
خبر ویژه / رادیو کوچه
در حالی که میرحسین موسوی یکی از کاندیداهای معترض به انتخابات از روز بیستویکم بهمنماه سال گذشته در حصر به سر می برد، اینک از طریق منابع نزدیک به موسوی و تایید برخی منابع دیگر روشن شده است که پس از حصر میرحسین موسوی ماموران امنیتی در پی جلب و جمعآوری نسخهای از مکاتبات بین آقای موسوی نخست وزیر وقت و رییس جمهوری آیتاله خامنهای بودهاند.
این اسناد حاوی محرمانهترین مکاتبات نخستوزیری و ریاستجمهوری وقت در خصوص سیاست اتمی ایران و برنامهریزیهای هستهای جمهوری اسلامی بوده است.
این جمع آوری که به اظهار منبع رادیو کوچه به زور و ارعاب و تهدید صورت گرفته است، به نظر میرسد با دو هدف جلوگیری از انتشار برخی موارد ذیل آن و هم بهره برداری برای تشکیل پرونده برای آقای موسوی صورت گرفته باشد.

جزییات بیشتری از این جمع آوری در دست نیست، اما به نظر میرسد این مکاتبات مربوط به محرمانهترین دوران فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی باشد که در اختیار داشتن آنها توسط این کاندیدای معترض یکی از دغدغههای دستگاه امنیتی پیگیر پرونده وی بوده است. میر حسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از معترضان به انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران در پی اعتراضهای مردمی از خرداد هشتاد و هشت تاکنون بارها مورد تهدید قرار گرفته بودند و اینک نیز در حصر خانگی و بدون امکان تماس با بیرون به سر میبرند. فقط در مراسم تدفین اسماعیل موسوی، پدر آقای موسوی وی دقیقههایی توانست در محل حضور یابد.
بیشتر بخوانید:
«لغو مراسم درگذشت میراسماعیل موسوی»
عکس/ امیر/ کاغذ اخبار
هشتمین نمایشگاه بینالمللی حلال (MIHAS 2011) از روز چهارشنبه در مرکز نمایشگاهی برجهای دوقلوی کوالالامپور افتتاح شد.
در این نمایشگاه ۴۰۱ شرکت از ۳۲ کشور آخرین محصولات خود را در زمینه صنایع حلال به معرض نمایش گذارند.

شرکتهای ایرانی نیز از شرکتکنندگان در این نمایشگاه بودند.
مطلبهایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر میشود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که میتواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظرهای مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشتههای این بخش دارید میتوانید برای ما ارسال کنید.
فرید صلواتی
منبع: وبلاگ فرید صلواتی
حدودا نه سال پیش، موقعی که از کارگردان آزاداندیشمان جعفر پناهی برای شرکت در جشنوارهای در آمریکا دعوت کردند، اعلام کرد اگر بخواهید در بدو ورود به خاک آمریکا از من انگشتنگاری کنید، نخواهم آمد، و دیدیم که نرفت. اما چندی بعد وقتی دعوت جشنوارههایی را در آرژانتین و اروگوئه پذیرفت و راهی آن کشورها شد، هنگام تعویض هواپیما در فرودگاه نیویورک، ماموران فرودگاه به خاطر ایرانی بودن او و به دلیل قانون مبارزه با تروریست او را برای مراحل تحقیرآمیز انگشتنگاری فراخواندند. اما جعفر پناهی به دلیل مقاومت به غل و زنجیر کشیده شد و 16 ساعت در بازداشت ماند و فردای آن روز بدون تن دادن به انگشتنگاری، فرودگاه را به مقصد وطن ترک کرد. از آن پس اعتراض خود نسبت به رفتار غیرفرهنگی و غیرانسانی با هنرمند ایرانی را به گوش جهانیان رساند که حمایتهای گستردهی شخصیتهای فرهنگی، هنری و سینمایی جهان را در پی داشت. چرا که هنرمند مستقل، مخالف بیعدالتی در تمامی این کره خاکی است. و چون به هیچ قدرتی وابسته نیست در هر مکان و هر زمان نظر خود را دور از سیاستبازیها اعلام میدارد. آن زمان جعفر پناهی نمیدانست روزی در کشور خودش هم بازداشت میشود و دستبند به دست، راهی زندان اوین خواهد شد تا در سلول انفرادی جای گیرد.
آیا کسی در این دادگاه یادش هست که جعفر پناهی پنج سال است امکان فیلم ساختن در کشورش را نداشته، دو سال پیش مجوز ساختن فیلم «بازگشت» را که درباره ی جنگ بود به او ندادند و فیلمهایش، بامجوز و بیمجوز، امکان نمایش نداشتهاند؟ آیا کسی در این دادگاه یادش هست که جعفر پناهی مهرماه سال گذشته، پس از توقیف پاسپورت در فرودگاه و اعلام ممنوعالخروجی همراه دو سینماگر ممنوع الخروج دیگر در یادداشتی اعلام کرد: «ما سینماگریم. در تمام طول فعالیت فرهنگیمان میتوانستیم پاسپورت دیگری داشته باشیم؛ اما خواست و ارادهی ما بر ایرانی بودن و ایرانی ماندن بوده است…»؟ آن زمان جعفر پناهی نمیدانست که ماندن در کشورش، بازداشت، ماندن در سلول انفرادی، تفتیش عقاید و غیره را نیز به همراه دارد.
آیا کسی در این دادگاه یادش هست غرفهی جوایز جعفر پناهی در موزهی سینما، بسیار بزرگتر از سلول انفرادیاش در ایام بازداشتاش بود؟
آیا کسی در این دادگاه یادش هست غرفهی جوایز جعفر پناهی در موزهی سینما، بسیار بزرگتر از سلول انفرادیاش در ایام بازداشتاش بود؟ تمامی جوایز این غرفه گنجینهای است ارزشمند برای تاریخ سینمای ایران. جوایزی همچون: شیر طلای ونیز، خرس نقرهای برلین، دوربین طلای کن، پلنگ طلای لوکارنو، لاله طلای استانبول، هوگوی طلایی شیکاگو، خوشهی طلایی والادولید اسپانیا، پلاک طلایی سائوپولوی برزیل، پرمدئوس طلایی گرجستان، پودئوی طلایی آرژانتین، جایزهی بزرگ توکیو، جایزهی بزرگ منتقدین جهان، جایزهی بزرگ اروگوئه و دهها جایزه ی بزرگ و کوچک دیگر از پنج قاره که حاصل بیش از دویست بار حضور در بیش از صد جشنواره از پنجاه دو کشور جهان است… در مقابل، سلولی کوچک به ابعاد…، بگذریم.
چه یادمان باشد، چه یادمان نباشد، اکنون من، جعفر پناهی، با وجود همهی این بیمهریها باز هم اعلام میکنم که ایرانیام و در ایران باقی خواهم ماند. من کشورم را دوست دارم و بهای این دوست داشتن را هم پرداختهام و اگر لازم باشد باز خواهم پرداخت. و چون به گواه فیلمهایم، فهم و احترام متقابل و تحمل کردن را یک اصل از اصول مدنی میدانم، پس تاکید میکنم که از هیچ کس کینه و نفرتی به دل ندارم، حتا از بازجوهایم. چرا که ما در برابر نسل آینده مسوول ایم. مسوولایم این سرزمین را بدون کوچکترین گزند تحویل نسل بعد دهیم. تاریخ صبور است. هر دورانی را چه دیر و چه زود از سر میگذراند. اما من نگرانم. نگرانم و از شما میخواهم وجدانتان را قاضی کنید. نگرانی من از تفرقه، چنددستهگی و از مخاطراتی است که در آینده بروز میکند و ریشه در نفرت و کینه دارد.
میخواستم و همچنان میخواهم که آرامش، پرهیز از خشونت، تحمل، رواداری و احترام متقابل، اصل روابط اجتماعی و انسانی ما باشد. نسل آینده، انسانیت، آزاده گی، برابری و برادری از ما میآموزد و ما موظفیم دور از هر گونه برتریجویی طبقاتی، قومی و ملیتی، احترام به عقاید یکدیگر بگذاریم و از کینهتوزی میان آنها بکاهیم. اگر چنین نکنیم، با توجه به رویدادها و وضعیت کشورهای همسایه، ایران ما آسیبپذیر و مستعد هرج ومرج و ناامنی خواهد شد. پرهیز از چنان شرایطی، تنها زمانی میسر میشود که کینههایمان را دور بریزیم و مهر و عشق و تحمل عقاید را جایگزیناش کنیم. این راهی است که ماندگاری و شرافت این سرزمین را تضمین میکند. «راهی است راه عشق که هیچش کرانه نیست.»
خبر / رادیو کوچه
مقامات ارشد جمهوری اسلامی با رد گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و همچنین موارد نقض آن در این کشور اظهار داشتند که دولت آمریکا در حمایت از حقوق بشر صادق نیست و نباید در این مورد اظهارنظر کند.
محمود احمدینژاد، رییس جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۰ فروردین عنوان کرد که اگر مقامات آمریکایی به واقع به دنبال حمایت از حقوق بشر هستند، باید جورج بوش، رییس جمهوری پیشین آمریکا را محاکمه کنند.
او گفت: «اگر بنا است کسانی که علیه بشریت قیام کردهاند محاکمه شوند، اول باید روسای جمهوری آمریکا پیدرپی محاکمه شوند.»
او نیروهای آمریکایی را متهم کرد که در عراق یک میلیون نفر را کشتهاند.
علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در این خصوص اعلام کرد: «وضعیت حقوق بشر ما روشن است و عملکرد آمریکا در افغانستان، عراق و پاکستان هم روشن است. آمریکا بدون اجازه هر جا را میخواهد بمباران میکند، هر کاری میخواهد میکند و مردم بیگناه را میکشد.»
آقای صالحی همچنین به عملیات نظامی جاری در لیبی اشاره کرد و گفت این که نیروهای غربی میگویند غیرنظامیان را به اشتباه کشتهاند، با توجه به تکنولوژی ماهوارههای جاسوسی آنها، حرف درستی نیست.
او گفت: «حرف آمریکا در مورد حقوق بشر مسموع نیست، کسی که خودش گرفتار این مسئله است، نمیتواند دیگران را زیر سوال ببرد. اول مشکل خود را در ابعاد حقوق بشری حل کنند، بعد در مورد دیگران اظهارنظر کنند.»
این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، در بخش مربوط به افغانستان از جمله به کشته شدن غیرنظامیان در جریان جنگ اشاره کرده و نوشته بود که مسوولیت ۱۶ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در افغانستان به عهده نیروهای دولتی این کشور و نیروهای ائتلاف بینالمللی به رهبری آمریکا است.
بیشتر بخوانید:
«ایران از نقضکنندگان جدی حقوق بشر است»
آنچه در این بخش میآید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانهها است.
کاوه احمدی علیآبادی
منبع: دانشجو نیوز
کسی که به اسلام عقیده ندارد، باید برود، مگر در این مملکت تنها مسلمانان زندگی میکنند؟ این کشور به ادیان مختلف تعلق دارد و همانقدر که مسلمانان در آن صاحب حق هستند، سایر ادیان نیز دارای حق هستند، حتا پیروان ادیانی که تازه به این کشور آمدهاند. توجه داشته باشید که زرتشتیان و مسیحیان و مانداییها، پیش از مسلمانان در ایران زمین سکنا گزیدند و اگر حکم بر سابقه باشد، بیش از شما سابقه دارند و هیچ کس حق ندارد که برای آنان تعیین تکلیف کند. در گام نخست سخن از دین نیست، سخن از حق و مالکیت است. میتوانید به صرف مسلمان بودن، اموال کسی را مالک شوید یا چیزی از زندگی او را برای خود بردارید یا او را محروم سازد که دین ندارد یا دینی دیگر را اتخاذ کرده است؟ همان اسلامی که از آن سخن میگویید و کمترین سوادی درباره آن ندارد، همچنان که برخلاف نظامهای کمونیستی سابق، برای مالکیت فردی حقانیت قائل شده برای هر حوزهای که به حقوق فردی مربوط شود، حقانیت بخشیده و به دیگران- حتا پیامبران- اجازه تجاوز به آن را نمیدهد و پیرواناش را از آن منع میکند. شغل، سمت و هر مزایایی که یک انسان میباید از آن برخوردار باشد و حتا در زمان پیامبر نیز به خاطر دینی متفاوت حقوق و اموال کسی را تصاحب نکردند، شما نمیتوانید از آنان سلب کنید. این مملکت به سایر ادیان نیز تعلق دارند و این جزو مالکیت و حقوق شان است و هیچکسی نمیتواند آن را از ایشان سلب کند. شما در هر مقامی که باشید، حق و جرم را تعریف نمیکنید و تنها این قانون است که تعیین حق و جرم میکند و شما تعیین کننده نیستید و اگر چنین کنید باید خود را برای محاکمه در دنیا و آخرت آمده کنید.
متاسفانه این مسوولان غیرمسوول مدام سر کارهای مختلف به عنوان وکیل و نماینده و وزیر گذاشته میشوند و بر ستمها و رفتارهای غیرمسوولانه میافزایند؛ نام آن را هم گذاشتهاند، دولت امام زمان.
نگارنده در مقاله شهر خدا و حقوق آن و مقالاتی دیگر شرح داد که در حوزه حقوق فردی، هیچکس حق دخالت ندارد و به همین سبب است که خداوند به پیامبر میفرماید: «اگر مومن باشید، بازنهاده الهی برای شما بهتر است؛ و من نگهبان شما نیستم». سوره هود، آیه 86. «پس اگر رویگردان شدند تو را نگهبان ایشان نفرستادهایم و بر تو جز پیامرسانی نیست…». سوره شوری، بخشی از آیه 48. «… جز این نیست که پیامرسانی بر تو و حسابرسی بر ماست». سوره رعد، بخشی از آیه 42. یعنی شما که جای خود، حتا رسول خدا «حق» ندارد که به جز دعوت-نه اجبار- هیچ اقدام دیگری نسبت به سایر بندگان خدا انجام دهد. خوب دقت کنید، آنچه که خداوند از آن ما را منع کرده، انجام آن موجب زیر پا گذاشتن حقی از دیگران میشود که خداوند جهانیان برایشان قائل شده که اگر آنان ما را نبخشند، خداوند میفرماید او نخواهد بخشید. شما اگر نه تنها پیروان سایر ادیان که حتا بیدینان را به خاطر اعتقادات فردیشان، از کوچکترین حقی در این کشور محروم کنید، خود حکم خداوند را زیر پا گذاردهاید و در دنیا و آخرت مجازات خواهید شد. متاسفانه این مسوولان غیرمسوول مدام سر کارهای مختلف به عنوان وکیل و نماینده و وزیر گذاشته میشوند و بر ستمها و رفتارهای غیرمسوولانه میافزایند؛ نام آن را هم گذاشتهاند، دولت امام زمان.
شهر خدا، مکانی است که با قوانین خداوند در این جهان اداره میشود. شهر خدا با آنچه او اجازه ظهور و بروز تا پیش از روز داوری میدهد، هویت پیدا میکند.
عدم تمایز قائل شدن بین حقوق فردی و اجتماعی متاسفانه در نزد برخی از رهبران دیگر نیز وجود دارد و بعد از اشاره نگارنده نیز، اذعان کردند که آنان تنگ نظر نیستند، که خود حکایت از عدم درک مضمون مورد نظرم بود. این نکتهای بسیار مهم است و اشتباه بزرگی بود که در انقلاب 57 نیز با نادیده گرفتناش به بسیاری ظلم شد. وقتی میگوییم، اعتقادات هر کس در هر زمینهای، به او مربوط میشود، منظور این نیست که سختگیری یا نرم خویی و تساهل و غیره به خرج دهیم، بلکه نقطه عطف آن سخن این است، که حوزه فردی اصلن ربطی به دیگران دارد که در مورد میزان نرمش و تساهل اختلاف نظر داشته باشند. درست مثل این است که بگویم این مال از آن شما نیست و حق نداری از آن برداری و شما در پاسخ بگویید که نمیخواهم زیاد بردارم و تنها کمی میخواهم. سخن از کم و زیاد نیست، صحبت از عدم وجود حق و اعمال نظر در مورد چیزی است که حق دخالت درباره آن ندارید، چه کم و چه زیاد، و اصلن آن هیچ ربطی به شما و دیگران ندارد. دین و هر باور دیگری جزو حقوق فردی انسانها است و این حقی است که خداوند به آنان داده و هیچ موجودی حق ندارد، از آنان سلب کند و گرنه خود به سبب این ظلم مستوجب محاکمه و مجازات است. در اینجا میخواهم یک گریزی به مطالب مقاله شهر خدا بزنم:
«شهر خدا چه جور جایی است؟» این پرسشی است که به منطق حاکم بر پشت افکار دیندارانی نظر دارد که تصور میکنند باید جامعهای به دور از گناه و جرم و ظلم داشته باشند و از این روی، آزادیها را محدود میکنند، مخالفان و منتقدان را بر نمیتابند، به زور برای پیشبرد اهداف خود متوسل میشوند، غافل از این که در این دنیا بهشت پدید نیاوردهاند که هیچ، جهنم را عینیت بخشیدهاند و تقریبن تمامی گناهان و ظلمهایی را که حکومتهای غیردینی انجام میدهند، مرتکب میشوند، اما این بار به نام دین خدا، برخلاف تصور رایج، شهر خدا، شهری است عینی و واقعی در این جهان. عینی و واقعی بدین معنی که آرمانی نیست و هرگز آنچه در اذهان میگذرد، در شهر خدا به وقوع نخواهد پیوست و اگر چنان انتظاری را داشته باشیم، حداقل با سرخوردگی و حداکثر با افتادن در دام جوامع بسته، دیکتاتوری و ظالمانه مواجه میشویم. شهری است در «این جهان» که برخی- به خصوص دین باوران- آن را با تمایلات نوستالژیک بهشت عوضی نگیرند و تصور نکنند از شهری سخن میگوییم که تنها خدا باروان و نیکوکاران و امثال اینها، در آن زندگی میکنند. شهر خدا، مکانی است که با قوانین خداوند در این جهان اداره میشود. شهر خدا با آنچه او اجازه ظهور و بروز تا پیش از روز داوری میدهد، هویت پیدا میکند. خداوند در کتب مقدس اذعان کرده و در این جهان عملی میسازد که به همه موجودات و حتا شیطان- اسطوره پلیدی- نیز اجازه وجود و حضور و اعمال نظر و حتا تبلیغ میدهد، پس شهر خدا جایی است که نه تنها نیکوکاران که همه موجودات، از کافر و مشرک و پلید و ظالم و شیاد تا به آخر، یعنی تا هویت یک شیطان، حق زندگی و اظهار وجود و نظر و تبلیغ دارند و چون حقی است که خداوند در شهر خدا- نه بهشت- بدانها بخشیده است، هیچ انسان و موجودی نمیتواند این حق را از آنان سلب کند و اگر چنین کند، با زیر پا گذاردن قوانین شهر خدا در این جهان، حقی را زیر پا گذاشته و خود مرتکب گناه و ظلم شده است و مستوجب مکافات است».
محض اطلاعاتان هم بگویم، کسی که قرار است، با شرمساری و خفت بروند، شما هستید. چاپلوسان، ریاکاران و دین به دنیا فروشانی که وقت شان به سر آمده است و اگر میدانستید که چگونه قرار است بروید…
خبر / رادیو کوچه
علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۰ فروردین ضمن رد اتهاماتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران مطرح کردهاند، برای حل و فصل «سوتفاهمها» از طریق گفتوگو اعلام آمادگی کرده است.
آقای صالحی در یک کنفرانس خبری در تهران اظهار داشت که ایران به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، از جمله بحرین پایبند بوده است و در کویت هم جاسوسی نکرده است.
او در عین حال ورود نیروهای عربستانی به بحرین برای کمک به سرکوب معترضان بحرینی را «اشتباهی بزرگ» خواند و گفت: «عربستان سعودی باید هر چه سریعتر خاک بحرین را ترک کند و تا مسایل پیچیدهتر از این نشده، کشورهای منطقه با هم رایزنی کنند و اگر ابهامات، سوتفاهمات یا عدم اعتمادهایی هست، بنشینند و از طریق مجاری دیپلماتیک امور را حل و فصل کنند.»
آقای صالحی گفت که پس از به عهده گرفتن سمت وزارت امور خارجه، بهبود روابط با عربستان را به عنوان اولویت اصلی کار خود در نظر گرفته، اما پاسخ عربستان «غیرعقلانی و غیرحسابشده» بوده است.
دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان بحرینی علیه حکومت خاندان آل خلیفه متهم میکند و دولت کویت هم میگوید که سپاه پاسداران ایران هشت شبکه جاسوسی را در کویت اداره میکرده است.
بیشتر بخوانید:
«حمایت ایران از قیامهای منطقه فرقهای نیست»
«درخواست معترضان سوری از اصلاحات بیشتر است»
شراره سعیدی/ رادیو کوچه
ما عادت داریم قضاوت کنیم، محکوم میکنیم و این عادت سخیفمان ما را آسیبپذیر کرده، ما از ارازل میترسیم و این ترس باعث شد تا به ازای رفع علت ترسمان تاوان رواج قساوت بیمحکمه را پرداخت کنیم، این عادت تا گاهی که درب منزل خودمان را بکوبد همچنان ادامه مییابد، دولتی که ارازل را هم دستهبندی خودی و غیرخودی میکند، همه را دور زد.
جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت سال 1386 مجموعه برنامههایی را در حوزههای مختلف اجتماعی و امنیتی به اجرا گذاشته است که از آنها با عنوان طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» نام برده میشود. مجری این طرح نیروی انتظامی، سپاه و بسیج هستند. دولت مدعی بود مخالف برخوردهای انجام شده در قالب این طرح است، اگر چه معاون امنیتی وزیر کشور از این طرح استقبال کرده بود و پس از بحثهای مطرح شده راجع به طرح ارتقای امنیت اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی، «احمدیمقدم» عنوان کرد اختیار تعیین نوع پوشش مردم در طرح ابلاغی توسط احمدینژاد به پلیس داده شده و او در جریان جزییات این طرح هم بوده است، مراحل نخستین طرح بیشتر بر پوشش زنان تمرکز داشت و در مراحل بعدی ابتدا جمعآوری معتادان و سپس جمعآوری اراذل و اوباش نیز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت.
از سوی دیگر رفتار خشونتآمیز نیروی انتظامی در برخورد با متخلفان توسط رسانهها و نیز مردم عادی تصویربرداری و پخش شد. صحنههایی مانند یورش به منزل اوباش و خردهفروشان موادمخدر، ضرب و شتم آنان و پیکرهای خونآلود متهمان نه تنها از سوی رسانههای مخالف حکومت بلکه از سوی رسانههای دولتی و صدا و سیما نیز پخش شدند.
انتشار تصاویر برخوردهای تکاندهنده پلیس و انتقادات عمومی به دنبال آن، موجب شد تا بین دادستانی و پلیس بر سر مسوولیت این اقدامات اختلاف افتد و هر یک تلاش کرد تا مسوولیت آن را به گردن دیگری اندازد.
تعدادی از افرادی که با عنوان اشرار بازداشت شده بودند اعدام شدند و برخی نیز پس از آزادی عنوان کردند که در زندان کهریزک شکنجه شدهاند، بنا به این گزارشهای نهادهای حقوق بشر، 8 نفر از بازداشتشدگان در زندان کهریزک جان باختهاند.
تعدادی از افرادی که با عنوان اشرار بازداشت شده بودند اعدام شدند و برخی نیز پس از آزادی عنوان کردند که در زندان کهریزک شکنجه شدهاند، بنا به این گزارشهای نهادهای حقوق بشر، 8 نفر از بازداشتشدگان در زندان کهریزک جان باختهاند.
بنا به گزارش کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر از برخوردهای صورت گرفته با متهمان موسوم به اراذل و اوباش، اکثر پروندههای متهمان با عنوان «اراذل و اوباش»، در شعبه 7 دادیاری استان تهران به ریاست قاضی «نمازی» رسیدگی شده است.
مادر یکی از بازداشتشدگان طرح ارتقای امنیت اجتماعی که فرزندش را زمانی که برای خرید کت و شلوار برای جشن نامزدیاش از خانه خارج شده بود، بازداشت کردهاند، با اعلام این مطلب افزود که متهمان را تحت شدیدترین شکنجهها قرار داده و آنها را وادار به اعترافات دروغین میکنند.
در حالی که دستگاه قضایی پیش از اجرای حکم اعدام اکثر متهمان یکی از اتهامات آنان را «تجاوز به عنف» عنوان کرد، خانواده بازداشتشدگان میگویند فرزندانشان را تحت شکنجه قرار داده بودند تا به این اتهام اقرار کنند.
مادر «هانی خواندار» که پسرش در لیست اعدامیها قرار گرفت از شکنجه شدید فرزندش خبر داد که دو بار وی را تا چوبه اعدام بردهاند، اما زمانی که چشمهایش بسته شده، زیر پایش ترقه انداختهاند.
مقامات امنیتی همچنین خانوادههای بازداشتشدگان را تهدید کرده بودند که در صورت پیگیری وضعیت فرزندانشان و رسانهای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد. مادر «میثم لطفی» از جمله کسانی است که به علت پیگیری وضعیت فرزندش و مصاحبه با رادیوهای خارج از کشور از سوی دادگاه انقلاب مورد تهدید واقع شد، وی گفت: «پس از مصاحبه من و انعکاس شرایط بازداشتشدگان، پسرم را تا سرحد مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند.»
صدور و اجرای حکم اعدام در حالی صورت گرفت، که حکومت ایران با پیوستن به میثاق بینالمللی حقوق مدنی – سیاسی متعهد شده است که تا حد ممکن از صدور این حکم غیرانسانی برای افراد مجرم خودداری کند و طبق بند 2 ماده 6 این میثاق، تنها در مورد جنایات بسیار خشن چنین حکمی برای متهمان صادر شود. با این وجود دستگاه قضایی ایران بدون برگزاری دادگاههای صالح، تعداد بسیاری از افراد بازداشت شده موسوم به «اراذل و اوباش» را بدون اینکه روند عادلانه دادرسی در مورد آنان انجام گرفته باشد، به اعدام محکوم کرد.
مادر میثم لطفی اقدام به جمعآوری استشهادی از سوی ساکنان خیابان مجیدیه که به امضای 300 نفر رسیده بود برای نجات فرزندش کرد. این استشهادنامه تایید میکند که لطفی سابقه هیچگونه شرارتی در منطقه محل سکونتش نداشته است.
م.ل میگوید: «روز تولد حضرت زهرا، آمدند و ما را به صف کردند و گفتند میخواهیم از شما پذیرایی کنیم و سپس درحد مرگ کتکمان زدند. ابتدا ما را در حیاط به صف کردند و یکییکی به میان جمع 20 نفرهی نقابدارانی میبردند که آماده بودند برای ضرب و شتم ما، وقتی به این دایرهی نقابدار وارد میشدی، کمتر از 1 دقیقه طول میکشید تا به هر آنچه کرده و نکردهای اعتراف کنی، هیچکس نبود که فریاد غلط کردم را زیر لگدها و باتومهای ماموران سر ندهد. یا اینکه لختمان میکردند و وادارمان مینمودند روی آسفالت داغ غلت بزنیم.»

او ادامه میدهد، «حداقل 10 نفر را با چشم خود دیده است که بر اثر این ضرب و شتمها و عدم رسیدگی پزشکی جان باختهاند. که از جمله این افراد، پسری حدود 30 ساله است که در هنگام مرگ وی حضور داشته است. او میگوید: «کبدش ترکیده بود، و روی زمین پر از خون شده بود، و اطرافش پر از مگس و بوی تعفن بود. یکی از نگهبانان مرا صدا زد و از من خواست که روی جنازهاش آب بریزم، بعد هم او را لای پتویی پیچیدند و بردند.»
یا دو برادر دوقلویی که پس از مرگ یکی از آنها، دیگری با تزریق آمپول دیوانه شد، م.ل میگوید: «یکبار آمدند و 30 نفرمان را جدا کردند و گفتند میخواهیم به پروندههایتان رسیدگی کنیم، بعد برگههای سفیدی را به ما دادند تا امضا کنیم و ما هم به ناچار آنها را امضا کردیم، سپس فهمیدیم که حکم اعداممان بوده است، از آن پس هر بار که صدایمان میکردند، فکر میکردیم برای اعدام میرویم.»
آنهایی که بازداشت در کهریزک را تجربه کردهاند، هنوز هم از یادآوری آنچه بر آنان گذشت، به هراس میافتند. و مرتب میگویند: «چرا کسی از آنجا بازدید نمیکند، هنوز هم هستند کسانی که در چنان شرایطی زندگی میکنند، پس مدافعان حقوق بشر کجا هستند. آنجا جهنم است، آنجا آخر دنیاست.»
نگهداری متهمان در سوله کهریزک، در قفسهایی است که به آن قفس شیر میگویند، در هر قفس حدود 40-50 نفر نگهداری میشوند، بدون هیچگونه امکانات بهداشتی، بهطوری که نگهبانان برای فرار از بوی تعفن و آلودگی، ناچار به استفاده از ماسک هستند.
یکی از بازداشتشدگان میگوید: «زمانی که هانی خواندار و حامد اکبری را از دادگاه انقلاب به زندان میبردند، آنها سرشان را از پنجره ماشین بیرون آوردند و فریاد میزدند: «مادرها فرزندانتان را نجات دهید، همه آنها دارند در کهریزک میمیرند.» و سپس با ضربات مشت و لگد ماموران ساکت شدند.»
مادر میثم لطفی، میگوید: «بچههایی که از این دوره بازداشت، آزاد شدهاند، کسانی که کهریزک را دیدهاند، هیچکدام حالات عادی یک انسان را ندارند. همهی آنان دچار اختلالات شدید روحی و روانی شدهاند.» او ادامه میدهد: «آنها همگی دیوانه شدهاند و حالا از سایه خود نیز میترسند.»
اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه
چندی پیش «سعید شنبهزاده» آهنگساز، نوازنده و رقصندهی بنام ایرانی، از طریق شبکههای اجتماعی بیان کرد که میخواهد اجرایی داشته باشد که در آن خود و تمامی اعضای گروهاش بهصورت برهنه در صحنه حاضر شوند و بینندگان نیز باید بهطور کاملن برهنه در سالن به تماشای کار آنها بنشینند. چیزی که مرا بر آن داشت تا بخواهم وارد این بحث بشوم، نوع برخوردی بود که مردم با شنیدن این خبر با «سعید شنبهزاده» و تصمیمش داشته و دارند.
نخست باید گفت که او این حرکت را در روز 21 تیرماه آینده و در روزی که از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «روز حجاب» نام گرفته انجام خواهد داد. «شنبهزاده» برای نحوهی اجرایش دلایل منطقی دارد، از جمله مخالفت با حجاب اجباری و از سوی دیگر نمایش برهنگی به عنوان نمادی از فقر در بخشهای فراوانی از ایران و جهان. استفاده از تن هنرمند به عنوان ابزاری برای بیان آنچه در ذهن خود دارد، البته حرکت تازهای نیست و سوابق طولانی در عالم هنر دارد. یکی از مشهورترین نمونههای آن پرفورمنسهای «کریسبوردن» (Chris Burden) است. این هنرمند برای مثال در یکی از این اجراها به نام «انتقال تثبیتشده» (Fixed Trans) با فروکردن میخ در کف دستهایش، خود را به یک فولکسواگن مصلوب میکند. هیچکس و بر مبنای هیچ قانونی نمیتواند هنرمند را از انجام اینگونه اعمال بازدارد مگر مسوولیت اجتماعی خودش.

پس وقتی «سعید شنبهزاده» بهعنوان یک هنرمند به این نتیجه میرسد که میتواند از طریق بدنش نوعی گفتوگو را با مخاطبانش برقرار کند، تصمیمگیرنده خودش است و هیچکس اجازهی دخالت در ذهنیت او را ندارد. حال بیایید از این مرحله نیز گذر کنیم و فرض کنیم که در اساس هیچ کارکرد هنری و اجتماعی نیز در این حرکت «شنبهزاده» وجود ندارد و او به ناگاه چنین تصمیمی را گرفته و قصد اجرایش را نیز دارد. چه اشکالی در نفس این عمل وجود دارد، چه کسی از این حرکت او آسیب خواهد دید، آیا او کسی را مجبور به حضور در اجرایش کرده است؟ پاسخ تمامی این پرسشها بهطور قطع منفی است. آنهایی که از دیدن و حضور در چنین جمعی آزرده میشوند، میتوانند در این برنامه حضور نداشته باشند. مگر تنها چیزی که میتواند حدود آزادی ما را تنگ کند، محدود کردن آزادیهای دیگران نیست؟ آیا «شنبهزاده» با اینکار خود حقی را از کسی ضایع میکند؟ به هیچ عنوان.
شمار دیگری از دوستان فریادشان بلند شده است که بله، چون این هنرمند ایرانی است، با انجام این کار آبروی ایرانیان رفته و فرهنگ و تمدن 7000 سالهی ما در چشم جهانیان زیر سوال میرود. عجبا اگر چنین است پس «مولانا جلالالدین محمد بلخی» مشهور به «مولوی» از بزرگترین آبروبران تاریخ ایران است، چرا که به وقاحت تمام، صدها بیت شعر دربارهی آلتتناسلی مرد و زن و روابط جنسی میان انسانها و حتا آدمیان و حیوانات سروده است. دوستان میتوانند بگویند که این اشعار عرفانی است و مقصود مولوی چیز دیگری بوده است، خوب همین پاسخ را میتوان به منتقدان «شنبهزاده» هم داد و گفت که او نیز نیت بالاتری دارد. در ثانی مگر «شنبهزاده» نمایندهی فرهنگ و تمدن ایرانی است؟ او نه خودش چنین ادعایی دارد و نه کسی چنین مسوولیتی را بر گردن او نهاده است.

از همه مهمتر اینکه تمدن و فرهنگ، یک مجموعهی عظیم چندهزار ساله از فلسفه و دانش و هنر است که به هیچ عنوان یکدست و یکرنگ نیست و برای نمونه در همین مجموعه شما میتوانید شاهکارهای هنری، ادبی و فلسفی را ببینید که بهطور کامل با هم در تضادند. نظریات فیلسوفان ملحد در تاریخ ما همانقدر در ساختن تمدن ایرانی سهیم بودهاند که اندیشههای دینداران. دوستان هموطن هرکسی مسوول اعمال و رفتار خودش است و نه کس دیگری. در این میان تعجب من این است که چرا شماری از هموطنان عزیز شکوه و عظمت فرهنگ و تمدن خود را در میان پاهای آقای «سعید شنبهزاده» و گروهش یافتهاند، که قرار است با هویدا شدنش همهاش بر باد رود.
شهره شعشعانی/ رادیو کوچه
ghesseha@koochehmail.com
«جیمز جویس» (2 فوریه 1882 – 13 ژانویه 1941) رماننویس و شاعر ایرلندی، یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان آوانگارد اوایل قرن بیستم به حساب میآید.
آثار جویس موضوع تحلیل و موشکافی محققان ادبی و نیز الهامبخش نویسندههای بسیاری بوده است که در ضمن از نظر سبک از تنوع چشمگیری برخوردارند. «ساموئل بکت»، «خورخه لوئیس بورخس»، «جان آپدایک»، «سلمان رشدی» و…
برجستهترین آثار جویس عبارتند از: «اولیس»، «سیمای مرد هنرآفرین در جوانی»، «بیداری فینیگانها»، «دوبلینیها»، «اشعار» ، «یک نمایشنامه و نامههایش». از «اولیس» اثر مهم جویس به عنوان «مکاشفه و جمعبندی مجموعه جنبش مدرن» نام برده میشود. این اثر نقطه عطفی است در نگارش به شیوه «جریان سیال ذهن.»
از میان داستانهای کتاب دوبلینیها، «مادر» با برخورداری از جنبههایی کمدی، داستان ساده و بسیار روانی است. خانم کارنی سعی میکند در جنبش فرهنگی ایرلند جایگاه افتخارآمیزی برای دخترش کاتلین دست و پا کند اما در نهایت شکست میخورد چرا که از روی طمع، اجرای کنسرت را تا زمانی که انجمن «ایر آبو» برای کاتلین یک جایگزین پیدا کند، دچار وقفه میکند. در واقع داستان به رغم لحن سبکاش، بار دیگر به درونمایه اصلی آثار جویس یعنی وقفه یا فلج کامل باز میگردد و همچنین درونمایه فساد که این بار باز هم در وجود خانم کارنی تبلور مییابد. او که بیتوجه و بیتفاوت نسبت به اهداف باشکوه برگزاری این کنسرتها تنها دغدغهاش دریافت پولیست که به دخترش قول داده شده است.

کنسرتهای تدارک دیده شده توسط هولوهن (همان شخصیتی که در «اولیس» با نام هولوهن لنگ ظاهر میشود) در ذات میهنپرستانهاند و به قصد بزرگداشت از فرهنگ ایرلندی برگزار میشوند، هرچند در عمل مرده و بیروح به نظر میرسند:
« بانوی بینوا تصنیف کیلارنی را با صدایی گرفته و بیرمق، و با همه اصول قدیمی تحریر صدا که خیال میکرد به صدایش ظرافت خواهد بخشید، خوانده بود. چنان مینمود که انگار از گنجه لباس کهنهای به صحنه سربرآورده بود.»
دوبلینیها مجموعهای است از پانزده داستان کوتاه که در سال 1914 منتشر شد. این مجموعه پرترهای ست ناتورئالیستی از زندگی طبقه متوسط ایرلندی که در دوبلین یا حومه این شهر در سالهای آغازین قرن بیستم زندگی میکنند. داستانها زمانی نوشته شدهاند که ناسیونالیسم ایرلندی در اوج خود بود، و جستوجو برای یافتن هویت ملی بسیار قوی بود. تجارب ایرلندی جز ضروری نوشتههای جویس، اعم از پسزمینههای داستانها تا خلق بسیاری از کاراکترهایش است. دوبلینیها تحلیل عمیق و نافذی است از رکود و فلج در جامعه دوبلین. جویس لغت «اپی فانی» (در اصل به معنی تجلی و ظهور مسیح) را در معنایی متفاوت: «وقوف ناگهانی به روح چیزی» در این داستانها جا میاندازد. معروفترین و آخرین داستان این مجموعه، «مردگان»، توسط «جان هیوستن» به عنوان آخرین فیلم بلند سینماییاش در سال 1987 ساخته شد.
«مادر» در مجموعه «دوبلینیها، نقد دوبلینیها» توسط «محمدعلی صفریان» – «صالح حسینی» به فارسی ترجمه شده است.
موسیقی متن:
John Field Nocturne No 11
Carraigdonnn – Mary O’Hara
لونا شاد / رادیو کوچه
روز چهارشنبه، تشکل جدیدی از فعالان سیاسی ایرانی به نام «کنگره دموکراتهای سبز» ایران در پاریس آغاز به کار کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه این تشکل گرایشهای سیاستگونهای از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور از مشروطهخواه تا جمهوریخواهان به استثنای «سازمان مجاهدین خلق ایران» را در بر میگیرد.
بیشتر بخوانید:
«کنگره دموکراتهای سبز ایران»

مهشب تاجیک/ رادیو کوچه
مرگ پدیدهای است بیکم و کاست برای هر موجود زندهای اتفاق میافتد و شاید به جرات بتوان گفت تنها پدیدهای است که به عدالت بین انسانها تقسیم شده است. مرگها اما متفاوت هستند در اثر بیماری، حوادث و یا حتا گاهی برخی مرگی خود خواستهای را برای خود رقم میزنند و خودکشی میکنند. به هر حال مرگ همیشه به دلیل اینکه عدم است و تو نیستی تا در مقابل اعمال عکسالعمل نشان دهی پدیدهای است به شدت سوالبرانگیز و گاهی هم ترسناک. اما با تمام ترسی که انسانها در مقابل مرگ دارند گاهی زندگی فردی به حالتی در میآید که او مرگ را بر ادامه ترجیح میدهد. البته این مرگ همیشه خودکشی نیست، شاید هم به نوعی خودکشی باشد ولی برای افرادی اتفاق میافتد که دوست دارند ادامه دهند ولی بیماری زندگی را چنان برای آنها زجرآور ساخته و ادامه را ناممکن که از خانوادهی خود یا پزشکانشان میخواهند تا در حالت نیمه هوشیاری ارتباطات حیاتی آنها را قطع کنند. به این پدیده «اتانازی» میگویند.
واژه «Thanasia» خود از «Thanatos»که الهه مرگ در یونان بوده گرفته شده است. اتانازی اصطلاحی عمومی است که بالفعل میتوان تعابیر مختلفی را براساس زمینهی استفادهی آن استنباط کرد. تعدادی از این اصطلاحات، قرارداد شده است که به دقیقتر شدن زمینه موضوع و تشخیص انواع اتانازی کمک میکنند. شاید تعریف «رالف برگن»، تعریف جامعتری باشد. او در کتاب «اخلاقیات بیماران رو به موت» اتانازی را چنین تعریف میکند. اتانازی فعال داوطلبانه تزریق عامدانهی دارو یا اقدامات دیگر که منجر به مرگ بیمار شود. این عمل بر اساس تقاضای صریح بیمار و با رضایت کاملن آگاهانه او انجام میشود. نکته مهم در این حالت این است که قصد و تمایل پزشک و بیمار هر دو در جهت خاتمه دادن به زندگی بیمار است. در اتانازی فعال داوطلبانه دو شرط بسیار مهم است. اول تصمیم خود بیمار و دوم درد و رنج غیرقابل تحمل و بدون امید به بهبودی.

اتانازی دیگر فعال غیرداوطلبانه است یعنی تزریق عامدانهی دارو یا اقدامات دیگری که منجر به مرگ بیمار شود. در این حالت، بیمار صلاحیت تصمیمگیری را ندارد و از لحاظ روانی قادر به درخواست صریح برای این عمل نیست. اتانازی دیگر فعال اجباری است یعنی تزریق عامدانه دارو یا اقدامات دیگر که باعث مرگ بیمار شود. در این حالت، بیمار صلاحیت تصمیمگیری را داراست و هیچگونه درخواست صریح برای این عمل نداشته است. این حالت را جمیع اخلاقیون، مجاز نمیدانند و قتل محسوب میشود. اتانازی غیرفعال هم هست یعنی عدم شروع درمان یا قطع درمانهایی که برای حفظ حیات بیمار لازم است. البته این نوع اتانازی میتواند داوطلبانه بر اساس درخواست بیمار یا غیرداوطلبانه وقتی بیمار صلاحیت تصمیمگیری ندارد باشد. این نوع اتانازی بهطور معمول به صورت مستقیم، مانند تجویز دارو یا هر اقدام دیگری نیست. اتانازی غیرفعال داوطلبانه هم نوع دیگری از اتانازی است که در آن بیمار درمان خود را رد میکند تا مرگش تسریع شود. به عبارت دیگر، بیمار از همان ابتدا از پذیرش درمان سر باز میزند. این نوع اتانازی بهطور معمول در مورد بیمارانی بهکار گرفته میشود که شرایط بسیار وخیمی دارند و پزشکان هم مطمئناند که درمان آنها امکانپذیر نیست، بنابراین درمان را قطع کرده و بیمار را از مواد غذایی یا دارو محروم میکنند یا اگر بیمار در سیر بیماریاش، دچار عفونتی شود، درمانی برای عفونت او آغاز نمیشود.
اتانازی غیرمستقیم هم حالت دیگری است در این حالت ضددردهای مخدر یا داروهای دیگر برای تسکین درد بیمار تجویز میشود اما پیامد عرضی آن، قطع سیستم تنفسی بیمار است. داروهای ضددرد مخدر اگر با دوز بالا تجویز شوند، مرکز تنفسی را مهار میکنند که منجر به مرگ بیمار میشود. این نوع اتانازی با قصد عامدانه انجام نمیشود اما پیامد عرضی آن مرگ بیمار است. نوع دیگری هم خودکشی با همکاری پزشک است در این حالت، پزشکها داروها یا اقدامات دیگر را برای بیمار فراهم میکنند، با توجه به اینکه آنها میدانند قصد بیمار خودکشی است.
اتانازی از مباحثی است که در این زمان بحثهای بسیاری را برانگیخته است و موافقان و مخالفان با دلایل خود در کشمکش برای اثبات درستی یا نادرستی آن هستند. مهمترین استدلالها به نفع اتانازی عبارتاند از درد شدیدی که افراد مبتلا به بیماریهای لاعلاج تحمل میکنند، سربار شدن افرادی که قادر نیستند در فعالیتهای طبیعی انسانی شرکت کنند و حق مفروض افراد برای آنکه درباره زندگی خودشان تصمیم بگیرند. مخالفان اتانازی اما معتقدند هرگاه اتانازی قانونی شود، پتانسیلی برای سواستفاده در دست مراقبان سلامت خواهد بود. اولین قدم برای تحقق اتانازی در جامعهای که انجام این کار قانونی شده است، باعث میشود قدمهای بعدی آسانتر برداشته شود. به این استدلال، «شیب لغزنده» (Slippery Slope) گفته میشود. استدلالات غیردینی علیه اتانازی شامل خطر تعمیم دادن اصل اتانازی به طیف وسیعی از انسانها و مبهمبودن مرگ است، یعنی نمیتوان با اطمینان قضاوت کرد که مردن برای شخص، بهترین گزینه است.
موافقان اتانازی استدلال میکنند که ریسک سواستفاده اگرچه بهطور قطع وجود دارد اما در واقع تهدیدی برای انجامدادن اتانازی نیست، چراکه ابتدا تنظیم قوانین دقیق علیه اتانازی فعال و خودکشی با همکاری پزشک از این حالت پیشگیری میکند، و دوم اینکه وجود مجموعهی مشخصی از اصول راهنما برای انجامدادن اتانازی در موقعیتهای خاص، از ایجاد ابهام جلوگیری خواهد کرد.
مخالفان باز هم استدلال میکنند درحال حاضر راههای پیشگیری از دردهای کشنده وجود دارد و با فراهمآوردن مراقبتهای بهتر میتوان جلوی آن را گرفت، بنابراین اتانازی ضرورتی نمییابد اما چنین استدلالی مجابکننده نیست. اگرچه درمانهای تسکینی و مراقبتهای بیمارستانی پیشرفتهای مهمی در مراقبت از افراد درحال مرگ داشته است ولی بازهم مشکلاتی باقی است. برای اینکه بهترین درمان تسکینی برای هر فرد دریافت شود، نیاز به تلاشها و خطاهایی است که عواقب دردناکی برای بیمار دارند و مهمتر از آن عوارض جانبی چنین درمانهایی مانند تهوع، ناتوانی در کنترل ادرار، از دستدادن هوشیاری بهعلت خوابآلودگیهای نیمهدایمی و نظایر آن است.

در این مورد پزشک نیز در چالشی اخلاقی قرار دارد. نگاه جهانی به پزشکان این است که آنها وظیفه دارند به هر قیمتی زندگی بیمار را حفظ کنند. در مقابل این نگاه جهانی، آموزهی «خودمختاری» و حق بیمار قرار دارد. طبق این آموزه، پزشکان در قبال امیال و آرزوهای بیمارانشان مسوول هستند. براساس اصل «خودمختاری» توجیه اتانازی تنها بر مبنای اصل احترام برای تصمیم بیمار است و ارتباطی با این موضوع که اتانازی به سود بیمار است یا نه، ندارد. طبق این دیدگاه وقتی بیمار با اختیار خود تصمیم به مرگ میگیرد، پزشک باید از داوری دربارهی «کیفیت زندگی» بیمار خود امتناع کند، یعنی پزشک باید به درخواست منطقی و حتی غیرمنطقی بیمار برای انجامدادن اتانازی رضایت دهد. اما پزشک از سوی دیگر متعهد است عملی بر خلاف سود و منفعت بیمار انجام ندهد، یعنی پزشک باید تصمیم بگیرد این عمل به سود و منفعت بیمار هست یا نه، که این مسئله هم وابسته به ملاحظاتی دربارهی کیفیت زندگی بیمار است.
اعضای خانواده نیز یک وضعیت دشوار اخلاقی را پیشرو دارند و این دشواری بیشتر مربوط به مواردی است که فرد لاعلاج فاقد صلاحیت لازم برای تصمیمگیری درباره مرگ خودش است. از دیدگاه «خودگرایی اخلاقی» ممکن است خانواده بخواهند فرد زنده بماند و این به دلیل علاقه و عشقی است که به او دارند. از سوی دیگر خانواده ممکن است به علت سود و منفعت خودشان یعنی کمتر شدن هزینههای درمانی بخواهند درمانهای پزشکی قطع شود. از دیدگاه «سودگرایی اخلاقی» نیز، خانواده ممکن است مایل باشند بیمارشان زنده بماند به این دلیل که از بینبردن ارزش زندگی به حال جامعه مضر است و در هر حالی امکان نجات بیمار وجود دارد و این بههرحال خیر جمعی را درپی دارد. از طرف دیگر، ممکن است خانواده تمایل به مردن بیمارشان داشته باشند، زیرا مراقبتهای پزشکی بیهوده، هزینه زیادی بر جامعه تحمیل میکند، در نتیجه مرگ او بیشترین خیر جمعی را دارد.
به هرحال این پدیده مقولهی بسیار پیچیدهای است که سر آن بحث و جدلهای فراوانی است و درواقع با تمام استدلالها نمیتوان قضاوت کرد که کدام راهحل درست است چون در این مقوله عواطف بسیار پیچیدهی انسانی نیز سهیم است.
منبع:
مقالهی دکتر «علی پورمحمدی» دربارهی اتانازی
خبر / رادیو کوچه
روز جمعه، پیمان قیامی، شهروند بهایی ساکن کرمانشاه، بدون ارایه حکم قضایی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
به گزارش هرانا، پیمان قیامی ساعت ۳۰: ۸ صبح روز جمعه، ۱۹ فروردین ماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل مسکونی پیمان قیامی که در کرمانشاه سکونت دارد، پس از بازرسی خانه و ضبط برخی وسایل شخصی از جمله کتابها و دو کیس کامپیوتر نامبرده را نیز همراه خود بردند.
شایان ذکر است که علت دستگیری این شهروند بهایی پاسخگویی به برخی سوالات عنوان شده است.
آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه
ماموریت «مارک سیدویل» نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان ختم شد و «سایمن گاس» سفیر پیشین بریتانیا در ایران به حیث نماینده جدید آن به کار آغاز کرد.
در مراسمی که به این منظور در فرماندهی ناتو در کابل برگزار شد، جنرال دیوید پترویوس فرمانده عمومی آیساف از کارکردهای آقای سیدویل سپاسگزاری کرده و نماینده جدید ناتو را نیز شخصیت با تجربه عنوان کرد.
جنرال پترایوس گفت: «با آغاز کار سیدویل در جنوری سال گذشته، وی با چالشهای زیادی روبهرو بود، همکاری با همکاران افغانش در راستای مبارزه با فساد اداری، تقویت حکومت داری و طرح برنامه انتقال امنیت از نیروهای بینالمللی به نیروهای افغان.»

وی افزود: «سیدویل در این راستا موفقانه به در آمد و سایمن گاس نیز افغانستان را خوب میشناسد و در کارش موفق خواهد شد.»
مارک سیدویل پیش از انتخابش به عنوان نماینده ارشد ملکی ناتو، به حیث سفیر بریتانیا در افغانستان کار میکرد و ماموریت بعدی وی نماینده بریتانیا برای افغانستان و پاکستان میباشد.
آنچه در این بخش میآیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانهها است.
منبع: کلمه
نسرین ستوده حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی بیش از هشت ماه است که در یکی از سلولهای بند ۲۰۹ نگهداری میشود. او وکالت پروندههای بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکآزاری و کودکان در معرض اعدام و خانوادههای تعدادی از کشتهشدگان حوادث پس از انتخابات را برعهده داشته است.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده و دو فرزند خردسالش عید نوروز امسال را نیز بدون او گذراندند. بدون اینکه در تمام مدت تعطیلات نوروز بتوانند با او ملاقاتی داشته باشند. خبرنگار کلمه در مصاحبه با رضا خندان، همسر نسرین ستوده، از آخرین وضعیت این زندانی سیاسی که از حقوق اولیه یک زندانی هم محروم است جویا شده است. همچنین در این مصاحبه رضا خندان از وضعیت روحی فرزندانش به ویژه پسر سه سالهاش نیما سخن گفت. اینکه این کودک سه ساله دلتنگی، وحشت، تنهایی، کابوسهای وحشتناک و پرخاشگری همراه همیشگیاش شده. اینکه مانند اسرای جنگی با فرزندان نسرین برخورد میکنند اینکه او به خودش قبولانده که مامان نسرین دیگه نمیآید و بابت این با همه دعوا دارد و اینکه در آخرین ملاقاتی که بچهها توسط ماموران پیش مادرشان میرفتند، جیبهای نیما را گشته بودند و یک شکلات از جیباش درآورده بودند تا مبادا به مادرش بدهد.
از آخرین وضعیت روحی و جسمی خانم ستوده بگویید آیا ایشان همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری میشوند؟
وضعیت روحیهمسرم با وجود سنگینترین فشارهایی که مخصوصن در تعطیلات عید به او وارد شد، خوب است ولی از نظر بینایی دچار مشکلاتی شده است اما به درخواستش برای مراجعه به چشم پزشک هم اعتنایی نمیکنند.
آقای خندان، با اینکه ماهها از بازداشت همسرتان میگذرد اما هنوز ایشان به بند عمومی منتقل نشدهاند؟ چرا؟
بله .بازداشت همسرم وارد هشمتمین ماهاش شده است اما هنوز در بند ۲۰۹ است.
در آخرین ملاقاتی که بچهها توسط ماموران پیش مادرشان میرفتند، جیبهای نیما را گشته بودند و یک شکلات از جیباش درآورده بودند تا مبادا به مادرش بدهد.
آیا ایشان در سلول انفرادی نگهداری میشوند؟
در حال حاضر با یک زندانی دیگر نگهداری میشود ولی در روزهای پایانی سال بعد از اینکه همسلولیاش آزاد شد، در انفرادی بود. در سال جدید هم با رفتن هم سلولی جدیدش دوباره تنها ماند که در اعتراض به این مسئله مجبور به اعتصاب غدا شد و اکنون با زندانی دیگری هم سلول شده است.
خانم ستوده نوروز هم به مرخصی نیامدند برای گرفتن مرخصی برای ایشان شما چه اقدامی کردهاید؟ یعنی میخواهم بدانم به چه مراجع قانونی مراجعه کردهاید و آنها چه پاسخی به شما دادهاند؟
من به مدت ۳ روز کامل در دادستانی حاضر شدم و یک نامهی کلی در مورد شرایط بازداشت و ملاقاتها و دو فرم تقاضای ملاقات حضوری دادم، با وجود اینکه دادستان در مقابل ۳۰ نفر از خانوادهها گفت که تقاضا بدهید ملاقات حضوری میدهیم، ولی عملن نه تنها مرخصی و ملاقات حضوری ندادند بلکه ملاقات کابینی هم در ۱۵ روز فروردین به ما داده نشد.
یعنی در ایام عید اجازه هیچگونه ملاقاتی به فرزندان شما داده نشد و نوروز فرزندان کوچک شما نتوانستند مادرشان را ببینند؟
حتا برای یک ثانیه هم مادرشان را ندیدند، چه به صورت حضوری و چه کابینی. حتا با وجود این که ۱۱ فروردین تعطیل رسمی نبود، درسالن ملاقات را بسته بودند و خانوادهها ۴-۵ ساعت پشت در سالن ملاقات ماندند، و هیچکس هم جوابمان را نداد به طور مشخص باید خدمت شما بگویم که من به عنوان همسر ایشان در نزدیک به ۸ ماه بازداشت همسرم، یک ثانیه ملاقات حضوری نداشتهام شاید اینطور بگویم بهتر باشد، من اصلن نمیدانم سالن ملاقات حضوری چه شکلی است.
چه مدت است که خانم ستوده فرزندانش را ندیده است؟
الان بیش از بیست روز شده است، این در حالی است که ۲۰ روز قبل هم نیما که سه سال دارد به مدت شش یا هفت دقیقه مادرش را دید.
یعنی منظورتان این است که بچهها را با ماموران زندان به نزد مادرشان میفرستند و مانع رفتن شما میشوند؟ این مسئله برای آنها سخت نیست؟
این مسئله سخت و آزاردهنده است این رفتار و این لحظه بدترین قسمت کل جریان بازداشت همسرم هست و بچهها مثل اسرای جنگی تلقی میشوند. با این کار فقط در دل آنها فقط بذر نفرت کاشته میشود.
نوروز امسال بدون حضور همسرتان برای شما و فرزندان تان چگونه گذشت؟
آن قدر سخت بود که نه میشود نوشت و نه میتوان بازگو کرد، اساسن هیچکس نمیتواند این سختی و سنگینی را حس کند.
آیا این اولین نوروزی بود که ایشان در کنار شما و فرزندانشان نبود؟
بله. اولین عید نوروزی بود که ما با عکس و خاطرات و تکیه کلامهایش سپری کردیم ملاقاتهای ما آنقدر کم و همیشه از پشت دیوارهای کابین بوده که دیگر باید سعی کنیم وجود نسرین را در ذهنمان ترسیم کنیم.

آقای خندان، فرزندانتان در چه شرایطی به سر میبرند آیا در سال نو و با گذشت مدت زمان طولانی از بازداشت مادرشان شرایط روحی مناسبی دارند؟ به ویژه اینکه سال نو را هم در فضایی سخت آغاز کردند؟
مهراوه دختر بزرگم که یازده ساله است آن قدر بزرگ منش و مغرور است که به هیچ عنوان دلتنگیهایش را بروز نمیدهد و این خطرناکترین حالت برای یک کودک است. نیما پسر سه سالهام اما این روزها در یک نوع اوج بحران روحی است که در این مدت ندیده بودیم یا بروز نمیداد .دلتنگی، وحشت از تنهایی، کابوسهای وحشتناک، پرخاشگری و خشم در حال تخریب روح حساس و لطیفاش است.
او به خودش قبولانده که مامان نسرین دیگه نمیآید و بابت این با همه دعوا دارد و تلاش ما برای متقاعد کردنش بینتیجه مانده است.
در آخرین ملاقاتی که بچهها توسط ماموران پیش مادرشان میرفتند، جیبهای نیما را گشته بودند و یک شکلات از جیباش درآورده بودند تا مبادا به مادرش بدهد.
آیا وکلای خانم ستوده به تحولی در پرونده امیدوارند آنها در این باره چه اقدامی کردهاند؟
وکلای محترم پرونده که من لازم میدانم در اینجا از همه آنها سپاسگزاری کنم، تا اینجا تمام توانشان را به کار بستهاند، ولی متاسفانه جواب مثبت نگرفتهاند و در حال حاضر هیچ چشمانداز مثبتی هم وجود ندارد چرا که حتا اجازه نمیدهند آنها شماره شعبه تجدید نظر کننده را بدانند، چه رسد به این که بتوانند دفاع کنند و معلوم هم نیست شعبه تجدید نظر تا چه حدی به این دفاعیات توجه کند.
خود شما چه در خواستی از مسوولان قوه قضاییه دارید؟
فقط خواهان آزادی بیقید و شرط همسرم هستم.
شنبه 20 فروردین 90/ 9 آوریل 2011
اجرا: اعظم
استودیو: دامون
تقویم تاریخ
گزیدهی اخبار مطبوعات شنبه ایران
پسنشینی تند- «من لختم پس هستم»- اکبر ترشیزاد
آمار ارایه نشدهی اعدامها- «3400 محکوم به اعدام در ایران که حکمشان اجرا شد»- محمد مصطفایی
بخش اول خبرها
روز نگاشت- «صدای ماندگار سقایی صدای قوم لر»- محبوبه شعاع
گزارش روز کابل- «سفیر پیشین بریتانیا در ایران، نماینده جدید ناتو در افغانستان»- آرین
دایرهی شکسته- «با رنج زیستن را نیازی به شمردن نیست»- مهشب تاجیک
بخش دوم خبرها
مجله جاماندگان- «دولتی که همه را دور زد»- شراره سعیدی
آقای گجت- دامون
قصههای ما، از رویا تا واقعیت- «مادر»- شهره شعشعانی
بخش سوم خبرها
محمد مصطفایی
افشای اعدام حداقل 3700 نفر در سال 1389به جرم قاچاق موادمخدر و بیاطلاعی از وضعیت 231 هزار و 217 نفر بازداشتشدگان مواد مخدر.
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون آماری از اعدامهایی که سالانه به انجام میرساند را اعلام ننموده است. علت عمده عدم ارایه آمار توسط مراجع قضایی و تاکید این مراجع به عدم انعکاس آماری از اعدام در ایران تنها به علت فشارهای است که توسط نهادهای بین المللی درخصوص مجازات اعدام، به کشور ایران وارد میگردد.
عدم ارایه آمار دقیق از اعدامها باعث میگردد که دستگاه قضایی در استانهای مختلف ایران به صورت کاملن پنهان و فلهای و سازمانیافته، مرتکبین جرایمی که مجازات آنها اعدام است را به پای چوبه دار بدهد و اعدام نماید.
در روز گذشته یکی از افسران عالیرتبه ستاد مبارزه با مواد مخدر در تماس تلفنی که با من داشت، اعلام نمود که تعداد حداقل سه هزار و چهارصد نفر در سال 1390 به اعدام محکوم شده و حکم بسیاری از آنها اجرا شده است. این افسر عالی رتبه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «نسبت به جان انسانهایی که عمدتن بیگناه اعدام میگردند مسوولم و به دلیل شناختی که از شما داشتهام تصمیم گرفتم این موضوع مهم را با شما مطرح کنم. و امیدوارم پیگیری کنید تا جلوی اعدامهای گسترده در ایران گرفته شود.»
گفتههای این افسر با وجدان، من را بر آن داشت تا نسبت به صحت و سقم این موضوع تحقیق بیشتری نمایم. با تنی چند از کسانی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر مشغول به کار بودند صحبت کردم. آنها نیز به گونه ای ضمنی اعدامهای فلهای در شهرهای مختلف ایران را تایید نمودند.
اما از همه مهمتر و موثقتر اظهارات رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی بود که صحت اظهارات افسران ستاد مبارزه با مواد مخدر را به گونهای تایید میکرد. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی انجام 1178 عملیات پلیسی در طول سال گذشته را که منجر به انهدام 1901 باند قاچاق مواد مخدر شد را تایید نمود.
بنابراین اگر حداقل تعداد یک باند قاچاقچی مود مخدر را دو نفر فرض نماییم که بیشتر است تعداد آنها 3802 نفر خواهد رسید بنابراین در سال 1389 حدقل 3802 نفر در معرض اعدام قرار داشتهاند که بسیاری از آنها اعدام شدهاند.
در سال 89 تعداد 89 نفر در راستای دستگیری افراد در رابطه با مواد مخدر کشته شدهاند.
آمارها نشان میدهد که دستگاه قضایی در خصوص بازداشتشدگان مواد مخدر شفاف عمل نمیکند در حالی که هفتاد درصد پروندههای کیفری مطرح در دادگستری مربوط به مواد مخدر است اما اخبار این قشر گسترده در جایی منعکس نمیگردد.
بنابراین اگر حداقل تعداد یک باند قاچاقچی مود مخدر را دو نفر فرض نماییم که بیشتر است تعداد آنها 3802 نفر خواهد رسید بنابراین در سال 1389 حدقل 3802 نفر در معرض اعدام قرار داشتهاند که بسیاری از آنها اعدام شدهاند.
سردار حسینآبادی از دستگیری 231 هزار و 217 نفر توزیع کننده و قاچاقچی در سال 89 خبر داده است. این در حالی است تاکنون وضعیت این تعداد از افراد نامشخص مانده است. در سال گذشته تعداد حداقل 231 هزار نفر بازداشت شدهاند که نتیجه تحقیقات و احکام آنها مشخص نیست. مضاف به اینکه رسیدگی به جرایم مواد مخدر یک مرحلهای بوده و متهمی که بازداشت و محاکمه میگردد بعد از صدور حکم حق تجدیدنظر خواهی نداشته و حکم صادره علیه وی قطعی است.
فاجعهبار اینکه در سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبهای قاچاق مواد روان گردان و مواد مخدر صنعتی را در حکم هرویین اعلام نمود که اگر فردی سی گرم مواد مخدر از نوع روان گردان از جمله شیشه حمل کند نیز به اعدام محکوم خواهد شد. این مصوبه باعث میگردد تا بر آمار اعدامها افزوده گردد.
بیشترین اعدامها در استان کرمان، هرمزگان و سیستان بلوپستان صورت میگیرد. در دادگاه انقلاب قاضی مقیسه و در دادگاه کرج قاضی حسینی بیشترین احکام اعدام در استان تهران را صادر نمودهاند و بیشترین مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به ایران قاچاق میگردد.
آماری که از نظر گرامیتان رسید صرفن در خصوص قاچاق مواد مخدر بوده است و جرایم دیگری که مجازات اعدام برای آنها مقرر شده است را در بر نمیگیرد.
بدیهی است دستگاه قضایی میبایست به صورت شفاف و روشن آخرین وضعیت 231 هزار و 217 نفری که در خصوص جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت شدهاند را روشن نماید و پاسخگو باشد.
خبر / رادیو کوچه
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه، در کنفرانس مشترک خبری با همتای اروگوئهای خود، از آغاز سوختگذاری مجدد در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده است.
به گزارش ایرنا، علیاکبر صالحی ظهر امروز این مطلب را مبنی بر تایید خبر شرکت روس اتم درباره آغاز سوختگذاری مجدد در نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد.
وی ضمن تایید این خبر اظهار داشت: «انشااله بین روزهای 15 تا 20 اردیبهشت شاهد بحرانیشدن راکتور خواهیم بود.»
صالحی تاکید کرد: «هیچگام و اقدامی را انجام نخواهیم داد جز اینکه قبل از آن متخصصان ایمنی از ایران، روسیه و آژانس بینالمللی انرژی اتمی اطمینان لازم را در رابطه با ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر به ما بدهند.»
این در حالی است که آغاز به کار این نیروگاه پیشتر به دلیل ویروسی شدن آن به ویروس استاکس نت بارها به تاخیر افتاده بود.
بیشتر بخوانید:
«ایران میخواهد سوخت نیروگاه بوشهر را تخلیه کند»
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه، محمود احمدینژاد، رییس جمهوری اسلامی، طی حکمی حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را با حفظ سمت به معاونت امور اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده است.
آقای احمدینژاد در حکم صادر شده خود آورده است که آقای بقایی را در جهت تسهیل و تسریع در اتخاذ تصمیمات اجرایی به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی به عنوان «معاون امور اجرایی رییس جمهوری» برگزیده است.
حمید بقائی هم اکنون دبیر عالی شورای مناطق آزاد و هم چنین نماینده ویژه رییس جمهوری در امور آسیا است.
اسفندیار رحیممشایی، در اسفند ماه سال گذشته از تعیین معاون اجرایی رییس جمهوری در آینده نزدیک خبر داده بود.
در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدینژاد، علی سعیدلو، رییس فعلی سازمان تربیت بدنی معاون اجرایی رییس جمهوری بود.
همزمان و طی حکمی جداگانه، محمود احمدینژاد از زحمات اسفندیار رحیممشایی، تشکر کرده است.
بیشتر بخوانید:
«احمدی نژاد احکام نمایندگان ویژه خود را تعییر داد»
محبوبه شعاع/ رادیو کوچه
mahboobeh@koochehmail.com
بیستم فروردین برابر با زادروز «رضا سقایی» خواننده ایرانی موسیقی لری است. وی که زاده سال 1318 بود در تیر ماه سال 1389 و در سن 71 سالگی درگذشت. ترانه «دایه دایه» با تنظیم «مجتبی میرزاده» و با صدای وی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسیده است.
«رضا سقایی» در بیستم فروردین ماه سال 1318 در «خرمآباد» به دنیا آمد. وی به علت شرایط ویژه در همان دورهی ابتدایی درس و مشق را رها کرد و در نهایت شد خیاط و پس از مدتی به سبب علاقه به خوانندگی در کلاسهای آواز «اسماعیل مهرتاش» به آموزش خوانندگی پرداخت و بعد از سال ۱۳۴۴ بسیار معروف شد و به خوانندهای شناخته شده تبدیل شد و تا سال ۱۳۵۷ میخواند، اما بعد انقلاب تقریبن خواندن را کنار گذاشت.
وی در طول زندگی هنریاش با هنرمندانی همچون «علیاکبر شکارچی»، «مجتبی میرزاده» و «فرج علیپور» همکاری داشته و قطعات ماندگاری از وی برجای مانده است. ترانه «دایه دایه» با تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای رضا سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسیده است.

سقایی در اواخر جنگ ایران و عراق، در شهر «ازنا» بر اثر اصابت ترکش یک بمب مجروح شد و تا پایان عمر به خاطر عوارض آن بیمار بود. از جمله کارهای معروف او «زندگی بیچشم تو درد و عذابه» است که ابتدا او این تصنیف را خواند که بعدها «عبدالوهاب شهیدی» و «زند وکیل» هم این کار را خواندند.
استاد رضا سقایی که در تمام عمرش ازدواج نکرده بود و مجرد زندگی میکرد در تاریخ بیستوهفتم تیر ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی در بیمارستان ساسان تهران و در سن 71 سالگی درگذشت. پیکر وی در تاریخ سی و یکم تیرماه ۱۳۸۹ در تهران تشیع و به شهر زادگاهش منتقل شد و در دوم مرداد در آرامستان، خرمآباد دفن شد. در این مراسم تعدادی از هنرمندان و اهالی لرستان و دوستداران این هنرمند شرکت داشتند.
«درویش رضا منظمی» دیگر کمانچه نواز شناخته شده موسیقی ردیفی و لری ضمن اشاره به از بین رفتن صدای سقایی از پانزده سال پیش به بعد درباره وی گفته: سقایی در اوج میخواند و صدای خاصی داشت که شنوندگان را جلب میکرد ولی در این حین برای عمل جراحی لوزهاش به بیمارستان رفت و بعد از این عمل نمیدانم چه بلایی سر او آوردند که دیگر نتوانست آواز بخواند و همین مسئله او را آزار میداد و وی را دچار افسردگی کرد.

منظمی همچنین با انتقاد از کم توجهی مسولان ایران به وضعیت هنرمندان در مراسم تشیع سقایی گفت: «هنرمندان بیش از آنکه نیازمند مادیات باشند به توجه و محبت نیاز دارند و ما امروز شاهد هستیم که سقایی که بیش از بیست سال بیمار و در کنج خانهاش افتاده بود هیچکس سراغی از او نمیگرفت ولی حالا همه به سر و سینه خود می زنند. »
«حسین پرنیا» نوازنده سنتور و آهنگساز و از شرکت کنندگان در مراسم تشیع رضا سقایی در خرمآباد در خصوص این مراسم گفته است: «جای تعجب است! که اینقدر جمعیت در تشییع پیکر هنرمند لرستانی شرکت کردهاند، یا سقایی اهل این شهر نیست یا این شهر متعلق به رضا سقایی نمیباشد، چرا که انتظار داشتهایم عده بیشتری از مردم در مراسم تشییع استاد سقایی شرکت میکردند.»
منبعها:
گوگل
جام جم
ویکیپدیا
خبر / رادیو کوچه
تظاهرات گستردهای روز جمعه 8 آوریل که «جمعه ایستادگی» نامیده شد در بسیاری از شهرهای سوریه منجر به کشته شدن دستکم 22 تن از معترضان در شهر جنوبی درعا شده است.
همچنین در مناطق شرق سوریه که اکثر ساکنان آن کرد هستند، تظاهرات گستردهای به راه افتاد.
به گزارش رویترز، صدها نفر در منطقه سری کایی در استان کردنشین حسکه به دعوت گروهی با نام «گروه جوانان کرد» به خیابانها آمدند و شمار زیادی از شهروندان عرب به آنها پیوستند.
به نقل از شاهدان عینی، نیروهای امنیتی به سمت دهها نفر از تظاهرکنندگان که از مسجد الرفاعی در منطقه کفر سوسه دمشق پایتخت سوریه خارج شده بودند یورش برده و با باتون آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در شهر عامودا نیز حدود 3000 نفر در حالی که پرچم سوریه را در دست داشتند، تظاهرات کردند. در شهر کردنشین قامشلی نیز حدود 10 هزار نفر اقدام به راهپیمایی اعتراضی کردند
همچنین حدود ده هزار نفر در میدان سرایا در شهر جنوبی درعا دست به نظاهرات زدند. شهر درعا در هفتههای اخیر شاعد تظاهراب اعتراضآمیز گستردهای بود که به کشته و زخمی شدن دهها نفر انجامید. تظاهرات روز جمعه در حالی روی داد که این شهر شاهد حضور بیسابقه نیروهای امنیتی بود. منابع خبری از هدف قرار دادن تظاهرکنندگان با گلوله و گاز اشکآور خبر دادهاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در درگیریهای جمعه درعا دستکم 22 نفر که یکی از آنها پلیس است کشته شدند. یکی از شاهدان عینی گفته است که برکهای از خون و سه جنازه را با چشم دیده است.
از سویی دیگر بشار اسد روز پنجشنبه دستور برکناری استاندار یکی از استانهایی را که یکی از خواستههای معترضان بود، صادر کرد.
تحلیلگران و فعالان میگویند که تظاهرات جمعه پیامی روشن به نظام حاکم در دمشق است که اصلاحات اعلام شده کمتر از خواسته معترضان بود.
برخی فعالان عضو جمعیت «جوانان انقلاب کرد» که محرک اصلی اعتراضها در مناطق کردنشین بودند میگویند که آزادی، خواسته اصلی کردها است و نه تابعیت.
لازم به ذکر است بشار اسد که پیشتر از کردها بهعنوان خارجی یاد میکرد با صدور بخشنامهای به این گروه اقلیت در سوریه تابعیت اهدا کرده است.
بیشتر بخوانید:
«حمایت ایران از قیامهای منطقه فرقهای نیست»
«شهروندان آمریکایی خاک سوریه را ترک کنند»
رادیو کوچه
1359 خورشیدی- در چنین روزی در سال ایران و ایالات متحده آمریکا روابط سیاسی خود را با یکدیگر قطع کردند. قبل از آن دانشجویان سفارت آمریکا در ایران را تسخیر کرده بودند. پس از قطع روابط اتفاقات زیادی از جمله تحریمهای مختلف اقتصادی، حمله به طبس برای آزادسازی گروگانها، کودتای نوژه و جنگ ایران و عراق، به وقوع پیوست.
1241 میلادی- مغولان در مرکز اروپا نیروهای مشترک امیران آلمانی و لهستانی را شکست دادند و شهر «لاینیتس» (Liegnitz) را تصرف کردند. اروپاییان گمان میکردند که مغولها تا ساحل اقیانوس اطلس پیش خواهند رفت، که مغولها ناگهان دست به بازگشت زدند و معلوم شد که ایلخان آنان در گذشته و برای انتخاب ایلخان تازه به شرق باز میگردند.
مغولها پیش از بازگشت شهرهایی را که در اروپای مرکزی تصرف کرده بودند، به آن دسته از امیران محلی که با آنان میانه خوب داشتند سپردند. قبلن مناطقی که «روسیه» نامیده شده است به تصرف مغولان در آمده بود.
مورخان اروپایی نوشتهاند: «تلفات اروپاییان در جنگ لاینیتس(Battle of Legnica) به حدی زیاد بود که مغولان گوش هر مقتول را جدا میکردند و در توبره اسب میانداختند تا سر فرصت از این طریق (شمردن گوشها) شمار کشتهشدگان را به دست آورند.
1318 خورشیدی- «رضا سقایی» خواننده موسیقی لری در چنین روزی متولد شد. وی در محله پشت بازار خرمآباد به دنیا آمد و در طول زندگی هنری خود همکاریهای خوبی با «علیاکبر شکارچی»، «مجتبی میرزاده» و «فرج علیپور» داشت. نخستین تصنیف او با زبان لری «آن نگاه مست تو» نام داشت. ترانه «دایه دایه» معروفترین اثر او بود. وی در اواخر جنگ ایران و عراق بر اثر اصابت ترکش یک بمب مجروح شد و تا پایان عمر به خاطر عوارض آن بیمار بود. از جمله کارهای معروف او «زندگی بیچشم تو درد و عذابه» است که ابتدا او این تصنیف را خواند که بعدها «عبدالوهاب شهیدی» و «زند وکیل» هم این کار را خواندند. سقایی بعد از ۱۳۴۴ بسیار معروف شد. وی در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی در تهران درگذشت.
2003 میلادی- حکومت حزب بعث (صدام حسین) بر عراق سقوط و آمریکا این کشور را اشغال نظامی کرد. نظامیان آمریکایی هفتم آوریل 2003 وارد شهر بغداد شده بودند. در آن سال این نیروها ظرف 31 روز عراق را اشغال کرده بودند. اشغال نظامی عراق، این کشور را ناآرام و وارد یک جدال داخلی ساخته است. مسئله عراق و عمدتن به سبب تفاوت مذهب و نژاد هر روز پیچیدهتر شده است.
دلیل تعرض نظامی آمریکا به عراق، وجود اسلحه کشتار جمعی و نیز همکاری با القاعده اعلام شده بود.
1998 میلادی- «تام کرا» (Tom Cora) نوازندهی چلو و آهنگساز اهل آمریکا درگذشت. او بهخاطر اجراهای بداههاش در سبکهای راک و اکسپریمنتال جز (experimental jazz) شهرت دارد. فعالیت حرفهای کرا بیشتر همکاری با گروهها و هنرمندان دیگر موسیقی را شامل میشد که از میان آنها میتوان به «جان زارن» (JohnZorn)، «بوچ موریس» (Butch Morris) و «د اکس» (The Ex) اشاره کرد. او در گروههای «کارلیو» (Curlew)، «ثرد پرسن» (Third Person) و «اسکلتون کرو» (Skeleton Crew) هم عضویت داشته است.
——————————————————–
برخی از رویدادهای دیگر
- روز ملی انرژی هستهای در ایران
1865 میلادی- جنگهای داخلی آمریکا با تسلیم ژنرال «رابرت لی» پایان یافت.
1372 خورشیدی- «سیدمرتضی آوینی» عکاس، معمار، کارگردان، مستندساز و نویسنده ایرانی درگذشت.
1318 خورشیدی- «فریدون جنیدی» شاهنامهپژوه، ایرانشناس، مدرس دانشگاه، نویسندهی ایرانی و از پژوهندگان فرهنگ و زبانهای باستانی زاده شد.
خبر / رادیو کوچه
بر اساس گزارشهای منتشر شده در رسانههای منسوب به اصلاحطلبان، حکم محکومیت جواد وفایی بصیر فعال سیاسی و دبیر تشکیلات حزب جامعه مدنی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در روزهای اخیر به وی ابلاغ شده است.
به گزارش جرس، حکم محکومیت وی سه سال زندان و هفتاد و پنج ضربه شلاق توسط قاضی قادری نسب ریاست شعبه دوم دادگاه انقلاب همدان در تاریخ هشت اسفند سال هشتاد و نه تنظیم شده بود چهاردهم فروردین ماه سال جاری ابلاغ و تسلیم وی شد.
بر اساس این گزارش حکم صادره بر اساس شکایت اداره اطلاعات همدان صادر شده و مواردی چون «اهانت به رهبری»، «اهانت به رییس جمهوری»، «دعوت از عناصر گروهک معاند جهت سخنرانی»، «تهیه و توزیع نشریه» و «نگهداری ماهواره» از جمله موارد اتهامی این کنشگر سیاسی است.
گفتنی است وفایی در پی بیانیه انتخاباتی سال ٨٨، به همراه سه تن از اعضای حزب جامعه مدنی محاکمه و به شش ماه حبس تعزیری و در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعلیقی تا پنج سال، محکوم شده بود، که در آستانه عاشورای سال هشتاد و نه نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از یک هفته با سپردن وثیقه از زندان مرکزی همدان آزاد شد، اما در هفتم اسفند ماه بدون ابلاغ قبلی به وسیله تماس تلفنی به دادگاه فراخوانده شد و به اتهام توهین به مقامات و هواداری از نیروهای ملی مذهبی و فعالیت انتخاباتی در ستاد میرحسین موسوی محاکمه شد.
رادیو کوچه
مهمترین عنوانهای مطبوعات امروز ایران:
آفرینش
1) واکنش مهمانپرست به اظهارات سعد حریری
http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=80138
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تقبیح اظهارات بیاساس و تفرقهافکنانه سعد حریری، اینگونه اظهارات را در جهت مصالح لبنان ندانست و به وی توصیه کرد که از قیام تودههای مردمی در خاورمیانه عربی درس بگیرد.
مهمانپرست افزود: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر سیاست ثابت خود در تعامل همهجانبه با کلیه طوائف لبنانی و لبنان واحد که به تجربه در ادوار گذشته و حال بر همگان اثبات شد، بر احترام به حقوق مسلم مردم نیز تاکید میورزد، لذا آنچه که در بقای حاکمیتها شرط است توجه به خواست ملتها و نه تبعیت از نظام سلطه است.»
2) امسال پروژه جدید موشک کروز افتتاح میشود
http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=80136
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از ورود به شهرستان پاوه گفت: «این منطقه از لحاظ مین پاکسازی شده و دیگر مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.»
به گزارش ایسنا، سردار احمد وحیدی در جمع خبرنگاران گفت: «در ادامه سفرهای استانی رییس جمهوری ماموریت پیدا کردم که به کرمانشاه بیایم و ورود به شهر پاوه برای من سعادت بزرگی بود تا با مردم عزیز و مسوولان شهر ملاقات کنم و پیگیر مصوبات دور گذشته باشم.» وی افزود: «در سال جدید در حوزه دفاع پروژه جدید موشکی کروز را خواهیم داشت که در سال جاری افتتاح خواهد شد و همچنین چند پروژه موشک هوایی، دریایی و زمینی دیگر را افتتاح خواهیم کرد.»
رسالت
1) اقدام فوری سازمانهای ملل و کنفرانس اسلامی برای توقف تجاوز به حقوق ملتهای مسلمان
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58511
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از تنظیم دو نامه از سوی اعضای این جبهه، برای دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی خبر داد و گفت: «در این دو نامه اقدام فوری این دو سازمان برای توقف سرکوب و تجاوز به حقوق ملتها خواسته شده است.»
سیدکمالالدین سجادی در گفتوگو با ایسنا گفت: «در جلسه شورای مرکزی این جبهه که متشکل از 14 حزب و تشکل سیاسی است دو نامه یکی برای دبیرکل سازمان ملل و یکی هم برای دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی تنظیم شد که در آن ضمن حمایت از خیزش ملتهای مسلمان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، فجایع، جنایات و سرکوبهایی که در این کشورها توسط حاکمان انجام میشود محکوم و تحقق خواستهها و حقوق مردم این منطقه خواسته شده است.»
2) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن مشتاق مذاکره با ایران است
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58587
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اشتیاق و علاقهمندی کشورش برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «آلن آیر» که به تازگی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شده در گفتوگو با شبکه فارسی بیبیسی در خصوص برنامه هستهای ایران گفت: «ما مشتاق مذاکره با ایران هستیم تا ببینیم ایران چطور میتواند هم نگرانیهای جدی جامعه بینالمللی را در مورد ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای خود برطرف و هم از حقوق خود برای استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای استفاده کند.»
وی با ادعای اینکه ایران پیش شرطی غیرواقعبینانه گذاشت که مانع از ورود به بحث و مذاکره شد، اظهار داشت: «موضع آمریکا و گروه 1+5 این است که مسیر برای گفتوگو با جدیت، حسننیت و احترام متقابل باز است.»
خراسان
1) لاریجانی: برقراری روابط تهران – قاهره ملازماتی دارد که باید توسط مصر مهیا شود
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=20&id=659082
در پی استقبال علیاکبر صالحی، وزیر خارجه از اظهارات اخیر نبیل العربی، وزیر خارجه مصر درباره از سرگیری روابط قاهره – تهران، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در عین این که اظهارنظر وزیر خارجه مصر را گامی مثبت و برخاسته از انقلاب این کشور برشمرد، تصریح کرد: «برقراری رابطه بین ۲ کشور ملازماتی دارد که باید شرایط از سوی مصر محقق شود تا ایران هم قدم بردارد.»
2) گزارشها از آغاز اقدام عملی ارتش عراق برای اخراج گروهک منافقین
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=20&id=659007
گزارشها از عراق حاکی از آن است که از روز گذشته درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش عراق با اعضای گروهک تروریستی منافقین در اردوگاه اشرف آغاز شده است. برخی از این گزارشها، درگیریهای روز گذشته در اردوگاه اشرف را اقدام عملی ارتش عراق برای اخراج منافقین از این کشور توصیف کردهاند که پس از تذکرهای مکرر و براساس قانون اساسی و خواست مردم عراق صورت گرفته است. در نخستین واکنشهای بینالمللی به درگیری نیروهای ارتش عراق با اعضای گروهک منافقین، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا از دولت عراق خواست خویشتنداری نشان دهد.
تهران امروز
1) بازار تهران روز دوشنبه تعطیل است
http://tehrooz.com/1390/1/20/TehranEmrooz/584/Page/2/
با ادامه سرکوب مردم در کشورهای عربی بخصوص بحرین، یمن و لیبی به دست حکومتهای غیرمردمی در این کشورها، موج اعتراضات و محکومیتها در کشورمان همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیهای از قیام خودجوش و دادخواهانه مسلمانان کشورهای اسلامی علیه دولتهای جائر و وابسته، و بهویژه قیام مردم مظلوم بحرین حمایت و سرکوب خونین آنان را محکوم کرده است.
2) پاسخ آمریکا به نامه قذافی: باید کنارهگیری کنی
http://tehrooz.com/1390/1/20/TehranEmrooz/584/Page/4/
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که تنها راه پایان حملات علیه قذافی کنارهگیری وی از قدرت و خروج وی از لیبی است.
به گزارش فارس به نقل از شبکه بیبیسی عربی، هیلاری کلینتون در پاسخ به نامه معمر قذافی دیکتاتور لیبی به باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که قذافی باید از قدرت کنارهگیری کند. کلینتون در نشست خبری مشترک با فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا در پاسخ به سوالی درباره نامه قذافی ابراز داشت: «پاسخ مشخص است و آن این است که قذافی حملاتش را متوقف کند و نیروهایش را از شهرهایی که اشغال کرده، خارج کند و با کنارهگیری از قدرت لیبی را ترک کند.»
جام جم
1) حمله نظامی ناتو به مخالفان قذافی
http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100840403234
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با حمله به نیروهای مخالف سرهنگ معمرقذافی در شرق لیبی، 5 نفر از انقلابیون را به قتل رساند و شمار زیادی را زخمی کرد. با این حال، این سازمان حاضر نشد به خاطر این کار از مردم لیبی عذرخواهی کند. ناتو تحت فرماندهی آمریکا که با ادعای حمایت از مردم در برابر حملات نیروهای قذافی از 2 هفته پیش حمله هوایی و موشکی خود را به لیبی آغاز کرده است، در شرایطی به نیروهای مخالف قذافی حمله کرد که از چند روز پیش گفتوگوهای پشت پردهای میان حکومت قذافی و غربیها در جریان است. اگرچه جزییات آن هنوز فاش نشده است.
2) با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس، یارانههای نقدی کاهش نمییابد
http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100840409893
پنجشنبه گذشته در حالی که دولت و مجلس بر سر بودجه یارانهها در قالب لایحه بودجه 90 توافق کردند تا رقم یارانه نقدی پرداختی به مردم در سال جاری ثابت بماند همزمان معاون اول رییس جمهوری در کرمانشاه از افزایش یارانههای نقدی تا سقف یکصدهزار تومان در ماه برای هر نفر خبر داد.
کیهان
1) نتانیاهو: خیزشهای منطقه از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته است
http://www.kayhannews.ir/900120/2.htm#other203
نخست وزیر رژیم صهیونیستی به الهام گرفتن انقلابهای منطقه از انقلاب اسلامی ایران تلویحن اذعان کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بنیامین نتانیاهو در برلین و در کنفرانس خبری به همراه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: «نمیدانیم که آیا تحولات در کشورهای عربی شبیه انقلابهای سال 1989 اروپای شرقی علیه رژیمهای اقتدارگرا بوده یا شبیه انقلاب اسلامی در سال 1979 است.»
2) مخالفت صریح مالکی با ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در عراق
http://www.kayhannews.ir/900120/16.htm#other1607
بغداد صراحتن با پیشنهاد وزیر دفاع آمریکا برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی درخاک عراق مخالفت کرد.
به گزارش پایگاه خبری «سومریه نیوز»، بغداد در پاسخ به درخواست «رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تمدید حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق اعلام کرد، ادامه حضور آمریکا در عراق موجب بروز انواع مشکلات داخلی و منطقهای برای کشور خواهد شد.
خبر / رادیو کوچه
روز جمعه، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، دولت جمهوری اسلامی را در کنار حکومتهای عراق، چین، برمه، ساحل عاج، زیمبابوه، اوکراین، روسیه و بلاروس به نقض جدی حقوق شهروندان متهم کرده است.
در این گزارش که روز ۸ آوریل منتشر شد، همچنین در مورد بحرین، لیبی و سوریه، سه کشوری که اکنون با ناآرامی مواجه هستند، آمده است که نقض حقوق بشر در آنها «به ویژه جدی» بوده است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به هنگام معرفی این گزارش که به وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان در سال گذشته میلادی اختصاص داشت، گفت: «گزارشهای متعددی وجود دارد که حکومت ایران بیش از ۳۰۰ نفر را در طول سال ۲۰۱۰ اعدام کرده است که بسیاری از آنها از اقلیتهای نژادی بودهاند.»
خانم کلینتون گفت که به عنوان نمونه چهار مرد کرد در ماه مه سال ۲۰۱۰ در زندان اوین اعدام شدند که چهار سال پیشتر به دلیل «دفاع از ضرورت احترام گذاشتن دولت به حقوق بشر» دستگیر شده بودند.
او ادامه داد: «گزارش شده است که آنها تحت شکنجه به ارتکاب اعمال تروریستی اعتراف کرده بودند.»
بخش مربوط به ایران در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا حدود هفتاد صفحه است و در آن دولت جمهوری اسلامی از جمله به اعمال محدودیتهای شدید علیه حق شهروندان برای تغییر دولت از طریق انتخابات آزاد و منصفانه متهم شده است.
موضوعاتی چون قتلهای خودسرانه توسط ماموران دولت، ناپدید شدن افراد به دلایل سیاسی، شکنجه و بدرفتاری در زندانها، مجازاتهای تحقیرآمیز، بازداشتهای خودسرانه، محروم کردن افراد از محاکمه علنی و عادلانه، نقض حریم خصوصی و خانوادگی افراد و تفتیش خانه و مکاتبات آنها از جمله مواردی است که در گزارش مذکور به آن توجه شده است.
بخش دیگری از این گزارش به بررسی وضعیت آزادی بیان و مطبوعات، آزادی تجمع و تشکل، آزادی مذهب، آزادی سفر و جابجایی، وضعیت افراد بیخانمان شده و همچنین حفاظت از پناهندگان و افراد فاقد تابعیت در ایران اختصاص یافته است.
فساد مقامات حکومتی، شفافیت حکومت، تبعیض، آزارهای اجتماعی و موضوع قاچاق انسان هم در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا بررسی شده است.
همچنین حقوق کارگران، نادیده گرفته شدن حق آنها برای تشکیل سندیکاها و انجمنهای صنفی مستقل و ممانعت از فعالیت آنها برای پیگیری حقوقشان به صورت دسته جمعی در این گزارش آمده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، به وضعیت افغانستان هم پرداخته است.
در این گزارش آمده است که وضعیت امنیتی افغانستان که روز به روز وخیمتر میشود باعث شده است که حقوق بشر در مواردی به طور جدی نقض شود.
وزارت امور خارجه آمریکا، از جمله به کشتهشدن غیرنظامیان در اثر جنگهای جاری در افغانستان اشاره کرده و نوشته است که نیروهای دولتی این کشور و نیروهای بینالمللی که علیه تروریسم میجنگند، مسوول ۱۶ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان بودهاند.
بیشتر بخوانید:
«بیش از ۶۵۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۰ میلادی در ایران»
خبر / رادیو کوچه
شامگاه جمعه، مقامهای ارشد احزاب دموکرات و جمهوریخواه پس از مذاکرات فشرده، درباره لایحه بودجه سالانه دولت فدرال و همچنین موارد کاهش آن و پس از دو روز مذاکرات آنچه خبرگزاریهای خارجی آن را بینتیجه خوانده بودند، به یک توافق کلی دست پیدا کردهاند.
این توافقات منجر به عدم تعطیلی بخش اعظم دولت آمریکا شد..
به گفته تحلیلگران اقتصادی در آمریکا، در صورتی که تا نیمه شب جمعه به وقت واشنگتن، بر سر لایحه بودجه توافق نمیشد، حداقل ۸۰۰ هزار نفر از «کارکنان غیرضروری» فدرال بیکار میشدند.
جان بینر، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، خبر توافق حاصله را تایید کرده است.
بر اساس توافق حاصله، کنگره با تصویب یک طرح موقتی، بودجه نهادهای فدرال را تا روز پنجشنبه تامین و سپس لایحه بودجه فدرال را هفته آینده تصویب خواهد کرد.
همچنین پس از این توافق باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، طی یک نطق تلویزیونی از آن استقبال کرد.
به گزارش رسانههای داخلی آمریکا، طرفین موافقت کردهاند حدود ۷۸ میلیارد دلار از هزینههای مندرج در لایحه بودجه پیشنهادی دولت آقای اوباما را کاهش دهند.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا، توافق حاصله را تاریخی توصیف کرد و گفت که طرفین درباره اولویتهای لایحه بودجه نیز به توافق دست پیدا کردهاند.
برخی ناظران برآورد کرده اند که تعطیلی محدود دولت فدرال حداقل هفتهای شش میلیارد دلار به آمریکا زیان وارد کند.
بیشتر بخوانید:
«۲۴ ساعت زمان تا تعطیل نشدن دولت آمریکا»
خبر / رادیو کوچه
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش به اظهارات اخیر سعد حریری سرپرست نخست وزیری لبنان که ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرده بود این اظهارات را «تفرقه افکنانه، فریبکارانه، بیاساس» دانسته است.
همچنین وی این سخنان را «درراستای تامین منافع آمریکا وصهیونیستها» خواند.
آقای مهمانپرست در یک گفتگوی مطبوعاتی عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر سیاست ثابت خود در تعامل همه جانبه با کلیه طوائف لبنانی و لبنان واحد که به تجربه در ادوار گذشته و حال بر همگان اثبات شود، در احترام به حقوق مسلم مردم نیز تاکید میورزد، لذا آنچه که در بقای حاکمیتها شرط است توجه به خواست ملتها و نه تبعیت از نظام سلطه است.»
حریری روز پنجشنبه در کنفرانس تجاری سعودی- لبنانی در بیروت گفته بود: «لبنان و بسیاری از کشورهای خلیجی و دیگر کشورها از دخالت بیحد و حصر سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران رنج میبرند.»
بیشتر بخوانید:
«هیچ کشور عربی نمیپذیرد تحتالحمایه ایران باشد»
خبر / رادیو کوچه
هفته بیستونهم لیگ برتر فوتبال ایران، روز جمعه در شهرهای مختلف پیگیری شد و در یکی از مهمترین بازیهای قعرنشینان جدول، استیل آذین با شکست ۲ بر ۰ مقابل شاهین بوشهر یک گام دیگر به سقوط نزدیکتر شده است.
شاهین که پس از جدایی حمید استیلی، اکبر میثاقیان را به عنوان سرمربی روی نیمکت دارد، با این برد به رده پانزدهم رسید و استیل آذین با هدایت محمود یاوری در انتهای جدول باقی ماند.
علاوه بر شاهین، پیکان قزوین در خانه ۳ بر ۲ صبای قم را از پیش رو برداشت. این برد، رتبه هفدهم پیکان را تغییر نداد و این تیم پس از استیل آذین، همچنان دومین کاندیدای سقوط به دسته پایینتر است.
پاس همدان،شهرداری تبریز و نفت تهران، دیگر تیمهای پایین جدول بودند که این هفته را با بردهای خانگی پشت سر گذاشتند. پاس با یک گل راه آهن را شکست داد. شهرداری ۲ بر ۱ مقابل ملوان به برتری رسید و نفت تهران با نتیجه پرگل ۵ بر ۱ صنعت نفت آبادان را درهم کوبید.
در دیدار دیگر روز جمعه، فولاد خوزستان با پیروزی ۲ – ۱ برابر مهمانش، سایپا، با یک بازی بیشتر و تفاضل گل بهتر بالاتر از پرسپولیس در رده پنجم ایستاد و به کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا امیدوار ماند.
رقابتهای این هفته روز یکشنبه با سه بازی تیمهای بالای جدول به پایان میرسد.
سپاهان صدرنشین در کرمان به دیدار مس میرود. ذوب آهن، تیم دوم جدول میزبان پرسپولیس است و استقلال و تراکتورسازی تبریز، تیمهای سوم و چهارم جدول در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم خواهند رفت.
بیشتر بخوانید:
«باخت ذوبآهن، امیدواری سپاهان به قهرمانی»
گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا:
«ایران از نقضکنندگان جدی حقوق بشر است»
خبر / رادیو کوچه
روز جمعه، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، دولت جمهوری اسلامی را در کنار حکومتهای عراق، چین، برمه، ساحل عاج، زیمبابوه، اوکراین، روسیه و بلاروس به نقض جدی حقوق شهروندان متهم کرده است.
در این گزارش که روز ۸ آوریل منتشر شد، همچنین در مورد بحرین، لیبی و سوریه، سه کشوری که اکنون با ناآرامی مواجه هستند، آمده است که نقض حقوق بشر در آنها «به ویژه جدی» بوده است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به هنگام معرفی این گزارش که به وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان در سال گذشته میلادی اختصاص داشت، گفت: «گزارشهای متعددی وجود دارد که حکومت ایران بیش از ۳۰۰ نفر را در طول سال ۲۰۱۰ اعدام کرده است که بسیاری از آنها از اقلیتهای نژادی بودهاند.»
خانم کلینتون گفت که به عنوان نمونه چهار مرد کرد در ماه مه سال ۲۰۱۰ در زندان اوین اعدام شدند که چهار سال پیشتر به دلیل «دفاع از ضرورت احترام گذاشتن دولت به حقوق بشر» دستگیر شده بودند.
او ادامه ادا: «گزارش شده است که آنها تحت شکنجه به ارتکاب اعمال تروریستی اعتراف کرده بودند.»
بخش مربوط به ایران در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا حدود هفتاد صفحه است و در آن دولت جمهوری اسلامی از جمله به اعمال محدودیتهای شدید علیه حق شهروندان برای تغییر دولت از طریق انتخابات آزاد و منصفانه متهم شده است.
موضوعاتی چون قتلهای خودسرانه توسط ماموران دولت، ناپدید شدن افراد به دلایل سیاسی، شکنجه و بدرفتاری در زندانها، مجازاتهای تحقیرآمیز، بازداشتهای خودسرانه، محروم کردن افراد از محاکمه علنی و عادلانه، نقض حریم خصوصی و خانوادگی افراد و تفتیش خانه و مکاتبات آنها از جمله مواردی است که در گزارش مذکور به آن توجه شده است.
بخش دیگری از این گزارش به بررسی وضعیت آزادی بیان و مطبوعات، آزادی تجمع و تشکل، آزادی مذهب، آزادی سفر و جابجایی، وضعیت افراد بیخانمان شده و همچنین حفاظت از پناهندگان و افراد فاقد تابعیت در ایران اختصاص یافته است.
فساد مقامات حکومتی، شفافیت حکومت، تبعیض، آزارهای اجتماعی و موضوع قاچاق انسان هم در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا بررسی شده است.
همچنین حقوق کارگران، نادیده گرفته شدن حق آنها برای تشکیل سندیکاها و انجمنهای صنفی مستقل و ممانعت از فعالیت آنها برای پیگیری حقوقشان به صورت دسته جمعی در این گزارش آمده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، به وضعیت افغانستان هم پرداخته است.
در این گزارش آمده است که وضعیت امنیتی افغانستان که روز به روز وخیمتر میشود باعث شده است که حقوق بشر در مواردی به طور جدی نقض شود.
وزارت امور خارجه آمریکا، از جمله به کشتهشدن غیرنظامیان در اثر جنگهای جاری در افغانستان اشاره کرده و نوشته است که نیروهای دولتی این کشور و نیروهای بینالمللی که علیه تروریسم میجنگند، مسوول ۱۶ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان بودهاند.
همچنین پیشتر وزرات امورخارجه بریتانیا نیز گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در شماری از کشورهای جهان را منتشر کرده بود. در این گزارش به وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۰ نیز پرداخته شد. این گزارش در مورد آمار اعدام در سال گذشته میلادی در ایران نوشت: «ایران به نسبت جمعیت، بیش از هر کشور دیگری در جهان دست به مجازات اعدام میزند.»
……………………………………………………………
پایان مذاکرات بودجه آمریکا،
«دولت اوباما از تعطیلی رهایی یافت»
خبر / رادیو کوچه
شامگاه جمعه، مقامهای ارشد احزاب دموکرات و جمهوریخواه پس از مذاکرات فشرده، درباره لایحه بودجه سالانه دولت فدرال و همچنین موارد کاهش آن و پس از دو روز مذاکرات آنچه خبرگزاریهای خارجی آن را بینتیجه خوانده بودند، به یک توافق کلی دست پیدا کردهاند.
این توافقات منجر به عدم تعطیلی بخش اعظم دولت آمریکا شد..
به گفته تحلیلگران اقتصادی در آمریکا، در صورتی که تا نیمه شب جمعه به وقت واشنگتن، بر سر لایحه بودجه توافق نمیشد، حداقل ۸۰۰ هزار نفر از «کارکنان غیرضروری» فدرال بیکار میشدند.
جان بینر، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، خبر توافق حاصله را تایید کرده است.
بر اساس توافق حاصله، کنگره با تصویب یک طرح موقتی، بودجه نهادهای فدرال را تا روز پنجشنبه تامین و سپس لایحه بودجه فدرال را هفته آینده تصویب خواهد کرد.
همچنین پس از این توافق باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، طی یک نطق تلویزیونی از آن استقبال کرد.
به گزارش رسانههای داخلی آمریکا، طرفین موافقت کردهاند حدود ۷۸ میلیارد دلار از هزینههای مندرج در لایحه بودجه پیشنهادی دولت آقای اوباما را کاهش دهند.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا، توافق حاصله را تاریخی توصیف کرد و گفت که طرفین درباره اولویتهای لایحه بودجه نیز به توافق دست پیدا کردهاند.
برخی ناظران برآورد کرده اند که تعطیلی محدود دولت فدرال حداقل هفتهای شش میلیارد دلار به آمریکا زیان وارد کند.
……………………………………………………………
با حکم دادگاه انقلاب،
«حبس و شلاق محکومیت وفاییبصیر فعال سیاسی»
خبر / رادیو کوچه
بر اساس گزارشهای منتشر شده در رسانههای منسوب به اصلاحطلبان، حکم محکومیت جواد وفایی بصیر فعال سیاسی و دبیر تشکیلات حزب جامعه مدنی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در روزهای اخیر به وی ابلاغ شده است.
به گزارش جرس، حکم محکومیت وی سه سال زندان و هفتاد و پنج ضربه شلاق توسط قاضی قادری نسب ریاست شعبه دوم دادگاه انقلاب همدان در تاریخ هشت اسفند سال هشتاد و نه تنظیم شده بود چهاردهم فروردین ماه سال جاری ابلاغ و تسلیم وی شد.
بر اساس این گزارش حکم صادره بر اساس شکایت اداره اطلاعات همدان صادر شده و مواردی چون «اهانت به رهبری»، «اهانت به رییس جمهوری»، «دعوت از عناصر گروهک معاند جهت سخنرانی»، «تهیه و توزیع نشریه» و «نگهداری ماهواره» از جمله موارد اتهامی این کنشگر سیاسی است.
گفتنی است وفایی در پی بیانیه انتخاباتی سال ٨٨، به همراه سه تن از اعضای حزب جامعه مدنی محاکمه و به شش ماه حبس تعزیری و در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعلیقی تا پنج سال، محکوم شده بود، که در آستانه عاشورای سال هشتاد و نه نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از یک هفته با سپردن وثیقه از زندان مرکزی همدان آزاد شد، اما در هفتم اسفند ماه بدون ابلاغ قبلی به وسیله تماس تلفنی به دادگاه فراخوانده شد و به اتهام توهین به مقامات و هواداری از نیروهای ملی مذهبی و فعالیت انتخاباتی در ستاد میرحسین موسوی محاکمه شد.
……………………………………………………………
لیگ برتر فوتبال ایران،
«استیل آذین به سقوط نزدیکتر شد»
خبر / رادیو کوچه
هفته بیستونهم لیگ برتر فوتبال ایران، روز جمعه در شهرهای مختلف پیگیری شد و در یکی از مهمترین بازیهای قعرنشینان جدول، استیل آذین با شکست ۲ بر ۰ مقابل شاهین بوشهر یک گام دیگر به سقوط نزدیکتر شده است.
شاهین که پس از جدایی حمید استیلی، اکبر میثاقیان را به عنوان سرمربی روی نیمکت دارد، با این برد به رده پانزدهم رسید و استیل آذین با هدایت محمود یاوری در انتهای جدول باقی ماند.
علاوه بر شاهین، پیکان قزوین در خانه ۳ بر ۲ صبای قم را از پیش رو برداشت. این برد، رتبه هفدهم پیکان را تغییر نداد و این تیم پس از استیل آذین، همچنان دومین کاندیدای سقوط به دسته پایینتر است.
پاس همدان،شهرداری تبریز و نفت تهران، دیگر تیمهای پایین جدول بودند که این هفته را با بردهای خانگی پشت سر گذاشتند. پاس با یک گل راه آهن را شکست داد. شهرداری ۲ بر ۱ مقابل ملوان به برتری رسید و نفت تهران با نتیجه پرگل ۵ بر ۱ صنعت نفت آبادان را درهم کوبید.
در دیدار دیگر روز جمعه، فولاد خوزستان با پیروزی ۲ – ۱ برابر مهمانش، سایپا، با یک بازی بیشتر و تفاضل گل بهتر بالاتر از پرسپولیس در رده پنجم ایستاد و به کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا امیدوار ماند.
رقابتهای این هفته روز یکشنبه با سه بازی تیمهای بالای جدول به پایان میرسد.
سپاهان صدرنشین در کرمان به دیدار مس میرود. ذوب آهن، تیم دوم جدول میزبان پرسپولیس است و استقلال و تراکتورسازی تبریز، تیمهای سوم و چهارم جدول در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم خواهند رفت.
……………………………………………………………
در پی تظاهرات گستردهی روز جمعه،
«درخواست معترضان سوری از اصلاحات بیشتر است»
خبر / رادیو کوچه
تظاهرات گستردهای روز جمعه 8که «جمعه ایستادگی» نامیده شد در بسیاری از شهرهای سوریه منجر به کشته شدن دستکم 13 تن از معترضان در شهر جنوبی درعا شده است.
همچنین در مناطق شرق سوریه که اکثر ساکنان آن کرد هستند، تظاهرات گستردهای به راه افتاد.
به گزارش رویترز، صدها نفر در منطقه سری کایی در استان کردنشین حسکه به دعوت گروهی با نام «گروه جوانان کرد» به خیابانها آمدند و شمار زیادی از شهروندان عرب به آنها پیوستند.
به نقل از شاهدان عینی، نیروهای امنیتی به سمت دهها نفر از تظاهرکنندگان که از مسجد الرفاعی در منطقه کفر سوسه دمشق پایتخت سوریه خارج شده بودند یورش برده و با باتون آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در شهر عامودا نیز حدود 3000 نفر در حالی که پرچم سوریه را در دست داشتند، تظاهرات کردند. در شهر کردنشین قامشلی نیز حدود 10 هزار نفر اقدام به راهپیمایی اعتراضی کردند
همچنین حدود ده هزار نفر در میدان سرایا در شهر جنوبی درعا دست به نظاهرات زدند. شهر درعا در هفتههای اخیر شاعد تظاهراب اعتراضآمیز گستردهای بود که به کشته و زخمی شدن دهها نفر انجامید. تظاهرات روز جمعه در حالی روی داد که این شهر شاهد حضور بیسابقه نیروهای امنیتی بود. منابع خبری از هدف قرار دادن تظاهرکنندگان با گلوله و گاز اشکآور خبر دادهاند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در درگیریهای جمعه درعا دستکم 13 نفر که یکی از آنها پلیس است کشته شدند. یکی از شاهدان عینی گفته است که برکهای از خون و سه جنازه را با چشم دیده است.
از سویی دیگر بشار اسد روز پنجشنبه دستور برکناری استاندار یکی از استانهایی را که یکی از خواستههای معترضان بود، صادر کرد.
تحلیلگران و فعالان میگویند که تظاهرات جمعه پیامی روشن به نظام حاکم در دمشق است که اصلاحات اعلام شده کمتر از خواسته معترضان بود.
برخی فعالان عضو جمعیت «جوانان انقلاب کرد» که محرک اصلی اعتراضها در مناطق کردنشین بودند میگویند که آزادی، خواسته اصلی کردها است و نه تابعیت. لازم به ذکر است بشار اسد که پیشتر از کردها بهعنوان خارجی یاد میکرد با صدور بخشنامهای به این گروه اقلیت در سوریه تابعیت اهدا کرده است.
……………………………………………………………
با حفظ سمت در ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،
«بقایی، معاون اجرای رییس جمهوری اسلامی»
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه، محمود احمدینژاد، رییس جمهوری اسلامی، طی حکمی حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را با حفظ سمت به معاونت امور اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده است.
آقای احمدی نژاد در حکم صادر شده خود آورده است که آقای بقایی را در جهت تسهیل و تسریع در اتخاذ تصمیمات اجرایی به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی به عنوان «معاون امور اجرایی رئیس جمهور» برگزیده است.
حمید بقائی هم اکنون دبیر عالی شورای مناطق آزاد و هم چنین نماینده ویژه رییس جمهوری در امور آسیا است.
اسفندیار رحیم مشایی، در اسفند ماه سال گذشته از تعیین معاون اجرایی رییس جمهوری در آینده نزدیک خبر داده بود.
در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدینژاد، علی سعیدلو، رییس فعلی سازمان تربیت بدنی معاون اجرایی رییس جمهوری بود.
همزمان و طی حکمی جداگانه، محمود احمدینژاد از زحمات اسفندیار رحیممشایی، تشکر کرده است.
……………………………………………………………
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی:
«سوختگذاری مجدد در نیروگاه اتمی بوشهر»
خبر / رادیو کوچه
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه، در کنفرانس مشترک خبری با همتای اروگوئهای خود، از آغاز سوختگذاری مجدد در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده است.
به گزارش ایرنا، علیاکبر صالحی ظهر امروز این مطلب را مبنی بر تایید خبر شرکت روس اتم درباره آغاز سوختگذاری مجدد در نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد.
وی ضمن تایید این خبر اظهار داشت: «انشااله بین روزهای 15 تا 20 اردیبهشت شاهد بحرانیشدن راکتور خواهیم بود.»
صالحی تاکید کرد: «هیچگام و اقدامی را انجام نخواهیم داد جز اینکه قبل از آن متخصصان ایمنی از ایران، روسیه و آژانس بینالمللی انرژی اتمی اطمینان لازم را در رابطه با ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر به ما بدهند.»
این در حالی است که آغاز به کار این نیروگاه پیشتر به دلیل ویروسی شدن آن به ویروس استاکس نت بارها به تاخیر افتاده بود.
……………………………………………………………
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی:
«اظهارات حریری در مورد ایران فریبکارانه است»
خبر / رادیو کوچه
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش به اظهارات اخیر سعد حریری سرپرست نخست وزیری لبنان که ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرده بود این اظهارات را «تفرقه افکنانه، فریبکارانه، بیاساس» دانسته است.
همچنین وی این سخنان را «درراستای تامین منافع آمریکا وصهیونیستها» خواند.
آقای مهمانپرست در یک گفتگوی مطبوعاتی عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر سیاست ثابت خود در تعامل همه جانبه با کلیه طوائف لبنانی و لبنان واحد که به تجربه در ادوار گذشته و حال بر همگان اثبات شود، در احترام به حقوق مسلم مردم نیز تاکید میورزد، لذا آنچه که در بقای حاکمیتها شرط است توجه به خواست ملتها و نه تبعیت از نظام سلطه است.»
حریری روز پنجشنبه در کنفرانس تجاری سعودی- لبنانی در بیروت گفته بود: «لبنان و بسیاری از کشورهای خلیجی و دیگر کشورها از دخالت بیحد و حصر سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران رنج میبرند.»
……………………………………………………………
در اعتراض به فشار بر خانوادههای زندانیان سیاسی،
«اعتصاب غذای جمعی از زندانیان سیاسی رجاییشهر»
خبر / رادیو کوچه
جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجاییشهر کرج با انتشار بیانیهای از آغاز اعتصاب غذا در روز یکشنبه در اعتراض به فشار بر خانوادههای زندانیان سیاسی خبر دادهاند.
به گزارش جرس، در این بیانیه آمده است: «ما زندانیان زندان رجاییشهر در اعتراض به احضارها، بازداشتها، تهدیدات و فشارهای وارد بر خانوادههای زندانیان صنفی، سیاسی و حقوق بشری و فشارها و محدودیتهای غیرقانونی و غیرانسانی تحمیل شده بر صدها زندانی سیاسی و غیرسیاسی در همبستگی با خانم محتشمیپور و همگام با سایر کنشگران صنفی، سیاسی، حقوق بشری و تمامی انسانهای آزاده و شجاعی که در داخل و خارج کشور به این طریق از ایشان اعلام حمایت مینمایند همراهی کرده و از روز یکشنبه تا زمان تغییر رفتار کارگزاران امنیتی و قضایی با زندانیان و خانوادههای آنها دست به اعتصاب غذا خواهیم زد.»
این بیانیه به امضای منصور اسانلو، رسول بداقی، عیسی سحرخیز، حشمت طبرزدی، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، رضا رفیعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجید توکلی، بهروز جاوید و برخی دیگر از زندانیان زندان رجاییشهر رسیده است.
……………………………………………………………
بنابر اظهار برخی منابع نزدیک به سازمان
«افزایش کشته شدهگان در اشرف»
اردوان روزبه / خبر / رادیو کوچه
پس از حمله نیروهای نظامی دولت عراق به کمپ اشرف در صبح جمعه، آخرین گزارش ها از منابع نزدیک به شورای ملی مقاومت در فرانسه که به رادیو کوچه رسیده است تعداد کشته شدهگان این عملیات تا زمان ارسال خبر –هفت بعد ازظهر به وقت تهران- به سی و یک نفر رسیده است.
این منبع اعلام داشت که از این کشته شده گان هفت نفر زن بوده اند که پنج نفر از آن ها به تازگی به اشرف آمده اند.
آخرین اطلاعات اشاره دارد که نیروهای نظامی عراق از چند روز پیش با افزایش تعداد این کمپ را محاصره کرده بوده اند که در پی اعتراض ساکنین «اشرف» اعلام شده است که ارتش عراق در صدد جابجایی نیروهای مستقر در محل است و فقط قصد تغییر آرایش نیرو ها است که ناگهان در صبح روز جمعه طی یک عملیات به طور مستقیم به ساکنان اشرف تیر اندازی شده است.
فیلم ها و عکس های منتشر شده از این عملیات نشان از شلیک تیرهای مستقیم با ساکنان آن از سوی نظامیان عراقی دارد صحنه های آن از خشونت بار بود عملیات حکایت می کند.
هم چنین برخی فیلم های منتشر گواه تیراندازی مستقیم به سوی ساکنان این کمپ است. «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا پس از این حمله با اعلام نگرانی دولت اش خواستار عدم خشونت در برابر ساکنان «کمپ اشرف» شده است. اما مقامات عراقی تاکنون هیچ اظهار نظری در برابر کشته شده گان این عملیات نظامی نداشته اند، علی دباغ سخن گوی دولت عراق اعلام کرده است که تیر اندازی در ابتدا از سوی کمپ آغاز شده است.
منابع نزدیک به شورای ملی مقاومت در آخرین اطلاع کوچه تعداد مجروحان را نزدیک به چهارصد نفر تا کنون اعلام کرده اند.
یک منبع نزدیک به این سازمان خبر از عدم همکاری بیمارستان آمریکایی در پذیرش این مصدوم ها می دهند که بنابر گفته این منبع نزدیک که نخواست نامش فاش شود، بر این اساس بر تعداد کشته شده گان افزوده خواهد شد.
کمپ اشرف با نزدیک به سه هزار ساکن پس از حمله آمریکا به عراق یکی از مسایل دولت عراق بوده است. «نوری مالکی» همواره خواستار برچیده شده این کمپ از داخل خاک عراق بوده، پیش تر نیز به این کمپ توسط نیروهای نظامی عراق پس از تحویل آن از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق حمله شده است. سازمان مجاهدین اظهار می کند از سوی نیروهای آن هیچ تحرک نظامی در این کمپ صورت نمی گیرد. این در حالی است که روز گذشته، پنجشنبه هفتم آوریل، طی یک کنفرانس خبری در واشینگتن سازمان مجاهدین خلق از معرفی یکی از مراکز سانتریفیوژ در کارخانهای موسوم به «تابا» در نزدیکی تهران خبر داده بود.
قرارگاه اشرف که در حین جنگ ایران و عراق در هشتاد کیلومتری بغداد در استان دیاله این کشور با همکاری دولت صدام حسین برای عملیات های نظامی این سازمان تاسیس شده بود که پس از حمله آمریکا به این کشور در سال دو هزار و سه میلادی اعضای آن خلع سلاح شدند. این قرار گاه سپس در سال دوهزار و نه به طوری رسمی تحویل دولت عراق شد.
در همین خصوص حزب دمکرات کردستان با صدور بیانیهای حمله مسلحانه به ساکنان کمپ اشرف، آنهم از سوی ارتش عراق را به شدت محکوم کرده و همدردی خود را با سازمان مجاهدین خلق ایران و خانوادهی جانباختگان اعلام داشته است.
حزب دمکرات کردستان در این بیانیه آورد: «شکی نیست که قصد و نقشه قتل عام ساکنان این کمپ، مربوط به جمهوری اسلامیست که به وسیله عوامل آن در خاک عراق صورت میگیرد.»
این بیانیه در ادامه میافزاید: «دولت آمریکا که ساکنان کمپ اشرف چند سال پیش بهوسیله ارتش آن کشور خلع سلاح شدند، در برابر حفظ جان ساکنان این کمپ مسوول است و لازم است به منظور جلوگیری از یورش وحشیانه نیروهای مسلح وابسته به ارتش عراق اقدامی فوری انجام دهد.»
……………………………………………………………
توسط ماموران وزارت اطلاعات صورت گرفت،
«بازداشت قیامی، شهروند بهایی ساکن کرمانشاه»
خبر / رادیو کوچه
روز جمعه، پیمان قیامی، شهروند بهایی ساکن کرمانشاه، بدون ارایه حکم قضایی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
به گزارش هرانا، پیمان قیامی ساعت ۳۰: ۸ صبح روز جمعه، ۱۹ فروردین ماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل مسکونی پیمان قیامی که در کرمانشاه سکونت دارد، پس از بازرسی خانه و ضبط برخی وسایل شخصی از جمله کتابها و دو کیس کامپیوتر نامبرده را نیز همراه خود بردند.
شایان ذکر است که علت دستگیری این شهروند بهایی پاسخگویی به برخی سوالات عنوان شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر