هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 04/07/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی یونسکو، جایزه جهانی آزادی مطبوعات ٢٠١١ به احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان ادوار تحکیم وحدت و روزنامه‌نگار ایرانی و محبوس در زندان اهدا خواهد شد.

به گزارش سازمان گزارش‌گران بدون‌مرز، رییس هیت داوران دینا سانگور در این باره اعلام کرد‌: «اهدای این جایزه به احمد زیدآبادی ارج‌گذاری به شجاعت استثنایی، مقاوت و تعهد این روزنامه‌نگار در جهت آزادی بیان، دمکراسی و حقوق بشر، تساهل و انسانیت است. اهدای این جایزه ورای شخصیت احمد زیدآبادی جایزه به بسیاری از روزنامه‌نگاران ایرانی است که هم اکنون در زندان به‌سر می‌برند.»

ایرنا بوکوا مدیرکل یونسکو با تایید تصمیم هیت داوران خواهان آزادی این روزنامه‌نگار شد. «احمد زیدآبادی در همه مدت فعالیتیش همواره و شجاعانه از آزادی مطبوعات و آزادی بیان‌، حق بنیادین بشر که پایه‌ی دیگر آزادی‌ها مدنی و عنصر کلیدی برای جوامع باز و روامدار است دفاع کرده است. در پیوند با روز جهانی آزادی مطبوعات (٣ می -١٣ اردیبهشت) و با توجه به نگرانی‌های اعلام شده از سوی هیت داوران در‌باره وضعیت سلامت وی، من از مقامات ایران خواهان آزادی احمد زیدابادی هستم.»

جایزه جهانی آزادی مطبوعات سازمان یونسکو و گیامورو کانو در سال ١٩٩٧ از سوی کمیته اجرایی یونسکو تاسیس و هر سال در روز جهانی آزادی مطبوعات (٣ می -١٣ اردیبهشت) به یک فرد یا سازمان و نهاد که از آزادی مطبوعات دفاع کرده و به ویژه در این راه خطر کرده است، اهدا می‌شود.

احمد زیدآبادی در تاریخ ٢۴ خرداد ١٣٨٨ بازداشت شد. در آذر ماه ١٣٨٩ وی از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و تبعید در گناباد ممنوعیت دایم از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد. این رای در دی ماه همان سال از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شد. احمد زید آبادی برنده جایزه قلم طلایی ٢٠١٠ موسسه جهانی مطبوعات نیز است.

بیشتر بخوانید:

«صدور حکم قطعی چهار متهم حوادث پس از انتخابات»

«اهدای قلم طلایی آزادی به احمد زیدآبادی»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، در شمال شرق ژاپن در پی وقوع زلزله‌ای با قدرت هفت و چهار دهم در مقیاس ریشتر، نسبت به وقوع سونامی هشدار داده شده است. با اعلام تلویزیون ژاپن پیش بینی شده که سونامی امواجی به بلندی یک متر ایجاد کند.

این در حالی است که از کسانی که در منطقه هشدار زندگی می‌کنند خواسته شده تا به مناطق مرتفع بروند.

وقوع قوی‌ترین زلزله ثبت شده در تاریخ ژاپن در نزدیکی سواحل شمال شرقی این کشور در ماه گذشته باعث بروز یک سونامی سهمگین در این کشور شد.

زلزله ماه گذشته در ژاپن از نظر قدرت، پنجمین زلزله سهمگینی است که از سال ۱۹۰۰ در جهان گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

«نشت مواد رادیواکتیو به آب دریا در ژاپن»

 


 


بهنام/ رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«چشم‌های نافذ رهبر لیبی همه را گرفت»

مجله پر تیراژ آمریکایی «پیپیل» «people» روز دوشنبه براساس یک نظر سنجی گسترده و غیر‌منتظره رهبر لیبی را به عنوان دارنده زیباترین چشم‌های جهان معرفی کرد.

در این نظر‌سنجی پس از رهبر لیبی آنجلینا جولی بازی‌گر هالیوود و مشهور آمریکایی رتبه دوم را کسب کرد.

این مجله آمریکایی در حالی رهبر لیبی را به عنوان دارنده زیباترین چشم‌های دنیا در سال 2011 به شمار آورد که بر اساس بسیاری از کامنت‌های کاربران اینترنتی چشم‌های قذافی نه تنها فاقد زیبایی است بلکه ترس‌ناک هم است.

بر اساس این نظر‌سنجی «کریستین کریک» و «چارلیز ترون» بازی‌گران هالیوودی در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

در رتبه پنجم این رده‌بندی «دی لورینتیس» مجری ایتالیایی برنامه‌های تلویزیونی قراردارد.

……………………………………………………..

«برلوسکونی درگیر دادگاه، پاتو در حال مخ‌زنی دختر برلوسکونی»

«الکساندر پاتو» در صحبت‌هایی به صورت غیر‌مستقیم دوستی و رابطه خود با «باربارا برلوسکونی» دختر مالک باش‌گاه میلان را تایید کرد.

آخرین گزارشات حاکی از آن بود که بعد‌از‌ظهر قبل از شروع دربی «دلا مدونینا» «الکساندر پاتو» و «باربارا برلوسکونی» با هم ملاقاتی داشته‌اند و آن‌طور که به نظر می‌رسید پاتو در شب بازی انگیزه‌های زیادی برای به ثمر رساندن گل داشت و کاملن موثر در بازی بود.

و این مسئله زمانی تایید شد که باربارا او را ایستاده در سن سیرو تشویق می‌کرد.

پاتو در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی گفت «من گل‌ها را به چه کسی تقدیم کردم‌؟‌ باید بگویم که همه شاهد بودیم که آن شخص چه کسی است.»

«هم‌چنین من این دو گل ارزش‌مند را تقدیم همه کسانی می‌کنم که همیشه در ورزش‌گاه حضور داشتند و حتا زمانی که هیچ‌چیز خوب پیش نمی‌رفت همیشه حضوری پررنگ داشته‌اند.»

«در حال حاضر من بسیار راحت هستم و  تمام تلاش خود را در تمرینات و بازی به‌تر در زمین فوتبال به کار می‌گیرم. مهم این است که در بازی‌های معتبر آن طور که باید تاثیر‌گذاری لازم را داشته باشی و از همه مهم‌تر کسب 3 امتیاز در هر بازی بسیار ارزش‌مند است.»

«من دو گل ارزش‌مند را در دربی به ثمر رساندم و از این بایت خیلی خوش‌حال و راضی هستم. وقتی در بازی برنده می‌شویم همه با هم برنده هستیم و در زمان باخت هم همه با هم بازنده هستیم بنابراین ما همه خوش‌حال هستیم. ما نتوانستیم آن‌چه را که می‌خواهیم در برابر پالرمو انجام دهیم اما در برابر اینتر کاملن موفق بودیم. هنوز هفت بازی دیگر باقی مانده است و بنابراین ما باید فشار خود برای فتح اسکودتو و هم‌چنین کوپا ایتالیا را حفظ کنیم.»

……………………………………………………..

«آدریانا لیما با سوتین ۲ میلون دلاری»

«آدریانا فرانچسکا لیما» (به پرتغالی: Adriana Francesca Lima) (زاده ۱۲ ژوئن ۱۹۸۱) مدل برزیلی است که بیش‌تر شهرتش را در سال ۲۰۰۰ به عنوان مدل «ویکتوریا سکرت آنجل» و لوازم آرایشی «میبلینه» به‌دست آورد.

در سن ۱۵ سالگی در مسابقه فورد او توانست جای‌گاه اول «به‌ترین مدل برزیل» را به‌دست آورد و در همان سال در بخش به‌ترین مدل جهان توانست جای‌گاه دوم را کسب کند.

……………………………………………………..

«مسلمان شدن آنجلینا جولی»

سایت خبری «القاهره نت» به نقل از برخی روزنامه‌های آمریکایی اعلام کرد که «آنجلینا جولی» بازی‌گر سرشناس سینماهای آمریکا قصد دارد در آینده‌ای نزدیک مسلمان شود و خبر مسلمان شدنش را رسمن اعلام کند.

این روزنامه‌های آمریکایی در حالی این خبر را اعلام کردند که در ادامه آن نوشته‌اند: «البته تا به این لحظه «آنجلینا جولی» این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده است.

قاهره نت در ادامه نوشت: «این روزنامه‌های آمریکایی برای اثبات مدعای خود اعلام کردند که این بازی‌گر سرشناس آمریکایی طی چند وقت اخیر اهمیت بسیار زیادی به «تمدن اسلامی» داشته و اعلام کرده که قصد دارد مطالعاتی در این زمینه داشته باشد.»

این سایت در ادامه نوشت: «آنجلینا جولی هم‌چنین قصد دارد در چند وقت آینده زبان عربی بیاموزد تا بتواند به‌تر با این فرهنگ و تمدن آشنا شود.»

……………………………………………………..

«ماریا کری و عکس روجلد از دوران حاملگی»

«ماریا کری» خواننده آمریکایی عکس‌هایی از دوران حاملگی خود را بر روی جلد یک مجله «Life & Style» منتشر کرده است.

وی علت این کار را این‌چنین عنوان کرد: «من می‌خواهم با این‌کار احساسم را با هواداران واقعی خودم تقسیم کنم.»

……………………………………………………..

«جولی، تاتویی جدید و حضانتی دیگر»

آنجلینا جولی بازی‌گر آمریکایی تاتوی دیگری را بر روی بدنش نگاشته است.

این در حالی است که خیلی از طرف‌داران و هم‌چنین پاپاراتزی‌ها عنوان کرده‌اند به احتمال فراوان خانم جولی قصد به حضانت گرفتن کودکی دیگر را دارد.

در این تاتو نوشته شده «بگذارید شایعه یک حضانت دیگر آغاز شود»

……………………………………………………..

«لوس بودم چون به من تجاوز کردند»

«اشلی جود» بازی‌گر آمریکایی اعلام کرد که در دوران کودکی به شدت از عشق اشباع شده است.

وی در ادامه افزود: «من در دوارن کودکی از سوی پدر و ماردم به شدت محبت می‌شدم و آن‌ها من را لوس بار آوردند.»

البته وی دلیل این کار را مورد تجاوز و آزار و اذیت جنسی از سوی یک مرد غریبه عنوان کرد.

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

پس از پاگیری دولت آقای احمدی‌نژاد، هیت دولت 29 مرداد سال 85 طرح سامان‌دهی سایت‌ها و وبلاگ‌ها را تصویب کرد که بر‌اساس آن همه سایت‌ها و بلاگ‌های ایرانی می‌بایست اطلاعات خود را در اختیار وزارت ارشاد قرار دهند تا تحت نظارت وزارت ارشاد قرار گیرند، لازم به ذکر است که این طرح آزادی مطبوعات و وبلاگ‌نویسی را در ایران محدودتر از قبل کرده و آزادی را در معرض خطر جدی قرار داده ‌است.

11دی‌ماه سال 86 وزارت ارشاد 2 ماه فرصت داد تا همه سایت‌ها و وبلاگ‌ها برای ثبت به سایت سامان‌دهی مراجعه کرده و اقدام کنند، در غیر این صورت با آنان برخورد خواهد شد.

این طرح با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شد، منابع خبری اعلام کردند که میزبانی سایت سامان‌دهی که قرار است اطلاعات تمام سایت‌های دولتی و شخصی ایرانی را بر عهده داشته باشد در خارج از ایران ثبت شده «آمریکا و چین» و حاوی چندین ایراد فنی و امنیتی است. چندی بعد وزارت ارشاد وبلاگ‌هایی که دارای دامنه اختصاصی نیستند را معاف کرد. 20 دی‌ ماه روزنامه کیهان از ارسال 20 نامه اعتراضی از محافل حقوق بشری به شرکت میزبانی کننده سایت سامان‌دهی خبر داد و اعلام کرد که 9 روز پس از اجرای طرح تنها 840 وبلاگ و سایت از میان صدها هزار وبلاگ و سایت ایرانی خود را ثبت کرده‌اند.

11دی‌ماه سال 86 وزارت ارشاد 2 ماه فرصت داد تا همه سایت‌ها و وبلاگ‌ها برای ثبت به سایت سامان‌دهی مراجعه کرده و اقدام کنند، در غیر این صورت با آنان برخورد خواهد شد.

برخی نیز این اقدام دولت را قانون‌گذاری و اجرای آن را خلاف قانون اساسی دانستند. مهلت دو ماه اجرای طرح 11 اسفند پایان یافت، اما وزارت ارشاد آماری از تعداد سایت‌های ثبت شده نداد. چهار روز بعد نمایندگان اصول‌گرای اکثریت مجلس به وزیر ارشاد تذکر دادند و خواستار پی‌گیری اجرای طرح شدند. 24 مرداد محمد پرویزی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در همایش روز خبرنگار در اصفهان تعداد سایت‌ها و وبلاگ‌های ثبت شده را سه هزار و 16 عدد اعلام کرد که به شکست این طرح تعبیر شد.

21 مرداد 85، هیت نظارت بر مطبوعات به روزنامه شرق دستور داد تا سردبیر خود محمد قوچانی را تغییر دهد تا از توقیف آن خودداری شود. مدیر مسوول، 20 شهریور در نامه‌ای به هیت نظارت این درخواست را پذیرفت اما خواستار مهلتی 2 ماهه برای این‌کار شد. گرچه همان ‌روز شرق به دلیل چاپ کارتونی که هیت نظارت آن را توهین به احمدی‌نژاد دانسته بود توقیف شد.

هم‌چنین 20 شهریور 85 هیت نظارت بر مطبوعات روزنامه «شرق» را توقیف کرد، روزنامه شرق قبل از آن به مدت هشت روز به هم‌راه روزنامه «نوروز» به دلیل چاپ مطالبی از دادگاه قتل زهرا کاظمی توسط دادستان تهران مرتضوی توقیف شده بود، چاپ کارتونی که در آن خری را در مقابل اسب در صفحه شطرنج کشیده بود علت اصلی توقیف ذکر شده بود. هیت نظارت معتقد بود که در اطراف خر هاله نور کشیده شده و اشاره به محمود احمدی نژاد است. علل دیگری نیز هم‌چون مصاحبه با سفیر آلمان یا تجلیل از بی‌بی‌سی برای توقیف ذکر شده بود. با رای هیت منصفه شرق در اردیبهشت 86 انتشار خود را از سر گرفت.

پس از توقیف روزنامه شرق، هیت تحریریه آن به روزنامه روزگار رفته و انتشار این روزنامه را که مدتی بود منتشر نمی‌شد از 26 مهر 85 سر گرفتند. مجلس پنجم که اکثریت آن در اختیار محافظه‌کاران بود، بندی را به قانون مطبوعات اضافه کرده بود که بر اساس آن انتشار روزنامه‌ای که شبیه روزنامه توقیف شده باشد ممنوع است. علی‌رغم آن‌که هیت تحریریه شرق، فونت جدید و طرح تازه‌ای برای روزنامه روزگار در نظر گرفته بود اما هیت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد که روح شرق در روزگار جاری است. وزارت ارشاد معتقد بود که زمینه انتشار روزنامه اجتماعی و اقتصادی است و نباید مطالب سیاسی داشته باشد و روزنامه‌نگاران هم پاسخ دادند که هم‌شهری و جام‌جم که هر دو صفحات سیاسی دارند زمینه‌شان اجتماعی است اما وزارت ارشاد به آنان اعتراض نمی‌کند چون تحت کنترل دولت هستند، اما به هر حال صفحات سیاسی را حذف کردند و قوچانی هم استعفا داد اما باز هم اول آبان روزگار توقیف شد در حالی‌که تنها موفق به انتشار 3 شماره شده بود. محمدرضا تابش دبیر فراکسیون اقلیت این توقیف و فشار به سایر رسانه‌ها را با در پیش بودن انتخابات دور سوم شوراها مرتبط دانست.

روزنامه شرق که پیش‌تر هم 2 بار توقیف شده بود، برای سومین بار به دلیل چاپ مصاحبه‌ای ادبی با ساقی قهرمان چهاردهم مرداد توقیف شد. شرق در دو شماره پیاپی از انتشار این مصاحبه عذرخواهی کرد. اولین بار سایت بازتاب نزدیک به محسن رضایی پس از چاپ این مصاحبه ادعا کرده بود که ساقی قهرمان هم‌جنس باز است، این در حالی است که تا آن زمان کم‌تر کسی از نشریه‌ای اینترنتی به نام چراغ و هم‌جنس‌گرا بودن این خانم ۵۰ ساله خبر داشت. روزنامه شرق 24 اردیبهشت انتشار مجدد خود را از سر گرفته بود. رحمانیان مدیر مسوول روزنامه گفت: «اولین اشتباه روزنامه شرق در دوران تازه تبدیل به آخرین اشتباه آن شد. هر چند، این اشتباه، کاملن سهوی بوده، اما موجب توقیف شرق شد. بعد از انتشار این مطلب، مسوولان روزنامه متوجه شدند که مصاحبه‌شونده هم‌جنس‌گراست به همین دلیل خیلی زود از همه خوانندگان این روزنامه در دو روز متوالی عذرخواهی شد اما ظاهرن هیت‌نظارت اصل را بر مدارا قرار نداده ‌است و با کوچک‌ترین خطا برخورد تندی داشته ‌است. «هیچ انگیزه‌ای برای باز شدن دوباره شرق نداریم. مگر چند بار برای یک کار فرهنگی می‌توان سرمایه‌گذاری و هزینه کرد؟»

ساقی قهرمان نیز در وبلاگ شخصی‌اش تاکید کرد که مصاحبه درباره ادبیات بوده‌ است: «باورهای من متفاوت با شرق است. اگر شرق می‌خواست در ارتباط با فرهنگ با من مصاحبه کند قبول نمی‌کردم، فرهنگ، خود را تبدیل به محل عمل کرده ‌است و به گفت‌وگو پا نمی‌دهد. اما موضوع مصاحبه ادبیات بود. باورهای ما در ادبیات هم با هم متفاوت است اما در ادبیات هنوز محل گفت‌وگو باقی مانده‌ است. امکان بحث و توضیح می‌دهد. من عقایدم را در جواب پرسش‌های مطرح شده، در مورد شعر خودم و شاعری که من هستم، توضیح دادم. احتمال می‌دادم نظری که من در موارد مورد بحث در مصاحبه داده بودم در هفته بعد در همان روزنامه توسط همان خبرنگار، یا نویسندگان دیگر نقد بشود.‌ من توضیح داده‌ام. اگر شرق معظم را فرهنگ حاکم بر مطبوعات ایران تعطیل نکرده بود چه بسا که این روزنامه امکان نقد نظریات مرا در صفحات خود برای نویسندگان و خوانندگانش ایجاد می‌کرد و در نتیجه واویلای زیادی به جا نمی‌ماند.»

مجتبی پورمحسن نیز که مصاحبه را انجام داده بود گفت: «مصاحبه من با خانم ساقی قهرمان منجر به توقیف روزنامه شرق شد. بگذریم که اکثریت قریب به اتفاق معتقدند که این مصاحبه بهانه بوده‌ است. اما با توجه به اتهاماتی که بعضی رسانه‌های منتسب به اصول‌گرایان به نگارنده نسبت داده‌اند، ناگزیرم توضیحاتی را ارایه کنم. مصاحبه من با خانم ساقی قهرمان درباره شعر بوده و زبان شاعرانه. مصاحبه کاملن تخصصی و ادبی بود و در آن هیچ نشانی از مسایل جنسی نیست. گفت‌وگو درباره جنسیت در شعر و زبان است و نه مسایل جنسی، اگر آقای کیانی این موضوع ساده را نمی‌فهمند، مشکل خودشان است و من بی‌تقصیرم، من از کجا باید می‌دانستم که ساقی قهرمان هم‌جنس‌خواه است؟ از مجله‌ای به نام «چراغ» نام برده‌اند که من هنوز ندیده‌ام، اما اگر در گوگل هم سرچ کنید نشانی از چنین مجله‌ای نمی‌بینید. در عین حال من اصلن فکر نمی‌کردم بانویی 50 ساله با دو فرزند تمایلات هم‌جنس‌خواهانه داشته باشد این ندانستن من گویا دردسرساز شده.»

توقیف این روزنامه هم‌زمان با داخل، بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های خارجی داشت.

 

 

 

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

دوست خارجی داشتم که هرگاه با هم جایی می‌رفتیم و جماعت توریستی را می‌‌دیدیم که اهل خاورمیانه بودند و یا چهره‌های‌شان به شرقی‌ها شبیه بود، به سرعت از من می‌پرسید که آیا آن‌ها ایرانی‌ هستند یا نه و من هم با یک نگاه و به سرعت جوابش را می‌دادم و همیشه دهان دوستم از تعجب باز می‌ماند، که چطور من می‌توانم از میان این همه آدم که قیافه‌های‌شان خیلی شبیه هم است تشخیص بدهم که کدام‌شان ایرانی هستند. البته من همیشه از زیر پاسخ دادن به این سوال او در رفته‌ام، چرا که بالاخره او یک خارجی است و نامحرم، اما شما که نیستید و من این راز را به شما خواهم گفت.

ایرانی‌ها را در خارج از کشور از دو جنبه می‌توان به‌راحتی شناخت، نخست از روی ویژگی‌های رفتاری آن‌ها و دوم از روی خصوصیت‌های ظاهری‌شان. و اما به لحاظ رفتاری. بلند بلند حرف زدن با یک‌دیگر از آن چیزهایی است که ملیت‌های کمی در دنیا به آن مشهورند و البته یکی از آن‌ها، هم‌وطنان ما هستند. برای ایرانیان مهم نیست که کسی که کنارشان نشسته از موضوعی که درباره‌اش گفت‌وگو می‌کنند لذتی می‌برد یا نه، خودشان که حال می‌کنند. در ضمن چیزی به نام امر خصوصی یا عمومی هم در این دیالوگ‌های‌شان وجود ندارد و موضوع مورد گفت‌وگو می‌تواند حوزه‌های گسترده‌ای را در بر بگیرد، از سیاست خارجی دولت ایالات ‌متحده ‌آمریکا در پاناما تا خط شورت زری خانم که در مهمانی اخیر از روی دامن تنگش پیدا بوده است.

یکی دیگر از رفتارهایی که ایرانیان  عزیز را در خارج از کشور از دیگران متمایز می‌کند، فخرفروشی به هم‌وطنانشان است. هم‌وطنان ما وقتی که در غربت از کنار یک خارجی رد می‌شوند، حالت چهره‌ای دوستانه به خود گرفته و با رفتاری که نشان از فرهنگ بالای آریایی دارد به او لب‌خند می‌زنند اما وقتی نوبت به ایرانیان می‌رسد، چنان خود را برای طرف می‌گیرند که یادشان می‌رود دارند پز خارج بودن‌شان را به کسانی می‌دهند که آن‌ها هم مثل خودشان توریست هستند.

یکی دیگر از رفتارهایی که ایرانیان  عزیز را در خارج از کشور از دیگران متمایز می‌کند، فخرفروشی به هم‌وطنانشان است. هم‌وطنان ما وقتی که در غربت از کنار یک خارجی رد می‌شوند، حالت چهره‌ای دوستانه به خود گرفته و با رفتاری که نشان از فرهنگ بالای آریایی دارد به او لب‌خند می‌زنند اما وقتی نوبت به ایرانیان می‌رسد، چنان خود را برای طرف می‌گیرند که یادشان می‌رود دارند پز خارج بودن‌شان را به کسانی می‌دهند که آن‌ها هم مثل خودشان توریست هستند.

چیز دیگری که ایرانی‌ها هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند، انتقاد از بی‌غیرتی مردان در ممالک دیگر است. مردان ما همان‌طور که دوتا دوتا و جلوتر از ‌زنان‌شان قدم می‌زنند و به اندام زیبا و نیمه برهنه‌ی زنان خارجی که دست در دست مردان راه می‌روند، خیره می‌شوند و حالش را می‌برند، یک‌ریز به بی‌غیرتی چنین مردانی لعنت می‌فرستند که زنان‌شان را ابزار چشم‌چرانی دیگران کرده‌اند.

چگونگی خرید کردن ایرانیان نیز وجه مشخصه‌ی دیگری است که آن‌ها را از دیگران مجزا می‌کند. اخلاق چانه‌زنی این هم‌وطنان هیچ‌گاه ترک نمی‌شود حتا در نمایندگی‌های «گوچی»، «زارا» و «آرمانی». حجم خرید هم یادتان نرود. اگر جماعتی را دیدید که آن‌قدر ساک دستی و جعبه‌ی‌کفش و نایلکس در دست‌شان است که کمرشان خم شده است، یقین بدانید که آن‌ها ایرانی هستند. البته فراموش نکنید که حتا در چنین شرایطی اگر این هم‌وطنان عزیز یک ایرانی دیگر را ببینند، خریدهای‌شان را طوری در برابر دید او قرار خواهند داد که مارک‌شان نمایان شود و چشم حسود از حدقه درآید.

خوب حالا برویم سراغ خصوصیات ظاهری، از بالا شروع می‌کنیم. رنگ موی زنان ایرانی یکی از آن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آنان است که اگر شما از هر چیز دیگری نتوانید یک زن ایرانی را از دیگر ملیت‌ها تشخیص دهید، این یکی کمک‌تان خواهد کرد. زنان ایرانی از کوچک و بزرگ سعی در بلوند کردن موهای‌شان دارند و از قضا هیچ‌گاه هم بلوند از آب در نمی‌آید، یا به رنگ قهوه‌ای بدرنگی می‌شود که شما را به یاد چیزهای ناجوری می‌اندازد و یا این‌که چنان روشن می‌شود که به سفیدی کامل می‌زند و آن‌گاه است که ترکیب این موی از زردی سفید شده با چشم و ابروی مشکی چیزی می‌شود بیش‌تر ترس‌ناک تا متفاوت.

چگونگی لباس پوشیدن خانم‌های ایرانی که به خارج می‌آیند هم وجه مشخصه‌ی خوبی است. خانم‌های بافرهنگ ما در این مورد ویژه به دو دسته تقسیم می‌شوند. بخش نخست از این خانم‌های محترم وقتی برای خرید به خیابان تشریف می‌آورند، لباس‌هایی بر تن می‌کنند که به درد میهمانی شب می‌خورد و شما خودتان حدس بزنید که در کلاب‌ها و دنسینگ‌ها چه می‌پوشند و یا به تعبیری چه نمی‌پوشند. دسته‌ی دوم هنوز با خود و یا همسر، پدر و در کل مردشان رودربایستی دارند و از این رو یک روسری کوچک بر سرشان می‌گذراند و یک پیراهن نازک به رنگ روشن می‌پوشند که اولن از زور تنگی تمام گوشت‌های پهلوی‌شان زده است بیرون و در ثانی لباس بی‌ناموسی‌شان از زیرش پیداست. آقایان هم دست کمی از بانوان عزیز ندارند. شنیده‌اید که بسیاری از ایرانیان عزیز به غلط به «شلوارک» می‌گویند «شورتک»، خارج که تشریف بیاورید می‌بینید که اشتباه از شما بوده است و این چیزی که مردان ایرانی به پا می‌کنند همان شورتک است تا شلوارک. آخرین چیزی که از ظاهر یک نفر می‌توان به ایرانی بودن او پی‌برد، هیکل و اندام منحصر‌به‌فردش است. باسن‌های بزرگ خانم‌ها با پهلوهای از بناگوش دررفته‌شان و شکم‌های طبل‌گونه‌ی آقایان که با پوشیدن تی‌شرت‌های استریچ یا همان کشدار در انظار عمومی قرار گفته است تا ملت حالش را ببرند.

از همه جالب‌تر این است که همین هم‌وطنان وقتی به ایران برمی‌گردند به هیچ عنوان یادشان نمی‌رود تا به دوستان و آشنایان و اقوام‌شان بگویند که چقدر ایرانی‌ها بی‌فرهنگ هستند و با رفتار بی‌کلاس‌شان، آبروی آن‌ها را درخارج از کشور برده‌اند.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

عبدالکریم سروش

عبدالکریم سروش، به بهانه روز تولد بهاره هدایت، فعال مدنی و حقوق زنان که در حال حاضر در زندان به‌سر می‌یرد اقدام به انتشار نامه‌ای کرده که در پی می‌آید:

بهاره گرامی‌، سال‌گرد زاد‌روز تو است. تو را که زاده بهاری و فریاد گر آزادی‌، به زندان افکندند و بهار و آزادی را از تو دریغ کردند و ندانستند که بهار در جان توست‌، هم‌چنان که در نام توست.

خزان صفتان جز بهار سوزی و گلستان ستیزی چه در انبان دارند و جز زردی و سردی برای خلایق چه ارمغان آورده‌اند؟ دور نیست روزی که جفای ظالمان خاتمت پذیرد و شیفتگان آزادی قدر‌شناس آزادی‌خواهانی چون تو باشند که از راحت و عافیت خود گذشتند و ترک کام خود گرفتند تا کام خلق بر آید.

ای بندیان ستم در بندید اما سربلندید و ما در مقابل قامت پر استقامت شما سر خم می‌کنیم.

شیر شیر بود‌، گرچه به زنجیر بود

نبرد بند و قلاده، شرف شیر ژیان

16 فروردین 1390


 


خبر / رادیو کوچه

بهمن نصیرزاده (آراز)، معلم و شاعر آذربایجانی اهل ماکو روز چهارشنبه، جهت اجرای حکم خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شده است.

به گزارش وب‌سایت جنبش دانش‌جویی آذربایجان «اؤیرنجی»، بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی روز شنبه اول خرداد ماه ۱۳۸۹، توسط ماموران امنیتی ماکو در منزلش بازداشت شده و چندین ماه را در بازداشت موقت و سلول سپری کرده بود.

شایان ذکر است که وی ظهر روز سه‌شنبه ۲٣ شهریور ٨۹ پس از تحمل ۱۱۶ روز بازداشت موقت به قید وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان ماکو آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی درماکو»


 


خبر / رادیو کوچه

جلسه رسیدگی به اتهام حمزه ملکشاهی‌، از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی‌، شنبه 20 فروردین در دادگاه انقلاب الشتر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مجالس درویشی‌، اتهام این درویش عنوان شده است.

حمزه ملکشاهی که دانش‌جوی رشته مهندسی مواد (‌متالوژی) است، ‌به هم‌راه تنی چند از دراویش‌، مردادماه سال گذشته توسط مامورین اداره اطلاعات خرم آباد دستگیر و پس از مدتی آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

«‌جلسه رسیدگی به اتهامات دراویش نعمت‌اللهی»


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

با توجه به عدم تصویب لایحه بودجه سال 90 و تاکید دولت بر پرداخت حقوق کارکنان خود از محل تنخواه، پیش‌بینی می‌شود واریز حقوق فرودین ماه کارمندان دولت با تاخیر مواجه شود و اولین پرداختی آنان در نیمه دوم اردیبهشت ماه باشد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری در این باره گفته است: «حقوق فروردین و اردیبهشت ماه کارکنان دولت مطابق آخرین پرداختی آنان در اسفند ماه  خواهد بود سپس ما‌به‌تفاوت آن پس از افزایش حقوق 6 درصدی محاسبه و به حساب آنان واریز خواهد شد.»

وی افزود: «با توجه به این‌که بودجه سال 90 در اردیبهشت ماه نهایی و تصویب می‌شود، حقوق فعلی پرسنل دولت از محل تنخواه تصویب شده پرداخت می‌شود.»

این در حالی است که کارشناسان حساب‌داری ادارات دولتی، بروکراسی جای‌گزینی تنخواه به جای بودجه مصوب ادارات و نحوه برداشت از آن را پیچیده‌تر و زمان‌بر‌تر از روال معمول ارزیابی می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنند، پرداخت حقوق فروردین ماه کارکنان دولت با تاخیری بیش از سال‌های گذشته هم‌راه شود.

پیش‌بینی 10 تا 15 روز تاخیر در واریز حقوق فروردین ماه کارکنان دولت

یک کارشناس حساب‌داری بانک ملت در این باره به رادیو کوچه گفت: «در ابتدای هر سال جدید، به دلیل افزایش سالیانه حقوق پرسنل، محاسبه میزان حقوق با تعرفه‌های اعمال شده، به زمان بیش‌تری نسبت به ماه‌های عادی نیاز دارد و با توجه به بزرگی ادارات و تعداد کارکنان حساب‌داری آن حدود یک هفته تاخیر در زمان واریز حقوق پرسنل به وجود می‌آورد.»

این‌که یک دولت تنها به دلیل سهل‌انگاری در پرداخت دو ماه از حقوق 12 ماهه پرسنل خود به تن‌خواه روی بیاورد، آن هم در سالی که سال جهاد اقتصادی نامیده شده است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟»

وی ادامه داد: «اما در سال جاری که محل پرداخت حقوق از لایحه بودجه به تنخواه برای دو ماه اول سال تغییر کرده است، نحوه محاسبه در حساب‌داری‌های ادارات دولتی و ارایه لیست به بخش‌های مالی فوق و برگشت بودجه مورد نیاز از سوی آنان، این پروسه را از نظر زمانی طولانی‌تر خواهد کرد و به نظر من بین 10 تا 15 روز تاخیر در پرداخت اولین حقوق کارکنان دولت به وجود می‌آید.»

این کارشناس حساب‌داری تصریح کرد: «معمولن در ادارات دولتی حقوق پرسنل در فرودین ماه، چهارم تا هفتم اردیبهشت پرداخت می‌شود ولی برای امسال در حالت خوش‌بینانه پیش‌بینی می‌شود، اولین پرداخت حقوق بین 12 تا15 اردیبهشت ماه انجام شود.»

کارمندان در فروردین ماه نمی‌توانند درخواست تن‌خواه کنند

مرتضی رسولی، کارمند بخش اداری اداره آموزش‌و‌پرورش تهران نیز در این باره به رادیو کوچه گفت: «چون کارمندان دولت منابع درآمدی محدودی دارند و هزینه آن‌ها در ایام نوروز به شدت افزایش پیدا می‌کند، در نیمه دوم فروردین با کسری بودجه مواجه می‌شوند و تاخیر 10 تا 15 روزه در دریافت حقوق فروردین ماه برای آن‌ها دشواری ایجاد خواهد کرد.»

وی تصریح کرد: «در برخی از ادارات، کارمندان بلافاصله بعد از شروع به کار از مدیران خود درخواست تن‌خواه می‌کنند تا در پایان فروردین این مبلغ از حقوق آنان کسر شود، ولی در سال جاری با توجه به عدم تصویب بودجه از سوی دولت، انجام امور تسهیلاتی برای این بخش از کارکنان بعید به نظر می‌رسد.»

استفاده از تن‌خواه به جای بودجه تنها در شرایط جنگی قابل توجیه است

یک کارشناس اقتصادی نیز درباره نحوه پرداخت حقوق کارکنان دولت از محل تن‌خواه گفت: «نظیر این اتفاق که دولت‌ها نتوانند از روی لایحه بودجه ابتدایی‌ترین وظایف تکلیفی خود، یعنی پرداخت حقوق پرسنل را انجام دهند، تنها در شرایط جنگ و نابسامانی‌های شدید قابل توجیه است. اما این‌که یک دولت تنها به دلیل سهل‌انگاری در پرداخت دو ماه از حقوق 12 ماهه پرسنل خود به تن‌خواه روی بیاورد، آن هم در سالی که سال جهاد اقتصادی نامیده شده است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟»

وی خاطر نشان کرد: «انجام محاسبات مربوط به استفاده از تن‌خواه و کسر آن از روی بودجه برای کل پرسنل دولت، زمان و هزینه زیادی را به بخش‌های محاسباتی مربوطه تحمیل می‌کند و آنان را از انجام وظایف عادی خود باز می‌دارد.»

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: «در مورد افزایش حقوق 6 درصدی پرسنل دولت در شرایطی که نصف میزان تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است، بحث‌های زیادی مطرح شد اما به نظر می‌رسد که دولت در پرداخت همین مبلغ نیز در حال چاره‌اندیشی است و افزایش حقوق‌ها را با حداقل دو ماه تاخیر پرداخت خواهد کرد.»

 


 


پناه‌جوی 36 ساله ایرانی که روز چهارشنبه، در میدان مرکزی آمستردام خود را به آتش کشید در اثر شدت جراحات درگذشته است. این پناه‌جو تقاضای پناهندگی‌اش رد و پرونده‌اش بسته شده بود.

بسیاری از پناهندگان ایرانی در حال حاضر در خطر بازگرداندن به ایران قرار دارند. دولت هلند امروز نیز یک هواپیما پر از پناهندگان عراقی را به آن کشور بازگرداند. برای هر خانواده سه پلیس و برای هر مجرد دو پلیس هم‌راه این پناهندگان در هواپیما حضور داشتند.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌ها، بعد‌از‌ظهر چهارشنبه، چهار زندانی محکوم به اعدام به دستور مسوولان زندان ارومیه به قرنطینه این زندان منتقل شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری موکریان، اسامی دو تن از این زندانیان مسعود قوی‌پنجه و خالد اسماعیلی اعلام شده است.

گفتنی است از علت انتقال این چهار زندانی که اتهام دو تن از آن‌ها قاچاق مواد مخدر اعلام شده هیچ اطلاعی در دست نیست.


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

در خبرها آمده بود زنی به تابلویی از «پل گوگن» در گالری ملی واشنگتن دی سی مشت کوبیده و این نقاش فرانسوی را «پلید» خوانده بود. بر اساس آن‌چه در دادگاه مطرح شده، «سوزان برنز» به پلیس گفته بود «من حس می‌کنم گوگن پلید است.» او در کارهایش عکس‌های لختی دارد و این برای بچه‌ها بد است. او در این تابلو دو تا زن کشیده که خیلی هم‌جنس‌گرایانه است.»

نکته قابل تامل و نگران‌کننده در این مسئله این است که در کشوری که زنان از آزادی‌های بسیاری برخوردارند و شاید بسیاری از آن‌ها با شمایلی مانند زنان تابلو در ساحل‌ها دیده شوند تعصبات چنان در باور بعضی از آن‌ها ریشه دوانده که هنوز هم با وجود گذر کردن جامعه از این قبیل مسایل نتوانستند از باور خود گذر کنند.

تعصب جاهلانه به عنوان یک معضل اجتماعی باعث تک محوری می‌شود، شخص را از هم‌دلی و تحمل عقیده‌ی مخالف دور می‌کند و باعث می‌شود که فقط خویشتن را ببیند. گاهی این کور شدن نه تنها شخص را از اجتماع دور می‌کند بلکه او را برای اجتماع خطرناک هم می‌سازد. این نکته واضح است که انسان باید به گونه‌ای باشد که هرهری مذهب بار نیاید و هر دمی بر شاخی سوار نباشد چون انسان هرهری مذهب به هیچ چیز اعتقاد ندارد و نان را به نرخ روز خور است. آن‌ها دم را غنیمت می‌شمارند و به ساز کسی می‌رقصند که انبانش پر از قدرت است. اما آن‌چه می‌خواهیم از آن صحبت به میان آریم تعصبی است نابخردانه و جاهلانه که فقط افکار خود را داشته باشیم و تنها دنیای ساخته‌ی ذهن خود را مکانی برای درست زیستن ببینیم و نه غیر و تلاش خود را در جهت انهدام مابقی بنماییم، چرا که این معضل زمینه را برای بروز اختلاف و عدم درک متقابل فراهم می‌سازد و می‌تواند بحران‌ساز باشد.

تعصب بی‌جا بر اندیشه‌ی خود و عدم تحمل اندیشه‌ی مخالف، در هر زمینه تلاشی است بیهوده که شاید تا یک زمان خاص موفقیت‌آمیز باشد‌، اما زیاد به طول نمی‌انجامد. اندیشه‌های تعصب‌زا کسانی را در گردونه‌ی فعالیت خود جای می‌دهند که در جهت پیش‌برد اهداف آن‌ها بکوشند‌ و مانند آن‌ها یا برای آن‌ها کار کنند. آن‌چه واضح است این نکته‌ی ظریف می‌باشد که تلاش کنیم همه‌ی اندیشه‌ها را محترم بدانیم و بگذاریم آزادانه به بیان عقاید خویش بپردازند. تا زمانی که عقاید حتا تعارض با یک‌دیگر باعث می‌شوند که در راستای اندیشیدن به راهی نو گامی به جلو برداریم. زیرا جهان ما باید جایی باشد برای همه‌ی انسان‌ها که در آن به آسودگی به حیات ادامه دهند و آزادی بیان و اندیشه را به حد کافی داشته باشند.

در واقع تعصب گرایشی ‌است که جنبه‌ی ادراکی آن ضعیف ولی سخت ریشه‌دار و استوار شده، تعصب انگیزه‌ای است درونی که فرهنگ یک جامعه تاثیر بسزایی در شکل‌گیری آن دارد و در مقابل شدت و ضعف تحریکاتی که از طرف اجتماع برآن وارد می‌شود عکس‌العمل‌های گوناگونی از خود نشان می‌دهد. به‌طور معمول‌ این‌طور گفته می‌شود که به تعداد جوامع فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارد و بر مبنای هر فرهنگی نیز تعصباتی قرار گرفته است. بنابراین انواع مختلفی از تعصب وجود دارد که برخی از آن‌ها در میان جوامع مشترک است. تعصبات ناموسی‌، تعصبات پرستیژی یا منزلتی‌، تعصبات مذهبی‌، تعصبات نژادی، تعصبات قومی و ‌انواع دیگر این تعصبات از انواع تعصب هستند. به عنوان مثال تعصب ناموسی در همه جوامع دیده می‌شود منتها «ناموس» در هر جامعه‌ای معنای به‌خصوصی می‌دهد. این نوع از تعصب از مهم‌ترین انواع آن است و منجر به عکس‌العمل فوری و آنی می‌شود و جنبه‌ی بیولوژیک  نیز دارد‌، در حالی‌که به‌طور مثال تعصبات منزلتی ممکن است عکس‌العمل طولانی و جنبه اعتبار و روانی نیز داشته باشد.

تعصب و نوع نگرشی خاص بر امور جنسی هم همیشه از مباحثی بوده است که تعصبات و کشمکش‌ها حول محمور آن فراوان بوده است. امروزه گمان می‌کنم ‌امور جنسی ویژگی فردی پنداشته می‌شود، که تجلی فردی است از آن از سوی هنجارها و نگرش‌های اجتماعی. امور جنسی و جامعه به عنوان دو چیز متضاد با یک‌دیگر نیستند و  همیشه در بطن یک‌دیگر بوده‌اند. گاه جامعه به عنوان فضایی دست و پاگیر و گاه به عنوان فضایی مداراگر با رهایی جنسی، دارای اهمیت بوده است‌. معانی رایج برای مناسبت جنسی فرد را هنجارهای موجود در جامعه تعریف می‌کند. به همین دلیل در طی سال‌ها بسیاری از اقلیت‌ها همیشه در معرض ظلم و ستم بوده‌اند چون جامعه هم به عنوان یک ساختار نسبت به شخصی‌ترین مناسبات یک فرد و بدنش با دیدی متعصبانه و بدون درک متقابل نگاه کرده است که با فعالیت‌‌های بسیار زیاد این نگرش به سختی رو به تغییر است.

در مجموع در هر زمینه‌ای اگر تعصبات را از اندیشه‌ی خود پاک کنیم قدم‌های بلندتری در جهت آبادنی خودمان و به دنبال آن اجتماع و جهانی انسانی برمی‌داریم. تعصب خطرناک‌ترین و مسموم‌ترین فضا برای تنفس اندیشه است‌. اگر فضای اندیشیدن انسان پر از تعصب باشد‌، قدرت باروری اندیشه‌ها را زایل می‌کند‌. نحوه‌ی تشخیص موجبات ایستایی و پویایی مغز همین‌طور اشکال مختلف شخصیتی واکنش‌های متفاوتی در این خصوص دارد‌. اما بیش‌تر شبیه به یک حس است‌. آن‌چه که باعث ایجاد دریافت‌های نو و تازه در ما می‌شود‌، شکلی از پویایی مغز است‌. باید با تمام وجود حس کنیم اندیشه‌ای ما را رو به جلو می‌برد‌. و این حرکت رو به جلو را در اندیشه و اعمال خود تجربه کنیم .


 


پنج‌شنبه 18 فروردین 90‌/ 7 آوریل 2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم ‌تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

note3با حمایت شخصیت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری- «پایان اعتصاب غذای تعدادی از پناه‌جویان ایرانی در ترکیه با تلاش جمعی»

note3مجله جاماندگان- «دولت رسانه‌نواز»- شراره سعیدی

note3بخش اول خبر‌ها

note3روز نگاشت- «مقاومت ضدمیکروبی و گسترش آن در جهان»- محبوبه شعاع

note3پاپاراتزی- «برلوسکونی درگیر دادگاه، پاتو در حال مخ‌زنی دختر برلوسکونی»- بهنام

note3اقتصاد کوچه- «حقوق فروردین کارمندان دولت نیمه اردیبهشت پرداخت می‌شود»- مهرآفرین بهرامی

note3پس‌نشینی تند- «اندر باب ریخت‌شناسی رفتار ایرانیان در خارجه»- اکبر ترشیزاد

note3بخش دوم خبرها

note3فراموشی- «جدایی»-  علی انجیدنی

note3دایره‌ی شکسته- «تعصب اندیشه یا اندیشه‌ی تعصب»- مه‌شب تاجیک

note3بخش سوم خبرها

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت محمود احمدی‌نژاد در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اسلامی کردن دانش‌گاه‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت‌خانه متبوع خود در سال ۹۰ اعلام کرده است.

به گزارش مهر، سخن‌گوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «یکی از برنامه‌های وزارت علوم، اسلامی کردن و نزدیک کردن دانش‌گاه‌ها از نظر شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی است.»

نوراله حیدری تصریح کرد: «طبق اظهارات کامران دانشجو این وزارت‌خانه مصمم است که در سال جاری دانش‌گاه‌ها را از لحاظ شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی و به‌طور کلی اسلامی کردن دانش‌گاه‌ها نزدیک کند.»

وی افزود: «بدین صورت که از نظر شکلی در مورد مراودات، نوع پوشش و تعاملات بین دانش‌جویان و از لحاظ محتوایی نیز رابطه با درس، کتب و نوع تدریس و بومی کردن دانش اسلامی و به نوعی استقلال علمی تجدیدنظری صورت گیرد.»

به نظر منتقدان، این اظهارات مبنای علمی ندارد و کمکی به سطح علمی دانش‌گاه‌های ایران نخواهد کرد. برخی این نگرانی را ابراز می‌کنند که دور جدید از جداسازی‌های جنسیتی آغاز شود.

چندی پیش شورای گسترش آموزش عالی، طرح راه‌اندازی دو دانش‌گاه دخترانه در تهران را تصویب کرد. طبق این طرح، دانش‌گاه‌های رفاه و ابرار، مخصوص خانم‌ها در گروه‌های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی تاسیس خواهند شد.


 


ما هفت نفر اعتصاب غذا‌کنندگان در مقابل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان- ترکیه‌ شهرستان مرزی وان اعلام می‌داریم که‌ در اعتراض به‌ بلاتکیفی طاقت‌فرسا و لاقیدی «یو‌.ان» و عدم اعزام به‌ کشورهای ثالث، از روز 29 مارس اقدام به‌ اعتصاب غذا نمودیم و تمام سازمان‌ها و نهادهای مختلف را از این اقدام خود مطلع نمودیم.

حرکت اعتراضی ما از جانب نهادها و رسانه‌ها و سازمان‌های متعدد و هم‌چنین افراد و سایت‌های اینترنتی مورد حمایت قرار گرفت و از طرق مختلف بازتاب وسیعی پیدا کرد. نهادهای حقوق بشر ترکیه و بعضی رسانه‌های ترکیه‌ (رادیو، تلویزیون و روزنامه‌) استقبال کم نظیری از این اعتصاب نمودند و آن‌را در ابعاد باورنکردنی به‌ویژه‌ در سطح کشور ترکیه‌ مطرح‌ نمودند. در این مدت کوتاه‌ و محدود مصاحبه‌های رادیویی و گفتاری و نوشتاری با سایت‌ها صورت گرفت و از اقصی نقاط جهان حمایت بی‌شائبه‌ سازمان‌ها و شخصیت‌های متعدد به‌ برای دفاع از ما و اعتراض به‌ یو.ان، ارسال شد. در نتیجه‌ این فشار داخلی (ترکیه‌) و بین‌المللی هیتی از دفتر مرکزی یو.ان در آنکارا با مسوولیت خانم «لرزان» به‌ منظور مذاکره‌ با اعتصاب غذا‌کنندگان وارد وان شد و طی چند نشست حضوری و مکالمات‌ تلفنی در روز‌های یک‌شنبه و دوشنبه گفتند که‌ بر مشکلات ما واقفند و متعهد شدند که‌ به‌ مطالبات ما در اولین فرصت ممکن جامه‌ عمل بپوشانند.

در این فاصله‌ سازما‌ن‌ها و نهادهای دل‌سوز و مدافع جدی حقوق پناهندگی که‌ ما را از لحظات اول تصمیم به‌ اعتصاب غذا تاکنون هم‌راهی کرده‌اند، درخواست نموده‌اند که‌ برای حفظ سلامتی و مصون داشن خودمان از مضرات و عواقب جدی احتمالی در نتیجه‌ اعتصاب غذا، دست کشیده‌ و نظر به‌ اعتمادی که‌ در نتیجه‌ مذاکره‌ با هیت یو.ان به نمایندگی خانم «لرزان»  به‌وجود آمد و تعهد سازمان‌های مدافع پناهندگی به‌منظور ادامه‌ حمایت خود و پی‌گیری مطالبه‌ بر حق ما، به‌ اعتصاب غذا پایان داده‌ و منتظر پاسخ نهایی و عملی شدن تعهدات یو‌.ان خواهیم شد. ما متحصنین و اعتصاب غذا‌کنندگان در عین حال اعلام می‌کنیم که‌ تا تحقق کامل مطالباتمان در اشکال دیگری به‌ مبارزه‌ بر حق خود ادامه‌ می‌دهیم.

بدین‌وسیله‌ صمیمانه‌ تشکر می‌کنیم از حمایت‌های بی‌دریع مردم شهر وان‌، پلیس بخش خارجی‌ها (یابانجی شعبه) تمامی پناهندگان در شهر وان‌،‌ نهادها، سازمان‌ها، رسانه‌ها و شخصیت‌ها و افراد متعدد که‌ در این مدت یار و هم‌دم و حامی نستوه‌ ما بودند. تردیدی در این نیست که‌ بدون فشار و حمایت‌های بی‌دریغ همه‌ شما این درجه‌ از پیروزی و عطف توجه‌ یوان به‌ حرکت اعتراضی ما و این درجه‌ از تعهد یو‌.ان که‌ ما در انتظار عملی کردنش هستیم غیر ممکن می‌بود.

در همین‌جا به‌ اعتصاب غذای خود پایان می‌دهیم و مبارزه‌ خود را تا تحقق کامل تعهدات یو.ان در اشکال مختلف ادامه‌ خواهیم داد. بدون تردید شما حامیان جدی و دل‌سوز را در جریان اتفاقات قرار خواهیم داد.

مبارزه‌ و اتحاد ما و هم‌بستگی بی‌دریع ضامن پیروزیست

انسانیت هنوز زنده‌ است

اعتصاب غذا‌کنندگان در مقابل دفتر یو.ان در وان ترکیه‌

پنجم آوریل 2011

 


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: پاسداشت حقوق بشر

مجید محمدی جامعه‌شناس آگاه در یکی از آخرین تحلیل‌هایش که در سایت رادیو فردا نیز انعکاس یافته از در مقاله‌ای با عنوان «ده اقدام حکومت جمهوری اسلامی برای مقابله با مخالفان» از اقدام‌های ده‌گانه نظام حاکم برایران برای خاموش کردن صدای مخالفان پرده برمی‌دارد.

ازموارد ده‌گانه مورد اشاره مجید محمدی ایجاد و راه‌اندازی «سازمان‌های حقوق بشری و غیر‌انتفاعی» جعلی و قلابی و کاذب است.

مجید محمدی در این زمینه می‌نویسد:

تشکیل و اعزام سازمان‌های حقوق بشری و غیر‌انتفاعی قلابی به مجامع جهانی

(البته) با دهان باز‌کردن اعضای این نهادهای قلابی‌، (بلافاصله) مخاطبان متوجه دولتی بودن آن‌ها (‌وابسته بودن آن‌ها به نظام حاکم بر ایران) می‌شوند. اما حکومت هم‌چنان از این نیروها برای دفاع از مواضعش استفاده می‌کند.

مجید محمدی می‌افزاید:

از این نهادهای قلابی با دو هدف استفاده می‌شود:

الف – جذب بودجه‌های تخصیصی دول و نهادهای مدنی غربی به نهادهای مدنی در جوامع استبدادی

ب -  لشگر‌کشی به گردهمایی‌های بین‌المللی بالاخص مجامعی که ممکن است تصمیمی نامطلوب (از نظر مقامات جمهوری اسلامی) علیه حکومت گرفته شود (مثل شورای حقوق بشر سازمان ملل)

معممولن برای راه‌اندازی این «سازمان‌های حقوق بشری و غیر‌انتفاعی» جعلی و قلابی و کاذب،  دست‌گاه‌های وابسته به سیستم جاسوسی و ضد‌اطلاعاتی نظام حاکم بر ایران کار را در دو مرحله به انجام می‌رساند‌:

اول – نفوذ در شبکه‌های موجود اجتماعی و آغاز به رشد سرطانی در میان آن‌ها و جذب هواداران و اعضای شبکه با استفاده از راه‌کارهای مختلف مانند تطمیع مالی یا تهدید جانی یا نیرنگ عقیدتی و ایمانی.

دوم – فرستادن پرسش‌نامه برای اعضا و هواداران جذب‌شده و فریب‌خورده.

این پرسش‌نامه‌ها از طریق فضای مجازی مثل‌ ای‌-‌میل و فیس‌بوک به‌طور وسیع انتشار می‌یابد و هدف از انتشار آن کسب حداکثر اطلاعات در مورد اعضای شبکه و گروه‌های فعال مستقل حقوق بشری و مدافع حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در خارج کشور و یا داخل کشور است.

سوالات طرح شده در این پرسش‌نامه‌ها به‌طور آشکاری جنبه جاسوسی و اطلاعاتی دارد.

هدف از این کار و فرستادن پرسش‌نامه‌ها‌، تکمیل کردن اطلاعات مربوط به ایرانیان خارج کشور و کامل کردن «بانک اطلاعاتی» دست‌گاه‌های جاسوسی نظام جمهوری اسلامی و جذب و فریب و فرو پاشاندن شبکه‌های منتقدان و مبارزان و مخالفان است.

یکی از زمینه‌هایی که نظام حاکم بر ایران از آن وحشت و هراس زیاد دارد و سعی در نفوذ و فروپاشاندن آن می‌نماید گروه‌های دگر‌اندیش عقیدتی و اعتقادی مانند طریقت‌های درویشی و صوفیانه است.

به‌خصوص اگر مشاهده کند که پیروان و وابستگان به این گروه‌ها دست‌اندرکار فعالیت‌های حقوق بشری و دفاع از حقوق زنان و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی هستند.

نکته جالب آن است دست‌گاه‌های جاسوسی نظام حاکم بر ایران از طریق عوامل نفوذی خود سعی در راه‌اندازی «سازمان‌های حقوق بشری و غیر‌انتفاعی» جعلی و قلابی برای خنثی‌کردن فعالیت سازمان‌های مستقل مدافع حقوق بشر و اقلیت‌های قومی و مذهبی دارد و با این کار می‌کوشد که علاقه‌مندان فعالیت در راه دفاع از حقوق بشر و حقوق تنوع‌های قومی و دینی را جذب سازمان‌های قلابی و مجعول خود کرده و ریشه فعالیت‌های مستقل خارج کشور را کاملن بخشکاند.

این‌جاست که تلاش می‌کند تا بی‌درنگ دست به‌کار شده و با تخصیص بودجه قابل ملاحظه و به‌کار‌گیری افراد متخصص فعالیت برنامه‌ریزی شده و پیچیده‌ای را راه‌اندازی کرده، و  دست‌به‌کار ‌شکار ‌هواداران ‌این گروه‌ها  بزند و با فرستادن پرسش‌نامه‌های اطلاعاتی  برروی شبکه‌های ارتباطی مثل فیس‌بوک و توئیتر و ای‌میل‌های قلابی و شبیه‌سازی آدرس‌های ای‌میل عده‌ای از آن‌ها را به دام بکشد.

در پایان نیز اگر مشاهده کرد که این ترفندها ناکارآمد است‌، به سلاح کهنه هک‌کردن و از کار انداختن و مسدود نمودن سایت‌های فعال منتقد و مخالف به دست سپاه سایبری‌اش متوسل می‌شود.

البته هوشیاری هم‌وطنان  مبارز و آزادی‌خواه ما تاکنون مانع از موفقیت این قبیل طرح‌های زبونانه شده و در آینده نیز چنین خواهد بود.

یکی از موثرترین راه‌های مقابله با این نیرنگ‌های تاریخ مصرف گذشته اطلاعاتی‌، «آگاهی رسانی» است.

تا زمانی که هم‌وطنان هوشیارانه به اطلاع‌رسانی و به روز کردن آگاهی خود نسبت به ترفندهای رژیم مبادرت می‌ورزند، تیرهای توطئه دشمنان خلق و خالق هم‌چنان به سنگ خواهد نشست.

هفدهم فروردین نود خورشیدی – ششم آوریل دو هزارو یازده میلادی

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران

واشنگتن – برلین – تورنتو

شاخه نوردیک – اسلو

 


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

منبع: طبیب بینوا

جدایی آن کاری را با ذهن تو می‌کند که تو برای مقابله با او انجام می‌دهی: فراموشی (‌احتمالن از خودم)

دیشب دیدن فیلم جدایی نادر از سیمین باعث شد که تا صبح خواب‌های عجیب و غریب ببینم خواب‌هایی که هم خواب بودند و هم واقعیت‌. در خواب فکر هم می‌کردم. آن هم چه فکرهایی؟ فکر می‌کردم که من هم برای خودم آدم باتجربه‌ای شده‌ام‌ها‌؟ بازی‌گر نقش مکمل مرد که خودم بود گفت: «خوب مرد حسابی‌! خدای ناکرده چهل سالت شده است‌، می‌خواستی بی‌تجربه باشی؟ به فکر کردن ادامه دادم‌: «آخه، خیلی از آدم‌ها پنجاه سالشون هم شده بازم نصف این تجربه‌های من رو نداشتند. مثلن ببین، تجربه بیماری سخت یکی از نزدیکانت که چند سال درگیرش بودی، تجربه از دست دادن پدر مهربان و بی‌نظیرت اونم در حالی‌که در لحظات آخر خودت سی‌پی‌ار می‌کردیش، یا تجربه سرطان همسر خیلی عزیزت که بعد از چهار سال زیر دست خودت جون داد، و یا فوت مادرت‌، همونی که برای شنیدن صدای تو و یا دیدنت دلش پر می‌زد، و و و تصادف با ماشین‌، فوت نزدیک‌ترین دوستت در حالی‌که تو راننده بودی و دادگاه تو رو مقصر شناخت و در نهایت جدایی دوباره از هم‌راه زندگی‌ات این دفعه به یه شکل دیگه، یا …. بازم بگم‌؟ طرف گفت: «خوب، که چی‌؟ این تجربه‌های عجیب و غریب تکانی هم به تو داد؟» گفتم‌: «تکون چیه برادر؟ اینا هر کدومشون قد یه سونامی بودند، کجایی تو‌؟» بعد یه دفعه فضا عوض شد. یه عده داشتند نوحه می‌خوندند و سینه می‌زدند و یه عالمه گریه  می‌کردند بعد می‌گفتند‌: «وای چه قدر خوب شدیم حالمون عوض شد.» بعد صحنه‌ای رو دیدم که وحشتناک واقعی به نظر می‌رسید چند تا از همون آدم‌ها داشتند از اون‌جای هم‌دیگه می‌خوردند. یه دفعه فضا سورئال شد (‌البته بگم قبل از خواب داشتم بازی رئال مادرید رو می‌دیدم‌) یکی از هم‌کارهای متخصص داخلی (‌یه بابای 65 ساله مجرد که همیشه خودش رو مطلع‌ترین فرد در مسایل سیاسی معرفی می‌کرد) با یک شیرینی عجیب و غریب در دست‌، هم‌سفر من در یک اتوبوس خالی شد که داشت مارو از کرج می‌آورد تهران. تو راه اتوبوس خورد به جمعیت زیادی از کولی‌ها که هرکدومشون ده بیست بچه یه شکل و هم قد داشتند و با چنان سرعتی از کنار اینا رد می‌شد که من فکر کردم الانه که چند تاشون زیر چرخ‌ها له بشند. رسیدیم تهران. ساعت 6 صبح بود. هم‌کار متخصص داخلی گفت‌: «بیا بریم این قهوه‌خونه میدون آزادی این شیرینی رو نیمرو کنیم باهم بخوریم، حال میده‌ها؟» من گفتم‌: «نه بابا، زنم منتظره باید برم دنبالش.» خوشحال از این‌که سر وقت می‌رسم از خواب بیدار شدم‌، دیدم نادر که دیشب از سیمین جدا شد‌. منم که چند ساله از همه عزیزانم جدا شده‌ام حالا چی می‌شه تو بیداری؟»

ساعت سه بعدازظهر‌. احساس می‌کنم دیشب اصلن نخوابیدم و دلم می‌خواد یه کم بخوابم ولی می‌ترسم دوباره مجبور شم با همون متخصص داخلی برم کرج‌. دراز کشیدم طاق باز‌، روی تخت معاینه‌، جایی که قرار بوده مریض به جای من روش بخوابه، سقف مطب سفید سفیده، دیوار‌ها صورتی کم‌رنگ. نمی‌دونم کی ماتیک‌اش رو مالیده به دیوار بغل تخت‌، من روی لب‌هام رو با زبونم تمیز می‌کنم و به جدایی‌هام فکر می‌کنم‌. از چی‌ها و کی‌ها جدا شدم و از چی‌ها و از کی‌ها قراره جدابشم؟ احساس می‌کنم تو این چند سال به اندازه چند قرن فراموشی گرفته‌ام. یه لحظه امتحان می‌کنم‌، صورت بابام‌، صورت عزیز فوت شده‌، صورت مادرم رو می‌تونم تصور کنم؟ صورت واقعی شون رو؟ فایده‌ای نداشت تصویر کلیشه‌ای بود‌. دکوپاژ صحنه خوب بود ولی این کلیشه دیگه جواب نمی‌ده، با پام لگد می‌زنم به میزی که کامپیوتر روشه تا با این ضربه موس تکون بخوره و تصویر دسک تاپ دیده بشه. همه اونایی که من ازشون جدا شده بودم باهم روی صفحه مانیتور ظاهر شدند. فهمیدم که همشون رو فراموش کرده‌ام.


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

هفتم آوریل برابر با هجدهم فروردین مصادف با «روز بهداشت جهانی»  است. که همه ساله به مناسبت گرامی‌داشت این روز مراسمی با تمرکز روی یک موضوع مهم بهداشتی توسط سازمان جهانی بهداشت و کشورهای عضو برگزار می‌شود.‌ که «مقاومت ضد میکروبی و گسترش آن در جهان» ‌شعار سازمان جهانی بهداشت برای‌ سال 2011 میلادی برابر یا 1390 خورشیدی است.

«سازمان بهداشت جهانی» (WHO) یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که نقش یک مرجعیت سازمان دهنده را بر بهداشت جامعه جهانی ایفا می‌کند. اساس‌نامه سازمان بهداشت جهانی هدفش را دست‌یابی مردم به بیشترین سطح سلامت ممکن بیان می‌کند.

وظیفه اصلی این سازمان مبارزه با بیماری‌ها، مخصوصن بیماری‌های مسری شایع و ارتقای سلامت عمومی مردم جهان است. سازمان بهداشت جهانی یکی از نخستین آژانس‌های «سازمان ملل متحد» است که  اساس‌نامه آن رسمن در اولین روز بهداشت جهانی یعنی هفتم  آوریل سال ۱۹۴۸، زمانی که توسط بیست و شش  کشور از اعضای سازمان ملل تصویب شد به کار بسته شد.

پیش از این موضوع، فعالیت‌های مذکور و باقی فعالیت‌های سازمان بهداشت جامعه ملل، تحت کنترل کمیته‌ای موقتی بود. این کمیته موقتی حاصل کنفرانس بین‌المللی سلامت در سال ۱۹۴۶ بود. عملیات واگذاری مسولیت‌ها به تصویب مجمع عمومی رسید و سرویس بیماری‌های واگیر «OIHP» فرانسه نیز به کمیته موقتی سازمان بهداشت جهانی در یکم  ژانویه ۱۹۴۷ پیوست.

و سرانجام «سازمان جهانی بهداشت» دو روز بعد از اعلام روز جهانی بهداشت در نهم آوریل سال ۱۹۴۸ در «ژنو» تاسیس شد و حکم سرپرستی و منابعش را از سازمان بهداشت سابق، که خود آژانسی در جامعه ملل بود برگرفت.

و اما همه ساله در روز هفتم آوریل، مصادف با هجدهم فروردین ماه، به مناسبت گرامی‌داشت تاسیس سازمان جهانی بهداشت، مراسم این روز با تمرکز روی یک موضوع مهم بهداشتی توسط سازمان جهانی بهداشت و کشورهای عضو برگزار می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت شعار سال 2011 میلادی برابر با 1390 خورشیدی  را «مقاومت ضد میکروبی و گسترش آن در جهان» نام‌گذاری کرده است. در گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است که این سازمان با هدف تاکید روی این موضوع یک برنامه اطلاع رسانی عمومی را به اجرا خواهد گذاشت که شامل توجه و تمرکز ویژه روی بیماری «ایدز» و «ویروس اچ آی وی»، عفونت سال و همه‌گیری «مالاریا» خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت در این برنامه از تمام دولت‌ها و سهام‌داران درخواست خواهد کرد که اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری و مواجهه با آغاز مقاومت شدید ابرمیکروب‌ها در برابر داروها را به اجرا بگذارند و هم‌چنین مراقبت مناسبی را برای افرادی که بیش از همه مستعد آسیب دیدن از جانب این میکروب‌های مقاوم هستند، ایجاد کنند.

اما چرا مقاومت به دارو یک نگرانی جهانی شده است. مصرف نامناسب و غیر منطقی داروهای ضد میکروبی، شرالیط مناسبی را برای ایجاد میکروارگانیسم‌های مقاوم، گسترش و باقی ماندن آن‌ها فراهم می‌کند و عفونت‌هایی که به علت میکروارگانیسم‌های مقاوم ایجاد می‌شوند به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند و این امر منجر به طولانی شدن بیماری و و افزایش خطر مرگ می‌گردد.

مقاومت به نسل جدید داروهای ضد مالاریا نیز در کشورهایی که مالاریا بومی است، گسترش جهانی پیدا کرده است و درصد بالایی از عفونت‌های بیمارستانی به وسیله باکتری‌های مقاوم ایجاد می‌شود. هم‌چنین رشد سفرها و تجارت‌های جهانی سبب می‌شود میکروارگانیسم‌های مقاوم به سرعت به کشورها و قاره‌های دور دست گسترش پیدا کند.

در حال حاضر بسیاری از عفونت‌های ساده دیگر با آنتی‌بیوتیک‌های موجود قابل درمان نیستند، این امر نشان دهنده ایجاد مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها است و در صورت ادامه روند تجویز و مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در آینده نزدیک با عدم پاسخ‌گویی این گروه از داروها در درمان بیماری‌های عفونی مواجه خواهیم بود که این مشکل صدمات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

سایت سلامت

تبیان

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با ابراز نگرانی برخی کشورهای عربی منطقه خلیج پارس نگران نقش جمهوری اسلامی در تحولات منطقه هستند، گزارش شده که جمعی از شیعیان بحرینی از آیت‌اله‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درخواست یاری کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، جمعی از شیعیان و مقلدان آیت‌اله خامنه‌ای، در بحرین با ارسال نامه‌ای، «خواستار دعای خیر و یاری» او شده‌اند.

نویسندگان نامه ضمن تاکید بر این‌که از شیعیان بحرین و مقلدان رهبر جمهوری اسلامی هستند، نوشته‌اند که «اکنون از ظلم و ستم آل خلیفه نزد جناب‌عالی شکایت می‌کنیم.»

نویسندگان نامه افزوده‌اند: «فشار بر ما سنگین شده است، به حدی که برادران و خواهران و عائله ما را در مقابل چشمانمان می‌کشند و کسی فریادرس ما نیست.»

نویسندگان نامه، ضمن درخواست دعا از آیت‌اله خامنه‌ای، نوشته‌اند «هر طور که صلاح می‌دانید، ما مقلدان و فرزندان خود را در بحرین یاری دهید.»

این گروه از شیعیان بحرینی سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی را عامل موفقیت مردم مصر در مقابله با رهبر سابق آن کشور دانسته و نوشته‌اند: «سخن‌رانی عربی جناب‌عالی در خصوص انقلاب مصر، برادران مصری ما را منصور گردانید و موجب توفیق آنان شد، ما نیز در رنج و عذابیم و جز مقاومت و آمادگی برای شهادت، چیزی نداریم.»

اعتراضات سیاسی در بحرین از اواسط ماه فوریه و با تجمع معترضان در یکی از میدان‌های شهر منامه، پایتخت، و درخواست از خاندان حکومتی آل خلیفه برای اصلاحات سیاسی، پیش‌برد نظام مشروطه سلطنتی و مبارزه با فساد آغاز شد و برای چند هفته ادامه یافت.

بیشتر بخوانید:

«ایران، مخل ثبات در منطقه اصلی نفت جهان»


 


رادیو کوچه


1870 میلادی- «گوستاو لانداور»  (Gustav Landauer) فیلسوف و نویسنده چپ‌گرای آلمان در این روز در سال 1870 به دنیا آمد. او درکتاب خود تعریف تازه‌ای از سوسیالیسم به دست داده و نوشته است که سوسیالیسم، تنها برآورده‌ساز عادلانه نیازهای مادی افراد و به عبارت دیگر «عدالت مادی (اقتصادی)» نیست، بلکه باید عدالت معنوی میان مردم را هم برقرار سازد تا روح و روان آنان ارضا‌ و اقناع شود.

«لاندائوور» نوشته است: هرجا که طبقه زحمتکش احساس استثمار شدن کند، وقوع انقلاب قابل پیش‌بینی است و نمی‌توان با توسل به زور برای مدتی طولانی مانع از وقوع آن شد. بشر کارگر می‌داند که چه کسانی از دست‌رنج او برخوردار می‌شوند و کینه استثمار شده نسبت به استثمارگر روز افزون است، پایان‌ناپذیر و روزی به انتقام تبدیل می‌شود. در نظر کارگر، سرمایه با زحمتی که او تحمل می‌کند قابل مقایسه نیست.

«آرزوی زندگانی کردن در یک محیط برخوردار از عدالت عمومی» طبیعت مشترک بشر است و برای رسیدن به آن آمادگی لازم، اتحاد و بستن پیمان و بذل مساعی دارد، و این دولت‌ها و حاکمان هستند که به خاطر باقی ماندن در قدرت – قدرتی که به داشتن آن عادت کرده‌اند و طبیعت ثانوی‌شان شده است با توسل به دستاویزهای گوناگون مانع از این اتحاد و مساعی می‌شوند و سنگ‌اندازی می‌کنند. بنابراین قدرت دولت باید به شوراها که شرط عضویت در آن‌ها انسان‌دوستی و معنویت باشد، سپرده شود.

«لانداور» که افکار فلسفی خود را به صورت داستان‌های کوتاه هم برای درک مردم عادی می‌نوشت، دوم می 1919 در مونیخ آلمان در پی یک تظاهرات خیابانی به دست نظامیان کشته شد.

1939 میلادی- ایتالیا کشور آلبانی، نه چندان دور ازخاک خود را به این بهانه که قرن‌ها پیش گوشه‌ای از امپراتوری روم بود، چنین روزی اشغال نظامی کرد. در سال 1927 یک پیمان تدافعی میان ایتالیا و آلبانی به امضا‌ رسید که در واقع باعث شد نفوذ هرچه بیش‌تر ایتالیا در آلبانی ممکن شود. دو روز قبل از تهاجم ایتالیا برای تصرف آلبانی، در جریان گفت‌وگوهای آلمان و ایتالیا معروف به «مذاکرات ژنرال‏ها»، تصمیم نهایى برای آغاز این حمله نظامی، اتخاذ شده بود. گفته شده سقوط آلبانی در آن سال، دولت لندن را برآن داشت تا به کمک یونان بشتابد تا این کشور به وضعیت آلبانی دچار نشود. با ورود انگلستان به صحنه، آلمان نیز به حمایت از ایتالیا به یونان لشکر کشید و با اخراج انگلیسی‌ها آن‌جا را متصرف شد.

ایتالیا در این جنگ به قصد دست‌یابی به  دریای آدریاتیک و هم‌چنین کشور  یونان به آلبانی حمله کرد. سرانجام جنگ به نفع ایتالیایی ها به انجام رسید . با این حال، ایتالیا کم‌تر از دو سال بعد مجبور به خروج از این منطقه شد.

1947 میلادی- «هنری فورد» (Henry Ford) مخترع آمریکایى در چنین روزی درگذشت.  او در 30 جولای سال 1863 در آمریکا به دنیا آمد. فورد از کوچکی علاقه زیادی به ابزار مکانیکی داشت و به هنگام کودکی به ساعت‌سازی و در جوانی به شغل مکانیکی روی آورد. هنری روزی ماشینی را دید که بدون اسب و با نیروی بخار در جاده حرکت می‏کند. وی وقتی آن را از نزدیک مشاهده کرد، خودش مثل آن را ساخت و در 12 سالگی اولین ارابه بی‏اسب را مورد آزمایش قرار داد. هنری این دست‌گاه را تکمیل کرد و در سال 1896‌ اتومبیل خود را برای اولین بار به نمایش گذاشت.

وی در سال‏های بعد، اختراع خود را تکمیل کرد و علی‏رغم این‌که دیگران نیز اتومبیل‏های مشابهی ساخته بودند، ولی در سال 1895‌، رسمن امتیاز اختراع اتومبیل به هنری فورد داده شد. فورد در ابتدا به هم‌راه شرکای خود، شرکت اتومبیل‌سازی «دیترویت» را تاسیس کرد و در سال 1903، شرکت «موتور فورد» را به وجود آورد. او در سال 1907 سهام دیگران را خرید و از آن پس اداره شرکت در خانواده او باقی ماند. فورد با اتخاذ تدابیری، اتومبیل ارزان به تعداد بسیار تولید کرد و از این حیث، از تمام رقبای خود پیشی گرفت. هنری فورد که در ابتدا دارای خانواده‏ای فقیر بود، پس از این اختراع، به عنوان «پدر صنعت اتومبیل‏سازی» شهرت یافت و به هنگام مرگ، یک امپراتوری بزرگ در صنعت اتومبیل به وجود آورده بود.

2003 میلادی- واحدهای نظامی آمریکا وارد شهر بغداد شدند و دو روز بعد پایان حکومت «صدام حسین التکریتی» که فرار کرده بود، اعلام شد و دولت آمریکا زمام امور عراق را به دست گرفت و جورج دبلیو بوش رییس جمهوری وقت آمریکا 23 روز بعد (یکم ماه می 2003) پایان عملیات نظامی مربوط به تصرف عراق را اعلام داشت و این عملیات را «جنگ برای آزادی عراق» نام نهاد.

صدام حسین در دسامبر همان سال دستگیر و بعدن اعدام شد. مخالفت عراقیان با اشغال نظامی وطن چند ماه بعد با انهدام ساختمان دفتر سازمان ملل در بغداد آغاز شد و این ناآرامی‌های مسلحانه هنوز ادامه دارد.

در مارس 2007 «هیلری کلینتون» سناتور وقت و یکی از متقاضیان نامزدی برای انتخابات نوامبر 2008 ریاست جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه کنونی در پاسخ به پرسشی گفته بود که قول نمی‌دهد اگر نامزدی او به تصویب کنوانسیون حزب برسد و برنده انتخابات هم بشود، پس از ورود به کاخ سفید همه نظامیان آمریکایی را از عراق خارج کند. وی افزوده بود که تنها مخالف به‌کاربردن نظامیان آمریکا در ناآرامی‌های داخلی عراق و قرار گرفتن این نظامیان در جای پلیس عراق است. شمار نظامیان آمریکایی نیز باید کاهش یابد و یگان‌های رزمی خارج شوند.

1969 میلادی- «رومولو گایه‌گوس» (Rómulo Gallegos Freire) نویسنده و سیاست‌مدار و چهل و ششمین رییس جمهوری ونزوئلا از دنیا رفت.

وی نخستین نویسنده‌ی آمریکای لاتین است که با انتشار رمان «دنیای باربارا» به شهرتی جهانی دست یافت. علاقه به فرهنگ مردمی و آداب و رسوم مردم روستا در آثار گایه‌گوس مشخص است.

گایه‌گوس عقاید آزادی‌خواه داشت و به علت مخالفت با «خوان ویسنته گومس» (Juan Vicente Gómez)، دیکتاتور ونزوئلا تبعید شد. در سال ۱۹۴۸ با برقراری دوران کوتاه دموکراسی در این کشور وی به عنوان چهل‌و‌ششمین رییس جمهوری برگزیده شد اما کم‌تر از یک‌سال با کودتای نظامی برکنار شد و «مارکوس پرس خیمه‌نس» (Marcos Perez Jimenez) جای او را گرفت.

پس از درگذشت وی هر دو سال یک‌بار معتبرترین جایزه‌ی ادبی ونزوئلا به نام «رومولو گایه گوس» به به‌ترین رمان اسپانیولی‌زبان اعطا می‌شود.

—————————————————

برخی از روی‌دادهای دیگر

1948 میلادی- «سازمان بهداشت جهانی» در ایالات متحده تاسیس شد.

1379 خورشیدی- «محمدعلی فردین» بازی‌گر سینما و کشتی‌گیر ایرانی درگذشت.

 

 

 


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) خروش علما و حوزه‌های علمیه علیه جنایات آل سعود در بحرین

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58421

علما و حوزویان سراسر کشور دیروز در اعتراض به جنایات آل سعود در بحرین و قتل عام مردم مسلمان این کشور با حضور گسترده در تجمعات حوزه‌های علمیه علیه رژیم آل سعود و آل خلیفه خروشیده و کشتار مردم بی‌گناه بحرین را محکوم کردند.

2) آیت‌اله مجتهد شبستری: مشکلات کشورهای عربی نبود ولایت فقیه است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58434

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌اله محسن مجتهد شبستری در دیدار جمعی از متخصصان پزشکی دانش‌گاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به جنایات آل‌سعود و آل‌خلیفه در بحرین اظهار داشت: «جنایات انسانی بی‌شمار در این کشور صورت می‌گیرد و جامعه متعهد پزشکی استان آماده اعزام برای درمان مجروحان راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات اسلام‌خواهان این کشور هستند.» مجتهد شبستری یادآور شد: «مشکلاتی که امروز در کشورهای عربی رخ می‌دهد به واسطه نبود ولایت فقیه و عدم رهبری معنوی در این کشورهاست.»

خراسان

1) درخواست ‌رییس جمهوری از نمایندگان برای مرحله‌ بعدی هدف‌مندی یارانه‌ها

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=18&id=646425

رییس جمهوری روز گذشته در دیدار نوروزی با تعدادی از نمایندگان مجلس از آ‌ن‌ها خواست تا شرایط فعالیت بیش‌تری برای دولت ایجاد کنند تا دولت از فرصت مانور و مدیریت مناسبی برخوردار باشد تا بتواند گام‌های بعدی را در مسیر اصلاح اقتصادی و هدف‌مندکردن یارانه‌ها به سرعت عملیاتی کند. احمدی‌نژاد هم‌چنین اعلام کرد: «دولت به سرعت در حال اصلاح منابع اصلی تولید تورم در کشور است و در این راستا به دنبال اصلاح ساختارهای تولیدی، کاهش هزینه‌های جاری دولت و کنترل سوداگری در بخش مسکن است.»

2) عبدالرحمن العطیه نامزد دبیر کلی اتحادیه عرب شد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=18&id=646399

قطر رسمن عبدالرحمن العطیه را برای تصدی پست دبیر کلی اتحادیه عرب نامزد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی الاتحاد، صالح عبداله البوعینین، سفیر قطر در مصر و نماینده دایم این کشور در اتحادیه عرب در دیدار با احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب در قاهره نامه رسمی دولت قطر برای نامزدی عبدالرحمن العطیه، دبیر کل سابق شورای هم‌کاری خلیج فارس برای تصدی پست دبیر کلی اتحادیه عرب را تسلیم وی کرد.

تهران امروز

1) احتمال تغییر مجدد حداقل دست‌مزد

http://tehrooz.com/1390/1/18/TehranEmrooz/583/Page/7/

عضو شورای عالی کار از احتمال تغییر حداقل دست‌مزد سال 90 کارگران، وجود ظرفیت قانونی این شورا برای انجام مصوبات جدید مزدی، توافق با کارفرمایان بر سر برگزاری نشست‎های ادامه‎دار مزدی و رصد تغییرات معیشتی خانوار و هم‌چنین ارایه بسته حمایتی دولت از کارگران خبر داد.

2) نامه مبهم دیکتاتور لیبی به اوباما

http://tehrooz.com/1390/1/18/TehranEmrooz/583/Page/4/

در تازه‌ترین تحولات در کشور جنگ‌زده لیبی و پس از آن که طرح‌های آتش بس قذافی و پسرانش مورد مخالفت انقلابیون قرار گرفت این بار سرهنگ مستقیمن دست به سوی اوباما دراز کرده است. خبرگزاری رسمی لیبی روز چهارشنبه از ارسال نامه معمر قذافی رهبر این کشور خطاب به باراک اوباما رییس ‌جمهوری آمریکا خبر داد. به گزارش عصر ایران، این خبرگزاری اضافه کرد: «این نامه قذافی در پی عقب‌نشینی آمریکا از ائتلاف استعمارگر و صلیبی علیه لیبی ارسال شد.» هنوز جزییات این نامه منتشر نشده است.

جام جم

1) تلاش دولت برای بازگرداندن قیمت محصولات لبنی به سال 89

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100840240180

قیمت برخی محصولات لبنی و بستنی در سطح خرده‌فروشی‌ها امسال با افزایش روبه‌رو شده است. در پی این افزایش‌ها، رییس سازمان بازرگانی استان تهران در گفت‌وگویی با فارس از بازگشت قیمت برخی محصولات لبنی و بستنی به حالت قبل از عید خبر داد.

آیا این افزایش قیمت مقدمه‌ای برای تکان خوردن قیمت‌هاست؟ این پرسشی است که پاسخ آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

2) حراج سکه برای تعدیل بازار

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100840240014

به دنبال رشد قیمت حباب گونه سکه و طلا در بازار، بانک کارگشایی که بازوی اصلی توزیع طلا برای کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود، اعلام کرد از 20 فروردین ماه جاری ـ شنبه ـ حراج سکه و شمش طلا را آغاز می‌کند.

کیهان

1) ایران با نظام رهبری منحصر‌به‌فرد آسان‌تر از دیگران به رونق اقتصادی می‌رسد

http://www.kayhannews.ir/900118/4.htm#other410

رییس موسسه آمریکایی گلدمن ساش با اشاره به این‌که ایران پتانسیل اقتصادی بالایی دارد گفت: «نظام رهبری منحصر‌به‌فرد در ایران به این کشور امکان می‌دهد بسیار آسان‌تر از سایر کشورها به رونق اقتصادی دست یابد.»

2) رییس جمهوری: دولت منابع اصلی تورم را اصلاح می‌کند

http://www.kayhannews.ir/900118/3.htm#other302

محمود احمدی‌نژاد در دیدار نوروزی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دولت به سرعت در حال اصلاح منابع اصلی تولید تورم در کشور است.

رییس جمهوری در این دیدار که عصر سه‌شنبه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به این‌که سال گذشته به ظاهر سال سختی بود اما دست‌آوردهای بزرگ و افتخارآمیزی داشت، گفت: «ابتدای سال 89 دشمنانی که در مقابل منطق قوی ملت ایران کم آورده بودند به ابزار قطع‌نامه و تحریم متوسل شده و به تعبیر خود تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ملت ایران را اعمال کردند و به دنبال فشار بر ایران بودند و وعده‌گاه خود برای اعمال فشار را زمان اجرای هدف‌مند کردن یارانه‌ها قرار داده بودند.»

آفرینش

1) سخن‌گوی شورای ملی لیبی: قطر، مصر، ایتالیا و فرانسه مخالفان قذافی را تجهیز نظامی می‌کنند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=80074

عبدالحفیظ غوقه سخن‌گوی شورای انتقالی ملی لیبی تایید کرد که تجهیز و آموزش نظامی مخالفان رژیم معمر قذافی دیکتاتور لیبی توسط کشورهای قطر، مصر، ایتالیا و فرانسه صورت خواهد گرفت.

2) سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=80072

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه وارد ریاض شد تا با عبداله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، پیرامون خیزش سیاسی در کشورهای عربی، روابط نظامی دو جانبه، و تاثیر‌گذاری ایران در منطقه گفت‌و‌گو کند.

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

دولت آمریکا درخواست شخصی سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی، از باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، برای پایان دادن به حملات را رد و یک‌بار دیگر تاکید کرد رهبر لیبی باید از قدرت کناره‌گیری کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به نامه سه صفحه‌ای سرهنگ قذافی به آقای اوباما گفت: «آقای قذافی می‌داند که چه باید بکند.»

به گزارش آسوشیتدپرس، سخن‌گوی کاخ سفید به نامه رهبر لیبی پاسخ داده و گفته است او به جای شعار بهتر است عمل کند.

سرهنگ قذافی در این نامه آقای اوباما را «پسر ما» خطاب کرده و از او خواسته است به «جنگ ناعادلانه علیه مردم کوچک یک کشور در حال توسعه» خاتمه دهد.

او مخالفان مسلح خود را پی‌کارجویان القاعده خواند.

سرهنگ قذافی گفت که ملت او بیش از آن‌که به‌طور جسمی آسیب ببینند، از نظر «اخلاقی» صدمه خورده‌اند.

اما خانم کلینتون در واشنگتن گفت که انتظار «اسرارآمیزی» از سرهنگ قذافی در این شرایط نیست.

وی گفت: «باید آتش‌بس برقرار شود، نیروهای او باید از شهرهایی که با خشونت شدید و به هزینه انسانی زیادی تصرف کرده‌اند بیرون بروند. … باید درباره خروج او از قدرت و … ترک لیبی تصمیم گرفته شود.»

در همین حال ناتو گفته است که نیروهای وفادار به معمر قذافی در شهر جنگ زده مصراته از سپر انسانی استفاده می‌کنند.

این سازمان می‌گوید که نیروهای سرهنگ قذافی از وسایل نقلیه غیرنظامی استفاده می‌کنند و وسایل سنگین زرهی خود را در نواحی مسکونی پنهان می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«تصرف شهر زاویه توسط نیروهای معمر قذافی»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، طلسم 9 سال شکست‌ناپذیری چلسی مقابل منچستر یونایتد در استمفوردبریج، در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا شکسته شده است. در این بازی منچستریونایتد با تنها گل وین رونی به پیروزی رسید.

برنده چلسی- منچستریونایتد، در نیمه نهایی با برنده شالکه – اینترمیلان بازی می‌کند.

در دیگر بازی شام‌گاه چهارشنبه شب لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا، شاختار دونتسک را 5 به یک شکست داد.

این نتیجه احتمال رویارویی بارسلونا با رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را بیش‌تر کرد.

بیشتر بخوانید:

«شالکه انتقام مونیخ را از اینتر گرفت»


 


خبر / رادیو کوچه

به مانند سپاهان، ذوب‌آهن دیگر تیم شهر اصفهان دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را با صدرنشینی به پایان برده است. شام‌گاه چهارشنبه، ذوب آهن در قطر، تیم الریان را 3 به یک شکست داد. دو گل از 3 گل ذوب آهن با کرنرهای محمد‌رضا خلعتبری زده شد.

با این پیروزی، ذوب‌آهن به امتیاز 7 از یک بازی خانگی و دو بازی خارج از خانه رسید و در صدر گروه D ماند.

در دیگر بازی این گروه، تیم الشباب عربستان 4 بر یک الامارات را برد. الشباب که در عربستان یک امتیاز از ذوب آهن گرفته بود با 5 امتیاز تیم دوم جدول است. الامارات 3 و الریان یک امتیاز دارد.

چهارشنبه در گروه B هم استقلال با پیروزی 4 به 2 مقابل پاختاکور ازبکستان، 4 امتیازی شد و به پله دوم جدول گروه رسید. در این گروه السد قطر 7، النصر عربستان 4 و پاختاکور ازبکستان یک امتیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

«سپاهان امیدوار به صعود زودهنگام در آسیا»


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه ١۴ فروردین ماه ده‌ها کارگر اخراجی دو شرکت ساختمان نصب و فراب جهت بازگشت به‌کار در مقابل درب پالایش‌گاه آبادان تجمع کرده بودند.

به گزارش هرانا، مسوولان  پالایش‌گاه آبادان مدتی است که در راستای تعدیل نیرو اقدام به تصفیه حساب با برخی کارگران کردند.

این اقدام که سبب اعتراض کارگران و تجمع ایشان شده بود، با حضور و برخورد عوامل حراست و نیروی انتظامی به پایان رسید.

از سوی دیگر کارگران فضای سبز، کارگران قسمت تعمیرات و خدمات و هم‌چنین برخی از رانندگان که با شرکت‌های پیمانی در پالایش‌گاه آبادان هم‌کاری می‌کنند، بین سه تا شش ماه حقوق معوقه خود را طلب کرده اما وزارت نفت و مقامات مسوول علی‌رغم دادن وعده‌ به کارگران، تاکنون از پرداخت حقوق آن‌‌ها سر باز زده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«اخراج کارگران معترض آبادانی به تاخیر در پرداخت حقوق»


 


وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به نامه قذافی:

«آقای قذافی می‌داند که چه باید بکند»


خبر / رادیو کوچه

دولت آمریکا درخواست شخصی سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی، از باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، برای پایان دادن به حملات را رد و یک‌بار دیگر تاکید کرد رهبر لیبی باید از قدرت کناره‌گیری کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به نامه سه صفحه‌ای سرهنگ قذافی به آقای اوباما گفت: «آقای قذافی می‌داند که چه باید بکند.»

به گزارش آسوشیتدپرس، سخن‌گوی کاخ سفید به نامه رهبر لیبی پاسخ داده و گفته است او به جای شعار بهتر است عمل کند.

سرهنگ قذافی در این نامه آقای اوباما را «پسر ما» خطاب کرده و از او خواسته است به «جنگ ناعادلانه علیه مردم کوچک یک کشور در حال توسعه» خاتمه دهد.

او مخالفان مسلح خود را پی‌کارجویان القاعده خواند.

سرهنگ قذافی گفت که ملت او بیش از آن‌که به‌طور جسمی آسیب ببینند، از نظر «اخلاقی» صدمه خورده‌اند.

اما خانم کلینتون در واشنگتن گفت که انتظار «اسرارآمیزی» از سرهنگ قذافی در این شرایط نیست.

وی گفت: «باید آتش‌بس برقرار شود، نیروهای او باید از شهرهایی که با خشونت شدید و به هزینه انسانی زیادی تصرف کرده‌اند بیرون بروند. … باید درباره خروج او از قدرت و … ترک لیبی تصمیم گرفته شود.»

در همین حال ناتو گفته است که نیروهای وفادار به معمر قذافی در شهر جنگ زده مصراته از سپر انسانی استفاده می‌کنند.

این سازمان می‌گوید که نیروهای سرهنگ قذافی از وسایل نقلیه غیرنظامی استفاده می‌کنند و وسایل سنگین زرهی خود را در نواحی مسکونی پنهان می‌کنند.

……………………………………………………..

لیگ قهرمانان آسیا،

«استقلال آسیا را متعجب کرد»

خبر / رادیو کوچه

به مانند سپاهان، ذوب‌آهن دیگر تیم شهر اصفهان دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را با صدرنشینی به پایان برده است. شام‌گاه چهارشنبه، ذوب آهن در قطر، تیم الریان را 3 به یک شکست داد. دو گل از 3 گل ذوب آهن با کرنرهای محمد‌رضا خلعتبری زده شد.

با این پیروزی، ذوب‌آهن به امتیاز 7 از یک بازی خانگی و دو بازی خارج از خانه رسید و در صدر گروه D ماند.

در دیگر بازی این گروه، تیم الشباب عربستان 4 بر یک الامارات را برد. الشباب که در عربستان یک امتیاز از ذوب آهن گرفته بود با 5 امتیاز تیم دوم جدول است. الامارات 3 و الریان یک امتیاز دارد.

چهارشنبه در گروه B هم استقلال با پیروزی 4 به 2 مقابل پاختاکور ازبکستان، 4 امتیازی شد و به پله دوم جدول گروه رسید. در این گروه السد قطر 7، النصر عربستان 4 و پاختاکور ازبکستان یک امتیاز دارد.

……………………………………………………..

لیگ قهرمانان اروپا،

«طلسم شکست‌ناپذیری چلسی شکسته‌ شد»

خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، طلسم 9 سال شکست‌ناپذیری چلسی مقابل منچستر یونایتد در استمفوردبریج، در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا شکسته شده است. در این بازی منچستریونایتد با تنها گل وین رونی به پیروزی رسید.

برنده چلسی- منچستریونایتد، در نیمه نهایی با برنده شالکه – اینترمیلان بازی می‌کند.

در دیگر بازی شام‌گاه چهارشنبه شب لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا، شاختار دونتسک را 5 به یک شکست داد.

این نتیجه احتمال رویارویی بارسلونا با رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را بیش‌تر کرد.

……………………………………………………..

شیعیان بحرین:

«خواستار یاری رهبر جمهوری اسلامی هستیم»

خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با ابراز نگرانی برخی کشورهای عربی منطقه خلیج پارس نگران نقش جمهوری اسلامی در تحولات منطقه هستند، گزارش شده که جمعی از شیعیان بحرینی از آیت‌اله‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درخواست یاری کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، جمعی از شیعیان و مقلدان آیت‌اله خامنه‌ای، در بحرین با ارسال نامه‌ای، «خواستار دعای خیر و یاری» او شده‌اند.

نویسندگان نامه ضمن تاکید بر این‌که از شیعیان بحرین و مقلدان رهبر جمهوری اسلامی هستند، نوشته‌اند که «اکنون از ظلم و ستم آل خلیفه نزد جناب‌عالی شکایت می‌کنیم.»

نویسندگان نامه افزوده‌اند: «فشار بر ما سنگین شده است، به حدی که برادران و خواهران و عائله ما را در مقابل چشمانمان می‌کشند و کسی فریادرس ما نیست.»

نویسندگان نامه، ضمن درخواست دعا از آیت‌اله خامنه‌ای، نوشته‌اند «هر طور که صلاح می‌دانید، ما مقلدان و فرزندان خود را در بحرین یاری دهید.»

این گروه از شیعیان بحرینی سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی را عامل موفقیت مردم مصر در مقابله با رهبر سابق آن کشور دانسته و نوشته‌اند: «سخن‌رانی عربی جناب‌عالی در خصوص انقلاب مصر، برادران مصری ما را منصور گردانید و موجب توفیق آنان شد، ما نیز در رنج و عذابیم و جز مقاومت و آمادگی برای شهادت، چیزی نداریم.»

اعتراضات سیاسی در بحرین از اواسط ماه فوریه و با تجمع معترضان در یکی از میدان‌های شهر منامه، پایتخت، و درخواست از خاندان حکومتی آل خلیفه برای اصلاحات سیاسی، پیش‌برد نظام مشروطه سلطنتی و مبارزه با فساد آغاز شد و برای چند هفته ادامه یافت.

……………………………………………………..

در روزهای پس از عید نوروز،

«تجمع  برخی از کارگران اخراجی پالایش‌گاه آبادان»

خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه ١۴ فروردین ماه ده‌ها کارگر اخراجی دو شرکت ساختمان نصب و فراب جهت بازگشت به‌کار در مقابل درب پالایش‌گاه آبادان تجمع کرده بودند.

به گزارش هرانا، مسوولان  پالایش‌گاه آبادان مدتی ست که در راستای تعدیل نیرو اقدام به تصفیه حساب با برخی کارگران کردند.

این اقدام که سبب اعتراض کارگران و تجمع ایشان شده بود، با حضور و برخورد عوامل حراست و نیروی انتظامی به پایان رسید.

از سوی دیگر کارگران فضای سبز، کارگران قسمت تعمیرات و خدمات و هم‌چنین برخی از رانندگان که با شرکت‌های پیمانی در پالایش‌گاه آبادان هم‌کاری می‌کنند، بین سه تا شش ماه حقوق معوقه خود را طلب کرده اما وزارت نفت و مقامات مسوول علی‌رغم دادن وعده‌ به کارگران، تاکنون از پرداخت حقوق آن‌‌ها سر باز زده‌اند.

……………………………………………………..

به اتهام قاچاق مواد مخدر،

«انتقال چهار زندانی محکوم به اعدام به قرنطینه زندان ارومیه»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌ها، بعد‌از‌ظهر چهارشنبه، چهار زندانی محکوم به اعدام به دستور مسوولان زندان ارومیه به قرنطینه این زندان منتقل شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری موکریان، اسامی دو تن از این زندانیان مسعود قوی‌پنجه و خالد اسماعیلی اعلام شده است.

گفتنی است از علت انتقال این چهار زندانی که اتهام دو تن از آن‌ها قاچاق مواد مخدر اعلام شده هیچ اطلاعی در دست نیست.

……………………………………………………..

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی:

«وعده اسلامی شدن دانش‌گاه‌ها در سال ۹۰»

خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت محمود احمدی‌نژاد در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اسلامی کردن دانش‌گاه‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت‌خانه متبوع خود در سال ۹۰ اعلام کرده است.

به گزارش مهر، سخن‌گوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «یکی از برنامه‌های وزارت علوم، اسلامی کردن و نزدیک کردن دانش‌گاه‌ها از نظر شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی است.»

نوراله حیدری تصریح کرد: «طبق اظهارات کامران دانشجو این وزارت‌خانه مصمم است که در سال جاری دانش‌گاه‌ها را از لحاظ شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی و به‌طور کلی اسلامی کردن دانش‌گاه‌ها نزدیک کند.»

وی افزود: «بدین صورت که از نظر شکلی در مورد مراودات، نوع پوشش و تعاملات بین دانش‌جویان و از لحاظ محتوایی نیز رابطه با درس، کتب و نوع تدریس و بومی کردن دانش اسلامی و به نوعی استقلال علمی تجدیدنظری صورت گیرد.»

به نظر منتقدان، این اظهارات مبنای علمی ندارد و کمکی به سطح علمی دانش‌گاه‌های ایران نخواهد کرد. برخی این نگرانی را ابراز می‌کنند که دور جدید از جداسازی‌های جنسیتی آغاز شود.

چندی پیش شورای گسترش آموزش عالی، طرح راه‌اندازی دو دانش‌گاه دخترانه در تهران را تصویب کرد. طبق این طرح، دانش‌گاه‌های رفاه و ابرار، مخصوص خانم‌ها در گروه‌های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی تاسیس خواهند شد.

……………………………………………………..

در دادگاه انقلاب الشتر برگزار می‌شود،

«جلسه رسیدگی به اتهام یکی از دراویش گنابادی»

خبر / رادیو کوچه

جلسه رسیدگی به اتهام حمزه ملکشاهی‌، از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی‌، شنبه 20 فروردین در دادگاه انقلاب الشتر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مجالس درویشی‌، اتهام این درویش عنوان شده است.

حمزه ملکشاهی که دانش‌جوی رشته مهندسی مواد (‌متالوژی) است، ‌به هم‌راه تنی چند از دراویش‌، مردادماه سال گذشته توسط مامورین اداره اطلاعات خرم آباد دستگیر و پس از مدتی آزاد شد.

……………………………………………………..

جهت اجرای حکم حبس،

«بازداشت نصیرزاده شاعر و معلم آذربایجانی»

خبر / رادیو کوچه

بهمن نصیرزاده (آراز)، معلم و شاعر آذربایجانی اهل ماکو روز چهارشنبه، جهت اجرای حکم خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شده است.

به گزارش وب‌سایت جنبش دانش‌جویی آذربایجان «اؤیرنجی»، بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی روز شنبه اول خرداد ماه ۱۳۸۹، توسط ماموران امنیتی ماکو در منزلش بازداشت شده و چندین ماه را در بازداشت موقت و سلول سپری کرده بود.

شایان ذکر است که وی ظهر روز سه‌شنبه ۲٣ شهریور ٨۹ پس از تحمل ۱۱۶ روز بازداشت موقت به قید وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان ماکو آزاد شد.

……………………………………………………..

دانش‌گاه آکسفورد:

«ادعاها علیه مهدی هاشمی مبنایی ندارد»

خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، دانش‌گاه آکسفورد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای ادعاهای مطرح شده در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی، پسر آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در مقطع دکترای این دانش‌گاه مبنایی نیافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در بیانیه کوتاه این دانش‌گاه آمده است: «سر پیتر نورث (مسوول تحقیق در مورد ادعاهای مطرح شده در مورد آقای هاشمی)، اتهامات وارده در مورد نحوه پذیرش دانش‌جوی دکترای مورد نظر را بررسی کرده و مبنایی نیافته است که دانش‌گاه آکسفورد بر اساس آن اقدام قانونی علیه این دانش‌جو انجام دهد.»

هم‌زمان آقای هاشمی با انتشار بیانیه‌ای، توضیحاتی را در مورد اتهامات وارد شده به خود ارایه کرد.

به نوشته او، هدف از مطرح شدن این اتهامات «آلوده کردن نام خانواده هاشمی» بوده و اتهامات توسط کسانی مطرح شده است که «فلسفه وجودی خود را در توهمات و بهتان به دیگران می‌بینند.»

آقای هاشمی نوشته که پس از گذراندن یک پروسه طولانی و ۹ ماهه، شامل بررسی مدارک تحصیلی و پروپوزال (طرح پایان نامه) و هم‌چنین «چندین مصاحبه با اساتید مربوطه» موفق به دریافت پذیرش دانش‌گاه آکسفورد شده است.

پیش‌تر کاوه موسوی، یکی از محققان در دانش‌گاه آکسفورد گفته بود که آقای هاشمی شرایط ادامه تحصیل در این دانش‌گاه را نداشته و از جمله فاقد تسلط لازم بر زبان انگلیسی و سوابق علمی و کاری مرتبط و کافی است.

آقای هاشمی در بیانیه خود توضیح داده است که در دبیرستان جزو شاگردان برجسته بوده، با کسب رتبه ۲۹ در کنکور سراسری ایران در رشته مهندسی مخابرات وارد دانش‌گاه تهران شده و فوق لیسانس مهندسی انرژی خود را هم از دانش‌گاه صنعتی شریف گرفته است.

به نوشته آقای هاشمی، او در دوره‌ای برای تحصیل به کشور استرالیا رفته و پس از مطالعه زبان انگلیسی، وارد دانش‌گاه دولتی کانبرا شده، اما در پی حمله گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی به منزلش، استرالیا را ترک کرده است.

آقای هاشمی ضمن اشاره به مسوولیت‌ها و سوابق تحقیقاتی خود در سازمان مهندسی و تاسیسات دریایی وزارت نفت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مرکز تحقیقات علمی دانش‌گاه آزاد، نوشته است که این سوابق در پذیرش او در دوره دکترای دانش‌گاه آکسفورد موثر بوده است.

……………………………………………………..

مجلس شورای اسلامی:

«اجازه راه‌پیمایی غیرسیاسی برای سازمان‌های غیردولتی»

خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح فعالیت و نظارت بر سازمان‌های غیردولتی، به این سازمان‌ها اجازه داد تا راه‌پیمایی‌های غیر‌سیاسی برگزار کنند. با این حال، نمایندگان مجلس انجام راه‌پیمایی را منوط به کسب اجازه از «مراجع ذیربط» کرده‌اند.

به گزارش خانه ملت، بنابر مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های غیر دولتی می‌توانند در زمینه «ارایه خدمات مورد نیاز جامعه، اظهار نظر و پیشنهاد راه‌کارهای مناسب به دست‌گاه‌های اجرایی و هم‌چنین برگزاری اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها به صورت غیرسیاسی پس از کسب مجوز از مراکز ذیربط» اقدام کنند.

سازمان‌های غیر‌دولتی، هم‌چنین برای دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر منابع کمک کننده خارجی، باید اجازه بگیرند.

به گزارش خبرآنلاین، تصویب این تبصره از طرح فعالیت و نظارت بر سازمان‌های غیردولتی با «مباحثه‌های طولانی نمایندگان» روبه‌رو شده و واکنش‌هایی به هم‌راه داشته است.

محمد دهقان، عضو هیت رئیسه مجلس با پیشنهاد حذف این تبصره گفت: «اصل برگزاری راه‌پیمایی سبقه سیاسی دارد و با برگزاری تجمعات متفاوت است. از این رو، اگرچه ما با برگزاری تجمعات مشکلی نداریم اما باید برگزاری راه‌پیمایی را از این قانون حذف کنیم تا زمینه سو‌استفاده فراهم نشود.»

در همین حال، مصطفی کواکبیان، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، از پیشنهاد حذف این تبصره انتقاد کرد و گفت: «چرا باید زمینه هرگونه راه‌پیمایی را حذف کنید. این مخالف با اصل ۲۷ قانون اساسی است که برگزاری تجمعات و راه‌پیمایی​های بدون حمل سلاح را مجاز می​داند.»

لازم به ذکر است در واکنش‌ به بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل و تشکل عرصه سوم، دو سازمان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر، با صدور بیانیه مشترکی از نمایندگان مجلس خواستند که از تصویب «طرح تاسیس و نظارت بر فعالیت سازمان‌های غیر‌دولتی» خودداری کنند.

……………………………………………………..

گفت‌وگوی وزیر دفاع آمریکا با پادشاه عربستان:

«ایران، مخل ثبات در منطقه اصلی نفت جهان»

خبر / رادیو کوچه

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، در ریاض پایتخت سعودی با ملک عبد‌اله بن عبد‌العزیز پادشاه این کشور در خصوص تحولات خطرناک بحران یمن و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت‌و‌گو کرده‌اند.

به گزارش العربیه، این اولین دیدار گیتس با ملک عبد‌اله از زمان بازگشتش به سعودی در 23 فوریه گذشته پس از انجام عمل جراحی در آمریکا و گذراندن دوره نقاهت در مراکش است‌.

هم‌چنین گیتس برای سومین بار است که در یک ماه اخیر به منطقه می‌آید‌.

بنا به گفته رسانه‌ها، مذاکرات گیتس در ریاض بر اوضاع یمن و هم‌چنین ایران که اعضای شورای هم‌کاری خلیج فارس و هم‌چنین واشنگتن معتقدند که مخل ثبات در منطقه‌ای که شاه‌راه اصلی نفت جهان است، متمرکز بوده است.

واشنگتن نیز معتقد است که نا آرامی‌ها در یمن بزرگ‌ترین تهدیدهای تروریستی را در منطقه تشکیل می‌دهد‌. سازمان القاعده در جزیره العرب که پای‌گاه خود را در این کشور قرار داده است، تهدیدی جدی برای کشور سعودی است.

پیش از ملاقات وزیر دفاع آمریکا با مسوولان سعودی، جف مورل سخن‌گوی گیتس به خبرنگاران گفت: «ایران در محور گفت‌و‌گوها خواهد بود زیرا آن‌ها تهدیدی برای منطقه تشکیل می‌دهد و در روزهای اخیر برای استفاده از نا آرامی‌های منطقه ایفای نقش می‌کنند.»

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته