعف‌هایی شد که این ضعف‌ها هر سال پیکر نمایشگاه کتاب تهران را که روزی تنومند و رشید بود، نحیف و فرتوت می‌کند.
در سال‌های اخیر اشتیاق علاقه‌مندان به کتاب، برای حضور در این نمایشگاه کمتر شده و ناشران هم از سر ناچاری تن به قوانین و مقررات نمایشگاه کتاب تهران داده‌اند و دل خوشی از آن ندارند.
از ابتدای دولت نهم تا کنون، انتقادات زیادی به روند برگزاری نمایشگاه کتاب شده و می‌شود؛ در اغلب موارد انگشت اشاره به سوی سیاست‌های دولتی است که می‌خواهد عرصه فرهنگ را به مانند دیگر عرصه‌ها، با تحکم و دستور پیش ببرد. هنوز زمان زیادی از دستور یکباره احمدی‌نژاد در اولین افتتاحیه نمایشگاه کتاب که به عنوان رییس‌جمهور شرکت کرده بود، نگذشته است. او به یک باره گفت که باید مکان نمایشگاه کتاب تغییر کند و اگر چنین نشود وزرای مربوطه را عزل خواهد کرد!
فردای آن روز وزیر ارشاد از ترسش گفت که نمایشگاه کتاب به مصلای تهران منتقل می‌شود و قصه‌ی نمایشگاه کتاب تهران از آن پس پرغصه‌تر شد...
اما امسال، و در آستانه برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، اولین خبری که درباره این نمایشگاه منتشر شد به معرفی مدیران نمایشگاه کتاب اختصاص داشت، طبق معمول، به غیر از یکی دو نفر، بقیه در پست‌های خود ابقا شدند. ریاست نمایشگاه کتاب هم که به طور سنتی بر عهده معاون وزیر ارشاد است.
بهمن دری رئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی حکمی مدیران کمیته‌ها و مشاوران خود را در این رویداد منصوب کرده و بر اساس این احکام، احسان‌الله حجتی، حمید قبادی، محمدرضا وصفی، علی شجاعی صائین و حسین صفری در سمت‌های قبلی خود ابقا شدند.
تکرار این اسامی در هر دوره به چه معناست؟ آیا افراد شایسته‌تری برای مدیریت نمایشگاه کتاب پیدا نمی‌شود؟ یا اصلن این افراد نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت نمایشگاه دارند یا انتصاب آن‌ها فقط برای تشریفات اداری است؟
با این حال به نظر می‌رسد شرایط برای ناشران داخلی سخت‌تر شده است. بهمن دری با کنار گذاشتن محمود سالاری از مدیریت کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران، این سمت را به محمد اللهیاری فومنی سپرده است. اللهیاری که در حال حاضر مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد است، سال گذشته مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تهران بود. کمیته نظارت و ارزشیابی همان‌جایی است که به سانسور کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه کتاب می‌پردازد و قبل از برگزاری نمایشگاه نیز ناشران کتاب‌های خود را باید از فیلتر این کمیته عبور دهند.
امسال مسئولیت این کمیته بر عهده مجید حمیدزاده است. وی نیز که در حال حاضر دبیر جایزه کتاب سال است، سالهای متمادی مدیریت اداره کتاب وزارت ارشاد را بر عهده داشت. اهالی کتاب خاطره خوبی از حمیدزاده ندارند و اسم او برای آن‌ها تداعی‌کننده موانع و سدهای بزرگ سر راه نشر است.
با توجه به احکام صادره از سوی دری، امسال نمایشگاه بدون وجود چهار کمیته سابق برگزار می‌شود؛ کمیته پشتیبانی، کمیته رفاهی، کمیته روابط عمومی و کمیته مالی. از میان این کمیته‌ها نقش کمیته روابط عمومی به جهت اطلاع‌رسانی و هماهنگی میان دیگر بخش‌ها از همه برجسته‌تر است.
مشخص نیست که چرا وزارت ارشاد این کمیته‌ها را از سیستم مدیریت نمایشگاه کتاب حذف کرده است؛ شاید گفته شود علت آن صرف‌جویی در هزینه‌های نمایشگاه بوده است، اما یک نمایشگاه واقعی بدون این خدمات بیشتر شبیه حراجی‌های کتاب می‌ماند که کنار خیابان‌ها و سر چهارراه‌ها برپا می‌شود.


 


ندای سبز آزادی: فراخوان جبهه مشارکت برای برگزاری روزه سیاسی در روز یکشنبه، 21 فروردین ماه فرصت و بهانه مغتنمی است تا بار دیگر همدردی و همنوایی خودمان با زندانیان سیاسی در بند استبداد را به رخ مستبدانی بکشیم که روی تاریخ را در شقاوت و بی رحمی سیاه کرده اند.
روزه سیاسی که حزب مشارکت به بهانه اعلام همدردی با فخرالسادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده، از چهره های سرشناس مقاومت و پایمردی علیه کودتاگران، فراخوانش را داده است در واقع بهانه ای است برای تجدید همراهی و همدردی با تمام زندانیان گرفتار آمده در پنجه بی عدالتی و ظلم ظالمانی که دین را دست آویز مطامع منافع زود گذر دنیای کوچک خود کرده اند.
خانواده فخرالسادات محتشمی پور اعلام کرده اند که او در اعتراض به شرایط نگهداری مصطفی تاج زاده، همسرش که او نیز در زندان است، از روز دوشنبه، پانزدهم فروردین ماه برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زده است و اینک نوبت من و توست تا با برگزاری یک روزه سیاسی و گرفتن افطارهای دسته جمعی، بار دیگر حضور سبزمان را به رخ چکمه پوشان استبداد بکشیم. که فخرالسادات تنها بهانه ای برای اعلام همدردی من و تو با نسرین و تمام مادران و خواهران و همسران دربندی است که تنها جرمشان سر خم نکردن در برابر ظالمان بوده و هست. که فخرالسادات بهانه ای است برای اعلام همدردی من و تو با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که دربندند. بهانه ای برای همراه شدن و همگام شدن با مهدی و فاطمه کروبی که بیشتر از 20 روز است که از حال و روزشان بی خبریم.
یادمان نرود که فخرالسادات را در اسفند ماه سبز سال 1389 به زنجیر کشیدند. یادمان نرود دلاوریهای او را در تمام روزهای دشواری که همسرش مصطفی تاج زاده تنها به جرم دانستن حقیقت کودتا در اسارت استبدادیانی بود که زبانشان باطوم است و منطقشان گلوله و عدالتشان زنجیر.
می توان روزه گرفت. روزه ای در سکوت. سکوتی که رساتر از همه فریادهاست. می توان در برابر سفارتخانه های نظام نه جمهوری نه اسلامی سفره افطار گشود تا استبدادیان بدانند که فخرالسادات تنها نیست. بدانند که حضور ما تنها به خیابان نیست. می توان بهانه خشونت را از خشونت طلبان بی منطق با زبان روزه گرفت. می توان به یاد همه آنان که در بند دژخیمان سرزمین سبز مادری هستند با سکوتی سرشار از ناگفته ها صف آرایی کرد. می توان به آنان آموخت که بر سر سفره افطار ما در غروب روز یکشنبه خدایی نشسته است که دروغ نمی گوید. شکنجه نمی کند. فریب نمی دهد. گفتارش نیک است و کردارش نیک تر و رفتارش چنان است که انسان را شیفته حقیقت می کند و حقیقت این روزهای سرزمین من و تو جز ایستادن و ایستادگی در برابر ظالمان و دژخیمانی که دین را در بازار قدرت به قیمت بی شرافتی و سرافکندگی تبار انسان از دین بازاری، حراج کرده اند.
می توان با نخوردن و دست در دست هم سفره افطار گشودن بار دیگر همراه شد. با همه مادران داغداری که جگرگوشه هایشان را در راه سبز آزادی این سرزمین بزرگوارانه فدا کرده اند. می توان به بهانه فخرالسادات محتشمی پور، یاد و خاطره فخرالساداتهای بسیاری را زنده کرد و جاوید داشت. می توان به یاد تمام مادران داغدار، که داغ جوانان پرپر شده شان را دیده اند، روز یکشنبه را به روز باشکوه مقاومت و پایداری تبدیل کرد. می توان همراه شد. به نشستن کنار سفره ای. به گرفتن روزه ای. به اعتصابی که از خودمان آغاز می کنیم.
روز یکشنبه تنها یک بهانه است. بهانه ای برای آغازی دوباره. در سالی که آغاز همه پایانهاست. که یکشنبه 21 فروردین ماه ادامه راه من و تو در 25 خرداد و25 بهمن ماه است. ادامه راهی که در اول اسفند و دهم و هفدهم و بیست و چهارمش درنوردیده ایم.
یکشنبه روز اعتراف ما به عشق نهان انسانهای بزرگی است که جانشان را در راه آزادی و آزادگی، پتکی کرده اند و بر سر جباران دین فروش وطن کرده اند. یادت می آید محمد نوری زاد را؟ یادت می آید محسن صفایی فراهانی را؟ یادت می آید محسن شکوری راد را؟ یادت می آید نسرین محمدی را؟ یادت می آید قاسم شعله سعدی را؟ اصلاً چرا به راه دور برویم. یادت می آید میرحسین موسوی را؟ زهرا رهنورد را؟ یادت می آید مهدی کروبی و همسرش فاطمه را؟
یکشنبه روز روزه گرفتن من و توست. که در این روزه گرفتن حقیقت ما نهفته است. حقیقت سرشار تو و من. یکشنبه روز آغاز من و تو در سال 1390 خورشیدی است. برای پیمودن راه دشوار آزادی و آزادگی. یکشنبه می تواند روز تاریخ ساز دیگری باشد. روز رسوایی کودتاگران کوتاه قامت بد اندیشی که زبانشان جز آتش و گلوله نیست.
یکشنبه روز همراه شدن با میرحسین موسوی است که برای تو و من چشمانی آرزو می کرد که چراغها و نشانه ها را در ظلمات سرزمین مان ببیند. روز یکشنبه روز همراه شدن با زهرا رهنورد است و تمام زنان و مادران و خواهران دربندی که با صداقت خود ما را از خاموشی مان بیرون کشیدند و زبان سخن گفتن از همه آن چیزهایی که به بندمان کشیده اند، را بار دیگر با از خود گذشتگی ها و ایثارشان نصیبمان کرده اند. یکشنبه روز همراه شدن با مهدی کروبی و همسرش فاطمه است که پیرانه سر عشق آزادی به جانشان افتاد و آزادگی را برای باقی عمر خویش بر گزیدند.
یکشنبه روز روزه گرفتن است. روز نخوردن و نیاشامیدن به نیت آزادی. آزادی تمام اسرای دربندی که زنجیر و زندان را به بند کشیده اند. که دیوارهای حقیر سلولهای نمور اوین و گوهر دشت و صدها زندان دیگر ایران را با نخوردنها و نیاشامیدنهایشان بر سر زندانبانانشان آوار کرده اند.
یکشنبه روز دیگری است. از باور کردن و امیدوار بودن. یکشنبه روز همراهی است. برای ایرانی که برای همه ایرانیان است. همه ایرانیانی که دربند خودکامگی های مستبدان کوتاه قامتی هستند که دین را بر سر بازار غرور و نخوت و خودپرستی شان حراج کرده اند. یکشنبه روز همراهی است عزیز! روز همراه شدن. بار دیگر همراه شدن. همراه شو عزیز. یکشنبه روز روزه من و توست. روزه ای که افطارش پتکی است بر فرق بی شرافتی های چکمه پوشان استبداد.   


 


در ادامه واکنش ها نسبت به کشتار مجدد تظاهرات کنندگان یمنی توسط قوای حکومتی، و عدم توجه رئیس جمهور آن کشور به مطالبات مردمی، واشنگتن نیز از صالح خواست با مخالفان وارد مذاکره شده و راه را برای تحولات مسالمت‌آمیز فراهم کند و این درحالیست که رهبران مخالفان نیز آمادگی خود را برای گفت‌وگوها اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، طی روزهای گذشته، در جریان سرکوب تظاهرات معترضان در شهرهای «تعز» و «صنعا» (پایتخت)، گروه زیادی بر اثر شلیک مستقیم قوای دولتی کشته و زخمی شده اند و طبق آمار رسمی، از آغاز اعتراضات علیه علی‌عبدالله صالح تاکنون، حدود ۱۲۰ تن کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روز چهارشنبه ششم آوریل، سخنگوی کاخ سفید با زبانی تند و بی‌سابقه به رفتار دولت صالح با معترضان واکنش نشان داده و اعمال خشونت علیه مردم را نادرست خواند. جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: "واشنگتن بکارگیری قهر علیه تظاهرکنندگان" در شهرهای مختلف یمن را شدیداَ محکوم می‌کند.

کرنی افزود: "مردم یمن حق دارند که به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند. ما به علی عبدالله صالح یادآور می‌شویم که وی مسئولیت تامین امنیت مردم یمن را برعهده دارد و باید حقوق جهانشمول مردم در زمینه ابراز عقاید سیاسی را تضمین کند."

سخنگوی کاخ سفید از صالح خواست که با مخالفان به گفت‌وگو بپردازد و زمینه تحولات سیاسی را بطور صلح‌آمیز فراهم کند. آمریکا ادامه بی‌ثباتی در یمن را نگران‌کننده دانسته و آن را زمینه‌ای برای رشد گروه‌های تروریستی همچون القاعده ارزیابی می‌کند.

بنابر گزارش‌ها، در راستای رویکرد جدید واشنگتن نسبت به دولت یمن، وزارت دفاع آمریکا سرگرم بررسی مجدد کمک‌های نظامی خود به صنعا است. در بودجه‌ جدید پنتاگون سهمی برای دولت یمن منظور نشده است. آمریکا در کنار یمن، به ۹ کشور دیگر نیز در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی کمک‌های نظامی می‌کند.

انتقاد سازمان ملل به خشونت دولتی
گفتنی است علاوه بر ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان نیز به حوادث خشونت‌بار روزهای اخیر یمن واکنش نشان دادند.

کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل با اشاره به کشتار مردم یمن شدیداَ به "خشونت نامتناسب و بکارگیری قهر فزاینده دولتی" در یمن اعتراض و آن را محکوم کرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز از کشتار مردم و افزایش خشونت‌ها در یمن ابراز نگرانی کرد و گفت: "برخلاف تعهدات پیشین، دولت یمن آزادی عقیده و تامین امنیت برای تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را رعایت نمی‌کند."

پذیرش میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس
بر اساس این گزارش، در همین‌حال محمد قحطان، سخنگوی احزاب مخالف دولت علی عبدالله صالح اعلام کرد که نیروهای اپوزیسیون دعوت شورای همکاری خلیج فارس برای گفت‌وگو با دولت را پذیرفته‌اند. به گفته وی شرط مخالفان این است که موضوع تغییر قدرت سیاسی در مذاکرات گنجانده شود.

مذاکرات قرار است که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود. تاریخ دقیق این گفت‌وگوها فاش نشده است. شورای همکاری خلیج در روز یک‌شنبه (۱۴ فروردین/۳ آوریل) پیشنهاد میانجیگری خود را مطرح کرده بود.

از سوی دیگر روزنامه‌های عربی نظیر "شرق‌الاوسط" و "یمن پست" از قول ژنرال علی محسن الاحمر می‌نویسند که صالح، رئیس‌جمهور یمن قصد کشتن وی را داشته است.

به گفته الاحمر در جریان گفت‌وگوهایی به منظور میانجیگری میان دولت و مخالفان، سربازان طرفدار صالح به روی وی و همراهانشان آتش گشوده‌اند.

درگیری های اخیر پس از آن شدت گرفت که علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، دو هفته قبل از پذیرش طرح مخالفان در مورد انتقال قدرت سرباز زد، اما منابع خبری گفته اند که وی اکنون دعوت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای گفتگو در باره بحران جاری را پذیرفته است.


 


وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش به نامه معمر قذافی به باراک اوباما و درخواست وی مبنی بر پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی، تأکید کرد که قذافی باید ضمن پایان دادن به حملات نظامی خود، از قدرت کناره‌گیری کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه با اظهار این‌که «آقای قذافی می‌داند چکار باید بکند»، اظهار کرد که حکومت لیبی باید ضمن اعلام آتش بس، نیروهای خود را «از شهرهایی که با زور تسخیر کرده‌اند» خارج کند.
وی همچنین افزود که معمر قذافی باید از قدرت کناره گیری کرده و کشور لیبی را ترک کند.
این اظهارات پس از آن بیان شد که رهبر لیبی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ایالات متحده، از وی خواست تا به جنگ به گفته وی «ناعادلانه» در لیبی پایان دهد و از ناتو بخواهد تا در امور داخلی این کشور مداخله نکند.
در این نامه که مورخ ۱۶ فروردین است و آسوشیتد پرس آن را به طور کامل منتشر کرده، معمر قذافی باراک اوباما را «فرزند ما» خطاب کرده و از وی خواسته است تا به عنوان «رئیس جمهور قوی‌ترین قدرت امروزی جهان» و به خاطر «همکاری اقتصادی و امنیتی» به جنگ «ناعادلانه» ناتو علیه مردم «کشور در حال توسعه» لیبی پایان دهد.
معمر قذافی در این نامه که با اشتباهات املایی و نوشتاری همراه است همچنین گفته است که ایمان دارد آقای اوباما «شجاعت لغو این اقدام نادرست و اشتباه را دارد» و افزوده است: «همانطور که شما هم می‌دانید، دموکراسی خوب و ساخت جامعه مدنی از طریق موشک‌ها و هواپیما و حمایت از اعضای مسلح القائده در بنغازی به دست نمی‌آید.»
قذافی که بیش از چهار دهه رهبری لیبی را بر عهده دارد همچنین با اظهار این‌که ناتو باید از مداخله در امور داخلی لیبی دست بکشد، گفته است: «لیبی باید در چارچوب اتحادیه آفریقا به مردم لیبی واگذار شود.»
وی که در پایان نامه خود را «رهبر انقلاب» نامیده، مشکلات حال حاضر لیبی را مداخله «سیاسی و نظامی» ناتو عنوان کرده و افزوده است که اقدامات «گروه‌های القائده که در برخی از شهرها مسلح هستند» موجب شده است که «مردم نتوانند به زندگی عادی خود باز‌گردند».
معمر قذافی در حالی خواستار پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی شده است که در تاریخ ۱۲ فروردین انقلابیون لیبی پیشنهاد کردند تا درباره برقراری آتش‌بس با حکومت لیبی به پای میز مذاکره بنشینند، اما دولت لیبی این پیشنهاد را رد کرد و آن را «جنون آمیز» نامید.


 


در ادامه موج تصفیه و اخراج و تعلیق اساتید و فعالان دانشجویی و همچنین حاکمیت فضای پادگانی و اختناق در دانشگاههای کشور، وزیر علوم در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضمن تاکید بر تداوم پروژۀ "اسلامی کردن دانشگاه‌ها"، این اقدام را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم در سال ۹۰ اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو در دیدار روز سه شنبه خود با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یکی از برنامه‌های وزارت علوم را، اسلامی کردن دانشگاه‌ها و نزدیک کردن دانشگاه‌ها از نظر شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی ذکر کرده است.

بر اساس این گزارش، نورالله حیدری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حضور وزیر علوم در جلسه روز سه شنبه این کمیسیون برای تشریح برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در سال جاری، گفت: "یکی از برنامه‌های وزارت علوم اسلامی کردن دانشگاه‌ها و نزدیک کردن دانشگاه‌ها از نظر شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی است."

وی در توضیح برنامه‌های عنوان شده از سوی وزیر علوم، گفت: طبق اظهارات وزیر این وزارتخانه مصمم است که در سال جاری دانشگاه‌ها را از لحاظ شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی و بطور کلی اسلامی کردن دانشگاه‌ها نزدیک کند. بدین صورت که از نظر شکلی در مورد مراودات، نوع پوشش و تعاملات بین دانشجویان و از لحاظ محتوایی نیز رابطه با درس، کتب و نوع تدریس و بومی کردن دانش اسلامی و به نوعی استقلال علمی تجدیدنظری صورت گیرد.

گفتنی است با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست دولت نهم در سال ۱۳۸۴، دولت وی رویکردی سرکوب گرانه نسبت به دانشگاه‌های کشور و دانشجویان در پیش گرفت، بطوریکه صدها دانشجو و استاد، مشمول اخراج، تصفیه، توبیخ، تعلیق و همچنین حبس شدند.

موج جدید تصفیه ها در دولت دهم نیز، با اشاره رهبر جمهوری اسلامی- که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش، ریشه مشکلات را در "محتوای دروس علوم انسانی دانشگاه‌ها" ذکر کرد- آغاز شد، که بلافاصله وزارت علوم اعلام کرد پذیرش دانشجو در ۱۲ رشته علوم انسانی و هنر متوقف شده است.

بر این اساس رشته‌هایی ‌چون علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق و روان‌شناسی از جمله گروه‌های درسی هستند که پذیرش دانشجو در آن‌ها متوقف شد. مسوولان این وزارتخانه اعلام کردند که این توقف برای بازنگری متون درسی این رشته‌ها صورت گرفته است.

طی بیست و دو ماه اخیر نیز، بارها وزیر علوم و همچنین مقامات انتصابی دانشگاههای کشور - از جمله روسای دانشگاهها و نمایندگان رهبری مستقر در مراکز آموزش عالی- از لزوم "اسلامی کردن دانشگاههای کشور" و تصفیه دانشگاهها از اساتید مخالف خط ولایت و "نهم دی" سخن گفته اند و دهها استاد و صدها دانشجو، به عناوین مختلف از حضور در دانشگاه محروم شده اند.


 


ندای سبز آزادی: دولت سوریه در پی امتیاز دادن برای جلب رضایت معترضین سوری به کردهای شمال این کشور ملیت سوری می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که به کردهای ساکن استان حساکه در شمال شرق سوریه، ملیت سوری داده خواهد شد.

حدود 10 درصد از 22 و نیم میلیون جمعیت سوریه را کردها تشکیل می دهند، اما هزاران تن از آنها تاکنون از حق شهروند بودن محروم بوده‌اند.

در پی اعتراض‌های اخیر در سوریه، بشار اسد می‌کوشد با دادن امتیازهایی رضایت معترضین را جلب کند.


 


دکتر محمد شریف، وکیل دادگستری و استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی که در اولین روز بازگشایی دانشگاهها در سال ٩۰، از دانشگاه اخراج شده، با بیان اینکه "فعالیت بر روی پرونده های حقوق بشری سبب این اخراج شده"، خاطرنشان کرد "جالب این است نامه اخراج من توسط حجت الله منصوری، مدیر امور اداری دانشگاه امضا شده است، کسی که در مقاطعی دانشجوی من بود و دو درس با من داشت که در هر دو درس هم مردود شد، حالا نامه اخراجم را ایشان امضا کردند."

به گزارش «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران»، دکتر شریف پیرامون دلیل اخراجش از دانشگاه در اولین روز دانشگاهیِ سال جدید گفت "به نظرم کار کردن روی پروند ه های حقوق بشری باعث اخراجم از دانشگاه شده است چون اتفاق خاص دیگری نیفتاده است. اما علیرغم اینکه تقریبا بالاترین حجم پرونده های حقوق فردی و آزادی های عمومی را داشته ام همواره تلاش کردم تا خودم را در چارچوب قوانینی ملزم بدانم که بهشان اعتقاد نداشتم و هیچگاه هم از این چارچوب ها خارج نشدم. به اصلاح وکیل قانون گرایی بوده ام. به ندرت مصاحبه می کردم و حتی امکان از مصاحبه با رسانه های خارجی پرهیز می کردم تا بتوانم به خدماتم ادامه دهم. اگر مصاحبه های هم کردم به صورت شفاهی و نقل قول حرف هایم منتشر شده و هیچگاه به شکل رسمی نبوده است."

شریف که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی بوده در خصوص اینکه به چه صورت خبر اخراجش به او اعلام شده است، گفت:"جالب است نامه اخراج من توسط حجت الله منصوری، مدیر امور اداری دانشگاه امضا شده است، کسی که در مقاطعی دانشجوی من بود و دو درس با من داشت که در هر دو درس هم مردود شد، حالا نامه اخراجم را ایشان امضا کردند."

این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون همان کاری را می کند که قبلا به عنوان وکیل اساتید اخراج شده انجام می داده است، گفت: "الان تنها راه حلی که برایم باقی مانده است انعکاس مشکلم به دیوان عدالت کشوری است. اگرچه قبلا وکیل خیلی از اساتید اخراجی بودم مثل استاد مردیها، همکارم در دانشگاه علامه که به هیچ نتیجه ای نرسید، همه آنها به بهانه رد صلاحیت عمومی شان از تدریس محروم شدند. با این حال برای خودم هم همین راه را باید طی کنم، چاره ای ندارم. الان جز این راه حل نمی دانم چه کار کنم. و نمی خواهم که با بدبینی هم نگاه کنم تا ببینم چه می شود."

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه تنها محل امرار معاشش را از دست داده است، گفت: "تقریبا امرار معاشم با حقوق دانشگاه بود. من به صورت انحصاری روی پرونده های حقوق بشری کار می کردم که درآمدی نداشت . درآمدم به قول ما ایرانی ها همین آب باریکه ای بود که قطع شد و الان به شدت با مسئله گذران زندگی مواجه هستم و اینکه حالا چه کنم."

محد شریف که وکیل تعدادی از اساتید محروم از تحصیل بوده است به کمپین گفت: "اکثر همکاران را بازنشسته کرده اند، من هم از حیث سنوات با حدود ۲۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد و علامه امکان بازنشسته شدن را داشتم اما بهرحال الان حکم اخراج گرفتم."

این وکیل پرونده حقوق بشری و استاد دانشگاه همچنین به کمپین در خصوص ارزیابی حرفه ای از نحوه تدریس خود گفت: "تعدادی از دانشجو هایم در زمانی که نامه اخراج را گرفتم متوجه خبر شدند و متاسف شدند. طبق نظر سنجی های که دانشگاه برای کیفیت تدریس داشت من همواره در این نظرسنجی ها نفر اول یا دوم می شدم این نظر سنجی ها هم از طرف خود مسولان دانشگاه صورت می گرفت."

گفتنی است محد شریف اول بهمن ماه گذشته نیز از سوی مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی، کلیه واحدهای درسیش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا حذف شد بدون اینکه برای این اقدام توضیح و دلیل قانونی ارائه دهند. وی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ وکیل بسیاری از فعالان سیاسی مانند احمد زید آبادی، شیوا نظر آهاری و مسعود باستانی بوده است.

از سال گذشته تا کنون، اساتید با سابقه بسیاری از دانشگاه های مختلف کشور اخراج و یا به صورت اجباری بازنشسته شده اند مانند دکتر مرتضی مردیها، سید علی اصغر بهشتی شیرازی، پرفسور محمد شهری، امیر ناصر کاتوزیان، کریم مجتهدی، علی شیخ الاسلام، حسن بشیریه، محمد عرفانی، ابولقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز، محمد رضا شفیعی کدکنی و رضا داوری.


 


١٨ فروردین سازمان یونسکو اعلام کرد که جایزه جهانی آزادی مطبوعات ٢٠١١ را به احمد زید آبادی روزنامه‌نگار زندانی اهدا کرده است.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، رئیس هیات داوران دینا سانگور در این باره اعلام کرد : اهدای این جایزه به احمد زیدآبادی ارج گذاری به شجاعت استثنایی، مقاوت و تعهد این روزنامه نگار در جهت آزادی بیان، دمکراسی و حقوق بشر، تساهل و انسانیت است. اهدای این جایزه ورای شخصیت احمد زیدآبادی جایزه به بسیاری از روزنامه‌نگاران ایرانی است که هم اکنون در زندان بسر می‌برند.

ایرنا بوکوا مدیرکل یونسکو با تائید تصمیم هیات داوران خواهان آزادی این روزنامه نگار شد. " احمد زیدآبادی در همه مدت فعالیتیش همواره و شجاعانه از آزادی مطبوعات و آزادی بیان ، حق بنیادین بشر که پایه‌ی دیگر آزادی‌ها مدنی و عنصر کلیدی برای جوامع باز و روامدار است دفاع کرده است. در پیوند با روز جهانی آزادی مطبوعات (٣ می -١٣ اردیبهشت) و با توجه به نگرانی‌های اعلام شده از سوی هیات داوران در باره وضعیت سلامت وی، من از مقامات ایران خواهان آزادی احمد زیدابادی هستم."
جایزه جهانی آزادی مطبوعات سازمان یونسکو و گیامورو کانو در سال ١٩٩٧ از سوی کمیته اجرایی یونسکو تاسیس و هر سال در روز جهانی آزادی مطبوعات (٣ می -١٣ اردیبهشت) به یک فرد یا سازمان و نهاد که از آزادی مطبوعات دفاع کرده و به ویژه در این راه خطر کرده است، اهدا می‌شود. نامزدهای دریافت این جایزه از سوی دولت های عضو یونسکو و یا سازمان های بین المللی و محلی مدافع حقوق بشر معرفی می‌شوند. احمد زیدآبادی که در تاریه ٢٤ خرداد ١٣٨٨ بازداشت شد. در آذر ماه ١٣٨٩ وی از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و تبعید در گناباد ممنوعیت دائم از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد. این رای در دی ماه همان سال از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد. احمد زید آبادی برنده جایزه قلم طلایی ٢٠١٠ موسسه جهانی مطبوعات است.

گزارش‌گران بدون مرز خرسندی خود را از این انتخاب اعلام و ضمن تبریک به همه مدافعان حقوق بشر در ایران، همصدا با یونسکو خواهان آزادی احمدزیدابادی و دیگر روزنامه‌نگاران زندانی در ایران است.


 


سیزده تن از اعضای هیات دولت اصلاحات درگذشت حاج میراسماعیل موسوی را به مهندس موسوی تسلیت گفتند.

متن این پیام که برای ندای سبز آزادی ارسال شده است به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون
برادر بزرگوار جناب اقای مهندس میرحسین موسوی
درگذشت والد ماجد مرحوم حاج سید اسماعیل موسوی که عمری را در عشق به پیامبر و اهل بیت مکرم ایشان سپری نمود، خدمت جنابعالی و خاندان معزز موسوی که خدمات شایسته ای به اسلام و انقلاب و میهن اسلامی مان کردند و افتخار تقدیم چندین شهید در راه اسلام ، انقلاب و میهن را در کارنامه خود دارند، تسلیت می گوییم.
از درگاه احدیت برای آن مرحوم مغفور رحمت واسعه و برای جنابعالی و بستگان صبر و اجر مسالت می کنیم .

عبدالواحد موسوی لاری، بیژن زنگنه، اسحاق جهانگیری، حبیب الله بیطرف، سید صفدر حسینی، محمود حجتی، سید احمد معتمدی، پزشکیان، ناصرخالقی، احمد خرم، معصومه ابتکار، علی صوفی، محمد ستاری فر

هفده فروردین


 


بنا به نوشته خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، جمعی از شیعیان بحرینی که به عنوان "مقلدان رهبر جمهوری اسلامی" خود را معرفی کرده اند، طی نامه ای خواستار یاری او شده اند.

این درحالیست که بحران میان ایران و کشورهای عرب منطقه، پیرامون آنچه "دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای عربی" ذکر کرده اند، به بالاترین حد خود طی چند سال گذشته رسیده است .

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، جمعی از شیعیان و کسانی که خود را "مقلدان رهبر جمهوری اسلامی" در بحرین نامیده اند، با ارسال نامه‌ای، "خواستار دعای خیر و یاری" او شده‌اند و ضمن بیان اینکه از شیعیان بحرین و مقلدان رهبر جمهوری اسلامی هستند، نوشته‌اند که "اکنون از ظلم و ستم آل خلیفه نزد جنابعالی شکایت می‌کنیم ... فشار بر ما سنگین شده است، به حدی که برادران و خواهران و عائله ما را در مقابل چشمانمان می‌کشند و کسی فریادرس ما نیست."

در نامه مذکور خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آمده است "... از شما درخواست می‌كنیم برایمان دعا كنید زیرا اطمینان به استجابت آن داریم، جز با حضرتعالی با چه كسی رنج و آلام خود را در میان بگذاریم؟ هر طور كه صلاح می‌دانید ما مقلدان و فرزندان خود را در بحرین یاری دهید."

به گزارش ایرنا، این گروه از شیعیان بحرینی سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی را عامل موفقیت مردم مصر در مقابله با رهبر سابق آن کشور دانسته و نوشته‌اند: "سخنرانی عربی جنابعالی در خصوص انقلاب مصر، برادران مصری ما را منصور گردانید و موجب توفیق آنان شد؛ ما نیز در رنج و عذابیم و جز مقاومت و آمادگی برای شهادت، چیزی نداریم."

گفتنی است در حالیکه خاندان حکومتی از مذهب تسنن پیروی می‌کنند، اکثر مردم بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند و تعداد قابل توجهی از شهروندان این کشور ایرانی‌تبار هستند و با زبان و فرهنگ ایرانی آشنایی دارند.

در جریان خیزش های مردمیِ منطقه، و درحالیکه فضای اعتراضات در بحرین به نفع معترضین پیش می رفت، روز ۱۴ ماه مارس، در پی درخواست حکومت بحرین از شورای همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی و امارات عربی متحده واحدهایی متشکل از شماری از نفرات نظامی خود را به آن کشور اعزام داشتند تا، به ادعای مقامات بحرینی، حفاظت از تاسیسات حیاتی بحرین را برعهده بگیرند و کوتاه مدتی پس از آن، نیروهای امنیتی بحرین با حمله به محل تجمع معترضان، آنان را متفرق کردند.

مقامات دولتی و مذهبی جمهوری اسلامی اعزام نیروهای شورای همکاری خلیج فارس و برخورد دولت بحرین با معترضان را به شدت محکوم دانسته و تظاهرات متعددی را در مخالفت با این اقدامات برگزار کرده‌اند.

طی روزهای اخیر، مقامات کشورهای عربی و همچنین شورای همکاری خلیج فارس، ضمن هشدار به جمهوری اسلامی، خواستار عدم مداخله در امور داخلی خود شدند، که در ادامه واکنش ها نسبت به این موضوع، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان اینکه "ریاض، تهران را رقیب خود می‌داند"، گفته بود "ایران تصمیم گرفته تا از انقلاب‌های منطقه حمایت کند و دولت عربستان باید بداند در چنین شرایطی به دست مردم منطقه سرانجام به سرنوشت شاه (پهلوی دوم) دچار می‌شود."

روز گذشته همچنین بیش از دویست نماینده مجلس شورای اسلامی، با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن سرکوب قیام های اخیر در منطقه اعلام کردند: "حافظه تاریخی مردم منطقه به ویژه مردم مظلوم بحرین این جنایت ها را برای همیشه تاریخ به ثبت رسانده و نتایج این ظلم ها و جنایت‌ها بدون تردید و به عنوان یک سنت الهی به ظالمان بازخواهد گشت."


 


سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان، جمهوری اسلامی را متهم کرد که در امور داخلی کشورهای عرب مداخله می‌کند.

به گزارش رادیو فردا، سعد حریری در کنفرانس بازرگانی عربستان و لبنان در بیروت افزود که کشورهای عرب از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی به علت مداخله آشکار ایران زیان دیده‌اند و این مداخلات دیگر پذیرفتنی نیست.

وی که دولت ائتلافی‌اش پس از خروج حزب‌الله از آن سقوط کرد، مداخله ایران را یکی از چالش‌های بزرگی دانست که کشورهای عرب با آن روبرو هستند.

سعد حریری ماه گذشته میلادی در میان تجمع معترضین به مسلح بودن حزب‌الله در یکی از میادین بیروت، خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای گفت که نمی‌گذاریم کسی که 20 سال در قدرت است با زور اسلحه به ما درس حکومت‌داری بدهد.

چندی پیش نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نسبت به مداخله ایران در ناآرامی‌های منطقه هشدار داده و گفته بود که این موضوع را با متحدان خود در میان گذاشته‌ایم که فعالیت‌های ایران، از جمله تلاش برای گسترش مقاصدش در کشورهای همسایه، تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است.


 


جعفر پناهی به عنوان یکی از ۱۰ هنرمند سرشناسی که مورد اذیت و آزار حکومت ها قرار گرفته اند، معرفی شد.

به گزارش دانشجونیوز، جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی از سوی مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰ هنرمند برجسته ای که از سوی حاکمیت کشورها مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند، معرفی شد. جعفر پناهی به هماره پیر پائولو پازولینی، رابرت مپلتورپ، آندره تارکوفسکی، اون ماسیکو، کاراواجیو، چارلی چاپلین، پال کله، م.ف. حسین و آی وی وی در این لیست جای دارند.

به گزارش مجله تایم، روز یکشنبه، "آی وی وی"، که بیشتر برای کمک در طراحی استادیوم المپیک آشیانه پرنده در شهر بیجینگ چین شناخته شده می شود، توسط حکومت چین به دلیل تداوم سرکوب گسترده مخالفان سیاسی بازداشت شد. مجله تایم به همین دلیل نگاهی به هنرمندان برجسته ای انداخته است که توسط قدرت های حاکم به چالش کشیده شده اند.

بنابر این گزارش، جعفر پناهی، کارگردان ایرانی فیلم بادکنک سفید، برنده جوایز بین المللی متعددی شده است. "دایره" فیلمی است که به نقد رفتار با زنان در ایران پرداخته است و فیلم "افساید" نیز در سال ٢۰۰۶ به شکل مخفیانه ای ساخته شد. "افساید" برنده خرس نقره ای در جشنواره بین المللی فیلم برلین در سال ٢۰۰۶ و همچنین فیلم منتخب جشنواره فیلم تورنتو و نیویورک در سال ٢۰۰۶ بود.

پس از اعتراضات در پی انتخابات سال ٢۰۰۹ ایران، جعفر پناهی به دلیل ساخت فیلمی درمورد این موضوع و به دلیل اقدام علیه حاکمیت و فیلمبرداری بدون کسب مجوز بازداشت و به شش سال زندان محکوم گشت. وی هم چنین از تولید هرگونه فیلم و انجام مصاحبه تا ٢۰ سال منع گشته است.

چهره های سرشناس هالیوود مانند مارتین اسکورسیزی، هاروی وینستین، شان پن، پل هگیس برای درخواست آزادی وی به کمپین سازمان عفو بین الملل پیوستند، اما جعفر پناهی همچنان در انتظار آزادی است.

روند برخورد با هنرمندان معترض در ایران تنها محدود به جعفر پناهی نیست. محمد رسول اف دیگر کارگردان سرشناس ایرانی نیز که به همراه پناهی بازداشت شده بود، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. این دو کارگردان مشهور سینمای ایران در اسفند ماه سال ١۳٨٨ بازداشت شدند. علت بازداشت انان تلاش برای ساخت فیلمی پیرامون اعتراضات خیابانی مردم در پی نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است. جعفر پناهی، سرانجام پس از اعتصاب غذا در زندان و پس از ٨٨ روز بازداشت از زندان آزاد شد. اما همچنان قادر به تولید فیلم و انجام مصاحبه نیست.


 


منابع خبری از "گسترش اعتراضات مردم و نمایندگان مجلس به افزایش بی سابقه قبض های گاز" خبر داده و گفته اند دولت محمود احمدی نژاد در مقابل این اعتراضات عقب نشینی خواهد کرد.

یک هفته بعد از آنکه عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه "از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق و گاز افزایش زیادی داشته باشد"، گفته بود "قطعا در قبض‌های بعدی که در فروردین بین مشترکان توزیع می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت و این افزایش قیمت‌های ناگهانی در میان مردم شوک به وجود می‌آورد"، منابع خبری از "گسترش اعتراضات مردم و نمایندگان مجلس به افزایش بی سابقه قبض های گاز" خبر داده و گفته اند دولت محمود احمدی نژاد در مقابل این اعتراضات عقب نشینی خواهد کرد.

روزنامه جهان صنعت با انتشار گزارشی پیرامون "گسترش اعتراضات مردم و نمایندگان مجلس به افزایش بی سابقه قبض های گاز"، به حذف (هدفمندی) یارانه ها و "افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ایران که خود یکی از صاحبان بزرگ منابع انرژی است" اشاره کرده و آورده است که "مردم سال ۸۹ را به هر ترتیبی سپری کردند، اما آغاز افزایش قیمت قبوض گاز، برق، آب و… آن هم در فصل سرد سال نه تنها مردم بلکه بسیاری از مسئولان و مهره‌های کلیدی کشور را هم شوکه کرده و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشته است."

به گزارش این روزنامه در حال حاضر "قیمت گاز و نحوه محاسبه آن به چالشی جدی بدل شده"، اما "پس از گذشت ۱۶ روز از فروردین‌ماه ۹۰ ، شرکت ملی گاز هنوز تعرفه گاز بها را برای هفت ماه گرم سال اعلام نکرده " و "پاسخگوی شکایات مشترکان درباره افزایش قیمت قبوض گاز نیست."

جهان صنعت نوشته است که عدم پاسخ گویی مقام های دولتی به اعتراضات مردم دامن زده به نحوی که بسیاری از نمایندگان و امامان جمعه هم از این روند ناراضی بوده و معتقدند تداوم این رفتار می‌تواند مشکلی جدی در مسیر اجرای قانون حذف یارانه ها به دنبال داشته باشد.

این روزنامه ادعای اخیر محمود احمدی نژاد که گفته است "اگر تغییرات قیمت مشکل‌ساز شود در کنار مردم هستیم"، را، ناشی از نگرانی دولت نسبت به گسترش اعتراضات توصیف کرده و نوشته است "دولت دهم در حال عقب‌نشینی است و احتمال دارد که به زودی قبوض گاز با کاهش قیمت اصلاح شود چراکه افزایش قیمت گاز نارضایتی عمومی و حتی مشکلات درون ساختمانی را برای مردم ایجاد کرده و اصلاح این روند یک ضرورت جدی و لاجرم باشد."

همزمان خبرگزاری ایسنا از "اعتراض شهروندان کرمانشاهی نسبت به افزایش قیمت گاز در قبض‌های جدید" خبر داده، که ۱۵ فروردین ماه خبر داده است، که به دلیل اینکه قیمت گاز بهاء آنان نسبت به دوره‌های قبل افزایش چند برابری داشته، به امور مشترکین شرکت گاز استان مراجعه کرده و دست به تجمع زده اند.

بر اساس این گزارش، معترضان این افزایش‌ قیمتها را بیشتر از یارانه نقدی دریافتی عنوان کردند.

سیروس صفری یکی از شهروندان کرمانشاهی در این خصوص گفته است: تاکنون بیش از ۲۰ هزار تومان بابت قبض گاز پرداخت نکرده‌ام، اما با دیدن قبض این دوره در نوروز با مبلغ ۶۶۵ هزار تومان شوکه شدم. این رقم بیش از ٣۰ برابر دوره‌های گذشته است، در حالی‌که مصرفمان تغییری نداشته است.
وی بیان کرد: باید تقریبا معادل مبلغی که به عنوان یارانه نقدی دریافت کرده‌ایم را روی یارانه دریافتی بگذاریم تا تنها بتوانیم قبض گاز را پرداخت کنیم و نمی‌دانم افزایش قیمت آب، برق و سوخت را چگونه باید جبران کنم.
صفری ادامه داد: در مراجعه به امور مشترکین شرکت گاز متوجه شدم که تنها من نیستم که عیدی شرکت گاز را گرفته‌ام و دیگر مشترکین نیز بی نصیب نمانده‌اند.

یکی دیگر از مشترکین نیز که رقم قبض گازش حدود ۲۵۰ هزار تومان بود، عنوان کرد: پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها امیدوار بودیم وضع معیشت ما طبقه‌های متوسط جامعه بهتر شود، اما گویا باید حقوقمان را نیز روی مبلغ یارانه‌ها گذاشته تا بتوانیم قبوض را پرداخت نماییم.
وی بیان کرد: اعتراض خود را به مسوولان اعلام کرده‌ایم و امیدواریم در این خصوص تجدید نظری صورت گیرد.
یکی دیگر از معترضین گفت: طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید اصلاح قیمت‌ها ظرف پنج سال صورت بگیرد، اما گویا قیمت گاز به یک باره آزاد شده که انتظار داریم مسوولان دستگاه های نظارتی موضوع را بررسی کنند.

این موارد درحالیست که مطابق با مصوبه مجلس، در سه ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود.


 


انجمن جهانی حقوق بشر در شهر فرانکفورت آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایران جلوی مداوای زندانیان سیاسی در این کشور را می‌گیرند.
به گزارش دانشجو نیوز، انجمن جهانی حقوق بشر  روز گذشته در بیانیه ای این اقدام مسئولان دولتی ایران را با برنامه‌ریزی قبلی می‌داند. در این بیانیه همچنین آمده است که انجمن نمونه‌های فراوانی در تایید این موضوع جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهند مسئولان دولتی ایران جلوی رسیدن داروهای حیاتی زندانیان سیاسی به آنها را گرفته‌اند.
یکی از نمونه‌های ذکر شده از طرف انجمن جهانی حقوق بشر نمونه محسن دگمه چی است که در ماه مارس ۲۰۱۱ به خاطر جلوگیری مسئولان زندان از مداوا ی پزشکی او درگذشت.


 


ندای سبز آزادی: جمعي از روزنامه نگاران و خبرنگاران مستقل در پیامی خطاب به میر حسین موسوی در گذشت میر اسماعیل موسوی را به او تسلیت گفتند.

متن کامل این پیام که در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرح ذیل است:

انا لله و انا اليه ارجعون
جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي
نخست وزير محبوب امام راحل(ره)

ضایعه ارتحال جانسوز مردي فداکار، خستگی ناپذیر، خادم الشهداء، جناب "ميراسماعيل موسوي" موجب تاثر و تالم روحی همه کسانی شد که با اين شخصيت بزرگ آشنا بودند؛ پدري متواضع و ساده زيست كه دري خدوم و برومند چون ميرحسين موسوي را به ملت ايران پيشكش كرد تا در دو دوره مهم تاريخي ايرن زمين، روزهاي سخت جنگ هشت ساله و بيست سال پس از آن يعني روزگاران سخت اما سبز استقامت، اميد ايرانيان و ياور آنان باشد. پدري كه پس از حصر فرزندي كه ديگر متعلق به ملت بود، نتوانست اندوه پنهان كند و روزهاي  سبز اسيري پسر تحمل. ليكن به دياري شتافت تا از اين دنياي دني كه زور، تزوير، ريا و دين فروشي سرلوحه حاكمان شده رهايي يابد. حاكماني كه خفيف ترين نجواهاي آزادي برنتافته و آن را به حصر، بند و سياه چال هايي مي كشند كه تاريخ نشان داده در روزهاي نه چندان دور تنها مامن لايق خودشان خواهد شد.
فقدان آن پير انقلابي را حضور حضرتعالي، خانواده فداکار و جلیل القدرتان كه هنوز در اندوه پركشيدن شهيد سيدعلي موسوي قرار داريد تسليت عرض مي نماييم و از خداوند متعال براي  شما و همسر فداكارتان صبر و آزادي آرزومنديم.

جمعي از روزنامه نگاران و خبرنگاران مستقل

 


 


ندای سبز آزادی: جمعي از شهروندان آذربايجاني در نامه ای درگذشت میر اسماعیل موسوی را به فرزند ارشد او میر حسین موسوی تسلیت گفتند.

متن کامل این نامه که در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرح ذیل است:

 

انا لله و انا اليه راجعون
در اولين روزهاي سال جديد و همزمان با جوانه زدن دوباره اميدها ،خبر ناگوار درگذشت پدر گرامي جناب آقاي مهندس مير حسين موسوي ما را در غم و اندوه فرو برد،جانسوز تر آنكه با خبر شديم پدر در انتظار ديدار فرزند جان به جان آفرين تسليم كرد.
اينجانبان عده اي از شهروندان آذر بايجاني ضمن عرض تسليت اين ضايعه به حضور جناب مهندس مير حسين موسوي فرزند دلاور اين ديار و خانواده ي محترم ايشان، از خداوند متعال براي مرحوم مير اسماعيل موسوي خامنه، مغفرت و براي بازماندگان عزيزشان صبر عاجل مسئلت مي نماييم.

حسن ارك- چنگيز اروج زاده- آراز اسماعيلي- سارا اصلان آبادي- بهمن اعرابي- رحمت الله اميري- علي اميني رئوفي- ثريا با حجب- دكتر محرم باقري- دكتر سميه باقي زاده- دكتر امرالله بيات- جلال بيگدلي- علي پايون- يعقوب پزشكي فر- عباس پوراظهري- رامين پوراني- محمد پورحسن- فرزيا ثابتي- مهندس مجيد جابري-مهيندخت جابري- عذرا جابري- علي جاهد اورنگ- حامد جعفرزاده-فرزانه جليل زاده- عباس جمالي- امير حسين جهاني- سيد محمد چاوشي- اسماعيل چوپاني- مهندس سيد حسام الدين حسامي- سيد سجاد حسيني- مهدي خدادادي- لطيفه خراسانچي- حامد خيامي-مريم خيرخواه- لطيف خيري- مهندس محمد داديزاده- سعيد دژم پور- ابراهيم دشتي- خسرودليرپور- عباس دهقان نژاد- روح الله رحيم پور مطلق- موسي ساكت- علي سبحاني- دكتر احمد سلطاني آذر- دكتر علي اشرف سلطاني آذر- دكتر جليل شرابيانلو- علي شربياني- دكتر علي شيرواني- مهندس هدايت صادقي- محسن صادقي- دكتر صمد صباغ- عليرضا صرافي- اكرم ضيايي- حسن طيبي- دكتر كريم عابدي- مهندس جعفر عباسيان- دكتر محمد حسين غفارزاده- گوهر غفارزاده- مهندس حامد غفارزاده- ربابه فدايي- غلامحسين فرخي فر- دكتر غفار فرزدي- مهندس علي فريد يحيايي- امين فريد يحيايي- علي فهمي- رحيم قاسم زاده- اسد قرباني- سارا كاظمي- مسعود كريم زاد- مهندس جعفر كيوانچهر-محمد رضا متين- دكتر عليرضا مرشدي- وحيد منادي- قدرت منصوري- مهندس جواد ناصح- شاهين ناصري- مهندس حميد رضا ندايي- سعيد نعيمي- باقر نوبري- پيام نوري- حسام نوري- رضا نيازيان- بهنام نيك زاد- طاهر هنويي- رحيم ياوري- مهندس مجيد يعقوب زاده- نصرت الله شاهدي
 


 


ندای سبز آزادی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کسی که به اسلام اعتقاد نداشته باشد، باید با او تسویه حساب کرد و امسال ما پولی را گذاشته‌ایم برای همین کار.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد حسینی در دیدار نوروزی با معاونان و کارکنان این وزارتخانه ضمن تبریک سال جدید با اخطار نسبت به ایجاد فضای غیراسلامی در این وزارتخانه و زیرمجموعه‌های تابعه آن گفت: کسی که به اسلام اعتقاد نداشته باشد، باید با او تسویه حساب کرد و امسال ما پولی را گذاشته‌ایم برای همین کار.

حسینی ادامه داد: کسانی که نمی‌خواهند با حرکت اسلامی در وزارتخانه همراهی داشته باشند، بیایند تسویه کنند. ما هم همه حق و حقوق آنها را تمام و کمال پرداخت می‌کنیم. من این را خیلی صریح و شفاف می‌گویم که کارها در فضایی شفاف انجام شود.


 


ندای سبز آزادی: یکی از نمایندگان مجلس نسبت به عدم اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش از احمدی‌نژاد انتقاد کرد.

حسن غفوری‌فرد در خصوص تصمیم دولت در اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد: مجلس با توجه به تمامی جوانب این قانون را تصویب کرده و دولت موظف به اجرای آن است.

وی در خصوص وضعیت بودجه این وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۹۰، گفت: سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان بخشی از وزارت ورزش هستند و مجلس از این به بعد چیزی را به عنوان این دو سازمان به رسمیت نمی‌شناسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی ادامه داد: قطعا بودجه دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان در لایحه بودجه سال ۹۰ به صورت یک‌پارچه و در قالب وزارت ورزش دیده می‌شود.

وی درخصوص احتمال تقدیم لایحه انحلال وزارت ورزش از سوی دولت به مجلس، تصریح کرد: یقینا اگر دولت لایحه انحلال وزارت ورزش را تقدیم مجلس کند وکلای مردم مخالفت خواهند کرد.

غفوری‌فرد ادامه داد: این معنا ندارد وقتی قانونی تصویب می‌شد ضد آن لایحه‌ای به مجلس ارائه شود؛ این عرف نیست که دولت لایحه‌ای بر ضد مصوبه مجلس را ارائه کند.

وی افزود: مجلس با توجه به همه جوانب این قانون را تصویب کرده است بنابراین دولت موظف به اجرای آن است.

عضو شاخص فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر دولت همچنان از تشکیل وزارت ورزش خودداری کند اقدام بعدی مجلس چیست؟ گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در صورت عدم اجرای قانون مجلس می تواند از طریق تدکر شفاهی و کتبی نمایندگان و در مراحل بعدی از طریق سوال و استیضاح رئیس‌جمهور این موضوع را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت همچنان از اجرای این قانون خودداری کند از رئیس‌جمهور سوال می‌کنیم که امیدواریم کار به آنجا نکشد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته