هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۲۰, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 08/10/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 محمد باقری معتمد، تکواندو کار کشورمان در مرحله نهايی وزن ۶۸ کيلوگرم به مدال نقره رسید.

در این رقابت ها روح الله نیکپا از افغانستان نیز مدال برنز گرفت.

مدال نقره باقری چهارمین مدال نقره ایران در المپیک لندن است که تا کنون با کسب ۹ مدال بهترین نتیجه تاریخ المپیک خود را رقم زده است.

محمد باقری معتمد روز پنجشنبه، با عبور از سد حريف برزيلی در فينال رقابت‌های تکواندوی ۶۸- کيلوگرم با ثروت تازه‌گل از ترکيه روبرو شد. او بامداد جمعه به وقت ايران، بر سر مدال طلای المپيک با حريف ترک خود که مرد شماره يک تکواندوی جهان، محسوب می‌شود، مبارزه کرد.

این تکواندو کار برجسته ایرانی که در کارنامه خود، تنها مدال طلای تیم کشورمان در رقابت های سه سال پیش مسابقات جهانی دانمارک را نیز کسب کرده بود، در فینال دشوار خود با نتيجه شش بر پنج از حريف ترکيه ای شکست خورد و مدال نقره را در اين وزن به دست آورد.

 


 


ندای سبز آزادی - به نظر می رسد با اقدامات اخیر محمود احمدی نژاد، "اقتصاد مقاومتی" که رهبر جمهوری اسلامی بر اجرای آن از سوی مردم و مسوولان تاکید کرده است، در ابتدا گریبان نهادهای تحت امر وی را خواهد گرفت.

هر چند شاید واکنش دولت احمدی نژاد به اعلام این راهبرد و تلاش برای اخذ مالیات و محدود کردن بودجه برخی از این موسسات، در محاسبات آیت الله خامنه ای نیز گنجانده نشده بود.

"اقتصاد مقاومتی" راهبردی است که رهبر جمهوری اسلامی برای عبور از بحران اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی اعلام کرده است.

پس از اعلام تجدید نظر در معافیت مالیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تلاش برای ملزم کردن موسسات اقتصادی وابسته به نهادهای نظامی همچون ناجا به پرداخت مالیات از سوی دولت، روز گذشته نیز تارنمای «شبکه ایران» وابسته به موسسه مطبوعاتی ایران اعلام کرد دولت محمود احمدی نژاد تصمیم دارد در کمک بلاعوض ۷۵۰ میلیاردی خود به ۱۵۷ موسسه و نهاد مذهبی٬ فرهنگی٬ آموزشی و نظامی تجدید‌نظر کند.

این سایت نزدیک به دولت روز گذشته اعلام کرده که این تصمیم در پی تشدید فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر ایران و در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی از سوی دولت اتخاذ خواهد شد.

این سایت همچنین به نقل از کار‌شناسان نوشته که «تکیه به منابع درونزای اقتصادی همچون مالیات و صرفه جویی همه جانبه از مهم‌ترین الزامات اقتصاد مقاومتی است.

این سایت در ادامه گزارش خود فهرست ۱۵۷ موسسه و نهادی که از دولت کمک بلاعوض دریافت می‌کنند را منتشر کرده که بسیاری از این نهاد‌ها مذهبی و نا‌شناس هستند.

موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) از جمله موسساتی است که در بودجه امسال کمکی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده است.

دانشگاه «امام صادق» با دریافت دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان٬ بسیج دانش‌آموزی با دریافت هشت میلیارد تومان و بسیج دانشجویی با دریافت چهار میلیارد تومان از دیگر نهاد‌های کمک گیرنده هستند.

در این فهرست همچنین نام مرکز اسناد انقلاب اسلامی با دریافت یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان و خبرگزاری مهر با دریافت کمک ۵۰۰ میلیون تومانی دیده می‌شود.

موسسه آموزشی «امام خمینی» وابسته به محمد تقی مصباح یزدی، کانون نویسندگان قم٬ هیات رزمندگان اسلام و بسیج استادان از دیگر نهاد‌هایی هستند که در مجموع بیش از هفت میلیارد تومان کمک بلاعوض دریافت کردند.

در این فهرست همچنین برای کمک به سازمان بسیج مستضعفین به منظور حضور در «جنگ نرم» ۵۰۰ میلیون تومان مبلغ بلاعوض در نظر گرفته شده است.

از بنز لوکس تا ۱۰۰میلیارد هزینه برای اجلاس

در روزهایی که وضعیت اقتصادی کشور در بحرانی ترین شرایط خود به سر می برد و گرانی، تورم، و کمبود مایحتاج زندگی امان مردم را بریده و کار به جایی رسیده که مقامات ارشد جمهوری اسلامی از در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی سخن می گویند، تا چند روز آینده در تهران شاهد برگزاری یکی از پر هزینه‌ترین برنامه هایی که طی سال‌های اخیر در ایران برگزار شده هستیم.

در این باره یک مقام سازمان میراث فرهنگی هزینه حضور هفت هزار مهمان اجلاس سران عدم تعهد در تهران، شامل اسکان٬ گردشگری و سایر خدمات مربوط به این حوزه را بیش از ۵۰ میلیون دلار (۱۰۰ میلیارد تومان) اعلام کرد.

منوچهر جهانیان٬ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی روز چهارشنبه (۱۸ امرداد) در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» از این هزینه هنگفت با عنوان «درآمد ارزی» برای ایران نام برده است.

جهانیان گفته برای مهمانان این اجلاس سه هزار و ۵۳۳ اتاق و سوئیت و شش هزار و ۶۵۲ تخت در نظر گرفته شده که هزینه آن بالغ بر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار (۲۴ میلیارد تومان) است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی٬ دیگر هزینه‌های مربوط به حضور مهمانان شرکت کننده در اجلاس مذکور را ۳۸ میلیون دلار (۷۶ میلیارد تومان) در حوزه گردشگری و مجموعه‌های وابسته به آن اعلام کرده است.

توزیع اقلام تبلیغاتی مانند بروشور، کاتالوگ و کتاب میان میهمانان از دیگر مواردی است که این مقام سازمان گردشگری در خصوص هزینه‌های آن توضیحی ارائه نکرده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین اعلام کرده که «تورهای آشنا سازی برای مهمانان اجلاس در نظر گرفته شده تا با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران آشنا شوند»

در هفته جاری نیز سایت «دی‌نیوز» از خرید ۵۰ میلیارد تومانی ۲۰۰ دستگاه خودروی مرسدس بنز سوپر لوکس برای مهمانان شرکت کننده در این اجلاس خبر داده بود.

انتقاد مخفیانه رهبر از حمله به سفارت بریتانیا

در روزهایی که برخورد با فعالان سایبری حامی محمود احمدی نژاد از سوی قوه قضائیه شدت بیشتری گرفته و بسیار از وبلاگ نویسان حامی دولت به دلیل انتقاد از عملکرد قوای دیگر بازداشت و بسیاری نیز در انتظار صدور حکم به سر می برند، آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی با دفاع از این برخورد قوه قضائیه گفته که انتقاد دانشجویان باید به گونه‌ای باشد که مقصود دشمن را برآورده نکند و رفتن آنان به داخل سفارت بریتانیا نیز کار درستی نبود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه (۱۶ امرداد) همچنین در جمع گروهی از دانشجویان از حمله سال گذشته گروهی از دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران انتقاد کرده است.

سایت «بازتاب امروز» گزارش کرده٬ آیت الله خامنه ای در این دیدار گفته است: «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث {بریتانیا}، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.»

نکته جالب این که در گزارش های منتشر شده از سوی دو سایت متعلق به رهبرجمهوری اسلامی ایران این بخش از سخنان وی سانسور شده است.

آذر ماه سال گذشته گروهی از نیرو‌های بسیج دانشجویی با ورود به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران٬ اقدام به تخریب بخش‌هایی از آن کردند که این اقدام منجر به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شد.

وزارت امور خارجه ایران در آن زمان با محکوم کردن این اقدام دانشجویان بسیجی از مقامات بریتانیا عذرخواهی کرد.

پس از آن بود که چهار فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران از جمله فرزند صفارهرندی از فرمانده هان سابق سپاه و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این حمله نقش فرماندهی را برعهده داشتند از مقام خود برکنار شدند.

۹۵ درصد مردم اهواز بیکارند

در حالی که مقامات دولت مدعی هستند که به زودی معضل بیکاری را ریشه کن خواهند کرد و این موضوع را سر فصل شعارهای تبلیغاتی دولت قرار داده اند، روز گذشته شکرخدا موسوی نماینده اهواز در مجلس با اعلام این که هم اکنون درملاقاتهای مردمی بیشتر مردم تقاضای کار واشتغال دارند، گفته است: «هم‌اکنون حدود ۹۵ درصد مردم اهواز بیکار هستند ،از این رو باید برای کاهش این آمار کاری کرد.»

چندی پیش نیز مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ بیکاری در سال گذشته، ۱۳.۵ درصد بوده و این نرخ، بالا‌ترین آمار بیکاری در نه سال اخیر است.

در آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران آمده است که هم اکنون بیش از سه میلیون و دویست هزار نفر بیکار وجود دارد که حدود یک میلیون نفر از بیکاران را زنان تشکیل می دهند.

این در شرایطی است که بر اساس تعریف ابداعی دولت احمدی نژاد، «کسی که حتی یک ساعت در هفته هم کار کرده باشد شاغل است».

بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تعریف را فریب کاری دولت برای پایین آوردن آمار بیکاری می‌دانند، اما مقام ‌های مرکز آمار و وزارت کار ایران این اتهام را رد می ‌کنند. پیش از این طبق تعریف، شاغل کسی بود که حداقل دو روز کار کرده باشد.

به این ترتیب می‌ توان گفت که ایران ۳ میلیون بیکار و ۲ میلیون شاغل با اشتغال ناقص دارد که می ‌خواهند ساعات بیشتری کار کنند اما کار مناسب‌ تری پیدا نمی ‌کنند.

افزایش شمار بیکاران بیانگر آن است که تمامی برنامه‌ های وعده داده شده توسط دولت های نهم و دهم با شکست مواجه شده است.

اختلاس کار چند نفر سودجو بود!

در حالی که از بدو افشای پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی نام گروهی از مقام‌های دولتی در این پرونده به میان آمد و مطابق آن چه که در جریان رسیدگی به این پرونده عیان شد، بانک های دولتی صادرات، ملی، سپه، صنعت و معدن، سامان و پارسیان از جمله بانک های درگیر در آن بودند و به طور مشخص نام وزیر سابق راه و ترابری، معاون وزیر صنایع، قائم مقام سابق بانک مرکزی، معاون سابق وزیر اقتصاد، وزیر سابق صنایع، معاون سابق وزیر راه و ترابری و برخی از نمایندگان مجلس و هم چنین اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد نیز برده شد با این حال علم‌الهدی امام جمعه مشهد می‌گوید «هیچ مقامی» در این اختلاس دست نداشته و تنها چند نفر سودجو در آن دست داشته‌اند.

وی همچنین از مردم خواسته در مقابل «شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی دشمنان و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی» ایستادگی کنند.

احمد علم‌الهدی می‌گوید اختلاس در بانک صادرات سه هزار میلیارد تومان نبوده٬ مقام‌های جمهوری اسلامی در آن «نقش» نداشته‌اند و مردم نباید این فساد را به «پای» مسئولان نظام بنویسند.

با این حال در جلسات دادگاه فساد بانکی نام چندین تن از مدیران دولتی برده شده است که البته هیچگاه محاکمه نشدند و قوه قضاییه به محاکمه متهمان غیر دولتی اکتفا کرده است.

بر اساس حکم بدوی صادر شده ۴ تن از این متهمان غیر دولتی به اعدام، ۲ تن به حبس ابد و سایر متهمان نیز به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.


 


نیروی دریایی ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که یک ناو  این کشور ۱۰ ملوان ایرانی را در  دریای عمان نجات داده است.

به گزارش رادیو فردا ، رزمناو  «یو اس اس جیمز ای. ویلیامز» ملوانان ایرانی را که قایقشان در دریای عمان آتش گرفته بود، نجات داده است.

این نخستین بار نیست که نیروی دریایی آمریکا ملوانان ایرانی را در آب‌های منطقه نجات می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآور شده است که این دستکم برای هفتمین بار است که ناوگان آمریکایی ملوانان ایرانی را نجات می‌دهد.

به گفته گرگ رائلسون، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین،‌ قایق ایرانی‌ها پرچم ایران را بر خود داشت که نیروهای آمریکایی آنها را به ناو «یو اس اس جیمز ای. ویلیامز» برای دریافت کمک‌های اولیه منتقل کردند تا از آنجا نیز به ناو هواپیمابر  «یو اس اس اینترپرایز» منتقل شوند.

به گفته سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز مقدمات انتقال این ملوانان ایرانی فراهم می‌شود.

پیشتر در مواقعی مشابه مقام‌های ایرانی با «انساندوستانه» توصیف کردن اقدام نیروی دریایی آمریکا برای نجات ملوانان ایرانی، آن را تحسین کرده بودند.

نیروهای آمریکایی افزون بر نجات قایق‌های گرفتار در دریا، شماری از ملوانان ایرانی را که از دست دزدان دریایی آزاد کرده‌اند.


 


کامیار بهرنگ

در فاصله ی کوتاهی ۲ جلسه ی بزرگ در منطقه برگزار می شود. اولی نشست سران کشورهای اسلامی در مکه و دومی نشست کشورهای عدم تعهد در تهران.

برگزاری نشست دوم از سه سال پیش و با انتخاب ایران به عنوان رییس این جنبش مصوب شده بود و اهمیت های بسیاری را همراه خود داشته و دارد. اول آنکه به صورت نوبتی، ریاست این جنبش از مصر به ایران خواهد رسید و این در حالی بود که مصر با حضور مبارک در چنین نشستی غیر ممکن بود و از سوی دیگر امروز نیز هنوز مشخص نیست مرسی رییس جمهور مصر در این نشست شرکت خواهد نمود تا ریاست را از محمود احمدی نژاد تحویل دهد.

این در حالی است که پیشینه ی اشتیاق دولت احمدی نژاد به بهبود روابط با مصر به دوران پس از برکناری حسنی مبارک باز نمی گردد و حتی محمود احمدی نژاد در سال ۸۶ در پاسخ به خبرنگار الاهرام اعلام می کند که ایران آمادگی آن را دارد که در صورت موافقت مصر، در عرض ۲۴ ساعت سفارتخانه ی خود در قاهره افتتاح کند. اما تحولات مصر نیز به نفع حاکمیت اقتدارگرای نبود و رییس جمهور مصر در اولین سفر رسمی خود به عربستان می رود و با تایید مبارزات مردم سوریه بر علیه بشار اسد، خط خود را مشخص می کند.

حاکمیت ایران هرچند تلاش کرده بود که در تحولات جهان عرب نقشی مدافع مبارز مردم را ایفا کند اما این سیاست نه آنکه جاذبه ای را تولید نکرد که با نمایش واقعیت ها در سرکوب مبارزه ی مردم ایران در چهارچوب جنبش سبز، دافعه ی بزرگی در سیاست خارجی دولت احمدی نژاد را به همراه داشت. این دافعه هر چند بارها به شکل های گوناگون و با توجه به دستگاه رسانه ایش در داخل کشور شکل دیگرگونی را به نمایش گذاشته است، اما دیگر نمی تواند عدم حضور مشخصا مرسی را توجیه کند.

این دروغ پردازی های رسانه ای اما بیشتر برای کمرنگ نشان دادن شکست های ایران و پیروزی های کشورهایی است که در این مدت جای خالی سیاست تنش زدای ایران را گرفته اند. در این مسیر ترکیه نقشی را بر عهده گرفته است که چیزی حدود ۸ سال پیش ایران دارا بود. اما امروز ما باید شاهد آن باشیم که ترکیه در راس کشورهایی است که از حقوق مسلمانان جهان دفاع و از مبارزات آزادیخواهانه ی مردم در کشورهای عربی حمایت می کند. اردوغان بعد از پیروزی مرسی به مصر سفر می کند و این در حالی است که مرسی دستور عدم ورود اتباع ایرانی به مصر را صادر می کند و دانشگاه الازهر نسبت به سفر به ایران و شرکت در نشست های فقهی و سیاسی، هشدار می دهد.

تمام این شکست ها در حالی است که دستگاه سیاست خارجی موفق نشده است که وزن اجلاس را بالا برده و تا امروز تنها ۳۳ کشور در سطح روسای جمهور به ایران سفر خواهند کرد و عدم حضور رییس کنونی جنبش در مراسم افتتاحیه خود می تواند شکستی بزرگتر باشد.

نشست مکه

اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در روزهای پایانی ماه رمضان در مکه و به درخواست دولت سعودی برگزار می شود. دستور این نشست نیز بررسی وضعیت سوریه و اقدام های احتمالی کشورهای اسلامی است.

از همان آغاز بحث پیرامون شکل گیری این نشست، حضور و یا عدم حضور رییس جمهور ایران نیز مطرح شد. این نشست در ابعاد گوناگون، پیام های متفاوتی را با خود همراه دارد.

انتخاب زمان آن که مشخصا نشان می دهد که نشست مکه به منظور تاثیر گذاری مستقیم بر نشست تهران برنامه ریزی شده است. از سوی دیگر موفقیت عربستان سعودی در همراه کردن ۱۳۳ کشور با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت شورای امنیت مبنی بر ناتوانی در حل بحران سوریه نشان می دهد موضع سعودی ها از قدرت بالایی در جلسه ی سران کشورهای اسلامی نیز برخودار است و نشست مکه محلی خواهد بود تا به صورتی مشخص تر و با صراحت بیشتری موضع سعودی ها در مورد سوریه را به تصویب جمعی کشورهای اسلامی برسد. مواضع دستگاه سیاست خارجی ایران و بخصوص سفر اخیر سعید جلیلی به سوریه، نشان می دهد که ایران در تصمیم خود مبنی بر حمایت بی چون و چرا از رژیم بشار اسد، مصمم است و این جای سوال است که آیا با توجه به واقعیت های موجود، روزنه ی امیدی را در نشست مکه دیده است تا نقشی متفاوت را بازی کند و یا آنکه بر مبنای همان پیشینه های موجود، شکستی دیگر را از پیش در کارنامه ی خود ثبت نماید.

از سوی دیگر نگاه دستگاه سیاست خارجی دولت احمدی نژاد در نزدیکی به دولت آل سعود همواره با شکست مواجه شده است و روابط دو کشور در حالتی بسیار متشنج قرار گرفته است، این عامل نیز نشان می دهد که ایران نمی تواند تغییری در دستور کار این نشست بوجود آورد و تنها فرصتی می شود که نظرات خود را بیان کند و مصوبه ای بر خلاف نگاه ایران و در حضور ایران به تصویب برسد.

در بخشی دیگر به این موضوع نیز باید توجه داشت که دولت سعودی هرگز در حد رییس دولت در نشست تهران شرکت نخواهند داشت و دیگر کشور ها را نیز به این موضوع تشویق خواهد کرد. با این حال شرکت ایران در حد رییس جمهور در نشستی که تنها فرصتی برای بیان نظرات ایران است، با کدام عرف دیپلماتیک همخوانی دارد؟ به واقع این نگاه عزت دستگاه دیپلماسی ایران را هر روز پایین تر می آورد و حضور رییس جمهوری ایران در نشست های اینچنینی را از اهمیت ساقط می کند، اما محمود احمدی نژاد به حضور در این نشست اصرار دارد.


 


ایران موافقت نامه ای که بر اساس آن به شهروندان ترکیه اجازه می داد بدون ویزا وارد ایران شوند را تا دهم شهریور به حال تعلیق در آورده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که ایران صدور روادید برای شهروندان ترکیه را در مرز بازرگان آغاز کرده است.

این گزارش حاکی است، در پی این اقدام صف های طولانی در خاک ترکیه ایجاد شده است.

دلیل این تصمیم "مسائل امنیتی اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد" اعلام شده است.

اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد به مدت دو روز در تاریخ نهم و دهم شهریور در تهران برگزار می شود.


 


علی ملیحی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین پس از اتمام مرخصی کوتاه مدتش به زندان اوین بازگشت.

به گزارش کلمه، علی ملیحی روزنامه نگار، عضو شورای سیاستگذاری و مسوول روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) که پیش از این تنها یک بار در اردیبهشت ۹۰ به مدت شش روز به مرخصی آمد بود پس از گذشت یک سال و سه ماه چهارم مرداد سال جاری به مرخصی آمد که به دلیل تمدید نشدن آن روز گذشته به زندان اوین بازگشت.

او در صفحه فیس بوک خود در خصوص بازگشتش به زندان نوشت: “آی آدم ها که بر فیس بوک بساط دلگشا دارید…من با اجازتون دارم برمی گردم زندان.از همه کسانی که در دوسال و هفت ماه گذشته به این صفحه سرزدند و یا به هر وسیله از من یاد کردند تشکر میکنم و از نگرانی هایی که برای عزیزانم درست کردم شرمنده ام.این عکس رو مانند عکس پروفایل دوست خوبم امید ایرانمهر در دفتر مجله اندیشه پویا گرفته که خوشبختانه به خوبی نشون میده که من سالم هستم.خلاصه اینکه ما زنده ایم و موقتا خداحافظ. کبک آگاه است. ”

علی ملیحی عضو ارشد سازمان ادوار تحکیم وحدت در ۲۰ بهمن سال ۸۸ با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و سرانجام در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال ۸۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با اتهاماتی نظیر “اجتماع و تبانی علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، شرکت در تجمعات غیرقانونی، نشر اکاذیب و توهین به محمود احمدی نژاد” محکوم شد


 


کرم رضا پیریایی٬ استاندار قم اعلام کرد قیمت کالا و خدمات در این استان از میانگین قیمت‌ها در سایر استان‌ها پائین‌تر است.

به گزارش "دیگربان" به نقل از روابط عمومی استانداری قم، آقای پیریایی این مطلب را در جلسه ستاد تنظیم بازار استان قم بیان کرده است.

وی از مجموعه اقداماتی خبر داده که مانع از تغییر قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان قم شده است. این مسوول دولتی هیچ اشاره‌ای به این اقدامات نکرده٬ اما گفته که امیدوار است با «برنامه‌ریزی مناسب و هم‌چنین اقدامات پیشگیرانه» از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در این استان جلوگیری شود.

شهر قم مذهبی‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود که محل زندگی ده‌ها تن از مراجع تقلید٬ هزاران روحانی و طلبه است که جایگاه ویژه‌ای در میان مردم مذهبی دارند.

به نظر می رسد دولت محمود احمدی‌نژاد در سیاستی اعلام نشده تلاش می‌کند مانع از تشدید بحران‌های اقتصادی در استان قم شود تا از میزان انتقاد و اعتراض مراجع تقلید به گرانی‌ها بکاهد.


 


دوماه پس از آنکه دریادار عباس زمینی، معاون فنی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از تصمیم ایران برای ساخت زیردریایی هسته ای خبر داد، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش این اظهارات را رد کرد.

آقای زمینی حدود دوماه پیش گفته بود: "اولین مراحل برای طراحی و ساخت سامانه‌های رانش زیردریایی‌های اتمی در ایران در حال انجام است."

اما دریادار غلامرضا خادم بیغم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، استفاده از سوخت هسته‌یی برای ناوها و زیردریایی‌ها را نمونه‌ای از استفاده صلح‌آمیز از این انرژی دانست ولی تاکید کرد که با وجود اینکه این فناوری در کشور وجود دارد، این امر هنوز در سیاست جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی نیست.

بی‌غم افزود: این امر هنوز در سیاست جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی نیست و اگر نیاز شد که استفاده شود، به دلیل آنکه این تکنولوژی را داریم، به کار خواهیم گرفت اما فعلا این سیاست وجود ندارد و ما به همین سیستم‌هایی که فعلا داریم و ساخت‌و‌سازهایی که در بحث ناوشکن‌ها و زیرسطحی‌ها انجام می‌دهیم اکتفا می‌کنیم و با توجه به تاکتیک و راهبرد نظامی، این سیستم‌ها فعلا در منطقه جوابگوست.


 


مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا در امور مبارزه با تروريسم گفته است که برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخشی از سوريه که مخالفان نظام بشار اسد کنترل آن را در دست دارند، بعيد نيست.

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که در دو روز گذشته، ارتش اسد با استفاده از سلاح سنگین و با پشتیبانی نيروی هوايی، مواضع مخالفان را زیر آتش سنگین قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان برمن، مشاور ارشد باراک اوباما در امور مبارزه با تروريسم گفت: «ايالات متحده همواره در حال بررسی اوضاع است تا سناريوهای احتمالی به دست آيد و بنا بر آن انواع طرح‌های اورژانسی ممکن است برای شرايط معينی مناسب باشد را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

او ادامه داد که سخن از راهکارهای زيادی در رسانه‌ها رد و بدل می‌شود و برخی از آن‌ها مورد تاييد است. او گفت: «اين راهکار‌ها را دولت آمريکا به دقت بررسی می‌کند تا پيامد‌ها و نکات مثبت و منفی آن را به دست آورد.»

از آقای برمن که در کميسيون روابط خارجی کنگره آمريکا سخن می‌گفت به طور مشخص از برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه سوال شد. او پاسخ داد: «به خاطر ندارم که ریيس جمهوری چيزی را بعيد دانسته باشد.»

به گزارش رادیوفردا، قرار است هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا نیز روز شنبه هفته آینده به ترکيه برود و با مقام‌های اين کشور درباره بحران سوريه گفت‌و‌گو کند. او پيش‌تر گفته بود که خبر‌ها از در دست گرفتن مناطقی از حلب شمالی تا مرز ترکيه حکايت می‌کند.

برمن خاطرنشان کرد: «چندين اقدام برای کمک به معترضان انجام داديم. کمک‌های انسانی بسياری ارائه می‌دهيم. آنچه می‌خواهيم انجام دهيم اين است که به دقت از دريافت کنندگان کمک‌ها اطمينان حاصل کنيم.»

او درباره احتمال استفاده القاعده از وضعيت سوريه گفت: «هنگامی که به معترضان سوريه به طور کلی نگاه می‌کنيم می‌يابيم که اکثريت آن راه القاعده را نمی‌روند. آن‌ها شهروندان سوری هستند که برای حاکميت بر زندگی و آينده خود تلاش می‌کنند.»

ادامه نبرد در حلب

از سوی ديگر، از سحرگاه پنجشنبه، مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب، در معرض گلوله باران شدید توپخانه‌ای و هوايی ارتش اسد قرار دارد.

بنابر گزارش شبکه خبری الجزيره و خبرگزاری فرانسه، عمده اين حملات به منطقه صلاح الدين صورت می‌گيرد تا جايی که ارتش آزاد سوريه، عقب نشينی خود را از بخشی از اين منطقه مهم اعلام کرد.

حلب پايتخت اقتصادی سوريه است و نيروهای دولتی و مخالفان از حدود سه هفته پيش برای کنترل آن تلاش می‌کنند.

به گزارش رادیوفردا، دور جديد حملات نيروهای دولتی به منطقه صلاح الدين پس از درگيری‌های سختی صورت می‌گيرد که چهارشنبه در اين منطقه روی داد. در درگيری‌های روز چهارشنبه نيروهای دولتی برای ورود به منطقه صلاح الدين تلاش کردند اما با مقاومت مخالفان روبرو شدند. در اين درگيری‌ها پنج تانک ارتش دولتی سوريه منهدم شده بود.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داده است که حملات توپخانه‌ای و هوايی ارتش سوريه، مناطق صلاح الدين، الصاخور، سيف الدوله، الشعار، الحيدريه و مساکن هنانو را در حلب هدف قرار گرفت. بنا بر اين گزارش، تا ساعات ظهر پنجشنبه دستکم ۱۵۰ نفر در سوريه کشته شدند که اکثر آن‌ها از حلب هستند.

گردان وِیژه برای شکار فرماندهان ارتش

در همین حال بخشی از مخالفان مسلح رژیم اسد گردان ویژه ای ایجاد کردند که هدف آن، از بین بردن فرماندهان نظامی ارتش و اشخاصی است که در کشتار مردم دست داشته اند.

"احرار الشام" نام گردان ویژه سوری است که رهبران آن می گویند ماموریت اصلی آنها تعقیب مجرمان ارتش هوادار بشار اسد و شکار آنها است.

این گردان که بدون هماهنگی با دیگر نیروهای نظامی مخالف بشار اسد عمل می کند ، با بکار بستن بمب های دست ساز ، فرماندهان نظامی ارتش را هدف قرار می دهند.

به گزارش العربیه و به نقل از رهبران "احرار الشام" ، این گردان فرماندهان ارتش بشار اسد را هنگام یورش به شهرها ، مورد حملات خود قرار می دهند.

رهبران گردان "احرار الشام" پس از جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد فرماندهان نظامی ارتش سوریه که آنها را "مجرمان جنگی" می خوانند، اعضای خود را جهت انجام ماموریت مورد نظر ، می فرستند.

بر اساس این گزارش ، اعضای این گردان با کاشتن بمب های دست ساز در مسیر حرکت خودروهای فرماندهان نظامی ، در انتظار زمان مناسب منفجر کردن آن بمب ها در کمین می نشینند.

آنها می گویند برای حمایت از مردم علاوه بر فرماندهان نظامی ، همچنین تانک های ارتش سوریه که در حمله به شهرها مورد استفاده مورد استفاده ارتش قرار می گیرند را هدف حملات خود قرار می دهند.

رئیس دفتر کاخ اسد به مخالفان پیوست

در تحولی دیگر، ارتش آزاد سوریه اعلام کرد محی الدین مسلمانی رئیس دفتر کاخ ریاست جمهوری بشار اسد به مخالفان پیوسته است.

یکی از سخنگویان ارتش آزاد سوریه به العربیه گفت که محی الدین مسلمانی از بشار اسد جدا شده و اکنون در جایی امن به همراه افراد ارتش آزاد به سر می برد.

ارتش آزاد گفته است روزهای آینده شاهد جدا شدن افراد مهمی از رژیم اسد خواهیم بود.

پیشتر ریاض حجاب نخست وزیر سوریه از رژیم اسد جدا شده و به اردن پناه برد.

همچنین طی روزهای گذشته تعداد زیادی از مقامات دولتی و نظامی از رژیم سوریه جدا شدند و به مخالفان پیوستند.

جداشدگان از رژیم به دلیل ادامه کشتارها در شهرهای مختلف سوریه به مخالفان پیوسته اند.

ایران کشته شدن سه ایرانی را تکذیب کرد

از سوی دیگر، یک مقام مسئول در وزارت خارجه ایران اعلام کرد هیچ یک از چهل و هشت ایرانی ربوده شده در سوریه کشته نشده اند.

مخالفان مسلح سوریه روز دوشنبه اعلام کرده بودند که براثر بمب باران شدید نیروهای اسد، سه تن از بازداشت شدگان ایرانی کشته شدند.

اما مجتبی فردوسی پور رئیس بخش خاورمیانه ای وزارت خارجه ایران در مصاحبه با تلویزیون العالم گفته است، برخلاف ادعای مخالفان نظامی سوریه، همه افراد ربوده شده ایرانی سالم هستند و هیچکدام از آنها کشته نشده است.

این افراد توسط مخالفان نظام بشار اسد ربوده شدند. مخالفان معتقدند که این افراد به منظور کمک به نیروهای دولتی سوریه جهت سرکوب اعتراض ها به این کشور اعزام شده و عضو سپاه پاسداران هستند.

علی‌اکبر صالحی٬ وزیر امور خارجه نیز گفته است که برخی از این افراد اعضای بازنشسته سپاه و ارتش هستند اما برای زیارت حرم زینبیه به سوریه سفر کردند.

نماینده مجلس اظهارات صالحی را تکذیب کرد

در حالی که اظهارات صالحی درباره عضویت افراد بازداشت شده در سپاه و ارتش بازتاب گسترده ای داشته است، علاءالدین بروجردی گفته‌های اخیر وزیر خارجه‌ی ایران را تکذیب کرد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری «خانه ملت» گفته است: «خبر منتسب به وزیر خارجه‌ی کشورمان صحت ندارد؛ چراکه امکان ندارد وزیر خارجه مطلبی خلاف واقع را مطرح کند».

آقای بروجردی انتشار این خبر را به «رسانه‌های غربی» نسبت داده و هدف آنها را «حمایت و توجیه حرکت ضد انسانی تروریست‌ها» دانسته است.

این درحالی است که وزیر خارجه‌ی ایران این سخنان را نه در گفت و گو با یک رسانه غربی بلکه در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا گفته و تاکید کرده بود: «به هرحال عده‌ای از اين عزيزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند».

درخواست  ۱۶۰ فعال ایرانی

در همین حال ۱۶۰ تن از فعالان سیاسی ایرانی با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی گروگان‌ها و رعایت قوانین بین‌المللی در این زمینه شده‌اند. در این بیانیه از دولت ایران و طرف‌های درگیر در سوریه خواسته شده است که به وظایف خود در قبال حفظ جان گروگان‌ها به درستی عمل کنند.

خواسته رهبر از مراجع عراق

از سوی دیگر روزنامه سیاست کویت، روز گذشته در گزارشی نوشت، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از آیت الله سیستانی و آیت الله حائری، دو مرجع تقلید عراق خواسته است فتوای جهاد را علیه معترضین سوری صادر کنند به این امید که هزاران شهروند شیعه عراقی برای جنگ عازم سوریه شوند تا آنگاه نیروهای ایرانی نیز برای دفاع از نظام بشار اسد وارد عمل شوند.

با این حال رسانه های ایرانی به نقل از تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق این خبر را تکذیب کرده و در برابر آن واکنش شدیدی نشان دادند.

اجلاس مشورتی سوریه در تهران

در تحولی دیگر، نمایندگان تعدادی از کشورها در اجلاس مشورتی تهران برای حل بحران سیاسی سوریه شرکت کرده اند. اغلب کشورهای حاضر در اين نشست از آفريقا، آمريکای لاتين و آسيا هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در نشست تهران وزیران خارجه ایران، پاکستان، زیمبابوه و عراق حضور دارند و هفت کشور در سطح معاونان و دستیاران وزیران خارجه، دو کشور در سطح مدیران کل و پانزده کشور در سطح سفیر در این نشست شرکت کرده اند.

سایر کشورهای شرکت کننده در اجلاس تهران عبارتند از اندونزی، افغانستان، الجزایر، اردن، اکوادور، روسیه، چین، گرجستان، کوبا، عمان، هند، سودان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس، موریتانی، نیکاراگوئه، سریلانکا، ارمنستان، بنین، قیرقیزستان، ترکمنستان و ونزوئلا. ظاهرا از ترکیه، عربستان سعودی و تعدادی دیگری از کشورهای منطقه برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آمده بود اما این دعوت مورد قبول قرار نگرفت. همچنین لبنان هم حاضر به شرکت در این اجلاس نشده است.

حسين عبدالهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران به خبرگزاری مهر گفته است که «کشورهای تاثيرگذار منطقه ای و بين المللی از قاره های مختلف جهان در اجلاس مشورتی سوريه در تهران شرکت کرده اند.»

ايران در این اجلاس خواستار تمديد ماموريت ناظران بين‌المللی در سوريه شده است.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، نيز با صدور پیامی برای این اجلاس، از حکومت بشار اسد انتقاد کرده و آن را مسوول شکست طرح صلح کوفی عنان دانسته است.

پيشتر کشورهای لبنان و کويت اعلام کرده بودند که در نشست تهران شرکت نخواهند کرد و روسيه نيز گفته بود که تنها سفير خود را به اجلاس خواهد فرستاد. گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که اغلب نمايندگان حاضر در اين نشست، سفيران کشورهای حاضر در تهران بوده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نمايندگان پارلمان کويت به دولت خود هشدار داده بودند که نبايد در نشست تهران شرکت کند چرا که به گفته آنها، «دست تهران آغشته به خون مردم سوريه است».

به گزارش رادیوفردا، خود سوريه نيز حاضر نشده است تا مقام بلندپايه ای به اين نشست اعزام کند و تنها سفير خود در تهران را به محل اجلاس فرستاده است.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، هدف از برگزاری اين نشست، «تاکيد بر نفی خشونت به عنوان وسيله ای برای حل و فصل مناقشات و تقويت تلاش های فراگير منطقه ای و بين المللی به منظور کمک به مردم سوريه برای خروج از بحران کنونی» اعلام شده است.


 


سید ابراهیم نبوی

 

 

 

 

اجاق سرد خانه دائی یوسف

 

ده سال قبل در سفری به سوئد اتابک فتح الله زاده را دیدم و کتاب " خانه دائی یوسف" او را خواندم. سرگذشتی تلخ و رنجبار از ایرانیانی که با توهم جامعه ای پر از عدالت به خانه دائی یوسف، یعنی کشوری که یوسف یا ژوزف استالین در آن حکومتی مطلقه داشت، رفته بودند و بی هیچ گناه و جرمی تمام زندگی شان را بخاطر این اشتباه باخته بودند. اتابک چندی بعد در کتابی به نام " در ماگادان کسی پیر نمی شود" به سرگذشت عطاء الله صفوی، یکی از ایرانیانی پرداخت که ماجرای غریب قربانیان سفر به شوروی را واگو می کرد. او که پس از 22 سال سفر به شوروی و پس از آن رفتن به سوئد، به ایران بازگشته بود، ایرانیانی را که تجربه مهاجرت به شوروی را داشتند دنبال کرد و در سال 1387 کتابی منتشر کرد به نام " اجاق سرد همسایه"

raport_9105162_jq_ykh.jpg

بر صفحه پشت جلد کتاب نوشته است:

« ... باز برای هزارمین بار، هشدار و ندای مادر، به هنگام عبور از ایران به شوروی مرا به خود می آورد: " بیایید از همین جا برگردیم. با دستان خود اجاق کم سوی خود را خاموش نکنید. اجاق شوروی سال هاست که به خاکستر تبدیل شده است." آری، 68 سال است که گریبان من از ندای پرابهت مادر خلاصی ندارد و همواره چون پتک سنگینی بود که در اردوگاهها و زندانهای شوروی بر سرم می آمد.... مادر هرگز به مهاجرت راضی نبود و آنچه در توان داشت تلاش کرد تا مانع مهاجرت ما شود، اما عاقبت از سر عواطف مادری با دلی پر درد، به دنبال راه جهنمی که پسرانش انتخاب کرده بودند همراه آنان شد. او به یقین می دانست که چه سرنوشت تلخی در انتظار او و ماست. در واقع همان طور هم شد....»

 

raport_9105163_ojagh.jpg

اجاق سرد همسایه درباره مهاجرین نسل سوم ایرانی در طول تاریخ، پس از مهاجرین هند و اروپا و مهاجرین نسل اول دوران معاصر، یعنی مهاجرین قفقاز در یک بازه زمانی پنجاه تا صد ساله است. مهاجرتی که از قبل از مشروطیت آغاز شد و تا سال 1362 همچنان ادامه یافت. تقریبا هیچ مهاجری از انبوه آنان که به شوروی رفتند، به سرنوشتی خوش دچار نشدند. تصاویری که اتابک از چشم این مهاجرین نشان می دهد، رویاپردازی جوانانی است که به دلیل خوش بینی شان به فاجعه ای برای همه عمر تمام می شود. اتابک جز اینکه در این سه کتاب قلمی روان و صمیمی دارد، تصاویری منحصر بفرد را نشان می دهد که خواندنی و دیدنی است. می گویم دیدنی است و مقصود اینکه اتابک فقط نمی نویسد، او نشان می دهد.

« اجاق سرد همسایه» نوشته اتابک فتح الله زاده، براساس نوشته ها و گفته های احمد محمدیان، احمد شفیع، محمد روزگار، دکتر رحیم جواهری و راضیه بایرام زاده است. اغلب این مهاجرین بعد از سقوط کمونیسم به ایران بازگشتند و در گوشه ای از کشور زندگی می کنند. انتشارات معین کتاب را در سال 1387 اولین بار چاپ کرده و سال بعد کتاب برای دومین بار چاپ شده است. خواندن این کتاب را به کسانی که موضوع مهاجرت ایرانیان را دنبال می کنند، توصیه می کنم.

ائوجنیو بنه تو برای ندا خواند

raport_9105165_neda_2.jpg

اوجنیو بنه تو، خواننده 64 ساله ایتالیایی آلبومی منتشر کرده به نام مساله جنوب که در آن به حال و هوای جنبش های بهار عرب و جنبش های دموکراسی خواهی در خاورمیانه و آفریقا پرداخته. یکی از ترانه های این آلبوم به نام " ندا" درباره نداآقاسلطان است و با تصاویر ندا و زنان حاضر در جنبش های بهار عرب تصویر گذاری شده. قرار است این ترانه توسط اوجنیو بنه تو به فارسی نیز خوانده شود. در کلیپ " ندا" علاوه بر صحنه کشته شدن ندا تصاویر مختلفی با تاکید بر حضور زنان در جنبش سبز و جنبش های دموکراسی خواهی در کشورهای مختلف جهان اسلام وجود دارد.

raport_9105164_neda.jpg

در جایی از این ترانه آمده است:

ندا تو که ترانه مردمي شدی
که نمي خواهند دیگر شاهد بی عدالتي و خشونت باشند
که به خیابان ها آمدند تا صدایشان را برسانند
به قدرتمندان قدرت های بدون فروغ

ترانه را اینجا بشنوید

حرفهای غیرتکراری خشایار دیهیمی درباره تکرار تکرار

raport_9105166_deihimi.jpg

می دانم جهان پر از خبرهای بد است. و می دانم اکثر ما ایرانیان در وضعی ملال آور زندگی می کنیم. اما آیا این سیاهی و تلخی را اگر با خود تکرار کنیم، از آن کاسته می شود، یا امید تغییر را هم از دست می دهیم؟ راستش روشنفکران و هنرمندان ما میراثی پر از تلخی و نومیدی برای ما گذاشته اند. همین حالا در ذهن تان مرور کنید همه اشعار و فیلمها و داستان هایی که تلخ و سیاه در کتابخانه فرهنگ ما جمع شده و ببینید چند برابر آثاری است که ما را به زندگی امیدوار می کند. خشایار دیهیمی در یک مصاحبه بسیار خوب به ریشه یابی نومیدی در آثار روشنفکران و وظیفه آنان برای راهگشایی در جامعه اشاره کرد و بسیار هم خوب اشاره کرد. نوشته تازه تری از او منتشر شد در اولین شماره نشریه اندیشه پویا که قرار است نشریه ای باشد که فلسفه را به زبان روز برای مردم بگوید. در مقاله او این موضوع به بحث آمده که آیا زندگی چنان که شاعران ایرانی گفته اند " تکرار تکرار است" در توضیح این مقاله می گوید:

« اگرچه ساده سخن مي‌گويم اما در عين حال دارم فلسفه‌ورزي مي‌كنم. اصلا اين نوشته قرار است سرسلسله‌اي باشد براي نوشته‌هايي كه نگاهي فلسفي به زندگي روزمره و همه جوانب آن دارند (البته اگر خدا بخواهد). يك راه خيلي آسان براي ردّ اين حكم كه زندگي تكرار تكرار است توسل به معماي ابوالهول است. يادتان هست كه ابوالهول مي‌پرسد آن چيست كه ابتدا چهار پا دارد، بعد دو پا مي‌شود، بعد سه پا، و بعد بي‌پا. جواب معما انسان است كه اول كودك است و چهار دست و پا راه مي‌رود، بعد بزرگ مي‌شود و روي دو پا مي‌ايستد، و بعد پير مي‌شود و عصا مي‌گيرد و سه پا مي‌شود، و بعد مي‌ميرد و دراز مي‌شود و پا ندارد. پس چگونه مي‌شود اين موجود زندگي‌اش تكرار تكرار باشد؟» دیهیمی ادامه می دهد:

« از اكثر آدم‌ها هم اگر بپرسيم زندگي چگونه است، مي‌گويند ملال‌آور است، صبح بيدار شدن از خواب، صبحانه خوردن، رفتن سر كار، ناهار خوردن، برگشتن، اندكي تلويزيون ديدن، و بعد خواب. خسته‌ايم از اين تكرار. اما آيا واقعا زندگي تكرار تكرار است؟ آيا اين كلي‌نگري درست است؟ مي‌خواهم در همين آغاز نظرم را خيلي فشرده بگويم و بعد به بسط مطلب بپردازم. زندگي به هيچ روي تكرار تكرار نيست، هر دقيقه‌اش تازگي دارد، و هيچ دقيقه‌اي تكرار دقيقه پيش نيست، و اگر گاهي ملال هم دست مي‌دهد، كه مي‌دهد، به «دولت» هزاران چيز مي‌توان دفع ملال كرد.»

او در پایان به مرواریدهایی که از جوی های حقیر صید کرده اشاره می کند و می نویسد: « يك نكته را بايد در پايان بگويم. كم گريه نكرده ام و كم گريه نمي كنم. كم رنج نبرده‌ام و كم رنج نمي‌برم. گاهي حتي بريده ام (اعتراف كنم ؟ نه، نمي كنم!) اين بگفتم تا مبادا گمان بريد كه خوشي زير دلم زده. نه اين جهان بهترين جهان نيست. اما چه خوب كه بهترين جهان نيست، والا ما آدم نمي‌بوديم. اين جهان به ما فرصت مي‌دهد با هم بگرييم و با هم بخنديم ، با هم رنج ببرييم رنج هاي هولناك ، و با هم شادي كنيم ، شادي هاي وصف ناپذير و هر روز اين جهان را بهتر و اخلاقي تر كنيم . آري، جاي بهتري براي زيستن جايي كه با رنج هاي غيرضروري كمتر ، و اين فرصت گرانبهايي است كه اين جهان ،كه بهترين جهان نيست ، به ما مي‌دهد. بگذاريد تا يادي از يكي ديگر از معلم‌هايم، يك پير جهانديده ديگر هم، كه خوشبختانه همچنان با ماست بكنم، پرويز مرزبان ، كه مي‌گفت اگر دنيا همه جواهر بود كه جواهر قيمتي نداشت، پس قدر خزف را بدان كه جواهر را جواهر مي‌كند. و بگذاريد حرفي خلاف حرف زيباي فروغ كه عنوان مقاله هم برگرفته از هم اوست بزنم و بگويم كه من در خيلي از جوي‌هاي به ظاهر حقير مرواريدهاي گرانبها صيد كرده‌ام.»

داستان بشار اسد و قربانیان ایرانی

raportjlyly_w_sd.jpg

 

اصلا یعنی چه که عربستان نیروهای القاعده را برای مقابله با بشار اسد به سوریه فرستاده؟ مگر عربستان خودش دشمن القاعده نیست؟ یا این که القاعده با حمایت آمریکا به سوریه رفته که بشار اسد را نابود کند و نتیجه این که القاعده ای که تحت تعقیب و فشار آمریکایی هاست، با یک تفکر دائی جان ناپلئونی می شود نیرویی که چون آمریکا و عربستان و پاکستان آن را به وجود آوردند، پس حالا هم آن را اداره می کنند. بعد آقای نویسنده تذکر می دهد که آمریکا نباید با استانداردهای دوگانه برخورد کند و از نیروی القاعده ای که قبلا با آن دشمن بوده هم کاسه شود. آقای نویسنده هم اصلا فرض نمی کند که شاید این تناقض در واقعیت نباشد و در ذهن نویسنده باشد. بعید که نیست.

اما بشنوید از وضع سوریه که فعلا همه چیز در آنجا به هم ریخته. چین و روسیه و ایران با همه قدرت پشت سر بشار اسد ایستاده اند که مردمش را بکشد، قدرتهای غربی هم در مراجع بین المللی به دلیل موضع گیری در سازمان ملل عملا احتمال تغییر آرام قدرت را ندارند، در نتیجه هم حکومت بشار اسد و هم مخالفان حکومت و هم ملت بدبخت سوریه روز به روز کشتار می شوند. ریزش نیرو هم در حکومت سوریه شدت پیدا کرده و همین دو روز قبل نخست وزیر سوریه هم رفت اردن پناهنده شد و اعلام کرد که به مخالفان پیوسته است. بشار اسد هم که ماهها بود جلوی دوربین ظاهر نشده بود، دیروز با معاون رئیس جمهور ایران ملاقات کرد و ظاهرا علت ملاقات نجات دادن 48 ایرانی است که برای زیارت به سوریه رفته بودند و دستگیر شدند و سه نفرشان تا دیروز کشته شدند.

به عبارت دیگر ایرانی ها گروگان گرفته شده اند تا حکومت سوریه حمله به حلب و دیگر شهرهایی که مخالفان در آن مشغول جنگ هستند متوقف شود. حالا بگو این ملاقات چه ثمری و چه اثری دارد؟ خیلی بشار اسد آبرو پیش مخالفانش دارد، یا دولت ایران آبرویی پیش مخالفان دارد؟ اصلا بگو دولت ایران که وقتی یک تظاهرات عادی در انگلیس می شود، اعلام می کند انگلیس برای زندگی ناامن است، و از مردم می خواهد سفرشان را به این کشور لغو کنند ، چه مرضی دارد که مانع سفر زائرین ایرانی به سوریه ای که همه جای آن زیر بمب و گلوله است نشود؟ وقتی وزیر خارجه ایران در روز انفجار در دمشق اعلام می کند " سوریه در امن و امان است" طبیعی است که زائری هم که خبرهای صدا و سیما را گوش می دهد و می بیند فکر می کند که همین خبر است. حالا آدم به چه کسی شکایت کند؟ از کی شکایت کند؟ چه کسی واسطه شود؟ شرم آور است که در مجادله قدرت، حکومتی که مشروعیت ندارد، به دلیل فشار حکومت هایی که قدرت می خواهند، دائم آدم قربانی کند.

اتاق جنگی به نام خانه سینما

raport_9105131_hatami.jpg

 

خبرش را باد برد. لیلا حاتمی هفته قبل نشان هنر و ادب فرانسه را که از طرف وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه اهدا شده بود در سفارت فرانسه در ایران از سفیر آن کشور گرفت. خبر مهمی بود و البته که لابلای خبرهای سیاسی حکومت و ضد حکومت گم شد. حکومتی ها که می خواهند سر به تن لیلا حاتمی نباشد، ضد حکومتی ها هم که اصولا به کمتر از بمب اتم و جنگ جنگ تا پیروزی رضایت نمی دهند. نه سایت های داخلی خبر را گذاشتند، نه وب سایت های مخالفان. از طرف دیگر فرج الله سلحشور هم که همراه با شمقدری تا خون در رگ شان است قصد دارند بسرعت بساط پورنوگرافی اسلامی را راه بیاندازند، از یک طرف هنوز دست از حمایت از اسی مارلبورو برنمی دارند، از طرف دیگر فرج سلحشور یک بار دیگر باز شد و گفت که " خانه سینما اتاق جنگ فرهنگی دشمنان است" فکر کنم به محض اینکه آمریکا جنگ را جدی بگیرد، سپاه یک بمب اتم به خانه سینما شلیک کند. بهرام رادان هم گفت: " سینما ایران با خودش درگیری دارد."


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته