هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۲۸, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 07/18/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



معاون وزير راه و شهرسازی ايران روز سه شنبه گفته است که برای مقابله با ممنوعیت بيمه کشتی های حامل نفت ايران توسط اتحادیه اروپا، اين کشور تمامی «مسئوليت پوشش بيمه‌ای» کشتی هايی که وارد آب های ايران شوند را برعهده خواهد گرفت.معاون وزير راه و شهرسازی ايران روز سه شنبه گفته است که برای مقابله با ممنوعیت بيمه کشتی های حامل نفت ايران توسط اتحادیه اروپا، اين کشور تمامی «مسئوليت پوشش بيمه‌ای» کشتی هايی که وارد آب های ايران شوند را برعهده خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، عطاءالله صدر، معاون وزير راه و شهرسازی و رييس سازمان بنادر ايران، گفته است:« در راستای بيمه کشتی‌ها و مقابله با تحريم‌ها، مسئوليت بيمه هر کشتی و خط کشتيرانی خارجی که وارد آب‌های ايران می‌شود را می‌پذيريم.» رييس سازمان بنادر ايران گفته است:«در مسائل تحريم محدوديت‌هايی در بيمه کشتی‌ها مدنظر دشمن بود، اما دولت جمهوری اسلامی ايران تدابيری اتخاذ کرد تا با همکاری شرکت‌های بيمه ايرانی و پوشش‌های بيمه‌ای مناسب برای کشتی‌ها، اين ترفند دشمن بی‌رنگ شود.» طبق تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران، از اول ژوئيه، يازدهم تير ۱۳۹۱، شرکت های بيمه گر اروپايی از بيمه کردن هر نفتکشی که نفت ايران را جابه جا کند، منع شده‌اند. اين در حالی است که براساس مقررات دريايی، به نفتکش‌های فاقد بيمه پوششی اجازه ورود و تخليه نفت داده نمی شود. به گزارش خبرگزاری رويترز، بخش اعظم بيمه دريايی در اختيار شرکت های اروپايی است و خريداران آسيايی نفت ايران برای تامين بيمه نفتکش ها با مشکل مواجه هستند. به همين دليل صادرات نفت ايران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگيری داشته است. در همين زمينه، يک مقام شرکت ملی نفتکش ايران  در ماه گذشته به رويترز گفته بود که شرکت بيمه کيش، نفتکش های اين شرکت را  تا سقف يک ميليارد دلار بيمه پوششی کرده است. به گزارش خبرگزاری رويترز، ژاپن درماه ژوئيه به دليل فقدان بيمه پوششی برای نفتکش ها به طور کامل واردات نفت از ايران را متوقف کرد. ولی هفته گذشته يک منبع آگاه به  اين خبرگزاری گفت که شرکت‌های بيمه ژاپن پوشش بيمه‌ای دريايی خود را برای تانکرهای حامل نفت ايران به مقصد اين کشور افزايش داده‌اند. طبق این گزارش، بيمه‌گران ژاپنی پوشش بيمه‌ای بدنه نفتکش‌ها و خود محموله‌های نفتی ايران را به ۴۹۱ ميليون دلار، يعنی ۳۰ درصد بيشتر از مبلغی که در ماه آوريل برنامه‌ريزی کرده بودند، افزايش داده‌اند. اين افزايش مبلغ پوشش بيمه‌ای، به ژاپن اجازه خواهد داد که نفت ايران به جای يک نفتکش، توسط دو ابر نفتکش از خليج فارس به مقصد اين کشور حمل شود و متوسط ظرفيت خريد نفت ايران توسط اين کشور به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يابد. ژاپن بعد از چين و هند، سومين مشتری عمده نفت ايران است. دولت ژاپن ماه گذشته بودجه‌ای به مبلغ ۷ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار برای پوشش بيمه «محافظت و غرامت» (پی‌ اند آی) برای حوادث غيرمترقبه برای نفتکش‌های حامل نفت ايران به اين کشور تصويب کرد. داده‌های وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنايع ژاپن حاکی است که واردات نفت اين کشور از ايران در پنج ماه اول سال جاری ميلادی نسبت به دور مشابه سال گذشته به طور متوسط تا يک سوم کاهش يافته و به ۲۴۶ هزار بشکه در روز رسيده است. به گزارش رویترز، چين و هند هم اکنون به مدد نفتکش‌های ايران و تهيه بيمه‌نامه توسط خود ايران به واردات نفت از ايران ادامه می‌دهند، در حالی که کره جنوبی، چهارمين مشتری بزرگ نفت ايران، مانند ژاپن واردات نفت از ايران برای ماه جاری، ماه ژوئیه، را متوقف کرده است.
 


خبرگزاری رويترز روز سه شنبه از کشف يک «حمله جاسوسی اينترنتی در حال پيشرفت» توسط کارشناسان امنيتی خبر داد که برخی کشورهای خاورميانه، به ویژه ايران را هدف قرار داده است.خبرگزاری رويترز روز سه شنبه از کشف يک «حمله جاسوسی اينترنتی در حال پيشرفت» توسط کارشناسان امنيتی خبر داد که برخی کشورهای خاورميانه، به ویژه ايران را هدف قرار داده است. اين کارشناسان می گويند، حملات جاسوسی اينترنتی همچنان ادامه دارد و در همین زمینه  ويروس جاسوسی اينترنتی جدیدی به نام تروجان «مهدی»  کشف شده که در آن برای اولین بار از ابزار ارتباطی نوشته شده به زبان فارسی استفاده شده است. شرکت امنيتی اسرائيلی «سکيولنت» و شرکت روسی کاسپرسکی، سازنده نرم افزارهای امنيت اينترنتی به خبرگزاری رویترز گفته اند که اين ويروس که گمان می رود از هشت ماه اخير فعال شده است، تاکنون بيش از ۸۰۰ مورد قربانی داشته است. هدفهای اين ويروس شامل شرکتهای زيربنايی حساس، رايانه های دانشجويان مهندسی، موسسات خدمات مالی و سفارتخانه های رسمی دولت ها در پنج کشور خاورميانه بوده و بيشترين آلودگی به اين ويروس در کشور ايران گزارش شده است. اين شرکت ها گفته اند که نمی دانند چه کسانی پشت اين حمله اينترنتی هستند و آيا سازنده اين ويروس دولت بخصوصی است يا نه. «آويو راف»، مدير متصدی بخش تکنولوژی شرکت سکيولنت گفته است که مطئنا يک شخص که فارسی را خيلی روان بلد است (در نوشتن اين برنامه) دست داشته است، اما اينکه تيم نويسندگان اين ويروس چه مليتی دارند، معلوم نيست. هر دو شرکت امنيت اينترنتی اذعان داشته اند که ويروس تروجان «مهدی» به مهاجمان اجازه می دهد که فايلهای کامپيوتر آلوده شده را سرقت کنند و ايميلها و پيام های کوتاه (چت) را نظارت کنند. اين ويروس همچنين می تواند صداها را ضبط کند، کليدهای فشار داده شده در صفحه کليد کامپيوتر را ثبت کند و از فعاليتهايی که در صفحه مونيتور کامپيوتر نشان داده می شود، عکس برداری کند. اين شرکتها گفته اند که به اعتقاد آنها چندين گيگابايت از اطلاعات کامپيوترهای مورد هدف قرار گرفته به بيرون ارسال شده است. آقای راف گفته است که کسانی در حال تلاش برای ايجاد پرونده ای در مقياس بزرگ از برخی چيزها هستند، اما نمی دانيم که آنها نهايتا دنبال انجام چه کاری هستند. قبلا، محققان مسائل اينترنتی گفته بودند که ويروس های جاسوسی «فليم» که اوايل سال جاری و «دوکو» که سال گذشته کشف شد، به احتمال بسيار زياد از طرف يک يا چند دولت پشتيبانی می شوند. سکيولنت و کاسپرسکی به اين خاطر نام حمله اينترنتی جديد را «مهدی» - که اشاره به منجی موعود اسلام در مذهب شيعه است- گذاشته اند که شواهد نشان می دهد، مهاجمان برای گسترش برنامه ويروس جاسوسی در کامپيوتر مورد هدف قرار داده شده، از پوشه ای با همين نام برای راه اندازی پروژه استفاده کرده اند. همچنين، يک فايل متنی با نام «mahdi.txt» در برنامه نرم افزار مخرب آلوده کننده کامپيوترهای آلوده شده قرار گرفته است.
 


ولاديمير پوتين، ‌رييس جمهوری روسيه،‌ روز سه شنبه با کوفی عنان،‌ فرستاده ويژه سامان ملل و اتحاديه عرب در امورسوريه ديدارکرد و دو طرف پيرامون وخامت اوضاع اين کشور بحث و گفت و گو کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ رييس جمهوری روسيه، در پايان اين ديدار در جمع خبرنگاران تاکيد کرد، ‌کشورش متعهد است هر اقدامی که برای حمايت از تلاش های کوفی عنان برای پيشبرد طرح صلح او در سوريه لازم باشد، ‌انجام دهد. از زمان بروز درگيری ها در سوريه از ۱۶ ماه قبل تاکنون،‌روسيه همواره با هر مداخله کشورهای خارجی در سوريه و کناره گيری بشار اسد مخالفت کرده است. روسيه و چين تا کنون دو بار قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای محکوميت خشونت‌های دولتی در سوريه را وتو کرده‌اند.
 


علی لاريجانی، ‌رييس مجلس شورای اسلامی می گويد فقط ۲۰ درصد از مشکلات اقتصادی ايران ناشی از تحريم های اقتصادی عليه ايران است. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا،‌ رييس مجلس نهم در عين حال از مسوولان اقتصادی خواست تا دلايل و ريشه های ديگر بروز مشکلات اقتصادی را ريشه يابی و بررسی کنند. آقای لاريجانی،‌ مشکل کمبود نقدينگی در بخش صنعت ايران را قابل پيش بينی توصيف کرد که به گفته او امکان رفع آن وجود داشته است. به گزارش ايسنا،‌ رييس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد که  مشکلات اقتصادی مردم به ويژه بيکاری با اقدامات دستوری حل نمی شود. او در عين حال استيضاح وزرای دولت برای حل مشکلات را در اين زمان بی فايده خواند.
 


مديرکل اقتصادی بانک مرکزی می گويد به نظر می رسد‌ نرخ‌های سود بانکی در ايران تغيير نکنند. ابوالفضل اکرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن تاييد مطرح‌شدن طرحی در شورای پول و اعتبار،‌ برای افزايش نرخ سود بانکی تاکيد کرد، که با توجه به شرايط اقتصادی جديد کشور فعلاً برنامه‌ای برای تغيير سياست‌های پولی از جمله کاهش يا افزايش نرخ سود سپرده و تسهيلات بانکی وجود ندارد.
 


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام،  می گويد، نبايد اجازه داد عده‌ای به گفته او «تندرو» نظام جمهوری اسلامی را از پشتوانه مردمی‌اش خالی کنند و به جای آنان تصميم بگيرند. به گزارش خبرگزاری ايسنا، اکبرهاشمی رفسنجانی که به استان قزوين سفر کرده،‌ در ديدار جمعی از طلاب، روحانيون، مسئولان و فعالان سياسی اين استان، از وضع فرهنگی و اخلاقی جامعه ايران انتقاد کرد. به گفته آقای هاشمی رفسنجانی آنچه بيش از مشکلات اقتصادی مردم و بويژه جوانان را آزار می‌دهد، تشديد به گفته او «آلودگی جامعه به دروغ، تهمت، فساد و تبعيض» است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بر لزوم استفاده درست از منابع و ظرفيت‌های کشور برای حل اين مشکلات تاکيد کرد.
 


در پی وخيم شدن وضعيت جسمی محمدصديق کبودوند، بيش از هفتاد روزنامه نگار با امضای نامه‌ای خطاب به اين روزنامه نگار زندانی در اوين، از او خواستند تا به طور کامل، به اعتصاب غذای خود پايان دهد. روزنامه نگاران امضا کننده اين نامه با تاکيد براينکه پيام اعتصاب غذای آقای کبودوند، در جهان شنيده شده از نگرانی های خود نسبت به مخاطره افتادن وضعيت سلامت اين روزنامه نگار و فعال حقوق بشری نوشته اند. محمدصديق کبودوند، ‌دراعتراض به مخالفت مسوولان زندان با درخواست اعطای مرخصی به او، ‌از ششم خردادماه امسال اعتصاب غذای تر کرد که مدتی بعد اين اعتصاب غذا را به اعتصاب غذای خشک تبديل کرد. فرزند آقای کبودوند، به بيماری صعب العلاجی مبتلاشده و او خواستار استفاده از حق مرخصی برای رسيدگی به وضعيت درمانی پسرش شده است.
 


یکی از سرنشینان قایق تندروی ماهیگیری که در جریان شلیک کشتی آمریکایی زخمی شده، روز سه شنبه گفت هیچ پیام اخطاری دریافت نکرده و فقط به آن ها ناگهان شلیک شده است.یکی از سرنشینان قایق تندروی ماهیگیری که در جریان شلیک کشتی آمریکایی زخمی شده، روز سه شنبه گفت، از این کشتی هیچ پیام اخطاری دریافت نکرده و فقط به آن ها ناگهان شلیک شده است. نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد پس از این که یک قایق سه موتوره، در نزدیکی بندر «جبل علی» به اخطارهای داده شده بی توجهی کرد، مورد اصابت گلوله های کالیبر۵۰  قرار گرفت.  در این حادثه یک تن کشته و سه تن زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نسخه کامل اخطارها و پیام های رد و بدل شده که به صورت آنلاین در وبسایت نیروی دریایی آمریکا منتشر شده، نشان می دهد از فاصله ۹۰۰ ياردی – ۸۲۰ متری – اخطار به قايق تندرو داده شده و چند پيام اعلام شده و وقتی به يکصد ياردی يا ۹۰ متری رسيده، به آن شلیک شده است. قایق موتوری یاد شده از بالا سفید رنگ و از پایین تیره رنگ است و هیچ نشان نظامی بر آن دیده نمی شود و طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، هیچ دستگاه بی سیم یا تماس رادیویی هم روی آن نصب نشده و فاقد تشکیلات ارتباط رادیویی است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم قایق های تندرو دارد ولی در این منطقه بیشتر ماهیگیران از قایق های تندرو استفاده می کنند. این گزارش می گوید کنسول هند با زخمی های این حادثه دیدار کرده و سفیر هند در امارات متحده عربی گفته این قایق از سفر ماهیگیری در حال بازگشت بوده که سر راه کشتی آمریکایی قرار می گیرد. «ام کی لوکش»، سفیر هند در امارات می گوید: «این ماهیگیران می گویند هیچ اخطاری نگرفته بودند ولی ما هنوز مشغول بررسی مسئله با مقامات هستیم تا ابعاد دقیق مسئله مشخص شود.» «داهی خلفان تمیم» رییس پلیس دبی هم به آسوشیتد پرس گفته است: «بررسی ها اولیه و تحقیقات ما می گوید قایق ماهیگیری راه درست را می آمده وخطری متوجه کشتی آمریکایی نکرده است.» این گزارش می گوید شماری از رسانه های محلی گفته اند این تیراندازی، «اشتباهی» انجام گرفته است. «نانسی پاول» سفیر آمریکا در هند از بروز این حادثه ابراز تاسف کرده و قول داد نیروهای آمریکایی تحقیق مفصل و کاملی در این زمینه انجام خواهند داد. هند هم به طور جداگانه از امارات متحده عربی درخواست کرده در این مورد تحقیق کند. «گرگ رایلسون» سخنگوی ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریکایی در بحرین حاضر به واکنش به گفته های ماهیگیران نشده و فقط گفته کشتی های آمریکایی طبق استاندارد و برنامه مشخص خود عمل می کنند. وی افزود: «کشتی های امریکایی حق دفاع برای هرگونه خطر احتمالی را دارند و در صورتی که هر قایقی بخواهد وارد حریم آن ها وارد شود، به آن واکنش نشان خواهند داد.» ستوان رایلسون روز دوشنبه و پس از این حادثه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «پس از بی توجهی خدمه اين قايق کوچک به اخطارهای ناو سوخت رسان «راپ هانوک»  و نزديک شدن به اين ناو، ملوانان حاضر بر عرشه اين ناو با تيربار کاليبر ۵۰ به سوی اين قايق شليک کردند.» اين سخنگو تصريح کرده است، ملوانان حاضر برعرشه اين کشتی بارها به سرنشينان اين قايق اخطار داده و خواستار تغيير مسير ان شده بودند ولی آنان به اين اخطار ها توجهی نکردند.
 


دولت عراق از شهروندان عراقی مقيم سوريه خواست، خاک اين کشور را هرچه سريع تر ترک کنند.  به گزارش خبرگزاری‌ها، علی الدباغ سخنگوی دولت عراق در بيانيه ای، با اشاره به افزايش حملات صورت گرفته عليه شهروندان عراقی در سوريه، خاطرنشان کرد که دولت عراق تمام اقدام های لازم را برای بازگشت شهروندان خود از سوريه انجام خواهد داد. شنبه گذشته دو خبرنگارعراقی در منطقه جرمانه واقع در حومه دمشق کشته شدند.
 


محمدصديق کبودوند، زندانی سياسی - عقيدتی که از چند روز قبل در اعتراض به وضعيت خود در زندان، اعتصاب غذای خشک کرده‌بود، دوشنبه شب اعتصاب غذای خشک خود را به اعتصاب غذای تر تبديل کرد. به گزارش سايت کلمه، وضعيت جسمی‌ اين روزنامه نگار و فعال حقوق بشر،‌ همچنان وخيم است و به عفونت و دردهای کليوی مبتلاست. آقای کبودوند،‌ خواستار اعطای مرخصی است تا بتواند به وضعيت بيماری فرزندش رسيدگی کند، ‌اما اين درخواست با مخالفت مسوولان زندان اوين روبرو شده و محمدصديق کبودوند در واکنش به اين مخالفت از ششم خردادماه امسال،‌اعتصاب غذا کرده است.
 


در ادامه درگیری‌ها در پایتخت سوریه، برخی از گزارش‌ها حاکی از استفاده ارتش سوریه از هلی‌کوپ‌تر برای مقابله با مخالفان است.  این گزارش‌ها درحالی منتشر شده که نبردهای روزهای اخیر در دمشق، ‌ شدید‌ترین درگیری‌ها از آغاز اعتراضات در ۱۶ ماه اخیر در این شهر ارزیابی شده است.  صلیب سرخ جهانی روز گذشته بحران سوریه را «جنگ داخلی» نامید.  در همین حال دولت ترکیه اعلام کرد که یک ژنرال و چند افسر سوری شامگاه دوشنبه به ترکیه گریخته‌اند.  این گزارش تعداد ژنرالهایی را که از آغاز درگیری‌ها به ترکیه فرار کرده‌اند به ۱۸ نفر رساند.
 


دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد، روز سه شنبه، از تایید شدن  داروی پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز در آمریکا استقبال کرد. روز دوشنبه، ادارۀ مواد غذايی و داروئی آمريکا FDA استفاده از اولين داروی پيشگيری از ابتلا به بیماری ایدز را مجاز شناخت. دفتر ایدز سازمان ملل متحد می گوید به اين ترتيب می توان از ابتلای افرادی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به اين ويروس از راه ارتباط جنسی باشند، جلوگیری کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين دارو که ترووادا (Truvada) نام دارد از سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شده بود. این دارو تا بحال برای درمان بیماری ایدز بکار می رفت اما مطالعات بالینی نشان داده است که خاصیت پیشگیرانه نیز دارد. مراجع کنترل دارو در آمريکا استفاده از این دارو را به عنوان ابزاری در مقابل گسترش اچ آی وی همراه با رعايت نکات ايمنی در روابط جنسی و انجام آزمايش های دائم توسط افراد بالغ تاييد کرده اند.
 


محمدصدیق کبودوند، دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، که در اعتراض به «تبیعیض علیه اقلیت‌ها در زندان اوین» در اعتصاب غذای خشک به‌ سر می‌برد هم‌اینک اعتصاب غذای تر را آغاز کرده، ولی به گفته همسرش وضع جسمانی او وخیم‌تر شده است.محمدصدیق کبودوند، دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، که در اعتراض به شرایط زندان اوین در اعتصاب غذای خشک به‌سر می‌بُرد هم‌اینک اعتصاب غذای تر را آغاز کرده ولی به گفته همسر او وضع جسمانی آقای کبودوند وخیم‌تر شده است. پریناز باغبان حسنی، همسر محمدصدیق کبودوند، روز دوشنبه ۲۶ تیر به رادیوفردا گفت که وی به اصرار اعضای خانواده، اعتصاب غذای خشک خود را متوقف کرده، اما با این وجود هم‌اکنون «عفونت‌های کلیه‌ای او شدیدتر شده و ناراحتی‌های گوارشی او نیز عود کرده‌ است». همسر آقای کبودوند در ادامه تأیید کرد که اعتصاب غذای او «در اعتراض به نوع برخوردی است که با زندانیان اقلیت می‌شود». به گفته پریناز باغبان حسنی، محمدصدیق کبودوند گفته‌ است که مقامات زندان اوین در مورد «اقلیت‌های مذهبی و دیگر اقلیت‌ها تبعیض قائل می‌شوند و زندانیانی که از این اقلیت‌ها باشند از حق مرخصی و دیگر حقوقی که دیگر زندانیان دارند برخوردار نیستند». وی توضیح بیشتری در مورد جزئیات این «رفتار تبعیض‌آمیز» نداد. به گفته همسر آقای کبودوند، قاضی خدابخش، نماینده دادستانی، قول اعطای مرخصی به او داده‌ بود اما به این قول عمل نکرده‌ است. وی افزود که «پنج سال است که او درخواست مرخصی کرده اما در این پنج سال نتوانسته‌ایم حتی یک‌ بار ملاقات کنیم». محمدصدیق کبودوند از دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شده و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ۱۰ سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفت‌وگو با رسانه‌های عمومی به یک سال حبس و در کل به ۱۱ سال حبس محکوم شده که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ۱۰ سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده‌ است. خانواده آقای کبودوند گفته‌اند وی که تا پیش از بازداشت هیچ گونه سابقه بیماری نداشته، در جریان نگهداری هفت ماهه وی در شرایط سخت سلول انفرادی، به بیماری‌های ریوی، ‏کلیوی و پوستی دچار شده و حتی سکته خفیف مغزی نیز داشته‌ است. پریناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند، به رادیوفردا گفت که دادستان اعتصاب غذای او را «باج‌خواهی» قلمداد می‌کند. همسر آقای کبودوند در این مورد افزود که «این کار باج‌خواهی نیست و وقتی که به درخواست‌ها رسیدگی نمی‌شود تنها راهی که باقی می‌ماند اعتصاب است.» بر پایه اصلاحیه آیین‌نامه سازمان زندان‌ها که در سال ۸۹ به تصویب رئیس قوه قضائیه نیز رسیده‌ است محمدصدیق کبودوند در شرایطی قرار دارد که مدت‌ها پیش باید به او مرخصی اعطا می‌شد. همچنین مقررات مربوط به سازمان زندان‌‏های کشور مقامات زندان‏‌ها را موظف می‌دارد که در موارد ضروری محکوم بیمار را به بیمارستانی خارج از زندان انتقال دهند. محمدصدیق کبودوند پیش از این در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به عملکرد او انتقاد کرده و گفته‌ است «با توجه به رفتارهای خلاف قانون، افزایش خشونت‌ها و شکنجه‌ها به عنوان یک شهروند این کشور، شما را به کناره‌گیری و استعفا دعوت می‌کنم.»
 


نواف فارس، سفیر پیشین سوریه در بغداد، که هفته گذشته از نظام بشار اسد اعلام جدایی کرد روز دوشنبه، ۲۶ تیرماه، گفت که حکومت سوریه در صورتی که حلقه محاصره پیرامونش تنگ‌تر شود، در استفاده از سلاح شیمیایی علیه معترضان تردید نخواهد کرد.نواف فارس، سفیر پیشین سوریه در بغداد، که هفته گذشته از نظام بشار اسد اعلام جدایی کرد روز دوشنبه، ۲۶ تیرماه، گفت که حکومت سوریه در صورتی که حلقه محاصره پیرامونش تنگ‌تر شود، در استفاده از سلاح شیمیایی علیه معترضان تردید نخواهد کرد. این در حالی است که گفت‌و‌گوهای بین‌المللی برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه همچنان در جریان است. شورای امنیت قرار است روز چهارشنبه آینده در این باره تشکیل جلسه دهد. در همین حال و همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق، پایتخت سوریه، معترضان سوری آغاز مرحله جدیدی از عملیات خود علیه حکومت بشار اسد را اعلام کرده‌اند. فارس: احتمالا تاکنون از سلاح شیمیایی استفاده شده است نواف فارس، سفیر پیشین سوریه در بغداد، در مصاحبه با بخش بین‌المللی شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که نظام بشار اسد در صورتی که حلقه محاصره بر پیرامونش تنگ‌تر شود، در استفاده از سلاح شیمیایی علیه معترضان تردید نخواهد کرد. آقای فارس که هفته گذشته از نظام بشار اسد اعلام جدایی کرد و به دوحه پایتخت قطر پناهنده شد همچنین خاطرنشان کرد که بر اساس برخی گزارش‌ها این احتمال هست که تاکنون در حمص از اسلحه شیمیایی علیه معترضان سوری استفاده شده باشد. او نظام حاکم بر سوریه را عامل همه انفجارهای بزرگی دانست که در شهرهای این کشور روی داده و گفت که مقام‌های سوری برای اجرای این انفجار‌ها، از نیروهای القاعده بهره می‌برند. نواف فارس با تاکید بر این که «بدون شک نظام بشار اسد در مسیر سرنگونی قرار دارد» گفت که بشار اسد قدرت را جز با زور ترک نخواهد کرد و آماده است همه مردم سوریه را بکشد. سفیر جدا شده از نظام حاکم بر سوریه همچنین طرح صلح کوفی عنان را «طرحی شکست‌خورده از همان ابتدا» توصیف کرد. او در این باره گفت: «چند ماه گذشته، اما نظام سوریه هیچ یک از بندهای این طرح را اجرا نکرده است.» اشاره آقای فارس به طرح شش‌بندی صلحی است که کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، برای پایان دادن به بحران این کشور به سوریه ارائه کرده است. آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سوریه نخستین بند این طرح است. نواف فارس برجسته‌ترین دیپلمات جداشده از نظام سوریه به شمار می‌آید. او از نزدیکان نهادهای امنیتی سوریه بود و تاکنون چندین سمت سیاسی، حزبی و امنیتی را عهده‌دار بوده است. گفت‌و‌گوی‌های بی‌سرانجام بر سر قطعنامه از سوی دیگر گفت‌و‌گوهای بین‌المللی برای تصویب قطعنامه‌ای درباره بحران سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون بی‌نتیجه بوده است. غرب اصرار دارد که هر قطعنامه‌ای باید مسیر افزایش فشار‌ها بر نظام بشار اسد را طی کند. روسیه اما تهدید می‌کند در صورت مطرح شدن پیش‌نویس قطعنامه مد نظر غرب به شورای امنیت، آن را وتو خواهد کرد. کشورهای غربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرده‌اند که برای حکومت بشار اسد در مورد پایان دادن به استفاده از اسلحه سنگین در شهر‌ها ضرب‌الاجل تعیین کرده ‌است. در صورت پای‌بند نبودن نظام سوریه به این ضرب‌الاجل تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد. روسیه اما پیش‌نویس قطعنامه دیگری را مطرح کرده که در آن تنها مدت زمان ماموریت ناظران تمدید شده و هیچ اشاره‌ای به افزایش تحریم‌ها نشده است. آغاز عملیات «آتشفشان دمشق» از سویی مخالفان مسلح بشار اسد شامگاه دوشنبه عملیاتی گسترده را با نام «آتش‌فشان دمشق، زلزله سوریه، حمایت از حمص و المیدان» آغاز کردند. اعلام آغاز این عملیات با شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق و حومه آن همزمان شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر پایه بیانیه‌ای که ارتش آزاد سوریه، مخالفان مسلح بشار اسد، منتشر کرده است، این عملیات از روز دوشنبه در دمشق و دیگر شهرهای سوریه آغاز شده و طی آن همه مراکز امنیتی و نظامی هدف قرار می‌گیرند. فرماندهی ارتش آزاد سوریه از نیروهای خود خواسته است تمام ایست‌های بازرسی دولتی را هدف قرار دهند و تمام را‌ه‌های اصلی در حلب، درعا، دیرالزور و لاذقیه را به منظور مانع‌تراشی در مسیر رساندن امداد به نیروهای دولتی ببندند. این بیانیه، با تاکید بر این که جان افسرانی که از نیروهای دولتی جدا شوند، در امان خواهد بود، نیروهای حزب‌الله لبنان، سپاه پاسداران ایران، شبه‌نظامیان عراق و «دیگر گروه‌هایی که در کنار نیروهای دولتی بشار اسد» می‌جنگند را به عنوان اهداف مشروع معرفی کرده است.
 


سفیر هند در امارات متحده عربی گفته است که ماهیگیرانی که در آبهای دبی، مورد اصابت گلوله‌های کشتی آمریکایی قرار گرفتند، ‌گفته‌اند که هیچ هشداری از سوی کشتی آمریکایی دریافت نکرده‌اند.  ام کی لوکِش سفیر هند در امارات، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که این قایق در حال بازگشت به خشکی پس از ماهیگیری بوده است که هدف شلیک کشتی آمریکایی قرار می‌گیرد.  در پی این رخداد، یک ماهیگیر هندی کشته و سه تن مجروح شده‌اند که سفیر هند حال آن‌ها را مساعد توصیف کرده است.  مقام‌های آمریکایی و اماراتی گفته‌اند که در حال تحقیق در این زمینه هستند.  این رخداد همزمان است با افزایش تنش بین ایران و آمریکا در خلیج فارس.
 


کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که تعداد پناهجویان سوری سه برابر شده است.  به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، زنان و کودکان، یک سوم پناهجویان سوری را تشکیل می‌دهند که به کشورهای عراق، اردن، لبنان و ترکیه پناه برده‌اند.  سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته است که حدود چهل هزار سوری تا کنون به ترکیه و بیش از سی و سه هزار نفر به اردن پناه برده‌اند.  این مقام سازمان ملل افزوده است تعداد پناهجویان به صد و دوازده هزار نفر رسیده و احتمال می‌رود که تعداد پناهجویان احتمالا بسیار بیشتر از این ارقام باشد.
 


وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که دادگاه نظامی این کشور، یک سرباز افغان را به اتهام کشتن ۴ سرباز فرانسوی، به اعدام با طناب دار محکوم کرده است.  این حکم قابل تجدید نظر است.  چهار سرباز فرانسوی حدود ۷ ماه پیش در جریان عملیات آموزشی مشترک ِ‌ سربازان افغان و نیروهای ناتو کشته شدند.  خبرگزاری رویترز دراینباره نوشت که دیدبان حقوق بشر از صدور این حکم انتقاد کرده و از دولت فرانسه خواسته است تا خواستار لغو این حکم شوند.
 


قانونگذاران آمریکایی، ‌ بانک «اچ اس بی‌سی» را متهم کرده‌اند که با اجازه فعالیت بانکی به «قاچاقچیان مواد مخدر و تروریست‌ها»، اقدام به پولشویی کرده است.  در بخشی از گزارش کمیته تحقیقاتی سنای آمریکا در اینباره آمده است که این بانک، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، بیست و هشت هزار مورد انتقال پول انجام داده است که با قوانین تحریم آمریکا مغایرت دارد.  خبرگزاری رویترز دراینباره نوشته است که بیست و پنج هزار مورد از این موارد با تحریمهای ایران در ارتباط است.  قراراست سنای آمریکا درباره این گزارش روز سه شنبه تشکیل جلسه دهد.
 


خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت گزارش داد که حدود ۲ میلیون و چهارصد هزار کارمند دولت، در آستانه ماه رمضان سبد کالایی ویژه‌ای دریافت خواهند کرد.  حسن رادمرد با اعلام این خبر افزوده است که ارزش این سبد ویژه صد هزار تومان خواهد بود اما رایگان توزیع می‌شود. این سبد شامل مرغ، ‌ برنج، ‌ روغن و شکر است.  معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دلیل پیش بینی چنین سبد کالایی در آستانه ماه رمضان را کاهش فشار به بازار به دلیل نیاز به کالاهای اساسی ذکر کرده است.
 


روز دوشنبه، ۲۶ تيرماه، مراجع کنترل سلامت مواد غذايی و دارو در آمريکا اولين داروی پيشگيری از ابتلا به ويروس اچ آی وی را تاييد کردند و به اين ترتيب افراد بالغی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به اين ويروس باشند می توانند از اين به بعد از آن استفاده کنند.روز دوشنبه، ۲۶ تيرماه، مراجع کنترل سلامت مواد غذايی و دارو در آمريکا اولين داروی پيشگيری از ابتلا به ويروس اچ آی وی را تاييد کردند و به اين ترتيب افراد بالغی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به اين ويروس باشند می توانند از اين به بعد از آن استفاده کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين دارو که ترووادا (Truvada) نام دارد از سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شده است و مراجع کنترل دارو در آمريکا استفاده از آن را به عنوان ابزاری در مقابل گسترش اچ آی وی همراه با رعايت نکات ايمنی در روابط جنسی و انجام آزمايش های دائم توسط افراد بالغ تاييد کرده اند. برخی از کارشناسان بيماری ايدز اين دارو را يک سلاح موثر در برابر شيوع ويروس اچ آی وی می دانند ولی در مقابل، برخی از مديران و کارشناسان بهداشت عمومی و به خصوص مشاوران روابط جنسی می گويند که در دسترس قرار گرفتن اين دارو ممکن است باعث شود که برخی از افراد به خطر ايدز کمتر توجه کرده و رفتارهای پر خطر جنسی گسترش يابد. در عين حال با توجه به قيمت بالای اين دارو بعيد است اکثريت مردم بتوانند چنين هزينه ای را تامين کنند. هزينه مصرف اين دارو برای يکسال حدود چهارده هزار دلار است. مقامات موسسه کنترل سلامت مواد غذايی و دارو در آمريکا می گويند اين دارو با تمام موفقيت هايی که در مراحل آزمايشی داشته است بايد به عنوان يکی از انواع معالجات يا روش های پيشگيری به کار برده شود. در عين حال مبارزه با گسترش ويروس اچ آی وی جنبه های ديگری هم دارد که مهمترين آن تاکيد بر روابط جنسی همراه با ايمنی، مشاوره و آموزش های جنسی کامل برای جوانان و انجام آزمايش های مربوط به تشخيص ايدز است. اين تصميم مراجع پزشکی آمريکا براساس توصيه های يک هيات علمی صورت می گيرد که نتايج تحقيقات خود را در ماه مه امسال اعلام کرد. در بخشی از اين تحقيقات مشخص شده بود که استفاده از داروی ترووادا احتمال آلوده شدن افراد سالم از طريق داشتن روابط جنسی با افراد مبتلا به ايدز را حدود ۴۴ درصد کاهش می دهد. تحقيقات ديگری که در ميان زوج های مرد و همجنسگرا انجام شد نشان داد که در مقايسه با روش ها و داروهای ديگر، در ميان افرادی که از اين دارو استفاده کرده اند ميزان آلودگی به ويروس اچ آی وی  حدود ۷۵ درصد کمتر بوده است. عوارض جانبی استفاده از اين دارو در مورد افراد سالم درست شبيه همان عوارض جانبی بود که در ميان افراد مبتلا به ايدز که از اين دارو استفاده می کنند ديده می شود. از جمله اسهال، سرگيجه، درد در ناحيه شکم، سردرد و کاهش وزن. نکته ديگری که در اين تحقيقات مشخص شده است نحوه و ميزان استفاده از اين دارو در ميان گروه های مختلف است. به عنوان مثال ميزان دقت در استفاده از اين دارو در ميان زوج های مرد و همجنسگرا حدود ۳۰ درصد بوده است. در حالی که زوج های دو جنسيتی به طور متوسط بين ۸۰ تا ۹۰ درصد آن را به طور مرتب مصرف کرده اند. بنابراين همراه با عرضه گسترده تر اين دارو بايد دستورالعمل و راهنماهای دقيق تری برای مصرف کنندگان و يا مشاوران و مددکارانی که با افراد مبتلا به اچ آی وی سروکار دارند تنظيم شود. نکته ديگری که سازندگان دارو بايد در راهنمای استفاده از آن مورد تاکيد قرار دهند اين است که اين دارو در حقيقت مخصوص افرادی است که حداقل سه ماه قبل از استفاده از اين دارو به ويروس اچ آی وی مبتلا نبوده و در طول مدت استفاده از اين دارو نيز هر سه ماه يکبار عدم آلودگی خود به اين ويروس را آزمايش کنند. در مورد احتمال تشويق رفتارهای جنسی پر مخاطره توسط اين دارو هنوز تحقيقات به نتيجه قابل استنادی نرسيده است. خبرگزاری فرانسه از قول کارشناسان پزشکی و مبارزه با ايدز در آمريکا می نويسد که هدف از تاييد اين داروی جديد مبارزه با افزايش درصد مبتلايان به ويروس اچ آی وی در سال های اخير است. به گفته منابع پزشکی آمريکا آمارها نشان می دهد که در سال های اخير رقم مبتلايان به اچ آی وی حدود پنجاه هزار نفر در سال بوده و به نظر می رسد که در اين رقم در همين حد تحت کنترل بوده است. يکی از اهداف دراز مدت مراجع پزشکی آمريکا کاهش ۲۵ درصد از رقم مبتلايان به ويروس اچ آی وی تا سال ۲۰۱۵ است.
 


در ادامه جنجال‌ها و واکنش‌ها به سیر صعودی قیمت مرغ در ایران، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، دلیل گرانی مرغ در کشور را «القاء دشمن» دانست. یک روز پیشتر مقامی دیگر مردم را به «احتکار مرغ» متهم کرده بود.در ادامه جنجال‌ها و واکنش‌ها به سیر صعودی قیمت مرغ در ایران، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، دلیل گرانی مرغ در کشور را «القاء دشمن» دانست. یک روز پیشتر مقامی دیگر مردم را به «احتکار مرغ» متهم کرده بود. به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، معاون اول محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه دلیل گرانی مرغ در کشور را القاء دشمنان دانسته و گفته است: «وقتی حواله‌ای دیر جابه‌جا می‌شود، پول‌پرستان هجوم می‌آورند و قیمت‌ها را بالا می‌برند.» آقای رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد، درباره این گفته خود توضیح دیگری نداده است. افزايش قيمت مرغ در ایران در روزهای اخير به يکی از موضوعات پر سروصدا در رسانه‌ها تبديل شده و صف‌هایی طولانی برای خريد اين فرآورده گوشتی در شهرهای مختلف ايران شکل گرفته است. در همین حال روزنامه کیهان که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود روز دوشنبه گزارش داده بود که مردم اصفهان تا ۱۴ ساعت نیز برای خرید مرغ به قیمت دولتی در صف ایستاده‌اند. اما یک روز پیش از واکنش معاون اول رئیس جمهور، معاون وزارت صنعت و معدن نیز روز دوشنبه در واکنش به گرانی مرغ به طور غیرمستقیم مردم را متهم کرده و گفته است که آنها مرغ را احتکار می‌کنند. خبرگزاری فارس به نقل از حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی این وزارتخانه، گفت که «شهروندان مرغ را احتکار و مازاد بر مصرف تهیه می‌کنند». آقای رادمرد در عین حال دلیل افزایش قیمت مرغ را «تقاضای بسیار» برای مرغ تولید روز اعلام کرده است. به گفته این مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، «هفت میلیون تن کالای استراتژیک» از جمله برنج، مرغ و گوشت برای «ذخیره‌سازی» خریداری شده است. با این همه به گزارش وب‌سایت خبری کلمه در دو روز اخیر قیمت مرغ در چندین شهر ایران بین هفت و هشت هزار تومان بوده و «در مواردی تا ۹ هزار تومان» نیز این کالا به فروش رفته است.
 


سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه از ادامه مذاکرات اتمی در روز سوم مرداد در استانبول خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها به اقداماتی بینجامد «که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند».سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در نشست هفتگی خود گفت که گفت‌وگوهای هسته‌ای بین معاونان تیم مذاکره‌کننده ایران و تیم ۱+۵ هفته آینده، سوم مرداد، در استانبول برگزار می‌شود. او همچنین ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها ازجمله به اقداماتی بینجامد «که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند». به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمان‌پرست در این نشست هفتگی گفت: «چنان چه جمع‌بندی مذاکرات آقای [علی] باقری و خانم [هلگا] اشمیت معاونان گروه‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ مثبت باشد و بتوانند دستور کاری برای ادامه مذاکرات فراهم کنند، در آن صورت نسبت به تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات تصمیم گرفته می‌شود.» وی در ادامه افزود که «امیدواریم بحث‌های کارشناسان فنی و معاونین دو طرف به جمع‌بندی برسد که بتوانند گام‌هایی را به جلو بردارند. گام‌هایی که هم در جهت به رسمیت شناخته شدن حقوق ما باشد و هم اقداماتی که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند.» گفت‌وگوهای ماه گذشته دو طرف در مسکو نتوانست شکاف موجود میان ایران و پنج عضو دائمی سازمان ملل متحد به اضافه آلمان را در زمینه اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پر کند اما هر دو طرف موافقت کردند تا گفت‌وگوها را در سطحی پایین‌تر ادامه دهند تا شاید بدین وسیله راهی برای برون‌رفت از بن‌بست مذاکراتی یافته شود. این گفت‌وگوها در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرفین یکدیگر را متهم می‌کنند که در پی «طولانی کردن مذاکرات» هستند. رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه افزود که پس از گفت‌وگوی معاونان در استانبول، «تماس تلفنی بین آقای جلیلی و خانم اشتون انجام خواهد شد و در تماس تلفنی جزئیات را با یکدیگر مطرح می‌کنند»؛ سعید جلیلی و کاترین اشتون ریاست هیئت‌های مذاکره‌کننده طرفین را برعهده دارند. دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ تاکنون به ترتیب در استانبول، بغداد، مسکو و بار دیگر استانبول برگزار شده‌ است. در خلال این گفت‌وگوها، آن‌گونه که آسوشیتدپرس گزارش کرده‌، طرف غربی پیشنهاد کرده‌ است تا در ازای کاهش محدودیت‌های ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران و همچنین ارائه خدمات فنی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، ایران نیز از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دست کشیده و مرکز غنی‌سازی فردو را تعطیل کند. این در حالی است که ایران در مقابل همواره بر حق غنی‌سازی خود تأکید و اعلام کرده‌ است که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند. ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران باعث نگرانی قدرت‌های غربی از احتمال کاربرد آن در ساخت بمب اتمی توسط جمهوری اسلامی شده‌ است، مقام‌های ایرانی این نگرانی‌ها را بی‌پایه توصیف می‌کنند. هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه گفت که واشينگتن همه قدرتش را به کار خواهد گرفت تا مانع دستيابی ايران به سلاح  هسته‌ای شود. وی همچنین تصریح کرد که رهبران ايران هنوز فرصت اتخاذ «تصميم درست» را دارند.
 


یک برج چهل و دو طبقه‌ای در مرکز شهر استانبول،‌ در روز سه شنبه دچار حریق شد. بنا بر گزارش‌ها و تصاویر مخابره شده توسط رسانه‌های ترکیه،‌ آتش نشانان و نیروهای امدادی در حال خاموش کردن این آتش هستند.  خبرگزاری فرانسه محل این آتش‌سوزی را منطقه بشیکتاش استانبول،‌ از مناطق پرتردد این شهر گزارش کرده است.  هنوز گزارشی از جراحات و خسارات احتمالی و همچنین دلیل آغاز این آتش سوزی مخابره نشده است.
 


برخی از گزارش‌ها از آلماتی، ‌ پایتخت قزاقستان، حاکی است که کنسولگری سوریه در آن شهر، آتش گرفته است.  تلویزیون خصوصی «کی تی کی» قزاقستان دراینباره گفته است که طبقه سوم ساختمانی که این کنسولگری در آن قرار داشته، و تمام مدارک این دفتر، در آتش سوخته است.  این گزارش می‌افزاید: کارمندان کنسولگری بر این باورند که گروهی با بمبهای آتش‌زا به این دفتر حمله کرده‌اند.  هنوز اظهارنظری از سوی مقام‌های قزاقستان در این‌باره ابراز نشده است.
 


سفیر مستعفی سوریه در عراق می‌گوید رییس جمهوری سوریه برای ماندن در قدرت ممکن است از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.  نواف فارِس سفیر پیشین سوریه در عراق به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته است که برخی گزارش‌های تایید نشده در حُمص حاکی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.  نواف فارِس، ‌ بالا‌ترین مقام دیپلماتیک سوری است که در پی شدت گرفتن درگیری‌ها درآن کشور از سمت خود استعفا داده است.
 


در حالی که بانک بزرگ بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی از مدت‌ها پیش با اتهام ضعف مدیریتی در جلوگیری از پول‌شویی روبه‌رو است، یک گزارش تازه از مجلس سنای آمریکا می‌نویسد که زیرمجموعه‌هایی از این بانک اقدام به «پرداخت‌های مخفی» به ایران کرده‌اند.در حالی که بانک بزرگ بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی از مدت‌ها پیش با اتهام ضعف مدیریتی در جلوگیری از پول‌شویی روبه‌رو است، یک گزارش تازه از مجلس سنای آمریکا که روز دوشنبه ۲۶ تیر منتشر شد حاکی از آن است که بر پایه بررسی‌های جدید، زیرمجموعه‌هایی از این بانک اقدام به «پرداخت‌های مخفی» به ایران نیز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش تازه مجلس سنای آمریکا می‌نویسد که نهادهای مالی وابسته به اچ‌اس‌بی‌سی برای مخفی نگاه داشتن دادوستد مالی با ایران، با روشی موسوم به «پاک‌سازی»، نام ایران را از تمامی عملیات بانکی ثبت شده حذف کرده‌اند. گزارش سنای ایالات متحده در ادامه می‌نویسد که اچ‌اس‌بی‌سی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ بیش از ۲۸ هزار معامله بانکی خارج از کنترل حساب‌رسان انجام داده که ۲۵ هزار مورد آن به ایران مربوط می‌شود. بنابراین گزارش که از سوی «کمیته فرعی دائم برای تحقیقات» در سنای آمریکا تنظیم شده هم‌اینک جزئیات این معاملات نیاز به بررسی بیشتر دارد تا مشخص شود که آیا در آنها تخطی از قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران صورت گرفته‌است یا خیر. گزارش سنای آمریکا می‌نویسد که «جو بسیار آلوده حاکم بر بانک اچ‌اس‌بی‌سی» که در لندن مستقر است باعث شده تا مشتریانی از «خطرناک‌ترین و مرموزترین گوشه‌های جهان ازجمله ایران، سوریه، عربستان سعودی، مکزیک و جزایر کِیمَن» موفق شوند «اعتبارات مشکوکی» را از طریق این بانک رد و بدل کنند. اشاره این گزارش به عوامل حکومتی در ایران و سوریه، گروه‌های تندرو اسلامی در عربستان، قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک، و مجاری پول‌شویی گسترده در جزایر کیمن در منطقه کارائیب است. انتقادها به بانک اچ‌اس‌بی‌سی در مورد ناتوانی مدیران آن در جلوگیری از پول‌شویی از ۱۰ سال پیش آغاز شده، اما گزارش جدید سنای آمریکا که نتیجه یک سال تحقیق در ۱٫۴ میلیون سند و مصاحبه با ۷۵ مقام بانک اچ‌اس‌بی‌سی است از «آلودگی فراگیر» در فرهنگ مالی این بانک سخن می‌گوید. این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این بانک در دوره‌ای از اواسط سال ۲۰۰۶ تا اواسط ۲۰۰۹ در نظارت بر معاملاتی به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار قصور کرده‌ است که دلایل آن «کمبود کارمند در بخش نظارتی» ذکر شده‌ است. جمهوری اسلامی ایران به خاطر اصرار بر ادامه برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز خود تحت تحریم‌های سخت مالی از سوی ایالات متحده و متحدان آن قرار دارد و در حالی که مسئولان ایرانی سعی در دور زدن این تحریم‌ها دارند مقام‌های آمریکایی پیوسته حلقه نظارتی خود را بر اجرای این تحریم‌ها تنگ‌تر می‌کنند. روزنامه وال‌استریت جورنال روز ۲۳ خرداد گزارش داد که بانک هلندی «آی‌ان‌جی»، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های هلند، به خاطر نقض تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران و کوبا و مراودات مخفیانه با این دو کشور، به پرداخت ۶۱۹ میلیون دلار جریمه محکوم شده‌ است. «آی‌ان‌جی» پس از موسسه مالی «کردیت سوئیس»، بانک‌های «لویدز» و «بارکلیز» بریتانیا، چهارمین بانک بزرگ است که در آمریکا به خاطر اتهام‌هایی از این دست ناچار به پرداخت جریمه می‌شود.
 


خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، به نقل از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران از «طرح حذف ارز مسافرتی» با نرخ دولتی خبر داد. در صورت تصویب این طرح، مسافران خارج از کشور باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کنند.خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، به نقل از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران از «طرح حذف ارز مسافرتی» با نرخ دولتی خبر داد. در صورت تصویب این طرح، مسافران خارج از کشور باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کنند. ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است که طرح حذف ارز مسافرتی در ایران در قالب «بسته اقتصادی مجلس برای سامان‌دهی وضعیت اقتصادی کشور» ارائه خواهد شد. با این حال آقای فتحی‌پور افزوده است که کار تهیه این بسته اقتصادی هنوز در کمیسیون مربوطه به پایان نرسیده است. طبق آماری که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرده، سالانه «بیش از ده میلیارد دلار» به عنوان ارز مسافرتی از ایران خارج می‌شود که به گفته این مقام مجلس «هیچ توجیه اقتصادی ندارد». در ایران طبق قانون هر مسافر هوایی خارج از کشور می‌تواند تا سقف هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزهای خارجی را به نرخ رسمی دولتی یعنی ۱۲۲۶ تومان تهیه کند. به دنبال نوسان شدید قیمت ارز در بازار ایران که به‌ویژه از اواخر سال ۱۳۹۰ آغاز شد، بانک مرکزی بهمن‌ماه سال گذشته دلار را تک‌نرخی و قیمت آن را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد، اگرچه چندی بعد گفت که دلار می‌تواند در صرافی‌های ایران با نرخ توافقی بازار ارز خرید و فروش شود. با این حال این «نرخ توافقی» هم در چند ماه گذشته نوسان فراوانی داشته و بارها به بالای دو هزار تومان نیز رسیده است. بهای دلار آزاد در بازار تهران توسط وب‌سایت‌های غیررسمی روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۹۱۲ تومان اعلام شده است. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بر اساس طرح تازه، ارائه ارز مسافرتی به نرخ دولتی باید متوقف شود و مسافران خارج از کشور باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کنند. ارسلان فتحی‌پور همچنین گفته است که این طرح شامل مسافران زیارتی هم می‌شود. آقای فتحی‌پور همچنین بار دیگر از طرح سه‌نرخی کردن ارز در ایران دفاع کرده و آن را «تنها راه تنظیم قیمت کالاها در بازار داخلی و مبارزه با گرانی» توصیف کرده است. خبرگزاری مهر به نقل از این مقام مجلس شورای اسلامی دو هفته پیش نیز اعلام کرده بود که در قالب بسته اقتصادی مجلس برای ارزهای خارجی بسته به این که برای خرید چه نوع کالاهایی صرف شوند سه نرخ تعیین خواهد شد. در واکنش به اعلام این طرح مجلس، وزیر اقتصاد در دولت محمود احمدی‌نژاد بلافاصله با چند نرخی شدن ارز در ایران مخالفت کرد و آن را نادرست خواند.
 


روزنامه های اعتماد و دنيای اقتصاد درشماره سه شنبه از قول معاون حقوقی- پارلمانی سپاه پاسداران خبر داده اند که «برخی اموال سپاه و شرکت‌های وابسته به آن در خارج از ايران مصادره شده است.»روزنامه های اعتماد و دنيای اقتصاد درشماره سه شنبه از قول معاون حقوقی- پارلمانی سپاه پاسداران خبر داده اند که «برخی اموال سپاه و شرکت‌های وابسته به آن در خارج از ايران مصادره شده است.» روزنامه های تهران امروز، جام جم، کيهان و جهان صنعت از رسيدن قيمت مرغ به کيلويی هشت هزار تومان و گرانی ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرايه حمل و نقل و مصالح ساختمانی خبر داده اند. وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات طی گفت و گوی اختصاصی با روزنامه خراسان اعلام کرده که «مرحله اول شبکه ملی اطلاعات تا شهريورماه و با تفکيک اينترنت از اينترانت راه اندازی می شود»، شبکه ای که به گفته رضا تقی پور مهمترين ويژگی آن «غيرقابل دسترس بودن اطلاعات از بيرون» است. روزنامه تهران امروز گزارش داده که «داروهای ارزان چينی بلای جان بيماران شده است» و از قول سه نفر از مقام صنفی در بخش بهداشت و درمان هشدار داده که داروها و تجهزات بيمارستانی چينی «سلامت بخش بزرگی از ايرانيان را با خطر روبه‌رو کرده است.» «توقيف برخی اموال سپاه و شرکت‌هايش در خارج از ايران» روزنامه های اعتماد و دنيای اقتصاد در شماره سه شنبه از قول معاون حقوقی- پارلمانی سپاه پاسداران خبر داده اند که «برخی اموال سپاه و شرکت‌های وابسته به آن در خارج از ايران مصادره شده است.» به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد، محمدرضا يزدی معاون حقوقی- پارلمانی سپاه پاسداران همچنين گفته است «مستکبران با وضع قوانين ناعادلانه عليه کشورمان سعی در فشار آوردن به جمهوری اسلامی ايران دارند و اموال سپاه و شرکت‌های وابسته به آن در برخی کشورها به ناحق مصادره شده است.» روزنامه اعتماد هم نوشته که «معاون حقوقی- پارلمانی سپاه پاسداران از مصادره اموال و دارايی‌های اين نيرو در برخی کشورها خبر داد» اما گفت «از طريق مرکز خدمات بين‌الملل رياست‌جمهوری، اقداماتی برای بازپس‌گيری اين اموال صورت گرفته» و «بعضی از حساب‌ها و سرمايه‌های جمهوری اسلامی ايران به بيت‌المال بازگشته و پيگيری‌های لازم برای بازپس‌گيری بقيه اموال در حال انجام است.» اين روزنامه در عين حال خبر داده که معاون حقوقی- پارلمانی سپاه پاسداران بلوکه شدن اموال شخصی فرماندهان سپاه پاسداران در خارج از ايران بر اثر تحريم ها را رد کرده و گفته «تمام فرماندهان ‌ايرانی به صراحت اعلام کرده‌اند که هيچ دارايی در خارج از کشور نداشته‌اند که باعث تصرف آن اموال توسط ديگران شده باشد.» معاون حقوقی- پارلمانی سپاه پاسداران اشاره ای به جزئيات اموالی که وی از «مصادره» در خارج از ايران و نيز کشورهايی که اين اموال در آن توقيف شده، نکرده است. عبور قيمت مرغ از هشت هزارتومان، افزايش ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرايه ها و مصالح ساختمانی روزنامه های تهران امروز، جام جم، کيهان و جهان صنعت در شماره بيست و ششم تيرماه از رسيدن قيمت مرغ به کيلويی هشت هزار تومان و گرانی ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرايه حمل و نقل و مصالح ساختمانی خبر داده اند. روزنامه تهران امروز خبر داده که «مرغ در برخی استان ها به کيلويی هشت هزار تومان» رسيده و «تحويل مرغ دولتی» نيز « پس از ثبت نام و با ارائه کارت ملی صورت می گيرد.» روزنامه جام جم گزارش داده که در ميان «تناقض‌گويی دولت و مرغداران درباره تامين نهاده‌های ارزان‌، قيمت مرغ به رکورد ۸۰۰۰ تومان رسيد.» اين روزنامه با انتقاد از «سريال تکراری اظهارنظرهای متناقض شرکت پشتيبانی امور دام وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تحويل نهاده‌های ارزان‌قيمت توليد مرغ از قبيل سويا به مرغداران و تکذيب و اظهار بی‌اطلاعی مرغداران از دريافت اين نهاده‌ها» نوشته قيمت مرغ از مرز ۸۰۰۰ تومان هم گذشته است. جام جم نوشته اين اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که «باوجود وعده‌های متعدد درباره توزيع مرغ ارزان‌قيمت، هنوز مرغ به اندازه کافی در سطح تهران و برخی ديگر از شهرها موجود نيست» و «فروشندگان برای توزيع سهميه محدود مرغ به اصطلاح دولتی به اقداماتی چون توزيع مرغ با کارت ملی و تحويل تعداد محدودی مرغ به هر نفر روی آورده‌اند.» اين روزنامه همچنين نوشته «سرانجام معلوم نشد که مقصر گرانی مرغ کيست و چرا با وجود اين همه اظهارنظر، روشن نمی‌شود که مشکل در تامين نهاده‌های توليد است، توزيع نهاده‌ها مشکل دارد و يا افرادی با دريافت نهاده ارزان از تحويل مرغ به قيمت مصوب خودداری می‌کنند.» همزمان روزنامه کيهان از گرانی «۲۵ درصدی قيمت مصالح ساختمانی» گزارش داده و نوشته ايرج رهبر ریيس کانون سراسری انبوه‌سازان، «افزايش ۲۵ درصد قيمت مصالح ساختمانی در کشور را تایيد کرد.» ریيس کانون سراسری انبوه‌سازان يادآوری کرده که افزايش ۲۵ درصدی مصالح ساختمانی فقط در اسکلت ساختمان و فولاد ممحاسبه شده و علاوه بر اين «قيمت ديگر مصالح ساختمانی» هم افزايش پيدا کرده‌است. روزنامه جهان صنعت هم گزارش داده که «گرانی دامن حمل‌و نقل عمومی را هم گرفت» و کرايه حمل و نقل درز تهران دستکم ۲۰ درصد گرانتر شده است. به گزارش اين روزنامه در حالی که روز دوشنبه «مديرعامل شرکت تاکسيرانی از اعمال افزايش تعرفه ۸ تا ۱۵ درصدی کرايه‌های حمل‌و‌نقل عمومی خبر داد، نايب رييس شورای شهر اعلام کرد که هنوز نرخ جديدی از سوی شورا اعلام نشده است» اما «گزارش‌ها از سراسر تهران نشان می‌داد کرايه‌ها در برخی مسيرها ۲۰ درصد يا حتی بيشتر افزايش داشته است.» وزير ارتباطات: شهريور ماه اينترنت از اينترانت جدا می شود رضا تقی پور وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات طی گفت و گوی اختصاصی با روزنامه خراسان اعلام کرده که «شبکه ملی اطلاعات تا شهريورماه راه اندازی می شود.» وزير ارتباطات به اين روزنامه گفته است: «مرحله اول شبکه ملی اطلاعات شامل تفکيک شبکه های اينترنت و اينترانت ظرف دو ماه آينده راه اندازی می شود» و براساس برنامه پنجم توسعه اين کار در سه مرحله اصلی به نتيجه خواهد رسيد.» رضا تقی پور با اشاره به اينکه «مراحل اجرايی شبکه ملی اطلاعات هم اکنون در حال انجام است و به مراحل خوبی از پيشرفت رسيده است»، تاکيد کرده که مهمترين ويژگی «شبکه ملی اطلاعات» که در ايران به «اينترنت ملی» شهرت يافته «غيرقابل دسترس بودن اطلاعات از بيرون» و «امنيت اطلاعات» است. روزنامه خراسان همچنين از قول وزير ارتباطات نوشته که «ايجاد مراکز داده داخلی يکی از محورهای اصلی شبکه ملی اطلاعات است که در داخل کشور و در سطح ساز مان ها آغاز شده است اما نبايد به صورت قارچ گونه شاهد راه اندازی مراکز داده باشيم بلکه تنها بخش هايی که نقاط کليدی هستند و مراکز داده تخصصی نياز دارند طبق بخشنامه ای که به آن ها اعلام شده است،می توانند نسبت به ايجاد اين مراکز داده اقدام کنند.» وزير ارتباطات همچنين در گفت و گو با روزنامه خراسان تایيد کرده است: هفت بخشنامه ای که طی ماه های اخير به دستگاه های اجرايی، بانک مرکزی و موسسه های مالی و اعتباری، بيمه های دولتی و غيردولتی، وزير اقتصاد و ریيس سازمان تنظيم مقررات راديويی ابلاغ کرده است همگی «در راستای اجرای مرحله نخست بهره برداری از شبکه ملی اينترنت» بوده است. به گفته رضا تقی پور، اين بخشنامه ها به ترتيب شامل بخشنامه های «گذر به نسل جديد آدرس های اينترنتی»، «استفاده از ايميل داخلی»، «تفکيک ترافيک اينترنت و اينترانت»، «اتصال به شبکه ملی»، «ميزبانی سايت ها»، «ايجاد شبکه های اختصاصی» و «ايجاد مراکز داده در داخل کشور» بوده است. وزير ارتباطات پيشتر اعلام کرده بود که اين بخشنامه ها از جمله بخشنامه به ریيس کل بانک مرکزی درباره  «اجباری شدن استفاده ايميل ملی برای مشترکان بانک ها» به راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» ارتباط ندارد. داروهای ارزان چينی بلای جان بيماران ايرانی روزنامه تهران امروز گزارش داده که «داروهای ارزان چينی بلای جان بيماران شده است.» اين روزنامه از قول دبير شورای عالی نظام پزشکی نوشته است: «برخی آزمايشگاه‌ها و بيمارستان‌ها از جنس بنجل چينی پر شده است»، «هزينه تجهيزات آزمايشگاهی تا ۶۵ درصد نيز بالا رفته» و «قيمت قطعات آزمايشگاهی که بيشتر وارداتی است، ۵۰‌درصد افزايش يافته است.» به نوشته تهران امروز، ايرج فاضل ریيس جامعه جراحان ايران نيز «تاثير منفی تجهيزات پزشکی نامرغوب چينی» را تاييد کرده است، و  جمال الدين سعيدواقفی دبيرانجمن داروسازان نيز با اشاره به «داروها و وسايل قاچاق چينی» هشدار داده که داروها و تجهزات بيمارستانی چينی «سلامت بخش بزرگی از کشور با خطر روبه‌رو کرده است.» اين روزنامه از قول دبيرانجمن داروسازان نوشته است: «چينی‌ها در فروش مواد اوليه دارويی به کشور دغل می‌کنند که اگر تشخيص داده نشود وارد چرخه توليد دارو می‌شود.» روزنامه تهران امروز درعين حال گزارش داده که «مسئولان وزارت بهداشت با مبرا کردن داروهای تاييد شده از سوی اين وزارتخانه» ادعا می کنند که «تمام تجهيزات پزشکی و داروهايی بی کيفيت در بازار ايران، از راه قاچاق وارد کشور شده است»،و مديرکل تجهيزات پزشکی وزارت بهداشت می گويد که «کنترل بازار قاچاق به عهده سازمان های مرتبط با مبارزه با قاچاق کالاست.» اين روزنامه اشاره کرده که مديرکل تجهيزات پزشکی وزارت بهداشت از جمله «درباره نخ‌های بخيه چينی که سلامت بسياری را تهديد می‌کند»،می گويد: «نخ‌های بخيه چينی که مجوز وزارت بهداشت را دريافت نکردند و به صورت قاچاق در بازار وجود دارند از کيفيت لازم برخوردار نيستند.» تهران امروز نوشته است: حرف‌های مديرکل تجهيزات پزشکی وزارت بهداشت اين پرسش را در اذهان عمومی ايجاد می کند که «آيا بيماران خود اقدام به تامين نخ بخيه از بازار قاچاق می کنند يا اين لوازم در اتاق‌های پزشکی قرار دارد و در زمان بيهوشی بيمار دربدن او به کار برده می شود؟»
 


تعويض مليت ورزشکاران و شرکت در مسابقات بين المللی زير پرچم يک کشور ديگر پديده تازه ای نيست. اما افزايش تعداد اين موارد در آستانه برگزاری مسابقات المپيک لندن خبرساز شده است.تغییر مليت ورزشکاران و شرکت در مسابقات بين المللی زير پرچم يک کشور ديگر پديده تازه ای نيست. اما افزايش تعداد اين موارد در آستانه برگزاری مسابقات المپيک لندن خبرساز شده است. بريتانيا ميزبان المپيک لندن، به خاطر دادن تابعيت به تعداد زيادی از ورزشکاران خارجی در مواردی مورد انتقاد قرار گرفته است. اين افراد که به تازگی تابعيت بريتانيايی دريافت کرده و به جمع ورزشکاران اين کشور پيوسته اند عبارتند از «ياميله آلدما» قهرمان پرش سه گام که متولد کوبا است و در المپيک ۲۰۰۴ نيز با پرچم سودان در مسابقات شرکت کرد، «شارا پروکتور» قهرمان پرش طول که متولد آنگولا است و «فيليپ هيندس» دو چرخه سوار اهل آلمان. علاوه بر اين ها فدراسيون های دو و ميدانی بريتانيا سه ورزشکار متولد آمريکا را نيز به صف ورزشکاران خود افزوده است که عبارتند از: «مايکل بينگهام» و «شانا کاکس» در رشته دو چهارصد متر و «تيفانی پورتو» در رشته دو صد متر با مانع. منتقدان، اين گروه از ورزشکاران را به طنز «بريتانيايی های پلاستيکی» لقب داده اند. اما روش جلب ورزشکاران کشورهای ديگر و دادن تابعيت به آنها در ساير کشورهای جهان نيز رايج است. به عنوان مثال کشورهای سابق اتحاد جماهير شوروی و به خصوص کشورهايی نظير آذربايجان که با درآمد نفت ثروت زيادی به دست آورده اند از سالها پيش ورزشکاران خارجی را به خدمت گرفته اند. از ميان پنجاه ورزشکاری که زير پرچم آذربايجان در مسابقات المپيک لندن شرکت خواهند داشت تقريبا نيمی از آنها خارجی هستند. يکی از موارد بسيار جنجالی و خبر ساز آن مربوط به دو نوجوان وزنه بردار اهل بلغارستان است. در سال گذشته بلغارستان در ازای دريافت مبلغی حدود پانصد هزار دلار پذيرفت که اين دو برای تيم آذربايجان وزنه بزنند. بلغارستان بعدا خواستار پرداخت مبلغ بيشتری شد چون به ادعای اين کشور در توافق اوليه بين دو طرف قرار نبوده که اين دو ورزشکار جوان در المپيک لندن شرکت کنند. پس از ماهها کشمکش بين دو طرف بالاخره بلغارستان عقب نشينی کرده و با شرکت اين دو ورزشکار در المپيک لندن و زير پرچم آذربايجان موافقت کرده است. ورزش دوستان از گسترش اين شيوه ناراضی اند و می گويند نشانه بسيار بدی از تجاری شدن ورزش ملی است و به همين خاطر مردم نسبت به ورزشکاران وارداتی هيچ حس همبستگی ندارند. رييس کميته بين المللی المپيک در اظهار نظرهای خود در ماه مارس گفت که برخی از ورزشکاران به خاطر دلايل بسيار مشروعی مثل پيوندهای خانوادگی و يا ضعف و نبود امکانات ورزشی لازم در کشور خود به اردوهای ورزشی کشورهای ديگر می پيوندند. قزاقستان نيز يکی ديگر از کشورهای سابق اتحاد شوروی است که مثل آذربايجان اردوهای ورزشی خود را با جلب خارجيان گسترش داده است. در سال ۲۰۰۸ پنج تنيس باز روس به قزاقستان پيوستند و در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نيز دو نفر ديگر اين راه را درپيش گرفتند. علاوه بر اين چهار وزنه بردار متولد چين نيز به قزاقستان رفته که تمامی آنها در مسابقات المپيک لندن شرکت خواهند داشت. اين چهار نفر حتی نام های خود را به اسامی متداول در قزاقستان تغيير داده و تابعيت اين کشور را گرفته اند. مسئولان فدراسيون وزنه برداری قزاقستان اميدوارند که اين چهار وزنه بردار چينی تبار بتوانند برای قزاقستان مدال بياورند. علاوه بر اين آنها می گويند که حضور چنين ورزشکاران موفقی در اردوی قزاقستان باعث شده که روحيه و عملکرد ورزشکاران جوانتر و بومی نيز بهبود پيدا کند. اما بسياری از مردم قزاقستان با چنين ارزيابی مخالف هستند و می گويند که مسئولان ورزش اين کشور به جای صرف هزينه های سنگين برای جلب ورزشکاران خارجی بايد امکانات آموزشی و ورزشی را برای جوانان اين کشور بهبود ببخشند. عده ای معتقدند که پيروزی ورزشکاران خارجی از نظر همبستگی ملی و يا الهام بخشيدن به نسل جوانتر هيچ تاثير مثبتی نخواهد داشت چون همه می دانند که اين مدال ها و پيروزی ها محصول واقعيت های ورزشی کشور نيست.در عين حال مردم و ورزش دوستان مهاجرت ورزشکاران خود به کشورهای ثروتمند تر را تقبيح می کنند.
 


انفرادی داستان زندانیان سیاسی است. داستان انسان‌هایی که بعد از انقلاب بهمن ۵۷ تا به امروز، روز‌ها و شب‌های بسیاری را در سلول‌های کوچک انفرادی گذراندند.انفرادی داستان زندانیان سیاسی است. داستان انسان‌هایی که بعد از  انقلاب بهمن ۵۷ تا به امروز، روز‌ها و شب‌های بسیاری را در سلول‌های کوچک انفرادی گذراندند. زندانیان سیاسی که روح و جسم شان با دیوارهای به هم فشرده سلول‌ها مبارزه می‌کرد تا بتوانند فضای کوچک انفرادی‌ها و یا مکان‌هایی شبیه به قبر را تحمل کنند. در بخش «ششم» مستند رادیویی «انفرادی» شما را در ادامه بخش قبلی به درون «تابوت»‌ها می‌بریم تا زندانیان از وضعیت و شرایط خود درون این تابوت‌ها بگویند. سال ۱۳۶۳ – زندان قزل حصار روزها تبدیل به چند هفته شده و هفته ها تبدیل به چند ماه. حاج داود رحمانی رییس زندان قزل حصار همراه با زندانبانان  و توابان تلاش می کنند که فضا و سکوت حاکم بر گورستان را در سالن ویژه تابوت ها، برای مردان و زنان زندانی بازسازی کنند. قیامت، قبرها و یا همان تابوت ها، شکلی ساده با امکاناتی ابتدایی دارند. اما با کارکرد و درون مایه ای پیچیده!   ​​زهره شیشه  چهار سال سابقه زندان در دهه ۶۰ خورشیدی را دارد که شش ماه از این دوران درون تابوت ها بوده است. زهره شیشه درباره تابوت ها می گوید : «یک فرد خودش را در بدترین شرایط می بیند. ارتباطش با دنیای بیرون کاملا قطع است. از خانواده و بستگانش هیچ خبری ندارد. از آن طرف هم خانواده از زندانی هیچ اطلاعی ندارند. رییس زندان هر روز می آمد و این را بازگو می کرد که شما گمشده هستید. هیچ کس  از شما خبر ندارد و شما در واقع مردگانی هستید که فراموش شده اید.» زهره شیشه با اشاره به اینکه هیچ صدایی در تابوت ها نمی آمد می گوید: «تنها صدایی که می آمد صدای تبلیغاتی بود که از سوی رییس زندان در فضا پخش می شد. و همچنین بیشتر، اعتراف هایی بود که پخش می شد و افراد را تحت یک فشار روانی قرار می داد. از هیچ رویداد خارج از زندان به طور واقعی اطلاع نداشتیم. حتی از زندانیانی که در همان اطراف در این تابوت ها نشسته بودند هم ما اطلاعی نداشتیم.»   وی می افزاید: «این مسئله یک زندانی را در بدترین شرایط قرار می داد. فقط افرادی می توانستند این شرایط را تحمل کنند که ایمان خیلی شدیدی داشتند و اعتقاد داشتند که این شکنجه ها یک روزی به پایان می رسد و تعدادشان بسیار بسیار اندک بود.»   وضعیت جسمی ات روزبه روز بدتر می شود. دچار ضعف عضلانی شدیدی شده ای. عضلات کمر و گردنت شدیدا درد می کند. در اینجا یا در مقابل این دردهای جسمانی و روانی مقاومت می کنی و یا به صف بریدگان و توابین می پیوندی، حد و وسطی ندارد یا مرگ یا زندگی.   شکوفه سخی، زندانی سیاسی با هشت سال سابقه زندان که ۹ ماه آن درون تابوت ها بوده است، می گوید: می خواستند زندانی یادش برود که حتی کنار او زندانی دیگری نشسته است.   ​​​​​​شکوفه سخی: اگر ناخودآگاه مفصل های انگشت ات را می شکستی همین را گزارش می دادند و یا خود تواب می آمد و کتک ات می زد. به این عنوان که با شکستن انگشت ات داشتی پیغام می فرستادی برای زندانی دیگر. مهم این بود که زندانی کم کم فراموش کند که یک نفر دیگر بغل دستش نشسته است. با یک سرفه اگر سرفه می کردیم می گفتند باید اجازه بگیری. چون اگر سرفه می کردی می گفتند داشته ای خبر می دادی به یک زندانی دیگر که من هنوز وجود دارم و هنوز اینجا نشسته ام.»   شکوفه سخی همچنین می گوید: «وقتی که در تابوت ها می خوابیدی و دراز می کشیدی باید همیشه در طول ۲۴ ساعت چشم بند به چشم ات بود و مدام ما را سر چشم بند اذیت می کردند. ​​چشم بعضی زندانی ها زیر چشم بند عفونت می کرد چون برای مدت های طولانی این چشم بند را به چشم داشتند. اذیت می کردند و می آمدند دو لایه چشم بند می بستند، سه لایه چشم بند می بستند. اگر زیر پتو خوابیده بودی نصف شبی به طور ناگهانی می آمدند پتو را از رویت برمی داشتند ببینند آیا چشم بند هنوز روی چشم ات هست یا نه».   زندانبانان می خواهند زندانی درون تابوت ها را به انسانی مسخ شده تبدیل کنند. جسم اش را تنها آزار نمی دهند بلکه می خواهند روح و روانش را نیز می خواهند تسخیرکنند.     زهره شیشه زندانی سیاسی با چهار سال سابقه زندان که شش ماه آن درون تابوت ها بوده می گوید: «شکنجه های روزانه ای بود که رییس زندان هر روز وارد می شد و بر اساس گزارشی که پاسدارها یا توابین داده بودند، بعضی افراد را جدا می کرد و می بردند بیرون و یا در همان قسمت او را مورد شکنجه قرار می دادند. بعضی وقتها هم از کابل استفاده می کردند. جای این شکنجه ها بسیار دردناک بود و  افراد حتی حق این را نداشتند که ناله کنند و به همین دلیل این انزوای کامل باعث می شد که فرد از لحاظ جسمانی هم خیلی تحت فشار شدید قرار گیرد.»   یکی از تجربیات شکوفه سخی از درون تابوت ها، زمانی بود که به خاطر فشارهای روانی، دیگر قادر نبود چهره ای از فرزند و مادرش را در ذهن خود  تجسم کند.    شکوفه سخی: مقاومت کردن در آنجا سخت تر از مقاومت کردن در سلول انفرادی و در زندان عمومی است و به همین دلیل هم شاید چون من توانستم در آنجا از بین نروم در واقع ساخته شدم. فشاری که آنجا به من آورد و حس خطری که آنجا کردم زمانی بود که چند ماه به شکل منفی مقاومت می کردم. یعنی در حال تحمل آنجا بودم تا اینکه به طور فعالانه به مقاومت بپردازم. در این شرایط بود که ناگهان متوجه شدم من دارم از درون خالی می شوم.»   شکوفه در ادامه می گوید: چیزی که مرا تکان داد این بود که در یک زمان حس کردم من هیچ تصویری نه از فرزندم و نه از مادرم دارم. منفرد شدن من به شکلی درآمده بود که دیگر حتی قدرت تخیل چهره عزیزانم را نداشتم. این تکان بسیار سختی بود برایم. از همان جا باعث شد که شروع به پروراندن ذهنم کنم و فعالانه به لحاظ ذهنی با آنچه که داشت در آنجا برایم اتفاق می افتاد درگیر بشوم. این مسئله باعث شد که بتوانم مقاومت کنم و بتوانم سالم از آنجا خارج شوم.»   ​​شهرنوش پارسی پور، نویسنده ای است که یک ماه از دوران پنج سال زندان خود را در دهه ۶۰ خورشیدی درون تابوت ها گذراند. او درباره شرایط خود و دوستانش می گوید: «وقتی در بند بودم می دیدم افرادی می آیند که من قبلا دیده بودم شان و الان که می دیدم شان خیلی لاغر شده اند. یکی از آنها قبل از آن دختر چاقی بود و وقتی او را دیدم آن قدر لاغر شده بود که من فکر کردم شاید اینها را به جایی شبیه به آشویتس برده اند.»   شهرنوش پارسی پور اضافه می کند: «وقتی مرا برای مجازات به این تابوت ها بردند، وقتی برگشتم دیدم که همه با تعجب به من نگاه می کنند و یکی از دوستانم آمد و گفت که تو آن قدر لاغر شده ای که انگار در این مدت هیچ غذایی نخورده ای.»   فشارهای روحی و جسمی، پخش مداوم صدای نوحه و قران در کنار پخش سخنرانی های ایدئولوژیک که از بلندگوها پخش می شد، تحقیر مداوم و ایزوله شدن کامل، شرایطی را فراهم آورده بود که زهره شیشه با شش ماه  تحمل این تابوت ها می گوید که توصیف آن شرایط، نفس انسان را بند می آورد.  زهره شیشه: من فکر می کنم آن قدر این جریان عمیق و شدید بود که اصلا این حرف هایی که الان می زنم نمی تواند احساس آن روزها را شرح بدهد. خیلی وحشتناک بود. کافی است یک نفر با خودش فکر کند که دو ماه، شش ماه یا هشت ماه به طور چشم بسته در یک جای تاریک بدون هیچ ارتباطی با دنیای بیرون قرار گرفته است. من فکر می کنم هر کسی به این شرایط یک دقیقه فکر کند نفس اش بند می آید دیگر احتیاجی نیست شما چیزی بگویید. ولی در کوتاه مدت اینها خیلی افراد را از بین بردند. یعنی از لحاظ روانی، بسیاری روان شان در آن روزها به کلی پاک شد. »   بیشترین زمانی که  برخی از زندانیان دهه ۶۰ خورشیدی تابوت ها را تحمل کردند، نزدیک به ۹ ماه بود که شکوفه سخی هنگامی که ۱۹ ساله بود آن را تجربه کرد. او از احساس  خود از این تجربه تلخ می گوید: «من این را با خودم دارم، حس اینکه داری از درون تهی می شوی. کاملا این حس را از درونت تجربه می کنی. این حس که مرزت با دیوانگی خیلی ناچیز است و هر لحظه که وا بدهی ممکن است که کاملا از دست بروی و دیوانه بشوی.»   شکوفه سخی می افزاید: «حس اینکه مدام کرکس ها بالای سرت دور می زنند و منتظرنند که یک لحظه پای تان بلغزد و آنها به تو آسیب برسانند. و حتی حس اینکه باز هم می توانی با همه اینها مچ بیندازی و مقاومت کنی. و باز هم از دل آن زنده بیرون بیایی. همه اینها هنوز هم با من زنده است.»   تیر ماه ۱۳۶۳ – زندان قزل حصار هیاتی از سوی آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی ایران از زندان ها بازدید می کند. پس از گزارش این هیات دستور برچیده شدن تابوت ها صادر می شود.   زندانبان کنار زندانی می ایستاد و می گوید: «چشم بندت را بده»، لحظه ای سکوت می شود. زندانی چشم بندش را برمی دارد. چشمانش به نور عادت ندارد. او حالا می تواند تمام هم بندی های کناری اش را ببیند. قطره های اشک از صورتش سرازیر می شود.​​
 


هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت آمریکا تمام توان خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به کار می گیرد. خانم کلینتون که پس از دیدار با مقام های ارشد اسراییلی در بیت المقدس سخن می گفت ضمن اشاره به نقطه نظرهای مشترک آمریکا و اسراییل در این زمینه افزود: «همه یک راه حل سیاسی را ترجیح می دهند».
 


به دنبال تهدید های طالبان دولت پاکستان مجبور شد برنامه واکسن فلج اطفال در مناطق قبیله ای نشین این کشور را به تعویق اندازد. گروه های طالبان در مناطق شمال و جنوب وزیرستان، برای اعتراض به حملات هواپیماهای بی سرنشین آمریکایی برنامه واکسن فلج اطفال را ممنوع اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حافظ گل بهادر رهبر طالبان در شمال وزیرستان گفت این ممنوعیت تا متوقف شدن حملات هواپیماهای بی سرنشین آمریکایی ادامه می یابد. مقام های محلی می گویند این حرکت طالبان سلامت بیش از ۳۵۰ هزار کودک را با خطر مواجه می کند.
 


خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس کانادا گزارش داد که یک پل مهم که ایالات متحده را به کانادا متصل می کند پس از دریافت یک تهدید مبنی بر بمب گذاری بسته شد. این پل، شهر دیترویت را به ویندسور و اونتاریو متصل می سازد.
 


دو برادر اوکرایینی در ایالات متحده به جرم قاچاق انسان محکوم به حبس ابد و ۲۰ سال زندان شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه یک قاضی ایالت فیلادلفیا گفت یک مرد۵۲ ساله اوکرایینی به نام اُمِلیان بوتسوینیوک با مبادرت به قاچاق انسان یک نوع بردگی مدرن را ترویج داده است. اُمِلیان و برادرش استپان به جرم مجبور کردن تعدادی از روستاییان کشور خود به انجام کارهای دشوار در ازای دستمزد ناچیز، مجرم شناخته شدند. این دو همچنین از فشارهای جسمی و جنسی برای مرعوب کردن کارگرانشان استفاده می کردند.
 


کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب امروز (سه شنبه) با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در مورد بحران سوریه دیدار و گفتگو می کند. کوفی عنان برای جلب واکنش قاطعانه روسیه دربرابر سیاست های بشار اسد رییس جمهوری سوریه به مسکو رفته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه روز دوشنبه در دیدار با آقای عنان فشارهای غرب بر مسکو به منظور در پیش گرفتن واکنش های شدیدتر علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را، مصداق تهدید و باج خواهی توصیف کرد.
 


مهدی کروبی در پی درگذشت یکی از خواهرانش و عدم امکان حضور در مراسم خاکسپاری به دلیل حصر خانگی، ‌سرانجام روز دوشنبه اجازه یافت در حضور ماموران با فرزندان خواهرش دیداری کوتاه داشته باشد. به گزارش سایت سحام نیوز آقای کروبی از چندماه پیش توانسته امکانات مختصری همچون «اجازه باز کردن پنجره برای دسترسی به هوای آزاد، قدم زدن در پارکینگ ساختمان و نیز امکان قفل درب آپارتمان» داشته باشد. به دنبال تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن سال ۸۹ در تهران و برخی از شهرهای ایران، مهدی کروبی، فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد حبس خانگی شدند. فاطمه کروبی چندی بعد از این حصر خانگی آزاد شد اما حصر خانگی سه تن دیگر هنوز ادامه دارد.
 


سخنگوی قوه قضاييه و دادستان کل کشور از پی گیری پرونده محمد جواد لاريجانی در خصوص «مسائل زمين شهری و منابع طبيعی» توسط صادق لاريجانی رييس قوه قضاييه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسين محسنی اژه ای با تشريح برخی از موارد موجود در پرونده محمد جواد لاريجانی ضمن اعلام پی گیری این پرونده بر عدم اغماض در صورت وجود تخلف تاًکید کرد. پيشتر وب سايت «بامداد خبر» اسنادی را منتشر کرده بود که بر اساس آن ادعا شده بود محمد جواد لاريجانی بيش «از ۳۴۲ هکتار از اراضی ملی در حاشيه ورامين» را تصرف کرده  است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته