جنبش راه سبز - خبرنامه |
- روایت مهران میرعبدالباقی از قتل داریوش و پروانه فروهر
- میرحسین موسوی: آنها میدانند که با هیچ فشاری نمیگویم سفید، سیاه است
- ادامه بازداشت موسوی، کروبی و رهنورد به معنای غلبه سیاست بر عدالت است
- پرستو فروهر: قاتلان درخواست اضافه کار کرده بودند
- جهارمین روز مذاکرات ایران و ۵+۱در ژنو
- مطهری خطاب به جنتی: چرا از محاکمه علنی موسوی و کروبی هراس دارید؟
- چهار کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند
- شریعتی، تاریخ ما را تحریف میکرد
- علی شریعتی به نیازهای یک نسل پاسخ میداد
- صدای خدا یا صدای جبرئیل؟
روایت مهران میرعبدالباقی از قتل داریوش و پروانه فروهر Posted: 23 Nov 2013 04:33 AM PST ![]() مژگان مدرس علوم جرس: برای کسانی که داریوش و پرستو فروهر را از نزدیک میشناختند خبر به قتل رسیدن آنان همچون کابوسی در بیداری بود. قساوت و بیرحمی در نحوه کشتن این دو چهره معترض جمهوری اسلامی نمادی از نوع برخورد نهادهای امنیتی با دگراندیشان فکری و سیاسی شد و آنان را به سمبل قربانیان سرکوب در ایران تبدیل کرد.
|
میرحسین موسوی: آنها میدانند که با هیچ فشاری نمیگویم سفید، سیاه است Posted: 23 Nov 2013 04:19 AM PST یادداشت دختران موسوی و رهنورد در واکنش به هجمههای روزهای اخیر جرس: پس از هجمههای شدید روزهای اخیر به میرحسین موسوی زهرا رهنورد و مهدی کروبی از سوی سیاسیون رسانههای مجری نظرات حاکمیت و ادامه همین مسیر از سوی دبیر شورای نگهبان از تریبون نماز جمعه دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی به این هتاکی و قلب واقعیتها واکنش نشان دادند و نقل قولی از دیدار با پدر و مادر را منتشر کردند.
به گزارش کلمه، دختران میرحسین موسوی در یادداشتی ضمن اشاره به هجمههای اوج گرفته از تریبونهای مختلف و با منبع واحد تاکید کردهاند که میرحسین موسوی خواهش بر توبه ایشان را غلط خوانده و گفته است: «آنها مرا میشناسند و میدانند وقتی به نتیجه برسم سفید سفید است نمیتوانند تحت هیچ فشاری وادارم کنند که بگویم سیاه است.»
احمد جنتی دیروز همسو با تریبونهای دیگر که به نظر میرسد از منبع واحدی هدایت میشود گفته بود الآن فتنهگران بر سر مواضعشان هستند. آنها اگر یک کلمه میگفتند ما اشتباه کردیم، شاید یک راه فرجی پیدا میشد.
به گزارش کلمه متن یادداشت کوکب، زهرا و نرگس موسوی به شرح زیر است:
«حسین (ع) میدید که باطل را لباس حق میپوشانند و حق را باطل جلوه میدهند. حسین (ع) میدید که این بار ارادهٔ قدرت طلبان، نه تنها دستیابی به تمامیت قدرت، بلکه نگه داشت آن به هر قیمت و با تکیه بر زر و زور و تزویر است، که اینجا خود دین است که هدف آماج خودکامگان قرار گرفته، که دیگر سکوت نیست که میتواند به بقای کورسوی نور ایمان کمک کند، که زمانهٔ ایستادگی در مقابل همهٔ کسانی است که به نام جانشینی پیامبر (ص) و امارت بر مؤمنان، چوب حراج بر دین و دینداری زدهاند تا دمی بیش بر مسند قدرت تکیه زنند. حسین (ع) میدانست که ملات سنگهای کاخ قدرت، دروغ است و فریاد حقیقت خواهی است که به زوال آن میانجامد. حسین (ع) میدانست که در این راه چه رنجهای بزرگی در انتظار اوست: مفتیان مزدبگیر، او را به خروج از دین و ایجاد فتنه متهم خواهند کرد، خاندان پیامبر (ص) را در محاصره ی تنگناها و بیحرمتیهای پیاپی قرار خواهند داد، و او را بر سر دوراهی انتخاب میان زندگی ذلت بار یا ایستادگی برای حق خواهی قرار خواهند داد؛ و او ایستادن را برگزید.» میرحسین موسوی محرم ۱۳۸۹
آقای جنتی چنان که عادت معهود این سال های کودتاییست از بین جمعیت تصمیم گیر سیاستها، مسئولیتی برگردن داشته و در نماز جمعه آن را بیان داشته است. سخنان شخص ایشان هم، از این رو که تکرار صحبت های محافلی مشخص است جای پاسخ ندارد.
ما، کوکب، زهرا و نرگس، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اما آن سوی دیگر این قضیه را دیدهایم و و روایت آن را چنان که شایسته دیدههایمان است امانت دارانه برای شما مردم حق جو، بازگو میکنیم.
برای آقای جنتی در سال های پایانی عمر قضاوت الهی نزدیک است و چه سخت خواهد بود کشیدن پروندهای تاریک از فحش و دروغ و تهمت و ستم نزد بارگاه الهی که بخشی بزرگ از سنگینی آن را در نماز جمعه فراهم نموده است و چه هولناک که محکمه این قضاوت سالیان سال است که در پیش چشم مردم برپا شده و تاریخ بلند یک کشور نگارش این قضاوت طولانی را برعهده گرفته است.
برای ما اینکه ایشان همیشه بلندگوی خشونت خواهیها بوده عجیب نیست، اگرچه درست به همین دلیل گفتههایشان در باب رافت آنهم اسلامی تعجب آور است؛ از دوران کودکیمان در سالهای جنگ، صدای ضجههای طفل همسایه زیر ضرب و شتم و آزار پدربزرگ و مادربزرگ در گوشمان است. طفلی که سرپرستیش به خاطر مرگ پدر در خانههای تیمی، به آنان سپرده شده بود. آن بچه دبستانی پاره تن ایشان بود و از آن روزها خاطره و نشانه کم باقی نیست. کسی که به نوهاش چنین خشونت بورزد با غریبهها چه خواهد کرد؟
اما سوای این خوی و این خاطرات ما از پدر و مادرمان میگوییم. برای آنها سال هاست که ترس خصلتی فراموش شده است. و اینک در آن حصر پر از رنج، به قول خودشان؛ «دست در دست خدا دارند و در بهشت غوطه ورند، در بیزمانی این بهشت، هر روز خود را میهمان یکی از ائمه میکنند و تا شب استمداد از راه نورانی ایشان مینمایند.» آنها را چه جای نیاز برای توبه برای آن روشی که بر طبق الگوی حسینی در برابر ظلم پیشه کردهاند؟
چنین است که در تمامی این سالها که مجریان و آمران این حصر بیبدیل و ناحق، پیدا و نهان با خشونت و نرمش از آنها طلب توبه داشتهاند، هر دو با یاد آوری اینکه هرگز از مرگ در راه باورشان نمیهراسند بارها محکم و قاطع توبه را وظیفه آنهایی دانستهاند که برای قدرت و منافعشان ظلم کرده در امانت مردم دست برده، خون ریخته و زندانها را با یاران دلسوز کشور و معتقدان به حقیقت پر کردهاند.
خوب هم که نگاه کنیم توبه راهی باز است برای آنها که با رفتاری اینچنین، سیمایی ترسناک از دین خدا ساخته و جوانان خوب و پاک کشور را از آن میگریزانند. اینکه از هزاران حق ربوده شده از عزیزان ما یک جزء ناچیز آنهم از نگرانی خشم شما مردم که دوستدار یاران محصورتان هستید درمانشان را با هزار تاخیر و بعد از رسیدن جان در بندشان به لب، انجام میدهند تا مبادا جسم آسیب دیده آنها آواری بر قدرت لرزانشان باشد که رافت اسلامی نیست. اسلام دین محبت است و مدارا، نه دین دروغ و خشونت. و جان آنها هم که نه در دست ایشان و نه هیچ کس جز خدای مهربان نیست و در تقدیر او هنگامی که برای راستی برخاسته باشی مرگ و زندان و آزادی هرسه زیباست.
آنها ساکنان اقلیم عشق شدهاند: گر به اقلیم عشق روی آری همه آفاق گلستان بینی بر همه اهل آن زمین به مراد گردش دور آسمان بینی آنچه بینی دلت همان خواهد وانچه خواهد دلت همان بینی و چنین هم بود که زینب علیها سلام دربارگاه یزید فریاد برداشت که والله ما رایت الا جمیلا…
بین انسان و خدایش هزار گفتگوست که غریبهها در آن راه ندارند. اگرچه در خلوت و آشکار صحبت های والدین ما ذکر شکر بر تحمل این سختی است. سید ما به همراه همسر ظلم ستیزش توسل به راه گشوده سید الشهدا دارد و اینگونه است که در همین محرم در دیدارمان بعد از آن فیلم هتاکانه و دروغ پردازانه تلویزیون، هم چون گذشته، خواهش بر توبه ایشان را غلط خواند و گفت: «آنها مرا میشناسند و میدانند وقتی به نتیجه برسم سفید سفید است نمیتوانند تحت هیچ فشاری وادارم کنند که بگویم سیاه است.»
خدایا نعمت چنین پدر و مادری چه قدر بزرگ است ما را یاری کن که شاکرش باشیم. |
ادامه بازداشت موسوی، کروبی و رهنورد به معنای غلبه سیاست بر عدالت است Posted: 23 Nov 2013 03:59 AM PST ![]() کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش آبان ماه جرس: "کانون مدافعان حقوق بشر" که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی است در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آبان 1392 پرداخت. این سازمان مردم نهاد بر اساس اساسنامه خود به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است.
شیرین عبادی |
پرستو فروهر: قاتلان درخواست اضافه کار کرده بودند Posted: 23 Nov 2013 03:48 AM PST گزارش مراسم بزرگداشت فروهرها مراسم يادمان پانزدهمين سالگرد کشتهشدن داريوش و پروانه فروهر، بعد از ظهر يكم آذرماه 1392 در منزل آن زنده يادان برگزار شد.
به گزارش جرس، با وجود توافق هاي پيشين با دست اندركاران حاكميت براي برگزاري آزادانه ي اين مراسم، مدتي پيش از آغاز آن، دو سوي كوچه اي كه منزل فروهرها در آن قرار دارد توسط نيروهاي انتظامي و امنيتي بسته شد. جمعيت گسترده اي كه براي شركت در اين مراسم حضور يافته بودند، نتوانستند به مراسم راه يابند. برخوردهايي نيز گزارش شده، و اين كه تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی در بازگرداندن جمعيت بوده است.
در اين جمعيت فعالان سیاسی چون دكتر داوود هرميداس باوند، محمد بسته نگار، دكتر فريبرز رئيس دانا، دكتر ناصر زرافشان و دكتر محمد ملكي ديده مي شد. نیز کنشگران مدنی ازجمله بانوان همراه «مادران صلح» و نسرين ستوده.
مهندس حسين شاه ويسي، از اعضای حزب ملت ايران و از همرزمان فروهرها، سخنران بعدی برنامه بود. مهندس شاه ويسي در سخنان خود با تاكيد بر آنكه ملت گرايي ايراني با ناسيوناليسم برتري طلب كه در غرب تاريخچه دارد متفاوت است، تاکید کرد كه اين ملت گرايي تكثرگرا است و نظريه ي زنده يادان فروهرها نیز مبتني بر اين ديدگاه بوده است. به عقیده وی، در اين نگاه عدالت گرايي ، توزيع برابر قدرت و ثروت از طريق مجراهاي مردم سالارانه و مقابله با تبعيض هاي قومي، عقيدتي و جنسيتي زمينه ساز همبستگي ملي است. وی تاکید کرد که بدون اهرم خشونت، بلكه با رويكرد مبتني بر رواداري، مردم سالاري و به رسميت شناختن حقوق برابر همه ي ايرانيان به عنوان صاحبان اين مرز و بوم، حل بسياري از مسائل بحران ساز و تاسف آوري كه رخ مي دهد، ممكن است.
آخرین سخنران، پرستو فروهر فرزند داریوش و پروانه فروهر بود. پرستو فروهر در حالي كه به شدت منقلب بود و مي گريست سخنراني خود را با اين توضيح آغازيد كه گمان داشته مراسم به گونه اي ديگر برگزار شود و اگر كاري براي پيگيري و اجراي عدالت اين پرونده ي ملي صورت نگرفته، پس از سالها اجازه برگزاري آزاد مراسم داده شود كه متاسفانه محقق نگرديد. پرستو فروهر پيرامون روند ناعادلانه ي دادرسي اين پرونده توضيح داد و اينكه چگونه به بسياري از اعتراف هاي متهمان وقعي نهاده نشد. او گفت که قسمت هايي از پرونده از بين رفت، و روند رسيدگي حقوقي قضايي با موانع حكومتي برخورد كرد. وی همچنين افزود كه در اعتراف عاملان قتلها، نكته هاي دردناكي بوده است، كه مي توانسته منشأ كشف حقايقي پيرامون موارد ديگري از اين دست باشد.
پرستو فروهر افزود که حتي كميسيون اصل نود مجلس ششم نيز نتوانست از حدي فراتر در بررسي پرونده پيش برود. وی گفت: «در آن اعتراف ها به صراحت گفته شده بود که حذف فيزيكي دگرانديشان جزو وظايف شغلي عاملان بوده و در موردي چون زمان قتل فروهرها که به درازا كشيده اضافه كار پرداخت شده است.»
او افزود: «در اين اعتراف ها اين نكته آشكارا گفته شده كه اين اتفاق قتل نبوده، حذف دو عنصر خائن بوده كه با دستور انجام شده است.»
پرستو فروهر در پايان سخن از همه خواست تا برخيزند و سرود اي ايران را كه مورد علاقه ي فروهرها بوده است دسته جمعي بخوانند. پس از آن، عكسهايي از آن زنده يادان در حياط خانه آزادي به نمايش در آمد. حضور پراكنده ي جمعيت و نيروهاي امنيتي و انتظامي همچنان ادامه داشت.
گفتنی است برخی فعالان سیاسی ملی ازجمله اديب برومند، حسين شاه حسيني ، مهندس بهرام نمازي، فرزين مخبر، دكتر سعيد آل آقا، مهندس كوروش زعيم، و ناصر كميليان، در مراسم حضور داشتند. |
جهارمین روز مذاکرات ایران و ۵+۱در ژنو Posted: 23 Nov 2013 12:32 AM PST جرس: چهارمین روز مذاکرات ایران و ۵+۱، با گفتوگوهای کارشناسی معاونان وزیران خارجه ایران و ۶ کشور غربی در ژنو سوئیس آغاز شد. صبح امروز نیز وزیران خارجه ایران و روسیه با یکدیگر دیدار و گفتوگو کردند.
این سومین دور مذکرات میان دو طرف در فاصله کمتر از چهار ماه از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی است.
شب گذشته شبکه خبری سیانان در خبری فوری از احتمال دستیابی به توافق هستهای بین کشورهای گروه ۵+۱ با ایران طی ساعات پیشِرو خبر داده بود.
بنابر گزارشها، وزیران خارجه شش کشور برای کمک به پیشرفت در مذاکرات به ژنو میآیند.
به گزارش شنبه دوم آذر ۹۲ خبرگزارها، مذاکرات کارشناسی میان عراقچی و تختروانچی، معاونان وزیران خارجه ایران و۱+۵ برای رفع اختلافنظرها و رسیدن به متنی مشترک دقایقی پیش آغاز شد.
در این دیدار محمدجواد ظریف حضور ندارد اما کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور خواهد داشت. خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است که گفته میشود موضوع تحریمها و شفافسازی برخی مسایل در این زمینه از جمله مباحثی است که در گفتوگوهای کارشناسی مورد بررسی قرار میگیرد.
آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پس از پایان مذاکرت دیشب، با بیان اینکه دو طرف سخت در حال کار کردن هستند به ایسنا گفت: ما میتوانیم بیشتر پیشرفت کنیم. نباید تصور کنیم که الان در حالت انفعال در مذاکرات هستیم. اشتون از سوی شش کشور سخت در حال تلاش است. اختلافات را کمتر کردیم و مواضع را به هم نزدیک کردیم. این پیشرفت در ساعات گذشته ادامه پیدا کرد و وزیرخارجه ما، جان کری به دلیل این پیشرفتی که حاصل شد تصمیم گرفت عازم ژنو شود تا فردا در جلسه با همتایان خود حضور یابد و با آنان رایزنی کند.
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، نیز گفت که روز جمعه پیشرفتهایی در مذاکرات حاصل شده اما بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است.
این مذاکرهکننده ارشد ایران در ژنو گفته است: "به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شدهایم."
وی در پاسخ به این که بر اینکه آیا کشورهای ۱+۵، غنیسازی در خاک ایران را پذیرفتهاند، گفت: "از آنجا که مذاکرات هنوز نهایی نشده است، نه تکذیب میکنم و نه تایید." به گزارش بیبیسی ، معاون وزیر امور خارجه ایران در کلیک روز دوم مذاکرات ژنو گفته بود اصل غنیسازی اورانیوم برای ایران قابل مذاکره نیست، اما میتوان درباره حجم، سطح و محل غنیسازی اورانیوم مذاکره کرد. در میانه روز سوم مذاکرات، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه خبر داده بود که اگر حق غنیسازی در داخل ایران هم در متن قرارداد و هم در عمل لحاظ نشود، ایران توافق را نخواهد پذیرفت. موضوع دیگری که گزارش شده بود از موارد محل اختلاف در دور قبلی مذاکرات بود، رآکتور آب سنگین اراک است؛ تاسیساتی که به گفته مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، «ماهها» تا تکمیل آن باقی مانده اما محل نگرانی اسرائیل و غرب شده است که درباره وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه اتمی ایران، بدگمان هستند. به خصوص گزارش شد که فرانسه در دور قبلی مذاکرات خواستار محدود شدن فعالیت ساخت راکتور اراک شده بود. نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کردهاند که اگر طرفها ظرف چند هفته به توافق دست نیابند بر تحریمها علیه ایران خواهند افزود. هری رید رهبر دموکرات سنا روز پنجشنبه گفت که در صورت شکست مذاکرات از «گسترش ابعاد» تحریمهای نفتی و تجاری علیه ایران حمایت خواهد کرد. مجلس نمایندگان اوایل تابستان مجموعه تحریمهای تازه علیه ایران را وضع کرده بود اما مجلس سنا به درخواست دولت آمریکا هنوز آنها را تصویب نکرده. معاون وزیر امور خارجه ایران در روز دوم مذاکرات ژنو گفته بود اصل غنیسازی اورانیوم برای ایران قابل مذاکره نیست، اما میتوان درباره حجم، سطح و محل غنیسازی اورانیوم مذاکره کرد. در میانه روز سوم مذاکرات، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه خبر داده بود که اگر حق غنیسازی در داخل ایران هم در متن قرارداد و هم در عمل لحاظ نشود، ایران توافق را نخواهد پذیرفت. موضوع دیگری که گزارش شده بود از موارد محل اختلاف در دور قبلی مذاکرات بود، رآکتور آب سنگین اراک است؛ تاسیساتی که به گفته مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، «ماهها» تا تکمیل آن باقی مانده اما محل نگرانی اسرائیل و غرب شده است که درباره وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه اتمی ایران، بدگمان هستند. به خصوص گزارش شد که فرانسه در دور قبلی مذاکرات خواستار محدود شدن فعالیت ساخت راکتور اراک شده بود. نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کردهاند که اگر طرفها ظرف چند هفته به توافق دست نیابند بر تحریمها علیه ایران خواهند افزود. هری رید رهبر دموکرات سنا روز پنجشنبه گفت که در صورت شکست مذاکرات از «گسترش ابعاد» تحریمهای نفتی و تجاری علیه ایران حمایت خواهد کرد. مجلس نمایندگان اوایل تابستان مجموعه تحریمهای تازه علیه ایران را وضع کرده بود اما مجلس سنا به درخواست دولت آمریکا هنوز آنها را تصویب نکرده. دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است که حتی در صورت توافق مقدماتی با ایران هم بخش اعظم تحریمهای آمریکا و بین المللی به قوت خود باقی خواهد ماند اما ایران شش تا هفت میلیارد دلار از مطالبات مسدود شده خود در اثر تحریمها را دریافت خواهد کرد. تهران همواره تاکید کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز و برای تولید انرژی یا مقاصد پزشکی و تحقیقاتی است.
|
مطهری خطاب به جنتی: چرا از محاکمه علنی موسوی و کروبی هراس دارید؟ Posted: 22 Nov 2013 11:41 PM PST جرس: علی مطهری نماینده تهران در یادداشتی که با عنوان «سخنی با آیت الله جنتی» در سایت شخصی خود منتشر کرده، نسبت به گفتههای خطیب جمعه تهران درباره رهبران جنبش سبز واکنش نشان داد.
مطهری با انتقاد از "مفسد فیالارض" خوانده شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط جنتی نوشته است: اساس این استدلال باطل است چون محاربه مطابق ماده ۲۷۷ قانون مجازات اسلامی عبارت است از «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا به قصد ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.» آیا اعتراض به نتیجه یک انتخابات، محاربه است؟ اصل بیست و هفتم قانون اساسی ما اعتراض و حتی راهپیمایی برای بیان اعتراض را به رسمیت شناخته است. آقایان موسوی و کروبی به نتیجه انتخابات سال ۸۸ معترض بوده و آن انتخابات را از اساس باطل میدانستند و دلایل متعدد خود را نیز به مرجع قانونی ارائه کردند و البته هیچ امیدی هم به قضاوت و داوری عادلانه مرجعی که اکثر اعضای آن از جمله آقای جنتی از چند ماه قبل از انتخابات حمایت خود را از آقای احمدینژاد اعلام کرده بودند نداشتند. با این اعتراض ساده که اتفاقاً توسط مردم آغاز شد، طرف مقابل به جای ایجاد امکان اظهارنظر معترضان چنان با خشونت برخورد کرد که تا چند ماه عوارض نامطلوبی برای کشور داشت .
مطهری در ادامه یاددشت خود آورده است: کسانی که آقای جنتی میگوید افراد و جوانها را کشتند چه کسانی بودند؟ عکسهای آن موجود است و روشن است که چه افراد شناختهشدهای سوار بر موتور در حال تیراندازی هستند. ایشان از حرمتشکنی عاشورای ۸۸ و از پاره شدن عکس امام گفتهاند. واقعیت این قضایا چه بود؟ آیا آقایان موسوی و کروبی در اینباره حرف ندارند؟ چرا به آنها اجازه صحبت کردن نمیدهید؟ آیا جز این است که میترسید حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود؟ اساساً چرا از محاکمه علنی آنها هراس دارید؟ آنها را محاکمه علنی کنید و اجازه دفاع به آنها بدهید و در آخر هم فرضا حکم اعدام برای آنها صادر کنید، اما حکم اعدامی که توسط دادگاه صالح صادر شده باشد نه حکم اعدامی که توسط امثال آقای جنتی -که خود به جای داور بیطرف بودن یک طرف دعوا بوده است- از تریبون نماز جمعه اعلام شود.
مطهری همچنین تاکید کرده است: این یک اصل کلی است که حصر خانگی بدون محاکمه، ظلم است و ظلم بد و مذموم است و باید از مظلوم دفاع کرد. حصر خانگی بدون محاکمه و کوتاه مدت مثلا به مدت ده روز بنا بر مصالحی مثل این که فرد محصور تحت تاثیر القائات افراد شیطان صفت قرار نگیرد در شرایط خاص می تواند قابل توجیه باشد، اما حصر خانگی طولانی مدت و به زعم برخی تندروها تا زمان مرگ شخص محصور ، توجیه شرعی و قانونی ندارد. یک زندانی در زندان از حقوقی برخوردار است که درحصر خانگی وجود ندارد.
وی با تصریخ این نکته که حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی برخلاف سخن جنتی همراه با رفاهیات نیست توضیح داده است: محصورین، در چند اتاق، شبانهروز، تنها و تحت سیطره دوربینها و شنودها به سر میبرند که هر دو محصور نیز دچار بیماری شدهاند. امتحانش مجانی است، خود آقای جنتی یک هفته به همین صورت زندگی کنند، ببینند دوام میآورند یا نه.
انتقاد روزنامه «جمهوری اسلامی» از سخنان آیتالله جنتی
همچنین، روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع»، با اشاره به انتقاد شدید جنتی از عزل . نصبهای دولت جدید،نوشت: «این سخن را امام جمعه موقت تهران در حالی به زبان میآورد که بسیاری از مردم به خاطر باقی ماندن مهرههای دولت قبلی در پستهای کلیدی و عدم ایجاد تحول در این پستها به دولت یازدهم اعتراض دارند. ضمناً آیتالله جنتی، این سؤال مهم را در سخنان دیروز خود بیپاسخ گذاشتند که چرا به درو شدن نیروها و مدیران شایسته و انقلابی دولتهای گذشته توسط دولتهای نهم و دهم اعتراضی نکردند؟»
جنتی روز گذشته در خطبه نماز جمعه تهران با پرداختن به انتصابات دولت جدید گفت: «آیا آقای رئیسجمهور خبر دارد که وزارتخانهها با داس، نیروهای انقلابی را درو میکنند؟»
|
چهار کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند Posted: 22 Nov 2013 11:18 PM PST جرس: چهار کارگر پلی اکریل اصفهان حوالی ساعت چهار بامداد روزپنج شنبه ۳۰ آبان ماه بازداشت و به شهر «دستگرد» در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شدهاند.
بر اساس این گزارش، آقای صابری در جلسه ی نمایندگان کارگران پلی اکریل با فرماندار شهرستان مبارکه که صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه برگزار شده بود به عنوان یکی از نمایندگان کارگری حضور داشته است.
هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلیاکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده میشد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبانماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود.
«مهدی سلیمانی» فرماندار مبارکه درباره دلایل کنارهگیری ۸ نماینده طرف مذاکره با فرمانداری از جمع کارگران معترض، به ایلنا گفته بود: نمایندگان کارگران صبح روز دوشنبه با من دیدار کردند و پس از این دیدار، خبری از آنها ندارم.
این مقام دولتی در پاسخ به این سئوال که «آیا توصیه خاصی به نمایندگان کارگران در جلسه مذکور شده است؟»، گفته بود: من در تمام جلساتی که با کارگران داشتهام آنها را به پایان تجمع توصیه میکنم ولی تهدیدی صورت نگرفته است.
فرماندار مبارکه در پاسخ به این سئوال که «آیا "توصیه" شما با تذکر عواقب احتمالی همراه بوده است؟»، عنوان کرده بود: چنین چیزی را به خاطر ندارم. در فضای غیرصنفی ممکن است عدهای بخواهند اخلال ایجاد کنند و فضای کارخانه را به هم بریزند اما قطعا کسی تهدید نشده است.
با وجود اظهارات این مقام دولتی اما نمایندگان دو تشکل عالی «شورای اسلامی کار» و «انجمنهای صنفی کارگری» در اصفهان صبح امروز (جمعه) در گفتگو با ایلنا از بازداشت کارگران «اظهار اطلاع» کردهاند اما جزئیاتی از دلایل دستگیری این کارگران اعلام نکردهاند.
هرچند تلاشهای خبرنگاران برای تماس با فرمانداری مبارکه تا لحظه تنظیم این خبر بینتیجه بوده است اما سایر مقامات انتظامی و دولتی مبارکه از جمله «اسلامی» رئیس اداره کار مبارکه و «وحدتی» مسئول امور سیاسی انتظامی فرمانداری مبارکه حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره بازداشت کارگران نشدهاند.
با این وجود روز پنجشنبه جمعی از کارگران پلیاکریل طی دیداری با «ایرانپور» نماینده شهرستان مبارکه در مجلس او را در جریان بازداشت همکارانشان قرار دادهاند.
۱۵۰۰ کارگر پلیاکریل اصفهان سالهاست در قالب شش شرکت زیرمجموعه تحت مسئولیت شرکت مادر (هلدینگ) کار میکنند و حال با تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکتهای زیر مجموعه، امنیت شغلیشان را در معرض خطر میبینند.
بر اساس سیاست کوچک سازی این کارخانه، مجموعه شرکتهای پلی اکریل ایران در حال واگذاری است و قرار است آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکلیت ۲ به «الیاف زاینده رود»، اسکه سازی به «شرکت خدمات بندری» و بخش خدمات نیز به شرکت «پهن گستر» انتقال یابد. کارگران معتقدند با واگذاری این شرکتهای زیرمجموعه، قراردادهای کاریشان تغییر میکنند.
کارگران پیشتر، طی دور اول اعتراضات در روزهای ۸، ۱۱، ۱۲ و ۱۴ آبانماه با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی مسئولان استانی به مطالبات صنفیشان شده بودند و سپس با تعطیلی ده روزه اعتراضات طبق مذاکرات قبلی، در فاصله روزهای ۱۵ تا ۲۵ آبان به ادامه کار پرداختند.
این کارگران دور دوم اعتراضات را از ۲۵ آبانماه، پس از پایان مهلت ده روزهٔ رسیدگی به مطالبات صنفیشان شروع کردهاند و در روزهای ۲۶، ۲۷، ۲۸ و ۲۹ آبان در محوطه کارخانه تجمع کردند و دوشنبه شب (۲۷ آبانماه) را نیز در مسجد کارخانه به صبح رساندند.
کارگران معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان پیش از این طی نامهای خواستههای صنفی خود را در ۱۰ مورد طرح کرده بودند.
استعفای برخی اعضای هیات مدیره کنونی کارخانه پلی اکریل اصفهان و همچنین حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آنها در صدر خواستههای دهگانه کارگران معترض قرار دارد.
تشکیل شورای اسلامی کار و بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شدهاند نیز از دیگر خواستههای صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان است.
کارگران پلیاکریل در آخرین روز از اعتراضات، صبح چهارشنبه (۲۹ آبان ماه) از ساعت ۷ تا ۱۱ در محوطه کارخانه تجمع کردند و با شروع بارندگی به مسجد کارخانه رفتند تا درباره آینده اعتراضات صنفی شان تصمیم بگیرند.
یکی از پیشنهادات مورد توافق در جلسه روز چهارشنبه این بود که اعتراضات کارگران "روزانه" ادامه داشته باشد به گونه ای که صبحها پیش از شروع کار از ساعت ۷ تا ۸ و عصرها در خاتمه کار از ساعت ۳ تا ۴ در محوطه کارخانه تجمع کنند.
رعایت قواعد اعتراض مدنی
به گزارش ایلنا، از جمله ویژگیهای بارز این دور از اعتراضات کارگران پلیاکریل، حکمفرمایی آرامش و رعایت قواعد اعتراضات مدنی ذکر شده است.
نمایندگان کارگران که به طور روزانه اخبار حواشی و متن اعتراضات را به ایلنا گزارش میدادند با افتخار از «شکسته نشدن حتی یک شیشه» در جریان دو هفته اعتراض کارگری سخن میگفتند.
یکی از نمایندگان کارگران روز چهارشنبه (یک روز پیش از بازداشت همکارانش) درباره آخرین تصمیمات کارگران برای ادامه اعتراضات گفته بود: کارگران برای سلب هر گونه بهانهای از مخالفانشان و جهت مقابله با برچسب احتمالی «اغتشاش گر» که زمینه را برای فراموشی مطالبات صنفی فراهم میکند، تصمیم گرفتهاند اعتراضاتشان خللی در روند تولید کارخانه ایجاد نکند.
|
شریعتی، تاریخ ما را تحریف میکرد Posted: 22 Nov 2013 03:15 PM PST گفتگو با مصطفی ملکیان به نظر من این یکی از قسمتهای پیچیده کار اصلاحگرانه و روشنفکرانه دکتر شریعتی و امثال اوست که البته فراوان هستند.
در کجا چنین چیزی دیده میشود؟ نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
علی شریعتی به نیازهای یک نسل پاسخ میداد Posted: 22 Nov 2013 03:11 PM PST گفتگو با احسان شریعتی در امتداد طرح مهندس بازرگان که خوانشی عقلانی از دین ارایه میکند، شریعتی به نقد سنت میپردازد.
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
Posted: 22 Nov 2013 02:26 PM PST سعید آزادی ملاحظاتی بر نقد آقای نکونام به نظریه ی « محمد(ص) راوی رویاهای رسولانه»
جناب آقای دکتر نکونام ابتدا اجازه دهید اهتمام جنابعالی را به مسائلی که در حوزه ی قرآن پژوهی مطرح می شود، بستایم. امروز بیش از هر روز دیگر این حوزه نیازمند بحث و نقد عالمانه است. نقد جنابعالی به نظریه ی آقای دکتر سروش " محمد(ص)راوی رویاهای رسولانه" به روشن کردن برخی نکات در این زمینه یاری رساند، اما به نظر می رسد نکاتی در سخنان شما وجود دارد که قابل مناقشه است و گفتگو در باب آنها به روشن شدن بحث کمک می کند این نکات را در ۹ بند با شما و خوانندگان این نوشته در میان می گذارم: ۱ - در مقدمه ی نوشته ی خود آورده اید حاصل سخن سروش این است که " آیات قرآن از قبیل صور رؤیایی رمزی پیامبر اسلام (ص) است ؛ لذا نیازمند تعبیر است" . شما بر خلاف برخی منتقدین دیگر، با آوردن واژه ی " از قبیلِ" نشان داده اید که به خوبی دریافته اید که مقصود سروش از رؤیا بودن قرآن آن است که قرآن از "جنس رؤیا" ست. عبارات خود سروش این دریافت شما را تایید می کند: "خواننده ميتواند به جاي واژه ی رؤيا، از واژههايي مانند مکاشفه و واقعه و مثال و خيال منفصل ومتّصل و اقليم هشتم و جابلقا و جابلسا و ارض ملکوت استفاده کند (چنانکه کرده اند)، اما نگارنده بدون مخالفت با آنها، واژه ی رؤيا را به عمد برگزيده است تا..." و " عارفان که از «کشف تامّ محمّدي» سخن گفتهاند، اشارت به دريافتي اشراقي و ابرآگاهانه و فوق حسّي و رؤيايي داشتهاند " (محمد راوی رؤیاهای رسولانه ۱ ). پس به نظر می رسد اگر به جای واژه ی "رؤیا" مثلا " مکاشفه " آمده بود، منتقدان مشکل چندانی با آن نداشتند. ۲ – نکته ی دیگری که در مقدمه آورده اید آن است که از سخنان سروش برمی آید که دغدغه ی او از بیان این نظریه "حل پریشانی ساختار قرآن و وجود تناقض نمایی هایی است که میان آیات قرآن و تاریخ یا علم به چشم می خورد" و به نظر شما این مشکل را به صورتهای دیگری می شد حل کرد. اما به نظر می رسد دغدغه ی سروش برای بیان این نظریه چیز دیگری است؛ "فهم کلام وحیانی" و " شناخت زبان قرآن" (همان)، و بحث از پریشانی ساختار قرآن و وجود تناقض نماها در آن تنها به عنوان شواهدی برای تایید آن نظریه آورده شده است. یعنی درست برخلاف نگاه گذشتگان که ابتدا این پریشانی ها و تناقض ها را می دیدند و بعد از ابزارهایی مفهومی چون "نسخ" ،"عام و خاص" ، محکم و متشابه" و مفاهیم دیگری از این قبیل برای حل و رفع آنها یاری می جستند، سروش ابتدا از شناخت "تجربه نبوی" و چگونگی شکل گیری آن و عوامل مؤثر در شکل گیری اش( در بسط تجربه نبوی) آغاز میکند و آنگاه به زبان این تجربه می پردازد. او درنظریه ی " دین حداقلی"اش (بسط تجربه نبوی، مقالهی" دین حداقلی و حداکثری" ) مشکل تعارض آیات را با علم و تاریخ ، و به طور کلی، با عقل حل کرده است. پس دغدغه ی او در "رؤیاهای رسولانه" حل این مشکل نیست. ۳ – مدعای اصلی شما در آن نوشته عبارت از این است: این نظریه نه برای پیامبر (ص) ارزش واعتباری می گذارد و نه برای قرآن.
می فرمایید پیامبر(ص) هیچگاه به این خلاف واقع بودن تصریح نکرده و نفرموده اند که این سخن من است ونسبت دادنش به خدا و جبرئیل به خاطر آن است که صور رؤیایی من می باشد.
در دلیل اول در واقع نظر شما آن است که این نظریه پیامبر(ص) را دروغگو معرفی می کند، چون هرگز نگفته است که قرآن سخن من است نه خدا و جبرئیل. اما به نظر می رسد پاسخ این مطلب در نوشته ی سروش موجود است. " تو گويي الوهيت در پوست بشر رفت و بشري شد، و ماوراي طبيعت، جامه ی طبيعت به خود پوشيد و طبيعي شد، و ماوراي تاريخ، پا به عرصه ی تاريخ نهاد و تاريخي گرديد"(همان) . اصلا در این جا سخن پیامبر(ص) و سخن خدا و یا سخن جبرئیل را نمی توان از هم تفکیک کرد. در نظریه ی سروش پیامبر راوی تجربههای الهی خود است، آن چه را که دیده است باز می گوید. پس چگونه بگوید اینها سخنان من است نه خدا و جبرئیل. او خدا را دیده است و آن چه را دیده است به زبان خود می گوید، و آن چه را میگوید همان خدا و آیات اوست. و اعتبار پیامبر(ص) در صداقت او در روایت دیدههای اوست. و اما در دلیل دوم می گویید اگر قرآن از قبیل صور رمزی رویایی باشد و نیازمند تعبیر، پس هیچ لفظی بر معنای معهود عرب دلالت نمی کند و نتیجه ی آن را رها کردن واجبات و منهیات می دانید. اگر سخنی نیاز به تعبیر داشته باشد ،چگونه می توان از آن نتیجه گرفت که پس از تعبیر و ریختن آن به قالب زبان مخاطب، امری بودن و نهی ای بودن از آن گرفته می شود و دیگر لازم نیست به آن امر و نهی عمل کرد. البته سروش احکام را نصیبهای نازله ی نبوت می داند و یکی از معانی آن می تواند این باشد که به زبان عرف نزدیکتر است و تعبیرش آسان تر و لذا برای عموم مخاطبان قابل فهم تر. رویاها هم ساده و پیچیده دارند و به لحاظ شفافیت دارای مراتب مختلف اند. گرچه به نظر میرسد سروش در ادامه ی این نظریه تبیین بیشتر این مطلب را باید به عهده گیرد. ۴ – نکته ای در نوشته ی شما وجود دارد که چندان روشن نیست. در بخش پراکندگی سوره ها می گویید" حتی اگر سبک پاشانی بودن سورههای قرآن را متکی بر ذهن بودن قرآن بدانیم...". منظور شما از "ذهن بودن قرآن" چیست؟ در نوشته ی سروش سخنی از "ذهن و یا ذهنی بودن قرآن" به میان نیامده است. ۵ – یکی از مشکلاتی که در نوشته ی شما به چشم می خورد، نقشی است که برای "جبرئیل" قائلید و گاه در این نقش تعارض دیده می شود. در این رابطه به چند عبارت از شما اشاره می کنم: الف) " جبرئیل متناسب با توجهات پیامبر(ص) به موضوعات مختلف پیامهای الهی را به او القاء می کرده است" ب) " جبرئیل چارچوب نیازها و مقتضیات ذهن پیامبر را در نظر گرفته و قرآن را در قالب آن ریخته است. ذهن پیامبر هم متاثر از شرایط خارج از ذهنش، یعنی شرایط محیطی است و لذا قرآن به تناسب نیازها و سوالات و حوادث محیط پیامبر(ص) بر او القا شده است" ج) " شواهدی که به صراحت می گوید قرآن قول یا تعلیم یا تنزیل جبرئیل است و البته او پیام الهی را با امانت کامل می گیرد و به پیامبر (ص) القا میکند" د) "آن که با پیامبر(ص) سخن می گوید جبرئیل است. منتها جبرئیل گاهی پیام الهی را با سبک نقل قول مستقیم می آورد و گاهی با نقل قول غیرمستقیم"
گرچه می گویید جبرئیل پیام خداوند را با امانت کامل ابلاغ می کند (ج)، اما در (الف)، (ب) و (د) نقش تصرف کننده در پیام را به او می دهید. زیرا گویی او همه ی پیام (وحی) را در اختیار دارد و بعد متناسب با توجه پیامبر(ص) به موضوعات مختلف و در نظر گرفتن چارچوب نیازها و مقتضیات ذهن پیامبر قرآن را در قالب ذهن پیامبر می ریزد. پس جبرئیل شرایط ذهنی پیامبر(ص) را تشخیص می دهد و وحی را با آن هماهنگ می کند، یعنی آن را دستکاری میکند و متناسب میسازد. او حتی گاه پیام خدا را با نقل قول مستقیم و گاه غیر مستقیم القا میکند. آیا جبرئیل در این کار حق تام از سوی خداوند دارد؟ آیا در این هماهنگ سازی چیزی از دست نمیرود؟ آیا تبدیل یک قول مستقیم به غیرمستقیم و بالعکس مشکلی پدید نمی آورد؟ آیا این تصرفات نشان نمی دهند که الفاظ لزوما از سوی خداوند نیستند؟ چگونه جبرئیل (که خدا نیست و موجودی مادی هم نیست) شرایط ذهن پیامبر(ص) را درک میکند؟ آیا در این جا نقش جبرئیل پررنگتر از خدا نیست و آیا خدا وحی را به جبرئیل می دهد و دیگر کنار می نشیند؟ حال اگر به جای جبرئیل پیامبر (ص) این نقش را داشته باشد چه مشکلی پیش می آید؟ مگر آدمی ای چون پیامبر(ص) از فرشته برتر نیست؟ این پرسش ها نشان می دهند که صاحب این سخنان باید یک جبرئیل شناسی متناسب با دیدگاه خود ارائه دهد. و به این سوال پاسخ دهد که اگر این پرسشها را ادامه دهیم نظریه سروش را مشکل گشاتر نمی بینیم؟ ۶- جنابعالی در بخشی دیگر از سخنان خود گامی با سروش به جلو می آیید و می گویید "چرا اگر بناست قرآن را رؤیا بدانیم، از قبیل رؤیای صادقه یا مطابقی ندانیم که شفاف و گویاست و نیازی به تعبیر ندارد؟". منظورتان این است که چرا آن را رؤیای رمزی بدانیم؟ در پاسخ می توان گفت مگر وصف رؤیای صادقه شفاف بودن، رمزی نبودن و نیاز به تعبیر نداشتن است. به نظر میرسد رؤیای صادقه رؤیایی است که محقق می شود. رؤیای یوسف(ع) رمزی و نیازمند تعبیر بود ، اما صادقه، چون محقق شد. شاهد مثالی که از آیات قرآن آورده اید " لقد صدق الله رسوله الرؤیا بالحق ...." ( فتح،۲۷ ) ، مؤید نظر شما نیست. در این آیه فقط می گوید: خواب رسول محقق شد، اما نگفته است این خواب شفاف بود و نیاز به تعبیر نداشت. ۷- در نقد شواهد سروش از آیات قرآن به این آیه اشاره کرده اید" قل لا یستوی الخبیث ..." (مائده،۱۰۰ ) و گفته اید گوینده ی این "قل" جبرئیل است و مخاطب قول نیز پیامبر(ص) و نتیجه گرفته اید که پس نمی توان گفت پیامبر مشاهدات خودش را در حال بازگو کردن است. اما به واقع این مطلب نظر سروش را رد نمی کند. زیرا این مکالمه هم می تواند در رؤیا صورت گرفته باشد و پیامبر(ص) آن را روایت کرده باشد. نکته ی دیگر آن که شما می گویید جبرئیل گوینده ی این "قل" است ، آیا معنایش این است که واژه ی "قل" متعلق به خداوند نیست؟ ۸– در بخش "صدای خدا" جنابعالی ظاهرا با درک مثالی پدیدهه ای غیبی مانند صدای خدا مشکلی ندارید، بلکه با آیاتی که ناظر به این دنیای مادی است مشکل دارید، یعنی نظریه ی سروش را به صورت موجبه جزییه می پذیرید. البته سروش عبارتی کوتاه در مقالۀ دوم خود " خواب احمد خواب جمله انبیاست" دارد که تاحدی پاسخ این پرسش را می دهد ، گرچه نیاز به توضیح بیشتر از سوی وی دارد. او می گوید"اما به حکم آن که فضای وحی، فضایی رؤیایی است، تردید نباید کرد که زبان قرآن هم یکسره زبان رؤیا است". ۹- در بخش "عرش خدا" می گویید تعبیر جلوس بر عرش برای به حکومت رسیدن پادشاهان بکار می رفته است و در آیه ی مربوطه معنای مجازی مراد است. حال این سوال پیش می آید که تعبیر "خدا تدبیر عالم را به دست گرفت" هم برای عرب قابل فهم بود، پس چرا خداوند معنای حقیقی را بکار نبرد؟
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر