هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۵, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 01/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



نامه حاوی طرح های اتحادیه عرب برای پایان بحران سوریه به سازمان ملل تحویل داده شد. در این نامه اتحادیه عرب از سازمان ملل متحد خواسته است تا از طرح های پیشنهادی کشورهای عربی در این زمینه حمایت کند. در این نامه "نبیل العربی" رییس اتحادیه عرب و نخست وزیر قطر، علاوه بر حمایت سازمان ملل، خواستار دیدار با اعضای شورای امنیت شده اند. آنها قصد دارند برای جلب حمایت کشورهای عضو شورای امنیت، در باره تحولات تازه سوریه  با آنان به گفت وگو و رایزنی بنشینند.
 


دکتر محمد ملکی نخستین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب از طرف دادستان عمومی انقلاب تهران به زندان اوین فراخوانده شده است. بر پایه گزارشها روز دوشنبه در احضاریه ای از وی خواسته شده که طی سه روز خود را به بخش اجرای احکام زندان اوین معرفی کند. محمد ملکی که 78 سال دارد، پس از رویدادهای خرداد  88 در منزل خود بازداشت شد و بیش از شش ماه را در زندان اوین گذراند. وی در دوران زندان بدلیل مشکلات جسمی و حمله قلبی چند بار در بیمارستان بستری شد. در مرداد ماه سال جاری، دادگاه دکتر محمد ملکی بطور غیرعلنی برگزار شد که وی دراعتراض به غیرقانونی بودن آن، از خود دفاع نکرد. با این حال دادگاه، او را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم کرد.
 


گزارش ها حاکی است که دادستانی تهران برای پرستو دوکوهکی روزنامه نگار و فعال حقوق زنان، قرار بازداشت موقت صادر کرده است. خانم دوکوهکی یکشنبه گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. به گفته دوستان خانواده این وب نگار و فعال حقوق زنان، بدنبال پیگیری خانواده پرستو دوکوهکی، مقامهای دادسرای اوین اعلام کرده اند که برای او قرار بازداشت موقت صادر شده است. پرستو دوکوهکی پیشترنیز در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» دستگیره شده بود اما چندی بعد از این اتهام تبرئه شد.
 


گزارش ها حاکی است برخلاف مشتريان غربی نفت ايران، هنوز کشورهای آسيايی وارد کننده نفت خام ايران قادر به اتخاذ تصميمی استوار در راستای همراهی با دور جديدی تحريم نفتی ايران به رهبری آمريکا نيستند.گزارش ها حاکی است برخلاف مشتريان غربی نفت ايران، هنوز کشورهای آسيايی وارد کننده نفت خام ايران قادر به اتخاذ تصميمی استوار در راستای همراهی با دور جديدی تحريم نفتی ايران به رهبری آمريکا نيستند. روزنامه «هرالد» کره چاپ سئول، برپايه ديدگاه های چند کارشناس محلی، هشدار داده است که تحريم نفتی ايران می تواند صادرات هفت ميليارد دلاری کره جنوبی به ايران را در معرض خطر قرار دهد. «لی هی-سو» استاد دانشگاه «هان يانگ» کره جنوبی در گفت وگو با اين روزنامه می گويد: «آمريکا هفته گذشته از کره جنوبی خواسته است که مبادلات تجاری خود با ايران را کاهش دهد. ايران يکی از بزرگترين بازار کالاهای کره ای در خاورميانه است. همراهی با آمريکا در تحريم نفت ايران می تواند قيمت نفت را افزايش دهد و باعث اسيب به صادرات کره شود.» هم اکنون کره جنوبی ۱۰ درصد از نيازهای نفتی خود را از طريق ايران تامين می کند. اين کشور در نيمه اول سال ۲۰۱۱ به طور ميانگين ۲۴۴ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است، اما «کات کرن»  رئيس شرکت مشاوره ای «گزارش های خارجی» آمريکا، سرويس دهنده گزارشهای اطلاعاتی درباره بازار نفت خاورميانه، اخيرا طی گزارشی اعلام کرد که کره جنوبی واردات نفت خام از ايران را در ماه جاری  ۴۰ هزار بشکه کاهش داده است. اين گزارش در ادامه با استناد به داده های «مجمع تجارت بين المللی کره» می افزايد، کره جنوبی، چهارمين اقتصاد بزرگ آسيا، در صورت رد درخواستش برای چشم پوشی آمريکا به ادامه معاملات نفتی  با ايران، با زيان هفت ميليارد و دويست هزار دلاری مواجه خواهد شد. هم اکنون دو هزار و ۲۰۰ شرکت کره ای کالا به ايران صادر می کنند، کالاهای کره ای در ايران محبوبيت دارند و ۲۸۱ شرکت کره ای نيمی از صادرات خارجی خود به نقاط ديگر جهان را از طريق ايران انجام می دهند. «روبرت آينهورن» معاون وزير خارجه آمريکا در امور منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، ۱۷ ژانويه در ديدار با وزاری دارايی، خارجه و اقتصاد کره با اشاره به لزوم مشارکت متحدان آمريکا برای از «کوک انداختن» منابع مالی در خدمت تروريسم، از مقامات سئول خواسته است که به تحريم نفتی ايران بپيوندند. اين اولين بار است که آمريکا از کره می خواهد واردات نفت از ايران را کاهش دهد. پارک کی-يونگ، کارشناس انرژی در سازمان «سهام و سرمايه گذاری کره» نيز هشدار داده است که کاهش واردات نفت از ايران باعث بدتر شدن وضعيت تورم در کره خواهد شد. به گفته وی، جايگزين کردن نفت ايران، مستلزم زمان بيشتر و هزينه اضافی خواهد بود.
 


گزارش ها حاکی است سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و فعال سیاسی که روز سه شنبه هفته پیش از فرانسه عازم تهران شده بود، در ایران دستگیر شده و به زندان منتقل شده است.گزارش ها حاکی است سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و فعال سیاسی که روز سه شنبه هفته پیش از فرانسه عازم تهران شده بود، در ایران دستگیر شده و به زندان منتقل شده است. مرتضی کاظمیان، از فعالان سیاسی مقیم پاریس  در این زمینه به رادیو فردا گفت: «متاسفانه مجموعه شواهد نشان می دهد سعید رضوی فقیه بازداشت شده است. از هفته پیش که از فرانسه بازگشته اند ولی هیچ خبری نه بستگان و نه دوستان از ایشان دارند و گویا در راستای موج جدید سرکوب ها دستگیر شده است.» آقای کاظمیان گفت: «ایشان از فرودگاه پاریس سه شنبه عازم ایران می شوند، پس از خروج از فرانسه، بستگانشان در ایران هیچ تماسی با آن ها نتوانسته اند بگیرند و هیچ کس هیچ خبری از او ندارد و مسئله بازداشت او قطعی است.» سعید رضوی فقیه از روزنامه نگاران اصلاح طلب است که در روزنامه هایی چون بنیان، صبح امروز، نوروز و یاس نو فعالیت کرده و در مقطعی هم به دلیل اعتراض به حکم ارتداد صادر شده برای هاشم آغاجری، دستگیر شده و به زندان افتاد. موج جدید بازداشت فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در روزهای گذشته شدت گرفته و مأموران امنیتی در این اواخر پرستو دوکوهکی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار اجتماعی و همچنین مرضیه رسولی، روزنامه‌نگار فرهنگی را بازداشت کردند. پرستو  دوکوهکی نویسنده وبلاگ «زن‌نوشت» و از همکاران سابق شماری از نشریات اصلاح‌طلب مانند: یاس نو، وقایع اتفاقیه و ماهنامه زنان است. مرضیه رسولی نیز از روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگی و هنری است که در سال‌های اخیر با شماری از نشریات اصلاح‌طلب و مستقل، از جمله روزنامه شرق و اعتماد، همکاری داشته است. بازداشت خانم دوکوهکی با حضور ماموران امنیتی در منزل وی و با حکم دادستانی صورت گرفته و خانم دوکوهکی پس از آن به بند ۲ الف در بازداشتگاه اوین منتقل شده و وسایل شخصی و کامپیوتری وی ضبط شده است. خانم دوکوهکی از زمان بازداشت تا به کنون دو بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته و از شروع بازجویی‌ها خبر داده است و به گفته برخی نزدیکان، در تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرده که در اولین جلسه بازپرسی، اتهام تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شده است. در مورد مرضیه رسولی نیز گزارش‌ها حاکی است وی با اتهام انتسابی اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده و ماموران به هنگام بازداشت وسایل شخصی وی را نیز با خود برده‌اند. آرش صادقی، فعال دانشجویی، سعید مدنی، روزنامه‌نگار و عضو شورای فعالان ملی مذهبی، احسان هوشمند، فعال ملی مذهبی و پژوهشگر و همچنین فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار از دیگر افرادی هستند که در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.
 


بر پایه گزارشها سعید رضوی فقیه فعال سیاسی و عضو پیشین دفترتحکیم وحدت دربازگشت از فرانسه به ایران در فرودگاه بازداشت شده است. دوستانش در پاریس میگویند از یک هفته پیش که سعید رضوی فقیه به قصد سفر به ایران، فرانسه را ترک کرد از او بی خبرند. برخی گزارشها حاکی از بازداشت او در فرودگاه امام خمینی و انتقالش به زندان است. تا کنون مقامهای جمهوری اسلامی در این زمینه توضیحی نداده اند.
 


سخنگوی شورای نگهبان گفته است که صلاحيت حدود يک پنجم، ۲۰ درصد ثبت نام شدگان انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی تاييد نشده است.عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان روز سه شنبه گفته است: صلاحيت حدود يک پنجم، ۲۰ درصد ثبت نام شدگان انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی تاييد نشده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، عباسعلی کدخدايی با اشاره به اين که روند تاييد صلاحيت ها در شورای نگهبان همچنان ادامه دارد؛  گفته است: «شورای نگهبان از فردا (چهارشنبه) کار رسيدگی به شکايت های دريافتی را آغاز می کند و احتمال تاييد صلاحيت آن دسته از داوطلبانی که صلاحيت آنان تاکنون احراز نشده است؛ وجود دارد. » سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرده است:«بسياری از داوطلبانی که صلاحيتشان مورد تاييد واقع نشده در سه روز گذشته با مراجعه به آدرس اعلام شده از سوی شورای نگهبان شکايت خود را تسليم کرده و حتی امروز که در کشور تعطيل رسمی بود؛ شکايت ها دريافت شده است.» وزارت کشور ايران در دهم دی ماه امسال اعلام کرده بود که  ۵ هزار و ۳۹۵  نفر برای نامزدی در انتخابات نهمين دوره مجلس ثبت نام کرده اند. ابتدا هيات های اجرايی حوزه های انتخابيه سراسر کشور  صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار داد و  ۲۰ دی ماه  نتيجه اين بررسی را در اختيار نامزدها و هيات نظارت بر انتخابات استان ها قرار داد. طبق قانون انتخابات رد صلاحيت شدگان  می توانستند عليه تصميم هيات های اجرايی به هيات نظارت استانی شورای نگهبان شکايت کنند. هيات های نظارت استانی شورای نگهبان علاوه بر اين که در مورد نامزدهای رد صلاحيت شده در هيات های اجرايی، اعلام نظر می کند، در مورد صلاحيت ساير داوطلبان نيز نظر خود را به هیأت ‌مرکزی نظارت اعلام خواهد کرد. انتخابات مجلس نهم در دوازدهم اسفندماه سال جاری، نخستین انتخابات پس از انتخابات مناقشه برانگیز رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که به بروز نا آرامی های در تهران و برخی از شهرهای ایران منجرشد. گروه های اصلی اصلاح طلب در ایران اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهند کرد. اعتراض به رد صلاحيت ها در حالی که صلاحيت تعدادی از داوطلبان انتخابات مجلس که از سوی هيات های اجرايی رد صلاحيت شده بودند، از سوی هيات نظارت تائيد شده است،  اما شماری از طرفداران محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، و همچنين اصولگرايان توسط هيات های نظارت استانی رد صلاحيت شده اند. عباس اميری فر، رئيس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد رياست جمهوری، از نزديکان محمود احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی  به رد صلاحيت خود توسط هيات نظارت استانی شورای نگهبان اعتراض کرده است. عباس اميری فر به خبرگزاری ايرنا گفته است:« هيات نظارت استانی مرا به استناد بند يک ماده ۲۸ قانون انتخابات که مربوط به اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران است، رد صلاحيت کرده است.» عباس اميری فر،  تاکيده کرده است که ۲۲ سال شاگرد  آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بوده و  به مدت  ۱۹ ماه در جبهه های جنگ ايران و عراق حضور داشته است. مرتضی طلايی، عضو شورای شهر تهران و رييس سابق پليس تهران، نيز گفته است به رد صلاحيتش توسط هيات نظارت استانی اعتراض خواهد کرد. مرتضی طلايی از شهر اصفهان برای حضور در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده  است. مرتضی طلايی به خبرگزاری مهر گفته است:« هنوز دليل عدم تاييد صلاحيتم مشخص نيست اما نسبت به آن اعتراض می کنم.» نادر قاضی پور، نماينده اروميه در مجلس که پيشتر توسط هيات های اجرايی رد صلاحيت شده بود، از رد صلاحيتش در تجديد نظر توسط سوی هيئت‌های نظارت استان خبر داده است. «برنامه دشمن برای ضربه زدن به انتخابات»  در همین حال، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، روز سه شنبه گفته است:« دشمن برای ضربه زدن به انتخابات برنامه های فراوانی دارد و حدود پانزده برنامه را برای ضربه زدن به انتخابات طراحی کرده است.» حیدر مصلحی می گوید: یکی از  این برنامه ها «دامن زدن به اختلافات داخلی و به ويژه ايجاد اختلاف بين جريان های ارزش‌مدار و دل داده های انقلاب است.» این در حالی است که اختلاف نظر بين دو گروه  رقيب اصولگرايان يعنی  جبهه پايداری و جبهه متحد اصولگرايان همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد در غیاب اصلاح طلبان، رقابت اصلی بین دو گروه حامی حکومت یعنی جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان خواهد بود.   پیشتر یکی از چهره های اصلی جبهه پايداری گفته است که ديگر فرصت برای ارائه يک فهرست مشترک به پايان رسيده است. قاسم روانبخش عضو جبهه پايداری و از شاگردان محمدتقی مصباح يزدی،  گفته است:« پيوستن به جبهه متحد اصولگرايی از بحث‌هايی است که ديگر تمام شده است.»
 


حاکمان نظامی مصر پس از چند دهه، وضعیت اضطراری در این کشور را لغو می کنند. در بیانیه شورای عالی نظامی مصر آمده که وضعیت اضطراری در برخی موارد اعمال خواهد شد از جمله شامل ترور و آدمکشی نمی شود. فیلد مارشال "حسین طنطاوی" رییس شورای عالی نظامی مصر روز سه شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی در سالگرد انقلاب مصر، این موضوع را اعلام کرد. وضعیت اضطراری در سال 1981 میلادی، در حدود سی سال پیش در زمان حکومت حسنی مبارک وضع شد و اختیارات زیادی به نیروهای امنیتی داده است. روز چهارشنبه (فردا) همزمان با لغو وضعیت اضطراری و سالروز انقلاب مصر، قرار است هزاران مصری در خیابان ها راهپیمایی کنند.
 


"باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا سفیر پیشین در آسیای میانه را به عنوان سفیر کوسوو انتخاب کرد. "تریسی آن جیکوبسون" پیشتر مدت شش سال در تاجیکستان و ترکمنستان در مقام سفارت بود. خانم جیکوبسون که از دیپلماتهای با سابقه است در حال حاضر معاونت انستیتوی خدمات خارجی را بر عهده دارد. در صورت تایید خانم جیکوبسون از سوی سنای آمریکا وی جایگزین "کریستوفر دل" در پرستینا خواهد شد.
 


هواپیمای شرکت آسمان شب گذشته هنگام پرواز از فرودگاه مشهد از باند خارج شد. به گزارش وبسایت کلمه این هواپیما با بیش از 200 سرنشین، پس از چهار ساعت تاخیر زمانی که قصد پرواز بسوی اصفهان را داشت دچار حادثه شد و در داخل برف و گل های اطراف باند فرو رفت. به گفته مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد، مسافران با کمک ماموران آتش نشانی از هواپیما تخلیه و با هواپیمای دیگری بسوی اصفهان پرواز کردند. برپایه این گزارش هفته گذشته نیزخلبان پرواز ساعت 17 مشهد به تهران به علت نقص فنی هواپیما در نیمه راه از ادامه سفر منصرف شد و به مشهد بازگشت.
 


دولت روسیه از ایتالیا 60 خودروی زره پوش خریداری کرد. معاون وزیر دفاع روسیه "الکساندر ساخوراکوف" روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود که قرارداد این خرید دو ماه پیش امضا شده بود. به گفته وی این قطعات زره پوشها بزودی تحویل داده خواهند شد و در روسیه مونتاژ می شوند. وی افزود با آزمایش این خودروها، روشن شد که کیفیت زره پوشهای ایتالیایی بهتر از نوع مشابه روسی آن است. بر پایه این گزارش دولت روسیه قصد دارد 120 هلی کوپتر بر نیروی هوایی خود بیافزاید و در حدود سی میلیارد دلار برای خریدهای نظامی خود هزینه کند.
 


کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت در گزارشی مفصل به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، به «بیش از دو هزار مورد» نقض حقوق دانشجویان در ایران اشاره کرده است. این نهاد دانشجویی منتقد دولت در گزارش خود «دو هزار و ۵۰ مورد» مختلف نقض حقوق بشر در ایران را، از فروردین ۱۳۸۸ تا شهریورماه سال جاری به ثبت رسانده است. دفتر تحکیم وحدت در گزارش خود توضیح داده که حاکمیت در این مدت همواره تلاش کرده‌ است تا فعالیت‌های دانشجویی برای «پیگیری مسالمت‌آمیز و کاملا قانونی مطالبات» آنها را محدود کند.
 


گزارش‌ها حاکی است که ایران از هند درخواست کرده تا بخشی از بدهی نفتی خود به جمهوری اسلامی را به یِن ژاپن پرداخت کند. پیشتر گفته می‌شد هند پیشنهاد داده است تا بدهی خود به ایران را به روپیه بپردازد. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سه فرد آگاه گزارش داده که در جریان دیدار هفته گذشته مقام‌های ایران و هند در تهران، دهلی‌نو پیشنهاد کرد تا بدهی خود به ايران را به روپيه بپردازد، اما تهران خواستار آن شد تا بخشی از این بدهی به یِن ژاپن پرداخت شود. این سه فرد آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود تأکید کرده‌اند که مقام‌های ایران به دلیل پایین آمدن ارزش روپیه در یک سال گذشته، چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌اند.
 


ایرج گرگین در عمر فعالیت رسانه ای اش، زمینه ساز تولید تعدادی از سریال ها و فیلم های سینمایی ماندگاری بوده است. مهم ترین آنها بی شک سریال «دایی جان ناپلئون» است که ناصر تقوایی به پیشنهاد ایرج گرگین آن را برای تلویزیون ایران ساخت. برای مروری بر این جننه از فعالیت های مرحوم گرگین با ناصر تقوایی کارگردان سرشناس و شناخته شده سینما و تلویزیون ایران گفت و گو کردیم. آقای تقوایی در این گفت و گو از نخستین روزهای آشنایی اش با مرحوم گرگین تا آخرین روز خروج او از ایران می گوید.ایرج گرگین در عمر فعالیت رسانه ای اش، زمینه ساز تولید تعدادی از سریال ها و فیلم های سینمایی ماندگاری بوده است. مهم ترین آنها بی شک سریال «دایی جان ناپلئون» است که ناصر تقوایی به پیشنهاد  ایرج گرگین آن را برای تلویزیون ایران ساخت. برای مروری بر این جننه از فعالیت های مرحوم گرگین با ناصر تقوایی کارگردان سرشناس و شناخته شده سینما و تلویزیون ایران گفت و گو کردیم. آقای تقوایی در این گفت و گو از نخستین روزهای آشنایی اش با مرحوم گرگین تا آخرین روز خروج او از ایران می گوید. به گفته تقوایی، او قصد داشته با تصویب ایرج گرگین چند مجموعه تلویزیونی دیگر با محوریت ادبیات معاصر ایران بسازد که وقوع انقلاب این طرح ها متوقف شد. **** آقای تقوایی، آشنایی شما با آقای ایرج گرگین به چه شکلی آغاز شد؟ ناصر تقوایی: آشنایی من با ایرج گرگین حضوری نشد. من صدای او را از رادیو شنیده بودم و خیلی شیفته صدایش بودم. در رادیو ایران صحبت می‌کرد. ولی زمانی که تلویزیون ملی ایران تاسیس شد ایرج به عنوان رییس روابط عمومی یکی از مدیران ارشد تلویزیون انتخاب شده بود و من هم به عنوان یک کارآموز جوان که می‌خواستم سینما یاد بگیرم آنجا استخدام شده بودم. دوباره آنجا با هم آشنا شدیم. منتهی ایرج چون اهل ادبیات بود با نوشته‌های من آشنا بود و این جوری بود که پایه‌های دوستی ما گذاشته شد و با هم آشنا شدیم. قبل از این یکی دو سال پیش‌تر از آ‌ن یک مصاحبه‌ ای با فروغ فرخزاد من از او شنیده بودم. خوب، ایرج به دلیل اینکه هم بچه باسوادی بود و هم اینکه فارسی خوب می‌دانست، خیلی هم خوب حرف می‌زد،‌ آن مصاحبه واقعا تا به امروز که من گاهی مرور می‌کنم در ذهنم یکی از بهترین مصاحبه‌هایی بود که شنیده بودم و شنیده‌ام. فروغ هم اتفاقا در آن مصاحبه خیلی خوب بود و خیلی خوب خودش و خصوصیاتش و شعرش را بیان کرد. یکی دو تا از شعرهای خودش را طبق معمول بسیار زیبا و دلنشین خواند آنجا. این یک وجه آشنایی بود. یک وجه دیگری هم بود که من با یکی از نزدیک‌ترین بستگان ایرج گرگین دوست بودم. با آقای دکتر مرندی. آقای دکتر مرندی شوهر خواهر بزرگ ایرج گرگین، ایران خانم بود و من چون رابطه بسیار نزدیکی با او داشتم، از طریق نجف دریابندری با هم دوست شده بودیم. روانکاو و روانشناس خوبی بود، اینجوری بود که گاهی خارج از تلویزیون و روابط اداری ما در خانه دکتر مرندی چند بار همدیگر را دیدیم. این گذشت تا سال ۴۵ که یک روزی ما در تلویزیون منتظر بودیم که فروغ بیاید چون فرخ غفاری از او دعوت کرده بود که بیاید تلویزیون و یک فیلم جدید شروع کند. اتفاقا یادم می‌آید بچه‌های جوانتر مثل خود من،‌ ذکریا هاشمی و همه اینها دسته گل خریده بودیم و دم در ورودی تلویزیون منتظرش بودیم که ناگهان متاسفانه به جای او خبرش آمد. خبر همان تصادف وحشتناک که اصلا می‌توانم بگویم ایران را به نوعی این خبر منفجر کرد. خیلی روز متاثرکننده ای بوده. خیلی مایل بودم من و خیلی هم کوشش کردم با فرخ غفاری که بالاخره خبر مهم روز بود و فیلمی از زندگی اش بسازم که فرصتی بود با مراسم تشییع جنازه و تدفین شروع شود که همان روز بود. دیدم که فرخ خودش خیلی تمایل دارد این کار را انجام دهد. ولی اینجا ما یک رقیب سومی پیدا کردیم که ایشان هم مرحوم شد. احمد فاروقی. فیلمساز بسیار باقریحه‌ای بود که یک فیلم کوتاهش اگر خاطرتان باشد به نام «طلوع جدی» یکی از اولین فیلمهای کوتاه روایی ایران در خارج از ایران خیلی گل کرد. مخصوصا در فستیوال کن. احمد پیشدستی کرد و تا ما بجنبیم رسما فیلمبردار و دوربین و اینها برداشت و راه افتاد. من که زورم به او نمی‌رسید ولی فرخ هم کوتاه آمد و کار را به او سپردیم. مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری و اینها را فیلمبرداری کرد ولی بعدا این فیلم را رها کرد. نمی‌دانم چرا دنبال نکرد. تا اینکه سال بعد یک هفت هشت روزی مانده بود به سالگرد مرگ فروغ، سال ۴۶،‌ این حادثه فروغ سال ۴۵ اتفاق افتاد. من به فرخ پیشنهاد کردم که این چند روز دیگر مراسم هست و فیلم چه شد. گفت فاروقی تمام نکرده و تو بیا برو تمامش کن. من در نتیجه استقبال کردم و نمی‌دانم چون یک دینی همیشه نسبت به فروغ حس می‌کردم. خیلی چیز ازش یاد گرفته بودم. همینطور که به سرعت داشتم طرحی در ذهنم می‌ریختم  که در فرصت کم آن را اجرا کنیم،‌ یاد آن مصاحبه ایرج گرگین افتادم که با فروغ داشت. از همان اول تصمیم گرفتم که نریشن فیلم را به ایرج گرگین بسپارم و از آن مصاحبه در این فیلم استفاده کنم. این یک حالت دوگانه خوبی به فیلم می‌داد. ضمن این که بعد از مرگ فیلمبرداری شده بود،‌ یک سال بعدش،‌ ولی خود فروغ مثل اینکه در یک فیلم زنده حضور داشت و با همان گوینده نریشن مکالمه داشت. در همان فرصت کوتاه بالاخره توانستم آن فیلم فروغ فرخزاد را بسازم. خوب در این فیلم من از صدای ایرج در آن مصاحبه استفاده کردم و از صدای فروغ که خودش آن شعر آیه‌های زمینی را می‌خواند و با آن فیلم را تمام کردم. از خود ایرج خواستم که بیاید نریشن فیلم را بگوید. او هم با کمال میل آمد و بدون هیچ چشمداشتی خیلی خوب و زیبا همان جور که در ذهن من اتفاق افتاده بود از پس این کار برآمد. بعدا چند فیلم دیگر را گفت. مثلا من فیلمهایم را این فیلم فروغ را با ایرج گرگین کار کردم. فیلم مشهد قالی را با اسدالله پیمان کار کردم. اسدالله پیمان و ایرج گرگین بهترین گویندگان خبر بودند که تا به امروز در رادیو تلویزیون پیدا شده. مثلا فیلم «باد جن» را احمد شاملو برایم گفت. او گوینده نبود ولی خیلی خوب گفت. به طوری که واقعا این گفتارها به اضافه گفتارهایی که روی فیلمهای [ابراهیم] گلستان اتفاق افتاده بود، نریشن گفتن را به یک هنر تبدیل کرده بودند آنها. حالا بعدا گویندگان دیگری مثل لطیف‌پور و اینها اضافه شدند که لطیف‌پور هم دایی جان را برای من گفت. فکر می‌کنم نقطه عطف همکاری های شما با آقای گرگین نقش ایشان باشد در ساخته شدن سریال ماندگار دایی جان ناپلئون. می‌توانید نقش آقای گرگین را در ساخت این سریال برای ما توضیح دهید؟ این روابط بود و گاهی خارج از تلویزیون همدیگر را می‌دیدیم و توی تلویزیون معمولا همدیگر را می‌دیدیم. گرگین آن موقع گوینده اخبار بود و بعد رییس روابط عمومی شد و رسید به این که سالهایی که من از تلویزیون دیگر بیرون آمده بودم، من سه سال بیشتر در تلویزیون نبودم،‌ چون سیزده چهارده تا فیلم کوتاه ساخته بودم به اضافه آرامش [در حضور دیگران] و هیچکدام اینها نمایش داده نشده بود به دلایلی و این بود که به عنوان قهر من از تلویزیون آمدم بیرون و رفتم کانون پرورش فکری [کودکان و نوجوانان] و آن فیلم «رهایی» را ساختم. در نتیجه یک مدتی دور افتادیم و کمتر همدیگر را می‌دیدیم. در این فاصله ایرج گرگین شد مدیر شبکه دوم. تلویزیون دو شبکه شده بود. شبکه اول را آقای فرازمند می‌گرداند و شبکه دوم را ایرج گرگین. شرکت فرش ملی ایران تاسیس شده بود که یک فیلم برای آشنایی بین‌المللی با فرش ایران احتیاج داشتند و سرمایه گذاری خوبی هم رویش کردند. این پیشنهاد را به من دادند. من این فیلم را گرفتم که فیلم پرهزینه طولانی بود با تایم یک فیلم سینمایی. در نتیجه من پنج شش ماهی با یک راننده دور ایران می‌گشتیم که وقتی می‌گوییم فرش ایران منظورمان کجاست. فرش کجا. من یک سفر مفصلی برای فرش ایران کردم و توی این فاصله بود که یک روزی تهران با خانه تماس گرفتم و به من گفتند ایرج گرگین چندبار زنگ زده و با تو کار دارد. یادم می‌آید شیراز بودیم برای فیلمبرداری و من برای یک کاری یکی دو روزه آمدم تهران. به او زنگ زدم و گفت بیا می‌خواهم ببینمت. رفتم و همدیگر را دیدیم. کتاب دایی جان ناپلئون تازه درآمده بود. گذاشت جلوی من. گفت این را خواندی؟ گفتم نه. گفت مگر نمی‌شناسی پزشکزاد را؟ من با ایرج پزشکزاد رفیق بودم. رفیق گرمابه و گلستان بودیم. ولی چون این به صورت پاورقی در آن مجله فردوسی چاپ می‌شد و مجله فردوسی یک گاردی داشت در مقابل روشنفکران مخصوصا فروغ و گلستان و اینها،‌ در نتیجه من نخوانده بودم با وجود این که خیلی نزدیک بودم با ایرج. گفتم من حالا گرفتار یک کار سنگینی هستم و اینها. گفت خوب تو ببر این را بخوان و عجله نکن. جوابت را به من بده. من همان شب پرواز داشتم دوباره برگردم شیراز. گفتم خوب و کتاب را گرفتم ازش و غروب که سوار هواپیما شدم و داشتیم برمی‌گشتیم من توی راه شروع کردم این را خواندن. تا وقتی رسیدیم به فرودگاه شیراز چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ صفحه‌اش را خوانده بودم. بلافاصله رفتم به هتل و به ایرج زنگ زدم و گفتم من این را می‌سازم. او هم خوشحال شد و دیگر چند وقت بعد کارمان در شیراز تمام شد و آمدیم تهران و قرارداد اجرایی اش را بستیم و به دلایلی هم آن فیلم فرش بعد از این که فیلمبرداری اش تمام شد متوقف ماند و من دیگر تمام نیرویم را گذاشتم روی دایی جان [ناپلئون]. آقای گرگین در روند ساخت سریال هم نظارتی داشت یا صرفا امور اجرایی کار را کمک می‌کرد؟ وقتی یک اثر خوب ماندگار ساخته می‌شود و به دست می‌آید مخصوصا در شرایط جامعه ما که همیشه لنگی هایی این ور و آنور وجود دارد واقعا به طرز معجزه آسایی همه چیز با هم هماهنگ می‌شود. این اتفاقی بود که در دایی جان افتاد. من یادم می‌آید که فیلمبرداری مان را شروع کرده بودیم ولی هنوز خود دایی جان را پیدا نکرده بودم. یک روز رفتم تلویزیون دفتر داود رشیدی که آن موقع مسوول فیلمها و برنامه های تآتر شبکه دو بود. در دفتر او دیدم یک پیرمردی منتظر نشسته. رفت داود را دید و آمد و من رفتم گفتم داود این کی بود؟ گفت این آقای نقشینه است. از بازیگران خیلی قدیمی تآتر  است که سالهاست کار نمی‌کند و حالا یک نمایشی اجرا کرده بود و آمده بود که اجرای تلویزیونی کند. من برادرم که همراهم بود فرستادم گفتم این را پیدایش کن ببر استودیو و من می آیم آنجا الان. اینطوری من دایی جان را پیدا کردم. می‌گویم ناگهان همه چیز دست به دست هم می‌دهد و به خیر و خوشی. این اتفاق عینا در مورد دایی جان برای ما افتاد. حالا ضمن اینکه خود آقای قطبی خیلی علاقه به این داستان داشت و می‌دید که کار خوب پبش می‌رود. و واقعا من یک روز لنگی نداشتم که از جانب تهیه کننده باشد. آقای گرگین در مورد مسایل دیگر مثل انتخاب بازیگر و پیشنهادهایی درباره شکل اجرا و لوکیشن داشتند؟ نه. مطلقا. مطلقا. من هر وقت کار اداری داشتم یا قسط هایمان باید پرداخت می‌شد من می‌رفتم امضایی می‌دادم و چکم را می‌گرفتم و می‌آمدم بیرون و کارهایم را انجام می‌دادم. حتی هرگز به یاد نمی‌آورم یک روزی سرصحنه ما آمده باشد. ولی خوب مدیر خوبی بود و از دور کنترل تمام کارهایش را داشت و وقتی کار داشت پیش می‌رفت دلیلی نداشت دخالت کند. سریال که آماده شد درباره نتیجه نهایی کار نظری ندادند؟ خوب یک میهمانی خیلی مفصل داد در خود تلویزیون که یک مهانسرای کوچک داشت. مدیران تلویزیون شرکت کردند و گروهی که فیلم را ساخته بودند و یک صحبت هایی هم با آقای قطبی کرده بود که دوباره یک جوری مرا جذب کنند به تلویزیون. منتها من آن سه سال اول کارمند بودم و دوره کارآموزی و اولین فیلمهایم را آنجا ساختم. نه فقط من. خیلی از فیلمسازان جوان ما آنجا شروع کردند. همین منجر شد که من بعد از دایی جان یک قرارداد دیگر طولانی مدت با تلویزیون بستم. یکی از توافق هایی که کردیم مجموعه ای از رمان شوهر آهوخانم بود. آقای گرگین هم در این ماجرا نقش داشتند؟ بله. بله. امتیاز کتاب را هم خریدیم و این برنامه کار بعدی من بود. یا یک طرح دیگری داشتم به اسم داستان‌سرایان که صحبت از ۱۲ نویسنده ایرانی بود که مبنای آن [صادق] هدایت گرفته شده بود و انتهای آن دولت آبادی که آن موقع یک نویسنده جوانی بود که خیلی گل کرده بود. می‌خواستیم سیری را در ادبیات ببینیم. از هرکدام از اینها یک داستان کوتاه انتخاب می‌شد به اضافه مثلا یک بیست یا بیست و پنج دقیقه که بیوگرافی آن نویسنده و شیوه نوشتنش و اثرش روی ادبیات معاصر ما بود. این هر دو طرح را با هم تصویب کردند. بعد برای اجرای این دومی چون دوازده فیلم بود یکی اش را من می‌ساختم و با بچه‌های فیلمساز روشنفکر آن زمان مان صحبت کردم که هر کدام یک قسمت را بسازند. یعنی هم یک گزارشی می‌شد از سینمای نو ما و هم ادبیات مدرن بعد از مشروطه ما. با تمام شان با پرویز کیمیاوی،‌ با سهراب شهیدثالث،‌  با مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی،‌ پرویز صیاد، علی حاتمی و هر کدام اینها خودشان نویسنده و داستان شان را انتخاب می‌کردند. منتها یک قراری گذاشته بودیم که خود من در نوشتن فیلمنامه ها مشارکت داشته باشم. که دیگر خورد به انقلاب و به نوعی این طرح متوقف ماند. حالا که صحبت از دایی جان ناپلئون شد این موضوع را شما تایید می‌کنید که نسخه‌های فعلی به جا مانده از این سریال که در همه این سالها از این سریال همه جا پخش شده و دیده شده دو قسمت کم دارد و در واقع دو قسمت نسخه فعلی این سریال هم اکنون وجود ندارد؟ جمعا بایستی ۱۶ ساعت و نیم باشد. بله. این نسخه ای که در دسترس است دوازده سیزده ساعت است. من این را می‌دانم که وقتی این فیلم را به تلویزیون تحویل دادم نسخه ۱۶ ساعته را از شبکه دو پخش شد. ولی چند ماه بعدش شبکه یک هم این برنامه را پخش کرد. همان موقعی هم که قسمت اول و دو را در شبکه دو پخش کردیم ساواک خیلی ایراد گرفت به این و مامورانشان آمدند که فیلم را سانسور کنند و من زیر بار نرفتم. آقای قطبی هم به اختیار من گذاشت. گفت من به میل تو می‌گذارم. اگر می‌توانی نیاتشان را برآورده کنی بکن،‌ اگر نمی‌توانی بگذار فیلم را می‌فرستیم آرشیو فیلم. و ما  تا پای آرشیو هم رفتیم. دو سه هفته هم پخش برنامه قسمت سوم عقب افتاد. تعطیل شد کار. منتها اعتراض های عمومی خیلی بالا گرفت. در زمانی که ما کاملا ناامید شده بودیم از ادامه‌اش ناگهان یک روز از دفتر آقای قطبی به من زنگ زدند که این هفته فیلم را پخش می‌کنیم. بیایید قسمت بعد را آماده کنید. اینجوری بود. ما فیلم را صدابرداری کرده بودیم و همه کارهایش را کرده بودیم ولی کار صداگذاری هر قسمت را در همان هفته ای که می‌خواست پخش شود انجام می‌دادیم. بار دوم که می‌خواست پخش شود، گفتم که گرفتار فیلمها و طرح های دیگری بودم و کارمند تلویزیون هم که نبودم، گویا شبکه دوم که می‌خواست پخش کند دوباره پای ساواک باز می‌شود می‌آیند و دو سه ساعت از فیلم را در می‌آورند. من خیلی دیر خبر شدم که این اتفاق افتاده. چون مرتب هم در سفر بودم. این اتفاق هم افتاده و نمی‌دانم الان واقعا چه سرنوشتی دارد. دوره کوتاهی اویل انقلاب بعضی از دوستان ما که تلویزیون بودند من بالاخره راضی شان کردم که بروم سری به آرشیو بزنم. آرشیو هم آن موقع خیلی محافظت می‌شد. گفتم من چیزی نمی‌خواهم بیرون ببرم و فقط می‌خواهم ببینم این هست یا نیست. رفتم دیدم توی آرشیو ندیدمش. بعد بچه ها گفتند که یک آرشیو سری وجود دارد، بالاخره در تمام سازمان ها یک چیزی وجود دارد، که خیلی از این برنامه‌ها فیلم‌ها احتمالا به آنجا منتقل شده. من نمی‌دانم واقعا امیدوارم که آن دو سه ساعتی را که از فیلم درآورده اند نمی‌دانم با باند صدایش چه کردند،‌ اگر قیچی گذاشته باشند توی صداها این فیلم کاملا ناقص خواهد بود. من گمان نمی‌کنم کسی این فیلم را از آرشیو تلویزیون بیرون آورده باشد و کپی آن به خارج از ایران رفته باشد. اصلا اگر بود یکی از کپی این خبر داشت. از نگاتیو اصلی اش خبر داشت. ولی احتمال دارد که همان موقع که اینها از تلویزیون پخش می شده یک کسانی دستگاه ضبط ویدیو داشتند. چون ویدیو تازه به ایران آمده بود. و احتمال دارد که این برنامه را ضبط کرده باشند. یکی با خودش برده باشد. چون همه اینها پیداست که از یک کپی تکثیر شده. حالا می‌رود توی خانه ها تکثیر می‌شود. در موسسات تکثیر می‌شود. دیگر ما باید در این دور و زمانه از قاچاقچی های ویدیو و فیلم و اینها باید خیلی ممنون باشیم که حداقل اینها باعث شدند مردم ما فیلمهای ما را ببینند. اطلاع دارید که علاوه بر سریال دایی جان ناپلئون،‌ آقای گرگین در ساخت فیلمها و سریالهای مهم و شناخته شده دیگری هم نقش داشتند یا نه؟ من تا آنجا که به یاد می‌آورم فیلمی که علی حاتمی می‌ساخت،‌ آن مجموعه علی حاتمی «سلطان صاحب‌قران» هم در شبکه دو ساخته شد تا آنجا که به یاد می‌آورم. اگر اشتباه نکنم. بعد که انقلاب شد آیا بازهم آقای گرگین را دیدید و پیگیر فعالیت هایشان بودید؟ بله. خوب. اینها واقعا متاسفم از این بابت که نمی‌دانم چرا ملی ترین بچه‌های ما،‌ ملی‌ترین بچه‌های روشنفکر ما با خارج رفتن دفن می‌شوند. گرگین اهل هیچ فرقه‌ای نبود. فقط پسر روشنفکر میهن‌پرستی بود که هر وقت هم کار خلافی می‌دید انجام نمی‌داد. کاری انجام می‌داد که اعتقاد داشت و دلش می‌خواست. خیلی هم در کارش مدیر خوبی بود. روابط عمومی بسیار خوبی داشت. آگاهی داشت و هنرمندان را می‌شناخت. کارهایشان را می‌دید و واقعا یکی از بهترین مدل مدیریت کارهای هنری بوده به نظر من. بدون این که هیچ دخالت مستقیمی داشته باشد، مشاوره می‌داد ولی هیچ دخالت مستقیم در کار کسی نمی‌کرد. می‌دانست که نباید بکند. اصلا نمی‌شود. هر فیلمسازی همان کاری را می‌کند که بلد است. یک مشکلی که گاهی با این دستگاه سانسور چه در آن حکومت و چه امروز رو به رو می‌شویم این است که یک نوع فیلمی را گاهی به ما پیشنهاد می‌کنند که اصلا ما بلد نیستیم بسازیم و وقتی می‌گویی نمی‌کنم پای چیز دیگری می‌گذارند. خوب. ولی او این آگاهی را داشت. بله. گفتم به دلیل آشنایی که با دکتر مرندی و ایران خانم بود چندین بار در آن ایام بعد از انقلاب که هنوز در ایران بود و نمی‌خواست خارج شود و امیدوار بود که برگردد سر کارش. خوب  اینها بچه‌های ثروتمند و پولداری نبودند که بتوانند با بیکاری زندگی‌شان را ادامه دهند. چون یک مدت طولانی شد و خیلی هم افسرده شده بود و آخرین بار هم من خانه ایران خانم دیدم. شب خوبی بود ولی دیدم توی خودش است. گفت بیکاری خسته‌ام کرده. خوب مرد فعالی بود. مدت کوتاهی بعد دیدم که از ایران رفته. منتها آن شب به من نگفت. بعد از خروج شان از ایران هم توانستید با  او در ارتباط باشید؟ بله. یکی دوبار صحبت تلفنی با هم داشتیم. مربوط به همان اوایل رفتنش بود.
 


رجب طیب اِردوغان، نخست وزیر ترکیه، مصوبه‌ی جدید سنای فرانسه را «تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه» خواند و از رئیس جمهوری فرانسه خواست آن را امضا نکند. مجلس سنای فرانسه دیروز قانونی را تصویب کرد که بر پایه‌ی آن «انکار نسل‌کشی ارامنه به دست عثمانی‌ها» جرم تلقی خواهد شد. وزارت خارجه‌ی ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است در صورت قانونی شدن این مصوبه، «اقداماتی پیش‌بینی شده» را عملی خواهد کرد.
 


آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، معروف به اسکار، روز سه‌شنبه فهرست نهایی نامزدهای جایزه‌ی اسکار امسال را اعلام کرد. فیلم « جدایی نادر از سیمین » در این فهرست، در دو رشته‌ی «بهترین فیلم خارجی» و «بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی» نامزد دریافت اسکار معرفی شده است. اصغر فرهادی، نویسنده و کارگردان جدایی نادر از سیمین ، در بخش بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی، با وودی آلن (با فیلم نیمه‌شب در پاریس ) رقابت خواهد کرد.
 


وزارت کشور آلمان روز سه‌شنبه با ارائه‌ی گزارشی اعلام کرد شمار پناه‌جویانی که سال گذشته در این کشور تقاضای پناهندگی کردند ۱۱ درصد افزایش یافت و به حدود ۴۶ هزار تن رسید. بر پایه‌ی این گزارش، شمار پناه‌جویان ایرانی که در سال گذشته‌ی میلادی از آلمان درخواست پناهندگی کردند نسبت به سال قبلش ۳۵ درصد افزایش یافت و به سه‌هزار و ۳۵۲ تن رسید. پناه‌جویان سال گذشته در آلمان عمدتا از کشورهای افغانستان، سوریه، ایران، عراق، پاکستان و صربستان بوده‌اند.
 


نام اصغر فرهادی، کارگردان تحسین‌شده ایرانی، روز سه‌شنبه به عنوان نامزد در دو رشته از جوایز اسکار سال ۲۰۱۲ اعلام شد: اسکار بهترین فیلم خارجی و اسکار بهترین فیلمنامه اریژینال. فرهادی هفته گذشته جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد.نام اصغر فرهادی، کارگردان تحسین‌شده ایرانی، روز سه‌شنبه به عنوان نامزد در دو رشته از جوایز اسکار سال ۲۰۱۲ اعلام شد: اسکار بهترین فیلم خارجی و اسکار بهترین فیلمنامه اریژینال.  آکادمی اسکار در ایالات متحده روز سه‌شنبه در مراسمی ویژه نامزدهای تمام رشته‌ها برای تصاحب جایزه اسکار سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد. اصغر فرهادی با فیلم بسیار تحسین‌شده «جدایی نادر از سیمین» که از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ جایزه جهانی را از آن خود کرده در دو رشته فیلمنامه اریژینال و فیلم خارجی برای اسکار نامزد شده است. این در حالی است که پیشتر نام آقای فرهادی و آخرین فیلم او تنها در بخش «بهترین فیلم خارجی» اسکار اعلام شده بود. در بخش بهترین فیلمنامه اریژینال، اصغر فرهادی با فیلمساز بزرگی چون وودی آلن رقابت خواهد کرد که امسال با فیلم نیمه‌شب در پاریس در اسکار حضور دارد. فیلم اصغر فرهادی در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی نیز با فیلم‌های «کله‌شق» از بلژیک، «موسیو لازار» از کانادا، «پاورقی» از اسرائیل، و «در تاریکی» از لهستان رقابت خواهد کرد. اما در بخش «اسکار بهترین فیلم» ۹ فیلم نامزد شده‌اند که از این میان می‌توان به اسب جنگی استیون اسپیلبرگ، آرتیست از میشل هازاناویسیوس، اولاد از الکساندر پین، درخت زندگی از ترنس مالیک، هوگو از مارتین اسکورسسی و نیمه‌شب در پاریس از وودی آلن اشاره کرد. اما در بخش بهترین کارگردانی پنج فیلمساز برای دریافت اسکار رقابت خواهند کرد: وودی آلن، مارتین اسکورسسی، ترنس مالیک، الکساندر پین و میشل هازاناویسیوس. دمین بشیر، جرج کلونی، برد پیت، گری الدمن و ژان دوژاردن پنج هنرپیشه‌ای هستند که شب اسکار به جایزه بهترین بازیگر مرد چشم خواهند دوخت. جرج کلونی پیشتر در هفته گذشته جایزه بهترین بازیگر مرد در گلدن گلوب را برای بازی در فیلم اولاد از آن خود کرده است. شاید به همین دلیل باشد که منتقدان می‌گویند او سهم خود را گرفته و حال نوبت برد پیت است که این جایزه را برای بازی در فیلم مانی‌بال به خانه ببرد. پنج هنرپیشه زنی هم که برای اسکار بهترین بازیگر زن با یکدیگر رقابت خواهند کرد عبارت‌اند از مریل استریپ، وایولا دیویس، گلن کلوز، میشل ویلیامز و رونی مارا. خانم استریپ در گلدن گلوب جایزه بهترین بازیگر زن را ربود و به همین دلیل گفته می‌شود که اکنون نوبت گلن کلوز است که برای بازی خیره‌کننده‌اش در نقش یک مرد در فیلم «آلبرت نابز» اسکار بهترین بازیگر زن را به خانه ببرد. این نامزدهای اسکار در کنار باقی آنها در رشته‌های دیگر روز هفتم اسفندماه به کداک‌تیتر لس‌آنجلس خواهند رفت تا شاید نام خود را به عنوان برنده پر زرق و برق‌ترین جایزه سینمایی دنیا بشنوند.
 


به دنبال تصویب طرح جرم شناختن انکار «نسل‌کشی ارامنه» که در اوایل قرن بیستم اتفاق افتاد از سوی سنای فرانسه، ترکیه ضمن اعتراض شدید به این تصمیم، از امکان تنزل روابط دیپلماتیک خود با فرانسه به سطح کاردار خبر داد.به دنبال تصویب طرح جرم شناختن انکار «نسل‌کشی ارامنه» که در اوایل قرن بیستم اتفاق افتاد از سوی سنای فرانسه، ترکیه ضمن اعتراض شدید به این تصمیم، از امکان تنزل روابط دیپلماتیک خود با فرانسه به سطح کاردار خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه، سوم بهمن‌ماه، مجلس سنای فرانسه تصویب کرد که انکارکنندگان «نسل‌کشی» ارامنه در قلمرو حکومتی عثمانیان در ترکیه، یا افرادی که سعی در کوچک جلوه دادن این واقعه دارند، با مجازات حبس و جریمه نقدی مواجه شوند. این لایحه که پیشتر به تأیید پارلمان فرانسه رسیده بود ، در مرحله بعدی برای تصویب نهایی تحویل رئیس جمهور فرانسه می‌شود. به دنبال رأی موافق سنای فرانسه به این طرح، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌‌ای این اقدام سنا را «به شدت» محکوم کرد و آن را «بی‌مسئولیتی» توصیف کرد. در عین حال سفیر ترکیه در فرانسه روز دوشنبه اظهار کرد که امکان دارد آنکارا روابط دیپلماتیک خود با پاریس را به سطح کاردار، پایین‌ترین سطح دیپلماتیک، تنزل دهد. روز سه‌شنبه، وزیر خارجه فرانسه از ترکیه خواست تا در خصوص تصمیم‌های دو مجلس فرانسه، «واکنش زیاده از حد» نشان ندهد. آلن ژوپه که خود از مخالفان طرح است، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی اگرچه اقدام روز دوشنبه سنا را یک تصمیم «بی‌موقع» خواند، از ترکیه خواست تا آرامش خود را حفظ کند. وی با اشاره به روابط «بسیار مهم» اقتصادی و تجاری فرانسه و ترکیه، ابراز امیدواری کرد که در خصوص مسئله مرگ ارامنه ترکیه در جریان جنگ جهانی اول، احساسات بر واقعیت‌ها غلبه نکند. فرانسه سال ۲۰۰۱ به طور رسمی مرگ ارامنه در جریان کوچ اجباری از ترکیه را به عنوان «نسل‌کشی» پذیرفت، اما از مسئول شناختن ترک‌ها به عنوان عاملان این واقعه خودداری کرد. به گفته ارامنه و برخی از مورخان، واقعه مزبور «حدود یک و نیم میلیون» قربانی گرفته است، حال آن‌که ترکیه این رقم را «۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن» اعلام کرده‌ است. در کنار فرانسه، اروگوئه، کنگره آمریکا ، مجلس دومای روسیه، سنای بلژیک، مجلس سفلای سوئیس، مجلس عوام کانادا، سنای آرژانتین و پارلمان سوئد قتل عام رامنه را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند.
 


«کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران» از اتحادیۀ بين المللی مخابرات (ITU) وابسته به سازمان ملل خواسته است برای بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از سانسور شبکه های ماهواره ای و محدوديت اينترنت، گام های قاطعی بردارد.«کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران» از اتحادیۀ بين المللی مخابرات (ITU) وابسته به سازمان ملل خواسته است برای بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از سانسور شبکه های ماهواره ای و محدوديت اينترنت، گام های قاطعی بردارد. کنفرانس بين المللی سالانه ارتباطات راديويی (WRC) در ژنو که از سوی اتحادیۀ بين المللی مخابرات برگزار می شود، از روز دوشنبه کار خود را آغاز کرد. رادیو فردا در گفت و گو با هادی قائمی، سخنگوی «کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران» در نیویورک، اهميت برگزاری اين کنفرانس را جويا شده است. گفت و گو با هادی قائمی درباره پارازیت ماهواره ای ایران هادی قائمی: مسئله مهم اين است که مقررات اين سازمان به طور واضح هر کشوری را از ارسال پارازيت به سوی ماهواره های بين المللی  منع می کند. و ليکن دولت ايران به طورمستمر اين قانون را نقض کرده است و با پارازيت اندازی امنيت اين ماهواره ها را به خطر می اندازد. نکته دوم اين است که دولت ايران از همين ماهواره ها برای مقاصد خودش استفاده می کند. ما می خواهيم يکی از سرلوحه های این کنفرانس، محکم کردن قوانين و ضوابطی باشد که ايران مشغول نقض آنهاست وهمچنين پيدا کردن راهکاری که يک کشور نتواند از يک سو از اين ماهواره ها استفاده سوء خودش را بکند و از سوی ديگر ارتباطات ديگران را دچار اختلال کند. جمهوری اسلامی ايران ادعا می کند که در خود غرب محدوديت های فراوانی در زمينه اينترنت و ماهواره وجود دارد. هفته گذشته هفته بسيار چشمگيری بود از این نظر که بسياری از سايت های اينترنتی و فعالان اينترنتی توانستند کنگره و سنای آمريکا را به عقب نشينی وادار کرده و از تصويب اين لايحه ها جلوگيری کنند. در مورد «پرس تی وی» بايد بگويم اين شبکه از يک سو خودش را در لندن ثبت کرده است به عنوان يک شبکه ماهواره ای که در لندن حضور دارد و تصميمات اش در اين شهر گرفته می شود. ولی واقعيت اين است که تمام تصميمات مربوط به اين شبکه توسط نهادهای اطلاعاتی- امنيتی ايران در تهران گرفته می شود. اين شبکه تلويزيونی برای مثال اعترافات دروغين بسياری را پخش کرده است. پروپاگاندای بسياری منتشر کرده است و نتوانسته است که خودش را با قوانين کشور انگليس انطباق دهد. برای همين هم بود که از ادامه کار اين شبکه جلوگيری به عمل آمد. اگر جمهوری اسلامی نگران اين موضوع است چرا نمی گذارد شبکه های خارجی در ايران دفتر داشته باشند و قادر باشند يک کانال تلويزيونی را اداره کنند؟ محدوديت هايی که ايران به وجود می آورد بسيار فراگير است و قوانين بين المللی را به طور مستمر نقض می کند. شما فکر می کنيد که الان اين فرآيند کنفرانسی که در ژنو برگزار می شود برای اينکه بتواند از محدوديت های ماهواره ای و اينترنتی در ايران بکاهد، چقدر موثر خواهد بود؟ در وهله اول ما مايليم تمام شرکت کنندگان مخصوصا نمايندگان دولت ها و نمايندگان کمپانی ها و شرکت های ماهواره ای از اتفاقاتی که در ايران رخ می دهد، آگاه باشند. هم اکنون بالا بردن سطح آگاهی سياست گذاران در اين مورد بسيار مهم است. برای همين هم در ژنو و در مقابل ساختمانی که اين کنفرانس مهم افتتاح می شود، ايرانيان برای اعتراض و جلب توجه به مسئله سانسور اينترنت و ماهواره تجمع خواهند کرد. از سوی ديگر ما می خواهيم شرکت هايی را که از يک سو به راديو و تلويزيون ايران سرويس می دهند و مشتريان ديگرشان را که از سوی ايران دچار اختلال و پارازيت می شوند را از روی ماهواره های شان بر می دارند، زير فشار بگذاريم تا اجازه ندهند که دولت ايران هم از آنها استفاده کند و هم با گرفتن اين سرويس ها تجارت کند و هم از سوی ديگر به سانسورو پارازيت اندازی برای ساير تلويزيون ها و ماهواره ها بپردازد. در وهله سوم هم قصد داريم با تبليغاتی که در مورد اينترنت حلال در ايران می شود مقابله کنيم. آنها  می خواهند ديواری دور تا دور اينترنت بکشند و بتوانند هر وقت که مايل باشند، آن شاهراه هايی که ايرانيان را به سايت های خارج از ايران وصل می کند را قطع کرده يا دسترسی به آنها را کاهش دهند. ما می خواهيم که جامعه تکنولوژيک و دست اندرکاران فن آوری و اينترنت از اين اقدامات ايران آگاه باشند و تلاش کنند تا راه حل ها و راهکارهايی برای مبارزه با اين محدوديت به وجود بياورند. اين مسئله به ايران به تنهايی برنمی گردد. بسياری از کشورها تلاش می کنند که ماهيت اينترنت را تغيير داده و آن را تحت کنترل خودشان در بياورند. در ايران متاسفانه اين مسئله بسيار فراگيرتر و سريع تر است و چون در درون خود کشور آزادی بيان وجود ندارد و دسترسی به اطلاعات از راه ديگری هم ميسر نيست، اين مسئله تا حدی حياتی است که نگذاريم اين تحولات منفی هم در مورد ماهواره و هم در مورد اينترنت ادامه پيدا کند.
 


یک روز پس از تصمیم بی‌سابقه اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران، دولت استرالیا نیز اعلام کرد که به پیروی از اروپاییان هم واردات نفت از ایران را ممنوع می‌کند.یک روز پس از تصمیم بی‌سابقه اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران، دولت استرالیا نیز اعلام کرد که به پیروی از اروپاییان هم واردات نفت از ایران را ممنوع می‌کند و هم مجموعه‌ای دیگر از تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی در نظر خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه استرالیا روز سه‌شنبه در لندن به خبرنگاران گفت که کشورش از تصمیمی که نمایندگان اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گرفتند پیروی خواهد کرد. از آنجا که به اذعان این مقام عالی‌رتبه استرالیایی واردات نفت این کشور از ایران در حال حاضر «قابل چشم‌پوشی» است، این اقدام استرالیا را می‌توان اقدامی «نمادین» در نظر گرفت. به گفته کوین راد، وزیر خارجه استرالیا، باید این پیام به حکومت جمهوری اسلامی منتقل شود که رفتارش در سطح جهان «غیرقابل قبول» است. وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن‌ماه، بر سر ممنوعیت هرگونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به توافق رسیدند. وزیران خارجه کشورهای اروپا همچنین موافقت کردند که همه دارایی‌های بانک مرکزی ایران در این قاره را مسدود کنند و هرگونه تجارت الماس، طلا و دیگر فلزهای گرانبها با بانک مرکزی ایران و دیگر ارگان‌های دولتی ایران نیز بر اساس این توافق ممنوع اعلام شود. به گفته وزیر امور خارجه استرالیا، میزان صادرات این کشور هم به ایران به دلیل تحریم‌های پیشین این کشور علیه تهران «به‌شدت کاهش یافته» است. رئیس دستگاه دیپلماسی استرالیا در ادامه افزود که این تحریم‌ها برای کشور او هم هزینه دارد، اما «این هزینه‌ای است که ارزش پرداختن را دارد». استرالیا در کنار ایالات متحده و دیگر متحدان غربی این کشور از تمامی تحریم‌هایی که در چند سال اخیر علیه ایران وضع شده حمایت کرده و حتی تحریم‌هایی یک‌جانبه را نیز علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع کرده است. آمریکا و متحدان غربی‌اش می‌گویند ایران با برنامه هسته‌ای خود در پی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و هدف خود را صلح‌آمیز توصیف کرده است.
 


به گزارش ایرنا، وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه سفیر دانمارک در تهران را به عنوان نماینده‌ی رئیس دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا، احضار و مراتب اعتراض شدید ایران را از تحریم های جدید این اتحادیه، به وی ابلاغ کرد. بنابر همین گزارش، علی‌اصغر خاجی، معاون اروپا و آمریكای وزارت خارجه‌ی ایران، در این دیدار گفته است نیروهایی در داخل اتحادیه‌ی اروپا با پیروی از آمریكا «درصدد تنش‌آفرینی در روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند».
 


کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت در گزارش مفصل خود به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، به «بیش از دو هزار مورد» نقض حقوق دانشجویان در ایران از جمله ۲۷ مورد «مرگ مستقیم و غیرمستقیم دانشجویان» اشاره کرده است.کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت در گزارشی مفصل به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، به «بیش از دو هزار مورد» نقض حقوق دانشجویان در ایران اشاره کرده است. این نهاد دانشجویی منتقد دولت در گزارش خود که سوم بهمن‌ماه منتشر شد «دو هزار و ۵۰ مورد» مختلف نقض حقوق بشر در ایران را، از فروردین ۱۳۸۸ تا شهریورماه سال جاری به ثبت رسانده است. در این گزارش، به مواردی نظیر «۶۳۴ مورد بازداشت دانشجویان»، «۳۹۶ مورد محرومیت از تحصیل»، «۱۳۲ مورد اخراج دانشجویان از دانشگاه»، «۶۸ مورد فشار بر دانشجویان زندانی» و «۲۷ مورد مرگ مستقیم و غیرمستقیم دانشجویان به دست عوامل حکومت ایران» اشاره شده است. دفتر تحکیم وحدت در گزارش خود توضیح داده است که حاکمیت در این مدت همواره تلاش کرده‌ است تا فعالیت‌های دانشجویی برای «پیگیری مسالمت‌آمیز و کاملا قانونی مطالبات» آنها را محدود کند. این نهاد دانشجویی افزوده است:‌ «از جمله... می‌توان به ارعاب، محرومیت موقت یا دائم از تحصیل، تبعید به دانشگاه‌هایی در شهرهای دورافتاده، بازداشت، صدور و اجرای احکام سنگین حبس و شلاق و حتی حبس در تبعید اشاره کرد.» این تشکل دانشجویی با تأکید بر این‌ که روسای دانشگاه‌ها توسط دولت انتخاب می‌شوند، اظهار کرده است که برخی از روسا «مستقیما و بلاواسطه مسئول بسیاری از موارد نقض حقوق مسلم دانشجویان و اساتید و پیگیری مصرانه» سیاست‌های سرکوب بوده‌اند. در این گزارش آمده است که در این میان از جمله «علیرضا وهابی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی»، از جمله افرادی هستند که در سرکوب دانشجویان «نقش بارزی داشته و دارند و به همکاری نزدیک با نهادهای امنیتی برای نقض حقوق دانشجویان مشغولند». دفتر تحکیم وحدت تأکید کرده است که نیروهای نظامی و نیروهای لباس‌شخصی وابسته به حاکمیت در این مدت برای سرکوب دانشجویان به محوطه دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی حمله کرده و «به ضرب و شتم شدید دانشجویان، شلیک گلوله که در مواردی منجر به کشته شدن تعدادی از دانشجویان شده است، آتش زدن اتاق‌های خوابگاه و وسایل شخصی دانشجویان، بازداشت افراد» و موارد دیگر پرداخته‌اند. این نهاد دانشجویی آورده است که از جمله پس از انتخابات ریاست جمهوری به دانشگاه‌های «تهران، صنعتی اصفهان، شیراز و آزاد مشهد» حمله شده است. دفتر تحکیم وحدت در پایان گزارش خود تأکید کرده است که موارد یاد شده تنها بخشی از نقض حقوق دانشجویان و دانشگاهیان در ایران است و ابراز امیدواری کرده است که تلاش‌‌ها در این زمینه منجر به رعایت بیشتر حقوق بشر در ایران شود.
 


«نقد کردن نظام جمهوری اسلامی به هيچ عنوان درست نيست و نبايد با نقادی از جمله در رسانه ملی، مردم را نسبت به نظام دچار ترديد کرد.»«نقد کردن نظام جمهوری اسلامی به هيچ عنوان درست نيست و نبايد با نقادی از جمله در رسانه ملی، مردم را نسبت به نظام دچار ترديد کرد.» اين بخشی از گفته های آيت الله احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد است که با انتقاد از يک برنامه تلويزيونی می گويد: «در اين برنامه به نقد نظام پرداخته شده که اين امر به هيچ عنوان درست نيست.» اشاره امام جمعه شهر مشهد به سخنان عماد افروغ، نماينده سابق مجلس بود که چند روز پيش در يک برنامه زنده تلويزيونی شرکت کرد و به نقد مسائل روز پرداخت. گزارش رادیویی وحید پوراستاد درباره رویارویی موافقان و مخالفان نقد رهبر جمهوری اسلامی عماد افروغ: ما آمده ايم گفته ايم قانونيت نظام در گرو دو عامل است، يکی حقانيت حکمرانان و ديگری مقبوليت آنها. يکی شرط ثبوتی است و ديگری شرط اثباتی. اگر اين پشتوانه و عقبه مردمی نباشد، در واقع اين يک بار برای هميشه که نيست، بلکه بايد برای هميشه حضور داشته باشد. در واقع ما بخشی از مشروعيت خودمان را از دست داده ايم. من الان واقعا تفاسيری از مردم می بينم که انگار مردم واجد هيچ حقی نيستند. صرفا از سر تکليف به آنها نگاه می شود. احدی از آحاد جامعه بخواهد رهبر را استيضاح کند، حق دارد و رهبر بايد پاسخ بگويد. اگر پاسخ نداشت خود به خود معزول است. در روزهای گذشته پس از نقدهايی که برخی از چهره های درون حاکميت جمهوری اسلامی نسبت به مسائل روز داشته اند، انتقادات شديدی به آنان از سوی افراد و جريانات فکری نزديک به حاکميت شده است. سراج ميردامادی ، روزنامه نگار سياسی در پاريس: در نظام های ايدئولوژيک «خودمطلق انگاری» که اراده راس حاکميت ميزان برای فعاليت يا عدم فعاليت نيروهای سياسی هستند، ريزش های زيادی در سطوح گوناگون به مناسبت های گوناگون اتفاق می افتد و مجموعه ای از نيروهای ايدئولوژيک ارزشی سنتی وفادار به حاکميت به مرور به دليل تناقض های شديدی که راس حاکميت نظام داشته است، بيش از پيش دارند با آن فاصله می گيرند و اين فاصله گرفتن خودشان را عليرغم جو سرکوب و ارعابی که در داخل وجود دارد، مخفی نمی کنند و اظهار می کنند. اين پديده ای جديدی است که ما پيش از آن شاهدش نبوده ايم. آيت الله احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد بر اين اعتقاد است که «نظام جمهوری اسلامی را نمی شود نقد کرد. زيرا نظام جمهوری اسلامی ايران نظامی است که امام زمان، يعنی امام دوازدهم شيعيان، دستور تشکيل آن را داده است و آن را به ما سپرده اند و توسط ولی فقيه رهبری می شود.» محمدجواد اکبرين، روزنامه نگار و دين پژوه در باره اين جمله امام جمعه مشهد که جمهوری اسلامی را به امام زمان منتسب می کند، می گويد: محمدجواد اکبرين: اين کافی نيست که ریيس دولت کنونی را هواداران ايشان از جمله امام جمعه مشهد و دوستان ايشان، به عنوان دولت امام زمان معرفی می کنند؛ به عنوان مظهر بصيرت و مظهر رسيدن به آرمان های انقلاب معرفی کرده اند و امروز او و اطرافيانش را جريان انحرافی می خوانند؟ يعنی امام زمان کجاست که امروز پاسخگوی دولتی باشد که ديروز با امضای ايشان- به ادعای اين دوستان- برآمد و امروز منحرف شد؟ من فکر می کنم از تجربه های دور تاريخی اگر بگذريم و به تجربه های همين دوستان در همين سه دهه هم اگر نگاهی بياندازيم، به نفع و به سود آنهاست که امور متغيير، نظام های متغيير و رفتارهای متغيير سياسی و چهره های متغيير سياسی را به مقدسات منتسب نکنند، تا يک روزی شرمنده ادعاهای خودشان باشند. انتقادهای غير مستقيم روزهای گذشته حسين علايی، ریيس پيشين ستاد مشترک سپاه به همراه عماد افروغ موجب شد علی مطهری نماينده اصولگرای مجلس که خود، به خاطر مواضع اش زير تيغ انتقادات قرار دارد، از معترضان بخواهد که عميق تر بينديشند و به تعبير او «تعصب منفی» را که موجب کوردلی است از خود بزدايند. آقای مطهری تاکيد می کند که «راه حفظ نظام جمهوری اسلامی ، احترام به آزادی تفکر و بيان است.»
 


یک روز پس از تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه‌ی اروپا علیه ایران، استرالیا نیز اعلام کرد خرید نفت از ایران را تحریم می‌کند. کِوین راد، وزیر خارجه‌ی استرالیا که به بریتانیا سفر کرده است، امروز به خبرنگاران گفت: «تصمیمی که دیروز در مورد تحریم در بروکسل گرفته شد، ما هم در استرالیا دقیقا تصمیمی مشابه را متعهد می‌شویم».
 


کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت گزارشی تفضيلی درباره بيش از ۲۰۰۰ مورد نقض حقوق دانشجويان از فروردين سال ۱۳۸۸ تا شهريور ۱۳۹۰ تهيه کرده و آن را برای احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل فرستاده است. در اين گزارش به بازداشت دانشجويان، محروميت از تحصيل، موارد احضار به کميته های انضباطی، فشار بر تشکل های دانشجويی، تعطيلی نشريات و موارد ديگر نقض حقوق دانشجويان اشاره شده است. رادیو فردا در اين باره با عباس حکيم زاده، دبير سابق سياسی دفتر تحکيم وحدت گفت و گو کرده و ابتدا از او پرسيده يکی از مواردی که در اين گزارش به آن اشاره شده، بازداشت دانشجويان بوده. در اين مدت چند مورد بازداشت دانشجويان گزارش شده است؟  کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت گزارشی تفضيلی درباره بيش از ۲۰۰۰ مورد نقض حقوق دانشجويان از فروردين سال ۱۳۸۸ تا شهريور ۱۳۹۰ تهيه کرده و آن را برای احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل فرستاده است. در اين گزارش به بازداشت دانشجويان، محروميت از تحصيل، موارد احضار به کميته های انضباطی، فشار بر تشکل های دانشجويی، تعطيلی نشريات و موارد ديگر نقض حقوق دانشجويان اشاره شده است.   رادیو فردا  در اين باره با عباس حکيم زاده،   دبير سابق سياسی دفتر تحکيم وحدت گفت و گو کرده و ابتدا از او پرسيده يکی از مواردی که در اين گزارش به آن اشاره شده، بازداشت دانشجويان بوده است. در اين مدت چند  مورد بازداشت دانشجويان گزارش شده است؟ آنچه که در اين گزارش مستند شده است و در اخبار رسانه ها منتشر شده است، در طول دو سال و نيم گذشته شاهد  بيش از ۶۰۰ مورد بازداشت بوده ايم که در واقع فقط در حوزه دانشجويی اتفاق افتاده است.   شما هم می دانيد که بازداشت ها از بعد از انتخابات رياست جمهوری- خصوصا رئيس جمهوری دوره دهم- به حالت يک رويه ثابت درآمده است و ما هر روزه شاهد بازداشت دانشجويان هستيم.   در همه موارد هم بعد از بازداشت موقت آنها در بازداشتگاه ها، شاهد محاکمه آنها در دادگاه ها و صدور احکام سنگين برای بازداشت شدگان هستيم. بسياری از اين احکام سنگين به اجرا در می آيد ونتيجه آن هم اين است که الان تعداد زيادی از فعالين دانشجويی به خاطر احکامی که در دادگاه ها دريافت کرده اند هم اکنون در زندان ها به سر می برند.   بسياری از دانشجويانی که بازداشت نشده اند هم اکنون از تحصيل محروم شده اند، يا اينکه بعضا اخراج شده يا ستاره دار شده اند.   در مورد اين دانشجويان هم يک مقداری توضيح می دهيد؟ و آيا آماری از اين دانشجويان محروم از تحصيل وجود دارد؟   اين گزارش به بيش از ۵۰۰ مورد محروميت از تحصيل دانشجويان اشاره کرده است. ولی شما می دانيد که اين تعداد واقعی دانشجويان محروم از تحصيل خيلی بيشتر از موارد اشاره شده است.   چه تعداد بازداشت ها و چه تعداد محروميت ازتحصيل ها خيلی بيشتر از آمار اشاره شده در اين گزارش است. زيرا تلاش شده است که آمار ارائه شده در اين گزارش و  همه مواردی که به آن اشاره شده است، مستند به اخباری باشد که در رسانه ها درج شده است.   اما خوب می دانيد که بسياری از مواردی که اتفاق می افتد در رسانه ها به دلايل مختلف منتشر نمی شود. طبعا اين موارد در اين گزارش ذکر نشده است.   اما می دانيم که مواردی که واقعا اتفاق افتاده است تعدادشان خيلی بيشتر از اين موارد منتشر شده است. خصوصا موضوع محروميت از تحصيل که امروزه در دانشگاه ها خيلی رايج وشايع است.   به خاطر کوچکترين حرکتی برای دانشجويان و برای فعالين دانشجويی به راحتی حکم محروميت از تحصيل صادر می شود.   اين افراد يا از دانشگاه اخراج می شوند و يا اينکه در مقطع فوق ليسانس ويا در مقطع دکترا از ادامه تحصيل محروم می شوند.   اين آمار در سال های اخير بسيار گسترده شده است. خصوصا امسال در زمينه پذيريش دانشجوی دوره دکترا که يک تسويه گسترده صورت گرفت.   در همين راستا دانشجويانی که در کارنامه فعاليت هايشان ، عملکردی بود که مقداری بيم آن می رفت که ممکن است همراهی لازم با سيستم حاکم در آن فعاليت ها نداشته باشند، از ادامه تحصيل در مقطع دکترا محروم شدند. آقای حکيم زاده، در گزارش کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت به آقای احمدشهيد از روسای دانشگاه ها اسم برده شده است  که توسط دولت انتخاب می شوند و ابزار موثر سرکوب در دانشگاه های کشور هستند.  به رئيس دانشگاه اميرکبير و رئيس دانشگاه علامه طباطبايی اشاره شده است. مقداری از اين سرکوب دانشجويان توسط روسای دانشگاهها برايمان توضيح بدهيد لطفا.   يک بخشی از سرکوب ها توسط مسئولين دانشگاه ها انجام می شود. اين روسا منصوب وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که رئيس اين شورا در واقع رئيس جمهور است.   اما خوب. بسياری از سرکوب ها و بسياری از موارد نقض حقوق دانشجويی از طرف دولت و از طرف وزارت علوم و وزارت اطلاعات و يا ساير نهادهای امنيتی ديگر توصيه نمی شود.   ممکن است آنها دخالت زيادی در اين سرکوب ها نداشته باشند و يا اينکه اصرار زيادی برای اعمال آنها نداشته باشند.   بلکه بسياری از اين سرکوب ها توسط خود مسئولين دانشگاه ها برنامه ريزی و پيگيری می شود.   آنچه که مسلم است اين است که نبايد نقش اين افراد در سرکوب دانشجويان ناديده گرفته شود، چون هميشه آن نهادهايی که وظيفه اعمال اين سرکوب ها را دارند، نقششان ديده می شود و پررنگ است.   اما کسان ديگری که ممکن است حتی از نهادهای امنيتی موثرتر باشند و نقششان حتی در اين سرکوب ها جدی تر باشد، در زير نقاب هايی مثل شخصيت علمی و استادان دانشگاه و امثالهم ممکن است پنهان باشد. نقش کسانی مثل آقای دکتر رهايی، رئيس دانشگاه علامه اميرکبير، آقای شريعتی ، رئيس دانشگاه علامه ممکن است به روشنی برای ديگران آشکار نباشد.   در سرکوب های دانشجويی ممکن است نقش اين افراد از وزارت اطلاعات و حتی نهادهای امنيتی حتی پررنگ تر باشد.   به جاست که توجه هم افکار عمومی و هم نهادهای حقوق بشری که پيگير اين مسائل هستند، به اين مسئله جلب شود. تا آن پيگيری هايی که دارد انجام می شود، شکل موثرتری به خودش بگيرد.   چقدر اميدواريد که اين گزارشی که به آقای احمد شهيد تقديم شده است، نتيجه ای داشته باشد و وضعيت نقض حقوق دانشجويان در ايران را بهبود ببخشد ؟    تنها اميد ما و بقيه فعالان دانشجويی که در داخل کشور و در حال فعاليت هستند، يا فعالين دانشجويی که متاسفانه الان در زندانها به سر می برند مثل خانم بهاره هدايت، ضياء نبوی، مجيد دری، مجيد توکلی و ساير دوستان ديگر به اين است که فشار افکار عمومی بتواند در اين زمينه موثر واقع شود و از شدت نقض حقوق بشر در ايران مقداری بکاهد.  
 


يک افسر بازجوی نيروهای امنيتی اسرائيل که از هويت او تنها با عنوان «کاپيتان جرج» ياد شده است، از دولت این کشور به خاطر متهم شدن خود به «تجاوز با باتوم» به يک رهبر سازمان شيعه امل لبنان، درخواست يک ميليون و چهار صد دلار غرامت کرده است.يک افسر بازجوی نيروهای امنيتی اسرائيل که از هويت او تنها با عنوان «کاپيتان جرج» ياد شده است، از دولت این کشور به خاطر متهم شدن خود به «تجاوز با باتوم» به يک رهبر سازمان شيعه امل لبنان، درخواست يک ميليون و چهار صد دلار غرامت کرده است. «کاپيتان جرج» که افسر شباک، تشکيلات امنيتی اسرائيل بوده است، می گويد پس از آنکه از سوی مصطفی ديرانی، رهبر بارز سازمان لبنانی «امل» به تجاوز با باتوم متهم شد، کشور اسرائيل او را به حال خود رها نمود و از وی حمايت کافی نکرد. وکلای مدافع «کاپيتان جرج» روز يکشنبه با ارائه درخواست غرامت پنج ميليون «شکل» به دادگاه اسرائيل، گفتند موکل آنها پس از آنکه از سوی مصطفی ديرانی به اين اتهام مورد تعقيب قضايی قرار گرفت، اين افسر را اخراج کردند و او را از امکانات لازم قضايی برای دفاع از خود در برابر اتهام ياد شده، برخوردار نکردند و اين افسر پيشين منزوی شده و زندگی اش مختل گرديده است. ارتش و دولت اسرائيل معمولاً از افسران و نيروهای امنيتی و نظامی خود در پرونده هايی که در دادگاه هايی در خود اسرائيل يا اروپا عليه آنها به خاطر انجام وظيفه محاکمه شده اند، دفاع می کند و هزينه روند قضايی را پرداخت می کنند مگر آنکه فرد متهم، مرتکب خودسری شده و خارج از وظايف عمل کرده باشد. شيخ مصطفی ديرانی، معاون سازمان شيعه لبنانی «امل» در اواسط دهه نود ميلادی از سوی کماندوهای ارتش اسرائيل، شبانه در خانه خود در جنوب لبنان ربوده شد و به اسرائيل انتقال يافت تا رد پای رون آراد، کمک خلبان اسرائيلی، تعيين شود. رون آراد کمک خلبانی بود که هواپيمای حامل او در پاييز ۱۹۸۶ در جريان عمليات هوايی در جنوب لبنان سقوط  کرد. ارتش اسرائيل خلبان آن هواپيما را سريعاً نجات داد و مانع از اسير شدن او به دست نيروهای لبنانی گرديد اما رد پای رون آراد ناپديد شد. اسرائيل در سال های پس از اين جريان معتقد بود که رون آراد در اختيار مصطفی ديرانی، معاون سازمان «امل» بوده است. مقامات وقت اسرائيل تأييد کرده بودند که با آوردن ديرانی به اسرائيل، از او در مورد رون آراد سئوال شود و نيز از ديرانی به عنوان برگی در يک معامله احتمالی در برابر تحويل گرفتن رون آراد استفاده شود. عمليات ربودن ديرانی از جنوب لبنان در شب بيست و يکم ماه مه ۱۹۹۴ و زمانی که خانواده رون آراد و افکار عمومی اسرائيل، دولت اين کشور را برای تلاش جهت يافتن و آزاد کردن رون آراد زير فشار شديد گذاشته بودند، انجام شد. اما با پيچيده شدن ماجراها، ديرانی يک دهه در زندان اسرائيل باقی ماند و سرانجام حقوقدانان اسرائيلی مدافع حقوق بشر، خود، با ارائه شکايت به ديوان عدالت اسرائيل، در حالی که دولت و ارتش اسرائيل قاطعانه با آزاد کردن ديرانی مخالف بودند، موجب آزادی او را فراهم آوردند. نظر به حکم صادره از سوی ديوان عدالت اسرائيل، نيروهای امنيتی اين کشور ناچار شدند که مصطفی ديرانی را ده سال بعد، در ژانويه ۲۰۰۴، آزاد کرده و به لبنان برگردانند. اما مصطفی ديرانی با بازگشت به لبنان، با ارائه شکايت به یک دادگاه اسرائيلی از طريق وکلای اسرائيلی و خارجی، خواستار محاکمه «کاپيتان جرج» به عنوان يکی از بازجويان خود شد و او را به استفاده از باتوم در زمان يکی از بازجويی ها متهم کرد و درخواست غرامت کرد. مصطفی ديرانی اندکی پيش از بازگشت به لبنان، به خاطر تلاش هايی که حقوقدانان اسرائيلی مدافع وی انجام دادند، در برابر دادگاه عالی اسرائيل نيز شهادت داد که در زمان بازجويی ها با باتوم مورد شکنجه و توهين قرار گرفته و اين عمل، توسط «کاپيتان جرج» صورت گرفت و او را «شکنجه گری ساديستی» توصيف کرد. مصطفی ديرانی که به عنوان يک قهرمان در بازگشت به لبنان مورد استقبال قرار گرفت، از دادگاه اسرائيل به خاطر عمل «کاپيتان جرج» يک ميليون و سيصد هزار دلار درخواست غرامت کرد اما سرنوشت اين درخواست هنوز روشن نيست و تعهدی برای رسيدگی به آن داده نشد. در پی آزادی ديرانی، نيروهای امنيتی اسرائيل «کاپيتان جرج» را اخراج کردند و او می گويد که از آن زمان نتوانسته است کاری برای خود بيابد و زندگی اش شديداً مختل شده و در ميان افکار عمومی و کسانی که او را می شناسند، بی حرمت شده است. يک برنامه سياسی شبکه دوم تلويزيون اسرائيل اين هفته فيلمی را پخش کرد که مربوط  به يکی از بازجويی ها در سازمان شباک از مصطفی ديرانی بود و در آن، «کاپيتان جرج» در حالی ديده می شود که به آقای ديرانی می گويد اگر همکاری نکنی، بايد منتظر مسايلی باشد که شرمنده ات کند. در اين فيلم، صورت «کاپيتان جرج» چهارخانه شده است تا شناسايی نشود. در این فيلم، آقای ديرانی در حالی که لخت بوده و تنها شورت به پا دارد، روی نيمکتی در يک اتاق بازجويی نشسته است و دو بازجو در کنار او هستند و پس از لحظه ای، بازجويی ظاهراً برای آن روز تمام می شود و وی به بيرون از اتاق می رود. تيم وکلای مدافع «کاپيتان جرج» از انتشار اين فيلم و زمان پخش آن ابراز خشم کرده و روز يکشنبه در بيانيه ای اعلام کرد که بايد بررسی شود چرا عواملی در اين مقطع زمانی، خواهان انتشار اين فيلم با هدف ضربه زدن به «کاپيتان جرج» شده اند؟ درخواست غرامت يک ميليون و سيصد هزار دلاری مصطفی ديرانی از اسرائيل و درخواست دوم غرامت يک ميليون و چهار صد هزار دلاری «کاپيتان جرج» از اسرائيل، در حالی است که رد پای رون آراد هرگز پيدا نشده و برای اين ارزيابی ها که ديرانی، رون آراد را در برابر نيم ميليون دلار به جمهوری اسلامی ايران فروخته بود، سندی به دست نيامده است. دولت و ارتش اسرائيل در حال حاضر پرونده رون آراد را بسته اند. بنياد موسوم به «رون آراد برای آزادی زاده شد» در سال های اخير برای اطلاعاتی که سرنوشت رون آراد را قطعی کند، ده ميليون دلار جايزه تعيين کرده بود. اما ظاهراً پس از بدست نيامدن اطلاعاتی متقن، اين بنياد نيز به تازگی بسته شد.
 


دو روز پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد از گروه ناظران اتحادیه‌ی عرب در سوریه بیرون می‌رود، دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز به این تصمیم عربستان پیوستند. شورای همکاری خلیج فارس، شامل کشورهای بحرین، کویت، قطر، عمان، امارات متحده‌ی عربی و عربستان سعودی، امروز (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند ناظران خود را از گروه ناظران اتحادیه‌ی عرب در سوریه خارج می‌کنند. روز گذشته حکومت سوریه با پیشنهاد اتحادیه‌ی عرب مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد و واگذاری قدرت به معاونش مخالفت کرد.
 


عده‌ای از فعالان ملی – مذهبی در خارج از ایران در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد با انتقاد از وضعیت فعلی کشور که به گفته آنها «یکی از بحرانی‌ترین شرایط را می‌گذراند» اعلام کردند که در انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری شرکت نخواهند کرد.عده‌ای از فعالان ملی – مذهبی در خارج از ایران در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد با انتقاد از وضعیت فعلی کشور که به گفته آنها «یکی از بحرانی‌ترین شرایط را می‌گذراند» اعلام کردند که در انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری شرکت نخواهند کرد. این عده ضمن آن که راه حل شرایط بحرانی کشور را «انتخابات آزاد و سالم و موثر» دانسته‌اند اعلام کرده‌اند که چون شرایط حاکم بر کشور «استبدادی، انحصاری و فریب‌کاری سیاسی» است در انتخابات آتی مجلس شرکت نخواهند کرد. فعالان ملی – مذهبی خارج از ایران نخستین گروهی نیستند که انتخابات پیش روی مجلس در اسفندماه را «نمایشی» و «فریب‌کاری» دانسته و شرکت در آن را تحریم کرده‌اند. پیشتر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، جمعی از نمایندگان سابق مجلس ایران، جبهه مشارکت ایران اسلامی و عده‌ای از زندانیان سیاسی نیز اعلام کرده بودند که به دلیل «نمایشی» بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در آن شرکت نخواهند کرد. جمعی از نمایندگان ادوار مجلس ایران نیز که هم‌اکنون مقیم خارج هستند در بیانیه‌ای که دوم دی‌ماه منتشر شد اعلام کردند که به دلیل آن که «شرایط حداقلی» محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، فراهم نشده انتخابات آینده مجلس هیچ فایده‌ای برای مردم ایران ندارد.   مقصود آنها از «شرایط حداقلی» آقای خاتمی سه پیش‌شرطی است که او سال گذشته برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح کرد: «آزادی زندانيان سياسی، پای‌بندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» که به اذعان خود محمد خاتمی تاکنون مهیا نشده‌اند. در بیانیه ملی – مذهبی‌های خارج از ایران که امضای افرادی چون عبدالعلی بازرگان، رضا علیجانی، مرتضی کاظمیان و حسن یوسفی اشکوری را بر خود دارد شرکت در انتخابات آینده مجلس «بی‌اعتنایی به سرکوب‌های سالیان اخیر و خون‌های بناحق‌ریخته» توصیف شده است. این عده از ملی – مذهبی‌های خارج از کشور همچنین از فعالان سیاسی و مدنی داخل کشور خواسته‌اند «به جای سکوت و کناره‌گیری فعال... صدای اعتراض خود را به نمایش فریب‌کارانه انتخاباتی به گوش دیگران برسانند». دو صفت «نمایشی» و «فرمایشی» ترجیع‌بند تمام افراد و گروه‌هایی بوده است که تاکنون با شرکت در انتخابات پیش روی مجلس اعلام مخالفت کرده‌اند. در حالی که اکثریت اصلاح‌طلبان و مخالفان حکومت در ایران مخالفت خود را با شرکت در انتخابات آتی مجلس اعلام کرده‌اند، اصول‌گرایان منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد از جمله علی مطهری با مشکل رد صلاحیت از سوی وزارت کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، امروز در سخنرانی سالانه‌ی خود در کنگره به مسائل اقتصادی خواهد پرداخت. اوباما در سخنرانی خود، که قسمتی از آن منتشر شده، بر «اقتصادی که در خدمت همه باشد نه فقط تعدادی ثروتمند» تأکید خواهد کرد. نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما را متهم کرده‌اند سیاست‌هایی در پیش گرفته است که به اقتصاد آمریکا آسیب زده است.
 


در پی مطرح شدن مالیات‌دهی شماری از نامزدهای اولیه‌ی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، میت رامنی و نیوت گینگریچ اسناد پرداخت‌های مالیاتی خود را منتشر کردند. میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست، اسنادی منتشر کرده که نشان می‌دهد او در دو سال گذشته ۴۲ میلیون دلار درآمد داشته و بیش از شش میلیون دلار برای آن مالیات تعیین شده است. نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان، نیز اسنادی از پرداخت حدود یک میلیون دلار مالیات را در سال گذشته منتشر کرده است. میت رامنی، نیوت گینگریچ، ریک سنتوروم و ران پاول چهار نامزد جمهوری‌خواه هستند که در مرحله‌ی بعدی انتخابات درون‌حزبی، هفته‌ی آینده در ایالت فلوریدا با یکدیگر رقابت می‌کنند.
 


وزارت نفت ایران با «عجولانه» خواندن تحریم‌های جدید اتحادیه‌ی اروپا، اعلام کرد که « هیچ گونه نگرانی در خصوص جایگزینی فروش نفت ایران با مشتریان جدید وجود ندارد». به گزارش شانا، خبرگزاری وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای که این وزارت شب گذشته منتشر کرد گفته شده است که تنها ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران به اروپا صادر می‌شود و وزارت نفت «تمهیدات لازم را از مدت‌ها قبل اندیشیده» است. وزارت نفت ایران اقدام جدید اتحادیه‌ی اروپا را «استفاده‌ی ابزاری و غیرمتعارف از نفت در معادلات سیاسی حاکم بر جهان» خوانده و گفته است این اقدام بر کشورهای دیگر جهان نیز اثر خواهد گذاشت.
 


گزارش‌ها حاکی است که ایران «به دلیل پایین آمدن ارزش روپیه در سال گذشته» از هند درخواست کرده است تا بخشی از بدهی نفتی خود به جمهوری اسلامی را به یِن ژاپن پرداخت کند. پیشتر گفته می‌شد هند پیشنهاد داده است تا بدهی خود به ایران را به روپیه بپردازد.گزارش‌ها حاکی است که ایران از هند درخواست کرده است تا بخشی از بدهی نفتی خود به جمهوری اسلامی را به یِن ژاپن پرداخت کند. پیشتر گفته می‌شد هند پیشنهاد داده است تا بدهی خود به ایران را به روپیه بپردازد. خبرگزاری بلومبرگ سوم بهمن‌ماه به نقل از سه فرد آگاه گزارش کرد که در جریان دیدار هفته گذشته مقام‌های ایران و هند در تهران، دهلی‌نو پیشنهاد کرد تا بدهی خود به ايران در ازای واردات نفت از اين کشور را به روپيه بپردازد، اما تهران خواستار آن شد تا بخشی از این بدهی به یِن ژاپن پرداخت شود. این سه فرد آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود تأکید کرده‌اند که مقام‌های ایران به دلیل پایین آمدن ارزش روپیه در یک سال گذشته و احتمال بالای متضرر شدن ایران در این میان، چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ، روپیه هند در ۱۲ ماه گذشته رکود ۸.۹ درصدی داشته و این در حالی است که در همین مدت یِن ژاپن ۷.۴ درصد رشد کرده است. به گفته این افراد آگاه، در حال حاضر تصمیم خاصی در مورد این پیشنهاد ایران اتخاذ نشده و هند در حال بررسی چگونگی پرداخت بخشی از بدهی خود به یِن است. هند که پس از چین دومین خریدار عمده نفت از ایران است، در حال حاضر تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در پرداخت بدهی‌های عقب‌مانده خود به ایران با دشواری‌های بسیاری همراه است. هند هم‌اکنون بدهی‌های خود به ایران را از طریق بانک خلق ترکیه می‌پردازد، روالی که تحت تأثیر تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، با موانع و مشکلات بسیاری مواجه شده است. افراد آگاه ۲۰ دی‌ماه به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که بانک خلق ترکیه به دهلی‌نو گفته است که بیش از این نمی‌تواند در پرداخت بدهی‌های هند به ایران، نقش میانجی را ایفا کند. در حال حاضر در کنار پیشنهاد ایران مبنی بر دریافت بخشی از طلب خود از هند به یِن ژاپن، به گزارش بلومبرگ، هند در تلاش است که بخش دیگری از بدهی‌های نفتی خود به ایران را نیز از طریق روپیه پرداخت کند که به این منظور بانک مرکزی هند باید با باز کردن حساب بانکی برای شرکت ملی نفت ایران در بانک‌های هندی موافقت کند. در جریان مذاکرات ایران و هند بر سر نحوه پرداخت شدن بدهی‌های دهلی نو به تهران، افراد آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که جمهوری اسلامی از هند خواسته است تا در ازای بخشی دیگر از بدهی‌های نفتی خود، در بخش «زیرساخت‌های غیر استراتژیک» در ایران سرمایه‌گذاری کند. هند ۱۱ درصد از نیاز روزانه نفتی خود را که به گفته بلومبرگ بهای آن سالانه به ۹.۵ میلیارد دلار می‌رسد، از ایران خریداری می‌کند. دهلی نو در عین موافقت با تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه اتمی ایران، مخالفت خود را با سایر تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده و تأکید کرده است که قصد ندارد از میزان واردات نفت خود از ایران بکاهد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در چند وقت گذشته شرکت‌های نفتی هندی حتی بر میزان خرید نفتی خود از ایران افزوده‌اند. بلومبرگ توضیح داده است که در حال حاضر شرکت نفتی «منگالور»، بزرگ‌ترین متقاضی نفت ایران در هند، خرید نفت از ایران را ۲.۱ درصد افزایش داده است و این در حالی است که دو شرکت نفتی دیگر در هند نیز تقاضای نفت از ایران را ۲.۹ درصد و ۰.۷ درصد افزایش داده‌اند.
 


به نوشته شبکه خبری « سی ان ان » ارزش مالی شرکت « اپل » بيشتر از توليد ناخالص ملی کشورهايی نظير يونان، اطريش ، آرژانتين و يا آفريقای جنوبی است. سايت «سی ان ان » گزارش می دهد که در روزهای اخير ارزش مالی شرکت «اپل» در مقطع کوتاهی تمام رکوردهای قبلی را شکست و در بازار سهام از مرز ۴۰۰ ميليارد دلار عبور کرد. شرکت « اپل » از حدود دو سال پيش با ارزش ترين شرکت توليد فن آوری های جديد در سطح جهان بوده است.   در طول روز پنجشنبه گذشته، ارزش مالی شرکت « اپل » از ۴۰۰ ميليارد دلار عبور کرده و بهای سهام آن به گران ترين قيمت در تاريخ اين شرکت يعنی حدود ۴۳۰ دلار رسيد. ولی پس از مدتی بهای سهام اين شرکت کاهش يافت و در نتيجه ارزش مالی «اپل» در حدود ۴۰۰ ميليارد دلار تثبيت شد.   با اين همه هنوز هم ارزش مالی شرکت «اپل» در موقيت منحصر به فردی قرار دارد. تنها شرکت اقتصادی که در حال حاضر ارزش مالی آن بيشتر از «اپل» است شرکت نفتی آمريکايی « اگزون موبيل» به ارزش ۵۰۰ ميليارد دلار است. پس از «اپل»  شرکت «پترو چين» به ارزش ۲۷۰ ميليارد دلار و شرکت « مايکروسافت» به ارزش ۲۳۵ ميليارد دلار قرار دارند.   به نوشته شبکه خبری «سی ان ان» ارزش مالی شرکت «اپل» بيشتر از توليد ناخالص ملی کشورهايی نظير يونان، اطريش ، آرژانتين و يا آفريقای جنوبی است.   شرکت « اپل » هنوز هم يکی از شرکت های فن آوری جديدی است که به سرعت در حال رشد و گسترش اند. اين شرکت هفته آينده ميزان سودآوری خود طی سه ماه گذشته را اعلام خواهد کرد. کارشناسان پيش بينی می کنند که شرکت « اپل »  در اين گزارش اعلام کند که ميزان فروش آن در مقايسه با دوره مشابه در سال گذشته حدود ۴۵ درصد افزايش يافته است.   در بسياری از نظرسنجی ها شرکت «اپل » از نظر امنيت سرمايه گذاری و خريد سهام در صدر قرار دارد. يکی از عوامل بسيار موثر در افزايش چشمگير ارزش مالی شرکت « اپل » نوآوری های اين شرکت در عرصه توليد تلفن های موبايل هوشمند است. علاوه بر اين، عرضه « آی پد» که نسل جديدی از کامپيوترهای سيار را در اختيار علاقمندان قرار داده و برنامه ريزی های اين شرکت برای استفاده از سيستم های مجازی ذخيره سازی اطلاعات موسوم به « آی کلود»  ( iCloud  ) در اين زمينه نقش مهمی ايفا کرده است.   شبکه خبری سی ان ان در پايان گزارش خود می نويسد که رشد مالی « اپل » برای شرکتی که فقط ۳۵ سال از عمر آن می گذرد واقعا خارق العاده است. ارزش مالی اين شرکت ۱۰ سال پيش فقط ۱۰ ميليارد دلار بود.
 


به یاد یار مهربان، آمده‌ام که بگویم من هم از درگذشت ایرج گرگین – آقای گرگین – غمگینم و به سختی تکان خورده‌ام... و این ماتم سر آن ندارد که فروکش کند. با‌شناختی که از دو رویداد مشابه در زندگیم دارم، بر این باورم که بختک این غم، تا نفس باقی است، بر سرم سایه می‌اندازد.به یاد یار مهربان، آمده‌ام که بگویم من هم از درگذشت ایرج گرگین – آقای گرگین – غمگینم و به سختی تکان خورده‌ام... و این ماتم سر آن ندارد که فروکش کند. با‌شناختی که از دو رویداد مشابه در زندگیم دارم، بر این باورم که بختک این غم، تا نفس باقی است، بر سرم سایه می‌اندازد. دیروز با پیکرش خداحافظی کردم، اما هنوز باورم نمی‌شود، کسی که تا همین دو هفته پیش در بیمارستان، از برنامه‌های آینده می‌گفت، از میان ما رفته باشد.   ایرج گرگین – آقای گرگین – خود خوب می‌دانست که برایم اُسوه بود؛ از‌‌ همان ده سالگی که با صدایی مخملین و گوش نواز و برنامه‌هایی چشم نواز و آگاهی دهنده، میهمان هر روزه خانه‌مان بود. و بعد، در زمان حکمفرمایی قهر و یأس در آغاز دهه ۱۳۶۰ وقتی ناگهان جلوه‌ای از امید و آشتی را در مدت کوتاه اقامتم در لس‌آنجلس در رادیو امید یافتم. و بعد‌تر، وقتی ۲۲ سال پیش در دانشگاه برکلی در یک کنفرانس ایران‌شناسی درخواست گفت‌و‌گو با من را (که چند هفته‌ای بود کار داوطلبانه رادیویی را در مرکز امریکا آغاز کرده بودم) پذیرفت.‌‌ همان گفت‌و‌گویی که درباره رسانه‌های فارسی زبان در مهاجرت بود که سر آغاز یک همکاری ۱۰ ساله رادیویی از راه دور شد. تا آخر سر که هنگام دعوت دکتر استیون فیربنکس (رئیس و بنیانگذار رادیو آزادی) برای پیوستن به این نهاد، فقط پس از آنکه مطمئن شدم سردبیر آن ایرج گرگین – آقای گرگین – است، به عشق او و باور به حرفه‌ای بودن کار، ۱۳ سال پیش مقیم پراگ شدم.   ما کم و بیش کسانی را می‌شناسیم که قدر می‌دانیم یا نمی‌دانیم. اما تک و توک‌اند کسانی که، هر چه بیشتر می‌شناسیمشان، بیشتر قدرشان را می‌دانیم. حکایت ارزش ایرج گرگین – آقای گرگین – است که پس از همکاری روزانه در پراگ بیش از پیش برایم اشکار شد.   با آراستگی و پیراستگی، وقار و متانت، و کم‌گویی و گزیده‌گویی او قبلاً هم آشنا بودم. اما کار در تحریریه‌ای محترم که او در پراگ بنیان گذاشت، تجربه‌ای تازه بود. تحریریه‌ای که هر روز، با خوشرویی و جدیت توأمان سردبیر، در جلسه صبحگاهی آغاز می‌شد؛ به نوبت از یک سوی میز مستطیل شکل به سوی دیگر، به یکایک همکاران از کوچک تا بزرگ و از تازه کار تا مجرب، فرصت مساوی می‌داد برای مرور خبر‌ها، طرح پیشنهاد‌ها و نقد و بررسی. جلسه‌ای که اگر در آن خبری یا نکته‌ای از قلم افتاده بود، بدون خودنمایی، ایرج گرگین – آقای گرگین – آن را بر مجموعه پیشنهاد‌ها می‌افزود و آنان را تنها بر اساس اولویت خبری رده‌بندی می‌کرد.   تحریریه ایرج گرگین – آقای گرگین – محترم بود چون بنای گزینش و چیدن همکاران در کار گروهی تنها شایستگی، توانایی، قابلیت و صلاحیت بود و بس. انتخابش بر اساس معیار و ضوابط بود. مناسبات فردی را در این گونه گزینش‌ها دخالت نمی‌داد و بدون در نظر گرفتن روابط شخصی، کار خوب را تشویق و کار بد را گوشزد می‌کرد. هنوز از استودیو خارج نشده بودی، حضوراً یا تلفنی دست مریزاد می‌گفت – یا تذکر می‌داد. تحریریه ایرج گرگین – آقای گرگین – محترم بود چون همکاران عموماً حس می‌کردند احترامشان رعایت می‌شود، از بحث و تبادل نظر روزانه می‌آموزند و خرده گیریهای دیگر همکاران و به ویژه سردبیر، نگاه‌شان را صیقل می‌دهد. در این تحریریه به ندرت اتفاق می‌افتاد که کسی حرف همکاری را قطع کند یا در حرف او بپّرد.   تحریریه ایرج گرگین – آقای گرگین – محترم بود چون به شنونده احترام می‌گذاشت، مخاطب را به ارقام و آمار و چهارعمل اصلی فرو نمی‌کاست؛ اگر بنا بود مخرج مشترکی گرفته شود، به کوچک‌ترین مخرج مشترک قانع نبود و به بزرگ‌ترین آن می‌اندیشید. می‌گفت به جای این چیز‌ها باید به فکر رسانۀ خوب و رادیوی خوب بود و برنامه خوب مخاطبش را پیدا می‌کند. بر این باور بود که انبوه شنوندگان فرهیخته بزرگ و کوچک و جوان و پیر از ما انتظار دارند که جدی گرفته شوند.   نه عوامفریب بود نه فریفته عوام. می‌پنداشت که ارائه برنامه عامه‌پسند اهانت به آن شنوندگانی است که تازه به جمع مخاطبان پیوسته‌اند... حتی در پرت افتاده‌ترین روستا. از سوی دیگر، بر آن بود که نباید کار رادیو و رسانه را با فرهنگستان و کار واژه سازی اشتباه گرفت. از همین رو به کاربرد زبان معیار در نگارش، و صمیمیت در لحن بیان، اهمیت می‌داد.   در کنار صحت، دقت و سرعت، به گونه‌ای استثنایی بر رعایت تعادل و توازن و انصاف در گزارشگری تأکید داشت. تشویق‌مان می‌کرد که نظر خود را در گزارش، و حتی در پیش کشیدن پرسش، دخالت ندهیم. به ویژه وقتی برای نهادی کار می‌کنیم که با بودجه خارجی سر پا ایستاده است؛ چه مخاطبان در ایران ممکن است گفته گوینده، گزارشگر یا مجری را به حساب سیاست دولت این یا آن کشور دیگر بگذارند.   تحریریه محترم ایرج گرگین – آقای گرگین – بر آن بود که عمر خبر و رویدادهای روز کوتاه است اما مانا‌ترین و اثرگذار‌ترین بخش تولید رسانه‌ای برنامه‌های فرهنگی است. اعم از ادب، هنر، تاریخ – و همه این‌ها در جهانی که مرز‌ها در آن کمرنگ‌تر می‌شود.   هر کدام از صفات ستوده‌ای که در این مختصر بر زبان آمد، به تنهایی کافی است تا از یک روزنامه‌نگار چهره‌ای شاخص بسازد، اما جمیع این صفات به اضافه ابتکار او در روزهای پیش از انقلاب در ایجاد ارتباط مستقیم و متقابل مخاطبان و مسئولان در حد ممکن، و ایجاد فضای گفت‌و‌گو و نقد خالی از دشنام و اهانت در خارج، از ایرج گرگین – آقای گرگین – سردبیری استثنایی ساخته بود. همین مسئله ایرج گرگین – آقای گرگین – را با مشکل «آدم غیرعادی» بودن روبه‌رو کرده بود.   درک «آدم‌های غیر عادی» مثل ایرج گرگین – آقای گرگین – حتی برای آدم‌هایی با حسن نیت همیشه کار آسانی نیست. بگذریم از اینکه وجود و حضور و حیات آنان برای بسیاری اسباب دردسر و مایه حسادت است. به طوری که اگر به فرهیختگی‌اش نشد به سخت گیری‌اش ایراد می‌گیرند، اگرنه به میانه روی‌اش خرده می‌گیرند و اگر به آن هم نشد به سن و سالش بند می‌کنند. «آدم‌های غیر عادی» همیشه تبعیدی‌اند -- چه در وطن و چه در مهاجرت.   همین است که تک و توک آدم‌هایی مثل ایرج گرگین – آقای گرگین – تا زنده‌اند برخی برایشان پشت پا می‌گیرند و وقتی چشم از جهان فرو بستند می‌گویند قهرمان دوی با مانع بود. ایرج گرگین – آقای گرگین – اما از کنار این‌ها می‌گذشت، شوکران نامردمی‌ها را سر می‌کشید و بدون تلخکام شدن چشم به امید، آزادی و مخاطبانش در ایران می‌دوخت.   تحریریه ایرج گرگین – آقای گرگین – به این دلایل محترم بود.   ایرج گرگین – آقای گرگین – به این دلایل برایم اُسوه بود.   شنیدم که جایی گفته بود «مصدق مثل برادر کوچک من است». اگر راوی درست گفته باشد، این برادر در غم همه شما سهیم است. اگر راوی درست گفته باشد، امشب باغمی سنگین تنها از این شادمانم که می‌توانم خود را در غم خواهران و برادران دیگرش، ایران، آصفه، عاطفه، هوشنگ و جمشید شریک بدانم و همراه با مریم و سروآزاد مانند عضوی از خانواده با پسرش افشین و همسرش اعظم که (۱۳ سال پر بار را در کنارشان گذرانده‌ام) بگویم:   بیا سوته دلان گردهم آییم که حال سوته دل، دل سوته دانه --------------------------------------------------------------------- * متن گفتار – یکشنبه شب ۲ بهمن برابر با ۲۲ ژانویه   در گردهمایی یادبود ایرج گرگین در دانشگاه مریلند (واشینگتن)
 


صبح امروز(سه شنبه) بر اثر دو انفجار جداگانه در شهر شيعه نشين صدر بغداد دستكم ۱۰ نفر كشته و ۳۱ نفر زخمى شدند. بر اساس گزارش ها یکی از این انفجارها در نزدیکی محلی رخ داد که کارگران برای یافتن شغلی روزانه گرد هم می آمدند.
 


طی تظاهراتی چندین هزار نفری در تبت واقع در جنوب غربی چین ، تظاهرکنندگان خواستار آزادی بیشتر مذهبی و پایان فساد اداری در این منطقه شدند. در همین حال تظاهراتی كه در لوهو مركز استان سيچوان صورت گرفت به خشونت كشيده شد و تعداد كشته شدگان در گزارش هاى مختلف بين ۱ تا ۶ نفر متغير است. بر اساس گزارش ها در پی این تظاهرات تعداد زیادی از افراد پلیس به منطقه درگیری ها اعزام شده اند.
 


فرانسه، آلمان و بریتانیا قصد دارند برای متوقف ساختن کشتار مردم سوریه توسط رژیم بشار اسد بر فشارهای بین المللی علیه دولت دمشق بیافزایند. در همین راستا کشورهای اروپایی با هماهنگی شورای امنیت سازمان ملل از نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب خواسته اند خلاصه ای از تصمیمات این اتحادیه را دراختیار آنان قرار دهد تا بتوانند با اتخاذ تصمیمی جدی پیامی قوی به رژیم بشار اسد برسانند. پیشتر، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از بشار اسد خواسته بودند اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذارد، تا او برای تشکیل دولت وحدت ملی، با اپوزیسیون گفت و گو کند. اما سوریه این درخواست اتحادیه عرب را نپذیرفت.
 


رییس سازمان ثبت احوال كشور اعلام کرد شناسنامه ها تا دوماه دیگراز طریق پایگاه اطلاعات جمعیتی به صورت رایانه ای صادر می شود. به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی ، محمد ناظمی اردكانی روز دوشنبه گفت مكانیزه شدن صدور شناسنامه رایانه‌ای از جمله اقداماتی ست كه باعث جلوگیری از جعل  این سند هویتی می شود. ناظمی اردكانی افزود: زیرساخت های صدور كارت ملی هوشمند در حال اجراست و در شش ماهه اول سال آینده این زیر ساخت ها آماده می شود . رییس سازمان ثبت احوال كشور گفت: با فراهم شدن این زیر ساخت ها، در آینده، انتخابات نیز از طریق كارت هوشمند ملی صورت خواهد گرفت .
 


هواپیماهای جنگنده ارتش اسراییل در حملاتی شبانه به هدف هایی در نوار غزه هجوم بردند. بر اساس بیانیه ارتش اسراییل این حملات که در پاسخ به راکت پرانی ها از نوار غزه به خاک اسراییل صورت گرفته بود یک کارخانه اسلحه سازی و سه تونل زیر زمینی را که برای قاچاق اسلحه از آن ها استفاده می شد مورد هدف قرار داد. طى ماه جارى ميلادى دستكم ۷ راكت از نوار غزه به خاك اسرایيل پرتاب شد ولى گزارشى از خسارات ناشى از آن ها منتشر نشده است.
 


روزنامه روسی «کومرسان» در گزارشی از امضای قراردادی میان مسکو و دمشق برای فروش جت های جنگنده روسی خبر داد. به گزارش اين روزنامه روسى بر اساس اين معامله ۵۵۰ ميليون دلارى ، روسيه ۳۶ هواپيماى جنگنده « ياك ۱۳۰» به سوريه مى فروشد که  معمولا براى حمله به هدف های روى زمين مورد استفاده قرار می گیرد. ويكتوريا نولند سخنگوى وزارت خارجه آمريكا در واكنش به گزارش روزنامه «كومرسان» گفت اگر اين خبر صحت داشته باشد «مايه نگرانى» است. به گزارش سازمان ملل از هنگام آغاز ناآرامى ها در سوريه تا كنون دست كم ۵ هزار و ۴۰۰ نفر كشته شده اند.
 


دو نماینده مجلس ایران روز دوشنبه بار دیگر تهدید کردند که در صورت اخلال در فروش نفت، ایران تنگه هرمز را خواهد بست. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسماعیل کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه گفت اگر اخلالی در فروش نفت ایران انجام شود، قطعا تنگه هرمز بسته خواهد شد. در همین حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس، نیز «بستن تنگه هرمز در صورت تهدید» را «جزو حقوق ایرانیان» دانست. این اظهارات در حالی بیان می شود که وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفته‌بود ایران هرگز قصد بستن تنگه هرمز را ندارد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته