
خبر / رادیو کوچه
در روزهای اخیر، لاله حسنپور، فعال حقوق بشر و وبلاگنویس با صدور حکمی از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، به پنج سال حبس قطعی محکوم شد و متعاقب آن جهت اجرای حکم احضار شده است.
به گزارش هرانا، حکم یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی لاله حسنپور که توسط قاضی پیرعباسی صادر شده بود، از سوی دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفته است.
اتهامات این فعال حقوق بشر پیشتر «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر و فعالیت در خبرگزاری هرانا»، «اجتماع و تبانی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «توهین به ریاست جمهوری» عنوان شده بود.
این در حالی است که متعاقب تایید حکم، این پرونده به اجرای احکام فرستاده شد و نامبرده نیز جهت اجرای حکم به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شده است.
لازم به یادآوری است که لاله حسنپور، روز سهشنبه بیست و پنجم اسفندماه توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل پدریاش در تهران بازداشت شد. وی مدت ۷۰ روز را در سلولهای انفرادی بند ۲- الف زندان اوین محبوس بود و سپس با تبدیل قرار موقت بازداشت به وثیقه بهطور موقت آزاد شد.
بیشتر بخوانید:
«برگزاری دادگاه لاله حسنپور، فعال حقوق بشر»
خبر / رادیو کوچه
روحاله حسینیان رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس ایران روز یکشنبه در واکنشی به دخالت نظامی عربستان در بحرین، عنوان کرد جمهوری اسلامی هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کند و اجازه ندهد «مرزهای عربستان سعودی به ایران نزدیک شود.»
به گزارش خبرآنلاین آقای حسینیان افزود: «اکنون یک فرصت استثنایی پیش آمده و نباید از این فرصت، به خاطر محافظهکاری کنار بکشیم و اجازه دهیم دشمنان ما در منطقه به اشغال نظامی بپردازند.»
اظهارات جدید رییس این فراکسیون در مورد تحولات منطقه، در حالی صورت میگیرد که محمود احمدینژاد رییس جمهوری ایران، اخیرن با هشدار به دولت ریاض در مورد فرستادن نیروی نظامی به بحرین، این کار را با حمله نظامی عراق به کویت و ایران مقایسه کرده و خواهان خروج نیروهای عربستان سعودی از بحرین شده است.
بیشتر بخوانید:
«بین ایران و کشورهای عربی سوتفاهم پیش آمده است»
شراره سعیدی/ رادیو کوچه
دولت مدعی پاکدستی و خوشنیتی آقای «احمدینژاد»، مزین به شخصیت تازه مشهوری بهنام «اسفندیار رحیم مشایی»، است، آقای رحیم مشایی با آغاز به کار دولت نهم و بهدلیل آشنایی پیشین احمدینژاد با وی، در بدنه دولت جذب شد و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری را عهدهدار شد. وی همچون «غلامحسین الهام» چندین شغل دارد، رحیم مشایی از حجاب گرفته تا مسایل اتمی صاحبنظر است. حتا گفته میشود بسیاری از اقدامات احمدی نژاد با هدایت و نظر مشایی است.
مشایی در دوران ریاست خود در سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اقدامات زیادی انجام داد، منجمله:
موافقت با آبگیری سد «سیوند» اقدامی که از عقل سلیم هر ایرانی با هر میزان سواد بعید است، این اقدام انتقادات فراوانی را از مشایی به همراه داشت. مشایی در اینباره در زمستان سال 85 گفته بود: «وظیفه ما این بود که یک بررسی کارشناسی دقیقی از منطقه انجام بدهیم به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی با تحرک بسیار خوب سیزده هیت کارشناسی داخلی و خارجی، جلوی آبگیری را گرفتیم، بارها در چند مرحله اما سرانجام سازمان با توجه به مصالح ملی رضایت داد که وزارت نیرو سد را آبگیری کند.»
یکی دیگر از ماجراهای عجیب این آقا، ماجرای غرامتگیری موزههای آمریکا از جمله دانشگاه «شیکاگو» از ایران مربوط به انفجار بمبی در «اورشلیم» در تاریخ 4 سپتامبر 1997 بود که آن را به حماس و حمایت دولت ایران نسبت داد
سد سیوند در 95 کیلومتری شمال شیراز، پنجاه کیلومتری تختجمشید و در حدود هفده کیلومتری پاسارگاد، بر روی رودخانه سیوند و درون منطقهای که به تنگه بلاغی معروف است، ساخته شده، فاصله دهانه سد سیوند تا آثار و سازههای اصلی پاسارگاد نزدیک به هفده کیلومتر و بنا به نظر کارشناسان، خط پایان آبگیری دریاچه پشت آنکه رو به دشت مرغاب دارد، نزدیک به هفت یا نه کیلومتر است در حالی که بنابه نظر پارهای دیگر از کارشناسان در صورتی که سد با کل ظرفیت آبگیری شود دریاچهای که پشت آن به وجود میآید در نزدیکی چهار کیلومتری آرامگاه کورش میایستد. با آبگیری سد سیوند بیش از هشت هزار اصله درخت پانصد ساله از بین رفت و همچنین چندی پیش اعلام شد که ساختمان آرامگاه «کوروش» نم کشیده است.
یکی دیگر از ماجراهای عجیب این آقا، ماجرای غرامتگیری موزههای آمریکا از جمله دانشگاه «شیکاگو» از ایران مربوط به انفجار بمبی در «اورشلیم» در تاریخ 4 سپتامبر 1997 بود که آن را به حماس و حمایت دولت ایران نسبت داد. «عبداله شهبازی» عدم اقامه دعوی توسط مشایی علیه موزههای آمریکایی به دلیل تاراج دهها هزار لوح گلی دوران هخامنشی که تنها 300 لوح در سال 1383 به ایران برگردانده شده بود را مطرح کرد.
همچنین سرقت نسخه رونوشت از کتاب «قانون» ابوعلیسینا در هفته میراث فرهنگی در دوران ریاست او اتفاق افتاد. این سرقت نه تنها توسط مسوولان اعلام نشد، بلکه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پاسخ به خبرنگاری که درباره صحت این سوال پرسیده بود، گفت: «پرسیدن این سوال حسن نظر نیست چرا که اگر یک پرسش برای مجموعهای زیان داشته باشد، نباید آن را مطرح کرد.» این مدیر این سرقت را طبیعی دانسته و گفته بود: «در زمان سرقت دو نفر از نیروهای یگان حفاظت در موزه حضور داشتهاند، اما متوجه موضوع نشدهاند و در نخستین گام همین دو نفر باید پاسخگو باشند که چرا این اتفاق رخ دادهاست.» او درباره سرقت کتاب ابوعلیسینا گفته بود: «آرامگاه بوعلیسینا حتا به سیستم برق اضطراری نیز مجهز نبوده، بنابراین وقوع این سرقت هیچ تعجبی ندارد.»
در خردادماه 87، کتیبه هخامنشی خارک که اواخر سال 86 در پی احداث جادهای توسط وزارت نفت، در این جزیره تاریخی کشف شده بود، توسط برخی افراد ناشناس با یک شی نوک تیز تخریب شد. باستانشناسان از این کتیبه که به خط فارسی باستانی بود بهعنوان سندی دیگر بر نام خلیج فارس یاد میکردند، که در یورش افراد ناشناس از بین رفت. این موارد را باید به همکاری نزدیک سازمان با شرکت «توسعه جهانگردی و ایرانگردی» افزود.
شرکتی که با بررسی پرونده آن بزرگترین و ضربه زنندهترین سرقت تاریخ ایران را پشت نام خود مخفی کرده است، این شرکت با مدیریت «مهدی جهانگیری» معاونت سابق سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از ابلاغ اصل 44 توسط رهبر جمهوری اسلامی در یک معامله درون سازمانی و عجیب، هرچه که بود را در مالکیت خود گرفت. شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی از نوع سهامی خاص و ماموریتها و وظایف آن، برنامهریزی و توسعه زیرساختهای صنعت گردشگری از قبیل مراکز اقامتی، اردوگاه گردشگری «کمپینگ» و حمامهای آب معدنی، مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی، مناطق نمونه گردشگری، مجتمعهای سیاحتی و تفریحی، تاسیسات و تجهیزات جابهجایی گردشگری و اجرای طرحها و پروژهها از طریق عقد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران صلاحیتدار است.
این شرکت جز در استانهای تهران، لرستان، گلستان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی، در 23 استان دیگر شعبه دارد و هتل صخرهای کندوان، شرکت توسعه فنآوری اطلاعات میراث آریا، شرکت توسعه مهمان، خانههای پردیسان، شرکت هتلهای بینالمللی راحت، شرکت سرمایهگذاری پاد، شرکت توسعه هتلهای شرق ایران، هتل بینالمللی لاله تهران، هتل لاله یزد، هتل لاله چابهار، هتل بینالمللیسرعین و همچنین مجمتع آب درمانی سبلان و…را خرید و فروش کردهاست. مشایی و جهانگیری به سراغ موزهها نیز رفته بودند که با هوشیاری برخی از فرهنگ دوستان و سایتهای خبری، نتوانستند معاملاتشان را به سرانجام برسانند.
این آقای مشایی در 27 تیر 1388 بهعنوان معاون اول رییسجمهور در دولت دهم معرفی شد. این انتخاب با مخالفتهای فراوانی در طیف مخالفان و حتا برخی از حامیان احمدینژاد روبرو شد، تا آنجا که حتا ناصر «مکارم شیرازی»، مرجع تقلید شیعه، تصدی او را نامشروع اعلام کرد و «محمدحسین ابوترابیفرد» نایب رییس اول مجلس از دستور «سیدعلی خامنهای» برای برکناری مشایی و استفاده نکردن از او در هیچ پستی خبر داد. سید احمد خاتمی نماینده مجلس خبرگان و امام جمعه تهران برکناری مشایی را آزمون ولایتمداری احمدینژاد خواند، آزمونی که رییسجمهوری در آن شکست خورد و احمدینژاد و مشایی در روزهای بعد بر تصمیم خود پافشاری کردند.

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس گفت برای سوال از رییسجمهوری در مجلس تلاش میکند، سوال نمایندگان مجلس از رییسجمهوری تاکنون در جمهوری اسلامی سابقه نداشته است، پس از خودداری احمدینژاد از اجرای دستور رهبر اعتراضاتی در جلسه هیت دولت نیز ایجاد شد و پس از آن که احمدینژاد اداره جلسه را به مشایی سپرد، وزرا در اقدامی همآهنگ جلسه دولت را ترک کردند.
سرانجام در روز جمعه 2 مرداد 1388 دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنهای، متن دستور رهبر ایران خطاب به احمدینژاد در مورد لزوم برکناری رحیم مشایی از سمت معاونت اول رییسجمهوری را منتشر کرد. این نامه تاریخ 27 تیرماه را دارد و شش روز پیش از انتشار به احمدینژاد ابلاغ شده بود. این در حالی است که احمدینژاد در 30 تیر، یعنی سه روز پس از صدور دستور خامنهای، گفته بود که مشایی در سمت معاون اول رییسجمهوری به خدمات خود ادامه میدهد، ساعاتی بعد از اعلام رسمی این دستور، «مجتبی ثمره هاشمی» دستیار ارشد رییسجمهوری از قول مشایی گفت که او مطیع امر رهبر است و خود را معاون اول رییسجمهوری نمیداند.
واحد مرکزی خبر، متعلق به صداوسیمای ایران جملاتی را که ثمره هاشمی در جمع خبرنگاران از رحیممشایی نقل کرد، به همراه «بسمه تعالی» در ابتدا و نام مشایی در انتهای آن، ابتدا بهعنوان «اطلاعیه» و کمی بعد با انتشار اصلاحیهای بهعنوان «متن کنارهگیری» مشایی منتشر کرد، روز بعد در نامه احمدینژاد به خامنهای استعفای مشایی بطور رسمی اعلام شد، در 3 مرداد، مشایی در نامهای به رئیسجمهور، رسمن استعفای خود را اعلام کرد.
Ardavan Roozbeh / Radio Koocheh
ardavan@koochehmail.com
Translated by Avideh Motmaen-Far
After Iraqi troops attacked the camp which belongs to the PMOI in the province of “Diyala”, Iraq’s organizations and activists from different groups, regardless of their political views condemned this act. In this attack on Saturday morning at Camp Ashraf, a large number of people were injured, and according to the latest news 31 people were killed. Families of some of the residents of Camp Ashraf, protested in front of the White House today, and told Radio Koocheh that the number of killed has been increased to 33.
Protesters, while chanting slogans in front of the White House demanded the review of this military operations against the residents of Camp Ashraf. They were mostly families of those that still live in Camp Ashraf. Hajar Mojtahedzadeh, Hanif Mojtahedzadeh’s sister who still lives in the camp, noted that more than a hundred of injured people in this conflict, despite the severe need of medical assistance and surgery, were not allowed to leave the camp. She also pointed out that 25 of wounded people were also arrested by Iraqi troops and their fate still remains unknown.
Earlier in 2009, more than 30 residents of this Camp were arrested by the Iraqi army and were released after a long hunger strike.
Earlier in 2009, more than 30 residents of this Camp were arrested by the Iraqi army and were released after a long hunger strike. A number of international organizations and governments demand the review of the incident on Friday in Camp Ashraf. Yesterday, US Defense Secretary Robert Gates, demand that the Iraqi government to deal with this Camp residents with greater tolerance. The Iraqi government also announced this morning that members of this camp will not be delivered to Iran.
What comes along is a dialogue with Hajar Mojtahedzadeh, one of the protesters and family member of a Camp Ashraf resident, that took place on Saturday April ninth 2011, in front of the White House:
On Saturday, the PMOI and Camp Ashraf family members held a protest in front of the White House. We talked with one of the protesters. Please introduce yourself and tell us what is your relationship with this Organization?
My name is Hajar Mojtahedzadeh and I am 24 years old. My brother, Hanif Mojtahedzadeh, plus two of my relatives are now in Camp Ashraf. Since Thursday morning, at 4:45 local time, when Iraqi forces, ordered by “Maliki”, attacked Camp Ashraf, up to now, we have 33 martyrs, more than 300 people were injured and at least 20 persons did not have emergency medical assistance or arrive to an hospital and died because of their injuries.

We demand America, the United Nations, UNAMI, the Red Cross, the European Parliament, Obama himself that they make Maliki’s forces to leave Camp Ashraf as quickly as possible. This is especially America’s responsibility since 2003. The Camp Ashraf residents were told that they will be protected in accordance with Article 45 of Geneva Conventions, and they have been officially recognized as immigrants and Americans had accepted this responsibility. Americans have said that they want to open the road to the hospital to bring the injured who are in serious conditions and need more assistance but Maliki have not allowed it. Right now, 125 people are in a very risky condition and awaiting death if this takes too long and they are not assisted medically.
I heard something about the Iraqi troops who have arrested some of the wounded persons. Is this really arrest and imprisonment?
Yes, 25 people are held hostage. Iraqis attacked the Camp and took 25 people with them and we have no news from them, we do not know where they are and what their situation is.
Farsi
این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمیکند.
احمدینژاد، در یک مانور دولتی، رحیم مشایی را از پست معاون اجرایی خود برداشت و بقایی را جانشین او کرد. دو چهرهای که شاید از نظر نوع لباس و آرایش ریش و موی سر با هم متفاوت باشند، اما اندیشه و شخصیت هر دو تقریبن یکی است. هر دو در یک شبکه برای حفظ قوه مجریه در دست باندی که احمدینژاد از آن برخاسته و برای متلاشی کردن جنبش سبز و جلب و جذب بخشی از آرا این جنبش درانتخابات مجلس آینده و ریاست جمهوری دوره یازدهم تلاش میکنند.
اما، آن دلیلی که موجب شد تا احمدینژاد شتابزده، رحیم مشایی را، پیش از آن که حکم بازداشت امنیتی او صادر شود، بیآنکه از اختیارات گسترده او کم شود به پشت صحنه ببرد، چه بود؟
در محافل سیاسی تهران گفته میشود، رحیم مشایی، با صرف هزینهای سنگین از بودجه دولتی، در ماههای اخیر موفق به شکل بخشی شبکهای در خارج از کشور شده بود که با نام «سبز سکولار» فعالیت میکند و شماری از کارگزاران سیاسی، امنیتی و مطبوعاتی دوران شاه در آن جمع شدهاند. مشایی از این طریق گامهایی برای ارتباط گرفتن با سلطنتخواهان برداشته بود، که نوار برخی مکالمات و مذاکراتش را بهعنوان اسناد محرمانه در اختیار شخص علی خامنهای گذاشتهاند. این که احمدینژاد خود نیز در جریان این ارتباطها بوده یا نه؟ همچنان در کانون تحقیق امنیتی است که وی وحشتزده از نتیجه آن، بر خلاف همه موارد گذشته که پایداری میکرد، این بار تن به برکناری مشایی و به عقب کشیدن او از جلوی صحنه داد.
گفته میشود، بهعنوان گام عملی برای جلب اعتماد سلطنتخواهان، مشایی با یکی از معاونان ساواک نیز درتماس قرار گرفته و حتا مقدمات بازگشت او به ایران را فراهم کرده بود.
گفته میشود، بهعنوان گام عملی برای جلب اعتماد سلطنتخواهان، مشایی با یکی از معاونان ساواک نیز درتماس قرار گرفته و حتا مقدمات بازگشت او به ایران را فراهم کرده بود. در باره شبکه «سکولار سبز» که ستیز با میرحسین موسوی و حذف روحانیت و بهویژه نام و آثار آیتاله خمینی کار پایه آنست، گفته میشود که تاکنون نزدیک به یکصد تن از سلطنتخواهان و کارگزاران دوران شاه و فرزندان برخی از آنها که در دانشگاههای آمریکا و انگلستان تحصیلات عالیه کردهاند، با این شبکه همکاری میکنند و قرار بوده و یا همچنان قرار هست که بهزودی یک منشور نیز منتشر کنند که در آن جنبه مذهبی جنبش سبز حذف و سمبل آن کوروش است. این جمع و این گروه قرار بوده و یا همچنان قرار هست که بهعنوان یک آلترناتیو سبز اعلام موجودیت کنند و از حمایت رحیم مشایی برخودار باقی بمانند.
بهموجب آنچه که در محافل سیاسی ایران گفته میشود، اکنون نه فقط بررسی اسنادی که از رحیم مشایی و ارتباطهایش با محافل خارج از کشور در این ارتباط بدست آمده در دست بررسی است، بلکه خامنهای بیآنکه مستقیمن از احمدینژاد نام ببرد، از یک تیم امنیتی که مامور بررسی این اسناد شده خواسته تا بدون هیچ ملاحظهای در هیت دولت، از هر مقامی که لازم است تحقیق و بازجویی شود. بنابراین، میتوان در روزهای آینده و در صورت بازداشت رحیم مشایی و فاش شدن برخی ارتباطهایش، منتظر بازداشت برخی مقامات امنیتی و دولتی در جمهوری اسلامی بود، که میتواند احمدینژاد را نیز شامل شود.
اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه
به لحاظ تواناییهای ذهنی و هوشی، انسانها را میتوان به سهسطح کلی افراد نخبه، متوسط و کمبهرهی هوشی تقسیم کرد. نگارنده همیشه بر این باور بوده که یکی از مشکلات و موانع عمده در راه پیشرفت کشور ما نه تنها حذف نخبگان که برعکس توجه و تمرکز بیش از حد بر روی این قشر از جامعه به بهای بیتوجهی و فراموشی بقیهی طبقات بوده است.
اگر نگاهی دقیق به روند پیشرفت کشورهای توسعهیافته داشته باشیم، درمییابیم که عمدهی بارسنگین رسیدن به چنین جایگاهی نه تنها بر دوش نخبگان جامعه نبوده است، بلکه این انسانهای معمولی آن جوامع بودهاند که زمینهساز این گامهای بلند شدهاند. این طبقه که شامل کارگران، معلمان، کارمندان و هنرمندان بودهاند با برخورداری از آموزشهای مناسب و استفاده درست از نیروهایشان در جایگاههای درخور، توانستهاند پس از چندی بازخورد این سرمایهگذاریهای منطقی را پس داده و با پیشنهادات و اصلاحات به ظاهر کوچک، به پیشرفت سریعتر جوامع خود یاری رسانند.
اکنون سعی میکنم تا با ذکر چند مثال ساده و در زمینههای گوناگون به اثبات گفتهی خودم برسم. در بیست سال گذشته و به مدد سیستم آموزشی نخبهپرور ما، بچههای ایرانی توانستهاند تا در المپیادهای مختلف علمی و در سطح جهانی همیشه ردههای بالایی را به خود اختصاص دهند. از سوی دیگر در طول همین بیست سال گذشته، هر سال ردهبندی سطح سیستمآموزشی ما در جهان در حال سقوط بوده است و متاسفانه اکنون کیفیت آموزشی در ایران، همسطح عقبماندهترین کشورهای آفریقایی است. سطح علمی دانشآموزان و دانشجویان ما نیز، به گواهی دوست و دشمن در وضعیت اسفناکی قرار دارد.
اگر به وضعیت صنعتسینمای کشورمان بهعنوان نمونهای از بقیهی هنرها نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که ما کارگردانانی داریم که توانستهاند در چند سال اخیر نام سینمای ایران را درجهان پرآوازه کنند و با تواناییهایشان تحسین جهانیان را برانگیزند
اگر به وضعیت صنعتسینمای کشورمان بهعنوان نمونهای از بقیهی هنرها نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که ما کارگردانانی داریم که توانستهاند در چند سال اخیر نام سینمای ایران را درجهان پرآوازه کنند و با تواناییهایشان تحسین جهانیان را برانگیزند. در عین حال سینمای ملی ما در حال نابودی است، کیفیت فیلمها و سریالهای تلویزیونی تولید داخل بسیار پایین است و سینماگران ما از ابتداییترین اصول این هنر بیبهرهاند. نتیجهی تمام اینها هم، پخش بیش از پیش سریالهای کمکیفیت آمریکایی و آسیایی از صداوسیمای جمهوریاسلامی است که نشان از عدم استقبال مردم از سریالهای تولید داخل دارد.
نمونههای ذکر شده را میتوان به زمینههای دیگری نیز گسترش داد و برای مثال در فوتبال بهعنوان یکی از رشتههای ورزشی پرطرفدار دید که ما چه بازیکنان موفق و سطح بالایی در ردهی باشگاهی داریم اما وضعیت آموزشی مدارس فوتبال و امکانات اولیه در نقاط محروم و شهرستانها چهقدر ناچیز است و نتیجهی نهایی آن چیزی به جز سرشکستگی در ردههای مختلف تیمملی نیست.

همین شرایط در صنعت، ادبیاتوهنر، کشاورزی و هزاران هزار زمینهی دیگر نیز وجود داشته و دارد. ما در واقع برگزیدگانمان را هم چون کالاهایی لوکس در ویترینی قرار دادهایم تا چشم جهانیان را کور کنیم، اما تا زمانی که سیاستهای کلی کشور ما تغییر نکرده و از جهتگیریهای نخبهپروری و نخبهنوازی به سمت گسترش عمومی علم و دانش و هنر حرکت نکند، وضعیت به همین منوال خواهد بود و چه بسا که بدتر هم خواهد شد.
سیمین/ رادیو کوچه
simin@koochehmail.com
در این روز تعطیل باز به سراغ سوژه جذاب گردشگری میروم. این بار سری میزنم به یک جشنواره دیدنی. جشنواره «کفش» که وزارت توریسم مالزی برگزار کرده است.
حتمن تعجب میکنید که کفش چه ربطی به گردشگری دارد اما وقتی کشوری یک عزم ملی برای توسعه گردشگریاش داشته باشد آن وقت کفش هم تبدیل به یک جاذبه گردشگری میشود.
صنعت تولید کفش و سایر محصولات مرتبط با آن در مالزی، صنعتی یکصد ساله است. این کشور تلاش کرده است تا با تولید کفش در زمینههای گوناگون و با ایجاد برندهای مختلف جایگاه خودش را در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا به عنوان یکی از تولیدکنندگان کفش تثبیت کند.

بنا به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش مالزی، بازار داخلی کفش این کشور درحدود پانصد میلیون رینگیت در سال گذشته عایدی داشته و با درآمد صادرات در مجموع این کشور یک بیلیون رینگیت از این صنعت کسب کرده است.
اما چگونه وزارت توریسم این کشور از کفش به عنوان یک محصول گردشگری بهره میبرد.
وزیر توریسم مالزی معتقد است که برای جذب بیشتر گردشگران باید تنوع در محصولات گردشگری داشت و هنر و کفش از زمینههایی است که مالزی میتواند برای جذب گردشگر به آن روی بیاورد.

وزیر توریسم مالزی در کنار جیمی چو
این وزارتخانه در سال گذشته نخستین جشنواره بینالمللی کفش را برگزار کرده که چهل و پنج هزار بیننده داشته و برای شرکتکنندگان نیز در حدود پنج میلیون رینگیت عایدی به همراه آورده است.
خانم دکتر ینین، وزیر توریسم این کشور میگوید که مالزی کشوری توریستی است که توانسته در سال گذشته بیش از 23 میلیون گردشگر داشته باشد اما برای رونق بیشتر گردشگری و جذب گردشگران بیشتری نه تنها از کشورهای اطراف، که هفتاد و پنج درصد گردشگران این کشور را شامل میشوند بلکه از چین، فیلیبین، خاورمیانه و حتا اروپا و امریکا باید به دنبال راههای جدید و خلاقانه بود.
خانم ینین میگوید خریدکردن یکی از کارهایی است که مردم در سفر انجام میدهند و با توجه به علاقه مردم به کفش و مشهور بودن کفش مالزی، ما اکنون کفش را به عنوان یک محصول گردشگری تبلیغ میکنیم.

گردشگرانی از کشور همسایه با کفش شکلاتی عکس یادگار می گیرند
او میگوید در دنیای گردشگری در زمینه هنر نیازی نیست پول زیادی هزینه کنید تنها کافی است فضایی برای هنرمندان فراهم کنید و امکان ارتباط آنان را با مکانهای هنری ایجاد کنید.
وزیر توریسم با اشاره به این که هر کسی که با اطلاع میشود که یک کشوربا 28 میلیون جمعیت توانسته 23 میلیون گردشگر را جذب کند شوکه میشود، هدف این وزارتخانه را برای سال جاری جذب بیست و پنج میلیون گردشگر عنوان میکند.
او از «جیمی چو» (Jimmi Choo) که یکی از طراحان به نام جهان در زمینه کفش است به عنوان یکی از انگیزههای اصلی این فعالیت نام میبرد. جیمی چو، یک مالزیایی چینیتبار است که راه پدر را در این زمینه ادامه میدهد. او در لندن به تحصیل در رشته طراحی کفش پرداخته و اکنون یکی از بزرگترین گالریهای او در همین شهر است.
طراحی کفشهای پرنسس دایانا نیز بر شهرت جهانی جیمی چو افزوده است. او خاطرات زیادی در ارتباط با خاندان سلطنتی دارد.
جیمی چو که مدرس رشته طراحی کفش در دانشگاههای معتبر جهان است تلاش زیادی کرده تا اینستیتوی طراحی کفش مالزی را نیز راهاندازی کند. او الهام بخش بسیاری از طراحان جوان مالزیایی است.

دکتر جیمی چو
داتو پروفسور جیمی چو، همچنین با عنوان سفیر گردشگری مالزی شناخته شده است. او که هربار در این جشنواره آخرین مدلهای کفش خود را به نمایش میگذارد، به مردم و طراحان جوان میگوید که چگونه باید از طریق این محصولات مالزی را به جهانیان معرفی کنند. این سفیر گردشگری مالزی تاکید میکند که گردشگرانی که به این کشور میآیند یکی از فعالیتهایشان خریدکردن است و با ارایه جدیدترین مدلهای کفش و سایر محصولات در این زمینه همچنین اجرای نمایشهای کفش میتوان به خوبی آنها را جذب کرد. همچنین آنها میتوانند از دانش مالزی در این زمینه بهره ببرند.
وی با اشاره به استقبال خوب از این نمایشگاه در سال گذشته میگوید: «تشویق نسل جوان به روی آوردن به طراحی کفش و نوآوری و انجام طراحیهای بیشتر این حوزه را جذابتر میکند و امیدوارم که این فعالیت بتواند گردش گر بیشتری به مالزی جذب کند.»
برای دومین جشنواره بین المللی کفش مالزی بیش بینی حضور 90 هزار بیننده هم چنین 10 میلیون رینگیت درآمد شده است.

در این جشنواره علاوه بر ارایه مدلهای جدید و نوآوریهای صنعت کفش از مالزی و چند کشور شرکتکننده دیگر همچنین تخفیفهای مناسب، فعالیتهایی از قبیل برگزاری مسابقههای مرتبط با این زمینه، اجرای شوهای کفش، به نمایش درآوردن بزرگترین کفش شکلاتی در این کشور همچنین انواع فعالیتهای تفریحی هم چون عکس انداختن با کفشهای سیندرلا و نقاشی بر روی کفش طراحی شده است.
یکی دیگر از بخشهای جذاب این جشنواره نیز برگزاری مسابقه طراحی کفش در میان طراحان جوان است که طرحهای دیدنی را ارایه کردهاند.
به هرروی در دنیایی که روز بروز رنگ به رنگ میشود، برای پیشتاز بودن باید نو اندیشید و نو عمل کرد.
شکوفه / دفتر ترکیه/ رادیو کوچه
shokufeh@koochehmail.com
در یازدهمین برنامه از سری برنامههای «خانهبهخانه»، میشنوید از یک جوان مجرد 21 ساله که مدت 20 ماه است در ترکیه زندگی میکند و علیرغم علاقهای که به خانواده و وطنش داشته، برای رسیدن به آرزوهایش که همان تحصیل، تشکیل زندگی و کار مناسب است، این راه را در پیش گرفته است. اگرچه زندگی مجردی برای او کمی غریب و با تنهایی همراه بوده اما میگوید که تجربیات زیادی را در این مدت یاد گرفته و از این موضوع واقعا راضی است. با هم به برنامهی امروز گوش میکنیم:
با شرایط زندگی مجردی سازگار شدی؟ محیط اینجا را دوست داری؟
فکر میکنم محیط کلی ترکیه را دوست دارم. از لحاظ تنها زندگیکردن در یک کشور غریب مشکلی ندارم. تجربیات خوبی هم کسب کردم. برای اولینبار بود که به این شکل از خانواد ام دور میشدم. دلتنگی و دوری از خانواده و وطن آم اوایل اذیتم کرد اما بعد از مدتی به این وضع عادت کردم. تنها مسئله ای که هست، بیکاری و بیبرنامگی هست. چون اینجا که نمیتوانیم کار بکنیم و به هر حال تفریح هم اندازهای دارد. بعد از مدتی اگر خودمان برنامهای را ترتیب ندهیم و تنهاییهامان را پر نکنیم، اوقات کسل کننده میشود.
از نظر منزل و همخانه مشکلاتی داشتی؟
من با همخانه زندگی میکنم اما رابطهام اینقدر با همخانه ام صمیمی نیستم. همهی خورد و خوراک و اینها جداست. خانهی قبلی حتا یخچالهایمان هم جدا بود. اما در این خانه اینقدر جدا نیستیم اما با هم، هم زندگی نمیکنیم. هرکس برنامهی خودش را دارد. برای من حریم شخصی خیلی اهمیت دارد و دوست دارم همخانهام و البته خودم به این شرایط توجه کنیم.
رابطهی نزدیک با همخانه خیلی قشنگ است و صمیمیت را بیشتر میکند و افراد کمتر احساس تنهایی میکنند اما ترجیح میدهم هرکس زندگی خودش را داشته باشد و دخالتی در این بین نباشد.
فکر میکنم جدایی این خرج و مخارج باعث میشود کمتر اختلاف بینتان بیفتد؟
رابطهی نزدیک با همخانه خیلی قشنگ است و صمیمیت را بیشتر میکند و افراد کمتر احساس تنهایی میکنند اما ترجیح میدهم هرکس زندگی خودش را داشته باشد و دخالتی در این بین نباشد.
در مورد خرج و مخارج چهطور؟
اینجا که من کار نمیکنم. دلم برای پدرم میسوزد که این همه برایم زحمت میکشد چون به هر حال خرج از ایران خیلی بالاتر است. آن اوایل که آمده بودم دو سهجا برای کار رفتم اما اینقدر فشار کاری بالا یود ترجیح دادم کمتر خرج کنم و کار نکنم. چون کار کردن ایرانیها اینجا غیرقانونی است و صاحب کارها برای ایرانیها کارهای دست پایین دارند و به قول معروف کار کارگری. برای همین فشار اینقدر زیاد است که اینقدر که درآمد داشته باشیم باید خرج دکتر کنیم.
اگر الان بر می گشتی ایران چه تصمیمی میگرفتی؟ بازهم میآمدی؟
بله، حتمن بازهم از این راه اقدام میکردم. هرچند که وطنم را دوست دارم خانوادهام را دوست دارم اما لازم میدانستم برای زندگیکردن در یک محیط امن و آزاد این راه را بیایم تا بتوانم درس بخوانم و آنطور که میخواهم زندگی کنم. دوست دارم الان ایران باشم اما بازهم که فکرش را میکنم زندگیکردن در محیطی که به انسانبودن افراد و حقوقشان احترام میگذارند برایم بهتر است و به همهی علاقهی وطن و خانواده مرجح است. میخواهم بروم جایی که بتوانم تحصیل کنم، زندگی تشکیل بدهم و موفق باشم.
فکر میکنی تا کی اینجا باشی؟
فکر نمیکنم بیشتر از دو ماه طول بکشد. منتظر ویزا هستم. متاسفانه شرایط ترکیه طوری است که نمیتوانیم حدس بزنیم که چهقدر اینجا میمانیم. اما امیدوارم اینطور که فکر میکنم بشود.
مهسا / رادیو کوچه
در هر کجای دنیا که باشی و با هر زبان و گویشی که آشنا باشی، بیشک بیلهجه میخندی، شاید این زیباترین هدیهی خداوند به ما باشد که برای لبخندزدن در سرتاسر دنیا، نیازی به گذراندن کلاسهای زبان مختلف نداریم و بیهیچ واسطهای میتوانیم با لبخندی با دیگر انسانها رابطه برقرار کنیم. «خندیدن بدون لهجه» نام کتاب (خانم فیروزه جزایری دوما) موضوعی است که من امروز و برای این برنامه به امانت گرفتم تا از خندیدنهای با لهجه در عرصه ی معماری معاصر ایران بگویم.
چندی پیش به پیشنهاد دوستی در یکی از همایشهای مطالعات مشترک ایران و ایتالیا واقع در «حوزه هنری تهران» شرکت کردم، موضوع اصلی این همایش «نحوه استفاده از تکنیکهای گذشته در معماری معاصر» بود و به قول معروف جمع اساتید و دانشجویان جمع و صحبت از معماری معاصر ایران و ایتالیا گرم بود .سخنگوی این کنفرانس خانم دکتر «والنتینا رومانو» ( Valentina Romano ) از اساتید دانشگاه «ساپینزای» رم (Sapienza) بودند و آقای «دکتر اصانلو» نیز صحبتهای ایشان را برای ایرانیان حاضر در همایش ترجمه میکردند.

خانم دکتر والنتینا رومانو ( Valentina Romano ) با تمام مشکلاتی که در حین همایش پیش آمد، هر چند که برای حضار ایرانی امری عادی بود کنار آمدند و تقریبن نیمی از کنفرانس خود را بدون نمایش تصاویری که برای سخنرانیشان آماده کرده بودند برگزار کردند. خانم دکتر والنتینا رومانو ( Valentina Romano ) در ابتدای سخنرانی خود در رابطه با معماری خانههای سنتی ایران، همچون خانهی بروجردیها، خانهی طباطباییها و از این دست … صحبت کردند و من صدای دانشجویانی را میشنیدم که در اعتراض به اینکه گفتن از اندرونی و بیرونی، هشتی و میانسرا، سهدری و پنجدری و … برای معماران ایرانی کار بیهودهایست با صحبتهای خود سکوت حاضر در سالن را بر هم میزدند.
بهتر است داستان را خلاصه کنم، رسیدم به جایی که خانم دکتر والنتینا رومانو ( Valentina Romano ) بحث اصلی خود را در رابطه با «پاویون ایتالیا در نمایشگاه اکسپو 2010 شانگهای» آغاز کردند. طرحی با الهام از معماری خانههای سنتی ایران .«پاویون ایتالیا» در زمینی به وسعت 3600 متر و با ارتفاعی در حدود 18 متر بنا گشته است، ساختمانی که بعد از پایان نمایشگاه به شهرداری شانگهای هدیه داده شد.
شاید در نگاه اول هیچگونه شباهتی میان معماری خانههای سنتی ایران و ساختمان پاویون ایتالیا احساس نشود اما زمانی که به نکات رعایت شده در طرح این ساختمان با دقت بیشتری نگاه کنیم، خواهیم دید که معماران ایتالیایی با رعایت تمام آنچه در معماری ایران ریشه دارد، چگونه از خانههای سنتی ما، ساختمانی مدرن و متناسب با حال آفریدهاند، بدون آنکه نکتهای نادیده گرفته شود و یا تغییری در ماهیت و فلسفه اصلی معماری خانههای سنتی ایران ایجاد شود.

حضور باغ در داخل ساختمان و پیوستگی آب و نور طبیعی، فاصلههای متناسب گالریها از یکدیگر، وجود بینظمی در کمال نظم و هماهنگی بر روح و روان بازدیدکننده تاثیر گذاشته به او آرامش و لبخندی بیلهجه را هدیه میدهد. دوباره باز میگردم به موضوع اصلی این برنامه «خندیدن بدون لهجه»، معماری ایران همیشه چون لبخندی دلنشین به قلب و روح بازدیدکنندگانش شادی و آرامشی وصفناپذیر هدیه میدهد، لبخندی بدون لهجه که تمامی انسانها در سرتاسر این کرهی خاکی آن را حس میکنند و با دیدنش لبخندی زیبا بر چهرههاشان نقش میبندد.
و غمانگیزترین نکته در همین جاست، کمی به طرحها و ساختمانهای معاصر موجود در ایران دقت کنید، طرحهایی که به گفته ی طراحانشان با الهام از معماری سنتی ایران بنا گشتهاند. ای کاش ما نیز همچون معماران دیگر کشورها کمی بیشتر به آنچه داریم دقت میکردیم و با طرحها و ایدههای نادرست، بر چهرهی ساختمانهای معاصر سرزمینمان لبخندهایی با لهجههای ناآشنا نقش نمیکردیم. به راستی که معماری معاصر ایران با چنین پشتوانهای به سوی ناکجا آبادی میرود در دور دست خاطرهها.
مهشب تاجیک / رادیو کوچه
در فرهنگ فارسی «عمید» سانسور اینگونه تعریف میشود که «سانسور در لغت به معنی نظارت و مراقبت و ممیزی روزنامهها و سایر مطبوعات از طرف دولت است.» و دایرهالمعارف فارسی «مصاحب» سانسور را چنین تعریف میکند «تفتیش پیش از انتشار کتابها، جراید، نمایشنامهها و امثال آن، و نیز تفتیش نامههای خصوصی پیش از رسیدن آنها به مقصد یا تفتیش نطق و بیان قبل از ایراد آنها، به منظور حصول اطمینان از اینکه مندرجات آنها مضر به اخلاق عمومی یا منافع دولت یا دستگاه حاکمه نیست.»
نویسندهای بهنام «جواد سعیدیپور» پس از اینکه کتابش در سانسورها و ممیزیها گیر کرده و قرار بوده است این زمان طولانی بشود مانند بسیاری از کتب دیگر در یک اقدام جسورانه قید همهی حقوق کتاب را زده و آن را به نیت اصلی خود یعنی رساندن به دست مخاطب نزدیک کرده است. او کتابش را بهصورت فرمت (پی.در.اف) در آورده و در اینترنت منتشر کرده است بیکم و کاست همانطوری که فکر و اندیشهی او بوده است بدون اینکه کتابش بعد از مدتها از دست ارشاد نجات پیدا کند و بیرون بیاید و مثل عروسی باشد که شاداب و جوان به خانهی بخت رفته و حالا یک پیرزن فرتوت و از کار افتاده باشد. در ادامه هم شمارهی حسابی داده و از کسانی که کتاب را میخوانند خواسته است بنا به وسع و شرایط خود مبلغی را به شمارهی او واریز کنند.

حرکت او جدای از نفس اصلیاش یعنی قرار دادن عقایدش در دست مخاطب تفکربرانگیز هم هست. چند سال قبل «رضا قاسمی» هم اینکار را کرد. «چاه بابل» خود را که میدانست محال است که از زیر تیغ ممیزی ایران عبور کند در سایت خود منتشر کرد و بهدست مخاطبان رساند. این نوع حرکات در نوع خود مانند انقلاب است، البته همیشه نمیتوان از نویسندگان انتظار چنین حرکاتی را داشت چون بسیاری از همین راه ارتزاق میکنند ولی اگر همیاری و همکاری لازم بین نویسنده و مخاطب وجود داشته باشد میتواند جوابگوی نیاز هردو طرف باشد. بهطور مثال نویسندگان کتابهای خود را منتشر میکنند و مخاطبان هم یا قیمت تعیینشده را میپردازند و یا بنا به اینکه دستشان چهقدر باز است به انتشار این کتاب کمک میکنند. فرض کنید کسی میتواند و به انتشار این کتاب وجه قابل توجهی کمک میکند و کسی نمیتواند و کمتر میپردازد. بهطور حتم در بین فرهیختگان هستند کسانی که دستشان برای پرداخت حق نویسنده باز است و در راه اعتلای فرهنگ هم اینکار را میکنند.
اگر این حرکت بهصورت یک حرکت منظم و منسجم دربیاید دیگران نویسندگان بینوا نباید آنقدر منتظر بیرون آمدن کتابشان از ارشاد باشند که موضوعات کتابهایشان دچار زمان شود و وقتی منتشر شود که دیگر از زمان آن مطلب گذشته باشد و یا مطلبی که منتشر میشود به کل چیز دیگری باشد. این حرکت یک حسن دیگر هم دارد و این است که جمهوری اسلامی بداند امروز که عصر ارتباطات است و شبکهها و داد و ستدهای تصویر و صدا به راحتی نمیتواند تمام افکار را در جهت منافع و شرایط خود سانسور کند و درغل و زنجیر نگه دارد و امروز روزی است که به مدد تکنولوژی کوچکترین اعمال و حرکاتی که از این نظام سر میزند در کسری از ثانیه پخش میشود و به جایی که لازم است میرسد. و مخاطب به مسایل اطرافش بهطور کامل آگاهی دارد و نمیشود مانند سالهای قبل هرچیزی را برای او وارونه جلوه داد.

در این حرکت مسئلهای که بیشتر از هر چیز مهم و مهم و مهم است همدلی بین دو طرف ماجراست، یعنی کسی فکرش را در اختیار نفر دیگری قرار میدهد و بابت همین موضوع حق او بهطور کامل پرداخته میشود تا او در آرامش و بدون هیچگونه ترس و نگرانی بتواند فکر تولید کند. درست مثل این است که واسطه در یک معامله برداشته شود. آن هم واسطهای که همه ابعاد ماجرا را به نفع خودش میخواهد. اگر این حرکت در ابعاد وسیع اتفاق بیفتد حداقل در فرهنگ نوشتاری تاثیراتی ویژه بر جای خواهد گذاشت و سانسورچی هم میفهمد که نمیتواند به راحتی تفکر را سلاخی نماید.
خبر / رادیو کوچه
جمهوری اسلامی در واکنش به اخراج سه دیپلمات خود از کویت، در اقدامی متقابل از سه دیپلمات کویتی خواسته است که ظرف ۱۰ روز خاک ایران را ترک کنند. موضوع اخراج سه دیپلمات کویتی نخستینبار شامگاه شنبه توسط تلویزیون دولتی انگلیسیزبان ایران، پرستیوی، مورد اشاره قرار گرفت.
به گزارش رویترز، به نقل از خالد الجاراله، معاون وزارت خارجه کویت، ایران خواستار خروج سه دیپلمات کویتی از خاک خود شده و به آنها ۱۰ روز فرصت داده است.
اخراج این سه دیپلمات تازهترین حلقه از افزایش تنش میان ایران و کویت پس از متهم شدن جمهوری اسلامی به جاسوسی در این کشور حاشیه خلیج پارس است.
کویت پیش از این سه دیپلمات ایرانی را به اتهام ارتباط با یک شبکه جاسوسی در این کشور، از خاک خود اخراج کرده بود.
بیشتر بخوانید:
«احتمال تعطیلی سفارتخانههای ایران در حوزه خلیج پارس»
یکشنبه 21 فروردین 90 / 10 آوریل 2011
اجرا: زهره
استودیو: اعظم
تقویم تاریخ
گزیده اخبار مطبوعات ایران
روزنگاشت – «نویسنده توانمند کتاب پیامبر» – محبوبه شعاع
بخش اول خبرها
کوچه رندان – «خندیدن بدون لهجه» – مهسا
مجله خبری کابل – آرین
مجله جاماندگان- «صاحبنظری در تمامی امور» – شراره سعیدی
بخش دوم خبرها
میکروفن – «اولین تجربه ی تنهایی» – شکوفه
دایرهی شکسته – «فرار به سوی آزادی» – مهشب تاجیک
بخش سوم خبرها
گزارش روز – «افزایش به سیوسه کشته در کمپ اشرف»- اردوان روزبه
این سو آن سو چه خبر – «وقتی کفش جاذبه گردشگری میشود» – سیمین
پسنشینی تند – «نخبهنوازی و ضعیفکشی» – اکبر ترشیزاد
بخش چهارم خبرها
خبر / رادیو کوچه
نادر احسنی، از فعالان دانشجویی اصلاحطلب، با صدور حکمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
بر اساس برخی گزارشها، روز شنبه ۲۰ فروردین ماه، نادر احسنی جهت ابلاغ حکم دو سال حبس تعزیری به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شده است.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این فعال دانشجویی در ۱۹ بهمن ماه سال ۸۸ با ورود مامورین امنیتی به منزل پدریاش به همراه خواهرش الهام احسنی دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، وی مدت ۱۴ روز در سلولهای انفرادی زندان اوین محبوس بود.
اتهامات آقای احسنی در جلسه محاکمهای که ۲۳ بهمن ماه ۸۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی بر علیه نظام» عنوان شد،
این در حالی است که وی در زمان بازداشت در حال گذراندن دوران خدمت سربازی خود بود.
نامبرده در حالی اکنون به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است که به تازگی و در هجدهم بهمن ماه سال گذشته، پس از پایان محکومیت یک سالهاش از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شده بود.
لازم به یادآوری است که این فعال دانشجویی پیشتر و در ۱۱ آذرماه سال ۸۶ قبل از برگزاری مراسم ۱۶ آذر توسط ماموران وزارت اطلاعات در مقابل درب منزلشان بازداشت و متعاقب آن به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
بیشتر بخوانید:
«بازداشت نادر احسنی، از فعالان دانشجویی تهران»
مطلبهایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر میشود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که میتواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظرهای مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشتههای این بخش دارید میتوانید برای ما ارسال کنید.
منبع: وبسایت احمد باطبی
امروز (جمعه) برای چندمین بار تصاویر تاسفانگیزی از کمپ اشرف، پایگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق منتشر شد. تصاویری از درگیری ساکنین این کمپ با نیروهای نظامی عراق.
من برای چندمین بار میگویم، نه عضو سازمان مجاهدین خلق ایران هستم و نه هوادارشان و نه بابت نوشتن این یاداشت پاداشی از آنها دریافت میکنم. اما فاجعه انسانی در حال وقوع در شهر اشرف آنقدر گسترده است که چشم بستن به روی آن دستکم برای من امکانپذیر نیست.
میدانم که حکومت ایران در کمین این فرصت نشسته تا من چنین مطلبی را بنویسم و آن را به تعبیر خودش به عنوان یکی از اسناد وابستگی من به سازمان مجاهدین خلق ایران تلقی کند. و میدانم بسیاری از دوستان و هم فکران من نیز بابت نوشتن این یاداشت خشمگین شده و به من خرده میگیرند و یا روابطشان را با من قطع خواهند کرد.
اما این چیزها هر چقدر هم برایم مهم و حساس باشد، اما مهمتر از جان بیش از 3000 انسان ساکن در کمپ اشرف نیست.
سازمان مجاهدین خلق به لحاظ مشی سیاسی و کارنامه سازمانی هر چه باشد، در این شرایط برایم اهمیتی ندارد. چون مسوولیت عملکرد درست و یا غلط یک سازمان هم به لحاظ حقوقی و قانونی، هم به لحاظ عرفی و هم به لحاظ عقلانی به گردن کادر رهبری آن است و نه اعضا و ردههای پایینتر تشکیلاتی که حالا در مقابل گلوله مهاجمین قرار دارند. قضاوت و تعین تکلیف در مورد گذشته، اکنون و آینده سازمان مجاهدین هم با مردم ایران است. نه من.
به عنوان یک فعال حقوق بشر قضاوت خودم را در مورد سازمان مجاهدین خلق، معیار فعالیتهای حقوق بشریام قرار نمیدهم. نه تنها در قبال سازمان مجاهدین، نه در قبال هیچ شخص و جریان دیگری …
به کشتن آدمها اعتراض میکنم چون حقوق بشر برای من خط قرمزی ندارد. کشتن آدها را محکوم میکنم چون برای من فکر آدمها درجه دوم است و جان آنها درجه اول.
زنان و و مردانی که امروز در شهر اشرف سلاخی میشوند آدمهایی هستند که بهترین روزهای زندگی جوانی و آرزوها و لذتهای زندگیشان را به امید ساختن روزگاری بهتر برای دیگران در صحرای سوزان استان دیاله عراق سپری کردهاند. به اشتباه یا درست برای من اهمیتی ندارد. چون کار من قضاوت آنها نیست. ساکنان اشرف از سال ۲۰۰۳ خلع سلاح وبه عنوان نیروهای غیرنظامی تحت حمایت کنوانسیونهای ژنو قرار گرفتهاند. ساکنین اشرف در حالی برای چندمین بار مورد حمله قرار میگیرند که مدتها است در تحریم به سر برده و حتا از بابت مایحتاج دارویی نیز با مشکل مواجه هستند.
برای من مهم نیست که نظام اسلامی برای اعتراض به کشتار ساکنان اشرف من را وابسته به سازمان مجاهدین بخواند، چون واقعیت آن است که من نیستم و حرف آنها هم کوچکترین تغییری در این واقعیت ایجاد نخواهد کرد.
از دوستان خودم هم پوزش میخواهم. من به رفقایم عشق میورزم و آسودگی خاطرشان برایم خیلی با اهمیت است. اما نمیتوانم چشم و زبانم را در قبال کشتار چند هزار انسان «غیر مسلح» ببندم.
به اعتقاد من عدم عضویت ویا انتقادهای ما به سازمان مجاهدین خلق برای من دلیل قانعکنندهای نیست که در قبال کشتار آنها برای سکوت کنیم. در حقوق بشری که من به آن معتقدم چیزی به نام خط قرمزی معنا ندارد.
به کشتار ساکنان اشرف اعتراض میکنم، و آن را شدیدن محکوم میکنم، نه برای اینکه قربانیان این کشتار تنها هموطنان من هستند. برای اینکه هرچه هستند انسان هستند. گلوله شلیک شده به سوی آنها پوست و گوشتی را میدراند که بر بدن هر انسان دیگری است، مایع سرخ جاری شده از تنشان، خونی است که در رگهای من و تو است.
من و تو شاید هیچ اعتقادی به عقاید و عملکرد آنها نداشته و حتا آن را اشتباه بدایم، اما اعتراض به قتل عام آنها احترام به انسانیت خودمان است.
ایران ما وقتی ایران خواهد شد که بتوانیم مفاهیم و تعاریف را از هم تفکیک کنیم. اعتراض به کشتن انسانها مجاهد، حزباللهی، سلطنتطلب و سبز و …. نمیشناسد.
به کشتن آدمها اعتراض میکنم چون حقوق بشر برای من خط قرمزی ندارد. کشتن آدها را محکوم میکنم چون برای من فکر آدمها درجه دوم است و جان آنها درجه اول.
ازفحش شریعتمداری کیهان نمیترسم چون از پوزه سگ دریا نجس نمیشود.
فحش دوستانم را به جان میخرم و در مقابلشان سر تعظیم و ارادت فرود میآروم، ولی باز هم اعتراض به این کشتار را به سکوت ترجیح میدهم. کشتن انسانها در هر گوشه از جهان محکوم است. چه اشرف، چه هرجای دیگری. موضع شخصی من این است.
اردوان روزبه / رادیو کوچه
ardavan@koochehmail.com
پس از حمله نیروهای نظامی عراقی به کمپ متعلق به سازمان مجاهدین خلق در استان «دیاله» عراق گروههای مختلف فارغ از نگرش سیاسی و مشی حزبی سازمانها و فعالان این حرکت را محکوم کردند. در حمله صبح جمعه به کمپ اشرف تعداد زیادی از این افراد مجروح و بر اساس آخرین خبرهای روزگذشته سیویک نفر نیز کشته شده بودند که امروز خانواده برخی از ساکنان کمپ در تجمع اعتراضی مقابل کاخ سفید واشینگتن به رادیو کوچه اظهار کردند که این تعداد به سیوسه نفر افزایش پیدا کرده است.
معترضین هم چنین با شعارهایی در برابر این کاخ تقاضای بررسی این عملیات نظامی بر علیه ساکنان اشرف را داشتند. آنها بهطور عمده خانوادههای کسانی بودند که اینک هنوز در اشرف بهسر میبرند. «هاجر مجتهدزاده» خواهر حنیف مجتهدزاده که هنوز در این کمپ به سر میبرد، اشاره کرد که بیش از یکصد تن از مجروحان این درگیری علیرغم نیاز شدید به امداد پزشکی و جراحی اجازه خروج از کمپ را نیافتهاند. او همچنین اشاره کرد که بیستوپنج نفر از مجروحان نیز توسط نیروهای نظامی عراق در محل دستگیر شدهاند که از وضعیت آنان هنوز اطلاعی در دست نیست.
پیشتر نیز در سال دو هزار و نه میلادی بیش از سینفر از ساکنان این کمپ توسط ارتش عراق دستگیر شده بودند که پس از یک اعتصاب غذا بلند مدت ارتش عراق آنها را آزاد کرده بود.
پیشتر نیز در سال دو هزار و نه میلادی بیش از سینفر از ساکنان این کمپ توسط ارتش عراق دستگیر شده بودند که پس از یک اعتصاب غذا بلند مدت ارتش عراق آنها را آزاد کرده بود. تعدادی از سازمانهای بینالمللی و دولتها تقاضای بررسی حادثه روز جمعه در کمپ اشرف را دارند. «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا از عراق روز گذشته تقاضا کرده بود که دولت عراق با مدارای بیشتری با ساکنان این کمپ برخورد کند. همچنین صبح امروز دولت عراق اعلام کرد که اعضای این کمپ را تحویل ایران نخواهد داد.
آنچه در ادامه میآید گفتوگو با هاجر مجتهدزاده است که در محل تجمع اعتراضی روز شنبه نهم آوریل دو هزار و یازده در برابر کاخ سفید از سوی خانوادههای ساکن در کمپ اشرف و اعضای سازمان مجاهدین خلق برگزار شده است:
روز شنبه، از طرف سازمان مجاهدین خلق و خانوادههایی که در اشرف بودند، مقابل کاخ سفید یک اعتراضی برگزار شده است. با یکی از دوستان صحبت میکنیم. خودتان را معرفی کنید و بگویید که چه نسبتی با سازمان دارید؟
من «هاجر مجتهدزاده» هستم و بیستوچهار سال دارم. برادر من «حنیف مجتهدزاده»، به اضافه دوتن دیگر از اعضای خانوادهام اکنون در کمپ اشرف هستند. از روز پنجشنبه ساعت یکربع بهپنج صبح به وقت عراق، نیروهای «مالکی» به دستور خود مالکی، به کمپ اشرف حمله کردند و از آن موقع تا به حال سیوسه نفر شهید و بیش از سیصدنفر زخمی شدهاند و تا به حال حداقل بیستنفر برای اینکه به بیمارستان نرسیدند و یا کمک پزشکی نداشتند، بهخاطر زخمهایشان از بین رفتند و شهید شدند.

درخواستمان از آمریکا، سازمان ملل، یونامی و صلیب سرخ، پارلمان اروپا، از خود اوباما، از همهی اینها این است که باید هرچه سریعتر نیروهای مالکی را از کمپ بیرون کنند. بهخصوص این مسوولیت آمریکا است برای اینکه از سال 2003 به ک این 3400 نفر ساکنان کمپ اشرف، گفته شده بود که از ایشان محافظت خواهد شد و بر طبق ماده 45 قرار داد ژنو آنها را رسمن بهعنوان مهاجران شناخته و آمریکاییها این مسوولیت را پذیرفته بودند. آمریکا گفته است که میخواهد راه بیمارستان را باز کند و کسانی که زخمی هستند را به آنجا ببرند که البته مالکی و عراق تا الان اجازه ندادهاند. هماکنون 125 نفر در وضعیت بدی بهسر میبرند و با مرگ دستوپنجه نرم میکنند و اگر بیشتر از این طول بکشد و به بیمارستان نرسند حتمن شهید خواهند شد.
در ارتباط با برخورد نیروهای نظامی عراق با کسانی که زخمی شدهاند، اشارهای شنیدیم. آیا این دستگیری و اسارت درست است؟
بله 25 نفر گروگان هستند. عراقیهایی که وارد کمپ شدهاند و حمله کردهاند، 25 نفر از این کمپ را تا به الان بردهاند و ما هیچ خبری از آنها نداریم و نمیدانیم که کجا هستند و وضعیتشان چگونه است.
English
محبوبه شعاع / رادیو کوچه
mahboobeh@koochehmail.com
دهم آوریل 2011 برابر با هشتادمین سالروز درگذشت «جبران خلیل جبران» از نویسندگان سرشناس لبنانی، آمریکایی و خالق اثر بسیار مهم و مشهور «پیامبر» است. وی زاده سال 1883 بود و در چنین روزی در سال 1931 درگذشت. جبران خلیل جبران عارفی است که در ایران نیز محبوبیت بسیار دارد و نویسندهای که آثارش بارها و بارها به فارسی ترجمه شده است.
«جبران خلیل جبران» در ششم ژانویه سال ۱۸۸۳، در خانوادهای مسیحی در شمال «لبنان» به دنیا آمد. مادرش «کامله» سی ساله بود که جبران را از همسر سومش «خلیل جبران» که مردی بی مسولیت بود به دنیا آورد.
جبران هشت ساله بود که پدرش به علت عدم پرداخت مالیات به زندان افتاد و حکومت عثمانی تمام اموالشان را ضبط و خانواده را آواره کرد. سرانجام مادرش تصمیم گرفت با خانوادهاش به آمریکا کوچ کند و در ۲۵ ژوین سال ۱۸۹۵، زمانی که جبران دوازده ساله بود لبنان را ترک و به ایالات متحده آمریکا رفتند و در بوستون ساکن شدند.
جبران از همان ایام نوجوانی به میدان هنر و شعر و نویسندگی قدم نهاد. در بوستون به مدرسه رفت. جبران در سیزده سالگی با هنرمند آمریکایی به نام «فرد هلند دای» آشنا شد و از آن به بعد وارد مسیر هنر شد و آن شخص جبران را با اساطیر یونان، ادبیات جهان، نوشتههای معاصر و عکاسی آشنا کرد.
اما جبران پس از حدود سه سال اقامت در آمریکا به شوق دیدن زادگاه و عشق به آشنایی با زبان و فرهنگ بومی خویش به وطن بازگشت و در سال ۱۸۹۸ وارد بیروت شد و به «مدرسه الحکمه» رفت. جبران در این دوره کتاب مقدس را به زبان عربی خواند و با همکاری دوستش مجلهای به نام «المناره» منتشر کرد که حاوی نوشتههای آن دو و نقاشیهای جبران بود.
در هفده سالگی به طراحی چهره بزرگانی چون «عطار» و «ابن سینا» و «ابن خلدون» و برخی دیگر از حکما و نویسندگان پیشین دست زد و پس از پایان تحصیلات رسمی خود برای تکمیل هنر نقاشی به پاریس رفت و طی دو سال اقامت در فرانسه ضمن آشنایی با مکاتب گوناگون هنر نقاشی، کتابی با عنوان «الارواح المتمردة» (روانهای سرکش) نوشت و در بیروت به طبع رساند.
این کتاب دولت عثمانی را سخت مضطرب کرد. کشیشان کتابش را محکوم کردند و روزی در میدان عمومی شهر انبوهی از این کتاب را به آتش کشیدند و حکومت وقت بازگشت او را به وطن ممنوع کرد. او در آن زمان از دانشگاه فارغالتحصیل شده بود و زبانهای عربی و فرانسه را میدانست و در سرودن شعر به مهارت داشت.
در این حال اخبار ناگوار از مرگ خواهر و برادر جوان و بیماری مادر به او رسید و او با وجود منع سیاسی به میهن بازگشت. پس از دو سال اقامت در وطن باز سفری به پاریس کرد تا از هنرمندان آن دیار بخصوص «رودن»، فنون صورتگری را بیاموزد و استادش چون شعر و نقاشی را در جبران به کمال یافت او را با «ویلیام بلیک»، شاعر و نقاش قرن هجدهم آشنا کرد و معروف است که او را «ویلیام بلیک قرن» خواند.

در سال ۱۹۱۰ جبران بار دیگر به آمریکا رفت و در نیویورک دفتری تاسیس کرد که سالها مجمع نویسندگان و شاعران و هنرمندان عرب و دوستان و شیفتگان آمریکایی او بود. بهترین و پختهترین آثار شعری و نقاشی او در این دوران بیست و یک ساله اقامت در آمریکا شکل گرفت و به صورت کتابها و نمایشگاههای متعدد به جهانیان عرضه شد
«بالهای شکسته» تنها داستان بلند او در مورد عشق، سال 1912 در نیویورک به زبان عربی چاپ شد. جبران در 35 سالگی، اولین کتاب انگلیسی زبان خود را به پایان رساند و با نام «مرد دیوانه» در اختیار طرفداران خود قرار داد.
با وجود تمام این نوشتهها و فعالیتهای هنری هنوز موقعیت جبران به عنوان یک نویسنده در جامعه تثبیت نشده بود، تا این که سال 1923 با منتشر شدن کتاب «پیامبر» و استقبال فراوانی که در سراسر دنیا از این اثر شد، او موقعیت هنری خود را به ثبات رساند و در زمانی کوتاه به اوج شهرت و محبوبیت رسید.
سرانجام جبران خلیل جبران در دهم آوریل سال ۱۹۳۱ به علت بیماری در سن 48 سالگی درگذشت و جسدش را به کلیسای زادگاهش بردند. جایی که اینک موزه آثار و اشیای به جای مانده از او نیز هست و هر ساله هزاران نفر از آن بازدید می کنند.
جبران خلیل جبران عارفی است که در ایران نیز بسیار محبوبیت دارد و نویسندهای است که آثارش بارها و بارها به فارسی ترجمه شده است. از او مجموع کتابهایی به زبانهای انگلیسی و عربی به جای مانده که تعدادی از آنها پس از مرگش چاپ شدند.
منبع ها:
گوگل
ویکیپدیا
سایت گنجینه ادب و هنر
سایت تاریخ ما
رادیو کوچه
1813 میلادی - سالروز درگذشت «ژوزف لویی لاگرانژ»(Joseph Louis Lagrange) ، ریاضیدان و منجم ایتالیایی، فرانسوی است. او را از بزرگترین ریاضیدانان تمام ادوار تاریخ مینامند. لاگرانژ در نوزدهسالگی استاد ریاضی دانشسرای نظامی، سلطنتی در «تورین» شد و در آنجا اولین مقاله خود را در مورد معادلات دیفرنسیالی منتشر کرد. وی همچنین از موسسان آکادمی تورین در سال ۱۷۵۷ بود. سال ۱۷۵۶ لاگرانژ از طرف «فریدریش دوم»، بهعنوان مدیر آکادمی علمی «پروس» و جانشین «لئونارد اویلر» در «برلین» خوانده شد. در زمان «ناپلئون» نیز، لاگرانژ بهعنوان سناتور و کنت فرانسه صدا زده شد.
1993 میلادی - روز به قتل رسیدن «کریس هانی»(Chris Hani) ، رهبر وقت حزب کمونیست فدراسیون آفریقای جنوبی به دست یک ضدکمونیست لهستانی است. هانی که بیشتر عمر خود را در مبارزه و از جمله مبارزه مسلحانه و فرار از این کشور به آن کشورگذرانده بود، پس از فروپاشی شوروی به نوسازی سوسیالیسم آفریقایی همت گمارد و موفق شد که اعضای حزب کمونیست را به جای ریزش افزایش دهد و همین امر باعث شد که دشمنان بینالمللی پیدا کند. حزب کمونیست آفریقای جنوبی در چارچوب کنگره ملی آفریقا به رهبری «نلسون ماندلا» عمل میکرد.
1918 میلادی - با پایان جنگ جهانی اول و اضمحلال امپراتوری عثمانی درچنین روزی، فرانسه سرزمینهای «لبنان و سوریه» را اشغال کرد. اما پس از آنکه آلمان در جریان جنگ جهانی دوم، فرانسه را تصرف کرد، لبنان، تحت نظارت ماموران حکومت فرانسوی دست نشانده آلمان موسوم به دولت «ویشی» قرار گرفت. در سال 1941 نیروهای انگلیسی و ارتش فرانسه آزاد، لبنان را تصرف کردند. با این وصف، بر اثر مبارزات استقلالطلبانه مردم لبنان، دولت در تبعید فرانسه آزاد در سال 1943 با برگزاری انتخابات ریاستجمهوری در لبنان موافقت کرد. لبنان سرانجام در سال 1945 به استقلال رسید و در همین سال موافقتنامه خروج سربازان انگلیسی و فرانسوی از لبنان امضا شد و در آوریل 1946 به اجرا درآمد و در آخرین روز دسامبر همین سال، اشغال رسمی لبنان خاتمه یافت و آخرین سرباز بیگانه خاک این کشور را ترک کرد.
1389 خورشیدی - سالروز درگذشت «کیومرث ملکمطیعی» بازیگر تاتر، سینما، تلویزیون ایرانی است. بازی در تاتر را از سال ۱۳۳۰ در «رشت» و بازی در سینما را از سال ۱۳۵۰ با فیلم «یک چمدان سکس» به کارگردانی «محمد متوسلانی» شروع کرد. این بازیگر سینما در نزدیک به ۵۰ فیلم سینمایی نقشآفرینی کرد ولی آنچه در سالهای اخیر به شهرتاش افزود حضور وی در مجموعههای تلویزیونی «شب هزارویکم»، «زیر آسمان شهر» و «مدرسه ما» بود. در کارنامه بازیگری چهار دهه اخیر ملکمطعیی فیلمهای متنوعی دیده میشود و وی در این مدت هیچگاه فعالیت هنری را ترک نکرد. وی بازی در فیلمهایی نظیر «شهر شراب»، «ماهیها در خاک میمیرند»، «کلاغ»، «نفس بریده» و «فریاد زیر آب» را در کارنامه خود دارد که مربوط به سالهای قبل از انقلاب است و آخرین فیلمهایی هم که وی در آنها نقش بازی کرده «حلقههای ازدواج» و «گل بارون» است که مربوط به سال گذشته است.
1917 میلادی - زادروز «رابرت برنز وودوارد» (Robert Burns Woodward) شیمیدان آمریکایی است. وودوارد در سال ۱۹۶۵بهخاطر خدمات درخشانش در سنتز صناعی مواد آلی برنده جایزه نوبل شیمی شناخته شد.
—————————————
برخی از رویدادهای دیگر
1654 میلادی - «کریستینا» ملکه روشنفکر و دانشمند «سوئدی» به ملت این کشور اعلام کرد که تصمیم به کنارهگیری گرفته و به سیاستمداران سوئد دو ماه مهلت داد که پادشاه دیگری برای کشور بیابند. وی که برجای پدرش «آدولفوس» نشسته بود، تصمیم به کنارهگیری گرفت.
1351 خورشیدی - بامداد چنین روزی زمینلرزهای در استان فارس روی داد که ضمن آن بیش از پنج هزار و 300 تن از مردم این استان کشته شدند.
336 میلادی - «کنستانتین» امپراتور روم به بهانه شرکت در مراسم سیامین سال حکومت خود، آتشبس دو هفتهای با ارتش ایران را که 22 روز طول کشیده بود بهصورت نامحدود تمدید کرد و بعد از آن از ادامه جنگ چشم پوشید. جنگ دو امپراتوری سال بعد از سر گرفته شد، 26 سال بهطور متناوب طول کشید و بدون اخذ نتیجه پایان یافت.
خبر / رادیو کوچه
بر اساس گزارشهای منتشر شده در منابع مطبوعاتی کویت، این کشور چهار دیپلمات ایرانی دیگر را به اتهام ارتباط با شبکههای جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اخراج میکند.
به گزارش العربیه، این تحول در حالی رخ میدهد که پیش از این دولت کویت از سه دیپلمات ایرانی به همین اتهام خواسته بود خاک خود را ترک کنند. مقامهای کویتی هفته گذشته از کشف و ضبط هشت شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی خبر دادند.
به نقل از روزنامه السیاسیه چاپ کویت، وزارت امور خارجه این کشور به کاردار سفارت جمهوری اسلامی ابلاغ کرد چهار دیپلمات دیگر به دلیل ارتباط با فعالیتهای جاسوسی باید هرچه سریعتر خاک کویت را ترک کنند.
دو هفته پیش دستگاه قضایی کویت سه تن از اعضای یک شبکه جاسوسی که گفته میشود به جمعآوری اطلاعات از پایگاههای نظامی کویتی و خارجی میپرداخت به اعدام محکوم کرد.
این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از یک مقام بلندپایه دیپلماتیک خلیج پارس نوشت که گام بعدی شورای همکاری در صورت ادامه دخالتها و تهدیدهای ایران، قطع روابط دیپلماسی، اقتصادی و نفتی با این کشور است.
بر این پایه تمام سفارتخانههای ایران در شش کشور عضو شورای همکاری بسته میشوند و هزاران ایرانی که در این کشورها مشغول به کار هستند، اخراج خواهند شد. این اقدام به این دلیل است که به گفته این منبع دیپلماتیک، در میان ایرانیان مقیم در کشورهای خلیج پارس تعداد زیادی جاسوس و خبرچین وجود دارد.
این مقام بلندپایه افزوده است که هستههای حزباله لبنان به عنوان ابزار سپاه پاسداران نقش شایانی در فعالیتهای مخالف با امنیت ملی کشورهای خلیج پارس ایفا میکنند.
از سوی دیگر خالد سلیمان الجاراله مدیرکل وزارت امور خارجه کویت به سفرای پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه خبر داد که کشورش از این پس در تمام قطعنامهها جه در شورای امنیت و چه در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران رای خواهد داد.
جاراله همچنین گفته است بحث قطع روابط کشورهای عضو شورای همکاری با ایران در سطح بالا در حال بررسی است.
بیشتر بخوانید:
«بین ایران و کشورهای عربی سوتفاهم پیش آمده است»
خبر / رادیو کوچه
شامگاه شنبه، یک نماینده مجلس سوریه برخورد نیروهای امنیتی این کشور با معترضان در شهر درعا را که منجر به کشته شدن چندین تن از تظاهرکنندگان شده را محکوم کرده است.
به گزارش الجزیره، ناصر حریری، نماینده شهر درعا در جنوب سوریه و در نزدیکی مرز با اردن تیراندازی روز جمعه نیروهای امنیتی را که در نتیجه آن بیست نفر کشته شدند، محکوم کرد و خواهان تحقیقات در این باره شد.
او گفت کشتن این افراد، لکه ننگی برای افرادی خواهد بود که دستور تیراندازی را داده بودند.
آقای حریری افزود که بدون دخالت شخصی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، «کشتار» پایان نخواهد یافت.
نیروهای امنیتی سوریه روز جمعه بر روی هزاران معترضی که خواهان اصلاحات سیاسی و اجتماعی در سوریه بودند، آتش گشودند.
تظاهرکنندگان در درعا از هفتهها پیش خواهان آزادیهای بیشتر و برخورد جدی با فساد در این کشور هستند.
تا کنون دهها نفر در این شهر کشته و صدها نفر هم زخمی شدهاند.
این در حالی است که دولت سوریه تظاهرکنندگان را عوامل اسراییل و نفوذی خوانده است و بشار اسد هم گفته است کسانی را که در پشت «توطئه» اخیر علیه کشورش هستند، شکست خواهد داد.
از سویی دیگر بانکیمون، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفتوگوی تلفنی داشت.
دبیرکل سازمان ملل در این تماس، نگرانی شدید خود را از خشونتهای اخیر در سوریه بیان کرد و گفت از گزارشهای منتشر شده مبنی بر کشتن هفده نفر در درعا و ده نفر دیگر در روستاهای اطراف در روز جمعه، به شدت آشفته شده است.
بیشتر بخوانید:
«درخواست معترضان سوری از اصلاحات بیشتر است»
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه و در پی حمله نیروهای امنیتی یمن به تظاهرکنندگان ضددولتی در شهر صنعا، پایتخت این کشور منجر به مجروح شدن صدها نفر شده است.
به گزارش منابع بیمارستانی در یمن، حدود دوازده نفر از معترضان در اثر اصابت گلوله مجروح و صدها نفر دیگر در اثر استنشاق گاز اشک آور دچار مشکلات تنفسی شدهاند.
به گزارش بیبیسی، پلیس محل برگزاری تظاهرات را محاصره کرده و مانع از رفت و آمد به منطقه میشود.
یمن در هفتههای گذشته شاهد تظاهرات گسترده ضدحکومتی و برخورد خشونتآمیز نیروهای امنیتی با مخالفان بوده است.
همزمان، دولت یمن از احضار سفیر خود در قطر خبر داده است.
سفیر یمن در حالی به صنعا فراخوانده شده است که این کشور پیشنهاد شورای همکاری خلیج پارس برای کنارهگیری علی عبداله صالح از ریاست جمهوری را رد کرده است.
نخست وزیر قطر عنوان کرد که شش کشور عضو این شورا امیدوارند که با یمن برای کنارهگیری آقای صالح از قدرت در ازای اعطای مصونیت قضایی به توافق برسند.
اما آقای صالح در یک سخنرانی این پیشنهاد را رد کرد و آن را دخالت در امور داخلی یمن دانست.
لازم به ذکر است تاکنون بیشتر از 120 نفر در ناآرامیهای ضدحکومتی در یمن کشته شدهاند.
بیشتر بخوانید:
«تیراندازی نیروهای امنیتی علیه مخالفان یمنی»
خبر / رادیو کوچه
علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، کشتهشدن سه تن از ساکنان اردوگاه اشرف در درگیری روز جمعه بین نیروهای نظامی عراق و ساکنان این اردوگاه را تایید کرد و گفت درگیریها با تحریک ساکنان قرارگاه اشرف آغاز شده است.
به گزارش رویترز، آقای غیدان روز شنبه، چند خبرنگار را برای بازدید از اردوگاه اشرف به این منطقه دعوت کرد و به آنها گفت درگیریها زمانی آغاز شد که نیروهای عراقی قصد داشتند بخشی از زمینهای اردوگاه اشرف را که متعلق به کشاورزان منطقه بود، به صاحبانش بازگردانند.
این در حالی است که نمایندگان سازمان مجاهدین خلق ایران در اروپا تعداد کشتهشدگان درگیریهای روز جمعه را بیش از ۳۰ نفر ذکر کردهاند.
از سویی دیگر به نقل از کارکنان بیمارستانهای منطقه گزارش کرده که ۱۲ نفر در درگیریهای روز جمعه کشته شدهاند.
خبرنگاران در یک اتوبوس از بخشهایی از اردوگاه اشرف که از کنترل سازمان مجاهدین خلق خارج شده عبور کردند و نیروهای عراقی اجازه صحبت کردن خبرنگاران با ساکنان اردوگاه را نمیدادند.
در بخشی از مسیر تعدادی از ساکنان اردوگاه که پشت موانع آهنی متوقف شده بودند، خود را به کنار اتوبوس رساندند و با فریاد از خبرنگاران میخواستند به حرفهایشان گوش دهند.
محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز که همراه خبرنگاران بود گفت: «نیروهای ما بدون قصد درگیری به اینجا آمده بودند. اما آنها تهدید شدند، تحریک شدند و بهشان توهین شد.»
ژنرال غیدان گفت در این درگیریها سه نفر از ساکنان اردوگاه اشرف که خود را جلوی خودروهای زرهی ارتش انداخته بودند، کشته شدند. او به جزییات بیشتری اشاره نکرد.
بیشتر بخوانید:
«افزایش کشتهشدهگان در اشرف»
خبر / رادیو کوچه
به گزارش رسانههای منسوب به اصلاحطلبان، آیتاله امجد، از استادان اخلاق و عرفان اسلامی، از برخوردهای صورت گرفته با تشییعکنندگان پدر میرحسین موسوی «به شدت» انتقاد کرده و اینگونه رفتارها را «سخیف و به دور از منطق» و «مغایر با موازین اسلامی و اخلاقی» دانسته است.
به گزارش کلمه و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیتاله محمود امجد، وی ضمن ابراز همدردی با میرحسین موسوی، به شدت از برخوردهای صورت گرفته انتقاد و آن را محکوم کرده است.
آیتاله محمود امجد در سال ۱۳۸۸ و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درباره میرحسین موسوی گفته بود: «من به صداقت آقای موسوی یقین پیدا کردهام و اگر همه کره زمین غیر این را بگوید من از یقین خود دست بر نخواهم داشت.»
میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه در خانه خود در تهران و در حالی که نزدیک به ۵۰ روز از حصر و بازداشت خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد میگذشت، به دلیل کهولت سن از دنیا رفت.
بیشتر بخوانید:
«جلب مکاتبات هستهای موسوی و خامنهای»
رادیو کوچه
مهمترین عنوانهای مطبوعات امروز ایران:
جامجم
1) سخنان حریری علیه ایران بیاساس است
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100840536682
سید حسن نصراله: «اینکه حریری ایران را عامل بحران در لبنان میداند تعجبآور است. حریری به جای آنکه اسراییل را بحرانساز معرفی کند، ایران را بحرانساز معرفی کرده است. این حرفها بر اساس چه اسنادی گفته میشود. حریری در جای دیگری هم گفته ایران عامل بحرانهای اخیر در کشورهای دیگر عربی است. اظهارات سعد حریری از اساس باطل بوده و صحت ندارد. خیلی شفاف بگویم که ایران نیازی ندارد که من از آن حمایت کنم. ایران کشوری قدرتمندی است اما ایجاب میکند که در اینباره سکوت نکنیم. ما سکوت در برابر ظلم را نمیتوانیم تحمل کنیم.»
2) مرحله جدید در انقلاب مصر
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100840496852
تظاهرات در میدان تحریر قاهره ناظران سیاسی را غافلگیر کرد. صدها هزار نفر از مردم مصر شعار محاکمه مبارک و نزدیکانش را سردادند. افسران خواستار تصفیه ارتش هستند و برای نخستینبار شعار برکناری طنطاوی به گوش رسید. نیروهای امنیتی شامگاه جمعه برای متفرقکردن تظاهرکنندگانی که حاضر به ترک میدان تحریر نبودند وارد عمل شدند. در این بین نیروهای انتظامی اعلام کردند که برای متفرق کردن تظاهرکنندگان تنها از گاز اشک آور و گلولههای پلاستیکی استفاده کردهاند.
تهران امروز
1) ارتقا پشت ارتقا برای بقایی
http://www.tehrooz.com/
صبح روز گذشته حکمی از دفتر پاستور به رسانهها ارسال شد که بر مبنای آن حمید بقایی بهعنوان سرپرست نهاد ریاستجمهوری و معاون اجرایی رییسجمهور منصوب شد. این انتصابها در حالی صورت میگیرد که انتقادهای زیادی پیش از این بر سر انتصابهای افراد حاشیهساز در دولت مطرح بود لذا پیشبینی میشد رییسجمهوری برای کاستن از حجم این انتقادات در انتصابهای بعدی خود دقت کند اما احکامی که روز گذشته صادر شد، نشان داد که رییسجمهوری نسبت به این انتقادات آنچنان که مورد انتظار منتقدان است، حساس نیست.
2) حرف دولتهای عربی بر خلاف دل ملتها
http://www.tehrooz.com/
خاورمیانه در سالهای پیشرو با تحولات بزرگی روبهرو خواهد شد. تغییر آرایش سیاسی در این منطقه استراتژیک قریبالوقوع است و مقامات آمریکایی نیز به خوبی به این موضوع پی بردهاند و هراس دارند معادلات به نفع ایران رقم بخورد. در نتیجه تلاش میکنند اعراب را در جبههای عربی علیه ایران گرد هم آورند. نگرانی ایالات متحده و اسراییل به همراه کشورهای غربی در خاورمیانه بیمورد نیست. بنیامین نتانیاهو در دیدار با آنگلا مرکل از اینکه انقلاب اسلامی ایران الگوی جنبشهای منطقهای قراربگیرد ابراز نگرانی کرده است. سفرهای متعدد رابرت گیتس به کشورهای منطقه و هشدارهای پیاپی هیلاری کلینتون و سایر مقامات آمریکایی در مورد نفوذ ایران در جنبشهای منطقه در دفعات مختلف تکرار شده است.
رسالت
1) سران فتنه کاملن تنها هستند
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58705
حمیدرضا ترقی در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: «در حال حاضر جز آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای غربی، سران فتنه دارای هیچگونه حامی و پشتیبانی نیستند.» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: «همچنین منافقان نیز در کنار کشورهای غربی جز اصلیترین حامیان جریان موسوم به سبز هستند.» وی ادامه داد: «هماکنون بسیاری از طرفداران جریان موسوم به سبز توسط اطلاعرسانیها و روشنگریهای نظام اسلامی متنبه شدهاند.»
2) شرایط سخت سارکوزی
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58724
شرایط پیش روی رییس جمهوری فرانسه جهت شرکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 2012 هر لحظه سختتر میشود. در این میان حضور سارکوزی در نبردهای خارجی و ناکامی وی در حل و فصل بحرانهای سیاسی و اقتصادی داخلی پاریس، بر شدت نارضایتی عمومی از وی افزوده است. در این میان نزدیکان سارکوزی تنها یک نسخه برای وی تجویز کردهاند و آن خروج اختیاری زودهنگام از قدرت یا در بهترین حالت ممکن انصراف از شرکت در رقابتهای انتخاباتی سال 2012 است.
خراسان
1) شش دستاورد هستهای جدید با حضور رییسجمهوری در پنجمین جشن ملی هستهای معرفی شد
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=21&id=659794
روز گذشته در پنجمین جشن سالروز ملی فناوری هستهای که با حضور و سخنرانی محمود احمدی نژاد رییسجمهوری، در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، ۶ دستاورد هستهای جدید دانشمندان و متخصصان هستهای کشورمان معرفی شد. رییسجمهوری نیز در این مراسم با تاکید بر این که نباید هیچیک از ظرفیتهای اتمی از دسترس ملت ایران دور بماند، تصریح کرد: «ایران باید به مرکز تولید و صدور فناوری هستهای تبدیل شود.»
1) نامه انتقادآمیز علی مطهری به رییسجمهوری
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=21&id=659795
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس طی نامهای خطاب به محمود احمدینژاد، رییسجمهوری از برگزاری جشن نوروز، متن سخنرانی رییسجمهوری و اقدامات مشایی به شدت انتقاد کرد.
کیهان
1) آمریکا در گزارش سالانه خود ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
http://www.kayhannews.ir/900121/14.htm#other1403
در حالی که گزارشات بسیاری از نقض حقوق بشر در آمریکا منتشر میشود، وزارت خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ایران و بسیاری از کشورهای جهان ابراز نگرانی کرد. به گزارش شبکه «بی بی سی»، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، کشورهای ایران، عراق، چین، میانمار، ساحل عاج، زیمبابوه، اوکراین، روسیه و بلاروس را به نقض حقوق شهروندانشان متهم کرد.
2) رییس شورای عالی نظامی مصر: «قاهره به تحکیم روابط با تهران میاندیشد.»
http://www.kayhannews.ir/900121/14.htm#other1408
«محمد حسین طنطاوی » نسبت به تحکیم روابط تهران، قاهره ابراز امیدواری کرد. ژنرال «محمدحسین طنطاوی » رییس شورای عالی نظامی مصر در گفتوگو با هفته نامه آلمانی «اشپیگل » با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام گفت: «ایران کشوری اسلامی است و به هیچروی دشمن مصر نیست.»
همشهری
1) از ذخیرهسازی تا افزایش قیمت
http://www.hamshahri.net/news-131888.aspx
با آغاز سال جدید روند صعودی قیمت برخی اقلام خوراکی که از شب عید آغاز شده بود همچنان ادامه دارد در حالی که دستاندرکاران تنظیم بازار بر احتمال تداوم ذخیرهسازی موادغذایی بهعنوان راهکار تنظیم بازار تاکید دارند، با این شرایط اکنون علاوه بر افزایش نسبی قیمت بسیاری از اقلام خوراکی شیوههای دیگری مانند کاهش کیفیت و کمفروشی برای جبران هزینه تمامشده تولید مرسوم شده است.
2) تظاهرات گسترده در عراق علیه اشغالگران آمریکایی
http://www.hamshahri.net/news-131857.aspx
تنها یک روز پس از اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره تمدید حضور نیروهای کشورش در عراق و همزمان با هشتمین سالگرد حمله آمریکا به این کشور، صدها هزار عراقی به خیابانها ریختند و دست به تظاهرات زدند.
دنیای اقتصاد
1) صعود سکه پس از عقبنشینی آخر هفته
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=248545
روز گذشته با وجود اعلام عمومی بانک مرکزی مبنی بر انجام حراج روزانه سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی از آغاز این هفته، بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با 2000 تومان افزایش تا 404 هزار تومان بالا رفت که البته افزایش 17 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به نرخ روز قبل بر این صعود بیتاثیر نبود اما موکولشدن زمان انجام حراج بانک کارگشایی به ساعت 5/3 بعدازظهر، بر افزایش قیمت بیشترین تاثیر را داشت.
2) وام ساخت مسکن کاهش یافت؟
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=248550
سقف وام ساخت مسکن به روش صنعتی، بدون مشورت با وزارت مسکن 3 میلیون تومان کاهش پیدا کرد، در بسته پولی سال90 که به تایید شورای پولواعتبار نیز رسیده، تسهیلات ساخت برای سنتیسازی 20 میلیون، معادل سال گذشته، و برای صنعتیسازی 22 میلیون تعیین شده است. کارگروه مسکن که مصوباتاش حکم تصمیم هیت دولت را دارد فروردین89 با هدف تامین انگیزه در انبوهسازان برای استفاده از فنآوریهای نوین، ابلاغ کرد به صنعتیسازی مسکن 5 میلیون وام بیشتر تعلق بگیرد. مسوولان بخش مسکن امیدوارند این هفته بتوانند نظر بانکمرکزی را به اصلاح بسته پولی جلب کنند.
خبر / رادیو کوچه
سیدنی لومت، یکی از مهمترین سینماگران آمریکا صبح روز شنبه، در سن ۸۶ سالگی در شهر نیویورک درگذشته است.
لومت با اولین فیلم سینمایی خود به عنوان «۱۲ مرد خشمگین» (۱۹۵۷) به شهرت رسید و با درامهای اجتماعی پرکششی مانند «نگاه از پل»، «سرپیکو»، «قدرت»، «حکم دادگاه»، «شبکه» و «بعد از ظهر نحس» موقعیت خود را به عنوان یکی از ماهرترین سینماگران پس از جنگ جهانی دوم تثبیت کرد.
سینمای لومت، بیان ساده یک داستان پرتحرک بود با بیان تصویری قوی و بیشترین بهرهبرداری از بازیگران ورزیده و با کاملترین مراقبت حرفهای.
لومت با شماری از مشهورترین بازیگران هالیوود از جمله شون کانری، مارلون براندو، لورین باکال، کاترین هپبورن، فی داناوی، داستین هافمن و پل نیومن همکاری کرده بود.

مبارزه فردی مردی تنها اما با اراده قوی در راه حق و عدالت از درونمایههای اصلی آثار لومت بود. قهرمانان منزوی و تنهای او در راه فساد و تباهی مبارزه میکردند، هرچند از آغاز آشکار بود که در راه خود شکست خواهند خورد.
بیشتر فیلمهای معروف سیدنی لومت با دوبله فارسی در ایران به نمایش در آمده است.
فیلم «آژانس شیشهای» با بازی پرویز پرستویی و به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، اقتباسی از فیلم پرتحرک لومت به نام «بعد از ظهر نحس» به شمار میرود.
لومت سرانجام سحرگاه شنبه (نهم آوریل) در سن ۸۶ سالگی در ناحیه منهتن نیویورک درگذشت.
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه بر اثر حمله و تیراندازی یک جوان مسلح به یک مرکز خرید در هلند، شش تن کشته شدهاند.
این حمله که در شهر کوچکی در ۲۵ کیلومتری آمستردام رخ داد، یازده مجروح برجای گذاشت. وضع چهار نفر از مجروحان وخیم اعلام شده است.
فرد مهاجم که ۲۴ سال سن داشت، پس از تیراندازی به سوی مردم خود را کشت.
گفته میشود او عضو یک باشگاه تیراندازی محلی و فرزند یکی از مغازهداران مرکز خرید محل حمله است.
مقامهای قضایی با اشاره به دو نامه بر جا مانده از فرد مهاجم میگویند او به تنهایی عمل کرده و همراهی نداشته است.
به گفته کیتی نووی، از مقامهای قضایی در شهر لاهه، فرد مهاجم که تریستان وان در ولیس نام داشت، مجوز حمل پنج اسلحه را دریافت کرده بود.
بر این اساس، این فرد هلندی در چند مورد از جمله در رابطه با مالکیت تسلیحات غیرقانونی با پلیس دچار مشکل شده بود.
به گفته شاهدان عینی، حادثه تیراندازی در مرکز خرید بین ده تا بیست دقیقه طول کشیده است.
به گزارش بیبیسی و به نقل از مهدی عطا، یکی از افرادی که در هنگام حمله در محل حضور داشته است، رهگذران فکر میکردند کسی در حال ترقهبازی است.
آقای عطا گفت: «در ابتدا فکر کردیم ترقه بازی و نور افشانی است. بعد که صدا نزدیکتر شد، دو نفر به زمین افتادند. مردم میخواستند به آنها کمک کنند، چون فکر میکردند آنها غش کردهاند. وقتی دیدند یکی در حال تیراندازی است، همه پا به فرار گذاشتند.»
به گفته یکی از دیگر از شاهدان عینی که یک زن مسن است، فرد مهاجم شلوار پلنگی پوشیده بود و جثه بزرگی داشت.
به گفته او، فرد مهاجم با خونسردی تمام به مردم تیراندازی میکرد.
یک نماینده مجلس سوریه:
«بشار اسد مسوول خشونتهای سوریه است»
خبر / رادیو کوچه
شامگاه شنبه، یک نماینده مجلس سوریه برخورد نیروهای امنیتی این کشور با معترضان در شهر درعا را که منجر به کشته شدن چندین تن از تظاهرکنندگان شده را محکوم کرده است.
به گزارش الجزیره، ناصر حریری، نماینده شهر درعا در جنوب سوریه و در نزدیکی مرز با اردن تیراندازی روز جمعه نیروهای امنیتی را که در نتیجه آن بیست نفر کشته شدند، محکوم کرد و خواهان تحقیقات در این باره شد.
او گفت کشتن این افراد، لکه ننگی برای افرادی خواهد بود که دستور تیراندازی را داده بودند.
آقای حریری افزود که بدون دخالت شخصی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، «کشتار» پایان نخواهد یافت.
نیروهای امنیتی سوریه روز جمعه بر روی هزاران معترضی که خواهان اصلاحات سیاسی و اجتماعی در سوریه بودند، آتش گشودند.
تظاهرکنندگان در درعا از هفتهها پیش خواهان آزادیهای بیشتر و برخورد جدی با فساد در این کشور هستند.
تا کنون دهها نفر در این شهر کشته و صدها نفر هم زخمی شدهاند.
این در حالی است که دولت سوریه تظاهرکنندگان را عوامل اسراییل و نفوذی خوانده است و بشار اسد هم گفته است کسانی را که در پشت «توطئه» اخیر علیه کشورش هستند، شکست خواهد داد.
از سویی دیگر بانکیمون، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفتوگوی تلفنی داشت.
دبیرکل سازمان ملل در این تماس، نگرانی شدید خود را از خشونتهای اخیر در سوریه بیان کرد و گفت از گزارشهای منتشر شده مبنی بر کشتن هفده نفر در درعا و ده نفر دیگر در روستاهای اطراف در روز جمعه، به شدت آشفته شده است.
……………………………………………………..
در یک مرکز خرید روی داد،
«کشته شدن شش تن در حمله فرد مسلح در هلند»
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه بر اثر حمله و تیراندازی یک جوان مسلح به یک مرکز خرید در هلند، شش تن کشته شدهاند.
این حمله که در شهر کوچکی در ۲۵ کیلومتری آمستردام رخ داد، یازده مجروح برجای گذاشت. وضع چهار نفر از مجروحان وخیم اعلام شده است.
فرد مهاجم که ۲۴ سال سن داشت، پس از تیراندازی به سوی مردم خود را کشت.
گفته میشود او عضو یک باشگاه تیراندازی محلی و فرزند یکی از مغازهداران مرکز خرید محل حمله است.
مقامهای قضایی با اشاره به دو نامه بر جا مانده از فرد مهاجم میگویند او به تنهایی عمل کرده و همراهی نداشته است.
به گفته کیتی نووی، از مقامهای قضایی در شهر لاهه، فرد مهاجم که تریستان وان در ولیس نام داشت، مجوز حمل پنج اسلحه را دریافت کرده بود.
بر این اساس، این فرد هلندی در چند مورد از جمله در رابطه با مالکیت تسلیحات غیرقانونی با پلیس دچار مشکل شده بود.
به گفته شاهدان عینی، حادثه تیراندازی در مرکز خرید بین ده تا بیست دقیقه طول کشیده است.
به گزارش بیبیسی و به نقل از مهدی عطا، یکی از افرادی که در هنگام حمله در محل حضور داشته است، رهگذران فکر میکردند کسی در حال ترقهبازی است.
آقای عطا گفت: «در ابتدا فکر کردیم ترقه بازی و نور افشانی است. بعد که صدا نزدیکتر شد، دو نفر به زمین افتادند. مردم میخواستند به آنها کمک کنند، چون فکر میکردند آنها غش کردهاند. وقتی دیدند یکی در حال تیراندازی است، همه پا به فرار گذاشتند.»
به گفته یکی از دیگر از شاهدان عینی که یک زن مسن است، فرد مهاجم شلوار پلنگی پوشیده بود و جثه بزرگی داشت.
به گفته او، فرد مهاجم با خونسردی تمام به مردم تیراندازی میکرد.
……………………………………………………..
یک مقام دیپلماتیک کشورهای عربی:
«احتمال تعطیلی سفارتخانههای ایران در حوزه خلیج پارس»
خبر / رادیو کوچه
بر اساس گزارشهای منتشر شده در منابع مطبوعاتی کویت، این کشور چهار دیپلمات ایرانی دیگر را به اتهام ارتباط با شبکههای جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اخراج میکند.
به گزارش العربیه، این تحول در حالی رخ میدهد که پیش از این دولت کویت از سه دیپلمات ایرانی به همین اتهام خواسته بود خاک خود را ترک کنند. مقامهای کویتی هفته گذشته از کشف و ضبط هشت شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی خبر دادند.
به نقل از روزنامه السیاسیه چاپ کویت، وزارت امور خارجه این کشور به کاردار سفارت جمهوری اسلامی ابلاغ کرد چهار دیپلمات دیگر به دلیل ارتباط با فعالیتهای جاسوسی باید هرچه سریعتر خاک کویت را ترک کنند.
دو هفته پیش دستگاه قضایی کویت سه تن از اعضای یک شبکه جاسوسی که گفته میشود به جمعآوری اطلاعات از پایگاههای نظامی کویتی و خارجی میپرداخت به اعدام محکوم کرد.
این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از یک مقام بلندپایه دیپلماتیک خلیج پارس نوشت که گام بعدی شورای همکاری در صورت ادامه دخالتها و تهدیدهای ایران، قطع روابط دیپلماسی، اقتصادی و نفتی با این کشور است.
بر این پایه تمام سفارتخانههای ایران در شش کشور عضو شورای همکاری بسته میشوند و هزاران ایرانی که در این کشورها مشغول به کار هستند، اخراج خواهند شد. این اقدام به این دلیل است که به گفته این منبع دیپلماتیک، در میان ایرانیان مقیم در کشورهای خلیج پارس تعداد زیادی جاسوس و خبرچین وجود دارد.
این مقام بلندپایه افزوده است که هستههای حزباله لبنان به عنوان ابزار سپاه پاسداران نقش شایانی در فعالیتهای مخالف با امنیت ملی کشورهای خلیج پارس ایفا میکنند.
از سوی دیگر خالد سلیمان الجاراله مدیرکل وزارت امور خارجه کویت به سفرای پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه خبر داد که کشورش از این پس در تمام قطعنامهها جه در شورای امنیت و چه در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران رای خواهد داد.
جاراله همچنین گفته است بحث قطع روابط کشورهای عضو شورای همکاری با ایران در سطح بالا در حال بررسی است.
……………………………………………………..
آیتاله امجد:
«برخوردها در مراسم پدر موسوی، مغایر با موازین اسلامی»
خبر / رادیو کوچه
به گزارش رسانههای منسوب به اصلاحطلبان، آیتاله امجد، از استادان اخلاق و عرفان اسلامی، از برخوردهای صورت گرفته با تشییعکنندگان پدر میرحسین موسوی «به شدت» انتقاد کرده و اینگونه رفتارها را «سخیف و به دور از منطق» و «مغایر با موازین اسلامی و اخلاقی» دانسته است.
به گزارش کلمه و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیتاله محمود امجد، وی ضمن ابراز همدردی با میرحسین موسوی، به شدت از برخوردهای صورت گرفته انتقاد و آن را محکوم کرده است.
آیتاله محمود امجد در سال ۱۳۸۸ و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درباره میرحسین موسوی گفته بود: «من به صداقت آقای موسوی یقین پیدا کردهام و اگر همه کره زمین غیر این را بگوید من از یقین خود دست بر نخواهم داشت.»
میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه در خانه خود در تهران و در حالی که نزدیک به ۵۰ روز از حصر و بازداشت خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد میگذشت، به دلیل کهولت سن از دنیا رفت.
……………………………………………………..
با صدور رای دادگاه انقلاب،
«دو سال حبس محکومیت فعال دانشجویی»
خبر / رادیو کوچه
نادر احسنی، از فعالان دانشجویی اصلاحطلب، با صدور حکمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
بر اساس برخی گزارشها، روز شنبه ۲۰ فروردین ماه، نادر احسنی جهت ابلاغ حکم دو سال حبس تعزیری به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شده است.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این فعال دانشجویی در ۱۹ بهمن ماه سال ۸۸ با ورود مامورین امنیتی به منزل پدریاش به همراه خواهرش الهام احسنی دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، وی مدت ۱۴ روز در سلولهای انفرادی زندان اوین محبوس بود.
اتهامات آقای احسنی در جلسه محاکمهای که ۲۳ بهمن ماه ۸۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی بر علیه نظام» عنوان شد،
این در حالی است که وی در زمان بازداشت در حال گذراندن دوران خدمت سربازی خود بود.
نامبرده در حالی اکنون به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است که به تازگی و در هجدهم بهمن ماه سال گذشته، پس از پایان محکومیت یک سالهاش از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شده بود.
لازم به یادآوری است که این فعال دانشجویی پیشتر و در ۱۱ آذرماه سال ۸۶ قبل از برگزاری مراسم ۱۶ آذر توسط ماموران وزارت اطلاعات در مقابل درب منزلشان بازداشت و متعاقب آن به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
……………………………………………………..
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی:
«بین ایران و کشورهای عربی سوتفاهم پیش آمده است»
خبر / رادیو کوچه
علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۰ فروردین ضمن رد اتهاماتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران مطرح کردهاند، برای حل و فصل «سوتفاهمها» از طریق گفتوگو اعلام آمادگی کرده است.
آقای صالحی در یک کنفرانس خبری در تهران اظهار داشت که ایران به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، از جمله بحرین پایبند بوده است و در کویت هم جاسوسی نکرده است.
او در عین حال ورود نیروهای عربستانی به بحرین برای کمک به سرکوب معترضان بحرینی را «اشتباهی بزرگ» خواند و گفت: «عربستان سعودی باید هر چه سریعتر خاک بحرین را ترک کند و تا مسایل پیچیدهتر از این نشده، کشورهای منطقه با هم رایزنی کنند و اگر ابهامات، سوتفاهمات یا عدم اعتمادهایی هست، بنشینند و از طریق مجاری دیپلماتیک امور را حل و فصل کنند.»
آقای صالحی گفت که پس از به عهده گرفتن سمت وزارت امور خارجه، بهبود روابط با عربستان را به عنوان اولویت اصلی کار خود در نظر گرفته، اما پاسخ عربستان «غیرعقلانی و غیرحسابشده» بوده است.
دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان بحرینی علیه حکومت خاندان آل خلیفه متهم میکند و دولت کویت هم میگوید که سپاه پاسداران ایران هشت شبکه جاسوسی را در کویت اداره میکرده است.
……………………………………………………..
مقامات ارشد جمهوری اسلامی:
«آمریکا در مورد حقوق بشر حرف نزند»
خبر / رادیو کوچه
مقامات ارشد جمهوری اسلامی با رد گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و همچنین موارد نقض آن در این کشور اظهار داشتند که دولت آمریکا در حمایت از حقوق بشر صادق نیست و نباید در این مورد اظهارنظر کند.
محمود احمدینژاد، رییس جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۰ فروردین عنوان کرد که اگر مقامات آمریکایی به واقع به دنبال حمایت از حقوق بشر هستند، باید جورج بوش، رییس جمهوری پیشین آمریکا را محاکمه کنند.
او گفت: «اگر بنا است کسانی که علیه بشریت قیام کردهاند محاکمه شوند، اول باید روسای جمهوری آمریکا پیدرپی محاکمه شوند.»
او نیروهای آمریکایی را متهم کرد که در عراق یک میلیون نفر را کشتهاند.
علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در این خصوص اعلام کرد: «وضعیت حقوق بشر ما روشن است و عملکرد آمریکا در افغانستان، عراق و پاکستان هم روشن است. آمریکا بدون اجازه هر جا را میخواهد بمباران میکند، هر کاری میخواهد میکند و مردم بیگناه را میکشد.»
آقای صالحی همچنین به عملیات نظامی جاری در لیبی اشاره کرد و گفت این که نیروهای غربی میگویند غیرنظامیان را به اشتباه کشتهاند، با توجه به تکنولوژی ماهوارههای جاسوسی آنها، حرف درستی نیست.
او گفت: «حرف آمریکا در مورد حقوق بشر مسموع نیست، کسی که خودش گرفتار این مسئله است، نمیتواند دیگران را زیر سوال ببرد. اول مشکل خود را در ابعاد حقوق بشری حل کنند، بعد در مورد دیگران اظهارنظر کنند.»
این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، در بخش مربوط به افغانستان از جمله به کشته شدن غیرنظامیان در جریان جنگ اشاره کرده و نوشته بود که مسوولیت ۱۶ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در افغانستان به عهده نیروهای دولتی این کشور و نیروهای ائتلاف بینالمللی به رهبری آمریکا است.
……………………………………………………..
با افشای یک خبر محرمانه، از سوی ماموران امنیتی
«جلب مکاتبات هستهای موسوی و خامنهای»
خبر ویژه / رادیو کوچه
در حالی که میرحسین موسوی یکی از کاندیداهای معترض به انتخابات از روز بیستویکم بهمنماه سال گذشته در حصر به سر می برد، اینک از طریق منابع نزدیک به موسوی و تایید برخی منابع دیگر روشن شده است که پس از حصر میرحسین موسوی ماموران امنیتی در پی جلب و جمعآوری نسخهای از مکاتبات بین آقای موسوی نخست وزیر وقت و رییس جمهوری آیتاله خامنهای بودهاند.
این اسناد حاوی محرمانهترین مکاتبات نخستوزیری و ریاستجمهوری وقت در خصوص سیاست اتمی ایران و برنامهریزیهای هستهای جمهوری اسلامی بوده است.
این جمع آوری که به اظهار منبع رادیو کوچه به زور و ارعاب و تهدید صورت گرفته است، به نظر میرسد با دو هدف جلوگیری از انتشار برخی موارد ذیل آن و هم بهره برداری برای تشکیل پرونده برای آقای موسوی صورت گرفته باشد.
جزییات بیشتری از این جمع آوری در دست نیست، اما به نظر میرسد این مکاتبات مربوط به محرمانهترین دوران فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی باشد که در اختیار داشتن آنها توسط این کاندیدای معترض یکی از دغدغههای دستگاه امنیتی پیگیر پرونده وی بوده است. میر حسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از معترضان به انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران در پی اعتراضهای مردمی از خرداد هشتاد و هشت تاکنون بارها مورد تهدید قرار گرفته بودند و اینک نیز در حصر خانگی و بدون امکان تماس با بیرون به سر میبرند. فقط در مراسم تدفین اسماعیل موسوی، پدر آقای موسوی وی دقیقههایی توانست در محل حضور یابد.
……………………………………………………..
صبح شنبه روی داد،
«درگذشت سیدنی لومت کارگردان مشهور آمریکایی»
خبر / رادیو کوچه
سیدنی لومت، یکی از مهمترین سینماگران آمریکا صبح روز شنبه، در سن ۸۶ سالگی در شهر نیویورک درگذشته است.
لومت با اولین فیلم سینمایی خود به عنوان «۱۲ مرد خشمگین» (۱۹۵۷) به شهرت رسید و با درامهای اجتماعی پرکششی مانند «نگاه از پل»، «سرپیکو»، «قدرت»، «حکم دادگاه»، «شبکه» و «بعد از ظهر نحس» موقعیت خود را به عنوان یکی از ماهرترین سینماگران پس از جنگ جهانی دوم تثبیت کرد.
سینمای لومت، بیان ساده یک داستان پرتحرک بود با بیان تصویری قوی و بیشترین بهرهبرداری از بازیگران ورزیده و با کاملترین مراقبت حرفهای.
لومت با شماری از مشهورترین بازیگران هالیوود از جمله شون کانری، مارلون براندو، لورین باکال، کاترین هپبورن، فی داناوی، داستین هافمن و پل نیومن همکاری کرده بود.
مبارزه فردی مردی تنها اما با اراده قوی در راه حق و عدالت از درونمایههای اصلی آثار لومت بود. قهرمانان منزوی و تنهای او در راه فساد و تباهی مبارزه میکردند، هرچند از آغاز آشکار بود که در راه خود شکست خواهند خورد.
بیشتر فیلمهای معروف سیدنی لومت با دوبله فارسی در ایران به نمایش در آمده است.
فیلم «آژانس شیشهای» با بازی پرویز پرستویی و به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، اقتباسی از فیلم پرتحرک لومت به نام «بعد از ظهر نحس» به شمار میرود.
لومت سرانجام سحرگاه شنبه (نهم آوریل) در سن ۸۶ سالگی در ناحیه منهتن نیویورک درگذشت.
……………………………………………………..
فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق:
«تنها سه تن در حمله به اردوگاه اشرف کشتهشدند»
خبر / رادیو کوچه
علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، کشتهشدن سه تن از ساکنان اردوگاه اشرف در درگیری روز جمعه بین نیروهای نظامی عراق و ساکنان این اردوگاه را تایید کرد و گفت درگیریها با تحریک ساکنان قرارگاه اشرف آغاز شده است.
به گزارش رویترز، آقای غیدان روز شنبه، چند خبرنگار را برای بازدید از اردوگاه اشرف به این منطقه دعوت کرد و به آنها گفت درگیریها زمانی آغاز شد که نیروهای عراقی قصد داشتند بخشی از زمینهای اردوگاه اشرف را که متعلق به کشاورزان منطقه بود، به صاحبانش بازگردانند.
این در حالی است که نمایندگان سازمان مجاهدین خلق ایران در اروپا تعداد کشتهشدگان درگیریهای روز جمعه را بیش از ۳۰ نفر ذکر کردهاند.
از سویی دیگر به نقل از کارکنان بیمارستانهای منطقه گزارش کرده که ۱۲ نفر در درگیریهای روز جمعه کشته شدهاند.
خبرنگاران در یک اتوبوس از بخشهایی از اردوگاه اشرف که از کنترل سازمان مجاهدین خلق خارج شده عبور کردند و نیروهای عراقی اجازه صحبت کردن خبرنگاران با ساکنان اردوگاه را نمیدادند.
در بخشی از مسیر تعدادی از ساکنان اردوگاه که پشت موانع آهنی متوقف شده بودند، خود را به کنار اتوبوس رساندند و با فریاد از خبرنگاران میخواستند به حرفهایشان گوش دهند.
محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز که همراه خبرنگاران بود گفت: «نیروهای ما بدون قصد درگیری به اینجا آمده بودند. اما آنها تهدید شدند، تحریک شدند و بهشان توهین شد.»
ژنرال غیدان گفت در این درگیریها سه نفر از ساکنان اردوگاه اشرف که خود را جلوی خودروهای زرهی ارتش انداخته بودند، کشته شدند. او به جزییات بیشتری اشاره نکرد.
……………………………………………………..
در پی حمله نیروهای امنیتی یمن به تظاهرکنندگان،
«بیش از صدها مجروح معترض در یمن»
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه و در پی حمله نیروهای امنیتی یمن به تظاهرکنندگان ضددولتی در شهر صنعا، پایتخت این کشور منجر به مجروح شدن صدها نفر شده است.
به گزارش منابع بیمارستانی در یمن، حدود دوازده نفر از معترضان در اثر اصابت گلوله مجروح و صدها نفر دیگر در اثر استنشاق گاز اشک آور دچار مشکلات تنفسی شدهاند.
پلیس محل برگزاری تظاهرات را محاصره کرده و مانع از رفت و آمد به منطقه میشود.
یمن در هفتههای گذشته شاهد تظاهرات گسترده ضدحکومتی و برخورد خشونتآمیز نیروهای امنیتی با مخالفان بوده است.
همزمان، دولت یمن از احضار سفیر خود در قطر خبر داده است.
سفیر یمن در حالی به صنعا فراخوانده شده است که این کشور پیشنهاد شورای همکاری خلیج پارس برای کنارهگیری علی عبداله صالح از ریاست جمهوری را رد کرده است.
نخست وزیر قطر عنوان کرد که شش کشور عضو این شورا امیدوارند که با یمن برای کنارهگیری آقای صالح از قدرت در ازای اعطای مصونیت قضایی به توافق برسند.
اما آقای صالح در یک سخنرانی این پیشنهاد را رد کرد و آن را دخالت در امور داخلی یمن دانست.
لازم به ذکر است تاکنون بیشتر از 120 نفر در ناآرامیهای ضدحکومتی در یمن کشته شدهاند.
……………………………………………………..
واکنش ایران به اخراج سه دیپلمات این کشور از کویت،
«سه دیپلمات کویتی باید ظرف ده روز ایران را ترک کنند»
خبر / رادیو کوچه
جمهوری اسلامی در واکنش به اخراج سه دیپلمات خود از کویت، در اقدامی متقابل از سه دیپلمات کویتی خواسته است که ظرف ۱۰ روز خاک ایران را ترک کنند. موضوع اخراج سه دیپلمات کویتی نخستینبار شامگاه شنبه توسط تلویزیون دولتی انگلیسیزبان ایران، پرستیوی، مورد اشاره قرار گرفت.
به گزارش رویترز، به نقل از خالد الجاراله، معاون وزارت خارجه کویت، ایران خواستار خروج سه دیپلمات کویتی از خاک خود شده و به آنها ۱۰ روز فرصت داده است.
اخراج این سه دیپلمات تازهترین حلقه از افزایش تنش میان ایران و کویت پس از متهم شدن جمهوری اسلامی به جاسوسی در این کشور حاشیه خلیج پارس است.
کویت پیش از این سه دیپلمات ایرانی را به اتهام ارتباط با یک شبکه جاسوسی در این کشور، از خاک خود اخراج کرده بود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر