در لیبی، یک سخنگوی نیروهای مخالف معمر قذافی میگوید تهاجم قوای دولتی به شهر مصراته دستکم ۳۰ کشته بر جای گذارده است. وی گفت، قوای وفادار به رهبر لیبی، روز شنبه شهر مصراته را از سه جبهه مورد حمله قرار دادند. به گفته این سخنگوی مخالفان، نیروهای مسلح مخالف حکومت لیبی توانستهاند با مقابله با قوای قذافی، از پیشروی آنها جلوگیری کنند. پیشتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرده بود که عملیات در اطراف شهر مصراته را افزایش میدهد. یک مقام ناتو که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که هواپیماهای ناتو پانزده تانک را در نزدیکی شهر مصراته هدف حمله قرار دادهاند.
آیتالله امجد، از استادان اخلاق و عرفان اسلامی، از برخوردهای صورت گرفته با تشییعکنندگان پدر میرحسین موسوی «به شدت» انتقاد کرده و اینگونه رفتارها را «سخیف و به دور از منطق» و «مغایر با موازین اسلامی و اخلاقی» دانسته است.سایت کلمه گزارش داده است آیتالله امجد، از استادان اخلاق و عرفان اسلامی، از برخوردهای صورت گرفته با تشییعکنندگان پدر میرحسین موسوی «به شدت» انتقاد کرده و اینگونه رفتارها را «سخیف و به دور از منطق» و «مغایر با موازین اسلامی و اخلاقی» دانسته است. بیشتر بخوانید: ا طلاعیه فرزندان میرحسین موسوی در مورد درگذشت پدربزرگشان تجلیل از میرحسین موسوی در پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز مجاهدین انقلاب جلوگیری از برگزاری مراسم ختم پدر موسوی را محکوم کرد کیهان: تسلیت به موسوی نشانگر اصرار هاشمی در عدم مرزبندی با فتنه است به گزارش کلمه و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیتالله محمود امجد، وی ضمن ابراز همدردی با میرحسین موسوی، به شدت از برخوردهای صورت گرفته انتقاد و آن را محکوم کرده است. آیتالله محمود امجد در سال ۱۳۸۸ و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درباره میرحسین موسوی گفته بود: «من به صداقت آقای موسوی یقین پیدا کردهام و اگر همه کره زمین غیر این را بگوید من از یقین خود دست بر نخواهم داشت.» میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه در خانه خود در تهران و در حالی که نزدیک به ۵۰ روز از حصر و بازداشت خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد میگذشت، به دلیل کهولت سن از دنیا رفت. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۱ فرودین ضمن ایجاد ا خلال در مراسم تشییع جنازه پدر میرحسین موسوی، از برگزاری مراسم ختم نیز جلوگیری کرده و چندین نفر را نیز بازداشت کردند. در همین حال علی شکوریراد، عضو جبهه مشارکت نیز در وبلاگ خود تصاویری از جواد سلیمی، داماد میرحسین موسوی، منتشر کرده که به گفته وی حکایت از ضرب و شتم شدید او داشت. از سوی دیگر وبسایت جرس، در گفتوگو با شماری از نزدیکان پدر میرحسین موسوی گزارش داده است که در خانهای که جنازه پدر میرحسین در آنجا بوده، ماموران امنیتی، با پوشش نقاب و ماسک و عینک دودی و چفیه بودند تا شناسایی نشوند. یکی از نزدیکان خانواده موسوی به جرس میگوید: «یکی از ماموران که کلتی به کمر بسته بود که انگار زندانبان اصلی میرحسین بود خطاب به او گفت: "وقت رفتنه. بعد مهندس بلند شدند و حرفی زدند که همگی ناراحت شدیم ، ایشان گفتند که به خاطر خطر سلامتی پدرم به ایشان نگفته بودم که علی شهید شده و پدرم نمیدانست ولی الان فهمیده و در کنار اوست...بعد هم باز تکرار کردند: صبر،صبر،صبر."» علی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی در عاشورای سال ۱۳۸۸ به دست تکتیراندازان کشته شد و پدر میرحسین موسوی نیز در کنار وی در قطعه ۹ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است. اخلال در تشییع جنازه اسماعیل موسوی، و نیز ممانعت از برگزاری مراسم ختم وی درحالی است که، به نوشته سایت کلمه، وی با آیتالله خامنهای نسبت فامیلی داشته و پیش از انقلاب نیز در خانه خود به وی مدتی پناه داده بود.
به دنبال درگیریهای روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف و انتشار گزارشهایی در باره کشته شدن شماری از اعضای مجاهدین خلق در این درگیریها، اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است، با اعزام بازرسان بینالمللی به این اردوگاه موافقت کند.به دنبال درگیریهای روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف و انتشار گزارشهایی در باره کشته شدن شماری از اعضای مجاهدین خلق در این درگیریها، اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است، با اعزام بازرسان بینالمللی به این اردوگاه موافقت کند. بیشتر بخوانید: عفو بینالملل خواستار تحقیق در مورد حمله به اردوگاه اشرف شد آمريکا از حمله نيروهای عراقی به اردوگاه اشرف ابراز نگرانی کرد به گزارش خبرگزاری آلمان، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه با انتشار بیانیهای با اشاره به درگیریهای روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، خواستار خویشتنداری دو طرف و تلاش برای یافتن «راهحلی مسالمتآمیز و پایدار» برای این مساله شده است. در جریان درگیریهایی که بامداد روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف روی داد، شماری از ساکنان این اردوگاه کشته و عدهای نیز زخمی شدند. در حالی که منابع امنیتی در عراق اعلام کردهاند، تنها سه تن از اعضای مجاهدین خلق در این درگیریها کشته شدهاند، سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده است، ۲۵ تن از اعضای این گروه از جمله شش زن در حمله سربازان عراقی کشته شدهاند. اردوگاه اشرف که در شمال استان دیاله عراق قرار گرفته است، محل سکونت حدود سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است که در اوایل دهه هشتاد میلادی و در جریان جنگ میان عراق و ایران به عراق نقل مکان کرده و از حمایت صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق، برخوردار شده بودند. سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۲ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شده بود. هر چند این گروه همچنان از سوی ایالات متحده آمریکا در لیست گروههای تروریستی قرار دارد، اما به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند. اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت عراق در تابستان سال ۲۰۰۸ مسئولیت اردوگاه اشرف را بر عهده گرفت. در این میان کاترین اشتون در بیانیه خود با اشاره به رویدادهای روز جمعه در اردوگاه اشرف آورده است: «اتحادیه اروپا همواره از دولت عراق خواسته است، از به کارگیری خشونت پرهیز کرده و به حقوق انسانی ساکنان اردوگاه اشرف احترام بگذارد.» گفتنی است، پیشتر نیز سازمان عفو بینالملل، از دولت عراق خواسته بود، درباره درگیریهای روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، «بیدرنگ» تحقیقات مستقلی انجام دهد. در این میان در حالی که ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به «حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف» ابراز نگرانی کرده است، حامد البیاتی، نماینده دایم عراق در سازمان ملل متحد اعلام کرده است، کشورش اعضای سازمان مجاهدین خلق را به ایران تحویل نخواهد داد.
اتحادیۀ اروپا از دولت عراق خواست اجازه دهد ناظران بین المللی از محل استقرار نیروهای سازمان مجاهدین خلق که روز جمعه مورد حملۀ ارتش عراق واقع شد بازدید به عمل آورند. درخواست اتحادیۀ اروپا ساعاتی پس از آن مطرح می شود که جمهوری اسلامی حمله عراق را علیه مجاهدین خلق ستود. فرماندۀ نیروی زمینی ارتش عراق روز شنبه ضمن دفاع از حمله به قرارگاه اشرف و بیان اینکه نخستین تحریک ها از سوی مجاهدین انجام شده گفت در این حمله سه نفر از ساکنان قرارگاه کشته شده اند. مجاهدین خلق تعداد کشته شدگان را بسیار بیش از این تعداد می داند.
به گفتۀ مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادى انرژى پارس، با برنامه ريزى وزارت نفت براى توسعه فازهاى گازى مستقر در این منطقه، طی سال جاری ۱۶ ميليارد دلار سرمايه گذارى مى شود. به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی سيد پيروز موسوى روز شنبه هدف از این سرمایه گذاری را رسيدن به توليد روزانه ۷۰۰ ميليون متر مكعب گاز عنوان کرد.
نبرد میان نیروهای حکومتی لیبی و مخالفان روز شنبه در خیابان های شهر کلیدی اجدابیا Ajdabiya ادامه یافت. در این درگیری ها نیروهای وفادار به معمر قذافی رهبر لیبی متوسل به آتش توپخانه و تاکتیک های جنگ چریکی شدند. به گفته منابع پزشكى دستكم ۸ نفر در اين درگيرى ها كشته شده اند. تصرف مجدد شهر اجدابیا، به نیروهای دولتی این امکان را می دهد که پناهگاه اصلی مخالفان در شهر بنغازی Benghazi را نیز مورد حمله قرار دهند. پیشروی نیروهای معمّر قذّافی به سمت بنغازی از زمان حملۀ هوایی نیروهای بین المللی در حمایت از مردم غیر نظامی متوقف شده بود.
گزارش های رسیده از یمن حکایت از حملۀ پلیس این کشور به تظاهرکنندگان در شهر تعز Taez می کند. بنا به گفتۀ منابع پزشكى، روز شنبه دستكم ۱۴ نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمى شده اند، و سیصد نفر نیز بر اثر استنشاق گاز اشك آور نيازمند دريافت كمك هاى پزشكى بوده اند. طى درگيرى هاى روز جمعه در شهر تعز ۴ نفر كشته و بيش از صدنفر زخمى شده بودند.
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاههای سانتریفیوژ در ایران خبر داده و گفته است، خارج کردن میلههای سوخت هستهای از رآکتور نیروگاه بوشهر در اواخر سال گذشته به دلیل «ملاحظههای ایمنی» صورت گرفته بود.فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاههای سانتریفیوژ در ایران خبر داده و گفته است، خارج کردن میلههای سوخت هستهای از رآکتور نیروگاه بوشهر در اواخر سال گذشته به دلیل «ملاحظههای ایمنی» صورت گرفته بود. فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه در سخنان خود در مراسم پنجمین جشن روز ملی فناوری هستهای از طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاههای سانتریفیوژ در ایران خبر داده است. بیشتر بخوانید: «تلاش ایران براى گسترش غنىسازى ۲۰ درصدى اورانیوم» صالحی: ساخت قطعات هستهای در کرج کشف جدیدی نیست وی همچنین با بیان این که روند غنیسازی اورانیوم در ایران با به کارگیری سانتریفیوژهای نسل اول و با «بالاترین راندمان» ادامه دارد، اظهار داشته است: «برای بهینهسازی ماشینهای سانتریفیوژ به منظور افزایش توان جداسازی، ماشینهای نسل دوم نیز تولید و آزمایش شدهاند.» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین افزوده است: «در ادامه این تحقیقات، ماشینهای نسل سوم نیز در سازمان انرژی اتمی ایران، طراحی شد که آزمایشهای آن با موفقیت به پایان رسیده است.» اعلام خبر طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاههای سانتریفیوژ در ایران تنها اندکی پس از آن صورت گرفته است، که یک گروه مخالف جمهوری اسلامی از وجود کارخانهای در نزدیکی تهران خبر داده بود که گفته میشود در برنامه هستهای جمهوری اسلامی «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنیسازی اورانیوم به شمار میآید. تلاش جمهوری اسلامی برای طراحی و ساخت دستگاههای سانتریفیوژهای پیشرفتهتر در حالی صورت میگیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است، فعالیتهای حساس هستهای خود از جمله غنیسازی اورانیوم را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگافزارهای هستهای را نیز دارد، متوقف سازد. در این میان محمود احمدینژاد، رئیس دولت دهم، نیز که در مراسم پنجمین جشن روز ملی فناوری هستهای سخن میگفت، خواستار سرعت گرفتن فعالیتهای هستهای در ایران شده و گفته است، ایران باید به مرکز تولید و صدور فنآوری هستهای تبدیل شود. وی همچنین با اشاره به نامگذاری روز بیستم فروردین ماه به عنوان روز ملی فنآوری هستهای گفته است: «اگر این روز با روزهای تاریخی گذشته مقایسه شود، میتوان آن را بهتر از ملی شدن صنعت نفت دانست، چرا که عزت و هویت ملت ایران در هستهای شدن در سطح بسیار گسترده و عمیقتری از ملی شدن نفت به وقوع پیوست.» این سخنان در حالی بیان میشود که اصرار ایران به غنیسازی اورانیوم و سرپیچی از تن دادن به قطعنامههای شورای امنیت، تشدید تحریمهای بینالمللی علیه ایران را به دنبال داشته است. از سوی دیگر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در بخش دیگری از سخنان خود در جشن روز ملی انرژی هستهای، دلیل خارج کردن میلههای سوخت هستهای از رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر در اسفند ماه گذشته را «ملاحظههای ایمنی» اعلام کرده است. به دنبال انتشار گزارشهایی درباره خارج کردن میلههای سوخت هستهای از قلب رآکتور بوشهر در اواخر سال گذشته خورشیدی مقامهای ایرانی اعلام کرده بودند، این اقدام به منظور «انجام برخی از آزمایشها و اقدامات فنی» صورت گرفته است. گفتنی است، در اواخر مرداد ماه سال گذشته خورشیدی انتقال میلههای سوخت هستهای به محفظه رآکتور این نیروگاه آغاز شده و در نهایت در آبان ماه همان سال عملیات سوختگذاری این نیروگاه و قرار دادن میلههای سوخت در درون رآکتور انجام شده بود. به دنبال انتشار گزارشها درباره خارج ساختن میلههای سوخت هستهای از قلب رآکتور بوشهر، برخی از کارشناسان و منابع خبری از احتمال آسیب رساندن بدافزار رایانهای استاکسنت به نیروگاه بوشهر سخن گفته بودند. هر چند مقامهای جمهوری اسلامی بارها تاکید کردهاند که کرم رایانهای استاکسنت به سامانههای اصلی نیروگاه اتمی بوشهر صدمه نزده است، اما دیمیتری روگوزن، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ماه ژانویه گذشته گفته بود، کرم رایانهای استاکسنت میتوانست باعث بروز یک فاجعه هستهای مانند چرنوبیل در بوشهر شود. در این میان رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیما و لزوم توجه به مقررات ایمنی هستهای گفته است: «به همین منظور قبل از زمین لرزه و سونامی اخیر در فوکوشیما و به هنگام ارائه پیشنهاد طرف روسی مبنی بر بازنگری در بارگذاری سوخت نیروگاهی اتمی بوشهر، جمهوری اسلامی ایران در مسیر اثبات تاکید خود بر رعایت موازین ایمنی هستهای، این پیشنهاد را پذیرفت و اکنون با امعان نظر به فاجعه اخیر، حقانیت رویکرد ما در این عرصه بر همگان هویدا شده است.» شرکت اتماسترویاکسپورت روسیه که مسئولیت نظارت بر ساخت نخستین نیروگاه هستهای ایران را برعهده دارد، روز جمعه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده بود، کار سوختگذاری دوباره نیروگاه هستهای بوشهر را آغاز کرده است.
نیروهای امنیتی سوریه در حمله به جمع معترضانی که برای تشییع جنازه کشته شدگان تظاهرات روز جمعه در شهر درعا گرد هم آمده بودند آتش گشودند. عمّار غرابی رییس سازمان ملی حقوق بشر سوریه،گفت چندین نفر در تیراندازی های امروز زخمی شده اند. به دلیل محدودیت های شدیدی که دولت سوریه بر رسانه ها اعمال می کند خبرهای بیشتری در این زمینه مخابره نشده است. روز جمعه دستكم ۲۲ نفر در حملۀ نيروهاى انتظامى به تظاهرات در شهر درعا كشته شده بودند.
منابع بیمارستانی در قاهره میگویند در پی شلیک پلیس و نیروهای ارتش به تظاهرکنندگان، دو نفر کشته شدهاند؛ هزاران نفر از مردم مصر روزهای جمعه و شنبه با حضور در میدان تحریر، خواستار پایان حکومت ارتش و تحویل آن به یک دولت غیر نظامی شدند.منابع بیمارستانی در قاهره میگویند در پی شلیک پلیس و نیروهای ارتش به تظاهرکنندگان، دو نفر کشته شدهاند؛ هزاران نفر از مردم مصر روزهای جمعه و شنبه با حضور در میدان تحریر، خواستار پایان حکومت ارتش و تحویل آن به یک دولت غیر نظامی شدند. در همین حال وزارت بهداشت مصر نیز در آمار رسمی خود اعلام کرده است که در اعتراضهای روز شنبه یک نفر کشته و ۷۱ نفر زخمی شدهاند. از روز جمعه هزاران نفر از مردم مصر بار دیگر در میدان تحریر قاهره گرد آمدند و خواستار محاکمه حسنی مبارک و اطرافیانش شدند؛ معترضان همچنین شعارهایی علیه حکومت نظامیان این کشور سر دادند و ژنرالهای ارتش را متهم کردند که در روند اصلاحات اخلال میکنند. تظاهرکنندگان در شعارهای خود تاکید میکردند تا هنگامی که ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح، استعفا نکند، از میدان تحریر نخواهند رفت؛ ژنرال محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع مصر و منصوب حسنی مبارک است. برپایه گزارش خبرگزاریها جمعه شب صدها تن از معترضان شب را در میدان تحریر قاهره به صبح رساندند و به گفته شاهدان عینی پیش از طلوع آفتاب سربازان ارتش و پلیس ضدشورش برای متفرق کردن آنها از گلولههای جنگی استفاده کردهاند. از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیهای اعللام کرد که در مواجهه با تظاهرکنندگان مصری افراط صورت گرفته است؛ وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر حقوق معترضان مصری، از ارتش این کشور خواسته است که در این باره تحقیق و تفحص کند. در همین حال گزارشها حاکی از آن است که عدهای از نظامیان مصری نیز به تظاهرکنندگان پیوسته و از خواستههای آنها حمایت کردند. در واکنش به وقایع میدان تحریر ارتش مصر نیز با صدور بیانیهای نسبت به هرگونه ناآرامی در این کشور هشدار داد. در بیانیه ارتش مصر آمده است: «نیروهای مسلح تاکید دارند که هیچگونه شورش یا اقدامی را که به منافع کشور و ملت ضربه بزند، تحمل نمیکنند.» محمد البرادعی، چهره مخالف حکومت مبارک، با این حال در پیامی که در توییتر منتشر شد، ارتش و معترضان را به خویشتنداری دعوت کرد و گفت: «اعتماد پایدار میان مردم و ارتش خط قرمز ماست و ما باید به خاطر کشور این اعتماد را حفظ کنیم.» اخوانالمسلمین نیز با صدور بیانیهای هر گونه اقدامی را که باعث تفرقه میان ارتش و مردم شود محکوم کرد و در عین حال خواستار پاسخ به مطالبات مردم شد. اخوانالمسلمین در بیانیه خود میگوید: «هنوز به بسیاری از خواستههای مردم پاسخ داده نشده است.» با وجود آنکه بسیاری از مردم، ارتش مصر را به خاطر شرکت نکردن در سرکوب اعتراضهای منجر به سقوط مبارک میستایند، اما در هفتههای گذشته گزارشهایی از دستگیری و شکنجه مخالفان منتشر شده که وجهه ارتش را خدشهدار کرده است. بسیاری از مخالفان میگویند که ارتش در روند انتقال قدرت مخفیکاری میکند و بخشی از مطالبات مردمی را نیز نادیده میگیرد. بخشی از مخالفتها در مصر نیز به نبود عزم جدی برای محاکمه حسنی مبارک و نزدیکانش برمیگردد.
جمهوری اسلامی روز شنبه اقدام عراق را در حمله به قرارگاه اشرف محل اسکان مجاهدین خلق ستایش کرد. این حمله که روز جمعه صورت گرفت، منجر به کشته شدن تعدادی از اعضای این سازمان شده است. نیروهای ارتش عراق می گوید این حمله در پی تحریکات شماری از اعضای این سازمان صورت گرفته است. علی اکبر صالحی وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت نیروهای عراقی «حق» داشته اند که به این قرارگاه حمله کنند.
مردى در يك مركز خريد در غرب هلند روز شنبه اقدام به شليك به سوى مردم كرد و دستكم ۶ نفر را كشت. در این حمله تعدادی نیز زخمی شدند و سپس ضارب اقدام به خودکشی کرد. یک مقام محلی گفت این مرد در شلوغ ترین ساعت خرید به سوی جمع خانواده هایی که در میانشان کودکان هم بودند آتش گشود. به گفتۀ شاهدان عینی این مرد حدود بیست سال داشته است.
وزرای اقتصاد اتحادیۀ اروپا روز شنبه از تدابیر دشوار ریاضت اقتصادی به عنوان روشی الزامی برای غلبه بر بحران بدهی کشورهای منطقه دفاع کردند. وزیر اقتصاد اسپانیا در جمع وزرای اقتصاد اتحادیۀ اروپا که در مجارستان گرد هم آمده اند گفت کاهش بودجه ها الزامی است زیرا باید بر کسری بودجه غلبه کرد تا روند توسعه ادامه یابد. انتظار می رود نشست وزرای اقتصاد اتحادیۀ اروپا با تظاهرات گستردۀ مردم بوداپست در اعتراض به طرح کاهش حق بیکاری و سیستم بی ثبات حقوق بازنشستگی همراه شود.
۱۹ فروردین امسال برابر بود با شصتمین سالگرد خاموشی صادق هدایت، نویسنده صاحب نام ایرانی در خانه شماره ۳۷ خیابان شامپیونه پاریس. آقای هدایت در ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ در این مکان با استفاده از گاز به زندگی خود پایان داد. درباره زندگی و آثار صادق هدایت، بنیاد میراث فرهنگی در لندن در دومین هفته نوروز سال ۱۳۹۰ میزبان نمایش اولین فیلم مستند درباره این نویسنده فقید پیشگام در زمینه رمان مدرن فارسی بود و نیز رونمایی از مجموعه مقالههایی به زبان انگلیسی به نام صادق هدایت و دنیای شگفتانگیز او. همایون کاتوزیان، ویراستار و نویسنده مقدمه و دو مقاله این کتاب و استاد ادب و تاریخ دانشگاه آکسفورد سخنران اصلی گردهمایی روز چهارشنبه بنیاد میراث فرهنگی در لندن میهمان پیک فرهنگ است تا هم درباره کتاب تازه بگوید و هم درباره اولین فیلم مستند درباره صادق هدایت به نام «خانه ۳۷». در مورد کتاب «صادق هدایت و دنیای شگفتانگیز او» برای مخاطبان رادیو فردا بگویید. همایون کاتوزیان، استاد ادب و تاریخ دانشگاه آکسفورد این کتاب مجموعه مقالاتی است که در کنفرانس سده هدایت که کنفرانس بینالمللی بود که بنده در دانشگاه آکسفورد سازمان دادم، در آن کنفرانس ارائه شد. در نتیجه کتاب مجموعهای است از ۱۲ مقاله که سه مقاله از بنده است و ۹ تایش مال دیگران. یکی از مقالات بنده مقدمهاش است که در آنجا زندگی و آثار هدایت را خلاصه کردهام و ضمناً مختصراً شرح دادهام که ربط مقالات بعدی، مقالات دیگران را به زندگی و آثار هدایت نشان دادهام. این کنفرانس و ارائه مقالات که حالا ما در این کتاب چاپ کردهایم، یک مقدار بحث و گفتوگو درباره هدایت و آثارش را پیشتر برد. طبق معمول مقالاتی ارائه شدهاند از جمله مال خود من، که در آن بعضی حرفهایی که یا نزده شده، زده نشده بود درباره آثار هدایت یا اینکه به حد کافی زده نشده بود، خیلی مختصر. مثلاً خود بنده در کتابهایم بعضی از مسائل را مطرح کرده بودم خیلی مختصر به صورت گذرا. که آنجا فرصت پیدا کردم در طی دو مقاله به خصوص، آن دو مقاله که تخصصی بودند یکی زن در آثار صادق هدایت و دیگری سگ ولگرد هدایت، در آنجا به تفصیل بیشتری به این موضوعات بپردازم. دیگران هم همینطور. موضوعاتی که دیگران در موردش نوشتهاند و شما فکر میکنید نکات مهمی داشته، کدامها بودند؟ همهشان ارزش داشت. مثلاً محمد توکلی طرقی، درباره برخورد هدایت با ایدئولوژی ناسیونالیزم، این مطلبی بود که من سی چهل سال پیش مطرح کرده بودم و او دنبالش را گرفته بود و بحث خیلی جالبی کرده راجع به هدایت و ناسیونالیزم در چارچوب موج ناسیونالیستی دوره خودش. این خودش نکتهای است که هنوز جای تحقیق و بررسی دارد. از هر سو. چه از جهت زندگی هدایت و چه از جهت مسئله خود ایدئولوژی ناسیونالیستی. خانم «سیمید چیه وا» درباره نوعی برخورد به هدایت به بوف کور به خصوص در ارتباط با ادبیات کلاسیک فارسی و قیاس با یکی از قصائد منوچهری دامغانی... خیلی کار بدیعی بود و جالب بود که کسی بیاید و قیاسی کند، نه اینکه بگوید این بوف کور نتیجه فلان قصیده منوچهری است ولی قیاسی کند بین آن شاعر هزار سال پیش و این نویسنده معاصر. همچنین دیگران مثلاً خانم نسرین رحیمیه درباره برخورد هدایت با کافکا و به خصوص کتاب مسخ کافکا که ترجمه کرده بود. همینطور مقالات دیگری بود که همه جالب بودند. در مورد این فیلمی که برای اولین بار در خارج از ایران نمایش داده شد در انگلستان در لندن به نام خانه شماره ۳۷ درباره زندگی صادق هدایت چه نکتهای بود که توجه حاضران را جلب کرد؟ اولاً خانه شماره ۳۷ خانهای است در خیابان شامپیونه پاریس که در آن خانه صادق هدایت خودکشی کرد. به این جهت اسم فیلم را گذاشتهاند خانه شماره ۳۷. اما این فیلم سابقهاش این بود که کسانی که این فیلم را ساختند پنج شش سال پیش با من تماس گرفتند و آمدند آکسفورد و با من مصاحبه مفصلی کردند و گفتند ما میخواهیم این مستند را درباره کار هدایت... البته یکی از دوستان توصیهشان کرده بود و گفته بود اینها آدمهای جدی هستند. بعد رفتند و چند سال طول کشید. ازشان خبری نشد و راستش من فکر میکردم مسئله را رها کردهاند. ولی بعد هفت هشت ماه پیش برای من نوشتند که ایمیل کردند که این کار انجام شده و میل دارند که این در لندن در یک محفل بالای فرهنگی مثل آکادمی بریتانیا که با ما همکاری کرد برای نشان دادنش، دلشان میخواست که در لندن در یک همچین محمل و محفلی نشان داده شود و من ازشان خواستم که یک حلقه از آن فیلم را برای من بفرستند. فیلم را دیدم و دیدم که به عنوان یک کار مستند که برای اولین بار درباره کار و زندگی هدایت ساخته شده کار بسیار قابل قبولی است و این است که با میراث فرهنگی ایران تماس گرفتم و آنها را در جریان گذاشتم و مسئله به این ترتیب دنبال شد.
بر پایه گزارشهای خبرگزاریهای بینالمللی، نیروهای عراقی به اعضای مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف حمله کردهاند و در جریان این حمله تعدادی از اعضای این سازمان کشته و زخمی شدهاند. یکی از ساکنان اردوگاه اشرف از وضعیت نامناسب مجروحان این حادثه به دلیل محدودیتهای پزشکی میگوید.بر پایه گزارشهای خبرگزاریهای بینالمللی، نیروهای عراقی به اعضای مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف حمله کردهاند و در جریان این حمله تعدادی از اعضای این سازمان کشته و زخمی شدهاند. بر اساس گزارشهای منابع نزدیک به سازمان مجاهدین تا ظهر شنبه به دلیل جان باختن چند تن از مجروحان این حادثه شمار قطعی کشتهشدگان به ۳۳ نفر رسیده است. این در حالی که یکی از ساکنان اردوگاه اشرف در گفتوگو با رادیو فردا از وضعیت نامناسب مجروحان این حادثه به دلیل محدودیتهای پزشکی میگوید. نیروهای ارتش عراق، ساعت ۴:۳۰ بامداد روز جمعه به وقت محلی، به اردوگاه اشرف که بیش از سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق در آن سکونت دارند، حمله کردند. در توصیف این حادثه علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، گفته است که اعضای سازمان مجاهدین خلق آغازگر درگیری روز جمعه بودهاند. آقای دباغ این گونه توضیح داده است که یکصد عضو سازمان مجاهدین به نیروهای امنیتی و نظامی عراق حمله کردند، اما نیروهای عراقی از اسلحه استفاده نکردند. با این حال علی بهاری، یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف، به رادیو فردا میگوید که حمله نیروهای عراقی به این اردوگاه با انواع مختلف سلاح صورت گرفته است. وی میافزاید: «سلاحهایی که برای حمله و کشتار ساکنان اشرف استفاده شد، شامل مسلسلهای دستی، تیربار بی ام پی، توپ بی ام پی، نارنجکهای دودزا و ماشینهای آبپاش بود که تعدادی از شهدای ما به خاطر شلیک توپ سوختند. همچنین با ماشینهای زرهی و لودر و بولدوزر افراد را زیر گرفتند که فیلم تمام این صحنهها وجود دارد و ما در اختیار رسانهها قرار دادیم.» آقای بهاری اضافه میکند که «ما اصلاً سلاحی نداریم و از سال ۲۰۰۳ که با نیروهای ائتلاف قرارداد امضا کردیم، سلاحهای خود را تحویل دادیم و هیچ سلاحی در اختیار نداریم و دلیلی ندارد مقاومت کنیم. آنها از ابتدا برای اجرای طرح مشخصی که توافق بین نخستوزیر عراق و خامنهای بود به اشرف آمدند برای سرکوب اپوزیسیون ایران.» آمار کشتهها توسط خبرگزاریهای مختلف از جمله آسوشیتدپرس و رویترز از سه تا ۱۰ نفر گزارش شده است. این در حالی است که علی بهاری از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف از کشته شدن بیش از ۳۰ نفر خبر میدهد و میگوید: «تا این لحظه ۳۵ شهید داشتیم و دو سه نفر مجروح و تعدادی از اعضا در دست نیروهای عراقی هستند که میدانیم سه نفر آنها شهید شدهاند که آمار ۳۵ نفر با لحاظ این سه نفر است.» وی در مورد وضعیت مجروحان حادثه نیز میگوید که «۳۰۰ مجروح داشتیم که حال تعدادی از آنها وخیم است چون به آنها شلیک شده و ما هیچ امکاناتی برای معالجه شان نداریم. اینجا محاصره پزشکی است و از همه سو در محاصره هستیم. پزشکانی که قبلاً با پول خودمان به اینجا میآمدند و مریضهای ما را معالجه میکردند دیگر نمیتوانند بیایند، بنابراین تعداد شهدا دارد زیاد میشود. اینها عفونت میکنند و ما امکان جراحی نداریم.» پس از این اتفاق رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، از این حمله ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتنداری نیروهای عراقی شد. یکی از مشاوران حقوقی سازمان مجاهدین خلق در لندن نیز در گفتوگو با رادیو فردا از تماس خود با سفیر آمریکا در عراق خبر میدهد و میگوید: «من روز گذشته با سفیر آمریکا تماس گرفتم و وضعیت داخل پایگاه اشرف را برای او توضیح دادم . ما بر این باوریم اتفاقی که در کمپ اشرف رخ داده، قتل عام است و نیروهای عراقی بدون هیچ دیلی به آنها حمله کردهاند.» حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف در حالی صورت میگیرد که سازمان مجاهدین، روز پنجشنبه از وجود کارخانهای در نزدیکی تهران خبر داد که به گفته این گروه در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هستهای ایران نقش کلیدی داشته و بزرگترین تولیدکننده سانتریفیوژ برای غنیسازی اورانیوم است. در این بین علی کشتگر، فعال سیاسی ساکن پاریس، انتشار این خبر توسط سازمان مجاهدین خلق و سپس حمله به اردوگاه اشرف در روز جمعه را بیارتباط نمیداند و به رادیو فردا میگوید: «جمهوری اسلامی در حال حاضر در عراق نفوذ خاصی دارد و بارها سعی کرده این هممیهنان ما را که آنجا پناهنده هستند و در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند و همه ایرانیها باید از حقوق انسانی اینها دفاع کنند، مورد حمله قرار دهد. احتمالاً این حمله به افشاگری سازمان مجاهدین در مورد سانتریفیوژها ربط دارد.» جمهوری اسلامی که سازمان مجاهدین را گروهی تروریستی میداند، و بارها از مقامات عراق خواسته است ساکنان اردوگاه اشرف را به آنها تحویل دهد، روز شنبه از زبان وزیر خارجهاش این اقدام دولت عراق را مورد تقدیر قرار داد.
محمود احمدینژاد، رئیس دولت دهم، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی را با حفظ سمت به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده و بدین ترتیب اسفندیار رحیممشایی از این سمت برکنار شده است.محمود احمدینژاد، رئیس دولت دهم، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی را با حفظ سمت به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده و بدین ترتیب اسفندیار رحیممشایی از این سمت برکنار شده است. محمود احمدینژاد روز شنبه با صدور دو حکم جداگانه حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با حفظ سمت به عنوان معاون امور اجرایی رئیسجمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده است. بیشتر بخوانید: تلاش مشایی برای تاسیس هفت حزب در آستانه انتخابات محمد یزدی: مشایی با پول بیحساب مردم به دنبال رئیس جمهور شدن است محمود احمدینژاد در اواخر شهریور ۸۸، این چهره جنجالی دولت خود را به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده بود. همچنین به دنبال انتصاب علی سعیدلو، معاون اجرایی پیشین محمود احمدینژاد به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی در شهریور ماه سال ۱۳۸۸، مسئولیتهای معاونت اجرایی رئیس جمهور نیز به اسفندیار رحیممشایی سپرده شده بود. در روزهای اخیر و به دنبال برگزاری جشن جهانی نوروز در ایران، بار دیگر حملات شخصیتها و رسانههای تندرو حامی دولت به اسفندیار رحیممشایی بالا گرفته بود. در یکی از تازهترین حملات به رئیس دفتر محمود احمدینژاد، محمدتقی مصباحیزدی، از روحانیان حامی محمود احمدینژاد با اشاره به اظهارات اسفندیار رحیممشایی گفته است: «کسانی که بیشرمانه مکتب ایران را به جای مکتب اسلام معرفی میکنند، خودی نبوده بلکه غیرخودیاند و باید حواسمان جمع باشد.» وی همچنین گفته است: «ما اسلام را میخواهیم و هر کس اسلام را بخواهد خدمتگذار او هستیم و در این مسیر با کسی عقد اخوت نبستیم، هرکس از اسلام کج برود، ردش میکنیم.» همچنین علی مطهری، از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی نیز در نامهای خطاب به محمود احمدینژاد، که روز شنبه منتشر شده است، به شدت از سیاستهای فرهنگی دولت و از جمله برگزاری جش جهانی نوروز انتقاد کرده و آورده است: «حتی این مطلب به ذهن متبادر می شود که شما در زمان انتخابات ۸۴ و ۸۸ صداقت کافی به خرج ندادید و این افکار خود را آشکار نکردید و نگفتید: من فردی هستم مرید آقای مشایی و این افکار ویژه را درباره نوروز و مکتب ایران و مسئله حجاب و به طور کلی امور فرهنگی دارم.» محمود احمدینژاد در حکم خود برای انتصاب حمید بقایی به سمت سرپرستی نهاد ریاست جمهوری از «زحمات و خدمات ارزشمند» اسفندیار رحیممشایی سپاسگزاری کرده است. هر چند اسفندیار رحیممشایی از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری برکنار شده است، اما وی همچنان در پستهای پیشین خود به عنوان مشاور و رئیس دفتر رئیسجمهور باقی مانده است. وی همچنین مشاور ویژه رئیسجمهور در امور خاورمیانه است. پس از انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری خرداد ماه سال ۱۳۸۸ محمود احمدینژاد ابتدا اسفندیار رحیممشایی را به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب کرده بود که این اقدام با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی روبهرو شد و سرانجام آقای مشایی در اواخر تیر ماه از سمت معاون اولی محمود احمدینژاد کنارهگیری کرد.
نوشته ریچارد گلدستون، مسئول تهیه گزارش در مورد حمله اسرائیل به غزه، در روزنامه واشینگتن پست، در مورد اینکه اطلاع از نتیجه تحقیقات اسرائیل در مورد جنگ غزه، میتوانست منجر به تهیه گزارش متفاوتی از سوی وی شود، واکنشهای مختلفی را برانگیخت و از جمله روزنامه گاردین در مطلبی به پرسشها بیپاسخ در مورد این گزارش پرداخت.نوشته ریچارد گلدستون، مسئول تهیه گزارش در مورد حمله اسرائیل به غزه، در روزنامه واشینگتن پست، در مورد اینکه اطلاع از نتیجه تحقیقات اسرائیل در مورد جنگ غزه، میتوانست منجر به تهیه گزارش متفاوتی از سوی وی شود، واکنشهای مختلفی را برانگیخت. اما همزمان با آنکه این قاضی بازنشسته آفریقای جنوبی، چند روز بعد ضمن دفاع از گزارش خود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که تنها بخشی از آن در مورد ارتکاب جنایت جنگی از سوی اسرائیل لازم به تغییر است، روزنامه بریتانیایی گاردین به مرور این گزارش و تغییر مورد اشاره آقای گلدستون و نیز پرسشهای بیپاسخ در مورد آن پرداخت. این روزنامه چاپ لندن با نگاهی به گزارش ریچارد گلدستون در بررسی حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه، نوشت که از شواهد مندرج در این گزارش میتوان دید که سیاست دولت اسرائیل در این عملیات نه حملات هدفمند و مشخص بلکه یک جنگ بیملاحظه و بیمهار علیه ساکنان این بخش از قلمرو فلسطینیان بوده است. گاردین ادامه داد، برای صداقت گلدستون باید احترام فراوانی قائل شد، اما قضاوت در مورد سایر بخشهای این گزارش ۵۷۵ صفحهای یک موضوع دیگری است. گزارش گلدستون قرار بود حقایق را بازیابد و نه در یک قالب حقوقی در مورد این مسئله قضاوت کند. بر ملا شدن حقیقت در سه مورد باعث شده که ریچارد گلدستون بخشهایی از گزارش خود را پس بگیرد. این موارد عبارتند از: بمباران یک منزل مسکونی که به مرگ ۲۲ عضو یک خانواده فلسطین منجر شد ناشی از تصمیم اشتباه یک فرمانده اسرائیلی بود؛ اين افسر اسرائيلی سپس تحت تحقيقات قرار میگيرد؛ ارتش اسرائیل از آن زمان ۴۰۰ مورد از خطا و روشهای بدعملیاتی را در دست تحقیق دارد. ریچارد گلدستون میگوید اگر این حقایق را میدانست گزارشی که سرپرستی تنظیم آن بر عهده وی بوده بسیار متفاوت میبود. به نوشته گاردین، دو تن از سه عضو دیگر این هیئت حقیقتیاب با تغییر عقیده ریچارد گلدستون مخالفند. یکی از آنها به نام حنا جیلانی که قبلاً در یک کمیسیون تحقیق مشابه در مورد حوادث دارفور عضویت داشته، معتقد است که هیچ چیزی در مورد مضمون این گزارش تغییر نکرده است. عضو دیگر این هیئت به نام دزموند تراورز، یک کارشناس تحقیقات جنایی بینالمللی، نیز معتقد است که مضمون و لحن کلی این گزارش هنوز کاملاً درست و مستند است. موضوع اصلی در بحث پس گرفتن این گزارش از سوی ریچارد گلدستون حملهای است که طی آن ۲۲ عضو خانواده سامونی کشته شدند. این خانواده طبق اعلام سربازان اسرائیلی محل اقامت خود را ترک کرده و در خانهای در محله زیتون پناه گرفته بودند. اما در گزارش حداقل ۳۵ مورد جداگانه دیگر هم بررسی شده است. در این گزارش مشخص شده است که در هفت مورد غیرنظامیان فلسطینی در حالی که پرچم سفید به دست داشته و مشغول بیرون آمدن از خانههای خود بودند به گلوله بسته شدهاند. در مورد دیگری یک بیمارستان آگاهانه و به طور مستقیم مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته است که میتواند موردی از جنایات جنگی تلقی شود. در چندین مورد از رسیدن آمبولانس و مداوای مجروحان شدید جلوگیری شده است. در ۹ مورد به مراکز و زیرساختهای غیر نظامی حمله شده است از جمله چهار آسیاب، پرورشگاه مرغ و طیور، چاههای آب و تأسیسات فاضلاب. تمام این حملات بخشی از کارزار ارتش اسرائیل برای نابود کردن مراکز خدمات و نیازهای اولیه مردم در نوار غزه بودهاند. روزنامه گاردین افزود که در یکی از پاراگرافهای مهم این گزارش چنین قید شده است: «این هئیت تحقیق دریافته است که روش ارتش اسرائیل در بسیاری موارد به شکل فاحشی بند چهارم کنوانسیون ژنو را نقض کرده است که به کشتار عمدی و خسارت وارد کردن به افرادی باز میگردد که قاعدتاً باید مورد محافظت قرار داشته باشند. این اقدامات نشان میدهد که افراد مشخصی در مورد ارتکاب این جنایات مسئول هستند.» این گزارش در مورد کشتار اعضای خانواده سامونی مینویسد که حتی اگر این حمله ناشی از اشتباه عملیاتی باشد، «هنوز هم بیانگر مسئولیت مستقیم دولت اسرائیل در ارتکاب به یک خطا است که طبق موازین بینالمللی باید مورد بررسی قرار بگیرد.» صحت این بخشها از گزارش ریچارد گلدستون و از جمله بخشی که در آن قید میشود موشکاندازیهای گروه حماس عامدانه مراکز غیرنظامی را هدف میگرفت، هنوز پابرجاست. روزنامه گاردین به بحثهای سیاسی پیرامون نتیجه این تحقیقات و بازپس گرفتن آن از سوی ریچارد گلدستون اشاره کرده و افزود که حقایق مطرح شده در این گزارش به انزوا و تردیدها در مشروعیت حکومت اسرائیل در نحوه برخورد با فلسطینیان و بحران غزه خواهد افزود. اما شاید مهمترین نکته این است که در جریان عملیات ارتش اسرائیل در فاصله ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۸ ژانویه ۲۰۰۹ حدود هزار و ۴۰۰ فلسطینی کشته شدند. طبق آمارهای یک گروه مدافع حقوق بشر اسرائیلی حداقل ۷۶۳ نفر از این افراد غیرنظامی بوده و در این درگیریها شرکت نداشتند. در گزارش هیئت تحقیقی که به ریاست ریچارد گلدستون تنظیم شده گفته نمیشود که هدف ارتش اسرائیل در این عملیات کشتار عامدانه مردم غیرنظامی بوده است ولی قید میشود که این عملیات «به شکل آگاهانهای نامتناسب بوده و هدف آن تنبیه، تحقیر و مرعوب کردن» بوده است. هنوز به این اتهام پاسخی داده نشده است و به نظر میرسد که سیاست دولت اسرائیل نه حملات محدود و مشخص بلکه یک کارزار نظامی با هدف کشتن عامدانه بوده است. روزنامه گاردین در پایان یادآور شد که معمولاً از پای در آوردن پیامرسان سادهتر از برخورد با خود پیام است. در این مورد مشخص خود پیامرسان کنارهگیری کرده ولی این موضوع حقایقی را که در غزه روی داد تغییر نخواهد داد.
نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی روز شنبه گفت: کنسولگری عربستان سعودی در مشهد از چند روز پيش از صدور ويزا برای عمره گزاران ايرانی خودداری می کند. به گزارش خبرگزاری ها، حجت الاسلام علی قاضی عسگر در اين ارتباط گفت که در صورت ادامه اين روند، ايران در اعزام زائر به عربستان سعودی تجديد نظر می کند. مناسبات تهران و رياض در هفته های اخير به دليل مواضع جمهوری اسلامی ايران در قبال تحولات بحرين رو به سردی گذاشته است.
پاییز سال ۱۳۸۴، منوچهر متکی تنها چند ماه پس از رسیدن به وزارت خارجه با فراخوانی سفرای جمهوری اسلامی در چهار کشور آلمان، انگلستان، مالزی و فرانسه «عزل از سفارت» را به محمد صادق خرازی و سه سفیر دیگر ابلاغ کرد. متکی به آن چهار سفیر گفته بود که آنها «به دستور محمود احمدینژاد» از سفارت عزل شدهاند، و احتمالاً تصور نمیکرد که پاییز پنج سال بعد خبر عزل خودش را از زبان رئیسجمهور سنگال خواهد شنید. اکنون اما آشکار شده که «روش برکناری» منوچهر متکی تنها چهار ماه توانست او را از «انتقادات» در امان نگهدارد. صادق خرازی دیپلماتی با دو دهه سابقه و روابط مستحکم که دامنهاش از عمق اصلاحطلبان تا بیت رهبر جمهوری اسلامی ادامه دارد، در نخستین روزهای سال نود با انتقاد از عملکرد منوچهر متکی خواهان «پاسخگویی» او شد. واکنش تند منوچهر متکی به این انتقادات با پاسخ متقابل صادق خرازی مواجه شد و به این ترتیب جدال میان « دو دیپلمات ارشد اما بی سمت» در ایران بالا گرفته است. ماجرا زمانی آغاز شد که صادق خرازی در گفتوگویی با سایت خبرآنلاین از یک سو ضعفهای منوچهر متکی را برشمرد و از «خویشاوندگرایی»، «تعلق حزبی و جناحی و سیاسی» و «تعلق به انجمن فارغ اتحصیلان هند» به عنوان برخی از ضعفهای وی یاد کرد و گفت که متکی در دوران وزارتش «وامدار بخشی از جناح راست بود.» علاوه براینها صادق خرازی دوران بیش از پنج ساله وزارت منوچهر متکی را دوران «نخبهزدایی از وزارت خارجه» توصیف کرد و گفت که متکی به جای «شایستهسالاری» برخی از «سالارهای متعلق به یک قبیله فکری خاص» را جایگزین کارشناسان و دیپلماتهای «شایسته» کرد و وزارت خارجه را «به دستگاه تبلیغات و تشریفات تبدیل کرد.» او البته تأیید کرد که در ساختار حکومت مستقر در ایران «وزارت خارجه مجری است» و «شورای عالی امنیت ملی» نیز تنها «ابلاغ کننده استراتژی برحسب فرمان و نظر رهبری» یعنی آیتالله خامنهای است، اما تأکید کرد که همین دستگاه سیاست خارجی نیز «میتواند یک استراتژی غلط را خیلی خوب اداره کند و میتواند یک استراتژی درست را غلط اداره کند.» بخش مهم انتقاد صادق خرازی به عملکرد وزارت خارجه آن جا بود که او گفت «اگر نظام، موفقیتی در عرصه سیاست خارجی داشته، مربوط به عمق نگاه استراتژیک رهبری است» اما همزمان خواهان «پاسخگویی» متکی شد و گفت که منوچهر متکی و دیگر مسئولان وزارت خارجه «باید یک روزی بیایند و توضیح دهند که از ظرفیتهای ویژه ایران چگونه استفاده کردند؟» نخستین انتقاد صادق خرازی به کارنامه وزارت متکی به رغم همه اینها «سر بسته» بود. از جمله اینکه او به ارجاع «پرونده هستهای» به شورای عالی امنیت سازمان ملل و صدور پنج قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی طی دوره پنج ساله وزارت منوچهر متکی اشارهای نکرده بود. واکنش متکی؛ خشم یا خطر؟ انتقادات سربسته اما گسترده صادق خرازی سبب شد تا منوچهر متکی در مصاحبهای با فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، به شدت و با ادبیاتی تهاجمی به او پاسخ گوید. متكی از جمله ادعا کرد که صادق خرازی از سياست خارجی «صرفاً خالیبندی و التماس برای مذاكره با آمريكاییها را میداند» و گفت که «حرفهای آقا صادق را جدی نگيريد. ايشان خودش هم حرفهايش را باور ندارد.» او حتی مدعی شد که بعد از آغاز به کار دولت نهم، خرازی «به دليل اتخاذ مواضع مخالف نظام در پاريس به تهران فراخوانده شد.» واکنش خشمگینانه متکی به انتقادات خرازی درحالی صورت گرفت که او پیشتر در قبال عزل خود فقط گفت که «برکناری یک وزیر در حین انجام مأموریت غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهینآمیز است.» به این ترتیب تأکید صادق خرازی بر«ضرورت پاسخ گویی مسئولان وزارت خارجه»، اهمیتی کلیدی در ابراز واکنش تند منوچهر متکی پیدا میکند و به نظر میرسد که وزیر معزول دولت احمدینژاد از این تأکید «احساس خطر» کرده است، چرا که قرار گرفتن متکی در موقعیت «پاسخگویی» میتواند پرونده بخش بزرگی از شکستهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته را به نام او تمام کند. صادق خرازی با آگاهی از چنین موقعیتی در پاسخ متقابل به متکی، دوباره گفت که انتقاداتش «اظهر منالشمس» و «مورد باور مجموعه وزارت خارجه» است اما همین حد از انتقاد هم متکی را «برآشفته کرده و عتاب و خطاب دور از شأن دیپلماتیک، سیاسی و حتی اخلاقی» او را به دنبال داشته است. «سرگردانی چند روزه متکی در لیبی برای ملاقات با معمر قذافی دیکتاتور این کشور»، «مذاکرات بدون ما بهازای ایران با آمریکا در افغانستان و عراق»، «سفرهای ناموفق به سنگال» و «التماس برای سفر به کشورهای اروپایی»، «بیتوجهی به قرارداد ۱۹۷۵ در مذاکرات با عراق»، و «سفر به بحرین برای عذرخواهی ملتمسانه» تنها «شمهای از کارنامه پر حرف و حدیث» متکی است که صادق خرازی به آن اشاره کرده و گفته مجموعه مدارک و مستندات کارنامه وزارت خارجه متکی «مثنوی هفتاد من کاغذ میشود.» صادق خرازی که پیشتر عزل منوچهر متکی را «برکناری دیرهنگام» خوانده بود، این بار گفته احمدینژاد دو خدمت در «نصب و عزل» به متکی کرد؛ نخست اینکه او را «در کرسی وزارت خارجه که شأن انسانهای وزین ومتین و دارای تبار است، نشاند» و دوم اینکه با «نحوه عزل» به متکی خدمت کرد و به اتکای همین «نحوه عزل» وزیر معزول توانسته با «فرار به جلو، از پاسخگویی فعلاً طفره رود.» وزنکشی دیپلماتهای ارشد اما بیسمت بهرغم آنکه صادق خرازی در انتقاداتش تنها به «خویشاوند گرایی» منوچهر متکی انتقاد کرده بود اما به جزئیات آن از جمله انتصاب طاهره نظریمهر، همسر منوچهر متکی به عنوان «مديركل امور بينالمللي زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه» اشاره نکرد. منوچهر متکی اما در واکنش به انتقادات خرازی، او را متهم کرد که در سال ۱۳۶۹ «فقط بر اساس تبارگرایی و بدون هرگونه دانش و تجربه ديپلماتيک» به وزارت خارجه «تحمیل شده» است. صادق خرازی این اظهارات را حمله متکی به «هویت شخصی » و «تبار» خود توصیف کرد، و گفت که «افتخار من این است که دارای تبار و عطف در این کشور بوده و هستم، و مایه تعجب است که امروز «بیتباران مدعی» با هویت و عظمت تاریخی و تمدنی و فرهنگی کشور چنان بازی کردند که با خامنظری و سخنفریبی، چند قطعنامه تحریم نصیب کشورمان کردند» و «خالیبندیهای پر از اطلاعات نادرست به بزرگان کشور ارائه دادند.» خرازی همچنین گفت که سال ۱۳۶۹ «در زمان وزارت علیاکبر ولایتی، به اشاره و دستور مقام رهبری، و رئیسجمهور وقت» به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد منصوب شده بود، اما به برکناریش از سفارت جمهوری اسلامی در فرانسه آنهم در نخستن ماههای به قدرت رسیدن محمود احمدینژاد را «افتخار» میکند. او درعین حال خطاب به متکی گفته «اگر نمیدانید خوب است که بدانید در همان موقعی که عزل کینهورزانه صورت گرفت مقام رهبری مراتب گلایه و نارضایتی خودشان از این تصمیم را به رئیسجمهور اعلام کردند.» اشاره ضمنی صادق خرازی به نزدیکی با رهبر جمهوری اسلامی، اشارهای به روابط نزدیک، وسیع و البته قدیمی او و خانوادهاش با جناحهای مختلف سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی است. صادق خرازی که اکنون ۴۸ سال دارد، فرزند «آیتالله محسن خرازی» عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری و نواده «مهدی خرازی» از بازاریان تهران سالهای پیش از انقلاب است. پدربزرگ و پدر صادق خرازی با پیوند ثروت و باورهای مذهبیشان در سالهای پیش از انقلاب دو مؤسسه «در راه حق» و «اصول دین» را برای پاسخگویی به «شبهات ناشی از تبلغ مسیحیت» تشکیل دادند. چهار سال بعد از تأسیس، محمدتقی مصباح یزدی نیز به دعوت پدر صادق خرازی ابتدا به عنوان مدرس به مؤسسه در راه حق پیوست و بعد یکی از مدیران آن شد. کمال خرازی وزیر خارجه در دولت محمد خاتمی، عموی صادق خرازی است که از سال ۸۵ تاکنون نیز با حکم آیتالله خامنهای عضو و رئیس «شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی» است. خواهر صادق خرازی نیز همسر مسعود خامنهای یکی از چهار پسر آیتالله خامنهای است، و محمدباقر خرازی روحانی تندرویی که تشکیلاتی با نام «حزبالله ایران» را اداره میکند برادر صادق خرازی است. به این ترتیب روابط خانوادگی و سیاسی صادق خرازی در میان جناح حاکم از جامعه مدرسین قم و مجلس خبرگان تا بیت رهبری گسترده است. صادق خرازی اما خود در شمار اصلاحطلبان نزدیک به محمد خاتمی است و بیش از ۲۰ سال سابقه همکاری پشتوانه این نزدیکی است. ازدواج پسر صادق خرازی در سالهای اخیر با فاطمه خاتمی دختر محمدرضا خاتمی و زهرا اشراقی(نوه آیتالله خمینی) نسبت فامیلی خرازی با خانواده خاتمی و خانواده آیتالله خمینی را سبب شده است. علاوه براین صادق خرازی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان نماینده موسوی در سیاست خارجی در مناظرههای انتخاباتی شرکت میکرد. او همچنین روابط نزدیکی نیز با شماری از چهرههای فرهنگی ایرانی در داخل و خارج از کشور دارد که از آن جمله است روابط نزدیکش با سیدحسین نصر استاد علوم اسلامی دانشگاه جرج واشینگتن و پدر ولی نصر عضو شورای روابط خارجی امریکا. سوابق اجرایی صادق خرازی از عضویت در «ستاد جنگهای نامنظم چمران» آغاز و تا انتصاب او به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل به نیویورک تداوم یافته و با عضویتش در «هیئت مذاکرهکننده جنگ ایران و عراق» و «مسئولیت برگزاری کنفرانس سران کشورهای اسلامی» اوج گرفت. در دولت نخست خاتمی، صادق خرازی «معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی وزارت امور خارجه» بود و بعد به عنوان «سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه» منصوب شد. پس از افشای فعالیتهای هستهای پنهانی جمهوری اسلامی نیز این فرانسه بود که مبتكر مذاكرات اروپا با جمهوری اسلامی شد؛ مذاکراتی که از تابستان ۸۲ آغاز و به سفر همزمان وزرای خارجه فرانسه، بريتانيا و آلمان به تهران در آبان همان سال و توافق سعدآباد منجر شد. در سوی دیگر منوچهر متکی ۵۸ ساله قرار دارد که نمایندگی مجلس در دوره های اول و هفتم از سوابق سیاسی او به شمار میآید. سوابق متکی در وزارت خارجه از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۷۶ به ترتیب «رئیس اداره هفتم سیاسی»، «سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه»، «مدیر کل اروپای غربی وزارت امورخارجه»، «معاون امور بینالملل» و «معاون حقوقی کنسولی و امور مجلس» وزارت خارجه، و «سفیر جمهوری اسلامی در ژاپن» است. او در سال ۱۳۷۸ پس از برکناری از سفارت به عنوان مشاور کمال خرازی وزیر خارجه وقت منصوب شد اما سال ۱۳۸۰ از وزارت خارجه به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رفت و معاون این سازمان شد. منوچهر متکی در اسفند ۱۳۸۲ نفر بیست و پنجم از لیست «آبادگران ایران اسلامی» در تهران بود که ضمن راهیابی به مجلس هفتم، به ریاست کمیته روابط خارجی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نیز منوچهر متکی، رئیس ستاد انتخاباتی علی لاریجانی در تهران بود. در همین سال، وقتی محمود احمدینژاد در نخستین روزهای رسیدن به قدرت، حکم دبیری شورای عالی امنیت ملی را به نام علی لاریجانی زد تا به حضور چندین ساله حسن روحانی خاتمه دهد، منوچهر متکی را هم به عنوان وزیر خارجه دولت نهم منصوب کرد. متکی از جمله معدود وزرای دولت نهم بود که پس از تشکیل دولت دوم محمود احمدینژاد همچنان وزیر باقی ماند، اما از تابستان سال ۸۹ که محمود احمدینژاد شماری از نزدیکان خود را به عنوان «نماینده ویژه» در سیاست خارجی منصوب کرد، اختلافات منوچهر متکی با رئیس دولت دهم نیز اوج گرفت. با وجود مخالفت آیتالله خامنهای با «موازی کاری در سیاست خارجی»، محمود احمدینژاد تنها به تغییر عنوانها اکتفا کرد و از جمله اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان «مشاور در امور خاورمیانه» منصوب کرد. با کشف محمولههای تسلیحاتی ارسالی از سوی جمهوری اسلامی در نیجریه که واکنش تند چند کشور آفریقایی از جمله سنگال را به دنبال داشت، منوچهر متکی در ۲۲ آذر ۱۳۸۹ برای ابلاغ پیام احمدینژاد به رئیسجمهور سنگال به این کشور اعزام شد، اما در حین سفر دیپلماتیک از سوی احمدینژاد عزل شد و علیاکبر صالحی جایگزین او شد. «روش برکناری» منوچهر متکی با واکنشهای گسترده و البته درونی جناح حاکم و طیفی از «اصولگرایان مجلس هشتم» مواجه شد اما علیاکبر صالحی که سوابق قابل توجهی در وزارت خارجه نیز نداشت به عنوان وزیر پیشنهادی احمدینژاد به راحتی از مجلس رأی اعتماد گرفت و جانشین متکی شد. جدال اخیر صادق خرازی و منوچهر متکی نمایانگر تغییرات جناحبندی سیاسی در جمهوری اسلامی نیز هست. این دو به رغم داشتن سوابق و پیوندهای مستحکم با حاکمیت و تعلق به دو جناح سیاسی مختلف، اکنون هر دو در شمار «دیپلماتهای ارشد اما بیسمت» هستند.
علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه اظهارات سخنگویان سازمان مجاهدین خلق در مورد ساخت قطعات سانتریفیوژ در کارخانه تابا، تولید ابزار برش ایران، در نزدیکی کرج را تأیید کرد، ولی افزود که «این کشف جدیدی نیست».علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه اظهارات سخنگویان سازمان مجاهدین خلق در مورد ساخت قطعات سانتریفیوژ در کارخانه تابا ، تولید ابزار برش ایران، در نزدیکی کرج را تأیید کرد، ولی افزود که «این کشف جدیدی نیست». وزیر خارجه ایران که در یک نشست خبری با همتای اروگوئهایاش سخن میگفت در ادامه افزود: «ما سانتریفیوژ میسازیم و در بخشهای مختلف کشور ساخت قطعات آن در حال انجام است. کارخانهای هم در کرج داریم که قبلاً هم خبرنگاران از آن بازدید کرده بودند که امر محرمانهای نیست.» وی جزئیاتی در مورد هویت این خبرنگاران، تاریخ بازدید آنها و نحوه و نتیجه چنین بازدیدی ارائه نداد. سازمان مجاهدین خلق ایران روز پنجشنبه گفت که کارخانه تابا در غرب تهران در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هستهای ایران «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنیسازی اورانیوم است. علیاکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه در ادامه واکنش به این اظهارات سازمان مجاهدین گفت: «من از این موضوع تعجب میکنم، زیرا این کشف جدیدی نیست و مانند این است که چیزهایی که قبلاً بارها گفته شده را دوباره تکرار کنند.» آژانس بینالمللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۸ تاکنون از جمهوری اسلامی خواسته است که دسترسی کارشناسان این سازمان را به تمام کارخانههای تولید سانتریفیوژ در ایران میسر سازد، اما تاکنون ناکام مانده است. از همین رو این آژانس چندین بار اعلام کرده است که نمیتواند صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران را به طور کامل تأیید کند. قدردانی صالحی از حمله عراق به اردوگاه اشرف وزیر خارجه ایران در ادامه این نشست خبری از حمله بامداد جمعه نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف که بر اثر آن شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته و زخمی شدهاند تقدیر کرد. قدردانی علیاکبر صالحی از این حمله خونین در حالی صورت میگیرد که سازمان عفو بینالملل روز شنبه با ابراز نگرانی از این حادثه گفت که تحریکی از سوی مجاهدین که بتواند توجیهی برای این حمله باشد در کار نبوده است . عفو بینالملل همچنین تأکید کرده است که مقامهای عراقی باید شرایط دسترسی به درمان فوری و نیازهای پزشکی مجروحان این حمله را فراهم کنند. علیاکبر صالحی در ارتباط با این حمله گفت که «این اقدام دولت عراق که از سوی ما قابل تقدیر است اقدامی در جهت عملیاتی کردن قانون اساسی و تصمیمات قضایی آنهاست». در همین حال پس از رویداد روز جمعه، حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت تعهد داد که دولت عراق اعضای سازمان مجاهدین خلق را به ایران مسترد نخواهد کرد.
ارتش مصر، صبح روز شنبه، صدها تظاهرکننده در ميدان التحرير قاهره را با خشونت پراکنده کرد. به گفته يک مقام وزارت بهداری مصر، در اين درگيری ها يک نفر کشته شد. تظاهرکنندگان خواستار برکناری دولت موقت نظامی مصر و انتقال قدرت به مردم شده بودند. به گزارش خبرگزاری ها، تظاهرکنندگان در مقابل تلاش سربازان برای متفرق کردن آنها مقاومت کردند. شورای عالی نظامی مصر از روز ۱۱ فوريه که حسنی مبارک از رياست جمهوری مصر استعفا داد، قدرت را در اين کشور در دست گرفته است.
حدود ۱۵۰۰ کارگر، روز شنبه، در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقيم با کارگران، در مقابل ساختمان مرکزی مجتمع پتروشيمی بندر امام تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين تجمع، ادامه تجمع اعتراضی اين کارگران در روز ۲۸ اسفند سال گذشته بود. اين کارگران، از شاغلين بخش های مختلف مجتمع پتروشيمی بندر امام هستند. ايلنا همچنين نوشت که در برخی از شرکت های موجود در منطقه ويژه اقتصادی ِ پتروشيمی، اعتراض های مشابهی صورت گرفته است.
پس از چند سال ادعای مدیریت جهانی توسط مقامات جمهوری اسلامی پیامدهای نگرانگننده، دوگانه و گاه طنزآلود این توهم در مواضع و تصمیمگیریها و اقدامات این مقامات ظاهر شده است. این پیامدها را میتوان در نخوت مقامات در مواجهه با جنبشهای سیاسی جهان عرب، آدمرباییها، چشم بستن بر جنایات همپیمانان، راهزنی اطلاعاتی بینالمللی، جاسوسی، عزم بر تأسیس پایگاه نظامی در دیگر کشورها و ارسال سلاح به خارج کشور مشاهده کرد. مقامات جمهوری اسلامی ابرقدرت بودن را تنها کبر و نخوت و غرور و بیقانونی و توسعهطلبی میدانند و در عمل مثل دزدان دریایی و راهزنان بینالمللی عمل میکنند. نخوت و استکبار جمهوری اسلامی توهم مقامات جمهوری اسلامی از قدرت منطقهای خود تا آن حد است که صرف سفر مقامات دیگر کشورها (مثل ملک عبدالله، پادشاه اردن) به ایران و ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی را عامل بقای حکومتها در منطقه تلقی میکنند: «این سفر به دلیل اعتراضهای شدید مردمی و مخالفت نهادهای تصمیمگیر لغو شد... سفر ملک عبدالله میتوانست سرنگونی حکومت دیکتاتوری اردن را به تأخیر بیندازد که الحمدلله این سفر لغو شده است.» (محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تابناک، ۲۴ اسفند ۱۳۸۹) سکوت در برابر جنایات دیکتاتورهای همپیمان و حمایت از آنها سکوت مقامات و رسانههای دولتی جمهوری اسلامی در برابر جنایات رژیم بعثی سوریه در مارس ۲۰۱۱ با همان منطقی توجیه میشود که قائلان به منافع ملی ایالات متحده از حمایت خود از دیکتاتورهای همپیمان بدان متوسل میشوند. جریان اقتدارگرا با همین منطق از اعتراضات در سوریه ناخشنود است: «هیچ ایرانی میهندوستی از ناآرامی در سوریه خوشحال نمیشود، چراکه این کشور متحد راهبردی ایران است و ایجاد مشکل در آن به نفع ایران نیست. البته نزدیکی سوریه با ایران به معنی تأیید نوع حکومت آن توسط ما نیست، بلکه این نزدیکی بیشتر به دلیل دشمن مشترک دو کشور است.» (موضعگیری سایت الف در برابر انتقاد از سکوت در برابر جنایات رژیم سوریه، ششم فروردین ۱۳۹۰) پس از بروز اعتراضات در سوریه همه دستگاههای تبلیغاتی جمهوری اسلامی بسیج شدند تا این اعتراضات را به خارج نسبت دهند و مردم سوریه را حامی بشار اسد: «به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شبکه خبری العالم، صدها هزار نفر از مردم سوریه امروز سهشنبه در دمشق پایتخت سوریه، استانها و شهرهای مختلف این کشور در حمایت از بشار اسد تظاهرات کردند. در این تظاهرات مردمی که به صورت زنده از شبکههای مختلف تلویزیون دولتی سوریه پخش میشد، طیفهای مختلف مردم این کشور حضور داشته و اغتشاشات اخیر صورت گرفته در این کشور را محکوم کردند... دولت سوریه با ارائه اسناد و مدارک مهمی کشورهای بیگانه به خصوص رژیم صهیونیستی و آمریکا را متهم به دخالت در امور داخلی این کشور کرده است.» (تظاهرات مردم سوریه در حمایت از بشار اسد، تابناک، نهم فروردین ۱۳۹۰) رسانههای دولتی و شبهدولتی به همان ترتیب تظاهرات دولتی ۲۹ مارس در سوریه را پوشش دادند که تظاهرات دولتی ۹ دی ۱۳۸۸ را در ایران (عکسهایی از سرتاسر سوریه در حمایت از بشار اسد، تابناک، ۱۰ فروردین ۱۳۹۰) روش برخورد با اعتراضات سوریه ساختن یک جریان فتنه دیگر است: «خط مقاومت هدف حملات مختلف از جمله حملات نظامی، سیاسی و رسانهای قرار گرفته است و اکنون تلاش میکنند از طریق ایجاد فتنه و تفرقه به آن ضربه بزنند. ملت سوریه در برابر این فتنهها بسیار قدرتمند است، به طوری که رویدادهای اخیر این مسئله را نشان داد و رویدادهای روزهای آینده آن را به اثبات خواهد رساند.» (خبر آنلاین، ۱۰ فروردین ۱۳۹۰ ) اعتراضات مردم سوریه به دیکتاتوری حکومت بشار از منظر مقامات ایرانی توطئه دشمن است: «حوادث [سوریه] که از سوی دشمن طرحریزی شده است نسخه دوم فتنهای است که پیش از این توسط دشمن در ایران طرحریزی شده بود.» (احمد موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در سوریه، کیهان، ۱۵ فروردین ۱۳۹۰) منطق دفاع و حمایت مالی و تدارکاتی از دیکتاتورها و گروههای تروریستی منطقه همان منافع گروه حاکمه است و نه انساندوستی و ایدئولوژی: «طبیعی است بیبیسی و رادیو آمریکا و دنبالههایشان تلاش دارند کمکهای ایران به فلسطین و لبنان را بسیار هنگفت نشان دهند، اما خیلی روشن است که این کمکها نسبت به کارکردشان یعنی دورکردن خطر و درگیری از مرزهای ایران بسیار بسیار ناچیز هستند.» (موضعگیری سایت الف در برابر انتقاد از سکوت در برابر جنایات رژیم سوریه، ششم فروردین ۱۳۹۰) ابرقدرتها در مواردی در برابر جنایات همپیمانهای خود سکوت کرده یا از آنها حمایت کردهاند، اما در مواردی نیز دخالتهای بشردوستانه داشته و میلیونها انسان را از مرگ نجات دادهاند. دخالتهای جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر همواره جنبه سلطهطلبانه داشته و هیچ گاه به نجات جان انسانها نینجامیده است. توجیه سرکوب با گرایش ضد اسرائیلی سرکوبهای دولت سوریه در برابر افکار عمومی با گرایش ضد اسرائیلی این دولت (همانند سرکوبهای دولت ایران) توجیه میشود: «دولت سوریه دوست ماست و دوست صمیمی ما هم است و در خط مقدم مقاومت است.» (محمود احمدینژاد در مصاحبه مطبوعاتی، سایت واحد مرکزی خبر، ۱۶ فروردین ۱۳۹۰) منطق دوگانه دولت جمهوری اسلامی در این مورد به خوبی آشکار میشود. مقامات ایرانی حل مشکلات در بحرین را به دولت و ملت بحرین واگذار نمیکنند، اما در سوریه رویه دیگری در پیش میگیرند و اعتراضات را به دشمن خارجی نسبت میدهند: «ما فکر میکنیم هم دولت و هم ملت سوریه خودشان با تدبیر مسائل خودشان را حل خواهند کرد... البته این را هم میدانیم که از اهداف توسعهطلبی آمریکا و متحدانش و رژیم صهیونیستی درهم شکستن خط مقاومت است و حتماً آنها نمیخواهند دولت و ملت سوریه در صمیمیت و آرامش و در تفاهم با هم زندگی و مسائل خود را حل کنند و جلو ببرند... امیدواریم روزی برسد که همه ملتها از جمله ملتهای آمریکایی، اروپایی از آزادی انتخاب برخوردار شوند و در سوریه هم دخالت نکنند.» (همانجا) ما مثل شماییم انقلابیون اسلامگرا در دهههای ۵۰ و ۶۰ خورشیدی نظام جهانی را با معیارهای اخلاقی به چالش میکشیدند. آنها حق وتو، مداخله نظامی و اطلاعاتی ابرقدرتها در کشورهای دیگر و افزایش شکاف میان فقرا و اغنیا را در سطح جهان به عنوان نابرابری و تبعیض نفی میکردند. اما اسلامگرایان حاکم در دهه ۸۰، نه در پی مقابله با این نظام نابرابر، بلکه تبدیل شدن به ابرقدرت در این چارچوب هستند. با همین منطق است که دستگاه راهزنی اینترنتی حکومت (با عنوان ظاهری و تبلیغاتی یک جوان ۲۱ ساله) به جای نفی شنود توسط شرکتهای بزرگ ارتباطاتی قدرت شنود جمهوری اسلامی را به رخ میکشد: «زمانی که ایالات متحده و اسرائیل میتوانند ایمیلهای شخصی من را در یاهو و هاتمیل، جیمیل و اسکایپ و... بخوانند، بدون دردسر و بهراحتی، زمانی که شما جاسوسی ما را توسط اِشِلون میکنید، من میتوانم، ما میتوانیم هر کاری که شما میتوانید. این یک قانون ساده است، شما میتوانید، من نیز میتوانم. هیچ کس نمیتواند من را متوقف کند، این یک قانون است.» (وقتی شما جاسوسی میکنید، ما هم میتوانیم، تابناک، ۱۰ فروردین ۱۳۹۰) در دهه گذشته قانون حاکم بر عالم قانون جنگل معرفی میشد، اما در دولت جدید همین قانون (ادعایی) جنگل معیار رفتار جمهوری اسلامی قرار گرفته است. ادعای «میتوانم» کارکنان ارتش سایبری سپاه با ظرفیتهای اقتصادی، نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی نمیخواند. تأسیس پایگاه نظامی در دیگر کشورها جمهوری اسلامی برای رقابت با ایالات متحده در صدد است در مناطق مختلف دنیا پایگاه نظامی داشته باشد. این خواست به صراحت در مورد تاجیکستان اعلام شده است. مدل رفتاری نیز همان مدل ابرقدرتهاست: «به گفته برخی کارشناسان، ایران مایل است پایگاهی نظامی در تاجیکستان ایجاد کند تا درحد قابل توجهی ازتاثیر عملیات نیروهای بینالمللی در افغانستان بکاهد. به هرحال این کشور وامهایی برای رفع نیازهای ارتش تاجیکستان و خرید تجهیزات نظامی و ارتباطی در اختیار دوشنبه قرار میدهد و آمادگی کمک و ارائه خدمات پزشکی به نظامیان و اعزام مشاوران نظامی به منظور آموزش سربازان این کشور با هزینه خود را هم دارد. ایرانیها همچنین آمادگی خود را برای بازسازی فرودگاه نظامی آینی در نزدیکی دوشنبه اعلام کردهاند. کمک ایران به تاجیکستان که سالها با جنگ داخلی درگیر بود، بر این اصل مبتنی است که آن را شریک سیاسی اصلی خود در منطقه خاورمیانه و بخش لاینفک ایران بزرگ میداند.» (تابناک، ۱۲ فروردین ۱۳۹۰) ارسال سلاح به همپیمانان نیز (مثل سلاحهای مکشوفه در نیجریه و ترکیه و دریای مدیترانه) بخشی دیگر از انگاره ابرقدرت بودن در ذهنیت مقامات جمهوری اسلامی است که در سالهای اخیر دنبال شده است. مجبور کردن دیگران به خواهش از نشانههای توهمی بودن این مدیریت جهانی گروگانگیری شهروندان دیگر کشورها برای مجبور کردن شهروندان آنها برای خواهش و درخواست شفقت است (که به عنوان نمونه در نامه محمدعلی کلی، به خامنهای برای آزادی دو کوهنورد آمریکایی ذکر شده بود). اما این گونه آدمرباییها نه نشانه قدرت جهانی، بلکه نماد رفتاری مانند رفتار دزدان دریایی و راهزنان بینالمللی است. بخش جاسوسی مدیریت جهانی جمهوری اسلامی منطقه امنیتی خود را به فراتر از مرزهای کشور گسترش داده است. سپاه قدس بارها متهم شده علاوه بر عملیات نظامی و ارسال تدارکات به افغانستان، لبنان، غزه، عراق و کشورهای آفریقایی به جاسوسی فعال در خاورمیانه و شمال آفریقا میپردازد. این نوع عملیات برای کشوری که از انزوای مزمن بینالمللی رنج میبرد بسیار هزینهآور است. اخراج دیپلماتهای جمهوری اسلامی (که عمدتاً اعضای سابق سپاه و دستگاه امنیتی هستند) از بحرین و کویت در ابتدای سال ۲۰۱۱ فضا را برای بسیاری از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه خواهد بست. مدیریت جهانی جمهوری اسلامی در بخش جاسوسی و بسط حیطه نفوذ آن به سرعت با مانع برخورد کرده است. کشوری که متهمان به جاسوسی را اعدام میکند اکنون با حکم اعدام دو تن از جاسوسان خود در کویت مواجه شده است. ------------------------------------------------------------------------------------------ نظرات طرح شده در این مطلب الزاماً بازتاب دیدگاههای رادیو فردا نیست.
در حالی که روز شنبه دانشآموزان هم با تعطیل کردن کلاسها در دستکم یک شهر به جمع مخالفان رئیس جمهور یمن پیوستند، خبرگزاری رویترز از فراخوان سفیر این کشور در قطر به کشور «برای رایزنی» خبر میدهد.در حالی که روز شنبه دانشآموزان هم با تعطیل کردن کلاسها در دستکم یک شهر به جمع مخالفان رئیس جمهور یمن پیوستند، خبرگزاری رویترز از فراخوان سفیر این کشور در قطر به کشور «برای رایزنی» خبر میدهد. به دنبال کشته شدن دستکم پنج تن از معترضان یمنی در روز جمعه، خبرها از این کشور حاکی است که روز شنبه نیز دو شهر عدن و تعز صحنه راهپیمایی گسترده مخالفان دولت بوده، و صدها دانشآموز در شهر عدن با تعطیل کردن کلاسها به صف تظاهرکنندگان پیوستهاند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که این دانشآموزان راهها را بسته و از کسبه میخواستند در اعتراض به حکومت یمن کار خود را تعطیل کنند، نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان به شلیک هوایی متوسل شدهاند. ناآرامیها در یمن در اعتراض به حکومت ۳۲ ساله علی عبدالله صالح روز جمعه بار دیگر به خشونت کشیده شد و به گفته خبرگزاریهای خارجی دستکم پنج کشته و دهها مجروح بر جای گذاشت. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه یمن میگوید که سفیر این کشور در قطر «برای مشورت به کشور فراخوانده شده است». علی عبدالله صالح که پیشتر پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس برای مذاکره با اپوزیسیون در کشور خود را پذیرفته بود، روز جمعه یکباره در جمع حامیان خود در پایتخت، صنعا، به «مداخله» قطر در امور یمن حمله کرد. به نظر میرسد این حرکت از سوی آقای صالح واکنشی بوده است به گفته نخست وزیر قطر که روز چهارشنبه از احتمال توافق شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور یمن برای کنارهگیری از قدرت خبر داده بود. آقای صالح در واکنش به این گفته مقام قطری گفت: «ما مشروعیت خود را از قطر یا کس دیگر نمیگیریم.» به اعتقاد تحلیلگران، سر باز زدن علی عبدالله صالح از کنارهگیری از قدرت و بنبستی که در یمن ایجاد شده است احتمالا به بروز خشونت بیشتر در خیابانهای این کشور خواهد انجامید. این در حالی است که روزی نیست که تظاهرات مخالفان رئیس جمهور یمن در این کشور کشته و زخمی بر جای نگذارد. از جمله تظاهرات روز جمعه در شهر تعز نیز دستکم سه کشته بر جای گذاشت.
مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه در عراق، روز شنبه گفت: در صورتی که نيروهای آمريکايی در زمان تعيين شده، عراق را ترک نکنند، طرفدارانش مقاومت را از سر می گيرند. به گزارش خبرگزاری ها، وی در بيانيه ای که توسط سخنگويش در شمال شرقی بغداد قرائت شد، همچنين تهديد به از سرگيری فعاليت ارتش مهدی کرد. اين بيانيه يک روز پس از سخنان رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، ابراز شد که گفت در صورت درخواست دولت عراق، واحدهايی از ارتش آمريکا پس از سال ۲۰۱۱ نيز در آن کشور باقی خواهند ماند. در حال حاضر، ۵۰ هزار نظامی آمريکايی در عراق حضور دارند.
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه گفت نيروگاه اتمی بوشهر بين روزهای ۱۵ تا ۲۰ ارديبهشت وارد مرحله بحرانی می شود. به گفته صالحی ،بحرانی شدن يعنی آغاز فعل و انفعال راکتور و آرام آرام گرم شدن آب داخل محفظۀ آن است. علی اکبر صالحی افزود: سوخت نيروگاه بوشهر از روز جمعه در قلب رآکتور قرار گرفته است. شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسيه، شرکت پيمانکار نيروگاه اتمی بوشهر، روز جمعه اعلام کرده بود که سوخت گذاری، پس ازبازرسی مجدد اين نيروگاه، دوباره آغاز شده است. سوخت گذاری رآکتور نيروگاه بوشهر در اوايل دسامبر سال گذشته انجام شد، اما يک ماه بعد به دليل مشکلات ايمنی، ميله های سوخت هسته ای از رآکتور خارج شد. تکميل طرح نيروگاه بوشهر تاکنون بارها به دلايل گوناگون به تعويق افتاده است.
کمپين بينالمللی حقوق بشر در ايران، مقامهای جمهوری اسلامی را متهم کرد که در زندان وکيلآباد مشهد، اعدامهای دستهجمعی مخفيانه انجام میدهند و به رغم وجود شرايط غيرانسانی در اين زندان، هيچ اقدامی برای رفع آن نمیکنند. اين سازمان مدافع حقوق بشر، در بيانيه مطبوعاتی روز جمعه خود خواستار شد شرايط زندان ِ ۱۳ هزار نفری وکيلآباد و ساير زندانهای ايران، در برنامه کار گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد و کميسر عالی حقوق بشر قرار بگيرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مستقر در ژنو،در اوايل ماه جاری بر اساس طرح پيشنهادی آمريکا تصميم گرفت برای ايران يک گزارشگر ويژه حقوق بشر تعيين کند.
سازمان عفو بینالملل خواستار آن شد که مقامهای عراقی درمورد گزارش حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف، محل استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق، «بلافاصله» تحقیقات مستقلی انجام دهند.سازمان عفو بینالملل خواستار آن شد که مقامهای عراقی در مورد گزارش حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف، محل استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق، «بلافاصله» تحقیقات مستقلی انجام دهند. در بیانیه عفو بینالملل در این خصوص که روز جمعه منتشر شد ذکر شده است که حمله نیروهای عراقی به این اردوگاه در حالی صورت گرفته که تحریکی که بتواند توجیهی برای این حمله باشد در کار نبوده است. به گزارش عفو بینالملل و خبرگزاریهای بینالمللی، نیروهای امنیتی عراق بامداد جمعه با نفربرهای خود وارد اردوگاه اشرف شده و به سوی کسانی که در برابر آنها مقاومت میکردند شلیک کردهاند که بر اثر آن تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته و زخمی شدهاند. شورای ملی مقاومت ایران در اطلاعیهای شمار تلفات این حمله را ۳۳ تن اعلام کرده است که از این تعداد هشت تن زن بودهاند. شمار زخمیها بیش از ۳۰۰ تن اعلام شده است. این در حالی است که خبرگزاریهای خارجی به نقل از مقامات بیمارستان شهر بعقوبه تلفات این حمله را «دستکم ده نفر» اعلام کردهاند. مجاهدین خلق به سازمان عفو بینالملل گفتهاند که به خاطر محدودیتهایی که حکومت عراق ایجاد کرده، درمانگاه اردوگاه اشرف از دارو و وسایل لازم برای مداوای زخمیشدگان حمله روز جمعه برخوردار نیست. مَلکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بینالملل، با ابراز نگرانی از این حادثه در این بیانیه میگوید: «مقامهای عراقی، چه بخواهند و چه نخواهند، مسئولیت آسایش و امنیت ساکنان اردوگاه اشرف را برعهده دارند و این امر در موارد لازم شامل فراهم آوردن شرایط دسترسی به درمان فوری و نیازهای پزشکی نیز میشود.» به گفته عفو بینالملل، یک کمیته امنیتی عراقی مسئله ورود و خروج دارو و تجهیزات پزشکی به این اردوگاه و اجازه خروج مجروحان از آن را در کنترل خود دارد. بیانیه عفو بینالملل در ادامه مینویسد: «این جدیدترین مورد از یک رشته اقدامهای خشونتبار از سوی دولت عراق علیه ساکنان اردوگاه اشرف است، اردوگاهی که مقامهای عراقی با ادامه حضور آن در خاک عراق مخالفت دارند.» اردوگاه اشرف که در استان دیاله و در ۶۰ کیلومتری شمال بغداد واقع شده بیش از سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق را در خود جای داده است. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز جمعه در بیانیهای نسبت به حمله نیروهای عراقی به ساکنان اردوگاه اشرف «عمیقاً» ابراز نگرانی کرد . در همین حال پس از رویداد روز جمعه، حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت تعهد داد که دولت عراق اعضای سازمان مجاهدین خلق را به ایران مسترد نخواهد کرد. قرارگاه اشرف در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاستجمهوری صدام حسین در عراق برپا شد، ولی ساکنان این اردوگاه پس از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به عراق خلع سلاح شدند. پس از آن مسئولیت کنترل این اردوگاه از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق واگذار شد. رهبران شیعه دولت عراق که روابط دوستانهای با دولت ایران دارند همواره خواستار برچیده شدن اردوگاه اشرف و تحویل ساکنان آن به ایران بودهاند، اما گروههای مدافع حقوق بشر ضمن مخالفت با استرداد اعضای مجاهدین به ایران اخراج آنها از کشور را نقض قوانین بینالملل میدانند. در مردادماه سال ۸۸ نیز در جریان یک درگیری دوروزه بین اعضای اردوگاه اشرف و نیروهای امنیتی عراق حداقل ۱۱ نفر کشته و زخمی و ۳۶ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق دستگیر شدند.
روزنامه ابتکار، چاپ تهران، روز شنبه به نقل از فرمانده نيروی انتظامی در قم نوشت که کيوسکهای نصب شده در جلوی دفاتر و بيوت برخی از مراجع تقليد متعلق به اداره راهنمايی و رانندگی هستند. پيشتر گزارش هايی منتشر شده بود که نهادهای حکومتی برای کنترلامنيتی رفت و آمد به دفاتر و بيوت برخی از مراجع تقليد، کيوسکهايی با شيشه دودی، از جمله در مقابل دفاتر آيتالله وحيد خراسانی و آيتالله شبيری زنجانی نصب کردهاند. اين دو ،در ماه های اخير، از سياست های جاری در ايران انتقاد کرده اند. به نوشته روزنامه ابتکار، فرمانده نيروی انتظامی قم گفت که اين کيوسکها برای حل معضلات احتمالی ِ ترافيکی در مقابل دفتر و بيت مراجع نصب شده اند. روزنامه ابتکار همچنين نوشته است: کيوسکهای نيروی انتظامی در مقابل دفاتر آيتالله موسوی اردبيلی، آيتالله مکارم شيرازی، آيت الله جعفر سبحانی ، آيت الله نوری همدانی و همچنين بيت آيتالله يوسف صانعی نصب شده اند.
نیروی هوایی ارتش اسرائیل بامداد شنبه برای سومین روز متوالی اهداف متعلق به تشکلهای مسلح فلسطینی در نوار غزه را بمباران کرد. در این عملیات دستکم چهار تن از افراد تشکلهای فلسطینی کشته شدند.نیروی هوایی ارتش اسرائیل بامداد شنبه برای سومین روز متوالی اهداف متعلق به تشکلهای مسلح فلسطینی در نوار غزه را بمباران کرد. در این عملیات دستکم چهار تن از افراد تشکلهای فلسطینی کشته شدند. با احتساب تلفات روز شنبه، شمار کشتههای فلسطینی غزه از شامگاه پنجشنبه تاکنون به ۱۸ نفر و تعداد زخمیهای این حملات به ۶۵ نفر رسید. در حملات هوایی ارتش اسرائیل در بامداد شنبه به منطقه الرفح در جنوب غزه، سه نفر از کشتهها عضو حماس بودند. این جنبش نام یکی از این کشتهشدگان را تیسر ابو ثنیمه، فرمانده ۲۹ ساله یک گروه مسلح محلی، و دو نفر دیگر را از دستیاران او معرفی کرده است. حماس بعدا نیز اعلام کرد که در جریان آتشباری یک تانک اسرائیلی، یک عضو نظامی دیگر این جنبش در منطقه الجبلیه کشته شده است. در همین حال نیروهای مسلح فلسطینی تایید میکنند که از شامگاه پنجشنبه یازده نفر از نیروهای خود را در حملات هوایی اسرائیل از دست دادهاند. یکی دیگر از این کشتهشدگان یک عضو پلیس انتظامی وابسته به وزارت کشور حماس بوده و شش غیرنظامی نیز در میان کشتهها بودهاند. رخدادهای روز شنبه ادامه روند وخیمتر شدن فضای مناسبات اسرائیل و نوار غزه تلقی شده است، روندی که از بامداد نوزدهم مارس از سر گرفته شده و در سه هفته اخیر سیر صعودی داشته است. همزمان با بمبارانهای اسرائیل، روز شنبه راکتهایی نیز با بردی طولانیتر از گذشته نقاط دورتری را در جنوب اسرائیل هدف قرار داد و افزون بر آن، انفجار دهها خمپاره مردم همین مناطق را بهویژه در «یاونه» نگران و مضطرب کرد. دستکم پانزده فروند راکت که از غزه پرتاب شده بود، در ساعات آغازین شنبه در شهرهای مختلف جنوب اسرائیل فرود آمد. شاخههای نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت این حملات را پذیرفتهاند. در همین زمینه اسرائیل میگوید که حدود ۷۵۰ هزار نفر از شهروندان این کشور در شهرهای بئرشبع، اشدود، اشکلون و یاونه شامگاه جمعه و بامداد شنبه ناچار شدهاند به مناطق «امن» پناه ببرند. از شامگاه پنجشنبه که یک راکت به سرویس اتوبوس یک مدرسه اسرائیلی اصابت کرد و موجب زخمی شدن راننده و یک دانشآموز این مدرسه شد، ارتش اسرائیل واکنش تندی نشان داده است. مقامات اسرائیل گفتهاند که حمله به اتوبوس مدارس در این کشور را تحمل نمیکنند و «درسی جدی» به عاملان حملات راکتی خواهند داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه گفته بود که حمله راکتی به اتوبوس مدرسه اسرائیلی «عبور از خط قرمز» است. شاخه نظامی جنبش حماس مسئولیت شلیک یک فروند راکت ضد تانک به سوی اتوبوس مدرسه اسرائیلی را پذیرفته و گفته بود که این حمله را در واکنش به کشته شدن سه نفر از فعالان ارشد فلسطینی که هفته پیش کشته شده بودند انجام داده است. از زمان اجرای عملیات گسترده اسرائیل با عنوان «سرب مذاب» که در اواخر ژانویه سال ۲۰۰۹ پایان یافت، رخدادهای سه هفته اخیر وخیمترین وضعیت در مناسبات همیشهمتشنج اسرائیل و فلسطینیهای غزه به شمار میرود. حماس در روزهای اخیر گفته بود که با سایر تشکلهای فعال مسلح در غزه به تفاهمی دست یافته است که دست یافته که بر اساس آن قرار است همه تشکلها سیاستی واحد را در حمله راکتی به اسرائیل دنبال کنند و از حملات مستقل خودداری ورزند. در همین زمینه برخی از سران حماس در روزهای گذشته از گروه «جهاد اسلامی فلسطین» به دلیل حملات راکتی به شهرهای اسرائیلی بئرشبع و اشکلون انتقاد کرده و گفته بودند که این حملات موجب شده است که «دشمن زودتر از موعد به وجود راکتهای دوربردتر در دست نیروهای مقاومت پی ببرد». حملات راکتی جدید نام جمهوری اسلامی ایران را نیز دوباره مطرح کرده است. مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر ادعا کردهاند که ایران راکتهایی قویتر در اختیار حماس و جهاد اسلامی فلسطین نهاده است. به گفته این مقامات، ایران با دادن پول و حمایتهای دیگر این تشکلها را که در طول عملیات «سرب مذاب» ضعیف شده بودند، دوباره تقویت کرده است.
وب سايت دانشجو نيوز گزارش داد که سه تن از بازداشتشدگان تجمعهای ۱۳ فروردين در شهرهای تبريز و اروميه به اداره اطلاعات تبريز انتقال يافتند و شمار ديگری نيز به قيد وثيقه های پنج تا ۱۰ ميليون تومانی آزاد شدند. وب سايت دانشجو نيوز گزارش داد که سه تن از بازداشتشدگان تجمعهای ۱۳ فروردين در شهرهای تبريز و اروميه به اداره اطلاعات تبريز انتقال يافتند و شمار ديگری نيز به قيد وثيقه های پنج تا ۱۰ ميليون تومانی آزاد شدند. اين تجمعها در اعتراض به وضعيت نامساعد درياچه اروميه و عدم رسيدگی مسئولين دولتی به اين درياچه برگزار شد و در جريان آن، بيش از ۷۰ نفر بازداشت شدند. به گزارش وبسايت دانشجو نيوز، حبيب پورولی، جليل علمدار ميلانی و حجت مختارزاده، سه نفری هستند که به اداره اطلاعات تبريز منتقل شدهاند. اين افراد از فعالان مدنی آذربايجانی به شمار میروند. عزيز پورولی، پدر حبيب پورولی، در گفتوگو با راديو فردا درباره وضعيت فرزندش میگويد: «اصلاً خبری به ما ندادهاند. ما پيگير وضعيت او هستيم. ولی متأسفانه به هر دری که زدهايم، جوابی نگرفتهايم. نمیگويند که کجاست و در چه وضعيتی است.» ياشار حکاکپور، سخنگوی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران، نیز در مورد آن دسته از بازداشتشدگان تجمعهای ۱۳ فروردين که هنوز آزاد نشده اند، به راديو فردا میگويد:«فعلاً وضعيت اين افراد مشخص نيست و به خانوادهها در مورد وضعيت آنها هيچ نوع جوابی داده نمیشود.» وی میافزايد: «متأسفانه دستگاه قضايی عليرغم اينکه چند روز از بازداشت اين افراد میگذرد، به خانوادههای اين افراد پاسخگو نيست.» آقای حکاکپور با ابراز نگرانی از برخی گزارشهای تأييد نشده در مورد شکنجه بازداشتشدگان میافزايد: «انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان (آداپ) نگران شکنجه و آزار و اذيت اين افراد است.» وی همچنین از دولت ايران خواسته است که بازداشتشدگان را آزاد کند. سخنگوی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران میگويد: «بازداشتشدگان فقط به شکل مسالمتآميز نظراتشان را بيان کردند و به نظر ما نبايد در زندان بمانند.» مقامهای جمهوری اسلامی ايران تاکنون به گزارشهای مربوط به بازداشتهای روز ۱۳ فروردين در تبريز و اروميه واکنش نشان ندادهاند. در جريان تجمعهای روز ۱۳ فروردين، تجمع کنندگان شعارها میدادند: «زندهباد آذربايجان. اروميه از تشنگی می سوزد. سدها را بشکنيد تا آب رودها به سوی درياچه اروميه جاری شود. درياچه اروميه هيچ آبی ندارد و اگر آذربايجان اکنون بر نخيزد ديگر دير میشود.» عزيز پورولی، پدر حبيب پورولی، با اشاره به اين شعارها میگويد که تجمعکنندگان شعارهای سياسی نمیدادند، اما اين دولت است که جريان درياچه اروميه را سياسی کرده است. وی اضافه میکند: «چند سال است که دولت و مسئولين اعلام میکنند که درياچه اروميه در حال خشک شدن است. در تلويزيون هم گفتهاند که اين درياچه دارد خشک میشود.» آقای پورولی با اشاره به اينکه اگر درياچه اروميه خشک شود، برای وضعيت منطقه اطراف آن تأثيرات منفی به بار خواهد آورد، میگويد: «متأسفانه مردم تا به حال هيچ جواب مثبتی در اين مورد دريافت نکردهاند و لذا مجبورند که نسبت به اين وضعيت اعتراض کنند، زيرا در مقابل نسل آينده مسئولند.» در روزهای گذشته، گروهی به نام «کمپين اعتراض به وضعيت درياچه اروميه» که توسط جمعی از فعالين مدنی و محيط زيست ايجاد شده است، برای برگزاری تجمع در مراکز دو استان آذربايجان شرقی و آذربايجان غربی فراخوانی منتشر کرده بودند. در ساليان گذشته نيز تجمعهای اعتراضی مشابهی در اين ارتباط برگزار شده بود که در مواردی به درگيری نيروهای امنيتی و انتظامی با تجمعکنندگان منجر شده بود. اعتراضهای روز شنبه در حالی صورت گرفتهاند که وضعيت درياچه اروميه به سوی بحرانیتر شدن پيش میرود و تا کنون در خصوص ابعاد اين معضل زيست محيطی هشدارهای زيادی داده شده و گفته شده است که در صورت ادامه وضعيت موجود، آب اين درياچه تا سه سال آينده به طور کامل خشک خواهد شد.
دکتر محمود کریمی حکاک نویسنده، مترجم، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه سیینای نیویورک، به تازگی نمایشی را به روی صحنه برده است به نام: «هملت-ایران». آقای کریمی حکاک در گفتوگو با رادیو فردا به پرسشهایی در این باره پاسخ داده است. صحنه غرق اوفیلیا در نمایش هملت-ایران دکتر محمود کریمی حکاک نویسنده، مترجم، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه سیینای نیویورک، به تازگی نمایشی را به روی صحنه برده است به نام: «هملت-ایران». این نمایش برگرفته از وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران است و اقتباسی است از هملت، یکی از بزرگترین تراژدیهای تاریخ تئاتر جهان که در قرن شانزدهم توسط شکسپیر به رشته تحریردرآمده است. آقای کریمی حکاک در گفتوگو با رادیو فردا به پرسشهایی در این باره پاسخ داده است. آقای کریمی حکاک، چرا به سراغ هملت شکسپیر رفتهاید؟ دکتر محمود کریمی حکاک در دانشگاهی که من تدریس میکنم یکی از وظایفم این است که هر سال یک کار روی صحنه ببرم. امسال قرار شد کار «هملت» را انجام دهم، منتها تمام کارهایی که من انجام میدهم معمولاً باید رابطهای با خودم داشته باشد و چون من ایرانی هستم رابطهای با ایران پیدا میکند. وقتی به «هملت» رسیدیم و نمایش را برای اجرا خواندم، دیدم خیلی از ماجراهایی که درهملت اتفاق میافتد میتواند مسایلی باشد که در ایران امروز هم بازسازی میشود. طبق نوشته شکسپیر هملت جوانی است که علیه دیکتاتوری بلند میشود. در دوران شکسپیر هدف هملت انتقام مرگ پدر بود، ولی در دنیای امروز این مسئله بیشتر باز شده است. من هملت را به صورت جوانی دیدم که در ۳۰ سالی که از وقوع یک انقلاب میگذرد، رشد اخلاقی و فرهنگیش به این حد رسیده که دیگر معتقد نیست حکومتهای تکنفره میتواند راهگشای آینده انسانها باشد. تفاوت این نمایش با اصل متن، در آخرین صحبتی است که هوراشیو، دوست هملت، پس از مرگ او میکند. در نمایشنامه هملت همه در آخرین لحظه میمیرند. در نمایش ما هملت در آخرین صحبت خود با هوراشیو میگوید من به این درک رسیدم که حکومت تک نفره نمیتواند باعث خوشبختی مردم شود و میخواهم بدانی که هر صدایی، هر رأیی و هر انسانی احساس و صدای مرا دارد و تو این را برای مردم بازگو کن که باید آینده خودشان را در دست بگیرند. نمایش در اینجا پایان میگیرد و تمام بازیگران بلند میشوند و شعر معروف «همراه شو عزیز» را به فارسی میخوانند. صحنههایی از نمایش «هملت-ایران» از عوامل کار برایمان بگویید و این که چه کسانی در این تئاتر با شما همکاری کردند؟ همه دانشجویان دانشگاه سیینا هستند، یعنی جایی که من تدریس میکنم و همه آمریکاییاند و جوانهایی بین سنین ۱۹ تا ۲۱ سال. غیر از طراحی و کارگردانی که توسط من انجام شده بقیه کارها توسط دانشجویان انجام میشود. زبان نمایش انگلیسی است به استثنای سه قسمت فارسی در نمایش. اول زمانی که بازیگرانی که در طول نمایش قرار است بازی را در حضور کلادیوس انجام دهند وقتی وارد میشوند یک شعر فارسی میخوانند که همان «یار دبستانی من» است. دوم مونوگ «بودن یا نبودن» به زبان فارسی از بلندگوها پخش میشود در حالی که به زبان انگیسی توسط بازیگر هملت گفته میشود. این دانشجویان آمریکایی چطور به فارسی شعر میخوانند؟ اتفاقاً دیشب از یکی از بازیگران نمایش پرسیدم سختترین قسمت کار برای تو چه بود؟ گفت تلفظ حرف خ به فارسی. بچهها بسیار پر انرژی و پر کار هستند و خیلی زیاد تمرین کردند. همه بچهها این شعر را از یوتیوب گرفتند و در طول دو ماه مدام تکرار کردند به طوری که اکنون وقتی این شعر را میخوانند، دوستان ایرانی من که نمایش را دیدند تعجب میکنند و میگویند مگر اینها فارسی بلد هستند. شما در سالهای دور یک تجربه تلخ در ایران داشتید؛ اجرایی در سالن مجموعه آزادی که توقیف شد. در سال گذشته هم تئاتر «هدا گابلر» کار وحید رهبانی توقیف شد. از سوی دیگر تئاتر ایران گروههای دیگری را معرفی کرده که در سطح بینالمللی اجراهای خیلی موفقی دارند. شما تئاتر امروز ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟ در این که به خصوص نسل جوان ما استعداد و دانش بسیار خوبی در زمینه تئاتر دارند شکی نیست. این طبیعی است که ما انتظار داشته باشیم همان طور که سینمای ایران در جهان مطرح است تئاتر ما هم در جهان مطرح باشد و البته هست. اتفاقی که برای تئاتر «رویای نیمه شب تابستان» افتاد این بود که ما در آن نمایش حاضر نبودیم به ایدئولوژی حاکم تن دهیم. طبیعی است وقتی انسان نخواهد این کار را انجام دهد ایدئولوژی هم با او مهربان نخواهد بود و سعی میکند جلوی کارش را بگیرد. بسیاری از نمایشهای زیبایی که در خارج از کشور مطرح شده و کارهای خوب بچههای ایرانی است، نمایشهایی است که از این گونه کنایههای اجتماعی دور بوده یا کنایههای اجتماعیش در حد قابل تحملی برای ایدئولوژی حاکم در کشور بوده است. تصمیم دارید به ایران بروید و آنجا کار کنید؟ در هر لحظه زندگیام بوی ایران و خاک کوچه پس کوچههای ایران وجود دارد و همیشه آرزویم این است که آنجا باشم و کار انجام دهم. خیلی دلم میخواهد در ایران کار کنم اما در شرایطی حاضرم این کار را انجام دهم که مطمئن باشم رفتن من به ایران فقط به یک سفر تفریحی ختم نخواهد شد و مجبور به دریوزهگری ایدئولوژی حاکم نباشم. در این صورت با کمال میل همین امروز به ایران میروم.
يک عضو کابينه اسرائيل روز شنبه اعلام کرد که اين کشور حملات هوايی به حماس در غزه را ادامه خواهد داد. گيدئون سار، وزير آموزش اسرائيل، گفت: اين حملات تا قطع راکت پرانی حماس به شهرهای جنوبی اسرائيل ادامه خواهد داشت. اين سخنان پس از حملات هوايی اخير اسرائيل به نوار غزه ابراز شد که در جريان آن، ۱۸ نفر، از جمله يک فرمانده حماس و دو محافظ وی کشته شده اند. پيشتر، در روز پنجشنبه، بر اثر اصابت راکت شليک شده از نوار غزه به يک اتوبوس مدرسه در اسرائيل، يک نوجوان زخمی شده بود.
وزارت خارجه يمن روز شنبه اعلام کرد که سفير اين کشور در قطر را برای مشورت، به صنعا فرا خوانده است. يک مقام وزارت خارجه يمن، دليل فراخواندن سفير اين کشور در دوحه را سخنان نخست وزير قطر در چهارشنبه گذشته دانست. نخست وزير قطر گفته بود که کشورهای عربی حوزه خليج فارس در نظر دارند علی عبدالله صالح، رئيس جمهوری يمن، را برای کناره گيری از قدرت تحت فشار قرار دهند.
نيروهای وفادار به لوران باگبو، که خود را رئيس جمهوری ساحل عاج می خواند، بر دو منطقه شهر ابيجان، پايتخت اين کشور، تسلط پيدا کرده اند. آلن لو روی، رئيس نيروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد، روز شنبه با اعلام اين مطلب گفت: جنگ در ابيجان ادامه دارد، اما دو طرف به بن بست برخورده اند. پيشتر، گزارش ها از ساحل عاج حاکی بود که نيروهای حامی حسن واتارا، رئيس جمهوری منتخب اين کشور، برای دستگيری لوران باگبو وارد کاخ رياست جمهوری شده اند، اما هنوز موفق به دستگيری او نشده اند. تاکنون حسن واتارا از طرف جامعه جهانی و سازمان ملل متحد به عنوان رئيس جمهوری منتخب ساحل عاج به رسميت شناخته شده است.
کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران با هشدار نسبت به «اعدامهای دستهجمعی مخفیانه» و «شرایط غیرانسانی» در زندان وکیلآباد مشهد خواستار آن شد که موضوع این زندان در برنامه کار گزارشگر ویژه سازمان ملل قرار بگیرد.کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران مقامهای جمهوری اسلامی را متهم کرد که در زندان وکیلآباد مشهد «اعدامهای دستهجمعی مخفیانه» انجام میدهند و بهرغم وجود «شرایط غیرانسانی» در این زندان «هیچ اقدامی در راستای تصحیح این شرایط» نمیکنند. این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه مطبوعاتی خود که روز جمعه منتشر شد خواستار آن شده است تا شرایط زندان ۱۳ هزار نفری وکیلآباد و سایر زندانهای ایران در برنامه کار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر قرار بگیرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مستقر در ژنو، اوایل ماه جاری بر اساس طرح پیشنهادی ایالات متحده تصمیم گرفت برای ایران یک گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین کند. در بیانیه روز جمعه کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران آمده است که مقامات قوه قضائیه ایران در پاسخ به پرسش کارمندان کمیساریای عالی حقوق بشر «انجام ۶۰ اعدام مخفی را در این زندان [وکیلآباد مشهد] مورد تایید قرار دادهاند». به نوشته این بیانیه، این مطلب در گزارشی که روز ۱۴ مارس توسط دبیرکل سازمان ملل در جریان اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شد درج شده است. کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران از «گزارشهای موثقی» میگوید که «تعداد واقعی اعدامها را بسیار بیشتر اعلام میکنند و حداقل ۳۰۰ زندانی در سال ۲۰۱۰ میلادی به صورت مخفیانه در زندان وکیلآباد مشهد اعدام شدهاند». وکیلآباد به گفته خود مسئولان در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰ زندانی دارد و تنها امسال نسبت به پارسال ۴۵۰۰ زندانی به آمار زندانیان اضافه شدهاست. هادی قائمی، سخنگوی کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، در بیانیه جدید این کمپین زندان وکیلآباد را «جهنم روی زمین» توصیف کرده و میافزاید که این زندان «جایی است که زندانیان با ازدحام بیش از حد، خطرات بهداشتی، تحقیر، و اعدامهای گروهی و مخفیانه روبهرو هستند». این بیانیه در خصوص وضعیت این زندان به نامهای اشاره میکند که توسط «هاشم خواستار» که در زندان وکیلآباد به سر میبرد به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، فرستاده شده است. هاشم خواستار، نماینده معلمان در کانون صنفی فرهنگیان خراسان، در این نامه وضعیت زندان وکیلآباد مشهد را با «اردوگاههای مرگ هیتلر» مقایسه کرده و گفته است که تنها در تاریخ ۱۹ مردادماه ۸۹، ۶۳ زندانی در این زندان اعدام شدهاند. وی در این نامه میافزاید: «به گفته مسئولان فعلی، این زندان برای ۲۵۰۰ زندانی ساخته شده، در حالی که به گفته خود مسئولان در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰ زندانی دارد و تنها امسال نسبت به پارسال ۴۵۰۰ زندانی به آمار زندانیان اضافه شده است.» به گفته هاشم خواستار، زندان وکیلآباد «مملو از شپش و سایر حشرات موذی است» و بند ۴ این زندان «آنقدر زندانی دارد که جلوی توالت و روی پلهها میخوابند». کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران در بیانیه روز جمعه خود از قوه قضائیه ایران خواسته است تا «تحقیقات مستقلی را در خصوص شرایط دهشتناک زندان وکیلآباد و سایر زندانهای ایران آغاز کند و گامهای فوری در راستای تصحیح شرایط بحرانی در حال وقوع در زندانهای ایران بردارد». هادی قائمی، سخنگوی کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، پیش از این در گفتوگو با رادیوفردا از روند غیرقانونی اعدامهای بیخبرِ گروهی و ناگهانی در این زندان ابراز نگرانی کرده و همچنین افزوده بود که «دستکم ۶۰۰ نفر دیگر در زندان وکیلآباد مشهد در انتظار اجرای حکم اعدام هستند». سخنگوی این نهاد حقوق بشری که مقرش در نیویورک است، در گفتوگوی دیگری با رادیوفردا جزئیات دیگری را از «اعدامهای بدون اعلام قبلی و بدون حضور وکلا و خانواده متهمان» در زندان وکیلآباد مطرح کرد.
یک نماینده مجلس ایران روز جمعه در واکنش به حادثه انفجار در خط لولههای انتقال گاز در میان شهرهای قم و سلفچگان با توصیف آن به عنوان اقدامی «خرابکارانه» از احتمال ارتباط آن با انفجاری در گذشته خبر داد.یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز جمعه در واکنش به حادثه انفجار در خط لولههای انتقال گاز در میان شهرهای قم و سلفچگان با توصیف آن به عنوان اقدامی «خرابکارانه» از احتمال ارتباط آن با انفجاری در گذشته خبر داد. صبح روز جمعه سه رشته خط لوله ۵۶ اينچی انتقال گاز طبيعی که بخشی از گاز ایران را از پالايشگاههای جنوب کشور چون مجتمع گازی «پارس جنوبی»، «پارسيان» و «فجر جم» به استانهای شمال و شمال غربی ايران انتقال میدهد در اثر انفجار آسیب دید . به دنبال اعلام این خبر، یک مقام شرکت ملی گاز ایران چنین اظهار نظر کرد که انفجار روز جمعه «به دلايل فنی و عملياتی» نبوده است. در همین زمینه علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان در مجلس، در گفتوگو با خبرگزاری مجلس ایران، خانه ملت، انفجار روز جمعه را «اقدام خرابکارانه» خوانده است. به گفته این نماینده مجلس، «احتمال ارتباط این اقدام خرابکارانه با انفجار دو ماه پیش در این خطوط وجود دارد». اشاره این نماینده مجلس شورای اسلامی به انفجاری است که در بهمنماه سال گذشته، ۱۳۸۹، در ۲۵ کيلومتری شمال منطقه سلفچگان در سه خط لوله هزار پوندی انتقال گاز اتفاق افتاد. علیرضا سلیمی، نماینده مجلس، با اشاره به احتمال ارتباط این دو انفجار گفته است که ممکن است «هر دو انفجار از سوی یک گروه خرابکار انجام شده باشد». در حالی که این نماینده مجلس دلیلی برای این «احتمال» ارائه نکرده، هنوز هیچ گروهی هم مسئولیت این دو انفجار در خط لولههای گاز را نپذیرفته است. وبسایت خبرآنلاین نیز انفجار بهمنماه را به «یک گروه خرابکار» نسبت داده است، اما خود در ادامه اضافه میکند که «تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انجام آن را بر عهده نگرفته است». به گفته این وبسایت خبری نزدیک به علی لاریجانی، در پی انفجار اول در نزدیکی شهر قم چند تن از نمایندگان مجلس در کمیسیونهای انرژی و امنیت ملی خواستار «توجه جدی» دولت جمهوری اسلامی به امنیت خطوط انتقال انرژی شدهاند.
روزنامههای نزدیک به جناح حاکم در شماره شنبه خود از «حمله ارتش عراق به اردوگاه اشرف» و «کشته و زخمی شدن» شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق استقبال کردهاند. موافقت مجلس با دو برابر شدن در آمد دولت از محل حذف یارانهها و «افزایش نگرانی از آستانه تحمل مردم»، ادعای نماینده دلیجان درباره دست داشتن «گروههای خرابکار» در انفجار لولههای گاز، و «افزایش کیوسکهای نیروی انتظامی جلوی بیت و دفاتر مراجع تقلید در قم» از دیگر اخبار منتشر شده در روزنامههای ۲۰ فروردین ماه است. روزنامههای ایران همچنین از تعیین شرط تازهای برای اعضای تحریریه نشریات خبر داده و از قول جعفر سبحانی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت، نوشتهاند «هیئت تحریریه نشریات باید معتقد به اصول ثابت اسلام و تشیع باشند». استقبال روزنامههای جناح حاکم از حمله ارتش عراق به اردوگاه اشرف روزنامههای خراسان، کیهان، جام جم، رسالت و دیگر روزنامههای نزدیک به جناح حاکم در شماره شنبه خود ضمن استقبال از حمله ارتش عراق به اردوگاه اشرف و کشته شدن مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی در عراق، این حملات را نشانه «تصمیم دولت عراق برای اخراج اعضای مجاهدین خلق از عراق» توصیف کردهاند. این روزنامهها با اشاره به اینکه در این حملات بین ۲۳ تا ۲۵ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف کشته و صدها تن نیز زخمی شدند، نوشتهاند که حمله دو روز گذشته ارتش عراق به این اردوگاه، تنها «یک اخطار» به اعضای غیرمسلح سازمان مجاهدین خلق، یا به گفته این روزنامهها منافقین، و ساکنان اردوگاه اشرف و «آغاز اقدام عملی ارتش عراق برای اخراج» آنهاست. روزنامه خراسان علاوه براین، از قول دبیرکل کانون هابیلیان، یک تشکل وابسته به جمهوری اسلامی که علیه مجاهدین خلق فعالیت میکند، نوشته «پیچیدگی تحولات اخیر منطقه به ویژه برای آمریکا، این فرصت را برای عراق به وجود آورده» تا «روند مدیریت شدهای را برای اخراج گام به گام ساکنان اردوگاه اشرف از عراق آغاز کند.» روزنامه رسالت نیز طی سرمقالهای که نام نویسنده آن برخلاف روال معمول سرمقالههای این روزنامه ذکر نشده، نوشته که «باید جرم هر یک از ساکنان اردوگاه اشرف مشخص شود» و آنها «در عراق محاکمه شوند.» این روزنامه با تأکید براینکه «تبرئه» در مورد ساکنان اردوگاه اشرف «معنا و مفهومی ندارد» نوشته «در هر صورت ابقای» مجاهدین خلق «در خاک عراق به عنوان کشور همسایه ایران امکانپذیر نیست.» رسالت همچنین نوشته که پس از عملیاتی که مجاهدین خلق آن را «فروغ جاویدان» و جمهوری اسلامی آن را «مرصاد» مینامد «این بدترین وضعیتی است» که ساکنان اردوگاه اشرف «در آن قرار گرفتهاند»، و وعده داده که این وضعیت «تا مرگ نهایی و کامل» سازمان مجاهدین خلق «ادامه خواهد یافت.» دو برابر شدن درآمد دولت از حذف یارانهها و «نگرانی از آستانه تحمل مردم» روزنامههای جمهوری اسلامی و تهران امروز با انتشار گزارشهایی از «موافقت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با درآمد ۶۲ هزار میلیاردتومانی دولت برای ادامه اجرای هدفمندی یارانهها در سال ۹۰» خبر داده و البته از پیامدهای آن ابراز نگرانی کردهاند. روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به موافقت کمیسیون تلفیق با درخواست دولت احمدینژاد برای کسب درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی دولت از محل حذف یارانهها، تأکید کرده که اکنون «در روش تحقق درآمد لازم برای پرداخت یارانههای نقدی در سال ۹۰ ابهامهای جدی به وجود آمده» چرا که درعمل دولت باید در سال ۹۰ برای کسب چنین درآمدی «باردیگر قیمت حاملهای انرژی و سایر قیمتها» را «گرانتر» کند. عباسعلی نورا، نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق مجلس هشتم به روزنامه جمهوری اسلامی گفته «محاسبات ما با احتساب درآمدهای حاصل از افزایش قیمتها، میزان مصرف و حتی اضافه هزینه نان درسه ماه آخر سال ۸۹ نشان میدهد که دولت مجموعاً به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی برای اجرای قانون هدفمندی نیاز دارد» اما «اصرار دولت برای اخذ مجوز از مجلس برای کسب درآمد ۶۲ هزار میلیاردتومانی چارهای جز افزایش قیمتها در سال ۹۰ باقی نمیگذارد.» وی همچنین «به نامشخصبودن سناریوی مورد نظر دولت» اشاره کرده و با انتقاد از عدم شفافیت لایحه بودجه، گفته «واقعیت این است که شرایط اقتصادی کشور و افکار عمومی، ظرفیت پذیرش افزایش قیمتها را بیش از آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد، ندارد.» روزنامه تهران امروز نیز طی سرمقالهای با عنوان «قبضهای گاز و آستانه توانمردم» نوشته که تایید پیشنهاد درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانهها در کمیسیون تلفیق مجلس در کنار آنچه این روزها درباره قبضهای گاز شنیده میشود «لزوم بازبینی دوباره شیب آزاد سازی قیمتها را ضروری مینماید.» به نوشته این روزنامه «این بازبینی از آن رو ضروری است که تحقق درآمد یکساله دولت از محل آزادسازی قیمتها به میزان ۶۲ هزار میلیارد تومان معادل ۶۲ میلیارد دلار مستلزم افزایش دوباره قیمتهاست» و «دولت چارهای نخواهد داشت مگر اینکه برای رسیدن به چنین درآمدی بار دیگر بهای بنزین، گازوئیل، آب، برق، گاز و سایر کالاها و خدمات مشمول قانون یارانهها را افزایش دهد.» تهران امروز با اشاره به اینکه طی چند هفته اخیر «صدور دومین دور قبضهای گاز بر اساس قیمتهای جدید» با انتقاد و اعتراض مردم مواجه شده، نوشته در حالی که «قیمتها با همین وضع فعلی هم فشارهایی بر مردم وارد کرده، به صلاح نیست که در چنین شرایطی فشار قیمتی بر مردم را افزایش دوباره دهیم.» «تحریریه نشریات باید معتقد به اصول ثابت اسلام و تشیع باشند» روزنامه دنیای اقتصاد از گفتههای تازه جعفر سبحانی از مراجع نزدیک به حکومت در مورد مطبوعات خبر داده و نوشته است که آیتالله جعفر سبحانی با انتقاد شدید از عملکرد برخی مطبوعات، گفته «نشریات باید نسبت به تمام ثابتات و قوانین اسلام معتقد باشند، نباید به عنوان نوآوری و آزادی بیان در ذهن مردم ایجاد شک و تردید کنند یا بر ضد صریح قرآن عمل کنند.» به گزارش دنیای اقتصاد، جعفر سبحانی در دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از نشریات این مؤسسه وابسته به حوزه علمیه قم نیز به شدت انتقاد کرده و گفته «هیئت تحریریههای مجلات باید معتقد به اصول ثابت اسلام و تشیع باشند.» وی همچنین با تاکید براینکه «نشریات گاهی مطالبی چاپ میکنند که مخالف صد درصد با اسلام است» گفته «نوآوری بسیار خوب است، ولی باید در کنار قوانین کلی اسلام باشد. آزادی قلم و بیان در تمام جهان یک چارچوب دارد و اگر این چارچوب مخالف با اسلام عمل کرد آنوقت معنایش این است که ما نه انقلاب کردیم و نه قانون اساسی ما برای مطبوعات شرایطی قرارداده است.» همزمان روزنامه رسالت نیز از قول اسدالله بادامچیان از اعضای ارشد موتلفه اسلامی «طرح اختلافات و گلایههای مسئولان حکومتی» در عرصه عمومی را مورد نکوهش قرار داده و نوشته «طرح گلایه مسئولان میان مردم مضر بوده و باعث انزجار روحی مردم میشود.» نماینده دلیجان: در انفجار لولههای گاز «گروههای خرابکار» دست دارند روزنامههای جهان صنعت، جام جم گزارشهایی درباره «انفجار سه خط لوله اصلی انتقال گاز ایران در قم «منتشر کرده و از قول یک عضو مجلس شورای اسلامی از «عمدی بودن این انفجارها» خبر دادهاند. روزنامه جهان صنعت با یادآوری اینکه بعد از انفجار سه خط لوله گاز در ۲۲ بهمن ماه ۸۹، این «دومین حادثه در کمتر از دو ماه» است، نوشته پس از آنکه «بامداد جمعه ۱۹ فروردینماه سه رشته خط لوله ۵۶ اینچی انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم به دلایل نامشخصی منفجر شد»، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس از «دست داشتن گروههای خرابکار در این انفجارها» خبر داده است. علیرضا سلیمی ضمن تاکید براینکه «سه خط لوله اصلی انتقال گاز میادین جنوب به مناطق شمالی کشور در ۷۴ کیلومتری جاده دلیجان-قم طی یک اقدام خرابکارانه منفجر شده» گفته است «احتمال اینکه انفجار این خطوط انتقال گاز در ارتباط با انفجار قبلی بوده و هر دو انفجار از سوی یک گروه خرابکار انجام شده باشد به طور قوی وجود دارد و کارشناسان امنیتی کشور در حال پیگیری این مساله هستند.» به نوشته جهان صنعت، این عضو مجلس هشتم گفته «این انفجار تلفات جانی در پی نداشته» اما «چند نفر از افرادی که برای جلوگیری از سرایت آتشسوزی و خاموش کردن آتش در محل حاضر شده بودند دچار جراحت جزیی شدهاند.» روزنامه جام جم نیز در ادعایی مشابه از قول معاون وزیر نفت نوشته «دلایل انفجار این سه خط لوله گاز به هیچ وجه مسائل فنی و عملیاتی نیست، و دلایل وقوع این حادثه گازی توسط دستگاههای مختلف در حال پیگیری است.» افزایش کیوسکهای نیروی انتظامی جلوی بیت و دفاتر مراجع تقلید در قم روزنامه ابتکار در شماره شنبه خود «توضیحات نیروی انتظامی دربارهکیوسکهای نصب شده در جلوی بیت برخی از مراجع تقلید» را منتشر کرده است. این روزنامه، با اشاره به انتشار اخباری مبنی براینکه نهادهای حکومتی برای «کنترلامنیتی» رفت و آمد به دفاتر و بیوت مراجع تقلید، کیوسکهایی با شیشه دودی در مقابل دفتر آیتاللهوحید خراسانی و دفتر آیتالله شبیری زنجانی نصب کردهاند، خبر داده که نیروی انتظامی ضمن تأیید این اقدام مدعی شده که این کیوسکها متعلق به راهنمایی و رانندگی است. به نوشته روزنامه ابتکار، فرمانده نیروی انتظامی قم گفته که «این کیوسکها با توجه به مراجعه مردم و مسئولان به دفاتر مراجع» و «برای حل معضلات ترافیکی که احتمالی» در مقابل دفتر و بیت مراجع تقلید مستقر شدهاند، و ادعا کرده که مأموران حاضر در این کیوسکها «مأمور راهنمایی و رانندگی» هستند. این روزنامه در عین حال با اعلام اینکه شمار کیوسکهای نیروی انتظامی در مقابل بیت و دفتر مراجع تقلید طی روزهای اخیر افزایش یافته، خبر داده که مقابل دفاتر آیتالله موسوی اردبیلی و آیتالله مکارم شیرازی، مقابل بیت آیتالله یوسف صانعی، و حتی مقابل دفاتر مراجعی چون جعفر سبحانی و نوری همدانی نیز کیوسکهای نیروی انتظامی مستقر شدهاند.
جمعی از زندانيان سياسی زندان رجايی شهر کرج، با انتشار بيانيه ای، اعلام کردند: از روز يکشنبه دست به اعتصاب غذا خواهند زد. به نوشته وبسايت جرس، نزديک به اصلاح طلبان، اين زندانيان در بيانيه خود گفته اند: در اعتراض به احضارها، بازداشت ها، تهديدها و فشارهای وارد شده بر خانواده های زندانيان صنفی، سياسی و حقوق بشری دست به اعتصاب غذا می زنند. همچنين اِعمال ِ فشارها و محدوديت های غير قانونی بر صدها زندانی سياسی و غيرسياسی، دليل ديگر اعتصاب غذای اين زندانيان سياسی در زندان رجايی شهر کرج عنوان شده است. اين بيانيه از جمله به امضای منصور اسانلو، رسول بداقی، عيسی سحر خيز، حشمت الله طبرزدی، مهدی محموديان، کيوان صميمی، رضا رفيعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجيد توکلی و بهروز جاويد رسيده است.
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، حميد بقايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی را با حفظ سمت، به عنوان معاون امور اجرايی خود و سرپرست نهاد رياست جمهوری منصوب کرد. به گزارش خبرگزاری ها، با انتصاب حميد بقايی به عنوان سرپرست نهاد رياست جمهوری، اسفنديار رحيم مشايی از نهاد رياست جمهوری رفت. در اين گزارش ها، اشاره ای به دليل اين تحولات نشده است. در ماه های گذشته، انتقادهای اصولگرايان منتقد دولت از مواضع و سخنان اسفنديار رحيم مشايی شدت گرفته بود. وی از افراد بسيار نزديک به محمود احمدی نژاد شناخته می شود.
واحد مرکزی خبر گزارش داد که ديپلمات ها و ايرانيان مقيم ساحل عاج به محل امنی در اين کشور منتقل شده اند. بر اساس اين گزارش، ديپلمات ها و ايرانيان مقيم ساحل عاج، در روزهای گذشته، در محل سفارت ايران در ابيجان، پايتخت اين کشور، گرفتار شده بودند. انتقال آنها در پی تماس تلفنی وزير امور خارجه ايران با همتای فرانسوی اش و نيز هماهنگی سازمان ملل متحد صورت گرفت.
وبسايت کلمه گزارش داد که وضعيت جسمانی و روحی سام محمودی سرايی، دبير سرويس کتاب روزنامه شرق، در بند قرنطينه زندان اوين نگران کننده است. آقای محمودی سرايی که روز دهم اسفند سال ۱۳۸۹ بازداشت شد، از مشکل مزمن ميگرن و دستگاه گوارش رنج میبرد. براساس اين گزارش ،او از زمان بازداشت تاکنون از ملاقات حضوری محروم بوده است. تبليغ عليه نظام و توهين به رهبری و سرودن ترانه « من اعتراف میکنم» از جمله اتهامات وی اعلام شده است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده میگوید توافق با رهبران کنگره در آخرین دقایق برای جلوگیری از تعطیلی دولت بخاطر کنار هم قرار گرفتن آمریکاییان با اعتقادات متفاوت حاصل شد. باراک اوباما گفت، کاهش بودجه در برخی موارد دردناک خواهد بود اما کاخ سفید از پروژه های اولویت دار خود مراقبت کرد. رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، جان بونر از حزب جمهوریخواه، توافق با کاخ سفید و دمکراتهای سنا را کمتر از دو ساعت پیش از اتمام رسمی منابع مالی دولت اعلام کرد.
در ایسلند روز شنبه طرحی برای بازپرداخت حدود پنج میلیارد دلار بدهیهای آن کشور به بریتانیا و هلند به رای گذارده میشود. ایسلند این بدهیها را در سال ۲۰۰۸ میلادی در جریان بحران مالی و بر اثر سقوط یک بانک خود متحمل شد که حسابهای سپرده در بریتانیا و هلند عرضه میکرد. ایسلندیها سال گذشته در همه پرسی مشابهی رای منفی دادند و نظرسنجیها حاکی است در این همه پرسی نیز رای مخالف خواهند داد.
چین واردات فرآوردههای کشاورزی از ۱۲ نقطه ژاپن را ممنوع خواهد کرد. خبرگزاری دولتی « شین هوا » نام این مناطق را بازگو نکرد. شماری از کشورها بخاطر بیم از آلودگی رادیواکتیو، واردات محصولات کشاورزی و دام از مناطق نزدیک به نیروگاه هستهای ژاپن را که بر اثر سونامی آسیب دیده ممنوع کرده اند.
یک پسربچه پاکستانی میگوید بخاطر شرکت در یک مأموریت انتحاری متأسف است. حملۀ یکشنبۀ گذشته به یک خانقاه صوفیان در پاکستان بیش از چهل کشته بر جای گذارد. این پسربچه که بدنبال عمل نکردن کمربند انفجاری اش دستگیر شد در مصاحبه ای تلویزیونی از خانواده های قربانیان طلب بخشش کرد. او گفت مدت دو ماه به اتفاق چهار پسربچه دیگر در وزیرستان شمالی که تحت کنترل شبه نظامیان است تعلیم دیده بود.
گزارشها از واشنگتن حاکی است، جمهوریخواهان و دمکراتها در کنگره آمریکا به توافقی در مورد لایحه بودجه دست یافته و بدین ترتیب از توقف کارِ دولت و ادارات دولتی در ایالات متحده جلوگیری کردند. بر طبق این گزارشها، رهبران جمهوریخواه، طرحی را برای کاهش ۳۹ میلیارد دلار مخارج دولتی با هدف جلوگیری از توقف کارِ دولت ارائه کردهاند. پیشتر، دولت ایالات متحده به دلیل اختلاف جمهوریخواهان و دمکراتها بر سر لایحه بودجه، با احتمال تعطیلی و توقف فعالیتهایش روبرو شده بود. جمهوریخواهان در پی توافقی در زمینه میزان کاهش مخارج ادارات دولتی برای شش ماهه باقیماندۀ سال مالی جاری بودند که در آخر سپتامبر پایان مییابد.
دولت ایالات متحده میگوید از گزارشها درباره تلفات و مجروحین درگیری میان قوای عراقی و ایرانیان تبعیدی در عراق، عمیقاً آزرده شده است. بنا بر گزارشها، کشمکش و درگیری در اردوگاه اشرف در عراق، دستکم ده کشته بر جای گذاشته است. اردوگاه اشرف در نزدیکی مرز ایران، محل استقرار حدود سه هزار و پانصد تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است. وزارت خارجه ایالات متحده گفت جزئیات این واقعه روشن نیست اما خشونتها را نظامیان عراقی آغاز کردند. ایالات متحده بار دگر از دولت عراق خواسته است به تعهدات بینالمللی و قوانین داخلی خود پایبند بوده، و با ساکنان اردوگاه اشرف رفتاری انسانی داشته باشد.
دولت ایالات متحده به دلیل عدم تفاهم جمهوریخواهان و دمکراتها در کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه در معرض تعطیلی و توقف فعالیتهایش قرار گرفته است. بگفته جمهوریخواهان هنوز توافقی در زمینه مقدار کاهش مخارج ادارات دولتی برای شش ماهه باقیماندۀ سال مالی ۲۰۱۱ که در آخر سپتامبر پایان می یابد حاصل نشده است. دمکراتها میگویند در جریان چانه زنیهای شامگاه جمعه، توافقی بدست آمده است و اینکه جمهوریخواهان اینک در صدد خروج از این توافق اند. در صورت عدم حصول توافق میان جمهوریخواهان و دمکراتها بر سر لایحه بودجه، اغلب ادارات و سازمانهای دولتی به دلیل فقدان منابع مالی تعطیل خواهند شد. تعطیلی ادارات و سازمانهای دولتی ایالات متحده، صدها هزار کارمند دولتی را از حضور بر سر کارشان بازخواهد داشت.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر