هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 04/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 احزاب و گروههای سياسی عراق درپايان مذاکراتشان دراربيل دربيانيه ای بر لزوم حل اختلافات سياسی تاکيد کردند. اين بيانيه مشترک درپايان نشست سه روزه، به ميزبانی مسعود بارزانی، رئيس حکومت اقليم کردستان عراق صادر شد. جلال طالبانی، رئيس جمهوری عراق، اياد علاوی، رئيس فراکسيون العراقيه، مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، و اسامه نُجَيفی، رئيس مجلس عراق دراين نشست حضور داشتند. در بيانيه مشترک از لزوم استعفای نوری المالکی، نخست وزير حرفی زده نشده است.
 


در واکنش به استقرار جنگنده‌های اف- ۲۲ آمریکایی در «امارات»، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، می‌گوید کشورهای عربی از اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای با موفقیت همراه شود، نگران هستند.در واکنش به استقرار جنگنده‌های اف- ۲۲  آمریکایی در «امارات»، یک عوض کمیسیون امنیت ملی مجلس، می‌گوید کشورهای عربی از اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای با موفقیت همراه شود، نگران هستند. رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که نیروی هوایی آمریکا به تازگی پیشرفته‌ترین جنگنده‌های خود در را در پایگاه الظفره ابوظبی مستقر کرده است . حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن آنکه به مقام‌های ایرانی هشدار داد، «در زمین امارات بازی نکنند» این نقل و انتقال‌های نظامی را بی‌ارتباط با ادعاهای امارات درباره ابوموسی ندانست. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «کشورهای عربی قراردادهای مختلف خرید و همکاری نظامی با آمریکا و کشورهای اروپایی را دارند اما این قراردادها را در موقع طرح مباحث سیاسی با دیگر کشورها از جمله ایران مطرح می‌کنند و حسب موقعیت سیاسی خاص جهت استفاده سیاسی به افشای آنها دست می‌زنند.» وی افزود: «واقعیت این است که کشورهای عربی در شرایط کنونی که ایران و ۱+۵ گام‌های اولیه را در راستای دیپلماسی برداشته‌اند، از این موضوع به شدت نگران هستند. » فلاحت پیشه تاکید کرد: «در طول تاریخ مناسبات خارجی ایران هر وقت ایران سعی کرده با کشورهای غربی، آمریکا یا کشورهای اروپایی وارد فاز مذاکره شود بلافاصله کشورهای عربی سعی کردند مشغله‌ای را مطرح کنند؛ موضوعی که از ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی مشخصا بر اساس جزیره ایرانی ابوموسی شکل گرفت. اکنون هم همزمان با نشست استانبول و معرفی بغداد به عنوان محل نشست بعدی، ‌این مباحث توسط برخی کشورهای عربی و مشخصا امارات مطرح شده است.» این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به برنامه کشورهای عربی برای رزمایش مشترک در خلیج فارس گفت: «در چنین شرایطی تحت عنوان یک مشغله سیاسی مسایلی از قبیل اعزام هواپیماهای اف ـ۲۲ آمریکایی یا مانور مشترک سپر جزیره و مواردی از این دست مطرح می‌شود.» وی در ادامه خطاب به دولتمردان ایرانی گفت: «توصیه من به مسئولان جمهوری اسلامی این است که در زمین امارات و کشورهای عرب بازی نکنند.» نشریه «ایوی‌ایشین ویک»  نخستین منبعی بود که از استقرار  هواپیما‌های اف- ۲۲ در منطقه خبر داده بود. این نشریه به نقل منابع خود گزارش داده بود که  این هواپیماها در پایگاه هوایی الظفره در  نزدیکی ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی اسقرار یافته‌اند. فاکس نیوز هم استقرار این هواپیماها در امارات را تایید کرده است. سخنگوی نیروی هوایی آمریکا تنها به گسیل این هواپیماها به یکی از پایگاه‌های منطقه اکتفا کرده است.  این نقل و انتقا‌ل‌های نظامی همزمان است با دور تازه مذاکرات ایران با ۱+۵ و آژانس، و نیز طرح دوباره ادعا‌های امارات درباره جزایر سه‌گانه.
 


خبرگزاری دولتی مصر می گوید محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای حاکم  نظامی این کشور با مقام های عربستان تماس گرفته است تا درباره «اقدام ناگهانی» عربستان در بستن سفارتخانه و کنسولگری هایش در مصر صحبت کند. به گزارش این خبرگزاری، مقام های مصر می کوشند تنش را مهار کنند.
 


محمود عباس‌زاده،  دبیرکمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشورایران به خبرگزاری مهرگفته است که خانه کارگر برای صدور مجوز راهپیمایی در اول ماه، روز جهانی کارگر، درخواستی نکرده است.  او افزوده است که در صورت درخواست خانه کارگر  این کمیسیون درباره آن تصمیم می گیرد.
 


در پی تظاهرات شماری از معترضان روبروی نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در مصر، ریاض سفیر خود را از قاهره برای مشورت فراخواند و سفارتخانه و کنسولگری‌های خود را در مصر به طور موقت تعطیل کرد.در پی تظاهرات شماری از معترضان روبروی نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در مصر، ریاض سفیر خود را از قاهره برای مشورت فراخواند و سفارتخانه و کنسولگری‌های خود را در مصر به طور موقت تعطیل کرد. مقام‌های مصری بلافاصله تلاش‌های خود را برای پایان دادن به تنش به عربستان سعودی آغاز کردند. خبرگزاری دولتی سعودی شنبه به نقل از یک مقام مسئول گزارش داد که گفته است: «در نتیجه اعتراض‌های بی‌دلیل در مقابل نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در جمهوری عربی مصر، تلاش برای حمله به این نمایندگی‌ها، تهدید امنیت و سلامت کارکنان مصری و سعودی این مراکز، سر دادن شعارهای هتاکانه، نقض حرمت و سیادت نمایندگی‌ها برخلاف تمام قوانین و اعراف بین‌الملل و تلاش تظاهر کنندگان برای جلوگیری از فعالیت کنسولگری‌ها در تسهیل سفر کارگران و حجاج مصری به سعودی، ریاض تصمیم گرفت سفیر خود را از قاهره برای مشورت فرا بخواند و سفارتخانه کنسولگری‌های خود را در اسکندریه و سوئز به طور موقت تعطیل کند.» در روزهای گذشته، سفارتخانه عربستان سعودی در قاهره و کنسولگری‌های این کشور در اسکندریه و سوئز، شاهد تجمع صد‌ها نفر از حقوق‌دانان، وکلای مدافع و شهروندان مصری بود که خواستار آزادی احمد الجیزاوی وکیل مدافع مصری بازداشت شده در جده بودند. رسانه‌های مصری اعلام کرده‌اند که الجیزاوی به اتهام توهین به پادشاه عربستان سعودی، با مجازات حبس و شلاق روبرو خواهد شد. منابع سعودی اما این خبر را رد کرده و می‌گویند که الجیزاوی به اتهام قاچاق قرص‌های روان‌گردان بازداشت شده است. روزنامه سعودی عکاظ در شماره شنبه خود از آغاز تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر دادستانی جده، تحقیقات از الجیزاوی را آغاز کرده است. به نوشته این روزنانه الجیزاوی ۱۲ هزار و ۳۸۰ قرص زاناکس جاسازی شده در ۸ قوطی شیرخشک و ۳ صندوق نگهداری قرآن به همراه خود داشت و خود او نیز به تلاش برای قاچاق این قرص‌ها و فروش آنها به قیمت ۱۰۰هزار ریال سعودی اعتراف کرده است. این روزنامه سعودی به نقل از یک مقام مسئول یادآور شده است که الجیزوای با وجود اینکه با ویزای عمره وارد فرودگاه جده شده بود، اما نه احرام بر تن کرد و نه لباس احرام در وسایل او یافته شد. عبد العزیز قطان سفیر سعودی در مصر هم پیشتر در بیانیه‌ای با رد اخبار درج شده در رسانه‌های مصری درخصوص دلیل بازداشت الجیزاوی، تاکید کرده که بازداشت او به دلیل حمل ۲۱هزار۳۸۰ قرص زاناکس بوده که از قرص‌های روان‌گردان به شمار می‌آید. به گفته قطان این قرص‌ها تنها در تیمارستان‌ها استفاده پزشکی دارد و باید تحت نظارت دقیق متخصصان مصرف شود. برخی فعالان مصری از جمله همسر الجیزاوی پیشتر گفته بودند که این وکیل مدافع مصری به محض رسیدن به عربستان سعودی برای ادای عمره، دستگیر شد. به گفته آنها دلیل این دستگیری این بود که او پیشتر و به صورت غیابی به اتهام توهین به پادشاه سعودی، به یک سال حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. پس از اعلام بسته شدن سفارت و کنسولگرای‌های عربستان سعودی در مصر، خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کرد که محمد حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر تماس‌های خود را برای فرونشاندن تنش‌ها با مقام‌های سعودی آغاز کرد.
 


رسانه های آمریکا از استقرار چندین جنگنده‌ بسیار پیشرفته اف- ۲۲ در یکی از پایگاه‌هایی که به ایران نزدیک است، خبرداده اند. شبکه فاکس نیوزمی گوید این پایگاه درامارات است. روزنامه واشینگتن‌پست نوشته است که نیروی هوایی آمریکا محل این پایگاه را اعلام نکرده، اما ارتش این کشوربه تازگی نقل و انتقالاتی به خلیج فارس داشته است. نشریه «ایوی‌ایشین ویک»  هم  نوشته است که این جنگنده ها در پایگاه الظفره در  نزدیکی ابوظبی، استقرار یافته‌اند. سخنگوی نیروی هوایی آمریکا این تحرکات را مطابق برنامه‌ریزی قبلی اعلام کرده است.
 


امروز، شنبه 28 آریل، روز جهانی حفاظت از قورباغه ها و دوزیستان بود که به علت تخریب محیط زیست شان در خطرند. فعالان محیط زیست در ده ها کشور از جمله هند، بنگلادش، آمریکا، کنیا و ترکیه برنامه هایی را ترتیب داده بودند و از رسانه ها، معلمان و نهادهای مدنی  خواسته اند با اطلاع رسانی درباره خطراتی که این جانوران را تهدید می کند به حفظ آنها کمک کنند.
 


 163 نویسنده، شاعر و مترجم در ایران در نامه‌ سرگشاده‌ای به محمد حسینی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خواستاررفع موانع موجود در کار ناشران شدند. امضاء کنندگان در این نامه که در خبرگزاری مهر انتشار یافته، با اشاره به  وضعیت بد نشر، تعلیق ناشرانی چون نشرچشمه و ثالث، جلوگیری از شرکت نشر چشمه در نمایشگاه تهران، و رسیدن تیراژ کتاب به پایین ترین حد خود، از وزارت ارشاد و «دستگاههای آمر و عامل دیگر» خواسته اند به این وضعیت پایان دهند. فتح‌الله بی‌نیاز، احمد پوری، عبدالله کوثری، کیومرث پوراحمد، لیلی گلستان، آبتین گلکار و دهها تن دیگر این نامه را امضاء کرده اند.
 


رسانه‌های آمریکایی از استقرار جنگنده‌های اف- ۲۲ در نزدیکی مرزهای ایران خبر داده‌اند.رسانه‌های آمریکایی از استقرار جنگنده‌های اف- ۲۲ در نزدیکی مرزهای ایران خبر داده‌اند. شبکه فاکس‌ نیوز در گزارشی اعلام کرد نیروی هوایی آمریکا چندین فروند از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های اف- ۲۲ را در یکی از پایگاه‌هایی که با ایران نزدیک به ۳۲۰ کیلومتر فاصله دارد مستقر کرده است. روزنامه واشینگتن‌پست نیز در گزارشی نوشت، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که چندین هواپیمای رادارگریز خود را در پایگاهی در جنوب غربی آسیا مستقر کرده است. واشینگتن پست می‌نویسد با اینکه نیروی هوایی محل این پایگاه را مشخص نکرده اما به تازگی   ارتش این کشور نقل و انتقالاتی به خلیج فارس داشته است. کاپیتان فیل ونچورا، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا با این حال این تحرکات را  مطابق برنامه‌ریزی قبلی دانسته که به گفته او برای تقویت روابط  ارتش‌ آمریکا و نیروهای نظامی منطقه  و  نیز  افزایش امنیت منطقه است. سخنگوی نیروی هوایی آمریکا  از ذکر شمار هواپیماهای اف- ۲۲ و نیز مدت زمانی که در منطقه می‌مانند به دلایل  امنیتی خودداری کرد. نشریه «ایوی‌ایشین ویک»  نخستین منبعی بود که از استقرار  هواپیما‌های اف- ۲۲ در منطقه خبر داده بود. این نشریه به نقل منابع خود گزارش داده بود که  این هواپیماها در پایگاه هوایی الظفره در  نزدیکی ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی  اسقرار یافته‌اند. فاکس نیوز هم استقرار این هواپیماها در امارات را تایید کرده است. هواپیماهای اف-۲۲ هنوز در عملیات جنگی  استفاده نشده‌اند. این هواپیماهای رادارگریز برای جنگ هوا به هوا طراحی شده اما درعین حال می‌توانند برای حملات هوا به زمین نیز به کار گرفته شود. استقرار این هوایپماها در «امارات» در حالی است که  قرار است دور بعدی گفت‌وگوهای ۱+۵ با ایران در بغداد برگزار شود.  علاوه بر مناقشه اتمی ایران، امارات در روزهای اخیر، بار دیگر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را متعلق به خود دانسته است؛ ادعایی که ایران آن را غیرقابل مذاکره می‌داند. اما در این میان آمریکا از امارات متحده و رجوع این مناقشه به لاهه حمایت کرده است. مراجعه به دادگاه لاهه تنها در صورتی میسر است که دو کشور با ارجاع آن به این دادگاه موافق باشند.
 


روزنامه دولتی الثوره در سوریه، کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب را به تشویق تروریست ها متهم کرد. این روزنامه روز شنبه نوشت که کوفی عنان به گزارش های ناظران خود می نازد و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل می تواند هر اتهامی را که به او القاء شده به سوریه بزند، اما آنها به وعده های خود عمل نکرده اند. روزنامه الثوره برخی کشورهای عر ب و غیره را به نادیده گرفتن بمب گذاری ها در سوریه متهم کرده است.
 


به گفته مقام های چین، در جریان دیدار یک هیات چینی از مسکو، دو طرف قرادادهایی به ارزش 15 میلیارد دلار امضاء کردند. این قرادادها در زمینه های انرژی، حمل و نقل، مخابرات و ارتباطات و فناوری پیشرفته  امضا شده اند.
 


پلیس مالزی معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات را با ماشین های آبپاش و پرتاب گاز اشک آور متفرق کرد. هزاران تن در مرکز کوالا-لامپور به دعوت احزاب مخالف گردهم آمده بودند. وزارت کشور مالزی می گوید مخالفان مجوز تظاهرات دریافت نکرده بودند
 


عربستان سعودی سفارتخانه و کنسولگری های اين کشور را در قاهره بست. خبرگزاری دولتی عربستان با اعلام این خبر گفته است که سفير اين کشور در قاهره برای مشورت فراخوانده شده است. اين خبرگزاری، دليل اين اقدام را «تظاهرات غيرموجه» در مصر عليه عربستان و تلاش برای تهاجم به سفارت خانه و کنسولگری های اين کشورکه امنيت کارکنان آنها را تهدید می کند، اعلام کرده است.  ساعاتی پیش از آن، صدها تن در اعتراض به بازداشت يک وکيل مصری فعال حقوق بشردرعربستان درمقابل سفارت اين کشور در قاهره تجمع کرده بودند. عربستان می گوید این شخص به اتهام اهانت به پادشاه و همراه داشتن قرص های مخدر بازداشت شده است. .
 


یووال دیسکین Yuval Diskin رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی اسرائیل – شین بت – به شدت از اظهارات نخست وزیر و وزیر دفاع کشورش درباره حمله به ایران انتقاد کرد و گفت حمله به ایران حتی ممکن است  به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی سرعت بخشد. دیسکین گفت به رهبری کنونی اسرائیل برای هدایت جنگی با ابعاد حمله به ایران، اعتماد و اعتقاد ندارد. یووال دیسکین پس از شش سال مدیریت بر شین بت، سال گذشته از این سمت کنار رفت. اظهارات وی در رادیوی ارتش اسرائیل و روزنامه ها آرتص منتشر شده است. وی گفت: «نخست وزیر و وزیر دفاع اسراییل با عنوان کردن این که  با عملیات نظامی می توان برنامه هسته ای ایران را متوقف کرد، مردم اسرائیل را گمراه می کنند.»
 


در حالی که به گفته رسانه‌های خبری در جریان رقابت‌های داخلی جناح اصولگرا برای انتخابات مجلس، برخی گروه‌ها به «تخریب» رقیب روی آورده‌اند، یکی از اعضای جبهه متحد تهدید کرده است که تخریب‌های جبهه پایداری بی‌پاسخ نخواهد ماند.در حالی که به گفته رسانه‌های خبری در جریان رقابت‌های داخلی جناح اصولگرا برای انتخابات مجلس، برخی گروه‌ها به «تخریب» رقیب روی آورده‌اند، یکی از اعضای جبهه متحد تهدید کرده است که تخریب‌های جبهه پایداری بی‌پاسخ نخواهد ماند. محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه و نامزد مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان، روز شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبرآن‌لاین، در خصوص تخریب جبهه متحد از سوی افراد منتسب به جبهه پایداری گفت: «ما چند ماه سکوت کردیم، اما بعد تصمیم گرفتیم برای یک بار در پاسخ به اتهامات و تخریب‌ها حرف‌های خود را بیان کنیم. اما اگر قرار باشد دوباره تخریب‌ها ادامه یابد، دیگر سکوت نخواهیم کرد.» برخی روزنامه‌های ایران روز شنبه خبر دادند که در جریان «رقابت‌های داخلی جناح حاکم»، دو جبهه پایداری و متحد اصولگرایان از «تخریب و انتشار شبنامه» علیه یکدیگر استفاده می‌کنند. روزنامه تهران در این مورد از «انتشار برخی شبنامه‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی علیه کاندیداهای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان» خبر داده و آورده است که جبهه متحد اصولگرایان با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف برخی اقدامات تخریبی علیه کاندیداهای انتخاباتی شده است. در همین زمینه روزنامه کیهان نیز از انتشار نامه انتقادی دانشجویان دانشگاه امام صادق خطاب به محمدتقی مصباح یزدی، از سران جبهه پایداری، خبر داده است. این روزنامه افزوده است که به دنبال این نامه، محمدرضا مهدی کنی، از سران جبهه متحد اصولگرایان، که ریاست دانشگاه امام صادق را نیز بر عهده دارد از انتشار نامه‌های بدون امضای منتسب به دانشجویان انتقاد کرده است. در جریان این «تخریب‌ها»،  نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه نیز از دو دستگی اصولگرایان در انتخابات انتقاد کرده و تأکید کرده است که این دوگانگی منجر به بروز اختلافات و تشتت آرا می‌شود. دور نخست نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی ۱۳ اسفندماه برگزار شد که بسیاری از اصلاح‌طلبان این انتخابات را تحریم کرده و از مردم نیز خواستند پای صندوق‌های رأی نروند. دور دوم انتخابات مجلس ایران که به جایگاه رقابت طیف‌های جناح اصولگرا تبدیل شده است، پانزدهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و سرنوشت ۶۵ کرسی باقیمانده مجلس را رقم می‌زند. تبلیغات انتخابات برای مرحله دوم انتخابات مجلس از هفتم اردیبهشت رسما آغاز شده است و تا هشت صبح چهاردهم اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.
 


به گفته منابع وابسته به دراویش گنابادی، یکی دیگر از پیروان این اقلیت مذهبی، روز شنبه بازداشت شده است. به گزارش سایت مجذوبان نور که پایگاه خبری دراویش گنابادی است، محمد علی شمشیر زن، در شهرستان کوار* استان فارس، صبح شنبه توسط نیروهای امنیتی در محل کارش بازداشت شد. تا به حال  ۱۷ تن از دراویش گنابادی ِ این شهرستان به محاربه، فساد فی الارض و حمل سلاح غیر مجاز متهم شده اند. مصطفی دانشجو، وکیل مدافع دراویش گنابادی نیز بیش از 6 ماه است که در زندان اوین در بازداشت بسر می برد. سایت مجذوبان نور روز جمعه گذشته از انتقال وی به بیمارستان به دلیل حمله شدید آسم و مشکل ریوی خبر داده بود.
 


گزارش «ادارۀ اطلاعات انرژی آمریکا» حاکیست که به رغم کاهش تولید نفت ایران در اثر تحریم ها، عرضۀ جهانی نفت در دوماه گذشته (ماه های مارس و آوریل) افزایش داشته است. براساس قانون تحریم ایران که در دسامبر گذشته به امضای رئیس جمهوری آمریکا رسید، اداره اطلاعات انرژی آمریکا موظف است هر دو ماه یکبار گزارشی در باره وضعیت نفت ایران و جهان تهیه کند. بر اساس گزارش تازۀ این سازمان، تولید نفت ایران نسبت به سال گذشته روزانه ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. در عوض تولید نفت عربستان سعودی روزانه ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. به گزارش این سازمان آمریکایی، توانایی تولید نفت ایران نیز  به دلیل عدم سرمایه گذاری کاهش یافته است.
 


به گفته حمدالله محمد نژاد، جانشین وزیر نفت در حوزه پدافند غیر عامل، عوامل حمله سایبری به صنعت نفت ایران  شناسایی شده اند. وی با این حال به خبرگزاری فارس گفت که چون هنوز تحقیقات درباره این حمله به پایان نرسیده نمی تواند عوامل این حمله را فاش کند.  محمدنژاد افزود، این حمله توسط یک ویروس انجام شد که قصد آن دزدی و تخریب اطلاعات بوده است و به گفته وی، خسارت چندانی برای صنعت نفت نداشته است. در حال حاضر سیستم سایبری وزارت نفت فعال و مشغول به کار است. گزارش‌های قبلی  حاکی بود که حمله اینترنتی به سیستم مخابرات و رایانه‌ای وزارت نفت، که روز یکشنبه سوم اردیبهشت گزارش شد، با ویروسی کامپیوتری به نام «وایپر» انجام گرفته است.
 


رسانه‌های دولتی، مقامات و نظریه‌پردازهای جمهوری اسلامی از کسانی مانند روپرت مرداک غول‌هایی شکست‌ناپذیر ساخته‌اند برای اثبات این مدعا که در کشورهای غربی آزادی وجود ندارد.رسانه‌های دولتی، مقامات و نظریه‌پردازهای جمهوری اسلامی از کسانی مانند روپرت مرداک غول‌هایی شکست‌ناپذیر ساخته‌اند برای اثبات این مدعا که در کشورهای غربی آزادی وجود ندارد و رسانه‌ها تحت مالکیت و سلطهٔ چند نفر معدود هستند و همین چند نفر هرچه بخواهند می‌کنند و آن قدر قدرت دارند که سیاستمداران را نیز جابه جا می‌کنند. این غول‌ها به زعم اسلامگرایان توطئه‌اندیش، نه تنها خود از سرمایه‌داران بزرگ‌اند بلکه منویات سرمایه‌داران بزرگ را تحقق می‌بخشند. حساب‌کشی از روپرت مرداک و پسرش جیمز توسط هیئتی از پارلمان بریتانیا در نوامبر ۲۰۱۱ و یک هیئت قضایی این کشور به ریاست قاضی لویسون در آوریل ۲۰۱۲ در چند جلسه و هر جلسه چندین ساعت و نیز تحقیقات پلیس در پروندهٔ شنودهای تلفنی (که منجر به بازداشت و احضار ۲۶ تن به اتهام رشوه‌گیری و بازداشت ۲۰ روزنامه‌نگار به اتهام هک کامپیتری و تلفنی شده) تصور فوق را به شدت مخدوش می‌سازد. نمونه مرداک‌ها از چهار جهت برای فضای رسانه‌ای و سیاسی ایران حائز اهمیت و درس‌آموز است: حد و مرزهای قانونی و اخلاقی در نحوهٔ عمل کارآفرینان و کارکنان رسانه‌ای، کنکاش در رابطهٔ رسانه‌های همگانی و دولت، معضل سوء استفاده از قدرت، و مدیریت و سازمان رسانه‌ها. پیرامون هر چهار موضوع تصورات نادرستی با توجه به قدرت غول‌های رسانه‌ای در ادبیات جمهوری اسلامی و اسلام‌گرایان ساخته و پرداخته شده‌است که رخدادهای مربوط به امپراتوری مرداک فرصتی برای بازبینی آنها فراهم می‌کند. نشاندن وی و پسرش در مقام پاسخگو و چالش آنها بر اساس مسئولیتی که رسانه‌ها در دنیای امروز دارند به تعدیل دیدگاه‌های اغراق‌گونه از نقش و تاثیر رسانه‌ها کمک می‌کند. قدرت مردم انعکاس شنود تلفنی افراد توسط نشریهٔ «نیوز آو دِوورلد» بر اساس شکایت چند تن از قربانیان این گونه اعمال (از جمله اعضای خانوادهٔ سلطنتی در بریتانیا) به همهٔ شهروندانی که از بزرگ شدن و قدرت رسانه‌ها (که به قول مرداک با خرید یک نشریه از سوی یک شهروند افزایش می‌یابد) نگران هستند نشان داد که تک تک شهروندان در صورت وجود یک دستگاه قضایی مستقل و رسانه‌های مستقل از دولت می‌توانند قدرتی برابر با صاحبان سرمایه و صاحبان رسانه‌ها در به چالش کشیدن آنها داشته باشند. این قدرت شهروندان است که در عالم واقع عمل کارآفرینان و کارکنان رسانه‌ها را قید می‌زند، گرچه رعایت اخلاق حرفه‌ای عاملی تنظیم‌کننده از درون است. در دنیای آزاد، نه شهروندان محق هستند که صرفا به دلیل نگرانی از کسب قدرت، کارآفرینان رسانه‌ای و روزنامه‌نگارانی را که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند محدود سازند و نه رسانه‌ها می‌توانند به بوق تبلیغاتی قدرت تبدیل شوند. در جامعهٔ استبدادزده که قوهٔ قضائیه حیاط خلوت قدرتمندان و رسانه‌ها ملک شخصی آنهاست مردم از چنین قدرتی برخوردار نیستند و رسانه‌ها بر خر مراد سوار شده و بدون هیچ محدودیتی چپق قدرتمندان را چاق می‌کنند. توازن قدرت نهادها تاثیر و تاثر متقابل رسانه‌ها و دولت یک امر طبیعی است. مرداک در پاسخ به پرسش‌های هیئت قضایی به روشنی از این موضوع سخن گفت و ارتباطات شخصی خود با سیاستمداران بریتانیایی را اموری عادی جلوه داد. آنچه این رابطه را در عالم واقع به رابطه‌ای مخدوش تبدیل می‌کند عدم توازن قوا میان نهادهاست. اگر نهادهای مدنی و رسانه‌های رقیب به همان اندازهٔ دولت و بازار سرمایه از قدرت مانور برخوردار باشند دیگر نباید چندان نگران بهره‌برداری سیاستمداران از رسانه‌ها یا بالعکس (البته به طور شفاف) بود یا از مهمانی‌های خصوصی صاحبان رسانه‌ها و سیاست‌مداران به نتایج عجیب و غریب رسید. قدرت پارلمان، پلیس و دستگاه قضایی در برابر قدرت سرمایه و رسانه می‌تواند تا حدی باشد که صاحبان رسانه‌ها را در جایگاه شهود نشانده و به اعتراف به شکست و کوتاهی در نظارت مسئولانه بر رفتار همکاران، و پوزش از بی‌احترامی به نمایندگان مردم و پارلمان وادار سازد. فشار به روپرت مرداک تا حدی بود که وی در کنار سرزنش برخی از همکارانش (یعنی مدیر اجرایی نیوز اینترنشنال، وکیل و سر ویراستار نشریهٔ «نیوز آو دِوورلد»، بدون نام بردن از آنها) مسئولیت همهٔ خطاها را برعهده گرفت. تحت این فشارها، آدام اسمیت یکی از دستیاران جرمی هانت، وزیر فرهنگ بریتانیا به دلیل نقش احتمالی در واگذاری بی‌اسکای‌بی به شرکت مرداک از کار خود کناره گرفت. همچنین اندی کولسون مسئول ارتباطات جیمز کامرون کار خود در دفتر نخست‌وزیر را رها کرد. چاقویی که قرار نیست همه چیز را ببرد مرداک متهم است که از قدرت رسانه‌ای خود و ارتباط با سیاستمداران برای پیشبرد اهداف تجاری خویش (مثل در اختیار گرفتن بی‌اسکای‌بی) استفاده کرده‌است. سیاستمداران نیز از احزاب و گروه‌های مختلف و رقیب به همکاری با مرداک و رسانه‌هایش برای جلب آرای عمومی از طریق نوع انتشار مطالب مربوط به آنها و رقیبانشان در رسانه‌ها (به‌ویژه نشریهٔ سان با شمارگان عظیمش) متهم و مورد بازخواست واقع شده‌اند. در جهان آزاد، کسب و حفظ قدرت غیر اخلاقی نیست، سوء استفاده از این چاقوی برنده غیر اخلاقی و غیر قانونی است. در مقابل، در جامعهٔ استبدادزده از نوع دینی‌اش، قدرت، نکوهیده و مردود است و سوء استفاده از آن امری طبیعی و عادی. قدرت رسانه‌ای مرداک در جهان آزاد امری عادی است و ناشی از قدرت رسانه‌ها در دنیای امروز، اما سوء استفادهٔ وی از این قدرت غیر عادی است و می‌تواند بلای جان وی شود که امروز چنین شده‌است. در واکنش به محکومیت به سوء استفاده از قدرت است که مرداک ۸۱ ساله از زمان بروز رسوایی شنود تلفنی در تابستان ۲۰۱۱ اقدامات متعددی برای کنترل بحران انجام داده‌است از بستن نشریهٔ «نیوز آو دوورلد» تا چندین بار پوزش‌خواهی عمومی، از رها کردن پیشنهاد ۱۲ میلیارد دلاری برای در اختیار گرفتن بی‌اسکای‌بی تا کوشش برای محدود کردن دامنهٔ بحران به بریتانیا و جلوگیری از گسترش آن به استرالیا و ایالات متحده. نقش سهامداران در نظام استبدادی که رسانه‌ها دولتی و مدیریت آنها تنها در برابر مرکز قدرت پاسخگو هستند هیچ مسیری برای تاثیر دیدگاه‌های عمومی غیر از لطف و تشر قدرتمندان وجود ندارد. اما در بازار آزاد، رسانه‌ها برای بزرگ شدن به خرید سهام خود از سوی مردم کوچه و بازار وابسته‌اند. همین مردمی که بر قدرت اقتصادی رسانه‌ها می‌افزایند می‌توانند عامل نظارت بر آنها نیز باشند. روپرت مرداک امروز نه تنها از سوی دستگاه قضایی و قانون‌گذاری در بریتانیا تحت فشار است از سوی سهامداران شرکت خود نیز به دلیل مدیریت ضعیف مورد بازخواست قرار گرفته‌است. هرچه مجاری تاثیرگذاری قدرت مردم در رسانه‌ها بیشتر باشد مدیران بیشتر به پیامدهای اعمال غیر اخلاقی و غیر قانونی خود خواهند اندیشید. در رسانه‌های خصوصی و مستقل این تاثیرگذاری افزایش می‌یابد.   یک سوزن به خود اگر روزی محمد هاشمی، علی لاریجانی و عزت الله ضرغامی (رؤسای سازمان صدا و سیما در سه دهه اخیر) و حسین شریعتمداری (نمایندهٔ ولی فقیه در روزنامهٔ کیهان) به خاطر نقض حقوق شهروندان ایرانی (پخش اعترافات تلویزیونی زندانیان سیاسی و برنامه‌های مثل هویت، چراغ یا اخبار ۲۰:۳۰ و ستون اخبار ویژهٔ کیهان که ماشین اتهام‌سازی و اتهام‌زنی است)، سوء استفاده از قدرت خود (در تبلیغ  ترویج افراد نزدیک به خود در دوره‌های انتخابات و بدنام کردن رقیبان) و دادوستد با سیاستمداران و قدرتمندان (مداحی رهبر کشور، برگزاری مصاحبه‌های کاملا منفعلانه با مقامات و ایفای نقش روابط عمومی) در برابر یک هیئت قضایی ظاهر شدند و رادیوها و تلویزیون‌های خصوصی و مستقل در کشور راه‌اندازی شد آنگاه می‌توان به نقد مقامات و نظریه‌پردازان جمهوری اسلامی از روال‌های حاکم بر رسانه‌ها در کشورهای غربی اعتماد کرد یا توهمات آنها را با جدیت بیشتری مورد وارسی قرار داد. نظم و نسق دادن به خانهٔ خود همیشه بر متهم کردن یا داستان‌سازی برای دیگران تقدم دارد.
 


یک هفته پس از حمله سایبری به وزارت نفت ایران، معاون این وزارتخانه روز شنبه، نهم اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که «حمله‌کنندگان» به سیستم اینترنتی وزارت نفت شناسایی شده‌اند. او اما به هویت این افراد اشاره نکرده است.یک هفته پس از حمله سایبری به وزارت نفت ایران، معاون این وزارتخانه روز شنبه، نهم اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که «حمله‌کنندگان» به سیستم اینترنتی وزارت نفت شناسایی شده‌اند. او اما به هویت این افراد اشاره نکرده است. خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که سیستم اصلی مخابرات و اینترنت وزارت نفت و شرکت ملی نفت در بعدازظهر دچار اختلالاتی شده و به دنبال آن این سیستم با هدف «عدم نفوذ ویروس به سامانه‌ها» توسط مقامات وزارتخانه قطع شده است. نزدیک به ۲۴ ساعت پس از حمله اینترنتی به سیستم مخابرات و اینترنت وزارت نفت و همزمان با افزایش حملات،‌ در وزارت نفت جمهوری اسلامی ستاد بحران تشکیل شد.  حال معاون وزارت نفت و «جانشین وزیر در حوزه پدافند غیرعامل» ضمن اشاره به این که «ماهیت حمله و حمله‌کنندگان» به این وزارتخانه شناسایی شده، گفته است که این حمله سایبری «خسارت چندانی برای صنعت نفت ایران نداشته است». پیشتر هم علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت، در ارتباط با این حمله اینترنتی به خبرگزاری ایرنا گفته بود که «البته این که گفته شود هیچ بخشی از اطلاعات آسیب ندیده درست نیست». حمدالله محمدنژاد، معاون وزیر نفت، گفت: «در حال حاضر سیستم سایبری وزارت نفت فعال... است و سرورها نیز بازیابی شده و در سرویس قرار گرفته‌اند.» گرچه جانشین وزیر نفت از شناسایی عاملان حمله سایبری به این وزارتخانه خبر داده، از افشای هویت فرد یا افراد مهاجم خودداری کرده و گفته است که «به دلیل این که روی آن کار می‌کنیم قابل اعلام نیست». او با این حال قصد مهاجمان سایبری وزارت نفت ایران را «دزدی و تخریب اطلاعات» عنوان کرده است. از سوی دیگر آقای محمدنژاد به پرسش خبرگزاری فارس در مورد «بی‌توجهی صنعت نفت به هشدارهای تیم‌های حفاظت سایبری کشور» پاسخ روشنی نداده است. بنا بر گزارش‌ها، ویروسی رایانه‌ای به نام وایپر «از اسفندماه سال ۹۰» به سیستم‌های مخابراتی و اینترنتی صنعت نفت ایران وارد شده، ولی ایجاد اختلال توسط این ویروس طی روز یک‌شنبه هفته گذشته به اوج خود رسیده‌ است.
 


یووال دیسکین، رئیس پیشین شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، روز جمعه، هشت اردیبهشت، در انتقادی تند از نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی این کشور ضمن این که آنها را متهم کرد که در قضیه ایران مردم اسرائیل را گمراه می‌کنند گفت که آنها «به مسئله ایران به طور نمایشی متوسل شده‌اند».یووال دیسکین، رئیس پیشین شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، روز جمعه، هشت اردیبهشت، در انتقادی تند از نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی این کشور ضمن این که آنها را متهم کرد که در قضیه ایران مردم اسرائیل را گمراه می‌کنند گفت که آنها «به مسئله ایران به طور نمایشی متوسل شده‌اند». آقای دیسکین همچنین اشاره کرد که «هیچ اعتمادی» به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و اهود باراک، وزیر دفاع، در اداره جنگی احتمالی علیه ایران ندارد. گرچه در ماه‌های اخیر برخی از مقامات امنیتی و نظامی پیشین اسرائیل انتقادهایی جدی از رویکرد نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران کرده‌اند، اما این نخستین بار است که یکی از این چهره‌های مهم دست به انتقادی چنین شدیداللحن از آنها زده است. به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، آقای دیسکین که سال‌ها ریاست شباک یا تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، شاخه داخلی شین‌بت، را بر عهده داشت و در نشست‌های هفتگی هیئت دولت در کنار نخست وزیر می‌نشست روز جمعه همچنین گفت که بنیامین نتانیاهو و اهود باراک «لیاقت رهبری اسرائیل را ندارند». آقای دیسکین این را نیز افزود که نتانیاهو و باراک از شایستگی‌ کافی برای اداره اسرائیل در جنگی به عظمت و ابعاد جنگی احتمالی با ایران یا یک جنگ منطقه‌ای دیگر برخوردار نیستند. رئیس پیشین شباک در سخنان خود نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را متهم کرد که با توهم‌های مذهبی خود مدعی هستند که اگر اسرائیل در برابر ایران به اقدام نظامی دست نزند، اسرائیل نابود می‌شود. به گفته آقای دیسکین، «قضیه کاملا برعکس است و بسیاری در جهان ارزیابی می‌کنند» که اتفاقاً حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند سران ایران را به سوی بمب اتمی پیش ببرد. او گفت: «اما نتانیاهو و باراک بر توهم‌های خود پافشاری می‌کنند و می‌خواهند کشور را به سوی جنگ ببرند.» یووال دیسکین همچنین افزوده است که می‌داند سخنانش بسیار تند و بی‌سابقه است، اما ناچار به گفتن آن به عنوان فردی است که بار‌ها این دو مقام را از نزدیک دیده، با آنها نشست و برخاست کرده، و ماهیت آنها را «از بالا تا پایین» می‌شناسد. یووال دیسکین گفت: «آن دو مدعی‌اند که اگر اسرائیل اقدام کند، ایران صاحب بمب هسته‌ای نخواهد شد، اما این خطاست و کار‌شناسان بسیاری نسبت به مؤثر بودن حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران تردید دارند.» آقای دیسکین این سخنرانی تند را روز جمعه در سمیناری در شهر اسرائیلی «کفر صبا» در نزدیکی تل‌آویو ایراد کرد و اظهارات او را رادیوی ملی اسرائیل برای نخستین بار پخش کرد، اظهاراتی که بلافاصله به تیتر یک رسانه‌های این کشور بدل شد و سیاستمداران اسرائیل در دولت کنونی را به واکنش تدافعی واداشت. در این میان بنیامین نتانیاهو شخصاً هنوز واکنشی به این گفته‌ها نشان نداده است. مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، نیز در یک سال و نیم اخیر که از این مقام کنار رفته است بار‌ها از سیاست‌های نتانیاهو و باراک در قبال ایران انتقاد کرده و حتی علیه آن دو به مشاور حقوقی ارشد دولت اسرائیل شکایت کرده است. آقای داگان همچنین ماه گذشته در مصاحبه با برنامه «شصت دقیقه» در شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس تأکید کرد که حمله اسرائیل به ایران عواقبی «فاجعه‌بار» برای خود اسرائیل خواهد داشت و چه بسا که برنامه هسته‌ای ایران را نیز از بین نخواهد برد. ژنرال عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، نیز که از منتقدان رویکرد دولت کنونی اسرائیل در قبال ایران است روز دوشنبه گذشته بار دیگر گفت: «حتی اگر ایران به بمب اتمی برسد، آن را الزاماً به سوی اسرائیل پرتاب نخواهد کرد.» به گفته ناظران و تحلیل‌گران، مجموعه انتقادهای روز‌ها و هفته‌های اخیر از زبان مقامات کنونی و پیشین اسرائیل در ارتباط با رویکرد دولت کنونی به پرونده هسته‌ای ایران، به سال‌ها تلاش این کشور برای قبولاندن این نظر به جامعه جهانی که طرحهای اتمی ایران خطری جدی برای موجودیت اسرائیل است شدیداً ضربه است.
 


سازمان گردشگری ایران ابراز امیدواری کرده است که تا پایان سال جاری ۷.۵ میلیون گردشگر خارجی از ایران دیدن کنند، حال آن‌ که طبق پیش‌بینی‌های شورای جهانی گردشگری شمار گردشگران خارجی ایران تا پایان سال ۲۰۱۲ تنها به ۲.۵ میلیون تن خواهد رسید.سازمان گردشگری ایران ابراز امیدواری کرده است که تا پایان سال جاری ۷.۵ میلیون گردشگر خارجی از ایران دیدن کنند، حال آن‌ که طبق پیش‌بینی‌های شورای جهانی گردشگری شمار گردشگران خارجی ایران تا پایان سال جاری میلادی، ۲۰۱۲، تنها به ۲.۵ میلیون تن خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر جهانیان، معاون گردشگری جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه، گفت: «از ۲۵ اسفند ۹۰ تا ۱۳ فروردین ۹۱ [سه هفته] شاهد رشد ۴۸ درصدی میزان ورود گردشگر خارجی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بودیم... این میزان رشد، امیدواری ما برای دستیابی به جذب هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی تا پایان سال ۹۱ را افزایش داده است.» این آمار در حالی ارائه شده‌ است که شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۲ شمار گردشگران خارجی ایران به ۲.۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۲ به حدود چهار میلیون نفر می‌رسد. تناقض در آمار گردشگری ایران به اینجا ختم نمی‌شود و مسئولان ایرانی گاه ارقامی را در این حوزه ارائه می‌دهند که با محک‌های داخلی و جهانی نیز قابل سنجش نیست و مشخص نیست بر چه اساسی محاسبه شده‌اند. برای مثال، اواسط فروردین‌ماه سال جاری در حالی که مسئولان تعداد بازدیدکنندگان نوروزی از استان تاریخی اصفهان را کمتر از چهار میلیون تن گزارش کرده بودند، استاندار قم از ورود بیش از ۲۱ میلیون مسافر به قم تنها در هشت روز اول سال ۹۱ خبر داد. در همین زمینه رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد تسهیلات زائران قم نیز اعلام کرده بود که در ایام نوروز روزانه حدود دو هزار گردشگر خارجی از قم دیدن کرده‌اند. دیدار بیش از ۲۱ میلیون مسافر از شهر قم در هشت روز در حالی مطرح شده است که بریتانیا در طول سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۰.۵ میلیون تن بازدیدکننده داشته و لندن، از شهرهایی که از جاذبه توریستی بالایی برخوردار است، نیز در این مدت از سوی ۱۵ میلیون نفر بازدید شده است. سازمان گردشگری ایران می‌گوید: «تسهیل در صدور روادید و همچنین معرفی و تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری ایران» در رسانه‌ها، از عوامل افزایش «۴۸ درصدی» گردشگران خارجی بوده است. این اظهارات در حالی مطرح شده‌ است که زمان‌بر بودن روند اخذ ویزای جمهوری اسلامی از جمله مشکلاتی است که گردشگران خارجی با آن مواجهند. در عین حال مسائل امنیتی دیگر مانعی است که سر راه گردشگران خارجی وجود دارد. به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در ایران در آذرماه سال ۹۰، این کشور به اتباع خود برای سفر به ایران هشدار داد. هشتم اردیبهشت‌ماه نیز وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه‌ای به شهروندان آمريکايی هشدار داد  پيش از سفر به ايران خطرات احتمالی چنين اقدامی را به دقت در نظر بگيرند. مسئولان ذی‌ربط در چند کشور دیگر نیز بارها، به ویژه با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و دیگر کشورها، به اتباع خود در خصوص سفر به ایران هشدار داده‌اند.
 


امسال برای نخستین بار در سال‌های اخیر بیش از ۴۴۰۰ نفر از متقاضیان ایرانی برنده قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا شده‌اند ولی تا کنون حدود ۱۰۰۰ نفر از آنان به سفارتخانه‌های آن کشور مراجعه نکرده‌اند.وزارت خارجه آمریکا هر سال هزاران نفر از شهروندان کشور‌های مختلف جهان را برای دادن کارت سبز و یا اقامت دائم در آن کشور به قید قرعه انتخاب می‌کند. امسال برای نخستین بار در سال‌های اخیر بیش از ۴۴۰۰ نفر از متقاضیان ایرانی برنده قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا شده‌اند ولی تا کنون حدود ۱۰۰۰ نفر از آنان یعنی یک چهارم برندگان کارت سبز برای اجرای مراحل قانونی و سفر به آمریکا به سفارتخانه‌های آن کشور مراجعه نکرده‌اند. سارا گرو (Sarah Grow)، یکی از کارمندان امور کنسولی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگویی به زبان فارسی با رادیو فردا می‌گوید برندگان کارت سبز تنها تا شهریور ماه فرصت دارند که مدارک خود را آماده کرده و برای دریافت گرین‌کارت اقدام کنند. امسال یعنی سال ۲۰۱۲ تقریبا چهار هزار و ۴۰۰ نفر از ایرانیان برای برنامه قرعه کشی گرین‌کارت انتخاب شدند و الان فکر می‌کنیم که تقریبا هزار نفر هنوز با ما تماس نگرفته‌اند. فکر می‌کنیم که آنها هنوز اطلاعی در این مورد ندارند و نمی‌دانند که برنده گرین‌کارت شده‌اند. این ایرانیانی که تقاضای گرین‌کارت کرده‌اند، چه طوری می‌توانند مطلع بشوند که اسمشان جزو برندگان هست یا خیر؟ آنها وقتی که سال گذشته از طریق اینترنت اقدام کرده‌اند، در همان صفحه اولیه ثبت نامشان یک شماره وجود داشت که باید با آن شماره به صفحه ما که آدرسش www.dvlottery.state.gov است، مراجعه کنند و در این مورد اطلاعات بگیرند. خانم گرو آیا ایرانیانی که از شهرهای مختلف ایران برای شرکت در قرعه‌کشی گرین‌کارت مراجعه کرده‌اند، می‌توانند از طرق دیگری مثل تلفن یا ایمیل با شما تماس بگیرند و بفهمند که برنده گرین‌کارت شده‌اند یا خیر؟ متاسفانه نمی‌توانند. تنها راهی که می‌توانند اطلاعات بگیرند از طریق اینترنت است. وزارت خارجه هم با این گروه از ایرانی‌ها تماس نمی‌گیرد که به آنها اطلاع بدهد که برنده گرین‌کارت شده‌اند؟ نه، ما تماس نمی‌گیریم، آنها باید با ما تماس بگیرند. شما اشاره کردید که بیش از چهار هزار ایرانی در مسابقه لاتاری امسال برنده شده‌اند، ولی در گزارش‌هایی که وزارت خارجه آمریکا در سال‌های پیش از این قرعه‌کشی ارائه داده‌است، دو تا سه هزار نفر ایرانی برنده این قرعه کشی بوده‌اند. چرا امسال این رقم تا این حد زیاد شده است؟ درست می‌گویید. این یک افزایش چشمگیر است. سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۱، تقریبا دو هزار و ۸۰۰ نفر برنده شدند ولی امسال یعنی در سال ۲۰۱۲ چهار هزار  و ۴۰۰ نفر برنده اعلام شده‌است. دلیل این است که از امسال کشور بنگلادش از این برنامه حذف شده‌است. تا سال ۲۰۱۱ کشور بنگلادش که یک کشور خیلی بزرگ است، هر ساله تقریبا سه یا چهار هزار ویزا دریافت کرده‌است. ولی چون امسال بنگلادش از این برنامه حذف شده، جاهای برندگان این کشور به ایران تعلق گرفته‌اند. خانم گرو، مراحل قانونی که برندگان ایرانی گرین‌کارت باید طی کنند چیست و چه مدت طول می‌کشد که بتوانند گرین‌کارتشان را دریافت کنند؟ این یک موضوع خیلی مهم است. الان فقط شش ماه باقی است. کسانی که برندگان این قرعه‌کشی هستند تا روز ۳۰ سپتامبر – یعنی شش ماه دیگر- وقت دارند و به همین دلیل است که من تاکید می‌کنم که باید فوری با ما تماس بگیرند. باید به همان صفحه اینترنتی که به آن اشاره کردم مراجعه کنند و با مرکز کنسولی در آمریکا تماس بگیرند و دو فرم را پر کرده، ارسال کنند. اسم این فرم‌ها DS-230  و DSP-122 است. بعدا آن مرکز در آمریکا به آنها اطلاع می‌دهد که لازم است در مرحله بعدی چه مدارکی را تهیه و ارسال کنند. این مراحل چقدر طول می‌کشد؟ برای کسانی که الان تماس می‌گیرند تقریباً یک ماه طول می‌کشد.
 


وزارت امور خارجه آمريکا، روزجمعه، در بيانيه ای، به شهروندان آمريکايی هشدار داد پيش از سفر به ايران خطرات احتمالی چنين اقدامی را به دقت در نظر بگيرند. وزارت امورخارجه آمریکا می گويد: کسانی  که  تابعيت دوگانۀ ايرانی – آمريکايی دارند ممکن است هنگام خروج از ايران با مشکل روبرو شوند. وزارت امورخارجه آمريکا تاکید کرده است که  توانايی این کشور برای کمک به شهروندان آمريکايی که در ايران گرفتار شوند، بسیار محدود است.
 


روزنامه لس آنجلس تایمز، به نقل از مقامات آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود نوشت اگر ایران اجازه دهد تاسیسات هسته ای اش بدون محدودیت بازرسی شود، آمریکا ممکن است با غنی سازی اورانیوم تا میزان ۵ درصد توسط ایران موافقت کند. لس آنجلس تایمز، این موافقت آمریکا را دادن امتیازی عمده به ایران دانسته است. این خبر هنوز توسط مقامات رسمی آمریکا تایید نشده است.
 


به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه که از سازمانهای مخالف بشار اسد است، نیروهای دولتی این کشور امروز شنبه، دستکم  ده نفر را در مناطق اطراف دمشق کشتند. براساس گزارش این موسسه ، دیروز نیز ۱۲ نفر در مناطق مختلف سوریه کشته شدند که ده تن از آنان غیرنظامی بودند. به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، شمار کشته شدگان ِ انفجار انتحاری دیروز در دمشق ۲ نفر بوده است اما دولت سوریه شمار آنان را ۱۱ نفر اعلام کرده است.
 


یک مقام امنیتی لبنان امروز( شنبه ) خبرداد که نیروی دریایی این کشور، یک کشتی مظنون به حمل انواع اسلحه و مهمات برای اپوزیسیون سوریه را در سواحل شمالی لبنان توقیف کرده است. به گفته مقامهای لبنانی، مبدأ این کشتی، لیبی بوده  و صاحب آن یک شهروند سوری است.
 


آشکارسازی نامه هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله خمینی در خصوص برقراری رابطه با آمریکا و پایان‌بخشی به مناسبات خصمانه و نامعلوم و واکنش جناح‌های درون حکومت، واقعیت‌هایی را آشکار ساخت. آشکارسازی نامه هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله خمینی در خصوص برقراری رابطه با آمریکا و پایان‌بخشی به مناسبات خصمانه و نامعلوم و واکنش جناح‌های درون حکومت، واقعیت‌هایی را آشکار ساخت. نخست این‌که تمایل رفسنجانی به عادی‌سازی روابط با آمریکا به شکل صریح علنی شد. تا پیش از این وی در لفافه، پنهانی و غیر مستقیم این سیاست را دنبال می‌کرد. اما واکنش تند و محکم تمامی جناح‌های اصول‌گرایان و نیرو‌های تشکیل‌دهنده حاکمیت که عقب‌نشینی متعاقب رفسنجانی را به دنبال داشت، تنهایی هاشمی و کوتاهی دست وی در بلوک قدرت را منعکس ساخت. ابقای وی در مسند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ذهنیتی را مطرح کرده بود که وی به نقطه پایان در نقش‌آفرینی در حکومت نخواهد رسید و می‌تواند دوباره در حد محدودی قدرت بگیرد. ولی محکوم کردن اظهارات وی از سوی جامعه روحانیت تهران و جمعیت موتلفه اسلامی نشان داد که هاشمی  تا چه میزان پایگاهش در جناح راست پیشین و اصول‌گرایان کنونی  را از دست داده‌است. همچنین در هیچ بخشی از بلوک قدرت اعم از سیاسی، نظامی، روحانی و امنیتی موقعیتی ندارد. موج حکومتی اخیر به‌راه‌افتاده علیه هاشمی او را بیشتر به گوشه رینگ راند. موقعیت وی نزدیک‌تر به اصلاح‌طلبان خارج شده از قدرت شد. این رویداد مهر تایید دیگری بود که ماندن هاشمی در قدرت با مواضع کنونی‌اش دشواری‌های زیادی دارد و سیاست صبر و شکیب وی برای تغییر مواضع رهبری نیز نتیجه نداده‌است. آشکار ساختن این نامه نشان می‌دهد هاشمی رفسنجانی پیش از دوران ریاست جمهوری‌اش که آشکارا خط مشی متفاوتی  از عملکردش در دوران دهه شصت داشت، نیز در اندیشه برقراری رابطه با آمریکا بوده‌است. صادق زیباکلام مدعی است تاریخ این نامه به احتمال زیاد سال ۱۳۶۵ است.   هاشمی رفسنجانی به هنگام تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ در عربستان بود. وی در آن موقع حمایت صریحی از حرکت دانشجویان خط امام کرد. اما بعد‌ها فاش ساخت نه وی  و نه آقای خامنه‌ای هیچکدام نظر خوشی نسبت به آن اقدام نداشتند. در کل هاشمی رفسنجانی و دیگر چهره‌های روحانی حزب جمهوری اسلامی پس از انقلاب در برخی موارد موج‌سواری می‌کردند. مهندس عزت‌الله سحابی بار‌ها در خاطراتش بیان می‌کند که در جلسات شورای انقلاب آقایان مخالف سیاستی بودند اما به محض اینکه فضایی در جامعه ساخته می‌شد آنها همراهی می‌کردند. بنابراین می‌توان همراهی ظاهری هاشمی را با جو ضد آمریکایی در دهه اول انقلاب از این جنس به‌شمار آورد. البته او در خطبه‌های نماز جمعه  عبارات تندی را علیه آمریکا به زبان می‌راند و برخی از مخالفان و منتقدان را به وابستگی به آمریکا متهم نموده و اتهامات بلااستنادی را به آنان  منتسب کرد. اما وی در دوران سازندگی و پس از درگذشت  آیت‌الله خمینی  کوشید تا یخ‌های عدم رابطه با آمریکا را ذوب کند. وی اما به صورت غیر مستقیم وارد شد. ولی مخالفت صریح و محکم رهبری اجازه تحقق این خواست را نداد. در دوران اصلاحات نیز هاشمی پشتیبان سیاست تنش‌زدایی  خاتمی بود. اما همه آن تلاش‌ها با کارشکنی بخش مسلط قدرت  به بن‌بست خورد. پس از اینکه حاکمیت نشانه‌هایی مبنی بر نرمش احتمالی در بحران هسته‌ای نشان داد و قرار شد دور جدید مذاکرات در فروردین  ۱۳۹۱ انجام شود، هاشمی رفسنجانی نیز به تکاپو افتاد تا در فرایند تحقق آرزوی دیرینه‌اش نقش‌آفرینی بکند.   نوعی مانور قدرت تحلیل‌های گوناگونی می‌توان از چرایی بیان خاطره فوق داشت. از آن‌جایی که هاشمی رفسنجانی در روز‌های پس از تعطیلات سال نو حضور رسانه‌ای چشمگیری داشت از این‌رو می‌توان نتیجه‌گیری کرد که به احتمال زیاد وی برنامه‌ریزی کرده بود تا با آشکارسازی نامه قدیمی، نقش و جایگاه خود در هموارسازی رابطه با آمریکا را گوشزد کند و همچنین در تداوم ابقاء حضورش در ریاست مجمع تشخیص مصلحت به نوعی مانور قدرت بدهد. چه بسا او فکر کرده بود حال که قرار است پروژه مصالحه با آمریکا کلید بخورد، چرا وی از عطایای این تصمیم‌گیری بی‌نصیب بماند. از زاویه‌ای دیگر ممکن است هاشمی این موضع‌گیری را انجام داد تا امکان آشتی در دور جدید گفت‌وگوها با جامعه جهانی افزایش بیاید و کشور از مخمصه‌هایی که گرفتار آن شده بیرون آید. در عین حال وی این پیام را نیز به جهان خارج منتقل ساخت که بخش فرودست قدرت نگاه مثبتی به حل مشکل دارد. امری که خشم تندرو‌ها را برانگیخت و او را متهم ساختند که در آستانه مذاکرات به اقتدار نمایندگان حاکمیت در مذاکره ضربه زده‌است. اما خارج از این مجادلات، فشار خارجی یک فرصت برای نیروهای منتقد سیاست‌های موجود در درون نظام است تا کارآمدی و کفایت حاکمان را زیر سؤال ببرند و بدین‌ترتیب خود را بر کشند. یکی از اهداف افزایش تحریم‌ها ایجاد گسست در داخل حکومت و تقسیم نیرو‌ها به موافقان و تجدیدنظرطلبان است. به نظر می‌رسد هاشمی در نزدیکی مذاکرات خواسته‌است از این کارت استفاده کند. همچنین حملات سازمان‌یافته و هماهنگ‌شده‌ای که به هاشمی شد، موقعیتی است که نوع نگاه نیروهای اصلی حکومت به رابطه با آمریکا را بازگو می‌کند. از دید آنها حفظ رابطه خصومت‌آمیز برای بقای سیاسی آنان و جمهوری اسلامی الزامی است. آنها پیوسته این جمله رهبری را تکرار می‌کردند که ما امتیازی نداریم تا به آمریکا بدهیم بنابراین برقراری رابطه که مستلزم داد و ستد امتیاز است، معنا ندارد. این مواضع بر این حقیقت انگشت می‌گذارد که حل بحران هسته‌ای و یا جلوگیری از رسیدن آن به نقطه جوش به معنای عادی شدن روابط ایران و آمریکا نیست. در کل محاسبات هاشمی رفسنجانی اشتباه از کار در آمد. ابتکار وی  نه تنها توانست زمینه تنش‌زدایی با آمریکا را مساعد کند بلکه باعث تقویت گفتمان ضد آمریکایی در حکومت شد. همچنین عقب‌نشینی وی که فاش‌سازی نامه به آیت‌الله خمینی را صرفا بیان یک خاطره دانست نه ارائه یک سیاست، نیز موقعیت سست‌اش در حاکمیت را نمایان ساخت که دیگر در  اردوگاه اصول‌گرایان محلی از اعراب ندارد. این اتفاق در مجموع به زیان هاشمی تمام شد چون در حال حاضر نه نیرو‌های اپوزیسیون در موضع قدرتمندی هستند تا  از این موضع‌گیری استفاده کنند و نه اساسا آنها جایگاهی برای هاشمی رفسنجانی قائل هستند. یکپارچگی اصول‌گرایان در محکومیت موضع هاشمی در زمینه رابطه با آمریکا پرده از نا کارایی سیاست «وسط ایستادن» هاشمی را بر می‌دارد. او دیگر چکش تعادل نیست و ناگزیر یا باید سیاست صبر و انتظار را در پیش بگیرد و یا اینکه در دوقطبی روزافزون بین جامعه و مردم یک طرف را برگزیند. واپس‌نشینی وی و عدم ایستادگی بر روی موضعی که اتخاذ کرده بود نشان می‌دهد که او کماکان ترجیح می‌دهد در درون قدرت باقی بماند و پی همه تعرضات و حملات را به تنش بمالد تا شاید دست تصادف و یا دیگر اتفاقات مقتضی به یاری‌اش بیایند. ------------------------------------------------ مقاله منتشر شده لزوماً بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های رادیو فردا نیست .
 


در حالی که تنها دو ماه به آغاز تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا مانده است،‌ وزیر خارجه روسیه روز جمعه، هشت اردیبهشت، با تاکید دوباره بر موضع کشورش در قبال تحریم‌های یک‌جانبه هشدار داد که منع خرید نفت از جمهوری اسلامی به اعضای اتحادیه اروپا لطمه می‌زند.در حالی که تنها دو ماه به آغاز تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا مانده است،‌ وزیر خارجه روسیه روز جمعه، هشت اردیبهشت، با تاکید دوباره بر موضع کشورش در قبال تحریم‌های یک‌جانبه هشدار داد که منع خرید نفت از جمهوری اسلامی به اعضای اتحادیه اروپا لطمه می‌زند. این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در همین روز منتشر شد ذخایر نفت در جهان در دو ماه گذشته و به‌رغم کاهش تولید و خرید نفت از ایران افزایش داشته است. خبرگزاری رویترز در تحلیل خود از این گزارش که هر ۶۰ روز آپ‌دیت و منتشر می‌شود می‌گوید که با توجه به این افزایش ذخایر دولت باراک اوباما فرصت می‌یابد به تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی و فشار بر دیگر کشورها برای همین اقدام ادامه دهد. با این همه سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه بر مخالفت مسکو با تحریم‌های بیشتر، ‌به‌ویژه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا، تاکید کرد و آن را باعث لطمه به اعضای این اتحادیه دانست. روسیه و چین همواره با این نوع تحریم‌ها مخالفت کرده و چنین اظهار نظر کرده‌اند که بحران اتمی ایران را باید از راه دیپلماسی حل کرد.  به گفته آقای لاوروف، تحریم‌های یک‌جانبه «تنها آن کسانی را در ایران تقویت می‌کند که معتقدند غرب به حل مسائل اتمی علاقه‌ای ندارد و تنها به دنبال تغییر رژیم [در ایران] است». این گفته وزیر امور خارجه روسیه از آنجا اهمیتی دوچندان می‌یابد که مسکو به‌ویژه در چند سال اخیر به نزدیک‌ترین حامی قدرتمند ایران بدل شده و به نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی رابطه‌ای نزدیک با کرملین دارند. سرگی لاوروف در مقابل بار دیگر پیشنهاد «طرح گام به  گام» روسیه را مطرح کرده و گفته است که تمرکز گروه ۵+۱ در مذاکرات با جمهوری اسلامی باید بر این باشد که تهران را با حذف و لغو تحریم‌ها به همکاری در قضیه اتمی ترغیب کنند. آقای لاوروف پیشنهاد خود را کمتر از یک ماه پیش از آن مطرح کرده است که ایران قرار است بار دیگر و این بار در وین با کشورهای ۵+۱ به مذاکره بنشیند. دور تازه‌ گفت‌وگوها با آژانس پس از نشست «مثبت و سازنده» مذاکره‌کنندگان ایرانی با گروه  ۱+۵ در استانبول صورت می‌گیرد، نشستی که پس از ۱۵ ماه بن‌بست و به گفته دیپلمات‌ها در فضایی «متفاوت و امیدوارکننده» برگزار شد. در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش تازه اداره اطلاعات انرژی ذخایر جهانی نفت در دو ماه گذشته افزایش یافته و بیانگر اوضاعی مثبت است. بر اساس این گزارش، در دو ماه مارس و آوریل سال ۲۰۱۲، میزان ذخیره نفت و بنزین در جهان به اندازه ۵۰۰ هزار بشکه در روز از میزان تقاضا برای این کالاهای اساسی فراتر رفته است. به این ترتیب کشورهای مصرف‌کننده نفت در این مدت فرصت یافته‌اند سوخت را ذخیره کرده و خود را در برابر ضررها و لطمات ناشی از اقدامات آمریکا در برابر ایران بیمه کنند. این گزارش نشان می‌دهد که در همین مدت دو ماه عربستان سعودی نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که این چیزی حدود ۹۰۰ هزار بشکه بیش از تولید این کشور در مدت مشابه در سال گذشته است. عربستان سعودی در یک سال گذشته دست‌کم دو بار برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازارهای جهانی به دنبال تحریم‌های غرب اعلام آمادگی کرده است.
 


جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق از اینکه اعضای جبهه پایداری از آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان «قائم‌مقام رهبری» یاد می‌کنند، به شدت انتقاد کرده‌اند.«چرا اعضای جبهه پایداری، اطرافیان رهبر جمهوری اسلامی را دروغ‌گو خطاب می‌کنند؟» این بخشی از نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق،  به آیت‌الله مصباح یزدی است که از او به عنوان پدر معنوی این تشکل سیاسی یاد می‌کنند. این دانشجویان از اینکه اعضای جبهه پایداری از آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان «قائم‌مقام رهبری» یاد می‌کنند، به شدت انتقاد کرده‌اند. گزارشی در همین مورد در زیر می‌آید: نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق واکنش چندین شخصیت سیاسی در ایران را برانگیخته‌است. این نامه خطاب به آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نوشته شده و در آن سوال شده که چرا جبهه پایداری که دست در دست «جریان انحرافی» یا همان تیم اطراف آقای احمدی نژاد دارد، در جلسات خصوصی برای شما جایگاه قائم مقامی رهبری را قائل می‌شود. اما تا چه اندازه این تعبیر «قائم مقامی رهبرجمهوری اسلامی» می‌تواند برای آقای مصباح یزدی به واقعیت نزدیک باشد؟ مهدی مهدوی آزاد ، روزنامه‌نگار سیاسی ساکن آلمان: آقای مصباح یزدی از سال ۱۳۷۶ تعداد قابل توجهی دانشجو را چه در  قالب مبلغ مذهبی و چه در قابل دانشجو با استفاده از بودجه‌های هنگفت به خارج از کشور اعزام کرده‌است. این دانشجویان روحانیونی بسیار رادیکال و تندرو هستند، ذوب در آیت‌الله مصباح هستند و بسیار آقای مصباح را قبول دارند و نسبت به سایر طلاب و دانشجویان روحانی، سطح سواد و دانش بالاتری دارند. در مجموع، این شبکه یک شبکه کاملا سازمان‌یافته است، که نشان می‌دهد که آقای مصباح یزدی یک برنامه سیاسی بلندمدت برای خودش در چهارچوب نظام تعریف کرده‌است و به گمان من این برنامه چیزی نیست جز تصاحب جایگاه رهبری در نظام جمهوری اسلامی بعد از آقای خامنه‌ای و اجرای ایدئولوژی خودش در قالب نظام جمهوری اسلامی. حجت‌الاسلام روانبخش از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی، انتشار این نامه را برای تخریب جبهه پایداری می‌داند و حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم این نامه را «نامه‌پراکنی‌های مجعول و موهن و ترفند دشمن» یاد کرده‌است. علی مزروعی، نماینده پیشین مجلس درباره سابقه آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید که او بعد از وفات آیت‌الله خمینی تلاش کرد که خود را به آیت‌الله خامنه‌ای نزدیک کند. علی مزروعی: در سال‌هایی که انقلاب اوج گرفت آقای مصباح با انقلاب مخالف بود. در دهه اول انقلاب هم که امام زنده بود، ایشان هیچ میدانگاهی پیدا نکرده بود و بیشتر به آموزش و کادرسازی می‌پرداخت. از زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبری را بر عهده گرفت تشخیص داد که می‌تواند به ایشان نزدیک شود و از این زمان ما شاهد حضور فعال ایشان در عرصه سیاست هستیم و تمام تلاشش در این سال‌ها این بوده که بتواند تفکر خودش را در میان سپاهی‌ها گسترش دهد. چندین شاگرد آیت‌الله مصباح یزدی عضو جبهه پایداری هستند، و این تشکل سیاسی نیز توسط این روحانی ذی نفوذ حمایت می‌شود. جبهه پایداری برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتری در مجلس نهم تلاش بسیاری انجام می‌دهد. با این وجود بار دیگر این پرسش به وجود آمده‌است که چرا آقای مصباح یزدی در این انتخابات وارد فعالیت‌های سیاسی و حمایت علنی از یک تشکل سیاسی شده است؟ محمدجواد اکبرین ، کارشناس در حوزه روحانیت: آقای مصباح نخستین بار نیست که وارد عرصه علنی سیاست شده‌است. منتها این بار بستر مناسب خودش را پیدا کرده‌است. فراموش نکنیم که با آمدن آقای خاتمی، تریبون خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران را به آقای مصباح سپردند تا علیه دولت اصلاحات تئوری‌پردازی کند. از همان زمان ایشان تلاش کرد اما اقتدار رای ۲۰ میلیونی آقای خاتمی و فضای آن دوران و فضای مطبوعات اجازه پیشروی به ایشان نداد. اما الان ایشان عرصه را برای بازگشت مناسب دیده‌است. دانشجویانی که نامه به آیت‌الله مصباح یزدی نوشته‌اند از او به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» یاد کرده و از مشی و مرام اعضای جبهه پایداری ابراز نگرانی کرده‌اند. آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس دانشگاه امام صادق و رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن توصیه دانشجویان به رعایت اخلاق و حرمت افراد و گروه‌ها، از آنان خواسته تا شجاعت و ایستادگی پای نظرات و دیدگاه‌های خود را داشته و در عین اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌ها، نام و مشخصات خود را درج کنند.
 


تعدادی از مقام‌های دولت اوباما می‌گویند در صورتی که ایران برای حل مناقشات هسته‌ای «گام‌های سازنده» بردارد، امکان دارد ایالات متحده با غنی‌سازی تا سطح پنج درصدی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی موافقت کند.تعدادی از مقام‌های دولت اوباما می‌گویند در صورتی که ایران برای حل مناقشات هسته‌ای «گام‌های سازنده» بردارد، امکان دارد ایالات متحده با غنی‌سازی تا سطح پنج درصدی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی موافقت کند. به گزارش روزنامه لس‌‌آنجلس تایمز، اخیرا تعدادی از مقام‌های دولت اوباما بحث امکان غنی‌سازی اورانیوم تا سطح پنج درصد از سوی ایران را مطرح کرده‌اند و آن را مشروط به برداشتن گام‌های اساسی از جمله خودداری ایران از غنی‌سازی در سطوح بالاتر و همراهی ایران با درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانسته‌اند. یک مقام ارشد دولت اوباما در این خصوص گفته‌ است که اگر ایران خواسته‌های آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی را مبنی بر اجرای مقررات نظارت هسته‌‌ای سازمان ملل عملی کند، در خصوص امکان غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین از سوی ایران، می‌توان بحث کرد و «امکان موافقت آمریکا با این گزینه وجود دارد». این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که کنت کتزمن، کارشناس ارشد امور ایران در مرکز تحقیقات کنگره آمریکا، نیز در این خصوص پیشتر  به رادیوفردا گفته است : «فکر می‌کنم که کشورهای ۵+۱ موضع خود را تغییر داده‌اند و آمادگی این مسئله را دارند که در صورت درخواست ایران، غنی‌سازی اورانیوم را در این کشور مد نظر قرار دهند، به شرط این که این غنی‌سازی تنها تا سطح پنج درصد باشد که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.» با این‌ حال برخی مقام‌های دولت اوباما با این پیشنهاد مخالف هستند. یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفته است که امکان اجرایی شدن این طرح پایین است، زیرا به گفته وی ایران تمایل کمی به جلب رضایت جامعه بین‌الملل نشان داده است. این روزنامه تأکید می‌کند که به دنبال برگزاری مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ با ایران که ۲۶ فروردین‌ماه در استانبول برگزار شد، آمریکا که پیشتر همواره بر توقف کامل غنی‌سازی از سوی ایران تأکید می‌کرد، مواضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران را تا حدی تلطیف کرده‌ است. در آستانه مذاکرات اتمی، هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته بود: «ما در مذاکره هسته‌ای به دنبال نتایج ملموس هستیم و البته درک می‌کنیم که ایرانی‌ها نیز به دنبال تضمین‌ها یا اقداماتی از جانب ما هستند که به طور قطع این تضمین‌ها و اقدامات را مد نظر خواهیم داشت.» گری سیمور، دستیار ویژه باراک اوباما در امور هسته‌ای، کنترل تسلیحات و سلاح‌های کشتار جمعی، نیز ۲۹ فروردین‌ماه به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «هرگاه ایران به نگرانی‌ها در قبال فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ دهد، ما نیز حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسیم.» این در حالی است که به نوشته لس‌آنجلس تایمز این موضع‌گیری آمریکا احتمال دارد مخالفت اسرائیل، برخی اعضای کنگره آمریکا و جمهوری‌خواهان این کشور را به همراه داشته باشد. یکی از اعضای ارشد سنا به لس‌آنجلس تایمز گفته است هر طرحی مبنی بر دادن مجوز به ایران برای غنی‌سازی، به سرعت از سوی کنگره رد خواهد شد. غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این خصوص شده است. ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاملا صلح‌آمیز و دستیابی به انرژی اتمی را حق مسلم خود می‌داند.
 


روزنامه‌های تهران امروز، رسالت، کیهان، ابتکار، و جمهوری اسلامی ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره «تحرکات انتخاباتی در ۳۳ حوزه انتخابیه»، خبر داده‌اند که در جریان رقابت درونی جناح حاکم، طیف‌های متفاوت اصولگرایان از «تخریب و انتشار شبنامه» علیه یکدیگر استفاده می‌کنند.روزنامه‌های تهران امروز، رسالت، کیهان، ابتکار، و جمهوری اسلامی ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره «تحرکات انتخاباتی در ۳۳ حوزه انتخابیه»، خبر داده‌اند که در جریان رقابت درونی جناح حاکم، طیف‌های متفاوت اصولگرایان از «تخریب و انتشار شبنامه» علیه یکدیگر استفاده می‌کنند. روزنامه اعتماد از «نامه سه حقوقدان به مناسبت روز جهانی کارگر» خبر داده و نوشته «محمدصالح نیکبخت، یوسف مولایی و پرویز خورشید» در نامه خود خواهان «پایان دادن نگاه امنیتی به فعالیت‌های صنفی کارگران» و  «به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری» از سوی دولت شده‌اند. روزنامه شرق تیتر یک شماره نهم اردیبهشت را به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره دور تازه برخورد با «لباس‌های غیرمجاز» و استفاده از «گشت‌های موتورسوار برای برخورد با بدحجابی در بزرگراه‌ها» اختصاص داده‌است. روزنامه جهان صنعت از «شوک ناشی از یک مصوبه جنجالی دولت» و «اخراج گسترده کارکنان زیر یک‌سال سابقه» خبر داده، روزنامه کیهان اما از قول یک مقام دولتی «عدم اجرای مصوبه دولت برای تغییر وضعیت کارکنان شرکتی» را «تخلف» توصیف کرده‌است. روزنامه دنیای اقتصاد از «سه برنامه جدید ارزی بانک مرکزی» و از جمله «کاهش دوباره سهمیه ارز مسافرتی» خبر داده‌است. جدال درونی جناح حاکم با استفاده از «شبنامه، هتاکی و تخریب» روزنامه‌های تهران امروز، رسالت، کیهان، جمهوری اسلامی گزارش‌هایی درباره «تحرکات انتخاباتی در ۳۳ حوزه انتخابیه» در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم منتشر کرده‌اند.روزنامه‌های رسالت و تهران امروز خبر داده‌اند که در جریان رقابت درونی جناح حاکم، طیف‌های متفاوت اصولگرایان از «تخریب و انتشار شبنامه» علیه یکدیگر نیز استفاده می‌کنند. روزنامه تهران امروز وابسته به سازمان تبلغات اسلامی در تیتر یک شماره نهم اردیبهشت نوشته «رقابت‌های دور دوم انتخابات مجلس با برخی تخریب‌ها و تبلیغات منفی علیه جریان‌های سیاسی» همزمان شده‌است. به نوشته این روزنامه «انتشار برخی شبنامه‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی علیه کاندیداهای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان برخی واکنش‌های انتقادی» را در پی داشته، و «جبهه متحد اصولگرایان با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف برخی اقدامات تخریبی علیه کاندیداهای انتخاباتی شده‌است.» تهران امروز با اشاره به اینکه «دوره حاکمیت اصولگرایی، کسانی که بر شاخه درخت می‌نشینند و بن می‌شکنند» نوشته «گرچه نمی‌توان به خروج قطعی چنین نیروهایی از دامن سیاست امیدوار بود اما به نظر می‌رسد که اکنون بداخلاقی انتخاباتی چنان با شدت انجام می‌شود که در فاصله یکساله تا رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بعدی اگر چاره‌جویی نشود، نیروهای سیاسی کشور را وارد نزاع‌های بی نتیجه و رقابت‌های زودهنگام خواهد کرد.» این روزنامه طی سرمقاله‌ای با تیتر «خط تخریب» تاکید کرده که «قضاوت‌های نادرست و شتابزده درباره دیگران، سوءاستفاده از احساسات پاک جوانان، دانشجویان و اقشار مذهبی و غفلت از چالش‌های اصلی نظام اسلامی جزو خصلت‌هایی است که نیروهای تخریب‌گر با خود به همراه می‌آورند و آن‌را در فضای سیاست ورزی منتشر می‌کنند» و «تداوم این روند علاوه بر گستراندن دامنه بدبینی به نیروهای درون نظام، موجب افزایش هزینه مدیریت در شقوق مختلف نظام اسلامی می‌شود.» تهران امروز همچنین با اشاره به اینکه «جبهه متحد اصولگرایان، درصدد دستیابی به کرسی‌های بیشتری است» نوشته در میان ۳۳ حوزه انتخابیه که ۶۵ کرسی مجلس که سرنوشت آن در مرحله دوم انتخابات تعیین می‌شود، «رقابت برای ۲۵ کرسی باقی مانده از ۳۰ کرسی تهران در مجلس از اهمیت بیشتری برخوردار است.» روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم نیز طی سرمقاله‌ای با عنوان «آینده اصولگرایی ووظایف ما» انتخابات مجلس نهم را «عبور از اصلاح‌طلبان توصیف کرده و نوشته «نظام از دوگانه رقابت اصلاح‌طلب - اصولگرا عبور کرده‌است.» محمد کاظم انبارلویی از اعضای ارشد موتلفه اسلامی در این سرمقاله نوشته که جمهوری اسلامی «بیش از یک دهه» صبر کرده تا «اصلاح‌طلبان از راه افساد سیاسی، فرهنگی واجتماعی برگردند و در درون نظام عمل کنند اما ممکن نشد» و  اکنون که «نظام از دوگانه رقابت اصلاح طلب - اصولگرا عبور کرده‌است» باید «یک مدل حقیقی برای رقابت‌ها طراحی کرد که متضمن دفاع از نظام وانقلاب و حمایت از گفتمان امام، انقلاب و رهبری نظام باشد.» سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت تاکید کرده که در مدلی که برای انتخابات طراحی خواهد شد «تنظیم دُز رقابت باید در دستان اضلاع اصولگرایی باشد نه رسانه‌های دشمن و عناصر ضد انقلابی» و  اصولگرایان «باید فکری برای آن بکنند تا بتوانند در آزمون بعدی که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است موفق و سربلند بیرون آیند.» روزنامه رسالت با تاکید براینکه نیروهای جناح حاکم بر ایران «نگذارند دشمن با بازسازی در داخل و خارج دوباره حمله را آغاز کند»، «نوشته که در شرایط فعلی «تهدید از «برون» به کمترین مقدار خود رسیده‌است. ما باید مواظب تهدید از «درون» باشیم» و «اگر از این مرحله عبور کنیم روزهایی نورانی را در پرتو ولایت‌پذیری در پیش داریم.» روزنامه کیهان اظهارات علی مصباح یزدی پسر محمدتقی مصباح یزدی در همایش انتخاباتی «بانوان جبهه پایداری» را منتشر کرده و از قول وی نوشته «عمل در چارچوب ولایت فقیه به قوای سه گانه مشروعیت می‌دهد.» این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود از قول پسر محمدتقی مصباح یزدی نوشته «قوای سه‌گانه بازوان ولی فقیه هستند» و «این بازوان مادامی که مورد تایید ولی فقیه باشند مشروعیت دارند» اما «از موقعی که ولی فقیه بگوید این فرد مورد تایید من نیست، حضور آن فرد و تصمیم‌های آن فرد ملغی است.» کیهان همچنین خبر داده که به دنبال انتشار نامه انتقادی دانشجویان دانشگاه امام صادق خطاب به محمدتقی مصباح یزدی از سران جبهه پایداری، محمدرضا مهدوی کنی که از سران جبهه متحد اصولگرایان و همزمان رئیس دانشگاه امام صادق است «با انتقاد از انتشار نامه‌های بدون امضای منتسب به دانشجویان این دانشگاه از مسئولین دانشگاه امام صادق خواست با افرادی که عامدانه به دنبال تخریب فضای اخلاقی و علمی دانشگاه هستند برخورد کنند.» به نوشته این روزنامه، مهدوی کنی با اشاره به اینکه «در طول دوران سخت مبارزه با رژیم طاغوت نیز علما و بزرگان همیشه اصرار داشتند تا پای اعلامیه‌ها و نامه‌هایی را که صادر می‌کردند امضا کنند» به  از دانشجویان خواسته «تا شجاعت ایستادگی پای عقاید و نظرات خود را داشته و در اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌ها نام و مشخصات خود را درج کنند.» روزنامه جمهوری اسلامی نیز از قول علی مطهری از کاندیدهای راهیافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در تهران نوشته «عدم برخورد مناسب از سوی مقامات کشور با هتاکان دلیل میدان‌داری آنان در صحنه سیاسی کشور» است. این روزنامه از قول علی مطهری نوشته «بعد از انتخابات سال ۸۸ و به دنبال جریاناتی که اتفاق افتاد، تندروی‌هایی انجام شد و از طرفی مقامات کشور در مواجهه با این مسائل برخورد مناسبی نشان ندادند و این موضوع باعث شد تا هتاکان میدان بازی پیدا کنند» اما باید «در مقابل هتاکان ایستاد.» نامه سه حقوقدان به مناسبت روز جهانی کارگر؛ «لزوم پایان نگاه امنیتی به کارگران» روزنامه اعتماد از «نامه سه حقوقدان به مناسبت روز جهانی کارگر» خبر داده و نوشته «محمد صالح نیکبخت، یوسف مولایی و پرویز خورشید» در نامه خود بر «لزوم نگاه جدید به وضعیت تشکل‌های کارگری» تاکید کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، محمد صالح نیکبخت، یوسف مولایی و پرویز خورشید سه تن از حقوقدانان و وکلای ایران به مناسبت فرارسیدن روز جهانی کارگر با انتشار نامه‌ای ضمن اشاره به مقاوله‌نامه‌های کمیته آزادی‌های سندیکایی سازمان بین‌المللی کار (I.L.o)، تاکید کردند که «برای شکوفایی و پویایی اقتصاد ایران مناسبات بین قدرت عمومی و نیروی کار باید از نو تعریف شود» و «بدون وجود تشکل‌های آزاد و مستقل کارگری نه تنها عدالت اجتماعی و اقتصادی تامین نخواهد شد بلکه اقتصاد ایران از قوه محرکه خود (نیروی کار) برای پویایی و شکوفایی باز خواهد ماند و آزادسازی و خصوصی‌سازی اقتصاد نیز به معنی واقعی رخ نخواهد داد.» این سه وکیل در بخشی از نامه خود با ابراز تاسف از «تلقی امنیتی از فعالیت‌های صنفی کارگران» نوشته‌اند «متاسفانه تلقی امنیتی از فعالیت‌های صنفی کارگران موجب شده‌است که فعالین کارگری برای دفاع از حقوق و منافع صنفی خود هزینه‌های سنگینی متحمل شوند.» آن‌ها درعین حال یادآوری کرده‌اند که «هرچند گاهی دفاع از فعالین کارگری در جریان دادرسی مورد توجه قرار نگرفته و در احکام صادره این قبیل دفاعیات را کلیشه‌ای و غیرموثر در دفاع» معرفی می‌شود، اما «بعضی از احکام صادره از محاکم تجدیدنظر با نگاه مثبتی نسبت به فعالیت‌های مدنی و صنفی مواجه شده و حتی در مواردی، اتهام اقدام علیه امنیت کشور به لحاظ فعالیت‌های سندیکایی کلا رد شده‌است.» روزنامه اعتماد نوشته که محمد صالح نیکبخت، یوسف مولایی و پرویز خورشید در این نامه یادآوری کرده‌اند که «به عنوان وکلای تعدادی از فعالین صنفی و مدنی کارگری که از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌های کارگران آشنایی داریم و رنج‌های رو به افزایش جامعه کارگری را در ابعاد مادی و معنوی آن نظاره‌گر هستیم» و «از این رو ما انتظار داریم اکنون که تحریم‌های تحمیلی جهانی بر تولید ملی و کارکرد سرمایه و کار ایرانی سایه انداخته‌است، دولت و دستگاه‌های اجرایی و همه سازمان‌های مرتبط با تولید و کار و سرمایه در جهت دفاع از حقوق مادی و معنوی جامعه کارگری و سایر زحمتکشان و اقشار مولد کشور در همه زمینه‌ها تلاش‌های لازم را به عمل آورند و تنها به بیان آن در همایش‌ها و تریبون‌ها اکتفا نکنند.» سه وکیل فعالان کارگری در ایران در نامه خود نوشته‌اند «اکنون تغییر روش‌ها و نگرش‌ها به وضعیت کارگران و اقشار زحمتکش کشور که حدود نصف جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد، ضروری و تضمین امنیت ملی کشور در گرو تامین امنیت انسانی و شغلی این جمعیت بزرگ مردم کشور است» چرا که «مشکلات جامعه کارگری، ناشی از کیفیت سازماندهی و مدیریت بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی است و مطالبات جامعه کارگری نیز اقتصادی و مدنی است و از طرفی شیوه طرح و پیگیری آن نیز در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و به شیوه مدنی و مسالمت‌آمیز است.» به گزارش روزنامه اعتماد  این وکلا همچنین با اشاره به اینکه باید «مسائل کارگری از طریق مذاکره مستقیم نمایندگان دولت و تشکل‌های واقعی کارگری حل شود»، تاکید کرده‌اند که «این امر امکان‌پذیر نیست مگر اینکه تشکل‌های کارگری و سایر اصناف زحمتکش و اقشار مولد به رسمیت شناخته شوند و طرف گفت‌وگو قرار گیرند.» طرح نیروی انتظامی برای برخورد با «لباس‌های غیرمجاز» روزنامه شرق تیتر یک شماره شنبه را به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره دور تازه برخورد با «لباس‌های غیرمجاز» اختصاص داده و از قول حسین ساجدی‌نیا نوشته که برای نخستین بار نیروی انتظامی با «گشت‌های موتورسوار در بزرگراه‌ها با افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند، برخورد می‌کند.» این روزنامه نوشته «شنیدن اظهارات ماموران انتظامی درباره پوشش و برخورد با بدحجابی با نزدیک شدن فصل گرما به عادت هر ساله تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد اقدامات پیش رو در سال ۹۱ تفاوت‌هایی با سال‌های قبل دارد» از جمله فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ «از برخورد با فروشندگان و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آنچه «لباس‌های غیرمجاز» خبر داده اما «در مورد «لباس‌های غیرمجاز» توضیح بیشتری داده نشده تا برخورد با آنچه بدحجابی خوانده می‌شود همچنان سلیقه‌ای و بدون معیار روشن بماند.» روزنامه شرق همچنین «استفاده از گشت‌های موتورسوار برای برخورد با بدحجابی» را یکی از «بدعت‌های» نیروی انتظامی در سال۱۳۹۱ توصیف کرده و از قول فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نوشته «استفاده از گشت‌های موتورسوار به شیوه‌های نیروی انتظامی اضافه شده‌است تا با گشت‌زنی در بزرگراه‌ها با مصادیق پوشش نامناسب برخورد کنند.» به گزارش این روزنامه، حسین ساجدی‌نیا تاکید کرده که «همزمان با آغاز طرح برخورد با بدحجابی» در تهران «تمامی مراکز تولیدی و توزیعی البسه شناسایی شده و هشدارهای لازم در این‌باره به آنان داده می‌شود و درصورت عدم توجه به توصیه‌ها این مراکز پلمپ خواهند شد» و «بعد دیگر این طرح شامل استقرار گشت‌های ثابت خودرویی امنیت اخلاقی در میادین، مجتمع‌های تجاری و خیابان‌ها» ایت  تا  با «مصادیق بدپوششی» و «افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند، برخورد شود.» روزنامه شرق در این گزارش همچنین سابقه نیروی انتظامی در اجرای طرح امنیت اجتماعی و برخورد با بدحجابی از سال ۱۳۸۶ تاکنون را مرور کرده و مواردی از ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی نهادهای حکومتی درباره پوشش زنان را یادآوری کرده‌است. اخراج کارکنان «با سابقه کمتر از یک سال» پس از ابلاغ یک مصوبه دولت روزنامه جهان صنعت خبر داده که یک «مصوبه جنجالی دولت شوک ایجاد کرده» و به «اخراج گسترده نیروهای زیر یک‌سال سابقه» از ادارت و شرکت‌ها منجر شده‌است، روزنامه کیهان اما همزمان از قول یک مقام ارشد دولتی نوشته که مدیران دستگاه‌های دولتی درصورت عدم اجرای «مصوبه تغییر وضعیت کارکنان شرکتی»، «متخلفند و با آن‌ها برخورد خواهد شد.» به گزارش روزنامه جهان صنعت «با صدور مجوز قانونی دولت برای دستگاه‌ها مبنی بر اختیار کامل در جذب یا اخراج نیروهای شرکتی در سال ۹۱، برخی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها تعدیل» و اخراج «نیروهای زیر یک سال سابقه را آغاز کرده‌اند.» این روزنامه از «کارکنان شاغل در مشاغل خدماتی نظیر پیشخدمت، آبدارچی، نظافتچی، آشپز، نامه‌رسان، نگهبان و نظایر آن» به عنوان کارکنانی نام برده که بر اساس «مصوبه ۴ دی ماه سال ۹۰ دولت» و «دستور معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری» به دستگاه‌های دولتی «مبنی بر اختیار کامل در جذب و یا اخراج نیروهای شرکتی خود در سال ۹۱» از کار بیکار شده یا در معرض اخراج قرار گرفته‌اند. جهان صنعت نوشته «هم‌اکنون ۶۰ درصد نیروها دارای سوابق کاری بالاتر از یک‌سال هستند که در بسیاری از بنگاه‌های دولتی و سازمان‌ها باقی مانده‌اند و تقریبا می‌توان گفت قراردادهای آن‌ها تمدید خواهد شد اما مشکل اصلی در مورد نیروهای دارای سوابق کاری زیر یک‌سال» است و «به طور متوسط ۴۰ درصد نیروهای شاغل در بخش‌های دولتی دارای سابقه کمتر از یک‌سال کار هستند.» روزنامه جهان صنعت همچنین از «نهضت سوادآموزی، سازمان بازرسی، صنایع پتروشیمی، بهداری و برخی دیگر از دستگاه‌های دولتی» به عنوان سازمان‌هایی نام برده که در هفته‌های اخیر  شماری کارکنان «با سابقه کمتر از یک سال» خود را اخراج کرده‌اند و «در برخی از سازمان‌ها نیز اعلام شده‌است که دیگر نیازی به وجود کارکنان با سابقه کمتر از یک سال نیست و قراردادهای جدید تمدید نخواهد شد.» روزنامه کیهان اما با تیتر «هشدار دولت به مدیران متخلف»، از یکی از مقام ارشد دولتی نوشته مدیران دولتی باید «قانون تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را اجرا کنند.» این روزنامه از قول عبدالعلی تاجی معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری نوشته «مدیران دستگاهی که به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی از ابتدای سال جاری اقدام نکرده باشند، متخلفند و با آن‌ها برخورد خواهد شد.» به نوشته کیهان این مقام دولتی درباره «انتقاد برخی از کارکنان نیروهای شرکتی در دستگاه‌های دولتی مبنی بر عدم تبدیل وضعیت»، گفته «براساس مصوبه هیات دولت قرار شد ظرف ۱۵ روز ارتباط نیروهای شرکتی با شرکت قطع شده و مستقیم با دستگاه مربوطه قرارداد ببندند.» کاهش دوباره سهمیه ارز مسافرتی روزنامه دنیای اقتصاد از «سه برنامه جدید ارزی بانک مرکزی» و از جمله «کاهش دوباره ارز مسافرتی» خبر داده‌است. به نوشته این روزنامه، بانک مرکزی با اعلام کاهش دوباره سهمیه ارز مسافرتی اعلام کرد که «ارز مسافرتی برای مسافرت هوایی به کشورهای همسایه به ۴۰۰ دلار کاهش یافته» و «میزان ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی به سایر کشورها نیز به ۱۰۰۰ دلار رسیده‌است»، و همچنین «ارز زیارتی به مقصد عراق و سوریه نیز ۲۰۰ دلار تعیین شده‌است.» روزنامه دنیای اقتصاد «کاهش میزان ارز مسافرتی» را یکی از «سه برنامه جدید ارزی دولت» عنوان کرده و درباره دو برنامه دیگر هم نوشته «از یک سو وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید می‌کند که دولت به دنبال احیای پیمان سپاری ارزی نیست و صادرکنندگان می‌توانند ارز صادراتی را به واردکنندگان واگذار کرده یا خود اقدام به واردات کالا کنند» و «از سوی دیگر رییس کل گمرک ایران از رهگیری ارز دولتی در جریان واردات کالا خبر می‌دهد و می‌گوید عملکرد واردکنندگان از لحظه درخواست ثبت سفارش و دریافت ارز دولتی تا زمان ترخیص کالا به طور کامل رصد می‌شود.» این روزنامه نوشته این تصمیمات تازه ارزی «به دنبال نوسان نرخ ارز طی ماه‌های گذشته و تاثیر آن بر وضعیت تولید داخلی و تجارت خارجی کشور» از سوی «دولت» و «با هدف کنترل و کاهش دامنه منفی نوسان نرخ ارز اتخاذ شده‌است.» دنیای اقتصاد همچنین سرمقاله شماره نهم اردیبهشت را به «سیاست کاهش ارز مسافرتی» اختصاص داده و نوشته «کاهش سهمیه مسافران از ارز دولتی، به‌زعم بسیاری می‌تواند نشانه نامساعدی باشد از ذخایر ارزی بانک مرکزی و از این منظر می‌تواند بر افزایش بهای ارز در بازار تاثیر گذارد.» این روزنامه با اشاره به اینکه بانک مرکزی «سهمیه ارز ۱۵۰۰ دلاری خود برای مسافرت به کشورهای غیرهمجوار و غیرزیارتی را به ۱۰۰۰ دلار تقلیل داده»، نوشته «این به معنی کاهش ۳۳ درصدی ارز مسافرتی است و می‌تواند نشانه ناخوشایندی برای بازار باشد» و « این کاهش به معنای آن است که دیگر دولت به شهروندان خود یارانه کمتری برای مسافرت به خارج کشور می‌دهد»، اما «این را ابدا نمی‌توان سیاست مذمومی دانست و اتفاقا باید بر گسترش آن و بازگشت به بازار پافشاری کرد.
 


زمین لرزه‌ای به شدت ۹/ ۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریش‌تر ساعت اولیه بامداد شنبه حوالی دهلران در مرز استان ایلام و کشور عراق را لرزاند. به گزارش ایرانا، شبکه‌های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد این زلزله در ساعت ۵ و ۴ دقیقه و ۶ ثانیه رخ داد. از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است.
 


آمریکا، پاکستان و افغانستان اعلام کردند، در حال بررسی راه‌های امکان مذاکره با افرادی از طالبان هستند که خواهان گفت‌و‌گوهای صلح باشند. نمایندگان این سه کشور روز جمعه در اسلام آباد، در چارچوب یک نشست دوروزه طرح صلح، اعلام کردند که برای این منظور یک گروه ویژه متشکل از افراد خبره را تشکیل خواهند داد. جاوید لودین Jawed Ludin، معاون وزیر خارجه افغانستان گفت، برای این موضوع باید شرایطی را به وجود آورد تا این افراد در آن احساس امنیت کنند.
 


رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند، در یک انفجار انتحاری دردمشق روز جمعه دست کم ۹ نفرکشته شدند. مقامات با اعلام اینکه حدود ۳۰ نفر در این انفجار زخمی شده‌اند، تروریست‌ها را عامل انفجار در منطقه المیدان معرفی کرد. بان گی مون دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه گفت از اینکه دولت سوریه در تحقق طرح صلح کوفی عنان همکاری نمی‌کند متأثر است. در همین حال ایالات متحده روز جمعه، از حکومت سوریه خواست نیروهای سنگین نظامی را از شهر‌ها خارج کند و اعلام کرد فعالیت‌هایش را برای اعمال فشار بر بشار اسد افزایش می‌دهد.
 


دومنیک استراوس کان رئیس پیشین صندوق بین المللی پول بار دیگر اعلام کرد قربانی بازی‌های سیاسی شده است دومنیک استراوس کان رئیس پیشین صندوق بین المللی پول، که سال گذشته متهم به دست اندازی جنسی به یک خدمتکار هتل شده بود، روزجمعه مدعی شد که دشمنان سیاسی وی، خدمتکار هتل را ترغیب کردند تا داستانی را به صورت یک رسوایی جنسی در نیویورک انتشار دهد اشتراوس کان که با روزنامه گاردین سخن می‌گفت، افزود، دشمنان سیاسی‌اش، نفیساتو دیالو Nafissatou Diallo خدمتکار هتل در نیویورک را راضی کردند تا نزد پلیس برود و موضوعی خصوصی را به یک رسوایی بدل کند. در جریان این اتهام علیه استراوس کان، وی از ریاست صندوق بین المللی پول کنار گذاشته شد و دیگر نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه کاندیدا شود.
 


در پی چهار انفجار در شهر دنیپرو پتر‌ُوفسک Dnipropetrovsk در اوکراین، تدابیر امنیتی روز جمعه در این شهر شدت گرفت. انفجار‌های روز جمعه، که در نزدیکی یک ایستگاه تراموا، یک سینما و یک پارک روی داد، نزدیک به ۲۷ زخمی برجای گذاشت. به گفته پلیس در این انفجار‌ها مواد منفجره در سطل‌های زباله جاسازی شده بود. جمعه شب خیابان‌های اطراف محل‌های انفجار از طرف پلیس به روی عابرین ِ پیاده بسته شد. تاکنون هیچ فرد و یا گروهی مسئولیت انفجارهای روزجمعه را بر عهده نگرفته است.
 


مقامات اطلاعاتی دانمارک اعلام کردند، در جریان تحقیقات، ۳ نفر را در ارتباط با فعالیت‌های مشکوک تروریستی در دو نقطه جداگانه در کپنهاک، پایتخت، دستگیر کرده‌اند. به گفته این مقامات، از این افراد مهمات ِ غیر قانونی و سلاح گرم به دست آمده، اما اعلام نشده است که آیا این افراد قصد انجام حملات تروریستی را داشته‌اند یا نه. سرویس اطلاعاتی دانمارک، می‌گوید، یک مرد ۲۲ ساله اردنی، یک مرد ۲۳ ساله شهروند ترکیه ساکن دانمارک، و یک مرد ۲۱ ساله تبعه دانمارک و ساکن مصر از اعضای این گروه بوده‌اند. روز جمعه از این سه نفر در برابر دادگاهی در کپنهاک، تحقیق بعمل آمد.
 


وزارت امور خارجه آمريکا روزجمعه ۲۷ آوريل در بيانيه ای به شهروندان آمريکايی هشدار داده است، پيش از سفر به ايران خطرات احتمالی چنين اقدامی را به دقت در نظر بگيرند.وزارت امور خارجه آمريکا روزجمعه ۲۷ آوريل در بيانيه ای به شهروندان آمريکايی هشدار داده است، پيش از سفر به ايران خطرات احتمالی چنين اقدامی را به دقت در نظر بگيرند. وزارت امورخارجه ايالات متحده می گويد، شهروندان با تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی ممکن است به هنگام خروج از ايران با مشکل مواجه شوند. در اين بيانيه از شهروندان آمريکايی خواسته شده است به اخبار و تحولات توجه کرده و به دقت سفر های غيرضروری را مورد بررسی قرار دهند. وزارت خارجه آمريکا می گويد ، بيانيه کنونی به عنوان جايگزين «هشدار سفر» برای ايران در تاريخ ۲۱ اکتبرسال ۲۰۱۱ است تا اطلاعات بيشتری در خصوص بررسی مدارک شهروندان توسط  دفتر حاظ منافع در سفارت سوييس در تهران  و همچنين توانايی اين وزراتخانه برای کمک به شهروندان در صورت شرايط اضطراری ارائه کند. وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفته است: «برخی از عوامل در ايران همچنان با ايالات متحده تخاصم دارند. به همين دليل، شهروندان ايالات متحده ممکن است به هنگام سفر يا اقامت در ايران بازداشت يا مورد آزار و اذيت قرار گيرند.» وزارت امورخارجه آمريکا اضافه کرده است: از سال  ۲۰۰۹  تاکنون مقامات ايرانی مانع خروج  تعدادی از شهروندان آمريکايی ايرانی تبار، از جمله روزنامه نگاران و دانشگاهيان، که به دلايل شخصی يا حرفه ای به ايران سفر کرده بودند، شده اند. اين بيانيه اضافه کرده است:  مقامات ايران همچنين به ناحق  شماری  از شهروندان آمريکايی را به اتهاماتی چون جاسوسی و اقدام عليه امنيت ملی بازداشت کرده اند. وزارت امورخارجه امريکا می گويد، شهروندان آمريکايی ايرانی تبار بايد پيش از سفر به ايران خطر هدف قرار گرفتن توسط مقامات ايران را در نظر بگيرند. دولت ايران در خواست دفتر حافظ منافع آمريکا برای دسترسی به شهروندان آمريکايی  زندانی را رد می کند و تابعيت دوگانه را به رسميت نمی شناسد. وزرت امورخارجه آمريکا با اشاره به سرکوب اقليت های قومی  و مذهبی توسط حکومت ايران از شهروندان اين کشور خواسته است از سفر  به مناطقی چون کردستان، سيستان بلوچستان، نواحی مرزی ايران با افغانستان، پاکستان و عراق خودداری کنند. وزارت امورخارجه آمريکا می گويد، ايالات متحده روابط ديپلماتيک يا کنسولی با جمهوری اسلامی ندارد، به همين دليل قادر نيست تا خدمات کنسولی يا حفاظتی در اختيار شهروند آمريکايی در ايران قرار دهد. وزارت امورخارجه آمريکا اضافه کرده است:«توانايی ما برای کمک به شهروندان آمريکايی در ايران در شرايط اضطراری به شدت محدود است.»
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته