
ندای سبز آزادی: محافظهکارانی که با همراهی در تقلب انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ موجب تداوم دولت محمود احمدینژاد شدند حالا به این نتیجه رسیدهاند که جریان وی نباید تحت هیچ شرایطی در دور بعدی ادامه یابد.
به گزارش دیگربان، این مطلب را روز جمعه (۱۹ فروردین) سایت «دولتیار» نزدیک به دولت احمدینژاد منتشر کرده و نوشته که این دسته از محافظهکاران که اغلب هوادار آیت الله خامنهای هستند تلاش میکنند جریان احمدینژاد در دولت یازدهم حضور نداشته باشد.
این سایت از مجلس و صدا و سیما با عنوان محافظهکاران مخالف ادامه کار جریان احمدینژاد نام برده نوشته، آنها با در اختیار داشتن بودجههای «جنگ نرم» بولتنهای تخریبی فراوانی علیه دولت منتشر میکنند.
به نوشته «دولتیار» این بولتنها به صورت روزانه تهیه و برای اشخاص موثر در جمهوری اسلامی فرستاده میشود.
این سایت ادامه داده است: «یک نهاد بسیار موثر که بودجههای کلان دولتی برای مبارزه با جنگ نرم دریافت میکند، با اختصاص ساختمان مستقل و بهکارگیری نیروهای حرفهای به طور مشخص برای تخریب مشایی فعالیت میکند.»
چندی پیش اسفندیار رحیممشایی گفته بود یک جریان بولتننویس حرفهای به صورت متمرکز مشغول تولید خبرهای تحریف شده یا کاملا جعلی برای مراجع سیاسی و فرهنگی کشور هستند.
پیش از آن نیز محمدجعفر بهداد معاون سیاسی دفتر احمدینژاد گفته بود که بودجه «جنگ نرم» صرف مبارزه با دولت میشود.
سایت «دولتیار» در پایان خبر خود به صراحت نوشته است: «گروههای سیاسی که با عنوان اصولگرا فعالیت میکنند تصمیم گرفتهاند تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند جریان احمدینژاد در دولت بعدی ادامه یابد.»
گفتنی است، محافظهکاران حامی رهبری به شدت نگران فعالیتهای انتخاباتی تیم احمدینژاد در انتخابات آتی مجلس و انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند.
آنها معتقدند تیم احمدینژاد در جریان انتخابات آینده٬ فتنهای عمیق به راه خواهند انداخت.
این اظهار نظرات نشانه اختلاف عمیقی است که در میان اصولگرایان حامی و منتقد دولت بوجود آمده است، به نظر می رسد این بار شمشیر حذف بر بالای سر همراهان کودتای 88 قرار گرفته است.
ندای سبز آزادی: با آنکه مجلس و کمیسیون تلفیق از رقم درآمد پیشبینی شده نفت در سال 1390 توسط دولت کودتا مبلغ قابل توجهی کاستهاند، باز هم بودجه نفت 15 درصد بیشتر از سال قبل به درآمد نفت وابسته شده است.
رقمی که دولت احمدینژاد برای درآمد حاصل از فروش نفت خام درنظر گرفته بوده است 57 هزار و 720 میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق مجلس آن را به 50 هزار میلیارد تومان کاهش داده است اما باز هم این بودجه بیش از سال گذشته به نفت وابسته شده است. این درآمد در سال 89 حدود 43 هزار میلیارد تومان بوده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده است که در بودجه پیشبینی شده احمدینژاد قیمت نفت 80 دلار و نرخ دلار 1050 تومان پیشبینی شده است.
افزایش وابستگی بودجه امسال به درآمدهای نفتی درحالیست که نه تنها کشورهای نفتخیز از مدتها قبل در تلاش هستند تا وابستگي خود به نفت را تا جاي ممکن کاهش بدهد و يا از بين ببرند، بلکه احمدینژاد هم همواره در سخنرانیها و شعارهای خود بر لزوم عدم وابستگی به بودجه نفت و نیز تکیه بر توان داخلی و افزایش سطح تولید در صنایع بالادستی تأکید داشته است. اما انگار واقعیت و عمل او چیزی جدا از شعارهایش است.
ایران که کشوری در حال توسعه محسوب میشود هنوز برای بسیاری از کالاهای صنعتی وابسته به کشورهای پیشرفته است و به دلیل ناتوانی در استفاده از نفت خام در داخل و نیز عدم توانایی تولید کالاهای مشتق از نفت مجبور است احتیاجات خود را با فروش بشکههای نفت خام تأمین کند. از سویی اکنون که قیمت نفت در جهان به دلیل ناآرامی در برخی کشورهای نفتخیز بالا رفته است بیم آن میرود که این وابستگی با بیسیاستی مسوولان دولت کودتا در ایران بیشتر شود.
جالب اینجاست که به نظر میرسد میزان وابستگی بودجه به درآمد نفت در سالهای پیشین بیسابقه بوده و دولت کودتا در واقع رکورددار این وابستگیست.
هرچند وابستگی بودجه های سالیانه طبق شعارهای مسوولان و برنامهریزیهای بلند مدت کشور از جمله سند چشمانداز بیست ساله باید کاهش پیدا کند اما همچنان وابستگی بودجهها به نفت در حال افزایش است و به نظر میرسدعلیرغم درآمد بالای نفت و فروش نفت خام در 4-5 سال گذشته نه تنها شاهد توسعه چندانی در صنعت نفت و راههایی برای بهره برداری نسل های آینده از ماحصل فروش نفت نبودهایم بلکه ایران با تکیه بر قیمت بالای فروش نفت بیشتر به فکر استفاده مستقیم از درآمد این ثروت ملی بوده است نه سرمایهگذاری بلند مدت برای آیندگان.
به گفته کارشناسان، دولت در لایحه بودجه قیمت هر بشکه نفت را بالا تعیین کرده است و پول آن صرف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و به شکل پرداخت یارانه نقدی شده است. اما بالا بودن قیمت نفت به جای آنکه صرف توسعه کشور و تقویت زیرساختها شود، ثروتی ایجاد خواهد شد که بیش از آنچه اکنون از طریق منابع طبیعیمان بهدست میآوریم، خواهیم داشت. چیزی که به نظر نمیرسد جزو برنامههای دولت احمدینژاد باشد.
ندای سبز آزادی: رییس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است که همکاری ایران با موزه لوور فرانسه قطع شده است. او اتخاذ این تصمیم فوری را بر اساس نتایج به قول خود موفقیتآمیز تصمیمات مشابه قبلی دانسته است؛ مهمترین آنها قطع رابطه ایران با موزه بریتانیا بود که به کوتاه آمدن انگلیسیها منجر شد.
به نظر میرسد خبر رفع توقیف از لوحهای هخامنشی که از سوی یک دادگاه استیناف آمریکا صورت گرفته، مقامات ایرانی را بیش از پیش در اتخاذ این تصمیم ناگهانی مصمم و جسور کرده است. اما آیا این داستان در مورد موزه لوور فرانسه نیز تکرار خواهد شد و پیشبینی مقامات دولتی ایران محقق میشود؟
به نظر میرسد موضوع رابطه ایران با موزه لوور با موارد دیگر تا حدودی متفاوت است و دقیقن مشخص نیست که فرانسویها همچون انگلیسیها یا آمریکاییها عمل خواهند کرد یا خیر.
قطع ارتباط با لوور در ادامه جنجالهای میان ایران و فرانسه
درست است که رابطه کشورهای غربی با ایران، پس از کودتای انتخاباتی سال 88، بسیار پیچیدهتر و تیرهتر شده است، اما علیرغم این تیرگی و نبود روابط حسنه، کشورهای غرب تلاش کردند امور فرهنگی و منافع فرهنگی مشترک را قربانی این تیرگی روابط نکنند، نمونه بارز آن ارسال منشور کورش به ایران از سوی موزه بریتانیا بود که هر چند با تأخیر هشتماهه اما بالاخره انجام شد.
اما به نظر میرسد قطع ارتباط ایران با موزه لوور فرانسه، در ادامه درگیریها و جنجالهایی است که اخیرن میان دولت ایران و دولت فرانسه پیش آمده است. جدیدترین این درگیریها اخراج جی دشموخ، سردبیر خبرگزاری فرانسه در تهران به دستور مقامات دولتی ایران بود که با واکنش دولت فرانسه مواجه شد و کامران نجف زاده، خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز از فرانسه اخراج شد و به تهران بازگشت.
همزمان با بازگشت نجفزاده به ایران، رسانههای حکومتی در ایران به انتشار مطالبی علیه دولت فرانسه پرداختند.
نقش دولت فرانسه و رهبریاش در مواجهه کشورهای غربی با حوادث اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا، خشم ایران را نسبت به فرانسه دوچندان کرده است.
عدم ارتباط با لوور سودی برای ایران ندارد
نکته دیگر این است که علیرغم اظهارات رییس موزه ملی ایران که گفته است قطع ارتباط ایران با موزه لوور به ضرر موزه لوور است نه ایران، باید گفت که ضرر این عدم همکاری بیشتر متوجه ایران است، زیرا این قطع همکاری فقط در سطح برگزاری نمایشگاهها و فرستادن اشیاء تاریخی از سوی طرفین نیست، بلکه ایران اعلام کرده است که «از این پس هیچ هیئت باستانشناسی خارجی به طور مستقل نمیتواند در ایران عملیات کاوش انجام دهد.»
همچنین به گفته آقای بقایی، ایران دیگر اجازه نخواهد داد که اشیاء تاریخی این کشور به منظور مطالعه و تحقیق از این کشور خارج شوند. و باستانشناسان فرانسوی نیز از ایران اخراج میشوند.
قطعن این تصمیمات یک طرفه، به سود تحقیقات میراث فرهنگی در ایران نخواهد بود، زیرا در بسیاری از موارد ایران با فقر دانش باستانشناسی مواجه است که همکاری با سازمانها و باستانشناسان غربی کمک شایانی به آن میکند.
اساسن باستانشناسی در ایران، بدون حضور دانش خارجی امکان نداشته است، و اکنون نیز به نظر نمیرسد که ایران در این زمینه به خودکفایی رسیده باشد.
به عنوان مثال، رییس موزه ملی ایران درباره بازگشت الواح هخامنشي به ايران گفته است که موزه ملي ايران در تلاش است تا نتيجه مطالعات و پژوهشهاي دانشگاه شيكاگو درخصوص الواح هخامنشي را نيز به دست آورد و این امر نشان میدهد که باستانشناسان ایرانی به تنهایی قادر به تحقیق درباره این الواح نیستند.
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که در بهترین حالت، قطع رابطه با موزه لوور فرانسه به سود هیچ کدام از طرفین نیست.
از سوی دیگر، نگرانی درباره حفظ آثار تاریخی و باستانی در ایران که از سوی خارجیها مطرح میشود تا حدودی بهجاست. طی دولت احمدینژاد، همیشه خبرهایی درباره تخریب آثار باستانی و یا از بین رفتن آثار تاریخی و بیتوجهی دولت به میراث فرهنگی ایران منتشر شده و میشود. چگونه دولت احمدینژاد که در برابر آثار متعلق به ملت خودش اهمال و کمکاری میکند، میتواند در مورد حفظ و امانت آثار خارجی تضمین دهد؟
به نظر میرسد مقامات ایرانی به جای اینکه لحن خود را عوض کنند و سعی کنند از موضع بالا و قدرت با دیگر کشورها به ویژه کشورهای غربی سخن بگویند، باید در رفتار و دیپلماسی خود در قبال این کشورها تجدید نظر کنند. زیرا مشکلاتی از این دست در دوران اصلاحات که سیاست خارجی ایران مبتنی بر تنشزدایی بود به چشم نمیخورد و وجود این مسایل در دوران کنونی صرفن ناشی از سیاست خارجی غلط ایران است.
رییس سازمان میراث فرهنگی خطاب به فرانسویها گفته است که زمانه عوض شده و دوران قرن نوزدهم گذشته است، اما آیا رفتار دولت ایران نظیر سرکوبهای بیشمار و نقض آشکار حقوق بشر و دیکتاتوریهای موجود در سیستم قدرت در ایران، تا چه اندازه متناسب با عصر حاضر است؟
ندای سبز آزادی: بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در گفتوگویی جزئیات برنامههای معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در سال 90 را تشریح کرده است. او علاوه بر اینکه خبر از برگزاری انبوهی از نمایشگاه کتاب را داده است، مهمترین اولیت این برنامهها را اطاعت از فرمانهای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده و گفته است وزارت ارشاد سعی میکند از «منویات» رهبر پیروی کند و «مطالبات» او را جامه عمل بپوشاند.
به نظر میرسد مقامات وزارت ارشاد به طرز عجیبی علاقه دارند تا هر کاری را که میخواهند در حوزه فرهنگ انجام دهند به گونهای به «مقام رهبری» متصل کنند. به عنوان نمونه، فعالیت در مورد موضوع مهمی مثل کتاب و کتابخوانی که اهمیت آن برای هر انسانی بدیهی و واضح است، چه ضرورتی است که حتمن با اجازه و دستورات رهبر انجام گیرد؟
بهمن دری گفته است که امسال كتابخانههاي مدارس را با برگزاری نمايشگاههایی تجهیز خواهيم كرد تا «به مطالبات رهبر معظم انقلاب در اين حوزه جامعه عمل بپوشانيم.» آیا اگر مطالبات رهبر در این میان مطرح نبود، دولت هیچگاه به فکر تجهیز کتابخانههای مدارس نمیافتاد؟ آیا در دیگر کشورهایی که از جایگاه رهبری در سیستم حکومتی آنها خبری نیست، دولت به تجهیز کتابخانههای مدارس نمیپردازد؟
خرید دو میلیارد تومان قرآن و مفاتیح
متأسفانه فعالیت فرهنگی دولت در زمینه قرآن و دین، صرفن محدود به فعالیتهایی ظاهری مثل خرید قرآن و مفاتیح میشود.
بهمن دری گفته است: در سال 89 نزديك به 2 ميليارد تومان به كتابهاي قرآن، نهجالبلاغه، مفاتيح و يك ميليارد تومان براي خريد كتابهاي مرتبط با موضوع نماز اختصاص پيدا كرد كه ناشران و مولفان قطعن توقع دارند در سال آينده اين ميزان افزايش پيدا كند.
این در حالی است که همواره موضوع خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد مورد بحث بوده است و ناشران معتقدند که وزارت ارشاد در این زمینه به حیف و میل بودجههای فرهنگی میپردازد.
تأکید بیش از حد و غیراصولی بر برگزاری نمایشگاه کتاب
بهمن دری در این برنامهها، بیش از همه بر برگزاری نمایشگاههای کتاب، ارتقای نمایشگاه کتاب تهران و خلاصه هر آنچه میتوان با نمایشگاه انجام داد، تمرکز کرده است.
او راه حل رشد کتابخوانی در سنین پایین و دوران کودکی، را برگزاری نمایشگاه میداند، پایین آمدن قیمت کتاب را نیز با تقویت نمایشگاهها میخواهد متعادل کند، و همچنین برای تمرکززدایی از تهران، نیز در شهرستانهای مختلف نمایشگاه برگزار خواهد کرد.
به این ترتیب آنطور که دری میگوید، تقریبا همه اهداف این معاونت، به شکلی با نمایشگاه کتاب گره خورده و برای انجام کارهای مختلف در حوزههای مختلف، از رشد کتابخوانی تا تمرکززدایی، به برگزاری نمایشگاه امیدوار است.
اما آیا این تأکید بیش از حد بر برگزاری نمایشگاه کتاب واقعن تا این اندازه مشکلگشاست؟ بر فرض اینکه این مشکلاتی که بهمن دری میخواهد با برگزاری نمایشگاه حل کند، حل شود، بقیه مشکلات چه میشود؟ آیا آنها هم با برگزاری نمایشگاه از بین میروند؟ آیا موضوع ممیزی و سانسور هم به نمایشگاه کتاب مربوط است؟
درست است که برگزاری نمایشگاههای کتاب در هر کشوری یکی از شاخصهای توسعه آن کشور است، اما این امر تنها راهحل برای مشکلات کتاب نیست. مرور فعالیتهای کشورهای توسعهیافته که نرخ مطالعه بسیار بالایی دارند و شمارگان کتابهایشان باورنکردنی است، نشان میدهد، نمایشگاه اگرچه راه مناسبی برای برقراری رابطه مناسب با اهالی مطالعه است اما همه آنچه میتوان انجام داد هم نیست.
نمایشگاههای کتاب در ایران کارکرد خود را از دست دادهاند
علیرغم توجه زیاد دولت احمدینژاد به نمایشگاههای کتاب، و افزایش کمی آنها طی سالهای اخیر، کارکرد این نمایشگاهها از بین رفته است.
مهمترین این نمایشگاهها که نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است، به فروشگاهی بزرگ و شلوغ تبدیل شده است که تازه بسیاری از کتابهای اساسی و مهم اجازه عرضه شدن در آن را ندارند.
نمایشگاههای استانی هم به نظر به وسیلهای برای مصرف بودجههای استانی و خرید کتابهای خاص تبدیل شده است، زیرا وزارت ارشاد در استانها طی برگزاری این نمایشگاهها، که اغلب در انحصار ناشران دولتی و حکومتی است، کتابهای مورد نظر خود را که اغلب نیز با استقبال مخاطبان مواجه نمیشود، خریداری میکند و کتابخانههای عمومی را از آنها پر میکند.
با برگزاری این نمایشگاهها نه تنها سودی متوجه مردم کتابخوان نمیشود و معضل توزیح کتاب در ایران حل نخواهد شد، بلکه فقط جیب دلالان کتاب و تاجران فرهنگی، اعم از مدیران دولتی و ناشران حکومتی به نوایی میرسد.
در پی پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس به علی عبدالله صالح برای کنارهگیری از قدرت، وی این پیشنهاد را رد کرد.
به گزارش رادیو فردا، علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس را برای واگذاری قدرت به معاونش ، «عبدو ربو منصور» رد کرد.
امروز هم صدها هزار نفر از مخالفان و هواداران رئیس جمهوری یمن در چند شهر این کشور از جمله صنعا و تعز Taiz تجمع کردند.
علی عبدالله صالح گفته است که درپایان دوره ریاست جمهوری اش در سال 2013 میلادی کناره گیری می کند، اما مخالفان خواستار استعفای زودتر او هستند.
در ادامه موج انتقادات سیاسی و مذهبی نسبت به تولید و توزیع سی دی موسوم به «ظهور نزدیک است»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد می گوید: کسانی که سی دی ظهور نزدیک است را تولید کرده اند متعلق به یک جریان سیاسی اند که در دراز مدت به دنبال بی دین کردن مردم اند.
به گزارش جرس، به دنبال انتشار گسترده سی دی موسوم به «ظهور نزدیک است»، که با مصداق نامیدن برخی افراد و اشخاص، آنها را شخصیت های آخر الزمان معرفی کرده، بسیاری از علما و چهره های اصولگرا به انتشار این سی دی واکنش نشان داده و آنرا "انحرافی" ذکر کرده اند. این سی دی که در آن نفس زکیه با محمدباقر حکیم که در نجف اشرف کشته شد، سید خراسانی با آقای خامنه ای، شعیب ابن صالح با محمود احمدی نژاد، سید یمانی با سید حسن نصرالله، سفیانی با ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده شده، مخالفت برخی از بزرگان حوزه علمیه قم ونجف همچون آیت الله مکارم شیرازی وآیت الله صافی گلپایگانی را در پی داشت و نیز مرکز تخصصی مهدویت که نهاد مهم حوزه علمیه قم در باب مسائل مهدویت شناخته می شود، نسبت به این مستند واکنش نشان داد و آن را مردود دانسته است.
خود امام زمان هم نمی داند کی ظهور می کند...
به گزارش خبرآنلاین، حسین ابراهیمی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، پیرامون این سی دی و "خطرات ترویج این نگاه به مهدویت در بین مردم" می گوید "این مستند دور از واقعیت است و هیچ استنادی درباره مواردی که در آن مطرح می شود، وجود ندارد و اصولا کارهایی که دست اندر کاران این سی دی انجام دادند، خلاف روایات و احادیت ما است که بزرگان بیان کردند. اعتقاد ما این است که حتی خود امام زمان زمان ظهور را نمی داند، علاوه بر اینکه تطبیق دادن آخرالزمان با این و آن، کارغلطی است. همه اینها غلط است و هیچ کدام مستند نیست و خلاف واقع است و کسانی که این کار را کردند قطعا در پس پرده متعلق به یک جریان سیاسی هستند که دردراز مدت بی دین کردن مردم را دنبال می کنند.
سازنده و حامی آن منحرف است
این چهره اصولگرا، همچنین پیرامون اینکه "این سی دی توسط یک چهره خاص در دولت حمایت می شود"، گفت "من نمی دانم، اما هر کس که این کار را کرده است، منحرف است."
ابراهیمی پیرامون نقش مشایی و اینکه "اطلاعات گذشته و عملکرد وی در دوران شهرداری احمدی نژاد و طرح کشیدن مسیر ظهور امام زمان این گمانه زنی را تقویت می کند"، گفت "در آن زمان با آنها مرتبط بودم وهیچ ازاین مسائل نبوده است، اینها همه دردوران ریاست جمهوری مطرح شده است ."
عده ای از خواص مقابل این حقیقت بزرگ ایستاده اند
همزمان کارگردان مستند «ظهور بسیار نزدیک است» در گفت و گو با این منبع خبری، تلاش کرده است به جنجال های ایجاد شده پاسخ دهد. علی اصغر سیجانی، که علاوه بر سمت مجری گری، کارگردانی فیلم «ظهور بسیار نزدیک است» رابرعهده داشته، در ابتدا می گوید "عده ای از خواص در مقابل حقیقت بزرگ که همان در آستانه ظهور قرار داشتن است، ایستاده اند."
علی اصغر سیجانی در همین رابطه می افزاید: در روایات نیز آمده است، زمانی که امام عصر ظهور می کنند، عده ای از خواص و علماء، البته نه همه شان، مقابل امام زمان قرار می گیرند؛ که این مهم را باید مد نظر داشته باشیم.
در آستانه ظهور قرار داریم
علی اصغر سیجانی با بیان این که احساس مسئولیتی که ما در قبال این مسئله داشتیم باعث شد که مستند «ظهور بسیار نزدیک است» را بسازیم، مدعی شد: اعتقاد داریم که بنا به فرمایش بزرگان و تحقق نشانه های ظهور در برهه حساس تاریخی هستیم؛ یعنی در آستانه ظهور قرار داریم و جامعه باید از آن مطلع شود.
وی می گوید "گروه مبشران ظهور که متولی اصلی این مستند است یک گروه مردمی است که از همه طیف ها و اقشار مختلف مردم از جمله طلبه، بسیجی، سپاهی و ... در آن عضویت دارند. به هیچ جایی وابسته نیستیم و این که تهمت می زنند که بودجه مستند «ظهور بسیار نزدیک است» از پول های کلان از فلان جریان شناخته شده تأمین شده، دروغ و تهمت است؛ این که می گویند این پول ها از فلان گروه و فلان فرد گرفته شده است و تهمت می زنند، برای مان مهم نیست، آقا(رهبری) فرمودند که مسائل را اصلی و فرعی کنید و ما دقت کردیم که در این راه به مسائل فرعی نپردازیم."
روایات در مورد احمدی نژاد درست است
این فعال اصولگرای حامی دولت، پیرامون تطبیق های شخصیتی در سی دی مذکور می گوید "هیچ مشکلی ندارد و بسیاری از بزرگان نیز آن را تأیید کرده اند و حتی اگر صحیح هم نباشد هیچ فاجعه ای رخ نمی دهد؛ برای مثال مخالفان ما مطرح می کنند که شخصیت شعیب ابن صالح چندین بار مطرح شده است؛ مثلا یک بار هاشمی رفسنجانی را به شعیب ابن صالح تطبیق داده اند و گفته اند ایشان شعیب ابن صالح است، یک بار سردار صفوی و یک بار سردار شمخانی. اما اولا این افرادی که مطرح کرده اند، دلیل محکمی برای آن نداشته اند. اما برای اثبات شعیب ابن صالح بودن آقای احمدی نژاد بالای صد صفحه مقاله فقط در سایت ما نوشته شده است و محققین مختلفی در این زمینه مطلب دارند و علاوه بر آن، ما برای اولین بار، ایشان را به عنوان شعیب ابن صالح مطرح نکردیم بلکه بنده چند محقق می شناسم که احمدی نژاد را به عنوان شعیب ابن صالح قبول دارند و از آن جمله آقای شادی فقیه در لبنان است که در کتاب «احمدی نژاد و انقلاب جهانی پیش رو»، مسئله شعیب ابن صالح بودن احمدی نژاد را به عنوان اولین نفر مطرح کرده است.
ما بچه حزب اللهی هستیم و ...
علی اصغر سیجانی می افزاید " ما یک بچه حزب اللهی هستیم و خود بنده طبق علاقه ای که به این موضوع داشتم از دوازده سال پیش وارد این عرصه شدم؛ ما بشارت بزرگان را داریم؛ شما اگر صحبت های رهبری را در نظر بگیرید، بشارت های احمدی نژاد را به عنوان برگزیده و منتخب مردم مورد توجه قرار دهید که ایشان در هر سخنرانی بشارت ظهور را می دهند؛ پس ایشان هم نعوذبالله آلت دست دشمنان است و به فرموده بعضی ها پول کلان می گیرد و ...؟!!."
هزار عضو رسمی داریم، ظهور نزدیک است
این فعال اصولگرا پیرامون گروه «مبشران ظهور» مدعی شد که بیش از هزار نفر عضو رسمی دارد و چیزی حدود هفت الی هشت میلیون تومان هزینه تولید سی دی مذکور شده است.
سیجانی همچنین ادعا کرد "ما در یک محدوده زمانی تا ظهور هستیم. ائمه می فرمایند که اولین علامت حتمیه ظهور را که دیدید، عاشورای بعدی ظهور است؛ و این یعنی قبل از ظهور با اولین علامت حتمیه، ظهور مشخص شده است و همچنین با رخ دادن برخی نشانه ها یک محدوده زمانی به وجود می آید. مثلا انقلابات مردم مشرق زمین که برخی معتقدند، از زمان آغاز آن تا ظهور امام عصرفاصله زمانی کمی وجود خواهد داشت. البته ما تعیین تاریخ ظهور را مردود می دانیم و در هیچ کجای فیلم تعیین تاریخ ظهور صورت نگرفته است.
رهبری در مورد این مصادیق سکوت کرده و مخالفتی نداشته است
کارگردان و مجری مستند جنجالی «ظهور نزدیک است»، پیرامون تطبیق شخصیتی در روایات با رهبر جمهوری اسلامی گفت "در مورد رهبری که عنوان سید خراسانی عصر ظهور به ایشان اطلاق شده است، عملکرد ایشان برای ما ملاک بود. رهبری بارها در مقابل عنوان سید خراسانی که به ایشان نسبت داده شده است، سکوت کرده اند؛ به علاوه آن بارها از دفتر ایشان استفتاء کرده اند که آقا(رهبری) شما سید خراسانی عصر ظهور هستید یا نه؟ که باز چیزی جز سکوت دیده نشده است. که البته نمی توانند به صورت علنی و مانند ما بگویند که سیدخراسانی هستند، چون قطعا با اعلام چنین چیزی از سوی ایشان، تخریب ها و تهمت هایی را ممکن است به ایشان بزنند؛ خلاصه کلام این که همین سکوت ایشان، برای ما کافی است."
آقا (رهبری) در این مورد کد داده
گفتنی است چند روز پیش نیز، جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخی در مشهد، با حضور تهیه کننده و کارگردان این مستند برگزار شد، که سیجانی (کارگردان) ادعا کرد "ما نشانه های ظهور داریم، ائمه گفتند اینگونه مسائل (امروزی) را دیدید منتظر ظهور باشید، با یکی صحبت می کردم تو قم ، روحانی است و از رفقای بنده هم است، می گفت روایت داریم در آستانه ظهور کسی آرامش ندارد و ظلم زیاد است! پس الان که انقلاب است و وضع مردم خوب، پس ظهور نزدیک نیست. اینها منتظرند نعوذ بالله حکومت ما هم متلاشی بشود و ظلم همه جا را فرا بگیرد و بعد آقا ظهور کند؟ این برداشت را دارند بعضی ها. که ایران هم باید مثل آمریکا بشود و مسلمانها را اذیت کنند، بعد آقا بیاید! این در تناقض صریح با سخنان امام و حضرت آقا هست. امام خمینی می گفت انقلاب ما آغاز انقلاب جهانی به پرچم داری امام زمان هست و با ما پرچم روبه دست امام زمان می دهیم! بببینید این برداشت غلط از روایات است. روایات می گوید در آستانه ظهور در ایران انقلاب می شود! این انقلاب مقدمه ظهور است و ادامه خواهد داشت تا ظهور! این که متنقاض است! و اگر شیعیان در ذلت باشند، در ضعف باشند، خوار باشند، چه کسی امام زمان رو یاری کند؟ امام زمان قرار نیست که بیاد همش با معجزه یاری بشود؟ یا همش جن و فرشته کمکش کنند! البته اونا هم هستند! ولی آنی که باید باشد، شیعیان واقعی و مقتدرند، که حکومت داشته باشند تا همان طور که روایت می گوید زمینه و مقدمه را فراهم کنند! "
کارگردان سی دی «ظهور نزدیک است»، در ادامه سخنان خود افزوده بود "آقا (رهبری) دو سال پیش فرمود: امروز دنیا حقیقتا پر از ظلم و جور شده و تشنه نسیم عدالت مهدوی است. بابا آقا فرموده اینها را، الکی که نمیشه همش دم از آقا بزنیم ! همش شعار بدیم! یک بار هم به سخن های حضرت آقا دقت کنیم ، کدهای آقا، اشارات آقا..."
ندای سبز آزادی: بنا به گزارش منابع خبری، سه رشته خط لوله اصلی انتقال گاز طبیعی ایران به قطر ۵۶ اینچ در استان قم به دلایل نامشخصی امروز جمعه ١٩ فروردین منفجر شده است.
به گزارش مهر، بامداد جمعه سه رشته خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم به دلایل نامشخصی منفجر شده است.
مسئولیت اصلی این خطوط لوله انتقال گاز طبیعی از پالایشگاههای جنوب کشور همچون مجتمع گازی پارس جنوبی، پارسیان و فجرجم به استانهای شمال و شمالغربی ایران است.
در حال حاضر تیمهای امداد، عملیات و بازرسی شرکت ملی گاز ایران و برخی از دستگاههای دولتی در محل انفجار این خط لوله گاز طبیعی در حال بررسی دلایل این حادثه هستند.
این انفجار ناگهانی در ٧۴ کیلومتری جاده دلیجان به قم به وقوع پیوسته است که مسئولان شرکت ملی گاز در اولین اقدام مشغول به تخلیه گاز طبیعی از خطوط لوله هستند.
گفتنی است بهمن ماه سال گذشته نیز، در ٢۵ کیلومتری شمال منطقه سلفچگان استان قم سه خط لوله یکهزار پوندی انتقال گاز منفجر شده بود. انفجار همزمان خطوط لوله شهر قم را لرزاند و آسمان بخش وسیعی از جنوب غربی این شهر را به شدت قرمز کرده بود.
با وجود انفجار در مسیر این خطوط لوله در یک عملیات ضربتی به منظور جلوگیری از قطع و یا افت فشار گاز طبیعی در استانهای شمالی کشور تعمیرات خطوط لوله آسیب دیده در مدت سه روز توسط شرکت ملی گاز انجام شده بود.
جواد اوجی مدیر عامل شرکت ملی گاز سال گذشته با بیان اینکه با انفجار این سه خط لوله سراسری در مجموع از انتقال روزانه ٢۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به استانهای شمال و شمالغربی کشور جلوگیری کرد به مهر گفته بود: با این وجود با تشکیل ستاد بحران در سطح وزارت نفت و بسیج کردن تمامی امکانات تعمیرات خطوط آسیب دیده از ساعات اولیه حادثه آغاز شد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه دلایل انفجار این سه خط لوله گاز به هیچ وجه مسائل فنی و عملیاتی نبوده است، اظهار کرده بود: دلایل وقوع این حادثه گازی توسط دستگاههای مختلف در حال پیگیری است.
بر اساس این گزارش، هنوز جزئیات این انفجار از سوی مسئولان اعلام نشده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارات برخی مقامات کشورهای منطقه در مورد "دخالت ایران در امور داخلی کشورها"، با بیان اینکه صحنه فعلی منطقه، صحنه فرافکنی نیست، تاکید کرد: مشکل این مقامات با تمسک به چند مسئله حاشیهای حل نمیشود.
رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی، بدون رویکرد به سرکوب معترضان در ایران و به گلوله بستن آنها توسط ماموران حکومتی، مدعی شد "خواسته حقوقی مردم را نباید با گلوله جواب داد. کسی که در حاکمیت است نباید علیه ملت خود سلاح به کار برد. از این رو جمهوری اسلامی از مردم بحرین، تونس، لیبی، یمن و مصر دفاع میکند. "
به گزارش ایلنا، علی لاریجانی روز پنجشنبه ١٨ فروردین، در جریان سفر به قم، در دیدار مسئولین آن استان به تحولات اخیر منطقه اشاره کرد و گفت: مجموعه خیزشهای مردمی که در منطقه و شمال آفریقا شکل گرفته، یک باور واقعی را در بین قدرتمندان باید به وجود آورد. این مسئله چیزی نیست که با چند قرص مسکن قابل رفع باشد.
مراجع و طلاب حوزه علمیه قم درباره تامین حقوق اولیه ملتها تلاش میکنند
لاریجانی بدون اشاره به موضوع ایران و فشار بر مراجع مردمی گفت: وقتی مراجع و طلاب حوزه علمیه قم درباره تامین حقوق اولیه ملتها تلاش میکنند، منافعی ندارند بلکه معتقدند این حق اصلی مسلمانان بوده که توسط غرب و حکام دیکتاتور از ملتهای اسلامی ربوده شده است.
وی ادامه داد: من از افراد بصیر منطقه و مراجع تقلید تشکر میکنم که در این رابطه اهتمام ویژه داشتند و از حقوق اهل تسنن و تشیع منطقه دفاع کردند.
رییس مجلس با اشاره به ادعاهای برخی رسانههای غربی مبنی بر اینکه ایران اگر از تحرکات بحرین حمایت میکند به خاطر تشیع است، متذکر شد: مردم بحرین شیعه هستند امامسلمانند و نباید به خاطر شیعه بودن تحت ظلم قرار بگیرند.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران از قیامهای مردم مصر، تونس و یمن نیز حمایت کرد در حالیکه اکثریت مسلمانان آن کشورها اهل تسنن هستند؛ بنابراین موضوع ایران بحث فرقهای نیست بلکه از منظر انسانی به مسائل نگاه میکند.
وی با تاکید بر اینکه موضع شورای همکاری خلیج فارس و اظهارات وزیر خارجه و رئیس پارلمان اردن مشکل آن را حل نمیکند، مقامات این کشورها باید صحنه را ارزیابی کنند.
خواسته حقوقی مردم را نباید با گلوله جواب داد
رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی، باز هم بدون رویکرد به سرکوب معترضان در ایران و به گلوله بستن آنها توسط ماموران حکومتی، مدعی شد "خواسته حقوقی مردم را نباید با گلوله جواب داد. کسی که در حاکمیت است نباید علیه ملت خود سلاح به کار برد. از این رو جمهوری اسلامی از مردم بحرین، تونس، لیبی، یمن و مصر دفاع میکند. "
وی با بیان اینکه برخی مقامات کشورهای عربی میخواهند قیامهای منطقه را وارد تفرقهافکنی کنند، خاطرنشان ساخت: این راه حل مشکل نیست مگر با حضور نظامی سایر کشورها در بحرین اوضاع آرام شد؛ بلکه بغض مردم آن کشور را بیشتر کرد.
ابراز علاقه مصر برای دوستی با ایران برخاسته از انقلاب مصر است
لاریجانی درباره رابطه ایران و مصر نیز تصریح کرد: وزیر خارجه مصر در مورد دوستی با ملت ایران اظهارنظری کرد که گامی مثبت و برخاسته از انقلاب مصر تفسیر میشود.
وی افزود: جهتگیری انقلاب مصر عاقلانه و درست در جهت تامین آرامش منطقه است. طبعاً باید صبر کرد تا گفت و گوهایی در زمینه برقراری رابطه بین دو کشور صورت بگیرد.
لاریجانی یادآور شد: این کار ملازماتی دارد که باید شرایط از طرف مصر انجام شود تا ایران نیز قدم بردارد.
دیدار با علمای قم
به گزارش خبرگزاری ها، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر خود به قم، با چند تن از علما دیدار و درباره تحولات منطقه گفتگو کرد.
به گزارش تارنمای پایگاه خبری- تحلیلی «اعتدال»، علی لاریجانی در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی، از حمایت قاطع ویاز ملت مسلمان منطقه بویژه مردم مظلوم بحرین تشکر و قدردانی کرد و صافی گلپایگانی نیز در این دیدار با اشاره به حرکت های انقلابی مسلمانان کشورهای عربی و اسلامی از حضور و دخالت نیروهای بیگانه به ویژه آمریکا در امور داخلی مردم به شدت انتقاد کرد.
رئیس مجلس همچنین با تولیت آستان حضرت معصومه و همچنین حسینی بوشهری امام جمعه قم دیدار و گفتگو کرد، که طی این دیدارها، درباره تحولات منطقه و مسائل حوزه بحث و تبادل نظر شد.
از قیامهای منطقه حمایت می کنیم
به گزارش تارنمای «خانه ملت»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدار خود با علمای قم، از حمایت آنان از اعتراضات مردم بحرین علیه حکومت آن کشور تشکر کرد و در اشاره ای تلویحی به اقدام عربستان سعودی و امارات عربی متحده در اعزام نیرو به بحرین و اتهام مداخله ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، گفت که برخی مقامات کشورهای عربی می خواهند قیام های منطقه ای را به عاملی برای تفرقه افکنی تبدیل کنند و گفت: "مگر با حضور نظامی سایر کشورها در بحرین، اوضاع آرام ترشد، بلکه بغض مردم آن کشور را بیشتر کرد."
دیداری محرمانه
گفتنی است خبرگزاری فارس در پوشش خبری سفر رئیس مجلس به قم اعلام کرده است که علی لاریجانی كه از روز پنجشنبه به قم سفر كرده، با برخی مراجع و علما این شهر به صورت محرمانه دیدار و گفتوگو كرده است.
فارس گزارش داد "علی لاریجانی به دفتر آیتالله مكارمشیرازی رفت و با این مرجع تقلید به صورت محرمانه دیدار كرد."
در ادامه این گزارش فارس همچنین آمده است "لاریجانی با نوری همدانی و دیگر مراجع این شهر از جمله آیتالله مومن عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفتوگو داشته است."
تاکید بر استقلال حوزه ها
لازم به ذکر است لاریجانی در جریان سفر خود به قم، بر آمادگی مجلس جهت همکاری با حوزههای علمیه تأکید کرد و ضمن تاکید بر لزوم "عدم دخالت در امور حوزه ها" اظهار داشت: با توجه به نقش حوزههای علمیه در هدایت فرهنگی جامعه، کمک به حوزههای علمیه به منزله سرمایهگذاری بلندمدت در امور فرهنگی است.
به گزارش مهر، وی در دیدار مسئولان حوزههای علمیه کشور افزود: مجلس شورای اسلامی همان گونه که پیش از این نیز با تصویب قوانین زمینه توسعه مناسب حوزههای علمیه را فراهم کرده است از این پس نیز آماده همکاری با حوزههای علمیه خواهد بود.
ندای سبز آزادی: در پی تائید حکم سنگین هشت سال زندان حشمت الله طبرزدی دبیرکل جبهه دمکراتیک ایران در دادگاه تجدیدنظر، سازمان عفو بینالملل با انتشار مطلبی خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال سیاسی شد و به مقامات جمهوری اسلامی یادآوری کرد که به عنوان عضوی از میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی، دولت این کشور موظف به حمایت از حقوق مربوط به آزادی بیان و تشکل میباشد.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در مطلبی که سازمان عفو بینالملل روز گذشته و برای اقدام فوری منتشر کرده است آمده است: این سازمان با ابراز نگرانی از وضعیت بد نگهداری مهندس طبرزدی، خواستار برخورد با عوامل ضرب و شتم و تهدید آقای طبرزدی در ایام بازداشت خود شده است.
حشمت الله (حشمت) طبرزدی ۵٣ ساله، روزنامه نگار و دبیرکل جبهه دمکراتیک ایران، یکی از احزاب مخالف در ایران میباشد که درخواست تجدیدنظرش برای لغو حکم ٩ سال زندانش ناموفق بود. آقای طبرزدی در ششم دی ماه ٨٨ در خانهاش در تهران توسط چهار تن که مدعی بودند از طرف دفتر دادستان میباشند و با یک حکم نامعتبر بازداشت شد. وی پس از بازداشت، و پیش از انتقال به زندان شهید کچویی کرج در اردیبهشت ٨٩، در زندان اوین تهران نگهداری میشد. وی سپس در دوازدهم خردادماه همان سال به زندان رجایی شهر که معروف به شرایط بد نگهداری میباشد منتقل گردید.
وی در جلسه محاکمهاش گفت که "در طول دوران بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید به تجاوز شده و شدیداً برای اعتراف به دریافت پول از بیگانگان تحت فشار قرار داشته است."
به باور این سازمان "آقای طبرزدی زندانی عقیدتیای است که تنها به خاطر فعالیتهای مسالمت آمیزش برای آزادی بیان زندانی میباشد و میبایستی فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود."
محمد، پسر آقای طبرزدی همچنین در خصوص وضعیت زندان محل نگهداری پدرش گفته بود: "بندی که پدرم [در آن] است پنجرهاش شيشه ندارد و آنها در هوای سرد زمستان روز و شب در آن بند به سر میبردند. به بیماریهای زندانيان رسيدگی نمیشود... غذای زندان سالم نيست... و همه اینها در وضعيت جسمیشان تأثیر گذار است. هر چقدر هم آنها روحیهشان را حفظ کنند باز هم اين شرايط سخت آنها را به مرور ضعيف میکند."
حشمت الله طبرزدی سخنگوی «شورای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران»، نخست در مهرماه سال گذشته به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، توهین به رهبر جمهوری اسلامی، توهین به ریاست جمهوری و اخلال در نظم عمومی" به نه سال زندان و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر و پس از برائت از اتهام "اخلال در نظم عمومی" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام" این حکم به هشت سال زندان کاهش یافته و محکومیت شلاق لغو گردید. همچنین وی به مدت ده سال از شرکت در هرگونه فعالیت اجتماعی محروم است که مربوط به محکومیت پیشین آقای طبرزدی میباشد.
این سازمان از همگان خواست تا با ارسال نامه به دفاتر رئیس دادگستری استان تهران، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی و همچنین نمایندگیهای دیپلماتیک ایران در خارج از کشور موارد زیر را یادآور شوند:
فراخواندن مقامات جمهوری اسلامی به آزادی فوری و بدون قید و شرط حشمت الله طبرزدی.
فراخواندن مقامات جمهوری اسلامی به تحقیق در مورد گزارشهای ضرب و شتم و تهدید آقای طبرزدی و سپردن مسئول این برخوردها به چنگال عدالت.
ابراز نگرانی نسبت به گزارش های دریافتی در مورد وضعیت بد نگهداری آقای طبرزدی که میبایستی مطابق با استانداردهای بینالمللی، به عنوان حداقل قوانین استاندارد برای رفتار با زندانیان باشد.
یادآوری این نکته به مقامات جمهوری اسلامی، که به عنوان عضوی از میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی، دولت این کشور موظف به حمایت از حقوق مربوط به آزادی بیان و تشکل میباشد.
ندای سبز آزادی: همزمان با اوج گیری بحران سیاسی میان جمهوری اسلامی و کشورهای عرب منطقه، و متهم سازی تهران به "دخالت در امور داخلی این کشورها"، و در ادامه هشدارهای مقامات آمریکایی به ایران، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نیز، جمهوری اسلامی و همزمان گروه تروریستی القاعده را متهم کرده است، که در پی سواستفاده از شرایط منطقه برای گسترش نفوذ خود هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه هفتم آوریل، در سخنانی در یکی از پایگاههای نظامی آمریکا در بغداد با اشاره به ناآرامیهای جاری در برخی از کشورهای عربی، نسبت به تلاش جمهوری اسلامی و همچنین گروههای بنیادگرا برای سواستفاده از این وضعیت ابراز نگرانی کرده است.
وی با بیان این که ایالات متحده آمریکا باید از نزدیک مراقب اوضاع باشد، در این باره اظهار داشته است: "اکنون شرایطی وجود دارد که ممکن است، بنیادگرایان و همین طور ایران برای گسترش نفوذ خود تلاش کنند."
وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا همچنین گفته است، کشورش باید از این امر اطمینان حاصل کند که چنین گروههایی نتوانند در سایه تحولات منطقه به اهداف خود دست یابند.
رابرت گیتس، که پیش از سفر به عراق در عربستان سعودی نیز توقف کوتاهی داشت، پس از دیدار با ملک عبدالله نیز به شدت از جمهوری اسلامی انتقاد کرده و با اشاره به ناآرامیها در بحرین گفته بود: "ما شواهدی در دست داریم که نشان میدهد، ایرانیان تلاش میکنند از اوضاع جاری در بحرین سواستفاده کنند."
گیتس افزوده بود: "ما همچنین شواهد و مدارکی در اختتار داریم که نشان میدهد، مقامات جمهوری اسلامی در این فکر هستند که در جاهای دیگر هم مشکل ایجاد کنند."
آمریکا جمهوری اسلامی را متهم میکند که به دنبال ایجاد بیثباتی در منطقه و مقابله با حکمرانان سنی کشورهایی مانند بحرین است که از مدتی پیش شاهد اعتراضهای اکثریت شیعه این کشور است.
در اواخر اسفند ماه نیز وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به بحرین، از مقامهای این کشور خواسته بود، به منظور جلوگیری از "دخالت ایران و تلاش برای ایجاد بیثباتی"، دست به اصلاحات بزنند.
گفتنی است اعزام نیرو از سوی چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی و امارات به بحرین برای مقابله با اعتراضهای اکثریت شیعه در این کشور، اعتراض شدید جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است که این اعتراضها نیز به نوبه خود با واکنش تند کشورهای عربی روبرو شده که تهران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کردهاند.
مقامهای جمهوری اسلامی و رسانههای حکومتی در ایران رویکردی دوگانه در قبال تحولات در منطقه در پیش گرفتهاند و در حالی که اعتراضهای مردمی در کشورهایی مانند مصر، تونس یا بحرین را "پسلرزههای انقلاب اسلامی" یا "خیزش اسلامی" توصیف میکنند، درباره اعتراضهای ضد حکومتی در سوریه سکوت کردهاند.
گفتنی است وزیر دفاع آمریکا، ماهه گذشته نیز، در حالی که اعتراضها در بحرین ادامه داشت، از مقام های آن کشور خواسته بود تا به منظور "جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی در امور بحرین" برای ایجاد بیثباتی، دست به اصلاحات بزنند.
در همین راستا، مشاور پیشن امنیت ملی باراک اوباما، روز یکشنبه اخیر هشدار داد که جمهوری اسلامی از قیامهای اعتراضی خاورمیانه و آفریقا نفع میبرد و به طور منطقی از این آشفتگیها "خرسند است" و به آن "دامن میزند."
جیمز جونز در مصاحبه با شبکه خبری سیانان توضیح داد که به دلیل هرج و مرج موجود در خاورمیانه جمهوری اسلامی دیگر مرکز توجه نیست و در حال حاضر در مورد برنامه اتمی ایران صحبت چندانی به میان نمیآید.
وی تأکید کرد که ایران "عملا همه چیز را تحت تأثیر قرار میدهد و در تلاش است تا در تمام کشورهایی" که درگیر اعتراضهای ضد حکومتی هستند "نقشی داشته باشد" و از بیرون به "تحریک" ناآرمیها میپردازد.
پیشتر نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نسبت به مداخله ایران در ناآرامیهای منطقه خلیج فارس هشدار داده بود. وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در یک کنفرانس بینالمللی در مورد بحران لیبی در پاریس به سر میبُرد، به ایران هشدار داده بود که "مداخله در امور کشورهای منطقه را متوقف کند."
بلافاصله بعد از انتقادات تند سعد حریری سرپرست نخست وزیری لبنان از جمهوری اسلامی، که مقامات ایران را به "دخالت در امور کشورهای عربی" متهم و تاکید کرده بود "نه لبنان و نه بحرین به کشورهای تحتالحمایه ایران تبدیل نخواهند شد"، حزب الله لبنان مواضع حریری را مورد حمله قرار داده و آنرا "در جهت توطئۀ آمریکا برای ایجاد شکاف میان مردم لبنان و ایجاد آشوب" توصیف کرد.
به گزارش العربیه، روز پنجشنبه گذشته سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان، مقامات جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور داخلی كشورهای عربی كرد و تاکید کرد كه لبنان و بحرین تحت الحمایه ایران نخواهند شد.
حریری كه دوماه قبل با كنار كشیدن وزرای حزب الله دولتش سقوط كرد، روز پنجشنبه هفتم آوریل، در مجمع اقتصادی مشترك سعودی_ لبنانی در بیروت تاكید نمود كه ایران در حال تشدید بحران در بحرین است و اظهار داشت "جمهوری اسلامی برخی كشورهای عربی را به گروگان گرفته است."
حریری همچنین افزود: "لبنان و بسیاری از کشورهای عربی در خلیج پارس و غیر از خلیج پارس، از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی، از دخالتهای بیحد و حصر ایران رنج میبرند و سیاستهای ایران دیگر مورد پذیرش نیست و ربودن تدریجی جامعههای عربی تحت هر شعاری که باشد، نه به سود ایران است نه به سود روابط عربی-ایرانی. ما در لبنان نمیپذیریم که کشوری تحتالحمایه ایران باشیم همچنان که راضی نیسیتم که برادرانمان در بحرین یا کویت یا هر کشوردیگر، تحتالحمایه ایران باشند."
به گزارش تابناک، حزب الله لبنان به سرعت به این اظهارات نخست وزیر پیشین لبنان واکنش نشان داد و بلافاصله اعلام کرد که حزب الله مواضع حریری را "در جهت توطئۀ آمریکا برای ایجاد شکاف میان مردم لبنان و ایجاد آشوب" می داند.
ندای سبز آزادی: در ادامه اعتصابات کارگری و صنفی در استان خوزستان، صبح روز پنجشنبه ١٨ فروردین ماه، صد تن از کارکنان حراست طرحهای ساختمانی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، در محل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع و تحصن زدند.
بنا به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر، این کارمندان با در دست داشتن پلاکاردهای از جمله "ما را اخراج نکنید" دست به تجمع و تحصن زدندهاند.
تجمع آرام و مسالمت آمیز مذکور با حضور ماموران یگان ویژه به خشونت کشیده شد اما با مقاومت معترضین و عدم ترک محل، استاندار خوزستان، رییس منطقه ویژه اقتصادی، فرماندار، رییس اداره اطلاعات، امام جمعه و فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر به محل مراجعه نموده و قول مساعد برای پیگیری این مسئله را به متحصنین دادند.
روز یکشنبه ١۴ فروردین ماه نیز، دهها کارگر اخراجی دو شرکت ساختمان نصب و فراب جهت بازگشت به کار، در مقابل درب پالایشگاه آبادان (گیت ١٩) تجمع کردند.
ندای سبز آزادی: رییس حوزه علمیه اصفهان، روز پنجشنبه در دیدار مدیر و معاونین حوزه علمیه اصفهان بر اهميِت موضوع مرجعيّت و تشخّص ويژۀ نهاد مرجعيّت در حوزههاي علميه تاکید کرده وگفت: حوزه های علمیه بدون نهاد مرجعیت، بی معناست و در همه زمینه ها باید به نظر و اقدام مراجع عظام توجه جدی شود.
به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله حسین مظاهری از کسانی که با سطحینگری و تندروی حرمت مرجعیت را حفظ نمیکنند، انتقاد کردند.
رییس حوزه علمیه اصفهان به جايگاه برجستۀ حوزه در طول تاريخ و اهميّت فوق العاده تحصيل علوم و معارف ديني اشاره کرده و موضوع رشد و تکامل علمي حوزهها را يکي از ضروريترين و حياتيترين مسائل برشمرد.
انتقاد از کم توجهی به یادگیری عالمانه و اجتهادی
وی در همين خصوص، از کم توجّهي به يادگيري عالمانه و اجتهادي فقه و اصول و نيز عدم اعتناء جدّي به علوم بسيار مهمي همانند تفسير، اخلاق، کلام، رجال و فلسفه، انتقاد کرده و افزود: در شرايطي که ما براي مواجهۀ علمي با دنياي معاصر به توجّه هرچه بیشتر به قرآن کریم و تسلّط عميق اجتهادي در فقه و اصول و نیز تسلّط بر مباني کلامی و فلسفی، نیاز داریم، کم توجّهی طلّاب و حوزهها به این علوم، باعث افت علمی و خسارتهای جبران ناپذیر خواهد شد.
آیت الله مظاهری با انتقاد شدید از کسانی که از سر جهالت و یا غرضورزی با حرکتهای غیر علمی و خارج از ضوابط شرعی و اخلاقی، استوانههای علمی تشیّع و حوزه نظیر صدرالمتألهین (قدّس سرّه) را مورد اهانتهای ناروا قرار می دهند، انجام اینگونه اقدامات را ناشی از عدم توجّه لازم به کلام، فلسفه و حکمت در حوزههای علمیه دانسته و تأکید کرد: شکوفایی حوزهها در همۀ زمینهها و شاخههای معارف اسلامی و علوم دینی امری غیر قابل تردید است و باید فضای علمی و پژوهشی حوزهها در تمامی این ابعاد تقویت شود.
ضرورت اصلاح کتاب های درسی
رییس حوزه علمیه اصفهان، مسأله اصلاح و ارتقاي کتب درسي را يکي ديگر از لوازم و ابزار رشد و تکامل علمي حوزههاي علميه بر شمرده و خاطر نشان کرد: کتابهاي درسي بايد به معناي صحيح کلمه و در يک جريان علمي حقيقي اصلاح شود و در حقيقت ارتقاء پيدا کند، روشن است که اين کار، يک حرکت بسيار دقيق و ظريف است که جز از عهدۀ افراد عالم و داراي صلاحيّت ساخته نيست.
توجه به استقلال حوزه علمیه اصفهان
رییس حوزه علمیه اصفهان، استقلال این حوزه در کنار حوزه های قم و مشهد را يکي از عوامل اصلي و تعيين کننده در پيشرفتهاي متعدد سالهاي اخير در حوزۀ اصفهان دانست و تأکيد کرد: اگرچه بناي هميشگي حوزههاي علميه بر همسويي و همگامي با يکديگر بوده و خواهد بود، اما موضوع استقلال برخي از حوزهها از همديگر همانند اصل مسألۀ استقلال حوزهها و علماء بايد مورد توجّه جدّي واقع شود و نبايد اين استقلال مخدوش گردد.
گفتنی است، طی سالهای اخیر، حرکتی خزنده در جهت محو استقلال حوزه های علمیه آغاز شده و در تلاش است این حوزه ها را به محافل و نهادهای وابسته به حکومت تبدیل کند.
در پی افزایش ناگهانی و شدید قیمت طلا و سکه در بازار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده است، علاوه بر فروش سکه، از روز شنبه بیستم فروردین ماه، اقدام به حراج حضوری شمش طلا خواهد کرد.
تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که این حضوری در بانک کارگشایی آغاز میشود.
همزمان منابع خبری گزارش داده اند که قیمت هر دلار آمریکا در اواخر هفته ای که گذشت، با افزایش قیمت، به ۱۱۲۵ تومان رسیده است.
به گفته محمد کشتیآرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در روز پنجشنبه به ۴۵۵ هزار تومان رسیده و بدین ترتیب نسبت به روز پیش از آن ۱۰ هزار تومان افزایش داشته است.
گفتنی است، حدود شش ماه پیش قیمت هر سکه بهار آزادی طرح قدیم در بازار ایران ۳۷۰ هزار تومان بود.
همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در روز پنجشنبه در بازار تهران به ۴۰ هزار تومان رسیده است.
در این میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی علت حراج شمش طلا را در کنار فروش سکه پاسخگویی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل درمعاملات اعلام کرده است.
با این همه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نسبت به ادامه روند رو به افزایش قیمت سکه و طلا در روزهای آینده هشدار داده و با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای کنترل بازار در هفته آینده گفته است: "در صورت آغاز حراج سکه در بازار، قیمتها در این بخش کاهش خواهد یافت و روند افزایشی آن متوقف میشود."
در اوایل مهر ماه سال گذشته خورشیدی نیز به دنبال ادامه نوسانها در بازار ارز و طلا در ایران محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود: "قیمت سکه اگر بالاتر از قیمتهای جهانی باشد تا حدی سکه به بازار تزریق خواهیم کرد که قیمتها کاهش یابد و به حد تعادل برسد."
در آن زمان برخی از کارشناسان نوسانهای شدید در بازار ارز و طلا در ایران را ناشی از تحریمهای بینالمللی علیه جمهوری اسلامی بر شمرده بودند.
روزنامه آمریکایی واشنگتنپست در گزارشی در این باره به نقل از چند کارشناس اقتصادی نوشته بود که دولت ایران از طریق دامن زدن به نوسانها در بازار ارز و طلا به دنبال افزایش درآمدهای خود است.
در این میان خبرگزاری مهر به نقل از فعالان بازار سکه و طلا علت افزایش کنونی قیمت طلا در بازارهای ایران را ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا و نیز افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش قیمت هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه با ۱۰ تومان افزایش به ۱۱۲۵ تومان رسیده است.
همچنین گزارشهای دیگر حاکی از آن است که همزمان با روند رو به افزایش قیمت طلا در ایران بانک کارگشایی از اعلام قیمت رسمی برای سکه خودداری کرده که این امر نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت سکه به شمار میآید.
لازم به یادآوری است طی ماههای پاییز سال گذشته که بازار ارز ایران با نوسانها شدید روبرو بود، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد با دخالت دولت بهای دلار متعادل خواهد شد و قيمت طلا نیز اگر بالاتر از قيمتهای جهانی باشد تا حدی سکه طلا به بازار تزريق خواهيم کرد که قيمتها کاهش يابد و به حد تعادل برسد."
اما خبرگزاری ها و شاهدان گزارش کرده بودند که با وجود تزریق نامحدود سکه و دلار به بازار کشور، نوسان قیمتها در این دو بازار همچنان ادامه داشت.
جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر از روز یکشنبه دست به اعتصاب غذا می زنند.
به گزارش جرس، جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج با انتشار بیانیه ای اعلام کردند، از روز یکشنبه دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
در این بیانیه آمده است: ما زندانیان زندان رجایی شهر در اعتراض به احضارها، بازداشتها، تهدیدات و فشارهای وارد بر خانواده های زندانیان صنفی،سیاسی و حقوق بشری و فشارها و محدودیتهای غیر قانونی و غیر انسانی تحمیل شده بر صدها زندانی سیاسی و غیرسیاسی در همبستگی با خانم محتشمی پور و همگام با سایر کنشگران صنفی،سیاسی،حقوق بشری و تمامی انسانهای آزاده و شجاعی که در داخل و خارج کشور به این طریق از ایشان اعلام حمایت مینمایند همراهی کرده و از روز یکشنبه تا زمان تغییر رفتار کارگزاران امنیتی و قضایی با زندانیان و خانواده های آنها دست به اعتصاب غذا خواهیم زد.
این بیانیه به امضای منصور اسانلو، رسول بداقی، عیسی سحر خیز، حشمت طبرزدی، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، رضا رفیعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجید توکلی، بهروز جاوید و برخی دیگر از زندانیان زندان رجایی شهر رسیده است.
ندای سبز آزادی: خبرگزاری ایسنا در تاریخ شانزدهم فروردین 90، در خبری نوشت که اولين نوزاد پسر سال 1390 در استان قم با نام میرحسین محمدی متولد شد اما مدتی بعد با حذف خبر فوق و درج خبری دیگر نوشت که اولين نوزاد ايرانی سال 1390 «اميرحسين محمدی» نام دارد.
متن کامل 2 خبر ایسنا به شرح زیر است:
خبر اول: اولين نوزاد پسر سال 1390 در استان قم متولد شد.
به گزارش سرويس «اجتماعی» ايسنا، اولين نوزاد متولد شده در سال 1390 از استان قم است که در دقايق اول سال متولد شده و نام وی برای صدور شناسنامه به سيستم سازمان ثبت احوال استان وارد شده است.
بر اساس اين گزارش، نام اين نوزاد ميرحسين محمدی است.
خبر دوم: اولين نوزاد ايرانی سال 1390 «اميرحسين محمدی» نام دارد.
به گزارش سرويس «اجتماعی» ايسنا، اولين نوزاد متولد شده در سال 1390 از استان قم است که در دقايق اول سال متولد شده و نام وی برای صدور شناسنامه به سيستم سازمان ثبت احوال استان وارد شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر