هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲, سه‌شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 02/21/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 روزنامه بريتانيايی ديلی تلگراف در گزارشی اختصاصی نوشته است که چين و ترکيه برای دور زدن تحريم ها به جمهوری اسلامی کمک می کنند. به نوشته اين روزنامه، چين و ترکيه امکاناتی در اختيار ايران گذاشته اند که جمهوری اسلامی و به ويژه سپاه پاسداران بدون دخالت مستقيم، کالاهای مورد نياز را از طريق بانک ها و موسسات مالی اين کشورها خريداری کرده و به  ايران می فرستند. يکی از مقامهای امنيتی غربی به ديلی تلگراف گفته است اين سيستم قديمی معامله پاياپای، راه حل بسيار خوبی برای دورزدن تحريم هاست. به گفته وی  پولی که بايد برای خريد نفت به ايران پرداخت شود در بانک های چينی ذخيره می شود و با اين پول کالاها و مواد مورد نياز ايران خريداری شده و به ايران ارسال می شود. چين بزرگترين شريک تجاری ايران است و تاکنون با تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.
 


در حالی که سازمان صليب سرخ جهانی از مذاکره با طرف های بحران در سوريه برای متوقف کردن درگيری و رساندن کمک های بشردوستانه  خبر داده، دو ناو ايرانی در بندر طرطوس سوريه پهلو گرفتند. ماموريت اين ناوها آموزش نيروهای دريايی سوريه برپايه توافقنامه نظامی ميان تهران و دمشق اعلام شده است. احمد وحيدی وزير دفاع جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری ايرنا گفت اعزام ناو های ايرانی به آب های مديترانه، با هدف تحکيم حضور ايران در آب های بين المللی صورت گرفته و حق طبيعی اين کشور و نشان از قدرت نيروی دريايی آن است. در همين حال منابع مخالفان در سوريه از اعزام شمار زيادی نيرو و خودروی زرهی ارتش به شهر حمص سخن می گويند.
 


اتحاديه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد به تدريج واردات نفت خود از ايران را کاهش می دهد و با توجه به تحريم هايی که از اول تابستان به اجرا گذاشته می شود، نفت کافی ذخيره کرده است. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، «مارلين هولزنر»، سخنگوی انرژی کميسيون اروپا در واکنش به خبر قطع صادرات نفت ايران به اروپا گفت: «بريتانيا، اتريش و پرتغال از قبل واردات خود را کم کرده بودند». وی افزود در مورد فرانسه، اطلاعات دقيقی وجود ندارد ولی مديرعامل شرکت نفت توتال فرانسه پيشتر اعلام کرده بود هرگونه واردات نفت از ايران را متوقف کرده است. وزارت نفت جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های فرانسوی و بریتانیایی را متوقف می‌کند.
 


بیش از 150 کارگر نخ پارسیلون خرم آباد در اعتراض به عدم دریافت یکسال حقوق در مقابل این کارخانه  تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار لرستان اعلام کرد کارخانه پارسیلون به علت انباشت بدهی ها تعطیل شده است. محمد موسیوند افزود این کارخانه دارای 250 کارگر رسمی و 260 کارگر قراردادی است که همه آنها بیکار شده اند. این فعال کارگری گفت اگر این کارخانه به صورت کامل احیاء شود، بیش از دوهزار و 500 کارگر می توانند در آن به کار مشغول شوند.
 


"طارق الهاشمی" معاون رییس جمهوری عراق از آنچه  «مردم درستکار» خواند، خواست از وی در برابر اتهام های تروریستی حمایت کنند. آقای الهاشمی در یک سخنرانی تلویزیونی که از شبکه اقلیم کردستان عراق پخش شد، اتهام های دولت نوری المالکی را رد کرد و آنها را «ساختگی و سیاسی» خواند. معاون سُنی رییس جمهوری عراق در حدود دوماه پیش در پی متهم شدن از سوی نوری المالکی نخست وزیر شیعه این کشور به دست داشتن در ده ها  اقدام تروریستی، به اقلیم کردستان عراق پناه برد. به رغم درخواست دولت عراق برای بازگرداندن وی به بغداد، مقامهای اقلیم خودمختار کردستان عراق از این کار سر باز زده اند.
 


گذرنامه محمد رهبر، روزنامه نگار ساکن مالزی، از سوی سفارت جمهوری اسلامی در کوالالامپور توقیف شد. محمد رهبر در گفت وگو با رادیو فردا ضمن تایید این خبر گفت، با وجود صدور و تمدید پاسپورت وی، وزارت اطلاعات ایران اجازه تحویل پاسپورتش را نداده است. به گزارش وبسایت جرس، وزارت اطلاعات پیشتر تلاش کرده بود این روزنامه نگار را از پرداختن به موضوعات مربوط به رهبری جمهوری اسلامی و تحریم انتخابات بر حذر دارد. محمد رهبر با 16 سال سابقه روزنامه نگاری، مدت دو سال است که در مالزی بسر می برد و به صورت آزاد در سایت های تحلیلی مقاله می نویسد.
 


محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته که همه آمادگی ها برای هرگونه تهدیدی را داریم و افزوده که «هرگونه برهم خوردن امنیت در تنگه هرمز، به عهده کشورهای متجاوز» است.محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته که همه آمادگی ها برای هرگونه تهدیدی را داریم و افزوده که «هرگونه برهم خوردن امنیت در تنگه هرمز، به عهده کشورهای متجاوز» است. به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده سپاه پاسداران روز دوشنبه گفت: «در شرایط فعلی که تهدیدهای دشمن به ویژه در زمینه ‌های اقتصادی، سیاسی و نفتی گسترش پیدا کرده باید آمادگی‌ های نظامی وجود داشته باشد.» وی در خصوص برگزاری رزمایش های اخیر در جنوب ایران گفته است: « این رزمایش ها به دنبال تهدیدها و تجاوزهای کشور آمریکا به ویژه در زمینه تجاوز به کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفته که برای جلوگیری از این تجاوزها همه آموزش‌ ها ارائه و همه تجربه ‌ها بازخوانی شده است.» فرمانده سپاه پاسداران در مورد بروز هرگونه ناامنی در تنگه هرمز گفته است: «ما پاسدار امنیت تنگه هرمز هستیم و مسئولیت بر هم زدن این امنیت بر عهده کشورهای متجاوز خواهد بود.» بحث امنیت تنگه هرمز از زمان گفته های  محمدرضا رحیمی، معاون رییس جمهوری ایران مطرح شد که در زمان بحث های مقدماتی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران، هشدار داده بود در صورت این کار، ایران تنگه هرمز را خواهد بست. متعاقب آن بحث ها و واکنش های زیادی میان ایران و آمریکا مطرح شد. لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا تهدید کرد بستن تنگه هرمز یکی از خط قرمزهای آمریکاست و در صورتی که ایران دست به این کار بزند، با واکنش سریع ما روبرو خواهد شد. احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرد ایران هیچ گاه قصد بستن تنگه هرمز را نداشته ولی در مورد هرگونه بروز تنش در منطقه، آمادگی لازم را دارد. پيش ازیک ماه پیش پس از خروج يک ناو هواپیمابر آمريکايی«جان استینس» از خليج فارس، عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران، هشدار داد که ناوهای آمريکايی به منطقه باز نگردند. مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده در بحرين  پیشتر گفته بود ، که نيروی دريايی آمريکا، هم‌‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با  ايران را دارد و خود را برای شرايط متفاوت آماده کرده است. وی ضمن اذعان به توانايی‌های نظامی ايران، تاکيد کرد که نيروی دريايی  آمريکا «همين امروز» آمادگی دارد که به هرگونه تحرک ايران پاسخ دهد. محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین روز دوشنبه در مورد رزمایش دیگری که در کویر مرکزی ایران برگزار شده گفت: «دشمن توانایی کوچکترین تعرضی به خاک ایران را ندارد چه رسد به اینکه کویر مرکزی را مورد تعرض قرار دهد اما به هرحال استان های جنوبی کشورمان چون استان فارس، یزد، خوزستان، کرمان و هرمزگان عمق دفاعی استراتژیک ما در برابر دشمن محسوب می شوند.» آمریکا و اسرائیل پیشتر در اظهارنظرهایی گفته بودند که گزینه اقدام نظامی علیه ایران را کنار نگذاشته اند با این حال واشینگتن می گوید در حال حاضر بر روی دیپلماسی متمرکز است. گزارش هایی از احتمال حمله اسرائیل به ایران در روزهای گذشته منتشر شده است. غیر از نیروگاه اتمی بوشهر که در جنوب ایران جای دارد، دیگر تاسیسات اتمی ایران در مرکز کشور جای دارند. تاسیسات غنی سازی نطنز، تاسیسات اتمی اصفهان و سایت جدید فردو در نزدیکی قم، همه در مرکز ایران واقع شده اند.
 


صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که برای برقراری آتش بسی بشردوستانه در حال مذاکره با مقامهای سوری است. این سازمان امدادی که مقرش در ژنو سویس قرار دارد، میگوید برای پایان دادن به خشونت ها همزمان با گروههای اپوزیسیون سوریه نیز در حال گفت وگوست. در همین حال "رفیق عبدالسلام" وزیر خارجه تونس اعلام کرد که قرار است گروههای مخالف حکومت سوریه جمعه آینده در کنفرانس بین المللی بحران سوریه در تونس شرکت کنند. شورای ملی سوریه متشکل از مخالفان حکومت دمشق، حضور خود در این کنفرانس را تایید کرده است. شورای ملی سوریه همچنین اعلام کرد که روسیه و چین، اعتراض اولیه خود در مورد حضور گروههای مخالف در این کنفرانس را پس گرفته اند.
 


رزمایش هوایی چهار روزه ای عصردوشنبه در بوشهر درجنوب ایران آعاز شد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، نخستین مرحله از این رزمایش با عنوان "ثارالله" در منطقه ای به وسعت 190 هزار کیلومتر مربع در جنوب کشور با جنگ الکترونیکی دشمن فرضی آغاز شده است. در همین حال روابط عمومی سپاه پاسداران نیز از آغاز رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی یزد خبر داد. سرلشگرمحمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که رزمایش "والفجر" ، سومین رزمایش از سلسله رزمایش های تخصصی نیروی زمینی سپاه است و در جای جای ایران انجام خواهد شد. این تمرینات نظامی در حالی انجام می شود که اخیراً گمانه زنی ها در باره حمله هوایی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران شدت گرفته است.
 


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت ايران به دنبال روابط بهتر با اروپاست. وی افزود پيشنهادش به اروپا اين است که فرصت روابط بهتر با ايران را از دست ندهد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبرصالحی روز دوشنبه درحاشيه برگزاری همايش ملی ايران و سازمان همکاری اقتصادی اکو، اولويت ايران را توسعه روابط با همسايگان اعلام کرد.  آقای صالحی  با اشاره به فراز و فرود روابط ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد که ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند و روابطشان به جایگاه اولیه بازخواهد گشت. این سخنان در حالی بیان می شود که وزارت نفت ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های نفتی بریتانیایی و فرانسوی متوقف شده است. ‌
 


رییس ستاد انتخابات کشور میگوید صلاحیت «۳۳ تن» از نمایندگان فعلی مجلس که برای انتخابات آینده نام‌نویسی کرده‌اند، تایید نشده است. این درحالی است که فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس تا کنون اعلام نشده است. صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه اعلام کرد که در مجموع «پنج هزار و ۳۹۵» تن برای شرکت در رقابت‌های انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده اند که از این میان، به گفته وی صلاحیت حدود سه هزار و ۲۹۹ نفر تایید شده است. در همین حال به گفته مصطفی محمد‌نجار، وزیر کشور، فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت‌شده تا پایان روز دوشنبه، اول اسفند، اعلام و دوم اسفند‌ماه به فرمانداری ها ابلاغ خواهد شد.
 


سفیر آمریکا در یمن می‌گوید «فعالیت های ایران در یمن افزایش پیدا کرده» و این امر «تهدیدی بزرگ‌تر» برای ثبات و امنیت این کشور به‌وجود آورده‌ است. "جرالد فایرستین" در گفت وگو با خبرگزاری رویترز در باره وضعیت سیاسی یمن گفت، ایران به طور فزاینده ای سعی دارد تا با عوامل مختلف در یمن تماس بگیرد. وی افزود « تلاش هایی از سوی ایران صورت می گیرد، برای اینکه نه تنها در میان شیعیان  زیدی بلکه در میان اهل سنت هم نفوذ خود را افزایش دهد.» دولت یمن از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در شمال این کشور با شورشیان حوثی، بارها جمهوری اسلامی را به حمایت از این شورشیان متهم کرده است. مقام های جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده اند.
 


در حالی که سازمان صليب سرخ جهانی از مذاکره با طرف های بحران در سوريه برای متوقف کردن درگيری و رساندن کمک انسانی به مردم اين کشور خبر داده است، دو ناو ايرانی در بندر طرطوس سوريه پهلو گرفتند. در حالی که سازمان صليب سرخ جهانی از مذاکره با طرف های بحران در سوريه برای متوقف کردن درگيری و رساندن کمک انسانی به مردم اين کشور خبر داده است، دو ناو ايرانی در بندر طرطوس سوريه پهلو گرفتند. در همين حال منابع مخالفان در سوريه از اعزام شمار زيادی نيرو و خودروی زرهی ارتش به شهر حمص سخن می گويند. ماموريت اين ناوها آموزش نيروهای دريايی سوريه برپايه توافنامه نظامی منعقد شده ميان تهران و دمشق اعلام شده است. بنا به گزارش رسانه ها، این دو ناو یکی امداد رسان است و خارک نام دارد و دیگری ناو جنگی شهید نقدی است.   احمد وحيدی وزير دفاع ايران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ايرنا گفت اعزام نام های ايرانی به آب های مديترانه با هدق تحکيم حضور ايران در آب های بين المللی صورت گرفته و حق طبيعی اين کشور و نشان از قدرت نيروی دريايی آن است. از زمان پيروزی انقلاب اسلامی ايران، اين دومين بار است که ناوهای ايرانی وارد مديترانه می شوند. فوريه ۲۰۱۱ دو ناو ديگر ايرانی به بندر لاذقيه سوريه رفته بودند. با توجه به بحران سوريه حضور اين ناوها در آب های اين کشور، به عنوان حمايت جمهوری اسلامی ايران از نظام حاکم بر آن به شمار می آيد. از سوی ديگر، سازمان بين المللی صليب سرخ اعلام کرد با دو طرف دولت و مخالفان در سوريه برای متوقف کردن درگيری ها وارد مذاکره شده تا امکان کمک رسانی به غير نظاميان آسيب ديده فراهم شود. بنا بر اعلام سازمان های حقوقی سرکوب اعتراض ها در سوريه تا کنون بيش از ۷ هزار کشته از غير نظاميان در پی داشته است. با اوج گيری حملات نظامی نيروهای دولتی سوريه و درگيری با جدا شدگان از ارتش، وضعيت انسانی در برخی از مناطق از جمله حمص، حماه و الزبدانی، بحرانی گزارش شده است. کارلا حداد سخنگوی صليب سرخ به خبرگزاری رويترز گفته است که اين سازمان به دنبال يافتن راه هايی به منظور رساندن کمک های انسانی به مردم سوريه است. به گفته او مذاکره با طرف های تنش به منظور متوقف کردن درگيری ها از جمله اين راه ها است. وزارت امور خارجه تونس نيز اعلام کرد که شورای ملی سوريه را به منظور شرکت در اجلاس بين المللی دوستان سوريه در ۲۴ فوريه جاری دعوت کرده است. اجلاس بين المللی دوستان تونس پس از ان برگزار می شود که تلاش های بين المللی برای محکوميت خشونت ها در سوريه از راه شورای امنيت، با بنبست وتوی روسيه و چين مواجه شد. تلويزيون الجزيره گزارش داد شورای ملی سوريه که از طيف های گسترده ای از معترضان اين کشور تشکيل شده، به عنوان نماينده مردم سوريه دعوت شده است. اين اقدام می تواند گامی در جهت به رسميت شناختن اين شورا در محافل بين المللی باشد.  
 


اتحاديه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد به تدريج واردات نفت خود از ايران را کاهش داده و با توجه به تحريم هايی که قرار بوده از اول ژوئيه به اجرا گذاشته شود، نفت ذخيره شده کافی در اختيار دارد و دچار مشکل جدی نخواهد شد. اتحاديه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد به تدريج واردات نفت خود از ايران را کاهش داده و با توجه به تحريم هايی که قرار بوده از اول ژوئيه به اجرا گذاشته شود، نفت ذخيره شده کافی در اختيار دارد و دچار مشکل جدی نخواهد شد. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، «مارلين هولزنر»، سخنگوی انرژی کميسيون اروپا در واکنش به خبر قطع صادرات نفت ايران به اروپا گفت: «شماری از کشورهای عضو اتحاديه اروپا از قبل واردات خود را کم کرده بودند.» وی افزود: «بريتانيا، اتريش و پرتغال از قبل واردات خود را کم کرده بودند. در مورد فرانسه، اطلاعات دقيق و رسمی و به روز در اختيار نداريم ولی مديرعامل شرکت نفت توتال فرانسه پيشتر اعلام کرده بود هرگونه واردات نفت از ايران را متوقف کرده است.» وزارت نفت جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های فرانسوی و بریتانیایی را متوقف می‌کند. در همین حال احمد قلعه‌بانی،مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، روز دوشنبه، درباره احتمال قطع صادرات نفت کشورهای اروپايی همچون اسپانيا، هلند، يونان، آلمان، ايتاليا و پرتغال، به  خبرگزاری مهر گفت: «قطعا اگر اقدامات خصمانه برخی از کشورهای ديگر اروپايی ادامه يابد، صادرات نفت به اين کشورها قطع خواهد شد.»    وی افزود: «به زودی قيمت جهانی نفت از مرز ۱۵۰ دلار عبور می‌کند.» به گزارش بلومبرگ و طبق آمارهای اتحاديه اروپا، بريتانيا، اتريش و پرتغال در فاصله ژانويه تا سپتامبر سال ۲۰۱۱، دی ماه ۱۳۸۹ تا شهريورماه ۱۳۹۰، هيچ گونه واردات نفت از ايران نداشته اند. بلژيک، جمهوری چک و هلند در همين فاصله ۲.۳۸ ميليون تن نفت خام از ايران خريداری کرده اند ولی خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند. به گفته مارلين هولزنر، ايتاليا، اسپانيا و يونان هم در حال حاضر مشغول کاهش واردات نفت خود از ايران هستند. اتحاديه اروپا پيشتر و در راستای مجازات ايران برای تعقيب برنامه اتمی، تحريم واردات نفت عليه ايران را تصويب کرده و گفته بود از اول ژوئيه، تيرماه سال آينده، ديگر نفت ايران را خريداری نخواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، اين زمان برای اين در نظر گرفته شده که کشورهايی مانند يونان که به نفت ايران محتاج هستند، بتوانند راه های جايگزين پيدا کنند. ايران هفته گذشته ضمن تهديد قطع صادرات نفت به ايتاليا، اسپانيا، پرتغال، يونان، فرانسه و هلند، سفيران اين کشورها در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد تا به اقدامات تنبيهی تصويب شده، اعتراض کند. شبکه تلويزيونی پرس تی وی، شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی ايران در گزارشی گفته تهران به اين کشورها اخطار کرده يا قرارداد طولانی مدت با تضمين پرداخت بدهند يا اين که صادرات نفت به آن ها متوقف خواهد شد. عليرضا نيکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ايران روز يکشنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های نفتی انگليسی و فرانسوی متوقف شده‌است و ايران نفت خام صادراتی را به جای اين شرکت‌ها به مشتريان جديد تحويل خواهد داد. طبق آمار وزارت انرژی آمريکا، فرانسه چهار درصد از نفت خام مورد نياز و بريتانيا حدود يک درصد از نفت خام خود را از ايران تهيه می کند. اين گزارش حاکی است کشورهای اروپايی در ۹ ماه اول سال ميلادی گذشته، حدود ۲۲.۴ ميليون تن از ايران نفت خريده اند که نزديک به ۵.۸ درصد خريد نفت از خارج از اروپا را تشکيل می دهد. در اين ميان، يونان اصلی ترين خريدار نفت ايران است که از ايران ۴.۱۴ ميليون تن نفت خام خريده که نزديک به ۳۴ درصد واردات نفت اين کشور را تشکيل می دهد. به گزارش بلومبرگ، اتحاديه اروپا نفت ذخيره اضطراری در حدود ۱۳۶ ميليون تن در اختيار دارد که برای ۱۲۰ روز استفاده آن ها و يا چهار و نيم سال واردات نفت از ايران کافی است. به گفته مارلين هولزنر، هنوز هيچ کشوری از اعضای اتحاديه اروپا درخواست دسترسی به ذخيره نفت خام را مطرح نکرده است. وی افزود: «ما در حال بررسی وضعيت انرژی در کشورهای اتحاديه اروپا هستيم و در صورتی که مشکل و يا مسئله و يا کمبودی ايجاد شود، آماده حل آن هستيم. ضمن اين که راه های جايگزين هم در دستور کار قرار دارد.»
 


روزنامه بريتانيايی ديلی تلگراف در گزارشی اختصاصی نوشته است که چين و ترکيه برای دور زدن تحريم ها به جمهوری اسلامی ايران کمک می کنند. به نوشته این روزنامه، پولی که بايد برای خريد نفت به ايران پرداخت شود در بانک های چينی ذخيره می شود و با اين پول کالاها و مواد مورد نياز ايران خريداری شده و به ايران ارسال می شود.  روزنامه بريتانيايی ديلی تلگراف در گزارشی اختصاصی نوشته است که چين و ترکيه برای دور زدن تحريم ها به جمهوری اسلامی ايران کمک می کنند.   به نوشته اين روزنامه، چين و ترکيه امکاناتی در اختيار ايران گذاشته اند که جمهوری اسلامی و به ويژه سپاه پاسداران بدون دخالت مستقيم ،کالاهای مورد نياز خود را از طريق بانک ها و موسسات مالی اين کشورها خريداری کرده و به  ايران می فرستند. روزنامه ديلی تلگراف بنقل از مقامات اطلاعاتی غربی نوشته است که چين نقش مهمی در کمک به ايران برای دور زدن تحريم ها بازی می کند. چين که بزرگترين مشتری نفت ايران است کالاهای مورد نياز جمهوری اسلامی  را خريداری کرده و به ايران می فرستد.   يکی از مقامات امنيتی غربی به ديلی تلگراف گفته است اين سيستم قديمی معامله پاياپای، راه حل بسيار خوبی برای دورزدن تحريم هاست. به گفته او  پولی که بايد برای خريد نفت به ايران پرداخت شود در بانک های چينی ذخيره می شود و با اين پول کالاها و مواد مورد نياز ايران خريداری شده و به ايران ارسال می شود.   چين بزرگترين شريک تجاری ايران است و تاکنون با تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.   به نوشته ديلی تلگراف، مقامات امنيتی غربی در ترکيه هم چندين موسسه مالی را که برای دور زدن تحريم ها به ايران کمک می کنند، شناسايی کرده اند.   ترکيه که تلاش می کند مناسبات ديپلماتيک نسبتا خوب خود  رابا ايران حفظ کند به دليل داشتن روابط تجاری گسترده با اروپا می تواند در اين زمينه برای تهران مفيد باشد. به نوشته این روزنامه، مدارکی بدست آمده که نشان می دهد بازرگانان ترکیه در کشور های اروپايی دست به خريد موسسات مالی زده اند تا ايران بتواند از آن طريق کالاها و مواد مورد نياز خود را خريداری کند.   به گزارش دیلی تلگراف، مقامات امنيتی غربی هم که مسئول کنترل اجرای تحريم ها عليه ايران هستند می گويند سپاه پاسداران مسئول  اقداماتی است که برای دور زدن تحريم ها انجام می شود.   سپاه بخش بزرگی از اقتصاد ايران را کنترل می کند و به نوشته ديلی تلگراف نفوذ آن در بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز به روز بيشتر می شود. يک مقام امنيتی غربی حتی گفته است بانک مرکزی اين روزها همانند يک عمليات اطلاعاتی اداره می شود. آمريکا و اتحاديه اروپا بانک مرکزی ايران  را تحريم کرده اند و نقل و انتقال ارز حاصل از فروش نفت که بخش بزرگی از آن توسط بانک مرکزی انجام می شد، با مشکلاتی جدی روبرو شده است.   به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، ايران در صدد است به بانک های آلمان که يکی از بزرگترين مراکز نقل و انتقال يورو در جهان هستند، دسترسی داشته باشد.   به نوشته ديلی تلگراف وزارت خزانه داری آمريکا هم تعدادی از نقل و انتقال های مالی در بانک های آلمان را شناسايی کرده که به نظر می رسد سر منشا ء آنها در ترکيه بوده ولی در حقيقت کنترل ابن نوع معاملات بانکی در تهران انجام می شود.   ديلی تلگراف همچنين از تلاش ايران برای نقل و انتقال پول از طريق اوکراين و بلاروس خبر داده است. جمهوری اسلامی روابط خوبی با اوکراين و بلاروس دارد و اين دو کشور در شماری از پروژ های نفتی و صنعتی ايران شريک هستند.
 


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، دوشنبه گفت ايران به دنبال روابط بهتر با اروپاست. وی افزود پيشنهاد من به اروپا اين است که فرصت روابط بهتر با ايران را از دست ندهد. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، دوشنبه گفت ايران به دنبال روابط بهتر با اروپاست. وی افزود پيشنهاد من به اروپا اين است که فرصت روابط بهتر با ايران را از دست ندهد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبرصالحی درحاشيه برگزاری همايش ملی ايران و سازمان همکاری اقتصادی اکو و در گفت وگو با خبرنگاران، اولويت ايران را توسعه روابط با همسايگان اعلام کرد و گفت: «البته گفته ام از اولويت های ما روابط بهتر با اروپاست اما ما پاسخ لازم را دريافت نکرديم.»   آقای صالحی  با اشاره به فراز و فرود روابط ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد که ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند و با وجود فراز و فرودها، روابطشان به جایگاه اولیه بازخواهد گشت. این سخنان در حالی بیان می شود که علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های نفتی بریتانیایی و فرانسوی متوقف شده‌  و ایران نفت خام صادراتی را به جای این شرکت‌ها، به مشتریان جدید تحویل خواهد داد. اتحادیه اروپا برای واداشتن جمهوری اسلامی به «شفافیت» بیشتر در برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود اقدام به تحریم نفت ایران کرده و به آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از ایران نفت وارد می‌کنند تا یکم ژوئیه ۲۰۱۲ فرصت داده تا به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند.   منابع تجاری در اتحاديه اروپا روز ۱۶ فوريه (چهار روز پیش) به خبرگزاری رويترز گفتند که خريداران عمده نفت پيش از اجرايی شدن تحريم نفت ايران واردات خود را از اين کشور کاهش داده اند، به گونه ای که ميزان واردات برای ماه مارس را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسانده اند. وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «روابط با اتحادیه اروپا دچار افت و خیزهایی بوده اما کماکان معتقدم روابط ما با اروپا روابطی است که نمی شود آن را برای مدت طولانی دچار وقفه کرد و اروپایی ها نمی توانند بی نیاز از ما باشند، ایران هم به خاطر روابط دیرینه با کشورهای اروپایی، به اروپا نیاز دارد.» اتحاديه اروپا پس از چين دومين واردکننده نفت از ايران است و در ده ماه اوليه سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده است. عربستان سعودی اعلام کرده است که در صورت هرگونه کاهش ميزان نفت در بازارهای جهانی بر توليد خود خواهد افزود. ايران از اين پيشنهاد عربستان به شدت انتقاد کرده است.
 


یک مسئول سازمان ثبت احوال نسبت به آمار بالای ثبت اسامی‌ای چون باران، هستی، سارینا، عسل، الینا، آرین، آرمین و آرش در سال ۱۳۸۹در ایران هشدار داده و گفته است که این اسامی خارج از عرف مذهبی و اسلامی هستند.یک مسئول سازمان ثبت احوال نسبت به آمار بالای ثبت نام هایی چون باران، هستی، سارینا، عسل، الینا، آرین، آرمین و آرش در سال ۱۳۸۹در ایران هشدار داده و گفته است که این اسامی خارج از عرف مذهبی و اسلامی هستند. محسن اسماعیلی، مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در این خصوص گفته است: «سلیقه جامعه در انتخاب نام تا حدودی نسبت به گذشته تغییر کرده و این تغییر یک هشدار است... با توجه به فرهنگ جامعه، انتخاب نام برای فرزندان باید بر مبنای عرف مذهبی و اسلامی باشد.» بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که روز ۲۸ بهمن‌ماه در همایشی با عنوان «مهندسی فرهنگ نام‌گزینی» در اهواز سخنرانی می کرد، تاکید کرد: «تمایل والدین برای انتخاب نام فرزند به سمت تنوع و انتخاب نام‌های خارج از عرف کشیده شده (است).» بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، در میان ۵۰ نام برتر دختر در سال ۸۹ که بر اساس تعداد دفعات ثبت تنظیم شده است، نام‌هایی چون سارینا، الینا، ملیکا، یلدا، هلیا، باران، نرگس، مهسا، عسل، هانیه، نازنین، آیناز، کیانا، باران، آیدا، سوگند و پریا به چشم می‌خورد. پنج نام اول این فهرست به ترتیب به فاطمه (با بیش از پنج هزار و ۲۰۰ بار ثبت)، زهرا، ستایش، هستی و زینب تعلق دارد. در میان ۵۰ نام برتر پسران نیز می‌توان به نام‌هایی چون پرهام، پارسا، آرین، آرش، ماهان، شایان، ایلیا، بنیامین و دانیال اشاره کرد. همچنین بر اساس آمار این سازمان در سال ۸۹، نام‌های امیرعلی (با بیش از سه هزار و ۳۰۰ بار ثبت) و ابوالفضل به ترتیب رتبه اول و دوم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند. مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در سخنان خود، وقایع تاریخی را در انتخاب نام در ایران موثر دانست و در این خصوص به نام «روح‌الله» (نام آیت‌الله خمینی) اشاره کرد که به گفته وی این نام پیش از انقلاب ۴۰۰ مورد در سال به ثبت می‌رسید اما پس از انقلاب فراوانی این نام به «۹ تا ۲۰ هزار مورد در سال» رسید. به گفته آقای اسماعیلی، همچنین ثبت نام «محمدرضا» (نام آخرین پادشاه ایران) نیز که پیش از انقلاب به وفور دیده می‌شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی «بسیار کاهش» پیدا کرد. این در حالی است که بر اساس آمار سازمان ثبت احوال از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹، نام روح‌الله هیچ‌گاه در فهرست ۵۰ نام برتر پسرانه حضور نداشته است. از دیگر سو اما نام محمدرضا در تمامی این ۱۰ سال در میان ۱۰ نام اول این فهرست به چشم می‌خورد. مقام مسئول سازمان ثبت احوال تأکید کرده است که نهادهای مختلفی چون رسانه‌ها، آموزش پرورش، دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها باید در جهت فرهنگ‌سازی انتخاب نام بهتر عمل کنند.
 


وزارت خارجه‌ی فرانسه اعلام کرد شرکت‌های نفتی این کشور خرید نفت از ایران را پیش از این متوقف کرده بودند. ونسان فلورئانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی فرانسه، روز دوشنبه گفت که شرکت‌های فرانسوی پس از آنکه اتحادیه‌ی اروپا ماه گذشته تحریم‌هایی جدید علیه بانک مرکزی و صنعت نفت ایران تصویب کرد خرید نفت از ایران را متوقف کردند. وزارت نفت جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های فرانسوی و بریتانیایی را متوقف می‌کند.
 


سفیر ایالات متحده آمریکا در یمن می‌گوید که «فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در یمن افزایش پیدا کرده» و این امر «تهدیدی بزرگ‌تر» برای ثبات و امنیت این کشور به‌ وجود آورده‌ است.سفیر ایالات متحده آمریکا در یمن می‌گوید که «فعالیت های ایران در یمن افزایش پیدا کرده» و این امر «تهدیدی بزرگ‌تر» برای ثبات و امنیت این کشور به‌وجود آورده‌است. جرالد فایرستین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در خصوص وضعیت سیاسی یمن گفت: «شاهد هستیم که ایران می‌کوشد حضورش را در اینجا افزایش دهد، به شیوه‌ای که به باور ما برای ثبات و امنیت یمن مفید نیست.» سفیر آمریکا در صنعا افزود: «فکر می‌کنم شاهد این هستیم که ایران به طور فزاینده ای سعی دارد تا با عوامل مختلف تماس بگیرد.» وی در ادامه این مصاحبه گفت: «به طور قطع شاهد افزایش فعالیت مالی ایران هستیم، تلاش هایی از طرف ایران صورت می گیرد، برای اینکه نه تنها در میان عناصر شیعه زیدی بلکه در میان عناصر سنی هم نفوذ خود را افزایش دهد.» تنش میان شیعیان شورشی یمن که به حوثی‌ها شهرت دارند و سلفی‌های سنی‌مذهب، در سال های اخیر کشور یمن را دستخوش نا آرامی هایی کرده است. دولت یمن پیشتر و از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در شمال این کشور با شورشیان حوثی، بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از این شورشیان متهم کرده بود. مقام های جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده اند. به گفته مقام‌های دولتی یمن، حوثی‌ها از سوی ایران « حمایت می‌شوند » و می‌خواهند رهبری مذهبی شیعه‌های زیدی را که در سال ۱۹۶۲ و در پی یک کودتا و استقرار نظام جمهوری در یمن سقوط کرد، زنده کنند. حوثی‌ها به نوبه خود با رد این ادعاها، دولت یمن و علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین کشور را متهم کردند که با نزدیکی با عربستان سعودی، موجبات گسترش وهابیت را فراهم می‌کند. جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در یمن، در مصاحبه خود که یک روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری یمن انجام شد افزوده است: «شواهدی از فعالیت‌های ایران داریم که به تقویت توان نظامی هم مربوط می‌شود. این یک پدیده نسبتاً تازه است و ایران دارد از این دوره بی‌ثباتی سیاسی و نبود کنترل دولتی بر بخش‌های بزرگی از کشور استفاده می‌کند.» انتخابات روز سه‌شنبه ریاست‌جمهوری در یمن که «عبد ربه منصور هادی»، معاون رییس‌جمهوری یمن تنها کاندیدای آن است بخشی از طرح انتقال قدرت در این کشور است که با میانجی‌گری کشورهای عرب خلیج فارس ترتیب داده شده و از حمایت ایالات متحده نیز برخوردار است. علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن، به دنبال تظاهرات اعتراض‌آمیز مردمی علیه حکومت  ۳۳ ساله‌اش، سال گذشته از قدرت کناره‌گیری کرد. مجلس یمن با مصونیت او از پیگرد قضایی موافقت کرده و وی ماه گذشته برای انجام امور درمانی به آمریکا رفت.
 


گزارش های رسیده حاکی است که دادگاهی در جمهوری آذربايجان حکم بازداشت موقت خبرنگار شبکه آذری زبان سحر وابسته به تلویزیون ایران در باکو را تمدید کرد تا «تحقیقات مرتبط با مواد مخدر» ادامه یابد.گزارش های رسیده حاکی است که دادگاهی در جمهوری آذربايجان حکم بازداشت موقت خبرنگار شبکه آذری زبان سحر وابسته به تلویزیون ایران در باکو را تمدید کرد تا «تحقیقات مرتبط با مواد مخدر» ادامه یابد. طبق گزارش های منتشره، راننده شبکه «سحر» نيز دستگير شده است، اما هنوز درباره اتهامات وی خبری منتشر نشده است. هر دو اين افراد شهروند آذربايجان هستند. آنار بايرام اف، ۳۱ ساله، پنج سال است که به عنوان گزارشگر برای تلويزيون «سحر» فعاليت می کند و روز جمعه به اتهام «حمل نیم گرم هروئین» از سوی پلیس جمهوری آذربایجان بازداشت شد. آذربايجان هم اکنون سايت اينترنتی شبکه سحر را فيلتر کرده و جلو فعاليت اين شبکه تلويزيونی و پخش آن را در جمهوری آذربايجان گرفته ‌است. با وجود اين، شبکه ياد شده هنوز برخی از مناطق جنوبی جمهوری آذربايجان را تحت پوشش خود دارد. عباس اسکندری، سخنگوی سفارت ايران در آذربايجان در واکنش به بازداشت خبرنگار شبکه سحر به خبرگزاری  «توران» آذربايجان گفته است که «ايران اتهامات وارده به خبرنگار بازداشتی شبکه سحر را قبول ندارد، چرا که وی شخص مومنی است.» به گفته وی، افراد بازداشت شده، «دارای وجدانی پاک هستند و به صورت حرفه ای مشغول به کار خود بوده اند.» آقای اسکندری، بازداشت اين افراد را در راستای «ضربه زدن به روابط ايران و آذربايجان» عنوان کرده است. مقام های آذربايجان بارها، درباره مقاصد «سياسی» شبکه تلوزيونی سحر در مسير ضربه زدن به امنيت ملی آذربايجان و دولت لائيک اين کشور، رواج خرافه گرايی، افراط گرايی مذهبی و ايجاد تفرقه ميان مردم هشدار داده اند. آذربايجان و ايران همواره همديگر را به دخالت در امور داخلی همديگر متهم کرده اند. با اوج گرفتن جنگ لفظی ميان دو کشور، وزارت امور خارجه ايران روز ۲۳ بهمن ماه، سفير آذربايجان در تهران را احضار کرد. در بيانيه وزارت خارجه ايران آمده است: برخی از «تروريست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ايران» در جمهوری‌ آذربايجان «تردد» داشته و اين افراد از  «برخی تسهيلات» برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائيل» و  «سفر به اسرائيل» برخوردار هستند. در  اين بيانيه آمده است: مديرکل مشترک ‌المنافع و قفقاز وزارت  امور خارجه در يادداشت اعتراضی به جوانشير آخوندوف،‌ سفير جمهوری آذربايجان، از باکو موکدا خواسته است تا «از فعاليت‌های سازمان جاسوسی موساد عليه جمهوری اسلامی ايران در خاک آن کشور جلوگيری شود.» وزارت امور خارجه آذربايجان در واکنش اين اتهام ها را «افترا» خوانده است. بازداشت همکاران شبکه سحر در حالی انجام شده است که جمهوری آذربايجان در آذرماه سال جاری احمد کاظمی، موسس شبکه تلويزيونی سحر و مدير نمايندگی صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران در جمهوری آذربايجان را به محض ورود به فرودگاه «حيدر علی اف»، متوقف و از کشور اخراج کرد. درست يک هفته قبل از اخراج نماينده صدا و سيمای ايران از باکو، علی حسن اف مدير بخش سياسی-اجتماعی نهاد رياست جمهوری آذربايجان در سفری به تهران، از مقام های ايرانی خواسته بود که فعاليت شبکه تلويزيونی سحر را متوقف کنند. وی، پس از بازگشت به کشورش در مصاحبه با خبرگزاری «ترند» آذربايجان از توافق مسئولان مطبوعاتی دو کشور در مورد عدم مداخله در امور داخلی يکديگر خبر داد. حسن ‌اف می‌گويد که در ديدار با مقام های ايرانی بدون پرده و خيلی صميمی گفته است که «دولت آذربايجان لائيک است، راه مدرنيته را در پيش گرفته و دولت ايران اسلامی و ايدئولوژيک است و راه خود را دارد، شما به راه خود و ما به راه خود.» مدير بخش سياسی- اجتماعی نهاد رياست جمهوری آذربايجان در اين باره افزود: «من در ايران بر موضوعی که پافشاری می‌کردم، فعاليت شبکه تلويزيونی سحر ايران بود. همان طور که می‌دانيد اين شبکه تلويزيونی برای آذربايجان ايجاد شده‌ است. اگر در جهت تاثير بر ديدگاه مردم فعاليت می‌کند، اين قابل قبول و طبيعی نيست. با اين روال، ما هم بايد يک شبکه خبر "شب" ايجاد کنيم و جهت فرستنده را به طرف ايران بگيريم.» اوايل بهمن‌ماه نيز وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان در اعلاميه‌ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که به گفته آن، از طرف افرادی وابسته به وزارت اطلاعات ايران برنامه‌ريزی شده بود. تلويزيون دولتی آذربايجان، آن زمان با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، گزارش داد که رهبر اين گروه به نام «بالاقارداش داداش‌اف»، شهروند جمهوری آذربايجان، هم اکنون در شهر اردبيل ايران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ايران همکاری دارد. سفارت جمهوری اسلامی در باکو ارتباط نهادهای امنيتی ايران با يک گروه تروريستی دستگير شده در جمهوری آذربايجان را کذب خواند. اتهام های متقابل ايران و آذربايجان در حالی به اوج خود رسيده است که روز ۱۹ نوامبر، رفيق تقی، نويسنده سرشناس آذربايجان، از طرف شخصی که هويت وی تحت بررسی پليس جمهوری آذربايجان قرار دارد، با چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت و چهار روز پس از آن جان باخت. وی که به خاطر مقالات جنجالی‌اش در مورد اسلام افراطی تحت فشار بود با واکنش سخت سفارت ايران در سال ۲۰۰۶ به انتشار يکی از مقاله‌هايش مواجه شد و آيت ‌الله درگذشته فاضل لنکرانی نيز در همان سال طی فتوائيه‌ای خون اين نويسنده آذربايجانی را حلال اعلام کرد و در فتوائيه خود نوشت: «قتل او (رفيق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است.» مقام‌های آذربايجان همچنين به دفعات از «نفوذ» ايران در شهرستان «نارداران» واقع در ۴۵ کيلومتری باکو انتقاد کرده‌اند.
 


تلسکوپ فضايی بزرگ « هابل » اخيرا يک سیاهچاله عظيم را که در حاشيه يک کهکشان بزرگ در حرکت است کشف کرده است. تلسکوپ فضايی بزرگ «هابل» اخيرا يک سیاهچاله عظيم را که در حاشيه يک کهکشان بزرگ در حرکت است کشف کرده است. موقعيت اين سیاهچاله بسيار عجيب به نظر می رسد چون معمولا اين حفره ها در مرکز کهکشانها قرار دارند و نه در حاشيه آنها. اين نکته باعث شده که برخی از دانشمندان به اين نتيجه برسند که احتمالا اين حفره تاريک تنها بخش به جا مانده از کهکشانی است که در گذشته تجزيه شده است. ابعاد اين سیاهچاله که  HLX-۱ نامگذاری شده تقريبا بيست هزار برابر خورشيد است و در فاصله ۵۰۰ ميليون سال نوری از کهکشان ESO۲۴۳-۴۹  قرار دارد. تلسکوب فضايی « هابل » ابتدا توده عظيمی از نور آبی رنگ و مملو از انرژی را که از اين حفره تاريک متساعد می شد تشخيص داد که دربرگيرنده حجم زيادی از گاز و غبار بود. اما در مرحله بعد دانشمندانی که اطلاعات ضبط شده توسط اين تلسکوپ را بررسی کردند، وجود نور قرمز رنگ و سردتری را کشف کردند که قاعدتا نبايد در يک چنين حفره ای وجود داشته باشد. دانشمندان حدس می زنند که اين نور قرمز رنگ به خاطر وجود ستاره های جوان تری با عمر تقريبی ۲۰۰ ميليون سال است که در مدار اين حفره تاريک در حال گردش هستند. همين ستاره ها نکته کليدی و مهم در تشخيص موقعيت تاريخی عجيب اين حفره تاريک و عظيم الجثه است. يکی از فرضيه های موجود معتقد است که احتمالا اين حفره بزرگ در يک مقطعی به دور کهکشان همسايه خود در حال گردش بوده است. ولی تحت تاثير تغييراتی که معمولا در فضا صورت می گيرد کهکشان های بزرگتر کهکشان های کوچک را می بلعند. بنابراين احتمالا کهکشان ESO بخش اعظم ستاره های اين کهکشان را به خود جذب کرده و آنچه که از آن باقی مانده است فقط حفره تاريک و بزرگی است که امروزه توسط تلسکوپ «هابل» رصد شده است. اين سیاهچاله که HLX-۱ نامگذاری شده ممکن است به سرنوشت کهکشانی دچار شود که درگذشته بخشی از آن بوده و به مرور توسط کهکشان بزرگ و همجوار خود بلعيده شود. اما دانشمندان هنوز جزييات مربوط به مدار گردش اين حفره بزرگ را تشخيص نداده اند. بنابراين ممکن است که اين حفره تاريک و عظيم همچون تنها بازمانده از يک کهکشان نابود شده کماکان به گردش مستقل خود در مدار کهکشان همجوار ادامه دهد.
 


دادگاهی در جمهوری آذربایجان حکم بازداشت موقت خبرنگار تلویزیون ایران در باکو را تمدید کرد تا «تحقیقات مرتبط با مواد مخدر» ادامه یابد. آنار بایراملی، شهروند جمهوری آذربایجان که برای خبرگزاری فارس و شبکه‌ی تلویزیونی سحر کار می‌کرد، روز جمعه به دلیل آنچه «همراه داشتن حدود نیم گرم هروئین» ذکر شده بازداشت شد. پرونده‌ی قضایی خبرنگار شبکه‌ی سحر در حالی مطرح می‌شود که روابط دو کشور در ماه‌های اخیر به سردی گراییده است. بنابر گزارش‌ها، ایران از روابط دوستانه‌ی آذربایجان و اسرائیل ناخوشنود است و آذربایجان نیز جمهوری اسلامی را به حمایت از اسلامگرایان تندرو در خاک خود متهم کرده است.
 


بنابر گزارش‌ها، دسترسی کاربران اینترنت در ایران از صبح امروز به سرویس‌های ایملی مانند جی‌میل و یاهو برای دومین بار طی یک ماه اخیر بسیار کند يا کاملا قطع شده است. غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، روز یکشنبه گفته بود ای‌میل‌های یاهو و جی‌میل «هیچ‌گونه امنیتی ندارند». وبسایت تابناک ضمن تایید محدودیت جدید برای ای‌میل‌های یاهو و جی‌میل، در گزارشی انتقادی نوشته است: «اگر این سرویس‌های اینترنتی سالم نیستند، چرا تا روز گذشته فعال بودند و اصلا چه دلیلی هست که دوباره تا چند دقیقه، ساعت و یا روز دیگر فعال شوند؟»
 


به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، دو ناو ایرانی که هفته‌ی گذشته از دریای مدیترانه عبور کردند در ساحل طرطوس در سوریه پهلو گرفته‌اند. بنابر برخی گزارش‌ها، مأموریت این دو ناو آموزش نیروهای دریایی سوریه است. اسرائیل گفته است فعالیت‌های این ناوها را به‌دقت زیر نظر دارد تا نزدیک شدن احتمالی‌شان به آب‌های سرزمینی اسرائیل را رصد کند. این ناوگان، که از جمله شامل یک اژدرشکن و یک کشتی تدارکاتی می‌شود، پس از عبور از کانال سوئز و گذشتن از دریای مدیترانه روز جمعه در بندر طرطوس پهلو گرفتند و مأموریت آموزشی‌اش در چارچوب توافقنامه‌ای ست که دو کشور سال گذشته امضا کردند.
 


محمدعلی جعفری، فرمانده‌کل سپاه پاسداران، می‌گوید ایران پاسدار امنیت تنگه‌ی هرمز است و مسئولیت هرگونه بر هم زدن این امنیت بر عهده‌ی «کشورهای متجاوز» خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده‌کل سپاه پاسداران که در حاشیه‌ی رزمایش «والفجر» در اطراف یزد سخن می‌گفت، در مورد رزمایش‌های اخیر نیروی زمینی سپاه گفت که این تمرین‌ها «طراحی‌های دفاعی در سواحل خلیج فارس است که تهدیدات دشمنان علیه جمهوری اسلامی، بیشتر، از آنجا محتمل است». محمدعلی جعفری گفته است طراحی تاکتیک‌های این رزمایش‌ها پس از رصد دقیق «تجربیاتی است که آمریکا در کشورهای همسایه داشته و کلیه اقدامات به منظور خنثی سازی آن انجام شده است». مرحله‌ی اصلی رزمایش نیروی زمینی سپاه پاسداران با نام «والفجر» از امروز در اطراف یزد آغاز شده است.
 


وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت برخی از حامل‌‌های انرژی نظیر بنزین و گاز در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت که یارانه تعلق گرفته به این حامل‌های انرژی کاهش می‌یابد.وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت برخی از حامل‌‌های انرژی نظیر بنزین و گاز در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت که یارانه تعلق گرفته به این حامل‌های انرژی کاهش می‌یابد. مهدی غضنفری روز دوشنبه گفت: «قیمت بنزین، گازوئیل، نفت کوره، گاز و آب در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش خواهد یافت... به عبارت دیگر، در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخشی از یارانه حامل‌های انرژی که به نوعی هم اکنون مشمول دریافت یارانه هستند، کم می‌شود.» هنوز به طور دقیق مشخص نیستکه در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت‌ حامل‌های انرژی تا چه اندازه افزایش پیدا می‌کند، اما مجلس ایران اواسط بهمن‌ماه اعلام کرد که دولت محمود احمدی نژاد حق ندارد که قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۰ را بیش از ۲۰ درصد افزایش دهد. آقای غضنفری در حالی روز دوشنبه از کاهش بخشی از یارانه حامل‌های انرژی در فاز دوم پرداخت یارانه‌ها سخن به میان آورد که روز پیش از آن، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود که پیش از هرگونه اقدامی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یارانه نقدی افزایش می‌یابد. شمس‌الدین حسینی روز یکشنبه گفت میزان یارانه‌ها به نسبت افزایش قیمت حامل‌های انرژی تعیین خواهد شد. وی با بیان اینکه پیش از افزایش قیمت‌ها، مبلغ جدید یارانه‌ها به حساب‌ها واریز خواهد شد گفت: «احتمال دارد پرداخت‌ها پیش از پایان سال صورت گیرد.» سخنگوی اقتصادی دولت در حمایت از قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: «اگر سال قبل قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا نمی‌شد، امروز خودروها در پمپ بنزین‌ها صف کشیده بودند و ما بنزین نداشتیم به آن‌ها بدهیم.» وی توضیح داد که در مرحله نخست اجرای این قانون جلوی «شیب صعودی ۱۰ درصدی» مصرف انرژی در کشور گرفته شد، به طوری‌که در طول ۱۱ ماه «بیش از ۱۵ میلیارد دلار» در این حوزه صرفه جویی شده است. در حالی که وزیر امور اقتصاد ایران از نقش مثبت قانون هدفمندی بر الگوی مصرف انرژی، از جمله بنزین، سخن گفته است، رییس هیات مدیره انجمن جایگاهداران سوخت، از افزایش زیان‌دهی جایگاه‌های سوخت خبر داده و گفته است: «در شرایط فعلی، با کاهش سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای مردم، میزان فروش بنزین در جایگاه‌های کشور ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.» به گفته ستاد هدفمندی یارانه‌ها، در حال حاضر ۷۴ میلیون نفر در ایران یارانه نقدی دریافت می‌کنند، اگرچه دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها هفتم بهمن‌ماه اعلام کرد که ۱۰ میلیون نفر از «پردرآمدها» نامه‌ای دریافت خواهند کرد مبنی بر این که باید «از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند». وی با این حال تاکید کرد که انصراف از این امتیاز «اختیاری» است. وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه در این خصوص گفت: «شناسایی خانوارها در حال تکمیل شدن است، اما حذف برخی خانوارها از دریافت یارانه داوطلبانه بوده و اجباری نیست.» پیشتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی قطع یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر ایرانی را « مغایر قانون » دانسته و گفته بود که قانون هدفمندی یارانه‌ها متوجه عموم مردم است.
 


رسانه های ايران اعلام کردند که دسترسی کاربران به ای ميل های ياهو و گوگل از روز دوشنبه، اول اسفندماه، بار ديگر کاملا کند يا قطع شده است و در حال حاضر استفاده از اينترنت در ايران با مشکلات متعددی روبرو است.رسانه های ايران اعلام کردند که دسترسی کاربران به ای ميل های ياهو و گوگل از روز دوشنبه، اول اسفندماه، بار ديگر کاملا کند يا قطع شده است و در حال حاضر استفاده از اينترنت در ايران با مشکلات متعددی روبرو است. سايت «خبرآنلاين» در خبری کوتاه نوشته است: خدمات پست الکترونيک که تازه از وضع نامطلوب هفته گذشته کمی فاصله گرفته بود دوباره بدون اطلاع و در نظر گرفتن ارزشی برای کاربران محدود شد. بر اساس اين خبر، «پورت‌های VPN و همچنين پروتکل HTTPS بسته شده و استفاده از اينترنت با مشکلات متعددی روبرو شده است.» سايت «الف» وابسته به احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس، نيز از کند شدن يا قطع سرويس های جی ميل و ياهو برای کاربران ايرانی خبر داده و گفته است: «ظاهرا کسانی که در قطع سرويس پست الکترونيک دست دارند از ابعاد وسيع ضد امنيتی و ناراضی سازی کارشان اطلاعی ندارند و هيچ ارزشی هم برای افکار عمومی و مردم ايران قايل نيستند.» خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده است: «قطعی ‌های مكرر سرويس دهنده ‌های ای ‌ميل كه مدتی است به شكل روال درآمده و تقريبا كاربران دارند به تناوب آن عادت می ‌كنند، به مرحله ‌ای رسيده كه فعاليت كاربران اينترنت در داخل كشور، مخصوصا كاربرانی را كه بخش عظيمی از فعاليت‌هايشان توسط ای ‌ميل انجام می ‌شود، هر چند وقت يك ‌بار مختل می ‌كند.» این خبرگزاری، قطع سرویس های اینترنتی در روز دوشنبه را «يك روز پس از راه‌ اندازی فاز نخست شبكه علمی كشور» عنوان کرده و نوشته است: «اين رويداد قطعی دوم دقيقا در شب گذشته همزمان با افتتاح فاز تهران شبكه علمی كشور اتفاق افتاد.» برخی از کاربران سايت راديو فردا نيز اعلام کرده اند که «دسترسی به گوگل و ياهو بسيار دشوار است» و «وی پی ان کار نمی کند، ياهو ميل و جی ميل هم باز نمی شوند.» يکی از کاربران نوشته است: «وقتی با وی پی ان وصل می شوم و می خواهم سايت فيلتر شده ای را باز کنم و منتظر لود شدن سايت می مانم، زمان لود شدن طولانی و طاقت فرسا است و دسترسی به اون تارنما نيز غير ممکن می باشد و محبورم با گوشی به صورت آفلاين جی ميل و فيس بوک خود را چک کنم.» ده روز گذشته نيز در آستانه روز ۲۵ بهمن که گروه های مخالف دولت جمهوری اسلامی برای برپايی تظاهرات سکوت فراخوان داده بودند، دسترسی به سرويس های ای ميل در ايران به شدت محدود شد. با اين حال، مديران سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زيرساخت که به گفته خبرگزاری مهر، سازمان های متولی اينترنت در کشور هستند، حاضر نشدند تا در اين زمينه پاسخ روشنی ارائه کنند. سعيد مهديون، مديرعامل سازمان فناوری اطلاعات ايران در اين زمينه گفته بود: «من از ای ميل های خارجی استفاده نمی کنم و مشکلی در استفاده از ای ميل های داخلی خود مشاهده نکرده ام.» قطع سرويس های اينترنتی در ايران طی هفته گذشته با واکنش های زيادی روبرو شد و در اين زمينه، احمد توکلی، نماينده تهران چنين اقدامی را «مردم ‌‌آزاری» خواند که به گفته او برای نظام هزينه‌ دارد. رييس کميته مخابرات نيز گفت که «موضوع قطع ای ميل ها» را پيگيری کرده و «تذکرات لازم را به مسوولان اين وزارتخانه می دهيم.» مسئولان مخابرات ايران بارها قطعی کابل در خليج فارس را دليل قطعی يا سرعت پايين اينترنت عنوان کرده ‌اند. ولی در ماه های اخير برخی از رسانه‌ها، راه ‌اندازی آزمايشی اينترنت ملی را دليل اصلی اختلال در دسترسی به شبکه جهانی در ايران دانسته ‌اند. مقام های جمهوری اسلامی همواره از دسترسی کاربران ايرانی به اينترنت ابراز نگرانی کرده و گفته اند که بايد زمينه راه اندازی اينترنت ملی به سرعت فراهم شود. روز شنبه، معاون فنی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در «نخستين همايش ملی دفاع سايبری» گفت که «شبکه اينترنت عامل تهديد يا ابزار جاسوسی نيست، بلکه خود تهديد و جاسوس است.» رضا تقی ‌پور، وزير ارتباطات و فناوری نيز در اين زمينه ابراز عقيده کرد که «اينترنت دارای فرصت‌های علمی، سياسی، حاکميتی ‌و بين‌المللی است، و می‌تواند در مباحث مختلف عليه ما مورد استفاده قرار گيرد اما فرصت‌های بسياری را نيز برايمان فراهم کند.»
 


ولی فقيه سفره‌ای را به وسعت کشور برای سرداران و کارگزاران پهن کرده و آنها مشغول اطعام از آن هستند و اگر کسی انتقادی از ولی فقيه بر زبان آورد نمکدان ولی نعمتش را شکسته و به "اسيری جبهه کفر و نفاق" رفته است.   جمعی از سرداران سپاه که در دوره‌ی رهبری خامنه‌ای به رده‌های فرماندهی بر کشيده شده و امروز همه‌ی کشور اعم از سياست و اقتصاد و فرهنگ و رسانه‌ها را تحت کنترل دارند خطاب به حسين علايی که به طور تلويحی به انتقاد از خامنه ای پرداخت (روزنامه‌ی اطلاعات، ۱۹ دی ۱۳۹۰) نوشتند: "اين‌بار فردی با سياط و نيش قلم به خلف صالح خمينی کبير اهانت روا می‌دارد که عمری سر سفره انقلاب اسلامی و لطف و احسان رهبری نشسته بوده و اکنون چنين ناروا و بی‌پروا حق نمک خوردن را پاس نمی‌دارد و نمکدان می‌شکند." (الف، ۲۴ دی ۱۳۹۰)   اين نحوه‌ی انتقاد و تعابير به کار رفته به خوبی رابطه‌ی ميان فرماندهان فعلی سپاه و ديگر کارگزاران نظام را با ولی فقيه روشن می سازد: ولی فقيه سفره‌ای را به وسعت کشور برای سرداران و کارگزاران پهن کرده و آنها مشغول اطعام از آن هستند و اگر کسی انتقادی از ولی فقيه بر زبان آورد نمکدان ولی نعمتش را شکسته و به "اسيری جبهه کفر و نفاق" رفته است.   سفره‌ی نظام "سفره‌ی انقلاب اسلامی" و بعدا "سفره‌ی نظام" که تنها بخش بسيار کوچکی از جامعه بر سر آن نشسته‌اند تعبير عامه فهم نظام رانتی اختصاصی برای سپاهيان و کارگزاران جمهوری اسلامی است. علی خامنه‌ای و رسانه‌های دولتی و شبه دولتی بارها در محکوم کردن اصلاح طلبان ("فتنه گران") از همين تعابير سفره و نمک استفاده کرده‌اند و سرداران و کارگزاران بدون توجه به طنين و معنای اين عبارات در قالب همان ادبيات سخن می گويند. اين رابطه‌ی رانتی توسط علی خامنه‌ای و بيت تعريف و عملياتی شده و سرداران و کارگزاران با آغوش باز آن را پذيرا شده‌اند.   تنها حجت و دليلی که برای استوار ماندن در اين رابطه وجود دارد خود سفره است و نه ايدئولوژی يا باورهای دينی يا حتی رابطه‌ی شخصی با رهبر. بر اساس اين ادبيات است که می توان عصر ايدئولوژی در جمهوری اسلامی را پايان يافته تلقی کرد. روزی که بساط اين سفره به هر دليل جمع شود يا از ميزان اطعام کاسته شود، ريزه خواران ولايت نيز يک به يک از گرد آن پراکنده خواهند شد. بقيه‌ی نامه‌ی سرداران به حسين علايی يا ديگر سخنان مقامات در باب دشمن شاد کردن يا بيداری اسلامی ديگر تزيينات سفره‌ی ولايت يا لطيفه‌هايی هستند که بر سر سفره بيان می شوند و نه محتويات اصلی آن.   سفره‌ی بيگانگان تفکيک خودی و غير خودی يا خواص و عوام تنها برچسب و نوعی نگرش اجتماعی به جامعه نيست بلکه مبنايی برای تقسيم و توزيع منابع و درآمدهای کشور است. تبديل شدن يک گروه به غير خودی معنايش اين است که از پای سفره‌ی ولايت بايد بلند شود و چون تنها سفره‌ی کشور سفره‌ی ولايت است، بنابر اين رانده شدگان از سفره‌ی ولايت به پای سفره‌ی بيگانگان خواهند نشست. "پول گرفتن از امريکا و اسرائيل" تعبيری است که برای بيرون رانده شدگان از پای سفره‌ی ولايت استفاده می شود. مقامات جمهوری اسلامی بهتر از همه می دانند که منابع کشور در انحصار چه کسانی است. به زعم آنان اگر فرد يا گروهی جيره خوار ولايت نباشد لزوما مزدور بيگانگان و ستون پنجم آنها يا اپوزيسيون همسوست. در تصور فرماندهان امروز سپاه و کارگزاران موجود زندگی شرافتمندانه با اتکا به دسترنج در جمهوری اسلامی ممکن نيست.   لوازم بر سر سفره بودن آنها که بر سر سفره‌ی نظام نشسته‌اند بايد گوش به فرمان ولی فقيه باشند: "در ملاقات‌های خارجی تا از رهبری اجازه نگيرم کاری انجام نمی‌دهم، همه مسئولان بايد احترام و حرمت ولايت فقيه را حفظ کند و من در همه سفرها از ايشان کسب اجازه می‌کنم." (علی لاريجانی، ۲۱ بهمن ۱۳۹۰) برخورداران از سفره با غير ولی نعمت خود رويکرد انتقادی دارند: "هاشمی رفسنجانی مثل همه رجال سياسی، خدمات گسترده‌ای داشته و ممکن است که اشتباهاتی هم داشته باشد، وی در سابقه انقلاب و طول انقلاب زحمت کشيده و البته در برخی قسمت‌ها من افکار و رفتار ايشان را نمی‌پسندم." (همانجا) مقامات جمهوری اسلامی چون می خواهند در مسابقه بر سر بهره برداری از خوان نعمت کشور بر ديگران پيشی بگيرند تنها حرمت صاحب خانه (ولی فقيه) را نگه می دارند اما بقيه را می توان عقلا و شرعا مورد داوری قرار داد.   پرونده های به تاراج رفته پرونده‌های فساد در ايران به دليل نظام رانتی و سازوکار حضور بر سر سفره خواه ناخواه به شخص ولی فقيه ختم می شود. به عنوان مثال پرونده‌ی "حلقه فاطمی" از دو مسير متفاوت به علی خامنه‌ای منتهی شد. مسير اول آن ماه‌ها پيش روشن شد هنگامی که بازجويی از محمد رضا رحيمی، معاون اول احمدی نژاد به ديوار سخت معاملات ميان احمدی نژاد و خامنه‌ای برخورد. اين توقف در دستگاه قضايی تنها با دخالت شخص خامنه‌ای ممکن بود. تهديدهای احمدی نژاد مبنی بر افشاگری از جناح مقابل و داد و ستدهای خامنه‌ای با آن با دهها هزار پرونده‌ی به تاراج رفته از وزارت اطلاعات اين ايده را تقويت کرد که با دخالت علی خامنه‌ای تنش ميان دو طرف کاسته شده است. در اين مسير خامنه‌ای با توقف رسيدگی به اتهامات متهمان اصلی يک پرونده‌ی فساد خود در موضع اتهام قرار گرفت. به دليل هزينه شدن مبالغ حاصل از فساد در حلقه‌ی فاطمی در انتخابات دهم رياست جمهوری، و توقف احتمالی رسيدگی به آن توسط خامنه‌ای، بخش مالی تقلب در انتخابات نيز مستقيما به حساب وی گذاشته شد.   ولی فقيه بورسيه و زمين می دهد مسير دومی که اين پرونده را به علی خامنه‌ای متصل کرد جدال ميان احمد توکلی و محمد رضا رحيمی بود. رحيمی برای پاسخ به اتهامات احمد توکلی در باب سوء استفاده از قدرت توسط يقه سفيدها (بازجويی از رحيمی در دفترش) در يک بيانيه‌ی مطبوعاتی موارد ارتکابی فساد توسط توکلی را به عرصه‌ی عمومی آورد که در واقع نوعی افشاگری عليه علی خامنه‌ای نيز بود. توکلی برای پاسخ، دو مورد از سه مورد اتهامی (دريافت زمين ارزان از بنياد، دريافت چاپخانه و کاغذ رانتی از ارشاد و بورسيه‌ی غير رقابتی از وزارت علوم) يعنی دريافت بورسيه و زمين ارزان در شهرک غرب را به دستور خامنه‌ای مرتبط می سازد: "اينجانب به دستور مقام رهبری بورسيه شدم...زمين آموزشی را سال ۶۸-۶۹ به قيمت روز و تعرفه آموزشی از بنياد خريديم که با توصيه مقام معظم رهبری قسطی بهايش را بدهيم. حتی يک متر مربع آن زمين متعلق به کسی نيست و تمام مجتمع اعم از زمين و ساختمانش وقف است و اساسنامه وقف نيز در معرض رويت همه است...علت عنايت رهبری هم اطلاع از نيت موسسان مجتمع بود." (الف، ۲۰ بهمن ۱۳۹۰)   عنايات رهبری با فرض درست بودن ادعای توکلی (که دفتر خامنه‌ای آن را انکار نکرده است) رهبر کشور خود را در دادن بورسيه به خاصان درگاه محق می دانسته است. بورسيه‌ی غير رقابتی توکلی يک مورد منحصر به فرد نيست. در دوره‌ی رهبری خامنه‌ای دهها تن از شاگردان مصباح يزدی و ديگر کارگزاران مورد اعتماد رهبر با عنايت ويژه‌ی رهبر حتی بدون داشتن مدرک کارشناسی با بورسيه‌ی دولت برای تحصيل به آمريکای شمالی و اروپا و استراليا اعزام شده‌اند. ارز کمياب دولتی در دهه‌های شصت و هفتاد کالايی نبود که حکومت آن را صرفا بر اساس شايستگی علمی به دانشجويان علاقه مند به تحصيل اعطا کند. وقتی تعهد (وفاداری به ولی فقيه) بر تخصص تقدم پيدا کند نتيجه‌ی فاسد آن نبايد باورمندان به اين موضوع را متحير سازد. منابع ديگر کشور نيز بر اساس عنايات رهبری به وفاداران اختصاص يافته است.   مصادره‌ها، مبدا فساد مالی اموالی که در سه دهه‌ی گذشته از افراد متهم به وابستگی به رژيم سابق يا ديگر متهمان مصادره شده مستقيما در اختيار بنيادها (تحت نظر ولی فقيه) قرار گرفته است. اين اموال بعدا به ثمن بخس و اکثرا بدون مزايده در اختيار روحانيون و نزديکان به آنها قرار گرفت. منبع اصلی فساد مالی در پانزده سال اول جمهوری اسلامی و بالاخص در دوران جنگ با درآمد ارزی اندک همين اموال و شرکت‌های مصادره شده و خريدهای اسلحه بود. در ۱۵ سال دوم واگذاری شرکت‌های دولتی (تحت عنوان خصوصی سازی) و منابع طبيعی و نيز رانت‌های ناشی از مجوزهای صادرات و واردات و واگذاری پيمانکاری‌ها به خودی‌ها منبع فساد بودند. رهبر کشور مستقيما از طريق مديريت منابع در اختيار حکومت (بنيادها) و غير مستقيم از طريق فشل کردن نهادهای قضايی و قانونگزاری در تحقيق و تفحص مسئول  فساد و سوء استفاده از قدرت در کشور است.   آشپرخانه‌ی پنهان دستگاه رهبری که بخش عمده‌ای از منابع کشور را در اختيار دارد سالانه حتی در حد يک برگ بيلان دخل و خرج خود را منتشر نمی کند. به همين دليل است که مردم ايران تنها از طريق مجادلات سياسی ميان مقامات به  يک مورد از دهها هزار مورد واگذاری زمين يا امکانات ارزان قيمت با وام کم بهره‌ی دولتی توسط بنيادها يا موسسات تحت نظر رهبر به وفاداران به ولی فقيه مطلع می شوند. هيچ کس در ايران بجز خامنه‌ای و چند تن از افراد بسيار نزديک به وی در بيت نمی داند در آشپزخانه‌ی بيت چه می گذرد و سفره‌ی ولايت چگونه خواص را اطعام می کند.    نهادهای نظارتی کشور در بررسی آشپزخانه‌ی ولايت کاملا دست بسته‌اند و کوچک ترين پرسش به معنای پايان حيات سياسی يک فرد يا گروه است. هاشمی رفسنجانی سفره خانه‌ی خاص خويش را داشت. اصلاح طلبان مذهبی نيز در دو دهه نقد حکومت (در دهه‌ی اول خود در حلقه‌ی وفاداران دستگاه رهبری خمينی بودند) حتی يک بار به سراغ دخل و خرج دستگاه رهبری نرفتند. بزرگترين منشا فساد مالی و سوء استفاده در کشور سازوکار اداره‌ی دستگاه رهبری در کشور است.     ------------------------------- * نظرات مطرح شده در این یادداشت الزاماً دیدگاه رادیو فردا نیست.  
 


خبرگزاری رويترز در گزارشی از مسقط پايتخت عمان می نويسد که تحت تاثير تحريم های بين المللی عليه ايران تجار ايرانی حتی در عمان نيز نمی توانند معاملات يا اعتبار بانکی لازم را تامين کنند و به همين خاطر از موقعيت تجارعمانی به عنوان واسطه استفاده می کنند. خبرگزاری رويترز در گزارشی از مسقط  پايتخت عمان می نويسد که تحت تاثير تحريم های بين المللی عليه ايران تجار ايرانی حتی در عمان نيز نمی توانند معاملات يا اعتبار بانکی لازم را تامين کنند و به همين خاطر از موقعيت تجارعمانی به عنوان واسطه استفاده می کنند. حسن غفور، يک تاجر ايرانی در عمان به خبرگزاری رويترز گفت که بانک های عمان ديگر به تاجران ايرانی اعتبار نامه های لازم جهت صادر کردن کالاهای خوراکی به ايران را نمی دهند. در يک چنين شرايطی آنها مجبور هستند از وامهای شخصی استفاده کنند که از تجار عمانی و آشنا دريافت می کنند. مير سجادی يک تاجر ايرانی ديگر که در مستقط مستقر است، می گويد که تحت تاثير تحريم های بين المللی و عدم دريافت اعتبار از بانکهای عمان وی نيز مجبور شده است از اعتبار و وامهای تجار محلی استفاده کند. مير سجادی می افزايد:« بدون اعتبارنامه بانک ها ارسال کالا به ايران تقريبا غيرممکن است. ما پول نقد لازم برای اين کار را نداريم و طرف های معامله ما در ايران نيز به خاطر وجود تحريم های بين المللی نمی توانند از بانک های خارجی برای ارسال پول يا اعتبارنامه های بانکی استفاده کنند.» خبرگزاری رويترز می افزايد که مشکلات تجاری ايرانی در عمان تاثير تحريم های بين المللی و آشفتگی در معاملات خارجی با ايران را حتی در کشوری مثل عمان که روابط حسنه ای با ايران دارد به خوبی نشان می دهد. عمان که با فاصله ای پنجاه کيلومتری در آن سوی تنگه هرمز قرار دارد همواره روابط ديپلماتيک خوبی با ايران داشته است. عمان سال گذشته به آزادی و انتقال دو کوهنور آمريکايی که در ايران به اتهام جاسوسی زندانی بودند ، کمک کرد. دولت عمان می گويد که از تحريم های مصوب سازمان ملل متحد عليه ايران تبعيت می کند ولی تحريم های سخت گيرانه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران را نپذيرفته است. يک مقام ارشد بانک مرکزی عمان به خبرگزاری رويترز گفت که دولت اين کشور به بانک های محلی دستور نداده که معاملات با ايران يا تجار ايرانی از جمله صدور اعتبار نامه را قطع کنند. بخش اعظم معاملات تجاری بين دو کشور هنوز قانونی است ولی مقامات دو بانک تجاری عمان که ترجيح دادند نام آنها در گزارش قيد نشود، به خبرگزاری رويترز گفته اند که برخی از بانک های عمان به خاطر نگرانی از عدم پرداخت وجوه اعتباری توسط تجار ايرانی تحت تاثير شرايط تحريم، معامله با ايران را قطع و يا محدود کرده اند. يکی از مقامات بانک های تجاری عمان گفت:« ما از صدور اعتبار نامه برای تجار ايرانی پرهيز می کنيم چون واقعا اطمينان نداريم که آنها در شرايط تحريم های بين المللی بتوانند اين مبالغ را به موقع بپردازند.» حسن غفور تاجر ايرانی ساکن عمان می گويد که تجارت وی و اکثر تجار ايرانی ديگر که در عمان فعاليت می کنند صدور اقلام غدايی مثل برنج، روغن ، شکر و آرد به ايران است. طبق برآورد سفارت هند در عمان سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن برنج بسمتی از هند به عمان صادر می شود. براساس آمار وزارت بازرگانی عمان حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار تن از اين برنج در خود عمان مصرف می شود و مابقی آن که حدود ۳۰۰ هزار تن است توسط تجار ايرانی از عمان به ايران صادر می شود. با وجود نزديکی جعرافيايی ايران و عمان حجم مبادلات تجاری بين دو کشور چندان زياد نيست چون محصول صادراتی اصلی هر دو کشور نفت و گاز است . در سال ۲۰۰۹ کل صادرات عمان به ايران حدود ۵۲۰ ميليون دلار بوده که طبق آمارهای سازمان ملل متحد فقط دو درصد از کل صادرات اين کشور را شامل می شود.  
 


ديدار چهار روزه شی جین پینگ، معاون رييس جمهور و رهبر آينده چين، از آمريکا، سفر همزمان ژائی جون معاون وزير خارجه آن کشور به تهران، بمنظور مذاکره پيرامون فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی، و حضور روز گذشته وی در دمشق، بمنظور مذاکره پيرامون آينده سوريه، نشانه فعال تر شدن پکن در صحنه جهانی و شکل گرفتن تغييرات رفتاری در مناسبات خارجی آن کشور، پيش از انتقال آرام قدرت در پکن است.  ديدار چهار روزه  شی جین پینگ، معاون رييس جمهور و رهبر آينده چين، از آمريکا، سفر همزمان ژائی جون معاون وزير خارجه آن کشور به تهران، بمنظور مذاکره پيرامون فعاليت های اتمی  جمهوری اسلامی، و حضور روز گذشته وی در دمشق، بمنظور مذاکره پيرامون آينده سوريه، نشانه فعال تر شدن پکن در صحنه جهانی و شکل گرفتن تغييرات رفتاری در مناسبات خارجی آن کشور، پيش از انتقال  آرام قدرت در پکن است.   اعلام پشتيبانی وزارت خارجه چين از مواضع و ابتکارات اتحاديه عرب در حل بحران جاری سوريه، پس از پايان ماموريت ژائی جون در دمشق، و دو هفته پس از رد قطعنامه ای که بر اساس خواسته های اتحاديه عرب تنظيم و از سوی فرانسه، بريتانيا و آمريکا به شورای امنيت پيشنهاد شده بود، نشانه تازه ای است داير بر تغيير جهت سياست خارجی پکن. انتظار ميرود در ادامه تغييرات رفتاری ( و حتی ساختاری ) پکن در آينده، خروج تدريجی چين از سايه سياسی روسيه در صحنه جهانی- بخصوص پس از بازگشت پوتين به قدرت در کرملين، توسعه مناسبات کاری با آمريکا ، کاهش حمايت از حکومتهای اقتدار گرا، و همچنين تعامل بيشتر با غرب پيرامون ايران، سوريه و کره شمالی  مورد توجه بيشتری قرار گيرد.   روز شنبه و پيش از انتشار بيانيه وزارت خارجه چين، ژائی جون اظهار داشته بود که کشورش بدنبال «ايفای نقش مثبت» بمنظور يافتن راه حل نا آرامی های سوريه است.   ديدار از آمريکا   سفر چهار روزه  شی جین پینگ به آمريکا، مردی که انتظار ميرود تا سال آينده رهبری چين را عهده دار شود، در محافل سياسی و رسانه ای کشور ميزبان توجه فراوانی را بخود جلب کرد.   طی مذاکرات اوباما با رهبر آينده چين، علاوه بر مناسبات تجاری دو غول بزرگ اقتصادی دنيا، مناسبات سياسی، ملاحظات امنيتی و همچنين تعامل و يا تقابل چين و آمريکا در صحنه جهانی، نکات بحث انگيز و حتی تحريک آميز ( در نگاه پکن ) ، مانند رعايت حقوق بشر در چين، توجه به در خواست های مردم تبت برای دست يافتن به آزادی های بيشتر نيز مطرح شد.   از انجام ديدار های دوجانبه مابين شی و ساير رهبران برجسته سياسی آمريکا، از هر دو حزب بزرگ، منجمله جو بايدن، معاون رييس جمهور، جان بوئنر رييس مجلس نمايندگان آمريکا و سناتور با نفوذ جمهوری خواه، جان مک کين، به نشانه اهميت سفر معاون رييس جمهوری چين به آمريکا ياد شد.   جان مک کين بعد از ديدار با شی، ياد آور شد: «البته پيشرفت های اقتصادی چشم گير مابين دو کشور حاصل شده، در عين حال نگرانی های ما در مورد راهبان بودايی که در تبت خود سوزی ميکنند، برنده جايزه صلح نوبل که در چين همچنان ( در خانه ) زندانی است، وتو قطعنامه ای که در شورای امنيت پيرامون سوريه به رای گذاشته شده بود، و همچنين حمايت پکن از رژيم خشن کره شمالی همچنان باقی است.»     متقابلاً، شی نيز طی سخنرانی اصلی خود در واشنگتن اظهار داشت که از امريکا انتظار داريم به حق حاکميت سياسی چين در تبت و تايوان احترام بگذارد.   سخنان معاون رييس جمهور کنونی و مرد قدرتمند آينده چين طی آخرين روز اقامت وی در آمريکا  حاکی از افزايش تمايل پکن به توسعه همکاری با غرب در تمامی زمينه های تجاری، اقتصادی و سياسی است.   او در لوس انجلس اظهار داشت: «من به اينجا آمده ام تا زمينه همکاری های بيشتر مابين آمريکا و چين را در تمام زمينه ها، بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل، فراهم آورم.»   مسائل ايران   پيش از آغاز سفر با اهميت معاون رييس جمهور چين به آمريکا، معاون وزير خارجه آن کشور عازم تهران شد. با توجه به رشد قابل ملاحظه بازار مصرف حوزه خليج فارس، اهميت قابل ملاحظه آن در تجارت خارجی چين، و بخصوص به دليل نقش بی رقيب اين منطقه در تامين نيازهای انرژی وارداتی چين، موضوع برنامه های اتمی ايران و به تبع آن امنيت کشتيرانی از تنگه هرمز برای چين از حساسيت خاص برخوردار است.   سياست اعلام شده چين مخالفت با تبديل شدن ايران به يک نيروی نظامی اتمی است. در عين حال چين مايل است مناسبات دوستانه با تهران را ادامه داده و تنوع منابع تامين انرژی خود از حوزه خليج فارس را حفظ کند.   در صورت افزايش هزينه های ادامه دوستی با تهران، و يا در خطر قرار گرفته منافع و يا مناسبات دوستانه پکن با ديگر کشور های منطقه، منجمله عربستان سعودی، چين آماده تجديد نظر در نحوه برخورد خود با مسائل ايران خواهد شد.   معاون وزير خارجه چين، يک شنبه گذشته، پيش از مطرح شدن مسئله ايران در مذاکرات معاون رييس جمهور آن کشور با رهبران آمريکا، عازم تهران شد.   طی اقامت در تهران، وی ضمن هشدار دادن نسبت به حساسيت اوضاع جاری در منطقه، از اخرين نقطه نظر های رهبران جمهوری اسلامی پيرامون آمادگی احتمالی برای همکاری با جامعه جهانی و نحوه برخورد با خواسته های شورای امنيت مطلع  شد.   طی چند هفته آينده، وزير خارجه چين نيز، بنا بر اظهارات جمعه شب علی اکبر صالحی در يک برنامه تلويزيونی در تهران، عازم تهران خواهد شد تا مذاکرات مقدماتی معاون خود را  با رهبران جمهوری اسلامی پيگيری کند.   در فاصله ای کوتاه از انجام اين ديدار، قرار است محمود احمدی نژاد راهی پکن شود. انتظار ميرود، در صورت نا موفق ماندن مذاکرات آينده مابين دو کشور و ادامه انعطاف ناپذيری تهران در برابر خواسته های جامعه جهانی، مناسبات تهران و پکن در مسيری دشوار و انتقادی قرار بگيرد.   پکن علاقمند است که در مسير اصلاح مناسبات خارجی خود با غرب، ضمن فعالتر ساختن حضور در صحنه های جهانی، مثبت تر از گذشته ديده شود.   انتظار ميرود در صورت مشاهده چراغ سبز پيرامون تايوان و تبت، پکن وارد آوردن  فشارهای بيشتر عليه کره شمالی، و معامله کردن بر سر سوريه و ايران را مورد توجه جدی قرار دهد.  رهبری سياسی چين در حال تغيير است، و همراه با تغيير چهره ها، ميتوان اميدوار بود که رفتارهای سياسی آن کشور نيز آرام آرام از روسيه و پوتين فاصله گرفته و تدريجا به الگو های غربی نزديک تر شود. 
 


پس از اعلام توقف صدور نفت ایران به شرکت های بریتانیایی و فرانسوی، روز دوشنبه بهای نفت در بازارهای آسیایی به مرز ۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید که در ۹ ماه اخیر بی‌سابقه است.پس از اعلام توقف صدور نفت ایران به شرکت های بریتانیایی و فرانسوی، روز دوشنبه بهای نفت در بازارهای آسیایی به مرز ۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید که در ۹ ماه اخیر بی‌سابقه است. علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های نفتی انگلیسی و فرانسوی متوقف شده‌است و ایران نفت خام صادراتی را به جای این شرکت‌ها به مشتریان جدید تحویل خواهد داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با انتشار این خبر بهای نفت در معاملات بعد از ظهر بازارهای آسیایی با ۱٫۵ دلار افزایش، ۱۰۴٫۷۴ دلار در هر بشکه خرید و فروش شد. در بامداد همین روز قیمت نفت در بازارهای آسیایی به ۱۰۵٫۲۱ دلار رسیده بود که بالاترین قیمت این محصول در این بازارها از ماه مه گذشته‌است. گزارش‌ها حاکی است بهای نفت خام در بازار نیویورک نیز روز جمعه با ۹۳ سنت افزایش به ۱۰۳٫۲۴ دلار در هر بشکه رسیده‌ بود و در لندن نیز قیمت نفت با ۱٫۴۳ دلار افزایش، ۱۲۱٫۰۱ دلار معامله شد. خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده است: بر اساس محاسبات دبیرخانه اوپک که روز دوشنبه منتشر شد، بهای سبد نفت این سازمان در روز جمعه به ۱۱۸ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید. بنا بر این گزارش، با این حساب بهای نفت جمعه گذشته اوپک نسبت به روز پیش از آن چهار دهم درصد افزایش داشته‌است. اتحادیه اروپا برای واداشتن جمهوری اسلامی به «شفافیت» بیشتر در برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود اقدام به تحریم نفت ایران کرده و به آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از ایران نفت وارد می‌کنند تا یکم ژوئیه ۲۰۱۲ فرصت داده تا به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند. در همین حال وزارت نفت ایران در اقدامی ظاهراً پیش‌دستانه خبر داده‌است که ایران صدور نفت به شرکت‌های نفتی انگلیسی و فرانسوی را قطع کرده‌ و وزیر نفت ایران نیز گفته‌است که در مورد توقف صادرات نفت به دیگر کشورهای اروپایی بعدا تصمیم‌گیری خواهد شد. صعود بهای نفت در بازارهای جهانی در حالی است که اوایل ماه جاری میلادی با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی قیمت نفت خام در سطح ۹۶ دلار در هر بشکه قرار داشت. امضای قرارداد یک میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی در ایران در همین حال، خبرگزاری مهر گزارش داده است که با حضور رستم قاسمی وزیر نفت، قرارداد طرح توسعه سه میدان نفتی کوه موند، کوه کاکی و بوشگان در جنوب ایران به ارزش تقریبی نزدیک به یک میلیارد دلار روز دوشنبه امضا می‌شود. در این خبر از میدان نفتی کوه موند، واقع در استان بوشهر به عنوان بزرگترین میدان خشكی نفت سنگین جهان یاد شده‌است. بر اساس گزارش یاد شده، پیش از این برای توسعه این سه میدان نفتی مذاکراتی بین شرکت ملی نفت ایران و یک کنسرسیوم چینی- استرالیایی انجام شده بود اما بنا بر تصمیم‌های جدید، این قرارداد با شرکت گازپروم پارس امضا خواهد شد. دفتر مرکزی شرکت گازپروم پارس در تهران است ولی دفاتری نیز در شهر کیف، پایتخت اکراین، و کیش دارد. وب‌سایت «پایگاه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی» ایران، روز دوشنبه با درج خبر امضای این قرارداد یک میلیارد دلاری، گازپروم پارس را «ناشناخته‌ترین شرکت نفتی جهان» توصیف کرد و نوشت که «پیش از این گفته می‌شد شرکت پروم پارس یک شرکت خارجی (اوکراینی) است اما مسئولان شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اوکراینی بودن این مجموعه را تکذیب کردند.»
 


برای دومین بار در طول بیست روز گذشته، هیأت بلند پایه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مذاکره با مسئولان هسته‌ای جمهوری اسلامی صبح امروز وارد تهران شد. هرمان ناکائرتس، که ریاست این هیأت را در سفر دو روزه به تهران برعهده دارد، پیش از سفر به خبرنگاران گفت: «بالاترین اولویت همچنان وجود احتمال ابعاد نظامی در برنامه‌ی هسته‌ای ایران است». ایران همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های اتمی‌اش مقاصدی صلح‌آمیز دارد.
 


نشست وزیران اقتصادی اتحادیه‌ی اروپا برای رأی‌گیری در مورد اعطای وامی ۱۳۰ میلیارد یورویی به یونان عصر امروز در بروکسل برگزار می‌شود. علی‌رغم مخالفت بسیار گسترده‌ی شهروندان یونان با تمهیدات ریاضتی که لازمه‌ی دریافت این وام است، حکومت این کشور اخذ این وام را تصویب کرده است. این وام بخشی از بسته‌ی کمکی به یونان است که از جمله شامل بخشودگی قسمتی از بدهی‌های این کشور به بانک‌ها و مؤسسات خصوصی هم می‌شود.
 


روزنامه همشهری نيز از «رد صلاحيت برادر وزير ارشاد اسلامی» خبر داده و نوشته « حميد حسينی برادر محمد حسينی وزير ارشاد رد صلاحيت شد و به انتخابات مجلس نهم نرسيد.» روزنامه های دنيای اقتصاد، جام جم، و اعتماد اظهارات وزير اقتصاد درباره « فاز دوم هدفمندی يارانه ها» ، «افزايش يارانه های نقدی» و «افزايش قيمت حامل های انرژی» را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه خراسان گزارشی درباره «اعلام آمار واجدان شرايط رای دادن در انتخابات مجلس از سوی وزير کشور» منتشر کرده، و نوشته که روز يک شنبه مصطفی محمدنجار گفته است؛«بيش از ۴۸ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرايط برای شرکت در انتخابات مجلس نهم هستند.» روزنامه های دنيای اقتصاد، جام جم، و اعتماد اظهارات  وزير اقتصاد درباره « فاز دوم هدفمندی يارانه ها» ، «افزايش يارانه های نقدی» و «افزايش قيمت حامل های انرژی» را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه خراسان گزارشی درباره «اعلام آمار واجدان شرايط رای دادن در انتخابات مجلس از سوی وزير کشور» منتشر کرده، و نوشته که روز يک شنبه مصطفی محمدنجار گفته است؛«بيش از ۴۸ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرايط برای شرکت در انتخابات مجلس نهم هستند.» روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از معاون سياسی وزارت کشور از «رد صلاحيت ۳۳ نماينده فعلی مجلس شورای اسلامی» خبر داده، و روزنامه کيهان نيز از «افزايش بی سابقه فهرست های انتخاباتی» گزارش داده است. روزنامه جهان صنعت خبر داده کميته مزد خانه کارگر استان تهران، «نرخ سبد هزينه خانوار کارگری» را «۹۲۰ هزار تومان» اعلام کرده، و روزنامه شرق نيز نوشته که «مديرکل ثبت‌احوال درباره تغيير گرايش والدين و افزايش نام گزينی خارج از عرف مذهبی»، هشدار داده است.   وعده وزير اقتصاد برای افزايش يارانه نقدی از اسفند ماه روزنامه های دنيای اقتصاد، جام جم، و اعتماد در شماره شنبه اظهارات  وزير اقتصاد درباره « فاز دوم هدفمندی يارانه ها »، «افزايش يارانه های نقدی» و «افزايش قيمت حامل های انرژی» را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه دنيای اقتصاد گزارش داده که شمس‌الدين حسينی وزير امور اقتصادی و دارايی از «  آمادگی دولت برای کليد زدن فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها در سال جاری» خبر داده، اما تاکيد کرده که اين فاز نيز همانند فاز نخست در دو مرحله به اجرا درخواهد آمد، و «در مرحله اول، ميزان يارانه نقدی افزايش می‌يابد و به حساب مردم واريز خواهد شد و در مرحله دوم  قيمت حامل‌های انرژی افزايش خواهد يافت.» اين روزنامه با اشاره به وعده شمس‌الدين حسينی درباره «آمادگی دولت برای افزايش يارانه قبل از پايان سال جاری»، نوشته اظهارات وزير اقتصاد «به معنای افزايش يافتن يارانه نقدی در اسفندماه خواهد بود.» به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد «سخنگوی اقتصادی دولت البته نگفته که فاصله زمانی ميان افزايش يارانه و اصلاح مجدد قيمت‌ها چند روز خواهد بود، اما اگر اين فاصله همانند فاز نخست، بيش از يک ماه باشد، اصلاح قيمت‌ها را به آغاز سال ۹۱ موکول می‌کند.» روزنامه جام جم نيز با تاکيد براين وعده وزير اقتاد که گفته «مبلغ يارانه‌های نقدی افزايش می‌يابد»، نوشته «شمس الدين حسينی وزير اقتصاد و مهدی غضنفری وزير صنعت،معدن و تجارت روز يک شنبه در همايش گام دوم هدفمندی يارانه‌ها » به تشريح برنامه‌های خود برای ورود به اين مرحله پرداختند، و «آن‌گونه که از اظهارات نه‌چندان صريح وزرای شاخص اقتصادی دولت برمی‌آيد، مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها به احتمال زياد در روزهای باقيمانده از سال جاری آغاز خواهد شد.» روزنامه اعتماد نيز در تيتر يک شماره دوشنبه گزارشی درباره حاشيه های جلسه وزير اقتصاد با صنعتگران منتشر کرده و نوشته «درست يک روز پس از انتشار گزارش عملکرد هدفمندی يارانه‌ها از سوی وزير اقتصاد که او آن را کاملا موفق ارزيابی کرده بود، به‌طوری که همه بخش‌های اقتصادی کشور اعم از توليد و خدمات راضی هستند و دغدغه‌يی ندارند، شمس‌الدين حسينی ‌ميهمان بخش خصوصی صنعت بود تا به ارزيابی مجدد تاثير هدفمندی بر توليد بپردازد » اما «اين ‌ميهمانی به چالشی ميان شمس‌الدين حسينی و صنعتگران تبديل شد که نه او انتظار آن را داشت و نه ميزبان.» اعتماد با اشاره به اانتقاد و اعتراض شديد مديران صنايع کشور به وزير اقتصاد و عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد، نوشته «اين چالش آنقدر حاد شد که حتی وزير اقتصاد گفت که اگر لنگه کفش هم به سوی او پرتاب کنند در جايگاه خود می‌ماند و به حرف‌های خود ادامه می‌دهد.» اين روزنامه همچنين نوشته که اظهارات و آمارهای ارائه شده از سوی وزير اقتصاد «از زمين تا آسمان با واقعيت تفاوت دارد وگرنه چرا بايد بخش خصوصی اين‌گونه از او پذيرايی کند.»   رد صلاحيت ۳۳ نماينده مجلس،رد صلاحيت برادر وزير ارشاد روزنامه خراسان از «اعلام آمار واجدان شرايط رای دادن در انتخابات مجلس از سوی وزير کشور » خبر داده و نوشته که روز يک شنبه مصطفی محمدنجار گفت «بيش از  ۴۸ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرايط برای شرکت در انتخابات مجلس نهم هستند.» وزير کشور درباره «زمان اعلام نهايی نتايج بررسی صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس نهم » نيز  گفته « اسامی قطعی کانديداهای تأييد صلاحيت شده در دوم اسفند به حوزه‌های انتخابيه اعلام می‌شود و آن ها نيز تاريخ سوم اسفندماه به کانديداها ابلاغ می‌کنند.» همزمان روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از معاون سياسی وزارت کشور از «رد صلاحيت ۳۳ نماينده فعلی مجلس شورای اسلامی» خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، صولت مرتضوی که علاوه بر «معاونت سياسی وزارت کشور» در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی  « رييس ستاد انتخابات » اين وزارتخانه را نيز بر عهده دارد، اعلام کرده که « از مجموع ۵۳۹۵ نفری که نام‌نويسی کرده‌اند تاکنون صلاحيت ۳۲۹۹ نفر تاييد شده است » که به معنای رد صلاحيت بيش از « دو هزار نفر » از کانديداهای انتخابات در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی « رد صلاحيت شده اند.» به نوشته اين روزنامه، صولت مرتضوی همچنين گفته « از مجموع نمايندگان کنونی مجلس شورای اسلامی، ۲۶۱ نفر برای انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام کردند، ۲۵ نفر ثبت‌نام نکردند و دو نفر هم انصراف دادند »  اما  « صلاحيت ۳۳  تن از نمايندگان مجلس » نيز از سوی شورای نگهبان رد شده است. روزنامه همشهری نيز از «رد صلاحيت برادر وزير ارشاد اسلامی» خبر داده و نوشته « حميد حسينی برادر محمد حسينی وزير ارشاد رد صلاحيت شد و به انتخابات مجلس نهم نرسيد.» اين روزنامه با اشاره به اينکه حميد حسينی و برادر وزير ارشاد اسلامی « از فعالان اقتصادی در حوزه صنايع پتروشيمی است و در هيات رئيسه اتاق بازرگانی تهران نيز کرسی دارد » نوشته که او از حوزه انتخابيه رفسنجان نامزد انتخابات نهمين دوره مجلس شده بود اما « در حالی که رقيب چندان سختی در آن حوزه نداشت به سد شورای نگهبان خورد و عملا از دور رقابت‌ها کنار رفت.» همشهری نوشته « حميد حسينی داماد محمد هاشميان » است، و « آيت الله هاشمی رفسنجانی دايی همسرش محسوب می‌شود » اما شورای نگهبان به اتهام «ارتباط حميد حسينی با خانواده هاشمی »، او را از شرکت در انتخابات محروم کرده است.   افزايش بی سابقه فهرست های انتخاباتی؛ « چند ليست و يک جهت » روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود از « افزايش بی سابقه فهرست های انتخاباتی » گزارش داده است. اين روزنامه وابسته به جناح حاکم نوشته « تعداد فهرست های موجود در صحنه انتخابات مجلس نهم در مقايسه با دوره های قبلی از افزايش بی سابقه ای برخوردار است » و « يک ارزيابی که در اواخر هفته گذشته انجام شده نشان می دهد فقط در شهر تهران حدود ۲۴ فهرست انتخاباتی و با احتساب مراکز استان ها چيزی حدود ۶۷ فهرست انتخاباتی وجود دارد »، و تمامی آن ها خود را با عنوان «جبهه» معرفی می کنند. کيهان فهرست های انتخاباتی موجود در تهران را « دسته قابل تقسيم بندی » توصيف کرده و نوشته « دسته اول فهرست هايی هستند که احزاب و گروه های سياسی رسمی و شناخته شده با تابلو و شناسنامه تحقيق پذير پشت سر آنها قرار دارند » و «  دسته دوم فهرست هايی هستند که می توان آن ها را ترکيبی از ريزش های فهرست های اصلی به اضافه نتيجه تلاش برای يارگيری از فهرست های ديگر دانست. » اين روزنامه تاکيد کرده که «دسته سوم فهرست های انتخاباتی در تهران کاملا خلق الساعه و بی ريشه است» و  «اغلب توسط کسانی تدوين می شود که هيچ شانسی در مشارکت انفرادی در انتخابات برای خود نمی بينند.» اين روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنين از قول «۸۰ درصد نامزدهای اين جبهه و جبهه متحد اصولگرايان در حوزه های انتخابيه استان ها مشترکند.» روزنامه مردمسالاری اما در يادداشتی با تيتر «چند ليست و يک جهت» نوشته «آيا ليست ها و جبهه های مختلفی که اين روزها در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام حضور و موجوديت می کنند به راستی برخاسته از تکثر و تنوع خواست ها و مطالبات مردم است؟» و «آيا به راستی اين جبهه ها و ليست ها، نشانگر يک ضرورت اجتماعی است يا صرفا اقدامی سياسی است؟» اين روزنامه با تاکيد براينکه « ليست ها و جبهه هايی که اين روزها اعلام موجوديت می کنند نه تنها از هويتی مستقل برخوردار نيستند بلکه توان نمايندگی مطالبات مختلف و متکثر جامعه را نيز ندارند » نوشته «عموم اين ليست ها و جبهه ها همچنان در ذيل جريان اصولگرايی قرار گرفته و توان ايجاد گفتمانی مستقل را ندارند.» روزنامه مردمسالاری همچنين نوشته که «اصولگرايان» حاکم بر ايران «فکر می کنند حالا که بخشی از جناح اصلاح طلب طی اين سال ها در عرصه سياست رسمی کشور در انزوا قرار گرفته است، آنان می توانند با ايجاد جبهه ها و ارائه ليست های مختلف حاميان اصلاحات را در ذيل جبهه و گروه خود جذب کنند و به نمايندگی مطالبات آنان بپردازند.» اين روزنامه البته به ناکامی جناح حاکم در جذب حاميان اصلاح طلبان اشاره کرده، و نوشته جناح حاکم  «به دو نکته اساسی توجه ندارد» چرا که «اولا اصلاح طلبی يک گفتمان است و اين گفتمان هنوز در فضای اجتماعی کشور فعال است » و « ثانيا جبهه ها و ليست های انتخابات چنان زير چتر گفتمان اصولگرايی قرار گرفته اند که تغييرات و اختلافات موجود در اين جبهه ها و ليست ها بيشتر به مفصل بندی جديدی از اصولگرايی منجر خواهد شد، تا خلق و ايجاد گفتمانی جديد.»   «سبد هزينه خانوار کارگری ۹۲۰ هزار تومان است»  روزنامه جهان صنعت خبر داده که « کميته مزد استان خانه کارگر استان تهران «سبد هزينه خانوار کارگری » را « ۹۲۰ هزار تومان »  اعلام کرده است. به گزارش اين روزنامه  « طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی کميته مزد، نرخ اقلام مصرفی سبد هزينه خانوار کارگری امسال ۹۲۰ هزار تومان تعيين شده است »، و فرامرز توفيقی، عضو کميته مزد خانه کارگر استان تهران ‌تاکيد کرده که «  در صورت محاسبه نرخ سبد هزينه خانوار طبق استانداردهای جهانی ميانگين سبد معيشتی به بيش از يک ميليون تومان افزايش خواهد يافت.» روزنامه جهان صنعت همچنين از قول عليرضا حيدری از فعالان کارگری نوشته «  در حال حاضر شکاف بين سبد هزينه مرجع و ميزان حداقل حقوق دريافتی کارگر ۲۵۰  هزار تومان برآورد شده » و در سالجاری قيمت  اقلام مصرفی سبد معيشتی خانوار « با افزايش ۴۰ درصدی » مواجه شده است. اين روزنامه خبرداده که کميته دستمزد خانه کارگر طی پژوهشی « براساس شاخص‌های استاندارد که مورد توافق و تاييد مراجع رسمی » که در آن « خط فقر شديد يا گرسنگی، حداقل معيشت يا خط فقر و خط فقر نسبی تعريف کميتی شده است » اعلام کرده که «خط فقر کلانشهرها از ديدگاه خانه کارگر ۸۰۰ هزار تومان» و «خط گرسنگی برای بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ » نيز « ۲۷۳ هزار و ۳۷۰ تومان » است.     انتقال کيوان صميمی از زندان به بيمارستان روزنامه اعتماد خبر داده کيوان صميمی روزنامه نگار و فعال مدنی زندانی « از زندان به بيمارستان » منتقل شده است. به نوشته اين روزنامه، کيوان صميمی روزنامه‌نگار و مدير مسئول ماهنامه توقيف شده « نامه»  روز يک شنبه برای درمان بيماری خود به بيمارستان خارج از زندان منتقل شده است. روزنامه اعتماد دليل و جزئيات انتقال کيوان صميمی روزنامه نگار، عضو کميته پيگيری بازداشت های خودسرانه و نيز عضو « شورای ملی صلح » به بيمارستان را ذکر نکرده است. کيوان صميمی از خرداد سال ۱۳۸۸ بازداشت شده است. او در ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ تنها يک روز پس از انتخابات بحث برانگيز سال ۸۸ بازداشت شد اما دادگاه انقلاب تهران کيوان صميمی را به اتهام « شرکت در تظاهرات اعتراضی » و « زير سئوال بردن انتخابات » به ۶ سال زندان و محروميت مادام العمر از فعاليت سياسی محکوم کرد.   « هشدار مديرکل ثبت‌احوال درباره تغيير گرايش در انتخاب نام‌ها » روزنامه شرق گزارشی درباره « هشدار مديرکل ثبت‌احوال درباره تغيير گرايش در انتخاب نام‌ها » منتشر کرده و نوشته که در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۰، « والدين گرايش زيادی بر گذاشتن نام‌هايی چون  ستايش، ‌نازنين زهرا، سارينا، رها، باران و هستی »  بر فرزندان خود داشته‌اند. اين روزنامه نوشته، محسن اسماعيلی مدير کل اسناد هويتی سازمان ثبت‌احوال کشور با اشاره به همين گرايش و آمارهای اين سازمان از گرايش والدين در نامگذاری فرزندان شان تاکيد کرده که نام هايی چون « رها، ستايش، باران و... خارج از عرف مذهبی هستند.» به گزارش روزنامه شرق، مدير کل اسناد هويتی سازمان ثبت‌احوال کشور با اشاره به اينکه «سليقه جامعه در انتخاب نام تا حدودی نسبت به گذشته تغيير کرده» گفته «اين تغيير يک هشدار است» و « نهادهای مختلف مانند رسانه‌ها، آموزش‌و‌پرورش، سازمان‌های فرهنگی و هنری شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها بايد در جهت فرهنگ‌سازی انتخاب نام بهتر عمل کنند.» اين روزنامه درعين حال يادآوری کرده که نام هايی چون « فاطمه »، « محمد »، « علی » و حتی نام نوظهور « اميرعلی » در سال های ۸۰ تا ۸۹ در فهرست نام های محبوب در ايران قرار داشته اند.  
 


در حالی که قرار است امروز دوشنبه فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس اعلام شود، رییس ستاد انتخابات کشور گفته است که تا این لحظه صلاحیت «۳۳ تن» از نمایندگان فعلی مجلس که برای انتخابات آینده نام‌نویسی کرده‌اند، تایید نشده است.در حالی که قرار است امروز دوشنبه فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس اعلام شود، رییس ستاد انتخابات کشور گفته است که تا این لحظه صلاحیت «۳۳ تن» از نمایندگان فعلی مجلس که برای انتخابات آینده نام‌نویسی کرده‌اند، تایید نشده است. صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه اعلام کرد که در مجموع «پنج هزار و ۳۹۵» تن برای شرکت در رقابت‌های انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده بودند که از این میان، به گفته وی، تا این لحظه صلاحیت حدود سه هزار و ۲۹۹ نفر تایید شده است. وی در ادامه گفت: «از مجموع ۲۶۱ نماینده فعلی مجلس که برای انتخابات مجلس نهم نام‌نویسی کرده‌اند، صلاحیت ۳۳ نفر تا کنون احراز نشده است.» این در حالی است که به گفته مصطفی محمد‌نجار، وزیر کشور، فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت‌شده این انتخابات تا پایان روز دوشنبه، اول اسفند، اعلام و دوم اسفند‌ماه به فرمانداری ها ابلاغ خواهد شد. وزیر کشور ایران همچنین گفته که فرمانداری ها تا سوم اسفند‌ماه داوطلبان را از تایید صلاحیت شان آگاه می‌کنند و نامزدها می‌توانند از چهارم اسفند‌ماه دست به تبلیغات بزنند. فهرست کامل نمایندگان مجلس که صلاحیت آن‌ها تا این‌لحظه رد شده است هنوز منتشر نشده، اما در روزهای گذشته برخی از رسانه های ایران اسامی برخی از این نمایندگان را منتشر کرده اند. شهاب‌الدین صدر ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، از جمله افرادی است که گفته می‌شود صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شده است. احمد توکلی، نماینده مردم تهران، ضمن تایید خبر رد صلاحیت نایب رییس مجلس گفته است: «بسیاری از افراد و نماینده‌های شاخص و موثر که از روسای کمیسیون‌ها هم هستند، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.» حاجی محمد موحد، نماینده روحانی مردم بهبهان و عضو کمیسیون اصل ۹۰ نیز دیگر کاندیدایی است که به دلیل «عدم التزام به اسلام» رد صلاحیت شده است . در ابتدای بررسی صلاحیت ها از سوی هیات های اجرایی وزارت کشور، برخی از نمایندگان اصولگرا نظیر علی مطهری ، علی‌ عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان و تعدادی از نمایندگان اصلاح طلب همچون داریوش قنبری و علیرضا محجوب نیز رد صلاحیت شدند ولی بعد صلاحیت آن‌ها تایید شد. در کنار نمایندگان مجلس چهره‌های دیگری نظیر محمود علوی، روحانی عضو مجلس خبرگان و نماینده پیشین ولی فقیه در ارتش ایران وجود دارند که صلاحیت وی از سوی مراجع چهارگانه رد شده است. در حال حاضر و در غياب اکثریت اصلاح طلبان که شرکت در انتخابات مجلس نهم را تحريم کرده‌اند، اصولگرايان در ماه‌های گذشته تلاش کردند تا فهرست واحدی از نامزدهای خود را برای حضور در انتخابات مجلس نهم و در اختيار گرفتن اکثريت کرسی‌های آ« معرفی کنند. با این‌حال اختلاف بر سر نامزدهای انتخابات و موضع گروه‌های مختلف اصولگرا درباره دولت محمود احمدی نژاد آن قدر بالا گرفته است که در حال حاضر حدود هشت جبهه از دل جريان اصولگرايی برای حضور در انتخابات ظهور کرده‌اند. تعدد جبهه‌های اصولگرایی اعتراض‌هایی را نیز به همراه داشته است. حسین‌ شریعتمداری، نماینده ولی فقيه در روزنامه کيهان در يادداشت روز يکشنبه اين روزنامه خطاب به طيف های مختلف اصولگرايان نوشت: «سر گردنه کشتی نگيريد! و تا دير نشده برای پيشگيری از پراکندگی آراء، برخی به نفع برخی ديگر کنار بکشيد.» حبیب‌الله عسگر اولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز ضمن انتقاد از تکثر فهرست‌های انتخاباتی در جبهه اصولگرایی، نسبت به شکست این جبهه هشدار داد و گفت: «ان‌شاء‌الله تعدادی از این لیست‌ها جمع خواهد شد.» انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در حالی روز ۱۲ اسفند‌ماه برگزار می‌شود که به گفته روزنامه کیهان در حال حاضر ۶۷ فهرست انتخاباتی در کل کشور وجود دارند که ۲۴ فهرست آن در تهران هستند. به گفته وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۴۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات مجلس نهم هستند.
 


به گفته جانشين فرمانده نيروى زمينى سپاه ، مرحله اصلى رزمايش "والفجر" از امروز (دوشنبه) آغاز مى‌شود. به گزارش ایسنا خبرگزارى دانشجويان ايران ، سردار عبدالله عراقى گفت نيروى زمينى سپاه هر سال در راستاى ارتقاء رزمی يگان‌هاى خود اقدام به برگزارى سلسله رزمايش‌هاى تخصصى مى‌كند. این مقام نظامی جمهوری اسلامی یکی از نكات مهم رزمايش "والفجر" را استفاده انبوه از نيروهاى بسيجى برای نخستین بار در قالب گردان‌هاى امام حسين توصیف کرد.
 


فرمانده نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران از دفاع سايبرى ايران به عنوان یک هدف بازدارنده یاد كرد.    به گزارش ايرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ،اسماعيل احمدى مقدم روز يكشنبه با اعلام اين مطلب افزود که ايران بايد در حوزه سايبری طورى خود را مجهز كند تا دشمن فكر حمله را از ذهن خود بيرون كند . وى همچنین تاکید کرد که فرو رفتن در لاك دفاعى ابتكار عمل را به دشمن مى دهد بنابراين بايد در تكميل اقدامات دفاعى در حوزه سايبرى ، ‌قدرت مقابله به مثل در برابر تهديدات نيز درنظر گرفته شود.
 


هرمن ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه پیش از حرکت به سمت تهران گفت که این هیات به دستیابی به نتیجه ملموس در مذاکرات با ایران امیدوار است اما تاکید کرد که رسیدن به پیشرفت در گفت و گوها ممکن است زمان ببرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرمن ناکارتس به همراه دیگر مقامات ارشد آژانس حدود سه هفته پیش برای سفری کوتاه به ایران رفتند و با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کردند. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پیشتر گفته بود ایران هنوز هیچ تضمینی برای بازرسی های بیشتر نداده ولی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات به نتیجه برسد.
 


روزنامه روسی «روسیسکایا گازِتا» در شماره امروز خود (دوشنبه ) مقاله ای از ولادیمیر پوتین نخست وزیر این کشور را چاپ کرد که طی آن از لزوم اصلاحات در ارتش روسیه و بودجه دفاعی تا ده سال دیگر صحبت شده است. آقای پوتین که یکی از نامزدهای اصلی انتخابات پیش روی ریاست جمهوری روسیه است در این مقاله نوشته است که روسیه نمی تواند بدون توان دفاعی قادر به حفظ موقعیت بین المللی، توسعه اقتصادی و گسترش نهادهای دموکراتیک خود باشد. ولادیمیر پوتین می افزاید كه ظرف ده سال آينده ۲۳ تريليون روبل (معادل ۷۷۰ ميليارد دلار) صرف هزينه هاى نظامى در اين كشور مى شود. نخست وزیر روسیه در این مقاله با اشاره به تلاش آمریکا و متحدانش در استقرار سامانۀ سپر دفاع ضد موشکی در اروپا می نویسد روسیه یک پاسخ «موثر و نامتقارن» برای این سامانه دارد.
 


با وجود تهدیدهای کره شمالی مبنی بر مقابله به مثل ، کره جنوبی اقدام به رزمایش آتش زنده در پنج جزیره واقع در نزدیکی محل مرزی مورد اختلاف میان دو کشور کرد. کره جنوبی گفت هیچ واکنشی از همسایه شمالی خود در طول دو ساعت رزمایش مشاهده نکرد. به گزارش ارتش کره جنوبی مسیر آتش این رزمایش نه به سمت شمال، بلکه به سمت جنوب بوده است. کره جنوبی و آمریکا همچنین قصد دارند از امروز (دوشنبه) تا جمعه یک رزمایش زیر دریایی در منطقه دریای زرد انجام دهند.
 


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه گفت دولت ائتلافی وی و اپوزیسیون این کشور موافقت کرده اند که یواخیم گاوک فعال سابق حقوق بشر آلمان شرقی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری آلمان معرفی کنند.   این تصمیم پس از آن اعلام می شود که کریستیان وولف رییس جمهوری سابق آلمان در پى اتهاماتى مبنى بر فساد مالى ، ۱۷ فوريه (۲۸ بهمن) استعفا كرد.   گاوک پیش از این در انتخابات سال ۲۰۱۰ نیز نامزد ریاست جمهوری آلمان شده بود ولی به نفع هورست کوهلر، کاندیدای منتخب احزاب ائتلافی، از نامزدی برای احراز این مقام صرف نظر کرد.
 


ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا و مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا از اسراییل خواستند به ایران حمله نکند. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی. ان.ان روز یکشنبه گفت اسراییل از توان حمله به ایران برخوردار است. وی افزود هر حمله ای فقط می تواند برنامه اتمی ایران را «شاید برای چند سال» به تاخیر بیاندازد. وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در مصاحبه ای با بی.بی.سی گفت در شرایط فعلی برای اسراییل کار عاقلانه ای نیست که حمله نظامی به ایران را به مورد اجرا بگذارد.
 


آلودگی هوا در بوشهر به سه و نیم برابر استاندارد بهداشت جهانی رسید. به گفته بهروز اتابك زاده مدیركل حفاظت محیط ‌زیست استان بوشهر وضعیت موجود در این شهر در شرایط بحرانی است و باید كلیه فعالیت‌ها در محیط آزاد تعطیل شود. به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی، باتوجه به جهت وزش باد شمال غربی به شهر بوشهر، احتمال این كه در ساعت های آینده از سمت خوزستان گرد و غبار بیشتری استان بوشهررا فراگیر وجود دارد. مدیركل حفاظت محیط ‌زیست استان بوشهر با اشاره به ضرورت ايجاد كمربند سبز و توسعه پوشش گياهى و درختى براى مقابله با آلودگى هوا گفت: هر مترمربع از مناطق جنگلى به طور متوسط سالانه ۵/۵ گرم از گرد و غبار می کاهد.
 


ده ها مرد سیاهپوش مسلح به بمب و نارنجک برای آزاد سازی یکی از همقطارانشان به زندانی در جنوب فیلیپین واقع در شهر کیداپاوان یورش بردند. به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس اين حمله ناموفق كه در نخستين ساعات بامداد دوشنبه صورت گرفت با واكنش پليس رو به رو شد و به كشته شدن سه نفر و زخمى شدن ۱۵ تن از مردمى انجاميد كه بيشترشان غير نظامى بودند. به گزارش پلیس ، این حمله توسط تعدادی از افراد جبهه آزادیبخش اسلامی مورو صورت گرفت.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته