جنبش راه سبز - خبرنامه |
- بریتانیا و ایران کاردارهای غیر مقیم خود را منصوب کردند
- رئیس بانک مرکزی: تورم تا پایان سال پنج درصد کاهش مییابد
- محسنی اژهای: در مجازات میرحسین موسوی و مهدی کروبی تغییری بوجود نیامده است
- هشدار جنبش ضدتحریم به فرانسه
- محسن صفایی فراهانی: تعامل مجلس با دولت پاییزی است
- انتقال سید علی اصغر غروی به دادسرای رسانه تهران
- کری: ايران پيشنهاد قدرتهای جهانی در مذاکرات ژنو را نپذيرفت
- وداع با تنظیم خانواده؛ افزایش اجباری جمعیت!
- نشست مجازی “هزار روز حصر آفتاب” برگزار شد
- سعید لیلاز؛ کارنامه اقتصادی دولت امیدوارکننده است
بریتانیا و ایران کاردارهای غیر مقیم خود را منصوب کردند Posted: 11 Nov 2013 08:33 AM PST جرس: به گزارش سایت وزارت خارجه بریتانیا، «آرجای شامرا» به عنوان کاردار غیرمقیم بریتانیا در ایران منصوب شده است و بلافاصله کار خود را آغاز می کند.
به گزارش رادیوفردا، محل اقامت وی در لندن است ولی به ایران سفرهای متعدد خواهد داشت.
«آرجای شامرا» دیپلمات پرسابقهٔ بریتانیایی، از ژوئن ۲۰۰۷ تا دسامبر ۲۰۰۸ ، تابستان سال ۱۳۸۶ تا زمستان سال ۱۳۸۷، معاون سفیر بریتانیا در تهران بود و از ماه اکتبر سال گذشته ریاست بخش ایران در وزارت خارجه بریتانیا را برعهده داشت.
ایران نیز محمد حسن حبیب الله زاده را به عنوان کاردار غیرمقیم در بریتانیا منصوب کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت: حبیب الله زاده بزودی برای بهینه سازی فعالیت بخش کنسولی سفارت ایران در لندن، راهی بریتانیا می شود.
با آغاز ماموریت وی دیگر پادشاهی عُمان حافظ منافع ایران در بریتانیا نخواهد بود و سفارت ایران در لندن در اختیار حبیب الله زاده قرار می گیرد.
در پی حملهٔ بسیجی ها به سفارت بریتانیا در تهران در هشتم آذر ۱۳۹۰، بریتانیا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. |
رئیس بانک مرکزی: تورم تا پایان سال پنج درصد کاهش مییابد Posted: 11 Nov 2013 08:33 AM PST
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا پایان سال تورم 5 درصد کاهش خواهد یافت، گفت: بانک مرکزی پیشنهاد کرده است دادگاههای تخصصی برای رسیدگی به پروندههای مطالبات معوق نظام بانکی تشکیل شود.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولیاله سیف رئیس کل بانک مرکزی در همایش سراسری مدیران ارشد بانک سپه اظهارداشت: در شرایط موجود، بانک مرکزی به عنوان دستگاه سیاستگذار و ناظر بر نظام بانکی با معضلاتی روبروست که باید آنها را تعدیل و اصلاح کرد.
وی رفع نواقص و ابهام از بخشنامههای ارزی دو سال اخیر را مهمترین اولویت بانک مرکزی خواند و افزود: برای رفع این نواقص، یک تیم متخصص ارزی در بانک مرکزی جهت بازنگری بخشنامهها تشکیل شده است.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کارکنان نظام بانکی وظیفه دارند وقتی فعالان اقتصادی و مشتریان به شعبه مراجعه می کنند ضوابط و مقررات را به صورت شفاف توضیح دهند، افزود: ابهام در بخشنامهها نباید موجب خسارت و زیان مشتریان شود.
سیف افزود: باید تلاش کنیم با بهرهگیری از روشهای دقیق علمی و سنجش نظرات مشتریان، به نوع قضاوت آنان آگاهی یافته و بر آن اساس، به منظور ارتقاء و نگاه مثبت مشتریان برنامهریزی کنیم.
ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از اولویتهای بانک مرکزی است
رئیس کل بانک مرکزی ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی را از اولویتهای اصلی بانک مرکزی برشمرد و تصریح کرد: باید هر چه سریعتر فعالیت موسسات اعتباری و صندوق های قرض الحسنه در نظام پولی کشور به صورت کامل تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرد.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به عدم تطبیق ساختار نظام بانکی با استانداردها و تجربیات روز بانکداری دنیا گفت: باید ضمن بهرهگیری از استانداردهای روز صنعت بانکداری، به سرعت فاصله ها را از میان برداریم و این مستلزم استفاده از تجربیات روز دنیا است.
سیف تصریح کرد: در بهرهگیری از تجربیات نظام بانکی بین المللی باید شرایط فرهنگی کشور مدنظر قرار گیرد و بر اساس این معیار، تجربیات بانکداری روز اجرا و پیادهسازی شود.
وی افزود: بانک مرکزی احتیاج به تجدید ساختار و بازآرایی دارد تا شرایط مطلوب را برای اداره نظام بانکی پیشرفته مهیا کند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اهمیت تولید در مقطع کنونی اقتصاد کشور خاطرنشان ساخت: بانک ها باید با برنامه ریزی و جهت گیری درست و دقیق، شرایط رشد تولید را فراهم نمایند.
سیف با بیان این که خروج از شرایط رکود تورمی در اقتصاد مستلزم اتخاذ سیاست انقباضی پولی توام با نگاه دقیق به نیازهای بخش تولید است، افزود: آثار منفی تزریق نقدینگی باید از طریق استفاده بهینه از آن و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خنثی شود.
رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: بهرهگیری درست از تسهیلات میتواند به افزایش تولید و اشتغالزایی منجر شود.
سیف با اشاره به این که به منظور افزایش قدرت اعطای تسهیلات بانکها در تامین نیاز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به بانکهای بدهکار جهت تسویه بدهیهایشان به بانک مرکزی فرصت مناسبی داده خواهد شد، افزود: اما باید توجه داشت تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی مستلزم نظم و انضباط در بازار پول و فعالیتهای بانکی است.
وی با تاکید بر این که بانک مرکزی ، ضامن استمرار و حرکت باثبات شبکه بانکی است، تصریح کرد: باید بین بانک مرکزی و شبکه بانکی ارتباطی دو سویه وجود داشته باشد.
سیف خاطرنشان کرد: در برنامهریزیهای مدنظر، توجه ویژه به تولید صادرات محور و ایجاد فرصتهای شغلی یک نیاز مبرم است. بر این اساس، بانک مرکزی به این رویکرد، اهتمام جدی خواهد داشت.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که براساس منطق اقتصادی، بین تورم و نرخ سود تناسب وجود دارد، افزود: با وجود تورم 40درصد، نرخ سود بانکی 20 درصدی پذیرفتنی نیست.
تورم تا پایان سال 5 درصد کاهش مییابد
وی با بیان اینکه تورم قرار نیست در حد 40٪ بماند، افزود: وقتی بحث تناسب تورم و سود بانکی مطرح میشود، منظور تورم مورد انتظار است. با توجه به اینکه پیش بینیها در مورد تورم موید روند نزولی آن است نباید 40٪ را مبنا قرار داد، به طور مثال بررسیها نشان میدهد با روند موجود، نرخ تورم تا پایان سال جاری حدود 5٪ کاهش خواهد یافت و به حدود 35 یا 36 درصد خواهد رسید و رشد منفی اقتصادی نیز متوقف و مثبت خواهد شد.
سیف با تاکید بر اصلاح هر چه سریعتر نرخ سود اوراق مشارکت خاطرنشان کرد: اگر نرخ اوراق مشارکت پایین باشد، منابع به سمت سایر ابزارها حرکت میکند. اصولاً باید بین نرخهای موجود در بازار تناسب وجود داشته باشد و شورای پول و اعتبار درصدد و تنظیم تعادل نسبی بین نرخهای موجود است و از این طریق ثبات بیشتری در بازار بوجود خواهد آمد.
پیشنهاد تشکیل دادگاههای تخصصی برای رسیدگی به مطالبات معوق بانکی
رئیس شورای پول و اعتبار از شکل گیری کمیتهای در بانک مرکزی به منظور وصول مطالبات بانکها خبر داد و خاطرنشان ساخت: بانک مرکزی پیشنهاد کرده است دادگاههای تخصصی برای رسیدگی به پروندههای مطالبات معوق نظام بانکی تشکیل شود، تا از این طریق سرعت لازم در تعیین تکلیف این پرونده بوجود آید. وی با بیان این که همواره در جامعه این شبهه وجود داشته است که بانک ها با انگیزه افزایش سود، سپردههای قرض الحسنه را جمعآوری میکنند، ضمن تقبیح این عمل که به هیچ وجه بانک مرکزی نمیتواند آن را تحمل کند، اضافه کرد: بانک مرکزی به منظور جلوگیری از امکان این عمل و رفع شبهات موجود نسبت به تفکیک فعالیتهای قرض الحسنه از عملیات بانکی اقدام کرده است. |
محسنی اژهای: در مجازات میرحسین موسوی و مهدی کروبی تغییری بوجود نیامده است Posted: 11 Nov 2013 07:55 AM PST هنوز به طور دقیق علت مرگ ستار بهشتی مشخص نشده است جرس: در حالی هزارمین روز از حصر خانگی رهبران جنبش سبز میگذرد محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه گفت که "در مجازات میرحسین موسوی و مهدی کروبی تغییری بوجود نیامده است."
اژه ای، که در نشست خبری روز دوشنبه اش سخن می گفت، بدون نام بردن از موسوی و کروبی گفت: « کسانی که بعد از انتخابات سال ۸۸ حصرخانگی شدند مجرم بودند و به مردم ظلم کردند».
وی افزود: «در خصوص افراد مذکور تصمیماتی اتخاذ شده است و تغییری در مجازات های آنان بوجود نیامده است».
به گزارش خبرآنلاین دادستان کل کشور در نشست خبری امروز درباره مسائل گوناگونی سخن گفت که از حصر موسوی و کروبی، پرونده قضات کهریزک و برکناری مرتضوی شروع شد و به وضعیت رسیدگی به پرونده ستار بهشتی رسید.
در چهل و سومین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت حصر خانگی کروبی و موسوی گفت: هیچ تغییری در وضعیت آنها به وجود نیامده است. در خصوص معالجات، طبیعی است که اقدامات لازم انجام میگیرد در غیر این صورت تغییر خاصی در وضعیت افراد نامبرده صورت نگرفته است.
هنوز معلوم نیست که «ستار بهشتی» به چه صورت مرده است
سیستم بانکی باید اصلاح شود تا بدهکاران بانکی تسهیلات نگیرند
سخنگوی قوه قضاییه گفت: بانک مرکزی باید سیستمی داشته باشد که وقتی فردی بدهکار بانکی است نتواند مجددا از بانک تسهیلات بگیرد.
|
Posted: 11 Nov 2013 08:52 AM PST نظرات شش اقتصاددان برحسته ایرانی عادی سازی روابط ایران با غرب، دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، و واضح است که مانع تراشی های امروز فرانسه، در آن موقع، قطعا به زیان این کشور تمام خواهد شد
دكتر غني نژاد: عادی سازی روابط ایران با غرب، دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و مانع تراشی های امروز فرانسه، در آن موقع، قطعا به زیان این کشور تمام خواهد شد خبط فرانسوی و سودای خطرناک دكترموسی غنینژاد- خبر کارشکنی وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات ایران با گروه پنج بهعلاوه یک، با حیرت، تاسف و خشم کسانی در ایران روبهرو شد که فرانسه را مهد دموکراسی، حقوق بشر و قانونمداری میدانند. به نظر میرسد زمانی که مذاکرات با جدیت و در فضای مثبتی پیش میرفت و اغلب ناظران انتظار داشتند به یک بیانیه مشترک راهگشا منجر شود، نماینده دولت سوسیالیست فرانسه در مذاکرات، به بهانه برطرف نشدن نگرانی اسرائیل و برخی همسایگان ایران، مانع رسیدن به توافق نهایی شد. این اقدام نماینده دولت فرانسه، موجب حیرت ناظران شد، چرا که اگر واقعا نگرانی وجود داشت باید نزدیکترین متحدان این کشورها یعنی ایالاتمتحده آمریکا پیش قدم میشد. کسی از ماجراهای پشت پرده مذاکرات خبر ندارد، اما اگر فرانسه نقش «پلیس بده» را به عهده گرفته باشد، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. عادی سازی روابط ایران با غرب، دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و واضح است که مانع تراشیهای امروز فرانسه، در آن موقع، قطعا به زیان این کشور تمام خواهد شد. فرانسه و دوراهي تاريخي دكترمسعود نيلي- تحريمهاي اعمال شده بر عليه جمهوري اسلامي ايران مانند بسياري ازديگر تجربيات تاريخي نتوانست و نخواهد توانست، اهداف كشورهاي تحريمكننده را برآورده سازد. بسياري از تحريمهاي بينالمللي و چند جانبه در پايان تبديل به درگيريهاي سخت نظامي شدهاند كه حاصل آن وارد آوردن خسارتهاي سنگين انساني مالي و فيزيكي بوده است. روندي كه تحريمهاي اعمال شده بر عليه ايران طي ميكرد، فضاي تنش آلودي را بهوجود آورده بود كه ميتوانست منجر به تكرار تجربههاي تلخ تاريخي شود. در فرآيند اعمال فشارهاي مختلف بر عليه ايران برندگان اصلي هركدام به دليلي كه جاي طرح آن در اينجا نيست چين روسيه و در درجه بعد البته با فاصله زياد آمريكا محسوب ميشوند، اما در اين بازي بازنده اصلي به دلايل مختلف اروپا بوده است. در حال حاضربا ابتكار جمهوري اسلامي ايران حركتي جديد آغاز شده و اين شانس را بهوجود آورده كه بر يك قاعده تجربي تلخ، استثنايي شيرين مسلط شود. «رفتار سنجیده» برای جلوگیری از «پیشیمانیهای بزرگ» پروفسور محمدهاشم پسران- پیشتر در دو مقاله در روزنامه دنیای اقتصاد از اثر تخریبگر تحریمهای اقتصادی بر «تجارت آزاد» و «صلح» سخن گفته بودم. همچنین تاکید کرده بودم که تحریمهای تجاری میتوانند تاثیرات بالقوه زیادی در لطمه به اقتصاد کشور تحت تحریم داشته باشند؛ اما تجربه تاریخی نشان میدهد که این تحریمها معمولا در تحقق اهداف اصلی خود ناکام میمانند. با این توضیحات، طبیعتا من هم مانند بسیاری از اقتصاددانان صلحطلب حامی تجارت آزاد، بسیار خوشحال میشدم اگر دور دوم مذاکرات ژنو به امضای توافقنامهای شفاف منجر میشد، اما هماکنون که دستیابی به توافق بیشتر تا دور بعدی مذاکرات؛ یعنی 10 روز دیگر به تعویق افتاده، مهمترین ضرورت این است که ما در این دوره 10 روزه رفتار حسابشده و هوشمندانه ماههای اخیر را ادامه دهیم. نباید فراموش کنیم که گروههای جنگطلب مستقر در آمریکا و اسرائیل تمام انرژی خود را بر شکست مذاکرات ایران و 1+5 متمرکز کردهاند. این گروهها از همین دیروز تلاشهای خود را شروع کردهاند که در 10 روز آینده رفتار رادیکالی از طرف کشورهای غربی یا ایران انجام شود تا بتوانند با تبلیغات رسانهای منفی و مخرب، شرایطی ایجاد کنند که دور بعدی مذاکرات ژنو اصلا انجام نشود. نکته مهم دیگر آن است که نباید اجازه دهیم افزایش شدید انتظارات خوشبینانه، به روند رفتارهای حسابشده و کاملا منطقی دستگاه دیپلماسی ما لطمه بزند. نکاتی درباره کارشکنی «فرانسه» در «ژنو» دكتر محمدمهدي بهكيش- من فكر ميكنم مخالفت فرانسه ريشه اقتصادي داشته باشد. آنها نگران از دست دادن بازارهاي خود در ايران هستند. فرانسه از موقعيت تحريم ايران استفاده فراوان برده و تكنولوژيهاي عقب افتاده اتومبيل خود را به ايران فروخته است. فرانسه همچنين در بازار نفت و گاز ايران حضوري پررنگ داشته است. بیصداقتی غرب علت توقف مذاکرات دکتر حسین راغفر- تلاشهای فرانسه در جلوگیری از شکلگیری توافق در مذاکرات هستهای را میتوان از چند جهت ارزیابی کرد. نخست نفوذ حامیان اسرائیل در دستگاه دیپلماسی فرانسه است. نباید فراموش کرد که رییسجمهور سابق فرانسه پیش از رسیدن به موقعیت ریاستجمهوری فرانسه با دستگاه جاسوسی اسرائیل همکاری رسمی داشته است. دوم اینکه تلاشهای فرانسه میتواند با جلب رضایت رهبران ریاض منجر به عقد قراردادهای اقتصادی بین فرانسه و عربستان سعودی شود. سوم اینکه امیدوارند که با اعمال فشار بر ایران بتوانند امتیاز بگیرند. همه این تلاشها نشان میدهد که قدرتهای بزرگ جهانی هیچ پایبندی به شعار «جریان آزاد تجارت جهانی» ندارند و عباراتی از این نوع تنها ابزاری است برای اعمال فشار بر کشورهای جهان با هدف گشودن بازارهای داخلی خود بر روی کالاها و خدمات کشورهای صنعتی. اقدام فرانسه تاکتیکی و کوتاهمدت دکتر محسن رنانی- خبرهایی که از مذاکرات ژنو و برخورد فرانسه با مساله رسیده حاکی از نوعی «کارشکنی» است، اما من ماهیت مساله را کارشکنی نمیبینم و آن را نوعی حرکت تاکتیکی میدانم که فرانسه با هماهنگی سایر کشورهای غربی انجام داده است. اگر بخواهم از منظر تحلیلی که در کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» ارائه کردهام، مساله را بررسی کنم، باید بگویم هر توافقی بین ایران و غرب نباید به گونهای باشد که شوک منفی به بازار نفت وارد کند و موجب سقوط قیمت نفت شود. اگر به روند قیمت نفت نگاه کنیم درست از بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ما شاهد یک روند کاهشی در قیمت نفت هستیم که البته وقتی دولت یازدهم مستقر شد و بحث مذاکرات هستهای جدی شد با اینکه در آغاز فصل زمستان هستیم، اما قیمت نفت همچنان پایین آمد و در روزهایی که بحث مذاکرات اخیر جدی شد و زمزمه حصول توافق پیدا شد، کاهش قیمت نفت سرعت گرفت. بارها گفتهام و در کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی» هم تاکید کردهام که خط قرمز غرب قیمت ۱۰۰ دلاری نفت است و تحتهیچ شرایطی حاضر نیست قیمت نفت از این سطح پایینتر بیاید. اتمام مناقشه هستهای به سود همه دکتر حسین عبده تبریزی- سیاستمدار نیستم که بتوانم بگویم آیا رفتار اخیر فرانسه در مذاکرات ژنو در هماهنگی با سایر کشورهای اروپایی بوده، یا به صورت مستقل صورت گرفته است؛ اما صرفنظر از بحث مربوط به کارشکنی فرانسه در مذاکرات ژنو، به نظر میرسد که خوشبختانه پیشرفتهای مناسبی در کلیت این مذاکرات صورت گرفته و مسیری دیپلماتیکی که شاید در شرایط عادی به یک سال زمان نیاز داشت، در مذاکراتی چند روزه طی شده است. ضمنا تاکید دستگاه دیپلماسی دولت جدید بر این مساله که کل سناریوی حل اختلافات هستهای در همان ابتدا به شکلی مشخص مورد توافق طرفین قرار گیرد، اقدام بسیار مثبتی است که میتواند تضمین کافی برای محفوظ ماندن حقوق ملت ایران را فراهم کند. موفقیت در ژنو تحکیم تجارت آزاد دکتر علینقی مشایخی- اگرچه مخالفت فرانسه باعث شد حصول توافق نهایی در مذاکرات ژنو فعلا به تعویق بیفتد، اما لازم است هم دیپلماتهای فرانسوی و هم دیپلماتهای سایر کشورهای اثرگذار بر این مذاکرات توجه داشته باشند که حصول توافق در مذاکرات ژنو، باعث تقویت عقلانیت، اعتدال و مردمسالاری در منطقه خاورمیانه خواهد بود. در شرایطی که سالهاست بروز انواع افراطیگری در منطقه خاورمیانه را شاهد هستیم، امضا شدن موافقتنامه رسمی در مذاکرات ژنو میتواند منشا ثبات، رواج عقلانیت و تضعیف افراطگری در کل منطقه خاورمیانه باشد. منبع: دنياي اقتصاد نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
محسن صفایی فراهانی: تعامل مجلس با دولت پاییزی است Posted: 11 Nov 2013 08:52 AM PST میثم سعادت به نظرم بهانه مجلس برای ندادن رای اعتماد مساله فرد نبوده است و احتمالا دلایل سیاسی داشته است. بیشتر کسانی که در عرصه فوتبال فعالیت میکنند، دوران مدیریت مهندس صفایی فراهانی را در سمت ریاست فدراسیون فوتبال، درخشانترین دوره این فدراسیون میدانند؛ دورانی که فدراسیون فوتبال به معنای واقعی کلمه مستقل شد و به درآمدزایی پرداخت و از سویی دیگر در مجامع بینالمللی و اثرگذار فوتبال جهان به کرسیهای متعددی دست یافت. میگویند اول قرار بوده او به عنوان وزیر در دولت اصلاحات فعالیت کند اما بعد به خاطر اهمیت ورزش فوتبال به این فدراسیون ورزشی رفته است. سالها بعد و در ابتدای دولت احمدینژاد وقتی دخالتهای دولت در ورزش، فوتبال ایران را تعلیق کرد، باز هم او بود که به میدان آمد و با نوشتن یک اساسنامه که دخالت دولت را در ورزش محدود مینمود، فوتبال ایران را نجات داد. شاید شنیدن صحبتهای این مدیر ورزشی این روزها از همیشه شنیدنیتر باشد. در روزهایی که مجلس شورای اسلامی به سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد نداد و به نوعی در بی اعتمادی به گزینه وزارت ورزش یک رکورد تاریخی از خود بر جای گذاشت. متن گفت و گوی محسن صفایی فراهانی با آرمان در ادامه میآید: آقای مهندس، سومین وزیر معرفی شده برای وزارت ورزش و جوانان نتوانست از سد رای اعتماد مجلس عبور کند. به نظر شما این مساله نشاندهنده حساسیت مجلس روی وزارت ورزش و جوانان است؟ به نظر من اینطور نیست. اگر مجلس نسبت به ورزش و جوانان اهمیت قائل بود، در برنامه پنجم توسعه نقش پررنگتری به جوانان تعلق مییافت اما شما مشاهده میکنید که بر خلاف انتظار اینگونه نیست و ورزش و جوانان فراموش شده بودجه هستند. در نظر بگیرید که کشور ایران با حدود 15 میلیون دانشآموز، 4 میلیون دانشجو و 4 میلیون نفر کارگر در سن جوانی که حدود یک سوم جمعیت کشور را تشکیل میدهند، کشور جوانی به حساب میآید و باید به جوانان توجه خاصی بشود اما اگر این ادعاها درست بود و در مجلس شورای اسلامی جوانان اهمیت بالایی داشتند قبلا در مورد آنها در برنامه توسعه مصوبات مهم و اثرگذاری تصویب شده بود ودر حال حاضر وقتی افراد به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی میشدند، نمایندگان پیگیری آن برنامهها و جزئیات رسیدن به آن اهداف را از او توقع داشتند. در حال حاضر مسائلی که در جلسه رای اعتماد وزیران معرفی شده مطرح شده کمتر ربطی به برنامهها و سابقه ورزشی افراد معرفی شده دارد و مشخصا این عدم رای اعتماد دلایل متعدد دیگری دارد. دلیل اصلی که سبب شده تا امروز سکاندار وزارت ورزش و جوانان مشخص نشده باشد، چیست؟ با توجه به مسائلی که مطرح شد مطمئنا حساسیت بر ورزش و جوانان نیست و با توجه به افرادی که معرفی شده بودند، دلیل عدم رای اعتماد حساسیت روی افراد معرفی شده هم نیست. به نظر میرسد قسمتی از مجلس ظاهرا در حال مخالفت صریح با دولت است و به مرور این نوع مخالفت نمود بیشتری پیدا میکند. این نوع رفتار مجلس در مساله هستهای هم دیده میشود، در اصلاح قانون بودجه و تصویب اصلاحیههای دولت هم دیده میشود و بالاخره در عدم رای اعتماد به وزیر معرفی شده هم دیده شد. فردی که به عنوان وزیر ورزش به مجلس معرفی شده بود، توانایی کافی برای اداره این وزارتخانه را داشت؟ آقای نصرا... سجادی مزایای متعددی برای پذیرش این مسئولیت داشتند و از جهات گوناگون فرد مناسبی برای تصدی این مسئولیت به شمار میآمدند. ایشان از یک طرف تحصیلکرده بودند و از طرفی دیگر سابقه ورزشی بسیار خوبی هم داشتند. ضمن اینکه ایشان سابقه سیاسی آنچنانی هم نداشتند که به خاطر فعالیتهای اصلاحطلبانه یا برخی فعالیتهای شاخص سیاسی نمایندگان مجلس بتوانند به ایشان (مثل اتفاقی که برای بعضی از وزیران پیشنهادی دیگر رخ داد) انگ بزنند. لذا به نظر میرسد عدم رای اعتماد به ایشان بیشتر اختلافات مجلس با دولت و به خاطر بعضی مسائلی بوده که ربطی به وزارت ورزش و شخص آقای سجادی نداشته است. به طور کلی سه فردی که برای وزارت ورزش و جوانان از سوی دولت معرفی شدند چه نقاط ضعف وقوتی نسبت به وزیر سابق ورزش و جوانان (که موفق به اخذ رای اعتماد همین نمایندگان در دولت قبل شده بود) داشتند؟ به نظر من افرادی که از سوی آقای روحانی معرفی شدند، اگر از نظر مدیریتی و سابقه و اشراف به موضوع و توانمندی و برنامه، قویتر از وزیر قبلی نبودند، مطمئنا فرد ضعیفتری هم به حساب نمیآمدند. به خصوص نفر آخر (آقای سجادی) که بدون مسائل پیچیده سیاسی به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود و سابقه درخشانی هم در ورزش و هم در مدیریت داشت و تمام عمر در بحث ورزش فعالیت کرده بود به خصوص در قسمت ورزشی فردی مورد اعتماد و شناخته شده بود. به نظرم همه اینها نشان میدهد که بهانه مجلس برای ندادن رای اعتماد مساله فرد نبوده است و احتمالا دلایل سیاسی داشته است. برگردیم به بحث اول که بعضی از نمایندگان مطرح میکنند این عدم اعتماد نشان از حساسیت بالای مجلس نسبت به مسائل جوانان است و میگویند اولین وزیر آموزش و پرورش و علوم معرفی شده هم به همین دلیل در گرفتن رای اعتماد نمایندگان موفق نبودند. نظر شما در این باره چیست؟ همانطور که گفتم اگر بخواهیم این فرض را قبول کنیم باید نقش ورزش در برنامه پنجم توسعه که توسط همین مجلس به تصویب رسیده است، خیلی پررنگتر باشد یا اینکه اگر در مورد جوانان این اهمیت دادن وجود داشت باید وزیر آموزش و پرورش را که بیست درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد، مورد بررسی قرار میدادند چراکه این وزارتخانه به خاطر مدارس متعدد و زیرساختهای منظم، ساماندهی بسیار بالاتری دارد و از آن توقع بیشتری میرود. اما وزیر آموزش و پرورش نسبتا راحتتر موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان شد و در هر صورت به نظر میرسد این مسائلی که مطرح میشود بیشتر در حد یک توجیه است. در برنامه چهارم و پنجم توسعه هیچ کجا ورزش جایگاهی در نظام اقتصادی و رشد جامعه ندارد. باید اول در قانون چهارم و پنجم توسعه کشور جایگاه ورزش را مشخص میکردند، وقتی ورزش چنین جایگاه مشخصی در قوانین 10 سال گذشته و آینده کشور ندارد، پس مساله وزیر ورزش به لحاظ کاربرد سیاسی، برنامهای و تربیت نیروی انسانی مورد توجه تصمیمسازان نیست و صرفاً نگاه سیاسی دارند و حل مسائلشان با دولت است که دارند با آخرین وزیر کابینه بازی میکنند. یکی دیگر از مسائلی که مطرح میشود این است که بعضی از نمایندگان نگران توسعه ورزش در منطقه خود هستند و به همین دلیل به دنبال وزیری هستند که تعامل بالایی با شهرشان داشته باشد. این مساله را چطور ارزیابی میکنید؟ این موارد اصلا به وزارت ورزش ربطی ندارد و مربوط به فدراسیونهای مربوطه است. اگر مجلس در برنامه چهارم و پنجم توسعه تصویب کرده است که دولت باید به سمت خصوصی شدن پیش برود باید مساله باشگاه داری یک مساله بخش خصوصی باشد و فدراسیونهای مربوطه در مورد آن تصمیمگیری کنند نه اینکه توقع داشته باشند دوباره دولت بیاید و باشگاهداری کند . مجلس نیز باید نحوه حمایت دولت از فدراسیونها را از وزیر خواستار شود. اگر قرار باشد دولت در ورزش دخالت کند، یقین بدانید دوباره ورزش ایران در رشتههای گوناگون تعلیق خواهد شد و یک بار این مسیر اشتباه آزموده شده است. اگر یک نماینده مجلس به فوتبال یا کشتی یا هر رشته و ورزش دیگری علاقهمند است و میخواهد در شهر خود این ورزشها را توسعه دهد، باید این برنامه را در قالب باشگاهداری پیگیری کند و از بخش خصوصی برای سرمایهگذاری و حمایت از گسترش آن ورزش استفاده کند و به دنبال جذب سرمایه بخش خصوصی باشد نه اینکه از وزیر ورزش یا از دولت بخواهد که این کار را بکند. از طرف دیگر مجلس باید ببیند تا چه اندازه توانسته با تصویب قوانین شرایط سرمایهگذاری بخش خصوصی را در ورزش فراهم کند و اگر نتوانسته با مصوبات خود این شرایط را برای ورود بخش خصوصی مهیا کند، نباید توقع داشته باشد که دولت نقض غرض کند. اگر مجلس به دنبال کاهش دخالت دولت و خصوصیسازی است و با قوانین خود به این مساله تاکید میکند نباید از دولت توقع افزایش دخالت در ورزش را داشته باشید. سه ماه از آغاز به کار دولت گذشته است و در این مدت بلاتکلیفی وزارت ورزش مسائل متعددی را ایجاد کرده است. مثلا باشگاه پرسپولیس و استقلال که وابسته به وزارت ورزش هستند مشکلات متعدد مالی دارند. نظر شما در این مورد چیست؟ به هر حال همین مساله نشان میدهد که چقدر مجلس به مساله ورزش و جوانان اهمیت میدهد! در حالی که قرار است در یک سال آینده تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال حضور یابد و از طرفی دیگر صدها مسابقه ورزشی دیگر نیز در رشتههای مختلف در پیشرو داریم، این وضعیت به ورزش لطمه میزند و همین نشان میدهد که مجلس به ورزش توجه لازم را نمیدهد بلکه وزارت ورزش و جوانان ظاهرا بهانهای است تا بعضی نمایندگان مجلس اختلافات خود را با دولت علنی کنند. در این وضعیت توصیه شما به آقای روحانی چیست؟ آقای روحانی که هر کاری توانسته انجام داده و در حال حاضر نفر چهارم را هم به مجلس معرفی کرده است. ایشان چه کار دیگری میتواند انجام بدهد؟ معتقدید مجلس این روزها هماهنگ با دولت عمل نمیکند؟ به نظر میرسد اختلافنظر مجلس با دولت روز به روز مشخصتر میشود. در روزهای گذشته مجلس در بحث اصلاح بودجه هم نشان داد نتوانسته دولت را یاری کند و نظر دولت را در مورد اصلاح آن تامین کند. دولت معتقد بود بودجهای که نوشته شده قابلیت عملیاتی شدن ندارد اما مشاهده کردیم اصلاحیههای اقتصادی دولت روحانی نیز مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار نگرفت. اگر قرار باشد این روند بین دولت و مجلس برقرار باشد، به مرور تبعاتی خواهد داشت، در این شرایط چه توصیهای به دولت روحانی دارید؟ نمیدانم. من به جای دولت نمیتوانم تصمیم بگیرم یا صحبت کنم. به هر حال باید از یک طرف سعی کند تا مشکلات خود را با مجلس حل و فصل کند و از طرفی دیگر باید مشکلاتی را که برای رسیدن به برنامهها و وعدههایی که در زمان انتخابات مطرح شده بود به صورت صریح و شفاف با مردم در میان بگذارد. پیش از همه خود نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند که چرا وقتی برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور را مینوشتند، جایگاه ورزش و جوانان را در نظر نگرفتند. اینکه آقایان به صورت کلی بگویند کرامت جوانان باید حفظ شود، برنامه نیست، بلکه برنامه باید کاملاً تعریف شود و خود مجلسیها باید پاسخ بدهند چرا زمان تصویب برنامه پنجم توسعه کشور هیچ برنامه مدونی برای ورزش نداشتند. برنامهای که برای ورزش و جوانان ارائه میشود باید تمام مسائل با جزئیات در آن تعریف شود که با چه شرایط و حمایتهایی قرار است این برنامه انجام شود.یعنی مشخص شود دولت چه حمایتی از بخش خصوصی و مدارس دارد تا باشگاهها و نظام آموزشی نقش سازندگی و پرورشی خود را ایفا کنند. اگر چنین چیزی تصویب میشد، برنامه بود و از وزیر پیشنهادی ورزش میخواستند برای اجرای آن برنامهها و راهکارهایش را بدهد. این نگاه تصمیمسازان مجلس است که نشان میدهد برای ورزش در این حد هم ارزش قائل نیستند که در همین بیبرنامگی هم از وزیر ورزش برنامهای در چارچوب مشخص بخواهند و اگر به آن عمل نکرد، او را استیضاح میکردند، اما این لجبازیهایی که با دولت میکنند، چوبش را ورزشکاران و جوانان میخورند. به عنوان آخرین سوال قصد بازگشت به مدیریت ورزشی کشور را ندارید؟ (با خنده) مگر شما وزیر را انتخاب میکنید؟ منبع: آرمان نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست |
انتقال سید علی اصغر غروی به دادسرای رسانه تهران Posted: 11 Nov 2013 04:39 AM PST جرس: دکتر سید علی اصغر غروی، پژوهشگر و دین پژوه که روز یکشنبه در اصفهان بازداشت شده بود به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران منتقل شد. به گزارش جرس، بنا بر اطلاع حاصل شده، در پی احضار و بازداشت دکتر سید علی اصغر غروی در روز یکشنبه مورخ 19/8/92، به جهت نگارش مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟ » و انتشار آن در روزنامه توقیف شده بهار، صبح امروز (دوشنبه 20/8/92)، وی توسط ضابطین دادگاه انقلاب از اصفهان به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران منتقل شده است.
|
کری: ايران پيشنهاد قدرتهای جهانی در مذاکرات ژنو را نپذيرفت Posted: 11 Nov 2013 03:52 AM PST جرس: جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت که قدرتهای جهانی حاضر در مذاکرات هستهای ژنو در مورد لزوم رسيدن به توافق با ايران به اجماع رسيده بودند و پيشنهادی را به این کشور ارائه کردند اما هيات ايرانی آن را نپذيرفت.
به گزارش رادیوفردا، آقای کری که روز دوشنبه، بیستم آبان، در ابوظبی سخن میگفت، با اشاره به مذاکرات سه روزه ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو اظهار داشت ايالات متحده آمريکا و ساير مذاکره کنندگان زمانی که پيشنهاد خود را به ايران ارائه کردند با هم متحد بودند.
وی اظهار داشت: «فرانسویها موافق اين پيشنهاد بودند، ما هم موافق بوديم».
گزارشهای اوليه حاکی از اين بود که در مذاکرات ژنو، فرانسه حاضر نشد تا توافق با ايران را بپذيرد. اما جان کری روز دوشنبه گفت که قدرتهای جهانی با هم به توافق رسيده بودند ولی ايران قادر نبود که اين توافق را «در آن لحظه خاص» بپذيرد.
وی افزود: «اين همراهی وجود داشت ولی ايران آن را نپذيرفت».
آقای کری به جزئیات پیشنهاد قدرتهای غربی به ایران اشاره نکرد.
با این حال وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که «ظرف چند ماه آینده بتوانیم به توافقی دست پیدا کنیم که نظرات طرفین را تامین کند».
وزير امور خارجه آمريکا در پاسخ به ابراز نارضایتی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، از توافق احتمال با ایران گفت: «سياست آمريکا نيز اين است که ايران هرگز نبايد به سلاح هستهای دست يابد و بايد ثابت کند که برنامه هستهايش مسالمتجويانه است».
وی افزود: «اما رهبر ايران فتوايی در مورد حرام بودن سلاح اتمی صادر کرده است».
جان کری اين را نيز گفت که آمريکا به پشتيبانی از همپيمانان خود در منطقه متعهد است.
وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه گفته بود که ظاهرا نتانياهو از جزييات توافق بیخبر است و انتقاد خشمگينانه او درست نيست. اما هنوز ساعتی از انتشار اين سخنان وی نگذشته بود که نتانياهو اعلام کرد که ««کاملا از جزييات طرح پيشنهادی ايران آگاهی دارم» و «میدانم که ايران از برنامه هستهای خود عدول نخواهد کرد».
همزمان، دان شاپيرو سفير آمريکا در اسرائيل روز دوشنبه بيستم آبان در يک سخنرانی در کنفدراسيون يهوديان آمريکای شمالی که در بيت المقدس گرد آمده بودند، گفت: «آمريکا هر تلاشی را برای حمايت کامل از اسرائيل، که هم پيمان مهم واشينگتن است، به عمل میآورد».
آقای شاپيرو افزود: «در مورد معضل اتمی ايران دستور کار اسرائيل و آمريکا و نگرانیها يکسان است».
شاپيرو که سفير يهودی آمريکاست، پس از بيان سخنرانی خود به انگليسی گفت: «بگذاريد که به زبان عبری نيز اين مواضع را تکرار کنم که همه خوب بفهمند و جای ترديدی باقی نماند».
«گزارش مشروح» وندی شرمن به اسرائيل
گزارش رسانههای اسرائيل حاکی است که وندی شرمن معاون وزير امور خارجه آمريکا و مذاکره کننده ارشد اين کشور در گفتوگوهای هستهای با ايران روز يکشنبه در بيت المقدس در ديدار با مقامات ارشد اسرائيلی گزارش مشروحی را در مورد گفتوگوهای هستهای اخير در ژنو به دولت اسرائيل ارائه کرد.
روزنامه هاآرتص نوشت، خانم شرمن در اين ملاقاتها قول داد که آمريکا برای وادار کردن ايران به بستن راکتور آب سنگين اراک تلاش کند تا اين خواسته مهم نتانياهو نيز برآورده گردد.
با تشديد اختلافات شديد دولتهای اسرائيل و آمريکا بر سر ايران، آقای نتانياهو عصر يکشنبه نوزدهم آبان در آيين چهلمين سالروز درگذشت داويد بن گوريون اولين نخست وزير اسرائيل، به طور تلويحی امکان حمله نظامی اسرائيل به تاسيسات هستهای ايران را مطرح کرد و گفت اگر رسيدگی مذاکرهکنندگان به اين معضل آنگونه نباشد که اسرائيل میخواهد، ممکن است عواقبی بوجود آيد که پای خود اين قدرتها را درگير کند و آنها ناچار شوند که بعدا عواقب ماجرا را «جمع» کنند.
مذاکرات ايران و قدرتهای ۱+۵ در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته در سوييس با اميد دستيابی به تفاهمی برای تعيين چارچوب همکاریها در جريان بود اما با ناکامی تمام شد هرچند که دور بعدی مذاکرات به بيستم نوامبر، بيست و نهم آبان موکول شده است.
خبرگزاری رويترز نوشته است که نتانياهو با خشم شديد از دولت اوباما اکنون در فرصت باقيمانده تا دور بعدی مذاکرات، تمامی تلاش خود را متوجه جلب حمايت چهرههای بانفوذ کنگره کرده است تا آنها مکانيسم تحريمها عليه ايران را تقويت کنند.
وی روز يکشنبه نوزدهم آبان به شبکه سیبیاس گفت: هر گونه کاهش تحريمها عليه ايران مثل خالی کردن باد لاستيک است که با ايجاد حتی يک سوراخ هم بادش در میرود.
سناتور رابرت منندز رييس کميته روابط خارجی مجلس سنای آمريکا و يکی از حاميان بانفوذ نتانياهو در کنگره خبر داده است که از چهارشنبه اين هفته بررسی تحريمهای جديد ايران آغاز میشود.
سناتور منندز با حمايت کامل از سخنان نتانياهو در اين زمينه که ايران نبايد توان غنیسازی خود را حفظ کند، گفت آمريکا نبايد چنين حقی را برای ايران به رسميت بشناسد. |
وداع با تنظیم خانواده؛ افزایش اجباری جمعیت! Posted: 11 Nov 2013 03:45 AM PST ![]() فیروزه رمضانزاده جرس: «امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شدهاند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست دادهاند، به دشواری میشود گفت که راه علاجی برای حل این مشکل دارند. ما نباید تصور بکنیم که حتماً بایستی یک نفری خانه ملکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند؛ نه، اِنَ یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهمُ اللهُ مِن فَضلِه؛ این قرآن است [که] با ما دارد این جور حرف میزند. بنده همچنان معتقدم کشور ما کشور هفتاد و پنج میلیونی نیست، کشور ما کشور صد و پنجاه میلیونی [است]، حالا ما دست کم را گرفتیم گفتیم صد و پنجاه میلیون؛ بیشتر هم میشود گفت.» این جملات، بخشی از موضع انتقادآمیز آقای خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی به سیاست تنظیم خانواده است که نهم آبان ماه سال جاری برای همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» اعلام کرد. سخنانی که بیانگر تاکید وی بر اعتماد به مقوله «قضا و قدر» و ترویج شعار«هرآنکس که دندان دهد نان دهد» در بین عوام است.
از سوی دیگر در طول سالهای اخیر، دولتها در جمهوری اسلامی باوجود سرازیر شدن درآمدهای نفتی نه توان ایجاد اشتغال و نه امکان ارائه تسهیلات مناسب در حوزه بهداشت و درمان برای این تعداد جمعیت داشتهاند.
|
نشست مجازی “هزار روز حصر آفتاب” برگزار شد Posted: 11 Nov 2013 03:36 AM PST جرس: نشست "هزار روز حصر آفتاب" به همت تشکلهای عضو سفیران سبز امید و با سخنرانی دکتر اردشیر امیرارجمند و دکتر محمدتقی کروبی و حضور مجازی بیش از چهارصد تن از فعالان جنبش سبز برگزار شد.
به گزارش وبسایت سفیران سبز امید، در این نشست که عصر شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۲ و در آستانه هزارمین روز حصر رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و سرکار خانم زهرا رهنورد برگزار و بطور زنده از طریق یوتیوب پخش شد، پس از خیر مقدم به مهمانان و شنوندگان خلاصه ای از فعالیت های تشکلهای عضو سفیران سبز امید در خصوص پیگیری رفع حصر ارایه شد.
سپس دکتر اردشیر امیرارجمند صاحب کرسى حقوق بشر یونسکو دانشگاه شهید بهشتی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، و دکتر محمد تقی کروبی استاد و پژوهشگر حقوق بین الملل به بررسی آخرین وضعیت حصر رهبران جنبش سبز و نیز شرایط جدید سیاسی کشور و تاثیرات احتمالی آن بر حصر و حبس سایر زندانیان سیاسی پرداختند. در ادامه شرکت کنندگان نیز نظرات و سوالات خود را بصورت کتبی و شفاهی مطرح کردند.
در این نشست دکتر اردشیر امیرارجمند پس از تسلیت به مناسبت ایام محرم، به تاریخچه آنچه کشور را به امروز رساند اشاره و بیان کرد: با حمایت قاطع و بلا شرط از یک فرد و مجموعه ای که از قبل معلوم بود کشور را به کجا می برد ما رسیدیم به سال ۸۸. بعد از چهار سال دروغ، تخریب، سیاست های تشنج زا در سطح داخلی و در سطح بین المللی و چهار سال عوام فریبی و بی اخلاقی در سیاست و پشت پا زدن به بنیادی ترین اصول انقلاب اسلامی و شریعت محمدی، ما رسیدیم به سال ۸۸. این دو بزرگوار آقایان موسوی و کروبی علیرغم تمایلشان با چنین شرایطی مجبور شدند که به صحنه بیایند، وضعیت کشور چنین بود. آنها آمدند و یک سری مطالبات مردم را مطرح کردند و به فاصله عمیقی که بین مردم و حکومت پیش آمده بود اشاره کردند. همچنین به فاصله عمیق بین منافع ملی، آینده کشور، بهروزی کشور، و همچنین آینده تفکر اسلامی در ایران با روشی که دنبال می شد، و خواستند که کشور را به سمت درست و اصلاح امور هدایت کنند. در آنجا اخبار و اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار دادند که صحت آنها قابل تردید نبود. اما در مقابل یک طرفی آمد و تمام قواعد اخلاقی را زیر پا گذاشت و تقلب کرد و بعد از تقلب هم تمام معترضین را قلع و قمع کرد یعنی قبل از اعلام نتایج شروع به دستگیری کردند و این رویه را ادامه دادند. در ابتدا تصور آنها چنین بود که این ماجرا تمام شده است. به عنوان فتنه گر از آنها یاد کردند که با این روش ها سرکوب شده اند. یادمان باشد که در ایام عاشورا هستیم! اگر کسی تاریخ عاشورا را بررسی کند می بیند که چقدر یزیدیان از فتنه و فتنه گران صحبت کردند و چه کسی را فتنه گر نشان دادند. آنها امام حسین و یارانش را مظهر فتنه می دانستند.
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در ادامه افزود: همون طور که همه می دانید مدت طولانی هر نوع کاری انجام شد، هر گونه جفا و ظلم و تهمت و ناروایی انجام شد. بعد از مدتی روایت شان چنین بود که همه چیز تمام شده و هیچ کس در کشور آنها را حمایت نمی کند و مردم با آنها همراهی ندارند. در صورتیکه چنین نبود چون اینها “صدای مردم” بودند. و این مردم بودند که آمدند گفتند “رای من کجاست؟” و از موسوی و کروبی خواستند که رای آنها را دنبال کنند. و در واقع این صدای تک تک مردمی بود که از آنها خواستند تا پای رای مردم بایستند، پای خواسته های مردم بایستند. آنها هم مردانه ایستادند تا ۲۵ بهمن شد که درخواست مجوز برای راهپیمایی دادند. آن روز هم بخش زیادی از سرویس امنیتی و اطلاعاتی می گفتند که آنها طرفداری ندارند ولی وقتی دیدند که بالای چند صد هزار نفر از شهروندان آگاه و مطالبه گر بیرون آمدند پی به این مساله بردند که نه تنها محبوبیت این افراد کم نشده بلکه افزایش یافته و مبادرت به حصر کردند و در واقع آنها را زندانی کردند. از آن روز هیچگونه فرآیند قانونی را آغاز نکردند. این نکته مهم است که تا امروز هنوز هیچ کس نمی داند مسئول این حصر و حبس چه کسی است، پرونده واقعا در کجا شکل گرفته و در کجا ادامه پیدا کرده است.
مشاور ارشد مهندس موسوی با طرح این سؤال گفت: آیا اینها به هدف خود رسیده اند یا خیر؟ هدف آنها از این حصر چه بود؟ هدف این بود که موسوی و کروبی را از جامعه جدا کنند و با این جدا کردن در واقع جنبش سبز و مطالبات مردم را به پایان برسانند. ولی آیا شد؟ نه، چنین نشد. یعنی بعد از حدود سه سال این مطالبات قوی تر و گسترده تر همچنان مطرح هست. چندین ماه پیش گاهی دوستان مطرح می کردند که آیا جنبش هنوز وجود دارد و من در جلسات مطرح می کردم که بله جنبش در بطن مردم وجود دارد و گسترش هم پیدا می کند ولی یک زمانی لازم دارد تا سر بلند کند و این انتخابات اخیر یک فرصتی بود که مردم به خواسته هایی که داشتند رای دادند و همچنان از همان افراد هم حمایت کردند. به نظر می رسد آنها که حصر و حبس کردند به هدف خود نرسیدند و شکست خوردند و این را باید درک کنند که ادامه این وضعیت به ضرر آنهاست.
دکتر امیرارجمند تأکید کرد: الان بعد از ۳۰ سال که جمهوری اسلامی یک سیاست ضد آمریکایی داشته و شعار مرگ بر آمریکا در تمام نماز جمعه ها بوده به این نتیجه رسیده اند که منافع کشور ایجاب نمی کند که این سیاست دنبال شود، و می باید پرونده هسته ای کشور حل شود. این کار بسیار عاقلانه و درستی هست و همه تحول خواهان هم از آن حمایت می کنند. پس آیا لازم نیست که این درایت و فهم در حوزه داخلی هم نمود پیدا کند؟ بله، مسلما لازم است. می توان با قدرت های خارجی مذاکره کرد و با آنها بده بستان کرد و مبادله منافع کرد. پس چرا حاضر نمی شوید با شهروندان خود این کار را انجام بدهید؟ چرا حاضر نمی شوید با کسانی که نماینده بخش مهمی از جامعه شما هستند این کار را انجام بدهید؟ چرا با دو نفری که زندگی شان نشان داده که از پایه گذاران این انقلاب بوده اند و الان هم اگر کاری انجام می دهند بیش از هر چیزی به فکر حقوق مردم در وهله اول و حفظ منافع عالی نظام با یک تعبیر دموکراتیک و منطبق با حقوق بشر هستند، نمی توانید صحبت کنید؟ چرا باید آزادی آنها را مخالف منافع خودتان تلقی کنید؟ آنها نه هیچ وقت جامعه را به تشنج کشانده اند و نه هیچ وقت چنین قصدی دارند.
این استاد رشته حقوق افزود: آنها خواستار اجرای قانون اساسی هستند. بهتر است که این خواست را قبول کنید. اگر به این خواست توجه نشود من فکر می کنم که اتفاق نامبارکی است. من چندین بار اخیرا گفته ام که عده ای از بزرگان واقعا در حال تلاش خود برای پایان دادن به حصر هستند. شنیده ها حاکی از آن است که آقای هاشمی رفسنجانی آقای سید حسن خمینی، آقای خاتمی و بسیاری از عزیزان دیگر ، می خواهند و دوست دارند که این حصر و حبس تمام شود و تلاش می کنند، هر چند که لازم هست تمام این تلاش ها مضاعف شود و این موضوع نیاز به پیگیری دارد. آقای روحانی در این زمینه وظیفه دارد. درست است که حبس و حصر به تصمیم آقای روحانی نبوده و به دست دولت هم تنها، قابل حل و فصل شدن نیست و قوای دیگر و بهتر بگویم کانون های قدرت دیگر در این تصمیم و فرآیند آن موثر هستند، و تنها دولت در آن نقش ندارد، اما این دلیلی بر مسئول نبودن آقای روحانی و آقای علوی به عنوان وزیر اطلاعات و کل دولت و مسئولیت آنها نیست. آنها باید بدانند که بخشی از این مساله بر عهده آنهاست و باید تلاش خودشان را برای تغییر این وضعیت بکنند.
دکتر امیرارجمند در پایان گفت: درنهایت تک به تک ما مسئول هستیم و مسئولیت هر روزی از هزار روز حبس کروبی، موسوی و رهنورد را بر عهده داریم. یادتان باشد آقایان و خانمها، ما هستیم که مسئولیت داریم. تک به تک همه ما مسئولیت داریم. و هر روزی که ادامه پیدا کند مسئولیت ما بیشتر و بیشتر می شود. ما نباید آنهایی که برای مردم فداکاری کردند و پای خواسته هایشان ایستادند را تنها بگذاریم. درست است که آنها برای رضای خدا کار می کنند، برای منافع عالی ملت کار انجام می دهند و از هیچ کدام ازما توقعی ندارند. ولی این وظیفه تک تک ما هست، ما نباید آنها را تنها بگذاریم.
در بخش بعدی نشست، دکترمحمد تقی کروبی سخنان خود را با سلام و تشکر از سخنان دکتر امیر ارجمند وتسلیت به مناسبت فرا رسیدن محرم و شهادت امام حسین آغاز و اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور از تعالیم واقعی اهل بیت عصمت و طهارت بهره بگیریم و در مقام عمل آنها را اجرا کنیم.
دکتر کروبی با اشاره به اهمیت کرامت انسانی در سیره ائمه اطهار گفت:اگر امروز جامعه ایران و کشور ما به عنوان یک کشور شیعه متاسفانه در این وضعیت اسفبار است مهمترین دلیل آن دوری از تعالیم اهل بیت و نادیده گرفتن سخنان گهربار و ارزشمندی که اهل بیت برای آن هزینه های بسیار سنگینی دادند است. در طول تاریخ همواره انسانهای برجسته سعی کرده اند با آموختن آن تعالیم فضا را برای جامعه ای فراهم بکنند که در آن انسان دارای کرامت باشد. مهمترین فلسفه قیام امام حسین را همه دوستان می دانند، بارها پای خطبه ها و سخنان علما نشستیم یاد گرفتیم، در مساجد بزرگ شدیم. از قیام امام حسین سخن گفتند، از فلسفه قیام گفتند، از اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف اصلی این قیام بود. چه شد که ما در مملکتی که خود را پیشرو در جهان اسلام می داند و مدعی تعالیم والای اسلامی در جهان هست، شاهد شرایطی هستیم که حقوق اولیه بخشی از انسانها به طور جدی رعایت نمی شود. امروز در واقع ما باید همه برگردیم به واقعیتهایی که باید قبول بکنیم. واقعیت این است که ما از تعالیم اهل بیت فاصله گرفتیم و تنها سعی کردیم از نام آنها در جهت حاکمیت یک حکومت دینی بهره بگیریم، بدون اینکه واقعیت تعالیم آنها را در عمل در چارچوب یک حکومت به کار بگیریم.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: هزار روز از حصر رهبران جنبش می گذرد. هزار روزی که متاسفانه هیچ یک از مقامات ارشد کشور در قبال این رفتار غیر قانونی تا کنون پاسخگو نبوده اند. دوستان اشاره کردند که ابعاد حقوقی حصر رهبران جنبس سبز قبلا به بحث گذاشته شده است. در این باب سخن بسیار گفته شده و جامعه ما خوشبختانه در طول همین هزار روز به واسطه حضور مستمر و تلاش اندیشمندان، روشنفکران، حقوقدانان و صاحبان قلم با شرایطی که امروز آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد مواجه هستند به خوبی آشناست. لذا من به ابعاد حقوقی موضوع نمی پردازم. نکته ای که می خواهم در این چند دقیقه به آن بپردازم این است که یک حکومت در قبال تابعان خود تکلیف دارد و مسئول است، و اینکه حکومت چهار سال تبلیغات دستگاه های حکومتی نه تنها اثر نکرد بلکه مردم ما را به بلوغ سیاسی بهتری رساند. نمی تواند از بار مسئولیت رفتارش فرار بکند.
دکتر کروبی در ادامه افزود: خوشبختانه بعد از انتخابات خرداد ۹۲ مردم مجددا راهی را انتخاب کردند که کم هزینه ترین راه برای اصلاح در درون سیستم و حکومت بود. علی رغم سخنان و گفته های بسیاری که در جنبه های مختلف مطرح شد و علی رغم فشارهای بسیار زیادی که جریان رادیکال و تندرو در درون کشور ایجاد کردند، که اگر به یک نمونه آن اشاره کنم باید به عاشورای ۸۸ اشاره کنم که عزاداران امام حسین را با پیراهن مشکی عزاداری کشتند، در جلوی دوربین با ماشین رسمی نیروی انتظامی زیر گرفتند و در دستگاه تبلیغاتی سعی کردند به مردم بگویند که اینها جهت اهانت به آقا ابا عبدالله آمده بودند! دستگاه تبلیغاتی کشور هرآنچه کرد، دیدیم در نزد مردم تاثیری نکرد. سیستم حکومتی چهار سال به طور یک جانبه کروبی و موسوی را فتنه گر دانست و متهم به هر امری و مستحق هر تهمتی، بدون به رسمیت شناختن یک دقیقه حق دفاع کرد. ما میبینیم در چنین شرایطی متاسفانه جریان رادیکال با خدا، پیغمبر، دین و مهمتر انسانیت خداحافظی کرده اند. بارها در نوشته های بزرگان همین جمله امام حسین را گفتند؛ اگر دین ندارید، حداقل آزاده باشید و بگویید برای چه با اینها برخورد می کنید! بگویید که چرا چنین رفتار می کنید! بگویید آنهایی را که در روز عاشورا بیرون آمدن چون ندایی را سر دادند و به دلیل اینکه طرفدار یک جنبش بودند سرکوب کردید. نه اینکه عزادار حسینی را آنچنان فجیعانه به شهادت برسانید، از جمله خواهر زاده آقای مهندس موسوی را که باید از او هم در اینجا یاد کرد، و بعد تهمت سنگ زدن بر نمازگذاران امام حسین را بر آنها بزنید و تهمت آتش زدن قرآن را.
دکتر کروبی با اشاره به بلوغ سیاسی مردم تأکید کرد: چهار سال تبلیغات دستگاه های حکومتی نه تنها اثر نکرد بلکه مردم ما را به بلوغ سیاسی بالاتری رساند. به بلوغی که رفتار افراطی را با حرکت افراطی پاسخ ندادند. مردم به مجازات سیاستمداران در پای صندوق رای پرداختند. مردم نشان دادند که سال ۸۸ بصیرت داشتند و می دیدیند این روز ایران را که امروز باید از مواضع آنچنانی این همه پایین بیاییم، تمام تلاشمان را بکنیم که دو یا سه تحریم اولیه از کشور برداشته شود. آیا این بود آن عزت و مصلحتی که از آن برای یک کشور سخن می گفتند و ادعا می کردند؟ کدام عزت؟ کدام مصلحت؟ کدام شرایط؟ مردم ما با بصیرت سال ۸۸ نگاه کردند و مجددا در سال ۹۲ به اعتقاد من با بصیرت دچار آن تندروی جریان تند قرار نگرفتند و نه تنها تحت تاثیر سرکوب شدید واقع نشدند بلکه با بلوغ سیاسی خودشان رایی را در صندوق انداختند و دولتی را روی کار آوردند که سخنش “پاسخ دهی” بود، سخنش دولت راست گویان بود و سخنش این بود که حبس ها و حصر ها شکسته خواهد شد. امروز متاسفانه شاهد چنین امری هستیم که برخی افراد با یک خیال -به اعتقاد من غلط- به تفکیک مسئولیت دولت در عرصه بین المللی و عرصه داخلی مبادرت می کنند. به این معنا که می گویند دولت با توجه به شرایط تحریم ها و فشار های بین المللی که بر کشور آمده، در عرصه بین المللی فعال، اما در عرصه داخلی منفعلانه رفتار کند تا این دولت در عرصه بین المللی فعالیتش را به طور جدی انجام بدهد. به اعتقاد من این هم برای دولت و هم برای کشور بسیار خطرناک است.
این پژوهشگر حقوق بین الملل افزود: مقامات ما باید به درستی بدانند که بازی برد-برد را اگر با جامعه بین المللی آغاز کردند و به دنبال رفع تحریم و حل و فصل مسائل بین المللی هستند، مقدم بر آن حل و فصل مسائل در داخل هست. نمی توان هنوز در چنین شرایطی که ما صحبت می کنیم، بعد از چهار سال از عاشورای ۸۸ گذشته، بهترین فرزندان ما با احکام غیر قضایی و احکامی که بیشتر جنبه سیاسی داشته و دستور سیاسی بوده، در زندانها باشند. این دو موضوعات با هم ارتباط مستقیمی دارد. دولتی در عرصه بین المللی می تواند از منافع ملی کشورش به خوبی دفاع کند که بتواند نماینده واقعی یک ملت باشد. این واقعیت را همه دوستان می دانند که در عرصه بین المللی اگر دول غربی و کشورهای غربی فعالانه و قدرتمندانه در جامعه بین المللی برخورد می کنند به این دلیل است که در مقابل ملت خودشان پاسخگو هستند. دولت مداران ضعیفی در عرصه های داخلی اما قدرتمند در عرصه های بین المللی هستند. دلیل اصلی آن چیست؟ آن اقتداری که از مردم گرفته می شود را می توان در عرصه بین المللی خرج کرد. اگر بنا بر این است که مردم ما در حوزه داخلی از حقوق اولیه خودشان محروم باشند، دولت در گذر زمان در عرصه بین المللی هم نمی تواند مقتدرانه عمل کند. این موضوع بسیار جدی است که دولت در حوزه داخل و در حوزه بین الملل باید به طور فعال برخورد و از رفتار های منفعلانه پرهیز کند. مردمی که به این دولت اعتبار دادند، اگر نا امید شوند اعتبار این دولت از بین خواهد رفت.
دکتر کروبی با اشاره به عدم پاسخگویی دستگاههای مسئول در قبال حصر گفت: امروز ۱۰۰۰ روز از حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد می گذرد. تا به امروز احدی از مقامات نسبت به آن پاسخگو نبوده اند. به هر حال در سیستم قضایی ما قضات بفرموده که کم نیستند، قضاتی که هر آنچه حاکمیت بخواهد اتفاقا در حوزه مسائل امنیتی حکم می کنند.حداقل به لحاظ شکلی این موضوع حصر و حبس باید پیگیری شود و روال قضایی خودش را طی کند. آقایون موسوی و کروبی و خانم رهنورد صرف نظر از مجازاتی که چهار سال به طور غیر قانونی بر آنها به طرق متفاوت اعمال شده است باید حق دفاع از خودشان در قبال تهمت ها را داشته باشد. امروز ما اگر به عنوان شیعیان می خواهیم در دنیا الگو باشیم و می خواهیم فرهنگ شیعه را به دنیا نشان دهیم که عدالت محور هستیم، باید اجازه دهیم کسانی که مشکلات زیادی بر آنها رفته بتوانند از خودشان دفاع کنند و جبران خسارت دوستان و عزیزانی را بکنیم که در این مدت دچار مسائل و مشکلات بسیاری شدند. روی سخن من بیشتر با نگاهی است که این روزها متاسفانه از سوی بعضی از دوستان در داخل شنیده می شود که اجازه دهید دولت در قدم اول در عرصه بین المللی فعال باشد و بعد از آنکه توفیق بین المللی کسب کرد و از اعتبار آن برخوردار شد در عرصه داخلی قدم بردارد. من این دو موضوع را همگام با هم می دانم و به فال نیک می گیرم و امیدوارم که در صد روز اول، که اتفاقا این نشست ژنو هم به طور جدی در حال بحث و گفتگوست نتیجه خوبی بدهد و دولت تمرکز خودش را در صد روز دوم بر حقوق و آزادی های افراد در درون جامعه بگذارد.
دکتر کروبی در خاتمه عنوان کرد: بحث ما بحث آقای کروبی و موسوی به تنهایی نیست. آقای کروبی در آخرین پیامش خیلی با صراحت از آقای روحانی خواسته که سعی کنند حقوق بشر و حقوق اساسی ملت را احیا کنند. متاسفانه دیکتاتوری در کشور ما در جهات مختلفی نهادینه شده است. تن دادن به قانون برای مجموعه های زیادی در درون کشور ما سخت شده است. بخش های زیادی از حاکمیت خودشان را فرا قانونی می دانند. امروز مطالبه ما نه تنها بیرون آمدن کروبی، موسوی و رهنورد از حصر، بلکه ایجاد فضایی است که آنها بتوانند در مورد مسائل و مشکلات در جهت اصلاح و بهبودی با مردم سخن بگویند. این چه تفکر و اندیشه ای است که می گویند اگر کروبی و موسوی بیرون بیایند سخنی نگویند. امر به معروف و نهی از منکر نکنند. آیا تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر اصلا به صلاح حکومت است؟ فرض را بر این بگذارید که موسوی و کروبی نگفتند، دیگران این سخن را نخواهند گفت؟ بیاییم پلیدی ها و زشتی ها و گرفتاری ها را از زندگی مردم کنار بگذاریم و اجازه دهیم افراد با آزادی کامل و با اعتماد کامل سخن خود را بیان کنند و مطمئن هستم که حکومت در صورت به رسمیت شناختن حق مردم در بیان واقعیت و مطالبات، نه تنها نگران امر به معروف و نهی از منکر بزرگان و عزیزان نخواهد شد، بلکه آن را به عنوان پشتوانه عملی برای خودش خواهد دانست.
در پایان سوالات و نظرات شنوندگان بصورت کتبی و شفاهی مطرح گردید و مهمانان برنامه به آنها پاسخ گفتند که متن این مباحث نیز بزودی بصورت جداگانه منتشر خواهد شد.
|
سعید لیلاز؛ کارنامه اقتصادی دولت امیدوارکننده است Posted: 11 Nov 2013 03:31 AM PST ![]() مژگان مدرس علوم جرس: حسن روحانی در طول رقابتهای انتخاباتی و پس از تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری همواره بر عزم دولت برای حل مشکلات اقتصادی تأکید کرده و گشایش اقتصادی را سر لوحه برنامههای خود قرار داد.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر