جنبش راه سبز - خبرنامه |
- دادگاه رسیدگی به اتهامات کوهیار گودرزی برگزار شد
- بازداشت پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی
- ابوالفضل طبرزدی بخاطر شرایط زندان دچار مشکلات حاد روحی شده است
- افزایش انتقادات از رهبری؛ از علایی تا افروغ
- مسعود بهنود: ما با «این» انتخابات قهریم
- دستور سپاه به فعالان اقتصادی؛ آثار تحریمها را انکار کنید
- نامه نمایندگان اهل سنت مجلس به رهبر جمهوری اسلامی
- تبریک عباس کیارستمی به اصغر فرهادی
- بیانیه دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار در پی رخدادهای اخیر آن دانشگاه
- بازداشت چهار فعال کارگری و دانشجویی در آذربایجان شرقی
دادگاه رسیدگی به اتهامات کوهیار گودرزی برگزار شد Posted: 17 Jan 2012 12:54 PM PST جـــرس: جلسه رسیدگی به اتهامات کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، روز سه شنبه در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد.
تارنمای کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارش داده است که در این جلسه کوهیار گودرزی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» مورد محاکمه قرار گرفت. وی که به همراه وکیل خود در دادگاه حضور یافته بود، در برابر اتهامات وارده به دفاع از خود پرداخت.
|
بازداشت پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی Posted: 17 Jan 2012 12:40 PM PST ![]() جـــرس: پرستو دوکوهکی، روزنامهنگار و وبلاگنویس ایرانی، و مرضیه رسولی روزنامهنگار حوزه فرهنگی و وبلاگنویس توسط ماموران امنیتی در منزلشان در تهران بازداشت شدند.
ماموران امنیتی ضمن مراجعه به منزل این روزنامهنگار و وبلاگنویس، خانه را مورد بازررسی قرار داده و وسائل شخصی وی را نیز ضبط کردهاند.
|
ابوالفضل طبرزدی بخاطر شرایط زندان دچار مشکلات حاد روحی شده است Posted: 17 Jan 2012 01:37 PM PST ![]() مژگان مدرس علوم جرس: ابوالفضل طبرزدی فعال حقوق بشر بیش از یکماه است که در وضعیت حاد روحی قرار دارد و در ملاقاتی که خانواده با او داشته دچار هذیان گویی و ناراحتی شدید روحی بوده است.
|
افزایش انتقادات از رهبری؛ از علایی تا افروغ Posted: 17 Jan 2012 01:29 PM PST ![]() فرشید آل داوود جرس: انتقاد به عملکرد رهبری این روزها به روزنامه ها و تلویزیون دولتی کشیده شده است . یادداشت سردار علایی فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه درروزنامه اطلاعات و اظهارات عماد افروغ اصولگرای منتقد نظام در یک برنامه زنده تلویزیونی حاکی از آن است که موج مخالفت ها با رفتارهای رهبری از بدنه مردمی به سطوح عالیه کشیده شده است.
ماجرا از کجا آغاز شد؟
|
مسعود بهنود: ما با «این» انتخابات قهریم Posted: 17 Jan 2012 01:28 PM PST ![]() آیدا قجر جرس: «حق رای» یکی از حقوق شهروندی است که مردم ایران نیز مانند بسیاری از دیگر جهانیان برای به دست آوردنش تلاش ها کرده اند، تحریم انتخابات یا عدم شرکت در آن تهدیدی برای حفظ این حق به حساب می آید؟ از یکسو اصلاح طلبان همچنان بر عقیده عدم شرکت در انتخابات و عدم حمایت از نامزدها پافشاری می کنند و از سوی دیگر حق شهروندی مردم در خطر افتاده است، از یک طرف اپوزیسیون به هماهنگی مطلوب نرسیده و از طرف دیگر برخی از اصلاح طلبان که در انتخابات نامزد شده اند چهره های جنبش سبز را اصلاح طلب نمیدانند.
این روزها با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر کشور شاهد هستیم که مردم به «عدم شرکت در انتخابات» یا «تحریم» دعوت می شوند. با توجه به این که مردم ایران ده ها سال تلاش کرده اند تا «حق رای» به دست بیاورند، این گونه دعوت ها چقدر ممکن است به ضرر حفظ این دستاورد و در نتیجه نقض حقوق شهروندی شود؟
وضعیت دشواری است، به گونه ای که میتوان گفت هیچ وقت در سی سال گذشته چنین وضعیت دشواری پیش روی آدمهای اهل صلاح و میانه روی نبود؛ اما روزگار نیزهمیشه آدم ها را در وضعیت صفر و صد قرار نمیدهد و همیشه انتخاب راحت نیست. در شرایطی که ما الان در آن قرار داریم، برخلاف آنهایی که چشم بسته تحریم می کنند یا برخی دیگر که شرکت به هر صورت را پیش میکشند؛ به هر حال اصلاح طلبان نگاه میکنند که بزرگان قوم مانند آقایان خاتمی، موسوی و کروبی و دیگرانی که به عنوان اهل تفکر میشناسیم، سعید حجاریان یا عباس عبدی چه می گویند. این گونه که خبر می رسد، دعوت عمومی به شرکت نکردن است. انسان اصلاح طلب فکر می کند که برای چه باید در چنین شرایطی در انتخابات شرکت کند و آنجا هم جواب منفی بگیرد.
شما در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری موافق رای دادن بودید. اگر بنا به گفته امروزتان همچنان فصل الخطاب، صندوق رای باشد؛ با توجه به تجربه انتخابات دهم و احتمال اینکه تعداد زیادی از مردم دلسرد شده اند، راه کار را در چه می بینید؟
اینکه بگوئیم مردم نمی خواهند شرکت کنند، به نظر من حرف درستی نیست. انتخابات مجلس است و اکثریت مردم ایران، خارج از تهران و شهرهای بزرگ زندگی میکنند و آنها به قدری دغدغه های محلی دارند که به مسائل کلی تر نمی رسند. آنچه منظور نظر من و شماست یعنی آزادی و حق انتخاب، دغدغه ی عموم جامعه ایران نیست، دغدغه ی کل جامعه بشری هم نیست. در بیشتر جوامع دنیا بیش از هر چیزی مسائل اقتصادی مهم است برای مردم. ای کاش جهان، جهانی بود که اکثریت مردمش دغدغه ی ازادی داشتند. به تصور من ۶۰ درصد مردم در همین انتخابات هم پای صندوق رای حاضر خواهند شد، می روند چون مشکلات محلی و خواستهای قبیله ای و عرق های محلی وجود دارد. در سردترین انتخابات، که بی حضور آزادی خواهان برگزار شود باز هم مردم محلات و شهرهای کوچک شرکت کرده اند و می کنند، زیرا رقابت محلی وجود داشت و دارد.
از سوی دیگر من با این که از پیش بگوییم آراء مردم دستکاری خواهد شد، مخالفم. در انتخابات گذشته مسائلی پیش آمد که حاصلش را هم دیدیم؛ اما ما دلایل بسیاری داریم که در سی سال گذشته این طور نبوده که در انتخابات دستکاری بشود. اصولا هیچ جایی انتخابات صد در صد نیست، ولی در ایران اصلاح طلبان سر کار بودند و وزارت کشوری را در دست داشتند که از آن احمدی نژاد بیرون آمد. آقای عبدالله نوری وزیر بوده و یک دست راستی انتخاب شد. برعکس هم هست آقای بشارتی وزیر کشور بود و همپالگی وی ناطق نوری رای نیاورد و آقای خاتمی رای داشت. من به شخصه دوست ندارم به مردم ایران بگوییم انتخابات دستکاری میشود و پایه ی انتخابات را بزنیم. معتقدم ما باید کاملا متوجه باشیم تا صندوق فصل الخطاب ما ایرانیان بماند. البته ما نخواهیم هم می ماند و بیرون هم نمیرود.
این عدم شرکت اصلاح طلبان از نظر شما میتواند به تولید یک جریان اصلاح طلب خودساخته از دل حاکمیت منجر شود؟
من اصولا اگر این امید را از دلم بیرون کنم، زندگی برایم دشوار خواهد شد. این امید را باید همیشه آبیاری کنیم، حتی اگر نشانه هائی هست که آدمی را نومید می کند به نظرم باز هم به خود بگوییم که ایران، لیبی قذافی و عراق صدام نیست، اگر حکومت هم چنین خطائی بکند ایرانیان اجازه نمیدهند آب از سرش بگذرد و به وضعیت لیبی و عراق در آیند تازه متوجه ماجرا شوند. هزار باده ناخورده در رگ تاک است. به تاریخ بنگرید به نگرش و رفتار ایرانیان در دو جنگ جهانی نگاه کنید. به نقشه منطقه نگاه کنید که اول قرن بیستم کوچک ترین لقمه منطقه بود گیر کرده بین سه امپراتوری، الان بزرگ ترین لقمه این میانه است. این را چه کسانی کردند. تقدیر بود یعنی؟ توطئه نمی کرد کسی. امپراتوری ها چند بار روی کاغذ ایران را تقسیم کردند. این رجال و تکنوکرات های هر چند اندک زمان بودند که میان استبداد داخلی و استعمار خارچی نگذاشتند کشتی کشور غرق شود. خارجی ها آمدند اما به تدبیر همین رجال درد کشیده ما رفتند. همچنان امیدوار باشیم هستند مردان متفکر. رستم لازم نیست بلکه اهل اندیشه می خواهد که هست. در همه سطوح هست. در همه گروه ها هست.
این روزها تعدادی از افرادی که در احزاب یا گروه های کوچک اصلاح طلب بودند، برای نمایندگی در مجلس نامزد شده اند، یعنی باید به این عده هم امید داشت؟
تردید ندارم در این انتخاباتی که من و شما از آن قهر می کنیم، مجلسی که می آید باز هم خبرساز خواهد شد و کسانی مثل آقای مطهری یا آقای تابش یا آقای توکلی در آن مجلس حضور خواهند داشت و با این که ما با شرکت آن ها در انتخابات موافق نیستیم و می پنداریم در مرداب دنبال ماهی می گردند اما همان حضورشان مانعی برای شکل گیری دیکتاتوری خواهد شد. این از ذات مجلس است. بنابراین آن مجلس چه با ما و چه بی ما، شکل خواهد گرفت و ما اتفاقاتش را دنبال خواهیم کرد.
به نظر شما این عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات نشاندهنده یک استراتژی بلند مدت است یا همانطور که شما گفتید این گونه است که ببینیم بعد از این اقدام، چه پیش خواهد آمد تا روی آن تحلیل و بررسی انجام دهیم؟ اگر بلندمدت است قدم بعدی چیست؟
من شخصا نظرم این نیست که می توان به طور بلند مدت استراتژی تحریم انتخابات را دنبال کرد. این بدان معناست که خودمان را خلع سلاح میکنیم. همین الان به محض این که معلوم شد نظر آقایان حاتمی و موسوی به شرکت نکردن در این بازی انتخاباتی است اطلاعات به دست آمده نشان می دهد در تهران ۱۲ درصد بیشتر رغبت برای شرکت در انتخابات در مردم وجود ندارد و این یعنی، نظر و رای ما مهم و موثر است. برنامه ریزان حکومت ممکن است متوهم شده باشند که بدون حضور اصلاح طلبان می توانند یک انتخابات حداکثری برپا کنند. میتوانند از تضادهای میان حاکمیت و دولت یا تحریم ها و تهدیدهای بین المللی استفاده کرده و انتخابات را آنقدر داغ کنند که جامعه شهری در پای صندوق حضور پیدا کند. اما به نظر من انتخاباتی که بتوان هزاران خبرنگار را بدان دعوت کرد و با عزت نفس و اعتماد کافی نشان داد مردم با حکومت هستند برگزار نخواهد شد. گرچه می دانم با توجه به جامعه روستایی و شهرهای دور از دانشگاه ها، اگر کل کشور را جمع کنیم، رای حدود ۶۰ درصد واجدان شرایط را در صندوق ها خواهیم دید.البته این رقم، جواب حاکمیتی که همیشه صحبت از مردم میکرده را نمی دهد و مسلما آنها را به فکر خواهد انداخت. ما هم متقابلا باید به تحلیل و بررسی بنشینیم. به نظر من قهر با انتخابات نمی تواند استراتژی بلندمدت یک گروه اصلاح طلب باشد. البته یک گروه انقلابی یا گروه برانداز می تواند چنین استراتژی را داشته باشد. که دارد.
یکی از مشکلاتی که اپوزیسیون ما با آن روبروست، عدم هماهنگی در مذاکره و تصمیم گیری است. از طرفی اصلاح طلبان هستند و از طرف دیگر سلطنت طلبان، از سویی گروه های چپ و از سوی دیگر شاخه های مختلف مخالفان و معترضان. با این حال همچنان نتوانسته اند به یک گفتمان مشترک برسند. به نظر شما چطور می توان این معضل را حل کرد؟
این که گروه ها اختلافات خود را کنار بگذارند و پای میز گفتگو بنشینند به زمانی اختصاص دارد که طعمه ای در آن وسط به نام حکومت وجود داشته باشد، به قول قدیمی ها تاج در میان میدان افتاده باشد. یا به نظر رسد غنیمتی در میان است و برای به دست آوردنش بهترست ائتلاف کنیم ؛ چنانکه در انقلاب هم کم و بیش چنین اتفاقی رخ داد. این سال ها در لیبی و عراق و افغانستان هم رخ داده است.
|
دستور سپاه به فعالان اقتصادی؛ آثار تحریمها را انکار کنید Posted: 17 Jan 2012 01:26 PM PST ![]() حمید مافی جرس: در باره وضعیت اقتصادی سخن نگوئید. این پیامی است که در روزهای گذشته رهبر جمهوری اسلامی و رسانههای نزدیک به سپاه پاسداران و بیت رهبری به مدیران دولتی و کارشناسان اقتصادی فرستادهاند.
بدهیهای نفتی ایران را با روپیه پرداخت خواهد کرد. معنای دیگر سخن هند این بود که امکان بازپرداخت مطالبات نفتی ایران با دلار را ندارد و ایران تنها دو راهکار دارد؛ یا روپیه هند را به عنوان ارز مبادلاتی بپذیرد و یا به مبادله پایاپای با هند تن بدهد و به جای نفت، کالا وارد کند.
|
نامه نمایندگان اهل سنت مجلس به رهبر جمهوری اسلامی Posted: 17 Jan 2012 12:25 PM PST ![]() در اعتراض به تبعیض مذهبی و قومی جـــرس: نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواهان رفع تبعیض از اهل سنت، رفع محدودیت های مذهبی ایجاد شده برای اهل سنت، واجازه ساخت مسجد در تهران شده اند.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در این نامه نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی همچنین از رهبری خواسته اند تا با بازنگری و “اصلاح اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی” و رفع ممنوعیت کاندیداتوری اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری موافقت کند. رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد و دیگر مقام های مسئول جمهوری اسلامی تاکنون به نامه های اعتراضی نمایندگان اهل سنت مجلس و نیز اعتراضات و درخواست های دیگر روحانیان و رهبران اهل سنت پاسخ رسمی نداده اند. بر اساس این گزارش، نامه نمایندگان اهل سنت مجلس خطاب به رهبری، در ۲۸ آذر ۱۳۹۰ نوشته و ارسال شده، و دبیری این فراکسیون را جلال محمودزاده نماینده مهاباد برعهده دارد. در نامه اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس به آقای خامنه ای، از عدم اجرای “اصول مهم و کلیدی قانون اساسی به ویژه اصولی که بر آزادی مذهبی اهل سنت و برابری قومی اشاره دارند، ابراز تاسف شده و خطاب به رهبری جمهوری اسلامی آمده است: “متأسفانه تعدادی از اصول مهم و کلیدی قانون اساسی از جمله اصول ۱۲، ۱۵ و ۱۹ هنوز بطور کامل اجرایی نشده است، علاوه بر آن بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی رجال مذهبی و سیاسی واجد شرایط اهل سنت از حق انتخاب شدن در انتخابات ریاست جمهوری محروم هستند.” امضاء کنندگان این نامه که نمایندگان اهل سنت استان های مختلف ایران در مجلس هشتم به شمار می روند با اشاره به اظهارات رهبری درباره “برابری و برادری” مذهبی و نیز “وحدت” که در جریان سفر سال های گذشته به برخی از استان ها و مناطق سنی نشین و نیز سفر سال ۱۳۸۸ به استان کردستان ابراز کرده، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته اند تا با “تشکیل کمیته ویژه ای” نسبت به “اجرای اصول معطل مانده و اصلاح اصل ۱۱۵ قانون اساسی” اقدام کرده، و محدودیت ها و ممنوعیت های مذهبی و قومی درباره اهل سنت را رفع کند. نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس علاوه براین به آیت الله خامنه ای یادآوری کرده اند که اهل سنت ایران تاکنون اجازه ساخت حتی یک مسجد در تهران،پایتخت ایران، را نیافته اند. آنها تاکید کرده اند که این ممنوعیت غیرقانونی همچنان ادامه دارد و خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته اند که “با توجه به پیگیری ها و مراجعات مکرر، متأسفانه تا حال مسئولین امر با احداث مسجد موافقت ننموده اند.” پیمان فروزش نماینده زاهدان، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد، اقبال محمدی نماینده مردم مریوان و سروآباد، عبدالجبار کرمی نماینده مردم سنندج، دیواندره، کامیاران، محمدعلی پرتوی نماینده مردم سردشت و پیرانشهر ، سیدعماد حسینی نماینده مردم قروه و دهگلان، سید فتح الله حسینی نماینده مردم پاوه و اورامانات، محمدرضا سجادیان نماینده خواف و رشتخوار، محمدقیوم دهقان نماینده مردم ایرانشهر، سرباز و دلگان، عبدالله رستگار نماینده مردم گنبد کاووس، عبدالعزیز جمشیدزهی نماینده سراوان، سیب سوران و زابلی و احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان از جمله امضاء کنندگان نامه “فراکسیون اهل سنت دوره هشتم مجلس شورای اسلامی” خطاب به رهبری هستند. درخواست نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی از رهبری برای اصلاح اصل ۱۱۵ قانون اساسی که مربوط به “شرایط رئیس جمهور” است از آن جهت اهمیت دارد که مقام های حکومتی از زمان تاسیس جمهوری اسلامی به استناد همین اصل اجازه کاندیدا شدن اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری را نداده اند. در اصل ۱۱۵ قانون اساسی که به “شرایط رئیس جمهور” مربوط است، آمده است: “رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد:ایرانیالاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.” تاکید بر”شرط مذهب رسمی کشور” در پایان این اصل و در کنار تعیین “مذهب شیعه اثنی عشری” به عنوان مذهب رسمی ایران در اصل دوازدهم قانون اساسی فعلی،به معنای ممنوع شدن کاندیداتوری اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری است.از همین رو نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در نامه خود خطاب به آیت الله خامنه ای خواهان اصلاح و بازنگری اصل ۱۱۵ قانون اساسی و رفع چنین ممنوعیتی از اهل سنت شده اند. تاکید نمایندگان اهل سنت بر اجرای اصول ۱۲ و ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی در حالی صورت می گیرد که فشارها بر اهل سنت از سال ۱۳۸۴ و با به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد شدت گرفته است. در آستانه انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی اما برخی از اعضا و نیز دبیر فراکسیون اهل سنت مجلس، برخی از امضاء کنندگان نامه به رهبری و نامه های پیشین به محمود احمدی نژاد در نخستین مرحله از انتخابات دوره نهم مجلس از سوی هیات های اجرایی وزارت کشور “رد صلاحیت”شده اند؛ جلال محمود زاده دبیر فراکسیون اهل سنت مجلس،پیمان فروزش، اقبال محمدی، عبدالجبار کرمی، سیدعماد حسینی، و یعقوب جدگل از جمله نمایندگان اهل سنت در مجلس فعلی هستند که صلاحیت آن ها برای نمایندگی دوباره مجلس رد شده و این درحالی است که شورای نگهبان که مرکز اصلی رد صلاحیت نامردهای انتخاباتی است در هفته های آتی اسامی رد صلاحیت ها را اعلام خواهد کرد. اصل ۱۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی به رغم آنکه دین رسمی ایران را “اسلام و شیعه اثنی عشری” دانسته، تاکید کرده که اهل سنت شامل”مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاهها رسمیت دارند و در هر منطقهای که پیروان هر یکی از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.” برخلاف این اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی اما در ۸ آبان ۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای با عنوان “اساسنامه شورای دولتی برنامهریزی مدارس علوم دینی اهلسنت” را به منظور کنترل مدیریت مدارس دینی اهل سنت از سوی نمایندگان شعیه و منصوب دولت و رهبر جمهوری اسلامی به تصویب رساند و محمود احمدی نژاد در اسفند سال ۱۳۸۶ آن را ابلاغ کرد.(متن مصوبه ۸ آبان ۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی) شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که در قانون اساسی فعلی ایران به آن اشاره ای نشده اما تحت نظر آیت الله خامنه ای و منصوبان او فعالیت می کند و مصوبات آن بدون طی روندی قانونی و بدون تائید مجلس شورای اسلامی در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی با ابلاغ رئیس دولت به اجرا گذاشته می شود. “اساسنامه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور” ۱۰ ماده و ۴ تبصره” دارد. در ماده یک این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده که اداره مدارس دینی اهل سنت باید تحت نظر ”شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت” و ” زیر نظر شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت” اداره شود. این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقاومت و اعتراض اهل سنت به نقض صریح حقوق مذهبی و نقض اصل ۱۲ قانون اساسی روبه رو شد دخالت دولت در مدارس اهل سنت و بازداشت روحانیون سنی از سال ۱۳۸۶ تاکنون مقام های جمهوری اسلامی ده ها نفر از روحانیان و چهره های فرهنگی اهل سنت را پس از ابراز مخالفت شان با کنترل و دخالت مقام های حکومتی در مدارس اهل سنت، بازداشت کرده اند. شماری از روحانیان اهل سنت نیز محاکمه و زندانی شده اند،برخی از آن ها از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان ممنوع الخروج شده است،و نهادهای امنیتی و دادگاه ویژه روحانیت روز به روز بر شدت محدودیت ها و فشار بر اهل سنت افزوده اند. به استناد همین مصوبه مورد اعتراض اما مقام های حکومتی شورایی برای کنترل مدارس دینی و امور مذهبی اهل سنت تشکیل دادند و بر کنترل مدارس دینی اهل سنت اصرار دارند، اما روحانیان اهل سنت همچنان با این اقدام رهبر جمهوری اسلامی مخالفت می کنند. علاوه بر نامه نمایندگان اهل سنت مجلس به آیت الله خامنه ای، در ۲۶ آذر ماه سالجاری (۱۳۹۰) نیز مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان طی نامه ای به حجت الاسلام عباسعلی سلیمانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در زاهدان اعلام کردند: “همان گونه که در مکتوبات قبلی اعلام نموده ایم، نظارت دستگاههای ناظر و مربوط را کما فی السابق به همان شیوه سابق پذیرفته و از پذیرش طرح های جدیدی همچون ساماندهی و یا برنامه ریزی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی که آزادی قانونی و استقلال مدارس را مخدوش نماید، معذوریم و خواهان استقلال و آزادی عمل در موضوع تعلیم و تربیت فرزندانمان بر اساس اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هستیم.” آن ها درعین حال به نماینده آیت الله خامنه ای اطمینان دادند که”اجازه نمی دهنیم مباحث و مطالبی که بین فرق اسلامی اختلاف ایجاد نماید و یا علیه مذهب شیعه و نظام اسلامی و حاکمیت کشورمان باشد، در مدارس دینی اهل سنت ارائه و مطرح گردد.” (نامه مدیران مدارس دینی اهل سنت به نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان،۲۶ آذر ۱۳۹۰) مولوی عبدالرحمن چابهاری، مدیر مدرسه دینی “جامعة الحرمین الشریفین” و امام جمعه اهل سنت چابهار نیز ۲۰ دی ماه سالجاری(۱۳۹۰) در نامه ای به حجت الاسلام احمد راهداری مدیر مدارس دینی تحت نظر آیت الله خامنه ای در سیستان و بلوچستان باردیگر “بر عدم پذیرش طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت تاکید کرد.” (متن نامه امام جمعه اهل سنت چابهار به حجت الاسلام احمد راهداری،۲۰ دی ۱۳۹۰) اصل ۱۵ قانون اساسی نیز که نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در نامه خود به آیت الله خامنه ای خواهان اجرای آن شده اند زبان و خط رسمی ایران را “فارسی” اعلام کرده اما تاکید کرده که “استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آن ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.” دیگر اصلی که نمایندگان اهل سنت مجلس در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی خواهان اجرای آن شده اند؛ اصل ۱۹ قانون اساسی که به اصل “برابری قومی” شهرت دارد.در این اصل تاکید شده که”مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این ها سبب امتیاز نخواهد بود.” نمایندگان اهل سنت در نامه خود به آیت الله خامنه ای اما اعلام کرده اند که این اصل نیز چون دو اصل ۱۲ و ۱۵ از “اصول مهم و کلیدی قانون اساسی” به شمار می روند. اهمیت “برابری قومی” برای فعالان مدنی و نیز روحانیان اهل سنت از آن جهت است که مقام های جمهوری اسلامی استخدام و ارتقاء شغلی شهروندان سنی را در بسیاری از نهادهای حکومتی ممنوع یا محدود کرده اند. مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نماز عید قربان سالجاری (۱۳۹۰) درباره چنین تبعیض قومی و مذهبی گفت: “در طول ۳۳ سال انقلاب، اهل سنت در کابینه هیچ دولتی حضور نداشته اند. هیچ مسئولیت و مدیریت کشوری به آنان واگذار نشده و به هیچ یک از نمایندگیها و سفارتخانه های جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر راه نیافته اند، و در مدیریتهای منطقه ای و استانی بطور مساوی و عادلانه بکار گرفته نشده اند ” و “بطور مثال در دانشگاه زاهدان از حدود ۴۰۰ نفر عضو هیات علمی کمتر از ۱۵ نفر آنان اهل سنت هستند و با اینکه اهل سنت در استان اکثریت جمعیت را دارا هستند، در شورای تامین استان حتی یک نفر از اهل سنت حضور ندارد. در شورای اداری استان نیز تعداد مدیران اهل سنت بسیار کم و انگشت شمار هستند.” امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن اشاره به اینکه “ما ایرانی هستیم و ایران از آنِ ماست و نمی خواهیم به ما به چشم بیگانه و مهاجر نگریسته شود” گفت: “در نیروهای مسلح و انتظامی که وظیفه دفاع از کشور و برقراری نظم و امنیت را بر عهده دارند اهل سنت استخدام نمی شوند.در حالیکه در رژیم گذشته بسیاری از اهل سنت دارای درجه ها و مراتب عالی نظامی و انتظامی بوده اند.” مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ممنوعیت استخدام و ارتقاء اهل سنت در دستگاه های حکومتی را”سیاست نانوشته”ای توصیف کرده و گفته است “متاسفانه سیاست نانوشته ای در کشور وجود دارد که حتی حضور و شهادت ما را در کنار برادران شیعه ما برای دفاع از حریم مرزهای کشور بر نمی تابد و تحمل نمی کند، حضور اهل سنت در نیروهای نظامی از سطح بسیجی فراتر نمی رود” و ” انتظار ما از رهبری آن است که این گره را به دست خویش باز کنند و به این سیاست تبعیض و نابرابری پایان دهند.” (منبع) امام جمعه اهل سنت زاهدان در هشتم دی ماه سالجاری گفت: ” مهم ترین دغدغه” ای که اهل سنت استان های مختلف ابراز می کنند “عدم بکارگیری و استخدام اهل سنت در ادارات دولتی و تبعیض بین اقوام و مذاهب” است،و این امر بر خلاف قانون اساسی بوده که واقعا اهل سنت را رنج می دهد.” (مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، ۸ دی ۱۳۹۰) او همچنین گفت: “دومین دغدغه اهل سنت ایران “آزادی مذهبی است. با وجود اینکه در قانون اساسی مسأله آزادی مذهبی تصریح و تأمین شده است، اما در عمل متاسفانه به قانون اساسی توجه نشده و اصول آن در این مورد اجرا نمی شود.” مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اعلام کرده که “ساماندهی مساجد” و همچنین “ساماندهی مدارس”، که اکنون به “شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت” تغییر نام یافته است، به یکی دیگر از دغدغه های مهم جامعه اهل سنت، به ویژه در مناطق سنی نشین، تبدیل شده است.” این روحانی بلندپایه اهل سنت ایران تاکید کرد که “این طرح، مداخله صریح در امور مذهبی اهل سنت به شمار می رود” و “می خواهد تعلیم دینی اهل سنت را به کنترل خود درآورد.” به گفته امام جمعه زاهدان اکنون” مقامات محلی برای کمترین و معمولی ترین فعالیت دینی و مذهبی خواستار «مجوز» هستند،و “از این طریق سعی در ایجاد محدودیت دارند.” (مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، ۸ دی ۱۳۹۰) مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از “نداشتن مساجد در تهران” به عنوان “یکی دیگر از نگرانیهای اهل سنت تهران” توصیف کرده و با تاکید براینکه “جامعه اهل سنت، متشکل از تمام مناطق سنی نشین و همه اقوام، در تهران زندگی می کنند، اما از داشتن حتی یک مسجد در مرکز کشور محرومند و نداشتن مساجد و عبادتگاه بزرگترین پریشانی اهل سنت تهران و سایر مردم است.” ماموستا عبدالرحمن پیرانی، دبیر کل جماعت دعوت و اصلاح، نیز در شهریور ماه سالجاری(۱۳۹۰) ضمن انتقاد از ممانعت برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران از مقام های ارشد حکومتی خواست تا”با جلوگیری از سوء مدیریتها، حقوق حداقلی شهروندان اهل سنت برابر تتمه اصل دوازدهم قانون اساسی” را رعایت کنند.” (ماموستا عبدالرحمن پیرانی،۱۷ شهریور ۱۳۹۰) نمایندگان اهل سنت از مرداد ماه سال ۸۷ تا پیش از نوشتن نامه به آیت الله خامنه ای در ۲۸ آذر سالجاری(۱۳۹۰) طی نامه هایی به مقام های مختلف دولتی از جمله محمود احمدی نژاد نسبت به تخریب مسجد و مدرسه علمیه ابوحنیفه در عظیمیه زابل از سوی نیروهای امنیتی، تصویب و به اجرا گذاشتن “شورای دولتی برنامهریزی مدارس علوم دینی اهلسنت”، نقض آزادی مذهبی اهل سنت از سوی دستگاه های حکومتی، ممنوعیت ساخت حتی یک مسجد برای اهل سنت در تهران، و همچنین ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی از برگزاری نماز های جماعت اهل سنت به ویژه نماز عید فطر و عید قربان در تهران و دیگر شهرهای ایران اعتراض کرده اند. شماری از نامه های نمایندگان اهل سنت خطاب به محمود احمدی نژاد: -نامه نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در اعتراض به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنترل مدارس دینی اهل سنت، ۱۷ تیر ۱۳۸۷٫ (منبع) -نامه نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی به محمود احمدی نژاد در اعتراض به تخریب مسجد و حوزه علمیه امام ابوحنیفه عظیمآباد زابل، ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ (منبع) -نامه نمایندگان اهل سنت به رئیس جمهور در مورد نماز عید فطر اهل سنت تهران،۵ شهریور ۱۳۹۰ (منبع) و(منبع) -نامه مجدد فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس به رئیس جمهور در مورد نماز عید اهل سنت تهران،۱۸ آبان ۱۳۹۰ (منبع) |
تبریک عباس کیارستمی به اصغر فرهادی Posted: 17 Jan 2012 12:14 PM PST ![]() «جدایی نادر از سیمین» نامزد اسکار بریتانیا شد جـــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به موفقیت یکی از کارگردانان و سینماگران مردمی ایران در کسب جایزه جهانی منتقدین سینما عباس کیارستمی، فیلمساز بهنام ایرانی نیز، در حالیکه در ژاپن به سر می برد، دریافت جایزه گلدن گلوب را به اصغر فرهادی تبریک گفت.
فیلم در حال ساخت كه فیلمبرداری آن در یوكوهاما و توكیو انجام خواهد شد، یك درام عاشقانه است كه بودجه ٨/٤ میلیون دلاری برایش درنظر گرفته شده است.
|
بیانیه دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار در پی رخدادهای اخیر آن دانشگاه Posted: 17 Jan 2012 12:02 PM PST ![]() اعتراض به هتاکی بسیجیان به رئیس ستاد میرحسین موسوی جـــرس: در پی رخداد های اخیر دانشگاه تربیت معلم سبزوار و اهانت جمعی از لباس شخصی ها به یکی از استادان سبز دانشگاه و رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در آن شهرستان، جمعی از دانشجویان آن دانشگاه با صدور بیانیه ای در محکومیت این اقدام لباس شخصی ها، حمایت خود را از استادشان اعلام داشتند.
" و كسانی كه مردان مؤمن و زنان مؤمن را بی آنكه گناهی كرده باشند می آزارند ، بهتان و گناه آشكاری را به دوش می كشند"
|
بازداشت چهار فعال کارگری و دانشجویی در آذربایجان شرقی Posted: 17 Jan 2012 11:47 AM PST ![]() جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، اداره اطلاعات استان آذربایجان شرقی، روز یکشنبه هفته اخیر، شاهرخ زمانی، فعال کارگری را در محل کارش بازداشت کرده و همزمان بصورت تلفنی محمد جراحی، نیما پوریعقوب و ساسان واهبیوش به اتاق ۳۷ اداره اطلاعات استان، جنب زندان تبریز احضار شده اند.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر