هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۵, یکشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 08/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی و نخستین انسانی که بر روی ماه قدم گذاشت روز شنبه در ۸۲ سالگی درگذشت. هنوز علت مرگ آقای آرمسترانگ اعلام نشده است اما او چند هفته پیش بخاطر ابتلا به تصلب شرائین تحت عمل قلب قرار گرفته بود. این فضانورد آمریکایی در سال ۱۹۶۹ فرماندهی موشک آپولو یازده را برعهده داشت. و پس از قدم گذاشتن در ماه گفت: «این گامی کوچک برای انسان و جهشی بلند برای بشریت است».
 


سپاه نیوز، سایت خبری سپاه پاسداران ایران، خبر داده است که سقوط یک فروند هلیکوپتر سپاه در شهرستان سردشت روز شنبه چهار کشته برجای گذاشت. روابط عمومی قرارگاه «حمزه سيدالشهدا» نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این چرخبال متعلق به این قرارگاه و در حال انجام مأموريت در منطقه‌ی مرزی بوده است که «در آستانه‌ی فرود، به علت نقص فنی دچار سانحه» شده است. بنابر همین گزارش، سه تن از کادر پروازی به همراه يکی از پاسداران قرارگاه حمزه در این سانحه جان باختند. نقطه‌ی مرزی سردشت طی سال‌های گذشته صحنه‌ی درگيری‌های سپاه پاسداران و  نیروهای شبه نظامی پژاک بوده است.
 


تیراندازی‌های جداگانه در موصل، واقع در شمال عراق، روز شنبه سه کشته برجای گذاشت. در یکی از حملات، افراد مسلح با شلیک به سوی یک پست بازرسی در این شهر، یک مأمور پلیس و یک شهروند غیرنظامی را کشتند. در رویدادی دیگر، ابراهیم یونس، عضو شورای شهر موصل، در نزدیکی خانه‌اش هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. خشونت‌ها در عراق با اینکه نسبت به دو سال خونبار ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ کاهشی چشمگیر یافته، همچنان در برخی مناطق این کشور به ویژه بغداد و موصل تکرار می‌شوند.
 


پاکستان اعلام کرد در باره‌ی خبر کشته شدن بدرالدین حقانی، فرمانده ارشد شبکه‌ی حقانی، در حمله‌ی هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی تحقیق می‌کند. به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های امنیتی پاکستان روز شنبه گفتند نود درصد از صحت این خبر اطمینان دارند اما مأمورانشان در وزیرستان شمالی، محلی که گفته می‌شود بدرالدین حقانی روز سه‌شنبه در آنجا کشته شد، جسد او را ندیده‌اند. آمریکا و ناتو هنوز کشته شدن این فرمانده ارشد را که فرزند مؤسس شبکه‌ی حقانی ست تایید نکرده‌اند.
 


یک ببر در باغ وحشی در شهر کلن، در غرب آلمان، با حمله به یکی از کارکنان باغ وحش او را کشت. بر پایه‌ی تحقیقات بعدی، قفس این ببر بخوبی قفل نشده بود و او پس از خروج از قفس، در نزدیک‌ترین ساختمان به زن نگهبان ۴۳ ساله‌ای حمله کرده است. این ببر با تیراندازی مدیر باغ وحش کشته شد.
 


تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز شنبه، از دعوت اسماعيل هنيه، نخست وزير حرکت مقاومت اسلامی «حماس» برای شرکت در اجلاس جنبش کشورهای غير متعهد در تهران به شدت انتقاد کرد.تشکيلات خودگردان فلسطينی از دعوت اسماعيل هنيه، نخست وزير حرکت مقاومت اسلامی «حماس»برای شرکت در اجلاس جنبش کشورهای غير متعهد در تهران به شدت انتقاد کرد. تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرد که با اين شرايط حضور محمود عباس، ریيس تشکيلات خودگردان فلسطینی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.  به گزارش خبرگزاری آلمان، سلام فياض، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز شنبه طی بيانيه ای دعوت جمهوری اسلامی از اسماعيل هنيه را «زخم خنجری به پشت پروژه آشتی ملی فلسطينيان» توصيف کرده و افزوده است، «سازمان آزادی بخش فلسطين تنها نماينده کل مردم فلسطين است.» پيشتر، خبرگزاری رسمی «ايرنا» گزارش کرده بود که دعوت رسمی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در محل دفتر اسماعيل هنيه به وی ابلاغ شد. طاهر النونو، سخنگوی هنيه نيز يک روز بعد، از پذيرش دعوت رئيس جمهوری اسلامی توسط اسماعيل هنيه خبر داد. در همين حال رياض ملکی، وزير خارجه فلسطين هشدار داده که اگر محمود عباس «تنها نماينده فلسطين در اجلاس» نباشد، پرزيدنت (محمود عباس) شرکت نخواهد کرد.» به نوشته «ايرنا»، ايران از دو ماه پيش محمود عباس را به اجلاس تهران دعوت کرده بود. خبرگزاری آلمان به نقل از «منابعی در رام الله» می نويسد ايران به تشکيلات خودگردان پيام داده که اسماعيل هنيه فقط به عنوان «ناظر» و «ميهمان ويژه» در اجلاس حضور خواهد داشت. محمد عواد، معاون هنيه، نيز گفته که هيئت نمايندگی فلسطين می بايست «متشکل از نمايندگان غزه و کرانه باختری» باشد. به گفته اين مقام حماس، «(دولت) رام الله بايد به اين مراسم به عنوان حرکتی برای گردآوردن همه فلسطينی ها نگاه کند.» در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ ميلادی، پس از آنکه اسماعيل هنيه کنترل کامل نوار غزه را به دست گرفت، محمود عباس نخست وزيری وی را نپذيرفت و در مقابل هنيه نيز از قبول حکم عباس سر باز زد، به اين ترتيب از آن زمان حماس حکومت بر نوار غزه و دولت تحت امر محمود عباس نيز کنترل کرانه باختری را بر عهده دارند.  ايران از پشتيبانان جدی حماس است و دولت هنیه را به عنوان تشکیلات قانونی در غزه می شناسد.
 


نيل آرمسترانگ، فضانورد آمريکايی و نخستين انسانی که روی ماه قدم گذاشت، روز شنبه و در سن ۸۲ سالگی درگذشت. وی پس از يک عمل جراحی قلب باز و در حالی که چند روز پيشتر تولد خود را جشن گرفته بود، چشم از جهان فروبست.نيل آرمسترانگ، فضانورد آمريکايی و نخستين انسانی که روی ماه قدم گذاشت، روز شنبه و در سن ۸۲ سالگی درگذشت. وی پس از يک عمل جراحی قلب باز و در حالی که چند روز پيشتر تولد خود را جشن گرفته بود، چشم از جهان فروبست. به گزارش شبکه تلويزيونی ای بی سی نيوز آمريکا، آقای آرمسترانگ فضانورد سفينه آپولو يازده بود که در تاريخ بيستم ژوئيه سال ۱۹۶۹ روی ماه نشست و يکی از بزرگترين جهش های علمی را برای بشر رقم زد. وی به همراه ديگر فضانورد همراهش، «ادوين باز آلدرين» سه ساعت روی ماه راه رفت. نيل آرمسترانگ در سال ۱۹۹۹ با همسرش کارول ازدواج کرده و همواره در انظار عمومی و پروژه های مختلف علمی حضور داشت. وی همين چند هفته پيش و روز پنجم ماه اوت، تولد خود را جشن گرفته بود. آقای آرمسترانگ، ماه فوريه سال جاری ميلادی، شش ماه پيش، در مراسم تقدير از «جان گلن» اولين فضانورد آمريکايی که مدار زمين را دور زد، حاضر شده بود. نيل آرمسترانگ همچنين در ماه می سال جاری ميلادی، در پايگاه فضايی در فلوريدا حاضر شده و در مراسم گشايش آکادمی هوايی ملی که هدف آن آموزش علوم و رياضی از راه کمپ های هوايی است، حاضر شده بود. شبکه تلويزيونی ان بی سی نيوز آمريکا هم گزارش داد آرمسترانگ از سه هفته پيش به عارضه ای قلبی دچار شده بود. نيل آرمسترانگ يک سال پس از قدم گذاشتن روی ماه از ناسا جدا شده و کار تدريس مهندسی در دانشگاه «سينسيناتی» آمريکا را دنبال کرد.
 


شيرين عبادی و عبدالکريم لاهيجی، در بیانیه ای خواستار «باز شدن راه برای کمک های مردمی به زلزله زدگان شدند.» این بیانیه می افزاید «طبق گزارش هایی ماموران دولتی بین خانواده های زلزله زده استثنا قایل می شوند.»شيرين عبادی برنده جایزه صلح نوبل و عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، شنبه، چهارم شهریور ماه،  در بيانيه مشترکی  از حکومت ایران خواستند ابزار سرکوب را کنار گذاشته و  راه را برای کمک های مردمی به زلزله زدگان باز کنید. در این بیانیه همچنین آمده طبق گزارش هایی «ماموران دولتی در عرضه کمک بین خانواده های زلزله زده استثنا قایل می شوند.» در این بیانیه که در سایت کانون مدافعان حقوق بشر نیز منتشر شده، آمده است: «با گذشت دو هفته از زلزله در استان آذربايجان، دولتمردان جمهوری اسلامی همچنان به سياست سکوت و پنهان کاری ادامه می دهند و تاکنون نه تنها آمار واقعی جانباختگان، روستاها و خانه های خراب شده و خسارت های مالی را اعلام نکرده اند، و از رسيدگی به نيازهای مردم و رساندن کمک های کافی نخستين طفره رفته اند، بلکه با اعزام سپاه پاسداران به منطقه و ايجاد وحشت و دستگيری ده ها فعال مدنی و امدادگر داوطلب می کوشند در کمک های مردمی به هم ميهنان آسيب ديده نيز اخلال کنند.» خانم عبادی در این مورد به رادیو فردا می گوید «متاسفانه تعدادی از هموطنان که برای کمک به زلزله زدگان رفته بودند، مورد خشونت قرار گرفتند و برخی دستگیر شدند. بعضی از آنها با وثیقه سنگین ازاد شدند ولی برخی هنوز در زندان هستند. این یک درد مضاعف است.» شیرین عبادی می افزاید «مهمترین مساله ترس حکومت از سازماندهی است...حکومت از این می ترسد که جوانان ایرانی در آینده دوباره سازماندهی کنند و علیه حکومت و ظلم حکومت دست به اقدام بزنند.در حقیقت این دستگیری، یک دستگیری پیشگیرانه بوده است.» در بیانیه این دو مدافع حقوق بشر آمده است «دولت حساب های بانکی گروه های غيردولتی مردمی برای کمک به زلزله زدگان را مسدود کرده است. گروه هايی از مددکاران اجتماعی کودکان و هم چنين روانشناسانی که برای کمک به زلزله ‌زدگان به مناطق روستايی رفته بودند، با تهديد به توقيف مدارک شان از سوی اداره اطلاعات اهر و تبريز، مجبور به ترک منطقه شده اند. سپاه با بازرسی کاميون ها و وانت ها در جاده ها، برخی از وسايل نقليه حامل مواد بهداشتی و خوراکی مردم را توقيف کرده است.» این بیانیه می افزاید «نمايندگان سازمان دولتی هلال احمر قادر به فعالیت چندانی نیستند زیرا سپاه مانع از دخالت آنها می شود. بنا به گزارش ها، در مواردی نیز مشاهده شده که ماموران دولتی در عرضه کمک بین خانواده های مختلف استثنا قایل می شوند.» در پایان شیرین عبادی و عبدالکریم لاهیجی خواستار آزادی تمام امدادگران داوطلب و فعالان مدنی و اجتماعی شده و از حکومت ایران خواستند، «با کنار گذاشتن اهرم های فشار و سرکوب مثل سپاه پاسداران راه را برای امدادرسانی فعالان مدنی و اجتماعی و کمک های مردمی باز کنند.»
 


وزير کشور ایران می گوید که طبق قانون اساسی، وزارت کشور مجری انتخابات است. این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان اخیرا از دولت فقط به عنوان پشتیبان انتخابات نام برده بود.مصطفی محمد نجار، وزير کشور جمهوری اسلامی، شنبه چهارم شهریور ماه، به خبرگزاری های ايران گفته است که طبق قانون اساسی، وزارت کشور مجری انتخابات است.  با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه آينده، برخی از اصولگرايان در هفته های اخير، گفته اند که دولت نبايد مجری برگزاری انتخابات باشد. وزیر کشور ایران افزود هرکس نمی تواند در اينباره ابراز نظر کند و وظايف قوه مجريه را تقليل دهد. این در حالی است که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه، ۳۱ مرداد، در تازه‌ترین اظهارنظر خود در مورد موضوع تغییر مجری و برگزارکننده انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران گفت که دولت مجری انتخابات نیست، بلکه «تنها پشتیبانی‌کننده برگزاری انتخابات» است. به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، عباسعلی کدخدایی در این باره گفت: «طبق قانون مجری انتخابات مردم و هیئت‌های اجرایی هستند و وزارت کشور به عنوان پشتیبانی‌کننده است.»  سخنان وی در حالی بیان می‌شود که برپایه قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرمانداری‌ها که زیرمجموعه وزارت کشور هستند به عنوان «مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری و تشکیل‌دهنده هیئت‌های اجرایی» معرفی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباسعلی کدخدایی روز سه‌شنبه ۳ مرداد حتی گفته‌ بود که «واگذاری اجرای انتخابات به نهادی غیر از دولت طرحی سیاسی است که قابلیت اجرا ندارد». در همین حال در هیچ بندی از قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره‌ای به این که مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری چه کسی باشد نشده‌ است. موافقان طرح سلب این مسئولیت از دولت می‌گویند که به این خاطر قانون اساسی مانعی برسر راه تغییر قانون انتخابات ایجاد نمی‌کند. محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون محمود احمدی‌نژاد، اما در این مورد گفته است: «این که در اصل ۹۹ قانون اساسی یا اصول دیگر سخنی از اجرای انتخابات نیامده‌ است به دلیل شدت وضوح آن است.»
 


محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با ارائه آمار ثبت شده هویتی گفته است: «دردو سال گذشته، آمریکا مقصد نخست مهاجران ایرانی بوده و پس از آن امارات متحده عربی و بریتانیا، مقصد دوم و سوم بیشترین مهاجران ایرانی بوده است.»محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با ارائه آمار ثبت شده هویتی گفته است: «دردو سال گذشته، آمریکا مقصد نخست مهاجران ایرانی بوده و پس از آن امارات متحده عربی و بریتانیا، مقصد دوم و سوم بیشترین مهاجران ایرانی بوده است.» به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای کرمی روز شنبه گفت: « بيشترين مهاجرت‌ ایرانی ها به کشور ايالات متحده آمريکا با فراوانی يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ صورت گرفته و پس از آن کشور کشورهای امارات متحده عربی با ۸۰۰ هزار مهاجر در رتبه دوم قرار دارد.» وی افزود: «دو کشور بریتانیا و کانادا با ۴۱۰ هزار مهاجر در رتبه سوم قراردارد و کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، استراليا، ترکيه، هلند، مالزی، هند و بلژيک در رتبه‌های بعدی مهاجرت ایرانیان، قرار دارد.» نادر وهابی، استاد جامعه شناسی در دانشگاه پاريس و دانشگاه لی يژ در بلژيک و کارشناس «مهاجرت در تاريخ معاصر ايران» پیشتر در گفت وگو با رادیو فردا، به موج های متفاوت مهاجرت از ایران اشاره کرده و آخرین موج گسترده را، «مهاجرت برای کسب دانش» خوانده بود. آقای وهابی گفته بود: «در طول ۳۰ سال گذشته چند موج مهاجرت از ایران داشته ايم که به طور مختصر می توان گفت موج اول سياسی بود، موج دوم اجتماعی، فرهنگی بود، موج سوم اقتصادی و موج چهارم به اقليت های قومی مثل هموطنان کرد، بلوچ ، آذری مربوط است. موج پنجم اقليت های مذهبی است مثل بهايی، کليمی، اهل تسنن و اهل حق و موج ششم مهاجرت برای کسب دانش است که روز به روز آمار و ارقام اين موج بيشتر می شود.» به گفته این استاد جامعه شناسی: «موج مهاجرت تجارت مربوط به کسانی است که در ايران نمی توانند آزادانه تجارت کنند و دست به مهاجرت می زنند، موج بعدی مربوط به مهاجرت هنرمندان است که اساسا حجم خيلی بالايی را تشکيل می دهد و موج بعدی هم مهاجرت مقامات حاکمیت است، لايه هايی که در دهه ۶۰ و ۷۰ در حاکميت مدير بودند و  در دهه ۹۰ حاکميت آنها را تحمل نکرد و دست به مهاجرت زدند و بالاخره موج مهاجرين حوادث و اتفاقات طبيعی و محيط زيستی مثل موج مهاجرت  به دنبال زلزله بم که در ايران رخ داد.» در سه سال گذشته و به دنبال سرکوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، موج پناهندگی زیادی هم از ایران شکل گرفته و افراد برای فرار از تعقیب قضایی و شکنجه، از ایران خارج شده اند. دفتر پناهندگان سازمان ملل از درخواست پناهندگی بیش از ۷۶۰۰ ایرانی در شش ماه اول سال پیش خبر داده و گفته بود در نیمه اول سال پیش، تعداد کسانی که از کشورهای صنعتی جهان درخواست پناهندگی کرده اند نسبت به سال پیش از آن ۱۷ درصد افزایش یافته است. این گزارش گفته بود از ۷۶۰۰ پناهجوی ایرانی بیش از ۳۰۰۰ نفر از کشوری های اروپایی درخواست پناهندگی کرده اند.
 


آندرس برینگ برویک که اندکی بیش از یک سال پیش ۷۷ تن را در شهر اسلو و جزیره اتویا در کشور نروژ به قتل رساند روز جمعه، سوم شهریورماه، به ۲۱ سال حبس محکوم شد.آندرس برینگ برویک که اندکی بیش از یک سال پیش ۷۷ تن را در شهر اسلو و جزیره اتویا در کشور نروژ به قتل رساند روز جمعه، سوم شهریورماه، به ۲۱ سال حبس محکوم شد. آندرس برینگ برویک در ژوییه سال گذشته در جزیره‌ای به نام اتویا در نزدیکی پایتخت نروژ ۶۹ نفر را به قتل رساند که بیشتر آنها نوجوانانی بودند که در اردوی تابستانی حزب  کارگر این کشور شرکت داشتند. این فیلم نگاهی است به درون سلولی که این قاتل نروژی در آن زندانی است. ​​
 


احمدرضا رادان،‌جانشين فرمانده نيروی انتظامی،‌ از حضور ۱۱۰ هزار تن از از پرسنل اين نيرو برای آنچه «تأمين امنيت اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غير متعهدها»‌ ناميد،‌خبر داد.احمدرضا رادان،‌جانشين فرمانده نيروی انتظامی،‌ از حضور ۱۱۰ هزار تن از از پرسنل اين نيرو برای آنچه «تأمين امنيت اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غير متعهدها»‌ ناميد،‌خبر داد.   قرار است شانزدهمين نشست سران کشورهای جنبش غير متعهدها روز نهم شهريور ماه در تهران آغاز به کار کند.   به گزارش خبرگزاری فارس،‌ احمدرضا رادان،‌جانشين فرمانده نيروی انتظامی، اشاره کرد که «قرارگاه امام علی»، امنيت نشست جنبش غير متعهدها را بر عهده دارد و گفت:‌ ۱۴ کميته‌ و دو قرارگاه حفاظت از شخصيت‌ها و حفاظت از تهران ايجاد شده اند.   اين مقام نيروی انتظامی همچنين از همکاری اين نيرو با ستاد کل نيروهای مسلح، وزارت اطلاعات و وزارت کشور برای آنچه تامين امنيت در تهران خواند،‌خبر داد.   بر اساس اين گزارش،‌۳۶۰ ايستگاه بازرسی در سطح شهر تهران فعال شده است که ۲۰۰ ايستگاه آن، تحت نظر قرارگاه امنيت پليس و ۱۶۰ ايستگاه تحت کنترل بسيج سپاه پاسداران خواهند بود.   به گفته احمد رضا رادان،‌ در سطح شهر تهران،‌ چهار حلقه امنيتی تشکيل شده و‌ برنامه‌‌هايی نيز برای تأمين امنيت در استان‌های همجوار با تهران و مناطق مرکزی پيش‌بينی شده است.   مهدی فتاپور،‌عضو کادر رهبرای اتحاد ملی جمهوريخواهان ايران،‌مقيم آلمان،‌ درباره تدابير امنيتی صورت گرفته در آستانه نشست جنبش غير متعهدها در تهران به راديو فردا می گويد:«جامعه حالت بسيار ملتهبی دارد. کشور به خاطر فشار اقتصادی بر مردم، نااميدی به آينده و موقعيت بين المللی ايران و نبود خوشبينی نسبت به آن همزمان با برخوردهای تندتر مسئولان جمهوری اسلامی ايران در سياست خارجی،‌شرايط را حادتر و ملتهب تر می کند.»   وی می افزايد:« اکثريت ‌مردم در اين شرايط،‌ رژيم را مقصر می دانند. مسئولان امنيتی هم اين موضوع را می فهمند و می دانند که کافی است اتفاقی بيفتد يا جرقه ای زده شود تا نارضايتی و التهاب موجود در جامعه‌ به صورت خشم بروز پيدا کند و اين همه نيروی امنيتی که برای اين نشست بسيج شده است و شايد،‌کسب آمادگی برای انتخابات رياست جمهوری،‌ نشاندهنده شرايط خطرناکی است که در کشور احساس و ديده می شود و مسئولان نمی خواهند شاهد آن باشند.»    مرتضی کاظميان،‌روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در پاريس، در گفت و گو با راديو فردا اظهار عقيده می کند:«مشخص است که نوعی هراس نسبت به تحرک مردم معترض،‌به خصوص حاميان جنبش سبز، نسبت به وضع کنونی وجود دارد و مسئولان نگرانند که مبادا در جريان برگزاری اين نشست،‌خللی در آن ايجاد شود و يا اينکه شرکت کنندگان در آن متوجه شوند که نظام سياسی در ايران فاقد اقتدار لازم برای مديريت اين نشست است.»   او با اشاره به سخنان معاون امنيتی استاندار تهران که گفته است امنيت نشست با سپاه پاسداران خواهد بود،‌ اضافه می کند:«اين موضوع از آن رو اهميت دارد که نشان می دهد پوشش اين نشست،‌نه انتظامی،‌بلکه امنيتی است تا به اين ترتيب،‌مبادا خللی در نشست پيش آيد و معترضان بتوانند انتقادهای خود را مطرح کنند.»   در اين خصوص،‌به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌اسماعيل احمدی مقدم،‌فرمانده نيروی انتظامی،‌روز شنبه اعلام کرد که با همکاری مرزبانی نيروی انتظامی و سپاه پاسداران، کسانی که او خرابکاران خواهان برهم زدن نظم اجلاس غير متعهدها بودند، دستگير شده اند. او اشاره ای به هويت و تعداد دستگير شدگان نکرد.   در همين حال،‌به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ دفاتر اسنادرسمی شهر تهران به مناسبت برگزاری اين نشست از روز هفتم تا يازدهم شهريور تعطيل هستند.   پيشتر گزارش های غير رسمی در شبکه های اجتماعی انتشار يافته بود که حاکی از  دستور تعطيلی مراکز بزرگ خريد و بازار در تهران داشت. با اين همه،‌تاکنون هيچ منبع رسمی اين گزارش ها را تاييد يا تکذيب نکرده است.   از سويی،‌ آيت الله احمد خاتمی،‌ امام جمعه موقت تهران و عضو هيات رييسه مجلس خبرگان،‌ از آنچه «تلاش برخی اقدامات شيطنت‌آميز فتنه‌گران ۸۸» و «حاشيه سازی آنان» در آستانه برگزاری نشست غير متعهدها ناميد،‌ انتقاد کرد و آن را فرصت سوزی برای کشور دانست.   به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ او با متهم کردن معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ گفت که آنها بيشترين خيانت را به ايران کردند و با نامه‌نگاری‌های خائنانه در پی آن هستند که اين فرصت را بسوزانند.   اشاره آيت الله احمد خاتمی به نامه هايی بود که اخيرا از جمله توسط برخی از تشکل ها و فعالان سياسی و مدنی خطاب به دبير کل سازمان ملل متحد و رييس جمهوری مصر درباره وضعيت جاری بر ايران نوشته شده است.   مرتضی کاظميان با اشاره به اينکه نشست تهران،‌نشستی نيست که منافع ملی ايران را تعقيب کند،‌ می گويد:«حاکميت سياسی در ايران خود را با يک رژيم اقتدارگرای سرکوبگر در سوريه پيوند زده است و يا اينکه به دليل سياست داخلی و خارجی اش،‌تحريم های شديدی را متوجه ايران کرده است.»   اين روزنامه نگار و فعال سياسی می افزايد:«با توجه به فاصله ای که بين حاکميت و جامعه مدنی در ايران وجود دارد،‌اين دغدغه های آقای خاتمی نشان می دهد که چرا او از سبزها خواسته است تا در نشست اختلالی ايجاد نکنند.»   آقای کاظميان همچنين به يک نکته ديگر اشاره می کند:«با وجود آنکه تقريبا دو سال است که جنبش سبز،‌مرده است،‌اما اين جنبش اجتماعی از نظر صاحبان قدرت آنچنان امکان بروز و ظهور دارد و پرخطر ارزيابی می شود که از تريبون های مختلف از آنان خواسته می شود که اختلال ايجاد نکنند.»    در همين حال،‌ روزنامه کيهان که تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی ايران منتشر می‌شود، يک نماينده سابق مجلس را که در بازداشت به سر می‌برد، به «راه‌اندازی تشکيلات مخفی فتنه‌گران» متهم کرد.   برخی از سايت ها در ايران نوشته اند که نام اين نماينده،‌ مير طاهر موسوی،‌از چهره های اصلاح طلب، است که پس از بازگشت از کنفرانس ايران‌شناسی در استانبول بازداشت شد.   کيهان با نام بردن از اين نماينده مجلس با حروف اختصاری «ط – م»‌ نوشت:‌ خط‌ دهندگان و گردانندگان پشت صحنه فتنه‌گران، به دنبال راه‌اندازی هر چه بيشتر تشکيلات برای بهره‌برداری در موقعيت‌های بحرانی احتمالی پيش از انتخابات يا مناسبت‌ها و اجلاس‌های مهم کشور نيز بوده‌اند».   مهدی فتاپور در باره اين موضوع می گويد:«مسئولان می خواهند با حمله کردن به نيروهای مخالف،‌مانع از حضور مردم در خيابان ها شوند،‌چون صحبتی که شده،‌آنقدر مانند ساير اظهار نظرهايی که در ساليان گذشته شده،‌ ساختگی،‌غير منطقی و دور از واقعيت است که نمی شود پذيرفت موضوعی وجود داشته است و آنها بزرگ کرده اند.»   در اين ميان،‌ به گزارش سایت نوروز، شورای هماهنگی راه سبز اميد از مردم خواست با استفاده از تمامی ابزارها و امکان‌های مشروع، قانونی و مسالمت آميز در جريان آنچه اجلاس نمايشی و پر هزينه اجلاس سران غير متعهد در تهران ناميد،‌به ادامه‌ حبس رهبران معترضان و فعالان موسوم به جنبش سبز اعتراض کنند.
 


به گزارش سایت خبری روابط عمومی سپاه، چهار تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شنبه چهارم شهریور ماه، بر اثر «سانحه هوايی» در سردشت در شمال غربی ایران کشته شدند.به گزارش، سپاه نیوز، سایت خبری روابط عمومی سپاه، چهار تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شنبه چهارم شهریور ماه، بر اثر «سانحه هوايی»  در سردشت در  شمال غربی ایران کشته شدند. روابط عمومی قرارگاه «حمزه سيدالشهدا» در اطلاعيه ای اعلام کرد: «صبح امروز (شنبه مورخ ۴/۶/۹۱) يک فروند هلیکوپتر متعلق به قرارگاه حمزه سيدالشهدادر حال انجام مأموريت در منطقه مرزی سردشت ، در آستانه فرود و به علت نقص فنی دچار سانحه شد.» طبق این اطلاعیه، در اين «سانحه» ۳ تن از کادر پروازی همراه با يکی از پاسداران قرارگاه حمزه سيدالشهدا جان باختند. سپاه پاسداران توضيح بيشتری در مورد ماموريت پاسداران کشته شده نداده است. خبرگزاری فرانسه، با انتشار اين خبر نوشت که در اواسط سال ۲۰۱۱ نيروهای سپاه، دست به عمليات نظامی گسترده ای عليه گروه پژاک در مناطق مرزی با عراق زد.  نقطه مرزی سردشت در سال های گذشته صحنه درگيری های سپاه پاسداران و نیروهای شبه نظامی پژاک بوده است. سپاه پاسداران اواسط سال ۱۳۹۰ در بيانيه ای اعلام کرد، در عملياتی توانسته است مقر اصلی آنچه که «اشرار و تروريست ها» در نقطه مرزی سردشت خوانده، را تصرف کرده و نيروهای سپاه در اين منطقه مستقر شدند. پژاک یا حزب حيات آزاد کردستان طی سال‌های اخير عمليات مسلحانه‌ای را در مناطق مرزی ايران انجام داده است و در مقابل سپاه پاسداران نيز عملات تلافی‌جويانه‌ای را در پی گرفته است. ايران و آمريکا حزب حيات آزاد کردستان را به عنوان گروهی تروريستی می‌‌شناسند.
 


علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  شورای اسلامی به دمشق رفت. او موقع ورود به خبرنگاران گفت که قرار است نخست وزیر سوریه در اجلاس غیرمتعهدها شرکت کند و انشاءالله مسئله سوریه حل می شود و او برای گفتگو و تبادل نظر با مقام های سوریه به دمشق آمده است. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفته است که جمهوری اسلامی برای پایان دادن به جنگ در سوریه طرحی به اجلاس ارائه می دهد.
 


عمرالبشیر، رئیس جمهوری سودان برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به تهران می رود.  به گزارش خبرگزاری فارس، عمرالبشیر، همراه هیاتی 30 نفره روز دوشنبه وارد تهران می شود. رامین میهمان پرست، سخنگوی وزارتخارجه ایران روز جمعه گفت 27 رئیس جمهوری، 2 پادشاه، 7 نخست وزیر وعده ای دیگردر سطوح پائین تر دراجلاس شرکت می کنند و از روسیه هم نماینده ای از وزارتخارجه این کشورحضور خواهد داشت. جلسات کارشناسی اجلاس، از فردا آغاز می شود. خبرگزاری فارس می گوید میهمانان، از اماکن تاریخی، مذهبی و تاسیسات هسته ای بازدید خواهند کرد.   خبرگزاری ایسنا نیزاز قول مسئولان نیروی انتظامی گزارش داده است که این نیرو، همراه بسیج،  برای تامین امنیت تهران صدها ایست بازرسی برپا کرده است.
 


دادگاهی درآمریکا شرکت کره ای سامسونگ را به پرداخت یک میلیارد دلارغرامت به شرکت اپل محکوم کرد. دادگاه، شرکت سامسونگ را درمورد کپی برداری از محصولات اپل مقصر شناخت و آن را سرقت سرمایه معنوی دانست. اپل و سامسونگ از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی تلفن های همراه هستند.
 


انفجاردر بزرگترین پالایشگاه نفت ونزوئلا، 19 کشته و بیش از 50 زخمی برجای گذاشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر انرژی ونزوئلا به رسانه های این کشورگفت که نشت گاز دراین پالایشگاه درشمال غرب ونزوئلا، سبب انفجار دو مخزن سوخت وتجهیزات دیگر شد و خسارات قابل توجهی به پالایشگاه و اطراف آن وارد شده است.
 


در آستانه سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، به ایران، سخنگوی وی می‌گوید آقای مرسی در حال حاضر برنامه‌ای برای از سرگیری روابط ایران و مصر ندارد. در عین حال یک روزنامه مصری نیز تأکید کرده است که اقامت محمد مرسی در ایران «چهار ساعته» خواهد بود.در آستانه سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، به ایران، سخنگوی وی می‌گوید آقای مرسی در حال حاضر برنامه‌ای برای از سرگیری روابط ایران و مصر ندارد. در عین حال یک روزنامه مصری نیز تأکید کرده است که اقامت محمد مرسی در ایران «چهار ساعته» خواهد بود. به گزارش روز شنبه، چهارم شهریورماه، خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، یاسر علی، سخنگوی محمد مرسی، با اشاره به این‌که مصر برنامه «فوری‌» برای برقراری دوباره روابط با ایران ندارد، گفته است: «مسئله از سرگیری روابط دیپلماتیک مصر و ایران در حال حاضر مطرح نیست.» ایران و مصر  از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ روابط دیپلماتیک ندارند. در عین حال روزنامه «الاهرام» مصر نیز گزارش کرده است که سفر نهم شهریورماه محمد مرسی به ایران «تنها چهار ساعت» به طول می‌انجامد، مدت زمانی که به گفته این روزنامه برای واگذاری ریاست دوره‌ای اجلاس عدم تعهد به ایران «کافی است». در سه سال گذشته مصر ریاست اجلاس عدم تعهد را بر عهده داشت و حال قرار است ایران از شهریورماه امسال به مدت سه سال عهده‌دار ریاست این اجلاس باشد. روزنامه «الاهرام» ضمن تأکید بر اقامت «چهار ساعته» محمد مرسی در تهران، تأکید کرده است که محمد مرسی در بازگشت از سفرش به چین در تهران توقف می‌کند. سفر چین نخستین سفر بین‌المللی محمد مرسی در مقام ریاست جمهوری به شمار می‌رود. این در حالی است که علی‌اکبر صالحی دوم شهریورماه گفته بود: «اقدامات فراوانی از جهات مختلف برای سفر آقای مرسی به تهران انجام شد که در نهایت به سفر چند روز آینده ایشان به تهران انجامید.» رئیس جمهور ایران ۱۴ تیرماه در تماس تلفنی با محمد مرسی، از وی دعوت کرد تا در نشست سران اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت کند. سفر محمد مرسی به تهران، نخستین دیدار رئیس جمهور مصر از ایران در سه دهه گذشته خواهد بود و به گفته جمهوری اسلامی محمد مرسی قرار است با هیئتی صد نفره وارد ایران شود. جلسه اصلی سران جنبش عدم تعهد نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود و، به گفته سخنگوی این نشست، «۱۰۵ کشور»‌ در این نشست شرکت خواهند کرد.
 


وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی اقتصاد ایران را یکی از قطب‌های اصلی رشد در خاورمیانه توصیف کرد. گفت‌وگوی اقتصادی روز رادیوفردا با فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی، به همین موضوع پرداخته است.وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی اقتصاد ایران را یکی از قطب‌های اصلی رشد در خاورمیانه توصیف کرد. گفت‌وگوی اقتصادی روز رادیوفردا با فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی، به همین موضوع پرداخته است. رادیوفردا: در دیدار روز پنج‌شنبه رئیس جمهوری و اعضای دولت با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نرخ رشد ایران را در سال گذشته خورشیدی بالای پنج درصد اعلام کرد و گفت که این کشور به یکی از قطب‌های رشد اقتصادی در خاورمیانه تبدیل شده است. آقای حسینی، در این ارزیابی، بر چه داده‌هایی تکیه می‌کند؟ فریدون خاوند: منبع اطلاعات وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران آماری است که حتی در محافل درونی نظام با تردید و اعتراض روبه‌رو است. صحبت‌هایی که روز پنج‌شنبه در نشست رهبر جمهوری اسلامی با اعضای دولت شنیده شد، یادآور تبلیغاتی است که در گذشته‌ای نه چندان دور، در حلقه‌های بسته دستگاه مدیریت شوروی سابق انجام می‌گرفت و می‌دانیم که به نتایج درخشانی هم نرسید. اگر رسانه‌های تبلیغاتی را در جمهوری اسلامی کنار بگذارید، هیچ کارشناس و هیچ نشریه اقتصادی در ایران نیست که از رکود بسیار شدید اقتصادی صحبت نکند. آقای خامنه‌ای بعد از شنیدن صحبت‌های آقای حسینی درباره تبدیل شدن اقتصاد ایران به یکی از قطب‌های رشد اقتصادی در خاورمیانه، بهتر است از مشاوران خود بخواهد تازه‌ترین آماری را که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درباره اقتصادهای این منطقه منتشر کرده‌اند در اختیارش قرار دهند. در این صورت خواهد دید که این دو سازمان نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال گذشته میلادی، دو درصد ارزیابی کرده‌اند، نه بالای پنج درصد، آن گونه که شمس‌الدین حسینی می‌گوید. در مورد سال جاری هم صندوق بین‌المللی پول برای ایران رشد چهار دهم درصدی را پیش‌بینی می‌کند و بانک جهانی رشد منفی منهای هشت دهم درصدی را، که با میانگین نرخ رشد پیش‌بینی شده برای خاورمیانه فاصله زیادی دارد. با نرخ رشدی که پیرامون صفر درصد نوسان می‌کند، ایران طبعا نمی‌تواند یکی از قطب‌های رشد اقتصادی در خاورمیانه باشد. در زمینه اقتصادی، مثل دیگر زمینه‌ها، ارائه آمار نادرست دردی را درمان نمی‌کند. در همان نشست روز پنج‌شنبه که با حضور رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی با تکیه بر آمار سازمان‌های بین‌المللی گفت که ایران از لحاظ تولید ناخالص داخلی به هفدهمین اقتصاد دنیا تبدیل شده. این ارزیابی تا چه حد با واقعیت می‌خواند؟ در این ارزیابی هم آقای حسینی تنها به برداشت خود از آمار بین‌المللی اکتفا کرده و تمام واقعیت را نگفته است. کل تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۱۱ حدود هفتاد هزار میلیارد دلار است و ایران با ۴۸۲ میلیارد دلار در رده بیست و پنجم دنیاست. بد نیست بدانیم که ترکیه بر پایه همین ملاک با ۷۸۰ میلیارد دلار در رده هجدهم و عربستان سعودی در رده بیستم قرار دارد. در اینجا سخن بر سر تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری است. به بیان دیگر در مورد ایران حجم تولید ناخالص داخلی به ریال بر اساس نرخ ارز تبدیل به دلار می‌شود و حجم تولید ناخالص داخلی ایران به دلار اندازه‌گیری می‌شود. در این صورت پرسش آن است که در محاسبه این شاخص بر اساس تبدیل ریال به دلار از چه نرخ مبادله‌ای استفاده شده است:‌ نرخ دو سال پیش بر پایه هر دلار معادل ۱۰۴۶ تومان؟ نرخ مرجع یا رسمی بانک مرکزی بر پایه هر دلار معادل ۱۲۲۶ تومان؟ یا نرخ بازار آزاد که هم اکنون بالاتر از ۲۱۰۰ تومان است؟ به بیان دیگر، اگر سقوط پول ملی ایران طی هجده ماه گذشته در نظر گرفته بشود، تولید ناخالص داخلی ایران به دلار در سطحی بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که از سوی صندوق بین‌المللی پول اعلام شده است. سازمان‌های بین‌المللی در ارزیابی تولید ناخالص داخلی  از محاسبه دیگری هم استفاده می‌کنند که بر اساس مفهومی به نام «برابری قدرت خرید» انجام می‌گیرد. «برابری قدرت خرید» بر اساس هزینه زندگی و سطح عمومی قیمت‌ها اندازه‌گیری می‌شود. سبدی از کالاها و خدمات را در نظر بگیرید و قیمت آنها را در آمریکا به دلار محاسبه کنید. بعد قیمت همان سبد را در ایران به ریال اندازه بگیرید. در این صورت می‌توانید قدرت خرید واقعی معادل ریالی یک دلار آمریکا را در ایران اندازه‌گیری کنید. با این محاسبه، جایگاه کشورها در سلسله‌مراتب جهانی بر اساس تولید ناخالص داخلی عوض می‌شود. بر پایه محاسبه صندوق بین‌المللی پول، ایران از لحاظ تولید ناخالص داخلی بر پایه «برابری قدرت خرید» در رده هفدهم جهان قرار دارد و آقای حسینی هم در صحبت‌های روز پنج‌شنبه خود در حضور رهبر بر همین نکته تاکید کرده است. منتها در این زمینه هم باید محتاط بود. اگر در محاسبه تولید ناخالص داخلی ایران بر پایه «برابری قدرت خرید» جهش تورمی یک سال گذشته را به حساب بیاوریم،  این شاخص در چه سطحی قرار خواهد گرفت؟ در مقایسه‌های بین‌المللی میان کشورها از لحاظ تولید ناخالص داخلی، معمولا از محاسبه بر پایه قیمت جاری استفاده می‌شود یا بر پایه «برابری قدرت خرید»؟ در مقایسه میان کشورها بر  پایه تولید ناخالص داخلی معمولا از قیمت جاری استفاده می‌شود، چون اگر بخواهیم «برابری قدرت خرید» را مبنای مقایسه قرار دهیم، تولید ناخالص داخلی هند در سطحی بالاتر از ژاپن یا آلمان قرار می‌گیرد. ولی اصولا برای اندازه‌گیری درجه ثروت یک کشور، بهترین ملاک اندازه‌گیری تولید ناخالص سرانه است. اگر کل تولید ناخالص داخلی ایران را بر هفتاد و پنج میلیون نفر جمعیتش سرشکن کنیم، تولید ناخالص سرانه به دست می‌آید. با این طبقه‌بندی، ایران از لحاظ تولید ناخالص سرانه به قیمت جاری، هفتاد و نهمین کشور دنیاست. اگر تولید ناخالص سرانه بر پایه برابری قدرت خرید محاسبه بشود، ایران در ردیف شصت و نهم دنیا قرار می‌گیرد. این ارقام را صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده و طبعا با در نظر گرفتن سقوط پول ملی ایران و جهش شدید تورمی کشور در هجده ماه گذشته، باید مورد تجدید نظر قرار بگیرند. بر این نکته هم باید تاکید کرد که تولید ناخالص داخلی تنها یکی از ملاک‌ها برای اندازه‌گیری قدرت اقتصادی کشورهاست. شاخص‌های قدرت اقتصادی فراوان‌اند، از توانایی‌های صنعتی و تکنولوژیک گرفته تا ساختارهای بازرگانی خارجی، توان صادراتی، شمار شرکت‌های بزرگ، قدرت پول ملی، نفوذ در مراکز مالی، سطح دانشگاه‌ها و غیره... می‌بینیم که وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی، برای اثبات قدرت و شکوفایی جمهوری اسلامی، تنها آماری را انتخاب کرده که برای خود او و رهبر دلنشین بوده است.
 


محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب و فعال سیاسی مذهبی،  در نامه‌ای سرگشاده از سرانی که قصد دارند در اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت کنند، خواسته است با زندانیان سیاسی و مدنی دیدار کنند. آقای ملکی در این نامه که در سایت های نزدیک به اصلاح طلبان چاپ شده، حکومت ایران را «فاشیستی- مذهبی» خوانده و گفته است که این حکومت در بیش از سی سال گذشته به اعمال ضدبشری دست زده است.
 


گزارشگران بدون مرز با اشاره به بستری شدن یک‌روزه میرحسن موسوی در بیمارستان به دلیل عارضه قلبی، نسبت به وضعیت سلامت او «به‌شدت» ابراز نگرانی کرده است. این سازمان دربیانیه اش رهبر جمهوری اسلامی را در هراتفاقی که برای میرحسین موسوی رخ دهد، مسئول شناخته است. بنابرگزارش ها، آقای موسوی روز پنج شنبه به علت عارضه قلبی به بیمارستانی در تهران انتقال یافت و بعد از آنژیوگرافی، روزجمعه به حصر خانگی بازگردانده شد.
 


سخنگوی رئیس جمهوری مصر، به روزنامه الشرق اولاوسط، چاپ لندن گفته است برغم شرکت محمد مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران، مصر فعلا قصد ندارد روابط دپیلماتیکش را با ایران ازسر بگیرد. یاسرعلی، در مصاحبه اش که در شماره شنبه این روزنامه چاپ شده، افزوده است  سفر مرسی، مطابق پروتکل ِ جنبش غیر متعهدها انجام می شود.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه دولتی الاهرام مصر نیز نوشته است که مرسی تنها چهارساعت در تهران خواهد بود که برای تحویل ریاست دوره ای اجلاس به ایران کافی است. محمد مرسی ابتدا به چین و از آنجا به تهران خواهد رفت.
 


اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب در نامه‌ای به سران عدم تعهد، حکومت ایران را «فاشیستی- مذهبی» خوانده و از سران این اجلاس خواسته است تا در مدتی که در ایران هستند با زندانیان سیاسی و مدنی دیدار کنند.اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در نامه‌ای به سران اجلاس عدم تعهد، حکومت ایران را «فاشیستی- مذهبی» خوانده و از سران این اجلاس خواسته است تا در مدتی که در ایران هستند با زندانیان سیاسی و مدنی دیدار کنند. به گزارش وب‌سایت‌های خبری ایران، محمد ملکی، روز جمعه،‌ سوم شهریورماه، در نامه‌ای خطاب به سران شرکت‌کننده در اجلاس عدم تعهد در تهران نوشت: «اکنون پای به سرزمینی نهاده‌اید که این روزها به علت بی‌کفایتی زمامدارانش، مردم در شرایط بسیار دردناکی به سر می‌برند... در مدت بیش از سی‌سال، حکومتگران دست به اعمال ضد بشری زده‌اند، از جمله کشتار ده‌ها هزار مرد و زن دگراندیش که جز آزادی و عدالت چیز دیگری را طلب نمی‌کردند.» وی در این نامه که رونوشت آن به سازمان ملل و دبیرخانه اجلاس سران کشورهای عدم تعهد ارسال شده، «کشتار چندین هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷» را «به دستور آقای خمینی» و همچنین «کشتار مردم در تظاهرات مسالمت‌آمیز در اعتراض به تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸» را از نمونه‌های «اعمال ضدبشری» جمهوری اسلامی برشمرده است. محمد ملکی که پس از انقلاب بارها دستگیر شده و سال‌ها در زندان‌ محبوس بوده در ادامه حکومت ایران را حکومتی «فاشیستی- مذهبی» خوانده و آورده است: «از شما استدعا دارم که به زندان‌های سیاسی ایران... سر بزنید و با وکلای دادگستری، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی که در این زندان‌ها در بدترین شرایط هستند ملاقات کنید تا بر شما معلوم گردد رفتار حکومتی که از شما دعوت به حضور در ایران نموده با دگراندیشان و منتقدانش چگونه است.» در عین حال سفیران سبز امید که خود را «شورایی از نمایندگان تشکل‌های وفادار به جنبش سبز در خارج از ایران» معرفی می‌کنند، نیز سوم شهریورماه در نامه‌ای از محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، خواسته‌اند تا در سفر خود به ایران و دیدار با حاکمان ایران، از حال رهبران جنبش سبز جویا شود. در این نامه آمده است: «امیدواریم اکنون که به عنوان رئیس جمهور برآمده از یک قیام مردمی به کشور ما سفر می‌کنید، در دیدارهای خود با حاکمان کشورمان از وضعیت رهبران جنبش سبز که بعد از درخواست راهپیمایی برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس در حصر به سر می‌برند، سوال کنید.» اواسط مردادماه اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، نیز از سران کشورهای عدم‌تعهد درخواست کرده بود تا در جریان سفر به ایران با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد دیدار کنند. جلسه اصلی سران جنبش عدم تعهد نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود و، به گفته سخنگوی این نشست، «۱۰۵ کشور»‌ در این نشست شرکت خواهند کرد. محمد مرسی و بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، از جمله افرادی هستند که قرار است در این نشست حضور داشته باشند.
 


یک عضو ارشد در مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه، سوم شهریورماه، به دو وزیر دفاع و اقتصاد این کشور پیشنهاد داد که عراق و افغانستان در صورت عدم همکاری در زمینه تحریم‌های جمهوری اسلامی تحت فشار دیپلماتیک قرار گیرند.یک عضو ارشد در مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه، سوم شهریورماه، به دو وزیر دفاع و اقتصاد این کشور پیشنهاد داد که عراق و افغانستان در صورت عدم همکاری در زمینه تحریم‌های جمهوری اسلامی تحت فشار دیپلماتیک قرار گیرند.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایلینا راس‌ـ‌لتینن که رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز هست در نامه‌ای پیشنهاد داده است که در صورت عدم همکاری کشورهای عراق و افغانستان در زمینه تحریم‌های ایران، همکاری‌ها و توافقات امنیتی آمریکا با این کشورها «مورد بازبینی قرار گیرد». خانم راس‌ـ‌لتینن نامه خود را خطاب به لئون پانه‌تا، وزیر دفاع‌ آمریکا، و تیموتی گایتنر، وزیر اقتصاد در دولت باراک اوباما، نوشته است. نامه این نماینده ارشد مجلس در ایالات متحده یک هفته پس از آن منتشر شده است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از کمک‌های دولت عراق به جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی به‌ویژه تحریم نفت ایران خبر داد. به‌ نوشته این روزنامه، مقام‌های عراقی نفت ایران را به صورت قاچاق فروخته و با به‌کارگیری شبکه‌ای از موسسه‌های مالی و نیز نادیده ‌گرفتن برخی معاملات، به تهران کمک می‌کنند تا به ارزهای خارجی دست پیدا کند. دولت عراق بلافاصله اتهامات مندرج در این گزارش را تکذیب کرد و این گزارش را «دروغی بزرگ» خواند. با این حال ایلینا راس‌ـ‌لتینن در نامه خود اشاره می‌کند که «بر اساس گزارش‌ها» در کشور افغانستان «دو شهر کابل و قندهار اکنون نقش مراکز مالی و تجارتی را دارند که رژیم ایران به‌واسطه آنها می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند». به گفته این نماینده ارشد در مجلس نمایندگان آمریکا، «با توجه به سرمایه جانی و مالی که آمریکا در عراق و افغانستان به جای گذاشته»، لازم است که این دو کشور با آمریکا و دیگر کشورها در زمینه «برخورد با تهدید ایران» همکاری کنند. این نماینده در نامه خود به عراق و افغانستان هشدار داده است که در صورت عدم همکاری با آمریکا در زمینه تحریم‌های ایران، «توافق‌های امنیتی دوجانبه [آنها با آمریکا] مورد بازبینی قرار» خواهد گرفت. عراق و افغانستان هر دو، در عین رابطه حسنه‌شان با جمهوری اسلامی، برای تامین امنیت در خاک خود به‌شدت به کمک‌های مالی و امنیتی و نظامی آمریکا وابسته‌اند. جمهوری اسلامی علاوه بر چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل، هدف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز هست، تحریم‌هایی که بنا به اذعان مقامات تهران عرصه را در ایران و جهان برای دولت محمود احمدی‌نژاد تنگ کرده است.
 


نخست وزیر یونان، آنتونیوس ساماراس، امروز در پاریس با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، درباره بحران بدهی های این کشورگفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری ها، فرانسوا اولاند برلزوم باقی ماندن یونان در حوزه پولی یورو تاکید کرد، اما گفت که لازم است دولت یونان نشان دهد که برنامه ای جدی، اما قابل تحمل برای مردم، برای کاهش کسری بودجه اش دارد. آقای ساماراس روز جمعه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دربرلین مذاکره کرده بود.
 


شورای ملی سوریه، متشکل از مخالفان بشاراسد، درباره بروز قحطی و فاجعه ای انسانی در شهر حُمص، هشدار داده و خواستار اقدام سازمان ملل و اتحادیه عرب شده است.  به گفته این شورا، ساکنان شهر، بیش از 80 روز است که در محاصر نیروهای دولتی به سر می برند و تمامی راه های تامین مایحتاج به شهر قطع شده است. حُمص در یک سال گذشته شاهد سرکوبی شدید معترضان و درگیری ِ مخالفان ِ مسلح با نیروهای دولتی بوده است. در همین حال، رئیس ِ ناظران سازمان ملل در سوریه نیز در پی تمدید نشدن ماموریت آنها از سوی شورای امنیت سازمان ملل، روز شنبه دمشق را ترک کرد.
 


گزارشگران بدون مرز با اشاره به بستری شدن یک‌روزه میرحسن موسوی در بیمارستان به دلیل عارضه قلبی، نسبت به وضعیت سلامت وی «به‌شدت» ابراز نگرانی کرده و رهبر جمهوری اسلامی را «در هر اتفاقی که برای آقای موسوی رخ دهد» مسئول شناخته است.گزارشگران بدون مرز با اشاره به بستری شدن یک‌روزه میرحسن موسوی در بیمارستان به دلیل عارضه قلبی، نسبت به وضعیت سلامت وی «به‌شدت» ابراز نگرانی کرده و رهبر جمهوری اسلامی را «در هر اتفاقی که برای آقای موسوی رخ دهد» مسئول شناخته است. سازمان گزارشگران بدون مرز روز جمعه، سوم شهریورماه، در بیانیه‌ای با اشاره به ۱۸ ماه حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد آورده است: «وضعیت آقای موسوی در حصر خانگی سلامت وی را در معرض خطر قرار داده و آقای موسوی باید آزاد شود.» در این بیانیه آمده است: «از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌خواهیم تا با اقدام سریع از قرار گرفتن میرحسین موسوی در معرض خطر بیشتر جلوگیری کند. هر اتفاقی که برای میرحسین موسوی و سایر روزنامه‌نگارانی که علی‌رغم وضعیت ناگوار سلامتی‌شان در حبس نگهداری می‌شوند بیفتد، ما آقای خامنه‌ای را مسئول آن می‌دانیم.» گزارش‌ها حاکی است که ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در ايران، دوم شهریورماه به دلیل عارضه قلبی «تحت تدابیر شدید امنیتی» به یکی از مراکز تخصصی قلب تهران منتقل شد و تحت «معالجه و آنژیوگرافی» قرار گرفت. دکتر علی شکوری راد، پزشک متخصص و عضو جبهه مشارکت، درباره وضعيت پزشکی ميرحسين موسوی سوم شهریورماه به وب‌سایت خبری کلمه گفت: «آقای مهندس (ميرحسين موسوی) روز گذشته آنژيوگرافی شدند و در يکی از رگ‌های قلب که تنگ شده بوده استنت گذاشتند و آن را بالن زده و باز کردند و تا امروز که من از طريق پزشکان معالج در جريان روند درمانی ايشان قرار گرفتم همچنان تحت نظر بودند.» در همین حال، به گفته اردشير اميرارجمند، مشاورميرحسين موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، ميرحسين موسوی سوم شهریورماه و پس از معالجات صورت گرفته به «حصر» خانگی بازگردانده شده است. در همين زمينه، وب‌سايت کلمه گزارش کرده است: «در پی عمل آنژيوگرافی و استنت‌گذاری روز گذشته ميرحسين موسوی، وی ظهر امروز با پايان ۲۴ ساعت مراقبت تحت نظر پزشکان، از بيمارستان مرخص و به زندان خانگی در کوچه اختر بازگردانده شد.» ميرحسين موسوی، از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ايران، بيش از ۵۰۰ روز است که به همراه همسرش، زهرا رهنورد، در حصر خانگی به سر می‌برد. سازمان گزارشگران بدون مرز سوم شهریورماه نگهداری زندانیان سیاسی در حبس خانگی را با ناپدیدکردن افراد برابر و آن را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و افزود: «با این‌ حال مقام‌های ایران به طور سیستماتیک چنین روش‌هایی را علیه روزنامه‌نگاران و شهروند-‌خبرنگاران به اجرا در می‌آورند.»
 


مصطفی محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی به خبرگزاری های ایران گفته است که طبق قانون اساسی، این وزارت خانه مجری انتخابات است.  اوافزوده است که هرکس نمی تواند دراینباره ابراز نظر کند و وظایف قوه مجریه را تقلیل دهد. بانزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه آینده،  برخی از اصولگرایان در هفته های اخیر، گفته اند که دولت نباید مجری برگزاری انتخابات باشد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم چند روز پیش گفته بود که مجری انتخابات، مردم و هیات‌های اجرایی هستند و وزارت کشورهم به عنوان پشتیبان عمل می کند.
 


روزنامه‌های خراسان و رسالت برگزاری اجلاس عدم تعهد را نشانه «آبروی نظام» و «ارتقای شخصیت دیپلماتیک» جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند، و همزمان روزنامه‌های اعتماد و دنیای اقتصاد از نگرانی مقام‌های حکومتی از «اعتراضات احتمالی در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد» خبر داده‌اند.روزنامه‌های خراسان و رسالت برگزاری اجلاس عدم تعهد را نشانه «آبروی نظام» و «ارتقای شخصیت دیپلماتیک» جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند، و همزمان روزنامه‌های اعتماد و دنیای اقتصاد از نگرانی مقام‌های حکومتی از «اعتراضات احتمالی در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد»، و «تعیین چهار لایه امنیتی» برای پایتخت خبر داده‌اند. روزنامه‌های ابتکار و رسالت با اشاره به دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با محمود احمدی‌نژاد و اعضای دولت، از «آخرین هفته دولت» و «آغاز سال پایانی» احمدی‌نژاد خبر داده‌اند. روزنامه مردمسالاری طی یادداشتی با طرح این پرسش که «پرونده کهریزک چه زمانی بسته می‌شود؟» نوشته است که با گذشت سه سال از «جنایات بازداشتگاه کهریزک، هنوز متهمان این پرونده مجازات نشده‌اند» و با گذشت یک ماه از «تذکر ۱۸ نماینده برای مجازات متهمان جنایات کهریزک» این تذکر نیز بی‌ثمر مانده است. روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، میرطاهر موسوی نماینده کرج در مجلس ششم را پس از گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت او به «راه‌اندازی تشکیلات مخفی فتنه‌گران» متهم کرده است. نگرانی جناح حاکم از اعتراضات احتمالی در جریان اجلاس عدم تعهد روزنامه‌های خراسان و رسالت برگزاری اجلاس عدم تعهد را «نشان‌دهنده آبروی نظام» و «ارتقای شخصیت دیپلماتیک» جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند، همزمان روزنامه‌های اعتماد و دنیای اقتصاد از نگرانی مقام‌های حکومتی از «اعتراضات احتمالی در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد» و «تعیین چهار لایه امنیتی» برای پایتخت خبر داده‌اند. به گزارش روزنامه اعتماد، احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان با اشاره به برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران نسبت به هرگونه اعتراضی «هشدار» داده و گفته است که «همان فتنه‌گرانی که در سال ۸۸ فرصت‌سوزی کردند و طلایی‌ترین فرصت‌ها را برای نظام اسلامی تباه کردند، در پی آن هستند که این فرصت را نیز بسوزانند». این روحانی وابسته به جناح حاکم همچنین گفته است که «شما ا‌گر با مبانی نظام اسلامی هم همراه نیستید، چرا با ایران اسلامی مخالفت می‌کنید و منافع ایران اسلامی را می‌سوزانید؟ بگذارید این اجلاس بدون مسئله و حاشیه به نفع ایران اسلامی رقم بخورد». احمد خاتمی با گذشت سه سال از اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ همچنان از آن اعتراضات به عنوان «فتنه» نام برده و گفته است که «امروز شاهدیم‌‌ همان فتنه‌گران در پی آن هستند که فرصت ارزشمند برگزاری اجلاس عدم تعهد را نیز بسوزانند» و به مردم معترض هشدار داده که «به خود آیید و کاری نکنید که پرونده شما سیاه‌تر از این که هست شود». همزمان روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی از «جزئیات تازه‌ای از وضع تهران در طول برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد‌ها» منتشر کرده و از «تعیین چهار لایه امنیتی برای پایتخت» خبر داده است. به گزارش این روزنامه، در حالی که دولت «با هدف خلوت کردن پایتخت برای برگزاری اجلاس سران عدم تعهد» اقداماتی همچون «تعطیلی ۵ روزه تهران» و «افزودن ۳۰ لیتر بنزین به سهمیه شهریورماه خودروهای شخصی» را در دستور کار قرار داده است، «مسئولان مرتبط با نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در جریان برگزاری اجلاس سران وظایف اجرایی و امنیتی دارند هم جزئیات تازه‌ای از تمهیدات تعیین شده برای هفته جاری» را اعلام کردند. دنیای اقتصاد نوشته است که احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به «پیش‌بینی چهار لایه امنیتی و نظامی در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد» اعلام کرد که «برای مکان‌های برگزاری اجلاس در سطح کار‌شناسان، وزرای خارجه و سران چند لایه امنیتی و انتظامی تعریف شده» است، و «چهار لایه امنیتی و نظامی نیز برای شهر تهران تعریف کرده‌ایم». روزنامه اعتماد هم ضمن انتشار اظهارات جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره تدابیر امنیتی ویژه برای اجلاس عدم تعهد در تهران از قول وی نوشته است که «ما ناچاریم یک سری محدودیت‌ها را برای تسهیل رفت و آمد‌ها اعمال کنیم» و مردم نیز باید «در زمان برگزاری اجلاس غیرمتعهد‌ها در محدوده اجلاس تردد کمتری داشته باشند». به نوشته این روزنامه، احمدرضا رادان تاکید کرده است که «پرسنل نیروی انتظامی در آماده‌باش صددرصد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این اجلاس از بعد امنیتی و انتظامی هستند». همزمان روزنامه رسالت در شماره شنبه «برگزاری شانزدهمین اجلاس عدم تعهد» را «یک رخداد تاریخی» توصیف کرده و نوشته است که «اهمیت برگزاری اجلاس غیر متعهد‌ها» در تهران این است که «نقش جمهوری اسلامی در منطقه و جهان ارتقاء می‌یابد». علی سعیدلو، مشاور بین‌الملل محمود احمدی‌نژاد، و مجری برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران نیز به روزنامه خراسان گفته است که «برگزاری این اجلاس آبروی نظام اسلامی و شخصیت دیپلماتیک ایران را به جهانیان نشان می‌دهد». آغاز «سال پایانی» دولت احمدی‌نژاد روزنامه‌های ابتکار و رسالت با اشاره به دیدار علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با محمود احمدی‌نژاد و اعضای دولت، از «آغاز سال پایانی» دولت دهم خبر داده‌اند. روزنامه ابتکار در تیتر یک خود از «توصیه‌های مهم رهبر جمهوری اسلامی به دولت» خبر داده و از قول علی خامنه‌ای نوشته است که «گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، باید علاج شود» و در عین حال دولت باید «پرکاری را تا آخرین لحظات حفظ کند». همزمان روزنامه رسالت نیز از قول رهبر جمهوری اسلامی خطاب به دولت احمدی‌نژاد نوشته است که «کاهش قدرت خرید مردم باید علاج شود». روزنامه ابتکار همچنین در سرمقاله شماره شنبه با عنوان «آخرین هفته دولت» نوشته است که «انگار همین دیروز بود که مناسبت‌ها را با وصف «اولین» برای دولت احمدی‌نژاد به کار می‌بردیم، اما «مدتی است که مناسبت‌ها با وصف «آخرین» برای دولت» وی به کار می‌رود. این روزنامه با اشاره به این که «یکی از ویژگی‌های دولت‌ها در ایران، تفاوت در شروع و پایان‌شان است» نوشته است که «این تمایز در دولت آقای احمدی‌نژاد بیش از دیگر دولت‌ها خودنمایی می‌کند» چرا که اعضا و حامیان این دولت در ابتدا بر خود «نام انقلابی دیگر» گذاشتند و «بسیاری از سنت‌ها، روش‌ها، و قواعد جاری در دولت‌های پیش از خود را به سخره گرفتند و به دیوار کوبیدند، ساختارهای بسیاری را به هم ریختند، و خود به ساختارسازی اقدام کردند». روزنامه ابتکار با اشاره به این که به تدریج «یاران دیروز یکی‌یکی به صف منتقدین پیوستند» و حتی اکنون «تعدادی از آنان در حرکتی عجیب و البته غیرمتعارف تقاضای تشکیل ستاد «فراقوه‌ای» برای اداره اجرای کشور را ارائه داده‌اند»، نوشته است که «عدالت و بهبود وضع معیشت توده مردم جزو مهم‌ترین شعارهای دولت ‌آقای احمدی‌نژاد بود، اما اکنون وضع گرانی به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده است». این روزنامه همچنین به اجرای «انفجاری هدفمندی یارانه‌ها» از سوی دولت احمدی‌نژاد اشاره کرده و نوشته است که «مرور زمان نشان داده که شروع انفجاری بدون ملاحظه حساب احتمالات چقدر خسارت‌بار بوده و سرعت حرکت دولت باعث انحراف از ریل شده است» تا آنجا که رهبر جمهوری اسلامی نیز روز پنج‌شنبه و در آغاز آخرین هفته دولت دوره اجمدی‌نژاد اعلام کرد که «گرانی و کاهش قدرت خرید مردم باید علاج شود». ابتکار همچنین نوشته است که «حتما بسیاری از دولتمردان این روز‌ها با خود زمزمه دارند که باز هم چقدر زود دیر شد؟!»‌ روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، نیز در سرمقاله‌ای با تیتر «آخرین فرصت برای خدمت» تاکید کرده که «سال جاری، سال آخر مجموعه‌ای از خدمتگزاران کشور است که در دو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد در هیئت وزیران مشغول خدمت بوده‌اند». محمدکاظم انبارلویی، رئیس دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی، در سرمقاله روزنامه رسالت به‌رغم بروز بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ بانکی ایران در دولت احمدی‌نژاد، از دولت وی به عنوان «دولت پاک‌دست» یاد کرده است. سرمقاله‌نویس رسالت همچنین ضمن اشاره به آن چه «نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد» توصیف کرده، با بازخوانی سخنان اخیر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خطاب به مقام‌های دولتی، فهرستی با پانزده بند از «مشکلات، آسیب‌ها و ضعف‌های دولت» را منتشر کرده است. این روزنامه از جمله به «مشکلات مربوط به معیشت قشرهای متوسط و ضعیف جامعه»، «مسئله تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم»، و «افزایش نقدینگی در جامعه و عدم کنترل به‌موقع آن» به عنوان برخی ضعف‌های دولت نام برده و نوشته است که «سال آخر دولت دهم است» و به «تعبیر مقام رهبری «کتاب طولانی و پرحجم خدمات دولت» شیرازه‌بندی می‌شود تا تحویل دولت بعدی شود». «تذکر ۱۸ نماینده برای مجازات متهمان جنایات کهریزک» نیز بی‌ثمر ماند روزنامه مردمسالاری طی یادداشتی با طرح این پرسش که «پرونده کهریزک چه زمانی بسته می‌شود؟» نوشته است که با گذشت سه سال از «جنایات بازداشتگاه کهریزک، هنوز متهمان این پرونده مجازات نشده‌اند» و هنوز «نمایندگان مجلس باید همچنان در قالب تذکر از مسئولان بخواهند به جرم متهمان این پرونده رسیدگی شود». کورش شرفشاهی در روزنامه مردمسالاری با اشاره به این که «تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص از ابزارهای نمایندگی مجلس است که در راستای بازخواست از مسئولان مطرح می‌شود» از «ماجرای بازداشتگاه کهریزک و اتفاقاتی که در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۸۸ رخ داد» به عنوان یکی از «چالش‌ها» یاد کرده که به‌رغم درخواست مکرر شماری از نمایندگان مجلس تاکنون متهمان آن «مجازات» نشده‌اند. یادداشت‌نویس روزنامه مردمسالاری با اشاره به این که «فاجعه کهریزک» منجر به کشته شدن «محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و رامین آقازاده قهرمانی شد»، اضافه کرده است که «نکته مهم اینجاست که پیگیری لازم صورت نگرفته و با وجود پیگیری‌ها هنوز پرونده متهمان این فاجعه اجرایی نشده است». روزنامه مردمسالاری همچنین اشاره کرده است که «محمدرضا تابش نماینده اردکان در قالب تذکر، نامه‌ای در تاریخ اول مردادماه سال جاری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته و طی آن خواستار رسیدگی سریع‌تر به پرونده جنایت کهریزک با گذشت سه سال از این واقعه تلخ شده» است. به نوشته این روزنامه، محمدرضا تابش در این «تذکر کتبی» خطاب به علی لاریجانی نوشته است که «انتظار این بود، قوه قضاییه در اسرع وقت به این پرونده مهم که قلوب ملت مسلمان ایران را جریحه‌دار نمود و از سوی رهبری انقلاب اسلامی عنوان «جنایت» را به خود گرفت، رسیدگی می‌کرد و عاملان و آمران این حادثه تاسف‌بار را به مجازات می‌رسانید»، و «آیا گذشت سه سال از این واقعه تکان‌دهنده، برای بررسی‌های قانونی و حقوقی کافی نیست و آیا قوه قضاییه که ملجاء رسیدگی به تظلمات مردم است با طولانی شدن سیر این پرونده باعث سلب اعتماد مردم نمی‌شود و به وجاهت نظام که از عالی‌ترین مقامات کشور تا همه مسئولان متفقا خواستار رسیدگی به آن و مجازات مرتکبین این اعمال جنایتکارانه هستند آسیب نمی‌رساند؟» یادداشت‌نویس روزنامه مردمسالاری اشاره کرده که این «تذکر کتبی» درباره لزوم تسریع در مجازات متهمان جنایات کهریزک از سوی هجده نماینده امضا شده نوشته است که علاوه بر «نمایندگانی همچون تابش، پزشکیان، حسین امیری، اکبریان، ثروتی، شهریاری و محجوب» که از نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان هستند، «نمایندگانی همچون توکلی، نادران، جعفرزاده، نجابت، امیرآبادی، مصباحی مقدم، فتاحی و دستغیب» نیز این نامه را امضا کرده‌اند و «تعجب‌آور‌تر این که زارعی، آقا تهرانی و رسایی نیز این نامه را امضا کرده‌اند». کورش شرفشاهی در یادداشت روزنامه مردمسالاری اما بر «بی‌نتیجه» بودن این نامه و دیگر نامه‌های نمایندگان مجلس برای «مجازات متهمان جنایات کهریزک» تاکید کرده و یادآوری کرده که به‌رغم تاکید گزارش کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی بر متهم بودن سعید مرتضوی در جنایات کهریزک، بعد از سه سال «مهم آن است که اکنون در کجا ایستاده‌ایم قاضی سعید مرتضوی پس از برکناری از مقام دادستانی، از سوی احمدی‌نژاد به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حکم می‌گیرد و پس از مدت کوتاهی به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق تامین اجتماعی منصوب شده است» و «هنوز متهمان این پرونده مجازات نشده‌اند». اتهامات تازه کیهان به طاهر موسوی، نماینده بازداشت شده مجلس ششم روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی را که در بازداشت به سر می‌برد به «راه‌اندازی تشکیلات مخفی فتنه‌گران» متهم کرده است. این روزنامه در شماره چهارم شهریور اتهامات دیگری به نماینده کرج در مجلس ششم وارد کرده و ضمن نام بردن از وی با حروف اختصاری «ط-م» ادعا کرده که «فرد بازداشت شده، نقشی کلیدی در تشکیلات مخفی فتنه‌گران داخل به عهده داشته، رابط برخی از فتنه‌گران معروف و پرسابقه با اردشیر امیرارجمند» مشاور میرحسین موسوی است و «برنامه‌های مفصلی در جهت راه‌اندازی تشکیلات مخفی فتنه‌گران و ارتباطات پنهان آنها به عهده داشته است». کیهان همچنین ادعا کرده است که «اگر چه هدف اعلامی از راه‌اندازی طرح‌های تشکیلات» از سوی میرطاهر موسوی «انتخابات ۹۲ بوده است، اما خط‌دهندگان و گردانندگان پشت صحنه فتنه‌گران، به زعم خود به دنبال راه‌اندازی هر چه بیشتر تشکیلات برای بهره‌برداری در موقعیت‌های بحرانی احتمالی پیش از انتخابات یا مناسبت‌ها و اجلاس‌های مهم کشور نیز بوده‌اند». کیهان در شماره دوشنبه ۲۳ مرداد نیز خبر بازداشت «میرطاهر موسوی» را منتشر کرده و اتهام این نماینده سابق مجلس را «سفر به ترکیه» عنوان کرده و نوشته بود که وی «در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران و تکاپوی عوامل فتنه و ضدانقلاب برای خودی نشان دادن در مقطع برگزاری اجلاس» و «برای برقراری ارتباط با ضد انقلاب به خارج از کشور سفر کرده بود». این اتهامات در حالی از سوی روزنامه نزدیک تحت نظر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی وارد شده است که روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد وب‌سایت‌های خبری غیررسمی گزارش داده بودند که «طاهر موسوی»، از چهره‌های اصلاح‌طلب و نماینده کرج در مجلس ششم، پس از شرکت در «کنفرانس ایران‌شناسی» در استانبول، و هنگام بازگشت به ایران «در فرودگاه بین‌المللی تهران از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است».
 


وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به «ادامه آزار گسترده اقلیت‌های مذهبی و قومی و همچنین آزار و اذیت فعالان حقوق بشری و زندانیان سیاسی» در ایران، می‌گوید سابقه حقوق بشری جمهوری اسلامی «شرم‌آور» است.وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به «ادامه آزار گسترده اقلیت‌های مذهبی و قومی و همچنین آزار و اذیت فعالان حقوق بشری و زندانیان سیاسی» در ایران، می‌گوید سابقه حقوق بشری جمهوری اسلامی «شرم‌آور» است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ روز جمعه، سوم شهریورماه، سابقه حقوق بشری جمهوری اسلامی را «مایه ننگ» و «شرم‌آور» دانست و گفت که دولت ایران باید بداند که «تلاش سیستماتیکش برای محدود کردن آزادی شهروندانش» اعتراض جامعه جهانی را به دنبال دارد و موجب انزوای بیشتر حکومت ایران می‌شود. وی رویدادهای چند ماه گذشته در ایران را «بی‌اعتنایی مطلق» به بنیان‌های حقوق بشر توصیف و تأکید کرد که از وقایعی که در چند ماه اخیر رخ داده است، عمیقا پریشان‌خاطر شده است. آقای هیگ در این میان به «اعدام مخفیانه» چهار تن در ایران به اتهام «محاربه» و همچنین صدور حکم اعدام برای «پنج عرب اهوازی» اشاره کرد. بر اساس گزارش‌ها، اواخر خردادماه، چهار ایرانی عرب خوزستانی، ‌از جمله سه برادر که همگی فروردین‌ماه سال ۹۰ بازداشت شده بودند، در اهواز به اتهام «محاربه» اعدام شدند. این اعدام‌ها اعتراض‌های جهانی را به همراه داشت. در عین حال، به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، پنج ایرانی عرب دیگر نیز که بیش از یک سال پیش در رامشیر خوزستان بازداشت شده‌اند، به اعدام محکوم شده‌اند و به گفته نهاد‌های حقوق بشری در آستانه اعدام قرار دارند. دیدبان حقوق بشر این افراد را هادی راشدی، هاشم شبانی، محمدعلی عموری، برادران سید مختار و سید جابر آلبوشکه معرفی کرده است. وزیر خارجه بریتانیا ضمن اشاره به این موارد تأکید کرد: «متأسفانه، این دو مورد، تنها موارد موجود در ایران نیستند و ایرانی‌های بسیاری در حال حاضر در دستان دولت ایران زجر می‌کشند.» ویلیام هیگ از ایران خواست تا «هرچه سریع‌تر» به «شکنجه شهروندانش و همچنین آزار و اذیت سیستماتیک اقلیت‌های قومی و مذهبی‌ پایان دهد». نهاد‌های مختلف حقوق بشری بین‌المللی تاکنون بارها از وضعیت حقوق بشر در ایران به‌ویژه در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ابراز نگرانی کرده و جمهوری اسلامی را به نقض حقوق شهروندانش متهم کرده‌اند.
 


ناتو تایید کرده است که ملا دادالله از رهبران طالبان پاکستان همراه یازده تن دیگر، در حمله هوایی دیروز به شرق افغانستان کشته شدند. سخنگوی نیروهای بین المللی در افغانستان به خبرگزاری ها گفته است که ملا دادالله، رهبر طالبان پاکستان در منطقه مرزی «باجور»، روز جمعه در یکی از دو حمله هوایی ناتو به ولایت «کُنَر» در شرق افغانستان کشته شد. رئیس ِ پلیس منطقه «شیگل» در «کنر» نیزگفته است که اغلب کشته شدگان از طالبان پاکستان بودند
 


نخست وزير يونان، آنتونيوس ساماراس، امروز در پاريس با فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه،  درباره بحران بدهی های اين کشورگفتگومی کند. آقای ساماراس روز جمعه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دربرلين ديدار کرد.  رهبران آلمان و فرانسه، خواستار تسريع اصلاحات اقتصادی در يونان برای دريافت وام ديگری از اتحاديه اروپا و باقی ماندن درواحد پولی يوروهستند،  اما نخست وزير يونان می گويد به فرصت بيشتری نياز دارد.
 


رئیس جمهوری اسلامی ایران، یکی از رهبران گروه فلسطینی حماس را برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران، رسما دعوت کرد. به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر برکنار شده تشکیلات خودگردان که یکی از رهبران گروه حماس است، دعوتنامه خود را دریافت کرده است. این درحالی است که ایران، از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران، دعوت کرده است. خبرگزاری رویترز، در گزارشی، دعوت همزمان از دو رهبر فلسطینی را تلاش برای ایجاد شکاف بیش‌تر میان  تشکیلات خودمختار و گروه حماس توصیف کرده و می‌افزاید که این دعوت، نوعی مخالفت با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودمختار و عاملی برای خشمگین کردن غرب به‌شمار می‌آید، چراکه قدرت‌های غربی، گروه حماس را تشکیلاتی تروریستی می‌دانند.
 


وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید تجاوز حکومت ایران به حقوق مردمش، «فضاحت‌بار» و «شرم‌آور» است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه، با اشاره به تداوم آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی و قومی و نیز تداوم شکنجه و صدور احکام اعدام، رویدادهای چندماه گذشته در ایران را «بی‌اعتنایی مطلق» به بنیان‌های حقوق بشر توصیف کرد و گفت که از وقایع این چند ماهه، عمیقا پریشان‌خاطر شده است. ویلیام هیگ، به‌عنوان مثال، به صدور حکم اعدام برای پنج تن از فعالان عرب خوزستان، آن‌هم پس از اعدام مخفیانه چهار عرب دیگر اشاره کرد که برای همگی آن‌ها حکم «محاربه با خدا» صادر شده است. وزیر خارجه بریتانیا،  همچنین با اشاره به اذیت و آزار اقلیت‌های مذهبی در ایران گفت که این‌ نمونه‌ها، منحصر‌به‌فرد نیستند و متاسفانه ایرانیان بسیاری از دست حکومتشان رنج می‌برند.
 


رسانه‌های حکومتی در ایران، بازداشت میرطاهر موسوی، نماینده کرج در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی را تایید کردند. روزنامه کیهان، روز شنبه، با تکرار خبر باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر بازداشت میرطاهر موسوی صحه گذاشت. منابع حکومتی ایران، بازداشت میرطاهر موسوی را «صید طلایی» و «دومين اقدام بزرگ امنيتي در سال جاري» توصیف کرده‌اند. پیش‌تر، وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از بی‌خبری مطلق از علت و محل بازداشت میرطاهر موسوی خبر داده و نوشته بود که حدود دو هفته پیش، این نماینده سابق کرج در مجلس شورای اسلامی، نه به‌عنوان متهم، بلکه به‌عنوان مطلع بازداشت شده است.
 


در پایان گفت‌وگوهای اتمی روز جمعه، میان نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، این دور از مذاكرات را مثبت و كارشناسی توصیف و بر ادامه آن تاكید كرد. ابراز خوشبینی نماینده ایران، در حالی بود که هرمان ناکائرتس، معاون مدیركل ورییس تیم مذاكره كننده آژانس که همراه با نمینده ایران در کنفرانس خبری، در وین شرکت کرده بود، تصریح کرد که اختلاف‌های اساسی همچنان باقی است و همين مساله مانع دستيابی به هرگونه توافقی در روز جمعه شده است. معاون مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ادامه گفت‌وگوهای ایران و آژانس هم گفت که « ما فعلا برنامه ای برای دور ديگر مذاکرات نداريم.»
 


سازمان کشورهای آمریکایی، روز جمعه، به بریتانیا و اکوادور توصیه کرد درباره اختلاف بر سر پناهنگی بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، با یکدیگر گفت‌وگو کنند. جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، از حدود دو ماه پیش، به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است. بریتانیا می‌گوید در صورتی‌که جولیان آسانژ، پایش را از سفارتخانه بیرون بگذارد، بازداشت و به دولت سوئد تحویل داده خواهد شد. در برابر، اکوادور ادعا می‌کند پلیس بریتانیا تهدید کرده است که برای بازداشت بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، به‌زور وارد سفارتخانه خواهد شد. دادستانی سوئد خواستار تحویل آقای آسانژ برای رسیدگی به اتهام‌های تجاوز و تعرض جنسی است. جولیان آسانژ می‌گوید این اتهام‌ها با انگیزه سیاسی  به او وارد شده است. سازمان کشورهای آمریکایی که اینک دو دولت را به گفت‌وگو ترغیب می‌کند، یک سازمان منطقه‌ای است که ۳۵ کشور قاره آمریکا عضو آن هستند و مقر آن در واشنگتن است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته