هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۱۸, یکشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 01/08/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



حمید مافی

حاکمیت سخت نگران تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان و جنبش سبز است. در حالی که کمتر از دو ماه تا انتخابات مجلس نهم باقی مانده، غیبت نیروهای سر‌شناس و شخصیت‌های نامدار اصلاح طلبان و جنبش سبز در انتخابات باعث شده تا حاکمیت برای تحریم کنندگان خط و نشان بکشد و تبلیغ تحریم و کاهش مشارکت در انتخابات را از مصادیق جرایم رایانه‌ای و انتخاباتی قلمداد کند.

احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران هشدار می دهد: تحریم کنندگان از دایره نیروهای طرفدار نظام حذف می‌شوند. و جعفری فرمانده سپاه هم مدعی می شود: تحریم کنندگان به دنبال تکرار وقایع سال ۸۸ هستند.

البته دایره واکنش به تحریم انتخابات فرا‌تر از این هم رفت و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت تلاش کردند تا با برجسته کردن خبر ثبت نام چهره‌هایی چون کواکبیان، قنبری و تابش چنین نشان دهند که پروژه عدم مشارکت اصلاح طلبان و معترضان در انتخابات پیش از اجرا شکست خورده است. این خبرگزاری‌ها حتی از ثبت نام 700چهره اصلاح طلب در کشور خبر دادند . خبرگزاری فارس در خبری که هیچ نشانه‌ای از نظرسنجی و ارزیابی دیدگاه شهروندان در آن نبود، مدعی شد: میزان مشارکت در انتخابات مجل به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

همه این خبر‌ها و خبرسازی‌ها تنها نشان دهنده ی عصبیت و نگرانی حاکمیت از غیبت شخصیت‌ها و احزاب در اردوگاه مخالف است. برای همین تلاش کرده تا در فاصله دو ماه مانده به انتخابات جریان مخالف تازه‌ای بسازد و برخی از منتقدان بی‌خطر در مجلس را به عنوان نیروهای اصلاح طلب معرفی کند و به رقابت با رقیب فرضی برود.

مجموعه رویداد‌ها و واکنش‌ها در اردوگاه حاکمیت نشان از آن دارد که تصور آنان برای برگزاری یک انتخابات کم هزینه و مهندسی شده رو به ابطال است و پروژه عدم شرکت اصلاح طلبان و سبز‌ها در گام نخست بازی حاکمیت برای شکست دوباره اصلاح طلبان را بی‌فایده کرده است.

حاکمیت نیک می‌داند این نخستین بار است در تاریخ سی و دو ساله پس از انقلاب که جبهه گسترده‌ای از نیروهایی که پیش از این اصلاح طلبان حکومتی خوانده می‌شدند تا اپوزیسیون، یک‌صدا خواستار عدم شرکت یا تحریم انتخابات هستند و حکومت را فاقد صلاحیت برای امانتداری و برگزاری انتخابات می‌دانند.

بازخوانی انتخابات پیشین

اگر انتخابات ریاست جمهوری دهم را کنار بگذاریم، میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش از این رو به کاهش بوده است. بر اساس اعلام وزارت کشور میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس هشتم پنجاه و یک درصد بوده است. در این دوره از مجموع ۴۳ میلیون و ۸۲۴ هزار واجد شرایط رای، ۲۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. در هفتمین دوره انتخابات مجلس هم مشارکت در انتخابات ۵۱ درصد گزارش شده است. در این دوره ۲۳ میلیون و ۷۳۵ هزار نفر از مجموع ۴۶ میلیون و۳۵۱ هزار نفر واجد شرایط رای در انتخابات شرکت کرده‌اند. این در حالی است که در انتخابات مجلس ششم درصد مشارکت کنندگان در انتخابات ۶۷ درصد بوده است.

در واقع در دو دوره انتخاباتی که تیغ نظارتی شورای نگهبان برنده بوده و مانع وروود اصلاح طلبان و نیروهای مستقل به انتخابات شده است، میزان مشارکت نزدیک به ۱۶ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در هر دو دوره این انتخابات اصلاح طلبان مشی تحریم انتخابات را پیش نگرفته و اقدام به انتشار لیست انتخاباتی کرده‌اند.

در همین دو دوره از انتخابات مجلس، شاهد کاهش مشارکت مردم در شهرهای بزرگ نیز هستیم. به گونه‌ای که میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس هشتم، در تهران سی درصد، در اصفهان ۳۹ درصد ودر دو استان اذربایجان شرقی و غربی ۵۳ درصد بوده است. همچنین ۴۴ درصد مردم استان کردستان و ۴۷ درصد شهروندان در قم به پای صندوق‌های رای رفته‌اند. در استان مرکزی هم میزان مشارکت مردم ۴۸ درصد و در یزد ۴۴ درصد گزارش شده است. میزان مشارکت مردم در دو استان گیلان و مازنداران هم ۵۳ و ۵۴ درصد اعلام شده است.

تا به حال میانگین مشارکت مردم در انتخابات مجلس ۶۰ درصد بوده که دو دوره گذشته کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات به ثبت رسیده است. با این حال در هیچ یک از دوره‌های مجلس گروه های که از آن‌ها به عنوان نیروهای در حاکمیت یاد می‌شود مردم را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت نکرده‌اند.

کارنامه حاکمیت یکپارچه

اگر یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های این دوره از انتخابات با دوره‌های پیشین را اعلام عدم شرکت نیروهایی که تا پیش از انتخابات ۸۸ از آن‌ها به عنوان نیروهای درون نظام یاد می‌شد بدانیم، تفاوت اساسی دیگر در بی‌اعتمادی عمومی به دستگاه برگزار کننده انتخابات است.

معترضان و بسیاری از شهروندان که پس از انتخابات ۸۸ به دنبال رای خود به خیابان آمدند همچنان نه تنها در جستجوی رای گم شده بلکه به دنبال خانواده کشته شده و زندانی خود هستند. در انتخابات ۸۸ حکومت چهره‌ای عریان از خشونت دولتی را به نمایش گذاشت و به جای قانع کردن معترضان تلاش کرد تا آن‌ها را سرکوب کند. رهبر جمهوری اسلامی تا پیش از این انتخابات تلاش می‌کرد چهره‌ای فراجناحی از خود به نمایش بگذارد، اما در انتخابات ریاست جمهوری به صورت آشکار حمایت خود از دولت احمدی‌نژاد را اعلام کرد تا در قامت یک عضو حزب سیاسی در عرصه عمومی ایران ظاهر شود.

معترضان اگر چه با دشواری‌های بسیاری روبرو هستند اما همچنان شبکه‌های اجتماعی خود را دارند و «همبستگی» میان خانواده آسیب دیدگان و زندانیان بعد از انتخابات بیش از پیش به وجود آمده است. بسیاری از شهروندان می‌دانند که حکومت در دو سال گذشته به آن‌ها دروغ گفته است و اعتماد عمومی شان به حاکمیت را از دست داده‌اند.

در کنار این وضعیت، اگر چه حاکمیت و دولت به صورت وِیژه تلاش کرد تا با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، پروژه شکست خورده سهام عدالت را از راه دیگری پیگیری کند و به بهانه پرداخت یارانه‌ها، مردم را تطمیع کند اما دستاورد اقتصادی دولت و مجلس در سال‌های گذشته برای مردم افزایش هزینه‌های زندگی، بالا‌تر رفتن نرخ تورم، افزایش بیکاری، کاهش امنیت اجتماعی و افزایش فساد مالی و اداری در دستگاه‌های دولتی بوده است.

حکومت در انتخابات گذشته تلاش کرده است تا طبقه فرودست جامعه را گروه هدف قرار دهد و با وعده‌های دروغین آرای آنان را جلب کند، اما نه تنها مصوبه تثبیت نرخ‌های مجلس در سال‌های گذشته بی‌نتیجه بوده، بلکه نمایندگان مجلس نتوانسته‌اند پاسخ قانع کننده‌ای برای گم شدن ۱۶ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی از سوی دولت ارائه دهند، بلکه هم اکنون برخی از نمایندگان مجلس درگیر پروژه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی هستند و به گفته مسئول رسیدگی کننده به این پرونده، فرزند یکی از نمایندگان مجلس، علاء الدین بروجردی، از عوامل دخیل در اختلاس بوده است.

در دوره مجلس هشتم، دولت صندوق ذخیره ارزی را خالی کرده است و مجلس در این راه به دولت کمک کرده و به هر اقدام او برای رانت جویی و رانت خواری نه نگفته است. نمایندگان مجلس علیرغم اینکه چندین بار اقدام به استیضاح وزراء کرده و قصد داشته‌اند از رئیس دولت سئوال کنند اما نه تنها موفق نشده‌اند طرح سوال از رئیس دولت را عملیاتی کنند، بلکه بسیاری از اقدام‌های آنان برای استیضاح نیز ناکام مانده و پروژه‌های تحقیق و تفحص از دولت همچنان در بایگانی‌های مجلس خاک می‌خورد.

به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، دولت هم اکنون ۱۸ پرونده مفتوح در بایگانی مجلس دارد که مجلس تصمیم گرفته است در آخرین سال فعالیت خود آن‌ها را به قوه قضائیه ارجاع دهد. در کنار این، نمایندگان مجلس امسال مصوبه‌ای داشته‌اند که بر اساس آن حقوق آن‌ها مادام العمر است. مجموع عملکرد نمایندگان مجلس در چهار سال گذشته نه تنها دستاوردی برای شهروندان نداشته، بلکه معاش آن‌ها را سخت‌تر نیز کرده است.

همه معترضان به حکومت

حکومت همواره در انتخابات تلاش کرده است تا حساسیت اقوام را برانگیزد و مسائل قومیتی را به عنوان یک عامل افزایشی مشارکت کنندگان به کار گرفته است. این بار اما به نظر می‌رسد حکومت در مناطق قومیتی هم دشواری‌های بسیاری دارد. عملکرد دولت و مجلس در مواجهه با مساله دریاچه ارومیه، به اعتراض‌های خیابانی مردم در چند ماه گذشته انجامید. مساله کردستان همچنان پابرجاست و در سال‌های گذشته بی‌اعتمادی شهروندان مناطق کرد نشین به حکومت بیش از گذشته افزایش یافته است. اقلیت‌های مذهبی به ویژه اهل تسنن در دوران پس از اصلاحات تبعیض‌های بیشتری را شاهد بوده‌اند و حکومت تلاش کرده تا از برگزاری مناسک دینی آن‌ها هم جلوگیری کند. اعراب ساکن خوزستان هم خشونت عریان حکومت در سال‌های گذشته را دیده‌اند و بیش از پیش احساس جدایی و نادیده گرفته شدن توسط حکومت را دارند.

در کنار این اعتراض‌ها و نارضایتی‌های قومی، اوضاع اقتصادی هم مساعد نیست. کارگران ایران کمتر روزی است که دست به اعتراض نزنند. به گواه اخبار انتشار یافته در رسانه‌های داخلی ۶۰ درصد واحد‌های تولیدی ایران با بحران روبرو هستند. بسیاری از کارگران ایران بیش از شش ماه تا یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

تابستان امسال بسیاری از معلمان شرکتی ایران برای همیشه کار خود را از دست دادند و اعتراض‌های چند باره آنان در مقابل مجلس به جایی نرسید. علیرغم وعده‌های دولت به پرستاران، این صنف همچنان با مشکل ساعت کار زیاد و حقوق کم روبرو است. بازاریان تهران در اعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده نزدیک به سه ماه کسب و کار را تعطیل کردند و پا در میانی بزرگان مجلس هم برای تفاهم آنان با دولت نتیجه نداد. صنعت گران هنوز نتوانسته‌اند سهم خود از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را دریافت کنند و بحران گریبان بسیاری از صنایع تولیدی را گرفته است. دولت واردات خارجی را جایگزین تولید داخلی کرده است.

حلقه‌های زنجیر اعتراض

جمعیت معترضان خاموش بسیار بزرگ‌تر از آن است که دولت گمان کرده است. برای همین بسیار نگران این است که یک بار دیگر «جمعیت معترضان» به خیابان بازگردد و اعتراض‌ها علنی شوند. جعفری فرمانده سپاه و رادان فرمانده پلیس از همین حالا خط و نشان می‌کشند و دستگاه قضایی هشدار می‌دهد که اجازه بازتولید حوادث سال ۸۸ را نمی‌دهد.

حکومت نگران این است که یکدستی و یکرنگی کامل حکومت به عاقبتی ناخوشایند بیانجامد و پیچ سخت مجلس به واژگونی ماشین نظام بیانجامد. برای همین علاقه دارد تا گروهی را به رنگ اصلاح طلبان به بازی راه دهد. اما

آیا معترضان به نتایج انتخابات 88 و ناراضیان وضع موجود ایران، در این انتخابات سکوت خواهند کرد؟ آیا حلقه‌های متکثر معترضان در نمایش انتخاباتی آتی به هم پیوند خواهد خورد و جزیره‌های کوچک در سراسر ایران را به هم وصل خواهد کرد؟ آیا صدای «نه» به حاکمیت در قالب کناره گیری از انتخابات فرمایشی و اعتراض‌های خیابانی در روزهای تبلیغات انتخابات بلند خواهد شد؟  در شرایطی که حکومت تلاش می کند تا با خبرسازی و جوسازی و تهدید و ارعاب، معترضان و مدافعان تحریم را بترساند و وادار به سکوت و خانه نشینی و انفعال کند، آیا سبزها و مخالفان استبداد و نارضیان اقتصادی و اجتماعی، به عرض اندامی دوباره در برابر رژیم اقتدارگرا دست خواهند زد؟

 


 


ندای سبز آزادی: احسان هوشمند، روزنامه نگار و پژوهشگر مطالعات قومی، شب گذشته دستگیر شد. 

به گزارش رسیده به ندای سبز آزادی وی شب گذشته ۱۷ دی ماه به دنبال مراجعه شش مأمور به اسم مأمور مبارزه با مواد مخدر به منزل شخصی وی در تهران، دستگیر شده است. 

خانواده هوشمند می گویند که این مأموران با تفتیش گسترده منزل و ضبط کامپیوتر شخصی وی، احسان هوشمند را دستگیر کرده و با خود بردند. هنوز از اتهام و محل نگهداری وی خبری منتشر نشده است.

احسان هوشمند، ۴۳ ساله، زاده بیجار کردستان وکارشناس ارشد رشته جامعه شناسی است. این فعال ملی - مذهبی علاوه بر فعالیت های روزنامه نگاری، انجام پژوهش های فراوانی را در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

هوشمند پیش از این نیز یک بار دیگر در دی ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شده بود.


 


فخرالسادات محتشمی پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و مسئول شاخه زنان، به چهار سال زندان تعلیقی محکوم شد.

به گزارش نوروز، برخی از اتهاماتی که در حکم صادر شده برای همسر سید مصطفی تاجزاده عنوان شده است عبارتند از: سازماندهی خانواده زندانیان اغتشاشات (خانواده زندانیان سیاسی) در جهت اقدامات اعتراضی، حضور در جلسات محفل مجمع زنان اصلاح طلب و خانواده های زندانیان ، دعوت افراد به تجمعات غیرقانونی برای شکستن حصرخانگی سران جنبش سبز، دیکتاتور و ظالم خطاب کردن مسئولان نظام جمهوری اسلامی و مظلوم وانمود کردن افراد فتنه گر و اغتشاش گر.

همچنین در حکم صادره آمده است:"هرچند آثار ندامت و پشیمانی وی از اعمال ارتکابی مشاهده نمی شود، لیکن به لحاظ رأفت اسلامی و شرایط خاص که نامبرده مرتکب بزه شده است (محکومیت همسرش) که اعمال ارتکابی از سوی نامبرده مبتنی براحساسات و عواطف زن و شوهری بوده، دادگاه مدت حبس نام برده را  برای مدت ۵ سال تعلیق می نماید."

مصطفی تاجزاده که پیش از این اعلام کرده بود پرونده خود و همسرش در دست یکی از آقازاده هاست با اطلاع از حکم فخرالسادات محتشمی پور تاکید کرده است که مجتبی خامنه ای شخصا پیگیر پرونده من و همسرم است و قوه قضاییه و دیگران نقشی در این پرونده ندارند. تاج زاده معتقد است تمامی فشار های وارد شده به وی و خانواده اش خواست مستقیم مجتبی خامنه ای است.

این در حالی است که تاج زاده تمام مدت بازداشت خود را به صورت متناوب در قرنطینه و یا انفرادی گذرانده است و هیچ مقام قضایی و امنیتی هم پاسخگوی این برخوردهای غیرقانونی نیست.

بر اساس گزارشهای رسیده، بازداشت فخرالسادات محتشمی پور نیز با گزارشی که توسط قرارگاه ثارالله و وزارت اطلاعات تهیه شده بود صورت گرفت و وی بدون ارتکاب هیچ جرمی تنها به دلیل پی گیری وضعیت همسرش بازداشت و محاکمه شده است که این امر در حکم صادره برای وی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

خانواده تاجزاده پیش از این در مکاتبات خود با مقامات قضایی و طی گفتگوهایی که با مقامات امنیتی سپاه داشته اند همیشه این سوال را مطرح کرده اند که چه کسی کینه شخصی با تاجزاده دارد که این گونه کینه توزانه با او برخورد می شود، هرچند هیچ مقام قضایی و امنیتی تا کنون پاسخ گوی این سوال نبوده اند اما سرانجام سید مصطفی تاجزاده طی وعده ای که پیش از این داده بود آقازاده ای را که پرونده او و همسرش به دست اوست معرفی کرد و مجتبی خامنه ای را مسبب اصلی تمامی برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته با  خود و خانواده اش اعلام کرد.

همچنین بر خلاف آنچه در حکم دادگاه آمده است فخرالسادات محتشمی پور هم همچون همسر خود حاضر به دفاع در مقابل این اتهامات واهی نشده بود.

متن کامل حکم صادره برای فخرالسادات محتشمی پور که در اختیار نوروز قرار گرفته است در پی می آید:

اتهام فخرالسادات محتشمی پور دائر به اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با عنایت به مجموع محتویات پرونده و بررسی های انجام شده و استماع مدافعات وی و گزارش مأمورین قرارگاه ثارالله این که نامبرده پس از فراخوان و دعوت گروه های معاند نظام و رسانه های ضدانقلاب به حضور در اغتشاش ۲۵/۱۱/۱۳۸۹ نامبرده با تعدادی از افراد تشکیلاتی زنان اصلاح طلب و حزب منحله مشارکت در اغتشاشات حاضر دستگیر می شود.

از اقدامات انجام شده توسط نام برده سازماندهی خانواده زندانیان اغتشاشات در جهت اقدامات اعتراضی و حضور در جلسات محفل مجمع زنان اصلاح طلب و خانواده های زندانیان و تحریک و تشویق افراد به انجام مصاحبه با رسانه های ضدانقلاب در جهت وارد کردن فشار به نظام و دعوت افراد به تجمعات غیرقانونی در جهت شکستن حصرخانگی سران فتنه و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در فضای حقیقی و مجازی به صورت گسترده و مصاحبه با رسانه های خارجی از جمله بی بی سی توسط نام برده که این عمل را مبارزه با ظلم و ستم دانسته و مسئولین نظام جمهوری اسلامی را دیکتاتور و ظالم خطاب نموده و افراد فتنه گر و اغتشاش گر را مظلوم قلمداد می نماید. و با انتشار مطالب کذب در رسانه ها و سایت های ضدانقلاب مسئولین نظام را کودتاگر و شکنجه گر معرفی نموده و به دروغ نام چند سرباز را در لیست بازداشت شدگان قرار داده که به زندانیان کمک می نموده اند. حال آن که آن افراد که وی از آنان نام برده هیچ گاه بازداشت نشده اند و شکایت آنان ضم پرونده می باشد.

دادگاه فعالیت های انجام شده از سوی نام برده حضور در اغتشاشات ۲۵/۱۱/۸۹ و ۱۰/۱۲/۸۹ و دعوت افراد به اغتشاش و مصاحبه با رسانه های ضدانقلاب و ارائه و انتشار مطالب کذب و غیرواقعی برعلیه نظام و ارسال آن جهت رسانه های بیگانه فعالیت های انجام شده را فعل واحد با عناوین متعدد دانسته و منطبق با ماده ۶۱۰ قانون مجازات و با رعایت ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی نام برده را به تحمل چهار سال حبس با احتساب ایام بازداشت محکوم می نماید.

هرچند آثار ندامت و پشیمانی وی از اعمال ارتکابی مشاهده نمی شود، لیکن به لحاظ رأفت اسلامی و شرایط خاص که نامبرده مرتکب بزه شده است (محکومیت همسرش) که اعمال ارتکابی از سوی نامبرده مبتنی براحساسات و عواطف زن و شوهری بوده، دادگاه مدت حبس نام برده را مستنداً به مواد ۲۵ و ۲۹ و ۳۳ و ۳۵ قانون مجازات اسلامی برای مدت ۵ سال تعلیق می نماید. رأی صادره حضوری و ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه های تجدیدنظر استان می باشد. دفتر مقرر است حکم صادره ابلاغ در صورت عدم اعتراض پرونده از آمار کسر و به اجرای احکام ارسال شود.


 


عسل اسماعیل زاده، از جوانان فعال در ستاد انتخابات میرحسین موسوی به یکسال حبس محکوم شد.

به گزارش سحام نیوز حکم محکومیت خانم اسماعیل زاده امروز به وکیل وی ابلاغ شده است که بر اساس آن، وی به یکسال حبس محکوم شده است،

در حکم دادگاه، ۴ ماه حبس تعزیری و ۸ ماه حبس تعلیقی در نظر گرفته شده است.

عسل اسماعیل زاده، در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از اعضای ستاد تجریش میرحسین موسوی بود.

در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری، صدها تن از فعالان سیاسی و حتی اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدها در ایران بازداشت شدند که شمار زیادی از آنان هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.


 


سیمرغ بلورین جشنواره فجر گویا این روزها چندان بلوری نیست و چنان تیره و تار شده که گرفتن آن برای کارگردانان چندان افتخاری ندارد،از همین رو بهمن فرمان آرا سه سیمرغ خود را به دفتر جشنواره پس داده و البته رسید هم گرفته است تا دراین دولت که دروغگویی رایج است مسئولان این پس دادن را تکذیب نکنند.

فرمان آرا علت این اقدام خود را وضعیت سینمای ایران ذکر کرده است.این روزها وزیرارشاد و معاونانش تمام کارهای خود را کنار گذاشته و عزم خود را برای انحلال خانه سینما جزم کرده اند.پیش از فرمان آرا نیز کارگردانان مشهور کشور با روشهای مختلف از خانه سینما حمایت کرده بودند.

امروز نیز کارگردان فیلم‌های «بوی کافور عطر یاس»‌ و «خانه‌ای روی آب» سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر دریافت کرده بود به دفتر جشنواره تحویل داد.

بهمن فرمان‌آرا، در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین اظهار داشت:‌ با شرایطی که در سینمای ایران به وجود آمده است، تصمیم گرفتم سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر گرفته‌ام به دفتر جشنواره بازگردانم.

 او ادامه داد:‌ این سیمرغ‌های بلورین را برای فیلم‌های «بوی کافور عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب» دریافت کرده بودم که همه را تحویل دفتر جشنواره دادم و رسید آن را گرفتم.

 فرمان‌آرا سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای «خانه‌ای روی آب» دریافت کرده بود و همچنین سیمرغ‌‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از هجدهمین دوره جشنواره فجر برای فیلم «بوی کافور، عطر یاس» گرفته بود.

دروزهای گذشته مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به انحلال خانه سینما نوشته بودند:آقای وزیر اشتباه نشسته‌اید. اینجا عرصه فرهنگ است و این خانه چند روزی میزبان شماست. براستی این ادب مهمانی را از کجا آورده‌اید؟

احمدرضا درويش جمعه شب نیز در برنامه هفت سينمايي با اشاره به سخنان وزير ارشاد در تلويزيون گفت:رفتاري كه امروز مي‌شود در دفاع مقدس هم با دشمن بعثي نمي‌شد. من تعحب مي‌كنم كه حسيني چگونه به خود اجازه مي‌دهد بدون پشتوانه‌ استدلالي اينگونه حرف‌ها را عليه خانه‌  سينما بزند که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد‌.

انحلال خانه سینما نه تنها کارگردانان را به واکنش واداشته بلکه صدای سیاسیون را نیز درآورده است.احمد توکلی نماینده اصولگرا نیز ضمن سیاسی ارزیابی کردن انحلال خانه سینما گزینه ای را مطرح کرده که سابقه تاریخی نیز دارد و آن هم منجی نشان دادن احمدی نژاد است.

توکلی گفته است:قصد دارند خانه سینما به دست وزیر ارشاد منحل شود و سپس احمدی نژاد به شکل ناجی وارد صحنه شود و در راستای مقاصد انتخاباتی خود ابقای خانه سینما را اعلام کند.شبیه چنین اتفاقی در بازنشستگی اساتید دانشگاه نیز بوجود آمد بطوریکه وزیر علوم این موضوع را به شدت دنبال می کرد اما احمدی نژاد به شدت جلوی آن را گرفت.

 

.


 


آدمیرال کرگ فالر، فرمانده ناوگروه ناو هواپیمابر استینس که یکی از ناوشکن های آن روز پنجشنبه یک کشتی ماهیگیری ایرانی و سرنشینان آن را از اسارت دزدان دریایی آزاد کرده بود،از تجلیل ایران درباره این اقدام ابراز خرسندی کرد.

فالر درگفتگو با شبکه بی بی سی فارسی گفت: ما در شمال دریای عرب در حال ماموریت بودیم که پیغامی را از یک شناور موتوری دریافت کردیم. فرمانده این شناور باری که از بندر عباس حرکت کرده بود اطلاع داد که هدف حمله دزدان دریایی قرار گرفته است".

او گفت که یکی از هلیکوپترهای نیروهای دریایی آمریکا فورا مأمور بررسی وضعیت شد و دریافت که کشتی مذکور واقعا هدف دزدان دریایی قرار گرفته است.

فالر افزود: دزدان دریایی متوجه نزدیک شدن هلیکوپتر شدند و فرار کردند، اما با تعقیب این دزدان دریایی متوجه شناور دیگری شدیم که متعلق به ماهیگیریان ایرانی بود.

به گفته او، در این هنگام یکی از رزم ناوهای مجموعه برای بررسی به منطقه اعزام شد و فرمانده این کشتی در بررسی های خود به این نتیجه رسید که خدمه کشتی ماهیگیری ایرانی توسط دزدان دریایی گروگان گرفته شده اند.

آدمیرال فالر گفت: فرمانده این کشتی گروهی از تفنگداران خود را برای تفتیش این کشتی اعزام کرد. دزدان دریایی بدون مقاومت تسلیم شدند و ماهیگیران ایرانی از اینکه آزادی خود را باز یافته بودند به شدت ابراز خوشحالی کردند".

او افزود: ما با ماهیگیران ایرانی احساس همدردی داشتیم همانطوری که با هر کس دیگری که در دریا به کمک نیاز داشته باشد احساس همدردی می کنیم. این یکی از ارزش های ما آمریکایی هاست و بسیار خوشحال بودیم که توانستیم به این ماهیگیران کمک کنیم و آنها هم البته از دریافت این کمک خوشحال بودند.

 فالر توضیح داد که دریانوردان آمریکایی برای ماهیگیران ایرانی غذا، آب، سوخت و خدمات پزشکی فراهم کردند تا امکان بازگشت آنها به ایران فراهم شود، چرا که بعضی از آنها زخم های سطحی داشتند که احتیاج به مداوا داشت.

فرمانده آمریکایی گفت: یکی از ماموریت های نیروی دریایی آمریکا تامین امنیت آبهای بین المللی است و ما در این نقطه از دنیا همواره برای مقابله با دزدان دریایی آماده ایم ونیروهای خود را برای این کار آموزش داده ایم. در این مورد به خصوص هم خیلی خوشحالیم که در جایی بودیم که توانستیم به این کشتی کمک کنیم.

او تأکید کرد که نیروی دریایی آمریکا به هر کس که به کمک نیاز داشته باشد، فارغ از این که اهل کدام کشور است با حفظ احترام کمک می کند.

فالر با اشاره به استقبال ایران از اقدام نیروی دریایی آمریکا در آزاد کردن ماهیگیران ایرانی، گفت: خوشحالیم که ایران واکنش مثبتی نشان داده است. ما به ماموریت خود با حفظ اصول حرفه ای و احترام به حقوق بشر ادامه می دهیم و امنیت عبور و مرور کالاها را تامین می کنیم. کالاهایی که برای کشورها اهمیتی حیاتی دارند.

پیش تر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام نیروی دریایی آمریکا برای نجات ۱۳ سرنشین یک کشتی ماهیگری ایرانی در دریای عرب را اقدامی "انساندوستانه و مثبت" توصیف کرده بود.

ناوهواپیمابر استنیس، بخشی از ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس است که در حال حاضر برای پشتیبانی از عملیات نظامی آمریکایی در افغانستان، به دریای عرب رفته است.

ناو هواپیمابر "جان سی استنیس" امریکا درهفته گذشته خبر ساز بوده و همان ناوی است که فرمانده ارتش ایران  با اشاره به خروج آن  از منطقه خلیج فارس گفته بود: به آنها توصیه، هشدار و تذکر می دهیم که این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد.

وزارت دفاع آمریکا نیز در واکنش به هشدار عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش ایران درباره بازگشت ناو هواپیمابر "جان سی استنیس" به خلیج فارس اعلام کرده بود  که استقرار یگان‌های نظامی این کشور در منطقه خلیج فارس به روال دهه‌های گذشته ادامه خواهد داشت.

ناو هواپیمابر استنیس در ماه ژوئیه سال گذشته برای یک ماموریت هفت ماهه عازم خلیج فارس شد و با خاتمه این ماموریت، انتظار می رود ناو هواپیمابر دیگری جایگزین آن نشود.

این ناو هواپیمابر از جمله شناورهای بسیار بزرگ نیروی دریایی آمریکاست و هواپیماهای مستقر بر آن قادر به انجام عملیات رزمی در شعاع چند صد کیلومتری هستند.

.

 

 


 


یک کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه بازار بورس سیر نزولی خود را تداوم خواهد داد، گفت: مادامی که واحدهای تولیدی از ورشکستگی نجات نیابند تقاضا برای خرید سهامشان امکان پذیر نخواهد شد و بازار بورس به طور یقین با افت شاخص سهام مواجه خواهد شد.

مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: در فاز اول هدفمندکردن یارانه‌ها دولت به خواسته‌های تولیدکنندگان اهمیت نداد و با سیاست‌های غیرمتعارف هزینه‌های گزافی را بر واحدهای تولیدی تحمیل کرد به گونه‌ای در طی یکسال گذشته نرخ بیکاری افزایش یافت و شاهد رکود تورمی در کشور بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: کسری تراز بودجه یکی دیگر از عواملی بود که باعث شد که حباب بازار بورس امسال شکسته شود و از سوی دیگر بر افزایش قیمت بسیاری از اقلام تاثیر مستقیم بگذارد.

بنابراظهارات وی در حال حاضر آنچه باعث نگرانی کار‌شناسان شده است تورم انتظاری افسار گسیخته‌ای است که در صورت تداوم روند فعلی گریبان اقتصاد کشور را فرا خواهند گرفت. 


 


یک مسوول دولتی می گوید، تیم پزشکی هلال احمر ایران امسال در اربعین حسینی به تمامی زائران از ملیت‌های مختلف خدمات پزشکی رایگان ارائه می‌کند.

معاون عتبات و عالیات سازمان پزشکی حج و زیارت به ایلنا گفت: «تیم پزشکی هلال احمر ایران از دوشنبه نوزده دی وارد کربلا می‌شوند و به مدت یک هفته خدمات پزشکی رایگان را به زائران آسیب دیده و بیمار ارائه می‌کنند.»

"علی حیدری"افزود: «تیم‌های پزشکی ایران در قالب سه گروه تقسیم بندی می‌شوند که دو گروه از آنها در بین الحرمین و دیگری در خیابان جمهوری و نزدیک به حرم حضرت ابوالفضل مستقر خواهند شد.»

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود نزدیک به سیزده میلیون شیعه در مراسم اربعین حسینی در کربلا حضور خواهد داشت، افزود: «تیم پزشکی ایران شامل پزشکان متخصص و عمومی همچنین پرستاران هستند و اقدامات امدادی و پزشکی آنان با همکاری هلال احمر عراق و عتبه امام حسین انجام می‌پذیرد.» 

آقای حیدری مشخص نکرده است که این طرح چه میزان هزینه به ایران تحمیل می کند.


 


ندای سبز آزادی - گزارش ها از تهران حاکی است، موج تازه شعارنویسی بر اسکناس که اولین بار در جریان اعتراضات جنبش سبز به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری رواج یافته بود؛ آغاز شده است.

این شعارنویسی ها که در روزهای گذشته به شکل فزاینده ای مشاهده شده است، بیشتر با موضوع تحریم انتخابات صورت می گیرد، اما همزمان شعارهایی در حمایت از رهبران جنبش سبز نیز بر اسکناس ها نوشته می شود.

3_2.jpg

1_1_0.jpg

0_1.jpg

2_1.jpg

4_1.jpg

 

 

 


 


خانواده شهید بهشتی در دهمین ماه حبس خانگی مهدی کروبی با خانم فاطمه کروبی همسر وی دیدار کردند.

به گزارش کلمه، در این دیدار، خانوده کروبی به شرح ستم هایی که از نیروهای مورد حمایت حکومت در حمله به خانه ایشان و نیز بدرفتاری هایی که زندانبانان آقای کروبی و همسرش در زندان خانگی نسبت به آنها انجام داده بودن پرداختند.

در این  ملاقات که با حضور جمعی از اعضای بیت شهید  بهشتی صورت گرفت  تاکید شد که شیوه حرمت شکنی های مأموران امنیتی نسبت به آقای کروبی حتی در مقایسه با آنچه در دوران مبارزه پیش از انقلاب بر ایشان گذشت بسیار زشت تر بوده است. خانواده شهید  بهشتی نیز با ابراز تاثر از مظالم پیش آمده برای سلامتی و آزادی اسرای دربند دعا کردند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته