هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۸ اسفند ۲۷, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 03/18/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



۲۷ اسفند ۸۸

این گزارش مروری است بر مهم‌ترین خبرها از صبح چهارشنبه ۲۶ اسفند تا صبح پنج‌شنبه ۲۷ اسفند.

رهبران سبز:

- وب‌سایت کلمه اعلام کرد که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به مناسبت عید نوروز پیامی ویدئویی خواهند داد که پیش از نوروز در این وب‌سایت منتشر خواهد شد.

- مهدی کروبی در دیدار با اعضای شورای مرکزی و جمعی از دیگر اعضای این حزب گفت: «اگر در زمان شاه شعبون بی‌مخ دیگران را می‌زد، از اراذل و اوباش بود، اما اینها با همان عمل، حزب‌الله هستند.» آقای کروبی همچنین گفت: ««در زمان انقلاب که بی‌بی‌سی اخبار را انتشار می‌داد و به گونه‌ای به پیشبرد انقلاب کمک می‌کرد اشکالی نداشت، اما حالا انتشار اخبار اشکال دارد؟»

آزاد شده‌ها:

- محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت که در اولین روزهای کودتای انتخاباتی بازداشت شده بود، بعد از حدود ۹ ماه با سپردن وثیقه به مرخصی آمد.

- اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار که در موج بازداشت‌های پیش از ۲۲ بهمن بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد.

- محمد رسول‌اف، کارگردان سینما که به همراه جعفر پناهی و در منزل او بازداشت شده بود، از زندان اوین آزاد شد.

- ام‌البنین ابراهیمی، از حامیان مادران عزادار که در موج بازداشت‌های قبل از ۲۲ بهمن بازداشت شده بود، از زندان اوین آزاد شد. در حال حاضر از جمع حامیان مادران عزادار فقط الهام حسنی هنوز در بازداشت است.

- حسین شیخ‌عطار، از مدیران سابق صدا و سیما که از ۹ دی در بازداشت بود، با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

- فرزانه قاسمی که روز ۲۰ بهمن در خانه پدری‌اش بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

- علاءالدین خانجانی، شهروند بهایی که روز ۲۱ بهمن بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

- مهران روحانی، شهروند بهایی که روز ۱۳ دی بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

حکم‌ها:

- کمپین بین‌المللی حقوق بشر از صدور حکم اعدام برای عبدالرضا قنبری، از شرکت‌کنندگان در تجمع‌های روز عاشورا، خبر داده است. بر اساس این گزارش آقای قنبری در جریان محاکمه از حق دادرسی عادلانه کاملا محروم بوده است.

- شش نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان که معترض و افشاکننده ی قصد سوء استفاده جنسی حسن مددی، معاون دانشگاه زنجان، از یک دانشجوی دختر بودند، به احکام حبس و محرومیت از تحصیل متهم شدند. بهرام واحدی، سورنا هاشمی، آرش رایجی، پیام شکیبا و محمد حسن جنیدی، فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان به یک سال زندان و علیرضا فیروزی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه به یک سال و چهار ماه زندان محکوم شدند. این دانشجویان هر کدام به دو ترم محرومیت از تحصیل نیز محکوم شده‌اند.

وضعیت بازداشت شده‌ها:

- «فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران» اعلام کرده‌اند آلودگی شدید آب در زندان گوهردشت باعث شیوع بیماری‌های مختلف در بین زندانیان شده است.

- مریم ضیاء، فعال حقوق کودک که از روز ۱۰ دی در بازداشت است، در اعتراض به ممانعت از آزادی‌اش علی‌رغم صدور قرار وثیقه و ارائه آن، با اعلام کتبی به مسئولان زندان اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

- ودود سعادتی، بهروز علیزاده، علی عباسی و رحیم غلامی، زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندان اردبیل از روز شنبه ۲۲ اسفند در اعتراض به فشارهای وارده از سوی رئیس زندان و تضییع حقوق اولیه‌شان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ماموران اداره اطلاعات اردبیل در روزهای اخیر با مراجعه به زندان اردبیل از این فعالین خواسته‌اند با نوشتن توبه‌نامه زمینه آزادی خود را فراهم کنند. به دنبال مخالفت زندانیان سیاسی آذربایجانی با خواسته ماموران امنیتی، مسئولین زندان اردبیل فشار بر این زندانیان را افزایش داده‌اند.

نامه‌ها و بیانیه‌ها:

- مادر حسین درخشان، که از بیش از ۵۰۰ روز پیش در زندان است، در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از او پرسیده که اگر اجازه آزادی حسین را برای دومین عید نوروز نمی‌دهید، «لااقل اين را بگوييد كه حسين و ما قرار است چند روز، چند ماه و يا احيانا چند سال ديگر در اين بلاتكليفي بمانيم؟»

- سایت نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت، نطق افتتاحیه کنگره سالانه این حزب اصلاح طلب را منتشر کرده است. امسال کودتاچیان نگذاشتند این کنگره برگزار شود و آنطور که نوروز نوشته قرار بوده نطق را یکی از اعضای شورای مرکزی به نیابت محسن میردامادی، دبیرکل دربند جبهه مشارکت، بخواند. چکیده‌ای از این متن را می‌توانید این‌جا بخوانید.

- جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران که در آن دانشگاه با علی معظمی هم‌دوره بودند طی نامه‌ای خواستار آزادی او شدند. نزدیک به ده روز از بازداشت علی معظمی می‌گذرد. هنوز خبری از دلایل و محل بازداشت او منتشر نشده است. علی معظمی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه علم و صنعت ایران گذراند. سپس برای تحصیلات تکمیلی فلسفه به انجمن حکمت و فلسفه رفت و در زمان بازداشت مشغول تهیه تز دکترایش بود.

- کمیته گزارشگران حقوق بشر در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به موج جدید بازداشت فعالان حقوق بشر و تاکید بر آزادی سریع آنان اعلام کرده است که علی‌رغم فشارهای جدید بر این مجموعه، بر فعالیت قاطع خویش در زمینه گزارشگری وضعیت حقوق بشر ادامه خواهد داد.

- پویش راه سبز دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی‌ خارج از کشور (پرسا) با انتشار بیانیه ای، صدور احکام اعدام برای فعالان سیاسی و دانشجویی مانند محمد امین ولیان را محکوم کردند.

- مریم شفیعی، همسر عماد بهاور، پس از بازداشت او در 22 اسفند، نامه‌ای به دادستان تهران نوشته و در آن به حمله ماموران امنیتی به خانه خود اعتراض کرده است. او در نامه خود به انتقاد از رفتار اهانت‌آمیز و خشن ماموران با خود و مادر عماد بهاور پرداخته و با اشاره به بازرسی و توقیف اموال خود و همسایگان به جعفری دولت‌آبادی یادآور شده که همه این رفتارها به گفته ماموران با حکم و اجازه او صورت گرفته است.

- خانواده احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان که ۱۹ بهمن بازداشت شد، با نگارش نامه ای خطاب به علی لاریجانی،رییس مجلس خواستار پیگیری آزادی او قبل از سال نو شدند.

دیدارها:

- عبدالله نوری با حضور در منزل سعید لیلاز با او دیدار و گفتگو کرد.

خبرهای دیگر:

- تعدادی از زندانیان سیاسی که در کنار تعدادی از زندانیان عادی در بند ۳۵۰ زندان اوین بازداشت هستند، در اقدامی خیرخواهانه و هماهنگ از خانواده‌های خود در بیرون از زندان خواسته‌اند برای آزادی یکی از زندانیان مالی این بند، به شماره حساب او پول بریزند که با همبستگی خانواده‌ها، مقدار لازم پول فراهم شده و این زندانی در آستانه نوروز از زندان آزاد شده است.

- مهدی عربشاهی به همراه تعداد دیگری از بازداشت‌شدگان روز عاشورا روز چهارشنبه سوری به پلیس امنیت تهران احضار شد. آقای عربشاهی ۱۵ ساعت در پلیس امنیت بود و بعد رها شد.

- فرنگیس داوودی، مادر کاوه کرمانشاهی پس از اطلاع از مخالفت بازپرس پرونده با آزادی فرزندش پیش از ایام نوروز اعلام کرد سفره هفت‌سین را در مقابل بازداشتگاه برپا خواهد کرد تا بتواند تحویل سال را در کنار فرزند دربندش جشن بگیرد.

- محمد خاتمی در جمع گروهی از دانشگاهیان تهران گفت مردم ایران با انقلاب، نظام سلطنتی و استبدادی را کنار زدند و محال است که دوباره جامعه ایران به شرایط قبل بازگردد. او با انتقاد از عملکرد دولت و قوه قضائیه، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر زندانیان سیاسی در آستانه نوروز شد. لو از مسئولان این قوه پرسید: «چگونه است کسانی با اتهاماتی سست به سختی مورد برخورد واقع می‌شوند، ولی جریانات منحرف آزادانه به مراجع تقلید و هر کس که نمی‌پسندند بدترین اهانت‌ها را می‌کنند.»

- دستگاه قضایی ایران از برگزاری ششمین دادگاه متهمان پرونده کهریزک و بررسی پرونده مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه این بازداشتگاه در دادگاه جداگانه‌ای خبر داد.

- مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، از انتشار دوباره و در تیراژ محدود این روزنامه خبر داد و گفت این روزنامه بعد از رفع توقیف در سال آینده به صورت گسترده منتشر خواهد شد.


 


تعدادی از زندانیان سیاسی که در کنار تعدادی از زندانیان عادی در بند ۳۵۰ زندان اوین بازداشت هستند، در عملی خیرخواهانه با جمع‌آوری ۱۰ میلیون تومان پول موجب آزادی یک زندانی مالی این بند را فراهم کردند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ندای سبز آزادی، زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در اقدامی هماهنگ از خانواده‌های خود در بیرون از زندان خواسته‌اند برای آزادی یکی از زندانیان مالی این بند، به شماره حساب او پول بریزند که با همبستگی خانواده‌ها، مقدار لازم پول فراهم شده و این زندانی در آستانه نوروز از زندان آزاد شده است.


 


روز دوشنبه اعضای شورای مرکزی دفتر سیاسی و جوان جبهه مشارکت به دیدار مهدی کروبی رفتند. آقای کروبی در این دیدار از وضعیت به وجود آمده در کشور انتقاد کرد و گفت: «اگر در زمان شاه شعبون بی مخ دیگران را می زد از اراذل و اوباش بود اما اینها با همان عمل حزب الله هستند؟»

دبیر کل حزب اعتماد ملی همچنین به جلوگیری از تشکیل کنگره حزب مشارکت اشاره کرد و گفت: « آن جمهوری اسلامی که مردم رای دادند آنی نیست که الان هست... ما بدنبال همان جمهوری اسلامی واقعی که مردم در سال ۵۸ به آن رای دادند ، هستیم.»

وی همچنین با اشاره به محدودیت های اطلاع رسانی و اتهام هایی که به افراد تحت عنوان وابستگی و جاسوسی زده می شود، اشاره کرد و افزود: «در زمان انقلاب که بی بی سی اخبار را انتشار می داد و بگونه ای به پیشبرد انقلاب کمک می کرد اشکالی نداشت اما حالا انتشار اخبار اشکال دارد؟ اگر اینگونه استدلال شود پس باید حق را به شاه داد که می گفت انقلاب را بی بی سی راه انداخت و وحدت ارتجاع سرخ و سیاه.»

متن کامل صحبت های مهدی کروبی را که در سحام نیوز، پایگاه رسمی حزب اعتماد ملی منتشر شده بخوانید:

ابتدا خیرمقدم عرض می کنم خدمت شما دوستان و عزیزان، و پیشاپیش تبریک می گویم فرارسیدن عید نوروز باستانی و سال جدید را ، و انشاالله امیدواریم سال جدید سالی پر خیر و برکت و آرامش همراه با اجرای قانون و رعایت حقوق شهروندان باشد . سالی که در روزهای پایانی هستیم سال تلخی شد البته از نعمت های خدا سپاسگزاریم اما به هرجهت حوادث خوبی پیش نیامد . بجای اینکه یک انتخاباتی موجب آرامش و اطمینان خاطر شود ، موجب شوق و شور و شعف شود ، تبدیل شد به زندان و کشتار و حوادث سختی که در موارد و مواقع مختلف پیش آمد . تا ۲۲ خرداد همه امور بخوبی پیش می رفت و تا برگزاری انتخابات خیلی خوب بود و شاهد حضور گسترده مردم بودیم اما حوادث بعدی ، که قطعا حوادث بی سابقه ای در جمهوری اسلامی ایران بود ، تلخ و تاسف بار بود .

اینکه تعداد زیادی از مسئولان گذشته نظام از وزیر و وکیل و مدیرو… بدلیل فعالیت های سیاسی و انتخاباتی همراه با افرادی از دیگر اقشاراجتماعی پس از اعلام نتیجه انتخابات به این وسعت و گستردگی بازداشت و زندانی شوند ، یا فضای کاری مطبوعات سخت و بیش از ده روزنامه طی این مدت توقیف و تعطیل شود و حوادث غیرقابل تصور دیگری که رخداد و مجال ذکر آنها نیست و همه به آن واقفید . امیدواریم بعد خسارت وارده جبران شود و منظورم بیشتر خسارت های معنوی و حیثیتی است که به افراد و اشخاص وارد شده است.

اینروزها بین روز پیروزی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قراردارد و به روز جمهوری اسلامی نزدیک می شویم و کمتر از بیست روز به روز رای دادن و همه پرسی در سال ۵۸ مانده است . لازم می دانم چند جمله ای راجع به اینروز جمهوری اسلامی بیان کنم . امام خمینی در دوران مبارزه و انقلاب وعده هایی به مردم داد . نظام حاکم برایران یک نظام سلطنتی و استبدادی بود . امام در صحبت ها و اعلامیه هایش همیشه خطابش به مردم بود و به رای و نظر مردم تکیه می کرد و و عده برقراری جمهوری می داد فلذا وقتی حکم تشکیل دولت موقت را می دهد تصریح می کند چون مردم مرا به عنوان رهبر انتخاب کرده اند این حکم را می دهم . وبه همین دلیل امام پس از پیروزی انقلاب برخلاف رویه جاری در دیگر انقلابها بلافاصله برای تعیین نوع نظام به رای مردم رجوع کرد .

درآن موقع کشور هنوز فاقد نهادهای امنیتی و پلیسی مستقر بود اما در یک چنین شرایطی امام برانجام همه پرسی و رای مردم تاکید کرد و ۲/۹۸ درصد رای به جمهوری اسلامی دادند و گاهی برخی می گویند مردم رای دادند اما نمی دانستند به چه رای می دهند اما بنظرم این درست نیست اما قطعا آنچه امروز هست آن نیست که مردم به آن رای دادند . این مائیم که آمدیم با اعمال سلیقه و عملمان جمهوریت و اسلامیت را به اینصورت در آوردیم . دلیل براینهم قانون اساسی ماست که مبتنی بر همان رای و نگرش تدوین و تصویب شد و درآن حقوق اساسی ملت تعریف و تضمین شده است . حتی در نامه ای که امام به اعضای بازنگری در قانون اساسی نوشت تکرار همین حرفها بود و اینکه در مورد رهبرهم ، مجتهدی که رای خبرگان منتخب مردم را گرفت و بطور غیر مستقیم منتخب مردم است ، مسئولیت رهبری می یابد.

اوضاع ما متاسفانه به همین صورتی شده است که شاهدش هستیم . شما می خواهید که کنگره تشکیل دهید اما اجازه نمی دهند و این جای سئوال بسیار دارد و ایضا نسبت به بقیه امور ، آن جمهوری اسلامی که مردم رای دادند آنی نیست که الان هست . ما نه جاسوسیم و نه برانداز و…و آنهایی که این نسبت ها را بما می دهند خود بخوبی می دانند که اینها ناروا و دروغ و تهمت و بهتان است . ما بدنبال همان جمهوری اسلامی واقعی که مردم در سال ۵۸ به آن رای دادند ، هستیم .

من روحانی هستم ، سابقا در کوچه و خیابان مردم به روحانی احترام می گذاشتند و بعضا متلکی هم می گفتند اما خدا شاهد است من امروز از این تبلیغات دروغ و تهمت و نسبت هایی که می دهند به اندازه آن متلک گفتن ها ناراحت نمی شوم چرا که خودم می دانم ضد انقلاب و نظام نیستم ، عامل بیگانه هم نیستم و نمی دانم اینها که اینها را می گویند و می نویسند چطور می خواهند جواب خدا را بدهند؟ اینها به دیگران همینگونه حمله می کنند . دو دفعه به درخانه ما آمده اند و بار دوم به درخانه جدید ما که هنوز ساکن آنجا نشده ایم ، آمدند و مزاحم مردم و همسایه ها شدند و به در و دیوار رنگ پاشیدند و شعار نوشتند و دوربین های مدار بسته مجتمع را به سرقت بردند و شیشه های ساختمان را شکستند و به خانم یکی از همسایه ها توهین کردند. آیا این وضع برای جمهوری اسلامی ننگ نیست؟ آیا اینها برای نظام خوب است و آبرو و اعتبار می آورد؟ مگر این نظام ملک طلق افرادی خاص است که هرکاری دلش خواست بکنند و امنیت روحی و روانی و مادی را از دیگران سلب کنند؟ و آدم از اینها نتاثر و متاسف می شود.

ما درتاریخ می خوانیم وقتی دکتر فاطمی را پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ در تجریش گرفتند در راه که اورا می بردند به فرمانداری نظامی مشتی اراذل و اوباش به او حمله کردند و دکتر فاطمی را زدند و مجروح و خونین کردند ، چطور آنها اراذل و اوباش بودند اما اینها با این کارهاشان نیستند؟ پس این وضعیت مصیبت مضاعف است . اگر در زمان شاه شعبون بی مخ دیگران را می زد از اراذل و اوباش بود اما اینها با همان عمل حزب الله هستند؟ واقعا آدم متاثر و متاسف می شود که اینها از همه مفاهیم و معانی دینی استفاده ابزاری می کنند و آنها را وارونه نشان می دهند و با این روشها جمهوری اسلامی با آن پشتوانه عظیم مردمی به این روز سیاه افتاده است.

ما معتقدیم که نظام جمهوری اسلامی ایران حاصل انقلابی بزرگ است و باید بماند. ما جوانی و عمرمان را برای برپایی این نظام صرف کرده ایم و الان هم که تقریبا هر امکانی را از ما برای ارتباط راحت با مردم گرفته اند اما با این اجوال افکار عمومی با ماست برای اینکه معلوم شود حق با کیست و اکثریت مردم با کدام نظر و دیدگاه همراهی دارند اجازه بدهند ما یک تجمع و راهپیمایی برگزار کنیم . بله با زور و قلدری می شود مردم را ساکت و کنترل کرد اما اداره نه . ما می خواهیم جمهوری اسلامی را حفاظت کنیم ، ساختار شکن هم نیستیم . ما اینجور افراد سیاسی و روزنامه نگار و…رابازداشت و زندانی کردن ، مطبوعات را بستن ، سانسور و خفقان را حاکم کردن قبول نداریم و اینها جز آزادی کشی و استبداد نامی ندارد و هیچ قرابتی هم با جمهوری اسلامی ای که امام می خواست و در قانون اساسی تعریف و تبیین شده ، ندارد.

نه وابسته به بیگانه ایم و نه شما ، اما اتفاقا این شمائید که با این عملکرد آب به آسیاب دشمن می ریزید و با خشونت هایتان برای آنها خوراک تبلیغاتی فراهم می آورید. از قدیم گفته اند دوست نادان از دشمن دانا خطرناکتر است. اینها چون قدرت و امکانات دستشان است و داشتن قدرت هم شیرین است و لابد حفظش هم به هرقیمت واجب ! هرحرفی را می زنند و هرفردی را بخواهند به اینجا و اونجا وصل می کنند.

در زمان انقلاب که بی بی سی اخبار را انتشار می داد و بگونه ای به پیشبرد انقلاب کمک می کرد اشکالی نداشت اما حالا انتشار اخبار اشکال دارد؟ اگر اینگونه استدلال شود پس باید حق را به شاه داد که می گفت انقلاب را بی بی سی راه انداخت و وحدت ارتجاع سرخ و سیاه ، چطور حرفهای شاه نادرست بود اما حرفهایی که با همان منطق و محتوا از زبان شما گفته می شود درست است؟ آیا در دوران مبارزه که آقای دعایی با اجازه و اطلاع امام رادیویی را که متعلق به دولت عراق بود و یا امام در فرانسه از همه خبرگزاری ها استفاده می کرد جهت انتشار اخبار نهضت، این دلیل وابستگی جریان مبارزه به حکومت عراق و بیگانگان بود؟ البته روشن است که این یک فرصت است البته هر جامعه و نظام سیاسی بدنبال منافع خودش است و برای تامین بیشتر منافعش عمل می کند و ما همه باید به این نکته توجه داشته باشیم اما این نباید ما را دچار داوری نادرست کند.

اینکه دائم دم از وحدت زده شود کافی نیست بلکه لازمه تحقق این شعار داشتن سعه صدر است و اینکه انقلاب و نظام را متعلق به همه مردم و ۷۵ میلیون شهروند ایرانی بدانیم و الان هم بنده اعلام می کنم که این دولت مستقر است و مسئولیت دارد و باید پاسخگوی مردم باشد هر چند مشروعیت ندارد و قانونی نیست چون رای مردم را نگرفته است . ما اعلام کرده و می کنیم که خواستار اجرای همین قانون اساسی هستیم چون خیلی ظرفیت دارد که مغفول مانده است و برخی اصول و بطور خاص اصولی که در فصل حقوق ملت آمده است در اجرا به فراموشی سپرده شده است منتهی آقایان می خواهند با عدول از قانون و با تکیه بر زور و چماق و تهمت امور را به پیش ببرند تا قدرتشان حفظ شود . به این جهت امیدواریم که اینها در نحوه نگرش و رفتارشان باید تجدید نظر کنند و دریابند که کشور را به نحو دیگر و قانونمند هم می شود اداره کرد که همه راضی باشند و بهره برند و آرامشی پویا و نه قبرستانی و استبدادی حاکم شود .

ما براین باوریم که کل قانون اساسی باید اجرا شود و نه اینکه یک اصلش وحی منزل تلقی و اجرا شود و بقیه اصول به فراموشی سپرده شود و در مورد امام نیز باید کل سخنان و سیره عملی ایشان ملاک و معیار باشد و نه اینکه با نگاهی خاص سر و ته سخنان ایشان زده شود و به آن استناد شود. ما خواست و نظرمان روشن است و جنبش مردمی هم پس از انتخابات و در اعتراض به نتیجه اعلام شده براه افتاده است همین خواست را دارد و امیدوارم با صبر و بردباری مردم در سال آینده بتوانیم به این خواست دست یابیم.


 


پویش راه سبز دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی‌ خارج از کشور (پرسا) با انتشار بیانیه ای، صدور احکام اعدام برای فعالان سیاسی و دانشجویی مانند محمد امین ولیان را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: وااسفا که قتل سیاسی دو هموطن‌مان به بهانه‌ای واهی در ماه گذشته عطش جوان‌کشی این ضحاکان را فروننشانده، و این‌بار قرعه به نام دانشجویی از دامغان زده‌اند‫.

آنانی که بنابه تایید تصاویر ماهواره‌ای و ویدئویی، حتی به اندازه پرکردن میدان آزادی در روز ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ نیز طرفدار ندارند، و با این وجود بر ادعاهای مالیخولیای خود درباره حضور ۵۰ میلیونی طرفدارانشان ابرام می‌ورزند، خوب می‌دانند که طبل رسوایی حکومتشان دیرزمانی است که نواخته‌شده است، و راهپیمایی‌های مهندسی‌شده دیگر چاره کارشان نیست‫. آنان گمان دارند که اکنون با تهدید و درنده‌خویی با دانشگاهیان، می‌توانند بربادرفتگی مشروعیت‌شان را بپوشانند‫. به این خیال خام، از یک سو وزیر علوم دولت کودتا، که تقلب در ستاد انتخابات را به رشته دراز تقلبهای علمی و مدارک مجعولش افزوده است، تهدید به اخراج دانشجویان و اساتید مستقل به دلیل عدم اعتقاد و التزام به ولایت فقیه می نماید‫؛ و از سوی دیگر ویرانه قضایی‌شان فتاوی جعلی را مبنای حکم محاربه و اعدام دانشجویان به بهانه در دست داشتن یک تکه سنگ قرار می دهد‫.

در ادامه آمده است: با تکذیب صریح فتوای «محارب بودن معترضان»، تنها بودن این ستمکاران و پرهیز مراجع شیعه از دامن‌آلودن به این جنایات نیز مشخص گشت‫. حتی اگر ذره‌ای تردید در نیات حقیقی قتلهای سیاسی هموطنانمان به بهانه واهی «محاربه» در ماههای اخیر وجود داشت، صدور حکم اعدام برای امین ولیان، آن‌هم تنها به جرم شرکت در تظاهرات، اهداف واقعی این احکام را بیش‌ازپیش برملا می‌سازد‫. ازاین‌رو، دیگر سکوت در برابر مقدمه‌چینی برای جنایات جدید برای هیچ ایرانی باوجدانی قابل قبول نیست‫، و وجدان جمعی جامعه ما اجازه تکرار تجربه کشتار سیاسی زندانیان در دهه شصت را نخواهد داد‫.

در این بیانیه از فعالان و رهبران سیاسی که در ماههای اخیر همنوا با مردم ایران و حرکت سبزشان بوده‌اند، خواسته شده به ایستادگی دلیرانه‌شان در برابر این ستمگری‌ها ادامه داده، و تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از قتلهای سیاسی به‌کار بندند‫.

در پایان بیانیه آمده است: بی‌شک آنانی که بازیافت اقتدار پوشالی حکومت‌شان را در ریختن خون بی‌گناهان می‌جویند، دیر یا زود پاسخگوی ستمگری‌هایشان خواهند‌بود‫.

 


 


اکبر منتجبی از روزنامه نگاران اصلاح طلب امروز با قید وثیقه آزاد شد.

اکبر منتجبی ۱۹ بهمن به اسارت کودتاگران در آمده بود.

 


 


عبدالرضا قنبری که در یکی از دادگاه های بعد از روز عاشورا به خاطر شرکت در تجمعات روز عاشورا به محاربه متهم شده بود ، با حکم قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده است. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اطلاع حاصل کرده که قنبری از حق دادرسی عادلانه محروم بوده و امکان انتخاب و گفتگو با وکیل و تنظیم لایحه دفاعیه را نداشته است.

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین از مقامات قوه قضاییه ایران خواسته است که شرایط دادرسی عادلانه و از جمله دسترسی آزاد به وکیل تعیینی را برای افرادی همچون عبدالرضا قنبری فراهم کند و از تعجیل برای به چوبه دار سپردن افرادی که اتهامات مطرح شده علیه آنها با مجازات های تعیین هیچ تناسبی ندارد خودداری کنند. با توجه به ماهیت غیرقابل بازگشت حکم اعدام و نیز شایبه جدی نسبت به ماهیت سیاسی بسیاری از احکام صادر شده بعد از کودتای ۲۲ خرداد سال گذشته، اشتیاق قضات قوه قضاییه ایران برای صدور حکم محاربه و یا اعدام شگفت انگیز به نظر می رسد.

در روز هشتم بهمن دو تن از متهمان سیاسی زندانی به نام آرش رحمانی پور ومحمدرضا علی زمانی درحالی که وکیل و نیز خانواده آنها خبری از زمان اجرای حکم نداشتند در کمال ناباوری افکار عمومی اعدام شدند.
گفتنی است کودتاگران در روز عاشورا که مذهبی ترین مناسبت مذهبی در ایران به شمار می رود یکی از خونین ترین روزهای سال را رقم زدند به نحوی که حداقل ۷ نفر کشته شده و صدها نفر نیز بازداشت شدند. عباس جعفری دولت آبادی همچنین گفته است که برای ۲۵۰ بازداشت شده روز عاشورا کیفرخواست صادر شده که بسیاری از آنها دادگاهی شده‌اند.

عبدالرضا قنبری ۴۲ سال دارد و ساکن محله فقیر نشین قیام دشت ورامین است.

عبدالرضا قنبری معلم است و گفته می شود که تنها جرم او شرکت در اعتراضات مردمی روز عاشورا و شعار دادن علیه علی خامنه ای است. وی پس از بازداشت در روز عاشورا در بند امنیتی « ۲-الف » وابسته به اطلاعات سپاه منتقل و نگهداری شده است. در تاریخ ۱۰ بهمن و بدون اطلاع خانواده و بدون اینکه امکان انتخاب وکیل داشته باشد و حتی در شرایطی که هیچگونه ملاقاتی با خانواده و وکیل تعیینی اش داشته باشد ، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی حاضر و به شرکت در راهپیمایی روز عاشورا و برخی دیگر موضوعات اعتراف کرد. یکی از افرادی که از نزدیک پرونده وی را دنبال می کنند به کمپین گفت که این اعترافات تحت فشار وشکنجه از وی گرفته شده است.

پیش از این برخی منابع خبری به نقل از رییس قوه قضائیه خبر از انتظار مقامات عالی رتبه از وی برای افزایش احکام اعدام خبر داده بودند.

پرونده قنبری هم اکنون مانند دیگر متهمانی که دادستان تهران به آن اشاره کرده در مرحله تجدید نظر است و بی اطلاعی خانواده از جزییات پرونده و فقدان امکان انتخاب وکیل تعیینی و به علاوه تصمیم دادگاه بر اعلام نکردن اسامی افراد محکوم شده به اعدام نگرانی جدی را در خصوص اجرای حکم وی و دیگر افراد دستگیر شده درجریان تجمعات پس از انتخابات افزایش داده است.
 


 


بنا به گزارش های رسیده به ندای سبز آزادی، محسن میردامادی، دبیر کل جبهه مشارکت شامگاه چهارشنبه ۲۶ اسفند از زندان اوین بیرون آمده است.

آقای میردامادی یک هفته از پس از کودتا در روز ۳۰ خرداد بازداشت شده بود و قریب به ۹ ماه را در بند کودتاچیان گذراند.

از دیگر کسانی که خبر بیرون آمدنشان از اوین به ندای سبز آزادی رسیده، محمد رسول اف و فرزانه قاسمی هستند.

آقای رسول اف از دست اندرکاران سینماست که حدود دو هفته پیش در خانه جعفر پناهی دستگیر شد.

خانم قاسمی نیز دانش آموخته معماری است که در پروژه‌های متعدد آموزشی و اجتماعی از جمله بازسازی شهر بم فعالیت کرده. وی ۲۱ بهمن ماه در خانه پدری بازداشت شده بود.


 


آلودگی شدید آب در زندان گوهردشت باعث شیوع بیماری های مختلف در بین زندانیان بی دفاع این بند شده است و جان آنها را در معرض خطر جدی قرار داده است.

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،از روز 20 اسفند ماه آب نوشیدنی زندانیان بند 1،4 و بند زنان زندان گوهردشت کرج بشدت آلوده شده است بطوری که غیر قابل نوشیدن است.رنگ آب کدر لجنی و بسیار بد بو می باشد و از طرفی دیگر به دلیل افزودن بیش از اندازه کلر به آب طعم وبوی بسیار بدی میدهد و غیر قابل استفاده است.زندانیان بی دفاع و اسیر به دلیل طولانی بودن مدت آلودگی ناچار هستند که از این آب مصرف کنند و این مسئله باعث شیوع بیماریهای مختلفی در بین زندانیان شده است.تعداد زیادی از زندانیان مبتلا به سر درد و معده درد و بیماریهای گوارشی و بی حالی شده اند.

آب لوله های بند های مختلف به حدی آلوده شده است که کسانی که از آن برای استحمام استفاده می کنند دچار عوارض مختلفی مانند قرمز شدن پوست و خارش شدید شده اند. از 3 روز گذشته همچنین آب این بندها قطع شده است و روزی 1 الی 2 ساعت آب دارند و زندانیان از داشت آب آلوده هم محروم شده اند.

پیگیریهای مکرر زندانیان برای حل مشکل آلودگی و قطع مستمر آب و عوارض مختلف که دامنگیر زندانیان شده تا به حال بدون پاسخ باقی مانده است و به آنها گفته می شود لوله دچار ترکیدگی شده است و در حال حاضر قادر به برطرف کردن آن نیستند.

این مسئله باعث خشم زندانیان شده است و فضای این بندها بسیار متشنج است.

زندانیان سیاسی و سایر زندانیان اعلام کرده اند که اگر این مشکل حل نشود در روزهای آینده اقدام به اعتراضات گسترده خواهند کرد.در بند 1 تا به حال زندانیان 3 بار اقدام به اعتراضات گسترده کرده اند .

شکنجه و فشارها و اذیت وآزار زندانیان سیاسی و سایر زندانیان توسط علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان ،کرمانی و فرجی رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات زندان و توسط رئیس بندها به اجرا در آورده می شود.

"فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"، ناچار کردن زندانیان بی دفاع به نوشین آب الوده که تا به حال منجر به بیمارشدن تعداد زیادی از آنها شده است وداشتن 1 الی 2 ساعت آب در روز را محکوم کرده و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی و فوری برای پیشگیری از جنایتهایی که علیه زندانیان بی دفاع روی می دهد است.

 


 


سایت نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت، نطق افتتاحیه کنگره سالانه این حزب اصلاح طلب را منتشر کرده است. امسال کودتاچیان نگذاشتند این کنگره برگزار شود و آنطور که نوروز نوشته قرار بوده نطق را یکی از اعضای شورای مرکزی به نیابت محسن میردامادی، دبیرکل دربند جبهه مشارکت، بخواند.

ندای سبز آزادی چکیده از این متن را در زیر منتشر می کند، که شامل ارزیابی جبهه مشارکت از اوضاع کشور، ریشه های بحران و راه های حرکت به سمت حل آن است.

** سالی که گذشت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی نظیر و نقطه عطفی در مسیر حرکت مردم ایران به سوی آرمان دیرپای آزادی و مردمسالاری و حق تعیین سرنوشت محسوب می شود. از یک سو ملّتی به پا خاسته و مصمّم با خواسته هایی روشن در چارچوب قوانین کشور و از سوی دیگر اقلّّیّتی قدرت طلب با تمام ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعاتی و امنیتی و نظامی و اقتصادی، قرارداشتند و آنچه اینک مانده است اراده خلل ناپذیر مردمی است که جز حق خود را نمی خواهند.

** خیزش عمومی مردم و مشارکت کم نظیر آنها برای پیشبرد نهضت و آمادگی طبقات مختلف برای پرداختن هزینه سبب آن شده است تا برای اولین بار شاهد دستگیریهای چند هزار نفره در یک روز، به زندان افتادن همزمان اساتید دانشگاه، دانشجویان، هنرمندان، روحانیون، بازاریان، کارگران، معلمان، دانش آموزان، ورزشکاران و سایر طبقات اجتماعی و پذیرایی از آنها در سلولهای انفرادی و بازجویی هایی از نوع تفتیش عقاید باشیم.

** به رسم همه ساله در این نطق افتتاحیه بر خود لازم می دانیم از همه کسانی که بیشترین هزینه را در این باره پرداختند یاد کنیم. کسانی که امروز یا در زندان هستند و یا ما محروم از همراهی آنها. در مقایسه با هزاران انسان شریف، آزاده، غیور ولی گمنامی که هیچکس آنها را نشناخت و نام آنها در هیچ رسانه و سایتی نیامد و در غربت خود بیشترین سهم را از این حرکت به خود اختصاص دادند عزیزان ما که بیشتر شناخته شده بودند در اقلیت محض هستند.

** این انتخابات آری به اصلاحات و نه به اقتدارگرائی، به ناکارآمدی، به دروغ و ریا و فریب بود و باعث تاسف فراوان است که چرا به این خواست مردم گردن ننهادند تا امروز شاهد این همه مصیبت در عرصه های گوناگون اعم از سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و فرهنگ، اخلاق و مدنیت و حتی باورها و دین مردم نباشیم. جنبش سبز نه حرکتی خلق الساعه بلکه در امتداد تاریخی حرکت ملی است.

** امتیاز اصلی جنبش سبز، تفوق تئوریک و حقانیت آن است از اینرو سرکوب نظامی و امنیتی و تبلیغات آنچنانی و حتی وعده های اقتصادی بی پایه به اقشار فرودست و تلاش برای ایجاد شکافهای سیاسی بین طبقات گوناگون مردم نمی تواند انرژی آن را مستهلک کند. علیرغم تبلیغات اقتدارگرایان حاکم برای ایجاد و القای انحراف جنبش سبز از مسیر اصلی و وابسته نشان دادن آن به خارج از کشور، امروز این خیزش عظیم مردمی توانسته است ثابت کند حرکتی است ملی و درونزا که با بهره گیری از آموزه های دینی و انقلاب اسلامی اصلاح نظام و تحقق اصول قانون اساسی را طلب می کند.

** ملت ایران خواسته های روشنی دارد. ایران را ملک مشاع همه ایرانیان می داند و برای همه ایرانیان حق مساوی قائل است. ملت ایران نشان داده است که خواستار همزیستی داخلی و صلح جهانی است. مردم ایران علیرغم تنوع فراوان فرهنگی، قومی ، زبانی و دینی و مذهبی و در نیم قرن اخیر تفاوتهای فراوان سیاسی، بخوبی نشان داده اندکه احترام به همدیگر و تحمل دیگران را در صدر اولویتهای خود می داند و رعایت حقوق شهروندی برابر برای همه آحاد کشور چه مخالف و چه موافق را ضروری می داند.

** معتقدند حق تعیین سرنوشت امری داخلی و ملی است که جز به دست خود ایرانیان محقق نخواهد شد و حرکت مدنی و ملی و سبز خود را بدون هیچ چشمداشتی از دیگران با همت خود به سرانجام خواهند رساند.

** امروز اعتراض مردم آنقدر گسترده شده است که چاره ای جز اولاً به رسمیت شناختن این نارضایتی ها و ثانیاً به کارگرفتن عقل و تدبیر و اتخاذ شیوه های سیاسی و اجتماعی برای برون رفت از این بحران عظیم وجود ندارد. ۹ ماه گذشته نشان داد نظامیگری در عرصه سیاست که به درستی باید نام آن را کودتا گذاشت راه برون رفت از بحران نیست و با تبلیغات نمی توان واقعیتها را دگرگون ساخت. امروز آنچه حاصل تلاش نظامیان در عرصه سیاست است، انسداد درعرصه های مختلف و بخصوص انسداد سیاسی است و رفع این انسداد جز با رفع عوامل مولد آن امکان پذیر نیست.

** دخالت بی سابقه نظامیان در اقتصاد زمینه ساز گسترده ترین فساد ها و انحراف می شود. تردید نباید کرد که در جائی که سلاح، پول و رسانه یکجا در اختیار قدرتی قرارگیرد که خارج از نظارت مستقیم مردم است، فاسدترین و مستبد ترین حکمرانی شکل خواهد گرفت. امروز تعداد زندانیان بخوبی نشانگر انحراف عظیمی است که از مسیر انقلاب اسلامی ایجاد شده است که شعار اصلی و اساسی آن "آزادی" بوده است.

** در چند ماه گذشته ما شاهد برخوردی وهن آلود و انتقام گیرانه از اساتید مبرز دانشگاهی و دانشجویان بوده ایم که بی سابقه است و این نگرانی را تولید می کند که حاکمیت انقطاع کامل خود را از فکر و علم اعلام می دارد و تنها تکیه گاه خود را نظامیان می داند.

** در عرصه اقتصاد و معیشت نیز ملت ما بدترین روزها را می گذراند. علیرغم میراث بزرگ دولتهای قبلی و درآمد افسانه ای نفت در این پنج سال به میزان بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار، سوء مدیریت و ناکارآمدی دولت نهم و پس از نهم سبب شده است بدترین کارنامه اقتصادی اجتماعی به نام آنها رقم بخورد و در شرایطی که کشور وارد رکود تورمی شده است، نگرانی از بدتر شدن شرایط روز افزون می شود. کسانی که به دروغ ادعا می کردند حامی محرومان هستند و با رای مستضعفان بر سرکار آمده اند امروز دستاوردی جز ازدیاد فقر و تنگدستی و بدتر شدن وضع معیشت این انسانها ندارند.

** وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور نیز رو به اضمحلال است. ریشه نهادهای مدنی که اساس حرکت شورایی کشور محسوب می شوند به تیغ جهل زده می شود، دانشگاهها که موتور توسعه کشور هستند به پادگانهای نظامی تبدیل می شود، سانسور و فشار بر رسانه های نیمه مستقل، جان را به لب آنها رسانده است. هنر در همه ابعاد آن به محاق تعطیل فرو می رود، برخورد پلیسی بی سابقه با اصحاب هنر، دشمنی دیرینه اقتدارگرایان را با فرهنگ و هنر بخوبی ترسیم می کند.

** جای تاسف است که امروز بخش عمده ای از زندانیان سیاسی ما را زنان شریفی تشکیل می دهند که پیشاپیش جامعه ایران برای تحقق آزادی و مردمسالاری و احقاق حقوق ملی قرار دارند. البته برخورد با جنبش زنان منحصر به دستگیری زنان نیست بلکه شاهد فشارهای سخت بر همه فعالان زن هستیم بگونه ای که زمزمه خانه نشین کردن زنان و حذف آنها از محیطهای اجتماعی و فعالیتهای اقتصادی و حتی علمی به گوش می رسد.

** سیاست بحران آفرینی و ماجراجویی تنها در عرصه داخلی نیست بلکه متاسفانه تداوم این سیاست در عرصه خارجی و تشدید خطر تحریمها و انزوا نگرانی همه را نسبت به تهدید و تحدید منافع ملی افزون ساخته است. مردم ما استقلال کشور را در اولویت قرار می دهند ولی در برخورد با کسانی که استقلال کشور را تهدید می کنند همان اندازه با عناصر خارجی و دولتهای جنگ طلب و سلطه جو در ستیز هستند که با عناصر داخلی که خواسته یا ناخواسته زمینه مقبولیت و مشروعیت اقدامهای ظالمانه بین المللی و اجماع جهانی علیه منافع ملی ایران را باعث می شوند.

** جبهه مشارکت ایران اسلامی جز برای این تاسیس نشد تا اهداف مقدس انقلاب اسلامی و راه امام عزیز را بپیماید و از انحراف در این مسیر جلوگیری کند. هدف ما تحقق تام و تمام قانون اساسی و استیفای حقوق ملت بوده است که در شعارهای جاودان "ایران برای همه ایرانیان" و "معنویت، عدالت و آزادی" تجلی کرده است. ما امروز نیز بر این عهد خود هستیم و نه به سودای قدرت که به امید اصلاح در این مسیر گام نهاده ایم. ما از حق خود گذشته ایم اما از استیفای حقوق ملت دست بر نمی داریم.

** برای برون رفت از بحران فعلی در کوتاه مدت جز بازگشت به قانون اساسی چاره ای وجود ندارد. همه باید ذیل قانون اساسی حرکت کنند و به تمام اصول قانون اساسی پای بند باشند. اگر در قانون اساسی اصل ولایت فقیه هست، اصول متعدد حقوق ملت هم هست. اگر شورای نگهبان هست، انتخابات آزاد بدون استصواب هم تضمین شده است. نمی توان یک اصل را برجسته کرد و سایر اصول را نادیده گرفت و یک قرائت را تحمیل کرد و انتظار داشت جامعه متحول، جوان و دانا با چشم و گوش بسته تمکین کند.

** اقدام اصلی دیگر برای بازگشت آرامش و خروج از بحران قطع مداخله نظامیان در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، دانشگاهها، قضا و بخصوص انتخابات است. انسداد سیاسی فعلی چیزی نیست جزناشی از مداخله نظامیان در سیاست و خروج از انسداد جز با بازگشت نظامیان به پادگانها امکان پذیر نیست.

** اقدام اساسی دیگر به رسمیت شناختن تنوع سلیقه ها و برداشت ها در جامعه ایران است. باید اجازه بروز نظرات و دیدگاه با امنیت کامل داده شود و رسانه های مستقل نوشتاری یا صوتی و تصویری باید وجود داشته باشند و نظرات و آرای مردم را بازتاب دهند. مصادره رای مردم با راهپیمایی مردم به نفع یک دیدگاه مشکلی را حل نمی کند. تا زمانی که به منتقدان اجازه حضور رسمی داده نشود اقتدارگرایان نمی توانند وزن خود را و منتقدان خود را بسنجند.

** ما همچنان معتقدیم اکثریت مردم ایران طرفدار جنبش سبز هستند هر چند می توان با تهدید و ارعاب، بروز آنها را نادیده گرفت اما آنها که با هر وسیله ای مانع از تجمع آرام و قانونی مردم می شوند بخوبی می دانند که انبوه بی شمار سبزها چنانچه امکان و مجال قانونی پیدا کنند همه ادعاهای آنها را باطل می کنند و نشان خواهند داد اکثریت مردم در کدام سو هستند.

** راهکار بعدی آن است که به همه نهادهای مستقر و قانونی مانند مجلس و قوه قضاییه اجازه داده شود به وظایف قانونی خود مطابق با اراده خود عمل کنند. خارج شدن بخشی از قوه قضاییه از سیطره نیروهای امنیتی و نظامی و نصب قاضیانی عادل، خداترس و مستقل برای رسیدگی قانونی به تخلفات و اتهامات سیاسی امری ضروری و غیرقابل چشم پوشی است. پیشنهاد می شود به عنوان اولین گام تمام احکام ناعادلانه ای که نه با دید قضایی بلکه با نفوذ سیاسی صادر شده است بلااثر شود.

** ما از همه دلسوزان این آب و خاک با هرایده و سلیقه ای و در هر جناح سیاسی و با هر مشرب فکری دعوت می کنیم تا همت کنند و با ایجاد فضای آرام و آزاد خواستار آن شوند تا این نظرات و سایر راههای برون رفت از بحران که توسط باورمندان به دین و آیین و معتقدان به جمهوری اسلامی و وطن دوستان داخل و خارج ارائه می شود به بحث و گفتگو گذاسته شود و آنچه صلاح کشور و مردم است برگزیده و با عزم ملی همه در کنار هم درراه عزت و سربلندی ایران عزیز بکوشیم.


 


درحالی که حسن مددی معاون دانشجویی سابق و متهم پرونده دانشگاه زنجان هنوز محاکمه نشده است و به سمتی بالاتر در وزارت خانه علوم ارتقا یافته است ، شش نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان که معترض و افشاکننده ی قصد سوء استفاده جنسی حسن مددی، معاون دانشگاه زنجان، از یک دانشجوی دختر بودند، به احکام حبس و محرومیت از تحصیل متهم شدند.

به گزارش كمپين بين المللبي حقوق بشر بهرام واحدی، سورنا هاشمی، آرش رایجی، پیام شکیبا و محمد حسن جنیدی، فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان به یک سال زندان و علیرضا فیروزی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه به یک سال و چهار ماه زندان محکوم گردیدند. این دانشجویان هر کدام به دو ترم محرومیت از تحصیل نیز محکوم شده اند. هم اکنون سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین زندانی میباشند اتهام این دانشجویان “تشویش اذهان عمومی و تحریک به تجمع غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور” است.

 


 


رييس جمهور سابق كشورمان گفت: نوروز نشانه نبوغ و موقع سنجي ايراني ؛اعتدال خواهي و و نشاط جويي و طراوت خواهي ايراني است.انتخاب اين لحظه به عنوان اول سال درست در موقعيتي كه كل طبيعت در معتدل ترين موقعيت خود قرار مي گيرد نشانه نبوغ و ابتكار است.
خاتمي در ادامه تصريح كرد: من اين عيد را به همه ايرانيان عزيز در هركجا كه هستند تمام انها كه به ايران علاقه دارند و دلشان براي ايران مي تپد تبريك عرض ميكنم.
به گزارش روابط عمومي دفتر حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي؛متن كامل سخنان وي درديدار با جمعي از اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها و نمايندگان انجمن در دانشگاههاي تهران؛تربيت مدرس؛امير كبير؛تربيت معلم و شهيد بهشتي بدين شرح است:در آستانه عيد نوروز قرار گرفته ايم در ميان يادها و نام ها ؛نوروز ايراني ترين نام و ياد است كه مورد تاييد اسلام هم قرار گرفته است و حتي دعاي مخصوصي به اين مناسبت نيز وارد شده است .نوروز واقعا براي ما ايرانيان و تمام كساني كه تحت تاثيرفرهنگ و تمدن ايراني- اسلامي هستند و نيز كسانيكه علاقه مند به ايران و عظمت ايران در طول تاريخ بودند؛عيد است.
نوروز نشانه نبوغ و موقع سنجي ايراني ؛اعتدال خواهي و و نشاط جويي و طراوت خواهي ايراني است.
انتخاب اين لحظه به عنوان اول سال درست در موقعيتي كه كل طبيعت در معتدل ترين موقعيت خود قرار مي گيرد نشانه نبوغ و ابتكار است.
هر جا كه كه فرهنگ ايراني مورد توجه است نوروز نيز مورد توجه است؛ همه ي سنت ها و رسم هايي كه مورد نوروز در ايران وجود داشته درس اموز و قابل تامل است.نظيرخانه تكاني؛زدودن گرد و غبار از ظاهر زندگي و طبعا زدودن گرد و غبار از دل ها ؛از اين موقعيت استفاده كردن براي ديد و بازديدها؛رفع كدورت ها براي تقويت دوستي ها و پيوستگي ها در جامعه ؛براي اينكه سال را با نزديكي و محبت به همديگر و پشت سر گذاشتن كدورت ها و مسائلي كه در زندگي هست شروع كردن به اميد اينكه سراسر سال نو باشد و ان شعار معروفي كه هست و خيلي هم گرامي است"نوروزتان پيروز هر روزتان نوروزباد" اين را در عمل هم ايراني مورد توجه قرار مي دهد.
من اين عيد را به همه ايرانيان عزيز در هركجا كه هستند تمام انها كه به ايران علاقه دارند و دلشان براي ايران مي تپد تبريك عرض ميكنم و به خصوص براي ملت بزرگوار ايران كه نوروز متعلق به اوست؛ملتي كه افتخارات بزرگي داشته است و علاوه بر نوروز تقويمي؛نوروز هاي زيادي در تاريخش وجود داشته از جمله اين نوروزها پذيرش اسلام با اغوش باز است.

ايراني كه هيشه نو خواهي ؛عدالت خواهي؛ حق طلبي؛ خدا پرستي در متن فرهنگش وجود داشته در چهره اسلام همه اينها را ديد و با اغوش باز آن را پذيرفت و همه ظرفيت تاريخي و اجتماعي و فكري خودش را در اختيار اسلام قرار داد و سبب ايجاد تمدن بزرگ و فرهنگ فاخر اسلامي شد.
بخصوص ايراني اعم از مسلمان و غير مسلمان يك خصوصيت ديگر هم داشتند كه پذيرفتن اسلام يا احترامشان به اسلام از ديدگاه و زاويه تعبير و تفسيري بود كه امام علي بن ابيطالب و اهل بيت عصمت و طهارت از اسلام داشتند يعني اسلام عدالت و اسلام عقلانيت و اين هم نشانه اعتدال طلبي و عدالت جويي ملت ايران است و ما هم به ان افتخار مي كنيم.
در همه ايرانيان نه تنها شيعيان؛هر كس ايراني است محبت و سرسپردگي به اهل بيت و نيز نگاه به اسلام و دين خدا از زاويه ديد عدالت خواهانه و عقل گرايانه اميرالمومنين (ع) را مي بينيم .
در دوران اخير مشروطيت نوروز ديگري در تاريخ ما بود؛همچنين انقلاب اسلامي ما نوروز بزرگ تاريخي و معنوي ديگر بود و اغاز يك حيات طيبه جالب در جامعه ما بود.
انقلاب ما انقلاب بزرگي است و همه دنيا شاهد بود كه بدون توسل به زور و سلاح در مقابل رژيمي كه مجهز به انواع سلاح ها و سازمان هاي مقتدر اطلاعاتي و نظامي و امنيتي بود و نيز با پشتوانه و حمايت قدرت هاي بزرگ بين المللي با دست تهي با كلام و منطق با محبت با گل در برابر گلوله ايستاد و با حضور فراگير مردم اين انقلاب پيروز شد.
اين نوروز نوروز بزرگي براي ما بود و چشم اندازي را به روي ما وبه سوي اينده بهتر گشود و از دل انقلاب ما جمهوري اسلامي بر امد.
حكومت هايي كه نام جمهوري اسلامي دارند الان موجودند و حضور دارند يا مثلا يك نوع حكومتي در همسايگي ما تحقق پيدا كرد كه نه تنها خيانت و جنايت به ان ملت بزرگ و با سابقه بود بلكه بسيار لطمه به اسلام زد؛چهره اسلام را خشن ضد حقوق بشر پيشزفت و علم و ترقي نشان داد.
اما در اينجا ملت ايران با بزرگواري خودش و با استمداد از همان عقلانيت و عدالت خواهي اسلامي كه ايراني پذيرفته بود و مورد احترامش بود و با رهبري ممتاز و شجاع حكيم و كار امد توانست كه اين انقلاب را پيروز كند و جمهوري اسلامي را تاسيس نمايد.
همه ما دلبسته به اسلام و انقلاب هستيم.همه ما به اينكه در اين موقعيت جمهوري اسلامي تحقق پيدا كرده خشنوديم البته ممكن است امروز هم بينش ها و گرايش هايي وجود داشته باشد كه خيلي سازگاري با ان محتواي انقلاب اسلامي و راه و رسمي كه امام معين كرد و مردم ما به ان راي دادند نداشته باشد
يكي از فاجعه هاي بزرگ همين است كه تفكري كه به ان اسلامي كه در انقلاب بود ايمان ندارد با امام و انديشه او هم سازگار نيست و بخواهد ميداندار عرصه شود اسلام و انقلاب حاصل كارش جمهوري اسلامي و محوريت مردم؛ تامين امنيت مردم و زمينه سازي براي پيشرفت همه جانبه جامعه است ؛ ايجاد عدالت به عنوان معيار و ملاك رابطه ميان افراد با يكديگر و رابطه حكومت با مردم و نيز شخصيت دادن به مردم كه بتواند حرف بزند انتقاد بكند حكومت را روي كار بياورد؛حكومت را بدون توسل به زور كنار بگذارد؛براي انتقاد كردن از حكومت هزينه نپردازد.اين اسلامي است كه مورد توجه بود و ما اين اسلام و جمهوري اسلامي را مي ستاييم و هستند كساني كه اين اسلام را قبول ندارند.هر چند خيلي هم تظاهر به اسلاميت و انقلابي گري مي كنند.
اگر نگراني وجود دارد به خاطر وجود اين تفكر نيست اصلا ما معتقديم كه با تفكر نمي توان جنگيد با تفكر مي توان بحث و گفتگو كرد يا طرفين همديگر را قانع كنند و يا حداقل اين زمينه را بوجود اورند كه مردم با ازادي كامل ميان فكرها چيزي را انتخاب بكنند كسي متوسل به زور نشود اما خطر اين است كه تفكر انحرافي به نام اسلام"من جسارت به هيچ كس و هيچ چيز نمي كنم براي فكر هم احترام قائلم ولو اينكه ان تفكر را قبول نداشته باشم" اما جفا اين است مردم انقلابي بكنند امام و راهكاري داشته باشند تفكري بيايد و خودش را به جاي ان تفكر جا بياندازد و اجازه بروز و ظهور به هيچ گرايشي ندهد.بدتر از اينكه راه انتخاب را به روي مردم ببندد.
مرزبندي شديدي بكند توهم وتفكري كه با اسلام سازگار نيست بگويد عين اسلام و انقلاب است و جز ان هم حق ظهور و بروز نداشته باشد و متاسفانه بخواهد در بعضي دستگاهها نفوذ كند و نيز دل هاي پاك و صاف جوانان خوب و فداكار ما تحت تاثير قرار دهد و به جاي اينكه اين دلها پر از محبت به يكديگر باشد خداي ناكرده پر از كينه توزي به بخش هاي جامعه و اتفاقا بخش هايي كند كه نشان داده اند كه دلبستگيشان به امام و انقلاب زياد است اين؛امر خطرناكي است.
مساله مهم اين است كه ما بايد براي نظاممان و انديشه هايي كه معتقديم ان انديشه ها اصيل است و معتقديم مردم ما به ان انديشه ها و گرايش ها علاقه مند بودند و براي ان فداكاري كردند و جان دادند و به انتظار اينكه يك زندگي مطلوب و عالي داشته باشند به صحنه امدند اين امر نبايد لطمه نبيند ما در اين موضع بوده ايم و هستيم و خواهيم بود و صحبت خواهيم كرد و معتقديم بايد فضايي فراهم شود كه از اين خط مشي و روال و روش استفاده شود و جلو برويم.
متاسفانه امروز مي بينيم كه راهها از هر جهت براي گروهها و جرياناتي باز است كه همين تفكر انحرافي را دارند و با كمال بي باكي مخالفان انديشه خودشان را متهم به انواع اتهامات مي كنند راه برايشان باز است امنيت برايشان وجود دارد و حتي سعي مي شود ان تفكر تفكر نظام و حكومت در جامعه القا شود .
از يك طرف راهها به سوي نيروهاي نخبه جامعه بسته مي شود و از طرف ديگر فضاي نا مناسبي در جامعه ما ايجاد مي شود.
ببينيد تهمت ها و نسبت هاي عجيبي كه يك جريان به مخالفان خودش داده است و بدتر اينكه اين مسائل مبنايي قرار بگيرد براي برخورد و مقابله با جرياني كه نمي پسندد اينها مساله اي است كه خطرناك است و بارها هم گفته ام اينجا مساله مواجه اصولگرايي و غير اصول گرايي نيست كم نيستند اصولگرايان عاقل؛معتدل و منطقي ولي جرياني تند وجود دارد ؛جرياني كه مي كوشد مقدسات يعني خدا و پيامبر واسلام را و نيزامام ورهبري را ؛همه آنچه كه در جامعه ما مورد احترام است و نقش اساسي در جامعه دارد به نفع يك جريان فكري و رفتاري انحرافي مصادره كند.همه جريان هاي ديگر منكوب و مطرود شوند نه تنها امكان حضور نداشته باشند بلكه به عنوان كسانيكعه بايد با انها برخورد شود مطرح گردد و اين امر خطر ناك است.
آن كسي به نظام و امام و انقلاب لطمه مي زند كه سعي مي كند اين چنين وضعي را در جامعه ايجاد كند و بذر كينه و نفرت و برخورد و خشونت را بپراكند .
در حاليكه جامعه ما به لحاظ مديريتي اقتصادي روابط خارجي و مسائل امنيتي مشكلات فراوان دارد و بجاي اينكه انديشه ها ازاد باشند و اينها را نقد بكنند تا اصلاح شود و دست اندركاران امور را وادار بكنند كه به منطق و به معيارهاي قانون تن بدهند و نيز با انتخاب ازاد ،مردم بيايند و انتخاب كنند ان چيزي كه مورد خواستشان است .براي اين با ايجاد مرزبندي ها تصنعي و توهمي زمينه گسست و بد بيني را فراهم آورند.
سابقه همه شما استادان و دانشمندان مومن؛ مشخص است دين داريتان ؛دلبستگيتان به انقلاب و به عنوان كسانيكه در مهمترين بخش جامعه ما يعني جامعه دانشگاهي و فرهيخته ما حضور داشته ايد. مشخصه شما دفاع از اسلام و انقلاب و ايران در مقابل بسياري از افكار ديگركه وجود داشته بوده است .البته شما معتقد بوديد كه با افكاربايد با منطق روبرو شد نه با چماق؛نمي شود با زور و خشونت و ارعاب جلوي بروز انديشه را گرفت با زور انديشه از بين نمي رود.انديشه دروني ميشود و چون نمي تواند ازادانه با امنيت ابراز شود بصورت جريانات بسيار خطرناكي در ميايد و منشا مشكلات بزرگ اجتماعي مي شود.شما در مسير دفاع از اسلام از حقوق و حرمت مردم و پيشرفت علم و دانش تلاش كرده و مي كنيد.
باعث تاسف است كه اين طور جريانات سالم و سابقه دار نه تنها براي حضور داشتن و فعاليت كردن محدوديت دارند بلكه گاه متهم به اتهام هايي نا روا مي شوند و در معرض برخوردهاي نا پسند قرار مي گيرند.
امروز واقعيت هايي در جامعه وجود دارد كه مخصوصا حاكميت و حاكمان بايد متوجه اين مسائل باشد تا بتواند مشكلات را حل كنند.
با رجوع به روش و سنت پيامبر(ص) و امام علي(ع) و ديگر بزرگواراني كه در تاريخ بودند بياييم ببينيم ايا واقعا اعتراض و انتقاد را به عنوان دشمني براندازي و نابودي در نظر مي گرفته اند يا تشويق مي كردند كه جامعه حرفش رابزند و انتقاد بكند؟حكومت اگر معتقد باشد برامده از اراده مردم است بايد در مقابل اراده مردم تسليم باشد و گوش به فرمان مطلبي باشد كه در جامعه بيان مي شود.
شنيدن حرف نخبگان يعني شنيدن واقعيت هايي كه در جامعه وجود دارد و نيز شنيدن راهكارهايي است كه اگر به كار بسته شود دوام نظام و جامعه و سلامت ان بيشتر رعايت مي شود.
اصرار ما اين بوده و هست كه بايد در چارچوب قانون عمل كنيم ؛قانون اساسي يك كل منسجم است بايد همه آن را مورد توجه قرار داد و به ان عمل كرد؛ نميشود بخش خاصي از ان را با تفسيرها و تعبيرهايي كه با روح قانون اساسي مخالف است گرفت و از بخش هاي عظيمي از ان غفلت كرد.
حرف ما اصلاح طبان برگشت به كل قانون اساسي و پذيرش داوري آن است.
دولت حق ندارد بر خلاف قانون اساسي عمل كند واگر كسي به ان اعتراض كرد او دلسوز انقلاب است و نه معاند نظام!و نيز گروهها و جريانات و افكار و افراد هم حق ندارند خارج از قانون اساسي حركت كنند.
در اين انتخابات اصلاح طلبي عنوان سبزرا انتخاب كرد كه تعبير قشنگ و خوبي است؛سبز نماد طراوت و روشني و دوستي است.سبزي كه مطرح شد سبزي است كه دلبسته به انقلاب اسلامي است و نسبتي با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.
ملت ما با انقلاب خود نظام سلطنتي و استبدادي وابسته را با قدرت كنار گذاشت و نيز تروريست ها و خشونت گرايان را دفع و رفع كرد محال است كه دوباره به آن برگردد و جنبش سبز ؛حركت اعتراضي يا عنوان ديگري كه داشته باشد دلبسته به نظام است و اگر حرفي دارد اينكه بعضي رفتارها و سياست هايي كه با معيارهاي اصلي انقلاب و قانون و مصلحت جامعه نمي سازد اصلاح شود.
اتفاقا يكي از دستاوردهاي بزرگ جريانات اخير اين است كه حتي دشمنان بيروني كه هميشه با اتكا به گروههاي معدود منحرف؛ پر ادعاي و مطرود از ملت را به عنوان اپوزوسيون انترناتيو مطرح مي كردند متوجه شدند اينها در كشور ما جايگاه و پايگاه ندارند و مردم علاقه به اسلام و انقلاب و البته حق حاكميت خود شان دارند.اتفاقا يكي از كارهايي كه در روش هاي تبليغاتي رسمي كه مي شود اين است كه دوباره همان جريانات مرده براي اينكه به دروغ حركت اعتراضي ملت ايران را منتسب به انها كنند ؛ انها را زنده و بزرگ مي كنند.
اگر همه بتوانند حرفشان را بزنند و انتخابات خوب داور مساله باشد خيلي از مسائل حل مي شود.
توقع ما از قوه قضاييه برخورد با منطق طبق قانون اساسي و ايين دادرسي است چگونه است كه كساني با اتهاماتي سست به سختي مورد برخورد واقع مي شوند ولي جريانات منحرف آزادانه به همه كس و همه چيز؛به مراجع تقليد به عالمان وارسته؛به شخصيت هاي انقلابي و با سابقه و هر كس كه نمي پسندند بدترين اهانت ها و برخوردها را مي كنند ولي كسي به كارشان كاري ندارد؟
انتظار ما اين بود در استانه عيد فضاي نا سالم حاكم عوض شود؛زندانيان ازاد شوند و احزاب و گروهها بتوانند كارشان را در چارچوب انجام بدهند و مسئوليتش را هم بپذيرند.
بايد از انچه در اين مدت گذشت پند بگيريم و راهي ديگر جز انچه جريان داشته است انتخاب كنيم حال هم هنوز زمينه وجود دارد اگر زندانيان آزاد شوند بگير و ببندهاي مضر خاتمه يابد؛جريانات و افراد از ازاديهاي مصرح قانوني برخوردار باشند حرفها و نقد ها و نيز فعاليت ها در چارچوب قانون ميسر گردد و نيز زمينه سازي شود كه انتخابات سالم و بي مساله و ازاد برگزار شود بسياري از مسائل حل مي شود.
جامعه مي تواند با وجود تنوع ها و تفاوت ها با هدف وحدت براي استقرار همه جانبه مردم سالاري سازگار با دين و پيشرفت همه جانبه با نشاط به سوي اينده بهتر حركت كند.
و چنين باد!بار خدايا اي دگرگون كننده دلها و ديده ها اي پياپي اورنده روزان و شبان اي گرداننده سالها و حالها ؛حال ما را بهترين حال كن.
به گزارش روابط عمومي دفتر حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي همچنين در آغاز اين ديدار استادان و مدرسان مطالب خود را بيان كردند و در توضيحي اعلام كردند:
- انجمن اسلامي دانشگاهها از اغاز دهه 1360 بر اساس تاكيد بر خط امام و ارزش هاي انقلاب تشكيل شده و همچنان بر اين هويت اصرار دارد.
- متاسفانه چندين نفر از متدين ترين نيروهاي فعال انجمن از جمله اقاي دكتر داوود سليماني و دكتر بهزاديان ن‍ژاد همچنان در بند هستند ان هم با اتهامات واهي.
- ما بر اين باوريم كه متاسفانه تداوم رفتارها و سلب ازادي ها مدني مردم به بنيان هاي مشروعيت نظام اسيب مي رساند.
- دلسوزان موثر بايد در جهت كاهش فشارها و روش هاي نادرست كه تنها راه بازسازي اعتماد مردم و حفظ و تقويت مشروعيت هاست تلاش نمايند و انجمن اسلامي مدرسين در اين مسير تلاش مي كند.
- ما معتقديم نيروهاي اصلاح طلب بايد مراقبت نمايند كه كوچكترين بهانه براي طرح برچسب هاي ناروا به طرف مقابل ندهند.توده مردم؛متدين ها زير فشار تبليغات و اتهام زدن هاي يكسويه رسانه هاي دولتي هستند و ما بايد براي روشن گري انها تلاش نماييم.
- همچنين ابعاد غير سياسي مشكلات مردم وهم بايد سهم بيشتري در توجه منتقدين اصلاح طلب به خودش اختصاص دهد و نا كارامديهاي اقتصادي و فرهنگي بيشتر مورد توجه باشد.
- مقابله با طرح هاي تفرقه افكنانه كه كوشش مي كنند نيروهاي اصلاح طلب و به ويژه سران شقاق و بدبيني ايجاد كنند؛ضرورت ديگري است كه بايد خيلي به ان توجه داشت.
- خبر ديدار ها و هماهنگي ها ي رهبران جبهه اصلاحات براي مردم اميد افرين است و بر تداوم و تقويت ان تاكيد داريم.
 


 


به دنبال انتخاب هیات مدیره جدید بنیاد باران، این هیات آقایان «احمد مسجد جامعی» را به عنوان رییس هیات مدیره، «جمشید انصاری» را به عنوان نایب رییس هیات مدیره و«اسدالله رازانی» را به عنوان مدیرعامل جدید باران برگزید.
هیات مدیره باران، خود به تازگی توسط شورای عالی جدید این بنیاد، که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رییس بنیاد باران و در اجرای اساسنامه بنیاد برگزار شد، انتخاب شده است.
آقایان دکتر محمدرضا عارف، دکتر هادی خانیکی، احمد مسجد جامعی، سید حسن رسولی، جمشید انصاری، حجت الاسلام والمسلمین حسن پویا و اسدالله رازانی اعضای هیات مدیره باران در دوره جدید هستند.
در دوره گذشته دکتر محمدرضا عارف، ریاست هیات مدیره بنیاد باران را به عهده داشت و آقای مرتضی حاجی مدیرعامل بنیاد باران بود.
چهارمین مجمع عمومی عادی سالانه باران چندی پیش با حضور اعضای باران، از میان 43 نامزد ، اعضای شورای عالی بنیاد باران را برای دوره جدید برگزید.
شماری از انتخاب شدگان، در دوره پیشین نیز عضو شورای عالی بنیاد باران بودند.

 


 


جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران که در آن دانشگاه با علی معظمی هم‌دوره بودند طی نامه‌ای خواستار آزادی وی شدند.

نزدیک به ده روز از بازداشت علی معظمی می‌گذرد. هنوز خبری از دلایل و محل بازداشت وی منتشر نشده است. علی معظمی دوره‌ی کارشناسی خود را در دانشگاه علم و صنعت ایران گذراند. سپس برای تحصیلات تکمیلی فلسفه به انجمن حکمت و فلسفه رفت و در زمان بازداشت مشغول تهیه تز دکترایش بود.

جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران که عموماً در آن دانشگاه با وی هم‌دوره بوده‌اند طی نامه‌ای خواستار آزادی وی شدند.

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

یک هفته از بازداشت هم‌کلاسی سابق ما علی معظمی می‌گذرد و مسئولان نه تنها توضیحی در مورد دلایل بازداشت او نداده‌اند، که از محل بازداشت وی نیز بی‌خبریم. علی معظمی در تمام مدتی که در دانشگاه بود، دانشجویی صادق، اندیشمند، مسئولیت‌پذیر و انسان‌دوست بود. پس از آن نیز هر گاه نام علی معظمی در رسانه‌ها مطرح می‌شد، بی‌گمان اندیشه‌ای نو و سخنی از جنس میهن‌دوستی و کرامت انسانی در میان بود و ما به آشنایی با وی افتخار می‌کردیم. دربند شدن وی نیز در چنین وضعیتی بیش از آن که از ارزش‌های والای انسانی وی بکاهد بر افتخارات او خواهد افزود. اندیشه و انسان‌دوستی حبس‌شدنی نیست.

ما نگران او هستیم. نگرانی ما از بابت رفتارهای نابخردانه‌ای است که ممکن است با این دوست خردمندمان صورت گیرد و جبرانش ناممکن باشد. ما نگران کودکی هستیم که می‌خواهد از پدر درس زندگی بیاموزد، نگران همسر و خانواده‌اش هستیم که در این روزها از محبت همسر و فرزندی مهربان محرومند و نگران جامعه‌ای که می‌بیند با بهترین فرزندانش چنین رفتار می‌کنند.

ما امضاکنندگان زیر از مسئولان می‌خواهیم رویه خود را در مقابل علی معظمی و سایر اندیشمندان و پژوهشگران این مرز و بوم تغییر دهند، اگر برای اندیشیدن احترام و ارزشی قائل نیستند، دست کم از آزار فرهیختگان دست بردارند. اگر مسئولان کشور نیازی به اندیشمندان احساس نمی‌کنند، ما سخت به حضور آنان نیازمندیم. آنها را از ما نگیرید.
ما حق خود می‌دانیم که از حقوق شهروندی دوست و هم‌کلاسی قدیم خود دفاع کنیم و به رویه‌ی نادرستی که تا همین امروز نیز در مورد این پژوهشگر اعمال شده شدیداً معترضیم. در آستانه‌ی سال نو، دوست ما را آزاد کنید تا به خانواده و جامعه بازگردد.

علی معظمی را آزاد کنید تا اندیشه و انسان‌دوستی آزاد بماند.

آناهیتا ابراهیمی ـ بابک ابراهیمی ـ ابراهیم اسکافی ـ نسرین افضلی ـ مهران انصاری ـ پرویز بابایی ـ رؤیا بامزار ـ مهبد پدرام ـ یاسمن تورنگ ـ علی تهرانی ـ مهدی جعفری زندپور ـ سعید حبیبی ـ محمد مهدی حیدری ـ مونیکا دالبی ـ آرش دکلان ـ مهدی رزاقی ـ رضا سبطی ـ مجتبی سلطانی ـ محمد شرکا ـ حجت صمدزاده ـ هادی صیادی ـ علیرضا طاهری ـ علی حسین قاضی‌زاده ـ امیر حسین کامیار ـ امیر پرویز میرصیافی ـ کاوه مظاهری ـ محمد رضا معمار صادقی ـ محسن موسوی ـ مجید میری ـ نیما نامداری ـ مهدی نیکبخت ـ مرجان هاشم

 


 


مهندس حسین شیخ عطار روز گذشته بعد از 75 روز حبس با قرار وثیقه آزاد شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، وی 3 روز بعد از عاشورا 9 دی دستگير شد.

مهندس شیخ عطار در زمان رياست محمد هاشمی در صدا و سیما، معاون فنی صدا و سیما بود.


 


نگاهی به آرشیو انتشارات دیوان محاسبات کشور نشان می دهد، محمدرضا رحیمی به عنوان مدیر مسوول نشریه دیوان محاسبات، به کرات از عنوان دکتر استفاده کرده است.

به گزارش سایت الف در حالی که رحیمی در کنار موارد متعدد مرتبط با وی، هنوز در مورد درج عنوان دکتری در کنار نام خود توضیح نداده است، نگاهی به آرشیو نشریه تحت مسوولیت وی موارد جالبی را آشکار می‏کند.

نگاهی به آرشیو انتشارات دیوان محاسبات کشور نشان می دهد، محمدرضا رحیمی به عنوان مدیر مسوول نشریه دیوان محاسبات، به کرات از عنوان دکتر استفاده کرده است.

در تعدادی از این مطالب و سخنرانی ها که با عنوان آقای “دکتر محمدرضا رحیمی” منتشر شده است، وی خواستار افزایش شفافیت و تشدید تدابیر لازم برای پاسخگویی بخش دولتی شده است.

لازم به ذکر است، رحیمی نه تنها خود از عنوان علمی دکتری استفاده کرده، بلکه برای اخذ مدرک دکتری با دانشگاه جعلی بلفورد مکاتبه کرده و اندکی بعد از این مکاتبه، در مکاتبه‌ دیگر با دبیر کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور، هم برای خود و هم برای فردی که قبلا برای اخذ مدرک جعلی معرفی کرده است، ادعای داشتن عنوان دکتری کرده است.

رحیمی در جریان استعلام مدرک تحصیلی جعلی مرحوم کردان از دانشگاه آکسفورد، ضمن تهدید رسانه ها به عدم پیگیری این موضوع، مدعی شده بود که شخصی را به انگلستان اعزام کرده و معلوم شده دانشگاه آکسفورد سوابق دکتری افتخاری مرحوم کردان را پاک کرده است ولی مدرک مرحوم کردان به سفارت ایران در لندن تحویل داده شده است.

وی گفته بود: “بعد از اعلام شبهه، نماینده ای به دانشکده آکسفورد اعزام شد که چگونگی موضوع را بررسی کند. با مراجعه این فرد به لندن مشخص شد مطالب مربوط به مدارک وزیر کشور از روی سایت اینترنتی کاملا حذف شده [!] و اطلاعاتی دراین خصوص وجود ندارد که وی در نتیجه اقدام به استخدام وکیل کرد.

وکیل انگلیسی از طریق مقامات قانونی به سایت اصلی [!] دانشگاه آکسفورد مراجعه و همه اطلاعات مربوط به دکترای کردان را که در جلسه اخذ رای اعتماد توزیع شده بود، از آن سایت استخراج کرد.

وکیل انگلیسی بعد از مراجعه به مقامات قضایی مراتب صحت مدرک را تایید کرد و از طریق سفارت ایران برای آقای کردان فرستاد که این مدرک شنبه گذشته به دست وی رسید و من شخصا مدرک را ملاحظه کردم”. دانشگاه آکسفورد همان زمان با انتشار اطلاعیه ای رسمی، ادعاهای رحیمی را کلا تکذیب کرد.

محمد رضا رحیمی علاوه بر معاونت اولی احمدی نژاد، ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را نیز به عهده دارد.
این درحالی است که علاوه بر استفاده وی از مدارک تحصیلی جعلی، نام او در پرونده بزرگ فساد اقتصادی نیز در ردیف متهمان موجود است.

 


 


مریم قدس، همسر فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که همچنان در بند است، در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده نوشته است:گذشت … دویست و پنجاه روز یعنی شش هزار ساعت یا سیصد و شصت هزار دقیقه و باز هم دقیق تر بیست و یک میلیون و ششصد هزار ثانیه ! افسوس که فقط احساس درونیم می تواند لحظه هایش را برشمارد ، لحظه لحظه های فراق و هجران را که هر یک قرن ها گذشت .

و اینک در آغاز بهار و فصلی نوین ، ثانیه ها را می شمارم و لحظه ها را می بلعم به امید لحظۀ شکستن دیوارها و فرو ریختن فاصله ها ، در آرزوی شکفتن غنچه های لبخند بر لبان منتظران که آزادگان در بندشان را به استقبال می روند .
سفرۀ هفت سین گسترانیده شد در حالیکه سبزه، سخت آزرده و محزون است و ماهی های قرمز ، گریانند و افسرده .

سنبل، دیگر نمی طراود و سرکه، آرام آرام ظرفش را به نابودی می کشد .

سفره را خاک غربت گرفته و اطرافش سیاهی و غم .

کجایند بلبلان عاشق تا غزل رهایی سر دهند و بال زنان تا کوی عدالت ، اوج بر گیرند ؟

زمین هنوز زنده است و پا بر جا ، و من فریادش را می شنوم که در گوش زمان می پیچد :
“ای عفریت بد دل زمستان ! من مانده ام تا رسیدن بهار را نظاره گر باشم . درختان من که ریشه در اعماق دارند، با طلیعۀ بهار بیدار می شوند و هوا را آکنده از عطر خوش میوه ها و شکوفه ها می سازند و تو چه داری جز رسوایی و روسیاهی ؟ چه خوش گفته اند پیشینیان که زمستان می رود و روسیاهی بر ذغال می ماند ”

پس بهار را زمزمه می کنم تا تو بیایی قهرمان من ، نه فقط تو که همۀ قهرمانان سبز میهنم … و مگر بهار جز این است ؟ بهار من ، بهار ما و بهار همۀ درد آشنایان مظلوم تاریخ .

بهار را به انتظار می نشینم که دیگر سبز بودنش جرم نیست و اینهمه زیبایی حقیقت را به رخ می کشد .

چه سالی گذشت بر ما و چه خوش درخشیدی همسرم که نام “فیض الله” بر قله های افتخار می تابد و بهار با تمام زیبایی در جبین تو گره می خورد .

و من به خون شهیدان سوگند می خورم محکم تر از همیشه به اتکاء عزم آهنین تو ایستاده ام که ستون های زندان را به زانو درآورده ای.

در این بهار ، شاید بیایی تا برایت قصه ها گویم از دلتنگی ها و مرارت ها …

شاید تو بیایی و من مبهوت شرف و ایمانت فراموش کنم غصه ها و رنج ها را و این نه حکایت من که شرح فراق دل های بسیاری است .

گفته بودم تو بیایی غم دل با تو بگویم چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی

 


 


۲۶ اسفند ۸۸

این گزارش مروری است بر مهم‌ترین خبرها از صبح سه‌شنبه ۲۵ اسفند تا صبح چهارشنبه ۲۶ اسفند.

آزاد شده‌ها:

- سعید لیلاز، روزنامه‌نگاری که در اولین روزهای بعد از انتخابات بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، تا ۱۵ فروردین به مرخصی آمد.

- آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت که ۳۰ شهریور بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه تا ۱۵ فروردین به مرخصی آمد.

- تارا سپهری‌فر، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف که ۲۰ بهمن بازداشت شده بود، از زندان اوین آزاد شد.

- محمد یوسف رشیدی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، بعد از بیش از ۱۰۰ روز از زندان آزاد شد. این فعالی دانشجویی طیف چپ حدود دو ماه در انفرادی بود.

- سعید جلالی‌فر، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که روز ۹ آذر بازداشت شده بود، با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

- سعید نورمحمدی، از اعضای جوانا حزب مشارکت و آخرین زندانی دعای کمیل که ۲۹۹ مهر بازداشت شده بود، با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. او پیش از این ۶۲ روز دیگر را هم در بازداشت گذرانده بود.

- مصطفی میراحمدی‌زاده، استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم و از شاگردان مرحوم آیت‌الله منتظری، بعد از ۱۸ روز حبس آزاد شد.

- سجاد ساده، دانشجوی دانشگاه تهران که روز ۱۶ آذر بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه آزاد شد.

بازداشت‌ها:

- عبدالله یوسف‌زادگان، دانشجوی کارشناسی‌ارشد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، در منزل خود بازداشت شد.

- لاله حسن‌پور، نویسنده و فعال جنبش زنان، در منزلش بازداشت شد.

حکم ها:

- حسین نورانی‌نژاد، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت، در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای نورانی‌نژاد از بیش از شش ماه پیش در بازداشت است.

- مسعود اینانلو و آرش موسوی، دانشجویان دانشگاه سمنان، به دلیل فعالیت‌های اعتراضی پس از انتخابات، دو ترم از تحصیل محروم شدند.

وضعیت بازداشت شده‌ها:

- در روزهای گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی که در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شوند در اعتراض به شرایط نامناسب این بند اعتصاب غذا کردند. در پی این اعتصاب غذا پنج نفر از زندانیان به سلول انفرادی فرستاده شدند و تماس‌های تلفنی زندانیان با خانواده‌هایشان قطع شد. همچنین از این بند خبر می‌رسد که تعدادی از زندانیان سیاسی با مچ‌بندهای سبزی که در داخل زندان بافته‌اند در ملاقات با خانواده‌هایشان شرکت کرده‌اند.

- مسعود لواسانی، روزنامه‌نگاری که از ۴ مهر در بازداشت است و به هشت سال و نیم زندان محکوم شده، پنج روز است که در اعتراض به شرایط غیرانسانی و محدودیت‌های اعمال شده توسط زندانبانان اعتصاب غذا کرده است.

نامه‌ها و بیانیه‌ها:

- سازمان مجاهدین انقلاب در بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن سال نو از مردم خواسته در ایام عید خانواده‌های عزادار را فراموش نکنند و با خانواده‌هایی که عزیزی در بند دارند نیز دیدار کنند.

- بیش از پنجاه سینماگر در نامه‌ای به مسئولان خواهان آزادی جعفر و پناهی شده‌اند که به نوشته آنها «تنها گناهشان ساخت فیلم است». این نامه را سینماگرانی چون رخشان بنی‌اعتماد، مانی حقیقی، اصغر فرهادی، فرهاد توحیدی، شادمهر راستین و فاطمه معتمدآریا امضا کرده‌اند.

- جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در نامه‌ای خطاب به «ملت شریف ایران و دانشگاهیان ارجمند» به برخوردهای ریاست این دانشگاه پس از نگارش نامه ۱۱۶ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به مقام رهبری برای آزادی اساتید دربند اعتراض کرده و نوشته‌اند: «متاسفانه ایشان شأن ریاست دانشگاه را در حد مدیریت یک واحد انتظامی کاهش داده است و به روش‌های مختلف و با سوءاستفاده از اهرم‌های اداری، اعضای هیات علمی را مجبور به امضای نامه‌ای می‌نماید که ظاهرا در جهت حمایت از رهبری و در واقع به منظور تثبیت موقعیت نامناسب ریاست دانشگاه در میان اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان نوشته شده است.»

- بیانیه‌ای به امصای «جمعی از دانشجویان سینما» منتشر شده که در آن دانشجویان به برخوردهای حاکمیت با اهالی فرهنگ و هنر از جمله توقیف روزنامه‌ها و بازداشت هنرمندان سینما به‌وِیژه جعفر پناهی و محمد رسول‌اف اعتراض کرده‌اند و مصرانه خواهان آزادی آنها شده‌اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته