هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۹, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 12/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



"ماریو مونتی"، نخست وزیر ایتالیا میگوید از تحریم جهانی نفت ایران حمایت می کند به شرط آنکه همکاری های نفتی سابق رم و تهران به همان شکل ادامه داشته باشد. وی روز پنج شنبه گفت، ائتلافی دیپلماتیک از کشورهای حامی ِ تحریم نفت ایران تشکیل شده اما ایتالیا خواهان آن است که شرکت نفتی "انی"، به عنوان استثنا از این دایره تحریم بیرون گذاشته شود.» نخست وزیر ایتالیا گفت: «موضع ايتاليا به عنوان کشوری که ۱۳ درصد نفت خام مورد نياز خود را از ايران تهيه می کند اين است که هرگونه تحريم به صورتی باشد که ايران درآمد بيشتری کسب نکند.» ماریو مونتی گفت، شرکت انی ایتالیا از طرف های شرکت ملی نفت ایران است و به ازای طلبی که دارد، درحال دریافت نفت خام است. آخرین محاسبات اعلام شده حاکی است که شرکت انی حدود دو میلیارد دلار از ایران طلب دارد و نمی خواهد تحریم ها باعث از دست رفتن آن شود.
 


به رغم حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه، خشونت ها در این کشور همچنان ادامه دارد. فعالان سوری میگویند روز پنج شنبه دست کم 25 نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند. ناظران این اتحادیه روز سه شنبه در شهر حمص حضور یافتند و قرار است از چند شهر دیگر سوریه نیز دیدار کنند. رییس هیات ناظران اتحادیه عرب "مصطفی الدابی" در پی دیدار از شهر حمص گفته بود که هیچ چیز ترسناکی در این شهر ندیده است. گروههای مخالف حکومت بشاراسد بشدت از گفته های مصطفی الدابی انتقاد کردند. فعالان سوری میگویند تا ساعاتی پیش از ورود ناظران به حمص، این شهر زیر آتش توپخانه نیروهای ارتش قرار داشت. سازمان ملل متحد شمار کشته شدگان غیرنظامی طی 9 ماه گذشته در سوریه را بیش از پنج هزارتن اعلام کرده است.
 


رییس سازمان پزشکی قانونی میگوید مرگ "احمد رضایی" را نمی توان ناشی از خودکشی دانست. جسد پسرمحسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیش از یک ماه پیش در اتاق هتلی در دوبی پیدا شد. پلیس دوبی مرگ او را به علت مصرف داروهای بیش از اندازه ضد افسردگی اعلام کرده بود. به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتراحمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی روز پنج شنبه گفت، هرگونه اظهارنظر در باره علت مرگ احمد رضایی، منوط به دریافت اطلاعات مستند و رسمی از مقامهای اماراتی است. وی افزود «تنها مدرکی که بدست ما رسیده است جسد احمد رضایی است». وی تاکید کرد در حال حاضر بدون دسترسی به شواهد و مدارک متقن نمی توان به گفته وی ادعای مربوط به خودکشی را به عنوان علت فوت تایید یا رد کرد.
 


در ششمین روز ثبت نام داوطلبان، شمار نامزدهای انتخابات مجلس در اسفندماه به چهارهزار نفر رسید. به گزارش خبرگزاری فارس، "صولت مرتضوی" رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد تا شامگاه پنج شنبه سه هزار و 928 نفر ثبت نام کرده اند. انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار است روز 12 اسفند ماه سال جاری برگزار شود. گروهها و تشکیلات اصلاح طلب اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد.
 


کاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام کرد، قرارداد فروش جنگنده های اف ۱۵ به مبلغ ۳۰ ميليارد دلار به عربستان سعودی نهايی شده است. دولت باراک اوباما می گويد، اين قرارداد فروش تسلیحات در راستای تقويت بنيه نظامی عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه است.کاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام کرد، قرارداد فروش جنگنده های اف ۱۵ به مبلغ ۳۰ ميليارد  دلار  به عربستان سعودی نهايی شده است. دولت باراک اوباما می گويد، اين قرارداد فروش تسلیحات در راستای تقويت بنيه نظامی عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه است. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، طبق اين قرارداد، آمريکا  ‌٨٤ فروند جت جنگنده جديد اف ۱۵ و همچنين تجهیزات لازم برای نوسازی ۷۰ جنگنده اف ۱۵ اس به عربستان  سعودی تحويل خواهد داد. کاخ سفيد می گويد، اين قرارداد که توسط شرکت بوئينيگ  انجام می شود،  از بيش از ۵۰ هزار فرصت شغلی حمايت کرده و سالانه سه و نيم ميليارد دلار  به اقتصاد آمريکا کمک می کند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، فروش اين تسليحات بخشی از از تلاش های گسترده آمريکا تقويت بنيه دفاعی کشور متحد خود در خاورميانه است.  طبق اين گزارش فروش جنگنده های اف ۱۵ بخشی از قرارداد بزرگتر ده ساله به مبلغ ۶۰ ميليارد دلار است که شامل فروش هلیکوپتر، مجموعه گسترده ای از موشک ها، بمب ها و سيستم های هدايت شونده، و همچنين سيستم های هشدار دهنده رادار و عينک های ديد در شب است که سال گذشته کنگره آمریکا آن را تصويب کرد. اندرو شاپيرو، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور سياسی – نظامی، در اين زمينه گفته است:«اين توافقنامه در راستای تقويت روابط پايدار و قوی بين آمريکا و عربستان سعودی است.» اين مقام وزارت امورخارجه آمريکا همچنين تصریح کرده است که هدف نهايی چنين قراردادی تقويت بنيه نظامی عربستان سعودی در منطقه ناپايدار خاورميانه است. به گزارش خبرگزاری رويترز، اندرو شاپيرو اضافه کرده است:«اين (قرارداد) نشان دهنده تعهد ايالات متحده به قابليت قوی دفاعی عربستان به عنوان يکی از اجزای کليدی امنيت منطقه است.» اندرو شاپيرو گفته است:«در منطقه خاورميانه اکنون تهديد های مختلفی وجود دارد و خيلی روشن، يکی از تهديدهايی که آنها در منطقه با آن مواجه اند، ايران است.» اندرو شاپيرو اضافه کرده است:«اما  اين (توافقنامه فروش تسليحات) تنها به خاطر ايران نيست. اين برای برآورده کردن نيازهای دفاعی شريکمان عربستان است.» در حالی خبر اين قرارداد فروش تسليحات منتشر شده است که اخيرا مقام های سیاسی و نظامی ايران اعلام کرده اند، در صورتی که نفت اين کشور تحريم شود، جمهوری اسلامی جريان انتقال نفت منطقه خليج فارس را از طريق تنگه هرمز مختل خواهد کرد. در همین حال، آمریکا به اظهارات مقام های ایران واکنش نشان داده و گفته است اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد. ناوگان پنجم آمريکا، که در بحرین مستقر است، روز چهارشنبه اعلام کرد: «هرکسی که تهديد به وقفه در آزادی دريانوردی در  يک تنگه بين‌المللی بکند کاملا بيرون از جامعه جهانی قرار دارد. هرگونه وقفه‌ای تحمل نخواهد شد.» مارک تونر ، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز  اظهارات مقام‌های  ايرانی را «رجزخوانی»  توصيف کرده و گفته است که هدف از اين گفته‌ها انحراف  افکار عمومی از برنامه هسته‌ای ايران است.
 


گزارش ها حاکی است در حالی که هنوز ناظران اتحادیه عرب برای بررسی وضعیت سرکوب ها در سوریه در این کشور به سر می برند، خشونت علیه معترضان ادامه دارد و روز پنجشنبه دستکم ۲۵ تن توسط نیروهای امنیتی در سرتاسر سوریه کشته شدند.گزارش ها حاکی است در حالی که هنوز ناظران اتحادیه عرب برای بررسی وضعیت سرکوب ها در سوریه در این کشور به سر می برند، خشونت علیه معترضان ادامه دارد و روز پنجشنبه دستکم ۲۵ تن توسط نیروهای امنیتی د ر سرتاسر سوریه کشته شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع مستقل حقوق بشری در سوریه می گویند هیات اعزامی از سوی اتحادیه عرب خیلی کوچک و کم تعداد است و به راحتی توسط دولت بشار اسد قابل کنترل است و توان این را ندارد که حقایق جاری روز را بررسی و تحقیق کند. همچنین این گروه ها می گویند ریاست این گروه برعهده یک ژنرال سودانی است که خود از کسانی است که در کشتار دارفور متهم است. گروه نظارت و بررسی حقوق بشر سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد کشتار مخالفان توسط نیروهای دولتی ادامه دارد و حدود یکصد تن زخمی شده اند. این گروه می گوید در روز پنجشنبه در حما شش تن در حالی کشته شدند که هیات اعزامی اتحادیه عرب در حال ورود به این شهر بود. این گروه می گوید در جریان تظاهرات در دوما در حومه دمشق، نیروهای امنیتی چهارتن از تظاهرکنندگان را کشتند. گزارش شده که در این منطقه مخالفت و نافرمانی مدنی در حال جریان است و مردم برای تحصن وارد میدان مرکزی شده اند. رامی عبدالرحمان، فعال حقوق بشری سوریه به رویترز گفت: «از تمام مخالفان خواسته شده دست به نافرمانی مدنی بزنند در نتیجه تمامی مغازه ها در حومه دمشق تعطیل شده، راه ها بسته شده و همه چیز به حال تعطیل درآمده است.» قرار است ناظران اتحادیه عرب از شهرهای درعا، حما و عدلیب هم دیدار کنند. این هیات دیدار خود از شهر حمص را آغاز کرد که گفته های ژنرال مصطفی الدابی، رییس سودانی این هیات مبنی بر این که «در شهر هیچ چیز خطرناک و نگران کننده ای دیده نمی شود»، خشم معترضان و مخالفان را در پی داشت. ابو حشام، یکی از فعالان مخالف در حما به خبرگزاری فرانسه گفت: «مردم امیدوارند که به این گروه ناظران دسترسی داشته باشند. اگر این گروه بخواهد تحت نظارت حاکمیت عمل کند که دیگر هیچ کارایی نخواهد داشت.» همچنین مخالفان روز پنجشنبه ویدیویی را پخش کردند که نشان می دهد در حما تک تیراندازها مخالفان را از بالای ساختمان هدف قرار می دهند و حتی به دیگران اجازه نمی دهند زخمی ها را از محل بیرون ببرند. رویترز می نویسد امکان بررسی صحت این ویدیو به دلیل محدودیت های ارتباطی، مقدور نیست. شمار دستگير شدگان در سوريه مشخص نيست. در هفته های اخير دولت سوريه اعلام کرده که هزار تن از زندانيان سياسی را آزاد کرده است. اپوزيسون سوريه اما از زندانی بودن ده ها هزار نفر در زندان های مختلف امنيتی سخن می گويند. هفته گذشته اتحاديه کميته های محلی هماهنگی اعتراض ها اعلام کرده بود که سازمان های امنيتی سوريه به منظور فريب ناظران اتحاديه عرب، بسياری از زندانی ها را از زندان ها به پايگاه های نظامی منتقل کردند. در همين راستا، گزارش ها از اعتصاب غذای زندانيان سياسی در زندان مرکزی شهر حمص حکايت می کند. زندانيان خواستار ديدار با ناظران اتحاديه عرب و همچنين فراهم شدن زمينه آزادی خود هستند. گزارش های سازمان حقوقی و همچنين گزارش سازمان ملل متحد، از کشته شدن ده ها تن از دستگير شدگان حوادث اخير سوريه زير شکنجه حکايت می کند. تظاهرات اعتراض آميز و اعتصاب در مناطق مختلف سوريه همچنان ادامه دارد.
 


"حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به سخنان مقامهای آمریکا میگوید «تهدید را در مقابل  تهدید قرار می دهیم». روز گذشته در جنگ لفظی بین واشینگتن و تهران بر سر بسته شدن احتمالی تنگه هرمز، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته بود واشینگتن  اخلال در رفت وآمد شناورها در تنگه هرمز را تحمل نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، جانشین فرمانده کل سپاه روز پنج شنبه گفت: در صورتی که منافع حیاتی ایران به هر قیمتی تهدید شود، تهدید را در مقابل تهدید قرار می دهیم و از اِعمال استراتژی های خود دست بر نمی داریم. روز سه شنبه در پی گفته های محمدرضا رحیمی در باره تنگه هرمز، بین مقامهای ایران و آمریکا جنگی لفظی درگرفت. معاون اول رییس جمهوری اسلامی گفته بود در صورت تحریم نفت ایران، یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.
 


دولت آمریکا فروش 30 میلیارد دلار هواپیماهای جنگی به عربستان سعودی را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز این قرارداد شامل تحویل 84 فروند جنگنده اف-15 و مهمات و ابزار یدکی است. این قرارداد همچنین شامل مدرن سازی 70 هواپیمای نظامی آمریکایی است که پیشتر به عربستان تحویل داده شده بود. آموزش خلبانان  و مهندسین تعمیرات نیز بخش دیگر این قرارداد است.  این قرارداد در واقع نیمی از معامله 60 میلیارد دلاری نظامی بین آمریکا و عربستان است که سال گذشته توسط کنگره آمریکا تایید شده بود.
 


یک مقام کشور ترکیه، کشته شدن 35 غیرنظامی در حمله هوایی به منطقه کردنشین را تایید کرد. "حسین سلیک" سخنگوی حزب حاکم شامگه پنج شنبه اعلام کرد که قربانیان این حمله تروریست نبودند بلکه افرادی بودند که کالاهای قاچاق را از عراق به ترکیه حمل میکردند. وی با اظهار تاسف از این موضوع اعلام کرد که احتمالاً دولت به بازماندگان این حادثه خسارت خواهد پرداخت. سخنگوی دولت همچنین گفت تحقیقات برای روشن شدن اطلاعات نادرستی که منجر به این حمله شد،  در جریان است. پیشتر مقامهای ترکیه گفته بودند، قربانیان از اعضای گروه جدایی طلب پ کا کا (حزب کارگران کردستان ترکیه) بودند که از سوی دولت ترکیه غیرقانونی شناخته می شود.
 


روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز پنج‌شنبه گزارش داد که "تامیر پاردو" رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل معتقد است که «ایران اتمی الزاماً خطری برای موجودیت اسرائیل نیست». به نوشته این روزنامه اسرائیلی، تامیر پاردو این اظهارات را سه‌شنبه شب در همایش سالانه سفرای اسرائیل، در محل وزارت خارجه این کشور در اورشلیم (بیت‌المقدس) بیان کرده است. این همایش پشت درهای بسته برگزار شد و صدا یا تصویری از مطالب بیان شده در آن در دست نیست. روزنامه هاآرتص گفته های رئیس موساد را به نقل از شهادت سه نفر از سفیران اسرائیلی حاضر در این کنفرانس نقل کرده است. یکی از سه سفیری که از این همایش با روزنامه هاآرتص گفت‌وگو کرده، گفته است که «مقصود رییس موساد این بود که ایران هسته‌ای را نباید خطری برای موجودیت اسرائیل محسوب کرد».
 


نخست وزیر ایتالیا می گوید: «ائتلافی از کشورهایی که سیاست خارجی نزدیک به هم دارند و از تحریم نفت ایران حمایت می کنند تشکیل شده اما ایتالیا خواهان آن است که شرکت نفتی انی، به عنوان استثنا فرض شده و از این دایره تحریم بیرون گذاشته شود.»ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا روز پنجشنبه در رم گفت: «ائتلافی دیپلماتیک از کشورهایی که سیاست خارجی نزدیک به هم دارند و از تحریم نفت ایران حمایت می کنند تشکیل شده اما ایتالیا خواهان آن است که شرکت نفتی انی، به عنوان استثنا فرض شده و از این دایره تحریم بیرون گذاشته شود.»  به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مونتی همچنين گفت که ايتاليا ميزبان سه دور از گفت وگوهای ديپلماتيک و بين المللی بوده و ۱۱ کشور اروپايی بر افزايش تحريم ها بر ايران موافقت کرده اند. نخست وزیر ایتالیا گفت: «همه از بابت این که باید سریع و به شکل اضطراری فشارها بر ایران را افزایش داد به شکلی که درآمد بیشتری از محل فروش نفت خام نداشته باشد، اتفاق نظر دارند چرا که ایران درآمد پول نفت را در برنامه اتمی خود هزینه می کند.» وی افزود: «موضع ايتاليا به عنوان کشوری که ۱۳ درصد نفت خام مورد نياز خود را از ايران تهيه می کند اين است که هرگونه تحريم نفتی ايران اين طور باشد که ايران درآمد بيشتری کسب نکند و درآمد اضافی برای ايران نداشته باشد ولی موافقت ها و همکاری های نفتی سابق ايتاليا با ايران، به همان شکل ادامه داشته باشد.» آقای مونتی گفت که شرکت انی ایتالیا از طرف های شرکت ملی نفت ایران است و به ازای طلبی که دارد ، مشغول دریافت نفت خام است. آخرین محاسبه و تخمین اعلام شده حاکی از این است که شرکت انی حدود دو میلیارد دلار طلب دارد که نمی خواهد هرگونه تحریمی باعث از دست رفتن آن شود. در جریان آخرین دور مذاکرا دیپلماتیک که هفته پیش در ایتالیا برگزار شد، نمایندگان دیپلماتیک استرالیا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، کره جنوبی، امارات متحده عربی و آمریکا حضور داشتند. نخست وزیر ایتالیا گفت: «پیشنهاد برگزاری این جلسه از سوی آمریکا مطرح شد و توافق نهایی این بود که نباید گذاشت برنامه اتمی ایران از نقطه غیرقابل بازگشت، عبور کند و باید از همه فشارهای ممکن استفاده کرد. در غیر این صورت، راه حل موازی تحریم و اعطای احتمالی تشویق ها به ایران، دیگر کارساز نخواهد بود.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان انرژی می گویند در صورت اجرای تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا، اقتصادهای بحران زده ای مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا که از ایران نفت وارد می کنند، با مشکلات دیگری روبرو خواهند شد. طبق اعلام وزارت انرژی آمريکا، ايران پس از عربستان سعودی دومين صادرکننده در ميان شرکت‌های صادرکننده نفت در سازمان اوپک است که روزانه ۲.۳ ميليون بشکه نفت صادر می‌کند که از این مقدار حدود ۴۵۰ هزار بشکه روزانه برای خريداران اروپايی ارسال می‌شود.
 


يک روز پس از آن که ناوگان پنجم آمريکا در پاسخ به اظهارات مقام های ايران اعلام کرد که اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهد داد، جانشين فرمانده کل سپاه گفته، در صورتی که «منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود»، اين کشور « تهديد» را با «تهديد» پاسخ خواهد داد. يک روز پس از آن که ناوگان پنجم آمريکا در پاسخ به اظهارات مقام های ايران اعلام کرد که اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهد داد، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران روزپنجشنبه گفته است، در صورتی که «منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود»، اين کشور « تهديد» را با «تهديد» پاسخ خواهد داد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران  گفته است: «در صورتی که منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود، تهديد را در مقابل تهديد قرار می دهيم و از اعمال استراتژی های خود دست بر نمی داريم. » جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اين که « ايران برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود از هيچ کشوری اجازه نمی‌گيرد »، گفته است: «جمهوری اسلامی ايران طی ۳۳ سال گذشته نشان داده که به رغم دخالت های امريکا اقدامات خود را با موفقيت انجام داده است.» محمدرضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، روز سه‌شنبه در واکنش به تشدید فشارهای غرب علیه جمهوری اسلامی گفته بود اگر نفت ايران تحريم شود، قطره‌ای نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.  در همین زمینه،  دريادار حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران،  روز چهارشنبه گفته بود:«بستن تنگه هرمز برای نيروی دريايی ايران بسيار آسان است.» در واکنش به اين اظهارات، جورج ليتل، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، گفت: «اخلال در آمدو شد شناورها در تنگه هرمز تحمل نخواهد شد.» نيروی دريايی ايران از روز سوم دی ماه رزمايش دريايی ۱۰ روزه‌ای را آغاز کرد که به گفته فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران، اين رزمايش وسعتی نزديک به «دو ميليون کيلومتر مربع» دارد و تا  آب‌های شمال اقيانوس هند را در برمی‌گيرد. سخنگوی وزارت دفاع آمريکا همچنين درباره اين رزمايش گفت: «ايرانی‌ها مشغول رزمايش دريايی تقريبا عادی خود در اين منطقه هستند و اين چيزی است که ما می‌دانيم.» جورج ليتل هر گونه اقدام برای افزايش تنش در تنگه هرمز را غيرسازنده توصيف کرد و گفت نشانه‌ای از تحرکات غيرعادی ايران در تنگه هرمز به چشم نخورده است. سخنگوی پنتاگون گفت: «من اطلاعی از هرگونه اقدام خصمانه عليه شناورهای ايالات متحده در خليج فارس و تنگه هرمز ندارم.» در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ايران، ناوگان پنجم آمريکا که در بحرين مستقر است، اعلام کرد که اين ناوگان اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد. ناوگان پنجم آمريکا اعلام کرد: «هرکسی که تهديد به وقفه در آزادی دريانوردی در  يک تنگه بين‌المللی بکند کاملا بيرون از جامعه جهانی قرار دارد. هرگونه وقفه‌ای تحمل نخواهد شد.» مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز  اظهارات مقام‌های  ايرانی را «رجزخوانی»  توصيف کرده و گفته است که هدف از اين گفته‌ها انحراف افکار عمومی از برنامه هسته‌ای ايران است. در همين حال، سخنگوی رزمايش دريايی نيروی دريايی ارتش ايران روز پنجشنبه از شناسايی يک ناو امريکايی خبر داده است. به گزارش ایرنا، سخنگوی مانور دريايی  گفته است:« يک فروند هواپيمای گشت شناسايی نيروی دريايی در محدوده ای که يگان های شرکت کننده در منطقه رزمايش مستقر شده اند، اقدام به شناسايی اين ناو و عکسبرداری و فيلمبرداری از آن کرده است. »
 


روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز پنج‌شنبه گزارش داد که تامیر پاردو، رئیس کنونی موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، همانند سلف خود معتقد است که «ایران اتمی الزاماً خطری برای موجودیت اسرائیل نیست».روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز پنج‌شنبه گزارش داد که تامیر پاردو، رئیس کنونی موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، همانند سلف خود معتقد است که «ایران اتمی الزاماً خطری برای موجودیت اسرائیل نیست». به نوشته این روزنامه چاپ اسرائیل، تامیر پاردو این سخنان را سه‌شنبه شب هفته جاری در همایش سالانه سفرای اسرائیل در جهان، در محل وزارت خارجه این کشور در اورشلیم، بیت‌المقدس، بیان کرده است. از آنجا که این همایش پشت درهای بسته برگزار شد و صدا یا تصویری از مطالب بیان شده در آن در دست نیست، روزنامه هاآرتص سخنان رئیس موساد را به نقل از شهادت سه نفر از سفیران اسرائیلی حاضر در این کنفرانس نقل کرده است. سفرای یاد شده به هاآرتص گفته‌اند که تامیر پاردو در این سخنرانی اظهار داشت که «اسرائیل از راه‌های بسیار در حال تلاش برای نابودی برنامه اتمی ایران است، اما اگر ایرانی‌ها به بمب اتمی نیز برسند، این الزاما به مفهوم نابودی کشور اسرائیل نیست». هاآرتص افزود که رئیس موساد این پرسش را مطرح کرد که «مفهوم خطر برای موجودیت اسرائیل چیست؟ آیا ایران تهدیدی برای اسرائیل است؟ آری. ولی هنگامی که می‌گویند بمب هسته‌ای در دست ایران خطری حیاتی است، آیا معنایش این است که کشور اسرائیل باید بار خود را ببندد و خود را تعطیل شده احساس کند؟ من می‌گویم که چنین نیست. بیش از حد از این عبارت «خطر حیاتی» استفاده می‌کنند». یکی از سه سفیری که از همایش یاد شده سفیران با روزنامه هاآرتص گفت‌وگو کرده گفته است که «مقصود پاردو این بود که ایران هسته‌ای را نباید خطری برای موجودیت اسرائیل محسوب کرد». سفیران اسرائیلی که نام‌شان در گزارش هاآرتص محرمانه مانده است، افزوده‌اند که آقای پاردو در همین حال نظراتش را به روشنی در زمینه احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران مطرح نکرده است. به نوشته هاآرتص، در ماه‌های اخیر بحث علنی گسترده‌ای در محافل سیاسی و نظامی اسرائیل در زمینه احتمال حمله اسرائیل به ایران مطرح بوده است. یکی از عواملی که سخنان او واکنش‌های بسیاری در میان دولتمردان و سیاستمداران اسرائیلی به دنبال آورد، مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، بود. آقای داگان در یک سالی که ریاست موساد را به تامیر پاردو سپرده است، سه بار درباره ایران سخن گفته است و هر سه بار، اظهاراتش موجب واکنش‌های شدید مسئولان دولت کنونی علیه او شده و حتی درخواست‌هایی از سوی شماری از وزیران برای محاکمه آقای داگان مطرح شده است. در همین حال، آقای داگان ماه گذشته در مصاحبه‌ای مشروح با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل با تکرار نظرات خود در زمینه مخالفت با حمله نظامی اسرائیل به ایران به دلیل سنگینی عواقب احتمالی آن گفت: «تنها زمانی که کارد به استخوان رسیده باشد یا در حالتی که ایران ابتدا به اسرائیل حمله کرده باشد، اسرائیل باید به حمله متوسل شود.» آقای داگان در سخنان یک سال اخیر خود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، را متهم کرده است که می‌خواهند اسرائیل را به سوی حمله به ایران پیش ببرند و موجب «عواقبی هولناک» شوند. او همچنین تأیید کرده است که علیه این دو مقام اسرائیلی به بالا‌ترین مقام قضایی کشور شکایت کرده است. بنیامین نتانیاهو از چند سال پیش ایران را، در صورت دستیابی به توانایی هسته‌ای نظامی، «خطری برای موجودیت» کشورش توصیف کرده و حتی در یک سخنرانی در سالگرد گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، را با آدولف هیتلر مقایسه کرد. او گفت که باید با ایران به‌‌ همان گونه‌ای برخورد شود که جهان می‌بایست در قبال آلمان نازی در سال ۱۹۳۸، یک سال پیش از حمله هیتلر به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم، رفتار می‌کرد. اما سخنان رئیس موساد در این زمینه که ایران اتمی الزاماً خطری حیاتی برای اسرائیل نیست تازگی ندارد. اهود باراک نیز در آوریل ۲۰۱۰ گفته بود که «ایران در حال حاضر خطر حیاتی محسوب نمی‌شود، اما ممکن است در آینده به چنین چالشی مبدل شود». در همین حال، وب‌سایت معتبر آمریکایی «دیلی بیست» روز چهارشنبه گزارش داد که اسرائیل و آمریکا «خطوط قرمز»ی را در قبال برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده‌اند، خطوطی که در صورت «عبور ایران از آنها حمله نظامی با هدف بازدارندگی توجیه شود». به نوشته «دیلی بیست»، پس از سخنرانی ماه گذشته لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در اندیشکده «سابان» برای صلح خاورمیانه در واشینگتن که در آن نسبت به عواقب سخت حمله نظامی اسرائیل به ایران هشدار داد، سفیر اسرائیل در آمریکا نامه رسمی اعتراض اسرائیل را به دولت آمریکا ارائه کرده است. به نوشته «دیلی بیست»، در نتیجه اعتراض رسمی اسرائیل به آمریکا بود که وزیر دفاع آمریکا دو هفته پیش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس گفت که ایران ممکن است در یک سال و حتی کمتر از آن به بمب اتمی برسد و آمریکا به هر اقدام لازم برای جلوگیری از این امر دست خواهد زد.
 


نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران از روز سوم دی ماه رزمايش دريايی ۱۰ روزه‌ ای را آغاز کرده است. این مانور در زمانی انجام می شود که تهديدهای ايران به بستن تنگه هرمز افزايش يافته است. از سوی ديگر در واکنش به اظهارات مقام‌های ايران درباره توان آن برای بستن تنگه هرمز، آمريکا اعلام کرد که چنين اقدامی از سوی واشينگتن تحمل نخواهد شد. فرانسه نيز به تهديدات اخير ايران واکنش نشان داده است. رادیو فردا در همین زمینه گفت و گويی با شهرام چوبين، تحليلگر مسائل سياسی امنيتی در ژنو، انجام داده است.نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران از روز سوم دی ماه رزمايش دريايی ۱۰ روزه‌ ای را آغاز کرده است. این مانور در زمانی انجام می شود که تهديدهای ايران به بستن تنگه هرمز افزايش يافته است.  ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، هم روز پنجشنبه گزارش داد که يک فروند ناو هواپيمابر آمريکايی در محدوده برگزاری اين رزمايش شناسايی شده است. از سوی ديگر در واکنش به اظهارات مقام‌های ايران درباره توان آن برای بستن تنگه هرمز، آمريکا اعلام کرد که چنين اقدامی از سوی واشينگتن تحمل نخواهد شد. فرانسه نيز به تهديدات اخير ايران واکنش نشان داده است. گفت و گو با شهرام چوبین درباره توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز رادیو فردا در همین زمینه گفت و گويی با شهرام چوبين، تحليلگر مسائل سياسی امنيتی در ژنو، انجام داده است. رادیو فردا: امکان برخورد میان نيروی دريايی ايران و آمريکا در خليج فارس تا چه اندازه است؟ شهرام چوبین: موضوع اينجاست که حضور ناوهای آمريکايی در خليج فارس، که موضوع تازه‌ای هم نيست، کاملا مشروع است. آنها حق گذر از تنگه‌ی هرمز را هم دارند، و خب از سوی ديگر کاملا طبيعی است که ايران از اين مسئله به همراه تحريم های فزاينده بر خود، احساس خطر کند و بخواهد با برگزاری مانور يا آزمايش موشکی آنها را عقب براند. به نظر شما تهديدهای ايران مبنی بر بستن تنگه هرمز از چه روست؟ ايران از سوی جامعه‌ی بين‌المللی به شدت تحت فشار است، چرا که اگر اتحاديه اروپا به صورت کلی اقدامات برخی اعضايش مثل بريتانيا، فرانسه و آلمان را ادامه بدهد و نفت ايران را تحريم کند ايران احتمالا برای فروش نفت به کشورهای ديگر با مشکل مواجه می شود. اين در حالی ست که در داخل ايران هم مشکلات سياسی و اقتصادی عديده‌ای وجود دارد و اين فشاری مضاعف بر ايران خواهد بود. در نتيجه ايران در حال نشان دادن واکنشی سنتی است. ايران تمايلی ندارد که در زمان تهديد شدن، منفعل باشد و ترجيح می‌ دهد که خود دست به کار شود.در نتيجه ايران خطاب به غرب می گويد اگر ‌می ‌خواهيد ما را از لحاظ اقتصادی تحت فشار بگذاريد ما هم با بستن تنگه هرمز با شما چنين خواهيم کرد. در زمان جنگ هشت ساله ايران و عراق، ايران می گفت، يا همه امنيت خواهند داشت يا هيچ کس. امروز نيز زمامداران ايران همين طور فکر می کنند. در نتيجه مانورهای نظامی يا تهديدهايی که برخی مقام های ايرانی می کنند، در همين راستاست. البته من فکر می کنم آنها از سويی بلوف می زنند و از سوی ديگر ممکن است نيروهايی در ايران باشند که می گويند بايد به طور جدی وارد درگيری نظامی شد تا  از فشار اقتصادی کاست. ممکن است کمی بيشتر توضيح دهید که منظورتان از اينکه می گوييد بخشی از اين تهديدات بلوف زدن است، چيست؟ خب! من فکر می کنم بخشی از اين تهديدات و تحرکات بلوف زدن است چون اگر ايران بخواهد تنگه هرمز را ببندد، اولين کشوری که (ارتباط اش) با همه جا قطع می شود، خود ايران است. مضاف بر اين، تصوير مظلومی که ايران در ميان کشورهای جهان سوم و برخی کشورهای عربی دارد که مورد ظلم غرب واقع شده، از اذهان پاک می شود. چون ايران همه کشورهايی که وابسته به حمل و نقل از تنگه هرمز هستند را با اين کار هدف قرار می دهد. منظورم هم مصرف کنندگان نفت نيست. از عراق و عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خليج فارس حرف می زنم که به اين خليج وابسته اند. در نتيجه ريسک‌های چنين اقدامی فقط شامل غرب نخواهد شد و همه‌ی منطقه را در بر می گيرد. در نتيجه شما فکر می کنيد که بستن تنگه هرمز که اين روزها مقام های ايران بارها درباره‌اش اظهار‌نظر کرده اند، امری محال يا غير قابل تصور است؟ ببينيد! دو مورد هست که بايد به آن اشاره کنم. اول اينکه توانايی نظامی  ايران برای بستن تنگه هرمز به شدت پایین است. اين کار برای ايران سخت است و نمی تواند مدت زيادی طول بکشد. اما تصور اينکه ايران در صدد بستن تنگه هرمز برآيد، چنان تاثير دارد که همه بخش های مرتبط با نفت شروع می کنند به واکنش نشان دادن و تاثير مستقيمی بر افزايش قيمت نفت دارد و اين به ايران و صادرات نفت اش کمک می کند. در نتيجه ميزانی از بلوف در اين روند ديده می شود. دوم اينکه، ايران تهديد می کند که برخی از کشورهای حوزه خليج فارس  را با موشک هدف قرار می دهد. باز هم بايد تاکيد کنم، که اصلا ميزان توانايی موشکی ايران امر اثبات شده ای نيست و در اين تهديد ها هم نشانه هايی از بلوف زدن ديده می شود. در نهايت به نظر من هم بلوف هست، هم نيست. نظر نهايی من اين است که اين صحبت‌ها خيلی بيشتر بار سياسی و اقتصادی دارند تا نظامی. اگر نظامی باشد، فقط در حد فرستادن يک پيام و هشدار است. حقيقت اين است که از لحاظ نظامی ايران کار چندانی نمی تواند بکند، اما همان حرف زدن از آن کافی است تا قيمت نفت افزايش يابد.
 


اعلام موافقت حامد کرزای، رييس جمهور افغانستان با گشايش دفتر نمايندگی رسمی طالبان در دوحه، عليرغم نارضايتی پيشين کابل با اين تصميم، تازه ترين پيروزی امير نشين کوچک قطر در عرصه مناسبات منطقه ای، بعد از کمک به ساقط ساختن رژيم ۴۲ ساله قذافی در طرابلس، محسوب ميشود.اعلام موافقت حامد کرزای، رييس جمهور افغانستان با گشايش دفتر نمايندگی رسمی طالبان در دوحه، عليرغم نارضايتی پيشين کابل با اين تصميم، تازه ترين پيروزی امير نشين کوچک قطر در عرصه مناسبات منطقه ای، بعد از کمک به ساقط ساختن  رژيم ۴۲ ساله قذافی در طرابلس، محسوب ميشود. دولت کابل ترجيح ميداد دفتر برون مرزی طالبان بجای دوحه، در رياض و يا آنکارا گشوده شود. با اين وجود قطر گوی رقابت را در ايفای نقش ميانجی فعال مابين دولت کرزای و طالبان، از عربستان و ترکيه ربود- چنانکه در ميزبانی بازی های نهايی جام جهانی ۲۰۲۲ نيز مدعيان بزرگ ديگر يعنی استراليا، ژاپن، کره جنوبی و آمريکا را پشت سر نهاده بود.   با عبور شگفت انگيز از موانع بلند برگزاری بزرگترين رويدادهای ورزشی جهان، و انتخاب شدن به ميزبانی بازی های پايانی فوتبال جام جهانی سال ۲۰۲۲، بلند پروازی های برون مرزی قطر در سال ۲۰۱۱ عرصه تحولات سياسی منطقه را پيش از پيش هدف قرار داد. در جريان تحولات داخلی تونس در ابتدای سال ۲۰۱۱ ، که شکل گرفتن جنبش آزادی خواهی موسوم به بهار عرب را بدنبال داشت، شبکه تلويزيونی-خبری " الجزيره " بيش از رقيب مشهور آمريکايی خود " سی ان ان"، در صحنه حضور داشت. شبکه تلويزيونی الجزيره که در سال ۱۹۹۶ ، يک سال پس از کودتای بدون خونريزی "حمد بن خليفه ال ثانی " عليه پدرش، و رسيدن به قدرت در دوحه تاسيس شد، در عصر قدرت رسانه ها و تغيير معيار های سنتی قدرت و نفوذ جهانی، به اهرم موثر سياست خارجی قطر تبديل گرديده، و به نسبت، از همان نفوذی برخوردار است که صدور اسلحه برای اتحاد شوروی طی سالهای جنگ سرد در بر داشت. همکاری با ناتو در ليبی  نقطه اوج سياست خارجی عمل گرايانه و تهاجمی قطر طی سال ۲۰۱۱ ، قرار گرفتن فعال اين امير نشين کوچک در کنار ناتو و ايفای نقش فعال در ساقط ساختن حکومت معمر قذافی بود. در جايی که خلاء حضور قدرتهای بزرگتر عربی نظير عربستان و مصر در منطقه، يا به دليل رعايت ملاحظات محافظه کاران در مناسبات خارجی و يا درگيری با بحران داخلی، کاملا محسوس بود، قطر تمامی اهرمهای سياست خارجی خود را برای ايفای نقشی قاطع در ليبی بکار گرفت. ناتو نيز با استفاده از حضور قطر به اقدامات براندازی خود در ليبی مشروعيت عربی داد. حضور يافتن رهبران دولت منتخب شورای انتقالی ليبی در دوحه، بعد از بدست گرفتن قدرت در طرابلس، نشان داد که اهميت نقش قطر در براندازی رژيم قذافی با نقش آمريکا، بريتانيا و فرانسه در يک رديف قرار گرفته است. مسابقه رهبران دولت تازه مصر نيز با نامزدهای برجسته جانشينی مبارک، مانند عمر موسی و البرادعی، در تحبيب و جلب نظر دولت قطر نشانه نفوذی است که اين امير نشين کوچک در تحولات منطقه ای کسب کرده است. حضور در ساير نقاط بحران زده اگرچه عربستان در جريان بحران داخلی بحرين نقشی فعال تر  از قطر بر عهده داشت و در يمن نيز مديريت امضاء سند انتقال قدرت مهندسی شده از علی عبدالله صالح به مخالفان وی، به حساب جاری رياض واريز شد، در عين حال، قطر به دليل  انعکاس غير جانبدارانه  نا آرامی های منامه، و همچنين برخورد جدی و بدون گذشت با عبدالله صالح، به ترتيب از سوی اکثريت مردم بحرين و مخالفان دولت در يمن، با استقبال بيشتری روبرو گرديد. طی بحران ده ماهه سياسی سوريه، قطر در کنار مخالفان و روياروی دولت بشار اسد قرار داشته است. گزارشهايی که بيشتر از سوی منابع خبری اسرائيلی تقويت ميشود، حاکی از کمک مالی قطر به شکل گرفتن يک نيروی مقاومت نظامی در سوريه مرکب از جنگ جويان سنی، و تجهيز اين نيرو در مرزهای مشترک آن کشور با ترکيه است. قطر نخستين کشور عربی بود که سفير خود را بعد از پا گرفتن بحران سياسی سال جاری از دمشق فرا خواند و بعد از ادامه مقاومت عبدالله صالح در انتقال قدرت به مخالفان نيز، پشتيبانی خود را از سند شورای همکاری خليج فارس پس گرفت.  قطر، بر خلاف ساير کشور های عضو شورای همکاری خليج (فارس ) که در قبال جنبش بهار عرب، خود را در بهترين شرايط، تنها متعهد به سکوت نمودند، عملا در کنار مخالفان رژيم های اقتدار گرا و در کنار حاميان بهار عرب قرار گرفت. سياست خارجی قطر که "الجزيره " يکی از نمادهای روشن آن محسوب می شود، تحولات منطقه ای را به مثابه فرصتها تازه برای داخل شدن قلمداد کرده و با استفاده از اهرمهای در اختيار خود  سعی در بهره گرفتن از آنها با حد اکثر امکانات داشته است. قطر باوجود داشتن مناسبات کاری مناسب با جمهوری اسلامی، با اسرائيل نيز دارای مناسبات متعارفی است. در عين حال دوحه از روابط کاری دوستانه ای با حزب الله لبنان و حمس در نوار غزه نيز برخوردار است. محدوديتها با وجود موفقيتهای خارق العاده در صحنه جهانی، اعم از ورزشی، سياسی، اقتصادی و يا امنيتی، قطر با محدوديتهايی نيز در تمام عرصه ها روبرو است. اين محدوديتها، ادامه پيروزی های استراتژيک گذشته و رسيدن دوحه به مرزهای تازه را احتمالا کند خواهد ساخت. رقابت کشور های بزرگتر منطقه با افزايش نفوذ و جاه طلبی های قطر و بدگمانی نسبت به هدفهای نهايی آن از جمله اين بازدارنده ها است. اظهارات حمد بن جاسم ال ثانی، نخست وزير قطر، که سند های تصويری آن  چندی پيش منتشر شد، داير بر اين که : " ما در هر صورت رژيم سعودی را ساقط خواهيم کرد " ، در صورت صحت داشتن، نشانه اوج جاه طلبی رهبران اين امير نشين کوچک است. جاسم، پيش از بحرانی شدن وضعيت ليبی، طی گفتگو با معمر قذافی نيز اظهار داشته بود " " قطر در حال ضربه زدن اقتصادی و سياسی به عربستان است." رفتار های عملگرايانه قطر در عرصه سياست خارجی، عليرغم وجود تمامی محدوديتها، حاکی از اقبال قدرتهای خارجی از تولد اين شريک تازه محلی است. چنانکه بعد از گلايه ها و سختگيری های محافظه کارانه عربستان در برابر واشنگتن، دولت آمريکا فرماندهی نيروهای مسلح مستقر در منطقه و بخش بزرگی از پايگاه هوايی خود را از کشور سعودی به قطر منتقل ساخت.   قدرت سياسی و نظامی کنونی قطر در برابر عربستان، به گونه ای قابل مقايسه با بضاعت های ورزشی آن کشور در برابر بريتانيا است-تعداد کل جمعيت قطر (  حدود ۸۰۰.۰۰۰ نفر ) بمراتب کمتر شمار کسانی است که در آخر هر هفته در بريتانيا برای تماشای مسابقات فوتبال به استاديومها ميروند. در عين حال، قطر  موفق به کسب مقام ميزبانی بازی های نهايی جام جهانی شد، و بريتانيا از دست يافتن به اين توفيق بازماند. بعد از تثبيت ابعاد بزرگ قدرت مالی کشور کوچکی مانند سوئيس در عرصه جهانی، و نمايش قدرت نظامی کوبنده اسرائيل در جمع کشور های  پرجمعيت عرب، اينک کشور کوچک قطر با نديده گرفتن محدوديتهای قراردادی وسعت خاک و تعداد جمعيت، در راه عرضه نماد تازه قدرت در دورانی است که معيار های قدرت در آن تغيير يافته اند.
 


بیست نماینده جناح اقلیت در مجلس شورای اسلامی روز چهار‌شنبه در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، گزارش کمیسیون اصل90 را درباره رویدادهای پس از انتخابات سال  ۸۸ «تحلیل محفلی» و «فاقد هر گونه اعتبار حقوقی» خواندند. در گزارشی که حسین فدایی، نماینده اصول‌گرا و عضو سابق سپاه پاسداران، روز چهارشنبه در صحن علنی قرائت کرد، گفته شده که میرحسین موسوی «بیشترین نقش را در اجرای فتنه» داشته و مهدی کروبی «از جمله بازیگران اصلی» آن بوده است.
 


مارک تونر، از مسئولان وزارت خارجه آمریکا، گفته است که روز چهارشنبه از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکاست برای سومین بار درخواست دسترسی کنسولی به  امیرمیرزایی حکمتی کرده اند، اما ایران پاسخ منفی داده است. وزارت اطلاعات ایران آقای حکمتی، شهروند آمریکا را تحلیل گر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، معرفی کرده است که از افغانستان با هدف جاسوسی وارد ایران شده بود. تلویزیون ایران نیز آنچه را که اعترافات او توصیف شده، پخش کرده است. خانواده امیر میرزایی حکمتی  می گویند این اعترافات زیرفشار از فرزندشان گرفته شده است.
 


به دنبال انتشار خبری حاکی از مرگ ۳۵ نفر در نتیجه حمله هوایی ترکیه به مناطق کردنشین این کشور، ارتش ترکیه اعلام کرد که چهارشنبه شب گروهی از اعضای پ. کا. کا. را شناسایی کرده که قصد حمله به مواضع این نیرو را داشته‌اند.به دنبال انتشار خبری حاکی از مرگ ۳۵ نفر در نتیجه حمله هوایی ترکیه به مناطق کردنشین این کشور، ارتش ترکیه اعلام کرد که چهارشنبه شب گروهی از اعضای پ. کا. کا. را شناسایی کرده که قصد حمله به مواضع این نیرو را داشته‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از وب‌سایت ارتش ترکیه می‌گوید که این گروه از اعضای حزب کارگران کردستان، پ. کا. کا.، قصد حمله به قرارگاه‌های امنیتی ترکیه در جنوب شرقی این کشور را داشته‌اند. رویترز همچنین می‌گوید که در وب‌سایت ارتش ترکیه تاکید شده است که حمله هواپیماهای جنگی ترکیه در منطقه‌ای انجام شده است که «ساکن غیرنظامی ندارد». این در حالی است که مقامات محلی در کردستان ترکیه روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کردند که ارتش ترکیه قاچاقچیان کرد را به جای شورشیان این منطقه گرفته است. به گفته این مقامات، در این حمله هوایی که شبانه و در نزدیکی مرز عراق انجام شده دست‌کم ۳۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. منابع خبری نزدیک به پ. کا. کا. می‌گویند که کلیه افرادی که در این بمباران جان خود را از دست داده‌اند بین ۱۷ و ۲۰ سال سن داشته‌اند، و هنوز از سرنوشت ۱۷ تن دیگر خبری در دست نیست.  شهردار الودره در استان سیرنک در این باره به رویترز گفت: «ما ۳۰ جسد داریم که همگی سوخته‌اند. حکومت می‌داند که این افراد در منطقه قاچاق می‌برند. این نوع حوادث قابل قبول نیست.» قاچاق کالا از منابع اصلی کسب درآمد برای مردم منطقه مرزی ترکیه و عراق است و بسیاری از روستاییان کرد در این منطقه در قاچاق و فروش سوخت و سیگار و کالاهای دیگر دست دارند. در همین حال یک مقام امنیتی ترک که نامی از او برده نشده در این باره گفته است:‌ «شایعه شده بود که پ. کا. کا. قرار است از این منطقه عبور کند. تصاویری هم که شب گذشته از این منطقه ضبط شد یک گروه در حال عبور را نشان می‌داد، به همین دلیل عملیات انجام شد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، هواپیماهای جنگی ترکیه به طور منظم مواضع شورشیان کرد را در این منطقه بمباران می‌کنند، حملاتی که از تابستان گذشته تاکنون افزایش یافته است. حملات ارتش ترکیه به مواضع شورشیان کرد به‌ویژه زمانی شدت گرفت که در اثر حمله نیروهای پ. کا. کا. به چند پاسگاه نظامی و ایستگاه پلیس دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۱۶ تن زخمی شدند. حزب کارگران کردستان، پ. کا. کا.، که خواهان استقلال مناطق کردنشين است، از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه عليه دولت ترکيه را آغاز کرده است. پ. کا. کا. از سوی ترکيه، اتحاديه اروپا و آمريکا در فهرست گروه‌های تروريستی قرار گرفته است.
 


ناظران اتحادیه عرب امروز به استان های اَدلب، حَما و درعا که شاهد تظاهرات مخالفان بشار اسد بوده، می روند. این ناظران روز دوشنبه وارد  سوریه شدند. در همین حال، گروه های حقوق بشری سوریه می گویند به رغم حضور ناظران اتحادیه عرب، دستکم 68 تن از معترضان در چند روز اخیر کشته شده اند . مخالفان بشار اسد از معترضان خواسته اند روز جمعه در تظاهرات سراسری علیه دولت شرکت کنند. روز سه شنبه ده ها هزار تن همزمان با ورود ناظران اتحادیه عرب به حُمص، در این شهر علیه دولت تظاهرات کردند.
 


ارتش ترکیه می گوید چهارشنبه شب پایگاه شورشیان کرد در شمال عراق در نزدیکی مرز ترکیه را هدف قرار داده بود و در حال تحقیق درباره گزارش های مربوط به کشته شدن عده ای غیر نظامی در این منطقه است. مقام های استان شیرناق Sirnak در جنوب شرق ترکیه می گویند دستکم 30 نفر در حمله هوایی ارتش این کشور به روستای کردنشین اورتسو Ortasu. کشته  شده اند. این روستا در نزدیکی مرز عراق واقع است.  اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) سال هاست که در این منطقه فعال اند.
 


به گزارش خبرگزاری فارس،  ۴۲ نفر از نمایندگان منتقد محمود احمدی نژاد، به انتصاب مهدی خورشیدی، داماد او، به ریاست موسسه استاندارد ایران اعتراض کرده اند.  برپایه این گزارش، آنها در اعتراض کتبی خود گفته اند که  مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از جمله تخصصی‌ترین سازمان‌های دولتی است و ریاست آن نباید به  جوان بی‌تجربه‌ای که پزشک عمومی است و تجربه مدیریتی ندارد، سپرده شود.  مهدی خورشیدی 30 ساله است و هم اکنون رئیس شورای مشاوران ریاست جمهوری است. به گزارش رسانه های ایران، محمود احمدی نژاد او را  با حفظ سمت به ریاست موسسه ملی استاندارد منصوب کرده است.
 


در شرایطی که آمریکا می‌گوید ایران برای چندمین بار از دسترسی کنسول به امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار متهم به جاسوسی، ممانعت کرده است، مادر آقای حکمتی ضمن رد اتهامات علیه فرزندش گفت که اعترافات او تحت فشار صورت گرفته است.در شرایطی که ایالات متحده می‌گوید ایران برای چندمین بار از دسترسی کنسول به امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار متهم به جاسوسی، ممانعت کرده است، مادر آقای حکمتی ضمن رد اتهامات علیه فرزندش گفت که اعترافات منتسب به وی تحت فشار صورت گرفته است. بهناز حکمتی در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، می‌گوید فرزندش که زمانی برای ارتش آمریکا به عنوان مترجم فعالیت می‌کرده، برای دیدار مادربزرگ‌هایش به ایران سفر کرده و اتهاماتی که علیه وی اعلام شده بی‌پایه است. آقای حکمتی چهار ماه است که در بازداشت به سر می‌برد و از سوی دستگاه امنیتی و قضایی ایران به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، متهم شده است، اتهامی که می‌تواند برای او مجازات اعدام را در پی داشته باشد. موضوع بازداشت آقای حکمتی و اتهامات منتسب به وی پس از آن علنی شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای که ۲۶ آذرماه امسال منتشر کرد، از دستگیری «یک تحلیل‌گر اطلاعاتی ایرانی‌تبار» خبر داد که با مأموریت «جاسوسی و القای فریب» به دستگاه امنیتی ایران وارد کشور شده است. در این بیانیه نامی از آقای حکمتی برده نشده، اما ادعا شده بود که مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی از زمان حضور وی در پایگاه بگرام در افغانستان، وی را زیر نظر داشته‌ و پس از ورود وی به خاک ایران و آغاز مأموریت اقدام به بازداشت وی کرده‌اند. تنها یک روز پس از آن، تلویزیون دولتی ایران مصاحبه و گزارشی در مورد امیر میرزایی حکمتی، به عنوان «جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ایران» پخش کرد.  او در این برنامه گفت که در عراق برای نیروهای نظامی فعالیت کرده و بعد به استخدام «برنامه ایران» در سازمان سیا درآمده است. اما اکنون مادر آقای حکمتی در بیانیه‌اش می‌گوید که «کاملاً بر من و همه خانواده ما روشن است که امیر تحت فشار سخن گفته است». وی همچنین می‌گوید که بخشی از بیانیه دادگاه که از تصمیم امیر برای ترک دائم ایالات متحده و اقامت در ایران می‌گوید «کاملاً نادرست است و این نشانه‌ای است که وی آزادانه سخن نمی‌گفته و مجبور به بر زبان راندن سخنانی شده که حقیقت ندارد». خانم حکمتی افزوده است که فرزندش سرمایه‌گذاری و کسب و کاری در آمریکا داشته که هر گز نمی‌تواند از آن برکنار باشد. وی تصریح کرده است که «در این شرایط، امیر یک قربانی است. ما متقاعد شده‌ایم که [در مورد امیر] اشتباه یا سوءتفاهمی صورت گرفته است، و دعا می‌کنیم و امیدواریم که به زودی اجازه بازگشت به خانه به وی داده شود.» آمریکا: هنوز به حکمتی دسترسی کنسولی نداریم اما در تحولی دیگر در ارتباط با پرونده امیر میرزایی حکمتی، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که روز چهارشنبه بار دیگر از طریق سفارت سوئیس در تهران، خواستار دسترسی کنسولی به این شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار شده است، اما مقام‌های ایرانی این خواسته را رد کرده‌اند. بر اساس آن چه مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است، دیپلمات‌های سوئیسی که حفاطت از منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارند، روز چهارشنبه از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند که امیر میرزایی حکمتی را ببینند، اما این درخواست مورد پذیرش قرار نگرفته است. آقای تونر گفته است که «این سومین باری است که ایران درخواست ما را رد کرده است، اما ما همچنان درخواست دسترسی کنسولی از طریق سوئیسی‌ها را دنبال می‌کنیم.» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه نیز از رد «درخواست روز شنبه» سفارت سوئیس برای دسترسی کنسولی به آقای حکمتی خبر داده بود، اما به نوشته خبرگزاری فرانسه مشخص نیست نخستین درخواست ایالات متحده برای دسترسی به این شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار چه زمانی ارائه شده است. آقای حکمتی، ۲۸ ساله، که سابقه عضویت در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا را دارد، در خانواده ایرانی مهاجر در آریزونای ایالات متحده به دنیا آمده و مسلط به زبان‌های فارسی و انگلیسی است. ایران گرچه بارها از بازداشت افرادی خبر داده است که اتهام جاسوسی برای آمریکا به آنها منتسب شده، اما در پرونده آقای حکمتی برای نخستین بار اذعان کرد که مدت‌ها پیش از بازداشت وی در ایران و از زمان ورود وی به پایگاه هوایی بگرام در افغانستان، وی را تحت نظر داشته و از سفر وی به ایران از طریق دوبی مطلع بوده است. منابع وابسته به دولت در ایران، از جمله تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی و نیز باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به تلویزیون دولتی ایران، نیز در روزهای اخیر به انتشار تصاویری دست زدند که آقای حمکتی را در خلال خدمت برای ارتش آمریکا در عراق نشان می‌دهد، گرچه مشخص نکردند که این تصاویر چگونه به دست‌شان رسیده است.
 


10 مامور پلیس افغان در انفجار بمبی که در کناره جاده ای در استان هلمند کار گذاشته شده بود، کشته شدند. به گفته مسئولان استان هلمند، این عده از اعضای تازه استخدام شده پلیس محلی بودند که بودجه آن را  آمریکا تامین می کند.
 


بیست نماینده اصلاح‌طلب مجلس روز چهار‌شنبه در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل نود این نهاد از حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ را «تحلیل محفلی» توصیف کرده و آن را «فاقد هر گونه اعتبار حقوقی» دانستند.بیست نماینده اصلاح‌طلب مجلس روز چهار‌شنبه در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل نود این نهاد از حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ را «تحلیل محفلی» توصیف کرده و آن را «فاقد هر گونه اعتبار حقوقی» دانستند. علی مطهری، نماینده اصول‌گرا، نیز این گزارش را «یک‌طرفه» خوانده است. حسین فدایی، نماینده اصول‌گرای فعلی و عضو سابق سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، ۷ دی‌ماه، گزارش کمیسیون اصل نود مجلس را در صحن علنی قرائت کرد، شاید به این دلیل باشد که آقای مطهری این گزارش را بیشتر «گزارش آقای فدایی» خوانده،‌تا گزارش کمیسیون. علی مطهری، از منتقدان سرسخت دولت احمدی‌نژاد، روز پنج‌شنبه با «یک‌طرفه» خواندن این گزارش اعتراض کرده است که چرا به «طرف مقابل» اجازه پاسخ‌گویی داده نشده است. مقصود آقای مطهری از «طرف مقابل» احتمالاً رهبران مخالفان در ایران یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی است که در کنار محمد خاتمی و مهدی هاشمی در این گزارش بار بیشترین اتهام بر دوش‌شان گذاشته شده است. حسین فدایی در گزارشی که در مجلس قرائت کرد میرحسین موسوی را «دارای بیشترین نقش در اجرای فتنه» و مهدی کروبی را «از جمله بازیگران اصلی فتنه ۸۸»،‌ اما نه از «طراحان اصلی آن» معرفی کرد. حامیان رهبر جمهوری اسلامی از اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد به عنوان «فتنه ۸۸» یاد می‌کنند و آن را نقشه موسوی و کروبی به پشتیبانی قدرت‌های غربی برای ضربه زدن به آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند. علی مطهری در واکنش به قرائت این گزارش در مجلس گفت:‌ «وقتی ما به طرف مقابل اجازه پاسخ‌گویی نمی‌دهیم، منجر می‌شود که این گونه گزارش‌ها تهیه شود.» ۲۰ نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز در اعتراضیه خود به علی لاریجانی که روز پنج‌شنبه در وب‌سایت خبرآن‌لاین منتشر شد این گزارش را بیشتر به «یک تحلیل محفلی از حوادث و مسائل پس از انتخابات» شبیه دانسته‌اند. این نمایندگان معترض در نامه خود به رئیس مجلس گزارش کمیسیون اصل نود از حوادث انتخابات را «فاقد هر گونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی» و «مغایر با قانون اساسی» دانسته و گفته‌اند که اساساً «ارزش اظهار نظر ندارد». در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بدون اشاره و استناد به آمارهای رسمی و ارائه مدارک و مستندات لازم از جمله به «مسافرت‌های خارجی محمد خاتمی»، رئیس جمهور سابق ایران، اشاره و این مقام سابق جمهوری اسلامی به «ترغیب خارجی‌ها برای حمایت از موسوی» متهم شده است. در این گزارش همچنین به نقش بنیادهای خارجی از جمله بنیاد سوروس و فریدم هاوس، خانه آزادی، به عنوان «حامی براندازی» اشاره شده است. در گزارش کميسيون اصل ۹۰ مجلس، تمامی محدوديت‌ها و فشارهايی که بعد از سال ۱۳۸۴ و به قدرت رسيدن محمود احمدی‌نژاد از سوی جامعه بين‌الملل عليه جمهوری اسلامی اعمال شده و حتی «تصويب قطعنامه‌های تحريمی سازمان ملل» به فعاليت‌های اعتراضی اصلاح‌طلبان در داخل ايران نسبت داده شده است. وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، به نقل از حسین فدایی، عضو کمیسیون اصل نود که گزارش را در مجلس قرائت کرده، می‌گوید که این گزارش «با عجله» آماده شده است. به گفته این وب‌سایت خبری، آقای فدایی گفته است:‌ «با توجه به این که در آستانه ۹ دی‌ماه قرار داریم و مجلس باید موضع خودش را در سپاسگزاری از این یوم‌الله بیان می‌کرد، با عجله این گزارش را تدوین کرده و در صحن علنی قرائت کردیم.»
 


سازمان مجاهدین خلق، گروه مخالف جمهوری اسلامی ایران می گوید 400 نفر از اعضای آن که در اردوگاه اشرف ساکن هستند، آماده اند به مکانی که دولت عراق برای آنها در نظر گرفته، منتقل شوند. مریم رجوی، رهبر این سازمان گفته است که  این تصمیم  برای نشان دادن «حسن نیت» این گروه  گرفته شده است. مکان جدید پایگاه سابق نیروهای آمریکایی در بغداد است. دولت عراق پیشتر تا آخر ماه دسامبر، دو روز دیگر، به سازمان مجاهدین خلق مهلت داده بود که این کشور را ترک کنند، اما در پی مذاکرات سازمان ملل و دولت عراق ، این مهلت برای مدت شش ماه تمدید شد.
 


پس از آنکه گزارش‌هايی مبنی بر احتمال تغيير شيوه اعدام سکينه محمدی آشتيانی در رسانه های ایران به نقل از رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی منتشر شد، مالک اژدر شريفی، روز چهارشنبه گفته‌های پيشين خود را تکذيب کرد و گفت صحبت هايش مخدوش گزارش شده اند.پس از آنکه گزارش‌هايی مبنی بر احتمال تغيير شيوه اعدام سکينه محمدی آشتيانی در رسانه های ایران به نقل از رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی منتشر شد، مالک اژدر شريفی، روز چهارشنبه گفته‌های پيشين خود را تکذيب کرد و گفت صحبت هايش مخدوش گزارش شده اند. ریيس دادگستری آذربايجان شرقی چند روز پس از اظهار نظرهايی که واکنش وزارت امور خارجه فرانسه را هم در پی داشت، در حاشيه گردهمايی فصلی دادستان ها و روسای دادگستری های سراسر کشور، گفته های پيشين خود را تکذيب کرد و گفت که «مطالب منسوب به او و ریيس قوه قضائيه کاملا مخدوش بوده و برداشت ناصحيح از مطلب شده است.» گزارش رادیویی هانا کاویانی درباره سرنوشت پرونده سکینه آشتیانی در روزهای گذشته خبرگزاری ايسنا به نقل از مالک اشتر شريفی گزارش داده بود که «چون امکانات اجرايی حکم سنگسار وجود ندارد، احتمال دارد سکينه محمدی آشتيانی توسط چوبه دار اعدام شود.» ریيس دادگستری آذربايجان شرقی همچنين گفته بود که اين موضوع از زمان رياست قوه قضایيه توسط آيت الله شاهرودی مطرح بوده و هم اکنون نيز منتظر تصميم قوه قضاييه فعلی است. آقای شريفی همچنين به نقل از آيت الله صادق آملی لاريجانی، ریيس قوه قضایيه گفته بود که او نيز موافق اجرای حکم اعدام به وسيله چوبه دار است، چرا که هدف اصلی در اين پرونده اعدام است. حال، آن طور که ايسنا گزارش می دهد، مالک اشتر شريفی می گويد اين گفته ها را تکذيب می کند و توضيح ديگری نيز درباره اين پرونده نداده و گفته است که پرونده روند قضايی معمول را طی می کند. خانم آشتيانی، متهم محکوم به سنگسار در استان آذربايجان شرقی، هم اکنون به دليل دست داشتن در قتل همسرش در زندان است و دوران محکوميت ده ساله ای را سپری می کند. او همچنين در ارتباط با برقراری روابط نامشروع و زنای محصنه به سنگسار محکوم شده است. سنگساری که ماه هاست موجبات نگرانی مدافعان حقوق بشر در کشورهای مختلف را برانگيخته است. محمد مصطفايی، وکيل پيشين سکينه آشتيانی که هم اکنون ساکن نروژه است، پيشتر به راديو فردا گفته بود که از لحاظ قانونی تبديل حکم سنگسار به چوبه دار امکان پذير نيست. محمد مصطفايی: از لحاظ قانونی به هيچ عنوان اين امکان برای دستگاه قضايی و به طور خاص برای دايره اجرای احکام يا قاضی دادگستری وجود ندارد که يک مجازاتی مانند سنگسار را به مجازاتی شبيه به اعدام به شکل حلق آويز شدن تبديل نمايند.» آقای مصطفايی در عين حال روند رسيدگی به پرونده خانم سکينه آشتيانی را سياسی می داند: من معتقد هستم که دستگاه های امنيتی و اطلاعاتی هستند که اين پرونده را تحت پوشش خودشان قرار می دهند. از آن جايی که اين دستگاه ها سوء استفاده سياسی خودشان را در ارتباط با اين پرونده کرده اند، به اين دليل دارند زمينه اجرای حکم اعدام در اين پرونده را مهيا می کنند. من چندين بار با خانواده خانم سکينه محمدی ارتباط داشته ام و آنها صريحا به من گفته اند که مصاحبه های تلويزيونی که انجام شده است، تحت فشار دستگاه های امنيتی بوده است. آنها گفتند که به ما قول داده شده که اگر مصاحبه تلويزيونی بکنيم، مجازات اعدام و سنگسار و مرگ از اين پرونده حذف خواهد شد. پس از انتشار اظهارات مالک اشتر شريفی، فرانسه نيز به سخنان او واکنش نشان داد. وزارت خارجه این کشور در بيانيه ای از ايران خواست تا اجرای اين حکم اعدام را متوقف نمايد و به تعهدات بين المللی اش پايبند باشد.
 


مصطفی محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران می گوید تا صبح امروز ، پنج شنبه، سه هزار و چهار نفر  نامزد نمایندگی  در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی  شده اند.  به گفته او  از این تعداد 205 نفر زن هستند. مهلت ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس فردا، جمعه، به پایان می رسد. انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم اسفندماه برگزار می شود. احزاب، گروهها و برخی  چهره های  اصلاح طلب اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت نمی کنند.
 


چیتا، شامپانزه معروف فیلم های تارزان، روز شنبه و در پی یک هفته دست و پنجه نرم کردن با بیماری از کار افتادن کلیه در سن هشتاد سالگی از دنیا رفت.چیتا، شامپانزه معروف فیلم های تارزان، روز شنبه و در پی یک هفته دست و پنجه نرم کردن با بیماری از کار افتادن کلیه در سن هشتاد سالگی از دنیا رفت. همزمان با انتشار خبرهای مربوط به فوت چيتا،‌ سيل نامه های تسليت به يک پناهگاه مخصوص نگهداری شامپانزه ها در فلوريدا سرازير شد. يک کاربر با نام توماس از اهالی بريتانيا در وب سايت اين پناهگاه نوشت: «من با چيتا و تارزان و فيلم هايی که آنها بازی کرده اند بزرگ شده ام. روحت قرين رحمت باد چيتا! حالا بار ديگر با تارزان همسفر شده ای.» دبی کاب، سخنگوی اين سازمان، می گويد: «چيتا شامپانزه خوش برخوردی بود، عاشق نقاشی با دست بدون استفاده از قلم مو بود و دوست داشت مسابقه فوتبال تماشا کند و به موسيقی کليسايی گوش کند.» در دهه ۳۰ و ۴۰ در فيلم های تارزان چندين شامپانزه نقش چيتا را بازی کرده اند. مسوولان اين پناهگاه در فلوريدا می گويند اين شامپانزه بین سال های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۴ در فيلم های تارزان بازی کرده بود. به نوشته وبسايت Tarzanmovieguide.com فيلم های «تارزان مرد ميمون نما» در سال ۱۹۳۲ و «تارزان و جفتش» در ۱۹۳۴ به روی پرده رفت. در هر دو فيلم «جانی ويسمولر» نقش تارزان را بر عهده داشت. به گزارش پايگاه اطلاعاتی فيلم و سينما، ويسمولر نخستين تارزان ناطق بود که در سال ۱۹۸۴ درگذشت.  او تا سال ۱۹۴۸ در فيلم های تارزان با شامپانزه های مختلف ظاهر شد. اين ميمون در حدود سال ۱۹۶۰ از خانه ييلاقی ويسمولر در فلوريدا به پناهگاه منتقل شد. او معروف ترين ميمون در ميان پنج ميمون در اين مکان بود: «ميمون خيلی مهربانی بود. خوب می فهميد که من روز خوبی دارم يا روز خسته کننده ای. وقتی حس می کرد روز خوبی نداشتم سعی می کرد با حرکاتش مرا به خنده وادارد. با رفتارهای آدمها خيلی خوب اخت گرفته بود.» ران پريست يکی از کارکنان آسايشگاه می گويد شهرت چيتا به خاطر توانايی اش برای راه رفتن به صورت ايستاده بود. او می افزايد: «يک عادت ديگرش اين بود که اگر از کسی يا چيزی خوشش نمی آمد يک تکه کثافت يا آشغال پيدا می کرد و به طرف او می انداخت. تا ۹ متر فاصله را می توانست به راحتی نشانه بگيرد و حتی نرده ها مانعش نمی شدند.» با اين همه به گفته کاب، چیتا ميمونی نبود که دنبال دردسر بگردد. پريست گفت فکر نمی کنند از چيتا فرزندی به يادگار مانده باشد. گفته می شود ميانگين عمر شامپانزه ها در طبيعت بين ۲۵ تا ۳۵ سال است و در باغ وحش ها بين ۳۵ تا ۴۵ سال. شامپانزه ديگری با نام چيتا در آسايشگاهی در جنوب کاليفرنيا زندگی می کند که نامش مخفف عبارتی است به معنای «بازسازی زيستگاه های طبيعی و بهبود شرايط ميمونهای در خطر انقراض». دن وستفال بنيانگذار اين پناهگاه در وبسايت اين پناهگاه نوشت از اين که چيتای فلوريدا درگذشته است اندوهگين است. او مراتب همدردی خود و همکارانش در اين پناهگاه را به کارکنان پناهگاهی که چيتا در آن می زيست، ابلاغ کرده است.  وستفال می نويسد: به او گفته شده بود که چيتای پناهگاه آنها در کاليفرنيا يکی از شامپانزه های اصلی بازيگر در فيلم های تارزان در دهه های ۳۰ و ۴۰  است. اما وقتی که با همکاری يک نويسنده برای انتشار کتاب شرح حال چيتا شروع به کار کردند،‌ پژوهش های بيشتر نشان داد که چيتای آنها سن اش آن قدرها که فکر می کردند نيست. گرچه سنی از او گذشته است. به نوشته وستفال، «نکته ديگر اين است که ما نمی توانيم با قاطعيت بگوييم چيتای ما، اگر اصلا در فيلمی ظاهر شده باشد، چه فيلمهايی را بازی کرده است.» کاربران کشورهای مختلف به زبان های گوناگون با کارکنان پناهگاه فلوريدا که چيتا قسمت اعظم زندگی اش را در آن گذراند، ابراز همدردی کردند. برخی ها علاقه خود به جانوران را مديون چيتا می دانند. يک کاربر در مالت نوشت: نام چيتا برای هميشه در تاريخ باقی خواهد ماند. برخی پيامهای ديگر از اين قرار بود: ـ اين مرد کوچولو تقريبا يک انسان بود. سالها پيش در دوران نوجوانی من، بعضی از رفتارهايش مرا به خنده می انداخت. چيتا متشکريم برای همه روزهای خوبی که ما را خنداندی. تو ستاره ای هستی که هميشه در يادهای ما باقی خواهی ماند. من در دهه شصت عمرم هستم و با تو بزرگ شدم.
 


دو روز پس از آن که اردوگاه اشرف برای چندمین بار هدف راکت قرار گرفت، مریم رجوی از موافقت سازمان مجاهدین خلق ایران با جابه‌جایی ۴۰۰ ساکن اردوگاه اشرف «در اولین فرصت» خبر داد. به گفته خانم رجوی، این اقدام بر اساس تضمین دو مقام برجسته بین‌المللی صورت می‌گیرد.دو روز پس از آن که اردوگاه اشرف برای چندمین بار هدف راکت قرار گرفت، مریم رجوی از موافقت سازمان مجاهدین خلق ایران با جابه‌جایی ۴۰۰ ساکن اردوگاه اشرف «در اولین فرصت» خبر داد. به گفته خانم رجوی، این اقدام بر اساس تضمین دو مقام برجسته بین‌المللی صورت می‌گیرد. سازمان مجاهدين خلق سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که در صورت دريافت تضمين امنيتی از سوی  آمريکا و سازمان ملل متحد، بيش از سه هزار عضو اين سازمان آماده‌اند تا اردوگاه اشرف را ترک کرده و به مکان ديگری منتقل شوند. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه این سازمان، ۴۰۰ ساکن اردوگاه اشرف از این محل که در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد به قرارگاه نظامی سابق آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد با عنوان اردوگاه لیبرتی [آزادی] نقل مکان خواهند کرد. سازمان مجاهدین خلق ایران هنوز زمان دقیق این جابه‌جایی و برنامه انتقال باقی ساکنان اردوگاه اشرف یعنی حدود سه هزار تن دیگر را اعلام نکرده است. عراق و سازمان ملل روز يک‌شنبه اعلام کرده بودند که معاهده‌ای برای استقرار ساکنان اردوگاه اشرف در محلی ديگر به امضا رسانده‌اند و عراق متعهد شده است تا زمان تعيين تکليف اين افراد، امنيت آنها را تامين کند. در همین زمینه مریم رجوی در بیانیه‌ای که از پاریس به خبرگزاری رویترز ای‌میل کرده است جابه‌جایی این تعداد از ساکنان اشرف را «آزمونی» برای دولت عراق و میزان پای‌بندی‌اش به تعهدات خود دانسته است. رویترز به نقل از خانم رجوی این اقدام تازه را مبتنی بر تضمین‌های هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه ایالات متحده، و مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، توصیف کرده است، تضمین این که جان و امنیت این ساکنان اردوگاه اشرف محترم شمرده خواهد شد. خانم کلینتون پیشتر گفته بود که اعضای سفارت آمريکا در بغداد برای حمايت از طرح سازمان ملل «منظم و مرتب» از اردوگاه جديد اعضای سازمان مجاهدين خلق بازديد خواهند کرد. این تصمیم تازه در حالی اعلام شده است که اردوگاه اشرف در هفته جاری دست‌کم دو بار هدف اصابت چند راکت «از منبع ناشناس» قرار گرفته است. در حالی که هنوز هیچ سازمان یا گروهی مسئولیت این حملات راکتی را نپذیرفته است،‌ یکی از سخنگویان سازمان مجاهدین گروه‌های شبه‌نظامی نزديک به ايران را مسئول حمله به اين اردوگاه معرفی کرده است. روز ۲۵ دسامبر نيز حمله مشابهی به محل استقرار نيروهای سازمان مجاهدين خلق صورت گرفت.
 


مقام های استان سيرنک Sirnak در جنوب شرق ترکيه می گويند دستکم ۳۰ نفر در حمله هوايی ارتش اين کشور به روستای کردنشين اورتسو Ortasu. کشته  شده اند. اين روستا در نزديکی مرز عراق واقع است.  مقام های امنيتی منطقه، بمباران هوايی اين روستا را تاييد کرده اندT اما از ذکر عده کشته شدگان يا علت حمله هوايی خودداری می کنند. اعضای حزب کارگران کردستان ترکيه (پ کا کا) سال هاست که در اين منطقه فعال اند.
 


روزنامه های رسالت، کيهان ضمن انتشار بخش هايی از «گزارش کميسيون اصل ۹۰ درباره حوادث پس از انتخابات سال ۸۸»، بار ديگر ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و حتی اکبرهاشمی رفسنجانی را به تدارک برای «زمين زدن» علی خامنه ای متهم کرده اند.با گذشت نزديک به يازده ماه از حصر ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی ديگر کانديدای معترض انتخابات سال ۸۸، روزنامه های رسالت، کيهان ضمن انتشار بخش هايی از «گزارش کميسيون اصل ۹۰ درباره حوادث پس از انتخابات سال ۸۸»، بار ديگر ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و حتی اکبرهاشمی رفسنجانی را به تدارک برای «زمين زدن» علی خامنه ای متهم کرده اند. روزنامه های شرق و مردمسالاری اما ضمن «اعتراض نمايندگان اصلاح طلب مجلس» به «گزارش کميسيون اصل ۹۰» از قول نمايندگان معترض، اين گزارش را «بی اعتبار»، «گزارش محفلی» و قرائت آن در مجلس را «تخلف» اعلام کرده اند. روزنامه جهان صنعت نطق فاضل موسوی نماينده شهرستان خدابنده در مجلس را منتشر کرده و از قول او نوشته است: «اگر شرايط عادی و عادلانه در کشور ايجاد شود ۶۵ تا ۷۰ درصد رای کشور به جريانی غير از جريان حاکم در کشور خواهد بود.» روزنامه ابتکار خبر داده که محمدعلی بزرگواری نماينده کهکيلويه و بهمئی در مجلس، فاش کرده که روز سه شنبه نماينده دولت، مجلس شورای اسلامی را «حيوان‌خانه» ناميده است. روزنامه خراسان از وقوع آتش سوزی ديگر در پالايشگاه شازند اراک گزارش داده و نوشته که در اين آتش سوزی دو نفر مجروح شده اند. روزنامه جام جم نيز خبر داده که «داروی "سلسپت" بيماران پيوند کليه دوباره پولی شده است.» همه معترضان پس از انتخابات به «توطئه برای زمين زدن» خامنه ای متهم شدند با گذشت ۳۱۰ روز از حصر ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی ديگر کانديدای معترض انتخابات سال ۸۸، روزنامه های رسالت ، کيهان و ديگر روزنامه های وابسته به جناح حاکم ضمن انتشار بخش هايی از «گزارش کميسيون اصل ۹۰ درباره حوادث پس از انتخابات سال ۸۸»،  ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و اکبرهاشمی رفسنجانی و فرزندش مهدی هاشمی را به تدارک اعتراضات پس از انتخابات و توطئه برای «زمين زدن رهبری» متهم کرده اند. روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم در صفحه نخست شماره هشتم دی ماه نوشته که در «گزارش کميسيون اصل ۹۰ در خصوص حوادث پس از انتخابات بيست و دو خرداد ۸۸» که در جلسه علنی چهارشنبه مجلس از سوی حسين فدايی قرائت شد، محمد خاتمی ریيس جمهوری دوره اصلاحات متهم شده است که در مسافرت‌های خارجی «برای متقاعد کردن طرف خارجی به حمايت از ميرحسين موسوی» فعاليت کرده، و مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی نيز به «ارسال پيام به خارج از جمله آمريکا» متهم شده است. اين روزنامه همچنين به نقل از گزارش کميسيون اصل ۹۰ مجلس تمامی محدوديت ها و فشارهايی که بعد از سال ۱۳۸۴ و به قدرت رسيدن احمدی نژاد از سوی جامعه بين المللی عليه جمهوری اسلامی اعمال شده و حتی «تصويب قطعنامه‌های تحريمی سازمان ملل» را به فعاليت های اعتراضی اصلاح طلبان در داخل ايران نسبت داده، و ادعا کرده که «اگر‌چه بسياری از اين فرايندها از سال‌ها قبل آغاز شده بود و عمر برخی از آن ها به بيش از ۲۰ سال می‌رسيد اما در اين ترديدی نيست و مجموعه اطلاعات موجود نيز نشان می‌دهد که برنامه‌ريزی اصلی برای تبديل اين پروژه‌ها به فتنه داخلی پس از سال ۸۴ اوج گرفته است.» به نوشته روزنامه رسالت، در گزارش کميسيون اصل ۹۰ همچنين از ‌مانور برای «جريان غرب‌گرا در داخل»، «مسافرت‌های خارجی افرادی چون محمد خاتمی»، «شناخت تاريخی از شخصيت مير‌حسين موسوی»، «شبکه ‌سازی با همراهی گروهی حزب مشارکت و سازمان مجاهدين از سال ۸۸ به اين سو» به عنوان «مجموعه کد‌هايی» ياد شده که «کشورهای غربی» و «دولت آمريکا از داخل ايران دريافت کردند»، و «به اين نتيجه ‌رسيدند که مقطع انتخابات رياست جمهوری دهم در سال ۸۸ بهترين فرصت برای اجرای کودتای مخملی در ايران است.» روزنامه رسالت همچنين به نقل از گزارش کميسيون اصل ۹۰ «مهدی هاشمی» فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرده که «نقشی عمده در ارسال اين پيام‌ها به بيرون داشته» و همين پيام ها «موجب شده آمريکا پروژه مذاکرات هسته‌ای با ايران» را «تعطيل کرده و انرژی خود را بر پيروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۸۸ متمرکز کند.» روزنامه کيهان نيز که تحت نظر نماينده علی خامنه ای منتشر می شود، در صفحه نخست با تيتر «ناگفته های فتنه ۸۸ در گزارش مستند کميسيون اصل ۹۰» نوشته است: «در حالی که سرويس های اطلاعاتی غربی هيچ برآورد روشنی از عواقب طراحی های خود نداشتند به دليل اصرار برخی عناصر فعال داخلی و لابی عناصر خارج نشين فعال در مؤسسات بين المللی، پروژه کودتای مخملی در دستور کار دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفت» و «هدف بنيادی اين پروژه، براندازی دولت و متعاقب آن، زمين زدن رهبری نظام جمهوری اسلامی بود.» به نوشته اين روزنامه وابسته به جناح حاکم، در گزارش کميسيون اصل ۹۰ ادعا شده که درجريان انتخابات سال ۸۸  «در اثر اقدامات موسوی، کروبی، هاشمی و خاتمی» و فعاليت حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب و ديگر احزاب اصلاح طلب منجر به «مناسب ديدن شرايط» از سوی «ضد انقلاب» شده است. روزنامه کيهان به نقل از همين گزارش «جلسات بنياد باران نيز با حضور خاتمی و ۱۰۰ نفر از وزرا و معاونين دولت سازندگی و دوره اصلاحات»، «جلسات مهدی هاشمی»، «جلسات گروه مشاوران ميرحسين موسوی» پيش از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸، و نيز چهره هايی چون محمد موسوی خوئينی دبيرکل مجمع روحانيون مبارز، مصطفی تاج زاده، سعيد حجاريان، «قربان بهزاديان نژاد، علی عرب مازار، محمد باقريان، علی محمد حاضری، مؤمنی، اردشير اميرارجمند، عابدی جعفری، عليرضا بهشتی شيرازی» و نيز مهدی فروزنده پور ریيس دفتر ميرحسين موسوی، و حتی «محمدرضا حسينی بهشتی، عليرضا حسينی بهشتی» فرزندان آيت الله محمد بهشتی از بنيانگذارن جمهوری اسلامی را به توطئه برای «زمين زدن» علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده است. اين روزنامه نزديک به علی خامنه ای به نقل از گزارش کميسيون اصل ۹۰ مجلس ادعا کرده که «اکبر هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات ۸۸ نقش اساسی را ايفا نمود و با پيش بينی آنکه آتش زير خاکستر بروز خواهد کرد و خيابان ها اشغال خواهد شد، به نوعی فتنه را وارد فاز عملياتی کرد.» گزارش  کميسيون اصل ۹۰؛ «تحليل محفلی از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸» روزنامه شرق از «اعتراض ۲۰ نماينده اصلاح‌طلب مجلس به گزارش کميسيون اصل ۹۰ درباره وقايع پس از انتخابات» خبر داده، و نوشته که پس از قرائت گزارش کميسيون اصل ۹۰ درخصوص حوادث پس از انتخابات سال ۸۸  در جلسه چهارشنبه مجلس، ۲۰ نفر از اصلاح‌طلبان مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به علی لاريجانی، رييس مجلس، به اين گزارش اعتراض کرده و آن را «تحليل محفلی از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸» توصيف کردند. به گزارش اين روزنامه، «۲۰ نماينده مجلس که عضو فراکسيون اقليت هستند در نامه‌ای به علی لاريجانی، گزارش کميسيون اصل ۹۰ که در صحن علنی مجلس قرائت شد را فاقد هرگونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی خواندند» و اعلام کردند که «اين گزارش در مغايرت با قانون اساسی و آيين‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.» در نامه نمايندگان معترض تاکيد شده که «به موجب اصل ۹۰ قانون اساسی هرکس شکايتی از طرز کار مجلس يا قوه قضاييه يا قوه‌ مجريه داشته باشد، می‌تواند شکايت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به اين شکايات رسيدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکايت به قوه‌ مجريه يا قوه قضاييه مربوط است رسيدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتيجه را اعلام نمايد و در موردی که مربوط به عموم باشد، به اطلاع عامه برساند» اما «آنچه به عنوان گزارش کميسيون اصل ۹۰ در صحن مجلس قرائت شد و بيشتر به يک تحليل محفلی از حوادث و مسايل پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ شباهت داشت»، و «هيچ ربطی به شکايت از طرز کار قوای سه‌گانه نداشته است» و «اساسا خارج از وظايف کميسيون اصل ۹۰ بوده و پرداختن کميسيون اصل ۹۰ به موضوع خلاف قانون اساسی بود.» روزنامه شرق همچنين نوشته که نمايندگان معترض با اشاره به ماده واحده  قانون نحوه گزارش کميسيون اصل ۹۰ قانون اساسی که مقرر می‌دارد گزارش‌های کميسيون اصل ۹۰ پس از ارايه به هيات رييسه بدون رعايت نوبت در دستور کار مجلس قرار می‌گيرد و در اولين جلسه علنی قرائت می شود، تاکيد کرده که در «قرائت گزارش حوادث پس از انتخابات در دستور جلسه هفتگی مجلس قرار نداشت» و قرائت آن «خلاف آيين‌نامه داخلی مجلس و قانون مذکور است.» علاوه بر اينها ۲۰ نماينده اصلاح طلب در نامه خود اعلام کرده اند که براساس آئين نامه مجلس «هيات رييسه موظف است کليه گزارش‌هايی که در جلسات علنی مجلس مطرح می‌شود  را قبل از ارايه و قرائت در صحن مجلس چاپ و در اختيار نمايندگان قرار دهد» و بر همين اساس «عدم چاپ و توزيع گزارش مزبور برخلاف آيين‌نامه داخلی تضييع حقوق نمايندگان مردم» بوده است. به نوشته روزنامه شرق، نمايندگان معترض در نامه خود خطاب به علی لاريجانی تاکيد کرده اند که «تغيير دستور جلسه و منظور نمودن ارايه گزارش ياد شده در دستور کار روز چهارشنبه مجلس، قرائت آن بدون چاپ و توزيع گزارش و خارج از نوبت و اصل پرداختن کميسيون اصل ۹۰ به اين موضوع خلاف قانون اساسی و قوانين مربوطه» است، و «از آنجا که اين رويه موجب وهن مجلس است، درخواست رسيدگی قانونی در اين مورد» را دارند. این روزنامه همچنين از قول «جمشيد انصاری» نماينده اصلاح‌ طلب نوشته است که «محتوای» گزارش کميسيون اصل ۹۰ درباره حوادث پس از انتخابات، «اعتبار حقوقی قابل توجه و همچنين نکات استدلالی قابل توجهی نداشت.» اين نماينده مجلس شورای اسلامی همچنين «عملکرد هيات‌ رييسه مجلس و قرائت اين گزارش را مغاير قانون اساسی و آيين‌نامه داخلی مجلس» توصيف کرده و گفته است: «گزارش مذکور رسيدگی شکايت جايی از جايی ديگر نبود، بلکه گزارشی از جنس گزارش‌های محفلی بود که در خبرنامه نهاد‌های خاص منتشر می‌شود.» روزنامه مردمسالاری نيز خبر داده که مصطفی کواکبيان نماينده سمنان و مهديشهر در مجلس هشتم نيز پس از قرائت گزارش کميسيون اصل ۹۰ درباره طی تذکری به به رییس جلسه اعلام کرد که «کميسيون اصل نود صرفا موظف است به شکاياتی که از روش کار مجلس يا قوای ديگر می شود، رسيدگی کند» و علاوه بر اين، «اين گزارش نه در دستور هفتگی بود و نه متن آن تکثير شده بود.» به نوشته اين روزنامه، محمد رضا باهنر نایب ریيس اول مجلس که در غياب علی لاريجانی رياست جلسه  را بر عهده داشت، در پاسخ به اين تذکر کواکبيان گفته که «تذکر شما کمی تا قسمتی وارد است» اما «با توجه به اينکه در آستانه ۹ دی قرار داريم، حيف بود که اين گزارش قرائت نشود.» «در شرايط عادلانه ۶۵  تا ۷۰ درصد مردم به جريانی غير از جناح حاکم رای می دهند» روزنامه جهان صنعت خبر داده فاضل موسوی، نماينده شهرستان خدابنده استان زنجان، طی نطقی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که «اگر شرايط عادی و عادلانه در کشور ايجاد شود ۶۵ تا ۷۰ درصد رای کشور به جريانی غير از جريان حاکم در کشور خواهد بود.» به نوشته اين روزنامه، فاضل موسوی «در خصوص عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد در شش سال و نيم گذشته» و همچنين «در خصوص مواضع احمدی ‌نژاد در مورد مسايل بين‌المللی» خطاب به ریيس دولت گفت که «آقای احمدی‌ نژاد شما علاوه بر پاسخگويی در خصوص منابع مالی خود به مجلس و پيشگاه ملت، بايد در زمينه مواضع خود نيز پاسخگو باشيد چراکه مساله هالوکاست مساله‌ای فراموش شده بود اما مواضع شما ۱۰ سال تحريم‌های موجود عليه کشورمان را جلو انداخت.» روزنامه جهان صنعت همچنين نوشته که فاضل موسوی با اشاره به سخنان توهين آميز محمود احمدی نژاد درباره سازمان ملل و نيز معترضان داخلی، خطاب به احمدی‌ نژاد گفته است: «آيا می‌دانيد کاغذ پاره خواندن تحريم‌ها، و خس و خاشاک و بزغاله گفتن‌ها چه هزينه‌هايی برای کشور دربر داشته است؟» اين روزنامه نوشته که «پس از پايان نطق سيد فاضل موسوی درحالی که تعدادی از نمايندگان شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه سر می‌دادند، تعدادی ديگر از نمايندگان با فرياد "احسنت" از سخنرانی نماينده خدابنده ابراز رضايت کردند» و  حتی «محمود احمدی بيغش، از حاميان دولت با نزديک شدن به فاضل موسوی،  قصد ايجاد تنش داشت که با حضور نمايندگان اصلاح‌ طلب مجلس اين اتفاق رخ نداد.» نماينده دولت، مجلس شورای اسلامی را «حيوان‌خانه» ناميد روزنامه ابتکار خبر داده که محمدعلی بزرگواری نماينده کهکيلويه و بهمئی در مجلس فاش کرد که در جريان درگيری روز سه شنبه بين نماينده دولت و يک نماينده مجلس، نماينده دولت به صراحت «مجلس شورای اسلامی را "حيوان‌خانه" ناميده است.» به نوشته اين روزنامه، ماجرای درگيری روز سه‌شنبه بهروز مردای ریيس سازمان هدفمندی و نماينده اعزامی دولت به مجلس با حسين حسينی نماينده فريمان ابعاد تازه ای به خود گرفته، و محمدعلی بزرگواری نماينده کهکيلويه و بهمئی در مجلس، طی تذکری «از عدم رعايت شان مجلس» انتقاد کرده و گفته است: «فردی جايگاه مجلس را "حيوان‌خانه" ناميده و از سويی نماينده‌ای هم جنگ و دعوا به راه انداخته که هيات‌رييسه بايد با اين موضوع برخورد کند.» ابتکار گزارش داده که علی لاريجانی نيز با اشاره به سخنان نماينده دولت، آن را توهين به کليت مجلس دانسته و گفته است: «ما خودمان اين حرف بی‌نزاکت را شنيديم.» اين روزنامه همچنين نوشته که ریيس مجلس هشتم تاکيد کرده که «جدا از مشاجرات انجام‌شده، روز سه شنبه عبارات زشتی گفته شد که درخور شأن نظام نيست و آن حرف زشت هم نبايد تکرار شود» و «باعث تعجب است که فردی به خود جرأت دهد، ولو در حال عصبانيت چنين حرف ناروايی به قوه مقننه بزند» و به همين خاطر «فرد توهين‌کننده به مجلس بايد مجازات شود و ما اين موضوع را پيگيری قضايی خواهيم‌کرد.» روزنامه ابتکار همزمان خبر داده که محمدرضا ميرتاج‌الدينی معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد نيز با اين ادعا که  بهروز مرادی، نماينده دولت «مظلوم واقع شده»، اعلام کرده که دولت نيز عليه مجلس شکايت خواهد کرد و همچنين «از پی‌گيری شکايت ریيس سازمان هدفمندسازی يارانه‌ها» نيز حمايت می کند. «آتش سوزی در پالايشگاه شازند» روزنامه خراسان از وقوع يک آتش سوزی ديگر در پالايشگاه شازند اراک گزارش داده و نوشته که در اين آتش سوزی دو نفر مجروح شده اند. اين روزنامه زمان وقوع آتش سوزی در «پالايشگاه شازند» را «عصر سه‌شنبه» اعلام کرده و از قول «مسئولان اين پالايشگاه» نوشته که «آتش سوزی به ‌سرعت خاموش شده است.» به نوشته روزنامه خراسان، مدير روابط عمومی پالايشگاه شازند  نيز گفته که «مخزن ۲۰۰۳ فاز یک پالايشگاه شازند که خارج از سرويس بهره‌برداری و در اختيار پيمانکار برای تعمير و لای روبی قرار گرفته بود، به حادثه آتش ‌سوزی دچار شد» و «دو نفر از کارکنانی که در حال تميز کردن مخزن بودهند با کمی سوختگی مواجه شده ‌اند.» مدير روابط عمومی پالايشگاه شازند  درعين حال گفته که این آتش سوزی «هيچ‌گونه خسارتی به بار نياورده است، و پالايشگاه شازند با تمام ظرفيت خود در حال توليد بوده و هيچ‌گونه خللی در کار آن رخ نداده است.» پالايشگاه شازند اراک از پالايشگاهای توليد کنند بنزين در ايران است و به نوشته روزنامه خراسان «ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه، هشت ميليون و ۳۰۰ هزار ليتر است.» پالايشگاه ها، مجتمع های پتروشيمی و نيز خطوط انتقال نفت و گاز در ايران طی ماه های اخير بارها دچار آتش سوزی، انفجار و حوادث ديگر  شده اند و شماری از کارگران و پرسنل صنايع نفت نيز در اين حوادث کشته شده اند، اما مقام های دولتی جزئيات و دلايل وقوع اين حوادث را اعلام نکرده اند. از جمله اين حوادث انفجار و آتش سوزس در پالايشگاه آبادن در سوم خرداد سال جاری است که درست هنگام حضور محمود احمدی نژاد برای افتتاح فاز سوم پالايشگاه آبادان رخ داد. «انفجار در خطوط لوله گاز در حوالی قم در فروردين ماه»، «انفجار در  خط لوله انتقال گاز عسلويه به پالايشگاه جم در ارديبهشت ماه»، «حادثه پالايشگاه تهران در تيرماه» ، «انفجاری در خط لوله صادرات گاز ايران به ترکيه در ۶ مرداد»، «انفجار و آتش سوزی در پالايشگاه شازند در ۶ آبان»، «آتش سوزی در پالايشگاه اصفهان در ۲۹ آذر» و «آتش سوزی در مجتمع پتروشيمی امام ماهشهر در آذر ماه» از جمله حوادث در صنايع نفت و پتروشيمی ايران طی ۹ ماه اخير است. داروی بيماران دياليزی دوباره پولی شد روزنامه جام جم خبر داده که «داروی "سلسپت" بيماران پيوند کليه دوباره پولی شد، تا اين بيماران همچنان شاهد خلف وعده و عهدشکنی بيمه‌ها و سازمان غذا و دارو باشند.» اين روزنامه نوشته است: «پس از گذشت سه ماه از کشمکش بيماران با مسوولان وزارت بهداشت بر سر رايگان شدن داروهای پيوند کليه» دوباره خبر می‌رسد که «سازمان‌های بيمه تامين اجتماعی و خدمات درمانی با صدور بخشنامه‌ای که تاريخ آن مربوط به اول دی ماه جاری است، به داروخانه‌های توزيع‌کننده داروی سلسپت اعلام کرده‌اند که بابت توزيع اين دارو بايد هزينه‌ای از بيمار دريافت شود.» روزنامه جام جم از قول بيماران کليوی نوشته است: «داروی سلسپت از اول رايگان توزيع می‌شد اما پس از مدتی پولی شد. وقتی اعتراض کرديم، وزارت بهداشت نامه‌ای به بيمه‌ها نوشت تا دوباره اين دارو به صورت رايگان در اختيار بيماران قرار بگيرد» اما «اين وضعيت تا دو ماه قبل ادامه داشت تا اين‌که دوباره اين دارو پولی شده است و بيماران بايد با بيمه تامين اجتماعی ۳۸ هزار تومان و خدمات درمانی ۷۸ هزار تومان برای داروی سلسپت پول بدهند.» اين روزنامه يادآوری کرده که عدم استفاده از «داروی سلپست» منجر به «پس زدن کليه های پيوندی» بيماران کليوی می شود پيشتر رايگان بود اما در تابستان سال جاری پولی شد، و «پس از اين‌که موضوع بيماران پيوندی، رسانه‌ای شد؛ مسوولان سازمان غذا و دارو نسبت به اين اتفاق ناخوشايند واکنش نشان داده و داروی سلسپت مجددا به صورت رايگان در اختيار بيماران پيوند کليه قرار گرفت.» اين وضع تنها از «۲۵ مهر» تا پايان آذر ماه ادامه يافته و اکنون با بخشنامه جديد سازمان‌های بيمه تامين اجتماعی و خدمات درمانی از اول دی ماه بيماران کليوی بايد پول آن را پرداخت کنند.
 


کیم جونگ اون، فرزند رهبر پیشین کره شمالی، امروز (پنجشنبه) در مراسم یادبود پدرش به عنوان رهبر تازه حزب حاکم، ارتش و مردم معرفی شد. مقام‌های ارشد دولتی و نظامی به همراه حدود صد هزار تن از غیرنظامیان در میدان مرکزی پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، در این مراسم حاضر شدند. امروز(پنجشنبه) ایام سوگواری یازده روزه به مناسبت مرگ کیم جونگ ایل به پایان می رسد.
 


مقام‌های سیاسی بوسنی روز چهارشنبه از توافق سه حزب مسلمان، کروات و صرب بر سر تشکیل دولت مرکزی خبر دادند. خبرگزاری فرانسه به نقل از سلیمان تیحیچ، رئیس حزب  مسلمانان بوسنی، که در یک نشست خبری در سارایوو سخن می‌گفت، گزارش داد که بر سر ترکیب کابینه دولت با دیگر احزاب به توافق رسیده است. میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی نیز توافق به عمل آمده را یک پیروزی خواند. در پی انجام این توافق، بحران سیاسی چهارده ماهه بوسنی به پایان می‌رسد.
 


مسیحیان نیجریه روز چهارشنبه در واکنش به حملات اخیر علیه پیروان آیین مسیحیت در آن کشور، اعلام کردند که از خود دفاع خواهند کرد. این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که روز سه شنبه در پی انفجار بمبی کم قدرت در یکی از مدارس عربی این کشور، هفت تن از جمله شش کودک مجروح شدند. این حادثه به دنبال  وقوع یک رشته انفجار در چند کلیسای نیجریه در روز کریسمس رخ داد که در اثر آن ۴۰ تن کشته شدند. « بوکو حرام »، که یک گروه تندرو اسلامی است، مسئولیت حملات روز کریسمس را بر عهده گرفت.
 


در پی وقوع انفجاری در یکی از نواحی صنعتی واقع در حومه یانگون، بزرگترین شهر میانمار (برمه سابق)، دست کم ۱۷ تن کشته و   ۸۰ تن ديگر زخمی شدند. به گفته مقام‌های پليس ميانمار، در اثر اين انفجار که در ساعات اوليه بامداد پنجشنبه رخ داد ۱۲ مرد و ۵ زن کشته شدند. دلیل بروز این انفجار تاکنون روشن نشده است.  کشور ميانمار از زمان کسب استقلال خود در سال ۱۹۴۸ ميلادی ( ۶۳ سال قبل)، با شورش‌های قومی و درگيری‌های مسلحانه‌ی ضد حکومتی مواجه بوده است.
 


مادر یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار که در ایران متهم به جاسوسی برای آمریکا شده است، می‌گوید که اعترافات پسرش زیر فشار انجام گرفته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، بهناز حکمتی، مادر امیر میرزا حکمتی، هدف از سفر فرزندش به ایران را دیدار با مادر بزرگهایش عنوان کرده و اتهام‌های مطرح شده علیه او را بی‌معنا توصیف کرد. دادستانی ایران آقای حکمتی، مترجم پیشین ارتش آمریکا، را متهم به همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) کرده است.  خانم حکمتی در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران درخواست کرد که با فرزندش   عادلانه‌ و مطابق با موازین برخورد کنند.
 


وزارت خارجه آمریکا خواستار امکان دسترسی هیئت ناظران اتحادیه عرب به تمامی مناطق ناآرام در سوریه شد. در واشینگتن تأکید شد که این هیئت برای انجام ماموریت خود نیازمند زمان است. آمریکا در عین حال نسبت به مفید بودن تلاش هیئت ناظران اتحادیه عرب برای پایان دادن به  ناآرامی های 9 ماهه در سوریه ابراز امیدواری کرد. پیشتر نیز«محمد احمد مصطفی الدبی»، رییس ناظران اتحادیه عرب در سوریه نسبت به انجام ماموریت این هیئت اظهار خوشبینی کرده بود. این در حالیست که به گفته فعالان سیاسی، در مدت بازدید دو روزه ناظران اتحادیه عرب از شهر حمص در این هفته،  ۶۰ غیرنظامی به دست نیروهای دولتی کشته شدند.
 


در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ایران درباره توان ایران برای بستن تنگه هرمز، ایالات متحده، اعلام کرد چنین اقدامی از سوی واشینگتن تحمل نخواهد شد. ناوگان پنجم آمریکا نیز که در بحرین مستقر است اعلام کرده است که اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد.در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ایران  درباره توان ایران برای بستن تنگه هرمز، ایالات متحده، اعلام کرد چنین اقدامی از سوی واشینگتن تحمل نخواهد شد. محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، سه‌شنبه گفته بود اگر  نفت ایران تحریم شود، قطره‌ای نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد. یک روز پس از آن دریادار  حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، اظهار داشت که «بستن تنگه هرمز برای نیروی دریایی ایران بسیار آسان است.»  در واکنش به این اظهارات، جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت: «اخلال در آمدو شد شناورها در تنگه هرمز  تحمل نخواهد شد.» نیروی دریایی ایران از روز سوم دی ماه رزمایش دریایی ۱۰ روزه‌ای را آغاز کرد که به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، این رزمایش وسعتی نزدیک به «دو میلیون کیلومتر مربع» دارد و تا  آب‌های شمال اقیانوس هند را در برمی‌گیرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین درباره این رزمایش گفت: «ایرانی‌ها مشغول رزمایش دریایی تقریبا عادی خود در این منطقه هستند و این چیزی است که ما می‌دانیم.» جورج لیتل هر گونه اقدام برای افزایش تنش در تنگه هرمز را غیرسازنده توصیف کرد و گفت نشانه‌ای از تحرکات غیرعادی ایران در تنگه هرمز به چشم نخورده است. سخنگوی پنتاگون گفت: «من اطلاعی از هرگونه اقدام خصمانه علیه شناورهای ایالات متحده در خلیج فارس و تنگه هرمز ندارم.» در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ایران، ناوگان پنجم آمریکا که در  بحرین مستقر است، اعلام کرد که این ناوگان اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد. ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد: «هرکسی که  تهدید به وقفه در آزادی دریانوردی در  یک تنگه بین‌المللی بکند کاملا بیرون از جامعه ملل قرار دارد. هرگونه وقفه‌ای تحمل نخواهد شد.»   مارک تونر ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز  اظهرات مقام‌های  ایرانی را «رجزخوانی»   توصیف کرده و گفته است که هدف از این گفته‌ها انحراف  افکار عمومی از برنامه هسته‌ای ایران است. فرانسه نیز روز چهارشنبه از  مقام‌های ایرانی خواست تا به قوانین بین‌المللی درمورد آب‌های آزاد احترام بگذارد. برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «همانند حقوق بشر و موضوع منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای، ما از مقام‌های ایرانی‌  می‌خواهیم به قوانین بین‌المللی و به ویژه آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی و تنگه‌ها احترام بگذارند.» در حالی که کنگره آمریکا به دنبال فلج کردن بانک مرکزی ایران  است، برخی از کشورهای اروپایی  و از جمله فرانسه از تحریم  نفت ایران استقبال کرده‌اند. با این حال در شرایطی که هم  آمریکا و هم اتحادیه اروپا از بحران اقتصادی رنج می‌برند،  مشاوران اوباما پیش از تصویب طرح کنگره هشدار داده بودند که تحریم بانک مرکزی ایران می‌تواند اثرات  مخربی بر اقتصاد جهانی بگذارد چراکه کشورهای در پرداخت‌های نفتی خود به ایران با مشکل مواجه می‌شوند.  اگر باراک اوباما طرح کنگره را امضا کند، بانک‌ها و موسسه‌های غیرآمریکایی در صورت مراوده با بانک مرکزی ایران مشمول تحریم خواهند شد؛ طرحی که حتی  متحد آمریکا، ژاپن را به اعتراض واداشت. از سوی دیگر چند کشور اروپایی هم که از ایران نفت وارد می‌کنند پیش از این با تحریم نفت ایران مخالفت کرده‌اند. تهدید‌های متقابل ایران و آمریکا در حالی است که نیروهای دو کشور در نزدیکی یکدیگر به سر می‌برند و پیش از این نیز در  زمان جنگ ایران و عراق،  نیروهای آمریکایی، چند ناوچه و سکوی نفتی ایران را هدف قرار دادند.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته