هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند
-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news ------------------------------
نوروز را فرا روی خویش داریم. نوروزی که در خانه و خون ما جاری است. که در خلال همهی سدهها و هزارهها همچنان فراروی ما بودهاست.
در خلال سدهها و هزارههایی که نیروهای مهاجم یا بیدادگران ضد ایرانی برای گرفتن این عضو عزیز هویت و زندگی ما، همهی فشارهای ممکن و ناممکن را بر مردم روا میداشتند.
مقالهی «نوروز» دکتر خانلری، بازتاب چنین احساسی است که ۶۲ سال پیش، در سال ۱۳۲۶ خورشیدی به قلم کشیده است.
نوروز نه با اشارهی امیران و وزیران به سرزمین ما آمده و نه با دورباش و کورباش آنان از این خانه میرود.
نوروز جلوهی هویت و نفسهای گرم یک ملت زنده است. تا این ملت بر گسترهی خاک زندگی میکند، نوروز نیز هر ساله، بر در هر خانهای کوبه خواهد زد و شادی و آرزو مندی و شکوفایی را با خود به ارمغان خواهد آورد.
«آرتور شوپنهاور»، یکی از فیلسوفانی است که آثار و افکار او کمتر مورد توجه جامعهی فلسفی و ادبی ایران بوده اما به تازگی دو اثر او «جهان همچون اراده و تصور» و «جهان و تاملات فیلسوف» توسط مترجم جوانی به نام «رضا ولییاری» به زبان فارسی ترجمه شده است.
یکی دیگر از نشستهای هفتگی مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران، دنیای شوپنهاور نام داشت که نگاهی بود به این دو اثر وی و مترجم کتاب به همراه دکتر «کامران فانی» و «دکتر بیژن عبدالکریمی» در آن به ایراد سخن پرداختند.
رضا ولییاری، مترجم جوان این اثر در ابتدای جلسه گفت: «به نظر من فلسفه شوپنهاور تا حد زیادی مورد غفلت قرا گرفته، در حالی که در خارج از ایران بهویژه در آمریکا بسیار مورد استقبال اهل فلسفه است.» وی گفت: «جهان و تاملات فیلسوف» به عنوان اولین اثری که ترجمه کردم، کمی احساسی بود و کار ترجمهاش حدود سهماه طول کشید. در این اثر بیشتر سعی داشتم خواننده را با شوپنهاور به صورت کلی و عمومی آشنا کنم اما در ترجمه اثر دوم سعی کردم ترجمه دقیقتر و نزدیکتری به متن داشته باشم.» ولییاری افزود: «اراده و تصور دو پایی است که سیستم انداموار فلسفی شوپنهاور بر روی این دو حرکت میکند. از نظر شوپنهاور اراده، شهود ادراک است، اما نه از طریق حواس پنجگانه بلکه از طریق شهودی مستقیم و درونی.»
مترجم کتاب «جهان همچو اراده و تصور» گفت: تاکنون بر روی چرایی انتخاب واژه اراده و تصور برای عنوان بحثهای زیادی شده اما اراده و تصور بهترین معادل ممکن است؛ چنانکه خود شوپنهاور هم برای این واژگان دلیل آورده و در تعریف تصور گفته است: «فرایند فیزیولوژیکی پیچیدهای که نتیجهاش آگاهی از تصویر میشود، تصور نام دارد.» پس از مترجم اثر، کامران فانی، نویسنده حوزه فلسفه و بهویژه آثار شوپنهاور گفت: «آشنایی من با شوپنهاور پس از خواندن تاریخ فلسفه شروع شد و پس از مطالعه آثارش علاقه شخصیام به وی افزایش یافت چرا که فکر کردم او تنها کسی است که هر سه مبحث فلسفه و علم و هنر را با هم دارد.» وی گفت: «کتاب «جهان همچو اراده و تصور» از چهار بخش تشکیل شده و دارای یک نظام سیستماتیک است. عناوین بخشهای این اثر عبارتند از: تصور، اراده، هنر و اخلاق. بخش سوم اثر با نگاهی به بخش تصور و بخش چهارم با نگاهی به دفتر دوم نوشته شده است.» فانی افزود:« شوپنهاور در بخش اول مطرح میکند دنیا تصور است و هر کس از دنیا تصور خودش را دارد. وی در بخش دوم با قبول این که دنیا چیزی است که میبینیم، تلاش میکند حقیقت و ماهیت واقعی دنیا را پیدا کند و پس از تجربه هنری و تجربه اخلاقی در نهایت به این نتیجه میرسد که دنیا رنج دارد.» فانی درباره کیفیت ترجمه دو کتاب مذکور گفت: «ترجمه اثر، ترجمه بسیار خوب و روانی است اما من چند ایراد جدی به کار مترجم دارم و آن هم این که مترجم میبایست معادل لاتین اصطلاحات را در پاورقی میآورد چون برخی از اصطلاحات کلیدیاند. نقد دیگرم این که مترجم میبایست کتاب را در همان قالب اصلی خود در دو جلد مینوشت، نه در یک جلد که حجیم و خواندنش برای مخاطب دشوار باشد.» آخرین سخنران جلسه، بیژن عبدالکریمی، نویسنده و مدرس حوزه فلسفه بود. وی گفت: «به نظرم دلیل بیتوجهی به شوپنهاور، مشکل در سیستم آموزشیمان بهویژه در واحدهای درسی فلسفه است.» عبدالکریمی در توضیح نقدش گفت: «در واحدهای درسی ما جای خالی یک دوره که مربوط به سالهای۱۹۰۰_۱۸۵۰ است، دیده میشود و همین مساله موجب شده به فیلسوفان این دوره مثل شوپنهاور، دیلتای، نیچه و… کمتوجهی شود.» وی سپس به بررسی افکار و اندیشههای شوپنهاور پرداخت و گفت: «از نظر شوپنهاور در دروان جدید نسبت بین زندگی و تفکر فرق کرده و او معتقد است که ما آنگونه میاندیشیم که زندگی میکنیم.» این هایدگر پژوه گفت: «شوپنهاور درک نهیلیستی از جهان دارد و نیچه در این زمینه آرایش مدیون شوپنهاور است. از نظر وی جهان یک کنش کور، بیشعور، بیعقل و به عبارتی یک کنش محض اما بیپایان است.» عبدالکریمی افزود: «قسمت عمده افکار شوپنهاور متاثر از آرای بودا است با این تفاوت که در تفکر بودایی حقیقت یک امر بیتعین اما برای شوپنهاور حقیقت یک اراده کور و فاقد شعور است.»
هفتمین سین سفره هفت سین «سماق» است که به عنوان صبر و امید که در ساحل زندگی میتواند کارساز و دستگیر انسان باشد. سماق نماد بردباری و تحمل دیگران و مبارزه برای خواست و آرزوها است. چون صبر به انسان میآموزد که در گذر زندگی «خستگی» را باید خسته کند و کام خود رابیابد. در وجود هر کدام از ما جوهر صبر و مقاومت برای رسیدن به اهداف وجود دارد. اما این که ما آن را تقویت کنیم و به درون سفره هفت سین دقت کنیم که ندا میدهد چگونه باش و صبر را در زندگی به کار بندیم، آن است که هشیار و بیدار باشیم.
گر صبر کنی به صبر بیشک دولت به تو آید اندکاندک
صبر و امید و فداکاری و ایمان درست چون به هم دست دهند سد سکندر شکنند
حافظ میگوید:
صبر و سفر هر دو دوستان قدیمند بر اثر صبر نوبت ظفر آید
هنگامی که باران میبارد، قصد دارد که به دریا برود اما به پشت بام شما میریزد. اما ناچار است ناودان بویناک تاریک را هم تحمل کند و مداومت و مقاومت کند تا به دریا برسد. مولوی گفته است:
کسی کو یار صبر آمد سوار باغ و ابر آمد
مکن باور که ابر تر گدای ناودان باشد
انوشیروان هم اعلام میکند که تحمل کردن هر ناخوشایندی در هر کار، یک فضیلتی ر ابه انسان خواهد داد. پایداری، خودداری و بردباری ما را در جهت دستیابی به آنچه میخواهیم، قوی میکند. سفره در آغاز سال به ما ندا میدهد که پایداری خودت را از دست ندهی. صبر به معنای مقاومت و استواری است که در راه دستیابی به اهداف پاک و انسانی خودمان هرگز کوتاه نیاییم. انسان یک عالم کوچک است که با دستیابی به درون خود میتواند چنان جوشش و کوششی از خود بروز دهد که بر مشکلات چیره شود و غم را از راه خود بردارد. آنچه ما را راهنمون میشود و همگام خواهد بود، ملکهی صبر است تا به مقصد خود برسیم.
صبر از عواملی است که میتواند شخصیت و روح آدمی را بارور سازد. و نردبانی است برای ترقی او. در فرهنگ عامیه نیز «سماق مکیدن» را کنایه از منتظر ماندن و صبر کردن برای خواست و آرزو تلقی داشتهاند.
باید بیاموزیم که با تسلط بر خویشتنمان یک میثاق معنوی ببندیم که برای رسیدن به آرزو، خواست و تمناها نباید از سختیها هراسید و باید هدف را درنوردید. و امیدوار باشیم که با آرامش به آن دست خواهیم یافت. زیرا شتابزدگی، پشیمانی را به همراه خواهد داشت.
سماق تداعی صبر است. نگرش مثبت به صبرداشته باشیم نه نگرش تحقیر و شکست. بلکه از آن جهت که باید برای دستیابی به آرزو و راه یافتن به پیروزی مقاومت کرد که این مقاومت آخرین یادآوری سفره هفت سین است که زندگی سالم را در پهنهی گیتی به دورنشینان آن ارزانی میدارد.
بیداد زمانه را زوالی خوش باد آزادی و صلح را مجالی خوش باد
سالی نه اگر به شادمانی طی شد سالی که فرا رسید سالی خوش باد
«نوروز پیروز» نوروز روز نو روزی برای زیستن روزی برای عشق روزی برای دانش و آبادی روزی برای انسان روزی برای آزادی ! ـ نوروز روزگار سرشار باد از شادی دور ازهجوم و رخنه ظلمت دور از حضور بیدادی ! ـ نوروز دیگری ست جهان را وین جاودان امید پیوسته سربلند و روان باد : ـ انسان ز بند و حلقه بیداد رسته باد ! ـ باغ و بهار میهن و همسایه شاد وشکوهمند و شکوفان در دست صلح و دوستی از هرسو گل دسته دسته باد دشمن شکسته باد زنجیر خسته باد یاران و رهسپاران را زی سرزمین مهر زی آستان آزادی زی نام سربلندی دیوارهای گول و سمج محو و گسسته باد ویران حصار ناحق باد گسترده باد آفاق چشم زندگی روان گشوده فضا پرفروغ باد جهل از جهان گریزان دلتنگ باد تاریکی قحط دروغ باد ! ـ شادی نشسته باد گل دسته دسته باد زنجیر خسته باد دشمن شکسته باد نوروز روز یاران بیداران روز امیدواران بر ما ، من و تو بر او بر ایشان شاد و خجسته باد ! ـ
1735 میلادی – نادرشاه به «نوروز» و آیینهای آن علاقهمندی فراوان داشت. وی سکه خود موسوم به سکه نادری را در مراسم سلام نوروز رایج ساخت و تعدادی از آن را به رسم عیدی به منشیها و افسران خود داد که در یک طرف سکه نقش شده بود: «الخیر فی ماوقع» و در طرف دیگر سکه این عبارت دیده میشود: «نادر ایران زمین».
۱۳۲۲ خورشیدی – تهرانیها سال ۱۳۲۲ را در سایه ترس از تیفوس آغاز کردند و نوروز خوبی نداشتند . بیماری مسری و کشنده تیفوس که نتیجه فقر ناشی از جنگ و اشغال نظامی ایران بود از اواخر سال ۱۳۲۱ بر بیچارگی مردم افزوده بود و هر روز صدها تن از این بیماری جان میسپردند. از ترس این بیماری که بعدها به نقاط دیگر کشور سرایت کرد کسی جرات دست زدن به ظرف دیگری و رفتن به مهمانی شام و ناهار را نداشت. با وجود این، مراسم عید دیدنی با احتیاط تمام انجام شد. در نیمه اسفند دولت وقت از مجلس اعتبار اضافی برای مبارزه با این بیماری تقاضا کرد که به مبلغ پانصد هزار تومان تصویب شد، ولی موثر واقع نگردید.
۱۳۲۹ هورشیدی – دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت و مبارز راه ملی شدن نفت ایران روز ۲۹ اسفند هر سال را روز ملیشدن نفت، یک روز ملی و تعطیل عمومی اعلام کرد. ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ طرح ملی شدن نفت ایران به صورت قانون درآمده بود که در اجرای آن پس از پنجدهه، از انگلستان در نفت ایران خلع ید شد و این دولت را چنان بر آشفت که تا براندازی حکومت دکتر مصدق در مرداد ۱۳۳۲ دست از مخالفت، تحریک، تحریم و توطئه نکشید.
۱۳۴۹ خورشیدی – «ایرانتایمز بینالمللی» تنها روزنامه بادوام دو زبانه (فارسیـانگلیسی) برون مرزی که در شهر واشنگتن منتشر میشود ۲۹ اسفند کار خود را آغاز کرد. ناشر این روزنامه، جواد خاکباز است که پیش از انتشار ایران تایمز از نویسندگان نشریات موسسه اطلاعات در تهران بود و همزمان در روزنامه اطلاعات(فارسی)و تهران جرنال( نشریه انگلیسی زبان) آن موسسه قلم میزد و از چند سال پیش از انتقال به آمریکا آرزوی خود را با همکارانش در میان گذارده بود که میخواهد در واشنگتن یک نشریه منظم دو زبانه منتشر کند، نشریهای مستقل و حرفهای که دیکته کسی را ننویسد و بیطرفی و انصاف را شعار خود قرار دهد و به ژورنالیسم اصیل وفادار بماند و هزینههایش را تنها خریداران و اصحاب اعلان و آگهی تامین کنند.
۱۸۹۰ میلادی – بیسمارک مردی که به تدبیر او آلمان که به صورت امیرنشینهای متعدد بود یکپارچه و به صورت یک قدرت در اروپا در آمد ۲۰ مارس از صدراعظمی برکنار و خانهنشین شد. وی با سه جنگ محدود دانمارک، اتریش و فرانسه ــ سه مدعی ایالات آلمانی ــ را شکست داده بود و به هدف خود که ایجاد آلمان واحد بود و کسی تصورش را نمیکرد جامه عمل پوشانیده بود.
۱۹۵۴ میلادی – برای نخستین بار یک روزنامه محلی در شهر کلمبیا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا برای توزیع، جعبه فلزی خودکار بدون متصدی بکار برد. تکنولوژی این جعبهها که در سراسر جهان ( جز ایران و چند کشور دیگر ) معمول شده اند پیچیده نیست.
۱۹۲۸ میلادی - صدور گذرنامه سیاسی در ایران محدود شد و در چارچوب قانون قرار گرفت.
۱۳۰۶ خورشیدی – زادروز «هوشنگ ابتهاج» شاعر غزلسرای ایرانی.
۱۳۸۶ خورشیدی – درگذشت «ثمین باغچهبان» شاعر، نویسنده، آهنگساز و مترجم.
خانواده عبداله یوسفزادگان اعلام کردهاند که بعد از گدشت یک هفته از بازداشت فرزندشان هنوز از مکان نگهداری او اطلاعی ندارند. به گفته آنها پس از یک هفته بازداشت این دانشجو تاکنون اجازه ملاقات به وی داده نشده است و زمان آزادی وی مشخص نیست. عبداله یوسفزادگان، برنده مدال طلای المپیاد ادبی در سال هشتاد و دانشجوی ممتاز فوق لیسانس حقوق دانشگاه علامه هفته گذشته در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به دلیل که هنوز روشن نیست به مکان نامعلومی در مشهد منتقل شده است. او در تماس آخر خود با خانواده اعلام کرده که حالش خوب است ولی در مورد اتهامات و دلیل و مکان بازداشت خود اطلاعی نداده است. خانواده یوسفزادگان که سال نو را بدون فرزندشان تحویل خواهند کرد از وضعیت نامعلوم او ابراز نگرانی کردهاند. در خبری که پیش از این سایت کلمه منتشر کرده بود آمده بود که یوسفزادگان در ماههای اخیر صرفا به فعالیت فرهنگی مشعول بوده و در هیچ حزب یا گروهی عضویت نداشته است.
از ده ماه پیش تاکنون، حکومت اسلامی جهاد ماهوارهای خود را با شدت هر چه بیشتر از سر گرفته است. روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت؛ شکایت دو صفحهای از سوی وزیران امور خارجه؛ فرانسه، انگلیس و آلمان به «خانم کاترین اشتون» دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا فرستاده شده و در آن خواستار رسیدگی به این مساله شدهاند.
در این نامه حکومت اسلامی متهم شده است، که با پخش پارازیت، باعث اختلال در بیش از هفتاد شبکه رادیویی و تلویزیونی خارجی شده است، که از شبکه ماهواره ای «یوتل سات» (EUTELSAT) پخش میگردند.
شرکت یوتل سات در بیانیه رسمی خود در تاریخ هفدهم مارس ۲۰۱۰، با متهمکردن ایران به پخش پارازیت به نکات زیر اشاره میکند: این شرکت مرتب به رفع اختلال در کانالهای فارسی زبان «BBC» و «VOA» میپردازد، و برای تقویت بیشتر، این دو شبکه از ماهوارههای (HOT BIRD و (W3A) نیز پخش میگردند.
یوتل سایت میافزاید، که در ده ماه گذشته شکایتهای زیادی در اینباره به نهادهای فرانسوی و بینالمللی، مسوول رسانهها و ارتباطات رسیده است. نخستین آن در ماه مه ۲۰۰۹، به آژانس ملی فرکانس فرانسه (ANFR) و آخرین آن در فوریه ۲۰۱۰ از طریق (EUTELSAT)، برای درخواست رسیدگی از سوی «کمیته تنظیم ارتباطات رادیویی اتحادیه بینالمللی مخابرات» (IUT) دریافت شده است.
رسیدگی به این شکایتها در نشست روزهای (۲۲-۲۶) مارس انجام خواهد شد. از سوی دیگر وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان، این مساله را در گردهمایی شورای وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا بررسی خواهند کرد.
معامله به مثل، یکی از مجازاتهای پیشبینیشده علیه حکومت اسلامی میباشد، برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی و شبکههای ایرانی «العالم» به زبان عربی و «پرس تی وی» به زبان انگلیسی نیز از راه ماهواره «یوتل سات» پخش میشوند. در سال ۲۰۰۴، یوتل سات ، برنامههای تلویزیون حزب اله لبنان «المنار» را قطع کرد.
هدف از مجازات حکومت اسلامی ، فشار بیشتر اروپاییان به این حکومت درباره نقض حقوق بشر در ایران میباشد. روز چهاردهم مارس برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «اتحادیه اروپا آماده اعمال تحریمهای یک جانبه علیه رژیم ایران است«.
ده سال پیش در هنگام شورشهای دانشجویی در ایران، چند کانال رادیو و تلویزیون فارسی زبان در لوسآنجلس، به پوشش خبری این رویداد پرداختند، و بازده کار آنان بسیار خوب بود، بگونهای که رژیم به فکر چاره افتاد، آیتاله خامنهای رهبر حکومت اسلامی برای چارهجویی در تلویزیون دولتی ظاهر شد، و همگان ترس را در چهره او دیدند.
رژیم اسلامی پس از زمان کوتاهی بخود آمد و جهاد ماهوارهای را برنامهریزی کرد، گفته شد که پارازیتهای ارسالی از سفارت جمهوری اسلامی در کوبا در پخش رادیو تلویزیونهای فارسی زبان اختلال وارد کرد.
با آغاز جنبش سبز در خرداد ماه گذشته موج تازهای در پشتیبانی مردم ایران در سراسر جهان براه افتاد، رادیو تلویزیونهای فارسی زبان نیز از خواب ده ساله بیدار شدند.
در صدای آمریکا دگرگونیهایی رخ داده بود، مدیران این رسانه در راستای دستهای گشاده آقای اوباما بسوی حکومت اسلامی میدویدند. اروپاییان رسانه تصویری که در ایران پخش شود نداشتند، و میدان برای آمریکاییها خالی مانده بود.
بسیاری از رادیو و تلویزیونهای فارسی زبان لوسآنجلسی هنوز هم میدان درگیریهای درونی مدیران و برنامه سازان با یکدیگر میباشد، و مدتها است که مردم از آنان رویگردان شدهاند.
صدای آمریکا «VOA» بسیاری از مبارزان کانالهای رادیو -تلویزیونی لوسآنجلس را استخدام کرده و در پشت پرده نشانده، و در حقیقت قوطی بگیر و بنشان را بدست آنان داده است.
چند ماه پیش از آغاز جنبش سبز، بنگاه سخن پراکنی انگلستان «BBC« هم دارای تلویزیونی شده بود که با ماهواره بسوی ایران روانه میشد.
ابزار تبلیغاتی آلمانها همان رادیو «دویچه وله» است، و فرانسویها هم سال گذشته بخش فارسی رادیو خود را به بهانه کمکردن هزینهها بسته و روی اینترنت رفتند.
در پشت پرده چیز دیگری در جریان است، اروپاییان نمیخواهند تنها به رادیو اکتفا کنند و میدان تبلیغاتی در ایران را، برای انگلیس و آمریکا خالی بگذارند.
بیبیسی، با اینکه در کمتر از یک سال از آغاز کار خود صدای آمریکا را پشت سرگذاشت، ولی به دلایل تاریخی، میان ایرانیان محبوب نیست، و بسیاری از همکاری با این رسانه خودداری میکنند. دستمزد سالانه همکاران جوان این رسانه سی و دو هزار پاوند انگلیس میباشد.
تا پایان سال ۲۰۱۰ بخش فارسی یورو نیوز(Euronews)، به نه زبان دیگر این رسانه افزوده خواهد شد، استخدام مدیر بخش فارسی و کارمندان آن هم اکنون در جریان است، مرکز «یورو نیوز» در شهر لیون فرانسه میباشد.
یورو نیوز (Euronews) نخستین شبکه جهانی خبری است که بیوقفه برنامه اجرا میکند و در (۲۵۳)میلیون خانه در جهان بیننده دارد که (۱۷۲) میلیون آن در اروپا میباشند.
یورو نیوز، به نه زبان آلمانی، انگلیسی، عرب، اسپانیایی، فرانسه، ایتالیایی، پرتغالی ، روس و ترکی برنامه دارد. و دارای شش و نیم میلیون بیننده در روز میباشد که سه برابر (CNN) و ده برابر (BBC World) میباشد. سیستم پخش دیجیتالی به یورو نیوز این امکان را میدهد که بتواند در سراسر جهان پخش شود.
بیست و یک سهامدار، سهام یورو نیوز را در دست دارند که عمده آنان در مالکیت تلویزیون دولتی فرانسه ( ۲۵ در صد)، ایتالیا ( ۲۳ درصد)، روسیه ( ۱۹ در صد) ، ترکیه ( ۱۶ درصد) و سویس ( ۹ درصد) میباشد. تعداد کارمندان یورو نیوز تا سال ۲۰۱۰ از سیصد و بیست تن، به چهارصد تن خواهد رسید.
فیلیپ کایلا، رییس هیتمدیره «یورو نیوز» ، پیشتر رییس بازاریابی و سپس پخش (Eutelsat) بوده است، همان شبکه ماهوارهای که در بالا به آن اشاره شد. او میل ندارد که یورونیوز فارسی نیز به سرنوشت صدای آمریکا و بی بی سی دچار شود.
فیلیپ کایلا، در باره راهاندازی بخش فارسی یورو نیوز گفت «ما یک شبکه سیاسی نیستیم. ما یک شبکه خبری، همه رنگ، متعادل با تاکید به آزادی بیان میباشیم» او افزود، کارمندانی که استخدام میشوند بر پایه قانون فرانسه از استقلال حرفه روزنامهنگاری برخوردار خواهند بود.
ممکن است پیش خودتان فکر کنید کسانی که حافظه بسیار خوبی دارند از هوش بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند! اما حقیقت این است که قدرت حافظه تا حد زیادی بستگی به این دارد که از چه ابزارهایی برای حفظ کردن استفاده کنید و چقدر در استفاده از آنها مهارت داشته باشید. در اینجا ده روش برتر برای بهبود حافظه را فرا میگیرید. امیدوارم با مطالعه و به کارگیری آنها در سال جدید دیگر مشکل حافظه نداشته باشید.
۱- اطلاعات را خرد کنید: آیا شما یک شماره تلفن را یک جا حفظ میکنید؟ نه معمولن آن را به قطعات دو یا سه رقمی تبدیل میکنید و تکه تکه حفظش میکنید. مغز انسان اطلاعات را در قطعات کوچک بهتر به خاطر میسپارد. بنابراین با خرد کردن موارد بلند به اطلاعات کوچکتر راحتتر میتوانید آنها را حفظ کنید.
۲- کلمات را به هم ربط دهید: گاهی وقتها حفظ کردن بعضی چیزها کار سختی است. من دوستی داشتم که فامیلاش «آرقند» بود. اما این اسم را نمیتوانستم حفظ کنم. کافی است در ذهنتان کمی با آن بازی کنید. آرقند؟ قند؟ آب قند؟ آهان درست شد. با ربط دادن این اسم به یک کلمه آشنا آن را حفظ کردم.
با پیدا کردن ارتباط بین موارد جدید و موارد قبلی آشنا در ذهنتان میتوانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید. البته نیاز نیست که مثل من بلند فکر کنید. چون اگر دوستم بفهمد که اسمش را چگونه حفظ کردهام…
۳- ورزش کنید: همه میگویند که ورزش برای فلان و فلان و فلان چیز مفید است! حالا ما هم میگوییم که ورزش برای حافظه هم مفید است و قدرت حفظکردن را بالا میبرد. از پشت کامپیوتر بلند شوید و کمی هم فعالیت بدنی بکنید. قرار نیست قهرمان المپیک بشوید. هدف این است که فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
۴- از حافظه تصویریتان استفاده کنید: این یکی از قدرتمندترین ابزارهای مغز است. تصور کردن یک تصویر یا صحنه روش موثری برای به خاطر سپردن است. بگویید که عینکتان را روی میز آشپزخانه گذاشتهاید. حالا تصور کنید که عینک آنجا است و تمام غذاهای روی میز را خورده! دفعه بعد که میخواهید جای عینک را به یاد بیاورید مغز آن تصویر را در ذهن دارد.
۵- تمرکز کنید: این مورد کاملن واضح است. شما نمیتوانید وقتی که تلویزیون نگاه میکنید به خوبی مطالعه کنید و چیزی را حفظ کنید. در چنین حالتی مغز شما حالت فعال و پرسشگرانه خود را از دست میدهد و نباید روی حافظهتان حساب کنید. مشابه همین حالت وقتی که در حال کار با کامپیوتر هستید زیاد پیش میآید. اینکه همزمان کار کنید، مطالعه کنید، چت کنید و … جلوی تمرکز را میگیرد و نباید انتظار عملکرد خوبی از مغز خودتان داشته باشید. بهترین حالت این است که هر زمان فقط یک کار را انجام بدهید و روی آن کاملن تمرکز کنید.
۶-خواب مناسب: اگر میخواهید همیشه حافظه خوبی داشته باشید خواب را فراموش نکنید. کم خوابی میتواند به شدت از قدرت حافظه و تمرکز شما کم کند. ضمنن فراموش نکنید که خوابیدن در شب برای مغز نسبت به خواب در روز مفیدتر است.
۷-از کاخهای حافظه استفاده کنید: این یکی از بهترین روشهای بهبود حافظه است. اگر میخواهید موارد متعددی را حفظ کنید کافی است که آنها را در یک مکان آشنا تصور کنید. و هر یک را در جایی قرار بدهید. بعد برای خودتان یک سفر ذهنی درست کنید و در این مکان در مسیری مشخص حرکت کنید. حال میتوانید هر یک از این وسایل را در یک جای خاص ببینید.
برای مثال شما هر روز صبح که از خانه خارج میشوید باید تعدادی وسایل را همراهتان بردارید. (شامل دسته کلید تان – کیف – دفترچه یادداشت – حلقه – ساعت مچی – کارت بانک) اما همیشه چیزی را فراموش میکنید. اشکالی ندارد کافی است برایشان یک سفر ذهنی در کاخ حافظهتان درست کنید. با هم امتحان میکنیم:
سفر را از تخت خواب که بیدار میشوید شروع کنید. روی میز کنار تخت یک دفترچه بزرگ یادداشت را تصور کنید که آنجا قرار گرفته (وقتی آن را بزرگ و کمی متفاوت و عجیب در تخیل خود بسازید با اغراق کردن به مغز کمک میکنید تا بهتر آن را به خاطر بسپارد.)
سپس از اتاق خواب خارج شوید به آشپزخانه بروید. آنجا درست در کنار یخچال یک دستگاه خودپرداز بانک را تصور کنید که طبق معمول کار نمیکند! وقتاش است که کارت بانک را بردارید.
ذهنتان را به اتاق بعدی خانه ببرید. آنجا روی میز ساعت مچی شما قرار گرفته. و کمی آن طرفتر روی شومینه حلقه است در حالی که به خاطر حرارت آتش کاملن سرخ شده است.
در پایان در کنار چوب لباسی کنار درب خروجی خانه کیف را تصور کنید و آن را بردارید. این سفر ذهنی را چند بار با خودتان مرورکنید. بعد از این هر روز صبح تنها طی چند ثانیه به این سفر ذهنی میروید و دیگر هیچوقت چیزی را فراموش نمیکنید. با این روش میتوانید تا دهها مورد را پشت سر هم و با نظم حفظ کنید. کاخهای حافظه انسان نامحدود هستند.
۸-رژیم غذایی مناسب: اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از مواد مهم برای بالا نگهداشتن کارایی شناختی مغز هستند. کجا یافت میشوند؟ در ماهیها به خصوص ماهیهای ساکن آبهای سرد و در مغز دانهها به خصوص گردو و روغن آن. مصرف ویتامینهای گروه B و اسید فولیک هم مغز شما را خوشحال میکند. آنها را در سبزیجات و مرکبات پیدا خواهید کرد. در طرف دیگر کشیدن سیگار و مصرف بالای الکل برای حافظه خوب نیست.
۹- آموختههایتان را به دیگران یاد بدهید: تحقیقات نشان داده که یک روش خوب یادگیری این است که به دیگران آموزش بدهید! وقتی موضوعی را برای کسی توضیح میدهید این کار به دایمیشدن آن حافظه در مغزتان کمک میکند. بنابراین بخیل نباشید و همیشه به دیگران آموزش بدهید.
۱۰- تکرار، تکرار، تکرار: وقتی یک شماره تلفن را به خاطر میسپارید یا یکی از همین روشهای گفته شده را تمرین میکنید، نکته کلیدی تکرار کردن است. با تکرار مغز شما اطلاعات را برای همیشه در خودش نگه میدارد و در به یادآوری آنها هم مهارت پیدا میکند. تمرین این روشها هم به شما کمک میکند که هر بار از آنها راحتتر و سریعتر استفاده کنید به گونهای که پس از مدتی جز ابزارهای جداییناپذیر حافظه شما خواهند شد.
شما از چه روشهایی برای به خاطر سپردن استفاده میکنید؟ آنها را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.
محققان موفق به طراحی ساختار انعطاف پذیری از ماده اکسید روی شده اند که می تواند حین شناوری در آب با ایجاد اختلاف پتانسیل، به شکستن مولکول های آب و آزاد شدن گاز هیدروژن منجر شود به نوشته کنجکاو گروهی از شیمیدانان موفق به ساخت بلورهایی از جنس اکسید روی شدهاند که میتوانند پس از غرقشدن در آب، ارتعاشات را جذبکرده و مناطق وسیعی از بار قوی مثبت و منفی در آب ایجاد کنند. در نتیجه امکان شکستن ملکولهای آب فراهم شده و گازهای هیدروژن و اکسیژن متصاعد میشوند آنها نشان دادند با استفاده از ارتعاشات مافوق صوت در زیر آب میشود بین ۵ تا ۱۰ درجه در ابتدا و انتهای این رشتهها انحراف ایجاد کرد. چنین تغییر زاویهای میتواند میدانی الکتریکی با اختلاف پتانسیل کافی برای شکستن مولکولهای آب و آزاد کردن اتمهای اکسیژن و هیدروژن خلق کند.
قرعهکشی مرحله یکچهارم پایانی رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان اروپا شب گذشته (جمعه) برگزار شد. بر اساس اعلام برنامه تیم فوتبال بارسلونا اسپانیا باید به مصاف آرسنال انگلستان برود و منچستر یونایتد انگلستان به دیدار بایرن مونیخ آلمان خواهد رفت. بوردو و لیون فرانسه با هم مقابله میکنند و اینترمیلان در قرعهای نه چندان سخت به دیدار زسکا مسکو روسیه میرود. همچنین در مرحله نیمه نهایی برنده بازی منچستریونایتد و بایرن مونیخ به دیدار برنده جدال فرانسویها خواهد رفت و برنده بازی بارسلونا و آرسنال با برنده اینترمیلان و زسکا مقابله میکند. گفتنی است فینال این دوره از رقابتها در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید برگزار میشود.
دادستان عمومی و انقلاب تهران از اعطای مرخصی و آزادی حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران خبر داد.
عباس جعفری دولتآبادی دادستان تهران گفت: «با توجه به فرا رسیدن سال جدید مقرر شد که به آقای مرعشی تا پایان ۱۴ فروردین ماه مرخصی اعطا شود لذا وی صبح امروز از زندان آزاد شد.»
آقای مرعشی که در تاریخ دوازدهم بهمن ماه سال جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل یک سال حبس و محرومیت از کلیه فعالیتهای سیاسی و فرهنگی محکوم شده بود، روز پنجشنبه برای اجرای حکم از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
محمود احمدینژاد رییس دولت ایران خواستار برگزاری همهپرسی برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها شد. آقای احمدینژاد روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره طرح هدفمند کردن یارانهها، خواستار برگزاری همهپرسی در مورد اجرای این طرح شد. وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس، پشنهاد مراجعه به آرای عمومی برای تعیین تکلیف طرح هدفمند کردن یارانه ها را داد. شایان ذکر است طرح پیشنهادی رییس دولت دهم به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و هماینک دولت و مجلس بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند. اظهارات محمود احمدینژاد برای برگزاری رفراندوم در حالی بیان میشود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی مخالف اجرای این طرح هستند و آن را تورمزا میدانند.
به گزارش خبرنگار ندای سبز آزادی به نقل از دوستان علی قاآنی فرزند سردار اسماعیل قاآنی، وی همچنان در یکی از بازداشتگاههای نامعلوم سپاه پاسداران در مشهد زندانی است. گفتنی است سردار قاآنی در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری به شکل مشهودی و مکررن مخالفت خود را با تقلب و کودتای انتخاباتی و سرکوب مردم معترض پس از انتخابات بیان کرده است. کودتاچیان با اعمال فشار بر این سردار سپاه شرط آزادی فرزند اسیر او را موضعگیری این سپاهی منتقد علیه جنبش سبز عنوان کردهاند.
به گفته این فرد نزدیک به خانواده قاآنی کودتاچیان حتی از سردار اسماعیل قاآنی خواستهاند که خبر بازداشت فرزندش علی که دانشجو رشته برق دانشگاه آزاد مشهد است ، را تکذیب کند تا فرزندش آزاد شود.
در پی انتشار خبر بازداشت علی قاآنی فرزند سردار اسماعیل قاآنی از سرداران عالیرتبه سپاه و فرماندهان هشت سال جنگ با عراق در ندای سبز آزادی، خبرگزاری فارس از رسانههای حامی کودتا با انتشار خبری جعلی بازداشت فرزند سردار قاآنی را تکذیب کرد.
نکته جالب در خبر فارس که جعلی بودن آن را به اثبات میرساند در بخشی ازآن کاملن مشهود است که مدعی شده که ندای سبز آزادی خبر از بازداشت فرزند دانشجو سردار قاآنی در یکی از تجمعات دانشجویی داده است. فارس در خبر جعلیاش آورده : «… نوشتهاند که نامبرده در تجمعهای ضدانقلابی دستگیر شده است.« حال آنکه در متن خبر ندای سبز آمده است: «علی قاآنی که دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد مشهد است، هفته گذشته در این شهر بازداشت شد. با توجه به اینکه او هیچ فعالیت سیاسی یا دانشجویی نداشته و در روزهای اخیر هم تجمعی در محل تحصیل وی برگزار نشده، تردیدی باقی نمیماند که بازداشت او صرفن برای اعمال فشار به پدرش بوده است.«
پیش از این ندای سبز آزادی خبر بازداشت علی قاآنی برای اعمال فشار بر پدرش را منتشر کرده بود. سردار پاسدار اسماعیل قاآنی از برجستهترین فرماندهان ناراضی سپاه است که با کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد و سرکوب مردم پس از انتخابات مخالفت کرده است. اعتراض وی به نسبت دیگر معترضان داخلی سپاه جدیتر بوده و تا جایی که از شرکت نیروهای تحت امرش در سرکوب خیابانی مردم جلوگیری کرده است. سردار قاآنی از حضور در نماز جمعه ۲۹ خرداد به امامت آیت اله خامنهای خودداری کرد تا اعتراض خود را به روشنترین شکل نسبت به مواضع رهبر پس از انتخابات اعلام کند. وی از فرماندهان شناخته شده سپاه در هشت سال جنگ با عراق بوده و در جریانات داخل سپاه از نزدیکان محمدباقر قالیباف، از سرداران سابق سپاه و شهردار فعلی تهران محسوب میشود.
سردار قاآنی در آخرین اظهار نظر رسمیاش که در مراسم ختم شهید شوشتری انجام شد، گفته بود: «یک نکته مهم که در مجامع مختلف و از دیدگاههای متفاوت بحث و مطرح میشود موضوع تبدیل تهدیدها به فرصت است که این یک موضوع هنرمندانه و کارشناسانه است که یکی از هنرهای حضرت امام رضواناله همین تبدیل تهدیدها به فرصت بود.»
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز این عید را خطاب به مردم ایران تبریک گفت. آقای اوباما در پیام نوروزی خود گفت پیشنهاد آمریکا برای گفتگوی مستقیم با حکومت ایران همچنان پابرجاست و دولت این کشور را در افزایش انزوای جهانی آن مقصر دانست. وی افزود: «به رغم اختلاف ایالات متحده با حکومت ایران، آمریکا در پی آیندهای روشن برای مردم این کشور است تا بتوانند به حقوق خود دست پیدا کنند، به طور کامل در اقتصاد جهانی شریک شوند و به غنای جهان از طریق مبادلات فرهنگی و آموزشی کمک کنند.» صحبتهای آقای اوباما در حالی بیان میشود که ایران هماکنون بر سر مسایل خود و موضوع هستهای با غرب در تنش است.
محمد معصومیان،محمد رضا ملکی،مصطفی ابراهیم تبار،علیرضا فلاحتی و امین تسلیمی آزاد شدند فعالان دانشجویی و سیاسی دربند شهر بابل در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه با سپردن وثیقه آزاد شدند. این فعالان دانشجویی در یک ماه اخیر پس از احضار و مراجعت به دفتر پیگیری دادستان، توسط ماموران اداره اطلاعات مازندران بازداشت شده بودند. اگفته می شود اتهام این دانشجویان مازندرانی اقدام علیه امنیت ملی است.
29اسفند مصادف با سالروز ملی شدن صنعتنفت ایران است. که به جرات میتوان یکی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر ایران ارزیابی کرد که نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در جنبشهای آزادیخواهانه و استقلالطلبانه ملت ایران داشته است. قانون ملیشدن صنعتنفت در واقع پیشنهادی بود که به امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی ایران در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارایه شد و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ تصویب گردید و پیشنهاد قانونی شد.
«بهنام سعادت ملت ایران و بهمنظور کمک به تامین صلح جهانی، امضاکنندگان ذیل پیشنهاد مینماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهرهبرداری در دست دولت قرارگیرد.»
۲۹ اسفند۱۳۲۹ برابر با سالروز ملیشدن صنعتنفت، در سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ مذاکراتی بین «نویل گس»، از مقامات شرکت نفت ایران و انگلیس، و «عباسقلیگلشاییان»، وزیر دارایی دولت ساعد انجام شد و حاصل آن قراردادی بود که به قرارداد الحاقی «گس گلشاییان» معروف شد. طبق این قرارداد، حق امتیاز ایران از نفت جنوب افزایش مییافت و برپایه قانون استواری قرار میگرفت.
کارگزاری لوله های نفت در جنوب ایران پس از اعلام ملی شدن صنعت نفت
دکتر مصدق اگرچه در دوره پانزدهم در مجلس حضور نداشت ولی بهکمک نمایندگانی از جبهه ملی مثل «حسین مکی»، «مظفر بقایی» و «ابوالحسن حایریزاده» توانست از تصویب آن جلوگیری کند و عمر مجلس پانزدهم بهپایان رسید. شاه در این دوره به مقامات بریتانیا اطمینان میداد که اگر با اصلاحات او و افزایش اختیاراتش موافقت کنند قرارداد الحاقی نیز به تصویب خواهد رسید.
با شروع انتخابات و روشن شدن اعمال نفوذهای وسیع در جریان آن، مصدق با عدهای از همفکرانش در اعتراض به وضع انتخابات در دربار متحصن شدند. شاه با اکراه آنان را در کاخ پذیرفت ولی اعتراض آنان به انتخابات را قبول نکرد. دکتر مصدق و همراهانش در این تحصن جبهه ملی ایران را پایه گذاشتند که در سالهای بعد نقش موثری در صحنه سیاسی ایران داشت. دکتر مصدق و چند تن دیگر از جبهه ملی در انتخابات مجلس شانزدهم به مجلس راه یافتند.
در همین دوره «عبدالحسین هژیر» که پس از نخستوزیری مدتی عملن و بعد رسمن وزیر دربار بود به دست فدائیان اسلام کشته شد و این ضربهای به دربار و شاه بود. مجلس شانزدهم پس از انعقاد به «ساعد» رای اعتماد نداد و دوران نخستوزیری او بهپایان رسید، بدون اینکه بتواند قرارداد الحاقی را که دربار و دولت بریتانیا به تصویب آن نظر داشتند به تصویب برساند.
پس از ساعد،«علیمنصور» نخستوزیر شد. بریتانیاییها او را قادر به قبولاندن قرارداد الحاقی به مجلس میدانستند. منصور نیز بدون رای تمایل به نخستوزیری رسید و شاه به این ترتیب میخواست بر اختیارات خود تاکید کند.
در ۴ خرداد ۱۳۲۹ دکتر مصدق در نطقی مجلس موسسان را غیرقانونی خواند و به شاه نصیحت کرد که از اقدامات خلاف قانون اساسی مشروطه دوری کند. وی همچنین از دخالتهای دربار و اشرف پهلوی و رییس ستاد ارتش در امور سیاسی کشور انتقاد کرد.
منصور برای جلب نمایندگان به خواستههای جبهه ملی با نظر مساعد برخورد میکرد. همچنین او «آیتاله کاشانی» را که پس از ترور شاه به لبنان تبعید شده بود به ایران دعوت کرد. بالاخره منصور قرارداد الحاقی را به مجلس تقدیم کرد ولی نظری در موافقت با آن ابراز نکرد و خواست که مجلس قرارداد را بررسی کند. منصور در ۵ تیر ۱۳۲۹، به شرط اعزام به رم در سمت سفیر ایران در ایتالیا، استعفا داد.
شاه بدون رای تمایل مجلس نخستوزیر جدید، یعنی «رزمآرا» را منصوب کرد. دکتر مصدق و جبهه ملی بهشدت با او مخالفت کردند ولی او توانست رای اعتماد از مجلس را به دست آورد. رزمآرا زیر فشار بریتانیا از مجلس خواستار تصویب قرارداد الحاقی شد ولی مخالفت مصدق و جبهه ملی بجای این کار منجر به مطرح شدن پیشنهاد ملی شدن نفت در سراسر ایران شد.
موضوع منحل کردن مجلس به دست شاه برای باز کردن دست رزمآرا نیز در میان طرفداران بریتانیا مطرح بود ولی شاه که دیگر از قدرت گرفتن رزمآرا و احتمال سرنگونی خود به دست او بیمناک شده بود به مخالفان او پیوست. رزمآرا که از تصویب قرارداد الحاقی مایوس شده بود بدون اینکه اعلام کند میخواست با پشتیبانی ظاهری از اندیشه ملی شدن نفت قرارداد جدیدی را پیشنهاد کند که عملن حق امتیاز ایران را به ۵۰ درصد میرساند. ولی مقامات شرکت نفت ایران و انگلیس به شدت با این فکر مخالفت کردند. رزمآرا در ۱۳ اسفند ۱۳۲۹ ظاهرن به دست یکی از اعضای فداییان اسلام کشته شد.
پس از کشته شدن رزمآرا، شاه باز هم بدون کسب رای تمایل مجلس، «حسن علا» را به نخستوزیری برگزید. علا پس از چند روز ناگهان استعفا داد و شاه آماده بود تا «سیدضیاالدین» طباطبایی را به نخستوزیری برگمارد. گفته میشد که شاه با انحلال مجلس و سیدضیا با دستگیری مخالفان جلوی روند ملی شدن نفت را خواهند گرفت. در جلسهای در مجلس شورایملی، «جمالامامی» به مصدق پیشنهاد نخستوزیری کرد، با این فکر که او قبول نخواهد کرد و سپس سید ضیا نخستوزیر خواهد شد. امامصدق نخستوزیری را قبول کرد و نقشههای شاه و انگلیسیها و سیدضیا و دیگران عملی نشد.
به خاطر محبوبیت مصدق و امر ملی شدن نفت، قدرت شاه در دوره نخستوزیری مصدق روزبهروز کمتر میشد و تمام کوششهای او و دربار با اقدامات متقابل مصدق خنثی میشد. شاه نیز در ظاهر از او پشتیبانی میکرد ولی عملا در برکناری او میکوشید.
مهدی کروبی از رهبران اصلاحطلب و دبیر کل حزب اعتماد ملی روز جمعه با انتشار پیامی ویدیویی فرا رسیدن نوروز را به مردم ایران تبریک گفت. آقای کروبی با انتقاد از سخنان رهبر ایران اظهارداشت: «نظام جمهوری اسلامی هماینک با وجود شخصیتهایی مانند برخی مسوولان بیشتر به قایق شبیه است و نه کشتی» به نظر میرسد این اظهارات آقای کروبی در واکنش به سخنان آیتاله خامنهای رهبر ایران است که پیش از این گفته بود همه باید در کشتی نظام قرار بگیرند. آقای کروبی همچنین افزود: «ما مخالف نظامی هستیم که مسوولان آن افرادی همچون احمدینژاد، مرتضوی، جنتی و دیگران هستند» پیش از این نیز میرحسین موسوی از دیگر رهبران مخالف دولت طی پیامی جداگانه نسبت به وضعیت کنونی ایران انتقاد کرده بود.
ساعت رسمی ایران ساعت ۲۴ ، یک شنبه اول فروردین ۱۳۸۹ یک ساعت به جلو کشیده می شود. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،بر اساس قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ساعت ۲۴ روز سیام شهریور به حال سابق برگردانده میشود. پیش از این محمود احمدی نژاد، در مهرماه ۱۳۸۶ قانون تغییر ساعت رسمی کشور که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تایید شورای نگهبان رسیده بود را برای اجرا به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ابلاغ کرد.
هرقدر فیلمهای اکشن و سریال لاست و ۲۴ تماشا را کردید، کافی است. بیایید برای چند دقیقه هم که شده، آرامش را به روح خود هدیه کنید. این نخستین قسمت از برنامه ریلکسیشن رادیو کوچه است. هر جایی که باشید، فرقی نمیکند. فقط کافی است چشمهایتان را ببندید و تصور کنید. ذهنتان را آزاد کنید. چیزی که میشنوید را تجسم کنید…
19 مارس روز سنت ژوزف در مذهب کاتولیک، روز پدر در کشورهای مختلف
۱۳۰۲ خورشیدی – تظاهرات به حمایت از برقراری نظام جمهوری در ایران که پرچمدار آن رضاخان رییس الوزرا و سردار سپه وقت بود در آخرین روزهای سال ۱۳۰۲ به اوج خود رسیده و همه امور کشور را تحتالشعاع خود قرار داده بود. تظاهرات که از تهران و میدان توپخانه آغاز شده بود به سراسر ایران گسترش یافته بود و سیل تلگرام به پشتیبانی از فکر برقراری جمهوریت از شهرستانها به تهران سرازیر بود، حتا در آخرین جلسه عمومی مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۲ که ۲۸ اسفند برگزار شده بود گروهی از افسران ارتش وارد جلسه شده و خواستار حذف قاجاریه و سلطنت، و برقراری جمهوری شدند.
۱۵۰۳ میلادی – زادروز «بندتو وارچی» Benedetto Varchi مورخ و فیلسوف ایتالیایی است که ۶۲ سال عمر کرد. وارچی به معنای واقعی کلمه یک تاریخنگار حرفهای بود. یک تاریخ شانزده جلدی محصول کار اوست. او گفته است که یک مورخ حرفهای میتواند به خواست و سفارش هر کس یک موضوع تاریخی و یا یک رویداد را بررسی کند، حقایق را کشف و بنویسد، ولی نباید حتا اگر خنجر برگردنش بگذارند از حقیقتنویسی خارج شود .
۱۶۴۴ میلادی – «سی سانگ» امپراتور وقت چین از دودمان مینگ پس از اینکه شنید یک مقام این کشور از راه خیانت یکی از دروازههای پکن را به روی نیروهای شورشی که شهر را محاصره کرده بودند گشوده و شورشیان وارد شهر شدهاند خودکشی کرد و متعاقب او دویست تن از اعضای خاندان و درباریان او دست به خودکشی زدند تا اسیر و تحقیر نشوند و با خودکشی آنان حکومت سلسله «مینگ» بر چین که ۲۷۶ سال طول کشیده بود پایان یافت.
۱۹۶۵ میلادی – دکتر سوکارنو رییس جمهوری اندونزی همه شرکتهای نفتی خارجی در آن کشور را ملی اعلام کرد.
۱۹۸۷ میلادی – درگذشت «لویی ویکتور دوبروی» فیزیکدان فرانسوی و برنده جایزه نوبل فیزیک در سال (۱۹۲۹) برای کشف طبیعت موجی الکترونها.
۱۳۸۱ خورشیدی – در پی ماهها تهدید، نیروهای مشترک آمریکا و انگلیس جنگ با عراق را آغاز کردند.
۱۹۱۵ میلادی – سیاره پلوتون برای اولینبار در عکسهای گرفته شده ظاهر شد. ۱۵ سال بعد این سیاره توسط «کلاید تومباق» در رصدخانه لول کشف شد.
ششمین سین سفره هفت سین «سرکه» است. سرکه نماد پذیرش ناملایمات و مظهر رضا و تسلیم است. چرا که زندگی توام با مشقت و رنج است. هیچ انسانی نیست که در زندگی فارغ از دغدغه بزید. خداوند هم بارها گفته است که انسان را در رنج آفریدیم. اما اکنون که این ناملایمات بر سر ما فرو میریزد چه باید کرد؟
رضا به داده بده وز جبین گره بگشای که بر من و تو در اختیار نگشودند
سین ششم بر این پای میفشارد که سخن از جهان دستنایافتنی نیست بلکه سخن از کار روزانه است. صحبت از ملموسات و حیات و محسوسات است. اشاره به شدنیها و قطعیها و ناگزیرها است. سرکه نشان این است که در طول زندگی خودمان کاستیها را هم بپذیریم. زندگی را تعطیل نکنیم و ادامه دهیم. رنجها انسان را میسازد.
از رنج کشیدن آدمی حر گردد قطره چو کشد حبس بسی در گردد
هر آسایشی با رنجی همراه است و سرکه نماد این است که رنج را هم بپذیریم. که حیات مجموعه تضادها، دوگانگیها و تناقضها است.
در فرهنگ ما «سرکه بر ابرو داشتن» نشانهی ترشرویی و عبوسی است و یا «سرکه جبین» نشانه بد خلق است. کلیم کاشانی می گوید:
باغبان را سرکه ابرو به هنگام بهار از برای باغ و رنگ باغ ابری دیگر است
مولوی میگوید: سرکه فشانی چه کنی که آتش ما را بکشی
پذیرش ناملایمات باعث میشود که انسان کامروا باشد.
گهگهی آن شکر فشان سرکه فشان شدی ز لب
گرم شکر شدم ز لب سرکه فشان من کجاست
این پیوند هفتگانهی عقل و صبر و پیکار و تسلیم و رضا همراه با تلاش ما میتواند زندگی را به اهدافی که داریم نزدیک کند. وگرنه وادادگی و پسزدگی هرگز نمیتواند انسان موفق را به جامعه ارایه دهد.
البته اعلام کردند که سرکه خاصیت ضد سرطانی دارد و برای بسیاری از امراض مفید است.
«تام جونز» خوانندهی سبکهای پاپ و سول بیش از ۴۵ سال است که در زمینهی موسیقی فعالیت میکند. او از دل فقر و گمنامی به شهرت و محبوبیت فراوانی دست پیدا کرده است. در این برنامهی ملودی کوچه، از این هنرمند صحبت کردهایم.
تام جونز با صدای گرم و قدرتمند خود در خاطرهی بسیاری از مردم جهان جای دارد. او با نام اصلی «تامس جونز وودوارد» در ولز انگلستان در سال ۱۹۴۰ متولد شد. خانوادهی فقیر تام در مهمانیها و جمعهای دوستانهی خود از شنیدن صدای تام نوجوان لذت میبردند چون او در زمینهی خوانندگی استعدادی خدادادی داشت و در جشنهای دوستانه آواز میخواند. تام در سن ۱۷ سالگی ازدواج کرد و تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان نرساند.
همزمان با پدر شدن در سنین نوجوانی، تام مجبور بود به سختی کار کند تا خرج خانوادهاش را بدهد. باربری، دربانی، کارگری ساختمان و رانندگی ماشینهای سنگین از جمله کارهایی بودند که تام جونز برای تامین معاش انجام میداد تا اینکه بهیاد صدای خوب و استعدادش در خوانندگی افتاد و تصمیم گرفت در بارها آواز بخواند و از این راه پول درآورد.
مدتی بعد تام جونز تهیهکنندهای را راضی کرد که از او حمایت کند تا آهنگهایی را ضبط کرده و به بازار موسیقی عرضه کند. وی اندکاندک به موفقیت دست پیدا کرد و در سراسر ولز معروف شد. سپس به بارها و کلابهایی که تا پیش از این دوره در آنها به آواز خواندن مشغول بود برگشت اما طولی نکشید که تهیهکنندهی معروفتری از راه رسید و به تام کمک کرد که اینبار بتواند خودش را در سراسر انگلستان مطرح کند.
سالهای نیمهی دوم دههی ۶۰ اوج دوران درخشش تام جونز بودند. محبوبیت وی از مرزهای کشورش فراتر رفت و این هنرمند به آمریکا مهاجرت کرد تا در کلابهای نیویورک و لاس وگاس آواز بخواند. تام جونز با استقبال شدیدی مواجه شد بهطوریکه خانمهای جوان در هنگام اجرای زندهی این هنرمند کارهای خارقالعادهای انجام میدادند و جیغها و فریادهای سرشار از شادی و هیجان، برنامههای تام را معروف کرده بود.
ما خودمان را چنین متقاعد میکنیم ، که با ازدواج زندگی بهتری، خواهیم داشت وقتی بچهدار شویم بهتر خواهد شد، و با به دنیا آمدن بچههای بعدی زندگی بهتر…..
ولی وقتی میبینیم کودکانمان به توجه مداوم نیازمندند، خسته میشویم، بهتر است صبر کنیم تا بزرگتر شوند. فرزندان ما که به سن نوجوانی میرسند، باز کلافه میشویم، چون دایم باید با آنها سروکله بزنیم. مطمئنن وقتی بزرگتر شوند و به سنین بالاتر برسند، خوشبخت خواهیم شد. با خود میگوییم، زندگی وقتی بهتر خواهد شد که همسرمان رفتارش را عوض کند، یک ماشین شیکتر داشته باشیم، بچههایمان ازدواج کنند، به مرخصی برویم و در نهایت بازنشسته شویم…. حقیقت این است که برای خوشبختی، هیچ زمانی بهتر از همین الان وجود ندارد. اگر الان نه، پس کی؟ زندگی همواره پر از چالش است. بهتر این است که این واقعیت را بپذیریم و تصمیم بگیریم که با وجود همه این مسایل، شاد و خوشبخت زندگی کنیم. خیالمان میرسد که زندگی، همان زندگی دلخواه، موقعی شروع میشود که موانعی که سر راهمان هستند، کنار بروند: مشکلی که هم اکنون با آن دست و پنجه نرم میکنیم، کاری که باید تمام کنیم، زمانی که باید برای کاری صرف کنیم، بدهیهایی که باید پرداخت کنیم و … بعد از آن زندگی ما، زیبا و لذت بخش خواهد بود! بعد از آنکه همه اینها را تجربه کردیم، تازه میفهمیم که زندگی، همین چیزهایی است که ما آنها را موانع میشناسیم. این بصیرت به ما یاری میدهد تا دریابیم که جادهای بسوی خوشبختی وجود ندارد، خوشبختی، خود همین جاده است..
پس بیایید از هر لحظه لذت ببریم… برای آغاز یک زندگی شاد و سعادتمند لازم نیست که در انتظار بنشینیم: در انتظار فارغالتحصیلی، بازگشت به دانشگاه، کاهش وزن ، افزایش وزن، شروع به کار، ازدواج، شروع تعطیلات، صبح جمعه، در انتظار دریافت وام جدید، خرید یک ماشین نو، باز پرداخت قسطها، بهار و تابستان و پاییز و زمستان، اول برج، پخش فیلم مورد نظرمان از تلویزیون و……. خوشبختی یک سفراست، نه یک مقصد… هیچ زمانی بهترازهمین لحظه برای شاد بودن وجودندارد. زندگی کنید و ازحال لذت ببرید..
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر