هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 04/11/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



روز یکشنبه هیئت عالی‌رتبه‌ای از اعضای اتحادیه آفریقا برای میانجیگری میان حکومت لیبی و مخالفان وارد طرابلس شدند و این در حالی است حمله‌های ناتو علیه نیروهای معمر قذافی همچنان ادامه دارد.روز یکشنبه هیئت عالی‌رتبه‌ای از اعضای اتحادیه آفریقا برای میانجیگری میان حکومت لیبی و مخالفان وارد طرابلس شدند و این در حالی است  حمله‌های ناتو علیه نیروهای معمر قذافی همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، روز یکشنبه پنج تن از نمایندگان اتحادیه آفریقا به منظور حل بحران لیبی با معمر قذافی در باب العزیزیه، مجموعه‌ای که محل اقامت رهبر لیبی را نیز در بر می‌گیرد، دیدار کردند. نمایندگان آفریقای جنوبی، موریتانی، کنگو، مالی و اوگاندا به منظور میانجیگری میان شورشیان و حکومت لیبی وارد طرابلس شده‌اند و قرار بر این است که پس از گفت‌و‌گو با معمر قذافی به بنغازی رفته و با شورشیان وارد مذاکره شوند. پیشتر این پنج نماینده اتحادیه آفریقا ضمن تأکید بر «پایان یافتن فوری خشونت‌ها» در لیبی اعلام کرده‌ بودند که پیشنهاد آن‌ها برای برون‌رفت از بحران در لیبی صورت گرفتن رشته‌ای از اصلاحات در این کشور است. این در حالی است که شورشیان همواره تأکید کرده‌اند تا زمانی که معمر قذافی و پسرانش قدرت را در لیبی در دست دارند، با آتش بس موافقت نخواهند کرد. پیشتر دولت لیبی در پاسخ به پیشنهاد شورشیان مبنی بر آغاز گفت‌و‌گوها برای برقراری آتش‌بس، این پیشنهاد را رد کرده و آن را « جنون آمیز » نامیده بود. در پی آن معمر قذافی که بیش از چهار دهه رهبری لیبی را بر عهده دارد در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا خواستار پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی شد. با این‌ حال عملیات ناتو در لیبی همچنان ادامه دارد و فرمانده عملیات ناتو در لیبی روز یکشنبه اعلام کرد که ۱۴ تانک متعلق به حکومت لیبی را در حومه مصراته متلاشی کرده و ۱۱ تانک حکومتی دیگر را نیز خارج از اجدابیه از بین برده است. وی همچنین افزود که حملات هوایی علیه نیروهای حکومت لیبی به منظور محفاظت از ساکنان این دو شهر همچنان «به شدت» ادامه خواهد داشت. حملات ناتو علیه نیروهای معمر قذافی در مصراته و اجدابیا در روز‌های شنبه و یکشنبه افزایش یافته است و به گزارش رویترز شورشیان لیبی که تا چندی پیش نیروهای ناتو را به کوتاهی در محافظت از غیر نظامیان متهم می‌کردند ، روز یکشنبه از شدت گرفتن این حملات ابراز خرسندی کرده‌اند. بنا بر اظهارات فرمانده نیروهای ناتو در عملیات لیبی، نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی «درصد قابل توجهی» از ذخایر مهمات و دفاعی حکومت لیبی را منهدم کرده‌اند.
 


در آخرين بازی هفته بيست و نهم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، تيم استقلال هم در پی سپاهان و ذوب آهن پذيرای شکست خانگی شد و در ورزشگاه آزادی دو بر يک به تراکتورسازی تبريز باخت. پرسپوليس نیز در اصفهان سه بر صفر ذوب آهن رده دومی را شکست داد و مس در کرمان سه بر دو بر سپاهان پيشتاز پيروز شد.در آخرين بازی هفته بيست و نهم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، تيم استقلال هم در پی سپاهان و ذوب آهن پذيرای شکست خانگی شد و در ورزشگاه آزادی دو بر يک به تراکتورسازی تبريز باخت. با نزديک شدن چهار تيم تراکتورسازی، پرسپوليس، مس و فولاد به سه تيم سپاهان، ذوب آهن و استقلال پنج هفته آخر ليگ برتر داغ شد – هر چند برای قهرمانی هنوز سپاهان از حاشيه امنيت بيشتری برخوردار است. در حضور حدود ۴۵۰۰۰ تماشاگر هوادار دو تيم آبی تهران و قرمز تبريز، با رد و بدل شدن سه گل مسابقه آغاز و پايانی هيجان انگيز داشت. در دقيقه هفتم با پرتاب بلند علی عليزاده – بازيکن پيشين استقلال – محمد نصرتی تراکتورسازی را يک بر صفر پيش انداخت. پس از اين گل، استقلال با يک بازی تهاجمی و يکدست، نمايشی ديدنی داشت و حاصل اين بازی گل تساوی بخشی بود که در دقيقه ۳۳ ايمان مبعلی از راست سانتر کرد و مهدی سيدصالحی با يک ضربه سر کار را به پايان رساند. اما پس از اين گل بازی کم کم از شکل هيجان انگيز و ديدنی اش خارج شد. در حالی که استقلال در نيمه دوم حالتی تهاجمی داشت و عباس محمدی در درون دروازه تراکتورسازی چند بار منجی دروازه اش شد، پرويز مظلومی با تعويض مهدی سيدصالحی و فرستادن شريفات به زمين عملا آبی پوشان را خلع سلاح کرد. اين فرصتی بود تا در يک ضد حمله از سوی تراکتورسازی تيم تبريزی صاحب يک ضربه آزاد از فاصله نزديک به ۲۰ متری دروازه استقلال شود و جاسم کرار در دقيقه ۸۶ با ضربه ای ديدنی گل پيروزی بخش تراکتورسازی را به ثمر برساند. در دقيقه دوم وقت تلف شده اسماعيل شريفات مهاجم تازه نفس استقلال به دليل خطای عمد روی دروازه بان تراکتورسازی، به درستی کارت قرمز اخراج دريافت کرد. در پيروزی ارزشمند تراکتورسازی عباس محمدی و محمد ابراهيمی از تيم تبريزی بهترين بازيکنان زمين بودند. با اين شکست استقلال با همان ۵۲ امتياز در رده سوم باقی‌ ماند و تراکتورسازی ۵۰ امتيازی شد تا در رده چهارم به دو تيم ذوب آهن و استقلال نزديک شود. استقلال: محمد محمدی - هادی شکوری، اميرحسين صادقی (کاپيتان)، ، پژمان منتظری، جواد شيرزاد (از دقيقه ۷۲ مهدی امير آبادی) - فرزاد آشوبی (از دقيقه ۸۹ حنيف عمران‌زاده)، کيانوش رحمتی، ايمان مبعلی، هوار ملا محمد - مهدی سيد صالحی (از دقيقه ۸۲ اسماعيل شريفات) و آرش برهانی. سرمربی: پرويز مظلومی. تراکتورسازی: عباس محمدی - محمد نصرتی (کاپيتان)، مهدی کيانی، مرتضی اسدی، لئوناردو پی ‌منتا (از دقيقه ۷۰ مسعود ابراهيم ‌زاده) - جاسم کرار، آندارنيک تيموريان، مصطفی اکرامی، محمد ابراهيمی - داود دانش دوست (از دقيقه ۸۸ علا ترائوره) و علی عليزاده (از دقيقه ۸۱ مجتبی ترشيز). سرمربی: فراز کمالوند پيروزی‌های پرسپوليس و مس؛ روز تيره اصفهانی‌ها در حالی که تنها مسابقه استقلال با تراکتورسازی به پايان هفته بيست و نهم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، باقی مانده بود، پرسپوليس در اصفهان سه بر صفر ذوب آهن رده دومی را شکست داد و مس در کرمان سه بر دو بر سپاهان پيشتاز پيروز شد. در موفقترين روز پرسپوليس در اين فصل، محمد نوری با ساختن دو گل و زدن گل سوم شاخص‌ترين چهره پرسپوليس بود. پرسپوليس در مسابقه رفت هم دو بر صفر پيروز شده بود. علی دايی که صحبت از آخرين روزهايش در پرسپوليس هر لحظه بيشتر می‌شد و حتی در صورت شکست در اصفهان پايان کار او پيش بينی شده بود، در اين روز تيمش را با برنامه و همچنين مصمم تر از بازی‌های پيشين اين فصل پرسپوليس به ميدان فرستاد. پرسپوليس با اين پيروزی گامی برای جلب تماشاگرانش در مسابقه اين هفته با بنيادکار ازبکستان در ليگ قهرمانان آسيا برداشت. در ورزشگاه فولاد شهر که تماشاگرش حدود ۱۰۰۰۰ نفر گزارش شد، پرسپوليس در آخرين دقيقه وقت تلف شده نيمه نخست (۵+۴۵) با ارسال محمد نوری از راست وضربه پای چپ اميرحسين فشنگچی از نزديک ديرک دوم، دروازه تيم ميزبان را فروريخت تا نيمه نخست يک بر صفر به سود ياران علی دايی پايان يابد. در اين لحظه‌های سنگين برای ذوب آهن، اخراج منصور ابراهيم زاده از صندلی سرمربيگری اين تيم بر مشکلات ذوب آهن در نيمه دوم افزود. ابراهيم زاده به شدت به داوری بازی اعتراض داشت و در تداوم اين اعتراض‌ها در آغاز نيمه دوم، سرمربی ذوب آهن را روانه سکوی تماشاگران کرد. در دقيقه ۶۷ وحيد هاشميان با يک پاس تماشايی ديگر محمد نوری، ارزش‌های تکنيکی‌اش را به رخ کشيد و با ضربه بغل پای راست توپ را پشت سر شهاب گردان انداخت تا نتيجه را دو بر صفر به سود سرخپوشان تهران کند و ذوب آهن را نااميد. چهار دقيقه بعد با ارسال ضربه آزاد فشنگچی از چپ، خود محمد نوری گلزن شد و يا يک ضربه تکميلی روز درخشان پرسپوليس در برابر تيم رده دومی جدول رده بندی را رقم زد. آغاز اين مسابقه با برتری محسوس ذوب آهن در ۲۰ دقيقه نخست و خوديابی تدريجی پرپسوليس تا رسيدن به گل برتری سپری شد. به هنگام حمله‌های اوليه ذوب آهن چند بار دروازه عليرضا حقيقی به شدت تهديد شد و يک بار عليرضا نورمحمدی با بستن راه شليک رجب زاده، منجی دروازه پرسپوليس شد؛ هر چند در دقيقه نهم هم ضربه آزاد تماشايی مازيار زارع به ديرک دروازه ذوب آهن خورد. با بازيسازی خوب وحيد هاشميان سنگين شده به نسبت روزهای اوج خود، پرسپوليس کم کم خود را در زمين ذوب آهن بازيافت. هاشميان در دقيقه ۷۴ جايش را به اشپيتيم آرفی داد. در حالی که هادی نوروزی در برابر مدافعان تيم ميزبان ناموفق به نظر می‌آمد، اميرحسين فشنگچی با اضافه شده به مهاجمان پرسپوليس از جناح چپ يکی از چهره های شاخص پرسپوليس بود. مردان دايی با پوشش محمدرضا خلعتبری عملا ايگور کاسترو را نيز از کار انداخته بودند. در دقيقه ۶۱ کاسترو جايش را به محمد قاضی داد. شکست سپاهان در کرمان تيم سپاهان هم به مانند ذوب آهن پيش از پيکار با تيم‌های عربی در ليگ قهرمانان آسيا روزی ناموفق را پشت سر گذاشت. شکست سه بر دو ياران امير قلعه نويی در برابر شاگردان صمد مرفاوی جدال صدر جدول را برای تعقيب کنندگان داغتر کرد. لوسيانو ادينيو در دقيقه های ۱۸ و ۲۶ دو گل برای مس زد تا بار ديگر به تنهايی پيشتاز گلزنان ليگ برتر شود، و کيوان امرايی در دقيقه ۶۵ گل سوم را به ثمر رساند. برای سپاهان ابراهيم توره دردقيقه ۲۰ و هادی عقيلی در دقيقه ۸۰ گلزنی کردند. سپاهان با وجود اين شکست با ۵۸ امتياز در صدر جدول باقی ماند. ذوب آهن هم با ۵۳ امتياز منتظر مسابقه استقلال با تراکتورسازی شد. تهديد به مسابقه‌های پشت درهای بسته با بالا گرفتن جنجال در بيشتر مسابقه‌های هفته بيست و نهم، به ويژه در همدان و تبريز، فدراسيون فوتبال در پايان جلسه‌ای اعلام کرد که رسيدگی به خلاف‌ها با سرعت هر چه بيشتر انجام خواهد شد و تماشاگران متخلف و جنجال ساز نيز بازی‌های تيمشان را به پشت درهای بسته ورزشگاه‌ها خواهند کشاند. واکنش تند ايران به ادعای مقامات فوتبال عربستان رقابت‌های هفته چهارم ليگ قهرمانان فوتبال آسيا در سه شنبه و چهارشنبه آخر فروردين انجام می‌شود و عربستان سعودی پيش از رويارويی با تيم‌های ايرانی در هفته‌های پنجم و ششم در تهران و اصفهان، از ناامنی ورزشگاه‌های تهران و اصفهان به کنفدراسيون فوتبال آسيا شکايت کرده است. پيش از اين تيم‌های اماراتی و قطری‌ها نيز ادعای مشابهی را به ای اف سی برده بودند. اما اين بار شکايت عربستان سعودی با واکنش تندتر مسئولان فوتبال ايران و بعضی نمايندگان مجلس شورای اسلامی رو به رو شده است. مهدی محمدنبی، دبيرکل فدراسيون فوتبال ايران در پاسخ به درخواست مسئولان فدراسيون عربستان برای تغيير ميزبانی ايران در ليگ قهرمانان آسيا در خبرگزاری مهر اعلام کرد که اين درخواست سعودی‌ها خودخواهانه و فاقد اعتبار قانونی است. او افزوده است: «چنين اقدامی در عرف بين‌المللی جايی ندارد و مسئولان فدراسيون فوتبال عربستان به جای پرداختن به اصل ورزش فوتبال و نمايش روح جوانمردی در ورزش همواره به دنبال چنين حاشيه‌ پردازی‌هايی هستند در حالی که چنين اقداماتی اعتبار قانونی ندارد و خارج از عرف بين‌المللی است.» شايان يادآوری است که عربستان سعودی به هنگام ورود کاروان تيم پرسپوليس به فرودگاه جده برای مسابقه رفت با تيم الاتحاد، به دليل انگشت‌نگاری و چشم نگاری و معطلی در فرودگاه به شدت مورد انتقاد مسئولان تيم پرسپوليس قرار گرفت  و تهديد به مقابله به مثل در تهران حتی به تريبون مجلس کشيد. اين در حالی بود که مسوولان سپاهان بعد از پيروزی بر تيم الهلال در رياض به صورت کتبی از مهمان نوازی سعودی‌ها سپاسگزاری کردند. دبيرکل فدراسيون فوتبال نيز با اشاره به ناکامی تيم‌های شهر رياض اعلام کرد: البته شکست نمايندگان سعودی در خاک اين کشور توسط تيم‌های سپاهان و ذوب آهن (ذوب آهن با النصر مساوی کرد) نيز برای فوتبال عربستان گران تمام شده و تصور می‌کنم چنين اقداماتی نشان می‌دهد سعودی‌ها نگران برگزاری ديدارهای دور برگشت در تهران و اصفهان هستند. به گفته آقای نبی قطعاً مسئولان کنفدراسيون فوتبال آسيا نيز با توجه به گزارش‌هايی که از مسابقات قبلی در تهران و اصفهان برگزار شده به اين ترفند سعودی‌ها توجهی نخواهند کرد. دبيرکل فدراسيون فوتبال همچنين تاييد کرد که به تازگی فدراسيون فوتبال عربستان با ارسال نامه‌ای به ای اف سی ادعا کرده است که به دليل نداشتن امنيت جانی و مطرح شدن شعارهای سياسی در ورزشگاه‌های ايران عنوان خواستار برگزاری ديدارهای نمايندگان اين کشور در خارج از خاک ايران شدند. (شعارهای سياسی به تاکيد بر نام خليج فارس ايران است.) عباس ترابيان، سرپرست کميته بين‌الملل فدراسيون فوتبال هم به خبرگزاری فارس گفت: شکايت فدراسيون عربستان به ای اف سی بابت ناامنی ورزشگاه‌های ايران محلی از اعراب ندارد. برگزار کننده مسابقات ليگ قهرمانان آسيا کنفدراسيون فوتبال آسيا است و اين کنفدراسيون تشخيص می دهد مسابقات کجا برگزار شود. ترابيان تاکيد می‌کند که اين يک جنجال تازه برای حاشيه‌سازی است و هيچ مشکلی برای ايران پيش نمی‌آيد. از سوی ديگر نخستين واکنش نمايندگان مجلس از سوی احمد آوايی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی بود که نظر مسئولان سعودی مبنی بر ناامن بودن ايران را گستاخانه خواند عاملی برای انگيزه بيشتر بازيکنان ايرانی. به اعتقاد اين نماينده مجلس اسلامی «ايران از نظر ثبات سياسی امن‌ترين کشور جهان است و سعودی‌ها نبايد حرف‌هايی بزرگتر از دهان خود به زبان بياورند و بدانند ما منت هيچ کشوری را برای حضور در ايران نخواهيم کشيد.» او ادعای سعودی‌ها را تکرار حرف های آمريکايی‌ها و انگليسی‌ها دانست و تاکيد کرد «به بعضی از کشور ها توصيه می‌کنم که با اين گونه خودشيرينی‌ها نمی توانند مقابل اعتراض‌های مردمشان دوام بياورند و مسائل داخلی خود را تحت‌الشعاع قرار دهند».
 


هلی کوپترهای فرانسه و سازمان ملل، روز يکشنبه به مواضع نيروهای هوادار لورن بگبو، رئيس جمهوری خودخوانده ساحل عاج در ابيجان حمله کردند. به گفته سخنگوی بگبو، بخشی از محل سکونت وی نيز در اين حمله آسيب ديده است. هنوز مشخص نيست که خود لورن بگبو در زمان حمله در محل سکونتش بوده يا نه. همدون توره، سخنگوی نيروهای سازمان ملل به خبرگزاری رويترز گفت که اين حمله با هدف نابود کردن تسليحات سنگين هواداران بگبو انجام شده است. لورن بگبو در حالی خود را رئيس جمهوری ساحل عاج می خواند که در آخرين انتخابات اين کشور، الاسان واتارا برنده انتخابات شده است.
 


به گفته شاهدان عينی، نيروهای امنيتی سوريه روز يکشنبه چهار نفر را در تظاهرات مخالفان در شهر بندری بانيس کشته اند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به دليل اينکه خطوط تلفن، اينترنت و در برخی نقاط برق شهر بانيس قطع شده، دسترسی به جزئيات اين رويداد دشوار است. در حال حاضر ارتش سوريه رفت و آمد به شهر بانيس را نيز ممنوع کرده است. با اين حال شاهدان عينی می گويند که تظاهرات در اين شهر ادامه دارد و در درگيری ها صدها تن نيز زخمی شده اند. اعتراضها عليه حکومت بشار اسد از سه هفته پيش آغاز شده و برخی گروههای مدافع حقوق بشر تعداد کشته شدگان در اين اعتراضها را تا ۱۷۰ نفر تخمين می زنند.
 


شش کشور عربی حاشيه خليج فارس روز يکشنبه در بيانيه ای مشترک از علی عبدالله صالح، رئيس جمهوری يمن خواستند تا از قدرت کناره بگيرد. به گزارش خبرگزاری رويترز، وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، روز يکشنبه پس از برگزاری جلسه ای در رياض – پايتخت عربستان سعودی – اين درخواست را مطرح کرده اند. در اين بيانيه همچنين آمده که نمايندگان علی عبدالله صالح در عربستان با نمايندگان مخالفان ديدار خواهند کرد. اين کشورها از آقای صالح خواسته اند که قدرت را به معاونش واگذار کند تا يک دولت موقت به رهبری اپوزيسيون تشکيل شود. عربستان، امارات، قطر، بحرين، کويت و عمان عضو شورای همکاری خليج فارس هستند.
 


در يکی از حساس ترين روزهای ليگ برتر فوتبال ايران که هر پنج تيم بالای جدول بازی داشتند، پرسپوليس با نتيجه سه بر صفر از سد حريف خود گذشت، اما استقلال، با نتيجه يک بر دو بازی خود را واگذار کرد. روز يکشنبه، تيم پرسپوليس موفق شد سه بار دروازه تيم ذوب آهن – يکی از مدعيان عنوان قهرمانی – را باز کند. پرسپوليس با اين نتيجه کماکان در جدول رده بندی ليگ، پنجم است. در بازی ديگر اين روز، استقلال در شهر تهران با نتيجه دو بر يک، بازی را به ترکتورسازی تبريز واگذار کرد. بدين ترتيب کماکان استقلال، سوم و تراکتورسازی چهارم جدول رده بندی هستند. در يکی ديگر از بازيهای حساس امروز نيز، سپاهان در برابر مس کرمان متوقف شد. اين بازی با نتيجه ۳-۲ به نفع مس تمام شد. سپاهان به رغم اين شکست کماکان با ۵۸ امتياز صدرنشين ليگ برتر است و با تيم دوم يعنی ذوب آهن، پنج امتياز اختلاف دارد.
 


در حالی که مناسبات ایران با شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس به تیرگی گراییده است، روح‌الله حسینیان، نماینده اصولگرای مجلس، گفته است ایران باید در مقابل گسیل نیروهای سعودی به بحرین، به گزینه نظامی بیندیشد.در حالی که مناسبات ایران با شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس به تیرگی گراییده است، روح‌الله حسینیان،  نماینده اصولگرای مجلس، گفته است ایران باید در مقابل گسیل نیروهای سعودی به بحرین، به گزینه نظامی بیندیشد. روح‌الله حسینیان، در مصاحبه با سایت خبر آنلاین در واکنش به  حضور نیروهای کشورهای عربی در بحرین گفته است: «دغدغه کسانی که معتقدند دستگاه سیاست خارجی از تحولات منطقه عقب افتاده، دغدغه درستی است. ما حتما باید در برابر اردوکشی دولت پادشاهی عربستان به بحرین و کشتار وسیع مردم مسلمان بحرین موضع قاطع‌تری می‌گرفتیم و یک موضع بین‌المللی اتخاذ می‌کردیم.» روح‌الله حسینیان در ادامه تصریح می‌کند: «حتی نظر من بر این بود که دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان قشون‌کشی می‌کند، ما هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کنیم و اجازه ندهیم مرزهای عربستان سعودی به ما نزدیک شود.» این نماینده مجلس همچنین از وزارت خارجه ایران انتقاد کرده است که چرا در عرصه بین‌الملل شکایتی علیه عربستان سعودی مطرح نکرده است.  غفوری‌فرد: مداخله نظامی ایران خلاف قانون اساسی است در واکنش به اظهارات روح‌آلله حسینیان، حسن غفوری‌فرد، یک نماینده دیگر مجلس، در مخالفت با استفاده از گزینه نظامی به سایت آفتاب گفت: «تصمیم‌گیری درباره استفاده از نیروی نظامی به بحرین در مرحله اول با فرماندهی کل قوا است و در صورتی‌که ولی‌فقیه مصلحتی را تشخیص دهند، حتما انجام خواهد شد. اما طبق قانون اساسی این کار امکان ندارد و قانون اساسی این اجازه را نداده است، مگر اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در خطر باشد. » به گفته حسن غفوری‌فرد، توسل ایران به نیروی نظامی خاورمیانه را دچار «اشتعال عظیم می‌کند» که آینده آن نامعلوم است. بحرین متحد نظامی آمریکا است و  فرماندهی ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده در این شیخ‌نشین قرار دارد. به دنبال بروز اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی منطقه، بحرین نیز از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ شاهد راهپیمایی معترضان عمدتا شیعه بوده است. با اوج‌گیری ناآرامی‌ها و سرکوب مخالفان که به کشته شدن چندین نفر در بحرین انجامید، پادشاه بحرین روز۱۳ مارس به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد. یک روز پس اعلام حالت فوق‌العاده نیروهای سعودی بنا به درخواست خاندان آل خلیفه وارد بحرین شدند. امارات متحده، قطر و کویت نیز به بحرین نیروهای نظامی فرستاده‌اند. حکومت بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر در این شیخ‌نشین را توطئه خارجی دانسته و از ایران به شدت انتقاد کرده است. به دنبال انتقادهای ایران از گسیل نیروهای خارجی به بحرین، مناسبات تهران و منامه تیره‌تر شد و دو کشور شماری از دیپلمات‌های یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند. در همین حال، پس از تیره شدن مناسبات تهران و بحرین، رسانه‌های کویتی نیز که سال گذشته خبر از کشف یک شبکه جاسوسی منتسب به ایران داده بودند، اعلام کردند سه متهم این پرونده به اعدام محکوم شده‌اند. در پی صدور این حکم، کویت سه دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرده و تهران نیز اعلام کرده به شماری از دیپلمات‌های کویتی دستور داده، خاک ایران را ترک کنند.  شورای همکاری خلیج فارس  در نشست ماه مارس امسال  خود در عربستان سعودی، ایران را متهم به دامن زدن به اختلاف فرقه‌ای در بحرین و اقدام علیه کشورهای عضو این شورا کرده است. این در حالی است که ایالات متحده نیز اتهامات مشابهی را به ایران وارد کرده است و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در عربستان سعودی گفت که واشینگتن شواهدی دال بر تلاش تهران برای دخالت در بحرین در دست دارد.
 


روز يکشنبه «مرکز حقوق بشر بحرين» اعلام کرد که يک فعال سرشناس حقوق بشر در بحرين به همراه يکی از اعضای خانواده اش، با خشونت بازداشت شده اند. در چند روز اخير نيروهای امنيتی بحرين، سرکوب شديدی را عليه هواداران دموکراسی در اين کشور حاشيه خليج فارس آغاز کرده اند. در بيانيه مرکز حقوق بشر بحرين آمده که نيروهای امنيتی روز يکشنبه، در ورودی خانه عبدالهادی الخواجه، مدافع سرشناس حقوق بشر در بحرين را شکسته اند. بر اساس اين گزارش، نيروهای امنيتی بشدت آقای الخواجه و اعضای خانواده اش را کتک زده اند و وی را با خود برده اند. به رغم برخورد شديد با هوادران دموکراسی در بحرين، کماکان اعتراضهای پراکنده ای در منامه پايتخت ديده می شود.
 


وزارت کشور بحرين روز يکشنبه اعلام کرد دو فعال شيعه که در اعتراضهای اخير بازداشت شده بودند، در زندان جان خود را از دست داده اند. در بيانيه پليس که توسط وزارت کشور بحرين منتشر شده آمده است، يکی از اين دو تن به نام علی عيسی ساغر، در درگيری با نگهبانان زندان به سختی مجروح شده و در بيمارستان جان باخته است. بر اساس اين بيانيه، زکريا راشد حسن نيز که به اتهام «نشر اکاذيب و تحريک عليه نظام پادشاهی» بازداشت شده بود، در سلولش جان خود را از دست داده است. پليس بحرين می گويد که وی به علت ابتلا به بيماری کم خونی، جان باخته است.
 


نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه اعلام کرد که تکاوران اين نيرو، به روی گروهی از دزدان دريايی در اقيانوس هند آتش گشوده اند. بر اساس اطلاعيه روابط عمومی نيروی دريايی، دزدان دريايی در تلاش بوده اند تا کنترل سوپر تانکر «ويجر يک - ۱ voyager» را به دست بگيرند. بنا به اين گزارش دزدان دريايی با دو قايق تندرو به اين نفتکش اقاينوس پيما حمله کرده اند. برپايه اطلاعيه نيروی دريايی ايران، اين درگيری در آبهای بين المللی اقيانوس هند و در جنوب غربی پاکستان رخ داده است و هيچ يک از کارکنان نفتکش آسيب نديده اند.
 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید قیمت برق در برخی مناطق نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر خواهد شد و می‌افزاید دولت در بحث آزادسازی حامل‌های انرژی خلاف نظر مجلس عمل کرده است.رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید قیمت برق در برخی مناطق نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر خواهد شد و می‌افزاید دولت در بحث آزادسازی حامل‌های انرژی خلاف نظر مجلس عمل کرده است. به گزارش سایت خبری آفتاب، حمیدرضا کاتوزیان روز یکشنبه اعلام کرد که قیمت برق در مناطق گرمسیر در فصول گرم، نسبت به سال گذشته «چهار الی پنج برابر رشد خواهد داشت» و تاکید کرد که این قیمت‌ها مردم را تحت فشار قرار خواهد داد و «کمیسیون انرژی از صدور چنین قبض‌هایی نگران است». وی افزود کمیسیون انرژی مجلس برای کم کردن فشاری که به مردم وارد می‌شود تاکنون «دعوت‌های مکرری» از اعضای دولت به عمل آورده است. آقای کاتوزیان با اشاره به اینکه دولت در بحث آزادسازی حامل‌های انرژی خلاف نظر مجلس عمل کرده است از دولت خواست تا «این روش را اصلاح کند». نماینده  تهران در ادامه پیشنهاد کرد که اگر دولت در قیمت‌گذاری این اقلام تجدید نظر نکرد «نمایندگان مجلس» قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اصلاح کنند و دولت را موظف کنند که قیمت‌های این اقلام را سالانه «فقط ۲۰ درصد» افزایش دهند. در روزهای گذشته افزایش قیمت حامل‌های انرژی علاوه بر برانگیختن اعتراض برخی از مشترکان، انتقاد برخی از نماندگان را نیز به دنبال داشته است. عماد حسینی، مخبر کمیسیون انرژی مجلس نیز روز ۲۰ فروردین در خصوص افزایش قیمت گاز در گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری اعلام کرد که بر اساس قانون مصوب مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید «طی یک دوره پنج ساله و به صورت پلکانی انجام‌شود» و افزود: «اما متأسفانه در آزادسازی نرخ گاز این شرایط رعایت نشده است». وی همچنین خاطر نشان کرد که قبض‌های گاز ارائه شده به مشترکان نیز با «ابهامات بسیاری» مواجه بوده و در آن «میزان مصرف کنونی و مبلغ گاز بها، با احتساب رقمی که دولت قبلا به عنوان یارانه پرداخته می‌کرده منافات داشته و بسیار بالاتر از» مبلغ یارانه بوده است. با توجه به افزایش قیمت گاز در زمستان سال ۸۹، جواد اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که مشترکان می‌توانند بهای گاز خود را طی دو الی سه قسط پرداخت کنند. به نوشته روزنامه شرق، آقای اوجی گفته است  که در زمستان ۸۹ هزینه گاز مصرفی «۸۵ درصد» مشترکان بخش خانگی به «حداکثر ۳۸ هزار تومان در ماه» رسیده است. افزایش قیمت گاز که متعاقب هدفمندسازی یارانه‌ها صورت گرفته و در کنار آن ابهام در نحوه محاسبه این قیمت، اعتراضاتی را در ایران به همراه داشته است. روزنامه جهان صنعت روز ۱۷ فروردین با اشاره به اعتراضات «مردم و نمایندگان مجلس به افزایش بی‌سابقه قبض‌های گاز» نوشت که با گذشت بیش از دو هفته از فروردین ماه، «شرکت ملی گاز هنوز تعرفه گاز بها را برای هفت‌ماه گرم سال اعلام نکرده» و «پاسخگوی شکایات مشترکان درباره افزایش قیمت قبوض گاز نیست». همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز ۱۵ فروردین جمعی از شهروندان کرمانشاهی در اعتراض به افزایش شدید قیمت بهای گاز در قبض‌های صادر شده جدید، به شرکت گاز این استان مراجعه کرده، اعلام کردند که قیمت گاز بهای آنان نسبت به دوره قبل افزایش چند برابری داشته و بیش از یارانه نقدی دریافتی است. یکی از مشترکان کرمانشاهی در این زمینه به ایسنا گفته است: «تا کنون بیش از ۲۰ هزار تومان بابت قبض گاز پرداخت نکرده‌ام، اما با دیدن قبض این دوره در نوروز با مبلغ ۶۶۴ هزار تومان شوکه شدم.»
 


یک وبلاگ نویس در امارات متحده عربی که خواستار اصلاحات دموکراتیک و پارلمان منتخب مردم شده بود، بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، احمد منصور روز جمعه در منزلش در دبی بازداشت شده است. گزارشها حاکی است که اخیرا محمد المنصوری، یکی دیگر از فعالان سیاسی این کشور بازداشت شده است. در امارات متحده عربی هیچ گروه سیاسی مخالفی وجود ندارد و فعالیت احزاب سیاسی مطلقا ممنوع است.
 


حکومت يمن در واکنش به پيشنهاد قطر که خواهان کناره گيری علی عبدالله صالح شده بود، روز يکشنبه سفير خود را از قطر فراخواند. همزمان برخورد شديد با مخالفان علی عبدالله صالح رييس جمهوری يمن در اين کشور ادامه دارد و برای دومين شب پياپی، اعتراضها در شهر جنوبی «تعز» به خشونت کشيده شد. کشته شدن چهار نفر در اعتراضهای روز جمعه در شهر «تعز» موجب شد تا روزهای شنبه و يکشنبه، هزاران نفر در سراسر يمن به خيابان بيايند. از آغاز اعتراضها به حکومت ۳۲ ساله علی عبدالله صالح تا امروز، بيش از ۱۲۰ نفر کشته شده اند.
 


مقامهای اسرائیلی و فلسطینی روز یکشنبه از احتمال برقراری آتش بس در غزه استقبال کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این پیشنهاد اگر شبه نظامیان حماس از پرتاب راکت به سوی اسرائیل دست بکشند، ارتش اسرائیل نیز آتش بس را می پذیرد. همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در جمع خبرنگاران گفت که اگر حماس به حملاتش ادامه دهد، پاسخ اسرائیل این بار سخت تر از همیشه خواهد بود. اتحادیه عرب نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که در صورت حمله اسرائیل، از شورای امنیت خواهد خواست تا پرواز بر فراز غزه را ممنوع اعلام کند.
 


روز يکشنبه، در پی سقوط يک هواپيمای نظامی در استان فارس، خلبان هواپيما کشته و کمک خلبان به سختی مجروح شد. به گزارش خبرگزاری ايرنا، اين هواپيما در حال انجام يک «ماموريت آموزشی» بوده و در حوالی شهرستان سروستان سقوط کرده است. هنوز علت اين سانحه هوايی اعلام نشده اما يک هيات نظامی برای تحقيق در اين باره به محل حادثه اعزام شده است. در ايران آمار تلفات به دليل سوانح هوايی بالا است. در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ ميلادی نيز، در دو سقوط جداگانه، دهها تن از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران کشته شدند.
 


گروهی از هواداران بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه به سوی گروهی از مردم که در برابر یک مسجد در شهر بانیاس نگهبانی می دادند، آتش گشودند. این تیراندازی در پی آن رخ داد که هواداران دموکراسی در این شهر ساحلی سوریه، تظاهراتی برپا کرده بودند. مخالفان حکومت سوریه خواهان اصلاحات دموکراتیک هستند و بر پایه گزارشها از آغاز اعتراضها تا امروز، 90 نفر در این درگیریها کشته شده اند. شب گذشته نیز در شهر بانیس، تانکهای ارتش نیمه شب وارد شهر شدند تا از تظاهرات مردم در خیابانها جلوگیری کنند.
 


گزارش‌ها حاکی از آن است که یک جنگنده متعلق به ارتش جمهوری اسلامی روز یکشنبه هنگام مأموریت آموزشی در شهرستان سروستان سقوط کرده که در اثر این حادثه یکی از دو سرنشین این هواپیما جان خود را از دست داده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که یک جنگنده متعلق به ارتش جمهوری اسلامی روز یکشنبه هنگام «مأموریت آموزشی» در شهرستان سروستان سقوط کرده که در اثر این حادثه یکی از دو سرنشین این هواپیما جان خود را از دست داده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، یک مقام مسئول و آگاه شهرستان سروستان، واقع در ۸۰ کیلومتری شرق شیراز، اعلام کرده که این هواپیمای جنگنده از نوع سوخوی روسیه بوده که حوالی ظهر به دلیل «نقص فنی» به کوه‌های روستای نظر‌آباد در جاده خاوران برخورد کرده است. ایرنا می‌افزاید که از دو سرنشین این هواپیما یکی کشته و دیگری زخمی شده است. به گفته این مقام آگاه، خلبان و کمک خلبان این هواپیما اقدام به پرش از درون هواپیما کرده‌اند که به نظر می‌رسد چتر یکی از سرنشینان باز نشده و همین امر منجر به جان باختن وی شده است. هنوز جزئیات بیشتر از این حادثه منتشر نشده، اما ایرنا گزارش می‌دهد که یک هیئت کارشناسی نظامی برای بررسی بیشتر موضوع عازم این منطقه شده‌اند. در مرداد ماه سال گذشته نیز یک فروند هواپیما جنگی ۱ف- ۴ به دلیل نقص فنی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای بوشهر سقوط کرد که در آن حادثه خلبان و کمک خلبان جان سالم به در بردند. سوانح هوایی ناشی از نقص فنی در حالی در ایران رخ می‌دهد که بر اساس قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ شورای امنیت، فروش هرگونه هواپیمای جنگی و همچنین قطعات یدکی هواپیماهای جنگی به ایران ممنوع است. قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹که در خرداد ماه ۱۳۸۹ شمسی به تصویب رسید ، چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران است.
 


برپایه گزارش‌های منتشر شده، حدود ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام روز يکشنبه به اعتراض خود نسبت به اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقيم با کارگران، ادامه دادند. این کارگران از ساعات اوليه صبح روز يکشنبه در محوطه بزرگ جلوی دفتر مرکزی مجتمع پتروشيمی بندر امام تجمع کردند.حدود ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام روز يکشنبه به اعتراض خود نسبت به اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقيم با کارگران، ادامه دادند. به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين کارگران روز شنبه اقدام به برگزاری تجمع در مقابل ساختمان مرکزی مجتمع پتروشيمی بندر امام کرده بودند. آنان خواستار آن بودند که به نقش پيمانکاری های واسطه ای پايان داده شود و مجتمع پتروشيمی با خود کارگران، قرارداد مستقيم امضا کند. به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين تجمع، ادامه تجمع اعتراضی اين کارگران در روز ۲۸ اسفند سال گذشته بود که در جريان آن اعلام کرده بودند که در صورت برآورده نشدن خواسته شان، در روز ۲۰ فروردين دست به تجمع می زنند. با اين همه، به گزارش و ب‌سايت اتحاديه آزاد کارگران ايران، در پی تحقق نيافتن مصوبه دولت، کارگران پيمانکاری مجتمع پتروشيمی بندر امام در روزهای شنبه و يکشنبه دست به اعتصاب زده اند. بر اساس اين گزارش، کارگران از ساعات اوليه صبح روز يکشنبه با زدن کارت ساعت، درمحل کار خود حاضر نشدند و در محوطه بزرگ جلوی دفتر مرکزی  مجتمع پتروشيمی بندر امام تجمع کردند. اتحاديه آزاد کارگران ايران ضمن حمايت از ادامه اعتصاب و تجمع‌های کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام برای رسيدن به خواست‌شان، خواستار برچيده شدن کامل شرکت‌های پيمانکاری و قراردادهای موقت در تمامی واحدهای توليدی و صنعتی و خدماتی ايران شد. در اين حال، تاکنون گزارش ديگری در مورد اعتراض صنفی کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام منتشر نشده است و مقام‌های دولتی نيز در اين باره واکنشی نشان نداده‌اند. موضوع لغو  واسطه‌های پيمانکاری و ايجاد قراردادهای مستقيم با کارفرمای اصلی در ماه‌های اخير از جمله خواسته‌های کارگران برخی از واحدهای توليدی در ايران بوده است. در همين ارتباط، می‌توان به کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و ايران خودرو و همچنين پتروشيمی تبريز اشاره کرد که تاکنون اين درخواست در کارخانه ذوب آهن اصفهان اجرا شده است. در اين ميان، خبرگزاری ايلنا گزارش داد که در برخی از شرکت‌های منطقه ويژه اقتصادی پتروشيمی، اعتراض‌های مشابهی از سوی کارگران صورت گرفته است و آنها خواستار انعقاد قرارداد مستقيم با خود شده‌اند.
 


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز یکشنبه گفت که کشورش در مسیر «اصلاحاتی فراگیر» قرار دارد و سوریه آمادگی دارد تا از تجربه کشورهای اروپایی در این زمینه بهره ببرد. در همین روز نیروهای وفادار به بشار اسد با گشودن آتش به روی گروهی از اهالی سنی‌مذهب شهر بانیاس ۵ تن را زخمی کردند.بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز یکشنبه گفت که کشورش در مسیر «اصلاحاتی فراگیر» قرار دارد و سوریه آمادگی دارد تا از تجربه کشورهای اروپایی در این زمینه بهره ببرد. به گزارش خبرگزاری  سوریه، سانا، بشار اسد این مطلب را روز یکشنبه در دمشق و در دیدار با وزیر خارجه بلغارستان بیان کرد. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از شاهدان عینی، در همین روز نیروهای وفادار به بشار اسد با گشودن آتش به روی گروهی از اهالی سنی‌مذهب شهر بانیاس که از مسجدی در این شهر حفاظت می‌کردند، ۵ تن از آنان را زخمی کردند. بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی با تانک وارد شهر ساحلی بانیاس شده‌اند و گروهی مسلح متعلق به اقلیت علوی که با نام گروه «شبّیحه» شناخته می‌شوند به هنگام نماز صبح به سوی مسجد «ابوبکر صدیق» بانیاس شلیک کرده و ۵ تن، از جمله یک مرد مسن را زخمی کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه از قول شاهدان عینی همچنین از کشته شدن برخی شهروندان در این تیراندازی‌ها خبر می‌دهد. همچنین خبر می‌رسد که هم‌اینک خطوط تلفن، اینترنت و برق شهر مهم بندری بانیاس که در شمال غربی سوریه قرار دارد قطع شده‌است. این رویداد پس از آن اتفاق می‌افتد که در حدود ۲ هزار نفر از اهالی بانیاس روز جمعه دست به راهپیمایی زده و خواستار براندازی رژیم  بشار اسد شدند. از سوی دیگر فعالان حقوق بشر، به خبرگزاری فرانسه گفتند که نیروهای امنیتی سوریه روز شنبه با تیراندازی به معترضان در منطقه درعا در جنوب این کشور، ۲۶ نفر را در یک تشییع جنازه کشته‌اند. اعتراضات در سوریه از سه هفته پیش آغاز شده و هر هفته به دامنه این اعتراض‌ها افزوده می‌شود. ده‌ها هزار نفر تاکنون در راهپیمایی‌های گوناگون شرکت کرده‌اند و در سرکوب‌های دولتی این اعتراضات بیش از ۱۷۰ نفر کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان هفته‌های اخیر در سوریه، مطالبات خود را به «آزادی بیشتر» محدود کرده‌بودند اما هم‌اینک، به‌ویژه در منطقه درعا در جنوب این کشور، درخواست «سرنگونی رژیم» نیز به طور فزاینده شنیده می‌شود. هفته گذشته هیئت دولت سوریه، در واکنش به ناآرامی‌هایی که حکمرانی ۱۱ ساله بشار اسد را به چالش کشیده، استعفا کرد . بشار اسد که خانواده او در چهار دهه اخیر کنترل سوریه را به دست داشته‌اند می‌کوشد با وعده اصلاحات، اوضاع را آرام کند.
 


پس از گذشت شش سال از دولت احمدی نژاد و رفت و آمد بسياری از وزرا و معاونين، اکنون به خوبی می توان بازيگران اصلی دولت يعنی چهره‌های ماندگار و موثر آن را تشخيص داد. برای شناخت اين دولت بايد ديد اين بازيگران اصلی چه مشخصاتی دارند، پيشينه‌ی آنها چيست، چه باورها و اعتقادات و رفتارهايی، و چه نقشی در کنش‌های سياسی دارند. بهترين توصيف کنندگان اين بازيگران افرادی هستند نزديک به آنها در دستگاه‌های امنيتی و نظامی و نيز در گروه‌های سياسی اقتدارگرا که نقشی عمده ای در بر آمدن دولت احمدی نژاد به قدرت يا ماندن وی در قدرت داشته‌اند. سخن مخالفان اصلاح طلب يا مقيم خارج اين افراد همواره با ترديد ناشی از بی اطلاعی يا براندازی سياسی مواجه می شود اما اين ترديدها در مورد اقتدارگرايان مطرح نخواهند بود. بی ثبات ترين دولت جمهوری اسلامی چهره‌های ماندگار دولت مير حسين موسوی عبارت بودند از محمد محمدی ری شهری، بهزاد نبوی، محسن رفيق دوست، حسن حبيبی، محمد خاتمی، و غلامرضا آقازاده (به ترتيب وزرای اطلاعات، صنايع سنگين، سپاه، دادگستری، ارشاد و نفت). چهره‌های ماندگار دولت هاشمی عبارت بودند از علی فلاحيان، غلامرضا آقازاده، بيژن زنگنه، محمد رضا نعمت زاده، اسماعيل شوشتری و علی اکبر ولايتی (به ترتيب وزرای اطلاعات، نفت، نيرو، صنايع، دادگستری و خارجه در هر دو دوره). چهره‌های ماندگار دولت خاتمی عبارت بودند از حبيب بی طرف، بيژن زنگنه، مصطفی معين، کمال خرازی، علی شمخانی، اسماعيل شوشتری و محمد شريعتمداری (به ترتيب وزرای نيرو، نفت، آموزش عالی، خارجه، دفاع، دادگستری و بازرگانی). اين وزرا در هر سه دوره بر اساس سوابق انقلابی (بالاخص در دوره موسوی)، روابط و گروه بندی‌های سياسی، تجربه‌ی مديريت و مصالحه ميان جناح‌ها و دولت و رهبری انتخاب می شدند. اما در کابينه‌ی احمدی نژاد اين چهره‌ها را نبايد در ميان وزرای تخصصی جستجو کرد. کابينه‌‌های احمدی نژاد از اين حيث به شدت بی ثبات بوده‌اند. هيچ وزيری در همه شش سال عمر دولت در يک وزارتخانه مشغول به کار نبوده است. آنها که از اول با احمدی نژاد بوده‌اند بيشتر نيروهای همراه و همفکر رئيس دولت‌اند که در موقعيت‌های مختلف همراه با وی مانده‌اند. چهار چهره‌ی ماندگار دولت يعنی محمد رضا رحيمی (معاون اول در دوره‌ی دوم)، اسفنديار رحيم مشايی (معاون احمدی نژاد در دوره‌ی اول و رئيس دفتر در دوره‌ی دوم)، صادق محصولی (مشاور و وزير کشور در دوره‌ی اول و وزير رفاه در دوره‌ی دوم) و حميد بقايی (رئيس سازمان ميراث فرهنگی، ‌معاون رئيس جمهور و دبير شورای هماهنگی مناطق آزاد، و معاون اجرايی احمدی نژاد) چهره‌های ماندگار دولت احمدی نژادند. منابع خودی بدون تکذيب برای شناخت اين چهار نفر بهتر آن است که به توصيف آنها از زبان همپيمانان اقتدارگرايان رجوع کنيم تا شائبه‌ی مخالفت ايدئولوژيک در اين توصيفات به مشام نرسد. نامه‌ رضا گلپور، نويسنده کتاب «شنود اشباح» و از عناصر اطلاعاتی يا نزديک به وزارت اطلاعات در جناح نظامی گرايان، به اسفنديار رحيم مشايی (که ذيلا بخشی از آن خواهد آمد) با هدف ارتباط دادن مشايی و خانواده‌اش با مجاهدين خلق نوشته شده تا از وی تحت حکومت ولايت فقيه سلب اعتبار شود. اما آنچه در اين نامه جالب است سوابق مشايی و رفتار ماموران اطلاعاتی و نظامی رژيم با متهمان است که پس از انتشار نامه مورد تکذيب واقع نشد. برای شناخت رحيمی بايد به سراغ نادران، عضو مجلس و از نزديکان احمد توکلی رفت. برای صادق محصولی بهتر است به سخنان افروغ و ونايی توجه کنيم. در مورد حميد بقايی نيز بايد مطالب سايت تابناک را خواند. بدين ترتيب، چهره‌های ماندگار دولت احمدی نژاد با روايت خودی‌ها معرفی می شوند. در اين ميان تنها برخی اتهامات مربوط به رحيمی بی اساس و نسنجيده معرفی شده‌اند اما به گفته منابع متعدد پرونده وی در قوه قضايی در جريان بوده است. نمونه‌های شخصيتی همکاران احمدی نژاد: امنيتی/نظامی، بساز و بفروش، دانشگاهی قلابی، کارمند اخراجی اين چهار نفر، نماينده‌ چهار نوع پيشينه‌ در بازيگران اين دوره هستند: امنيتی و نظامی (مشايی)، بورس باز و بساز و بفروش (محصولی)، دانشگاهی قلابی و دلال سياسی (رحيمی) و کارمند اخراجی (بقايی). اين چهار نفر تيم نسبتا کاملی را شکل می دهند: بورس باز و بساز و بفروش مسئول تامين هزينه‌های تبليغاتی برای فعاليت‌های سياسی از جيب مردم پيش از رسيدن به قدرت بود که اين نقش را پس از رسيدن به قدرت به دلال سياسی (برای سند سازی و اختلاس) واگذار کرده است، نيروی امنيتی و نظامی نقش هماهنگ کننده را در دولت بازی می کند، دلالان سياسی مشغول مديريت جريان‌ها و رويدادهای سياسی با اتکا به قوای قهريه و منابع مالی دولتی (از مجرای سند سازی و اختلاس) و نيز انتقال منابع به نيروهای امنيتی هستند و کارمندان اخراجی (نه به دليل مخالفت با دولت يا افشاگری يا دگر باشی و دگر انديشی) بازگشته به دولت نيز فعاليت‌های اجرايی را هماهنگ می کنند. صادق محصولی از نگاه افروغ، ونايی «تصور کنيد وزيری که از راه بورس بازی و بساز و بفروشی به ثروت‌های کلان رسيده است با اين وزارتخانه ثروتمند [وزارت نفت] چه خواهد کرد.» (افروغ، بی بی سی فارسی، ۲۱ آبان ۱۳۸۷) «آقای محصولی بايد بگويد آيا اين درست است که ايشان با قطع درختان در شهرداری تهران، ساخت و ساز کرده‌اند؟ آيا درست است ايشان از ترانزيت سوخت استفاده کرده‌اند؟ آيا درست است که ايشان وام کلان گرفته‌اند؟» (حسن ونايی نماينده ملاير در جلسه بررسی صلاحيت صادق محصولی وزير پيشنهادی دولت برای تصدی وزارت کشور، الف، ۲۸ آبان ۱۳۸۷) محمد رضا رحيمی از نگاه نادران و سایت «الف» «در رابطه با مکاتبه‌ای که با دبير محترم کميسيون بررسی نشريات علمی کشور هم داشته‌ايد...علاوه بر اينکه برای برای خودتان ادعای دکترا کرده‌ايد برای آقای صيقلانی هم از عنوان دکتر استفاده کرده‌ايد. آيا ممکن است اين جانب را... در جريان دکترا داشتن خودتان و آقای صيقلانی قرار دهيد؟ ...در جريان انتخابات مجلس هشتم توسط آقای جابر ابدالی پول هايی را بين نامزدهای مجلس توزيع کرده‌ايد. آيا ممکن است نسبت به منشاء اين پولها توضيح بفرمایيد...لابد اطلاع داريد آقايان جابر ابدالی، حمزه نويس و مسعودی در چه شرايطی هستند. از اينکه تا به حال چه گفته‌اند بنده بی اطلاعم، لکن ...توضيح بفرمایيد که چک‌های چند ميليارد تومانی و چند صد ميليون تومانی که به حساب شما واريز شده است از چه حساب‌هايی و مربوط به چه افرادی است؟» (الياس نادران خطاب به رحيمی، تابناک، ۱۰ اسفند ۱۳۸۸) «رحيمی رئيس حلقه خيابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزيع آنها تصميم‌گيری می‌کرد و تقريبا تمام اعضای اين حلقه به جز وی دستگير شدند.» (آفتاب، ۱۷ فروردين ۱۳۸۹) «جابر الف بعد از مذاکره با برخی از شرکا پيشنهاد تهيه يک خانه مسکونی برای پيگيری کارها، خارج از ساختمان‌های دولتی را می دهد و اين پيشنهاد مورد قبول اعضا قرار می گيرد. از همين رو وی مسئول پيگيری و تهيه يک محفل تيمی می شود. در نهايت از دختر خواهر ناتنی خود در خواست می کند که خانه بلااستفاده‌اش در خيابان فاطمی را در اختيار وی قرار دهد. جابر فردی است که در انتخابات مجلس هشتم، چک‌هايی با مبالغ قابل توجه در اختيار برخی نمايندگان مجلس قرار می داده است. وی همچنين در ماجرای يک استيضاح چک‌هايی را برای برخی افراد صاحب رای و نفوذ صادر می کند. جابر الف اين چک‌ها را با هماهنگی آقای (....) می کشيده است. او که به دليل تخلفات متعدد از بيمه ايران اخراج می شود، بدون آنکه سابقه استخدامی داشته باشد در يک نهاد نظارتی به عنوان نماينده اين نهاد، اسناد بيمه ايران را رسيدگی می کند و آتش اصلی گزارش جنجالی بيمه ايران را تهيه می نمايد. وی که به علت حمل و فروش مواد مخدر محکوميت دارد، وظيفه کار چاق کنی برای برخی افراد سياسی را برعهده داشته و بيشتر هرينه‌های خود را از حساب آقای (....) برداشت می کرده است. به طور مشخص وی دو چک به مبلغ ۷۰۰ ميليون تومان و دو ميليارد تومان از حساب آقای (....) برداشت کرده است. وی با اينکه مسؤوليت اصلی خانه فاطمی را نداشته، اما کليه هماهنگی‌ها و برنامه ريزی‌ها را در اين خانه انجام می داده است. يکی از کارهايی که در خانه فاطمی برنامه ريزی می شود، اختلاس و سوء استفاده از بيمه کرج است. پرونده‌ای که چندی پيش از سوی قوه قضائيه به عنوان پرونده بزرگ فساد اقتصادی نام گرفت. مطابق برنامه ريزی‌های صورت گرفته در خانه فاطمی، "مصطفی ح" (از مسؤولين ارشد بيمه ايران کرج) ماموريت می گيرد تا با به جريان انداختن مجدد پرونده های مختومه، از بيمه اختلاس کند. "مصطفی ح" اين پول‌ها را پس از اختلاس به حساب جابر الف واريز می نمايد. در خانه فاطمی فرد ديگری به نام "م" از مسؤولين وقت استانداری تهران نيز رفت و آمد داشته است. "م" در اسفند ۸۷ دستگير می شود. اتهام وی اين بوده که درآمدهای متفرقه استانداری را به مصرف شخصی می رسانده است. نقش "م"در خانه فاطمی قابل توجه و محرز می باشد. کليه سوء استفاده های مالی توسط مثلث آقای(....)، "م" و "جابر الف" در خانه فاطمی برنامه ريزی می شده است." (الف، ۱۱ مهر ۱۳۸۹) (به جای پرانتزها و سه نقطه بگذاريد محمد رضا رحيمی) «اواخر مجلس هفتم، ميليونها تومان پول از سوی رئيس وقت ديوان محاسبات توزيع شد و منبع آن مشخص نشد. بايد توضيح داده شود که اين اقدام با چه نيتی بوده است؟...اقداماتی که منجر به بستن حسابهای افراد و ممنوع الخروجی برخی افراد ديگر شده که در حيطه مسئوليت ديوان محاسبات نبوده و حتی مراحل قانونی خود را طی نکرده و صرفا پرونده سازی بوده است را بايد رسيدگی و بررسی کرد و گزارش آن را به افکار عمومی ارائه داد.» (الياس نادران، الف، ۷ دی، ۱۳۸۹) اسفنديار رحيم مشايی از نگاه گلپور «اسفنديار رحيم مشايی معروف به مرتضی محبّ الاوليا (متولّد آبان ۱۳۳۹ رامسر) عضو فعّال و پيگير تأسيس تشکيلات انجمن حجّتیّه در روستاها و شهرستان‌های استان مازندران؛ مسئول عملیّات واحد اطّلاعات سپاه مازندران؛ عضو شورای تأمين آذربايجان غربی؛ عضویّت در وزارت اطّلاعات؛ مسئولیّت در فرمانداری کردستان؛ مسئولیّت راديو تهران و راديو پيام در صدا و سيما؛ مدير کلّ اجتماعی وزارت کشور؛ معاونت اجتماعی و فرهنگی شهردار و رياست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ معاون و (بدون کمترين سوء ظن) عقل منفصل آقای احمدی نژاد در دوره ی اوّل رياست جمهوری... در حال حاضرحداقل دارای ۱۸ عنوان رسمی اعطا شده توسّط آقای "احمدی نژاد... خواهرش اشرف به همراه طاهره ذ ( بعد ها همسر اسفنديار ) تحت تأثير روابط تشکيلاتی فردی به نام خانم جعفری بوده‌اند. تنها برادر تنی او کوروش رحيمی ( باز هم با تغيير فاميلی) می باشد... پسرش آرش با نام خانوادگی کوشا (باز هم تغيير فاميلی) رئيس فعلی باشگاه سايپا است... منافقين در ارديبهشت سال ۶۰ با به کارگيری تيم عملیّات ۱۱ نفره (حميد ق، کوروش رحيمی و هوشنگ رحيم مشايی، و داراب ج ، رستم ط و ...) ضمن محاصره کامل و مسدود کردن خيابان اصلی و ورودی‌های سادات محلّه‌ی رامسر، با شلّيک‌های بی هدف و ايجاد رعب و وحشت به بانک‌های صادرات و ملّی حمله کرده و اقدام به سرقت وجوهات نقدی چندين ميليونی نمودند. در جريان اين حمله يکی از پاسداران سپاه به نام سیّد موسوی مجروح می گردد. تحت فشار دخالت مستقيم اسفنديار هيچ کدام از افراد اين تيم ( به جز رستم ط) دستگير نمی شوند. پس از مدّتی نيز با مرگ به شدّت مشکوک رستم و هوشنگ در فاصله‌ی کوتاهی از زمان سرقت امکان عملی پيگيری کور می گردد. صبح روز ۱۲/۳/۱۳۶۰ مسئول واحد اطّلاعات و اسفنديار (جانشين او) فرمانده‌ی عملیّات سپاه ،(شهيد) شمس الدّين فرجی را احضار و از وی می خواهند تا نسبت به انهدام پايگاه منافقين در جنگل‌های معروف به دالخانی اقدام کنند. شهيد فرجی تيم‌های عملیّاتی را جهت محاصره به منطقه اعزام می کند و با فرارسيدن شب، خود به مقرّ حوزه مقاومت بسيج کالش محلّه مراجعه و صبح روز ۱۳ خرداد به همراه ۷ نفر با يک خودروی لندرور (درست لحظاتی بعد از آنکه يک آمبولانس سپاه با دو سرنشين به نام های اصغر سهيلی و حبيب خداياری به طرف منطقه حرکت کرده بودند) به سمت دالخانی حرکت می کنند که در دالخانی{جاده‌ی هريس : بين رامسر و تنکابن : جنگلهای دالخانی} به کمين منافقين افتاده و همگی به جز يک بسيجی به نام شعبان ايزکی به شهادت می رسند. (از عجايب و غير قابل توجيه عقلی است که روی آمبولانس سپاه هيچ عملیّاتی انجام نمی شود) از ديگر سو منافقينی که از شب قبل در محاصره قرار داشتند ؛ با شلّيک بی موقع يک نفر فرار می نمايند. در نهايت ۳ نفر از منافقين (رحيم عمويی، مختارخان طالشی، بهمن رحيميان) در پايين جنگل دستگير می شوند. رحيم عمويی اعتراف می کند گرای اين عملیّات از مقر سپاه به منافقين داده شده بود...شهدای دالخانی: علی حلاجيان، محمد خلعتبری، علی کريمی، فلاحت پيشه... در بررسی بيشتر مشخّص می شود که دو تن از منافقين (داوود طالش شريفی و ايرج يوسف طالشی) جزء اعضای تيم عمليات کمين و عامل دريافت و انتقال اطّلاعات در خصوص زمان تردّد لندرور سپاه بوده اند . (نامبردگان قبلاً توسّط سپاه دستگير و با مساعدت اسفنديار در قبال وثيقه آزاد و سپس متواری شده بودند.) پس از آنکه نهايتاً داوود طالش شريفی دستگير می شود، با ممانعت اسفنديار زندانبان وديگران موفّق به برقراری ارتباط با داوود جهت اخذ اطّلاعات لازم درباره ی عمليات کمين منافقين نمی شوند. باز هم بهت آور است که در اثنای اين کش و قوس، داوود طالش شريفی ظاهراً حسب دستور اسفنديار بدون توضيح قانع کننده اعدام انقلابی می گردد... برای درک پيچيدگی اين موضوع تنها از باب نمونه می توان برای تقريب به ذهن، حمله گروهک نفاق و همکاران گروهک پيکاری ايشان در ۱۶/۱/۱۳۶۰ را به پايگاه بسيج شهر کتالم مرور نمود: در اين تاريخ طیّ يک عملیّات، منافقين با به کار گيری تيم ۱۳ نفره ( از جمله کورش رحيم مشايی، مرتضی غلام کلايه، محمود طالش بهرامی، بهروز قربانی، عيسی سامليان، مرتضی شکوری، سعيد ايمانی و ...) با کمک و همراهی يک عامل نفوذی به نام طاهر چمنی در ساعت ۳ بامداد با نارنجک و سلاح‌های سبک به مقرّ حوزه ی بسيج شهر کتالم حمله کرده که در جريان آن فرمانده ی وقت حوزه نظام الدّين خلعتبری و حجّت الله رستگاری به شهادت رسيدند. بعد از دستگيری طاهرچمنی و اعتراف او به دست داشتن و هدايت عملیّات توسّط کورش با استفاده از شنود مکالمات، مخفيگاه وی لو رفته و نهايتاً در تهران دستگير می شود .چهار نفر از اعضای سپاه رامسر به نام‌های (شهيد) علی سليمان نژاد فرمانده ی وقت سپاه رامسر، هادی پيامی، عادل مشايی و بهرام قربانيان در مسير انتقال کورش به رامسر پس از اعتراف صريح وی به دست داشتن در آن عملیّات و با علم به اينکه اسفنديار مانع از اعدام برادرِ تنی خود خواهد شد، مشورت نمودند که سريعاً او بايد اعدام گردد، امّا با توجّه به محدودیّت‌های شرعی و دادستانی، او را برای طی شدن مراحل قانونی رسيدگی تحويل برادرش اسفنديار می دهند. ... گفته شده اسفنديار بدون حکم دادستانی ۶ نفر منافق ديگرتحت امر برادرش راکه دستگير شده بودند توسّط همان چهار نفر پاسدار، بدون محاکمه‌ی قضايی و به عنوان خونخواهی شهدای پايگاه بسيج اعدام نموده وسپس با تهديد به افشا آنها را مجبور به سکوت پيرامون برادرش می نمايد. حمله به پايگاه بسيج، دو شاهد جدّی نيز داشت... با تلاش شرم آور و غير قابل توجيه اسفنديار، کورش ابتدا به حبس ابد و سپس با اعلام توّاب شدن به سه سال حبس محکوم گرديد. بازجويی از متّهمه‌ای به نام طاهره ذ از تنکابن که در جريان عملیّات مسلّحانه بر عليه سپاه در خانه ی تيمی دستگير شده بود و حين دستگيری اقدام به خوردن سيانور نموده (ولی با هوشياری واحد عمل کننده‌ی سپاه از هلاکت نجات يافته بود) با اصرار اسفنديار در اختيار او قرار گرفت. اسفنديار در جريان بازجويی از خانم فوق الذّکر (که چندين فقره سابقه ی محاربه داشته و حکم تعزير در مورد او صادر شده بود)، و ظاهراً جهت اخذ معلومات عملیّاتی‌اش به او علاقمند شده و بعدها با او ازدواج می کند در حال حاضر همسر رسمی اوّل او (مادرِ پسرش رضا و مادر زنِ پسر آقای احمدی نژاد) است.» (تغيير، ۲ آذر ۱۳۸۹) حميد بقايی به روايت تابناک «مشايی وقتی از راديو تهران به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رفت تا در کنار يار ديرينه‌اش محمود احمدی نژاد باشد، افرادی مثل حميد بقايی، آرش کوشا، مجيد هاشمی و علی اصغر پرهيزگار ـ دو فرد اخير تحصيلات ديپلم و زير ديپلم دارند ـ را که همگی دوستان نزديک او بودند، با خود به آنجا برد. اما اين افراد به ميل خود راديو را ترک نکردند، در واقع اخراجی‌های راديو بودند. دکتر خجسته مدير وقت راديو که اهل تسامح است و با رفتاری پدرانه شيوه‌های تربيتی را نسبت به زيرمجموعه خود به کار می‌بندد در مورد اين افراد و رفتار آنها تسامح و اغماض را کنار گذاشت و با دستور اکيد آنها را از راديو اخراج کرد. حميد بقايی در راديو تهران مسئول سايت بود و در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بعد از اخراج از راديو رئيس دفتر مشايی شد... با کوچ مشايی به سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری او نيز يک شبه پله‌های ترقی را پيمود و حکم قائم مقامی و ... رياست را از آن خود کرد.» (بقايی و همراهانش چه سابقه‌ای دارند، تابناک، ۸ مرداد ۱۳۸۸) ---------------------------------------------------------------------------------- * نظرات مطرح شده در این یادداشت الزاما بازتاب دهنده دیدگاه های رادیو فردا نیست.
 


چهارمین دوره رقابت‌های جهانی نابینایان و کم‌بینایان جهان روز شنبه با ۹ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۱۰ برنز برای ورزشکاران ایرانی به پایان رسید و در این میان فوتبالیست‌های نابینای ایرانی شگفتی‌ساز شدند.چهارمین دوره رقابت‌های جهانی نابینایان و کم‌بینایان جهان با ۹ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۱۰ برنز برای ورزشکاران ایرانی به پایان رسید. این رقابت‌ها به میزبانی آنتالیا برگزار شد و بیش از ۱۵۰۰ ورزشکار از ۴۶ کشور جهان طی شش روز در رشته‌های مختلف به مصاف هم رفتند. ایران نیز با ۵۰ ورزشکار نابینا و کم‌بینا در آنتالیا حضور داشت. در تمام سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، موفقیت ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های معلولین یا نابینایان جهانی و پارالمپیک، همیشه بسیار چشمگیر‌تر از نتایج ورزشکاران ایرانی در مسابقات المپیک و جهانی بوده است. این در حالی است که ورزشکاران نابینا و معلول ایرانی از تجهیزات ورزشی مناسب برخوردار نیستند و بسیاری از امکانات ویژه پزشکی، اجتماعی و ورزشی معلولین که در اروپا و امریکا نهادینه شده، در ایران ناشناخته مانده است. فوتبال ایران شگفتی‌ساز شد فوتبالیست‌های ایرانی، شگفتی‌ساز چهارمین دوره از رقابت‌های جهانی بودند. تیم ملی فوتبال نابینایان ایران در فینال رقابت‌ها برای دومین بار با فرانسه روبه‌رو شد و ضمن غلبه بر این تیم که نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ است، به مقام قهرمانی دست یافت. ایران در این مسابقه با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید تا قهرمانی مقتدرانه‌ای را رقم بزند. فرانسه در مرحله گروهی نیز مقابل ایران ۳-۱ شکست خورده بود. هر ۳ گل تیم ایران را حمید شلهاوی‌زاده بازیکن خوزستانی به ثمر رسانده بود. فرانسوی‌ها با این نتیجه، مدال دوره قبل خود را تکرار کردند. ایران همچنین در مرحله نیمه نهایی، با نتیجه ۲-۱ تیم قدرتمند چین قهرمان پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن را از پیش رو برداشته بود. فرانسه نیز برای حضور در فینال، بر انگلستان غلبه کرده بود. شاگردان سجاد حسین‌زاده، در بازی اول مقابل ترکیه به تساوی بدون گل رسیده بودند. در تیم ملی فوتبال نابینایان و کم بینایان ایران، داود فرج‌پور، حجت مزارعی، مقصود قلی‌زاده، عبدالحمید شلهاوی‌زاده، بهزاد زاد علی اصغر، محمد کشتکار، کامبیز محکم، امیرپور رضوی، مرتضی معبودی و اسماعیل گلدوست بازی کردند. یک ایرانی، قوی‌ترین نابینای جهان تیم ملی پاور لیفتینگ ایران با ۵ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز موفق‌ترین رشته اعزامی بود. در این رشته ورزشی که کاملاً متکی به قدرت بدنی است، مجموع رکوردهای ورزشکاران در سه حرکت پرس سینه، اسکات پا و لیفت مرده، محاسبه می‌شود. در دسته ۱۱۰ کیلو روحان احمدی با مجموع ۸۱۲ کیلو و پانصد گرم ضمن به جا گذاشتن رکوردی استثنایی و کسب عنوان قهرمانی، لقب قوی‌ترین مرد بازی‌ها را نیز نصیب خود کرد. حدنصاب او حتی از قهرمانی ایرانی دسته ۱۲۵ کیلوگرم یعنی اسماعیل رنجبر نیز بیشتر بود. جواد قانع، حمید پاکباز و مهدی بهارزاده دیگر مردان طلایی ایران بودند. سجاد خالدان، محمد سلیمانی و جمشید می‌رشکاری نقره گرفتند. سیدهادی حسینی و احد جواهری نیز سوم شدند. نتایج سایر رشته‌ها دوندگان ایران نیز ۲ طلا، ۴ نقره و ۶ برنز کسب کردند. علی الهی در پنج هزار متر و سجاد نیک پرست در پرتاب نیزه مدال طلا گرفتند. در سایر مواد عرفان حسینی و مجدداً علی الهی این بار در ۱۰ هزار متر صاحب گردن آویز نقره شدند. هاجر تکتاز هم در پرتاب وزنه مثل امیر کمالی در پرش ارتفاع به نشان برنز رسید. هاجر تکتاز نخستین سهمیه پارالمپیک لندن را برای کاروان ورزش ایران کسب کرد. احمد رضا کاظمی در ۲۰۰ متر و تیم ۴ در ۴۰۰ متر امدادی مشکل از حمید ایمان‌پور، امیر کمالی، حسین سعیدی و سید حبیب حسینی برنز گرفتند. مهدی اولادی در رشته پرتاب وزنه برنز گرفت و حمید اسلامی در ۱۵۰۰ متر نایب قهرمان شد. یک طلا و ۲ نقره حاصل کار شطرنج باز‌ها بود. یک نقره و ۲ برنز هم جودوکا‌ها به گردن آویختند. در ۹۰ کیلو، امیر می‌رحسن نتاج ابتدا مقابل نماینده ژاپن قهرمان بازی ‌های پاراآسیایی گوانگجو به برتری رسید. سپس آمریکا را برد اما به آرژانتین باخت و در گروه بازنده‌ها نماینده اسپانیا را شکست داد تا برنز بگیرد. در ۱۰۰ کیلو حامد علیزاده نماینده‌های روسیه، آذربایجان و برزیل (قهرمان جهان) را برد و فینالیست شد اما در دیدار نهایی مقابل کره‌ جنوبی نتوانست به مسابقه ادامه دهد و به مدال نقره بسنده کرد. در ۱۰۰+ کیلو هم حمزه ندری در دور اول تایلند را برد و دور دوم بر روسیه غلبه کرد. اما در دور سوم به ژاپن باخت و در گروه بازنده‌ها، دیگر نماینده روسیه را برد تا سوم شود. موسی پورعباس در وزن ۷۳ کیلوگرم با شکست مقابل حریفان حذف شد.
 


صدها تن در قاهره امروز (یکشنبه) نیز علیه ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر و وزیر دفاع این کشور، تظاهرات کردند. شورای عالی نیروهای مسلح مصر از هنگام کناره گیری حسنی مبارک از سمت ریاست جمهوری، اداره امور کشور را برعهده دارد. معترضان، که از روز جمعه در میدان تحریر قاهره جمع شده اند، خواستار کناره گیری رئیس این شورا هستند. در درگیری میان نیروهای نظامی با معترضان که دیروز روی داد،دستکم یک تن کشته و ۷۰ تن زخمی شدند.
 


روسیه روز سه شنبه پنجاهمین سالگرد نخستین سفر انسان به فضا را جشن می گیرد. یوری گاگارین، فضانورد اهل شوروی، در فروردین سال ۱۳۴۰ خورشیدی (آوریل ۱۹۶۱)، بعنوان نخستین انسان، به فضا سفر کرد و به مدت ۱۰۸ دقیقه کره زمین را دور زد. روسیه به مناسبت این رویداد از نمایندگان ۴۹ آژانس فضایی در جهان برای شرکت در مراسمی در مسکو دعوت کرده است. همزمان در ۵۴ کشور دیگر جهان از جمله آمریکا و بریتانیا نیز مراسمی برای تجلیل از یوری گاگارین برگزار می شود.
 


یک سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا روز یکشنبه گفت که بغداد درخواست ارتش آمریکا برای رساندن کمک‌های انساندوستانه پزشکی به مجروحان حمله به اردوگاه اشرف را رد کرده‌است.یک سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا روز یک‌شنبه گفت که بغداد درخواست ارتش آمریکا برای رساندن کمک‌های پزشکی به مجروحان حمله به اردوگاه اشرف را رد کرده‌است. به گزارش عفو بین‌الملل و خبرگزاری‌های بین‌المللی، نیروهای امنیتی عراق بامداد جمعه با نفربرهای خود وارد اردوگاه اشرف که محل سکونت حدود سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق است شده و به سوی کسانی که در برابر آنها مقاومت می‌کردند شلیک کرده‌اند که بر اثر آن تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین کشته و زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ بَری جانسون، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق گفت که ارتش آمریکا از دولت عراق خواسته‌است تا اجازه دهد این ارتش به ساکنان اردوگاه اشرف، واقع در شمال بغداد، کمک‌های انساندوستانه پزشکی ارسال کند اما دولت عراق این درخواست را رد کرده‌است. منابع امنیتی عراق تلفات حمله به این اردوگاه را «سه تن» اعلام کرده‌اند اما «شورای ملی مقاومت ایران» در اطلاعیه‌ای شمار کشته‌شدگان این حمله را ۳۳ تن و شمار زخمی‌ها را بیش از ۳۰۰ تن اعلام کرده‌است. سازمان مجاهدین خلق روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به کمبودهای جدی که در اثر دو سال تحریم پزشکی اردوگاه اشرف پدید آمده، زخمیان هم‌اینک در شرایط وخیمی به‌سر می‌برند و تعدادی از آنها پس حمله دیشب فوت کرده‌اند.» به گفته عفو بین‌الملل، یک کمیته امنیتی عراقی مسئله ورود و خروج دارو و تجهیزات پزشکی به این اردوگاه و اجازه خروج مجروحان از آن را در کنترل خود دارد. مَلکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، روز شنبه با ابراز نگرانی از این حادثه در بیانیه‌ای گفت: «مقام‌های عراقی، چه بخواهند و چه نخواهند، مسئولیت آسایش و امنیت ساکنان اردوگاه اشرف را برعهده دارند و این امر در موارد لازم شامل فراهم آوردن شرایط دسترسی به درمان فوری و نیازهای پزشکی نیز می‌شود.» با وجود ابراز نگرانی سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت زخمیان این رویداد، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز جمعه در یک نشست خبری از حمله تازه نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف تقدیر کرد . علی‌اکبر صالحی در ارتباط با این حمله خونین گفت که «این اقدام دولت عراق که از سوی ما قابل تقدیر است اقدامی در جهت عملیاتی کردن قانون اساسی و تصمیمات قضایی آن‌هاست». از سوی دیگر نهاد حقوق بشری «گزارشگران بدون مرز» روز شنبه آنچه را «تحریم خبری» اردوگاه اشرف از سوی مقام‌های عراقی نامید، محکوم کرد. گزارشگران بدون مرز، به خبرگزاری‌ها گفت که «مقام‌های امنیتی عراق از دسترسی خبرنگاران به اردوگاه اشرف جلوگیری می‌کنند تا خشونت‌هایی را که علیه غیرنظامیان مرتکب شده‌اند پنهان بماند.» گزارشگران بدون مرز می‌افزاید: «هر کس که سعی کند از این درگیری‌ها عکسی بگیرد خود به طور سیستماتیک و هدفمند مورد حمله واقع می‌شود.» پس از حمله روز جمعه به اردوگاه اشرف، ایالات متحده اعلام کرد که «در بالاترین سطح دیپلماتیک» از مقام‌های عراقی خواسته‌است تا در این خصوص از خشونت بپرهیزند و خویشتن‌داری نشان دهند. به دنبال درگیری‌های روز جمعه اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است، با اعزام بازرسان بین‌المللی به این اردوگاه موافقت کند. پیشتر نیز سازمان عفو بین‌الملل، از دولت عراق خواسته بود، درباره درگیری‌های روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، «بی‌درنگ» تحقیقات مستقلی انجام دهد .
 


چندین روز پس از وخیم شدن حملات متقابل میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه، مقام‌های اسرائیل و حماس آمادگی خود را برای قطع حملات متقابل و برقراری آتش‌بس نانوشته میان دو طرف اعلام کرده‌اند.چندین روز پس از وخیم شدن حملات متقابل میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه، مقام‌های اسرائیل و حماس آمادگی خود را برای قطع حملات متقابل اعلام کرده‌اند. در شرایطی که مقام‌های بلندپایه اسرائیل روز یکشنبه از ارائه پیشنهاد آتش‌بس [نانوشته] با حماس سخن گفتند، مقامات حماس بلافاصله از این پیشنهاد استقبال کرده، آمادگی خود را برای قطع حملات راکتی و خمپاره‌ای به اسرائیل ابراز داشتند. اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل یکشنبه درحال ورود به نشست هیئت دولت این کشور برای بررسی اوضاع، به خبرنگاران گفت: «اگر ستیزه‌جویان فلسطینی از حمله به مراکز جمعیتی ما دست بردارند، اسرائیل نیز حملات متقابل به غزه را متوقف می‌کند.» اندک زمانی پس از انتشار این سخنان آقای باراک در بیت‌المقدس، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در غزه، به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر تجاوزگری اسرائیلی پایان یابد، طبیعی است که آرامش باز خواهد گشت». وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه افزوده بود که «برای حملات راکتی، راه حل جادویی وجود ندارد، هرچند که ضربات مهلکی در روزهای اخیر به نیروهای فلسطینی وارد شده است» و نیز گفته بود «تنها در صورت لزوم، ارتش اسرائیل وارد کارزار نظامی جدی تازه‌ای در غزه در تعقیب نیروهای مسلح فلسطینی خواهد شد». این اظهارات آقای باراک در واکنش به درخواست‌های راستگرایان اسرائیل بیان شده بود. حزب راستگرای «اسرائیل خانه ماست» از دولت این کشور خواسته است که به اقداماتی دست بزند که حکومت حماس در غزه را «منهدم» کند. در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از «یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل» نوشت که شاخه سیاسی حماس در سوریه توسط عامل سومی برای اسرائیل پیامی برای رعایت آتش‌بس فرستاده بود. مقام‌های اسرائیلی روز شنبه گفته بودند که «تا بازگشت زندگی مردم اسرائیل در جنوب این کشور به روال عادی، حملات هوایی اسرائیل به غزه ادامه خواهد یافت» تا به گفته آنان، حماس و سایر تشکل‌های فلسطینی درس عبرت بگیرند؛ هشداری که در نتیجه آن، دولت حماس شنبه «وضعیت اضطراری» در باریکه غزه برقرار کرد. از شامگاه پنجشنبه که یک فروند راکت ضد تانک نیروهای مسلح حماس به یک اتوبوس مدرسه اسرائیلی در یک جاده اصابت کرد، نخست‌وزیراسرائیل گفته بود که حماس «خطوط قرمز» را زیر پا گذاشته است. در حمله به اتوبوس مدرسه، یک پسر ۱۶ ساله، دانیل ویپلید، به شدت زخمی شده و با حال وخیم در بیمارستان بستری است. حماس می‌گوید که برای انتقام‌گیری نسبت به کشته شدن فعالان بارز فلسطینی در حمله هوایی هفته گذشته اسرائیل، به اتوبوس مدرسه اسرائیلی حمله کرده بود. اسماعیل اللوبد، که یکی از نیروهای شاخص حماس محسوب می‌شد، در حمله هوایی در خان یونس کشته شده بود. ارتش اسرائیل مدعی است که اللوبد و تیمی از نیروهای ارشد حماس برای ربودن گردشگران اسرائیلی در ایام عید «پسح» در صحرای سینای در مصر، «توطئه» کرده بودند. شماری از سران نظامی حماس نیز، از جمله تیسر ابو ثنیمه، در روزهای اخیر از پای در آمده اند. دور تازه حملات متقابل اسرائیل و تشکل‌های مسلح فلسطینی به یکدیگر از بامداد نوزدهم مارس، زمانی که حماس پس از دو سال و اندی، به طور ناگهانی ۴۹ خمپاره به اسرائیل شلیک کرد، آغاز شد. حملات متقابل روزهای اخیر، وخیم ترین وضعیت از پس از پایان عملیات «سرب مذاب»، در ژانویه ۲۰۰۹ بوده است. از شامگاه پنجشنبه و پس از اصابت راکت به اتوبوس مدرسه اسرائیلی، حملات هوایی ارتش این کشور در ۴۶ نقطه غزه، موجب مرگ ۱۸ فلسطینی شد که شش نفر آنها غیر نظامیان و بقیه نیروهای شاخه‌های نظامی سازمان‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی فلسطین بوده‌اند. از سوی دیگر، حملات راکتی و خمپاره‌ای این تشکل‌ها به سوی شهرهای جنوبی اسرائیل به میزان محسوسی افزایش یافته است؛ بیش از ۱۲۰ راکت و خمپاره در روزهای جمعه و شنبه به اسرائیل شلیک شد. شهرهای کریات گاگ، یاونه، اشدود، اشکلون و بئرشبع  بخشی از شهرهای اسرائیلی بودند که راکت‌های ستیزه‌جویان فلسطینی روزهای جمعه و شنبه به آنها اصابت کرد و مردم این شهرها را روانه پناهگاه‌ها و مناطق «امن» کرد. علیرغم ابراز آمادگی روز یکشنبه حماس برای پذیرش دوباره آتش بس (نا نوشته) با اسرائیل، در طول یکشنبه نیز خمپاره‌های دیگری از غزه به سوی جنوب اسرائیل شلیک شد. در تصاویری که تلویزیون‌های اسرائیل نشان داده‌اند، دیده می‌شود که سیستم تدافعی تازه به کار گرفته شده در ارتش این کشور؛ «گنبد آهنین»، شماری از راکت‌های شلیک شده را پیش از آنکه به هدفی اصابت کند، در هوا منحرف و شکار می‌کند. اسرائیل در حال حاضر تنها دو عدد از این سیستم‌های مفید، اما بسیار پرهزینه را در مناطق جنوبی نصب کرده و برای استقرار سامانه‌های جدید، در حال رفع تنگناهای مالی این پروژه پر خرج است.
 


طبق یکی از اسناد سایت ویکی لیکس، اسرائیل در سال ۲۰۰۵ اعلام کرده بود، قصد ندارد به تاسیسات اتمی ایران حمله کند. طبق این سند که امروز (یکشنبه) توسط روزنامه اسرائیلی هارتص منتشر شده است، آرییل لِویت، معاون وقت رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، به یک نماینده کنگره آمریکا گفته بود بیشتر مقام های اسرائیلی حمله به تاسیسات اتمی ایران را امری ناممکن می دانند. آقای لویت دلیل این امر را پراکنده بودن بخش های مختلف برنامه اتمی ایران در نقاط مختلف این کشور اعلام کرده است.
 


ارتش آمریکا اعلام کرد، دولت عراق درخواستش را برای ارائه کمکِ پزشکی به مجروحان اردوگاه اشرف رد کرده است. یک سخنگوی ارتش آمریکا امروز (یکشنبه) این مطلب را در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد. روز جمعه، میان اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف در استان دیاله عراق با نیروهای امنیتی این کشور درگیری روی داد. به گفته مسئولان دولتی عراقی، در این درگیری سه تن کشته شده اند ولی یک منبع پزشکی در عراق شمار کشته شدگان را ده نفر و سازمان مجاهدین خلق آمار کشته شدگان را ۳۳ تن و شمار مجروحان را ۳۰۰ تن اعلام کرده است.
 


ایران در واکنش به اخراج سه دیپلمات ایرانی از کویت، سه دیپلمات کویتی را اخراج کرد. یک مقام وزارتخارجه کویت امروز (یکشنبه) به خبرگزاری رویترز گفت، به این سه تن ۱۰ روز فرصت داده شده است تا تهران را ترک کنند. کویت، چندی پیش، سه دیپلمات ایرانی را به اتهام ارتباط با یک شبکه جاسوسی در کویت اخراج کرده بود. این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک دادگاه کویتی، دو ایرانی و یک کویتی را، به جرم جاسوسی از مراکز نظامی در این کشور، به اعدام محکوم کرده بود.
 


شورای هماهنگی مبارزات مدنی و حقوق شهروندی آذربايجان با انتشار بيانيه‌ای نسبت به وضعيت بازداشت‌شدگان در تجمع‌های روز ۱۳ فروردين در تبريز و اروميه ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنان شد.شورای هماهنگی مبارزات مدنی و حقوق شهروندی آذربايجان با انتشار بيانيه‌ای نسبت به وضعيت بازداشت‌شدگان در تجمع‌های روز ۱۳ فروردين در  تبريز و اروميه ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنان شد. در تجمع‌های روز ۱۳ فروردين که به دعوت «کمپين اعتراض به وضعيت درياچه اروميه» متشکل از شماری از فعالان مدنی و محيط زيست برگزار شده بود، به نابودی تدريجی درياچه اروميه و بی‌توجهی مسئولان به اين موضوع اعتراض شد. به گزارش وبسايت « دانشجونيوز»، شورای هماهنگی مبارزات مدنی و حقوق شهروندی آذربايجان خواستار اقدام فوری برای مشخص شدن وضعيت بازداشت شدگان شد و اعلام کرد: آنچه حاکميت ايران در روز ۱۳ فروردين در تبريز و اروميه مرتکب شد، بار ديگر به همه مردمان ايران يادآوری می‌کند که اين استبداد و تماميت‌طلبی، فارس و ترک و کرد و عرب و بلوچ نمی‌شناسد و آنچه برايش اهميت دارد، منافع اقتصادی، سياسی و ايدئولوژيک گروه اندک و پر مدعای حاکم است. اين شورا آنچه که «بازداشت، ضرب و شتم و کشتن شهروندان در خيابان‌ها» ناميد را موضوعی ملموس برای مردم آذربايجان دانست که از حوادث خرداد ۸۵ تا رويدادهای پس از انتخابات ۸۸ و تا امروز در اين منطقه و ايران ادامه دارد. شورای هماهنگی مبارزات مدنی و حقوق شهروندی آذربايجان ضمن محکوم کردن بازداشت‌های ۱۳ فروردين در تبريز و اروميه از همه فعالان و کنشگران سياسی و مدنی ايرانی در سراسر جهان خواست تا نسبت به وضعيت به شدت وخيم و نگران‌کننده درياچه اروميه حساسيت نشان دهند. در همين حال، بر اساس آخرين گزارش‌ها که در وبسايت دانشجونيوز انتشار يافته است، سه تن از بازداشت‌شدگان تجمع‌های ۱۳ فروردين در شهرهای تبريز و اروميه به اداره اطلاعات تبريز انتقال يافته و شمار ديگری نيز به قيد وثيقه‌های پنج تا ۱۰ ميليون تومانی آزاد شده‌اند. حبيب پورولی، جليل علمدار ميلانی و حجت مختارزاده، سه نفری هستند که به اداره اطلاعات تبريز منتقل شده‌اند. اين افراد از فعالان مدنی آذربايجانی به شمار می‌روند. عزيز پورولی، پدر حبيب پورولی، در گفت‌وگو با راديو فردا درباره وضعيت فرزندش می‌گويد: «به هر دری که زده‌ايم، جوابی نگرفته‌ايم. نمی‌گويند که کجاست و در چه وضعيتی است.» ياشار حکاک‌پور، سخنگوی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران، نيز در مورد آن دسته از بازداشت‌شدگان تجمع‌های ۱۳ فروردين که هنوز آزاد نشده‌اند، به راديو فردا می‌گويد: «فعلاً وضعيت اين افراد مشخص نيست و به خانواده‌ها در مورد وضعيت آنها هيچ نوع جوابی داده نمی‌شود.» وی می‌افزايد: «متأسفانه دستگاه قضايی عليرغم اينکه چند روز از بازداشت اين افراد می‌گذرد، به خانواده‌های اين افراد پاسخگو نيست.» آقای حکاک‌پور با ابراز نگرانی از برخی گزارش‌های تأييد نشده در مورد شکنجه بازداشت‌شدگان می‌افزايد: «انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان (آداپ) نگران شکنجه و آزار و اذيت اين افراد است.» وی همچنين از دولت ايران خواسته است که بازداشت‌شدگان را آزاد کند. سخنگوی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران می‌گويد: «بازداشت ‌شدگان فقط به شکل مسالمت‌آميز نظراتشان را بيان کردند و به نظر ما نبايد در زندان بمانند.» مقام‌های امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی ايران تاکنون به گزارش‌های مربوط به بازداشت‌های روز ۱۳ فروردين در تبريز و اروميه واکنش نشان نداده‌اند. انتقاد نماینده اهر در مجلس از برخورد با تجمع‌کنندگان روز ۱۳ فروردين در این شرایط غلامحسين مسعودی ريحانی، نماينده اهر در مجلس شورای اسلامی، نیز پنجشنبه گذشته با گلايه از بی‌توجهی مسئولان به بحران کم‌آبی درياچه اروميه گفت: در روز سيزدهم فرودين ماه و همزمان با روز طبيعت، جمعی از مردم آذربايجان، در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به بحران اين درياچه و خطرات زيست محيطی اين رخداد برای اهالی منطقه، تجمع کردند که متأسفانه، شماری از معترضين دستگير شدند. اين عضو فراکسیون اقلیت مجلس که با وبسايت تابناک گفت‌وگو کرده است، با اشاره به مراجعه خانواده‌های بازداشت‌شدگان به وی افزود: در حالی که جمعی نسبت به آينده محيط زيست آنقدر حساسند که حاضرند به کمک مسئولان بشتابند، برخورد قهری با آنها چه معنی دارد. آقای مسعودی ريحانی همچنين با انتقاد از برخورد سياسی با کسانی که مطالبات محيط زيستی دارند، گفت که درصدد است با رايزنی با مقامات مسئول، مقدمات آزادی بازداشت‌شدگان را فراهم کند. پیشتر سازمان عفو بین‌الملل نیز به بازداشت‌های روز ۱۳ فروردين در تبريز و اروميه اعتراض کرده بود.
 


هنوز سيزده بدر امسال نرسيده، آشور بانيپال بابلا، کارگردان و استاد رشته نمايش، طراح، دست اندرکار هنرهای تجسمی و مترجم در نيويورک به علت ناراحتی های ناشی از بيماری قلبی درگذشت. آشور بانيپال بابلا، متولد سال ۱۳۲۳ در تهران و پرورده مکتب کليسای کالوينی مشايخی آشوريان بود. نمايش عکس های برهنه و برهنگی های او در گالری ثريای تهران در سال ۱۳۵۶ با برآشفتن متدينان، برچيده شدن نمايشگاه و دادگاهی شدن وی همراه شد. در برنامه اين هفته «پيک فرهنگ» با يک عضو گروه اهرمن، يک تماشاگر و مونس، يک دوست نقاش و يک ناقد آشنا با آشور بانيپال بابلا همراه می شويم تا با اين هنرمند فقيد ايرانی آشناتر شويم.هنوز سيزده بدر امسال نرسيده، آشور بانيپال بابلا، کارگردان و استاد رشته نمايش، طراح، دست اندرکار هنرهای تجسمی و مترجم در نيويورک به علت ناراحتی های ناشی از بيماری قلبی درگذشت. آشور بانيپال بابلا، متولد سال ۱۳۲۳ در تهران و پرورده مکتب کليسای کالوينی مشايخی آشوريان بود. عشق و علاقه اش به مسيحيت زمينه ای شد برای تحصيل فلسفه و دين در دانشگاه آمريکايی بيروت و سپس دريافت فوق ليسانس از مدرسه الهيات خاور نزديک از لبنان. اما علاقه به نمايش بر تمايل به پوشيدن جامه کشيشان چربيد. چندی پس از بازگشت به تهران آشور بانيپال بابلا با بنياد گذاشتن گروه تئاتر اهرمن به نماد کارگردانان پيشرو ايران بدل شد. در کنار آربی آوانسيان، ايرج انور و اسماعيل خلج به ترتيب سرپرست گروه های بازيگران شهر، تئاتر تجربی و تئاتر کوچه، آشور بانيپال بابلا و تئاتر اهرمن با دو مشخصه بارز متمايز می شد. يکی درگير کردن تماشاگر در نمايش. مثلا از راه خوش و بش و گفت و گو و ارتباط متقابل و ديگری بی تابی در برابر محافظه کاری های سياسی، مذهبی و جنسيتی. و اين دومی بود که هم نمايش های او را در تهران و جشن های سالانه هنر شيراز بحث برانگيز می کرد و هم کارهای ديگر او را. به ويژه نمايش عکس های برهنه و برهنگی های او در گالری ثريای تهران در سال ۱۳۵۶ که با برآشفتن متدينان، برچيده شدن نمايشگاه و دادگاهی شدن وی همراه شد. همين روحيه سرکش و طغيان متقابل سرانجام سبب شد آشور بانيپال بابلا پس از انقلاب و در آغاز دهه ۸۰ میلادی از بيم جان پنهانی از ايران بگريزد و اول در دانشگاه جنوب کاليفرنيا در لس آنجلس و پس از مدتی کوتاه در دانشگاه نيويورک و کالج های بارد و بارنارد در همين شهر به تدريس بپردازد. در برنامه اين هفته «پيک فرهنگ» با يک عضو گروه اهرمن، يک تماشاگر و مونس، يک دوست نقاش و يک ناقد آشنا با آشور بانيپال بابلا همراه می شويم تا با اين هنرمند فقيد ايرانی آشناتر شويم. اول پای صحبت ميترا قمصری، عضو گروه تئاتر اهرمن می نشينيم که در چهل سال گذشته دوست و آشنای آشور بانيپال بابلا هم بوده است. ميترا قمصری: بانيپال از نظر من يک انسان واقعی بود با يک اخلاق واقعی و پر از عشق به دنيا و شکر گزار نسبت به هر شرايطی که داشت. خيلی سختی کشيد. چه در ايران و چه در اينجا. ولی هيچ وقت کسی از او ابراز درد و ناراحتی نمی شنيد. حتی تا آخرين لحظه ای که نفس می کشيد. تا آخرين لحظه هم می خواست که به قوانين خودش احترام گذاشته شود و هر کاری که می خواهيم بکنيم وقتی خودش هنوز عاجز بود و نمی توانست کنترل کند، ولی می خواست آدمی در کنارش باشد که خواست او و ذهن او را بخواند، حرکت های او را بخواند و آن را انجام دهد. خوشبختانه تا آخرين لحظه توانستيم اين کار را بکنيم، چه من و چه چند تا از دوستان خيلی نزديک به او. همين الان که دارم با شما صحبت می کنم دارم به اين فکر می کنم که اميدوارم باز اين يک کاری باشد که او خودش خواسته، يعنی خودش خواسته من با شما صحبت کنم، خودش خواسته باشد که من اين چيزها را در موردش بگويم. شايد ۹۰ درصد خيالم راحت باشد به دليل اين که خوب می شناختمش برای اين که چهل سال سابقه زندگی و کار با هم داشتيم و من کاملا به او اعتقاد، اعتماد و احترام داشتم. چه در کار و چه در زندگی. در اين چهار دهه به چه نتيجه ای رسيديد از ويژگی منحصر به فرد ريشه های فلسفی و اخلاقی هنر آوانگارد آشور بانيپال بابلا؟ بانيپال در نقاشی اش، در نوشته هايش، يک نوآوری حتی در تئاتر آوانگارد داشت. در واقع آن تئاتر سنتی اروپا و يا نمايش ارسطويی که تمام قواعد زمان و مکان و اينها بايد مشخص می شد و تماشاچی يک طرف، نمايش يک طرف، نويسنده يک طرف، کارگردان يک طرف، هنرپيشه يک طرف... هر کدام جای خودشان را داشته باشند او همه اينها را می خواست بشکند. آشور بانيپال بابلا روز ۳۱ مارس در سن ۶۶ سالگی در نيويورک درگذشت يک عصيان در کارهايش وجود داشت و سدهای اخلاقی متعارف نه سدهای اخلاقی واقعی، تمام قواعد و سدهای اخلاقی متعارف دروغی که وجود داشته و هنوز هم دارد متاسفانه با اينها می جنگيد. اين عصيانی که هميشه در کارش و رفتارش داشت، به اين دليل بود. به اين دليل نبود که ضد اخلاق بود و يا آدم عصيانگری بود. اين عصيان را داشت نسبت به ديدش به تمام اين دروغ ها. نظرتان درباره نمايشگاه عکس های برهنه ای که سال ۱۳۵۶ در گالری ثريای تهران برگزار شد چه بود؟ با آن پيامدهايی که داشت؟ چه چيزی را به خاطر می آوريد؟ شخصا من نمی گويم که اشتباه بود. من فکر می کنم که زود بود در آن جامعه. درست است که خيلی داشت به سرعت پيش می رفت و ذهن ها به سرعت داشت باز می شد، ولی هنوز يک کمی زود بود. ولی خودش اصلا مشکلی نداشت. با اين که ظاهرا می خواستند دادگاهی اش کنند، زمان شاه بود که اين اتفاق افتاد، اين اصلا تمرکزی رويش اتفاق نيافتاد و خودش حل شد و رفت. تمام شد. حاصل جمع واکنش ها به تابوشکنی های آشور بانيپال چه بود؟ بررسی هايی که می شد نسبت به عصيانی که بانيپال نشان می داد نسبت به کارش متفاوت بود. برای اينکه کمتر می توانستند بفهمند، کمتر آدم ها اين جرات را دارند که بتوانند از قواعد اخلاقی و کاری و زندگی متعارف پايشان را فراتر بگذارند. بانيپال اين شجاعت را داشت. خوشبختانه آدم هايی را هم که پيدا کرده بود دورش و توانستند با هم کمک کنند و اين ها را القاء کنند به دنيا، اين شجاعت را داشتند. اين زمينه را کمک می کردند مثل بيژن صفاری که هميشه بت بود برای آشور بانيپال، جزو انگشت شمار آدم هايی بود که بانيپال کاملا به او اعتماد داشت و می پرستيد. خانم ميترا قمصری، کمی هم از اعضای گروه تئاتر اهرمن آشور بانيپال بگوييد و حاصل تجارب مشترک تان. اول که اين گروه شروع شد، گروه اهرمن در کارگاه نمايش درست شد، شهره آغداشلو بود، من بودم، عزيز چيتايی و محمود صحتی بودند و بعد مهوش افشارپناه ملحق شد به ما و بعد يک دوره ای عزيز چيتايی رفت، محمود صحتی رفت و بعد شهره آغداشلو رفت، آتيلا پسيانی آمد، شاهرخ سياسی آمد، اسماعيل پوررضا و اينها تا آخرين لحظه بودند. يک گروه به عنوان مهمان درست کرده بود در کنار که وقتی هنرپيشه های بيشتری لازم بود، از آنها استفاده می شد که يکی اش هم فاطمه نقوی که همسر آتيلا بود که اين اواخر به ما ملحق شده بود. ولی بقيه هم بودند. بسيار گروه قشنگ و زيبايی بود و همه اين آدم ها خيلی خوب آشور بانيپال بابلا را فهميده بودند و ديگر هيچ توضيحی در موقع کار احتياج نداشتيم. از وجود خود ما يک تمی را می داد و خودمان اين ها را خلق می کرديم و نمايش ساخته می شد. توی اين نمايش بعد تماشاچی هم داخل می شد. هميشه می خواست که تماشاچی با ما باشد. اين نبود که ما فقط برای او اجرا می کنيم. او با ما وجود داشت. پوستر «نشان گرگ» از آشوربانیپال بابلا به همين دليل گاهی پيش می آمد که يک يا دو تماشاچی داشتيم ولی آن کافی بود برای اين که آن تماشاچی بود که می فهميد پانيپال چه می خواهد و می فهميد که ما خواستمان را چطوری داريم نشان می دهيم. اين کاری بود که بانيپال می کرد و معمولا کمتر حتی در تئاتر مدرن هم اين اتفاق می افتاد که اين سدها برداشته شود. در دوره مهاجرت آشور بانيپال به آمريکا، شما که در نيويورک بوديد شاهد چه نوع کارهای نمايشی و دانشگاهی او بوديد؟ متاسفانه در ايران فکر می کنند که بانيپال بعد از اين که از ايران آمد، متوقف شد. اين طور نبود. بانيپال آن چه را که در ايران بود گذاشت توی يک صندوق و درش را قفل کرد و اينجا شروع کرد دوباره. دانشجوها هم خيلی دوستش داشتند. خيلی هم ازش چيز ياد می گرفتند. در آمريکا وقتی مادری زنگ زد آنجا و گفت فقط بگذاريد گوشی را جلوی گوشش که من بگويم اين چه زندگی است که به بچه من داد. بچه من را به من پس داد. به بچه من زندگی داد، معنی داد. خيلی از اين نمونه ها بودند. البته اين يکی از شاگردان تئاتری اش بود. نگاه آشور بانيپال تا آنجا که شما شاهدش بوديد به مذهب چگونه بود؟ آدم بسيار مذهبی بود. مسيح را دوست داشت. ولی نه آن مسيحی که در کتاب با اصول و قاعده می رود و به همين دليل هم هيچ گونه مراسم مذهبی نخواسته. حتی تصميم گرفت بدن خودش را بدهد به دانشگاه که رويش مطالعه شود. حتی يک روز من با خنده به اش می گفتم اصلا چرا راجع به اين حرف ها حرف می زنی و اينها... بدن تو چی دارد؟ همه چی اش دارد داغون می شود! می گفت می دانم ولی همين داغون شدنش ممکن است به يک عالمه دانشجويان پزشکی کمک کند. می گفتيم خوب وقتی چنين چيزی را می گويی و مراسم نمی خواهی و هيچ نمی خواهی يعنی تو می گويی ما خودمان چه کار کنيم؟ اگر دلمان گرفته... گفت خودتان با خودتان هر کاری دلتان می خواهد بکنيد. از نظر مالی هم اگر کاری می خواهيد بکنيد هر چه دلتان می خواهد بدهيد به بی خانمان ها. گفتيد در لحظات آخر زندگی هم شما در کنار آشور بانيپال بوديد. چگونه گذشت اين لحظات؟ با يک کلمه فارسی «آب»، بانيپال دنيا را ترک کرد. معنايی از لغات فارسی می دانست که ما ها نمی دانستيم. يعنی آن طور غور می کرد. عاشق حافظ بود. عاشق مولانا بود. آخرين روزی که زنده بود، بانيپالی که تمام زندگی اش اينجا بود و انگليسی می نوشت و انگليسی حرف می زد، به فارسی نوشت آب، روی هوا با انگشت، و سرش را آن طرف کرد و خوابيد و چند ساعت بعدش هم تمام شد. در آخرين لحظه اين ارتباط را هنوز داشت با زبان فارسی و فارسی نوشتن و با ايران که حالت عصيان و تهاجمی به ايران داشت، ولی تمام وجودش عشق به ايران بود. عاشق مردم ايران بود. در سن شصت و هفت هشت سالگی خيلی زود بود که بانيپال بخواهد برود. خودش هم باور نمی کرد.                                                 *** ميهمان بعدی پيک فرهنگ اين هفته ثريا شايسته است. از تماشاگران تئاتر اهرمن و ديگر نمايش ها و کارهای آشور بانيپال بابلا و دوست بسيار نزديک او. ثريا شايسته: آشور يکی از آرتيست های ما بود که با اين که آمده بود به يک جای جديد و زبان و فرهنگ جديد، خيلی زود خودش را آداپت کرد و نمايشنامه هايی که نوشت در طول اين سی سال گذشته و در نيويورک اجرا کرد، تاثير بسيار زيادی در تئاتر آوانگارد نيويورک گذاشت. چيزی که من راجع به او دوست داشتم اين بود که هيچ وقت از کار کردن دست برنداشت. چه نقاشی، چه نمايشنامه نويسی. هفته پيش که به خانه شان رفته بوديم که کارهايشان را بسته بندی کنيم دو تا جعبه بزرگ از نمايشنامه و داستان کوتاه که شروع کرده بودند و ناتمام بود و چقدر کارهای نقاشی ناتمام. انرژی که برای کار داشت هميشه مرا مجذوب او می کرد. من به عنوان يک تماشاگر هميشه می ديدم که او دوست داشت تماشاگرش با او ارتباط برقرار کند. برايش يک نوع بده بستان بود آن چيزی که او می داد به تماشاگر و تماشاگر به اش می داد. قدرتی که بنی با زبان داشت به خصوص زبان انگليسی که بی نظير بود او را يکتا می کرد در کار نوشتنش و در کار نمايشنامه هايش و تو ديگر مجذوب می شدی و می نشستی گوش می کردی. يک نمونه از کارهايی که بيشتر در جايگاه تماشاگر روی شما اثر گذاشت را می توانيد ذکر کنيد که چه خاطره ای ازش داريد؟ نمايشنامه هايی که در ايران کار کرد معلوم است که روی من تاثير بيشتری کرد برای اين که زبان خودم بود و فرهنگ خودم. ولی از کارهايی که اينجا کرد به خصوص کارهای اخيرش که نمايش تک نفره بود و بيشتر راجع به خودش و زندگی اش بود، تاثيری که خانه بروکلين رويش داشت و همسايه هايش در بروکلين داشتند خيلی برای من زيبا بودند. چرا مرگ او برای اطرافيان و دوستانش غيرمترقبه بود؟ بانی هنوز خيلی حرف داشت که بگويد. هنوز خيلی کارها می توانست انجام دهد. هنوز پر از زندگی بود. يعنی روز اول ژانويه، آخرين روزی بود که من با بنی به عنوان يک آدمی که روی پايش می توانست بنشيند و سالم باشد برخورد کردم و رفتم چپکوا با هم رفتيم شيرينی خورديم يک جايی و نشستم به حرفهايش گوش کردم ديدم که لوله اکسيژن بهش وصل بود و هنوز چقدر کار داشت، چقدر حرف داشت برای گفتن. بنی خيلی جوان بود برای اين که برود. عملی که داشت اصلا عملی است که خيلی ها به سلامت انجام داده اند. برای همين خيلی حيف بود. واقعا حيف بود.                                               *** و حالا به سراغ يکی از دوستان نقاش آشور بانيپال بابلا می رويم. نيکزاد نجومی، مقيم نيويورک. نيکزاد نجومی: وجه مشخصه کارهای تجسمی اش مثل کارهای ديگرش در نو بودن اين ماتريال و مفهومی بود که در اين کارها به کار می برد و فکر می کنم گرچه خيلی کار نمی کرد ولی هميشه اين وسوسه را داشت که فکرش جديد باشد و کارش جديد باشد و به همين دليل هم هيچوقت کارش شبيه کسی نبود. مشخصه خودش بود. نمونه های اينها از لحاظ موادی که به کار می برد و افکاری که در آن ها بازتاب پيدا می کرد، چه بود؟ به طور کلی موضوعی که آشور بانيپال با آن کار می کرد چه در نوشته ها و تئاترش و کارهای تجسمی سه موضوع بود. يکی اش سياست بود، يکی اش مذهب بود و ديگری سکس. ماتريال هايی که به کار می برد ماتريال های کاملا روزمره ای بود که می توانست ازش استفاده کند. برای مثال اگر شما می رفتيد توی اتاقش بعد از فوتش می ديديد مقدار زيادی پوست پرتقال آنجا بوده و پوست موز که آنها را می گذاشته خشک می شده و رنگ می کرده و ترکيب های جالبی از آنها به دست می آورد. شما بيشتر با دوره فعاليتش در نيويورک وقتی مهاجرت کرد، آشنا بوديد. چه فعاليت هايی از او ديديد و بيشتر چه جور کارهايی می کرد و چه ميزان از کارش صرف کارهای تجسمی می شد و چه مقدارش صرف نمايش و ترجمه و کارهای ديگر؟ همه اين ها را با هم انجام می داد. منتها من شيفته نوشته هايش و بازيش و کارگردانی اش بودم. بيشتر کارهايش را از سال های هشتاد (ميلادی) به بعد می ديدم. در ايران هم با او آشنا شدم. در ايران در يک موقعيت های استثنايی قبل از انقلاب آشنا شدم که خيلی برايم جذاب بود و نشان می داد که يک آدم استثنايی است. سال های هشتاد يک گروه تئاتری به وجود آورد ... که نوشته ها و تئاتر خودش را انجام می داد با چند تا بازيگر زن و مرد که با او کار می کردند. به طور مرتب می نوشت، به طور مرتب اين تئاترها در تئاتر «آف آف برادوی» تئاترهای تجربی نيويورک انجام می شد و هميشه يک عده دنبالش می رفتند. به دليل خاص بودن کارش، موضوع کارش، به دليل بازی خودش و گفته های خودش را گفتن که خيلی با احساس و شدت زيادی اين کار را انجام می داد. در نيويورک يک تئاتر برادوی هست و تئاتر بعدی آف برادوی است و تئاتر بعدی که کاملا تجربی است و نو و آوانگارد است آف آف برادوی است که در آنجا شما تمام تجربه های جديد غيرمتعارف روز را می توانيد انجام دهيد. بنی در اين محل است و خودش هم لذت می برد برای اينکه می توانست کاری را که می خواست انجام دهد. آیا آشور بانیپال همان قدر که در ايران بحث برانگيز بود و کارهای غيرمتعارف می کرد در آمريکا هم بحث برانگيز بود؟ يا اينکه به خاطر اين که در آمريکا اين کارها بديع جا افتاده و اين نوع زير سئوال بردن های مذهب و جنسيت و سياست معمول است، در نيويورک چندان بحث برانگيز نبود؟ درست می گوييد ولی در عين حال فراموش نکنيد اجرايی که انجام می داد و نوع نوشته ای که داشت، مسئله عمده آن می شد و در واقع هنرش آن می شد. نه فقط موضوعش که جنسيت و غيره و غيره باشد. و آن بخش مورد توجه قرار می گرفت و مورد بحث قرار می گرفت. نقدهای زيادی هم برايش در نيويورک تايمز و جاهای ديگر چاپ می شد.                                               *** و سرانجام ناقد آشنا به کارهای آشور بانيپال بابلا، هادی هزاوه ای، در نيويورک، عضو توامان انجمن بين المللی منتقدين هنر و گروه آموزش هنر، دو نهاد وابسته به يونسکو. هادی هزاوه ای: برای کسی که مدتها در ايران در آن فضا به شدت فعال بود، از سه کارگردان برجسته ای که ما داشتيم در آن سال ها، بيژن مفيد و آربی آوانسيان، آشور بانيپال از همه باجرات تر و پيشروتر بود. البته در نيويورک گروه هايی را تشکيل داد و نه تنها در کار تئاتر بلکه در هنرهای تجسمی هم کارهايی می کرد ولی بازده کارهايش به آن صورتی که می توانست در ايران آموزنده باشد و قابل استفاده دانشجويان و افرادی که در زمينه هنرهای تجسمی و تئاتر فعاليت دارند باشد، مسلما نبود؛ برای اين که نيويورک دريايی است که تمام اين فعاليت ها به صورت آوانگارد و پيشرو در همه رشته ها فعاليت صورت می گيرد ولی آشور بانيپال آن آوانگارديسمی که در ايران می توانست به وجود بياورد، در اينجا برايش مهيا نبود. بايد فکر کرد که آيا واقعا ما امکان اين را داريم که از يکی از اقليت های خيلی باستانی مملکت مان کسی بيايد در دانشگاه بيروت تحصيل کند و به زبان های مختلف وارد شود، اشعار شکسپير و شعرای خودمان را از حفظ داشته باشد، دو مرتبه اين به وجود بيايد و بيايد چنين فعاليت های بکند و يک چنين نوآوری هايی کند يا نه. با تنگ نظری و با ايجاد محدوديت و محدوديت آزادی برای هنرمندان، يک چنين فاجعه هايی به وجود می آيد که کسانی که می توانند شکوفايی هنر مملکت را بازتر کنند، مجبور به مهاجرت می شوند و به اين ترتيب يکی از بهترين سرمايه های فرهنگی مملکت اين طوری بر باد می رود. من چون مراوده ای داشتم با ايشان در نيويورک و می ديدم که با آمدن ايشان از ايران، ما يکی از نوابغ را از دست داديم. بالاخره زندگی خودش را ادامه داد و توانست آن طور که می خواست زندگی کند و من هميشه افسوس می خوردم که چرا دانشجويان ما در ايران، چرا بزرگان هنری تئاتر ما نمی توانند از صحبت های ايشان و از کاراکتر ايشان و کارهايی که ايشان می کند استفاده کنند. اين افسوس من بوده و هنوز هم هست.» آشور بانيپال بابلا که در همه وجود قومی، مذهبی و فلسفی سياسی و گرايش جنسی در زادگاه و مهاجرت در اقليت بود، هنگام مرگ ۶۶ سال داشت.
 


یکی از یادداشت‌های دیپلماتیک که به تازگی در وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شده حاکی است که مقام‌های دفاعی اسرائیل از سال ۲۰۰۵ حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را منتفی دانسته بودند.یکی از یادداشت‌های دیپلماتیک آمریکا که به تازگی از سوی وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شده حاکی از آن است که مقام‌های دفاعی اسرائیل از سال ۲۰۰۵ حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را منتفی دانسته بودند. در این اسناد که جزئیات آن روز یکشنبه از سوی روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، مکالماتی میان دیپلمات‌های آمریکایی و مقام‌های دفاعی اسرائیل ثبت شده‌است. در یکی از این یادداشت‌ها، مورخه دسامبر ۲۰۰۵، آمده‌است که به نظر مقام‌های اسرائیلی «شانس اینکه حمله‌ای نظامی علیه ایران انجام شود وجود ندارد.» یادداشت دیپلماتیک دیگری که یک ماه پس از آن تنظیم شده و در آن مکالمات میان یک عضو کنگره آمریکا، و معاون رئیس وقت کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، درج شده حتی بیش از یادداشت ذکر شده پیشین نشانگر این است که اسرائیل حمله به تأسیسات ایران را غیرعملی دانسته‌است. به نوشته هاآرتص از قول اسناد ویکی‌لیکس، آریل لی‌وایت، معاون رئیس وقت کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل در این باره گفته‌است: «بیشتر مقام‌های اسرائیلی به وجود یک راه حل نظامی باور ندارند.» وی افزوده‌است: «به باور آنها ایران از حمله اسرائیل به رآکتور اوسیراک عراق درس گرفته و اجزای برنامه هسته‌ای خود را در سراسر ایران و به صورت پراکنده قرار داده‌است و برخی از این اجزا در مکان‌هایی قرار دارند که اسرائیل از آنها بی‌خبر است.» اشاره آریل لی‌وایت به حمله سال ۱۹۸۱ است که طی آن اسرائیل با گسیل داشتن ۱۶ هواپیمای جنگی و عبور دادن آنها از فراز خاک اردن و عربستان، رآکتور اتمی اوسیراک را در عراق هدف قرار داد. روزنامه اسرائیلی هاآرتص دی‌ماه گذشته از مخالفت رئیس ستاد ارتش اسرائیل با وزیر دفاع این کشور بر سر حمله به ایران خبر داد. به گزارش این روزنامه، سال گذشته اهود باراک، وزیر دفاع، طرح حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرد ولی ژنرال گابی اشکنازی با این طرح مخالفت کرد. به نوشته این روزنامه، دلیل مخالفت رئیس ستاد ارتش اسرائیل با طرح حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نگرانی او از پیامدهای فاجعه‌بار این حمله احتمالی برای اسرائیل عنوان شده‌است. ایالات متحده و اسرائیل که از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند تاکنون موضوع استفاده از گزینه نظامی برای متوقف ساختن این برنامه را منتفی اعلام نکرده‌اند. قدرت‌های غربی و در رأس آنها آمریکا و همین طور اسرائیل می‌گویند که مقامات جمهوری اسلامی در پی تولید جنگ‌افزار هسته‌ای هستند که در نهایت به بی‌ثباتی منطقه و جهان خواهد انجامید. اما مقامات تهران همواره این اتهام را رد کرده و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی را ناسازگار با اعتقادات اخلاقی و دینی خود توصیف کرده‌اند.
 


روزنامه های يکشنبه ايران ضمن انتشار گزارش هايی درباره تغييرات جديد دولت دهم، آن را«دورخيز» حلقه مقربين محمود احمدی نژاد برای انتخابات بعدی تفسير کرده اند.روزنامه های يکشنبه ايران ضمن انتشار گزارش هايی درباره تغييرات جديد دولت دهم، آن را«دورخيز» حلقه مقربين محمود احمدی نژاد برای انتخابات بعدی تفسير کرده اند. روزنامه ها همچنين اخباری درباره «بيکاری ۴۰ هزار نفر پس از واگذاری شرکت مخابرات» به سپاه پاسداران، و اظهارات يک عضو ارشد موتلفه اسلامی درباره نتايج بازداشت و حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای جناح حاکم، منتشر کرده اند. «تقدير علی اکبر صالحی از دولت عراق» به خاطر حمله به اردوگاه اشرف و «رشد قيمت کالاهای اساسی بعد از تعطيلات‌» از ديگر عناوين روزنامه های ۲۱ فروردين ماه است. «واگذاری شرکت مخابرات، ۴۰ هزار نفر را بيکار کرده است» روزنامه دنيای اقتصاد از قول نماينده زنجان مجلس شورای اسلامی خبر داده که «خصوصی شدن شرکت مخابرات، ۴۰ هزار نفر را بيکار کرده است.» به نوشته اين روزنامه، سعد‌الله نصيری‌ قيداری با تاکيد بر اينکه «هم اکنون در کشور حدود ۴۰ هزار کارگر به علت خصوصی شدن مخابرات، از کار خود اخراج يا تعليق شده‌اند» گفته است: «دولت بايد پاسخگوی اشتغال و امرار معاش اين قشر از مردم باشد.» نماينده زنجان و طارم در مجلس هشتم درباره اخراج «کارگزاران روستايی مخابرات» در سراسر کشور و به ويژه استان زنجان گفته است: «متاسفانه از آن زمانی که واگذار شدن شرکت مخابرات به بخش خصوصی اعلام شد، اخراج يا تعليق نيرو‌ها آغاز شد، و تعداد زيادی از کارگزاران مخابرات روستايی در سطح کشور اخراج شده‌اند، که تعداد آن ها به ۴۰ هزار نفر هم رسيده است.» دنيای اقتصاد به نقل از اين عضو مجلس درباره مشکلات ديگر کارگزاران مخابرات روستايی نوشته آن دسته از کارگزارانی هم که مشکل اخراج ندارند «با معضلات ديگر مثل بيمه رو به ‌رو هستند، و به عنوان مثال کارگزارانی هستند که ۳۰ سال سابقه کار دارند، اما هنوز بيمه نيستند.» نماينده زنجان و طارم همچنين گفته است: «مسئولان به جای برگزاری نشست‌ها و سر دادن شعارهای حمايت از اين قشر، حمايت اصولی داشته باشند و برای برطرف کردن مشکلات جامعه کارگری فورا اقدام کنند.» سهام مديريتی شرکت مخابرات ايران مهر ماه سال ۱۳۸۸ از سوی دولت به کنسرسيوم اعتماد مبين وابسته به سپاه پاسداران واگذار شد، اما هيات تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی در آذر سال ۱۳۸۹ اعلام کرد که واگذاری سهام مديريتی مخابرات ايران به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران به شکل «صوری» و «غير رقابتی» صورت گرفته و تخلفات گسترده ای درجريان اين واگذاری روی داده است. به رغم تاکيد هيات تحقيق و تفحص مجلس هشتم بر تخلفات صورت گرفته در اين واگذاری، دولت و قوه قضائيه هيچ اقدامی برای ابطال واگذاری سهام بيش از ۵۰ درصدی شرکت مخابرات انجام ندادند. تغييرات جديد در دولت؛ دورخيز حلقه مقربين احمدی نژاد برای انتخابات بعدی روزنامه های تهران امروز، مردمسالاری، و روزگار در شماره يکشنبه خود گزارشی هايی درباره انتصاب حميد بقايی به عنوان معاون اجرايی محمود احمدی نژاد منتشر کرده و آن را تغيير درونی دولت با اهداف انتخاباتی تفسير کرده اند. روزنامه تهران امروز طی گزارشی با عنوان «ارتقاء پشت ارتقاء برای بقايی» روزنامه تهران امروز نوشته است: «صبح شنبه حکمی از دفتر پاستور به رسانه‌ها ارسال شد که بر مبنای آن حميد بقايی به عنوان سرپرست نهاد رياست‌جمهوری و معاون اجرايی احمدی نژاد منصوب شد» و به اين ترتيب «احمدی ‌نژاد يک پست معاونت ديگر به معاون خود داده است.» اين روزنامه با يادآوری «انتقادهای زيادی» که پيش از اين «بر سر انتصاب های افراد حاشيه‌ساز در دولت مطرح بود» نوشته است: «پيش‌ بينی می ‌شد محمود احمدی نژاد برای کاستن از حجم اين انتقادات در انتصاب های بعدی خود دقت کند اما احکامی که روز شنبه صادر شد، نشان داد که او نسبت به اين انتقادات آنچنان که مورد انتظار منتقدان است، حساس نيست.» تهران امروز همچنين به بررسی «گمانه‌های انتخاباتی يک انتصاب» پرداخته و با تاکيد بر اينکه «در تغيير و تحولات اخير دولت تمام مسيرها تنها به يک طيف ختم می‌شود که همان طيف مشايی است» نوشته، «اکنون اين سوال پيش می‌آيد که حميد بقايی با حضور در نهاد رياست‌جمهوری به دنبال تحقق چه اهدافی است و مشايی با سپردن مسئوليت نهاد رياست‌جمهوری به او چه برنامه‌ای را در دست اجرا دارد؟» روزنامه مردمسالاری از حميد بقايی و اسفنديار رحيم مشايی به عنوان «دوقلوهای سياسی» نام برده و نوشته که با احکام روز شنبه محمود احمدی نژاد برای حميد بقايی «قدرت دوقلوهای سياسی دولت افزايش می يابد.» روزنامه روزگار نيز با طرح اين پرسش که «بقايی برای بقای که آمد؟» از حميد بقايی به عنوان يکی از اعضای «حلقه مقربين احمدی نژاد» نام برده و نوشته است: «پيشينه اين حلقه نشان می دهد» که انتصاب جديد از سوی رییس دولت را «بايد فراتر از مسائل بوروکراتيک دولت دانست.» اين روزنامه، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد محمود احمدی نژاد و خواهرزاده محمدرضا باهنر را «چهره پشت پرده» اين حلقه معرفی کرده و در کنار او نيز از اسفنديار رحيم مشايی، حميد بقايی، محمدرضا رحيمی نام برده است. روزنامه روزگار نيز تغييرات جديد در دولت را «دورخيز» حلقه مقربين احمدی نژاد برای دو انتخابات بعدی تفسير کرده و نوشته است: «دفاع اعضای اين حلقه از يکديگر به خوبی نشان از همفکری و همراه بودن آن ها در طی کردن مسيری مشترک دارد که اين روزها تعبير به فتح اکثريت کرسی های مجلس آينده و دورخيز برای انتخابات يازدهم رياست جمهوری می شود.» ارزيابی عضو ارشد موتلفه اسلامی از دو ماه بازداشت و حصر موسوی و کروبی روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم اظهارات حميدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در آستانه دومين ماه بازداشت و حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، و فاطمه کروبی و زهرا رهنورد را منتشر کرده و از قول وی نوشته است: «آن ها کاملا تنها هستند.» حميدرضا ترقی به طور ضمنی بازداشت و حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را برای جناح حاکم موفقيت آميز توصيف کرده و با تاکيد بر اينکه «در حال حاضر تمام ارتباطات اين افراد با آشوب‌طلبان داخی و بيگانگان مستکبر خارجی قطع شده است» گفته که «طرفداران جريان منسوب به جريان سبز و يا همان فتنه به حداقل ممکن خود رسيده است.» اين عضو ارشد موتلفه اسلامی به نوشته روزنامه رسالت همچنين از «تنبه» طرفداران جنبش سبز سخن گفته و ادعا کرده که «بسياری از طرفداران جريان موسوم به سبز توسط اطلاع‌رسانی‌ها و روشنگری‌های نظام اسلامی متنبه و اقناع شده ‌اند» و «توسط نور انقلاب اسلامی از عمق خبائث نيروهای ضدانقلاب آشنا شده و به اين جريان پشت کرده‌اند.» همزمان و در ادامه افزايش فشارها به چهره های سياسی که پس از درگذشت پدر ميرحسين موسوی با ارسال پيام تسليت با خانواده موسوی همدردی کردند، روزنامه تهران امروز در شماره يکشنبه از قول محمد يزدی، رییس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، نوشته که ارسال پيام تسليت از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی برای ميرحسين موسوی «کاملا نامناسب بود.» به نوشته اين روزنامه، محمد يزدی گفته است: «آقای هاشمی که خودش را پيرو ولی فقيه می‌داند و مقام رهبری هم به عقل و منطق سياسی ايشان اشاره می‌کنند اخيرا پيام تسليتی که برای فوت پدر آقای ميرحسين موسوی داد خيلی شايد با فضای سياسی جامعه ما متناسب نباشد. کاملا نامناسب بود.» محمد يزدی همچنين مدعی شده که اکبر هاشمی رفسنجانی با ارسال پيام تسليت به ميرحسين موسوی «ضربه جديدی خودش به حيثيت خودش زده است.» تقدير علی اکبر صالحی از دولت عراق به خاطر حمله به اردوگاه اشرف روزنامه ابرار در تيتر نخست شماره ۲۱ فروردين ماه خود «تقدير» وزير خارجه دولت محمود احمدی نژاد از دولت و ارتش عراق برای حمله به اردوگاه اشرف را منعکس کرده است. اين روزنامه از قول علی اکبر صالحی نوشته که «اقدام دولت عراق در برخورد» با سازمان مجاهدين خلق که وی آن را «گروه تروريستی منافقين» ناميده، «قابل تقدير است.» به نوشته روزنامه ابرار، وزير خارجه جمهوری اسلامی درباره حمله نيروهای ارتش عراق به اردوگاه اشرف که محل استقرار اعضای غيرمسلح سازمان مجاهدين خلق است، گفته است: «در قانون اساسی عراق و آخرين تصميمات مسئولان قوه قضاييه اين کشور آمده است که حضور هر گروه تروريستی در خاک عراق که از آن خاک به عنوان سکوی پرتابی برای حرکت عليه کشورهای همسايه عراق استفاده کنند، ممنوع است.» علی اکبر صالحی ضمن تاکيد بر اينکه «اين اقدام دولت عراق از سوی ما قابل تقدير است» گفته که اين حملات «اقدامی در جهت عملياتی کردن قانون اساسی و تصميمات قضايی آن ها( عراقی ها) است.» علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی خود متولد شهر کربلا در عراق است و تا ۹ سالگی در اين کشور زندگی کرده است. «رشد قيمت کالاهای اساسی بعد از تعطيلات‌؛ واردات هم گرانی را کنترل نکرد» روزنامه جهان صنعت از رشد قيمت کالاهای اساسی در نخستين هفته پس از تعطيلات نوروزی خبر داده و نوشته که «واردات هم گرانی را کنترل نکرد.» به گزارش اين روزنامه، «بررسی تغيير قيمت ۴۱ قلم کالا ‌در تهران در نخستين هفته بعد از تعطيلا‌ت نوروزی نشان می‌دهد که قيمت کالا‌های اساسی از جمله گوشت‌ قرمز، برنج، ميوه‌ها، لبنيات، تخم‌مرغ، مرغ و روغن نباتی افزايش داشته است.» گزارش روزنامه جهان صنعت با اشاره به افزايش قيمت کلاهای اساسی نسبت به هفته دوم فروردين ماه، از گوشت مرغ که در نخستين هفته پس از تعطيلات نوروز قيمت آن به هر کيلو ۳۴۲۷ تومان رسيده به عنوان کالايی نام برده که ۸.۴ درصد گرانتر شده است. اين روزنامه همچنين از «افزايش قيمت ميوه» خبر داده و نوشته که برخلاف روند رو به رشد قيمت انواع ميوه، «مسئولا‌ن از توليد کافی به ويژه در مورد سيب و مرکبات» خبر داده و گفته اند که «با صفر شدن تعرفه واردات محصولا‌تی مانند نارنگی پاکستانی و سيب فرانسوی و ميوه‌های ديگر وارداتی، در کشور فراوان است.»
 


جمهوری اسلامی در واکنش به اخراج سه دیپلمات خود از کویت، در اقدامی متقابل از سه دیپلمات کویتی خواسته است که ظرف ۱۰ روز خاک ایران را ترک کنند. علاوه معاون وزارت خارجه کویت، یک مقام وزارت خارجه ایران نیز این موضوع را تأیید کرده است.جمهوری اسلامی در واکنش به اخراج سه دیپلمات خود از کویت، در اقدامی متقابل از سه دیپلمات کویتی خواسته است که ظرف ۱۰ روز خاک ایران را ترک کنند. موضوع اخراج سه دیپلمات کویتی نخستین بار شامگاه شنبه توسط تلویزیون دولتی انگلیسی‌زبان ایران، پرس‌تی‌وی، مورد اشاره قرار گرفت و بر اساس گزارش رویترز یک مفام رسمی دولت کویت نیز این موضوع را تأیید کرده است. به گفته خالد الجارالله، معاون وزارت خارجه کویت، ایران خواستار خروج سه دیپلمات کویتی از خاک خود شده و به آنها ۱۰ روز فرصت داده است. همزمان خبرگزاری ایسنا و شبکه تلویزیونی عرب‌زبان جمهوری اسلامی، العالم، نیز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران موضوع اخراج «تعدادی از دیپلمات‌های کویتی» از ایران را بدون ذکر جزئیاتی بیشتر تأیید کرده‌اند. اخراج این سه دیپلمات تازه‌ترین حلقه از افزایش تنش میان ایران و کویت پس از متهم شدن جمهوری اسلامی به جاسوسی در این کشور حاشیه خلیج فارس است. کویت پیش از این سه دیپلمات ایرانی را به اتهام ارتباط با یک شبکه جاسوسی در این کشور، از خاک خود اخراج کرده بود . این موضوع پس از آن صورت گرفت که دادگاهی در کویت نهم فروردین ماه امسال پس از چندین ماه جلسه غیرعلنی، دو شهروند ایرانی و یک تبعه کویتی را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی به اعدام محکوم کرده بود . هر سه محکوم به اعدام که در ارتش کویت خدمت کرده‌اند، متهم شده‌اند که از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی در خاک کویت برای سپاه پاسداران ایران اطلاعات جمع‌آوری کرده‌اند؛ اتهامی که ایران آن را رد کرده است. هفته گذشته در زمان اخراج سه دیپلمات ایرانی از کویت، وزیر کشور کویت از «هدف گرفتن امنیت کویت» توسط سپاه پاسداران، به رغم ابراز حسن نیت این کشور در مقابل ایران انتقاد کرده بود. موضوع کشف شبکه جاسوسی مرتبط با ایران، نخستین بار در اردیبهشت ۸۹ توسط وزیران کشور عربستان سعودی و کویت در حاشیه نشست مقام‌های امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعلام شده بود . پس از این موضوع در حالی که جمهوری اسلامی، قویاً جاسوسی در کویت را رد کرد ، چندین نماینده مجلس کویت خواهان اخراج سفیر ایران از این کشور شدند. اخراج متقابل دیپلمات‌های ایرانی و کویتی در حالی در دستور کار دو کشور قرار گرفته که مناسبات دیپلماتیک ایران با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، به دلیل،  ناآرامی‌ها در بحرین دوران پرتنشی را می‌گذارند. حکومت بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر را توطئه خارجی دانسته و  از ایران به شدت انتقاد کرده است؛ در همین حال پادشاه بحرین از ارتش‌های کشورهای عربی  منطقه برای کنترل اوضاع داخلی‌ این شیخ‌نشین کمک خواسته است. در حالی که عربستان و امارات به بحرین نیروی زمینی گسیل کرده‌اند، کویت نیز شناورهای نظامی خود را به  سواحل شمالی بحرین فرستاده است، تا آب‌های بحرین را کنترل کنند.
 


وزیر دفاع اسرائیل، اهود باراک می‌گوید اسرائیل آماده پذیرش آتش‌بسِ متقابل با شبه نظامیان حماس است. اهود باراک که روز یکشنبه در پی خشونت‌های مرگبار روزهای اخیر صحبت می‌کرد اظهار داشت: " اگر آنها از حمله به اجتماعات ما دست بردارند ما حمله نخواهیم کرد. " تعداد کشته شدگان حملات تلافی جویانه اسرائیل به ۱۹ تن بالغ شده است، که تعدادی از آنها از شبه نظامیان فلسطینی و بقیه غیرنظامی بودند. اسرائیل، این حملات را در واکنش به حملۀ روز پنجشنبه به یک اتوبوس مدرسۀ اسرائیلی آغاز کرد که بر اثر آن یک نوجوان به شدت زخمی شد.
 


در ایسلند، رای دهندگان بار دگر طرحی را برای بازپرداخت حدود پنج میلیارد دلار بدهی آن کشور به بریتانیا و هلند رد کرده اند. نزدیک به ۵۸ درصد رای دهندگان در همه پرسی روز شنبه در ایسلند با طرح یادشده مخالفت نموده اند. ایسلندی‌ها سال گذشته نیز در همه پرسی مشابهی رای مخالف داده بودند. ایسلند این بدهیها را در سال ۲۰۰۸ میلادی در جریان بحران مالی و بر اثر سقوط یک بانک خود متحمل شد که حساب‌های سپرده در بریتانیا و هلند عرضه میکرد.
 


ارتش ژاپن عملیات تمام عیار دیگری را برای یافتن اجساد قربانیان زمینلرزه و سونامی مرگبار ماه گذشته در آن کشور آغاز کرده است. این عملیات جستجو در مناطق ساحلی ویران شدۀ شمال شرقی ژاپن انجام میگیرد. حدود ۲۲ هزار سرباز ژاپنی و نیز ۱۱۰ سرباز آمریکایی از زمین، هوا و دریا در این عملیات جستجو شرکت دارند. تلفات فاجعۀ ماه گذشته در ژاپن حدود ۲۵ هزار تن برآورد شده هرچند از این میان تنها مرگ ۱۳ هزار تن تائید شده است. احتمال داده شده اجساد بسیاری از قربانیان در دریا مفقود شده و هرگز یافت نشوند.
 


دبیرکل سازمان ملل، بان گی مون به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفته است که از سرکوب امنیتی تظاهرکنندگان در آن کشور به شدت آزرده خاطر شده است. بان گی مون بویژه از گزارشها درباره کشته شدن ۱۷ تن در شهر درعا و ده تن دیگر در روستاهای اطراف در روز جمعه در جریان تظاهرات ضد حکومتی ابراز نگرانی کرده است. بگفته فعالان، نیروهای امنیتی روز شنبه بسوی تظاهرکنندگان در شهر درعا تیراندازی و دوتن را زخمی کردند. جمعیت کثیری روز شنبه در شهر درعا کشته شدگان تظاهرات خونین روز جمعه را بخاک سپرد.
 


ژنرال های حاکم بر مصر میگویند برای پایان دادن به اعتراضات در میدان مرکزی قاهره آماده اند به زور متوسل شوند. این هشدار پس از آن داده میشود که هزاران تظاهرکننده در میدان تحریر قاهره، خود را پشت خودروهای نظامی آسیب دیده و سیم خاردار محصور کردند. تظاهرکنندگان خواهان برکناری شورای نظامی حاکم بر مصر هستند. آنها همچنین از هجوم سربازان به اردوگاه اعتراضات خود که روز شنبه صورت گرفت و دستکم یک کشته و حدود هفتاد زخمی بر جای گذارد خشمگینند. ایالات متحده از وقایع جاری در میدان تحریر قاهره ابراز نگرانی کرده است.
 


در سالگرد سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهوری لهستان در روسیه که منجر به مرگ وی و ۹۵ تن دیگر شد، نزاعی میان روسیه و لهستان درگرفته است. ورشو خشمگین است که مسکو پلاک یادبود در محل سقوط هواپیمای حامل لخ کازینسکی و همسرش و مقامات نظامی آن کشور را با پلاکی دیگر جایگزین کرده است. در پلاک یادشده که تنها به زبان لهستانی بود آمده بود که سفر هیات لهستانی برای دیدار از محلی صورت می‌گرفت که در آن پلیس مخفی شوروی ۲۲ هزار افسر و روشنفکر لهستانی را در سال ۱۹۴۰ میلادی کشته بود. پلاک روسی به دو زبان روسی و لهستانی است اما به این قتل عام اشاره‌ای نمی‌کند. انتظار می‌رود رئیس جمهوری لهستان، برونیسلاو کوموروسکی این مسئله را روز دوشنبه در جریان دیدار از محل حادثه با رئیس جمهوری روسیه، دمیتری مدودف در میان گذارد.
 


در مصر، تظاهرکنندگان روز شنبه خودروها را به آتش کشیدند و خود را پشت سیم‌های خاردار در میدان تحریر قاهره محصور کردند. این تظاهرات به دنبال برخورد خشونت‌بار نظامیان با اعتراض‌های شامگاه جمعه صورت گرفت، که دست‌کم یک کشته و حدود هفتاد زخمی بر جای گذارد. معترضان در میدان تحریر قاهره که دارای سلاح‌های سرد هستند، می‌گویند این میدان را تا استعفای ارتشبد طنطاوی ترک نخواهند کرد. محمد طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی و ریاست دولت انتقالی مصر را بر عهده دارد. به دنبال اعتراضات روز جمعه که گسترده‌ترین تجمع طی بیش از یک ماه گذشته بود، نظامیان برای متفرق کردنِ صدها تظاهرکننده در میدان تحریر قاهره به باتوم و شلیک هوایی متوسل شدند. ارتش مصر در پی این اقدام اعلام کرد که پلیس قانون شکنان را از میدان تحریر خارج کرده است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته