هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 04/07/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مایکل پوسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشر با بیان این که ایران در شرایط کنونی «لحظات تاریکی» را می‌گذراند، گفته است، اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی به تدریج ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.مایکل پوسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشر با بیان این که ایران در شرایط کنونی «لحظات تاریکی» را می‌گذراند، گفته است، اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی به تدریج ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. مایکل پوسنر روز سه‌شنبه در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در این باره گفته است: «به اعتقاد من تحولات منطقه به تدریج بر ایران تاثیر می‌گذارد، چرا که مردم این کشور در تلویزیون و از طریق اینترنت شاهد رویدادها در سوریه، مصر، تونس و سایر کشورهای منطقه هستند و بدون تردید به این فکر می‌کنند که باید نوبت آنها هم برسد.» بیشتر بخوانید: موسوی: نقطه آغاز اعتراض‌ اعراب تظاهرات میلیونی مردم ایران است شیرین عبادی: موج اعتراض‌ها به سبک کشورهای عربی به زودی به ایران می‌رسد این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفته است که ایران در شرایط کنونی «دوران سیاهی» را می‌گذراند که هیچ نشانه‌ای از اصلاحات یا کاستن از میزان سرکوب معترضان به چشم نمی‌خورد. گفتنی است، به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۱۳۸۸ موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده برای این انتخابات این کشور را فرا گرفت که بیش از یک سال ادامه داشت. در این میان با آغاز اعتراض‌ها در برخی کشورهای عربی در ماه‌های گذشته، میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان در ایران «نقطه آغازین رویدادها در خیابان‌های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز را» تظاهرات «چند میلیونی ۲۵ و ۲۸ و ۳۰ خرداد تهران» دانسته بود. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی و تلویزیون دولتی ایران اعتراض‌های مردم در کشورهای عربی را «پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی» یا «خیزش اسلامی» خوانده‌اند، هر چند آنها درباره اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه سکوت کرده‌اند. از سوی دیگر چندی پیش نیز شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، اظهار داشته بود به دلیل سرکوب شدید معترضان و نیز وضعیت اقتصادی «وخیم» در ایران، به زودی موج قیام‌های مردمی که چند کشور عربی را فراگرفته است، ایران را نیز در برخواهد گرفت. خانم عبادی در عین حال تصریح کرده بود، فعالان حقوق بشر در ایران به دنبال آن بوده‌اند، تا هر گونه تغییری در کشور به صورت مسالمت‌آمیز صورت گرفته و از به راه ‌افتادن «حمام خون به سبک لیبی» جلوگیری شود. در این میان مایکل پاسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشر که در آستانه انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در باره وضعیت حقوق بشر در جهان سخن می‌گفت، اعلام کرده است، ایالات متحده آمریکا همچنان وضعیت حقوق بشر در ایران را زیر نظر دارد و موارد نقض حقوق بشر را گزارش خواهد کرد. وی همچنین گفته است، ایالات متحده در زمینه آزادی اینترنت با فعالان ایرانی همکاری می‌کند و از جمله روش‌های مقابله با فیلترینگ را به آنها آموزش می‌دهد.
 


دانشگاه آکسفورد اتهامات مطرح شده در مورد چگونگی پذیرش تحصیلی مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی را رد کرد. دانشگاه آکسفورد روز سه‌شنبه هفته جاری با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، به مدارکی که ادعاهای مطرح شده درباره نحوه پذیرش مهدی هاشمی در مقطع دکتری این دانشگاه را تایید کند، دست پیدا نکرده اند. پیشتر کاوه موسوی، پژوهشگر در دانشگاه آکسفورد، به روزنامه گاردین گفته بود، مهدی هاشمی شرایط لازم را برای دریافت پذیرش از دانشگاه آکسفورد ندارد و طرح تحقیق رساله دکترای خود را نیز با کمک گرفتن از دیگران نوشته است. مهدی هاشمی هم به دنبال اعلام نتایج تحقیقات دانشگاه آکسفورد با انتشار بیانیه ای که یک نسخه از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، ضمن رد ادعاهای مطرح شده از سوی کاوه موسوی، تاکید کرده که روند پذیرش وی در دانشگاه آکسفورد براساس استانداردهای معمول صورت گرفته است.
 


تنها حدود یک هفته پس از آن که اعلام شده بود، دانشگاه آکسفورد در باره ادعاهای مطرح شده در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی در مقطع دکتری تحقیق می‌کند، این دانشگاه با استناد به بررسی‌های خود ادعاهای مطرح شده علیه پسر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را رد کرده است.تنها حدود یک هفته پس از آن که اعلام شده بود، دانشگاه آکسفورد درباره ادعاهای مطرح شده در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی در مقطع دکتری تحقیق می‌کند، این دانشگاه با استناد به بررسی‌های خود ادعاهای مطرح شده علیه پسر اکبر هاشمی‌رفسنجانی را رد کرده است. دانشگاه آکسفورد روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده است، به هیچ مدرکی در تایید ادعاهای مطرح شده درباره نحوه پذیرش پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در مقطع دکتری این دانشگاه دست نیافته است. بیشتر بخوانید: آکسفورد درباره پرونده تحصيلی مهدی هاشمی تحقيق می کند پیشتر کاوه موسوی، پژوهشگر در دانشگاه آکسفورد به روزنامه گاردین گفته بود، مهدی هاشمی شرایط لازم را برای دریافت پذیرش از دانشگاه آکسفورد ندارد و طرح تحقیق رساله دکترای خود را نیز با کمک گرفتن از دیگران نوشته است. کاوه موسوی در گفت و گو با رادیو فردا هم با بیان این که از شنیدن خبر پذیرفته شدن مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد شگفت‌زده شده بود، اعلام کرده بود،‌ به دنبال اصرار وی برای بررسی وضعیت پرونده تحصیلی مهدی هاشمی، کمیته‌ای زیر نظر سر پیتر نورث، یکی از روسای پیشین دانشگاه آکسفورد، به منظور انجام تحقیقات در این باره تشکیل شد. در این میان دانشگاه آکسفورد در بیانیه خود آورده است: «سر پیتر نورث در باره ادعاهای مطرح شده علیه دانشجوی دکتری مورد نظر بررسی‌های لازم را انجام داده و به هیچ مبنایی دست نیافته است که بر اساس آن دانشگاه آکسفورد بخواهد علیه این دانشجو اقدام قانونی صورت دهد.» مهدی هاشمی که پیشتر نیز ادعاهای مطرح شده از سوی کاوه موسوی علیه خود را رده کرده و تاکید کرده بود، روند پذیرش وی «بر اساس استانداردهای معمول» صورت گرفته، به دنبال اعلام نتایج تحقیقات دانشگاه آکسفورد با انتشار بیانیه‌ای که متن آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، در این باره آورده است: «همچنان که توقع می‌رفت ثابت شد که ورود من به این دانشگاه مطابق مقرارات صورت گرفته و هیچ خطایی صورت نگرفته است.» وی همچنین درباره کسانی که چنین اتهام‌هایی علیه وی مطرح کرده بودند، هم نوشته است: «بار دیگر یکی از کسانی که فلسفه وجودی خود را در توهمات و بهتان به دیگران می‌بینند، اتهاماتی را متوجه بنده و دانشگاه آکسفورد نمود، مبنی بر پرداخت پول در ازای گرفتن پذیرش از این دانشگاه.» مهدی هاشمی همچنین با تشریح روند پذیرش خود در دانشگاه آکسفورد به پیشینه تحصیلی خود در ایران اشاره کرده و با بیان این که با کسب رتبه ۲۹ وارد دانشگاه تهران شده و در رشته مهندسی مخابرات تحصیل کرده است، نوشته است، وی برای ادامه تحصیل به استرالیا رفته و پس از فراگیری زبان انگلیسی وارد دانشگاه دولتی کانبرا شده بود. پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین نوشته است که به دنبال حمله «گروهی از منافقین» به وی و محل سکونتش در استرالیا این کشور را ترک کرده و به ایران بازگشته و پس از چند سال به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داده و موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس مهندسی انرژی از این دانشگاه شده است. وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی خود در ایران نوشته است: «سوابق فوق همگی (با مدارک) متقن در پذیرش بنده نقش داشته است، و دانشگاه آکسفورد اعتبار چندین صد ساله خود را دستخوش تردید نمی‌کرد. مهدی هاشمی در اکتبر سال گذشته میلادی برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشکده مطالعات شرقی دانشگاه آکسفورد پذیرفته شده و موضوع پیشنهادی وی برای رساله دکترا، قانون اساسی ایران است.
 


گزارش ها از ساحل عاج حاکی است با اينکه نيروهای حامی حسن واتارا، رئيس جمهوری منتخب اين کشور برای دستگيری لوران باگبو وارد کاخ رياست جمهوری شدند اما هنوز موفق به دستگيری او نشده اند. لوران باگبو در آخرين اظهاراتش خود را همچنان رئيس جمهوری قانونی ساحل عاج عنوان کرده و اعلام داشته که فقط برای آتش بس حاضر به گفتگو است. از سوی ديگر درحاليکه جامعه جهانی تلاش می کند تا لوران باگبو قدرت را به حسن واتارا مدعی پيروزی در انتخابات رياست جمهوری ساحل عاج واگذار کند، سخنگوی وزارت امور خارجه آنگولا اعلام کرد که باگبو رئيس جمهوری منتخب ساحل عاج است. خوزه ماريا فرناندز سخنگوی وزارت خارجه آنگولا، اضافه کرده که در ساحل عاج باید يک دولت وحدت ملی تشکيل شود. تا کنون حسن واتارا از طرف جامعه جهانی ، و سازمان ملل بعنوان رئيس جمهوری منتخب آن کشور برسميت شناخته شده است.
 


وزير خارجه مصر از مواضع اخير کشورهای عربی حوزه خليج فارس در قبال تحولات بحرين حمايت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه "نبيل العربی" وزير خارجه مصر با انتشار بيانيه ای اعلام کرده است که ثبات و هويت عربی کشورهای عرب حوزه خليج فارس خط قرمزی است که مصر عبور از آن را بر نمی‌تابد. در بيانيه وزير خارجه مصرازاقدام کشورهای عربی حوزه خليج فارس در اعزام نيرو به بحرين برای مقابله با اعتراض‌ها دراين کشور حمايت شده وازآن با عنوان «اقدامی هماهنگ برای تامين امنيت بحرين‌» ياد شده است. اين بيانيه پس از آن منتشر شده است که وزيران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در نشست اخير خود يک بار ديگر جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی بحرين و کويت متهم کرده‌ بودند. ايران هرگونه دخالت در امور کشورهای عربی حاشيه خليج فارس را رد کرده است.
 


تيم ذوب آهن با پيروزی قاطع سه بر يک بر تيم الريان قطر در دوحه، دور سوم رقابتهای گروهی ليگ قهرمانان آسيا را برای تيمهای ايرانی با موفقيت به پايان رساند و پيشتاز گروه چهارم باقی ماند.تيم ذوب آهن با پيروزی قاطع سه بر يک بر تيم الريان قطر در دوحه، دور سوم رقابتهای گروهی ليگ قهرمانان آسيا را برای تيمهای ايرانی با موفقيت به پايان رساند و پيشتاز گروه چهارم باقی ماند. گلهای تماشايی عليرضا خلعتبری و ايگور کاسترو گارسيا در نيمه نخست و اسماعيل فرهادی در زمانی که الريان ده نفری شده بود، تيم يکدست و خوش آهنگ اصفهانی را هفت امتيازی کرد. اخراج ايتمار خشمگين از برتری دو بر يک تيم ايرانی در پايان نيمه نخست، تيم ميزبان را ده نفری و از بازيابی پيکار نااميد ساخت. در دقيقه ۶۰ با خطای قاسم حدادی فر، کاپيتان تيم ذوب آهن ايتمار پا به توپ سرنگون شد و به دليل عصبانيت مهار نشدنی اش حدادی فر سرنگون شده با خود را به عمد لگد زد و آندره الحداد، داور لبنانی به درستی به حدادی فر اخطار داد و به ايتمار خشمگين کارت قرمز. پس از ده نفری شدن تيم الريان ذوب آهن يک بازی هوشمندانه را پی گرفت که با دوری از خشونت و جنجال گل سوم را با يک ضربه از راه دور به ثمر رساند و پيروزی را از هر ترديدی خارج کرد. در دقيقه ۷۱ قاسم حدادی فر با پای چپ و با يک ضربه ای سنگين و ناگهانی توپ را از راه دور به طاق دروازه تيم الريان کوبيد. نقش طلايی خلعتبری در نيمه نخست بعد از آغاز باروحيه و در دست گيری نبض بازی در ميانه ميدان، ذوب آهن خيلی زود به گلی تماشايی دست يافت که ضربه سنگينی به تيم ميزبان بود. در دقيقه يازدهم محمدرضا خلعتبری از جناح چپ ضربه کرنر را به شکل مواجی مستقيم در درون دروازه الريان جای داد. گرچه در پی خطای بی مورد شاهين خيری، الريان از روبه روی دروازه شهاب گردان به يک ضربه آزاد دست يافت و جار الماری در دقيقه ۱۳ گل تساوی بخش را در پی همين ضربه آزاد به ثمر رساند، اما ذوب آهن تسلطش را از دست نداد و در دقيقه ۲۵ در پی يک ضربه کرنر ديگر توسط خلعتبری بار ديگر به گل برتری دست يافت. اين ضربه کرنر از جناح چپ با دخالت ناموفق دروازه بان قطری در نزديک ديرک مخالف توسط ايگور کاسترو به طور سرضرب در دروازه الريان جای گرفت. ذوب آهن: شهاب گردان - محمد حسينی، فرشيد طالبی، علی احمدی، حسين ماهينی - قاسم حدادی ‌فر (کاپيتان)، شاهين خيری (از دقيقه ۸۷ نورمحمدی)، اسماعيل فرهادی (از دقيقه ۸۹ محمد قاضی) - مهدی رجب زاده، محمدرضا خلعتبری - ايگور کاسترو (از دقيقه ۷۸ محمد صلصالی). سرمربی: منصور ابراهيم زاده. پ يش‌بينی درست روته مولر روته مولر، دستيار آلمانی علی دايی در زمان سرمربيگری تيم ملی، برای تدريس در يک کلاس ۲۰ روزه بين المللی مربيگری در دوحه به سر می برد. او به همراه ۱۷ شاگرد از کشورهای قطر، کويت، عربستان، فلسطين و يمن ديدار ذوب‌آهن و الريان در ورزشگاه احمد بن علی الريان را تماشا کرد. به گزارش خبرگزاری فارس اين مربی پيش بينی کرده بود که ذوب آهن برنده اين مسابقه در زمين حريف قطری خواهد بود.
 


نماينده قوه مقننه در کميسيون ماده ۱۰ احزاب، انجام فعاليت سياسی حزب اعتماد ملی را مشروط به "مرزبندی" اين حزب با دبيرکل خود، مهدی کروبی، دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، حميدرضا فولادگر ضمن بيان اين مطلب اضافه کرده است که حزب اعتماد ملی می‌تواند با ارکانی جديد ازظرفيت‌های موجود برای شروع فعاليت‌های حزبی استفاده کند. اين نماينده اصولگرای مجلس با انتقاد از مهدی کروبی، ازرهبران مخالفان دولت، از او به عنوان «يکی از عوامل مؤثر در موضوع فتنه اخير» نام برد و اظهار داشت که به اين خاطر شرايط سابق برای ادامه فعاليت حزب اعتماد ملی قابل تداوم نيست. مقام های دولتی و اصول گرايان درجمهوری اسلامی ، اعتراض های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری در ايران را«فتنه» می نامند و مهدی کروبی و مير حسين موسوی را از «سران فتنه» معرفی می کنند.
 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه بحث تحقیق و تفحص از نیروگاه بوشهر را منتفی دانست و گفت که به جای آن قرار است کمیته ویژه ۶ نفره‌‌‌ای از مجلس بررسی علل تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را بر عهده بگیرد.رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه بحث تحقیق و تفحص از نیروگاه بوشهر را منتفی دانست و گفت که به جای آن قرار است کمیته ویژه ۶ نفره‌‌‌ای از مجلس بررسی علل تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را بر عهده بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا کاتوزیان، روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین، تأکید کرد که این کمیته به ریاست محمد حسن غفوری فرد، نماینده مردم تهران تشکیل خواهد شد و وظیفه دارد «گزارش کارشناسی و علمی در مورد نیروگاه، مشکلات فنی و مالی، هزینه‌ها، خروج سوخت و قرار داد» تهیه کند تا معلوم شود که «اشکالات ناشی از چیست». وی افزود که این گزارش پس از آماده شدن به کمیسیون انرژی مجلس و پس از آن به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد. این اظهارات در حالی بیان شده است که دو روز پش از این، سید عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام کرده بود که در جلسه کمیسیون انرژی مقرر شده بود که «با توجه به وعده‌های داده شده توسط مسئولان اجرایی» برای راه اندازی نیروگاه بوشهر در سال گذشته، اعضای کمیسیون «تحقیق و تفحصی از روند پیشرف و یا عدم آن» تهیه کنند. وی تأکید کرده بود: «این تصمیم بدین دلیل بود که در طول سال ۸۹ چندین بار مسئولان اجرایی از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خبر داده بودند تا برق هسته‌ای به میدان آمده و وارد مدار شود. از سوی دیگر این پروژه چندین سال است که عقب افتاده و روند راه‌اندازی آن به درازا کشیده شده است.» آقای حسینی روز دوشنبه گفته بود که «در صورت تصویب مجلس»، گزارش تحقیق و تفحص نیروگاه بوشهر پس از ارائه به کمیسیون انرژی، در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. با این‌حال روز چهارشنبه رئیس کمیسیون انرژی مجلس تشکیل این هیئت را به دلیل «نیاز به سرعت عمل در این بررسی» منتفی دانست و گفت که کارگروه ویژه‌ای این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت. به گفته آقای کاتوزیان این کمیته در هفته‌ آینده کار خود را آغاز و «حداکثر» تا دو ماه آینده گزارش خود را آماده خواهد کرد. تعویق‌ در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر جمهوری اسلامی بارها تاریخ دقیق تولید برق هسته‌ای در نیروگاه بوشهر را به تعویق انداخته است و این در حالی است که انتقال سوخت به قلب رآکتور نیز بارها با تأخیر و مشکل مواجه شد. در مرداد ماه سال گذشته مقامات مختلف جمهوری اسلامی از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریور ۱۳۸۹ خبر دادند و وزیر نیروی کشور نیز اعلام کرد که در «دو تا سه ماه دیگر» برق هسته‌ای به شبکه سراسری برق ایران وصل خواهد شد. با این اوصاف، در اواخر مرداد ماه، پس از سه دهه تأخیر و تعلل، انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر آغاز شد . علاوه بر این در مرداد ماه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریور ماه خبر داد و با آمدن ماه شهریور اعلام کرد که نیروگاه بوشهر در مهرماه راه‌اندازی و در آذرماه وارد روند تولید برق می‌شود. پس از آن، در روزهای اولیه ماه مهر خبرهایی مبنی آلوده شدن کامپیوتر‌های نیروگاه به ویروس استاکس‌نت منتشر شد. شرکت سیمنتک که بزرگ‌ترین تولید کننده نرم افزارهای ایمنی کامپیوترهای شخصی است، اعلام کرده بود که این کرم ممکن است برای ایجاد اختلال در موتور سانتریوفیوژهای گازی غنی‌سازی اورانیوم ایران طراحی شده باشد و جمهوری اسلامی نیز پیشتر گفته بود که استاکس نت از یک سال و نیم پیش وارد نیروگاه هسته‌ای ایران شده. با این‌حال جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که این ویروس نتوانسته است به فعالیت‌های هسته‌ای ایران آسیبی برساند. علی‌رغم اصرار ایران بر بی‌تأثیر بودن استاکس‌نت بر دستگاه‌های نیروگاه بوشهر، دیمیتری روگوزین، سفیر روسیه در ناتو، در اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد که حمله ويروس استاکس‌نت به رآکتور بوشهر باعث شده بود که سانتريفیوژها با سرعتی خارج از کنترل به چرخش دربيايند. در نهایت در آبان ماه عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر با انتقال سوخت نیروگاه به داخل «قلب راکتور» آغاز شد ، اگرچه چند‌ماه پس از آن سوخت اتمی، به دلیل شکستگی پمپ، از قلب رآکتور تخلیه شد . در حال حاضر به طور قطع مشخص نیست که برق تولیدی نیروگاه بوشهر چه زمانی به مدار سراسری وصل خواهد شد و در آخرین اظهارات، رئیس سازمان انرژی اتمی تنها ابراز امیدواری کرده است که اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری تا ۲۰ فروردین ماه سال جاری محقق شود. نیروگاه اتمی بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پیش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پایه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسیه امضا شد قرار بود در ژوئیه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود اما مشکلات مختلف فنی و ساخت‌وساز این راه‌اندازی را مرتباً به تعویق انداخت.
 


طبق گزارش ۲۵ فوريه آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران به زودی نسل دوم سانتريفوژهای خود را به آزمايش خواهد گذاشت. اين به ايران امکان خواهد داد که به سرعت غنی سازی اورانيوم خود بيفزايد.«جامعه کنترل تسليحات» يکی از مراکز معتبر بين المللی در زمينه امور تسليحاتی در مطلبی که روی وب سايت اين جامعه منتشر کرده است يادآوری می کند که حتی با راه اندازی سانتريفوژهای پيشرفته تر شايد ايران نتواند ميزان توليد اورانيوم غنی شده خود را به شکل چشمگيری افزايش دهد مگر آنکه بتواند تعداد زيادی از اين دستگاهها را توليد کرده و بطورهمزمان آنها را به کار بگيرد.طبق گزارش ۲۵ فوريه آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران به زودی نسل دوم سانتريفوژهای خود را به آزمايش خواهد گذاشت. اين به ايران امکان خواهد داد که به سرعت غنی سازی اورانيوم خود بيفزايد. « جامعه کنترل تسليحات» يکی از مراکز معتبر بين المللی در زمينه امور تسليحاتی در مطلبی که روی وب سايت اين جامعه منتشر کرده است يادآوری می کند که حتی با راه اندازی سانتريفوژهای پيشرفته تر شايد ايران نتواند ميزان توليد اورانيوم غنی شده خود را به شکل چشمگيری افزايش دهد مگر آنکه بتواند تعداد زيادی از اين دستگاهها را توليد کرده و بطورهمزمان آنها را به کار بگيرد. مقامات فعلی و سابق دولت آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص توانايی ايران در اين زمينه ترديد دارند. طبق آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی دولت ايران در ماه ژانويه به اين آژانس اطلاع داده که قصد دارد دو مجموعه ۱۶۴ موردی از اين سانتريفوژهای جديد را به عنوان اولين مرحله آزمايشی به کار بياندازد. تا کنون ايران اين ماشين آلات جديد را فقط در گروههای ۲۰ تايی آزمايش کرده است. سانتريفوژهای مرکز غنی سازی نطنز در گروهای ۱۶۴ موردی کار می کنند ولی آنها از نوع قديمی P۱ هستند که مشکلات فراوانی دارند. کارشناس « جامعه کنترل تسليحت» از قول « مارک فيتز پاتريک» معاون سابق وزارت خارجه آمريکا در امور خلع سلاح می نويسد: « حرکت از مجموعه ۲۰ تايی به سمت مجموعه های ۱۶۴ موردی، نگرانی ها در مورد سرعت دستيابی ايران به مواد هسته ای لازم برای تسليحات را افزايش داده است.» هرچند مشخصات فنی سانتريفوژهای جديد ايران برای جامعه بين المللی کاملا شناخته شده نيست اما کارشناسان معتقدند که ظرفيت سانتريفوژهای جديد ايران احتمالا سه برابر ماشين های قديمی است. کارشناسان معتقدند که ايران از کارايی سانتريفوژهای جديد کاملا مطمئن نيست و به همين خاطر قصد دارد که همزمان از هردونوع کهنه و جديد اين ماشين آلات استفاده کند. « اولی هاينونن » مسئول سابق ايمنی در آژانس بين المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای در اواخر ماه مارس گفت که دولت ايران به خاطر محدوديت هايی که در زمينه مواد هسته ای دارد از هر دو مدل سانتريفوژها استفاده خواهد کرد. به نوشته وب سايت « جامعه کنترل تسليحاتی» دولت ايران در ماه آوريل سال گذشته خبر توليد نسل سوم سانتريفوژهای آن کشور را اعلام کرد ولی به نظر می رسد که برای به کارانداختن اين ماشين آلات به فرصت بيشتری نياز دارد. در گزارش ماه فوريه آژانس بين المللی انرژی اتيم قيد شده است که دولت ايران تا کنون در مورد راه اندازی اين ماشين آلات به اين نهاد هيچ اطلاعاتی ارائه نداده است. در ادامه اين گزارش به سوابق مدل اوليه سانتريفوژهای ايران (مدل P۱) اشاره می شود که با استفاده از فن آوری های کهنه و با کمک طراحی های دانشمند هسته ای پاکستان عبدالقدير خان ساخته شده اند. اين نسل از سانتريفوژهای به هنگام کار مشکلات فراوانی توليد می کنند و ايران در مرکز غنی سازی نطنز توانسته است ۵۳ کمربند که هر يک شامل ۱۶۴ دستگاه سانتريفوژ است را مستقر کرده و به کار بگيرد. طبق تازه ترين گزارشهای آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران اخيرا تعداد ماشين آلات هر کمربند را از ۱۶۴ به ۱۷۴ مورد افزايش داده تا از تاثير اختلال اين ماشين ها بر ميزان توليد اورانيوم غنی شده بکاهد. به گفته کارشناسان احتمالا گسترش بدافزار « استاکس نت» در مراکز توليد هسته ای ايران اختلال در کار اين سانتريفوژّها را افزايش داده است. ادامه نارضايتی آژانس آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش اخير خود علاوه بر اشاره به نيت ايران برای آزمايش نسل جديد سانتريفوژها عدم رضايت شديد خود از عدم همکاری ايران را ابراز کرد. اين گزارش می گويد که برای جلب اعتماد جامعه بين المللی به صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران دولت آن کشور بايد به سرعت و با صراحت به سئولات و سوء ظن های موجود پاسخ دهد. آژانس با اشاره به تعهدات بين المللی ايران و با شاهد گرفتن مفاد قطعنامه های مصوب شورای امنيت از ايران می خواهد تا ابهامات را برطرف کند. در مقابل ايران همواره ادعا کرده که هدف و طبيعت برنامه ها ی هسته ای آن کشور صلح آميزاند و تاکيد می کند که قطعنامه های شورای امنيت که خواستار توقف غنی سازی اورانيوم می شوند غير قانونی هستند. خارج کردن سوخت هسته ای نيروگاه بوشهر آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنين يادآوری می کند که ايران به خاطر بروز يک نقص فنی قصد داشت سوخت هسته ای را از مرکز نيروگاه بوشهر خارج کند. شرکت هسته ای روسی « روس اتم» که مسئوليت احداث و عمليات مقدماتی اين نيروگاه را برعهده دارد، طی بيانيه ای در روز ۲۸ فوريه اعلام کرد:«به دليل صدمات وارد شده به قطعات داخلی يکی از پمپ های خنک کننده قرار است سوخت هسته ای اين نيروگاه خارج شود.» در پايان اين گزارش « جامعه کنترل تسليحات» به نگرانی های ناشی از عدم رعايت موازين ايمنی در نيروگاه بوشهر اشاره کرده و يادآوری می کند که اين نيروگاه ترکيبی از تکنولوژی های قديمی آلمانی مربوط به دهه ۱۹۷۰ ميلادی با فن آوری های شرکت های روسی است که خود آنها نيز از استانداردهای ايمنی خوبی برخوردار نيستند. ولی با اين همه محمود احمدی نژاد در مصاحبه روز پانزدهم مارس با تلويزيون اسپانيا مدعی شد: « ما در نيروگاه بوشهر تمام موازين و معيارهای ايمنی را رعايت کرده ايم.»
 


در ادامه انتقاد ها از پيام تسليت اکبر هاشمی رفسنجانی به ميرحسين موسوی به مناسبت درگذشت پدرش، رييس اداره سياسی سپاه پاسداران، نيز با انتقاد از اين پيام گفته است، چگونه« می توان موسوی را خادم ناميد.»در ادامه انتقاد‌ها  از پيام تسليت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت به ميرحسين موسوی به مناسبت درگذشت پدرش، يدالله جوانی، رييس اداره سياسی سپاه پاسداران، نيز با انتقاد از اين پيام گفته است، چگونه« می توان موسوی را خادم ناميد.» بیشتر بخوانید: کیهان: تسلیت به موسوی نشانگر اصرار هاشمی در عدم مرزبندی با فتنه است   يدالله جوانی در يادداشتی در وب سايت «مشرق» نوشته است که درگذشت مير اسماعيل موسوی، پدر ميرحسين موسوی، فرصتی را فراهم کرد تا عده ای در «پوشش» پيام تسليت به ميرحسين موسوی با ناديده گرفتن حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری، با  تبرئه وی «از هر نوع گناه و جرمی، جمهوری اسلامی را مورد هجوم قرار دهند.» رييس اداره سياسی سپاه پاسداران در ادامه با انتقاد از پيام تسليت اکبر هاشمی رفسنجانی به ميرحسين موسوی می‌گويد: «تصور» اين بود که رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری و به ويژه تجمع های ۲۵ بهمن، چنان «شفافيتی» برای « خواص و نخبگان متعلق به انقلاب و نظام» به وجود آورده است که ديگر هيچ کدام از آنها « جز ملامت و سرزنش» رهبران مخالفان و از جمله ميرحسين موسوی « چيز ديگری نگويد». يدالله جوانی همچنين می گويد: «از بيانيه های هيئت رئيسه مجلس خبرگان و دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت و همچنين سخنرانی آقای هاشمی در مراسم افتتاحيه اجلاس اخير خبرگان رهبری نيز اين برداشت صورت گرفت که تحليل رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از وقايع و حوادث تلخ پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری نسبت به آنچه که ايشان در آخرين خطبه های نمازجمعه (بيست و ششم تيرماه سال ۸۸ ) بيان کرده اند تفاوت پيدا کرده است.» رييس اداره سياسی سپاه در ادامه ميرحسين موسوی را متهم کرده است که «مجری يک انقلاب رنگی يا کودتای مخملی بود». اکبر هاشمی رفسنجانی هفته گذشته با يادآوری «خدمات شايسته» خاندان موسوی «به اسلام و انقلاب و ميهن اسلامی» در گذشت ميراسماعيل موسوی را به «فرزندان خدوم و برومند وی به ويژه ميرحسين موسوی» تسليت گفته بود. اين پيام اکبر هاشمی رفسنجانی واکنش روزنامه دولتی ايران و همچنين روزنامه کيهان که زير نظر نماينده آيت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شود، را در پی داشت. روزنامه کيهان در نخستين شماره خود در سال جديد در ۱۴ فروردين با اشاره به درگذشت پدر ميرحسين موسوی، صدور پيام تسليت از سوی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را نشان دهنده اصرار اکبر هاشمی رفسنجانی به «عدم مرزبندی با فتنه ۸۸» خوانده است. کيهان همچنين مدعی شده است که آقای هاشمی رفسنجانی «به دليل عدم مرزبندی جدی با جريان فتنه و اطلاع از عدم رويکرد اکثريت قريب به اتفاق اعضای مجلس خبرگان»، ترجيح داد، در انتخابات اسفند ماه ۸۹ هيئت رئيسه اين مجلس کانديدا نشود. روزنامه ايران نیز  در مطلبی در وب سایت خود  اين پيام را در راستای ادامه «روند حمايتی و دو پهلو» ی هاشمی رفسنجانی از جنبش سبز و رهبران آن در ايران ارزيابی کرد.  این مطلب که حاکی از نارضايتی از ادبيات به کار رفته در پيام هاشمی رفسنجانی بود، افزوده بود که «آقای رفسنجانی توضيح نداده منظورش از خدمات شايسته ميرحسين به ايران، اميدوار کردن ضدانقلاب به براندازی جمهوری اسلامی بوده يا رهبری آشوب‌های خيابانی توسط وی.»
 


نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر با حمایت از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در باره تحولات جاری در بحرین اعلام کرده است، «ثبات و هویت عربی» کشورهای حاشیه خلیج فارس «خط قرمز» مصر به شمار می‌آید.نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر با حمایت از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در باره تحولات جاری در بحرین اعلام کرده است، «ثبات و هویت عربی» کشورهای حاشیه خلیج فارس «خط قرمز» مصر به شمار می‌آید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای بدون نام بردن از ایران از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد تحولات بحرین حمایت کرده است. بیشتر بخوانید: استقبال ایران از آمادگی قاهره برای از سرگیری روابط با تهران عربستان و امارات: ایران در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس دخالت نکند در این بیانیه آمده است: «ثبات و هویت عربی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خط قرمزی است که مصر عبور از آن را بر نمی‌تابد.» این بیانیه پس از آن منتشر شده است که وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز دوشنبه خود یک بار دیگر جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی بحرین و کویت متهم کرده‌ بودند. وزیر امور خارجه مصر همچنین از اقدام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در اعزام نیرو به بحرین برای مقابله با اعتراض‌های اکثریت شیعه این کشور حمایت کرده و از آن با عنوان «اقدامی هماهنگ برای تامین امنیت بحرین‌» یاد کرده است. به دنبال آغاز فراگیر شدن اعتراض‌ها در بحرین، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی اقدام به اعزام نیرو به این کشور کرده بودند که این اقدام اعتراض شدید جمهوری اسلامی را در پی داشته است. واکنش تند مقام‌های ایرانی نسبت به اعزام نیرو از سوی کشورهای عربی برای مقابله با اعتراض‌های شیعیان بحرین به تیرگی روابط میان منامه و تهران منجر شده است و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز اعتراض ایران را «دخالت در امور داخلی» بحرین توصیف کرده‌اند. همچنین انتشار خبری درباره صدور حکم اعدام برای سه متهم به جاسوسی برای ایران از سوی دادگاهی در کویت نیز به تنش میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و جمهوری اسلامی دامن زده است. در همین راستا شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، با محکوم کردن و «غیر قابل قبول» خواندن «مداخلات ایران در امور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس» اظهار داشته بود، هر گونه «اقدام خصمانه ایران» علیه هر یک از اعضای این شورا با پاسخ تمامی این کشورها روبرو خواهد شد. در این میان حمایت مصر از موضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات بحرین در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراض مردم مصر علیه حکومت حسنی مبارک، با عنوان «خیزش اسلامی» یاد کرده و در روزهای گذشته نیز از اعلام آمادگی مصر برای از سرگیری رابطه با ایران به شدت استقبال کرده بودند.
 


معاون سخنگوی ناتو اعلام کرد که نخستین اولویت نیروهای ناتو محافظت ازجان غیر نظامیان در شهر مصراته است. "کارمن رومرو" (Carmen Romero) ضمن بیان این مطلب گفت عملیات نظامی عليه عاملان حمله به شهروندان غيرنظامی در لیبی همچنان با جديت ادامه دارد. این اظهارات پس از آن بیان می شود که "عبدالفتاح يونس"، رييس دفتر تشکيلات مخالفان در ليبی، نيروهای ناتو را به کوتاهی در جلوگيری ازحملات نيروهای حامی قذافی به غیر نظامیان متهم کرد. اما معاون سخنگوی ناتو می گوید، بر خلاف آن چه که مخالفان در ليبی اعلام کردند، حملات هوايی نه تنها کم نشده، بلکه افزايش هم داشته است. در همین حال جنگ در اطراف شهر نفت خیز بریقه ادامه دارد و شورشیان می کوشند تا مناطقی را که در چند روز گذشته دراین منطقه از دست دادند دوباره از نیروهای وفادار به معمر قذافی باز پس گیرند.
 


ديدار تيم های استقلال تهران و پاختاکور ازبکستان در چهارچوب هفته سوم ليگ قهرمانان آسيا با نتيجه ۴ بر۲ به سود تيم استقلال به پايان رسيد. در اين مسابقه که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، گلهای تيم استقلال در دقايق ۱۲،۲۳، ۵۷ و۹۳ به ترتيب توسط هوار محمد، فرهاد مجيدی، سيد مهدی صالحی و آرش برهانی به ثمر رسيدند. استقلال با اين پيروزی ۴ امتيازی شد و به علت تفاضل گل بهتر نسبت به النصر عربستان در رتبه دوم گروه دوم ليگ قهرمانان آسيا قرار گرفت.
 


تيم استقلال ايران در سومين هفته ليگ قهرمانان فوتبال آسيا طعم پيروزی را چشيد و در حضور حدود ۶ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی تيم پاختاکور ازبکستان را چهار بر دو شکست داد تا در گروه دوم چهار امتيازی و صاحب رده دوم گروه شود.تيم استقلال ايران در سومين هفته ليگ قهرمانان فوتبال آسيا طعم پيروزی را چشيد و در حضور حدود ۶ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی تيم پاختاکور ازبکستان را چهار بر دو شکست داد تا در گروه دوم چهار امتيازی و صاحب رده دوم گروه شود. در حالی که استقلال بر تيم دوم تاشکند (بعد از بنيادکار) از نظر سرعت و تکنيک برتری محسوسی داشت، در آغاز يک «شوک» ناگهانی را تحمل کرد. شليک دوسان ساويک پس از برخورد به سر مدافع تيم «آبی»، کمانه ای دور از دسترس محمد محمدی به درون دروازه استقلال داشت (در دقيقه چهارم). اما اين گل استقلال را به خود آورد و دو گل پياپی ميزبان را از نگرانی خارج ساخت. ناپايداری و ناهماهنگی دروازه بان ومدافعان پاختاکور، خطای هند دروازه بان از پی پاس به خودی را به همراه داشت که خطای دو ضرب از داخل محوطه جريمه توسط کاپيتان فرهاد مجيدی به هوار ملا محمد سپرده شد تا با يک ضربه دقيق در دقيقه ۱۳ نتيجه را برابر کند. در دقيقه ۲۳ ارسال بلند توپ توسط ايمان مبعلی از راست، با اشتباه مدافع و دروازه بان پاختاکور فرهاد مجيدی را در موقعيت عبور از دروازه بان و به ثمررساندن گل دوم قرار داد. اما اين حضور موثر تنها ۳۷ دقيقه دوام داشت و کشيدگی عضله ران باعث شد تا جايش را به مهدی سيدصالحی بسپارد- و بازوبند کاپيتانی اش را به اميرحسين صادقی. در شروع نيمه دوم در حالی که سيدصالحی با ارسال يک توپ از راست با ضربه محکم و تماشايی سر گل سوم را به ثمر رساند، اصرار در بيرون آوردن پيراهن باعث اخطار به او شد. اخطاری که با مصدوميت فرهاد مجيدی می تواند در ديدارهای آينده برای استقلال نگران کننده باشد. پاختاکور که در خانه با تيم النصر عربستان دو بر دو کرد و در دوحه دو بر يک مغلوب السد قطر شد، در برابر استقلال همواره چشم به شليکهای از راه دور داشت که محمدی در درون دروازه تسليم پذير نشان نمی داد. استقلاليها پس از مدتی آسان گرفتن بازی سرانجام در دقيقه های پايانی دو فرصت عالی برای برهانی و سيدصالحی را با بی دقتی در ضربه آخر داد تا يک بار ديگر کابوس مسابقه نخست با السد را پيش چشم ببيند. اين بی دقتی ها به «صنعت شيخوف» فرصت داد تا در دقيقه ۹۰ گل بزند و فاصله را کم کند. همين گل ديرهنگام چهار دقيقه وقت تلف شده پراضطراب را برای استقلال و هواخواهانش به وجود آورد که اين بار برايشان پايانی خوش داشت. در اوج اين نگرانی آرش برهانی گل چهارم را برای آسودگی آبی پوشان در آخرين دقيقه وقت تلف شده به ثمر رساند. پرويز مظلومی در اين بازی مجتبی جباری را در آخرين دقيقه های بازی به ميدان فرستاد تا اين هافبک بازيساز از نظر روحی برای مسابقه برگشت دو هفته ديگردر خانه پاختاکور مهيا شود. استقلال با اين بازيکنان نخستين پيروزی در گروه را تجربه کرد: محمد محمدی - هادی شکوری، پژمان منتظری، اميرحسين صادقی، جواد شيرزاد - ، ايمان مبعلی (از دقيقه ۸۸ مجتبی جباری)، کيانوش رحمتی، هوار ملامحمد - آرش برهانی، فرهاد مجيدی (کاپيتان) (از دقيقه ۳۷ مهدی سيد صالحی). سرمربی: پرويز مظلومی. يک روز پيش از اين تيم السد قطر در دوحه تيم النصر عربستان را يک بر صفر شکست داد تا بی شکست با هفت امتياز پيشتاز گروه دوم شود. استقلال و النصر هر کدام با چهار امتياز به دليل تفاضل گل به ترتيب در رده دوم و سوم قرار دارند. استقلال علاوه بر پاختاکور بايد مسابقه با السد را نيز در خانه حريف بازی کند ولی مسابقه با النصر را در ورزشگاه آزادی ميزبانی می کند.
 


پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیکهای جهان ، خواستار توقف فوری در گیریها در ساحل عاج و لیبی شد. پاپ که در مراسمی در واتیکان سخن میگفت از طرفهای درگیر در این دو کشور خواست برای پایان دادن به خونریزیها با یکدیگر به گفت و گو بپردازند. وی همچنین، با تاکید بر این که خشونت و نفرت محکوم به شکست است، گفت: زمانی که تنشها به بالاترین حد خود رسیده، بهره گیری از روش های دیپلماتیک برای حمایت از کوچکترین روزنه های گفت و گو، و سازش و مصالحه طرفین درگیر، بیش از پیش ضروری است. در آغاز اجرای قطعنامه شورای امنیت برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی نیز پاپ از کشور های درگیر خواسته بود ایمنی شهروندان لیبی و رساندن یاری های انساندوستانه به آنها را تضمین کنند.
 


سازمان دیدبان حقوق بشر با انتقاد از نیروهای امنیتی فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه، آنان را به بازداشت خودسرانه و آزار و ایذاءِ خبرنگاران محلی متهم کرده است. در گزارشی که این نهاد حقوق بشر ی در نیویورک منتشر کرده گفته شده است که ماموران امنیتی تشکیلات خود گردان فلسطینی خبرنگارانی را که در باره فساد مالی در مناطق فلسطینی نشین تحقیق می کردند، یا از هواداران جنبش حماس بودند، در دو سال گذشته زیر فشار گذاشته اند. در این گزارش از گروه حماس هم بدلیل در فشار گذاشتن خبرنگاران در نوار غزه انتقا د شده است. یکی از سخنگویان نیروهای امنیتی در کرانه باختری این اتهامات را رد کرده و نمونه های یاد شده در گزارش دید بان حقوق بشر را اقدام خودسرانه شماری از ماموران امنیتی خوانده است.
 


وب‌سایت «دانشجو نیوز» گزارش تفصیلی نقض حقوق دانشجویان در سال ۱۳۸۹ را تهیه کرده‌است که در آن ۳۸۸ مورد بازداشت و ۸۷۷ مورد محرومیت از تحصیل دیده می‌شود. رادیو فردا در این باره گفت‌وگویی دارد با سجاد ویس مرادی، عضو پیشین انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر.وب‌سایت «دانشجو نیوز» گزارش تفصیلی نقض حقوق دانشجویان در سال ۱۳۸۹ را تهیه کرده‌است. در این گزارش، بازداشت ۳۸۸ دانشجو به همراه صدور ۸۷۷ مورد حکم محرومیت از تحصیل و اخراج برای دانشجویان ثبت شده‌است. در این گزارش تفصیلی، آمار مربوط به نقض حقوق دانشجویان، برای هر ماه جداگانه نیز درج شده‌است. وب‌سایت دانشجو نیوز در ارتباط با این گزارش می‌نویسد که: «آمار نقض حقوق دانشجویان در سال گذشته تنها شامل موارد ثبت شده خبری است. در بعضی از موارد به دلیل وعده مسئولان دانشگاه یا نیروهای امنیتی و قضایی کشور برای تخفیف در مجازات دانشجویان، اخبار نقض حقوق دانشجویان به صورت خبری منتشر و ثبت نشده‌است.» رادیو فردا در این باره با سجاد ویس مرادی، عضو پیشین انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر گفت‌وگو کرده‌است. در گزارش نقض حقوق دانشجویان به چه مواردی اشاره شده‌است؟ موارد نقض حقوق دانشجویان در سال گذشته هم بسیار گسترده بود. طبق آماری که منتشر شده، نزدیک به ۹۰۰ نفر از دانشجویان، محروم از تحصیل شده یا اخراج شده‌اند. یک مورد دیگری که به آن اشاره شده، آمار بازداشت دانشجویان است. البته این آمار، مقداری از آماری است که توانسته شده جمع‌آوری شود، چون فشارها و محدودیت‌ها برای اطلاع‌رسانی زیاد است و بسیاری از دانشجویان به‌خاطر فشارهایی که بر آنها وارد می‌شود مایل به اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت خود نیستند. نمودارهای مختلفی هم تهیه شده‌است. نمودارهایی از محرومیت از تحصیل و اخراج دانشجویان که به صورت ماهیانه تفکیک شده‌است. گزارش بازداشت دانشجویان هم به تفکیک ماهانه تهیه شده‌است. یک نمودار دیگری که تهیه شده، آمار محرومیت از تحصیل، بازداشت و اخراج به تفکیک دانشگاه‌ها است. در بین دانشگاه‌های سراسر ایران، کدامیک از دانشگاه‌ها بیشترین آمار بازداشت، محرومیت از تحصیل یا اخراج را داشته‌اند؟ دانشگاه شیراز، دانشگاه تربیت معلم سبزوار، دانشگاه امیرکبیر و علم صنعت تهران دانشگاه‌هایی بودند که بیشترین آمار محرومیت از تحصیل، اخراج یا بازداشت را داشته‌اند. آیا در آماری که توسط وب‌سایت دانشجو نیوز تهیه شده و در این گزارش آمده، به دانشجویانی هم اشاره شده که در تظاهرات سال گذشته کشته شده‌اند؟ دانشگاه تهران. ۶ دسامبر ۲۰۱۰. بله متأسفانه طی سال گذشته تعدادی از معترضان که در تظاهرات مسالمت‌آمیز در تهران و دیگر شهرها شرکت کرده بودند، کشته شدند. از جمله صانع ژاله و محمد مختاری. تلاش‌هایی از سوی رسانه‌های طرفدار حاکمیت هم صورت گرفت که نشان داده شود این شهدا، بسیجی و وابسته به حاکمیت بوده‌اند؛ اما با مقاومت خانواده و دوستانشان مشخص شد که این دانشجویان جزو جنبش اعتراضی مردم ایران بودند. فکر می‌کنید در سالی که گذشت نقض حقوق دانشجویان و فشارهایی که دانشجویان با آن روبه‌رو شدند تا چه حد بود و این فشارها نسبت به سال‌های قبل کمتر بود یا بیشتر؟ فشارها متأسفانه سال به سال افزایش پیدا می‌کند. از بالاترین نهادها، بر دانشجویان فشارهایی وارد می‌شود. در رأس دانشگاه‌ها هم مدیریت‌ها، مدیریت انتصابی هستند که از طرف نیروهای اطلاعاتی گزینش می‌شوند. نیروهای حراست در دانشگاه‌ها تبدیل به بازوهای اجرایی وزارت اطلاعات شده‌اند و در حال تجسس در وضعیت دانشجویان هستند. نیروهای بسیج در داخل دانشگاه‌ها هم به پیاده‌نظام نیروهای سرکوبگر دانشگاه تبدیل شده‌اند. تمام این عوامل دست به دست هم داده که فضای دانشگاه‌ها پادگانی شود. با این وجود با تمام فشارهایی که بوده و گسترده‌تر از گذشته هم بوده، صدای اعتراض و فریاد دانشگاه زنده است و همچنان از سوی دانشجویان شنیده می‌شود. واقعیت این است که حاکمیت به دانشگاه به عنوان یک موتور محرکه برای جنبش اعتراضی مردم ایران که می‌تواند دوباره مردم را به خیابان‌ها بکشاند، نگاه می‌کند. بنابراین سعی می‌کند با تمام فشار آن را کنترل کند و از تمام ابزارهای نامشروع خود برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند. در آماری که در گزارش وب‌سایت دانشجو نیوز تهیه شده، احکامی دیده می‌شود با طول مدت‌هایی چون ۸ یا ۱۰ یا یازده سال، که اینها احکام سنگینی هستند. آیا چنین احکام سنگینی در سال‌های قبل هم برای دانشجویان صادر می‌شد؟ در سال‌های گذشته ما شاهد بازداشت‌های گسترده بودیم و احکام بلندمدت هم صادر می‌شد، اما به این شکل گسترده که برای تعداد زیادی از دانشجویان باشد نبود. در سال ۸۹ مخصوصاً برای دانشجویانی که شناخته‌شده‌تر هستند، احکام بلندمدت صادر شده‌است. علاوه بر آن آنها را به زندان‌های دورافتاده تبعید کرده‌اند و گاه تلفن‌های آنها و ملاقات‌هایشان هم قطع شده‌است. حاکمیت می‌خواهد این پیام را به جنبش دانشجویی بدهد که به هیچوجه قصد گذشت ندارد و به شدیدترین وجه ممکن با دانشجویانی که بخواهند در فضای دانشگاه‌ها سخن انتقادی بر زبان بیاورند، برخورد می‌کند. همین بازداشت‌ها و احکام بلندمدتی که اشاره کردید هم در راستای همین است که متأسفانه سابقه به این گستردگی در بین فعالان دانشجویی نداشته و یک پدیده جدید است که گسترش پیدا کرده‌است.
 


دادگاه عالی بريتانيا ، تاريخ دادگاه تجديد نظردراسترداد جوليان آسانژ، بنيان گذار سايت ويکی ليکس به سوئد را مشخص کرد. قاضی دادگاه عالی بريتانيا روز ۱۲ جولای سال جاری ميلادی ( ۲۱ تيرماه ) را برای استيناف اين پرونده تعيين کرده است. ماه فوريه گذشته دادگاهی در لندن، حکم به بازگرداندن جوليان آسانژ به سوئد داده بود. آقای آسانژ از سوی دستگاه قضايی آن کشور به اتهام آزار جنسی ِ دو زن تحت پيگرد است. جوليان آسانژ موسس سايت ويکی ليکس در مهرماه سال گذشته پس از انتشار هزاران سند محرمانه وزارت خارجه آمريکا در وبسايت ويکی ليکس، خشم مقامات آمريکا را نيز برانگيخت .  
 


حمید رضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که برای بررسی آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر کمیته ویژه یی تشکیل شده است. شش نفر از نمایندگان مجلس در این کمیته عضو هستند. بگفته آقای کاتوزیان این کمیته موضوع انتقال سوخت از نیروگاه و بتعویق افتادن تولید برق، هزینه های صورت گرفته برای احداث و محتوای قراردادها با طرفهای خارجی را بررسی خواهد کرد. وی همچنین افزوده است: در صورتی که این کمیته به تخلفاتی در زمینه احداث و راه اندازی نیروگاه بوشهر برخورد کند، گزارش آن در مجلس قرائت، و سپس برای پیگیری به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد. نیروگاه اتمی بوشهر که قرار بود چند ماه پیش تولید برق را آغاز کند، بدلایل فنی هنوز آماده بهره برداری نیست. برخی گزارشها حاکی از آنست که ویروس کامپیوتری « استاکسنت » به سیستمهای کنترل در نیروگاه بوشهر لطمه زده و آغاز کار این راکتوراتمی را بتعویق انداخته است.
 


کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انجام فعالیت سیاسی حزب اعتماد ملی را مشروط به «مرزبندی» با مهدی کروبی دانست. قائم مقام حزب اعتماد ملی می‌گوید در شرایطی که اجازه برگزاری جلسه وجود ندارد نمی‌توان در مورد این شروط تصمیم گرفت.نماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، انجام فعالیت سیاسی حزب اعتماد ملی را مشروط به «مرزبندی» این حزب با دبیرکل خود، مهدی کروبی، دانست. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است: «اعضای حزب اعتماد ملی می‌توانند ضمن اعلام مرزبندی با دبیرکل حزب و با ارکانی جدید از ظرفیت‌های موجود برای شروع فعالیت‌های حزب استفاده کنند.» این نماینده اصولگرای مجلس افزود: «ما اطلاع داریم که دفاتر حزب اعتماد ملی پلمپ‌ شده‌ است اما پیشنهاد می‌دهیم که اگر اعضای شورای مرکزی یا عادی حزب قصد انجام فعالیت سیاسی دارند باید مرز خود را با دبیر کل حزب یعنی کروبی مشخص کنند.» وی از مهدی کروبی، رئیس پیشین دو دوره مجلس و از رهبران مخالفان دولت به عنوان «یکی از عوامل مؤثر در موضوع فتنه اخیر» نام برد و اظهار داشت که به این خاطر «وضع قبلی حزب اعتماد ملی قابل تداوم نیست.» مقام های جمهوری اسلامی ایران و افراد وابسته به اصولگرایان از اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان «فتنه» یاد کرده و مهدی کروبی و میر حسین موسوی را «سران فتنه» معرفی می کنند. «اجازه کنگره بدهید تا بتوانیم اظهارنظر کنیم» در همین حال، رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، به سخنان نماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، واکنش نشان داده و به روزنامه «روزگار» گفته است: «هرگونه اظهارنظر از جانب حزب اعتماد ملی منوط به برگزاری کنگره و انتخاب اعضای شورای مرکزی است و در شرایط فعلی به‌رغم اینکه هیچ حکم ممنوعیتی برای فعالیت ما صادر نشده، اجازه برگزاری کنگره به ما داده نمی‌شود و به این صورت امکان اعلام نظر وجود ندارد.» آقای منتجب‌نیا افزود: «حزب اعتماد ملی برای بررسی شروط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب باید جلسه برگزار کند و وزارت کشور باید در مرحله نخست اجازه دهد اعضای حزب اعتماد ملی جلسه برگزار کنند تا بتوانند در آن جلسه در مورد پیش‌شرط‌ های جدید وزارت کشور تصمیم بگیرند.» با وجود این، روز چهارشنبه محمود عباس‌زاده، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز در مورد چگونگی فعالیت حزب اعتماد ملی سخن گفت و از این حزب خواست «موضع خود» را مشخص کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی از مهدی کروبی به عنوان «یک کاندیدای ناکام» نام برد و اظهار داشت که بنای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این بوده تا «با سعه صدر، رفتار آن کاندیدا را به حساب این حزب نگذارد.» آقای عباس‌زاده مشکینی با اشاره به مهدی کروبی و حزب وی افزود: «ما قبلاً هم گفته‌ایم علاقه‌مندیم متولیان این حزب موضع خودشان را در قبال برخی رفتارها که خواسته یا ناخواسته ممکن است در افکار عمومی به حساب حزب گذاشته شود، مشخص کنند و اگرچه برخی از اعضای این حزب به مناسبت‌های مختلف یا در برخی مصاحبه‌ها سعی کردند موضع حزب اعتماد ملی را از موضع فرد یاد شده تفکیک کنند؛ اما هنوز در این راستا هیچ مطلبی به طور رسمی به کمیسیون ارسال نشده‌است.» مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی و از رهبران مخالفان در ایران، از زمان برگزاری تجمع‌های اعتراضی در ۲۵ بهمن ماه سال گذشته در «حصر خانگی» به سر می‌برد و ارتباط وی و فاطمه کروبی، همسرش، با بیرون توسط نیروهای امنیتی قطع شده‌است. رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، هفته گذشته نیز در واکنش به اظهارات حمیدرضا فولادگر که گفته‌بود اعضای حزب اعتماد ملی باید برای ادامه فعالیت خود، شورای مرکزی و دبیرکل «جدید» انتخاب کنند گفته بود که شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکنون چندین بار تصمیم به برگزاری جلسات خود گرفته اما اخطار «مقامات ذیربط» باعث شده تا این نشست‌ها لغو شود. معاون دبیرکل حزب اعتماد ملی توضیحی در خصوص اخطار «مقامات ذیربط» نداده‌ است. وی هفته گذشته در پاسخ به این پرسش که اگر انتخابات جدید شورای مرکزی حزب اعتماد ملی برگزار شود، آیا احتمال انتخاب فرد دیگری به جای مهدی کروبی وجود دارد، گفت: «همه چیز محتمل است. اگر ما بتوانیم کنگره تشکیل دهیم، شاید ایشان دیگر تمایل نداشته باشند که در این کنگره شرکت کنند و داوطلبانه نخواهند برای دبیرکلی حزب کاندیدا شوند.» حزب اعتماد ملی در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد سال ۱۳۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد و به همین دلیل از سوی دولت تحت فشار قرار گرفت. روزنامه اعتماد ملی نیز در مردادماه سال ۱۳۸۸ توقیف شد.
 


  روز چهارشنبه بهای نفت خام ِبرنت در بازارهای جهانی به ۱۲۳ دلار در هر بشکه رسید. در بازار نیویورک هم بهای نفت خام سبک تا ۱۰۸ دلار در هر بشکه بالا رفت. کارشناسان نفتی افزایش قیمت نفت خام را که در سه سال گذشته کمتر سابقه داشته است، ناشی از ناآرامیهای لیبی و نگرانی از میزان ذخایر نفت در آمریکا می دانند. صادرات نفت لیبی از آغاز درگیریهای نظامی بین نیروهای دولتی و مخالفان، عملاً متوقف شده و در چند روز گذشته دولت لیبی نزدیک به ۲۰ هزار تن بنزین وارد کرده است. عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت جهان، صادرات نفتی خود را افزایش داده ولی نتوانسته از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند. ایران هم که ریاست دوره یی اوپک ر ابر عهده دارد ، اعلام کرده که نیازی به تشکیل نشست فوق العاده برای بررسی سطح تولید و کنترل قیمت نفت نیست. بهای نفت خام در دو ماه گذشته نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است.
 


به گزارش خبرگزاری مهر ، جسد دو تن از کارگرانی که ۱۱۴ روز پیش بر اثر ریزش معدن هُجِدک در استان کرمان در عمق ۶۰۰ متری زمین مدفون شده بودند، صبح روز چهارشنبه  از محل حادثه خارج شد. در روز ۲۳ آذر ماه سال گذشته بر اثر ریزش معدن زغال سنگ هُجِدک دراستان کرمان، چهار نفر از کارگران معدن کشته شدند. جسد یکی از این کارگران در همان روز حادثه کشف و از معدن خارج شد . جسد معدنچی چهارم هنوز پیدا نشده است. مقامات محلی ریزشهای مکرر و رانش زمین را علت اصلی وقفه در یافتن و بیرون آوردن اجساد کشته شدگان از معدن هُجِدک عنوان کرده اند.
 


شورشيان ليبی روز چهارشنبه از نيروهای پیمان آتلانتیک شمالی انتقاد کردند که در محافظت از غير نظاميان کوتاهی می کند. ناتو اين انتقاد را رد کرده و گفته که عملیات نظامی عليه عاملان حمله به شهروندان غيرنظامی، همچنان با جديت ادامه دارد.شورشيان ليبی روز چهارشنبه از نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی انتقاد کردند که درمحافظت از غيرنظاميان کوتاهی می کند. در همين حال ناتو اين انتقاد را رد کرده و گفته است که عملیات نظامی عليه عاملان حمله به شهروندان غيرنظامی، همچنان با جديت ادامه دارد. ناتو می گويد که حملات هوايی به ليبی ادامه دارد و هر روز بيشتر هم می شود. «کارمن رومرو»، معاون سخنگوی ناتو به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «آمار و ارقام حاضر است و نيازی به تاکيد بر آن ها نيست.» خانم رومرو گفت که حفظ جان شهروندان ليبی و غيرنظاميان در مصراته، از اولويت های اصلی فعلی برای نيروهای ناتو است. «عبدالفتاح يونس»، رييس دفتر تشکيلات مخالفان در ليبی و وزير کشور سابق معمر قذافی گفته بود: «نيروهای ناتو با اين که اجازه شورای امنيت را داشتند، با اين حال کوتاهی کرده و هيچ کاری در جلوگيری از حملات نيروهای حامی قذافی نکردند.» آقای يونس گفت: «درحالی که ما آماده حمايت هوايی برای پيشرفت هستيم، ديگر، حملات هوايی مثل قبل ادامه ندارد و انگار که نيروهای فرانسوی و بريتانيايی با رژيم (معمر قذافی) پشت پرده سازش کرده اند.» وی افزود: «اگر مردم به دست عاملان قذافی کشته شوند، مقصر آن ناتو است. مردم نگران جنايت های حاميان قذافی هستند و ناتو و جامعه جهانی مسئول آن هستند.» آقای يونس ناتو را متهم کرد که هشت ساعت در واکنش نظامی تاخير نشان داده که باعث کشتار غيرنظاميان شده است.       عبدالفتاح یونس، رييس دفتر تشکيلات مخالفان در ليبی به گزارش آسوشيتدپرس، نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی که به تازگی فرماندهی نيروهای ائتلاف ليبی را به عهده گرفته اند، می گويند در شش روز اول اين عمليات نظامی، حدود ۸۵۱ پرواز جنگنده های نظامی برفراز ليبی داشته اند. اين گزارش حاکی است هرچند ناتو جزييات عمليات نظامی خود را فاش نمی کند، اما گفته است فقط در روز دوشنبه اين هفته، ۱۴ مورد از اهداف نظامی حاميان معمر قذافی را هدف قرار داده است. ژنرال «شارل بوشارد» از کانادا که فرماندهی نيروهای ناتو در پايگاه هوايی ناپل در ايتاليا را به عهده دارد، گفته که حدود ۳۰ درصد توان نظامی نيروهای حامی قذافی در ليبی از بين رفته است. خانم رومرو، معاون سخنگوی ناتو هم گفته است که بر خلاف آن چه شبه نظاميان، شورشيان و مخالفان در ليبی می گويند، حملات هوايی نه تنها کم نشده، که افزايش هم داشته است. وی افزود: «در روز دوشنبه ۱۳۷ ماموريت و پرواز نظامی و در روز سه شنبه (ديروز) ۱۸۶ ماموريت انجام شده و نيروهای ناتو، حمايت از شهروندان ليبی را به عنوان يک اولويت اصلی با جديت دنبال می کنند.» تلاش مخالفان برای صادرات نفت و گاز همزمان با این تحولات، شورشيان مستقر در شرق ليبی از سازمان ملل متحد خواسته اند اجازه دهد محموله های نفت و گاز بتواند خارج شده و صادرات انجام شود. سازمان ملل متحد در بيانيه ای ضمن تاييد اين خبر اعلام کرد بررسی اين مسئله ادامه دارد و هنوز تصميمی در مورد آن گرفته نشده است. ليبی به لحاظ حاکميت واحد تحت تحريم های شورای امنيت سازمان ملل است و اگر قرار باشد بخشی از ليبی شروع به تجارت کند، بايد مجوز آن از سوی سازمان ملل صادر شود. تاکنون برخی کشورها از جمله فرانسه، ايتاليا و دانمارک، تشکيلات مخالفان در شرق ليبی را به رسميت شناخته اند. تشکيلات موقت مخالفان در ليبی از سازمان ملل خواسته است تا اجازه دهد صادرات انجام شود تا بتوان به اقتصاد محلی و غيرنظاميان شرق ليبی کمک کرد. تانکرهای نفتی اولين محموله صادراتی شورشيان در شرق ليبی را روز سه شنبه ديروز به بندر منتقل کرده اند اما هنوز مشخص نيست اولين خريدار کدام کشور يا شرکت خواهد بود. قطر پيشتر به شکل رسمی اعلام کرده بود حاضر به همکاری و انعقاد قرارداد نفتی با شورشيان ليبی است. کشور ليبی تا پيش از ناآرامی های دو ماهه اخیر روزانه حدود ۱.۳ ميليون بشکه نفت صادر می کرد و با شروع ناآرامی ها، نفت برنت ۲۰ درصد افزايش توليد داشته و قيمت نفت هم به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسيده است.
 


نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار است روز چهارشنبه (امروز) با رهبران اپوزیسیون یمن دیدار و گفتگو کنند. هدف از این دیدار متقاعد ساختن رهبران اپوزیسیون یمن برای شرکت در مذاکرات با علی عبدالله صالح ، رئیس جمهوری آن کشور است. دو روز پیش شورای همکاری خلیج فارس از رئیس جمهوری یمن و اپوزیسیون آن کشور دعوت کرد که نمایندگانشان را برای گفتگو درباره راههای برونشد از بحران سیاسی کنونی به عربستان سعودی بفرستند. علی عبدالله صالح این پیشنهاد را پذیرفت، ولی رهبران اپوزیسیون می گویند تا زمانی که او از مقام خود استعفا ندهد، آنان حاضر به مذاکره نیستند. علی عبدااله صالح اعلام کرده است که تنها پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در پایان سال جاری میلادی از مقام خود استعفا خواهد داد. همزمان با فعالیتهای دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران یمن ، تظاهرات ضد حکومتی در صنعا، پایتخت، و دیگرشهرهای یمن روز چهار شنبه نیز ادامه یافت.
 


محمد حسينی، مجری و شومن، مهمان این هفته نگاه تازه است. محمد حسينی تا زمان فعاليتش در ايران برنامه های متنوعی مثل مسابقه سيمرغ و مسابقه بزرگ را روی آنتن برد، او هم اکنون ساکن واشنگتن است.دهه هفتاد و هشتاد خورشيدی صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران چهره عوض کرد و يکدفعه پای مجری هايی به تلويزيون باز شد که اول از همه ريش و ته ريش نداشتند و مهم تر اينکه اصلا و ابدا رسمی نبودند. محمد حسينی يکی از همين مجری های شوخ و شنگی بود که اين شوخو شنگی اش بيشتر از همه به چشم می آمد به ويژه وقتی در کنار کاظم احمدزاده ديگر مجری تلويزيون دولتی ايران برنامه اجرا می کرد. محمد حسينی می گويد که دانش آموخته رشته فيزيک از اصفهان است و با برنامه نوروز ۷۳ پايش به تلويزيون باز شد. محمد حسينی تا زمان فعاليتش در ايران برنامه های متنوعی مثل مسابقه سيمرغ و مسابقه بزرگ را روی آنتن برد، او هم اکنون ساکن واشنگتن است و تا کنون چند ويديوی سياسی در ارتباط با وقايع ايران منتشر کرده که اين ويديو ها حاوی مونولوگ های طنز آميز است. نوروز هفتاد و سه همين برنامه های نوروزی را می گوييد که مهران مديری اينها تهيه می کردند؟  نه آن ها هفتاد و دو بودند. يک گروه ديگری در شبکه يک نوروز ۷۳ را کار کردند که من آنجا آهنگ فارسی هندی خواندم. آهنگ شعله بود. با امير جعفری رقصيديم. بعد شبکه دو مرا صدا کرد که شما به عنوان نويسنده کارگردان و بازيگر بيا و يک مجموعه ای داشتند که آقای اسکندری مجری تلويزيون تهيه کننده اش بود.   من آنجا شروع کردم به ساخت برنامه های تلويزيونی. البته من تنها نبودم. يک گروه ديگر هم بودند به نام آقای هدايتی که با هم شروع کرديم. آقای حسينی، خيلی از افرادی که در راس صدا و سيما هستند، به شدت (به اصطلاح عاميانه) حزب اللهی هستند. اينجا يک کنتراست عجيبی هست بين کاری که شما می کرديد و آهنگ از فيلم شعله هندی می خوانديد و می رقصيديد... جو چطور بود، چطور می توانستيد کار کنيد؟ اولاً بعضی از اتفاقات يعنی درگيری های بين جناح ها به رشد هنرمندان کمک کرده است. به هر حال آدم ها يک کاراکترهايی دارند ديگر آنها بايد تصميم می گرفتند يا مرا کلاً بياندازند بيرون و يا بسازند و بسوزند. بعد از بيست روز رفتم در برنامه نيم نگاه کار کردم و فکر می کنم سه ماه بعد ازآن شبکه تهران تازه راه افتاده بود که ديگر اصلا رفتم آنجا سلام تهران را با هدايتی شروع کرديم. بيشتر مخاطبان از شبکه تهران شما را شناختند. چطور شد که با آقای احمدزاده آشناد شدی ؟ واقعيت داستان يک مقدار خطرناک است ولی توضيح می دهم. در مسابقه بزرگ سی چهل نفر از بازيگران سينما آمدند تست دادند. من هم تست دادم. ولی چون تستی که من دادم يک خورده هيجان و يک حرکات خاص داشت از جلوی دوربين فرار کردن و آمدن و...يک سبک جديدی بود. و من هم ريش و سبيلم را می زدم، آن موقع به من اين جوری توضيح دادند که اين برنامه قرار بوده که تک مجريه اجرا شود.در اين فاصله تهيه کننده برنامه من را صدا کرد و به من گفت ببين بين اين همه تو انتخاب شدی ولی مدير شبکه گفته خيلی عاليه فقط يک نفر را پيدا کنيد بگذاريد بغل اين که زهر اين را بگيرد.   چون مدير شبکه می گفت من را شش ماه ديگر عوض می کنند ولی اگر اين را بفرستيم روی آنتن چند روز ديگر عوض می شويم. بعد آقای احمدزاده را آوردند. ديديم يک آقايی آمد که محاسن داشت و خيلی هم خوش برخورد است .به او گفتند که با اين برنامه را اجرا کن گفت نه اين ريشش را می زند. رفت! سه چهار روز بعد مدير شبکه قانعش کرده بود برگشت. يک کمی هم ظاهراً اذيت می شد. شما بغلش هندی و اسپانيايی می خوانديد. مشکل آن موقع اين بود که من می رفتم در خيابان، هشتاد و پنج درصد تهرانی ها مرا بغل می کردند ماچ می کردند. يک سری آدمهايی که اسمشان را نگذاريم حزب اللهی همان که می دانيد در خيابان فحش می دادند به من. فحش های رکيک که تو ادای آمريکايی ها را در می آوری. مملکت شهيد داده. خاک به سر تلويزيون و... يعنی بر اين باور بودند که مجری بايد اول بگويد بسم الله بعد هم بگويد صدق الله العلی العظيم و سيخ بنشينديک چيزی بگويد و برود.... اصلا نمی دانستند که کار ما دارد تبديل به شو می شود . چون بعد از اجرای دومين قسمت مسابقه بزرگ ديگر نمی توانستند من را پايين بياورند. برنامه ترکانده بود ديگر،کاری نمی توانستند بکنند. محمد جان فکر نمی کنی که کاراکتر تو در کنار آقای احمد زاده که يکی به اصطلاح حزب اللهی به نظر می آمد و يکی ديگر نه باعث موفقيت تو شد؟ صد در صد شک نکن تاثير گذار بود ولی هشت برنامه اول فضا طوری بود که احمدزاده می آمد پلاتويش را اجرا می کرد و می رفت بعد من می آمدم. يعنی اين جوری توافق کرده بود و می گفت من بغل اين آدم نمی ايستم. آره ديگر کنار من نمی ايستاد.خودش هم می ترسيد چون تازه وارد شده بود حسابش را بکنيد گذاشته بودندش بغل يک آدم قرتی محاسباتش سخت ريخته بود به هم.   چون پلاتو ها را می نوشتم بعد از هشت برنامه رفته رفته بازی را برديم به اين سمت که تو آدم خيلی خوبی هستی ، من آدم قرتی هستم و يک آدم قرتی موظف است که تو را اذيت کند. احمدزاده يواش يواش رنگش عوض شد ولی يک اتفاق بد افتاد چون من يک خورده با نمک تر بود تبليغ نکنيد از من(می خندد) ۸۵ درصد مردم رفتند پشت کاراکتر من يعنی از اذيت کردن يک آدمی که محاسن داشته باشد لذت بردند اين اتفاقی بود که اين ها فکرش را نمی کردند بيافتد ولی در پلاتوهايی که من نوشتم و آن تفکراتی که داشتيم اين اتفاق افتاد. محمد حسينی می گويد که به مدت يک سال ممنوع تصوير شد او سپس در پاسخ به اين نکته که چطور شد تصميم گرفت پس از خروج از ايران ويدئوهايی را با محتوای سياسی بيرون بدهد، می گويد: در ويدئوی اولم توضيح داده ام. گفته ام من شش ما برنامه ريزی کرده ام. از يک نقطه ای قرار است بروم به يک نقطه ای. بعد هم من فقط منم و خدا و اينترنت و يک لپ تاپ. حالا ممکن است طنز باشد، شوخی باشد يا حرفی و پيامی باشد و يا يک سری اطلاعات عمومی ولی به هر حال در ساختار دموکراتيک اين لحظه می بينم مهم است. روی زمان دارم حرکتش را انجام می دهم. بعضی مواقع هم جا به جا می کنم. مثلاً ويدئوی شماره هشت را زودتر دارم می دهم. چون کشور هم يک مقدار ديوانه بازيهايشان خطرناک است يک دفعه مثلا ميرحسين را می گيرند ، چون کاراکترهايشان کمدی است ما هم ويديوهايمان به هم می ريزد يک دفعه. چه شد که ايران را ول کرديد آمديد بيرون؟ مردم ناراضی بودند. ۹۰ در صد ناراضی اند. اينها با من درد دل می کردند. من جزو آدمهايی بودم که يک خانم محجبه کامل با من سلام عليک می کرد. يک خانم غير محجبه کامل هم با من سلام عليک می کرد. تازه از اجراهای بيرون که می آمدم يک سری آدمهايی با من حرف می زدند که می گفتند ما مثلاً سلطنت طلبيم. يعنی محرم راز می دانستند. اينها يکهو آدم را عصبی می کرد. بعد از آن هم آقای احمدی نژاد را تا حدودی می شناختيمش...... يک چيز ديگر هم بوده که اگر مطرح نکنيم به ما گير می دهند. اتهام مالی و اختلاس هم به شما زدند. جريان اختلاس چه بود؟ ديگرعوض شد. از ويدئوی سوم روزنامه ها گفتند حسينی ايران کلاهبرداری نکرده امارات کرده است. حساب کن رئيس جمهور يک مملکت مثل آن جمله ای که من قبلا گفته بودم "اين هم مملکت است که ما داريم که به شومن هايش می گويند کلاهبردار و به کلاهبردارهايش می گويند رييس جمهور" يک رييس جمهور ۱۹ دفعه يک شوخی مسخره را تکرار کرد: «از ساعت هشت اينجايين؟ زودتر؟» معلوم است که هنرمندان واقعی دور اين ها نيستند. خيلی مسخره است. يعنی نويسنده ندارند. آدمی که هوش داشته باشد، طنز بنويسد برای اينها. اصلاً اين کلاهبرداری اتفاق افتاده؟ من در يک شرکتی چهار پنج ميليون تومان کمک کرده بودم. به من هی فشار آوردند که بيا درکار خير من گفتم که ما اگر در کار خير وارد نشويم بهتر است. گفتم اگر مشکل شما پولی است خب بياييد اين پول. بعد به من گفتند تو بيا جزو هيات امنا و بعد گفتم مرا از هيات امنا هم حذف کنيد دو ميليون ديگر هم دادم که برای بچه ها چيزی می خواستند بخرند حالا کار خير بود در ذهنمان گفتنش هم جايز نيست. يک سال و نيم گذشت از اين موضوع ما يکهو صبح ديديم مطلب زده اند.   يک بار رفتم دادگاه برای پاسخگويی. شکايت از آن آدمها شده بود. باور کن من تا آن موقع نمی دانستم افرادی که در خيريه کار می کنند می توانند حقوق بگيرند. يعنی آنجا در دادگاه می خنديدند. بعد از يک ربع دادگاه گفت خواهشاً ساکت باشيد و نخنديد اينقدر. اسم موسسه خيريه چه بود آقای حسينی؟ خيريه مهراب کوثر. اين خيريه را شبکه تلويزيونی تهران آورده بود. من آنجا آشنا شدم. حکمی هم از طرف دادگاه صادر شد؟ من از همان اول تبرئه بودم. پس خروج شما از ايران... نه. نه. بعد از اين که اين اتفاق افتاد، عذرخواهی کردند. تقاضا کردند که من برگردم تلويزيون. من قهر کرده بودم. بيست روز زنگ می زدند. گفتم وقتی اين اتهام زده شد بايد روی آنتن به من اجازه بدهيد دفاع کنم از خودم. شما با هم همدست بوديد. بزرگترين تنبيه شما اينست که من ديگر تلويزيون نيايم. بعد گفتند چه کار بکنيم ،گفتم حالا که اينجوری شد بهترين فرصت است که از آب گل آلود ماهی بگيرم گفتند يعنی چه گفتم من ديگر شبکه پنج نمی روم،چون دولت نمی گذاشت من بروم شبکه سراسری. آقای حسينی سپس توضيح می دهد که بعد به شبکه سراسری سه رفت. در شبکه سه مهتاب و مسابقه سيمرغ را کار کرد و بعد از آنکه کارش به حراست کشيد از ايران خارج شد،او می گويد: من آدم بی ادبی نيستم ولی حقم را می گيرم و خيلی خوشحال هستم که در آن جلسات (حراست) حداقل خيلی بد برخورد کردم. سر چه چيزی گير دادند؟ سر آقای لاريجانی مرا می خواستند وارد سياست کنند و من همه اش در می رفتم. يعنی می خواستند از محبوبيتی که داشتی استفاده کنند برای برنامه های سياسی؟ اينها توی ده سال يازده سال نتوانسته بودند اين کار را بکنند و اين تکرار شد.من به آنها گفته بودم که می روم. آقای حسينی ضمن توضيح در مورد ويدئوهايی که منتشر می کند و با اشاره به نوع لباس پوشيدنش در اين برنامه ها می گويد: من در ويديوی يک و دو دو دکمه ام را باز گذاشتم برای اينکه می دانستم يک سری چيزی ندارند به من بگويند کليد می کنند روی اين دو دکمه و چرا اين کار را کردم برای اينکه آن شعر سعدی را دوباره توضيح بدهم يعنی به آن ها بفهمانم نه همين لباس زيباست نشان آدميت. پس برای چه کسانی باز گذاشتم برای آن عده ای که هنوز در يک فضای مذهبی ....می خواستم به آن ها بفهمانم که همه اين حرکت برای اين است که شما ببينيد من چه می گويم نه چه کسی چه پوشيده.....آن کراوات آينه دق است برای اينها. کراوات سمبلی است الان. چون دولت از نظم بدش می آيد. خيلی ها کراوات نمی زنند ولی منظم اند. ولی کراوات الان در کشور سمبل اين است که يادمان باشد که چرا گرفتيد که بعداً بدهيد. يعنی دولت به اين فکر کرده که اگر يک روزی مردم يک خورده شورش کردند صبح مثلاً توی تلويزيون يک مجری کراواتی می شود. می گويند کراوات آزاد. مردم می گويند پس ما ساکت می شويم. ما بايد اين راه ها را ببنديم. قصد داری به زودی يا در آينده دوباره برگردی به تلويزيون يعنی کار تلويزيونی انجام دهی؟ صد در صد اين کار را می خواهم بکنم. زمانش ممکن است يک ماه ديگر باشد يا سه ماه ديگر. زمان را می گذارم که اتفاق و روزگار و خودم سه تايی تصميم بگيريم. نمی خواهی آلبوم پر کنی؟ چون کار خوانندگی هم می کنی و يک کار برای جنبش سبز خواندی... من خواننده نيستم. البته آن آهنگ را من در مسابقه سيمرغ ساخته بودم. شعر و آهنگش مال خودم بود. تنظيمش مال ثابت بود... آهنگ های ديگر مرا هم محمد رضا سيف امير حسينی و آقای عسگران ساخته اند ولی انگاری حرف جنبش سبز بود. من خواننده نيستم. خواننده سبک و تفکری دارد. من قرار است در لابلای شو هايم شوخی کنم. خوانندگی يک دوره ای دارد آدمها بايد هفت سال پنج سال بروند زحمت بکشند بشوند خواننده. من واقعا خواننده نيستم. آلبومی هم که من بدهم بيرون مطمئن باش آلبوم طنز است.
 


رابرت گیتس ، وزیر دفاع آمریکا برای گفتگو با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی و دیگر مسوولان بلند پایه آن کشور وارد جده شد. نا آرامیهای اخیر در خاورمیانه و نقش ایران در این منطقه از مهمترین موضوع های مورد گفتگو در دیدار سران عربستان سعودی با رابرت گیتس است. «جف مورل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به خبرنگاران گفته است که برنامه های موشکی و هسته یی ایران و نگرانی از سوء استفاده سیاسی جمهوری اسلامی از ناآرامیهای منطقه، در مذاکرات طرفین مطرح خواهد شد. عربستان سعودی نیز در هفته های اخیر شاهد تظاهراتی ضد حکومتی بود ولی دامنه این تظاهرات مانند دیگر کشور های عربی گسترش نیافت. عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان و یکی از متحدین نزدیک آمریکا در منطقه است.
 


نمایندگان مجلس سنای ایالت «آیووا» روز گذشته طرحی را تصویب کردند که بموجب آن سرمایه گذاری های آن ایالت در شرکتهایی که با جمهوری اسلامی داد و ستد دارند، منع شده است. رئیس مجلس سنای ایالت «آیووا» دلیل این تحریم را نگرانی های ناشی از کاربرد سلاحهای ساخت ایران در کشتن و مجروح کردن سربازان «اهل آیووا» در عراق خوانده است. این مصوبه مجلس سنای «آیووا»، در صورت تصویب در مجلس نمایندگان این ایالت، ازماه مارس ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته خواهد شد. تا کنون، دست کم ۲۳ ایالت آمریکا تحریمهای یکجانبه یی را بر شرکتهایی که با جمهوری اسلامی داد و ستد دارند، اِعمال کرده اند.
 


بدنبال شکست مذاکرات با لوران باگبو ، متصدی ریاست جمهوری ساحل عاج، نیروهای هوادار «حسن وَتارا»، رئیس جمهوری منتخب آن کشور برای دستگیری او وارد کاخ ریاست جمهوری شدند. مذاکرات با لوران باگبو تا نیمه شب سه شنبه ادامه داشت ولی او هیچیک از پیشنهاد های گروه مذاکره کننده را تا کنون نپذیرفته و حاضر به کناره گیری از قدرت نیست. نیروهای هوادار حسن وَتارا که از صبح روز چهارشنبه اقامتگاه لوران باگبو را محاصره کرده بودند، ساعتی پیش وارد این ساختمان شدند. آقای «وَتارا» به نیروهای خود فرمان داده است آقای «باگبو» را بدون توسل به خشونت دستگیر کنند. حسن وَتارا از طرف جامعه جهانی ، و سازمان ملل بعنوان رئیس جمهوری منتخب آن کشور برسمیت شناخته شده است.
 


وزیر خارجه اردن اعلام کرده است که این کشور با اعزام جتهای جنگنده به یک پایگاه هوایی اروپایی، به کشور های پشتیبان منطقه پرواز ممنوع در لیبی پیوسته است. پیش از این هم قطر و امارات متحده عربی با اعزام چندین جت جنگنده، به نیروهای حافظ منطقه پرواز ممنوع در لیبی پیوسته بودند. روز گذشته (سه شنبه) یکی از فرماندهان ناتو اعلام کرد که از آغاز عملیات هوایی بر فراز لیبی بیش از ۳۰ درصد از توان نظامی آن کشور نابود شده است. در همین حال، زد و خورد میان نیروهای دولتی و مخالفان برای تسلط بر شهر مصراته همچنان ادامه دارد. رهبران نیروهای شورشی لیبی ناتو را به سهل انگاری در حفاظت از جان غیر نظامیان متهم کرده اند، ولی فرماندهی ناتو، روز چهارشنبه، با صدور بیانیه یی وعده داد که برای حفاظت از جان شهروندان غیر نظامی در آن کشور از تمام امکانات خود استفاده کند.
 


 روز چهارشنبه  دادگاه رسیدگی به اتهامات جنسی سیلویو برلوسکُنی ، نخست وزیر ۷۴ ساله ایتالیا در شهر میلان آغاز شد. آقای برلوسکُنی متهم به داشتن رابطه جنسی با « کریمه المحروق » دختر ۱۷ ساله مراکشی الاصل و پرداخت مزد به اوست . نخست وزیر ایتالیا همچنین متهم به سوء استفاده از مقام خود برای آزادی این دختر مراکشی است. بر پایه گزارشها، پلیس ایتالیا «کریمه» را به اتهام دزدی بازداشت کرده بود ولی با وساطت آقای برلوسکُنی او را آزاد کرد. برلوسکُنی و کریمه داشتن رابطه جنسی با یکدیگر را رد کرده اند. دقایقی پس از آغاز نخستین نشست این دادگاه، قاضی پرونده بدلیل عدم حضور نخست وزیر ایتالیا و کریمه در دادگاه ، ادامه رسیدگی به این پرونده جنجالی را به روز دوشنبه دهم خرداد ماه موکول کرد. دادگاه، در صورت مجرم شناختن آقای برلوسکُنی، می تواند اورا حداکثر به ۱۵ سال زندان محکوم کند.
 


گزارش های تازه از آبیجان حاکی است که گفت و گوها برای تسليم لوران باگبو، حاکم فعلی ساحل عاج، شکست خورده است و نيروهای نظامی هوادار واتارا، رقيب وی، به محل اقامت او حمله کرده و در صدد دستگيری آقای باگبو هستند.گزارش های تازه حاکی است که مذاکرات برای تسليم لوران باگبو، حاکم فعلی ساحل عاج، شکست خورده است و نيروهای نظامی هوادار رقيب وی به محل اقامت او حمله کرده و در صدد دستگيری آقای باگبو هستند. در حالی که گفت و گوها به منظور ترغيب آقای باگبو برای ترک قدرت و تسليم خود از روز سه شنبه آغاز شده بود، ولی روز چهارشنبه يک مقام دولتی فرانسه اعلام کرد که اين مذاکرات شکست خورده است. اين مقام که نامش فاش نشده است، گفته که آقای باگبو مايل نيست تا درباره تسليم شدن خود مذاکره کند. وی اظهار داشت که نيروهای فرانسوی در درگيری های اطراف کاخ رياست جمهوری دخالتی ندارند. همزمان يک سخنگوی نيروهای هوادار آلسان واتارا، رييس جمهور مورد تاييد سازمان ملل و جامعه جهانی، اعلام کرده است که آنها به مقر لوران باگبو حمله کرده اند. آفوسی بامبا به خبرگزاری رويترز گفت: «نيروهای واتارا در حال ورود به محل اقامت باگبو برای دستگيری وی هستند. وی هنوز بازداشت نشده اما تلاش ها در حال انجام است. نيروها داخل ساختمان هستند.» هنوز اطلاعات بيشتری از درگيری ها در اطراف کاخ رياست جمهوری ساحل عاج منتشر نشده است. حاکم فعلی ساحل عاج اعلام کرده است که حاضر نیست خود را تسلیم کند و این در حالی است که فرماندهان ارشد نظامی نزدیک به وی روز سه شنبه خود را به نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل تسلیم کرده اند. در حال حاضر تنها بخش کوچکی از نیروهای نظامی وفادار به لوران باگبو در کنار وی باقی مانده اند. بحران در ساحل عاج پس از آن آغاز شد که لوران باگبو در انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر گذشته خود را پيروز انتخابات معرفی کرد ولی سازمان ملل نتيجه اين انتخابات را به رسميت نشناخت و آلسان واتارا، رقيب وی را پيروز واقعی انتخابات دانست. به دنبال خودداری آقای باگبو از ترک مقام رياست جمهوری، نيروهای نظامی هوادار آلسان واتارا مناطق وسيعی از ساحل عاج از جمله آبيجان، پايتخت، را به تصرف خود در آوردند و کاخ رياست جمهوری را محاصره کردند. روز دوشنبه نيروهای حافظ صلح فرانسوی و ديگر صلح‌بانان سازمان ملل متحد کنترل فرودگاه آبيجان، بزرگ‌ترين شهر ساحل عاج، را در دست گرفتند و فرانسه برای مهار خشونت‌ها در اين کشور غرب آفريقا، ۳۰۰ نظامی ديگر را به ساحل عاج اعزام کرد. شمار کشته‌شدگان در درگيری‌های چند روز اخير ساحل عاج صدها نفر و بنا بر برخی منابع نزديک به يک هزار نفر گزارش شده و تعداد آوارگان شهر آبيجان نيز يک ميليون نفر ذکر شده‌ است.
 


بر اساس گزارش تازه ای که « سازمان امنيت و همکاری اروپا» تهيه کرده است در حال حاضر ۵۷ روزنامه نگار در ترکيه در زندان به سر می برند و به نظر می رسد که اين کشور بالاترين رقم روزنامه نگاران زندانی را در جهان دارد.بر اساس گزارش تازه ای که « سازمان امنيت و همکاری  اروپا» تهيه کرده است در حال حاضر ۵۷ روزنامه نگار در ترکيه در زندان به سر می برند و به نظر می رسد که اين کشور بالاترين رقم روزنامه نگاران زندانی را در جهان دارد. به نوشته وب سايت « فری ميديا» بر اساس گزارش های نهادهای مدافع آزادی مطبوعات در ماه دسامبر سال گذشته کشورهای چين و ايران با ۳۴ روزنامه نگار زندانی در صدر اين فهرست قرار داشتند. اما در چند ماهه اخير دولت ترکيه که از نامزدان پيوستن به اتحاديه اروپا است، تقريبا دو برابر آن تعداد روزنامه نگار زندانی دارد. اين مسئله باعث انتقاد و نگرانی های شديدی در مورد تعهد دولت اين کشور به آزادی مطبوعات و مشروعيت وجه دمکراتيک ترکيه شده است. رقم ۵۷ نفر که در گزارش « سازمان امنیت و همکاری اروپا» قيد شده با ارزيابی های يک نهاد ملی و بين المللی به نام « تريبون دفاع از آزادی روزنامه نگاران» همخوانی دارد. اين نهاد در برگيرنده بسياری از انجمن های دفاع از آزادی مطبوعات از جمله « انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ترکيه» است. مقام مسئول آزادی رسانه ها در « سازمان امنیت و همکاری اروپا» از دولت ترکيه خواسته است تا مقررات مربوط به نظارت برفعالت روزنامه نگاران و رسانه ها را با موازين اين سازمان در رعايت آزادی مطبوعات انطباق دهد. وی در نامه ای خطاب به احمد داود اوغلو وزير خارجه ترکيه، نوشته است که مقررات ناظر بر فعاليت رسانه ها در ترکيه بايد اصلاح شود و اين سازمان حاضر است در اين زمينه با ترکيه همکاری کند. « دونيا ميياتويچ» مسئول آزادی رسانه ها در« سازمان امنیت و همکاری اروپا» می گويد: « هم اکنون رقمی بين ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ پرونده قضايی عليه روزنامه نگاران ترکيه در دست بررسی است. اين تعداد زياد موجب نگرانی ما در مورد روش برخورد دستگاه قضايی با روزنامه نگاران شده و اين احتمال وجود دارد که در آينده تعداد بيشتری زندانی شوند.» به گفته وی دولت ترکيه برای مقابله با تروريسم از حق مشروعی برخوردار است ولی اين مسئله نبايد باعث محدوديت روزنامه نگاران و رسانه ها شود. وی تاکيد می کند که غير قانونی کردن فعاليت روزنامه نگاران و تعقيب قضايی آنها فقط بايد در مواردی اجرا شود که تروريسم و ديگر اشکال خشونت به شيوه ای صريح و آگاهانه ترويج می شود. وب سايت « فری ميديا» در ادامه از قول گزارش تازه « سازمان همکاری و امنيت اروپا» نقل می کند که بخش اعظم روزنامه نگاران زندانی در ترکيه با توسل به مقررات ويژه دولت اين کشور تحت عنوان مبارزه با تروريسم و تبليغ به نفع اين گروهها و يا بر اساس قوانينی که تشکيل گروههای مسلح و يا عضويت در يک چنين گروههايی را مجازات می کند بازداشت شده و منتظر محاکمه هستند. علاوه بر اين دادستانی ترکيه در اين موارد خواستار مجازات شديد و دادن احکام زندان طولانی مدت به روزنامه نگاران شده و قوه قضايی ترکيه نيز چنين احکامی را صادر کرده است.   در برخی از موارد روزنامه نگاران به دوره های زندانی بيشتر از صد سال محکوم شده اند.و يا براساس موارد اتهام و پرونده هايی که برای برخی ديگر تنظيم شده است تعدادی از روزنامه نگاران با مجازات هايی مثل ۳ هزار سال زندان روبرو هستند. برای برخی ديگر چندين پرونده قضايی تشکيل شده و به عنوان مثال دو روزنامه نگار ترک هر يک ۱۵۰ پرونده دارند. « سازمان امنیت و همکاری اروپا» در متن گزارش جديد خود تاکيد می کند که هم قوانين و هم نحوه اجرای آنها در مورد فعاليت روزنامه نگاران و رسانه ها بايد اصلاح شوند. به گفته اين نهاد دولت ترکيه در اکثر اين موارد با تکيه بر قوانين ضد تروريسم و مبارزه با فعاليت های ضد حکومتی روزنامه نگاران را بازداشت کرده و محل نگهداری آنها زندان های امنيتی ويژه ای است که در آن خلافکاران و مجرمين خطرناک زندانی هستند. اين نهاد همچنين يادآوری می کند که در اکثر موارد تحقيقات پيرامون بازداشت و محاکمه روزنامه نگاران در ترکيه نتوانسته است به اطلاعات لازم و دقيق دست يابد. به همين خاطر ممکن است در برخی موارد مضامين مندرج در اين گزارش کاملا دقيق نباشد. به گفته اين سازمان در بسياری از موارد محاکمه روزنامه نگاران، به بهانه ملاحظات امنيتی به وکلای مدافع اجازه داده نشده که از تمام جزئيات پرونده آنها مطلع شوند.
 


جلسه دادگاه مربوط به پرونده ارتباط جنسی سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزير ايتاليا با یک دختر زیر سن قانونی، روز چهارشنبه در شهر میلان آغاز شد اما پس از دقایقی، پایان این جلسه اعلام و تشکیل جلسه بعدی به ۳۱ ماه مه موکول شد.جلسه دادگاه مربوط به پرونده ارتباط جنسی سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزير ايتاليا با یک دختر زیر سن قانونی، روز چهارشنبه در شهر میلان آغاز شد اما پس از دقایقی، پایان این جلسه اعلام و تشکیل جلسه بعدی به ۳۱ ماه مه موکول شد. نخست‌وزیر ۷۴ ساله ایتالیا متهم شده‌است که سال گذشته در ازای پرداخت پول، با یک رقاصه مراکشی‌تبار به نام «کریمه المحروق» معروف به «روبی» که در آن تاریخ هفده سال سن داشته ارتباط جنسی برقرار کرده است. اتهام دیگری که متوجه سیلویو برلوسکونی است این است که گفته می‌شود او از منصب دولتی خود برای اعمال نفوذ در پلیس و آزاد کردن «کریمه المحروق» از زندان سوءاستفاده کرده‌است. بنا بر گزارش‌ها، سیلویو برلوسکونی و کریمه المحروق هیچ‌کدام روز چهارشنبه در جلسه دادگاه حضور نیافتند و سیلویو برلوسکونی ترجیح داد به جای آن در جلسه هیئت دولت حضور پیدا کند. نخست وزیر ایتالیا اتهامات یادشده را رد می‌کند و آنها را «تلاش‌ گروه‌های چپگرا برای تخریب چهره» خود می‌داند. کریمه المحروق نیز با تکذیب روسپی بودن خود، رابطه جنسی با نخست‌وزیر ایتالیا را رد می‌کند. این در حالی است که شاکیان این پرونده می‌گویند وی در ۱۳ مورد با سیلویو برلوسکونی ارتباط جنسی داشته‌است. در صورت مجرم شناخته شدن برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا ممکن است با مجازاتی تا حداکثر ۱۵ سال زندان مواجه شود. روز چهارشنبه خبرنگاران از حدود صد شبکه تلویزیونی در جلوی ساختمان دادگاه تجمع کردند و صد خبرنگار دیگر نیز به داخل ساختمان دادگاه راه داده شدند. در میان اسامی کسانی که قرار است در این دادگاه شهادت بدهند نام جرج کلونی، بازیگر مشهور هالیوودی، نیز دیده می‌شود. کریمه المحروق می‌گوید که جرج کلونی را در یکی از میهمانی‌های نخست‌وزیر ایتالیا دیده است. آقای کلونی می‌گوید که وی تنها یک بار با آقای برلوسکونی ملاقات کرده و آن نیز برای جمع‌آوری اعانه برای منطقه دارفور سودان بوده‌است. هیئت قضات دادگاه که از سه قاضی زن تشکیل شده قرار است در مورد مورد شهادت جرج کلونی در این پرونده تصمیم‌گیری کند. قرار است در چند هفته آینده ۲۰ هزار صفحه مدرک و سند در خصوص این پرونده به دادگاه ارائه شود و قرار است در حدود ۴۰ زن به عنوان شاهد در این دادگاه حضور پیدا کنند. آقای برلوسکونی در دوران نخست‌وزیری خود بارها به دلیل اتهاماتی درباره زندگی شخصی خود و فساد اداری و مالی مورد هجوم جناح‌های مختلف قرار گرفته‌است. سیلویو برلوسکونی، دسامبر گذشته بار دیگر موفق شد تا با اختلافی اندک از پارلمان این کشور رأی اعتماد بگیرد و همچنان در سمت خود باقی بماند . به دنبال اعلام ابقای سمت برلوسکونی هزاران نفر از مخالفان آقای برلوسکونی در شهرهای ایتالیا دست به اعتراض زدند، مرکز شهر رم در محاصره پلیس ضد شورش قرار گرفت و نیروهای پلیس با مخالفانی که مواد آتش‌زا و گلوله‌های رنگی به سمت ساختمان سنا پرتاب می‌کردند برخورد کردند.
 


يک فرمانده عالی رتبه نظامی آمريکا گفت که ايران حوزه نفوذ خود در آمريکای لاتين را افزايش داده و شمار سفارتخانه های این کشور در این منطقه دو برابر شده است. ژنرال داگلاس فريزر گفت: ايران در پی پیدا کردن راه هايی برای دور زدن تحریم ها است.يک فرمانده عالی رتبه نظامی آمريکا گفت که ايران حوزه نفوذ خود در آمريکای لاتين را افزايش داده و آن را به فراتر از مرزهای ونزوئلا رسانده است. به گزارش آسوشيتد پرس، ژنرال «داگلاس فريزر» رييس ستاد فرماندهی جنوبی ارتش آمريکا گفت که ايران شمار سفارتخانه های خود در آمريکای جنوبی را در شش سال گذشته و سال ۲۰۰۵، دو برابر کرده و از شش حوزه نمايندگی، به ۱۷ رسانده است. ضمن اين که سال گذشته ميزبان رييس جمهوری سه کشور بوليوی، گویان و ونزوئلا بود. ژنرال فريزر روز سه شنبه به سنای آمريکا گفت: «ايران در پی افزايش فعاليت های ديپلماتيک خود است تا بدين وسيله فشار تحريم ها عليه برنامه اتمی جمهوری اسلامی را کم کند و راه هايی برای دور زدن آن ها پيدا کند.» وی همچنين به روابط نزديک ميان محمود احمدی نژاد با هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا که حدود ۱۲ سال است قدرت را در دست دارد اشاره کرده و گفت که در حوزه همکاری های ديپلماتيک و اقتصادی دو طرف در حال تقويت روابط هستند ولی در حوزه های ديگر هنوز اين همکاری ها نامشخص و نامعلوم است. ژنرال فريزر گفت: «نه تنها پروازهای هفتگی ميان کاراکاس و تهران انجام می شود، که رواديد ميان ايران با ونزوئلا، نيکاراگوا و بوليوی برداشته شده و از اين رو نمی توان به طور مشخص رديابی کرد چه افرادی مشغول سفر هستند. همين بخش است که باعث نگرانی است و از همين رو ما آن را به دقت زيرنظر داريم.» وی افزود ايران با اين کار سعی می کند همکاری های نفتی و انرژی خود را باز نگه دارد و به لحاظ فناوری و حوزه تجارت مالی، خود را از انزوا خارج کند. ژنرال داگلاس فريزر در مورد افزايش قدرت نظامی ونزوئلا، به خريدهای اخير کاراکاس اشاره کرده و گفت که اين کشور حدود هشت تا ۱۲ ميليارد دلار سلاح، از روسيه، چين و اسپانيا، از جمله سلاح های اتمی خريده و اين نگرانی وجود دارد که اين گونه تسليحات به دست گروه های غير قانونی بيفتد. ايالات متحده آمريکا پيشتر هم به ونزوئلا هشدار داده بود که مرتکب نقض تحريم های شورای امنيت در مورد ايران نشود. هرچند واشينگتن گفته هنوز مدرکی که نشان دهد ونزوئلا تحريم های ايران را نقض کرده، به دست نياورده است. بر پايه تحريم‌های کنگره آمريکا که در همسويی با چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران صادر شده است، اين کشور هر شرکت بين‌المللی را که فرآورده‌های نفتی پالايش شده به ايران صادر کند، تحريم می‌کند و شرکت‌های بين‌المللی که کالا و خدمات برای افزايش توليد بنزين به ايران بفروشند نيز تحريم خواهند شد. همچنين واسطه‌های نفتی و کسانی که در صادرات بنزين به ايران همکاری کنند نيز در فهرست سياه وزارت خزانه‌داری آمريکا قرار خواهند گرفت. پيشتر گزارش‌هايی منتشر شده بود که می‌گفت ونزوئلا محموله‌هايی از بنزين به ايران فروخته است. وزير نفت ونزوئلا در اواسط بهمن ماه سال گذشته اين خبرها را تکذيب کرد و گفت که کاراکاس در حال حاضر به ايران بنزين نمی‌فروشد. پيشتر نيز بر اساس توافق تهران و کاراکاس، ونزوئلا متعهد شده بود روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزين به ايران صادر کند، اما حال وزير نفت ونزوئلا بدون ذکر تاريخ دقيق متوقف شدن اين صادرات تأکيد می‌کند که ايران مشکلات خود در زمينه بنزين را حل کرده است و به همين دليل ونزوئلا ديگر به اين کشور بنزين صادر نمی‌کند.
 


باراک اوباما قرار است روز بيستم ماه آوريل در یک جلسه پرسش و پاسخ زنده در فیس بوک شرکت کند. در این جلسه مارک زاکربرگ موسس فیس بوک و همينطور شريل سندبرگ مدير عامل اين موسسه نیز شرکت می کنند. باراک اوباما قرار است روز بيستم ماه آوريل در یک پرسش و پاسخ زنده در فیس بوک شرکت کند. در این جلسه  مارک زاکربرگ موسس فیس بوک و همينطور شريل سندبرگ مدير عامل اين موسسه نیز شرکت می کنند. اين برنامه توسط صفحه فيس بوک کاخ سفيد ترتيب داده شده و مباحث آن روند احياء اقتصادی آمريکا و بودجه مربوط به اختراعات و تحقيقات است. در اين جلسه گفتگوی زنده باراک اوباما همچنين به سئوالات علاقمندان که از طريق ديوار پستی فيس بوک و يا وب سايت رسمی کاخ سفيد، whitehouse.gov ، ارسال شوند پاسخ خواهد گفت. فيس بوک گزارش زنده اين جلسه را در روز بيستم ماه آوريل، راس ساعت ۴.۴۵ دقيقه عصر به وقت شرقی آمريکا پخش خواهد کرد. کاخ سفيد و شرکت فيس بوک درست يک روز پس از اعلام رسمی شرکت باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی رياست جمهوری آينده آمريکا خبر برگزاری اين جلسه را از طريق يوتيوب، پيامک های تلفنی و صفحه ويژه ای در فيس بوک منتشر کردند. به نوشته سايت فناوری «مشبل» (Mashable) با وجوديکه باراک اوباما اولين رئيس جمهور آمريکا است که در کارزار انتخاباتی و دوران رياست جمهوری خود از برتری ها و امتيازات رسانه های اجمتاعی مدرن استفاده کرده است ولی اولين رئيس جمهوری نيست که در يک برنامه زنده فيس بوک شرکت می کند. جورج بوش، رئيس جمهور سابق آمريکا، در ماه نوامبر و همزمان با برنامه های تبليغاتی برای معرفی کتاب خاطرات خود در يک برنامه زنده در دفتر مرکزی موسسه فيس بوک شرکت کرد. به نظر می رسد که بخشی از انگيزه های برگزاری جلسه گفتگو و پرسش و پاسخ زنده آقای اوباما در دفتر فيس بوک جهت دادن ( کاناليزه کردن) مراجعات مثبت به صفحه کاخ سفيد در فيس بوک است.   در حال حاضر صفحه فيس بوک کاخ سفيد چيزی نزديک به يک ميليون مراجعه مثبت دارد در حاليکه تعداد مراجعات مثبت به صفحه شخصی باراک اوباما روی فيس بوک حدود ۱۹ ميليون است. آگهی مربوط به برگزاری اين جلسه در صفحه فيس بوک کاخ سفيد مشخصا مراجعات مثبت را برای اين صفحه برجسته کرده و مورد تاکيد قرار داده است.
 


روزنامه های چهارشنبه ايران، اظهارات اسماعيل احمدی مقدم درباره تاثير شبکه های اجتماعی از جمله فيس بوک و توئيتر بر سازماندهی اعتراضات مردمی به ويژه راهپيمايی ۲۵ بهمن ۸۹ و همچنين اقدامات نيروی انتظامی برای سرکوب اين اعتراضات را منعکس کرده اند. تصويب طرحی برای « تشکيل هيات امنيتی- قضايی » به منظور « نظارت بر سازمان های غيردولتی » در مجلس شورای اسلامی، و « گسترش اعتراضات به قيمت قبض های گاز و احتمال عقب نشينی دولت » نيز از ديگر عناوين روزنامه های ۱۷ فروردين ماه است. روزنامه ها همچنين گزارش داده اند که سازمان پزشکی قانونی شمار کشته شدگان بر اثر تصادفات رانندگی در تعطيلات نوروز سال ۹۰ را بيش از « ۱۲۰۴ نفر » اعلام کرده است. « فرمانده نيروی انتظامی: فيس بوک و توئيتر اعتراضات را سازماندهی می کنند » روزنامه های کيهان و دنيای اقتصاد ضمن انتشار سخنان فرمانده نيروی انتظامی درباره « نقش فيس بوک و توئيتر در سازماندهی اعتراضات » دو سال اخير و به ويژه اعتراضات سال ۱۳۸۹ ، از قول وی نوشته اند « شبکه‌های اجتماعی مثل فيس‌بوک و توئيتر امروز قدرت ايجاد کرده و ناراضيان پراکنده را جمع و سازماندهی می کنند.» اسماعيل احمدی مقدم البته آن گونه که روزنامه دنيای اقتصاد نوشته از معترضان و مخالفان ايرانی به عنوان « ناراضيان و مجرمان » نامبرده و مدعی شده که نيروی انتظامی برای مقابله با شبکه های اجتماعی و گسترش اعتراضات در سال جاری بايد « حرکت جديدی » را برای رسيدن به « زيرساخت های يک امنيت مدرن در کشور آغاز کند.» فرمانده نيروی انتظامی با تاکيد براينکه « داشتن اطلاعات صحيح و به موقع اهميت بسيار زيادی دارد که در هر شرايطی شما بتوانيد پيش‌بينی‌کنيد حريف می‌خواهد چه اقدامی کند »، گفته « در صحنه‌هايی از ليبی، مصر و جاهای ديگر که اين روزها اتفاق می‌افتد، حاکمان اين کشورها وقتی می‌خواهند برای مردم پيام بدهند، شما احساس می‌کنيد اينها ۱۰ تا ۲۰ سال است که در جامعه خودشان نبوده‌اند و وقتی هم راجع به حوادث و مسائل داخلی کشورشان صحبت می‌کنند مورد تمسخر و خنده مردم خود قرار می گيرند.» به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد، احمدی مقدم از راهپيمايی اعتراض آميز سبزها در ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران و ديگر شهرهای ايران به عنوان نمونه ای نامبرده که فعاليت های اينترنتی معترضان و شبکه های فيس بوک و توئيتر در سازماندهی آن نقش موثری داشتند ولی ادعا کرده که « دشمنان در ۲۵ بهمن توفيقی پيدا نکردند.» روزنامه کيهان، وابسته به جناح حاکم، نيز خبر داده که اسماعيل احمدی مقدم خارج شدن کنترل جرايم اجتماعی از دست نيروی انتظامی را ناشی از درگيری اين نيرو با اعتراضات سياسی سال های ۸۸ و ۸۹ توصيف کرده و با تاکيد براينکه اعتراضات دو سال اخير جمهوری اسلامی را « در عرصه خارجی بسيار دچار چالش کرد و در صحنه داخلی نيز فضا بيش از حد سياسی شد » گفته « اگر اين اتفاقات نمی افتاد، در حال حاضر کشور در شرايط سياسی، اقتصادی و امنيتی بهتری قرار داشت.» به گزارش اين روزنامه، فرمانده نيروی انتظامی درباره نقش نيروهای تحت امر خود در برخورد با اعتراضات سياسی سال های ۸۸ و ۸۹ نيز گفته « هرچقدر برخوردها کم باشد، ممکن است باز هم بخشی از جامعه را منتقد خودش کند، و در چنين شرايطی نارسايی هايی بروز می کند و در ميدان بحران ناهماهنگی ها بيشتر خودش را نشان می دهد و کاستی هايی نيز وجود دارد.» تشکيل هيات امنيتی- قضايی برای نظارت بر سازمان های غيردولتی روزنامه های روزگار و قدس خبر داده اند که طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصويب رسيده که بر اساس آن با حضور نمايندگان نهادهای حکومتی از جمله نهادهای امنيتی و قضايی، « هيات عالی نظارت » برای کنترل ان.جی.او ها تشکيل می شود. به نوشته روزنامه قدس، روز سه شنبه و در ادامه بررسی « طرح تأسيس، فعاليت و عملکرد سازمان های مردم نهاد » مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که «هیأت عالی نظارت بر عملکرد سازمان های مردم نهاد » يا همان ان.جی.او ها با حضور « معاونان وزير کشور، وزير امور خارجه، وزير اطلاعات » و « نمايندگان تام الاختيار قوه قضاييه، نيروی انتظامی، سازمان صدا و سيما، سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمان تبليغات اسلامی، سازمان بسيج ، کميته امداد امام، مرکز امور مساجد » به همراه « نماينده منتخب سازمانهای ملی » و « نماينده دستگاه های تخصصی حسب مورد با حق رأی » تشکيل شود. براساس اين طرح « يک نماينده از سوی شورای عالی استان ها و يک نفر از نمايندگان عضو کميسيون اجتماعی مجلس به انتخاب مجلس » نيز « به عنوان ناظر » در هيات عالی نظارت بر سازمان های مردم نهاد، حضور خواهند داشت. همچنين در همه استان های کشور نيز « هیأت نظارت استان» با ترکيبی مشابه « هيات عالی نظارت بر سازما های مردم نهاد » تشکيل می شود که « معاون سياسی استاندار و نمايندگان تام الاختيار ادارات کل اطلاعات، دادگستری، نيروی انتظامی، سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمان بسيج، سازمان تبليغات اسلامی، کميته امداد، امام جمعه مرکز استان » از جمله اعضای آن هستند. روزنامه روزگار نيز طی سرمقاله ای با عنوان « ان.جی .او ها و نظارت » هشدار داده که با تشکيل هيات نظارت مرکب از نمايندگان نهادهای امنيتی و انتظامی و ديگر نهادهای حکومتی بار ديگر فشار و برخورد با ان.جی.او ها شدت می گيرد. به نوشته اين روزنامه « تهديد، توقيف، لغو مجوز فعاليت، تهديد به ضبط ساختمان و مواردی نظير اين مشکلات و مسائل پيش روی سازمان های مردم نهاد ايران است، مشکلاتی که با سياستگذاری های اين چنينی نه تنها راه به جايی نمی برد، بلکه فعاليت کنونی و حداقلی ان.جی.اوها را نيز محدودتر خواهد کرد.» روزنامه روزگار با اشاره به سياست های دولت محمود احمدی نژاد در برخورد با ان.جی.او ها، به مقامات حکومتی يادآوری کرده که «فعاليت ان.جی.او ها صنفی است و نه سياسی » و « ان.جی.او ها بايد ضربه گير تخلفات دولت باشند و نه مديحه سرا و مجيز گوی دولت.» سرمقاله نويس روزنامه روزگار با اظهار تاسف از سياست های دولت در قبال ان.جی.او ها نوشته « متاسفانه می بينيم دولت اين روزها به فعاليت "نهادهای به اصطلاح غيردولتی اما کاملا دولتی" اميدوارتر از نهادهای مدنی است که سال ها تجربه و فرصت خود را در حوزه های تخصصی سپری کرده اند.» سازمان پزشکی قانونی: کشته شدن دستکم ۱۲۰۴ نفر در تصادفات رانندگی نوروز روزنامه های جام جم و مردمسالاری آمار سازمان پزشکی قانونی از شمار قربانيان تصادفات رانندگی طی نوروز ۹۰ را منتشر کرده و خبر داده اند که دستکم ۱۲۰۴ نفر در تعطيلات نوروزی بر اثر تصادف رانندگی کشته شده اند. به نوشته روزنامه جام جم، عبدالرزاق برزگر معاون پزشکی و آزمايشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور روز ۱۶ فروردين اعلام کرد که « بر اساس اطلاعات رسيده از مراکز پزشکی قانونی به بخش آمار اين سازمان، جمع کشته‌های تصادفات نوروزی امسال در سراسر کشور ۱۲۰۴ نفر است.» معاون سازمان پزشکی قانونی کشور همچنين گفته که « آمار ذکر شده از تلفات، آمار اوليه اين سازمان است که به صورت فوری از استان‌ها گردآوری شده و به دليل امکان اضافه شدن تلفات از بين مصدومان حوادث رانندگی نوروزی که در بيمارستان‌ها بستری هستند، آمار نهايی در هفته دوم ارديبهشت اعلام می‌شود.» روزنامه مردمسالاری نيز ضمن انتشار آمار کشته شدن دستکم ۱۲۰۴ نفر بر اثر تصادفات رانندگی نوروز سال ۹۰ ، نوشته که عبدالرزاق برزگر معاون سازمان پزشکی قانونی کشور « بدون اعلام کاهش يا افزايش اين آمار نسبت به سال ۸۹ » گفته است « اميدواريم پس از جمع‌بندی نهايی آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی نوروز سال ۹۰، شاهد کاهش اين ارقام نسبت به مدت مشابه سال قبل باشيم زيرا با آمار‌های موجود نمی‌توان در مورد افزايش يا کاهش تلفات حوادث رانندگی اظهار نظر کرد.» پيش از اين جمعيت هلال احمر اعلام کرده بود که آمار ثبت‎ شده در تصادفات رانندگی سراسر کشور از ۲۵ اسفند ۸۹ تا ۱۴فروردين سال ۹۰ نشان می دهد که در جريان تعطيلات نوروزی ۳۱۲ نفر کشته و ۵۸۹۲ مجروح شده اند. آمارهای منتشر شده از سوی نيروی انتظامی حتی از آمار جمعيت هلال احمر نيز کمتر بود و حتی فرمانده نيروی انتظامی نيز مدعی شده بود که شمار جان باختگان در تصادفات رانندگی نوروز سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ « بيش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.» «گسترش اعتراضات به قيمت قبض های گاز و احتمال عقب نشينی دولت» روزنامه جهان صنعت در شماره چهارشنبه گزارش منتشر کرده از « گسترش اعتراضات مردم و نمايندگان مجلس به افزايش بی سابقه قبض های گاز» و احتمال داده که دولت محمود احمدی نژاد در مقابل اين اعتراضات عقب نشينی خواهد کرد. جهان صنعت با اشاره به حذف يارانه ها و « افزايش قيمت حامل‌های انرژی در ايران که خود يکی از صاحبان بزرگ منابع انرژی است » يادآوری کرده که مردم سال ۸۹ را به هر ترتيبی سپری کردند، « اما آغاز افزايش قيمت قبوض گاز، برق، آب و... آن هم در فصل سرد سال نه تنها مردم بلکه بسياری از مسئولان و مهره‌های کليدی کشور را هم شوکه کرده و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشته است.» به گزارش اين روزنامه در حال حاضر « قيمت گاز و نحوه محاسبه آن به چالشی جدی بدل شده » اما « پس از گذشت ۱۶ روز از فروردين‌ماه ۹۰ ، شرکت ملی گاز هنوز تعرفه گاز بها را برای هفت ماه گرم سال اعلام نکرده » و « پاسخگوی شکايات مشترکان درباره افزايش قيمت قبوض گاز نيست.» جهان صنعت نوشته که عدم پاسخ گويی مقام های دولتی «به اعتراضات مردم دامن زده به نحوی که بسياری از نمايندگان و امامان جمعه هم از اين روند ناراضی بوده و معتقدند تداوم اين رفتار می‌تواند مشکلی جدی در مسير اجرای قانون حذف يارانه ها به دنبال داشته باشد. اين روزنامه اظهارات اخير محمود احمدی نژاد که گفته است «اگر تغييرات قيمت مشکل‌ساز شود در کنار مردم هستيم» ناشی از نگرانی دولت نسبت به گسترش اعتراضات توصيف کرده و نوشته « دولت دهم در حال عقب‌نشينی است و احتمال دارد که به زودی قبوض گاز با کاهش قيمت اصلاح شود چراکه افزايش قيمت گاز نارضايتی عمومی و حتی مشکلات درون ساختمانی را برای مردم ايجاد کرده و اصلاح اين روند يک ضرورت جدی و لاجرم باشد.»
 


جاسم حسين علی عضو پارلمان بحرين و از رهبران « وفاق» گروه اصلی اپوزيسيون شيعه در بحرين و جنيو عبدو، کارشناس امور ايران در دو مرکز مطالعاتی در واشنگتن، در ستون ديدگاههای وب سايت « الجزيره» به تحليل حوادث اخير در بحرين پرداخته و می نويسند: « از تبليغات جمهوری اسلامی چنين بر می آيد که شيعيان بحرين به کمک کشور شيعه و همسايه بزرگ خود تکيه دارند ولی واقعیت درست خلاف اين است. اپوزيسيون شيعه بحرين از حکومت ايران چيزی نمی خواهد مگر عدم دخالت در بحران سياسی و رقابت های مذهبی اين پادشاهی کوچک حاشيه خليج فارس.» جاسم حسين علی عضو پارلمان بحرين و از رهبران « وفاق» گروه اصلی اپوزيسيون شيعه در این کشور و جنيو عبدو، کارشناس امور ايران در دو مرکز مطالعاتی در واشنگتن، در ستون ديدگاههای وب سايت « الجزيره» به تحليل حوادث اخير در بحرين پرداخته و می نويسند: « از تبليغات جمهوری اسلامی چنين بر می آيد که شيعيان بحرين به کمک کشور شيعه و همسايه بزرگ خود تکيه دارند ولی واقعیت درست خلاف اين است. اپوزيسيون شيعه بحرين از حکومت ايران چيزی نمی خواهد مگر عدم دخالت در بحران سياسی و رقابت های مذهبی اين پادشاهی کوچک حاشيه خليج فارس.» خواست اصلی گروه های اصلی اپوزيسيون بحرين استقرار يک نظام پادشاهی مشروطه نظير آن چيزی است که در برخی از کشورهای اروپای غربی حاکم است. محورهای مطالبات ديگر آنها عبارتست از: تشکيل يک دولت منتخب، آزادی مطبوعات و رسانه ها، رفع محدودت ها از جامعه مدنی و پايان دادن به قوانين و عملکرد های تبعيض آميز در مورد اقليت های دينی غير سنی. به عنوان مثال رفع نابرابری در قوانين استخدامی و اشتغال، رفع تبعيض در توزيغ ثروت و درآمد ملی و در نهايت پايان دادن به تمام روشهای مالی و اداری ناعادلانه. همزمان با توجه يکجانبه جامعه جهانی به بحران ليبی، گروههای اصلی اپوزيسيون بحرين تمام تلاش خود را به خرج داده تا استقلال و تمايز خود از حاکمان ايران را نشان دهند. شيخ علی دبير کل « وفاق» گروه اصلی در ميان اپوزيسيون شيعه، در ماه مارس اعلام کرد که اين گروه به هيچ وجه در پی برقراری نظامی شبيه به ولايت فقيه نيست. به نوشته دکتر جاسم حسين علی و جنيو عبدو، با وجود همه اين مسائل، حکومت ايران سعی کرده مردان جوان ايرانی را به بحرين بفرستد تا در کنار شيعيان در تظاهرات شرکت کرده و شايد به باور خود همراه آنها بجنگند. مشخص است که حکومت ايران با وانمود کردن « يگانگی» بين شيعيان دو کشور می خواهد هر چه بيشتر در بحران بحرين دخالت کرده و آن را به سمت اهداف خود سوق دهد. واقعيت اين است که بحرين يکی از پيشرفته ترين جنبش های سياسی منطقه را دارد و خواست اصلاحات در نظام حکومتی مربوط به ماههای اخير نيست بلکه سابقه آن به دوره قبل از استقلال اين کشور در سال ۱۹۷۱ باز می گردد. از نگاه اکثر شيعيان بحرين ورود نيروهای نظامی عربستان سعودی توطئه حاکمان بحرين برای ساکت کردن مردم و ممانعت از حرکت به سمت يک نظام دمکراتيک است. و برای حاکمان عربستان سعودی دخالت نظامی در بحرين يک پيام صريح به شيعيان ساکن نواحی شرقی آن کشور است که آنها نيز به نوبه خود خواستار اصلاحات سياسی اند. دخالت نظامی عربستان سعودی دو پيامد منفی داشته است: دولت عربستان بحرين را تحت فشار قرار داده تا در مقابله با معترضان خشونت بيشتری نشان دهد تا به باور خود از گسترش نفوذ ايران جلوگيری کرده وشيعيان عربستان را نيز بترساند. از سوی ديگر حکومت ايران از حضور نظامی عربستان به عنوان حربه ای برای تهديد حکومت بحرين استفاده کرده و چنين وانمود می کند که قصد حمايت از شيعيان سرکوب شده در يک کشور همسايه را دارد. دکتر جاسمم حسين علی و جنيو عبدو خاطرنشان می کنند که تحت تاثير اين عوامل اوضاع منطقه خليج فارس به نسبت گذشته بحرانی تر است. حکومت ايران از تمام روشهای ممکن برای اعمال فشار بر حکومت بحرين استفاده خواهد کرد. در مقابل حکومت بحرين نيز احتمالا دست به مقابله خواهد زد و يکی از راههای اعمال فشار بر ايران محکوم نمودن اقدامات جمهوری اسلامی توسط شورای همکاری خليج فارس خواهد بود که شامل کشورهای بحرين، امارات عربی متحده، کويت، قطر، عربستان سعودی و عمان است. اما در اين شرايط چه می توان کرد؟ بسياری از فعالان سياسی در بحرين، به درست و يا به غلط ، انتظار دارند که دولت آمريکا به گسترش دمکراسی در آن کشور کمک کند. اما مشکل اين است که اکثر مقامات، سايستگذاران و فرماندهان نظامی آمريکا معتقدند که الويت با ليبی است و بنابراين اپوزيسيون بحرين به حال خود رها شده است. شايد بحران انسانی و جنگ در ليبی شديدتر باشد ولی در صورت بروز ناآرامی ها و تشديد بحران در بحرين دولت آمريکا محتمل خسارت بيشتری خواهد شد. بسياری از مردم بحرين چنين می انديشند که آمريکا برای منافع خود ترجيح می دهد که رژيم های ديکتاتوری در منطقه خليج فارس به حکومت خود ادامه دهند و آمريکا در هراس از اتحاد شيعيان بحرين با حکومت ايران، به عربستان سعودی اجازه داده که در آن کشور دخالت نظامی بکند. اين دو کارشناس در پايان تحليل خود يادآوری می کنند که تنها شروط مهم برای پايان بحران بحرين عدم مداخله ايران و عربستان سعودی در امور داخلی اين کشور، تشويق حاکمان بحرين به مصالحه با معترضان و موضع گيری صريح آمريکا در برابر وقوع هر گونه بحران نظامی يا جنگ در اين منطقه است که در آن صورت احتمالا ايران به نسبت ساير بازيگران ديگر پيروزی بيشتری کسب خواهد کرد.
 


شالکه در ميلان، سه شنبه، نتيجه ای غير قابل تصور را مقابل ديدگان ۷۳ هزار تماشاگر به جا گذاشت. شاگردان رالف رنگنيک با نتيجه‌ ۵ - ۲ اينتر را در هم کوبيدند. سه شنبه شب از دور رفت مرحله‌ يک چهارم نهايی ليگ قهرمانان اروپا دو بازی برگزار شد که حاصل آن دو ديدار پر گل بود.رئال مادريد با ۴ گل تاتنهام را در سانتياگو برنابئو از پيش رو برداشت و شالکه در ميلان، نتيجه ای غير قابل تصور را مقابل ديدگان ۷۳ هزار تماشاگر به جا گذاشت. شاگردان رالف رنگنيک با نتيجه‌ ۵ - ۲ اينتر را در هم کوبيدند. شکست تحقيرآميز اينتر شالکه در شبی تاريخی، اينتر مدافع عنوان قهرمانی در اين رقابت ها را در ورشگاه جوزپه مه آتسا، مغلوب هنرنمايی خود کرد. در اين مسابقه شاگردان لئوناردو خيلی زود مقابل تيم آلمانی به گل رسيد. دژان استانکوويچ با شوتی سهمگين دروازه‌ مانوئل نوير که سنگربان تيم ملی آلمان هم هست را در همان نخستين دقيقه‌ بازی فرو ريخت. در دقيقه‌ ۱۷ ماتيپ بازی را تساوی کشاند. اينتر اما در دقيقه‌ ۳۴ باز هم از حريف پيش افتاد. استبان کامبياسو با ضربه‌ سر به ديگو ميليتو پاس داد تا او با ضربه ای دقيق، مجدداً تيمش را پيش بياندازد. اما اين برتری هم تدوام نداشت و دو تيم دوباره در دقايق پايانی نيمه اول به تساوی رسيدند. ادواردو ده اليويرا ملقب به ادو گل دوم شالکه را به ثمر رساند. شالکه نيمه‌ دوم را طوفانی آغاز کرد. در دقيقه‌ ۵۳ جفرسون فارفان توانست رائول گونزالس را در محوطه جريمه پيدا کند و ضربه‌ اين فوق ستاره اسپانيايی، شالکه را برای نخستين بار در اين بازی پيش انداخت. هنوز اينتر از شوک اين گل به خودش نيامده بود که آندرا رانوچيا به اشتباه دروازه‌ خودی را باز کرد تا نتيجه ۴-۲ روی اسکوربورد ورزشگاه حک شود. وقتی چيوو در دقيقه‌ ۶۲ با دريافت کارت زرد دوم از زمين بازی بيرون رفت، کار به مراتب برای اينتر دشوارتر شد. ادو در دقيقه‌ ۷۵ گل دوم خودش و گل پنجم تيمش را به ثمر رساند. با اين نتيجه شگفت انگيز، حالا اينتر فقط روی کاغذ حذف نشده است! کريمی در غياب ماگات هم بازی کرد در نمايش تاريخی شالکه مقابل اينتر، علی کريمی ستاره ايرانی شالکه نيز نخستين بازی خود را برای اين تيم انجام داد تا در اين پيروزی بزرگ سهيم باشد. او در دقيقه ۸۷ به جای رائول گونزالس به ميدان آمد. اين در حالی بود که پس از اخراج فليکس ماگات از شالکه، بسياری از رسانه های ورزشی کار کريمی را در شالکه پايان يافته تلقی کرده بودند. زيرا به زعم آن ها، کريمی نا آماده و ۳۲ ساله فقط به خاطر علاقه قلبی ماگات به اين تيم پيوسته بود. اما اين بازيکن ايرانی با کاهش چشمگير وزن بدن و تمرينات منسجم و فشرده در شالکه، چنان نظر رالف رنگنيک سرمربی تيمش را جلب کرد که نه تنها در فهرست ۱۸ نفره تيمش قرار گرفت، بلکه در جريان بازی نيز به زمين رفت. اتفاقی که حتی در دوران حضور ماگات نيز رخ نداده بود. ترکيب شالکه در اين بازی به اين شرح بود: مانوئل نوير، هانس سارپی، بنديکت هوويدس، کيرياکوس پاپادوپولوس، آتسوتو يوشيدا، الکساندر بائوم يوهان(لوکاس اشميتز)، ژورادو(جوليان دراکسلر)، خوئل ماتيپ، ادو، جفرسون فارفان و رائول گونزالس(علی کريمی) طوفان رئال رئال مادريد نيز شبی پر هيجان را به هوادارانش هديه کرد. شاگردان مورينيو مقابل تاتنهام، در دقيقه‌ ۴ با ضربه‌ سر آده بايور به گل اول رسيدند. پيتر کراوچ مهاجم لاغراندام و بلندبالای تاتنهام در دقيقه‌ ۱۴ با کارت قرمز از زمين اخراج شد تا کار برای شاگردان ردنپ فوق العاده سخت شود. در دقيقه‌ ۵۷ امانوئل آده بايور مهاجم توگويی کهکشانی ها باز هم با ضربه‌ سر دروازه‌ تاتنهام را فرو ريخت. آنخل دی ماريا ستاره آرژانتينی رئال در دقيقه‌ ۷۲ با شليک به زاويه‌ مخالف، نتيجه را ۳-۰ کرد. کريستيانو رونالدو هم در دقيقه‌ ۸۷ با دريافت پاس کاکا و با شوتی دقيق، از زاويه بسته دروازه گومز را برای چهارمين بار باز کرد. گفتنی است در دو ديدار ديگر اين مرحله‌ چهارشنبه شب بارسلونا ميزبان شاختار دونتسک است و در ديداری پر هيجان، چلسی در استمفوردبريج با منچستريونايتد رويارو خواهد شد.
 


وزارت کشور بلاروس ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را طرح و نقشه دولت‌ها و سازمان‌های بیگانه دانست. یکی از سخنگویان وزارت کشور بلاروس، روز سه‌شنبه گفت که تحقیقات درباره ناآرامی‌های اخیر، "رد پای انکارناپذیری از توطئه بیگانگان را برای تغییر نظام" نشان می‌دهد. مخالفان در بلاروس، دولت الکساندر لوکاشنکو (lukashenko) را به برگزاری انتخابات غیر عادلانه متهم می‌کنند. در جریان راه‌پیمایی بزرگ مخالفان، در اواخر دی‌ماه، نیروهای امنیتی بلاروس، نزدیک به ۶۰۰ تن از معترضان و بیش‌تر نامزدهای رقیب الکساندر لوکاشنکو را بازداشت کردند.
 


عفو بین‌الملل حکومت یمن را به خشونت بیش از اندازه در برابر معترضان و نادیده گرفتن حق زندگی انسان‌ها متهم کرد. سازمان عفو بین‌الملل، روز سه‌شنبه، با انتشار تازه‌ترین گزارش خود از جامعه بین‌الملل خواست تا بر علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن و دیگر اعضای حکومت او که مسئول کشته‌شدن انسان‌ها هستند، فشار بیشتری وارد کنند و مصونیت آنان را تضمین نکنند. شاهدان عینی روز سه‌شنبه (دیروز) از تیراندازی نیروهای امنیتی و انتظامی به معترضان در شهر "تَعِز" و از درگیری‌هایی در شهر "حُدیده" خبر داده بودند. به گزارش عفو بین‌الملل، از آغاز اعتراض‌ها در یمن در ابتدای سال نو میلادی تا کنون، نزدیک به یکصد تن کشته شده‌اند.
 


در پی عدم توافق میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا بر سر بودجه، باراک اوباما هشدار داد که توقف فعالیت دولت فدرال، بشدت به اقتصاد ایالات متحده ضربه خواهد زد. اگر مجلس نمایندگان تا روز جمعه بودجه شش ماهه را تصویب نکند، دولت آمریکا نخواهد توانست حقوق هزاران کارمند را بپردازد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه گفت که اگر لازم باشد رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه را به کاخ سفید دعوت خواهد کرد تا برای این بن‌بست، راه‌حلی بیابند.
 


شرکت توکیو الکتریک می‌گوید موفق شده است جلو نشت آب‌های آلوده به مواد اتمی، از نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس آرام را بگیرد. به گزارش آسوشیتدپرس، شرکت توکیو الکتریک (تپکو) مسئول عملیات نیروگاه اتمی آسیب دیده فوکوشیما، روز سه‌شنبه اعلام کرد که توانسته است با تزریق سیلیکات سدیم در خاک اطراف نیروگاه، جلو ورود مواد اتمی بیشتر به اقیانوس آرام را بگیرد. عملیات تزریق مواد شیمیایی به زمین، در نزدیکی راکتور شماره دو و در محلی است که گفته می‌شود شکاف بزرگی در دیواره محفظه رآکتور، سبب نشت مواد رادیواکتیو و آلودگی خاک هوا و دریا شده است.
 


یکی از فرماندهان نیروهای مخالف معمر قذافی، از کندی و کم‌کاری نیروهای ناتو انتقاد کرد. عبدالفتاح یونس، وزیر کشور پیشین لیبی که به مخالفان پیوسته است، روز سه‌شنبه در نشستی خبری در شهر بنغازی، تهدید کرد که اگر ناتو عملکرد خود را اصلاح نکند موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش خواهد کرد. برخی فرماندهان نیروهای مخالف معمر قذافی می‌گویند کندی نیروهای ناتو در انجام حملات هوایی، باعث شد تا نیروهای حکومتی شهر مصراته را محاصره کنند و در این میان شمار دیگری از مردم کشته شدند. با این حال ناتو می‌گوید برای حفظ جان شهروندان در مصراته، آن‌چه را ممکن بوده انجام داده است.
 


مقام‌های سازمان ملل و دولت فرانسه می‌گویند در باره چگونگی تسلیم شدن رئیس جمهوری پیشین ساحل عاج گفت‌وگوهایی با او انجام شده است. در همین حال لوران باگبو، رئیس جمهوری شکست خورده در انتخابات ساحل عاج، در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه یادآور شد که گفت‌وگوهایی برای آتش‌بس نظامی انجام شده است اما در زمینه سیاسی هنوز تصمیمی گرفته نشده و او هنوز خود را پیروز انتخابات شش ماه پیش می‌داند. بنابر آخرین گزارش‌ها، در پی محاصره اقامتگاه لوران باگبو به دست نیروهای هوادار آلاسان واتارا که سازمان ملل او را فرد پیروز انتخابات ساحل عاج می‌شناسد، رییس جمهوری پیشین و خانواده‌اش هم‌اینک در پناهگاه زیرزمینی کاخ ریاست جمهوری پناه گرفته‌اند.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته