جنبش راه سبز - خبرنامه |
- پیام عباس امیر انتظام به چهار زندانی اعتصاب غذا کننده
- دکتر سید علی اصغر غروی بازداشت شد
- هيگ: امکان توافق هستهای با ايران ظرف چند هفته آينده وجود دارد
- حکومت: حاکمیت و حکمیت
- مسعود باستانی و ماشاالله حائری به مرخصی آمدند
- درخواست جمعی از وکلای دادگستری از عبدالفتاح سلطانی برای شکستن اعتصاب غذا
- شما از جانب مردم در اجرای قانون اساسی مسئول هستید
- یک سایت حقوقبشری: پزشک شاهد ضرب و شتم ستار بهشتی بازداشت شد
- درخواست ۱۱ زندانی سیاسی رجایی شهر از اعتصاب کنندگان زندان اوین برای پایان اعتصاب غذا
- پیامد مذاکرات ژنو؛ شانس توافق و تقلای تندروها
پیام عباس امیر انتظام به چهار زندانی اعتصاب غذا کننده Posted: 10 Nov 2013 09:16 AM PST بردبار باشید و هرگز امید به آینده را از دست ندهید جرس: عباس امیر انتظام، قدیمی ترین زندانی سیاسی در جمهوری اسلامی در پیامی به سعید مدنی، عبدالفتاح سلطانی، امیر خسرو دلیرثانی و مهدی خدایی، از این زندانیان مدافع حقوق بشر خواستند تا صبر پیشه کنند. آقای امیر انتظام در پیام خود به این زندانیان مدافع حقوق بشر توصیه کرده است که بردبار باشند و هرگز امید به آینده را از دست ندهند؛ چرا که زمان در سیر طبیعی خود هریک از شما، و حتی خود من را، دیر یا زود به آغوش خانواده و جامعه به سلامت و با سربلندی بازخواهد گرداند تا بتوانیم منشاء خیر و برکت، صلح و آرامش، و دوستی و مسالمت همراه یکدیگر در راه ساختن آینده ای روشن تر گام بردارید. عزیزان من، |
دکتر سید علی اصغر غروی بازداشت شد Posted: 10 Nov 2013 08:11 AM PST جرس: دکتر سید علی اصغر غروی، نویسنده مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» صبح روز یکشنبه 19 آبان ماه 1392 توسط ضابطان دادگاه انقلاب در اصفهان احضار و بازداشت شد. به گزارش جرس، دکتر علی اصغر غروی به عنوان یک پژوهشگر و دین پژوه مقاله های متعددی را به رشته تحریر درآورده است. او فرزند مرحوم آیت الله غروی و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است. مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» در روزنامه بهار چاپ شد که به دنبال انتشار این مقاله ، روزنامۀ بهار توقیف موقت و پرونده اش از طرف هیأت نظارت بر مطبوعات به دادگاه ارسال شد.
|
هيگ: امکان توافق هستهای با ايران ظرف چند هفته آينده وجود دارد Posted: 10 Nov 2013 07:59 AM PST جرس: ویلیام هیگ ضمن "بسیار دشوار" خواندن مذاکرات گفت که نمی تواند دقیقا بگوید که چه زمانی توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در مورد برنامه اتمی ایران حاصل می شود
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که سرانجام میتوان در مذاکرات مربوط به فعالیتهای هستهای ایران به توافق دست یافت.
آقای هیگ امروز امروز یکشنبه ۱۰ نوامبر به بیبیسی گفت: "طرح دستیابی به توافق بر روی میز است و این توافق می تواند عملی شود."
مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که به مدت سه روز در ژنو سوئیس در جریان بود، روز گذشته بدون دستیابی به توافق قطعی پایان یافت.
دو طرف موافقت کرده اند که دور بعدی مذاکرات در ۲۰ نوامبر ( ۲۹ آبان) برگزار شود.
وزیر امور خارجه بریتانیا مذاکرات را "بسیار دشوار" توصیف کرد و گفت که نمی تواند دقیقا بگوید که چه زمانی توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در مورد برنامه اتمی ایران حاصل می شود.
آقای هیگ در پاسخ به این سوال که چرا مذاکرات بدون نتیجه متوقف شد، گفت که هنوز هم اختلافاتی بین ایران و سایر کشورها از جمله آمریکا، روسیه و بریتانیا وجود دارد.
وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: "اختلافات جزیی وجود دارد. شما از من می پرسید سر چه چیزی اختلافات پیش آمد، من در پاسخ می گویم در موارد زیادی توافق حاصل شد."
آقای هیگ افزود: "این مذاکرات، مذاکراتی بسیار دشوار است. اما انجام این مذاکرات برای ایجاد صلح و امنیت جهانی در چند سال آینده بسیار مهم است. به همین دلیل ما در مورد آن پافشاری می کنیم."
وزیر امور خارجه بریتانیا در بخش دیگری از این گفتگو گفت که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این مورد کاملا متحد هستند و نسبت به سه سال گذشته مواضع نزدیکتری به هم دارند.
آقای هیگ گفت: "همه ما به ایران یک چیز می گوییم و از توافقی مشترک حمایت می کنیم. به همین دلیل طرف ایرانی باید به دقت در این مورد فکر کند."
|
Posted: 10 Nov 2013 07:47 AM PST سید علی اصغر غروی امیرالمؤمنین (ع) خُطَب و جملات بسیاری در این معنی دارد که حکومت و خلافت را طالب نبوده است و به خواست مردم آن را پذیرفته است.
تا بدانجا رسید دانش من
نکتۀ سوم- ابن اعثم کوفی شیعی که شاید مفصلترین بخش کتابش را به نزدیک به ۵ سال حکومت مولی علیه السلام اختصاص داده است، کلمات این خطبه را به صورت پراکنده آورده ولی عبارت «واللهِ لَئِن اَبَـیتُها ...» را اصلاً نیاورده است. عبدالفتاح عبد المقصود در مجلد پنجم ـ بازی حکمیت ـ فصل هفتم از بخش حروراء (ص ۳۰۲ به بعد) را به طور کامل به بیان این خطبه اختصاص داده است، اگرچه از محل ایراد آن ذکری بمیان نیاورده است، اما بنظر میرسد در حروراء بوده باشد، زیرا در پایان همین بخش آورده است.
اما این اشکال باقی میماند که اصحاب حروراء همه در صفین شرکت داشتهاند، پس به چه علت مولی علیه السلام طرح سؤال نموده و آنان را به دو گروه تقسیم میکند؟ شرکت کنندگان در صفین و غائبان از آن. آیا این احتمال وجود دارد که این خطبه، یا دست کم، این عبارتِ از آن در نهروان ایراد شده باشد؟! نکته چهارم - اینکه در متن خطبۀ منقول در شرح ابن ابی الحدید، و نیز در شرح مختصر ملافتح الله کاشانی صاحب منهج الصادقین، بر نهج البلاغه، چاپ سنگی ۱۳۱۳ قمری، ، در خطبه مورد بحث که به شماره ۱۴۴ ضبط شده، این عبارت محذوف است. یعنی بعد از جمله (و قد کانَت هذهِ الفِعلَه)، عبارت (و لَقد کُـنّا مع رسولِ الله) را آورده است. بنابراین جملۀ مورد بحث ما (و الله لَئِن اَبَـیتُها...) را فاقدند. از اینرو این احتمال وجود دارد که امیرالمؤمنین (ع) این عبارت را در شأن قبول خلافت فرموده باشد، و سید رضی آن را در میان این خطبه جا داده باشد. نکتۀ پنجم - اگر چنانچه امیرالمؤمنین (ع) این عبارت را هم اصلاً نفرموده باشد، یا در شأن «حکمیت» گفته باشد، اما خُطَب و جملات بسیاری در این معنی دارد که حکومت و خلافت را طالب نبوده است، و به خواست مردم آن را پذیرفته است. مضافاً بر اینکه حضور آن حضرت در صفّین و مقابله با معاویه، ناشی از بیعتی است که مردم بر سرِ حکومت با او کردهاند، و بر آمده از مسؤولیتی است که به موجب آن بیعت، بر دوش او نهادهاند (یعنی خلافت). براین پایه، اگر بگوید طالب حکمیت نبوده است، گویا تکرار کلمات پیشین او در مدینه بوده است که فرموده: «طالب خلافت نیستم و آن را به هر کس بسپارید من از همه شما نسبت به اوشنواتر و فرمان بردارتر خواهم بود.» (خ ۲۲)
«مرجع ضمیر «هاء» در «اَبَـیتُها» حکومت است و معنای آن این است که امر حکومت نه واجب است نه حرام، و هرکس که آن را پذیرفت میتواند هر وقت که بخواهد از آن عدول نماید. پس امام علیه السلام هم میتواند آن را قبول کند یا نپذیرد. بلکه میتواند قبول کند و سپس ردّش نماید. یا برعکس، بر حسب آنکه اقتضاء حال چه باشد. و هیچ خلافی در مذاهب نیست که «ولیّ»، میتواند بر اساس مصلحت، وجوداً و عدماً، تصرف در امور نماید.»
نگاهی به کتب لغت بیندازیم:
حکَمَ یحکُمُ حُکماً و حکومةً؛ فی البلاد، تَوَلّی ادارةَ شؤونها فهو حاکم. حکمرانی کرد در شهرها. یعنی متولی ادارۀ امور و شؤون آنها شد، پس او حاکم است. الحَکَم؛ الحاکم و الفاصل؛ یُستَعمل للمفرد و الجمع، المُـنـَفِّذ لِلحُکم. به معنای حاکم و جدا کننده است، هم برای مفرد و هم برای جمع استعمال میشود، مجری حکم. الحاکم؛ ج حُکّام و حاکمون؛ القاضی. المنفِّذُ للحُکم / الحکومة: ارباب السیاسةِ و الحُکم، الهیئةَ الحاکمةُ المؤلّفةُ مِمَّن یَتَوَلَّون ادارةَ شؤون البلاء: ارباب سیاست و حکمرانی، هیأت حاکمۀ متشکل از کسانی که ادارۀ امور کشور را بدست میگیرند. قاموس فیروز آبادی ـ الحُکم بالضمِّ؛ القضاء (داوری کردن) و قد حَکَمَ علیه بالامر، حُکماً و حکومةً و حَکمَ بینهم؛ کذلک و الحاکم، منفّذُ الحُکم. کالحَکَمُ. میبینیم که در قاموس، حاکم و حَکَم را به یک معنی آورده ضمناً معنای ادارۀ شؤون شهر را نیاورده، پس در نظر او «قضاء» هم داوری بین خصوم است و هم ادارۀ امور. اما «حکمیت» که یک مصدر جعلی است و در زبان فارسی ساخته شده، در کتب لغت عرب نیامده، و به جای آن همان مصدر «حُکم و حکومت» را بکار بردهاند. پس «حکومت» هیأت دولت است به معنای امروز، و اعمال قدرت از طریق آن، و هم منصب قضاء و داوری است.
الحَکَمَ؛ ج الحَکَمَة: الحاکم، القاضی، الفاصِل بین المُتـنازِعَین. الحُکم: ج احکام: القضاءُ بِالعدل، توَلّی ادارَة شُؤونِ البلاد و سیاسةَ شَعبِها. الحِکمة؛ العِلم. در این لغت نامه هم مثل المنجد و قاموس، حَکَم را، هم در معنای حاکم و متولی ادارۀ شؤون مملکت و مردم آورده، و هم به معنای قاضی. مصدر آن، «حُکم» را هم به همین مفهوم ذکر کرده است.
دهخدا در بیان معانی «حُکم» از نفایس الفنون مطلب زیر را آورده است: «(اصطلاح فقه و اصول) بدانکه «حُکم» عبارتست از خطاب باریتعالی متعلق به افعال متکلفان به اقتضاء، شامل وجوب و نَدب و حرمت و کَراهت. چه آن اقتضاء فعل بُوَد یا اقتضاء ترک. و برهر دو تقدیر، یا منع از نقیض بُوَد یا بیمنع. اگر اقتضاء فعل بود با منع از نقیض، که ترک است، وجوب و فرض مرادف اوست، پیشِ اکثر، و اگر بیمنع از نقیض بُوَد، ندب و سنت و نقل است، و اگر اقتضاء ترک بُوَد با منع از نقیض، که فعل است، حرمت و حظر مرادف اوست، و اگر بیمنع از نقیض، کراهت. پس از اینجا معلوم میشود که احکام پنجند: وجوب، ندب، حرمت، اباحت، کراهت، و افعال را به اعتبار تعلق این احکام بدان واجب و مندوب و محظور و مکروه و مباح خوانند. حَکَم: داور، حکم کننده، حاکم، قاضی، داوری کننده. حَکَمیت: مصدر جعلی است، میانجیگری در ترافع. داوری.
ترجمه- ما را بسنده است که اسلام برای حکومت، قواعد «عدل و شوری» را وضع نمود، و اینکه پیامبر، در آستانۀ تشکیل حکومتی کامل، در میان صحابه بود، تا روش و منهاج دولت را تدبیر کند، و نقشه و نظام آن را وضع نماید، همراه با محاسبۀ مقتضیات مصالح و انگیزههای نیازها، پس همین قرآن است که حاکمان را به عدالت، به صراحت، فرمان میدهد؛ وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَينَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ (نساء ۵۸). این فرمان اول چیزی را که نشانه میرود، حکم قضاء (داوری) است، اما بافت و ترکیب فراگیر آن عدل در سیاست و تدبیر شؤون ملت را هم بیتردید در بر میگیرد. پس موجبی برای مقید کردن و بهانهیی برای تخصیص زدن وجود ندارد. و این گونهیی از «عدل» است، هیچ میزانی بدان منحرف نگردد، و هرگز از خویشاوندی و دلسوزی متأثر نمیشود، و نیز به کنیه توزی و بدخواهی متغیر نگردد. وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى (انعام ۱۵۲). وَلَا يجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى (مائده ۸). و این شخص رسول علیه السلام است که از محبوبترین مردم نزد خدا و نزدیکترینشان به او در روز قیامت سخن میگوید، که او «امام عادل» است. و نیز از منفورترین آنها نزد خدا و سخت عذابترین آنها را در روز قیامت، که «امام جائر» است. و قطعاً مراد قول رسول از «عدل مقصود» عدل پیشوایان و حاکمان است، و تنها به مفهوم عدل اخلاق قائم بر توازن و اعتدال نیست. چنانکه فرموده: إِنَّ اللَّهَ يأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ (نحل ۹۰). پس اگر قرآن و سنت، «اجراء عدالت» را بر حاکمان واجب سازد، پس محققاً، بر ملت اطاعت از آن و تقید بر آن را هم واجب ساخته است.»
صبحی صالح بحث خود را در این فصل با این عبارات به پایان میبرد:
۱- أن الوَلاء للأمة یحل محلّ الولاء للقبیلة. ۲- أن الأخوّة الدینیة هی اساس النظام الاجتماعی. ۳- أن الحاکم المسلم ـ بأی اسم یُسمّی ـ یَجمع فی آنٍ واحد سُلطَتَیِ الدنیا و الدین. ۴- أن الشوری بین الحکام و المحکومین هی الاسلوب المفضّل لضمان التوازن الاجتماعی.» و خلاصه آنکه رسول کریم به رفیق اعلی نپیوست تا آنکه گامهای بلندی را در ایجاد سیاستی کمال یافته برداشت. و همین امر به (خلفاء) راشدین بعد از او فرصت داد تا با تجارت خود، آنچه را که او شروع کرده بود به قوام آورند، و عدالت و آزادی را برای مردم ضمانت کنند، و از سرکوب و ستم محفوظشان دارند، و در نفسهاشان فهمِ قواعد عامّه را رسوخ دهند، همان قواعدی را که رسول اسلام منادی آن بود، و شاید بتوان در چهار اصل زیر خلاصهشان کرد: ۱- ولاء امّت جایگزین ولاء قبیله میگردد ۲- برادری دینی اساس نظام اجتماعی است ۳- حاکم مسلمان ـ به هر اسمی که خوانده شود ـ در آنِ واحد قدرت دنیا و دین را دارد ۴- شوری بین حکومت گران و حکومت شدگان، اسلوب برتر برای ضمانت توازن اجتماعی است. بخش نخست پاسخ نویسنده به منتقدان را در اینجا بخوانید |
مسعود باستانی و ماشاالله حائری به مرخصی آمدند Posted: 10 Nov 2013 07:40 AM PST جرس: مسعود باستانی و ماشاالله حائری از زندان رجایی شهر به مرخصی آمدند.
ماشاالله حائری ۵۸ ساله، که ۱۵ آذر ۱۳۸۸ دستگیر و به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، به مدت ۷۴ روز در سلولهای انفرادی بسر برد و سپس او را به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند.
وی توسط قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال زندان و تبعید با تبعید در زندان رجایی شهر کرج، محکوم شد. |
درخواست جمعی از وکلای دادگستری از عبدالفتاح سلطانی برای شکستن اعتصاب غذا Posted: 10 Nov 2013 07:20 AM PST جرس: جمعی از وکلای دادگستری، با انتشار نامه ای خطاب به عبدالفتاح سلطانی، از وی خواسته اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
به گزارش جرس، در این نامه که به امضای نزدیک به 50 وکیل رسیده، آمده است: مسئولان بی توجه به خواسته های قانونی آنان برای درمان دردهایی که ناشی از محیط غیر بهداشتی زندان و مداوانشدنشان است، زخمی بر زخمهایشان می افزایندکه توانفرساست.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
مسئولان بی توجه به خواسته های قانونی آنان برای درمان دردهایی که ناشی از محیط غیر بهداشتی زندان و مداوانشدنشان است، زخمی بر زخمهایشان می افزایندکه توانفرساست، در این راستا همکار ارجمندمان آقای عبدالفتاح سلطانی برای همدردی با زندانیان بیمار به پرهیز از خوردن دست زده اند که می دانیم با گرفتاریهایی که دستگاه گوارشی ایشان دارد و چند ماه پیش نیز بدین سبب دربیمارستان سینای تهران بستری شده بودند چه پی آمد ناگواری خواهد داشت. شماری ازهمکارانِ دلسوز و نگران از به خطرافتادن تندرستی این سرورگرامی، خواستار شکستن اعتصاب غذایشان هستند.
|
شما از جانب مردم در اجرای قانون اساسی مسئول هستید Posted: 10 Nov 2013 06:13 AM PST نامه شورای هماهنگی راه سبز امید به روحانی در هزارمین روز حصر جرس: در هزارمین روز حصر موسوی و کروبی، شورای راه سبز امید نامه ای خطاب به روحانی منتشر کرد. در بخشی از این نامه آمده است:" واقعیت آن است که روزشمار ننگین حصر همراهان سبز مردم در حالی به عدد 1000 نزدیک می شود که حدود 150 روز از انتخاب شما به مقام ریاست جمهوری و حدود 100 روز از تصدی شما در این مقام میگذرد و اینک شما از جانب مردم در اجرای قانون اساسی مسئول هستید."
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «روزهای حصر انسانهای شریفی که شما آنها را میشناسید و میدانید که دغدغهای جز اعتلای نام ایران و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ندارند، در نظامی که برای تشکیل، استقرار و تداوم آن زندگی و آبروی خود را هزینه کردند، چهار رقمی شده است! بر شماست که در اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی و مسئولیتهای قانونی خود، هرچه زودتر از تداوم این وضعیت ننگآلود جلوگیری کنید و با اعاده حیثیت از کسانی که در طول این سالها مورد ظلم قرار گرفتهاند، زمینههای سیر به سوی ایرانی شکوفا و شادان را فراهم آورید و یقین داشته باشید که مردم شریف ایران در این راه همواره پشتیبان و یاور شما خواهند بود.»
متن این نامه که در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:
جناب آقای رییسجمهور و پاسدار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران روزهای حصر انسانهای شریفی که شما آنها را میشناسید و میدانید که دغدغهای جز اعتلای نام ایران و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی سال 1357 ندارند, در نظامی که برای تشکیل,استقرار و تداوم آن زندگی و آبروی خود را هزینه کردند, چهار رقمی شده است! بر شماست که در اجرای اصل 113 قانون اساسی و مسئولیتهای قانونی خود، هرچه زودتر از تداوم این وضعیت ننگآلود جلوگیری کنید و با اعاده حیثیت از کسانی که در طول این سالها مورد ظلم قرار گرفتهاند، زمینههای سیر به سوی ایرانی شکوفا و شادان را فراهم آورید و یقین داشته باشید که مردم شریف ایران در این راه همواره پشتیبان و یاور شما خواهند بود.
|
یک سایت حقوقبشری: پزشک شاهد ضرب و شتم ستار بهشتی بازداشت شد Posted: 10 Nov 2013 04:42 AM PST جرس: یک سایت فعال در زمینه حقوق بشر خبر داد که "دکتر رضا حیدرپور"، پزشک زندان اوین به دلیل شهادت در خصوص آثار ضرب و جرح در پیکر وبلاگ نویس جان باخته، ستار بهشتی، بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد.
به گزارش وبسایت"کمپین صلح فعالان در تبعید"، دوشنبه ١٣ آبان، دكتر رضا حيدرپور به شماره نظام پزشكی ١١٠٦٥٩ ، پزشك زندان اوين به دليل شهادت و نوشتن گزارش آثار ضرب و شتم ستار بهشتي در پرونده وی، بعد از ظهر همان روز به هنگام خروج از زندان توسط وزارت اطلاعات دستگير شده است.
پانزدهم آبان "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" به نقل از یک منبع آگاه به پرونده ستاربهشتی، خبر داده بود که یکسال پس از این واقعه، خانواده وی مطلع شده است که در یک گزارش پزشک قانونی خونریزی ریه، کبد، کلیه و مخچه، در زمان بازداشت آقای بهشتی مطرح شده است. به گفته این منبع این گزارش پزشکی قانونی که درپرونده وجود دارد، جای تردیدی باقی نمیگذارد که مرگ این وب لاگ نویس بر اساس خونریزی داخلی و مغزی بوده است.
این منبع با اشاره به اینکه پس از ارسال پرونده مرگ ستار بهشتی به دادگاه کیفری آنها از وجود این گزارش پزشک قانونی در میان پرونده ۳۰۰۰ هزار صفحهای این مرگ مطلع شدند به کمپین گفت: «این گزارش یکی از پزشکان پزشک قانونی است که برای تالار تشریح پزشک قانونی سال گذشته فرستاده است اما خانواده و وکیل ستار تا زمانیکه پرونده در مهرماه امسال به دادگاه فرستاده نشده بود حق خواندن پرونده را نداشتند و از آن بیاطلاع بودند.»
او همچنین گفت: «اواخر مهرماه امسال وکیل ستار بهشتی توانست اجازه کپی نظر پزشک قانونی را از دادگاه بگیرد. پس از آن چون ما متوجه اصطلاحات پزشکی نبودیم آن را به چند دکتر متخصص نشان دادیم. پزشکان متخصص توضیح دادند در این گزارش عنوان شده ستار دچار خونریزی ریه، کبد، کلیه و زیر مخچه در مغز شده و همه پزشکان متفق القول بودند که ستار در اثر این خونریزیها فوت کرده است.» |
درخواست ۱۱ زندانی سیاسی رجایی شهر از اعتصاب کنندگان زندان اوین برای پایان اعتصاب غذا Posted: 10 Nov 2013 04:03 AM PST جرس: ۱۱ زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر در نامه ای به زندانیان اعتصاب کننده غذا در زندان اوین، از آنان خواسته اند که به اعتصاب خود پایان دهند.
به گزارش کلمه، امضا کنندگان در نامه ی خود آورده اند: ما از پشت دیوارهای بلند رجایی شهر طنین صدای اعتراض شما را شنیدیم و بر شرافت انسانی و روح فداکارتان درود میفرستیم. یقینا وجود ارزشمند شما و سلامتی روح و جسمتان سرمایه ای گرانقدر برای آینده ایران است. لذا ضمن تقدیر از این اقدام ارزشمند از شما تقاضا داریم تا برای جلوگیری از آسیب بیشتر به وجودتان با افطار به اعتصاب غذای خود پایان دهید. ما بر این باوریم که این اقدام شما برای وجدان های بیدار و آگاه جامعه روشنی بخش بوده و آنانی را که در قبال مسئولیت خود در برابر جان انسان ها بی اعتنا هستند،شرمنده خواهد ساخت.
عبدالفتاح سلطانی، امیر خسرو دلیر ثانی، سعید مدنی و مهدی خدایی از ظهر روز شنبه در اعتراض به وضعیت زندانیان بیمار که نیاز به رسیدگی پزشکی در خارج از زندان دارند و عدم توجه مسئولین زندان به وضعیت وخیم آنان دست به اعتصاب غذا زده اند. اعتصاب کنندگان خواسته اند که بیماران محبوس به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شده و بتوانند از حق مرخصی درمانی بهره مند شوند.
متن این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
به نام خدا دوستان عزیز آقایان عبدالفتاح سلطانی، سعید مدنی، امیرخسرو دلیرثانی، سید مهدی خدایی اقدام ایثارگرانه و شجاعانه شما در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان بیمار در بند ۳۵۰ زندان اوین کاری سترگ است. شما با اعتصاب غذای خود از حقوق زندانیان حمایت کرده و اعلام کردید که علی رغم بی تفاوتی ها و اهمال کاری دستگاه قضایی و مدیریت زندان در تسهیل مراحل درمانی زندانیان بیمار، همچنان بر اصل انسانی حق حیات و تقلیل مرارت ها و رنج های بشری وفادارید و با استناد به قوانین موجود از اصول جهانشمول و آرمان های حقوق بشری به دفاع برخاسته اید. بدون شک برخورداری از امکانات بهداشتی و تجهیزات درمانی حق همه زندانیانی است که در شرایط سخت، دوران حبس خود را سپری میکنند. به ویژه انکه ممکن است بخشی از این آلام و رنج هایشان ناشی از دوران طولانی حبس و مشکلات زندگی در زندان باشد. در این میانه روشن است که مسئولان قضایی موظفند تا فراتر از مرزبندی های سیاسی-عقیدتی و امنیتی وظایف خویش را که مبتنی بر قوانین موجود داخلی و کنوانسیون های بین المللی است، در جهت تامین سلامتی، بهبود بیماران و کاهش رنج زندانیان بیمار به کار بندند. این همان نکته ای است که ما نیز چندی پیش طی نامه ای به مسئولان عالی رتبه قضایی اعلام کرده و ضمن هشدار جدی خواستار رسیدگی فوری به وضعیت همبندیان خویش شدیم. دوستان عزیز تجربه حضور چند ساله در زندان به ما نیز آموخته است اعتصاب غذا بالاترین سطح اعتراض زندانی است. وقتی همه درها به روی او بسته میشود، زندانی با اعتصاب غذا، بلندترین و آخرین فریادش را به منظور مطالبه ی حق خویش و اطلاع افکار عمومی جامعه نسبت به رفتارهای ظالمانه و غیر قانونی سر میدهد. اقدام شما از این منظر ارزشی دو چندان یافته است، زیرا که شما با اعتصاب غذای فداکارانه ی خود به حمایت از زندانیان بیماری برخاسته اید که شاید دردمندی و رنجوری ناشی از بیماری، دیگر توانی برای ایشان باقی نگذاشته است. ما از پشت دیوارهای بلند رجایی شهر طنین صدای اعتراض شما را شنیدیم و بر شرافت انسانی و روح فداکارتان درود میفرستیم. یقینا وجود ارزشمند شما و سلامتی روح و جسمتان سرمایه ای گرانقدر برای آینده ایران است. لذا ضمن تقدیر از این اقدام ارزشمند از شما تقاضا داریم تا برای جلوگیری از آسیب بیشتر به وجودتان با افطار به اعتصاب غذای خود پایان دهید. ما بر این باوریم که این اقدام شما برای وجدان های بیدار و آگاه جامعه روشنی بخش بوده و آنانی را که در قبال مسئولیت خود در برابر جان انسان ها بی اعتنا هستند، شرمنده خواهد ساخت. اسامی: جعفر اقدامی، مسعود باستانی، وحید تیزفهم، جمال الدین خانجانی، سعید رضایی، سید محمد سیف زاده، بهروز عزیزی توکلی، کیوان صمیمی، مهدی معتمدی مهر، عفیف نعیمی، مصطفی نیلی |
پیامد مذاکرات ژنو؛ شانس توافق و تقلای تندروها Posted: 10 Nov 2013 03:45 AM PST ![]() مهدی تاجیک جرس: ایرانیان بسیاری بودند که بامداد یکشنبه خواب را بر چشمان خود حرام کردند و به صفحه تلویزیونهایشان چشم دوختند تا دیپلماتها از پشت درهای بسته بیرون بیایند و خبری از توافق بدهند. با این حال نتیجهای که سرانجام به دست آمد برای ایرانیان بیخواب شده راضی کننده نبود. آنها انتظار یک توافق قطعی و معین را داشتند اما حاصل سه روز مذاکرات کنونی تنها یک بیانیه بود که وعده ادامه یافتن گفتگوها را برای ۱۰ روز بعد میداد.
غیرمنتظرههای ژنو
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر