هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۲۶, دوشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 07/16/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



تنها ساعاتی پس از دیدار ژنرال طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر، با هیلاری کلینتون، طنطاوی اظهار داشت که ارتش اجازه نخواهد داد که یک گروه کنترل کشور را به دست گیرد.هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، با  ژنرال حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر دیدار کرد و از  نظامیان این کشور خواست از گذار مصر به دموکراسی حمایت کنند. با این حال تنها ساعاتی پس از  این دیدار، ژنرال طنطاوی گفت که نظامیان این کشور اجازه نخواهند داد، یک گروه کنترل مصر را به دست بگیرد. هیلاری کلینتون، که روز شنبه در بحبوحه اختلافات نظامیان و گروه اخوان‌الملسمین با محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر دیدار کرده بود روز یکشنبه با ژنرال طنطاوی نیز گفت‌وگو کرد. گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با ژنرال طنطاوی در روز یکشنبه بیش از یک ساعت به طول انجامید. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که طنطاوی و کلینتون درباره دوران انتقالی و مذاکرات محمد مرسی و  شورای عالی نیروهای مسلح مصر گفت‌وگو کردند. در ادامه این بیانیه گفته شده است که ژنرال طنطاوی به ضرورت کمک اقتصادی آمریکا به مصر اشاره کرده تا کشور به حال طبیعی بازگردد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اما تنها ساعاتی پس از این دیدار، ژنرال طنطاوی در سخنانی که لبه تیز آن متوجه گروه اخوان‌الملسمین است، گفت: «مصر سقوط نخواهد کرد. مصر برای همه مصری‌هاست و نه فقط برای یک گروه … نیروهای مسلح این اجازه را نخواهد داد.» پس از امضای پیمان کمپ دیوید،  مصر یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان کمک مالی از واشینگتن است که بخش عمده‌ای از آن هم صرف ارتش این کشور می‌شود. هیلاری کلینتون در سفر دور روزه خود به مصر بارها به ضرورت تمکین ارتش به انتخابات اشاره کرده و روز شنبه گفته بود که در دیدارش با ژنرال طنطاوی تاکید خواهد کرد که نقش ارتش باید به تامین امنیت ملی محدود شود. محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، پس به قدرت رسیدن در مقابل تصمیم ارتش ایستاد و دستور بازگشایی مجلس  منحل شده این کشور را صادر کرد.   این وضعیت دیری نپایید و  ارتش اراده خود را برای انحلال مجلس بار دیگر به رخ محمد مرسی  کشید. هیلاری کلینتون به این وضعیت نیز واکنش محتاطانه‌ای نشان داد و گفت: «روشن است که مصری‌ها در بحبوحه مذاکراتی پیچیده در مورد انتقال قدرت به سر می‌برند. و از جمله تشکیل مجلس، قانون اساسی جدید و اختیارات تام و تمام رئیس جمهور.» وزیر خارجه آمریکا گفت: «دموکراسی سخت است و به گفت‌وگو، مصالحه و سیاست واقع‌گرایانه نیازمند است.»
 


سازمان صليب سرخ جهانى، روز يكشنبه، وضعيت سوريه را «جنگ داخلى» اعلام كرد و از طرف‌هاى درگير خواست به اجراى قوانين بين‌المللى پاى‌بند باشند. به گزارش خبرگزارى رويترز، هشام حسن، يكى از مسئولان سازمان صليب سرخ همچنين خواستار آن شد كه با توجه به وضعيت سوريه، قوانين بين‌المللى حقوق بشر بر جنگ ميان نيروهاى دولتىِ اين كشور و مخالفان اجرا شود.  صليب سرخ جهانى حافظ اجراى مفاد كنوانسيون ژنو است كه قواعد جنگ را تعيين و مشخص مى‌كند، تا طرف‌هاى درگير به قوانين جنگ پاى‌بند باشند.
 


امارات متحده‌ى عربى روز يكشنبه صادرات نفت خام را از خط لوله‌ ۳۶۰ كيلومترى‌اش كه تنگه‌ى هرمز را دور مى‌زند آغاز كرد.  به گزارش خبر گزارى آسوشيتد پرس مقامات امارات گفته‌اند اولين محموله‌ى نفت خام را پس از شش ماه، آزمايشِ لوله‌ها، به پاكستان صادر كرده‌‌اند. امارات در تلاش است تا ظرفيت انتقال نفت خام از اين خط لوله را ‌ كه از ابوظبى به فجيره را متصل ميكند تا يك ميليون و هشتصد هزار بشكه در روز افزايش دهد. تنگه‌ى هرمز كه خليج‌فارس را به آب‌هاى آزاد وصل مى‌كند، از مهم‌ترين راه‌هاى صادرات نفت خام كشورهاى منطقه، به سراسر جهان است.  پيش از اين جمهورى اسلامى ايران تهديد كرده بود كه در صورت تحريم نفت ايران اين تنگه را مسدود خواهد كرد.
 


ماموران نیروی انتظامی حدود ۸۷ رستوران سنتی، چایخانه و قهوه خانه را عصر شنبه در منطقه فرحزاد تهران پلمب کرده و گفته‌اند این به دلیل «بدحجابی و ارائه قلیان به خانم‌ها» این مکان‌ها بسته شده‌اند.ماموران نیروی انتظامی حدود ۸۷ رستوران سنتی، چایخانه و قهوه خانه را عصر شنبه در منطقه فرحزاد تهران پلمب کرده و گفته‌اند این به دلیل «بدحجابی و ارائه قلیان به خانم‌ها» این مکان‌ها بسته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در اين طرح که ماموران پليس امنيت، پليس اماکن و پليس امنيت اخلاقی به صورت مشترک حضور داشتند، ضمن برخورد با قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی متخلف، افراد بدحجابی که در اين مکان‌ها حضور داشتند را نيز دستگير کردند. عليرضا محرابی، رييس پليس امنيت عمومی تهران بزرگ گفته است: «ماموران از بيش از ۱۰۰ رستوران سنتی و قهوه‌خانه در منطقه فرحزاد تهران بازديد کردند که از اين ميان ۸۷ رستوران سنتی و قهوه‌‌خانه دارای تخلف را پلمب کردند.» وی افزود: «اين واحدها به دليل رعايت نکردن شئونات اسلامی، ارائه قليان به بانوان و نداشتن پروانه فعاليت، پلمب شده و مالکان اين اماکن طی صورتجلسه‌ای به اماکن پليس تهران بزرگ معرفی شدند تا در صدد رفع مشکلات واحد صنفی خود برآيند.» آقای محرابی گفته است: «به رغم ابلاغيه‌های قبلی به مالکان قهوه‌خانه‌ها مبنی بر ممنوعيت ارائه قليان به بانوان، بديهی است که در صورت تخطی از موارد اعلام شده به مالکان اين واحدها نسبت به پلمب واحدهای متخلف اقدام خواهد شد.» کاظم ندافی، رييس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت پیشتر در گفت وگو با ایسنا گفته بود «صدور مجوز قليان‌سرا برای قهوه‌خانه‌های سنتی غيرقانونی است» ولی اشاره‌ای به ممنوعیت آن برای زنان نکرده بود. آقای ندافی در پاسخ به درخواست صدور مجوز قليان‌سرا برای قهوه‌خانه‌های سنتی گفته است: «از نظر وزارت بهداشت صدور چنين مجوزی از سوی هر مرجعی فاقد وجاهت قانونی بوده و با قوانين جاری کشور مغايرت دارد.» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته بود: «قهوه‌خانه‌هايی که از قبل مجوز فعاليت دارند، می‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند اما در حال حاضر هيچ گونه مجوز، پروانه کسب و اشتغال جديدی برای راه‌اندازی قهوه‌خانه‌های ستنی ارايه نمی‌شود.»
 


دبير اجرايى خانه‌ى كارگر بروجرد از اخراج ۴۰۰ كارگر كارخانه‌ى زاگرس خودرو خبر داد.  محمد گودرزى با اعلام اين خبر به خبرگزارى ايلنا گفت كارخانه زاگرس‌ خودرو كه در بروجرد قرار دارد به دليل قطع روابط كارى با كشور مالزى كه طرف قراردادِ اين واحد توليدى است به صورت نيمه‌تعطيل درآمده است.  به گفته‌ى آقاى گودرزى از مجموع ۵۰۰ كارگر اين كارخانه اكنون تنها۱۰۰ كارگر باقى مانده‌اند كه آنها را نيز فقط حضور و غياب مى‌كنند. زاگرس خودرو يكى از كارخانه‌هاى خودروسازى ايران است كه از سال ۱۳۷۵ در زمينه‌ى مونتاژ خودرو فعاليت دارد.
 


سازمان صلیب سرخ جهانی، روز یکشنبه، وضعیت سوریه را «جنگ داخلی» اعلام کرد و از طرف‌های درگیر خواست قوانین بین‌المللی در این مورد را به اجرا درآورند.سازمان صلیب سرخ جهانی، روز یکشنبه، وضعیت سوریه را «جنگ داخلی» اعلام کرد و از طرف‌های درگیر خواست قوانین بین‌المللی در این مورد را به اجرا درآورند. هشام حسن از مسئولان صلیب سرخ جهانی گفت که این سازمان تنش در سوریه را «جنگ داخلی» به شمار می‌آورد که به معنی ضرورت اجرای تمام قوانین حقوق بشری و بین المللی جنگ در این کشور است. صلیب سرخ جهانی حافظ اجرای مفاد کنوانسیون ژنو است که قواعد جنگ را تعیین می‌کند. بدین ترتیب این کمیسیون مرجعی است که مشخص می‌کند اعمال خشونت آمیز چه زمانی به جنگ مسلحانه تبدیل می‌شود. این اعلام به آن دلیل صورت می‌گیرد تا طرف‌های درگیر به قوانین جنگ پایبند باشند. صلیب سرخ پیشتر درگیری‌ها در سه منطقه حمص، حماه و ادلب را، به «جنگ داخلی» تشبیه کرده بود اما از اعلام وضعیت جنگ داخلی در سوریه پرهیز می‌کرد. هشام حسن سخنگوی آژانس بین المللی صلیب سرخ در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «در سوریه شاهد جنگ مسلحانه غیر بین‌المللی هستیم. جنگ به همه مناطق این کشور هنوز نرسیده اما اکنون تنش‌ها به سه منطقه‌ای که پیشتر ذکر شده، محصور نیست.» او در این باره افزود: «این به معنی آن نیست که دیگر مناطق سوریه از عملیات جنگی آسیب نمی‌بینند.»  اعلام این وضع به معنی آن است که افرادی را که دستور حمله به غیر نظامیان را دادند یا در چنین حملاتی شرکت کردند و اقدام به قتل، شکنجه یا تجاوز کردند، می‌توان به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد. صلیب سرخ تنها سازمانی است که نیروهای امداد به سوریه فرستاده و کمک‌های انسانی از جمله غذا و مواد پزشکی به برخی از نیازمندان این کشور رسانده است. برپایه اعلام این آژانس، تمام افرادی که در جنگ داخلی شرکت دارند، باید به قوانین بین المللی حقوق بشر، پایبند باشند. حسن در این باره افزود: «اکنون مهم آن است که قانون بین‌المللی حقوق بشر بر جنگ میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان اجرا شود، جنگی که اکنون در جای‌جای این کشور در حال رخ دادن است.» پیشتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفته بود که کشورش در جنگ به سر می‌برد. مخالفان مسلح بشار اسد را جدا شدگان از ارتش دولتی این کشور و شماری از داوطلبان تشکیل می‌دهند. آنها گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تاسیس کرده‌اند.
 


صادق خرازی، سفیر دولت خاتمی در فرانسه می‌گوید روسیه نمی‌تواند برای ایران یک متحد استراتژیک باشد و سیاستگذاران باید بدانند که اگر هم آمریکا به غنی‌سازی اورانیوم راضی شود مسکو با این کار موافق نخواهد بود.صادق خرازی، سفیر دولت خاتمی در فرانسه می‌گوید روسیه نمی‌تواند برای ایران یک متحد استراتژیک باشد و سیاستگذاران باید بدانند که اگر هم آمریکا به غنی‌سازی اورانیوم راضی شود مسکو با این کار موافق نخواهد بود. به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، مشاور رئیس جمهوری پیشین ایران، با اشاره به تاریخ روابط ایران و روسیه، اظهار داشت که این کشور در منطقه دارای  تضاد منافع  با ایران است و ضربه‌هایی که روسیه به ایران زده، از آمریکا بسیار بیشتر است. صادق خرازی که درنشست «روسیه جدید، روسیه پوتین» سخنرانی می‌کرد، به مناسبات  مسکو و واشینگتن پرداخت و گفت: «با این که روسیه صاحب تکنولوژی است اما ۸۵ درصد ناوگان هوایی روسیه را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هواپیماهای ایرباس و بویینگ تشکیل می‌دهند. ضمن این که تکنولوژی روز و نیاز مردم در روسیه به نوعی از طریق آمریکا تامین می‌شود.» سفیر پیشین ایران در فرانسه، با برشمردن دو هدف اصلی در سیاست خارجی روسیه گفت: «آنها به دنبال تضمین نقش عمده برای خود در نظام بین‌الملل هستند و در عین حال می‌خواهند قواعد هنجارهای بین‌المللی به منظور مهار قدرت مهارنشده آمریکا به ویژه در دوران بوش ارتقا یابد.» صادق خرازی با اشاره به تاریخ روابط ایران و روسیه گفت: «نوعی بی‌اعتمادی ملی در نهاد ایرانی‌ها نسبت به روسیه به دلیل گذشته و رفتار متناقض دوگانه در مسیر تاریخ وجود دارد. ضربه‌ای که در مسیر تاریخ از روس‌ها خورده‌ایم از آمریکایی‌ها نخورده‌ایم، اگرچه از آمریکایی‌ها بسیار دلخورتر هستیم.» وی افزود: «در بسیاری از مسائل وارد درگیری‌های جدی‌تری با آمریکایی‌ها شده‌‌ایم اما ذات مناسبات ایران و روسیه این گونه است که به هیچ وجه ما هیچ زمینه‌ای برای اتحاد استراتژیک بین ایران و روسیه نخواهیم داشت. روسیه نه می‌تواند چنین روابطی داشته باشد و نه می‌خواهد.» صادق خرازی متولیان سیاست خارجی در کشور را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: «دستگاه سیاست خارجی ما باید این نکته را به خوبی درک کند اگر برخی دوستان تصور می‌کنند مناسبات ایران و روسیه می‌تواند مناسبات مبتنی بر اتحاد استراتژیک باشد اصل این تفکر سالب به انتفاع موضوع است. ما می‌توانیم با روسیه همکاری استراتژیک داشته باشیم که البته مفهوم آن با اتحاد استراتژیک متفاوت است و باید آن را درک کنیم و بر آن دقت کنیم. نقاط اختلاف و افتراق ما بسیار زیاد است.» سفیر پیشین ایران در فرانسه سپس به موضوع هسته‌ای ایران و نقش روس‌ها پرداخت و گفت: «در مورد موضوع هسته‌‌ای ایران، رفتار روس‌ها بسیار تلخ‌تر و حتی تندتر از رفتار آمریکایی‌هاست. حتی اگر روزی مناسبات میان ما و آمریکایی‌ها از حالت فعلی خارج شود و به عادی‌سازی برسیم و ایران اتمی را با درصدی از غنی‌سازی بپذیرند روس‌ها آن را نخواهند پذیرفت؛ زیرا روس‌ها همسایه ایران هستند و در حریم ایران و منطقه واقع شده‌اند و اینها نکاتی است که روس‌ها اجازه نخواهند داد.» وی افزود: «روس‌ها پیش از هر کشوری در انعقاد و عقد قرارداد تحریم‌های بین‌المللی ایران نقش داشته‌اند، همان‌طور که در بحث مربوط به تحریم موشک‌ها و مسائل مربوط به نیروگاه بوشهر و تکنولوژی‌هایی که در مقاطعی به ایرانی‌ها فروختند و بعد آن را انکار کردند. اینها موضوعاتی است که در حافظه تاریخی مناسبات دو کشور وجود دارد.» به عقیده این دیپلمات پیشین وزارت خارجه  مناسبات ایران و روسیه زمانی به نقطه مطلوب می‌رسد که ایران بتواند مناسبات خود با غرب و آمریکا را تعریف کند.    صادق خرازی در این باره گفت: «همان‌طور که روس‌ها از کارت ایران در برابر غرب و آمریکا استفاده می‌کنند و با آن بازی می‌کنند ما هم به عنوان کشوری که دارای موقعیتی فراتر از مرزهای جغرافیای سیاسی هستیم و ایدئولوژی در سیاست خارجی خود داریم و موقعیت ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک داریم باید بدانیم که بخش عمده‌ای از بحث مناسبات ما با روسیه به مناسبات ما با غرب، دنیای اسلام و ایالات متحده آمریکا و نهضت‌های بیداری مربوط است.» تاکنون در شورای امنیت با رای ۵ قدرت صاحب وتو و از جمله روسیه چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسیده است. همه این قطعنامه‌ها خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم هستند. روسیه همچنین به رغم عقد قرارداد، از تحویل سامانه پدافندی اس ۳۰۰ به ایران خودداری کرد و نیروگاه اتمی بوشهر را نیز همچنان به خطوط سراسری ایران متصل نکرده است.
 


حزب راست افراطى فرانسه موسوم به جبهه‌ى ملى روز يكشنبه از تنظيم شكايتى عليه «مدونا»،‌ خواننده‌ى مشهور آمريكايى خبر داد. به گزارش خبرگزارى فرانسه؛ جبهه‌ى ملى فرانسه اعلام كرد به دليل پخش يك ويدئو در كنسرت اخير خانم مدونا در پاريس از او شكايت مى‌كند.  به گفته‌ى اين حزب؛ در اين ويدئو، تصوير مارين لوپن، رهبر حزب راست افراطى فرانسه با نقش صليب شكسته نازى‌ها بر پيشانى‌اش نشان داده شده است.  مارين لوپن كه رهبرى حزب راست‌ افراطى فرانسه را پس از پدرش، به دست آورده، براى از بين بردن تصوير نژادپرستانه‌اى كه از اين حزب در فرانسه وجود دارد تلاش مى‌كند.
 


رييس پليس امنيت پايتخت از پلمپ ۸۷ رستوران سنتى و قهوه‌خانه در منطقه‌ى فرحزاد تهران به خاطر ارائه‌ى قليان به زنان و آنچه «رعايت نكردن شئونات اسلامى» اعلام شده؛ خبر داد.  به گزارش خبرگزارى ايسنا؛ عليرضا محرابى همچنين از دستگيرى برخى مشتريان اين قهوه‌خانه‌ها كه از آنها با عنوان «بدحجاب» نام برده خبر داده و به خبرگزارى ايسنا گفته است اين اقدامات در راستاى اجراى طرح امنيت "محله‌‌محور" و به درخواست شهروندان تهرانى صورت گرفته است.  پليس پايتخت اعلام كرده است كه به‌زودى اين طرح را در مناطق ديگر تهران هم اجرا خواهد كرد.
 


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران می‌گوید، دشمنان سعی دارند گرانی‌ها و ناکارآمدی‌ها در کشور را به گردن رهبر جمهوری اسلامی بیاندازند.حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران می‌گوید، دشمنان سعی دارند گرانی‌ها و ناکارآمدی‌ها در کشور را به گردن رهبر جمهوری اسلامی بیاندازند. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گفت: «دشمن نقشه دارد همه مشکلات از قبيل گرانی و معضلات جزیی را به گردن رهبر انقلاب بیاندازد و آنها به دنبال تقدس‌زدایی از رهبر جمهوری اسلامی هستند.» به گزارش خبرگزاری فارس، آقای مصلحی با اشاره به «تلاش دشمن برای اعتبار زدایی از رهبری» گفته است: «سرويس‌های اطلاعاتی صهيونيستی و غربی در جلسات بررسی شکست خود در فتنه اين مسئله را دريافته‌اند که با حضور ولی فقيه، هيچ ناآرامی خاصی در ايران به وجود نخواهد آمد بنابراين پروژه‌ای دو وجهی را برای اعتبارزدايی از رهبری طراحی کرده‌اند.» وی گفته است: «متاسفانه برخی افراد در داخل کشور با راهبردهای دشمنان در اين خصوص همراهی می‌کنند و نگاه به برخی همراهان فتنه در ماه‌های اخير نشان می‌دهد که اين افراد هنوز به برخی لايه‌های فتنه که مورد تاکيد رهبری بود نرسيده‌اند.» آقای مصلحی در مراسمی در سالن همايش‌های دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم گفته است: «همه دشمنان در اين زمينه وحدت نظر داشته و برنامه‌ای عجيب ميان تمام آنها وجود دارد به طوری که ارائه تصويری یأس آلود و اسفبار از وضعيت سياسی و اجتماعی ايران با استفاده از برخی مشکلات اقتصادی در دستور کار قرار دارد.»  این اظهارات در حالی است که به دلیل تحریم‌ها و نیز سیاست‌‌های اقتصادی دولت و از جمله هدفمند کردن یارانه‌ها بهای کالاهای اساسی و اقلام خوراکی با جهش همراه بوده، به طوری که شماری از مسئولان نیز از این وضع انتقاد کرده‌اند.   برای نمونه روز شنبه، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، از پخش تصاویر خوردن مرغ در تلویزیون انتقاد کرده و گفته بود: «در فیلم‌ها خوردن مرغ را نشان می‌دهند در صورتی که فردی شاید نتواند آن را بخرد؛ فیلم‌ها امروز ویترین جامعه هستند و برخی افراد با دیدن این فاصله طبقاتی می‌گویند که خودمان چاقو دست می‌گیریم و حقمان را از این پولدارها خواهیم گرفت. صدا و سیما امروز ویترین نشان دادن همه امور در دسترس نیست.» وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است: «ناکارآمد نشان دادن سيستم مديريت اجتماعی جمهوری اسلامی، انعکاس يک طرفه و نشان دادن کاستی‌ها به طوری که قرار نيست هيچ گشايشی حاصل شود و نيز تلاش برای ايجاد شکاف ميان اقشار مختلف جامعه به ويژه نخبگان و مسئولان نظام در کنار ترسيم چشم‌اندازی بسيار تيره از وضعيت کشور از نقشه‌های دشمنان محسوب می‌شود.» شماری زیادی از گزارش هایی که از وضعیت اقتصاد و بحران‌های موجود در ایران منتشر می‌شود، از سوی مجاری رسمی و رسانه ‌ی در ایران است. برای مثال، انجمن خودروسازان ايران در گزارشی اعلام کرده است که توليد خودرو در ايران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته و به رقم ۲۴۱ هزار و ۵۴۸ دستگاه رسيده است. در ماه های اخیر و با افزایش تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، مشکلات زیادی در بخش های اقتصادی ایران، به ویژه اقتصاد دولتی شکل گرفته است. وزير اطلاعات گفته است: «دشمنان تلاش می‌کنند ميان ملت و نظام جدايی ايجاد کنند و با تمرکز بر ارسال گزارش‌ها و مستندسازی‌های دروغين اين نقشه‌ها را دنبال می‌کنند.»    به تازگی محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به رسانه‌ها درباره پرداختن به اثرات تحریم‌ها هشدار داده بود. وزیر اطلاعات در ادامه با اشاره به نظرسنجی کنترل نشده يک سايت در مورد نظر مردم ايران در خصوص مسائل هسته‌ای گفت: «در آن هنگام بی بی سی تمام افراد خود را به منظور شرکت در اين نظرسنجی و اعلام نظر مخالف فراخواند تا نتيجه دلخواه خود را رقم بزند.» اشاره آقای مصلحی، به نظرسنجی شبکه خبر از کاربران بود که پرسیده بود: «کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب بر ضد ایران ترجیح می‌دهید؟»  در حالی که وزیر اطلاعات ایران می‌گوید این نظر سنجی واقعی بوده ، خبرگزاری فارس در گزارشی مفصل گفته بود که سایت شبکه خبر در آن روز هک شده و این نظر سنجی در آن قرار گرفته بود. بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرخواهی اینترنتی شبکه خبر خواستار «چشم‌پوشی از غنی‌سازی در مقابل لغو تدریجی تحریم‌ها» شدند و تنها ۱۸ درصد از آنها از «مقاومت در برابر تحریم‌های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته‌ای» ایران حمایت کردند. این نظرسنجی ساعاتی بعد به شکلی دیگر تغییر یافت و بعد هم از روی سایت شبکه خبر حذف شد. آقای مصلحی گفته است: «من با افتخار اعلام می‌کنم که دستگاه اطلاعاتی ايران از چنان قدرتی برخوردار است که حتی سرويس‌های امنيتی روسيه از ما راهکار می‌خواهند.»
 


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه از آمادگی تهران برای گفت و گو با مخالفان بشار اسد خبر داد و افزود که «امید فراوانی» برای برون‌رفت از بحران سوریه وجود دارد.علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه- ۲۵ تیرماه- از آمادگی تهران برای گفت و گو با مخالفان بشار اسد خبر داد و افزود که «امید فراوانی» برای برون‌رفت از بحران سوریه وجود دارد. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آقای صالحی که در حاشیه یک مراسم معارفه سخن می‌گفت اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که با معارضه [اپوزیسیون] سوریه نشستی داشته باشد و معارضان را به ایران دعوت کند و ما این آمادگی را داریم که شرایط لازم را برای گفت‌وگوی بین معارضه و دولت سوریه فراهم و تسهیل کنیم.» جمهوری اسلامی ایران در درگیری پیش‌آمده میان حکومت سوریه و مخالفان آن، همواره جانب بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، را گرفته است و اعلام آمادگی برای دعوت از مخالفان اسد به ایران اقدامی کم سابقه به شمار می رود. اعلام آمادگی تهران برای گفت‌وگو با مخالفان رژیم سوریه در حالی صورت می گیرد که کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه اعلام کرد که ایالات متحده نقش مثبتی برای ایران در حل بحران سوریه قائل نیست. این واکنش آمریکا در پاسخ به تاکید کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل، صورت می گیرد که خواستار مشارکت ایران در کمک به حل و فصل بحران سوریه شده بود. به دنبال برگزاری نشست ژنو درباره سوریه که ایران و عربستان سعودی به آن دعوت نشدند، کوفی عنان که بارها بر اهمیت حضور ایران در تلاش‌های مربوط به حل بحران سوریه تأکید کرده است، به ایران سفر کرد که در پایان این دیدار گفت که ایران با طرح شش ماده‌ای صلح وی موافقت کرده است. علی‌اکبر صالحی در سخنان روز یکشنبه خود با اشاره به دیدگاه‌های کوفی عنان در ارتباط با حل و فصل بحران سوریه گفت: «آقای کوفی عنان تاکنون با بی‌طرفی و عادلانه با این موضوع برخورد کرده و این موجب شده‌است که برخی کشورهای منطقه از این بابت ابراز نگرانی کنند که این جای تاسف دارد.» وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: «در این راستا معتقدیم که موضوع سوریه باید به صورت سوری-سوری حل شود و هیچ چیزی از بیرون تحمیل نشود و هیچ حکومتی نباید از بیرون تحمیل شود و ما این را به طور کامل رد نمی‌کنیم و امیدواریم با همکاری بین ایران و سازمان ملل و برخی کشورهای منطقه این همکاری وسیع‌تر شود و در جهت حل مشکل سوریه قدم موثری برداشته شود.» علی‌اکبر صالحی اضافه کرد: «در سوریه موضوع دارای حساسیت بسیاری است که اگر خدای نکرده اقدام درستی درباره سوریه صورت نگیرد کل منطقه به هم می‌خورد.» قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا هم‌اینک خواستار فشار بیشتر بر حکومت بشار اسد و افزودن تحریم‌ها علیه رژیم او هستند اما روسیه اعلام کرده‌است که قطعنامه‌های مربوط به افزایش این فشارها را وتو می‌کند. به گفته فعالان حقوق بشر، در بحران ۱۶ ماهه سوریه تاکنون بیش از ۱۷ هزار تن کشته شده‌اند، اگرچه به دلیل حضور نداشتن رسانه‌ها و سازمان‌های مستقل بین‌المللی در سوریه، تأیید یا تکذیب این ارقام ممکن نیست. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی روز یک‌شنبه گفت که از دیدگاه این کمیته، بحران سوریه هم‌اینک تبدیل به یک «جنگ داخلی تمام‌عیار» شده‌است. گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب از روز دوشنبه ۱۲ تیرماه برای نشستی دوروزه در قاهره گرد هم آمدند تا راه حلی برای بحران سوریه بیابند اما «کمیسیون عمومی انقلاب سوریه»  که متشکل از ۴۴ گروه اپوزیسیون سوری است اعلام کرد که به دلیل «اختلافات» سیاسی، از ادامه شرکت در این نشست خودداری کرده‌است.
 


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به خبرگزاری ها گفته است که جمهوری اسلامی آماده است با «معرضان سوریه نشستی داشته باشد تا شرايط گفتگو بين آنها و دولت سوريه را فراهم کند.» او افزوده که جمهوری اسلامی معتقد است مسئله سوریه باید به دست خود سوری ها حل شود.  امریکا و مخالفان بشاراسد تاکنون با حضورایران در نشست های مربوط به سوریه مخالفت کرده اند.
 


سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از قول همسر محمد صدیق کبودوندگزارش داده که آقای کبودوند از شنبه شب اعتصاب غذای خشک کرده است. خانم کبودوند شرایط جسمی و روحی همسرش را بسیار خطرناک توصیف کرده است. محمد صدیق کبودوند از دهم تیرماه سال 86 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان بازداشت شد و به دهسال زندان محکوم شده است.
 


رييس اداره اجتماعی حوزه پيشگيری قوه قضاييه ايران گفته است که آمار نزاع های اجتماعی عمدی در جامعه از دو سال پيش افزايش يافته است و «در جامعه ای زندگی می کنيم که احساس ناکامی اجتماعی شديدی در آن وجود دارد».رييس اداره اجتماعی حوزه پيشگيری قوه قضاييه ايران گفته است که آمار نزاع های اجتماعی عمدی در جامعه از دو سال پيش افزايش يافته است و «در جامعه ای زندگی می کنيم که احساس ناکامی اجتماعی شديدی در آن وجود دارد». جعفر بای در گفت و گو با سايت «خبرآنلاين» گفته است: «بررسی ما در قوه قضاييه نشان می دهد که آمار نزاع های خيابانی عمدی از دو سال پيش افزايش داشته است. قبلا اين نسبت، ۳۰ به ۷۰ بود اما از دو سال پيش درصد نزاع خيابانی عمد به غير عمد، ۷۰ به ۳۰ شده است». اين مسوول قضايی جمهوری اسلامی ايران در خصوص دلايل بروز اين بحران گفته که «شرايط اجتماعی مختلف مانند بيکاری، نبود شادی و نشاط، تورم و گرانی، خبرهای نگران کننده و برخوردهای نامناسب در خيابان باعث می شود که آمار خشونت و نزاع های خيابانی بالا برود». سايت «خبرآنلاين» در مصاحبه با رييس اداره اجتماعی حوزه پيشگيری قوه قضاييه با ارائه آمار ۱۱ ماهه اين نهاد تا پايان بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده است که در اين دوره ۵۶۷ هزار و ۳۱۵ پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع شده است. آقای جعفر بای راهکار حل مشکلات نزاع خيابانی را «ثبات در روند اقتصادی» عنوان کرده و گفته است: «تا زمانی که مردم احساس امنيت نکند، قيمت ها ثانيه ای در حال تغيير و بيکاری زياد باشد، اين فضا وجود دارد به خصوص اگر برخورد قهرآميز در کنار همه اين مشکلات وجود داشته باشد». به گفته وی، «برخورد قهرآميز و تنگ تر کردن فضا جز ملتهب کردن شرايط، کاری نمی تواند انجام دهد». اظهارات اين مقام مسوول در قوه قضاييه در حالی منتشر می شود که نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که «برای تامين امنيت اجتماعی و با هدف شناسايی خلاء های موجود انتظامی و مناطق جرم خيز و ناامن در استان های کشور» طرحی را با عنوان «بازآمايش» به اجرا در آورده است. احمدرضا رادان، جانشين فرماندهی انتظامی کشور، روز ۲۵ تيرماه در حاشيه مراسم توديع و معارفه فرمانده نيروی انتظامی خراسان جنوبی به خبرنگاران گفت: «اجرای طرح بازآمايش فقط در هفت استان کشور اجرا نشده است و پيش بينی می شود اجرای آن تا پايان برنامه پنجم توسعه به پايان برسد.» اين نيرو در دوره های مختلف به دليل کند عمل کردن در زمينه برخورد با جرايم اجتماعی هدف انتقادهای گسترده ای قرار گرفته است که يکی از پر سر و صداترين اين موارد، بروز درگيری در ميدان کاج تهران در ششم آبان ۱۳۸۹ بود که باعث کشته شدن جوانی به نام «يعقوبعلی جعفری» شد. در اين درگيری قاتل با ضربات متعدد چاقو اين جوان را به شدت زخمی کرد ولی به رغم حضور دو مامور پليس در صحنه آنها هيچ اقدامی برای متوقف کردن اين درگيری و کمک به فرد مجروح انجام ندادند. گزارش رسانه های ايران حاکی است که ۲۰ دقيقه طول کشيد تا قاتل در صحنه قتل توسط ماموران نيروی انتظامی بازداشت شود و اين جوان زخمی ۴۵ دقيقه بعد از حادثه به بيمارستان منتقل شد ولی اقدامات پزشکی باعث نجات وی از مرگ نشد. سايت «خبرآنلاين» به نقل از پزشکی قانونی اعلام کرده است که نزاع در استان های بوشهر، خوزستان، سيستان و بلوچستان، قم، کرمان، و مرکزی رو به افزايش بوده است. رييس اداره اجتماعی حوزه پيشگيری قوه قضاييه با تاييد اين نظر گفته است که «ما در استان های جنوبی هنوز شاهد دعواهای قبيله ای و قتل های ناموسی هستيم». جعفر بای افزوده است: «ما در جامعه ای زندگی می کنيم که احساس ناکامی شديدی در آن وجود دارد...فرصت مناسب رشد و ترقی برای جوانان وجود ندارد و افراد احساس تبعيض و محروميت می کنند.» وی از دستگاه های «متولی پيشگيری اجتماعی» انتقاد کرده است که «برنامه و هدفی برای قانونمند شدن ندارند» و افزوده است: «هر کسی دارد کار خودش را می کند در صورتی که اين کار مستلزم برنامه جامعه و فرادستی است».
 


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران روز یکشنبه گفت «از جمله نقشه های دشمن، انتساب همه مشکلات، از قبیل گرانی و معضلات ِ جزئی به رهبرانقلاب است.» به گزارش خبرگزاری های ایران، حیدر مصلحی در «همايش اعزام مبلغين ويژه ماه رمضان» درقم، همچنین گفت که دشمنان با تهیه فیلم ها و خبرهای زیادی کوشیده اند از رهبری، تقدس زدایی کنند و با استفاده از برخی از مشکلات ِ اقتصادی و سیاه نمایی، با دامن زدن به نارضایتی اجتماعی، جوانان را برای اغتشاشات خیابانی آموزش دهند.
 


فدراسیون جهانی وزنه‌برداری فهرست کامل وزنه‌برداران شرکت‌کننده در المپیک لندن را منتشر کرد.فدراسيون جهانی وزنه برداری فهرست کامل وزنه برداران شرکت کننده در المپيک لندن را منتشر کرد. در اين فهرست که موسوم به (Final Entry List) است، رکوردهای ورودی وزنه بردارها نيز اعلام شده. اما رکوردهای استارت ليست رقابت ها زمانی اعلام خواهد شد سرمربيان و سرپرستان تيم ها در کنگره مسابقات که دو شب قبل از آغاز مسابقات برپا می شود شرکت کنند. حدنصاب های نهايی، تقريباً معادل وزنه هايی است که وزنه بردارها در محل مسابقات نيز درخواست می کنند و رکوردهايی حول و حوش استارت ليست اعلام شده را به جا می گذارند. البته وزنه برداران چينی به ارائه رکوردهای غير دقيق شهره هستند و اغلب، ده ها کيلو زير رکوردهای واقعی شان را ارائه کرده اند. اما چون در وزن هايی که ايران حضور دارد چينی ها مدعی نيستند، ضريب خطای کمتری در ليست ورودی ارائه شده وجود دارد. گرچه همواره احتمال بروز حادثه ها و شگفتی های پيش بينی نشده نيز هست. خصوصاً در مسابقات المپيک که تاريخش سرشار از اتفاقات غير مترقبه بوده. با اين حال در رقابت های وزنه برداری، استارت ليست هر مسابقه ای بيانگر سيمای کلی آن دوره از مسابقات است. رقابت‌های وزنه برداری المپيک ۲۰۱۲ لندن، يک روز پس از مراسم افتتاحيه آغاز می شود. سهراب مرادی و کيانوش رستمی به عنوان نخستين وزنه برداران ايرانی، روز جمعه سيزدهم مرداد، سوم آگوست در دسته ۸۵ کيلوگرم روی تخته می‌روند. اگر نتايج پايانی المپيک لندن مشابه همين فهرست باشد، وزنه برداری ايران با دو طلا، دو نقره و يک برنز، بهترين نتايج خود در تاريخ المپيک ها را رقم خواهد زد. دو طلا، دو نقره و يک برنز برای ايران؟ در دسته ۸۵ کيلوگرم اين فهرست، کيانوش رستمی و سهراب مرادی از ايران  با رکوردهای ورودی ۳۹۵  و ۳۹۰ کيلوگرم، در فهرست بيست و چهار نفره در رده های اول و دوم قرار گرفته اند. در اين وزن ايوان استويتسوف از آذربايجان و آندره ريباکوف از بلاروس (رکوردارد يکضرب و مجموع جهان)، حدنصابی معادل سهراب مرادی رو اعلام کرده اند. آپتی آخادوف از روسيه، آدريان ادوارد زيلينسکی از لهستان و ايوان مارکوف از بلغارستان در رده های بعدی هستند و از ديگر مدعيان کسب مدال به شمار می روند. در دسته ۹۴ کيلوگرم، سعيد محمدپور جوانترين وزنه بردار اعزامی ايران،  با رکورد ورودی ۴۰۵ کيلوگرم به اتفاق دو وزنه بردار ديگر در رده سوم قرار دارد. آنتونی سيريچيو قهرمان اروپا از مقدونيه و ايلين ايليا قهرمان جهان از قزاقستان که به ترتيب با رکوردهای ورودی ۴۱۰ و ۴۰۹ کيلوگرم به لندن خواهند رفت. انتقام زايروف از آذربايجان، کيم مين جائه از کره جنوبی، آرتم ايوانف از اوکراين، از ديگر مدعيان دسته ۹۴ کيلوگرم هستند که رکوردهای ورودی همگی آنها بين ۴۰۰ تا ۴۰۵ کيلوگرم است. نواب نصيرشلال نيز در فهرست دسته ۱۰۵ کيلوگرم، با رکورد ورودی ۴۲۱ کيلوگرم در مکان چهارم است. در اين وزن مارچين دوله گا از لهستان با رکورد ۴۳۰ کيلوگرم بالاتر از سايرين قرار دارد. الکسی توروختی از اوکراين و گيا ماچاواريانی از گرجستان با رکورد ورودی ۴۲۵ کيلوگرم، ديگر وزنه بردارانی هستند که نامشان بالاتر از نماينده ايران قرار دارد. البته در اين وزن مدعيان سرشناس ديگری مثل آندری آرام نائو، رکورددار المپيک و جهان نيز حضور دارد. همنيطور دو وزنه بردار قدرتمند روسيه يعنی حاجی مراد آکائف و ديميتری کولوکوف که در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ پاريس قهرمان و نايب قهرمان شدند. آن ها در استارت ليست، بعد از نماينده ايران قرار دارند. وزن آخر در انحصار ايران در دسته فوق سنگين هم دو وزنه بردار ايرانی صدرنشين فهرست آغازين مسابقات هستند. در جمع ۲۱ وزنه بردار دسته ۱۰۵+ کيلوگرم المپيک لندن، بهداد سليمی قهرمان دو سال اخير جهان با رکورد ورودی ۴۵۵  کيلوگرم در جايگاه نخست است. سجاد انوشيروانی هم با ۴۵۰ کيلوگرم در رده دوم قرار دارد. آرتم اوداچين و ايگور شيمچکو از اکراين، روسلان آلبگوف از روسيه،  وليچکو چولاکوف از آذربايجان، سانگ گان جئون از کره جنوبی، ايراکلی تورمانديز از گرجستان در رده های بعدی هستند. جالب آن که ماتياس اشتاينر قهرمان المپيک پکن از آلمان با ۴۳۰ کيلوگرم در رده نهم قرار دارد و او هم برای غافلگير کردن حريفان، ميزان واقعی توان خود را به اين فهرست ارائه نکرده است. صدرنشينان ليست منتشر شده در ساير اوزان به شرح زير هستند. ۵۶ کيلو: لی کوک تران (ويتنام) ۲۹۲ کيلوگرم در اين وزن نماينده چين که شانس اصلی قهرمانی است، رکوردی را اعلام کرده که او را در فهرست، در رده هفتم قرار داده است. ۶۲ کيلو: گوک کيم (کره شمالی)، ارول بيلگين (ترکيه) و اسکار فيگوئرا از کلمبيا، ۳۲۰ کيلوگرم. در اين وزن هم نماينده چين که بخت اصلی مدال طلاست، رکوردی اعلام کرده که او را در رده دوازدهم فهرست قرار دهد! ۶۹ کيلو: آراکی ميرزويان از ارمنستان ۳۴۵ کيلو ۷۷ کيلو: جائه هيوک (کره جنوبی) ۳۷۵ کيلو ۸۵ کيلو: کيانوش رستمی (ايران) ۳۹۵ کيلو ۹۴ کيلو: آناتولی سيرچيو (مولداوی) ۴۱۰ کيلو ۱۰۵ کيلو: مارسين دوله¬گا (لهستان) ۴۳۰ کيلو ۱۰۵+ کيلو: بهداد سليمی (ايران) ۴۵۵ کيلو
 


انجمن خودروسازان ايران درگزارشی اعلام کرده که توليد انواع خودرودرايران طی سه ماهه اول امسال، ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته، به ۲۴1 هزار و ۵۴۸ دستگاه رسيده است. بر اساس آماری که اين انجمن در سايت خود منتشر کرده، در سه ماهه اول سال جاری ۳۲ هزار و ۹۶۵ خودروی تجاری شامل وانت، مينی بوس، اتوبوس و کاميون و 208 هزار خودروی سواری تولید شد.
 


ناظران سازمان ملل متحد پس از بازدید اولیه از محل کشتار در روستای تریمسه سوریه قرار است روز یک‌شنبه برای بررسی مجدد به این محل بازگردند. در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، حمله به این روستا را «نسل‌کشی» توصیف کرده‌است.ناظران سازمان ملل متحد قرار است روز یک‌شنبه ۲۵ تیر برای بررسی مجدد کشتاری که در روستای تریمسه در استان حماه سوریه رخ داده است به این روستا بازگردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات ناظران سازمان ملل در بازدید روز شنبه خود از تریمسه استفاده از سلاح‌های سنگین و آتش زدن خانه‌ها در این روستا را تایید کرده اما این هیات هم‌اینک اعلام کرده که برای مشخص کردن شمار قربانیان به بررسی بیشتری نیاز است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، ناظران سازمان ملل که روز شنبه وارد روستای تریمسه شدند، با «جوی‌های خون در خانه‌های مسکونی، مدرسه‌ای آتش گرفته، ده‌ها جنازه در یک گور دسته‌جمعی و نیز با پوکه‌های گلوله توپ و خمپاره» روبه‌رو شدند. فعالان سوری می‌گویند که نیروهای هوادار بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، روز پنج‌شنبه با تانک و بالگرد به مردم روستای یادشده حمله کرده و بیش از ۱۵۰ نفر از مردم آن را کشتند. در همین حال، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه با انتقاد شدید از دولت سوریه، این کشتار را «نسل‌کشی» نامید اما یک روز پس از آن سخنگوی وزارت خارجه سوریه گفت که آنچه در تریمسه روی داده «نتیجه درگیری با شورشیان بود و کشتار نبود»؛ وی حضور تانک ها و بالگردها در این روستا را تکذیب کرده است. جهاد مَقدیسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه روز یک‌شنبه محکوم کردن این واقعه از سوی کوفی عنان، نماينده ویژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، را «عجولانه» خواند و افزود که «شورشیان از تریمسه به دیگر نقاط حمله می‌کردند» و نیروهای امنیتی در تریمسه «۳۷ جنگجو و دو غیرنظامی را کشتند.» ارتش سوریه نیز می‌گوید که نیروهای آن «طی عملیاتی ویژه برای هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی و مخفیگاه‌های رهبران شان، بسیاری از تروریست‌ها را در تریمسه کشتند، اما غیرنظامیان را نکشته‌اند.» تریمسه واقع در غرب سوریه روستایی سنی‌نشین است که در نزدیکی منطقه علوی‌نشین این کشور واقع شده‌است. بشار اسد، رییس‌جمهوری فعلی به اقلیت علوی این کشور که شاخه‌ای از مذهب شیعه‌است تعلق دارد. رامی عبدالرحمان، از گروه ناظران حقوق بشر در سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که رویداد تریمسه «ممکن است بزرگ‌ترین کشتاری باشد که از زمان آغاز انقلاب در مارس ۲۰۱۱ در سوریه اتفاق افتاده باشد.» وی افزود که در حمله به تریمسه ظاهراً هدف بیشتر حمله‌ها، گروه‌ها و منازل مربوط به جداشدگان از ارتش و فعالان سوری بوده‌است. «رد پاهای رژیم رو به سرنگونی» رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه حمله نیروهای هوادار به بشار اسد به روستای تریمسه را «نسل‌کشی» خواند و گفت که این اعمال خشونت‌بار «رد پاهای رژیمی است که رو به سرنگونی می‌رود.» نخست‌وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به رهبران سوریه گفت که «مردم سوریه تاوان این کشتار را از آنها پس خواهند گرفت.» دولت ترکیه همواره انتقادهای شدیدی را نسبت به سرکوب اعتراضات در سوریه ابراز کرده‌است. حمله ارتش سوریه به روستای تریمسه از سوی بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، آمریکا، بریتانیا و فرانسه محکوم شده و وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته‌است، شواهد حاکی است که نیروهای دولتی «عمدا غیر نظامیان» را هدف قرار می‌دهند. روسیه و ایران از حامیان حکومت بشار اسد به‌شمار می‌آیند و خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه خبر داد که کوفی عنان، میانجی گفت‌وگوهای صلح برای سوریه، قرار است روز دوشنبه برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، وارد مسکو شود تا نظر مقام‌های روسی را برای موافقت با طرح صلح خود جلب کند.
 


هفته‌نامه علمی «نیوساینتیست» مقاله‌ای را به قلم ای‌ین رابرتسون، متخصص اعصاب و روان‌شناسی و استاد دانشگاه دابلین، چاپ کرده است. این مقاله بر اساس کتاب اخیر وی با عنوان «عوامل برنده، چگونه قدرت بر مغز تاثیر می‌گذارد» نوشته شده است.هفته‌نامه علمی «نیوساینتیست» مقاله‌ای را به قلم ای‌ین رابرتسون، متخصص اعصاب و روان‌شناسی و استاد دانشگاه دابلین، چاپ کرده است. این مقاله بر اساس کتاب اخیر وی با عنوان «عوامل برنده، چگونه قدرت بر مغز تاثیر می‌گذارد» نوشته شده است. قدرت به‌واقع فساد می‌آورد. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که مقام ریاست بر مغز اثر می‌گذارد و آن را دستخوش تغییر می‌کند. هر هفته یا هر چند روز مقامات امنیتی آمریکا فهرستی از افراد مظنون به مشارکت در فعالیت‌های تروریستی در اختیار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، می‌گذارند. رئیس جمهور شخصا باید تصمیم بگیرد که کدام یک از این افراد باید با هواپیماهای بدون سرنشین شکار شوند. اولین مورد از این حملات درست چند روز پس از آغاز ریاست جمهوری اوباما انجام شد و در گزارش‌ها چنین آمد که باراک اوباما به خاطر کشته شدن تعدادی کودک در این حمله بسیار ناراحت شده بود. اما امسال در جریان شام رسمی کاخ سفید برای خبرنگاران مطبوعات و رسانه‌ها باراک اوباما در سخنرانی خود از روش شکار تروریست‌ها با هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان دستمایه‌ای برای طنز و شوخی استفاده کرد. او خطاب به یک گروه موسیقی پاپ جوان‌پسند که ظاهرا دختران اوباما از طرفداران سرسخت آن هستنند گفت: «مواظب خودتان باشید بچه‌ها، فقط دو کلمه به شما می‌گویم، هواپیمای بدون سرنشین.» از سوی دیگر آقای اوباما استفاده از شوخی‌های طعنه‌آمیز حتی با چاشنی سکس را در سخنرانی‌های خود افزایش داده است. شاید همه این‌ها شگرد هوشمندانه‌ای باشد با این هدف که در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان دهند باراک اوباما فردی خشک یا سیاستمداری دور از مردم عادی نیست. اما از این نمونه‌ها می‌توان تفسیری دیگر نیز ارائه داد. برای مثال، استفاده از ماجرای هواپیماهای بدون سرنشین در قالب شوخی و لطیفه که بسیار طنزآمیز و هوشمندانه بود ممکن است برای هر فرد دیگری عادی تلقی شود. ولی شخص رئیس جمهور آمریکا که هر چند‌گاه یک بار دستور چنین حملاتی را صادر می‌کند و می‌داند که بر اثر آن تعدادی غیرنظامی و حتی کودکان نیز کشته می‌شوند قاعدتا نباید فکر کند که این مسائل شوخی‌بردارند. تردیدی نیست که چهار سال عهده‌داری ریاست جمهوری آمریکا و بودن در موقعیت نیرومند‌ترین فرد جهان روی مغز و خصوصیات شخصی باراک اوباما اثر گذاشته است. داشتن قدرت میزان تستوسترون در خون انسان را افزایش می‌دهد و این باعث می‌شود که مغز ماده دوپامین بیشتری جذب کند. نتیجه آن افزایش خودمحوری و کاهش مهر و عطوفت است. شوخی با موضوع هواپیماهای شکاری بدون سرنشین یا لطیفه‌هایی با چاشنی اشاره به جزئیات رابطه جنسی با همسر خود نمونه‌هایی از اثر قدرت بر نحوه رفتار رئیس جمهور آمریکا هستند. ماده دوپامین مثل سایر موادی که در انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد مغز اثر دارند، نقشی متغیر دارد. میزان زیاد از حد یا ناچیز آن می‌تواند فعالیت همه‌جانبه مغز را تحت‌الشعاع قرار دهد. این ماده به نوعی شبیه به اثر ماده مخدر کوکائین است که سیستم ارزیابی و پاداش‌دهی مغز ما را تا اندازه‌ای مختل می‌کند و قدرت بیش از حد عوارضی نظیر قضاوت غلط، مشکل در رفتار احساسی، خودخواهی و حس بیگانگی نسبت به دیگران را پدید می‌آورد. یکی از سیاستمداران سابق بریتانیا سال‌ها پیش گفته بود که برای بسیاری از سیاستمداران قدرت به ماده مخدری بدل می‌شود که ترک آن بسیار دشوار است. به همین خاطر رفتار جنون‌آمیز دیکتاتورهایی نظیر معمر قذافی را نمی‌توان صرفا با ویژگی‌های فردی وی توضیح داد. بخش زیادی از این نوع رفتار‌ها محصول نامتعادل شدن کارکرد مغز تحت تاثیر قدرت بیش از حد است. ابزارهای دموکراتیک نظیر انتخابات، محدودیت دوره زمامداری رهبران، تفکیک قوا و آزادی رسانه‌ها همه برای کنترل قدرت‌گیری بیش از حد سیاستمداران است. حتی حکومتی نظیر چین نیز هر ده سال یک بار کادر رهبری خود را عوض می‌کند. ولی این موضوع فقط به سیاستمداران مربوط نمی‌شود. صد‌ها میلیون نفر از مردم به خاطر مشاغلی که دارند از سایرین قدرتمند‌تر هستند. تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهد که روسایی که قدرت بسیار زیادی در اختیار دارند معمولا رفتارشان با کارمندان بهتر است، ولی سایر روسا از مقام خود برای زورگویی و اعمال فشار به دیگران سوء استفاده می‌کنند. یکی از دلایل چنین وضعیتی این است که هر فردی که در مقام ریاست قرار می‌گیرد تلاش می‌کند به هر وسیله‌ای موقعیت خود را حفظ کند و مجبور است با انتقاد‌ها، رقابت‌ها و مخالف‌خوانی‌هایی که از هر سو به وی وارد می‌شود مقابله کند. برخی از افراد با فشار ناشی از یک چنین شرایطی انطباق پیدا می‌کنند و برخی دیگر استعفا می‌دهند. شماری از سیاستمداران اشتهای سیری‌ناپذیری برای قدرت دارند. برای مثال، تونی بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا دچار اشتباهات فاحشی شد که یک نمونه آن حمله نظامی به عراق بود. یا ولادیمیر پوتین که سال‌ها در روسیه در راس قدرت بوده هنوز هم می‌خواهد قدرت ریاست جمهوری روسیه را در دست خود نگاه دارد. اما نکته در این است که برای هدایت امور کشور‌ها به افراد توانا و نیرومندی نیاز هست، افرادی که بتوانند تمام فشارهای ناشی از یک چنین موقعیت حساسی را تحمل کنند. به همین خاطر است که بسیاری از رهبران کشورهای دموکراتیک در سال‌های رهبری کشور به سرعت پیر می‌شوند. بنابراین جامعه به آنها اختیارات و قدرت کافی را می‌دهد تا به عنوان مشوقی بسیار موثر بتوانند در دوره رهبری آنها را فعال نگاه دارد. به همین خاطر باید به تاثیرات قدرت بر اعصاب و مغز و روحیه رهبران سیاسی توجه فراوانی داشت. نه فقط سیاستمداران، بلکه هر فردی که در مقام قدرت قرار می‌گیرد، از روسای موسسات مالی و بانک‌ها گرفته تا پزشکان یا وکلا همه می‌توانند تحت اثرات مخرب قدرت تصمیمی بگیرند یا رفتاری داشته باشند که به ضرر سایر شهروندان تمام شود. البته فراموش نکنیم که تمام اثرات قدرت منفی نیستند. برای مثال، قدرت باعث می‌شود که افراد هوشمند‌تر شده یا عوامل طولانی‌مدت و فراگیر را بهتر شناخته و در نظر بگیرند. در عین حال قدرت باعث می‌شود که رهبران در شرایط دشوار بتوانند عطوفت خود را کنار گذاشته و تصمیم‌های درستی بگیرند که ممکن است به نفع همه یا توام با در نظر گرفتن مشکلات تک‌تک افراد نباشد. در پایان باید گفت که در نظام‌های دموکراتیک اصل محدود نگاه داشتن دوره زمامداری هر رهبر نه فقط به دلایل سیاسی، بلکه از نقطه نظر زیست‌شناسی انسانی و اثرات قدرت بر مغز و روح و روان انسان‌ها کاملا به‌جا و خدشه‌ناپذیر است.
 


کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب درامورسوریه روز دوشنبه به مسکو می رود. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس،  دفتر رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده  است که  ولادیمیر پوتین، روز سه شنبه با کوفی عنان دیدارمی کند و بر حمایت روسیه از طرح عنان تاکید خواهد کرد.
 


سوریه می گوید  حمله ارتش به روستای تریمسه «کشتار» نبود، بلکه ارتش به «تروریست های» مسلح در این روستا پاسخ می داد. جهاد مقدیسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه که پس از انتشار گزارش اولیه ناظران سازمان ملل به سوال های خبرنگاران در دمشق پاسخ می داد، همچنین گفت که ارتش از هلی کوپتر و تانک استفاده نکرد و افزود که در حمله به روستا 37 تن از مخالفان مسلح و 2 غیرنظامی کشته شدند.
 


جسد سیج استالونه، پسر ۳۶ ساله سیلوستر استالونه، هنرپیشه معروف فیلم‌های راکی و رمبو، روز جمعه، سیزدهم ماه ژوئیه، در منزل شخصی‌اش در شهر لس‌آنجلس آمریکا پیدا شد.جسد سیج استالونه، پسر ۳۶ ساله سیلوستر استالونه، هنرپیشه معروف فیلم‌های راکی و رمبو، روز جمعه، سیزدهم ماه ژوئیه، در منزل شخصی‌اش در شهر لس‌آنجلس آمریکا پیدا شد. به گزارش شبکه خبری «فاکس نیوز»، مدیر برنامه‌های سیلوستر استالونه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که فقدان فرزند جوان، این هنرپیشه هالیوودی را در غم و ماتم فرو برده است. اِد وینتر، یکی از بازرسان پزشکی قانونی لس‌آنجلس، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تصریح کرده است که در معاینه جسد سیج استالونه هیچ نشانی از احتمال وقوع جنایت یا سوء قصدی مشاهده نشده است. به گفته این مسئول پزشکی قانونی، چند قوطی دارو نیز در کنار جسد استالونه جوان یافت شده، با این حال هیچ اعلام نظری مبنی بر تأثیر احتمالی استعمال بیش از حد دارو بر درگذشت استالونه جوان منتشر نشده است. با این حال وب‌سایت معروف تی‌ام‌زی که معمولا اخبار جنجالی مربوط به هالیوود را منتشر می‌کند از احتمال مرگ این بازیگر جوان بر اثر استفاده زیاده از حد از «قرص» خبر داده است.  میشل بگا، مدیر برنامه‌های سیلوستر استالونه، در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داده نوشته است که «سیلوستر استالونه بسیار اندوهگین است و غم از دست دادن ناگهانی فرزند او را در ماتم عمیقی فرو برده است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «سیلوستر استالونه در این لحظات در فکر «ساشا»، مادر فرزند از دست رفته‌اش نیز هست و در این درد با او شریک است.» پلیس لس‌آنجلس اعلام کرده است که بعدازظهر روز جمعه از مرگ شخصی در منطقه «مالهالند» مطلع شده و نیرو‌هایش را به محل اعزام کرده است. با این حال، پلیس به هویت فرد متوفی و ارائه جزئیات بیشتری درباره وی اشاره‌ای نکرده است. مدیر برنامه‌های استالونه می‌گوید: «سیج مرد جوان بسیار بااستعداد و فوق‌العاده‌ای بود و جای خالی او را برای همیشه احساس خواهیم کرد.» جورج براونستین، وکیل سیج استالونه، که پانزده سال با وی همکاری داشته نیز به خبرنگاران گفته است که بعدازظهر روز جمعه خدمتکار ساختمان پیکر پسر سیلوستر استالونه را در خانه‌ او پیدا کرده است. سیج مون‌بلاد استالونه، بزرگ‌ترین فرزند سیلوستر استالونه، و حاصل ازدواج اول وی با ساشا کزاک بود. سیلوستر و ساشا دو فرزند پسر داشتند که سیج اولین آنها بود. سیج در دو فیلم سینمایی در کنار پدرش به ایفای نقش پرداخت: یک بار در فیلم «راکی پنج» در دهه ۱۹۹۰ میلادی و بعد از آن نیز در فیلم «روشنایی روز». جرج براونستین، وکیل سیج، او را «فیلمسازی سرشار از زندگی» توصیف می‌کند که «آینده روشنی در انتظارش بود». جرج براونستین با ذکر این نکته که سیج همیشه پدر خود را تحسین می‌کرد، اضافه می‌کند: «اما او در عین حال همیشه دنبال این بود که در صنعت سینما با نام خودش مطرح شود.»
 


هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا در ادامه سفرش به قاهره امروز با ژنرال حسین طنطاوی، فرمانده کل نیروهای مسلح مصرگفتگو کرد. خانم کلینتون روز شنبه پس از دیدار با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در کنفرانسی خبری گفته بود که دو طرف درباره اهمیت ِ ادامه گذار دمکراتیک در مصر گفتگو کردند و او خشنودی اش را از قول محمد مرسی برای خدمت به همه مصری ها، از جمله زنان و اقلیت ها ابراز کرد. وزیر خارجه آمریکا افزود که واشنگتن 250 میلیون دلاراعتبارتضمینی برای تجارت در اختیار مصر می گذارد و صندوقی با 60 میلیون دلار سرمایه هم برای سرمایه گذاری تشکیل خواهد داد.
 


دومين نشست سفيران سبز اميد در شهر یوته‌بوری سوئد از روز پنج‌شنبه، ۲۲ تیرماه، آغاز به کار کرد. برگزاری اين نشست با حمايت بنياد بين‌المللی اولاف پالمه در سوئد صورت گرفته و در آن، تعدادی از فعالان سياسی و مدنی سخنرانی کرده‌اند.دومين نشست سفيران سبز اميد در شهر یوته‌بوری سوئد از روز پنج‌شنبه، ۲۲ تیرماه، آغاز به کار کرد. برگزاری اين نشست با حمايت بنياد بين‌المللی اولاف پالمه در سوئد صورت گرفته و در آن، تعدادی از فعالان سياسی و مدنی سخنرانی کرده‌اند.   علی حسين قاضی‌‌زاده، دبير اين نشست، در گفت‌وگو با راديوفردا درباره اين نشست و حمايت بنياد اولاف پالمه از آن می‌گويد:   قرار ما در مجموعه «سفيران سبز اميد» بر اين شد که دومين نشست در شهر یوته‌بوری سوئد برگزار شود. از آنجا که ما برای برگزاری اين نشست به منابع مالی نياز داشتيم با برخی از بنيادها و نهادهای غيردولتی وارد مذاکره شديم، شرايط خود را گفتيم و شرايط آنها را شنيديم و در ميان آنها بهترين بنيادی که پيدا کرديم بنياد «پالمه» بود که پذيرفت به هيچ عنوان در محتوا و شکل برگزاری نشست مداخله نکند.   تنها شرط اين بنياد غير دولتی برای حمايت از ما اين بود که اين نشست در راستای صلح، دموکراسی و حقوق بشر باشد.   اهداف دومين نشست سفيران سبز اميد چه بود؟   مهم‌ترين هدفی که در اين نشست پيگيری کرديم ترميم ساختار تشکيلاتی بود تا بتوانيم مجموعه خود را بزرگ‌تر کنيم و آن را رشد دهيم. مهم‌ترين مشکل ما در اين زمينه نداشتن دانش عميق تشکيلاتی برای فعاليت در فضای بسيار پراکنده بيرون از ايران بود.    ما در اين زمينه نياز به آموزش‌هايی داشتيم و از اساتيد بزرگی برای آموزش دعوت کرديم که نتايج بسيار مثبتی دربرداشت.    هدف ديگر ما اين بود که در مورد آسيب‌شناسی جنبش سبز برای فعاليت يک سال آينده صحبت و برنامه‌ريزی کنيم تا ببينيم در چه زمينه‌هايی بايد بيشتر فعاليت کنيم. هدف ديگر ما اين بود که از جريان‌های مختلف فکری در اين نشست استفاده کرده و فضايی فراهم کنيم تا نسل قديم و نسل جديد بتوانند از نزديک با هم گفت‌وگو کنند، حرف‌های يکديگر را بشنوند و با هم تبادل نظر کنند. بايد بگويم تمام اهداف ما تقريبا محقق شد.   با اين حساب، چه مطالبی در نشست یوته‌بوری از طرف برگزارکنندگان و سخنرانان مطرح شد؟   مهم‌ترين مطلبی که مطرح شد، بحث آسيب‌شناسی جنبش سبز بود؛ از منظر رابطه اين جنبش با اقوام و رابطه آن جنبش زنان.    بحث ديگری که به آن پرداخته شد، استفاده از ديدگاه‌های مختلف در مورد ساختار تشکيلاتی بود و جلسات مفيدی داشتيم بين هسته‌های مختلف و افرادی که بالقوه می‌توانند در آينده به مجموعه سفيران جنبش سبز بپيوندند.   نشست دوم سفيران سبز اميد با نخستين نشست آن چه تفاوتی داشت؟    در بخش سخنرانان و صحبت اساتيدی که همراه ما بودند، توانستيم از جريان‌های مختلف فکری دعوت کنيم که اين موضوع نسبت به نشست سال گذشته يک پيشرفت به حساب می‌آيد. در واقع، ما تا حدودی از زاويه بسته حزبی و يک جريان سياسی خاص درآمديم و سعی کرديم طيف جنبش سبز را گسترش دهيم.    به جز گروه‌هايی که متوسل به خشونت شده‌اند و سابقه دموکراتيک ندارند از ساير جريان‌های فکری که می‌توانستند ما را در اين نشست همراهی کنند دعوت کرديم.    هدف اصلی نشست ما، بحث آموزش بود و نيروهای آموزش‌دهنده از جريان‌های فکری مختلف بودند. ما به هيچ عنوان فکر نکرديم افراد از کدام جناح سياسی هستند، چون هدف ما آموزش گرفتن در مباحث خاص بود. بنابراين با آغوش باز پذيرای اين بزرگواران شديم و اتفاقا روزهای بسيار خوبی در اين نشست کنار هم داشتيم.
 


در برنامه این هفته دیدگاه‌ها سه میهمان به دوگانگی در میان منتقدان و مخالفان حکومت ایران بر سر بدیل‌سازی و کسب حمایت خارجی پرداخته‌اند.این فهرستی است از گردهمایی‌های اخیر فعالان سیاسی ایرانی در خارج از کشور: -- در گوتنبرگ سوئد همین جمعه و شنبه دومین نشست سفیران سبز امید، جوانان حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، چهره‌های شاخص معترض در ایران که تا همین اواخر در کنار تشکلات و چهره‌های اصلاح‌طلب در ایران فعال بودند. -- آغاز هفته قبل دومین کنفرانس معروف به «اتحاد برای پیشبرد دموکراسی در ایران»، در بروکسل بلژیک که پیش از آن یک بار در استکهلم سوئد تشکیل جلسه داده بود. این بار با شرکت بیش از ۶۰ فعال سیاسی با سوابق و دیدگاه‌های مختلف از جواد خادم، هماهنگ‌کننده کودتای نوژه و وزیر مسکن دولت شاپور بختیار گرفته تا مجتبی واحدی،‌ از مشاوران مهدی کروبی در واشنگتن. کنفرانسی که اعلام شد با حمایت مالی شماری از متمولین ایرانی و بدون کمک خارجی تشکیل شد و در بیانیه پایانی، ۵۴ شرکت‌کننده در آن از نفی حمله نظامی خارجی از سویی و درخواست از اتحادیه اروپا برای افزایش فشارها بر روی ایران برای رعایت حقوق بشر سخن به میان آمد. -- در این میان کنفرانس مهرداد مشایخی در واشنگتن با هدف بررسی طرح پروژه‌های مختلف پیشنهاد شده که جدا از نظرهای مختلف شرکت‌کنندگان تشکیل ائتلاف و بدیل جدید در خارج از ایران در دستور کار آن نبود. -- و پیش از همه اینها کنفرانسی در لندن. با ترکیبی از شماری از فعالان سیاسی که بعدا در کنفرانس‌های استکهلم و سوئد هم شرکت کردند.   با فروکش کردن بروز و ظهور اعتراض‌ها در خیابانهای ایران در پی انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و با حصر چهره‌های شاخص جنبش سبز میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد فعالان سیاسی خارج از کشور بر تلاش خود برای ایجاد انسجام افزودند. اما همه یک نظر واحد ندارند. تا حدی که همین تفاوت دیدگاه‌ها سبب شده از شرکت در کنفرانس‌های یکدیگر پرهیز کنند. دست‌کم شماری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بروکسل و استکهلم زمینه‌سازی برای ایجاد یک نیروی جایگزین جمهوری اسلامی ایران در خارج را مفید می‌دانند. اما سفیران سبز امید در گوتنبرگ و برگزار کنندگان یک گردهمایی اخیر در شهر دالاس ایالت تکزاس آمریکا چنین نظری ندارند و تقویت فعالان سیاسی داخل را هدف خود اعلام می‌کنند.   در برنامه این هفته دیدگاه‌ها سه میهمان با سه دیدگاه در ایران، اروپا و آمریکا به این دوگانگی همراه با پرسش‌هایی دیگر پرداخته اند: در استکهلم سوئد شهریار آهی از چهره‌های شاخص اتحاد برای پیشبرد دموکراسی در ایران و از فعالان سیاسی شرکت‌کننده در کنفرانس بروکسل، در اورنج کاونتی کالیفرنیا محمد امینی پژوهشگر تاریخ و از شرکت‌کنندگان در کنفرانس دالاس تکزاس برای بررسی راه‌های حمایت از فعالان سیاسی معترض در داخل ایران و محمد صادق جوادی حصار، مشاور مهدی کروبی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مشهد.   آقای آهی، گفتید که هدف از کنفرانس بروکسل تبادل عقاید و آرا میان مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران است. امید شما این است که در کنفرانس‌های بعدی که گفتید قرار است برگزار شود چه نتیجه ملموسی از این گردهمایی‌ها حاصل شود؟   راه برقراری ابتدایی‌ترین شرایط انتخابات آزاد یعنی آزادی‌های بیان و تجمع و تشکل در ایران تبادل نظر است،‌ نزدیکی است، همکاری روی پروژه‌های مشخص است و این کاری است که ماموریت این سری کنفرانس‌ها بوده. اولی‌اش استکهلم بوده، بروکسل و حالا کنفرانسی بود و انشاء‌الله ادامه هم خواهد یافت. شهریار آهی از فعالان سیاسی حاضر در کنفزانس بروکسل شهریار آهی: نزدیکی بیشتر، همکاری بیشتر. غرض این نیست که یک سازمان خاصی درست شود و یک منشوری بدهد و بر مبنای اصولی توافق شود. ما فکر می‌کنیم الان راه گذار به دموکراسی در ایران یک حرکت پلورالیستی (تکثرگرا)‌ لازم دارد، چند کانونی و نه تک مرکزی و این چند کانون بتوانند حول پروژه‌های مشخصی با همدیگر همکاری کنند. برای این که شرایط یک انتخابات آزاد در ایران برقرار شود. معلوم شده که به این سادگی نیست. فشار حداکثری روی جمهوری اسلامی لازم است. برای اینکه ابتدایی‌ترین شرایط انتخابات آزاد یعنی آزادی‌های بیان و تجمع و تشکل در ایران برقرار شود. راهش هم تبادل نظر است،‌ نزدیکی است، همکاری روی پروژه‌های مشخص است و این کاری است که ماموریت این سری کنفرانس‌ها بوده. اولی‌اش استکهلم بوده، بروکسل و حالا کنفرانسی بود و انشاء‌الله ادامه هم خواهد یافت.   آقای امینی، در خارج از کشور شما از آن فعالان سیاسی هستید که در کنفرانس استکهلم و بروکسل شرکت نکردید. امکانات و موانع همگرایی که آقای آهی به آن اشاره کردند الان در میان مخالفان در خارج از کشور کدام‌اند؟    ادای ساختن یک دولت در تبعید یا جریان خارج از کشور را که ممکن است در صحبت‌های رسمی وجود نداشته باشد (ولی در صحبت‌های خصوصی و نوشتارها و گفتارها همه جا به چشم می‌خورد که چنین چشم‌اندازی را در واقع ترسیم می‌کنند) برای جامعه ایران زیان آور هست. برای اینکه تصور ایجاد می‌کند که در ایران خبری نیست. در حالی که در ایران خیلی هم  خبر هست. محمد امینی فعال سیاسی مدافع تقویت کوشندگان داخل ایران محمد امینی: ببینید، به نظر من مشکل در این نیست که زمینه‌ اختلاف‌ها خیلی بالاست. مشکل در این است که دو دیدگاه نسبت به کاری که در خارج از کشور در مقابل کنشگران سیاسی وجود دارد امروز در میان آنها به چشم می‌خورد. یکی این دیدگاهی است که جمع‌شدگان در این کنفرانس‌ها دنبال می‌کنند و مهم نیست که چه توضیحی می‌دهند. اساسا دنبال ساختن یک بدیل سیاسی در خارج از ایران هستند. یعنی تصور می‌کنند که چون جنبش در ایران فروکش کرده و سرکوب شده باید از این نخبگان سرشناس و بعضی غیرسرشناس خارج یک بدیلی به وجود بیاید.    به نظر من سیاست‌های خارجی هم در تشویق این حرکت دست دارد. در حالی که دیدگاه دیگر که من با آن بیشتر همسو هستم بر این باور است که اساسا مساله این چالش و گفتمان برای دستیابی به دموکراسی جایگاهش در داخل ایران است. خیلی هم خوب دارد جلو می‌رود این بحث، با تمام گرفتاری‌هایی که جامعه دارد و اساسا نیروهای خارج از کشور و یا شخصیت‌های خارج از کشور به پشتیبانی از این کوشش‌ و چالش در ایران بپردازند. ادای ساختن یک دولت در تبعید یا جریان خارج از کشور را که ممکن است در صحبت‌های رسمی وجود نداشته باشد ولی در صحبت‌های خصوصی و نوشتارها و گفتارها همه جا به چشم می‌خورد که چنین چشم‌اندازی را در واقع ترسیم می‌کنند. و این به داوری من زیان‌آور برای جامعه ایران هست. برای اینکه تصور ایجاد می‌کند که در ایران خبری نیست. در حالی که در ایران خیلی هم  خبر هست.   آقای جوادی حصار، نگاه شما در داخل ایران به تلاش‌های اخیر فعالان سیاسی خارج از کشور که می‌کوشند به کارشان انسجام بدهند چیست؟ با توجه به اینکه اتاق فکری که عبدالله نوری و محمد خاتمی اخیرا پیشنهاد کردند در ایران تشکیل شود مبنی بر رعایت قانون اساسی موجود است.   عده‌ای در داخل کشور بین ماندن و زندان رفتن، شکنجه شدن احتمالا و یا مصائب را به جان خریدن و کوچ کردن و از دور طرح و برنامه و سازماندهی کردن، این را می‌پذیرند. ضمن اینکه به هیچ وجه منکر تلاش‌های ایرانیان محترمی که خارج از کشور برای آزادی و دموکراسی تلاش می‌کنند نیستند. اما راه‌های مسالمت‌آمیز و کنشگری‌های منتهی به نتیجه در داخل کشور را دست‌یافتنی‌تر می‌دانند و تلاش می‌کنند که در این مسیر گام بردارند. محمدصادق جوادی حصار مشاور مهدی کروبی محمد صادق جوادی حصار: ضمن احترام به نظرات آقایان محترم با بخش پایانی صحبت آقای امینی بیشتر موافقم چرا که متاسفانه در بین کنشگران سیاسی داخل کشور این ذهنیت مشاهده می‌شود که یک عده‌ای از دوستان قدیمی ماها وقتی به آن طرف آب می‌روند و خارج از کشور هستند بیش از همین که تئوری پردازی کنند،‌ نظریه پردازی کنند و انتقادهایی را مطرح کنند کار دیگری ازشان برنمی‌آید. کار اساسی و اصولی این است که در داخل کشور بمانیم و مبارزه فرهنگی مسالمت‌‌آمیز و حدالمقدور کم تنش را  انجام دهیم. آنجایی هم که به درگیری کشانده شدیم مصائبش را تحمل کنیم تا راه را برای گذار به سمت دموکراسی ماندگار در ایران هموارتر کنیم. عده‌ای در داخل کشور بین ماندن و زندان رفتن، شکنجه شدن احتمالا و یا مصائب را به جان خریدن و کوچ کردن و از دور طرح و برنامه و سازماندهی کردن، این را می‌پذیرند. ضمن اینکه به هیچ وجه منکر تلاش‌های ایرانیان محترمی که خارج از کشور برای آزادی و دموکراسی تلاش می‌کنند نیستند. اما راه‌های مسالمت‌آمیز و کنشگری‌های منتهی به نتیجه در داخل کشور را دست‌یافتنی‌تر می‌دانند و تلاش می‌کنند که در این مسیر گام بردارند. ضمن اینکه باید از تجربیات دوستان دیگر هم باید استفاده کرد و نظرات آنها را هم شنید و به هیچ وجه حق آزادی بیان و ارائه نظر را به این بهانه که چون خارج از کشور هستند و از دور به تعبیر بعضی از آقایان دست بر آتش دارند نمی‌توان از آنها گرفت. آنها هم به همین اندازه هم در مشکلات و گرفتاری‌ها و هم در کوچ‌های ناخواسته‌ای که داشتند گرفتارند و به سهم خودشان حق دارند برنامه بدهند. ولی عده‌ای نظرشان این است که در داخل کشور بهتر می‌توان نتیجه گرفت.   این (واژه)  «آلترناتیوسازی» واقعا شایع شده برای کوبیدن هرحرکتی هر جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی که دور هم جمع می‌شوند. آلترناتیوسازی کار بسیار خوبی است. اگر آلترناتیو برای چیزی وجود نداشته باشد حق انتخابی هم وجود ندارد. حق انتخاب همیشه بین آلترناتیو‌هاست. ولی ساختن آلترناتیو بسیار کار خوبی است.   وجه تمایز بین داخل و خارج را من به آن صورت حس نمی کنم.  پشتیبانی جامه بین المللی هم لازم است. شاهرخ آهی فعال سیاسی مخالف حکومت ایران در استکهلم - سوئد آقای آهی، در گردهمایی بروکسل طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی حضور داشتند. فعالانی از گرایش حامیان جنبش سبز حضور داشتند. از جمله مثلا مجتبی واحدی یکی دیگر از مشاوران مهدی کروبی. هم برخی فعالان لیبرال دموکرات، جمهوریخواه، اقوام و غیره. برآیند نظر اینها درباره روش کار چیست؟ آن نکته‌ای که آقای امینی به آن اشاره کردند. یعنی بیشتر متمایل به ایجاد بدیل در خارج از کشور هستند یا حمایت از فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در ایران؟   اولا این (واژه)  «آلترناتیوسازی» واقعا شایع شده برای کوبیدن هرحرکتی هر جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی که دور هم جمع می‌شوند. آلترناتیوسازی کار بسیار خوبی است. اگر آلترناتیو برای چیزی وجود نداشته باشد حق انتخابی هم وجود ندارد. حق انتخاب همیشه بین آلترناتیو‌هاست. ولی ساختن آلترناتیو بسیار کار خوبی است. دوم این وجه تمایز بین داخل و خارج را من واقعا به آن صورت حس نمی‌کنم. یک کاری هست داخل کشور خیلی بهتر می‌شود انجام داد و آقای جوادی هم اشاره فرمودند و خیلی هم مهم است و باید پشتیبانی کنیم. یک کارهایی هم هست نمی‌شود در داخل کشور انجام داد. نمی‌شود در داخل کشور یک عده‌ای آزادانه تجمع کنند و حرف خودشان را بزنند. نقطه‌ای نیست داخل کشور که شما از آن نقطه بتوانید با چند صدهزار مخاطب خودتان رادیو فردا یا مثلا از یک تلویزیونی با میلیونها صحبت کنید. و اینها لازم است. همه اینها ابعاد مختلف ارتباطاتی هستند که باید مردم ایران را به همدیگر وصل کنند و برای گذار به دموکراسی بتوانند فعالانه عمل کنند. سووالی که فرمودید خب تمام دوستانی که آنجا جمع شدند برای این که روی پروژه‌های مشخصی بتوانند همکاری کنند،‌ برای اینکه فشار حداکثری بیاورند و بله پشتیبانی جامعه بین‌المللی هم لازم است. هیچکدام از فعالیت‌های دموکراسی‌خواهانه اخیر ده سال بیست سال اخیر را در نظر بگیرید. هیچکدامشان بدون پشتیبانی جامعه بین‌المللی به ثمر نرسیده و دلیلی هم ندارد این پشتیبانی وجود نداشته باشد. بنابراین نیت این است که ما هرکدام به عنوان جمعی از فعالان سیاسی و دموکراسی بدون ادعای نمایندگی از جانب مردم ایران که هیچکس نمی‌تواند بکند مگر روزی که انتخابات آزاد بشود در ایران. برای آن هدف و رسیدن به انتخابات آزاد با هم همکاری می‌کنیم.   آقای امینی، پاسخ آقای آهی را شنیدید. ۳۳ سال است که میان معتقدان به براندازی و استحاله و معتقدان به اصلاحات و سرنگونی بحث هست. جنبش سبز برای مدت کوتاهی بلافاصله بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ این بحث‌ها را در خارج از ایران به حاشیه برد و هم و غم فعالان سیاسی خارج برای مدتی محدود معطوف به حمایت از تظاهرات در داخل و بعد پشتیبانی از زندانیان سیاسی و اعتراض به کشتار و اعدام‌های سیاسی شد. با عدم بروز و حضور خیابانی معترضان در ایران بحث‌های قدیمی چه سرنوشتی پیدا کرده؟   آلترناتیوسازی در خارج از ایران زیانبار هست و شوربختا که بعضی از دوستانی که از ایران به خارج آمده اند به جای اینکه تشویق کنند ایرانیان را که از جنبشی که در داخل هست و متاسفانه بسیاری از رهبرانش در بند و زندان و حصر خانگی هستند دفاع کنند، به سودای این می‌افتند که خودشان هم بشوند یکی از همین آدمهای خارج و تبدیل شوند به کسانی که دنبال این نوع کنفرانس‌ها هستند. به نظر من به جایی نخواهد رسید. این کارها ضرر خواهد زد. محمد امینی فعال سیاسی در اورنج کانتی کالیفرنیا ـ آمریکا به نظر من دوباره برگشته به همان دوران پیش از جنبش خرداد. یعنی اگر خاطرتان باشد در دوران پیش از کارزار انتخاباتی که حتی پیش از تقلب میلونها نفر از مردم در این کارزار انتخاباتی درگیر شده بودند،‌ بیشتر ارزیابی فعالان خارج از کشور این بود که جنبش در ایران فروخوابیده و مردم اصلا به کنار کشیده‌اند و منفعل شده‌اند و چیزهایی از این دست. امروز هم دوباره برگشته به همان بحث‌ها. ببینید. آلترناتیوسازی در خارج و این کاری که پیش‌تر از همان فردای پس از انقلاب در خارج نخست گروهی آغاز کرد و بعد ادامه پیدا کرده همینطور، این کار زیانبار است. یک موقعی شما درباره آلترناتیو فکری در خارج صحبت می‌کنید، کاری که در داخل کشور دشوار است انجامش،‌ آزادانه گفت‌وگو کردن، اندیشه‌ها را به درون ایران رساندن، این کار بسیار مثبتی  است. زمانی دارید صحبت می‌کنید که دوستان می‌روند، با همه احترامی که برای آقای آهی و دوستان‌شان دارم، می‌روند و در جاهایی جمع می‌شوند و اساسا گمان می‌کنند با گرد هم آمدن کسانی که دارای پایگاه در داخل ایران که سهل است در خارج هم  آنقدرهاپایگاهی ندارند می‌توانند یک آلترناتیو بسازند. واقعیت این است که این نوع حرکتها که نه دارای پایگاه در خارج هستند و نه در داخل.   بسیاری از مهره‌هایی هستند که بارها این کار را کرده‌اند دور هم جمع شده‌اند.   این کوشش‌ها در نهایت برای برانگیختن ایرانیان خارج هم در دفاع از جنبش سیاسی در ایران نیست. بیشتر چشم امید به این دارد که... همان نکته آخری که آقای آهی گفتند... که دولت‌های خارجی، نه نیروهای مدنی جهان خارج، بلکه اساسا دولت‌های خارجی از این حرکت‌ها دفاع کنند. و این کاری است که انجام می‌شود و زیانبار هست و شوربختا که بعضی از دوستانی که از ایران به خارج برمی‌گردند به جای اینکه تشویق کنند ایرانیان را که از جنبشی که در داخل هست و متاسفانه بسیاری از رهبرانش در بند و زندان و حصر خانگی هستند دفاع کنند، به سودای این می‌افتند که خودشان هم بشوند یکی از همین آدمهای خارج و تبدیل شوند به کسانی که دنبال این نوع کنفرانس‌ها هستند. به نظر من به جایی نخواهد رسید. این کارها ضرر خواهد زد.   همانطور که آقای آهی گفتند این نشست‌ها و کنفرانس‌ها مادامی که برای تبادل اندیشه و ساختن آلترناتیو فکری باشد خیلی هم مورد استقبال است. اما متاسفانه وقتی که صحبت از ساختن آلترناتیوهای جایگزین برای جمهوری اسلامی مطرح می‌شود اولین نتیجه‌اش در داخل کشور تحت فشار گذاشتن همه اهالی فکر و فرهنگ و همه منتقدان سیاسی و اجتماعی است. به این معنا که شما با این کنشگران به تعبیر آقایان «ضد انقلاب و ضد جمهوری اسلامی»‌ همراه هستید و شما اگر امروز در داخل جمهوری اسلامی صحبت از تغییر و تحول می‌کنید همان تغییر و تحولی است که نهایتا آنها می‌گویند یعنی تغییر نظام جمهوری اسلامی. محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب در مشهد آقای جوادی حصار، شما در ایران برای جلوگیری از اصطکاک میان منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران امکان همکاری میان اصلاح‌طلبانی مثل خودتان و بعضی از حامیان برگزاری رفراندوم بر سر قانون اساسی و یا حتی انحلال جمهوری اسلامی می‌بینید؟ همانطور که قبلا اشاره کردم آقای مجتبی واحدی بعد از شرکت در کنفرانس بروکسل از نتیجه ابراز رضایت کردند.   من اجازه می‌خواهم قبل از پاسخ به این سووال در ادامه صحبت‌ آقای آهی و آقای امینی یک مطلب را عرض کنم. آن این که همانطور که آقای آهی گفتند این نشست‌ها و کنفرانس‌ها مادامی که برای تبادل اندیشه و ساختن آلترناتیو فکری باشد خیلی هم مورد استقبال است. اما متاسفانه وقتی که صحبت از ساختن آلترناتیوهای جایگزین برای جمهوری اسلامی مطرح می‌شود اولین نتیجه‌اش در داخل کشور تحت فشار گذاشتن همه اهالی فکر و فرهنگ و همه منتقدان سیاسی و اجتماعی است. به این معنا که شما با این کنشگران به تعبیر آقایان «ضد انقلاب و ضد جمهوری اسلامی»‌ همراه هستید و شما اگر امروز در داخل جمهوری اسلامی صحبت از تغییر و تحول می‌کنید همان تغییر و تحولی است که نهایتا آنها می‌گویند یعنی تغییر نظام جمهوری اسلامی. در صورتی که بسیاری از این کنشگران و اصلاح‌طلبان و حتی نیروهای جنبش سبز نهایتا به اصلاح و تغییرات غیرنظام در داخل کشور معتقد بودند و هستند و بنابراین به نظر من این حد فاصل در داخل و خارج کشور متاسفانه باعث تنگناهای بیشتری برای کنشگران شده و می‌‌شود. این باید یک مقداری تفکیک شود. اما در مورد این فرمایشی که شما فرمودید امکان تعامل بین نیروهای اصلاح‌طلب و کنشگران جنبش سبز در گذشته تا قبل از انتخابات ۸۸ خب بیشتر بود و بعد از آن اتفاقات زمینه‌ها یکی بعد از دیگری تنگ تر شد و امروز حرکت فعال و گسترده و گروه‌ها و جمعیت‌هایی که بتوانند به راحتی این تعامل را داشته باشند که راه‌های پیش‌رو را بررسی کنند متاسفانه زمینه‌اش خیلی فراهم نیست. مشکلات یکی بعد از دیگری دامنگیر شده و از جمله آن مشکلات همین نشست‌ها و گفت‌وگوها و مباحثی است که از جمله در بروکسل و مثلا جاهای دیگر مطرح می‌شود و متاسفانه این اتفاق در داخل کشور فضا را برای اصلاح‌طلبان و نیروهای کنشگر سیاسی تنگ‌تر می‌کند. ما یک گرفتاری‌مان همین است که باید به حاکمیت بگوییم که ما منتقد جمهوری اسلامی هستیم... «ما» که می‌گویم اصلاح‌طلبان است نه بنده جوادی حصار... با مضایق و تنگناهای موجود در فضای سیاسی مخالف هستیم، زندان و شکنجه و فقدان آزادی سیاسی مصرح در قانون را تحمل نمی‌کنیم،‌ با حصر خانگی رهبران جنبش سبز مخالفیم اما با بسیاری از حرف‌هایی هم که در خارج کشور گفته می‌شود مخالفت داریم... مخالفت منطقی هم داریم. نه اینکه خدای نکرده بی‌احترامی بکنیم. این صحبت اصلاح‌طلبان در این فضا متاسفانه برای دو طرف غیرقابل تحمل است. یعنی نمی‌توانند بپذیرند هیچ طرفی که یک نیروی سومی وجود دارد که می‌گوید قانون آزادی‌های مشروع و اساسی محور باشد، حق انتخاب برای همه باشد، آنها هم آزادند که بیایند نظرات خودشان را بگویند. همانطور که اول انقلاب گفته می‌شد که هرکسی بیاید اندیشه خودش را مطرح کند.   اگر داخل کشوربه گفته آقای جوادی حصار عزیزهر کاری کنند میایند می‌گیرند، برخلاف آن چیزی که گفته شد چه حضوری در خارج باشد چه نباشد  به هر حال جمهوری اسلامی این کار را می‌کند. خارج کشور هم هر عده ای از مخالفان جمهوری اسلامی جمع شوند آقای امینی عزیز حمله کنند بگویند چرا جمع شدید، چه خوشبخت جمهوری اسلامی که همچو شرایطی داشته باشد. نه ما تسلیم این نمی‌شویم. شاهرخ آهی (استکهلم) آقای جوادی حصار، فکر می‌کنم که منظورتان مفهوم بود. اجازه بدهید چون دقایق دارد می‌گذرد از آقای آهی که ایشان هم نظر شما را شنیدند بپرسم یکی از حامیان مالی از کنفرانس بروکسل آقای خادم هماهنگ کننده کودتای نوژه هستند، آیا میان این طیف از فعالان با حامیان اصلاحات جنبش سبز در ایران اعم از هواداران میرحسین موسوی، مهدی کروبی، عبدالله نوری و محمد خاتمی، می‌شود همگرایی ایجاد کرد با شرکت‌کنندگان در کنفرانس بروکسل؟ اصلا نیازی به برقراری زمینه اتحاد عمل میان خودشان و اصلاح‌طلبان می‌بینند؟   مسلما. اولا من صحبت‌ آقای امینی عزیز را که فکر می‌کنم سوء تفاهم باشد کاملا رد می‌کنم. هیچکسی در استکهلم یا بروکسل صحبت ساختن یک دولت در تبعید یا حکومت گذار یا حتی یک آلترناتیو خاصی برای جمهوری اسلامی نکرد. یعنی شما اگر به تنوع این افراد نگاه کنید از منتهی الیه چپ به راست، پشتیبانان جنبش سبز تا مشروطه‌خواه تا فعالان زنان، مشاور آقای کروبی،‌ مشاور آقای موسوی در اوج جنبش سبز خب اینها که اصلا یک حکومت را که نمی‌توانند تشکیل دهند. کار مشترک اینها همکاری برای فشار حداکثری روی جمهوری اسلامی برای اینکه شرایط هر انتخابات آزادی فراهم شود. اما اگر داخل کشور به گفته آقای جوادی حصار عزیز هر کاری کنند میایند و می‌گیرند، هر تجمعی باشد اصلا امکان ندارد که جمعی بخواهند اعتراضی کنند در مقابل جمهوری اسلامی بایستند، برخلاف آن چیزی که گفته شد، چه حضوری در خارج باشد چه نباشد به هر حال جمهوری اسلام این کار را می کند.   (در اوج جنبش سبز که آن فجایع رفت و شکنجه و مشکلاتی که پیش آمد در جایی بود که اصلا در خارج حرکتی نبود). خارج کشور هم هر عده ای از مخالفان جمهوری اسلامی جمع شوند آقای امینی عزیز حمله کنند بگویند چرا جمع شدید، چه خوشبخت جمهوری اسلامی که همچو شرایطی داشته باشد. نه ما تسلیم این نمی‌شویم. ما سعی حداکثری خودمان را می‌کنیم. برای جمع کردن همه این نحله‌ها. برای منفعت مشترک تمام مردم ایران. نه این گروه یا آن گروه. اصلاح‌طلب یا غیر اصلاح‌طلب یا قومی و یا تمرکزگرا یا سکولار و یا هر چیزی. برای همه مردم ایران. فقط و فقط برای یک چیز. برای اینکه شرایط انتخابات آزاد،‌ آزادی بیان و تجمع و تشکل در ایران آزاد شود. این هم داخل یک کار می‌تواند بکند، خارج یک کار می‌تواند بکند که داخل نمی‌تواند بکند. لازم و ملزوم همدیگر هستند. این اختلافات را کنار بگذارید بیایید با همدیگر همکاری کنیم. تا مردم ایران به دموکراسی برسند.   این درست نیست جناب آهی که من را متهم کنید که با هر نشستی در خارج برای اتحاد مخالفم. من خودم الان از یک نشست بزرگی در دالاس می‌‌آیم برای همین کار با این تفاوت که خیلی روشن کسانی که در آنجا شرکت می‌کنند یا این نوع حرکت‌ها را انجام می‌دهند وظیفه خودشان را از یک سو روشنگری با امکاناتی که رسانه‌ها در اختیار آنها قرار داده اند برای مردم ایران می‌بینند و از سوی دیگر پشتیبانی از آن چالشی که با همه دشواری‌ها هم‌میهنان ما در ایران انجام می‌دهند. از این فراتر نمی‌روند. یعنی ادعا نمی‌کنند که قصد دارند مرکز ثقل جنبش سیاسی را به خارج. محمد امینی (اورنج کانتی) آقای امینی، شما چه فکر می‌کنید؟ آیا امکان این هست که حامیان روش‌های مختلف گذار به گشایش سیاسی فعالیت‌شان را طوری با هم هماهنگ کنند که دست کم از آن نوع اصطکاک‌هایی که آقای شهریار آهی به آن اشاره کردند بین‌شان نباشد به نفع حاکمیت؟   به نظر من آنهایی که خواهان گذار از جمهوری اسلامی هستند مانند خود من ولی پشتیبان روش‌های خشونت پرهیز هستند می‌توانند پشتیبانی کنند و نزدیک شوند به آنهایی که طرفدار اصلاحات در درون همین نظام هستند. طبیعی است که کسی که معتقد به یک انقلاب قهرآمیز و سرنگونی و براندازی و دخالت نیروهای خارجی و از این ها باشد نمی‌تواند در این طیف قرار گیرد. اما برای کسی که طرفدار گذار است طبیعتا هر نوع اصلاحی هم مثبت است. اصلاحات خوب است که برای جامعه انجام شود. برای برخی، اصلاحات ‌آرزو و مدینه فاضله است. برای برخی، اصلاحات پله‌ای است به سوی یک تغییر اساسی. ولی به هر حال این امکان وجود دارد و تا آنجایی که بپذیریم باید از روش‌های خشونت پرهیز استفاده کرد. با جنگ و دخالت نیروهای خارجی کاملا مخالفت کرد و برنامه‌هایی از این دست ازش پشتیبانی نکرد. اما در کنار آن در رابطه با صحبت دوست گرامی آقای آهی بگویم این درست نیست جناب آهی که من را متهم کنید که با هر نشستی در خارج برای اتحاد مخالفم. من خودم الان از یک نشست بزرگی در دالاس می‌‌آیم برای همین کار با این تفاوت که خیلی روشن کسانی که در آنجا شرکت می‌کنند یا این نوع حرکت‌ها را انجام می‌دهند وظیفه خودشان را از یک سو روشنگری با امکاناتی که رسانه‌ها در اختیار آنها قرار داده اند برای مردم ایران می‌بینند و از سوی دیگر پشتیبانی از آن چالشی که با همه دشواری‌ها هم‌میهنان ما در ایران انجام می‌دهند. از این فراتر نمی‌روند. یعنی ادعا نمی‌کنند که قصد دارند مرکز ثقل جنبش سیاسی را به خارج منتقل کنند. درست است که شاید در اسناد و نوشته‌های کنفرانس بروکسل و استکهلم چنین چیزهایی به چشم نمی‌خورد. ولی در گفت‌وگوها تمام این بحث‌ها هست که باید بدیل در خارج ساخت. باید آلترناتیو را به خارج منتقل کرد. مرکز ثقل آمده به اینجا. برخی از دوستانی هم که به تازگی از ایران آمده‌اند آنها هم چون خودشان به خارج آمده‌اند تصور می‌کنند مرکز ثقل سیاست از داخل به خارج آمده. در حالی که این مرکز همچنان در درون ایران هست و باید از آن پشتیبانی کرد.   من هم منتقدم، آقای آهی هم منتقدند... این که همدگیر را خنثی کنند، اینها بگویند اصلاح‌طلب یعنی شکل دوم جمهوری اسلامی و یک عده‌ای متهم کنند که هرکه با جمهوری اسلامی حرف بزند یعنی که خواستار هیچ تغییری نیست و دارند فریب می‌دهند، این حرفها جز اینکه نیروها را هرز کند هیچ فایده دیگری ندارد. ما باید تلاش کنیم تفاهم ایجاد کنیم و آسیب‌ها را کم کنیم و راه را برای گفت‌وگو با حاکمیت در مرحله اول هموارتر کنیم. محدصادق جوادی حصار (مشهد) آقای جوادی حصار، شما امکان تقسیم کار میان گرایش‌های منتقد و مخالف را می‌بینید به طوری که هر یک بر اساس جایگاه، منابع و موانع‌شان بتوانند در مسیر توسعه سیاسی همکاری کنند؟ اگر نه، چرا؟ اگر بله، خط قرمزی هست که رعایتش ضروری باشد از نظر شما؟   می‌توان یک خط مرزی را مشخص کرد. شاید جنبش سبز و انتخابات ۸۸ خودش یک میزان و ملاک باشد که با محوریت حرکت‌های اصلاح‌طلبانه صورت گرفت اگرچه انشعاب‌هایی هم به آن خورد. بعضی‌ها شعارهای براندازانه هم در ادامه راه دادند. اما اکثریت آنها که اگر محورشان را آقای کروبی و آقای موسوی بدانیم رفتارهایشان هنوز هم بر محور اصلاحات است،‌ نیروهایی که معتقد به آرای عمومی هستند و معتقد به رای اکثریت مردم هستند ولو که منتقد جمهوری اسلامی هستند که خب درجه انتقاد فرق می‌کند. من هم منتقدم، آقای آهی هم منتقدند. برای اینکه درجه انتقادمان با هم فرق داشته باشد می‌توانیم بر حول همین محور که اکثریت هر حرفی زد بقیه با اکثریت همراهی کنیم و انتقادهایمان را به  اکثریت داشته باشیم و در مواجهه با حاکمیت هم گروه اکثریت را پل ارتباطی خودشان بدانند. اگر اصلاح‌طلبان یا هر گروه جایگزین اصلاح‌طلبان بتوانند در جمهوری اسلامی طرف گفت‌وگوی حاکمیت قرار گیرند تا مشکلات از سر راه برداشته شود، همه گروه‌ها با حفظ مواضع و انتقادات‌شان از اکثریت حمایت کنند. ما فرض را بر این بگذاریم که در جمهوری اسلامی دو گروه‌‌اند، منتقدین اصلاح‌طلب با اکثریت بالا و بعد حامیان جمهوری اسلامی با وضع فعلی هم یک جمعیت قابل قبول. حداقل همه منتقدین جمهوری اسلامی پشتیبانی خودشان را از یک جریان اکثریتی یا حداقل اکثریت‌نمایی در وضعیت فعلی، حمایت‌شان را اعلام کنند و انتقادهایشان را هم داشته باشند. ولی این که همدگیر را خنثی کنند، اینها بگویند اصلاح‌طلب یعنی شکل دوم جمهوری اسلامی و یک عده‌ای متهم کنند که هرکه با جمهوری اسلامی حرف بزند یعنی که خواستار هیچ تغییری نیست و دارند فریب می‌دهند، این حرفها جز اینکه نیروها را هرز کند هیچ فایده دیگری ندارد. ما باید تلاش کنیم تفاهم ایجاد کنیم و آسیب‌ها را کم کنیم و راه را برای گفت‌وگو با حاکمیت در مرحله اول هموارتر کنیم. حاکمیت جمهوری اسلامی وقتی حاضر می‌شود با گروه‌ ۵+۱ برای منافعش گفت‌وگو کند، برای منافعش با گروه‌های منتقد سیاسی داخل جمهوری اسلامی و بیرون جمهوری اسلامی هم در یک فضایی که احساس امنیت کند حتما می‌تواند گفت‌وگو داشته باشد. می‌توان این گفت‌وگوها را رقم زد. ما اگر تمامیت خواهی نکنیم اکثریت هژمونی خواه نباشیم می‌توانیم در همین شرایط با جمهوری اسلامی وارد گفت‌وگو شویم و حقوق مسلم و تعریف‌شده خودمان را از متن جمهوری اسلامی و قانون اساسی بکشیم بیرون، به رخ حاکمیت بکشیم و آنها را مجاب کنیم به اعمال قانون و اجرای قانون. به نظر من می‌شود راه‌هایی را رفت که هزینه کمتری داشته باشد و فایده بیشتری.    نکته دیگری مانده؟ یا این که همه راضی هستید تمام کنیم؟   یک عرضی بنده ممکن است بکنم در جمع‌بندی؟   بفرمایید آقای آهی.   اولا از این راه دور احساس نزدیکی بیشتری به آستان قدس علی‌ ابن موسی‌الرضا می‌کنم. خودم چون مشهدی هستم خیلی خوشحالم از اینکه صدای آقای جوادی حصار عزیز را از آنجا می‌شنوم. با فرمایشات ایشان کاملا موافق هستم. فکر می‌کنم که هر نوع تمایز بین عقاید مختلف همه آنهایی که معتقد هستند حکومت آینده ایران باید منتخب رای آزاد مردم ایران باشند نباید برجسته کرد. باید کمتر کرد. همکاری بین همه اینها مهمترین امر است. چه تمایز بین خارج و داخل و بین اصلاح‌طلب و غیر اصلاح‌طلب هر کسی که فکر می‌کند صاحب این کشور رای مساوی مردم ایران هست باید با همدیگر همکاری کنیم.   محمد صادق جوادی حصار:‌ آقای آهی متشکرم از احساس خوبتان. انشاءالله که قسمت شود آزاد، علی‌ابن موسی الرضا را با هم زیارت کنیم.   انشاءالله.   با سپاس از شما و با سپاس از شنوندگان رادیو.
 


انجمن خودروسازان ايران در گزارشی اعلام کرده است که توليد خودرو در ايران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته و به رقم ۲۴۱ هزار و ۵۴۸ دستگاه رسيده است.انجمن خودروسازان ايران در گزارشی اعلام کرده است که توليد خودرو در ايران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته و به رقم ۲۴۱ هزار و ۵۴۸ دستگاه رسيده است. بر اساس آماری که اين انجمن در سايت خود منتشر کرده است، در سه ماهه اول سال جاری توليد خودروهای تجاری شامل وانت، مينی بوس، اتوبوس و کاميون بالغ بر ۳۲ هزار و ۹۶۵ دستگاه بوده است. توليد انواع خودروهای سواری در ايران طی این دوره نيز بيش از ۲۰۸ هزار دستگاه گزارش شده است. کاهش اين آمار در حالی است که توليد خودرو در سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه بوده است. اين رقم در مدت مشابه سال ۸۹ بالغ بر ۳۶۵ هزار و سال ۸۸ نيز ۲۹۶ هزار دستگاه گزارش شده است. توليد وسايل نقليه در ايران طی سال ۱۳۹۰ بالغ بر يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده است. خبرگزاری فرانسه درباره علت کاهش توليد خودرو در ايران گفته است که توقف واردات قطعات ماشين از شرکت خودروسازی پژو فرانسه به دليل تحريم های بين المللی از دلايل اصلی اين کاهش است. پژو که شريک اصلی شرکت «ايران خودرو» است توليد کننده خودروهای پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ است که اين دو نوع وسيله نقليه ۴۰ درصد توليدات خودروسازان ايرانی را به خود اختصاص داده است. گزارش شده که بين پنج تا ۱۰ درصد قطعات اين خودروها از فرانسه وارد می شده است. شرکت خودروسازی پژو در ماه فوريه اعلام کرد که صادرات قطعات خودرو به ايران را متوقف و بسياری از کارکنان خود را از اين کشور خارج کرده است. به گفته اين شرکت، مشکلات مربوط به تحريم بانکی ايران باعث کاهش تجارت ميان دو طرف و کمبود منابع مالی شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت ايران خودرو سالانه بين ۵۷۲ تا ۶۵۴ ميليون دلار قطعات ماشين از فرانسه وارد می کرد. احمد نعمت بخش، رييس انجمن خودروسازان ايران، روز شنبه به خبرگزاری ايسنا گفته است: «عدم ارائه تسهيلات لازم به خودروسازان و به دنبال آن بحران نقدينگی ايجاد شده، مهمترين دليل کاهش شديد توليد خودرو در کشور است.» روزنامه «دنيای اقتصاد» کاهش اين ميزان از توليد خودرو را ظرف «۲۰ سال گذشته» بی سابقه خوانده و گفته است که اگر دولت کمک يک ميليارد دلاری خود به خودروسازان را تصويب نکند اين مشکل می تواند کل صنعت خودروسازی در ايران از جمله قطعه سازان را با بحران روبرو کند و کارخانه ها را به تعطيلی بکشاند. بر اساس آمارهای دولتی، صنعت خودروسازی در ايران برای ۵۰۰ هزار نفر به طور مستقيم و غير مستقيم ايجاد اشتغال می کند. به رغم کاهش توليد اتوموبيل در ايران، خبرگزاری ايسنا به نقل از آمارهای گمرک اعلام کرده که صادرات خودرو به ديگر کشورها ۱۴۲ درصد رشد داشته است. بر اساس اين گزارش، صادرات خودرو ايران طی سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۶۸ ميليون دلار بوده و سه کشور عراق، افغانستان و اوکراين بازارهای اصلی ايران را تشکیل می دهند. ايسنا می افزايد که عراق به تنهايی ۹۸ درصد از صادرات خودرو ايران را جذب کرده است.
 


روزنامه‌های جمهوری اسلامی، تهران امروز، و ملت ما خبر داده‌اند که «یک افسر و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی» به اتهام تشکیل بزرگ‌ترین شبکه زمین‌خواری در تهران بازداشت شده‌اند.روزنامه‌های جمهوری اسلامی، تهران امروز، و ملت ما خبر داده‌اند که «یک افسر و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی» به اتهام تشکیل بزرگ‌ترین شبکه زمین‌خواری در تهران بازداشت شده‌اند. روزنامه خراسان خبر داده است که علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تائید وجود اختلاف نظر در میان فرماندهان سپاه در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸، از عدم همراهی و اطلاعات برخی از «سرداران سپاه» از آیت‌الله خامنه‌ای در سرکوب این اعتراضات انتقاد کرده است. روزنامه اعتماد گزارشی از «کاهش متوسط سن زنان تن‌فروش در ایران» منتشر کرده و خبر داده که بر اساس آمارهای سال ۹۰ «فقر مهم‌ترین عامل» رواج تن‌فروشی زنان است. روزنامه‌های تهران امروز و جام جم گزارش داده‌اند که فرمانده نیروی انتظامی از پخش تصاویر خوردن مرغ در فیلم‌ها انتقاد کرده است و دولت «قرارگاه» مقابله با گرانی تشکیل داده است. روزنامه دنیای اقتصاد هم از «سانسور قیمت نارنگی دهه شصتی در شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی» خبر داده است. کشف شبکه ماموران نیروی انتظامی برای زمین‌خواری در تهران روزنامه‌های جمهوری اسلامی، تهران امروز، و ملت ما خبر داده‌اند که «یک افسر و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی» به اتهام تشکیل بزرگ‌ترین شبکه زمین‌خواری در تهران بازداشت شده‌اند. در حالی که برخی از روزنامه‌ها «یک افسر نیروی انتظامی» را متهم اصلی این پرونده زمین‌خواری معرفی کرده‌اند، روزنامه جمهوری اسلامی از قول مرتضی تورک معاون دادستان تهران تاکید کرده که «یک افسر و تعدادی از مأموران نیروی انتظامی و وکلا در ارتباط با پیچیده‌ترین پرونده زمین‌خواری در تهران» بازداشت شده‌اند. روزنامه تهران امروز نیز این پرونده را «کشف بزرگ‌ترین زمین‌خواری در تهران» توصیف کرده و نوشته است که «در حالی که امروز آخرین جلسه دادگاه تخلف بانکی سه هزار میلیارد تومانی برگزار می‌شود همزمان معاون دادستان تهران از جزئیات پرونده پیچیده زمین‌خواری در پایتخت پرده برداشت» و اعلام کرد که یک افسر نیروی انتظامی که در «قسمت پلیس فرودگاه‌ها مشغول به کار بوده» توانسته «به فایل اطلاعات افرادی که در دهه اول انقلاب از کشور فرار کرده بودند، دسترسی پیدا کرده و سراغ زمین‌های آنان برود» و این زمین‌ها و املاک را تصاحب کند. روزنامه ملت ما در تیتر یک شماره بیست و پنجم تیرماه از این «افسر متخلف» نیروی انتظامی به عنوان «بزرگ‌ترین زمین‌خوار تهران» یاد کرده و از قول مرتضی تورک معاون دادستان تهران نوشته است که «در این پرونده که تحقیقات و بررسی‌های آن بسیار کار برد، متهم یکی از افسران نیروی انتظامی به نام ح. الف است» که «از طریق فایل اطلاعات افرادی که در دهه اول انقلاب فرار کرده‌اند» به اراضی و خانه‌های این افراد دسترسی پیدا و «از طریق کلانتری‌ها اقدام به ایجاد پرونده‌های صوری کرده است». مرتضی تورک که رئیس دادسرای ویژه زمین‌خواری است همچنین گفته که این افسر نیروی انتظامی و شماری دیگر از ماموران نیروی انتظامی متهم در این پرونده «از چهار ماه پیش» بازداشت شده‌اند، اما اسامی هیچ یک از این ماموران اعلام نشده است. روزنامه ملت ما از قول معاون دادستان تهران نوشته است که این افسر نیروی انتظامی «با نوشتن مبایعه‌نامه‌هایی به وسیله مادربزرگ، اقوام و پدرش ادعای مالکیت اراضی را داشته و از محاکم قضایی احکامی به نفع خود گرفته است» و «بر اساس استعلام از مرکز انفورماتیک دادگستری استان تهران دریافتیم که این افسر نیروی انتظامی تاکنون ۵۰ فقره پرونده به نام خود در شعب دادگستری به ثبت رسانده است که بیشتر پرونده‌ها تصاحب اراضی و املاک از سازمان‌های دولتی مانند اداره مسکن و شهرسازی، شهرداری تهران، منابع طبیعی بوده است» و حتی «در یکی از پرونده‌ها، این متهم توانسته شرکت آب منطقه‌ای تهران را محکوم و از آن ۲ میلیارد تومان مطالبه کند». به گزارش روزنامه ملت ما، معاون دادستان تهران همچنین از یک پرونده زمین‌خواری دیگر در تهران خبر داده و گفته است که «در این پرونده متهم در اوایل انقلاب که هنوز فرمانداری‌ها و کمیسیون‌ها تشکیل نشده بود، مستندات ۱۴۰ هکتار زمین را با نفوذ در برخی شورا‌ها به ۱۴۰۰ هکتار زمین تغییر داده» و تاکنون «۱۷۰ میلیارد تومان از این اراضی» را فروخته، ولی با حکم دادگاه امیدواریم ۱۴۰۰ هکتار از اراضی تهران که بیشتر در شمال غرب تهران است بازپس گرفته شود». انتقاد نماینده خامنه‌ای از عدم مشارکت برخی از «سرداران» در سرکوب اعتراضات روزنامه خراسان خبر داده است که علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تائید وجود اختلاف نظر در میان فرماندهان سپاه در رویدادهای پس از انتخابات سال ۸۸، از عدم همراهی برخی از «سرداران سپاه» در سرکوب اعتراضات انتقاد کرده است. به گزارش این روزنامه، علی سعیدی روز شنبه در هجدهمین همایش سراسری فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه پاسداران که در مشهد برگزار می‌شود، طی سخنانی درباره «ولایت فقیه و ابعاد ولایت مداری» گفت که «در شرایط فتنه برخی از سرداران ما بر دهان‌شان مهر زدند» و «این افراد در دوران فتنه چیزی نگفتند و کوتاه آمدند». نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران همچنین بر بازنگری در صلاحیت چنین فرماندهانی تاکید کرده و گفت که «باید ببینیم این مشکل از کجا نشات می‌گیرد که برخی افراد مانند اسامه ابن زید پس از رحلت پیامبر اسلام سقوط آزاد کرده‌اند». اشاره علی سعیدی به «اسامه ابن زید» فرزند زید پسرخوانده پیامبر اسلام و از فرماندهان مورد اعتماد او است که بنا بر برخی روایات چون پدرش به فرماندهی سپاه اسلام برای جنگ با روم منصوب شد، اما بعد‌ها در دوره خلافت علی ابن ابی‌طالب از شرکت در جنگ‌های او خودداری کرد، اما خواهان دریافت سهم خود از غنایم شده بود. به نوشته روزنامه خراسان، علی سعیدی در سخنان روز شنبه گفت که باید «درباره مواضع برخی چهره‌های سیاسی و نظامی» بررسی‌هایی صورت گیرد و تاکید کرد که «باید نوع رفتار کسانی که در زمان آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در خط مقدم ولایت‌مداری قرار داشتند، اما در قضایایی مانند بنی‌صدر، نهضت آزادی، ماجرای منتظری و اصلاح‌طلبان و نیز فتنه ۸۸ رفتار دیگری نشان دادند، را اندازه‌گیری کنیم، تا ببینیم مرز ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری افراد چگونه است». این روزنامه در عین حال نوشته است که نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران در جریان سخنرانی در «همایش سراسری فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه پاسداران» با این ادعا که «در حال حرکت به سمت ظهور امام زمان هستیم» گفت که «یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای امام زمان کادرسازی و نیروسازی است». علی سعیدی همچنین گفته است که «ما در دقیقه ۹۰ و آستانه فتح خیمه معاویه هستیم و مردم ما باید بیش از گذشته استقامت و صبر داشته باشند و باید آستانه صبر مردم را بالا ببریم». روزنامه رسالت، از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم، نیز در شماره یک‌شنبه ضمن انتشار چند یادداشت و گزارش تلاش کرده است تا اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ را «فتنه‌ای با هیزم‌های داخلی و خارجی» معرفی کند. این روزنامه همچنین نوشته است که «بسترهای تئوریک عناد با نظام از سوی برخی از گروه‌های داخلی تدوین شده است». «فقر دلیل اصلی گسترش تن‌فروشی» روزنامه اعتماد گزارشی درباره «کاهش متوسط سن زنان تن‌فروش در ایران» منتشر کرده و خبر داده که بر اساس آمارهای سال ۹۰ «فقر مهم‌ترین عامل» رواج تن‌فروشی زنان است. این روزنامه نوشته است که حبیب‌الله مسعودی فرید مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در میزگرد «بررسی آسیب‌های اجتماعی، پدیده زنان خیابانی» به صراحت از «فقر» به عنوان دلیل اصلی گرایش به تن‌فروشی نام برد و گفت که «طبق آمارهای سال ۹۰، فقر مهم‌ترین عامل، و تعارضات خانوادگی دومین عامل موثر در بروز پدیده زنان خیابانی است». مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با ابراز نگرانی از «کاهش متوسط سن زنان تن‌فروش در چند سال اخیر» گفت که «سن این زنان همواره با کاهش مواجه بوده» و «بر اساس آمارهای مراکز بازپروری سازمان بهزیستی اغلب زنان خیابانی در سنین ابتدای جوانی ۲۰ تا ۲۹ سال قرار دارند»، اما «آمار مراکز بازپروری سازمان بهزیستی با آمارهای جامعه متفاوت است». به نوشته روزنامه اعتماد، حبیب‌الله مسعودی فرید در بخش دیگری از سخنانش با استناد به «فصلنامه نیروی انتظامی در زمینه فرار دختران» گفت در این فصلنامه فرار دختران از خانه با دو عنوان «فرار به» و «فرار از» تقسیم‌بندی شده و در ۹۰ درصد مواقع «فرار از» مشکلات خانوادگی و شرایط نامناسب اتفاق می‌افتد. مدیرکل امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی با اشاره به دلایل متعدد فرار دختران از خانه گفت که «از جمله علل خانوادگی این امر می‌توان به داشتن خانواده‌های پرتنش، آزار جسمی و جنسی و‌ اعتیاد در خانواده اشاره کرد» و «از جمله عوامل اجتماعی می‌توان به افزایش سطح انتظارات افراد نام برد، به عنوان مثال نوع امکانات و زندگی که صدا و سیما در سریال‌هایش نشان می‌دهد سبب نوعی نارضایتی در بین افراد می‌شود، توقع‌ها را بالا برده و منجر به فرار از خانه می‌شود». مقابله با گرانی با «سانسور خوردن مرغ» و «سانسور قیمت نارنگی» روزنامه‌های تهران امروز و جام جم خبر داده‌اند که فرمانده نیروی انتظامی از پخش تصاویر خوردن مرغ در فیلم‌ها انتقاد کرده و همزمان دولت «قرارگاه مقابله با گرانی» تشکیل داده است. روزنامه تهران امروز نوشته است که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی «از نمایش مرغ خوردن در فیلم‌های تلویزیون انتقاد کرد و این فیلم‌ها را مسبب تحریک افراد ناتوان از خرید به چاقوکشی و انتقام‌گیری دانست». با تداوم افزایش قیمت و موج گرانی مواد غذایی از جمله عبور قیمت گوشت مرغ از کیلویی ۷ هزار تومان، تهران امروز نوشته است که فرمانده نیروی انتظامی خواهان عدم نمایش صحنه خوردن مرغ در فیلم‌های تلویزیونی شده و گفته است که «در فیلم‌ها خوردن مرغ را نشان می‌دهند در صورتی که فردی شاید نتواند آن را بخرد، و برخی افراد با دیدن این فاصله طبقاتی می‌گویند که خودمان چاقو دست می‌گیریم و حق‌مان را از این پولدار‌ها خواهیم گرفت». روزنامه جام جم از تشکیل «قرارگاه اقتصادی» در دولت «برای تنظیم بازار رمضان» خبر داده و نوشته است که «این قرارگاه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی» فعالیت می‌کند. این روزنامه نوشته است که «در حالی که قیمت برخی اقلام اساسی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هنوز کنترل نشده، دیروز دولت از تشکیل قرارگاه اقتصادی برای تنظیم بازار این ماه خبر داد» و این در حالی است که به‌رغم وعده‌های قبلی دولت «هنوز نوسان قیمتی در برخی کالاهای اساسی نظیر مواد پروتئینی از جمله مرغ و لبنیات، شیر، ماست و پنیر وجود دارد و هر روز قیمت‌های متفاوتی از سطح بازار گزارش می‌شود که با آن چه رسما اعلام شده، تفاوت دارد». همزمان روزنامه دنیای اقتصاد از «سانسور قیمت نارنگی دهه شصتی در شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی» خبر داده و نوشته است که «شبکه دو سیما جمعه شب به هنگام پخش فیلم «بگذار زندگی کنم»، دیالوگی را که در آن قیمت نارنگی در سال ۱۳۶۵ اعلام شده بود حذف کرد».
 


ناظران سازمان ملل، پس از بازدید از روستای تریمسه در استان حماه، می گویند بنظر می رسد مخالفان مسلح هدف حمله ارتش در این روستا بوده اند. ناظران سازمان ملل درگزارش اولیه خود پس ازورود به این روستا در روزشنبه، گفته اند تقریبا همه کشته شدگان، مرد و ده ها تن از آنها مخالفان مسلح هستند. ناظران، همچنین استفاده از سلاح های سنگین، از جمله توپ و خمپار درحمله به روستا را تایید کرده اند و خانه‌های ویران شده، و مدرسه‌ ای سوخته را دیده اند.  ناظران امروز هم به این روستا رفته اند. مخالفان بشاراسد گفته بودند نیروهای دولتی با حمله به روستا بیش از ۲۰۰ تن را قتل عام کردند.
 


پس از اعلام خبر دستگیری یک جوان لبنانی در قبرس به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف اسرائیلی در این کشور، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران گفت که «تروریسم ایرانی حد و مرزی نمی‌شناسد.»پس از اعلام خبر دستگیری یک جوان لبنانی در قبرس به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف اسرائیلی در این کشور، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ۲۴ تیر با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران گفت که «تروریسم ایرانی حد و مرزی نمی‌شناسد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای که از سوی دفتر او منتشر شد اظهار داشت: «بعد از آنکه ایران افرادش را در خاک آمریکا برای سوءقصد به سفیر عربستان سعودی فرستاد و افرادی را برای حملات تروریستی به آذربایجان، بانکوک، تفلیس، دهلی نو، و آفریقا روانه کرد، قصدش برای انجام حمله در قبرس نیز هم‌اینک افشا شده‌است.» وی در این بیانیه با اشاره به جمهوری اسلامی ایران گفت که «جامعه بین‌الملل باید با بزرگ‌ترین صادرکننده تروریسم در جهان مبارزه کند.» رسانه‌های قبرس روز شنبه خبر دادند که پلیس محلی این کشور یک جوان لبنانی را که دارای گذرنامه سوئدی است دستگیر کرده‌ و اتهام او این است که قصد حمله به اهداف اسرائیلی در این کشور را داشته‌است. برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس قبرس، سیاسی بودن بازداشت جوان لبنانی را تایید یا رد نکرده و سخنگوی پلیس، تنها گفته‌است که «این موردی امنیتی و جدی است و توضیح بیش‌تری نیز در این‌باره نمی‌توانیم بدهیم». یک سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت: به خاطر اینکه «این یک موضوع حساس سیاسی است» پلیس قبرس نمی‌تواند گزارش‌ها در این مورد را رد یا تأیید کند و افزود که «این یک موضوع امنیتی است و ما آن را بسیار جدی می‌گیریم و نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظر بیشتری بکنیم.» اما آندرئاس آنگلیداس، یک سخنگوی دیگر پلیس قبرس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این جوان ۲۴ ساله هفته گذشته در شهر ساحلی لیماسول بازداشت شد و دادگاه حکمی برای ادامه بازداشت او صادر کرده‌است. پلیس و رسانه‌های قبرس توضیح بیشتری در مورد هویت فرد بازداشت‌شده ندادند اما رادیوی دولتی قبرس «سای‌بی‌سی» خبر داد که این فرد مظنون، مدارک و عکس‌هایی را همراه خود داشته که نشان می‌دهد وی جزئیات مربوط به رفت‌وآمد شهروندان اسرائیل در قبرس را دنبال کرده و زیر نظر داشته‌است. روزنامه محلی «فیللفتروس» نیز نوشت که فرد بازداشت‌شده، یادداشت‌هایی در مورد جزئیات مربوط به هواپیماهای اسرائیلی را همراه خود داشته‌است. وب‌سایت خبری «سیگمالایو» نیز در این مورد نوشت که این جوان لبنانی به صورت گردشگر وارد قبرس شده و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، پلیس قبرس را در جریان فعالیت‌های این جوان لبنانی قرار داده‌اند و پلیس سپس او را در اتاق هلتش دستگیر کرده‌است. قبرس در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی شاهد حملاتی علیه اهداف اسرائیلی در خاک خود بوده‌است اما از آن تاریخ به بعد با آرام بودن اوضاع، قبرس به عنوان محلی بی‌طرف برای دیدارهای غیررسمی سیاستمداران خاورمیانه و گفت‌وگوهای صلح میان آنها به‌شمار آمده‌است. مقام‌های اسرائیلی و برخی منابع غربی جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تروریستی که اخیراً در جمهوری آذربایجان، بانکوک تایلند، تفلیس گرجستان، دهلی نو در هند، و کنیا در آفریقا کشف شده متهم می‌کنند اما ایران تمامی این اتهام را رد می‌کند. دولت ائتلافی راستگرای بنیامین نتانیاهو همواره با لفظی تند اعتراض‌های خود نسبت به جمهوری اسلامی را بیان کرده و اخیراً نیز نخست‌وزیر اسرائیل با اظهار اینکه «ایران به دنبال نابودی اسرائیل است»، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد.
 


روسیه یک سفینه، از نوع سایوز، را از پایگاهی در خاک قزاقستان، به فضا فرستاد. به گزارش آسوشیتدپرس، سه فضانورد از کشورهای آمریکا، روسیه و ژاپن با این سفینه در حال سفر به پایگاه فضایی بین‌المللی هستند تا جایگزین سه فضانوردی شوند که در این پایگاه در ماموریت به‌سربرده‌اند. خانواده‌ها و همکاران این فضانوردان، بامداد یکشنبه، از پایگاه فضایی روسیه، در قزاقستان، پرواز سفینه را تماشا کردند.
 


یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری مهر گفته است که «مردم توان پرداخت افزایش هزینه‌های سلامت را ندارند. » عابد فتاحی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزوده است که «نرخ تورم در کشور زیاد است، اما نکته مهم‌تر این است که نرخ تورم در حوزه سلامت، همواره ۱۰ تا ۱۵ در صد از نرخ تورم عمومی در جامعه بالاتر است. » همچنین به‌گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، جامعه پزشکی و کادر درمانی یارانه بخش درمان را می‌پردازند، و «بخش زیادی از جامعه همین افزایش۲۰ درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی را نمی‌توانند پرداخت کنند. » به گفته عابد فتاحی، برخی از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی نیز بسته شده‌اند، چون نمی‌توانند با بالا رفتن قیمت‌ها، تجهیزات مورد نیاز خودشان را خریداری کنند.
 


نخست‌وزیر ترکیه، به رهبران سوریه هشدار داد که مردم، آنان را وادار به پرداخت هزینه کشتار دسته‌جمعی اخیر خواهند کرد. به‌گزارش آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که روز شنبه در قوجا ائلی  در شمال غرب این کشور،  سخن می‌گفت قتل عام روستای تریمسه، به‌دست ارتش سوریه را «نسل‌کشی»  توصیف کرد: «درباره سوریه، چیزی نمی‌توان گفت. چنین کشتار شرم‌آور، چنین اقدامی برای نسل‌کشی و چنین خشونت غیر انسانی، اقدام‌های یک حکومت در حال سقوط است.» بسیاری از رهبران کشورها، کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه و نیز بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، از کشته‌شدن ۲۲۰ تن از ساکنان روستای تریمسه در استان حماه، در نتیجه حمله ارتش سوریه با سلاح‌های سنگین و تانک و هلی‌کوپتر به این روستا، انتقاد کرده‌اند.
 


بارش ذرات رادیواکتیو ناشی از یک انفجار بزرگ خورشیدی، به کره زمین رسیده است. به‌گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، سازمان فضایی اروپا اعلام کرده که توفان خورشیدی، تاکنون به ماهواره‌ها خساراتی وارد نیاورده است. سازمان‌های بین‌المللی فضایی، پس از پدیدار شدن شعله‌های عظیم از سطح خورشید ـ موسوم به فوران‌های خورشیدی ـ انتظار بارش ذرات و توفان خورشیدی را داشته‌اند. سازمان فضایی اروپا می‌گوید که ساکنان نیمکره شمالی، ممکن است بتوانند شاهد نورهایی شبیه سرخی سپیده‌دم باشند.
 


دفتر نخست وزیر اسرائیل، با انتشار بیانیه‌ای، آن‌چه آن را «تروریسم ایرانی» خواند، به باد انتقاد گرفت و جمهوری اسلامی ایران را «بزرگترین صادر کننده تروریست در دنیا» معرفی کرد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اندکی پیش‌تر در روز شنبه، پلیس قبرس اعلام کرد که یک جوان لبنانی را که با پاسپورت سوئدی وارد شده و قصد داشته است با ترتیب دادن انفجارهایی به منافع اسرائیل در قبرس حمله کند، بازداشت کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه خود آورده است: «ایران، پس از فرستادن آدم‌هایش به آمریکا، برای ترور سفیر عربستان سعودی، و دست‌زدن به حمله‌هایی در جمهوری آذربایجان، بانکوک، تفلیس، دهلی نو و آفریقا، اینک افشا شده که قصد ترتیب دادن حمله‌های در قبرس را داشته است.» برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس قبرس، سیاسی بودن بازداشت جوان لبنانی را تایید یا رد نکرده و سخنگوی پلیس، تنها گفته است که «این موردی امنیتی و جدی است و توضیح بیش‌تری نیز در این‌باره نمی‌توانیم بدهیم».
 


فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌گوید: «اگر ایران در امنیت نباشد، یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد» و اگر آمریکایی‌ها به «هشدار‌های سپاه تمکین نکنند، عواقب بسیار بدی برای آنها خواهد داشت. » به‌گزارش خبرگزاری فارس، علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، روز شنبه، همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، درباره امکان درگیری ایران و آمریکا گفته است که امکان درگیری، به‌گفته او، به میزان حماقت غربی‌ها بستگی دارد. ناوگان پنجم آمریکا، در ماه‌های اخیر اعلام کرده است که خود را متعهد به باز نگاه داشتن تنگه هرمز می‌داند. ایران و آمریکا پیش‌تر در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق با یکدیگر در خلیج فارس درگیر شده‌اند.
 


ناظران سازمان ملل، از روستای تریمسه، که یکی از خونین‌ترین کشتارهای دسته‌جمعی به‌دست ارتش سوریه، در آن روی‌داده است، بازدید کردند. به‌گزارش آسوشیتد پرس، ناظران سازمان ملل که روز شنبه وارد روستای تریمسه، در استان حماه شدند، با جوی‌های خون در خانه‌های مسکونی، مدرسه‌ای آتش گرفته، ده‌ها جنازه در یک گور دسته‌جمعی و نیز با پوکه‌های گلوله توپ و خمپاره روبه‌رو شدند. فعالان حقوق بشر در سوریه، شمار کشته‌شدگان روستای تریمسه را حدود ۲۲۰ تن اعلام کرده‌اند. کوفی عنان، نماینده‌ ویژه سازمان ملل و اتحادیه‌ عرب در امور سوریه، این کشتار را نفرت‌انگیز خوانده و در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، گفته است که حکومت سوریه با به‌کاربردن سلاح‌های سنگین در مناطق مسکونی، تعهدات خود را نقض کرده است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته